Date post: | 03-Apr-2018 |
Category: |
Documents |
Upload: | bilibok-jeno |
View: | 647 times |
Download: | 47 times |
of 103
7/28/2019 Psih. Jocului Curs Studenti
1/103
3
CONSTANA DUMITRIU
PSIHOPEDAGOGIA
JOCULUI
EDITURA ALMA MATERBACU 2011
7/28/2019 Psih. Jocului Curs Studenti
2/103
4
Refereni tiinifici:
Conf. univ. dr. Mihai Stanciu, Universitatea de tiineAgricole i Medicin Veterinar, IaiConf. univ. dr. Iolanda Tobolcea, Universitatea Al. I. CuzaIAI
Descrierea CIP a Bibliotecii Naionale a Romniei
DUMITRIU, CONSTANAPsihopedagogia jocului / Constana Dumitriu ; refereni t.: Mihai
Stanciu, Iolanda Tobolcea. - Bacu : Alma Mater, 2011
Bibliogr.
ISBN 978-606-527-147-0
37.015.3:371.382
Coperta- Iulia Cristina Timofti
Tehnoredactare Constana Dumitriu
7/28/2019 Psih. Jocului Curs Studenti
3/103
5
PARTEA I. FUNDAMENTE TEORETICE
7/28/2019 Psih. Jocului Curs Studenti
4/103
6
1. Obiectul i importana psihopedagogieijocului
1.1.Reconsiderarea jocului n contextul modernizriistrategiilor didactice
1.2.Problematica i importana studieriipsihopedagogiei jocului1.2.1. Obiectivele psihopedagogiei jocului1.2.2. Coninutul psihopedagogiei jocului1.2.3. Importana studierii psihopedagogiei jocului
1.3. Teme de reflecie i exerciii aplicative1.4. Bibliografie
7/28/2019 Psih. Jocului Curs Studenti
5/103
7
1.1.Reconsiderarea jocului n contextul modernizriistrategiilor didactice
Grdinia reprezint primul segment al sistemului de nvmntcare i propune n mod explicit finaliti educaionale pentru
activitile pe care le proiecteaz, organizeaz i desfoar. Alturi i
n parteneriat cu familia, grdinia i asum o responsabilitate major
aceea de a asigura condiiile unei dezvoltri normale sub raport
senzorial, intelectual, psihomotor, socio-afectiv, prin valorificarea
potenialului fizic i psihic al fiecrui precolar. Grdinia reprezintpentru copii prima experien de via n afara familiei, un mediu
educaional complex, cu un bogat cmp relaional ce va contribui din
plin la socializarea copilului, la maturizarea i definirea treptat a
personalittii, fundamentnd astfel evoluia viitoare colar i
social a acestuia.
Legea nvmantului din 1995 a instituit grupa pregtitoare ca
treapt de trecere de la grdini (tipul fundamental de activitate fiind
jocul) la coal (tipul fundamental de activitate este nvarea). De
asemenea, aceast grup a fost inclus n primul ciclu curricular
ciclul achiziiilor fundamentale, realizarea unui sistem coerent de
educaie timpurie a copilului n Romnia fiind o necesitate care
decurge din prioritile educaiei la nivel mondial i naional.
Legea Educaiei Naionale (2011) stipuleaz c educaia timpurie
(0-6 ani) include nivelul anteprecolar (0-3 ani) i nvmntul
precolar, cu grupa mic, mijlocie, mare. Termenul timpuriu este
utilizat att pentru a specifica perioada de vrst menionat, ct i
pentru a accentua importana educaiei copilului precolar. Educaia
timpurie este nceput din primele momente ale vieii copilului i
7/28/2019 Psih. Jocului Curs Studenti
6/103
8
susinut prin individualizarea i organizarea adecvat a influenelor
educative directe i indirecte (Vrma, 1999, 10).
Educaia timpurie reconsider importana ce trebuie acordat
stadiilor dezvoltrii ontogenetice, cu deosebire a celor cuprinzndperioada 0-7 ani, precum i rolul familiei n organizarea influenelor
educative la vrste foarte mici (sugar i anteprecolar). n acest
context, se pune problema contientizrii familiei privind importana
unui mediu familial educogen favorabil dezvoltrii psihice a copilului,
educarea prinilor cu privire la atribuiile lor, la oportunitatea
interveniilor lor privind iniierea copilului n domeniul jocului,comunicrii, muncii, creaiei. Necesitile indivizilor i problemele n
care acetia au nevoie de o susinere specializat, sunt ns supuse
schimbrii i diversificrii, fiind provocate i influenate puternic de
modificarea contextului social, astfel nct familia romneasc
contemporan ... se confrunt cu situaii complexe, greu de gestionat
afirma Mariana Caluschi (2008, 9). Din acest motiv, subliniaz
autoarea, se consider necesar atribuirea unei noi caliti psihologului
practician, respectiv, aceea de psiholog de familie. Psihologul de
familie va avea un rol esenial n susinerea proceselor de organizare i
educare ale grupului familial i extrafamilial, n sensul optimizrii i
creterii calitii vieii de familie
Cerinta privind cunoaterea temeinic a profilului psihologic
individual al precolarului/elevului i cea privind construirea unor
strategii difereniate, personalizate de instruire i educaie reprezint
azi cerine metodologice de baz, promovate de psihologia dezvoltrii
dar i de tiinele educaiei. Pn nu demult, psihologii din domeniul
dezvoltrii au acordat surprinztor de putin atenie diferenelor
dintre indivizi. n centrul ateniei erau n principal mediile de grup i
normele - date, firete, folositoare, ns ce fiin ciudat ar fi un copil
7/28/2019 Psih. Jocului Curs Studenti
7/103
9
mediu! Ceea ce e interesant la oamenii de orice vrst este
individualitatea lor sublinia Rudolph Schaffer (2005, 308).
Una dintre notele distinctive ale educaiei timpurii precizeaz
c adultul/educatorul, la nivelul relaiei didactice, trebuie s aparca un partener de joc, matur, care cunoate toate detaliile jocului i
regulile ce trebuie respectate (Curriculum pentru educaia timpurie a
copiilor de la 3 la 6/7 ani, 2008).
La rndul su, nvmntul primar realizeaz importante
obiective ale educaiei intelectuale, morale, estetice, tehnologice i
fizice privind formarea i dezvoltarea personalitii colarului mic,asigurnd o activare prin intermediul informaiei a potenialitilor
copilului, cu impact asupra dezvoltrii tuturor proceselor i
capacitilor sale psihice. Formarea unor capaciti intelectuale
operaionale i funcionale, construirea i dezvoltarea resurselor
motivaional-afective ale nvrii, stimularea i dezvoltarea
potenialului creativ, familiarizarea elevilor cu metode i tehnici de
munc intelectual , de comunicare i interrelaionare reprezint, de
asemenea, finaliti importante ale nvmntului primar.
Ca urmare a progreselor i a imperativelor revoluiei tiinifico-
tehnice, a problematicii lumii contemporane n general, a
restructurrilor economice i sociale din fiecare ar, sistemele de
nvmnt se afl ntr-un permanent proces de inovare i reformare.
Astfel, ca proiect global, fundamentat filosofic i pedagogic,
reforma nvmntului romnesc vizeaz deopotriv reconsiderarea
structurilor instituionale de nvmnt, redefinirea finalitilor,
restructurarea coninuturilor, modernizarea i optimizarea strategiilor
de predare nvare evaluare, cu deschidere spre educaia
permanent. n strns corelare cu aciunea de definire i redefinire a
finalitilor, au fost precizate coordonatele pedagogice novatoare de
7/28/2019 Psih. Jocului Curs Studenti
8/103
10
natur axiologic i normativ care s creeze cadrul optim de realizare
a finalitilor, restructurarea curricular a raporturilor dintre educaie
i instruire, reconsiderarea rolului profesorului din nvmnzul
precolar i primar, precum i o nou perspectiv de abordare acopilului/elevului.
Unul dintre dezideratele majore ale sistemelor de nvmnt
contemporane vizeaz promovarea strategiilor activ-participative,
centrate pe copil /elev, pe implicarea i motivarea acestuia n procesul
instruirii i formrii.
nvarea prin cooperare, ca form superioar de interaciunepsihosocial este bazat pe sprijin reciproc, pe toleran, pe efort
susinut din partea tuturor ndreptat spre acelai scop. Este mprtit
prerea c toi pot oferi alternative valoroase de soluionare a
problemelor, dac le sunt oferite premisele necesare i sunt ajutai.
Evaluarea urmrete acordarea ajutorului imediat, avnd o funcie mai
mult corectiv, ameliorativ, dect de sancionare, ducnd lareducerea stresului. Ea se realizeaz prin raportarea la progresul
elevului i are n vedere att participarea fiecrui membru la procesul
elaborrii n comun ct i la rezultatul echipei. Activitile propuse
elevilor n scopul sporirii gradului de implicare activ i creativ,
trebuie s asigure formarea progresiv i stimularea gndirii critice, a
gndirii divergente i laterale, libertatea de exprimare a cunotinelor,a gndurilor i a faptelor.
Dezideratele de modernizare i perfecionare a strategiilor
didactice se nscriu pe direciile sporirii caracterului activ al metodelor
de nvmnt, pe aplicarea unor procedee cu un pronunat caracter
formativ, pe valorificarea noilor tehnologii instrucionale ( e-learning ),
pe utilizarea problematizrii i a altor metode i tehnici de nvare
interactiv. n acest sens, n centrul ateniei trebuie situat formarea
7/28/2019 Psih. Jocului Curs Studenti
9/103
11
copilului, nu neaprat bombardarea lui cu informaii. Elevul trebuie
ajutat s se implice n propria lui formare, educaie.
Ca expresie a dorinei de permanent modernizare a strategiilor
didactice, asistm astzi la o reconsiderare ajocului ca metod activ,eficient i adecvat particularitilor de vrst ale precolarilor i
colarilor mici. Prin jocul didactic se angajeaz n activitatea de
cunoatere cele mai importante procese psihice, Jean Piaget
preciznd c toate metodele active de educaie ale copiilor mici cer s
li se furnizeze acestora un material corespunztor pentru ca, jucndu-
se, ei s reueasc s asimileze realitile intelectuale, care altfel,rmn exterioare inteligenei copilului. Metodologia diversificat,
mbinarea dintre activitile de nvare n grup, sub form de joc
didactic, cu activitile de munc independent reprezint o cerin
primordial n educaie.
Jocul reprezint o activitate socio-umancare nsoete omul n
diverse momente ale vieii sale sociale, avnd un loc i un rol diferit n
funcie de vrsta i caracterul individului.
n explicarea jocului trebuie luat n considerare reflectarea
tendinelor contrare ale fiinei umane: seriozitate-amuzament,
obligativitate-libertate, realism-ficiune, constrngere-plcere,
voluntar-spontan, balana nclinnd ntr-o direcie sau alta n funcie
de vrst i complexitatea jocului.
n evoluia ontogenetic a omului, jocul este asociat copilriei
pentru c acesta ofer cadrul n care se manifest i se exteriorizeaz
ntreaga via psihic a copilului.
