Home >Documents >retorica savulescu

retorica savulescu

Date post:24-Jun-2015
Category:
View:365 times
Download:14 times
Share this document with a friend
Description:
Retorica şi teoria argumentăriiI. RETORICAConcepte de bază: retorică: definiţii; retorica rediviva; funcţiile retoricii; literatură, critică literară, teorie literară, poetică; logică; argumentare. 1. Definiţii şi delimitări Termenul „retorică“ se referă la evoluţia şi complexitatea unui fenomen care a caracterizat timp de mai bine de două mii de ani atât reflecţiile, cât şi practicile cuprinse, într-o măsură mai mică sau mai mare, în sfera conceptuală a acestei denumiri. Caracterul multi-,
Transcript:

Retorica i teoria argumentrii

I. RETORICA

Concepte de baz: retoric: definiii; retorica rediviva; funciile retoricii; literatur, critic literar, teorie literar, poetic; logic; argumentare. 1. Definiii i delimitri Termenul retoric se refer la evoluia i complexitatea unui fenomen care a caracterizat timp de mai bine de dou mii de ani att refleciile, ct i practicile cuprinse, ntr-o msur mai mic sau mai mare, n sfera conceptual a acestei denumiri. Caracterul multi-, inter- i transdisciplinar al retoricii marcheaz ansamblul tiinelor umane, de la filosofie la hermeneutic, de la comunicarea tiinific la teoria figurilor de stil. Analiza ctorva definiii ale termenului va arta pe de o parte lipsa unei perspective unitare asupra sensului acestuia i, pe de alt parte, faptul c adesea asupra conceptului se proiecteaz o viziune proprie (unei epoci, unui cercettor, unei coli etc.). Dicionarul explicativ al limbii romne [DEX 96, de aici nainte] definete retorica prin trei sensuri principale: 1) arta de a vorbi frumos; 2) arta de a convinge un auditoriu de justeea ideilor expuse printr-o argumentaie bogat, riguroas, pus n valoare de un stil ales; i 3) ansamblul regulilor care ajut la nsuirea acestei arte1. Dicionarul de tiine ale limbii2 [DSL, de aici nainte] propune urmtoarea definiie: Art i tiin a elaborrii discursului n general, avnd funcie primordial persuasiv, dar i funcie justificativ, demonstrativ sau deliberativ. Aristotel a realizat o mbinare ntre o definiie substanial retorica este tehnica discursurilor i o definiie relaional retorica este reversul dialecticii, cci amndou se refer la chestiuni comune tuturor oamenilor, fr s presupun o tiin special3 [Retorica, I, 1]. Diderot insist asupra a trei accepii4 fundamentale n articolul Retoric din Enciclopedie: 1) vorbirea frumoas (bien-dire), arta de a vorbi bine; 2) mijloace de exprimare i de convingere proprii unei persoane; 3) elocin sau stil declamator al retorului. Secolul al XX-lea va fi marcat de o retorica rediviva, care este cheia de bolt a culturii noastre5, deoarece mai mult dect un set de reguli, [...] prin amploarea observaiilor, precizia definiiilor i rigoarea clasificrilor, ea se constituie ca studiu sistematic al resurselor limbajului6. Ceea ce pare ns c domin definiiile actuale propuse pentru retoric este trstura referitoare la implicarea profund a acesteia n comunicare i aciune, n cotidian: retorica este ntlnirea dintre oameni i limbaj n prezentarea diferenelor i identitilor lor7. Perioada actual aflat sub semnul globalizrii pare s favorizeze perspectiva pragmatic asupra termenului definit iniial ca arta de a vorbi bine, prin recunoaterea faptului c de la prietenie la dragoste, de la politic la economie, relaiile se fac i se desfac prin exces sau lips de retoric8. Analiza definiiilor de mai sus confirm ideea c retorica reprezint un termen atribuit unui concept complex care este folosit cu mai multe sensuri interdependente, nu ntotdeauna delimitate cu precizie. ncercnd s facem o medie semantic a acestor definiii

Retorica i teoria argumentrii

putem considera c cele mai importante valori atribuite conceptului retoric sunt urmtoarele: art i tiin a elaborrii discursului; tehnic a ornrii discursului; disciplin, obiect de studiu; practic social. Retorica rediviva ocup un loc central n cadrul procesului de comunicare actual, n care semnificaia discursului se construiete ca rezultant a interaciunii partenerilor (locutor/interlocutor; autor/lector, orator/auditor). Aceast perspectiv nou susine ideea conform creia retorica nu mai este privit astzi ca o art a ornamentrii discursului, ci mai degrab ca un mod firesc, organic al producerii acestuia: fie c vrem, fie c nu vrem, retorica s-a insinuat n cotidian cu multiplele sale forme i construcii, modificnd modul nostru de gndire9. Din acest punct de vedere, studiul retoricii i al teoriei argumentrii este esenial pentru: nelegerea funcionrii discursului de orice tip (politic, mediatic, publicitar, didactic etc.); facilitarea unei lecturi critice a textelor politice, publicitare, mediatice conform unei grile de decodare care presupune instituirea unor mecanisme de aprare/imunizare n faa manipulrii; producerea unor discursuri adecvate situaiilor de comunicare ntr-o er comunicaional care a depit stadiul informaional10. Unii autori consider retorica o matrice a tiinelor umane care reflect n fond spiritul fiecruia i normele culturale ale timpului: Retorica a ntreinut inevitabil raporturi pe ct de multiple pe att de variate cu ideologia n general, ct i cu ideologiile particulare. n msura n care n ideologie putem face s intre orice cu puin prea mult uurin, nglobnd n ea tot ceea ce nu este tiin, nici epistemologie (religie, moral, art, filosofie etc.), ar fi, desigur, mai comod s cutm ceea ce nu este ideologie n retoric11. Retorica impregneaz ansamblul relaiilor sociale, transpare n procesul comunicrii, al interaciunii umane, n cursul dezbaterilor politice, al discuiilor cotidiene sau mediatice, al justificrilor i probatoriilor juridice sau n demonstraii tiinifice i virtuoziti oratorice. Aa cum arat D. Rovena-Frumuani (2000, p. 12): A argumenta nu este nicidecum un lux, ci o necesitate. A nu putea argumenta este o alt cauz de inegalitate cultural care se suprapune tradiionalei inegaliti economice. Or, sistemul democratic acord tuturor cetenilor dreptul de a lua cuvntul prin instituirea libertii de expresie ca drept constituional de baz. De aceea, n secolul al XX-lea, dup cderea regimurilor totalitare, istoria retoricii se va confunda cu istoria politic. Aceast extraordinar implicare a retoricii n comunicare este susinut i de apariia i circulaia frecvent a unor sintagme specializate: retoric general12 sau generalizat, retoric restrns13, noua retoric, microretoric, retoric lingvistic, retorica imaginii14, retorica visului, retorica romanului, retorica titlului, retorica scriiturii, retorica poeziei, mesaj retoric, text retoric, retoric neagr15, retoric alb16 etc. 2. Funciile retoricii Unii autori17 consider c retorica are patru funcii eseniale: 1) Funcia persuasiv se axeaz pe diferite maniere18 de a convinge un auditor: seducia ca scop i efect al retoricii;

Retorica i teoria argumentrii

demonstraia, care ine de domeniul tiinelor; argumentaia din perspectiva logicii19, dar strns legat de retoric; manipularea20 ca zon aflat la intersecia psihologiei cu sociologia i lingvistica. 2) Funcia hermeneutic este privit ca o interpretare continu a retoricii adversarului. 3) Funcia euristic se refer la faptul c retorica propune soluii n cazul problemelor care nu permit ncadrarea acestora n tiparul certitudinii. 4) Funcia pedagogic, explicativ, critic, privete retorica n calitatea sa de disciplin al crei studiu permite descifrarea i elaborarea textelor literare sau a discursurilor. Realizarea acestei funcii presupune o activitate n dou etape: prima, cea a demontrii discursului public (politic, publicitar, mediatic), a doua, a re-montrii i a generrii din perspectiv retoric i argumentativ a textelor. S-ar mai putea aduga i funcia revelatoare a idiolectului, precum i funcia metalingvistic. 5) Funcia revelatoare a idiolectului se refer att la faptul c retorica reflect spiritul fiecruia dintre noi, ct i la aspectul ntreptrunderii dintre idiolecte (modul particular de exprimare a propriilor idei nu poate fi neles fr a accepta ntreptrunderea permanent ntre idiolecte). 6) Funcia metalingvistic: tratnd codul, limbajul nsui, se poate spune c retorica este nainte de toate o reflecie asupra cuvntului (scris sau vorbit), o disciplin care studiaz condiiile unei comunicri mai eficace n cadrul unei limbi date. Aceasta presupune posibilitatea efecturii unei alegeri ntre infinitele posibiliti i/sau subtiliti ale limbajului. 3. Legturile retoricii cu alte discipline Transformarea retoricii ntr-un fel de matrice a tiinelor umane21 face dificil stabilirea unui inventar exhaustiv al relaiilor retoricii cu alte discipline. O schi sumar a acestor conexiuni, interferene, suprapuneri sau identiti ntre domenii pune n eviden n primul rnd reintrarea retoricii n problematica filosofic. Retorica este strns legat i de lingvistic (tiin-pilot), precum i de limba pe care se grefeaz. Este evident, de asemenea, legtura retoricii cu pragmatica22 i teoria actelor de limbaj (formulat de J.L. Austin i dezvoltat de J.R. Searle). Tratnd coninutul discursului, ea se afl n relaii strnse cu logica i argumentaia. Retorica este legat totodat de psihologie i sociologie, mai ales din perspectiva realizrii unor anumite strategii comunicaionale23. n fine, o perspectiv istoric asupra retoricii a favorizat suprapuneri i identiti cu domeniul literaturii24, cu cel al criticii i al teoriei literare, al poeticii. Retorica, prin prile sale de enunare (memoria i declamarea), are numeroase zone de interferen cu tiinele cognitive i oratoria25. Glosar Autor: persoana care creeaz o oper literar, artistic, tiinific sau publicistic. Problema autorului este legat de interpretarea sensului literal al textului i de intentio auctoris (vezi i U. Eco, Limitele interpretrii, p. 29). n zilele noastre asistm la disoluia universului discursului pe care se formaser conceptele centrale ale retoricii. Apar situaii inedite, se poate vorbi despre disoluia noiunii de autor (cele mai multe din mesajele comunicrii sociale nu au un autor determinat: vezi informaiile de la radio, tv).

