+ All Categories
Home > Documents > Lucrare Doctorat Drept Moldova

Lucrare Doctorat Drept Moldova

Date post: 12-Jul-2015
Category:
Upload: anca-maria-savoiu
View: 427 times
Download: 1 times
Share this document with a friend

of 200

Transcript

UNIVERSITATEA LIBER INTERNAIONAL DIN MOLDOVA

Cu titlu de manuscris C.Z.U.342.72(498)(043.3)

POPESCU NICOLAE

NON-DISCRIMINAREA PRIN PRISMA PRINCIPIULUI FUNDAMENTAL DE DREPT AL EGALITII

Specialitatea: 12.00.01 Teoria general a dreptului; Istoria statului i dreptului; Istoria doctrinelor politice i de drept Tez de doctor n drept

Conductor tiinific:

Andrei SMOCHIN,dr. habilitat n drept, prof. univ.

Autorul:

Nicolae POPESCU

Chiinu, 2010

POPESCU NICOLAE, 2010

2

CUPRINS ADNOTARE..............................................................................................................................5 LISTA ABREVIERILOR.........................................................................................................8 INTRODUCERE................................................................................................................ .. .. 9 I. ANALIZA SITUAIEI PRIVIND FENOMENUL DISCRIMINRII PRIN 19

RESPECTAREA PRINCIPIULUI EGALITII CA MIJLOC DE ASIGURARE A DREPTURILOR OMULUI I DE ELIMINARE A DISCRIMINRII................... 1.1. Egalitatea i nondiscriminarea n sistemul principiilor de drept .......................................19 1.2. Egalitatea i nediscriminarea - principii de drept n vederea proteciei, promovrii i garantrii drepturilor omului......................................................................................................29 1.3. Aspecte cu privire la coraportul dintre fenomenul discriminrii si respectarea drepturilor omului prin prisma principiului egalitii .................................................................................40 1.4. Concluzii la capitolul I .......................................................................................................51 II. ELIMINAREA DISCRIMINRII CU REFERIRE LA DIFERENELE DINTRE PERSOANE PRIN PRISMA RESPECTRII PRINCIPIULUI EGALITII N DREPTURI .. 53 2.1.Dezbateri clasice i contemporane cu privire la ras i relaiile rasiale...............................53 2.2.Interfaa dintre ataamentul fa de grupul etnic i naiune din perspectiva melting pot-ului, a multiculturalismului, a pluralismului etnic i a grupului dominant .......................................60 2.2.1. Unitate i diversitate etnic n Uniunea European ........................................................67 2.2.2. Unitate i diversitate etnic n Romnia i Republica Moldova .....................................73 2.3. Persecuia religioas i discriminarea pe motiv religios ....................................................77 2.4.Eliminarea discriminrii i asigurarea exercitrii principiului egalitii n drepturi a persoanelor fr deosebire de sex ........................................................................................ ..82 2.5.Problemele mbtrnirii i ageism-ul contemporan.............................................................92 2.6. Eliminarea discriminrii i asigurarea exercitrii principiului egalitii n drepturi a persoanelor cu dizabiliti..........................................................................................................98 2.7. Discriminarea n domeniul locurilor de munc n Uniunea European............................102 2.8. Concluzii la capitolul II.............................................................................................108

3

III. PROTECIA JURIDIC MPOTRIVA DISCRIMINRII.....................................110 3.1. Instrumentele i mecanismele ONU privind eliminarea discriminrii............................110 3.2. Analiza cadrului instituional din Europa privind eliminarea discriminrii ...................129 3.3. Analiza cadrului instituional din Romnia i Republica Moldova privind eliminarea discriminrii............................................................................................................................142 3.3.1.Contextul legislativ al non-discriminrii n Romnia ...................................................148 3.3.2.Integrarea european .....................................................................................................163 3.4. Concluzii la capitolul III .................................................................................................169 CONCLUZII GENERALE I RECOMANDRI ............................................................171 BIBLIOGRAFIE .................................................................................................. ...............175 TABELUL nr.1 ....................................................................................................................185 TABELUL nr.2......................................................................................................................185 TABELUL nr.3......................................................................................................................186 TABELUL nr.4.....................................................................................................................186 TABELUL nr.5.....................................................................................................................187 TABELUL nr.6.....................................................................................................................187 TABELUL nr.7.....................................................................................................................188 ANEXA 1 ..................................................................................................................... ........189 ANEXA 2 ...................................................................................................................... .......194 DECLARAIA PRIVIND ASUMAREA RSPUNDERII...............................................198 CV AL AUTORULUI ..........................................................................................................199

4

ADNOTAREPOPESCU Nicolae Non-discriminarea prin prisma principiului fundamental de drept al egalitii . Tez pentru obinerea gradului tiinific de doctor n drept. Chiinu, 2010. Structura tezei: introducere, trei capitole, concluzii i recomandri, bibliografie din 155 titluri, 177 de pagini de text de baz, 7 tabele, 2 anexe. Numarul de publicaii la tema tezei: Rezultatele tezei de doctorat au fost expuse n 12 lucrri tiinifice publicate n culegeri i reviste de specialitate din Republica Moldova i Romnia.Volumul total al publicaiilor la tema dat este de circa 12,00 c.a.. Cuvinte cheie: egalitate, multiculturalism, diversitate etnic, stereotip, prejudecat, toleran, gender, discriminare, drepturi, liberti, ageism, rasism, xenofobie, intoleran, Domeniul de studiu i obiectivele lucrrii: examinarea multiaspectual a conceptului de discriminare prin prisma principiului egalitii ca principiu fundamental de drept, eliminarea discriminrii cu referire la diferenele dintre persoane, analiza cadrului normativ naional i internaional referitor la discriminare i determinarea atribuiilor instituiilor naionale i internaionale cu privire la eliminarea tuturor formelor de manifestare a discriminrii. Noutatea i originalitatea tiinific const n studierea complex a a unei teme de incontestabil actualitate teoretic, problema discriminrii i drepturilor omului prin prisma principiului egalitii n drepturi i a principiului non-dicriminrii dar i cu implicaii practice n contextul consolidrii statului de drept, democratic i social n Romnia. Noutatea tiinific a rezultatelor obinute se reflect n analiza formelor de discriminare, n evidenierea msurilor de diminuare a inegalitilor, n definirea faptelor care nu constituie discriminare i n definirea conceptelor de egalitate n drepturi i de nediscriminare abordate din perspectiva teoriei valorilor juridice, pornind de la proclamarea egalitii ca valoare universal i indivizibil de ctre Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene. Valoarea aplicativ a lucrrii Ideile tiinifice i concluziile coninute n cuprinsul tezei pot fi utilizate de asemenea: n plan doctrinar-teoretic, ca material iniial pentru o abordare ulterioar mai aprofundat a problemei analizate la dezvoltarea continu a tiinei teoriei generale a dreptului; n plan normativ-legislativ, n activitatea de legiferare, n procesul de reformare a legislaiei ce reglementeaz protecia juridic a drepturilor omului Implementarea rezultatelor tiinifice: rezultatele cercetrii i propunerile efectuate pe tema tezei au servit drept suport pentru elaborarea unui concept teoretic despre racordarea legislaiei naionale la cea internaional n domeniul eliminrii discriminrii.

5

ANNOTATION POPESCU Nicolae." Non-discrimination in terms of fundamental legal principles of equality ". The thesis for obtaining the academic degree of Doctor in Law. Specialty 12.00.01 - General theory of law, history and state law, the history of political and legal doctrines. Kishinev, 2010. Dissertation structure: introduction, three chapters, conclusions and recommendations, bibliography of 155 titles, 2 annexes, 175 pages of basic text, 7 tables. Number of publications on the topic sentence: 12 results are published in scientific papers. Key words: equality, multiculturalism, ethnic diversity, stereotypes, prejudice, tolerance,gender,discrimination,rights,freedoms,ageism,racism,xenophobia,intolerance,ombuds man,democracy . Study domain and objectives of the work: complex examination of the phenomenon of discrimination in light of contemporary constitutionalism, by building a society of nondiscrimination in Romania and development, by virtue of this, the concept of eliminating discrimination. Scientific novelty and originality: to study complex phenomena of discrimination and, in this sense, the concept of local development in contemporary doctrine of the elimination of forms of discrimination by developing and proposing new principles results, which allow to draw conclusions, generalizations and laws of scientific likely to generate original solutions for science and practice in eliminating discrimination. Theoretical significance: the results of investigations will contribute to further development of science to the general theory of law, the legal protection of human rights and in particular, to deepen the theoretical knowledge on forms of discrimination. Practical value of the work: the analysis of forms of discrimination in terms of social practice has been argued that discrimination can lead to separatism, terrorism, mass disorders and other social movements.

6

" " , , 2010. : , 3- , , 155 , 2 , 175 , 7 . : 12 . : , , , , , , , , , . : , aa , , , .. : , , - . : , . : .

7

LISTA ABREVIERILOR alin. APADOR-CH art. c. cap. CE CEDO Curtea CEM CERI cit. CHDOR CNCD CP CSCE DUDO EC ed. etc. ex. HIV/SIDA hot. ICNUR IRDO LADO lit. MO nr. OIM ONG ONU OSCE p. para. pct. PIDCP PNUD s.a. s.a.m.d. S.U.A. sec. SIRDO trad. UE TCE alineat Asociaia pentru aprarea drepturilor n Romnia- Comitetul Helsinki articol contra capitol Consiliul Europei Convenia European pentru Aprarea Drepturilor Omului i a Libertilor Fundamentale Curtea European a Drepturilor Omului Centrul European de Monitorizare asupra Rasismului i Xenofobiei Comisia European mpotriva Rasismului i a Intoleranei citat de Comitetul Helsinki pentru Drepturile Omului din Romnia Consiliului Naional pentru Combatarea Discriminrii Codul Penal Conferina pentru Securitate i Cooperare n Europa Declaraia Universal a Drepturilor Omului European Commission (Comisia European) editura etcetera exemplu Virusul Imunodeficienei Umane/Sindromul Imunodeficienei Dobndite hotrre naltul Comisariat al Naiunilor Unite pentru Refugiai Institutul Romn pentru Drepturile Omului Liga Aprrii Drepturilor Omului litera i derivatele Monitorul Oficial numr Organizaia Internaional a Muncii Organizaie neguvernamental Organizaia Naiunilor Unite Organizaia pentru Securitate i Cooperare n Europa pagina i derivatele paragraful punct Pactul Internaional cu Privire la Drepturile Civile i Politice Programul Naiunilor Unite pentru Dezvoltare i altele i aa mai departe Statele Unite ale Americii seciune Societatea Independent Romn a Drepturilor Omului traducere (tradus) Uniunea European Tratatul Comunitii Europene