Multiplele valene formativ-educative ale jocului l-au
transformat n obiect de studiu al multor tiine sociale, incluznd
psihologia i pedagogia. Din perspectiva tiinelor educaiei, jocul este
asimilat ca metod fundamental n procesul instructiv-educativ din
7/28/2019 Psih. Jocului Curs Studenti
10/103
12
grdini, mbrcnd forma didactic. Specialitii n domeniu consider
jocul didactic o metod activ, centrat pe copil, cu mare eficien n
realizarea obiectivelor i coninuturilor curriculumului forman i
nonformal.Prin gradul nalt de angajare al elevului, jocul constituie una din
formele de nvare cu cele mai bogate efecte educative, un bun
mijloc de activizare a colarilor mici, de stimulare a resurselor
intelectuale, contribuind la formarea personalitii acestora. Jocul
stimuleaz spiritul de echip, dar i competiia, dezvolt curajul,
perseverena, corectitudinea, respectul reciproc, disciplina iacceptarea unor condiii noi - de nvingtor sau nvins.
La clasele primare, jocul este o modalitate de asigurare a
continuitii grdini-coal, asigurnd uurarea adaptrii la specificul
muncii colare, dar i un mijloc de prevenire a oboselii, o modalitate
de susinere a efortului elevilor i a concentrrii ateniei. Bine
proiectat, organizat i desfurat, jocul didactic determin elevii s-i
valorifice n plan superior cunotinele, priceperile, capacitile,
deprinderile n rezolvarea unor sarcini teoretice i practice.
Ca strategie interactiv, jocul pune accent pe activitatea
copilului, pe motivaia acestuia, pe stimularea competenelor, pe
dezvoltarea competiiei i a cooperrii, pe exersarea efortului
voluntar, a perseverenei.
1.2. Problematica i importana studierii psihopedagogiei
jocului
Psihopedagogia jocului studiaz evoluia concepiilor i
teoriilor cu privire la geneza, esena i notele definitorii ale
jocului n precolaritate i colaritatea mic, funciile, tipologia i
elementele sale psihologice, precum i exigenele didactice ale
7/28/2019 Psih. Jocului Curs Studenti
11/103
13
proiectrii i desfurrii diferitelor categorii de jocuri n
concordan cu profilul psihologic de vrst al precolarului i
colarului mic.
Principalele probleme teoretice, metodologice i practic-acionaleale coninutului acestui curs vizeaz pe de o parte, mbogirea i
reactualizarea cunotinelor cursanilor referitoare la problematica
jocului, iar pe de alt parte, exersarea i dezvoltarea unor capaciti i
competene cognitive, metodologice, evaluative, psihosociale,
implicate n optimizarea proiectrii, organizrii i desfurrii
diferitelor categorii de jocuri n cadrul activitilor din grdini i dinnvmntul primar.
1.2.1. Obiectivele psihopedagogiei jocului pot fi sintetizate
astfel:
dobndirea de ctre cursani a principalelor cunotine cuprivire la geneza, esena i contribuia jocului la valorizarea i
dezvoltarea potenialului psihofizic i social al copilului;
formarea capacitilor de a explica i interpreta diferiteleconcepii i teorii despre joc din perspectiva aplicrii acestora n
practica educaional;
valorificarea fondului noional nsuit, a experienei cognitive, aconexiunilor interdisciplinare n analiza i explicarea structurii
psihologice a jocului, a valenelor sale informative-formative-
educative;
abilitarea studenilor n vederea proiectrii, organizrii idesfurrii diferitelor categorii de jocuri n cadrul procesului
instructiv-educativ din grdini i coal;
7/28/2019 Psih. Jocului Curs Studenti
12/103
14
utilizarea de ctre cursani a tehnicilor de munc difereniat ipersonalizat pentru a oferi copiilor (n cadrul jocurilor)
asisten educativ adecvat;
abilitarea studenilor pentru utilizarea jocului ca metod,procedeu, mijloc, form de activitate n scopul valorificrii
plenare a rolului su formativ;
dezvoltarea la studeni a capacitilor de organizare iconducere a jocurilor n spiritul didacticii moderne, axate pe
valorizarea potenialului i a disponibilitilor psihice ale
precolarilor i elevilor; dezvoltarea unei atitudini receptive, exigente i responsabile
privind statusul i rolul profesorului, precum i propria activitate
de formare i dezvoltare profesional.
1.2.2. Coninutul psihopedagogiei jocului
Cursul este structurat n dou pari - prima parte, cu caracter
predominant teoretic, cealalt cu caracter predominant aplicativ -
corelate ntre ele, nct s imprime disciplinei de studiu n ansamblu
un caracter unitar.
Sub raport teoretic, psihopedagogia jocului ofer informaii cu
privire la urmtoarele aspecte:
fundamentele psihopedagogice ale jocului: genez,esen, note definitorii, elemente psihologice;
evoluia concepiilor i a teoriilor referitoare la joc; funciile principale i secundare ale jocului de-a lungul
evoluiei ontogenetice;
clasificarea jocurilor, evoluia i caracteristicile jocurilorde-a lungul diferitelor perioade de vrst;
7/28/2019 Psih. Jocului Curs Studenti
13/103
15
jocul didactic n procesul instructiv-educativ din grdinii nvmntul primar (definiie, caracterizare,
clasificare);
orientri metodologice moderne privind instruirea ieducarea precolarilor i a colarilor mici prin joc;
valenele jocului, implicaiile sale n dezvoltareaproceselor psihice i a personalitii precolarului i a
colarului mic.
Sub aspect practic-acional, psihopedagogia jocului ofer
sugestii privind: proiectarea, organizarea i dcesfurarea diferitelor tipuri de
joc;
tipuri de jocuri utilizate n practica educaional pentrurealizarea obiectivelor programei, la diferite categorii de
activiti i discipline de nvmnt;
variante de joc centrate pe amplificarea valenelor formativeale jocului, pe stimularea potenialului creativ al precolarului
i colarului mic.
1.2.3. Importana studierii psihopedagogiei jocului
O pondere nsemnat n cadrul cursului i a activitilor de
seminar va fi acordat metodologiei organizrii i desfurrii jocului
didactic, aplicaiilor (jocuri didactice pentru educarea limbajului;
jocuri didactice pentru activitile matematice etc.), analizelor
comparative privind evoluia i caracteristicile jocurilor de-a lungul
diferitelor perioade de vrst, relaiei instituite ntre joc i nvare n
grdini i n coal, tipurilor de jucrii utilizate de ctre copii,
exigenelor metodice privind utilizarea jucriilor n activitile
instructiv-educative din grdini.
7/28/2019 Psih. Jocului Curs Studenti
14/103
16
Tematica seminarelor, temele de reflecie propuse, proiectele i
alte elemente de portofoliu solicitate au fost astfel concepute nct s
ofere studenilor situaii de nvare cu potenial formativ att n
sensul acumulrii de cunotine, ct i n sensul exersriicompetenelor specifice disciplinelor psihopedagogice, respectiv:
aplicarea n contexte practice, acionale a fonduluinoional psihopedagogic acumulat n orele de curs i prin
studierea resurselor bibliografice;
formarea i exersarea competenelor informaional-operaionale privind utilizarea eficient a unor surse itehnici de documentare multiple, diverse;
valorificarea cunotinelor teoretice din domeniulpsihopedagogiei jocului pentru rezolvarea unor probleme
autentice din practica educaional i elaborarea unor
produse de nvare creativ;
exersarea abilitilor de comunicare i cooperare ncadrul grupului de lucru, de interrelaionare eficient n
vederea rezolvrii sarcinii.
Psihopedagogia jocului beneficiaz de rezultatele cercetrilor
tiinifice din domeniile psihologiei genetice, psihologiei copilului,
psihologiei dezvoltrii i nvrii, ale pedagogiei precolare i colare
i valorific experiena pozitiv a practicii educaionale n vederea
mbogirii i modernizrii coninutului i metodologiei sale.
1.3. Teme de reflecie i exerciii aplicative
Argumentai urmtoarele enunuri:
1. Grdinia de copii este un laborator pentru colectivele de oameni
mari (G.H. Mead).
2. Educaia timpurie este un start n educaie i via. Un inceput pe
7/28/2019 Psih. Jocului Curs Studenti
15/103
17
care nu mai avem dreptul s-l ratm (Vrma, 1999, 10).
3. Grdinia asigur un mediu educaional complex, un bogat cmp
relaional ce va contribui la socializarea copilului, la maturizarea i
definirea treptat a personalittii sale(Dumitriu, 2011).4. Jocul constituie una din formele de nvare cu cele mai bogate
efecte educative, un bun mijloc de activizare a colarilor mici, de
stimulare a resurselor intelectuale, contribuind la formarea
personalitii acestora.
1.4. BibliografieCaluschi, M. (coord.) (2008). Psihologul de familie necesitate n spaiul
romnesc contemporan. Iai: Performantica.
Huizinga, J.(1977). Homo ludens. Bucureti: Editura Univers.
Pun, E., Iucu, R. (coord)(2002). Educaia precolar n Romnia. Iai: Editura
Polirom.
Schaffer, R. (2005). Introducere n psihologia copilului. Cluj-Napoca: editura
ASCRVrma, E. (1999). Educaia copilului precolar. Bucureti: Editura Pro
Humanitate.
7/28/2019 Psih. Jocului Curs Studenti
16/103
18
2. Noiuni generale despre joc
2.1. Definiia jocului i notele sale definitorii2.2. Repere ale evoluiei concepiei asupra
activitii de joc2.3. Funciile jocului2.4. Teme de reflecie i exerciii aplicative2.5. Bibliografie
7/28/2019 Psih. Jocului Curs Studenti
17/103
19
Motto:
Jocul este puntea ntre copilrie i vrsta matur
(Chateau )2.1. Definiia jocului i notele sale definitorii
n literatura de specialitate, problematica jocului este abordat
din perspective diferite, aceeai diversitate fiind ntlnit i cu privire
la definiia jocului i funciile pe care acesta le ndeplinete.
Cercetrile i studiile realizate evideniaz valenele complexe ale
conduitei ludice i argumenteaz faptul c n copilria mic i mijlociejocul constituie tipul fundamental de activitate, cu implicaii majore n
dezvoltarea senzorial, psihomotorie, intelectual i afectiv.
Jocul este adesea definit n contrast cu munca, considerat ca o
activitate obligatorie i controlat. Jocul este o activitate gratuit,
centrat pe el nsui din moment ce este declanat printr-o motivaie
intrinsec i puin ntrit prin stimulrile externe... (Grand
dictionnaire de la psychologie, Larousse, 1991, 409). Jocul este o
dimensiune a existenei umane ce nsoete omul n diverse momente
ale vieii sale sociale avnd un loc i un rol diferit n funcie de stadiile
dezvoltrii ontogenetice.
Etimologic, cuvntul joc provine din latinescul iocus
glum, otie, distracie, n limba romn fiind preluat i sensul
substantivului latin ludenscare n antichitate desemna o form ampl
de manifestri populare, ncepnd cu scenele de amuzament din viaa
cotidian i terminnd cu manifestrile sportive, militare, religioase
ale unui inut, imperiu.
n lucrarea Homo ludens (1977), Johan Huizinga definete jocul
ca o aciune specific, ncrcat de sensuri i tensiuni, ntotdeauna
desfurat dup reguli acceptate de bunvoie i n afara sferei
7/28/2019 Psih. Jocului Curs Studenti
18/103
20
utilitii sau necesitii materiale, nsoit de sentimente de nlare i
de ncordare, de voioie i destindere.
Studiile moderne de psihologia dezvoltrii (Piaget, 1973;
Vgotski, 1971; Chateau, 1980; Claparde, 1975; chiopu, 1993;Huizinga, 1977), de pedagogie precolar i colar evideniaz faptul
c n copilria mic i mijlocie, jocul constituie tipul fundamental de
activitate.