Retorica i teoria argumentrii

Auditor: termen care desemneaz rolul de receptor care nu intervine n conversaie, dar este destinatarul unui mesaj. Cod: 1) Sistem convenional format din ansamblul semne (inclusiv semnale i simboluri) i reguli de folosire a acestora, prin care se transmit informaii de la emitor la receptor sau se transfer o informaie dintr-un domeniu n altul. Exemple de coduri: limbile naturale (care sunt coduri imperfecte datorit omofoniei, polisemiei, ambiguitii i faptului c semnificantul i semnificatul nu se afl n relaie de coresponden total), simboluri alfanumerice, codul Morse, alfabetul Braille etc. 2) n sociolingvistic: funcie a relaiilor sociale, codul reprezint o norm pentru comportamentul de rol. 3) Cod restrns: mod ritual de comunicare n interiorul unei comuniti restrnse. Coninut: aspectul cognitiv al semnului (mesajului) lingvistic; corespunde parial cu semnificatul (i este n opoziie cu planul expresiei). Discurs: 1) (La singular) Discursul se definete ca un anumit mod de nelegere a limbajului. 2) (n sens larg) Discursul reprezint o secven continu, structurat i coerent de propoziii/fraze; o tipologie a discursurilor distinge urmtoarele clasificri: a) discurs centrat asupra emitorului (monolog)/discurs focalizat asupra destinatarului (dialog); b) discurs dependent de situaia de comunicare (conversaia, discursul public)/discurs independent fa de situaia de comunicare (discursul tiinific); 3) (n sens restrns) Discursul poate fi neles ca actualizare a textului, ca eveniment comunicativ, manifestat n cadrul unui comportament lingvistic. Emitor: factor al procesului comunicrii; prin utilizarea unui anumit cod emitorul produce un mesaj transmis prin intermediul unui canal. Observaie: se face o distincie ntre emitor i sursa unui enun (cele dou concepte nu sunt identice n cazul vorbirii indirecte, de exemplu). Lectur: model relativ generalizat de decodare a textelor (n sens larg). Studii recente ncearc s defineasc i s elaboreze o retoric a lecturii. Limb: a) Cel mai important sistem de semne prin care oamenii comunic ntre ei (celelalte sisteme de comunicare se pot explicita cu ajutorul unei limbi naturale). Observaie: aceasta este o definiie din perspectiva opoziiei dintre limb i vorbire/uzaj (n terminologia lui Saussure); b) ansamblu de sisteme (foneme, morfeme, lexeme, cuvinte) aflate n relaie unele cu celelalte (i definite prin raportare unele la celelalte); c) mediator ntre expresia sonor i coninutul noional; d) convenie adoptat de o comunitate uman n care ndeplinete funciile de sistem de semne i instituie social. Lingvistic: tiina care studiaz limba, limbajul, vorbirea; se afl n relaii de interdependen cu sociolongvistica, psiholingvistica, stilistica lingvistic, informatica lingvistic (industriile limbii). Locutor: sinonim pentru emitor (subiectul vorbitor, n sens restrns). Idiolect: ansamblul deprinderilor lingvistice ale unui individ specifice unei perioade a existenei acestuia; se caracterizeaz prin mobilitate accentuat i printr-un puternic caracter individual. Interlocutor: destinatar, receptor care decodeaz mesajele transmise de un emitor; n cursul interaciunii comunicaionale, interlocutorul i va asuma i rolul de emitor. Manipulare: fenomen de influenare insidioas, de ctre o putere, a individului sau a grupului social.

Retorica i teoria argumentrii

Metalingvistic: studiul codului lingvistic folosit ntr-un anume tip de comunicare. Orator: persoan (cu nsuiri artistice: dicie, gestic) care rostete un discurs, care vorbete n public; retor. Bibliografie i note 1. DEX 96 nregistreaz, de asemenea, i sensurile cu marca diastratic peiorativ, care ilustreaz condiii particulare de uz n limba comun ale substantivului retoric: Declamaie emfatic, elocven ampl, afectat i ale adjectivului retoric, : (Despre stilul sau felul de a vorbi al cuiva) Emfatic, afectat. 2. Vezi DSL. 3. Mircea Florian insist n Introducerea la Topica (Aristotel, Organon, volumul II, Editura IRI, Bucureti, 1998) asupra concepiei aristotelice referitoare la retoric: Retorica are trei genuri, i numai trei genuri, dup cum se refer la viitor, dnd un sfat genul deliberativ, sau la trecut, aprnd sau acuznd un nvinovit genul judiciar, sau la prezent, elogiind sau blamnd o persoan i faptele sale genul epidictic. Retorica este o ramur, o secie a dialecticii, fiindc amndou urmresc s obin prin cuvnt o convingere, s persuadeze, fiecare ns cu alte mijloace. Retorica apeleaz la pasiunile auditorului, dialectica la silogism i inducie, independent de pasiuni, fiindc inta ei este s fac s triumfe o convingere prin discuie. 4. Sensurile sunt citate de Robert n Dicionarul analogic i prezentate de Daniela Rovena-Frumuani n Argumentarea. Modele i strategii, Editura All, Bucureti, 2000. 5. Olivier Reboul, Introduction la rhtorique, Paris, PUF, 1991, p. 80. 6. Pierre Guiraud, La stylistique, Paris, PUF, 1972, p. 24. 7. Definiia dat de Michel Meyer (Questions de rhtorique. Langage, raison et seduction, Paris, Librairie Gnrale Franaise, 1993, p. 23) continu din perspectiva discursului identitar: [oamenii i] afirm identitatea prin limbaj pentru a se regsi, a se respinge, a gsi un moment de comunicare sau, dimpotriv, pentru a constata c i desparte un zid. 8. Michel Meyer, op. cit., p. 7. 9. Michel Meyer, op. cit., p. 11. 10. H. Portine arat c noiunii de comunicare i se pot asocia trei funcii: informare, exprimare i argumentare. (n Apprendre argumenter. Analyse de discours et didactique des langues, BELC, Paris, 1978). 11. Grupul m, Retorica poeziei, Editura Univers, Bucureti, 1997, p.195. 12. Grupul m, Retoric general, Editura Univers, Bucureti, 1974. 13. G. Genette, La rhtorique restreinte, n Figures III, Paris, Seuil, 1972. 14. F. Edeline, J.M. Klinkenberg, Ph. Minguet, Trait du signe visuel. Pour une rhtorique de limage, Paris, Seuil, 1991. 15. Roland Barthes folosete termenul pentru a desemna strategiile manipulatoare ale discursului. 16. La Roland Barthes, termenul desemneaz analiza critic, neutr a strategiilor discursive. 17. Vezi i P. Breton, 1996, p. 5, n D. Rovena-Frumuani, 2000, p. 13. 18. n general se poate vorbi de existena unui set de metode folosite n influenare/coerciie: a) exerciiul puterii (care este adesea predominant fa de celelalte i include folosirea forei, a antajului); b) seducia; c) argumentaia (care poate n mod real s modifice punctul de vedere al unei persoane); d) manipularea.

Retorica i teoria argumentrii

19. Retorica intervine acolo unde logica, cu instrumentele sale dialectica, silogismul ncearc s treac limita ntre a convinge i a persuada. Cu toate c aceste cuvinte sunt n mod obinuit folosite ca sinonime n vorbirea cotidian, trebuie fcut o distincie terminologic ntre a convinge i a persuada. Termenul a convinge are o semnificaie mai restrns; el semnific a fora pe cineva s accepte o concluzie prin dezvoltarea unui argument valid. Logica este indispensabil n realizarea persuasiunii, dar ea trebuie completat n cele mai multe cazuri de retoric. Deoarece inima are raiuni pe care raiunea nu le cunoate, retorica poate influena acea parte a noastr care nu este ctigat prin raionamentul pur. Retorica este un mijloc de persuasiune care acioneaz att n interdependen cu logica, ct i dup estomparea influenei acesteia. Dup ce logica a convins spiritul, retorica o nlocuiete prin aciunea triadei: docere (a interesa/a instrui), delectare (a seduce), movere (a convinge). 20. Manipularea este studiat n special n cadrul psihologiei sociale. Folosind cu precdere dezinformarea i propaganda, manipularea permite modificarea comportamentului unei persoane, fr s modifice n mod necesar i punctul su de vedere. Retorica folosit n situaii obinuite servete adesea la disimularea sau la transformarea adevrului. Aici apare latura negativ a retoricii, cu o conotaie de manipulare a celuilalt i de destabilizare a unei situaii (n general, legate de domeniul puterii). Aceast accepiune a retoricii este mai rspndit dect sensul neutru potrivit cruia obiectivul retoricii este de a persuada, dar ntr-un spirit logic, cu ajutorul argumentelor alese cu grij i nlnuite ntr-un sistem, utiliznd efecte diferite (figuri), care agrementeaz textul i l fac mai bogat n semnificaii. 21. Vezi Michel Meyer, 1988, citat de D. Rovena-Frumuani, 2000, p. 5. 22. Pragmatica este o lingvistic a uzului, cu multiple implicaii interdisciplinare; de exemplu, n relaia cu semantica, pragmatica are ca obiect meaning minus semantics (S. Levinson, Pragmatics, Cambridge University Press, 1983). 23. Retorica nu este o metod de manipulare, ea servete mai degrab la demascarea anumitor principii ale acesteia, la aplicarea unei grile de decodare pentru anumite discursuri, permind astfel o lectur mai bun i/sau o audiie mai bun. Invers, ea poate contribui la o exprimare cotidian mai bun sau n cadrul profesional, la perfecionarea mijloacelor de prezentare a anumitor idei. 24. Retorica literar, chiar dac utilizeaz aceleai principii logice, integreaz un sistem de valori care cuprinde frumuseea, ornamentaia, expresivitatea i privilegiaz figura (figura de cuvnt, figura de stil, figura de gndire). Retorica nu are totui ca obiectiv s repertorieze ansamblul figurilor i al jocurilor de cuvinte, ci cunoaterea principalelor caracteristici ale acestora i nelegerea forei lor, aa cum se manifest ea azi n domeniul publicitar, juridic i politic. Retorica se face simit n tehnica literar, ntotdeauna sprijinindu-se pe figuri (care permit elaborarea imaginilor), chiar dac uneori excesiv i excentric (vezi James Joyce, romanul postmodern etc.). Ea poate fi privit drept cunoatere a procedeelor limbii caracteristice literaturii i ajunge astfel, prin decodarea stilurilor i procedeelor, la o mai bun interpretare a textelor i a discursului n sens larg. Retorica las stilisticii grija de a regrupa metodele utilizate n scopul de a capta atenia lectorului sau a auditorului. n sfrit, retorica are ca inte binele, frumosul, justul, principii pe care Aristotel le consider ca eseniale, ele constituind calitile morale subiacente de care trebuie s fac dovad un orator sau un scriitor.

Retorica i teoria argumentrii

25. Unii autori (Ellis E. Conklins, Oratory? Todays politicians have lost the fine art, n Los Angeles Herald Examiner, sept. 24, 1988), care se situeaz pe o poziie clar de aprare a folosirii mijloacelor paralingvistice n discursul politic, consider drept o explicaie posibil pentru prestaiile oratorice lamentabile ale oamenilor politici ai zilelor noastre faptul c, n general, discursurile politice nu sunt scrise de cei ce la rostesc (ci alte instituii de comunicare aferente acestora). Astfel, audiena nu poate aprecia clar ce este ntr-adevr propriu gndirii unui politician sau ceea ce este o expresie a gndirii staff-ului su. Specialitii deplng faptul c politicienii ignor regulile oratoriei, prefernd s acorde o importan major doar tehnicii de comunicare (canalului, n termenii lui McLuhan) i nu modului (artei) n care se comunic: They think only in terms of sounds bites. Aceasta nseamn o renunare la concepia antic, formulat magistral de filosoful grec Galen, conform creia Nu ochii sunt oglinda sufletului, ci vocea . Istoricul Arthur Schlesinger consider c declinul i, probabil, dispariia oratoriei privit, n mod tradiional, ca o condiie sine qua non a discursului politic se datoreaz n special faptului c politicienii de astzi sunt mai puin angajai ideologic (vezi, de exemplu, problema distinciei stnga-dreapta: termenii de dreapta i stnga continu n aceti ultimi ani de confuzie general s dein un rol important n limbajul politic. Toi cei care i folosesc nu dau impresia c vorbesc la ntmplare deoarece se neleg foarte bine ntre ei; Noberto Bobbio, Dreapta i stnga, n Dilema, nr. 333, p. 1). Din aceast perspectiv, marii oameni politici, cei nzestrai cu convingeri i vitalitate, se recunosc n special dup modul n care folosesc arta persuasiunii politice (Bernard Gardin, Discours politique et expressivit, n Nologie et lexicologie, Librairie Larousse, Paris, 1979). Se afirm, de obicei, c efectul discursului politic asupra receptorului depinde n cea mai mare msur de eficacitatea discursiv, i nu de conceptele i ideologia exprimate. Studii i teste de evaluare a parametrilor receptrii unor mesaje cuprinse n discursuri politice diverse au relevat importana pe care destinatarii o acord expresivitii. Aceasta este definit indirect prin formulri impresioniste care exprim judeci asupra formei ( a vorbit bine; ce orator!, tie s se exprime) sau prin judeci indirecte, sub forma citrilor orale, n pres, a unor secvene discursive, a titlurilor i a subtitlurilor (ca intertext). n concluzie, renunarea de ctre majoritatea actorilor politici la subtilitile oratoriei pare a fi o opiune greit, deoarece studiile tiinifice relev faptul c imaginea unui politician se datoreaz doar n proporie de 7% coninutului mesajului exprimat, n timp ce 93% revine forei opiniilor, limbajului trupului, expresiei feei i calitii vocii. Surse DSL: Angela Bidu-Vrnceanu, Cristina Clrau, Liliana Ionescu-Ruxndoiu, Mihaela Manca, Gabriela Pan Dindelegan, Dicionar general de tiine. tiine ale limbii, Editura tiinific, Bucureti, 1997. DEX 96: Dicionarul explicativ al limbii romne, ediia a II-a, Editura Univers Enciclopedic, Bucureti, 1996. Daniela Rovena-Frumuani, Argumentarea. Modele i strategii. Editura All, Bucureti, 2000.

