+ All Categories
Home > Documents > Georges Florovski - Opere Complete vol. II

Georges Florovski - Opere Complete vol. II

Date post: 01-Jun-2018
Category:
Upload: hrisostom
View: 271 times
Download: 3 times
Share this document with a friend

of 224

Transcript
  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. II

    1/224

    CRETINISM I CULTUR

    VOLUMUL AL DOILEAdinCOLECIA LUCRRILORlui

    GEORGES FLOROVSKYProfesor Emerit de Istoria Bisericii

    Universitatea Harvard

    Editor generalRICHARD S. HAUGH

    Crturar n vizit lacoala Teologic Andover Newton

    EdituraApa Vieii 2015

  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. II

    2/224

    2

    2 Cretinism i Cultur

    DESPRE COLECIA LUCRRILOR

    Printele Florovski a fost foarte interesat de aceastcolecie delucrri.Pn nainte de moartea sa, el a continuat s acorde multatenie unor materiale variate. Acesteainclud sugestii pentrustructurarea volumelor, schimbri n anumite texte, noi materialemateriale aduse la zi, note, revizuiri, sugestii pentru revizuiri, obibliografie adus la zi i cteva materiale pentru noua structur crii despre Prinii Bizantini. A fost acordat un timp substania

    extinderii implementrii sugestiilor i instruciunilor sale. Unelucrri vor fi incluse n volumul final, un volum care conine uindex la toate Colecia Crilor Printelui Florovski, apendice, note,bibliog rafie i amestecurile survenite. A publica aceastColecie acrilor n englez a implicat traducerea publicisticii sale din ctevlimbi inclusiv rus, bulgar, ceh, srb, german i francez.

  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. II

    3/224

    3

    3Pr. Prof. Georges Florovski

    Cultura n perspectiva cretin

    echea cultur antic a primit o cu totul noudimesiune dup venirea lui Iisus Hristos i mai aledup evenimentele vieii sale pmnteti culminnd

    cu nvierea, nlarea Sa triumftoare la cer i ederea de-a dreapta Tatlui. Pn la Hristos aceste lucruri fuseser profeite dar nu fost mplinite. S-ar putea ridica ntrebarea: cu ce a putut modific viaa terestr a lui Hristos cultura uman n genere? Rspunsulaceast ntrebare ne este oferit de volumul de fa. Au existat mutculturale majore mutatis mutandis dup anul 33 dup Hristos, n viaa cultural a umanitii. Pn la acest an nu s-a mai pomenit denimeni ca un mort s fie nviat i aceasta nu pentru o anumiperioad de timp ci venic. Vechii filosofi i profei antici teoreti sau explicau anumite trsturi ale veniciei dar nimeni nu experimentat-o cu propria via. Prin urmare se subnelege c

    raporturile culturale la noua realitate instaurat n snul umaniterau dificil de exprimat i comentat n termeni cretini nc de nceput. Cultura este un domeniul uman i prin urmare raportarea nvierea omului i la destinul su ultim de dincolo de mormnt poate evita i acest sector al umanului. De fapt n faa pildei viMntuitorului credem c nu au existat aspecte umane care s nufost atinse de actul nvierii hristice. n acest sens prezentul volumpropune s chestioneze n ce msur lumea de astzi este creti

    sau dac eventual nu trim dect ntr-o lume post-cretin. Un alt

    V

  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. II

    4/224

    4

    4 Cretinism i Cultur

    scop al studiilor prezenteeste s analizeze probabilitatea c daclumea de astzi nu este cretin atunci ce este ea n ultim instan?

    Dincolo de declinul lumii antice pgne lumea cretin aadus cu sine re-culturalizarea sau mai bine spus transformareaantichitii. Acest proces de redefinire a anticului a adus cu sine onou problematic i o nou raportare a individului la problemeleseniale ale vieii: ca natere, vieuire, moarte i n cele din urm nviere. Dac Vechiul Testament profesa o cultur teocratic monotesit, Noul Testament aduce cu sine, ncepnd de laEvanghelia lui Matei i pn la Apocalisps o nou dimensiune

    individului n cretinism. Este vorba de civilizaia cretin, de nivede dezvoltare material i duhovniceasc a cretinului n societatea ncare se ncadra el. Cultura cretin format din transformarea celgreco-romane a dat natere la civilizaia cretin. Ar fi interesant diagnoz dac aceast cultur mai este realmente existent astzCderea omului a fost restabilit la nivelobiectiv de nviereaDomnului. Aceast nviere este trit la nivel eccelsial de fiecare o n viaa cretin de zi cu zi. Aceast via este ncorporat exprimat mistagogic cel mai bine prin intermediul slujirii liturghi Astfel cultura cretin nua evitat contactul cu restul culturilor ci maimult le-a schimbat sensul, le-a conferit o nou dimenisune i un nouaspect, cel al pocinei. S-a nscut o nou cultur din pocin i dinprere de ru pentru faptele rele comise n aceast via. Culturpromovat de Ortodoxie nu era o cultur centrat pe un aspectjuridic sau penal ci pe nivelul i ansa de pocin pe care o arpenitentul n faa lui Dumnezeu. Dac Dumnezeu este iubire, El voite ca toi s aib ansa mntuirii i a vieii venice fericite dedincolo de mormnt.

    Toate demersurile lumii pre-cretine au fost interpretate ca io pregtire evanghelic. Elementele care nu au corespuns nvturilor cretine au fost trecute cu vederea i nu au fost luate considerare. Pe lng analiza acestei tematici, volumul de fa minclude i alte probleme care sunt n strns legtur cu aspectudezbtut n principal. Cretinismul este analiza n raport cu ceea c

  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. II

    5/224

    5

    5Pr. Prof. Georges Florovski

    numim istorie i cu cteva alte subiecte din istoria cretinControversa iconoclast este i ea o problem cu largi implicaculturale fiindc cretinismul a adus cu sine o transfigurare a artegeneral i naterea icoanelor. Icoanele sunt o expresie culturalartei i o modalitate de exprimare a geniului cretin. Se tie Dumninica Ortodoxiei a culminat cu biruina controverseiiconoclaste, adic acceptarea folosirii n cultul cretin a icoanedimpreun cu toat semnificaia lor religioas. Icoana a adus cu si o nou dimenisune cultural. Contieni de interdicia veter-testamentar de a nu idolatriza pietre, ziduri sau lemne, icoana ad

    cu sine o schimbare n modelul cultural care nu a mai existat npn la ea. Astfel spus icoana ca i form artistic devine un gaal deloc iluzorii ntrupri lui Dumnezeu. n prezentul articol nu sepune accent prea mult pe rostul didactic, cultural i estetic al icoaci mai mult pe cel istoric.

    Prezentul volum mai include i alte studii de specialitacolectate prin generozitatea profesorului i crturarului RichaHaugh.

    Radu Teodorescu

  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. II

    6/224

    6

    6 Cretinism i Cultur

    CAPITOLUL 1Credin i cultur

    I

    rim ntr-o lume schimbat i schimbtoare. Acestlucru nu poate fi negat chiar i de cei din mijloculnostru care ar putea fi lipsii de dorina sau nepregtii

    sau cei care vor s mai zboveasc n acest veac ce trece curepeziciune. Dar nimeni nu poate scpa de neplcerea de a aparinunei lumi n tranziie. Dac acceptm clasificrile tradiionale aepocilor istorice ntr-un tot organic i critic, nu este nici o ndoial c veacul nostru prezent este un veaccritic, un veac al crizei,un veac al unor tensiuni nerezolvate. Auzim mult prea adesea n veacul nostru despre sfritul civilizaiei, despre declinuoccidentului, despre o civilizaie aflat n proces i multe alteasemntoare. Uneori s-a sugerat c acum trecem printr-o marefrmiare, dei aceast frmiare este cea mai mare schimbare distoria civilizaiei nostre care este mai mare i mai radical decschimbarea de la Antichitate la Evul Mediu i de la Evul Mediu vremurile Moderne.Dac acest lucru este adevrat, dup cum s-aafirmat de Hegel, faptul c istoria nseamn judecat (Die

    Weltgeschichte ist Weltgericht), atunci exist unele epoci

    T

  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. II

    7/224

    7

    7Pr. Prof. Georges Florovski

    credincioase, atunci cnd istoria nu numai c judec, dar dup cum-a mai ntmplat se condamn pe sine la distrugere. Ne este amintitpersistent de experi i profei c civilizaile se ridic i se prbui c nu este nici un motiv special s credem c propria noastcivilizaie v -a scpa de aceast soart comun. Dac exist un anum v iitor istoric, este ct se poate de posibil c acest viitor este rezerpentru o alt civilizaie i o alt generaie, ct se poate de probapentru una ct se poate de diferit de a noastr.

    Este foarte obinuit n zilele noastre i chiar foarte la mods spunem c deja locuim ntr-o lume post-cretin indiferent

    care ar fi nelesul acestei fraze pretenioase ntr-o lume care,subcontient sau deliberat, este restras de la sau desprit cretinism. Trim n ruinele civilizailor, ndejdilor, sistemelor sufletelor. Nu numai c ne gsim la rscruce de drumuri, unde cacea adevrat pare s fie nesigur, dar muli dintre noi s-ar ntreba idac exist cu adevrat vreo cale care s fie n siguran i orice feprospect de a pii pe ea. Nu este oare adevrat c civilizaia noase gsete pe sine ntr-un impas din care nu exist ieire, cu excepiacostului unei explozii? Care este cauza problemei? Care este cauprimar sau ultim a acestui colaps iminet i tentant? Este oarenumai eecul nervului din cte s-a sugerat uneori sau ombolnvire de moarte, o boal a duhului, pierderea credinei? exist nici un acord comun cu privire la acest punct. Totui pareexiste un accord considerabil cu privire la faptul c lumea noascultural a fost cumva dezorganizat i dezorientat astfel c numai rmas nici un principu atoate-cuprinztor care ar putea aduceelementele mictoare mpreun. Fiind cretini putem fi mult mprecii i mai siguri. Am putea susine c este tocmai modernaretragere de la cretinism, indiferent ce dat istoric am putdiscerne ca i punct de nceput, care st la baza crizei noastprezente. Epoca noastr este mai mult dect orice o epoc necredinei i pentru acest motiv o epoc a nesiguranei, confuziedisperrii. Exist att de muli n zilele noastre care nu au nicindejde fiindc i-au pierdut orice fel de credin.

  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. II

    8/224

    8

    8 Cretinism i Cultur

    Nu ar trebui s facem astfel de afirmaii mult prea uor,oriicum trebuie s fim circumspeci cu privire la cel puin doupuncte. Mai nti, cauzele i motivele acestei evidente retragersunt compexe i multiple, iar vina nu poate cdea exclusiv pe cei cas-au retras. n smerenie cretin, credincioii nu ar trebui s sescuteasc pe sine necondiional i nu ar trebui s se dezvinoveascprea sumar de responsabilitatea eecurilor altora. Dac culturnoastr, pe care o folosim mai mult din complacere se dezintegreazi se frnge, arat doar c rdcina corupiei era deja colo. n adoilea rnd, nu ar trebui s privim toate crezurile ca fiind

    constructive prin sine i s nu primim orice credin ca i un antido mpotriva ndoielii i dezbinrii. Ar putea fi perfect adevrat, dupcum susin sociologii faptul c culturile se dezintegreaz atunci cnnu exist un stimul inspirator, nici un fel de convingere obligatoareDar este oare coninutul credinei cel care este decisiv, cel puin dipunctul de vedere cretin? Principalul pericol din zilele noastre esfaptul c exist mult prea multe crezuri aflate n contradicie. Tensiunea major nu este att de mult ntre credin inecredin ci mai mult ntre credine rivale. Sunt predicate muprea multe evanghelii strine i fiecare din ea pretinde ascultare supunere total; chiar i tiina se pozeaz ca i religie. Poate adevrat c aceast criz modern se poate trasa napoi la pierdereconvingerilor. Oriicum, ar fi dezastros dac oamenii s-ar aduna njurul unui steag fals i ar pleda loialitate fa de o credin fals Adevrata rdcin a tragediei moderne nu const doar n faptul coamenii au pierdut convingerile, ci c l-au prsit pe Hristos.

