+ All Categories
Home > Documents > PROIECT DE SPECIALITATE - didactic · ARGUMENT Am ales acest proiect, pentru că el presupune...

PROIECT DE SPECIALITATE - didactic · ARGUMENT Am ales acest proiect, pentru că el presupune...

Date post: 18-Jan-2021
Category:
Upload: others
View: 6 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
42
COLEGIUL TEHNIC “ELISA ZAMFIRESCU” SATU MARE PROIECT DE SPECIALITATE PENTRU EXAMENUL DE ABSOLVIRE A ŞCOLII POSTLICEALE NIVEL 3 AVANSAT DOMENIUL: TEHNIC PROFIL: TEXTILE SPECIALIZARE: CREATOR PROIECTANT IMBRACAMINTE CANDIDAT: MURESAN MALINA PROFESOR INDRUMATOR : BUZILǍ DELIA 2011-2012 Colegiul Tehnic „Elisa Zamfirescu [email protected] cod.fiscal 3896690 B-dul Closca
Transcript
Page 1: PROIECT DE SPECIALITATE - didactic · ARGUMENT Am ales acest proiect, pentru că el presupune aplicarea cunoştinţelor şi deprinderilor dobândite la modulele de specialitate, pe

COLEGIUL TEHNIC “ELISA ZAMFIRESCU” SATU MARE

PROIECT DESPECIALITATE

PENTRU EXAMENUL DE ABSOLVIRE A ŞCOLIIPOSTLICEALE

NIVEL 3 AVANSAT

DOMENIUL: TEHNICPROFIL: TEXTILE SPECIALIZARE: CREATOR PROIECTANT IMBRACAMINTE

CANDIDAT: MURESAN MALINA

PROFESOR INDRUMATOR : BUZILǍ DELIA

2011-2012

Colegiul Tehnic „Elisa Zamfirescu” Satu Mare

[email protected] cod.fiscal 3896690 B-dul Closca nr.48 , cod 440209

Page 2: PROIECT DE SPECIALITATE - didactic · ARGUMENT Am ales acest proiect, pentru că el presupune aplicarea cunoştinţelor şi deprinderilor dobândite la modulele de specialitate, pe

Tema proiectului:

COSTUMUL POPULAR CODRENESC

Partea I. Proiectarea tiparelor pentru modelul ales cu ajutorul softului GeminiPartea a II-a. Planificarea croirii pentru 4 marimi pentru o comanda de .... bucati.Partea a III-a. Confecţionarea produsului etalon.

PLAN TEMATIC

ARGUMENT Partea I. Proiectarea tiparelor pentru modelul ales cu ajutorul softului

Gemini 1. Noţiuni despre îmbrăcăminte. ....2. Schiţa modelului ales3. Construirea tiparului clasic

3.1. Geometria proiectarii tiparelor 3.2. Dimensiuni şi calcule necesare construirii tiparului clasic 3.3. Construirea tiparului clasic in programul Gemini

4. Gradarea tiparului clasic 5. Obtinerea tiparelor de model pentru modelul ales6. Mǎsurǎtori si verificǎri 7. Editarea rezervei de coasere – obţinerea şabloanelor8. Editarea fisei de produs pentru modelul ales.

Partea a II-a. Planificarea croirii pentru 4 marimi pentru o comandade .... bucati

1. Ordinea efectuării operaţiunilor în Gemini Cut Plan2. Alegerea unui model şi selectarea mărimilor necesare pentru comandă3. Setarea parametrilor privind marcajele şi şpănuirea4. Introducerea cantităţilor comandate pentru fiecare tip de material5. Setarea strategiei de planificare6. Calcularea încadrărilor şi şpanurilor7. Optimizarea încadrărilor8. Salvarea si tipǎrirea planului de tăiere Partea a III-a. Confecţionarea modelului ales. 1. Elaborarea procesului tehnologic de confecţionare 2. Confecţionarea propriu-zisă Anexe (tipare şi şabloane)Bibliografie

2

Page 3: PROIECT DE SPECIALITATE - didactic · ARGUMENT Am ales acest proiect, pentru că el presupune aplicarea cunoştinţelor şi deprinderilor dobândite la modulele de specialitate, pe

ARGUMENT

Am ales acest proiect, pentru că el presupune aplicarea cunoştinţelor şideprinderilor dobândite la modulele de specialitate, pe parcursul celor doi ani deşcolarizare post-liceală:

Anul I. M6- Design vestimentar. M3- Proiectarea tiparelor.Anul II. M3-Proiectarea asistată de calculator. M6- Transformarea tiparelor de bază în tip de model. M7-Tehnologii de confecţionare a produselor de îmbrăcăminte.

Tema aleasă „Costumul popular bărbătesc, pantaloni”, mă intereseazămult deoarece este un produs vestimentar arhaic care este purtat ocazional, laspectacole, evenimente din ciclul vieţii de familie (naştere,căsătorie,înmormântare), la colindat şi la hora din sat.

Arta definită în câteva cuvinte este acea activitate a omului care are dreptscop ărelucrarea unor valori estetice şi care foloseşte mijloace de exprimare cucaracter specific. Arta populară este una dintre componentele de bază ale arteiromâneşti, românii fiind preocupaţi din cele mai vechi timpuri de mânuireaobiectelor din gospodărie şi nu numai, oglindind astfel realitatea lumii princonstruirea de structuri expresive generând şi transmiţând sentimente,simţiri şiemoţii.

Artistul popular nu crează pentru a realiza un decor estetic, el crează pebaza unui principiu fundamental al relaţiei dintre arta populară şi arta decorativă,aplicând îmbinarea frumosului cu utilul.

Orice produs de îmbrăcăminte este foarte important în viaţa omului, eleîndeplinind următoarele funcţii:

- funcţia de protejare a corpului;- funcţia termo-fiziologică (de menţinere constantă a temperaturii

corpului);- funcţia estetică (înfrumuseţează şi ascunde anomaliile);- funcţia informaţională oferă informaţii despre purtător.

SOFTUL GEMINIIndustria textilă modernă se bazează şi ea pe tehnologii moderne, tot mai mult înprocesele de producţie se foloseşte calculatorul şi diverse programe despecialitate.

Softul Gemini este creat la noi în ţară, de către o firmă de specialiştiautohtoni, cu sediul la Iaşi. Acest soft este folosit în firmele din ţară dar şi dinstrăinătate ca de exemplu Germania.

Programele Gemini se folosesc pentru:- editare,gradare (GEMINI PATTERN);- planificare croirii (GEMINI CUT PLAN);- optimizarea încadrărilor (GEMINI NEST EXPERT);- tipărirea la ploter (GEMINI PLOTTER).

3

Page 4: PROIECT DE SPECIALITATE - didactic · ARGUMENT Am ales acest proiect, pentru că el presupune aplicarea cunoştinţelor şi deprinderilor dobândite la modulele de specialitate, pe

CE ESTE GEMINI?Gemini este un sistem integrat, alcătuit atât din aplicaţii software cât şi din

echipamente specializate, destinat susţinerii întregii activităţi de proiectare şicroire a produselor în fabricile de confecţii textile. Gemini asigură atât fluxultehnologic pentru cei care lucrează în sistem Lohn, cât şi pentru cei careproiectează propriile colecţii.