Retorica i teoria argumentrii

II. Curriculum historiae

Cci au existat oratori elevai, ca s spun aa, cu o strlucit profunzime a ideilor i mreie a cuvintelor, impetuoi, variai, bogai n idei i mijloace de exprimare, demni de respect, cultivai i decii s mite sufletele i s le atrag lucru pe care unii l-au fcut chiar printr-o cuvntare sever, sumbr, neprelucrat, nici perfect structurat i nici frumos ncheiat, alii printr-una sprinten, ordonat, finisat. i, dimpotriv, au existat oratorii simpli, penetrani, care probau toate faptele i le fceau mai limpezi, nu mai complicate, elegani printr-un discurs simplu, oarecum, i concis; n cadrul aceluiai stil unii au fost ingenioi, dar nelefuii, i cu intenie asemntori inculilor i nepricepuilor, alii, n pofida aceleiai srcii a mijloacelor de expresie, au fost mai plcui, adic spirituali, strlucitori, dei slab mpodobii. Dar exist, n plus, oratorul de mijloc, interpus ntre acetia i, ca s zic aa, moderat, care (fiindc) nu se folosete nici de subtilitatea ultimilor, nici de torentul verbal al celor de mai nainte, care se apropie de ambele stiluri, dar nu se distinge n nici unul, care este prta al unuia sau al celuilalt, dac vrem adevrul, mai degrab exclus; i acesta este fluent n vorbire, cum se spune, dei nu aduce nimic n afar de capacitate oratoric i monotonie, sau adaug, ca ntr-o cunun, nite uvie, i nuaneaz fiecare cuvntare prin intermediul unor podoabe modeste de cuvinte i cugetri. Cicero, De oratore Concepte de baz: retoric; retoric clasic; neoretoric. Cea mai bun introducere n studiul retoricii i al teoriei argumentaiei este poate istoria nsi a domeniului, relevarea momentelor importante, de la miturile fondatoare pn la impactul su n era comunicaional a secolului al XX-lea, fr a uita momentele de eclips sau de apoteoz. 1. Grecia antic. Originile Momentul apariiei retoricii este fixat n secolele al V-lea i al IV-lea . Chr. n Sicilia. Dup o legend, Hieron, tiranul Siracuzei, a interzis supuilor si folosirea limbajului. Tiranii introduseser n Sicilia (colonie greac) un regim de violen, de deportri i de exilri. Cderea tiranilor, n special cea a lui Trasibul din Siracuza1 n 465 . Chr., a fost punctul de plecare al unei insurecii generale, care a cuprins ntreg teritoriul Siciliei i a fost nsoit de revendicri (sub form de procese) ale proprietilor private pe care le luaser prin abuz conductorii oraelor siciliene. n acest context social-politic, marcat de frmntri puternice, cauzele erau pledate de prile interesate n faa juriilor populare. Cu aceast ocazie, unii pledani au avut inspiraia s recurg la anumite procedee retorice care s le asigure victoria. Istoria i menioneaz pe Empedocle din Agrigent2, pe Corax i pe discipolul su Tisias3 ca cei dinti care au codificat i difuzat nvtura retoric (prin sistematizarea i transmiterea modului de elaborare a acestor procedee). Ei au redactat formulare-ghid pentru uzul prilor n litigiu. O datare relativ plaseaz n anul 460 . Chr. redactarea de ctre Corax a manualului Techn rhtorik4, care constituia un ansamblu de precepte practice nsoite de exemple edificatoare. Dup mrturia lui Aristotel, reluat de Cicero, discursurile oratorice ar fi existat i nainte de atestrile atribuite lui Corax i Tisias, dar nu sub forma discursului supus unor reguli stricte de elaborare.

Retorica i teoria argumentrii

n acel moment devenea clar faptul c limbajul nu este doar limb, ci este, de asemenea, discurs. Primii retori se mndreau cu miestria de a transforma cel mai slab argument n argumentul cel mai puternic. n acest context Corax devine un termen tehnic5, preluat i consacrat de terminologia retoric, care nsemna s spui despre un lucru c este neverosimil pentru c, ntr-adevr, el este foarte posibil, cu alte cuvinte era vorba despre producerea verosimilului ca arm a persuasiunii. Sofistul Protagoras din Abdera6 (c. 486c. 410 . Chr.), autorul celebrei maxime omul este msura tuturor lucrurilor, afirma dintr-o perspectiv relativist i sceptic faptul c orice subiect poate fi tratat dup dou teze opuse. Un moment important l reprezint contextul istoric al disputelelor politice generate de abolirea regimurilor aristocratice. Se nregistreaz un nou imbold n dezvoltarea retoricii judiciare n Grecia continental, unde cel mai important reprezentant al epocii a fost Antiphon7 (480411 . Chr.), considerat primul orator judiciar al Greciei. n anul 427 . Chr., retorul Gorgias8 prsete Sicilia i vine la Atena, unde rostete un discurs n faa adunrii poporului. Acest moment este considerat cel al naterii discursului epidictic i al prozei artistice. Aceast perspectiv estetic i literar va mbogi proza9, pn atunci doar funcional, cu figuri de cuvnt (asonan, rim, paronomaz, ritm, paralelisme ntre prile frazei) i cu figuri de gndire i semantice (perifraze, metafore, antiteze). Epoca n care a trit oratorul atenian Lisias10 (440/ 445360 . Chr.) este cea n care apar experii n practicile judiciare i se impun meserii noi ca cele de logograf i de synegoros11. Opera lui Lisias reprezint un foarte bogat izvor de informaii cu privire la perioada de la sfritul rzboiului peloponesiac, precum i la cea imediat urmtoare nfrngerii Atenei. Perioada de maxim nflorire a elocinei politice este marcat de activitatea lui Demostene (384322 . Chr.)12, Licurg (390324 . Chr.) mpotriva lui Leocrate , Hiperide (390322 . Chr.) Discursul funebru (325 . Chr.) i de fondatorul celebrei coli de retoric din Rodos Eschine13 (390315 . Chr.). Retorica va fi apoi un domeniu privilegiat de sofiti. Noile concepii asupra discursului i elocinei marcheaz nceputul unei epoci care va acorda o importan covritoare cuvntului. nvmntul sofistic se baza n principal pe retoric, dublat de folosirea unor scheme argumentative (n mare parte, falacioase)14. Platon (428347 . Chr.), n a crui viziune retorica este arta care produce convingeri, i va condamna pe sofiti pentru dispreul la adresa adevrului i a justiiei i se va orienta spre analiza problemelor privitoare la structura propoziiilor, la legtura dintre expresiile complexe i cele simple i la posibilitatea negaiei i a falsului15. ncepnd cu Aristotel (384322 . Chr.), retorica se prezint ca o metod de compunere/compoziie a discursului fixat n tipare clare. Aristotel va reconsidera i va recentra ntr-o viziune cuprinztoare toate componentele retoricii, le va completa, situndule ntre dialectic i politic, dar legndu-le de poetic. Isocrate (Isokrates)16 (436338 . Chr.), scriitor i orator atenian, a fost cel mai cunoscut i cel mai influent retor al epocii sale. Profesor de elocin, Isocrate a eliberat retorica de afilierea sofistic. Retorica reprezenta n acea epoc un mijloc de a rspunde multiplelor provocri ale societii greceti venite din partea domeniului educaional, judiciar, filosofic i artistic. n opinia lui Isocrate, pentru a deveni orator trebuia s ndeplineti trei condiii majore: aptitudini naturale, o practic susinut, o nvare sistematic17.

Retorica i teoria argumentrii

2. Roma antic Cato cel Btrn (234149 . Chr.), om de stat i scriitor roman, s-a ridicat n discursurile sale cu succes mpotriva Cartaginei, cernd distrugerea ei. Opera sa cuprinde Origines i De agricultura, care este considerat cea mai veche scriere latin n proz. Marcus Tullius Cicero18, (10643 . Chr.), om politic i unul dintre cei mai mari oratori romani, a redactat numeroase lucrri despre retoric (Despre inveniune, Despre orator), lucrri filosofice (Despre natura zeilor, Despre ndatoriri, Despre supremul bine i supremul ru), discursuri (Catilinarele, Filipicele). n anul 63 . Chr., n calitate de consul, a demascat conjuraia lui Catilina mpotriva Senatului. Este considerat cel mai mare orator roman i una dintre figurile importante ale lumii antice. n contextul politic al nceputului de mileniu, la Roma, Quintilian19 (3098), Seneca20, Pliniu cel Btrn21, Pliniu cel Tnr22 vor fi continuatorii i susintorii sistemului retoric ciceronian i autori ai unor tratate de oratorie devenite celebre. 3. Prinii Bisericii De-a lungul secolelor, retorica transmite Occidentului normele discursului n spaiul public. Ideile cu caracter prescriptiv-normativ concepute de Aristotel pentru democraia atenian i de Cicero pentru republica roman fuseser adaptate de Quintilian proiectului civilizator al Imperiului roman. Aceste norme vor fi preluate i adaptate apoi de Sfntul Augustin i de Prinii Bisericii universului comunitilor cretine. n acest context, discursul va lua forma predicii obinuite i duminicale, a omiliei, a jurmntului etc. n acelai timp, modelul oratorului a fost difuzat pe tot parcursul Renaterii n ntreaga Europ i n coloniile de peste mri. n cadrul Occidentului cretin, filosofia scolastic impune conceptul de trivium (gramatic, retoric, dialectic), care devine fundamentul nvturii i culturii din secolele VVIII. n aceast epoc, arta discursului (ars bene dicendi n formularea lui Quintilian) ocup un loc important; oratorul trebuie s tie s instruiasc (docere), s farmece (delectare) i s conving (movere) (Sfntul Augustin). Dup o lung cantonare n tradiia antichitii greco-romane i apoi a Renaterii, retorica nu va rezista atacului din partea raionalismului tiinific i a cartezianismului. Evul Mediu a contribuit la ruperea de realitate, la artificializarea i, n cele din urm, la epuizarea retoricii prin oficializarea statutului su de disciplin scolastic. n cursul secolelor al XVII-lea i al XVIII-lea, retorica este o disciplin ncadrat n categoria umanioarelor, fiind marcat i guvernat de o puternic tendin stilistic. Predicile Sfntului Ambrozie (340397), ale Sfntului Augustin (354430), ale lui Vasile cel Mare (329379), Grigorie din Nazianz i ale lui Ioan Gur de Aur (334407) reprezint puncte de reper n evoluia retoricii din aceast perioad. 4. Evul Mediu Evul Mediu a fost marcat de predicile Sfntului Toma dAquino, de denunrile vehemente ale clugrului Savonarola (14521498) din Florena lui Pietro de Medici sau de cele ale misticului francez Gerson, animatorul Conciliului de la Constanz (13631429). 5. Reforma i Renaterea23 Spaiul anglo-saxon i aduce contribuia la mbogirea teoretizrilor prin operele lui Leonard Cox (The Arte or Crafte of Rhethoryke 1530?) i ale scriitorului Thomas Wilson (The Arte of RhetoWrique 1553) i tratatele semnate de Pierre de Courcelles i de Andr de Tonquelin.