Jocul este o activitate specific uman, dominant n copilrie,
una dintre variatele activiti desfurate de om, fiind n strns
legtur cu nvarea, munca, creaia, comunicarea. Este determinatde celelalte activiti, dar n acelai timp este puternic implicat n
acestea. nvarea, munca, creaia includ elemente de joc i n acelai
timp jocul este purttorul unor importante elemente psihologice de
esena neludic ale celorlalte activiti specific umane.
Jocul este o realitate permanent cu mare mobilitate pe scara
vrstelor, el nu lipsete indiferent de vrsta omului, desemnnd
spontaneitatea original, o aciune urmrit prin ea nsi, fr
utilitate imediat, generatoare de distracie i de reconfortare, de
sentimente de plcere i de bucurie (Cerghit, 2006, 262). Jocul
depete limitele unei activiti pur biologice sau fizice, esena sa
fiind intelectual. El infrumuseeaz i completeaz viaa, fiind
indispensabil att individului ca funcie biologic, ct i societii,
datorit valorii sale ca mijloc de exprimare.
Pe lng varietatea de semnificaii, jocul are o varietate de
domenii n care se aplic. l ntlnim astfel n medicin sub forma
metodei psihodramei, n sociologie ca sociodram, n tehnic sub
form de metoda simulrii, iar n arta dramatic este socotit drept
esen a acesteia.
7/28/2019 Psih. Jocului Curs Studenti
19/103
21
Pe parcursul vieii omului, evoluia jocului presupune o serie de
modificri determinate de o multitudine de factori. Se poate vorbi de
evoluia coninutului jocului ca reflectare direct a factorului social
sau de evoluia motivaiei jocului ca reflectare direct a factoruluisocial i al vrstei. Aadar, caracteristicile principale ale jocului sunt
determinate de natura sa dar i de vrsta celor care l practic. Pentru
copii, el constituie stimulentul principal al dezvoltrii psihice, avnd un
rol important n pregtirea acestora pentru integrarea social. n viaa
adultului, jocul i face loc numai atunci cnd apar momente de rgaz
n procesul muncii, momente ce pot fi consumate prin activitineproductive, printre care i jocurile de ah, de cri, de scen.
Prin intermediul jocului, este posibil realizarea progresului
necesar pentru intrarea copilului intr-un nou stadiu de dezvoltare. Pe
bun dreptate, se poate afirma c un copil care din diverse motive a
fost lipsit de joc rmne pentru via cu o puternic caren n
structura personalitii sale, chiar dac se asigur o anumit
compensaie n educaia lui prin alte forme de activitate. n
consecin, jocul atinge la vrsta precolar un nivel superior de
dezvoltare, fapt ce ne ndreptete s denumim aceast etap vrsta
jocului. A dou copilrie (3-6 ani) este dominat de trebuina de joc
n care acioneaz combinaiile mintale i se acumuleaz forme de
experien complex. Tendina de a transforma totul n joc, de a
subordona jocului toate celelalte activiti de via, inclusiv cele cu
caracter strict personal (splatul, mbrcatul, mncatul) constituie o
particularitate a jocului la aceast vrst. De aici reiese caracterul tot
mai extins al jocului n ntreaga activitate a copilului precolar.
Jocul devine activitatea principal a copilului deoarece
dezvoltarea acestuia stimuleaz i ntreine cele mai importante
modificri ale psihicului copilului, activitate n cadrul creia se
7/28/2019 Psih. Jocului Curs Studenti
20/103
22
dezvolt procesele psihice ce pregtesc trecerea copilului pe o treapt
superioar de dezvoltare(Leontiev, 1964, 322). Jucndu-se, copilul
cunoate i descoper lumea i viaa. Cunoaterea lumii prin jocuri
este accesibil i atractiv pentru copii.Jocul creeaz utiliti sociale doar prin faptul c stimuleaz
tonusul, antrenarea i participarea omului. La aceasta se adug faptul
c antrenarea psihomotorie foarte activ ce are loc n joc contribuie la
dezvoltarea psihic general n mod intensiv, fapt ce face ca pn la
urma s se pun n eviden funciile formative i sociale ale jocului.
(Schiopu i Verza, 1993).Jocul este activitatea care i gsete motivaia n mplinirea n
sine nsi. Spre deosebire de munc, nu-i propune s obin bunuri
materiale sau spirituale, iar spre deosebire de nvtur nu-i propune
n mod expres obinerea de noi cunotine. Jocul este activitatea
definitorie pentru copil, ntruct reuita jocului pe care i-o propune
este foarte important pentru el. De aceea, el antreneaz n joc tot
potenialul fizic, intelectual i afectiv de care dispune. n consecin,
jocul are contribuii instructive i educative de nenlocuit, el fiind
folosit ca form de organizare a procesului de nvmnt din grdini
i chiar pe treptele urmtoare ale nvmntului (ciclul primar).
Pentru copil aproape orice activitate este joc ....sau jocul
este munca, este binele, este datoria, este idealul vieii, este
singura atmosfer n care fiina sa psihologic poate s respire i, n
consecin, poate s acioneze (Chateau, 1992, 8). Se poate spune pe
drept cuvnt c jocurile copiilor sunt o adevrat oglind a
societii. Esena jocurilor este i a fost ntotdeauna viaa social.
Avnd n vedere aceste definiii ale jocului, ncercm s
desprindem cteva note caracteristice, definitorii ale acestuia:
jocul este o activitate specific uman; numai oamenii l
7/28/2019 Psih. Jocului Curs Studenti
21/103
23
practic n adevratul sens al cuvntului;
jocul este una dintre variantele activitii oamenilor;nvarea, munca i creaia nu s-ar realiza n afara
jocului, dup cum acesta nu poate s nu fie purttorulprincipalelor elemente psihologice de esen neludic ale
oricrei ocupaii specifice umane;
jocul este o activitate contient; jocul introduce pe acela care-l practic n specificitatea
lumii imaginare pe care i-o creeaz juctorul respectiv;
scopul jocului este aciunea nsi, capabil s-i satisfacjuctorului imediat dorinele i aspiraiile proprii;
prin atingerea unui asemenea scop, se restabileteechilibrul vieii psihice i se stimuleaz funcionalitatea
de ansamblu a acesteia.
Jocul are un caracter universal, fiind o manifestare n care este
evident lupta contrariilor, efortul de depire avnd un rol depropulsare n procesul obiectiv al dezvoltrii. Jocul este o realitate
permanent cu mare mobilitate pe scara vrstelor. El nu lipsete
indiferent de vrsta omului, doar c se remarc o evoluie a acestuia n
raport cu dezvoltarea personalitii umane. Putem afirma c jocul are
un caracter polivalent, nsemnnd pentru copil i munc i art i
realitate i creativitate.
Caracterul i coninutul jocurilor copiilor sunt condiionate de
numeroi factori. Factorul principal care determin coninutul jocurilor
l constituie impresiile pe care i le furnizeaz copilului realitatea
nconjurtoare. Astfel, n jocul lor, copiii construiesc din cuburi i din
alte materiale parcuri, computere, maini, grdinie, case etc, n
jocurile lor, oglindindu-se elemente ale mediului nconjurtor,
ocupaiile oamenilor etc.
7/28/2019 Psih. Jocului Curs Studenti
22/103
24
O alt caracteristic a jocurilor copiilor rezid n faptul c ele
reflect relaii determinate care se stabilesc ntre aduli. nc de la
vrsta de 3-4 ani, munca adulilor devine un element constitutiv al
coninuturilor jocurilor. Odat cu vrsta, coninutul jocurilor carereflect relaiile dintre oameni n procesul muncii devine tot mai bogat
i mai variat.
O trstura distinctiv a jocurilor este aceea c, n desfurarea
lor, copiii intr n relaii de natur social, moral, civic ce reflect
la nivelul lor de nelegere i comportare normele necesare integrrii
n viaa social. Att n familie, n grdini, ct i n viaa de toatezilele, copiii au prilejul s observe c cei mari i ajuta pe cei mici, c
sunt politicoi, c manifest solicitudine, i apr pe cei nedreptii i
i condamn pe cei care mint. Toate aceste atitudini i relaii moral
civice i gsesc o reflectare specific i n jocurile copiilor.
In concluzie, se poate spune c jocurile copiilor reprezint o
form de activitate n care se reflect n mod specific variatele relaii
dintre oameni, n special relaiile de munc. Jocurile trebuie s fie
ndrumate de adult, fr ca prin aceasta spontaneitatea copilului s fie
stingherit.
Jocul este o form de activitate dominant n copilrie,
istoricete aprut, care const n reproducerea aciunilor adulilor i
a relaiilor dintre ei, fiind ndreptat spre cunoaterea obiectelor i a
fenomenelor, a ntregii realiti sociale.
2.2. Repere ale evoluiei concepiei asupra activitii de joc
Jocul reprezint un ansamblu de aciuni i operaii care,
paralel cu buna dispoziie i bucurie, urmrete obiective de pregtire
intelectual, moral i fizic a copilului. Copilul trebuie nvat s se
joace nc de mic, deoarece jocul are multiple funcii formative.
7/28/2019 Psih. Jocului Curs Studenti
23/103
25
Astfel, jocul stimuleaz funciile intelectuale prin intermediul crora
se realizeaz cunoaterea realitii obiective, dezvolt capacitatea
moral-volitiv, modeleaz procesele afective, motivaionale,
faciliteaz comunicarea, dezvolt capacitile psihomotorii.De-a lungul timpului, s-au conturat o multitudine de concepii
referitoare la joc, la importana lui pentru dezvoltarea psihic a
omului. n literatura pedagogic sunt cunoscute numeroase teorii care
ncearc s explice natura jocului punnd accentul n mod unilateral,
fie pe factorii biologici, fie pe cei psihologici.
Astfel, Gesell vede n joc o cale de socializare i culturalizarepermanent a copilului. Gesell observ cu spirit analitic, din
perspectiv longitudinal, jocul dar obiectivele acestei cunoateri
vizeaz conduita nsi, meandrele evoluiei sale, progresele care
traverseaz semnificativ comportamentul (apud. chiopu, 1981).
Karl Gross biologizeaz esena social a jocului, considernd c
jocul ar fi un exerciiu pregtitorpentru viaa adultului, un mijloc de
exersare a predispoziiilor n scopul maturizrii. Dei autorul menionat
nu reuete s identifice prezena trrilor afective i rolul imaginaiei
n jocul copiilor, teoria pre-exerciiului pentru via pune n eviden
evoluia conduitelor de joc i a complexitii jocului la fiinele cu un
nivel nalt de evoluie pe scara filogenetic.
Carr completeaz aceast teorie, formulnd ipoteza conform
creia jocul nu se refer la perfecionarea instinctelor, ci este un post-
exerciiu, ntruct contribuie la ntreinerea instinctelor deja existente
teoria exerciiuluicomplementar sau a compensaiei. Autorul citat a
dezvoltat i rolul special de purificare pe care l are jocul, de
diminuare a unor tendine instinctuale, antisociale ce in de latura pur
biologic a omului (tendine rzboinice, instinctul de pnd etc.).
