+ All Categories
Home > Documents > Teorie subiectul I si II Bac Lb. Romana

Teorie subiectul I si II Bac Lb. Romana

Date post: 20-Nov-2015
Category:
Upload: visca-stefan-cosmin
View: 3,829 times
Download: 194 times
Share this document with a friend
Description:
Tot ce ai nevoie pentru a rezolva subiectele I si I la examenul de bacalaureat.
58
PLANURI PENTRU SUBIECTUL I SCRIS comune pentru proză, poezie, dramaturgie A TRANSCRIE înseamnă că TREBUIE SĂ COPIEZI CEVA ANUME DIN TEXTUL DAT A SCRIE înseamnă că scrii ceva din mintea ta, nu din text. VALOARE EXPRESIVĂ înseamnă FIGURĂ DE STIL IMAGINE ARTISTICĂ(VIZUALĂ, AUDITIVĂ, MOTORIE, OLFACTIVĂ, TACTILĂ, SINESTEZICĂ) înseamnă O PROPOZIŢIE care scoasă din context să transmită clar ideea. PENTRU ÎNTREBAREA CU SINONIME, ANTONIME – Sinonimele, antonimele contextuale pentru lexemele „....” sunt în ordine...... PENTRU ÎNTREBAREA CU EXPRESII/LOCUŢIUNI (VEI DA OBLIGATORIU LOCUŢIUNI VERBALE CARE SĂ NU POATĂ FI ÎNŢELESE ÎN SENS PROPRIU) Locuţiunile care conţin lexemul ....” sunt...... PENTRU ÎNTREBAREA CU EXPRESII/LOCUŢIUNI CU UN ANUMIT CUVÂNT ÎNTR-UN ENUNŢ - întâi te gândeşti la o locuţiune verbală care să conţină acel cuvânt şi să nu poată fi înţeleasă în sens propriu, apoi construieşti o propoziţie cu ea. (AI GRIJĂ SĂ NU SCHIMBI FORMA CUVÂNTULUI DACĂ NU E VERB) PENTRU ÎNTREBAREA CU OMONIMIA/POLISEMIA UNUI CUVÂNT X1(adică scrii cuvântul cu indice 1) = substantiv/adjectiv/verb/... cu sensul de.... Aici scrii propoziţia cu sensul pe care l-ai spus la acel cuvânt. X2 (adică scrii cuvântul cu indice 2) = substantiv/adjectiv/verb/... cu sensul de.... Aici scrii propoziţia ....(AI GRIJĂ SĂ NU SCHIMBI FORMA CUVÂNTULUI DACĂ NU E VERB) PENTRU ÎNTREBAREA CU SENS CONOTATIV – sens conotativ înseamnă sens figurat. Dacă acel cuvânt este din sfera umanului îl raportezi la natură şi invers. Nu îl integrezi într-o comparaţie! CRATIMĂ, APOSTROF Poetul /prozatorul /dramaturgul operează în cadrul acestui vers / poezie / text la nivelul metagrafelor, adică al figurilor de grafie, cratima/ apostroful din structura/ sintagma „..” 1.(pentru structuri gen: se-ntoarce) - marcând elidarea vocalei „…” din..... (aici numeşti partea de vorbire respectivă) „..”, impunând astfel rostirea împreună, în tempo rapid a ultimei silabe a.....(aici numeşti partea de vorbire respectivă) „...” / a .....(aici numeşti parte de vorbire respectivă) „..” şi a primei silabe a .....(aici numeşti partea de vorbire respectivă) „...” / a .....(aici numeşti partea de vorbire respectivă) „..”, cele două
Transcript

PLANURI PENTRU SUBIECTUL I SCRIS comune pentru proz, poezie, dramaturgie

A TRANSCRIE nseamn c TREBUIE S COPIEZI CEVA ANUME DIN TEXTUL DAT

A SCRIE nseamn c scrii ceva din mintea ta, nu din text.

VALOARE EXPRESIV nseamn FIGUR DE STIL

IMAGINE ARTISTIC(VIZUAL, AUDITIV, MOTORIE, OLFACTIV, TACTIL, SINESTEZIC) nseamn O PROPOZIIE care scoas din context s transmit clar ideea.PENTRU NTREBAREA CU SINONIME, ANTONIME Sinonimele, antonimele contextuale pentru lexemele .... sunt n ordine......

PENTRU NTREBAREA CU EXPRESII/LOCUIUNI (VEI DA OBLIGATORIU LOCUIUNI VERBALE CARE S NU POAT FI NELESE N SENS PROPRIU) Locuiunile care conin lexemul .... sunt......

PENTRU NTREBAREA CU EXPRESII/LOCUIUNI CU UN ANUMIT CUVNT NTR-UN ENUN - nti te gndeti la o locuiune verbal care s conin acel cuvnt i s nu poat fi neleas n sens propriu, apoi construieti o propoziie cu ea. (AI GRIJ S NU SCHIMBI FORMA CUVNTULUI DAC NU E VERB)PENTRU NTREBAREA CU OMONIMIA/POLISEMIA UNUI CUVNT

X1(adic scrii cuvntul cu indice 1) = substantiv/adjectiv/verb/... cu sensul de....

Aici scrii propoziia cu sensul pe care l-ai spus la acel cuvnt.X2 (adic scrii cuvntul cu indice 2) = substantiv/adjectiv/verb/... cu sensul de....

Aici scrii propoziia ....(AI GRIJ S NU SCHIMBI FORMA CUVNTULUI DAC NU E VERB)

PENTRU NTREBAREA CU SENS CONOTATIV sens conotativ nseamn sens figurat. Dac acel cuvnt este din sfera umanului l raportezi la natur i invers. Nu l integrezi ntr-o comparaie!CRATIM, APOSTROF

Poetul /prozatorul /dramaturgul opereaz n cadrul acestui vers / poezie / text la nivelul metagrafelor, adic al figurilor de grafie, cratima/ apostroful din structura/ sintagma ..

1.(pentru structuri gen: se-ntoarce) - marcnd elidarea vocalei din.....(aici numeti partea de vorbire respectiv) .., impunnd astfel rostirea mpreun, n tempo rapid a ultimei silabe a.....(aici numeti partea de vorbire respectiv) ... / a .....(aici numeti parte de vorbire respectiv) .. i a primei silabe a .....(aici numeti partea de vorbire respectiv) ... / a .....(aici numeti partea de vorbire respectiv) .., cele dou silabe reducndu-se astfel la una singur. Rezultatul este la nivel stilistic realizarea unei sincope i necesitatea ei se explic i din considerente prozodice, fiind ntreinut astfel msura i ritmul versului / considerente de fluidizare a discursului epic/ dramatic.

2. (pentru sintagme gen: de-asemenea) - impunnd rostirea mpreun, n tempo rapid a dou foste vocale aflate n hiat, legnd astfel ultima silab a .....(aici numeti partea de vorbire respectiv) ... / .....(aici numeti parte de vorbire respectiv) .. i prima silab a .....(aici numeti parte de vorbire respectiv) ... / .....(aici numeti parte de vorbire respectiv) .., cele dou silabe reducndu-se astfel la una singur. Rezultatul este la nivel stilistic realizarea unei sincope i necesitatea ei se explic i din considerente prozodice, fiind ntreinut astfel msura i ritmul versului / considerente de fluidizare a discursului epic/ dramatic.

3. (pentru exemple gen: l-au dat) impunnd rostirea mpreun, n tempo rapid ultimei silabe a .....(aici numeti partea de vorbire respectiv) ... / a.....(aici numeti partea de vorbire respectiv) ... i a primei silabe a .....(aici numeti parte de vorbire respectiv) ... / a .....(aici numeti partea de vorbire respectiv) .., cele dou silabe reducndu-se astfel la una singur. Rezultatul este la nivel stilistic realizarea unei sincope i necesitatea ei se explic i din considerente prozodice, fiind ntreinut astfel msura i ritmul versului / considerente de fluidizare a discursului epic/ dramatic.

4. (pentru exemple gen: ping-pong) marcnd scrierea corect a unui substantiv/ adjectiv/ x compus/ ....SEMNELE DE PUNCTUAIE

Punctul marcheaz o pauz mai mare dect virgula i finalul unei propoziii enuniative.

Semnul exclamrii marcheaz finalul unei propoziii exclamative retorice. Semnul ntrebrii marcheaz finalul unei propoziii interogative retorice.Linia de dialog marcheaz introducerea replicii unui personaj. Dou puncte: - o explicaie/ o enumeraie/ o definiie/ replica unui personaj / o apoziie.

Punctul i virgula: o pauz dect virgula i dect punctul.

VIRGULA / LINIA DE PAUZ/ uneori PUNCTELE DE SUSPENSIE n acest text virgula este folosit pentru

pentru a separa termenii unei enumeraii

- pentru a marca un raport de juxtapunere ntre mai multe propoziii de acelai fel.

- pentru a suplini predicatul subneles al propoziiei: Eu mnnc mere i tu, pere.

- se pune obligatoriu virgul: nainte de conjunciile ci, dar, iar, ns, deoarece, fiindc, pentru c, ntruct, dei, cu toate c, mcar c.- pentru izolarea unei apoziii: Ion, prietenul meu,...

- pentru izolarea unei interjecii de restul enunului.- pentru antepunerea unei propoziii subordonate fa de regenta ei.

- pentru antepunerea unui complement/atribut care n mod normal succed termenul regent.

- pentru a suplini o conjuncie subordonatoare: ai carte, ai parte.

- pentru izolarea unei propoziii incidente/separarea vorbirii directe de cea indirect - pentru izolarea unui substantiv i/sau adjectiv n cazul vocativ

GHILIMELELE Aceste paragrafeme, ghilimelele sunt folosite n acest text pentru

a marca prezena stilului indirect liber, fiind astfel inserate replicile/gndurile unui personaj n cadrul vorbirii indirecte/ replica unui personaj n chiar monologul su, acesta vorbind cu sine

- a puncta caracterul peiorativ, ironia emitorului la adresa. a insera un citat aparinnd unui alt text, validndu-se astfel ca tehnic intertextualitatea.

a enuna o porecl/ un supranume al personajului

PUNCTELE DE SUSPENSIE, UNEORI LINIA DE PAUZ - Prozatorul/poetul/dramaturgul opereaz n cadrul acestui text la nivelul metagrafelor, adic al figurilor de grafie, punctele de suspensie marcnd o pauz mai mare dect punctul, ele ntrerupnd discursul pentru:1. a impune un moment de rgaz contemplativ lectorului (dac este o descriere frumoas)

2. a sugera o punctare obsedant a unei senzaii de disconfort(dac este o descriere n stil bacovian)

3. a marca un moment de contemplaie n care s-a scufundat emitorul datorit frumuseii aspectelor prezentate(dac este o descriere frumoas)

4. a suplini nite cuvinte pe care emitorul nu mai este nevoie s le enune, deoarece mintea receptorului le poate recupera singur(dac enunul nu este complet, adic nu este suficient semantic)

5. a pregti introducerea unui element surpriz (dac urmeaz ceva la care nu te ateptai)

6. a puncta ideea de continuitate, de permanen a

7. a sugera febrilitatea/lentoarea cu care se desfoar fenomenele supuse interpretrii /se contempl..../se triete un sentiment....(dac sunt niruite predicate)

8. a puncta implicarea afectiv a eului liric/ personajului, sentimentul de.....fiind clar sugerat(dac sunt verbe la persoana I)

9. a puncta echivocul (dac se nelege cu totul altceva dect ce scrie)

10. a puncta ritmul sacadat al ....

11. a puncta ocul resimit de personaj

12. a puncta o opoziie ntre...i

13. a fi o prelungire a cuvintelor n cadrul sistemului de gesteme sau de mimeme, ele suplinind gestul familiar vorbirii(dac impune la nivel imaginativ un gest..)