Retorica i teoria argumentrii

O istorie a retoricii (oratoriei) acestei perioade ar trebui s nregistreze predicile misticului panteist Meister Eckart (12601327) i ale discipolului su, clugrul dominican Jean Tauler (12971361), ale lui Luther (14831546) i ale aprtorului regalitii Etienne Pasquier (15291615), autor al ncurajrii pentru prini i domni. 6. Clasicismul24 Clasicismul francez al secolului al XVII-lea s-a caracterizat prin imitarea modelelor greco-romane i a promovat ordinea, claritatea, echilibrul, obinute prin respectarea regulilor care guverneaz diversele genuri. Oratoria nregistreaz progrese remarcabile prin Cuvntrile funebre ale lui Bossuet (16271704): Panegiricul Sfntului Paul, Panegiricul Sfntului Francisc din Assisi. 7. Secolul al XVIII-lea Istoria Franei secolului al XVIII-lea este jalonat de discursurile revoluionare ale lui Danton, ale lui Robespierre (17581794) Discurs asupra libertii presei, Discurs asupra Fiinei supreme, Discurs asupra pedepsei cu moartea sau ale lui Mirabeau (1749 1791), i, ncepnd cu anul 1796, de proclamaiile lui Napoleon i elocina lui Benjamin Constant (17671830). Pe cellalt mal al Canalului Mnecii, istoria oratoriei consemneaz discursurile (i disputele politice) celebre ale primilor minitri Bolingbroke (tory), ale lui Robert Walpole sau ale lui William Pitt. Abordrile teoretice se datoreaz prelatului scoian Hugh Blair (Lectures on Rhetoric 1783), precum i teologului George Campbell (Elements of Rhetoric 1828). 8. Secolul al XIX-lea Retorica francez nregistreaz realizrile oratorilor religioi i universitari (discursurile lui Frayssinous i, mai ales, celebrele Conferine de la Notre-Dame de Paris ale lui Lacordaire). n aceeai perioad, scriitorul Edgar Quinet (18031875) va ncnta auditoriul de la Collge de France cu expunerea rafinat a concepiilor sale filosofice i istorice. Elocina politic n epoca modern este marcat de discursurile lui Giuseppe Garibaldi n Italia aflat n pragul reunificrii sau ale liderului burgheziei republicane din Frana sfritului de secol, Lon Gambetta. n ciuda avntului pe care l cunoate genul oratoric, secolul al XIX-lea este cel care consemneaz declinul retoricii clasice. Dei anumite specii discursive rmn fidele tradiiei (discursurile de tribunal, de barou, de camer), epoca romantic va promova un sistem de valori n care aprecierea pozitiv va merge n direcia simplitii, a conciziei i a naturaleei. Acest recul al retoricii va fi accentuat de adversitatea programelor romantice (pentru a-l cita numai pe Victor Hugo: Paix la syntaxe/ Guerre la rhtorique) i va fi urmat, n plan pedagogic, de dispariia retoricii din programele de nvmnt dup o tradiie de sute de ani. Tzvetan Todorov consider c retorica clasic i ncheie existena la nceputul secolului al XIX-lea, ca urmare a antiretorismului epocii, ndreptat, n special, mpotriva caracterului normativ-prescriptiv al disciplinei n sistemul pedagogic i a proliferrii necontrolate a clasificrilor domeniului.

Retorica i teoria argumentrii

9. Secolul al XX-lea Istoria frmntat a secolului al XX-lea consemneaz discursurile politice ale lui Clmenceau, Jaurs, Mussolini, Hitler, Goebbels, Charles de Gaulle, Nicolae Titulescu, F.D. Roosevelt, John F. Kennedy, Martin Luther King. n jurul anilor aizeci retorica renate, beneficiind de progresele nregistrate n domeniul lingvisticii (tiin-pilot, n special prin lucrrile lui Roman Jakobson), al semioticii, al stilisticii, al teoriei argumentrii. Spaiul cultural francez este cadrul n care iau fiin centre de studiu care ofer o perspectiv nou asupra retoricii i a relaiei directe cu producerea textelor literare (cum ar fi de exemplu Oulipo Ouvroir de Littrature Potentielle , care cuprindea, n anii 19601973, printre membri pe Raymond Queneau, Georges Perec, Luc Etienne, Franois Le Lionnais, Jacques Bens i chiar pe Jean Tardieu, Marcel Duchamp i Italo Calvino). coala francez contemporan (T. Todorov, R. Barthes, G. Genette) repune n discuie retorica din perspectiva figurilor, fr a recurge la constrngeri normative sau ncorsetri n clasificri rigide. Grupul m propune prin lucrrile sale fundamentale Rhtorique gnrale i Rhtorique de la posie o reinterpretare a figurilor bazat pe concepia clasic a lui Quintilian asupra modalitilor de realizare a figurilor25. Neoretorica, redefinit din perspectiva teoriei argumentrii, i numr printre fondatori i teoreticieni pe Chaim Perelman, Tzvetan Todorov, Nicolas Ruwet, Grard Genette, Lausberg. Logicile non-formale26 au contribuit decisiv la schimbarea perspectivei asupra retoricii i teoriei argumentrii. Fondatorii neoretoricii, Cham Perelman i Lucie Olbrechts-Tyteca, au corelat aspectele logice ale teoriei lor cu logicile non-formale i au repus n discuie termenul de eviden prin reconsiderarea plauzibilului i a perechii consens/conflict. Cercetrile actuale asupra argumentrii ncearc s asigure un echilibru i o armonizare ntre tendinele neoretoricii, ale logicii naturale i ale teoriei discursului. Concluzii: actualitatea retoricii Genul judiciar i cel deliberativ supravieuiesc sub forma declaraiei, a pledoariei, a apologiei, a rechizitoriului, a declaraiei politice, a admonestrii, a conferinei, a expunerii etc. Genul epidictic se regsete n forma alocuiunii, a elogiului, a complimentului, a oraiei funebre, a panegiricului, a discursului (ca speech). Ceea ce pare s caracterizeze discursul oratoric al zilelor noastre este tendina spre simplitate, adecvare, pragmatism, improvizaie, stereotipie. Perioada actual redescoper i pune n valoare diverse procedee (locuri comune, naraiune, figuri, aciune) n discursuri persuasive noi care au o retoric proprie (de ex. discursul publicitar). Sistemul retoric al antichitii se adapteaz noilor mprejurri n cadrul mai larg al pragmaticii discursului. Glosar Discurs oratoric: text scris urmnd legi i tehnici de compoziie precise (stabilite i studiate de retoric), destinat a fi pronunat n faa unui numr mare de auditori pe care ncearc s-i conving. Persuasiunea (spre deosebire de demonstraie) nu aparine numai logosului, ci se plaseaz sub o dubl determinare: pe de-o parte autoritatea moral a autorului i a cauzei

Retorica i teoria argumentrii

sale (ethos), pe de alt parte sentimentele pe care le trezete n cei care formeaz auditorul discursului (pathos). De aceea, n discursul su, pentru a-i atinge scopul, oratorul folosete mai degrab entimema aluziv i metafora dect silogismul sau analogia. Normele de producere a discursului oratoric cer: a) ca discursul s fie adaptat la scopurile sale i la auditorul su i b) fiecare dintre prile discursului s contribuie la realizarea funciei sale persuasive. Retorica antic distingea trei genuri ale discursului oratoric n funcie de situaia de enunare i de obiectivele sale: epidictic, juridic, deliberativ (vezi capitolul III). Aporie. Problem greu sau chiar imposibil de rezolvat. Bibliografie i note 1. Trasibul (?388 . Chr.) sau Thrasybulos, general i om politic atenian, participant la rzboiul peloponesiac, exilat de regimul oligarhic instaurat la Atena (404 . Chr.), s-a refugiat la Teba, de unde a organizat o campanie victorioas n urma creia democraia a fost restabilit la Atena (402 . Chr.). Informaii n: Cicero, Brutus, 13: Studium eloquentiae proprium Athenarum; Herodot, VII, 155-6, Diodor, XI, 48-49, 67-68, 72-74, 86-87. 2. Empedocle din Agrigent a jucat un rol important n politica intern a Agrigentului; ef al faciunii populare, a abolit senatul, a respins tirania i a adoptat o constituie democratic. Fr s fi deschis o coal [], profesa nvtura sa constnd din filosofie, poezie, medicin i magie chiar. Empedocle acorda o atenie deosebit punerii n scen i pregtirii auditoriului cnd trebuia s ia cuvntul n agora, nvemntat ntr-o hain de purpur, cu fruntea ncununat i cnd i fcea apariia ntr-un car tras de patru catri albi (Diogenes Laertios, VIII, 58). Aristotel afirm n Sofistul c Empedocle a inventat retorica, iar Zenon dialectica. (vezi M. Marinescu-Himu, Pagini alese din oratorii greci, Editura pentru Literatur, 1969, VIII-IX). 3. Contribuia important a lui Corax i Tisias la dezvoltarea oratoriei const n faptul c au intuit valoarea persuasiunii i au scos n eviden verosimilul sau to eikos, care se pare c forma partea cea mai consistent a tratatului lor; verosimilul, care a fost aspru criticat att de Platon, ct i de Aristotel, consta ntr-o refacere noetic, mental, a unor situaii la care n-am fost martori, refacere care se produce spontan n fiecare dintre noi, dup reguli fixe i valabile pentru toate minile. Rezult de aici c judectorul se va afla n ipostaza de a-i da avizul asupra unor fapte pe care nu le cunoate dect prin datele contradictorii ale prilor i ale martorilor, iar convingerea pe care i-o va forma va fi determinat nu de adevr, ci de imaginea pe care i-o contureaz de fiecare dat i pe care i-o sugereaz avocatul priceput, iar n ultim instan verosimilul. (subl. ns.; vezi i M. Marinescu-Himu, op. cit., XI). O anecdot celebr pentru eficacitatea argumentrii i are ca actori pe Tisias i maestrul su. Corax ar fi acceptat s-l nvee pe Tisias tehnica argumentrii n schimbul unei retribuii, dar condiia primirii unei retribuii era ca elevul su s ajung s stpneasc arta argumentrii. Dac Tisias ctig primul su proces, atunci el i pltete maestrul; dac l pierde, nu pltete, pentru c nu s-a probat eficiena actului pedagogic. La sfritul studiilor, Tisias i intenteaz proces lui Corax, susinnd c nu are nici o datorie fa de acesta. Procesul i poate aduce lui Tisias ori pierdere, ori ctig de cauz. Prima ipotez: dac are ctig de cauz, prin verdictul judectorilor, nu datoreaz nimic maestrului su. Cea de-a doua ipotez: dac pierde, prin nelegerea iniial, nu-i datoreaz nimic. n ambele cazuri Tisias nu-i datoreaz nimic lui Corax.

Retorica i teoria argumentrii

Corax i va construi contradiscursul relund schema de argumentare a lui Tisias prin inversarea acesteia punct cu punct. Prima ipotez: Tisias ctig procesul; potrivit nelegerii iniiale, elevul trebuie s plteasc. Cea de-a doua ipotez: Tisias pierde procesul; prin lege, va trebui s plteasc stagiul de nvtur. n ambele cazuri Tisias trebuie s-i plteasc lui Corax. Anecdota poate beneficia de o lectur multipl: ca reacie a judectorilor n faa unei aporii; ca operaie major a argumentrii (reluarea unui discurs de ctre un alt discurs, facere i re-facere discursiv); i, ceea ce e mai important, la stabilirea ca principal sarcin a argumentrii aceea de a ncerca s descurce situaiile n care se aplic norme eterogene (situaii contradictorii aprute din obligaiile ce in de contracte private i se opun deciziilor justiiei) vezi Christian Plantin, Largumentation, Memo, Seuil, Paris, 1996. 4. Corax i elevul su Tisias au elaborat Technrhtorik, lucrare comun, care cuprindea probabil trei pri: exordiu (cu rolul de a-i flata pe judectori), epilog (rezumat al faptelor) i agon (termen metaforic atribuit prii aflate ntre exordiu i epilog). 5. Aceast noiune de verosimil, posibil, plauzibil se afl n centrul retoricii. Doar verosimilul, opinia, bunul-sim pot fi puse n discuie. Adevrul nu se discut. 6. Protagoras este autorul a dou lucrri, Antilogiile i Arta de a discuta, n care se concentreaz metoda lui dialectic. 7. Opera lui cuprindea exordii, peroraii, discursuri, tetralogii, astzi pierdute. Au rmas pe un papirus fragmente din discursul pentru propria sa aprare, apreciat n termeni elogioi de Tucidide, fragmente publicate n 1907. Tetralogie este un termen tehnic care desemneaz scheme ce grupeaz patru discursuri: al acuzrii, al aprrii, replica acuzrii, replica aprrii. 8. Gorgias ar fi compus o lucrare menionat de Isocrate (Despre natur), un discurs pythic, un discurs olimpic, un discurs funebru. I se mai atribuie, de asemenea, un Elogiu al Elenei i o Aprare a lui Palamede. 9. Retorica reine termenii proz gorgianic (caracterizat prin simetrii, paralelisme, asonane, aliteraii, perifraze, metafore etc.) i figurile lui Gorgias: paromoia (cuvinte care corespund n locuri determinate n dou fraze), homoioteleuta (cuvinte care au finalul asemntor), homoiorcatarcta (cuvinte cu nceput asemntor). 10. Opera sa cuprinde, printre altele, discursurile mpotriva lui Eratostene, mpotriva negustorilor de gru, Pentru aprarea lui Mantitheos. 11. Logograf: scriitor de meserie care redacta discursuri pe care acuzaii le nvau i le declamau n faa judectorilor. Synegoros: avocat care l seconda pe cel ce pleda i cruia un artificiu de procedur i permitea s ia cuvntul dup el. 12. Om politic i orator atenian, a combtut politica lui Filip II. Printre principalele discursuri politice se numr Filipicele (351-341 . Chr.), Olinticele (349 . Chr.), Asupra situaiei din Chersones, iar printre principalele pledoarii politice mpotriva lui Midias, mpotriva legii lui Leptines, Asupra ambasadei necredincioase i Pentru coroan. Filipic a devenit termen comun cu sensul: discurs violent i cu caracter acuzator, pronunat mpotriva unei persoane. 13. Orator contemporan cu Demostene, Eschine nu a exercitat meseria de logograf. Cariera sa politic i oratoric ncepe n 348 . Chr., cnd se numr printre adversarii lui Filip, apoi devine un oponent al lui Demostene. Vezi mpotriva lui Timarh (346 . Chr.), Asupra ambasadei necredincioase (343 . Chr.), mpotriva lui Ctesifon (330 . Chr.).