    Acum, cnd vorbim de o criz a culturii ce vremde fapt s spunem? Cuvntul cultur este folosit n multe sensuri nu exist o definiie acceptat unanim. Pe de alt parte cultura eso atitudine specific sau o orientare a indivizilor i a grupuriloumane prin care distingem societatea civilizat de cea primitivEste n acelai timp un sistem de eluri i convingeri iun sistem alobiceiurilor. Pe de alt parte, cultura este un sistem al valoriloproduse i accumulate n procesul creativ al istoriei i tinznd s

  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. II

    9/224

    9

    9Pr. Prof. Georges Florovski

    obin o existen semi-independent, independent de acea datoriecreativ care a creat i descoperit aceste valori. Valorile sumultiple i diferite i probabil c ele nu sunt deplin integrate ntr-untot coerent maniere politicoase i moravuri, instituii sociale politice, industrie i medicin, etic, art i tiin i aa mai depa Astfel,cnd vorbim de o criz a culturii de obicei se implic dezintegrare ntr-unul din aceste dou, dac sunt aflate n legtur,sisteme sau mai bine spus amndou din ele. S-ar putea ntmpla caunele din valorile preferate s fie discreditate i compromise i astfelele nceteaz s mai existe i nu mai au nici un fel de chemare fa

    oameni. Sau din nou se ntmpl c uneori nsui omul civilizdegenereaz sau dispare cu totul. Se mai poate ntmpla cobiceiurile culturale devin nestabile i oamenii i pierd interesul n ipentru aceste obiceiuri sau pur i simplu sunt plictisii de ele. Apo-ar putea nate un ndemn n spre primitivism dac aceste obiceimai sunt nc schema unei civilizaii lncede. O civilizaie se afldeclin atunci cnd acel impuls creativ care a adus-o original existen i pierde puterea i spontaneitatea. Se mai ridic ntrebare cu privire la faptul dac cultura este relevant mplinpersonalitii omului sau nu este nimic mai mult dect un vemextern care ar putea fi necesar cu anumite ocazii, dar care nu apariesenial esenei existenei umane. Evident aceasta nu aparine natumane i noi normal distingem clar ntre natur i culturimplicnd prin acesta faptul c cultura este creaia artificialomului pe care el o supra-impune peste natur, dei se pare c noinu cunoatem natura uman separat de cultur sau cel puin uanumit tip de cultur. Se mai poate afirma c cultura nu este fapt aritificial ci c este mai mult o extensiune a naturii umane, oextensiune prin care natura i primete maturitatea i plinirea, as nct o existen sub-cultural este de fapt un mod de existensub-uman. Nu este oare adevrat c un om civilizat nu este cnimic mai mult sau mai puin dect un om natural sau primitiv?n acest moment apare principala noastr dificultate.

  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. II

    10/224

    10

    10 Cretinism i Cultur

    Poate fi perfect adevrat cum cred eu personal c este cazulfaptul c cultura noastr contemporan este n proces de judecatla fel ca ntr-un tribunal. Ar trebui oare cretinii ca i cretini s fiepreocupai cu aceast criz ctui de puin? Dac este adevrat, dupcum am admis deja, faptul c colapsul sau declinul culturii est nrdcinat n pierderea credinei, n apostazie sau retragereatunci n-ar trebui oare s fie cretinii preocupai, primar dac nuexclusiv, cu reconstrucia credinei sau o reconveritire a lumii i ncu salvarea unei civilizaii care se scufund? Dac trecem n zilenoastre printr-un test apocaliptic, nu ar trebui oare s ne

    concentrm toate eforturile pe evanghelism, pe proclamareaevangheliei, pe predica pocinei i a convertirii? Principala problempare s fie dac criza poate fi rezolvat prin faptul c opunem unecivilizaii uzate i sfrtecate una nou sau dac cu scopul de a depcriza trebuie s mergem dincolo de civilizaie. Nu ar face oaraceast micare cultura superflu i lipsit de necesitate? Avem oanevoie de cultur i trebuie oare s fim interesai de ea atunci cnne ntlnim cu Dumnezeul cel viu, cel care singur trebuie adorat imrit? Nu este atunci toat civilizaia n cele din urm un fel didolatrie rafinat i subtil, o grij i un necaz pentru multe lucruritimp n care exist numai o singur parte bun, care nu ne va f luat niciodat, dar care v -a contiua dincolo, n vecii vecilor? Nu artrebui de fapt cei care au gsit perla de mare pre s mearg direi s vnd toate bunurile lor? Nu ar fi oare un act de necredin lips de loialitate s ascundem i s pstrm aceste posesiuni? Nu trebui oare s prsim pur i simplu toate valorile umane n mnilui Dumnezeu?

    Aceast problematizare a fost de veacuri o ispit major amultor suflete sincere i devotate. Toate aceste probleme suntintensiv ntrebate i discutate n zilele noastre. Noi spunem: ispitEste oare drept s folosim acest cuvnt descalificator? Acesta estmai mult un postulat de care nu putem scpa al acelei renunri dsine integrale, care este prima pre-rechizit i fundament al ascultriicretine? De fapt ndoilelile despre cultur i valorile ei trebuie s

  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. II

    11/224

    11

    11Pr. Prof. Georges Florovski

    ridice i s ias la iveal nu numai n zilele marilor procese i crizistorice. Ele se ridic adesea n perioade de pace i prosperitateatunci cnd ne aflam n pericolulde a fi robii i sedui de reuiteleumane, de mririle i triumfurile civilizaiei. Ele se ridic, poate mprea adesea, n procesul cutrii intime i personale de DumnezRenunarea de sine radical ar putea conduce oameni credincioipustie, npeterile i deerturile pmntului, afar din lumecivilizat i cultura le va apare lor ca i deertciune, ca deertciunea deertciunilor chiar dac se afirm i se pretindeaceast cultur este ncretinat, n form dac nu n esen.

    Ar fi oare drept s arestm aceti frai cretini devotai cutarea lor rezolut pentru desvrire i s-i reinem n lume, s-iobligm s fie prtai la construcia sau repararea a ceea ce pentrnu este nimic altceva dect Turnul Babel? Suntem noipregtii s nufim deacord cu Sfntul Antonie din Egipt sau Francisc de Assisss-i obligm s stea n lume? Este oare Dumnezeu radical deasuprdincolo de orice cultur? Nu posead oare cultura nici un fel valoare intrisec prin sine? Acesta este un joc sau o slujire, ascultaresau distracie, vanitate, lux i mndrie sau n cele din urm o capcpentru suflete? Este evident faptul c cultura nu este i nu poateprivit ca i un scop ultim sau destin al omului i probabil nici ca component indispensabil a adevratei umaniti. Un primitipoate fi mntuit cu nimic mai mult sau mai puin dect un civilizDup cum s-a exprimat Sfntul Ambrozie, Dumnezeu nu a voit s-imntuiasc oamenii si printr-o argumentaie inteligent. Aceastatinde s degenereze n civilizaie dac am putea accepta distinlui Oswald Spengler ntre aceti doi termeni i omul ar putea fi nrobit disperat de ea dup cum se presupune c este omul modeCultura este o izbnd uman i este creaia deliberat a omudar o civilizaie mplinit este mult prea adesea un inamic creativitii umane. Muli n zilele noastre i cu adevrat n to vremurile sunt dureros de contieni de tirania rutinei culturalede robia civilizaiei. Se poate argumenta dup cum s-a fcut de maimulte ori c n civilizaie omul este nstrinat de sine, nstri

  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. II

    12/224

    12

    12 Cretinism i Cultur

    i detaat de chiar rdcinile existenei sale, de chiar sinele su sde natur sau de Dumnezeu. Aceast alienaie a omului poate fdescris i definit ntr-un numr de ci i maniere, att ntr-un felreligios ct i ntr-unul nereligios. n toate cazurile cultura apare nunumai n criz ci chiar criza nsei.

    Rspunsuri diferite la aceste ntrebri pe parcursul istorieicretine i rspunsurile la aceast problem rmn nc nerezolvate.S-a sugerat recent c toat problema despre Hristos i cultur esto problem de rezisten care probabil nu admite nici un fel dedecizie final. S-ar mai putea spune c diferite rspunsuri apar

    diferite unor tipuri diferite sau grupuri de oameni credinciodimpreun cu necredincioi i din nou diferite rspunsuri ar preconvingtoare n anumite vremuri. Varietatea rspunsurilor pare care un neles dublu. Pe de o parte, aceasta arat n spre situaileistorice i umane n care soluii diferite se impun natural. ntrebrisunt puse diferit i afirmate ntr-un timp de pace sau ntr-un timp decriz. Pe de alt parte, nenelegerea este tocmai cea la care trebuie ne ateptm ntr-un cretinism divizat. Ar fi de prisos s ignormadncurile acestei diviziuni n cretinism. nelesul evangheliei nseste afirmat discordant n denominaii variate. n dezbaterea desprHristos i Cultur ntlnim aceiai tensiune ntre tendinelecatolice i cele evanghelice care stau la baza schismei cretin n sens larg. Dac suntem cu adevrat i sincer interesai de unitatcretin ar trebui s cutm o soluie ultim la aceast tensiunprimar. De fapt, atitudinea nu este o opiune practic, ci o deciziteologic, prima i ultima. Creterea recent a pesimismului istoriccultural a ceea ce germanii numesc Kulturpessimismus iGeschichtspessimismus nu reflect doar implicaile factuale confuzia epocii noastre ci reflect o micare particular n opiniifilosofice i n cele teologice. ndoielile despre cultur au osemnificaie teologic i rsar din chiar adncurile credinei omuluNu ar trebui s evitm prea uor nici un fel de provocare sincer nici complacerea de sine,fr simpatie i nelegere. Totui, n aimpune o soluie uniform pentru care timpul noastru pare a fi

  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. II

    13/224

    13

    13Pr. Prof. Georges Florovski

    pregtit, nu putem evita s neglijm anumite soluii ca fiininadecvate, ca fiind eronate i neltoare.

    Opoziia modern sau indiferena cretinilor fa decultur primete diferite forme i modelri. Ar fi imposibil ncercm acum s cuprindem comprehensiv toate nuanele opinil Trebuie s ne limitm la o list tentativ a celor care par cele mrelevante i mai rezonante din situaia noastr. Exist o varietatemotive i o varietate de concluzii. Dou motive speciale par contribuie ntr-o sfidare a lumii de ctre muli cretini, n toatetradiile. Pe de alt parte, lumea trece i istoria pare s f

    nesemnificativ n perspectiva eternitii sau atunci cnd estelegtur cu destinul ultim al omului. Toate valorile istorice supieritoare la fel cum sunt relative i nesigure. Deasemenea, culteste pieritoare i fr nici o semnificaie n perspectiva unui sfiminent. Pe dealt parte, toat lumea pare a fi att denesemnificativ n comparaie cu gloria de necruprins a lDumnezeu dup cum s-a revelat n taina rscumprrii noastre. nanumite momente i n anumite situaii istorice, taina Rscumprpare c obscurizeat taina Creaiei. Rscumprarea este interpretmai mult ca i o destituire dect ca i o vindecare sau o recuperaOpoziia radical ntre cretinism i cultur dup cum este prezentat de gnditorii cretini este mai mult inspirat de anumpresupoziii teologice i filosofice dect de o criz actual a nsculturii. Exist un sentiment eshatologic n cretere n zilele noascel puin n anumite zone. Exist i o devaluare crescnd a omu n gndirea contemporan, n cea filosofic i n cea teologic faexcesul ncrederii n sine din epoca precedent. Exist redescoperire a nimicniciei umane, a precaritii eseniale nesiguranei existenei att a celei fizice ct i a celei duhovnicLumea apare a fi dumnoas i goal i omul se simte pierdutfluxul accidentelor i a eecurilor. Dac mai exist ndejde mntuire, aceasta este construit mai mult n termenii unscpri i ndurri dect n cei ai recuperrii i reparaiei.putem ndjdui de la istorie?

