+ All Categories
Home > Documents > curs 2-1.ppt

curs 2-1.ppt

Date post: 17-Dec-2015
Category:
Upload: elena-vasile
View: 91 times
Download: 1 times
Share this document with a friend
49
Cronicile Moldovei în limba slavonă
Transcript
  • Cronicile Moldovei n limba slavon

  • Cronica lui tefan cel Mare i variantele acesteiala prima vedere simple pomelnicensemnri sumare consemnnd numele voievozilornsoite de anii ntre care acetia domniser

  • Variantele Cronicii lui tefan cel MareLetopiseul anonim al Moldovei (Letopiseul de la Bistria)1359 (Drago Vod)-1507(Bogdan cel Orb)cel mai apropiat de originaldescoperit de I. Bogdan manuscris copiat la sf. sec. al XVI-lea sau nceputul celui de-al XVII-lea.Cuprindetexte apocrife i poporanecronica lui Manassesletopiseul moldovenesc

  • Variantele Cronicii lui tefan cel MareCronica scurt a Moldovei1359-1451o simpl list, cu multe greeli de datare, n care sunt nirate domniileLetopiseul de la Putna nr. l1359 -1526Letopiseul de la Putna nr. 21359-1518Pstrat sub n Artare pe scurt pentru domnii Moldovei

  • Variantele Cronicii lui tefan cel MareCronica moldo-german1457-1499n germana medievalprima parte pn la anul 1486 traducerea, prelucrat, a cronicii interne slavoneti a Moldoveia doua partepn n 1499informaiile sunt culese direct de autorCronica moldo-rusCronica moldo-polon1352-1564

  • Letopiseul de la Putnapublicat n Vechile cronici moldoveneti pn la Urechiaoriginalul provenit din mnstirea Putnadescoperit n Biblioteca Academiei Teologice din KievCuprinde:cele mai vechi anale srbetiprima cronic bulgreasco versiune a cronicii moldoveneti

  • Letopisetul de la Putnantocmit ntre anii 1466 1525, de ctre copistul Isaia de la mnstirea Slatinapstrat ntr-un manuscris: Artare pe scurt pentru domnii Moldovei, alturi de Cronica lui Macarie i Cronica lui Eftimieo prescurtare a Cronicii de la Bistria (I. Bogdan)scris n limba mediobulgarconinut moral, religios, apocrif i istoric

  • Letopiseul de la Putna:coninutCronica de la nceputul Moldovei pn la Petru Aron (1456)form lapidaro cronologie a domnitorilor Moldoveiprezentarea evenimentelor istorice este sumarBogdan voievod, fiul lui Alexandru voievod, tatl lui tefan voievod, a domnit 2 ani i i s-a tiat capul

  • Letopiseul de la PutnaAnalele de la suirea pe scaun a lui tefan cel Mare pn la moartea lui Petru, fiul lui Bogdan cel Orb (1457-1526)coninut ordonat cronologic aceleai evenimente prezentate i n Cronica de la Bistriaapar o serie de informaii din cadrul Mnstirii Putnainformaiile merg pn la 1526, dup moartea lui tefan cel MareConsemnarea unor informaii externe: n anul 7034 (1526) au luat turcii Belgradul

  • Diferene fa de Letopiseul de la Bistriatirile sunt mai scurteuneori cronologia este greitlipsit de unele detalii pare scris ntr-un stil mai impersonal portretul lui tefan cel Mare este puin accentuatnu sunt pomenite ntlnirile dintre cler i domnitor dup victoriile obinutenici petrecerile de dup sau modul n care soldaii sunt rspltiinu sunt menionate invective la adresa muntenilor sau a turcilor

  • Stilul telegraficn anul 6867 (1359), a venit Drago voievodul din ara Ungureasc, din Maramure, dup un bour, la vntoare, i a domnit 2 ani. Dup el a domnit fiul su Sas voievod, 4 ani. Dup el fiul su, Laco voievod, a domnit 8 ani. Dup el a domnit Bogdan voievod 6 ani. i a domnit fiul Muatei, Petru voievod, 12 ani. i dup el a domnit fratele lui, Roman voievod, 3 ani. Apoi, dup el, a domnit fratele lui, tefan voievod, 7 ani. i dup el a domnit Iuga voievod, 2 ani.

