+ All Categories
Home > Documents > OPERE COMPLETE III AIIANTA TA EP|A f complete... · 2019-03-26 · SFANTUL IOAN DAMASCHIN ATIOI,...

OPERE COMPLETE III AIIANTA TA EP|A f complete... · 2019-03-26 · SFANTUL IOAN DAMASCHIN ATIOI,...

Date post: 19-Jan-2020
Category:
Upload: others
View: 46 times
Download: 3 times
Share this document with a friend
7
SFANTUL IOAN DAMASCHIN ATIOI, IOANNHI O AAMAI,KHNOI OPERE COMPLETE III AIIANTA TA EP|A f ' OPERE POLEMICE I NOAEMIKA A' Introducere, traducere, note: Adrian Tdnisescu, Cornel ComarL Cristian Chivu Coordonator: Cristian Chivu EDITURA C,A.N O UT APRINS 2018
Transcript

SFANTUL IOAN DAMASCHINATIOI, IOANNHI O AAMAI,KHNOI

OPERE COMPLETE IIIAIIANTA TA EP|A f '

OPERE POLEMICE INOAEMIKA A'

Introducere, traducere, note:Adrian Tdnisescu,

Cornel ComarL Cristian Chivu

Coordonator:Cristian Chivu

EDITURA C,A.N O UT APRINS2018

Cuprins

Listd de abreaieri... ........................5

Cuahnt inainte...... ........................ 6

Al lui Ioan, smeritul monatr, Damaschinul,tomos ca de lafala lui Petru,episcopul Damascului,cdtre aqa-zisul episcop al Dareii, iacovitul ............... 1 1

Al fericitului Ioan monahul Damaschinul,despre insugirile celor doud firi din unul Hristos,Domnul nostru - iar in treacdt gi despre doui voigi lucrdri gi o substare/ipostas ................1'41'

A cuviosului Pdrintelui nostruIoan Damaschinuldespre firea compusi, impotriva achefalilor....... ... 257

Al celui intru sfinli Pdrintelui nostruIoan DamaschinulcuvAnt despre credinfd impotriva nestorienilor .... 279

Al cuviosului avvd Ioan Damaschinul,cel cu aurite curgeri,cuvAnt impotriva nestorienilor ............ .................... 323

A fericitului Ioan, monahul gi presviterufepistold scrisH cdtre Iordan arhimandritulcu privire la intreit-sfAnta cAntare .........387

'Ic^rd.vvou tarce woO provaloi Aapraorcr;vo0r6prog clg €rc nqoocltnou fl€tqrou roi' aytc,srotrov

tnwrc6nou AapaorcoO nqoq tov inlorcorcov 6r10evto0 Aaqraiag rov'Iarcruopwy.

1. "Oubt td rcaAov tcaL6v,6te ;.rr; rcc'huqytvqr.a(',ooQcov Qnorg ooq{ rLq torw. Magtuqer be rcai" torq'Epgair.-rv rcaLolv o Oeioq an6or.o\oq aq ei\ov ptvOeo0 dlouow, aM' oitxorr' intyvc^tow, o0rc dv tnaLvqrrlv Faqruqrlav rt9eLg, d.LAd. 6qnou preprQ6pevog.KaAov 6 efiA"oq tqe euoep tiaq, aA.A' ayo(nn ouy-rcercqapr€voq.oruyqrov 11 rcarcla, AM' eAdoug 6 taritr;v6e16pevoq ofltoq. Mror,; tqv oqrceb6va, rd piAog 6e

neqttnoo, tc'sq o{na t€Aeov d.1qr1otov, ro.L "716\ro-pev bq rcc.Lr,ov KLvCD", to 0r1 Aey6;.revov, rcaL t61vqvav tyv euo 6.naoay rcai, aA.eEit<a-rov ;.rqlavcipraLQaqparcov rcai. 0eov intpor,:yar ouv€qrL0ov aibor rcai,

no9q toO 6poQtiAou rcai tr1e 6prc^-rvup,laq paM6pevogrcaf tov Origa0ev prc^-r1-tov anooet6p.svog. El prtv oOv