Jocul nu anuleaz aceste instincte, ci canalizeaz energia n direcii i
7/28/2019 Psih. Jocului Curs Studenti
24/103
26
aciuni acceptate social teoria aciunii cathartice a jocului, iar dup
unele studii teoria atavismului.
n explicarea jocului, Hall ader la ideile menionate mai sus,
preia ipoteza lui Haeckel, conform creia ontogeneza repetfilogeneza, iar activitatea ludic nu este dect o repetare bazat pe
inerie a unora dintre manifestrile primitive ale vieii teoria
repetiiunii.
Meritul teoriilor biologizante este de a fi evideniat
determinrile biofiziologice ale jocului, dar natura jocului nu poate fi
redus doar la aceste dimensiuni biologice.Eduard Claparde susine c individul este obligat s recurg la
joc din dou motive:
a. pentru c este incapabil s presteze o activitate serioas dincauza dezvoltrii insuficiente;
b. din pricina unor mprejurri care se opun ndeplinirii uneiactiviti serioase care s satisfac dorina respectiv.
Jocul este un exerciiu pregtitor pentru viaa de adult i are rolul
de a activa la copil, nu instincte, ci funcii motrice sau mentale.
Referindu-se la joc ca la o necesitate n munca de educaie, Claparede
spunea: O educaie care respect legile naturale ale dezvoltrii
copilului singura eficace trebuie s fie atrgtoare, materia ce se
pred trebuie s intereseze elevul, iar activitatea pe care el o
desfoar pentru a poseda materia respectiv, munca pe care o va
depune ca s-o asimileze i s-o stpneasc pe deplin, va lua atunci, n
mod firesc forma jocului. (1975, p. 94). Nu exist frontiere ntre joc i
munc. coala trebuie s aib ca funcie general prelungirea
copilriei sau cel puin, ocrotirea caracteristicilor ei, nepermis fiind
tendina de a scurta, fixnd prea timpuriu copilul ntr-un tipar fcut
pe msura adultului. Edouard Claparde aprecia c funcia principal a
7/28/2019 Psih. Jocului Curs Studenti
25/103
27
jocului este aceea de a permite individului s-i realizeze Eul, s-i
exprime multidimensional personalitatea. Jocul l pregtete pe copil
pentru munc n dou direcii:
a. pe de o parte, este vorba de faptul c activitatea ludic l fortificdin punct de vedere fizic i i dezvolt o serie de caliti de ordin
psihologic;
b. pe de alt parte, jocul creeaz deprinderi i obinuine pentru
colaborarea cu ceilali, pentru sincronizarea aciunilor proprii cu ale
altora, pentru conjugarea efortului n comun n vederea atingerii unui
scop. Dac ne referim la aspectul distractiv, amuzant pe care l coninejocul, atunci se poate determina i o a treia direcie i anume aceea de
refacere a forelor, de creare a unei stri stenice, de bun dispoziie.
Activitatea ludic este un exerciiu al tendinelor ce l pregtesc
pe viitorul adult pentru viaa normal de mai trziu. Lumea jocului
este o anticipare a lumii preocuprilor serioase. n om exist
instinctul de activitate care la copil se manifest sub forma jocului.
Jocul poate ndeplini un mare rol dac este bine practicat; el deschide
copilului perspectiva universului spre care-l educm i spre care el se
dezvolt ( Fr. Frobel, apud Al. Dumitru, V.G. Dumitru, 2005, 5 ).
Teoriile psihosociologice au contribuit n mare msur la
adaptarea activitii de joc la exigenele i finalitile proceselor
educaionale. Astfel, teoria recreaiunii, formulat de Lazarus opune
jocul muncii, el avnd exclusiv funcii recreative. Autorii care au
preluat i dezvoltat aceast idee au reformulat-o, considernd jocul ca
mijloc de odihn activ, o modalitate de re-creare a energiei
organismului.
Teoria surplusului de energie a fost formulat de ctre
Schiller i mpartit de Herbert Spencer. Conform acestei teorii,
7/28/2019 Psih. Jocului Curs Studenti
26/103
28
jocul este o simpl modalitate de cheltuire a surplusului de energie,
autorii absolutiznd astfel anumite valene ale jocului.
Bhler formuleaz teoria plcerii funcionale pe care copilul o
triete n timpul jocului, iar reprezentanii psihologiei abisaleconsider jocul o activitate de nivel inferior cu rol de refulare.
Jocul nu se reduce la plcere. Prin joc se obine plcerea, dar o
plcere de natur moral, ntruct copilul are posibilitatea s disting
ntre joc i purul amuzament. Prin joc se afirm Eul copilului,
personalitatea sa. Adultul se manifest prin intermediul activitii pe
care o desfaoar, dar copilul nu are alt posibilitate de afirmare dectcea a jocului. Copiii care sunt lipsii de posibilitatea de a se juca sunt
mai sraci dect ceilali att sub aspect cognitiv, ct mai ales sub
acela al dezvoltrii afective, atitudinale. Jocul ofer copiilor un izvor
inepuizabil de impresii care contribuie la mbogirea cunotinelor
despre lume i via, formeaz i dezvolt caractere, deprinderi,
nclinaii, aspiraii.
Criticnd exagerrile colii active care vede n joc un
instrument esenial i exclusiv de instruire i educaie, psihologii
sovietici au considerat activitatea ludic drept o activitate profund
formativ. Leontiev consider jocul ca activitate fundamental n
perioada precolar, el fiind generat de trebuina de micare i aciune
a copilului, de trebuina de asimilare a realului la sine, de trebuina de
a valorifica propriul su potenial, de trebuina de a se identifica fizic
i psihic cu adultul. Analiznd diferitele jocuri cu sarcini, cu reguli,
Leontiev subliniazfuncia de socializare a acestor tipuri de jocuri, cu
rol important n structurarea personalitii copilului.
La rndul su, Vgotski afirma c activitatea de joc este
formativ n deplinul neles al cuvntului atunci cnd cerinele
manifestate fa de copil (prin reguli, sarcini, subiect) depesc cu
7/28/2019 Psih. Jocului Curs Studenti
27/103
29
puin nivelul psihic al copilului. Astfel, ntre aceste cerine i
posibilitile copilului ia natere un uor decalaj cu rol motivant n
angajarea i implicarea copilului n aciune cu efecte benefice n planul
dezvoltrii psihice. Raportarea la zona proximei dezvoltri face casarcinile de joc s constituie un factor motivant pentru dezvoltarea
psihofizic a copilului.
Makarenko afirma c un joc bun seamn cu o munc bun i
considera c un copil care tie s se joace bine i frumos, va ti
probabil, la timpul su, s munceasca bine i frumos (chiopu, 1981,
35). Exist o strns legtur ntre joc i munc, activitate n general.Jocul face legtura cu munca, este o punte aruncat ntre copilrie i
viaa matur.
Chateau apreciaz c la vrsta mic, jocul constituie motorul de
declanare a comportamentului ludic i anun trezirea personalitii
prin implicaiile determinate de organizarea grupului: regula, ordinea
i disciplina n grup. Prin joc, copilul se dezvolt, copilria fiind
ucenicia vrstei mature.
Alte idei ale autorului cu privire la joc:
jocul nu este un substitut al muncii, dar l pregtete pe individpentru nvare i munc;
jocul ofer posibilitatea descturii fiinei umane de lumeanconjurtoare i anticipeaz conduitele superioare pentru copil;
nu are importan rezultatul jocului, ci desfurarea lui; jocul presupune o sarcin de ndeplinit, oboseal, efort pentru
ndeplinirea scopului;
jocul asigur dragostea pentru ordine, regul; nclinaia pentru regul n joc trebuie folosit pentru educarea
spiritului de ordine i disciplin la copil;
scopul jocului este arbitrar dar aduce la suprafa scopuri
7/28/2019 Psih. Jocului Curs Studenti
28/103
30
posibile ale activitii.
Jean Piaget explic jocul ca un proces de asimilare ce comport
o funcie dubl. Pe de o parte, are loc o asimilare ce duce la
dezvoltare prin funcionalitate, iar pe de alta parte, asimilarea este denatur mental. Pe baza concepiei sale psihogenetice privind raportul
dintre asimilare i acomodare n dezvoltarea intelectual a copilului,
Piaget definete jocul ca pol al exerciiilor funcionale n cursul
dezvoltrii individului; cellalt pol fiind exerciiul neludic, cnd
subiectul nva ntr-un context de adaptare cognitiv i nu numai de
joc..... Jocul este o asimilare a realului n funcie de multipleletrebuine ale copilului( Piaget, 1965, 104 ). Prin joc, copilul
asimileaz informaii cu ajutorul crora i dezvolt scheme cognitive,
jocul avnd rolul unui proces constructiv i creativ, contribuind la
dezvoltarea competenelor sale.
Majoritatea pedagogilor au considerat jocul ca fiind un mijloc de
instruire i educare a copiilor, mai ales la vrsta precolar i colar
mic. Jocul constituie o mbinare a componentelor intelectuale cu cele
afectiv-motivaionale. Prin joc, copilul i angajeaz ntreg potenialul
psihic, i dezvolt observaia, spiritul de cooperare, de echip. Jocul
este un mijloc de dobndire i clarificare, de precizare a cunotinelor
prin aciune, este o activitate de gndire orientat spre rezolvarea
unor probleme, spre gsirea cilor n vederea depirii unor obstacole.
Utiliznd jocul didactic n procesul de predare-nvare, mbinnd
ineditul cu utilul i plcutul, activitatea didactic devine mai vie, mai
interesant, mai atractiv. Elementul de joc aduce varietate, o stare
de bun dispoziie i de bucurie, de divertisment i de destindere, ceea
ce previne apariia monotoniei i a plictiselii, a oboselii.
Din punct de vedere pedagogic, jocul este un element de sprijin
n educaie, mai cu seam atunci cnd este vizat dezvoltarea
7/28/2019 Psih. Jocului Curs Studenti
29/103
31
potenialului psihomotric i socio-afectiv al personalitii. n viaa de
fiecare zi a copilului, jocul ocup un loc important deoarece, jucndu-
se, copilul i satisface nevoia de activitate, de a aciona cu obiecte
reale sau imaginare, de a se transpune n diferite roluri i situaii carel apropie de realitatea nconjurtoare. Jocul copiilor poate constitui
un teren important de descifrare a capacitilor psihice, inclusiv a
celor intelectuale i a trsturilor de personalitate.
2.3. Funciile jocului
Activitatea ludic ndeplinete funcii importante att pentrucopil ct i pentru adult. Pentru copil, modul serios i pasiunea cu
care se joac constituie indicatori ai dezvoltrii i perfecionrii
proceselor de cunoatere: percepia, reprezentarea, gndirea, spiritul
de observaie, memoria, imaginaia, limbajul i structurile de
personalitate. Aa cum remarca psihologul Ed. Claparde, prin
intermediul jocului se manifest tendina de desfurare i afirmare a
personalitii n genere.
Analiznd studiile efectuate de-a lungul timpului asupra
jocului, putem vorbi despre funcii eseniale, funcii secundare i
funcii marginale. Funcia esenial a jocului este funcia de
cunoatere. nfuncia secundarse exerseaz micrile care contribuie
la cretere i dezvoltare - de la mnuirea obiectelor pn la jocurile
sportive. Printre funciile marginale ale jocului poate fi socotit i
aceea care vizeaz un caracter terapeutic cu rezultate bune n cazul
maladiilor.