8

INTRODUCEREActualitatea i importana problemei abordate. Problematica discriminrii pare a se erija ntr-un litigiu fundamental al societii umane n contextul actual, att pe plan internaional, ct i naional. Din multitudinea de drepturi consacrate de-a lungul evoluiei normative, principiile egalitii i non-discriminrii se evideniaz ca un element armonizator al jurisprudenei, dar mai ales al "tendinelor juridice", manifestndu-se n general ca o "entitate suprastatal" ce impune statelor o afinitate spre egalitate, sub toate aspectele sale, n demersul de aplicare a legii. Teza trateaz ntr-un mod nou, printr-o analiz pe terenul disciplinei Teoriei generale a dreptului o problematic de mare actualitate, extrem de important n condiiile transformrilor ce se produc n plan social, politic i economic n Romnia i Republica Moldova, cu efecte majore n viaa juridic a fiecrei ri. Combaterea discriminrii, cu formele sale multiple de manifestare este o preocupare permanent i prioritar abordat n cadrul organismelor, ageniilor i centrelor specializate, fapt ce dovedete interesul i actualitatea acestei probleme, n vederea explicrii tiinifice i a identificrii soluiilor adecvate restrngerii fenomenului n cauz. Discriminarea ca form de marginalizare de orice fel i n orice situaie este, din pcate, un fenomen nc prezent n societatea democratic, fiind att de obinuit nct este considerat normal de ctre foarte muli oameni i a dinuit n spaiu i n timp din cauza ineficienei cadrului normativ i instituional i a tolerrii acestui fenomen de ctre stat i societate. Diversele situaii concrete care se reflect n norma juridic trebuie s se adapteze permanent diferitelor circumstane fra a provoca discriminrii care ar duce la crearea unui dezechilibru ntre egalitate i nondiscriminare, noiuni strns mpletite, dar care nu pot fi confundate. Protecia juridic a drepturilor omului presupune implicit garantarea folosinei i exercitrii acestor drepturi fr privilegii i fr discriminri, adic protecia egalitii n drepturi. Protecia juridic a egalitii n drepturi i a nondiscriminrii face parte integrant din protecia juridic a drepturilor omului, cu cele dou componente intern i internaional, multe conflicte locale i regionale, acte de terorism i violen au avut la origine discriminarea i nclcarea drepturilor omului. n esen, acest concept se rezum la o egalitate de tratament ntre indivizi, fapt ce s-a evideniat necesar ca urmare a evoluiei divergente a societii umane n perioade istorice sau

9

zone diferite. Din cauza acestei diversiti conceptuale, eforturile de a determina originile inegalitilor, pentru a putea ulterior proceda la o eliminare, au fost de cele mai multe ori zdrnicite de o alegere deficitar a reperelor. Astfel, majoritatea filozofilor au cutat aceste origini prin raportare la omul modern, neinnd cont c acest tip de societate i regulile ce o guverneaz sunt artificiale; ele nu pot constitui un sistem de referin, deoarece au un caracter relativ fa de factorii timp i spatiu determinai chiar de faptul ca n esen sunt o convenie arbitrar a omului. n timp ce religia identific aceste origini n voina divin, J.J. Rousseau se ndreapt spre omul "natural", individul ca entitate de sine-stttoare, cel anterior crerii comunitilor umane, constituind drept surs primar a discriminrii necesitatea. Omul, din nevoia satisfacerii propriilor lipsuri materiale i spirituale, acioneaz n detrimentul celorlali indivizi. De-a lungul dezvoltrii societilor, se difereniaz dou tipuri de inegalitate: una natural, determinat exclusiv de legile mediului nconjurator, ca de exemplu diferena dintre indivizi dat de vrst, de strile de sntate, de fora corpului, i cea de-a dou calificat drept inegalitate moral sau politic. Aceasta din urm reprezint adevarata discriminare pus n discuie i, paradoxal, rezult tocmai din activitatea omului, avnd la baz liberul arbitru i implicit intelectul evoluat al fiinei umane. Aceste inegaliti primitive joac astzi rolul de fundament al unor discriminri de profunzime ce constituie un impediment semnificativ n calea dezvoltrii sub aspect economic, politic, social i cultural, deoarece discriminare nu nseamn numai refuzul de a permite exercitarea unui drept legitim, ci i, n sens larg, o inegalitate de ans, eliminarea oportunitii de a valorifica resursele existente i a crea. n acest sens, un exemplu concludent este chiar cazul Romniei referitor la domeniul economic, unde nu exist suficiente date privind discriminarea la locul de munc i, de multe ori, angajaii nici nu contientizeaz c sunt supui unor astfel de tratamente; de asemenea, angajatorii nu realizeaz faptul c diferenierea n sens negativ a persoanelor din firm face ca acestea s nu mai poat fi folosite la capacitatea maxim, ceea ce duce la pierderi financiare n activitatea social viitoare. Societile de astzi triesc sub tensiunea a doi factori determinani care sunt, pe de o parte, norma dreptului internaional, i pe de alt parte, realitatea practic a statului naional. n msura n care dreptul internaional postbelic garanteaz - la nivel de principiu - drepturile i libertile individuale, iar acestea includ principiile egalitii i non-discriminrii, atunci popoarele care se bucur astzi de drepturi la autodeterminare sunt concepute ca fiind formate din ceteni liberi i egali ntre ei.

10

Realitatea este, evident, diferit. Ea reflect nu numai faptul ca statele actuale s-au format ca manifestare a etosului naional, ci i faptul practic c limba i cultura majoritii asigur acesteia un asecendent n raport cu celelelate identiti etnoculturale. Aceasta diferen este astzi echilibrat de o alt component a dreptului internaional, prin care s-au codificat drepturile minoritilor naionale i protecia identitilor culturale minoritare. Statele n care principiul nondiscriminrii este aplicat consecvent alturi de alte instrumente de protecie a minoritilor naionale au reuit s acorde norma de drept cu realitatea practic a ascendenei culturii majoritare. ntrebrile i problemele legate de fenomenul discriminrii oblig la o abordare interdisciplinar, ntruct fenomenul discriminrii este circumscris att juridic, ct i mai ales, determinat de realitatea social, prin nsi natura ei, extrem de complex. Anumite schimbri prin care trece o societate - de tipul dezvoltrii economice, creterii nivelului de educaie, expansiunii sistemelor media - pot duce la modificri ale orientrii generale a populaiei referitoare la valori. Analiza fenomenului discriminrii prin prisma principiului egalitii ca principiu fundamental de drept este multidisciplinar, din perspectiv juridic i instituional, vom face trimitere la operele unor autori consacrai, att n teoria dreptului, ct i n tiinele juridice de ramur, s evideniem i s lum n discuie aspecte controversate ale discriminrii, ca realitate social. S-a dovedit necesar consultarea unor lucrri de specialitate, a unor comentarii att ale autorilor romni, dar mai ales studiul lucrrilor din rile europene i SUA, unde studiul acestei problematici este datat la nceput de secol XX. Problematica drepturilor omului reprezint una dintre temele dominante ale vieii politice i ale dezbaterii publice n cea de a doua jumtate a secolului XX, att pe plan intern ct i pe plan internaional Pn la al Doilea Rzboi Mondial, Constituiile majoritii statelor conineau unele prevederi cu privire la drepturile omului ns acestea nu au cptat o dimensiune juridic internaional pentru combaterea discriminrii. Discriminarea are o conotaie negativ, a discrimina nseamn a separa ierarhiznd, tratnd mai ru tocmai pe cei identificai ca victime ale unei discriminri. Integrarea armonioas a tuturor etniilor n viaa ntregii comuniti contribuie la recunoaterea lor ca diferii dar egali. Construirea unei societi a non-discriminrii rmne una din prioritile societii contemporane, n care tolerana este cuvntul de ordine. O compoziie etnic omogen a unei ri determin orientarea global a populaiei spre o atitudine mai puin

11

tolerant din punct de vedere etnic i a artat c acelai tip de compoziie etnic a regiunilor istorice determin de asemenea o orientare spre intoleran etnic. Conform Declaraiei Principiilor Toleranei din 16 noiembrie 1995, adoptat cu ocazia Conferinei Generale a Organizaiei Naiunilor Unite pentru Educaie, tiin i Cultur, tolerana se definete ca fiind respectul, acceptarea i aprecierea bogiei i diversitii culturilor lumii, a felurilor noastre de expresie i a manierelor noastre de fiine umane. E ncurajat prin cunoatere, deschiderea spiritului, comunicarea i libertatea gndirii, contiina credinei. Tolerana este armonia n diferene. Ea nu este doar o obligaie de ordin etic: ea este de asemenea i o necesitate politic i juridic. Tolerana nu este nici o concesie, nici condescenden ori indulgen. Tolerana este mai ales o atitudine activ generat de recunoaterea drepturilor universale ale persoanei umane i libertilor fundamentale ale altuia. Principiile generale ale dreptului reprezint o preocupare constant a doctrinarilor, exprimnd cele mai nalte aspiraii ale omului: libertatea, egalitatea, dreptatea, unitatea, determinnd n acelai timp existena realitii juridice materiale n calitatea lor de premize ale ordinii juridice pozitive. n jurul acestor precepte cluzitoare ale dreptului se dezvolt ntreaga via juridic intern i internaional reprezentnd un subiect de maxim rezonan n gndirea juridic. Polimorfismul principiului constituional al egalitii face extrem de dificil orice ncercare de definire a acestui concept. Indiferent c l consideram drept un principiu obiectiv de drept sau un drept subiectiv fundamental, principiul constituional al egalitii se exprim printr-o serie de valori perechi precum: egalitate strict/egalitate relativ, egalitate formal/egalitate material, egalitate n faa legii/egalitate prin lege, etc. [137, p 3]. Doctrina romneasc nu s-a preocupat n amnunt cu definirea acestui standard, delimitarea subiectului fiind realizat doar tangenial i destul de formal, fondul dezbaterii fiind furnizat de ctre jurisprudena care a trebuit s remedieze aceast absen doctrinar printr-o adevarat avalan de aplicri specifice ale principiului general al egalitii, fapt ce a avut drept consecin mbogairea spectaculoas a coninutului normativ al acestei norme juridice. Problema discriminrii n Republica Moldova este de actualitate, prevederile legale referitoare la discriminare sunt dispersate , au un caracter declarativ, nu sunt cuprinse n documente complexe i nu sunt adaptate la realitile concrete, existente n aceast perioad. n ansamblu, lucrarea exprim idei, opinii, puncte de vedere referitoare la un domeniu aflat nc n mic msur n atenia autorilor romni, probabil datorit complexitii

12

fenomenului, fr a avea pretenia unei lucrri exhaustive, utiliznd o variat i bogat documentaie. Din analiza lucrrilor publicate rezult c aspectele teoretice i practice ale discriminrii prin prisma principiului egalitii nu au fcut pn acum, obiectul unor cercetri tiinifice complexe. Autori din Romnia, SUA, Moldova, printre care E.S.Tnsescu, Ioan Muraru, Corneliu Brsan, Ion Deleanu, Dumitru Mazilu, Nicolae Popa, Ion Dogaru, Gheorghe Dnior, Dan Claudiu Dnior, Gordon Alport, Boris Negru, Gheorghe Avornic, Dumitru Baltag, Teodor Crna, au examinat n lucrrile lor unele aspecte ce in de principiul egalitii n drepturi i discriminare. Scopul i obiectivele tezei. Prezenta lucrare are drept scop analiza complex a conceptului de discriminare prin prisma principiului egalitii ca principiu fundamental de drept, eliminarea discriminrii cu referire la diferenele dintre persoane, analiza cadrului normativ naional i internaional referitor la discriminare i discriminrii. Pentru ndeplinirea acestui scop au fost stabilite urmtoarele obiective: definirea noiunii de principii ale dreptului i stabilirea aspectelor definitorii ale principiilor dreptului ; a defini i a analiza conceptul de discriminare ntre teorie i realitatea social. explicarea corelaiilor dintre egalitatea n drepturi i nondiscriminare a cerceta cauzele necesare la egalitii, din Romnia; a analiza coordonatele tiinifice, criteriile constituionale ale discriminrii i a specifica faptele ce nu constituie discriminare; a analiza preocuprile mai diminuate pentru justiia conceput ca egalitate de tratament dect pentru justiia conceput ca tinznd s diminueze inegalitile; a analiza abordarea istoric n timp i spaiu a evoluiei inegalitilor care au condus la discriminri; a analiza relaia dintre prevederile legale interne i reglementrile internaionale privind respectarea drepturilor omului; elaborarea recomandrilor pentru perfecionarea cadrului legal i practic n domeniul nondiscriminrii cu respectarea strict a principiilor acestei instituii juridice. crearea condiiilor necesare pentru asigurarea respectrii drepturilor omului i a principiului nondiscriminrii prin prisma principiului determinarea atribuiilor instituiilor naionale i internaionale cu privire la eliminarea tuturor formelor de manifestare a