14. a puncta ezitarea/incertitudinea........

ele ajutnd la fluidizarea discursului.PENTRU SCRIEREA CU MAJUSCUL Poetul/prozatorul/dramaturgul opereaz n acest text la nivelul metagrafelor, adic al figurilor de grafie, scrierea cu majuscul a lexemului .../lexemelor ..... demonstrnd importana deosebit pe care acesta o acord obiectului/obiectelor/ aspectului/ aspectelor prezentat/prezentate, acesta/ acestea validndu-se i ca motiv/e literar/e central/ al operei. Ocurena repetat a acestuia/acestora pe parcursul discursului demonstreaz i calitatea de laitmotiv.PENTRU NTREBAREA CU RELAIA DINTRE TITLU I CONINUT

ntre primul element de paratextualitate i discursul liric/narativ/dramatic, se stabilete un raport de mise en abme, ntregul coninut ideatic fiind anticipat de semul/semele coninut/e n titlu. Acesta este realizat pe baza (se specific prile de vorbire din care este compus titlul i relaia dintre ele) desemnnd (se specific ce desemneaz cuvntul din titlu). ntregul univers ideatic este astfel vertebrat de ideea anunat de titlu, discursul liric integrat celor x strofe de tip monovers, distih, terin, catren, cvinarie, senarie, septim, octav, nonarie, decim, polimorf(se specific tipul strofelor) construind imaginea/ discursul narativ construind imaginea... Titlul este astfel de tip onomatext, deoarece acesta cristalizeaz ideea central a poeziei/textului.

FIGUR DE STIL

n acest decupaj/ n aceast poezie/strof, figura de stil care sublimeaz la modul performant funcia poetic a comunicrii este EPITETUL, figur ce presupune orice determinant al substantivului sau al verbului prin care se ofer o imagine deosebit asupra obiectului prezentat, ea activndu-se la nivelul metasememelor, adic al figurilor de sens, figur integrat aici structurii/ sintagmei . Acest transfer semantic este realizat pe baza atributului/complementului .. care determin substantivul/verbul . Trimind cuvntul ntr-o realitate extralingvistic acest epitet ornant/cromatic/personificator/metaforic/hiperbolic/antitetic sugereaz

n acest decupaj/ n aceast poezie/strof, figura de stil care sublimeaz la modul performant funcia poetic a comunicrii este PERSONIFICAREA, figur ce presupune atribuirea de nsuiri umane sau animate unor fiine necuvnttoare, fenomene ale naturii, obiecte, elemente neanimate sau noiuni abstracte, ea activndu-se la nivelul metasememelor, adic al figurilor de sens, figur integrat aici structurii ... Acest transfer semantic este realizat pe baza verbului personificator .. atribuit substantivului .. care desemneaz o fiin necuvnttoare/ un obiect/ un fenomen al naturii/ o noiune abstract. Trimind cuvntul ntr-o realitate extralingvistic aceast personificare sugereaz.

n acest decupaj/ n aceast poezie/strof, figura de stil care sublimeaz la modul performant funcia poetic a comunicrii este COMPARAIA, figur ce presupune asocierea a doi termeni pe baza unor trsturi comune pentru a se evidenia unul dintre termeni, ea activndu-se la nivelul metasememelor, adic al figurilor de sens, figur integrat aici structurii ... Acest transfer semantic este realizat pe baza elementului de comparat substantivul .., a elementului de relaie prepoziia ca / prepoziia la fel ca/, prepoziia asemenea/, adverbul precum, verbul pare i a elementului cu care se compar, substantivul ./. Trimind cuvntul ntr-o realitate extralingvistic aceast comparaie sugereaz.

n acest decupaj/ n aceast poezie/strof, figura de stil care sublimeaz la modul performant funcia poetic a comunicrii este METAFORA, figur ce presupune nlocuirea semnificaiei obinuite a unui cuvnt cu o semnificaie neobinuit pe care nu o poate avea dect n virtutea unei comparaii subnelese, ea activndu-se la nivelul metasememelor, adic al figurilor de sens, figur integrat aici sintagmei ... Acest transfer semantic este realizat dinspre elementul cu care se compar, substantivul . nspre elementul de comparat substantivul ... (pentru METAFORA EXPLICIT ) Trimind cuvntul ntr-o realitate extralingvistic aceast metafor explicit sau plasticizant Lucian Blaga sugereaz.

n acest decupaj/ n aceast poezie/strof, figura de stil care sublimeaz la modul performant funcia poetic a comunicrii este METAFORA, figur ce presupune nlocuirea semnificaiei obinuite a unui cuvnt cu o semnificaie neobinuit pe care nu o poate avea dect n virtutea unei comparaii subnelese, ea activndu-se la nivelul metasememelor, adic al figurilor de sens, figur integrat aici structurii ... Acest transfer semantic este realizat dinspre elementul cu care se compar, substantivul . nspre elementul de comparat substantivul .., aici subneles. (pentru METAFORA IMPLICIT ) Trimind cuvntul ntr-o realitate extralingvistic aceast metafor implicit sau revelatorie Lucian Blaga sugereaz.

(DAC SE CER DOU FIGURI): n acest decupaj/ n aceast poezie/strof, figurile de stil care sublimeaz la modul performant funcia poetic a comunicrii sunt ....... i ........ , figuri care se activeaz la nivelul metasememlor, adic al figurilor de sens. ....... este figura care....(faci separat fiecare figur).PENTRU NTREBAREA CU TEME I MOTIVE

Dintre temele i motivele romantice/simboliste/moderniste/realiste/neomoderniste/tradiionaliste cu o ocuren deosebit n opera acestui poet/prozator/dramaturg interbelic/postbelic...., se evideniaz aici tema., iar dou motive literare n aceeai descenden ideologic sunt motivul . i al

Vasile Alecsandri perioada paoptist bardul de la Mirceti- romantism

Mihai Eminescu EMC omul deplin al culturii romneti- C. Noica romantism

George Bacovia sf. sec XIX nceput sec XX poetul care a vzut lumea cu ochi de plumb simbolism

Tudor Arghezi perioada interbelic primul poet care a valorificat n literatura romn estetica urtului modernism clasicizant

Lucian Blaga - perioada interbelic poetul luminii modernism filozofic - expresionism

Ion Barbu - perioada interbelic poetul matematician modernism ermetic

Nichita Stnescu perioada postbelic poetul necuvintelor neomodernism

COMENTARIU DE STROF/FRAGMENT

n strofa x/n acest decupaj, poetul/naratorul i focalizeaz atenia asupra evideniind(aici dai ideile). Aceste aspecte sunt reliefate prin deosebite imagini artistice: vizuale./auditive/motorii/olfactive/tactile./sinestezice..n plan stilistic frumuseea/disconfortul/senzaiile de/sentimentul desunt induse pe baza epitetelormetaforelorcomparaiilorpersonificrilorMuzicalitatea versurilor/fluidizarea discursului susine n plan auditiv aceste sentimente, la nivelul metagrafelor, adic al figurilor de grafie observndu-se sincopele, la nivelul figurilor de construcie sintactic observndu-se inversiunile...ingambamentul raportat la versurile. enumeraii,repetiiianaforepoliptotonparigmenon.

TRASATURI ALE DESCRIERII

Descrierea este un mod de expunere subordonat naraiunii, beneficiind de o funcie decorativ i una simbolic, balzacian Descrierea poate fi de tip tablou, sau de tip portret, n cadrul acestui text fiind de tip....

PENTRU PORTRET- Astfel portretul fizic este realizat prin caracterizare direct din aseriunea naratorului .. Portretul moral este realizat iniial prin caracterizare direct din aseriunile naratorului , dar i ale altor personaje . i prin autocaracterizare .. Partea cea mai ampl a portretului moral este realizat ns prin caracterizare indirect, trsturile morale ale personajului fiind deduse din comportamentul acestuia. Astfel din faptul cse deduce. O modalitate deosebit de individualizare a acestui personaj este aici descrierea balzacian, anumite detalii de decor exterior sau interior anticipnd trsturi ale personajului. Astfel detaliul vizeaz..

PENTRU TABLOU: n acest text se observ prezena descrierii decorative, secvena integrnd panorama. Tabloul este realizat pe baza succesiunii de imagini vizuale ., auditive ., motorii ., olfactive ., tactile ., sinestezice..La baza acestora st o textur stilistic variat: epitete, comparaii, personificri(se dau toate figurile de stil). Ocularul descriptiv nregistreaz elementele caracteristice acestui aspect uzitnd o serie de tehnici cum ar fi :- derularea cinematografic, ca procedeu de nregistrare a unor detalii, cu efect de travelling: de la deprtare spre apropiere, , de sus n jos .

- derularea cinematografic cu imagini in raccourci, adic n zigzag ..

- derularea cinematografic cu imagini n groplanuri sau stop cadru, foarte aproape .

- derularea cinematografic cu imagini au relanti adic imagini care par a fi filmate cu ncetinitorul

PENTRU UZITAREA PERSOANEI I SAU A II-A

Verbele i pronumele de persoana I din acest text ....... valideaz caracterul subiectiv al decupajului/poeziei, trdnd prezena emitorului n persoana personajului...., /naratorului homodiegetic, / eului liric exprimat subiectiv. De asemenea, verbele i pronumele de persoana I demonstreaz activarea funciei emotive a comunicrii, cea care presupune exprimarea unei atitudini din partea emitorului, n cadrul acestui text fiind evideniat atitudinea de .fa de..Verbele i pronumele de persoana a II-a ....... valideaz receptorul, cel cruia i este adresat mesajul, identificat la nivel intratextual n personajul./ naratar la nivel metatextual corespunznd cititorului, / instanei refereniale, identificat aici n......, activndu-se astfel i funcia conativ, cea care presupune centrarea mesajului spre destinatar. Ele valideaz n acelai timp caracterul subiectiv al textului.INTEROGAII I EXCLAMAII RETORICE

Interogativele i exclamativele retorice din text .......

- valideaz la nivel subtextual prezena unui eu locutor care i face astfel simit prezena prin exprimarea acestei atitudini dea. fa de.fiind activat astfel funcia emotiv a comunicrii, adic cea care presupune exprimarea unei atitudini din partea emitorului fa de aspectele prezentate.

- n acelai timp ele demonstreaz activarea funciei conative, cea care presupune centrarea mesajului spre un destinatar prezent sau virtual, n cazul acestui text., ele fiind centrate inclusiv spre cititor, ca receptor metatextual.

- Aceste propoziii valideaz astfel caracterul subiectiv al textului.

(dac sunt n textul dramatic)- aceste propoziii ntrein tensiunea dramatic, ele construind un climax al trrilor eroului.

VERBELE n cadrul oricrui text, verbele demonstreaz prezena unei priviri lucide care nregistreaz cu acuitate fenomenele supuse interpretrii sau care triete afectiv sentimentele exprimate.

Verbele la INDICATIV arat o aciune real. Verbele la prezentul etern/ istoric/gnomic ....... situeaz eul liric/ naratorul/ personajul n cadrul acestui spaiu al ......... simultaneiznd astfel momentul perceperii acestora cu momentul livrrii impresiilor generate de ele, cititorului fiindu-i conferit astfel statutul de martor ocular. Verbele la perfectul compus ....... situeaz eul liric/ naratorul/ personajul n cadrul acestui spaiu al ........., marcnd o aciune revolut, adic petrecut n trecut, cu mult naintea momentului vorbirii, o aciune asupra creia nu se mai poate interveni, punctnd n acelai timp un gol temporal ntre momentul producerii acestor fenomene/ sentimente i momentul livrrii impresiilor generate de ele. Verbele la perfectul simplu ....... situeaz eul liric/ naratorul/ personajul n cadrul acestui spaiu al ........., marcnd o aciune petrecut/ un sentiment contientizat cu puin timp naintea momentului vorbirii, sugernd n acelai timp rapiditatea, febrilitatea cu care se desfoar ele/ cu care sunt trite ele. Verbele la imperfect ....... situeaz eul liric/ naratorul/ personajul n cadrul acestui spaiu al ........., marcnd un timp al rememorrii, reactualiznd fenomene/sentimente petrecute/contientizate n trecut i readuse acum n prezentul vorbirii. Verbele la viitor ....... situeaz eul liric/ naratorul/ personajul n cadrul acestui spaiu al ........., traducnd dorina de permanentizare a emitorului n starea descris, de prelungire ntr-un plan ideal al acesteia, de trire la modul absolut a sentimentului de ..., de proiecie n parareal a strii de .... Verbele la CONJUNCTIV ....... situeaz eul liric/ naratorul/ personajul n cadrul acestui spaiu al ........., desemnnd o aciune potenial, posibil, plaseaz totul ntr-un plan al ipoteticului, /o dorin exilat n adncime, dorina de proiectare n plan real a unor aspiraii. Conjunctivul prescurat i uneori inversat este un pseudoimperativ i poate marca o porunc, un ndemn, o rugminte. Verbele la CONDIIONAL OPTATIV ....... situeaz eul liric/ naratorul/ personajul n cadrul acestui spaiu al ........, desemnnd o aciune condiionat, dorit, putnd sugera dorina..... urarea..... blestemul Verbele la PREZUMTIV ....... situeaz eul liric/ naratorul/ personajul n cadrul acestui spaiu al ........, artnd o bnuial, o prezumie, o supoziie. Verbele la GERUNZIU ....... arat o aciune n continu desfurare, continuitatea, permanena. Verbele la IMPERATIV ....... situeaz eul liric/ naratorul/ personajul n cadrul acestui spaiu al ......... , artnd porunca./ ndemnul../ rugmintea..