Funcia principala jocului este funcia de cunoatere. Ea
se exprim n asimilarea practic i mental a caracteristicilor lumii i
vieii. Sunt satisfcute sentimentele de curiozitate i sunt antrenate,
exersate caracteristicile proceselor psihice cognitive. Sunt preferate
7/28/2019 Psih. Jocului Curs Studenti
30/103
32
unele jocuri i prsite altele, se stinge ideea unui joc, dar apar
altele mai atractive.
Pedagogii tuturor timpurilor au pus n eviden funcia
formativ-educativ a jocului, indiferent de natura i tipurile de joc.Jocurile constituie o coal a energiei, a educaiei, a conduitelor, a
gesturilor, a imaginaiei, n cadrulnecesitilor de a acorda conduita
la situaii cu anumite dimensiuni (chiopu, 1993). Prin intermediul
jocurilor se formeaz i se dezvolt o serie de nsuiri ale personalitii
i se exerseaz caracteristicile proceselor psihice. Astfel, se educ
particularitile intelectuale i fizice cum sunt curajul, drzenia,perseverena n activitate, abilitile manuale, agilitatea i
ndemnarea, atitudinea principial fa de parteneri i colectiv,
spiritul de competiie i sociabilitatea. Se dezvolt caractere i
personaliti integre i, tocmai de aceea, coala folosete jocul ca o
prghie n realizarea scopurilor sale.
Funcia de echilibru i tonifiere este dat de caracterul activ
i compensator pe care-l ntreine complementar jocul, fa de
activitile cu caracter tensional. n activitile colare, cnd se simte
nevoia unei nviorri, se recurge la joc; el are rolul de a continua actul
nvrii, deoarece conine sarcini didactice.
Funcia social a jocului este evident deoarece copilul
asimileaz o bogat experien social i fiecare joc practicat poart o
amprent social.
Caracterul compensator al jocului este strns legat de
funciile sale cathartice i proiective. Jocul are ofuncie terapeutic.
Aceasta se constituie pe seama proprietilor proiective ale jocului,
precum i pe funcia de integrare n rol prin transfigurarea trsturilor
de personalitate individual i comutarea lor n trsturile personajelor
substituite n joc.
7/28/2019 Psih. Jocului Curs Studenti
31/103
33
n pedagogie i psihologie s-au conturat unele preri cu
privire la utilizarea jocului pentru restabilirea funciilor psihice n
cazul copiilor anormali. Un astfel de procedeu a fost preconizat de
ctre Ovide Decroly, care recomanda folosirea jocurilor prin care s setransmit stimulente favorabile dezvoltrii. Autorul menionat afirma
posibilitatea trecerii unei astfel de metode i n coal, jocul avnd
astfel un rol esenial n procesul instructiv-educativ (ciopu, Verza,
1993).
Dup Ion Cerghit (op. cit.), principalele funcii ale jocului sunt:
funcia de explorare a realitii;
funcia de valorificare a avantajelor dinamicii n grup, aspiritului de cooperare, de participare efectiv i total la joc,
angajnd att copiii timizi ct i pe cei mai slabi;
funcia de ntrire a unor caliti morale precum rbdarea,tenacitatea, respectul pentru alii, stpnirea de sine, cinstea ,
autocontrolul.
O clasificare a funciilor jocului, demn de reinut a fost realizat de
Jean Piaget. Acesta considera c jocul, n special cel cu reguli,
ndeplinete mai multe funcii. O prim funcie este aceea de asimilare
pe plan cognitiv i afectiv. Astfel, copilul nva din ceea ce vede n
jurul su i apoi folosete n cadrul jocului. Funcia de adaptare se
realizeaz prin asimilarea realului i acomodarea, mai ales prin
imitaie. Adaptarea prin joc este un proces creativ care se realizeaz
prin inteligen.
Jocul are ofuncie formativdar i informativ, angajnd plenar
copilul; prin joc se pot rezolva conflicte afective, astfel jocul
ndeplinete i funcia de descrcare energetic, de compensare i
trire intens. Funcia de socializare a copilului se exprim prin
7/28/2019 Psih. Jocului Curs Studenti
32/103
34
tendina mereu accentuat a copiilor de a se acomoda la ceilali, dar i
de a asimila relaiile cu cei din jur la Eul su.
Adina i Ctlin Glava (2002) realizeaz o sintez a principalelor
funcii ndeplinite de joc dup cum urmeaz: funcia adaptativ, ce se manifest prin asimilarea realitii
fizice i sociale i prin acomodarea Eului la realitate. Pe
parcursul evoluiei ontogenetice a copilului, se poate constata
creterea progresiv a capacitii acestuia de a transpune rapid
i coerent n joc elemente preluate din realitate: roluri,
conduite, atitudini, obiecte, de a prelucra n contexte ludicediverse aspecte multiple ale mediului nconjurtor.
funcia formativ jocul fiind un mobil al dezvoltriisenzoriale, psihomotorii, afectiv-emoionale, intelectuale i de
modelare a personalitii.
funcia informativ prin intermediul jocului, copilulachiziioneaz informaii, noiuni, manipuleaz obiecte,
clasific, msoar, exerseaz statusuri, roluri, limbaje i reguli
specifice.
funcia de socializare prin joc, copilul asimileaz exigenelevieii sociale i interiorizeaz norme, reguli de conduit,
modele comportamentale.
funcia de relevare a psihicului - exprimarea n cadrul jocului adiferitelor componente ale sistemului psihic uman i ale
personalitii.
Jocul este determinant i determinat de particularitile de
vrst. n colaritatea mic, el stimuleaz interesul i curiozitatea
epistemic a elevilor i este integrat n activitatea didactic pentru
funciile sale formative. Prin joc, copilul transmite realitatea
obiectiv, nu printr-o reproducere identic, ci transfigurat. Se
7/28/2019 Psih. Jocului Curs Studenti
33/103
35
stimuleaz n acest fel funciile intelectuale. Copilul nva prin joc s-
i stpneasc emoiile, reacioneaz pozitiv, dar i negativ. Afl
prin participarea la joc o recompens. Se modeleaz astfel procesele
afectiv-emoionale. Latura volitiv este i ea puternic implicat n joc.n cadrul jocului, elevul asimileaz, modeleaz cu grij i convingere
rolul pe care apoi l red. Jocul cultiv n mod evident funcia de
comunicare, deoarece copilul nva s triasc mpreun cu ceilali,
acioneaz i interacioneaz la influenele exercitate de ctre
persoane i grupul social ( Dumitru i Dumitru, 2005, 6 ).
De la o vrsta la alta, funciile jocului se schimb. Astfel, funcia dereflectare i funcia distractiv prezint grade diferite de la copil la
adult, funcia motric se schimb odat cu naintarea n vrst, iar
funciaformativi restrnge ponderea odat cu depirea copilriei.
2.4. Teme de reflecie i exerciii aplicative
1. Pentru copil, jocul este munca sa, iar adulii nu trebuie s minimalizezenici aceast activitate, nici seriozitatea cu care ea este ndeplinit de cei
mici. Mai degrab, adulii ar trebui s se bucure c micuii nva fcnd
efectiv ceva, aa cum spune un vechi proverb chinez:
Aud i uit.Vd i in minte.Fac i neleg (chulman Kolumbus, E. (1998)., 27).
2. Jocul este cea mai bun introducere n arta de a munci (Claparde).3. Pedagogii au atras atenia asupra numeroaselor virtui formative ale
jocurilor i activitilor distractive; ele dezvolt, ntr-o mare msur, spiritul
de observaie, exactitatea, stimuleaz imaginaia i voina contribuind prin
aceasta la dezvoltarea general a elevului (Siek-Piskozub, T. (1997, 12).
7/28/2019 Psih. Jocului Curs Studenti
34/103
36
2.5. Bibliografie
Cerghit, I. (2006), Metode de nvamant. Iai: Editura Polirom. Claparde, E. (1975), Psihologia copilului i pedagogie
experimentala, Editura Didactica i Pedagogica, Bucureti.
Chateau, J. (2002), Copilul i jocul, Editura Didactica iPedagogica, Bucureti.
Dumitru, A., Dumitru, V.G. ( 2005 ), Activiti transdisciplinarepentru grdini i ciclul primar,Editura Paralela 45, Bucureti.
Gherghina, D. (coord.) (2004), Metodica activitilor instructiv-educativedin nvmntul precolar, Editura Didactica Nou,
Craiova.
Glava A., Glava C.(2002), Introducere n pedagogia precolar,Ed. Dacia, Cluj-Napoca
Hayes, N. Orrell, S. (2003). Introducere n psihologie. Bucuresti:Editura All.
Huizinga, J.(1977). Homo ludens. Bucureti: Editura Univers. Pun, E., Iucu, R. (coord)(2002). Educaia precolar n
Romnia. Iai: Editura Polirom.
Piaget, J. (1965). Psihologia copilului. Bucureti: EdituraDidactic i Pedagogic.
Piaget, J. (1973). Naterea inteligenei la copil. Bucureti:Editura Didactic i Pedagogic.
Piaget, J (1998). Psihologia inteligenei. Bucureti: Edituratiinific.
Pslaru, G.C. (coord.) (2003). Didactica nvmntuluiprecolar. Bacu: Editura Bacovia.
Schaffer, R. (2005). Introducere n psihologia copilului. Cluj-Napoca: editura ASCR
7/28/2019 Psih. Jocului Curs Studenti
35/103
37
Siek-Piskozub, T. (1997). Jocuri i activiti distractive nnvarea limbilor strine. Iai: Editura Polirom.
chiopu, V., Verza, E. (1981), Psihologia vrstelor- ciclurilevieii, Editura Didactica i Pedagogica, Bucureti.
chiopu, V., Verza, E. (1993), Psihologia vrstelor, EdituraDidactica i Pedagogica, Bucureti.
chiopu, U. , Verza, E. ( 1997 ), Psihologia vstelor, ciclurilevieii, Editura Didactic i Pedagogic, Bucureti.
chulman Kolumbus, E. (1998). Didactica precolar. Bucureti:V &INTEGRAL.
Vgotski, l. (1971, 1972). Opere psihologice alese. Bucureti:Editura Didactic i Pedagogic.
Vrma, E. (1999). Educaia copilului precolar. Bucureti:Editura Pro Humanitate.
***** Grand dictionnaire de la psychologie, Larousse, 1991.
7/28/2019 Psih. Jocului Curs Studenti
36/103
38
3. Clasificarea jocurilor
3.1.Clasificarea jocurilor3.2.Evoluia i caracteristicile jocurilor de-a lungul
diferitelor perioade de vrst3.3. Raportul dintre joc i nvare
3.4. Teme de reflecie i exerciii aplicative3.5. Bibliografie
7/28/2019 Psih. Jocului Curs Studenti
37/103
39
3.1. Clasificarea jocurilor
Dat fiind marea varietate a jocurilor ntlnite n perioada
copilriei, literatura de specialitate evideniaz o larga preocupare a
specialitilor pentru identificarea diferitelor tipuri de joc. Clasificareajocurilor s-a impus ca o necesitate din considerente de ordin teoretic i
practic, urmrind o sistematizare a diversitii lor, pe baza anumitor
criterii considerate.
Vrsta precolar se caracterizeaz prin apariia i dezvoltarea
unei mari varieti de jocuri. De la gama restrns de jocuri existente
n viaa copilului ntre 0 i 3 ani, ntlnim ntre 3 i 7 ani o explozie detipuri i i forme de jocuri. Prin caracter, coninut i structur, jocurile
sunt foarte variate i numeroase. Clasificarea lor a ridicat, prin
urmare, problema criteriilor dup care pedagogii i psihologii se
orienteaz n aceast operaie. Sunt cunoscute mai multe ncercri de
clasificare a jocurilor, ntruct marea lor varietate se las greu
ncorporat intr-o schem satisfctoare.
