+ All Categories
Home > Documents > G. Liiceanu - Despre Ura

G. Liiceanu - Despre Ura

Date post: 30-May-2018
Category:
Upload: lucas
View: 276 times
Download: 15 times
Share this document with a friend

of 39

Transcript
  • 8/14/2019 G. Liiceanu - Despre Ura

    1/39

  • 8/14/2019 G. Liiceanu - Despre Ura

    2/39

    www.humanitas .roComenzi CARTE PRIN POT: tel. 021/311 23 30,fax 021/313 50 35, C.P.C.E. CP 14, Bucureti

    Cuvnt nainte

    Aceste pagini, ca i n cazul textului Despre minciun, au fost prilejuite de o conferinMicrosoft" pe care am inut-o la Trgu Mure, n ziua de 19 aprilie 2007. n dimineaa aceleizile, n timp ce n aula Universitii Petru Maior vorbeam despre crima originar", despregenealogia urii i despre intelectuali i ur, n Parlamentul rii se puseser n micare

    procedurile de suspendare din funcie a Preedintelui Romniei. Am nceput conferina spunndc nu pot fi cu totul ntmpltoare nici locul i nici momentul n care ea se desfoar: n martie1990, ura dansa pe strzile oraului dumneavoastr, dup cum, n clipa n care vorbim, uradanseaz pe bncile Parlamentului Romniei. E greu s ne imaginm un timp------------ 7 ____________

    i un loc mai bun pentru a vorbi despre ur. Acest discurs devine, acum i aici, o manierintelectual i simbolic de a exorciza ura. nelegndu-i, pur i simplu, mecanismele." Adevruleste c la subiectul acesta nu am ajuns ntmpltor. De ase decenii n Romnia se urte variat icontinuu. In Romnia comunist se ura din dou direcii: de sus n jos i de jos n sus. Se ura din

    principiu. De sus n jos: era evident c guvernanii unei ri, care socoteau c populaia esteinapt de libertate i care o guvernau numai cu ajutorul minciunii i terorii, o dispreuiau i ourau. Tot din principiu se ura i de jos n sus, de vreme ce guvernanii fuseser impui cu fora,iar alegerile se dovediser o mascarad. Apoi, cnd lucrul acesta a fost dat uitrii i cnd regimulcomunist s-a instalat pentru totdeauna", ura a nceput s se hrneasc din umilirea cotidian.Toat lumea era infantilizat: fiecare gest care alctuia viaa noastr sttea sub binomul e voie" -nu e voie". Aveai voie s spui asta, i nu asta, aveai voie s vezi asta, i nu asta,----------- 8 -----------

    aveai voie s mnnci asta, i nu asta, aveai voie s te nmuleti att, i nu att, aveai voie s tedistrezi aa, i nu aa. Patruzeci i cinci de ani trii n frustrare, mizerie i fric transformaserRomnia ntr-un trm al urii. Sentimentul activ al urii - activ, la drept vorbind, doar la o partedin populaie, cea care nc mai avea sentimente publice -poate explica, ntr-o msur cel puin,cderea lui Ceauescu.De 17 ani ncoace, de la revoluia din decembrie 1989", lucrurile s-au schimbat i totuicantitatea de ur acumulat n corpul societii romneti pare s rmn intact i s sediversifice. n primul rnd, pe un plan strict psihologic, n condiiile n care resursele de

    creativitate se pot acum manifesta, reuita faptei cuiva a ajuns s fie cntrit la noi princantitatea de ur pe care ea o strnete. Ura, aadar, ca simptom al reuitei. Lucrurile merg pnntr-acolo nct, de dragul" urii, oamenii sunt dispui s fac orice, la limit s te mpiedice sfaci (chiar dac astfel pierd odat cu tine), dect----------- 9 ____________

    s-i vad numele aureolat i isprava recunoscut public. Se ajunge astfel la ura sinuciga", ncare coechipierul prefer s te placheze dect s-i lase n seam golul victoriei. Pe de alt parte,n plan social, ura care i are izvorul n cei 45 de ani de comunism pare inepuizabil. Ursc ceice constat c persoanele care le-au schilodit vieile i destinele n comunism vor ca, dup ce i-au pstrat locurile, funciile i atribuiile puterii, s le organizeze iar, tot ei, vieile i destinele n

    noua societate. Acetia din urm, la rndul lor, i ursc pe cei care i contest i care lepericliteaz, prin tresririle lor periodice de indignare i prin protestele lor mai mult sau maipuin sistematizate, privilegiile, impunitatea i puterea.

  • 8/14/2019 G. Liiceanu - Despre Ura

    3/39

    Pe acest fond, am socotit c o reflecie asupra problemei urii este ct se poate de bine-venit:orice lucru neles poate fi mai lesne stpnit. n acelai timp, este straniu s constai ct de puinloc a acordat gndirea modern unei chestiuni care face parte dintre trsturile nsei alemodernitii: de----------- 10 -----------

    la sfritul secolului XIX istoria omenirii se definete prin explozia periodic, simultan saualternativ a patru feluri de ur: ura de clas, de ras, de naiune i ura religioas. Gnditorul carea mers cel mai departe pe linia evalurii impactului urii n societatea modern i pe relaiaacesteia cu clasa intelectual a fost Julien Benda. Cderea n uitare, dac nu ignorareasistematic, a crii sale La trahison des clercs (Trdarea crturarilor), aprut n 19281, nu poatefi explicat, ntr-un secol al tuturor angajrilor vinovate, dect ntr-un singur fel: prin ea, cei maimuli intelectuali s-au vzut confruntai cu o imagine de sine deloc complezent. Ei erau acuzaide a fi abdicat, de dragul pasiunilor politice", de la menirea lor etern: aceea de a apra, pestevremi, valorile de adevr, bine i dreptate ale omenirii.Cnd a scris cartea, Benda nu avea, aa cum am avut-o noi desfurat retrospectiv, imagineaistoriei din secolul XX cu tot cortegiul atrocitilor lui. Cu att mai surprinztoare, prin

    caracterul ei premonitiv, este------------ 11 -----------

    analiza sa. Paginile de fa s-au construit n fond pe ideea central a crii lui Benda: Secolulnostru va fi fost secolul organizrii intelectuale a urilor politice". Am ncercat, n textulconferinei mele, s detaliez aceast idee, punnd-o fa n fa cu ura i cu crima originare,

    proprii lui Cain, i s art, pe urmele lui Benda, ce eficacitate infinit mai mare are ura modernfa de cea biblic, care, nefiind dotat cu o ideologie, nu putea face din fiina umanechivalentul unei bombe cu neutroni, n spe, cu vorbele lui Andre Glucksmann, o bombuman". Aceast bomb ncrcat cu ur, de departe cel mai explozibil material" imaginabil, a

    putut omor n secolul trecut peste o sut de milioane de oameni i, dup semnele existente,potenialul ei de a ucide este departe de a se fi epuizat. Bomba cu ur", bomba fabricat dinpatim uman i dotat cu ideologie, este pesemne singura arm global", singura prin carespecia uman va reui s i vin de hac.------------ 12 ____________

    n sfrit, am ncercat s vd care este raportul intelectualului cu ura dup 1989 n Romnia: ctde departe se afl el, dup ce a ieit din comunism, de menirea sa etern i n ce condiii mai

    poate iei el astzi n piaa public, fr ca prin asta s ia automat parte la organizareaintelectual a urii"?

    .............13................

    ICe este ura? Disocieri i definiii

    1Ura de pornire" i ura de reacieExist mai multe feluri de ur? i dac da, despre care anume vom vorbi noi astzi?Interesant este c atunci cnd vorbim despre ur mai toat lumea are n vedere ura aceea urt",care urc n noi din frustrri, invidii i resentimente ndelung cultivate. Iar pentru faptul de a ficapabil de un sentiment att de njositor precum ura oricine e gata s te judece. Dar este oare

    acelai lucru s urti pe cineva pentru c, s spunem, arat ntr-un anume fel sau are o cas maimare dect ai tu, cu s urti pe cineva pentru c, s spunem, i-a omort----------- 17 ___________

