+ All Categories
Home > Documents > Liiceanu, Gabriel - Jurnalul de La Paltinis

Liiceanu, Gabriel - Jurnalul de La Paltinis

Date post: 07-Apr-2018
Category:
Upload: alexandra-alex
View: 238 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 171

Transcript
  • 8/3/2019 Liiceanu, Gabriel - Jurnalul de La Paltinis

    1/171

    G A B R I E L L I I C E A N U

    J U R N A L U L D E L A P L T I N I

    UN MODEL PAIDEIC N CULTURA UMANIST

    Edi ie rev zut i ad ugit

    HUMANITAS

    BUCURE TI, 1991

  • 8/3/2019 Liiceanu, Gabriel - Jurnalul de La Paltinis

    2/171

    N LOC DE PREFA

    Ce nseamn a fi european n estul postbelic? 1

    Orgoliul unui om n scut ntr -o cultur mic este ntotdeauna r nit. Cu aceste vorbe

    se deschide o carte faimoas pe care Emil Cioran a scris -o n Romnia antebelic , cu c iva

    ani naintea a ez rii sale definitive n Fran a. Dar cum arat oare atunci orgoliul unui om

    n scut ntr -o cultur mic din estul postbelic? Nu va ncerca oare acesta, umilit n toate

    datele fundamentale ale existen ei sale, s le arate celorlal i, oamenilor din vest, c , n ciuda

    a tot ceea ce i s-a ntmplat, el a r mas un om asemenea lor, adic n chip esen ial un

    european? Aceasta este n zuin a sa cea mai mare i acesta este capitalul pe care nimeni nu

    i-l poate fura, chiar dup ce i s -a luat totul. Un intelectual venit din estul postbelic i

    trebuind s vorbeasc n fa a unui forum al culturilor vestice va aduce cu el nu numai

    obi nuitul orgoliu r nit al culturilor mici, ci i mndria esen ial de a fi r mas, dincolo de o

    istorie care i propusese s l transforme n alt specie de om (omul nou), un european.Privi i -m , va spune acest intelectual, pot citi, uneori chiar vorbi, n trei -patru limbi

    moderne; am studiat singur latina i greaca, pentru a avea acces n original la textele

    filozofiei antice. Pot discuta cu dumneavoastr despre Homer, Platon, Sf. Augustin,

    Shakespeare sau Goethe; sau despre Flaubert, Thomas Mann, Kafka, Yourcenar sau

    Umberto Eco. Sau despre Derrida. Acest intelectual din est v va povesti cum pentru el

    cultura Europei nu a fost, ca pentru dumneavoastr , ritmul firesc al respira iei spiritului, ci un soi de oxigen furat, asimilat i depozitat clandestin, o variant a supravie uirii ntr -un

    univers asfixiat de minciun , ideologie i vulgaritate. El v va vorbi despre valoarea

    soteriologic a culturii i va ntre ine cu spiritul Europei un raport de tandre e pe care numai

    con tiin a a ceea ce i datoreaz acestuia l poate genera.

    Dar, pe de alt parte, el va cere acelei Europe istorice care l -a p r sit vreme de 45 de

    ani i care l redescoper acum cu un soi de bun voin i perplexitate s -i acorde dreptul nu

    1Conferin inut la cea de -a doua sesiune a Colegiului european de cooperare cultural , Luxemburg, 4-7

    septembrie 1990.

  • 8/3/2019 Liiceanu, Gabriel - Jurnalul de La Paltinis

    3/171

    la un r sf tardiv, ci la asisten a de care el are nevoie pentru a vindeca n ara sa spiritele i

    sufletele deteriorate ale celor care nu au avut prilejul de a rezista prin cultur .

    Acest privilegiu de a rezista prin cultur d seama, ntr -un fel, de toat drama rilor

    din est. El explic , pe de alt parte, ceea ce se ntmpl acum n aceste ri sau, n orice caz, ceea ce se ntmpl n Romnia.

    n mod paradoxal, societ ile totalitare sunt societ i depolitizate prin excelen .

    Politica, respectiv activitatea prin care participi la destinul unei colectivit i i decizi n

    privin a lui,este, ntr -o societate totalitar , monopolul unei infime minorit i (uneori al unui

    singur om) i expresia unui dictat. Ceilal i sunt total infantiliza i: lor li se spune ce s

    gndeasc , s spun i s fac . n acest univers nchis, n care spiritul este cel mai amenin at,

    cultura devine o modalitate de transgresare i, prin nsu i acest fapt, ea cap t o semnifica ie

    politic . Ea este nu numai un scenariu alternativ, ci rezisten a abia perceptibil la izolarea

    total , la ruptur , la discontinuitate i la masificare. Ea este memoria valorilor distruse i

    posibilitate a reconstruc iei lor viitoare. Cnd toate mijloacele de participare la destinul

    comunit ii sunt suprimate, cultura r mne participare din umbr i preg tire a unei

    regener ri. Ea este, din aceast pricin , n cel mai nalt grad, subversiv .

    V spun toate acestea ca unul care am tr it n centrul acestei experien e. Despre aceast

    experien am s vorbesc acum, cu gndul c n felul acesta suntem mai aproape de sensul

    ntlnirii noastre dect dac v -a prezenta un raport impersonal al situa iei actuale a culturii

    romne.

    Am absolvit facultatea de filozofie (binen eles, marxist ) la Universitatea din

    Bucure ti n 1965. Bibliografia cursurilor i seminarelor era alc tuit n principal din

    fragmente din operele lui Marx, Engels i Lenin, urcnd uneori c tre sursele acestora,

    materiali tii francezi, Feuerbach, uneori chiar Hegel. Lucr rile fundamentale ale filozofiei

    erau depozitate la un fond special, la care studen ii nu aveau acces dect cu un aviz

    special. n cei cinci ani ct dura facultatea, studen ii nu aveau sub ochi nici m car o singur

    dat un text din Platon. Un student surprins la c min citind Kant a fost exmatriculat din

    facultate. Literatura filozofic secundar se rezuma la traducerile existente din filozofii

    sovietici, mai cu seam din revista Vopros filozofii. Referirile la filozofia burghez , n care intrau de-a valma cam to i filozofii de la Platon la Schelling i toat filozofia

  • 8/3/2019 Liiceanu, Gabriel - Jurnalul de La Paltinis

    4/171

    contemporan occidental , nu se puteau face dect n mod critic i, binen eles, numai din

    surse indirecte. V imagina i care putea fi orizontul cultural i mental al absolventului unei

    asemenea facult i. Mnuitor perfect al limbii de lemn, el era preg tit s devin un

    propagandist, un func ionar de partid.n 1967, la doi ani dup absolvirea acestei facult i, l -am cunoscut pe Constantin

    Noica. Prieten i coleg de genera ie cu Eugne Ionesco, Mircea Eliade i Emil Cioran, el a

    ales, spre deosebire de ace tia, s r mn , dup r zboi, n ar . Dac , la rndul lui, s -ar fi

    stabilit n Fran a, numele lui nu ar fi cerut, a a cum nu cer ale celorlal i, explica ii

    suplimentare. A r mas, deci, n ar , i cnd drama postbelic s -a ab tut asupra Romniei

    avea 40 de ani. Cele apte -opt volume pe care le scrisese i puzderia de traduceri din

    Aristotel, Sf. Augustin, Descartes, Kant i Hegel pe care le f cuse pn atunci au fost trecute

    n fondurile secrete ale bibliotecilor. Dup zece ani de domiciliu for at ntr -un or el de

    provincie i dup ase ani de nchisoare executa i dintr -o condamnare de 25 (pentru tentativa

    de a fi trimis spre publicare n Fran a o interpretare la Fenomenologia spiritului a lui

    Hegel) memoria lui ca om de cultur fusese tears din mintea noilor genera ii.

    A reap rut n spa iul culturii publice, scurt vreme dup eliberarea sa (n 1964), o dat

    cu deschiderea care a nso it primii ani ai domniei lui Ceau escu. n 1967, cnd l -am

    cunoscut, era cercet tor tiin ific la Centrul de Logic din Bucure ti i era n c utare de

    tineri ale i, pentru a deveni, a a cum m rturisise la ie irea din nchisoare, antrenor

    cultural. M-am nimerit, mpreun cu doi -trei prieteni, n cercul pe care l-a alc tuit n acest

    scop i am nceput din acel moment o aventur spiritual care mi -a marcat definitiv destinul.

    Ne adunam n fiecare s pt mn la el acas i, n primul an, ne -a f cut interpretarea paragraf

    cu paragraf a Fenomenologiei spiritului a lui Hegel, nsufle ind textul acesta, cel mai dificil

    al filozofiei, cu o originalitate pe care nu am mai ntlnit-o la nici un alt comentator. Ne-a

    vorbit de la nceput despre instrumentele filozofiei i a condi ionat ntlnirile noastre viitoare

    de nsu irea limbilor elin , latin i german . n anul urm tor m nscriam, la ndemnul lui,

    la cea de-a doua facultate, facultatea de limbi clasice de la Universitatea din Bucure ti, pe

    care am absolvit-o cinci ani mai trziu, n 1973. Deja din al doilea an de studii am nceput

    traducerea unui comentator aristotelic din sec. V, David Armeanul, a c rui Introducere nfilozofie am publicat-o c iva ani mai trziu la Editura Academiei. Pe un prieten nclinat

  • 8/3/2019 Liiceanu, Gabriel - Jurnalul de La Paltinis

    5/171

    c tre filozofie oriental l -a pus s studieze sanscrita i tuturor ne -a f cut un program de

    lecturi filozofice pe c iva ani de zile, care presupunea parcurgerea lucr rilor fundamentale

    ale primelor 1012 nume ale filozofiei europene. Dup c iva ani, am nceput seminare

    private pe marginea dialogurilor lui Platon cu textul original n fa , iar cnd, n 1974, a ini iat publicarea operelor complete ale lui Platon n romne te, ne aflam cu to ii n echipa

    de traduc tori i comentatori, al turi de profesorii de elin de la Universitate.

    n studiile i c r ile pe care am nceput s le public m Pitoresc i melancolie a lui

    Andrei Ple u (actualul ministru al culturii), n 1977, studiile de filozofia logicii i eseurile lui

    Sorin Vieru, lucrarea mea, publicat n 1975, Tragicul. O fenomenologie a limitei i

    dep irii , studiile de iconologie i filozofia artei ale lui Victor Stoichi (actualmente

    profesor universitar la Fribourg, n Elve ia) nu mai exista nici o urm din gndirea

    standardizat a culturilor staliniste. nv aser m s gndim i s scriem pe cont propriu i

    deveneam din ce n ce mai con tien i c reprezent m genera ia menit s preia cultura

    romn din perioada antebelic , deci din locul care precedase dezastrul. Pe de alt parte,

    c r ile pe care Constantin Noica le scrisese n anii domiciliului for at, n condi ii de mizerie

    greu imaginabile i f r speran a de a le vedea publicate vreodat , precum i cele scrise dup

    eliberarea sa din nchisoare au nceput s apar an de an, aducnd cu ele sunetul gndirii

    originale i fascinnd, printr -o calitate unic a stilului, o ntreag genera ie care se ridica n

    anii '70 la cultur .