MONOLOG - Monologul reprezint o replic extins, o form de comunicare a unui singur emitor. Calitatea de monolog este demonstrat n cadrul acestui text/ poezie de:

- sistemul verbal i pronominal al persoanei I ....... care valideaz prezena eului liric exprimat subiectiv prezena naratorului homodiegetic/ personajului narator

- activarea funciei emotive, cea care presupune exprimarea unei atitudini a emitorului n raport cu aspectele discutate, fiind evideniat trirea / sentimentul de fa de al prin structuri ca.

- prezena figurilor de stil.....

- (pentru dramaturgie, proz) prezena unor elemente de oralitate..

-(pentru dramaturgie, proz) prezena unor elemente aparinnd stilului colocvial....

Rolul acestuia este acela de a evidenia caracterul subiectiv al textului i implicit prerea lui.despre

SUBIECTIVITATEA

Subiectivitatea este validat de urmtoarele caracteristici i procedee artistice:

Prezena sistemului pronominal i verbal al persoanei I, ....... care demonstreaz la nivel textual existena acestui eu subiectiv narant/descriptiv/ liric.

Activarea funciei emotive a comunicrii adic cea care presupune faptul c enuntorul este animat de o anumit atitudine fa de aspectele prezentate. Textul de fa sugereaz astfel atitudinea, sentimentul de..trirea de a emitorului fa de

Prezena unei texturi stilistice care demonstreaz filtrarea artistic ntr-o manier personal a aspectelor prezentate(se fac figurile de stil)

Prezena interogativelor, a exclamativelor retorice ....... care trdeaz prezena unui eu locutor subiectiv narant/descriptiv/ liric subiectiv n subtext.

Activarea funciei conative care presupune centrarea mesajului spre un destinatar prezent sau de cel mai multe ori virtual, aspect observabil n acest text prin sistemul pronominal i verbal de persoana a doua ......., prin substantivele i adjectivele n vocativ ....... . Ocurena unor mrci ale oralitii.

Ocurena unor mrci ale stilului individual, care presupune un mod propriu de folosire a limbii ....... (se dau expresii folosite de orice romn)

O CALITATE A STILULUI - n fragmentul decupat dinscris de de remarc prezena claritii, o calitate general a stilului care se evideniaz prin folosirea cuvintelor i a expresiilor cu sensurile lor bine cunoscute, generalizate. Deoarece n textul de fa nu sunt prezente abaterile de la claritate i anume obscuritatea, ceea ce reprezint un stil confuz, greoi, stilul echivoc ce presupune o confuzie de nelesuri, i nonsensul, se poate afirma cu ajutorul argumentrii prin negaie c textul are proprietatea de claritate la nivelul coninutului, iar la nivelul formei este dat prin lexeme ca: .......(dai ca exemple substantive sau verbe care nu sunt folosite cu sens propriu).

A DOUA CALITATE - Proprietatea reprezint o calitate general a stilului ce presupune folosirea cuvintelor ce exprim exact ideea, fcndu-se apel la sensul propriu al cuvintelor, sens adecvat contextului, dovad fiind lexemele: ....... la nivelul formei, iar la nivelul coninutului proprietatea se evideniaz prin lipsa abaterii de la aceast calitate i anume stilul impropriu. (dai ca exemple substantive care sunt folosite cu sens propriu).PLANURI PENTRU SUBIECTUL I SCRIS PROZ

PENTRU INSTANA NARATIV DIN TEXTUL CITAT TIPURI DE NARATOR

Instanele comunicrii narative sunt: autorul, cititorul, naratorul, naratarul i personajele. ntre acestea, cea mai important instan narativ este naratorul, fiina de hrtie care i asum actul narrii. n acest text naratorul este unul homodiegetic, deoarece nareaz la persoana I, dovad fiind verbele ....... /heterodiegetic, deoarece nareaz la persoana III, dovad fiind verbele ......., intradiegetic, fiind implicat ca personaj/extradiegetic, deoarece nu este implicat ca personaj, auctorial, deoarece ( narnd retrospectiv), cunoate toate amnuntele istoriei povestite, aspect validat de aseriunea ..., /actorial, deoarece cunoate faptele doar prin prisma personajului, al eroului n care este implicat n acel moment, aspect validat de aseriunea ..., creditabil, pentru c livreaz toate informaiile deinute cititorului, dovad fiind aseriunea ..../ necreditabil, deoarece ascunde intenionat informaii pentru a ntreine tensiunea epic, dovad fiind aseriunile ...., omniscient, deoarece cunoate toate amnuntele despre diegez i personaje, dovad fiind aseriunea ../uniscient, deoarece cunoate totul doar prin prisma unui personaj implicat n diegez n acel moment, percepia sa fiind limitat la acesta, dovad fiind aseriunea ... omniprezent, pentru c prezint ntmplri petrecute n locuri diferite n acelai timp, aspect validat de aseriunile .../uniprezent pentru c nu prezint ntmplri petrecute n locuri diferite n acelai timp.

PENTRU PERSONAJ NARATOR

Personajul narator este personajul care, pe lng funcia de aciune i de interpretare este nzestrat i cu funcia de reprezentare, adic aceea de a nara. n aceast calitate, el va cunoate toate ipostazierile specifice. Astfel, personajul narator, identificat n personajul....este, n calitate de narator unul ...(FACI N CONTINUARE TIPURILE DE NARATOR CARE SE REGSESC N TEXT)

PENTRU INSTANE ALE COMUNICRII NARATIVE Instanele comunicrii narative sunt: autorul, cititorul, naratorul, naratarul i personajele. ntre acestea, cea mai important instan narativ este naratorul, adic fiina de hrtie care i asum actul narrii. n acest text naratorul este unul ...... ...(FACI N CONTINUARE TIPURILE DE NARATOR CARE SE REGSESC N TEXT) O alt instan a comunicrii narative este naratarul, persoana gramatical creia i se adreseaz la modul verbal i pronominal discursul narativ i este reprezentat n text prin verbele i pronumele de persoana a II-a ... Pentru a stabili o tranziie lent nspre naratar, folosete pluralul inclusiv ... fcndu-l n acelai timp pe cititor prta la trirea evenimentelor. Instanele concrete sunt autorul concret, creatorul real al operei literare, care adreseaz, ca emitor, un mesaj literar cititorului concret, care funcioneaz ca destinatar/receptor. Autorul concret i cititorul concret sunt personaliti istorice i biografice, ce nu aparin operei literare, ns se situeaz n lumea real unde ele duc, independent de textul literar, o via autonom. n cazul acestui text, autorul concret este...SE DAU DATE DESPRE AUTOR. Cititorul concret este orice lector prezumtiv al operei sale. O alt instan definitorie este personajul - se procedeaz alctuind caracterizarea succint a personajului

TIPURI DE NARATOR dac textul este o poveste n poveste

Textul este construit pe baza tehnicii frame-story, adic a povestirii n ram, de aceea este evident iniial prezena a dou tipuri de narator: naratorul generic, creatorul ramei, cel care imagineaz cadrul desfurrii povetii, prezent n acest text de la .. pn la ... i naratorul secund, personajul care este nzestrat i el cu funcia de narare, n cazul acesta...(se numete personajul) prezent n acest text de la .. pn la .... Fiecare dintre acetia vor cunoate mai multe ipostazieri. Astfel, naratorul generic este unul ....... ...(FACI N CONTINUARE TIPURILE DE NARATOR CARE SE REGSESC N TEXTUL RAM)

Naratorul secund reprezentat de personajul... este unul ..... ...(FACI N CONTINUARE TIPURILE DE NARATOR CARE SE REGSESC N TEXTUL DIN RAM)

PENTRU REALISM / PROZ REALIST (Proza realist este proza aprut sub semnul realismului.) Realismul este o ideologie estetic, n care se pune accentul pe relaia dintre art i realitate, aprnd n secolul al XIX-lea, fiind anunat de ctre Balzac n prefaa la Comedia uman. Instrumentul indispensabil al artei autorului este observarea atent a realitii i reflectarea ei veridic, obiectiv n creaie. Una dintre trsturile caracteristice ale acestui curent, evideniat n acest text este interesul acordat de ctre scriitor raporturilor dintre om i mediul n care triete, dintre individ i societate, n cazul acesta (aici se fac toate ideile). Reflectarea veridic a realitii, o a doua condiie sine qua non a realismului se realizeaz aici n primul rnd prin localizarea clar n timp i spaiu a diegezei, n acest caz n.laTextul aparine realismului i datorit tehnicii detaliului utilizat n descriere(eventual dac e descriere balzacian se explic)...

PENTRU PARANTEZE

Rolul acestor paragrafeme n interiorul crora sunt enunate nite explicaii suplimentare vizeaz n primul rnd dublul statut narativ. Astfel, n cadrul textului aferent, cel din afara parantezelor, este enunat perspectiva contemporan asupra evenimentelor, trirea imediat generat de aceste evenimente, n timp ce textul integrat parantezelor enun perspectiva ulterior asupra acestora, adic aceea de prelucrare ulterioar a textului de ctre enuntor. Un prim rol al uzitrii lor este astfel acela de validare a acestui tip de narator implicat dramatizat, implicat, adic cel care triete afectiv n acel moment i dramatizat cel care prelucreaz ulterior informaia deja livrat. Un al doilea rol vizeaz tehnica validat i anume cea a dublei perspective asupra aceluiai eveniment narativ, sau a multiperspectivismului, tehnic folosit cu precdere n proza modernMODURILE DE EXPUNERE PREZENTE N TEXT

Dintre cele patru moduri de expunere existente n plan literar, descrierea, naraiunea, monologul i dialogul, n acest text se evideniaz naraiunea, deoarece sunt prezentate ntmplri din viaa lui.....ntr-o succesiune de momente, dialogul, deoarece este integrat conversaia dintre....., descrierea..monologul

