+ All Categories
Home > Documents > Mumificarea_in_Egiptul_Antic_-_Evoluție_și_ritualuri.docx

Mumificarea_in_Egiptul_Antic_-_Evoluție_și_ritualuri.docx

Date post: 17-Sep-2015
Category:
Upload: radu-radutoiu
View: 228 times
Download: 1 times
Share this document with a friend
171
Universitatea de Vest Timișoara Facultatea de Litere,Istorie și Teologie,Departament Specializarea: Istorie MUMIFICAREA ÎN EGIPTUL ANTIC -EVOLUȚIE ȘI RITUAL- Coordonator știinţific Absolvent 1
Transcript

Universitatea de Vest TimioaraFacultatea de Litere,Istorie i Teologie,Departament Specializarea: Istorie MUMIFICAREA N EGIPTUL ANTIC-EVOLUIE I RITUAL-

Coordonator tiinific AbsolventLect.dr.univ. Clin Timoc Florea Daniel Adrian 2014ARGUMENTScopul acestei lucrri este prezentarea tehnicii de mumificare egiptene, care a evoluat i a atins perfeciunea datorit credinei foarte mari a populaiei care a cutat s ofere defuncilor un pasaj sigur i ct mai bun ctre lumea de dincolo. Am ncercat s fiu ct mai minuios cu putin i s ating toate aspectele legate de procesul de mumificare, de la spiritualitate pn la procesul n sine, care este unul foarte complex, i apoi la riturile existente i arhitectura funerar. Toate elementele sunt foarte importante i au ajutat la dezvoltarea societii sclavagiste egiptene, lucru ce i-a mpins pe oamenii de rnd s asculte de conductorul lor, faraonul, iar n cazul faraonului acest lucru i-a oferit libertatea de a executa unele din cele mai importante construcii ale lumii antice, cel mai bun exemplu fiind complexul de piramide de la Gizah. Este o ncercare de a contopi att partea arheologic, cea care ne ofer dovezile palpabile, cu cea teoretic din scrierile istoricilor care au vizitat Egiptul, a mitologiei egiptene dar cel mai important scrierile hieroglifice lsate n urm, pentru a putea observa imaginea de ansamblu a ceea ce a nsemnat acest proces de mumificare n lumea egiptean.

CuprinsARGUMENT- 2 -CAPITOLUL.1 INTRODUCERE- 3 -1.1 CE ESTE MUMIFICAREA?- 4 -1.2 CE ESTE O MUMIE?- 5 -1.3 CND I DE CE APARE PRACTICA MUMIFICRII?- 7 -1.4 PRACTICA MUMIFICRII N ISTORIE- 8 -1.5 STUDII DE CAZ- 15 -1.5.1 PRINESA DIN ALTAI- 15 -1.5.2 TZI- 16 -1.5.3 TOLLUND MAN- 17 -1.5.4 VLADIMIR YLICH LENIN- 19 -CAPITOLUL 2. RITURILE I MUMIFICAREA EGIPTEANE- 21 -2.1 MUMIFICAREA N IZVOARELE ISTORICE- 23 -2.2 EVOLUIA TEHNICII DE MUMIFICARE- 26 -2.3 RITUL I RITUALUL FUNERAR- 30 -2.4 STUDII DE CAZ : MUMIILE REGALE- 35 -2.4.1 REGELE COPIL - TUTANKHAMON- 36 -2.4.2 SETI I- 40 -2.4.3 RAMSES CEL MARE AL-II-LEA- 43 -CAPITOLUL 3. MUMIFICAREA ANIMALELOR- 47 -3.1 BASTET - ZEIA PISIC I SEHKMET - ZEIA LEOIAC- 52 -3.2 TOTH - ZEUL IBIS- 55 -3.3 SOBEK - ZEUL CROCODIL- 57 -3.4 APIS - ZEUL TAUR- 59 -3.5 ANUBIS - ZEUL ACAL- 61 -3.6 RA - ZEUL OIM- 63 -3.7 ALTE ANIMALE SACRE MUMIFICATE- 65 -CAPITOLUL 4. ARHITECTURA FUNERAR- 70 -4.1 MORMINTELE GROAP- 71 -4.2 MASTABAS- 72 -4.3 PIRAMIDA- 74 -4.4 STUDIU DE CAZ : PIRAMIDA LUI KEOPS/KHUFU DE LA GIZA- 78 -CONCLUZII :- 82 -BIBLIOGRAFIE :- 85 -ANEXA 1- 94 -ANEXA 2 -ILUSTRAII-

CAPITOLUL.1 INTRODUCERE

Moartea este singurul lucru pe care oamenii nu au putut niciodat s l combat, oriunde s-ar fi aflat pe glob, iar acesta este unul din lucrurile care le-au avut n comun toate civilizaiile din preistorie pn n prezent. Din acest motiv ncepnd din preistorie i ajungnd la perioada care este discutat aici, antichitatea, omul a ncercat s i formeze, s explice prin intermediul imaginarului su, un rost pentru ncetarea vieii. Explicaia cea mai comun probabil pe toat planeta este credina n perpetuarea spiritului individului ntr-o lume de apoi, considerat un eden de cele mai multe ori. mpreun cu credina ntr-o for superioar care trage sforile, s-a conceptualizat existena unui loc n ceruri sau sub pmnt n care slsluiete o persoan, un zeu, care va ajuta spiritul uman odat ce acesta i-a ncheiat existena material pe pmnt.Fiecare civilizaie n parte i-a creat n mod diferit fiecare zeu, n funcie de cele mai multe ori i de mediul n care tria acea populaie, i au creat o ntreag gam de zei, fiecare cu un rol unic care s aib grij de ei. Majoritatea acestor zeiti au form uman, dar n absolut fiecare civilizaie din antichitate regsim elemente ale fanatsticului, de obicei folosite pentru explicarea unor fenomene naturale care nu puteau fi raionalizate n acel moment de populaiile n cauz. De asemenea animalele care erau foarte importante sau foarte rare erau i ele folosite n reprezentarea plastic a diverselor zeiti.. Astfel s-au nscut mitologiile individuale dup care populaiile respective i triau ntreaga via.Pe lng aceste panteonuri mitice, fiecare cultur a gsit un mod diferit de a se mpca cu gndul morii. Multe popoare i ngropau decedaii, altele i ardeau creznd astfel c i vor purifica. ns o mic parte dintre civilizaiile antice au gsit un alt mod de a perpetua spiritul. Aici este vorba n mod special despre Egiptul Antic, n care pentru a putea tri n viaa de apoi, era nevoie ca trupul persoanei s rmn intact pe pmnt. Aici ajungem la subiectul central al acestei licene, anume mumificarea. Dup cum vom vedea mai departe, mumificarea este principalul mod de a ajuta spiritul celui mort s poat s ajung n edenul de la Apus, n concepia egiptenilor antici dar i a altor popoare pe care le voi meniona.

1.1 CE ESTE MUMIFICAREA?

Mumificarea este o metod de prezervare a corpului uman, cu o rspndire global, practicat de mai multe civilizaii ce aveau o cultur i o credin religioas diferit, ncepnd din antichitate si pn n prezent. La nceput prezervarea corpului se fcea n mod natural datorit condiiilor climatice. Cele mai bune exemple ar fi deertul din Egipt, care reuea datorit temperaturii foarte ridicate s usuce i astfel s prezerve in mod natural perfect corpul uman. n acelai timp i n mediile foarte reci corpurile umane au putut fi prezervate la fel de bine prin ngheare.

Dei la nceput prezervarea se producea natural, fr intervenia uman, odat cu apariia organizrilor statale i concomitent apariia credinelor spirituale, oamenii au nceput s se ocupe de acest proces aducndu-l la pragul perfeciunii, astfel mumificarea ajungnd sa fie produs artificial. Cele mai bine cunoscute ct i rspndite mumii sunt cele ale civilizaiei egiptene antice, ns au fost gsite unele la fel de spectaculoase i n alte zone ale globului cum ar fi n China sau America de Sud ( n Chile i Peru). Odat cu apariia mumificrii realizate de oameni a nceput n timp s se perfecioneze tehnica att din punct de vedere al metodelor de mumificare i conservare a trupului ct i a evoluiei arhitecturii funerare, aici fiind vorba de Egiptul antic. n continuare voi prezenta exact unde si de ce au fost realizate primele procese de mumificare, cele mai vechi mumii dar i evoluia tehnicii de mumificare.1.2 CE ESTE O MUMIE?

Cuvntul mumie este derivat din cuvntul persan/arab mum, care nseamn lichid, asfalt sau bitum, o substan care arabii credeau c este folosit la procesul de mumificare datorit culorii lor negre[footnoteRef:2]. [2: Salima Ikram, Mummification, UCLA Encyclopedia of Egyptology 2010, p.1.]

Mumia este pur i simplu un corp uman al crui esut este conservat mult timp dup ce acesta a decedat. Este bine cunoscut c atunci cnd o persoan moare, corpul su (dac este nhumat, deci ngropat n pmnt) trece prin procesul de descompunere care l reduce doar la oase, fr urm de esut. Viteza i modul de descompunere depinde de un numr mare de factori, primul i cel mai important fiind mediul nconjurtor n care cadavrul este ngropat.Descompunerea n majoritatea mediilor se petrece n dou etape. n primul rnd, organele care conin enzime digestive, cum ar fi intestinele, se diger singure, acest proces numindu-se autoliz, iar acest lucru ncepe de obicei n primele cteva ore de la deces. Autoliza este urmat de putrefacie, procesul n care materialul organic este descompus de bacterii, lucru care n condiii normale ncepe cam la 3-4 zile de la moartea persoanei, iar datorit acestui proces al putrefaciei, n decursul a cteva luni cadavrul este redus doar la schelet. Desigur acest ntreg proces are mai multi factori de influen, ins mediul este cel care joac rolul cel mai important[footnoteRef:3]. [3: Cedric Mims, Enciclopedia Morii, Bucureti 2006, p.131-136.]

Dup cum am menionat i mai sus, faptul c n unele medii cadavrul nu se descompune ci este prezervat, se ntampl de obicei n regiunile cu temperaturi extreme, cum ar fi n deert, unde se ating temperaturi foarte ridicate iar cadavrul se usuc, sau la polul opus unde este att de frig nct el nghea i este prezervat n manier excelent n ghea. n cazul temperaturilor extrem de ridicate i deertice, cnd corpul era pur i simplu ngropat n nisipul fierbinte, acesta absorbea toate lichidele corpului, uscndu-l complet, iar astfel cadavrul cpta o culoare aproape complet neagr i devenea tare ca o carapace. Acest proces natural este cel care a produs cele mai timpurii mumii din lume, att n Egipt ct i n Peru i Chile, n deertul Atacama[footnoteRef:4], unde au fost gsite exemple ce datau din jurul anului 5000 .Chr. Vom vedea cum exact a ajuns acest proces natural al mumificrii s fie observat, practicat i perfecionat de ctre civilizaia egiptean antic. [4: Bernardo Arriaza, Beyond Death: The Chinchorro Mummies of Ancient Chile,Washington-London 1995, p.57.]

n acelai timp, la polul termic opus avem parte de mumificri naturale la fel de spectaculoase datorit temperaturii extrem de sczute unde bacteriile responsabile pentru putrefacie nu au cum s supravieuiasc. Aici avem de-a face tot cu o mumificare natural cauzat de temperatur. Sunt multe exemple de cadavre descoperite n zone cu temperaturi foarte sczute, cum ar fi Siberia sau n Alpi, unde persoana a murit din cauze naturale sau accidentale iar cadavrul ei a fost perfect prezervat n ghea. Mlatinile din nordul Europei reprezint o zon aparte n care s-au gsit un numr relativ mare de mumii prezervate foarte bine (vezi fig. 1 i 2), unele chiar la fel de bine ca cele din deertul Egiptului. Acesta este un loc care, n ciuda faptului c este n proporie de 90% ap, nu permite creterea bacteriilor datorit acizilor pe care i conine. De aceea este un mediu ideal n care corpul uman nu se descompune, ci n care se produce o mumificare foarte bun. Acizii care se afl n mlatin ajut chiar la acest proces tbcind pielea uman[footnoteRef:5]. [5: Arthur Aufderheide, The Scientific Study of Mummies, Cambridge 2010 p.174.]

