+ All Categories
Home > Documents > lucrare harosa

lucrare harosa

Date post: 05-Dec-2015
Category:
Upload: cosmynut
View: 11 times
Download: 2 times
Share this document with a friend
45
Procrearea asistată medical Termenul de „procreaţie” a apărut după anul 1985 ca efect al dezvoltării noilor tehnici de reproducere umană asistată şi apariţia unor noi termeni: donatori de gameţi, bănci de gameţi, donatori de embrioni, etc. Termenul cuprinde toate procedeele şi condiţiile de aplicare a acestor tehnici. Apariţia termenului sugerează o atenţie pentru o dezbatere privind aspectele etice ale noilor metode de reproducere umană, cu intenţia de a pune aceste activităţi sub un control etic şi mai puţin sub un control ştiinţific sau medical. 1 Complexitatea tehnologiilor reproductive face dificilă definirea sintetică a reproducerii (procreaţiei) asistate medical (RAM sau PAM). Mai potrivită pentru definirea conceptului, este formularea generalizatoare utilizată de legislaţia franceză (Legea nr. 94.654 din 29 iulie 1994 privind procrearea medical asistată), conform căreia sub această denumire se includ totalitatea gesturilor clinice şi biologice ce permit fecundarea in vitro, transferul embrionilor şi inseminare artificială sau alte tehnici cu efect echivalent, permiţând procrearea în afara unui proces natural. 2 Între procreare şi reproducere nu este numai o deosebire semantică ci şi una de concept biologic, social, genetic, cultural. Dacă reproducerea este un act de perpetuare a speciei, 1 Mircea Gelu Buta, Bioetica între mărturisire şi secularizare, Ed. Renaşterea, Cluj- Napoca, 2008, p. 185 2 Silviu Morar, Horaţiu Dura, Coordonate etice ale reproducerii asistate medical, în “Revista Română de Bioetica”, volumul 3, nr. 3, 2005, p. 55 1
Transcript

Procrearea asistată medical

Termenul de „procreaţie” a apărut după anul 1985 ca efect al dezvoltării noilor tehnici de

reproducere umană asistată şi apariţia unor noi termeni: donatori de gameţi, bănci de gameţi,

donatori de embrioni, etc. Termenul cuprinde toate procedeele şi condiţiile de aplicare a acestor

tehnici. Apariţia termenului sugerează o atenţie pentru o dezbatere privind aspectele etice ale

noilor metode de reproducere umană, cu intenţia de a pune aceste activităţi sub un control etic şi

mai puţin sub un control ştiinţific sau medical.1 Complexitatea tehnologiilor reproductive face

dificilă definirea sintetică a reproducerii (procreaţiei) asistate medical (RAM sau PAM). Mai

potrivită pentru definirea conceptului, este formularea generalizatoare utilizată de legislaţia

franceză (Legea nr. 94.654 din 29 iulie 1994 privind procrearea medical asistată), conform căreia

sub această denumire se includ totalitatea gesturilor clinice şi biologice ce permit fecundarea in

vitro, transferul embrionilor şi inseminare artificială sau alte tehnici cu efect echivalent,

permiţând procrearea în afara unui proces natural.2

Între procreare şi reproducere nu este numai o deosebire semantică ci şi una de concept

biologic, social, genetic, cultural. Dacă reproducerea este un act de perpetuare a speciei, formatat

de schema comunitară, un proces oarecum individualist, procrearea este un fenomen care

antrenează profunde aspecte etice, medicale, legale şi religioase. A vorbi despre libertatea

procreaţiei în prezent este o dezbatere în care drepturile persoanei sunt plasate înaintea celor

comunitare, pentru că trăim într-o societate liberală iar ideea fundamentală de liberalism se

bazează pe faptul că individul este cel care deţine scaunul judecăţii morale3

Problema ridicată de procrearea asistată medical trebuie privită din două puncte de

vedere: Tradiţia Bisericii şi circumstanţele particulare ale unui cuplu. În cadrul Tainei Căsătoriei

se includ cereri pentru un „pat neîntinat”, cerând de asemenea să dăruiască celor doi „bucuria

naşterii de prunci”, cerând ca rodul pântecelui să le fie spre folos.

Tehnologiile reproductive reprezintă un tip de intervenţie biomedicală cu caracter

excepţional. Ele nu pot fi percepute la fel ca orice act medical tehnic, cum ar putea fi, de

exemplu, dializa renală, care, neputându-se petrece în interiorul organismului este practicată în

1 Mircea Gelu Buta, Bioetica între mărturisire şi secularizare, Ed. Renaşterea, Cluj-Napoca, 2008, p. 1852 Silviu Morar, Horaţiu Dura, Coordonate etice ale reproducerii asistate medical, în “Revista Română de Bioetica”, volumul 3, nr. 3, 2005, p. 553 Cristina Gavrilovici , Introducere în bioetică, Ed. Junimea, Iaşi, 2007, p. 82

1

exterior, în mod artificial, fără ca acest fapt să comporte în sine probleme etice. Procrearea

umană este un act personal al cuplului şi are drept rezultat un individ uman. Consecinţele

profunde ale acestui act derivă din însăşi structura vieţii conjugale, valorile personale asupra

maternităţii şi familiei, şi evident din responsabilitatea partenerilor. Problema etică de clarificat

este următoarea: până la ce punct actul medical rămâne un ajutor terapeutic, sau devine un act

substitutiv sau chiar manipulator.4

Noile tehnologii reproductive au impus şi o nouă terminologie care deşi este definită, nu

şi-a rezolvat conflictele etice interne. Între noţiunile noi, care au fost introduse şi acceptate, cele

mai dezbatute sunt: maternitatea de substituţie, băncile, drepturile embrionilor, etc.

Este impresionant sau poate chiar traumatizant să vezi cum unii oameni se forţează să

aibă sau chiar să facă copii, fiindcă îşi doresc, indiferent de componenţa cuplului parental.

Aceste cupluri pot fi: bărbat-femeie, bărbat-bărbat, femeie-femeie, etc . Selecţia naturală a triat

permanent toate tentativele de reproducere. Dacă nu ar fi fost eliminaţi embrionii anormali

perpetuarea speciei ar fi fost incertă, proporţia copiilor handicapaţi ar fi depăşit limitele acceptate

biologic.5 Aproximativ 75% dintre concepţii se pierd, undeva între fecundaţie şi ultimul

trimestru. În acelaşi timp, 10-15% dintre cupluri sunt sterile. Pentru sterilitate se folosesc mai

multe procedee, dintre care: inseminarea artificală, fertilizarea in vitro, etc.

Infertilitatea se poate datora atât femeii, cât şi bărbatului, iar tratamentul ei a fost

dintotdeauna o preocupare a ştiinţei medicale. Odată cu dezvoltarea ştiinţei, a progresat şi în

acest domeniu, făcând posibilă folosirea tehnologiei reproducerii artificiale, fapt care se poate

opune reproducerii naturale şi bulversează concepţiile clasice privind filiaţia dintre părinţi şi

copii. Trebuie spus faptul că aceste tehnologii nu au scop vindecarea infertilităţii, deoarece

femeie rămâne tot sterilă, ci reprezintă un înlocuitor al actului creativ.6

De obicei cuplurile căsătorite apelează la aceste practici sau tehnologii de fecundare

artificială doar după o perioadă adecvată de tentative, sau când fecundarea artificială este unicul

tratament posibil.

Este bine ştiut faptul că pentru fecundarea in vitro, în cele mai multe dintre cazuri, sunt

recoltate şi fecundate mai multe ovule. Proiectul are însă în vedere conceperea doar a unui singur

copil. Întrebarea care se pune se referă la soarta celorlalţi embrioni. Trebuie amintit că embrionul

4Ibidem, p. 835 Vasile Astărăstoae, Essentialia in bioetica, Ed. Cantes, 1998, Iaşi, p. 956 George Stan , op. cit., p. 28

2

uman nu este numai expresia genetică completă a fiinţei umane, dar şi un puternic simbol al

regenerării umane. Astfel, putem să-1 apreciem şi să-i oferim recunoaştere legală, chiar dacă unii

dintre contemporani nu recunosc legal nici ovulul nici spermatozoidul. Pe de altă parte,

recunoaştem şi acceptăm o pierdere semnificativă de embrioni şi nu facem eforturi pentru a-i

recupera. De aici şi întrebarea care-i frământă pe bioeticieni: care este destinul embrionilor

supranumerali rezultaţi prin fertilizare in vitro?

Tehnic, sunt implantaţi mai mulţi embrioni pentru a se asigura mai multe şanse de reuşită.

Pe de altă parte, există riscul unei sarcini multiple. Pentru a preîntâmpina un astfel de caz, atunci

când se dezvoltă mai mulţi embrioni, se procedează la o reducere embrionară, adică la o

întrerupere a sarcinii, selectând şi distrugând acei embrioni care au reuşit să supravieţuiască. 7

Un anumit număr de embrioni nu vor fi implantaţi. Este vorba de aceia pe care îi numim

„embrioni supranumerari”. După caz sau la dorinţa părinţilor, ei pot fi distruşi , sau dimpotrivă

păstraţi prin congelare. Fertilizarea in vitro nu poate fi acceptată dacă ea creează „extra-

embrioni” care sunt distruşi sau folosiţi pentru experienţe medicale ori exploataţi comercial.

Chiar dacă aceste practici au şi unele avantaje, pericolul abuzurilor este mult mai mare. Aceste

experienţe fiind o violare a drepturilor şi demnităţii conceptus-ului şi ar trebui puternic

combătute.

