+ All Categories
Home > Documents > Oral Bac-2008 Lb romana doc

Oral Bac-2008 Lb romana doc

Date post: 31-May-2018
Category:
Upload: deutza
View: 246 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 54

Transcript
  • 8/14/2019 Oral Bac-2008 Lb romana doc

    1/54

    1

    MINISTERUL EDUCAIEI, CERCETRII I TINERETULUI

    CENTRUL NAIONAL PENTRU CURRICULUM I EVALUARE N

    NVMNTUL PREUNIVERS ITAR

    LIMBA I LITERATURA ROMN

    BACALAUREAT 2008

    SUBIECTE PENTRU PROBA ORAL

  • 8/14/2019 Oral Bac-2008 Lb romana doc

    2/54

    2

    I. Precizri m et odologice

    n vederea p regt ir i i pentru examenul de bacalaureat 2008, n procesul lecturiitextelor ( integrale sau fragmentare) de mai jos, recomandm u r mtorul demers

    didactic:- citirea atent a textului , pentru n elegerea groso modo a te rmeni lor/ a

    sens ur i lor contextua le i a con inu tu lui de idei;- recitirea textului, n vederea aprofundr i i , pentru a se rspunde la u rmtoarele

    ntrebr i: cine comunic? cu i / pentru c ine comunic? c e comunic? c um (nce form)? unde i cnd comunic? pe ce canal? din ce cauz? c u c e s c o p ? (cf. Andra erbnescu , Cum s e scr ie un tex t );

    - pregt irea, pe baza textu l dat, conform Lis te i de cer ine / i t e m i , a u n or posibilerspunsur i la sarcini de lucru pr ivind urmtoarele domenii de interes, cu carecandida ii su n t familiarizai la orele de cu rs:

    A. Cerine privind emitorul (cine emite mesajul, din ce perspectiv/ipostaz, cu ce inten ie, n ce con text etc.);

    B. Cerine privind structura/ com poziia/ me sajul textului (identificareaideilor, disocierea faptelor de opinii, a elementelor obiective de cele subiective, aargumentelor de contraargumente , ident i f icarea unor s t ructur i i tehniciargum entat ive/ informa tive/ descr ipt ive/ na rat ive e tc . );

    C. Cerine privind construirea unei interpretri / exprimarea unei opini iargumentate (despre un aspec t / o idee/ un a rgument / o a firma ie / o a t itud ineevidente n t extul da t, cu privire la o persp ectiv a c tua l asupra ideii exprimate,despre op iunea, pe baza experien ei personale , pentru una sau al ta dintresolu iile propuse/ care se contu reaz etc.).

    n s i tua ia real/ de examen, can didatul (care , ca i examinatorul , a dispus deun timp rezonabil de informare peste 30 de zile, conform Metodologiei) va extrageun bilet care con in e un text l i terar/ nonliterar (dintre cele de mai jos, publicate

    pe site-ul M.E.C.T.) i trei cerine specif ice, la prima vedere , despr inse d in l is tade cerine generale / i t emi (cte u na pen tru fiecare dintr e domen iile de investigaree n u n ate ma i su s, care pot fi pa rticularizate/ trat ate prin rap ortare la sp ecificu lrespectivu lui text; a s e vedea m odelu l anexat) .

    Un asemenea demers didact ic permite i candidatu lui, i examinatorului s s enscrie n timpu l oficial acordat pen tru examina re individua l (circa 10 - 15 m inu te,du p o etap de pregt ire a rspunsulu i , n sa la de examen, de min imum 15minute) .

    n rspunsul la sarcinile de lucru indicate prin cerinele nr. 1 i nr. 2 ,can didatu l se va referi s tr ict la informa iile oferite de textul extras (i nu ma i n m odexcepional , pentru completarea rspunsului , poate opta i pentru referirea la altetexte, s imilare sau difer ite, pe care le cunoa te, f r n s ca examinatorul s-isolicite acest lucru).

    n rspu nsu l la cerina nr. 3 (const ruirea une i inte rpretri / exprimarea uneiopinii argumentate) , candidatul poate face referire i la a lte texte/ teme/ idei/ informa ii din propria experien / nvare , dar numai n concordan cuinforma ii le/ ideile/ sem nifica i ile/ mes ajul textu lui pe care l-a extras n fa acomisiei de examen .

    Examinatorul poate interveni cu ntrebr i aju ttoare num ai n s i tua ia n ca re vaconsidera c rspu ns u l es te confuz/ incomplet / evaziv, f r n s a de turna sensu l/ ideea/ mesajul t ran smis de monologul oral a l candidatu lu i (ju decata sa de valoare

  • 8/14/2019 Oral Bac-2008 Lb romana doc

    3/54

    3

    se exprim pr in nota acordat candidatului pentru cal i ta tea i pertinen a fiecru irspu ns la cer in ele textului, formulate pe biletele de examen).

    i es te interzis examinatorului s adreseze candidatului ntrebri care iesdin sfera cerinelor formulate pe biletul de examen sau s le n locuiasc peacestea cu alte ntrebri, subiectiv considerate ca f iind mai potrivite uneis i tuai i date (caz n c are s-ar vicia n otarea candidatului).

    Ceea ce intereseaz evaluarea prin examenul oral este competena deexprimare oral ntr-o situaie de comunicare specif ic, precis determinat,ast fe l nct s se e l imine, pe ct este pos ibi l , subiect ivismul not rii, prindescurajarea unor tendine negative: examinarea parial a cerinelor,arbitrariul n relaia examinator-examinat, manipularea, direct sau indirect,a informai i lor oferite de text sau de rspunsul candidatului et c .

    II. Exem plu de subiec t pen tru proba oral

    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .Primul merit cultural esen ial al paoptitilor este contiin a imensului gol istoric

    pe care sunt chemai s-l elimine. Ideea obsedant , exprimat adesea cu accentemesianice, este a nceputului absoluti n toate dom en iile. Rom n ii au trebuin aas t zi s se ntemeieze afirma, n spiriti stil de manifest, N. Blcescu (1845).Lumineaz-te i vei fi! reprezint aceeai lozinc a ncepu tului n toate d ireciile. Oautogenez prin cultur a fiin ei naionale. i, tot n acest sens, al nceputului cuorice pre , total radical i fr inhibiii, trebuie cititi ndemnul lui Heliade-Rdulescu:Scrie i, biei, nu m ai scrie i.[...]

    Este evident c paoptit i i nu dispuneau dect de o singur metod imediat ipractic de recuperare a ntrzierii culturale. De a umple golul istoric i de a ncepeconstruirea unei culturi romne moderne nc inexistent: s incroniza rea rap idi pe scara cea mai larg. n primul rnd, prin imitaii, adaptri, compilaii, traduceri.Pn n 1848, dat simbolic , se constat o adevra t invazie de traduceri n toate

    domeniile.... Acum se pun i bazele primelor biblioteci de traduceri din literaturauniversal. Heliade-Rdulescu lanseaz n c din 1829 un astfel de proiect: Dinbiblioteca romneasc. Are n vedere i o Colecie de autori clasici (1836). Reia d up un proiect francez contemporan, al lui A. Aim Martin (Plan dune bibliothequeuniverselle, 1837) un vasti practic irealizabil catalog romnesc al unei Biblioteciun iversale (18 46 ). Ide ea plutea n aer. Obs ed a i pe alii. Aceast voin i utopie atotalitii, inspiratde obses ia i pasiunea nceputului absolut, reprezintun enormsalt calitativ. O frenetic deschidere, urmat de o integrare i asumare, f r precedent la noi, a culturii universale. Pentru contiina spiritual romneascreprezint o iniiativi o experien unic , de mari proporii. O adevra tpremierabsolut.

    (Adrian Marino, Ac tual i ta tea ideo logie i pa op t i s te )

    1 . Precizeaz perspectiva din care autorul analizeaz contr ibu ia paoptitilor ladezvoltarea cultu rii i li teratu rii rom ne.

    2 . Prezint tehnicile i s tru ctu rile argu men tative identificate n textu l citat .3 . Exprim-i o opinie argumentat despre af irma ia autorului : Este evident c

    paoptit i i nu dispuneau dect de o singur metod imediat i practic d erecuperare a ntrzierii culturale.

    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

  • 8/14/2019 Oral Bac-2008 Lb romana doc

    4/54

    4

    III. Barem ul de ev aluare a rspun sului o ral*

    Criterii deapreciere

    Punctajacordat

    Detalierea punc tajului

    1. Aplicarea

    c u n ot in elor nanaliza textelorliterare/nonliterare(adecvarea lasubiect;organizarea ideilor,corectitudinearspunsului)

    3 p . 3 p . Candidatul prezint un discurs adecvat

    su biectului / cer in ei. Rspunsul es te complet(include toate informa iile necesare) iconvingtor .2 p. Candidatul i adecveaz rspunsul l asubiect, cu unele ezitri. Rspunsul es te corect ,dar incomplet.1 p . Candidatul prezint coordonatelesubiectului n mod sat is f ctor , dar are lacunevizibile n cu n ot in e.0 p . Rapor tarea la subiect es tenesat is f ctoare . Candidatul nu rs p u n d ecerin ei de pe biletul de examen i nicintrebrilor ajuttoare ale examinatorului.

    2. Utilizareacorect iadecvat a limbiiromne ncomunicareaoral

    3 p . 3 p . Candidatul s tp nete competen a decomunicare necesar, pe care o aplic prinutilizarea corect i adecvat a limbii romneliterare. Expunerea oral este f luent, bineorganizat i convingtoare. Registrul decomunicare es te adecvat competen eicomunica ionale i person alizat.2 p. Candidatul s tp n ete competen a decomunicare necesar, pe care o aplic prinutilizarea corect i adecvat a limbii romneliterare. Expunerea oral este relativ fluent, cuanumite s incope i cu grad redus de

    persuas iune. Regis trul de comunicare es teadecvat competen ei comunica ionale ipersonalizat

    1 p . Candidatul deine competen a decomunicare sus inu t de vocabular i demorfosintax, expunerea lsnd impres iageneral de impr oviza ie. Registru l de comu n icareales este cel adecvat, ns vocabularul estelimitat.0 p . Limba literar nu este folosit n mod

    satisf ctor , existn d ab ateri de la u zaj, n epermise n comunicarea formal. Expunerea es tes incopat, cu repetarea unor idei , cu pauze sau

    cu ezitr i.3. Argumentareaoral a propriiloropini i asupratextului l i terar / nonliterar

    3 p . 3 p . Argum entele prezenta te con in elemente deoriginalitate i sunt nln uite logic, sus inndgndirea cr itic a candidatului , apl icatcontextului . Elaborarea argumentrii oralerespect cons t rucia discursului argumentat iv(structuri, conectori i tehnici argumentative) iadecvarea n totalitate a elementelor verbale,nonverbale i paraverbale la situa ia de

  • 8/14/2019 Oral Bac-2008 Lb romana doc

    5/54

    5

    comunicare .2 p. Argumentele prezentate sunt nln uitelogic, sus innd gndirea cr itic a candidatului ,aplicat contextului . Elaborarea argumentr iiorale respect, n mare, construcia discursuluiargumentativ (structuri, conectori i tehnici

    argumentat ive) i adecvarea par ia l aelemen telor verba le, n onverbale i paraverbale las i tuaia d e comu nicare .1 p. Argumen tele prezentate su nt disparate sa uexist un unic argument . Elaborareaargumentrii orale respect doar accidentalcons t rucia discursului argumentat iv ( s t ructur i ,conectori i tehnici argumentative) i adecvareaelemen telor verba le, n onverbale i paraverbale las i tuaia d e comu nicare .0 p . Argumentele prezentate sunt insuficientepentru a se forma o imagine concludent asupracunot in elor candidatului. Argumentarea oral

    nu r espec t cons t rucia discursu lui argum entat ivsau tehnica a rgum entrii.

    *Not! Se ac ord un punct d in of ic iu .

