+ All Categories
Home > Documents > Sinodul Al Vii

Sinodul Al Vii

Date post: 24-Sep-2015
Category:
Upload: richard-gray
View: 28 times
Download: 4 times
Share this document with a friend
Description:
religie
23
SINODUL AL VII - LEA ECUMENIC Anul acesta, 1999, vom aniversa 1212 ani de când s-a ţinut la Niceea, între 24 septembrie-23 octombrie, al VII-lea şi ultimul sinod ecumenic, sinod care avea să definească învăţătura ortodoxă despre cinstirea sfintelor icoane. Sinodul îşi are cauzele în şirul lung de evenimente cunoscute în istorie sub numele de luptele iconoclaste. Timp de peste un secol - de la 726-842 - iconoclasmul a tulburat pacea bisericii. Chiar dacă a cunoscut cea mai mare extensiune în Imperiul Bizantin, totuşi a avut repercursiuni asupra întregii creştinătăţi.(1) In secolul I, icoanele s-au introdus în catacombe, apoi în locaşurile de cult, iar în timpul persecuţiilor făceau parte din disciplina arcană. In timpul unor împăraţi romani binevoitori creştinismului, ca Antoniu Piul (138-161), Al. Sever (222-235) sau Filip Arabul (244-249), icoanele au pătruns mai mult în cult şi viaţa creştinilor. Au fost scriitori şi părinţi bisericeşti care au avut rezerve faţă de cinstirea sfintelor icoane, crezând că prin aceasta s-ar încălca porunca a II-a din Decalog. Se vorbeşte despre un protoiconoclasm contracarat de hotărârile unor sinoade locale şi mai ales de părinţii secolului de aur(atât cei apuseni, cât şi cei răsăriteni)(2). Incercări răzleţe de a înlătura icoanele din biserică au existat şi până în secolul al VIII-lea(3), dar au fost întotdeauna corectate şi nu au antrenat decât persoane singulare. In secolul al VIII-lea creştinismul a fost bântuit de furtuna iconoclastă, care a cerut jertfe şi sânge de martiri pentru a se linişti. Iconoclasmul este un ecou al unor nemulţumiri mult mai vechi, care-şi găsesc un legiuitor în persoana împăratului Leon al III-lea Isaurul (717-741), născut în Germaniceea Siriei(4). Istoricii au văzut motivul inaugurării luptelor iconoclaste în una din următoarele cauze: dorinţa împăratului de a purifica religia creştină de tot ceea ce aducea aminte de vreo formă păgână, dorinţa împăratului de a reforma imperiul, deci şi biserica, iconoclasmul fiind o formă regenerată a ortodoxiei, dorinţa împăratului de a rupe legătura dintre popor şi biserică, mijlocită şi prin icoane, dorinţa împăratului de a da o lovitură făţişă monahismului foarte răspândit în acel timp şi care devenea refugiul celor ce doreau să se sustragă de la serviciul militar, intenţia împăratului de a converti la creştinism pe mahomedani şi evrei, care erau împotriva icoanelor, acestea (icoanele) fiind un obstacol în creştinarea lor, lupta dintre iconoduli şi iconofili ar fi un ecou al vechilor dispute dintre cele două partide, verzii şi albaştrii care se amestecau în certuri teologice încă din secolul al V-lea, 1
Transcript

SINODUL AL VII - LEA ECUMENIC

SINODUL AL VII - LEA ECUMENIC Anul acesta, 1999, vom aniversa 1212 ani de cnd s-a inut la Niceea, ntre 24 septembrie-23 octombrie, al VII-lea i ultimul sinod ecumenic, sinod care avea s defineasc nvtura ortodox despre cinstirea sfintelor icoane.

Sinodul i are cauzele n irul lung de evenimente cunoscute n istorie sub numele de luptele iconoclaste.

Timp de peste un secol - de la 726-842 - iconoclasmul a tulburat pacea bisericii. Chiar dac a cunoscut cea mai mare extensiune n Imperiul Bizantin, totui a avut repercursiuni asupra ntregii cretinti.(1)

In secolul I, icoanele s-au introdus n catacombe, apoi n locaurile de cult, iar n timpul persecuiilor fceau parte din disciplina arcan. In timpul unor mprai romani binevoitori cretinismului, ca Antoniu Piul (138-161), Al. Sever (222-235) sau Filip Arabul (244-249), icoanele au ptruns mai mult n cult i viaa cretinilor.

Au fost scriitori i prini bisericeti care au avut rezerve fa de cinstirea sfintelor icoane, creznd c prin aceasta s-ar nclca porunca a II-a din Decalog. Se vorbete despre un protoiconoclasm contracarat de hotrrile unor sinoade locale i mai ales de prinii secolului de aur(att cei apuseni, ct i cei rsriteni)(2).

Incercri rzlee de a nltura icoanele din biseric au existat i pn n secolul al VIII-lea(3), dar au fost ntotdeauna corectate i nu au antrenat dect persoane singulare.

In secolul al VIII-lea cretinismul a fost bntuit de furtuna iconoclast, care a cerut jertfe i snge de martiri pentru a se liniti. Iconoclasmul este un ecou al unor nemulumiri mult mai vechi, care-i gsesc un legiuitor n persoana mpratului Leon al III-lea Isaurul (717-741), nscut n Germaniceea Siriei(4).

Istoricii au vzut motivul inaugurrii luptelor iconoclaste n una din urmtoarele cauze:

dorina mpratului de a purifica religia cretin de tot ceea ce aducea aminte de vreo form pgn,

dorina mpratului de a reforma imperiul, deci i biserica, iconoclasmul fiind o form regenerat a ortodoxiei,

dorina mpratului de a rupe legtura dintre popor i biseric, mijlocit i prin icoane,

dorina mpratului de a da o lovitur fi monahismului foarte rspndit n acel timp i care devenea refugiul celor ce doreau s se sustrag de la serviciul militar,

intenia mpratului de a converti la cretinism pe mahomedani i evrei, care erau mpotriva icoanelor, acestea (icoanele) fiind un obstacol n cretinarea lor,

lupta dintre iconoduli i iconofili ar fi un ecou al vechilor dispute dintre cele dou partide, verzii i albatrii care se amestecau n certuri teologice nc din secolul al V-lea,

dorina mpratului , ascuns , de a intra n posesia aurului care mpodobea icoanele Mntuitorului Hristos, Maicii Domnului, sfinilor.

Incoronat la 25 martie 715(5), Leon al III-lea a acuzat pe cretini de idolatrie i socotea c aceasta ar fi cauza tuturor eecurilor imperiului su.

Erupia vulcanic din anul 726 n regiunea Cicladelor i-a ntrit mpratului aceast convingere(6). Tot n 726 mpratul a dat un edict mpotriva cinstirii sfintelor icoane, lucru ce a nemulumit pe cretinii din Constantinopol. Uciderea sptarului mpratului, Jovinus, care a distrus icoana Mntuitorului de la Calcoprateia - un cartier al Constantinopolului - a nfuriat i mai mult pe Leon al III-lea, care a nceput o crunt persecuie mpotriva iconofililor.

Locuitorii Greciei s-au rsculat i au ales un nou mprat, n persoana unui oarecare Cosma, ucis n asediul capitalei.

Italia s-a rsculat i un nou mprat s-a proclamat aici. Papa Grigorie al II-lea ine un sinod la Roma - 726 - demonstrnd legitimitatea cinstirii icoanelor. O scrisoare dogmatic a fost trimis mpratului, n care sinodalii protestau contra amestecului suveranului n domeniul credinei. Leon suprat a trimis mai muli emisari n Italia cu misiunea secret de a-l ucide pe pap, dar fr nici un rezultat.