    Din punct de vedere al politicii culturale ansa noastr a fost c , n delirul s u de

    megalomanie, Ceau escu a inut s nlocuiasc gndirea lui Marx cu propria lui gndire, n

    a a fel nct terenul ocupat pn atunci pentru filozofie a devenit pentru o bun bucat de

    timp relativ liber, permi nd, o dat cu relaxarea grilei marxiste, publicarea unor lucr ri

    originale neortodoxe i a unui impresionant num r de traduceri din operele presocraticilor,

    ale lui Platon, Plotin, Hume, Berkeley, Kant, Schelling, Freud, Frege, Carnap, Heidegger.

    n 1975, scurt vreme dup pensionarea sa, Constantin Noica a nchiriat o c m ru

    mizer de 8 m 2 ntr-o caban dintr -o sta iune de munte din preajma Sibiului, numit P ltini ,

    situat la 1 400 m altitudine i la 330 km de Bucure ti, i s -a mutat acolo. Din acel moment

    a nceput partea cea mai spectaculoas a aventurii noastre. De cum aveam cteva zile libere, ne repezeam, cei treipatru elevi ai lui, la P ltini i, n izolarea total a muntelui, la 4 000

  • 8/3/2019 Liiceanu, Gabriel - Jurnalul de La Paltinis

    6/171

    de picioare deasupra omenirii, cum i pl cea lui Noica s spun , n plimb ri care durau ore

    i, n orele serii, n c m ru a nc lzit cu lemne, aveau loc cele mai fascinante discu ii la

    care am luat parte vreodat , cele mai pasionante nfrunt ri de idei, se f ceau cele mai subtile,

    aprige i prietene ti observa ii pe marginea textelor proprii, supuse judec ii celorlal i. Aceste cteva zeci de ntlniri au avut loc vreme de cinci ani, ntre 1977 i 1981, i mi

    f cusem un obicei din a le consemna, la cap tul zilei, pe toate. Paginile strnse cu aceast

    ocazie i pe care, cu o vag speran a public rii, le -am l sat unei edituri n preajma plec rii

    mele n Germania, n 1982, unde urma s concurez pentru o burs Humboldt, erau cam 350

    la num r i reprezentau povestirea exemplar a unei deveniri n spa iul spiritului, a unui act

    pedagogic subtil care ncepea cu o constrngere asumat de ambele p r i i se ncheia cu o

    r zvr tire eliberatoare. Cartea purta titlul Jurnalul de la P ltini , cu subtitlul Un model

    paideic n cultura umanist. Ea a ap rut n 1983 i a marcat, pentru tn ra genera ie de

    intelectuali umani ti, o epoc . ntr -un univers n care mizeria material i moral era

    aproape total , n care izolarea Romniei ncepuse (se vorbea tot mai des despre

    albanizarea ei), n care programul televiziunii dura dou ore, jum tate din el fiind

    consacrat familiei preziden iale, n care presa, teatrul i filmul erau supuse celei mai teribile

    cenzuri, n care via a i pierduse idealul i sensul, Jurnalul deschidea deodat o fereastr

    nl untrul unui univers care avea compactitatea unei monade oarbe. Orice infern devenea

    suportabil dac paradisul culturii era cu putin . i paginile Jurnalului dovedeau c

    paradisul era cu putin ; chiar i n Romnia lui Ceau escu. Ele descriau drumul c tre acest

    paradis ca pe un drum al eliber rii i al libert ii interioare. Lumea aceea de co mar devenea

    dintr-o dat suportabil ; cu pu in greac , cu pu in german , cu lectura pioas a c r ilor

    mari ale omenirii. Dar cultura nu era aici un simplu exerci iu de coal , nu viza faptul de a

    deveni cult, ci reprezenta o formare i o transformare din adnc, era Bildung, paideia,

    na tere a eului, a individualit ii, a gndirii autonome, care se smulgea din lumea

    imbeciliz rii for ate i planificate. Ceea ce colile i universit ile nu putuser face, f cuse

    de unul singur un om. Al turi sau dincolo de opera lui Noica, Jurnalul de la P ltini crea o

    legend . (Asta nu nseamn c aceast experien epuizeaz tot orizontul culturii romne ti,

    care, sub diferitele ei expresii literatur , pictur , muzic , film , s -a str duit pri toate mijloacele s supravie uiasc i de fiecare dat a reu it.)

  • 8/3/2019 Liiceanu, Gabriel - Jurnalul de La Paltinis

    7/171

    i legenda aceasta a nceput s func ioneze, s p trund n via . Mii de tineri pe an,

    din toate col urile rii, luau drumul P ltini ului pentru a g si, cu ajutorul antrenorului de

    spirite, o solu ie de via . Uneori, n camera sa (o schimbase ntre timp cu una de m rime

    normal ) se aflau i cte zece persoane i nimeni nu pleca nemarcat de pe urma acestei ntlniri. n orice caz, to i aflau c exist un mod de a fi nesp lat i n ordinea spiritului, nu

    numai a trupului, i c pentru un om cultura nu este o podoab ntmpl toare, ci nsu i

    mediul s u de existen , a a cum este apa pentru pe ti i aerul pentru p s ri. Avea o

    asemenea for de persuasiune cnd trebuia pledat cauza spiritului i a culturii, nct a fost

    capabil s-i subordoneze elurilor sale pn i pe nal ii func ionari de partid care r spundeau

    de cultur . C ci nu altfel a f cut s ia na tere, de pild , edi ia operelor lui Platon. n ultimii

    ani ai vie ii (a murit n decembrie 1987), Constantin Noica devenise o adev rat institu ie

    na ional (ce -i drept vegheat ndeaproape de Securitate), avea n urma sa cteva zeci de

    elevi pe care-i formase direct i alte cteva mii pe care -i formase prin spiritul c r ilor sale.

    coala de la P ltini , creat prin lumea personajelor care alc tuiesc Jurnalul de la

    P ltini , a devenit ntre timp un concept care face parte din istoria culturii romne

    contemporane. (ntr-o carte scris recent pe aceast tem de c tre o cercet toare american ,

    capitolul dedicat colii de la P ltini este cel mai masiv, ocupnd 60 de pagini.) Jurnalul

    de la P ltini , care a descris scenariul acestei eliber ri paradoxale de tipul simbolurilor

    Symplegades de care vorbe te Mircea Eliade evadarea din spa ii ermetic nchise , a

    fost tip rit n 8 000 de exemplare, copiile executate apoi prin mijloace xerox i

    comercializate atingnd la scurt vreme dup apari ie pre ul de 200 lei pe pia a neagr , fa

    de 9 lei, pre ul oficial de vnzare al c r ii. (Ca am nunt picant, la scurt vreme de la apari ie,

    n iarna lui 1983, cnd untul era o raritate n Romnia, pe un exemplar din Jurnal se ofereau

    patru pachete de unt.) Desigur, nu despre carte ca atare este vorba aici i nici despre autorul

    ei, ci despre experien a pe care o relata i care, prin ineditul ei, provoca un att de viu

    interes.

    Constantin Noica a l sat n urma sa o oper impresionant , de peste 10 000 de pagini

    (publicarea ei complet ncepe anul acesta la editura Humanitas), fiind pesemne ultimul

    metafizician mare al secolului i ultimul autor al unui Tratat de ontologie, i o alta, nu mai

  • 8/3/2019 Liiceanu, Gabriel - Jurnalul de La Paltinis

    8/171

    pu in important , de salvator al spiritelor ntr -un timp de restri te ale c rui efecte nu pot fi

    nici m surate i nici b nuite.

    Romnia nu a avut o mi care asem n toare Cartei '77 i nici una de tipul Solidarnost.

    Faptul c acest lucru nu a fost cu putin este poate meritul Securit ii romne sau poate expresia sl biciunii noastre. Dar fenomenul i experien a pe care vi le -am descris par s fie

    unice la nivelul rilor din est. (S -ar putea ca un fenomen oarecum asem n tor s fi ap rut n

    Cehoslovacia, legat de personalitatea lui Patocka.) El are, modelul acesta, incontestabil,

    m re ia i neajunsurile lui. Pe de o parte, n condi iile unei nchideri spirituale i ale unei

    izol ri cum nu a cunoscut nici o alt ar din est, el a mpiedicat lichidarea sistematic i

    total a culturii umaniste, miznd tot pe ideea c supravie uirea unei ri amenin ate istoric

    nu se face dect n spirit. Dar, pe de alt parte, tocmai n numele acestei idei, modelul acesta

    a ntors spatele istoriei reale, evenimen iale, socotit a fi simpl meteorologie (cnd

    plou , cnd e senin, cnd e furtun ) i ca atare nedemn pentru o investire mai adnc .

    Dialogul cu oamenii politici, cu reprezentan ii puterii ace ti lachei ai istoriei i

    ap rea lui Noica drept un total nonsens, motiv pentru care i desconsidera pe disiden i ca

    victime ale unei iluzii, prinse ntr-o ncle tare neesen ial . n acest fel fiin a unei civiliza ii

    era ap rat , dar puterea nu era amenin at , n imediat, cu nimic. Modelul acesta crea

    profesioni ti sau chiar virtuozi ai culturii, dar inhiba orice pornire nemijlocit contestatar .

    Din coala lui Noica nu a ie it nici un Havel i nici un elev al lui nu a devenit sf tuitorul

    unui Walesa romn. Noica nu credea dect n Judecata de Apoi a culturii i n certificatele

    cu care te puteai prezenta n fa a ei. Nu -l interesau dect caii de curse, i nu caii de circ

    care evoluau n arena istoriei.

    Cu toate acestea, dup evenimentele din decembrie 1989, mai to i intelectualii umani ti

    romni i -au p r sit camerele de lucru i s -au dus la ntlnirea pe care le-o d dea istoria. Pe

    31 decembrie deja, to i membrii colii de la P ltini se num rau, al turi de cele mai

    r sun toare nume ale disiden ei romne, printre membrii fondatori ai Grupului pentru

    Dialog Social, creat ca instan reflexiv i critic a societ ii, menit s promoveze valorile

    unei societ i civile autentice i s semnaleze cu promptitudine toate derapajele puterii,

    indiferent de cine ar fi urmat s o ntrupeze. Revista 22, hebdomadarul editat de Grupul pentru Dialog Social, devenea dup numai dou -trei luni de la apari ie cea mai prestigioas

  • 8/3/2019 Liiceanu, Gabriel - Jurnalul de La Paltinis

    9/171

    publica ie democratic a rii, de o impecabil inut intelectual , care se str duia s

    realizeze dialogul p turilor sociale ntre ele, ale acestora cu puterea, ale majorit ii cu

    minorit ile.

    Lungul drum c tre ignoran a cultivat vreme de decenii prin izolare, minciun i sofisme nu poate fi anulat peste noapte sau n r stimpul ctorva luni. De aceast gre it

    apreciere a situa iei se fac poate ast zi vinova i intelectualii romni. nchi i ani la rnd n

    lumea c r ilor lor, ei nu i -au dat seama ct de adnci sunt sechelele maladiilor spiritului

    colectiv. Ceea ce probeaz ei acum este neputin a verbului direct, drama medicului ucis de

    pacien i. n min ile noastre st din nou la pnd gndul c istoria se face pe deasupra

    capetelor noastre. Din nou apare, nelini titoare, ntrebarea: ce -i de f cut?

    Cei mai mul i dintre noi, prin i n caruselul evenimentelor sau deveni i func ionari

    culturali, n-au mai g sit timp, de opt luni de zile, s citeasc o carte. i poate c aceast

    demisie cultural este tot att de vinovat pe ct de vinovat ar fi nchiderea ochilor i

    rec derea n t cere. Poate c drumul c tre sufletele mboln vite ale oamenilor este tot att de

    lung pe ct de lung a fost boala ns i i instalarea ei. Poate c asupra acestora faptele

    culturii i for a cuvntului nu mai au nici un efect. Poate c mai important este s ne

    concentr m asupra genera iei tinere i extraordinarelor ei inteligen e (n fond acesta este

    capitalul cel mai de pre al romnilor), poate c mai profitabil este s edit m c r i, s ne

    ntoarcem n biblioteci i printre studen i. Poate c mai importante sunt bursele n

    str in tate, liceele i institutele pe care le ve i deschide (s sper m c le ve i putea deschide)

    n ar la noi, poate c mai importan i sunt profesorii care vor veni s predea n colile

    noastre, poate c mai important este aceast ntlnire n care -mi pun o mare speran .

    Adev rul este c nu tim, dup attea secole de istorie, cum p trunde spiritul n lume.

    i poate c , n ce ne prive te, n vederea unei mntuiri pe care ast zi nici m car nu o

    ntrez rim, ar trebui s reintr m n scenariul P ltini ului, al unui P ltini deschis de ast dat

    spre istorie, gndindu-ne la clipa cnd vom fi chema i la Judecata de Apoi a culturii

    universale. S sper m c Dumnezeul culturii ne va chema laolalt cu celelalte ri din

    Europa.