CE FACE SISTEMUL GEMINI? 1 ProiectareDacă lucraţi propriile colecţii, GEMINI PATTERN EDITOR este mediul deproiectare în care ideile designerilor prind formă şi sunt transpuse în proiectelede tipare perfect construite şi verificate. Cu funcţii unice, precum pliurile,rezerva de coasere automată, construcţia de piese derivate, GEMINI permiteobţinerea de tipare impecabil construite. Gradările automate şi funcţiile degradare evoluată, permit ca experienţa anterioară acumulată sub formă de regulide gradare să fie uşor şi rapid aplicată pe noile produse.

2 DigitizareŞabloanele sunt poziţionate pe planşeta de digitizare, iar operatorul le urmăreşteconturul cu un dispozitiv, marcând totodată pensele, linia de fir drept şi alteelemente tehnice.

3 GradareaSe pot folosi de asemenea şi metode de gradare automată, pe baza regulilor degradare memorate în calculator. Gradarea se face cu foarte mare precizie şitotodată uşor şi rapid. Mărimile gradate ale reperelor se pot vedea cocomitent peecran, gradarea poate dura între 10-20 minute.

4 Verificare şi modificareToate reperele se pot verifica automat în privinţa lungimii liniilor de coasere, acorespondenţei formelor geometrice. Piesele se pot vedea şi verifica pliate saudepliate, cu sau fără rezervă de coasere cu pense cusute sau deschise. Verificareaunui produs durează 5-10 minute.

5 Planificarea tăieriiÎn programul de planificare a comenzilor pentru secţia de croit, operatorulintroduce numărul de produse comandate de client pentru fiecare mărime, aprodusului şi câţiva parametrii generali privind croiul: lungime preferată deşpănuire, numărul maxim de foi pe şpan.

6 Oprimizarea automată a încadrărilorÎncadrările sunt optimizate automat de sistemul GEMINI pentru a se realiza unconsum cât mai mic de material. Optimizarea durează cca. 3-5 minute, timp încare calculatorul încearcă mii de variante de aranjare a reperelor.

7 Tipărirea încadrărilor pentru tăiere manuală la scară 1:1Încadrările optimizate sunt tipărite direct în mărime naturală pe coli de hârtie delăţime 1.6-1.8 metri, şi lungime până la 25 de metri. Aceste coli de hârtie suntaşezate direct pe materialul şpănuit şi se poate începe tăierea.8 Export pentru capul de croire automat

4

Page 5: PROIECT DE SPECIALITATE - didactic · ARGUMENT Am ales acest proiect, pentru că el presupune aplicarea cunoştinţelor şi deprinderilor dobândite la modulele de specialitate, pe

Partea I. Proiectarea tiparelor pentru modelul ales cu ajutorul

softului Gemini

1. Noţiuni despre îmbrăcăminte

Îmbrăcămintea este un bun vestimentar pe care oamenii îl folosesc pentruapărarea corpului de factorii exteriori, şi în scop estetic. Ambele funcţii audeterminat o varietate de produse şi modele care să satisfacă cerinţrle omului înfuncţie de necesităţi. Un factor important în evoluţia îmbrăcămintei este moda.Moda este un ansamblu de gusturi, preferinţe şi deprinderi care predomonă la unmoment dat în cadrul societăţii.Îmbrăcămintea în sens jarg reprezintă un obiect de larg consum care se îmbracăpe corp.

Îmbrăcămintea ocupă la rândul celorlalte bunuri de larg consum, un locspecial, deoarece el reflectă cel mai promt neîncetata evoluţie a civilizaţieimateriale şi spirituale a societăţii.

Produsul de îmbrăcăminte se realizează printr-o succesiune de faze încare, ca obiect al muncii, acumulează o mulţime de caracteristici de calitate,rezultate din cerinţele purtătorilor.În activitatea de pregătire tehnică a producţiei, proiectare materiilor prime, amaterialelor şi modelelor, este o etapă ce înglobează un complex de lucrări pedouă laturi: una creativă şi alta tehnică, finalizată cu obţinerea elementelordocumebtaţiei tehnice necesare introducerii în fabricaţie a noului produs.

Fiecare produs vestimentar este alcătuit din detalii componente numitedetali principale şi detalii secundare. Detaliile principale sunt părţi componenteale înbrăcămintei care nu pot lipsi din structura fizică a produsului, iar detaliilesecundare sunt părţi componente care nici ele nu pot lipsi din structuraprodusului.

Îmbrăcămintea- totalitatea obiectelor confecţionate din ţesături, tricoturi,piei, blănuri etc., acoperă cca. 80% din suprafaţa corpului uman, scopulprincipal fiind cel utilitar-estetic, astfel îmbrăcămintea constituie mijlocul deprotecţie al corpului uman faţă de acţiunile nefavorabile a mediului, având şirolul de a înfrumuseţa corpul, de a atenua disarmonii de conformaţie şi în finalde a întregi aspectul exterior al purtătorului.

5

Page 6: PROIECT DE SPECIALITATE - didactic · ARGUMENT Am ales acest proiect, pentru că el presupune aplicarea cunoştinţelor şi deprinderilor dobândite la modulele de specialitate, pe

2. Modele de costume populare codrenesti

6

Page 7: PROIECT DE SPECIALITATE - didactic · ARGUMENT Am ales acest proiect, pentru că el presupune aplicarea cunoştinţelor şi deprinderilor dobândite la modulele de specialitate, pe

Schiţa modelului ales

7

Page 8: PROIECT DE SPECIALITATE - didactic · ARGUMENT Am ales acest proiect, pentru că el presupune aplicarea cunoştinţelor şi deprinderilor dobândite la modulele de specialitate, pe

3. Construirea tiparului 3.1. Geometria proiectarii tiparelor

a. Suprafata este elementul; geometric care se obtine cu ajutorul liniei inchise inacelasi plan. Se obtine pe cale grafica. Se determina prin calcule si dimensionari. b. linia este elementul geometric care limiteaza marginile suprafetelor. Ea seobtine cu ajutorul punctului in miscare. Linia are o singura dimensiune –lungimea. Poate fi dreapta, arcuita, franta. La proiectarea unui tipar liniile folosite pot fi:

- linii de baza - linii ajutatoare - linii de contur. Aceste linii sunt asezate pe lungimea tiparului sau perpendicular pe acestea.Deci ele pot fi linii de baza in lungime si linii de baza in latime. Liniile ajutatoare se traseaza tot cu linie subtire si servesc la pozitionarealiniilor de contur. Liniile dcontur se traseaza cu linie groasa si delimiteaza conturul tiparului.Pot avea forma dreapta sau arcuita.

c. punctul este elementul geometric care se foloseste pentru a stabili pozitialiniilor de constructie. Pot fi puncte de baza si puncte ajutatoare.

Tipuri de tipare proiectate pentru imbracaminte a. Tiparul clasic se construieste pentru produse cu linie clasica (simpla) si

nu este prevazut cu rezerve de cusatura sau tiv la construirea unui tipar clasic se parcurg trei etape de lucru: I. calculul dimensiunilor de baza II. trasarea liniilor de baza III. trasarea liniilor de contur b. Tiparul de baza este un tipar clasic transformat in model. c. Tiparul gradat este un tipar de baza marit si micsorat pentru toate

marimile cerute in productie.

8

Page 9: PROIECT DE SPECIALITATE - didactic · ARGUMENT Am ales acest proiect, pentru că el presupune aplicarea cunoştinţelor şi deprinderilor dobândite la modulele de specialitate, pe

III.2. Dimensiuni şi calcule necesare construiriitiparului

Despre imbracaminte:Pentru a croi orice fel de imbracaminte pentru copii, se folosesc tipare,

care confera mai multa siguranta si in acelasi timp o mare economie dematerial. Tiparele se deseneaza dupa anumite masuri, care se iau si la copiidirect de pe corp.