Retorica i teoria argumentrii

14. Sofitii (< gr. sophistes expert) excelau n arta comunicrii publice, n special n oratorie i disput. Conform DFL: nvmntul sofistic se rezuma cel mai adesea la retoric, combinat cu folosirea imprudent de ncreztoare a unei logici primitive i adesea falacioase a tertipurilor argumentative ce aveau s le aduc pentru mult timp sofitilor o proast faim. (Vezi n DFL: sofismul lene, sofismul omului cu masc, sofismul socratic). 15. n Cratylos i Sofistul. 16. Scrierile sale, publicate, n care a susinut unirea tuturor grecilor mpotriva perilor sub o conducere unic, a lui Filip II, se remarc printr-un stil sobru, clar, precis, subtil i armonios, fr termeni rari, neologisme, ritmuri ostentative sau metafore strlucitoare. Ideile sale, care reflect criza n care intrase polisul grecesc, fac din el un precursor al elenismului. Este autorul unor discursuri celebre: Panegiricul, n care elogiaz meritele patriei sale, i Despre serbrile panateene. n viziunea lui Isocrate, educaia literar i artistic n sens larg i formarea n spiritul moralei sunt strns legate. Retorica este, din punctul su de vedere, un mijloc de organizare a vieii care se bazeaz pe nvarea legilor discursului. Din aceast perspectiv nvtura retoric reprezint o coal de stil, de gndire i de via. Tot ceea ce suntem datorm cuvntului: Dac trebuie s vorbim pe scurt despre puterea cuvntului vom constata c nimic din ceea ce a zmislit gndul omului n-ar putea exista dac n-ar fi cuvntul. Cuvntul este cluza tuturor faptelor i gndurilor noastre i cei care au mai mult judecat cu att mai mult tiu s se foloseasc de cuvnt. (Asupra schimbului de bunuri, n Pagini alese din oratorii greci, ed. cit., p. 203). 17. Vezi discursul Asupra schimbului de bunuri, n Pagini alese din oratorii greci, ed. cit., p. 199. 18. Att Cicero, ct i Quintilian mbogesc sistemul retoric fr s-l modifice. Acest sistem va supravieui pn n secolul al XIX-lea. Pentru Cicero, retorica nseamn o form (oratio), un subiect (quaestio) i o energie (vis oratoris). Cicero insist n De oratore, 4, 14, asupra rolului filosofiei n formarea oratorului: S se considere, aadar, printre cele mai importante lucruri, ceea ce se va nelege mai bine dup aceea, c fr filosofie nu este posibil s se formeze oratorul pe care-l dorim; (pretindem) nu s existe n aceasta chiar toate cele ce-i sunt necesare, ci s-l ajute aa precum l ajut gimnastica pe actor; cci lucrurile mici sunt comparate adesea foarte direct cu cele importante. De fapt, nimeni nu poate vorbi mai pe larg i cu o mai mare bogie de idei i forme de exprimare, despre subiecte interesante i variate, fr filosofie. 19. Quintilian (Marcus Fabius Quintilianus) este autorul unui monumental tratat 12 cri despre arta retoric (De institutione oratoria). 20. Lucius Annaeus Seneca numit i cel Btrn sau Tatl (58c. 41), scriitor roman, este i autorul unor culegeri de exerciii oratorice (Declamaii pe teme juridice, Declamaii deliberative). 21. Pliniu cel Btrn, (Caius Plinius Secundus, 2379) autor, pe lng opera enciclopedic Istoria natural, al unui tratat de oratorie (Cei ce nva) i al unei lucrri n opt cri despre Incertitudinile limbajului. 22. Pliniu cel Tnr (Caius Plinius Caecilius Secundus), (61 114), om politic i scriitor roman. Contemporan i prieten al mpratului Traian. Autor al celor nou cri de scrisori (Epistolarum libri novem) i al Panegiricului mpratului Traian. 23. Imitaia a reprezentat la nceput o metod pedagogic n Roma antic i n curricula renascentiste. Studenilor li se ddeau modele de copiat la oricare din nivelurile lingvistice (de la ortografie la elemente gramaticale, la figuri retorice, la stil, la modele de

Retorica i teoria argumentrii

organizare a discursului), pe care trebuiau fie s le copieze forma original pentru a o adapta unui nou coninut, fie s prezinte ntr-o nou form coninutul original. Intenia acestei metode era s ofere un fel de suport de antrenare lingvistic pentru nvcei. Imitaia reprezenta, de asemenea, o aren pragmatic n care subiecte de organizare i de stil erau discutate simultan, i nu ca entiti scolastice separate n curricula. Imitaia constituia adesea un pericol n calea desvririi educaionale, pentru c putea conduce la imitaia servil a stilului unui singur autor (Cicero reprezenta modelul de predilecie) sau la erori datorate copierii celor mai proaste trsturi ale unui model (i, n acest caz, discernmntul copitilor era foarte important). Marele su merit, totui, a fost s asigure nvceilor metode prin care s se exprime, s integreze informaia nvat n direcii specializate (cum ar fi gramatica i retorica) i s-i orienteze pe studeni astfel nct s observe n detaliu metodele lingvistice specifice care au fcut ca anumite procedee s cunoasc un succes remarcabil. Un alt deziderat al instruciei retorice renascentiste l reprezenta copia (sau abundena de cuvinte i expresii). Aceasta poate fi cel mai bine neleas n termenii textului care confer termenului faima sa: De duplici copia verborum ac rerum Asupra dublei abundene de idei i expresii (Erasmus). Scopul educaiei retorice renascentiste l constituia dezvoltarea abilitilor nvceilor de a descoperi subiecte i a le transpune n formulri adecvate. n cartea lui Erasmus, acetia nvau cum s exprime o idee dat ntr-o mulime de feluri i figuri (dezvoltnd copia). A doua parte a acestei cri i nva pe studeni cum s inventeze i s dezvolte argumente, n cadrul unui sistem vast de strategii argumentative. Scopul copiei era s creeze un stoc de subiecte i de moduri n care acestea s fie enunate astfel nct oratorul s dispun ntotdeauna de materia necesar pentru orice situaie comunicativ. Textul lui Erasmus conine numeroase exemple de copia, cel mai faimos fiind cel care include sute de variaiuni pe tema scrisoarea dumneavoastr m-a ncntat nespus. (Vezi Gideon O. Burton, Silva Rhetoricae, Brigham Young University, 1996-2000.) 24. Sunt demne de menionat n acest sens tratatele celebre ale lui Gibert, Crevier i, mai trziu, ale lui Dumarsais i Fontanier. Atenia special acordat retoricii n epoc este ilustrat i de numrul mare al lucrrilor care i-au fost dedicate. Iat, cu titlu de exemplu, cele mai vestite tratate franceze de retoric, citate de Genette n Figuri, Editura Univers, Bucureti, 1978: Ren Bary, La Rhtorique franaise, 1653; Bernard Lamy, La Rhtorique ou lArt de parler, 1688; Dumarsais, Des Tropes, 1730; Crevier, Rhtorique franaise, 1765; Hugh Blair, Leons de Rhtorique et de Belles-Lettres, 1783; Domairon, Rhtorique franaise, 1804; Fontanier, Commentaire raisonn des Tropes de Dumarsais, 1818; Manuel classique pour ltude des Tropes, ediia a doua remaniat n 1822; Des Figures du Discours autres que les Tropes, 1827. 25. Modalitile de realizare a figurilor sunt: adugarea, suprimarea, suprimareaadugarea, permutarea. 26. Logica sentimentelor (Theodule Armand Ribot), logica social (Gabriel de Tarde), logica valorilor (Goblot), logica epistemic, logicile deontice, logica normelor (Kalinowski), logica aciunilor (G.H. von Wright), logica contradictorie (St. Lupasco), modelul matematic (F. Gonseth), sistemele gramaticii floue (Lofti A. Zadeh) etc. Surse lexicografice DFL Antony Flew, Dicionar de filozofie i logic, Editura Humanitas, ediia a IIa, Bucureti, 1999. Bibliografie suplimentar

Retorica i teoria argumentrii

Vasile Florescu, La Rhtorique et la norhtorique. Gense, volution, perspectives, Les Belles Lettres, Paris, 1982. Cham Perelman et Lucie Olbrechts-Tyteca, Trait de largumentation. La nouvelle rhtorique, ditions de lUniversit de Bruxelles, 1958. Olivier Reboul, La Rhtorique, PUF, Que sais-je?, Paris, 1984.

Retorica i teoria argumentrii

III. Retorica clasic

Concepte de baz: situaia retoric; audiena; strategii persuasive; logos, patos, ethos; genuri retorice: judiciar, deliberativ, epidictic; canoanele retoricii: inventio, dispositio, elocutio, memoria, pronuntatio; cele patru categorii ale schimbrii (quadripartita ratio). Situaia retoric Retorica nu privete comunicarea ca pe o abstraciune, ci ca pe un fenomen aflat n relaie strns cu contextul n care se produce. Discursurile i textele sunt determinate de contextul istoric, cultural, temporal. Ansamblul de determinri care condiioneaz modul n care se organizeaz discursul poate fi definit ca situaie retoric. Sensul iniial al termenului1 se referea la ceea ce produce sau inspir comunicarea: un conflict, o ceremonie convenional, o intenie specific. Situaia ideal presupunea a comunica unei anumite audiene un coninut informativ ntr-o form potrivit. Deoarece situaia retoric este strns legat de profilul audienei, termenul audien2 devine el nsui un concept important n studiul retoricii. Retorica nu privete discursul ca pe o abstraciune, ci ca pe un eveniment comunicativ marcat de o intenie specific, de adecvare situaional i stilistic3 i adresat unei audiene specifice. Din aceast perspectiv pragmatica folosete termenul context comunicativ4 cu referire la ansamblul factorilor care, dincolo de structura lingvistic a enunurilor/mesajelor, influeneaz semnificaia acestora5. Strategii persuasive Strategiile persuasive sunt cele care realizeaz puntea de legtur ntre sine (ethos)6 i ceilali (pathos)7 prin intermediul logosului8. Aceast triad reprezint tiparul pe care s-au grefat principalele modele lingvistice i retorice din antichitate i pn astzi. Modelul ideal este bineneles cel care asigur echilibrul perfect al celor trei componente. Orice preferin sau tendin de supraevaluare a uneia dintre componente poate conduce la dezechilibre comunicaionale. Considerarea logosului ca instan suprem a condus spre o viziune cartezian asupra limbajului, dominarea ethosului supraliciteaz problema (moral) a subiectului, iar favorizarea pathosului este strns legat de manipulare i de propagand. Ramurile/genurile oratoriei (judiciar, deliberativ, epidictic) De mai bine de dou mii de ani retorica impregneaz toate disciplinele, n calitatea sa de tiin a limbajului i implicit i a metalimbajului. Orice tiin, orice domeniu de activitate recurge la retoric pentru a expune i a formaliza o idee, pentru a degaja principalele argumente, pentru a stabili legturile i a le prezenta sub o form convingtoare, agreabil i uor de neles de ct mai muli. Oratoria clasic distinge trei tipuri de discursuri, adecvate circumstanelor/ situaiilor de comunicare i auditoriului cruia i sunt destinate. Astfel, n retorica clasic,