In Rsrit au aderat la ideile iconoclaste ale mpratului persoane importante, printre care amintim: Constantin - episcop de Nacolia, Thomas - episcop de Claudiopolis i Teodosiu - arhiepiscop de Efes,ultimii doi fii ai fostu lui mprat Apsimaros sau Tiberiu II.

In fruntea iconofililor se afla patriarhul Gherman al Constantinopolului, care critic msurile suveranului.

Mai nti Leon Isaurul l-a chemat pe patriarh la palat i i-a vorbit frumos, cu sperana c-l va face s-i mprteasc ideile. Dar patriarhul, dimpotriv, l numete pe mprat precursorul lui Antihrist , ceea ce-I grbete sfritul pstoriei sale.

La 7 ianuarie 730 mpratul reunete un consiliu de stat n sala unde servea cina n timpul Crciunului i Gherman i ddu demisia din scaunul episcopal, aruncnd mantia i zicnd: Dac eu sunt Iona, aruncai-m n mare, dar fr autoritatea unui sinod general, nu trebuie a se schimba nimic(n doctrin s.n.)(7)

Locul lui Gherman a fost ocupat de ucenicul su - Anastase - care complotase la detronarea nvtorului su. Iconoclast convins, Anastase este instalat n penultima duminic (22) a lui ianuarie 730.

Acum se ridic mpotriva iconoclatilor, Sf Ioan Damaschinul, clugr i preot la mnstirea Sf Sava de lng Ierusalim, scriind cele trei tratate contra iconoclasmului(8). El a pus bazele primei teologii dogmatice a cultului icoanelor i a opus principiului cezaro-papist al mpratului, principiul sinodal, singurul justificat n ortodoxie, de a legifera n materie de credin.

Papa Grigore al II-lea refuz s recunoasc alegerea lui Anastasie ca pariarh. Succesorul su, Grigore al III-lea, ales la 18 martie 731, adopt aceeai atitudine. El ncearc nti printr-o scrisoare s-l determine pe mprat s renune la rzboi contra icoanelor. Inchiderea legatului su, pr.George n Sicilia de guvernatorul Sergius, la ordinul mpratului, l fcu pe Grigorie al III-lea s in un sinod la Roma la 1 noiembrie 731, unde asistar i 93 episcopi din Orient(9), muli preoi i diaconi ai Bisericii romane i un mare numr de laici distini.

Sinodul hotr c cine nltur, distruge, dezonoreaz sau insult icoanele Mntuitorului, Sf. Fecioare, apostolilor, etc., nu va putea primi trupul i sngele Domnului Hristos i va fi exclus din biseric (10).

Alt trimis al papei, Constantin, mpreun cu ambasadorii oraelor italiene , care aveau misiunea de a duce scrisori de aprare a icoanelor la Bizan, au fost oprii n Sicilia.

In anul 732 Leon Isaurul a trimis o puternic flot, cu misiunea de a pedepsi Roma, pe pap i Italia pentru rezistena lor n faa iconoclasmului imperial. Dar flota a pierit n Adriatica i mpratul a trebuit s se mulumeasc numai cu ridicarea tributului Siciliei i Calabriei, confiscarea patrimoniilor bisericii romane n aceste regiuni. El stinge i autoritatea papei, scondu-i de sub ascultarea sa pe episcopii Italiei meridionale, care au intrat sub jurisdicia Constantinopolului pentru multe secole. Acum a detaat de Roma, Calabria, Sicilia i provinciile Iliricului, adic vechiul i noul Epir, Iliria, Macedonia, Tesalia, Ahaia, Dacia Mediteran, Dardania i Prevaletania i le-a supus patriarhului de Constantinopol. Acest act arbitar a fost unul din principalele cauze ale schismei.

La moartea lui Leon al III-lea Isaurul ntmplat la 18 iunie 740, situaia n imperiu era ncordat. Provinciile europene ale imperiului luptau pentru cultul icoanelor, n timp ce n Asia Mic se formase o puternic for iconoclast. Au avut loc chiar cteva ciocniri sngeroase ntre cele dou partide.

Urmaul lui Leon a fost fiul acestuia, Constantin al V-lea, numit i Copronimul. Nscut n anul 718 i botezat la 25 octombrie acelai an, la numai doi ani este asociat la tron i ncoronat mprat (25 martie 720). El a fost cel mai fanatic iconoclast. Nemulumirile au crescut mai ales c mpratul voia s reformeze radical cretinismul i a atacat chiar cultul Sf. Fecioare, doctrina mijlocirii sfinilor i a ndeprtat moatele cu aceeai furie ca pe icoane(11).

Abia a trecut un an de la urcarea pe tron al lui Constantin i cumnatul su, Artavasde ( se cstorise cu principesa Ana), comandant al Opsikionului, acelai care a ajutat pe Leon al III-lea s ia coroana, a cutat s uzurpe tronul. El a intrat cu trupele n Constantinopol, s-a proclamat mprat i a restabilit cultul icoanelor cu concursul patriarhului Anastasie, care a declarat public c mpratul Constantin Copronimul era un eretic(12).

Artavasde a plnuit cu ajutorul fiului su, Nicetas s nconjoare i s distrug pe Constantin, atacndu-l simultan din mai multe pri. Dar ntrzierea lui Nicetas a fcut ca sorii de izbnd s surd lui Constantin, care traverseaz Bosforul, nconjoar Constantinopolul i intr n el la 2 noiembrie 742. A nceput o crunt rzbunare mpotriva dumanilor si. Artavasde a fost decapitat, ceilali complici au fost exilai sau decapitai. Patriarhul Anastasie nu a fost ucis, ci doar dezonorat n public i plimbat n ora pe un mgar.

Impratul a nceput o mai susinut lupt contra icoanelor. Izbucnirea unei ciume la Constantinopol n 746 a fost socotit de mulime ca pedeaps pentru aceste sacrilegii. In aceast perioad nu s-au remarcat mari personaliti care s apere cltul sfintelor icoane.

Sinodul iconoclast din 753

Dup moartea patriarhului Anastasie - 753 - mpratul a convoacat pe episcopii din imperiul su i un mare sinod s-a inut la palatul Hiera, situat pe rmul asiatic al Bosforului, ntre Chrysopolis i Calcedon. Impratul voia ca acesta s fie un sinod ecumenic, dar lipsa delegailor papali (pap era Stefan al II-lea) i a patriarhilor de Antiohia i Ierusalim, compromitea caracterul ecumenic al sinodului(13).

Vacana scaunului patriarhal uureaz executarea planurilor sale, cci ambiia episcopilor de a fi alei urmai ai lui Anastasie scdea gndurile de rezisten ale tuturor. Un numr de 338 de episcopi s-au adunat sub preedenia lui Teodosie de Efes, fiul fostului mprat Tiberiu II, iconoclast declarat. Lucrrile au nceput la 10 februarie i au continuat pn la 8 august. Adunarea i-a inut edinele n biserica Sf. Maria din Vlacherne i mpratul a numit solemn, patriarh de Constantinopol, pe clugrul Constantin, pn atunci episcop de Syleum(14).

Discuiile au fost lungi i prea c episcopii iconofili aveau s ctige lupta cu adversarii lor. Dar ei au fost solemn condamnai de iconoclati. S-a interzis venerarea, confecionarea i chiar pstrarea icoanelor n perete. Principalii aprtori, patriarhul Gherman, George de Cipru, Sf. Ioan Damaschin au fost obiectul anatemelor iconomahilor.

La 27 august 753 aceste decizii au fost promulgate n prezena mpratului, care avea acum la dispoziie instrumentul care s-I dea posibilitatea s socoteasc drept rebeli pe cei ce refuzau s subscrie doctrinei iconoclaste.

Era martirilor s-a deschis n 761 prin supliciul Sf. Andrei din Creta, nvinuit de a fi vorbit de Constantin al V-lea n termeni injurioi.