Pe lângă faptul că embrionii congelaţi pot fi implantaţi ulterior, în cazul eşuării unei

prime tentative, ei pot fi transferaţi, adică implantaţi unei alte femei. Vorbim în acest caz de

„copilul-eprubetă” pe care nici o conştiinţă creştină nu îl poate accepta. Ne aflăm în faţa

problemei „copilului-obiect” un copil a cărui origine este complet diferită de cea a părinţilor săi.

Această situaţie pune în discuţie probleme de ordin psihologic, care nu au fost prevăzute şi la

care este greu de dat un răspuns fără a lua în discuţie chestiunile legale, a căror complexitate se

întrevede în propunerea de proiect de lege cu privire la „ştiinţele vieţii şi drepturile omului”. Din

această perspectivă nu sunt greu de intuit disputele juridice, a căror miză şi victimă cade copilul

însuşi.8

Fertilizarea in vitro este o tehnică care se pretează mai ales în cazul sterilităţii feminine.

Fecundaţia în afara procedeului natural, necesită mai multe etape: stimularea hormonală a

ovarului, determinarea momentului ovulaţiei, puncţia folicului, fecundarea in vitro propriu zisă şi

7 Mircea Gelu Buta, op. cit., p. 1868 Ibidem, p. 187

3

transferul embrionului în uter. În general sunt necesare trei tentative, dar cu toate acestea,

procentul de reuşită este relativ mic, sub 10%.9

Indiferent de evoluţia viitoare a acestor practici, trebuie analizate toate consecinţele

posibile ale acestui mod de fertilizare. Numeroşi geneticieni, moralişti, eticieni, clerici, feministe

au avut în vedere impactul social şi legal al noii tehnologii de reproducere, susţinând

reproducerea naturală ca fiind singura reproducere umană. Alţii au acceptat aceste tehnici, pe

principiul ca esenţă omului constă în a cerceta şi a experimenta.

Se pune întrebarea dacă produsul de concepţie poate fi considerat fiinţă, cu aceleaşi

drepturi ca şi un nou născut. Răspunsurile sunt influenţate de concepţiile noastre morale, etice şi

religioase. Pentru geneticienii creştini viaţa începe în momentul fecundaţiei, din punct de vedere

calitativ, nefiind nici o diferenţă între un ou şi un copil. Robert Debre afirma: „Aportul recent al

biologiei ne-a învăţat că adevărata nastere corespunde fecundaţiei. Noi considerăm că fiinţa

umană pe cale de dezvoltare suferă un proces continuu şi că nu există nici un moment în care să

se poată spune că nu este om în devenire. Orice fiinţă începe cu o etapă unică. Viaţa umană

începe cu celula fecundată. Nu există nici o etapă în care să ai dreptul să o opreşti”.10

În cealaltă parte, se află embriologii care afirmă că viaţă are doar un organism autonom,

adică un făt mai mare de trei luni eventual 24 săptămâni.

Răspunsurile diferite propuse la această problemă aprig discutată exprimă adesea

atitudinea corespunzătoare ordinii de zi politice sau sociale, şi de asemenea cunoştiinţele despre

dezvoltarea embrionară. Sugestiile se referă la momentul în care mama simte pentru prima dată

mişcările copilului, la momentul în care fetusul poate supravieţui în afara uterului (după 24 de

săptămâni), la momentul naşterii când pruncul poate să respire singur, sau la o perioadă de

câteva zile după naştere, după ce nou-născutul şi-a demonstrat dreptul la viaţă. Cu cât este mărită

distanţa între momentul „începerii vieţii umane” şi momentul fecundării, cu atât creşte şi

deschiderea spre avort, infaticid şi experimente embrionare.11

Pe de altă parte Biserica a afirmat din totdeauna că viaţa umană începe în momentul

concepţiei şi a fertilizării. Cu mult timp înainte ca medicii să descopere structura genetică a

omului şi celulele embrionare, Părinţii Bisericii combăteau avortul, chiar dacă pruncul era sau nu

format, numindu-l întru totul om, purtător al chipului lui Dumnezeu.

9 Vasile Astărăstoae, op.cit., p. 9710 Ibidem, p. 9911 John Breck, Darul sacru al vieţii, ed. Patmos, Cluj-Napoca, 2001, pp. 163-164

4

În această perioadă tumultuoasă şi mult controversată, unii moralişti creştini, urmând

modelul embriologilor britanici, au făcut o distincţie între embrion şi aşa numitul „pre-embrion”.

Acesta din urmă este descris ca o masă de celule nediferenţiate, de la zigotul unicelular şi până la

apartiţia primei trasături sau al primului ax al trupului în timpul saptămânii a treia de sarcină.

Atunci acest fapt determină concepţia să nu mai rămână un moment, ci un întreg proces, de la

fecundare, existenţa în potenţă, până la sfârşitul procesului, adică existenţa actuală.12

Prin urmare, unii moralişti susţin că este impropriu să se vorbească despre existenţa

embrionului înainte de implantare, de aceea pe parcursul celor două săptămâni, până la

finalizarea procesului de concepţie, conceptus-ul trebuie numit pre-embrion, ceea ce nu implică

o individualizare ontologică sau calitatea de persoană. Acest lucru, alături de fenomenul

risipirii13 ii determină să susţină teoria „însufleţirii mediate” şi nu a celei „imediate”, afirmând ca

însufleţirea nu poate sa apară înaintea singularizării şi a rearanjamentului structurii celulare

necesară apariţiei embrionul. În acest mod, pre-embrionul poate fi supus avortului (neacceptat

din punct de vedere moral) şi pentru experimente ştiinţifice.14

Fecundarea cu sperma soţului nu ridică probleme etice. Problemele reale apar în

momentul fecundării cu material provenit de la un donator. Chiar dacă întâlnim păreri pozitive,

în acest caz este totuşi greu de acceptat această soluţie de către soţi. Acest proces este destul de

complex, la el luând parte soţii, donorul şi medicul. Medicul are datoria de a răspunde în privinţa

calităţii donorului, şi este necesar să facă o anchetă socială pentru a elimina posibilitatea

existenţei unor deficienţe genetice sau ereditare. Dar aceste probleme nu pot fi eliminate în

totalitate, mutaţiile putând să apară. Un criteriu important în selecţie îl are şi coeficientul de

inteligenţă, lucru rezultat şi din ponderea pe care o au studenţii, mai ales cei de la medicină

(majoritatea lor considerând donarea ca un act caritabil). Apoi intervine şi rasa femeii, evident că

o femeie de culoare v-a fi inseminată cu sperma unui donator de culoare. Şi tot la fel medicul

caută donatori cât mai asemănători fizic soţului.15

Un lucru mai grav, în ultimul timp se foloseşte spermă congelată din bănci. Din acelaşi

material se fac mai multe inseminări, neexclus fiind faptul că peste ani copiii rezultaţi din acelaşi

12 Ibidem, p. 16413 Acesta este argumentat de faptul ca o asemenea pierdere mare de embrioni constituie un argument împotriva creării unui izvor al individualităţii imateriale la concepţie 14 John Breck, op. cit., p. 17015  Constantin Maximilian , Noile frontiere : introducere în bioetica, Ed. Pan - Publishing House, Bucureşti, 1995, p. 47

5

tată, pot să se căsătorească, rezultând o unire incestuoasă cu toate consecinţele ei. În unele cazuri

soţii optează pentru ca donatorul să fie dintre cunoştinţele sau prietenii lor. În acest caz orice

scenariu este posibil, tatăl biologic să fie foarte implicat în creşterea copilului, mama putând trăi

sentimente puternice pentru acesta, caz în care sotul legitim se va simţi inutil, fiind determinat să

plece. În concluzie soţul se va simţi devaluat, deseori ignorat, soţia având sentimentul că şi-a

trădat soţul.16 Calea donării de spermă şi a „băncilor de spermă” insinuează şi alte practici,

precum tendinţa eugenistă. Dorinţa de „achiziţionare de spermă selecţionată” a dus la crearea, în

California, a unei bănci rezervate premiilor Nobel. Existenţa băncilor de spermă poate duce, dată

fiind tendinţa de a însămânţa mai mulţi ovuli, în vederea reuşitei tehnicii, la obţinerea mai multor

sarcini. Apar probleme serioase în cazul sarcinilor multiple. Dar pot fi însămânţate mai multe

femei cu sperma din acelaşi eşantion; iau naştere, astfel, fii consanguini după tată, lucru care

ridică, probleme juridico-morale (fiind fraţi după tată, nu se pot căsători) şi genetice (cu

consecinţe de caracter ereditar uşor de dedus).17

Vorbind de băncile de spermă, o altă problemă controversată, multiplicarea lor ridicând

multe riscuri, printre donatori putând exista şi unii cu deficienţe sau sindroame de

imunodeficienţă. Nu cu mult timp în urmă un genetician controversat, Muller, recomandă pentru

ameliorarea speciei, fecundarea unor femei, atent selecţionate, cu materia, prelevată de la

persoane cu coeficientul de inteligeţă foarte ridicat. Acest lucru s-a înfăptuit de către Nobel,

primul care a înfiinţat o banca de spermă, născându-se copii, dar despre calităţile lor intelectuale

sau defecte nu se cunosc detalii, probabil că sunt copii obişnuiţi.18

Procreaţia asistată medical ca metodă de abordare a infertilităţii şi sterilităţii pe baza

utilizării tehnicilor instrumentale de fecundaţie, ridică o multitudine de probleme individuale şi

sociale privind obţinerea descendenţilor. Recursul la aceste tehnici afectează reprezentările

curente, morale, naturale şi legale în materie de procreaţie. Pe de o parte, beneficiile sunt

incontestabile: - pentru prima dată în istoria umanităţii reproducţia este un act deliberat, cuplurile

îşi controlează propria fecunditate; cuplurile îşi pot planifica numărul de copii doriţi şi momentul

apariţiei lor; cuplurile sterile pot aduce pe lume propriii lor descendenţi; în cazul tratamentului

unor boli grave care antrenează sterilitatea, prelevarea materialului fecundant înainte de

tratament şi conservarea lui, permite dobândirea paternităţii dorite. De cealaltă parte, o serie de 16 Ibidem, p. 48-4917 Juvenalie Ionaşcu , Teroriştii uterului : terorism ştiinţific şi etica începuturilor vieţii : eseu de bioetică a gestaţiei, Ed Anastasia, Bucureşti, 2002., p.19118  Constantin Maximilian, op. cit., p. 50

6

întrebări stârnesc controverse aprinse: problema embrionilor supranumerari, vârsta până la care

pot fi utilizate aceste tehnici, problema mamelor surogat şi a mamelor purtătoare, utilizarea

acestor tehnici de către homosexuali, persoane singure sau cu dizabilităţi psihice grave, pericolul

cosangvinităţii ulterioare etc.

