GAC- Lucrarea 4 Corel Draw
54
Lucrarea 4. Utilizarea instrumentelor de desenare și editare în CorelDraw
Scopul lucrării: Însușirea modului de utilizare a instrumentelor de desenare și
editare folosite în CorelDraw. Înțelegerea posibiltăților de desenare și de editare
oferite de CorelDraw.
1. Folosirea instrumentului Text
Utilizarea instrumentului pentru editarea textelor (Artistic Text și Paragraph Text) a
fost prezentată în lucrarea 2. În această lucrare se vor aprofunda aspecte legate de
generarea și editarea textelor, punându-se accentul pe instrumentul Artistic Text.
Exerciţiul 1
Se va crea un text Artistic, aşa cum se exemplifică în figura 1. După selectarea
textului, se va alege instrumentul Shape şi folosind poziţionarea individuală a literelor
pe direcţie orizontală (Horizontal Shift) şi pe direcţie verticală (Vertical Shift), precum
şi rotirea caracterelor (Angle of Rotation), marcate în figura 1, se va modifica
dispunerea textului, aşa cum este ilustrat.
În ceea ce priveşte legarea textului de o cale, calea poate fi deschisă sau închisă.
Legarea textului de o cale deschisă a fost exemplificată în lucrarea precedentă.
Pentru legarea textului de o cale închisă, se va desena o elipsă şi similar se va
poziţiona cursorul pe conturul elipsei până când va indica că se poate scrie pe
conturul obiectului. Se va selecta elipsa şi textul şi folosind comanda Duplicate
(Ctrl+D) se va multiplica elipsa cu text aşa cum se vede în figura 2. În figură se
marchează modificările făcute pentru editarea textului.
GAC- Lucrarea 4 Corel Draw
55
Figura 1. Editarea unui text artistic
Figura 2. Editarea textului legat de o cale închisă
Exerciţiul se va salva sub denumirea „Corel_text” în fișierul Corel personal.
GAC- Lucrarea 4 Corel Draw
56
2. Editarea mai multor obiectelor
Pe lângă posibilităţile de editare a obiectelor folosind bara proprietăţilor sau fereastra
Object Manager din docker, există şi posibiltatea editării mai multor obiecte,
suprapuse în totalitate sau parţial.
Exerciţiul 2 Se va deschide o nouă aplicaţie, denumită „Corel_edit”. Se vor crea două obiecte –
un dreptunghi şi o elipsă, care se vor suprapune (aceleaşi coordonate pentru centrul
obiectelor), aşa cum se arată în figura 3. Cele două obiecte se vor multiplica, pentru
fiecare grup aplicându-se alt tip de editare, ilustrate în figura 4. Se vor remarca
diferenţele între efectele bţinute prin modurile de editare.
Figura 3. Crearea obiectelor şi suprapunerea lor
Figura 4. Folosirea posibilităţilor de editare a unor obiecte suprapuse
GAC- Lucrarea 4 Corel Draw
57
Exerciţiul 3 Se va insera o nouă pagină, în care se vor suprapune două obiecte, similare celor
exemplificate în figura 5. Cele două obiecte se vor suprapune în trei moduri diferite –
suprapunere parţială cu obiectul spirală în faţă şi cu obiectul stea în faţă şi
suprapunere totală. După multiplicare, se vor aplica posibiltăţile de editare prezentate
mai sus.
Figura 5. Obiecte suprapuse – exemplu
Exerciţiul 4 Se va insera o nouă pagină. Se vor folosi trei obiecte tip stea, cu opt colţuri, a căror
dimensiuni (lăţime şi înălţime) sunt precizate în figura 6.
Figura 6. Dimensiunile obiectelor
Mai întâi se va suprapune steaua cea mai mică peste cea de dimensini medii, având
grijă ca centrele celor două obiecte (x, y) să coincidă. Se vor selecta ambele obiecte
şi se va alege opţiunea Back Minus Front. Aspectul noului obiect rezultat este ilustrat
în figura 7.
GAC- Lucrarea 4 Corel Draw
58
Figura 7. Noul obiect rezultat din suprapunerea stelelelor
Se va repeta operaţia cu steaua de dimensiunile cele mai mari, alegând tot opţiunea
Back Minus Front. Aspectul final al noului obiect rezultat este prezentat în figura 8.
Figura 8. Obiectul obţinut prin suprapunerea a trei obiecte cu aceeaşi formă
Temă: editaţi patru obiecte suprapuse, la alegere. Aplicaţi mai multe tipuri de
comenzi de editare, variind şi poziţia obiectelor, astfel încât în final să obţineţi noi
obiecte, complet diferite între ele.
3. Folosirea instrumentului Fill
Instrumentul Fill permite umplerea unor obiecte cu contur închis. Umplerea poate fi:
• Tip Uniform (o singură culoare),
• Tip Fountain (două culori, cu efect linear, radial, conic şi pătrat - square)
• Tip Pattern (cu un desen în două culori Two color Bitmap, Full Color şi imagini
Bitmap)
• Tip Texture
• Tip Postscript
GAC- Lucrarea 4 Corel Draw
59
Exerciţiul 5 Se va deschide o nouă aplicaţie, sub denumire „Corel_fill”. Se va crea o elipsă, care
apoi se va multiplica. Se vor folosi modurile de umplere Uniform, Fountain, Pattern şi
Texture. Figura 9 exemplifică efectele de umplere obţinute.