  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. II

    14/224

    14

    14 Cretinism i Cultur

    Putem distinge cteva tipuri ale acestei atitudini pesimiste.Eticheta pe care am s o folosesc este doar tentativ i provizional

    Mai nti de toate, trebuie s accentum persistena motivelopietiste i revivaliste din devaluarea modern a culturii. Oameniicredeau c s-au ntlnit cu Mntuitorul i Domnul lor prin experienalor privat i personal, c au fost mntuii de mila Lui i de proprilor rspuns oferit Lui n ascultare i n credin. Nu mai este priurmare nevoie de nimic altcev a. Viaa lumii i prin urmare lumeapare a fi doar o momeal din care oamenii sunt bucuroi i probabmndrii c pot scpa. Singurul lucru pe care l au de spus despr

    aceast lume este s-i expun vanitatea i perversiunea i sprofeeasc pedeaps i condamnare, Judecata ce va s vin i mnialui Dumnezeu. Oamenii de acest fel pot fi de temperamente diferite,uneori slbatici i agresivi, uneori blnzi i sentimentali. n toacazurile, ei nu pot vedea nici un neeles pozitiv n procesul continal culturii i sunt indifereni la toate valorile civilizaiei, n specialcelor care nu pot fi justificate dintr-un punct de vedere utilitarian.Oamenii de acest fel ar predica virtutea simplitii, care st nopoziie direct cu complexitatea unei implicri culturale. Ei aprefera s se retrag n solitaritatea unei existene private sau ntr-oindiferen stoic sau ei ar prefera un fel de via comun a celocare au neles futilitatea i lipsa de scop a ntregilor srguine i truistorice. Am putea descrie aceast atitudine ca fiind sectar i cuadevrat exist o ncercare deliberat de a evada orice fel de mprtire cu istoria comun. Aceast modalitate de abordarsectar poate fi ntlnit ntre oamenii unor tradiii culturale relig ioase variate. Sunt muli care vor s se retrag din lume, cepuin psihologic mai mult pentru securitate mai mult dect pentrurzboiul nevzut. Exist n aceast atitudine un amestec paradoxde pocin i satisfacie de sine, de smerenie i mndrie. Existdeasemenea o neglijen i indiferen deliberat fa de doctrina incapacitatea de a gndii consistent implicaile doctrinare ale acestatitudini izolaionsite. De fapt, aceasta este o radical reducere cretinismului, cel puin o reducere subiectiv n care acesta devin

  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. II

    15/224

  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. II

    16/224

    16

    16 Cretinism i Cultur

    dintre existenialiti care au greit n ntlnirea cu Dumnezeu sau case mulumesc cu negarea ateist, aceast nimicnicie este ultimadevr despre om i destinul su. Numai omul ar trebui s-igseasc acest adevr despre sine. Muli existenialiti l-au gsit peDumnezeu sau dup cum s-ar exprima ei au fost gsii deDumnezeu, L-au provocat n toat milostenia i mnia Sa. Destul deparadoxal, ei persist creznd c omul este nimic n ciuda iubiriirscumprtoare i a grijii Creatorului pentru creaturile sale pierdui rtcite. n concepia lor, creaturalitatea omului l condamninextricabil s fie nimic, cel puin n ochii si, n ciuda acestui fapt

    tainic c pentru Dumnezeu creaturile Sale sunt evident ceva mamult dect nimic, din moment ce iubirea rscumprtoare a luDumnezeu, L-a micat de dragul omului la groaznicul sacrificiu alcrucii. Existenialismul pare s fie corect n criticismul su asup vanitii umane i chiar de ajutor n detecia nebinevenit a josnicomului. Omul este ntotdeauna orb fa de complexitateanelepciunii Dumnezeieti. Existenialistul este ntotdeauna o fiinsingur i solitar, implicat i angajat inextricabil n cercetarcrizei sale. Termenii si de referin ntotdeauna sunt: TOTUL luDumnezeu i Nimicul omului. Chiar n cazul cnd analiza sa ncepcu o situaie concret, adic numele su personal, el continu cumvin abstracto: n ultim instan el nu v -a vorbii despre o persoan vie,ci despre om ca i om, fiindc n cele din urm fiecare om st suaceiai detecie universal a irelevanei ultime. Indiferent care ar explicaia psihologic i universal a ridicrii recente aexistenialsimului, pe de-a ntregul nu este nimic altceva dect unsimptom al dezintegrrii i disperrii culturale.

    n cele din urm, nu ar trebui s ignorm rezistena sauindiferena planului principal. El (omul) poate tri linitit ntr-olume a culturii i chiar s se bucure de ea dar el se va minuna cpoate aduga cultura la religie cu excepia probabil a decoraiei sca i un tribut al reverenei i gratitudinii cu precdere sub formartei. Ca i regul, principalul plan este cu grije suspicios cu privirela folosirea raiunii n probleme de credin i n conformitate se v

  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. II

    17/224

    17

    17Pr. Prof. Georges Florovski

    dispensa cu privire la nelegerea crezurilor. Ce fel de valoareligioas poate exista ntr-un studiu dezinteresat despre orice fel desubiect care nu are nici o practicalitateimediat i care nu poate fifolosit n descrcarea milosteniei? Principalul plan nu v -a avea ndoieli despre valoarea sau utilitatea culturii n economia vitemporale, dar el va ezita s ncunotineze relevana pozitiv dimensiunea duhovniceasc cu excepia faptului n care ar puteaafecta sau arta integritatea moral a omului. El nu va gsi nici unde justificare pentru ndemnul uman de a cunoate i crea. Nu estecele din urm toat cultura vanitate, un lucru pieritor i ubred?

    este cea mai adnc rdcin a mndriei i aroganei umane tocmapretenile i ambiia raiunii? Omul drept de obicei prefesimplitatea n religie i nu are nici un fel de interes n ceea ceticheteaz ca i speculaie teologic incluznd aici prin urmaretoate doctrinele i dogmele Bisericii. Ceea ce este implicat n aceconcepie este din nou un concept al omului (defectiv) i ngustcu relevan cu privire la viaa actual a omului n istorie cu prividestinul su etern, la scopul ultim al lui Dumnezeu. Este istoria n ntregimea ei doar un teren de ncercare pentru sufletele i caractsau este ceva mai mult intenionat de planul lui Dumnezeu? EsJudecata de apoi doar un test de loialitate sau i o recapitulareCreaiei?

    Tocmai aici atingem cauza cea mai profund a confuzi ndurtoare din discuia despre credin i cultur. Cele mai adsubiecte ontologice sunt implicate n aceast discuie i nu se pojunge la nici o soluie dect dac caracterul teologic al discuiei este ntinat i neles clar. Avem nevoie de o teologie a culturii, chiapentru decizile practice. Nici o decizie nu poate fi luat ntuneric. Dogma creaiei, cu tot ceea ce implic ea a fost obscurizpericulos n contiina cretinilor moderni i conceptul provideneinteresului peren al Creatorului cu Creaia Sa a fost redus la ceva ntregime sentimental i subiectiv. n conformitate, istoria a fcondamat la un interim enigmatic ntre faptele mree a lDumnezeu,pentru care ar fi greu s desemnm orice fel de

  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. II

    18/224

    18

    18 Cretinism i Cultur

    substan proprie. Aceasta se afl n legtur cu concepia inadecvaa Omului. Accentul s-a mutat de la mplinirea planului pentru om peeliberarea Omului din consecinele eecului su original. nconformitate toat doctrina ultimelor lucruri a fost periculos redusi a nceput s fie redus periculos la categoriile justiiei penale iiubirea sentimental. Omul modern eueaz s aprecieze i saccentueze convingerea primilor cretini, derivat din Scriptur, Omul a fost creat de Dumnezeu pentru un scop creativ i trebuia sacioneze n lume ca i rege, profet i preot. Cderea sau eecuomului nu au abolit acest scop sau plan i omul a fost mntuit cu

    scopul de a fi reintsalat n rndurile sale originale i s rezume rolul ifuncia sa n Creaie. Doar fcnd aceasta el poate devenii cea ce fost intenionat s devin, nu numai n sensul c el ar trebui s araascultare ci i cu scopul de a mplinii datoria care i-a fost ncredinatde Dumnezeu n planul su creativ tocmai pentru datoria omului. Atta vreme ct istoria este o anticipare srac a veacului viitoreste totui anticipaia ei actual i procesul cultural al istoriei eslegat de ultima mplinire, dei ntr-o manier i ntr-un neles care nupot fi descifrate adecvat acum. Trebuie s fim precaui s nuexagerm mplinirile umane dar trebuie s fim precaui s nminimalizm vocaia creativ a omului. Destinul culturii umane neste relevant destinului ultim al omului.

    Toate acestea par a fi o speculaie ndrznea, mult dincolode competena i garania noastr. Dar faptul rmne: cretinii ca cretini construiesc culturi de secole i muli dintre ei nu numai c nelesul vocaiei i nu numai dintr-o obligaie a datoriei ci cuconvingerea clar c aceasta este voina lui Dumnezeu. Unrestrospect scurt a strdanilor cretine n cultur s-ar putea s neajute s vedem problema ntr-o manier mult mai concret, ndeplintatea ei complex ci i n inevitabilitatea ei. De fapt,cretinismul a intrat n lume tocmai ntr-una din cele mai criticeperioade ale istoriei, la momentul unei crize a culturii. Criza a fosrezolvat n cele din urm prin creaia culturii cretine, indiferent c

  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. II

    19/224

    19

    19Pr. Prof. Georges Florovski

    de nestabil i ambigu s-a dovedita fi aceast cultur la rndul supe tot parcursul realizrii sale.

    II

    De fapt, problema relaiei ntre cretinism i cultur nu a fodiscutat niciodat in abstracto doar n aceast form generalizsau n orice caz, nu ar trebui discutat. Cultura despre care vorbimeste ntotdeauna o cultur particular. Conceptul de cultur cu coperm este ntotdeauna condiionat de situaie, derivat di

    experiena actual, pe care o putem dori sau nega sau altcumva eun concept imaginar, o alt cultur, un ideal despre care vismspeculm. Chiar i atunci cnd problema este pus n termengenerali, impresile sau dorinele concrete pot fi ntotdeaundetectate. Cnd i se prezint culturii sau atunci cnd este negatcretini, aceasta este ntotdeauna o formaie istoric definit care eluat a fi o idee reprezentativ. n zilele noastre ar fi civilizamecanizat sau capitalist, secularizat interior i prin urm nstrinat de orice religie. n vremurile antice, aceasta era rel civilizaiei greco-romane. Punctul de nceput n ambele cazuri esteimpresia imediat a conflictului i zdruncinrii precum incompatibilitatea structurilor divergente care deviaz primar num n duhul inspiraiei.