Influenele social-istorice determin modificarea coninutului
dar i a formei de desfurare a jocurilor, precizeaz Gherghina,
D.(2004) care identific urmtoarele categorii de jocuri:
- jocuri rspndite numai pe teritoriul unei ri;- jocuri cu caracter universal, rspndite n
majoritatea rilor lumii;
- jocuri care au suferit modificri profunde de la oetap la alta sub influena evenimentelor social-
istorice importante;
- jocuri noi, nscute sub influena schimbriicondiiilor de viaa.
K. Gross clasific astfel jocurile:
jocuri de experimentare
7/28/2019 Psih. Jocului Curs Studenti
38/103
40
jocuri cu funcii generale jocuri motorii jocuri senzoriale jocuri intelectuale jocuri afective jocuri de voin
Claparede, inspirndu-se din lucrrile lui Gross a mprit jocurile n
dou categorii:
Jocuri ale funciilor generale n care include ca subgrupejocurile:
senzoriale - antreneaz capacitile senzoriale; motorii-antreneaz ndemnarea, coordonarea micrilor,
agilitatea;
psihice - intelectuale i atractive. Jocuri ale funciilor speciale (de lupt, de vntoare, familiale,de imitaie).
Clasificarea ncercat de Claparede este discutabil mai ales
prin prisma faptului c pe msur ce copilul crete, modul de a se juca
ncorporeaz intr-un singur joc majoritatea categoriilor de joc
considerate ca fiind relativ distincte.
Ch. Bhler mparte jocurile n:
jocuri funcionale ( senzorio-motorii ); jocuri de ficiune i iluzie; jocuri receptive (de consum, contemplare, participare pasiva
cum sunt jocurile cu elemente din poveti);
jocuri de construcii; jocuri colective.
7/28/2019 Psih. Jocului Curs Studenti
39/103
41
Criticile aduse acestor clasificri vizeaz faptul c ele nu pot fi
sintetizate i corelate dup o anumit schem acceptat de
majoritatea autorilor.
Pornind de la concepia general asupra dezvoltrii psihice acopilului, psihologul german Stern elaboreaz o teorie a jocului innd
seama de factorii interni i externi ai dezvoltrii. n conformitate cu
aciunea formativ a acestor factori i cu structura jocurilor Stern
distinge:
jocuri individuale
jocuri socialeDup Decroly, jocurile pot fi clasificate astfel:
1. jocuri vizuale:
- de culori;
- de forme i culori;
- de forme i direcii.
2. jocuri motorii;
3. jocuri auditiv-motorii.
n evoluia jocului, Jean Piaget stabilete existena a trei
categorii de joc, la care adaug i o a patra categorie ce face trecerea
ntre jocul simbolic i activitile neludice. Acesta mparte jocurile n
conformitate cu etapele dezvoltrii intelectuale a copilului i distinge
urmtoarele grupe succesive de jocuri:
jocuri exerciiu constau n repetarea pentru plcereaactivitii, n scopul adaptrii; este ntlnit la copiii mici (1-3
ani), dar poate fi utilizat i mai trziu n vederea formrii unor
deprinderi;
jocuri simbolice prin care se formeaz structurile de asimilarenecesare adaptrii; asimilarea la Eu a rolului. Este specific
7/28/2019 Psih. Jocului Curs Studenti
40/103
42
vrstei de 2,5 - 6 ani i const n acordarea unor semnificaii
proprii unor obiecte i aciuni din lumea nconjurtoare;
jocuri cu reguli apare dup vrsta de 3 ani; regulile se transmitn cadrul social de la copil la copil, importana lor crescnd odat cu vrsta;
jocurile de construcie se dezvolt pe baza jocului simbolic, semanifest dup 5-6 ani i presupun anumite cunotine, o bun
coordonare oculomotorie, capacitate de rezolvare a unor situii-
problem.
Alte clasificri dup criteriul coninutului fac distincia ntrejocurile de creaie (cu reguli stabilite de copil), jocurile de micare i
jocurile didactice (ambele cu reguli stabilite de adult).
Clasificrile contemporane au la baz alte criterii cum ar fi:
dup coninutul i obiectivele jocului, dup materialele folosite, dup
obiectul de nvmnt cruia i se adreseaz, dup coninutul
capitolelor etc.
Dupa coninutul i obiectivele urmrite Ion Cerghit (2006)
clasifica jocurile n:
jocuri senzoriale (vizual-motorii, tactile, auditive); jocuri de observare a naturii; jocuri de dezvoltare a vorbirii; jocuri de asociere de idei i de raionament; jocuri matematice; jocuri de construcii tehnice; jocuri muzicale; jocuri de orientare; jocuri de sensibilizare (de deschidere) pregtitoare pentru
nelegerea unor noiuni;
7/28/2019 Psih. Jocului Curs Studenti
41/103
43
jocuri aplicative (de extindere a cunotinelor asupra unor noisituaii);
jocuri demonstrative; jocuri de creaie; jocuri de fantezie; jocuri de memorie; jocuri simbolice; jocuri de ndemnare.
Dup materialul folosit, acelai autor clasifica jocurile n:
jocuri cu materiale; jocuri fr materiale;
jocuri orale;
jocuri cu ntrebri (cine tie ctig);
jocuri cu ghicitori (de identificare a unei persoane sau a unui obiect);
jocuri de cuvinte ncruciate.
Dup obiectul de nvmnt vizat:
Jocul de citit; Jocul de scris; Jocul de geografie, de istorie etc
( Ion Cerghit, Metode de nvmnt, 2006, 264).
Avnd drept criteriu de clasificare a jocurilor influena
formativ a acestora asupra dezvoltrii copilului s-au difereniat
(Verza, E., Lazarescu, M., 2001, 142):
a) jocurile de creaie sau simbolice;b) jocurile de micare;c) jocurile didactice.
Pornind de la sarcinile complexe ale educaiei precolarului, pe de o
parte i de la ponderea influenei formative a jocurilor asupra
7/28/2019 Psih. Jocului Curs Studenti
42/103
44
dezvoltrii psihice a copilului, pe de alt parte, pedagogia precolar
clasific jocurile dup mai multe criterii:
dup form; dup coninut; dup sarcina didactic prioritar; dup gradul lor de evoluie; dup gradul de intervenie a adultului n organizarea
influenei educative
n toate tiinele, mai ales n tiinele exacte (matematic, chimie,
biologie) se apeleaz consecvent la clasificarea jocurilor prin diviziune.n Metodica jocului, jocul e clasificat prin diviziune, pornind de la
general la particular (Popescu Elena i colaboratorii, 1993, 28). Urmnd
calea clasificrii jocului dup anumite criterii, jocul ni se infieaz ca
un tablou atotcuprinztor cu valoare de matrice.
Astfel, jocurile precolare se clasific astfel:
1. jocuri simbolice: primare (jocuri de manipulare i jocuri
imitative) ijocuri simbolice evoluate: jocuri cu subiecte din
viaa cotidian (jocuri de convieuire social i jocuri de
construcie) i jocuri cu subiecte din basme i poveti (jocuri
dramatizri i dramatizri).
2. jocuri cu reguli : jocuri didactice incluznd jocuri demicare (jocuri motrice i jocuri sportive) i jocuri pentru
dezvoltarea psihic (jocuri senzoriale i jocuri
intelectuale) ijocuri distractive.
O descriere a acestor tipuri de jocuri, cu exemplificri ale
evoluiei lor va fi prezentat n subcapitolul urmtor.
7/28/2019 Psih. Jocului Curs Studenti
43/103
45
3.2. Evoluia i caracteristicile jocurilor de-a lungul diferitelor
perioade de vrst
Jocuri simbolice sau jocurile de creaie, cum sunt cunoscute nliteratura noastr pedagogic, sunt jocurile prin care copilul red prin
gesturi i cuvinte cu ajutorul unor obiecte (jucrii) un aspect al
realitii. Predarea va fi mai mult sau mai puin veridic n funcie
de reprezentrile de care dispune copilul i de mijloacele materiale
puse la indemn. De exemplu, copilul n jocul su poate s ia
receptorul i s simuleze c discut la telefon cu cineva din familie saupoate lua un alt obiect (jucrie-cub, beior) care s simbolizeze
receptorul telefonului la care vorbete ori poate schia doar gestul de a
duce receptorul la ureche pentru a vorbi.
Coninutul jocului simbolic poate fi extrem de divers. De regul,
membrii familiei cu activitile i relaiile lor sunt cel mai des
reprezentai n jocul copilului de 3-7 ani. Apoi relaiile dintre el
educatoare i ceilali copii sunt prezentate n joc precum i bucuriile
sau necazurile lor zilnice.
La vrsta precolar mic (3-4 ani) n special, jocul simbolic se
manifest prin repetarea activitilor proprii n context de joc, rupt de
realitate sau prin transpunerea activitilor sale pe obiecte (jucrii) pe
care le nsufleete, de exemplu: ppua mnnc, este plimbat
prin parc, este bolnav i dus la medic etc.
De la reprezentarea unor astfel de activiti i atitudini simple,
copilul trece spre vrsta precolar mijlocie i mare la jocul simbolic
cu roluri. Rolul din joc este o ncercare de reconstituire ampl a unei
imagini concludente a unui personaj prin aciuni identice cu ale
acestuia sau cu activitatea desfurat de acesta, de exemplu: o feti
i va aeza pe cap un fular lung care s ntruchipeze pletele
7/28/2019 Psih. Jocului Curs Studenti
44/103
46
educatoarei i deasupra va pune o plrie, educndu-l pe ursuleul -
jucrie. Pot fi jocuri simbolice cu mai multe roluri, interpretate fiecare
de alt copil, eventual i de jucrii n roluri episodice. Coninutul
jocurilor cu roluri este preluat din viaa real, din povestirile ibasmele cunoscute sau poate fi inventat cu multa originalitate.
n funcie de evoluia comportamentului ludic al copilului
jocurile simbolice sunt grupate astfel:
jocuri simbolice primare jocuri simbolice evoluate.
In funcie de acelai criteriu, la rndul lor jocurile primare segrupeaz in:
jocuri de manipulare; jocuri imitative.
Jocurile simbolice evoluate, n funcie de izvorul cunoaterii,
pot fi grupate astfel:
jocuri cu subiecte din viaa cotidian; jocuri cu subiecte din basme i poveti.
La rndul lor, jocurile cu subiecte din viaa cotidian se mpart
n funcie de domeniul care sugereaz simularea in:
jocuri de convieuire social; jocuri de construcie.
Jocurile cu subiecte din basme i poveti pot fi clasificate n
funcie de tehnica transpunerii scenice in:
jocuri dramatizri; dramatizri.
Jocurile cu reguli au dou caracteristici eseniale: existena cel
puin a unei reguli i caracterul competitiv.
Regula este o convenie ntre persoane (copii) cu privire la un
mod de a proceda sau de a aprecia ceva. Acest tip de jocuri poate fi
7/28/2019 Psih. Jocului Curs Studenti
45/103
47
preluat de la ali copii mai mari, sau poate fi inventat chiar de
participani care stabilesc ei nii regulile.