In anul 765 mpratul a cerut tuturor supuilor, un jurmnt c resping icoanele. Acum este ucis Sf. Stefan cel Tnr pe strzile Constantinopolului(15). La 21 august 765 clugri i clugrie sunt plimbai n hipodrom, n strigtul mulimii deslnuite. Patru zile mai trziu, tot hipodromul a fost reatrul executrii a 19 funcionari acuzai de complot. La 30 august patriarhul Constantin, n urma unui denun, este deportat i nlocuit cu un eunuc. In furia sa, mpratul a nceput s distrug opere de art, s nchid unele mnstiri, s opreasc pe unii clugri s mai poarte barb, iar pe alii forndu-i s se cstoreasc.

Nu numai icoanele, ci i moatele au avut de suferit. Biserica Sf. Eufemia a fost pgubit de moatele sfintei care au fost aruncate n mare(culese i depuse apoi n Calcedon), apoi transformat n grajd. In provincii, slujbaii imperiali se ntrecea n atrociti.

In Duminica Cincizecimii, 763, patriarhii Teodor al Ierusalimului, Cosma al Alexandriei i Teodor al Antiohiei s-au declarat pentru venerarea sfintelor icoane. Papii Stefan al III-lea, Adrian I, un sinod al francezilor adunat n 767 la Gentila, sinodul de la 769 de la Lateran s-au pronunat pentru cinstirea icoanelor(16).

La 14 septembrie 775 Constantin Copronimul a murit i fiul i urmaul su, Leon IV Cezarul, din raionamente politice, nu continu opera diabolic a tatlui su. Dimpotriv, i plcea s fie nconjurat de clugri i mnstirile au nceput s se repopuleze. Soia sa, ateniana Irina era sperana partidului iconofil, chiar dac jurase socrului su la cstorie c va renuna la cultul icoanelor(17).

La 8 septembrie 780 Leon Cezarul a murit i vduva Irina s-a proclamat august, n acelai timp cu fiul su, Constantin, n vrst de numai 10 ani.

Imperiul rsufla uurat. Din toate prile exilaii se rentorceau la Constantinopol, moatele ascunse sau mprtiate sub Constantin al V-lea erau repuse n biserici. Erau totui unele greuti, deoarece canoanele sinodului de la 753 devenir legi de stat i iconoclatii posedau n guvern autoritate moral i for material.

Irina a avut mult de luptat pentru restabilirea cultului icoanelor, restabilire care ar fi dus la pacea imperiului. La 29 august 784 a scris papei Adrian I pentru a-l invita la Constantinopol s participe la un sinod ecumenic care s restabileasc cultul icoanelor(18).

In august 784 patriarhul Pavel s-a mbolnvit i n ultima zi a lunii s-a retras la mnstirea Sf. Florus. Dei mprteasa l-a invitat s-i ocupe scaunul, el a refuzat i dup ctva timp a murit.

La Magnaura s-a hotrt alegerea unui alt patriarh. La ntrebarea mprtesei: Cine e vrednic de aceast nalt demnitate i cinste ? cei de fa au proclamat pe Tarasie, secretarul imperial. Imprteasa aminti adunrii c-l mai rugase pe Tarasie s accepte scaunul patriarhal, dar el a refuzat, de aceea I-a dat cuvntul pentru a se explica el nsui.

Intr-un discurs lung i frumos el a artat c nu acceptase scaunul patriarhal din cauza strii grele prin care trecea biserica i anatemei care venea din toate prile asupra Constantinopolului iconoclast. De aceea el a rugat pe mprai i popor s convoace un sinod general pentru a restabili unitatea bisericii i cultul icoanelor(19).

Tarasie a fost sfinit patriarh n ziua de Crciun a anului 784(20). El a trimis delegai cu o synodic i o mrturisire de credin la celelalte biserici patriarhale i la Roma, invitndu-le la un proiectat sinod ecumenic. Faptul c biserica franc nu a fost invitat, a suprat pe Carol Cel Mare(768-814)(21).

Odat ajuni la Constantinopol delegaii Romei i cei orientali, suveranii au convocat episcopii din imperiul lor pentru un sinod ecumenic. La 17 august(22) (dup Sesan la 31 iulie, iar dup Hefele-Leclerq la 27 august) 786 s-a deschis n Biserica Sf. Apostoli din Constantinopol, sinodul sub preedenia patriarhului Tarasie, solemnitate la care au participat i mprteasa cu fiul su, dup ce cu o zi mai nainte mprtiase pe manifestanii iconoclati ce cutau s mpiedice inerea lucrrilor sinodului.

Intrndu-se n obiectul discuiilor au fost cercetate toate locurile din Sf. Scriptur i Sf. Tradiie care au legtur cu sfintele icoane(23). Urcat la amvon, egumenul mnstirii Sacudion, Platon a inut un discurs ndreptat mpotriva conciliului de la Hiera (24), amintind canoanele care interziceau inerea unui sinod fr participarea celorlali patriarhi(25).

In acest timp, soldaii grzii imperiale, ndrumai de ofierii lor(veterani din vremea lui Copronim) i n nelegere cu civa episcopi iconoclati, au invadat biserica i au ameninat cu masacrul pe episcopii ceilali. Infricoai, suveranii au declarat sinodul dizolvat spre bucuria iconoclatilor care jubilau pentru victorie.

Un mare numr dintre sinodali, printre care i delegaii papali au prsit Constantinopolul. Irina dorea restabilirea cultului icoanelor.De aceea, sub pretextul unei expediii contra arabilor, trimite trupele ndrdnice n Asia, nlocuindu-le cu altele iconofile din Tracia.

Odat restabilit linitea n capital, mprteasa a nnoit invitaiile pentru noul sinod ce avea s se deschid n Bitinia, la Niceea, ca al VII-lea sinod ecumenic(26). Legaii papali ajuni n Sicilia, s-au rentors la Constantinopol.

Imprteasa i fiul ei nu au asistat la sesiunile de la Niceea, ei fiind reprezentai prin doi nali demnitari - patriciul Petru i logotilul Ioan. Lor li se adaug ca secretar, fostul patriarh Nichifor. Actele menioneaz la loc de frunte printre sinodali, pe cei doi delegai papali - arhiprezbiter Petru i abatele Petru. Dup ei vin Tarasie -patriarhul de Constantinopol, cei doi clugri i preoi orientali Ioan i Toma, delegai i vicari ai scaunelor din Orient, anume Ioan reprezentant al lui Teodoret patriarhul Antiohiei i al lui Ilie al Ierusalimului, iar Toma, reprezentant al lui Politian al Alexandriei. Dup acetia vin Agapie, episcop al Cezareii Capadociei, Ioan al Efesului, Constantin al Constanei din Cipru, Nicolae al Ciprului, Eutemie al Sardicei i aa mai departe(27).

Numrul participanilor la acest sinod a fost ntre 303-367. Afar de membrii cu drept de vot, au mai participat peste 130 de arhimandrii, egumeni i monahi (27.a)

Preedenia sinodului a avut-o Tarasie, care a condus efectiv ntrunirile. Lucrrile sinodului s-au desfurat n opt sesiuni, dup cum urmeaz:

Prima sesiune a sinodului

Deschiderea oficial a avut loc la 24 septembrie 787 n Biserica Sf. Sofia din Niceea. Urmnd obiceiului, s-a aezat Sf. Evanghelie n mijoc, pe un tron. In faa amvonului au luat loc comisarii imperiali, arhimandriii, egumenii, monahii i toi cei ce nu aveau drept la vot (28).

Primul act al sinodului ncepu aa: In numele Domnului i al stpnului Iisus Hristos, adevratul nostru Dumnezeu, n al optulea an, a opta calend a lui octombrie, indictionul IX al domniei preapiosului i iubitului de Hristos Constantin i al mamei sale Irina(29).