    Rspunsul candidatului se apreciaz prin n ote n tregi de la 1 la 10, n fun cie depunctajul de evaluare s tabi l i t pe baza urm toarelor criterii de apreciere: aplicareacunotin elor n receptarea i analiza textelor nonliterare - 3 p.; utilizarea corect iadecvat a limbii romne n comunicarea oral - 3 p.; argumentarea orala propriiloropinii asu pra un ui text literar/ nonliterar - 3 p.

    La totalul celor nou punc t e s e a da ug un punct din of ic iu. Un candidat seconsider promovat la proba oral da c a ob inu t minimu m n ota fina l 5 (cin ci).

    n abordarea cerin elor formu late pe baza textului li terar / non literar da t, carevizeaz n elegerea de text, aplicarea cunotin elor din domeniul limbi comunicare ,candidatul va formula rspunsuri punctuale, iar profesorii examinatori potinterveni cu ntrebr i lmuritoare sau supl imentare , de regul du p ce candidatuli-a prezentat rspu nsu r ile , nu mai dac se consider necesar acest lucru.

    n abordarea de ct re candidat a cer in e i ca r e presupune sus inerea uneia rgumentri orale, pe o tem da t, vizn d textul li terar / non literar , examina toriiu rmresc a t t apl icarea cunot in elor, ct i construcia discursului argumentat iv(structuri, conectori i tehnici argumentative) , adecvarea elementelor verbale,nonverbale i paraverbale la situ a ia d e comun icare .

    Cele trei criterii de aprecie re vor fi urmr ite de ctre fiecare exam inator , p e totparcursul expunerii orale a candidatului, fapt care faciliteaz aprecierea f inalobiectiv. Fiecare examina tor completeaz propriul borderou de lucru, n care trecenumele candidatului, punctajele acordate pentru f iecare criteriu de apreciere

    i punctajul final/nota acordat.

    NOT! Pentru candidai i care vor sus ine examenulde bacalaureat n baza unor programe colare valabilepentru anul 2007, subiectele pentru proba oral ladisciplina l imba i literatura romn se afl publicatepe site -ul www.subiecte2007.edu.ro.

  • 8/14/2019 Oral Bac-2008 Lb romana doc

    6/54

    6

    IV. Lista cu cerin e gen erale/ i tem i pentru evaluarea prinproba oral (folosit ca baz pent ru cerine le spec i f ice care vor nsoi textulliterar / non literar d e pe biletu l pe care l extrage cand idatu l n fa a comisiei deexaminare)

    A. Identif icarea emitorului i a contextului identificarea i/ sau prezentarea contextului n care es te constru it / emis

    mesajul ; identificarea emitorului i/ sau prezentarea ipos tazei/ ipos tazelor aces tuia ; identificarea i/ s au comenta rea per spect ive i/ a a t i tud in i i/ a pu nc tu lu i de

    vedere/ a opiniei emitorului.

    B. Reflectarea asupra e lement elor const i tut ive ale m esajului identificarea tipului de text (narativ, descriptiv, informativ, argumentativ) i a

    unor e lemente de s t ructur i de compoziie (particulariti ale organizr iitextuale, conven ii specifice, tehnici i s tructuri argumentative, conectori,dispu nerea ideilor i a p ar agra felor etc.);

    identif icarea unor fapte de limb la nivelurile: ortografic i de punc tua ie ,morfosintactic, lexico-semantic, stilistico-textuale;

    disocierea ntre sensul propriu i cel f igurat, ntre sensul general i celcontextual, ntre sensul concret i cel abs tra ct a l unor cuvinte/ s intagme/ un i ti frazeologice;

    identif icarea unor elemente de referin ale con inutului de idei al textului,implicite sau explicit formulate ( idei, argumente, contraargumente, fapte,opinii/ su gestii).

    C. Construirea unei interpretri / exprimarea argume ntat a unui punct devedere

    prezentarea cauzei/ a motivu lu i care determin at i tudinea personajelor / apu nctu lui de vedere a l au torului ;

    discrimina rea ntre fap te i opinii , iden tificate ntr-u n text da t; an al iza argum entelor i/ sau a contraa rgumen telor , ident i ficate n textu l dat ; compa rarea u nor fapte/ opini i/ argum ente , ident i ficate ntr -u n text , pe baza

    unor re la i i de tipul asem na re-deosebire/ pu ncte covergente-pun ctedivergente/ obiectiv-su biectiv/ perimat-m odern/ eficien t- in eficien t, general-particular etc.;

    formularea unei n elegeri globale: prezentar ea mes ajulu i u n u i text/ asemnifica ie i mesajului / expr imarea argumen tat a unui punc t de vederepersonal asu pra mesajului ident ificat n textul dat ;

    construirea unei interpretr i: comentarea unor informa ii/ fapte/ idei/ a t i tudini / pu ncte de vedere ident i ficate n text , pe ba za cun ot in elor i aconvingerilor personale;

    su s ine rea sau combate rea unu i a rgument / a un ui punc t de vedere / a un e iidei/ a u nei a t i tudini , ident i ficate ntr -un text d at ;

    formu larea/ reformu larea u nei ipoteze i/ sau a u nei concluzii, pe bazafap telor prezenta te n t ext;

    cons tru irea u nei interpretr i: interpreta rea d intr-o alt perspectiv, dect ceaa a utoru lui , a u nei informa i i/ a fap telor/ a opiniilor prezentat e n textu l dat ;

    formularea unui ra ionament care s su s in o concluzie personal, pe bazacorelrii a d ou informa i i din text sa u a corelrii informa iei din text cu d atedin afara aces tu ia / din a lte surse;

    emiterea unei judeci de valoare asupra unei informa ii/ a u ne i ide i/ ames ajulu i un u i text, pe ba za valorilor i a convingerilor personale.

  • 8/14/2019 Oral Bac-2008 Lb romana doc

    7/54

    7

    V. Texte le l ite rare/ non literare pe nt ru proba oral (limba iliteratura romn)

    ........................................................................................................................................

    Biletul nr. 1

    S ub raportul limb ii, cercetrile ntreprin s e [...] au pu tut s tab ili un nu mr de 160 (os u t aizeci) de termeni romneti care sunt de origine geto-dac. Acesti termeni privesc o arie foarte larg , ncepnd cu corpul omenesc (buz, ceaf , grumaz, gu ),cu familia (biat, copil, prunc, zestre), cu locuin a (vatr, ctun) , cu ndeletnicirileagricole, pstoreti, viticole i piscicole (mazre, arin; baci , mnz, s t rung, arc ,u rd, zar; butuc, curpen, s t rugure; bal t, gard), cu m ed iul fizic (mgu r, mal), cuflora (brad, bunget , butuc, codru, copac, curpen, mugure, s t rugure) , cu fauna(balaur , barz, mistre, r nz, opr l, viezure), cu diferite aciuni (a rbda , asper ia , a zburda ) etc.

    Desigur, numrul acestor termeni va spori prin cercetri ulterioare; ele ne vorarta de asemenea i alte as pecte ale motenirii lingvistice; de pe acum s e cons ide r

    n s c apar in acestei moteniri sufixele att de frecvente i de caracteristicromneti: - esc, - ete (omenesc, criesc, brbtete , t rupete). Ni s-au pstrat dela daco-gei i cteva nume de ape: n primul rnd Du nrea , care deriv dintr-unDunar i s dacic; apoi Argeu l d in Argessos (la Herodot diformat: Ordessos ); Brzava,a l crei nume se regs ete n oraul dacic Berzobis; Someu l: o inscripie latin d ininuturile udate de acest ru vorbete de S a m u s ; este sigur c romanii au pstratvechiul nu me , autohton. Acelai lucru cu Oltul, Alut a n izv oarele latine , i cu Tisa .

    (Constantin C. Giurescu, Dinu C. Giurescu, Scur ti s t o r i e a r om n i lo r pe n t r u t in e r e t n de os e b i)

    ........................................................................................................................................

    Biletul nr. 2

    Primul paradox al domeniului romn se refer la poziia sa n spaiul cultural

    european. Geografia i istoria au plasat Romnia ntre Europa central, Europarsriteani Balcani , asemeni unei insule de latinitate pierdute ntr-o mare slaviungar. Aceasta a dus la apariia a ceea ce eu voi numi paradoxul apartenen ei. [...]S paiul romn s-a format astfel la frontiera a trei zone culturale diferite i , asemenioricrui spaiu de frontier, i le-a apropiat, diferen iindu-se n acelai timp de fiecaredin ele. [...]

    Diverse schimburi i influen e s-au ncruciat pe teritoriul romnesc, uneoriam es tecnd u-se, alteori anuln du -se reciproc i, ad es eori, fiind abs orbite n profun zime apmntului, dar nici una dintre ele nu a reu it s se impun ntr-un mod att dehotrtor nct orice diferen s f ie tearsi Romnia s se integreze ntr-una din zonele vecine. Romnii i-au creat propria lor cultur , acceptnd un minim deelemente comune cu fiecare zon vecin , minim care fcea posibil contactul cuaceasta i care a servit, n acelai timp, tocmai pentru a o diferen ia de celelalte zonevecine. Datorit unei asemenea arte au reuit ei s echilibreze caracterul, altminteri

    d ivergent, al acestor num eroase influen e. (Sorin Alexan dres cu , Para doxul rom nesc )........................................................................................................................................

    Biletul nr. 3

    Am artat mai nainte c nu poate fi vorba de dispariia populaiei autohtone,d aco-gete, ca urmare a r zboaielor, aa cum afirmunii istorici strini, plecnd de laidei preconcepute i urmrind s copuri politice, n u tiin ifice. R aionamentul, interesat,al acestor istorici, e urmtorul: din moment ce popula ia Daciei, dup r zboi, s-a

  • 8/14/2019 Oral Bac-2008 Lb romana doc

    8/54

    8

    alctuit din coloniti strini, venii din alt parte, n-a fost prea greu ca urma iiaces tor coloniti sprs e a s cDacia, la ordinu l m pratului Aurelian.

    Raionamentul pleac n s de la o premis fals. Cci, chiar dac am admite , prin imposibil, c toi brb aii au pierit n lupte sau au fost luai prizonieri nrealitate o seam dintre daci s-au supus romanilor la nceputul celui de al doilear zboi, aa cum ne arat scenele de pe Columna Traian au rmas totui femeilelori copiii, deci circa trei sferturi din popula ia iniial , din autrohtoni. La acetia sea d a u g colonitii venii, cum spune un izvor antic, din toate prile imperiuluiroman (ex toto orbe romano) atrai de bogiile Daciei. Au venit coloniti din provinciile vecine Daciei, adic din Moesia, la sud de Dunre, din Illyiricum, decives tul Pen ins ulei Balcan ice, din Panon ia (un de e Ungaria de az i), d in Noricum (un dee Austria), dari din provincii mai ndeprtate, i anume din Galia, din Spania, din Asia Mic , din nordul Africii, din Siria; ni s-au pstrat numeroase inscripii carea tes t faptul.

    n afar de aceti coloniti vorbind latina popular , s-au aezat n Daciaveteranii, adic soldaii romani eliberai care-i avuses er aici garnizoana i care, d eobicei, erau cstorii cu localnice daco-gete. Dar din Italia n-au venit coloniti? Se pare c prea pu ini. Pe vremea lui Traian, Italia nu mai avea un excedent nsemnatde populaie pe care s -l trimit peste hotare. De aceea, mpratul fixase ca norm

    snu m ai ntrebuineze n scopuri de coloniza re populaia Italiei.(Constantin C. Giurescu, Dinu C. Giurescu, Scur ti s t o r i e a r om n i lo r pe n t r u t in e r e t n de os e b i)

    ........................................................................................................................................