Jocul cu reguli apare dup vrsta de 4 ani, dar se dezvolt
deplin dup 7 ani. Copilul precolar practic jocuri cu reguli de micaresau intelectuale. Jocurile de micare sunt foarte ndrgite de
precolari, dei posibilitile lor de a stabili reguli de joc sunt reduse.
In practica educativ din grdini se desfoar multe jocuri
didactice, cu reguli pe care adeseori copiii le pot relua i singuri,
reinnd orice regul impus de joc.
Jocurile cu reguli, la rndul lor, cuprind mai multe categorii dejoc. Astfel, n funcie de natura obiectivelor educaionale vizate, ele
pot fi:
o jocuri didacticeo jocuri distractive
Jocurile didactice, n funcie de domeniul dezvoltrii, pot fi:
o jocuri de micare (jocuri motrice)o jocuri psihice (jocuri pentru dezvoltarea psihic).
Jocurile de micare, n funcie de obiectivele prioritare, pot fi:
o jocuri motrice simpleo jocuri motrice complexe (competitive)
Jocurile psihice, n funcie de laturile dezvoltrii vieii psihice
sunt:
o jocuri cognitiveo jocuri de expresie afectiv.
Jocurile cognitive pot fi:
o jocuri senzorialeo jocuri intelectuale, care pot fi:
1) jocuri didactice simple2) jocuri didactice complexe.
7/28/2019 Psih. Jocului Curs Studenti
46/103
48
Jocurile cu reguli, dup specificul construciei aciunii de joc, se
clasific in:
o jocuri cu subiecto jocuri fr subiect
Jocul cu reguli este definit prin mai multe elemente importante.
Acestea sunt: proiectarea, stabilirea sarcinilor, gradul nalt de
contientizare a rolului i aciunii, prin regulile de desfurare ce
oblig participanii s le respecte.
Regula jocului capt funcii de reglementare a competiiei.
Conduita n jocul cu reguli constituie un mijloc important de aprecierea copilului. Corectitudinea, onestitatea reprezint conduite implicate
n sportivitate; lipsa acestor nsuiri mpiedic buna desfurare a
jocului, dnd natere la conflicte ce afecteaz i relaiile din afara
jocului. Jocul cu reguli exercit importante influene educative.
Stabilirea scopului, sarcinilor, regulilor, subordonarea fa de reguli
antreneaz capaciti intelectuale care, pe parcursul jocului, sunt
dublate de antrenarea conduitei voluntare, a motivaiei i de cerina
de corectitudine.
Prin enumerarea jocurilor se ajunge la ntregirea imaginii de
ansamblu a jocurilor care se practica n grdinia.
Jocurile de manipulare poart n general numele materialului i
al jucriilor pe care le mnuiete copilul: jocuri cu material din natur,
jocuri cu bile, jocuri cu castane, jocuri cu beioare, jocuri cu figuri
geometrice, jocuri cu ppui, jocuri cu alte jucrii.
Jocurile imitative poart numele aciunilor sociale
transfigurate: inem ppua n brae, Ppua doarme, Hrnim
ppua, Maina merge, Vorbim la telefon.
7/28/2019 Psih. Jocului Curs Studenti
47/103
49
Jocurile de convieuire sociala se raporteaz la cunoaterea
motivaiei i ndemnrii: De-a mama i copilul, De-a gospodina,
De-a grdinia.
Jocurile de construcie se raporteaz la cunoaterea, motivaiai priceperea de a construi: Construim podul de peste ru,
Construim autostrzi, Confecionm leagnul (toate din diferite
materiale destinate activitii de construcie i cunoscute sub diferite
denumiri: AR-CO, Mecano, Mozaic educativ, Mozaic plastic,
Combino, Plasticon, Rotodisc, Trusele Logi I i II, Jocuri
tehnice, Jocuri lego etc.).Jocurile dramatizri apar n funcie de impresiile pe care le
produc povetile i basmele invate: De-a Scufia Roie, De-a
Ridichea Uriaa, De-a Csua din Oal. Dramatizrile sunt sugerate
de educatoare i au la baz scenarii elaborate de specialiti sau de
educatoare.
Jocurile motrice simple se realizeaz cu sau fr materiale:
alergare, trre, crare, sritul corzii, patinaj. Jocurile motrice
complexe se desfoar mai cu seam n cadrul activitilor de
nvare dirijat de educaie fizic: exerciii de mers variat, mers n
formaii, concursuri sportive Trecem peste obstacole, Cine sare
pn la frnghie.
Jocurile de expresie afectiva sunt: teatru de ppui, teatru de
mas, imitaia, plns i rs artificial etc.
Dintre jocurile senzoriale pot fi enumerate: jocurile pentru
sensibilizarea auzului (Cine te-a strigat?), jocurile pentru
sensibilizarea pipitului i a gustului ( Ghici ce ai gustat?, Ghici ce
ai pipit i a mirosului Cum miroase?), jocurile pentru educarea
simului echilibrului (Mergi pe linie, Transporta greutatea) i
7/28/2019 Psih. Jocului Curs Studenti
48/103
50
jocurile pentru sensibilizarea vzului ( Privete-i vecinii, Ghicete
ce-am ascuns).
Jocurile intelectuale pot fi jocuri fonematice, pentru
mbogirea vocabularului, pentru cunoaterea mediului, jocurimatematice, jocuri muzicale, jocuri logice, jocuri de atenie.
Interesante sunt i studiile realizate de ctre psihologi privind
modul n care progreseaz copiii n cadrul jocurilor cu ali copii. O dat
cu evoluia ontogenetic, asistm la dezvoltarea sociabilitii copilului
i a capacitii sale de cooperare cu ceilali copii, aduli.
Astfel, Parten (apud. Hayes, Orrell, 2003) a analizat jocul a 42de precolari i a identificat cinci stadii care au loc ntre 2 ani i 4 ani
i jumtate:
Jocul solitar Copilul se joac singur, aparent nu
contientizeaz prezena celorlali.
Jocul de spectator Copilul se joac singur, dar privete ali copii
i uneori reacioneaz.
Jocul paralel Doi copii desfoar acelai tip de joc, adesea
unul lng altul, aparent fr a interaciona
direct.
Jocul asociativ Doi sau mai muli copii interacioneaz prin
intermediul conversaiei sau mpart ntre ei
ceva, dar nu joac acelai joc.
Jocul de cooperare Copiii joac acelai joc sau pe o aceeai
tem.
Aceste studii nu s-au bucurat de o apreciere unanim, unii autori
atrgnd atenia asupra faptului c observaiile au fost realizate doar
n cree i grdinie, locuri unde copiii se joac cu parteneri de aceeai
7/28/2019 Psih. Jocului Curs Studenti
49/103
51
vrst. n realitate, de cele mai multe ori copiii se joac cu persoane
de diferite vrste: frai, surori, prini, bunici, iar tipul de joc are alte
caracteristici decat cele evideniate n cree i grdinie.
n concluzie, jocul a constituit obiect de studiu pentru numeroicercettori, pedagogi, psihologi. Cu toat diversitatea de opinii
referitoare la originea, natura, rolul jocului n viaa individului, este
unanim recunoscut c jocul constituie n perioada copilriei o
activitate fundamental, cu rol hotrtor n formarea i dezvoltarea
personalitii copilului, ale crui valene informativ-formative i
educative trebuie s fie eficient valorificate.
3.3. Raportul dintre joc i nvare
Alturi de joc, la vrsta precolaritii, o alt form de
activitate care contribuie la dezvoltarea psihic a copilului, fie prin ea
nsi, fie corelat cu jocul, este nvarea. Bazat pe asimilarea i
reorganizarea cunotinelor, nvarea conduce la elaborarea unor
comportamente noi care satisfac mai bine necesitile adaptative ale
copilului. La aceast vrsta sunt ntlnite dou tipuri de nvare,
respectiv:
- nvarea sociala, realizat ca urmare a contactelor
interpersonale ale copiilor cu adulii sau cu cei de o seam cu
ei n contexte situaionale de via;
- nvarea didactica, ce presupune organizarea, conducerea
i dirijarea ei sistematic de ctre personalul special pregtit
n acest scop, desfurat n cadrul instituionalizat al
grdiniei de copii/colii.
nvarea social ofer copiilor prilejul de a asimila o serie de
experiene socioumane, semnificaii i valori sociale, stiluri
comportamentale, roluri i comportamente interpersonale, modalitati
7/28/2019 Psih. Jocului Curs Studenti
50/103
52
de acomodare, adaptare i armonizare interpersonal. Multe dintre
jocurile copiilor presupun cooperarea lor. De aceea, obiectivele
nvrii sociale sunt centrate pe dezvoltarea la precolar i colarul
mic a unor deprinderi de relaionare cu ceilali copii, de acomodare lasituaii noi, de coordonare a eforturilor cu ale celorlali n vederea
atingerii scopurilor fixate, de inhibare a comportamentelor agresive.
nsuirea tuturor acestor comportamente este posibil deoarece
precolarul, cu precdere cel mare, este stimulat de o serie de nevoi,
de trebuine psihologice (nevoia de acceptare i apreciere a lui de
ctre grup, cea de statut, de reciprocitate relaional, de participare iintegrare n grup, de intercunoatere, de sociabilitate i
comunicativitate). Acest sistem de nevoi sociale i psihosociale nu
poate fi satisfcut de precolar dect recurgnd la nvarea social.
Cile prin intermediul crora aceasta poate fi realizat sunt
numeroase. De exemplu, calea observrii comportamentelor altora, a
nvrii acestora, a implicrii i participrii directe a copiilor n
diferite tipuri de activiti sociale. Este suficient ca un copil s vad,
s perceap un anumit comportament practicat de o persoan, pentru
ca, n urma rezonanei sale afective s i-l apropie, s-l asimileze i s-
l transforme n comportament propriu. Dac comportamentul observat
este i ntrit, atunci el va fi asimilat cu o i mai mare uurin. Ca
factori de ntrire a comportamentelor pozitive ale copilului pot fi
folosite mai multe metode i procedee morale precum aprobarea
grupului, recompense morale (recunoaterea, acceptarea, promovarea
n grup sau, din contra, blamarea, criticarea, marginalizarea,
respingerea de ctre grup). Doi reprezentani ai psihologiei sociale,
Miller i Dollard, artau c dac rspunsul iniial nu este recompensat
(ntrit), legtura dintre el i stimul scade, iar dac aceasta legtura
este gratificat, atunci aceasta crete.
7/28/2019 Psih. Jocului Curs Studenti
51/103
53
nvarea didactic presupune organizarea activitii copiilor,
desfurarea lor dup programe obligatorii i riguroase. Caracterul
spontan, neorganizat i nesistematizat al nvrii sociale este nlocuit
cu caracterul dirijat, organizat i sistematic al acestui nou tip denvare. Transmiterea de cunotine, formarea deprinderilor i
dezvoltarea intereselor au loc cel mai adesea prin intermediul
jocurilor, chiar dac acestea sufer transformri i restructurri
convertindu-se n joc didactic, cu coninut i finalitate instructiv-
educativ. De data aceasta experiena nemijlocit a copilului ncepe s
fie reglat i organizat treptat de ctre adult pe cale verbal.Explicaiile educatoarei l oblig pe copil s fie atent, s rein
i apoi s reactualizeze, s neleag, fapt care impulsioneaz
dezvoltarea capacitailor sale raionale i verbale. Exist o mare
dependen a caracteristicilor nvrii de particularitile de vrst
ale precolarilor. Astfel, precolarii mici au tendina de a transforma n
joc orice activitate comun pregtit de educatoare. Asimilarea
cunotinelor nu reprezint nc, pentru ei, un scop distinct; nu sunt
preocupai de rezultatul activitilor desfurate; nu-i planifica mintal
activitile, dimpotriv se avnt impetuos n desfurarea lor pentru
ca mai trziu s-i dea seama c nu tiu cum s procedeze. Toate
acestea sunt expresia insuficientei dezvoltri a unora dintre
capacitile psihice ale copilului, care vor trebui formate, tocmai prin
intermediul activitii de nvare. Totodat, particularitile de vrsta
ale copiilor ne atrag atenia asupra necesitaii de a diversifica
activitile comune ale precolarilor mici, de a le apropia ct mai mult
de joc. La precolarii mijlocii, activitatea de nvare se detaeaz
oarecum de activitile implicate n joc. Datorit intensificrii funciei
reglatoare a limbajului verbal, copilului i se dezvolt interesul pentru
7/28/2019 Psih. Jocului Curs Studenti
52/103
54
cunotinele comunicate verbal; el poate planifica mintal aciunile i
apoi trece la executarea lor.