  • 8/14/2019 G. Liiceanu - Despre Ura

    4/39

    copilul sau i-a distrus destinul? Este oare acelai lucru s urti pe cineva de moarte" (ceea censeamn, uneori, chiar s ajungi s-i provoci moartea) pentru ceea ce el este sau pentru ceea ceare cu a ur pe cineva pentru rul pe care i 1-a fcut i care i-a catas-trofat existena?tiu foarte bine, o religie cum e cretinismul i va spune c orice ur este vinovat i c un buncretin nu are voie s urasc pe nimeni i pentru nimic. Nici pornind de la invidie, nici ca replicla rul suportat. Adevratului cretin nu-i rmne dect s se roage att pentru cel care l urte,

    ct i pentru cel care i-a fcut rul. Rugai-v pentru fratele Alexandru...". Rugai-v pentrunvingtor, pentru clu, pentru cel care, avnd puterea, o folosete pentru a face ru. Cci cel cei face rul din ur te zgrie pe tine, dar se sfie pe el. i mil trebuie s-i fie, nu-i aa?, de celcare se sfie, nu de cel zgriat... Trebuie s ne fie mil de el, de biruitorul i rufctorul nostru.Trebuie s-1 iertm. El este marele chinuit i marele------------ 18 ------------

    perdant. M-am ntlnit zilele trecute pe strad cu anchetatorul meu de la Jilava. Mi-a spus cfusese pensionat medical. Fcuse un atac cerebral. Trgea un picior. Ca s ctige un ban n plus,se angajase vnztor la o tutungerie. Iar eu? Citeam, scriam i tocmai mi apruse Desprirea deGoethe..." Ai recunoscut, sper, personajul care a teoretizat, la captul a zece ani de domiciliu

    forat i ase de nchisoare, aceast atitudine: Constantin Noica. Potrivit lui, clul este, cnd seface socoteala final, marele perdant. S ne fie mil, aadar, de clu. S ne ndurm" de el.Victima, orict de schingiuit, orict de mutilat, se va fi descurcnd cumva. Ba chiar ucis fiind,se va fi gsind cineva care s ierte n numele ei.n capitolul Rzvrtirea" din Fraii Kara-mazov, Ivan i explic lui Alioa de ce nu se poatempca cu ideea cretin a armoniei finale, potrivit creia, ntr-o bun zi, cnd triile Cerului sevor deschide" i cnd judecile divine vor fi date pe fa", sensul cumplitei suferine ce-insoete pe oameni----------- 19 ___________

    de-a lungul istoriei lor se va lmuri, i victimele i clii se vor mbria, prini n hora iertriigenerale. Ivan nu crede c acest lucru este firesc. Cci nimeni pe aceast lume, nimeni, spune el,nu poate ierta fapta clului care i-a torturat i ucis victima. Pentru ca armonia final s se poatinstaura, este nevoie ca ea s fie precedat de o compensaie, alta dect rzbunarea (care nu poaterepara nicicum soarta celor care au murit n chinuri). Din dragoste pentru omenire", spune Ivan,eu nu pot accepta nici mpcarea final, nici gndul c cineva poate ierta n numele victimei, fieacest cineva" chiar i mama copilului torturat i ucis. - Ei bine, rspunde Alioa, exist totuicineva care, nefcnd parte din aceast lume, a cobort totui n ea i care, druindu-i sngelenevinovat pentru toi i pentru toate" a cptat dreptul i puterea de a ierta totul. Acest cinevaeste Isus Cristos. - Toat morala cretin este rezumat n aceast pagin din Dostoievski i naceast moral, dup cum spuneam, orice form de ur se dizolv n

    ---- 20 ------------oceanul iubirii i iertrii care se nate odat cu venirea lui Dumnezeu n trupul Fiului su infinitsuferitor.

    Numai c n cazul nostru este vorba de altceva dect de problema urii n morala cretin. Eu vpropuneam s sesizm ambiguitatea epistemologic a formulei a nu putea s urti". nseamn anu putea s invidiezi i, astfel, s ajungi la ur? Sau nseamn a nu putea s reacionezi la rulfcut de altul? Pus n faa acestor dou ntrebri, formula a nu putea s urti" ne oblig sdistingem ntre o ur de pornire" i o ur de reacie", prima avnd justificri psihice, dar numorale, iar cea ele a doua ; avnd deopotriv justificri psihice i morale.Un om ajunge s l urasc pe altul: pentru caliti pe care el nu le are sau pentru un grad sporit al

    calitilor pe care le au amndoi: inteligen, frumusee, avuie, talent, reuit, noroc etc. Urndu-1, el i vrea rul. Acest ru nu rspunde n nici un fel la vreun gest pe care cel urt 1-a fcut fade cel

  • 8/14/2019 G. Liiceanu - Despre Ura

    5/39

    ------------ 21 ___________

    care-1 urte. n acest caz, ura izvorte, pur" i univoc, dinspre cel ce urte n chip originar.El este singur cu ura sa. Pentru c nu-i are precedentul n actul sau fapta celui urt, ura lui esteur de pornire". Cel urt e victima pasiv a celui ce urte. El se pomenete urt din senin". Nuse poate spune c, pentru a ajunge s fie urt, el a ntreprins" ceva la adresa celui care-1 urte

    i, la drept vorbind, el nici nu nelege, aflnd de ura celuilalt, de ce anume este urt. Ura pe careel o suport e ur nestrnit i originar. Ea este generat strict psihologic. Se poate foarte bineca cel urt s nici nu-1 cunoasc pe urtorul" su. Iar pentru c vizeaz rul celuilalt fr s aibnici un temei n actul sau n fapta acestuia, ura de pornire" este, n esena sa, profund imoral.Este imoral, tocmai n msura n care nu are nici o justificare moral. La lumina zilei (i nu nnoaptea sufletului mcinat de ndelungi resentimente al celui ce urte), ea apare ca perfectgratuit n rutatea ei.------------ 22 ___________

    Un om ajunge s-1 urasc pe altul pentru rul pe care acela i 1-a fcut. El consider c rul pecare acum i-1 dorete - sau cel pe care i-1 provoac - este justificat ca replic la rul suportat.

    Rul dorit sau provocat n acest caz se nate ca expresie a urii de reacie": cel ce urte o face nvirtutea unui gest venit din afara sa, nfptuit ca expresie a urii de pornire", i pe care el 1-a avutde suportat. Pentru a ur, el trebuie ca mai nti s fi fost urt i s fi suferit de pe urma acestei urioriginare. Ura sa rspunde la ceva anume, iar cel urt acum e contient de rul provocat i apt, lalimit, s-i asume vina acestui ru. Spre deosebire de ura de pornire", n ura de reacie" estevorba de o poveste": cel urt i urtorul" su se cunosc, iar destinele lor se ntretaie i sedefinesc n aceast reciprocitate a urii. Ura de reacie", ncercnd s reaeze lumea n echilibru,e o ur cu justificri morale.n cele ce urmeaz vom avea n vedere n permanen ura de pornire", ura nvoal-t, spontan,originar, nscut din abisurile----------- 23 -----------

    de neant care exist poate n orice fiin i care, la limit, se satisface n aneantizare. O alegem peaceasta, chiar dac o cunosc mai puin bine dect ura de reacie", pentru c aceasta este ura careface istorie i pentru c pe ea, dup cum urmeaz s vedem, a proliferat de-a lungul secolelorrul omenirii.24

    2Despre temperatura psihic" a fiinei umaneDespre ur, att ct s-a vorbit, s-a vorbit de obicei n pereche cu iubirea. Nu numai un

    presocratic, Empedocle, a aezat universul pe o mecanic a Iubirii (Philia) i a Urii (Neikos) sipe venirea lor alternativ la crma lumii, dar chiar i gnditorii moderni, fie c e vorba defenomenologul Max Scheler2 sau Ortega y Gasset3, nu au putut vorbi despre iubire sau despreur dect fcndu-le s se oglindeasc una n alta.E limpede c pe harta psihicului uman, alctuit din gndire, voin i sentimente, iubirea i uraocup, pe teritoriul----------- 25 -----------

    sentimentelor, o regiune special: cea a pasiunilor. Pasiunile sunt sentimente ajunse la ointensitate extrem, sentimente care au atins o form paroxistic. n Dicionarul de psihologie allui Doron i Parot4, pasiunea e definit ca o mobilizare persistent a energiei pentru a atinge un

    scop, neumbrit de nici un eec sau dezminire", iar clasicul psihologiei franceze, TheoduleRibot5, spune c pasiunea e pentru afectivitate ceea ce e ideea fix pentru gndire.

  • 8/14/2019 G. Liiceanu - Despre Ura

    6/39

    Ortega y Gasset e ns cel care a fcut observaia c, spre deosebire de gndire i voin, caresunt lipsite de orice grad caloric (demonstrarea unei teoreme matematice, de pild, numobilizeaz dect frigiditatea gndirii), pasiunile furnizeaz temperatura psihic" a fiineiumane.6 Ortega a vorbit de temperaturile diferite" pe care le cunosc pasiunile i le-a extins peacestea de la indivizi la popoare, amintind, de pild, de frigul Greciei" i dogoarea Europeiromantice".7 Cert este c numai pasiunile pot s ncing psihicul, pot s-1 aduc n stare de

    febr, s_ 26 -----------

    genereze mania platonician, nebunia sacr" venit de la zei, apt s mping fiina uman ctregesturile extreme ale creaiei i distrugerii.8 n Apocalips, ntr-unui dintre mesajele trimise deIsus, prin gura lui Ioan, celor apte Biserici (comuniti cretine) din vestul Asiei Mici, moarteaspiritual este echivalat cu temperatura indecis, mediocr, cu ceea ce este cldicel", chliaros(tepidus", n latin), adic nici rece", zestos (frigidus"), nici fierbinte", psychros (calidus").Iar cine este doar cldicel" nu va fi primit n Duhul lui Dumnezeu, ci va fi vrsat din gura sa"(eme-thenai ek tou stmatos mou, evomere ex ore meo"): tiu faptele tale: c nu eti nici rece,nici fierbinte. O, dac ai fi rece sau fierbinte! Dar fiindc eti cldicel, nici rece, nici fierbinte,

    am s te vrs din gura mea" {Apocalips, 3,15-16) 9.Am putea astfel spune c, dac iubirea are fierbineala aurului curit prin foc" (Apocalips,3,18), ura este focul negru, clocotul sumbru al spiritului uman.----------- 27 ___________

    3Iubirea i ura ca rezolvri emoionaleale ntlnirii cu altul.