  • 8/3/2019 Liiceanu, Gabriel - Jurnalul de La Paltinis

    10/171

    G . L .

    J U R N A L U L D E L A P L T I N I

    1977 1981

  • 8/3/2019 Liiceanu, Gabriel - Jurnalul de La Paltinis

    11/171

    L MURIRE

    Paginile ce urmeaz pot fi n elese drept un model laic al tipului de c utare care se

    petrece pe baza unei prealabile g siri. ns pentru ca o asemenea c utare i o asemenea

    g sire s poat avea loc este nevoie de un sistem de a tept ri. A teptarea de nimic

    determinat, a teptarea ca simpl atitudine inten ional , alc tuit dintr -o mirare i o dorin

    confuz , este de fapt prima form a g sirii.

    Ca o atare atitudine, a teptarea este ipostaza adolescentului n fa a lumii. F r s fie o

    mplinire, adolescen a r mne, totu i, preambulul afectiv al oric rei mpliniri viitoare.

    Aceasta este vrsta cnd rumoarea nediferen iat a dorin elor i aspira iilor n zuie te c tre

    lini tea unei forme, singura care, prinznd, mai trziu, contur, poate aduce cu sine acel grad

    de stabilitate de la care pornind se poate vorbi despre o lege proprie, deci despre o

    personalitate i un destin.

    Transpus n spirit, a teptarea aceasta mbrac forma romantismului culturii. Altfel

    spus, romantismul culturii este expresia puberal a spiritului nsu i. Trezirea spiritului nu

    poate avea loc dect n spa iul culturii; ns proiectat pe o anume nvolburare a sufletului i

    perceput prin intermediul unor mi c ri violente i contradictorii, n care predestinarea este

    resim it cnd ca glorie, cnd ca e ec, ea va mbr ca n mod fatal o form romantic .

    Aceast form , n care gndurile nu se pot nc desprinde de pasiuni, pentru a se l sa doar

    poten ate, nu i stnjenite de ele, este deopotriv fecund i periculoas .

    Face ns parte din miracolul adolescen ei de a de ine n codul a tept rilor, i deci al

    g sirilor ei, prezen a viitoare a celui care, la rndul lui, are nscris n destinul propriu capacitatea de a r spunde acelei chem ri confuze i de a o elibera nspre m sura ei. Din

    aceast pricin , cel care mai trziu i n mod cu totul ntmpl tor s -a numit Noica a

    putut fi g sit cu mult nainte ca ntlnirea cu el s fi avut loc. Cnd s -a produs, ea a p rut a fi

    o simpl recunoa tere i a avut firescul pe care l d unei ntlniri orice ndelung , grijulie i

    preg tit a teptare a ei.

    Noica citind aceste pagini; va trebui s m n eleag i s m ierte. Dac le -a publica f r s -i cer consim mntul, n -a face dect unul din acele gesturi a c ror cumin enie este

  • 8/3/2019 Liiceanu, Gabriel - Jurnalul de La Paltinis

    12/171

    ascuns de stratul intemperan ei de prim instan . n elepciunea opera ional i

    conjunctural este, invers, mediocritate dovedit ntr -un trziu. Aceast certitudine a unei

    ra iuni i drept i mai adnci pe care se ntemeiaz orice nebunie fecund nu o po i avea

    dect n condi iile unei depline purit i, deci atunci cnd mobilurile unor gesturi las n urm persoana c reia i apar in i migreaz c tre o instan supraindividual . Puritatea acestor

    imagini este revendicat aici n numele gndului c att eu, ct i celelalte personaje ale

    Jurnalului nu suntem dect agen ii ntmpl tori ai unei situa ii exemplare, ai unui

    scenariu de ini iere cultural , deci ai uneia din variantele n care se propag spiritul. n

    aceste condi ii, ns i persoana lui Noica devine ntmpl toare, i tot ce este aici episod,

    anecdot , nume ntr -un cuvnt indiscre ie poate fi scuzat n lumina universalului

    concret, deci a faptului c , pentru a ac iona, spiritul trebuie s se ntrupeze.

  • 8/3/2019 Liiceanu, Gabriel - Jurnalul de La Paltinis

    13/171

    21 martie 24 martie 1977

    Luni, 21 martie 1977

    Proiectata c l torie cu Noica la P ltini a luat fiin . Lu m trenul de 9 45 c tre Sibiu. Pe

    drum, Noica mi d s r sfoiesc Steaua, Luceaf rul, t ieturi din Le Monde. Pe peronul

    bucure tean p rea impacientat c nu g se te un ziar de ast zi. l descop r mult mai ancorat

    n realit i dect pare. Cutremurul, pe care nu l -a tr it n Bucure ti, l preocup n continuare.

    Ar trebui mutat capitala la Trgovi te; ar fi vorba de un centru exclusiv universitar i

    administrativ. Tinerii ar trage cu to ii ntr -acolo, iar pensionarii, care ndeob te ncurc , ar

    r mne n Bucure ti. Cutremurul a rupt coloana vertebral a Bucure tiului. Uneori, iarna,

    cerbii se nfund n z pad . ranii i vneaz cu bta; le dau una peste ira spin rii i apoi i

    a teapt s moar .

    n tren, la fumat pe culoar, n dezbatere volumul III din edi ia Platon. Noica insist s

    fac eu prefa a la Euthydemos. Mie, dialogul acesta nu-mi spune nimic pozitiv. Socrate

    trece aici pe lng problematica sofismelor, care e una platonic , f r s o preia. Totul e

    l sat prad disolu iei. Gndul socratic urmeaz alt drum i, pentru o dat , Platon se

    dovede te a fi r u. Sper totu i ca zilele astea s -l determin s scrie cteva pagini. mi d

    s-i citesc comunicarea despre habitate de la nu tiu ce Congres de urbanistic de la Paris.

    nceputul e grav, oarecum originar-heideggerian. Ce este casa? Din ce s-a n scut? Din

    foame, fric , eros i logos. Partea a doua e o gra ioas ironie romantic n stil noicist,

    jucndu-se cu solu ii arhitecturale din perspectiva filozofiei. (Nu face i case mai nalte ca

    arborii.) Acest stil i-a enervat ntotdeauna pe speciali ti.La Sibiu ne a teapt pe peron Relu Cioran, fratele marelui nr it. E un b rbat pl cut, cu

    vorba t r g nat i pu in , extrem de discret (Este Pilade, mi spusese Noica n tren). Un

    distins care tr ie te n umbra propriului destin i a celui fratern. E pensionar, cite te filozofie

    i face excursii.

    Un microbuz ciudat ne duce, pe Noica i pe mine, la P ltini . De ce nu a f cut oare

    Andrei Ple u filozofie n Germania? O s se resimt . Seara, la o uic fiart cu prea mult piper, mi spune c ar dori s merg pe linia istoriei filozofiei. F - i cartea ( Peratologia)

  • 8/3/2019 Liiceanu, Gabriel - Jurnalul de La Paltinis

    14/171

    plimbnd totul prin istoria filozofiei. n genera ia mea au ocolit to i istoria filozofiei. Am

    sim it aproape ca o responsabilitate faptul de a m ocupa de problematica istoric -filozofic .

    Cum e cu putin ceva nou este partea istoric a conceptelor deschise i a problemei lui

    ntru!l rog s-mi vorbeasc despre familia lui. Boieri de rangul doi. Str bunicul nfiin ase

    Alexandria dup pacea de la Adrianopol. Bunicul i tata i -au crescut mo ia (3 500 de

    pogoane) prin mo ii luate n arend . Totul s-a petrecut cu noi ca n Forsyte Saga. Povestea

    unei familii (11 fra i) n care totul se deschide pentru a se nchide. Numele de Noica e acum

    spre stingere.

    mi poveste te apoi cum, ntors n 1939 din Germania, a inut la un cerc studen esc

    prezidat de P.P. Negulescu un speech despre uneltele filozofiei. Le-am vorbit doar ca un

    coleg mai mare, pentru c nu eram nici eu acoperit n ce le ceream: germana, greaca, latina,

    matematica. Matematici f cusem un an cu Ion Barbu, greaca o ncepusem nu demult.

    Termin m uica i merg s -i v d faimoasa camer p ltini ean n care st retras cam 910

    luni pe an: camera 13 de la vila 23. Este o vil s seac a ezat pe o colin n dreapta

    hotelului, complet izolat . Jos e sufrageria, iar la etaj sunt trei camere, dintre care cea mai

    mic , o chichinea de 56 m2 (pesemne vechea camer de serviciu), este camera lui Noica.

    mi spune c o simte ca pe adev rata lui cas . Dorm cu capul dincoace (mi arat opusul

    ferestrei). Scriu pe pat, rezemat de pern . C r ile mi le a ez pe m su i pat. i place s

    aib subsoluri artizanale, ticuri de meseria n meseria asta f r unelte i aparate a filozofiei.

    Alegerea camerei mele la hotel este o ncntare. Snt invitatul lui, de fapt al lui

    Goethe, mi repet ntruna. (Mai are 5 000 de lei din Desp r irea de Goethe. ) Camera cu un

    pat e ntunecoas . Iei una cu dou . Protestez. Cum o s produc de 70 de lei camera?

    Urc m s o vedem. Vedere imens , teras . M convinge n mod delicios. Uite, vin la tine,

    bem o cafea. Tu po i s stai aici, te ui i pe geam, visezi i scrii. O spune cu dragoste. Este

    tandre e n purtarea lui i m simt fericit. Mi -a disp rut respectul paralizant de cu ani n

    urm . Totul apare ca o rela ie consolidat . Snt oarecum copilul lui r sf at. M sperie doar

    gndul, mai pu in ca alt dat , c i pot dezmin i a tept rile. Nu prea m nnc j ratic, cum ar

    voi-o. Am s-l dezam gesc oare? De cte lucruri din mine sau din afara mea atrn acest lucru?

  • 8/3/2019 Liiceanu, Gabriel - Jurnalul de La Paltinis

    15/171

    Mar i, 22 martie 1977

    Ieri, trecnd prin R inari, satul Cioranilor, Noica mi arat , spre ie irea din sat,

    biserica n preajma c reia se afl mormntul cu cruce alb al preotului Cioran i altul, cu

    anul na terii gravat pe cruce, al lui Relu Cioran. Relu vine aici n fiecare duminic , din Sibiu. El spune c vine la mormntul p rin ilor, dar eu l suspectez c vine la mormntul lui

    i c are voluptatea secret de a se plnge singur. l oblig propriul nume pus pe cruce. mi

    aduc aminte c n tren mi -a povestit despre prietenia lui cu Cioran, ct a fost. Facultatea de

    filozofie au f cut -o mpreun , f r s se cunoasc ns , pentru c Cioran avea complexul

    provincialului i era un retras. Frecven a nu era obligatorie i prilejurile de ntlnire sau

    lucru n comun la seminare erau rare. S-au cunoscut abia dup licen , cu prilejul unei burse

    de dou luni la Geneva, dat de R dulescu -Pogoneanu, fiul elevului lui Maiorescu. St tuser

    n aceea i camer , i Noica, ne tiind atunci bine dect Kant, s -a pomenit confruntat, prin

    Cioran, cu un univers de cultur mai cuprinz tor. La Geneva mi -am dat seama c tia

    Calvin i privea altfel ora ul, cu un ochi cultural care mie -mi lipsea. n filozofie o apucase

    altfel dect mine, cu comentatori germani plictico i de secol 19 i cu filozofia culturii.

    Dezgustul de filozofie clasic de aici i -a venit. Mi-a povestit apoi cum a tr it toat via a n

    marginea societ ii (dac a avut un an -doi de slujbe), la nceput din burse prelungite pn

    sub ocupa ia german , apoi din ajutoarele m runte ale cte unui romn cu slujb (Eliade la

    Lisabona) etc. l amuza, n timpul r zboiului, s -i conduc pe Siegfrizi la cabaretele

    fran uze ti i i se p rea n felul acesta c ncearc voluptatea cunun rii a dou lumi contrare.