1.3 CND I DE CE APARE PRACTICA MUMIFICRII?n trecut se credea c cele mai vechi mumificri sunt cele datnd din perioada Egiptului antic. ns odat cu progresarea arheologiei i a metodelor de datare s-a ajuns la gsirea unor mumii, natural mumificate, att n America de Sud la civilizaia Chincherro ct i n mlatinile din Europa de Nord. Mumificarea natural se putea produce de la apariia omului n circumstanele potrivite i cum am prezentat mai sus, mediul joac rolul cel mai important. Problematica acestei lucrri se bazeaz ns pe apariia mumificrii artificiale. Spturile arheologice i datrile cu carbon au stabilit c cele mai vechi mumii artificiale, care se gsesc n Peru i Chile, au fost produse de populaia Chincherro, care a nceput cu mumificarea copiilor, acestea datnd cu aproape 2.000 de ani naintea primei mumii artificiale egiptene. Motivele exacte ale apariiei acestei practici pot fi doar speculate deoarece se bazeaz strict pe descoperirile arheologice din zonele respective. Cunoscut este faptul c dup apariia practicii la copii ea ajunge s fie folosit i pentru populaia adult ceva mai trziu[footnoteRef:6]. Cea mai veche mumie provenind de la aceast populaie a fost datat aproximativ n anul 5.050 .Chr[footnoteRef:7]. [6: Bernardo Arriaza, op.cit. ,p.60-63.] [7: Ibidem, p.6-7.]

n Egipt, cea mai veche mumie gsit dateaz aproximativ din anul 3.000 .Chr din perioada predinastic. Dup cucerirea Egiptului de Jos de ctre Narmer, unificnd astfel cele dou pri egiptene, practica ncepe s fie folosit de ctre ntreaga populaie, att pentru faraon i populaia elitist ct i de oamenii de rnd. La nceput ns nu exista o discrepan mare ntre clasele sociale, deoarece se practica o mumificare foarte simpl n acea perioad. Mumificarea n Egipt atinge forma sa cea mai elaborat si perfecionata abia n timpul dinastiei a 21-a[footnoteRef:8]. [8: Kathlyn Coooney, Objectifying the Body: The increased value of the ancient egyptian mummy during the socioeconomic crysis of dynasty 21, Los Angeles 2012, p. 148.]

Motivele pentru folosirea acestei practici sunt n general ncrcate cu o semnificaie religioas. Prezervarea corpului uman este vital n credina existenei unei viei de apoi. La populaia peruvian ns este una personal, i anume dorina de a pstra rmiele persoanei ndrgite. n legtur cu existena unei credine a vieii de apoi se poate doar specula deoarece nu exist dovezi scrise care ar putea susine o astfel de teorie[footnoteRef:9]. [9: Bernardo Arriaza, op.cit. , p.59.]

1.4 PRACTICA MUMIFICRII N ISTORIE

Acest proces de prezervare a corpului uman apare n preistorie i este practicat pn n zilele noastre. Oamenii ncep ns s se ocupe de procesul de mumificare, ajungndu-se la apariia unor ntregi ritualuri. Egiptenii sunt desigur cei mai pricepui la arta mumificrii i tot datorit lor a ajuns acest proces s fie cunoscut n toat lumea. Din acest motiv mumificarea egiptean are o importan foarte mare i va fi prezentat ca atare ntr-un capitol separat. Acum voi prezenta fenomenul mumificrii de la primele manifestri i primele descoperiri pn la unele realizate n epoca modern care depesc chiar i miestria egiptenilor.Una din cele mai vechi, dac nu chiar cea mai veche civilizaie care a practicat o form de mumificare este cea menionat mai sus, i anume civilizaia Chinchorro din Chile. Potrivit cercetrilor arheologice i datrilor cu radiocarbon cea mai veche mumie descoperit n munii Anzi acum 5.050 .Chr aparinea unui copil (vezi fig. 3). Cele mai timpurii i numeroase mumificri artficiale au fost cele ale copiilor. Mumii mai vechi adulte au fost gsite n aceai regiune ns la acestea este vorba de o mumificare natural. Mai trziu ns mumificarea a evoluat i din motive necunoscute a nceput practica mumificrii i la aduli.Ca i mumificarea egiptean, cea a civilizaiei Chinchorro a progresat treptat de-a lungul timpului. Unul din primii cercettori ai acestei populaii a fost un german pe nume Max Uhle (1917) care a fcut primele descoperiri arheologice ale regiunii. El n anul 1917 a descoperit 12 corpuri umane n situl de la Morro[footnoteRef:10] i alte 7 mumii la o distan de civa kilometri pe plaja Chinchorro. Siturile sale au fost redescoperite i cercetate n anul 1983[footnoteRef:11]. [10: Ibidem, p. 4.] [11: Ibidem, p.5-6.]

Tot acest cercettor german este cel care a pus bazele studiului mumificrilor civilizaiei Chinchorro. Uhle, examinnd mumiile descoperite, a constatat c tehnica folosit la mblsmarea lor a fost diferit de cea egiptean. Astfel el a determinat c au existat mai multe tipuri de mumificri i le-a mprit n 3 categorii. Categoria nti reprezint cea mai simpl modalitate de mumificare i const n deshidratarea corpului n mod natural n deertul Atacama[footnoteRef:12]. Aici avem de a face cu o mumificare natural ns este considerat una artificial deoarece cadavrul era amplasat de oameni n deert pentru a trece prin acest proces. [12: Ibidem, p.7.]

Categoria a doua este o mumificare artificial propriu-zis, una similar cu cea egiptean ns mult mai subdezvoltat din punct de vedere al materialelor folosite. Corpului i sunt scoase toate organele interne iar cavitile goale sunt umplute cu pr de animale i iarb, iar dup aceea inciziile sunt cusute. Dup aceea urma vopsirea feei cu o culoare roiatic, creia i se aduga un fel de peruc mai apoi urma ngroparea sa n poziie ntins (vezi fig.4). Acest proces a fost cel mai complex dar i cel mai rspndit i mai des folosit de aceast civilizaie.Ultimul tip de mumificare este de asemenea o forma a mumificrii artificiale, dar mult mai simpl n comparaie cu a doua. Corpul decedatului era acoperit cu un strat subire de pmnt combinat cu o substan ce aciona ca i cimentul i forma un strat protector. Amplasarea n mormnt era de obicei nclinat pe o parte ca i cum decedatul ar dormi[footnoteRef:13]. [13: Ibidem, p.8.]

Primul fel de mumificare natural este regsit pe tot parcursul existenei acestei civilizaii, adic din jurul anului 7.000 .Chr i pn n 1.100 .Chr. Mumificarea cea mai complex este cuprins la mijlocul existenei lor, ntre anii 5.000-2.000 .Chr (vezi fig.5). Ultimul tip de mumificare, cel mai simplu mod de al practicrii mumificrii arfificiale regsit la aceast populaie apare i reprezint declinul civilizaiei i este regsit din 2.000 pn n 1.100 .Chr[footnoteRef:14]. Cercetrile sistematice de mai trziu au confirmat rspndirea acestei civilizaii de-a lungul coastei peruviene i chiliene (vezi fig.6). [14: Ibidem, p. 8-10.]

Dovezile arheologice au demonstrat ns c mumificarea artificial se practica n ntegul continent al Americii de Sud la aceste civilizaii timpurii. Cu toate acestea, motivul din spatele apariiei mumificrii ca practica umana este nca necunoscut. Ca i la multe alte civilizaii antice i timpurii, este clar c moartea i cultul morilor sunt legate de credina spiritual a populaiei. Multe civilizaii credeau n perpetuarea spiritului i dup ce trupul pmntesc al acestuia a ncetat s mai existe. n acelai timp trebuie luat n considerare dac prezervarea corpului era menit pentru binele decedatului n viaa de apoi sau pentru apropiaii acestuia. Exist numeroase si diverse rituluri n acest sens. Ele pot fi practicate pentru spiritul decedatului, pentru trupul su, sau de asemenea mai pot exista ritualuri pentru a mpca spiritul pentru a nu putea afecta viaa de zi cu zi a celor vii[footnoteRef:15]. [15: Cum se ntmpl la multe civilizaii din aceast zon, se dorea evitarea suprrii spiritelor celor decedai, deoarece ei credeau c acetia puteau s le fac ru dac rmneau printre cei vii.]

La populaia Chinchorro se poate totui c mumificarea era practicat pur i simplu din ataament emoional fa de persoana decedat. Chinchorro fiind o populaie cu grupuri relativ mici, de profesie pescari, aceasta ar fi cea mai logic explicaie pentru prezervarea trupurilor decedate, asta nu nseamn c nu puteau fii supersticioi i c nu ar fi putut practica mumificarea din alte motive dect cele oferite de cercettori[footnoteRef:16]. [16: Ibidem, p.28-30.]

n acelai timp se practica pentru a oferi o continuitate vieii, o ncercare de imortalizare sau de a nvinge mediul nconjurtor. De aceea mumiile erau considerate entiti vii care continuau s fac parte din civilizaia nconjurtoare. Probabil din aceste considerente se ajunge la o mumificare att de complex. ncercau s i menin membrii grupului n via i n viaa comunitii. Din aceste motive mumificarea cea mai complex implic aplicarea unei culori feei i conceperea unei peruci umane, pentru a pstra mirajul vieii[footnoteRef:17]. [17: Ibidem, p.30-31]

n concluzie civilizaia timpurie din America de Sud, din Peru pn n Chile, a fost printre primele care au practicat mumificarea artificial si motivele acesteia par a fi diferite de cele a populaiei egipteane.Rmnnd n arealul munilor Anzi, Civilizaia Nazca, faimoas pentru desenele n deert de dimensiuni foarte mari, a practicat o mumificare mai puin spectaculoas i nu la fel de complex ca i cea a civilizaiei predecesoare, dar care totui merit a fi menionat. Civilizaia Nazca i are nceputurile undeva la sfritul sec. I .Chr pn la nceputul sec. I d.Chr. Aceasta ar putea fi considerat populaia proto-Nazca. Din secolul II pn n secolul V-VI d.Chr civilizaia i atinge apogeul dezvoltrii iar din VI ncepe declinul pn la dispariia lor la sfritul secolui VII d.Chr[footnoteRef:18]. [18: Michael Moseley, The Incas and their Ancestors : The Archaeology of Peru, London 2001, p.197-203.]

Aceast civilizaie se deosebete ns printr-un lucru foarte important legat de moarte i ritualuri, i anume prin faptul c exist dou tipuri distincte de mumii. Nu le deosebete tehnica de mumificare, care este aceeai la toat populaia, ci faptul c n vederea executrii ritulalului mumificrii, unor cadavre le era taiat capul, iar doar acesta era mumificat i ingropat. Urmele corpului acestora pn n momentul de fa nu au fost gasite[footnoteRef:19]. Cu toate acestea au fost descoperite un al doilea tip de mumii la care capul era ngropat alturi de trupul su, ns majoritatea mumiilor gasite sunt separate. Aceste tipuri de ritualuri n care este tiat capul au ajuns s fie denumite de experi Trophy Heads - Cap Trofeu -[footnoteRef:20](vezi fig. 7) , i sunt legate uneori de ntreprinderea unor aciuni militare, considerndu-se c acest ritual avea loc n urma unei lupte n care cel victorios i ia trofeul de la cel nvins. [19: Arthur Aufderheide, op.cit. , p.108-110.] [20: Ibidem,p.109.]

Cel mai relevant sit unde a fost gsit un numr foarte mare de mumii aparinnd civilizaiei Nazca este cimitirul Chauchilla din Peru (vezi fig.8 i 9). Cimitirul conine un numr mare de mumii, el fiind folosit timp de 600 de ani. n ciuda faptului c acest cimitir a fost jefuit de nenumrate ori, el nc este un sit foarte important din punct de vedere arheologic, cu un numr de exemplare ale acestor mumii recuperate de aici. Cadavrele din acest cimitir sunt prezervate foarte bine, datorit n principal mediului foarte uscat i arid din Peru, care dup cum am menionat i mai sus, prezerv corpurile foarte bine. ns lucrul care dovedete c aici se fcea o mumificare artificial este poziia decedailor i faptul c sunt mbrcai n haine de mtase, uneori chiar nfurai cu un fel de bandaje similare cu cele egiptene. Nu s-a folosit niciun proces de mblsmare. La unele exemplare ns se poate observa aplicarea unei rini pentru ndeprtarea bacteriilor, care a ajutat la prezervarea excelent, cu tot cu pr i piele[footnoteRef:21]. [21: Ibidem, p.23-25.]