    Naterea uriiprin neputina de a iubiTot timpul vieii, fie c tim sau nu, ne comparm cu ceilali. Ce poziie ocup pe lume n raportcu cei pe care viaa mi-i scoate n cale? Sau, de ce nu, cu cei care nu mai sunt n via, dar careau nfptuit ceva n acelai domeniu n care lucrez i eu? Ne comparm cu viii, ne comparm cumorii, ba ne comparm chiar, din clipa n care ne proiectm n posteritate, cu cei care vor venidup noi.10 Ct vreme suntem, cu vorbele lui Heidegger, Mitsein, fiin laolalt", sauMiteinandersein, fapt-de-a-fi-unul-laolalt-cu-altul", pe scurt fiin comunitar", ne----------- 28 -----------

    oglindim fr ncetare unii n alii. n 27 din Fiin i timp, Heidegger vorbete despre ineleimpersonal" (Manselbst), despre impersonalul se" (Man) i despre inele cotidian"(alltgliches Selbstsein), adic despre chipul comun pe care l capt fiecare dintre noi n viaa de

    zi cu zi n msura n care mprumut gesturile, opiunile, gusturile, modul de a gndi i acionaale celorlali. Viaa noastr este de fapt o contaminare perpetu rezultat din frecarea" continude ceilali, la captul ei pndind figura-robot a celor care suntem n viaa noastr de zi cu zi.

    Numai c procesul permanent de nivelare i de unificare median este nsoit i de altul, pe careHeidegger l numete de distanare" (Abstndigkeit). Cum m deosebesc de ceilali? Aceastobsesie concuren-ial este o form a grijii noastre neauten-tice, o form a cderii" n trireaneautentic a fiinei mele comunitare. Cci grija obsesiv pentru distanare" nu este a uneiindividualiti care i scruteaz posibilitile------------ 29 ___________

    n vederea dobndirii unui eu autentic, ci a unei supremaii impure pe cmpul de lupt al sinelui

    cotidian. Dasein-ul - spune Hei-degger - prins n faptul-de-a-fi-unul-laolal-t-cu-cellalt estehruit de grija de a pstra mereu aceast distan ntre el i ceilali, chiar dac nu e contient de

  • 8/14/2019 G. Liiceanu - Despre Ura

    7/39

    asta."" Iar grija de a pstra distana" ia fie forma recuperrii distanei, n cazul n care rmn nurma celorlali, fie, dac sunt mai presus de ceilali, a strdaniei de a pstra aceast distan.Dac rabat situaia existenial" asupra problemei iubirii i urii, trebuie s vd cum m comportcnd am de recuperat o distan i cnd, comparndu-m cu cellalt, constat c m confrunt cucaliti care mi sunt superioare; sau cnd, comparndu-m, m ntlnesc cu caliti egale i, deci,nu pot s-1 menin pe cellalt n inferioritate. Celor dou situaii existeniale de distanare" le

    corespund doar dou moduri de rezolvare emoional: ori l admir pe cel egal cu mine sausuperior mie, i termin----------- 30 ___________

    prin a-1 iubi; ori l invidiez temeinic i adnc i termin prin a-1 ur. ntlnirea cu egalul sausuperiorul sfrete fie n iubire trecnd prin admiraie, fie n ur trecnd prin invidie. Numainuntrul acestor parametri ai Dasein-ului ca Mitsein poate prolifera ura, i numai atunci cndmacazul distanrii nu ne orienteaz emoional, de la bun nceput, ctre iubire. Altfel spus, nu se

    pune problema urii ct vreme cellalt este evaluat ca inferior. n Dincolo de bine i de ru (173), Nietzsche a exprimat exact i lapidar acest lucru: Nu poi ur ct vreme nu dai doi bani

    pe cineva. Ca s-1 urti, trebuie s-1 consideri egal cu tine sau mai presus de tine". Interesant

    este felul n care rezolv Goethe problema heideggerian a distanrii" n direcia iubirii. Elspune: n faa calitilor deosebite ale altuia nu exist alt mijloc de salvare dect iubirea".Goethe sugereaz c e mai rentabil" s iubeti, iar salvarea" n acest caz este, evident, una dininfernul urii. De aici rezult c ura nu se instaleaz dect prin handicap----------- 31 -----------

    afectiv, prin neputina funciar a cuiva de a rezolva situaia existenial a distanrii n direciaiubirii. Pe scurt spus, ura se nate din neputina de a iubi, dei, n termeni de economiesufleteasc, rezult limpede c soluia iubirii este mai rentabil" dect' cea a urii.Interesant este observaia lui Scheler potrivit creia rezolvarea afectiv a ntlnirii cu altul este

    precedat adesea de un soi de blbial de atitudine sau de incertitudine emoional, de unmoment n care, ajuni n rscrucea distanrii i a acompaniamentului ei afectiv, ezitm n

    privina direciei de urmat. Exist ntotdeauna n viaa oamenilor nsemnai perioade critice ncare intenia de dragoste i invidia fa de alii, pe care trebuie s-i aprecieze datorit marilorcaliti, i copleesc alternativ, ntr-un mod nc labil, i abia mai trziu se fixeaz una saualta."12 n fond, putem spune, simplificnd, c naturile bune" i cele rele" se aleg la captulfiecrei comparaii cu cellalt: cei buni termin prin a admira i a----------- 32 -----------

    iubi ce le este superior sau egal, cei ri, prin a invidia i a ur. Trebuie s am n mine intenia dedragoste" pentru a m bucura de reuita altuia i trebuie s fiu, prin chiar alctuirea mea, deschis

    spre ur ca s m bucur de nereuita lui.ntr-o comunitate atomizat i dezbinat, n care admiraia e pe cale de dispariie, reuita cuivanu mai poate fi evaluat n termeni pozitivi. n aceste condiii, ura e cea care devine automat unsimptom al reuitei. Altfel spus, eti urt, deci exiti. n Ua interzis exist o notaie n acestsens care, n loc s-i piard actualitatea odat cu trecerea timpului, devine din ce n ce maiactual":Cu ct ura care se strnge n jurul tu e mai mare, cu att sensul vieii tale e mai bine conturat.[...] Adevrul este c bine, plin i variat nu se triete dect n societile n care se urte mult.Fericirea este indisociabil de ura pe care o strneti i de gndul linititor c, prin ceea ce aifcut, ai lovit just. Din acest punct de vedere n Romnia se triete bine. Dac e adevrat corice ur de moarte ntlnete la captul ei triumful cuiva, atunci la noi poi s

    ------------ 33 ____________

  • 8/14/2019 G. Liiceanu - Despre Ura

    8/39

    obii lesne apoteoza: n fiecare zi se va gsi cineva care s te urasc de moarte pentru ceea ce facii fiecare zi devine astfel un triumf la ndemn."13

    34

    4

    Naterea urii prin mecanismulde jefuire genetic

    i prin uzurpare de statutO calitate pe care mi-o doresc o descopr la altul. O reuit la care nzuiesc aparine altuia. Undestin pe care-1 rvneam este al altuia. M consider jefuit de calitatea aceea, de reuita aceea, dedestinul acela. l ursc pe cel care are parte de ele, de vreme ce consider c un pur accident le-ampiedicat s fie ale mele. Faptul c le doresc cu ardoare este un argument suficient pentru a msimi deposedat de ele i ndreptit deopotriv s-1 ursc pe cel care le are n locul meu". Oadevrat prpastie se casc ntre aproprierea iluzorie a calitii, reuitei sau----------- 35 ------------

    destinului aceluia (nsuite, toate, ntr-o manier fantasmatic) i faptul c n realitate eu nu leposed defel. Nu neputina mea funciar o pun n discuie, ntemeiat pe limitele nzestrrii mele,ci nedreptatea cosmic" pe care o asociez acestei nzestrri i care ia forma ntrebrii de ce el inu eu?", prelungindu-se apoi n confuzia genetic a ntrebrii de ce el nu e eu?" sau de ceeu nu sunt el?". Paradoxal e faptul c i aici, ca i n cazul iubirii, apare de fapt o nevoie deunire absolut. Numai c n vreme ce iubirea presupune o contopire care are loc prindisponibilizarea fiinei mele, la limit fiind pregtit s m las devorat de ctre cellalt n vedereaconservrii, sporirii sau salvrii fiinei lui, n cazul urii nscute din fantasma jefuirii genetice i auzurprii de statut, n joc este devorarea univoc a fiinei celuilalt, prin ingurgitarea lui, prinaneantizarea lui n mine, cu unicul scop de a produce un transfer i un rapt de fiin n vedereaconsolidrii fiinei mele. l ursc pe cellalt pentru ceea ce el---- 36 -----------

    este i eu nu sunt i l absorb n mine pentru a deveni el. l desfiinez, renfiinndu-1 n mine.n acest caz este vorba de o adevrat specie a urii, care nu are nimic comun cu ura genericdespre care scrie Ortega y Gasset atunci cnd pomenete despre nvluirea total a obiectului attn cazul iubirii, ct i n cel al urii. ntr-adevr, chiar dac amndou i nvluie constantobiectul, rezultatul nvluirii este, n cele dou cazuri, perfect opus. n timp ce dragosteanvluie obiectul ntr-o atmosfer favorabil" i e numai grij pentru el, ura, cu aceeai ardoare,l nvluie ntr-o atmosfer defavorabil" i l sortete pieirii. n timp ce iubirea l ocrotete,susine i nfiineaz, ura l nimicete virtual" i secret o virulen corosiv"14. n timp ce

    iubirea st sub semnul unirii (e con-junctiv) i sub simbolismul punii, ura st sub semnulseparrii (al dis-junciei) i sub simbolismul prpastiei. De unde i definiia dat urii ca anularei asasinat virtual; nu ns un asasinat pe care-1 execui o----------- 37 ___________

    singur dat, ci starea de ur e o asasinare fr rgaz..."15. Ortega y Gasset se gndea la ucidereasimbolic a obiectului urii i la calea ficional a repetrii crimei. Vom vedea prin ce mecanismanume i-a reuit secolului XX s converteasc acest asasinat virtual care nsoete ura ntr-unuireal i, totodat, s obin satisfacerea urii printr-o crim real reiterat la nesfrit.38

