+ All Categories
Home > Documents > Radulescu, Motru - Personalismul Energetic Si Alte Scrieri_Part9

Radulescu, Motru - Personalismul Energetic Si Alte Scrieri_Part9

Date post: 01-Jun-2018
Category:
Upload: mesuzana-1
View: 254 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 70

Transcript
  • 8/9/2019 Radulescu, Motru - Personalismul Energetic Si Alte Scrieri_Part9

    1/70

    .,'ariatiuni

    intimplStoare, ci sototeqte

    numai

    cd

    stiinla

    atirnd de

    trans-

    iorrn6rile con.gtiinlei

    omeneqti.

    Cnrn

    aceste

    trarasforrndri

    nu se

    produc

    in

    chip arbitrar,

    ci

    ele urmeazi

    legea constantd

    a

    dezvoltdrii organice,

    uga

    gi

    stiinla nu

    se

    schimbd in

    -trip

    arbitrar,

    de

    azi

    pe

    miine,

    ci

    urmeazi

    regulat legea

    de

    dezvoltare

    a

    congtiinlei

    -

    intocmai

    cum

    luna

    cu

    diferitele

    ei faze

    urmeaz;d

    legea

    rotaliunii

    pdmintului.

    R.elativitatea

    -stiinlei

    din filosofia contirnporand

    nu este

    arbitra-

    rietatea

    stiintei din filcsofia

    sofist6.

    Nimeni

    nu

    este

    stipin

    pe

    criteriul

    adevdrului, fiindci

    nimeni

    nu

    este

    stapin

    pe

    legea dupd

    care

    se

    dezvoiti

    congtiinla orneneasci.

    Un

    spirit

    c:are ar

    putea

    sI

    intrezlreasci

    Iegea

    in care se

    integreazd

    toate transformdrile congtlin{ei, al

    putea

    in

    acelaq tirrp

    sd

    'intrezdreasca

    gi

    structura definitirrd

    a

    stiinlei

    ;

    iiar

    un

    asemenea

    spirit

    nr,r

    este

    dat

    omului

    s;i-1

    aibi

    decit

    ca

    ideal.

    Un

    aseme-

    nea ideal se

    ;i

    postuleazd

    c1e

    metafizica

    mcnist;i.

    Aceastd deosebire

    odata stabilii,d, ideea

    relativit:i ii strinfei

    pierc'le

    din

    ea

    toate

    eiementeie

    care

    o

    ficcau

    nesirnpatica

    crnuLui

    iubitor

    cie

    adever.

    Relativitaiea

    stiinlei nu

    rnai

    insemneazi

    nimicirei,i lncrederii in

    stiinla, ci

    insemheazd

    a

    lnlelegere mai

    adincd a

    strinlei

    9i,

    rnai ales,

    insemneazd

    umanizalea

    pentru

    totCear-rna

    a

    qtiinlei.

    inainte

    vreme,

    pe

    cind nu

    se vorbea cl-e relati-;itatea

    gtiinlei,

    in,:r'e-

    tierea

    in

    gtiin 5

    era,

    la

    prirna

    veciere,

    foarte

    solicli,

    ciar

    nl:Lmai

    la

    1.,i':nia

    i-edere.

    ?n

    realitaie,

    lncrederea

    pirea

    sojicia

    aturci,

    fiinclca

    ea

    s{

    llaza

    pe

    o

    crcdintd

    nestiin lfica,

    de felr,rl

    credinlei

    pe care

    se

    fu:cleaz;A

    la

    salbatici inchinarea

    ia

    idoii.

    Astazi,

    gtiinfa,

    recuiroscindu*se

    cL1

    o

    val,oare reiati-,'5,

    ::e:au.l:.:i

    ia

    oaza

    antiqtiinlifica

    de

    pind

    aci

    gi

    sta

    pe

    propriiie

    sa.le Iund:rmente.

    Edificiul

    siu

    este

    logic de

    sris

    pina jos,

    si

    prin

    accasta

    sl

    irilt:egererl

    sa

    este

    mai

    profundi.

    lnainte

    l'r'eme,

    apoi,

    gtiin a

    avea

    caracierul

    unei

    cons'iringcri

    i:e

    care natura

    extern.l

    o

    impunea

    minlii

    omuiu.i. Adev5rurile

    st;intei

    erau socotite ca

    niqte raze

    de

    lurnind

    ca 'e

    veneau cie

    la

    o lume

    striini

    ornului

    gi pe

    care

    acesta

    trebuia

    sd

    le

    primeasci

    in

    rnod

    pasiv.

    Aqa

    estr-

    lumea,

    aga trebuie sd

    fie si

    resfringerea

    pe

    care o dd

    s;tiinla

    prin

    oglinda

    minlii

    Asl,6zi

    gtiinla

    are

    caracterul r:nei

    constringeri

    pe

    care

    ornui

    Ei-o

    impune

    lui

    insusi.

    $tiinla

    se

    produce

    si

    se transformd dupd

    legile

    constiinlei

    omenegti.

    $tiin{a,

    tocmai fiindcd

    este re1ativ5,

    constituie

    titlul

    cel

    rnai

    inalt

    de

    glorie pentru

    sufletul omenesc.

  • 8/9/2019 Radulescu, Motru - Personalismul Energetic Si Alte Scrieri_Part9

    2/70

    PARTEA

    II

    CON$TIINTA

    TRANSCENDENTALA

    CRITICA.

    FII,OSOFIET

    KANTIANE

    CAPITOLUL

    I

    Kant

    gi

    continuatorii

    sii

    I.

    -

    Exageragiuni

    incurajate

    de

    lilosolia

    lui

    Kant.2.

    -

    Insuficien{a

    Iiloso

    Itni

    Kant. 3.

    -

    Afirmafiuni

    neldmurite

    Ei

    discordante

    in

    teoria

    fundamen{a

    a

    ,aperceptiunii.

    4.

    -

    Con;tiin{a

    in

    genere

    si congtiinfa

    individuald.

    5.

    -

    Fr

    matismul

    Si

    rg$ionalismul intransigent.

    6. Biologismul.

    Johannes

    Miil

    Ilichard

    Avenarius. Ernst

    Mach. 7.

    -

    Bielogismul

    metafizic.

    -Arthur

    Scho$

    hauer.

    Friedrich

    Nietesche. Ilenri

    Bergson.

    8.

    -

    ISomantismul.

    IIegeI.

    . )"

    -

    I'

    ria

    sociologicE,

    Emile f)urkheim.

    1.

    -

    Omul

    capabil

    de

    atenlie

    si

    cle

    reflexiune

    poate

    urtiliza:rbstrac

    $i

    cu

    aceasta

    poale

    avea

    $tiin a.

    La

    obirqia

    qtiinfei

    std

    fapta

    sufletu

    Acesta

    este

    marele

    adevdr

    de

    la care

    incepe filosofia

    cor-Itirn

    rane.

    Dar

    acest

    mare

    adevdr

    trebuie bine

    ldrmurit,

    cdci

    cloud exage

    {iuni

    pot

    fi

    legate

    cie

    dir-rsul. Prima

    exageraliune

    este

    aceea

    cle c

    s-au. fd:cut vinor.'a{i

    urmagii

    romantici

    ai iui

    Kant,

    gi

    care

    astdz

    corrLinud in

    filosofia

    d.e

    ,rn-tirt'd-c't-Lre'(

    a

    pragmatiStilor

    americani.

    Aceq

    isi zic: dacd

    stiinla

    este

    izvoritd

    clin

    fapta

    sufletului,

    atunci

    ori;

    afirmaliune individualS

    iroate

    fi,

    prin voin{d,

    preficr:td

    in

    stiinld.

    A

    virul gtiinlific

    nu

    ar

    fi

    altceva

    decit

    o fabul|

    convenlionaii.

    A

    clo

    exageraliune,

    tot aqa

    de

    periculoasi

    Si

    cale

    este

    impartiisita

    de fan

    ticii

    adoratori

    ai

    gtiinfei,

    duce

    la

    pererea

    contrarS.

    Dupi aceqtia,

    c

    in

    mare

    parte

    igi

    zic ralionaligtl,

    fondul

    real al sufletuiui

    omenesc

    in

    qtiinld. Tot

    ce

    este

    in

    adlncr-rl

    sufletului

    se

    dezvdlurieste

    in

    log

    ;tiin{ific6.

    Adevarul

    ar fi,

    dupS

    acegtia,

    activitatea

    tip, in

    care

    i:xprima

    toatd

    i:llrnf,direa

    omer-Ieasca'

    Amindoud

    aceste

    exageratiuni

    sunt

    cleopotriva

    de

    stricdcioa

    fiinclca

    ele

    falsifici

    adev6rul

    funclamental

    de

    la

    care

    pleaca

    fiioso

    contimporand.

    Amincloue

    surlt,

    in

    special,

    falsificdri

    aduse

    direct

    fi

    sofiei

    lui

    Kant.

    cA

    aceste

    exagerlri

    sunt,

    J{ant,

    in care

    se

    gisesc

    inc

    u

    toate

    acestea'

    treJ:uie

    recunoscut

    buni

    parte, datorite

    tocmai

    filosofiei

    lui

    rajiri

    pentru fiecare

    dintre

    ele

    dor-i5'

    ln filosofia

    1ui

    Kant

    se revarse

    doue

    Unul

    este

    curentul

    filosofici

    asocia{ioniste

    Lociie,

    Berkeiey

    Ei

    llume

    ;

    si

    altul,

    curentttl

    zentat

    prin

    Descartes,

    Spirloza

    9i

    Leibniz'

    434

    curente

    filosofice

    deoseb

    engleze,

    rePrezentatd

    P

    filosofiei

    ra{ionaliste,

    rep

    Kant

    incearcd

    o silrtez

  • 8/9/2019 Radulescu, Motru - Personalismul Energetic Si Alte Scrieri_Part9

    3/70

    acestor

    dou6

    curente

    ;i

    reu;egte

    si

    dea

    aceastd

    sintezd

    pe

    baza

    Etiin-

    leLor

    exacte

    clin

    timpul

    s[tt,

    ;i

    anume,

    pe

    baza

    matematicei

    ;i

    a

    meca-

    ltjcei.

    Dar oricit cle reurs|td

    este

    aceasti

    sintezS,

    cele

    doud

    curente

    :o-i.lrgi se

    pot

    clistinge

    ;i

    separa.

    Exageraiiunile,

    de

    care

    vorbeam

    mai

    jr,rs,

    sLlnt

    produse prin

    separare'a

    din

    nou

    a

    acestor

    cloui

    curente'

    In adevdr,

    care este

    fondul fiiosofic

    al

    primei

    exageralii

    ? Nu altu1

    iecit

    cd

    adevdrul

    gtiinlific

    rezulti

    din

    asocieriie

    stirilor

    rroastre sufle-

    te';ti. Aclevdrul

    este

    o

    convenfiune,

    adica r.r

    obignuin 5

    sufleteascd

    :upusa rnodificdritor.

    Teoriile

    acestea

    le

    gdslm

    subinlelese

    in

    filosofia

    asocialionistd englezd clin secolul

    [a1]

    XVili-leal

    9i

    [ai]

    XVIII[-Iea].

    Dupi

    Locke

    9i

    Berkeley, reaiitatea

    lurnii consistd in

    reprezentarile

    conqti-

    rn{ei.

