Home >Documents >Perspective 3

Perspective 3

Date post:12-Oct-2015
Category:
View:1,848 times
Download:0 times
Share this document with a friend
Description:
revista scolii
Transcript:
  • 1

    Revista Nr. 3, anul I, Noiembrie 2005

    Din Cuprins

    mai este timp s capei respect fa de sine

    dragostea este nevoia de a iei din tine nsui

    am ajuns n acel punct n care putem s spunem STOP i s suportm singuri consecinele

    s fii om presupune s fii instabil i fr echilibru spiritual

    Les Bretons sont caracteriss par deux traits incontestables : lobstination et la part de rve

    s ursc minciuna i felonia i s ridic castele ale demnitii i onoarei mele

    Dezlegarea integramei SUNTEM N EUROPA: A S T Z P P OFICIALITATI EUROPA ECOU OCTO INELATI TIA LAT MI F ZEL VIE AIA FIN EL M TES D S ACE PAGINATOR OT TARA ATENTI MILENIU ATAT. (Autor: prof. Geografie, Gheorghiu Elena)

  • 2

    AAAAteptareteptareteptareteptare ngerulngerulngerulngerul Privesc i acum spre cerul nstelat, Cndva am dorit s ajung sus Unde pe tine te-am lsat Am vrut s ating norii cu vrful degetelor Acum vreo 10 zile, Dar mi-am dat seama ca infinitul e-n nori Cnd tu n-ai vrut s vii cu mine. i noi nine suntem infinitul. Ziceai c tu eti steaua mea, Eram ca un crin aezat pe altarul credinei, i vei rmane tot aa Eram pe un trm de vis Pentru c-acolo-i locul tu Credeam c totul mi aparine Ales de Dumnezeu. Dar nimic nu era al meu Fiindc pe tine te-am iubit Simeam orice pictur, orice adiere Cum nici nu te-ai gndit Eram un fulg n btaia vntului i nici nu-i poi imagina, Lipsit de ndejde i de aprare O dragoste mai mare ca a mea. Cutam n zadar, lumea puritii interioare Eu te iubeam i tu tiai, mi plcea s privesc marea Mereu de mine tu fugeai, Pentru c mi plcea s visez i-am vrut s vin si eu la tine, Visam c lumea e mai bun Tu m-ai gonit, zicndu-mi ca nu-i bine. i-mi ziceam c nu trebuie s m ntristez

    Savu Ramona, XI A Eram asemenea unui nger mbrcat n alb

    i pentru prima oar am simit c zbor O raz de speran adus de ngerul alb Ce m-a purtat n lumea viselor

    Nstase Andreea, IX A

    18 ANI18 ANI18 ANI18 ANI Este vrsta pe care toi o ateptm. Este vrsta la care credem c totul ne aparine, c putem face orice doar pentru ca suntem majori. Dar nu este aa. Unii cred c, dac fac 18 ani i sunt responsabili pentru faptele lor, numai ei au de pierdut i de suferit i nu prea se gndesc la consecine. Alii cred c vrsta de 18 ani nu-i schimb cu nimic. Dar eu cred c ne afecteaz foarte mult. Poate pentru c nu suntem contieni nc de responsabilitile care acum ne apas pe umeri. ns peste civa ani o s ne dam seama ct de greit gndim acum. Faptul c acum suntem majori nu schimba mare lucru. Problemele cu prinii sunt aceleai, poate i mai ru: de prietenii care ne brfesc pe la spate nu am scpat, poate s-au nmulit, la fel ca i cu celelalte lucruri pe care noi le consideram minore. Poate sunt criticat de multe persoane sau unii chiar rd de mine pentru faptul c gndesc aa, dar eu sunt una din zecile de persoane care a mplinit vrsta de 18 ani i am simit acea schimbare. Puini dintre noi simt diferena. Poate nici eu nu m schimbam dac nu erau toate problemele prin care cred c toi au trecut sau trec sau o s treac la un moment dat. Poate pentru mine acum s-a nimerit. Un rol important n aceast schimbare l au prinii. Ei nu prea ne neleg. Nu neleg c avem o vrst, nu prea mare, dar am ajuns n acel punct n care putem s spunem STOP i s suportam singuri consecinele. De prini o s depindem toata viaa, dar trebuie s ne dm seama c acum este timpul s ne gndim i singuri la noi, la problemele noastre. Aa cum vrem acum s ne distrm, trebuie s nvm s ne punem singuri ordine n via. O ceart n familie poate duce la multe lucruri. Dar ntotdeauna gndii nainte de a face un lucru. Cearta se poate termina cu o mpcare, dar se poate termina i cu plecatul de acas sau chiar cu cstoritul. Nu e o glum! Dar nu este nici o soluie. Dac pleci de acas, o s ai foarte multe responsabiliti i nu o s poi face fa, cstoritule cea mai proast idee. Suntem nc mici, nu tim ce nseamn viaa, destinul. Nu tim sau nu putem s ne facem singuri un drum n via, avem nevoie de ndrumare, de ajutor i cine ne poate ajuta mai bine dect prinii? Buni sau ri, ei ne vor ajuta mereu. Aa c vrsta de 18 ani implic multe responsabiliti i trebuie s ne gndim la faptul c din cauza consecinelor noastre pot suferi multe persoane. Nu numai noi!!!

    Toma Nicoleta, XII A

  • 3

    ViaViaViaViaa=Lupta=Lupta=Lupta=Lupt Viaa este foarte complex i ne este foarte greu s cunoatem adevrul. Adevrul este de fapt ceea ce credem. Este att de greu s te menii pe aceeai lungime de und spiritual, pentru c noi, oamenii, dei ncercm s fim statici, stabili i stpni pe tririle noastre, nu reuim i niciodat nu vom reui pentru c a fi om presupune a fi instabil i fr echilibru spiritual. Chiar dac muli din noi spun c suntem persoane echilibrate i stabile, nu este adevrat; este imposibil sa fim echilibrai pentru c sentimentele nu pot fi constante, spiritul nostru nu este stabil, aa cum toi ne-am dori, iar de multe ori nu ne dm seama ce ne dorim. De fapt, dac ne gndim la dezechilibrele morale, spirituale i sufleteti, ne dm seama c prin ele ne difereniem, ele ne dau sens vieii i tot ele ne fac viaa roz, viu colorat. Ce ar fi fericirea fr tristee? Nu s-ar mai numi fericire ci am fi pur si simplu constani, am fi aa cum percepem o masca zmbitoare. Aceste dezechilibre interioare de fapt ne pun n valoare calitile i ne nva cum s ajungem pe acel drum pe care l numim fericirea. ns, pentru a ajunge la fericire, avem nevoie de cellalt. Dar ntotdeauna vom suferi pentru celalalt pentru c suferina implic fericire. Dac nu cunoatem suferina, tristeea, necazul sau singurtatea, nu vom avea puterea s cunoatem vreodat fericirea, nu vom putea ajunge niciodat la fericire. De cele mai multe ori nu tim s preuim pe cel de lng noi, doar dup ce l pierdem realizm adevrata valoare a sa pentru c aa suntem noi, oamenii, chiar dac nu vrem s fie aa; abia dup ce a trecut timpul ne dm seama de ceea ce ni s-a ntmplat cu adevrat. De exemplu, eu mi-am ntlnit iubirea, am descoperit adevrata fericire, dar m-am jucat de-a iubirea, m-am jucat de-a relaia, m-am jucat cu sentimentele mele i abia dup ce am pierdut ceea ce am gsit am realizat ct valoare are el pentru mine i mai ales ce rol joac n viaa mea. Este foarte greu s te menii pe drumul vieii tale, el are o groaz de crri i intersecii, dar i o groaz de drumuri ce pornesc deviat din el. Trebuie s tim unde s mergem, trebuie s cunoatem sensul vieii; este la fel cum ai vrea s ajungi din Bucureti n Constana, dar cu ct sunt mai multe posibiliti de a ajunge la Constana, cu att sunt mai multe drumuri care ne deviaz drumul care ne duce spre destinaia aleas. i bineneles c de multe ori ne putem reveni, adic putem ajunge din nou la drumul iniial dac o lum pe un drum care ne deviaz fa de punctul de reper, dar de cele mai multe ori nu reuim; este ca i cum ne-am rtci ntr-o pdure, sunt puine ansele s reuim s ieim din pdure, s ne revenim. Viaa presupune multe capcane pe care trebuie s le depim pentru a putea ctiga, pentru a ne putea menine pe drumul cel bun. Muli aleg s moar pentru c nu pot rezista; viaa lor, propria lor viata ii depete, ceea ce i face s cread c soluia este s se omoare. Acetia sunt din cei care nu-si cunosc sensul vieii. De ce oare s ne luptm pentru a putea ctiga? Merit viaa trit? Oare, n definitiv, ctigm doar s ne meninem pe drumul cel drept? Bineneles c odat ce reuim s ne meninem pe drumul cel drept, ctigm fericirea chiar dac asta presupune s suferim cu ct suferim mai mult, cu att fericirea este mai mare. Dar fiecare are de ales; dac el crede c pentru fericire merit s se lupte cu obstacolele vieii, atunci viata merit trit i atunci viaa lui are un sens. De foarte multe ori nu tim ce vrem de la via; vrem ceva, dar nu tim sigur ce. De foarte multe ori cerem mai mult de la via, dar fcnd asta cerem mai mult i de la noi i asta pentru ce? Pentru c vrem s fim fericii, dar oare nu putem fi i far s cerem attea lucruri de la via, adic de la noi? i credem noi ca soluia este moartea? Ne minim n cel mai dulce mod creznd asta, fiindc dac alegem moartea, o alegem pentru c fugim de toate astea, fugim de tot ce nseamn s trieti, fugim de via. i prin toate astea fugim de noi, de noi nine; dar oare chiar putem fugi, prin moarte, de noi? Dar de ce s fugim de noi, de propria persoana? Doar pentru c vrem s scpam de grijile i obstacolele pe care viaa ni le rezerv? Dar oare scpam de ele prin moarte? Si merit s fugim de noi doar ca s scpam de grijile i obstacolele vieii? Oare chiar nu ne putem arta nou c putem lupta cu viaa, cu noi adic? Cunoatem noi oare esena cuvntului VIA ca s spunem c vrem s fugim de aceasta? ntradevar este foarte greu s supravieuieti, dar absolut toi cutm fericirea, ori fericirea nu o vom mai putea gsi vreodat dac murim, doar fugind de via.