lAdicd,,in numele".2 SfAntul Petru, mitropolit al Damascului in prima jumdtate a sec. alVIII-lea. Potrivit cronicii lui Theofan (p. 416, rr. 1,8-24, in Theophanischronographia, vol. l,,Leipzig: Teubner, 1883) 9i celei scrise in siriaci deMihail Sirul (cartea a XI-a, cap. XXII, ed. Chabot), a fost osAndit de califulal-Walid si i se taie limba gi sd fie surghiunit in Yemen (intrucAt ,,infierape fald reaua cinstire [de Dumnezeu] a arabilor gi a maniheilor", spuneTheofan, care adaugd cd in surghiun s-a gi sdvArgit, ,,d6nd mdrturie pentruHristos gi [cu grai] limpede rostind dumnezeiasca liturghie, prectrm spuncei ce [ne-]au povestit ci ingigi au auzit" .

Pirinte, ce'n doud fiinle o fatd ardli pre Hristosul,Elinei rostiri gi vldhegtii tu noima tot una arat'o.

Al lui Ioan, smeritul monakL Damaschinul,tomos ca de Ia f.alal lui Petru,

episcopul Damascului2,cltre a1a-zisul episcop al Dareii3, iacoviful

L. ,,Nici binele nu este bine cAnd nu se facebine",este a unor inlelepti oarece ?nfeleaptd spusd; gi desprefeciorii evreilor4 dd mdrfurie, dar, dumnezeiescul apos-tol cd riland alui Dumnezeu au, dar nu dupd cunogtinld5,nu intru laudd punAnd mdrturia [sa], ci, fdri irdoialamustrand[u-i]. Buni este ravna bunei cinstiri, dar im-preunatd cu dragostea;urdtdeste rdutatea, insd de milieste vrednic cel care o primegte. Urdsc buboiul6, insdpe mddular il ingrijesc atAta timp cAt incd n-a ajuns cudesdvArqire netrebnic, gi md fac luntre gi punte, cum se

spune, gi mdiestria toatd o folosesc, gi ticluiesc leac caresd alunge rdul, gi pe Dumnezeullchem ajutdtor, de cin-stirea gi dragostea pentru cel de un neam [cu mine] gi

pentru pdrtdgia de nume fiind impins gi imputarea cea

3Denumire pe care am intAlnit-o ?n aceastd formd numai la Damaschin.Este vorba de oragul numit de obicei in elind Diiras - orag intemeiat in505 de cdtre impdratul Anastasie, din anul 506 mitropolie; actualmentepe teritoriul Turciei (satul Oiuz, provincia Mardin). Dupd cucerireaarabd a devenit scaun monofizit (v, Dictionnaire d'Histoire et de G4ographie

ecclisiastiques, vol. XIV, Pais1960, sub zsoceDara).aAceasta este o circumloculiune caracteristicd limbii eline: ,,fiii evreilor= evreii",,,fiii doctorilol" = ,,doctorii" etc.5Romani10,2.6Lit. ,,putreziciunea" (gi mai exact in limbaj modem, lesut necrozat).

13t2 SrArtrur, IoeN D,q.rv{A,scHrNr

neioa, qv tyle rcc.v rop bebc^-rrc6tL Xaqrq trlg uyrelag.e I be prrl ntto{rs, "i"otrraro,Ld.€ rCov rcarcCov, Lo(rr0(ra-t".ropn to noOofpr€vov naq,abibroprr, aAyov pt"tv, aAA'64rr, ercblbcoprL Qeriyc.rv trlv ouvouoiav, rig &v pq6raveprq0e [r; to rcarc6v, ug rcLeiova ywto1at rd.a1qeLodpreva,rcai peta toO nqoQrjrou ourc innc,-r1a(ox,aAA' o6uq6pevog Q0dyyopro't. "'Iarqerioapev trlvBapuLdova rcai. ourc io.01." Kai trlv o":rtav nqootiOqpr" A.t6rt ourc 11 0 iAq o E.v." Au0alqetog yae rj te v6ooq rcai"