  • Influena asupra cronicilor ulterioareGrigore Ureche povestirea legendei n legtur cu ntemeierea Moldovei de ctre Drago : i ntre ei era un brbat nelept i viteaz, anume Drago i a pornit cu drujina lui la vntoare de fiare: i au aflat subt munii nali urma unui bour i au pornit pe urma bourului prin munii nali i au trecut peste plaiurile nalte, adic muni i au ajuns pe urma bourului la locuri de es i frumoase, i au prins din urm clri pe bour la un ru, pe mal, sub o salcie, i l-au omort, i s-au osptat din vnatul lor. i le-a venit de la Dumnezeu n inim gndul s-i caute loc de trai i s-au aezat aici si s-au unit ntr-un singur gnd i au hotrt cu toii s rmn aici. i s-au ntors napoi i au spus tuturor alor si despre frumuseea rii i despre ruri i despre izvoare, ca s se aeze acolo[...]. i au ales din drujina lor pe un brbat nelept, anume Drago, i l-au ridicat domn i voievod al lor. Si de atunci s-a nceput, cu voia lui Dumnezeu, ara Moldovei".

  • Influena asupra cronicilor ulterioareNeculce, O sam de cuvintepasajul n care se nareaz lupta de la Scheia, pe Siret, n ziua de 6 martie 1486n luna martie, n ziua 6, ntr-o luni, s-a ciocnit tefan voievod cu Hronda, la Bulgari, la apa numit Siret. Atunci a btut Petru Hronda pe tefan voievod i a ctigat lupta; i tefan voievod a czut de pe cal i a zcut printre mori, de diminea pn la prnz. Atunci a venit clare un boier, cu numele Purice, care a recunoscut pe tefan voievod. Atunci a scos pe voievod de acolo, de i-a adunat oastea lui i a trimis la Petru voievod pe un boier anume Pntece, care i s-au supus lui Petru voievod i l-a scos afar din btlie, dup ce 1-a convins c de acum ctigase btlia. i cu ceata lui a tiat capul lui Petru voievod i au adus capul lui tefan voievod. Astfel a rmas tefan voievod stpn n ar cu ajutorul lui Dumnezeu.

  • Document istoricrelatarea cuceririi de ctre tefan cel Mare a Chiliei, n 23 ianuarie 1465, joi, la miezul nopii":n anul 6973, luna ianuarie 23, joi, la miezul nopii, au intrat tefan voievod n Chilia i au mpresurat cetatea. i au petrecut aici joia cu pace, iar vineri dimineaa au lovit i au nceput s bat cetatea Chiliei. i aa au btut toat ziua i s-au luptat pn seara. Iar smbt s-a predat cetatea i a intrat tefan vod n cetate, cu voia lui Dumnezeu. i a rmas acolo trei zile, veselindu-se i ludnd pe Dumnezeu i mpciuind pe oamenii din cetate. i le-a pus acolo pe Isaiia i pe Buhtea prclabi i i-a nvat s pzeasc cetatea de limbile necredincioase.

  • Document istoricn ziua de 14 Decemvrie ntro Luni spre Mari (1467), noaptea, czu tefan cu oastea sa peste Unguri i omor pe foarte muli dintre ei, ale cror oseminte mai zac i n ziua de azi acoloi vor zcea venic. Atunci a fost nimerit chiar craiul Matia cu dou sgei, pe care le-a luat cu el din ar. Dac lui tefan Vod i-ar fi fost credincios Isaia, marele su vornic i ar fi alergat acolo, unde i se poruncise, atunci nar fi scpat teafr nici picior de Ungur.Pentru aceea a trebuit s-i cad capul lui i altora muli.

  • Document istoric1471n luna Martie, n ziua de 7 ntro Joi, porni tefan Vod n Muntenia i avu n aceeai zi o mare btlie cu Radu Vod pe un cmp de lng trgul numit Soci. Aci omor mult oaste i lu n robie ca la 17.000 de igani. n acest an, n luna August, n ziua de 29, ntro Joi, avu loc un cutremur de pmnt nespus de puternic. n acelai an, n luna Septemvrie, n ziua de 14, i se aduse lui tefan Vod domnia din Mangup cu numele Maria; era o circasian i a avut dou fiice cu ea.