13

a analiza dimensiunile interne i internaionale privind protecia juridic a egalitii n drepturi i a nondiscriminrii Noutatea tiinific a rezultatelor obinute const n studierea complex a unei teme de incontestabil actualitate teoretic, problema discriminrii i drepturilor omului prin prisma principiului egalitii n drepturi i a principiului non-dicriminrii dar i cu implicaii practice n contextul consolidrii statului de drept, democratic i social n Romnia. tiina dreptului fiind o tiin social, textele normative nu pot fi pe deplin nelese dect dac se au n vedere dinamica sa i efectele pe care el le determin n practic, elementul timp devine important i actualizarea oricrei cercetrii n acest domeniu dobndete o importan major. Comport caracter de noutate tiinific studierea complex a problemei discriminrii i drepturilor omului care reprezint un interes aparte pentru orice specialist n domeniul dreptului, face trainice i actuale cercetrile repetate care i sunt consacrate, att n dreptul romnesc ct i n cel internaional. Analiza principiului egalitii i a principiului nondicriminrii, este realizat prin utilizarea metodei comparatiste n cadrul mai multor sisteme normative ce mbogete semnificativ lupta mpotriva prejudecilor i ideilor false. Noutatea tiinific a rezultatelor obinute se reflect n analiza formelor de discriminare, n evidenierea msurilor de diminuare a inegalitilor, n definirea faptelor care nu constituie discriminare i n definirea conceptelor de egalitate n drepturi i de nediscriminare abordate din perspectiva teoriei valorilor juridice, pornind de la proclamarea egalitii ca valoare universal i indivizibil de ctre Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene. n cuprinsul lucrrii este menionat existena dual ca terminologie a egalitii i nediscriminrii, att n constituiile statelor ct i n standardele internaionale din domeniul drepturilor omului. Importana teoretic i valoarea aplicativ a lucrrii const n faptul ca s-a efectuat un studiu a principiului egalitii prin raportare la nediscriminare, la confluena mai multor ramuri ale tiinei juridice: teoria general a dreptului, dreptul constituional i dreptul internaional public. Tezele, concluziile i recomandrile privind conceptul, clasificarea, structura funcional a principiilor non-discriminrii i egalitii n drepturi completeaz baza teoretic a acestei categorii tiinifice. Ideile tiinifice i concluziile coninute n cuprinsul tezei pot fi utilizate de asemenea: n plan doctrinar-teoretic, ca material iniial pentru o abordare ulterioar mai 14

aprofundat a problemei analizate la dezvoltarea continu a tiinei teoriei generale a dreptului; n plan normativ-legislativ, n activitatea de legiferare, n procesul de reformare a legislaiei ce reglementeaz protecia juridic a drepturilor omului Studiul analizeaz discriminarea care se definete nu doar prin simpla referire la diferen, ci const n diferena sau distincia interzis, interzis ntruct este nelegitim, nelegitim deoarece este arbitrar. Se poate afirma c nediscriminarea este o justiie egal pentru toi fr privilegii i fr discriminri. Lucrarea analizeaz cadrul instituional privind eliminarea discriminrii. S-au efectuat cercetri complexe i comparative referitoare la organismele abilitate cu prevenirea, constatarea i sancionarea actelor de discriminare. n vederea cercetrii ct mai complete a obiectului investigaiilor, urmrind cu perseveren atingerea gradual a obiectivelor enunate, am selectat metodele adecvate de cercetare tiinific a principiilor non-discriminrii i egalitii n drepturi. Investigaia tiinific realizat este ampl i complex , baza metodologic fiind compus din mbinarea abordrii istorice, sociologice,comparativ juridice, sistematice i prospective. . Aprobarea rezultatelor. Lucrarea a fost elaborat la Catedra de Drept Public din cadrul Facultii de Drept a Universitii Libere Internaionale din Moldova, fiind discutat i recomandat spre susinere. La fel, a fost discutat i recomandat spre susinere de ctre Seminarul tiinific Interuniversitar de Profil la specialitatea 12.00.01 teoria general a dreptului; istoria statului i dreptului; istoria doctrinelor politice i de drept. Rezultatele cercetrii autorului, unele concluzii i recomandri au fost publicate n reviste de specialitate din Republica Moldova i din Romnia. La tema tezei au fost publicate 6 lucrri tiinifice: 1 monografie i 5 articole. Discriminare i Prejudecat.n Revista Naional de Drept, nr.9/ 2007, Prejudecat i Discriminare n Lumea Contemporan. n Legea i Viaa, nr.6 /2008; Prevenirea i Combaterea Faptelor de Discriminare.n Legea i Viaa, nr.8 /2008; Egalitatea de anse n Romnia.n Legea i Viaa, nr.11/ 2008; Dreptul la Libera Circulaie a Persoanelor n Spaiul U.E. 2008; Problemele mbtrnirii n ageismul contemporan. n Legea i Viaa, nr.4 /2009. De asemenea, o parte din rezultatele cercetrilor au fost expuse i aprobate n cadrul conferinelor tiinifice naionale i internaionale: Sesiunea de Comunicri tiinifice n Domeniul tiinelor Juridice; Instituia Avocatul Poporului (19 octombrie 2006 Constana, Romnia); Conferina Internaional Omul n Societatea Bazat pe Cunoatere ( 2325 noiembrie 2006, Sibiu, Romnia); Sesiunea de Comunicri tiinifice cu Partcipare 15

Internaional Strategii XXI, Spaiul SudEst European n Contextul Globalizrii (12 13 aprilie 2007, Bucureti, Romnia); Simpozion Internaional Marca,Desenul i Modelul Comunitar Conflictul dintre Marca Comunitar i Marca Naional (23 mai 2008, Constana, Romnia); Conferina internaional tiinific Protecia SocioJuridic a Drepturilor Omului (1920 Mai 2009, Constana, Romnia). Sumarul compartimentelor tezei. Introducerea reprezint fundamentarea i justificarea temei alese pentru cercetare. n acest sens, ea cuprinde mai multe compartimente : actualitatea i importana temei investigate, gradul de cercetare a temei, scopul i obiectivele propuse spre realizare, noutatea tiinific a rezultatelor obinute, importana teoretic i valoarea aplicativ a lucrrii, baza metodologic, modalitatea de aprobare a rezultatelor i concluziilor cercetrii. Primul capitol este dedicat Analizei situaiei existente cu privire la fenomenul discriminrii prin prisma respectrii principiului egalitii ca mijloc de asigurare a drepturilor omului i de eliminare a discriminrii , analiza materialelor tiinifice publicate cu referire la tema tezei: monografii, manuale, studii, articole etc., efectueaz o analiz comparativ a situaiei existente n domeniul discriminrii. La nceput este fcut pe scurt descrierea principiilor de drept care servesc ca elemente de mijlocire a aplicrii lor ce dau coninut concret categoriilor juridice, asigurndu-le funcionalitatea. n continuare sunt examinate un ir de legi naionale i internaionale n domeniul discriminrii, i se argumenteaz discriminare indirect). n final este abordat importana respectrii principiului egalitii n drepturi pentru toi oamenii indiferent de sex, ras, religie, apartenen politic, etc., fapt ce exclude discriminarea. Capitolul al doilea Eliminarea discriminrii cu referire la diferenele dintre persoane prin prisma respectrii principiului egalitii n drepturi - evideniaz inegalitatea ca trastur constant a condiiei umane, relevnd ca poteniale surse de discriminare conflictele de status. Stratificarea social este deopotriv vzut ca surs de efect i inegaliti sociale. Dezbaterile clasice i contemporane cu privire la ras i relaiile rasiale, in cont de esena, apariia i evoluia istoric a conceptulului de rasism. Cu toate acestea, rmne cert faptul c discriminarea pe motiv de ras este o atitudine negativ sau o predispoziie de a noiunea de discriminare (discriminare direct i

16

adopta un compartiment negativ fa de un grup sau o persoan, care, nu are trsturi fizice similare celorlali, ca o prejudecat. Interfaa dintre ataamentul fa de grupul etnic i naiune din perspectiva meltingpot-ului a multiculturalismului, a pluralismului etnic i a grupului dominant, dezvluie ideea c n cadrul modelului meltingpot gradul de ataament fa de naiune va fi egal pentru toate grupurile etnice. Analiza persecuiei religioase i discriminrii pe motiv religios, evideniaz importana documentelor internaionale i regionale ce se refer la drepturile i libertile omului destinate libertii religiei sau a credinei. Eliminarea discriminrii i asigurarea exercitrii principiului egalitii n drepturi a persoanelor fr deosebire de sex, pornete de la ideea c termenul gen presupune studierea diferenelor biologice i structurile de putere n relaie cu construcia social a diferenei, ncurajnd studiul masculinitii i feminitii, al relaiilor dintre sexe/genuri. n aceast parte al lucrrii, ntr-o manier foarte succint este examinat problema egalitii de anse ntre femei i brbai. Problemele mbtrnirii i ageism-ul contemporan, sunt examinate prin prisma stereotipurilor despre persoanele n vrst i rolul acestora n societile contemporane. Cercetarea eliminrii discriminrii i asigurrii exercitrii principiului egalitii n drepturi a persoanelor cu dizabiliti, este dedicat analizei modelului social al handicapului. Se face o descriere a atitudinei fa de aceste persoane , atitudinea lor variind n funcie de epoc, societate, educaie, etc. Discriminarea n domeniul locurilor de munc n Uniunea European include analiza proteciei mpotriva discriminrii n procesul exercitrii dreptului la munc. Actualul cadru juridic al Romniei i Republicii Moldova care reglementeaz dreptul la munc nu corespunde necesitilor reale. n al treilea capitol Protecia juridic mpotriva discriminrii - se ncearc, folosind datele unor anchete i analize, s se contureze aspectele majore ale discriminrii existente n contextul problematic al societii contemporane. Instrumentele i mecanismele ONU privind eliminarea discriminrii, includ analiza instrumentelor juridice care au ca obiect de reglementare protecia drepturilor omului. Analiza are n vedere diferite niveluri de reglementare, cu intenia de a contura cadrul legal al proteciei drepturilor omului n vederea limitrii discriminrii sub toate formele sale. Analiza documentelor adoptate n Europa privind eliminarea discriminrii relev cadrul instituional creat n scopul proteciei drepturilor i libertilor fundamentale ale omului, 17

avnd drept obiectiv fundamental limitarea i prevenirea discriminrii sub orice form s-ar putea manifesta. n cercetarea documentelor adoptate n Romnia i Republica Moldova privind eliminarea formelor de discriminare, se face o descriere a situaiei drepturilor omului n Romnia i Republica Moldova n ceea ce privete elaborarea i adoptarea unor noi proiecte de acte normative, ct i n ceea ce privete transpunerea n practic a dispoziiilor legale n vigoare.