    Biletul nr. 4

    Etnogeneza romnilor apare astfel ca avnd trei componente fundamentale:substratul geto-dac; stratul roman; adstratul slav. Limba romn este o limb latin,structura gramatical i cea mai mare parte a fondului principal de cuvinte (60%) fiind de origine latin. Formarea poporului romn a urmat aceleai faze ca ietnogeneza italienilor, francezilor, spaniolilor i portughezilor. i n cazul acestor popoare se ntlnesc cele trei componente de baz , substrat, strati adstrat. Astfel,de exemplu, la francezi, substratul este celto-gallic, stratul roman, iar adstratul

    german ic (nu me le ns ui al poporului vine d e la n ea m ul germ an ic al fran cilor).Aportul slav are o pondere nsemnat n lexicul limbii romne, dar el nu a afectat

    caracterul latin al acesteia. Sugestiv n aceast privin este statistica privindvocabularul poeziilor lui Mihai Eminescu, poetul nostru na ional: din cele 3607 decuvinte 46,60% sunt de origine latini au o frecven de 8 3%, pe cnd cuvintele deorigine s lav, reprezen tnd 18 ,81 %, au o frecven de 6,93%. Al. Rosetti).

    Odat cu ncheierea etnogenezei romnilor, n secolele VIII IX, apar i primelem en iuni n sursele externe despre romni. n aceste izvoare, ei sunt denumii vlahi,valah i, volohi, blachi, varian te al u nu i termen care, d upce a des em na t un trib celt, afost folosit de ve chii german i pentru a-i nu m i pe roma ni i galii rom an iz ai i a sfritprin a f i folos it pentru a-i nu m i pe locuitorii Pen ins ulei Italice. Din lu m ea germa n, el atrecut apoi n cea slav, pen tru a-i de se mn a p e roman ici, iar de a ici la bizan tini, i d e

    la ei n alte z one etn ico-culturale.(Florin Consta n tiniu, O is tor ie s incera p opor u lu i r om n )........................................................................................................................................

    Biletul nr. 5

    nvaii care scriu istoria popoarelor sunt de dou feluri: unii, care din copilrie ipn la btrnee au tr it tot ntre cri, iar alii, care au trit i viaa cea de toate zilele, cu luptele, necazurile, ureniile i frumuse ile ei, cunoscnd n carne i oaseoameni vii de toate felurile. Istoria scris de nva ii crilor e foarte bogat im eteugit n nirarea faptelor omeneti i mai ntotdeauna crede c poate da f r

  • 8/14/2019 Oral Bac-2008 Lb romana doc

    9/54

    9

    frici fr ndoire d e s ine pricin ile i urmrile aces tor fap te, aa cavem r spunsur ilimpezi la toate ntrebrile ce trebuie s le punem atunci cnd privim tainicantreesere a patimilor i gndurilor omeneti, singuratice ori de-ale mulimilor,alctuind vlmugul istoriei popoarelor.

    Dimpotriv, nvaii care, alturea d e cri, cunos c i viaa cea d e toate z ilele, setem s dea prea repede rspu ns uri asu pra legturii i pricinilor faptelor omeneti; dem ulte ori ei mrturis es c nep utina lor de a lmu ri de ce s-a nt mp lat cutare rzboi oris-a ivit cutare mare meter de icoane frumoase i de case mre e, ori de biserici cutotul noi fa de cele d e d inainte, i se mulumes c numai s spun cu m a fost, i n ui de ce a fost aa i nu altfel. i ei fac astfel, pentru c v iaa nu e aa de limpedecum se arat n cri de fiecare om, dup mintea lui, ci e amar de ncurcat in eateptat cum e i ciocnirea dintre min ile nenumrate i cu totul strine una dealta, ale oamenilor care alctuiesc mpreun , cu sau f r voia lor, satele, oraele,rile, m priile, breslele lum ii aces teia.

    (Vasile Prvan, ncep ut uri le v ie i i romane la gur i le Dunrii )........................................................................................................................................

    Biletul nr. 6

    Producia agricol a Daciei se desfcea pe pia a interni, conform legii rom an e,

    dijmele de grne cuvenite mpratului din inuturi deprtate de porturile maritimetrebuiau consumate pe loc, n provincie, de ctre armati administraia imperial,interzicn du -se exportul lor. Roma se aproviziona cu grne nu m ai din Egipt, Africa iSicilia.

    Exportul vitelor era, n schimb, una din principalele bogii ale Daciei romane.Paulin de Nolla, scriitor cret in, spune c principala bogie a inuturilor dunreneerau n Antichitate vitele. Vechile puni ale regilor daci trec n stpniream pratului i sunt arendate unor bogtai romani care dispuneau de uriae turmede oi i d e vite m ari.

    Astfel, pe baza muncii unei rnimi libere, s-a dezvoltat economia Daciei nveacul IIi urmarea a fost ntrirea oraelor. Lucru unic n Imperiu, dupun veac dela cucerire, Dacia are cinci orae, colonii cu drept italic, scoase de sub jurisdic iaguvernatorului, crmuindu-se singure dup dreptul roman. S-au creat i 11 oraenoi, mu nicipii i colonii (de grad superor celor dinti n privin a autonomiei).

    Ptrunderea bogta ilor romani n Dacia are ca urmare ridicarea ora elor noi cucanalizare, case de piatr , monumente publice, palate, amfiteatre, bi portice etc.,ntr-o ar locuit pn de curnd de triburi barabare. Orenii bogai, n parteorientali, sirieni, egipteni i alii, i investeau banii n numeroase ntreprinderi din Dacia, ca de pild Quintus Aetius Aelianus, cavaler roman, ngrijitor al drumurilorimperiale, reprezentant pentru averile private ale mpratului n Maroc, Belgia iGermania, procurator al mpratului n Dacia Apulensis, vice-preedinte al consiliuluimunicipal din Sarmisegetuza (anul 238). Un alt bogta , Quintilian, era preoti primar al coloniei Sarmisegetuza, consilier municipal la Apulum, patron alm un icipiului Porolis s um i a lii la fel, protectori ai breslelor, arendai ai puneloris alin elor, precum i ai oficiilor de v n z are ale p rodu s elor impe riale d in Da cia.

    (P. P. Pana itescu , In trod ucere la i s t or ia cu l tur i i rom net i)........................................................................................................................................

    Biletul nr. 7

    Se pune ntrebarea, de ce romanii, n timpul crizei economice din veacul al III-lea,au sacrificat numai provincia Dacia, retrgnd autoritile, pe orenii bogai i nparte, tem porari legiunile, pe cnd celelalte provincii din Europa ale Imperiului aumai r mas n starea lor dinainte, timp de mai multe secole? Dacia fusese ultimaprovincie cuce ritde Imp eriu n Eu ropa i a fost prim a prs itpentru corganizarea

  • 8/14/2019 Oral Bac-2008 Lb romana doc

    10/54

    10

    ei economic , bazat pe orae i pe economia de schimb n cadrul Imperiului nu eradeplin consolidat. Nu ncape ndoial c retragerea legiunilori a reprezentan ilors tpnirii centrale a fost precedatde o retragere a oam enilor de afaceri, a s tpnilorde sclavi, de mine de aur i a negustorilor. Plecarea celor boga i, odat cu ruinaeconomic , a fcut ca provincia s nu mai aib pre pentru Imperiu. Dacia a fostsacrificatpentru cvaloarea ei nu mai nsemna prea mult n organismul economic alIm periului cond us d e o oligarhie oreneasc.

    Dispariia inscripiilor pomenind de binefaceri acordate de bogtai pentruridicarea templelor, bilor, pentru sprijinirea colegiilor de meseriai i a operelor deinteres public, ncepnd cu mijlocul secolului III, sunt semne sigure ale acesteiretrageri, creia i-a urmat aceea a oficialitii. Istoricii n-au observat pn acumprioritate a retragerii reprez en tan ilor vieii economice fa de aceea a autoritilor des ta t i au crezu t c orenii avu i au urmat legiunile. Distincia ntre momentele celord ou retrageri are o mare importan ; ea arat c prsirea Daciei are la baz unfenom en econom ic i nu unul militar politic.

    (P. P. Pan aitescu, In trod ucere la i s t or ia cu l tur i i rom net i)........................................................................................................................................

    Biletul nr. 8

    Problema esen ial pentru Grigore Ureche este nendoielnic aceea de a-i scriecronica n romnete. n secolul XVII, romna se afl fade s lavon n acelai raportn care s-au aflat fa de latin roman a ru s t ica , adic italian a comu n, n du ecento,theodiscus sau germana popular cu ncepe re din s ecolul VIII s au le roma n, francez apopular , n secolul IX. A scrie n limba vulgar i nu n aceea cult nu reprezintpentru cronicar doar o inova ie, cu imen se cons ecin e de ordin practic [...], ci i o maredificultate n sine.

    A scrie cel dinti n limba n care vorbesc de cnd lumea ai ti i tu nsu inseamn a trece un prag important. Trebuiau create o sintax i o topic specificscripturale, precum i reglat un vocabular care nu se poate rezuma la acela religios(singurul avnd, dup Coresi, tradiie scris), pretinznd termeni administrativi, juridici, militari care nu sunt prezeni neaprat n vorbire, dar existau incipient nactele de cancelarie i n s cris orile of iciale.

    n sfrit, procedeele nsei cerute de stilul istoriografic nu au precedenteromneti la jumtatea secolului XVII. Aez nd alturi portretul lui Hanibal din TitusLivius i acela al lui tefan cel Mare din Ureche, Pompiliu Constantinescu a atrasaten ia asupra mprumutrii de ctre cronicar att a canoanelor retorice clasice, cti a unor elemente concrete de psihologie (vr stor de snge nevinovat, nelene, larzboaie m eter).

    (Nicolae Ma n olescu, Is tor ia cr i t ica l i t e r a t u r ii r om n e , I)........................................................................................................................................

    Biletul nr. 9

    Puternicul Dumnezeu, cinstite, iubite cetitoriule, s -i druiasc , dup acestecumplite vremi anilor notri, cnd uva i mai slobode veacuri, ntru care, pe lng alte

    trebi, saibi vreme i cu cetitul crilor a face is cus it zbav, cnu ieste alta i maifrumoas, i m ai de folos n toatviiaa omu lui zbavdectu cetitul crilor.

    Cu cetitul crilor cunoatem pe ziditoriul nostru, Dumnezeu, cu cetitul laud i facem pentru toate ale lui ctr noi bunti, cu cetitul pentru grealele noastremilostiv l aflm. Din Scriptur n elegem minunate i vecinice fapte puterii lui, facemfericit viia a, agonisim nemuritoriu nume. Sngur Mntuitoriul nostru, Domnul i Dumnezeu Hristos, ne nva , zicndu: adec: Cercai Scripturile. Scriptura departelucruri de ochii notri ne nva cu, acele trecute vremi s pricepem cele viitoare.Citete cu sntate aceas ta noastr cu dragoste os teneal.

  • 8/14/2019 Oral Bac-2008 Lb romana doc

    11/54

    11

    De toate fericii i daruri de la Dumnezeu voitoriu, Miron Costin, care am fostlogoft m are n Moldova.

    (Miron Costin ,Opere a lese . Le top iseulr i i Mold ovei . De nea mu l mold ovenilor )

    ........................................................................................................................................

    Biletul nr. 10

    Fost-au acestu tefan vod om nu m are de s t tu, mnios i de grabu vrs toriude s nge nev inova t; de m ulte ori la ospe e omorea fr judeu. Amintrilea era omntreg la fire, neleneu, i lucrul su l tiia a-l acoperi i unde nu gndiiai, acolo laflai. La lucruri de r zboaie meter, unde era nevoie nsui s vrea, ca vzndu-la i si, s nu s n drptieaze i pentru aceia raru r zboiu de nu biruia. i undebiruia alii, nu perdea ndejdea, c tiindu-s c zut jos, s rdica deasuprabiruitorilor. Mai ap oi, d u p moartea lui i ficiorul su, Bogdan vod , urma luiluas, de lucruri vitejeti, cum s tmpldin pom bun, roadbun iase.