    Iar

    Hume expiicd

    legea cauzalitSfii,

    adica

    legdtttra dintre

    cauzi

    .i

    efect,

    prin

    deprinderea

    pe

    cai"e cl capita mintea

    omeneascit

    de

    a-gi

    asocia

    anumite

    reprezentdri

    intr-o

    anumita ordine

    de

    succesiuni. Exa-

    geralir,rnea,

    de

    care

    yorbeam

    rnai

    sus,

    nu

    aclaogir,

    agadar,

    la aceste

    afir-

    malii

    nimic

    important,

    ci

    ea se mdrginegte

    numai

    sa

    1e

    intireascd

    prirr

    i;erspectiva

    kantiana.

    Aci si incepe originalitatea

    ei.

    Irentru

    filosofia

    asocialionigtilor englezi, rep'^ezentdriie sunt subiectirre,

    dar

    e1e

    se

    gru-

    peaza

    in

    ordinea

    pe

    care

    o

    cere

    oglindirea

    experienlei

    reale

    sau

    pule-

    iea

    durnnezeirii,

    ciupd

    cum

    credea

    episcopul

    Berkeley

    I

    f,:e

    cind

    pentru

    romanticii,

    cari

    vin

    dupa

    Kant,

    "si

    pentru

    pragmatigtii

    atneti

    llrri,,

    reprezentariie,

    pe.

    iinga

    ca sunt

    subiective,

    dar ele

    nici

    linute

    nu

    )l.rilb

    sa oglindeasca realitatea,

    cdci,

    potrivit

    fiiosofiei

    lui

    Kant, ele

    tiiitt

    gri:paie

    clupd

    formele

    u

    priori

    ale

    congtiin{ei

    I

    Adevdrul

    ailarc

    asllei

    ca

    Iiind cer

    desdvir;ire

    inclependent

    de

    reaiitatea

    unei

    lurni

    e

    xic':'ne.

    -l'rln

    urmare,

    tocr-nai

    cu ajutor:ul

    perspectivei

    kantiane

    se aj'-rnge

    la

    ar:eastd

    prima

    exageraliune"

    Ace1a;

    caz Ei

    clr

    exageraliunea

    de

    a

    c1oua.

    Vechiul curent

    j:ationa-

    list

    diclea

    o

    importanld

    destr-rl de

    mare

    logicei

    qtiinlifice,

    aCicA

    argu-

    nrentdrii

    raliona1e,

    dar aceastd

    importanla

    se

    exagereaz'a

    ir'c6

    ;i

    mai

    nlult

    din

    momentul

    ce

    logica

    minlii

    nu mai

    este

    o

    indiumare

    peniru

    r.r

    oglindire

    a reaiitalii,

    ci

    este

    creatoarea

    reatritalii

    insaqi.

    $i

    la aceas'ua

    se

    *f,r.tge

    iar'[qi

    prin

    perspectirra

    kantianS.

    Formele

    a

    pt'iori ale

    lui

    Kani

    sunt

    clecluse

    din

    sistematizarea

    gtiinlelor

    exacte,

    in

    special din

    m:rte-

    matica

    gi

    mecanicd

    ;

    cum

    aceste

    forme

    a

    pt'iori

    sunt

    necesar:e

    pentru

    constituirea

    obiectelor

    conqtiintei,

    prin

    e1e,

    indirect,

    9i

    sisiemaiizatea

    ;tiintificd

    ajunge

    sa

    se

    identifice

    cu

    iegile

    cele

    mai

    elementare

    aie

    in-

    tuiliei

    simlurilor.

    Logica

    gtiin{ifica

    pAtrunde,

    aqadar,

    pinA in aCincul

    funcliunilor

    strfletegti.

    Nu

    este

    aceasta

    cea

    mai

    puternici

    incurajare

    ce

    se

    putea

    da exageratiunii

    suslinute

    de

    fanaticii

    stiinlei

    ?

    Sinteza

    pe

    care

    a dat-o

    Kant

    celor

    doud curente

    filosofice

    ciinaintea

    sa

    avea,

    in

    gindr.ri

    lui,

    scopul

    de

    a

    impiedica

    aceste

    curente

    sd

    mai

    r5-

    mind

    cle

    sine

    stdtdtoare

    qi

    sd mai

    producd

    exageraliuni

    in

    felu1

    celor

    ardtate

    mai

    sus.

    Exageraliunile

    insd

    s-au

    produs,

    cLl

    toate

    sinteza

    datl

    de

    Kant.

    $i

    s-au

    produs

    chiar

    la

    un

    scurt

    interval

    dupd

    aparilia

    filoso-

    fiei acestuia.

    Criticismul,

    cum

    iqi

    numea

    Kant

    filosofia

    sa, n-a impie-

    riicat

    nici

    panpsihologisrnul,

    nici

    panlogismul

    ;

    adic5

    nici

    e,xageralia

    ro-

    rnanticilor

    gi

    a

    pragmatigtilor,

    nici exagera{ia

    ralionalistilor. Ceva mai

    mult

    :

    asemenea

    exageralii

    nu

    sunt manifestalii

    trecdtoare

    in filosofia

    timpului

    nostru,

    ci

    sr,rnt

    manifestalii

    care aproape dau

    tonul

    Ei

    iqi

    im-

    part

    intre

    ele

    pe

    cugetdtorii

    cari

    se ocupd

    cu

    cercetlrile

    filosofice.

  • 8/9/2019 Radulescu, Motru - Personalismul Energetic Si Alte Scrieri_Part9

    4/70

    2.

    -

    sinteza

    dal,6

    de

    Kant

    nu

    si-a

    atins,

    prin

    urrnare,

    scopul. Asoc

    tionismul

    unui

    David

    I{ume.

    qi

    rationalismul

    unui

    Leibniz

    continuA

    ast6,zi,

    cu

    deosebire

    numai

    ca i.inul

    si alttir

    an astazi

    o

    t";;fi#*"i?;-

    gerata

    cie

    cum

    o aveau

    inainte

    cle

    Kant.

    care

    este

    cau.za

    acestei

    neizbincre

    ? sunt

    mai multe

    rdspunsur

    aceastd

    intrebare,

    cal:cr pilne

    in

    disculie

    insernnatatea

    istorici

    a

    fil's

    fiei

    t

  • 8/9/2019 Radulescu, Motru - Personalismul Energetic Si Alte Scrieri_Part9

    5/70

    {:r

    in

    primr-li rind. Ferspectiva

    cea

    noud

    puue

    aceste

    clate intr-o aiti

    -;min6,

    negreqit,

    clar

    fArd

    ca si altereze

    fonclul

    acestora.

    Aci trebuie

    ai:tati

    insuficienla filosofiei

    kantiene.

    In

    noua

    perspectivi

    sunt

    aldtu-

    r':,ie afirmaliLrni

    gtiinlifice

    care

    se contrazic

    Ei

    care

    vin din

    origini

    clife-

    l'rii'.

    Lumirra

    cea

    noud

    a

    creat

    in rnod

    artificial

    raporturi,

    din

    care

    apoi

    --r,

    legat

    un

    sistem

    ;

    gi

    sistemr.tl

    a

    fost

    spre

    paguba

    aclevdrului.

    Kant,

    -rrscinat

    cie

    uqurinta

    cu

    care

    apriorismul

    ridic6 un

    sistem fiiosofic,

    :r

    :r'st

    pulin pretenlios

    in ccrcetarea

    materiaiuiui

    ciin care

    se

    c16dea ar:esl

    .isiem;

    el a

    neglijat

    in

    special

    sa se intrebe

    daca elementele

    acestui

    l:iiterial i'in

    din

    aceeag

    origina

    si

    pot

    s5" stea

    totdeauna impreunS.

    Cu

    -ri.i

    cuvint,

    in clSclirea edificiului sau

    filosofic,

    Kant

    a

    dat

    prea

    multi

    :rtcr-ll,ie

    cimentului,

    aclicd

    raporturilor

    create

    de

    noua

    perspectiva

    a apri-

    nsmului,

    si

    prea

    pulinf,

    atentie elementelor

    materialului,

    adici

    datelor

    -iiintifice

    cat:e aveau

    sa fie consoliclate

    in

    eclificiu.

    i

    -

    Coi'rti'aciic{ia

    clinlre

    elementele cor-isoliclate in sistemr:l kantian o

    3asim

    chiar

    la

    baza

    sistemuriui,

    si

    anume, in

    teoria

    centrali

    a unitdlii

    .ijintifict

    cle aperceptie.

    lmprejurul

    acestei

    teorii

    se

    {Jrupeazd

    toate

    eie-

    nr,.n1.eie

    filosofiei

    lrri

    l{ant,

    si

    tocmai

    aci se

    gasesc

    afirmatiuni nelimu-

    ritc si

    disccrdante.

    Iati

    mai intii c'e

    inlelege

    Kant

    prin

    r-rnitatea

    sintetici

    de aperceplic.

    Fiecare

    clin

    gindtrrile

    noastre,

    zic,e

    el,

    este

    insotit

    de congtiinla

    :,.irluz

    nostn-r.

    ;\

    giirc'li

    1a

    ccva

    inseamna

    a

    gincli

    eu

    la

    ceria;

    cdci

    ginclul

    riL:'

    crre

    nu-i

    1eg

    cle

    constiinta

    ezilu,i,

    meu r"ru

    este un

    gir-rd

    ai

    meu,

    prin

    :riruare

    este

    pentru

    mine

    ca ine.xistent.

    Acest

    eu.

    de

    undc.

    r,-ine

    ? Din

    in'luresiunile

    simluriicr ?

    nu

    ;

    el

    trebuie

    si

    vind de

    altundeva.

    E1 vine

    ilil'rt,r-un

    act de

    spontaneitate

    sufleteascd,

    din

    congtiin{a cie

    sine

    a

    fie-

    'i-.ruia

    ;

    el

    cste

    apercep{ia

    pur6.

    Conqtiinla

    eului,

    insolinci

    insi

    ginduriie

    mcle',

    pune

    ii-Ltre aces-ie

    gincluri

    o unitate,

    Aceastd unitate

    nu

    vine clitr

    ;r-rr1liesiLinile

    cl.ate

    de

    simfuri,

    ci

    clin

    actul

    apercepiiei

    ;

    ea

    este

    o

    unitate

    :i

    .tl"ioricd.

    in

    acelag timp,

    aceasti

    unitate,

    nefiind

    crlprinsl

    in

    datele

    slnlt,urilor,

    i1u

    se

    poate

    gAsi piin

    analiza

    aceslol:a,

    ci

    ea

    esie un

    ceva

    aciaogat cle

    conqtiinlA

    ;

    prir-r

    urmare,

    aceastd

    rrnitate est-e

    siuteiic5.

    Deci

    in

    faptul

    r-,i

    eu

    ginclcsc

    la ce.,'a,

    bunioar:d

    1a imaginea

    r"-.nei

    case

    vizutir

    jeri,

    iniiltea

    mea

    nu

    oglindeqte

    pur

    si

    simph-r

    impresiunile

    venite

    prii-r

    sinaluri, ci

    ea

    adaogir

    ;i

    ceva

    cle

    la

    clinsa,

    si anume

    :

    constiinla

    cd

    ginCul

    la casl

    este

    gincirrl

    meu

    la

    casi,

    aclica

    aclaogil

    congiiinla

    r:a

    imagiirea

    i:asei

    este

    legatd de

    eul

    meu.

    Ilriri

    aceasta

    mintea

    mea

    ci5

    irna"ginei irl

    i,t'stiune

    o

    unitate

    sintetica

    care

    ii asiguri

    eristenla

    ei

    pentru

    rniuc.

    Darcf

    imaginea

    l'5zuti

    ieri

    n-ar

    fi in

    legltr.rrd

    cu

    congtiinla

    eirlui

    meu',

    at,,.rnci

    ea

    s-ar

    piercle

    clin congtiin 5.