Succesorii acestor civilizaii sunt nimeni alii dect incaii. Imperiul Inca, care se ntindea din Columbia de astzi i pn pe coasta sudic a Americii de Sud, a cuprins un areal foarte mare i a nglobat un numr impresionant de civilizaii. Incaii au ptruns n aceast zon n jurul anului 1.200, iar ntr-un timp scurt au cucerit populaiile existente crend astfel un mare imperiu ce se ntindea pe o suprafa de peste 3.000 de km[footnoteRef:22]. [22: Ovidiu Drmba, Istoria culturii i civilizaiei, vol.1, Bucureti 1984, p.449-450.]

Avnd n vedere c au cucerit populaiile deja existente care practicau mumificarea, este de neles c i ei au asimilat-o La civilizaia inca toat viaa era reprezentat sub forma unui ciclu de via care se ncheia cu moarta persoanei. Credina inca era foarte similar cu cea egiptean n sensul n care i ei vedeau necesitatea prezervrii trupului pentru a-i putea continua viaa n lumea de apoi. Diferena este ns c egiptenii vedeau continuarea vieii de apoi n paradisul din vest, n schimb incaii credeau n rencarnarea persoanei ntr-un descendent. Acest lucru ns era posibil numai dac trupul defunctului era prezervat foarte bine. De aceea se practica i aici un fel de mblsmare. Conform legendelor incae se credea c defunctul devenea o fiin supranatural care putea s i ajute poporul sau s le fac ru[footnoteRef:23]. Defunctul era ngropat n zonele de munte n poziie ghemuit (vezi fig.10). Tot aceast civilizie practica sacrificarea uman pentru a mpca zeii, iar dovezile arheologice au artat exact acest lucru printr-un numr mare de persoane depuse n vrful muntelui dup ce au fost omorte. Condiiile favorabile unei mumificri spontane au pstrat aceste corpuri ale persoanelor sacrificate, unele n condiii excelente (vezi fig.11). [23: Ibidem, p.461-463.]

Pe lng aceste trei culturi au mai fost un numr mai larg de civilizaii practicante ale mumificrii n aceast zon. Coasta vestic a Americii de Sud a avut parte de o rspndire mare a practicii mumificrii, ns le-am menionat doar pe cele mai revelante i cele mai cercetate din punct de vedere arheologic.Practica aceasta a mumificrii a fost folosit aproape pretutindeni pe glob, i ca dovad concret avem, printre altele, populaia Guanche din insulele Tenerife (vezi fig.12). Populaia acestor insule a practicat mumificarea de foarte timpuriu ns dovezile arheologice au putut gsi cea mai veche mumie ca fiind n jurul anului 400 d.Chr. Nu se cunoate exact n ce msur se practica mblsmarea deoarece majoritatea cadavrelor au fost n totalitate sau parial scheletizate. Mediul nu a fost cel mai propice pentru prezervare, iar metodele aborigenilor nu erau prea dezvoltate, ns este un exemplu clar de ncercare de a mumifica decedaii[footnoteRef:24]. [24: Arthur Aufderheide, op.cit. , p.162.]

La cteva din mumiile mai bine prezervate s-a putut observa intervenia uman pentru a ndeprta organele interne, iar n locul lor au introdus pmnt amestecat cu ace de pin, unt de capr, precum i alte materiale organice. Dup aceast intervenie, decedatul era nfurat n piele de capr sau oaie i era pus pe o bucat de lemn tiat dup dimensiunea cadavrului care mai apoi era pus n poziie vertical rezemat de stnci, sau ascuns n peteri greu de accesat (vezi fig.13). Din mumiile acestei populaii s-au gsit doar un numr relativ mic, aproximativ 30. Se presupune ca in timpul cuceririi spaniole s-au distrus respectiv s-au luat un numr mare din acestea, fiind nc necunoscut ce s-a ntamplat mai departe cu ele[footnoteRef:25]. [25: Ibidem, p.162-164.]

O alt regiune cu descoperiri foarte importante legate de mumificare o reprezint Xianjing, din Nord-Vestul Chinei. n aa numita regiune Tarim a Chinei a fost descoperit un complex de morminte cu mumii perfect prezervate datnd ntre anii 1.800 .Chr i 300 d.Chr. n jur de 100 de mumii au fost scoase de arheologi chinezi. Dei aici prezervarea a fost facilitat de pmntul n care au fost ngropai i ar putea i teoretic clasificat ca o mumificare naturala, faptul ca aceste aceste corpuri au fost nfurate i depuse n mod contient n acea zon de ctre oameni indica spre o mumificare artificial. De asemenea se presupune ca mumiile au fost depuse in acelasi scop ca i n cazul mumiilor de la Chauchilla[footnoteRef:26]. [26: Victor Mair, The Mummies of East Central Asia, p.22-25.]

La acest sit au aprut ns multe controverse legate de originea celor ngropai, observndu-se c o mare parte a mumiilor au caracteristici att caucaziene ct i asiatice. Printre numrul mare de mumii perfect prezervate s-a deosebit un caz anume al unei femei care a fost att de bine prezervat nct a fost numit de arheologi The Beauty of Xiaohe (Frumuseea din Xiaohe, vezi fig.14)[footnoteRef:27]. Corpul femeii a fost nvelit la moartea sa ntr-o ptur de ln alb, n cap avea pus o plrie de psl, purta o fust iar n picioare avea o pereche de ghete din piele cptuii cu blan. Pe lng articolele de mbrcminte pe care le purta, a fost att de bine conservat nct atat prul ct i genele lungi ii erau pstrate perfect. Se presupune c a fost ngropat n jurul anului 2.000 .Chr i este cel mai bine pstrat exemplu de mumificare natural din toat China[footnoteRef:28]. [27: Ibidem, p.26.] [28: Ibidem, p.24-26.]

Pe teritoriul Chinei, ca i n Peru, Chile sau Egipt, exist un numr mare de mumii descoperite rspndite pe tot arealul rii. Un sit cu descoperiri importante, demn de amintit, ar fii cel din Qizilchoqa la 60 km Vest de oraul Hami, care pe vremuri fcea parte din drumul mtsii n partea de Est a regiunii[footnoteRef:29].Aici ns descoperirile au fost ntr-un numr mai mic dect la Xianjing iar mumiile nu sunt la fel de bine prezervate (vezi fig.15), totui este considerat un sit foarte important pentru perioada fierului din China. [29: Ibidem, p.28-29.]

Diferenele n practica mumificrii se pot observa de la continent la continent, de la civilizaie la civilizaie chiar dac se aflau ntr-un areal relativ apropiat ca timp i spaiu, ritualurile, motivele si metodele practicrii mumificrii sunt foarte variate. Pe lng rile prezentate mai sus, mumii au fost descoperite n mai multe pri ale lumii de la mumiile descoperite n Alaska, la cele din Australia i Indonesia, iar unele cazuri chiar n Europa, cum ar fi Spania, Italia i Frana (de obicei persoane importante ale bisericii erau foarte bine mblsmate iar mai apoi depuse n catacombele mnstirii ori bisericii unde se prezerva foarte bine cadavrul; acest lucru se practica cel mai mult la mnstirile din Italia la clugrii capucini). La majoritatea civilizailor aceast practic s-a manifestat i dezvoltat n concordan cu credina c numai prin prezervarea trupului pmntesc, spiritul celui decedat i putea continua viaa mai departe sau ncepe alta prin rencarnare. Unde au existat manifestri de natur religioas de cele mai multe ori se prezenta i credina n continuitatea vieii spirituale prin diverse metode. Egipteni credeau de exemplu n trecerea spiritului spre trmul de apoi, care reprezenta paradisul alturi de zeitile pe care le venerau. Pe lng acestea sunt multe alte exemple ale manifestrilor credinei perpeturii spiritului uman. La civilizaile din America de Nord care mumifica capul adversarilor rpui n lupt, practicau acest lucru pentru a i mpiedica s ajung n lumea de dincolo. Fiecare credin avea o alt percepie despre ce se ntmpla cu omul dup moarte iar n funcie de aceast credin se proceda ntr-un anumit fel i cu rmiele pmntene, din acest motiv la unele culturi cadavrul era ars pentru a-l purifica iar la cele despre care am vorbit eu mai sus se ncerca prin orice mijloc disponibil s se pstreze ct mai intact corpul ca acesta s poat avea parte de viaa de apoi n linite.1.5 STUDII DE CAZ

Mumificarea dup cum am menionat mai sus se poate mparti in dou categorii: cea natural i cea artificial. n acest capitol voi detalia cteva mumii foarte importante descoperite pe glob, din antichitate pn n evul mediu i chiar din epoca contemporan. Tipurile de mumificare sunt de ambele feluri att cea natural spontan ct i cele artificiale realizate cu foarte mare meticulozitate ca cele ale clugrilor capucini din Italia sau cele ale unor mari politicieni ai lumii pentru care s-a investit un numr mare de resurse pentru a putea pstra ct mai viu corpul rmas pe pmnt.1.5.1 PRINESA DIN ALTAI

Primele i poate cele mai importante cazuri de mumificare sunt cele naturale n condiii favorabile acestui proces. n 1993 n Rusia, mai exact n Munii Altai, s-a descoperit cadavrul unei femei perfect prezervat de temperaturile extrem de sczute. Fiindc se afla ntr-un sicriu de lemn i ngropat ntr-un mormnt fcut de oameni s-a ridicat problema dac nu ar fii cumva vorba de o mumificare artifcial, ns nu s-a putut descoperi nici o urm a unui proces de mblsmare. Persoanele care au ngropat-o n acel loc tiau c este un loc ferit cu temperaturi foarte sczute i de aceea au tiut c mormntul va fi greu de descoperit sau de jefuit (vezi fig.16). Mumia a ajuns s fie numit de cercettori Ice Maiden (Domnia de ghea) sau The Altai Princess (Prinesa Altaiului), i este de origine scito-siberian (vezi fig.17). Ea a fost descoperit ntr-un mormnt din platoul Ukok i s-a stabilit c ar fi trit n jurul secolului 5 .Chr, i este ncadrat n cultura Pazyryk, cultur ce a existat ntre sec.6 4 .Chr n stepele Urasiei[footnoteRef:30].Aborigenii zonei Altai susin c aceast prines ar fi fost de fapt o preoteas protectoare a regiunii i c ea s-ar fii sacrificat ntr-un ritual special pentru a proteja trmurile lor. [30: Natalia Polosmak, A Mummy Unearthed from the Pastures of Heaven ,National Geographic, Octombrie 1994, p.80-82.]

Prinesa a fost ngropat mpreun cu un numr mic de cai, plus un inventar destul de signifiant, ceea ce a dus la concluzia c ar fi trebuit s dein un statut destul de important. ns pe lng materialul arheologic din interiorul mormntului cel mai important aspect al acestei mumii este faptul c avea tatuaje pe corp, mai exact un fel de cerb stilizat pe umrul stng ct i pe ncheietur. Interesant este faptul ca unele mumii naturale gasite in Alpi prezinta aceleasi caracteristici ns nici o alt mumie nu avea tatuaje la fel de complexe i de artistice precum aceasta. Datorit acestui fapt este considerat una din cele mai relevante descoperiri arheologice de mumii naturale[footnoteRef:31]. [31: Ibidem, p.84-100.]

1.5.2 TZI

Vorbind despre zone cu temperaturi sczute, trebuie menionat poate cea mai relevant descoperire fcut n Alpii din Austria. n 1991 a fost descoperit cadavrul unui brbat, foarte bine prezervat n gheaa alpilor. Descoperirea a fost fcut de doi oameni care se plimbau n zon n perioada n care zpada se topise deja. tzi (vezi fig.18 i 19), cum a fost numit datorit zonei n care s-a fcut descoperirea din Alpi (tztal din Austria), este de o relevan incredibil pentru perioada n care a trit. Mumia a fost descoperit ntr-o stare perfect de prezervare datorit zonei muntoase unde persoana i-a gsit sfritul n ghearul alpin . Cauza morii a fost descoperit la aproximativ zece ani de la momentul descoperirii sale n muni. Medicii legiti austrieci au analizat corpul lui tzi i au descoperit o ran n umrul stng care a provenit cel mai probabil de la o sgeat care i-a strpuns umrul. Se presupune ca acesta a atins o arter important, cauznd astfel o moarte rapid din cauza sngerrii. Pe lng aceasta au mai fost descoperite urme de tietur cu un cuit, lucru ce arat c era ntr-un conflict cu cineva cu cteva zile nainte de moartea sa.Pe lng relevana sa din punct de vedere antropologic, tzi, n momentul morii sale, avea n jur o mulime de unelte din cupru pe care probabil le folosea i pe care chiar le fabricase de unul singur. S-a descoperit un cuit, un topor, un arc cu sgei precum i alte unelte, toate produse din cupru. De asemenea el era mbrcat n haine din piele, precum i o mantie din iarb esut, cma, curea i nclminte; toate obiectele de vestimentaie au fost produse din diferite tipuri de piele de animal, de la capr la blan de urs din care era confecionat cciula sa[footnoteRef:32]. Toate aceste lucruri au fost foarte importante pentru stabilirea perioadei n care a trit i anume undeva n jurul anului 3.000 .Chr. Dovezile sunt mai relevante pentru nelegerea modului de trai din acea perioad de nceput a epocii bronzului, mai specific epoca Cuprului pentru Europa. [32: Caroll Rory, Wounds Suggest Iceman Was Stabbed in the Back, Fought Attacker, National Geographic News, Martie, 2002.]

tzi este cea mai veche mumie natural din Europa. Pe corp au fost gsite chiar cteva tatuaje efectuate cu crbune. Mumia alpin reprezint cea mai mare i important descoperire de acest gen din Europa i a dus la mbogirea cunotinelor despre perioada Calcolitic a Europei[footnoteRef:33]. Este probabil cea mai cunoscut mumie din spaiul european, iar n momentul de fa este pstrat la Muzeul din Sud Tyrol de Arheologie. [33: Idem.]