18

I.

ANALIZA

SITUAIEI

PRIVIND

FENOMENUL

DISCRIMINRII

PRIN

RESPECTAREA PRINCIPIULUI EGALITII CA MIJLOC DE ASIGURARE A DREPTURILOR OMULUI I DE ELIMINARE A DISCRIMINRII 1.1. Egalitatea i nondiscriminarea n cadrul sistemului principiilor de drept Principiile de drept sunt reguli de maxim generalitate care sintetizeaz experiena social i asigur echilibrul dintre respectarea drepturilor i ndeplinirea obligaiilor. Etimologic, noiunea de principiu vine de la latinescul principium care are sensul de nceput, obrie sau element fundamental .Orice principiu este un nceput pe plan ideatic, o surs de aciune. Principiile generale ale dreptului sunt prescripiile generatoare care stabilesc arhitectura dreptului i aplicarea sa. Un principiu se poate prezenta sub diverse forme: axiome, deducii sau o generalizare a unor fapte concrete. Principiile generale ale dreptului asigur unitatea, omogenitatea, coerena i capacitatea de dezvoltare a unor relaii asociative. Un principiu de drept este rezultatul experienei sociale, iar utilitatea practic a cunoaterii principiilor generale const n aceea c ele traseaz liniile directoare pentru ntregul sistem juridic i exercit o aciune constructiv, orientnd activitatea legiuitorului. Pe de alt parte, principiile generale au un important rol n administrarea justiiei, deoarece cei abilitai cu aplicarea dreptului trebuie s cunoasc nu numai norma juridic, ci i spiritul su, iar principiile dreptului determin tocmai spiritul legilor. n alt ordine de idei, n situaii determinate, principiile de drept in loc de norm de reglementare. n consecin, judectorul nu poate refuza soluionarea unei cauze, invocnd lipsa textului legal, n baza cruia poate judeca, deoarece ar fi nvinuit de denegare de dreptate i va soluiona acea pricin n baza principiilor de drept. Aciunea principiilor dreptului are ca rezultat certitudinea garaniei dreptului mpotriva imprevizibilitii normelor coercitive i asigurarea concordanei legilor i oportunitii lor. Principiile de drept sunt extrase din dispoziiile constituionale sau sunt deduse pe cale de interpretare din alte norme avnd rolul de a asigura echilibrul sistemului juridic cu evoluia social. Spre deosebire de conceptele i categoriile juridice, care servesc ca elemente de mijlocire a aplicrii principiilor, principiile dau coninut concret categoriilor juridice, asigurndu-le funcionalitatea.

19

ntre principiile fundamentale de drept i normele juridice delimitarea se face potrivit raportului care exist ntre ntreg i parte, potrivit creia normele juridice se raporteaz n permanen la principii. Normele juridice pozitive conin i descriu o mare parte din principiile dreptului. Principiile dreptului i asigur funcionalitatea prin respectarea conduitei prescrise prin normele juridice. Normele juridice au o valoare normativ mult mai restrns fa de valoarea normativ a principiilor. Principiile dreptului se deosebesc i de axiome, maxime sau aforisme juridice, care sunt mici sinteze cu un grad de cuprindere incomparabil mai mic dect al principiilor fundamentale. Aceast prezentare sumar are scopul de a ajuta la formarea unei imagini asupra sistemului principiilor dreptului. Acest sistem este format din principiile fundamentale ale dreptului i din principiile de ramur. Principiile de ramur au la baz principiile fundamentale, continundu-le aciunea, amplificnd-o la nivelul fiecrei ramuri de drept. Cele mai importante principii ale dreptului sunt: 1. Asigurarea bazelor legale de funcionare a statului; 2. Garantarea libertii i egalitii indivizilor; 3. Principiul responsabilitii sociale a indivizilor; 4. Principiul echitii i justiiei; Asigurarea bazelor legale de funcionare a statului constituie premisa existenei statului de drept, deoarece caracteristica fundamental a unui stat de drept o constituie cucerirea pe cale legal a puterii i apoi exercitarea sa n conformitate cu cerinele legalitii. n statul de drept izvorul oricrei puteri politice trebuie s fie voina suveran a poporului, care trebuie s-i gseasc formele juridice de exprimare, astfel nct puterea poporului s poat funciona n mod real ca o democraie. Guvernarea prin drept implic potenarea virtuilor dreptului, descurajarea i reprimarea tendinelor abuzive, realizarea climatului de echilibru printr-o ordine juridic activ. Poporul trebuie s aib garanii constituionale eficiente, asigurndu-se exerciiul separat al puterii pe cele trei planuri:legislativ, executiv i judectoresc i n acelai timp interconexiunile i intercontrolul fiecrei componente a puterii. n acest context se poate considera c aciunea principiului asigurrii bazelor legale de funcionare a statului se constituie n premisa existenei statului de drept. Garantarea libertii i egalitii indivizilor ca fundamente ale vieii sociale, libertatea i 20

egalitatea trebuie s-i gseasc expresia lor juridic. Nu poate exista egalitate dect ntre oameni liberi, iar libertatea nu poate exista dect ntre oameni a cror egalitate este consfiinit juridic. Egalitatea privete echilibrul vieii sociale, iar libertatea privete capacitatea oamenilor de a aciona fr opreliti, dar astfel nct, prin exercitarea drepturilor proprii s nu fie vtmate drepturile altora. n planul realizrii efective a libertilor sociale, rolul dreptului se materializeaz prin ngrdirea nclinaiilor unor grupuri de a nega altora ceea ce lor nu le place i n nlturarea tuturor barierelor i discriminrilor care persist n asigurarea anselor egale de manifestare i progres pentru toi oamenii. Libertatea este una singur, ns cile i formele de manifestare a libertii sunt numeroase i le corespund diverse drepturi ale individului prevzute n Constituie, cum ar fi; libertatea de opinie , libertatea religioas , libertatea de exprimare, etc. . Principiul responsabilitii sociale a indivizilor nsoete libertatea, i de aceea, trebuie fcut demarcaia net ntre libertate i liberul arbitru. Responsabilitatea este un fenomen social i un act de angajare a individului n procesul interaciunii sociale. Concepnd responsabilitatea ca o asumare a rspunderii fa de rezultatul aciunii sociale a omului, se admite ideea c aciunea social este cadrul nemijlocit de manifestare a responsabilitii, i totodat, c libertatea este o condiie fundamental a responsabilitii. Dreptul nu trebuie s fie privit i apreciat doar prin efectul su sancionator, intervenind pe tarmul rului deja fptuit, ci trebuie avut n vedere posibilitatea ca prin coninutul prescripiilor juridice s contribuie la fundamentarea unei anumite atitudini a indivizilor fa de lege, care presupune grij fa de integritatea valorilor ocrotite de lege. Aciunea principiului echitii trebuie s priveasc att activitatea legiuitorului n elaborarea actelor normative, ct i activitatea de interpretare i aplicare a dreptului de ctre organele care aplic legea. Justiia reprezint acea stare general a societii care se realizeaz prin asigurarea pentru fiecare individ n parte i pentru toi mpreun a satisfacerii drepturilor i intereselor legitime. Prin finalitatea sa justiia se situeaz printre principalii factori de consolidare a celor mai importante relaii sociale, deoarece ea ntruchipeaz virtutea moral fundamental, menit s asigure armonia i pacea social, la a cror realizare contribuie deopotriv regulile religioase, morale i juridice. .

21

Justiia urmrete ca n tratamentul dintre oameni s fie exclus orice disparitate care nu ar fi fondat pe consolidarea drepturilor fiecruia, astfel c prescripiile dreptului pozitiv sunt supuse controlului justiiei. n ipoteza n care apar legi injuste se impune schimbarea lor, eventual a ordinii existente, atunci cnd aceasta este un obstacol definitiv n realizarea justiiei. Componentele sistemului principiilor dreptului sunt: principiile generale ale dreptului, principiile ramurale ale dreptului, principiile interramurale ale dreptului i principiile instituiilor juridice. Principiile generale ale dreptului sunt acele principii ale dreptului care ntemeiaz coninutul tuturor normelor juridice dintr-o ordine juridic pozitiv, asigurndu-i unitatea material i procesual. Principiile ramurale ale dreptului sunt principiile generale ale tuturor normelor i instituiilor juridice din cadrul unei ramuri a dreptului pozitiv. Principiile ramurale ale dreptului guverneaz cel mult o ramur a dreptului pozitiv, spre deosebire de principiile generale ale dreptului care ntemeiaz sistemul dreptului pozitiv n ansamblu i orienteaz realitatea juridic a societii. Principiile interramurale ale dreptului snt principii generale de drept public sau / i privat care guverneaz cel puin dou ramuri ale dreptului pozitiv. Principiile instituiilor juridice sunt ideile care ntemeiaz normele constitutive ale instituiilor juridice. Principiul instituiei juridice este ideea care exprim valori sau idealuri etico-juridice, reunind n jurul su un grup de norme juridice potrivit obiectului i metodei de reglementare a ramurii respective a dreptului pozitiv. Unii doctrinari confund noiunile "principii generale ale dreptului" cu "principii fundamentale ale dreptului". Prin identificarea acestor noiuni se creeaz confuzie n nelegerea conceptului de principii ale dreptului. Spre exemplu, D. Mazilu definete principiile generale ale dreptului astfel: "putem defini principiile fundamentale ale dreptului ca fiind acele idei cluzitoare ale coninutului tuturor normelor juridice, care cuprind cerinele obiective ale societii n procesul crerii dreptului i realizrii normelor juridice" [93, p.117]. Prin principii fundamentale ale dreptului nelegem acele idei de baz ale normelor de drept constituional, care ntemeiaz instaurarea, organizarea i exercitarea puterii publice, drepturile i ndatoririle ceteanului, consacrate, de regul, sau degajate din Constituia statului. Altfel zis, principiile fundamentale ale dreptului snt principii generale, exprimate, ca regul, n legea fundamental a statului, care reglementeaz principalele relaii sociale. I. Dogaru, spre exemplu, definete principiile fundamentale ale dreptului romn ca idei diriguitoare care se degaj, ca urmare a raportului dintre legea fundamental i celelalte legi, n