    Gralie

    insa

    eului,

    care

    rlminc

    itiet"ftic r:u

    sine

    insusi,

    impresiunile

    clate

    de

    simluri

    se

    leagir

    inire

    e1e

    .'i

    formeazd

    o

    imagine

    unitarir,

    ttn

    dbiect,

    care

    apoi rimipc'

    irt con-

    :liinid.

    FIri

    aceasti

    trnitate

    da'i6

    de

    er.t,

    unitate

    car:e

    izvorlste

    din

    spoil-

    titrircitatea.

    minfii.

    impresittnile

    clobinclite

    prin

    simluri

    nu

    s-ar ac'rl1na

    1ic;lieri

    in

    con;tiin 5,

    eie

    s-ar risipi

    flra

    a

    ldsa vreo

    urmi.

    Nci

    n-am

    i:utea

    a.rea

    nici

    o

    cunogtin 5

    clespre

    obiecte,

    c.lacf,

    n-arn

    avea

    unitatea

    .riirtr.tic6

    dati

    de apercc'plie.

    .

    Cr-r

    alte cuvinte, ralionamentul

    lui

    Karit

    este

    acesta

    : simlurilc

    pot

    sa

    clea omuliri

    irnpresiuni

    de

    1a

    obieclele

    din

    afar;i

    sau cle

    la

    stirile

    satre

    437

  • 8/9/2019 Radulescu, Motru - Personalismul Energetic Si Alte Scrieri_Part9

    6/70

    liuntrice,

    dar

    aceste

    ifnpresiuni nu

    pot

    sd formeze

    obiecte

    pentru

    co

    stiin{d

    pe

    cit

    timp

    nu

    se

    pune

    o

    legdturi intre aceste

    impresiuni si un

    tatea

    sinteticd

    a

    eului.

    Conqtiinla

    eului

    mijlocegte

    unificarea

    impre

    siunilor

    venite

    prin

    simluri.

    Congtiinla

    eului

    insi nu

    vine din

    afard

    ci iese

    elintr-un act intern

    si

    spontan: din unitatea

    sinteticd de ape

    ceplie.

    Deci

    in

    imaginea

    fiecirui

    obiect

    al

    conqtiinlei

    omeneEti

    trebuies

    deosebite cloua

    pdrli

    :

    o

    parte

    datoritd

    simlurilqr,

    adica

    materialul

    se

    sibilitdfii,

    qi

    o

    parte

    datorita

    unitSlli

    sintetice

    a

    apercepliei, adicd

    orga

    nizarea formala

    a

    acestui

    material. Amindoui

    aceste

    pdrli

    trebuies

    puse

    impreuni

    pentru a

    avea

    un

    obiect

    ai

    conEtiinlei,

    cdci

    una

    fdri

    alt

    nu

    duce

    la

    nimic.

    knpresiuni senzoriale

    fdrd

    unitatea

    aperceptiei su

    inexistente

    pentru

    conEtiinla;

    si

    tot aga

    sunt

    si

    legiturile

    apriorice

    ie

    site

    din

    unitatea

    apercepliei,

    dacd

    sr-rnt

    lipsite

    de

    materialul

    asup

  • 8/9/2019 Radulescu, Motru - Personalismul Energetic Si Alte Scrieri_Part9

    7/70

    imaginafiei.

    AEa

    c6

    intre

    datele

    simlurilor

    exista,

    prin

    urmare

    anterior,

    u

    nt"it

    itit",

    care

    le face

    si

    se

    impreune.

    Deosebirea

    intre

    aceasta

    afini-

    iate

    si

    legat-ura

    care

    se

    procluce

    prin unitatea

    de

    apercepfie.este

    insS

    o"*^ri*

    ,

    ifir-ritatua

    anteribard

    c16

    numai

    sinteze

    empirice,

    adica

    trecS-

    iuiu",

    pe

    cind

    unitatea

    apercepliei

    da

    sinteze

    apriorice,'

    cele

    dintii

    sinteze

    ie afldm

    in conqtiinia

    empirici

    (si

    de

    ele

    se

    ocupl

    qtiinla-

    psiho-

    r"si"il.

    pe

    cincl

    sintezeie

    apriorice

    formeazd

    elementele

    judecdlilor

    sti-

    iiir,itice

    ;i

    cor-rstituiesc

    adevirurile

    universale

    9i

    necesare'

    R5sptrnsul

    lui

    Kant

    nu

    rezolvS

    insi

    intrebarea

    de mai

    suso

    ci

    nu-

    rn;,l

    ii t"t1i^ba

    acesteia

    termenii.

    Dtrpi

    rispunsul

    ltti

    l{aut,

    rdmine

    din

    non inirebarea:

    cum

    si inlelegem

    cooperarea

    dintre

    sintezele

    apriorice

    aic

    apercepliei

    pure

    si

    sintezefe

    trecS{oare

    ale

    con;tiinlei

    psihologice'i

    f

    i";n

    ie

    se

    mijloceqte

    trecerea

    de

    1a unele

    la

    altele

    ?

    Aceasti

    intrebare,

    care

    rimine

    deschisi

    in

    filosofia

    lui

    Kant,

    ne

    ii-rrlreapti

    atenlia

    spre

    o

    problemi incd

    qi

    mai

    grav6, qi

    anume

    :

    spre

    1trr,'lrleirra

    unitAlii

    de

    aperceplie

    insagi.

    Cari

    stttrt

    caracterele

    acestei

    uni-

    iAt .1" aperceplie

    si

    pe

    ce se

    bazeaz6.

    Kant

    ca

    sa

    le

    afirme

    '?

    Cr-r

    aceasti

    problemf,

    atiqgem

    miezul

    fiiosofiei

    kantiene

    qi,

    dripd

    pirerea

    noastrd,

    ai'r

    gdsim

    gi

    origina

    instificienlei

    acestei

    filosofii.

    Pentrrr

    a cl-eosebi

    intre

    unitatea

    sinteticd

    cie

    aperceplie

    9i

    intre

    aso-

    cielile

    trecdtoare, care se

    stabilesc

    la impresiunile

    venite

    prin

    simluri,

    i{ant

    nrr

    are

    clecit

    r-tn singur

    argumetlt

    rezimat

    de

    fapte,

    ;i

    acesta

    este

    :

    irle'r"ttitatea

    con;tiin{ei

    eului,,

    adicd

    identitatea

    constiinlei

    de

    sine.

    Acest

    fap',,

    afirmii

    Kant,

    nu

    se

    poate

    explica

    ca

    produs

    al

    simlurilor

    ;

    dirr

    lxr1,rirrA,

    el

    vine ca

    un

    ce

    opus

    variabititdlii

    simturilor,

    priu

    r-trmare

    el

    e-*1;e datorit actului

    de

    spontaneitate

    al

    congtiinlei

    noastre

    proprii.

    Aci

    ester

    afirmalia

    funclamentald

    a intregului

    sistem.

    Cine

    acordi

    afirmarea

    cd clin

    spontaneitatea

    congtiinlei

    iese

    identitatea

    eului,

    este

    inclinat

    sA

    acorde

    si

    restul

    teoriilor

    kantiene.

    De

    la

    identitatea eului

    se

    trece

    pe

    r.rcsimtite

    la iclentitatea

    numericl

    a

    momentelor

    din

    succesiunea

    faptelor

    de

    constiintd

    ;

    de la identitatea

    lumerica

    din

    succesiunea

    fapteior

    de

    ,.:opstiin{5,

    la noliunea

    cle

    conditie

    necesard a

    oricirei

    experienle;

    de

    la

    ioliunea

    cle

    condiiie

    necesaid

    a

    oricirei

    erperienle,

    la

    notiunea

    de

    regula

    absglutd

    ;

    cle

    la

    noliunea

    cle

    regula

    absolutd,

    la

    noliunea

    de

    lege

    ;

    asa

    cd cle

    la

    iclentitatea

    eului

    se

    ajunge

    treptat

    la

    afirmarea

    legii

    dupi

    ('are

    ss

    organrzeazi

    in

    sinteze

    necesare

    si

    universale

    cor-rlinutul

    co-n-

    tiilt-r1"i.

    IclJntitatea

    eului

    atrage

    c1upf,

    sine

    postularea.

    determinismului

    stlinlific

    ca

    o

    coniiilie

    necesard

    pentru

    intreaga

    experienli. Cu

    aceasta

    est,e

    'acordatd

    insi

    si

    intreaga

    teorie

    a

    apriorismului.

    kantian'

    Din

    iden-

    titatea

    eului

    sau

    a'constiintei

    cle

    sine

    decrlrg

    funcliunile

    con;tiinlei

    in

    q=.;;.;

    O

    con;tiinl6

    care

    nu

    ar

    avea

    intuitii

    si

    idei apriorice

    nu

    ar

    putea

    :;e

    "iUa

    nici

    ideltitatea

    ei

    cu

    sine

    insdqi

    ;

    cleci,

    intre

    funcliunile' con;ti-

    ;n1ii

    tr"u"iesc

    sd

    fie

    qi

    funciiuni

    cle

    naturd

    a

    priori,

    care,

    legindu-se

    ct1

    c*irqtiinla

    identitdlii

    cle

    sine,

    leagd,

    in

    acelaq

    timp,

    qi

    datele

    experienlei

    rn

    tinteze

    ulriversale

    ii

    nccesarc.

    Toate

    se

    inqird

    astfel

    in

    chip

    logic.

    claci

    se

    acordd

    iclentitatea

    eului

    -(a1i1

    a

    cor-igtiintei

    cle

    sine

    ca

    un

    fapt

    care

    nu

    rezultS

    si nu

    poate si

    re;4ulte

    din

    simpla

    impreunare

    empiricSL

    a

    imirresiunilor

    venite

    prin

    -.irnturi.

    Daci

    in congtiinla

    noastr5

    eixisti

    o

    asemer'lea

    identitate

    a eul-tl

    ;i

    riaca

    aceasti

    iclentitate

    conclilioneazd

    experienla

    t:IOastre

    intreagA,

    aturnci

    colc|-tzia

    lui

    l{ant

    este

    iegitima

    :

    neputitlcl

    si t-re

    explicdm

    iden-

    439

  • 8/9/2019 Radulescu, Motru - Personalismul Energetic Si Alte Scrieri_Part9

    8/70

    titatea

    aceasta

    ca veniti

    prin

    simluri,

    trebuie

    sd ne-o explicdm

    pr

    fr"incliuniie

    a

    priori

    ale conqtiinfei.

    i

    Dar

    existd

    oare o

    identitate

    tocmai aga

    cum

    o

    concepe

    Kan[

    ?

    Cd

    sa

    ne

    inleiegem

    :

    identitatea

    postulata

    de

    Kant

    nu

    este

    aseminarea em

    piricd.,

    ci

    este

    identitatea

    matematici

    sau

    identitatea

    numericS, cum

    zice

    el.

    Asemdnarea

    empiricd

    nu

    poate

    fi inlocuitd prin

    reguli si

    J.e

    si

    Kant

    tocmai

    aceasta

    o

    cere.

    Identitatea

    postuiati

    de

    el este

    un rapo

    rnatematic

    care

    poate

    fl

    iniocuit

    printr-o

    lege;

    este,

    .cu

    un

    cuvint,

    perfecta

    funciiune

    matematicS.