trlg 0eganela.g\ eloboXry. Tcturo- F€ rcQog to yqaQervnaqriq;,rr;o€v. ouK dqrq, ou fiLoq, ourc dAeylog, ou vircr1e

tQeotq, ourc inrbeiEeruoe tqr6nog, ou proo6, aM' tAeogdrc n60ou Oeiou rcai"'ro0 nAqolov 6gpr^.rprevoq. "'Edlyaq tnoore(Ar1", Qr;oiv, "oirc e06orcer dv ooi 11 lumVo1r." Eig "co0.co yag 4pdg o Oeoq 60eto. naqancaA.elv,vou 0 e'reiv, € n Lotg €Q e Lv, Q tAorca A,eIv, orcante rv, rc6nqrov

negLtr0€vaL, 0eqranederv tqv arcotqnLan. Arcaqnlav btrcaf trlv KaKoKaQ)ri[av Qaprev rbontq dQcovov tqayrpbovtov rcarc6Qorvov. " oiaiyaq poq eav Fn €uayy€ Ai(apa(,rcai- eL rcatoqrifro rd raA,avrov, alqre roq rcai. novrlqrogbn tov 6rcvov yw6prevoq anonepQ0rloopaL rngXcteiteto0 rcuqriou ;rou. A€fao0e'colvuv A6yov ihoeaq tr;1 roonvet3p"aroq rcqotoriprevov Xaqrtt, aq dv 4oen piv 0e6g,rcorvc^-rvov bt tqe euQqoo6vqq qv ircrcArlotav noqoqte.Miav bt taritrlv enouqravkov rcaL intyetav 6 orauqrog'ro0 rcugiou eiqyaoato.1 Sensul este, probabil, acela ci prin vindecarea duhovniceascd aaproapelui sint prevenite - sau inldturate - posibilele reprosuri alenecredinciosilor.2Versul cu care incepe comedia Cat:alerii a lui Aristofan.3Ieremia 28(51),9.aY. Ieremia 5, 3;8, 5;27(50), 33.

impotrioa iacooililor

dinafard scufurAndu-o1. Agadar, de voi induplec4 Dd-tdtorului sdndtdfii [se cuvine] mullumirea pentru sdnd-

tate, iar de nu voi indupleca, ,,of gi amar givai"2: tdieriidau ceea ce iubesc - cu durere, [dar] il dau totugi, fug*dde tovdrdgia-i, ca si nu se rdspAndeasce rdul fircAt sX se

irrmulleascd cele netrebnicite, gi dimpreund cu proroorlnu irr batjocurd, ci t6nguindu-md gldsui esc: Doftoricit-amVaailonul, gi nu s-a aindecaf . $i pricina o adaug: Pentru cd

n-aooif, cd de bundvoie aleasd este gi boala, gi primireatdmdduirii. Acestea mi-au datimbold sd scriu: nu sfada,

nu gelozia,nu osAndire a, nu abiruinlei sete, nu a groz6-virii obignuinfd,r'ft7ura, cimila pomire av6nd dindorireade Dumnezeu qi de aproapele - cd de te daitnddrdt, zice

[Scriptura] , nu bineaoiegte tntru tine sufletul meus. Cd spreaceasta ne-a pus Dumnezeu pe noi6: sd indemndm, sd

povdEuim, sdi:rtoarcem, sdingrijim, sd sdp[n{, sd punemgunoi imprejuf, sd vindecdm nerodirea - iar ,,nerodire"si pe reaua rodire o numim, aga cum il numim ,,cAntdrelaforn" pe cel cacoforL c6r.tai mie de nu aoibineoestP; qi de

voiirgropa talantul netrebnic gi videan ficAndu-md dinpricina lenevirii, trimis voi fi afard din bucuria Domnu-lui meu10. Primifi, dar, cuv6nt de tAmdduire fdurit de alDuhului harlda\ aqair:rcAtDumnezeu sd Se desfdteze,iarpe Bisericd pdrtaEd bucuriei sd o facefi: iar pe aceastauna

[singurdl - a celor ceregti gi a celor pdm6ntegti - cruceaDomnului a lucrat-o.5 Aaacum2,4.6Y.Ioan 15, 1,6.TAga cum sapd grddinarul grddina.8 Este vorba de ingrdqdmintele naturale . Y. Luca 13, 8.e I Corintheni 9,16.loY. Matei25.