1.5.3 TOLLUND MAN

n toat Europa de Nord, mai exact n mlatinile din Europa de Nord, n aa numitele bogs, s-au descoperit un numr foarte mare de cadavre prezervate excelent. Aceste mlatini, datorit unui coninut mare de acizi care apar n urma descompunerii materialului organic, au ajutat la conservarea cadavrelor care au fost aruncate aici. Este vorba de o mumificare natural i accidental, deoarece cei care au aruncat aceste cadavre n mlatini cel mai probabil au vrut s scape de acestea i s uite de existena lor, dar au existat i cazuri n care se cunotea efectul acestor mlatini asupra cadavrelor, ns dovada c erau depuse intenionat n aceste mlatini este mai greu de fcut[footnoteRef:34]. [34: Arthur Aufderheide, op.cit. , p.172.]

Tocmai din aceste considerente un procentaj mare din mumiile, sau mai bine zis cadavrele mlatinilor, au murit n urma unor conflicte violente. Multe sunt ori decapitate, ori au fost njunghiate sau n unele cazuri chiar spnzurate i aruncate cu la cu tot n mlatin, cum este cazul la exemplu de mai jos. Au aprut i unele teorii care susin c o parte din aceste corpuri erau aruncate intenionat n mlatini pentru a fi prezervate, ns acest lucru este greu de stabilit neavnd nimic care s susin acest lucru. Cea mai veche dateaz din anul 8.000 .Chr din Mezolitic i acest proces continu pn la Al doilea rzboi mondial[footnoteRef:35]. [35: Ibidem, p.172-173.]

Unul din cele mai bine prezervate i mai bine cercetate specimene este aa numitul Tollund Manal Danemarci (vezi fig.20). Aceast corp al mlatinii a fost descoperit n anul 1950 n partea danez a Peninsulei Iutlanda, lng satul Tollund. Acest corp era aa de bine prezervat nct la nceput se credea c ar fi vorba de o crim comis recent. Analizele tiinifice ns au artat c acest brbat a trit n secolul III .Chr. Tollund man a fost gsit n poziie de fetus cu o cciul n cap fcut din ln, n rest era complet gol, iar la gt avea un la fcut din piele de animale care era strns la gt (vezi fig.21) i se prelingea pe ira spinrii. Se putea observa la acest cadavru c pielea sa de pe tot corpul este foarte tbcit din cauza acizilor din mlatin care au mncat calciul i mineralele din oase, aducndu-l n stadiul acesta dar tocmai datorit acestor acizi corpul a putut fi prezervat perfect i astfel a fost mpiedicat procesul de descompunere. n urma datrii a putut fi stabilit c a murit n jurul anului 220 .Chr, n timpul epocii de fier La Tene. Este posibil ca acest brbat a fost spnzurat i apoi fie aezat fie aruncat ntr-o mlatin din aceast regiune. Indiferent de modul cum a fost abandonat, Tollund Man reprezint unul din cei mai bine prezervai din aceti oameni ai mlatinii[footnoteRef:36]. [36: Ibidem, p.178.]

1.5.4 VLADIMIR YLICH LENIN

Lenin fost persoana care a asigurat ndrumarea intelectual pentru revoluionarii Bolevici din anul 1917. El a murit pe data de 21 Ianuarie 1924 la casa sa din Gorki n urma unor accidente vascular cerebrale. A doua zi de la decesul su a fost efectuat autopsia i o mblsmare normal. Corpul su a fost dup aceea transportat la Moscova unde a fost expus pentru ca poporul rus s l poat jeli. Numrul incredibil de mare de oameni care au venit s l plng pe Lenin a fcut ca autoritile s decid s l expun permanent, n ciuda mpotrivirii nevestei sale[footnoteRef:37]. [37: Ibidem, p.209.]

Corpul su a fost mutat n Piaa Roie din Moscova unde a fost depus ntr-un sicriu cu capacul de sticl (vezi fig.22) i inut la o temperatur de 0 grade celsius cu umiditate foarte sczut. Acest lucru a dus n foarte scurt timp la decolorarea pigmentului pielii i la tbcirea sa. Datorit acestui lucru au fost alei doi specialiti, Vladimir Vorobyov (profesor al anatomiei din Moscova) i Boris Zbarsky (biochimist) pentru a-l mblsma corespunztor i a-l menine sub supraveghere constant. Metodele folosite de cei doi au fost inute ca secrete de stat, nefiind publicate pn foarte recent. Se pare c cei doi au creat o soluie special compus din glicerin amestecat cu acetat de potasiu pus laolalt cu formol. Pentru piele a fost folosit o injecie regulat de vaselin cu parafin. Corpul su a fost pstrat dup acest tratament la o temperatur de 16 grade celsius cu o umiditate de 70% [footnoteRef:38]. [38: Ibidem, p.210.]

Mausoleul de lemn a fost nlocuit peste civa ani cu unul din granit, iar corpului i se administra regulat acest tratament descris mai sus pentru a mpiedica orice fel de deteriorare. n timpul celui de al doilea rzboi mondial corpul lui Lenin a fost mutat de la Moscova pentru a mpiedica nazitii s ajung la el. Corpul a fost transportat ntr-o locaie secret undeva n vestul Siberiei. n 1953, la moartea lui Stalin, aceeai metod a fost aplicat i corpului su, iar el a fost expus alturi de Lenin n Piaa Roie (vezi fig.23). Amndoi aveau parte de inspecii de dou ori pe sptmn, iar o dat pe lun corpurile erau puse ntr-o baie cu soluie de acetat de glicerin. Cei doi conductori au fost expui unul lng cellalt timp de 9 ani pn n 1962. n acel an, odat cu schimbrile politice, corpul lui Stalin a fost retras i se presupune c ar fi fost nmormntat ntr-o locaie secret[footnoteRef:39]. [39: Ibidem, p.210-211.]

n ziua de azi corpul lui Lenin este ngrijit de un personal compus din 27 de oameni de tiin i 33 de tehnicieni, avnd aceleai metode de prezervare. Att corpul lui Lenin ct i al lui Stalin sunt dou exemple faimoase ale metodelor de mumificare i mblsmare moderne. ns spre deosebire de vechile civilizaii care fceau acest lucru pentru ajutorarea spiritual a persoanei, la cei doi conductori rui acest lucru a fost fcut din motive politice[footnoteRef:40]. [40: Ibidem, p.211.]

n afara cazurilor menionate, se regsesc numeroase mumii naturale sau artificiale mumiile ns foarte puine sunt la fel de perfect prezervate ca cele menionate mai sus. Exemplele sunt nenumrate i se pot ntlni oriunde clima i solul sunt de aa natur nct s poat conserva i nu descompune esutul viu. Pe de alt parte mumificarea artificial poate atinge noi culmi dup cum se poate observa n studiul de caz de mai sus. ns pentru a putea menine aceast perfeciune este nevoie de foarte mult munc i ntreinere regulat fr de care corpul s-ar descompune complet.

CAPITOLUL 2. RITURILE I MUMIFICAREA EGIPTEANE

Mumiile egiptene sunt probabil cele mai cunoscute i cele mai multe descoperite pn n prezent. Ele au reprezentat un subiect de cercetare i de dezbateri nc de la descoperirea primelor exemplare n Egipt. n secolul 20 au ajuns s fie descoperite ntr-un numr att de mare nct a nceput vnzarea lor pe piaa neagr, sub pretextul c ar fi benefice din punct de vedere medical, fapt ce a dus la distrugerea unui numr destul de mare de mumii. Totui au rmas nc destule ntregi, i din fericire tot att de multe cte au fost distruse au fost i analizate, (nct acum se poate nelege n proporie destul de mare, cum a aprut acest proces, precum i cum a ajuns s evolueze de-a lungul a 2.000 de ani. n secolul XIX cercetarea mumiilor se rezuma la ncercarea medicilor britanici de a analiza mumiile n fata unui public numeros si curios, fascinat de misterul mumiilor. n acest caz studierea mumiilor avea o asemanare mai mare cu un spectacol decat cu o cercetare tiinifica.(vezi fig.24). Cnd analiza nu se fcea n faa unui public, medicii se adunau n casa unuia dintre ei pentru a desfura cercetarea mumiei mpreun(vezi fig.25). n ciuda faptului c aceste cercetri se practicau ntr-un mediu nu tocmai tiinific, ele au produs totui un numr mare de documente care au fost publicate n mare parte, din care s-au putut trage destule concluzii legate de ntregul proces de mblsmare. Pe lng aceste dezveliri de mumii, cum au fost numite n trecut, avem i relatrile istoricilor privind procesele de mblsmare i mumificarea. Herodot este poate cel mai citat cnd vorbim de procesul de mblsmare, el fiind folosit ca punctul de referin n redactarea tuturor lucrrilor tiinifice din acest domeniu, iar pe lng Herodot, un alt istoric care a descris cultele funerare egiptene este Diodor din Sicilia. Diodor, la rndul su, descrie ntregul proces de la moartea unei persoane, n mod special decedarea faraonului, i pn la aezarea sa n mormnt. Desigur ntreaga evoluie a acestor procese este legat de complexa religie egiptean i de evoluia sa de-a lungul dinastiilor. Primele manifestri de mumificare artificial a persoanei decedate apar n jurul anului 3.000 .Chr cnd se unific cele dou pri egiptene sub conductorul Menes, fondatorul primei dinastii numite thinit, nume dat dup capitala Thinis. De la primele manifestri artificiale se ajunge la standartizarea i chiar perfecionarea tehnicilor n dinastiile 18-20 n jurul anilor 1.500-1.200 .Chr[footnoteRef:41]. [41: Ovidiu Drmba, op.cit., p. 113-115.]

Motivul pentru care se practic mumificarea i de cnd exact ncepe pe teritoriul egiptean nu s-a putut stabili cu exactitate nc, deoarece se cunosc foarte puine despre perioada arhaic i cea predinastic (vezi fig.26). Sunt cunoscute culturile primitive din aceast regiune i anume Badari, Naqada I i Naqada II[footnoteRef:42](pe baza dovezilor materiale arheologice din Egiptul de Sus), dar cercetrile arheologice nu au putut scoate la iveal dovezi concrete care ar putea dovedi practica unei mumificri artificiale. n momentul de fa spturile arheologice se concentreaz pe aducerea la lumin a noi informaii legate de aceast period timpurie a Egiptului. [42: Rosalie David, Religion and Magic in Ancient Egipt, Londra 2002, p.44-46.]