    Iar pre tefan vod l-au ngropat ara cu mult jale i plngere n mnstire nPutna, care era ziditde dn su l. Atta jale era, de plngea toi ca dupun printe alsu , c cunotiia toi c s-au sc patu de mult bine i de mult aparatur. Ce dupm oartea lui, pn as tzi i zicu sveti tefan vod, nu pentru s ufletu, ce ias te n m na

    lui Dumnezeu, c el nc au fostu om cu pcate, ci pentru lucrurile lui cele vitejeti,carile n iminea d in d omn i, nici m ai na inte, n ici du paceia l-au a jun s u.

    (Grigore Ureche, Letopiseulr ii Mold ovei )........................................................................................................................................

    Biletul nr. 11

    nflorirea, cu totul remarcabil , a scrierilor cu caracter istoriografic pe care oad postesc secolul al XVII-lea i primele decenii ale veacului urmtor, att n Moldova, cti n ara Romneasc , nu a reprezentat nicidecum un fenomenconjunctural.

    Nivelul, diversitatea, varietatea modalitilor de abordare demonstreaz cprodu se le literare a le aces tei epoci de vrf s un t fireti m plin iri ale u nor preocupri ce

    se d efines c prin d urati consta n .Secolul al XVI-lea n cultura romneasc es te d ominat dup prerea noas tr de un acut sentiment al istoriei (indiciu peremptoriu al instalrii i nchegriicontiin ei naionale), care i anim , la fel de intens, pe oamenii politici, ca i pecrturari. ntoarcerea ctre propriul trecut, consolidarea legturilor cu naintaii i punerea n valoarea a tradiiilor naionale (toate semne ale perenitii, ale uneipermanen e cont ientizate) sunt forme de manifestare ale ideii de apartenen aprezen tului la u n cu rs comun al is toriei. []

    (Dan Horia Mazilu , Marii cronicari ai secolului al XVII-lea )........................................................................................................................................

    Biletul nr. 12

    Dimitrie Cantemir este contiin a cea mai cuprinztoare i mai adnc din toat

    cultura i literatura noastr de pn la jumtatea veacului al XVIII-lea. A fostcomparat cu Lorenzo dei Medici, cu Leibniz i cu Voltaire. Sp re el, s pre opera lui,converg ca ntr-un s u m m u m toate liniile de for ale spiritualitii romneti:a ciunea politic i militar , ca efort colectiv n vederea scuturrii jugului otomansecular i pentru ctigarea autonomiei statale depline; istoria, ca argument n favoarea dreptului de a exista i de a se afirma al poporului nostru ntre celelalte popoare ale lumii; tiin a , ca semn i treapt superioar a luminrii min ii, lanceputul unui secol care avea s cultive raiunea mai presus de orice; l i tera tura , camanifestare plenar a limbii na ionale, n cel pu in o capodoper, dinuind peste

  • 8/14/2019 Oral Bac-2008 Lb romana doc

    12/54

    12

    veacuri i uimind nc prin nebnuitele-i frumuse i de art a cuvntului: Istoriaierogl if ic.

    Cu Dimitrie Cantem ir, pers onalitatea cea m ai pu ternici scriitorul cel mai prolifici mai cuprinztor de largi orizonturi din ntreaga noastr literatur veche, se ncheieo epoc. Opera lui sintetizeaz , n mare, patru secole i mai bine de manifestare aculturii romnet i, des chizn d totoda t largi orizonturi perioadei urm toare, aceea as ecolului lum in ilori a m icrii cun oscu tsub nu mele de coala ardelean.

    (Ion Rotaru, L i tera tura romnveche)........................................................................................................................................

    Biletul nr. 13

    Iluminismul este ieirea omului din starea de minorat de care el nsui s-a fcu tvinovat. Minoratul ns eam n neputina de a se servi de propriul su intelect fr a ficondus de altcineva. Acest minorat provine din vina noastr , dac motivul su nueste o deficien a intelectului, ci lipsa de hotrre i curaj n a face uz de el frconducerea altuia. Sapere aude! S ai curaj n folosirea propriului tu intelect! estede ci de viza ilum inism ului...

    Cci iluminismul nu necesit altceva dect libertatea, i anume cea mai pu induntoare din tot ce poate fi numit libertate: folosirea n mod public, n toate

    privinele, a raiunii. Acum ns aud din toate prile Nu discuta i!. Ofierul spun e :Nu discutai, ci exersai !, Consilierul de finan e : Nu d is cuta i, ci pltii!, Clericul :Nu discutai, ci credei!. Doar un singur stpn n lum e s pun e: Dis cutai ct pute ii despre orice, dar fii asculttori!. n aces te caz uri este vorba d e o ngrdire a liber-tii. Dar ce fel de ngrd ire p oate mp ied ica ilum inism ul? i care, d impotriv, l poate face s nainteze? Eu rs pun d: folosirea pub lic a ra iunii trebuie s fie ntotdeaunaliber; nu ma i as tfel se p oate realiza lum ina rea oam en ilor; folosirea privat a ra iuniipoate fi ns ngrd it, frs mpiedice as tfel prea mu lt progres ul ilumism ului.

    (Romul Munteanu, I luminismul, II)........................................................................................................................................

    Biletul nr. 14

    n zorile lumii moderne, originea se bucura de un prestigiu aproape magic. Aavea o origine bine stabilit nsemna, de fapt, a te prevala de o origine nobil.Suntem urmaii Romei! repetau cu mndrie intelectualii romni din veacul al XVIII-lea i al XIX-lea. Contiin a descenden ei latine era nsoit la ei de un fel departicipa re m istic la mre ia R omei.[...]

    La nceputul veacului al XIX-lea, mirajul originii nobile strnete n toatEuropacentrali de sud-est o adevra t pasiune pentru istoria naional , mai ales pentru fazele mai vechi ale acestei istorii. Un popor fr istorie (adic: fr documenteistorice sau fr istoriografie) e ca i cum n-ar fi! nt lnim a ceas tan xietate n toateistoriografiile naionale ale Europei Centrale i Orientale.O asemenea pasiune era,desigur, consecin a d eteptrii naionalitilor n aceast parte a Europei i ea s-atransformat foarte curnd ntr-un instrument de propagandi de lupt politic. Dardorina de a dovedi originea nobil i antichitatea poporului s u domina ntr-aa

    ms u r sud-estul european nct, n afar de cteva excepii, toate istoriografiilerespective s-au cantonat n istoria na ional i au ajuns n cele din urm la unprovincialis m cultural.

    (Mircea Eliade, Aspec te a le mi tu lu i , cap.IX, Supravieuiri icam uf laje ale m iturilor, Miturile lum ii mode rne)

    ........................................................................................................................................

    Biletul nr. 15

  • 8/14/2019 Oral Bac-2008 Lb romana doc

    13/54

    13

    Pe cnd u itasem c sun tem romni i c avem i noi o limb , pe cnd ne lipsea icri i tipografie; pe cnd toat lumea se aruncase n dasii ca babele n cei imotani, cci la coala public se nva numai grecete; cnd, n sfrit, literaturaromn era la darea sufletului, civa boieri, ruginii n romnism, neputndu-sede prind e cu frum oas ele ziceri, edeau triti i jleau perderea limbii. [...] Tot ns m a irmsese o coal pre care aceti buni btrni o priveau ca singur azilul prigoniteilimbi, coalund e se nva ncromnete, aproape d e Iai, n monastirea Socola.

    Ta tl m eu e ra unu l d in romn ii acetia.ntr-o zi, viind de la coal, l-am gs it cu o ma re carte dinainte.- Ceteti-m i, m i zise, o viad-a s fin ilor din cartea aceasta.- Iart-m, printe, eu nu pot ceti rom nete .- Cum ! apoi d ar ce nv ei tu?- Elin ete, am rs p u n s punindu-m.- Poate s fie frumoase acele ce spui tu, zise tatl meu, dar e ruine s nu tii

    lim ba ta! Mne ve i ven i cu m ine la S ocola, un de es te exam en . Voi vorbi pentru tine cud a s clul, care e un om p renvat. [...]

    - Boieri i cucoane, zicea e l, am avu t cins te a arta c limb a n oastr, pre care toisocot co t iu, d ar nime nu o t ie cums ecade, nu es te f rgramatic, fr sintaxis ifrortografie. [...]

    Ce fceam eu n vremea aceasta? Eu rmsesem ncremenit, cu ochii holba i, cugura cscat , cci nu n elegeam nimic, eu care mineam ctiu ceva! [...]Am a lergat la b iblioteca ta tlui me u, ca re era ntr-o ladmare, purure deschis, n

    coridor; i lund Istoria romnilor de Petru Maior, ajutat de abecedarul urgisit, npu ine ceas uri am nvat a ceti.

    (Costa ch e Negruzzi, Amint ir i de junee , Cum a m nva t r om n e t e )........................................................................................................................................

    Biletul nr. 16

    Cnd am nceput a n elege cele ce se petrec n lume, intrase de curnd n cursultimpului un secol nou, secolul al XIX-lea, secol mare i luminos ntre toate, menit aschimba faa lucrurilor pe pmnt, de la apus la r srit; secol care a adus cu dnsul

    o civilizaiune cu totul i cu totul nou , nebnuit i nevisat de timpii anteriori;civiliza iune ieit din descoperirile tiin ifice datorite geniului omenesc, care a datrurilor, mrilori oceanelor vapoarele, a nzestrat continentele cu drumuri-de-fier, aluminat pmntul cu gaz i cu scnteia electric , ne-a druit telegrafia, telefonia i fotografia; prin mecanic i prin chimie a transformat toate artele i miestriile, ansutiti nm iit produ ciunea i a rd icat pe om d in robie i din aps are la egalitate ilibertate; a v zut renscnd ca din cenue state nou ca Grecia, ca Belgia, Romnia,Serbia i Bulgaria.[...]

    Pe la anul 1821 tunul ncetase d-a r suna n Europa; el i produsese efectul:d eteptase n aionalitile, una cte una, d in amoreala n care erau czu te d e s ecoli,i Romnia sc pa din ghearele fanarioilor. [...] Boierii ncepuse a se zice romni, avorbi i a scrie rom nete [...].

    coli romneti de nvmnt secundar se deschisese n Sfntu Sava i n

    Trisfetitele, i mai muli tineri erau trimii s studieze n Fran a, n Germania i n Italia, destinai ca, la ntoarcerea lor n ar, s predea tiin ele nalte: filozofia,dreptul, m atem aticile, tiin ele na turale i fizice n lim ba romn .

    (Ion Ghica, Scr isor i ct r e Vas i le Alecsand r i )........................................................................................................................................

    Biletul nr. 17

    n 1 80 6, am ntlnit ncmu lte feme i purtnd mbrcmintea oriental , trind ncase f r mobile i cu brb ai geloi nevoie mare. ns revolu ia care s-a petrecut

  • 8/14/2019 Oral Bac-2008 Lb romana doc

    14/54

    14

    atunci la Iai, apoi la Bucureti i n provincie, a fost pe ct de rapid pe tot att decomplet: dup un an, toate femeile din Moldova i din ara Romneasc au luat portul european. De pretutindeni, au sosit, n cele dou capitale, negustori de mode,croitorese de la Viena i de la Paris

    Curnd s-a vzut i mobil , ceva mai veche, adus de la Viena cu marecheltuial. Trsurile care, mai nainte, artau ca nite birje vechi din Viena, au fostnlocuite cu trsur i i caleti elegante. Casele s-au umplut de servitori strini, debu ctari fran cezi i, prin s aloane i iatacu ri, nu s -a m ai vorbit d ect fran u z ete. [...]C iva tine ri au ncepu t spoa rte frac; nsbtrnii i brb aii cu s lujbe i-au purtatma i dep arte barba i anteriul lun g pn la glezne.

    [] Moda apusean accentueaz , la aceste doamne, gustul pentru lux mai multdect la brb aii lor. [] La brb ai, schimbarea este ntr-adevr mai ncea t. i, m aiales, li se ntmp l s se ntoarc la ce fusese alt d at. [] Femeile ns , de multvreme, se mbrac toate europenete Se tie bine c femeile sunt ntotdeaunaprimele ca re pes c pe calea civiliz aiei

    (Neagu Dju vara, nt re Orien t i Occ id en t , capitolu l Boierii)........................................................................................................................................