Figura 9. Exemple de umplere a unor obiecte
Pentru umplerea Fountain, Pattern şi Texture aspectul efectului de umplere se va
edita, folosind butonul Advanced din fereastra Object Properties/Fill din docker.
Fereastra de dialog care se deschidă este specifică fiecărui tip de umplere.
Se vor copia elipsele, modificându-se elipsa copiată, astfel încât să se poată pune în
evidenţă diferenţele date de modificările setărilor. Figura 10 exemplifică fereastra de
dialog pentru Texture Fill, putând fi evidenţiate modificările făcute.
Figura 10. Modificarea setărilor de umplere
GAC- Lucrarea 4 Corel Draw
60
Umplerea obiectelor se poate face folosind şi instrumentele Interactive Fill şi Mesh
Fill. Pentru umplerea Mesh, paşii de urmat sunt explicaţi în figura 11.
Figura 11. Umplerea Mesh
Umplerea de tip Mesh mai poate fi folosită și pentru a crea efecte de culoare.
Pornind de la elipsa desenată, se va folosi o umplere de tip Uniform (roșu). S e va
crea rețeaua Mesh și se vor mări numărul de noduri. Menținând instrumentul Mesh
Fill activ, se va alege galben din culorile disponibile (încercuită în figura 12) și se va
selecta o zonă din rețea pentru a introduce noua culoare.
Figura 12. Crearea unor efecte de culoare folosind umplerea Mesh
Temă: Folosiţi umplerea Mesh şi pentru alte cinci obiecte, inclusiv cele generate prin
editarea mai multor obiecte suprapuse.
GAC- Lucrarea 4 Corel Draw
61
4. Folosirea instrumentelor Smudge şi Roughen Brush
Aceste instrumente permit modificarea formei obiectelor existente, prin modificarea
liniei de contur.
Se va insera o nouă pagină în aplicaţia precedentă (Corel_fill).
Exerciţiul 6 Se va desena un cerc (elipsă + ctrl), care se va duplica. Pentru primul cerc se va
folosi instrumentul Smudge spre exterior, iar pentru al doilea cerc spre interior, aşa
cum se arată în figura 13.
Figura 13. Folosirea instrumentului Smudge
În plus, obiectele vor fi umplute folosind opţiunea Fountain Fill, linear în primul caz şi
conic în cel de-al doilea exemplu, care ulterior va fi modificată aşa cum se ilustrează
în figura 14. Aspectul final este prezentat în figura 15.
Figura 14. Modificarea umplerii Fountain
GAC- Lucrarea 4 Corel Draw
62
Figura 15. Aspectul final al exerciţiului
Exerciţiul 7 În cazul instrumentului Roughen Brush, se va porni de la un desen format din linii,
trasate cu Freehand sau Polyline. Liniile vor fi modificate cu Roughen brush, fie prin
poziţionarea centrului cursorului pe linie, dublu click stânga, fie prin click and drag pe
lina respectivă. După ce liniile au fost modificate pe întreaga lungime, se va creşte
grosimea acestora (3 pt) şi culoarea se va schimba în verde. Etapele exerciţiului şi
aspectul final sunt ilustrate în figura 16.
Figura 16. Folosirea instrumentului Roughen Brush
Folosiţi instrumentul Roughen Brush pentru alte trei obiecte, variind dimensiunea
periei (Nib Size), numărul de vârfuri (Frequency of spikes) şi înclinarea vârfuri (Value
for tilt settings).
Se va salva aplicaţia.
5. Crearea de obiecte cu formă complexă
Se va exemplifica unui desen cu formă complexă, obţinut prin suprapunerea şi
gruparea unor obiecte, a căror formă a fost modificată cu ajutorul instrumentului
Shape.
GAC- Lucrarea 4 Corel Draw
63
Exerciţiul 8 Se va deschide o nouă aplicaţie, denumită „Corel_Shape”.
Se va începe un obiect tip stea cu 16 vârfuri şi un cerc, care se suprapune centrat
(cercul în faţă). Prin comanda Intersect se va crea un nou obiect, care se va selecta
şi apoi poziţia vârfurilor se va modifica individual cu instrumentul Shape. Obiectul se
va umple apoi cu galben (Uniform Fill), iar linia de contur va fi tot galbenă.
Următorul obiect se va desena folosind instrumentul Polyline, aşa cum se poate
observa în prima imagine din figura 17. Cu ajutorul instrumentului Shape, fiecare
segment va fi convertit într-o curbă (To Curve). În noduri, se va alege o trece de tip
Symmetrical. Obiectul va fi umplut cu galben (Uniform Fill), iar linia de contur va fi tot
galbenă. Toate etapele parcurse sunt centralizate în figura 18.
Cele două obiecte se vor suprapune şi se vor grupa, utilizând opţiunea Group din
bara proprietăţilor.