Aceste tipare se formeaza aplicand masurile de lungimi intregi, iar cele delatimi si de grosimi pe jumatate, avand in vedere ca ca la croit se fixeazaintotdeauna pe materialul dublu.

La desenarea unui tipar pentru mai multa usurinta se folosesc liniiajutatoare care se mai numesc si linii de constructie pe care se aplica masurile.Pentru o cat mai clara intelegere a fiecarei linii ajutatoare si de tipar se folosesclitere in ordinea alfabetica.

Tiparele se deseneaza pe o coala de hartie pe care se noteaza in parteastanga masurile si se incadreaza in diferite forme geometrice: unghiuri drepte,patrate, dreptunghiuri.La executarea tiparului se foloseste o linie gradata, centimetru, echer si creion.

TIPARUL DE PANTALON

Tiparul de pantalon este format din doua parti: partea din spate si parteadin spate. Partea din spate la fel ca la toate formele de pantalon, este mai maredecat cea din fata.

TIPARUL PARTII DIN SPATE

1.Linii ajutatoareDreptunghiul se deseneaza cu lungimea egala cu lungimea pantalonului,

iar latimea cu ¼ din grosimea soldurilor plus 3 cm. Se noteaza dreptunghiul culiterele A,B,C si D.

AB= lungimea pantalonului;AC=1/4 din grosimea soldurilor plus 3 cm.

Linia pentru rascroitura a pantalonului. Pe linia verticala din unghiul Ase masoara 1/3 din distanta AB si se obtine litera E din care se traseaza o linieorizontala in afara dreptunghiului.AE=1/3 din distanta AB.

2.Linii de tipar.Linia de talie. Pe linia orizontala din unghiul A se masoara 2 cm si se

noteaza litera A(1) deasupra liniei orizontale cu 2-3 cm. Punctele A(1) si C seunesc printr-o linie usor curbata in afara tiparului. A(1)=2-3 CM.

9

Page 10: PROIECT DE SPECIALITATE - didactic · ARGUMENT Am ales acest proiect, pentru că el presupune aplicarea cunoştinţelor şi deprinderilor dobândite la modulele de specialitate, pe

Linia cusaturii de pe sold. Aceasta linie se obtine intarind linia liniaverticala C D.

Linia de rascroitura a pantalonului. Pe linia orizontala, din punctul E seaplica 1/3 din distanta AE plus 1-2 cm si se noteaza cu litera E(1). PuncteleA(1) si E(1) se unesc printr-o linie curba mai accentuata in partea de jos.EE(1)=1/3 din distanta AE plus 1-2 cm.

Linia cusaturii de pe picior. Punctele E(1) cu B se unesc printr-o linieusorara, apoi printr-o curba departata la mijlocul ei cu 1,5-2 cm.

Linia de lungime a pantalonului. Aceasta linie se obtine intarind liniaorizontala BD.

TIPARUL PARTII DIN FATA

1. Linii ajutatoare.Dreptunghiul se deseneaza cu lungimea egala cu lungimea pantalonilor

iar latimea ¼ din grosimea soldurilor plus 1 cm. Se noteaza dreptunghiul culiterele A, B, C si D. AB=lungimea pantalonului; AC=1/4 din grosimeasoldurilor plus 1 cm.

Linia pentru rascroitura pantalonului. Pe linia verticala din unghiul A semasoara 1/3 din distanta AB si se fixeaza litera E. Din acest punct se traseaza olinie orizontala in afara dreptunghiului.AE=1/3 din distanta AB.

LINII DE TIPARLinia de talire. Pe linia verticala din unghiul A se masoara 1 cm si se

noteaza litera A(1). Punctele A(1) cu C se unesc printr-o linie usor curba.AA(1)=1cm.

Linia cusaturii de pe sold. Se obtine intarind linia verticala CD.Linia de rascroitura a pantalonului. Pe linia orizontala din punctul E se

masoara distanta EE(1) de la partea din spate minus 2-3 cm si se fixeaza literaE(1). Punctele A(1) cu E(1) se unesc printr-o linie curba. EE(1)=distanta EE(1)de la partea din spate minus 2-3 cm.

Linia cusaturii de pe picior. Punctele E(1) cu B se unesc printr-o linieusoara, apoi printr-o curba departata la mijlocul ei cu 1-2 cm.

Linia de lungime a pantalonului. Aceasta linie se obtine intarind orizontalaBD cu care se termina tiparul pantalonului.

In proiectarea tiparelor se folosesc doua categorii de dimensiuni :- dimensiuni principale (IC, Pb) - dimensiuni de baza ( Lt, Lb, Ls,

Lpt, Lsp, Lrc, Pt, Ps, Pg) pentru proiectarea tiparului depantaloni clasici in industriaconfectiilor se porneste de ladimensiunile principale IC=120 cm siPb=32 cm. Ad=1cm.

10

Page 11: PROIECT DE SPECIALITATE - didactic · ARGUMENT Am ales acest proiect, pentru că el presupune aplicarea cunoştinţelor şi deprinderilor dobândite la modulele de specialitate, pe

3.3. Construirea tiparului in programul Gemini

ModelUn model este un set complet de tipare (piese), care urmează a fi confecţ-

tionate din unul sau mai multe materiale şi apoi a fi cusute împreună pentru acrea un produs. Din punctul de vedere al programului Gemini Pattern Editor, unmodel este un fişier care conţine toate informaţiile, atât despre forma pieselorpentru toate mărimile cât şi alte informaţii importante (fişa de produs,tabelul demăsuratori, tipuri de materiale, seturi de mărimi, etc).Aceste fişiere sunt salvatepe discul calculatorului cu extensia .gem

PiesaO piesă este o parte de sine stătătoare a unui model, fiind reprezentată de

un contur ce are o formă specifică precum şi de alte elemente: picluri, axa de firdrept, axa de simetrie, rezerva de coasere, text cu numele, informaţii privind ti-pul piesei, modul de multiplicare a acesteia, etc. Conturul piesei este format dinpuncte care au anumite coordonate, iar între aceste puncte există linii drepte şicurbe.

Tipuri de piese: simetrică-jumătate, piesă lucrată pe linia de coasere(tipar) , piesă lucrată pe lina de tăiere (şablon). De asemeni o piesă se poate mul-tiplica într-un model prin indicarea numărului de copii pentru piesa simplă , anumărului de duble simetrice pe X, pe Y sau şi pe X şi pe Y.

In funcţie de modul în care vor fi folosite la alcătuirea produsului final,piesele pot fi de mai multe tipuri.

1. simplă, este o piesă care apare o singură dată în alcătuireaprodusului,exact aşa cum este desenată pe ecran

2. simetrică – jumătate, este o piesă care va fi dublată prin simetrizare înjurul unei axe în momentul pregătirii pentru tăiere; această piesă are declarată oaxă de simetrie, adică un segment de pe contur în jurul căruia se va construi si-metrica piesei; când la o piesă se stabileşte o linie de simetrie piesa va fi automatsetată ca fiind « simetrică – jumătate » iar dacă linia de simetrie se scoate, atuncipiesa devine automat « simplă »

3. multiplă « S » - este o piesă care apare de mai multe ori identic în pro-dusul final, fară ca piesele obţinute să fie puse în oglindă

4. simetricele flipate « Fx », « Fy », « Fxy » sunt piese care apar de maimulte ori în produsul final, dar acestea sunt puse în oglindă faţă de piesa origi-nală. Oglindirea se poate realiza de-a lungul axei X, dea lungul axei Y sau de-alungul ambelor axe.