    Biletul nr. 18

    n istorie, nu exist miracole, ci, din cnd n cnd, ntmplri minunate; exist,cteodat, n via a popoa relor clipe privilegiate cn d , ntr-o s ingu rgeneraie, d estinula d u nma i mu lte schimbri dec t n cteva veacuri de toropeal.

    Aa s -a ntm plat la noi, cu brbaii ns cu i, s spunem, ntre 1800 i 183 0, i pecare-i putem numi genera ia de la 1848. Erau doar o mn de oamen i, ns luptauca mnai de o credin n ermurit n destinele rii lor. Au zvrlit ca pe nitevechituri, obiceiurile, institu iile, pni vocabularul, impuse de o putere strin. Ausorbit cu nesa din izvoarele culturii apusene; au adoptat institu ii noi, au nnoitlimba, au creat pe de-a-ntregul o literatur de valoare universal , au nceput nlinite, un proces d em ocratic, ntr-un ritm nem aicun oscut d e vreo altard in Europa;au fixat, pentru genera ii, cu ndrzneal i realism, marile obiective politice aleneamului i au de termina t Europa sinse am a de ele. Ei au f cut toate acestea. Aufcut chiar mai m ult: au furit Rom nia.

    (Neagu Djuvara, nt re Orient i Occ iden t . rile romne la ncepu tu l epoc i i moderne)

    ........................................................................................................................................

    Biletul nr. 19

    Primul merit cultural esen ial al paoptitilor este contiin a imensului gol istoric pe care sunt chemai s-l elimine. Ideea obsedant , exprimat adesea cu accentemesianice, este a nceputului absolut i n toate domeniile. Romnii au trebuin aas t zi s se ntemeieze afirma, n spirit i stil de manifest, N. Blcescu (1845).Lumineaz-te i vei fi! reprezint aceeai lozinc a ncepu tului n toate d ireciile. Oautogenez prin cultur a fiin ei naionale. i, tot n acest sens, al nceputului cu

    orice pre , total radical i fr inhibiii, trebuie cititi ndemnul lui Heliade-Rdulescu:Scrie i, biei, nu m ai scrie i.[...]

    Este evident c paoptit i i nu dispuneau dect de o singur metod imediat ipractic de recuperare a ntrzierii culturale. De a umple golul istoric i de a ncepeconstruirea unei culturi romne moderne nc inexistent: s incroniza rea rap idi pe scara cea mai larg. n primul rnd, prin imitaii, adaptri, compilaii, traduceri.Pn n 1848, dat simbolic , se constat o adevra t invazie de traduceri n toatedomeniile.... Acum se pun i bazele primelor biblioteci de traduceri din literaturauniversal. Heliade-Rdulescu lanseaz n c din 1829 un astfel de proiect: Din

  • 8/14/2019 Oral Bac-2008 Lb romana doc

    15/54

    15

    biblioteca romneasc. Are n vedere i o Colecie de autori clasici (1836). Reia d up un proiect francez contemporan, al lui A. Aim Martin (Plan dune bibliothequeuniverselle, 1837) un vasti practic irealizabil catalog romnesc al unei Biblioteciun iversale (18 46 ). Ide ea plutea n aer. Obs ed a i pe altii. Aceasta voin i utopie atotalitii, inspiratde obses ia i pasiunea nceputului absolut, reprezintun enormsalt calitativ. O frenetic deschidere, urmat de o integrare i asumare, f r precedent la noi, a culturii universale. Pentru contiina spiritual romneascreprezint o iniiativi o experien unic , de mari proporii. O adevaratpremierabsolut.

    (Adrian Marino, Ac tu a l i t a t e a i de o log i e i pas op t i s t e )

    ........................................................................................................................................

    Biletul nr. 20

    Una dintre caracteristicile cele mai pregnante ale genera iei paoptiste de crturarii scriitori a fost angajarea lor pe multiple i variate planuri, n tot ceea ce areprezen tat fen omen i even imen t crucial n d es tinu l poporului lor.

    De la politic (mai nti ca purttori de idei noi, apoi ca participan i la revolu ie ila lup ta pen tru u nire, n sf rit ca d em nitari ai s tatului rom n m odern: Koglniceanu

    prim-ministru, Alecsandri i Ghica ambasadori, ca s dm numai exemplele celem ai cunos cute) i, am zice ast zi, management cultural (conductori de ziare i d ereviste, proprietari de tipografii i edituri, membri ai Societii Filarmonice care vapregti primii actori profesioniti i ai altor asocia ii culturale, pn la Astratransilvan sau Societatea Academic , viitoarea Academie Romn), pn la creaialiterar i artistic propriu-zis (Asachi, de pild , se pricepea la artele plastice i aconcepu t cteva gravuri de su cces n epoc).

    Fcnd m ulte i de toate, n sensul bun al cuvntului, pentru c n u i-au ris ipitniciodat energiile n van, nu au produs dect rareori capodopere (unele dintrescrierile lor rmn, totui, puncte de referin n istoria literar: Zbur torul lu i Heliade Rdulescu, Alexandru Lp uneanul al lui Negruzzi [...], Pastelur i le lu i Alecsandri, printre alte exemple posibile), dar au iniiat n toate genurile (liric, epic idramatic) direcii pe care le vor continua, cu mai multe mpliniri, urmaii lor din

    ultim ele d ecen ii ale ve acu lui al XIX-lea i din cel u rmtor.(Georgeta Antonescu, L i tera tura romn ne p o ca p a op t i s t, n Limba i literatu ra rom n)

    ........................................................................................................................................

    Biletul nr. 21

    n Introducia la Dac ia l i t e rar , Koglniceanu aterne pe hrtie programul imanifestul romantismului romnesc. El este sincronic cu acela din Rusia, Spania,Portugalia i din alte ri, avnd acelai aspect, vdit, din capul locului, n pledoariaautorului pentru natura, folclorul, obiceiurile, istoria (cu exact un deceniu mai devremei Heliade Rdulescu o recomanda ca izvor) i limba na ional (nelegnd explicit ce v orba de romn ii d in toate p rovinciile Daciei). Cine nu tie pe d e ros t aceste cuv inte?

    Istoria noastr are destule fapte eroice, frumoasele noastre r i su n t des tu l dema ri, obiceiu rile noa stre su nt destu l de pitoret i i poetice ca s pu te m gs i i lan oi su jetu ri de scris f r s avem pentru aceas ta t rebu in s ne m pr um u tm d e laal te na ii.

    Prima generaie romantic nu se va abate cu o iot de la acest program ideologici n primul rnd Koglniceanu nsui, dnd exemplul cuvenit n Un nou ch ip de a face curte , unde culege o oraie de nunt rneasc i prezint cu simpatiecerem oniile resp ectivu lui e ven ime nt.

    Formu la luntrica roman tis mu lui nos tru literar rmn e aceeai cel pu in p n laEminescu, unde ea se modific n chip s em nificativ, d ei nu pn la nerecunoatere,

  • 8/14/2019 Oral Bac-2008 Lb romana doc

    16/54

    16

    su b presiunea a tt a minii gen iale a poetu lui, cti a n oului contex t s ocio-cultural, totm ai victorian , al crui lider de opinie dev ine Titu Maiores cu.

    (Nicolae Man olescu , Is t or ia cr i t ica l i t e r a t u r i i r om n e )........................................................................................................................................

    Biletul nr. 22 Iubite amice,

    Grei, dar plcu i ani am petrecut noi mpreun; mult am luptat noi, tinerii de peatunci, cu prejude ele i cu obiceiurile cele rele, mult am apropiat noi clasele ntred n s ele; m ulte ide i greite de ale btrnilori de ale boierilor am spulberati mu lte ideimoderne am mplntat n spirite; mult rugin am curi t de pe muli. Am fcut-o,respectnd credin ele fiecruia, cins tind perii cei albi, ludndi admirnd fapta bun,ori de u nd e venea , i ven ernd pe a cei cari iub eau ara i dreptatea.

    Lucram i luptam nu mpins de setea de posturi bine plt i te sau de dorin a d eranguri pe scara arhontologiei, dar numai de dorin a de a dezvolta n spirite i n inimisentimentul binelui, al frumosului i iubirea de ar. n bani eram pltii cum daDumnezeu; eu, pentru dou lecii pe zi, adic24 de ceasuri, de catedrpe sp tm n, primeam 300 de lei vechi, 8 galbeni, ceva ca un franc pe leciune; dar eram biners p lt i t pr in sat is faciun ea ce s im e a m vz n d pe toat ziua cum s e lrgea cerculide ilor celor bu ne . Lucram fiecare cu cu vn tul i cu cond eiul, duppu terile m ijloacelor

    noastre, la dezvoltarea naionaliti i romne. i tii c lucru nu era lesne ntr-untim p pe cn d chiar cea m ai mic aluz iune era ped eps it cu nch is oare i cu exil.[...]E ra m s u s in u i n socie tate , n propaganda ce f ceam n favorul ideilor liberale deElena Negri, sora lui Costache Negri, de amica sa, frumoasa i graioas a Em ilia Rey mon,de fiicele doamnei Mria Rosnovanu, Catinca i Zoe Sturdza. Ideile egalitare idemocratice ncepuse[r] a se introduce chiar n saloanele elegante i aristocratice aleplcutei i sp irituoasei contes e Elena S turdz a.

    Cu ctprere d e ru am prsit Iaul i m-arn d es prit de voi, bunii mei amici; od atorie d e fam ilie s acri dureroasm chem a la Bucureti: tatl meu czu se greubolnav. (Ion Gh ica, Scr isor i ct r e Vas i le Alecsand r i )........................................................................................................................................

    Biletul nr. 23

    Alecsandri a contribuit n larg ms u r la modernizarea vieii noastre publice,politice i culturale prin crea ia lui dinamic , prin prestigiul su personal, prinfunciile oficiale pe care le-a ndeplinit, ca ministru, ca membru al Academiei maitrziu, prin sprijinul decisiv dat contactelor noastre cu Occidentul romanic, n special.

    Azi aproape s-a uitat amnuntul publicrii de ctre poet a unei Gramaticiromneti la Paris, n 1863 prin care, cu multe texte paralele n cele dou limbi,ilustrnd normele acestei limbi, Alecsandri a contribuit n foarte mare m s u r lannoirea resurselor expresive ale romnei literare prin contactul strns cu civiliza ia ,literatura i limba francezi cu cea italian , deopotriv; lucru fundamental, scrisullui filtrat, a asimilat i nnobilat mii de neologisme indispensabile modernizrii ichiar reroma n izrii limbii noastre.

    Ceea ce prime am acum un secol venea din tezau rul comun , imen s, al roman itii,

    din ctigurile culturii romanice occidentale, care a regenerat toat culturaeuropean , n toate limbile.

    (Gh. Bulgr , Vas i le Alecsandr i , n Limbaj i a r tl i t e r a r n opera scr i i tor i lor rom ni)

    ........................................................................................................................................

    Biletul nr. 24

    Alturarea acestor dou caractere deosebite, care dovedete att de multnrurirea Evropei asupra unei pri dintre romni, partea bogat i privileget, i

  • 8/14/2019 Oral Bac-2008 Lb romana doc

    17/54

    17

    lupta necontenit ntre ideile vechi i nou nu era nicide cum tiprit pe faa cap italeinoastre cu vro civa a ni ma i n urm. Atun ci ea pu rta o fizionom ie m ai mu lt orien tal;n sde cn d s piritele au ncepu t a sdezvli la razele civiliza iei, o mare prefacere s-au ivit n toate, o schimba re r pide s-au svrit att n gusturile cti n obiceiurileacelei mici pri a s ocietii rom neti de care am pom en it.