Aceste proceduri permit a rămâne însărcinat fără sexualitate, a face copiii pe care nu-i

vom vedea sau cunoaşte niciodată, a concepe un copil cu o persoană necunoscută sau decedată,

transformă fundamental condiţia antropologică a procreaţiei.19

Inseminarea artificială

Această practică se utilizează în cazuri de sterilitate, în cazul unor boli transmisibile, în

cazul femeilor necăsătorite sau rămase singure, sau în cazul femeilor lesbiene care solicită tot

mai mult dreptul de a avea copii. Inseminarea artificială implică acordul ambilor soţi. În cazul

materialului de la terţe persoane (donori) alegerea acestora este foarte dificilă, presupunând

investigaţii genetice complete şi analize pentru a-i elimina pe cei negativi. Dar însămânţarea

artificială mai poate fi utilizată şi în cazul femeilor singure, necăsătorite, în care caz se ridică

probleme cu privire la drepturile copilului; la fel şi în cazul femeilor cu comportament sexual

deviat; cuplurile de lesbiene militează pentru dreptul la căsătorie şi la copii.20

Consiliul European de Strassbourg, în anul 1979 a elaborat un proiect cu privire la

această practică care spune: 21

1. este necesar consimţământul ambilor soţi;

2. fecundaţia se efectuează într-o unitate specializată medical, de către medicul

genetician şi echipa sa;

3. medicul are obligaţia de a păstra un secret absolut asupra soţilor ce au un copil pe

această cale;

4. copilul născut va fi considerat copilul legitim al femeii şi al soţului ei;

5. medicul trebuie să păstreze datele referitoare la donator pentru ca în anumite situaţii

acestea să poată fi puse la dispoziţia cuplului.

19 Iustin Lupu, Ioan Zanc, Profilul socio-psihologic al persoanelor care au solicitat serviciile de reproducere asistată medical de la Clinica de Obstetrică- Ginecologie I Cluj-Napoca, în „Medicii şi Biserica”, volumul IV, Ed. Renaşterea, Cluj-Napoca, 2006, pp. 149-15020 George Stan , Teologie si bioetica, Ed. Biserica Ortodoxa Romana, Alexandria, 2001, p. 3021 Vasile Astărăstoae, Essentialia in Bioetică, Ed. Cantes, 1998, Iaşi, pp. 96-97

7

În cazul acesta se ridică probleme privind filiaţia, înregistrarea civilă chiar şi problema

legitimării juridice. Doctorul Pavel Chirilă expune câteva argumente pentru care bioetica

ortodoxă nu poate fi de acord cu asemenea practica, dintre care: păcatul malahiei prin care este

obţinută sperma; tehnica diminuiază sexualitatea de reproducere, soţii nu mai participă cu

dorinţa, voinţa, dragostea şi unirea în actul conjugal; se încurajează păcatul lesbianismului, dând

acestora posibilitatea de a naşte; favorizează înmulţirea bancilor de spermă şi a însămânţărilor

heteroloage, ceea ce constituie o desfrânare şi o creştere a cazurilor consanguine; favorizează în

mod egal şi intenţiile eugeniste deviante.22

Procrearea medical asistată se pune în discuţie numai în cadrul familiilor, mai precis în

cazul sterilităţii unuia dintre soţi, care poate afecta atât de mult echilibrul psihic al soţului sau al

soţiei, încât ar putea duce la distrugerea unităţii cuplului. În această situaţie, este preferabilă

recurgerea la procreaţia asistată medical. Alături de aceste cazuri justificabile şi acceptabile,

există şi altele care călăuzesc spre pantele periculoase ale exceselor cum sunt: dorinţa de a avea

un copil poate fi dorinţa de a se dovedi fertilitatea, părinţii doresc un copil perfect sau unul care

să fie programat genetic conform dorinţelor lor, astfel încât el devine pentru ei „un idol înzestrat

cu faţă umană”. Se cuvine să spunem că fertilizarea femeii prin inseminare se face cu ovul

propriu şi cu sperma provenită de la soţul său, depusă într-o bancă de spermă. Sunt cazuri când

femeia, care dorindu-şi copil, şi supunându-se inseminării artificiale, nu are soţ. Ea primeşte

sămânţa roditoare de la altcineva. Din punct de vedere juridic, dreptul femeii necăsătorite de a

procrea intră în conflict cu interesul copilului de a avea o familie normală, iar din punctul de

vedere al teologiei morale însămânţarea artificială a femeilor necăsătorite este considerată

desfrânare. Prin interzicerea inseminării în asemenea cazuri se impiedică faptul ca un copil să

ajungă orfan chiar din clipa conceperii.23

Prin însuşi faptul că se presupune o a treia persoană, străină cuplului conjugal, tehnica

este nepermisă chiar dacă fecundarea şi gestaţia are loc în uterul soţiei. O primă dificultate este

de natură juridică, în sensul în care Codul Penal numeşte intruziunea unei a treia persoane în

interiorul cuplului drept adulter: se creează o separaţie între cine trăieşte căsătoria şi cine

realizează procreaţia. Se obţine un nou tip de familie, care nu mai este monogamică. Legile

diverselor state garantează anonimatul donatorului. Dar nu totdeauna este respectat acest

principiu. Pot apărea, în acest caz, complicaţii serioase. De exemplu, donatorul poate pretinde

22 Pavel Chirilă, Principii de bioetică : o abordare ortodoxă, Ed. Christiana, Bucureşti, 2008, p. 18823 Irineu Bistriţeanul, Curs de morală creştină, Cluj-Napoca, 2006, p 18-19

8

bani pentru acest serviciu; uneori, el poate recurge la şantaj, speculând dificultăţi de natură

afectivă (gelozia) dintre soţi. Dacă donatorul rămâne anonim, se încalcă un drept al copilului,

care-i un drept al oricărei persoane umane: acela de a-şi cunoaşte proprii părinţi. Cine garantează

anonimatul definitiv sau cine poate interzice copilului să-şi caute propriul tată „genetic”.24

Fertilizarea in vitro

Fertilizarea, în termeni medicali, reprezintă actul prin care este adusă pe lume o nouă

fiinţă. Folosirea acestui termen, în cazul omului, este incorectă. În actul uman, în prezenţa

soţilor, se află Creatorul însuşi. De aceea, termenul potrivit ar fi procreare. Când doi soţi suferă

de sterilitate, ei au o cale consacrată de a-şi aduce în preajma lor un copil. Pot apela la adopţie şi

în felul acesta au şansa de a-şi împlini vocaţia lor de părinţi. Ştiinţa modernă a venit însă cu o

noutate pentru a-l face pe om să treacă peste acest obstacol, propunând soluţia fecundării

artificiale. Actul presupune însă mari probleme de natură morală. El ar putea fi înţeles mai

degrabă ca un tratament în cazul fertilităţii, argument foarte des invocat de cei care-l pun în

aplicare. În acest caz, intervine o a treia persoană, care este medicul terapeut şi care are un rol

foarte important din punctul de vedere al aplicării tehnicilor medicale. Pornind numai de la acest

amănunt, putem conchide că procreaţia medicală asistată rămâne un act substitutiv manipulator.

Tehnologiile moderne, pe care se sprijină şi fertilizarea artificială în ansamblu, îl împing pe om

să depăşească ordinea naturală.25

Aceasta poate fi omoloagă sau heteroloagă. În jurul acestor tehnici de fecundaţie

artificială se consumă cea mai mare parte din tensiunea dintre ştiinţa biologică aplicată

procreaţiei şi etică, sociologie sau drept. Reuşita acestor metode a condus omul la modificarea

conştiinţei de sine, ca şi la serioase mutaţii în deontologia medicală.