Cei care practicau mblsmarea, erau meteri specializai n acest domeniu care aveau ateliere speciale pentru pregtirea corpului. mblsmtorii erau o categorie social foarte puternic i extrem de bine organizat, care deineau chiar i titluri de clerici i aveau un numr mare de asisteni (aveau nevoie de for de munc mai ales n timpul unui rzboi sau a molimelor cnd cadavrele se aglomerau i multe din ele erau neglijate). Este evident c aceti maetri ai mblsmrii jucau un rol vital n pregtirea corpului pentru cltoria n lumea de apoi, ns cei mai importani oameni erau preoii, deoarece ei aveau rolul de a oficia ritul funerar i de a recita incantaii magice pentru protejarea trupului. Preoimea era o categorie social aparte, fr de care decedatul nu ar fi putut tri n lumea de apoi, n viziunea populaiei egiptene ( vezi fig.27). Dei la nceputul cultului nu aveau un rol atta de vital, acesta a evoluat pn n pragul de a deveni absolut necesar pentru orice ceremonie funerar, festivale i la diferitele ceremonii religioase.Festivalele pentru oferirea ofrandelor zeilor erau practicate foarte regulat de ctre egipteni. Aceste festivale se ineau deobicei pentru diferitele zeiti din panteonul lor, att pentru cele umane ct i pentru cele cu caracter zoomorfic (n funcie de regiunea n care se oficia festivalul), iar n cadrul acestora se sacrificau animale asociate zeitii care se srbtorea n data respectiv. Totui dac egiptenii nu ar fi lsat n urm papirusuri cu incantaiile magice n sicriele decedailor, nu am fi aflat niciodat complexul proces legat de cultul funerar, deoarece dovezile arheologice pot fi foarte subiectiv intrerpretate i nu pot oferi imaginea complet. Pe lng aceste papirusuri care conin formulele magice au fost reprezentate att pe sicriele regale, ct i n interiorul piramidelor, etapele parcurse de la deces pn la aezarea n mormnt i dup aceea chiar i ajungerea n faa marelui zeu al luminii, Osiris, pentru judecata de apoi.2.1 MUMIFICAREA N IZVOARELE ISTORICE

Procesul de mumificare ct i ceremoniile i cultul funerar sunt menionate de ctre istorici n scrierile lor, deoarece este un lucru ce i deosebete pe egipteni de orice alt civilizaie, i reprezint ceva care a strnit curiozitatea tuturor cltorilor strini. Cel mai citat i totodat cea mai folosit surs de informaii este descrierea lui Herodot a egiptenilor n crile sale Istorii, el spunnd despre Egipt c are cele mai multe minunii de admirat dect orice alt ar, i ne nfieaz lucruri mai presus de puterea cuvntului fa de oricare alt parte a lumii[footnoteRef:43]. Ce ne relateaz Herodot, care este intitulat i printele istoriei, constituie baza cunotinelor legate de aceast civilizaie spectaculoas. Printre relatrile sale legate de geografia locului precum i de datinile poporului egiptean, el ne prezint procesul de mblsmare i mumificare practicat de ctre meterii acesteia. Herodot a consemnat c n Egipt, cnd el l-a vizitat, se practicau trei forme de mumificare, folosite pentru diferitele clase sociale. n continuare le voi cita direct din scrierile istoricului. [43: Herodot, Istorii, vol.2,Bucureti 1998, p.55.]

1. Mumificarea cea mai scump :...iat cum fac mblsmarea cea mai scump : cu ajutorul unui fier ncovoiat, scot mai nti prin nrile mortului o parte din creier, iar o alt parte o scot turnnd nuntru nite leacuri. Pe urm, spintecnd mortul pe sub coaste cu o piatr tioas din Etiopia, scot tot ce se afl n pntece, l cur bine i dup ce vars nuntru vin de palmier, mai presar i mirodenii pisate. n sfrit, dup ce umplu pntecele cu smirn curat i mcinat, cu scorioar i alte balsamuri, afar de tmie, l cos iari la loc. Cnd au isprvit cu asta, contnu mblsmarea, nnd trupul n natron timp de aptezeci de zile. Mai mult de atta nu-i ngduit s fie inut. La mplinirea celor aptezeci de zile, splnd leul, l nfoar n ntrgime cu fei tiate dintr-un fel de pnz subire, uns cu un lipici pe care egiptenii l folosesc de obicei n loc de clei. Rudele, lundu-l apoi de aici, fac o racl de lemn cu chip de om n care, cnd e gata, nchid mortul i o psteaz cu sfnenie ntr-o camer funerar, aeznd-o drept n picioare lng zid. n felul acesta se face mblsmarea cea mai costisitoare[footnoteRef:44]. [44: Ibidem, p. 97-99.]

2. Mumificarea modest :....meterii, dup ce i umplu clistirul cu ulei din lemn de cedru, l vir n pntecul mortului, fr s-l mai taie i fr a-i mai scoate maele, mpingnd uleiul prin ezut i mpiedicndu-l s se scurg afar. Dup aceea, in mortul n natron cte zile trebuie, iar n ultima zi dau drumul din pntece uleiului de cedru bgat mai nainte nuntru. Uleiul are aa de mare putere nct topete maele i mruntaiele i le scoate afar odat cu el. Natronul, la rndul lui, mistuie carnea i din le nu mai rmne dect pielea i oasele. Dup ce-au isprvit de fcut aceasta, mblsmtorii napoiaz mortul n starea n care se afl. Fr s-i mai fac ceva[footnoteRef:45]. [45: Ibidem, p. 98.]

3. Mumificarea simpl :Al treilea fel de mblsmare, cea pentru morii cei mai sraci, iat cum se face : dup ce i se bag n pntece o licoare din buruiana de curenie syrmaia, mortul este inut n natron aptezeci de zile, apoi este napoiat celor ce l-au adus[footnoteRef:46]. [46: Ibidem, p. 99.]

Herodot descrie n detaliu cum era practicat mumificarea, de ctre meteri, n funcie de posibilitatea financiar a fiecruia. ns aceste trei tipuri descrise de el sunt puse la ndoial de ctre cercetrile arheologice ct i de analizele mumiilor descoperite de-a lungul timpului n Egipt. Cercetrile arheologice consider c mumificarea a avut o evoluie mare de la nceputurile ei pn n vremea lui Herodot. ns baza mumificrii era aceeai din punct de vedere al metodelor folosite ( ndeprtarea organelor interne, dup aceea mblsmarea n sare de natron, iar ntr-un final bandajarea). Aceste lucruri se practicau la fel ndiferent de clasa social, diferena const n uleiurile folosite dup mblsmare, cum se proceda cu ndeprtarea organelor (unele fiind depozitate n vase canopice) ct i inventarul funerar i mormntul. n ciuda acestor lipsuri Herodot rmne cea mai important surs istoric n descrierea unui proces foarte complex de mumificare, constituind baza cercetri acestui domeniu de ctre istorici.n afar de Herodot, se mai gsesc relatri legate de pmnturile egiptene , cultele lor funerare i procesul de inbalsmare i la alt istoric, i anume Diodor din Sicilia care a trit i a scris ncepnd cu anul 60 .Chr i pn n 30 .Chr la moartea sa. Diodor a fost un istoric de origine greac care este cunoscut pentru istoria sa universal numit Biblioteca Istoric, n care o mare parte o dedic descrierii egiptenilor i a riturilor lor funerare. El este uimit de aceste rituri nct le i numete curioasele i ciudatele obiceiuri egiptene, mai ales n legtur cu cinstirea morilor[footnoteRef:47]. El face referire i la procesul de mumificare i de mblsmare egiptean chiar dac nu l descrie la fel de amnunit ca i Herodot. Acestea sunt paragrafele scrise de Diodor n care prezint modul de mumificare practicat n Egipt : [47: Diodor din Sicilia, Biblioteca Istoric, Bucureti 1981, p. 98.]

Snt trei feluri de nmormntri : o nmormntare plin de strlucire, una mijlocie i o a treia pentru lumea srman. Cea dinti cost un talant de argint, a doua douzeci de mine, iar cea din urm foarte puin[.....]Mai nti vine aa numitul scrib care, dup ce cadavrul a fost aezat pe pmnt, delimiteaz, pe partea stng a trupului, tietura care se cere fcut. Vine apoi, aa numitul despictor, nnd n mn o piatr etiopian. El face o tietur n lung- , aa cum cere legea. Apoi, fr a mai zbovi, o ia la fug, urmrit de ctre cei de fa, care-i arunc pietre voind s abat asupra lui rzbunarea[]Dup ce s-au strns n jurul mortului pentru a-l mblsma, trupu-i fiind acum despicat -,unul dintre ei i vr mna, prin tietura fcut i scoate toate mruntaiele, nu ns rinichii i inima. Un altul le purific, splndu-le cu vin de palmier i cu alte mirodenii. Vreme de treizeci de zile, acetia se ngrijesc de leul mortului i o fac cu mult luare aminte, folosind mai nti uleiul de cedru i alte uleiuri ca acesta, smirn i scorioar, cum i felurite mirodenii ce pot pstra ndelung vreme trupul, mprtiind i un miros plcut[footnoteRef:48]. [48: Ibidem, p.98-100.]

Dup cum putem observa, exist diferene ntre descrierea fcut de Herodot i cea a lui Diodor, ns amndoi vorbesc despre cele trei tipuri de mblsmare existente n Egipt. Diodor ofer o descriere mai amnunit doar celei mai scumpe metode de mumificare, celelalte dou nefiind la fel de relevante din punctul su de vedere, deoarece sunt mult mai simpliste. n acelai timp putem s ne dm seama c cea mai scump metod era folosit cel mai probabil doar pentru faraoni i mari demnitari dup numrul mare de mirodenii i uleiuri folosite pentru a crea impresia c trupul este nc viu. Un alt lucru demn de menionat este faptul c persoana care execut prima tietur este urmrit i se ncearc uciderea sa, lucru pe care Herodot aparent nu a considerat necesar s menioneze, sau nu a fost prezent la un asemenea ritual. Acest lucru se practica numai la despicarea trupului faraonului, deoarece era considerat zeul pe pmnt, iar un simplu muritor nu avea voie s se ating de trupul acestuia fr consecine. Diodor prezint mai detaliat ritul funerar i modul n care se ine doliu pentru persoana decedat, neglijnd ns procesul de mblsmare destul de mult. Descrie de asemenea i venerarea animalelor sacre a egiptenilor, lucru pe care l consider foarte ciudat, i de neneles.De asemenea ne prezint caracterul de venerare att zoomorfic ct i antropomorfic al egiptenilor, care i deosebete de restul civilizaiilor antice, prin atenia acordat animalelor sacre. Ele rmn scrieri consacrate i stau la baza cercettorilor egipteni chiar i n prezent. Aceste scrieri, ale lui Herodot ct i ale lui Diodor ne detaliaz foarte bine cultul funerar i religia egiptean, ns este clar c nu sunt singurii istorici care au vizitat acest trm magic i straniu. ns foarte puini descriu aceste datini strvechi care reprezint tema lucrrii de fa, din acest motiv nu am vzut necesar prezentarea altor istorici n afar de cei doi menionai mai sus. 2.2 EVOLUIA TEHNICII DE MUMIFICARE

Mumificarea, aa cum am vorbit despre ea mai sus, a nceput n mod natural datorit proprietilor foarte bune de prezervare a nisipului din deertul african. Acest lucru a fost observat de ctre populaia nativ a Egiptului i au tras concluzia c acesta este modul n care se poate proteja omul i n viaa de apoi. Ei credeau n continuitatea vieii i dup ce omul a decedat, dar numai atta timp ct spiritul su are un loc unde s se poat ntoarce. La nceput cadavrele erau ngropate pur i simplu n nisip, fr nici un fel de mblsmare sau vreo protecie fa de nisip, de aceea se prezervau ntr-un mod att de eficient, ns partea negativ este c deveneau vulnerabile n faa unor prdtori ai deertului cum ar fi acalii. Oamenii au observat acest lucru i atunci au ncercat s gseasc metode de a proteja corpul decedatului fa de animale prdtoare, dar n acelai timp procesul de prezervare s se produc la fel ca i pn atunci. ntr-o prim faz cadavrele au fost nfurate n bandaje esute de mn i amplasate ntr-o groap fcut n nisip n care se mai adugau i diferite aa numite ofrande pentu decedat, care erau de obicei buci de carne sau vase cu diferite lichide. n perioada predinastic nu existau diferenieri la ritul i arhitectura funerar ntre clasele conductoare i cele de rnd. nainte de unificarea celor dou teritorii conductorul triburilor aveau pur i simplu rol de a ghida populaia de rnd el, rmnnd o persoan normal cu atribuii militar politice. Odat cu unirea trmurilor avem de a face cu o cretere a importanei conductorului, care se identific ncet ncet ca fiind ntruchiparea zeului pe pmnt. Din acest motiv ncep s apar construciile megalomane a piramidelor, pentru a se putea diferenia de restul populaiei pe care o conduce. Tot n aceast perioad ncepnd cu prima dinastie au fost concepute i un fel de sicrie foarte simple din pietre i noroi, sau din nuiele care erau mulate pe cadavru nainte ca acesta s fie ngropat n nisip ( este similar cu masca funerar folosit de civilizaia din Peru, doar c mbrcau tot corpul n aceast fel). Realiznd c dac protejeaz corpul i nu i permite acestuia s intre n contact cu nisipul, corpul nu va fi prezervat bine i va ajunge s se scheletizeze ntr-un final, iar din aceast cauz tehnica a evoluat spre o nou etap. De aceast dat corpul era bandajat ca i nainte, ns acum au bandajat fiecare parte a corpului separat, iar bandajele erau mbibate ntr-o substan ca un fel de rin, cel mai probabil de cedru care se lipea foarte bine de corp pstrndu-i astfel forma exact. Se pare c n aceast faz ncipient de mumificare, organele interne nu se scoteau nc, i nici nu au fost gsite urme de mblsmare cu sare de natron, amndou fiind procese de baz la mumificarea mai trzie[footnoteRef:49]. [49: Coord I.E Edwards, The Cambridge Ancient History, vol.1 part.2,Cambridge, p.54-57.]