    Hainele lungi i largi au dat rnd straielor mai strmte a Evropei; licul s-aunchinat dinaintea plriei; ciubotele roii i galbine au dat pasul nclmintelor devax ; d ivan urile late s -au cioplit n forme de cana pele elegante, i n urma rea tutu troracestor nouti i a mai multor alte ce s-au ntrodus cu moda, casele au trebuitnegreit s priimeasc o form s trini potrivit cu natura ideilor de ast zi. Ele aunceput a s supune regulelor proporiei, a s mpodobi cu coloane, cu ferestre largi iluminoase, cu balcoane desfate [...]; au nceput, ntr-un cuvnt, a s rdica peplanuri elegante i p lcute ochilor.

    Aceste zidiri nou formeaz partea evropieneasc a oraului. Ct pentru ceaoriental , ea este reprezentat prin o mulime de hardughii vechi, nalte, strmbe,mucede, cu pre ii afumai i crpai, cu ferestrele mici i chioare, cu streinileputrede i ascu ite, cu scrile ntunecate, cu odile ofticoase, cu ogr zile mari ipus tii, cu grd inile pline d e bu ruiene s lbatice i cu z id uri groas e pim pregiur.

    (Vas ile Alecsa n dr i, Iai i n 1 8 4 4 )........................................................................................................................................

    Biletul nr. 25Domnilor!Da i-mi voie a v espune aici un r pide tablou de proviniile Dunrei locuite de

    romni. Ca fiu al Romniei, m propun svslujesc d e cluz n p rimb larea ce voii aface prin acele rmuri de prtate i a a pu in cun oscute ncde Evropa occide ntal.

    S trecem n grab Ghermania, Galiia i Bucovina (provin ie mnoas pe care Austria au desprit-o de Moldova n 1775 i au ncorporat-o Imperiului) i sagiungem n acele locuri crora locuitorii lor dau numele de Romnia, i pe cares trinii le cheamProvini i Danubiene . Acum pim Molnia, pru ce slujete dehotar ntre Bucovina i Moldova, i iat-ne n sfrit pe acest col d e pmnt att denecunoscut, nct muli diploma i i muli vestii nvai l-au confundat cnd cupmntul Turchiei, cnd cu pmntul Rosiei. Iat-ne ntr-o ar cu totul nou , darunde vom avea plcere a gsi o mulime de cunotin i fcute de noi n crile IstorieiRomane. [...]

    Evropa pare c nu vrea nici m car s ie socoteal de tot sngele vrsat naprarea ei! Ce-i pas Evropei de aceastar s lbitprin atte rzboaie i de attenenorociri! Ce-i pas de naionalitatea acelui popor romn care vroiete as t zi s s erdice din cderea sa, pentru ca s-i ieie din nou postul ce Dumnezu nsui i-auncredin at! Acest popor, aceast ar , merit oare de a trage luare-aminte aOccidentului?

    Venii cu mine, domnilor, ca s cercetm mpreunadevrul la izvorul s u, i suntncredin at c n s frit vei zice: Bunar! bu n pop or!

    (Vasile Alecsandri, Romnii i poe z ia l o r )........................................................................................................................................

    Biletul nr. 26Ghergani, ghen arie 18 81

    Iub ite a m ice,i aduci aminte de ntia noastr ntlnire, sunt acum vreo 45 de ani, la Paris,

    cam pe la anul 1835? Cinci sau ase romni munteni din Valahia, cum se zicea pe-atunci, locuiam n rue St. Hyacinthe cu Niculae Cantacuzino Pacanu i cu IancuFilipescu Vulpache. Voi, ali atia romni moldoveni, ntre cari i fostul domn AlecuCuza locuiei cu un profes or anu m e Furna rache n rue Ntre-Dame des Ch am ps .

  • 8/14/2019 Oral Bac-2008 Lb romana doc

    18/54

    18

    ntr-o duminec , micele noastre crduri se ntlnir pe Qu ai Voltaire, i noi i voimergeam tot spre Champs Elyses . Mentorii notri se oprir un minut la vorb. Nutiu cum, nici n ce fel, dar ne-am pomenit deodat amestecai i bra la bra unmuntean c-un moldovean; vorbeam fiecare limbagiul provinciei noastre i n en elegeam, parc-am fi vorbit aceeai limb. Ce revelaiun e! Dintr-acel mom en t nu amm ai fost nici mu nten i, nici moldoveni. Eram toi romn i! [..]

    Cte lucruri s-au petrecut de atunci pe lume i mai ales ntr-acest colior depmnt, care poart as t zi numele de Romnia, pe care pe atunci nimeni nu-lcunotea n strintate nici de n um e mcar! Puteam s strigm ct ne -ar fi luat gurac suntem romni, s tr nepoi de-ai lui Traian, cnimeni nu ne crede a, nu n e as culta,nu ne n elegea; surda le ziceam c noi eram valahi i c voi erai moldoveni; ni serspundea: Va s z ic suntei muscali? Sunte i turci? i prin urmare hotrau ceram greci, de vreme ce eram sch is m atici i ne nchinam la rsrit.

    (Ion Ghica, Scr isor i ct r e Vas i le Alecsa ndr i )........................................................................................................................................

    Biletul nr. 27

    i precum sacrele principii de drepturile i ndatoririle omului n societate zceausub pcla ignoran ei , asemene i limba, i literatura, i artele frumoase se

    resm eau de influen a pclei. Barbaria turceasc , corumperea greceasc i deseleocupri ruseti ls ar urme deplorabile n moravurile i n spiritul societii, icaracterul ei romn dispruse precum dispare pmntu l sub zpada iernei. Soarele Romniei era palid i fr cldur n aional! Limba, pstrat cu sfin enie des trbunii notri i de popor, devine un tutti frutti, mpestriat cu vorbe greceti,turceti, ruseti i francez e. []

    Un ad evrat romn rtcit n societate pe atunci rmnea cu gura cscat i s epu tea crede tran s portat ntr-o lum e cu totul s trin s au ma i bine n turnul din Babel.Ce putea f i d ar literatura un ui ase m en a tim p? []

    n curnd Moldova fu inundata de satire, cntece amoroase i elegii, n caredumnezeii mitologici i mai cu seam Afrodita ocupau locul cel mai important,precum n poeziile fran ceze d e la aceea i epoc. []

    Satirele erau foarte gustate, cci ele corespundeau cu natura spiritului rztor alrom nilor; d ar, mai presu s d e toate, cnticele de lum e erau b ine prim ite, fiind cnta ted e lutari la m ese , nun i, petreceri prin grdini i vii.

    (Vasile Alecsandri, Cons tan t in Negruzz i)........................................................................................................................................

    Biletul nr. 28

    ACTUL I, Scen a 3Chiria, Guli, arl, Safta, Ion. (Ion vine alergnd dintre culisele din dreapta.

    Ceilali ies d in cas i se cobor n cerda c.)GULI: Cine mcheam?... Ninea ca!SAFTA: Ce es te?... Ce es te?ARL: Qui diable?... Ah, madame!...*

    ION: Aud , cucoan Iaca iaCHIRIA: Da venii azi de ma cobor i de pe cal Ce, Doamne iart- m!... a i

    ad orm it cu toii?(Ion se pu ne dina intea calului i- l apuc de zbale ca s-l ie. Ceilali s e adu n

    mprejurul Chir iei.)GULI: Ba nu , nineac d ar nvam Telem ac* cu mons iu d ascalu.[]

  • 8/14/2019 Oral Bac-2008 Lb romana doc

    19/54

    19

    CHIRIA: Quel bonheur! Gugulea nineaci! ... Auzi ce spune monsiu arla?... Zcec ai s vorbeti fran u zte ca apa Nest-ce pas, monsieur Charles, quil parleracomme leau?

    ARL: Comme?.. . Ah, oui, oui vous dites comm e a en moldave Oui oui.CHIRIA: Da ian s- i fac eu un examen Guli , spune nineaci, cum s

    cheam fran u zte furculi?GULI: Furculision.CHIRIA: Frumos Dar friptur?GULI: Fripturision.CHIRIA: Prea frum os Dar nv rtita?GULI: Invartision.CHIRIA: Bravo Guli!... Bravo, Gu guli!... (l sru t.)ARL (n pa rt e, fu rios): Gogomanition, va!...

    (Vasile Alecsandri, Chir ia n p rov ini e )

    *Qui diable?... Ah m ada me! (fr.) Cin e dr acu ?... Ah , doa m n!*Telemac, ntmplrile lui Telemac, fiul lui Ulise poem epic n proz a l

    scriitorului francez Fnelon ........................................................................................................................................

    Biletul nr. 29

    Dacia, afar de compunerile originale a redacie i i a conlucrtorilor si, va priimi n coloanele sale cele mai bune scrieri originale ce va gsi n deosebitele jurnaluri romneti. Aadar foaia noastr va fi un repertoriu general al literatureiromneti, n carele, ca ntr-o oglind , se vor ved scriitorii moldoveni, munteni,ardeleni, bneni, bucovineni. Fietecare cu ideile sale, cu limba sa, cu chipulsu.[]

    Critica noastr va fi neprtinitoare. Vom critica cartea, iar nu persoana.Vrjmai a arbitrarului, nu vom fi arbitrari n judecile noastre. Iubitori a pcei, nuvom priimi nici n foa ia noas trdiscu ii ce ar pu t s se sch im be n v rajbe. []

    Dorul imitaiei s-a fcut la noi o manie primejdioas , pentru c omoar n noiduhul naional. Aceast manie este mai ales covritoare n literatur. Mai n toate zilele ies de sub teasc cri n limba romneasc. Dar ce folos! C s u n t n u ma itraducii din alte limbi i nc i acele de ar fi bune. Traduciile ns nu fac oliteratur.

    Noi vom prigoni ct vom put aceast manie ucigtoare a gustului original,nsuirea cea mai pre ioas a unei literaturi. Istoria noastr are destule fapte eroice, frumoasele noastre ri sunt destul de mari, obiceiurile noastre sunt destul depitoreti i poetice, pentru ca s putem gs i i la noi sujeturi de scris, fr s avempen tru aces ta trebuin sne mprum ut m de la alte na ii. Foaia n oas trva priimi ctse poate mai rar traduceri din alte limbi; compuneri originale i vor umple mai toatecoloanele.

    (Miha il Koglniceanu, Introduc ie la Dacia literar)........................................................................................................................................

    Biletul nr. 30

    Dac generaiile dintre 1780-1830 se strdu iau s proclam e originea latini ss us in n contra grecismului neces i ta tea unei culturi naionale, paoptitiidemonstreaz v a loar e a acestei culturi prin istorie, folclor i filologie i in d i cd r u m u l d e u r m a t pen tru a o d uce la nf lorire.

    n forma cea mai explicit , programul lor e definit n revista Dac ia l i t e rar,apru t la 1840, sub impulsul lui Mihail Koglniceanu. Articolul introductiv vd etegrija continuitii. Activitatea ctitorilor presei romneti: Heliade i As achi, e omagiat

  • 8/14/2019 Oral Bac-2008 Lb romana doc

    20/54

    20

    cu cldur, s arcin a tras at f iind de a mbunti i aprofund a ceea ce ei au nceput ncondiii grele, nu de a le renega opera sau a le rsturna principiile. Urmnd unuidrum btut de dnii afirm editorul , folosindu-ne de cercetrile i ispita lor, vomave m ai pu ine greuti i ma i ma ri nlesn iri n lucrrile n oas tre.

    Consta tnd inv az ia d e trad uceri care d ifuz a la noi frniciun fel de discernm n t maculatur a tot felul de litera i obscuri i de efemere glorii ale pie ii literareoccidentale, Koglniceanu arta n continuare c dorul imitaiei s-a fcut la noi omanie primejdioas. El aprecia cu dreptate c traducerile nu fac o literatur ichema aten ia scriitorilor spre realitile naionale: Istoria noastr are destule fapteeroice, frumoas ele noas tre ri sunt destul de pitoreti i poetice pentru ca s putemgs i i la noi sujeturi de scris, fr s avem pentru aceasta trebuin s n emprumutm d e la alte naiuni.

    (Paul Cornea, De la Alexand rescu la Eminescu )........................................................................................................................................