    Ctu Elena Nicoleta, XII A

  • 4

    LE TOUR DE FRANCELE TOUR DE FRANCELE TOUR DE FRANCELE TOUR DE FRANCE

    LE BRETAGNE Il y a un mois depuis que notre lyce a t visit par Guerschoum Ramambavolola et Jolle Gac, deux enseignants qui viennent de France, plus prcisment de Bretagne. cette occasion, je crois que nous devons jeter de temps en temps un coup doeil sur la carte de France. Pour tre plus convaincante, je vous ferai part en quelques lignes certaines informations sur la Bretagne (Prfecture de rgion : RENNES, 245100 habitans, principales viles: RENNES, BREST, LORIENT, SAINT-BRIEUC, QUIMPER, SAINT-MALO, VANNES, FOUGERES, etc. Je crois que de toutes les anciennes provinces de France, la Bretagne est, sans aucun doute la plus facile localiser sur une carte. Peuple de Celtes, envahie par les Romains, puis par les Grands Bretons, elle est vraiement une des rares rgions de la France, posseder non pas un dialecte, mais une vritable langue. Parl plus dun millnaire le breton est le lointain cousin du gallois.Cest aussi la dernire langue celtique utilise sur le continent europen. Les Bretons sont caracteriss par deux traits incontestables : lobstination et la part de rve. Dans ce pays o tout porte a rver, limaginaire occupe videmment uneplace importante. La littrature y jouit donc dun statut

    privilgi. Dans tous les generes, la province shonore decrivains de tout premier plan : CHATEAUBRIAND, RENAN, LAMENNAIS et bien sr JULES VERNE, un des crivains les plus lus dans le monde. La BRETAGNE ne se laisse pas dcouvrir en une seule visite, car ses attraits sont infinis, elle demande, comme tous les grands romans une deuxine, puis une troisime lecture. Comment, par exemple, ne pas lassocier la mer puisquelle est une vaste le, borde par la Manche et par lAtlantique ? Pourtant, limage de marque de la Bretagne est aussi lie la terre. Cest le pays des forts mystrieuses et des lgends. La plus clbre fort, Brocliande, est la fois ancr dans le mythe et limaginaire. Partir la dcouverte de la Bretagne, cest

    dcouvrir deux rgions trs diffrencies. LARMOR, cest dire le littoral, la cte nord-que certains considrent comme la plus pitoresque possde des falaises leves et la cte sud est plus basse et moins dcoupe. La Bretagne historique comprend cinq dpartements : LE FINISTRE (do viennent les 2 enseignants), LES CTES DARMOR, LE MORBIHAN, LILLE ET VILAINE et la LOIRE ATLANTIQUE. On y parle francais, le breton, le gallo (dans les compagnes) et mme langlais, surtout dans le NE. La Bretagne est en fait, une harmonieuse synthse entre des lments celtes, britanniqnes, latins et franais. Dautre part, la Bretagne est devenue un pays darchitecture religieuse. Lart carolingien, ne nous a laiss quun seul exemple, trs impressionent : lglise de Saint Phil bert de Grand Lieu, dans la Loire Atlantique, tandis que lart roman est mieux reprsent. En suite la Bretagne est une rgion o lagriculture passe des modes de production plus intensif : lagroalimentaire se diversifie ainsi que les industries ltroniques et tlmotiques. Pour conclure, la Bretagne se livrera ceux qui chercheront la connatre pour mieux laimer. BELBA ALINA, Prof. Lb. francez

  • 5

    JURMNTUL TNRULUI CAVALER AL ORDINULUI ISTORIEI

    EU, W.W. CAVALER AL ORDINULUI ISTORIEI, PRIN MILA I GRIJA LUI DUMNEZEU, JUR CA S APR DOMENIUL (FEUDA) ISTORIEI CU SABIA INTELIGENEI MELE, S LUPT PENTRU MARILE EI ADEVRURI, S FIU APROAPE DE DREPTATE I S LUPT N TURNIRURI PENTRU VICTORIILE EI, IAR ARMURA CUNOTINELOR MELE S RESPING TOATE NEADEVRURILE I FALSITILE ISTORIEI; S URSC MINCIUNA I FELONIA I S RIDIC CASTELE ALE DEMNITII I ONOAREI MELE DE VAJNIC APRTOR AL ISTORIEI ADEVRATE . AA S-MI AJUTE DUMNEZEU! CAVALER AL ORDINULUI ISTORIEI, PROFESOR SENIOR, W.W. TE NUMESC CAVALER AL ORDINULUI ISTORIEI!

    MEMBRII CERCULUI DE ISTORIE DAPYX

    1. RADU CORINA 2. COBUZ CRISTINA 3. MERIANU MARILENA 4. MERIANU ALINA 5. BULGARU ANDREI 6. MARIN ALEXANDRA 7. NISTOR ALEXANDRA 8. CONCEL AURELIA 9. SAVU TEFANIA 10. DIACONI CRISTINA 11. BLEBEA MIHAELA 12. ELEK MARIA 13. CUIBARI LAVINIA 14. POPIELL MIOARA 15. FILIP LUANA 16. IEIC RODICA

    PROFESOR COORDONATOR, WILLY WISOENSCHI

    . . .

    NOUTNOUTNOUTNOUTIIII pn acum nu am scos un cuvnt, eram mut (ca un mut virtual) vroiam s-mi ncep lumea cu numele tu, adic cu tu ntre timp, au venit i alte zile ntre t i u s-au lungit de la un capt la altul al tcerii

    Cozan Dorin

  • 6

    Grecia este una dintre acele ri pe care toi o tim sau credem c o tim. De-a lungul secolelor, cltorii s-au plimbat prin munii si stncoi, prin oraele i templele sale antice i pe insulele sale mitice. Grecia i atrage pe cei care caut rdcinile civilizaiei moderne ntr-un loc care, n zilele noastre, nu pare a fi prielnic pentru aa ceva. Este un pmnt greu, dar i primitor, cu contraste la fel de evidente precum satele albicioase ce privesc marea. Inteligent amestec de mare, soare i orae antice mbiate n brilianta lumin egeean, Grecia a ncntat cltori i turiti timp de multe secole. Aezat n SE Europei, la malul Mrilor Egee, Ionic i a Cretei, e uor s te ndrgosteti de Grecia, frumuseea este clar. Cltorii se rentorc ntotdeauna, deoarece oglinda Marii Egee lucete n linitea dimineii, deoarece kafenia cu mesele ei i ofer adpost de cldura toropitoare a zilei, datorit livezilor de mslini, unde seara se aude cntecul greierilor. Este trmul cunosctorilor i al exploratorilor, cu o motenire strveche ce rmne i azi pertinent. Acropola din Atena, Oracolul din Delfi i ruinele din Olimpia sunt locuri de unic importan pentru cultura occidental. Fiind o ar mic, Grecia a trebuit ntotdeauna s fac fa unui xenos, strinul. Fie el invadator sau un turist, xenos a avut un mare impact asupra opiniei grecilor. Un xenos nu este un simplu strin care nu este grec, el sau ea s-ar putea s fie un strin venit dintr-o alta parte a Greciei. Dac n urm cu 50 de ani predomina xenofobia (xenofovia), azi predomin xenomania.