    Primii cretini se confruntau cu o civilizaie particular; cecivilizaiei romane i eleniste. Ei au vorbit despre aceast civilizEra tocmai acest sistem concret de valori cu privire la care ei ecritici i lipsii de delsare. Aceast civilizaie era schimbabilnestabil la acel timp i era de fapt implicat ntr-o lupt i o crizdisperat. Situaia era complex i confuz. Istoricul modern poate scpa de antinomia n interpretarea acestei epoci cretitimpurii i nu putem atepta mai mult coeren n interpretarea datde contemporani. Este evident c civilizaia elenist era ntr-unanume sens matur sau pregtit pentru convertire i poate fi chprivit, din nou, ntr-un anumit sens, ca i un fel de Preparatio

  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. II

    20/224

    20

    20 Cretinism i Cultur

    Evangelica. Contemporanii erau contieni de aceast situaie. DeSfntul Pavel a sugerat aceasta i apologitii celui de al doilea secnu au ezitat s se refere la Socrate i Heraclit i ntradevr la Platoca i la nite premergtori ai cretinismului. Pe de alt parte, ei eracontieni, cu nimic mai mult sau mai puin dect suntem noi acumde o tensiune radical ntre aceast cultur i mesajul lor i oponenerau contieni de aceast tensiune. Lumea antic a rezistatconvertirii fiindc a nsemnat o schimbare radical i o ruptur ctradiile sale n multe aspecte. Acum putem vedea att tensiunea cti continuitatea ntre clasic i cretin. Bineneles c

    contemporanii nu puteau s o vad n aceiai perspectiv cum ofacem noi acum, din cauza faptului c ei nu puteau anticipa viitoru Dac ei erau critici cu privire la cultur, ei voiau s spun tocmcultura propriului lor timp i aceast cultur era att inamic ct strin evangheliei. Ce a avut de spus Tertulian despre culturtrebuie interpretat mai nti de orice ntr-un domeniu cultural i nutrebuie construit imediat n articulaii absolute. Nu avea el dreptat n insistena tensiunii radicale i n divergena ntre Ierusalim Atena: quid Athenae Hierosolymis? ntradevr, ce legtur est ntre Atena i Ierusalim? Ce acord poate exista ntre Academie Biseric?... Adevrata noastr instruciune vine de la Porile luSolomon care nva c Domnul trebuie cutat n simplitatea inimiNu avem nevoie de nici o disput plin de curiozitate dup ce l-amavut n posesie pe Domnul Iisus Hristos, nu avem nevoie de nici unfel de Inchiziie dup ce ne-am bucurat de evanghelie. Cu credinanoastr nu mai dorim nici un alt fel de crezuri. Aceasta este credinnoastr i nu se cuvine s mai credem altceva pe lng ea (Dpraescriptione, 7). Ce au n comun filosoful i cretinul, ucenicul luHellas i ucenicul Raiului, lucrtorul pentru restaurare i mntuire manufactorul faptelor i cuvintelor? (Apologeticus, 46). Totu Tertulian nu a putut evita inchiziia i disputa i nu a ezitat sfoloseasc nelepciunea grecilor n aprarea credinei cretine. Eindic cultura timpului su i un fel de filosofie specific a vieii, c n nsei structura ei se opunea credinei. El se temea de un

  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. II

    21/224

    21

    21Pr. Prof. Georges Florovski

    sincretism uor i de o contaminare care era o ameninare i upericol n timpul su i nu putea anticipa acea transformare luntra gndirii elene care trebuia s fie efectuat n secolele ce vor venfel cum nu-i putea imagina c cezarii ar putea devenii cretini.

    Nu ar trebui s uitm c atitudinea lui Origen eraasemntoare, dei el este privit ca unul din elenizatoricretinismului. El era contient de aceast tesiune i era suspicios de speculaile dearte, de care nu era interesat prea mult i pentrubogiile pgnilor erau tocmai bogiile pctoilor (n PsalmIII, 6). Augustin era de aceiai prere. Nu era oare pentru el tii

    doar o curiozitate deart care nu face nimic altceva dect s distrmintea de la adevratul ei scop care nu este de a numra stelele caute lucrurile ascunse ale naturii ci s-l cunoasc i s-l iubeasc peDumnezeu? Din nou, Augustin respingea astrologia pe care nimennu ar privi-o ca i tiin n zilele noastre, dar care n zilele lui einseparabil fa de adevrata astronomie. Atitudinea negativ chpreacut a primilor cretini fa de filosofie, fa de art, inclupictura i muzica, n special fa de arta retoricii poate fi neledeplin numai n contextul istoric concret. Toat structura cultuiexistente a fost determinat i permis de o credin fals i gre Trebuie s admitem c anumite forme istorice ale culturii suincompatibile cu atitudinea cretin fa de via i prin urmatrebuie respinse i evitate. Aceasta nu pre-judec problema maideparte, adic dac o cultur cretin este posibil i de dorit. zilele noastre am putea sau ar trebui s fim profund critici fa civilizaia noastr contemporan i suntem chiar ncntai de colapei, dar acest lucru nu dovedete c civilizaia prin sine ar trebui sblestemat i condamnat i c cretinii ar trebui s se ntoarcbarbarism sau primitivism.

    De fapt, cretinismul a acceptat provocarea culturii romani a celei elenice i n cele din urm din ele a aprut civilizcretin. Este adevrat c aceast ridicare a culturii cretine a fputernic cenzurat n timpurile moderne ca i un act de profunelenizare a cretinismului, n care puritatea i simplitatea evangh

  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. II

    22/224

    22

    22 Cretinism i Cultur

    sau credinei biblice a fost aproape pierdut. Muli din zilele noastresunt chiar iconoclati cu privire la cultur en bloc sau cel puin cprivire la dou cmpuri ale culturii, ca i filosofia (echivalat sofistica) sau arta, respins ca fiind o idolatrie simpl, n numecredinei cretine. Pe de alt parte, trebuie s ne confruntm cu oacumulare ce dureaz de veacuri a valorilor umane genuine diprocesul cultural luate i duse n duhul ascultrii cretine i dedicadevrului lui Dumnezeu. Ceea ce este important n acest caz este cultura antic s-a dovedit a fi destul de plastic prin a admite otransfigurare luntric. n alte cuvinte, cretinii s-au dovedit a fi

    capabili s reorinteze procesul cultural, fr s cad ntr-un stadiupre-cultural, s reformeze fabrica cultural ntr-un duh nou. Acelaiproces care a fost variat descris ca i o elenizare a cretinismulupoate fi construit i ca o cretinizare a elenismului. Elenismul fost disecat de sabia Duhului, a fost polarizat i mprit i astfel s-acreat unelenism cretin. Bineneles elenismul era ambiguu faptul n sine avea o fa dubl. Anumite renateri eleniste n istorgndirii i a vieii europene nu au fost mai mult dect renaterpgne cernd precauie i strictee. Ar fi destul s menionmambiguitile Renaterii i n timpurile mai din urm doar peNietzsche sau Goethe. Ar fi nedrept s negm existena unui alelenism, deja iniiat n epoca prinilor, att greci ct i latini continuat creativ prin evul mediu i vremurile moderne ceea ce estedecisiv n aceast legtur este c elenismul a fost de fapschimbat. Putem fi rapizi n descoperirea acumulrilor elenice dfabrica vieii cretine i n acelai timp destul de neglijeni i uitufa de faptele acestei transfigurri.

    Un exemplu ptrunztor ar fi deajuns pentru scopul nostruprezent. Recent ni s-a pus n atenie c cretinismul de fapt a suferito schimbare radical n interpretarea filosofic a timpului. Pentrfilosofii greci antici, Timpul era doar o imgine mictoare eternitii, o micare ciclic i recurent, care trebuia s srentoarc la sine, fr s se mite nainte, din moment ce nici micare nainte nu este posibil n cerc. Este un timp astronomic

  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. II

    23/224

    23

    23Pr. Prof. Georges Florovski

    determinat de revoluia sferelor cereti (haidei s ne amintim titlul faimoasei lucrri a lui Copernic, care era nc sub incideastronomiei antice: De revolutionibus Orium Celestium) i principiu istoria uman era subordonat acestui principiu al rotaierepetiiei. Conceptul nostru modern al timpului linear, cu un sens aldireciei i velocitii, cu posibilitatea progresiei i mplinirii nolucruri, a fost derivat din concepia Bibliei despre istorie, caremic de la Creaie la mplinire, printr-o micare unic, ireversibil ide nerepetat, ghidat sau dirijat de o providen constant Dumnezeului celui Viu. Timpul circular al grecilor a explodat, d

    cum exclam plin de bucurie Augustin. Pentru prima dat istoputea fi conceput ca i un proces care putea fi neles, care ducea nspre un el i nu ca i o rotaie peren ce nu duce nicieri. Chconceptul de progres a fost elaborat de cretini. Putem spune cretinismul nu era pasiv n intercursul cu acea cultur motenitcare a facut-o capabil s fie rscumprat. Dar care era nc foartactiv. Nu este prea mult s spunem c mintea uman a forenscut i refcut n coala credinei cretine, fr nici respingere a manierelor i pretenilor justificate. Este adevrat acest proces de cretinizare a minii nu a ncetat niciodat i ctensiunea luntric continu chiar i n universul cretin discursului. Nici o cultur nu poate fi final i definitiv. Este mmult dect un sistem, este un proces i poate fi pstrat i continuchiar i n universul cretin al discursului. Nici o cultur nu pofi final i definitiv. Este mai mult dect un sistem, este un procepoate fi continuat i pstrat numai printr-un efort duhovnicescconstant i nu numai prin ineria motenirii. Adevrata soluieproblemei perene a relaiei ntre cretinism i cultur st n efortula convertii mintea natural la adevrata credin i nu n negadatoriilor culturale. Interesele culturale sunt o parte integralexistenei umane actuale i pentru acest motiv nu pot fi excluse din ndatoririle cretineti istorice.

    Cretinismul a intrat n scena istoric ca i o Societate sauComunitate, ca i o nou ordine social sau chiar ca i o nou

  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. II

    24/224

    24

    24 Cretinism i Cultur

    dimesniune social, ca i Biseric. Primii cretini aveau unputernicsentiment corporat. Ei s-au simit a fi un neam sfnt, o naiunesfnt, un popor ales, o nou societate, un Nou Polis, un oraal lui Dumnezeu. Acum, mai era un alt ora n existen, un orauniversal i ntradevr un ora strict totalitar, Imperiul Roman, cares-a simit a fi pur i simplu Imperiul prin excelen. S-a pretins a fiOraul, comprehensiv i unic. A chemat tot omul la slujb, la fel cu ntreg omul este chemat de Biseric s fie n slujba lui DumnezeNu se admitea nici odiviziune a competenei i autoritii, dinmoment ce Statul Roman nu putea admite autonomie n sfera

    religioas iar preferinele religioase erau privite ca i un aspect crezului politic i ca i o parte integral a ascultrii civice. Pentru amoti v conflictul era de neevitat, un conflict ntre dou orae. Primicretini s-au simit pe sine extrateritoriali, numai afar din ordineasocial existent, pur i simplu fiindc Biserica era pentru ei o ordi n sine. Ei locuiau n oraele lor ca i cltori sau strini i pentei orice ar strin era o ar printeasc i orice ar printeascera una strin dup cum a afirmat autorul Epistolei ctreDiognet, un document remarcabil al celui de la doilea secol (c. 5Pe de alat parte, cretinii nu s-au retras din societatea existent; eiputeau fi gsii oriunde, dup cum a insistat Tertulian n toatedomenile vieii, n toate grupurile sociale, n toate naiunile. Dar erau detaai duhovnicete. Dup cum s-a exprimat Origen, nfiecare ora cretinii aveau un alt sistem de preferine al lor propriusau ntr-o traducere literal, un alt sistem al rii de batin (c.Cels. VIII. 75). Cretinii au stat n lume i erau gata s-i ndeplineasc datoriile zilnice cu srguin, dar ei nuputeau pledatoat loialitatea statului acestei lumi, Oraului pmntesc, cccetenia lor era altundeva, n ceruri.