Dup dorina episcopilor sicilieni, Tarasie deschide lucrrile artnd cauzele pentru care sinodul nu s-a putut ine anul precedent la Constantinopol i hotrrea suveranilor de a convoca alt sinod la Niceea(30). S-a citit apoi de ctre secretarul Leontie sacra imperialia , prin care mpratul, dup obiceiul celorlalte sinoade, asigura fiecrui membru din sinod, libertatea de a-i susine convingerile, fr a fi mpiedicat de cineva.

Sunt introdui iconoclatii Vasile al Ancirei, Teodor de Mira i Teodosie de Amonium (Armenia). Primii doi,dup citirea unei mrturisiri de credin, iar al treilea, dup exprimarea cinei pentru greelile sale, au fost reprimii n biseric, ocupndu-i locurile cuvenite(31). Au fost introdui apoi ali 7 episcopi nvinuii de conspiraie mpotriva sinodului din 786. Acetia erau Hipatie al Niceii, Leon al Rodosului, Grigore al Pasimului, Leon de Iconium, Gheorghe al Psidiei, Nicolae de Hierapole i Leon al insulei Carpathos(32). Situaia lor nu s-a hotrt n aceast edin, ci n una din cele urmtoare.

A doua edin

La 26 septembrie, dup deschiderea lucrrilor este adus n faa sinodului, episcopul Grigorie al Neocezareii, fost iconoclast, revenit la ortodoxie. Dei chestionat asupra credinei sale, el va fi primit n edina urmtoare, cnd va aduce o mrturire de credin. Se citete apoi scrisoarea papei Adrian I ctre mprai, cu unele suprimri de text, la care delegaii papali au consimit.(33)

Diaconul Cozma citete scrisoarea papei ctre Tarasie, unde lua aprarea cinstirii sfintelor icoane. Scrisorile i mai ales nvtura despre cinstirea sfintelor icoane au fost aprobate de sinod, prin votul episcopilor, delegailor acestora i clugrilor. Cu aceasta se termin a doua edin.

Sedina a treia

Se ncepe cu anunul diaconului Dimitrie, schevrofilax al bisericii din Constantinopol, c Grigorie de Neocezareea i ceilali apte episcopi crora le ceruse mrturisirea de credin n scris, vor fi audiai. Grigorie citi o mrturisire fidel cu a lui Vasile de Ancira, din prima edin. Invinuit c ar fi persecutat pe cretini, Grigorie se apr, dar Tarasie citeaz canonul 27 apostolic, prin care se pedepsea cu depunerea din treapt pe cel care ar fi persecutat pe cretini pentru inerea nvturii celei drepte.

Se citi apoi sinodica patriarhului Tarasie ctre patriarhii din Orient, precum i rspunsul arhiereilor orientali i sinodica de credin a patriarhului de Ierusalim - Teodor(33).

Sedina a patra

Se ine n ziua de 1 octombrie. Este rezervat dovedirii din Sf Scriptur i Sf Tradiie a legitimitii cultului icoanelor. Sunt citite texte din Scriptur n favoarea cinstirii icoanelor de secretarul Leontie, la propunerea lui Tarasie i n urma aprobrii sinodului (Exod XXV-17-22, Numeri VIII-88,89, Ezechil XLV 1,15,19, Evrei IX-1-5), apoi sunt comentate. Se pronun anatema contra iconoclatilor.

Dup aceasta, urmeaz un simbol de credin contra iconoclatilor, care se ncheie astfel: Domnul, Apostolii i Profeii ne-au nvat c voi trebuie s cinstim i s ludm mai nti pe Sfnta Mam a lui Dumnezeu, care e mai presus de toate puterile cereti, apoi pe Sfinii ngeri, pe apostoli, profei, martiri, pe sfinii nvtori i toi sfinii i c noi trebuie s cerem mijlocirea lor, care pot s ne fac plcui lui Dumnezeu dac trim n virtute,afar de aceasta noi venerm chipul sfintei i de via fctoarei cruci i relicvele sfinilor. Primim, respectm i srutm sfintele icoane, conform tradiiei din sfnta i soborniceasca biseric a lui Dumnezeu i n special conform tradiiei sfinilor notri prini care au primit aceste sfinte icoane i le-au aezat n biseric. Aceste icoane sunt aceea a lui Iisus Hristos, Domnul i Mntuitorul nostru, carele s-a fcut om, apoi aceea a Stpnei noastre, de Dumnezeu Nsctoarea i Pururea Fecioara Maria i a ngerilor nemateriali care au aprut drepilor sub form omeneasc, apoi ale sfinilor apostoli, profei, martiri i toi sfinii, pentru ca imaginile lor s ne aminteasc pe ei nii n realitate i noi s fim condui ctre viaa lor cea sfnt(34).

Cu aprobarea i semnarea acestei lucrri de cei prezeni, se nchide a patra sesiune.

Sedina a cincea

Are loc la 4 octombrie. In deschiderea lucrrilor, Tarasie arat c iconoclatii au nceput lupta contra icoanelor sub influena saracinilor samaritenilor, maniheilor . In sprijinul acestei afirmaii se citise mai multe pasaje de ctre diaconii lectori, din scriitorii bisericeti. Se arat c iconoclatii au ars muli codici ce nu concordau cu nvturile lor. Se citi un fragment din Constantin Arhivarul, despre martiri, care explica pgnilor deosebirea ce exista ntre idolatrie i cultul icoanelor, aa cum era practicat n cretinismul(35) primar.

Sinodul hotr restabilirea pretutindeni a cultului sfintelor icoane, iar la propunerea legailor papei, arderea tuturor scrierilor iconoclaste. Sunt anatematizai iconoclatii i aclamai mpraii Constantin i Irina.

Sedina a asea

La 6 octombrie are loc a asea edin, cu ordinea de zi anunat de secretarul Leontie, anume combaterea oros -ului sinodului din 753, pe care se sprijineau iconoclatii. Se dovedete c locurile folosite de iconoclati pentru susinerea nvturii lor erau falsificate, apocrife, interpretate arbitar sau incomplet. In ultima parte se combate i se respinge sinodul din 753, cu hotrrile i anatemele lui(36).

Sedina a aptea

Tinut la 13 octombrie, edina ne-a lsat n actele sale o list a episcopilor ce au luat parte, precum i a reprezentanilor celor abseni, list ce cuprinde 346 nume(37). In aceast edin se citete hotrrea pe care sinodalii au luat-o cu privire la cinstirea sfintelor icoane.

Sinodalii declar n aceast hotrre - acest opos - c nu adaug i nu nltur nimic din tradiia bisericii cu privire la cinstirea sfintelor icoane i c ader la cele ase sinoade ecumenice. Ei rostesc apoi simbolul de credin, fr adaosul Filioque(38) n textul grec. Cnd actele conciliului s-au tradus n latin, s-a adugat i Filioque(39). Se pronun anatema contra lui Arie, Macedonie i partizanilor lor i se recunosc cele ase sinoade ecumenice de pn atunci.

Sinodalii au artat c au vrut s pstreze netirbit tradiia scris i nescris, inclusiv n ceea ce privete cinstirea sfintelor icoane i sfresc astfel: Chipul crucii, precum i sfintele icoane zugrvite n culori sau mozaic, sau n orice alt mod, s se aeze n sfintele biserici, pe sfintele vase, pe veminte, pe ziduri, n case i pe drumuri. Prin aceste icoane nelegem: icoana Domnului i Mntuitorului nostru Iisus Hristos, a stpnei noastre Nsctoarei de Dumnezeu, a sfinilor ngeri i ale tuturor sfinilor.