  • Prezentarea cruzimilor tipic medievalecucerirea de ctre tefan cel Mare a Brilei, n februarie 1470:n luna februarie, n ziua 27, a pornit tefan voievod asupra Brilei, n Muntenia, i a vrsat mare i mult snge, i a ars trgul cu totul, si nu a lsat n via nici copiii din mame; i a despicat snul mamelor i a scos copiii din el"(varianta Hartmann Schedel)

  • Btlia contra lui Radu Vod, domnul rii Romneti (1473)i ezu tefan Vod 3 zile lng o pdure pn i strnse oastea toat, cci auzise cum un numr de Turci vine n ajutorul lui Radu Vod. Acetia sosir n ziua de 28 a aceleiai luni, ca la 13 mii de oameni, cu 6 mii de Munteni. Iar tefan Vod i ntmpin cu brbie i Dumnezeu i ajut ca s-i doboare pe toi. Pe aceia cari i prinse vii i puse n cruce n eap, prin buric, cam vreo 2300; i puse s se taie muli dintre igani, nct sngele prinse a curge din cetate;

  • Cronicile lui Macarie, Eftimie i Azariesemnate de ctre autorii lorrelatarea amnunit a faptelordeloc obiectiveexcesiv de laudative la adresa domnuluidenigratoare n direcia dumanilor acestuiapersoana care scrie este prezent n fiecare pagin

  • CRONICA LUI MACARIE1504-1551din porunca lui Petru Rare i a marelui logoft TeodorMacariefost egumen la mnstirea Neam, ulterior episcop de Romandestituit n 1548 de Ilia Turcitul, ca urmare a unor intrigi de la curterenscunat dup 3 ani de ctre tefan Rare, fratele lui Ilia

  • Model: Istoria sinoptic a lui Manassesa mpodobi cununa povestirii cu vorbe n aur mpletitemprumut figuri de stilpotrivete unele fapte din cronica bizantin cu ntmplri localefuga n Ardeal a lui Petru Rare, dup o vntoare a mpratului Marciansalvarea din Cetatea Ciceiului, dup salvarea lui Vasile Macedoneanul

  • Ideea utilitii scrisului salvarea din neantul uitrii a faptelor istorice: Cci a poruncit micimei mele, cel mai din urm dintre ieromonahi, smeritul Macarie, pentru ca s nu fie acoperite n mormntul uitrii lucrurile ce s-au ntmplat n vremile i n stpnirile trecute i care au ajuns pn la noi, ci s le trec n letopise; i nici prin scurtime s ne ntoarcem, vrnd sabia n teac, nici lungind vorba, s golim rul cu lingura i nici s ne trufim.umilina tipic clugreasc

  • Domnia lui Petru Rareeste numit Petru cel minunatpn la 1527, cnd a fost mpodobit cu cununa domniei", voievodul sttuse ascuns ca odinioar lumina sub obrocSoliman: prea ngmfatul stpnitor al turcilor, suflnd ca vntul npraznic de la apus pornete mpotriva lui Petru RareDomnul e prsit de boieri: mai gol dect vzduhulFuge ca luceafrul ce se ascunde sub pmnt sau ca btrnul CronosRelund domnia va pedepsi trdtorii

  • Mrturii istoricescrie despre lucruri petrecute numai cu puin timp nainte de momentul consemnrii lor n cronicpolonii invadeaz araPetru se arat aprins de mnieva ataca la rndul lui Poloniasocotind ca lips de vitejie i slbiciune, dac nu va rzbuna jignirea primit Astfel au czut ca nite spice trupurile leilor, care i-au stat mpotriv i peste tot au nfrnt plcurile lor i au biruit pe ntii lupttori; iar cmpurile care erau acolo le-au fcut strat de trupuri, iar apele rurilor erau amestecate cu snge..."

  • Elemente de mitologie anticapare pentru prima dat n literatura romn zeul Cronos:O, soare a tot vztor. Ce cuvnt s arate cele ce s-au ntmplat dup aceia? De aici s-au mprtiat n toate prile cei ce fugiser cu dnsul naintnd ctre muntele neptruns, unii de nevoie, alii de voie, pn ce n-au mai rmas nici unul. i a rmas, vai, mai gol dect vzduhul i s-a ascuns sub pmnt ca luceafrul de sear sau ca btrnul Cronos.

  • Elemente de mitologie anticscena n care Petru Rare i regsete familia refugiat n cetatea Ciceului, la 28 septembrie 1538:i-a ntins braele i a cuprins cu dragoste printeasc pe copiii si vrstnici i i-a srutat, asemenea unui vultur care acopere cu aripile vulturaii fr pene. i ntinznd mnile sale, a cuprins plngnd i pe neleapta sa soie, doamna Elena. Ea, atrnndu-se de gtul lui, plngea cu durere i-l sruta din toat inima, nu ca Dalida ucigtoarea lui Samson i ca Tindarida pe soul ei cel viteaz".