    Ast zi am intrat n programul care va ritma cele patru zile de aici. Ne ntlnim la masa

    de diminea (830), dup care Noica i face plimbarea de o or i jum tate. Lucreaz apoi

    pn la 130. Dup -mas urc la mine i ne bem cafeaua. Se odihne te apoi o jum tate de

    or . Lucreaz iar, pn la 6; ntre 6 i 730 i face plimbarea de sear . Dup masa de sear

    facem c iva pa i, apoi urc m la mine i mi poveste te despre el i lumea lui.

    Ast-sear a fost vorba despre biografia lui. Nu am biografie. Am numai c r i. Licen a

    la 23 de ani, apoi un an de matematici i doi ani de bibliotecar la facultate. Am tr it n

    recluzie deliberat . Am refuzat orice mplinire n social, i am f cut -o f r ipocrizie, cu

    voluptate. La 25 de ani am refuzat asisten a lui Negulescu; m -am retras la Sinaia i am tradus opt romane poli iste la editura Herz. Sigur c era o form de teribilism. Am tr it de

  • 8/3/2019 Liiceanu, Gabriel - Jurnalul de La Paltinis

    16/171

    atunci 30 de ani n margine, o via pe care la nceput mi -am ales-o, apoi, dup '48, am

    primit-o, impus , ca pe o bucurie i tot ca pe o bucurie am sim it i ultimii ani de

    nchisoare. Cei zece ani de la Centrul de Logic , ncepnd din 1964, au constituit ie irea

    mea n social, exact ct am avut nevoie. Orice mplinire, alta dect n c r i profesoratul, un mariaj reu it, c l toria m -ar fi pierdut poate. C r ile sunt m rturia s n t ii mele i

    orice altceva a fi f cut, orice mplinire a fi avut m -ar fi f cut s regret via a n forma pe

    care deja am tr it -o.

    Trecem la biografia ideii. Nu am avut profesori, nu m-a confiscat nimeni, nu m-a

    preluat nimeni cu gndul lui, nici Nae Ionescu aici, care pendula ntre logic i teologie, nici

    Brunschvicg n Fran a, cu care mi -a fi putut face teza ( Schi pentru istoria ), nici

    Hartmann sau Heidegger. Con tiin a uneltelor o aveam singur i am crescut, n gndul meu,

    doar cu cei 1012 mari din istoria filozofiei. Am debutat n istoria filozofiei sub auspiciile

    lui Descartes, Leibniz i Kant (problematica lui Mathesis era venit din contactul cu ei, cu

    primul n special) i am r mas mult vreme cople it de istoria filozofiei. n De caelo i

    Jurnal eram nc foarte timid. ntre 1945 i 1950 s -a petrecut lucrul care m-a f cut s ies

    deasupra istoriei filozofiei, s aleg i s m simt liber. Poate ncepusem chiar nainte, cu cele

    Dou introduceri i o trecere la idealism , dar decisiv am sim it schimbarea dup ce l -am

    reluat pe Platon n original i am v zut c -l pot citi altfel. De aici a ie it interpretarea la

    Lysis. Dac am avut o reu it , n filozofie, singurul loc unde mplinirea e f r mutilare (dar

    i f r un con inut anume), este pentru c am avut norocul e ecului n punctele unde reu ita

    mutileaz . Am fost mntuit de mutilarea liricului pur (dup dou poezii publicate n

    Vl starul, revista Liceului Spiru Haret, Ion Barbu mi -a spus s renun ), de mutilarea

    matematicii, a muzicii, a literaturii. Toate aceste e ecuri s -au v rsat n filozofie i au

    contribuit, s spunem, la reu it . Am avut deci norocul unei singure voca ii, singura n care

    ob ii mplinirea f r mutilare, senza ia adev rului plin.

    Miercuri, 23 martie 1977

    Ast zi, discu iile cu Noica au alunecat ntr -o risipire bun ; sim eam deja oboseala

    dup por iile concentrate din cele dou zile anterioare i m temeam de pedanteria i

    artificialul care ar fi cobort ntre noi, confrunta i din nou cu o programare abia mascat . La masa de diminea mi -a vorbit cu afectat naivitate despre proiectul cecului n alb.

  • 8/3/2019 Liiceanu, Gabriel - Jurnalul de La Paltinis

    17/171

    Societatea i alege dou sute dintre membrii ei, ntre 30 i 35 de ani, i le d pentru restul

    vie ii un cec n alb. n fond, este vorba de un credit moral. Cei ale i au avut deja timpul s

    arate c l merit . Riscurile sunt calculate: 80% vor dezmin i speran a pus n ei, creditul

    acordat, i vor lua Jaguar, vor juca la rulet , vor intra n criz erotic . Sau invers: vor merge cu clasa a doua, i vor lua camer proast la hotel, vor pune bani deoparte. Dar restul vor

    reu i. Cine sunt cei care aleg?, l -am ntrebat, i cum tiu cum s -i descopere pe cei mai

    buni dou sute? Cine sunt cei care -i aleg pe cei cinci patriarhi care aleg? Snt

    oameni puri, nep ta ii recunoscu i ca atare de toat lumea. Un ora, de pild . i cei dou

    sute, ale i din toate domeniile, sunt deja recunoscu i de to i ca meritnd. Renun la ican ri

    sociologice, la demontarea mecanismelor prin care societatea se ap r de mplinirea

    idealului. Gnde te -te, mi spune n continuare, toate mamele vor dori pentru fiii lor, n

    locul unei partide reu ite, un loc printre cei dou sute. To i vor dori s candideze. E un

    stimul constant de vrednicie. i cu timpul, num rul celor cu cecul n alb ar putea cre te

    orict.

    Seara, la paharul de vin ro u, m ceart c nu in jurnal. Cred c nu am f cut -o din

    dou motive: din lene i apoi din teama de ridicol, din jena pe care a resim i -o n fa a

    mald rului de banalit i adunate cu vremea.

    La amiaz , cnd m -am dus s-l iau la mas , mi -a spus c n Bucure ti trebuie s ne

    vedem mai mult, pentru c n orice prietenie bun lucrurile se desfac unele din altele i se

    amplific . Apoi mi cite te o nsemnare f cut ieri n jurnalul s u. Se apropie vremea cnd

    G. se va desp r i de mine. Am s termin totul singur, a a cum am nceput? M ntreb cum

    arat o desp r ire n lumea spiritului. De ce simt mereu nevoia s -i citesc opera sistematic i

    s scriu o carte despre ea?

    i notase pe o fi uic s -mi vorbeasc despre nen elegerea gndului altuia. Ralea te

    n elegea dintr -o dat i nu te l sa s - i termini gndul; sfr ea n fond prin a nu i -l n elege.

    Alteori nu reu im din vina noastr . n Jurnal, Eliade se plnge c aproape nimeni nu i -a

    n eles La nuit de Saint Jean. E vina lui.

    Am ajuns ast zi cu lucrul la sofismul 16 din Euthydemos. Noica i -a terminat de

    tradus n francez comunicarea cu habitatele. De mine, ncepe paginile introductive la Euthydemos. Snt mndru c i le -am smuls.

  • 8/3/2019 Liiceanu, Gabriel - Jurnalul de La Paltinis

    18/171

    Joi, 24 martie 1977

    La ceaiul de diminea , cu unt i brnz topit Olanda, l ntreb pe Noica cum de

    reu e te un permanent up to date, cum de are sunetul ultimelor lucruri, m runte chiar; de

    unde capacitatea de a decoda oameni i situa ii str ine n fond de ticurile genera iei lui. Am aten ia ultim , despre care vorbea Goethe, i plierea necesar fa de l'autre. Deta area bun

    nu e niciodat distan i dispre . Pn unde merge supunerea fa de fiin a altuia?

    Nu pn la anularea ta. Mi -aduc aminte c Cioran, care era irascibil, ntr -o discu ie cu un

    prieten, tefan Teodorescu, a terminat prin a -i trage lui Nenea (a a i spuneam to i) o

    palm . Ce crezi c a f cut Nenea? I-a spus: E ti obiectiv.

    n timp ce mi vorbe te mi vine n minte imaginea lui de ieri, cnd l -am vizitat n

    chilia cu lemne i lighean cu ap pe sob ; avea pe cap o b scu care -i d dea un aer de pap

    bonom. Nu este iezuit, cum sunt nclina i mul i s cread , judecndu -l dup micile aplec ri

    cu care te ntmpin i dup tonul molcom -dulceag. Este un naiv eficace.

    Ne desp r im, proiectnd o plimbare de -o or nainte de prnz. Ne ntlnim deci la ora

    1230. i place s-mi prezinte mprejurimile. mi arat un drum care trimite, la 6 km de

    aici, la anta, o a ezare cu cteva vili oare de lemn, unde ntr -o var E.C. a scris Pe

    culmile disper rii . S vorbim despre tine, mi spune. i cer s-mi explice de ce m

    crediteaz . N -ajunge s cn i corect la un instrument. Trebuie s-i sco i sunetul secund. i

    n filozofie exist un sunet secund. Mi -aduc aminte de primele pagini din Nostos-ul t u,

    cnd mi le-ai adus n '68. Acolo am sim it mai nti sunetul secund. Sau, am s - i explic

    altfel. Pn acum, mi pl cea s vorbesc despre linia de plutire; mi spuneam c trebuie s

    vezi n cel lalt, tn rul n spe , dac e pe linia de plutire. Acum am alt imagine: a

    ma inii. Unul are un motor, altul cteva piese, cte o roat . Tu ai ma ina. Uneori nu are

    benzin , alteori se mai stric , dar ai ma ina care merge.

    i -a terminat de tradus n francez un fragment din interpretarea la Cratylos pentru

    Cahiers roumains. Dup- mas , va ncepe s scrie Interpretarea la Euthydemos. Vrea s

    tie ce am scris despre dialog i s ne punem de acord. Trece dup masa de prnz s -i citesc.

    Ajungem la mine i, dup cafea, mi cere s se odihneasc o jum tate de or . E pu in

    ncurcat. mi expune un sistem prin care te po i trezi cnd ai sfor it prima oar . Totul e s ii b rbia ct mai aproape de piept i, deci, minile sub cap. Cum sfor i, te treze ti. De unde

  • 8/3/2019 Liiceanu, Gabriel - Jurnalul de La Paltinis

    19/171

    le scoate? Are o capacitate de a mntui am nuntele prin turnarea lor n sistem. Somnul de

    dup-mas trebuie s fie o scurt catalepsie. A adormit. Stau la mas cu foile euthydemice

    n fa , pe jum tate ntors cu spatele la el. Snt tentat s -l privesc, dar simt gestul ca pe un

    mic sacrilegiu, ca pe o lezare a spiritului surprins n impudic reflex. i totu i, a vrea s tiu ce r mne din el trecut n anonimatul unui act biologic. Ce r mne din elegan a ultim cu

    care a ncercat s intre n somn n prezen a altuia, din excesul de con tiin prevenitoare cu

    care a vrut s compenseze momentul acesta de pierdere a ei. Sfor ie ncet i g sesc n asta o

    scuz pentru a -l privi. Are gura ntredeschis i buzele supte, dar fruntea, extrem de

    frumoas , a r mas s preia n somn concentra ia aceasta de spirit pe care Andrei i cu mine

    am botezat-o, cu cald supunere a min ii, B trnul.

  • 8/3/2019 Liiceanu, Gabriel - Jurnalul de La Paltinis

    20/171

    2 octombrie 12 octombrie 1977

    Duminic , 2 octombrie 1977

    Snt din nou la P ltini , cu Noica i, de ast dat , i cu Andrei. Acela i tren de 945,

    acela i Relu Cioran aducndu -i lui Noica n gar la Sibiu bunda i c ciula, apoi trecerea cu

    autobuzul prin R inari c tre P ltini , cu acelea i l muriri i ghidaje, adresate de ast dat

    lui Andrei mi amintesc c pe acela i drum, acum cteva luni, l -am invocat,

    ntrebndu-ne cum va ar ta dup Germania , totul s -a repetat pentru a preg ti din timp

    rentlnirea cea bun cu un loc pe care nc de pe -acum l simt a ezat definitiv n mine.

