+ All Categories
Home > Documents > Romania Sub Invazia Marlaniei a5 280 Pg(1)

Romania Sub Invazia Marlaniei a5 280 Pg(1)

Date post: 09-Oct-2015
Category:
Upload: cristian-dumitrache
View: 235 times
Download: 5 times
Share this document with a friend

of 336

Transcript

7

ROMNIA SUB INVAZIA MRLNIEI O alert sociologic Nicolae Grosu Ionel Dnciuc

Nicolae Grosu Ionel Dnciuc

ROMNIASUB INVAZIA MRLNIEI

- o alert sociologic -

Copert: Andreia E. Precub

Redactare i tehnoredactare: Andreia E. PrecubColecie: SOCIOLOGIECoordonator colecie: Prof. Univ. Dr. Traian Vedina

Autorii i asum ntreaga responsabilitate

pentru coninutul acestui volum. Editura ECOU TRANSILVAN, Cluj-Napoca, 2014

e-mail: [email protected]: 0745.828.755; 0364730441

www.edituraecou.ro

Nicolae Grosu Ionel Dnciuc

ROMNIA

SUB INVAZIA MRLNIEI

- o alert sociologic -Editura Ecou Transilvan

2014

n loc de motto

De pe o tarla pe alta:

- B, Gheorghe, b, vii, b, la nmormntarea lu Ion?

- Nu vin, b, nu vin, ce, el vine la a mea?

Cam acestea fiind solidaritatea i nelepciunea n societatea romneasc.

(Cred c, aa cum Biserica a stabilit cte o pericop (fragment) evanghelic, de citit la liturghia zilnic, tot astfel ar trebui - dac vrem s-i vindecm pe romni de relele analizate de dr. Nicolae Grosu - s le citim zilnic o pericop din Tratatul de Sociologie.)

(Am convingerea - pe care o exprim, asumndu-mi toate consecinele! - c ne aflm n faa operei celui mai mare sociolog romn de azi i de ieri. De-ar exista un Premiu Nobel pentru sociologie, l-ar merita cu prisosin.)

Florin Constantiniuistoric, membru al Academiei Romne

N LOC DE ARGUMENTGndulCircuitul pulimii de la Oprescu la Nstase: Am spus pulime din respect pentru oameni... cred c i-a plcut i domnului Nstase, dac-l folosete.

Publicat la: 01.03.2009 16:11 Ultima actualizare: 01.03.2009 16:26

Sorin Oprescu a declarat, azi, c termenul de pulime, patentat de el i preluat, acum cteva zile, de Adrian Nstase pentru a cataloga electoratul, a fost uzitat iniial din respect fa de oameni.

L-am folosit, n 2003, cnd eram fa-n fa cu o comisie de analiz a fondurilor Casei de Asigurri i secretarul de stat de atunci de la finane se fcea c nu nelege despre ce e vorba i am ncercat s dau mai mult plasticitate. Am vrut s spun c oamenii amri nu beneficiaz de niciun fel de serviciu medical i nu tiam cum s-i explic secretarului luia de stat care fcea pe nebunul. Era vorba de oameni bolnavi, sraci, care nu aveau niciun fel de asigurare i crora tia le ddeau picioare-n fund. Nu cred c a deranjat pe nimeni din simplul motiv c eu am spus-o din respect pentru oameni, ne-a declarat Sorin Oprescu, preciznd c el are o cu totul alt prere despre cei care sunt chemai la urne: Nu m referisem la electorat. Cred c i-a plcut i domnului Nstase, dac l folosete. ntreab-l pe Nstase ce gndete el de termenul sta! n general el nu copiaz pe nimeni, dar probabil c sta i-a plcut. Electoratul e format din oameni inteligeni pe care nu-i mai pclesc partidele i cea mai bun dovad sunt eu.

Preedintele CN al PSD, Adrian Nstase, reacionase, sptmna aceasta, cu promptitudine la modul n care a fost reflectat vizita sa la Curtea Suprem, la primul termen al procesului pixurilor i brichetelor din campania electoral 2004. ntr-o postare intitulat Cum se d, mecher, o tire echilibrat, Nstase a criticat faptul c o agenie de pres i-a permis s publice tiri despre eveniment cu background mai ntins dect relatarea evenimentului dei el a dat declaraii ample. Cu att mai mult cu ct, a susinut el, backgroundul conine informaii din rechizitoriul mincinos al DNA pentru intrat n capul pulimii. Sorry, este expresia celebr a lui Oprescu, a adugat Nstase ntre paranteze, explicndu-i termenul ales.

http://www.gandul.info/politica/circuitul-pulimii-de-la-oprescu-la-nastase-am-spus-pulime-din-respect-pentru-oameni-cred-ca-i-a-placut-si-domnului-nastase-daca-l-foloseste-4009463

__1 pulime 123urban Dicionar Urban

www.123urban.ro/def/pulime?

pulime 123urban Dicionar Urbanwww.123urban.ro/def/pulime? Translate this page

Definiie pentru pulime. Termeni similari: sex, muncitori, mascul, prostan; srac; foame, brbat.pulime

1. gloat, generic

Exemple: La mine la spital beneficiaz de tratament egal i VIP-urile i pulimea. (Sorin Oprescu)

Autor mowgli la 13 Nov 2006

2. Tagma brbteasc. Termen peiorativ care include n general brbaii. Echivalent cu prostime.

Exemple: Ct pulime la chefu sta! i beau toi ca porcii.

Autor FAKE la 13 Nov 2006

3. Acei ce muncesc, pentru care managerii se uit i admir.

Exemple: Vezi orice companie.

Autor ics la 18 Aug 2009

__2 Propun pentru DEX: Pulime | Fapte, i vorbe!

http://chiovari.wordpress.com/2009/07/04/propun-pentru-dex-pulime/

Jul 4, 2009 Propun pentru DEX (fr intenia de a fi haios), chiar aa cred! Pulime = Contribuabili (DEX: Persoane obligate s plteasca anumite taxe i impozite.) Excepie fac cei care administreaz dupa bunul plac i fr s dea socoteal la nimeni banii colectai de la cei menionai mai sus i cei care au beneficii n urma distribuirii acestor bani de ctre cei care i administreaz.

07/04/2009

Propun pentru DEX: Pulime

Filed under: Romnia Cristian @ 19:31

Deci s neleg c pulime e pentru masculin i pizdime pentru feminin? Adic i femeile e contribuabile, vorba aia prerea mea

Comentariu prin al2lea 07/06/2009 @ 14:36

__3 Oprescu ctre pulime YouTube

? 6:14? 6:14

www.youtube.com/watch?v...?

YouTube

Nov 19, 2009 Uploaded by putinaemotie

Vezi http://www.putinaemotie.ro/sorin-opre... Habarnist pafarist populist agramat i mrlan. Asa s-ahttp://www.youtube.com/watch?v=DwNWcVM1XV4

Sursa: internet Pagina 2/17

1. Tirania pulimezrii La alegerile prezideniale din noiembrie 2009, unul dintre candidai, cu status social de profesor universitar doctor n tiine medicale, a spus, cu o not de nelegere n glas pentru categoriile defavorizate, c eu sunt un medic democrat, la mine beneficiind de aceleai tratamente i VIP-urile, i pulimea. Acest termen, scornit de parvenitura neocomunist, este substitutul pervers pentru ceea ce ar constiui n dispreul lor srcimea sau prostimea de tip nou, rezultate din comunism. Din acest regim, deoarece:

la nivel de societate, nainte de comunism dup mai mult de un mileniu de cretinism, populaia i interiorizase morala cretin;

dup reformele agrare din 1864 i 1921, cnd fiecare familie rural a fost mproprietrit cu cte 5 ha, ranii dobndiser simul proprietii;

dup decenii de munc pentru sine, ranii i meteugarii ncepuser s fie ptruni de cultul muncii, n comunism dezlnuindu-se propaganda ateist, morala cretin a fost afectat, n declinul i breele acesteia infiltrndu-se imoralitatea pgn; naionalizndu-se i colectivizndu-se mijloacele de producie, simul proprietii a fost distrus, n locul acestuia inoculndu-se indiferena colectivist;

convertindu-se munca pentru sine n munc pentru regim, nceputul de cult al muncii a fost nbuit, n locul acestuia erupnd mecheria chiulului i a furtiagului la nivel de mase,

inainte de comunism, structura societii era de aproximativ 90% rural i 10% urban, urbanul avnd capacitatea s-i integreze pe puinii imigrani din rural, atrai mai ales pentru munci n salubritate, pavatul strzilor i montarea liniilor de tramvai;

n comunism, hotrndu-se industrializarea rapid, jumtate din populaia rural a fost dislocat pe antiere i n fabrici. Aceste mase, rupte din mediul rural, i-au pierdut din normele rurale i, fiind de peste patru ori mai numeroase dect populaia urban, n-au putut fi asimilate de aceasta i deci, n-au dobndit nici norme urbane, rmnnd far niciun fel norme (anomice) i, astfel, nevoite s-i satisfac necesitile prin impulsii (porniri psihice irezistibile), nu prin norme, adic prin furt, tlhrie, viol i crim. i, cum aceste mase mai aveau legturi cu populaia rmas n rural, au stricat-o i pe aceasta i, respectiv, fiind, prin proporii, vulgaritate i agresivitate, copleitoare n raport cu mediul urban, l-au devastat i pe acesta, astfel c toat populaia a deczut la nivel de mahala. la nivel de individ nainte de comunism, tranul: posednd pmnt, animale i atelaje, era stpn;

conducndu-i singur avutul, era i mananger;

gndindu-i singur treburile, era i specialist,

n comunism, ranul, dup ce i s-a luat totul i a fost deportat ca necalificat pe antiere sau n fabrici, a deczut din:

stpn n slug;

manager n slug;

specialist n slug,

distrugndu-i-se astfel personalitatea i deci, decznd din om n neom. la nivel valoric, nainte de comunism, societatea se structurase valoric, sub form de piramid, vrful acesteia, de la savani la rani gospodari, constituind elitele, care au fost apte s asigure modelarea, motivarea, mobilizarea, propulsarea i direcionarea societii; n comunism, elitele fiind, inial, nucite de barbaria schimbrilor i apoi, supuse slbatic distrugerii, societatea a fost decapitat valoric. Fr vrful elitei, piramida social prbuindu-se ntr-o mas inform, societatea a rmas total neputincios n faa hoadelor de indivizi de ultima spe, anulndu-i-se astfel absolut orice posibilitate de a mai evolua. Este astfel incontestabil c regimul comunist a provocat fractura istoric a societii, ntre societatea, populaia i omul de pn la comunism i de dup nemaiexistnd absolut nicio legatur, ceea ce nseamn c regimul comunist, n opera de formare a omului de tip nou a distrus absolut toate calitile umane, constituite istoric, n locul lor inoculnd cele mai imprevizibile monstruoziti, fr s fi insuflat vreo calitate, fiind plauzibil a se afirma c acest regim a decerebrat, cel puin din punct de vedere al inteligenei emoionale, societatea romneasc.Astfel, dei n societate exist membri de cert inteligen teoretic (api de realizri teoretice nalte, precum unii universitari, cercettori, medici, farmaciti, scriitori) sau de cert inteligen practic (api de realizri practice nalte, precum unii medici chirurgi i dentiti, ingineri, artiti plastici, balerini, sportivi, artizani, meseriai), din punct de vedere ns al inteligenei emoionale o parte dintre ei se manifest naiv, adernd la/sau optnd pentru partide i candidai de cea mai anchilozat factur comunist i, respectiv, savurnd n extaz vomismentele unor televiziuni i ziare de diversiune politruco-securistic.