5. dubla in oglinda

In programul Gemini Pattern Editor există două modalitaţi de a creeapiese complet noi: prin digitizare sau prin DESENARE. Digitizarea presupune

11

Page 12: PROIECT DE SPECIALITATE - didactic · ARGUMENT Am ales acest proiect, pentru că el presupune aplicarea cunoştinţelor şi deprinderilor dobândite la modulele de specialitate, pe

existenţa unui şablon a cărui formă să fie reprodusă, fără să necesite neapăratcunostinţe privind construcţia tiparelor. Pentru a construi piese pornind de lazero utilizatorul trebuie să aibă cunoştinţe suficiente privind construcţiatiparelor. Calculatorul şi programul Gemini Pattern Editor pot numai să ajuteproiectantul pentru ca munca lui să se facă mai repede, mai uşor şi mai precis.Timpul de creare a unui tipar de bază nou, folosind calculatorul, este redus la celpuţin jumătate faţă de proiectarea manuală, iar gradarea unui tipar se face înmedie cam de patru ori mai rapid decât gradarea manuală.

Construirea unei piese noi se face în principal prin trasarea de linii şipuncte, liber sau folosind funcţii pentru stabilirea distanţelor, unghiurilor,deplasărilor, etc. Gemini Pattern Editor oferă de asemenea şi două funcţii pentrudesenarea de cercuri sau elipse şi pentru desenarea de dreptunghiuri şi pătrate.

PASUL 1. INCEPEREA MODELULUI Pentru a incepe proiectarea unui model, se apasa butonul '' Î ncepe model

nou". La apasarea acestui buton se deschide o zona de lucru pe care sepoate incepe proiectarea.

Pentru a lucra mai uşor, se apasa butonul “Arată/ascunde grila”

PASUL 2. DESENAREA APROXIMATIVA A CONTURULUI Se intra in modul de lucru ''DESENARE'' unde se deseneaza prin linii

libere, din forme geometrice de baza, sau prin puncte cu coordonatedate. Cursorul în acest mod de lucru este

IMPORTANT: în modul de lucru «DESENARE PIESE» se pot desenadoar linii drepte, zonele curbe fiind create apoi în modul de lucru

«MODIFICARE FORMĂ». Se alege butonul “Construieşte piesa liber sau asistat prin puncte si linii” ,

aflat în partea stanga sus. Se desenează liber, prin click de mouse, un contur aproximativ al

tiparului, punctand punctele de pe contur:

PASUL 3. RETUŞAREA CONTURULUI Pentru a corecta forma conturului trasat anterior, se intră în modul de

lucru “MODIFICARE FORMǍ” Setarea originii piesei într-un punct- Originea unei piese poate fi mutată în orice punct al piesei respective, fără

ca forma piesei să fie afectată. La schimbarea originii dintr-un punct în

12

Page 13: PROIECT DE SPECIALITATE - didactic · ARGUMENT Am ales acest proiect, pentru că el presupune aplicarea cunoştinţelor şi deprinderilor dobândite la modulele de specialitate, pe

altul toate coordonatele punctelor se recalculează faţă de nouă origine.Punctul de origine se poate identifica după axele orizontală şi verticalăcare trec prin el.

- In acest caz se alege punctul A ca fiind originea axelor de coordonate.Pentru aceasta, se selectează punctul A prin click (va apărea încercuit curoşu) si apoi se apasă butonul “ Setează origine”, aflat în colţul dindreapta jos a ecranului.

Deplasarea punctelor de pe contur Forma unei piese poate fi modificată prin modificarea poziţiei punctelor

de pe conturul său. Mişcarea punctelor se poate face: prin tragere cu mouse-ul,cu ajutorul săgeţilor de pe tastatură sau prin stabilirea exactă a coordonatelor.

Pentru a schimba pozitia acestor puncte conform cifrelor din tabele, seprocedează pe rand, cu fiecare, in felul următor:

- Se selectează punctul, - Se schimbă coordonatele existente in acest moment, din partea dreapta

sus, cu cele din tabel, - Se valideaza schimbarea apasand butonul “Mută punctul la:” sau tasta

Enter.- Se trece la punctual următor s.a.m.d. Transformarea unui segment din linie în curbă şi din curbă în linieUn segment de linie dreaptă între două puncte poate fi transformat în curbă,

pentru a i se modifica forma. Liniile ce se doresc a fi transformate în curbeBezier la acest tipar sunt :

AB – linia taliei BC – linia laterală

- Se selectează segmentul de linie care urmează a fi transformat în curbă.Va apărea un x negru pe linia selectata. (Selecţia se poate face şi prinîncercuire).

- Se apasă butonul «Transformă linia în curbă». Linia a fosttransformată în curbă şi apar punctele de control (două cruciuliţe). Formacurbei poate fi acum modificată prin mişcarea punctelor de control.

Observaţie : Dacă ne-am razgandit, se poate face şi transformarea inversă, dincurbă în linie dreaptă. Forma curbei se pierde iar între cele două puncte de capătapare o linie. Pentru aceasta, se selectează segmentul de curbă care urmează a fi

transformat în linie, se apasă butonul «Transformă curba în linie». Între celedouă puncte curba s-a transformat în linie.

Acordarea unor proprietăţi speciale unor puncteDăm proprietăţi speciale unor puncte: A,B şi D=90°. Se selecteaza punctul şi se apasă butonul „Defineşte punctul ca

fiind cu unghi declarat de 90”

C – Se selecteaza punctul şi se apasă butonul „Setează punctele netede”.

13

Page 14: PROIECT DE SPECIALITATE - didactic · ARGUMENT Am ales acest proiect, pentru că el presupune aplicarea cunoştinţelor şi deprinderilor dobândite la modulele de specialitate, pe

Salvarea tiparului Se apasa butonul “Salvare model” din bara de

instrumente. Se da un nume. Se apasă butonul “Salvează”. In acest caz se vor preciza coordonatele exacte ale punctelor, conform

calculelor corespunzătoare dimensiunilor corpului şi dimensiunilor fustei.Coordonatele punctelor de pe contur, necesare construirii acestui tipar, suntredate în tabelul următor:

Pentru tiparul de pantalon

Piesa Punctul Coordonata x Coordonata y

Gacii

(piesă dublă înoglindă)

A 0 0B 0 -18C 0 -29D -2 -66E 72 -66F 70 -29G 70 -18H 70 0

Alti ă gaciț(o piesă)

1 0 02 10 -93 0 -184 -10 -9

Cordon (pisă simetrică)

1 0 02 80 03 80 -24 0 -2

14

Page 15: PROIECT DE SPECIALITATE - didactic · ARGUMENT Am ales acest proiect, pentru că el presupune aplicarea cunoştinţelor şi deprinderilor dobândite la modulele de specialitate, pe

Pentru tiparul de vesta

Piesa Punctul Coordonata x(cm)

Coordonata y (cm)

Spate de vestă(simetric)

A 0 0B 8,5 2C 16 -1D 21 -19E 21 -38

T- talie mijloc 0 -38

Fa a deț vestă(dublă în oglindă)

A 0 0B 6 17C 14 19D 20 4E 20 -19F 0 -19

Pentru tiparul de bluza

Piesa Punctul Coordonata x Coordonata y

A 0 0

15

Page 16: PROIECT DE SPECIALITATE - didactic · ARGUMENT Am ales acest proiect, pentru că el presupune aplicarea cunoştinţelor şi deprinderilor dobândite la modulele de specialitate, pe