L4 SpAivrul IoeN DeuascHrx

2. 'Enerbrl n€ql Quo'sr,-lq 6 oup.naq qprv A,oyoqrcercg6tr1 ta t, rour6 Qa;rev,

r^tq LnL;rtv trle ay{otq rcai.0negouoiou 0e6tqtoq r]toLtrlS povaqrxLKqqrcai"6proouoiou tqn6og, Age toq piv rcalEuv6;.rLoq rcai,r; toritav notru9toq rcalou6tv {trov dOeoqou pr proq ia tq eig otJ o Laq avaQavbov eQArlvaQq oav,raTq ti noo' .ao t o t trlv Qf orv ouvb nt€ prvovr € g, rcarciuo q

elb6teq, rcai" t11 "bnoorfuoer tautov tr;v QrioLv vo4oav-req, EaptA.A.roq 6e o Aipuq plav aQq6vc^sg isn6oraoL\lifugeu[ato ouvaEr^-rv rcarcluq tag tqerq rcai.ouvaAelQovbLa to povaDLrcov rrle ouohq e Lg piav 'fsn6orc.ow'(oov

tr;1 QuoeL voprloag rcai. trlv tn6oraow,eni" b€ ye rtle unegayaOou rcai. oc,;.cr;qiou olrcovopriag

tou €voq riq ay(oC tqlabog 0eo0 A6you toO povoyevo0guioO too norrq6q, rcug[ou 6e rlpc^rv'Ir1oo! Xqrroto0, o F€vKnKog rcarcc,:qanoA6;.revoq 6 avOqco noLarqlgNeot6qrogrcai" 6 A66roq6g te rcai.6 Moprpou eor[aq @e66oqoq b6otag Qdoerg e i"66teg 6rarqo0or rcal trlv un6oraow rcai-

ouvagrOpiouq raTq QrloeoL brio rcai rd.q unoorfuoetq

Qaol rcal rdv €va ulov rcal Xqrcrtov rcai. rcriqrLov Eig b6ouloug rcaL 6rio rcarartslouor rcqr6oana btd. to tautov,Snoronao at rr1 Qrioe L rcal r1v "[sn6orao w, A r6oroq6qte rcai- Ietiqgoq rcal rj todtc.rv noLurct|aAoq - rcai. bLato0to arc(.QaLoq - r56qa y.imt isnooro(oL\t Oipevor trriavrcal'cqv Qtlorv clqrioavto pr1 ei66teq "FqAt & AdyouoLpn16e negi. tlvrov bLapepaLotvra('. priav yaq rcal oftoLneqi. r4v Qriow rcai" r1v un6oraow tqv bofav iv6qoav,l Termenul ,,monarhie" (singurd obdrs,ie - sau, in limbaj modern, unicprincipiu) are la Pdrinli doud fafete: una se referd la Tatdl ca singurdobArgie in Treime, din care Se nagte Fiul gi purcede Duhul sfAnt, iarcealalti la unitatea firii dumnezeiegti (v. gi Vasilie cel Mare, Despre Duhulsfknf,1,8.45).

impotrkn iacoaililor 15

2. intrucAt cu privire Iafire ne este fiurit intreg cu-vAntul, aceasta zicem:

cd in privinla sfintei qi celei mai presus de fiinlddumnezeiri (adicd monarhiceil gi celei de-o-fiinfd Tre-imi), Arie gi Eunomie gi a acestora cArddgie cu mullidumnezei - gi cu nimic mai pulin fdrd de Dumnezeu