    IIDe la ura spontan (necultivat) la ura cult (educat)i cultivat. Ur i ideologie

  • 8/14/2019 G. Liiceanu - Despre Ura

    9/39

    1Cain i Abel. Ura spontan i crimaCain, fiul cel mare al lui Adam i al Evei, este plugar. Abel, fratele lui, este cioban. Fiecare iaduce lui Dumnezeu o jertf de mncare": Cain, din roadele pmntului", Abel, din oilenscute nti". Dar Dumnezeu nu a privit cu plcere" jertfa lui Cain, n timp ce jertfa lui Abel 1-

    a bucurat. Cain s-a mniat foarte tare i i s-a posomort faa". L-a chemat pe fratele su la cmp,l-a omort i l-a ngropat. Aparent, Dumnezeu nu vede crima, n schimb, nemaivzndu-1 peAbel, l ntreab pe Cain: Unde e fratele tu?" Cain rspunde, nu fr insolen: Nu tiu.------------ 41 ____________

    Sunt eu pzitorul fratelui meu?" Iari, Dumnezeu pare s nu vad cadavrul ngropat de Cain, nschimb aude glasul sngelui" lui Abel care strig din pmnt" la El. Pedeapsa pe care Cain o

    primete este blestemul lui Dumnezeu: Acum blestemat eti tu, izgonit din ogorul acesta, carei-a deschis gura ca s primeasc din mna ta sngele fratelui tu. Pribeag i fugar s fii pe

    pmnt." Cain reia spusele lui Dumnezeu, adugndu-le interpretarea lui, oarecum pentru avedea dac a neles ntocmai blestemul i pedeapsa pe care el o implic. Interpretarea lui merge

    n trei direcii: a) Va trebui s m ascund de faa Ta"; b) Va trebui s fiu pribeag i fugar pepmnt"; c) Oricine m va gsi m va putea omor". n privina perspectivei de a fi omort deoricine l va gsi", Dumnezeu l linitete promindu-i c l va nsemna spre a nu fi omort, iardac va fi, va fi rzbunat de apte ori". Ultimul episod al povetii: Cain a ieit din faaDomnului i a locuit n ara lui Nod, la nord de Eden". i-a luat nevast i a avut----------- 42 -___________

    un biat pe nume Enoh. A zidit o cetate creia i-a dat numele fiului su.Sunt, n acest episod biblic (Geneza, 4, 1-17), mai multe elemente stranii sau greu de neles.Primul, nendoielnic, este cel care genereaz invidia lui Cain, ura lui i, n sfrit, crima. Ce-1face pe Dumnezeu s agreeze jertfa lui Abel, dar nu i pe a lui Cain? De ce face el o discriminarentre cele dou jertfe? Rspunsul nu poate fi cutat n gusturile" diferite ale lui Dumnezeu, nspe preferina pentru jertfa de carne (oile jertfite de Abel) n detrimentul jertfei vegetale(roadele pmntului" aduse ca jertf de ctre Cain), ci numai i numai n dispoziia interioar a

    jertfitorului: cum este el dispus, aezat n sufletul lui n clipa n care face jertfa? n acest sens pars pledeze i vorbele pe care Dumnezeu i le spune lui Cain (oarecum pentru a justificatratamentul su discriminatoriu fa de cele dou jertfe), n clipa n care vede mnia de pe faaacestuia: Pentru ce te-ai mniat i pentru ce i s-a posomort faa? Nu-i aa? Dac faci bine, veifi bine----------- 43 ___________

    primit, dar dac faci ru pcatul pndete la u; dorina lui se ine dup tine, dar tu s-1stpneti" (Geneza, 4, 6-7). Dumnezeu pare s discearn n firea lui Cain o propensiune ctreru i pcat (ca i cum pcatul ar sta la pnd n el) i de aceea jertfa acestuia nu are, n ochii Lui,aceeai acoperire interioar pe care o are jertfa lui Abel. Nu calitatea jertfei este n discuie sauopiunea alimentar (carnivorul contra vegetarianului), ci a persoanei care o face. De altfel, ceeace se ntmpl n continuare - chemarea la cmp a lui Abel i omorrea lui -confirm faptul c nhexis-\x\ lui Cain, n dispunerea interioar a elementelor firii sale, rezid rul i pcatul. Dincauza acestei dotri" a lui, Cain este capabil s comit crima.Ins lucrul cel mai impresionant este cel referitor la faa lui Dumnezeu" (4, 14) i prin lmurirealui cred c putem ajunge la extra-ordinarul pe care l pune n joc acest episod biblic i caretlmcete, n fond, cea mai teribil ntmplare" din istoria speciei

    ------------ 44 ------------

  • 8/14/2019 G. Liiceanu - Despre Ura

    10/39

    umane: prima crim. Tot el, putem spera, ne va da un rspuns la ntrebarea cum de e cu putincrima?"Auzind blestemul lui Dumnezeu, Cain se plnge de asprimea pedepsei. Pedeapsa mea - spune el- e prea mare ca s-o pot suferi. Iat c tu m izgoneti azi de pe faa pmntului; eu va trebui sm ascund de faa Ta..." Ascunderea lui Cain presupune n primul rnd c, pn la comitereacrimei, el putea vedea faa lui Dumnezeu i c, dup comiterea ei, nici Cain i nici urmaii si nu

    mai pot vedea faa lui Dumnezeu dect cu preul morii. Cnd Iacob se lupt cu ngerulDomnului" (n fapt cu nsui Dumnezeu), la sfritul luptei pe care o ctig, obinnd totodat ibinecuvntarea lui Dumnezeu, el numete locul luptei- Peniel (Faa lui Dumnezeu"), cci, a zis el, am vzut pe Dumnezeu fa ctre fa inu am murit" (Geneza, 32, 30). Cu Moise, Dumnezeu vorbete pogorndu-se la ua cortului susub forma unui stlp de nor" (Exodul, 33, 9-10), dei n versetul urmtor----------- 45 ___________

    ni se spune c Domnul vorbea cu Moise fa n fa, cum vorbete un om cu prietenul su" (33,11). E ns nendoielnic c, dei in praesentia, Dumnezeu nu i arat chipul i i pstreaz, petot parcursul conversaiei, travestiul apariiei Sale ca stlp de nor". De aceea, la captul

    dialogului, Moise l roag pe Dumnezeu s i se arate n ntregul Su (Arat-mi slava Ta!" -33,18), iar Dumnezeu i rspunde: Faa nu vei putea s Mi-o vezi, cci nu poate omul s Mvad i s triasc." i propune n schimb urmtoarea variant: Iat un loc lng Mine; vei sta pestnc. i cnd va trece slava Mea, te voi pune n crptura stncii, i te voi acoperi cu mnaMea, pn voi trece. Iar cnd mi voi trage mna la o parte de la tine, M vei vedea pe dinapoi:dar faa Mea nu se poate vedea" (33,21-23).Oricum e limpede c gestul ascunderii de faa lui Dumnezeu nsoete pcatul: cel ce a pctuit,

    pe de o parte, nu mai e demn s apar n faa Domnului, aa pctos cum a devenit; el trebuie spiar din ochii-----------46 ___________