Fertilizarea extracorporală a celulelor umane s-a efectuat pentru prima dată de către o

echipă britanică condusă de Steptoe şi Eduards, iar prima naştere după fertilizarea in vitro şi

transfer embrionar a avut loc pe 25 iulie 1978. Fertilizarea in vitro şi transferul de embrioni

(FIV-ET) s-a folosit iniţial pentru femeile cu boli tubulare, dar cu timpul s-a extins domeniul de

aplicare şi la alte deficienţe. Rezultatele sunt mai slabe odată cu creşterea vârstei şi totodată cu

scăderea răspunsului ovarian la stimulare.26

24 Juvenalie Ionaşcu, op.cit., p. 19025 Larisa Ciochină, O viziune asupra vieţii, Pro-vita Media, Bucureşti, 2003, p. 7326 Ştefan Buţureanu, O provocare interdisciplinara : reproducerea medical asistată, Ed. Junimea, Iaşi, 2001, p.15

9

Deoarece tehnica fertilizării in vitro cu transfer de embrioni este alcătuită dintr-o

succesiune de etape şi proceduri complicate, costul ei fiind prea ridicat, se transferă în uter,

simultan, un număr de până la patru embrioni, conservându-se în acelaşi timp, prin congelare, un

alt număr de embrioni de rezervă. Prin această procedură se evită, în cazurile de insucces,

repetarea laparoscopiei pentru recoltarea ovulelor şi riscurile corelate anesteziei. Crioconservarea

embrionilor comporta întreruperea maturării embrionale şi poate fi utilizată în programele de

donare, evitându-se riguroasele şi extrem de greu realizabilele sincronizări între „donatoare” şi

„primitoare” în situaţia donării de ovule.27

Această procedură, fertilizarea in vitro cu transfer de embrioni, este o procedură mult mai

complicată. La început s-a folosit pentru a facilita zămislirea în cazul femeilor cu problemele ale

trompelor uterine, dar după aceea s-a dovedit folositoare şi în cazurile de infertilitate

inexplicabilă la soţie şi infertilitate la bărbat. În cazul acestei metode are loc hiperstimularea

ovarelor, recuperarea oocitelor, colectarea spermei, fertilizarea şi cultura embrionilor şi la final

transferul de embrioni. De obicei sunt transferaţi trei embrioni dintre care unul sau doi se nidează

după o săptămână.28

Tehnica constă în recoltarea ovulelor mature, punerea lor într-un mediu de cultură,

extracorporal, fecundarea lor şi tranferul embrionilor pe cale transcervicală. Toate acestea pot

provoca unele tulburări precum: ascită, şoc, tromboze, insuficienţă respiratorie acută, etc. Poate

provoca unele complicaţii fetale, 60-80% dintre avorturile spontane din primul trimestru de

sarcină sunt datorate alterărilor cromozomilor, apar destul de des sarcinile multiple, şi sarcini

ectopice. Dar totodată fertilizarea in vitro alături de transferul de embrioni ridică şi o mulţime de

proleme etice şi morale. În primul rând sperma este obţinută prin masturbare, acesta fiind un

important impediment moral, multe cupluri refuzând procedura tocmai din acest motiv.

Abordarea ortodoxă despre crearea unei noi vieţi în actul procreaţiei specifică că trupurile si

sufletele soţilor trebuiesc unite, cuprinse în iubirea nedespărţită, iubire care face din actul unirii

un act unic corporal şi spiritual. Apoi o parte dintre embrioni mor în cadrul acestor proceduri,

ceea ce ridică o umbra de criminalitate asupra acesteia. Sunt fertilizaţi mai mulţi embrioni pentru

a creşte rata de reuşită, iar surplusul au o soartă tragică, fie sunt eliminaţi, sau folosiţi în

experimente ştiinţifice, fie sunt transferaţi altei femei, fie sunt depuşi într-o bancă de embrioni,

congelaţi, aşteptând o utilizare ulterioară. Actul unirii trupeşti este desacralizat prin faptul că

27 Irineu Bistriţeanul , Curs de bioetică, Ed. Renaşterea, Cluj-Napoca, 2005, p 2628 John Breck, op. cit., pp. 227-228

10

momentul procreaţiei nu este decât o manipulare josnică a unui medic străin de starea sufletească

şi duhovnicească a cuplului. Tehnica fertilizării in vitro este imorală şi prin fapul că permite

transferul embrionilor donaţi, creând şi o confuzie gravă privind identitatea embrionului:

genetică, parentală, socială, juridică.29

Condiţii general impuse în această procedură:30

- consideraţiile umane justifică actul şi nu cele de profit;

- persoana feminină să aibă până la 40 de ani, să fie căsătorită şi informată despre

riscurile tehnologice ;

- consimţământul informat şi expres să fie al ambilor soţi, dat de regulă în faţa unei

comisii formate dintr-un medic, un psiholog şi un avocat;

- donatorul se va supune aceloraşi condiţii de mai sus şi va rămâne necunoscut. Un

donator căsătorit nu va dona spermă fără consimţământul soţiei;

- se vor discuta în prealabil implicaţiile psihologice ale acestor tehnologii, atât faţă

de cuplu, cât şi faţă de viitorul copil;

- confidenţialitatea este absolută, femeia neavând dreptul de a alege donatorul;

- donarea va fi anonimă, benevolă şi nepecuniară;

- donarea se va face pentru maxim 4 copii şi, evident, donatorul va fi sănătos (teste

ale spermei pentru SIDA);

- reproducerea medical asistată se face numai ca act terapeutic, deci cu indicaţie

medicală pentru infertilitate (după un an de coabitare) de diferite etiologii şi în condiţiile

epuizării altor terapii ale infertilităţii;

- este necesar a se preciza statutul viitorului copil înainte de aplicarea metodei de

reproducere asistată medical după criterii cum ar fi:

- la căsătoriţi se aplică prezumţia de paternitate, ca şi în inseminările cu sperma

soţului, dar care decedează înainte de 300 zile;

- când copilul rezultă din spermă donată, dacă tatăl a consimţit, deşi nu e tată

genetic, el îl recunoaşte în baza aceleiaşi prezumţii şi, dacă nu a consimţit, paternitatea se va

stabili pe cale judiciară ;

- dreptul copilului de a fi informat asupra identităţii sale genetice, când, inevitabil,

donatorul devine cunoscut.

29 Pavel Chirilă, op. cit., pp. 189-19130 Gheorghe Scripcaru, Bioetica, ştiinţele vieţii şi drepturile omului, Ed. Polirom, Iaşi, 1998, p. 125

11

Această metodă, după unii, ar putea fi etică dacă donatorul este soţul. Dar sub aspect

medical are şi ea riscurile ei. Astfel, prin hiperstimularea ovulaţiei creşte concentraţia

progesteronului şi estrogenilor. Perturbarea raportului hormonal normal favorizează dezvoltarea

trombozelor31. Se poate instala o menopauza timpurie, creşte semnificativ procentul sarcinilor şi

se amplifică frecvenţa copiilor născuţi prematur, se poate dezvolta chiar şi un cancer etc. S-a

constatat apoi, ca 10% din astfel de sarcini sunt extrauterine. Problema procreării asistate devine

foarte delicată atunci când intervine o a treia persoană donator. Apelul la un donator nu poate fi

făcut decât în situaţii extreme, când practic nu exista nici o soluţie pentru cuplu, iar

consimţământul soţilor (sau al concubinilor) trebuie „sa fie expres”. În acest caz se pot dona

gameţi şi embrioni crioconservaţi depuşi în banci specializate, în aceasta situaţie, cuplul steril va

da naştere unui copil a cărui mamă legală nu este mama biologică iar tatăl legal nu este tatăl

genetic.32

Pentru ca reproducerea asistată medical să nu fie considerată un delict asupra familiei (un

adulter) sau un fals în actele de naştere, ea va fi etică, deci numai în scop terapeutic, pentru

infertilitate, şi nu în scop de cercetare ştiinţifică şi cu prevederea tuturor consecinţelor viitoare

pentru copil (de exemplu, cine va prelua un copil născut malformat, fapt ce se inserează în

clauzele contractului). Tot în aceste clauze se introduce riscul de divorţ, de avort, de deces al

tatălui.

Iată câteva incoveniente sau dileme etice legate de fecundaţia in vitro:

- Analizând aspectele strict medicale ale procreaţiei asistate medical, vom remarca

existenţa de dezbateri etice aprinse legate de vârsta maximă până la care se poate acceptă

punerea în practică a acestor tehnologii. Ca exemplu putem lua cazul intens mediatizat (cazul

Iliescu), cea mai în varstă femeie din lume care a dat naştere unui copil, fapt care a reaprins

discuţiile pe tema aceasta, apărând nevoia de a se stabili pe cale legislativă o limită de vârstă.33

- Embrionii supranumerari, eliminarea programată a acestora reprezintă omicid, ca şi

avortul. Un bioetician ortodox consideră că în cazul în care nu poate fi evitat surplusul de

embrioni, aceştia să fie donaţi unui cuplu nefertil. Adoptarea de embrioni ar rezolva multe din

dificultăţile legate de embrionii supranumerari.34

31 Tromboză-Boală provocată de astuparea unui vas sangvin cu un cheag de sânge32 Irineu Bistriţeanul , Curs de bioetică, Ed. Renaşterea, Cluj-Napoca, 2005, p. 2133 Silviu Morar, Horaţiu Dura, op. cit., p 5634 Juvenalie Ionaşcu , op. cit., pp. 195-196

12

- Congelarea se face în cazul „surplusului”, având diverse scopuri: rezervă de embrioni,

în cazul nereuşitei tehnicii de fecundaţie; în vederea donării altei perechi; pentru a crea, prin

diverse mijloace de inginerie genetică (de exemplu, clonare), ţesuturi sau chiar organisme ca

„rezervă” de ţesuturi şi organe pentru transplant; în vederea obţinerii unei sarcini atunci când

condiţiile (economice, de sănătate sau de muncă) o vor permite. Toate acestea sunt raţionamente

de tip eficientist, care să justifice moartea sau mutilarea unei fiinţe umane. Conflictul dintre

dreptul la procreere al cuplului steril şi dreptul la viaţă al acestor embrioni este foarte acut,

generând poziţii etice radical antagonice vis-a-vis de noile tehnici reproductive, mai ales din

partea Bisericii. Într-adevar, nici una din variantele propuse nu este satisfăcătoare din punct de

vedere bioetic: congelarea embrionilor, cu păstrarea lor în “bănci de embrioni”, cu eventuala

donare ulterioară unui alt cuplu steril; donare pentru scopuri de cercetare medicală; distrugere

(echivalentă cu un avort); chiar utilizare în scopuri comerciale, în cadrul industriei cosmetice;

etc.35

- Controverse etice au apărut şi în legatură cu probabilitatea de apariţie a unor sarcini

multiple, ce prezintă riscuri medicale semnificative atât pentru mamă, cât şi pentru copii (riscul

de naştere prematură fiind mare în acest context).