- trei fiinfe fdlig au flecdrit la hl, cu rea gtiinld fireadimpreund cu substdrile/ipostasurile despicAndu-o 9ifirea totuna cu substarea/ipostasul2 [a fi] gAndindu-o,pe cAnd Savelie libianul o [singurd] substare/ipostascu nerozie a vdrsat, contrdgAndu-le in chip rdu pe cele

trei gi contopindu-le, pe temeiul unicitdfii fiinfei, intr-o

[singurd] substare/ipostas, totuna cu firea socotind 9isubstarea/ipostasul;

iarin privinla preabunei gi celei de mAntuire icono-mii a Unuia din sfAnta Treime, a lui Dumnezeu CuvAn-tul, a Fiului Celui unul-ndscut al Tatilui gi Domnuluinostru Iisus Hristos, rdul cel rdu pierit,la-om-inchind-torul Nestorie, gi Di6dor, gi Theodor al Mopsuestiei,doud gtiind [a fi] firile, impart Ei substarea/ipostasuf qi

spun cd, deopotrivd la numdr cu firile, doud sfirt gi sub-

stdrile/ipostasurile, qi pe unul Fiu gi Hristos qi Domnin doi Fii gi doud fefe/persoane Il taie, intrucAt presu-pun cd totuna cu firea este gi substarea/ipostasul, [iar]Di6scor, gi Sevir, gi hidra acestora cea cu multe capete

- gi ca atare fdrd-de-cap -, o [singurd] substare/ipostas

[presu]punAnd Ia hl, una qi firea au hotdrnicit[-o a fi],negtiind nici ce zic, nici despre ce dautncredinlare3, frindcho [singurd] pdrere gi-au fdcut qi acegtia despre fire 9i2Cu privire la motivul pentru care am introdus aceastd noud traducere a

termenului ,bn6oraotq a se vedea explicafiile din introducere.3I Timotheil,7.

SrArurul IoeN Deuascnrx

Kai. ou FdXqL rofrou t4v ao€petav torcqoav, aMd.rc.i.inf trls ryLaq rcaL uneqr06ou tgLaboq tgeLg priv peqLrcaq

oiobtq rcal Qfoerg i}oEaoav, p.(av bi rcorvr;v 9er,oq(4,

ourc oi6' 6nuq, eival Oorco0oav rcai" avun6orotr.ov,ourc elb6teq o[ yevvdbar rcai.6r10ev ooQoi, aq oi rcav-ra nc.ot 1qq toiq euo'epelaq avreloprdvovg risv (.lc,t

ooQr.-rv toig 66y;.raow (.neo)sr, borci;.roug bt tgane(iraqyiveo9at intywrborc w rr ee alq1uoc rb ya.qayp.arcai" brarcglvel toO rupbrlAou td b6rcLprov.

3. AAA' ouyouro m1e euoepetaq oL tqr6Qrpror, tqealq)etaq oi rcr;gurce e, qALd. rQ 9ekp v6t cp 6n6pevorrcai" tcp t:lq 9tio.e yvdsoeuq Qr"..rtl 66qyodpevor o0rc

SooQloavro ft€Qrrra oubt n€ga toO nq6novrogyey6taotbircatov F6o.nv Di rcaL paorArcqv }tawuoav-teg tqripov ou riQog to eurivupov iv€rcArvav, ou ngdgto 6orco0v be€rov anqvdX0q oav, ou braotgoQn "lvOraotgoQrlv brcoq0c.rolvro, aAA' €v yeratyp.Lop ru.vrcarctCov dv 'corg 6qorg trls aArlOelaq Lorap.woL rcal trlviQ' €rcdtega G,oftlv anor<trivavreq piow ptv ouolav €ni.