    Lui". Pe de alt parte, ascunderea este o form de recunoatere a vinei din partea celui care apctuit i ea exprim ruinea i remucarea lui. Exact acelai comportament, s ne amintim, lavuseser i Adam i Eva dup ce gustaser din pomul, interzis lor, al cunoaterii binelui irului: Atunci au auzit glasul Domnului Dumnezeu care umbla prin grdin n rcoarea zilei: iomul i nevasta lui s-au ascuns de faa Domnului Dumnezeu printre pomii din grdin." (Geneza,3, 8) Invers, cnd contiina neprihnirii proprii i a acordului perfect cu comandamentele luiDumnezeu este prezent, precum n cazul rugciunii lui David din Psalmul 17, apare ideea cfaa lui Dumnezeu ar putea fi vzut: credinciosul se simte att de curat, nct e convins c ar

    putea vedea faa lui Dumnezeu fr s moar (S priveasc ochii Ti neprih-nirea mea! Dacmi vei ncerca inima, dac o vei cerceta noaptea, dac m vei ncerca, nu vei gsi nimic: ce-mi

    iese din gur, aceea i gndesc. [...] Dar eu, n nevinovia mea,------------ 47 ___________

    voi vedea faa Ta: cum m voi trezi, m voi stura de chipul Tu." - Psalmii, 17,2-3,15). Iari,cnd Iov se consider nedreptit (Cte frdelegi i pcate am fcut?"), el l ntreab peDumnezeu asupra temeiului pe care acesta l are pentru a-i ntoarce faa de la el: Pentru ce iascunzi faa i m iei drept vrjma?" {Iov, 13, 24)Aa stnd lucrurile, miza feei lui Dumnezeu n episodul lui Cain este extraordinar. Ea urc lamomentul facerii omului nsui, care implic, s nu uitm, un moment de autopastiare divin:Dumnezeu l face pe om dup chipul i asemnarea Sa. (Dumnezeu a zis: S facem om dupchipul Nostru, dup asemnarea Noastr. Dumnezeu a fcut pe om dup chipul Su, 1-a fcut

    dup chipul lui Dumnezeu." -Geneza, 1,26-27) Ceea ce rezult de aici este c toi oamenii serecunosc n faa lui Dumnezeu i unul n faa altuia. n virtutea acestei asemnri, ei sunt semeni.Am numit cu alt ocazie16 acest fenomen tranzitivitatea divinului: Dumnezeu i trece chipul n

  • 8/14/2019 G. Liiceanu - Despre Ura

    11/39

    ------------ 48 ___________

    creatura Sa i, astfel, fiecare om i descoper chipul n altul i, privindu-se n chipul acestuia, serecunoate pe sine. El este egal cu cellalt i amndoi sunt egali n faa lui Dumnezeu n numele

    principiului de tranzitivitate a chipului divin. De aceea, a ucide este simultan un act de sinucidere(m ucid pe mine n semenul meu) i de ucidere a lui Dumnezeu cu care, n virtutea chipului, m

    confund. Crima lui Cain este cosmic", pentru c ea stric armonia Creaiei. n perfecta unitatearmonic a Creaiei, Cain produce o falie, produce ruptura: el nu-1 mai recunoate pe fratele suca identic cu sine n virtutea chipului comun pe care Dumnezeu 1-a trecut asupra amndurora. Lacaptul evalurii celor dou jertfe, seamnul dispare i Cain l percepe pe Abel mai nti cadiferit (deja prin invidia care crete n el), apoi ca opus lui (i demn de a fi urt), n sfrit caduman, ca un concurent absolut al su n faa lui Dumnezeu i deci ca demn de a fi ucis. Datfiind c a ucis chipul lui Dumnezeu n fratele su Abel, Cain nu mai poate sta----------- 49 -----------

    n faa lui Dumnezeu". Pentru ca drumul crimei s fie deschis, ceva" trebuie s obnubileze, nochii lui Cain, asemnarea sa cu Abel, fria" lor. Ceva" trebuie s arunce n aer principiul de

    tranzitivitate care a stat la baza creaiei nsei a omului. Acest ceva" trebuie s fie att deputernic n impozanta sa, att de important, nct s-1 mpiedice pe Cain s-1 re-cunoasc peAbel i, astfel, s se recunoasc pe sine n el. Acest ceva" este ura, fierbineala ei, clocotul eicare ntunec limpezimea privirii. Sub imperiul urii, Cain nu mai vede, iar n termeni detranzitivitate nu se mai vede. Pedepsindu-1, inter-zicndu-i accesul la faa Sa, Dumnezeu nu facedect s-1 condamne la starea pe care, prin ur, Cain o dobndise deja: la orbire. Aceeai orbirecare-1 va face s nu mai perceap n ceilali oameni propriul su chip, deci fratele i seamnul, cialtul, diferitul, strinul i dumanul, care, de acum nainte, trebuie uri i, la limit, ucii.Istoria speciei umane ncepe cu o crim: primul nscut din Adam i Eva i omoar----------- 50 -----------

    fratele. Cain las motenire urmailor si traseul invidie-ur-crim. Traseul acesta este de acumformat, el intr definitiv n zestrea speciei i, dei crima este lucrul cel mai invaziv din lume (devreme ce prin ea se ncalc suprema proprietate a omului - chiar eul, care este propriul su prinexcelen), ea poate fi reiterat, iar monstruozitatea ei estompat, de nsui faptul c, iat, ea s-a

    putut petrece, s-a petrecut i, de acum, iradiind cu fora primului exemplu, la ea se va putearecurge oricnd tocmai pentru c, ncepnd de acum, ea face parte din datele problemei". Altfelspus, pentru c omul poate fi i criminal. Tocmai pentru c e liber, aadar deschis deopotriv prinnsi alegerea lui ctre ru i bine, omul poate omor. Adam i Eva, nclcnd porunca divin,deschid problema opiunii. Cain, fiul cel mare, o traneaz n favoarea rului.Pentru c vom face n curnd pasul ctre metamorfozele urii n secolul XX, e bine s rezumm i

    sistematizm caracteristicile urii lui Cain i urmrile crimei sale, orict----------- 51 ___________

    de stranii - tocmai prin simplitatea i subnelesul lor - ar prea acestea la prima vedere. Iat,aadar:1. S observm nainte de toate c ura lui Cain e personal. (Dar se poate altfel?,ne vom grbi s ntrebm. Exist oare ur impersonal"? Vom vedea de ndat n ce fel.) Cain lcunoate pe Abel, iar ura lui l privete numai i numai pe el, fiind generat punctual de invidia

    pe care i-o provoac lui Cain faptul c jertfa fratelui su este primit de ctre Dumnezeu maibine dect jertfa sa.2. Ura lui Cain este o pasiune negativ spontan. Cain premediteaz crima, dar nu-i

    organizeaz, sistematizeaz sau interpreteaz ura.3. Nscut din invidie pur (primirea binevoitoare a jertfei lui Abel), ea ajungela mnie i apoi se descarc (se satisface) n crim.

  • 8/14/2019 G. Liiceanu - Despre Ura

    12/39

    4. Crima aceasta e ceva ru. Dumnezeu o evalueaz ca atare i, de asemenea, autorul------- 52 -----------

    ei are contiina lucrului fcut ca fiind un lucru ru.5. Fiind ceva ru", crima presupune o pedeaps. Cain e blestemat, dezonorat i

    pedepsit prin alungarea din inutul Eden i prin interdicia de a mai vedea faa Domnului".

    6. Crima are un revers i un ecou n suportarea pedepsei de ctre Cain i n suferina pecare aceasta i-o provoac. Se poate chiar presupune c ea are ca ecou n sufletul fptauluiruinea (Va trebui s m ascund de faa Ta") i, de ce nu?, dei textul nu ne las s vedem,remucarea n faa lucrului fcut.Aceasta este forma n care apare ura originar i acestea sunt totodat limitrile ei. Unele extremde serioase. Spre deosebire de iubire, de pild, la care satisfacerea se poate multiplica la infinit nlimitele aceluiai obiect, ura n forma ei originar, cainian, nu se poate mplini" n mod absolutdect o singur dat, odat cu crima. Satisfacerea-----------53 ___________

    deplin presupune, n acest caz, dispariia obiectului ei, fie c e vorba de moartea survenit,

    neprovocat anume, a celui urt, fie, ca n scenariul analizat mai sus, de omorrea lui. Principalalimitare a urii const n faptul c cel urt nu poate fi omort mai mult dect o dat i, mai runc, ura ca pasiune se stinge odat cu lichidarea obiectului ei. n plus, iradierea comunitar aurii, precum i a crimei ce poate s rezulte din ea, evaluarea lor, sunt negative. Spre deosebire defaptele iubirii, crima ca fapt a urii cheam pedeapsa, rzbunarea, izolarea fptaului, izgonirealui, eventual ruine i cin. Criminalii clasici, de la Medeea i Clitem-nestra pn la Macbethsau Smerdiakov, strbat, n proporii diferite sau cu accente deosebite, modelul urii originare detip cainian. Cu toii ucid tiind cum este evaluat crima, cu toii i asum riscul oprobriului,damnarea sau pedeapsa. Pentru unii dintre ei, crima devine o povar pe care nu o pot duce pnla capt. Nebunia,----------- 54 ------------

    remucarea sau dezastrul se instaleaz pn la urm n centrul lumii i al vieii lor.Are oare ura o istorie? Poate ea s ias din matca originar, s evolueze, s-i adauge noitrsturi sau, de ce nu, s se transforme radical? S nving, de pild, acest handicap alsatisfacerii limitate, egalnd, i n aceast privin, iubirea? S existe direcii I de evoluie ale

    pasiunilor umane, care s dea urii i crimei izvorte din ea posibiliti nebnuite de dezvoltare"?Specia uman a avut de ateptat sfritul secolului XIX pentru ca insuficienele" urii originare -satisfacerea limitat, unidirec-ionarea, pedeapsa, oprobriul, suferina sau remucarea - s fieeliminate i nlocuite cu opusul lor. Trebuia ca ura s devin o pasiune onorabil, trebuia caomuciderea s-i piard aura funest i, odat cu asta, ntreg cortegiul care o nsoete ndeobte -

    ideea de pcat, remucarea i pedeapsa - trebuia la rndul lui suprimat. Ce element miraculoslipsea nc pentru ca toate acestea s se petreac? Pentru a obine, la captul unei----------- 55 -----------

    istorii negative a urii, pozitivul ei? Pentru a face din ur un sentiment preferabil iubirii, pentru aface din crim un lucru bun, iar din autorul ei un erou, pentru a pune n locul remucriirespectul de sine i, n locul pcatului suprem, isprava care trebuie ncurajat, ludat irspltit?56

    2

    Metamorfozele urii n secolul XX.Ura cult i cultivat.