La precolarii din grupa mare i pregtitoare, datorit nsuirii
unor procedee de munc intelectual (n cadrul activitilor comune)precum i a dezvoltrii capacitaii de autoevaluare a posibilitilor i
rezultatelor obinute, nvarea capt un caracter mult mai organizat
i devine mai eficient, anticipnd astfel nvarea colar. De altfel,
aa cum subliniaz psihologii, fiecare nvare de tip colar i are
preistoria n nvarea precolar, deoarece fiind subordonat
motivelor activitii de joc, nvare precolar nu se detaeaz caactivitate de sine stttoare.
Odat cu intrarea copilului n coal, jocul ca activitate
fundamental este nlocuit cu nvarea. Aceasta nu nseamn ns c
jocul dispare din viaa copilului i i pierde la aceasta vrst valenele
informativ-formative. Dimpotriv, copilului i este n continuare
specific comportamentul ludic, chiar dac este angajat intr-o activitate
sistematic de nvare i se familiarizeaz cu elemente ale activitii
de munc i creaie.
nvarea se deosebete radical de joc prin urmtoarele
caracteristici:
este o activitate organizat, condus, controlat i evaluat dinexterior;
nu ofer satisfacii imediate, acestea aprnd n timp imanifestndu-se de obicei indirect.
Totui, trebuie avut n vedere faptul c mecanismele psihologice
ale nvrii sunt n proces de constituire, n timp ce motivaia jocului
este n continuare mult mai puternic. Aceasta presupune ca jocul s
fie integrat organic strategiilor de nvare pe tot parcursul colii
primare. Se va avea n vedere ca jocul s stimuleze activitatea de
7/28/2019 Psih. Jocului Curs Studenti
53/103
55
nvare, s atenueze efortul fizic i intelectual pe care-l presupune
activitatea de nvare. Integrarea jocului n cadrul leciilor se
realizeaz din perspectiva obiectivelor instructiv-educative urmrite.
Jocul imprim nvrii un caracter mai interesant i inedit, stimuleazmotivaia intrinsec, plcerea i bucuria de a nva.
Raportul dintre joc i nvare este raportul pe care se sprijin
ntregul demers instuctiv-educativ din grdinia de copii.
3.4. Teme de reflecie i exerciii aplicative
1. Analizai raportul dintre joc i nvare, evideniind cate treicaracteristici comune i trei difereniatoare.
2. Dai exemple de jocuri de simulare i de dramatizri. Identificaideosebirile dintre ele.
3. Argumentai urmtorul citat: Jocurile de cuvinte fac partedintr-o cultur tradiional a copiilor, care are propria continuitate,separat de cultura adulilor (F.Golu). Exemplificai!
3.5. Bibliografie
Cerghit, I. (2006), Metode de nvamant. Iai: Editura Polirom. Claparde, E. (1975), Psihologia copilului i pedagogie
experimentala, Editura Didactica i Pedagogica, Bucureti.
Chateau, J. (2002), Copilul i jocul, Editura Didactica iPedagogica, Bucureti.
Dumitru, A., Dumitru, V.G. ( 2005 ), Activiti transdisciplinarepentru grdini i ciclul primar,Editura Paralela 45, Bucureti.
Gherghina, D. (coord.) (2004). Metodica activitilor instructiv-educative din nvmntul precolar. Craiova: Editura
Didactica Nou.
7/28/2019 Psih. Jocului Curs Studenti
54/103
56
Glava A., Glava C.(2002), Introducere n pedagogia precolar.Cluj-Napoca: Editura Dacia.
Golu, F. (2009). Pregtirea psihologic a copilului pentru coal.Iai: Polirom.
Hayes, N. Orrell, S. (2003). Introducere n psihologie. Bucuresti:Editura All.
Huizinga, J.(1977). Homo ludens. Bucureti: Editura Univers. Pun, E., Iucu, R. (coord)(2002). Educaia precolar n
Romnia. Iai: Editura Polirom.
Piaget, J. (1965). Psihologia copilului. Bucureti: EdituraDidactic i Pedagogic.
Piaget, J. (1973). Naterea inteligenei la copil. Bucureti:Editura Didactic i Pedagogic.
Piaget, J (1998). Psihologia inteligenei. Bucureti: Edituratiinific.
Pslaru, G.C. (coord.) (2003). Didactica nvmntuluiprecolar. Bacu: Editura Bacovia.
Schaffer, R. (2005). Introducere n psihologia copilului. Cluj-Napoca: editura ASCR
Siek-Piskozub, T. (1997). Jocuri i activiti distractive nnvarea limbilor strine. Iai: Editura Polirom.
chiopu, V., Verza, E. (1981), Psihologia vrstelor- ciclurilevieii, Editura Didactica i Pedagogica, Bucureti.
chiopu, V., Verza, E. (1993), Psihologia vrstelor, EdituraDidactica i Pedagogica, Bucureti.
chiopu, U. , Verza, E. ( 1997 ), Psihologia vstelor, ciclurilevieii, Editura Didactic i Pedagogic, Bucureti.
chulman Kolumbus, E. (1998). Didactica precolar. Bucureti:V &INTEGRAL.
7/28/2019 Psih. Jocului Curs Studenti
55/103
57
Vgotski, l. (1971, 1972). Opere psihologice alese. Bucureti:Editura Didactic i Pedagogic.
Vrma, E. (1999). Educaia copilului precolar. Bucureti:Editura Pro Humanitate.
***** Grand dictionnaire de la psychologie, Larousse, 1991.
7/28/2019 Psih. Jocului Curs Studenti
56/103
58
4. Jocurile didactice
4.1. Definiia i caracterizarea jocului didactic
4.2. Valenele formativ-educative ale jocului didactic
4.3. Structura jocului didactic
4.4. Clasificarea jocurilor didactice
4.5.Cerine metodice privind proiectarea,
organizarea i desfurarea jocurilor didactice
4.6. Teme de reflecie i exerciii aplicative4.7. Bibliografie
7/28/2019 Psih. Jocului Curs Studenti
57/103
59
4.1. Definiia i caracterizarea jocului didactic
Potrivit Dicionarului de pedagogie, jocurile didactice sunt
metode de nvare i de munc, folosite cu intenii didactice, care seaseamn ca form cu jocurile de societate, dar din punctul de vedere
al coninutului tematic au scop de nvare. Jocurile didactice ajut
la transmiterea, repetarea i exersarea cunotinelor i informaiilor
sub form ludic. Motivaia i plcerea copiilor pleac de la jocul n
comun cu ali elevi.
Jocul didactic este o form de activitate accesibil copilului,prin care se realizeaz o parte din sarcinile instructiv-educative ale
activitilor obligatorii, dar i a celor alese, ntr-o atmosfer
distractiv, antrenant, motivant (A. Glava & Glava, 2002, 11).
Specificul acestor jocuri const n faptul c mbin armonios
elementele de instruire cu cele de joc, distractive. Jocurile didactice
faciliteaz astfel condiii favorabile pentru aplicarea cunotinelor i
exersarea deprinderilor, priceperilor, capacitilor, sub form unor
activiti plcute i atractive.
n cadrul grdiniei, jocurile didactice se desfoar de obicei n
activiti comune, cu ntreaga grup, dar se pot desfura i n
activitile la alegere. Fac parte din jocurile cu reguli i manifest
sporite influene n planul structurrii profilului intelectual i moral al
precolarului, pregtindu-l pentru coal.
Rolul i importana jocului didactic constau n faptul c el
faciliteaz procesul de asimilare, fixare i consolidare a cunotinelor,
iar datorit caracterului su formativ influeneaz dezvoltarea
personalitii precolarului/elevului. Jocul didactic este un important
mijloc de educaie intelectual, care pune n valoare i antreneaz
capacitile creatoare ale copilului.
7/28/2019 Psih. Jocului Curs Studenti
58/103
60
Jocul didactic este des valorificat din punct de vedere
pedagogic, n scopul activizrii copiilor, imprimrii unui caracter mai
viu, atrgtor ntregului program de instruire i formare din grdini i
coal.Datorit coninutului i modului lor de desfurare, jocurile
didactice sunt modaliti eficiente de activizare a ntregii grupe de
copii sau colectiv al clasei, dezvolt spiritul de echip, de
ntrajutorare, formeaz i dezvolt unele deprinderi practice
elementare i de munc organizat.
Din perspectiv didactic, jocul reprezint o modalitate deefectuare contient i repetat a unor aciuni mintale sau motrice n
vederea realizrii precise a scopurilor. Un joc bine pregtit i organizat
constituie un mijloc de cunoatere i familiarizare a precolarilor i
elevilor cu mediul nconjurtor, deoarece n desfurarea lui cuprinde
sarcini didactice care contribuie la exersarea deprinderilor, a
capacitilor, la consolidarea cunotinelor i la valorificarea lor
creatoare.
Eficiena lui depinde de cele mai multe ori de felul n care
educatoarea, nvtorul, profesorul tie s asigure o concordan ntre
tema jocului i materialul didactic existent, de felul n care tie s
foloseasc cuvntul ca mijloc de ndrumare a elevilor prin ntrebri,
rspunsuri, indicaii, explicaii, aprecieri. Deosebirea dintre jocul
didactic i celelalte tipuri de jocuri se face i prin structura acestuia.
La nivelul nvmntului primar, unde se pun bazele
deprinderilor de munc intelectual, jocurile didactice ofer un cadru
propice pentru nvarea activ, participativ, stimulnd n acelai
timp iniiativa i creativitatea elevilor. Jocurile didactice utilizate n
clasele I-IV reprezint o form de nvare accesibil, plcut i
atractiv, ce corespunde particularitilor psihice ale acestei vrste.
7/28/2019 Psih. Jocului Curs Studenti
59/103
61
4.2. Valenele formativ-educative ale jocului didactic
Jocurile didactice, organizate n spiritul exigenelor
psihologiei nvrii, reprezint un mijloc activ i eficace de educare i
instruire a colarilor mici. Prin joc, elevul nva cu plcere, devineinteresat fa de activitatea care se desfoar, cei timizi devin cu
timpul mai volubili, mai activi, mai curajoi i capt mai mult
ncredere n capacitile lor, mai multa siguran i rapiditate n
rspunsuri.
Elementele de joc ncorporate n procesul instruirii, au
calitatea de a modela i a stimula puternic elevii. Prin gradul nalt deangajare a elev