Procesul de decerebrare este att de pervers, nct vdesc afiniti comuniste chiar i unii membri de vrf ai partidelor istorice i, respectiv, este att de inerial, nct chiar i tineri care au absolvit cu rezultate maxime universiti occidentale de faim se manifest n cel mai mbcsit mod comunist.

Efectele decerebrrii transpunndu-se i sub forma strii de pulime, se constat c aceast stare s-a extins n toat societatea, difereniindu-se, n funcie de statusul social, la nivelul categoriilor favorizate prin ostentaie (locuine, autoturisme, mbrcminte, podoabe i consum curent de fie) i vulgaritate, iar la nivelul categoriilor defavorizate, prin promiscuitate (lenevie, srcie, mizerie, vicii, depravare, violen) i, desigur, vulgaritate. Vulgaritatea fiind comun ntregii societi, se exteriorizeaz printr-un arsenal de njurturi i injurii, ntre care troneaz expresiile ce pula mea, bga-mi-a pula, du-te-n n pula mea. i din moment ce aceste expresii sunt mprocate, n pofida absenei instinctului, de bieei de vrste din ce n ce mai mici i, n pofida absenei organului, de doamne i domnioare de condiie din ce n ce mai bun i chiar i de fetie de vrste din ce n ce mai mici, rezult c ele sunt att de nrdcinate i de generalizate, nct au intrat n mentalul naional ca sloganuri al identitii de neam, ceea ce i face pe muli romni s considere c am ajuns un fel de de neam al lui Pul.Fiind de ateptat c un asemenea neam s nu i doreasc proiecte, ci amgiri, i nici soluii, ci chilipiruri, este cert c dac pulimii i se ofer la alegeri o porie de fasole i un oi de uic este vesel un ciclu electoral, patru ani nefcnd altceva dect s rnjeasc tmp, s se scobeasc n nas, s se scarpine n fund i/sau la testicule i n plus s se i vaite, motiv pentru care se poate considera c n raport cu pulimea conceptul politologic de electorat captiv este impropriu, cuvntul electorat provenind totui de la a alege, a opta, propriu n acest caz fiind sintagma fixaie idolatr, ceea ce este de domeniul patologiei.

Ca un exemplu special de decerebrare este ceea ce s-a ntmplat la parada militar de ziua naional cnd, la intonarea imnului naional, o mas de pensionari militari a huiduit, deci tocmai cei pentru care drapelul naional i intonarea imnului naional au constituit jaloanele i etaloanele carierei, fiind incontestabil c n capetele i inimile indivizilor respectivi acordurile sacre ale imnului naional, intonate n cadrul solemn al paradei militare de ziua naiunii, n-au avut absolut nicio rezonan, rezultnd c n cazul acestora decerebrarea a fost total, i comunist i cazon.

2. Arta simulacrului i, ca situaia s se adapteze la nivelul vremurilor, n decembrie 1989 s-a procedat la o diversiune cu aparen de revoluie. Diversiune, deoarece la sfritul anilor 80, averile acumulate i dosite de activiti i securiti, deci de ealonul doi al puterii comuniste, ajunseser la asemenea proporii nct, pentru a se putea fi scoase la lumin i deci folosite nestingherit, acetia au resimit nevoia unei schimbri, adic a trecerii spre o economie care s fie de pia, dar monopolizat de ei. Din aceast contradicie n termeni cci este o grav contradicie n termeni ntre economia de pia i monopolizare, cam cum este ntre a fi simultan i sntos i bolnav a rezultat un mod echivocpervers de a se face reforme i, ca atare, o tranziie interminabil de democraie de dezm i de economie de jaf, ceea ce relev c evenimentele din decembrie 1989 nau constituit o revoluie, ci o lovitur de ealon, prin care sa trecut de la comunismul de clan la capitalismul de gac, sau de cumetrie. Aadar, trecerea de la comunismul de clan la capitalismul de gac sau de cumetrie fiind fr precedent n istorie, este contrar a tot ce nseamn micare social. Aceasta deoarece n anumite condiii istorice, oamenii pot resimi necesitatea de a se manifesta n comun pentru promovarea sau pentru aprarea unei idei sau a unui obiectiv. i, cum orice manifestare nseamn micare, devine evident c, cu ct mulimile sunt mai mari, cu att micrile pe care le realizeaz sunt prin coninut, obiective i impact tot mai sociale, motiv pentru care astfel de micri sunt prin sine micri sociale.

Declanarea micrilor sociale presupune att cauze obiective de nemulumire, precum ineficiena formelor de organizare social, agravarea disparitilor sociale, blocarea structural a manifestrii intereselor unor categorii sociale, ct i un nivel subiectiv de nelegere a cauzelor, de ntrevedere a soluiilor i, respectiv, de elaborare a ideologiei. De aceea, n consens cu sociologul american A. Oberschall, se poate considera c micrile sociale emerg din aranjamentul structurat al indivizilor i grupurilor n sistemul social, din starea de fapt a organizrii sociale.

Astfel, dei n societile napoiate privarea absolut de bogie, putere i prestigiu este mare, majoritatea oamenilor trind n aceeai stare nu o contientizeaz i nu o resimt ca motiv de manifestare a nemulumirii. n societile dezvoltate ns, mai ales n mediul urban, dei privarea absolut este mai mic, privarea relativ ca discrepan fa de situaia altora i fa de aspiraiile proprii este mare, fiind contientizat de majoritatea oamenilor, care o resimt ca motiv de manifestare a nemulumirii, crescnd astfel probabilitatea micrilor sociale.

innduse cont i de faptul c n societile dezvoltate emanciparea, conferind oamenilor o sensibilitate critic nalt fa de condiiile obiective, scade pragul subiectiv al motivelor de manifestare a nemulumirii, reiese c n acest tip de societi probabilitatea micrilor sociale, fiind multiplu determinat, este cu mult mai mare dect n societile napoiate.Multitudinea nivelurilor cauzelor obiective de nemulumire combinat cu multitudinea nivelurilor de nelegere subiectiv poate genera o diversitate de tipuri de micri sociale, att ca sens, ct i ca profunzime i realizabilitate. Astfel, n condiiile unei societi cu evoluie (relativ) normal, dac nivelul nelegerii subiective este inferior nivelului cauzelor obiective, risca s apar att micri de rezisten, adic de mpotrivire fa de ideile de schimbare sau fa de micrile care promoveaz schimbarea (contramicri), ct i micri de schimbare improprie, adic ori utopice (nerealizabile), ori de regresie (de revenire la forme depite). Dac ns nivelul nelegerii subiective este compatibil cu nivelul cauzelor i, respectiv, exist att condiii obiective de finanare, dotare, organizare, comunicare, conducere, adeziune i ntrunire, ct i ncredere subiectiv n reuit, pot aprea, cnd condiiile i ncrederea sunt incipiente, micri protestatare, cnd sunt relativ constituite, micri reformatoare, iar cnd sunt deplin constituite, micri revoluionare.

Sensul, profunzimea i realizabilitatea unei micri sociale rezult din consistena ideologiei sale. Astfel, n msura n care ideologia realizeaz o critic credibil asupra realitii i un proiect plauzibil pentru viitor, n aceeai msur ea creeaz membrilor micrii o cauz, ca numitor comun pentru toi i ca motiv de lupt, inclusiv de sacrificiu, pentru fiecare. De aceea se poate considera, la sugestia sociologului american Neil Smelser, c ideologia constituie vectorul dintre nemulumiri i aciune, fiind sigur c, spre exemplu, revoluiile burgheze au devenit posibile abia atunci cnd nemulumirile specifice exploatrii feudale au fost puse n micare i direcionate de ideologia iluminist a libertii i egalitii.

n caz c o micare reuete nfptuirea revoluiei, unitatea micrii respective este afectat ns de ineria specific obinuinei cu stagnarea anterioar i de prudena specific perioadelor de schimbri rapide, care fac ca n cadrul ei s se delimiteze i s se impun drept credibil o arip moderat. Dar, cum aciunile acesteia sunt interpretate ca excesive de aripa conservatoare i ca insuficiente de aripa radical i, cum revoluia, ca proces dinamic, d ctig de cauz celor mai dinamici, aripa radical se impune ca necesar i preia conducerea. Excesivitatea acesteia ns tinznd sau chiar ducnd la haos, se resimte necesitatea stabilizrii situaiei, motiv pentru care aripa radical ori risc s fie nlturat de o lovitur militar, ori accept s se modereze, n timp ce membrii aripei conservatoare, pierznd ritmul, ori se exclud, ori intr ntro caden moderat, iar micarea se reintegreaz la nivel moderat i devine apt s instituie o nou ordine social.

Ca orice fenomen social, micrile sociale au o evoluie care, conform aprecierii sociologului american John Farley, poate cuprinde etapele de: tulburri, ca manifestri spontane i vag direcionate, pe parcursul creia liderii se manifest prioritar ca agitatori; impact social, ca rspndire n mase a ideilor micrii, pe parcursul creia liderii se manifest prioritar ca profei; organizare, ca ierarhizare a conducerii, mobilizare a adepilor i captare a ateniei publice prin diverse manifestri (mitinguri, demonstraii, maruri), pe parcursul creia liderii se manifest prioritar ca administratori; instituionalizare, ca structurare birocratic i, respectiv, ca recunoatere oficial i ca integrare n rndul instituiilor sociale, pe parcursul creia liderii se manifest prioritar ca personaliti publice.

Dar, cum cu ct criza este mai profund, cu att nevoia de schimbare fiind mai mare, este sigur c cu att schimbrile sunt mai rapide i, deci, cu att mai repede se erodeaz imaginea celor care apar n fruntea acestor micri, ceea ce relev c vremurile de cotitur i devoreaz eroii. n plus, tipurile de lideri din etapele de nceput, de agitatori i profei, nefiind compatibile cu tipurile necesare n etapele ulterioare, de administratori i personaliti publice, este sigur c majoritatea micrilor sociale trece, n succesiunea etapelor, prin crize de conducere, riscnduse astfel scindarea n faciuni sau euarea n debandad, ceea ce nseamn c parcurgerea tuturor etapelor este doar probabil.

n caz c micrile sociale au ansa s parcurg toate etapele, ele sunt pndite de riscul de a fi cooptate de structurile mpotriva crora sau ridicat sau si consume, prin ndeplinirea obiectivelor, menirea i astfel s se destructureze. La toate acestea, se adaug influenele pe care le au asupra micrilor sociale modul n care adepii se regsesc, ca sistem de valori, n obiectivele acestora, gradul n care acestea sunt acceptate de ctre societate, tipul de reacie al puterii fa de ele, tolerarea total riscnd s le banalizeze, iar reprimarea total riscnd s le sufoce.

Dac ns Puterea i pierde parial suveranitatea asupra societii, aa cum risc s se ntmple n timpul rzboaielor sau imediat dup acestea, partea de societate pierdut de Putere, neputnd rmne n vid de suveranitate, este preluat instantaneu de cea mai puternic dintre micrile sociale, reieind c ntrun asemenea caz asupra societii se manifest, dup cum susine i sociologul istoric american Charles Tilly, o suveranitate multipl, care transform prin sine lupta pentru suveranitatea total ntrun joc de probabilitate cu miz nul, prin care fiecare parte ori ctig total ori pierde total i deci, prin care micarea social, ori ctig suveranitatea asupra ntregii societi, ori va fi total distrus.

Aa sa ntmplat n Romnia, n timpul rebeliunii legionare din 2123 ianuarie 1941, cnd, n urma uzurprii de ctre Micarea legionar a suveranitii asupra unor instituii i cartiere din capital, sa provocat un conflict cu miz nul, prin care ori ntreaga suveranitate era acaparat de Micarea legionar, ori aceasta era complet distrus, ceea ce a determinat mobilizarea total a autoritilor i a armatei, i deci distrugerea total a Micrii legionare.