22

principal din Constituia Romniei i care se gsesc i va trebui s se gseasc n ntregul nostru sistem n curs de formare [ 58, p.114]. B. Negru scoate n eviden trsturile principale ale principiilor fundamentale ale dreptului: reflectarea lor, de regul n Constituie; precum i reflectarea lor n ntreaga legislaie n funcie de idei diriguitoare de baz [102, p.127]. Principiile dreptului sunt acele idei generale, postulate cluzitoare juridice i de aplicare a dreptului.[ 3, p.126 ] L. Barac afirm c principiile fundamentale sunt acele principii generale care au valoare constituional i se impun chiar legiuitorului [4, p.58]. Din cele relevate, se poate spune c principiile generale nu se identific cu principiile fundamentale ale dreptului. Dac orice principiu fundamental este un principiu general, nu orice principiu general este i fundamental. Ceea ce nseamn c sfera principiilor generale ale dreptului depete sfera principiilor fundamentale, iar sub aspectul coninutului cele din urm le cuprind pe cele dinti. Deci, principiile fundamentale se subordoneaz principiilor generale, constituind raportul specie-gen. Dac la principiile generale ale dreptului se atribuie fr dubii principiile libertii, egalitii, justiiei, echitii, responsabilitii, atunci principiile fundamentale (constituionale) variaz de la un sistem naional de drept la altul n dependen de tipul relaiilor sociale i inteniile legiuitorului. n ordine sintetic stabilim c, egalitatea, n funcie de principiul egalitii este intercalat cu principiile libertii i justiiei i se manifest n dreptul pozitiv n dubl postur; de idee general a tuturor normelor juridice i de exigen a titularului dreptului subiectiv fa de aplicanii dreptului obiectiv. Egalitatea este o idee general exprimat n dreptul pozitiv, potrivit creia subiectele de drept se bucur de aceleai drepturi i ndatoriri juridice, beneficiind de aciunea nediscriminatorie a legii. nelegerea juridic a principiului egalitii presupune o anumit filozofie politic, pe care legiuitorul trebuie s o respecte i s o fac respectat. Conform acestei filosofii, opiunea pentru una din cele dou variante pe care le ofer egalitatea-material sau egalitatea-formal provoac consecine la nivel juridic i politic. Variantele de care dispune legiuitorul sunt dou: fie recurge la o egalitate juridic, formal, stabilind o egalitate n drept a tuturor subiectelor, fie se sprijin pe o egalitate material care vizeaz o egalitate a rezultatelor [137, p.19]. Egalitatea formal este egalitatea de anse, numit i liberal [137, p.19] pe ct posibil universal, limitnd inegalitile factice. Ea creeaz un cadru, n interiorul cruia toate 23 sau percepte directoare care stau la baza ntregului sistem de drept dintr-o ar, orientnd reglementrile

subiectele de drept beneficiaz de acelai tratament juridic, fr ca prin aceasta s se ajung la o eventual nivelare a beneficiarilor. Egalitatea formal este abstractizarea ce trebuie fcut de orice legiuitor a inegalitilor naturale, ea const n a cere ca toate elementele, crora li se ignor particularitile, s fie tratate n acelai fel dup cum preciza i J.J.Rousseau: pactul social stabilete ntre ceteni o astfel de egalitate nct toi se supun acelorai condiii i urmeaz a se bucura de aceleai drepturi. Astfel, prin natura pactului, orice act de suveranitate, adic orice act autentic al voinei generale oblig sau favorizeaz n mod egal pe toti cetenii, aa nct suveranul cunoate numai naiunea n corpore, fr s deosebeasc pe nici unul dintre membrii ce o compun [137, p.20]. n repartizarea drepturilor legea nu poate stabili nici o discriminare i nici un privilegiu cu privire la subiectele pe care le trateaz. Proclamarea unor diferenieri n interiorul acestui cadru nu presupune eliminarea total a acestor elemente din noiunea nsi de reglementare, ci dimpotriv. n msura n care a legifera nseamn a discrimina legea poate foarte bine s statueze c vor exist, dar ea nu poate s le dea nominativ nimnui, legea poate regrupa ceteni n mai multe clase i s precizeze i calitile pe care le va acorda acestor clase, dar ea nu poate s individualizeze pe acela sau pe aceia care va/vor beneficia de aceste caliti [116, p.21]. Distincii se realizeaz, chiar sunt necesare, dar ele opereaz ntre mulimi diferite de lege i nu ntre elementele acestor mulimi. Prin faptul c legea se adreseaz astfel unui numr redus de destinatari, ea nu-i pierde vocaia la universalitate i nu trebuie s se supun mai puin exigenelor egalitare. n schimb, egalitatea rmne ntotdeauna universal, n sensul c de ea beneficiaz toi cei care sunt suprini ntr-o mulime dat. Generalitatea legii nu trebuie deci, confundat cu universalitatea egalitii, opernd distincia la un moment dat ntre generalitatea regulii juridice i egalitatea coninut n interiorul ei. Opus conceptului de egalitate formal este egalitatea material care tinde spre o frmiare, spre o luare n considerare mult mai concret a omului, a individului ntr-o situaie dat [10, p.23] i se strduiete s corijeze prin intermediul normei juridice inegalitile ntlnite n viaa social. Inegaliti factice sunt produse de familie, motenire, educaie; dar nu mai puin importante sunt diferenele date de apartenena la un grup, n contextul diverselor tradiii culturale i morale [73, p.111]. Respectarea egal a drepturilor individuale e considerat de obicei o valoare independent de utilitate i de egalitate n distribuirea avantajelor [98, p.103]. Filtrul egalitii formale nu este suficient pentru a transforma egalitatea natural ntr-o egalitate social, ntre fiinele umane exist diferene naturale i sociale care nu numai c 24

justific categorizarea, diferenierile de tratament, dar uneori o solicit tocmai pentru a corecta anumite inegaliti. Conceptul egalitii materiale substituie egalitii cutate prin generalitate, o egalitate prin difereniere. Conceptul generic numit egalitate prin drept cunoate dou finaliti distincte: mbuntirea unor inegaliti juridice care au existat de mult timp i care au creat discriminri (negative) cu privire la anumite categorii de subiecte de drept i/sau corectarea inegalitilor de fapt. Conceput ca o egalitate a rezultatelor, egalitatea material poate fi imaginat n dou modaliti: o egalitate a prilor de repartizare sau o egalitate a subiectelor beneficiare. Distribuia unor pri egale ctre toate subiectele beneficiare, fr a ine cont de particularitile lor, risc s duc la confuzia acesteia cu egalitatea formal n drepturi. Exist totui o diferen fundamental ntre aceste dou concepte: egalitatea formal n drepturi corelativ din partea autoritilor publice, n vreme ce egalitatea rezultatelor prin repartizarea unor pri egale trebuie n mod efectiv ndeplinit de legiuitor. Egalitatea subiectelor beneficiare rmne unul din principalele instrumente utilizate pentru a atinge exigenele statului social, cci republica social se ndeprteaz de egalitatea formal pentru a cuta egalitatea material [125, p.28]. De la o egalitate sinonim cu nondiscriminarea, trecnd prin interzicerea doar a discriminrilor arbitrare i ajungnd pn la egalitatea relativ justificat prin diferena obiectiv de situaii articolul 16 alin. 1 coroborat cu art. 4, alin. 2 din Constituia Romniei, privete discriminrile prohibite i nu pe cele admisibile, vizeaz, deci, discriminarea negativ nu i discriminarea pozitiv, innd seama de specificitatea unor situaii sau de scopul realizrii unei justiii distributive pentru a anula sau pentru a diminua inegalitile obiective. Astfel se explic nu numai admisibilitatea unui tratament juridic diferit i privilegiat fa de anumite categorii de persoane, dar i necesitatea lui. Egalitatea este n acelai timp cea mai natural dar i cea mai himeric dintre noiunile cu care opereaz tiinele sociale normative. Parcursul su istoric dovedete din plin aceste atribute. Ea se compune din dreptul la tratament egal i din cel la tratamentul ca un egal. Dreptul la tratament egal este dreptul la distribuia egal a unor oportuniti sau resurse ori poveri. De exemplu, ntr-o democraie, fiecare cetean are dreptul la un vot egal, chiar dac un angajament diferit i mai complex ar asigura mai bine bunstarea colectiv, deci ar fi echitabil. Al doilea este dreptul la tratament ca un egal, care este dreptul, nu de a beneficia de aceeai distribuie a unor poveri sau beneficii, ci de a fi tratat cu acelai respect i grij ca oricine altcineva. 25

Echitatea, n general, reprezint suum cuique tribuere, corectitudine. Privit ca izvor de drept, echitatea poate constitui un fundament moral pentru regulile juridice i un principiu de drept- ex aequo et bono, alturi de cel al bunei-credine, totui o hotrre judectoreasc pronunat n baza principiilor echitii poart un grad de subiectivitate, chiar dac se pretinde a fi o soluie dreapt sau egal. Echitatea este i o surs de inegalitate, cci cei ce nu au avut acces la start sau au avut un dezavantaj la start din cauz c aparineau unei minoriti oprimate, nu vor putea ajunge la un rezultat egal cu cei ce au avut acel avantaj, cci ca i natura toi oamenii se nasc egali, dar nu pot continua aceast egalitate. Societatea i face s o piard, dar o pot recupera doar sub protecia legii. Dreptul la tratament egal n sensul de a da fiecruia ceea ce i se cuvine (a fi echitabil) pentru a fi corect i a se nltura anumite discriminri, presupune o discriminare invers pentru a reinstaura egalitatea de pornire, de start, ns o obiecie adus programelor de aciune afirmativ este aceea c ar reprezenta statuarea unor inegaliti cu scopul de a instaura egalitate. Astfel, prin programe bine organizate, de aciune afirmativ se ncearc redresarea unor discriminri, ce au existat n trecut, prin acordarea anumitor beneficii acestor persoane, pentru a avea un start egal. Dar simplul fapt al apartenenei la o minoritate care a fost discriminat nu ar trebui s fie un motiv pentru a fi mai egal ca alii, cci n felul acesta discriminarea pozitiv ar deveni un cerc vicios; cei ce au fost discriminai vor avea un avans la start pentru a se terge discriminrile anterioare, iar cei ce au discriminat vor deveni discriminai i vor cere la rndul lor un alt avans la start n virtutea precedentului i al aciunii pozitive pn cnd vor deveni din nou clasa discriminant. Cu toate acestea, ideea programelor afirmative nu pare a fi inechitabil, cci cere doar o egalitate de anse la start, nu i pe parcurs. Argumentul major adus n favoarea acestor aciuni afirmative este faptul c att timp ct realitatea, ce are la baz echitatea, produce inegaliti, aciunea afirmativ este necesar astfel nct prin intermediul ei s se recupereze distanele create artificial (prin caracterul prtinitor al fostelor instituii). Faptul c legea consfinete egalitatea, nu nseamn c egalitatea este i o realitate practic. Discriminri trecute se reflect n prezenta inegalitate de anse n ciuda cadrului legislativ egalitar permind perpetuarea nedreptilor trecute n prezent. A fi echitabil, pentru a nltura anumite dezavantaje ale altor persoane i a egaliza oportunitile ar putea nsemna chiar i a discrimina cu bun tiin, a fi inegal, astfel spusele marchizului de Vauvenargues ar fi adevrate: nu e adevrat c egalitatea e o lege a naturii. n 26