    Totui acest detaare fa de lume putea fi doarprovizional, din moment ce cretinismul prin propria lui natur ero religie misionar i inea la o convertire universal. Subtiladistincie n lume, dar nu a lumii, nu a putut rezolva aceastproblem primar, din moment ce lumea trebuia rscumprat

  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. II

    25/224

    25

    25Pr. Prof. Georges Florovski

    nu putea fi tolerat n statul ei nereformat. Problema final etocamai aceasta: puteau oare cele dou societi s coexiste i dacda n ce termeni? Putea preferina cretin ntru ctva divizatduplicat sau o cetenie dubl s fie acceptat ca un principnormativ? Rspunsuri variate au fost oferite pe parcursul istoriesubiectul este nc unul stnjenitor i arzor. nc ne mai mirm dsegregaia duhovniceasc nu este singurul rspuns cretconsistent i orice alt soluie este n cele din urm inevitabil compromis de momeal. Biserica este aici n aceast lume, penmntuirea ei. Biserica trebuia s arate n istorie un nou model

    existen, un nou mod de via, cel al lumii care va s vin. Penacest motiv Biserica trebuia s se opun i s renune la aceaslume. La modul strict vobindea nu putea s gseasc pentru sine unloc n limitele acestei lumi vechi. Ea era obligat s fie n acelume ntr-o opoziie permanent, chiar dac ea pretinde oreformare sau o rennoire a lumii.

    Situaia n care se gsete Biserica n aceast lume esteevident antinomic. Fie c Biserica este construit ntr-o societateexlusiv, strduindu-se s satisfac toate cerinele credincioilor, atttemporale ct i duhovniceti, neacodnd nici o atenie ordiexistente i nelsnd lumii externe, un ultim zbor afar din ea i onegare radical a oricrei autoriti externe. Sau Biserica ar pu ncerca o cretinizare inclusiv a lumii, subjugnd toat viregulii i autoritii cretine, strduindu-se s reformeze i srecunoasc viaa secular pe principii cretine, pentru a constoraul cretin. n istoria Bisericii se pot trasa ambele soluii: o ie n deert i construcia imperiului cretin. Primul a fost practicatnumai n monahismul diferitelor curente, ci i n multe ale grupuricretine sau secte. Al doilea a fost principala linie luat de cre n occident i n orient, pn la ridicarea secularismului militanEuropa i altundeva i chiar i pn astzi aceast soluie nc mcaptiveaz muli oameni.

    Vorbind istoric, ambele soluii s-au dovedit a fi neadecvate ilipsite de succes. Pe de alt parte trebuie s fim ncunotinai

  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. II

    26/224

    26

    26 Cretinism i Cultur

    urgenaa problemei lor comune i de adevrul scopului comunCretinismul nu este o religie individualist i nu este interesat docu mntuirea indivizilor. Cretinismul este Biserica, o Comunitatducndu-i viaa corporat n conformitate cu anumite principiiparticulare. Conducerea duhovniceasc a Bisericii poate fi redus greu la o ghidare ocazional dat indivizilor sau grupurilor caretriesc n condiii n ntregime necongenitale cu BisericaLegitimitatea acestor condiii trebuie s fie chestionat mai nti dorice. Viaa uman nu poate fi mprit n departamente, dintre carunele pot fi conduse de nite principii independente, independente

    de Biseric. Nu putem sluji la doi stpni iar o preferin dubl ar o soluie depit. Problema nu este uoar ntr-o societate cretin.Odat cu Constantin Imperiul a capitulat; nsui cezarul a fosconvertit Imperiul ofereaacum Bisericii nu numai pace ci icooperare. Acest lucru ar putea fi interpretat ca i o victorie a cauzcretine. Pentru muli cretini la acel timp aceast ntoarcere lucrurilor a fost o surpriz neateptat i un fel de lovitur. Mulconductori ai Bisericii au fost mai mult reluctani s accepte ofertaimperial. Dar era dificil s o respingi. Biserica nu putea scpa deert dar nici nu putea prsii lumea. Noua societate cretin a ven n existen fiind n acelai timp Biseric i Impreriu i ideologia saera teoretic. Aceast idee teoretic se putea dezvolta n dou versiuni diferite dar corelate. Autoritatea teoretic putea fi exercita n Biseric direct, prin slujirea pastroral a Bisericii. Sau Statul pufi investit cu o autoritate teoretic i angajaii si obligai sstabilieasc i s propage ordinea cretin. n ambele cazuri unitesocietii cretine a fost puternic accentuat i dou ordine au fosdistinse nuntrul acestei structuri unice: una ecclesial n nelesstrict al expresiei i una temporal, Biserica i statul, cu presupunerprimar c imperium era un dar dumnezeieasc, ntr-un anume senscoordonat de sacerdotium i subordonat autoritii ultime aCredinei. Teoria prea rezonabil i destul de echilibrat, dar npractic a dus la o tensiune de veacuri i la un conflict cu structurteoretic i n cele din urm la ruperea ei. Concepia modern a dou

  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. II

    27/224

    27

    27Pr. Prof. Georges Florovski

    sfere separate, cea a Bisericii i ce a Statuluii creia i lipsconsistena practic i teoretic.

    De fapt nc ne confruntm cu aceiai dilem sau cu aceiaantinomie. Fie c cretinii se cuvine s ias din lume, n care mexist un alt stpn pe lng Hristos (indiferent ce nume ar puacesta: Cezar, Manona, Satan sau oricare altul) i s ncepem osocietate separat. Sau din nou ei trebuiau s transforme lumextern i s o reconstruiasc n conformitate cu legea EvanghelCeea ce este important este c chiar i cei care merg afar nu potevite principala problem: ei tot trebuie s construiasc nc

    societate i nu se pot lipsi de acest element primar al cultusociale. Anarhismul este n orice caz exclus de EvanghelMonahismul nu implic i nici nu susine o denunare a cultuMnstirile au fost pentru o lung perioad de timp cele maiputernice centre de activitate cultural, att n vest ct i n eProblema principal este redus prin urmare la o problema unorinetri sntoase i credincioase ntr-o situaie istoric concret.

    Cretinii nu sunt condamnai la neg area culturii. Dar trebuies fie critici cu privire la orice situaie cultural i s msoare tprin msura lui Hristos. Cretinii sunt fiii eternitii i ceteprospectivi ai Ierusalimului ceresc. Totui problemele i nevoacestui veac n nici un caz i n nici un fel nu pot fi evitateneglijate, din moment ce cretinii sunt chemai i obligai s slujetocmai n aceast lume i n acest veac. Numai c toate acenevoi, eluri i probleme trebuie vzute ntr-o perspectiv nou i mai larg care este desluit de revelaia cretin i iluminat lumina ei.

  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. II

    28/224

    28

    28 Cretinism i Cultur

    CAPITOLUL 2

    Situaia critic a istoricului cretin

    Veritas non erubescit nisi abscondi. Leon XIII

    I

    retinismul este o religie a istoricilor. Acestaeste o fraz puternic i pretenioas darafirmaia este corect. Mai nti de orice

    cretinismul este un apel viguros la istorie, o mrturisire a credincu privire la nite evenimente particulare din trecut, anumite dateparticulare ale istoriei. Aceste evenimente sunt ncunotinate pricredin ca fiind vrednice de luat n seam. Pe scurt, ele sunidentificate ca i faptele mree ale lui Dumnezeu, Magnalia DeScandalul particularitilor, pentru a folosi fraza lui Gerhard Kittel,aparine chiar esenei mesajului cretin. Crezul cretin este intrinsistoric. Cuprinde ntreaga existen ntr-o singur schem istoric cai o istorie a mntuirii, de la creaie la mplinire, pn lanfricotoarea Judecat i Sfritul istoriei. Accentul cade pcrucialitatea ultim a anumitor evenimente istorice, cum ar fntruparea, venirea lui Mesia, crucea i nvierea Sa. n conformitase poate afirma pe bun dreptate c religia cretin este o invitaizilnic la studiul istoriei.

    n acest moment apar dificultile majore. Un credincios dernd, indiferent de denominaie i tradiie este cu greu contient d

    C

  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. II

    29/224

    29

    29Pr. Prof. Georges Florovski

    datoria sa luntric de a studia istoria. Modelul istoric al mesajcretin este evident. Dar oamenii sunt interesai mai mult dadevrul venic al acestui masaj, mai mult dect ceea ce ei ainclinai s priveasc ca i accidentele istoriei, chiar i atunci cdiscut faptele istoriei biblice sau istoria Bisericii. Nu puncteaz oareacest mesaj dincolo de istorie, la viaa veacului ce va s vinExist o tendin persistent de a interpreta faptele istoriei ca imagini sau simboluri, ca i cazuri tipice sau exemple i detransforma istoria mnturii ntr-un fel de paradol edificatoaretipic. Se poate trasa aceast tendin napoi la veacurile primare

    istoriei cretine. n zilele noastre ne gsim n mijlocul la o intecontrovsers tocmai cu privire la aceast problem.Pe de alt parte, istoricitatea esenial a religiei cretine a f

    redescoperit i reaccentuat, tocmai n ultimile decade i un improaspt al acestei instrospecii istorice redeteptate se resimputernic acum n toate cmpurile cercetrii teologice contempora n exegeza biblic, n studiul istoriei cretine i liturgic, n anu ncercri moderne de reconstucie a crezurilor i chiar n dialoecumenic modern. Pe de alt parte, pledoaria recent pentrdemitologizarea mesajului cretin este un semn amenintor a uatitudini anti-istorice continue n anumite cercuri. Pentru c ademitologiza cretinismul nseamn n parte tocmai dez-istoricizarealui, n ciuda diferenei ntre mit i istorie. De fapt, pledoaria modenu este dect o nou form de liberalism teologic, care cel pupentru Epoca Iluminismului a ncercat persistent s desparcretinismul de contextul i implicaie istorice, pentru a-i detectaesena peren (das Wesen des Christentums) i de a renunaacopermintele istorice. Paradoxal, raionalitii IluminismuluiPietitii devotai a unor grupri diferite, la fel ca i misticii vistorlucrat n spre acelai scop. Impactul idealismului german, n ciapariiei sale istorice a avut n cele din urm acelai efect. Accentufost mutat din fapteleexterne ale istoriei pe experiena luntrica credincioilor. n interpretarea sa, cretinismul a devenit

  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. II

    30/224

    30

    30 Cretinism i Cultur

    credin a experinei, o mistic, etic i chiar una intelectual. S-asimit c istoria este chiar irelevant.

    Istoricitatea cretinismului s-a redus la ncunotinarea uneisemnificaii istorice permanente a anumitor idei i principii, caau originat sub aceleai condiii particulare ale timpului i spaiuldar care nu au fost n nici un fel intrinsec legate de ele. Persoana luiIisus Hristos i-a pierdut crucialitatea n aceast interpretare, deimesajul su a fost pn la un anumit moment meninut i pstrat.