    Astfel

    fiind,

    intrebarea

    de

    mai

    slrs

    .pune

    mai

    erpiicii

    in

    termenii

    urmatori

    :

    ce

    inclreptdlegie pe

    Kant

    afirme ca

    icientitatea

    pe

    care

    o

    consl.atim

    noi,

    oamenii,

    in

    constiin

    noastrd

    subiectiva

    este

    una

    si

    aceeas

    cu

    identitatea

    numericd

    sau a

    stracta

    lle

    care

    o

    postuieazd'Etiinta

    matematicei

    ?

    pentru

    care

    cuvi

    icientitatea,

    care

    izvord,g-te

    din

    spontaneitatea

    constiin{ei

    noastre, pierc

    ci-r clesdvirsire

    caractereie

    ei cle

    fapt

    psihologic

    gi'se

    transformA'intr-r

    falrt

    cii

    ca:ractere

    transcenclentale,

    cle

    logica

    pura

    ?

    Penl;m

    Kant

    este

    de la

    sirre

    in{eles

    ca

    iclentitatea

    eului, iclentii,;:.

    t:are

    pcate

    fi

    cons

    ata

    a

    prin

    irrtrospggli,a

    subiecitivd,

    este una

    si

    aceca

    i:u

    icientitatea

    nurne-rici

    pe

    care

    o

    postuleaza

    matematica.

    Acest

    salt,

    la

    identit_atea

    psihologici

    la

    identilatea

    rnatematica,

    nu

    este

    lnsi

    pr

    ni,1ic.

    increptSlii.

    LIn

    filosof

    contimpo;'an

    ;Lr

    putea

    sa-i

    ailucd

    mul

    ci:iectir-ini.

    in

    prim,,rl

    rind, contra

    acestui

    salt

    sunt

    acieridrurile

    psihol

    giei.

    experimentale,

    care

    contrazic

    in

    rnodul

    cei

    mai

    categoric

    existc.n

    'lnei

    at.ar"i

    iclentiiSti

    in

    con;tiinla

    omeneasca.

    Icientitatea

    dln

    succesirr:rt

    :tarilo;:

    de

    congtiinla,

    pe

    care

    o

    constatdm

    noi,

    oamenii,

    prin

    introsire

    ';ie,

    este,

    dupa

    psihoiogia

    de

    astazi,

    de aceeas

    naturi

    cu icLentj.tatea

    a

    telor

    noastre

    fiziologice.

    constiinta

    unui

    om

    pare

    a

    r;i]"" lJ""ti"

    cu

    ea

    incdsi_

    in

    clecursul timpului,

    intocmai

    cum

    si

    corpul

    omenesc

    p.a

    a

    .rimirre

    ldentic

    cu

    el

    insu;i

    in

    decursul

    iimpului

    ;

    in

    realitate

    in

    ccn;tiinla

    si corpul

    nu

    ramin iclentice

    cu

    cle iniasi,

    ci se

    moclifici

    co

    tinuu

    gi

    adeseoii

    se

    morjificd

    in

    mocl raclical.

    Kant

    a

    luat

    o

    identita

    reiativd

    cirept

    o

    identitate

    absolut5,

    ;i

    prin

    aceasta

    ;i-a

    salvat

    sistern

    sau

    filoso{ic.

    Daci

    icien',italea

    constiinlei,

    const,atatd prin

    introspectie,

    nu

    es

    urna

    qi

    aceeasi

    cu

    identiiatea

    postulata

    cle

    matemaiici.,

    9i

    aceasta

    es

    irir:erea

    tuturor

    oamenilor

    cie stiinta

    de

    astdzi,

    atunci

    insr,rficienta

    fil

    sofiei

    iranl-iene

    devine

    clara

    pentru

    oricine. Atunci

    deosebirea

    dinlr

    fi,ritclrunile

    apercei:fiei

    i:ure 9i

    func[iunile

    simlurilor,

    deosebire

    pe

    ca

    I{ant

    punea

    un

    ayqa cl-e

    mare temei.

    nu

    se

    mai

    poate sustine"

    Teor

    apercep{iei

    pure

    ;i

    teoria

    unitbliior

    sinte'rice apriorice pierd

    principal

    1or sprijin, care consistd

    tocmai in faptul

    identitdiii,

    eului. Este aceas

    din

    r,irmi

    icientitate

    o

    ic"lentitate

    relativa,

    adica empiricS, in'cocrnai

    ;i

    apar,-.nta

    identitate

    a

    corpultri, atunci nrr

    mai

    este

    nici

    o

    raliune

    s5 se

    clea

    apercepliei un ro1

    aparte

    in

    organizarea

    starilor

    de

    congtiinfa

    Aiunci

    organizarea

    impresiunilor

    venite

    prin

    simluri

    nu

    se

    r:eaiizea

    prin mijlocirea

    unei

    speciaie funcliuni

    cle

    unitate

    sintetica a

    priori,

    se reaiizeaza

    prin

    mijiocirea

    obignuitelor

    funcliuni

    sufietegti

    care

    isi

    rAdicinile

    lor intinse

    pini

    in

    viala

    organicd

    a corpului,

    cu

    a

    carui

    un

    'Lit,:

    se

    asearrrdnd

    si

    unitatea

    congtiin{ei.

    Cu

    alte

    cuvinte,

    deodatd

    tigiiduirea

    identitilii

    numerice

    a eului,

    se

    zclruncind

    si

    teoria

    unita

    siirtetice

    ct

    Ttriori,

    teoria

    centraLd

    a

    intregului

    sistem

    kantian.

    44A

  • 8/9/2019 Radulescu, Motru - Personalismul Energetic Si Alte Scrieri_Part9

    9/70

    Este

    o

    altd

    intrebare

    aceea

    de

    a

    qti dacd

    identitatea

    eului,

    si

    asa

    "rr*

    ta-i"e,

    adicd

    lipsita

    de

    caracterele

    pe

    9ge

    t^. le.

    presupune

    Kant'

    "ri"

    f""a

    "

    bazd

    suficientd

    pentru

    a

    susiine

    o fiiosofie

    idealista

    Aceastd

    intrebare

    nu

    este

    rezolvatil

    prin

    critica

    adusd

    filosofiei

    lui

    Kant'

    La

    ea

    ,"-p""i;

    ,Aspuntie

    afirmaiiv,

    pregum

    vom

    vedea

    mai

    pe larg

    in

    paginile

    ;;;;i;;""

    1e.

    Dar filosofia

    icleaiisti

    care

    s-ar

    putea susline

    pe.. baza

    iJ""{it"tii

    psihologice

    a

    eului

    nu

    este

    filosofia

    lui

    Kant.

    Originalitatea

    acestuia.

    sti

    tocmii

    in

    departarea

    sa

    de oriEice

    contingenla

    psihologicd,

    ;;;il

    "

    se

    menline

    exciusiv

    pe

    -culmile

    apriorismului.

    transcendental.

    idealismul

    lui

    Kant

    este

    r,rn

    idealism

    transcendental,

    9i

    nu

    psihologic'

    Acum

    arn

    ajuns

    sd

    vedem

    in

    ce

    std

    discordanla

    principatrd

    de

    la

    baza

    filosofiei

    lui Kant,

    discordanld

    despre

    care

    vorbeam

    mai

    sus'

    In

    teoria

    apercepliei,

    teoria

    centraii

    a

    intregului

    sistem

    kantian,

    sunt

    impreunate

    clbua

    elemente

    de origina

    cu

    totui

    deosebitd.

    Kani

    atribuie

    apercepfiei,

    cie

    o

    parte,

    spontaneitatea,

    adicS

    face

    din

    apercePlig

    o

    .funcliune

    orga-

    nice,

    Ei,

    dg'

    alta

    parte,

    atribuie

    aceieiagi

    aperceplii

    identitatea numericl,

    "ur"'

    "ri"

    ut

    postulat

    al

    matematicei.

    Unitatea

    apercepliei

    se defineEte

    astfel

    prin

    c1ou5

    momente

    care

    se contrazic:

    ea

    este

    in acelaE

    timp

    o

    unitate

    organicd

    reale,

    9i

    este

    9i

    o

    unitate

    abstractd,

    matematicl

    ;

    este

    unitatea

    congtiinlei

    individuale,

    gi

    in

    acelaq

    timp

    este

    si

    unitatea

    ideald

    a

    unei

    congtiin{e

    in

    genere,

    aga

    precum

    igi

    postula

    bunioari

    Newton

    conqtiinla

    divin5,

    care

    avea sd

    fundeze

    sistemul

    mecanicei

    sale univer-

    sale.

    Cind

    este

    sd

    explice

    cooperarea

    apriorismului

    1a

    organizarea

    im-

    presiunilor

    venite

    ptitt

    simluri,

    atunci

    filosofia

    kantiand

    recurge

    la

    inrudirea

    care

    exisiS

    intre

    unitatea

    aperceptiei

    9i

    celelalte

    feluri

    de

    unit6li,

    pe

    care

    le

    pregdteqte spontaneiiatea

    psihologicd, funcliunea

    ima-

    ginaiiei

    in

    primul

    rina

    -

    Ei,

    in

    cazul

    acesta,

    aperceplia

    este

    inlauntrul

    Zor.rtiir.1"i

    reale,

    individuale

    -,

    iar

    cind

    este

    sd

    explice

    natura

    obiectivd

    a apriorismului,

    adicd faptul

    cd

    regulele

    deduse

    din

    unitatea

    apercepliei

    sunt

    singurele

    reguli

    poiibite ale experientei

    omeneqti,

    atunci

    Jilosofia

    ]ui

    Kanfrecurge

    ia

    identiiatea

    numericf

    abstractd

    -

    9i,

    in

    cazul

    acesta,

    aperceplia se

    riclice

    cleasupra reaiitdtii

    individuaie,

    pentru

    a

    se confunda

    c.r

    poslulatele

    matematicii

    insdsi.

    Prin

    urmare'

    in

    unitatea

    ape,rcepliei

    r.rrri

    d"

    fapt

    doud

    unitdli :

    Ei

    c

    unitate

    a

    ccnqtiinlei

    individuale.

    care

    se

    bazeazd

    pe

    identitatea

    presupusd a

    eului

    psiholo-gicr.

    9i

    o

    unitate.

    a

    postulatelor'logicei

    abstracie,

    care

    se

    bazeazd

    pe identitatea

    numerici

    i unei

    conEtiinte

    supraindividuale,

    adicii

    a unei

    conqtiinle

    in

    genere

    (Bewusstsein

    uierhaupti.

    Amindoud

    aceste

    unitdli,

    venite

    fiecare

    din

    [igitri

    cleosebite

    si

    avinci

    sprijinul

    unor

    sistematizdri

    qtiinlifice

    deose-

    bitE,

    sunt

    cimentaie

    la

    un

    lbc'de

    cdtre

    Kant

    prin

    ajutorul

    perspectivei

    celei

    noi,

    pe

    care o

    produce

    geniala

    descoperire

    a

    congtiin{ei

    creatoare

    c1e

    realitate. Noua

    pbrspectivd

    impune

    apropierea

    celor

    doud

    unitSli

    ;

    dar

    numai

    apropierea.

    iontopirea

    nu'

    De

    aceea

    qi

    Kant

    lu

    se decide

    sA

    J;;

    "

    intiietite'nici

    uneia

    dintre

    e1e,

    ci le

    lasd

    pe amindoui

    sd

    coexiste

    p"""ilf. Functiunea

    aperceptiei,

    la dinsr:1,

    este

    aci.'

    funcliune.-psiholo-

    6ica,

    a"i o

    funcliun"

    ^"utuf

    iogicd

    ;

    este

    qi

    in

    conlinutul

    conqtiinlei

    in-

    "dividuale,

    si

    este

    qi

    in

    forma

    care

    se ridici

    peste

    conlinutul

    conEtiinlei

    individuaie,

    este

    subiectivd,

    si

    este

    Ei

    obiectivd,

    in

    acelaq

    timp.