natur nu exist egalitate. Legea ei suprem e subordonarea i dependena. Dar aceast subordonare, dependen sau inegalitate nu e tot timpul malefic, cci gama lucrurilor care vor fi ncercate i dezvoltate ulterior, precum i fondul de experien ce va deveni accesibil tuturor sunt considerabil extinse graie distribuiei inegale a avantajelor inegale din prezent, iar ritmul ntririi va crete substanial dac primii pai sunt fcui mult nainte, ca s poat profita i majoritatea. ntr-adevar, multe dintre mbuntiri nu ar fi devenit niciodat accesibile tuturor dac nu ar fi fost, nc demult, accesibil unora. Dac toi ar trebui s atepte pn ce lucruile mai bune ar putea fi asigurate tuturor, acea zi ar putea, n mai multe cazuri, nici s nu vin. Chiar i de cei mai sraci i datoreaz relativa bunstare material rezultatelor inegalitilor din trecut [109, p.68], iar echitatea ca i discriminare pozitiv s-ar prea c nu-i mai gasete rostul. Chiar i a argumenta n favoarea unui tratament echitabil pentru minoritile naionale sau rasiale, bazndu-se pe aseriunea c membrii lor nu difer de ceilali, nseamn a admite implicit c inegalitatea de fapt ar justifica un tratament inegal; iar dovezile c exist ntr-adevar anumite diferene nu ar ntrzia s apar. Ideea egalitii n faa legii presupune, n mod esenial, ca oamenii s nu fie tratai la fel, n ciuda faptului c sunt diferii [109, p.108]. Politicile echitabile sunt pentru a obine un eventual rezultat egal ntre oameni. Echitatea este scopul, egalitatea este rezutatul ce se ateap a fi obinut. ntre echitatea ca proces i egalitate ca rezultat ce se tinde a fi obinut, oamenii trebuie s nteleag c timpul, rbdarea i perspectivele comune sunt eseniale. Procesul echitabil este unul de schimbare. i ine a schimba conflictele i diferenele dintre prerile i concepiile despre grupurile ce vor a fi integrate. Rezultatul final este egalitatea pentru toi. Problema drepturilor omului, a proclamrii i nscrierii lor n declaraiile oficiale, n legi, inclusiv n constituiile naionale, precum i existena unui sistem de garantare a acestor drepturi, constituie elemente ale unei viei democratice a popoarelor, preocupri n acest sens existnd nc din antichitate, ncepnd cu stoicii antici care au formulat principiul egalitii ntre ceteni, continund apoi cu religia cretin care a preluat i dezvoltat principiul egalitii ntre oameni, cruia i-a dat ns o motivaie divin. Egalitatea este un principiu fundamental al dreptului, deoarece d oamenilor sentimentul c sunt tratai cu tot respectul care li se cuvine, c se bucur de dreptatea pe care o merit toate fiinele umane [127, p.126]. Principiul juridic al egalitii presupune tratarea tuturor oamenilor n mod egal, soluionarea oricrei probleme conflictuale, a oricrei probleme juridice fr nici o discriminare.

27

Nondiscriminarea ca principiu de drept se regsete n toate tratatele asupra drepturilor fundamentale ale omului, fiind un principiu al dreptului internaional, un principiu general reluat i n documentele cu caracter regional i naional, fiind mai nti formulat ca principiu al egalitii oamenilor. Principiul nondiscriminrii presupune egalitatea tuturor fiinelor umane, egalitatea n drepturi (fiind interzis acordarea de privilegii), tratament egal n faa legii i n faa autoritilor statului. Consacrarea acestui principiu ofer garanii privind tratamentul egal de care trebuie s se bucure toi indivizii umani, fr diferenieri determinate de vrst, statut, etnie, ras, gender, religie, etc. asupra egalitii oamenilor n ceea ce privete recunoaterea i exercitarea unor drepturi s-a dezbtut ndelungat, existnd preri care afirm c exist un minimum, de drepturi de care se pot bucura toi indivizii umani i c principiul egalitii vizeaz doar aceast zona comun a drepturilor omului i o a doua prere conform creia egalitatea n drepturi este bazat de fapt pe demnitatea uman, intrinsec personalitii umane [61, p.71-78]. Fiecare fiin uman are dreptul la acelai respect i consideraie din partea semenilor i n ceea ce privete acordarea drepturilor. Egalitatea n drepturi n tratament, precum i nediscriminarea reprezint consecina fireasc a acordrii n mod egal a drepturilor i libertilor fundamentale ale omului. Egalitatea n drepturi, nondiscriminarea ca principiu de drept nu a existat din totdeauna, istoria nregistrnd o serie de evenimente i perioade n care unor categorii de persoane nu li se recunotea dreptul la libertate i la bunstare. Consacrarea principiului nondiscriminrii n cuprinsul actelor normative garanteaz protecia juridic a persoanelor care ar deveni victime ale unui comportament discriminatoriu. Principiul nediscriminrii nu are o existen independent, fiind parte integrant din articolele care consacr drepturi i liberti. Principiul nondiscriminrii nu interzice orice deosebire de tratament ci doar acele tratamente care nu se pot justifica prin motive raionale, rezolnabile, obiective. Atunci cnd egalitatea de tratament este nclcat fr a avea o justificare obiectiv i raional, avem de-a face cu discriminare. Discriminarea poate avea n vedere recunoaterea unui drept sau a unei liberti, dar nu poate avea n vedere exercitarea efectiv a acestuia. Nondiscriminarea trebuie s se manifeste indiferent de statutul social, de apartenena persoanei la un grup anume determinat prin caracteristici specifice. Toate fiinele umane se nasc cu anse egale la via, la instrucie i la individual [130, p.7] Toi cetenii au acces liber la funciile i demnitile politice. Convingerile religioase, originea social, apartenena la o etnie nu au relevan n promovarea unui cetean 28

n cele mai importante responsabiliti publice, comunitatea fiind n msur s decid- prin votul liber exprimat al membrilor si- dac un candidat la o funcie public are competena necesar pentru a ocupa acel post. Egalitatea deplin este consacrat n toate documentele internaionale de referin i este recunoscut n legile fundamentale ale statelor ca expresie a extinderii regulilor i principiilor conducerii democratice a societii, n vederea realizrii efective a libertii sociale [132, p.121-123]. Subliniind importana deosebit a principiului egalitii ntr-un sistem democratic de guvernmnt, Montesquieu arta c: toi oamenii trebuie s se bucure de aceeai fericire i de aceleai avantaje, fiecare trebuie s simt aceleai plceri i s nutreasc aceleai sperane; iar aceasta nu se poate realiza dect prin cumpatrea general, pentru c dragostea de democraie este dragostea de egalitate [133, p.127]. 1.2. Egalitatea i nediscriminarea - principii de drept n vederea proteciei, promovrii i garantrii drepturilor omului A proteja orice persoan i drepturile tuturor oamenilor este o sintagm rostit de Rene Cassin ilustreaz obiectivul principal al documentelor juridice cu vocaie internaional, documente care pledeaz pentru principiul egalitii dintre oameni. Toate fiinele umane vd lumina zilei cu aceeai deschidere spre lumea n care intr i n care se vor dezvolta, vor putea s se afirme i s-i ndeplineasc personalitatea[101, p.430]. Principiul nondiscriminrii a fost consacrat n Constituia Romniei prin art. 6 Dreptul la identitate, art. 16 - Egalitate n drepturi, , dar i n legea cadru - O.G. nr. 137/2000 privind prevenirea i sancionarea tuturor formelor de discriminare, cu modificrile i completrile ulterioare sau ntr-o serie de legi speciale, i anume Legea nr. 202/2002 privind egalitatea de anse ntre femei i brbai, Legea nr. 215/2001 a administraiei publice locale, Codul Muncii, din necesitatea asigurrii cadrului legislativ al garantrii egalitii tuturor cetenilor n faa legilor, al autoritilor statului etc. Pe plan internaional, principiul nondiscriminrii a fost reglementat prin diferite acte cum ar fi Convenia European a Drepturilor Omului, Declaraia Universal a Drepturilor Omului din 1948, Convenia privind eliminarea tuturor formelor de discriminare fa de femei, Convenia Organizaiei Internaionale a Muncii. n legislaia romneasc, discriminarea este definit n O.G. nr. 137/2000 privind prevenirea i sanciunea tuturor formelor de discriminare care, n art. 2, prevede c prin discriminare se nelege orice deosebire, excludere, restricie sau preferin, pe baz de ras, naionalitate, etnie, limb, religie, categorie social, vrst, handicap, boal cronic necontagioas, infectare HIV sau apartenen la o categorie defavorizat, care are ca scop sau 29

efect restrngerea ori nlturarea recunoaterii, folosinei sau exercitrii, n condiii de egalitate, a drepturilor omului i a libertilor fundamentale ori a drepturilor recunoscute de lege n domeniul politic, economic, social i cultural sau n orice alte domenii ale vieii publice. Deasemenea, n materie de discriminare se prevede, prin art. 1 al. 3 din O.G. nr. 137/2000, c exist discriminare atunci cnd se aplic tratament diferit persoanelor aflate n situaii comparabile. Curtea Constituional ns, prin Decizia nr. 107/1995, a statuat c principiul egalitii nu nseamn uniformitate, aa nct, dac la situaii egale trebuie s corespund un tratament egal, la situaii diferite tratamentul juridic nu poate fi dect diferit. Aceasta nseamn c n anumite situaii discriminarea poate s nu fie ilegal. Violarea principiului egalitii i nondiscriminrii exist atunci cnd se aplic tratament diferenial unor cazuri egale, fr s existe o motivare obiectiv i rezonabil sau dac exist o disproporie ntre scopul urmrit prin tratamentul inegal i mijloacele folosite. Principiul egalitii nu interzice reguli specifice n cazul unei diferene de situaii. Inegalitatea real, care rezult din diferena de situaii, poate justifica reguli distincte n funcie de scopul legii. De aceea, principiul egalitii conduce la sublinierea existenei unui drept fundamental, dreptul la diferen, iar n msura n care egalitatea nu este natural a o impune constituie o discriminare. Prin aceast interpretare dat noiunii de discriminare, a fost suplinit lacuna legislativ privind existena discriminrii i n cazul n care la situaii diferite tratamentul juridic nu este diferit. Legiuitorul romn a creat o serie de prevederi legale specifice n ceea ce privete domeniile de discriminare. Astfel, OUG. nr. 137/2000 sancioneaz faptele de discriminare n urmtoarele domenii: egalitatea n activitatea economic i n materie de angajare i profesie; accesul la serviciile publice administrative i juridice, de sntate, la alte servicii, bunuri i faciliti; accesul la educaie; libertatea de circulaie, dreptul la libera alegere a domiciliului i accesul n locurile publice;dreptul la demnitate personal. Legea nr. 202/2002 completeaz domeniile de discriminare prevzute de O.U.G nr. 137/2000, cu noi domenii i anume egalitatea de anse i tratament n ceea ce privete accesul la cultur i informare i egalitate de anse n ceea ce privete participarea la luarea deciziei. Prin art. 4 din legea mai sus menionat se face distincie ntre discriminarea direct i indirect. Prin discriminarea direct se nelege tratamentul mai puin favorabil aplicat unei persoane, dect este, a fost sau ar fi tratat o alt persoan ntr-o situaie comparabil. 30