    Dup cin , urc m la c m ru a lui Noica s facem focul. Eu e uez, spre satisfac ia lui,

    care preia totul i desf oar cu voluptate lec ia despre aprinderea focului -st pnului. Are

    pe el paltonul i c ciula, patul pe care st e n fa a sobei la un pas distan i, aplecndu -se,

    gura sobei i cade sub mn . Construie te o stiv cubic , cu un gr tar de surcele de brad i,

    n timp ce o face, explic fiecare gest, ca i cum ne -am afla n fa a unei demonstra ii

    esen iale, din care nu trebuie pierdut nimic pentru a avea cheia reu itei finale. Surdem to i,

    i el surde vorbind i aprinde hrtie dup hrtie strecurnd -o sub stiv i agitnd -o

    necontenit pentru a enerva focul. E un joc straniu, n care sim i c ncearc ca n tot ce

    face mntuirea unui gest de proza profanului i a nesemnificativului, pentru c vede i?

    Simt c soba e aici pentru mna mea, i mna mea e pe potriva gurii sobei. L s m focul s

    ard i urc m n camera mea s bem ceai. Andrei face o mic introducere, se blbie pu in

    i, n cele din urm , l ntreab pe Noica cum se raporteaz la Isus. La Isus din Nazaret, cel

    c ruia Renan i -a c utat urmele pa ilor, ref cndu -i itinerarul pentru a-l pierde n final peCristos nicicum. Am s- i r spund ns indirect. De Platon m -am putut apropia, l-am

    putut anexa cultural, l-am putut clinti n fiin a textului lui i interpreta botezndu -l cum am

    vrut, cu numele lui Lysis de pild , aproape n r sp r cu tradi ia comentatorilor care, de cele

    mai multe ori, consider dialogul acesta apocrif, subordonndu -l oricum Banchetului, n

    timp ce eu deduc Banchetul din Lysis. Pe Augustin mi-am permis s-l botez, prefernd nu

    Confesiunile sau De civitate, ci De magistro. Cartea lui Isus, nu cel din Nazaret, cartea lui

  • 8/3/2019 Liiceanu, Gabriel - Jurnalul de La Paltinis

    21/171

    Isus Cristos n-am ndr znit niciodat s -o anexez cultural i simt c n -a avea niciodat

    dreptul s fac din ea obiect al hermeneuticii; nu -i pot da numele meu.

    Luni, 3 octombrie 1977

    Zi de debut proast , indispus de ceea ce trebuie s lucrez pagini de plan despre simbol, despre care am citit prea pu in i care, deocamdat , mi apare ca o tem str in . Ar

    trebui s aflu punctul de conexiune cu peratologicul, s fac deci din simbol un capitol de

    peratologie aplicat . Deocamdat m v d obligat s -l povestesc neinspirat pe Cassirer. Am

    dormit prost i, spre ziu , am avut un vis pregnant din care m -am sculat tulburat. Andrei,

    mbr cat n negru parc n frac? i cu fular alb str lucitor ( en magicien), m anun a c

    urmeaz s moar ; era jenat pentru noi, fstcit, dar totu i senin i jovial, pierzndu - i

    teluricitatea i desprinzndu -se gra ios i lin. E opt f r un sfert cnd m trezesc i ziua

    ncepe greu.

    Seara, dup cin , l ntreb m pe Noica, jum tate n glum , jum tate n serios, cum s -i

    edit m opera. Cnd o s -o face i ne r spunde o s sem na i cu Goethe i Hegel

    sf tuindu -se atent cum s-l editeze pe Hamann. Ne vorbe te apoi despre Logica pe care

    urmeaz s o scrie ntru des vr irea sistemului propriu o logic n scut nu n jurul

    individualului i generalului, ci al elementului, al determina iilor. Ne desp r im.

    R mn n camer la Andrei, mult, pn c tre ora 12, analizndu -ne rela ia, rostindu -ne

    rezervele, ncercnd s ne circumscriem zonele de fals i nesiguran instalate ntre noi. Ne

    m rturisim o ini ial antipatie reciproc (n urm cu trei -patru ani?). Tot ce se ntmpl e

    terapeutic.

    Joi, 6 octombrie 1977

    Zi plin , cu Noica n verv , venind dup masa de prnz i de sear cu dou liste de

    punctaj pentru discu ie. Punctul 1 pe list , impresia exploziv pe marginea Norilor lui Petru

    Cre ia. Proiect de traducere n patru limbi (?!) l fascineaz biografia c r ii, nceput n

    1952, desf urat pe zece ani i l sat apoi s zac cincisprezece. Totul i apare ca un semn

    al unei culturi vii i frumoase, neintrate n artificiul crea iei de serie specific Apusului.

    Discu ia se prelunge te n posibilitatea spargerii grani elor culturale romne ti n stilul

    genera iei spaniole de la 1896, care intr spectaculos n circuit european. Exist poate i un Dumnezeu al culturii noastre i de ce nu ar fi al nostru ceasul marii epifanii?

  • 8/3/2019 Liiceanu, Gabriel - Jurnalul de La Paltinis

    22/171

    Seara bem ceai n camera lui Andrei. Acesta ne poveste te ideea c r ii sale Elemente

    de filozofie a peisajului i ne cite te cteva pagini remarcabile despre disjunc ia

    natur-peisaj n civiliza ia european . Noica i d ideea deschiderii c r ii c tre un peisaj al

    viitorului care nu mai este al Terrei i despre rolul picturii abstracte n descrierea peisajelor din lumile posibile. Norii lui Petru ne trimit la ideea unui peisaj absolut, fa de care natura

    terestr ar r mne doar un caz particular i relativ. Nu nesocoti i secolul 20; e un moment

    bun al culturii, care se ntoarce cu egal grij c tre trecut i viitor. Noica ne vorbe te apoi

    despre cele dou cosmotiz ri survenite n cultura Europei: o dat , cu filozofia elin , care

    elimin haosul mitologiei; a doua oar cu cre tinismul (tot isprav greac , prin Pavel

    Antiohia, i se pare lui Noica). Dup haosul tiin ei pe care -l tr im n epoc trebuie s vin

    din nou un agent cosmotic; ne trebuie iar un grec.

    Vineri, 7 octombrie 1977

    Plimbare de neuitat n trei dup masa de diminea , c tre locul de cul (al ctelea

    oare?), ales de Noica n preajma P ltini ului (o jum tate de or plimbare de la hotel), pe o

    pant blnd , invadat de soare, n dreapta oselei, cu deschidere f r hotar ntr -o vale lung ,

    lin-cobortoare, de partea cealalt a drumului. Noica vrea s ne indice locul ales exact,

    perimetric, a a c urc m (n -o s fac scar ) cca 50 de metri dinspre osea, pe o iarb imens

    despletit , culcat n rotocoale pe p mnt, alb de roua care ncepe s se topeasc . n stnga,

    perdea compact de brazi, n fa priveli tea v ii care alunec pe o ax perfect , i soare,

    imens de mult soare, matinal i tomnatic, izbindu -ne n fa i ame indu -ne. Este 930. Ne

    ntoarcem, i pe drum facem mici bilan uri, cnt rim proiecte. M plng c nu -mi v d nc

    prima carte dup Tragicul. De unde obliga ia de a merge cu tramvaiul, din sta ie n sta ie,

    cum spunea Heidegger despre Hartmann? Exist perioade de splendid primenire; mie mi

    place cnd v d anun ul primim marf . C tre 1956 ncepusem s simt c am scris prea

    mult i c nu mai am suflu; aproape mi -am dorit nchisoarea. Gabi e acum n ceasul n care

    doar cantitatea conteaz , lectura adncit a celor doisprezece mari din istoria filozofiei.

    Trece apoi s-l judece aspru pe V.Z. Cum i -a putut pierde trei-patru ani buni de tinere e

    citind Freud, un lucru cu care nu tie i nu are ce face i care te i deformeaz pentru toat

    via a. I-am sugerat s se ocupe de problema lui Geist i Seele n cultura german ; n -a

  • 8/3/2019 Liiceanu, Gabriel - Jurnalul de La Paltinis

    23/171

    f cut -o. I l-am sugerat pe Shaftesbury; nu l-a citit. Pe Kant l-a tradus srguincios, dar f r s

    citeasc n jur. Nu merge s traduci din Kant ca din Agatha Christie.

    Seara vorbim despre Sergiu Al-George, despre cum i-a trecut Noica (n 1948) toat

    biblioteca de sanscritologie pe care i-o l sase Eliade n p strare n 1943. Din nou discu ie aprins despre cultura Orient -Occident, despre deschiderile Orientului c tre relativitatea

    condi iei terestrului raportate la viziunea cre tinismului (P mntul acesta va trece, dar

    vorbele mele nu vor trece.)

    Smb t , 8 octombrie 1977

    A sosit Petru Cre ia, pentru dou zile, s - i ia manuscrisul Norilor i verdictul lui

    Noica. Este nevrozat de Bucure ti i mi m rturise te c tr ie te ntr -o permanent stare de

    mnie, c n sinea lui se ceart necontenit cu toat lumea care l z d re te i jigne te

    (Muzeu, edi ia Eminescu etc.). Aerul lui de robot nevrotic i politicos m crispeaz i m

    scoate, cred c pentru dou zile, din atmosfera calm -robust a P ltini ului de pn acum.

    Nu-l pot suporta pe Petru dect n senin tate i inteligen .

    Duminic , 9 octombrie 1977

    Zi de excursie. C tre ora 12 vine de la Sibiu Relu Cioran i plec m cu to ii spre anta

    (6 km), locul unde, la 20 de ani, Emil Cioran a scris, n vila unchiului lor, Pe culmile

    disper rii , care mpreun cu Nu a lui Ionesco i Mathesis a lui Noica a luat Premiul

    Scriitorilor pentru debuturi n 1934. anta e o grupare de cinci - ase vile din lemn, iar cea a

    Cioranilor, care fusese a ezat chiar n buza p durii, nu mai exist . Ne a ez m s mnc m n

    jurul unui trunchi pr v lit, pe locul vechii ogr zi. Noica e ntr -o dispozi ie de pi igoi nc lzit

    de soarele obosit al dup-amiezei i toamnei, pitoresc la culme cu paltonul lui f r un

    nasture i p l rie englezeasc sport, cadrilat . Ne recit poeziile lui Sighireanu (moment

    tantric, ine s precizeze, spre indignarea lui Andrei care i vede astfel Orientul mpu inat

    i vulgarizat), schimbul s u de epigrame cu P storel, anecdote din lumea cultural a

    Bucure tiului interbelic etc. Dup ce termin m de mncat mi ceruse ntruna, ca un copil

    (mi-e foame, ce mi mai dai?), f r s nceteze o clip ns ciripitul se ntinde pe

    trunchi n echilibru precar, cu fa a spre soare i ochii nchi i, i continu s vorbeasc . Are

    un aer pozna-infantil i rde ca un trengar cnd m vede speriat la gndul c s -ar putearostogoli de pe trunchi. Sntem to i anima i i destin i, i totul are un aer aproape frivol

  • 8/3/2019 Liiceanu, Gabriel - Jurnalul de La Paltinis

    24/171

    raportat la atmosfera dens-cultural pe care Noica o ntre ine de obicei n jurul s u. Ticurile

    de conexiune cultural sunt ns permanente i chiar cnd spune anecdote tantrice,

    ambalajul este tot cultural. Pe un romanist englez ne spune l fascinau numele

    romne ti. Ce frumos sun Ion i M rie ! mi m rturisea englezul. Apoi ne spune anecdota cu Ion i M rie pe care o auzise i i -o povestise englezul. M rie iese noaptea afar .

    Se love te de oi tea carului i ntreab : Tu e ti, Ioane?

    Mi-e straniu s-l descop r a a, chicotitor i incontinent verbal, aproape dezm at de

    soarele toamnei, de iubirea prietenilor i de tinere ea care urc , anecdotic, n el. M gndesc

    la atmosfera sacr din perioada primului P ltini i mi spun c n preajma spiritului

    histrionic al lui Andrei i a iubirii cu revers pe care Petru o are fa de Noica intru, f r s

    vreau, ntr-un sistem de distan are care -mi suprim tendin a de excesivitate devotic . E

    bine? E r u?