- Disocierea dimensiunii unitiv-afective a actului conjugal de cea procreativă şi fizică,

aspect pe care insistă mult teologia catolică, bazată pe teoria legii naturale. E clar că tehnica

reprezintă o reducţie a actului conjugal.36

- Statutul cuplului este ameninţat de două ori: întâi, prin interferenţa unei a treia

persoane, apoi, prin faptul că fecundaţia se consumă în afara uterului matern.

- Identitatea nenăscutului. Consecinţele sunt grave şi adesea destul de stranii. Întâi de

toate, identitatea biologică a copilului nu coincide cu cea socială. Copilul are dreptul să ştie cine

sunt adevăraţii părinţi. În cazul în care copilul va revendica acest drept, cum rămâne cu

anonimatul donatorului? Alegerea donatorului va ţine cont de asemănări cu tatăl adoptiv? Situaţii

stranii se realizează când se face recurs nu la banca de spermă, ci la una de embrioni; aceştia sunt

implantaţi după moartea tatălui (fecundaţie omoloagă) sau a donatorului (cea heteroloagă). Este

cazul al aşa zişilor „copii de dincolo'”, când tatăl moare cu puţin înainte ca embrionul să fie

implantat sau când văduva vrea un copil de la soţul decedat sau când sperma a fost prelevată în

timpul unei boli care se prevede letală; în cazul în care numărul de copii obţinuţi dintr-un singur

35 Silviu Morar, Horaţiu Dura, op. cit., p. 5636 Juvenalie Ionaşcu , op. cit., pp. 195-196

13

eşantion este mare, vom avea de-a face cu un număr considerabil de consanguini, fără ca ei să fie

conştienţi de aceasta: riscurile sunt două, de a se căsători între ei şi de a se putea astfel răspândi

boli cu transmisie genetică. În cazul în care copilul a fost comisionat de un cuplu homosexual, e

greu de imaginat statutul copilului. În faza selecţionării materialului seminal, apare eugenismul37.

Când se prescriu norme cu caracter sanitar şi profilactic pentru „băncile de spermă”, nu se poate

vorbi de eugenism; dar, adesea, lucrurile nu se opresc aici: alegerea donatorului insistă pe

calităţile fizice sau intelectuale. S-a vorbit mult de „banca de spermă” rezervată donatorilor

super-dotaţi intelectual: nu se poate şti exact cât corespunde adevărului, dar e clar că adesea

rezultatele sunt inferioare aşteptărilor.38

- Dezbateri de natură medical-bioetică au fost generate şi de condiţiile pe care trebuie să

le îndeplinească donorii de gameţi. Se pare că s-a ajuns la un consens relativ în legatură cu

anonimitatea care trebuie să-i protejeze pe donori, în legatură cu necesitatea respectării

confidenţialităţii în dublu sens, în privinţa utilităţii testării donorilor pentru evitarea apariţiei de

boli genetice la produsul de concepţie.39

- Abordarea medical-deontologică a procreaţiei asistate medical trebuie să ia în

considerare aspectele legate de relaţia dintre medic şi ambii membri ai cuplului steril.

Consimţământul asupra manoperelor implicate de tehnicile reproductive este esenţial, ca

expresie a principiului autodeterminării; este important ca acest consimţământ să fie informat,

fiind dat în deplină cunoştinţă de cauză, cunoscând toate riscurile implicate. Chiar şi în aceste

condiţii de perfectă informare, există voci care susţin că acest consimţământ este alterat din start,

dată fiind situaţia de limită în care se află cuplul steril în dorinţa de a avea cu orice preţ un copil.

S-a afirmat chiar că natura novatoare a tehnicilor de procreaţiei asistate medical şi lipsa de date

statistice elocvente referitoare la riscurile implicate de aceste tehnici fac din manoperele de

procreaţie asistate medical un veritabil experiment pe subiecţi umani.40

- Nu sunt de neglijat nici coordonatele de natură psihologică ale punerii în practică a

tehnologiilor reproductive. S-a propus testarea psihologică a membrilor cuplului steril, cu scopul

de a investiga potenţialul lor de a deveni părinti; în acest sens s-a pus chiar problema dacă nu

cumva tulburările de ejaculare intravaginală (ca şi cauză a sterilităţii) sunt urmarea temerii de a

37 Teorie care preconizează ameliorarea populațiilor umane prin măsuri genetice (alegerea părinților, sterilizarea, interzicerea procreării etc.), folosită de rasiști și fascişti38 Juvenalie Ionaşcu , op. cit., pp. 197-19939 Silviu Morar, Horaţiu Dura, op. cit., p. 5740 Ibidem, p. 57

14

deveni tată. S-a discutat intens pe marginea posibilităţii de “rejectare psihologică”, în dublu sens,

atât a copilului de către cuplu, cât şi a părinţilor de către copilul astfel conceput, mai ales în cazul

procreaţiei asistate medical extraconjugale. Nu în ultimul rând, au fost semnalate şi potenţialele

tulburări psihologice ale copiilor ce se nasc cu ajutorul acestor tehnici din femei necăsătorite sau

din cupluri de lesbiene.41

Deşi în însămânţarea artificială cu lichid seminal de la soţ este păstrată filiaţia, trebuie

remarcat faptul că lipseşte, totuşi, legătura completă, trupească şi sufletească, a soţilor, lipseşte

comuniunea conjugală şi iubirea în momentul zămislirii. Prin reproducerea artificială se

disociază procreaţia de sexualitate care aduce disociaţia filiaţiei biologice de cea afectivă, în

însămânţarea artificială cu lichid seminal de la donator se ivesc probleme legate de drepturile

copilului care se va naşte, mai ales în cazurile femeilor singure sau ale femeilor lesbiene, deci, cu

un comportament sexual deviat. În acest fel, copilul este chiar de la început dezavantajat prin

lipsa tatălui său, mai grav, prin existenţa relaţiilor familiale deviate. De aceea, însămânţarea cu

spermă de la un donator este socotită de unii delict de adulter, fals intelectual în actele de naştere,

sau violare a prevederilor adopţiei.42

Biserica nu poate accepta ideologia dreptului la reproducere liberă (aflată la originea

tehnicilor reproductive asistate şi a tehnicilor de control ale fertilităţii). În acest sens, problema

morală de fond a inseminării asistate (şi cu atât mai mult a fertilizării in vitro) o reprezintă

intruziunea tehnologiei în actul conjugal cel mai intim, subminând astfel caracterul lui personal

(în sens propriu-zis teologic): actul uman al iubirii şi procreaţiei este desprins de raportul său

nemijlocit cu Dumnezeu şi este deplasat într-un cadru artificial, tehnologic. Deşi pare ca slujeşte

astfel unei împliniri umane, această instrumentalizare pune sub semnul întrebării recunoaşterea

demnităţii omului ca fiu al lui Dumnezeu. Copilul conceput astfel apare (deşi nu este) mai

degrabă ca fiu al tehnologiei.43

În concluzie putem afirma despre procedurile reproducerii asistate medical, următoarele:

cu privire la rata de eşec în fertilizarea in vitro, Dr. Claudia Kaminski (medic ginecolog din

Germania, preşedintele mişcării „Dreptul la viaţă”), la Conferinţa Internaţională Pro-Life din 10-

12 octombrie 2002 de la Viena, intitulată „Medicul încearcă să ia locul lui Dumnezeu - Rătăcirile

Medicinii Moderne”, relatează despre un studiu realizat în 26 de Centre de diagnostic de

41 Ibidem, p. 5742 Irineu Bistriţeanul, Curs de bioetică, Ed. Renaşterea, Cluj-Napoca, 2005, p 3543 Ibidem, p. 37

15

preimplantare din Europa, Australia şi SUA în perioada 1993-2000 la 886 de perechi care au

recurs la FIV, unde s-au constatat următoarele:

- s-au născut 162 de copii din 123 de sarcini (multe fiind gemelare);

- au fost folosite 47 de ovule fecundate pentru fiecare naştere, deci pentru cele 162

de sarcini s-au fertilizat artificial 9102 de embrioni;

- în total, s-au creat pe cale artificială 9102 de embrioni, dintre care s-au născut

doar 162 de copii, deci un procent de 1,8% (rata de eşec fiind de 98,2%);