Prin discriminarea indirect se nelege situaia n care prevederi, criterii sau practici, aparent neutre, ar pune diferite persoane ntr-un anumit dezavantaj, n comparaie cu alte persoane, cu excepia cazului n care prevederea, criteriul sau practica se justific n mod obiectiv printr-un scop legitim, iar mijloacele de atingere a scopului sunt adecvate i necesare [32]. n legtur cu discriminarea direct, aceasta apare n ceea ce este cunoscut drept excepia "calificrii ocupaionale veritabile". De exemplu, se poate s nu fie ilegal s pui condiia ca solicitanii pentru un post de rabin s fie de credin iudaic sau ca solicitanii pentru un post de lucrtor cu tineri rromi s fie rromi. n acelai fel, n anumite cazuri, legea permite discriminarea indirect. Cnd persoana care formuleaz plngerea a considerat c o anumit practic dezavantajeaz disproporionat un grup etnic, atunci persoana rspunztoare are obligaia legal de a dovedi c practica urmrete un scop legitim i c este proporional i rezonabil. Un exemplu poate fi un antier de construcii, la care toi muncitorii au obligaia s poarte cti de siguran. Aceast politic ar putea discrimina indirect anumite grupuri la care este interzis acoperirea capului. Totui, angajatorul ar putea justifica aceast condiie artnd c, n acest caz, scopul legitim este de a asigura protecia muncitorilor, c cerina este proporional cu riscul i c purtarea de cti dure este o cerin rezonabil, conform regulamentului proteciei muncii [63, p.273] . n aceste cazuri, nu exist prevederi legale prin care s se impun restrngerea drepturilor sau libertilor pe anumite criterii, ci aceste restrngeri au la baz cutuma i regulile de convieuire social [82, p.94]. Reglementarea egalitii n drepturi n Romnia are valoarea unui principiu consacrat de art. 16 din Constituie. Egalitatea n drepturi constituie o garanie referitoare la exercitarea drepturilor fundamentale prevzute n cuprinsul Constituiei, dar i a oricror alte drepturi i ndatoriri subiective reglementate n cuprinsul altor acte normative. Ea include toate domeniile de activitate n care persoana are dreptul garantat la exercitarea libertilor legale n scopul realizrii intereselor sale legitime. Cu precdere, s-a acordat atenie persoanelor cu handicap, minoritilor naionale, unor categorii sociale defavorizate, persoanelor infectate cu HIV i egalitii de anse ntre femei i brbai [35]. n timp s-a ajuns la existena unui cadru legislativ n materia prevenirii discriminrii. Legea romn acoper un numr de 15 criterii de discriminare, ceea ce o face cea mai complet lege din acest punct de vedere n Europa. Aceste criterii sunt: ras, naionalitate, 31

etnie, limb, religie, statut social, convingeri, sex, orientare sexual, dizabilitate, vrst, infectare HIV, boli cronice necontagioase, refugiai i azilani. Aceste criterii prevzute limitativ n legislaia romneasc intr n cmpul de aplicare al art.14 din CEDO, dac avem n vedere caracterul indicativ i nu limitativ al enumerrii fcute de textul Conveniei. Jurisprudena romneasc n materia nondiscriminrii este de dat relativ recent i evideniaz existena unei discriminri ntemeiat ndeosebi pe criteriu etnic. Alte criterii de discriminare des ntlnite n jurisprudena romneasc sunt cele bazate pe vrst i sex, practicate ndeosebi la ncadrarea n munc. Exist anumite situaii n care discriminarea rezult chiar din dispoziiile legii. n acest sens, art. 55 alin. 1 din Codul Familiei creeaz un regim discriminatoriu ntruct prevede un termen de prescripie numai n ceea ce privete dreptul la aciune (n tgada paternitii) al tatlui, fr s prevad nimic cu privire la dreptul la aceeai aciune cnd titular este mama sau copilul. Dispoziii contrare principiului nondiscriminrii cuprinde i art. 8 din Legea nr. 543/2002 privind graierea unor pedepse i nlturarea unor msuri i sanciuni ntruct condiioneaz beneficiul graierii de rmnerea definitiv a hotrrii judectoreti pn la data publicrii in Monitorul Oficial a legii de graiere. Legiuitorul romn a creat prin art. 19 din O.G. nr. 137/2000 privind prevenirea i sancionarea tuturor formelor de discriminare, cu modificrile i completrile ulterioare o autoritate naional care investigheaz i sancioneaz contravenional faptele sau actele de discriminare prevzute n Ordonan, i anume Discriminrii. Avnd n vedere c CNCD are ca atribuii investigarea i sancionarea contravenional a faptelor sau actelor de discriminare, pot aprea unele probleme pe trmul art. 6 din CEDO, care, n al. 1, prevede c orice persoan are dreptul la judecarea n mod public i ntr-un termen rezonabil a cauzei sale, de ctre o instan independent i parial instituit de lege, care va hotr fie asupra nclcrii drepturilor i libertilor sale cu caracter civil, fie asupra temeiniciei oricrei acuzaii n materie penal ndreptate mpotriva sa. Ca regul general, art. 6 din Convenie este aplicabil n faa oricrei instane care se pronun cu privire la o contestaie ce poart asupra drepturilor i libertilor cu caracter civil ale unei persoane sau cu privire la o acuzaie n materie penal adresat altei persoane. [76]. Garaniile oferite de art. 6 sunt de dou feluri: unele privitoare la instan i unele referitoare la Consiliul Naional pentru Combaterea

32

procedur. Pentru a fi conform art. 6 din Convenie, procedura trebuie s fie echitabil, public i desfurat ntr-un termen rezonabil. Un proces echitabil n materia nondiscriminrii presupune o inversare a sarcinii probei: persoana care se consider vtmat din cauz c principiul egalitii de tratament nu i s-a aplicat, trebuie s prezinte fapte pe baza crora se prezum c n-a avut loc o discriminare i va fi obligaia prtului s dovedeasc c nu a avut loc nici o nclcare a principiului egalitii de tratament. n materie de prob, Curtea aplic criteriul mai presus de orice ndoial rezonabil, dar a precizat c acest criteriu nu trebuie s fie interpretat ca impunnd un grad ridicat de probabilitate aa cum se ntmpl n materie penal. Ea a declarat c proba poate s rezulte dintr-un ansamblu de indicii sau de prezumii suficient de grave, precise i concordante. Curtea nu a stablilit reguli stricte n materie de prob, ci a aderat la principiul liberei aprecieri a tuturor elementelor de prob. Convenia European a Drepturilor Omului, n art 14 prevede c exercitarea drepturilor i libertilor recunoscute de prezenta Convenie trebuie s fie asigurat fr nici o discriminare bazata pe religie, opinii politice sau orice alte opinii, origine naional sau social, apartenen la o minoritate naional, avere, natere sau orice alt situaie, enumerarea din acest articol neavnd un caracter limitativ, ci unul pur exemplificativ. Interzicerea discriminrii n materia drepturilor omului nu are existen independent, n sensul c discriminarea nu este interzis dect dac privete un drept sau o libertate reglementat de Convenie. n mod cert, art. 14 din Convenie poate intra n joc chiar fr o nclcare a exigenelor Conveniei i a Protocoalelor sale i, n aceast msur, el posed o valoare autonom, dar el nu se poate aplica dac faptele litigiului nu cad n domeniul de aplicare a cel puin uneia din dispoziiile Conveniei [75]. Art. 14 nu este valabil dect pentru a te bucura de drepturile i libertile garantate de Convenie [80]. Din punct de vedere normativ discriminarea este interzis n cazul exercitrii tuturor drepturilor i libertilor fundamentale ale omului. Dar ea este interzis doar atta timp ct materia n care se practic este protejat juridic, cu alte cuvinte, atta timp ct este vorba despre un drept sau o libertate recunoscut de sistemul juridic n vigoare [9, p.6]. Interzicerea discriminrii se limiteaz numai la discriminrile de drept. Toate persoanele sunt egale n faa legii i au dreptul fr discriminri, la o egal protecie din partea legii. Legea trebuie s interzic toate discriminrile i s garanteze tuturor persoanelor o protecie egal i eficace contra tuturor discriminrilor.

33

Curtea European a Drepturilor Omului a statuat n jurisprudena sa [78] c o diferen de tratament ntre persoane plasate n situaii analoage sau compatibile este discriminatorie dac ea nu se bazeaz pe o justificare obiectiv i rezonabil, adic dac nu urmrete un scop legitim sau dac nu exist un raport rezonabil de proporionalitate ntre mijloacele utilizate i scopul urmrit. Jurisprudena CEDO [79] evideniaz faptul c art. 14 din Convenie este nclcat nu numai n cazul n care statele aplic tratament diferit persoanelor care se afl n situaii analoage sau comparabile, ci i n cazul n care statele nu aplic un tratament diferit persoanelor ale cror situaii sunt substanial diferite. ntinderea marjei de apreciere variaz n funcie de circumstanele concrete ale fiecrei cauze, de domeniile i contextul n discuie, iar prezena sau absena unui numitor comun al sistemelor juridice ale statelor pri la Convenie poate constitui un factor sub acest aspect [77]. O asemenea marj de apreciere nu poate s se transforme n recunoaterea unei puteri arbitrare a statului, iar decizia autoritilor naionale rmne supus controlului Curii Europene, care cenzureaz conformitatea cu exigenele art. 14 din Convenie. Se observ c, n acest domeniu, Curtea prefer, n locul unei interpretri evolutive a Conveniei, inclusiv n sensul unificrii soluiilor naionale (ntr-un sens sau altul), doar s constate starea dreptului existent n statele membre ale Consiliului Europei. De la caz la caz, ambele metode sunt utilizate de instana european. Astfel, atunci cnd Curtea nu dorete s statueze transparent, se mulumete s constate divergena mare de opinii dintre statele pri ale Conveniei i din interiorul fiecruia dintre acestea i s menin un status quo, considernd c situaia se include n marja de apreciere de care dispun autoritile naionale. O asemenea situaie nu mpiedic ns justiia de la Strasbourg ca, n viitor, urmnd eventual i evoluiile din cadrul statelor pri, s i schimbe jurisprudena [54]. Dup cum a decis n mod constant instana european, dac acest text ofer o protecie mpotiva oricrei discriminri n exerciiul drepturilor i libertilor pe care Convenia le garanteaz, orice diferen de tratament nu semnific, n mod automat nclcarea sa. Pentru ca o asemenea nclcare s se produc, trebuie stabilit c persoane plasate n situaii analoage sau comparabile, n materie, beneficiaz de un tratament preferenial i c aceast distincie nu-i gsete nici o justificare obiectiv sau rezonabil [44]. ns art. 14 CEDO nu interzice toate discriminrile, ci doar pe cele arbitrare. Odat identificat motivul pe care se ntemeiaz discriminarea i stabilind c materia n care se practic discriminarea intr n cmpul de aplicare a unui drept sau al unei liberti recunoscute de Convenie, rmne s se evalueze pertinena motivelor pentru a se justifica distincia n 34