    Vzut din partea dreapt, n timp ce conduci n sus pe Iera Odos (Drumul Sfnt) sau privind n sus spre masa ei stncoas de pe nlimile Plaka, ntlneti Acropolis, flancat pe o parte de Pnyx i pe cealalt parte de Philopapappus unde atenienii nal zmee n prima zi de Pati. Sudul Atenei este dominat de Acropola. Aici se afl cldirile care formau nucleul Atenei antice. Plaka i Monastiraki i dezvluie i astzi istoria, fiind cele mai vechi zone locuite ale oraului, pline de biserici bizantine i de muzee. Printre casele neoclasice restaurate se afla bcnii, ateliere de icoane i taverne-teras. Pe strzile aglomerate ale talciocului din Monastiraki, bcani, igani i muzicani ambulani creeaz o atmosfer de bazar oriental. La sud de Plateia Syntagmatos se afl Grdinile Naionale, parcul plin de copaci din centrul oraului. Muzeul Naional de Arheologie din Atena este un depozit de art minunat i de vestigii ce au mpodobit Grecia antic. O plimbare prin camerele muzeului i ofer un studiu de art greceasc pe care nu-l gseti n nici un alt loc din lume. Unii oameni sunt intimidai de aparenta mrime a coleciei, dar poi petrece doar o or i s fii mulumit de lucrurile pe care le-ai vzut sau s petreci cteva zile ntr-un studiu detaliat. Sculpturi, fresce, mti antice sunt puine dintre exponatele prezente n muzeu. Mergnd napoi n trecut, n anul 3000 .Hr., Muzeul Goulandris prezint o colecie unic de cilade zvelte, stilizate, realizate n marmura alb. Aceste statui au fost dispreuite de criticii de art ai sec. al XIX-lea, considerndu-le primitive, dar liniile lor simple i netede au atras att pe Picasso, ct i pe Modigliani. n majoritate femei i gravide, figurile provin din morminte jefuite de prin Insulele Ciclade; pn azi, oamenii de tiin nu cunosc exact scopul pentru care au fost fcute. Oracolul din Delphi, consta n mai multe etape. Se presupune c Zeul Apollo vorbea unei femei care era numita Pythia, care putea s aud rspunsul zeului, dar cnd era n trans. La rndu-i, vorbele ei puteau fi nelese doar de preoii care le interpretau destul de ambiguu n schimbul unei taxe. Aici s-a prezis c Oedip i va ucide tatl i se va cstori cu mama sa oferind astfel lumii cel mai mare erou tragic i, lui Freud, complexul Oedip. Principala atracie a Pelopones-ului o constituie mulimea vestigiilor antice i medievale. Spturile au scos la lumin vestigii ale cetii distruse de cutremure n epoca bizantin. Corintul constituie cel mai mare sit roman din Grecia. Principalele monumente sunt Templul lui Appolo i Drumul spre Lechaion.

    Mnstirea Dafni este denumit astfel dup dafinii care creteau aici; a fost cldit pe ruinele unui sanctuar antic al lui Apollo. Elegantele mozaicuri bizantine cu frunze aurite nu pot fi vzute, ele fiind n curs de restaurare dup cutremurul din anul 2000.

    Micul Teatru de deasupra templului lui Apollo a fost terminat n sec. al II-lea . Hr.. El are 5000 de locuri, o acustic minunata i o ncnttoare privelite asupra sanctuarului. Stadionul are 200 m lungime. Exist 2 rnduri de locuri pe partea nordic a stadionului, iar n cea sudic 6, n mare parte distruse. Se pot observa linii de start i sosire i blocuri de calcar cu scobituri pentru degetele de la picioare ale alergtorilor.

  • 7

    Statuia de bronz a unui conductor de car de lupt (470 .Hr) este cel mai faimos element din Muzeul Delphi, dar exist multe alte lucruri de vzut. Masivele statui de la nceputul sec. al VI-lea, Kleobis i Biton reprezint 2 tineri crora zeii le-a dat moarte uoar (n timpul somnului). O statuie de argint a unui taur n mrime aproape natural - sec. al VI-lea . Hr.- este cea mai mare sculptur dintr-un metal preios. Sfinxul Naxian din sec. al VI-lea pzea Templul lui Apollo i sttea pe o coloan de peste 11 m nlime.

    Din frumosul Kyaparissa, la nord de palatul lui Nestor (din epoc bronzului, palat ce a fost descoperit n 1939 i care este protejat acum de un acoperi sintetic), se

    poate ajunge n Olimpia. Sanctuarul de aici a fost folosit timp de 2 milenii ca i centru al religiei i al atletismului. Dintre toate competiiile elene asociate cu templele, Jocurile Olimpice, inute la 4 ani, vara, ntr-o noapte cu lun plin, au fost cele mai prestigioase; ncheierea unui armistiiu de ncetare a tuturor ostilitilor pe durata jocurilor era respectat de majoritatea cetilor-state, sub ameninarea unor amenzi aspre. Cele mai linitite monumente sunt: centrul de educare de la Palestra, a crui colonad din curte a fost reconstruit; atelierul lui Fidias, sculptorul, al crui nume a fost descoperit pe una din cnile modelate de el; arhaicul templu al Herei cu coloanele sale inegale; enormul templu al lui Zeus, redus acum la seciunea columnelor; i stadionul cu pista de 192 m, precum i cu intrarea sa boltit. n aezmntul muzeului, se gsesc frontoane n relief recuperate din drmturile templului lui Zeus, acum expuse n sala central. Cea mai cunoscut insul a Dodecanezului este Rodos (Rhodos). Anticul ora a fost format la nceput din 3 ceti-stat: Kameiros, Ialyssos i Lindos. Dup atacurile atenienilor, ele au decis s se unifice, ntemeind oraul Rodos n punctul cel mai nordic al insulei, separat de Asia Minor de un drum nautic de 13 km. Dup un an de asediu a euat (305 I. Hr.); rmitele armamentului greu de bronz au fost topite pentru a nla reperul cel mai caracteristic al insulei, Colosul din Rodos de 31 m, reprezentndu-l pe Apollo. Un far pentru vapoare i monumentele trectoare a stat la intrarea n port cam 70 de ani, nainte de prbuirea sa n urma cutremurului din 226 I.Hr. Potrivit legendei, Colosul a stat cu un picior pe fiecare parte a intrrii n portul Mandhraki. Dar atunci ar fi fost de 10 ori mai mare, o realizare arhitectural imposibil.

    Ioanina, capitala Epirului; influena turc este foarte vizibil n zona fortreei aflat pe un mic promontoriu de pe lacul Pamvotis. Dateaz din secolul XIII. nuntru domnete o linite rural dar freamtul bazarului i al zonei moderne amintete faptul c acesta este cel mai aglomerat ora din regiune.

    Pilio este slaul mitologic al centaurilor, Peninsula Pilio, cu pdurile sale de castani, stejari i fagi este una dintre cele mai frumoase regiuni de pe continent. Aerul de munte este parfumat de plantele renumite n Antichitate pentru proprietile lor vindectoare. Cele mai atrgtoare puncte turistice ale acestei regiuni sunt: Teba, care n sec. IV i.H. pentru o scurta perioada de timp a fost cea mai puternic cetate a Greciei, astzi este un ora de provincie foarte linitit; mnstirile Osios i Loukas - erau ca arhitectur unele din cele mai importante cldiri ale Greciei medievale. Biserica a fost construit n stil octogonal iar principalele ei atracii rmn mozaicul "Splarea picioarelor apostolilor" i "Cripta".

    La Salonic se gsesc cele mai multe biserici bizantine. Dintre sutele de bazilici din sec.V n Grecia nu s-au pstrat dect dou. Ambele, Agios Dimitrios i Acheiropiitos se afla n Salonic.

    Este imposibil s nu iubeti Grecia i s nu doreti s te ntorci ntr-o buna zi. Aa am pit i eu pentru c, dup ce am fost acolo cu ansamblul aromn n urm cu o lun, am dorit neaprat s m ntorc. De aceea anul viitor merg din nou n Grecia! Aici nu m-au plictisit muzeele i cultura. Este miraculos cum au putut s fie construite toate templele, statuile i monumentele n urm cu mii de ani i s mai reziste i n ziua de azi. Sunt nite capodopere ale omului mai rar ntlnite n lume. Am fost ntr-adevr impresionat de Acropole. Nu a fost cu siguran locul la care m ateptam. Oamenii sunt primitori i amabili, gata s te ajute n orice moment. Nu sunt triti niciodat i ii ntorc un zmbet mereu, doar nu i costa nimic. Atena este un ora aglomerat dar nc plin de cultur. Casele vechi i dau un aer antic; elementele moderne ns ne amintesc faptul c ne aflm ntr-o capital a Europei. Fiecare loc vizitat i are o legend care ne amintete de strmoii grecilor, nici o mnstire nu a fost construit n van.

    Agavriloaei Alexandra, IX B

  • 8

    DisperareDisperareDisperareDisperare Pierdut n lumea disperrii Pe ci ce duc spre necunoscut Cu fiece zi afirm un nou nceput i-ncerc s dau uitrii Tot ce a fost n trecut Buctariu Andreea, XI B

  • 9

    ORIZONTAL: 1) Diferite

    formaiuni politice n Romnia Capete de bambus! 2) Cutie pentru vot Petrecerea parlamentarilor. 3) Un capt de ar ! Arbore conifer Organizaia Naiunilor Unite (sigl). 4) Existen. 5) Margini de rboj ! Sporturi pe ap. 6) Privete ! Primele ipoteze ! capete de nvod ! 7) Pini necoapte bine Nota trei la muzic. 8) Bolt Cetatea etern. 9) Iubete riscul. 10) Zugrvete peisajul politic actual Sac gol !