    Acum este evident c aceast atitudine anti-istoric a fost oform particular a unui istorism acut, adic, o interpretare specifi

    a istoriei, n acre istoricul a fost considerat ca ceva accidental indiferent. Marea majoritate a argumentelor liberale au fost i ncmai sunt, istorice i critice, dei n spatele lor se poate detecta cuurin nite prejudicii istorice definite sau preconcepii. Studiuistoriei a fost cultivat viguros de coala Liberal dac numai pentrudicredita istoria, ca i un domeniu al relativitii sau ca i o povestepcatului i eecului i n cele din urm interzicerea istoriei dicmpul teologic. Acest abuz al istoriei de ctre liberali au fcuchiar i folosirea cuvincios a istoriei n teologie a fi suspect cercurile conservatoare. Era oare firesc s facem adevrul etern cretinsimului dependent n orice fel de datele istoriei, care este prinnatur, inextricabil contingent i uman? Pentru acest motivCardinalul Manning a denunat orice apel la istorie sau antichitateca fiind un act de trdare i erezie. El a fost destul de formal nacest moment: pentru el Biserica nu ar nici un fel de istorie. Bisericalocuiete ntr-un prezent continuu.

    n cele din urm s-ar ntreba unii destul de persistent putem oare cunoate istoria, adic trecutul? Cum putem discerne corice msur de a avea securitate ceea ce s-a ntmplat n trecut?Cunotinele noastre despre trecut sunt att de variate ischimbtoare de la o generaie la alta i difer chiar de la un istoricaltul. Sunt ele ceva mai mult dect opinii subiective, impresii sauinterpretri? Posibilitatea oricrei cunotine istorice pare a fcompromis de exploatrile sceptice ale celor nvai. Se pare c n

  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. II

    31/224

    31

    31Pr. Prof. Georges Florovski

    chiar Biblia nu mai poate fi considerat ca i o carte a istoriei, dpoate fi pstrat ca i o paradigm a mririi i milei venice a Dumnezeu. Maimult chiar dac admitem c cretinii sunt prin vocaie istorici, se poate afirma c ei sunt nclinai s fie nite istori sau nite istorici pe care nu ne putem baza, din moment ce ei sdedicai unui anumit crez n avans. Este n deobte acceptat faptulprincipala virtute a unui istoric este imparialitatea sa, libertatea dfa de toate preconcepile sale, VoraussetzungslosigekeiBineneles c, dac cretinii sunt credincioi i practicani nu se dispensa contient din cauza prejudecilor lor, chiar dac ei reu

    s-i pstreze integritatea i onestitatea lor intelectual. Cretinii pchiar actul credinei i supunerii lor sunt dedicai unei interpretparticulare a nsui procesului istoric, luat ca i ntreg. n acest slor le este atribuit imediat i inevitabil un prejudiciu. Ei nu potcritici radical. Ei nu ar fi deacord, de exemplu, s mnuiasc crlor sfinte ca i literatur pur i nu ar citi Biblia ca i o epicevreilor. Ei nu i-ar preda crezul lor crucialitii unice a lui IisusHristos. Ei nu ar fi deacord s scoat elementul supranatural distorie. Sub aceste condiii, este posibil orice studiu imparial i cal istoriei? Pot cretinii s continue ca i cretini n exercitaprofesiei lor? Cum i pot justifica eforturile lor? Pot ei s divorezde munca lor profesional, ca i istorici, din convingerile lreligioase i s scrie istorie la fel cum o face oricine ca i cnd ei informai de credin?

    Cel mai uor rspuns la aceast ntrebare este s declari toi istoricii sunt premeditat nclinai la prejudiciu. O istorie fprejudeci este pur i simplu imposibil i de fapt nu exist. fapt, istoricii evoluionari sunt evident mai puin dedicai dect care cred nrevelaia Biblic, doar c ei sunt dedicai unui alprejudiciu. Ernest Renan i Julius Wellhausen nu au fost cu nimmai dedicai dect Ricciotti sau Printele Lagrange i HarnackBauer cu nimic mai puin dect Bardy sau Lebreton i ReitzensteiFrazer cu nimic mai puin dect Dom Odo Castel i Dom GregorDix. Doar c ei au fost dedicai unor lucruri diferite. Se tie prea b

  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. II

    32/224

    32

    32 Cretinism i Cultur

    c evidena istoric poate fi ntoars i distorsionat prin tot felul dpreconcepii critice, chiar mai mult dect a fost fcut uneori nsupunerea fa de tradiie.

    Acest fel de acord oriicum este foarte ambiguu i lipsit deconcluzii. El ar conduce n cele din urm la un scepticism radical ar discredita studiul oricrui fel de istorie. El permite o predare tota al tuturor pretenilor i speranelor pentru orice fel de cunotineistorice de ncredere. Oriicum se pare c n ntreaga discuie sopereaz de obicei cu o concepie destul de reprobabil a studiuluistoric, cu o concepie derivat dintr-o alt arie de studiu i cercetare,

    indiferent de caraterul specific al subiectului studiului. Aceasta este presupoziie gratuit, o prejudecat care nu trece dincolo de testucritic i care de fapt a fost viguros contestat, n decadele recente distorici i filosofiei. n orice caz, avem, mai nti de orice de definitnatura i caracterul specific al istoricului i n ce fel i n ce maniacest subiect specific poate fi ajuns i neles. Trebuie definit elul scopul studiului istoric i apoi s desemnm metodele prin care acestel sau aceste eluri pot fi dobndite cuvincios. Numai n aceastperspectiv poate ntrebarea imparialitii i prejudiciului s f ntrebat i s i se rspund inteligent.

    II

    Studiul istoriei este o strduin ambigu. Obiectul ei esteambiguu. Istoria este studiul trecului. Strict vorbind, avem de a face n acelai timp cu scopul ngust al interogaiei. ntradevr istoria esstudiul trectului uman. O ecuaie a istoriei umane i o istoria naturaar fi o presupoziie nedorit sau o opiune. S-a fcut multdiscrepan studiului istoriei de astfel de spresupoziii naturalistcare permit n cele din urm negarea oricrui caracter specific aexistenei umane. Oriicum, trecutul prin sine nu poate fiobservat direct. El a trecut i prin urmare nu i este oferit direcorice fel de experien posibil (pentru a folosii fraza lui JohStuart Mill). Cunoaterea trecutlui este necesar indirect

  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. II

    33/224

    33

    33Pr. Prof. Georges Florovski

    inferenial. Aceasta este ntotdeauna o interpretare. Trecutul po fi numai reconstruit. Este oare aceasta o datorie posibil? Puncsu de nceput este totdeuna n prezent, cruia el i aparine. privete napoi. Punctul su de nceput sunt sursele, surseprimare. Din ele i pe autoritatea lor, el ncepe s recupereztrecutul. Procedura sa depinde de natura i caracterul informaisale, de sursele sale.

    Care sunt aceste surse? Ce face un anumit lucru o surspentru istoric? ntr-un anumit sens, apropae orice, omnis res sciblipoate servi ca i o surs istoric, cu pretenia ca istoricul s tie cum

    s o foloseasc, cum s citeasc evidena. Pe de alt parte, nici lucru nu este o surs istoric, chiar i cronica sau o povestire schiar i o autobiografie. Sursele istorice exist numai n contexcercetrilor istorice. Lucrurile sunt mute n sine, chiar i textelediscursurile: ele vorbesc numai atunci cnd sunt nelese; ele pretrspunsuri numai atunci cnd sunt examinate, la fel cum martosunt examinai, atunci cnd se ntreb anumite lucruri cuvincioase.Prima regul a destoiniciei istorice este tocmai de a exami ncruciat martorii, a ntreba ntrebri decente i a fora moateledocumentele s rspund. n admirabila i mica sa carte, Apolopour lHistoire, ou Metier dHistorien, Marc Bloch ilustreaz aceregul prin nite exemple convingtoare.

    nainte de Boucher de Partes, la fel ca i n zilele noastre, existat multe artifacte de cremene n aluviul Sommei. Oriicum, nexistat nimeni care s caute rspunsuri i prin urmare nu a existat nicio preistorie. Ca i un medievalist btrn, nu tiu nimic mai bun citit dect un cartular. Aceasta deoarece tiu numai dece trebuie ntreb. O colecie de inscripii romane, pe de alt parte mi-ar spunepuine. tiu mai mult sau mai puin cum s le citesc, dar nu cum sexaminez ncruciat. n alte cuvinte, orice cercetare istoripresupune c inversigaia are o direcie chiar de la nceput. nceput trebuie s fie Duhul cluzitor. Observaia pasiv, ch

  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. II

    34/224

    34

    34 Cretinism i Cultur

    presupunndc un astfel de lucru este posibil, nu a produs nimicconstructiv oricrei tiine.

    Aceast remarc a unui crturar contient i critic este orevelaie. Ceea ce sugereaz el de fapt este c orice cercetare istorieste prin definiie, ca i o cercetare adevrat un prejudiciatchiar de la nceput prejudiciat din cauza faptului c a fostdirecionat. Altcumva nu ar exista nici un fel de cercetare i lucrurar fi rmas tcute. Numai n contextul unei cercetri ghidate vorbessursele sau numai cnd ele sunt exorcizate de mintea inchizitiv

    istoricului. Chiar i n tiinele experimentale, faptele nu vorbesniciodat despre sine, ci numai n procesul i n contextul unecercetri directe. Nici un proces istoric nu poate fi nscenat, dec dac un experiment al minii a fost ndeplinit mai nainte deexplorator. Observaia prin sine este imposibil fr interpretare samai bine spus fr nelegere.

    Studiul istoriei a fost grav handicapat de o concepie lipsitde critic i naturalist a surselor istorice. Ele au fost greiinterpretate ca i entiti independente care au existat mai nainte n afar de procesul studiului istoric. O datorie fals a fostconsecvent impus asupra istoricului: s-a presupus c el poate gsiistoria n surse tratndu-le ca i lucruri. Nimic bun nu ar iei dintr-o astfel de srguin dect numai o pseudo-istorie, o istorie fcutdin foarfece i carton, o istorie lipsit de problema istoric nsei dup cum apt a exprimat stilat acest lucru Benedetto Croce. Anumii istorici au cutat deliberat s se reduc pe sine la rolul unreporteri, dar chiar i reporterii trebuie s fie interpretativi i selectidac vor s fie pe neles. De fapt, sursele istorice nu pot fi mnuitpur i simplu ca i nite moate, urme sau imprimri altrecutului. Funcia lor n cercetarea istoric este ct se poate ddiferit. Ele sunt mai mult nite mrturii dect urme. Nici o mrturinu poate fi afirmat cu excepia celor care se afl n procesuinterpretrii. Istoria nu este nici un fel de colecie de afirmaifactuale, nici o compilaie de nouti i date chiar dac toate datele

  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. II

    35/224

    35

    35Pr. Prof. Georges Florovski

    fost critic stabilite i verificate. Cel mai bun catalog al unui muzeuart nu este istoria artei. Un catalog al manuscriselor nu este o istoriea literaturii, nici mcar o istorie n scris. Istoria nu este nici o cronn fraza subtil a lui Benedetto Croce, o cronic este un cadavruistoriei, il cadavere. O cronic este un lucru (una cosa), compex de sunete i alte semne. Istoria este o fapt a duhului, unatto spirituale. Lucrurile devin surse numai n procescunoaterii, atunci cnd se afl n legtur cu intelectul iscoditostudentului. Afar din acest process suresle istorice pur i simpluexist.

    ntrebarea ridicat de un istoric se refer la sens isemnficaie. Lucrurile sunt tratate ca i semen i mrturii a ntrerealiti trecute, nu ca i moate sau imprimri. Cu adevrat numsemnele pot fi interpretate i nu faptele pure, din moment ceproblema despre neles arat n dincolo de datul pur. Exist lucrnesemnificative i lipsite de neles i ele nu pot fi interpretate nelese deloc, tocami fiindc ele sunt lipsite de sens, la fel cum n-oconversaie am putea s nu nelegem anumite remarci cazuale, carenu erau intenionate s convearg nici un mesaj. Cu adevrcunoaterea istoric este un fel de conversaie, un dialo cu cei trecut a ceri via, gnduri, sentimente i decizii se strduie sdescopere istoricul, prin documente prin care ele sunt mrturisite isemnificate. n confromitate, putem s concluzionm din anumfapte, cuvinte sau sentimente, ca dintr-un semn al nelesului, numaidac i atunci cnd aceste obiective luate ca i lcururi pot fi trat cuvincios ca i semen, adic, ca i purttoare de neles, numai ci dac putem presupune rezonabil c aceste lucruri au dimensiunadncului, o dimensiune a nelesului. Lor nu le atribuim nici neles: ar trebui s detectm nelesul. Exist neles n anumitelucruri, n sursele i documentele noastre, numai att ct n spatlor suntem desemnai s asumm existena altor fiine inteligente.

    n conformitate istoria este un studiu al trectului uman, nu aloricrui trecut. Numai omul are istorie, n nelesul strict cuvntului R. G. Collingwood elaboreaz acest punct de vedere

  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. II

    36/224

    36

    36 Cretinism i Cultur

    mare claritate. O similaritate apropiat ntre munca unui areologist ce a unui paleontolog este evident: amndui sunt sptori. Totuelurile lor sunt ct se poate de diferite. Folosirea arheologistului demoate stratificate depinde de puterea lui de ai convinge pe oamenc sunt artifacturi ce slujesc scopuri umane i astfel s exprime o caparticular n care oamenii au gndit despre viaa lor proprie. nstudiul naturii, pe alt parte, nu exit nici o astfel de distincie ntexteriorul i interiorul datelor. Pentru omul de tiin, natureste totdeauna pur i simplu un fenomen, nu n sensul c este orealitate defectiv, ci n sensul c este un spectacol prezentat n faa

    observailor lui intelectuale; timp n care evenimnetele istoriei nsunt doar simple fenomene, nu sunt doar simple spectacole pentrucontemplaie, ci lucruri la care istoricul se uit, nu la, ci prin epentru a discerne g ndul din ele. Documetele istorice pot fiinterpretate ca i semne fiindc sunt ncrcate de neles, ca expresii i reflecii, deliberate sau spontane, ale vieii i srguineumane.