PERSPECTIVA NARATIV

Perspectiva narativ este una obiectiv sau heterodiegetic, totul fiind prezentat prin prisma unui narator neimplicat, detaat total n raport cu diegeza, dovada fiind verbele la persoana a III-a ..../ subiectiv sau homodiegetic, totul fiind prezentat prin prisma unui narator implicat ca personaj n diegez, dovada fiind verbele la persoana I ...PERSPECTIVA NARATIV pentru povestire n ram faci separatPERSPECTIVA NARATIV - Termenul de perspectiv narativ a beneficiat, datorit numeroaselor coli de teorie critic, de mai multe interpretri. Astfel, dup Jaap Lintvelt perspectiva narativ este identificabil cu tiparul narativ, adic relaia pe care naratorul o ntreine cu povestirea. n cazul acestui text el este de tip auctorial, prezentarea evenimentelor crend impresia cunoaterii deznodmntului de ctre un narator omniscient care cunoate toate amnuntele despre diegez i personaje, dovad fiind aseriunea actorial, deoarece lumea este filtrat prin contiina subiectiv a unui actor-personaj ca centru de orientare, cititorul avnd acces la informaii doar prin prisma personajului, aspecte demonstrate de prezena acestui narator uniscient, adic cel care deine informaiile dintr-o unic perspectiv, cea a unui personaj implicat n diegez n acel moment, percepia lui fiind limitat la acel personaj, dovad fiind aseriunea Dup Gerard Genette i Tzvetan Todorov, perspectiva narativ este identificabil cu focalizarea, respectiv cu viziunea, adic raportul dintre informaia deinut de narator i cea deinut de personaje, aceasta fiind n cadrul acestui text focalizare neutr sau zero, echivalent viziunii din spate, naratorul tiind mai mult dect orice personaj, dovad fiind aseriunea .. focalizare intern, echivalent viziunii mpreun cu, naratorul tiind ct un personaj, dovad fiind aseriunea .. focalizare extern, echivalent viziunii din afar, naratorul cunoscnd mai puin dect orice personaj, aspecte validate de urmtoarele aseriuni: .. Dup Northrop Frye perspectiva narativ este identificabil cu modul de verbalizare a diegezei n funcie de centrul de orientare, aceasta fiind n acest caz heterodiegetic, nararea realizndu-se la persoana a-III-a, dovad stnd verbele homodiegetic, nararea realizndu-se la persoana I, dovad stnd verbelen concluzie, perspectiva narativ este una obiectiv sau heterodiegetic, totul fiind prezentat prin prisma acestui narator neimplicat, detaat total n raport cu diegeza./ subiectiv sau homodiegetic, totul fiind prezentat prin prisma acestui narator implicat ca personaj n diegez.PERSPECTIVA NARATIV pentru povestire n ram - Termenul de perspectiv narativ a beneficiat, datorit numeroaselor coli de teorie critic, de mai multe interpretri. Textul fiind construit pe baza tehnicii frame-story, exist evident dou seturi de perspectiv narativ: unul n rama creat de naratorul generic de la .. pn la ... i unul n povestirea integrat ramei i aparinnd naratorului secund identificat n personajul.., de la .. pn la ...Astfel, dup Jaap Lintvelt perspectiva narativ este identificabil cu tiparul narativ, adic relaia pe care naratorul o ntreine cu povestirea. n cazul acestui text n ram el este de tip auctorial, prezentarea evenimentelor crend impresia cunoaterii deznodmntului de ctre un narator omniscient care cunoate toate amnuntele despre diegez i personaje, dovad fiind aseriunea actorial, deoarece lumea este filtrat prin contiina subiectiv a unui actor-personaj ca centru de orientare, cititorul avnd acces la informaii doar prin prisma personajului, aspecte demonstrate de prezena acestui narator uniscient, adic cel care deine informaiile dintr-o unic perspectiv, cea a unui personaj implicat n diegez n acel moment, percepia lui fiind limitat la acel personaj, dovad fiind aseriunea .n povestirea integrat ramei el este de tip auctorial, prezentarea evenimentelor crend impresia cunoaterii deznodmntului de ctre un narator omniscient care cunoate toate amnuntele despre diegez i personaje, dovad fiind aseriunea actorial, deoarece lumea este filtrat prin contiina subiectiv a unui actor-personaj ca centru de orientare, cititorul avnd acces la informaii doar prin prisma personajului, aspecte demonstrate de prezena acestui narator uniscient, adic cel care deine informaiile dintr-o unic perspectiv, cea a unui personaj implicat n diegez n acel moment, percepia lui fiind limitat la acel personaj, dovad fiind aseriunea Dup Gerard Genette i Tzvetan Todorov, perspectiva narativ este identificabil cu focalizarea, respectiv cu viziunea, adic raportul dintre informaia deinut de narator i cea deinut de personaje, aceasta fiind n cadrul acestui text n ram focalizare neutr sau zero, echivalent viziunii din spate, naratorul tiind mai mult dect orice personaj, dovad fiind aseriunea .. focalizare intern, echivalent viziunii mpreun cu, naratorul tiind ct un personaj, dovad fiind aseriunea .., iar n povestirea integrat ramei focalizare neutr sau zero, echivalent viziunii din spate, naratorul tiind mai mult dect orice personaj, dovad fiind aseriunea .. focalizare intern, echivalent viziunii mpreun cu, naratorul tiind ct un personaj, dovad fiind aseriunea ... Dup Northrop Frye perspectiva narativ reperezint modul de verbalizare a diegezei n funcie de centrul de orientare, aceasta fiind n acest caz n ram heterodiegetic, nararea realizndu-se la persoana a-III-a, dovad stnd verbele homodiegetic, nararea realizndu-se la persoana I, dovad stnd verbele, iar n povestirea integrat ramei heterodiegetic, nararea realizndu-se la persoana a-III-a, dovad stnd verbelehomodiegetic, nararea realizndu-se la persoana I, dovad stnd verbele n concluzie, perspectiva narativ este n ram una obiectiv sau heterodiegetic, totul fiind prezentat prin prisma acestui narator neimplicat, detaat total n raport cu diegeza./ subiectiv sau homodiegetic, totul fiind prezentat prin prisma acestui narator implicat ca personaj n diegez, iar n povestirea integrat ramei una obiectiv sau heterodiegetic..... subiectiv sau homodiegetic, totul fiind prezentat prin prisma acestui narator implicat ca personaj n diegez.

INDICI SPAIALI

Indicii spaiali sunt reprezentai n acest text de

toponimele, adic numele de localiti ... oronime, adic nume de muni ... hidronimele, adic nume de ape ... hileonimele, adic nume de pduri ... hedonimele, adic nume de drumuri ...Acestea au rolul de a spori autenticitatea operei, crend impresia de verosimilitate i veridicitate, ele validnd i motivarea realist a operei.

MOMENTE ALE SUBIECTULUI

(dac nu se poate identifica un singur moment clar)

Textul ar putea include

expoziiunea, deoarece n incipit sunt enunate date despre localizarea spaial i temporal a aciunii.....

intriga, deoarece momentul.... ar putea reprezenta cauza, momentul declanator al aciunii

- desfurarea aciunii, deoarece faptele povestite....ar putea fi cele generate de intrig - punctul culminant, deoarece momentul....ar putea reprezenta momentul cel mai tensionat al diegezei

ORALITATEA CARACTERUL ORAL AL TEXTULUI - Oralitatea reprezint acea trstur stilistic a unui text prin care se creeaz impresia cititorului c i se povestete prin viu grai n acel moment, procedeele uzitate reuind s simultaneizeze momentul producerii fenomenelor cu cel al livrrii lor. Aceast impresie de trire autentic este realizat pe baza urmtoarelor procedee:

muzicalitatea frazei este un efect al antepunerii epitetelor ..., numelor predicative ... temporalelor ..., condiionalelor ..., consecutivelor introduse prin conjuncia popular de(nct) ...i a completivelor directe cerute de un verb la gerunziu ... plasticitatea limbajului este un efect al uzitrii arhaismelor, regionalismelor, cuvintelor de factur popular ... pentru a mri fora de persuasiune a unei constatri personajul/naratorul apeleaz la o autoritate n materie prin sintagma vorba ceea, vorba unei babe, se spune/zice, urmat de un element de paremiologie popular (adic un proverb) ... prezena dialogului dintre i a monologului, a verbelor la imperfect ... i la prezentul dramatic ... jocul de voci locutoare n care se metamorfozeaz eul narativ/ descriptiv/ dramatic are ca rezultat schimbarea persoanelor verbale n cadrul aceluiai enun ...(caui o fraz cu toate cele trei persoane gramaticale) mbinarea dialogului, adic a stilului direct cu cel indirect i cu forma lor hibrid, stilul indirect liber.... prezena comparaiilor ..., a enumeraiilor ..., a repetiiilor ... prezena propoziiilor interogative i exclamative retorice ... prezena i-ului narativ prezena substantivelor n cazul vocativ ... i a verbelor la imperativ ... prezena stilului colocvial ... prezena echivocului ... prezena verbelor la persoana I ....TIMPUL POVESTIRII I TIMPUL POVESTIT

n orice text narativ exist un timp povestit sau al diegezei, adic timpul n care s-au petrecut evenimentele i timpul povestirii, adic timpul verbal la care sunt expuse acestea. - (dac textul este construit pe baza tehnicii povestiri n ram) Textul fiind construit pe baza tehnicii frame-story, exist evident dou timpuri ale povestirii i dou timpuri ale diegezei. Astfel, n ram - de la .. pn la ... - timpul povestirii este prezentul, dovad fiind verbele., iar timpul povestit sau cel al diegezei este .dovad fiind aseriunea ., raportul dintre aceste timpuri fiind unul de simultaneitate, sistemul verbal al timpului prezent crend impresia cititorului c evenimentele prezentate se petrec chiar n acel moment, c se deruleaz pe msur ce sunt povestite, sau c pe msur ce se petrec, ele sunt consemnate - evident o iluzie artistic. / trecutul, dovad fiind verbele, iar timpul povestit sau cel al diegezei este .dovad fiind aseriunea ., raportul dintre aceste timpuri fiind unul de posterioritate, evenimentele fiind povestite dup ce s-au petrecut, timpul verbal al naraiunii demonstrnd astfel acest lucru, el fiind construit prin sistemul verbal al trecutului, evenimentele preced povestirea lor, povestirea fiind ulterioar desfurrii evenimentelor./ viitorul, dovad fiind verbele., iar timpul povestit sau cel al diegezei este .dovad fiind aseriunea ., raportul dintre aceste timpuri fiind unul de anterioritate, fiind prezentate nite evenimente nainte ca ele s se petreac. n povestea integrat ramei, cea realizat de naratorul personaj - de la .. pn la ... - timpul povestirii este prezentul, dovad fiind verbele., iar timpul povestit sau cel al diegezei este .dovad fiind aseriunea ., raportul dintre aceste timpuri fiind unul de simultaneitate, sistemul verbal al timpului prezent crend impresia cititorului c evenimentele prezentate se petrec chiar n acel moment, c se deruleaz pe msur ce sunt povestite, sau c pe msur ce se petrec, ele sunt consemnate - evident o iluzie artistic / trecutul, dovad fiind verbele, iar timpul povestit sau cel al diegezei este .dovad fiind aseriunea ., raportul dintre aceste timpuri fiind unul de posterioritate, evenimentele fiind povestite dup ce s-au petrecut, timpul verbal al naraiunii demonstrnd astfel acest lucru, el fiind construit prin sistemul verbal al trecutului, evenimentele preced povestirea lor, povestirea fiind ulterioar desfurrii evenimentelor./ viitorul, dovad fiind verbele., raportul dintre aceste timpuri fiind unul de anterioritate, fiind prezentate nite evenimente nainte ca ele s se petreac.

PARTICULARITI ALE STILULUI BELETRISTIC sau ARTISTIC - GEN EPIC Stilul funcional, definit ca modul de a folosi limba, propriu unor grupuri de oameni care au o formaie cultural comun i activeaz n acelai domeniu, se regsete n acest text ca fiind cel beletristic. Acesta, are un domeniu propriu de manifestare: DOMENIUL ESTETICULUI i se regsete ca atare n operele cu caracter literar. Textul literar scoate n eviden funcia poetic a limbajului, deoarece scriitorul este foarte atent nu numai la ,,ceea ce spune, ci i la ,,cum spune. Funcia poetic, expresiv sau sugestiv, cea care subliniaz nsuirile expresive ale limbii este astfel o particularitate definitorie a acestui stil, lucru demonstrat aici pe baza texturii stilistice. Sunt astfel prezente epitete.comparaii.(se scot toate figurile). O alt particularitate a stilului beletristic este prezena imaginilor artistice, vizuale.auditivemotorii.olfactivesinestezice.O alt particularitate a stilului beletristic este conferit de apartenena textului la genul epic, constantele definitorii ale acestuia fiind evidente. (faci n continuare tiparul, focalizarea, perspectiva, naratorul)SCRISOAREA

Scrisoarea este o form de coresponden folosit frecvent pn n secolul al XX-lea doar n form scris, din momentul apariiei mijloacelor computerizate, ea beneficiind i de variante electronice. A fost cunoscut sub numele de carte, misiv, rva, epistol, pn la forma actual de e-mail. Ea aparine genului epistolar, un gen de grani, deoarece corespondena privat dintre dou persoane, atunci cnd acestea reprezint nite personaliti i corespondena lor este publicat, devine coresponden literar. n funcie de natura destinatarului ea poate fi: scrisoare oficial, scrisoare familial sau scrisoare amical, fiecare la rndul ei cunoscnd mai multe forme de validare. Textul reprezint un decupaj/ o scrisoare adresat de ctre.luii reprezint o scrisoare.. Conveniile de redactare a unei scrisori sunt urmtoarele :

n partea dreapt, sus a paginii se precizeaz data i locul procesului de redactare a acesteia. n cazul acestui text este prezent prin .../ n cazul acestui text nu este prezent.

