+ All Categories
Home > Documents > termeni_cu_valoare_simbiloca_si_mitologica-2.ppt

termeni_cu_valoare_simbiloca_si_mitologica-2.ppt

Date post: 10-Mar-2016
Category:
Upload: mariana-anghel
View: 5 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 31

Transcript
  • Termeni cu valoare simbiloc i mitologic,, Am impresia c nu s-a neles lucrul esenial; povestirea aceasta nu simbolizeaz nimic, adic nu transform realitatea imediat dintr-un cifru. Nuvela fundeaz o lume, un Univers independent de geografia i sociologia Bucuretiului de prin 1930-1940. Nu trebuie cutat la ce se refer, n realitatea care ne este accesibil nou, diferitele episoade, nici ce reprezint cutare sau cutare personaj. Este prezentarea unui Univers nou, inedit, cu legile lui proprii, i acast prezentare constituie un act de creaie. Ptrunznd n acest univers, nvnd s-l cunoti i se releveaz ceva. Problema care se pune criticului nu este: cum s descifrez ,,simbolismul povestirii? Ci: admind c povestirea m-a ,,fermecat, m-a convins, cum s interpretez mesajul pe care-l ascunde realitatea ei (mai precis aceast nou specie de realitate care mi se dezvluie citind ,,aventura lui Gavrilescu). (Jurnal ) ,,...viziunea interioar e hrnit de tot ce pori n tine ncercarea labirintului

  • Anamneza/AmnezieAducere aminte; sens platonician: reamintirea ideilor pe care sufletul le-ar fi cunoscut ntr-o via anterioar.Ieirea din uitare (anamneza) echivaleaz cu descoperirea unui principiu transcendent n interiorul sinelui n destinul general, amnezia reprezint condiia vieii profane, tulburat doar rareori de intuirea lumii universale. Arta este una dintre mijloacele relevrii adevrului; gesturile, incantaiile speciale, cuvntul i mai ales spectacolul declaneaz anamneza;...,,acesta este scopul tuturor artelor: s releveze dimensiunea universal, adic semnificaia spiritual a oricrui obiect sau gest sau ntmplri, orict de banale sau ordinare. Nousprezece trandafiri, 177

  • Apa LeteAflat n Purgatoriu are menirea de a-l spla pe om de pcate i de a-l face s uite totul.ArtistEste fiin magic prin ndeletnicirile sale

  • Boz(nuc,tei,regina nopii, liliac) sunt n esen plante care au menirea de a transforma starea sufleteasc a individului, dau o stare halucinatorie, prevestesc intrarea ntr-o lume ezoteric:bordeiul care devine un spaiu consacrat, sacral.

  • CameraAre un sens special, pentru c se leag de o experien personal, pe care el o numete descoperirea misterului, intrarea ntr-un paradis interzis. CamuflareDefinete puterea hierofanic a lumii, capacitatea tuturor lucrurilor banale de a ascunde mistere sau de a releva misiunea sacr a universului.

  • Carte Cartea reprezint un mod de cunoatere raional a lumii, dar i un mod de salvare individual. Gavrilescu este fascinat de numele colonelului Lawrance, pentru c e personajul unei cri pe care nu a citit-o; obsesia sa anticip misterul n preajma cruia se afl i care pentru el rmne nchis ca i povestea colonelului.

  • CaronFiul lui Ereb (Infern) i al nopii, barcagiu al Infernului, care primea sufletele morilor de la Hermes i cu barca lui le trecea pe cellalt mal al Styxului, primind din partea din partea lor o moned, ca vam. Uneori, Caron a trecut dincolo i oameni n carne i oase, care aveau asupra lor o ramur de aur destinat zeiei Persefona.

  • Cldura Anormal a fiinelor este semn al unei hierofanii.Gavrilescu este asediat de vpaia fierbinte a strzii, care l lovete peste gur,peste obraji;el nu nelege ceea ce i se ntmpl i nici mcar intuiia miracolului nu o are, de aceea cnd iese de la iganci, dei amiaza zilei trecuse, cldura este i mai de nesuportat.

  • CntecPentru c se adreseaz direct sufletului permite o receptare emoional complet de aceea cntecul are funcii magice; el este purttorul mesajului sacru Gavrilescu nu tie c este un posibil purttor de mesaj. Cnd i uit partiturile, emblem a rutinrii sale, se rentoarce la situaia de artist ndrgostit.

  • Coincidentia oppositorumSintagm folosit de Cusanus, devenit idee fundamental n opera lui Eliade; ea st la baza conceptului de totalitate ontologic.Noiunea definete armonia prin ,,mpcarea contrariilor, iar n opera lui Eliade apare obsesiv ca nzuina suprem a omului.

  • ConfuzieAnun disoluia unui univers, este un semn al ncheierii unui ciclu.Gavrilescu triete confuz, ntre amintirile din tineree i amintiri recente (Lawrance)Rtcirea sa ntr-un labirint neconturat face parte tot din starea haotic de dinnainte de orice sfrit, aici, destrmarea propriei fiine dar i posibilitatea regenerrii dincolo de moarte, cci el intr n moarte prin nunt, ndeplinindu-i destinul ratat.

  • CerberulCine cu trei capete, paznic al Infernului n mitologia greac. Locul lui este acolo unde Caron depunea sufletele celor mori, dincolo de Styx.