Din toate acestea rezult c n caz c micarea social sau una dintre micri este suficient de puternic pentru a crea o alternativ fa de Putere, este plauzibil c cele dou vor constitui prin sine un cuplu sistemic prin care, fiecare reglnduse sistemic n raport cu cealalt, devine posibil autoreglarea sistemic a societii i deci, ori evoluia acesteia prin intermediul Puterii, ori revoluionarea ei prin intermediul micrii, evitnduse astfel schimbrile imprevizibile, prin ocuri sociale de tip revolt.

n orice societate, dei straturile de jos au cea mai mare nevoie de schimbare, ele neavnd ns resurse s o nfptuiasc, este clar c schimbarea va fi nfptuit de stratul care este i nemulumit, dar care are i asemenea resurse, acesta fiind n majoritatea cazurilor ealonul doi, ceea ce denot c, tot n majoritatea cazurilor, schimbarea constituie doar o permutare ntre primele dou straturi, la straturile de jos ajungnd doar avantajele minore specifice acestui tip de permutare, decompensate ns de preluarea frontal a dezavantajelor majore, aa cum sunt omajul, inflaia, jafurile dezlnuite inclusiv de guvernani, evacuarea locuinelor de serviciu sau retrocedate, dezorganizarea serviciilor fundamentale, criza produselor eseniale, incertitudinea strzii, a traficului i a locuinei, destrmarea sistemului personal de relaii i nstrinarea chiar i de membrii familiei, exact tot ce s-a ntmplat n Romnia dup decembrie 1989.

Aceasta, deoarece atunci nu s-a finalizat o micare social, care ar fi avut ideologie i program ce ar fi vizat interesele tuturor categoriilor sociale, ci a avut loc o lovitur de ealon, un puci ce a vizat n exclusivitate interesele de band ale ealonului doi, de activiti i securiti, ceea a provocat prbuirea n mas n cea mai grea stare de pulime, att de grea, nct oamenii au ajuns s fie nevoii s-i vnd pe o gleat de plastic sau doar pe un oi de uic demnitatea dreptului lor democratic de a contribui prin vot la destinul rii.

3. Blestemul genetic

Dei toate societile comuniste au fost supuse procesului de decerebrare, ntre ele a existat i exist mari diferene de grad, explicabile prin diferenele de nivel de civilizaie, gravitatea procesului de decerebrare fiind invers proporional cu nivelul de civilizaie. Astfel, n timp ce societiile polonez (1953), maghiar (1956) i ceholoslovac (1968) s-au opus eroic, prin revoluii de referin istoric, acestui proces, societatea romneasc ns l-a acceptat pasiv, excepie fcnd grupurile de lupttori de muni, att pentru c, alturi de societile bulgar i albanez, era cea mai din urm, ct i din cauza unor particulariti etno-gentice.

Referitor la aceste particulariti, este posibil, conform metodologiei filozofice a ipotezei, formularea urmtoarei ipoteze:

- militarii romani, la momentul lsrii la vatr, dup o via de ncazarmare i campanii, nu aveau maturitatea social necesar constituirii unei familii i nici maturitatea economic necesar constituirii unei gospodrii, motiv pentru care ei s-au manifestat impropriu n rolurile de cap de familie, de printe i de gospodar, afectndu-se astfel etno-geneza poporului romn. Conform acestei metodologii, din evidena istoric rezult c:- iniial, eterogenitatea etnic a fotilor militari i a colonilor romani provenii din diverse provincii ale imperiului i cu pondere de 40-50% din populaia Daciei Romane , a mpiedicat integrarea n modele unitare a comportamentelor specifice acestor roluri; ulterior, nvlirile barbare au devastat inclusiv nceputul de constituire a unor modele naioanale de comportament; n final, stpnirea multisecular strin (turceasc, ruseasc, ungar, austriac) asupra provinciilor romneti a influenat divergent formarea modelelor naioanale de comportament, reieind c manifestarea n rolurile de cap de familie, de printe i de gospodar i, respectiv, etno-geneza poporului romn au fost i mai grav afectate. Pe acest temei explicativ, din ipotez se pot deduce urmtoarele consecine: manifestarea improprie n rolul de cap de familie, ca factor al relaiilor sociale, a frustrat formarea primelor generaii mixte, daco-romane, de modelul de personalitate respectiv, acestea rmnnd astfel socialmente dezbinate; manifestarea improprie n rolul de printe, ca factor de for i de autoritate, a frustrat formarea primelor generaii mixte, daco-romane, de modelul de personalitate respectiv, acestea rmnnd astfel psihologicete slabe; manifestarea improprie n rolul de gospodar, ca factor al motivaiei muncii, a frustrat formarea primelor generaii mixte, daco-romane, de modelul de personalitate respectiv, acestea rmnnd astfel nemotivate.Cele trei consecine dezbinarea, slbiciunea i nemotivarea au avut, conform metodologiei amintite, urmtoarea involuie:

- dezbinarea, ca indiferen fa de soarta celorlali i a rii, fiind obligat de dificultile vieii s se defineasc atitudinal i cum n-a avut premise s devin atitudine pozitiv, de colaborare, a degenerat, prin confruntarea intereselor, n atitudine negativ, de dumnie, astfel nct pn i balada naional simbol, Mioria, i extrage proiecia din invidia, dumnia i crima dintre romni. Aceste resentimente s-au generalizat n nevoia, indus din aproape n aproape, s moar capra vecinului, proces prin care murind toate caprele, ara a rmas, structural i ireversibil, srac, fiind cert c numai ntr-un asemenea mediu puteau s apar expresii de tipul pe cine nu lai s moar, nu te las s trietii facerea de bine e futere de mam;- slbiciunea, nepermind maturizarea prin confruntare cu dumanii romnii retrgndu-se n pduri i muni a degenerat n slugrnicie fa de strini, motiv pentru care romnul a deczut n strin i slug n propria r, astfel nct chiar i n prezent el vorbete cu minoritarii n limbile acestora, iar n cazul familiilor mixte, el accept formarea copilului n spirit etnic minoritar, fiind cert c numai ntr-un asemenea mediu puteau s apar expresii de tipul srmanul nostru romna i mmliga romneasc nu explodeaz;

- nemotivarea, nepermind mobilizarea i direcionarea individului spre un scop, a degenerat n delsare i, respectiv, n haos, asftel c n mod curent romnul i amn treaba pn n ultimul moment i, apoi, n grab, o stric i o ia de la cpt, motiv pentru care, pierznd mai tot timpul, el este permanent grbit, fiind iari cert c numai ntr-un asemenea mediu puteau s apar expresii de tipul leneul mai mult alearg i se nvrte ca un coi ntr-o cldare.

i, cum prin dezbinare i dumnie nu se pot crea valori, prin slbiciune i slugrnicie eventualele valori nu se pot integra n sistem, iar prin nemotivaie i, respectiv, delsare i haos eventualul sistem de valori nu se poate nla n ideal, este limpede c, fr valori, fr valori integrate n sistem i fr sistem de valori nlat n ideal nu poate exista identitate naional, fiind plauzibil a se considera c, n momentul nceperii comunizrii (1944-1947), societatea romneasc se gsea din punct de vedere etno-genetic la stadiul de mas amorf, specific strii de populaie, n cadrul creia se constituise dup Revoluia de la 1848 un nucleu valoric, specific strii de popor, ce a fost apt s confere societii romneti sens existenial, concretizat n unirea principatelor, dobndirea independenei, ntregirea naional i un ritm semnificativ de dezvoltare.Astfel, se poate considera c, n momentul nceperii comunizrii, societatea romneasc se gsea din punct de vedere etno-genetic la un stadiu cruia, metodologic, i se poate spune de pre-popor. Acest stadiu a fost ns devastat n timpul comunismului. Regimul comunist ca regim de ocupaie intern ce a distrus din interior nceputul de credine, valori, norme, tradiii, moravuri, legi i modele de comportament, provocnd ceea ce nicio ocupaie nu a reuit, prsirea masiv a rii este evident c societatea romnesc a trecut printr-o eviden istoric fr precedent, care din punct de vedere al metodologiei epistemice a ipotezei rezult c a fost contra-istoric.

n aceste condiii, cele trei cupluri de consecine au avut urmtoarea involuie: dezbinarea i, respectiv, dumnia au degenerat n dezertare naional; slbiciunea i, respectiv, slugrnicia au degenerat n trdare de neam; nemotivarea i, respectiv, delsarea i haosul au degenerat n agitaie pervers i n jaf organizat, rezultnd c starea de pre-popor a fost distrus i c, deci, societatea romnesc a fost mpins la stadiul anterior, de populaie.

Aadar, societatea romneasc fiind caraterizat de dezbinare, specific stadiului de populaie, nu de unitate, specific stadiului de popor, relaiile sociale dintre romni sunt inclusiv la nivelul elitelor (autoriti, manageri, medici, profesori, preoi) sau n raport cu acestea de repulsie, de batjocur i de jecmneal, rezultnd c viaa romnului este tocmai din cauza romnilor o necurmat suferin i c deci, cei mai nverunai dumani ai romnului sunt chiar romnii i c cel mai antiromnesc comportament l manifest romnii nii.

i, cum dumnirea de sine, contrar instinctului de auto-conservare, constituie absolutul patologiei, este cert c aceast monstruozitate etno-genetic a compromis n mod ireversibil destinul naional, trndu-l de-a lungul istoriei prin starea etichetat actual ca pulime.

4. Endemia pulimii

Din moment ce cei mai nversunai dumani ai romnilor sunt chiar romnii i c cel mai antiromnesc comportament l manifest romnii nii, reiese c romnii nu au n comun credine, valori, norme, tradiii, moravuri i modele de comportament care s i fac s simt, s gndeasc i s acioneze n mod asemntor i, deci, s fie unii, ataai att unii de alii, ct i de teritoriul naional.De aceea trebuie neles c, pentru a supravieui, oamenii au fost nevoii s produc diverse produse ideatice i materiale. O parte dintre acestea au fost recunoscute de majoritatea membrilor societii ca utile pe moment, pentru a fi consumate, i ca necesare n timp, pentru a fi reproduse. Astfel, producia sa permanentizat i, cum existena societii a devenit posibil doar pe aceast baz, rezult c realizarea de produse este imanent societii, putnd fi considerat drept mod de a fi al acesteia. Acest mod, fiind n exclusivitate creat, prelucrat, deci cultivat, este prin sine un mod de a fi cultural, iar totalitatea produselor spirituale (idei, concepii, credine) i materiale (mijloace de munc i bunuri de consum), deci ansamblul modelelor de gndire, simire i aciune nsuite, practicate i perpetuate de o anumit populaie, precum i produsele rezultate din acestea, constituind o realitate structurat social, total diferit de ceea ce exist n natur, se definete de la sine drept cultur.

Prin cultur, populaia de pe un teritoriu, dobndind un numitor comun determinant, se delimiteaz de celelalte populaii i se transform ntro comunitate de sine stttoare, apt s supravieuiasc i s se perpetueze n mod independent, devenind astfel societate. Cultura i societatea fiind deci imanente una alteia, se subnelege c orice cultur este prin sine social i c orice societate este prin sine cultural.

n fiecare societate cultura fiind pe msura mediului care a determinato, rezult diversitatea culturilor, iar pentru faptul c toate culturile au menirea s asigure nevoia de supravieuire i, cum aceasta este universal, denot c n toate culturile exist componente cu caracter universal, ce pot fi denumite universalii, ntre care antropologul american George Murdock enumer normele sociale, calendarul, prepararea hranei, curtoazia, cstoria, credinele, ritualurile i ngrijirea sntii.