La cteva rnduri, mai jos, centrat, formula de adresare care poate fi una obinuit sau inedit. n cazul acestui text este prezent prin .../ n cazul acestui text nu este prezent.

Coninutul propriu-zis al scrisorii se organizeaz de regul n trei alineate: conceperea unei pri introductive care are rolul de a stabili relaia de comunicare, de a motiva aciunea de a scrie, de a anuna scopul mesajului. n cazul acestui text este prezent prin./ n cazul acestui text nu este prezent. Cuprinsul scrisorii este structurat astfel n funcie de acest scop, detaliind problemele propuse de ctre emitor. n cazul acestui text este prezent prin./ n cazul acestui text nu este prezent. Partea final poate cuprinde o informaie, o mulumire, o promisiune, o urare. n cazul acestui text este prezent prin./ n cazul acestui text nu este prezent.(se proceseaz ideile la aceste pri)

La cteva rnduri dup cuprins, n dreapta, formula de ncheiere i semntura emitorului. n cazul acestui text este prezent prin .../ n cazul acestui text nu este prezent

Scrisoarea poate beneficia n partea de jos a paginii, de la capt de un PS, adic post scriptum, sau N.B., adic nota bene, care nseamn atenie!, paragrafem urmat de adugarea unui amnunt ce a fost omis voit sau nu n coninutul scrisorii. n cazul acestui text este prezent prin./ n cazul acestui text nu este prezent

APARTENENA LA UN TEXT NARATIV/ GEN EPIC.

O prim trstur ce demonstreaz apartenena fragmentului la un text narativ/ genul epic este reprezentat de modul de expunere dominant, naraiunea, fiind surprinse cteva evenimente precum.SE FACE UN SCURT REZUMAT. Aciunea este fixat n spaiu i se desfoar n timp, ntmplrile surprinse n acest fragment fiind localizate n..la.O alt trstur ce valideaz faptul c acest fragment este decupat dintr-un text narativ este constituit de prezena instanelor comunicrii narative autorul, cititorul, naratorul, naratarul i personajele. ntre acestea, cea mai important instan narativ este naratorul, adic intermediarul autorului la nivel textual, cel care comunic lumea narat cititorului fictiv, naratarului, fiina de hrtie care i asum actul narrii. n acest text naratorul este unul ...(FACI N CONTINUARE TIPURILE DE NARATOR CARE SE REGSESC N TEXT) /PERSONAJUL - se procedeaz alctuind caracterizarea succint a personajului. O alt trstur ce valideaz faptul c acest fragment este decupat dintr-un text narativ este constituit de prezena constantelor comunicrii narative: tiparul, focalizarea, perspectiva narativ. (FACI N CONTINUARE CONSTANTELE)VORBIREA DIRECT / DIALOG / STIL DIRECT / DISCURS REPRODUS

Vorbirea direct, ca orice situaie de comunicare oral se va caracteriza printr-o serie de trsturi specifice cum ar fi :

Organizarea textual pe baza de dialog, ca modalitate de expunere dominant, integrnd replicile colocutorilor structurate pe succesiunea ntrebare ... rspuns ... Prezena interlocutorilor n postura de emitor i receptor, cu diferena fa de comunicarea scris c, n acest caz, fiecare dintre cei doi/n devine tour de rle, emitor, respectiv receptor. Astfel, dac iniialeste emitor, ulterior i..are/au aceast calitate.

Prezena unui sistem de paragrafeme specifice acestui tip de comunicare: linia de dialog, semnul ntrebrii, semnul exclamrii, dou puncte, paranteze rotunde, puncte de suspensie, n text fiind prezente toate n afar de..

Activarea funciei conative, cea care presupune centrarea mesajului spre destinatar, demonstrat prin sistemul verbal i pronominal al persoanei a doua ...

Prezena unor elemente care in de comunicarea nonverbal i vizeaz sistemul de gesteme ... i sistemul de mimeme ....

Activarea funciei emotive, cea care presupune exprimarea unei atitudini a emitorului n raport cu aspectele discutate, n cadrul acestui text, fiind evideniat trirea / sentimentul de fa de al prin structuri ca ... Prezena unor elemente care in de comunicarea paraverbal viznd debitul verbal, tonul, ritmul, intonaia, accentul ... Prezena unui regizor textual care fixeaz cadrul desfurrii discuiei i-i face simit prezena prin propoziiile incidente ... Structurarea textual a discursului reprodus prin precedarea sau succedarea fiecrei replici de antroponimul colocutorului, n cazul acestui text replicile sunt precedate/succedate de antroponimele ... Spre deosebire de comunicarea scris, canalul aici este aerul, fluxul sonor al cuvintelor desigur intratextual. La nivel metatextual, evident c acesta este tot foaia scris, receptorul fiind orice potenial lector al fragmentului.

Prezena unor elemente de oralitate, condiie sine qua non a comunicrii orale.

CONVENIILE SCRIERILOR MEMORIALISTICE

Scrierea memorialistic se refer la nsemnrile asupra evenimentelor la care a participat o persoan. O prima condiie a scrierii memorialistice este utilizarea sistemului verbal si pronominal al persoanei I ...A doua convenie este legat de raportul dintre timpul evenimentelor i cel al reproducerii acestor evenimente, acesta fiind ntotdeauna unul de posterioritate, deoarece sunt prezentate evenimente desfurate anterior momentului rememorarii, dovad fiind verbele la timpul trecut .... O alt convenie specific scrierii memorialistice o constituie incapacitatea lectorului de a disocia aspectele reale de cele ficionale, fiind tiut faptul c ntr-un astfel de text de grani nu se poate cunoate niciodat proporia dintre document i literatur. Un alt lucru specific memorialisticii l constituie calitatea instanelor artistice doar ca referent uman, ele nemaifiind proiectate narativ, neinteresnd acest lucru, eul narant avnd grij de obicei s nu se erijeze n erou, n cazul acesta care a fost .n perioada(se dau date despre autor) O ultim convenie este reprezentat de necesitatea ca n text s se regseasc informaii, date certe despre epoca respectiv.....(se scot ideile)PLANURI PENTRU SUBIECTUL I SCRIS POEZIE

STIH = un rnd dintr-o poezie, vers. EMISTIH = jumtatea unui vers.

CEZURA = pauza ritmic ce mparte versul n dou emistihuri.

TEMA = ideea central la care se refer un text

MOTIVUL = unitatea structural minimal, constnd dintr-o situaie tipic, avnd o semnificaie i putnd prilejui triri i experiene exprimate ntr-o form simbolic.

LAITMOTIVUL = motivul central care se repet ntr-o oper. Poart semnificaia profund a operei i are funcii de liant al imaginilor artistice din structura textului.CLAUZUL = vers ultim. VERS LIBER = vers fr rim i ritm. VERS ALB = vers fr rim.LIRISMUL SUBIECTIV / PENTRU NTREBAREA CU LIRISMUL/ MRCILE EULUI LIRIC

Lirismul reprezint acea constant definitorie a genului liric ce presupune o vibraie a interiorului- Liviu Rusu i se manifest prin exaltarea subiectivitii, desfurarea sensibilitii i a fanteziei, muzicalitatea discursului. n aceast poezie este evident lirismul subiectiv demonstrat de sufletul poetului ascuns n spatele versurilor, adic eul liric. Prezena eului artistic, instana definitorie a comunicrii poetice se realizeaz n acest discurs liric prin sistemul verbal i pronominal al persoanei I singular ...., care trdeaz prezena eului liric exprimat subiectiv. Pe de alt parte, prezena acestui enuntor liric subiectiv la nivel textual se valideaz i prin prin sistemul verbal i pronominal al persoanei a II-a ...., care demonstreaz prezena instanei refereniale, adic instana creia i se adreseaz eul liric, identificat aici n persoana iubitei/ cititorului/divinitii/imaginea personificat a....... /propria persoan, fiind o marc a sinelui liric sau monologul n oglind(SE SPECIFIC CINE E PERSOANA CREIA I SE ADRESEAZ POETUL. Vocea eului liric se evideniaz i prin verbele i pronumele de persoana I plural ...., acestea validnd solidarizarea poetului cu iubita/ cititorul/ poporul/ umanitatea./ care demonstreaz atitudinea de modestie a poetului care nu vrea s i aroge n mod gratuit nite merite, el folosind aici pluralul academic sau cel al modestiei/ acestea avnd o valore simbolic pentru capacitatea poetului de a se identifica ameitor de adnc cu punctele de sprijin ale istoriei familiei/ poporului/ umanitii/...Toate aceste demonstreaz prezena lirismului subiectiv.PENTRU NTREBAREA CU LIRISMUL SUBIECTIV N ABSENA MRCILOR EULUI LIRIC, ADIC SE CERE S VALIDEZI LIRISMUL SUBIECTIV NTR-UN ASTFEL DE TEXT unde nu ai pers I sau a II-a Lirismul reprezint acea constant definitorie a genului liric ce presupune o vibraie a interiorului- Liviu Rusu i se manifest prin exaltarea subiectivitii, desfurarea sensibilitii i a fanteziei, muzicalitatea discursului. n aceast poezie este evident lirismul subiectiv demonstrat de sufletul poetului ascuns n spatele versurilor, adic eul liric. Lirismul subiectiv este un rezultat implicit al reflexivitii textului poetic, poetul comunicndu-se pe sine n mod indirect i n absena unor indici de persoana I. Astfel, n aceast poezie, lirismul subiectiv este susinut n primul rnd prin coninutul ideatic, ce coroboreaz imaginarul poetic (se dau ideile). Un al doilea argument ce susine prezena acestui tip de lirism vizeaz faptul c imaginarul poetic nu se poate desvri n absena unor elemente compoziionale, aceste idei fiind susinute de o textur stilistic variat, la toate nivelurile textului(se fac figurile de stil)

PENTRU NTREBAREA CU MRCILE EULUI LIRIC, ATUNCI CND PERSOANA I CORESPUNDE ALTCUIVA DECT POETULUI

Prezena eului artistic, instana definitorie a comunicrii poetice se realizeaz n acest discurs liric prin sistemul verbal i pronominal al persoanei I singular ...., care ar trebui s trdeze prezena eului liric exprimat subiectiv, dar, de fapt, n aceast poezie, cel care i exprim n mod subiectiv ideile este personajul liric evideniat de ...., lirismul fiind de fapt unul al rolurilor, eul liric fiind n postura unui metteur en scene.PENTRU NTREBAREA CU LIRISMUL OBIECTIV

Lirismul obiectiv este evideniat n aceast poezie de sistemul verbal i pronominal al persoanei a III-a .... , pentru interveniile eului liric care regizeaz aceast scen liric, el fiind n postura unui metteur en scene/ ar trebui s fie evideniat n aceast poezie de sistemul verbal i pronominal al persoanei a III-a, pentru interveniile eului liric care regizeaz aceast scen liric, el fiind n postura unui metteur en scene, dar ele lipsesc. Un al doilea argument al prezenei acestui tip de lirism este reprezentat de personajele lirice ...., acestea demonstrnd i

tipul de lirism al rolurilor, deoarece aceste personaje nu reprezint nite mti ale eului liric, acesta fiind n postura unui Dieu cach/ metteur en scene

tipul de lirism al mtilor, deoarece poetul i exprim concepiile prin prisma acestor personaje lirice, el fiind n postura unui drag queen.

PENTRU SCRIEREA CU MINUSCUL

Noile forme de expresie cutate de moderniti/neomoderniti/avangarditi au ca rezultat ignorarea regulilor ncetenite. Astfel, scrierea cu minuscul la nceputul versurilor este un semn clar al modernitii prozodice, poetul modern/neomodernist abolind regulile versificaiei clasice, el urmrind ordinea logic a ideilor, ingambamentul raportat la majoritatea versurilor demonstrnd acest lucru.