    Acesta

    este

    chiar

    rnotivul

    pentru

    care

    Kant

    boteaz5

    filosofia

    sa

    cu

    numele

    de

    criticism.

    Et a

    I'oit

    sd

    indice

    prin

    acest

    nume

    cd

    idealismul

    sdu

    este

    le

    A

    se

    vedea

    Partea

    lal

    lli-a'

    [p.

    468

    qi

    urm.]'

    441

  • 8/9/2019 Radulescu, Motru - Personalismul Energetic Si Alte Scrieri_Part9

    10/70

    imanent congtiinlei

    individuale

    omenegti,

    Ei

    totugi

    este

    gi

    dinco

    conEtiinla

    individualS omeneascd; cd

    este

    un

    idealisrn

    limitd

    intre

    feluri

    de congtlinle.

    Dupd ce

    ne-am

    lSmurit

    discordanla

    fundamentald

    din

    filosofl

    Kant, ne

    este

    acum

    uEor

    sd

    in{elegem

    pentru

    ce aceast6 filosofie

    a

    naqtere

    la

    curente filosofice opuse,

    gi

    chiar

    la

    curente exagera.i

    de

    o

    In

    felul

    constituirii

    ei std

    canza

    curentelor

    opuse.

    De

    indatd

    ce

    ade

    acestei filosofii nu

    mai

    line

    cump5na dreaptd

    intre

    unitatea

    psihol

    a

    congtiinlei individuale

    Ei

    unitatea logicd a conqtiinlei in

    genere

    momentul acesta se

    produce

    o

    inclinare,

    fie spre asocialionismul

    p

    logic

    al

    filosofiei

    lui

    Locke,

    Berkeley

    si

    Hume,

    fie

    spre

    ralionaiis

    unui

    Descartes,

    Spinoza

    si

    Leibniz. Se

    pune

    mai

    mult

    pre

    pe

    unit

    psihologica

    a

    conEtiinlei, atunci

    se di

    dreptate

    asocia{ioniqtilor. Se

    p

    din

    potrivd,

    mai mult

    pre

    pe

    unitatea

    logicd

    a

    conqtiinlei in

    ge

    atunci

    se

    dd

    dreptate

    ralionalistilor.

    $i,

    adaogindu-se

    perspectiva

    tianismului,

    nu

    numai cd

    se

    dd

    dreptate

    unora

    sau

    altora, dar

    se

    si

    exagereazd tendinlele

    pe

    care

    le au

    acegtia

    in

    parte.

    Ideea

    unei a

    ceplii

    spontane

    ;i

    unificdtoare

    de experienla este

    tocmai

    aceea

    ce

    segte asocialionismului

    pentru

    a

    se

    transforma

    in

    romantism

    qi p

    matism.

    ilmbogalili

    cu

    aceaste

    idee,

    ace;tia

    din

    urmd

    isi

    pot

    zice

    :

    j

    cdtile stiinlei

    sunt

    sinteze

    create

    din

    congtiinla

    indiviiuala, dupd

    resele

    interne

    ale

    acestei

    conqtiinle.

    La baza

    sintezelor

    apercepliei,

    cum

    admitea

    intr-o

    privinld

    qi

    Kant,

    stau

    sintezele

    imaginaliei

    ;

    urmare,

    Eiiinla

    este

    convenlionala.

    De

    alta

    parte,

    ideea

    unei

    aperc

    care se

    identificd

    cu formele sau

    legile

    obiective

    a1e

    experienlei,

    gi

    se

    gdseqte

    tot

    in

    filosofia

    1ui

    Kant,

    este

    tocmai

    aceea

    ce lipsea

    vec

    lui

    ralionalism

    pentru

    a

    se

    transforma

    intr-un

    panlogism.

    Po

    acestei

    idei, toate

    asocialiunile

    clintre stdrile

    noastre de

    conqtiinld

    determinate

    de

    schematismul

    aprioric,

    gi

    acesta, la

    rindul

    sdu, est

    gulat

    ca

    o

    operaliune

    matematicd fiindca

    el

    este

    bazat

    pe

    insiqi

    i

    titatea

    numericd

    a

    matematicei

    Filosofia kantiani

    a

    incurajat,

    aEadar,

    curentele

    filosofice

    cele

    contradictorii,

    fiindcd

    in

    sinul

    sdu se

    gdseau,

    precum

    am spus, elem

    contradictorii.

    Cele

    doud exagerafiurni,

    ardtate

    mai sus, sunt tipice.

    4.

    -

    Neokantienii,

    adicl

    filosofii,

    cari star-i

    si

    astizi

    ire

    baza

    sistem

    hii

    Kant,

    tocrnai

    in

    urma

    consiatdrii

    acestei

    incurajdri, au un

    argu

    mai

    puternic

    ca

    sI

    indemne

    Ia studiul filosofiei

    lui

    Kant. Vedeli, z

    Ia

    ce

    exageraliuni poate duce

    aceastd

    filosofie

    dacd

    nu

    este

    bine

    diata

    Numai

    acela care

    inlelege

    bine

    pe

    Kant, numai acela

    poa

    ferit

    de

    a

    cddea in

    panpsihologism

    sau

    panlogism.

    Kant, mai

    decit

    oricine,

    a

    avut

    cunoqtinla

    de

    primejdia

    care

    existS

    pentru

    filos

    adoptind

    unul

    sau

    altui din

    aceste

    doud curente,

    gi

    de aceea el nu

    p

    ocazia

    de

    a

    atrage

    atenlia

    asupra originalitdtii

    punctr"rlui

    siu

    de

    ve

    Kant vrea

    sd

    rdmind

    atit

    deasupra

    psihoiogismului,

    cit

    gi

    deasupr

    lionalismului

    ;

    soiuliunea

    sa

    consistd

    tocmai

    in adoptarea

    punctul

    vedere

    transcendental.

    Desigur, a;a

    este,

    in

    oarecare

    mdsurd. Kant nu

    pierde

    nicio

    din

    vedere deosebirea care

    existi

    intre

    natura

    psihologicd

    a

    gind

    iratura

    logicd

    a acesteia.

    in

    Kritik

    der

    reinen

    Vernunft

    (Critica

    raf

    pure),

    scriere

    pe

    care

    noi

    o

    avem

    in

    special

    in

    vedere,

    sunt

    multe

  • 8/9/2019 Radulescu, Motru - Personalismul Energetic Si Alte Scrieri_Part9

    11/70

    sini

    in

    care

    ni se

    vorbegte

    de

    aceastd

    deosebire.

    Totdeauna

    suntem

    pre-

    i-eniti

    sd

    nu

    confunddm

    condiliunile

    obiective

    ale experienlei

    cu.

    con-

    aiii"rif"

    ei

    subiective

    ;

    sd

    nu

    lntelegem

    necesitatea

    unei

    forme

    apriorice

    ca

    o

    necesitate

    subiectiv5.

    c6ci,

    bunioard,

    zice

    el

    intr-un

    loc,

    ,rnoliunea

    cauzei,

    care

    exprirnS

    necesitatea

    unui

    efect

    sub

    o

    anumitd

    condiliune,

    ar fi

    ialsi

    claci

    ea

    ar

    consista

    numai

    intr-o

    oarecare

    necesitate

    subiec-

    tivd,

    care,

    sdditd

    in

    sufletul

    nostru,

    ar

    face sd

    se

    lege

    intre

    ele

    anumite

    reprezentdri

    empirice

    dup[

    regula

    acestei

    dependenle.-.Eu

    n-aq

    putea

    atunci

    zice

    c6

    eiectul si

    cauza-sunt

    unite

    in

    obiect

    (adici

    obiectiv)'

    ci

    lumai

    ca

    eu sunt

    aga

    constituit,

    incit

    nu

    le

    pot

    gindi

    pe

    aceste

    doud

    altfel

    clecit ca

    reunite.

    Aceasta

    ar

    fi

    insi

    tocmai

    acea

    ce doreqte

    si

    scep-

    ticul,

    cdci atunci

    toate

    cunoEtinlele,

    cu toatd

    valoarea

    lor obiectivd,

    nu

    s-ar

    referi

    decit

    la aparenle

    subiective,

    Ei

    in

    cazul

    acesta

    nu

    ar lipsi

    chiar clintre

    sceptici

    unii

    cari

    sd mdrturiseasc5

    cd

    simt

    Ei

    ei

    in

    ei

    ase-

    menea

    constring-eri

    subiective.

    Cum

    te

    poli

    certa

    cu

    cineva

    asupra

    exis-

    tenlei unui

    luJru

    care depinde

    de

    felul

    organizdrii

    sale

    subiective

    ?'6

    Din acest citat

    se

    vede lSmurit cd

    deosebirea

    dintre

    faptu).

    psiho-

    Iogic

    a1

    evidentei

    Ei

    ctependenia

    logicd

    obiectivd

    este

    bine

    cunoscutd

    lui

    i(ant.

    Mutte

    aite

    citate sunt

    in

    acelas

    sens.

    Pretutindeni

    Kant

    insistd

    asupra deosebirii dintre

    eu1

    subiectir,:,

    conlinut

    aI

    conEtiinlei,

    qi eul

    formal,

    condiliune

    a

    experienlei

    obiective

    ;

    dintre

    _sintezele

    empirice

    ale reprezentS.rilor

    gi

    sintezele

    a

    priori

    ale

    inteligenlei

    pure

    ;

    dintre

    psi-

    hologie

    qi

    teoria

    cunogtinlei

    pure

    etc.

    Deosebirea

    pe

    care o

    face

    pretu-

    tindJni

    kant

    nu

    pune,

    cu

    toate

    acestea,

    sistemul

    t9u

    1?

    addpostui

    cri-

    ticei,

    cdci

    Kant

    nu

    se'mullumeste

    cu-

    constatarea

    deosebirii,

    ci

    el

    vrea

    sd

    unifice

    cele

    doud

    laturi

    deosebite

    ale

    problemei

    ;

    si

    arate

    cum

    psiho-

    logia

    Ei

    teoria

    cunogtinlei

    pure

    igi

    gdsesc

    o

    unitate

    in

    idealismul

    trans-

    ce"ndental.

    Aceea

    ce

    ei

    linteqte

    este

    tocmai

    gdsirea u,nei sinteze

    supe-

    rioare,

    care

    se

    impace

    datele

    psihologiei

    cu

    postulatele,

    qtiinlei

    exacte'

    in

    gdsirea

    acestei

    .irrt"r"

    insd

    el

    n-a

    izbutit.

    Idealismul

    transcendental

    iare"

    "otrt"adiclia

    dintre

    punctul

    de

    vedere

    psihologic

    gi

    punctul de

    ve-

    clere

    formal

    logic

    sd

    subziste

    mai

    departe

    qi

    1u

    produce decit

    unificarea

    artificiala

    a

    acestora.

    in

    fond,

    transcendentalismul

    satisface

    numai

    do-

    rinla

    de

    a

    trece

    uqor

    de

    la un

    punct

    cle

    vedere

    la

    altul,

    dar

    nu constituie

    o

    sinteza

    definitivd,

    cdci

    deosebirile

    funclamentale,

    pe

    care

    Ei

    Kant

    le

    cunoagte,

    r5min

    gi

    dupd

    el,

    degi

    acoperite

    in

    chip

    megtequgit.

    Adevdrata

    sintezi

    clefinitivS,

    urmiritdi

    de

    Kant, ar

    fi trebuit

    sa

    imbrdliseze

    pro-

    blema

    cunogtinlei

    ln

    intregime,

    qi

    anume,

    ea

    trebuia

    sd

    ne

    explice

    cum

    r""J

    ""

    putinla'adevdrurile

    necesare

    qi

    universale

    intr-o

    congtiinli

    om-e-

    ,r"ascd

    inaividuala

    ?