    VERTICAL: 1) ri cu nivel ridicat de trai (S.U.A., Marea Britanie, Frana etc.) Are materie cenuie. 2) Voturi msluite (fig.). 3) Introduse n urn ! Minoritate din Dobrogea. 4) Tietor de lemne Cel mai bun. 5) Se ncurc i n politic Examen. 6) Fcut din mrinimie E pus pe contre. 7) Sfritul stresului! Mai mic dect o halb Merge cu spatele. 8) Maestru al rimelor Fel de via. 9) i d puterea Pune mult la suflet. 10) Absurd Arm primitiv.

    1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

    2

    3

    4

    5

    6

    7

    8

    9

    10

    Profesorul este ca i un actor, el joac ntr-o piespe viu, fr cortin, fr sufleor, fr aplauze, necontenit cu ali parteneri, n schimb cu unul i acelai public mereu nesatisfcut: contiina sa. Profesorul nu este, nu trebuie s fie un om oarecare; el trebuie s aib darul de a ghici ce se petrece dincolo de zidul aparent de netrecut al adolescenei

    Ion Dumitrescu, N. Nndrei Activitatea educativ a dirigintelui

    Profesorul este condamnat prin vocaia lui s deschid omului ferestrele ctre libertatea spiritului Spune-mi cine i-au fost profesori, ca s-i spun cine eti

    Willy Wisoenschi

  • 10

    MITUL PEMITUL PEMITUL PEMITUL PETERIITERIITERIITERII (comentariu de text)

    Filosoful grec Platon descrie n lucrarea sa Republica, cartea a VII-a, alegoria mitul peterii n scopul evidenierii rolului esenial al educaiei firii omeneti. Ceea ce susine Platon este dificultatea dar i beneficiile cunoaterii umane a realitii i a adevrului. El construiete acest mit pentru a explica prin analogie, oricrei fiine nzestrat cu raiune, importana pe care o are cunoaterea n viaa noastr.

    Problematica textului poate fi ilustrat prin urmtoarele ntrebri: poate fi educat fiina uman? Cine deine adevrul i capacitatea de a-l face vizibil tuturor? A cunoate este un lucru bun sau ru? Este util? Ce legtur poate exista ntre cunoatere i libertate? Cum putem ti c am ajuns la atingerea adevrului? ntr-o lume relativist, sceptic, putem vorbi despre un adevr unic? Adevrul trebuie descoperit sau trebuie construit, creat, inventat de noi? Care este rolul filosofului n lume?

    Textul platonician ncearc s rspund la unele ntrebri, lsnd deschise altele. n prima parte este descris petera cu prizonierii si din natere care confund, n mod necesar, umbrele vzute cu obiectele, considernd umbrele adevrata realitate. n planul cunoaterii aceast atitudine corespunde opiniei (gr. doxa), fiecare om ghidndu-se n via dup opiniile sale, dup prejudecile sale. A doua parte a textului introduce o presupunere destul de veridic: ce s-ar ntmpla dac unul din prizonieri ar fi eliberat, care ar fi comportamentul su. Platon arat dificultatea aceluia i durerile suportate din cauza focului puternic din peter, vzut pentru prima oar. n planul cunoaterii avem credina (gr. pistis), o form de cunoatere superioar opiniei. A treia parte a textului se nscrie perfect n logica textului: dac cel eliberat este scos cu fora din peter afar, la lumina Soarelui va privi noaptea umbrele adevratelor obiecte, din cauza durerilor de tot felul. n planul cunoaterii, Platon distinge aici cunoaterea prin raiune (gr. dianoia), cunoaterea tiinific, mai exact, cea matematic.

    n a patra parte a textului cel eliberat va privi n mod nemijlocit lucrurile luminate de Soare i va nelege c a ajuns s cunoasc adevrata realitate. n planul cunoaterii Platon numete aceast iluminare, aceast contemplare nous. Dac s-ar ntoarce i va ncerca s-i reia locul printre cei legai va fi considerat ridicol iar dac va ncerca s-i dezlege pe ceilali va fi considerat nebun, riscnd s-i piard viaa.

    n ultima parte a mitului, Platon nsui explic ntregul discurs asociind petera cu lumea, focul din peter cu Soarele, urcuul cu eliberarea sufletului n lumea inteligibilului.

    ntregul text poate fi redus la o singur problem: care este adevrata cunoatere ? Platon sugereaz faptul c adevrata cunoatere este una contemplativ, deinut numai de cel eliberat (filosoful) care cunoate adevrata realitate. Platon mizeaz aadar pe ideea conform creia toi oamenii doresc s cunoasc adevrul i adevrata realitate.

    n istoria ideilor filosofice textul lui Platon este fundamental; el ncearc s rezolve aporiile (dificultile) filosofiei lui Parmenide i contradiciile relevate de Heraclit. Parmenide susinea c Fiina (ceea ce este) este identic cu sine (rezultnd c schimbarea lucrurilor e o iluzie, n esen fiecare lucru e identic siei) iar Heraclit artnd c esena lumii este schimbarea, devenire continu; orice lucru se afl n transformare, n rzboi cu opusul su. Platon ofer ambilor dreptate: lumea devenirii lui Heraclit este pentru Platon lumea noastr, insuficient siei, o umbr, iar lumea identitii lui Parmenide este pentru Platon lumea Ideilor, a Formelor, a Modelelor, care reprezint adevrata realitate, care deine esenele lucrurilor din lumea noastr sublunar (cea vizibil). Numai dac fiinele i lucrurile din lumea noastr speologic se raporteaz (particip, n termini

    platonicieni) la adevrata lume putem afirma c ne aflm pe drumul cel bun.

    Importana filosofic a problemei este deosebit: problema educaiei omului i problema adevratei cunoateri a frmntat minile gnditorilor, artitilor, teologilor, savanilor i ale oamenilor obinuii dintotdeauna. Mitul lui Platon a suscitat aprinse dezbateri i interpretri nc din timpul vieii sale, elevul su cel mai bun, Aristotel, aducnd critici la teoria Ideilor platoniciene. De asemenea, n Evul Mediu, deoarece teologia era considerat adevrata cunoatere, mitul a fost corectat ideologic, identificndu-se cunoaterea contemplativ cu cea a sfinilor aflai n revelaie sau extaz. n lumea modern i contemporan mitul platonician a fost interpretat n special sub aspect gnoseologic (al cunoaterii), relevndu-se importana filosofiei n eliberarea omului de prejudeci i restricii interne i externe; n acest sens, identificarea idolilor de ctre filosoful modern Francis Bacon este edificatoare.

    Pentru a ne nscrie firesc n istoria ideilor privind relaia cu acest mit putem aduce urmtoarele comentarii: din punct de vedere logic textul este deficitar, el nu aduce argumente, nu fundamenteaz explicit afirmaiile lui Socrate, iar interlocutorul su Glaucon pare un individ destul de conformist ca atitudine. Din punct de vedere religios apare cel puin o problem: credina s-ar situa destul de jos n ierarhia facultilor de cunoatere, nelegndu-se de aici superioritatea (i necesitatea) cunoaterii raionale. De asemenea, dup cum sugereaz i Platon, puini sunt cei care pot iei (nimeni singur) din petera proprie. Ci se vor mntui? Cum ar replica aici un protestant pentru care revelaia prin casta preoeasc (aleii Domnului) nu import?

    n sfrit, din punct de vedere sociologic, cunoaterea contemplativ nu mai este astzi recunoscut dect ca adeziune a unui individ la credinele comunitii sale.

    ns, dincolo de relevana sa filosofic, de supoziia c acest discurs este unul de specialitate i nu intereseaz neaprat pe ceilali, lecia acestui text trebuie (re)cunoscut i (re)nvat de noi toi: eliberarea de atitudinea dogmatic, de prejudecile care ne conduc viaa, cu riscul asumrii incertitudinii i a nesiguranei ntr-o lume tot mai nesigur este semnul unui caracter puternic i deschis permanent ctre cunoatere, de dragul ntrebrilor care ne descoper Viaa.