La fazele acestea incipiente ale mumificrii nu s-au putut observa diferene majore ntre clasele sociale, pentru c tehnica era una simpl. n dinastiile urmtoare au nceput s apar meteri care se ocupau special cu acest proces de mumificare, n ateliere special amenajate (aceste ateliere erau deobicei amplasate mai departe de zonele locuite, undeva n deert). Procesul de mumificare era probabil acelai, doar c n funcie de starea financiar a persoanei i astfel n funcie de ct plteau, meterii aveau grij mai mare la proces i l respectau ntocmai pe decedat, iar n cazul unei pli mai mici erau mult mai neglijeni i nepstori[footnoteRef:50]. [50: A.B Granville, An Essay on Egyptian Mummies,with observation on the art of embalmng among the ancient egyptians, Londra 1825, p. 310.]

Procesul de mumificare din timpul regatului de mijloc se producea n mai multe etape, din care un numr relativ mare l regsim descris n scrierile lui Herodot i a lui Diodor. Imediat dup moartea persoanei, cadavrul acesteia era dus direct la atelierul meterilor mblsmrii[footnoteRef:51](vezi fig.28). Dup ce se discuta posibilitatea financiar, se decidea i ct de complex i de bun va fi procesul de mumificare. Meterul ncepea prin a i nltura organele interne persoanei, se scotea viscera (ficatul, plmnii, i restul organelor interne care ar putea putrezi), printr-o tietur fcut cu un obiect ascuit din obsidian[footnoteRef:52] n partea stng a abdomenului. Iar n alte cazuri era scoase cu ajutorul unui lichid care lichefia organele i erau scoase prin anus(metod mai rar folosit la oameni, este mult mai ntlnit la animalele sacre)[footnoteRef:53]. [51: Aa este descris de ctre cei doi istorici, ns voi prezenta mai ncolo ntregul ritual funerar unde vom vedea c defunctul nu este dus direct la atelier.] [52: Obsidianul era considerat ca fiind un material sacru adus pe trmul oamenilor de ctre zeul mumificrii Anubis iar folosirea acestuia era restricionat doar pentru efectuarea incizilor necesare mumificrii.] [53: A.B.Granville, op.cit. , p.307.]

Urmeaz creierul care este scos cu o unealt special din metal prin nara stng a persoanei, iar restul care nu putea fi scos cu aceasta era curat turnnd i aici un lichid care cura tot craniul. Dup ce organele au fost scoase, pentru a nu rmne corpul gol n nterior, erau amplasate n locul lor ghemuri de pnz. Urmeaz ca defunctul s fie lsat n natron timp de aptezeci de zile (cunoatem acest lucru din scrierile istoricilor, dar i n urma unor experimente efectuate de arheologi egipteni pe animale). Dup ce corpul este deshidatat complet n urma bii cu natron el este splat, curat i mbibat ntr-o substan combinat din rin de cedru, cear de albine precum i o substan necunoscut ( se credea c ar fi vorba de bitumen, ns n urma analizei mai multor mumii nu a fost depistat aceast substan) care i oferea o protecie mare corpului precum dar i o elasticitate specific mumiilor egiptene[footnoteRef:54]. [54: Ibidem, p.308-309.]

Dup acest proces de lung durat i complex al mblsmrii, urmeaz bandajarea corpului cu bandaje esute de mn, din in sau din pnz. Se bandaja fiecare membru, fiecare parte a corpului n parte, de la degete, la picioare, pn la cap, iar dup aceasta se bandaja ntreg corpul de dou ori, moment n care se amplasau minile ncruciate peste piept aplicndu-se apoi mai un strat de bandaje. Aceste bandaje din pnz erau mbibate ntr-un amestec de substane rinoase, cum ar fi argseala sau rin de cedru, pentru a se lipi i a contura forma corpului ct mai bine, rezultatul fiind o mumie foarte bine protejat i foarte compact[footnoteRef:55]. [55: Ibidem, p.310-311.]

Acest proces descris mai nainte a fost stabilit n urma cercetrii i dezvelirii unui numr mare de mumii, efectuate de profesori ai institutului Philosophical Transactions of the Royal Society of London, care l i numesc un proces primitiv de mumificare deoarece ei nu au avut acces la mumii din cele mai timpurii forme ale mumificrii (fiind vorba att de mumificarea natural ct i de cea artificiala) , sau nu iau n considerare acestea. Acesat metod este nc una incipient, n opoziie cu cele ale dinastiilor 18-20 unde mumificarea atinge apogeul su tehnic.Procesele descrise mai sus vor constitui ns baza mumificrii de mai trziu. Metodele de baz nu se schimb practic niciodat, ci doar tehnica se perfecioneaz, iar lucrurile noi descoperite vor fi adugate la cele deja existente. De exemplu la faraon sau la marii demnitari organele interne care vor fi scoase, vor ajunge i ele mumificate iar meterii le vor prezerva i le vor amplasa n nite vase, aa numitele vase canopice, care vor proteja organele persoanei (vezi fig.29). Vasele acestea sunt rar folosite n dinastiile vechi dar se folosesc tot mai des ncepnd cu dinastiile mijlocii. Ele sunt frumos decorate, iar capacul fiecrui vas reprezint un zeu care protejeaz organul respectiv[footnoteRef:56]. [56: Peter J. Brand, Dying: Death and the Afterlife , p.6.]

Plmnii erau amplasai n vasul cu capacul reprezentat de Hapi, zeul cu cap de babuin, care proteja organul cu ajutorul zeiei Nepthys. Stomacul se punea sub protecia zeului Duamutef, cu cap de acal care era sub autoritatea zeiei Neith. Ficatul era pus sub protecia lui Imseti, zeul antropomorf protector al sudului, sub protecia zeiei Isis. Iar intestinele erau puse n vasul cu capul de oim al zeului Qebehsenuef, sub protecia zeiei Selket. Aceti zei care sunt reprezentai sub forma capacului vaselor sunt cei patru fii ai zeului Horus[footnoteRef:57]. [57: George Hart, Dicionarul zeilor i zeielor egiptului antic, Bucureti 1998, p.50-51.]

n unele cazuri ns organele dup ce erau prezervate, erau pur i simplu reintroduse n corpul decedatului. Totui inima nu era niciodat atins deoarece se credea c ea reprezint spiritul persoanei i astfel nu trebuia ndeprtat. La faraoni se punea chiar un scarabeu[footnoteRef:58](vezi fig.30) din pietre preioase peste inima defunctului pentru protecie, acest lucru fiind legat de credina religioas i de practica magic n care credeau egiptenii[footnoteRef:59]. [58: Scarabeul era considerat simbol al renvierii, sau uneori al vieii de sine creatoare, deoarece aceast insect aprea din pmnt dintr-o dat. n capitolul 3 al lucrri este prezentat mai pe larg acest fenomen.] [59: Sir Edward Wallis Budge, The mummy; a handbook of Egyptian funerary archaeology ,New-York 1925, p.250-270.]

2.3 RITUL I RITUALUL FUNERAR

Cultul funerar egiptean este unul din cele mai complexe culte din antichitate, care conine un numr mare de rituri ce trebuiesc mplinite odat cu moartea unui individ. El reprezint centrul iar celelalte rituri i practici religioase sunt strns legate de el, implicit de moarte. Egiptenii aveau o religie unic i complex care a avut parte de multe schimbri de-a lungul istoriei sale, n principiu datorit schimbrilor de putere i schimbarea dinastiilor. Din cauza lor zeul central se modifica, de la Ptah i Amon la zeul judector i al binelui Osiris. Cel din urm menionat nu apare n dinastiile timpuri, apare n dinastiile mai trzii iar la nceput este regsit n regiunea Deltei, unde era vzut ca o zeitate a agriculturii contopit cu zeul Hapi. Pentru a prezenta ct mai bine tot ritul funerar egiptean, trebuie nainte de toate s prezint unde i au rdcina aceste rituri. ntreg procesul de ritualizare a morii se datoreaz, sau mai bine zis, este strns legat de mitul lui Osiris. Datorit mitologiei osiriene este posibil imortalizarea tuturor egiptenilor, i ea nu rmne un privilegiu doar pentru faraon sau pentru marii demnitari. Legenda lui Osiris spune c el a fost fiul lui Geb i Nut i s-a nscut la Teba, n Egiptul de Sus. La natere, strbunicul su Ra l-a numit urmaul su la tron. Odat cu moartea tatlui su, Geb, Osiris (vezi fig.31) o ia de nevast pe sora sa, Isis, introduce agricultura poporului su i construiete multe temple. Osiris dorete s fac acelai lucru pentru toate populaiile pmntului i astfel pleac n lume, lsnd-o pe Isis ca domnitoare n Egipt. Dup ce s-a ntors din cltoriile sale, a vzut c soia sa a meninut ara n ordine perfect, exact cum a fost cnd el a plecat. Aici apare personajul negativ i anume fratele lui Osiris, Seth (vezi fig.32 i 33), care l nvidiaz i l urte. Exist mai multe variante n legtur cu modul n care Seth l ucide pe fratele su, ns cea mai rspndit este varianta n care acesta l nchide pe Osiris ntr-un sarcofag i l arunc n Nil. Dup ce Isis l salveaz i l ascunde n delta nilului, Seth l rpete din nou, iar de data aceasta l taie n buci i le arunc din nou n Nil. Isis ntervine din nou i i gsete toate prile corpului, pe care le bandajeaz mpreun. Aceasta ar fi fost prima mumie n mitologia egiptean, iar dup ce n urma unor ritualuri magice inute de Isis i se ofer protecia necesar, corpul fratelui su este ngropat. El ajunge pe lumea cealalt unde devine regele i judectorul morilor, unde a rmas pentru totdeauna[footnoteRef:60]. Toate mumificrile care au urmat dup rspndirea acestui mit (mit care ajunge cultul principal n lumea egiptean), au fost fcute dup modelul lui Osiris, i tocmai din aceste motive la faraoni se picta faa acestuia pe mumie direct, ori pe sarcofagul n care era nmormntat. [60: Manfred Lurker, Diviniti i simboluri vechi egiptene - dicionar ,Bucureti 1997, p.123-125.]

Faraonii se asociau cu el( deoarece precum Osiris ei se strduiesc s aduc bunstarea poporului condus), dar n acelai timp i cu zeul Horus , care este o zeitate regsit naintea lui Osiris, dar dup rspndirea cultului osirian, acesta este preluat i ajunge s se rspndeasc ca fiind fiul zeului subteran. Datorit acestei completri se ajunge la un echilibru perfect n mitologia egiptean n care faraonul n via este zeul cu atribute solare Horus, iar odat ce moare devine zeul subteran Osiris[footnoteRef:61]. [61: Ibidem, p.124.]

La zeitile din dinastiile timpurii, cultul funerar nu era unul foarte complex iar preoii oficiani nu jucau un rol att de important ca n dinastiile de mai trziu, unde preoimea ajunge o clas esenial n societate datorit faptului c numai ei aveau dreptul de a oficia nmormntrile i ofrandele depuse zeilor. De asemenea, probabil cea mai mare schimbare care se petrece n dinastiile trzii este faptul c i persoanele de rnd puteau s se alture zeului lor n viaa de apoi. La nceput acest fapt era posibil doar pentru faraon cum am i menionat mai sus, evoluia treptat face acesibil acest lucru marilor demnitari, dup aceea le era accesibil i oamenilor de rnd.Egiptenii considerau c odat cu moartea persoanei ea pleac n lumea de dincolo unde viaa este exact ca i cea de pe pmnt. Din aceste motive au fost construite mormintele sub forma unor case (att la mormintele de rnd ct i la piramide se imita o cas avnd acelai numr de camere de care avea nevoie o persoan) i se depuneau ofrande, ca decedatul s aib ce mnca i bea n lumea de apoi. i tot din acest motiv se practica mumificarea, defunctul putea s i continuie viaa i dup moarte dar numai dac trupul su era perfect prezervat (dac trupul era distrus, automat murea i sufletul persoanei era pierdut pentru totdeauna)[footnoteRef:62]. [62: Daniel Constantn, Cultura spiritual a Egiptului Antic, Bucureti 1985, p.293.]