rrle aybe tqrabog tqeig bi tag 'ilnoorhoeq nqog atrfiepuq 0 ivteg ipv oray clryqo av . "'Eptro(LLv" b t, 6q QqoLvo 0 eoqqrl prov f qqyoq toq, t r.i"ule ocrrtrl g lou o Lrcovo prlaq

brio pev rd.g ouoLaq t'ft' ofv Quoeg, ;.rlav be tqvun6oraow eit' ofrv nqr6oarnov, rcal tautov piv ouolavrcai"Qrio'rv ci;qloavto, tautdv bi naAw'fsn6oraont tE rcai

tin uotur,i r"r" au confundare a celor doud concepte.2Comuni.3Xaqaypa inseamni in context numismatic imaginea reprezentatd pemonedd.a To b6rcLpov - termen folosit in acelagi context numismatic pentru adesemna monedele din metal nefalsificat.5Y. Ecclisiast 7,1,6. Attfel spus, ,,mai catolic decAt papa" .

impotriua iacoaililor

substare/ipostasl - gi nu s-au oprit aici cu necinstirea [deDumnezeu], ci gi in privin{a sfintei gi celei mai-presus-de-dumnezeire Treimi trei fiinle gi firi-ir-parte au socoti!iar pe cea una de obgte2 [au socotit-o] - nu gtiu cum - a fidoar teoreticd gi neipostatd, negtiind nobilii qi - dripurile -inleleptii domni cd nu trebuie nicidecum ca cei ce se linde buna cinstire [a lui Dumnezeu] sd urrneze dogmelorinleleplilor dinafard,, ci sd se facdir:rcercafi sdrimbdtori debani, gi sd [re]cunoascd trisitura3 adevirului, qi sd deose-beascd de ceea ce este calp ceea ce e cura#.

3. Nu [fac] insd aga cei hrdnifi cu buna cinstire [deDumnezeu], propovdduitorii adevdrului, ci, dumne-zeiegtii legi urmAnd qi de lumina dumnezeiegtii cu-noagteri fiind cdlduziti, nu au fdcut sofisme de prisos,nici nu s-au fdcut drepli peste mdsurds, ci, calea ceade mijloc gi impHrdteascd strdbdtAnd, nu s-au aplecatspre [cele de-a] stAnga, nu s-au abdtut spre ceea cepare de-a dreapta, nu prin strAmbare strAmbarea auindreptat ci, in mijlocul rdutd{ilor in hotarele adevd-rului stAnd neclintili gi de inclinarea spre amAndoudpdrfile6 ferindu-se, Ltna [a fi] firea la sfAnta Treime, dartrei substdrile/ipostasurile, de Ea lnsdgi fiind invd{aficele de tain6,, au propovilduitT.,,Dimpotrivd", crtmzicede Dumnezeu griitorul Grigorie, in privinfa celei demAntuire iconomii doud fiinfe sau firi, insi o [singuri]substare, gi [cd] totuna sint fiin{a gi firea, au hotdrAt [afi]; [cd], iardgi, totuna sint substarea/ipostasul gi fafalpersoana, dar [ci este] cAt se poate de mare deosebirea6Imaginea este a unui echilibru desdvArqit, fdrd inclinare intr-o parte sauin cealaltd.7Cu nuanta de cdlduzire la cele de taind.

17

1918 SrANrul Ioau Dauescnrx

ftQ6ocdftov, nAeiovlv be 6or1v qv OlaQogav ouo[ag rcal

Qu o t oq nQoq'nQ6oc-lnov Ka,i. 0 Tr 6orao rN, 6oqv to rco wov

EXe r nqdg to rcaO' trcaoroY.

4. Ilqotov o0v, e i borcer, rceql Qrioeclsg re rco.L

'b no o r ao ecoq b te qr euvrl; oavt e g rco.i' Lrcho rou pa 0 6v'r e g

to oq;raw6pevov oi3rr,sq, ei. brjo Qr3oeLq enl XqLotoO

1gr1 Adyerv 11 p[av, aqLbqAcoq elo6pre0a. "Eotro Dd

nqobrr^;qrLop€vog rcaL 6 orcon6g, pr1 dqrbL tqv aAq0e nviloorqarci(ew, ":c60cas bd taritqv LlvrlAateiv'oritco yagoi6e torq (,qto0orv euqiorceoO at. "'Eyyloare yhq po(' ,