PARTICULARITI ALE STILULUI BELETRISTIC sau ARTISTIC GEN LIRIC

Stilul funcional, definit ca modul de a folosi limba, propriu unor grupuri de oameni care au o formaie cultural comun i activeaz n acelai domeniu, se regsete n acest text ca fiind cel beletristic. Acesta, are un domeniu propriu de manifestare: DOMENIUL ESTETICULUI i se regsete ca atare n operele cu caracter literar. Textul literar scoate n eviden funcia poetic a limbajului, deoarece scriitorul este foarte atent nu numai la ,, ceea ce spune, ci i la ,,cum spune. Funcia poetic, expresiv sau sugestiv, cea care subliniaz nsuirile expresive ale limbii este astfel o particularitate definitorie a acestui stil, lucru demonstrat aici pe baza texturii stilistice. Sunt astfel prezente epitete ..., comparaii ...(se dau toate figurile). O alt particularitate a stilului beletristic este prezena imaginilor artistice, vizuale ..., auditive ..., motorii ..., olfactive ...sinestezice ... O alt particularitate a stilului beletristic este conferit de apartenena textului la genul liric, constantele definitorii ale acestuia fiind evidente. Astfel, (se evideniaz lirismul, eul liric, instana referenial, elemente de prozodie, adic rim, ritm, msur)

PENTRU NTREBAREA CU RIMA, MSURA, RITMUL

n aceast poetie, rima este , msura este de silabe, iar ritmul este.

MODERNITATEA PROZODIC A TEXTULUI. Modernitatea prozodic a textului reiese n primul rnd din nerespectarea elementelor de prozodie clasic, versul fiind liber, fr rim i ritm, msura variaz de la., la silabe, potrivit ideii c lungimea versului i rima lui interioar trebuie s fie n legtur cu ideea exprimat, apropiindu-se astfel de proz. Strofele sunt inegale, fiind prezente (aici alegi) un monovers, un distih, o terin, un catren, o cvinarie, o senarie, o septim, o octav, o nonarie, o decim, o polimorf, ele nu au o structur prestabilit, fiind condiionate de gndurile i sentimentele exprimate. Dincolo de prozodie, modernitatea mai este susinut i de scrierea cu minuscul, cerut de prezena ingambamentului, raportat aici la versurile 123....PENTRU COMENTAREA UNEI ENUMERAII

Enumeraia este figura de stil care presupune o niruire de elemente, n scopul evidenierii unor aspecte, ea activndu-se la nivelul metataxelor, sau al figurilor de construcie sintactic. Enumeraia prezent aici , vizeaz totalitatea.., fiind construit pe baza succesiunii unor metafore/ simboluri, fiecare desemnnd..Astfel metafora /simbolul sugereaz..(l faci pe fiecare separat)

ABSENA PREDICATELOR

Absena predicatelor contribuie la realizarea conciziei specifice poeziei moderniste/ neomoderniste care polemizeaz cu poezia lene, refuzat de idee, poetul ndeprtnd din discursul liric cuvintele pe care mintea receptorului le poate recupera singur. In acelai timp absena acestora confer ambiguitate discursului liric, cititorul fiind silit s gndeasc, poezia devenind astfel un joc reglat - Paul Valery, adic un joc al minii. n acelai timp, prin eludarea predicatelor se susine muzicalitatea, ingambamentul fiind evident i implicit.

PENTRU APARTENENA POEZIEI LA GENUL LIRIC/ TEXT LIRIC Poetul, vorbind n numele lui, exprimnd ideile i sentimentele sale, confer acestei opere statutul de poezie liric, atitudinea eului fiind de implicare total, pentru a sugera stri de suflet n imagini plastice. O prim dovad a apartenenei textului la genul/ textul liric este reprezentat de prezena texturii stilistice. Astfel, la nivelul metagrafelor sau al figurilor de grafie se evideniaz prezena sincopei ..., la nivelul metaplasmelor, adic al figurilor fonice se remarc prezena aliteraiei/ asonaneiLa nivelul metataxelor, adic al figurilor de construcie sintactic sunt uor identificabile ingambamentul raportat la versurile, inversiunile ..., anafora ..., repetiia ..., simetria ..., paralelismul sintactic ntre versurile, ambele paliere avnd ca scop potenarea n plan estetic muzical a ideilor coninute. La nivelul metasememelor, adic al figurilor de sens, se observ transferuri semantice ale epitetelor ..., comparaiilor ..., metaforelor ..., personificrilor ..., iar la nivelul metalogismelor, adic al figurilor de gndire se valideaz prezena simbolului ..., alegoriei, hiperbolei ..., antitezei., climaxului, anticlimaxului Toate acestea construiesc deosebite imagini artistice, vizuale ... i auditive ..., motorii ..., olfactive ..., acestea validnd apartenena textului la genul liric. La acelai lucru concur transmiterea direct, cu ajutorul eului liric, a sentimentelor de , adic lirismul (dac nu a fost ntrebare separat se detaliaz) n al doilea rnd, este uor de sesizat c poezia este un pastel/ sonet/.. Poezia se ncadreaz genului liric i prin folosirea elementelor de versificaie, rima., ritmul.., msuraprecum i prin folosirea descrierii, ca principal modalitate de expunere.PENTRU NTREBAREA CU VERSUL REFREN/ NEOLOGISME/ CUVINTE CU REZONAN DEOSEBIT

Versul refren/ neologismele ... realizeaz tehnica nfurtoare i obsedant/incantatorie a liricii lui.. trdnd credina acestui poet n magia verbal, n fora incantatorie a cuvntului.

PENTRU NTREBAREA CU ARTA POETIC

Ca specie a genului liric, arta poetic este poezia n care autorul i exprim concepiile despre creaie, literatur n general i rolul artistului n societate. Un prim argument care coroboreaz statutul de ars poetica al acestei opere este conferit de imaginarul poetic. Astfel, poetul......consider c......n viziunea lui.........poezia trebuie s.....(faci ideile formulate n stilul acesta) Un al doilea argument care statuteaz aceast oper ca poezie programatic este repezentat de textura stilistic n acord cu viziunea ideologic a lui.....(faci toate figurile de stil pe niveluri)

NCADRAREA N SIMBOLISM

Aprut n Frana, la sfritul secolului al XIX-lea ca o reacie antinaturalist i antiparnasian, simbolismul este un curent literar care consider existena real masc a unei realiti n care toate se confund i-i rspund: parfum, culoare, sunet se-ngn i-i rspund, corespondenele reprezentnd astfel una dintre inovaiile simboliste. Simbolismul romnesc, parte integrant a simbolismului european, cunoate patru etape, fiecare dintre ele fiind marcat de activitatea unui scriitor. Astfel, participarea lui Al. Macedonski la revista Literatorul marcheaz prima etap a simbolismului, momentul experienelor i al tatonrilor, el reuind s transplanteze n plan romnesc simbolismul francez. Cea de-a doua etap, direcia pseudosimbolist, este promovat de revista Viaa nou , aprut sub egida lui Ovid Densusianu care va promova o poezie citadin n care abund ca motive oraul, parcul, havuzul. Simbolismul exterior minulescian reprezint cea de-a treia etap, fiind caracterizat de poezia lui Ion Minulescu, poezie retoric, ceea ce contravine principiilor simboliste. Ultima etap, simbolismul autentic, bacovian aduce cea mai profund schimbare n viziunea poetic asupra realului i implicit asupra conceptului de poezie. Poetul....se nscrie cu succes acestei ideologii estetice. O prim modalitate de evideniere a acestei estetici este reprezentat astfel de tema..i motivele tipice liricii simboliste., imaginarul poetic construind un univers specific acestei ideologii i uznd de corespondene, prin intermediul crora se stabilete relaia ntre cadrul exterior.i planul interior.(aici faci ideile) Apartenena poeziei la simbolism se motiveaz i prin sugestia., sugestia fiind un instrument al tehnicii simboliste, fiind grefate simbolul..i al..

O alt modalitate de evideniere a acestei estetici simboliste se manifest la nivel prozodic i anume renunarea la rigorile prozodiei tradiionale prin folosirea versului liber, cu rima i msura variabil de la..silabe, la. Versificaia este astfel una simbolist, versul liber susinnd un ritm interior al micrii spiritului, muzicalitatea versurilor fiind realizat i prin tehnica refrenului Lexicul neologic(dai neologismele din text) concur i el la muzicalitatea textului, trstur definitorie a simbolismului. O alt modalitate de evideniere a esteticii simboliste vizeaz textura stilistic. Astfel, la nivelul metagrafelor sau al figurilor de grafie se evideniaz prezena sincopelor., la nivelul metaplasmelor, adic al figurilor fonice se remarc prezena aliteraiei / asonaneiLa nivelul metataxelor, adic al figurilor de construcie sintactic sunt uor identificabile ingambamentul raportat la versurile., inversiunile, anafora.repetiia.., simetria, paralelismului sintactic ntre versurile..,,ambele paliere avnd ca scop potenarea n plan estetic muzical a ideilor coninute. La nivelul metasememelor, adic al figurilor de sens, se observ transferuri semantice ale epitetelor comparaiilor metaforelor personificrilor.. , iar la nivelul metalogismelor, adic al figurilor de gndire se valideaz prezena simbolului.. , alegoriei, hiperbolei., antitezei., climaxului, anticlimaxului..

O alt modalitate de evideniere a acestei estetici simboliste este sinestezia.., artificiu preferat al simbolitilor, pentru marea ei for de sugestie..

PENTRU NCADRAREA N ROMANTISM

Curent emblematic european aprut la sfritul secolului al XIX-lea, romantismul se va afirma iniial n Franta, fiind anunat de Victor Hugo n prefaa la drama Hernani n care acesta proclama necesitatea liberalismului n literatur, romantismul aprnd ca un curent mpotriva clasicismului rigid, el promovnd deplina libertate a creatorului prin evadarea din cotidianul agresiv i ptrunderea ntr-o lume a nchipuirii. Romantismul se caracterizeaz prin cultivarea sensibilitii, a imaginaiei, a fanteziei creatoare, acestea fiind preferate n detrimentul raiunii lucide.

Poetul....se nscrie cu succes acestei ideologii estetice, fiind un poet al spaiului ..

O prim modalitate de evideniere a acestei estetici este reprezentat astfel de tema..i motivele tipice liricii romantice., imaginarul poetic construind un univers specific acestei ideologii(aici se fac ideile)

O alt modalitate de evideniere a esteticii romantice vizeaz textura stilistic. Astfel, la nivelul metagrafelor sau al figurilor de grafie se evideniaz prezena sincopelor., la nivelul metaplasmelor, adic al figurilor fonice se remarc prezena aliteraiei / asonaneiLa nivelul metataxelor, adic al figurilor de construcie sintactic sunt uor identificabile ingambamentul raportat la versurile., inversiunile, anafora.repetiia.., simetria, paralelismului sintactic ntre versurile..,,ambele paliere avnd ca scop potenarea n plan estetic muzical a ideilor coninute. La nivelul metasememelor, adic al figurilor de sens, se observ transferuri semantice ale epitetelor comparaiilor metaforelor personificrilor.. , iar la nivelul metalogismelor, adic al figurilor de gndire se valideaz prezena simbolului.. , alegoriei, hiperbolei., antitezei., climaxului, anticlimaxului..

O alt modalitate de evideniere a esteticii romantice este reprezentat de elementele de prozodie: rima este., msura de silabe, iar ritmul este.

O alt modalitate de evideniere a esteticii romantice este reprezentat de lirism, acesta fiind unul subiectiv, dovad fiind..(se face lirismul)PENTRU NCADRAREA N MODERNISM

Modernismul reprezint direcia literar promovat de revista Sburtorul" i de cenaclul omonim conduse de E. Lovinescu. Inspirndu-se din Teoria imitaiei" a lui Gabriel Tarde, acesta va fundamenta principiul sincronismului" i va considera oportun reorientarea literaturii dinspre temele de extracie rural spre cele citadine, dinspre subiectiv spre obiectiv, cultivarea poeziei i prozei obiective i intelectualizarea acestora. Sub semnul acestor direcii impuse de E. Lovinescu n studiul Creaia obiectiv" i Mutaia valorilor estetice, se vor remarca n aceast perioad n proz Camil Petrescu, G.Clinescu, Mihail Sadoveanu, Liviu Rebreanu i n poezie Lucian Blaga, fundamentnd modernismul filozofic, Ion Barbu, ca reprezentant al ermetismului i Tudor Arghezi, ca reprezentant al modernismului clasicizant. Modernismul aduce noi concepii, tematici, procedee i abordri n literatur.

Poetul....se nscrie cu succes acestei ideologii estetice.