Cu ct cineva va privi mai mult aceste icoane, i va aduce mai mult aminte de cel care e reprezentat acolo i se va sili s-l imite, cu att se va simi atras ctre viaa sfnt i-i va arta respectul i venerarea fa de icoane, fr s le dea icoanelor o adorare propriu-zis, care nu se cuvine dect numai lui Dumnezeu, ci le va aduce n semn de venerare tmie i lumnri, tot astfel i pentru chipul crucii, sfintele evanghelii i sfintele vase. Astfel era obiceiul celor vechi, cci cinstea adus unei icoane se face celui care este reprezentat pe icoan. Nu se ador, ci se venereaz persoana care este reprezentat pe icoan.

Acestea sunt nvturile sfinilor notri prini i ale tradiiei bisericii. Dac ns cineva va nva altfel, sau condamn ceea ce biserica a sfinit, fie cartea Sfintei Evanghelii, sau chipul crucii, sau o icoan oarecare, sau relicvele vreunui martir, sau dac cineva lucreaz pentru distrugerea tradiiei bisericii universale, sau dac se servete de sfintele vase sau de sfintele mnstiri pentru trebuine profane, dac acela este episcop sau cleric, s fie depus, iar dac este monah sau laic, s fie excomunicat (40).

Dup ce au semnat actele, sinodalii aclam: Toi credem astfel, toi de acord am semnat. Aceasta este credina apostolilor i a sfinilor prini, aceasta este credina ortodocilor. Aceast credin o ntrete ntreaga cretintate. Anatema tuturor care nu cred astfel, care nu cinstesc sfintele icoane, care le numesc idoli i care acuzau pentru aceasta pe cretini de idolatrie. Muli ani mprailor! Venic amintire noului Constantin i Elena! Dumnezeu s binecuvinteze domnia lor. Anatema s fie toi ereticii! Anatema s fie Atanasie, Constantin i Niceta, care au fost succesiv patriarhi de Constantinopol(41). Ei sunt Arie II, Nestorie II, Dioscor II. Anatema ereticilor Ioan al Nicomidiei i Constantin de Nicolia(42). Dac cineva apr pe vreun prta al ereziei, s fie anatema. Dac cineva nu recunoate c Hristos are pe lng natura sa uman i o form determinat, s fie anatema. Dac cineva nu respect icoanele fcute n numele Mntuitorului i al sfinilor, s fie anatema. Dac cineva leapd tradiia bisericii scris sau nescris, s fie anatema. Venic amintire lui Gherman (al Constantinopolului ), lui Ioan (Damaschinul), Gheorghe (de Cipru), eroi ai adevrului!(43)

Se hotrte ca o delegaie de episcopi, egumeni i clerici s prezinte mprailor o colecie de texte ce constituiau dovezile luate din Sfinii Prini i Sfnta Scriptur(44).

Se explic n acelai timp expresia - ,artndu-se venerarea care se ddea sfinilor, n timp ce cuvntul

era rezervat numai lui Dumnezeu(45), exprimndu-se adorarea datorat numai lui Dumnezeu.

Sinodul a mai redactat o scrisoare preoilor i clericilor din Constantinopol, pentru a le anuna hotrrile luate.

Sedina a opta

Printr-un decret adresat lui Tarasie, suveranii l-au invitat pe patriarh i pe ceilali episcopi, s vin la Constantinopol. Ei doreau s se in o nou edin la care s asiste i s dea cuvenitul decret de nchidere a sinodului.

Cu o primire deosebit, n ziua de 23 octombrie 787 Tarasie deschide edina printr-o scurt cuvntare, iar suveranii rspund sinodalilor cu foart mult bunvoin, fiind rspltii cu aplauzele ntregii asistene.

Se recitete -ul redactat n sesiunea precedent i din dorina suveranilor, cei de fa sunt ntrebai dac este (orosul) primit cu asentimentul tuturor membrilor, la care sinodalii rspund: Aceasta este credina noastr, aceasta e credina noastr, aceasta e credina apostolic i a Prinilor bisericeti, noi toi am consimit i am semnat aceasta. Anatema tuturor celor care nu ader la aceast credin(46). Cei doi suverani au semnat apoi decretul.

S-au mai recitit textele patristice n favoarea cinstirii sfintelor icoane, apoi Irina a oferit episcopilor daruri bogate, i i-a slobozit pe fiecare la bisericile lor.

Sinodul a dat i un numr de 22 canoane, cunoscute sub numele de canoanele bisericeti, promulgate la al doilea sinod din Niceea(47).

Cultul icoanelor a fost deci restabilit prin mijloace panice, dar iconoclatii vor cuta cu mijloace sngeroase chiar, s renvie iconoclasmul.

In anul 802, Irina a fost ndeprtat de la tron n urma unui complot. Dar meritul sinodului de la Niceea este acela c nu s-a mulumit numai s restabileasc cultul icoanelor, ci a furnizat bisericii doctrina i organizarea (pentru iconofili), care lipsea n faa adversarilor .

Perioada de calm i linite pentru biseric a durat pn la 813, cnd Leon V Armeanul a fost ncoronat mprat.

Dei trecuser 26 de ani de cnd cultul icoanelor fusese restabilit, totui unele colonii iconoclaste orientale formau adevrate enclave (nchizturi) amenintoare, continund s furnizeze imperiului, soldai i conductori militari.

Leon V Armeanul este unul dintre aceti strategi de origine oriental, care pstra n mod secret opinii iconoclaste. Ales mprat n condiii destul de grele pentru imperiu, Leon a fost nevoit ca nainte de ncoronare s semneze o mrturisire (jurmnt) de credin, unde se angaja s apere ortodoxia i cultul icoanelor(48).

Totui, n una din zile i manifest fi sentimentele sale, artnd c toate nenorocirile imperiului i nfrngerile pe toate cmpurile de lupt s-ar datora faptului c, la cretini se cinstesc icoanele. El pune pe lectorul imperial Ioan Hilalas s caute, cu ajutorul a doi episcopi, n arhivele bisericilor, pentru a aduna actele conciliului iconoclast de la 753.

Sondnd opinia patriarhului Nichifor i vznd c-l nfrunt n problema cinstirii icoanelor, Leon V Armeanul l invit s trimit reprezentani pentru a discuta cu teologii iconoclati - decembrie 814.

Pentru c Leon voia s-i impun voina i s pedepseasc pe episcopii ce i-ar clca dorina, hotr s convoace un sinod. Cnd patriarhul a aflat cele proiectate de mprat i mai ales n urma incidentului din 2 februarie 815 (cnd refiuz s se inchin icoanelor), a refuzat s se mai nfieze la sinod. Infuriat, mpratul a propus exilarea lui i alege n locul su pe Theodotos Casitera Melisines(1 aprilie 815), cumnat al aprigului Constantin Copronim(49). In fruntea iconofililor rmsese Sf. Teodor Studitul.

Un sinod n 815 a rostit anatema asupra celor prezeni la sinodul de la 787, anulnd toate hotrrile i declarnd valabile numai hotrrile pseudosinodului din 753.

Pn la 25 decembrie 820 iconodulii au fost grav ncercai, dar cu aceast dat, care corespunde momentului asasinrii mpratului Leon V Armeanul, persecuia contra icoanelor scade.

Sub Teofil(829-842) nu se mai poate vorbi despre o persecuie n adevratul sens al cuvntului, ci de nenumrate conflicte, cci patriarhul Ioan al VII-lea era iconoclast.

Abia n timpul guvernrii Teodorei, cultul sfintelor icoane a putut fi restabilit. Dup ce s-a hotrt s in un sinod, mprteasa a rechemat pe toi cei ce fuseser exilai pentru sentimentele lor iconofile i a ales la 4 martie 843 ca patriarh, pe Metodie, care suferise mult sub Teofil.

Noul patriarh a convoacat la un sinod(la Constantinopol) pe toi episcopii, egumenii i monahii care, n decursul luptelor iconoclaste au avut de suferit. Sinodalii au declarat valabile la 11 martie 843 toate hotrrile celor apte sinoade ecumenice, restabilind cultul icoanelor, rostind anatema asupra tuturor iconoclatilor(50).