Cultura a devenit att de complex, nct, pentru a fi ct mai bine utilizat de generaiile formate, transmis generaiilor n formare i stocat pentru generaiile viitoare, sa impus esenializarea i codificarea ei n serii specializate de semne verbale, gestuale i grafice, denumite simboluri, care, prin operaionalizare, se integreaz de la sine ntrun ansamblu dinamic, denumit limbaj. Aadar, n msura n care au nceput s gndeasc, oamenii au nceput si pun i ntrebri privind rosturile existenei, rspunsurile intuitive la aceste ntrebri consacrate, n ansambluri de idei, drept adevruri fundamentale pentru comunitate constituind concepia existenial sau credinele.

Din credine deriv criteriile abstracte de apreciere raional (adevrulfalsul), moral (binelerul) i estetic (frumosulurtul) a tot ceea ce este uman sau de interes uman (persoane, idei, lucrri, lucruri, situaii, evenimente, fenomene, procese, tendine), criterii consacrate prin conceptul de valori.

Din dualitatea adevrfals, bineru, frumosurt a valorilor deriv normele sociale, constituite ca reguli concrete de comportament pentru diverse situaii, prin care individul s fie apt s relaioneze, s se adapteze i s se integreze n societate, iar societatea, ca ansamblu al relaiilor sociale, s se completeze, consolideze i s funcioneze continuu. i, cum normele constituie prin sine att un scenariu pentru derularea comportamentului propriu, ct i o baz pentru anticiparea comportamentului celorlali, este clar c ansamblul normelor, fcnd posibil relaionarea fiecruia cu toi, face de fapt posibil desfurarea n ordine a vieii sociale.

Fiecare norm fundamenteaz un anumit element de comportament, descoperit n mod practic prin ncercare i eroare, prin diverse influene sau chiar din ntmplare. Dac elementul respectiv de comportament este acceptat ca modalitate curent de rezolvare a unei necesiti, precum tersul nasului cu batista, el devine expresia perfeciunii practice de la un moment dat, fiind considerat ca demn de urmat i recunoscut ca un model de comportament. n acest fel, el va fi transmis din generaie n generaie i va deveni tradiie.Tradiiile, fiind comportamente uzuale, specifice membrilor unei comuniti, sunt nsuite de noile generaii att prin imitare spontan (socializare), ct i prin nvare sistematic (educaie). Prin tradiii, fiecare generaie, prelund la zi contribuia, dar i slbiciunile generaiilor anterioare, este condiionat de via s continuie, nu s repete experiena naintailor, astfel c orice cultur se nscrie n dinamica generaiilor ca o concretizare a motenirii sociale. n acest fel, comportamentele conforme cu tradiiile sunt apreciate ca normale, iar cele neconforme, ca anormale i sancionate informal prin brf i ridiculizare. De aceea, orice comportament este apreciat ca bun sau ca ru, n msura n care se conformeaz tradiiilor, criteriile tradiionale ale aprecierii binelui i rului constituind moravurile.Moravurile rezult gradual din practica oamenilor, nu din inteniile lor, ca decizii de grup, prin care anumite fapte sunt considerate duntoare i trebuie interzise, iar altele sunt considerate folositoare i trebuie impuse. Ele se consolideaz n timp att prin practicare, ct i prin diverse ntmplri care, dac coincid cu cerinele i prediciile lor, sunt interpretate drept confirmri, ca n cazul cnd cineva, mergnd noaptea la furat, se accidenteaz, accidentul fiind considerat o sanciune ce confirm moravurile i nu o ntmplare cauzat de stres i de condiiile aciunii.

n acest mod, moravurile se supun contiinei colective ca norme morale majore, a cror nclcare este considerat imoral i se sancioneaz informal prin dispre i ostracizare. Trecnd din generaie n generaie, ele sunt receptate ca absoluturi, prin prisma crora faptele prescrise sunt bune pentru c sunt bune, iar cele proscrise sunt rele pentru c sunt rele. Astfel, moravurile sunt preluate n succesiunea generaiilor ca un dat sacru care, anulnd dreptul la contestare, transcend judecata fiecrei generaii, jalonndui anticipat, n proiecie istoric, modul de gndire, de simire i de aciune i deci sensul existenei.

nsuite din copilrie, moravurile se structureaz i se fixeaz ferm n contiin, nct dirijeaz emoional comportamentul att prin blocare, fcnd astfel imposibil comiterea de acte interzise, ct i prin stimulare, facilitnd nfptuirea de acte permise, care pot fi ns inumane fa de membrii altor familii, comuniti sau societi, precum n cazul exploatrii copiilor, ori al torturrii prizonierilor.

Suficiente prin ele nsele, moravurile se autoconfirm i se autoperpetueaz, nct pot dinui chiar i dup dispariia cauzelor care leau generat. n acest fel se provoac riscul ca ele s sancioneze comportamente care nu mai sunt duntoare, precum divorul n caz de incompatibilitate i relaiile sexuale premaritale n cazul celor care sunt nevoii s amne cstoria pn la crearea unei situaii (finalizarea studiilor, angajarea n munc, deinerea unei locuine i, eventual, a unui automobil) sau s impun comportamente devenite ntre timp duntoare, precum alimentaia consistent n condiiile vieii sedentare i pomana ortodox n condiiile crizei economice i ale srciei.

Credinele, valorile, normele, tradiiile i moravurile care pot rspunde satisfacerii unor necesiti sociale fundamentale i deci sunt apte s ndeplineasc o funcie social fundamental sau asamblat n entiti de sine stttoare i au devenit instituii. Astfel, credinele, valorile, normele, tradiiile i moravurile de existen spiritual i moral au devenit religie, cele de perpetuare au devenit familie, cele de formare a tinerelor generaii au devenit educaie, cele de producere i distribuire a bunurilor materiale au devenit economie, cele de prezervare i de refacere a sntii au devenit medicin, iar cele de ordine social au devenit guvernare.

Moravurile vitale, precum cele de interzicere a crimei, a incestului i a furtului, trebuind s fie n mod cert respectate, au fost impuse ca strict obligatorii, devenind astfel legi, motiv pentru care comportamentele ce ncalc legile, fiind considerate ilegale, sunt sancionate formal inclusiv prin condamnarea la privarea de libertate pe via. n acest fel, fora legii consolideaz att moravul pe care l formalizeaz, ct i, prin inducie, moravurile conexe, rezultnd c elaborarea legilor trebuie s se adapteze evoluiei moravurilor.Credinele, valorile, normele, tradiiile i moravurile induc oamenilor, n raportarea lor att la dificultile prezentului, ct i la necunoscutul viitorului i suferinele trecutului, stri emoionale deosebite, de team sau de bucurie. i, cum teama poate fi diminuat, iar bucuria poate fi mprtit doar n comun, rezult astfel necesitatea exprimrii sentimentelor respective n manifestri emoionale colective, care, sub form de ceremonii, de ritualuri, creeaz att senzaia i convingerea ntririi individuale, ct i prilejul consolidrii comunitare.

Cultura este format din elemente de ordin material (ncepnd cu obiecte simple de uz curent, ca batista) i elemente de ordin ideatic (ncepnd cu modul de utilizare a obiectelor simple, ca batista, i alte gesturi, ca salutul). Acestea sunt att de simple, nct devin ireductibile, motiv pentru care pot fi denumite caracteristici culturale. Mai multe caracteristici culturale nrudite constituie un complex cultural, iar mai multe complexe culturale specializate i centrate pe o anumit activitate constituind o instituie.

Prin intermediul complexelor culturale, cultura se structureaz ntrun nucleu de complexe mprtite de toat societatea i o diversitate de serii de complexe mprtite, pe diverse criterii (etnice, religioase, profesionale, de vrst, de sex), de ctre segmentele sociale corespunztoare. Astfel, expresia grafic a structurii culturii poate fi o roat al crei butuc reprezint nucleul comun i ale crei spie reprezint diversitatea seriilor de modele culturale. Nucleul comun de complexe culturale i o anumit serie de complexe culturale specifice unui segment social, deci butucul cu cte o spi, constituie o subcultur. Reiese aadar c orice cultur este format dintrun evantai de subculturi i c orice individ triete ntro anumit subcultur. De aceea se poate considera c, n msura n care subculturile sunt compatibile, ceea ce presupune compatibilitatea credinelor, valorilor, normelor, tradiiilor, moravurilor i legilor n ansamblul lor, n aceeai msur cultura este integrat, iar societatea structurat i funcional. ns, n msura n care un segment social mprtete doar parial nucleul comun de modele culturale, n aceeai msur scade numitorul comun dintre acesta i celelalte segmente sociale i, n aceeai msur, subcultura sa devine incompatibil cu celelalte subculturi i cu cultura n general, manifestnduse ca o contracultur.

Cultura fiecrei etnii, constnd, n funcie de experiena sa istoric n mediul natural i uman dat, n caracteristici i complexe culturale specifice i, respectiv, opernd prin limba proprie, impune, dup cum sesizeaz sociologul american William Graham Sumner, condiia etnic drept criteriu de delimitare, raportare i apreciere a altor culturi, devenind astfel etnocentric. Etnocentrismul constituind deci o modalitate de evaluare a altor culturi prin prisma propriei culturi, este clar c, prin aceast prism, oamenii, avnd ochi i urechi numai pentru cultura respectiv, se vor manifesta exclusivist fa de celelalte culturi, motiv pentru care o vor evalua cultura proprie ca pe un etalon a tot ceea ce este normal sau chiar ca pe ceva absolut i deci, ca pe un motiv total de mndrie fa de sine, iar pe celelalte culturi, ca pe nite deviaii de la normal sau chiar ca pe ceva aberant i deci, ca pe un motiv total de dispre fa de ceilali. Aceste extreme creeaz prin permanenta lor contrapunere un mecanism psihic binar, ce produce continuu un liant sufletesc apt s confere etniei respective coeziune i, prin aceasta, indiferent de clivajele economice, sociale i politice, sentimentul unitii indestructibile i, indiferent de asemnrile cu alte etnii, sentimentul unitii inconfundabile. De pe aceste poziii, etnocentrismul respinge cam orice influen extern, considerndo anticipat inutil sau chiar duntoare. n acest fel, evitnduse influenele i schimbrile duntoare, societatea se delimiteaz i se consolideaz, dar, respingnduse i influenele i schimbrile folositoare, ea se izoleaz i se vulnerabilizeaz, ceea ce dovedete c prin etnocentrism societatea oscileaz permanent ntre ansa de supravieuire i riscul de autoprbuire. Din toate acestea rezultnd c etnocentrismul depinde de nivelul de dezvoltare cultural, este plauzibil c, n cazul societilor dezvoltate, dei consistena criteriilor de evaluare face posibil preluarea din alte culturi exclusiv a elementelor valoroase, impermeabilitatea cultural ns, specific acestui stadiu, respinge accesul inclusiv al elementelor valoroase, aa cum evreii, n urma robiei din Egipt, au respins de la egipteni inclusiv tehnica irigaiilor, societatea predestinnduse astfel stagnrii, n timp ce n cazul societilor napoiate, dei permeabilitatea cultural specific acestui stadiu face posibil accesul din alte culturi al tuturor tipurilor de elemente, deci att al celor valoroase, ct i al celor nevaloroase, inconsistena criteriilor de evaluare ns permite preluarea exclusiv a elementelor nevaloroase, aa cum romnii au preluat de la balcanici delsarea i ciubucreala i de la romi nglciunea i vulgaritatea, societatea predestinnduse astfel disoluiei.Fa de toate acestea, este sigur c, spre deosebire de categoriile de rnd, categoriile privilegiate, avnd libertate material au i libertate spiritual fa de cultura proprie i deci se manifest receptiv fa de/sau chiar dominate de valorile altor culturi i, respectiv, dezinteresate i chiar dispreuitoare fa de cultura naional, devenind astfel cosmopolite, proces prin care valori ale altor culturi pot s ptrund n cultura respectiv i s contribuie la schimbarea ei. De aceea, se impune drept imperativ cerina metodologic ca aprecierea unei culturi s se realizeze prin prisma mediului care a determinato i pe care, la rndul su, l slujete i l determin, deci nu prin prisma propriei culturi, adic s se realizeze de pe poziiile relativismului cultural.