  • Ilia Turcitulprezentare subiectivse va inspira mai trziu Urechembibat de blesteme tipice feelor bisericeti:un domn cu inim moale i cu suflet slab;i nu s-a artat ntru nimic asculttor tatlui su, ca i cum nu l-ar fi crescut ca fiu, ci pe toate le-a tulburat i le-a clintit, adic aezmintele sfintelor biserici ale lui Dumnezeu i legile domneti;...ngmfatul, ziua asculta sfatul fiilor lui Agar, iar noaptea i apleca urechile i inima necuratelor turcoaice, pn ce i-a dobndit locuin cu desvrire ntr-nsul diavolul"

  • Portretul lui Ilias n cronica lui UrechePre urma lui Petru vod Rare cu dragoste rdicar boiarii cu toat ara pre Iliiau, fiiu-su cel mai mare, la domnie, smbt septevrie 3, c i firea i faa l luda s fie blndu i milostivu i aeztoriu, gindindu-s c va semna ttne-su. Ci ndejdea pre toi i-au amgitu, ci dentr-afar s vedea pom nflorit, iar dinluntru lac mpuit. C avndu lng sine sfetnici tineri turci, cu care zioa petrecea i s dezmierda, iar noaptea cu turcoaice curvind, din obiceele cretineti s-au deprtat.

  • Caracterul memorialisticscriitorul apare ca personajPetru Rare l-a nlat la treapta de episcop pe cronicarul suevenimentul e consemnat prin apelul la metafora cu roata norocului:Deci aici fiind cursul povestirii, amintesc c n curgerea aceluia an roata bisericii nvrtindu-se de la unii la alii, m-a ajuns i pe mine smeritul, ntorcndu-se n sus, i m-a aezat pe scaunul episcopiei a prii de jos a rii, aprilie 23".

  • Caracterul memorialisticIlia izgonete din scaun pe cronicar...cci am fost despoiat de scaun, ca un rob fugar i am fost cuprins de grele ncercri nenorocite i am fost mai gol dect vzduhul, cci invidia nu se ruineaz de dragostea dintre oameni, nici nu se teme de ochii lui Dumnezeu. O, invidie, fiar crud, tigru care se hrnete cu oameni, sgeat fr fier, lancie mai ascuit dect toate".

  • Caracterul memorialistictefan, fratele lui Ilia, l renscuneaz:...ndat i-a ntins puternica sa mn i pe mine, cel nlturat ca un mort viu, m-a adus ntre cei chemai i cu mna Domniei sale iari mi-a ncredinat crja".

  • ncheierea croniciitefan Rare este ludat de Macarie din recunotinCronicarul nu mai continu cronica deoarece trebuia s arate motivele pentru care domnul a fost ucis de boieri un an mai trziuUreche n-a izbutit s astupe faptele frne-su", nerespectnd nici el rnduielile rii

  • CRONICA LUI EFTIMIE1541 -1554primii zece ani se suprapun peste Cronica lui Macariefavorabil lui Alexandru Lpuneanuscris de clugrul Eftimieulterior egumen la mnstirea Cprianacontemporan cu evenimentele la care se refer

  • Ideea utilitii scrisuluiinvocarea tipic a misiunii cronicarului:Pn aici alctuirea i truda presimitului printelui nostru, episcopul de Roman, iar cele ce s-au ntmplat de aici nainte ni s-au dat porunc i nou de ctre binecinstitorul i viteaza mldi a ortodoxiei, domnul Ioan Alexandru voievod, care mi-a poruncit mie, cel din urm dintre egumeni, Eftimie ieromonah, s le scriu pe scurt, pentru ca nici acestea s nu fie acoperite n adncimile uitrii, cu trecerea anilor".

  • Cronica lui Eftimie

  • Diferena fa de Cronica lui Macariei contrazice naintaul pentru el cei doi frai Rare sunt la fel de riIlia i-a fcut harem cu banii riia czut n pcatul mahomedanilornceput-au nerusinatul a nu mnca carne de porc si a nu bea vintefan Rareadeptul mahomedanismuluia adus n ar curve turcoaice i hogi turci i dintre cei chinuii de demoniturbat de nebun

  • Portretul lui tefan Rare... a pornit cu o mulime de chipuri de rele i toate nedreptile i s-a dedat la chinuri i acest murdar uciga butor de snge era plin de mnia femeiasc, precum i de cea brbteasc i s-a murdrit pe sine n toate faptele necuviincioase, fcea desfrnri i jafuri, omoruri i lcomie i alte necuviine asemntoare, cci era aspru i chinuitor ru, i pe muli a omort cu multe i deosebite chinuri

  • Portretul lui Alexandru Lpuneanubun i milostiv cu toi oameniipn a nu fi ales domn, sttuse ascuns ca odinioar lumina sub obroc sau ca luceafrul sub pmntoamenii veneau la noul voievod din toate prile, ca s se ndulceasc cu vederea feii lui, a buntii i blndeii i frumuseii i ca la icoana lui Hristos, aa priveau la voievod