Spate căma ăș

(simetrică)

B -23 0C -23 -28D 0 -28

Platcă spate(simetrică)

A 0 0B 5 3C 14 2D 14 -16E 0 -16

Fata cămă iiș(simetrică)

A 0 0B O 14C 2 17D 10 17E -11 -7F 12 29G -11 -29H -11 0

Platcă fa ăț(dublă înoglindă)

A 0 0B 0 14C -8 11,5D -8 0

Dreptinghidecorative fa ăț

A O 0B 0 2C 12 2D 12 0

Guler A 0 0B 0 -6C 17 -6D 20 0

Maneca A 0 0B 28 0C 31 37D 14 40E -3 37

Manseta Lungime=21cm Latime=6cn

16

Page 17: PROIECT DE SPECIALITATE - didactic · ARGUMENT Am ales acest proiect, pentru că el presupune aplicarea cunoştinţelor şi deprinderilor dobândite la modulele de specialitate, pe

Unele piese sunt simetrice, asa cum se vede in imaginea urmatoare:

17

Page 18: PROIECT DE SPECIALITATE - didactic · ARGUMENT Am ales acest proiect, pentru că el presupune aplicarea cunoştinţelor şi deprinderilor dobândite la modulele de specialitate, pe

PASUL 5. CREAREA AXEI DE FIR DREPT

Orice piesă proiectată în Gemini Pattern Editor trebuie să aibă axă de firdrept. Axa de fir drept are următoarele funcţii:

- stabileşte direcţia şi sensul de amplasare a piesei pe şpan, în funcţie detextura materialului

- stabileşte prin coordonatele punctului său de start punctul desuprapunere a imprimeului materialului, în cazul în care se lucrează cu materialetexturate sau imprimate

- este suport de scriere pentru textul care indică numele piesei şi mărimea. Pentru a aplica axa de fir drept pe o piesă,

- se intră în modul de lucru «INDUSTRIALIZARE», - se face click pe piesa respectivă, - se apasă apoi butonul «Creează axa de fir drept».

- Se face din nou click cu cursorul pe piesă, în punctul de unde trebuie săînceapă axa de fir drept, apoi în punctul unde se termină axa de fir drept.

- După ce axa a fost creată în acest mod, înclinaţia (unghiul), lungimea şipoziţia ei pot fi stabilite precis, prin coordonate exacte. După ce s-astabilit precis înclinaţia, lungimea şi poziţia axei, se apasă tasta ENTERsau butonul «Aplică». Axa se va plasa corespunzător cu cotele cerute. De-a lungul axei se afişează automat numele piesei şi mărimea, dacă esteapăsat butonul «Afişează nume piesă».

PASUL 6. CREAREA AXEI DE TEXT

Axa de text poate fi folosită şi pentru alte menţiuni în afaranumelui de piesă şi a mărimii.

Pentru a aplica axa de text pe o piesă,

-se intră în modul de lucru «INDUSTRIALIZARE», -se face click pe piesa respectivă, se apasă apoi butonul «Creează axa text».- Se face din nou click cu cursorul pe piesă, în punctul de unde trebuie săînceapă axa de text, apoi în punctul unde se termină axa de text.

După ce axa a fost creată se poate stabili tipul axei. O linie internă poatefi de tip «Simplă», «Text» sau «Nume piesă». Pentru a stabili tipul liniei se faceclick pe săgeata din dreapta câmpului de sub mesajul «Tip:», după care dinmeniul care se deschide se alege tipul dorit prin selectare. În cazul în care s-aoptat pentru tipul «Text» sau «Numele piesei» se va putea edita textul ceurmează a fi tipărit pe axa: numele piesei si mărimea sau orice altă menţiune .

Tot dupǎ ce a fost creata axa de text, înclinaţia, lungimea şi poziţiaacesteia pot fi stabilite precis, prin coordonate exacte.

Toate aceste setări se pot face în meniul care se deschide în partea dreaptăa ecranului la selectarea unei astfel de axe.

18

Page 19: PROIECT DE SPECIALITATE - didactic · ARGUMENT Am ales acest proiect, pentru că el presupune aplicarea cunoştinţelor şi deprinderilor dobândite la modulele de specialitate, pe

3. Gradarea tiparului

Modul de lucru “Gradare” ofera utilizatorului functiile necesaregradarii unui model pornind de la marimea de baza pentru a obitine lafiecare marime dimensiunile din specificatiile modelului sau conformregulilor de gradare standardizate.Pentru a intra in acest mod de lucru trebuie sa apasati butonul

“Gradare” .Editarea setului de marimi

se apasa primul buton din stanga numit “Editare set marimi”; se adauga cate marimi dorimi apasand butonul “+”(adauga

marime noua in setul de marimi). In tabel vor apare marimi noisimbolizate prin culori diferite.

Se defineste setul de marimi, adica o lista de denumiriconventionale de tipul: S, M, L, XL, XXLsau 40, 42, 44, 46, 48, 50, 52... facand clicin fiecare casuta si scriindu-le;

Se aleg si se confirma anumite marimi sauchiar toate cele editate doresc din acest modelbifand in casutele corespunzatoare.

19

Page 20: PROIECT DE SPECIALITATE - didactic · ARGUMENT Am ales acest proiect, pentru că el presupune aplicarea cunoştinţelor şi deprinderilor dobândite la modulele de specialitate, pe

In orice mod de lucru se pot afisa si marimile gradate ale uneipiese, pe langa marimea de baza. Pentru a afisa gradarile uneipiese,aceasta trebuie selectata prin clic pe suprafata ei, apoi se faceclic pe butonul “Arata /ascunde grila”. Daca butonul este apasat, gra-darile sunt afisate, daca butonul este ridicat gradarile nu sunt vizibilesi se poate observa doar marimea de baza. Conturul pieselor gradateeste afisat cu culori diferite pentru fiecare marime, dar culoarea poatefi schimbata in fereastra de editare a setului de marimi.Important este ca in modul de lucru“Gradare”, pentru piesa selectata sunt afisa-te automat gradarile fara sa mai fie necesarsa se apese butonul “Arata/ascunde grada-ri”.

Completarea tabelului de gradare a fiecarui punctSe selectează câte un punct i se specifică într-un tabel ”regulaș

de gradare a punctului”, adică pa ii săi de deplasare de la o mărime lașalta.Tabelul de garadare al unui punct poate fi afi at prin aăsareașbutonului”Modifică gradarea punctului”, după ce punctul a fostselectat se face un clic dreapta pe punctul selectat.Este afi at pe ecran tabelul de gradare al punctului:ș-pe coloanele dx i dy este memorată deplasarea punctului fa ă deș țpozi ia sa pe mărimea de bază;ț-pe coloana dl este calculată distan a totală între pozi ia punctuluiț țgradat i pozi ia sa pe mărimea de bază.ș țDacă punctul are o gradare uniformă pasul va fi acela i pentru toateșmărimile. La orice modificare a pa ilor de gradare de pe coloanele ddxși ddy se vor recalcula automat deplasările dx i dy. Cel mai des seș ș

face gradarea prin precizarea pa ilor de gradare, adică prin editareașcoloanelor ddx i ddy.ș

Valorile pasilor de gradare se vad in tabelele urmatoare:

Pentru tiparul de pantalon

Piesa Punctul Coordonata x Coordonata yA 0 0B 0 0

20

Page 21: PROIECT DE SPECIALITATE - didactic · ARGUMENT Am ales acest proiect, pentru că el presupune aplicarea cunoştinţelor şi deprinderilor dobândite la modulele de specialitate, pe