    Mi-am notat schimbul de epigrame dintre Noica i P storel Teodoreanu care a avut loc

    la o mas de prnz, parc prin 1938. Totul a fost improvizat, schimbul fiind provocat de

    Noica, cu cteva rnduri scrise pe un bile el, returnat apoi prompt de P storel, nc o dat de

    Noica i ncheiat cu replica lui P storel.

    D-lui P.T.

    Exist reguli generale

    De unde nu te-aba i defel;

    Cnd vezi o turm , ca i p storul,

    Un turmentat, pe P storel.

    D-lui C.N.

    Domnul Noica, autor,

    M-a g sit pn la urm .

    Eu l-am c utat, p stor,

    ns l'am pierdut n turm .

    D-lui P.T. care scrie l-am cu apostrof n loc de liniu

    Ai epigrame reu ite,

    Gramatica i-e ns hop,

    C ci nu -n elegi, nefericite?

  • 8/3/2019 Liiceanu, Gabriel - Jurnalul de La Paltinis

    25/171

    Nu-i strop de vin, e apostrop!

    D-lui C.N.

    nv ai s beau cu doica

    i m -nva scrisul Noica!Memorabil este povestea lui Harry Brauner, care, dup ce a ie it din nchisoare, s -a

    dus s revad Dr gu ul, satul n care lucrase ani de -a rndul ca folclorist. L-a ntlnit o

    ranc , l -a privit speriat i i -a spus: Aoleu, domnu' Brauner! Noi am crezut c murise i i

    v-am f cut bocetu'. Harry Brauner i -a cules astfel propriul bocet:

    Am aflat de prin vecini

    C-ai murit n gard de spini,

    Gard de spini, nu gard de flori,

    C-ai murit n nchisori.

    Luni, 10 octombrie 1977

    Plec cu Petru spre locul de cul , tot c tre ora 10, ca i prima dat , cu gndul s

    reg sesc aceea i nclinare a soarelui i aceea i lumin . St m acolo o jum tate de or i

    sporov im pe marginea minimei condi ii ambientale a marilor fapte culturale. (Mi -aduc

    brusc aminte c ieri, pe drumul spre anta, Noica m rturisea c ar face ctitorii culturale cu

    nemiluita.) Ne-ar trebui o ie ire din vltoarea steril a Bucure tiului.

    Petru pleac cu ma ina la 130 i l mbr i eaz pe Noica n stilul lui fals -entuziast. i

    promite, pus la punct, manuscrisul Norilor, pentru 7 noiembrie. Noica urmeaz s -i dea

    pn pe 15, cnd pleac n Anglia, manuscrisul spre publicare lui Marin Preda, la Cartea

    Romneasc . Sper m s apar n 1978.

    R mnem iar i n vechea formul i dup masa de prnz urc m la mine s bem

    cafeaua. Noica are pe list trei puncte: de ce nu putem f r Aristotel; despre linia

    resentimentar filozofia esopic din istoria filozofiei; n sfr it, despre nefilozofia

    celor care au venit n filozofie din afara ei.

    Pe Andrei l mai pot a tepta, pe Gabi ns nu, cu Aristotel al s u. Trebuie s -l cite ti

    serios, pentru c peste problemele lui nu po i trece. To i cei mari au pornit de aici, indiferent

    unde au ajuns apoi, i asta v -o spun tocmai eu, care visam la un moment dat s-mi scriu pepiatra de mormnt: Aici zace cineva care nu l-a iubit pe Aristotel. Urmeaz o splendid

  • 8/3/2019 Liiceanu, Gabriel - Jurnalul de La Paltinis

    26/171

    incursiune n istoria semnifica iei lui Aristotel pentru destinul celor mari de la Rena tere

    pn ast zi.

    Punctul doi, filozofia esopic , filozofia celor care au filozofat din resentiment, a

    bolnavilor i malforma ilor din istoria filozofiei. Pn i Aristotel avea ulcer i era mai firav, i Platon, la b trne e, venea acas plngnd din pricina r ut ilor sale filozofice.

    Marii esopici ai filozofiei sunt ns Malebranche, Kierkegaard, Schopenhauer, Nietzsche,

    Sartre i Jaspers, cred, din lectura Autobiografiei c ruia mi -a i venit ideea unui esopism

    existent n istoria filozofiei.

    Tot de la cazul lui mi-a venit i gndul ne ansei de a ajunge la filozofie a celor care au

    pornit c tre ea dinspre tiin e. Aristotel este primul exemplu, apoi Descartes i Leibniz, care

    ast zi ar fi f cut nu filozofie, ci fizic , matematic sau logic . n secolul nostru nici un om

    de tiin nu a dat filozofie mare i cazul tipic este poate al lui Heisenberg. Dar de ce se

    ntmpl a a? Pentru c filozofia nseamn mania, nebunie, or nici un om de tiin nu

    poate avea mania. Aici nu e vorba dect de un divor unilateral, pentru c filozofia poate

    anexa oricnd tiin a i are oricnd de f cut ceva cu ea. Dintr -un singur punct exterior

    filozofiei po i ajunge la filozofie: de la teologie.

    nainte de a pleca, ne ndeamn s ne plimb m mai mult. Nu po i l sa timpul s - i

    joace feste. Trebuie s-l mblnze ti, dndu -i ce-i trebuie. Gndi i -v ce fericire este cnd

    scapi de din i, treizeci i doi de du mani ai omului. De din i po i sc pa, dar trupul trebuie

    mblnzit plimbndu-l. Toat medicina termin prin a - i recomanda plimbarea. tiu un

    veterinar care, cnd se mboln vea un cal, l d dea la coard . Fratele -porc, trupul, trebuie

    dat la coard , dac vrei s te lase n pace.

    La cin ne anun c a terminat ultimul capitol al Maladiilor, despre cele trei

    maladii ale spiritului romnesc; la ceai, n camer la Andrei, din nou proiecte despre

    Institutul de orientalistic .

    R mn cu Andrei i facem un plan de lectur a primelor cincisprezece momente mari

    din istoria filozofiei, timp de un an i jum tate -doi. S rind peste Platon i oprindu -ne n fa a

    secolului 20, vom citi strns presocraticii, Aristotel, postaristotelicii, Plotin, Augustin,

    Toma, Spinoza, Descartes, Leibniz, Kant, Fichte, Schelling, Schopenhauer, Nietzsche. Cu

    excep ia lui Aristotel, Kant i Hegel, fiec rui moment i se acord o lun . Pentru cei trei

  • 8/3/2019 Liiceanu, Gabriel - Jurnalul de La Paltinis

    27/171

    dou luni fiecare. Nu-mi pun problema nereu itei; cred c am dep it faza proiectelor goale.

    La antici, vom merge pe terminologie greac . Dup un an i jum tate, secolul 20 i Orient.

    Mine discut m proiectul cu Noica.

    M gndesc ct nevoie am de gndire oriental pentru o metodologic dezv are de ticurile specifice intelectului analitic european, dihotomizant pn la exasperare. Dou

    autocorec ii europene: ra iunea din sistemul lui Hegel i hermeneutica recuperant de

    originaritate a lui Heidegger.

    Mar i, 11 octombrie 1977

    Am terminat capitolul despre Cassirer i mine plec m din P ltini . Diminea a mi

    recitesc conspectele pentru cel lalt capitol al lucr rii, Simbol lingvistic i simbol artistic .

    Citesc apoi aplicarea psiholingvistic a lui Victor Stoichi la pictura lui Kandinsky i

    Mondrian, treab excelent f cut , dar trist n demersurile ei metodologic -structuraliste. Ce

    jungl terminologic ntr -un domeniu care aspir la univocitate i pozitiv!

    Dup masa de prnz, proiect m seara desp r irii i a bilan ului n c m ru a lui Noica.

    Andrei are ideea unui mic Abschiedsduett vesperal i mi arat o adev rat performan

    opt strofe n marginea triadei n scute n aceste zece zile, o balad despre aventura

    spiritului petrecut n locul P ltini . Eu am s citesc pagini din jurnalul zilelor de aici,

    pasajul focului i cel al locului de cul . Poezia lui Andrei sun a a:

    n Ardealul plin de dealuri,

    Printre brazi crescu i piezi ,

    ntre vremuri f r maluri,

    Sus, la locul P ltini ,

    Ca o perl prins -n scoica

    Unui ceas ntmpl tor,

    i petrece domnul Noica

    Umbletu-i netrec tor.

    Prins n gnduri i sursuri

    Ca-ntr-un plc de cavaleri,

    Aplecat peste abisuri

    De cuvinte i t ceri,

  • 8/3/2019 Liiceanu, Gabriel - Jurnalul de La Paltinis

    28/171

    Parc ne -a-ntrupat din sine

    Pe noi doi cei f r zei,

    Invocnd, cu gesturi line,

    Taina num rului Trei.Sub poveri speculative

    St la dreapta Gabriel,

    Sf iat de -alternative

    Care nu depind de el.

    Iar la stnga, cu temei,

    Din c dere n c dere,

    Urc nebulos Andrei,

    Cel nebun ntru mistere.

    C l tori ca un colind

    Printr-o iarn-mp r teasc ,

    Amndoi se-ntrecuprind

    n uitarea romneasc ,

    n Ardealul plin de dealuri,

    Ca doi brazi crescu i piezi

    ntre vremuri f r maluri,

    ntre v i, la P ltini .

    Dup cin , urc m deci n c m ru a lui Noica; n camer miroase a coaj de m r i a

    tutun de pip . i vorbim de surpriza preg tit , de s rb toarea cu versuri i proz . Se a az

    pe scaun, i aprinde pipa i ne roag s -i citim. i citesc scena aprinderii focului din prima

    sear i, cum totul se petrecuse n acela i loc, cu zece zile n urm , am senza ia c prind

    timpul de coad . Este rndul lui Andrei s -i citeasc versurile; m a ez pe pat, rezemat de

    perete, l am pe Noica n stnga i, n timp ce Andrei cite te, m uit piezi la chipul lui

    Noica. Vreau s-l v d cum ascult . Capul e pu in r sturnat pe spate, fruntea s -a a ezat

    ntr-un plan oblic i apare i mai ntins ca de obicei, frumos -neted i ncovoiat spre

    cre tet, descriind o curb larg , simetric cu aceea a nasului, nas de gargouille, cum i

  • 8/3/2019 Liiceanu, Gabriel - Jurnalul de La Paltinis

    29/171

    ap ruse lui P storel Teodoreanu la prima lor ntlnire. Linia gurii e mpins , b trne te,

    nl untru i b rbia este pu in ridicat n fa , nchiznd concav partea de jos a chipului.

    Ne-a vorbit imens dup ce am terminat micul nostru spectacol i simt c mi vine greu

    s refac tot ce ne -a spus. Era nti o tem a marilor bulevarde n cultur , felul pe care i l -aales el de a tr i cultural, digernd esen ialul, spre deosebire de Cioran i Mircea

    Vulc nescu, care l -au complexat toat tinere ea cu lecturile totale ale secunzilor. Eu

    citeam Chateaubriand, i Cioran mi vorbea ore ntregi despre literatura cumnatului

    acestuia. ntr-un restaurant francez, am stat s-i ascult vorbind o sear ntreag despre Lon

    Bloy, din care eu nu citisem un rnd. ncercam s in pasul cu ei, dar nu reu eam; ast zi

    ncep s cred c nu am gre it alegnd bulevardele culturii. Cioran a sfr it n aforistic , iar

    Mircea Vulc nescu, dac ar fi tr it, ar fi f cut pesemne oper de enciclopedist, nu de

    specula ie. Exist un fel de a te pierde n cultura care nu se vertebreaz ierarhic, i i obligi

    mai trziu pe al ii s fac oper de scafandru pentru a te recupera i a te scoate la suprafa .

    Totu i, din marii secunzi am re inut lucruri esen iale, i vorba pe care voiam s o pun pe

    frontispiciul colii mele, nu se tie cine d i cine prime te, o am din Un mendiant

    ingrat a lui Lon Bloy.