exercitarea dreptului sau libertii n cauz. n absena acestei pertinene trebuie s tragem concluzia c distincia are un caracter arbitrar sau discriminatoriu i conduce la violarea art. 14 din Convenie. n lumina Conveniei Europene a Drepturilor Omului, interzicerea discriminrii n materia drepturilor omului nu are existen independent, n sensul c discriminarea nu este interzis dect dac privete un drept sau o libertate ocrotit de Convenie. Legislaia romneasc n materie de discriminare prevede, prin art. 1 al. 3 din O.G. nr. 137/2000, c exist discriminare atunci cnd se aplic tratament diferit persoanelor aflate n situaii comparabile fr a preciza nimic n legtur cu tratamentul aplicat persoanelor plasate n situaii diferite. Aceast lacun legislativ a fost suplinit ns prin interpretarea dat principiului nediscriminrii de ctre Curtea Constituional care a statuat c, dac la situaii egale trebuie s corespund un tratament egal, la situaii diferite tratamentul juridic nu poate fi dect diferit. De asemenea, exist diferene ntre legislaia romneasc i CEDO i sub aspectul criteriilor de discriminare, n sensul c enumerarea din art. 14 din Convenie nu are un caracter limitativ, ci unul pur exemplificativ, pe cnd n legislatia romneasc se ntlneste o limitare a criteriilor de discriminare. Principiul nondiscriminrii, ca principiu general al dreptului comunitar, este obligatoriu nu numai pentru statele membre, persoanelor fizice sau juridice, ci i pentru instituiile comunitare, care nu pot adopta n politicile sau legislaia lor, criterii ce ar nclca acest principiu [17]. Astfel, CEJ a declarat ca fiind nelegal art. 73(2) al Regulamentului 1408/71 deoarece, n scopul determinrii valorii beneficiilor pentru lucrtorii migrani ale cror familii triau n alte state membre, fcea distincie ntre lucrtorii care erau subieci ai legislaiei franceze i lucrtorii care erau subieci ai legislaiei altor state membre. n consecin, aceast prevedere nu era de natur s asigure egalitatea de tratament cerut de art. 39 al Tratatului instituind Comunitatea European (TCE) (la acea dat art. 48 din Tratatul instituind Comunitatea Economic European). n cadrul competenei comunitii, principiul nondiscriminrii a fost aplicat, n mod general, de ctre CEJ i acolo unde a existat un tratament arbitrar i nejustificat ntre dou persoane, n cadrul politicii de personal a instituiilor comunitare [16]. Principiul nediscriminrii este menionat n mod expres n Tratatul Comunitii Europene (TCE) n diferitele contexte: a) principiul nondiscriminrii pe baz de cetenie sau, dup caz, naionalitate exprimat n art. 12 i, n cadrul libertilor fundamentale, n art. 39, 43 i 49-50 ale TCE; 35

Pentru a determina scopul aplicrii principiului prevzut de art. 12 TCE, CEJ a oferit o interpretare extins drepturilor de care se bucur o persoan n cadrul Comunitii. Astfel, numai n ceea ce privete libera circulaie a serviciilor, Curtea a statuat n Cowan: cnd dreptul comunitar garanteaz unei persoane fizice libertatea de a se deplasa pe teritoriul altui stat membru, protecia n faa prejudiciului ce l poate suferi n acel stat membru este un corolar al libertii de circulaie. n consecin, interzicerea discriminrii este aplicabil celor ce primesc servicii, n nelesul Tratatului, n ceea ce privete protejarea mpotriva riscurilor unei tlhrii i dreptul de a obine compensaii financiare prevzute de legea naional, atunci cnd riscul se materializeaz. b) nondiscriminarea ntre productori i consumatori n domeniul agriculturii conform art. 34 alin. 2 TCE, prevederi speciale precum art. 90 prin care se interzice taxarea discriminatorie, nediscriminarea prin interzicerea comportamentului anti-concurenial. Funciile pe care le ndeplinete n domeniul economic principiul egalitii au fost exprimate sintetic de Avocatul General Tesauro [15]: principiul egalitii de tratament este fundamental nu numai pentru c st la temelia sistemelor juridice contemporane, ci i pentru raiuni speciale: legislaia Comunitii privete, n mod principal, activiti i situaii economice similare. Dac n acest domeniu sunt elaborate reguli diferite pentru situaii similare, rezultatul este reprezentat nu numai de inegalitatea n faa legii, ci i, n mod inevitabil, de distorsiunea concurenei, ceea ce ncalc filozofia fundamental a Pieei comune. c) nondiscriminarea ca scop al Comunitii i baz pentru aciunile Comunitii. Politica social a Comunitii este prevzut de art. 136-148 TCE (fostele art. 117-125), mpreun cu prevederile privind coeziunea social i economic, educaie, cultur i sntate public. Articolul din tratat ce ne intereseaz este art. 141, deoarece aceast zon a dreptului comunitar furnizeaz un bun exemplu al interaciunii i dialogului, nu ntotdeauna armonios, ntre CEJ i celelalte instituii comunitare. Art.141 TCE (fostul art. 119) reprezint sursa legislaiei comunitare privind egalitatea ntre brbai i femei n domeniul muncii. Oricum, considerentele economice, mai mult dect cele sociale, au stat la baza introducerii art. 141 n TCE [56 ,p.243]. Principiul consacrat de art. 141 a fost menit s egalizeze costurile muncii n cadrul Comunitii, pentru a evita distorsionarea preurilor datorit diferenelor n costurile de producie . Art. 141 prevede necesitatea aplicrii principiului egalitii remuneraiilor dintre fora de munc masculin i cea feminin pentru aceeai munc. Conceptul de remuneraie este foarte larg, i se refer la orice avantaj, n bani sau sub orice alt form, pe care angajatul l 36

primete pentru munca prestat, chiar i dup data ncetrii contractului de munc. Art. 141 are efect direct, vertical ct i orizontal, n sensul c d natere la drepturi i obligaii att ntre state i persoanele fizice, ct i ntre persoane fizice. Tratatul de la Amsterdam a transformat egalitatea de tratament ntre brbai i femei ntr-un obiectiv al Comunitii (art. 2) prin prevederea nevoii de a se elimina inechitatea i a se promova egalitatea ntre brbai i femei (art. 3 par. 2 TCE). nainte de adoptarea Tratatului de la Amsterdam, competena Comunitii de a aciona direct mpotriva discriminrii a fost contestat i, de aceea, art. 13 TCE, introdus prin acest tratat, a reprezentat o important dezvoltare n domeniul nediscriminrii: n limita competenelor prevzute, Consiliul, n unanimitate, acionnd la propunerea Comisiei i dup consultarea cu Parlamentul European, poate lua deciziile necesare pentru combaterea discriminrii bazate pe sex, origine rasial sau etnic, religie sau credin, dizabilitate, vrst sau orientare sexual. Art. 13 nu constituie o interzicere direct a discriminrii, ci mai degrab o dispoziie ce permite Comunitii s adopte o serie de msuri mpotriva discriminrii. Tratatul de la Nisa a adugat al doilea paragraf la art. 13, prin care sunt conferite competene pentru adoptarea msurilor de armonizare prin co-decizie. De aceea, formularea din primul paragraf conform cruia msurile pot fi luate n limita competenelor prevzute ar putea avea un efect mai puin constrngtor dect se crezuse iniial. Carta drepturilor fundamentale prevede n art. 21(1): Orice discriminare bazat pe sex, culoare, origine etnic sau social, trstur genetic, limb, credin sau religie, opinii politice sau de alt natur, calitatea de membru al unei minoriti naionale, proprietate, natere, dizabiliti, vrst sau orientare sexual va fi interzis. Aceast interdicie, care n temeiul art. 51 al Cartei este, teoretic, obligatorie pentru instituiile comunitare sau statele membre atunci cnd implementeaz dreptul comunitar, stabilete n mod clar un principiu general cu o list deschis de temeiuri pentru interzicerea discriminrii. Dei statutul juridic al Cartei este nc nedefinit, Carta este considerat ca impunndu-se instituiilor Uniunii. n Tratatul Constituional, principiul egalitii era prezentat ca fiind una din valorile Uniunii, iar printre obiectivele UE se regsesc lupta mpotriva discriminrii i promovarea egalitii ntre brbai i femei (art. I-2 i I-3 (3)). O nou form de exprimare a principiului egalitii poate fi identificat i n obligaia ce revine Uniunii de a respecta egalitatea statelor membre n faa Constituiei, art. I-5 (1).

37

Comunitatea a nceput s aplice principiul nondiscriminrii n materia discriminrii bazate pe sex la locul de munc. Asta deoarece egalitatea lucrtorilor formal i substanial s-a aflat pe agenda european de la nceputul proiectului integrrii. Dup adoptarea Tratatului de la Roma, Frana era singura ar din CEE n care, prin lege, muncitorii erau ndreptii la plata egal. Pentru c Frana se temea c mediul su de afaceri va deveni mai scump fa de cel din alte state membre, ce nu coninea acest tip de drepturi, a susinut implementarea egalitii plilor ntre brbai i femei n toate statele membre, prevzut de art. 119, pn la termenul de 1 ianuarie 1962. Termenul a fost extins pn la sfritul anului 1964, deoarece nu toate statele au reuit s adopte legislaia necesar. Ca rezultat al aplicrii inegale a art. 119, Consiliul a adoptat Directiva Consiliului 75/117/CEE din 10 februarie 1975 privind armonizarea legislaiei statelor membre n domeniul aplicrii principiului egalitii de remunerare ntre femei i brbai. Directiva a definit egalitatea de remunerare ca aplicndu-se pentru aceeai munc sau pentru munci crora le este atribuit aceeai valoare i a armonizat legislaia comunitar cu Convenia nr. 100 a Organizaiei Internaionale a Muncii. Oricum, n februarie 1976 (data limit pentru implementarea directivei) doar Belgia, Germania i Italia adoptaser legislaia naional care s implementeze integral directiva. n urma experienei dobndite, ce a demonstrat c prevederile privind plata egal erau insuficiente pentru a crea egalitatea la locul de munc, a fost adoptat i Directiva Consiliului 76/207/ CEE a Consiliului privind aplicarea principiului egalitii de tratament egal ntre brbai i femei n ceea ce privete accesul la ncadrare n munc, formare i promovare profesional i condiiile de munc, din 9 februarie 1976. Principiul egalitii de tratament, potrivit prevederilor directivei, implic absena discriminrii directe sau indirecte bazat pe sex, n domeniile la care aceasta se refer. Accesul la un loc de munc include i criteriile de selecie pentru angajare, precum i condiiile de promovare la orice nivel ierarhic. De asemenea, toate tipurile de pregtire profesional, cursurile de pregtire iniial i continu pentru o meserie sau profesie sunt supuse principiului egalitii de tratament. Cu toate acestea, pot exista situaii generate de natura activitii, n care unele locuri de munc sunt rezervate persoanelor de un anumit sex: posturi cu caracteristici bine determinate n cadrul poliiei, al armatei sau al penitenciarelor (art. 2 din directiv). Aceste excepii vor fi ns limitate la strictul necesar. Principiul egalitii de tratament ntre brbai i femei a fost extins ulterior i cu privire la msurile de securitate social: Directiva 79/7/CEE din 19 decembrie 1978 i Directiva 38

86/378/CEE din 24 iulie 1986 privind concediul post natal; Directiva 96/34/CE din 3 iunie 1996 privind liber-profesionitii, Directiva 86/613 din 11 decembrie 1986. Curtea i instanele naionale au trebuit s in seama de faptul c principiul nondiscriminrii bazate pe sex se aplic n trei domenii: egalitatea plii, egalitatea de tratament i securitatea social. n timp ce principiul este acelai pentru toate domeniile, fiecare dintre acestea este guvernat de prevederi legale distincte. Plata este reglementat de art. 141 i Directiva 75/117, tratamentul egal de art. 141 i Directivele 76/207, 86/613 (pentru liberprofesioniti), Directiva 96/34


Recommended