O prim modalitate de evideniere a acestei estetici vizeaz intelectualizarea emoiei poetice aspect validat de tema..i motivele .tratate ns n stil modern, imaginarul poetic demonstrnd acest lucru. (se fac ideile)

O alt modalitate de evideniere a acestei estetici moderniste se manifest la nivel prozodic i anume renunarea la rigorile prozodiei tradiionale prin folosirea versului liber, cu rima i msura variabil de la..silabe, la. Versificaia este astfel una modernist, versul liber susinnd un ritm interior al micrii spiritului fascinat de mister. O alt modalitate de evideniere a acestei estetici moderniste este folosirea ingambamentului, continuarea unei idei poetice n versul urmtor, raportat la versurile......fr a marca aceasta printr-o pauz, ci numai prin nceperea versului cu liter mic. O alt modalitate de evideniere a esteticii moderniste vizeaz textura stilistic prin intermediul creia poetul reuete s escamoteze sensuri adnci, textul fiind dominant metaforic. Astfel, la nivelul metagrafelor sau al figurilor de grafie se evideniaz prezena sincopelor., la nivelul metaplasmelor, adic al figurilor fonice se remarc prezena aliteraiei / asonaneiLa nivelul metataxelor, adic al figurilor de construcie sintactic sunt uor identificabile ingambamentul raportat la versurile, inversiunile, anafora.repetiia.., simetria, paralelismului sintactic ntre versurile..,,ambele paliere avnd ca scop potenarea n plan estetic muzical a ideilor coninute. La nivelul metasememelor, adic al figurilor de sens, se observ transferuri semantice ale epitetelor comparaiilor metaforelor personificrilor.. , iar la nivelul metalogismelor, adic al figurilor de gndire se valideaz prezena simbolului.. , alegoriei, hiperbolei., antitezei., climaxului, anticlimaxului..

PENTRU NCADRAREA N TRADIIONALISM

Tradiionalismul, ca micare literar va fi promovat de revista Viaa romneasc sub conducerea lui Garabet Ibrileanu, orientarea acesteia fiind spre democraia rural, i numrnd printre colaboratorii si scriitori ca: Mihail Sadoveanu, Gala Galaction, Octavian Goga. Se pune accent pe autenticitate, specificul naional neles ca dimensiune social, important fiind poporul, considerndu-se de asemenea c literatura este expresia cea mai direct a sufletului unui popor, ea nu poate fi mprumutat-Mihai Ralea. O exagerare a esteticii tradiionale i o deviere n acelai timp o va cunoate ns revista Gndirea, sub conducerea lui Nechifor Crainic, revista propunndu-i s deschid traditionalismului o zare metafizic punnd accent pe rolul ortodoxiei n configurarea sufletului naional. Operele literare publicate n paginile revistei Gndirea surprind particularitile sufletului naional prin valorificarea miturilor autohtone, a credinelor strvechi, printre colaboratori fiind Lucian Blaga i Vasile Voiculescu.

Poetul.. se integreaz cu succes acestei ideologii estetice. O prim modalitate de evideniere a acestei estetici vizeaz respingerea citadinului i retragerea n spaiul rural, aspect validat de tema..i motivele tipice liricii tradiionaliste. Imaginarul poetic construiete un univers autohton specific acestei ideologii(aici se fac ideile) O alt modalitate de evideniere a esteticii tradiionaliste vizeaz textura stilistic ce nu agreseaz mintea cititorului, acesta putnd uor descifra aceste elemente. Astfel, la nivelul metagrafelor sau al figurilor de grafie se evideniaz prezena sincopelor., la nivelul metaplasmelor, adic al figurilor fonice se remarc prezena aliteraiei / asonaneiLa nivelul metataxelor, adic al figurilor de construcie sintactic sunt uor identificabile ingambamentul raportat la versurile, inversiunile, anafora.repetiia.., simetria, paralelismului sintactic ntre versurile..,,ambele paliere avnd ca scop potenarea n plan estetic muzical a ideilor coninute. La nivelul metasememelor, adic al figurilor de sens, se observ transferuri semantice ale epitetelor comparaiilor metaforelor personificrilor.. , iar la nivelul metalogismelor, adic al figurilor de gndire se valideaz prezena simbolului.. , alegoriei, hiperbolei., antitezei., climaxului, anticlimaxului..O alt modalitate de evideniere a esteticii tradiionaliste este reprezentat de elementele de prozodie i ele clasice: rima este., msura de silabe, iar ritmul este.O alt modalitate de evideniere a esteticii tradiionaliste este reprezentat de lirism, acesta fiind unul , dovad fiind..(se face lirismul)

PENTRU NCADRAREA N NEOMODERNISM

Neomodernismul desemneaz spiritul generaiilor de autori care s-a manifestat n literatura romn n anii 1960-1970. Tinerii poei ca Marin Sorescu, Ana Blandiana i Nichita Stnescu au nnoit poezia, vznd n ea o stare liric, o expresie metaforic a tririlor, integrnd n ea miturile i visele. Poezia neomodernist este poezia care se ntoarce la izvoarele modernitii interbelice, n care poeii nu fac compromisurile morale, tematice i stilistice cerute de poezia realist-socialist, este o stare liric, o expresie metaforic a tririlor profunde ale fiinei, integrnd visul i mitul. Poetul....se nscrie cu succes acestei ideologii estetice. O prim modalitate de evideniere a acestei estetici vizeaz intelectualizarea emoiei poetice, aspect validat de tema..i motivele .tratate ns n stil neomodernist, imaginarul poetic demonstrnd acest lucru. (se fac ideile) O alt modalitate de evideniere a acestei estetici neomoderniste se manifest la nivel prozodic i anume renunarea la rigorile prozodiei tradiionale prin folosirea versului liber, cu rima i msura variabil de la..silabe, la. O alt modalitate de evideniere a acestei estetici neomoderniste este folosirea ingambamentului, continuarea unei idei poetice n versul urmtor, raportat la versurile......fr a marca aceasta printr-o pauz, ci numai prin nceperea versului cu liter mic. O alt modalitate de evideniere a esteticii moderniste vizeaz textura stilistic prin intermediul creia poetul reuete s escamoteze sensuri adnci, textul fiind dominant metaforic. Astfel, la nivelul metagrafelor sau al figurilor de grafie se evideniaz prezena sincopelor., la nivelul metaplasmelor, adic al figurilor fonice se remarc prezena aliteraiei / asonaneiLa nivelul metataxelor, adic al figurilor de construcie sintactic sunt uor identificabile ingambamentul raportat la versurile., inversiunile, anafora.repetiia.., simetria, paralelismului sintactic ntre versurile..,,ambele paliere avnd ca scop potenarea n plan estetic muzical a ideilor coninute. La nivelul metasememelor, adic al figurilor de sens, se observ transferuri semantice ale epitetelor comparaiilor metaforelor personificrilor.. , iar la nivelul metalogismelor, adic al figurilor de gndire se valideaz prezena simbolului.. , alegoriei, hiperbolei., antitezei., climaxului, anticlimaxului..

Limbajul nu mai este un simplu mijloc de expresie, ci o lume creia poetul i exploreaz frumuseile i valorile expresive, ntr-o dimensiune contemplativ, ambiguitatea limbajului fiind astfel un alt procedeu neomodern ntlnit n acest poem.(poi face ambiguitatea, dac nu a fost cerut)

PENTRU CARACTERISTICILE LIMBAJULUI POETIC - Una din caracteristicile limbajului poetic, care activeaz la nivel performant funcia poetic, este EXPRESIVITATEA./REFLEXIVITATEA. Aceasta se contureaz cu ajutorul tuturor figurilor de stil prezente n poezie, textura stilistic fiind de fapt un rezultat al filtrrii artistice a aspectelor prezentate/ sentimentelor transmise. Astfel, la nivelul metagrafelor sau al figurilor de grafie se evideniaz prezena sincopelor ., la nivelul metaplasmelor, adic al figurilor fonice se remarc prezena aliteraiei.asonaneiLa nivelul metataxelor, adic al figurilor de construcie sintactic sunt uor identificabile ingambamentul raportat la versurile , inversiunile, anafora., repetiia.., simetria, paralelismului sintactic ntre versurile..,, poliptotonul., parigmenonul.., ambele paliere avnd ca scop potenarea n plan estetic muzical a ideilor coninute. La nivelul metasememelor, adic al figurilor de sens, se observ transferuri semantice ale epitetelor , comparaiilor , metaforelor , personificrilor.. , iar la nivelul metalogismelor, adic al figurilor de gndire se valideaz prezena simbolului.., alegoriei, hiperbolei., antitezei., climaxului, anticlimaxului.. AMBIGUITATEA

O caracteristic a limbajului poetic prezent n poezia , este ambiguitatea, caracteristic ce definete capacitatea limbajului poetic modern de a genera obscuritatea sensurilor sau pluralitatea lor. Poezia citat mizeaz pe ambiguitatea limbajului, care se reflect n aproximarea gradat a imaginii.. Metaforele../exprimrile metaforice ...susin acest proces de ambiguizare a mesajului poetic. Limbajul poetic al lui .are o mare densitate de sugestii, ambiguitatea fiind susinut astfel de structuri ca , La (numele poetului) exist dincolo de nivelul de suprafa, concret, un nivel de adncime, abstract, astfel asociaiile insolite de cuvinte ambiguizeaz imaginea, conturat prin ntreptrunderea realului cu percepia subiectivitii.SUGESTIA - Una din caracteristicile limbajului poetic, care activeaz la nivel performant funcia poetic, este sugestia, caracteristic specific simbolismului, presupunnd exprimarea ideilor i a sentimentelor ntr-un mod voalat, nu direct, ca la romantici. Poet simbolist, uziteaz astfel aceast modalitate definitorie a curentului emblematic european de la sfritul sec.XIX, nceputul sec.XX la toate palierele de receptare liric. Aceasta se contureaz prin folosirea simbolurilor, nu ns a celor cunoscute, tradiionale, ci a simbolurilor noi, inventate de fantezia poetului, exemplificatoare fiind ..La nivel stilistic, un rol important n aceast poezie l au la nivelul metasememelor, adic al figurilor de sens, metaforele.. epitetele , comparaiile, personificrile, care, nu numai c nfrumuseeaz limbajul poetic, dar i i confer profunzime. Se sugereaz astfel senzaia de, senzaie susinut la nivelul metataxelor, adic al figurilor de construcie sintactic prin ingambamentul raportat la versurile , inversiunile, anafora., repetiia.., simetria, paralelismului sintactic ntre versurile..,, poliptotonul., parigmenonul.., ambele paliere avnd ca scop potenarea n plan estetic muzical a ideilor coninute. Pe baza figurilor se stil se contureaz imaginile vizuale: ., auditive., motorii., olfactive, sinestezice..ntrite i de muzicalitatea deosebit a versurilor, poezia simbolist fiind astfel muzic nainte de toate P. Verlaine. Muzicalitatea ca o condiie sine qua non a sugestiei este realizat i la nivelul metagrafelor i metaplasmelor, adic al figurilor de sunet i de grafie, cu ajutorul sincopelori al versificaiei, astfel nct rima este .. i msura de x silabe/ versul fiind liber, fr rim, ritm sau msur fix. PLANURI PENTRU SUBIECTUL I SCRIS DRAMATURGIE

PARTICULARITI ALE STILULUI BELETRISTIC sau ARTISTIC GEN DRAMATIC

Stilul funcional, definit ca modul de a folosi limba, propriu unor grupuri de oameni care au o formaie cultural comun i activeaz n acelai domeniu, se regsete n acest text ca fiind cel beletristic. Acesta, are un domeniu propriu de manifestare: DOMENIUL ESTETICULUI i se regsete ca atare n operele cu caracter literar. Textul literar scoate n eviden funcia poetic a limbajului, deoarece scriitorul este foarte atent nu numai la ,, ceea ce spune, ci i la ,,cum spune. Funcia poetic, expresiv sau sugestiv, cea care subliniaz nsuirile expresive ale limbii este astfel o particularitate definitorie a acestui stil, lucru demonstrat aici pe baza texturii stilistice. Sunt astfel prezente epitete.comparaii.(se fac toate figurile). O alt particularitate a stilului beletristic este prezena imaginilor artistice, vizuale.auditivemotorii.olfactivesinestezice. O alt particularitate a stilului beletristic este conferit de apartenena textului la genul dramatic, constantele definitorii ale acestuia fiind evidente: dialogul dramatic, regizorul textual, didascaliile.(se detaliaz n continuare ca la dialog, didascalii, sau gen dramatic)

APARTENENA LA GENUL DRAMATIC.