Aadar, n funcie de contextul cultural, unele caracteristici i complexe culturale pot fi funcionale sau disfuncionale, valoarea unei caracteristici sau complex constnd nu n sine, ci n modul n care se integreaz i contribuie la funcionarea ansamblului, fiind deci relativ. Rezultnd astfel relativitatea culturii, este clar c orice cultur trebuie neleas att ca o cultur ideal, incluznd tradiiile i moravurile care trebuie urmate, ct i ca o cultur real, incluznd ceea ce n mod curent se practic. n aceast accepiune se ncadreaz, spre exemplu, recunoaterea de ctre majoritatea indivizilor a promovrii prin competen i a fidelitii conjugale ca modele culturale incontestabile i, respectiv, practicarea de ctre o parte dintre ei a promovrii prin nepotism i a adulterului.

n caz c circumstanele nu ofer condiii pentru respectarea modelelor culturale oficiale (licite), caracterul relativ al culturii permite tacit nclcarea, nu ns i contestarea, acestora prin comportamente neoficializate cultural, ca n cazul n care, neexistnd posibiliti materiale pentru nfptuirea ca lumea a cstoriei, tinerii fug de acas i, cu toate c sunt incriminai, faptul fiind mplinit, ei sunt, n majoritatea cazurilor, reprimii n comunitate.

Dei aceste comportamente par spontane, ele fiind ns ndelung modelate n subcontientul colectiv, constituie tot un fel de modele, dar modele ilicite, care, pentru faptul c asigur, n condiii de excepie, ajustarea funcional a societii, fac parte, n ultim instan, tot din arsenalul cultural al societii. i, din moment ce modelele ilicite sunt transmise tainic din generaie n generaie, printro reea de secrete i sfaturi deosebit de eficient, nseamn c ele constituie ealonul de rezerv al modelelor culturale, gata oricnd, dac circumstanele impun, s ias la suprafa i deci s devin operaionale.

Raportul dintre modelele oficiale i modelele concurente relev gradul de integrare a culturii. Astfel, msura n care modelele oficiale furnizeaz comportamente unitare i previzibile relev consistena i gradul de integrare a culturii, iar msura n care modelele concurente afecteaz unitatea i previzibilitatea comportamentelor, relev inconsistena i gradul de neintegrare ale unei culturi tinere sau gradul de dezintegrare al unei culturi mature. Nivelul de integrare al culturii determin capacitatea de supravieuire a societii. Astfel, prin schimbrile produse prin cultur omul ia adjudecat tot mai mult de la natur, dar tot prin cultur oamenii au avut i au practici absurde, polund i epuiznd mediul, denaturndui programul de activitate, vestimentaia i alimentaia (arta culinar constituind prin sine o tehnologie a falsificrii), depersonaliznduse n mari aglomeraii, copleinduse informaional prin massmedia, depinduse psihofiziologic prin viteze nespecifice, negndui perpetuarea prin perversiune i falsificndui genotipul prin manipulare tiinific. Cultura este deci procesul total prin care omenirea a putut s supravieuiasc, dar i prin care risc s dispar. Este astfel clar c, cu ct cultura este mai nalt, cu att mai mult deinnduse soluii prestabilite pentru situaiile de via, cu att mai puin rezolvarea acestora va necesita gndirea de soluii, oamenii fiind condiionai s se manifeste robotic, ca n cazul germanilor, n timp ce, cu ct cultura este mai napoiat, cu att mai puin deinnduse soluii prestabilite pentru situaiile de via, cu att mai mult rezolvarea acestora va necesita gndirea de soluii, oamenii fiind condiionai s se manifeste creativ. Dar, cu ct cultura este mai napoiat, cu att lipsind temeiul necesar creativitii sistematice, cu att creativitatea poate fi doar de tip spontan, de improvizaie n raport cu mediul obiectiv i de mecherie, de mecherie mpuit, n raport cu mediul subiectiv, ca n cazul romnilor. Din toate acestea rezult c n msura n care n societate s-au constituit credine, valori, norme, tradiii, moravuri i modele de comportament, n aceeai msur oamenii se vor comporta comform acestora i deci, n mod previzibil. Comportndu-se previzibil, devin previzibile i relaiile dintre ei i astfel devine previzibil i posibil modul de proiectare al instituiilor pe care acetia le vor ncadra sau le vor folosi. Ca un exemplu simplu, dei pe vremuri mcelarii erau masivi i aveau la ndemn satrul nfipt n butucul de carne, clieniilor ns nu le era fric c le taie capul, pentru ei comportamentul mcelarilor fiind previzibil, c sunt interesai s vnd carne, nu s taie capete. La rndul lor, i pentru mcelari comportamentul clienilor era previzibil, c au venit pentru carne, s cumpere sau cel puin s se intereseze, nu s joace bza. Aadar, comportamentele ambelor pri fiind previzibile, erau previzibile i relaiilor dintre ele i astfel devenea posibil proiectarea mcelriilor aa cum le tim, fr gratii pentru separarea prilor, ceea nseamn c, prin generalizare, devenea posibil proiectarea societii i, deci, ordinea social.

Nivelul de consisten al sistemului de credine, valori, norme, tradiii, moravuri i modele de comportament dintr-o societate determinnd nivelul de maturitate al membrilor ei, este evident c n societatea romneasc acest nivel este inconsistent, mai ales n urma presiunii de falsificare contrar legii firii, la care a fost supus de ctre regimul comunist, motiv pentru care el nu are capacitatea s i modeleze pe membrii societii, acetia rmnnd n stare de imaturaie, stare care, conform Dicionarului de Psihiatrie Larousse, se exprim prin persistena unui comportament pueril, printr-un anumit infantilism, printr-o fragibilitate emoional, ea nsoind, n general, o stare de arieraie uoar i poate predispune la decompensri nevrotice sau psihotice subacute.Chiar i n forme uoare, arieraia se manifest att printr-o funcionare intelectual global inferioar, ceea ce nseamn naivitate i inabiliti practice i sociale, ct i prin deficiene ale conduitelor adaptative, ceea ce nseamn lips de voin, lenevie, delsare, consum de alcool i droguri, vagabondaj, hoie, violentare i crim, situaii i manifestri ce, copleitor, se constat n societatea romneasc.Aadar, n societatea romneasc situaiile i manifestrile de arieraie fiind copleitoare, nseamn c aceast stare este, practic, generalizat, infiltrat chiar i n straturile favorizate economic, educaional i politic, astfel c fiind rare reperele de normalitate fa de care, prin comparaie, s i se sesizeze anormalitatea, este perceput ca normalitate i, deci, acceptat necritic aa cum este, exact ca n lumea pigmeilor, unde neexistnd niciun nalt, toi se simt normali.

Din demersul prezentat, constatndu-se c majoritatea caracteristicilor arieraiei uoare de tip emoional coincid cu cele ale strii de pulime, se poate considera c starea de pulime constituie modalitatea specific societii romneti de manifestare a acestei forme de arieraie, adic o patologie de mas specific societii noastre i, deci, o endemie romneasc.

5. Pandemia btina

Interioriznd-i credinele, valorile, normele, tradiiile, moravurile i modelele de comportament, oamenii se simt constrni din interior s le respecte, s se conformeze lor. Aadar, funcionalitatea societii fiind posibil prin conformitatea comportamentelor cu normele sociale, rezult necesitatea asigurrii permanente a conformitii, deci necesitatea controlului social al comportamentelor.

Deoarece orice comportament relev direct msura n care individul respect, pe moment, normele i, indirect, msura n care ia nsuit, n timp, normele respective, reiese c, n fapt, controlul social se realizeaz att direct, prin sancionare social sub form de recompensare informal (elogiere, respectare, solicitare) i/sau formal (premiere, promovare, decorare) a comportamentelor conforme i, respectiv, sub form de pedepsire informal (mustrare, brf, evitare) i/sau formal (penalizare, demitere, excludere) a comportamentelor neconforme, ct i indirect, prin mecanisme psihice constituite prin internalizarea normelor n procesul socializrii, apte s blocheze comiterea comportamentelor neconforme i s stimuleze nfptuirea comportamentelor conforme, deci s asigure autocontrolul individului. Controlul social se realizeaz i prin integrarea individului n medii i activiti normate (precolare, colare, profesionale), ce impun acestuia nsuirea i respectarea normelor specifice i, respectiv, prin supravegherea situaiilor nenormate, precum n piee, gri i stadioane, ce prilejuiesc comportamente neconforme, ca furtul, ceretoria i violena.

Abaterea comportamentului de la normele grupului sau ale societii constituie devian, iar abaterea de la legi constituie delincven (criminalitate).

Criminalitatea se concretizeaz, n funcie de fapt i de modul de comitere, n crime violente, comise mpotriva persoanei, precum atacul, tlhria, rpirea, violul i uciderea sau comise mpotriva proprietii, precum furtul, spargerea, furtul de i din autoturisme ori distrugerea; crime morale, prin care fptaii se autovictimizeaz, precum consumul de droguri, alcoolismul, pornografia, prostituia, relaiile sexuale n grup i jocurile de noroc; crime profesionale, comise de funcionari, specialiti i manageri, precum pretinderea necuvenit de bani, bunuri i servicii, delapidarea, supradimensionarea devizelor, fraudele de asigurri, fraudele cu cri de credit, fraudele prin calculator; crime organizaionale, comise de conducerea marilor organizaii, precum impunerea preurilor, vnzarea de produse nesigure, insuficiena proteciei muncii, evaziunea fiscal, afectarea mediului natural, coruperea autoritilor i spionajul economic; crim organizat, comis de organizaii constituite n acest scop, precum traficul de droguri i de sex, jocurile de noroc i camta; crim politic, comis de guverne, organizaii de stat i partide, precum mituirea, traficul de influen, constrngerea, reinerea sau chiar uciderea adversarilor i disidenilor, pentru a ctiga sau menine poziiile i influena politic.

Deviana i criminalitatea au fost explicate prin factori biologici, psihologici i societali.Factorii biologici sunt de tip degenerare fizic (atavismul), cauzai, conform aprecierii medicului i criminologului italian Cesare Lombroso, de anomalii craniene; de tip predispoziii temperamentale, cauzai, conform aprecierii psihiatrului american William Sheldon, de somatotipul mezomorf (osos, musculos, cu forme ascuite i energic), nu de cel endomorf (neosos, nemusculos, cu forme rotunde i comod) sau de cel ectomorf (usciv, delicat, fragil i meditativ); de tip structuri cromozomiale, cauzai, conform cercetrilor din anii '60, de existena, n cazul brbailor considerai supermen, a unui cromozom suplimentar de tip Y (XYY n loc de XY).