Gacii

(piesă dublă înoglindă)

C 0 0D 0 0E 0 0F 0 0G 0 -1H 0 -1

Ic gaci(o piesă)

1 0 02 0 03 0 04 0 0

Cordon (pisă simetrică)

1 0 02 0 03 0 04 0 0

Pentru tiparul de vesta

Piesa Punctul Coordonata x(cm)

Coordonata y (cm)

Spate de vestă(simetric)

A 0 0,2B 0 0,2C 0,5 0D 0,5 0E 0,5 -1F 0 -1

21

Page 22: PROIECT DE SPECIALITATE - didactic · ARGUMENT Am ales acest proiect, pentru că el presupune aplicarea cunoştinţelor şi deprinderilor dobândite la modulele de specialitate, pe

Fa a deț vestă(dublă în oglindă)

A 0 0,2B 0 0,2C 0,5 0,1D 0,5 0E 0,5 -1F 0 -1

Pentru tiparul de bluza

Piesa Punctul Coordonata x Coordonata y

Spate căma ăș

(simetrică)

A 0 0B 0 -1,5C 0,5 -1,5D 0,5 0

Platcă spate(simetrică)

A 0 0B 0 -1,5C 0,5 -1,5D 0,5 0E 0 0A O 0B 0 0

22

Page 23: PROIECT DE SPECIALITATE - didactic · ARGUMENT Am ales acest proiect, pentru că el presupune aplicarea cunoştinţelor şi deprinderilor dobândite la modulele de specialitate, pe

Fata cămă iiș(simetrică)

C 0 0D 0 0E 0,5 0F 0,5 -1,5G 0 -1,5H

Platcă fa ăț(dublă înoglindă)

A -0,5 0B -0,5 0C 0 0D 0 0

Dreptinghidecorative fa ăț

A 0 0B 0 0C 0 0D 0 0

Guler A 0 0B 0 0C 0,5 0D 0,5 0

Maneca A -0,25 0,25B 0 0,25C 0,25 0,25D 0,25 0E -0,25 0

Manseta AsiB -0,5 0CsiD 0,5 0

23

Page 24: PROIECT DE SPECIALITATE - didactic · ARGUMENT Am ales acest proiect, pentru că el presupune aplicarea cunoştinţelor şi deprinderilor dobândite la modulele de specialitate, pe

6.Mǎsurǎtori si verificǎri

Modul de lucru ” Măsurători i Verificări” oferă utilizatorului func iiș țpentru:

- Măsurarea distan ei între două puncte în linie dreaptă sau de-ațlungul liniei de casere;

- Alipirea sau suprapunerea a două piese pe punctele indicate;- Translarea piclurilor de pe un segment de contur pe altul;- Măsurarea unghiurilor i ariei pieselor;ș

Pentru a intra în acest mod de lucru trebuie să apăsa i pe butonul ”Măț -surători i Verificări”.ș

În acset mod de lucru există ase tipuri de func ii deș țverificare i măsurare, fiecare cu cursor specific.șDupă apăsarea butonului se intră direct în func ia dețmăsurare distan ă între două puncte de-a lungul conț -

turului. Măsurarea distan ei între două puncte de-aț

lungul conturului piesei. Pentru a măsura distan ațse apasă butonul ” Măsoară distan a perimetrală”.țApoi se face clic pe punctual start al măsurătorii,

se pargurge piesa în sens orar i se face clic pep e punctual final al măș -surătorii.Distan a măsurată pe mărimea de bază este afi ată pe fundal negru iarț șdistan ele măsurate pentru celelalte mărimi sunt afi ate pe fundal alb.ț ș

Dacă se face o măsurătoare de contur dintr-un punct până în acela ișpunct al piesei se afi ează valoarea întregului perimetru al piesei reș -spective.

Alipirea pieselor pe punctele indicatePentru a lipi sau a suprapune două piese în anumite puncte în modulde lucru actual i se apasă butonul „Asamblează”.șPrin această opera iune se poate realize alipirea dar i suprapunerea aț șdouă piese. Scopul func iei este acela de a verifica coresponden a deț țformă între piese care urmează a fi cusute împreună.

24

Page 25: PROIECT DE SPECIALITATE - didactic · ARGUMENT Am ales acest proiect, pentru că el presupune aplicarea cunoştinţelor şi deprinderilor dobândite la modulele de specialitate, pe

Măsurătoarea efectuată poate fi adăugată la tabelul de măsurători.

25

Page 26: PROIECT DE SPECIALITATE - didactic · ARGUMENT Am ales acest proiect, pentru că el presupune aplicarea cunoştinţelor şi deprinderilor dobândite la modulele de specialitate, pe

7. Editarea rezervei de coasere – obţinerea şabloanelor

26

Page 27: PROIECT DE SPECIALITATE - didactic · ARGUMENT Am ales acest proiect, pentru că el presupune aplicarea cunoştinţelor şi deprinderilor dobândite la modulele de specialitate, pe

8.Editarea fi ei de produsș

Fi a produsului con ine informa ii auxiliare care înso esc tiparele preș ț ț ț -cum i o schi ă a produsului finit. Scopul acestor informa ii este pe de-ș ț țo parte de a putea identifica i clasifica mai u or modelul pe baza unorș șinforma ii de tipul nume ,sezon, client, comandă, i pe de altă parteț șspecifica ii tehnice privitoare la execu ia produsului, indica ii privindț ț țesăturile, accesorii, finisare etc.ț

Pentru a edita informa iile din fi a produsului se apasă butonul „Edț ș -itează fi a de produs pentru modelul current”. Se va deschide fereastrașde editare a fi ei de produs i se scriu în câmpurile corespunzătoareș șinforma iile necesare. În fereastra de editare a fi ei de preodus putemț școmplete în prima pagină informa ii generale despre produs iarțcelelalte două pagini schi e i specifica ii tehnice utile pentru a descrieț ș țmai bine produsul finit i procesul tehnologic.ș

Pentru a adăuga o imagine a produsului finit sau o sdchi ă de execu ieț țîn pagina de informa ii generale se apasă butonul ț „ Încarcă”. Se allegefi ierul în care se află fotografia produsului. Dimensiunea fi ierului nuș ștrebuie să depă ească 500 Kb. De aceea se recomandă ca imaginile sășfie în format: jpeg, jpg, gif. Imaginile pot proven de la un scanner saudin prograsme de desen. Pentru a putea utiliza paginile de schi e iț șspecifica ii tehnice în primul rând bifată op iunea „ Folose te aceastăț ț șpagină cu infoma ii suplimentare”.țPagina de schi e i specifica ii este împăr ită în 4 cadrane, în fiecareț ș ț țdin acestea fiind posibilă editarea de text sau inserarea de imagini.În partea de sus a ferestrei de editare a fi ei produsului se va selectașpagina de schi e. Pentru a putea edita în una din cele două pagini dețspecifica ii trebuie bifat în primul rând. Folose te această pagină cuț șspecifica ii suplimentare.ț

27

Page 28: PROIECT DE SPECIALITATE - didactic · ARGUMENT Am ales acest proiect, pentru că el presupune aplicarea cunoştinţelor şi deprinderilor dobândite la modulele de specialitate, pe