Genul dramatic cuprinde acele opere literare destinate reprezentrii scenice. De aceea, opera dramatic impune anumite delimitri de structur.

O prim caracteristic a textului dramatic este prezena didascaliilor, a indicaiilor scenice, sau regizorale. adic indicaiile autorului destinate actorilor sau regizorului n vederea realizrii spectacolului, sau cititorului pentru o imagine mai ampl asupra aspectelor legate de aciune, personaje, decor. Acestea sunt n primul rnd didascalii independente, cele nelegate de discursul actorilor i ele la rndul lor pot fi: prefixe didascalice, adic titlul...., rematice sau de structur: actul x scena y, nominative sau de inventariere a personajelor...., funcionale, cele care vizeaz calitatea personajelor, rolul lor....., didascalii ambientale de decor.....lumini......sunet...... Didascaliile integrate sau dependente pot fi. diegetice...., prosopografice..., ethopeice...., de spectacol care vizeaz sistemul de gesteme...., de mimeme......, de comunicare paraverbal, viznd tonul, ritmul, debitul verbal, intonaia, accentul.... De asemenea exist didascalii specializate, adic cele adresate n mod special actorilor i scenografului n vederea montrii piesei. (de enunat se enun toate i se d exemplu doar la cele care sunt n text) O alt trstur specific genului dramatic o reprezint prezena dialogului dramatic (detaliezi cu dialogul dramatic).

O a alt dovad este structurarea textual pe baz de replici, care, din punct de vedere grafic, sunt marcate prin dou puncte i nu prin linia de dialog. O alt trstur specific genului dramatic o reprezint sistemul verbal al persoanei I pentru discursul actorilorn validarea funciei emotive, fiind astfel evideniat atitudinea lui.deprin structuri ca........(ci emitori sunt tot attea funcii emotive).

O alt trstur specific genului dramatic o reprezint sistemul verbal al persoanei a II-a pentru validarea funciei conative, condiie sine qua non a vorbirii directe.............. O alt trstur definitorie a genului dramatic este prezena monologului i a regizorului textual.

DIALOG DRAMATIC

Dialogul dramatic, ca orice situaie de comunicare oral se va caracteriza printr-o serie de trsturi specifice cum ar fi :

Organizarea textual pe baz de vorbire direct, ca modalitate de expunere dominant, integrnd replicile colocutorilor structurate pe succesiunea ntrebare. rspuns.

Prezena interlocutorilor n postura de emitor i receptor, cu diferena fa de comunicarea scris c, n acest caz, fiecare dintre cei doi/n devine tour de rle, emitor, respectiv receptor. Astfel, dac iniialeste emitor, ulterior iare/au aceast calitate.

Prezena unui sistem de paragrafeme specifice acestui tip de comunicare: linia de dialog, semnul ntrebrii, semnul exclamrii, dou puncte, parantezele, n text fiind prezente toate n afar de

Activarea funciei conative, cea care presupune centrarea mesajului spre destinatar, demonstrat prin sistemul verbal i pronominal al persoanei a doua..

Prezena unor elemente care in de comunicarea nonverbal i vizeaz sistemul de gesteme . i sistemul de mimeme..

Activarea funciei emotive, cea care presupune exprimarea unei atitudini a emitorului n raport cu aspectele discutate, n cadrul acestui text, fiind evideniat trirea / sentimentul de fa de al prin structuri ca.

Prezena unor elemente care in de comunicarea paraverbal viznd debitul verbal, tonul, ritmul, intonaia, accentul.

Prezena unui regizor textual care fixeaz cadrul desfurrii discuiei i-i face simit prezena prin didascalii

Structurarea textual a discursului reprodus prin precedarea sau succedarea fiecrei replici de antroponimul colocutorului, n cazul acestui text replicile sunt precedate.de antroponimele...

Spre deosebire de comunicarea scris, canalul aici este aerul, fluxul sonor al cuvintelor desigur intratextual. La nivel metatextual, evident c acesta este tot foaia scris, receptorul fiind orice potenial lector al fragmentului.

Prezena unor elemente de oralitate, condiie sine qua non a comunicrii orale.DIDASCALIILE SAU INDICAIILE SCENICE SAU REGIZORALE/NOTAIILE AUTORULUI Orice script dramatic este alctuit din discursul actorilor, adic replicile personajelor i discursul regizorului textual, adic didascaliile sau indicaiile scenice, indicaiile autorului destinate actorilor sau regizorului n vederea realizrii spectacolului, sau cititorului pentru o imagine mai ampl asupra aspectelor legate de aciune, personaje, decor. Acestea sunt n primul rnd didascalii independente, cele nelegate de discursul actorilor i ele la rndul lor pot fi: prefixe didascalice, adic titlul...., rematice sau de structur: actul x scena y, / textul reprezentnd un decupaj dintr-o scen a unui act, nominative sau de inventariere a personajelor...., funcionale, cele care vizeaz calitatea personajelor, rolul lor....., didascalii ambientale de decor.....lumini......sunet...... Didascaliile integrate sau dependente pot fi. diegetice...., prosopografice..., ethopeice...., de spectacol care vizeaz sistemul de gesteme...., de mimeme......, de comunicare paraverbal, viznd tonul, ritmul, debitul verbal, intonaia, accentul..... De asemenea exist didascalii specializate, adic cele adresate n mod special actorilor i scenografului n vederea montrii piesei. (de enunat se enun toate i se d exemplu doar la cele care sunt n text) MOTIVE DOMINANTE

APA = apa este elementul care melancolizeaz- Bachelard - lac = unire a contrariilor, oglindire a astrelor, generatorul unui adnc sentiment de linite, oglindind stelele pentru c vrea s fie cer- Lucian Blaga

flora acvatic induce tentaia de a visa- Bachelard;

izvorul = element acvatic primordial, simbol al creaiei originare;

rul = simbol al prezentului etern, al trecerii, al ireversibilitii timpului;

marea = simbol al vieii dezlnuite, al patimilor.

FNTNILE = reprezentante ale perpetuei geneze cosmice, spaiu al eternei rentoarceri.TOACA I CLOPOTUL aduc nuana evocatoare a patriarhalului i sunt elemente ordonatoare ale timpului n spaiul rural.INSTRUMENTE MUZICALE - alturi de corn/bucium/fluier(la Eminescu) / clavir/ vioar(la Bacovia) este o prezen privilegiat n registrul acustic eminescian / bacovian....fiindu-i specific sonoritatea grav, arhaic, / cristalin / aspr / .... genernd un sentiment al nostalgiei deprtrilor, al integrrii n marele circuit natural, / de disconfort, strident..../ al contopirii cu ritmurile venice ale naturii, reprezentnd o chemare a lumii paradisiace, originare, n cadrul creia natura, dar i fiina uman i regsesc unitatea, fora integratoare i splendoarea

CODRUL = singurul care nelege glasul copilului netrecut prin filtrul civilizaiei, spaiu propice desfurrii iubirii, spaiu propice unei hierogamii, spaiu specific poporului romn, ipostaza genial.DEALUL - un arhetip al muntelui sacru- M.Eliade, un liant cu transcendentul. SALCMUL = alturi de tei, brad, este o prezen privilegiat n cadrul vegetalului, se valideaz ca un axis mundi, ca un arbore sacru - M.Eliade.

Motivul SPECULAR sau AL OGLINZII = motivul dublului, sau reflex al macrocosmosului n microcosmos.

LUNA = apariia astrului selenar marcheaz un moment al prsirii claritii nete a contururilor realitii i ptrunderea ntr-o lume a nchipuirii. Este un motiv proteic: spaiu care faciliteaz inspiraia, fantezia, gndirea, oniricul, element egalizator, de lumina ei bucurndu-se oricine, spaiu al ideilor, regsire a paradisului pierdut, spaiu care faciliteaz magia, ou cosmogonic, spaiu al transcendentului, simbol al morii, astru ocrotitor al iubirii, astru care faciliteaz fantezia, contemplaia, transfigurarea, mblnzind durerea realitii, un martor tcut al vieii oamenilor, luna este astrul ce deschide poarta spre meditaie, anesteziind tribulaiile indiferent de natura lor.

SEARA = marcheaz un timp al estomprii claritii nete a contururilor realitii, dureroase i frustrante i ptrunderea ntr-o lume a nchipuirii, Este un semn al nocturnului, al ateptrii, marcnd un moment de trecere, un timp suspendat, de excepie, care face posibil consonana dintre planul uman i cel cosmic, un timp al abolirii limitelor dintre real i ireal, dintre teluric i cosmic, dintre prezent i trecut.VIAA CA VIS = visul este o soluie aparent pentru evadarea din cotidian. Presupune conceperea vieii ca vis, ca o proiecie a acesteia ntr-o alt lume. Aa cum noi vism i n visele noastre trim totul la modul real, tot aa viaa noastr ar putea reprezenta visul nostru sau de ce nu, al altora.

MOTIVUL LUMII CA TEATRU = cel care vrea s fie un om deosebit, este sftuit s priveasc lumea ca pe o imens scen de teatru din care s nvee ce e bine i ce e ru. Motivul ar putea beneficia de mai multe interpretri printre care: lumea este o imens scen de teatru pe care fiecare om joac un rol prestabilit de un regizor ascuns, fiecare om trebuie s-i joace rolul ct mai bine pentru a fi aplaudat n final, fiecare om poart o masc n spatele creia se ascunde, rolurile se schimb permanent.

CEASORNICUL = element ordonator al timpului individual obiectiv, devine o modalitate de convertire a timpului n spaiu.

FIGURILE DE STIL

I - NIVELUL METAGRAFELOR I

AL METAPLASMELOR, ADIC

AL FIGURILOR DE GRAFIE I DE SUNET

ALITERAIA= consoan repetat

explozive: b, c, d, g, p, t, x zgomotul /

fricative: f, j, s, , v, z - nevroza, disconfortul / vibranta r - stridena, duritatea /

sonante m, n - tonul grav;

lichida l - edulcoreaz imaginea

ASONAN = vocal repetat: deschise

a, e/ nchise o, u,

SINCOPA: dom`le, r`n, se-ntoarceIII - NIVELUL METASEMEMELOR, ADIC FIGURILOR DE SENS

EPITETUL (orice A, NP, CCM): cromatic, personificator, metaforic, hiperbolic, antitetic, ornant - (...)albHIPOTIPOZA: mai multe epiteteCATACHREZA: picior de plai

COMPARAIA: x ca yMETAFORA implicit sau explicitPERSONIFICAREA(S +P)PROZOPOPEEA: poetul se adreseaz

obiectului personificat

METONIMIA/ SINECDOCA - singularul pt. pluralIV - NIVELUL METALOGISMELOR, ADIC AL FIGURILOR DE GNDIRE

ALEGORIA: discurs construit cu dublu sens, unul literar i altul figurat care se las subneles.

ANTIFRAZA: se spune exact inversul sensului propriu

EUFEMISMUL: ameitpentru beat.

HIPERBOLA: exagerare n mare

LITOTA: exagerare n mic, negarea contrariului.

IRONIA

PARADOXUL: iubesc tradarea,dar ursc pe trdtori-I.L.Caragiale

ANTITEZACLIMAXUL: gradaia asecendent

ANTICLIMAXUL: gradaia descendent

II - NIVELUL METATAXELOR, ADIC AL FIGURILOR DE CONSTRUCIE SINTACTIC

ENUMERAIA: x, z, s...

REPETIIA: x..., x, ..., x

EPIZEUXIS: x, x, x

ANAFORA: x..../x..../x...EPIFORA: ......x/.....x/....x/

SIMETRIA: ncepe i se termin cu o aceeai ideePARALELISMUL SINTACTIC = dou versuri cu aceeai topic

PARIGMENONUL: chem: chemarea dou cuvinte din aceeai familie lexical

POLIPTOTONUL: om-omul acelai cuvnt cu dou forme flexionare

EPANADIPLOZA: x......./ .....x

ANADIPLOZ: ........x/x.........

CONVERSIA: Femeie ntre stele i stea ntre femei-M.Eminescu

CHIASMUL: Unii triesc ca s uite, alii uit ca s poat tri.-N.Iorga

ANTANACLAZA: Pui, pui, pui/ Vin la snu-mi/ S te pui.

POLISINDETONUL: repetiia abundent a conjunciilor i, nici, pr


Recommended