Se considera c dup moarte, persoana nu i nceteaz existena, ci spiritul acesteia continu s existe, iar denumirea iniial a acestui suflet era divizat n dou pri i anume n Ka i Ba. Aceste dou pri ale sufletului uman prseau corpul defunctului odat cu moartea acestuia. Ka-ul (vezi fig.34) este copia persoanei, ca aspect fizic dar i spiritual. Dup ce se producea mumificarea, acest Ka reintra n trup. Din acest motiv mumificarea egiptean se face cu att de mult migulozitate i perfeciune, deoarece aceste spirite nu pot exista fr un trup, iar dac el nu este prezervat bine, spiritul nu l poate recunoate i este nevoit s umble n lume fr a avea posibilitatea de a trece n lumea de dincolo. Ka-ul era reprezentat sub forma a dou mini umane deschise i ndreptate ctre cer.Ba-ul (vezi fig.35) pe de alt parte reprezint personalitatea persoanei care odat ce a prsit corpul defunctului putea cltori liber prin lume. Acest spirit era nevoit s se ntoarc la corpul su doar odat pe an cnd aveau loc ceremoniile de ofrand pentru decedai. Ba-ul este reprezentat n arta egiptean ca o pasre cu cap uman[footnoteRef:63]. [63: Peter J. Brand, op.cit. , p.4-5.]

Odat cu ncheierea nmormntrilor, dac tot ritul era respectat, Ba-ul i Ka-ul se mpreunau pentru a forma un alt spirit numit Akh (vezi fig.36), iar acesta putea face cltoria n lumea de apoi unde se asocia cu zeul binelui i mpratul lumii de dincolo, Osiris. Akh-ul era spiritul pur i nemuritor care reprezint persoanea decedat i care triete alturi de zei n viaa de apoi. Riturile funerare precum i mumificarea erau concepute pentru a transforma omul ntr-o fiin nemuritoare, pentru a se putea ajunge la starea pur de Akh[footnoteRef:64]. [64: Harold Hays, Funerary Rituals (Pharaonic Period), Los Angeles 2010, p.1-2.]

nainte ca Akh-ul s ajung n lumea de apoi alturi de zei, el era obligat s treac prin judecata lui Osiris (vezi fig.37). Aceast judecat este reprezentat n morminte, i decurge n felul urmtor : Spiritul omului este condus de ctre zeul morilor i anume Anubis n faa lui Osiris care i va cntrii inima acestuia pentru a vedea dac este dreapt. Inima persoanei este pus n cntar iar de partea opus a cntarului este aezat inima zeiei Maat (vezi fig.38 i 39), considerat zeia dreptii. Dac inima persoanei va fi mai grea dect a lui Maat atunci spiritul acesteia nu va trece n lumea de dincolo alturi de toi zeii ci va fi mncat de ctre Anubis[footnoteRef:65]. Judecata lui Osiris este descris n aa numita Carte a morilor(este o colecie de incantaii magice pentru a ajuta spiritul n viaa de apoi) n capitolul 125. [65: Daniel Constantin, op.cit. , p.296-297.]

Pe lng riturile funerare se mai practica i magia, care era folosit pentru a proteja Akh-ul n cltoria de apoi prin bezna lumii de dincolo, i astfel reuete s ajung n paradisul de apoi. Textele magice care ajutau spiritul defunctului erau scrise pe papirus i puse n minile sale, iar altele erau scrise pe sarcofag sau n nteriorul mormntului, iar uneori la intrarea n mormnt ct i n camera mortuar se regsesc aa numitele texte ale sarcofagului i textele piramidelor[footnoteRef:66]. [66: Harold Hays, op.cit. , p.2.]

Arta egiptean este folosit cel mai mult la cultul funerar, pentru a reprezenta diverse scene din ritualul funerar. Datorit acestor reprezentri s-au putut identifica procesele i riturile parcurse dup moartea unei persoane ct i zeitile venerate de acetia, cele umane dar mai ales cele zoomorfe.Ritul funerar const dintr-o serie de aciuni i procese care trebuiau ndeplinite ntr-o anumit ordine, imediat dup ce persoana a decedat. Primul rit dup moartea unei persoane este transportarea defunctului din casa sa la necropola unde va fi nmormntat. Cea mai important parte a acestui rit este traversarea rului, care corespunde cu trecerea mitic a decedatului din est, care este trmul celor vii, spre vest, unde este localizat lumea de dincolo. Defunctul este transportat de ctre familie i prieteni ntr-un sicriu de lemn sau un sarcofag, n cazul persoanelor mai importante, i simbolizeaz transportarea corpului lui Osiris pn la oraul Abydos. n timp ce se traversa rul, preotul oficiant recitea texte din cartea morilor i din textele sarcofagelor pentru a realiza trecerea spiritului ctre lumea cealalt[footnoteRef:67]. [67: John A. Wilson, Funeral Services of the Egyptian Old Kingdom, 1944, p.210.]

Dup ce rul este traversat, se ofer ofrande pentru Ka-ul persoanei, ofrandele sunt prezentate ca fiind din partea diferiilor zei, i ntreg ritualul este oficiat de ctre preoi. Pe lng familie i preoi mai sunt prezente i dou femei care sunt aa numitele bocitoare, simboliznd pe Isis i Nephthys cnd l jeleau pe Osiris. ns ritul cel mai important al acestei etape este sacrificarea unui taur (acest animal are diferite atribuii i este asociat unui numr mare de zeiti), taurul reprezentndu-l aici pe zeul Seth care a fost ucigaul lui Osiris[footnoteRef:68]. [68: Harold Hays, op.cit. , p.5-6.]

nainte de a duce decedatul la atelierul de mumificare, el era dus nuntrul necropolei unde preotul l ddea mai departe zeului mblsmrii, Anubis. Dup acest proces, defunctul era transportat la atelierul meterilor care urmau s l mumifice. Detaliile ntregului proces de mumificare precum i evoluia lui n timp au fost prezentate n subcapitolul anterior. Dup lungul proces de aptezeci de zile al mumificrii, nainte de a fi transportat la necropol, se rosteau anumite propoziii magice, care sunt regsite n Cartea morilor, pentru a l proteja pe defunct de Seth. Odat cu ncheierea procedurilor de purificare, urmeaz transportarea la necropol, care de data aceasta se face pe pmnt ntr-o trsur cu tauri. Defunctul aezat n sarcofagul su este dus mpreun cu ofrandele necesare cltoriei ctre lumea cealalt, prin deert pn la locul su de odihn. Acest drum simbolizeaz drumul prin lumea ntunecat de dincolo, ctre judecata lui Osiris[footnoteRef:69]. [69: Ibidem, p.7.]

Ajuns la necropol, sarcofagul este aezat cu faa ctre Sud, chiar la intrare, pentru ritualul de deschidere a gurii[footnoteRef:70](vezi fig.40). Acest ritual se regsete n surse scrise din dinastia a IV-a, ns el este reprezentat n art de abia n dinastia a XVII-a. Deschiderea era una simbolic, fcut cu ajutorul unor nstrumente n form de tesl, iar n timpul acesta se practicau 2 sacrificii ale unor animale. Acest rit are loc pentru a i permite defunctului s vorbeasc odat ajuns la judecata de apoi, i pentru a se putea hrni. Numeroase rituri sunt efectuate pentru a transforma spiritul n Akh, iar acestea sunt numite rituri de glorificare. Mumia este depus n camera mortuar, iar cu acest act este simbolizat zeul care intr n templul su. Urmeaz ultima parte a ritului, i anume slujba funerar care se ine n afara necropolei, ntr-un loc de cult special amenajat. La aceast slujb se aduc nc odat ofrande, n afar de cele depuse alturi de defunct, iar pentru finalizarea nmormntrii preotul rostete un fel de ncantaie magic pentru protejarea i ajutarea ntrrii n paradis alturi de zeu. Ritul se ncheie cu nc dou sacrificii, moment n care preotul oficiant delcar ritul terminat[footnoteRef:71]. [70: Ibidem, p.8-9.] [71: Ibidem, p.8.]

Aceste ritualuri prezentate mai sus se practicau n perioada dinastiei XVIII aproximativ n maniera aceasta, cu mici schimbri n funcie de templu sau de schimbarea influenei anumitor zeiti din regiunea respectiv unde a fost executat ritualul. Dovezile principale le constituie reprezentrile din morminte descoperite care conineau un numr mare de mumii regale, i cele ale unor mari demnitari. Probabil c aceste rituri s-au impus odat cu rspndirea cultului Osiris (care reprezint zeul n urma cruia toat populaia putea ajunge n lumea de dincolo alturi de zei), ns nu exist reprezentri care s dovedeasc sigur acest lucru, ci avem numai o serie de texte folosite n timpul riturilor.

2.4 STUDII DE CAZ : MUMIILE REGALE

Am prezentat mai sus metodele de mumificare i mblsmare, ritul i ritualurile prezente n cultele funerare egiptene, iar n capitolul nti am vorbit despre mumii care sunt de regsit pe tot globul. Acum ns trebuie prezentate cteva exemple de mumii regale egiptene, fapt pentru care Egiptul a ajuns aa de notoriu ncepnd cu sec. XX. Pregtirea unui faraon pentru eternitate era un proces foarte complex i de lung durat. Pe lng faptul c aveau parte de o mblsmare net superioar oricrei alte persoane din regat, se pregtea cu foarte mare atenie i totul era foarte costisitor, fiecare detaliu de la sarcofag pn la mormnt (ncepnd cu unificarea celor dou pri egiptene avem de a face cu construirea piramidelor pentru faraoni ca simbol al puterii lor), i nu n ultimul rnd inventarul funerar, care era compus dintr-un numr incredibil de piese din materiale preioase precum i depunerea hranei mumificate i a statuilor votive reprezentnd diferii zei cu care se contopea odat cu moartea trupului pmntesc.Cele mai impresionante mumii faraonice provin din timpul dinastiilor 18-20; acestea au fost i foarte bine prezervate datorit faptului c n aceast perioad a fost atins punctul superior al tehnicii de mumificare. Aceti faraoni nu sunt neaprat cei mai nsemnai ai istoriei egiptene, dar din punct de vedere arheologic au furnizat cele mai multe informaii legate de aceast practic a mumificrii regale, dar i faptul c n aceast perioad importana faronilor a fost mult mai crescut, lucru ce l putem observa i n construciile lor (piramide, temple dar i fortree), precum i faptul c mumiile lor au fost cel mai bine pstrate. Perioada aceasta a fost una de nflorire cu multe victorii aduse de faraoni, lucru ce se reflect i n arta perioadei unde faraonii sunt reprezentai mari i triumftori fa de adversarii lor. Toate aceste lucruri s-au ntmplat din pricina faptului c faraonii au reuit s ndeprteze populaia hicsoilor de pe teritoriul su. Aceast populaie pusese stpnire pe regatul egiptean n sec. XVIII .Chr, cnd puterea faraonilor ajunsese ntr-un punct critic de declin, moment de care au profitat acetia[footnoteRef:72]. [72: Coord. Edwards,I.E.S, The Cambridge Ancient History, vol.2 part.1, 1971, p.44-54.]

Ca studii de caz am ales trei faraoni din Regatul Nou, datorit descoperirii crora s-au putut aduce noi dovezi la lumin vis-a-vis de acest ntreg cult funerar, prin metodele inovatoare folosite n procesul lor de mblsmare, prin inventarul funerar foarte bogat depus n camere separate ale mormntului i nu n ultimul rnd prin textele magice inscripionate n interiorul mormintelor acestora (texte cunoscute ca textele sarcofagelor). ncepnd cu tnrul rege Tutankhamon, ajungnd la Seti I iar ca ultim studiu de caz, cel al regelui rzboinic i nenfricat, Ramses al-II-lea, vom explora n amnunt detaliile acestor rituri anterior menionate pe exemple concrete i riguros studiate de mari cercettori, lucru care va lmuri unele aspecte precizate n capitolele anterioare. 2.4.1 REGELE COPIL - TUTANKHAMON

Tutankhamon a fost un faraon al dinastiei a-XVIII-a, cunoscut i ca regele copil datorit fragedei vrste la care a ajuns s fie ncoronat. nainte de descoperirea mormntului su din Valea Regilor (mormnt intact), acest faraon era un personaj obscur n istoria egiptean, prea puin cunoscut, menionat doar n cteva surse. Chiar dac este de regsit n cteva surse, numele su a fost lsat deoparte din listele clasice ale regilor din Abydos sau Karnak, unde se sare pur i simplu peste domnia sa. n ciuda descoperirii mormntului su, el este nc un personaj controversat ai crui origini nu se cunosc exact, i sunt nc dezbtute ntre specialiti. Tutankhamon (la vrsta de 9-10 ani cnd a fost ncoronat purta numele de Tutankhaton dup noul cult asociat a lui Aton) i-a urmat la tron lui Akhenaton care a fost nmormntat la Memphis. La vrsta ncoronrii, regele copil a rmas sub ndrumarea lui Ay i a militarului Horemhob (amndoi au fost persoanje importante la curtea lui Akhenaton)[footnoteRef:73], deoarece rudele sale de sex feminin muriser la vremea respectiv. [73: Peter A. Clayton, Cronica Faraonilor, Bucureti 2008, p.128-129.]