Factorii psihologici sunt de tip psihopatie, cauzai, conform aprecierii lui Sigmund Freud, att de dominaia superegoului (contiinei) asupra idului (impulsurilor) i, respectiv, manifestat prin rbufnirea necontrolat a acestuia, ct i de tip sociopatie, cauzai, conform aprecierii aceluiai autor, de dominaia idului (impulsurilor) asupra superegoului (contiinei) i, respectiv, manifestat prin lipsa sensului binelui i rului i a sentimentului de vinovie.Factorii societali sunt de tip anomie, cauzai, conform lui Emile Durkheim, de schimbrile sociale rapide, astfel c, obiectiv, vechile norme fiind deja destructurate, iar noile norme nc nestructurate, subiectiv, individul este nevoit s se comporte n funcie de ceea ce stimulii conjuncturali i ofer i impulsurile momentane i pretind, comportamentul rezultat fiind apreciat, dac nu lezeaz pe cineva, ca normal, iar dac lezeaz, ca deviant; de tip tensiune structural, cauzai, conform aprecierii sociologului american Robert Merton, de discrepana dintre nivelul nalt al obiectivelor sociale (de educaie, sntate, distracie i confort), inoculat individului prin socializare i, respectiv, nivelul sczut att al ofertei sociale (locuri de munc, venituri, locuine, servicii educaionale, medicale i culturale, liberti civile), ct i al capacitilor individuale (inteligen, robustee, motivaie, economicitate, tenacitate i spirit ntreprinztor) de a realiza obiectivele, indivizii fiind astfel nevoii s recurg la mijloace ilicite i deci s devin deviani i delincveni; de tip asociere diferenial, cauzai, conform aprecierii sociologului american Edwin Sutherland, de transmiterea, prin contacte intensive i de durat, n cadrul subculturilor deviante, mai ales ntre rude i prieteni, a comportamentelor deviante ctre copii, acetia ajungnd s perceap comportamentele deviante ca pe ceva normal, de preuit i de practicat, iar pe cele normale, ca pe ceva straniu, de dispreuit i de nclcat; de tip etichetare, cauzai, conform sociologilor americani Edwin Lemert, Howard Becker i Kai Erikson, de aprecierea ca deviante ale unor comportamente, n funcie de raportul de fore dintre grupurile de interese, astfel c individul etichetat ca deviant, fiind incriminat i exclus social, este nevoit, pentru a supravieui, s fie receptiv la oferta grupurilor deviante sau chiar ca el nsui s caute ocrotirea acestora i deci, s nceap s practice comportamente deviante, iar n timp, pe de o parte, s se abiliteze att de mult n devian, nct s se identifice cu aceasta, iar pe de alt parte, s fie att de etichetat ca deviant, nct s nu mai aib alternativa revenirii n societate, astfel c, deviana ajungnd si fie un fel de a fi (master status), el se ndeprteaz total de societate i se mpotrivete total acesteia, devenind structural i deci ireversibil deviant.

Fa de toate acestea, rezult c aprecierea unui act ca deviant presupune: perceperea actului respectiv ca neuzual i perturbator; nclcarea prin actul respectiv a unor norme statuate social; provocarea unor reacii de etichetare a actului respectiv ca deviant. innduse cont ns c aprecierea unui act ca deviant depinde de: mediul cultural de fptuire acelai act, precum divorul, fiind apreciat ca deviant/normal dac e fptuit ntrun mediu catolic/necatolic; locul fizic al fptuirii acelai act, precum coitul, fiind apreciat ca deviant/normal dac e fptuit n public/intimitate; statusul social al fptuitorului acelai act, precum omuciderea, fiind apreciat ca deviant/normal dac e fptuit de un civil n societate/militar n rzboi, reiese c, ntro anumit msur, deviana este relativ.

Relativitatea devianei decurgnd din relativitatea normelor, este evident c nclcarea normelor relative, precum interzicerea minciunii, este, n funcie de context, deci doar postfactual i, doar n mod probabil, interpretabil ca devian, n timp ce nclcarea normelor absolute, precum tabuurile incestului, violului, omuciderii i furtului, este, indiferent de context, deci antefactual i n mod cert interpretat ca devian. i, cum normele absolute asigur supravieuirea i, respectiv, cum imperativul supravieuirii este universal, nseamn c nsei normele absolute sunt universale, constituind universalii, motiv pentru care nclcarea lor, deci incestul, violul, omuciderea i furtul, este tot universal incriminat i sancionat ca devian.

Din toate acestea decurge, n funcie de poziie social, sex, vrst i reziden, o anumit predispoziie spre devian. Astfel, n rile dezvoltate defavorizaii (10% din populaie), copleii de nevoi i nesocializai pentru a respecta normele, comit 90% dintre faptele deviante; brbaii (49% din populaie), socializai spre aciune i risc, comit 85% dintre faptele deviante; tinerii (30% din populaie), aflai la apogeul potenelor, dar imaturi pentru a i le controla, comit 75% dintre faptele deviante; urbanii din ghetouri (8% din populaie), slab socializai, redus integrai social i insuficient controlai, dar profund frustrai de discrepana dintre starea lor i starea altora, comit 80% dintre faptele deviante.

Prin toate acestea, devine limpede c iritabilitatea nervoas, specific stresului i tentaiilor din mediul urban i, respectiv, energiile neconsumate, specifice sedentarismului i spaiilor restrnse din acelai mediu, sunt, mai ales pentru tineri, precum capsa i explozivul ntrun dispozitiv detonant, deci o agregare gata n orice moment s detoneze comportamentele n agresivitate, anarhie i delincven, mediul urban dovedindu-se antinomic ntr-o asemenea msur, nct constituie prin sine att un factor de civilizaie, ct i un focar de barbarie.

Trecerea de la normalitate la devian, fiind un proces de destructurare, presupune, conform analizei sociologului american Neil Smelser, o succesiune factori sau faze, ntre care elaborarea normelor, prin care unele comportamente sunt interpretate ca deviante; adaptarea normelor, ca grad de exigen n raport cu comportamentele deviante; comiterea actelor interpretabile ca deviante; etichetarea actelor respective ca deviante; etichetarea fptailor ca deviani; autoidentificarea stigmatizailor ca vinovai; colectivizarea devianei, ca structurare pe subculturi a acesteia.

Fa de cele prezentate, se poate considera c orice comportament deviant se inoculeaz insidios, mai nti ca fapt intenionat de a ncerca, acest stadiu putnd fi denumit, conform propunerii lui Edwin Lemert, devian primar, iar ulterior, intrnd n deprindere, devine mod specific de a exista, acest stadiu putnd fi denumit devian secundar.

n esen, cazurile individuale de devian sunt cauzate prioritar de factori biologici i psihologici, iar cazurile de devian n grup, precum gtile de tineri, sunt cauzate prioritar de factori societali, de norme de grup contrare normelor sociale.

Deviana cauzat de factori biologici i psihologici relev incapacitatea individului de a se conforma normelor, n timp ce deviana cauzat de factori sociali relev o capacitate excesiv de conformare, ns fa de normele grupului deviant i, deci, n detrimentul normelor sociale.

Grupurile deviante se delimiteaz prioritar prin limbaj, care, particulariznduse ca argou (jargon), particularizeaz inclusiv modul de percepere i apreciere a realitii sociale, astfel nct determin particularizarea sistemului de valori, atitudini i relaii, ca i cum ar constitui o alt lume. Devine astfel clar c cine se exprim deadevratelea, nu n glum, prin nasol i mito, gndete n aceiai termeni i va percepe i aprecia ca nasoale situaiile de ordine i munc i ca mito situaiile de haos i chiul.

Prin toate acestea, argoul stimuleaz comunicarea n cadrul grupului deviant i inhib sau chiar blocheaz comunicarea cu societatea. Astfel, grupul deviant, conferind membrilor si justificare i protecie mpotriva presiunii sociale, creeaz mecanisme de fals compensare, prin care comportamentele nonconformiste sau anticonformiste fa de societate, devenind stereotipe, se transform n comportamente ultraconformiste fa de ele. n acest mod, grupul deviant consolideaz i legitimizeaz deviaia i i transform subcultura n contracultur, devenind prin sine un focar de devian.

Pentru a se justifica, grupul deviant stimuleaz, dup cum au observat sociologii americani Gresham Sykes i David Matza, un mod de gndire prin care, reinterpretnduse cauzele, se ajunge la concluzii ce justific deviana, precum negarea responsabilitii, n sensul c srcia la determinat; convertirea semnificaiei, n sensul c na fost dect o copilrie sau o joac; blamarea victimei, n sensul c aceasta ar fi provocat comiterea faptei, incriminarea autoritilor, n sensul c acestea ar fi strnit prin stupiditate, brutalitate i corupie reacii de mpotrivire, apelarea la principii i/sau autoriti superioare, n sensul c n numele acestora ar fi nclcat legea. Deviana punnd n eviden incapacitatea sistemic a societii de a se autoregla, rezult c aceasta este determinat de viciile structurale ale societii, aa cum este i slbirea integrrii sociale. i, cum aceast slbire, ca efect, sar putea recupera acionnduse asupra cauzelor, este plauzibil c ansa refacerii integrrii sociale presupune consolidarea factorilor si determinani, ntre care sociologul american Travis Hirschi enumer: ataamentul, ca reele consistente de relaii interpersonale, apte s l rein pe individ de la deviere; angajamentul, ca investiie personal n societate, apt sl cointereseze pe individ n meninerea ordinii; implicarea, ca dedicare a resurselor psihice, fizice i de timp personale n activiti constructive, apt s l fereasc pe individ de tentaia activitilor distructive; credina, ca sistem de convingeri personale c normele i legile trebuie respectate, apt s l imunizeze psihic pe individ fa de influenele negative.

Fa de toate acestea, este limpede c deviana foreaz flexibilitatea sistemului de norme, constituind, dac acesta este flexibil, un risc de destrmare, iar dac este rigid, o ans de flexibilizare. Aceasta denot c deviana, negnd o norm n vigoare, mpiedic, n mod cert, satisfacerea unei necesiti prezente i, respectiv, pregtete, deci n mod probabil, satisfacerea unei necesiti viitoare, putnd astfel s afirme o nou norm. Se subnelege c deviana constituie att un pericol pentru stabilitatea social, ct i o modalitate de adaptare a societii, motiv pentru care orice devian trebuie neleas, n mod cert, ca o disfuncie prezent i, n mod probabil, ca o funcie viitoare. De aceea, apariia unor comportamente deosebite trebuie ntmpinat predictiv, nu etichetant, ncercnduse a se sesiza dac ele prefigureaz modaliti de adaptare. Aceasta, deoarece, conform aprecierii sociologilor americani Paul Horton i Chester Hunt, de cnd e lumea, unele dintre comportamentele deviante ale unei generaii devin norme pentru urmtoarea generaie.

Deviana depinznd de modul n care normele se adapteaz circumstanelor, reiese c, dac, spre exemplu, normele rmn, n perioadele de criz, inflexibile n raport cu nivelul posibilitilor, societatea este nevoit s accepte tacit atingerea obiectivelor prin modaliti ce se abat de la norme, fr ns s le conteste, precum n timpul comunismului cnd, dei nu erau contestate normele cinstei, era ns socialmente acceptat furtul de la cooperativele i fermele agricole, fptaii fiind considerai descurcrei, nu hoi. Ca atare, se poate considera c atunci cnd modalitile respective de nclcare a normelor devin, prin practicare, un fel de modele de comportament, confirmate tacit de ctre comunitate, ele se transform n norme de un fel deosebit, n norme de evaziune. Dei acest fel de norme constituie modaliti semiinstituionalizate de devian, prin care se diminueaz cenzura moral, innduse cont ns c ele se raporteaz, fie i tacit, la normele convenionale, se desprinde concluzia c normele de evaziune constituie modaliti flexibile de control social.

n acest context, devine clar c deviana, constituind, prin flexibilizarea sistemului de norme, un factor de adaptare, contribuie la schimbarea social; evideniind, prin reacia social pe care o strnete, limitele acceptrii sociale a comportamentelor, contribuie la delimitarea, clarificarea i consolidarea comportamentelor normale; mobiliznd, prin pericolul pe care l prezint, comunitatea, contribuie la creterea coeziunii acesteia; stimulnd, prin incriminarea social pe care o provoac, atitudinea indivizilor, contribuie la accentuarea conformitii comportamentelor; relevnd, prin amploarea i intensitatea sa, existena unor disfuncii sociale specifice, contribuie la contientizarea public i politic a acestora.