    Dorin Cozan, profesor de Filosofie

  • 11

    Respectul faRespectul faRespectul faRespectul fa de sine de sine de sine de sine Nu tiu ci dintre voi s-au ntrebat ce nseamn cu adevrat acest cuvnt, cai tiu care este adevratul lui sens-RESPECTUL. Probabil dac am s ntreb pe unii dintre tinerii de vrsta mea ce neleg prin a-i respecta pe cei din jur, cu siguran mai mult de jumtate vor rspunde c asta nseamn a-i saluta pe cei din jur, a te comporta i vorbi frumos cu ei; ns nu tiu c acest cuvnt are o semnificaie mult mai larg. n primul rnd ar trebui s contientizm faptul c respectndu-i pe cei din jurul nostru nu facem altceva dect s ne respectm pe noi nine; i asta nu e greu, nu trebuie s ne gndim dect la cum am dori s se comporte ceilali cu noi, deoarece acest lucru este foarte important. Cum te pori cu ceilali aa se vor purta i ei cu tine, cum vorbeti cu cei din jur aa vor vorbi i ei cu tine; de aceea, comportndu-te cu ei aa cum i-ai dori s se comporte i ei cu tine. Cnd vorbeti necugetata, fr s realizezi ce poi spune, nu faci ru nimnui dect ie. Tu eti prima persoan n care dai, i dac nu te respeci atunci nu ar trebui s ai pretenii ca cei din jur s te respecte pentru c nu se va ntmpla. Tu ar trebui s impui respect i s dai dovad de asta. Probabil citind toate aceste cuvinte vei spune c sunt lucruri pe care le tii, nimic nu este nou, ns puini le tiu din propria experien; muli doar le-au auzit, ns nu le-au pus n aplicaie deoarece nu este foarte uor. Cnd te respeci i tii ce vrei de la via eti privit altfel n societate i atunci cnd vrei s-i spui punctul de vedere, cu siguran vei fi ascultat de toi cei din jur deoarece i tu ai tiut s-i asculi pe alii cnd a fost nevoie. Eu nu pot spune acum dect c mai este timp s capei respect fa de sine ns trebuie s ai voin. Miea Ecaterina, IX A

    Valea Putnei, com Putna, jud. Suceava, Chilia Sf Daniil Sihastrul, sec. XV (schi: Iulian Ristea, studentTeologie)

    Tu eti cea mai femeie dintre frumoasele mele apusuri dac i-a trimite o scrisoare de dragoste a mrturisi pcatele mele de-o via de la primul meu pas n urma evei tu, ca peniten, m-ai sruta rotund pe obraz eu mi- a ntoarce i cellalt soare ce bine e,- a gndi atunci,- rsritul ct mai trziu n paradisul cuvintelor Dorin Cozan

  • 12

    Rolul descoperirilor chiRolul descoperirilor chiRolul descoperirilor chiRolul descoperirilor chinezilor n dezvoltarea nezilor n dezvoltarea nezilor n dezvoltarea nezilor n dezvoltarea civilizacivilizacivilizacivilizaiei europeneiei europeneiei europeneiei europene

    n primele secole dup decderea Imperiului Roman de Apus, economia natural era caracterizat de schimburi contra produs care se mai numeau i troc. Populaia era rar, diferitele regiuni erau izolate, iar oraele deczuser. ntre secolele X XIV, continentul european a cunoscut o mare dezvoltare demografic i economic:, au aprut tehnici noi n domeniul agriculturii, s-au dezvoltat meteugurile i comerul; de asemenea, au nflorit oraele, s-a extins folosirea monedei, au sporit suprafeele cultivate i a crescut numrul locuitorilor.

    Aceste progrese nu au fost ns de ajuns, pentru c au aprut epidemiile distrugtoare i rzboaiele care au mpiedicat dezvoltarea lumii medievale.

    n anul 1054 a avut loc marea schism, atunci cnd Biserica Cretin s-a desprit n dou: - - Biserica Catolic, condus de Papa de la Roma - Biserica Ortodox, condus de Patriarhul de la Constantinopol

    Deopotriv, aceast schism a mpiedicat dezvoltarea lumii medievale

    Asia. Unele regiuni ale imensului continent asiatic au cunoscut o dezvoltare economic remarcabil, superioar rilor europene. Oraele erau mult mai populate dect n Europa, iar economia mai dezvoltat.

    Dintotdeauna, oamenii au profitat de pe urma altora,

    aa cum au fcut-o i europenii: ei au preluat inveniile chinezilor i le-au dezvoltat. Acest lucru nu este o infraciune, dar Europa a avut de ctigat de pe urma lor, lucru care a dus la nbuntirea nivelului de trai n Europa; altfel spus, tot continentul nostru i-a asigurat ntietatea n dezvoltarea economic i social.

    Agricultura era principala ocupaie a locuitorilor, dar aceasta era rudimentar i napoiat. Dup ce am preluat inveniile chinezilor, totul s-a dezvoltat i lucratul pmntului nu mai era aa de greu. Un exemplu mai clar era plugul de lemn cu care se ara pe cmp sau n gospodrii: brbatul se nhma la plug i ara. Era foarte greu, dardup ce s-a inventat plugul de fier cu roi i multe altele, munca oamenilor a fost uurat.

    Iat cteva invenii ale chinezilor: funcionarul public, arbaleta cu arc, plugul de fier cu roi, scara de a, praful de puc, sditul plantelor n rnduri, burghiul, roaba (care era supranumit boul de lemn), lanul cu cupe, canalele de irigaii, primele restaurante, busola.

    Nu tiu unde ar fi ajuns Europa fr inveniile chinezilor. Poate le-am fi descoperit mai trziu i am fi rmas n urm cu multe secole. Europa modern datoreaz civilizaia sa vechilor descoperiri ale chinezilor.

    Cobuz Mihaela, VI D

    Castelul Pele - schi: Iulian Ristea

  • 13

    Coca Elena Gheorghiu, Broboada verde, editura Europolis, Constana, 2005, 104 p

    Noul sclavagism Noul sclavagism Noul sclavagism Noul sclavagism i eliberarea prin cartei eliberarea prin cartei eliberarea prin cartei eliberarea prin carte n vremurile pe care le trim (sau ne triesc ele?), cnd Internet-ul este atoatetiutor, apariia unei cri reprezint pentru cei mai muli un fapt lipsit de importan, dac nu anacronic. i cnd spun aceasta, m gndesc n primul rnd la elevii mei (muli dintre ei), care adeseori m ntreab retoric: Cine mai citete cri n ziua de azi?. O ntrebare rostit nu de puine ori cu ingenuitate, cu naturalee i cred c e o atitudine fireasc la o generaie care crete n lumina calculatoarelor. Cu toii am czut de acord asupra importanei computerului n viaa noastr: ne uureaz munca i ne crete rezerva de timptimp pe care muli dintre noi aleg ns s l petreac tot la curtea acestui faraon modern: calculatorul. Generaia tnr se ndreapt lacom spre acest univers care pare s-i ofere Totul. i totui nu cumva tocmai aceast avalan de informaii, imagini, virtualiti o limiteaz din ce n ce mai mult? Adolescentul are nevoie prin definiie s viseze, s imagineze, s pun ntrebri la care s gndeasc singur rspunsul. Visnd i gndind n locul lui, calculatorul face, pn la urm, din tnrul de azi un om frustrat. Calculatorul nu trebuie s dispar, dar nici s manipuleze i o cale de a gsi un echilibru este cred lectura crilor. Contactul direct cu cartea pe care-o rsfoieti stnd comod n fotoliu, simindu-i de aproape pulsul i mirosul tuului, i d o senzaie c eti parte din devenirea textului care se ascunde ntre coperte. Reacia emoional i cognitiv este infinit mai profund dect atunci cnd eti n faa computerului. Dar asta n-o poi ti dect citind. Cartea este o bucurie a ntregii fiine: mngie minile, desfat ochii i d und verde puterii de imaginaie i de reflectare asupra vieii. O autentic prezen provocatoare. i cum adolescentul este primul care vine n ntmpinarea provocrilor, cred c lectura trebuie s fac parte din viaa lui.

    Broboada verde, romanul unei obsesii Broboada verde, romanul unei obsesii Broboada verde, romanul unei obsesii Broboada verde, romanul unei obsesii O provocare este, fr ndoial, cartea la care m voi referi n continuare. Autoarea ei nu mai are nevoie de nici o prezentare. Ne este cunoscut tuturor: vou, elevilor, de la orele de Geografie, nou, profesorilor, din cancelarie a crei sobrietate i monotonie e ndulcit adesea de prezena tonic, exuberant a doamnei Gheorghiu. Broboada verde nu este prima carte a autoarei, fapt sesizabil n curgerea lin a textului, n frazele construite cu uurin. Cnd priveti coperta crii, ai certitudinea c dincolo de ea se afl o scriitur pentru copii. Reacia e generat de ilustraia (aparinnd autoarei i fiicei acesteia, Simona Jercan), nu foarte elaborat

    ceea ce nu-i anuleaz valenele estetice i de titlul cu rezonane rustice, timind la un univers nechinuit de cine tie ce complexiti. i totui, la o privire atent, descoperi amnunte care-i trezesc suspiciuni: acel ceas din care se desprind (sau ctre care trimit?) firele unor gheme; prezena ghilimelelor care ncadreaz titlul. Sunt detalii care provoac cititorul cu oarecare experien de lectur, invitndu-l la o decriptare n cheie simbolic. i ca interesul s fie trezit pe deplin, autoarea abandoneaz orice form de arhitextualitate. Pagina de titlu nu conine nici o referire la apartenena taxinomic a textului (roman, eseu, povestire etc.), astfel nct certitudinea de la nceput devine brusc un mare semn de ntrebare. Cartea nfieaz, de-a lungul celor o sut de pagini, istoria vieii lui Radu Vlceanu din Comneti. Ivit pe lume n anii sumbrului comunism, R. Vlceanu se confrunt, din primele clipe ale vieii, cu lipsa oricrei afeciuni din partea prinilor care, copleii de grijile unei familii numeroase i modeste, ncearc s scape de aceast npast venit pe neateptate1. Destinul face ca n salonul n care e internat Sevastia mama lui Radu s se mai afle o tnr educatoare, Roxana Cumpnau, care nu se putuse bucura de copil, declarat mort imediat dup natere. Cu acordul prinilor naturali, Roxana devine mama adoptiv a lui Radu care va fi trecut pe 1 C. E. Gheorghiu, Broboada verde, p. 6.