    Sau,

    in alte

    cuvinte,

    cum

    ajunge

    o

    con;tiinfd'

    indi''

    t:iduqld,

    care

    este

    constituitd

    din

    eleme_nte

    empirice_,

    .lg"i

    schimbltoare,

    sd,

    aibd

    sinteze

    cu

    isrecterul

    ad,eudrului

    unibersal

    ;i

    necesar

    ?

    Kant

    nu-gi

    pune

    niciodatS

    aceasta

    intrebare

    in

    intregime,

    ci

    tot-

    deauna

    in

    mod

    trunchiat.

    El

    se

    intreabd

    numai

    :

    cum

    sunt cu

    putinli

    adevdrurile

    necesare

    qi

    universale

    intr-o

    constiinta

    -in

    genere,

    lasind

    a

    ,"

    irrtutugu

    cd

    trecerea

    de

    la

    o

    conqtiinti

    in,

    genere la o

    congtiint|

    indi-

    iiaiitA

    iezultd

    de

    la

    sine.

    Dar

    aceastd

    trecere

    nu

    rezultd

    deloc

    de

    la

    ,ir*.-Co"qtiinta

    1n

    genere

    poate fi

    definiti

    1n

    felurite

    moduri.

    Ea

    poate

    fi

    identificatl

    cu

    Jonqtiinla

    clivina,

    9i

    atunci

    cuprinde

    in definilia

    sa

    eiu-".rte

    ideale

    si

    pulin

    controlabile.

    Ea

    poate fi

    identificatd

    apoi

    cu

    "o"gtii"1u

    absolut

    nbrmala

    omeneascd,

    sau

    cu

    conEtiinla

    geniului,

    dacd

    geniul

    este

    conceput

    ca

    exemplarul

    cel mai

    desdvirqit

    al

    omenirii,

    9i

    443

  • 8/9/2019 Radulescu, Motru - Personalismul Energetic Si Alte Scrieri_Part9

    12/70

    in

    cazul

    acesta

    in

    definilia sa

    intrd

    aceleagi

    elemente

    cari intrd

    in

    finilia

    conqtiinlei

    geniului

    Ea

    mai

    poate

    fi identificatd cu

    conqtiin

    popoareior,

    sau

    cu

    aga-zisa conqtiinle

    socialA,

    qi

    atunci

    in

    definilia

    intrA

    aceleaEi

    elemente

    care intrd in

    deliniiia congtiinlei sociale

    I

    sfirgit,

    ea mai

    poate fi

    identificata cu

    viala

    in

    genere,

    Ei

    atunci in

    finilia

    sa

    intrd

    ace'Ieagi

    elemente

    ca

    gi

    in

    definilia vielii

    I

    Care

    este

    in

    ce

    consisti dar

    conEtiinla

    i,n

    genere

    7

    Kant

    nu

    se

    rosteEte

    nicioda

    ldmurit asupra

    acestei cestiuni.

    Este

    probabil

    insa,

    judecind

    dupi d

    nilia ciata

    apercepliei,

    cd

    eL

    a

    avut mai

    mult in vedere congtiinla

    niului,

    intrucit

    geniui

    ar

    fi

    definit

    ca tipul

    perfect

    ai congtiin{ei n

    male

    omeneEti.

    Aga se

    explica

    pentru

    ce

    Kant a

    pus

    intre

    mornent

    care

    caracterizeazd.

    funcliunea centrala

    a

    congtiin{ei in

    genere

    funcllun

    apercepliei :

    sytontaneitatea

    gi

    unitqtecL,'

    iar

    ca

    o

    funcliune

    pregdtito

    a apercep{iei a

    socotit

    cA

    este

    funcliunea

    imagincL{iei.

    i)acd

    ar

    ma

    addogat

    Kant,

    la

    aceste

    trei,

    gi

    armonia,

    atunci

    am

    fi

    avut

    aproa

    complet definilia care

    se

    da,

    pe

    timpr-i} sdu,

    geniului.

    Dar,

    in mod ho

    rit,

    identificarea

    con$tiinlei in

    genere

    cu

    conqtiinla

    geniului

    n-a

    fdcu

    Kant

    niciodat6

    ;

    ci e1 totdeauna

    s-a

    tinut

    pe

    culmile

    transcendenta

    mului.

    Prjn

    aceasta

    rezerva el

    s-a

    pus

    ia

    ailiirostul

    criticilor ad

    acelora,

    dupi

    el,

    cari

    au

    identificat

    con;tiinla

    in

    genere

    cu

    una

    din

    conqtiinlele

    enumlrate

    mai

    sus,

    [dar]

    in schimb

    ei

    a

    rdmas

    dator

    rdspuns

    Ia

    intrebarea:

    in ce

    consistd congtiinla in

    genere

    ? Cum se f

    trecerea

    de

    la

    congtiinla

    in

    genere

    -

    congtiin{a

    transcendentala

    -

    congtiinla

    omeneascd

    ;

    fiindca,

    in

    clefinitiv, interesul

    nostru este sd

    E

    cum

    in

    aceastd

    din

    urmd

    constiintS,

    si nu

    in

    congtiinta

    in

    genere

    eiaboreazd adevarul

    universal

    si

    necesar Daca

    trecerea de

    la

    congti

    in

    genere

    ia

    congtiinla

    indiviciuaid

    este socotita

    ca nea';ind nevoie

    explicare, atunci, negregit, rdspunsul este dat

    ;

    clar

    in

    cazul acesta,

    c

    mai

    este

    superioritatea

    {ilosofiei kantiene

    asupra

    dogmatismului

    r

    gios,

    cind

    si

    Kant

    nu

    face decit sd

    apeleze

    la vechea

    credinla

    int

    congtiinla

    supraomeneascd ?

    Problema cea mare,

    problema

    care

    clate

    ln

    filosofia

    europeane

    incd

    de la

    John Locke, este si se

    gtie

    cum c

    stiinla

    individuala

    omeneascd ajunge

    sd

    stabileascd

    adevdruri

    eterne

    nu

    cum congtiinla

    supraomeneasca

    ajunge

    la asemenea adev6ruri

    ;

    posibilitatea

    din

    urmA

    era admisi

    de muit.

    Jlnta

    pe

    care

    o

    urmdre

    filosofii

    moderni

    era tocmai

    suprimarea

    abisului dintre

    congtiinla

    o

    neascA

    gi

    conEtiinla supraomeneascd

    -

    abis care se

    trecea

    inainte

    p

    puterea

    revelaliei

    -,

    era,

    adica,

    intronarea

    con;tiinlei

    omeneqti

    cq

    verand

    in

    domeniul

    cunoEtintei.

    Kant,

    prin

    fiiosofia

    sa,

    a

    contrib

    ciesigur

    mult

    la

    atingerea

    acestei

    linte

    ;

    ne-a

    apropiat

    chiar

    mult

    izbinild, dar

    soluliunea

    lui este

    totugi

    departe

    de

    a fi

    ultimul

    cu

    aI

    filosofiei

    in aceastd

    directie.

    Meritul

    lui

    cei mare

    este

    cd

    a

    apro

    cele

    doud

    feluri

    de congtiinle

    aEa de

    rnult

    laolaltA, cd

    trecerea de

    la

    ia alta

    pare

    natural5.

    E1

    a

    gdsit

    in

    tinitatea

    sintetic5 a

    apercepliei

    -

    c

    pe

    cle

    o

    parte

    este

    legatA

    de

    con;tiinla

    indivicluald

    orneneascA,

    iar

    de

    altd

    parte

    este

    feritd

    de empirismul

    acesteia

    punct solid

    baza

    cdruia,

    ca un

    nou

    Copernic,

    se

    poate

    afirma

    cd nu

    conqtiilla

    invirteqte

    dupd

    experienta

    simlurilor

    elterne,

    ci

    experienla

    simlur

    clupd

    unitatea

    gi

    spontaneitatea

    congtiinlei

    omeneqti.

    trI

    a

    hot6rit

    as

    o

    noud

    pe:spectiv5,

    din

    inallimea

    cireia

    se

    poate

    intrezdri

    noi

    orizont

    Fdrd sd dea soluliunea

    ciefinitivd,

    I{ant

    a

    inlesnit

    drumul

    pentru

    gas

    acesteia.

    441

  • 8/9/2019 Radulescu, Motru - Personalismul Energetic Si Alte Scrieri_Part9

    13/70

    Natural,

    pind

    sd se

    geseasce

    cea

    definitivfl,

    s-au

    gdsit

    multe

    altele

    cie incercare.

    Noi

    ne

    gdsim

    astdzi

    tot

    in

    perioada

    acestora

    ;

    noi

    incer-

    cdm

    inca

    un

    rdspuns

    definitiv

    la

    multele

    qi

    grele

    intrebdri

    cari

    izvordsc

    ciin

    noua

    perspectivd introdusd

    de

    Kant

    La

    obirgia

    gtiinlei, ziceam

    la

    inceputul

    capitolului,

    std

    fapta sufle-

    tului.

    Acesta

    este adevarul de

    la

    care

    pleacd

    filosofia

    contimporand.

    cum

    se

    leag5 insd

    fapta sufletului

    individual

    Ei

    trecdtor

    cu

    eternita-

    tea

    gtiin{ei ?

    Am

    vdzut

    rispunsul

    insuficient al

    lui Kant.

    Sd

    ascultdm

    acum

    pe

    filosofii

    de

    dupd

    Kant,

    adicd

    pe

    acei

    cari,

    avind

    cunogtinti de insuficienla

    rdspunsului

    1ui

    Kant, au

    incercat

    un

    rdspuns

    mai satisfdcdtor.

    5.

    -

    O

    bund

    parte

    dintre aceEti filosofi

    reinviazd

    curentul

    vechei

    filo-

    sofii

    asocialioniste

    engleze

    qi

    raspund,

    dupd cum

    am

    vdzut,

    cu

    exage-

    ralia

    pragmatiEtilor.

    JudecSlile

    qtiinlifice,

    zic acegtia, nu

    se

    deosibesc

    prin

    nimic

    altceva

    de

    celelalte

    asocialiuni cari se

    produc

    in

    mintea

    omeneascd, in afard de

    tdria

    pe

    care

    ie-o

    di

    1or confirmarea

    repetati

    a

    experienlei.

    Judecdlile gtiinlifice

    sunt asocialii

    verificate

    qi

    consfinlite

    prin

    practica

    vielii,

    pe

    cind

    celelalte asocialii,

    psihologice

    sau

    empirice,

    s,.rnt

    asocialii

    contrazise de

    practicd.

    Deosebirea dintre adevdr

    gi

    eroare

    o

    dd

    succesul

    practic.

    (De

    aci

    gi

    denumirea

    de

    ,,pragmatism(,

    care

    vine

    de

    la

    cuvintul

    grecesc

    ,rpragma((

    -

    acliune

    practic6.)

    $tiinla

    insu-

    meazd

    asocialiile

    intdrite

    de

    practicd.

    Din

    aceasti ca:uz5',

    asocia{iile

    primite

    ca adevdruri

    qtiinlifice ajutd

    la

    adaptarea

    omului

    ?n viali

    ;

    sunt

    asocialii comode

    pentru

    viali.

    Adevdrul

    este

    dar exprimarea

    unei for-

    mule

    comode

    pentru

    practica

    vielii

    ;

    este

    o

    convenliune

    utild...