Dup ncoronarea regelui s-a produs o schimbare pe plan religios, i anume rentoarcerea la cultul lui Amon ca zeu principal. Odat cu aceast schimbare apare i noul nume al faraonului n terminaia -amon, anume Tutankhamon[footnoteRef:74]. Pe lng schimbarea cultului principal i schimbarea capitalei la Teba, prea puine evenimente sunt de regsit despre viaa acesui faraon obscur. Iar majoritatea construciilor realizate n timpul vieii acestuia, cum ar fi cele de la Karnak i Luxor, sunt preluate ulterior de ctre Horemheb. Despre Tutankhamon se tie c a murit de foarte tnr, cele mai multe teorii susin c n cel de al-noulea an al domniei sale, dar cauza morii sale rmne nc un mister care se dorete a fi desluit de savanii egiptologi i nu numai. [74: Ibidem, p.129.]

Mormntul lui Tutankhamon a fost unul foarte cutat de egiptologi ( din dorina de a afla mai multe despre perioada aceea tumultoas al religiei egiptene), chiar dac nsemnrile erau puine i majoritatea oricum ar fi ignorat un personaj aa de puin documentat. Odat cu nceperea excavrilor n Valea Regilor, rnd pe rnd au fost scoase la iveal mormintele regale, dar i multe morminte de aprovizionare a faraonilor. De la Amenhotep III la Ay i Ramses I, unul cte unul au fost scoi la iveal cu o for de munc impresionant. Multe din mormintele descoperite n Valea Regilor au fost ns jefuite la un anumit punct iar unele mumii distruse. Aproape nici un mormnt din vale nu a fost intact, ns norocul a fost de partea arheologilor deoarece majoritatea lor i aveau defunctul nc nuntru i intact. Un singur faraon mai rmnea pe list i anume obscurul rege Tutankhamon. ncepnd cu anul 1910 se ncep spturile arheologice pentru a descoperi i aceast ultim pies din marele puzzle al faraonilor noii dinastii[footnoteRef:75]. [75: Joyce Tyldesley, Tutankhamen: The Search for an Egyptian King, Londra, p.32-60.]

n anul 1922, dup 12 ani de cutri i aproximativ 3 arheologi coordonatori, se descoper un mormnt fr nume. Arheologul care face aceast descoperire este Howard Carter, de la British Museum of London. Datorit insistenelor tnrului arheolog se golete umplutura de sub mormntul lui Ramses unde, spre surprinderea tuturor, apare la suprafa un pasaj fr nsemnri. Toat excavarea mormntului precum i scoaterea tuturor artefactelor a durat din anul 1922 pn n 1930, organizat n nou sezoane de spturi. ntre anii 1925-1926 este scoas la iveal mumia cu sarcofagul de aur (vezi fig.41), lucru ce a putut demonstra clar existena acestui faraon copil, ns motivul pentru care a fost omis din listele regale rmne pn n prezent un mister[footnoteRef:76]. Mormntul a fost intact, fiind foarte bine ascuns sub un strat mare de umplutur dedesubtul mormntului lui Ramses. [76: Ibidem, p.60-102.]

Atenia acordat de presa din toat lumea a fost una incredibil iar mumia lui Tutankhamon a devenit un simbol egiptean cunoscut n toat lumea. Orice om asociaz istoria egiptean precum i arta funerar, cu aceast mumie spectaculoas a unui tnr faraon decedat foarte timpuriu, i omis din majoritatea scrierilor egiptene. Datorit faptului c mormntul faraonului a fost neatins n el a fost descoperit un inventar funerar foarte bogat (cteva mii de artefacte au fost recuperate), de la mncare votiv depozitat, un numr mare de piese din aur, statui votive a zeitilor egiptene precum Anubis (statuia sa a fost gsit n anticamera mormntului) la o statuie a faraonului din lemn. Au putut fi salvate i multe picturi i gravuri care l reprezentau pe faraon n diferite ipostaze din timpul vieii. Masca funerar a faraonului fcut din aur e dovada clar a puterii i bogiei faraonice din perioada regatului nou(vezi fig.42). Totui dintre toate aceste descoperiri una din cele mai importante pentru lmurirea cultului funerar al perioadei este paharul din calcit, n form de lotus, pe care era inscrpionat urmtoarea incantaie (aceeai incantaie a fost inscripionat pe piatra funerar a lui Howard Carter)[footnoteRef:77] : [77: Ibidem, p.103-130.]

Fie ca spiritul tu s triasc milioane de ani, tu cel care iubeti Theba, eznd cu faa ndreptat spre vntul nordic, ochii ti vznd bucuria[footnoteRef:78]. [78: Ibidem, p.102 ( traducere fcut de Florea Daniel din limba englez).]

Odat cu salvarea artefactelor din mormnt i a sarcofagului regal s-a trecut la analizarea mumiei, pentru a putea depista cauza morii sale precum i vrsta sa. Autopsia preliminar a fost efectuat de anatomistul Douglas Derry. Acesta i-a publicat descoperirile preliminare ntr-un appendix din cartea lui Carter. n urma autopsiei s-a stabilit c Tutankhamon avea n jur de 17 ani n momentul decesului. Mumificarea propriu-zis se pare ca a respectat paii descrii de Herodot n scrierile sale, care au fost de mare ajutor, i pe care Carter le-a citat n cartea sa despre Tutankhamon. n partea stng a mumiei a fost descoperit incizia prin care au fost scoase organele interne, care la rndul lor au fost mumificate i depuse n vase canopice depuse pe un altar special amenajat i nchinat lui Isis, n camera mortuar lng sarcofag[footnoteRef:79]. [79: Ibidem, p.132-148.]

Primul strat de bandajare a mumiei era ntrit datorit faptului c fusese mbibat cu cear. Dup ce au fost tiate bandajele se dorea scoaterea mumiei din sicriu, ns datorit faptului c a stat aproape 3000 de ani mbibat n diferitele unguente i substane menite s l prezerve, corpul era lipit de sicriu iar scoaterea sa a fost fcut cu foarte mare grij pentru a nu deteriora corpul. Momentul acesta a produs un oc pentru examinatori deoarece cadavrul faraonului fusese carbonizat din pricina reaciei chimice a diferitelor substane care i-au oxidat trupul, iar bandajele au fost transformate n funingine. Depuse pe corpul regal au fost gsite diferite amulete furite din aur, precum scarabeul depus pe inima i steaua nordic pus n zona plmnilor. Avea la bru o curea din aur pe care erau atrnate dou pumnale, unul din aur iar cellalt din fier, iar pe cap aveau o diadem de aur foarte subire. n urechea stng a fost gsit o gaur minuscul, ca de cercel, ns fr bijuterie. n cutia cranian au fost gsite urme de rin n urma introducerii pentru lichefierea creierului i scoaterea acestuia. Pe faa se puteau observa pete fcute de sarea de natron, care probabil c nu a fost aplicat n cantitatea corect, ori nu a fost lsat destul pentru a i face efectul. Pentru a putea analiza fiecare parte a corpului n particular, acesta a fost tiat n mai multe buci[footnoteRef:80] (vezi fig.43), iar dup ce au terminat analiza corpul a fost reasamblat cu ajutorul unei substane rinoase[footnoteRef:81]. n urma analizei s-a putut determina clar procesul de mumificare regal egiptean, cum ne-a fost descris de Herodot i Diodor. Un lucru observat de examinatori este faptul c corpul lui Tutankhamon a fost pregtit n grab, comparativ cu alte mumii ale dinastiei repsective, unde au fost gsite mult mai puine imperfeciuni. [80: Acest lucru nu a fost fcut public de ctre Carter, deoarece ar fi strnit discuii n rndul cercettorilor care nu erau de acord cu autopsia de la nceput.] [81: Joyce Tyldesley, op.cit. , p.148-149.]

Dup ce s-a fcut aceast autopsie preliminar, au mai urmat alte 2 examinri ale diferiilor experi, doi dintre ei desemnai de casa regal britanic. A doua examinare a fost realizat de un anume Harrison, profesor i doctor de anatomie uman. El a fost cel care a realizat radiografiile corpului regal, n urma crora au fost gsite urmele de rin din cutia cranian. O ultim examinare s-a produs mai recent de o echip coordonat de profesorul Hawass, n urma creia au fost depistate diferitele probleme de sntate de care suferise faraonul, cum ar fi scolioz, malarie i diferite probleme ale oaselor[footnoteRef:82]. [82: Ibidem, p.152.]

Dei mumia regal (vezi fig.44) dup descoperire a fost analizat foarte riguros, cauza morii sale rmne un mister. Teoriile principale ar fi c a fost rpus de tuberculoz, ns analizele cu raze X nu au confirmat acest lucru, totui au putut arta c avea o mic achie osoas nfipt n interiorul cavitii craniene dar dac acest lucru s-a produs printr-un accident sau dac este vorba de o asasinare, nu se poate spune cu exactitate[footnoteRef:83]. [83: Peter Clayton, op.cit. ,p.130-132.]

2.4.2 SETI I

Dup Tutankhamon au venit la tron nca 2 faraoni, anume Ay i Horemheb care i-au fost lui consilieri. Cu aceti regi se ncheie dinastia a XVIII- a, i ncepe cea de a-XIX-ea cu Ramses I pe tron. Dup acest faraon renumit se va intitula toat dinastia 19 ca dinastia ramesid. Faraonul pe care l voi prezenta eu ns acum este fiul lui Ramses I, cel numit Seti I. Faraonul Seti I (vezi fig.45) a deinut aceleai titluri ca i tatl su, acelea de vizir i comandant al armatei regale[footnoteRef:84]. [84: Ibidem, p.140.]

Odat cu urcarea sa la tron n anul 1291 . el a dorit s restaureze comorile i averile egiptene care au fost pierdute n mare parte dup instabilitatea dinastiilor precedente. El a inaugurat o politic de construcii mree n mas, din aceast pricin tot n aceast perioad avem de a face cu o nflorire a artei egiptene, care dup cum se cunoate foarte bine este n strns legtur cu arhitectura. n timpul domniei sale au fost realizate unele din cele mai reuite i splendide basoreliefuri ale artei egiptene, care nfrumuseau construciile sale grandioase. La Karnak a construit marile sli Hipostil din templul lui Amon, lucrare care va fi continuat i terminat de abia dup moartea sa de ctre fiul su, Ramses al-II-lea. Mai departe la Abydos (vechiul loc de cult a lui Osiris) a construit un templu incredibil de frumos decorat nchinat zeului suprem Osiris, pentru a face dovada devotamentului su fa de zeii egipteni[footnoteRef:85]. [85: Ibidem, p.142.]

Pe lng politica sa intern foarte bine organizat, Seti I a dus i o politic extern foarte activ. n primul su an ca domnitor, a pornit o campanie militar n Siria. Dup reuita de aici au urmat un numr mare de campanii militare mai departe ndreptate ctre sirieni dar i n vest mpotriva Libiei. Seti i avea ca modele pe faraonii Tuthmes al-III-lea i Amenophis al-III-lea. Un numr mare din scenele de lupt sunt reprezentate la templul lui Amon din Karnak, de aici ne i sunt cunoscute campaniile sale[footnoteRef:86]. [86: Ibidem, p.141-143.]

Mormntul su se afl n Valea Regilor (a ajuns s fie denumit de egitpologi KV 17), i a fost descoperit n luna octombrie a anului 1815 de ctre Giovanni Battista Belzoni. Mormntul respectiv este cel mai mare i cel mai complex mormnt egiptean din Valea Regilor, distana de la intrare pn la captul mormntului unde se


Recommended