  • Dans Joc, ritual i mod de comunicare, dansul precede un eveniment capital: moartea.n La ignci, Gavrilescu este prins ntr-un dans al morii, deoarece ,,n-a ghicit, adic nu i-a neles destinul i posibilitatea ce i se ofer de a transgresa timpul su limitat; n bordeiul igncilor, dup ce a ratat proba la care fusese supus, Gavrilescu este luat n hora celor trei fete i nvrtit n cerc pn cnd ameete, pierde contactul cu realitatea i ,,se simte purtat uor printre fotolii i paravane; de-abia dup ce se elibereaez de preocuprile cotidiene, i se mai ofer nc o ans de a iei din labirint. n superstiiile romneti apare credina c omul care ptrunde ntr-o hor a ielelor sau a altor spirite necurate, intra de fapt sub incidena unei fore hipnotice i distructive. Din hora ielelor, exist salvare doar pentru cei care tiu cntece sau ritualuri speciale. Gavrilescu rememoreaz o poveste de tineree care are valoare ritualic i salvatoare.

  • Fericire E o cale mistic de atingere a absolutului. Starea contemplativ, detaarea, beatitudinea generat de vecintatea misterului creeaz premisele devenirii i toate sunt ipostaze ale fericirii.

  • GhicitProb iniiatic, descins din capacitatea omului de a-i gsi intuitiv drumul,se fixeaz ntre clarviziune i joc. Gavrilescu dobndete dreptul de a iei din labirintul morii prin exercitarea intuiiei de artist. El are contiina rutinrii sale i intuiia vag a salvrii, ns nu i cunoate drumul destinal pentru c nu i-a urmat impulsurile sufleteti. Din acest motiv igncile l supun unui joc n care trebuie s ghiceasc, sa i reactiveze intuiia atrofiat.

  • GrdinO proiecie a labirintului, un loc de iniiere dar i o imagine a paradisului de dincolo de moarte.

  • Ignorant Om banal fr imaginaie, fr intuiia misterului dar care camufleay n fiina lui profund capacitatea revelrii lui, cci misterul este ascuns n anodinitate.

  • Irecognoscibil Definete spiritul lumii i pune n discuie camuflarea misterelor n lumea profan.

    ntinerire - Simbol al renaterii, coninnd sensul unei mori urmat de renviere sau regenerare; ntoarcerea la condiia paradisiac sau intuirea ieirii din lumea profan,labirint.

  • Labirint Este modelul oricrei existene care trecnd prin numeroase ncercri, nainteaz spre propriul su centru, spre sine nsui. i Gavrilescu se regsete n bordei.Ca i viaa, moartea poate fi i ea un labirint pentru cel nepregtit. Deci experiena lui Gavrilescu echivaleaz cu iniierea n moarte cci ,,a iei i a intra n labirint este ritual iniiatic prin excelen.

  • Lumin Simbol ascensionar, reprezint calea nlrii, mntuirea i fericirea divin.Gavrilescu i triete experiena morii ca pe o lumin ,,alb, incandescent, orbitoare care declaneaza anamneza, ziua nsorit din Charlottenburg, moment n care i-a abandonat adevratul destin.

  • Moarte Reprezint o poart de trecere spre alt stare a fiinei. Gavrilescu, un muzician ratat, care a trit cu sentimentul inutilitii, considerndu-se pedepsit pentru ,,pcatele lui s nu se realizeze,i percepe i moartea ca pe o ratare.

  • Trei Numr al tuturor ritualiilor i al hierofaniilorn simbologia universal, numrul trei este sinonim cu nceputul unei noi existene, sugernd totodat nivelurile fundamentale ale existenei: trecutul, prezentul i viitorul. ,,Numrul trei este pretutindeni un numr fundamental. El sintetizeaz tripla unitate a fiinei vii (...),expresia totalitii, a desvririi. El nseamn desvrirea manifestrii: omul, fiu al Cerului i al Pmntului, completeaz Marea Triad. Numrul trei este, de altfel, pentru cretini, perfeciunea unitii dumnezeieti: Dumnezeu este Unul n trei persoane.

    apteCifra creaiei, anun regenerarea personajului dincolo de moarte, cci mireasa se afl n a aptea camer. Tigncile s-au stabilit n Bucureti de douzeci i unu de ani, adic de trei ori apte, semn al creaiei perfecte cci lui Gavrilescu i se d ocazia renaterii.

  • Pdure Loc de iniiere, cea verde este o metafor a eternitii, un spaiu dobndit dincolo de moarte Devine o proiecie a raiului.

  • Ratat Antierou (Petre Culianu Idiot) care ntlnesc ntmpltor misterul. Gavrilescu, profesor de pian, triete din meditaii mpcat cu ideea c ,,pltete pentru pcatele sale.Invinuire vag, comptimitoare i ironic pe care i-o aduce, provine din nostalgia iubirii ratate. El i-a gsit perechea ursit, pe Hildegard, dar a fugit din cauza unor raiuni mrunte i lae.

  • Sete Expresia condiiei umane, n Tratat de Istoria religiilor, Eliade vorbete despre setea mortului ,,apele potolesc setea mortului, ele l dizolv. Gavrilescu este avertizat sa nu bea prea mult cafea, el cere i ap i i potolete setea astfel intrnd n moarte.

  • Studeni Oameni culi, iniiai, vestitori ai morii.

  • igancReprezentanta unui neam ce poart asupra lui peceta unor ritualuri magice.

    Grecoaic Aduce cultura elen, bogat n zei, ipostaze la care cretintatea a renunat.

  • Evreic Vine cu toat bogia de informaii mitice, cu legea mozaic din care s-a nscut cretinismul.(Cabala-carte sacr deschis numai iniiailor)

  • Ursitoarele,parcele,graiile...Traseaz soarta omului. Torc viaa fiecrui individ, o deapn, i d ordine i sens, i cea care taie firul hotrete momentul morii.

  • VestalePreotese din templul zeiei Vesta

  • Vis Asociat morii spirituale sau trecerii ntr-o alt ordine a universului.


Recommended