Retorica i teoria argumentrii

oratoria era mprit n trei ramuri: 1) oratoria judiciar; 2) oratoria deliberativ (sau legislativ); 3) oratoria epidictic (sau demonstrativ, ceremonial). Att n analiza discursurilor, ct i n elaborarea acestora, prima etap o constituia recunoaterea tipului potrivit de oratorie. Aristotel asocia fiecrui tip de oratorie un aspect legat de timp (trecut, prezent, viitor), un numr de obiective i locuri de invenie adecvate: Este evident c aceste categorii nu acoper toate tipurile posibile ale discursului (sau ale oratoriei). Ele se dovedesc folositoare n analiza retoric, datorit faptului c se concentreaz asupra situaiilor sociale i de comunicare n care persuasiunea joac un rol important i asupra unei largi categorii de intenii (obiective, scopuri). Ramurile oratoriei sunt strns legate de procesele de stabilire/rezolvare a problemelor controversate9, n dezbateri. Genul judiciar Oratoria judiciar aduce i/sau produce argumente despre evenimente trecute n acord cu topicele de invenie speciale descrise de Aristotel ca adecvate pentru aceast ramur a oratoriei la nivelul axelor just/injust, bine/ru. Iniial era folosit doar n tribunal i era orientat spre acuzare sau aprare10. Exordiul din Cicero, In Catilinam, I, 1 i 2, este un bun exemplu pentru ilustrarea genului judiciar: Pn cnd, n sfrit, Catilina, vei abuza de rbdarea noastr? Ct timp nc nebunia aceasta a ta i va bate joc de noi? Pn la ce limit se va arunca ndrzneala ta nenfrnat? Oare nu te-au impresionat deloc garda de noapte a Palatinului, nici strjile oraului, nici teama poporului, nici adunarea tuturor oamenilor de bine, nici acest loc foarte ntrit destinat edinelor senatului, nici chipurile i privirile acestora? Nu nelegi c planurile tale sunt descoperite? Nu vezi c deja conspiraia ta este mpiedicat prin cunoaterea ei de ctre toi acetia? Consideri c vreunul dintre noi nu tie ce ai fcut azi-noapte, ce ai fcut ieri noapte, unde ai fost, pe cine ai chemat la ntrunire, ce hotrri ai luat? O, ce timpuri! O, ce moravuri! Senatul cunoate aceste lucruri, consulul le vede, acesta totui triete! Triete? Ba mai mult, vine chiar n senat, particip la edina public, alege i desemneaz din ochi pentru omor pe fiecare dintre noi; noi ns, brbai curajoi, avem impresia c facem destul pentru republic dac evitm furia i armele acestuia. Genul deliberativ Numit adesea i oratorie legislativ, genul deliberativ a fost legat la nceput exclusiv de modul de vorbire specific mediilor/claselor politice. Aristotel considera patru topice de invenie speciale caracteristice, care in de oratoria deliberativ, situate pe axele: bine, ru, avantajos, dezavantajos. Oratoria deliberativ cuprindea n perioada clasic orice comunicare situat pe o poziie pentru sau mpotriva unei aciuni (viitoare). Orientarea spre viitor a genului deliberativ reprezenta de fapt proiecia aciunii unor legi sau aciuni politice11. Un exemplu semnificativ pentru oratoria deliberativ l constituie urmtorul fragment al Discursului inaugural rostit de John F. Kennedy la Washington D.C. pe 20 ianuarie 1961: Suntem astzi martori nu la victoria unui partid, ci la srbtorirea libertii, care simbolizeaz n acelai timp un sfrit i un nceput, o nnoire precum i o schimbare. Am jurat n faa voastr i a Celui Atotputernic acelai solemn jurmnt pe care l-au depus i naintaii notri acum o sut aptezeci i cinci de ani n urm.

Retorica i teoria argumentrii

Lumea s-a schimbat mult de atunci. Pentru c, acum, omul deine n minile sale de muritor puterea de a nltura toat srcia uman precum i toate formele de via uman. i totui, aceeai credin revoluionar pentru care au luptat naintaii notri ne anim i astzi, credina c drepturile omului sunt date nu de generozitatea statului, ci de mna lui Dumnezeu. Nu putem ndrzni s uitm c noi suntem motenitorii acelei dinti revoluii. S lsm cuvntul s mearg nainte i s spunem prietenilor i semenilor notri c tora a fost predat noii generaii de americani, nscui n acest secol, domolii de rzboi, disciplinai de o pace grea i amar, mndri de motenirea trecutului i fr dorina de a fi martori sau de a permite dispariia acestor drepturi ale omului crora naiunea noastr le-a fost mereu credincioas i pentru care i noi, astzi, luptm acas i pretutindeni n aceast lume. Poporul trebuie s tie, fie c ne vrea binele sau rul, c vom plti orice pre, vom suporta orice povar, vom face fa tuturor greutilor, ne vom ajuta prietenii, ne vom opune oricrui duman pentru a asigura supravieuirea i victoria libertii. Pentru aceasta i multe altele ne angajm solemn. Vechilor notri aliai, cu care mprtim tradiii culturale i spirituale comune, le promitem loialitatea prietenilor fideli. Dac suntem unii, puine sunt faptele pe care s nu le putem realiza mpreun. Dac suntem dezbinai, puine sunt faptele pe care le putem realiza, pentru c nu vom putea face fa grelelor provocri dac, la nevoie, nu suntem unii. Salutm cu bucurie acele state care i-au dobndit libertatea i le ncredinm c eliberarea lor de sub jugul colonial nu va fi nlocuit de o alt tiranie de oel. Nu ne ateptm ca ele s ne susin ideile. Dar ntotdeauna vom avea sperana c i vor sprijini libertatea i nu vor uita c, n trecut, cei care s-au crezut, prostete, puternici clrind pe spinarea unui tigru, au sfrit-o n stomacul acestuia. Celor muli care locuiesc pe aceast lume n colibe sau sate i se chinuie s ias din mizerie le fgduim c i vom ajuta, att ct este nevoie, i asta nu pentru c i comunitii ar face acest lucru sau pentru c am avea nevoie de voturile lor, ci pentru c aa este drept s fie. Dac o societate liber nu i poate ajuta pe cei muli i nevoiai, nu-i va putea salva nici pe cei puini i bogai. Republicilor surori cu noi, aflate la sud de grania noastr, le facem o promisiune special: vom transforma vorbele noastre n fapte bune, ntr-o nou alian ntru progres, pentru a ajuta oamenii liberi i guvernele libere s se desctueze de srcie. Dar aceast revoluie panic a speranei nu trebuie s devin o prad pentru puterile ostile. Toi vecinii notri s tie c noi le vom fi alturi mpotriva agresiunii i a subversiunilor, oriunde s-ar afla n America. i toate puterile s afle c aceast emisfer dorete s rmn stpn n casa ei. Genul epidictic Termenul grec epideicticos are sensul potrivit pentru a fi artat. De aceea, aceast ramur a oratoriei este adesea numit oratorie ceremonial sau demonstrativ. Oratoria epidictic este orientat spre ocazii publice, spre prezent (aici i acum). Ceremoniile funerare sunt exemple tipice de actualizare a oratoriei epidictice. Scopurile urmrite n cadrul oratoriei epidictice sunt de a luda sau de a blama i, de aceea, lunga istorie a encomium-urilor i a invectivelor, n manifestri diverse, poate fi neleas n tradiia acestui gen. Aristotel considera c virtutea i viciul sunt topice speciale de invenie care in de oratoria epidictic. Genul epidictic are adesea rolul de a intensifica adeziunea la valorile fr de care discursul care ndeamn la aciune nu ar putea s emoioneze12.

Retorica i teoria argumentrii

Un exemplu de text aparinnd acestui gen l constituie fragmentul extras din discursul lui Charles de Gaulle rostit la BBC, la 6 iunie 1944: n naiune, n Imperiu, n armate nu mai este dect una i aceeai voin, una i aceeai speran. Din spatele norului att de greu de snge i de lacrimile noastre iat c a reaprut soarele mreiei noastre. Categoriile (canoanele) retoricii clasice 1. Inveniunea (inventio) 2. Dispoziiunea (dispositio) 3. Elocuiunea (elocutio) 4. Memoria (memoria) 5. Declamarea (pronuntatio) Canoanele retoricii clasice priveau att actul enunrii (memoria i pronuntatio), ct i regulile de construcie ale enunului, adic discursul propriu-zis (inventio, dispositio, elocutio). Aceste categorii erau folosite n analiza critic a discursului i ofereau modele n educaia retoric ce viza nsuirea regulilor de generare a discursului. De-a lungul secolelor tratatele de retoric au pus n eviden aceste cinci categorii; aceste categorii au avut parte de un tratament inegal dintr-o dubl perspectiv: calitativ i cantitativ. Astfel, memoria i pronuntatio s-au bucurat de mai puin atenie. Categoria inventio a reprezentat domeniul de intersecie ntre retoric i dialectic din punctul de vedere al ncadrrii n sistemul pedagogic. n competiia dintre aceste discipline, retorica a fost redus adesea la elocutio. Dei cele cinci canoane ale retoricii acoper zone de interes n pedagogia retoric, acestea nu pot fi nelese doar n cadrul educaional al disciplinei retorice. Tratatele de retoric se opresc de asemenea asupra resurselor abilitilor retorice specifice i asupra tipurilor de exerciii retorice concepute s promoveze aptitudinile lingvistice. Retorica antic a impus o viziune conform creia textul trebuie s fie pus n valoare de un ansamblu de elemente, de la cele lingvistice, gramaticale, oratorice pn la cele nonverbale, cum ar fi mimica, gestica, aspectul fizic sau vestimentaia retorului. 1. Inveniunea13 (inventio) Este legat de categoriile gndirii i n relaie cu locurile comune (gr. topoi) numite locuri ale inveniei, cum ar fi, de exemplu, cauza i efectul, comparaia etc. Inveniunea este categoria retoric aflat n strns relaie cu logosul, fiind orientat asupra a ceea ce autorul dorete s spun mai degrab dect asupra modului n care logosul poate fi spus. Inventio descrie latura argumentativ, persuasiv a retoricii. Aristotel definea n primul rnd retorica drept inveniune al crei scop este s descopere cele mai valabile mijloace de persuasiune. 2. Dispoziiunea (dispositio) Aceast categorie privete modul n care se organizeaz un discurs sau un text. Numele latin dispositio nseamn plasare. n retorica antic, dispositio se referea doar la ordinea observabil ntr-o oraiune/discurs, dar termenul i-a lrgit sfera semantic incluznd toate consideraiile legate de organizarea unui discurs (de mari dimensiuni). Dispositio n oraia clasic cuprindea urmtoarele pri: exordiu, naraiune, discuie sau confirmare, peroraie14. Cicero stabilete legturi ntre anumite strategii retorice i prile caracteristice oraiunii/discursului. Astfel, n exordium este necesar ca oratorul s-i stabileasc