  • 14

    numele de Cumpnau. Existena copilului debuteaz, aadar, pe un fond de coincidentia oppositorum (coincidena contrariilor, pentru a-l cita pe Mircea Eliade care preia conceptul de la cardinalul german din sec. XV, Nicolaus Cusanus). Aceast identitate contopete viaa i moartea naterea lui Radu i moartea celuilalt copil precum unete refuzul i acceptarea, adevrul i mistificarea. Apariia lui Radu n noua sa familie din Bacu este o surs de nelinite continu, pentru c Radu, ilustrare perfect a ereditii paterne, se dovedete un copil nervos i venic n cutare de glceav2. Firea dificil a copilului i atmosfera tensionat din familie aduc imediat o victim: Roxana Cumpnau. Femeia se stinge din via nu nainte de a-i mrturisi soului ei, Vasile Cumpnau, adevrul despre originile lui Radu. Cel mai puternic marcat de moartea tinerei femei este chiar copilul ei. Ultima imagine a mamei, ntins n acea lad imens de lemn i cu o broboad verde pe cap3, i se ntiprete adnc n memorie. Naratorul omniscient, specific romanului de factur clasic, ptrunde n universul luntric al personajului i-i citete cele mai intime gnduri i sentimente: []aceast imagine l-a urmrit mai ceva dect o fantom i nu i-a dezlipit-o mult timp din minte4. Dup moartea mamei i dezvluirea adevrului, Radu e ntmpinat cu ostilitate de toi cei din jurul su, fapt care-l determin s ia decizia de a porni n cutarea adevratei sale familii. Din acest moment, viaa protagonistului e o continu aventur, cu urcuuri i coboruri care-l vor arunca din paradisul bunstrii i al mulumirii sufleteti n braele singurtii i ale decepiei. Personajul rtcete de la Bacu la Comneti, apoi la Braov i Constana, fiind ntmpinat la tot pasul, cu rceal sau agresivitate. Cnd Romnia devine pentru el un spaiu sufocant, lipsit de perspective, R. Vlceanu alege s evadeze. Imigrarea n Belgia i aduce pe de o parte prosperitate, pe de alt parte fericire, prin cstoria cu Anne-Marie i naterea fetiei lor, Janette. Fericirea ns e de scurt durat, cci Radu se dovedete curnd un so posesiv, dificil, cu un comportament bizar: n toate momentele de intimitate cu soia sa, i pretinde acesteia s se mbrace n verde. Ciudenia comportamentului su atinge ns limita cnd spectrul unei ntrebri ce revine obsedant n glasul lui Radu bntuie apropierea 2 Op. cit., p. 17.

    3 Op. cit., p. 28.

    4 Ibidem.

    fizic acelor doi: Mami, de ce ai plecat aa de tnr de lng mine?5. Urmarea fireasc este desprirea de soia sa i de ara n care crezuse un moment c descoperise Raiul. Cu acest mare eec i continu viaa, rtcind prin Frana, apoi n Italia, trind aventuri sentimentale care sunt toate frnte brusc de acelai comportament straniu i de aceeai malefic ntrebare. Viaa zbuciumat trit n strintate l determin s priveasc spre ara natal cu oarecare nostalgie. Cadrul povestirii se schimb i cititorul se ntoarce alturi de R. Vlceanu n Romnia trecut deja prin evenimentele dramatice din decembrie 89. primul impuls al personajului este de a porni spre casa din Comneti, i aceasta nu din dorina de a-i revedea familia, ci din imboldul de a o umili: [] a vrut s i ocheze cuaceast venire, dar mai ales s i umileasc puin6. Atitudinea lui Radu st din nou sub semnul bizarului generat de antiteza dintre spusele i faptele lui. Adresarea batjocuritoare fa de rudele sale (prini, frai, unchi) e tot timpul compensat de generozitatea lui Radu, care ofer bani i cadouri fiecruia dintre cei care l renegaser. Iat un exemplu edificator: Deschidei ua, fraierilor, c sunt eu, fratele vostru cel mic, Radu, care a venit s v aduc nite cadouri i s v mai vad, pe voi i pe gorila de tata!7. 5 Op. cit., p. 44 passim

    6 Ibidem., p. 61.

    7 Ibid., p. 61.

  • 15

    Revenit n ar, protagonistul o cunoate pe

    Anca Dumitrescu, o tnr contabil care i va nate un biat, pe care ns tatl su l reneag de la nceput. Este poate, o reacie venit de undeva din adncurile fiinei personajului, acolo unde fuseser aruncate umilinele i frustrrile copilriei sale, care genereaz acum acest hiperegoism. Renegarea fiului este un gest cu ncrctur ereditar (acelai comportament avusese Gogu Vlceanu fa de fiul su) i poate fi interpretat ca expresie a dorinei (contiente?) de a se desprinde definitiv de traumele copilriei. Apariia copilului (care va fi botezat tot Radu) este pentru erou un simplu incident, trecut repede cu vederea. R. Vlceanu i continu viaa, intrnd n lumea afacerilor constnene, n care nu va putea s-i pstreze pn la capt onestitatea. Privit n lumina aceleiai copilrii, comportamentul lui Radu apare firesc, logic. Cum poate fi cinstit pn la capt un om care-i triete primii ani ai vieii n cea mai elocvent minciun? Afacerile veroase l duc n lumea deinuilor, de care Radu se detaeaz totui printr-un comportament exemplar. Episodul deteniei este unul cu totul semnificativ n structura intern a textului. Claustrarea i d personajului ocazia de a-i evalua trecutul care nelegem din subtex i lsase un gust amar, fr ns a-i rpi voina de a ncepe viaa nou: [] poate m va ajuta bunul Dumnezeu s

    ies de aici i o s ncep alt via8. Interesant de observat este c, tot n acest episod, protagonistul apare ntr-o lumin nou. Scrisoarea primit de la Anne-Marie o deschide cu emoie9 i, la vestea c fiica lui intenioneaz s-l viziteze n Romnia, Radu ncepe s plng n hohote []10. Reacia personajului se justific prin contientizarea faptului c pentru copilul su el reprezint un model rsturnat: Cum s nu plng dac fata mea din Thailanda vrea s vin n Romnia i eu sunt un deinut de duzin11. nchisoarea, spaiul tuturor categoriilor negative (Hugo Friederich), este n mod paradoxal mediul n care se produce schimbarea la fa a personajului. Detenia reprezint pentru el un adevrat purgatoriu: o dat cu lacrimile personajului se scurg i pcatele lui, iar intenia de a scrie romanul vieii lui12 situeaz personajul ntr-un plan spiritual superior. Romanul s-ar fi putut ncheia aici, satisfcnd gustul cititorului optimist, care-i vede astfel personajul salvat. Autoarea ns are un alt plan. Odat trezite sentimentele paterne, Vlceanu pleac n cutarea fiicei sale i, gsind-o, se lovete la rndul su de zidul renegrii de ctre propriul copil, chiar dac fata nu contientizeaz (din necunoatere) semnificaia atitudinii sale. Necunoscndu-i tatl, Janette zice: [] adevratul meu tat a murit. Era italian, iar cel natural este n Romnia, la pucrie, pentru c era un escroc!13. Procedeul utilizat de scriitoare este cel al punerii n abis (calchierea expresiei franceze myse en abme), al oglindirii. Cuvintele rostite de fiic sunt ecoul, peste ani, al limbajului folosit de tatl su fa de proprii prini. Eecul patern se mplinete prin refuzul cu care este ntmpinat de fiul su, Radu: Tu nu eti dect un strin care vii dup atta timp14 ntors n ar, Radu afl de moartea ultimei sale soii, Alina, pe care, prin comportamentul su bizar, o aruncase n braele unui ibovnic ce-i grbise sfritul. Dezamgirea n care czuse cititorul optimist este acum total spulberat. Faptele lui R. Vlceanu sunt n mprejurrile morii Alinei de nalt moralitate: [] i-a fcut o cruce de marmur, cu un gard frumos, iar pe cruce i-a gravat urmtoarele versuri pe care el le crease []: Te-ai ofilit mult prea 8 Ibid., p. 87., ( subl. recenzentei).