Episcopii iconoclati au fost destituii. S-a compus n acelai timp, un text special de anatematizare a tuturor ereticilor. Sinodalii au vrut ca sinodul acesta s fie o continuare a celui de la Niceea(787) i cu acest ultim act antiiconoclast, se ncheie mult disputata problem a cinstirii sfintelor icoane(51).

Participani

Este demn de remarcat faptul c nu la toate edinele sinodului au participat toi episcopii. Uneori erau trimii delegai ai acestora, preoi ori diaconi, alteori participau i ei, aa nct trebuie precizat c la fiecare edin apar nume noi. De aceea, n rndurile urmtoare ne vom mulumi s consemnm doar numele participanilor la a opta edin, dup care vom face i alte precizri(52).

In frunteaa participanilor semneaz cei doi delegai ai papei Adrian i anume, preoii Petru indignus primus presbyter, suplinind pe papa Adrian al Romei i Petru, indignus presbyter i egumen al mnstirii Sf. Sava din Roma, suplinind de asemenea pe pap. Abia n al treilea rnd semneaz actele Tarasie, din mila lui Dumnezeu, episcop al Constantinopolului - Noua Rom.

Deoarece n acel timp Antiohia, Alexandria i Ierusalimul nu mai fceau parte din Imperiul Bizantin, ci erau sub ocupaie arab, nu au putut participa patriarhii, ci n locul lor semneaz actele sinodului preotul i patriarchalis sincellus - Ioan, precum i Toma, preot i egumen al mnstirii Sf. Arsenie din Egipt.

Semnau n continuare:

6. Agapie - episcopul Cezareii

7. Ioan - episcopul Efesului

8. Constantin - episcopul Ciprului

9. Leon al Heracleii Traciei

10. Vasile - episcopul Anciriei

11. Nicolae - episcopul Cyzycului

12. Entimie de Saradon

13. Petru al Nicomidiei

14. Ilie al Cretei

15. Hipatius al Niceii

16. Saturacius al Calcedonului

17. Leon-preotul-vicar al sediului de Sidensis

18. Daniil - episcopul Amasiei

19. Constantin - episcopul Gangrei

20. Epifanie, pecator, diacon al bisericii din provincia(?)

21. Catana, n locul arhiepiscopului Toma al Sardiniei

22. Nichifor, episcopul Dyrachium

23. Anastasie, episcop al Nicopolei

24. Niceta de Claudiopoleos

25. Grigorie al Neocezareii

26. Grigorie de Pisimuntis

27. Teodor de Mirensiu

28. Teofilact diaconul, n locul retinens throni Stavropoleos Carie

29. Eustaie - episcopul Suradenelor

30. Leon de Iconium

31. George - episcopul Antiohiei

32. Constand -episcopul de Persa

33. George - preot, n locul episcopului de Mocisi

34. Christofor al Trapezuntului

35. Leon - episcop de Rodos

36. Manuel - episcop de Adrianopol

37. Vasile - episcopul Sylaei

38. Teodor -episcop de Selencia

39. Nicolae al Herapolei

40. Constans de Regius

41. Cyrillus peccator, monachus et locum retinens Niceri episcopi Gotthiaie

42. Stefan - episcopul de Lugdaensis

43. Teodor -episcopul Catanei

44. Ioan -episcopul Tamomeniei

45. Galato preotul - vicarul episcopului Stefan de Siracuza

46. Gandiosus - episcopul Mesinei

47. Theodor -episcopul Panormiei

48. Stefan - episcopul Bibonului

49. Constans -episcopul Leontinei

50. Theodor - episcopul Tauriana

51. Christofor -episcopul din Cyriace

52. Vasile - episcopul din Liparensium

53. Theotim - episcopul de Crotenens

54. Constans - episcopul Carinei

55. Theofan -episcopul Libiei

56. Ioan - episcop de Treocaleos

57. Theodorus indignus episcopus Tropaeorum

58. Sergiu -episcopul de Nicoterensium

59. Teofilact al Evhaitelor

60. Maurianus - episcop de Pompei

61. Theodor - episcop de Bizus

62. Antonius - monahul, delegat al eparhiei de Smirna

63. Eustratius -episcopul de Apameea

64. Theofan - episcopul de Lebede

65. Petru - episcopul de Ghermensium

66. Ioan - episcop de Arcadiopoleos

67. Sisinius -episcopul de Parie

68. Epifanie -episcopul de Melitene

69. Niceta de Preconensi

70. Constans - episcop de Sebastopoleos

71. Ioan -preotul - vicar al scaunului Coloniei

72. Eustratius - episcopul de Menthimnensium

73. Leon -episcopul de Cii

74. Grigorie -preotul delegat al scaunului de Nicopole

75. Ioan -episcopul de Apri

76. Theofilact - episcopul Cypselelor

77. Theodor -episcopul Heracleii

78. Eustatius -episcopul de Cotradensium

79. Chiriac - episcopul Drizyparensium

80. Leon - episcopul Mesembriei

81. Grigorie - episcopul Deracensium

82. Ioan - episcopul de Nysa

83. George - episcopul Impeerialium thermarum

84. Sotericus - episcopul de Ciscisensium

85. Grigorie - episcopul de Camuliane

86. Damian - episcopul de Mytilene

87. Constans - episcopul de Mastaurensium

88. George - episcopul de Briulensium

89. Teodosie - episcopul de Nyssa

90. Teofilact - episcopul de Trole

91. Olbianus - episcopul de Elea

92. Pardus - episcopul de Pitane

93. Leon - episcopul de Algizensium

94. Theogonius - preot i vicar al cetii Sion

95. Stratonicus - episcopul Cymae

96. Vasile - episcopul de Atramytensium

97. Teofilact - episcopul de Hypepensium

98. Theofan - episcopul de Caloe

99. Leon - episcopul Fociei

100. Vasile - episcopul de Pergam

101. Grigorie - episcopul de Paleaspoleos(vechiul ora)

102. Ioan - episcopul cetii Asensium

103. Vasile - episcopul Magneziei

104. Marin - episcopul cetii Atandri

105. Lycastus - episcopul de Baretensium

106. Constans - n locul episcopului cetii Agaei

107. Nichifor, n locul slujitorului din Gargarensium

108. Nicodim - episcopul de Euzans

109. Sava - episcopul de Aneensium

110. Nichifor - episcopul de Arcadiopoleos

111. Cosma - episcopul Myrinei

112. Ioan - episcopul Sfintei biserici din Saluntianensis

113. Ursus - episcopus sanctae Avariti anensium ecclesiae114. Laureniu - episcopul de Absartianensis

115. Eustatius - episcopul de Solensium

116. Spiridon - episcopul de Cythrensium

117. Theodor - episcopul Citiei

118. George - episcopul Trimitundiei

119. Alexandru - episcopul Amatundiei

120. Ioan - episcopul Niceii Traciei

121. Ioan - episcopul de Rhadesti

122. Melchisedec - episcopul de Galiopoleos

123. Leonida - episcopul Coloniei

124. Ioan - episcopul Paniei

125. Theofilact - episcopul de Charitopoleos

126. Ioan - episcopul Lithoprosopiensium

127. Sisinius - episcopul Chalcidiei

128. Sisinie - episcopul de Zuruli

129. Veniamin - episcopul de Lizica

130. Constans - preotul, lociitor al episcopului de Hexamilia

131. Constans - episcopul de Metrorum

132. Grigorie - episcopul de Theodoropoleos

133. Constans - episcopul de Iuliopoleos

134. Theofil - episcopul de Anastasiopoleos

135. Leon - episcopul de Mizna

136. Sinesius - episcopul de Cina

137. Petru - episcopul de Asponae

138. Antim - episcopul de Varinopoleos

139. Lycastus - episcopul Filadelfiei

140. Stefan - episcopul Silandei

141. Theofan - episcopul Mioniei

142. George - preotul, lociitor al Eramiei

143. Mihail - episcopul Ceraseii

144. Ioan - episcopul de Setensium

145. Ioan - episcopul Daldei

146. Ioan - episcopul cetii Tabalensium

147. Theofil - episcopul Hermocapelei

148. Nicolae - episcopul de Aureopoleos

149. Anastasie - episcopul de Tripoli

150. Zaharia - episcopul de Hierocezareii

151. Mihael - episcopul de Trale

152. Grigorie - episcopul Gordiei

153. Leon - episcopul de Traculensium

154. Eustatius - episcopul de Hircanidensium

155. Ioref - episcopul Ataliei

156. Leontie - episcopul de Pemaninia

157. Ioan - episcopul de Lampsaca

158. Niceta (Nectarie) - episcopul Ilei

159. Vasile - episcopul Adranotherensium

160. Simeon - episcopul cetii Germa

161. Theodat - episcopul de Palcensium

162. Theodor - episcopul de Abydi

163. Strategius - episcopul Dardaniei

164. Mihael - episcopul de Melitapoleos

165. Sisinius - episcopul de Adranias

166. Theofilact - episcopul Apolloniadei

167. Constans - episcopul Cezareii Bitiniei

168. George - episcopul de Vasilinopoleos

169. Cyr - episcopul de Lophi

170. Leon - episcopul cetii Arisis

171. Nichifor(Nymfus) - episcopul cetii Adrianis

172. Teodor - episcopul de Prusis

173. Vasile - preot i vicar al Daschiliu

174. David - episcopul Elenupoleos

175. Anastasius - episcopul de Knosu

176. Sisinie - episcopul Kersonezului

177. Epifanie - episcopul Eleuthernei

178. Meliton - episcopul Kidoniei

179. Fotinus - episcopul Katanei

180. Leon - episcopul Feniciei

181. Niceta - episcopul de Cladibrensium (lipsete din lista greac)

182. Ioan - episcopul Arcadiei

183. Leon - episcopul de Kiosamu(Cisanu - poate insula Cios)

184. Theodor - episcopul cetii Subritensium

185. Epifanie - episcopul cetii Lampis

186. Ioan - episcopul de Limbu

187. Gavriil - episcopul de Eginis

188. Petre - episcopul de Monemvasa

189. Anton - episcopul de Trizios (Trizene)

190. Leon - episcop de Postmu

191. Filip - episcop de Oreu

192. Nectarius(Niceta) - episcop de Melis

193. Neofit - episcop de Gordoservorum

194. Grigore - preot, lociitorul episcopului Cefaleii

195. Filip - episcop de Kerchireon

196. Leon - episcop de Zechintos

197. Ioan - episcop de Ghemensium

198. Constans - episcopul Sasimelor

199. Leon - episcop de Aspondu

200. Leon - episcop de Amisu

201. Heraclius - episcop de Iunopoleos

202. Teofan - episcop de Soron

203. Nectarie - (n versiunea latin Niceta) episcop de Adriana

204. Ioan(lipsete din versiunea greac) - episcop de Heracleea Pontului

205. Constans - episcop al Cratiei

206. Theofil - episcop de Prusiados

207. Mihail - episcop de Tiu

208. Theodor - episcop de Komanelor(Komana)

209. Ioan - episcop de Kerrasuntos

210. Constans - episcop al Polemoniei

211. Nectarie - episcop de Rizen

212. Nichifor - episcop de Klaneu

213. Leontos - episcopul orasului Trocnadelor

214. Teodor - episcop de Pinnaron(Pinului)

215. Gheorghe - episcop de Niosa

216. Stefan - episcop de Kamnu

217. Constans - episcopul oraului Tlonului

218. Constans - episcop de Kandia( )

219. Leon - episcopul cetii Koridaleelor

220. Petru - diaconul i lociitorul scaunului de Aricandu

221. Nicodim - episcop de Sidimon

222. Ioan - diaconul, n locul titularului scaunului de Fasilidas

223. Stefan - episcop de Araxu

224. Gheorghe - episcop de Iniandu

225. Leon - episcopul oraelor Liminene

226. Stavracios - episcopul Zenopolei

227. Constans - episcop de Komva

228. Grigore - episcop de Chivires

229. Vasile - episcop de Tabenesium(pustiul Sciia)

230. Dorothei - episcopul Neapolei

231. Constans - episcop de Alavandu

232. Grigorie - episcopul Heracleii

233. David - episcop de Iassu(Iassi n versiunea latin i n cea greac

234. Grigore - episcop de Melases

235. Sergiu - episcopul oraului Braghililor

236. Ioan - episcopul oraului Mindu

237. Stauracius - episcop de Stadias

238. Grigore - episcop de Stratonice

239. Nichita - episcop de Halicarnas

240. Maurianos - episcopul oraului Akmonias

241. Paul - preot i ales de Ceranii(numai n versiunea latin)

242. Leon - episcop de Aleon

243. Zaharia - episcop de Trapenut

244. Leon - episcopul Eumeniei

245. Filip - episcop de Tranopoleos

246. Dosithei - episcop de Honon

247. Gheorghe - episcop de Pelton

248. Gheorghe - episcopul Apiei

249. Ioan - episcop de Savliu

250. Pantoleon - episcopul Galatiei

251. Mihael - episcop de Heretopon

252. Grigorie - episcop de Timenutiron

253. Gheorghe - episcopul Mindaei

254. Nichita - episcopul oraului Nacoli

255. Constans - episcop de Cotia (oare Goia?)

256. Leon - episcop de Dachimiu

257. Constans - episcopul oraului Eucarpias

258. Mihail - episcopul Ierapolei

259. Damian - episcopul oraului Kinavaron

260. Niceta - episcop de Augustopoleos(numai n versiunea latin)

261. Theofilact de Cinabarensium(numai n versiunea latin)

262. Grigore - preot i lociitor al scaunului cetii Polibotu

263. Theofilact - preot i lociitor al scaunului de Ipsu

264. Nicolae - episcopul Phytiei

265. Stefan - preot i lociitor al scaunului de Ostru

266. Constans - episcopul oraului Amvladelor

267. Epifanie - episcopul oraului Peltenu

268. Mihail - episcopul oraului Puppon

269. Sisinie - episcop Filomea

270. Ioan - episcop de Timbriada

271. Stefan - episcop de Orimna

272. Nichifor - episcop de Fogla

273. Marin - episcop de Maghida

274. Leon - episcopul Didonului

275. Stefan - episcop de Parnas

276. Theofil - episcop de Hiu

277. Sergiu - episcop de Leri

278. Ieraclius - episcop de Samos

279. Galation - episcop de Melos

280. Constans - episcop de Andras

281. Eustatie - episcop de Tmios

282. Calist - episcopul oraului Evdochiadelor

283. Theodor - episcop de Kremnon

284. Constans - episcop de Lagnon

285. Constans - episcop de Andriana

286. Ioan - episcopul Kodrulelor

287. Eustatie - episcop de Debeltos

288. Euthimie - episcop de Sozopoleos

289. Theodor - episcop de Bulgarofigos

290. Gheorghe - episcop de Plutinupoleos

291. Sisinie - episcop de Garielis

292. Rubim - episcop de Scopelu

293. Vasile - episcop de Perberea

294. Mihail - episcop de Pamfilia

295. Manzon - episcop de Pracanon

296. Eustatie - episcop de Kelendereos

297. Sisinie - episcop de Musvadon

298. Eustatie - episcop de Lamos

299. Leon - episcop de Sibila

300. Stefan - episcop de Filadelphia

301. Zaharia - episcop de Kardabundon

302. Stefan - episcopul Siniului

303. Constans - episcop de Ancira

304. Theodor - episcop de Kadis

305. Ioan - episcop de Azanis

306. Theofilact - episcop de Mosinon

307. Ioan - episcop de Prenetu

Trebuie menionat faptul c n afar de aceti semnatari ai hotrrilor sinodului al VII-lea ecumenic, la lucrri au mai luat parte i ali clerici, n special preoi din capitala imperiului, care au venit cu unele precizri sau completri la discuii, n cadrul edinelor anterioare. Actele sinodale, menioneaz participanii la fiecare edin i intervenia fiecrui sinodal.