Tipărirea fişei produsului şi a fişelor pieselorPentru a tipări fişa produsului se apasă butonul « Tipăreşte fişa produsului ».Dacă se apasă pe simbolul din dreapta butonului se deschide un mic meniu încare se pot selecta trei variante de tipărire: fişa produsului, fişele pentru toatepiesele sau fişe pentru piese selectate.De asemenea, fişele pot fi văzute înainte de a fi tipărite. Pentru a previzualizafişele se apasă în meniul superior pe « Modele » şi apoi pe « Previzualizare fişe». Se face click pe tipul de fişă care trebuie afişat. Se va deschide o fereastră deprevizualizare a fişei. Din această fereastră se poate tipări fişa prin apăsarea bu-tonului Print » sau se poate ieşi fără să se tipărească prin apăsarea butonului «Close »

Tipărirea fişei produsului şi a fişelor pentru piese

Partea a II-a. Planificarea croirii

28

Page 29: PROIECT DE SPECIALITATE - didactic · ARGUMENT Am ales acest proiect, pentru că el presupune aplicarea cunoştinţelor şi deprinderilor dobândite la modulele de specialitate, pe

1. Ordinea efectuării operaţiunilor în Gemini CutPlan

1. Se alege un model şi se selectează mărimile necesare pentru comandăSe setează parametrii privind încadrările şi şpănuirea2. Se introduc cantităţile comandate pentru fiecare tip de material3. Se setează strategia de planificare automată sau se face planificare manuală4. Se calculează încadrările şi şpanurile, manual sau automat5. Se optimizează încadrările pentru fiecare şpanSe tipăresc încadrările pe plotter sau se exportă pentru capul de croit6. Se verifică informaţiile privitoare la încadrare7. Se tipăreşte fişa planului de tăiere

Se salvează planul de tăiere ca fişier pe disc.

29

Page 30: PROIECT DE SPECIALITATE - didactic · ARGUMENT Am ales acest proiect, pentru că el presupune aplicarea cunoştinţelor şi deprinderilor dobândite la modulele de specialitate, pe

2. Alegerea unui model şi selectarea mărimilor necesare pen-tru comandă

Se apasă butonul « Încarcă model » pentru deschiderea ferestrei de selectare.

Alege model -> Selectează piesele folosite -> Selectează mărimile folosite ->AcceptăSe apasă butonul « Încarcă model » pentru deschiderea ferestrei de selectareSe va deschide o fereastră în care utilizatorul va alege modelul, tipul de materialşi mărimile pentru care doreşte realizarea unui plan de tăiere. Dacă se doreştecreearea unui folder nou , acest lucru se poate realiza direct din fereastra « Se-lectare model » prin folosirea butonului « Creează un nou director ». În fereastracare se deschide se va complete numele pentru folderul care se va creea în direc-torul selectat din arbore după care se apasă « Accepta ».După ce s-a selectat un model, dacă este un model valid, pe care programulpoate să îl citească, în partea dreaptă a ferestrei se vor putea vizualiza piesele

30

Page 31: PROIECT DE SPECIALITATE - didactic · ARGUMENT Am ales acest proiect, pentru că el presupune aplicarea cunoştinţelor şi deprinderilor dobândite la modulele de specialitate, pe

modelului apoi lista cu mărimile disponibile pentru acel model şi lista pieselormodelului.Următorul pas este selectarea tipului de material care urmează a fi tăiat şi trans-ferarea în lista de lucru a pieselor din materialul respective. Pentru aceasta uti-lizatorul va apăsa pe săgeata câmpului din dreptul mesajului « Lista pieselor inmodelul selectat filtrate după tipul de material ». Se va deschide un meniu cecuprinde toate materialele din modelul respectiv. Din acesta se va selecta materi-alul pentru care se doreşte realizarea planului de tăiere. După selectarea materi-alului dorit în tabel vor fi afişate doar piesele ce se vor croi din acesta.

Pentru a transfera piesele dorite în lista de lucru utilizatorul are la dispoziţiedouă posibilităţi:

-una ar fi să transfere piesă cu piesă prin selectarea piesei i apăsarea buș -tonului „Adaugă piesa selectată…”

- Cea de-a doua posibilítate constă în transferarea tuturor pieselor din ace-la i material în lista de lucru prin apăsarea butonului „ Adaugă tóate píesș -ele din lista pieselor din model în lista pieselor coléctate pentru coman-dă”.

Pentru a şterge o piesă sau toate piesele din lista de lucru utilizatorul va folosi unul din cele două butoane: « Şterge piesa selectată din lista pieselor colectate pentru comandă » sau « Şterge toate piesele din lista pieselor colectate pentru comandă ».

31

Page 32: PROIECT DE SPECIALITATE - didactic · ARGUMENT Am ales acest proiect, pentru că el presupune aplicarea cunoştinţelor şi deprinderilor dobândite la modulele de specialitate, pe

După stabilirea pieselor se selectează prin bifare în listă mărimile care apar pe comanda care se lucrează. Dacă în comandă este cuprinsă o mărime care nu se regaseşte în lista de mărimi a modelului, trebuie redeschis modelul cu Gemini Pattern Editor, pentru a se introduce şi această mărime. După ce s-au selectat piesele şi s-au bifat mărimile se apasa butonul « Acceptă ».

32

Page 33: PROIECT DE SPECIALITATE - didactic · ARGUMENT Am ales acest proiect, pentru că el presupune aplicarea cunoştinţelor şi deprinderilor dobândite la modulele de specialitate, pe

4. Setarea parametrilor privind marcajele şi şpă-nuirea

Apasă butonul « Setări » -> Introdu setările -> Acceptă

Pentru ca programul să execute corect planificarea încadrărilor şi a şpanurilor,trebuie introduse câteva setări legate de aceste operaţiuni. Acestea pot fi intro-duse şi modificate oricând în timpul funcţionării programului şi determină recal-cularea diverselor planificări. Se apasă butonul « Setări încadrare » şi se va de-schide fereastra de setări.

Fereastra de setări are cincii părţi :1. setări privind şpănuirea2. setări generale privind programul.3. setări ploter4. setări cutter5. setări optimizare

33

Page 34: PROIECT DE SPECIALITATE - didactic · ARGUMENT Am ales acest proiect, pentru că el presupune aplicarea cunoştinţelor şi deprinderilor dobândite la modulele de specialitate, pe

Informaţii generale de şpănuire• Numărul recomandat de foi în şpan o este numărul de foi optim pentru şpan, înfuncţie de grosimea şi caracteristicile materialului tăiat.• Lăţimea utilă ţesătură o este lăţimea materialului ce urmează a fi tăiat, şi careeste folosită pentru crearea şi optimizarea markerelor. Dacă materialele se com-portă diferit lăţimea utilă se va stabili făcând click pe căsuţa cu denumirea mate-rialului din tabelul în care se introduc cantităţile pentru fiecare material înparte.În cazul în care se realizează un plan de tăiere pentru o comandă ce se executădin mai multe tipuri de stofe şi lăţimea acestora este diferită pentru fiecare tip destofă în parte , acest lucru va fi semnalat prin afişarea valorii acesteia pe un fun-dal colorat în roşu. Afişarea lăţimii pe un fundal colorat poate semnala şi o mod-ificare a acesteia în cadrul aplicaţiei Gemini Nest Expert.• Lungimea recomandată de şpănuire o este lungimea optimă de şpănuire, înfuncţie de condiţiile tehnice şi de caracteristicile materialului şpănuit ; aceastălungime poate fi depaşită pentru a se obţine optimizări eficiente , dar numai înlimita lungimii maxime de şpănuire. Lungimea maximă de şpănuire estelungimea recomandată de şpănuire plus 5 % din valoarea sa.• Numărul maxim de produse pe încadrare o este numărul maxim de produsecare se estimează că intră pe o încadrare, cât mai aproape de lungimea recoman-dată de şpănuire. Acest număr este estimativ, întrucât în urma combinării întrediverse mărimi se pot obţine markere cu mult mai scurte sau mai lungi. Numărulmaxim de produse pe încadrare fie se stabileşte de utilizator prin tastare, fie sepoate calcula în mod automat de program prin apăsarea butonului Estimare. Al-