    9 Ibid., p. 87., ( subl. recenz.).

    10 Ibid., ( subl. recenz.).

    11 Ibid., p. 88.

    12 Ibid., p. 85

    13 Ibid., p. 96.

    14 Ibid., p. 99.

    Sfanta Mnastire Brncoveanu, Smbata de Jos, schi: Iulian Ristea

  • 16

    devreme, / Iubita, draga mea soie. / Viaa are multe gheme / Pentru mine tu eti tot vie!15. Eecurile sentimentale trite de Radu care n fiecare femeie a vieii lui i-a cutat mama adoptiv, singura care l-a iubit profund i dezinteresat, l fac s exclame n finalul crii: Eu nu am nevoie de nici o femeie, pentru c acestea mi complic viaa i mi dau doar btaie de cap!16. Referirea din nou la romanul vieii, care-l situeaz n postura de scriitor, reabiliteaz definitiv personajul. Finalul crii este cu totul neateptat. Moartea fostei soii, Anne Marie, i a fiicei, Janette, anticipat de un comar (element de credin popular) i, la scurt timp, dispariia lui Radu ntr-un accident rutier, pun sub semnul tragicului istoria vieii acestui personaj. Ultimele cuvinte ale protagonistului sunt cheia de interpretare a crii: Uite, mam, vezi c am s ajung i eu la tine! S ai grij de mine, c eu sunt un bieel cuminte!17. Spusele lui Radu sunt o confirmare a influenei profund negative pe care a avut-o asupra lui frustrarea afectiv a copilriei sale traumatizate. Astfel ia sfrit viaa lui Radu Vlceanu, o via irosit, ale crei gheme au dus, constant, ctre nicieri. Interesant de observat este c ntregul coninut al acestei cri, grav n esen, mbrac haina unui discurs (preponderent) narativ al crui limbaj, extrem de colorat, smulge mai degrab zmbete dect lacrimi. Dialogurile personajelor care confer textului caracterul de scenariu de film trimit (mutatis mutandis) la universul din Moromeii lui Marin Preda: Cum eti tu am vzut mii de femei. Dac nu scoi chestiile alea din cafeaua mea, te pisez de o s vezi tu ce nseamn iubire!18. Sau: Gata, nebunelor, v-ai fcut damblaua []19. Expresiile populare care amintesc adesea de personajele lui Creang abund n text: a prins coarne, cu o falc n cer i cu alta n pmnt .a. Astfel de expresii se mbin uneori, n mod artificial, cu neologisme (crater, seism autoarea nu-i poate abandona total formaia de geograf , demon, imun, luntric, asidu, fundament) sau construcii care marcheaz tendine actuale ale limbii romne: vizavi de utilizat cu sensul de referitor la. Discursul bivocal (Mihail Bahtin, Probleme de literatur i estetic), coninnd dou voci, dou sensuri amestecate n cadrul aceluiai enun, e reprezentat cu succes n multe pasaje: Eu te 15

    Ibid., p. 103. 16

    Ibid., p. 103. 17

    Ibid., p. 104. 18

    Ibid., p. 74. 19

    Ibid., p. 75.

    iert, tat, ns vezi, ai grij de copii [] c nu i vor

    mai tolera despotismul acesta []20; Primete aceti bani [] ca simbol []21; Ia banii tia [] i caut s deschizi un atelier [] c atunci vei avea alt statut []22. Cuvintele despotism, tolera, simbol, statut sunt, fr ndoial, ale scriitorului narator. Puse n gura personajului R. Vlceanu, un om lipsit de educaie, ele sun fals, dau replicilor un caracter neverosimil. Naratorul nu se poate distana de personaje, pe care le subordoneaz modului su de a gndi i a vorbi. Ele i pierd din individualitate, devenind schematice. Tirania naratorului care exploreaz interioritatea personajelor, oferind apoi cititorului o adevrat fi clinic a acestora, situeaz cartea n categoria textelor literare de factur clasic. Aceeai nsuire capt i ncadrarea exact a aciunii, nsoit de amnunte concrete, aspect ce trimite la romanele balzaciene: R. Vlceanu s-a nscut n anul 1955 pe data de 17 aprilie, fiind dintr-o localitate din Moldova, i anume Comneti23. Un alt aspect care atrage atenia este absena aproape total a descrierilor ambientale. Dei aciunea se desfoar pe un spaiu foarte amplu (Romnia, Belgia, Frana, Italia, Elveia, Thailanda), caracterizat prin diversitate, cititorul e totui privat de bucuria de a vedea un peisaj sau un 20

    Ibid., p. 62. 21

    Ibid., p. 64. 22

    Ibid., p. 62. 23

    Ibid., p. 6.

    Sfnta Mnastire Brncoveanu, Jud Olt, schi: Iulian Ristea

  • 17

    interior. Cred ns c este vorba de o absen semnificativ. Tumultul vieii n care sunt trte personajele nu le mai d rgaz dect s se vad pe ele nsele. De fapt, cred c nu exist n povestea aceasta dect dou personaje: unul uman, cu mai multe fee (masculine i feminine), dovad stnd faptul c toate personajele au acelai limbaj, i unul obiectual, broboad averde. Primul este omul lumii moderne, complex, sfiat de contradicii i frustrri i urmrit de tragic. Al doilea este simbolul obsesiilor care umbresc, din ce n ce mai mult, contiina aceluiai om modern. Astfel citit, cartea doamnei Gheorgiu (un roman psihologic n germen), dei nu ilustreaz o anumit poetic i nici nu permite s se ntrevad vreuna, apare totui ca un provocator joc de aparene i esene. Dincolo de spontaneitatea, umorul sau artificialitatea limbajului se ascunde o meditaie profund asupra sensurilor grave ale vieii; i nu poi s nu te gndeti la observaia lui Maiorescu: [] ndrtul oricrei comedii se ascunde o tragedie. Anca Alexandru, Profesor lb. Romn CampaniaCampaniaCampaniaCampania Salva Salva Salva Salvai Roi Roi Roi Roia Montania Montania Montania Montan!!!! Institutul Romn pentru Aciune, Instruire i Cercetaren Domeniul Pcii (PATRIR) a iniiat campania Salvai Roia Montan cu scopul prezervrii zonei naturale a Roiei Montane i al promovrii dezvoltrii durabile n regiune. Campania se bazeaz pe colaborarea cu o multitudine de actori de la nivel local, regional, naional i internaional pentru o mobilizare puternic a opiniei publice n vedera unei aciuni constructive, non-violente i democratice, care s duc la realizarea scopului propus. Prezentarea situaiei actuale de la Roia Montan Localitatea (situat n nord-vestul rii, la 128 km de Cluj-Napoca, n judeul Alba) adpostete cel mai mare zcmnt de aur din Europa (estimat la 300 de tone), exploatat de secole n mod tradiional, n subteran. Compania Roia Montan Gold Corporation (RMGC), constituit prin alturarea companiilor Gabriel Resources Ltd. i Minvest Deva, proiecteaz la Roia Montan cea mai mare operaiune de minerit la suprafa din Europa, prin tratatrea minereului cu cianur. I. Impactul produs de poluare: Tehnica de exploatare aleas de RMGC este cea

    mai duntoare pentru mediu: pe durata a 11 ani, 5 muni vor fi decopertai, 1600

    hectare de pmnt vor fi afectate direct i toi factorii de mediu vor fi infestai; Cianura utilizat va fi decantat ntr-un loc

    descoperit, cu o capacitate de peste 250 000 de tone i o suprafa de 600 hectare;

    Cianura din amestecul care rezult n urma polurii minereului se evapor la 27 de grade Celsius. Cianura din lac, dac ar fi luat sub form de pilule, ar putea ucide 35 miliarde de oameni.

    II. Impactul social: Realizarea operaiunilor de minerit la

    suprafa la Roia Montan implic strmutarea a aproape 900 de gospodrii;

    Un numr semnificativ de case din sat sunt cldiri de patrimoniu;

    8 biserici, 13 cimitire i situri arheologice de o valoare istoric inestimabil vor fi reamplasate;

    RMGC a nceput programul de strmutare fr un acord de mediu din partea Ministerului Apelor i Proteciei Mediului.

    III. Probleme arheologice: Zona este ncrcat de vestigii dacice i

    romane, dar i altele mai recente (n special de pe vremea Imperiului Austro-Ungar);

    Ministerul C ulturii i Cultelor a acordat avizul necesar pentru activitile de descrcare de sarcin arheologic (altfel

    Biseric de lemn maramureean, schi: Iulian Ristea

  • 18

    spus, au dat dreptul ngroprii aezrii sub un lac de cianur)

    IV. Probleme economice: Roia Montan a fost declarat zon

    defavorizat n 1999. aceasta nseamn, pentru investitori: exceptarea de la taxa TVA pentru toate activitile (timp de 10 ani), exceptarea de la taxe vamale pentru export i import, faciliti n privina impozitului pe profit;

    Ca urmare, avantajele asupra economiei naionale sunt greu de observat, din moment ce statului romn urmeaz s-i revin doar 2% din producia de aur.

    V. Probleme de legislaie: Dreptul de exploatare pentru deintorii

    tradiionali de titluri de concesiune pentru mine a fost nclcat! Unii locuitori ai Roiei Montane dein acest titlu nc dinainte de 1948. Roia Montan a fost practic reconcesionat n 1999.