Aa cum tim , n istoriografia bisericeasc romneasc s-a menionat participareaa - uneori cu mari discuii i controverse - la sinodul al VII-lea ecumenic a unui delegat din prile noastre i anume Ursul al Avariiei, care apare i n lista supus ateniei, la numrul 113. In versiunea greac el apare ca Ursos nevrednicul episcop al sfintei biserici a Avariienilor, iar n cea latin, Ursus, episcopul sfintei biserici a avariilor, disprnd cuvntul anaxios(nedemn). Dar ceea ce este mai important - pentru c nu vom zbovi asupora participrii episcopului Ursus i a controverselor duse ntre istoricii romni - menionm prezena a doi reprezentani ai bisericii Goiei i anume numrul 41 i 57. Primul este monahul Ciril sau Chiril, care semneaz actele finale ale sinodului, n locul episcopului su Niceta, Nichita, sau Niceri al Gothiei, iar al doilea este episcopul Theodor de Tropheum , pe care credem c-l putem identifica cu episcopul vremii de la Tropheum Traiani, unde descoperirile arheologice ne ndreptesc s presupunem prezena unui ierarh.

Faptul c n decursul istoriei numele localitilor s-a schimbat foarte mult, ngreuiaz o identificare fidel a reprezentrii bisericii din prile noastre la unele sinoade, dar suntem convini c o atent i migloas cercetare a arhivelor existente n diverse locuri ale lumii, la o aciune concertat a teologilor romni, va aduce noi i noi lumini n aceast privin.

Ne mulumim deocamdat s semnalm aceast participare, urmnd ca ntr-un alt studiu s precizm poziia reprezentanilor bisericii din prile noastre, precum i contribuia lor la pstrarea ortodoxiei.

Chiril, Niceta i Teodor credem c sunt nume care trebuie reinute ca fiind reprezentani ai bisericii din spaiul Carpato-Danubiano-Pontic la sinodul al VII-lea ecumenic, sinod care se cere reevaluat astzi cnd apusul calotic ncepe s descopere tot mai mult dimensiunea teologic a icoanei, cnd protestanii, dei nu au o teologie a icoanei i nu o neleg, ncep s o foloseasc, iar lumea de pretutindeni, secularizat i desacralizat, trebuie s nvee s fac deosebire ntre estetic i sacru.

NOTE BIBLIOGRAFICE

1. LOUIS BREHIER - La querelle des images - VIII-e-IX-e siecle, Paris, 1904, p.3

2. vezi Dr. MILAN SESAN -Proto-iconoclasm, Sibiu, 1940

3. LOUIS BREHIER - op. Cit., p.6,10-11,12, Ch.HEFELE, H.LECLERQ - Histoire des conciles dapres les documents originaux, tom II,Paris, 1910, p.609-610, Drd.MIHAI D.RADU - Icoanele n istoria artei bisericeti i a cultului cretin ortodox, Studii Teologice XXVII(1975), pp.430-431

4. Ch,HEFELE,H.LECLERQ - op.cit., p.616-618

5. Idem, op.cit., p.18

6. LOUIS BREHIER, op.cit.,p.15

7. Ch.HEFELE, H.LECLERQ, op.cit.,p.642

8. vezi Sf. IOAN DAMASCHINUL - Cultul sfintelor icoane, trad. de D.FECIORU, Bucureti, 1937, p.1-193

9. Ch.HEFELE,H.LECLERQ, op.cit.,p.677, L.BREHIER menioneaz doar 83

10. Ch.HEFELE, op.cit.,p.677

11. L.BREHIER, op.cit.,p.18

12. Ch.HEFELE, H.LECLERQ, op.cit.,p.690

13. L.BREHIER, op.cit.,p.19

14. Ch.HEFELE, H.LECLERQ, op.cit., p.697

15. Idem, op.cit,.,p.709-719

16. Idem, op.cit,.,p.723-727

17. Idem, op.cit.,p.738

18. L.BREHIER, op.cit.,p.24

19. Ch.HEFELE, H.LECLERQ, op.cit., p.743

20. Idem, op.cit.,,p.745

21. Pr.Prof.M.P.SESAN - Iconoclasmul, Sinodul VII ecumenic de la Niceea din 787, n Istoria Bisericeasc Universal, vol.I, Manual pentru institutele teologice ale B.R.R., Bucureti, 1975, editia a II-a, p.312

22. L.BREHIER, op.cit.,p.24

23. Pr.Prof.M.P.SESAN, op.cit.,p.312

24. L.BREHIER, op.cit.,p.24

25. Ch.HEFELE, H.LECLERQ, op.cit.,p.757

26. Pr.Prof.M.P.SESAN , op.cit.,p.312

27. GRIGORE COSTIA - Sinodul VII ecumenic din punct de vedere canonic, Tez pentru licen, Bucureti, 1906, p.23

27.a) J.DARROUZES - Listes episcopalles du concile de Nicee(787), n Rev.des etudes Byzantines, p.24-25

28.Ch.HEFELE, H.LECLERQ, op.cit.,p.961, GRIGORE COSTEA, op.cit.p.25

29.HARDINI - Acta Conciliorum, t.IV, p.27, apud GRIGORE COSTEA, op.cit.,p.25

3o.Vezi mai pe larg Ch.HEFELE, H.LECLERQ, op.cit.,p.761, Gr.COSTEA, op.cit.,p.24-25

3l.Idem, ibidem

Ch.HEFELE, H.LECLERQ, op.cit.,p.762, vezi Ch.HEFELE, H.LECLERQ, op.cit.,p.763 i Gr.COSTEA, op.cit.p.27

Ch.HEFELE, H.LECLERQ, op.cit.,p.764-765

34.HARDINI, op.cit.,t.IV, p.266, apud Gr.COSTEA, op.cit.,p.32

35.Ch.HEFELE, H.LECLERQ, op.cit.,p.769-770, Gr.COSTEA, op.cit.,p.32-34

36.Ch.HEFELE, H.LECLERQ, op.cit.,p.770-771

37.GRIGORE COSTEA, op.cit.,p.35

38.Ch.HEFELE, H.LECLERQ, op.cit.,p.772

39.GRIGORE COSTEA, op.cit.,p.35

4o.HARDINI, Acta Conciliorum, t.IV, p.454-455, apud Gr.COSTEA, op.cit.,p.36

4l.Idem, ibidem

42.HARDINI, op.cit.,col.470, apud Ch.HEFELE, H.LECLERQ, op.cit.p.774

43.HARDINI, op.cit.,p.456,apud Gr.COSTEA, op.cit.,p.42

44.Gr.COSTEA, op.cit.,p.42

45.Ch.HEFELE, H.LECLERQ, op.cit.,p.775

46.Ch.HEFELE, op.cit.,p.775

47.Gr.COSTEA, op.cit.,p.46

48.L.BREHIER, op.cit.,p.31

49.Pr.Prof.M.P.SESAN, op.cit.,p.314

50.Idem, op.cit.,p.314-315

51.Idem, op.cit.,p.315

52.-Lista cu participanii la sinodul al VII-lea ecumenic o reproducem din lucrarea Sacrosancta concilia ad Regiam Editionum exacta studio Ph.Labbeli et Gab.Cossarti, Paris, 1672, tom VII, p.558-575.

Pr. Ene Ionel

PAGE 12


Recommended