    Ideologie i ur

  • 8/14/2019 G. Liiceanu - Despre Ura

    13/39

    De ce s urti primitiv i spontan, mboldit de o pornire care apare n tine asemenea unei buruieni crescute peste noapte din hazardul i capriciul unui pmnt nengrijit? Ceea cedescoper, odat cu Marx, sfritul secolului XIX este c ura -poate fi organizat. Altfel spus, ea

    poate fi indus, argumentat, explicat, teoretizat, prevzut cu un scop, cu un program i pusn mod sistematic la treab. Toate astea se pot face dac bezmetica ur a lui Cain este ncadratde o ideologie. Din clipa aceea, ea capt demnitate istoric i aur tiinific. Iar crima

    ----------- 57 ___________

    care o nsoete este la rndul ei nnobilat, de vreme ce elul pe care ea l slujete vizeaz binelecelor muli i, la limit, al omenirii toate. Ura goal are eficiena unui arc cu sgei, a unei flintecare trage o singur dat. Prevzut cu ideologie, ea devine o arm cu repetiie.Am amintit c Julien Benda este cel care, n 1928, a vorbit despre transformarea urii n pasiune

    politic" i despre perfecionarea" la care ajunge pasiunea politic din clipa n care esteprevzut cu o reea de doctrine". Benda este cel care rostete fraza aceea memorabil, una,repet, n mod suspect ignorat n zilele noastre, de vreme ce tot ce s-a ntmplat, din clipa n carea fost scris, nu face dect s-i ateste profunzimea: Secolul nostru va fi fost secolul organizriiintelectuale a urilor politice."17 Ce nseamn acest lucru? i ce transformri, n structura urii i

    n modurile ei de manifestare, atrage dup sine organizare intelectual" a urii?----------- 58 ___________

    Julien Benda observ c lucrul a fost cu -putin nu ntmpltor n cea de a doua parte a secoluluiXIX ntruct, n Europa, se petrec atunci trei lucruri semnificative. n primul rnd, la suprafaaistoriei apar trei tipuri j de ur care pot lua lesne forma pasiunilor politice": ura de clas, ura deras i ura naional. i toate i gsesc, ntr-un popor sau altul, teoreticieni emineni, adicoameni capabili s le organizeze intelectual". n al doilea rnd, devenind politice, acestepasiuni" presupun antrenarea unor mase largi de oameni n vltoarea lor, lucru posibil nvirtutea fenomenului descris de Ortega y Gasset sub numele de revolta maselor"18 (care nu ealtceva dect apariia marilor aglomerri umane pe scena lumii i un anumit mod de a percepe isimi mpreun i la fel). Este exact perioada n care Benda i scria cartea. n sfrit, dezvoltarea

    presei ca instrument de cultivare a propriilor pasiuni"19, fr de care formarea opiniei prinorganizarea pasiunilor nu ar fi fost cu putin.----------- 59 -----------

    Julien Benda analizeaz pe larg n dou capitole succesive felul n care, odat universalizate(toat lumea urte ceva: ori n planul clasei, ori al rasei, ori al naiunii, ori n toate trei)20,

    pasiunile politice, i n spe ura, se perfecioneaz la suprafaa lor" i n profunzime". n celece urmeaz, voi reduce aceast analiz la dou caracteristici ale urii n secolul XX i voi folosi,

    pentru a indica elementul prin care se opereaz organizarea intelectual a urii, un termen pe care

    Benda l pomenete n treact, dar care nu-i cptase relevana deplin atunci cnd Benda ipublica lucrarea: ideologie.21a. Ura devine impersonalDin clipa n care masele i fac apariia pe scena istoriei n varianta descris de Ortega y Gasset,sensibilitatea se colectivizeaz". Este interesant cum trei cri venite din trei culturi diferite, darscrise (sau aprute) la minim distan una de alta -Fiin i timp (a lui Heidegger), Revolta--------- 60 -----------

    maselor (a lui Ortega y Gasset) i Trdarea crturarilor (a lui Benda) - pun n lumin,independent una de alta (i chiar dac o fac cu mijloace teoretice diferite), un acelai fenomen:impersonalul. Faptul c, dei diferii unul de altul, ajungem s emitem acelai tip de judeci, s

    avem aceleai gusturi i s simim la fel (ca i cum am fi dirijai dintr-un centru unic, invizibil inedetectabil sub o form anume), nceteaz s fie obiectul unei simple constatri i devine unulal analizei atente. La Heidegger, spre deosebire de ceilali doi autori, acest fenomen nu pare s

  • 8/14/2019 G. Liiceanu - Despre Ura

    14/39

    fie limitat la o epoc anume, ci este inclus n nsei structurile de constituie ale fiinei umane.Altfel spus, el pune n lumin modalitile de pierdere ale eului autentic din clipa n care Dasein-u\ uman este obligat s funcioneze n articulaiile nivelatoare ale cotidianitii i ale spaiului

    public. Am amintit deja c Heidegger a desemnat ipostaza acestui om care, n urma absorbiei nspaiul marilor forme de convieuire, i

    ----------- 61 -----------

    pierde chipul, prin cuvntul das Man. Acest cuvnt straniu a fost creat prin substantivizareapronumelui impersonal man (on, n francez; limba romn, neavnd un pronume de persoana atreia impersonal, folosete pronumele reflexiv se": se face", se zice" etc). Das Man este sediulde operare al gesturilor care se fac la fel, indiferent de individul care e n spatele lor. Heidegger aobservat c zestrea de impersonal a omului este cel mai bine exprimat lingvistic tocmai princonstruciile verbale n care subiectul este pronumele impersonal: man sagt, man macht, manhort, man liest. Aadar: se spune (cu precdere asta), se face (ndeobte asta i asta), se aude (nspecial c), se citete (cutare sau cutare ziar sau cu precdere genul x de carte). Das Man ar fiatunci acest personaj fr chip care poate fi regsit n fiecare dintre noi n msura n care cu toii

    facem gesturile tuturor. Das Man este, pe scurt, impersonalul se".Cnd spunem c ura a devenit impersonal, spunem de fapt dou lucruri. Primul------------ 62 -----------

    l are n vedere pe cel care urte, subiectul urii. Nu se mai urte de unul singur, ci se urte ngrup: se urte" ca specie a lui se simte" (la fel). Apare un Man al urii: man hafit. Se obine, cuvorbele lui Benda, o mas pasional mai omogen, n care simmintele individuale dispar, iarnflcrrile fiecruia tind s capete aceeai culoare". i: Pasiunile politice par a fi ajuns s

    practice disciplina chiar n pasionalitatea lor: de parc ar respecta un cuvnt de ordine pn i nactul simirii."22Al doilea lucru pe care l avem n vedere cnd spunem c ura a devenit impersonal se refer laobiectul urii. Nu se mai urte o persoan izolat, ci se urte o persoan ca agent al uneicategorii. Se urte o ipostaz nglobatoare, se urte un ca" explicai v-categorial. (Ca"-ulhermeneutic al urii, i-ar fi plcut lui Heidegger s spun, dac ar fi fcut aceast analiz.) Urti

    pe cineva ca: l urti ca burghez, ca evreu, ca igan, ca intelectual, ca islamic, ca american, camaghiar etc.----------- 63 ___________

    n concluzie, ura a devenit impersonal n msura n care nici cel ce urte nu e o persoanizolat (ci membrul unui grup, al unei organizaii, al unui partid, al unei micri" etc), nici celurt nu mai e izolat, ci aparine unei categorii (de clas, de ras, de naiune, de religie).

    b. Ura se perfecioneaz: ea devine cult i cultivatn cartea sa, Benda vorbete despre perfecionarea pasiunilor politice", iar elementul major nacest proces l reprezint nendoielnic faptul c n modernitate ura ca pasiune politic ajunge lacontiina de sine.23 Expresia acesteia este, potrivit lui Benda, reeaua de doctrine", n fondideologia, definit ca organizare intelectual a urilor politice".24 / Iar orice ideologie emitedou pretenii: pe de o parte, c este tiinific, n msura n care se bazeaz pe observareafaptelor, pe de alta, c respect sensul evoluiei" i dezvoltarea istoriei", fiind ca atare dictatde o lege a--- 64 -----------

    istoriei". De fiecare dat ea i ia Destinul ca aliat".25

    Cnd spun c n era politicului", cum numete Benda epoca perfecionrii pasiunilor publice,ura devine cult i cultivat, m gndesc tocmai la apariia ideologiei ca mijloc intelectual deorganizare a urii. Din clipa aceasta ura nu mai este goal", ci mbrcat, drapat, baroc. Prin