    Potrivit Legii 5/2000 privind planul de amenajare a teritoriului naional, la Roia Montan exist 3 zone de patrimoniu natural i cultural protejate.

    Ultimele tiri Banca Mondial a refuzat finanarea

    proiectului Greenpeace a sugerat celorlali posibili

    investitori s nu finaneze proiectul. Este nevoie de o cooperare strns, de coordonare i solidaritate ntre indivizi, comuniti i organizaiile imlicate pentru salvarea Roiei Montane att la nivelul rii, ct i pe plan internaional. Provocarea exist! Vom fi capabili s o depim! Alturai-v oamneilor de la Roia Montan i nou pentru c aceast tragedie nu va avea loc. Buctariu Andreea, XI B

    Echipa redacional: Spoitu Alexandru Tiberiu, Willy Wisoenschi Colaboratori: Gheorghiu Elena, Lupu Steliana, Avram Lavinia, Buctariu Andreea, Lupu Cerasela, Toma Nicoleta, Topal Nicoleta, Feraru Georgiana, Ghi Violeta, Radu Corina, Anca Alexandru, Cozan Dorin, Agavriloaei Alexandra, Coconcea Diana, Nstase Andreea, Belba Alina, Ostau Mdlina, Miea Ecaterina, Cobuz Mihaela, Ctu Elena, Savu Ramona, Georgeta Burghian, conducerea liceulu, cadre didactice i elevi. Grafic: Ristea Iulian, Spoitu Alexandru Tiberiu, Lavinia Avram, Dinescu Ionu. Tehnoredactare computerizat i imprimare: Spoitu Alexandu Tiberiu, Surmei Valentin, Buctariu Andreea.

  • 19

    Ziua Ziua Ziua Ziua colii: ccolii: ccolii: ccolii: cronica unui eveniment anunronica unui eveniment anunronica unui eveniment anunronica unui eveniment anunatatatat nceputul lunii Noiembrie a coincis cu nceputul lunii Noiembrie a coincis cu nceputul lunii Noiembrie a coincis cu nceputul lunii Noiembrie a coincis cu ssssrbrbrbrbtorirea zilei torirea zilei torirea zilei torirea zilei colii noastre colii noastre colii noastre colii noastre i a comunei. n i a comunei. n i a comunei. n i a comunei. n tumultul mitumultul mitumultul mitumultul miccccrilor sociale, oamenii legarilor sociale, oamenii legarilor sociale, oamenii legarilor sociale, oamenii legai de i de i de i de viaviaviaviaa comunita comunita comunita comunitii sii sii sii s----au oprit cteva ore din au oprit cteva ore din au oprit cteva ore din au oprit cteva ore din cursa zilniccursa zilniccursa zilniccursa zilnic i au ncercat i au ncercat i au ncercat i au ncercat ssss----i aminteasci aminteasci aminteasci aminteasc cine sunt ei cine sunt ei cine sunt ei cine sunt ei i ce i leagi ce i leagi ce i leagi ce i leag de aceste locuri. de aceste locuri. de aceste locuri. de aceste locuri. Pentru nceput, n cadrul Clubului Europa au Pentru nceput, n cadrul Clubului Europa au Pentru nceput, n cadrul Clubului Europa au Pentru nceput, n cadrul Clubului Europa au fost susfost susfost susfost susinute referate care vizau inute referate care vizau inute referate care vizau inute referate care vizau personalitatea lui Mihail Kogpersonalitatea lui Mihail Kogpersonalitatea lui Mihail Kogpersonalitatea lui Mihail Koglniceanu, dar lniceanu, dar lniceanu, dar lniceanu, dar i i i i istoria grecilor ca model, poate, pentru istoria grecilor ca model, poate, pentru istoria grecilor ca model, poate, pentru istoria grecilor ca model, poate, pentru atitudinea noastratitudinea noastratitudinea noastratitudinea noastr viitoa viitoa viitoa viitoare n Europa. De re n Europa. De re n Europa. De re n Europa. De remarcat a fost remarcat a fost remarcat a fost remarcat a fost i o lansare de carte care are i o lansare de carte care are i o lansare de carte care are i o lansare de carte care are parte de o recenzie deosebitparte de o recenzie deosebitparte de o recenzie deosebitparte de o recenzie deosebit n paginile n paginile n paginile n paginile revistei noastre. revistei noastre. revistei noastre. revistei noastre. Elevii noElevii noElevii noElevii notri stri stri stri s----au ntrecut n au ntrecut n au ntrecut n au ntrecut n prezentarea celei mai inspirate sigle a comunei prezentarea celei mai inspirate sigle a comunei prezentarea celei mai inspirate sigle a comunei prezentarea celei mai inspirate sigle a comunei i a celui mai bun plan de dezvoltare a i a celui mai bun plan de dezvoltare a i a celui mai bun plan de dezvoltare a i a celui mai bun plan de dezvoltare a comunei dicomunei dicomunei dicomunei din funcn funcn funcn funcia de virtuali primari. ia de virtuali primari. ia de virtuali primari. ia de virtuali primari. ReprezentanReprezentanReprezentanReprezentanii de faii de faii de faii de fa ai administra ai administra ai administra ai administraiei locale iei locale iei locale iei locale ssss----au au au au arararartat ncntatat ncntatat ncntatat ncntai i i i i, n final, au premiat i, n final, au premiat i, n final, au premiat i, n final, au premiat propunerile cele mai convingpropunerile cele mai convingpropunerile cele mai convingpropunerile cele mai convingtoare. Aceste toare. Aceste toare. Aceste toare. Aceste concursuri au fost nsoconcursuri au fost nsoconcursuri au fost nsoconcursuri au fost nsoite de o prezentare adite de o prezentare adite de o prezentare adite de o prezentare ad----hoc hoc hoc hoc de de de de design vestimentar conceput de una din design vestimentar conceput de una din design vestimentar conceput de una din design vestimentar conceput de una din elevele liceului nostru. De asemenea, elevii de elevele liceului nostru. De asemenea, elevii de elevele liceului nostru. De asemenea, elevii de elevele liceului nostru. De asemenea, elevii de gimnaziu au ilustrat ntrgimnaziu au ilustrat ntrgimnaziu au ilustrat ntrgimnaziu au ilustrat ntr----o sceneto sceneto sceneto scenet, tr, tr, tr, trinicia inicia inicia inicia credincredincredincredinei creei creei creei cretine a Brncovenilor.tine a Brncovenilor.tine a Brncovenilor.tine a Brncovenilor. n acelan acelan acelan acelai timp, n cli timp, n cli timp, n cli timp, n cldirea fostului direa fostului direa fostului direa fostului internat al liceului nostru, elevii din internat al liceului nostru, elevii din internat al liceului nostru, elevii din internat al liceului nostru, elevii din nvnvnvnvmmmmntul primar ntul primar ntul primar ntul primar i gimnazial au i gimnazial au i gimnazial au i gimnazial au interpretat cntece interpretat cntece interpretat cntece interpretat cntece i au pus n sceni au pus n sceni au pus n sceni au pus n scen o pies o pies o pies o pies de teatru, toate acestea ntrde teatru, toate acestea ntrde teatru, toate acestea ntrde teatru, toate acestea ntr----o atmosfero atmosfero atmosfero atmosfer zvzvzvzvppppiatiatiatiat i viu colorati viu colorati viu colorati viu colorat. n derularea . n derularea . n derularea . n derularea evenimentelor a fost prevevenimentelor a fost prevevenimentelor a fost prevevenimentelor a fost prevzutzutzutzut i o slujbi o slujbi o slujbi o slujb religioasreligioasreligioasreligioas, la care membrii comunit, la care membrii comunit, la care membrii comunit, la care membrii comunitii au luat ii au luat ii au luat ii au luat parte. parte. parte. parte. Evident cEvident cEvident cEvident c nu puteam uita expozi nu puteam uita expozi nu puteam uita expozi nu puteam uita expoziia ia ia ia delicioasdelicioasdelicioasdelicioas de cofeturi realizate de elevii no de cofeturi realizate de elevii no de cofeturi realizate de elevii no de cofeturi realizate de elevii notri tri tri tri i la care unii dintre noi i la care unii dintre noi i la care unii dintre noi i la care unii dintre noi iiii----au antrenat papilele au antrenat papilele au antrenat papilele au antrenat papilele gustative din postura de membrii ai juriului.gustative din postura de membrii ai juriului.gustative din postura de membrii ai juriului.gustative din postura de membrii ai juriului. Pentru toate acestea am avut Pentru toate acestea am avut Pentru toate acestea am avut Pentru toate acestea am avut sussussussusinerea administrainerea administrainerea administrainerea administraiei locale iei locale iei locale iei locale i a primai a primai a primai a primarului rului rului rului comunei, motiv pentru care le suntem comunei, motiv pentru care le suntem comunei, motiv pentru care le suntem comunei, motiv pentru care le suntem recunoscrecunoscrecunoscrecunosctori. tori. tori. tori.

Click here to load reader

Reader Image
Embed Size (px)
Recommended