Qnoi,"rcai tyyta'bg-t\t", rca|"6nou ouvay?aor bdo r1

tqeig iv tQ ov6pati pou, drce t elpr iv Veoc,o ooJr(Dv",

a/uAd"rcetL"aLrtke rcai. ou 6o0r;oetar 0prLv, 6t6rtrcancruoq

ctLr eTr {', rcori- " 6ttou 3 g 6 rca i- Sho t rcai' b tyoo rao utt, oullo'aqrcrrcoi eote rcal rcara &v0qronov neqtnateirt,', rcai

"oi 6uvao0e nrotederv elg epd b6€av naga av0qr^rnr,-rv

Aa;tpdvovreq."

5. AAA' 3vte00ev toO A6you aq€6pe0a. @qolv o

0eoQ6qoq BaotAe:r,q nqog ApQrA6XLov ygaQr.-rv' "Ouo'tot

Dt rcaL i:n6orc.o9 taritrlv dXeL trlv 6nQoqdv, r1v ilertd rcorvov nQoq to :rca?' ttcotoro\l", rcal peO' €'reqra' "To

pev trlS oioiae 6vopa a6qrotov r;piv twa naqrlotlow€vvo rav pq b e p iav trc rrle rco w6tqtog toO or1 pa Lvo prf vou

oraow euqiorcouoav, to be t{e i:nooraoec^lq torcow6v te rcaL aneqiygafttov €v tQ tLvL ngaypattbta tc^.rv €rcLQaLvop€vrr-rv Lbtruoy'aroov naqrlotrlol telAdicd generalul fald de parficular. V. Grigorie Theologul, Epistola101,2l.2 Zaharia'1,, 3.3 Matei 18,20.alacoa 4,3.5 I Corintheni 3, 3; v. qi Galateni 5, 20.

impotrioa iacoaililor

fiinfei gi firii fafd de fali/persoani gi substare/ipostas,

[gi anume tot atAta] cAti are ceea ce e de obgte fa{d deceea ce e in partel.

4.MaiintAi, deci, daci voili, dupd ce vom fi cercetatdin fir a pdr cu privire la fire si substare/ipostas si vomfi invdfatinfelesul fiecdruia [dintre ele], [abia] aga vomgti limpede dacd de doud firi trebuie sd vorbim cu privi-re la Hristos ori de una [singurd]. Fie, dar, dinainte ho-tdrAt gi scopul: nu de a surghiuni prin sfadi Adevdrul,ci de a-l urma cu dor, fiindci aga obignuiegte a h aflatde cei ce-l cauti - c6, zice: Apropiali-od de Mine, gi Mdrsoi apropia de ooi2, si: Unde se adund doi sau treitn numeleMeu, acolo stnt, in mijlocul lof , dar qi: Cereli gi nu se aa

da rsoud, fiindcd rdu cerelia, qi: Unde sint sfadd gi gelozii gi

dihonii, nu trupegti stnteli gi nu dupd om umblafi?s, qi: Nuputeli crede tn Mine slaad de la oameni luhnd6.

5. Si incepem insd de aici cuvAntul. Zice de-Dum-nezeu-purtitorul Vasilie scriind cdtre Amfilohie: ,,Iarfiinla gi substarea/ipostasul au [intre ele tocmai] de-osebirea pe care o are ceea ce e de obgte fa!5 de ceeace e in parte"T gi, dupd altele, cd numirea de fiinli neinf5ligeazd un anumit concept nehotirnicit, care dinobgtescul a ceea ce este insemnat nu gdsegte nici o sta-re, pe cAnd cea de substare/ipostas ceea ce e de obgtesi nescris-imprejur infiligeazd gi scrie-imprejur intr-un anume lucru prin insugirile cele ce se aratds. Cine,6 loan 5, 44.7 Vasilie cel Mare, Epistola 236, 6, in Saint Basile. Lettres, voI. 3, Paris: LesBelles Lettres, 1956.8V. Vasilie cel Mare, Epistola 38,3,in Saint Basile. Lettres, vol. 1, Paris: LesBelles Lettres, 1957.


Recommended