  • Reformele lui Lpusnenu starea economic a rii Iar voievodul a cercetat toate casele n care se pstra aur i le-a vzut pe toate goale asigur continuitatea dinastieii-a luat n cstorie pe doamna binecinstitoare, Roxandrastabilete politica extern a statului nainte de toate a trimis n prile dimprejur la cpeteniile limbilor i a ntocmit s triasc n pace cu strinii

  • Portretul lui Alexandru Lpuneanutotal diferit de cel transmis prin Cronica lui Ureche, i n contradicie cu realitateaCauze?Eftimie n-a apucat s scrie i despre cea de a doua domnie a lui Lpuneanu

  • ncheierea o relatare despre alegerea locului ridicrii mnstirii SlatinaDiavolul l ncearc pe domnitorRegistre stilisticeEncomionPamflet

  • CRONICA LUI AZARIE1551 (nceputul domniei lui tefan Rare) - 1574 (anul urcrii pe tronul Moldovei a lui Petru chiopul)oficialul lui Petru chiopuldubleaz ntreaga cronic a lui Eftimie

  • Reabilitarea lui tefan Rarei, vai, cte faci, tu, zavistie. S-au ridicat n chip tlhresc asupra voievodului i a fost tiat n chip vrednic de mil, sub cort, vai, ca un miel, la podul de la uora care este la Prut. Altceva n-a spus nimic, dect aceste cuvinte: O, srac dreptate, pe tine te plng i de tine suspin cci tu ai pierit i ai murit nainte de mine!scopul de a conferi veridicitate naraiunii i de a spori dramatismul unei scene deja nfiortoare

  • Portretul lui Lpuneanuom voinic si frumos la fatacucernic i blnd cu toiicomentarea ospului sngeros n favoarea domnului:A adunat deci pe cei ce uneltiser mai nainte cu viclenie o sfiere, mai ales pe boierii care se lepdaser i pe toi i-a dat morii vrednice de mil.

  • Portretul lui Lpuneanuun domn bisericosreacia foarte demn a lui Lpuneanu, cnd a fost izgonit din scaunul Moldovei de ctre Iacob Eraclid Despotul:O, doamn, s ne oprim cu plnsul, s tergem ntristarea. Dac, ntocmai ca Iov, am primit cele bune din minile Domnului, de ce nu am rbda i cele rele? Domnul a dat, Domnul a luat, dup cum a vrut Domnul aa a fost.

  • Portretul lui Despot defavorabilun uzurpator, un aventurier i un venetic ns......om iscusit n rzboaie, a adunat n jurul su brbai din toate limbile, pricepui n lupte, viteji, cruni ca leii, cu inim ndrznea".obinuita vicreal cronicreasc:O, vai de srcia noastr! S-a artat ca un al doilea Baltazar prin nravuri i fapte. Cci de la acesta au fost suspine, plngere i gemete.

  • Bogdan, fiul lui LpuneanuIniial......era un tnr bine fcut i nu-i dduse nc musteaa; la nceput era cu suflet drept, nvat n cri i nehrnind rele ntr-nsul, ci milostiv i blnd, ntru toate era urmtor n obiceiuri nvturilor tatlui su, artnd i vitejie, cci era cu inima viteaz, nvat n a nvrti lancea i a ntinde arcul n coarde, aruncnd sgeata.

  • Bogdan, fiul lui LpuneanuMai trziu....... ns s-au lipit de dnsul nite oameni neltori, vrjitori, scornitori i mai ales fctori de rele, ndemntori spre rele i au hrnit inima lui cu vicii, cum roade viermele lemnul cel dulce, pn ce l-au fcut de a ndeprtat de la dnsul pe toi sfetnicii lui de frunte i a apropiat de dnsul tineri i proti i din cei ce se ineau de glume i a dat ascultare sfaturilor lor, ntocmai ca odinioar Ruvoam, fiul lui Solomon.

  • Portretul lui Ion Vod Armeanuldumanul de moarte al lui Petru chiopul: A fost ca un nour ntunecos i n loc de ploaie s-a rspndit snge; de la nceput rcnea ca un leu s ling sngele boierilor nevinovai, cci avea nrav uciga i sngele i se prea ca mustul cel dulce. i unora deci le-a tiat capetele i le-a luat averile, crescndu-le pe ale sale prin adunri nedrepte; altora le-a jupuit pielea ca la berbeci, pe alii i-a sfrtecat n patru i pe unii i-a ngropat de vii.


Recommended