    Vou nu v lipse te nimic ca s face i treab . De istorie nu trebuie s v plnge i

    niciodat , chiar cnd este ingrat i, vorba lui Hegel, face pipi pe tine. Orice lucru r u

    sfr e te prin a fi bun, a a cum de pild r ul de a nu fi onorat, solicitat este pn la urm

    binele de a- i putea vedea n lini te de treab . Pe de alt parte, orice bine sfr e te prin a fi

    r u, a a cum se ntmpl cu o mas prea bun , o c snicie prea bun , o carier bun .

    La voi, r ul de a nu v fi terminat cursa temeinic n istoria filozofiei este binele de a

    o face acum cu o impuritate bun , pe care eu nu o aveam la 18 ani, cnd mi citisem

    Kant-ul, n gol ns , i n 1928, cnd m -am dus la cursul de estetic al lui Vianu, credeam

    c o s ne vorbeasc despre estetica transcendental , a spa iului i timpului, din Kant. Celor

    care nu v las n pace v znd c z bovi i i nu mai sunte i spectaculo i, trebuie s le

    explica i c nu mai ave i vanitate, ci orgoliu. C sniciile nu trebuie s v fie crispate. Dac

    ave i neveste frumoase, este o barbarie s le confisca i total. Frumuse ea trebuie s fie ca

    lumina, un bun care se distribuie f r s se mpart . Dac nu v las ele n pace, anexa i -le

  • 8/3/2019 Liiceanu, Gabriel - Jurnalul de La Paltinis

    30/171

    la treaba voastr , da i -le s traduc , de pild . Nu depinde dect de voi ca s fi i bine a eza i

    n via : n istorie, n familie, n cultur .

    Miercuri, 12 octombrie 1977

    Dup masa de diminea , nainte de plecare, urc m la mine s bem cafeaua. Noica vrea s-i napoieze lui Andrei cteva c r i i mai are de citit un capitol conclusiv din Evola.

    Nu e bine s l sa i lucrurile s v treac prin mn f r s lua i din ele esen ialul. Dac nu

    ai citit o carte i trebuie s o restitui, r sfoie te -o m car, cite te -i primele rnduri i

    concluzia.

    A terminat Autobiografia lui Jaspers i ne vorbe te despre spiritele iremediabil plate,

    de tipul lui Jaspers, care poate scrie f r jen : Ce frumos e n Italia!. Un spirit plat

    r mne plat i dac -l trimi i n paradis i -l pui s stea de vorb cu bunul Dumnezeu. Tot

    platitudini i spune i dup excursia n rai. Jaspers se mir c Heidegger nu i r spundea

    uneori la ntreb ri, ntreb ri la care nu ai ce r spunde cnd sun a a: Ce crede i despre

    Dumnezeu?

  • 8/3/2019 Liiceanu, Gabriel - Jurnalul de La Paltinis

    31/171

    12 noiembrie 19 noiembrie 1978

    Duminic , 12 noiembrie 1978

    Nevoia unei maxime concentr ri acesta este pretextul oficial al s pt mnii pe

    care am ob inut -o pentru a o terge iar la P ltini . Perioad de ncheiere a lucr rii de plan

    (anul acesta Panofsky), cu pagini scrise, ca de obicei n astfel de cazuri, prin adapt ri

    fortuite la subiecte dictate de soart ; esen ialul era ns repunerea n condi ia jurnalului meu

    noician. Suprem form de r sf am reu it s m conving c numai aici, unde spiritul

    nicasian bntuie pur i unde eu m simt apt s -l fixez, reu esc s -mi scriu rndurile acestea,

    n scute din ideea c n ele supravie uie te ceva de pre , fie i n forma nengrijit i gr bit

    a unor note de jurnal. M simt oricum vinovat i tot ce fac este o debil i trzie form

    de recuperare c zeci i zeci din ntlnirile mele cu Noica, risipite de -a lungul a peste

    zece ani, s-au dus pentru totdeauna, parte din lenea mea, parte dintr-o patologic rezisten

    n fa a ansei.

    i am totu i scuza aceasta: aici, i nu n Bucure ti, este locul continuit ii, al micilor

    sfin enii i rituri. Constat acum, la a treia revenire, c P ltini ul a devenit o proiec ie plin a

    spiritului lui Noica. Pn i oamenii de aici ngrijitoarele, vnz toarea de la alimentar ,

    b ie ii de la teleschi, recep ionerul, meteorologul, mili ianul, fetele de la cantin i -au

    primit prin el un legato, fiin a lor pare s atrne de salutul lui, de c ciula pe care i -o scoate

    cu un gest prelung i ncetinit, nso it de zmbetul lui smerit, prin care el, cel foarte sus i

    ne tiut de ei, se plocone te n fa a precarit ilor spiritului i ale fiin ei, f r de care n -ar

    exista pathos, nici n l are, nici propria -i filozofie.Dar P ltini ul este o proiec ie a spiritului nicasian nu numai prin retragerea lui Noica

    aici, prin locurile pe care le calc zi de zi de -a lungul celor trei plimb ri sau prin Tratatul

    despre fiin care s-a n scut n camera de doi pe trei, cu ligheanul cu ap pus la nc lzit pe

    soba unde se ritualizeaz zilnic aprinderea focului; ast zi de diminea , pe un soare

    dezm at, care scotea din brazi i cer culori lipsite de orice echivoc, Noica m -a dus la

    schitul din preajm s -mi arate locul pe care i l -a ales s-i fie mormnt. Ne-am adusamndoi aminte c , la Pucioasa, n urm cu zece ani, n vrful unui deal unde ne

  • 8/3/2019 Liiceanu, Gabriel - Jurnalul de La Paltinis

    32/171

    retr seser m s m nve e alfabetul grec i declinarea I, l -am ntrebat ce gnde te despre

    moarte. Ai fost dezam git atunci cnd i -am r spuns c nu o iau n grav. Este uluitor s

    vezi cum omenirea nu s-a mp cat cu un lucru care s -a petrecut de attea ori. De la o vrst

    n sus nu are sens s mai insi ti n existen . i totu i: acum trei ani eram convins c o dat cu Tratatul am terminat tot ce aveam de spus. Pe urm , n marginea lui s -au mai n scut

    dou-trei c r i, iar acum am nainte Falsul tratat de logic. (V d n acest fel al lui de -a

    vorbi despre moarte, ct i n felul n care vorbe te ndeob te despre eros, aceea i proiec ie

    unic a limfatismului s u originar, anulat miraculos n scrisul s u, n filozofia sa ars

    nebune te de un duh meridional.) Discu ia continu pe aceea i tem , mi cndu -se ntre

    tonul frivol i cel grav. Deci solu ia P ltini , pentru cazul cnd mi -o ia moartea nainte;

    solu ia Empedocle e valabil cnd apuci s termini tu primul. Ai v zut ns c mai ai mereu

    ceva de f cut. Gnde te -te ns ce dram po i tr i ca emigrant, n marginea acestei

    probleme. nchipuie- i ct trebuie s coste un loc la Pre -Lachaise!

    Asear , la venire, cnd m -a condus la camera 203 unde am stat ultima oar anul trecut,

    mi-a m rturisit c a ajuns la o form de delir eliberat de orice cenzur de autoritate.

    Scriu despre fiin f r s -mi pese ctu i de pu in ce -ar gndi Heidegger dac ar citi

    paginile mele. n timp ce, n urm cu 35 de ani, cnd am scris Dou introduceri , unde

    m refeream amplu la lucrarea lui despre Kant i problema metafizicii, eram obsedat de

    p rerea pe care i -ar fi f cut -o despre lucrarea mea. Nu ar fi ridicol s m ntreb ast zi ce

    crede Paul Ricur despre mine? n afar de problema n sine, de problema fiin ei sau de cea

    a hermeneuticii, de pild , nu -mi pas de nimic.

    Dup masa de prnz, i propun s relu m de a doua zi discu iile privind prezumtiva

    mea monografie noicist . De ce vrei, dragul meu, s m ngropi cu orice pre ? De ce nu

    mi dai dreptul s m desf or pn la cap t? Nici eu, nici tu n -am avea vreun folos de pe

    urma acesteia. De ce nu vrei s dai seama de mine citind to i autorii mei? i gnde te -te c

    ar mai trebui s dai socoteal i de strania mea ntlnire cu matematicile, zidul pe care am

    vrut s-l trec toat via a i de care m -am izbit constant, dorind poate, n felul acesta, s refac

    ceea ce mi-a ap rut tot timpul ca ipostaza ideal a spiritului, formula sa dubl , de tip

    pascalian. Or, cel pu in al s u esprit de gometrie e sigur c l -am ratat.

  • 8/3/2019 Liiceanu, Gabriel - Jurnalul de La Paltinis

    33/171

    I-am adus asear zece exemplare din proasp t ap ruta ase maladii l ntreb ce

    senza ie i las cartea, tip rit cum e. Am c utat o pagin pe care s -o fi uitat sau pe care s-o

    tiu mai pu in. N -am g sit. sta e dezavantajul cnd scrii c r i mici. L snd gluma

    deoparte, m ntreb dac bolile mele le vor spune ceva psihiatrilor. Nu n linie terapeutic , pentru c sunt boli constitu ionale, sunt dezordini fecunde, care fac s existe omul, istoria i

    fiin a ns i. i totu i, todetita explic prin excelen isteria femeii, nevroza n scut n

    marginea crisp rii, fix rii pe ceva de ordin individual (omul meu, c minul meu etc.).

    Catholita explic situa ia celor care vin s se plng de lipsa unui sens al vie ii. i a a

    mai departe.

    Luni, 13 noiembrie 1978

    Diminea , la ceai, vine vorba despre Al. Paleologu, i Noica mi -l invoc drept

    exemplu de desp r ire reu it . Avea mai mult dect vrsta ta, n urm cu 25 de ani, cnd l

    sim eam, la Cmpulung, stnd prea mult sub influen a mea. mi f cea declara ii de

    discipolat care m f ceau s m simt prost i mi -aduc aminte c odat , cnd mi -a spus c

    m consider genial, am sim it c lauda ap sat spus n fa devine ocar . l v d acum rar

    i m bucur s observ ct este de sigur pe el. mi vine n minte vorba aruncat de

    Paleologu lui Andrei cum c Noica, dac nu ar avea geniu, ar fi un prost. Nu m pot ab ine

    s nu i -o reproduc. Preia ideea cu voluptate, dezvoltnd-o. Are dreptate s m considere

    a a. Am avut toat via a o obnubila ie salvatoare, un fel de optimism prostesc; n felul

    acesta am reu it s trec prin situa ii care, considerate cu toat mobilitatea i prospe imea

    min ii, pesemne c m -ar fi strivit. Poate c am avut mereu o concentrare prosteasc ,

    precum a ciobanului care p tea oile cu spatele la o ur n fl c ri i care, ntrebat cum de

    nu v zuse ura arznd, r spunse c el se uita la oi.

    Ziua de lucru a fost nepl cut , cu remestecarea col reasc i insipid a articolelor lui

    Panofsky despre teoria stilului la Wlfflin i Kunstwollen-ul lui Riegl. Seara am b ut

    ceaiul la Noica n camer . mi d s citesc o scrisoare care relateaz cum Eliade a cucerit

    definitiv anul acesta Parisul: apari ia volumului II din Histoire des ides, cu care prilej,

    cocktail la Payot; Legiunea de Onoare, drept care cocktail, discursuri, interviuri:

    Entretiens cu Rocquet (L'preuve du labyrinthe), din care rezult c totul i -a mers nvia din plin. Toate r sf urile astea mondene p reau s -l fi obosit foarte Termin

  • 8/3/2019 Liiceanu, Gabriel - Jurnalul de La Paltinis

    34/171

    scrisoarea, m uit n jur la camera cu tavanul te it, v d chiuveta cu robinetul stricat, p tura

    aspr de pe pat, ziarul pe care l -am ntins pe ea ca s ne bem ceaiul, l v d pe Noica rupnd

    ig ri Carpa i i ndesndu -le tutunul n pip , m uit la b scu a lui de pap n exil, la

    pantalonii foarte lucio i, m gndesc la c r ile pe care i le -a scris cuminte ca o crti nc p nat , ner sf at de nimeni, nelaureat, ba pe deasupra injuriat de Ionesco i al ii ca

    vndut i mi vine n minte vorba lui Heraclit cum c se afl zei i aici, iar ace tia,

    care au crescut n pragul camerei lui, sunt mai frumo i i mai adev ra i dect zeii care l -au

    asistat pe Eliade cnd acesta sorbea din foarte omeneasca cup a vanit ii.