- în 132 de cazuri, s-au făcut alături de diagnosticul de preim-plantare şi alte

metode invazive şi s-au constatat şi embrioni bolnavi. Astfel, s-au făcut 7 avorturi terapeutice

timpurii, în primele 3 luni de sarcină, şi alţi 9 copii au fost practic distruşi în timpul gravidităţii

printr-o tehnică numită „reductivă”. Pentru această tehnică, se foloseşte o substanţă numită

clorură de calciu, care se injectează în inima copilului şi care îi va fi fatală. Alţi 2 copii au murit

în timpul sarcinii. S-au născut şi 2 copii bolnavi. Deci, 18 copii au murit din cei 132, un procent

de 13%; una dintre mame a avut 5 embrioni, dintre care au fost „reduşi”; la altă mamă, care a

avut 3 embrioni, s-a făcut o „reducere”, rămânând cu 2 copii, dar a făcut o infecţie în săptămâna

a 22-a de sarcină şi i-a pierdut şi pe ceilalţi 2. În perioada 1989-1999, în Marea Britanie, peste

70.000 de embrioni umani au murit pe parcursul aplicării metodei fertilizării in vitro, născându-

se 8.300 de copii pe această cale în aceeaşi perioadă. Literatura medicală prezintă aceste situaţii

mult mai optimist.44

Filiaţia în cadrul asistenţei medicale a procreării

În sens larg, filiaţia poate fi privită ca un şir neîntrerupt de persoane, între care faptul

naşterii şi cel al concepţiei au stabilit o legătură de la fiecare dintre părinte la un anumit copil,

apoi de la acesta din urmă, în calitate de părinte, la copilul său ş.a.m.d. În această accepţiune,

filiaţia este sinonimă cu descendenţa, ea unind, în mod succesiv, toate persoanele care coboară

dintr-un autor comun. În sens restrâns, filiaţia desemnează legătura de sânge dintre un copil şi

fiecare dintre părintii săi, ea numindu-se maternitate, în raport cu mama, şi paternitate, în raport

cu tatăl.45

44 Christa Todea-Gross, Preot Prof. Dr. Ilie Moldovan, Îndrumarul medical şi creştin despre viaţă al Federaţiei Organizaţiilor Ortodoxe Pro-Vita din România, Ed. Renaşterea, Cluj-Napoca, 2008, p. 27545 Ştefan Buţureanu, op. cit., p. 69

16

Principiile juridice clasice sunt supuse la acest început de mileniu unor presiuni tot mai

puternice din partea societăţii civile, transformată radical, între altele, şi prin noile cuceriri ale

ştiinţei. Realităţi care păreau permanente s-au schimbat definitiv. Valorile tradiţionale, normele

etice şi religioase, care au stat la baza unor principii juridice fundamentale, sunt, de multe ori,

bulversate.46

Este vorba despre stabilirea filiaţiei faţă de mamă sau faţă de tată, avându-se în vedere că

fertilizarea, în cazul inseminării artificiale, ca şi fecundarea în cazul fertilizării in vitro se

produce în afara procesului natural. În primul caz stabilirea filiaţiei faţă de mamă se va realiza

conform articolul 47 din Codul familiei. Faptul naşterii este deci o dovadă suficientă pentru

stabilirea legăturii juridice de maternitate. Filiaţia faţă de tată urmează a se stabili fie în baza

prezumţiei de paternitate, prevăzută de art. 53 din Codul familiei, în cazul în care femeia căreia i

s-a efectuat operaţia de inseminare este căsătorită, fie prin recunoaştere, conform art. 56 din

acelaşi Cod. Dacă soţii divorţează până la naşterea copilului, iar mama nu se recăsătoreşte,

filiaţia copilului va fi stabilită numai faţă de mamă. Articolul 53 din Codul familiei stabileşte că

un copil născut după desfacerea, declararea nulităţii sau anularea căsătoriei, are ca tată pe fostul

soţ al mamei, dacă a fost conceput în timpul căsătoriei şi naşterea a avui loc înainte ca mama să

fi intrat într-o nouă căsătorie.47

Dacă s-ar admite stabilirea filiaţiei faţă de tată a copilului astfel născut, în raport cu

persoana donatorului, filiaţia faţă de mamă fiind stabilită, situaţia este analoagă cu situaţia

juridică a copilului născut în afara căsătoriei, a cărui filiaţie este stabilită faţă de ambii părinţi;

astfel, stabilirea numelui copilului, dobândirea cetăţeniei, domiciliul copilului minor, obligaţia de

întreţinere dintre părinţi şi copiii minori, dreptul reciproc de moştenire al părinţilor şi copiilor,

dreptul la pensia de urmaş etc, se vor dobândi potrivit reglementărilor existente în materie,

prevăzute de Codul familiei.48

Legile Codului Civil nu cuprind dispoziţii referitoare la problematica filiaţiei în cadrul

asistenţei medicale a procreării. Chiar şi în evoluţia legii adopţiei s-a neglijat acest aspect. Ar

trebui reglementate unele aspecte, cum ar fi măsură în care este posibilă aflarea de către fiecare

parte implicată, a identităţii celorlalţi (donatori şi beneficiari); sau dacă pentru un donator ar

putea constitui un avantaj în cazul unei adopţii a copilului născut din materialul său genetic; sau

46 Veronica Dobozi, Filiatia în cadrul asistenţei medicale a procreării, în „Revista Dreptul”, numărul 9, 2001, p. 41 47 Ibidem, p. 4348 Ibidem, p 43

17

dacă ar trebui să i se recunoască donatorului vreo legătură de rudenie copilul sau chiar sa fie

obligat să îşi asume anumite sarcini faţă de acesta. Toate aceste dileme au fost solutionate de alte

tări, apărând soluţii juridice în funcţie de principiile specifice fiecărui sistem de drept.49

Dar trebuie reţinut faptul că toate aceste soluţionări trebuie privite nuanţat. Astfel,

în cazul în care materialul genetic este preluat de la banca de spermă, aceasta trebuie să asigure

anonimatul donatorilor. Implicit, de aici, rezultă că în sarcina acestora nu se naşte nici o obligaţie

cu privire la minor, raporturile de filiaţie faţă de tată se vor stabili în persoana soţului mamei

dacă aceasta este căsătorită. Regulile aplicabile în materie de nume, cetăţenie, dreptul la

succesiune, obligaţiile părinţilor faţă de educarea şi creşterea copiilor, precum şi orice alte

obligaţii ce decurg din filiaţie, vor fi stabilite prin raportare la mamă şi soţul ei, cărora le revine

această răspundere, sau prin raportare doar la mamă, dacă aceasta nu este căsătorită.50

Din punct de vedere juridic, în cazul fertilizării in vitro, dacă femeia donatoare a

materialului genetic este aceeaşi persoană cu mama purtătoare, situaţia este identică cu

procrearea pe căi naturale. Mama purtătoare şi mama genetică pot fi persoane diferite, caz în care

se ridică problema stabilirii filiaţiei faţă de mamă. Potrivit articolului 47 din Codul Familei

filiaţia faţă de mamă rezultă din faptul naşterii, ceea ce ar însemna că mama purtătoare a sarcinii,

care nu este şi mama genetică, va deveni în momentul naşterii mama recunoscută pe plan juridic.

Problema poate fi rezolvată prin adopţia copilului de către mama genetică şi de către soţul

acesteia dacă este căsătorită, în cazul în care soţii îndeplinesc condiţiile necesare pentru

realizarea adopţiei. Dacă nu se îndeplinesc condiţiile, filiaţia faţă de mamă se va stabili potrivit

regulii de drept comun, deci faţă de mama purtătoare, iar filiaţia faţă de tată va fi stabilită în

raport cu soţul mamei purtătoare, dacă el există. Filiaţia faţă de tată se va stabili în sarcina soţului

mamei purtătoare dacă aceasta este căsătorită sau se va căsători pană la naşterea copilului.

Copilul poate fi de asemenea, recunoscut de orice bărbat, deci inclusiv de către donatorul

materialului fertilizator masculin, dacă prezumţia de paternitate nu-şi găseşte aplicare.51

De reţinut ar fi modelul legislaţiei israeliene şi franceze. În dreptul israelian s-a

decis, de exemplu, că bărbatul care a luat hotărârea de a deveni donator, se obligă, prin aceasta,

să asigure întreţinerea copilului rezultat din inseminarea artificiala, în aceleaşi condiţii în care ar

fi acordat-o propriul său copil. De asemenea, Curtea Supremă din Israel s-a pronunţat în sensul

49 Ibidem, p. 4350 Ibidem, p. 4451 Ibidem, pp. 44-45

18

că operaţia de inseminare artificială nu ar putea fi efectuată unei persoane necăsătorite. Soluţiile

converg spre o restrângere a posibilităţilor de aplicare a noilor tehnici medicale şi genetice,

precum şi la accentuarea răspunderii în astfel de cazuri.52

În Franţa întâlnim o legislaţie total opusă, astfel, în caz de

procreare medicală asistată cu terţ donator, nici o legătură de filiaţie nu poate fi stabilită între

autorul donaţiei şi copilul născut dintr-o astfel de procreare. Nici o acţiune în responsabilitate nu

poate fi exercitată împotriva donatorului. De asemenea, legislaţia franceză prevede că soţii sau

concubinii care pentru procreare recurg la o asistenţă medicală, necesitând intervenţia unui terţ

donator, trebuie să-şi exprime, în condiţii care să garanteze secretul donatorului, consimţământul