    Un

    scep-

    tic

    din

    gcoala

    lui

    Hume

    n-ar fi conchis

    astfel.

    Pentru aceqti filosofi origina

    stiinlei

    std,

    prin

    urmare,

    in

    con;tiinla

    individualS,

    si

    anume, in conqtiinla

    individuald

    .aEa

    cum aceasta

    apare

    in

    experienla

    curat

    psihologicd,

    adici

    in

    marginile

    subiectivitdlii.

    O altd

    grupd

    de filosofi explicd origina

    Etiinlei

    tocmai

    in

    mod

    con-

    trar.

    Aceqtia,

    reinviind curentul ralionalist dinnainte

    de

    Kant,

    tdgS-

    duiesc cu desdvirgire

    roluL

    conEtiintei

    psihologice

    individuale

    la

    formarea

    stiinlei

    gi

    gdsesc

    origina

    qtiinlei

    numai

    gi

    numai

    in

    operaliunile

    logicei

    abstracte.

    Cum se

    leagd

    operaliunile

    logicei abstracte

    cu funcliunile

    psihologice

    ale

    gindirii

    ?

    De

    ,o

    aseilnenEa

    intreJf,are

    racegti ifil,osofi

    nu

    votr

    sd

    qtie,

    qi

    cred

    chiar

    cd

    nu

    este

    necesar si se

    intrebe.

    $tiinla

    psihologiei

    si,

    prin

    urmare,

    qtiinla conEtiinlei

    individuale,

    zic ei,

    este

    o

    gtiinla

    ca-re

    se

    fundeazd

    pe

    logicd, este posterioard

    logicei, deci

    este

    inutilf

    la

    expli-

    carea

    originei

    Etiinlei.

    Logica

    singurA este

    suficientd"

    Pentru

    a

    cunoaEte

    legile

    logicei

    rru

    este

    indispensabil

    ca

    sE

    cunoEti mai

    intil

    psihologia.

    D6 fapt,-aqa

    s-a

    Ei

    petrecut; trogica

    a

    existat

    inaintea

    psihologiei.

    -Prin

    urmar^e,'origina

    sti;nlei

    trebuie

    cdutatd

    ciincolo

    de

    conqtiinla individuald

    omeneascd,*Si

    anume,

    intr-o

    raliune

    absoluta

    si

    r-rniversald,

    care

    pla-

    neazd

    deasupra

    congtiinlei

    omenegti

    actuale.

    Teoria

    acestor

    filosofi

    incd

    nu

    este

    mullumitoare

    ;

    poate

    mai

    pulin

    chiar

    decit

    a

    pragmatiEtilor. Pragmatigtii nu

    pot

    explica

    de unde

    vine

    obiectivitatea

    stiinlei;

    adicd

    faptul

    cd

    ;tiin a,,

    deqi

    este

    constituiti

    din

    stdri

    subiective,

    curn

    afirmd

    teoria

    lor,

    stdpineqte

    totugi raporturile

    dintre

    lucrurile naturii

    externe

    si

    dd

    prevederea.

    PragmatiEtii,

    in spe-

    445

  • 8/9/2019 Radulescu, Motru - Personalismul Energetic Si Alte Scrieri_Part9

    14/70

    cial,

    nu

    pot

    explica

    natura

    aclevdrurilor

    matematice

    ;

    dar

    ralionaliq

    intransigenli

    nu-

    pot

    explica

    ceva

    gi

    mai

    elementar

    ;

    ei

    nu

    pot

    expl

    evolulia"stiinlei

    qi

    existenta

    eroarei

    alituri

    de adevdr;

    inainte

    de

    toa

    ei

    nu'poi

    explica

    pentru

    ce

    Etiinla

    nu

    este

    dintru

    inceput

    absolut

    p

    fectd

    I

    Cdci,

    'Oaca

    itiinla

    nu

    atirnd

    deloc

    de

    psihologia

    omenirii,

    ci e

    produsul

    unei raliuni

    universale,

    identicd

    totdeauna

    cu

    sine

    insfgi,

    p

    i",

    ""

    constatdm

    noi

    istoriceqte

    atita

    varietate

    in

    punctele

    de

    ved

    ale

    metoadelor

    stiinlifice

    si

    in

    insS.Ei

    postulatele

    qtiinlei ?

    $tiinla

    trebui

    sd

    fie

    dintru

    inceput'perfectd,

    aqa

    precum

    dogmatistii

    reiigiunr

    pretind c5

    este

    oriqice

    ieligiune.

    DacS

    ;tiinla

    este

    sypul3

    schim'bdril

    ta

    incd

    este

    supusd

    rdtdciiilor,

    aceasta

    este

    o

    dovadi

    ci

    obirsia

    ei

    std

    intr-o

    raliune

    perfectd,

    ci

    intr-o

    conEtiinld

    care

    se

    aseamdnd

    ce

    omeneqti

    I

    Ralionaistii,

    pentru

    a

    rdmine

    consecvenli

    cu ei

    inqigi,

    t

    buiesc

    sau

    sd renunle

    la

    teoria

    raliunii

    absolute,

    sau

    sd

    tagdduias

    faptul

    c5

    qtiinta

    se

    poate

    perfecliona

    cu

    timpul.

    Aga

    fac dogmatiqtii

    ligiosi

    pentru

    a fi

    consecven{i

    cu

    ei

    insiEi.

    Acegtia

    tdgdduiesc

    cd d

    ntele

    unei reiigiuni

    sunt

    perfectibile,

    cdci

    din

    momentul

    ce

    e1e

    nu

    s

    absolut

    perfecte

    de la

    inceput,

    atunci

    Ei

    credinla

    in

    raliunea

    celui

    c

    le-a relevat

    este

    zdruncinatd.

    Tot

    ce este

    perfectibil

    este

    supus

    gi

    eroa

    isi

    are

    deci obirqia

    in

    ceva

    imperfect.

    $tiinta,

    intrucit

    ea

    este

    izvo

    din

    ratiunea

    purd,

    ar

    trebui sd rdmini

    invariabil aceeaq.

    Prin

    urmare,

    atit

    filosofia

    pragmatigtilor,

    cit

    si

    filosofia

    ralio

    listilor intransigenti,

    nu au

    un rispuns mullumitor

    la

    problema

    ;tiin

    Una

    gi

    alta sunt deopotrivd

    de unilaterale.

    Aceasta

    o

    vezuse

    de

    altmint

    I{ant

    cel

    dintii.

    un

    rSspuns

    mullumitor

    la

    problema

    gtiinlei

    nu

    poate

    venj

    deci

    la

    filosofia care

    va

    qti

    impreuna

    caracterele

    subieCtive

    ale

    conqtiin

    individuale

    cu

    caractereie

    unei realitdli

    persistente

    in

    toate

    timpur

    adicd

    de

    la

    filosofia

    care

    va

    explica

    pentru

    ce

    qtiinla

    este,

    in

    ace

    timp,

    gi

    un

    produs

    istoric,

    qi

    un

    produs

    cu

    valoare

    eternS.

    Cum

    asemenea

    rdspuns

    si

    Kant igi

    propusese s5-1

    dea,

    qi

    l-a

    dat,

    precum

    vdnst, in

    mod

    insuficient,

    se mai

    poate zice

    cd

    filosofia care

    va

    ad

    un

    respuns

    multumitor

    la

    problema

    de

    mai

    sus

    va

    insemna

    totdeod

    si

    o

    perfqciionare

    a filosofiei

    kantiane.

    Mulli au

    incercat

    s5 dea

    Ia

    lumina

    o

    asemenea

    filosofie

    aEtept

    De

    mai

    bine

    de un

    secol,

    cugetdtorii

    Europei

    (9i

    acum

    in urrni

    9

    Americei)

    nu

    fac

    decit

    sd

    rdstoarne

    gi

    sd

    primeneascd

    in

    toate chipu

    termenii

    problemei, se

    trudesc

    cum

    se

    pund

    la contribulie

    toate

    cun

    tintele

    troi,

    i.r

    scopul

    de

    a

    gdsi

    un

    sistern

    care sb

    fie

    mai durabil

    d

    idealismul

    transcendental

    al

    iui

    Kant.

    Numai

    acei cari

    pierd

    cu

    de

    virEire

    nddejdea

    de a

    gdsi

    un.

    rSspuns

    mullumitor,

    numa'r

    aceia

    s

    ua"pui

    filosofiei

    pragmitiste

    Ei

    filosofiei

    ralionaliste,

    cari

    in

    fond

    p,

    ezi.nlit,

    in

    miscarea"filosoficd

    de astdzi,

    curentele

    unei

    .filosofii

    de

    nainte

    de Kant.

    Filosofia

    viitorului

    trebuie

    cdutatd

    printre

    incercd

    u""to"

    filosofi

    cari

    {in

    seame

    de

    intreaga

    problemd

    a

    qtiinlei,

    prin

    mare

    printre continuatorii

    lui

    Kant.

    Dintre

    aceste

    incercdri

    sunt

    de o

    deosebitd

    importanld

    urm6toar

    6.

    -

    (a.l

    Incercarea

    de

    a

    gdsi

    substratul

    obiectiv

    al

    constiinlei

    ind

    duale in

    substratul

    biologic

    aI creierului

    sau

    al

    sistemului

    ner

    Subiectivitatea

    conEtiintei

    omenegti

    este

    schimbdtoare,

    dar

    static

    446

  • 8/9/2019 Radulescu, Motru - Personalismul Energetic Si Alte Scrieri_Part9

    15/70

    :,namica

    sistemului

    nervos

    sunt neschimbdtoare.

    Apriorismul

    lui

    Kant

    esie datorit

    rnorfologiei

    si

    fiziologiei materiei nervoase.

    Aceastd

    modificare

    in filosofia

    kantiana

    este

    propusd

    mai ales

    de

    :atre fiziologi

    si

    biologi.

    Johannes

    Miiller

    (1826)

    a fost

    poate

    cel

    dintii

    :are

    a

    b6nult-o.

    Friecirich Aibert

    Lange

    (1866)

    a

    considerat-o

    ca

    o

    bi-

    r-rin{a

    a

    filosofiei liantiene

    asupra

    filosofiei materialiste,

    gi,

    in

    conse-

    --in d,

    a

    propagat-o

    20.

    DupA

    acegti

    doi,

    numdrul adeplilor

    ei

    este

    destul

    :.e

    mare

    asiazi.

    b)

    O continuare

    a

    acestei

    incercdri,

    dar

    mai

    solid

    fdcutd, poate

    fi

    considerata

    filosofia

    lui Richard

    Avenarius.

    Acesta inlocuieqte

    unitatea

    sinteticd

    a

    apercepliei

    -

    funcliune

    care

    conditioneaz'a

    Ia

    Kant

    obiecti-

    t'itatea

    cunogtinlelor

    -

    cu

    sistemul

    nervos

    central, pe

    care

    dinsul

    il

    numeqte

    system:

    c,

    si

    explicd apoi

    diferitele

    cunogtinle

    gtiinlifice

    prin

    i-arialiunile

    gi

    constantele

    care

    se

    produc

    in

    seriile

    vitale

    ale

    acestui

    system

    c.

    in filosofia

    lui

    Avenariris,

    condilia

    fundamentala

    a cunoq-

    tin{ei

    obiective

    sta nu

    in

    identitatea

    formala.

    a

    eului

    ginditor,

    cum

    am

    r

    azut

    cd sta

    la

    -Kant,

    ci

    in conservarea

    vitala

    a

    organismuiui

    prin

    mijiocirea

    r.ui

    sgstem

    c.