    Iau i citesc vederea primit de Noica de la fiul s u R zvan (fratele Rafail): e trimis

    de la capul Sunion. Am transcris cele cteva rnduri. Iat-le: Drag Tat , Cu mult drag i

    scriu din ara pe care m'ai sf tuit s o vizitez i, n sfr it, iat -m . Sunt n drum spre

    Muntele Athos, unde sper s stau pn la nceputul lui Decemvrie, i i cer Binecuvntarea

    p rinteasc cu ncrederea c o i am, nc de acum

    Mar i, 14 noiembrie 1978

    Curios s afle cte ceva despre iconologie, Noica mi ceruse cu o zi nainte o carte a

    lui Panofsky. i d dusem Architecture gothique et pense scolastique (mpreun cu

    L'abb Suger) cca 200 de pagini: o primesc ast zi de diminea napoi, citit pesemne

    asear , dup ce ne -am desp r it. A c zut att de bine pe esen a lucrului, nct mi propune

    s-l iconologizez pe Panofsky nsu i, deci s -i g sesc habitus-ul prin care particip la

    secolul 20.

    La ueta vesperal mi spune c a modificat nceputul vorbirii despre O poet : limba

    romn , care ar fi urmat s apar n deschiderea unei prezent ri critice a 35 de poe i. l

    rugasem, cu o sear nainte, s -mi citeasc nceputul i lucrul nu prea era str lucit. ncepea

    cam a a: Poezia spune altceva i altcum Mi -am dat seama, citindu- i, c n fond nu

    spuneam nimic. i tiin a spune altceva i altcum. Am schimbat nceputul spunnd c

    poezia vorbe te despre pre -cuvnt i mut lucrurile n nemarginile lor. Pre -cuvnt l-am

    mprumutat de la ora, dar sunt mp cat, pentru c am i eu termenul de pre -fiin .

    l ntreb care latur a culturii i se pare a fi reu it mai bine la noi: literatura? critica

    literar ? istoria? Istoria i filologia n secolul 19: istoria, pentru c era momentul unei necesare lu ri de con tiin , prelungite, dup Kog lniceanu, prin Prvan i Iorga. Genera ia

  • 8/3/2019 Liiceanu, Gabriel - Jurnalul de La Paltinis

    35/171

    mea n ei vedea con tiin ele culturale cele mai nalte. n poezie cred mai pu in, mai mult n

    proza interbelic . Filozofia a r mas sub semnul lui era s fie. Critica literar mi se pare n

    general a nu fi reprezentativ cultural. Ce nseamn Sainte -Beuve sau Gundolf pe lng

    creatorii mari? C linescu ne apare mare prin caren ele celorlalte domenii. Miercuri, 15 noiembrie 1978

    Am terminat de citit ultimul volum de nuvele al lui Eliade, n curte la Dionis, ap rut

    anul trecut n Caietele Inorogului. La ceaiul de diminea , discu ia revine, cu acest prilej,

    la Eliade. Ce m uime te la Eliade este capacitatea lui de a lua n serios locurile comune

    ale religiilor, lucru pe care l vezi cnd i cite ti literatura. tii ct de mult mi place ideea

    lui c orice realitate profan are n spatele ei o concentrare de sacru. E n lucrul acesta, ca i

    n Ideea lui Hegel, un fel de a te ndura de toate, de a le nnobila i mntui. Dar exist aici i

    dezavantajul de a vedea n orice m run i o revelare a sacrului, riscnd n felul acesta s

    dezintegrezi sacrul nsu i. Ai s vezi de pild cum sfr e te volumul II din Hist. des

    ides L'autobus qui s'arrte lusis. ntr-un autobuz care face cursa Atena-Corint

    i care are sta ie la Eleusis, urc o b trn . Nu are bani pentru bilet i oferul o d jos.

    Ma ina nu mai porne te. Ceilal i c l tori se hot r sc s -i ia bilet: b trna se urc , ma ina

    porne te, toat lumea e consternat , baba i moralizeaz i dispare. Faptul cu ma ina care

    s-a oprit i celelalte e real, a f cut vlv n 1940, a fost i relatat n ziarele din Atena. Or,

    sim i c Eliade, prelundu -l, i crede n el. Ei bine, nu merge s vezi ntr -o poveste de-asta o

    revelare a sacrului. l diluezi. i cu visele face la fel. Zece ani ct a fost prieten cu Jung i

    tot povesteau vise.

    n schimb, nuvela cu Ivan e teribil . Eliade a fost ntotdeauna a a: une bote

    surprises. i spunea ntr -o zi banalit i, pe urm venea a doua zi i ne trntea cte -o idee

    prin care ne rec tiga pe to i. Am s-i scriu despre Ivan. ine mult la literatura lui i,

    ntr-un fel, cred c sper s se salveze pe calea asta, compensnd a a faptul c nu a mers

    spre filozofie. B nuiesc c are o demonie a scrisului, de vreme ce s -a oprit din amanism

    pentru La fort interdite, pe care i -o consider piesa de rezisten .

    ns vreau s -i mai scriu ceva. Vreau s-i spun c pentru trei lucruri mi s -a ntmplat

    s m agit n via : pentru a -l impune pe Coridaleu i n -am reu it; pentru facsimilarea caietelor lui Eminescu i n -am reu it; n sfr it, pentru venirea lui Eliade o vreme n ar ,

  • 8/3/2019 Liiceanu, Gabriel - Jurnalul de La Paltinis

    36/171

    legat de proiectul Institutului (cu revista interna ional Zalmoxis) de orientalistic . Am

    tot ncercat, mai era pesemne loc s o fac, ns acum m -am r zgndit i am s -i scriu s nici

    nu mai vin , tocmai ca s nu -mi ias nici al treilea lucru.

    La plimbarea de dup masa de prnz, m ntreab cum merg lecturile istorico-filozofice pe care le facem n trei, Ple u, Stoichi i cu mine. i spun c am ajuns la

    Plotin i aflu ncntat c ar fi dispus s ne nso easc . (Trebuie s -l citi i n ntregime; o

    s vede i c este inegal i foarte plictisitor pe alocuri.) Facem proiectul pentru nceputul lui

    decembrie, aici, la P ltini . Seara, dup cin , nc o surpriz ; urc m la mine i -mi dicteaz

    planul de lecturi pe dou serii (teologic i filozofic ) pe care ni l -a f cut pentru anul

    urm tor. n felul sta sunt dispus s v mai amn pu in cu Goethe (ne -am oprit n fa a

    volumului III din edi ia Propylen; n -ar mai fi dect 43 de volume). Ajungem n camer

    i mi dicteaz lista pe care i -a notat-o (nu prea n eleg cum) pe o cutie de chibrituri. Iat -o

    (deci dup Plotin): Seria teologic: Noul Testament, cu apocrife + esenieni; Via a lui

    Apollonios din Tyana (Philostrat); gnostici; Hermes Trismegistul; Augustin (Confessiones,

    De Trinitate, De Civitate Dei, De Magistro); Origen; Clement; Pseudo-Dionis; secolul mare

    (IV) al celor trei: sf. Ioan Chrisostomul, sf. Grigore de Nisa i sf. Vasile (liturghia

    ortodox ); o istorie a conciliilor; sf. Ioan Sc rarul; Filocaliile (r sfoire). Seria filozofic:

    Philon, Pseudo-Longin; Porfir; Boethius. Intr m n evul mediu: Alcuin; Ablard

    (+Scrisorile cu Hlose); Anselm (Proslogion); Toma; Occam; Duns Scott; Eckhart;

    Cusanus. n plus, dou lecturi de sintez : Marrou (Augustin et la fin de la civil. antique) +

    Gilson (Filoz. evului mediu).

    Joi, 16 noiembrie 1978

    La ora 11, Noica coboar n Sibiu, unde urmeaz s - i ntlneasc traduc toarea la

    Desp r irea de Goethe ; i sugerez das Bildnerische i nu das Plastische pentru capitolul

    cu categoria plasticului. Ne plimb m un sfert de or . Nu -l mai judeca i tu i Andrei

    pe Eliade. Are un egoism cu deschidere tie c , mplinindu -se el, profit m, indirect, cu

    to ii. De fapt nici nu e vorba de un egoism, ci de un fel naiv de a se bucura de reu itele

    proprii. O s vezi asta n Entretiens, pe care i -o aduc disear de la Relu. E foarte copil ros

    de fapt: n tinere e, se bucura c are fruntea mare i i pl cea s -o spun . l cucere ti foarte u or l udndu -l i din pricina asta nu mai discerne ntre oamenii cu i f r calitate.

  • 8/3/2019 Liiceanu, Gabriel - Jurnalul de La Paltinis

    37/171

    M apropii de sfr itul lucr rii cu Panofsky. Cine i -a inut vreodat promisiunile

    metodologice?

    Vineri, 17 noiembrie 1978

    Am primit ast zi, dup ntoarcerea lui Noica de la Sibiu, promisele Entretiens ale luiEliade cu Claude-Henri Rocquet (L'preuve du labyrinthe). S nu te la i dezam git de

    nceput, unde Eliade declar c i iube te numele, cobornd pn la copil ria de prost gust

    c Mircea Eliade vine de la mir i helios, sau cnd declar pesemne n competi ie cu

    Jung c are amintiri de cnd mergea n patru labe. Restul o s te prind .

    Vine vorba despre Hist. des ides i l ntreb pe Noica dac , invocnd arhetipurile,

    Eliade nu s-a a ezat prea tare n raza lui Jung. tiu c l -a jenat mereu apropierea (la fel i

    povestea cu alchimia), i la un moment dat mi -a scris chiar c de fapt a voit s le numeasc

    paradigme, ceea ce mie mi spune altceva. Vreau ns s -l lini tesc spunndu -i c

    arhetipurile sale sunt clar a ezate n ontologic, sunt deci mai profunde dect cele ale lui

    Jung, de ordin clar psihologic (incon tientul). n Tratatul meu de ontologie chiar ilustrez la

    un moment dat elementul cu arhetipul, preciznd c e vorba de sensul pe care -l are la

    Eliade.

    Am terminat, n linii mari, povestea panofskian . M -am repezit pe L'preuve Mi-a

    pl cut s aflu c Eliade e numele luat de bunic (dup modelul Eliade R dulescu) n

    locul lui Ieremia, paradigma folcloric-onomastic a lenei. Secven a cu primele amintiri

    din via pare placat pe modelul Erinnerungen a lui Jung.

    Smb t , 18 noiembrie 1978

    A venit s-l vad pe Noica dr. Mircea L z rescu din Timi oara. Cazul interesant al

    unui psihiatru ndr gostit de filozofie. Ce form final poate lua aceast iubire?

    Duminic , 19 noiembrie 1978

    Ieri i ast zi am fost n febra Convorbirilor lui Eliade. Dep ind momentul

    nceputului, sunt uluit s constat ce for cap t expuse a a ideile lui, risipite

    altminteri ngropate n erudi ia c r ilor. Toat opera lui masiv de savant este alimentat

    consta i aici de cteva idei de o extraordinar amploare i adncime. n ir ce mi -a

    r mas: 1) demonstrarea unei unit i paleolitice a omenirii pe baza vrstei religioaseagricole; 2) muta ia spiritual care survine o dat cu trecerea de la vn toare la agricultur :

  • 8/3/2019 Liiceanu, Gabriel - Jurnalul de La Paltinis

    38/171

    prin confruntarea cu via a plantei ( i nu a animalului) are loc integrarea omului n ritmul

    cosmic, apari ia con tiin ei unit ii vie ii i -a mor ii, a atitudinii existen iale care e r d cina

    marilor religii i care s -a n scut din analogia cu na terea, cre terea, moartea i re nvierea

    plantei; 3) contribu ia tuturor oameni


Recommended