Retorica i teoria argumentrii

autoritatea. De aceea, se recurge la aprecieri etice (legate de ethos). n celelalte patru pri ale oraiunii/discursului se folosesc n special argumente logice (logos). n concluzie, se recurge la apeluri emoionale (pathos). Dispoziiunea se refer la ordonarea acestor mijloace de persuasiune, la nlnuirea i repartizarea argumentelor din care vor rezulta organizarea intern, compoziia general i planul discursului. Discursul este organizat dup legile logicii, ale psihologiei i ale sociologiei. Organizarea discursului, ca i maniera de a-l construi i de a pune n eviden anumite puncte sunt diluate azi n tehnicile de compoziie i de dizertaie. Exordiul Partea de nceput a discursului, cu funcie esenial fatic, cuprinde un expozeu scurt i clar al problemei care va fi tratat sau a tezei care va fi demonstrat. Oratorul poate s insereze la nceput o prezentare a sa. Aceasta reprezint faza de deschidere a unui discurs. Naraiunea Reprezint expunerea faptelor referitoare la subiectul tratat. Acest expozeu trebuie s par obiectiv: logosul va precumpni fa de ethos i de pathos. Aceasta cere claritate, concizie, credibilitate. Confirmarea Regrupeaz ansamblul de probe i este urmat de o respingere care distruge argumentele adverse. Se utilizeaz exemple, entimema, amplificarea15 care permite trecerea de la cauz la problem. Amplificarea cuprinde, de obicei, un sistem eterogen de descrieri i digresiuni16, de formulri patetice, de amintiri i citate, de fraze i cuvinte sinonime. Confirmarea recurge la logos, dar i la pathos pentru a provoca emoii (mila, indignarea) n cadrul oferit de acumulri i cascade de argumente17 expuse simultan cu discutarea motivelor. Peroraia Este secvena compoziional care ncheie discursul, putnd fi mai extins sau mai restrns. Peroraia recurge adesea la procedee de amplificare (cu efect de insisten), la apeluri emoionale i la o structur recapitulativ (n care se rezum argumentaia). 3. Elocuiunea (elocutio)18 Reprezint faza de redactare a unui discurs, punctul n care retorica se intersecteaz cu literatura. Elocuiunea nu privete metodele de prezentare oral a unui discurs, ci insist asupra stilului, a redactrii, a organizrii acestuia n detaliu. Elocutio face apel n principal la figuri, la alegerea i dispunerea cuvintelor n fraze, la producerea efectelor de ritm (prozodie, omofonie). Din acest punct de vedere se poate spune c retorica nu este doar o clasificare ampl a figurilor, perspectiv favorizat n anumite perioade i care a fcut s fie perceput de muli ca o tehnic rebarbativ. Stilul reprezint un concept complex, care depete sensurile de stil personal sau folosire figurativ a limbajului. Din pcate, sfera retoricii a fost adesea redus la interpretarea stilului ca un nveli atrgtor sau ornamentat al ideilor. n retorica clasic i renascentist, stilul19 era privit ca ornamentare n sensul originar al cuvntului (lat. ornare: a potrivi, a asigura), adic ornamentarea nsemna

Retorica i teoria argumentrii

exprimarea ideilor n cuvinte i expresii adecvate pentru ndeplinirea inteniilor comunicative. Stilul este strns legat de noiunile retorice de decorum i audien prin adecvarea mesajului la gndire i a expresiei la un anumit public. Stilul este adesea apropiat de pathos20, deoarece figurile de stil sunt adesea folosite pentru a convinge prin apeluri la emoie. Totui, stilul este implicat n ethos21, pentru c stabilete sau diminueaz autoritatea, credibilitatea autorului. Dar nu trebuie s se neleag de aici c stilul se rezum la a aduga apeluri patetice sau etice la un coninut central logic. Stilul este n mod predominant parte a logosului, mai ales datorit faptului c schemele de repetiie servesc la producerea coerenei i a claritii, atribute incontestabile ale apelului la raiune. De asemenea, retorica are un repertoriu de figuri specifice care se bazeaz pe structuri logice ca silogismul, entimema etc. Stilul nu reprezint un aspect opional al discursului; el este esenial n retoric, deoarece forma lingvistic n care ceva este comunicat este parte a mesajului la fel ca i coninutul su (n termenii lui McLuhan: mediul este mesajul). 4. Memoria Iniial, memoria22 prea s fie legat doar de mnemonic (mnemotehnic), adic de ansamblul procedeelor care ar putea s-l ajute pe oratorul n devenire s rein discursul. Este evident c acest canon reprezenta mai mult dect simpla nvare a modului de memorizare a unui discurs redactat n scopul (re)prezentrii acestuia. Memoria se refer i la tehnica stocrii locurilor comune sau a sistemului organizat de informaii provenite din topicele de inveniune, pentru a fi folosite ntr-o ocazie dat. De aceea, memoria este att de legat de nevoile de improvizaie ale oratorului, precum i de nevoia de a memoriza un discurs complet pentru a-l reprezenta23. Memoria nu nseamn doar memorizare, ci i o cerin pentru a deveni peritus dicendi, bine antrenat n discursul public, adesea condiie pentru ca cel care are de-a face cu un vast cadru informaional s-l comunice ntr-un mod adecvat i eficient n raport cu circumstanele i audiena. Canonul memoria se refer att la pregtirea comunicrii, ct i la aspectele performative ale comunicrii, n special n cazul comunicrii orale i/sau improvizate. Memoria nu este doar o problem a oratorului, ci mai ales a modului n care audiena va reine cele comunicate prin intermediul discursului. n acest scop, anumite figuri ale discursului sunt hotrtoare pentru a ajuta memoria (figurile de repetiie, descrierea, enumerarea). Alturi de declamare, memoria a fost adesea exclus din retoric, dei a reprezentat o component esenial a exerciiului oratoric n antichitate. 5. Declamarea24 (pronuntatio) Adesea ignorat de studiile retorice, declamarea reprezenta n antichitate un domeniu de mare interes n cadrul exerciiilor practice (exercitatio) i cuprindea perspectiva asupra expunerii orale i cea asupra folosirii gesturilor. Declamarea25 se referea la aspectele orale ale retoricii folosite n contexte publice, dar sfera sa poate fi lrgit prin evidenierea acelor laturi care privesc prezentarea public a discursului, scris sau oral. Declamarea este strns legat de momentul stabilirii ethosului i pentru ndeplinirea obiectivelor sale recurge la pathos, fiind complementar simultan, n structura de adncime, inveniunii (i, deci, strns legat de logos).

Retorica i teoria argumentrii

Abilitile retorice Retorica antic a fost preocupat de modul n care se manifest abilitile retorice. n De oratore, Cicero consider c abilitatea retoric se circumscrie celor trei domenii: abilitate natural sau talent (natura, ingenium), teorie sau art (doctrina, ars), practic (exercitatio, imitatio). Pedagogia retoric Vastul domeniu al retoricii a fost legat din antichitate i pn n zilele noastre de pedagogie, scolastic, educaie. Retorica a ocupat un loc de frunte ca disciplin n curricula greceti i romane, n trivium medieval sau n curriculum-ul renascentist umanist. Pentru optimizarea domeniului pedagogic, de-a lungul timpului, n special n perioada clasic i renascentist, au fost propuse cteva strategii i abordri. Acestea se refereau la aspecte de analiz26, de producere/generare a textelor27, de practic28, de progymnasmata29 etc. Categoriile schimbrii Cele patru categorii ale schimbrii (qudripartita ratio) sunt: adugirea (adiectio), scderea (detractio), scderea i adugirea (immutatio), inversarea (transmutatio). Acestea reprezint strategiile retorice fundamentale pentru manipularea i variaia discursului la diferite niveluri lingvistice: forma cuvintelor, propoziii, paragrafe, text, discurs n ntregime etc. Au fost folosite: drept categorii pentru a identifica schimbrile n forma cuvintelor considerate vicii; ca strategii generative ale inveniei; ca posibiliti stilistice pentru tropi i scheme; ca metode pedagogice pentru dezvoltarea flexibilitii retorice (vezi copia); ca metode de imitaie prin care un model poate fi transformat n ceva nou i original. Aceste categorii reprezint de fapt alte mijloace pentru a cartografia domeniul retoricii prin identificarea motivelor, obinuinelor, caracteristicilor mentale sau prin abordarea din perspective multiple a vastului domeniu al retoricii. Glosar Act locuionar: act de emitere a unor enunuri care include un act fonetic, de rostire a unor sunete, un act fatic de rostire a unor cuvinte cu o anumit intonaie i ntr-o relaie cu norma gramatical , un act retic de atribuie a unui sens i a unei referine celor enunate. Spre deosebire de actele ilocuionare i perlocuionare, actele locuionare nu depind de contextul comunicativ. Act ilocuionar: tip de component a structurii unui act de vorbire care asociaz coninutului propoziional al unui enun o for (fora ilocuionar) determinat de inteniile comunicative ale emitorului (de exemplu promisiunea, aseriunea, solicitarea, felicitarea, mulumirea etc.). Clasificarea actelor ilocuionare din perspectiva lui J.R. Searle distinge: acte reprezentative (exprim angajarea emitorului fa de adevrul aseriunii: E frig afar); acte directive (exprim intenia emitorului de a-l determina pe receptor s fac o anumit aciune: nchide ua!);

Retorica i teoria argumentrii

acte comisive (exprim angajarea emitorului fa de realizarea unei aciuni: Am s vin la ntlnire mine); acte expresive (exprim o anumit stare psihologic sau o atitudine prezente att la nivelul emitorului, ct i al receptorului: i mulumesc pentru ntrebare); acte declarative (acte prin care, ntr-un cadru instituional, se realizeaz simultan o stare de fapt: Declar edina deschis; V declar admis la examen; n virtutea calitii de, v declar cstorii). Fora ilocuionar se exprim: 1) direct prin intermediul: a) unor verbe ca a porunci, a solicita, a cere, a mulumi etc.; b) intonaiei; c) modurilor verbale imperative; d) adverbelor: negaia (pentru refuz); sigur, precis (pentru promisiuni); 2) indirect prin: a) strategii de evitare a imperativului, de exemplu, prin interogaii introduse de verbe modale: F ce i-am spus!/ Vrei/ poi s faci ce i-am spus? b) strategii de mascare a refuzului prin evitarea apariiei negaiei n rspuns: Se pot mri pensiile n octombrie?/Cred c fondurile de pensii sunt la un nivel sczut. Act perlocuionar: act constituit de efectele pe care le produc enunurile asupra receptorului. Eficiena sau ineficiena actelor perlocuionare se evalueaz n funcie de relaia dintre efectul real produs asupra receptorului i efectul scontat de emitor. Dei sunt determinate de mecanisme extralingvistice, actele perlocuionare pot fi desemnate de anumite verbe din seria a liniti, a flata, a consola, a mguli, a convinge, a persuada etc. Bibliografie i note 1. Termenul grecesc kairos ocazie (romanii foloseau termenul decorum) se referea la adecvarea discursului nu numai la subiectul dezbtut, ci i la audien, ntr-un cadru spaial i temporal dat. 2. Audiena ca ansamblu de indivizi structurat n funcie de factori de grup, de mediul socio-cultural, de elemente caracteristice de personalitate. Vezi distincia conceptual ntre termenii mas/public/audien. 3. Adecvarea stilistic i situaional se refer la concordana ntre trei parametri: codul lingvistic folosit, datele concrete ale situaiei de comunicare i registrul funcional al limbajului cerut de aceast situaie. Realizarea cu succes a acestei concordane exprim competena comunicativ a emitorului. 4. Contextul comunicativ presupune urmtoarele elemente: sociologice: contextul situaional (identitatea, rolul i statutul social al interlocutorului, date referitoare la caracteristici spaiale sau temporale ale situaiei de comunicare); psihologice: supoziii referitoare la ceea ce participanii consider sau tiu (fondul de presupoziii comune); lingvistice: locul unde se insereaz enunul n cadrul sistemului discursiv din care face parte. Dintr-o alt perspectiv, pentru R. Jakobson, contextul reprezint unul dintre cei ase factori eseniali ai comunicrii verbale; orientarea spre context (identificat n mare cu aspectul la care se refer mesajul) determin funcia referenial, denotativ, cognitiv a limbajului.