    Adevdrul

    stiinlific

    nu

    are

    o 6az6

    apriorislicd,

    ciar

    nu

    este nici

    o

    simpla

    convenliu.e,

    cum

    cred

    pragmatiEiii,

    pentru

    motivul

    cd

    gi

    conservarea

    vielii

    nu

    se

    poate

    dobindi

    prin

    o

    simpld

    con-

    ven{iune.

    Dezvoltarea

    vietii

    std

    Ia

    baza

    dezvoltdrii

    stiintei.

    Obieciivitatea

    uneia

    atrage

    dupa

    sine

    Ei

    obiectivitatea

    celei de

    a

    doua

    rl.

    in

    clirecfia

    lui

    Avenarius

    se

    gdseEte

    gi

    Ernst

    Mach.

    Filosofia

    aces-

    tuia

    este incd

    gi

    mai

    raspinditd,

    din

    carzd

    cd

    ea este

    scrisd

    intr-un stil

    clar

    gi

    este

    bogatd

    in

    date gtiinlifice

    22.

    7

    -

    (c)

    Pe

    cind Alelayi-us

    sj

    Mach

    se menlin

    insd

    in hotarele

    biologiei

    qtiinlifice,

    _

    ciliva

    alli

    filosofi

    depdgesc

    aceste

    margini gi

    incearcd

    si

    gdseascd

    obiectivitatea

    necesard

    idevdrului

    in

    meta]fizica

    vielii

    sau

    in

    speculalii

    care

    depdsesc

    hotarele

    Etiintei

    biologice.

    lntre

    acegti

    fiiosofi,

    ca

    mai

    insemnati

    pot

    fi considerati

    :

    filosoful

    german

    Friedrich

    Nietzsche

    si filosoful

    francez

    Henri

    Bergson.

    in

    aceastidireclie

    calea

    le-a

    fost lor

    deschisd

    insa

    de Arthur

    Schopenhauer.

    Arthur

    schopenhauer

    a

    fost

    cel

    dintii

    care

    a fdcut

    sd

    atirne

    orga*

    nizarea

    cunostinlei

    de

    organizarea

    vietii

    ;

    cel

    clintii

    care

    a

    dat astfel

    filosofiei

    1ui

    Kant

    o

    interpretare

    iargd

    biologicA.

    Kant

    se

    oprise la

    unitatea

    sintetica

    si

    aprioricd

    a

    apercepliei,

    din

    care

    decurgeau

    apoi

    toate

    formele

    si icteile

    apriorice

    ale

    inteligenlei

    omenegti,

    fdrd

    ca

    "i

    ua

    r" intrebe

    mai

    depart"

    i"

    "u

    suport

    std

    aceastd

    aperceplie.

    Schopenhauer,

    profitind

    insd

    de

    o

    indicalie

    oe

    care

    o

    dd

    insuqi I(ant,

    si

    anume,

    de

    indicalia

    cd

    intuilia

    timpului

    conditioneazd

    toate

    faptele

    interne

    sufletegti,

    gdseqte

    ca

    dedesubtul

    funcliunilor in-

    telectuale

    std ca

    un suport

    vital

    funcliunea voinlei.

    Voinla

    n-are

    nevoie

    pentru

    manifestarea

    ei decit

    de

    intui{ia

    timpului

    ;

    prin

    urmare,

    ea este

    :o

    Fr.

    A.

    Lange,

    Geschichte

    in

    tLer

    GegenlDart,

    Zweites Buch.

    21

    Richard Avenarius,

    Kritik

    22

    Ernst

    Mach,

    Beitrcige

    zur

    niss

    uncl

    lrrthum

    (7905).

    des

    Materialisntus

    und

    Kritik

    seiner Bedeutung

    [Vezi

    qi

    supra,

    p.

    33,

    205,

    436.]

    der

    reinen

    Erfahrung,

    Leipzig,

    1888.

    AnaIAse der

    Empfindungen,

    Jena,

    1,886

    ;

    Erkennt-

    447

  • 8/9/2019 Radulescu, Motru - Personalismul Energetic Si Alte Scrieri_Part9

    16/70

    faptul

    cel

    mai

    intim

    al

    sufletului

    ;

    este

    firul

    din care

    se

    lese

    contin

    iut"u

    "*tul.

    odat6

    ce

    a

    fost

    gdsit

    rolul

    voinlei

    in

    complexul

    suflete

    .t"""i-ii

    f"gdtura

    dintre

    funJliunile

    psihologice

    a1e

    conqtiinlei

    qi

    fu

    i""fi"

    i

    foEi"",

    legdturd

    pe

    care

    Kant

    niciodatd

    n-a

    putut-o explica

    "iJri"a

    u".rni

    a"

    artrrur

    sthopenhauer

    intr-un

    chip

    rnulldrnitor.

    La

    b

    congtiinlei

    std,

    ca

    o

    putere organizatoare,

    voinla'

    Nu-

    mai

    este

    nev

    "i:i"a

    voinla,'nici

    de funcliunia

    aprehensiunii,

    nici

    de

    aceea

    a

    im

    ru1i"i

    ;

    voinla

    dd

    conEtiinlei

    prirna

    ei

    -unitate'

    pe

    care

    se

    va

    altoi

    i"iin

    iogi"a,

    atit

    de

    necesard

    gtiinlei'

    Prin

    urmare,

    o

    primd ccmple

    aclusa

    filosofiei

    1ui

    Kant

    este

    aceea

    a

    lui

    schopenhauer.

    Dar

    voinfa

    irrag,

    ce este

    ?

    O simpld

    funcliune

    a

    sufletului

    individual

    ?

    Nu,

    schopenhauer.

    Ea

    este

    viala

    insdgi.

    Aceea

    ce

    miqc6

    natura,

    fdcind-

    se

    desparti

    in

    naturd

    moartd

    si

    naturd

    vie,

    este

    impulsul

    spre

    v

    *rt"

    "ii"1".

    Vointa

    este

    forla

    iduntric6

    care

    creeazd

    forma

    si

    dinar

    vieluitoarelor

    ;

    ea esie

    instinctul,

    care

    domind

    si

    dirijeaza

    conqti

    Aceastaesteadouacompletareadus6fiiosofieiluiKant.

    Cu aceastA

    completare,

    metafizica

    apriorismului..kantian

    trec

    sfera

    metafizicei

    frofigl""

    .i ,"

    up"opie

    mult

    de

    metafizica

    uitulisrnu

    Aceasta

    din

    urmi

    metafizicd

    a

    fost,

    in

    r-rltirnul

    timp,

    totdea

    destul

    de

    bine

    reprezintatd

    printre

    cugetdtorii

    europeni.

    Ea

    avea

    si

    r

    "ini

    p"otunde

    in

    traaiga

    giiittl"i'

    lendinla

    ei

    Jundamental6

    a

    fost

    deaunadeaopunemecanismuluinaturiioforiSvitald'ofor 6c

    nuseexplicddinsimplaimpreunareaelementelormateriale;afo

    tendinlaA""opt"t"materieiviala'schopenhauerimprumutiaces

    metafizici

    mult,

    d;Ei

    i;

    .ilnsul

    terenul

    disculiei

    rdmine

    tot

    filos

    kantiand.

    Marere

    lui

    merit

    a

    fost,

    in

    special,

    de

    ,a

    inlocui

    forla

    vi

    din

    vitalism,

    ".,

    .roirr,,u,';;;"

    "rt"'o

    funcliune

    mai

    apropiatd

    de

    an

    metodelor

    Etiinlifice'

    d,)FriedrichNietzschedSocaracterizareEimaiconcretdvoin

    Iui'schopenhauer'PentruNietzschesuportulcunogtinleistdlnvoin

    ;;;"

    ;;[;;',

    ,,wmi

    )ir

    Macht,.

    Aceast-6

    voin 6

    spre

    putere

    se

    dife

    tiazddupa"u,",uqu"at"bazadezvoltSriistiinieistdbiologiarasel

    o

    ras6

    nobila

    qi

    ua"aio"rt

    aa

    rtiitl"i

    o

    direclie

    deosebita

    de

    cum

    p

    sd

    o

    dea

    o

    rasd

    inierioari

    qi

    degenerat5.

    Obiectivitatea

    gtiinlei

    st6,

    dar,

    in

    calitatea

    ffi"i"i.

    'prog:resu1

    stiinlei-

    moderne

    contrazic

    multe privinle,

    a"pa*itiui'sche,

    "avintui

    voiniei

    spre

    putere

    dlif11

    "i

    .ri"1ii,

    si

    cu'acesta

    ultimul

    scop

    aI oriEicirei

    culturi

    este crearea

    tip

    omener"

    ,lrputio"

    tipului

    exi'te"l,

    'e't"

    crearea

    Supraomulu

    e)

    Henri

    Bergson

    revine

    din

    nou

    la

    Kant'

    pentru

    a-l

    comple

    acesta

    cu o

    altd

    i"i""p""t""e

    biologicd.

    Ultimul

    sr,rport

    al

    cunoq

    ,-rr,

    ,ia,

    dupi

    el,

    "i"i

    iii

    vointa

    uniiersald

    a

    lui

    Schopenhauer'

    ni

    voinla

    spre

    putere sau

    in

    bioiogia

    raselor

    a

    lui

    Nietzsche,

    ci

    in

    e

    uitat.

    $i

    in

    ce

    conslit

    etanul

    uitotZ

    lntr-o

    continud

    evolulie

    creat

    intr-o

    continui

    exigenld

    de

    a crea

    ceva

    nou...

    ,,Via a

    intreagi,

    ati

    animald

    cit

    Ei

    cea

    "vegetaiS,

    in

    aceea

    ce

    are

    ea

    in

    ea

    mai

    esenlia

    ;fi;

    ca o

    sior1a""

    dJ

    a

    acumula

    energie

    pentru

    a

    libera

    aceasti

    23

    Fr.

    W.

    Nietzsche's

    werke

    (in

    mai

    multe

    e'di iuni),

    Naumann

    v

    Leipzig.

    448

  • 8/9/2019 Radulescu, Motru - Personalismul Energetic Si Alte Scrieri_Part9

    17/70

    gie

    apoi

    in

    canale

    flexibile

    Ei

    schimbdtoare,

    la extremitatea

    carora

    ea

    Elra.ritEuEte

    lucruri

    infinit

    de

    variate'"

    24

    ---

    Congtiinla

    noastrd,

    zice

    apoi

    Bergson,

    nu

    se

    restringe

    in fondul

    ei

    imediat,

    care'nu

    este

    aitul

    decit

    continua

    desfagurare

    de

    st6ri

    subiective'

    "T

    ""

    "rg.ruzeazd

    Ei

    unificd

    aceste

    stdri

    dupi

    interesele

    sale

    praciice :

    -l't"|""i"-

    sau

    spirit,

    realitatea,

    in

    sfir;it,

    este ca

    o

    curgere

    perpetud'

    bu ."

    t".u

    qi

    s

    aestace,

    dar

    nu

    este

    niciodatd

    un

    lucru fdcut.

    {9a

    ne

    ii

    t;";

    h

    intuilie

    spiritul

    nostru,.

    eind

    izbutim

    a

    depdrta

    valul

    care

    se

    interpune

    intre

    conEtiinla

    si noi.

    Aga

    ar

    fi

    vdzuta.gi

    materia,

    dacd

    prin

    simluri

    gi prin inieligenli

    am_putea

    sa

    oblinem

    de

    1a

    ea o repre-

    i"rri"r"

    imediati

    ;i

    dezinteresatd.

    Dar,

    preocupate

    inainte

    de toai;e

    de

    """"iita;if"

    activitalii

    practice, inteligenia

    pregyT

    .gi

    simlurile


Recommended