Figura 17. Desenarea celui de-al doilea obiect cu formă complexă
Figura 18. Etapele desenului
GAC- Lucrarea 4 Corel Draw
64
Inseraţi o nouă pagină de lucru, în care se va realiza următorul desen, ilustrat în
figura 19. Desenul prezintă etapele parcurse.
Figura 19. Desenul unei flori - exemplu
Temă: Să se realizeze trei desene ale unor frunze, folosind instrumentele prezentate
în exercițiile precedente.
6. Multiplicarea obiectelor
Numeroase desene pot fi obţinute prin repetarea unui anumit element. Este
interesant de explorat posibilităţile oferite de CorelDraw în acest sens. Pentru
următoarele exerciţii se vor folosi instrumentele pentru trasarea liniilor (Freehand,
Polyline şi Smart Drawing), instrumentul Shape şi comenzile pentru copiere, clonare
şi duplicare, precum şi fereastra Transformations din docker.
Exerciţiul 9 Se va dechide o nouă aplicaţie, sub denumirea „Corel_multiplic”.
Se va desena un obiect, de exemplu o elipsă. Se va copia elipsa cu comanda Copy,
Paste, deplasând apoi obiectul copiat, care inițial va fi suprapus peste obiectul inițial.
Se va repeta operația folosind tasta + din tastatura numerică.
Se va alege o elipsă, se va selecta cu instrumentul Pick, dublu click, pentru a o putea
roti. Se va roti elipsa și pe parcursul rotației se va apăsa tasta Spacer, astfel încât să
se copie obiectul. Aspectul ob ținut este ilustrat în figura 20.
GAC- Lucrarea 4 Corel Draw
65
Figura 20. Copierea unui obiect în transformare (rotire), cu tasta Spacer
Una din elipse se va duplica, utilizând ctrl+D, și deplasând obiectul rezultat într-o altă
poziție. În bara proprietăților (figura 21), definită atunci când nici un obiect nu este
selectat, se va modifica pozi ția pe orizontală și verticală a obiectului duplicat.
Figura 21. Setarea distan ței pentru poziționarea obiectului duplicat
Pentru clonarea obiectelor, se va verifica dacă este activă comanda Clone, din
meniul Edit. Pentru a activa comanda Clone se deschide fereastra Options, alegând
Customization din Workspace și deschizând fereastra de dialog pent ru Commands.
Se alege meniul Edit și se selectează comanda Clone, care este plasată cu mouse-ul
deasupra meniului Edit din bara meniurilor, așa cum se observă în figura 22. Meniul
se deschide și comanda se poziționează (prin click-and-drag) în poziția dori tă.
Același lucru se poate face cu orice comandă care nu apare în meniuri.
Figura 22. Activarea comenzii Clone
GAC- Lucrarea 4 Corel Draw
66
Se va crea un obiect similar celui din figura 23, care ilustrează și pașii parcurși pentru
obținerea sa. Obiectul va fi umplut cu Uniform Fill și apoi va fi clonat de două ori.
După clonare, clonele se vor modifica (grosimea liniei de contur, Outline width și
umplerea - se va trece la Fountain Fill, respectiv Pattern Fill). Se va remarca asupra
modificărilor. Apoi se va schimba umplerea obiectului Master și se va sublinia ce se
întâmplă cu obiectele clone (slaves).
Figura 23. Crearea obiectului pentru clonat și clonarea sa
Exerciţiul 10 Se va insera o nouă pagină în aplica ția din exercițiul precedent.
Folosind instrumentul Polyline, se va desena un obiect, similar celui din figura 24,
care se va duplica (ctrl+D), copiile fiind repoziţionate în oglindă, pe verticală şi pe
orizontală cu ajutorul opţiunii Scale and Mirror din fereastra Transformation a
dockerului (Apply).
Figura 24. Realizarea elementului iniţial şi poziţionarea acestuia
Obiectele se vor combina simetric sau asimetric, duplicându-se apoi. Pentru
duplicare, se va stabili cu precizie poziţia centrului perechii iniţiale (x, y). Perechea se
va duplica, copia rezultată poziţionându-se cu atenţie în locul dorit. Duplicarea
GAC- Lucrarea 4 Corel Draw
67
acestei perechi repoziţionate se va face la intervalul dorit. Figura 25 exemplifică
câteva posibilităţi.
Figura 25. Exemple de multiplicarea a elementului iniţial
Exerciţiul 11 Se va insera o nouă pagină.
Acelaşi lucru se va face pentru obiectul din figura 26, realizat cu instrumentul Smart
Drawing şi modificat cu instrumentul Shape. Se va avea grijă ca obiectul să aibă
conturul închis (Autoclose, din bara proprietăţilor). Obiectul va fi modificat cu
instrumentul Roughen Brush şi umplut cu opţiunea Texture. Figura 27 prezintă
câteva posibilităţi de combinare a elementului iniţial.
Figura 26. Aspectul elementului iniţial al multiplicării
GAC- Lucrarea 4 Corel Draw
68
Figura 27. Posibilităţi de combinare a elementului iniţial