  • 8/14/2019 G. Liiceanu - Despre Ura

    15/39

    ideologie ura face pasul de la natur la cultur. Ea nu mai e lsat s curg n albia psihiculuiuman la ntmplare, urmnd meandrele, oboselile i mobilizrile sporadice ale acestuia, ci traseulei este disciplinat: ura capt de-acum un debit constant i o direcie ferm. Ea se transform nur canalizat. Important este ns c, n urma acestei uniri civilizatorii" cu ideologia, ceea ce se

    pierde n spaiul spontaneitii i inocenei" tradiionale se ctig n cel al eficacitii. Numaidatorit alianei cu un element intelectual, cu prelucrarea ei ideologic, numai devenit ur cu

    program, ea poate cuprinde masele" i poate----------- 65 -----------

    deveni, cu vorba lui Glucksmann, o bomb uman".26Am s ncerc acum s sistematizez modificrile survenite n configuraia urii din clipa n care eaeste dotat cu o ideologie i, astfel, este organizat intelectual":1. Cea mai important modificare, am vzut, ine de faptul c ura devinecontient de sine, devine ur cu program. Ceea ce nseamn c ideologia i indic urii a)obiectul care trebuie detestat n mod tenace i care, n final, trebuie distrus, suprimat, aneantizat;

    b) scopul care trebuie atins la captul anean-tizrii obiectului urii; c) mijloacele prin care poate fiobinut aneantizarea obiectului urii (descrierea tehnicii folosite, a locului exact n care trebuie

    lovit obiectul urii precum i a loviturii de graie care trebuie s-i fie aplicat).2. nnobilarea urii prin includerea ei ntr-o viziune a lumii menite, de la nlimea ianvergura ei teoretic, s justifice att ura ca pasiune, ct i cortegiul ei de crime.----------- 66 ------------

    3. Justificnd tiinific" i istoric" ura i crimele ce o nsoesc, ideologia le transformpe acestea n normale i necesare.4. n mod paradoxal, ideologia introduce ura ntr-o ecuaie a fericirii. Din clipa n care

    justific ura devenit politic, ea acrediteaz ideea c fericirea omenirii trece n mod fatal prinexterminarea unei pri a ei. Autorii ideologiei au ndeobte grij s nu se situeze n partea ceurmeaz, potrivit programului urii, s fie exterminat.5. De vreme ce scopul urii a devenit onorabil, ideologia face din cel ce urte i ucide unerou care, n locul pedepsei pentru crim, primete o recompens pentru fapta" sa. Omulncadrat de o ideologie poate ur n mod liber i totodat poate fi mndru de el.6. Organiznd intelectual ura, deci fierbineala negativ a pasiunii, ideologia dis-torsioneaz fatal adevrul i cultiv n mod sistematic minciuna. Mintea ntunecat de ur nu

    poate, platonician vorbind27, s aib acces la adevr, ci numai i numai la fals. Omul care urtepolitic n cadrul unei----------- 67 -----------

    ideologii termin astfel prin a fi integral mutilat: n plan afectiv, viaa lui se instaleaz n

    orizontul urii, iar n plan intelectual, n cel al minciunii.28c. Agresivitatea ideologiilor.De la proiectul urii la realitatea crimeiEste interesant de vzut cum ura cult i cultivat hrnete la rndul ei ideologiile care oorganizeaz intelectual. Aate de obiectul nsui pe care l sistematizeaz, acestea devin tioase,radicale, exclusiviste, postuleaz separaia total ntre categorii umane i mping limbajul lalimita extrem a violenei. Cei care, prin ura programat, sunt exclui" decad de fapt din statutulde umanitate i li se aplic apoi un regim al verbelor de nimicire. Lucrul teribil este c ceea ce se

    profereaz n focul cuvintelor, ceea ce n prim instan pare a fi o simpl utilizare figurat imetaforic a limbajului devine, n cadrul practicii politice, adic al urii aplicate, limbaj propriucare se traduce

    ___________ 68 ___________

  • 8/14/2019 G. Liiceanu - Despre Ura

    16/39

    n fapt. Verbele lichidrii, zdrobirii, nimicirii, aruncrii n aer sau peste bordul istoriei abund norice manifest al urii i coloreaz" stilul oricrui text ideologic prin care ura este turnat ntr-un

    program.O simpl privire aruncat peste Statutul ligii comunitilor (1847) i peste Manifestul PartiduluiComunist (1848) ne poate da o imagine asupra ncrcturii verbale de ur i violen pe care s-anlat proiectul comunist.29 Din capitolul I, articolul 1 al Statutului aflm c scopul Ligii este

    rsturnarea" burgheziei, lichidarea" societii burgheze i dominaia" proletariatului.Persoanele menite s realizeze aceste isprvi poart nume conspirative" i trebuie s fie dotatecu energie revoluionar" i zel n propagand" (articolul 2). Cei care se dezic de Lig devininfractori" i sunt pui sub supraveghere" (cap. VIII, art. 42). Din Manifestul PartiduluiComunist aflm de la bun nceput c societatea contemporan cu Marx i Engels se mprea ndou mari tabere dumane"----------- 69 ___________

    i c se afla n rzboi civil". Ea avea de fcut pasul, ce le prea iminent autorilor Manifestului,spre revoluia deschis", menit s nimiceasc" (proprietatea privat), s arunce n aer"(suprastructura societii) i s doboare prin violen" (ornduirea existent). Aceast revoluie

    avea s smulg" burgheziei pas cu pas ntregul capital", printr-o nclcare despotic adreptului de proprietate". Pe scena istoriei i fceau astfel apariia groparii" burgheziei.Manifestul se ncheie cu o retoric a inducerii spaimei: S tremure clasele dominante n faaunei Revoluii Comuniste!" Opt ani mai trziu, ntr-un discurs din 14 aprilie 1856, Marx spunec Istoria va fi judectorul, iar proletariatul - clul".30Se tie c Marx a debutat la 23 de ani cu dou poezii intitulate Cntece slbatice, poemeapocaliptice n care se mpleteau ura, violena, setea de distrugere i stranii pac-turi cu diavolul.n numele unui Dumnezeu rece", profereaz blesteme enorme la adresa omenirii".31 nformidabilul portret pe care i-1-- 70 ____________

    face, Paul Johnson scrie la un moment dat: Nuana de violen omniprezent n marxism iexhibat n mod constant de comportamentul concret al regimurilor marxiste era o proiecie aomului Marx. Acesta i-a trit viaa ntr-o atmosfer de extrem violen verbal, explodnd

    periodic n scandaluri violente i uneori n atacuri fizice."32 Nu suporta s fie contrazis, iar cnddiscuiile cu el degenerau n certuri teribile, ferestrele se nchideau pentru ca ipetele s nuajung n strad. Portretele rmase de la contemporani coincid. A fost descris ca inadmisibil demurdar", cu o privire fioroas i avnd ca replic recurent te voi anihila"33. A proferat violena(Cnd ne va veni rndul, nu ne vom deghiza terorismul") i a acceptat asasinatul (cu condiias fie eficient"). Crizele dese de furunculoz, provocate de lipsa de igien, l fceau deosebit deviolent i, n perioada n care redacta Capitalul, i scrie lui Engels: Orice s-ar ntmpla, sper c

    burghezia va avea, att ct va exista, motiv s-i aminteasc de------------ 71 ------------

    bubele mele."34 Un apropiat al su, Techow, l descrie ca pe un om cu o rar superioritateintelectual" i adaug: ...dac sufletul i-ar fi fost pe msura intelectului i ar fi purtat n el totatta dragoste pe ct ur, m-a fi aruncat i n foc pentru el."35 Bakunin, care i-a fost multvreme prieten, scrie despre el c avea o trufie care-1 mpingea pn la ticloie i nebunie"36.Aceste explozii de ur, violen, ticloie i nebunie, care la Marx nu au depit granielelimbajului (drept care muli au fost nclinai s ia vehementele verbale din scrierile sale dreptfiguri de stil ale unui suflet nvolburat i revolu-ionar-romantic), au devenit realitate istoric ntoate rile care au trecut printr-o revoluie socialist" i au fcut experimentul marxist pe pielea

    lor.

  • 8/14/2019 G. Liiceanu - Despre Ura

    17/39

    Este spectaculos s descoperi analogiile de personalitate existente ntre Lenin i Marx. Prins, castudent, c fcea parte dintr-o organizaie clandestin, Lenin este eliminat i nu se mai poatenscrie n nici o alt universitate. Este imposibil s nu te gndeti c,----------- 72 ___________

    n fond, istoria secolului XX s-a nlat pe muntele de resentimente adunate n inima ctorva ini.