    Acum, acest neles este disponibil pentru alii numai nmsura n care o identificare suficent poate fi dobndit ntreinterpretator i cei ale cror gnduri, aciuni sau obiceiuri leinterpreteaz. Dac acest contact, pentru orice motiv nu a foststabilit sau nu poate fi stabilit de loc, nu este posibil nici o nelegerei nici un neles nu poate fi solicitat chiar dac documentele sarelicvele sunt pline de neles, ca i n cazul unui manuscriindescifrabil. Din nou, mrturiilepot fi greit interpretate sau pro nelese la fel cu se poate ntmpla ca s nu ne nelegem bine conversaile actuale i greim n a gsii un limbaj comun atuncinu mai este posibil nici o comunicare; la fel cum s-ar putea sinterpretm greit un text strin, nu numai fiindc facem greeli traducere, ci fiindc greim s intrm congenital n lumea luntricacelor persoane ale cror mrturii le descifrm. Un Einfhlung mrturie este o prerechizit evident pentru nelegere. Ne descifrmunul altuia cuvintele chiar ntr-o conversaie obinuit i uneorigreim s dobndim un rezultat semnificativ. Problema semnantici

  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. II

    37/224

    37

    37Pr. Prof. Georges Florovski

    adic a comunicaiei inteligente o comunicaie ntre fiineinteligente este inerent n tot procesul interpretrii istorice. nfraza lui Ranke, istoria ncepe doar cnd monumentele devinteligibile. Ar trebui s mai adugm c doar documeteinteligibile sunt, n sens deplin, documnete istorice, surse istoric dup cum s-a exprimat H. I. Marrou, dans la measure o lhistoriepeut et sait y comprendre quelque chose. Consecvent personainterpretatorului aparine procesului actual al interpretrii cu nimmai puin dect datele care trebuie interpretate, la fel cum amparteneri sunt eseniali pentru un dialog reuit. Nici o msur nu e

    posibil fr o are care msur de congenialitate, de simpaduhovniceasc sau intelectual, fr o ntlnire real a minilCollingwood este correct atunci cnd arat c:

    Cercetarea istoric descoper istoricului puterea minii sapropriiOridecteori istoricul descoepr probleme inteligibile, el adescoeprit o limitaie a minii sale, el a descoeprit c exist anumci n care el nu este sau mai bine spus nu mai este nc sau nu meste totui capabil s gndesc. Anumii istorici, uneori gener ntregi de istorici gsesc anumite perioade din istorie fr nici interes i le numesc epoci ntunecate; dar astfel de fraze nu ne spnimic despre acele veacuri nsei, dei ne spun enorm de mult despersoanele care l-au folosit, adic faptul c ele nu sunt capabile s re-gndeasc gndurile care le-au fost fundamentale vieii lor.

    Este prima regul a adevratei exegeze: trebuie s cuprindemintea scriitorului, trebuie s descoeprim ceea ce inteniona spun. Fraza sau toat povestirea poate fi greit neleas atunci cnu reuim s o cuprindem sau atunci cnd citim gndul nostpropriu n text. Nici o propoziie i nici textul nu trebuie s fie redca fiind lipsit de neles pur i simplu fiindc nu reuim sdetectm nelesul. Citim greit textul numai cnd l lum literar ametaforic i atunci cnd interpretm ceea ce a fost intenionat s o povestire actual ca i parabol.

  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. II

    38/224

    38

    38 Cretinism i Cultur

    Nu poi afla ceea ce vrea un om pur i simplu studiindafirmaile sale vorbite sau scrise, dei el a vorbit sau scris cu conducere perfect a limbii i a fost perfect adevrat n intenile saleCu scopul de a fala nelesul su trebuie s tii care a fost ntrebare(o ntrebare n mintea sa i presupus de el ca fiind a ta) creia lucrpe care l-a spus sau l-a scris a cerut un rspuns.

    Acest lucru este adevrat cu privire la conversaile noastreactuale, n intercursul vieii noastre curente. Acest lucru este adevrcu privire la studiul nostru despre sursele istorice. Documentele

    istorice sunt documente ale vieii.Fiecare istoric ncepe lucrrile sale cu anumite di. Apoiprintr-un efort al cercetrii i al minii sale inchizitive el le nelege i mrturii sau comunicri din trecut, ceea ce nseamn semnpline de neles. Prin puterea acestei intuiii intelectuale, el cuprinde nelesul acestor semne i recuperez astfel ntr-un act de imaginaieinductiv, aezmntul comprehensiv n care toate datele sale dacoperire sunt integrate ntr-un tot coerent i inteligibil. Exist unelement inevitabil al ghicitului sau mai bine spus o ndumnezeire, n acest proces de nelegere, la fel cum este inevitabil un anumelement de ghicit n fiecare ncercare de a nelege alt persoan. lips de ghicire congenital sau simpatie imaginativ ar putea faoricefel de conversaie imposibil, din moment ce nu s-a stabilit niciun contact al minilor ca i cnd participanii ar vorbii n limbi, astf nct enunurile unei persoane s nu devin mesajele altora. ntr-unanume sens, orice act de nelegere este un experiment mental prin urmare orice fel de ndumenzeire este un element inseparabil.ndumnezeirea este un fel de viziune mental, un act indivizibil introspeciei, un act al fanteziei, inspirat i controlat de ntreguexperienei dobndite. S-ar putea sugera c este un act fantastic,dar este o fantezie de un fel special. Aceasta este o fantezie cognitivdup cum s-a exprimat Benedetto Croce i dup cum explic eldestul de elocvent, fr ea cunoaterea istoric este pur i simplimposibil:senza questa ricostruzione o integrazione fantastica non e

  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. II

    39/224

    39

    39Pr. Prof. Georges Florovski

    dato ne scrivere storia, ne leggerla e intenderla. Este dup cum spuel o fantezien gndirie (la fantasia nel pensiero e per pensieroconcretitudine a gndirii care implic judecat i este prin urmarelogic disciplinat i controlat i prin umrmare distins de oricede licen poetic. nelegerea este Interpretare, fie a cuvntu vorbit sau a evenimentelor pline de neles, dup cum s-a afirmat deF. A. Trendelenburg: Alles Verstandniss ist Interpertation, sei es degesprochnen Wortes oder des sinncollen Erscheinungen selbst. Artermeneuticii este miezul meteugului istoric. Dup cum bine -aexprimat un crturar rus, trebuie s observm pe cum citim i s

    citim n timpce obervm. A citi, fie c textele sau evenimentel nsele, nseamn a nelege, a cuprinde nelesul inerent nelegerea intelectului nu poate fi trecut cu vederea din proce nelegerii din moment ce cititorul nu poate fi eliminat din proceulcitirii.

    Istoricii trebuie s fie critici cu privire la ei nsei, probabchiar i mai critici cnd vine vorba despre ei nii dect sursele din moment ce sursele sunt cum sunt, adic, surse, tocmai proporia ntrebrile pe care le adreseaz istoricul. Dup cum spuH. I. Marrou, un document este neles tocmai n msura n cagsete un istoric capabil de a aprecia cel mai adnc natura scopul, dans la mesure o il se rencontrera un historien capabdapprecier avec plus de profondeur sa nature et sa porte. Acum,acest fel de ntrebri ntrebate de un anumit istoric depinde n cdin urm de statutul su,de personalitatea sa total,d e dispoziile nteresurile sale, de amplitudinea viziunii sale, chiar i de simpatiantipatiile sale. Nu trebuie s uitm c toate actele nelegerii sustrict vorbind, personale i numai n capacitatea sa de acte personele pot avea o relevan i valoare existenial. Trebuie s verificsever i strict prejudicile i presupoziile, dar nu trebuie s ncercmniciodat s ne golim mintea de toate presupoziile. O astfel ncercare ar fi o sinucidere a minii i poate fi emis numai nt-osenilitate total a minii. O minte stearp este ntradevr inevitasteril. Indiferena sau neutralitatea i lipsa de decizie nu sunt vir

  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. II

    40/224

    40

    40 Cretinism i Cultur

    ci vicii ntr-un istoric la fel de bine ca ntr-un critic literar, orct demult am pretinde obiectivitate. nelegerea istoric este n cele durm un rspuns inteligent la provocarea surselor, o descifrare asemnelor. O anumit msrus a relativitii este inerent n toatrelaile personale. Relativitatea este simplu un conglomerat de rela

    Scopul ultim al cercetrii istorice nu este stabilirea anumitofactori obiectivi, ca i date, locuri, numere, nume i alte asemeneorct de mult acestea ar fi indispesabile i preliminare, ci n ntlnircu fiinele vii. Fr ndoial, faptele obiective trebuie s fie mai nstabilite cu grij, verificate i confirmate dar acesta nu este elul fin

    al istoricului. Istoria este precis, pentru a cita pe H. I Marrou ncodat, o ntlnire cu cellalt lhistoire est rencontre dautrui. Ominte ngust i goal este un obstacol n faa acestei ntlniri, la fcum ele sunt n toate relaile umane. Istoria, ca i subiect de studioeste istoria fiinelor umane, n relaia lor mutual, n conflictele contactele lor, n intercursul lor istoric i n solitudinea i nstrinarlor, n aspiraile lor nalte i n depravarea lor. Numai brbaii trie n istorie adic tiesc, se mic i tnjesc, creaz i distrug. Numabrbaii sunt fiine istorice n sensul deplin al cuvntului. n nelegerea istoric noi stabilim contacte cu oamenii, cu gndurilesrguinele lor, cu lumea lor luntric i aciunile lor interne. n acestsens, Collingwood a fost fr ndoial veridic n insistena sa c nexist evenimente simple n istorie.

    Ceea ce este numit greit un eveniment este de fapt oaciune i exprim un anumit gnd (intenie, scop) al agentului safacerea istoricului este s identifice aceast gndire.

    n acest sens Collingwood a insistat c istoria cuvincioaseste istoria gndirii. Ar fi nepotrivit s eliminm aceast afirmaie fiind un intelectualism prostesc, ca i o fantom nedorit aparinnunui hegelianism obsolet. Accentul lui Collingwood nu se axeazprea mult pe gndire n sine, ci pe caracterul inteligent i pe plin dscop al aciunii i voinei umane. n istorie nu exist numa

  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. II

    41/224

    41

    41Pr. Prof. Georges Florovski

    ntmplri i evenimente, ci aciuni i srguine, fustrri i izbnzi. Acestea nu fac nimci dect s ofere sens existenei umane.

    n ultim instan, insist Collingwood, adevrata istoreste istoria gndirii. Ar fi nepotrivit s neglijm aceast pretenifiind un simplu intelectualism, ca i o fantom nebinevenit a unuihegelianism obsolet. Accentul pus de Collingwood nu st prea mpe gndire, ci pe caracterul inteligent i plin de scop al vieiiaciunii umane. n istorie, nu exist doar ntmplri i evenimentei aciuni i srguine, mpliniri i fustrri. Acestea nu fac dect ofere neles existenei umane.

    n ultim instan, istoria este istoria omului, n ambiguitati multiplicitatea existenei sale. Aceasta constituie caracterul speal cunoaterii i cogniiei istorice. n conformitate metodele trebs fie proporionale cu scopul. Acest lucru a fost adesea ignoratepoca unui pozotivism militant i doctrinar i este nc uitat timpul nostru. Cunoaterea obiectiv, more geometrico, esimposibil n istorie. Aceasta nu este o pierdere, din moment cecunoaterea istoric nu este o cunoatere a obiectelor, ci tocmaicunoatere a subiectelor a co-persoanelor, a co-partenerilor n ncercrile vieii. n acest sens, cunoaterea istoric, este i trebuie sfie, o cunoatere existenial. Aceasta cosntituie o separaie radi ntre studiul duhului i studiul Naturii, ntre dieGeisteswissenchaften i die Naturwissenschaft.