Retorica i teoria argumentrii

5. Se admite c att percepia comun asupra experienei istorice, ct i realizarea cunoaterii i reflecia social sunt elemente care acioneaz mpreun pentru determinarea conceptelor istorice. Winfried Schmitz-Esser exemplific, ntr-un foarte interesant articol Language of general communication and concept compatibility, pp. 11-22, n Compatibility and Integration of Order System, Research Seminar Proceedings of the TIP/ISKO meeting, Warsaw, 1996) pe tema compatibilitii conceptuale, palierele de semnificaie actuale ale termenului naional/NATIONAL n Germania. Astfel, termenul este folosit adecvat n condiiile de calificativ aplicat revoltei mpotriva lui Napoleon. n ceea ce privete folosirea sa n contexte care se refer la micrile studeneti din preajma Congresului de la Viena, termenul este acceptat, dar se acord o preferin deosebit termenului patriotic. Astzi, dup cele dou conflagraii mondiale purtate sub steagul naionalist, termenul naional este evitat, fiind nlocuit de adjectivul preferat federal. Unificarea celor dou Germanii a impus un termen la mod Deutsch care tinde s nlocuiasc termenul federal (dar care, am aduga noi, readuce n prim-plan numele naiunii). Termenul federal este determinat spaial i temporal (el are sensuri diferite dup cum ne raportm la Germania de dinainte de 1990 sau la Germania reunificat). Exemple numeroase pot fi date i din spaiul fostei Iugoslavii, unde schimbrile politice au determinat fie apariia unor termeni noi, fie o frecven ridicat, n special n discursul politic i n mass media, a unor termeni altfel foarte rar folosii (cum ar fi kosovar). Tot astfel, denumirile locuitorilor Germaniei postbelice au evoluat de la Fellow citizen (tovare cetean n discursul politic al lui Willy Brandt) la locuitor/inhabitant sau cetean. Contextul electoral impune folosirea termenului voter/votant (cruia ar fi de neconceput n opinia autoarei s i te adresezi cu termenul deutscher): i cnd statul [german, n. n.] ateapt de la el/ea s fie un/o patrio(a)t() constituional() i nu un simplu patriot este pentru a se asigura c el/ea este medical vorbind n afara oricrui pericol de contaminare revizionist. Dac se pot pune n eviden numeroase discordane conceptuale care sunt n mod direct determinate de cursul istoriei, n acelai timp exist i un numr mare de concepte care rmn neschimbate. Nici n acest caz nu pare a aciona o regul universal. Ceea ce n anumite cri mai vechi era desemnat ca duman/inamic reprezint astzi (pentru unele ri din Est) aliai occidentali. De asemenea, se remarc lipsa unui consens asupra definiiilor semantice a multor termeni folosii n limbajul politic, dar i n limbajul comun: liberalism, conservator, capital, resurs, putere, democraie, dezvoltare, umanitar etc. Se consider c fora acestor termeni rezid tocmai n acest caracter fuzzy care face posibil folosirea lor ca elemente fireti ale jocului politic. Adesea sensul depinde de autor. Ceea ce cuvntul imperialism nseamn n titlul Literatura german n epoca imperialismului devine clar doar dac se tie c autorul este Georg Lukcs, filosof marxist. n schimb, imperialismul definit de Max Weber abordeaz un cu totul alt fenomen istoric. (W. Schmitz-Esser, op. cit., p. 15). Uneori, sensul unui termen nu poate fi cu claritate neles deoarece fenomenul pe care-l desemneaz este prea recent sau nu exist destule informaii asupra lui (vezi evenimente n limba romn actual). Pentru micrile studeneti din Germania anului 1968 s-au propus termeni ca izbucnire de nemulumire (outbreak of discontent), revolt sau revoluie (din perspectiva inteniilor iniiatorilor) i procesul de denumire a acestora constituie nc o problem de dezbatere public pn n zilele noastre.

Retorica i teoria argumentrii

Diferenele de perspectiv pot determina apariia a doi termeni diferii pentru aceeai entitate extralingvistic. Astfel, n perioada Rzboiului Rece, East Germany i German Democratic Republic au fost folosite ca denumiri ale aceleiai entiti statale. Dac din perspectiva regimului comunist termenul cuprindea o referire la conceptul ambiguu democraie, trebuie menionat c acesta era folosit ntr-o accepie diferit (probabil democraie se referea la idealul egalitii economice) de definiia democraiei n rile occidentale (o form democratic de guvernmnt presupune n mod normal existena i competiia partidelor politice, alegeri libere etc.). 6. Ethos: caracter; mod (obiuit) de via. Pentru Aristotel (Etica nicomahic, 1139a) ethosul este de natur moral, i nu intelectual, sens privilegiat i astzi. Aristotel susine c oratorul trebuie s apar simultan informat i binevoitor asupra unui subiect. Tipurile de ethos coresprunztoare diferitelor etape ale vieii sunt descrise de Stagirit n Retorica, II, 12-14. Ethosul desemneaz modul care pune n relaie de sinonimie parial emitorul (R. Jakobson), planul expresiei (Bhler) i actele ilocuionare (Austin). Cicero consider c, n oratoria clasic, poriunea iniial a unui discurs (introducerea sau encomium) este locul n care se stabilete credibilitatea oratorului n raport cu audiena. De exemplu, Cicero, Pro Archia poeta, VI, 12 i VII, 16: Nu vei ntreba, Grattius, de ce suntem ncntai ntr-o att de mare msur de acest om. Fiindc ne ofer posibilitatea ca i spiritul s se refac de pe urma larmei din for, i urechile obosite de glgie s se odihneasc. Sau poate tu consideri fie c am putea avea la dispoziie ceea ce declarm zilnic n legtur cu o att de mare varietate de subiecte, dac nu ne-am cultiva spiritele prin studii literare, fie c spiritele ar putea suporta o ncordare att de mare, dac nu le-am destinde prin aceleai studii? Eu, n schimb, mrturisesc c mam dedicat ntru totul acestor preocupri literare. S le fie ruine altora dac s-au cufundat astfel n literatur nct nu sunt n stare nici s aduc nimic, de pe urma acesteia, pentru folosul comun, nici s dezvluie spre a fi vzut i cunoscut; dar de ce s-mi fie ruine mie, care de atia ani triesc astfel, judectori, nct niciodat nici tihna nu m-a inut departe de necazul sau folosul cuiva, nici plcerea nu m-a abtut, nici, mai mult chiar, somnul nu m-a ntrziat? [s. n.] Cci celelalte preocupri nu sunt potrivite tuturor mprejurrilor, nici tuturor vrstelor, nici tuturor locurilor; ns aceste studii literare hrnesc tinereea, desfat btrneea, nfrumuseeaz mprejurrile favorabile; celor potrivnice le ofer refugiu i alinare; ncnt acas, nu stnjenesc n afar; i petrec nopile cu noi, cltoresc cu noi, stau cu noi la ar. Locurile inveniei servesc la stabilirea i creterea ethosului sau a credibilitii oratorului n msura n care sunt persuasive n mod logic i n msura n care se recurge la diferitele tipuri de argumente ale autoritii. 7. Pathos: termenul desemneaz apelul la sentimente. Cicero recomanda folosirea pathosului n concluzia/finalul unui discurs, dar apelul la emoii nu se poate reduce doar la acest nivel. Retorica aristotelian a propus o discuie ampl asupra simulrii emoiilor, i include n diverse categorii tipurile de rspunsuri ale diferitelor grupuri la aceste procedee. Pentru Quintilian, pathosul este un revelator al relaiei stabilite cu audiena. Pathosul reprezint de asemenea categoria prin care se pot nelege aspectele psihologice ale retoricii. Pentru Bhler, pathosul este determinant pentru persuasiune sau emoie.

Retorica i teoria argumentrii

R. Jakobson centreaz pe receptor aciunea pathosului, prin funcia conativ, n timp ce Austin consider specific acestei componente actul perlocuionar. Critica retoricii are tendina de a sublinia supraevaluarea pathosului, a emoiei n acelai timp cu subevaluarea logosului, a mesajului. Vezi, de exemplu, fragmentul din Shakespeare n care Antoniu, adresndu-se mulimii dup moartea lui Cezar, dirijeaz revrsarea mniei acesteia asupra conspiratorilor prin procedee care acioneaz pentru stimularea milei. Antoniu realizeaz aceasta atrgnd atenia asupra fiecrei rni de pumnal prin apeluri patetice i descrieri intense. Aceste procedee sunt susinute de aluzii la nclcarea unor valori general-umane ca prietenia (Shakespeare, Iuliu Cezar [III, 2], traducere de Tudor Vianu, Opere complete, volumul 5, ediie ngrijit i comentarii de Leon D. Levichi, note de Virgiliu tefnescu-Drgneti, Editura Univers, Bucureti, 1986): Privii, pumnalul Cassius pe-aici L-a-nfipt i pizmtreul de Casca. Uitai-v cum sfie mantaua. Iubitul Brutus pe aici nfipse Pumnalul lui i lama blestemat, Scond-o, sngele lui Cezar, iat, Afar nvli s vad dac Iubitul Brutus ciocnise-n poart, Aa cinete. Brutus pentru Cezar Era, precum o tii, un nger. Zei, Mrturisii ce drag i fuse Brutus Prea nobilului Cezar. Mai avan Nu l-a durut o alt lovitur Vznd pe Brutus c lovete, Cezar De nerecunotin dobort A fost mai mult dect de ascuiul trdrii Retorica dispune de un vast repertoriu de figuri folosite pentru a provoca un rspuns emoional (apostrof, aposiopez, ironie etc.). 8. Logosul desemneaz recursul la raiune. Aristotel considera c orice comunicare ar putea fi realizat doar prin aceast strategie, dar datorit slbiciunii omeneti trebuie s se recurg i la celelalte dou strategii. Termenul grecesc logos este investit cu mai multe sensuri dect raiune i desemneaz i discurs/vorbire. n simetrie cu logosul aristotelic, Buhler plaseaz denotaia, iar Austin actele locuionare. De exemplu celebra formulare a lui Descartes cogito ergo sum este concluzia la care se ajunge pe cale raional prin argumentarea: sunt, exist este cu necesitate adevrat ori de cte ori rostesc asta sau o gndesc n sinea mea (Descartes, Meditaia a doua). 9. Sau stasis. 10. n acest gen de discurs, auditoriul este n general un tribunal n care actorii principali sunt reprezentai de acuzare (vizat printr-un rechizitoriu) i aprare (vizat prin pledoarie). Discursul se refer la fapte din trecut. n esen, este vorba de a le stabili, a le califica i a le judeca. n acest scop se face deci apel la noiuni de justiie i de injustiie i se utilizeaz ca procedee predilecte raionamentul silogistic i entimema. O caracteristic a acestui gen o constituie modul formalizat de organizare a discursului (supus unor norme stricte) i profilul specializat al auditoriului.

Retorica i teoria argumentrii

11. Acest tip de discurs, calificat adesea ca discurs politic, se adreseaz unei adunri, unui senat. Se dau sfaturi pentru susinerea/respingerea problemelor care privesc viaa cetii sau a statului, diplomaia, economia, bugetul, legislaia etc. Scopul principal al discursului politic de acest gen l reprezint luarea unor decizii i dezbaterea caracterului lor n termenii axei util-duntor. Argumentarea se face adesea prin exemple cu o puternic for persuasiv. 12. Acest gen de discurs este numit adesea discurs demonstrativ. Auditoriul este format, n general, din spectatori. Acest tip de discurs regrupeaz toate discursurile oficiale, panegiricele, oraiile funebre. Se blameaz sau se laud un om (sau o categorie de oameni), punndu-se n eviden laturile frumoase sau urte ale existenei sau aciunii acestora. Amplificarea oratoric reprezint procedeul folosit cu predilecie. n sfrit, discursul demonstrativ poate avea o vocaie pedagogic. Oratoria epidictic era exersat n cadrul pedagogiei retorice prin intermediul exerciiilor progymnasmata, incluznd encomium-ul i vituperaia. 13. Inveniunea (sau inventio sau heursis < lat. invenire, a gsi, a afla) reprezint cercetarea cea mai exhaustiv posibil de ctre autorul discursului a tuturor mijloacelor de persuasiune referitoare la tema discursului su. Aceste mijloace sunt: subiectele, probele i argumentele, locurile, tehnicile de persuasi