    Biletul nr. 31

    Presa periodic , care n rile libere, se numete o a pa t r a pu te r e n s ta t i care pretutindene, pni n prile pmntului cele mai despotic ocrmuite, a agiuns a fio necesitate i pentru guvernare i pentru popoare; criia i unele i altele i fac

    complimente i-i soliciteazaplauzele, acestpres la romn i, es te o inova ie a criiaorigin dateaz de-abia de ieri. Nu sunt cincizeci de ani de cnd n Principate nus trbtea poate cinci jurnaluri franceze i d o germane; i aceste nc de-abia secetea n casele a c iva boieri i cu deosebire n cabinetul domnilor, carii eraundatorii de ctrPoarta Otomande a aduna tiri d in toate prile Europei i d e a lem prti la Constantinopol.

    Nu sunt treizeci de ani cnd romnii n-aveau nc o singur foaie periodic nlimba lor. n anul 1817, d. Racocea, translator romnesc n Lemberg, public , nadevr, prospectul unui jurnal ce era s ias pentru ntiai dat r om nete; ns planul su nu se putu aduce la mplinire. La 1822, dl. Z. Carcalechi, decanuljurnalitilor romni de ast zi, cerc pantru a doua oar , n Buda, o aseminentreprindere, dar aceasta era mai mult o revist literar i care curnd i c zu. n1828, C. Rosetti din Valahia public n Saxonia cteva numere a unui jurnal politicromnesc numit Fama Lip ci; n sfrit, Eliad, la 1827, ceruse asemine voie de apublica o foaie romneasc n Bucureti, dari ocrmuirea de atunce nu-i ncuviin cererea. i aa ceilali pu ini brbai ce pe atunce ar fi putut coopera la introducereapres ei period ice ntre rom n i pierdu rm ai spe rarea de a-i realiza planul.

    (Mihail Koglniceanu, Ju r n a l i s m u l r om n e s c n 18 55 )........................................................................................................................................

    Biletul nr. 32

    Dac observm bine, cu toat aten ia, moravurile, institu iile, felul de a reacionaal poporului nostru, vom ajunge uor la concluzia c psihologia sa intr n acest felde comportare echidistant ntre voluntarismul activist al Apusului i pasivitateafatalista Orien tulu i.

    Aez ai geograficete i sufletete ntre influen e care ne vin dintr-o parte i dinalta, sufletul nostru i-a alctuit un echilibru din caractere luate i dintr-o parte, idin alta. Aceste influen e duble n-au rmas ns ntre ele n conflict, n dualism. nsufletul nostru ele s-au topit formnd o sintez n ou , un echilibru. Echilibrul nostrusufletesc se cheam adaptabilitate. Prin el ne deosebim de toat lumea Orientului,d ar i de cea a Apusului. Exist n caracterul nostru excese de lene, de plictiseal,de nd urerare, de r bd are exces iv, care ne mpiedicde a fi occidentali.

    Pe de alt parte, gsim n noi iniiativ , o anumit hrnicie n a pricepe imediatmecanismul unei nouti, o agerime n a nu fi dezorienta i i nici intimida i n fa a

  • 8/14/2019 Oral Bac-2008 Lb romana doc

    21/54

    21

    neprev zutului, care ne ndeprteaz cu mu lt de ap atia indolent a Orientului. N-amavu t t imp ul s cons truim nouti, dar am avut meritul de a pricepe i asimila imediatce au f cut bun alii. Aceast adaptabilitate am perfecionat-o fcnd din ea armanoastr de lupt n exis ten .

    (Mih ai Ra lea, Fenomenul rom nesc )

    ........................................................................................................................................

    Biletul nr. 33

    Adeseori, posteritatea este ingrat , iar formatorii de opinie, cnd nu sunt rtcii,par teleghid ai. Desigur, receptarea operelor culturale, n general, i a celor de art , nspecial, cunoate o permanent dinamic. Traiectoria este una ondulatorie, cu suiurii coboruri. Dar, valorile artistice i culturale s e af l n raport cu d es tin ata rii lor n tr-orela ie complex. O oper este asemeni unei ecuaii ale crei rezultate apar din joculntre o constant i o variabil. Constanta este opera, variabila este destinatarul,contemplatorul, receptorul, o realitate practic infinit n succesiunea generaiiloromeneti. De aici rezult, pe de o parte, conv ergen a esen iala tuturor asumrilor, dari variabilitatea lor frde s fr it.

    n numele acestei invariante, ni se pare c abandonarea n uitare a lui Alecu

    Russo este nedreaptpentru e l i pgubitoare pentru noi. Pentru c , n cazul su, noicredem cne aflm n fa a uneia din cele mai naintate i fine contiin e de care suntlegate nceputurile moderne ale literaturii romne.

    Dei integrabil perfect n coordonatele tipologice ale genera iei paoptiste(profund contiin civic , elevaie a idealurilor, generozitate a druirii i a faptei,sentiment al preursirii ntru emanciparea neamului i al vitregiei istorice cuhandicapurile ei), scriitorul i particularizeaz existen a i opera, dezvluindposteritii o figurde excepie.

    Mai nti, sub raport biografic, viaa pare a-i fi hrzitmai tuturor neprielniciilor. La 12 ani rmne or fan de mam. n acelai an, tatl l trimite la studii n Elve ia ,impu nn du -i o noud e s prire. Se produ ce, astfel, nu d oar o du blruptur (de m amaintrat n nefiin i de paradisul copilriei pulverizat prin dezrdcinare), ci i oprevizibil suprapunere. Maica dispru t se topete n fptura rii, iar nstrinareade meleagul natal devine suferin de orfelin.

    (Alexand ru Melian , Polemici implic i te)........................................................................................................................................

    Biletul nr. 34

    Spirit mai mult empiric dect speculativ, Maiorescu trase imediat concluziilepractice a le poz iiei lui estetice: arta i are s copul n s ine, ad ic n em oia estetic, inu n altceva; arta este pentru art. i cum piesele lui Caragiale erau acuzate deimoraliate, greutatea aprrii trebuia s ca d n aceast direcie, adic asupraraporturilor dintre arti moral. Are arta vreo misiune moral? Se ntreab el. Da,arta a avut totdeauna misiune moral i orice adevra t oper artistic ondeplinete. Rmn e ns d e vzu t n ce cons tm oralitatea artei... Morala rez id n

    n si esen a artei; din moment ce egoismul este principiul oricrui ru i naturaem oiei estetice e de a ne ridica prin uitare de sine deasupra lui n lumea fic iuniiide ale, mcar pen tru o clip , att ctine emoia estetic , urmeaz de la sine c artaes te moralprin nsi definiie.

    Pus astfel, i nici nu poate fi altminteri, concluzia e c arta nu are alte scopurimorale dect cel ce e nsi esen a ei, a nlrii impersonale, a dezrobirii omului dinctu ele egois m ului; arta nu poate av ea alte inten ii ce-l mp ln tpe om n contingen t,intenii politice sau moralizatoare. [...] Maiorescu rmne, aadar, egal cu sine nsui,

  • 8/14/2019 Oral Bac-2008 Lb romana doc

    22/54

    22

    teoreticianul unei arte dezinteresate, lipsit de orice tendin practic , adversarulliteraturii de caracter politic, moral i chiar p atriotic.

    (E. Lovinescu, Titu Maiorescu )........................................................................................................................................

    Biletul nr. 35

    Este dar, iubite coleg, ndoit mu lumirea cu care viu s te felicit pentruintrod ucerea criteriului latin n cercetarea poez iei popu lare i pentru vioiciunea stiluluicu care tii s ne mprteti convingerea d-tale. n aceast parte a discursului nepu tem u ni nu nu m ai d-ta cu cel ce are plcerea d e a-i rspun de n aces t moment , dar probabil toi colegii notri din Academie. Cci ne aflm pe un t rm unde cercetrilese apropie de oarecare exactitate tiin ific i pot conduce la cteva doveziconvingtoare.

    Lucrul se schimb cnd trecem la aprecierile curat literare, unde dovezile exactenu s unt cu putin , und e jud ecata se nteme iaz adeseori pe elemente prea subiectivei unde e totdeauna greu (iar la noi - cu lipsa unei tradiii literare statornicite - maigreu dect aiurea) s gs im premisele n elegerii comune. Aici nu ne rmn e ades eoridect datoria de a ne spune prerea cu toat sinceritatea i de a o sus ine cuargum en tele ce n e p ar m ai accesibile sp iritelor neprtinitoare.

    Astfel, nu pot ls a s treac fr mpotrivire imputarea adus culegerii de poezii populare a lui Vasile Alecsandri. D-ta zici: Alecsandri a fost un ru culegtor de poezii populare i mai cu seam s-a nelat fundamental cnd a crezut c poateintrodu ce une le dulcegrii sentimentale n via a versificata poporului nos tru.

    (Titu Maiorescu, n ches t ia poez ie i popu lare . Rs p u n sla discursul de recep iune al d-lui Duiliu Zamfirescu, rostit la Academia Romn, la 16 ma i 190 9 )

    ........................................................................................................................................

    Biletul nr. 36

    Direcia cea nou ni se zice nu putea s se introduc n conlucrare pan ic pe lng cea veche? Trebuia oare o critic aa de nempca t n contra celor mai

    multe forme i autoriti de as t zi? Admind chiar c transilvnenii scriu ru , cBrn u iu nu e om de tiin , cincai nu e is toric, cSocietatea AcademicRomnestearp, c cele m ai mu lte z iare i poezii nici nu me ritacest nu me; de ce s fie totuaa de amar combtute? Tot sunt crea iuni de cultur , forme fie i goale pentruprim irea cuprins ului viitor, tot s un t ceva, su nt u n s em n d e via i su nt m ai bine d ectnimic.

    La aceas ta rs p u n d e m:Puterile unui popor, fie morale, fie materiale, au n orice moment dat o cantitate

    mrginit. Averea naionala romnilor are astzi o cifr f ix, ene rgia lor in telectualse af l asemenea ntr-o ctime fixat. Nu te poi juca n epedeps it cu aceas t s u m a puterilor, cu capitalul ntreprinderii de cultur ntr-un popor. Timpul, averea, triamorali agerimea intelectual ce le ntrebuin ezi pentru o lucrare de prisos, necumpentru o lucrare greit, s un t n veci pierdu te pe ntru lucrarea cea trebuincioas i cea

    adevra t. Amndou nu pot merge lngolalt , tocmai fiindc izvorul puterilor unein aiuni nu este nesecat, ci este din fire m rginit. Dac da r i lips es c o mie de colarisilitori i modeti, d e ind us triai i meseriai n aionali, de poe i i prozatori mai buni,de oameni de tiin adevra i , cauza este c mrginitele puteri de care dispune poporul tu pentru aceasta sunt consumate [] de funcionari netrebnici, deacademici [...], secretari, membri onorifici, asocia i n cultur , jurnaliti, ateneiti,conservatoriti, poetatr i , spnzurtori de pnze la expoziia artitilor n via, icelelalte, i celelalte.

  • 8/14/2019 Oral Bac-2008 Lb romana doc

    23/54

    23

    Ai un singur bloc de marmur: dac l ntrebuin ezi pentru o figur caricat , deunde sma i poi sculpta o Mine rv?

    (Titu Maiorescu, O cerce tare cr i t i c as u pr a poe z i e ir om n e d e l a 1 8 6 7 . Prefaa a utorului la ed iia de la 187 4 )

    ........................................................................................................................................

    Biletul nr. 37 n aparen , dup statistica formelor dinafar , romnii posed ast zi aproape

    ntreaga civilizare occidental. Avem politic i tiin , avem jurnale i academii,avem coli i literatu r, ave m m uz ee, conse rvatorii, ave m chiar o cons titu iune.