    III

    S-a afirmat de multe ori, n special de ctre istoricii colii vechi, c istoricii sunt condui, n ultim instan, n studiul lor,dorina de a cunoate trecutul ca i un cum ar cunoate un martocular, adic, a devenii, ntr-un anume fel, doar un martor laevenimentele trecute. De fapt acest lucru este tocmai ceea ce nupoate face istoricul i nu o face niciodat i nu ar trebui niciodat ncerce s fac, dac el chiar vrea s fie istoric. Mai mult nu este s n nici un fel dac un martor ocular al unui eveniment l

  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. II

    42/224

    42

    42 Cretinism i Cultur

    cunoate cu adevrat, i i nelege semnificaia i nelesul. Ambde a aciona o datorie imposibil i contradictorie a aceea ce face uistoric, dac el face o lucrare istoric. Faimoasa fraz a lui Leopo von Ranke care sugereaz c isotricii tnjesc s cunoasc trecut real wie es eigentlich gewesen a fost destul de abuzat. Mai ntide orice, nu este corect s facem dintr-o remarc cazual a marilormaetrii ai istoriei o afirmaie de principiu. n orice caz, n munca proprie, Ranke nu a urmat niciodat aceast prescripie preferat a i a fost ntotdeuna ceva mai mult dect un simplu cronicar. Eltindea ntotdeuna n spre o interpretare. Evident istoricii, vor s ti

    ce s-a ntmplat, dar ei vor s tie ntr-o anumit perspectiv. De fapteste singurul lucru pe care pot s-l dobndeasc. Ne putem amintiichiar i trecutul nostru imediat, dup cum l-am trit, fiindc dac ne-am amintit i nu am visat numai, ne amintim evenimentele trecut ntr-o perspectiv, mpotriva unui trecut schimbat al experieneinoastre mbogite. Collingwood a descris istoria ca i o re-actualizare a experienei trecute i exist ceva adevr n aceasdescriere, n msura n care aceast reactulizare este un momenintegral al nelegerii identificrii care este indispesabil oricconversaii. Nu trebuie s greim n gndire mpropriidu-ne gndireaaltora. Collingwood spune c obiectele gndirii istorice sunevenimente care s-au terminat de ntmplat i condiii care nu maisunt existente, adic, acele evenimente care nu mai suntperceptibile. Istoricii privesc la trecut ntr-o perspectiv, de ladistan. Ei nu intenioneaz s reproduc un eveniment trecut.Istoricii vor s tie trecutul tocmai ca i trecut i n contextulevenimentelor mai trzii. Une temps retrouv, adic un evenimencapturat ntr-o imaginaie intelectual este tocmai un temps perdu,adic ceva care cu adevrat a trecut, ceva care a fost realmentpierdut i numai pentru acest motiv i n aceast capacitate pentrun moment pierdut poate fi cercetat i redescoperit.

    Viziunea istoric este ntotdeauna o viziune retrospectiv.Ceea ce a fost un viitor pentru oamenii trecutului este acum pentruistoricii un trecut. n acest sens, istoricii tiu mai mult despre trecu

  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. II

    43/224

    43

    43Pr. Prof. Georges Florovski

    dect erau capabili oamenii trecutului s tie despre ei nii. Istoriciisunt contieni de impactul trecutlui, de anumite evenimente trecude prezent. Ca i istorici nu suntem capabili s vizualizm mrePentekontaetia a lui Pericle, cu excepia perspectivei unui blestmsubsecvent i a colapsului democraiei ateniene. n orice caz, o asde ncercare chiar dac ar fi posibil (ceea ce nu este adevrat), nfi n nici un sens o srguin istoric. O perspectiv i un contesunt factori constitutivi pentru toate nelegerile i prezentrileistorice adevrate. Nu l putem nelege pe Socrate propriu i istodac ignorm impactul provocrii i gndirii sale, dup cum -a

    manifestat ea n dezvoltrile ulterioare ale filosofiei grecentradevr am tii mai puine despre adevratul Socrate dac -am srgui s-l vedem pe el in vacuo i nu mpotriva trectului suistoric total, care pentru noi include ceea ce pentru Scorate a fos nc un viitor nerealizat i imposibil de anticipat.

    n cele din urm, istoria nu este nici spectacol i nicpanoram, ci un proces. Perspcetiva timpului, a timpului concrplin de evenimente, oferindu-ne sensul direciei care lipsea probabil n chiar evenimnte, dup cum s-au ntmplat ele. Bineneles putemface un efort s uitm sau s ignorm ceea ce tim, adic perspectDac cineva poate realize aa ceva este ndoielnic. Dar chiar i dacest lucru ar fi posibil oare ar fi aceasta o ncercare istoric? Dcum s-a afirmat recent, a ncerca s te faci contemporan cuevenimentele i oamenii acelei istorii despre care se scrie, nseam n cele din urm, a te pune n poziia care exclude istoria. Nu exnici o istorie fr un restrospect, adic, fr perspectiv.

    Fr ndoial retrospectiva i are propriile pericole. Ne poateexpune la iluzii optice. n restrospectiv, putem descoperii trecut prea multe nu numai dac se poate ntmpla s citim evenimentele trecute, ci deasemenea fiindc dintr-un anumit punctde vedere anumite aspecte ale trecutului ar puteafi vzute ntr-oform exagerat i distorsionat. Am putea fi ispitii s exagernepoliticos i ieit din proporii rolul i impactul anumitopersonaliti particulare i instituii istorice, deoarece imaginile lo

  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. II

    44/224

    44

    44 Cretinism i Cultur

    fost magnificate disproporional n nelegerea noastr a perspectivprin care obinuim s i privim. Mult prea adesea perspectiva ni simpune asupra noastr: nu ne putem schimba poziia. Am putea fispitii s stabilim strmoi greii ai ideilor i curentelor, nlocuingreit similaritile cu legturi cazuale actuale, dup cum s-a realizatmai mult dect odat n istoria cretinismului primar i cu adevrat multe alte cmpuri. Pe scurt, am putea s ne uitm la trecut ntr-operscpetiv greit, fr s o cunoatem i fr nici ometodologie dea ne corecta viziunea noastr. n orice caz, perspetiva noastr est ntotdeauna limitat fiindc niciodat nu putem avea o perspectiv

    total. Totui, pe de alt parte, nu putem vedea trecutul fr nici operspectiv. ntradevr, elul ultim al istoricului este s neleag tcontextul, cel puin ntr-un cmp particular care este explicatoriuprin sine i inteligibil, un cmp al cercetrii (dup fraza lu Toynbee). Evident, acest cmp nu este dobndit niciodat i pentruacest motiv toate interpretrile istorice sunt intrinsec provizionale.

    Istoricul nu este niciodat mulumit cu o viziunefragmentar. El tinde s descopere sau s presupun mai multordine n fluxul evenimentelor dect probabil a existat n realitate. Etinde s exagereze coeziunea unor aspecte variate ale trecutului.Dup cum descrie H. I Marrou procedura istoricului, el sestrduiete, de dragul inteligibilitii, s substituie o viziunordonat, une vision ordone, acelui praf de fapte mici din carpare s consiste evenimentul actual. Nici un istoric nu rezist s faaa i nici un istoric nu poate evita s fac aa. Oriicum, n acepunct trebuie s se exercite o precauie desvrit. Istoricii sun ntotdeuna n pericolul de a supraraionaliza fluxul istoriei. Mult preaadesea n loc de oameni vii, instabili i niciodat copi deplinistoricii descriu caractere fixe, la fel ca i nite indivizi n pozicaracteristice. Este mai mult sau mai puin ceea ce fac uneori pictorde portrete i prin acest procedeu ei pot dobndii impresivitate i poconverge o viziune. Aceasta a fost metoda istoricilor antici de la Tucitide la Polybius i Tacitus. Aceasta este ceea ce a descriCollingwood ca i substanialismul istoriografiei antice i a fo

  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. II

    45/224

    45

    45Pr. Prof. Georges Florovski

    ceea ce afcut acea istoriografie n opinia sa, neistoric. Aceiametod a fost folosit persistent de muli istorici moderni. Ar destul s menionm pe Mommsen (n a sa Istorie Roman), GeorGrote, Taine, Ferrero. n aceiai categorie aparin numeroasele istoriiale lui Hristos din istoriografia modern de la Keim la AlbeSchewitzer. ntr-un anume sens, acesta este un procedeu legitim. Uistoric tinde s depeasc, ntr-o imagine sintetic, compelxitateaempiric i de multe ori chiar i confuzia frmelor i evenimentei s le organizele ntr-un tot coerent i astfel s lege multiplicitatea ntmplrilor n unitatea unui caracter. Acest lucru este arareori f

    ntr-un mod logic, de o reconstrucie raional. Istoricii acioneamai mult ca i artiti inductivi, merg dup intuiie. Istoricii propriile lor viziuni. Dar acestea sunt viziuni transformatoare. Priaceast metod au fost create toate generalizrile majore aistoriografiei noastre: mintea elenist; omul medieval; burgheizicele asemenea. Nu ar fi corect s contestm relevana acestogeneralizri categorice, care trebuie s fie clar distinse generalizrile generice. Totui, ar fi precar s pretindem c acetipuri generalizate exist cu adevrat, adic, exist n timp i spaiu.Ele sunt viziuni valide, la fel ca i portretele artistice i prin urmele sunt unelte indispesabile de nelegere. Oamenii tipici sudiferii de oamenii reali ai crnii i sngelui. De un caracter simsunt generalizrile noastre sociologice: oraul stat al Greciei antsocietatea feudal; capitalismul; democraia i aa mai depaPrincipalul pericol al tuturor acestor generalizri este c eaccentuiaz necesitatea luntric a unui curs particular comportament. Un om ca i tip sau ca i caracter, pare a predestinat s se comporte n acest fel tipic. Se pare c exist model tipic de dezvoltare pentru fiecare societate uman. Esnatural c n timpul nostru mirajul inevitabilitii istorice s expus i dezaprobat, ca i un factor de distorsiune al interpretanoastre istorice. ntradevr exist un determinism inerent n toaaceste imagini tipice i categorice. Ele nu sunt cu nimic mai m

  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. II

    46/224

  • 8/9/2019 Georges Florovski - Opere Complete vol. II

    47/224

    47

    47Pr. Prof. Georges Florovski

    evolueze, ci complexuri de indivizi co-ordonai i aceastcoordonare este ntotdeauna dinamic, flexibil i nestabil.

    Toate interpretrile istorice sunt provizionale i ipotetice. Nse poate niciodat dobndii o interpretare definitiv chiar i ntr-uncmp de cercetare limitat i particular. Datele noastre nu suniciodat complete i noile descoperiri oblig istoricii adesea srevizuiasc radical schemele i s se preadea uneori celor mpreferate convingeri, care ar fi putut fi stabilite deplin. Este uorcitm exemple numeroase de astfel de revizuiri din arii variatestudiu istoric, inclusiv istoria Bisericii. Mai mult, istoricii trebuie,

    timp n timp, s se reajusteze pe sine schimbrilor din lum nconjurtoare. Viziunea lor este ntotdeuna determinat de uanumit punct de vedere i prin urmare este o viziune limitatPerspectiva nsei se ascunde n cursul isotriei actuale. Nici un istoriccontemporan nu se poate dedica la identificarea lumii mediteraneencu oicoumene, lucru destul de legitim n timpurile


Recommended