Trecerea interpretrii comportamentelor de la normal la deviant i de la deviant la normal, fiind o problem de filtrare social, depinde att de pragul de exigen a normelor i legilor, ct i de fidelitatea agenilor de control social n asigurarea respectrii acestora. Dei fiecare societate are un anumit prag al exigenei normative i o anumit fidelitate a agenilor de control social, totui, att pragul exigenei, ct i fidelitatea agenilor se difereniaz n funcie de statusul socioeconomic al indivizilor. Astfel, pentru aceleai tipuri de comportamente, indivizii cu status social inferior (sraci, neangajai, necalificai) sunt considerai deviani sau delincveni i, ca atare, condamnai la nchisoare pe termen lung sau chiar pe via, n timp ce indivizii cu status social superior (bogai, politicieni, manageri) sunt considerai normali, cazurile nelunduse n seam, iar dac se iau nu se nregistreaz, dac se nregistreaz nu se instrumenteaz de poliie, dac se instrumenteaz nu se judec, iar dac se judec, se achit sau se condamn cu amenzi sau cu nchisoare cu suspendare.

Fa de toate acestea, se sesizeaz c, n cazul n care delincvena este comis de un majoritar, fapta este analizat n individualitatea sa, n sensul c iat un criminal, fiind astfel incriminat individul, iar n cazul n care este comis de un minoritar, fapta este, prin stereotipul discriminrii, analizat pe fondul negativ n care este perceput minoritatea respectiv, n sensul c iat nc un... criminal, fiind astfel incriminat etnia.

n plus, dac inem cont c valoarea economic a fraudelor comise de companii i de profesioniti este de zeci de ori mai mare dect aceea a fraudelor comise prin violen asupra proprietii, rezult c deviana, ca raportare la sistemul de norme, este interpretat de pe poziii de for i c deci sistemul de norme este un produs al structurii de putere, pus n slujba celor care dein puterea. i e aa de cnd lumea.

Dei comportamentul deviant pare rudimentar, deci necivilizat, innduse cont ns c ocaziile de devian, precum abundena de obiecte valoroase i uor transportabile (bijuterii, electronice, arme, automobile); proliferarea magazinelor, a sucursalelor bancare, a bancomatelor i a oficiilor de schimb valutar; accentuarea purtrii ostentative de obiecte de lux; nmulirea deplasrilor nocturne i n locuri izolate (muni, plaje, osele); extinderea perioadelor de nesupraveghere a locuinelor (locatari puini sau doar unu, cu deplasri frecvente n delegaii i weekenduri); creterea ponderii persoanelor vulnerabile (singure, izolate, bolnave, neputincioase, dependente de droguri); lrgirea pieei de desfacere a bunurilor (electronice, automobile, arme, droguri) i serviciilor (prostituie, proxenetism, camt) asociate devianei, sunt specifice civilizaiei, nseamn c civilizaia are ca efect pervers agravarea devianei, ceea ce denot c civilizaia este un proces antinomic de progres material i de regres moral, prin care societatea progreseaz regresnd.n societatea romneasc ns, lipsa de civilizaie produce prepoderent regres, regres att de grav nct pn i simboluri ale moralitii naionale procurori i judectori de la cele mai nalte niveluri i-au pervertit contiina i deontologia pentru imacularea unor infractori de impact naional, fiind de neles c sub asemenea auspicii infraciunile mrunte sunt percepute cu toleran sau chiar cu duioie. Toate acestea deorece romnii, nefiind ptruni de cerinele credinelor, valorilor, normelor, tradiiilor, moravurilor i legilor, nu simt niciun fel de respect pentru acestea, fiind permanent tentai s le ncalce, motiv pentru care ei sunt plini de admiraie fa de cei care le ncalc n stil mare i sunt copleii de mil fa de cei care, nclcndu-le, se afl n anchet sau sunt condamnai. Aa se explic faptul c, la alegeri, cu cel mai mare scor au fost alei sau realei candidai aflai dup gratii. Dar, dup cum avertizeaz marele scriitor englez George Orwell, autor la alegoriei Ferma animalelor i al utopiei politice negative 1984, Un popor care voteaz corupi, impostori, hoi i trdtori, nu este victim! Este complice.Conform spuselor academicianului Florin Constantiniu c popoarele de oi nasc conductori lupi, fiind evident c slbiciunea de personalitate a unui popor este dat de slbiciunea de personalitate a majoritii, este cert c cu ct decalajul de putere de personalitate dintre majoritate i minoritatea tare (aristocraia material, financiar, managerial, medical, judiciar, birocratic, religioas) este mai adnc, cu att minoritii tari i se strnete pofta de a prdui, exact aa cum fuga cprioarei strnete reacia de prdtor a lupului. n societatea romneasc prduirea, transpunndu-se n corupia pretinderii pe fa a mitei, constrngerii contextuale de a da mit i practicii curente de a mitui, se manifest att de extins nct poate fi considerat pandemie naional. i, aa cum prdtorii i pndesc przile n locurile vitale din preajma surselor de ap, tot aa procedeaz i cei care, controlnd trectorile obligatorii ale vieii, pndesc necrutori momentele scadente de trecere prin boal i n moarte, acetia fiind mai ales medicii chirurgi i preoii ortodoci. n cazul omului ns, prduirea degenereaz n lcomie. i, cum aceasta este cauzat de incapacitatea psihicului de a-i impune limite raionale, rezult c lcomia constituie o manifestare de dezechilibru psihic i deci, un sindrom de arieraie, adic de imaturitate emoional, de incapacitate sufleteasc de raportare omeneasc la sine i la oameni.Imaturitatea emoional i mpinge pe romni ca, pe negndite, s fie gata n orice moment, chiar i pentru avantaje de 1% din pre sau din tarif, s se implice n tocmeli la negru, gritoare n acest sens fiind i senintatea tmp i rnjetul complice cu care atunci cnd efectueaz pli nu pretind s li se elibereze documente fiscale, romnii dovedindu-se imposibil de convins c toate acestea sectuiesc i prbuesc ara i deci, inclusiv pe ei.

6. Iadul interpersonal ntr-o asemenea societate relaiile sunt inconsistente, haotice i imprevizibile, pndite la tot pasul de riscul jefuirii, tlhririi, violentrii i crimei. De aceea, pentru a nelege modul de interaciune din societatea romneasc, trebuie relevat c, n toate societile, viaa i determin pe oameni s acioneze mpreun cu ali oameni, influennduse astfel reciproc, deci s interacioneze social, necesitile care determin interaciunea social putnd fi att raionale, de rezolvare a unor probleme practice i/sau teoretice, ct i emoionale, de mplinire afectiv sau de atenuare a strii de team. Cum ns satisfacerea unei necesiti presupune realizarea unor avantaje, a unor profituri pentru prile care interacioneaz, reiese c orice interaciune presupune att obinerea unor beneficii, ct i suportarea unor costuri, beneficiul minus costul fiind egal cu profitul, ceea ce nseamn, n consens cu sociologii americani George Homans i Peter Blau, c orice interaciune constituie prin sine un schimb social, deci ceva ce se explic prin interese, pe baza contabilizrii costurilor, recompenselor i beneficiilor.Rezultnd c interaciunea se poate realiza numai dac individul are cu ce iei n ntmpinarea celor vizai i, respectiv, se poate menine numai atta timp ct el are cu ce iei n ntmpinarea acestora, este evident c i nivelul interaciunii depinde de nivelul resurselor pe care le deine individul pentru a iei n ntmpinare i c, dup cum a sesizat sociologul american Peter Blau, oamenii au relaiile pe care le merit sau, mai degrab, pe care i le pot permite. Reiese c interaciunea este cu att mai posibil cu ct indivizii sunt mai apropiai ca status social i c se realizeaz preponderent n cadrul fiecrei clase sociale, motiv pentru care se spune n popor c bogaii cu bogaii i sracii cu sracii sau ban la ban trage i pduche la pduche.

Individul fiind format i, respectiv, viaa social derulnduse pe baza normelor istoric constituite, se subnelege c att comportamentul fiecrui individ, ct i fiecare situaie de via au, prin normele pe care se bazeaz, o anumit semnificaie, deci simbolizeaz ceva, rezultnd c simbolurile, fiind bazate pe norme comune societii, sunt la rndul lor comune acesteia, astfel nct ele creeaz un numitor comun ce permite realizarea curent a interaciunilor sociale. n acest mod, indivizii devin interactivi i se transform n subieci sociali, iar totalitatea indivizilor se structureaz pe direciile de interaciune i se transform n societate.

Simbolurile risc ns s fie interpretate i eronat, astfel nct interaciunea, dei efectiv nu are baz, s devin real prin consecinele sale. De aceea, se consider n popor c, atunci cnd dou persoane i spun c eti beat, dute i te culc, n sensul c, dei eti treaz, riti s supori consecinele ca i cum ai fi beat, fiind convingtoare aprecierea sociologului american William Thomas, consacrat sub denumirea de Teorema lui Thomas, c dac oamenii definesc situaiile ca reale, ele sunt reale n consecinele lor, rezultnd, dup cum avertizeaz marele sociolog american Robert Merton, c profeiile se automplinesc .

n funcie de obiectivul interaciunii, fiecare om este interesat s adopte o strategie comportamental de relevare a aspectelor favorabile i de mascare a aspectelor defavorabile, deci s creeze impresie. Prin manipularea impresiei, apreciat de sociologul american Erving Goffman, ca strategie specific dramaturgiei, prin care viaa social este asemnat dramatic cu o scen, individul caut si influeneze pe ceilali, astfel nct si creeze n raport cu acetia o poziie ct mai bun, pe care ulterior, tot prin jocul impresiei, s o controleze i direcioneze conform intereselor i circumstanelor. n acest fel, individul dobndete o anumit credibilitate i preferabilitate care i definesc i relev cota social.

i, pentru c de cnd e lumea haina l face pe om, reiese c, n jocul de aparene dintre partenerii de interaciune, aparena are o importan att de mare, nct indivizii cu aparen favorabil, dei n majoritatea lor sunt api s se ajute singuri, sunt ajutai n mod generos de partenerii de interaciune, n timp ce indivizii cu aparen defavorabil, dei n majoritatea lor au nevoie de ajutor, sunt ajutai cu reticen sau chiar respini.

Tocmai prin faptul c a crea impresie constituie o problem de aparen este plauzibil c atunci cnd cunoaterea interpersonal trece ctre esen, partenerii, sesizndui lipsa de consisten, se dezamgesc, ceea ce arat c interaciunea social constituie prin sine o succesiune de amgiri i dezamgiri, prin care individul, amginduse din ce n ce mai puin, rmne, dup o anumit vrst, complet dezamgit. i, cum dezamgirea stinge tentaia interaciunii, este clar c individul, evitndui tot mai mult partenerii i, respectiv, fiind tot mai evitat de acetia, se izoleaz i declin existenial spre pieire, regretnd nu certitudinea faptului de a muri, ci neansa aceluia de a se fi nscut.

n efortul de a nelege, de a decodifica comportamentul partenerilor poteniali, individul adncete cunoaterea acestora prin etapele: de percepie, ca sesizare a caracteristicilor aparente (sex, vrst, inut, fizionomie, mbrcminte); de evaluare, ca interpretare a tipului i nivelului de personalitate; de predicie, ca anticipare a comportamentelor la care se poate atepta, astfel nct individul si poat elabora strategia de aciune, de ntmpinare a partenerilor n funcie de ceea ce interesele personale i pretind i de ceea ce posibilitile circumstaniale i permit, acest proces de cunoatere metodic a oamenilor i situaiilor n esen, de determinare a comportamentelor prin modul de interpretare de ctre indivizi a situaiei constituind, conform argumentaiei sociologului american Harold Garfinkel, un demers de factur etnometodologic.