în faţa judecătorului sau a notarului, care îi va informa despre consecinţele actului cu privire la

filiaţie.53 În concluzie puteam afirma că aşa cum este statuat, filiaţia

reprezintă raportul de descendenţă a unei persoane din părinţii săi şi ea presupune o legătură

biologică, o legătură de sânge care izvorăşte din procreare şi naştere. Întrebându-ne care va fi

filiaţia copiilor născuţi prin tehnici de procreare asistată, se pune în discuţie, inevitabil, însăşi

instituţia tradiţională a filiaţiei şi locul pe care îl ocupă adevărul biologic în stabilirea legăturilor

de filiaţie. Răspunsul la această întrebare va fi dat în funcţie de tehnica folosită pentru realizarea

procreării, în sensul intervenţiei sau nu a unui terţ donator, altul decât mama, soţul sau un alt

bărbat anonim sau nu. Fără îndoială, în cazul copiilor concepuţi prin inseminare artificială sau

„în eprubetă” cu folosirea gameţilor membrilor cuplului, aplicarea normelor juridice ale filiaţiei

fireşti ce presupune legătura de sânge dintre copil şi părinţii săi, ar fi conformă cu adevărul

biologic. În ceea ce-i priveşte pe copii concepuţi cu ajutorul gameţilor unui terţ, aceştia nu pot să

beneficieze de efectele filiaţiei clasice decât cu ajutorul unui artificiu juridic al legii, care nu

reflectă însă adevărul biologic.54

Cadrul legislativ al asistenţei medicale a procreării

52 Ibidem, p. 4653 Ibidem, p. 4754 Gabriela Lupşan, Irina Apetrei, Filiatia în cadrul asistenţei medicale a procreării, în „Revista Dreptul”, numărul 9, 2001, p. 56

19

Reglementarea reproducerii umane asistate medical este strict standardizată la nivel

european şi internaţional. În expunerea de motive a legii 217/2003 se insistă asupra faptului că o

astfel de lege ar constitui o cerinţă pentru integrarea în Uniunea Europeană. De la început, o

astfel de abordare ridică un mare semn de întrebare. În primul rând. datorită faptului că legislaţia

în domeniul medical nu face parte din totul comunitar şi, deci, o astfel de lege nu constituie o

condiţie a integrării şi, în al doilea rând că abuzurile atât de intens mediatizate (cazul Adriana

lliescu, cazul Global Art - comerţ cu embrioni) deşi petrecute în România nu au atras atenţia

organelor abilitate. Reproducerea umană asistată medical aduce în discuţie două aspecte

esenţiale: atitudinea ce trebuie luată faţă de posibilitatea utilizării acestor tehnici şi statutul

embrionului uman inclusiv implicaţiile etice şi sociale ale manipulării la care acesta poate fi

supus.55

Tehnologiile de reproducere umană asistată medical aduc în discuţie o serie de probleme

de ordin legal: statutul legal al copilului născut, filiaţia copilului (mai ales când se recurge la o

mamă purtătoare), drepturile embrionului, modalităţile prin care poate fi eliminată tentaţia

eugeniei (de exemplu, selectarea embrionilor pe baza anumitor caracteristici genetice), drepturile

copilului născut după moartea donatorului, protecţia copilului născut prin astfel de tehnici etc.

Legea a trezit reacţii din partea unor ONG-uri cât şi a Colegiului Medicilor din România.

Obiecţiile ONG-urilor constau în faptul că textul legii conţine numeroase dispoziţii contradictorii

şi inexacte din punct de vedere al problemelor dezvoltate în lege (de ex. instituţia mamă surogat

şi mamă purtătoare, alături de întreaga procedură pe care acestea o presupun, încalcă principiile

fundamentale ale drepturilor omului). De asemenea, se subliniază rezolvarea prevederilor ce

interzic adopţiile internaţionale şi se încalcă dreptul la viaţă şi integritate fizică şi psihică, dreptul

la viaţă intimă, familială şi privată. Faţă de acestea, Colegiul Medicilor din România aduce în

plus şi alte obiecţii, şi anume:

- Legea dezbracă sexualitatea de componentele culturale psihologice şi axiologice reducându-se

strici la aspectul tehnic de fecundare

- Legea nu stabileşte criterii stricte de utilizare a noilor tehnici inducând un curent de înlocuire a

procreării naturale cu procrearea artificială

- Legea nu sancţionează drastic abuzul împotriva donatorilor şi traficul de gameţi şi embrioni

55 Vasile Astărăstoaie, Beatrice Ioan, Cristina Gavrilovici, Diana Bulgaru, Reglementarea privind reproducerea umană asistată între moral şi legal, în „Medicii şi Biserica” volumul IV, Ed. Renaşterea, Cluj-Napoca, 2006, p. 74

20

- Legea nu stabileşte în mod clar vârstele pentru donatori şi vârsta până la care se poate utiliza o

asemenea tehnică

- Legea nu prevede măsuri de protecţie a embrionilor supranumerari şi protecţia copilului născut

din aceste tehnici

- Legea favorizează traficul de fiinţe umane, introducând sancţiuni ridicole pentru traficul de

ovule şi embrioni.

Cu toate aceste reţineri, legea a fost votată şi trimisă spre promulgare, dar a fost atacată la Curtea

Constituţională a României. Curtea, prin decizia 418/2005, a constatat că 23 de articole din legea

menţionată (care are în total 37 de articole) sunt neconstituţionale şi a fost retrimisă la Parlament.

Analiza acestei legi dovedeşte, dacă mai era nevoie, insuficienţa cunoştinţelor de bioetică a celor

din domeniul sanitar. Suficienţa rezultă din faptul că se omite dezbaterea publică în domeniul

legislaţiei medicale şi nu se ţine cont de specificul naţional cultural şi religios al populaţiei căreia

se adresează56.

Ce este interesant în cadrul acestui text legislativ sunt definiţiile cuprinse în articolul 3,

în special noţiunile de sănătate a reproducerii, sănătate sexuală şi drepturi reproductive şi

sexuale. Sănătatea reproducerii umane este definită astfel : “starea de bunăstare fizică, mintală

şi socială, completă , care nu poate fi definită doar prin absenţa bolii sau infirmităţii şi care este

legată de tot ceea ce ţine de sistemul reproductiv, funcţiile sau procesele îndeplinite de acesta.”

(art. 3, par. b); sănătatea sexuală : „menţinerea sau îmbunătăţirea funcţiilor sexuale şi de

reproducere, precum şi a relaţiilor dintre partenerii de cuplu” (art 3, par d); iar dreptul la

reproducere : „dreptul cuplurilor şi indivizilor de a decide liber şi responsabil numărul,

frecvenţa şi momentul în care doresc să aibă copii, precum şi dreptul de a avea acces la

informaţii, educaţie şi mijloace, pentru a lua o asemenea decizie”(art 3, par a).

În octombrie 2009 s-a propus un nou proiect de lege denumit „Proiectul Legii

Reproducerii Umane Asistate şi Embriologiei”. Potrivit proiectului, intervenţia sau cercetarea

medicală din domeniul reproducerii umane asistate are ca scop diminuarea problemelor de

infertilitate sau reducerea riscului de apariţie a anomaliilor ereditare. Legea Reproducerii Umane

şi Embriologiei priveşte toate modalităţile de utilizare a spermei, ovulelor şi embrionilor cu

aplicare umană şi toate investigaţiile care implică folosirea de embrioni umani vii. Această lege

prevede obligaţii pentru centrele de cercetare în sensul practicării unor standarde de calitate şi

56 Ibidem, pp. 78-79

21

siguranţă adecvate, furnizării şi înregistrării de informaţii, asigurării de consultanţă. Proiectul de

lege interzice utilizarea celulelor germinative feminine recoltate sau derivate de la un embrion

sau fetus sau utilizarea embrionilor creaţi prin utilizarea acestor celule. În plus, este interzisă

folosirea embrionilor umani hibrizi. Proiectul Legii Reproducerii Umane Asistate conţine şi un

articol care stipulează că este obligatorie asigurarea consilierii necesare cu implicaţiile furnizării

unor asemenea servicii de tratament pentru femeile care urmează să primească tratament care

implică utilizarea gameţilor unei persoane, a unui embrion creat in vitro sau a unui embrion

prelevat de la o femeie. În proiect se menţionează şi că exercitarea profesiei de medic clinician

cu supraspecializare în domeniul reproducerii umane asistate se face în baza avizului de liberă

practică eliberat cu acordul Colegiului Medicilor România. De la acest articol fac excepţie

embriologii care au o vechime de cel puţin zece ani în domeniu şi au acreditare internaţională la

data intrării în vigoare a Legii Reproducerii Umane Asistate.57

Câteva aspecte ale legislaţiei ţărilor occidentale. Aspecte din legea franceză. În caz de

procreaţie medical asistată cu un terţ donator, nici o legătură de filiaţie nu poate fi stabilită între

donator şi copilul rezultat din această procreaţie. Nici o acţiune în responsabilitate nu poate fi

exercitată împotriva donatorului. Soţii sau concubinii ce recurg la acest procedeu de procreare

trebuie să-şi dea consimţământul, în condiţii de secret, în faţa judecătorului sau notarului, care îi

va informa asupra consecinţelor actului lor privind filiaţia. Consimţământul dat interzice orice

acţiune în contestarea filiaţiei sau în reclamarea ei. Consimţământul este privat de efecte în caz

de deces, de divorţ etc, sau dacă una din părţi a revocat în scris această procedură de procreare.