34

Page 35: PROIECT DE SPECIALITATE - didactic · ARGUMENT Am ales acest proiect, pentru că el presupune aplicarea cunoştinţelor şi deprinderilor dobândite la modulele de specialitate, pe

goritmul de calcul după care programul stabileşte numărul maxim de produse peîncadrare este următorul: se face raportul dintre- un procent de 80% din aria marcajului delimitată de «Lăţime utilă ţesătură» şi«Lungime recomandată şpânuire» (valorile din forma de setări, nu cele de peţesătură)- şi media aritmetică a tuturor mărimilor (produselor).Rezultatul obţinut se rotunjeşte prin eliminare până la un număr natural şi seafişează în căsuţa din dreptul «Numărul maxim de produse pe încadrare».Dacă nu se poate face estimarea atunci nu se modifică numărul maxim de pro-duse pe încadrare.• Adaosul de capăt la şpănuire o este rezerva tehnologică lăsată la şpănuire lacele două capete ale fiecărei foi din şpan ; se va introduce doar rezerva de pe oparte, nu cea cumulată iar programul o va lua în considerare dublat când va real-iza consumul total de material.• Distanţa tehnologică. Adaosul intre piese o este rezerva tehnologică lăsată înjurul fiecărei piese pentru tăiere. Dacă materialele se comportă diferit distanţatehnologică pentru tăiere se va stabili făcând click pe căsuţa cu denumirea mate-rialului din tabelul în care se introduc cantităţile. În cazul în care se realizează un plan de tăiere pentru o comandă ce se executădin mai multe tipuri de stofe şi valoarea adaosului este diferită pentru fiecare tipde stofă în parte , acest lucru va fi semnalat prin afişarea valorii adaosului întrepiese pe un fundal colorat. Afişarea valorii adaosului dintre piese pe un fundalcolorat poate semnala şi o modificare a acestuia în cadrul aplicaţiei Gemini NestExpert.• Masa specific se va completa cu valoarea masei specifice a materialului uti-lizat în g/mp.Dacă pentru comanda respectivă se folosesc materiale cu propri-etăţi diferite valoarea masei se va stabili făcând click pe căsuţa cu denumireamaterialului din tabelul în care se introduc cantităţile pentru fiecarematerial în parte. În cazul în care se realizează un plan de tăiere pentru o co-mandă ce se execută din mai multe tipuri de stofe şi valoarea masei specificeeste diferită pentru fiecare tip de stofă în parte , acest lucru va fi semnalat prinafişarea valorii acesteia pe un fundal colorat.

Dacă materialele se comportă identic la şpănuire, au aceeaşi contracţie etc,atunci se poate opta pentru şpanuri combinate, ceea ce poate să ducă la opti-mizări suplimentare ale planificării.

35

Page 36: PROIECT DE SPECIALITATE - didactic · ARGUMENT Am ales acest proiect, pentru că el presupune aplicarea cunoştinţelor şi deprinderilor dobândite la modulele de specialitate, pe

Informaţii despre tipul foilor din şpanÎn această secţiune se va alege modul în care se va şpănui comanda. Se poatealege în funcţie de material şi model dacă se vor şpănui foi simple, foi duble(faţă /dos) sau se va lucra pe material tubular sau pliat . Dacă se lucrează unmodel fără potriviri sau simetrii se vor şpănui foi simple. În încadrare produselevor apare întregi.

Se va bifa în dreptul mesajului “Foaie simpla”. Dacă se lucrează produse simet-rice pe care se urmăreşte şi obţinerea anumitor simetrii se vor şpănui foi duble.

Contracţii

Pregătirea încadrărilor pe materiale cu contracţie se poate face fără a modificadimensiunea pieselor în Gemini Pattern Editor. Piesele se vor proiecta şi se vorpăstra în fişierul *.gem la dimensiunea nominală fără a mai lua în calcul con-tracţia. Totuşi se poate stabili o contracţie direct în aplicaţia Gemini Pattern Edi-tor dar piesele se vor modifica Contracţiidimensional doar la tipărirea din Pattern Editor sau dacă la importul în GeminiCut Plan se bifează opţiunea « La încărcare model preia contracţia din piese».Calcularea contracţiei precum şi alungirea sau micşorarea şabloanelor pelungimea sau lăţimea materialului

36

Page 37: PROIECT DE SPECIALITATE - didactic · ARGUMENT Am ales acest proiect, pentru că el presupune aplicarea cunoştinţelor şi deprinderilor dobândite la modulele de specialitate, pe

se poate realiza automat şi direct în Gemini Cut Plan, prin introducerea infor-maţiilor despre contracţia materialulu respectiv. Pentru acest caz se măsoară obucată de material şi se introduce lungimea / lăţimea acesteia apoi seintroduce lungimea/ lăţimea aceleiaşi bucăţi de material după ce a fost prelu-crată. Programul calculează factorul de contracţie sau dilatare şi îl aplică în sensinvers şabloanelor care se încadrează pe materialul respectiv, indifferent demodul de amplasare (rotire) a acestor şabloane pe material.Dacă utilizatorul bifează mesajul « La încărcare model preia contracţia din piese», nu se mai pot edita câmpurile care permit adăugarea contracţiei din GeminiCut Plan.

5. Introducerea cantităţilor comandate pentrufiecare tip de material

37

Page 38: PROIECT DE SPECIALITATE - didactic · ARGUMENT Am ales acest proiect, pentru că el presupune aplicarea cunoştinţelor şi deprinderilor dobândite la modulele de specialitate, pe

6. Setarea strategiei de planificare

38

Page 39: PROIECT DE SPECIALITATE - didactic · ARGUMENT Am ales acest proiect, pentru că el presupune aplicarea cunoştinţelor şi deprinderilor dobândite la modulele de specialitate, pe

7. Optimizarea încadrărilor

39

Page 40: PROIECT DE SPECIALITATE - didactic · ARGUMENT Am ales acest proiect, pentru că el presupune aplicarea cunoştinţelor şi deprinderilor dobândite la modulele de specialitate, pe

Incadrearea M2

40

Page 41: PROIECT DE SPECIALITATE - didactic · ARGUMENT Am ales acest proiect, pentru că el presupune aplicarea cunoştinţelor şi deprinderilor dobândite la modulele de specialitate, pe

41

Page 42: PROIECT DE SPECIALITATE - didactic · ARGUMENT Am ales acest proiect, pentru că el presupune aplicarea cunoştinţelor şi deprinderilor dobândite la modulele de specialitate, pe

BIBLIOGRAFIE

1. “Proiectarea imbracamintei”, manual pentru liceu, EdituraOscar print, Bucuresti, 2007, pag. 242-246

2. Gemini Cad System 3. Manual de Utilizare rev 3.0 – Gemini Pattern Editor4. Manual de Utilizare rev 3.0 Gemini Cut Plan 5. Manual de Utilizare rev 3.0 - Gemini Nest Expert 6. Programul soft din cele 3 Gemini 7. “Proiectarea inbracamintei” curs de facultate8. Internetul www.geminicad.ro 9. “Bazele tehnologiei confectiilor”

42


Recommended