Ca atare, evaluarea reciproc a indivizilor vizeaz cauzele comportamentelor lor, pe care ei le atribuie att dispoziiilor (trsturilor) personale, ct i circumstanelor (situaiei) acionale. i, cum interesul l determin pe individ s se supraestimeze sau s se scuze pe sine i, respectiv, si subestimeze sau si incrimineze pe ceilali, el are tendina s atribuie dispoziiilor personale reuitele sale i circumstanelor acionale reuitele altora, n sensul c am reuit, pentru c am fost capabil i mam i strduit, n timp ce ceilali, pentru c au avut noroc sau au fost ajutai i, respectiv, s atribuie circumstanelor acionale nereuitele sale i dispoziiilor personale nereuitele celorlali, n sensul c nam reuit, pentru c nam avut noroc i pentru c am fost mpiedicat, n timp ce ceilali, pentru c au fost incapabili i lenei.

Atribuirea, ca proces de adjudecare/dejudecare i de responsabilizare/deresponsabilizare, face ca individul si adjudece succesul i s se deresponsabilizeze de insucces, protejnduse astfel fa de presiunea societii, iar ceilali s fie dejudecai de succes i s li se responsabilizeze insuccesul, fiind astfel inui sub presiunea i controlul societii.

Atribuirea se difereniaz inclusiv n funcie de raportul valoric dintre individ i partenerii de interaciune. Astfel, dac individul este mai presus dect partenerii, va fi sancionat prin invidie; dac e mai prejos, va fi sancionat prin dispre, iar dac este cam de acelai nivel, va fi sancionat prin contestare, deci oricum ar fi, tot nu e bine.

Reiese c atribuirea, ca interpretare tendenioas a rezultatelor aciunii personale i/sau ale altei(or) persoane, menit s asigure autoprotejarea, fiind permanent i reciproc, contribuie att la stimularea performanelor individuale, ct i la consolidarea ordinii sociale.

Compatibilitatea intereselor indivizilor determin factura interaciunii. Astfel, cnd interesele sunt relativ compatibile, interaciunea se desfoar sub form de cooperare, putnd s se ridice inclusiv la nivel de consens, iar cnd sunt incompatibile, interaciunea se desfoar sub form de competiie, riscnd s decad inclusiv la nivel de conflict.

n derularea interaciunii, prile sunt nevoite s se adapteze reciproc, motiv pentru care ele trebuie s negocieze, adic s trateze mpreun, pe baz de reguli convenite i schimburi de informaii, n vederea obinerii consensului, acceptnd inclusiv unele compromisuri. Acest proces depinde i de subiectivitatea partenerilor, n sensul c cooperativitatea echilibrat a unuia dintre parteneri stimuleaz cooperativitatea celuilalt partener; cooperativitatea excesiv a unuia dintre parteneri inhib cooperativitatea celuilalt partener, strnindui competitivitatea; cooperativitatea reinut a unuia dintre parteneri, susceptibil s se transforme n competitivitate dac nu obine reciprocitatea, stimuleaz cooperativitatea celuilalt partener, iar competitivitatea unuia dintre parteneri determin competitivitatea celuilalt partener.

Toate acestea se regsesc inclusiv n dinamica cuplului familial, fiind evidente mai ales atunci cnd unul dintre parteneri, pretinznd mult, cellalt, considerndul exigent, este prudent i, pentru a nul supra, i ofer i mai mult, sau atunci cnd unul dintre parteneri, fiind nepretenios, cellalt, subestimndul, este indiferent i, pentru a nu se mai deranja, i ofer i mai puin sau chiar nimic, aceste asimetrii relaionale riscnd s provoace, n primul caz, revolta partenerului care trebuie s ofere excesiv, iar n al doilea caz, revolta partenerului care este frustrat chiar i de strictul cuvenit, periclitnduse astfel continuitatea cuplului.

Interaciunea se realizeaz prin comunicare, ca proces de transmitere a informaiilor, ideilor, atitudinilor i sentimentelor att pe cale verbal, ct i nonverbal. Pe cale verbal, comunicarea trebuie s se desfoare n succesiune cursiv, fr pauze i fr intervenii simultane, partenerii stimulnduse reciproc s comunice, prin a-i modula sugestiv glasul la sfritul fiecrei intervenii i, respectiv, prin a acoperi eventualele momente de tcere cu ajutorul unor exclamaii i interjecii adecvate, recomandnduse ca, pentru a nu se inhiba reciproc, partenerii s se priveasc n ochi timp limitat, doar pentru a ntri spusele proprii i a confirma spusele celuilalt. Pe cale nonverbal, comunicarea se concretizeaz n gestic (micarea minilor i a corpului), mimic (zmbet, ncruntare), paralimbaj (volumul i tonul glasului, ezitri, blbieli, oftri) i contact fizic (strngere de mn, bti pe umr, mngieri).

Orice interaciune se realizeaz ntrun mediu comun, care trebuie s asigure un anumit spaiu personal, ca spaiu minim necesar confortului psihic i fizic al individului; o anumit distan interpersonal, ca distan specific tipurilor de interaciune, precum cel de tip intim (ca ntre soi), de tip personal (ca ntre colegi), de tip civic (ca ntre trectori) i de tip public (ca ntre confereniar i auditoriu).

Spaiul personal i distana interpersonal variaz n funcie de diferenele de status social dintre partenerii de interaciune, de nivelul de civilizaie i de densitatea populaiei, ele fiind mari, prin distanare social, n cazul unor diferene mari de status social; prin preteniile de intimitate, n mediile civilizate i prin extensie spaial, n mediile slab populate i, respectiv, fiind mici, prin apropiere social, n cazul unor diferene mici sau nule de status social; prin lipsa preteniilor de intimitate, n mediile necivilizate i prin restrngere spaial, n mediile dens populate.

Din aceste motive, metropolitanii interacioneaz numai de la distane mici, de o lungime de mn, sau evit interaciunea prin devierea abil a privirii n partea opus sau n jos; orenii interacioneaz de la distane medii, de civa pai sau de pe un trotuar pe altul, iar stenii interacioneaz inclusiv de la distane mari, de pe o tarla pe alta.

Interaciunea social depinznd de gradul de ncredere existent n societate, deci de capitalul social, este sigur c, cu ct raza de ncredere este mai mic, cu att ea risc s se restrng doar la nivelul membrilor de familie i rudelor apropiate, ceea ce denot c oamenii sunt nevoii ca i n societate s se sprijine i si sprijine doar pe acetia. i, cum aceste tipuri de sprijinire constituie nepotism, adic o form de corupie, rezult c, cu ct capitalul social este mai redus, cu att societatea este mai corupt i deci, mai puin apt de funcionare.Din toate acestea reiese c importana interaciunii sociale este att de mare, nct cei care pot interaciona consistent, preponderent sub form de relaii sistematice, acetia fcnd parte din categoriile favorizate, au capacitatea de a se organiza inclusiv instituional, la nivel de oligarhii, prelund conducerea societii, n timp ce cei care interacioneaz inconsistent, preponderent sub form de contacte haotice, acetia fcnd parte din categoriile defavorizate, nu au capacitatea de se organiza i rmn astfel la nivel de mase amorfe, supunndu-se strii de fapt.

Subnelegndu-se c realizarea funcional a interaciunii presupune un nivel ridicat de maturitate social este plauzibil c, din moment ce n timpul comunismului, oamenii depinznd impersonal de stat, nu interpersonal de ceilali, nau mai fost condiionai s interacioneze i deci sau dezobinuit s o mai fac. i, cum interaciunea pretinde individului inclusiv abilitatea de a ti si aprecieze i si respecte partenerii, adic de a se comporta omenete cu ei, este cert c, pierzndui exerciiul interaciunii, oamenii iau pierdut abilitatea respectiv i deci aptitudinea de a se comporta omenete, alunecnd astfel spre comportamente insensibile, arbitrare, vulgare i brutale, n esen inumane. Din aceast cauz, romnii nu au maturitatea de a se preui i de a se respecta reciproc, ceea ce dovedete c ei nu au capacitatea de a ntreine sistematic relaii, ci doar de a suporta ntmpltor contacte, care, tocmai c nu au baz relaional, sunt att de inconsistente, haotice i imprevizile, nct n majoritatea cazurilor se constat a fi de iritabilitate i fn, lene i rasoleal, nesimire i fudulie, calicie i risip, lcomie i hoie, brf i intrig, invidie i ur, vulgaritate i njosire, misticism i depravare, toate acestea fiind printre cauzele pentru care tot mai muli romni spun c avem o ar frumoas, dar ce pcat c este locuit. Aadar, din moment ce nii romnii spun c ce pcat c ara este locuit, locuit chiar de ei, nu de alt naie, este incontestabil c astfel ei recunosc ca nu merit s aib vreo ar, ca i cum ar fi fost blestemai s fie slugi chiar i la ei acas, adic s fie pui la jug i, mergnd cocrjai, s li se aplice la fiecare pas bice sau ciomege pe spinare.De aceea, n societatea romneasc viaa este mizerabil, nu doar grea, ea fiind n mod obiectiv grea n caz de rzboaie, crize economice mondiale, calamiti devastatoare i pandemii, motiv pentru care se afirm din ce n ce mai des c cea mai grav nenorocire pentru un om este aceea de a se fi nscut i de a fi nevoit s triasc ntr-o ar de ccat. i, culmea culmilor, unii dintre acetia, n timp ce se plng de mizeria moral, verbal, comportamental i ambiental din societatea romneasc, se scobesc n nas, scuip sau arunc gunoaie pe jos i se exprim repetitiv prin bga-mi-a pula. i, apoi, cu nduf i cu glas tare, i spun d-aia nu merge nimic n ara asta.

Prin prisma unei asemenea concluzii, locuitorii Romniei, strivii de starea de fapt, privesc resemnai la gravele disfuncii din societate (drumuri distruse, coli drpnate, spitale mizerabile, servicii publice scrbavnice, corupie, vulgaritate, agresivitate, ceretori, cini vagabonzi, gunoaie i absolut toate tipurile de nenorociri), considernd n mod fatal, ca i cum ar fi fost blestemai n neputin, c n-avem ce face, asta-i situaia, din moment ce trim n Romnia.

7. Impulsiile nhitrii Interacionnd din aproape n aproape, oamenii s-au reunit n grupuri, ei dndu-i seama c numai aa puteau s s fac ceea ce nu puteau s fac singuri. Aadar, prin intensificarea, diversificarea i permanentizarea interaciunilor, oamenii au devenit dependeni unii de alii, sau modelat reciproc, au creat mpreun modele de comportament i au dobndit tot mai mult sentimentul apartenenei comune. n acest fel, mulimea nedefinit de indivizi n interaciune a devenit tot mai coerent, consistent i stabil, defininduse ca o entitate de sine stttoare, ca un grup social.

Grupurile sociale se formeaz prin interaciunea produs n situaii obinuite, de asemnarea indivizilor, ca trsturi i necesiti, n raport cu acestea, precum n cazul tinerilor care, nscriinduse la o anumit facultate, se constituie n grupul social al grupei studenteti, iar n situaii deosebite, de crearea de ctre acestea a unor necesiti comune mai multor indivizi, precum n cazul unei calamiti (incendiu, accident, naufragiu), cnd indivizii, pn atunci indifereni unii fa de alii, se constituie, pentru a se salva, n grupuri de ntrajutorare.

Importana grupului pentru individ decurge att din dependena individului fa de grup, dovedit de mbolnvirea sau chiar decesul indivizilor n cazul d


Recommended