Cel care, după ce a consimţit la procreare, nu recunoaşte filiaţia, angajează răspunderea sa faţă de

mamă şi copil. Procreaţia medical asistată se întinde de la concepţia in vitro, la transferul de

embrioni şi inseminaţia artificială, ca şi la orice alte tehnici cu efect echivalent de a permite

procrearea în afara procesului natural. Membrii cuplului vor fi vii, căsătoriţi, la vârsta procreării

şi in măsură a proba o viaţă comună de minimum doi ani. Embrionii in viiro nu pot fi concepuţi

decât în scop de asistenţă medicală. Conservarea embrionilor pentru acelaşi cuplu nu va depăşi

cinci ani, iar în favoarea altui cuplu nu se poate face decât în mod excepţional prin decizie

judiciară, în condiţii de anonimat şi fără plată. Embrionii umani nu pot fi concepuţi şi utilizaţi în

scop comercial sau industrial. La fel, experimentele pe embrioni sunt interzise şi pot fi acceptate

în mod excepţional, cu finalitate medicală, doar cu consimţământul cuplului, în caz de terţ

57 http://www.realitatea.net/proiectul-legii-reproducerii-umane-asistate-si-embriologiei--in-dezbatere-publica--de-marti_645217.html, ultima accesare în 28. 04.2011

22

donator de gameţi, soţii sau concubinii îşi vor da consimţământul în faţa judecătorului ori a

notarului. De la un donator nu se pot naşte mai mult de cinci copii.58

În SUA se consideră că mamele surogat au aceleaşi drepturi asupra copilului ca şi cele

două donatoare, dar un contract prealabil devine obligatoriu în acest sens. În Anglia, Statutul

copilului este prima problemă în atenţia legiferărilor. În acest sens, statutul copilului ilegitim

tinde a fi abolit în favoarea dreptului la ereditatea parentală. În situaţia în care tatăl concubin este

donator, el nu poate fi considerat soţ, ci doar donator. În Suedia, anonimatul donatorului nu este

obligatoriu. În Olanda, donatorul poate fi tată dacă soţul nu a consimţit la fecundare artificială, în

acest caz, copilul are dreptul la acţiune în cercetarea paternităţii. În cazul reglementărilor

olandeze prevalează cele în favoarea ideii „tradiţionale de familie”. Astfel, în situaţii de mamă

surogat, când ovulul mamei este fecundat cu sperma soţului in vitro, mamă este cea biologică,

considerându-se că un contract bazat pe consimţământ dă dreptul părinţilor de a-şi controla

destinul, deoarece dreptul trebuie întotdeauna încadrat într-o matrice de valori. Opoziţia la mama

surogat se va baza pe faptul că această situaţie favorizează rasismul prin selecţia caracterelor,

chiar dacă mama surogat schimbă hormoni cu fătul. 59

În Australia, se exclude mama surogat de la maternitate chiar prin prevederile

Comitetului naţional de infertilitate din 1984 ce autoriza fertilizarea in vitro. În spitalele

autorizate în acest scop, donarea de gameţi nu se plăteşte, iar identificarea donatorilor se ţine

într-un registru naţional. Se plătesc doar cheltuielile tehnice. În Canada, donatorii de

spermatozoizi sau ovule nu pot stabili nici o relaţie legală cu viitorul copil şi deci nu au dreptul

de a fi părinţi şi nici nu au datorii, obligaţii faţă de copil. Ereditatea copilului aparţine părinţilor

legal recunoscuţi. Dacă prin donare se transmite o boală ereditară sau virusul HIV, răspunderea

aparţine tehnicianului ce a efectuat Reproducerea asistată.60

Cel mai sever model legislativ, este cel britanic. Legea a fost adoptată în anul 1990,

având rolul de la stabili normele de funcţionare a unei clinici de fertilitate pe teritoriul Marii

Britanii şi de a-i acorda licenţa de funcţionare.

Problemele juridice ridicate de tehnicile de reproducere asistată sunt extrem de complexe,

în special în ceea ce priveşte filiaţia copilului şi caracterul său legitim sau ilegitim. Ele sunt mai

58 Gheorghe Scripcaru, op. cit., pp. 131 -13259 Ibidem, p. 13460 Ibidem, p. 134

23

puţin pregnante în cazul procreării asistate medical intraconjugale, însă acestea devin foarte

acute în cea extraconjugala, mai ales atunci când nu se respectă principiul anonimităţii donorului.

Dileme etice şi legale apar şi în legatură cu maternitatea de substituţie, în ceea ce priveşte

filiaţia maternă şi natura juridică a contractului dintre cuplul steril şi mama purtătoare.

Dezbaterea continuă şi referitor la legitimitatea unui astfel de contract (mai ales dacă este, cum

se întâmplă de regulă, cu titlu oneros), dat fiind faptul că încalcă principiul necomercializării

corpului uman şi, implicit, generează o nouă formă de exploatare a femeii. robleme deosebite

precum şi punerea în practică a metodelor reproductive artificiale atunci când soţul donor este

bolnav terminal, pe moarte sau chiar decedat. Legislaţia majorităţii ţărilor lumii este strict

prohibitivă în acest sens. Ocazional apar şi cazuri de malpraxis legate de tehnicile reproductive;

rezolvarea acestora nu ridică probleme deosebite, evaluarea juridică a acestor cazuri făcându-se

ca în orice caz de neglijenţă medicală. Poate cea mai delicată problemă juridică este însă cea

legată de statutul legal al embrionilor excedentari rezultaţi în cadrul tehnicilor. Dat fiind faptul că

aceşti embrioni sunt fiinţe în devenire (sunt fiinţe umane potenţiale), se impune o mai strictă

reglementare a statutului lor, pentru a evita abuzurile şi alunecarea pe „slippery slope”.61

61 Silviu Morar, Horaţiu Dura, op.cit., p 58

24

Bibliografie

1. Vasile Astărăstoaie, Beatrice Ioan, Cristina Gavrilovici, Diana Bulgaru, Reglementarea

privind reproducerea umană asistată între moral şi legal, în „Medicii şi Biserica”

volumul IV, Ed. Renaşterea, Cluj-Napoca, 2006

2. Vasile Astărăstoae, Essentialia in Bioetică, Ed. Cantes, 1998, Iaşi

3. Iloaie, Pr. Prof. Dr. Ştefan, Cultura vieţii : aspecte morale în bioetică, Ed. Renaşterea,

Cluj-Napoca, 2009

4. Iloaie, Pr. Prof. Dr. Ştefan, Aspecte generale provocate de impactul tehnologiilor

medicale de reproducere asistată asupra familiei, în „Medicii şi Biserica” volumul IV,

Ed. Renaşterea, Cluj-Napoca, 2006

5. Protopopescu, Denisa Marina, Infertilitatea : fertilizarea in vitro şi reproducerea

asistată, Ed. Meteora Press, Bucureşti, 2001

6. Buţureanu, Ştefan, O provocare interdisciplinara : reproducerea medical asistată, Ed.

Junimea, Iaşi, 2001

7. Gabriela Lupşan, Irina Apetrei, Filiatia în cadrul asistenţei medicale a procreării, în

„Revista Dreptul”, numărul 9, 2001

8. Engelhardt, Tristram H. jr., Fundamentele bioeticii creştine, Ed. Deisis, Sibiu, 2005

9. Veronica Dobozi, Filiatia în cadrul asistenţei medicale a procreării, în „Revista

Dreptul”, numărul 9, 2001

10. Christa Todea-Gross, Preot Prof. Dr. Ilie Moldovan, Îndrumarul medical şi creştin despre

viaţă al Federaţiei Organizaţiilor Ortodoxe Pro-Vita din România, Ed. Renaşterea, Cluj-

Napoca, 2008

11. Irineu Bistriţeanul, Curs de bioetică, Ed. Renaşterea, Cluj-Napoca, 2005

12. Irineu Bistriţeanul, Curs de morală creştină, Cluj-Napoca, 2006

13. Gheorghe Scripcaru, Bioetica, ştiinţele vieţii şi drepturile omului, Ed. Polirom, Iaşi, 1998

14. Ştefan Buţureanu, O provocare interdisciplinara : reproducerea medical asistată, Ed.

Junimea, Iaşi, 2001

15. Larisa Ciochină, O viziune asupra vieţii, Pro-vita Media, Bucureşti, 2003

25

16. Pavel Chirilă, Principii de bioetică : o abordare ortodoxă, Ed. Christiana, Bucureşti,

2008,

17. George Stan , Teologie si bioetica, Ed. Biserica Ortodoxa Romana, Alexandria, 2001,

18. Iustin Lupu, Ioan Zanc, Profilul socio-psihologic al persoanelor care au solicitat

serviciile de reproducere asistată medical de la Clinica de Obstetrică- Ginecologie I

Cluj-Napoca , în „Medicii şi Biserica”, volumul IV, Ed. Renaşterea, Cluj-Napoca, 2006

19. Juvenalie Ionaşcu , Teroriştii uterului : terorism ştiinţific şi etica începuturilor vieţii :

eseu de bioetică a gestaţiei, Ed Anastasia, Bucureşti, 2002

20. Constantin Maximilian , Noile frontiere : introducere în bioetica, Ed. Pan - Publishing

House, Bucureşti, 1995,

21. John Breck, Darul sacru al vieţii, ed. Patmos, Cluj-Napoca, 2001

22. Cristina Gavrilovici , Introducere în bioetică, Ed. Junimea, Iaşi, 2007

23. Silviu Morar, Horaţiu Dura, Coordonate etice ale reproducerii asistate medical, în

“Revista Română de Bioetica”, volumul 3, nr. 3, 2005

24. Mircea Gelu Buta, Bioetica între mărturisire şi secularizare, Ed. Renaşterea, Cluj-

Napoca, 2008

26


Recommended