    Dar n realitate, toate acestea sunt produciuni moarte, preten ii fr fundament ,stafii fr trup, iluzii fr adevr, i astfel cultura claselor mai nalte ale romnilores te nuli fr valoare, i abisu l care ne d es parte de poporul de jos d evine d in ce nce m ai ad n c.[]

    Forma fr fond nu numai c nu aduce nici un folos, dar este de-a dreptulstriccioas , fiindc nimicete un mijloc puternic de cultur. i prin urmare vom zice:es te mai bine s nu facem o coalde loc dect s facem o coal rea, m ai bine s n ufacem o pinacotec* deloc dect s o facem lipsit de arta frumoas; mai bine s nu

    facem deloc statutele, organizarea, membrii onorari i neonorai ai unei asocia iunidect s le facem fr ca spiritul propriu de asociere s se fi manifestat cu s igurann persoan ele ce o com pun ; m ai bine snu facem d eloc acade mii, cu seciunile lor, cuedin ele solemne, cu discursurile de recep iune, cu analele elaborate, dect s le facem toate acestea frmaturitatea tiinificce singur le dra iun ea d e a fi.

    (Titu Maiores cu , n contra direci e i de a z in cu l tura rom n)

    ........................................................................................................................................

    Biletul nr. 38

    Ce a nsem nat i ce a reprezen tat revista Convorbiri literare n cultura n ationaln perioada ei junimist din martie 1867 pn n decembrie 1894 cnd Iacob

    Negruzzi consemneaz: Dup doi ani de mpreun lucrare, am dobnditncredin area c acei tineri vor ti s d u c cu succes oprea nceput de generaiaprecedenti vin ast zi s trec asupra lor sarcina purtat de m ine cu atta d ragostetimp de 28 ani! (nr. 1, an XXIX din 1 ian. 1895 al Convorbirilor literare)?

    Dup anii de nceput ai presei culturale ieene, cu editarea revistei Dacialiterar, suspendat la pu in timp de la apariie din cauza nentelegerilor lui MihaiKoklniceanu cu mai marii vremii, apariia revistei Convorbiri literare a nsemnat, nparte, i continuarea programului Daciei literare. Grupul din jurul Junimii, dar iabilitile administrative ale lui Iacob Negruzzi, nconjurat de Vasile Pogor, TituMaiorescu i ceilali junimiti, a fcut ca revista s creasc de la numr la numris adune n paginile ei valorile literelor de atunci, devenite cu timpul valori alespiritualitii rom n eti.

    Timp de 28 de ani revista a ap rut sub administra ia primului grup junimist,tutelat de Iacob Negruzzi, ca apoi revista s se impun cu amprenta genera iiloru rmtoare, care au respectat motenirea astfel primit. Fr aparitia revisteiConvorbiri literare, unde s-a dat direcia literaturii romne moderne, unde TituMaiorescu i-a expus principiile sale critice, poate c am fi avut sincopeasemntoare celor de care s-a lovit revista Dacia literar. Promovarea adevrateiculturi n paginile acestei revista a nsemnat un pas sigur pentru mai trziu ndezvoltarea i impunerea literaturii romne nu numai n spa iul limbii romne, ci s se stabileasc , ca un adevrat reper al unei literaturi valoroase. Faptul cEminescu

  • 8/14/2019 Oral Bac-2008 Lb romana doc

    24/54

    24

    i Creangi-au publicat mare parte a operelor lor n paginile acestei reviste dgirulei de valoare i perenitate.

    (O sut patruzec i de an i de Convorbir i l i t e rare ,anche t realizat de Cassian Maria Spir idon, rs puns da t deGellu Dorian, n Convorbiri literare)

    ........................................................................................................................................

    Biletul nr. 39Titu Maiorescu este primul polemist romn a crui arm principal e logica, o

    niruire s trns de argum ente; nu vrea s aibdreptate dect cnd o are, dar atuncii-o pune n valoare cu o stricte e creia nimic nu-i scap. O astfel de polemicpresu pun e o lim itare a cm pului de opera ie; nu se luptoricndi pe n tru orice.[]

    Adevratulu i s pirit polem ic i trebu ie u n fe l d e d etaare fade obiectul n d is cuie,ce-i ngduie i o luciditate n determinarea punctelor slabe i n alegerea mijloacelorde atac ori de aprare, i, la nevoie, i dac i st n resursele sufleteti i d posibilitatea de a ntrebuina acea ironie binevoitoare ce-l nal de la sine ntr-unplan de su perioritate m oral, d ei con ine nci des tul lucid itate p entru a -i dizolvaadversarul mai sigur dect toate otrvile vehemen ei.[] El are un scop precis:trezirea n cititor, n opinia public , a unei convingeri, a convingerii lui. Din ura

    dez ln u it n jurul aciunii critice a lui Maiorescu n-au rmas dect directivele lui,pen tru c au plecat dintr-un spirit critic, i articolele, pentru c au fost expresia unuispirit polemic alimentat numai de argumente intelectuale. Pe ct e de indestructibilelemen tal raional, pe a tt elem entu l afectiv s e ris ipete oda t cu ambian a n care s-a produs .

    (E. Lovinescu,Titu Maiorescu, cap. XVIII)........................................................................................................................................

    Biletul nr. 40

    T nra generaie romn se af l as t zi sub influena operei poetice a luiEminescu.

    Se cuvine dar s ne dm seama de partea caracteristic a acestei opere i s

    ncercm totdeodata fixa ind ividua litatea omu lui care a personificat n s ine cu at tas trlucire ultima faz a poeziei romne din zilele noastre.[...] De la 1860 ncoacedateaz ndreptarea; ea ncepe cu Vasile Alecsandri, care tie s d etepte gustul pentru poezia popular , se continu i se ndeplinete prin cercetarea i n elegereacondiiilor sub care se dezvolt limba i scrierea u nu i popor.

    Fiind astfel ctigat o temelie fireasc, cea dinti treapt de nlare a literaturiin aionale, n legtu r strns cu toat aspirarea generaiei noastre spre culturaoccidental , trebuie neaprat s rs p u n d la dou cerine: s arate nti n cup rins ulei o parte din cugetrile i sim irile care agit deopotriv toat inteligen a eu ropeann art, n tiin , n filozofie; saib, al doilea, n forma ei o lim b adaptat fr s illa exprimarea credincioasa aces tei amp lificri.

    Amndou condiiile le realizeaz poezia lui Eminescu n limitele n care le poaterealiza o poezie liric; de a ceea Em ines cu face epoc n m icarea noas tr literar.

    (Titu Maiorescu , Eminescu i poez i i l e lu i )........................................................................................................................................

    Biletul nr. 41

    Poetul nu va obosi s fac elogiul spiritului tolerant, al adncii omenii vditetotdeauna de poporul nostru n modul de a convie ui cu cei de o alt n aionalitate. nnoiembrie 1876, n paginile Curierului de Iai, articolul [Se vorbete c nconsiliul...] dezbtea aceas t problem , pe larg i cu evident combustiuneinterioar: Nici un neam de pe fa a pmntului nu are mai mult drept s cear

  • 8/14/2019 Oral Bac-2008 Lb romana doc

    25/54

    25

    respectarea sa dect tocmai romnul, pentru c nimene nu este mai tolerant dectd n su l. Drept ex em plu, el invoca f aptul cdin vremi strvechi fiecare a avut voie s s e nchine la orice D-ze u a u v roiti s vorbeascce lim b i-au plcut. Sp re de ose birede alte ri, care au urmrit s-i creeze, cu fora, prozelii din conlocuitorii de altlege ori limb, la noi situa ia a fost cu totul alta. n Moldova, biserica catolic es teatt de veche, i nimeni nu i-a silit pe catolici s treac la religia oriental, lipovenii fug din Rusia i triesc nesupra i n colul lor pe pmntul romnesc, apoiarmenii, calvinii, protestan ii, evreii toi sunt fa i pot spune dac guverneleromneti au oprit vreo biseric sau vreo coal armeneasc , protestant s auevreiasc. Nici una.

    Astfel de idei puncteaz ca nite dre de foc ntregul traiect al gazetrieiem ines ciene. Cci snu uit m, d incolo de exces ele polem ice d in un ele articole, existn universul gndirii poetului un nucleu solar ctre care aspir toate elementeleideatice, polul magnetic mereu indicat de acul busolei sale spirituale orict s-aragita sub imperiul unor furtuni trectoare i care, se tie, este reprezentat d econcepia democratic , potrivit creia naiunea nseamn clasele muncitoare, i n primul rnd rnimea. Nu a afirmat el, cu un patos inegalabil, c e poate singurachestiune n care am scris cu toatpatim a d e care e capab il inima n oastr , cu toatdurerea i cu toat mila pe care ne-o inspir tocmai ranul, acest unic i adevra t

    popor rom n es c?. [...]Pe aceast platform a ideilor se sublimeaz toate contradiciile, se decanteaztoate reziduurile unei sensibiliti ultragiate de spectacolul ornduirii cea crud inedreapt , pentru a rmne , pur i incand escent , expresia dragostei de ar , can aceast spovedanie de o mictoare i neascuns superbie: Iubim ara i n aianoastr as tfel cum n-o iube te nimen i, cum nimen i n-are pu terea d e a o iubi

    (Al. Oprea, S tu d iu in t r odu c t i v la Miha i Emines cu, Opere,IX, Publicis t ic1 8 7 0 - 1 8 7 7 )

    ........................................................................................................................................

    Biletul nr. 42

    Gazet ria eminescian impresioneaz prin fora cu care reuete s mbine ntr-un aliaj original trsturi ale fazei romantic-generoase a nceputurilor cuha bitud inile curen te i ndtina te ale z iaris tului modern.

    Cci, s e tie, pentru muli din tre s criitorii pa optiti, actul publicistic avea o funcieocazional i oricum subordonat unei imediate i pragmatice, fr a mai pune lasocoteal n afara excepiilor cunoscute un anume amatorism, o agita ie desuprafa , potrivit dorinei de a fa ce cte ceva d in toa te [...].

    Articolele eminesciene se impun ns prin naltul lor profesionalism, poetul practicnd gazetria ca pe o autentic meserie, cu toate prerogativele de rigoare. Secere a se aduga c, tiind s fa c fa prozaicei i istovitoarei munci de galer aziaris mu lui cotid ian , el nu cedea z s piritului d e rutini de conve n ionalism, ridicndpagina tiprit la nlimea unor probleme de contiin , ps trnd nealterat, veche afuncie s acerdotala cuvntului scris.

    Studiul modelului pe care-l ofer Eminescu este cu att mai instructiv, cu ct se

    constituie ntr-o perioad cnd a ncetat devlmia dintre genuri, cnd fiecaredomeniu tinde s-i impun , cu strnicie, s tatutul s pecific, opun nd u-se im ixtiuniloraltor activiti. Dac aceasta e ad evrat, ntr-o formulare general , cu att mai multap are n cazu l an titezei exageratde atia d intre poez ie i gaz etrie.

    Ne amintim de simbolul utilizat de Titu Maiorescu, cu statuia de marmur careprivete surztoare, de la nlimea au gust a veniciei artei, la zgomotoasa agitarea oamenilor n politic , deci, n efemer. Iat n s c Eminescu, f r a trda cu nimiclegile eterne ale crea iei, n acelai timp, triete, cu incandescen , cele maiprozaice probleme ale actualitii, dar de care depindea destinul rii. Explicaia ocunoatem, ine de situarea pe poziiile rnimii, clasa fundamental a n aiunii.

  • 8/14/2019 Oral Bac-2008 Lb romana doc

    26/54

    26

    Aceast platform spiritual l ajut s n u rm n prizonierul orizontului strict alatelierului su de creaie, s aib preocupri mai ample, menite s cuprind viaatrecuti prezen ta p oporului.

    (Al. Oprea, S tu d iu in t r odu c t i v la Mihai Eminescu, Opere,IX, Publicis t ic1 8 7 0 - 1 8 7 7 )

    ........................................................................................................................................

    Biletul nr. 43S ne amintim epoca n care se zicea c n Grecia exist un partid englez, unul

    francez, altul rusesc, i c n zad ar se cuta pa rtid adevrat naional. Oam enii


Recommended