    Aa cum Marx a ajuns s urasc societatea burghez" pentru c nu a putut obine niciodat ocatedr, Lenin, dup ntreruperea forat a studiilor universitare, nu a visat dect distrugerea dintemelii a societii care i frnsese destinul. Dup acest episod, se mpietrete literalmente n ur.Peter Struve, care 1-a cunoscut n perioada aceea (la nceputul anilor '90), a lsat un portret al luiLenin de litiazic afectiv:Einstellung-ul lui fundamental, starea lui de spirit din acea vreme, era ura. Lenin s-a apropiat dedoctrina lui Marx pentru c ea rspundea acestei Einstellung. Doctrina luptei de clas dus cunenduplecare pn la capt, pn la distrugerea i exterminarea adversarului, s-a dovedit a fi nacord cu atitudinea emoional a lui Lenin fa de realitatea nconjurtoare. Nu ura doarautoritatea existent (arul) i birocraia, lipsa de respect fa de lege i arbitra-riul poliienesc, cii pe cei aflai la antipodul acestora - liberalii i burghezia. Aceast ur avea n ea ceva

    teribil i respingtor: dei------------ 73 -------------

    alimentat de emoii i aversiuni concrete, a putea spune animalice, nu nceta s fie n acelaitimp rece i abstract, precum ntreaga fiin a lui Lenin."37Aici e de fapt toat problema. Devenit un monument de ur i nchis n abstracia unui proiectcare nu era populat dect de clase, mase, dumani, tabere, puteri antagonice, revoluii etc, Leninnu mai avea reprezentri concrete. El nsui era o abstracie uman, un om fr chip, completters, lipsit n fapt de biografie. Prindea via doar atunci cnd vorbea despre cauz" i cndtrebuia s fac ceva pentru ea. Principiul tranzitivitii umane, potrivit cruia ne trecem chipul nalii i, n felul acesta, ne recunoatem n ei, nu avea cum s funcioneze n cazul lui Lenin. Pur isimplu n alii nu era de trecut dect non-chipul su. Oamenii n carne i oase, ca fiine care i

    poart prin lume nevoile reale, bucuriile, dorinele i suferinele lor nu existau pentru Lenin.Cnd Gorki, care 1-a cunoscut bine,----------- 74 -----------

    se ntmpla s intervin, dup 1917, pentru viaa unuia sau altuia dintre condamnai, Lenin semira c amicul su putea fi preocupat de asemenea fleacuri.38Ca i Marx, Lenin nu tolera opinii diferite de ale sale. Contrazis, ori nu nregistra argumentele,ori ajungea rapid la pasiunea distructiv, la dorina de a-1 reduce pe cellalt la tcere prinanihilarea lui. Din cauza aceasta a eliminat cu violen din viaa politic, i apoi din via pur i

    simplu, orice grup, faciune etc. care propunea o nuan politic diferit de a sa. Cu adversarul ngenere nu exista negociere, nu exista pace (pacea nu e dect un moment de respiro ntre dourzboaie"), ci doar acel rzboi care, potrivit oricrei carte a rzboiului, presupunea nimicireatotal" a inamicului. Lui Lenin i s-a nfipt n minte o observaie pe care o fcuse Marx atuncicnd analizase eecul Comunei din Paris, din 1871. Comunarzii, spunea el, fcuser eroarea de ancerca s cucereasc structurile societii existente. Eroare! Ei ar fi trebuit nu s

    ---------- 75 -----------

    transfere aparatul birocratico-militar din minile unora n minile celorlali, ci s-1 zdrobeascpur i simplu".39Cum s-a putut ns trece, n programul ideologic marxist aplicat, de la ura postulat teoretic la

    zdrobire", la nimicire", la crima nfptuit n proporie de mas? S ne ntoarcem la ideeabiblic a semenului. Am vzut c, pentru a ur i apoi a omor, Cain are de realizat n prealabil ooperaie de separaie i destituire: Abel trebuie s fie privit cu ali ochi dect se privete Cain pe

  • 8/14/2019 G. Liiceanu - Despre Ura

    18/39

    sine pentru a putea apoi fi scos din sfera lui acelai" i a identicului. La captul privirii saleurmeaz s apar nu el, Cain, obiectivat n fratele su Abel, ci un altul, un altul complet diferit.Acest altul" trebuie apoi s suporte succesiunea unor ncrcturi negative: altul-concurent, altul-strin, altul-du-man, altul-eliminabil. Cain nu simte i nu gndete n termeni de bine i ru.Abel nu este pentru el ru, ci incomod i de nesuportat. Cuvintele de bine" i de ru" lefolosete doar Dumnezeu atunci cnd l vede pe

    _ 76 -----------

    Cain mnios i cnd ncearc s previn fapta lui, vorbindu-i de obligaia pe care Cain o are de aevita rul.n schimb, n secvena modern a urii, la Marx i la Lenin, separaia este fcut prin indicareaunei ntregi categorii umane ca rele: burghezii i burghezia. Nu exist i unii burghezi buni. Eisunt, cu toii, ri a priori, n virtutea locului pe care-1 ocup, n raport cu mijloacele de producie,n modul de producie capitalist. Realitatea lor ca indivizi este nghiit de abstracia lor cadeintori ai mijloacelor de producie. Primul pas pe drumul destituirii lor din umanitate a fostastfel fcut: important este c s-a gsit o cale pentru a nu ne mai raporta la ei ca fiine particularevii, cu buntile i rutile lor omeneti i individuale, ci ca entiti determinate exclusiv dintr-

    un punct de vedere exterior umanitii lor individuale: burghezi. i, n plus, prin nsui acest fapt,ri.S observm ce lucru interesant se petrece. Calea tradiional de expulzare a unui om dincomunitatea umanitii era aceea a-----------77 ___________

    scoaterii lui n afara legii. Cznd n afara ei, devenind un outlaw, un proscris", un bandit, elputea fi pedepsit i la limit, n funcie de gravitatea faptei, ucis. Altfel nimic nu-1 putea scoatedin comunitatea semenilor si. Odat cu Marx ns apare o cale de expulzare din rnduloamenilor, a crei originalitate este fr precedent: eti n umanitate, sau printre cei buni", ctvreme eti n pas cu mersul Istoriei"; nu eti n pas cu ea, eti ru" i cazi n afara umanitii.De acum nainte omenirea se mparte n dou categorii: cea progresist" i cea reacionar".Prima e bun", pentru c merge n sensul Istoriei. Cealalt e rea", pentru c se afl n afaracursului Istoriei sau blocndu-1 pe acesta.

    Ne putem da lesne seama ct de vaste i fluctuante sunt categoriile umane astfel definite. Dar nunumai c ele sunt incerte. Nu exist nici mcar o lege dup care s se judece, cu anse minime deeroare, cine anume se nscrie n una sau alta dintre cele dou categorii. Pentru asta nu existdect----------- 78 -----------

    o teorie, tiinific ce-i drept, care i repartizeaz pe oameni n clase i care, n funcie de

    apartenena la o clas sau alta, progresist sau reacionar, i gsete sau nu vinovai". Desigur,nu ei, autorii teoriei sunt cei care-i condamn, ci Istoria nsi, mai bine zis tribunalul" Ei.Oricine, de la o clip la alta se poate trezi condamnat de Istorie" i azvrlit peste bordul Ei".Evident, Istoria poate accede la cuvnt i se poate face auzit n primul i primul rnd graieautorului ideologiei, celui care a descoperit legea Istoriei". El este asemenea lui Moise prin guracruia vorbete Dumnezeu. Iar cine stabilete mersul" Istoriei, direcia" ei, cursul" ei i letransmite celorlali are drept la viaa i moartea fiecruia dintre noi. Dintr-o clip n alta fiecaredintre noi poate cdea n afara cursului", poate deveni reacionar", duman al poporului" -adic al acelei entiti colective fantomatice alctuite din toi cei ce merg nainte" -, obstacol"n calea lor i poate atunci, fiind vtmtor pentru ntreaga omenire, s fie omort. Toat recuzita----------- 79 -----------

    verbal a acestei ideologii a urii este mprumutat din terminologia dreptului penal tradiional ila fel i modelul excluderii, al celui care cade n afara legii. Ceea ce lipsete sunt instituiile

  • 8/14/2019 G. Liiceanu - Despre Ura

    19/39

    juridice nsele, n absena lor totul rmnnd n seama Istoriei zeificate n stil hegelian. Avem,aadar, intact recuzita verbal a judecii, a condamnrii i puniiei. Numai c de ast datIstoria se mbrac n rob i judec, Istoria e cea care condamn, i tot Istoria, mascat nproletariat" i cu gluga clului pe cap, e cea care aduce propria ei sentin la mplinire. Alteori,n locul Istoriei, funciile tribunalului, judecii i condamnrii le poate lua Poporul n variantaRevoluiei franceze i atunci ele devin revoluionare" sau ale Poporului".

    Cred c e foarte important s nelegem c toi termenii acetia preluai de Marx, de Engels i derevoluionarii de profesie din limbajul juridic curent, importai de acolo, trans-portai", auaprut la nceput ca simple metafore (metaphorein, a duce dintr-o parte n alta"). De-abia ntr-untrziu s-a----------- 80 -----------

    neles, dup ce Lenin i-a fcut intrarea n scen, c Istoria, Poporul i Revoluia pot nu numais judece i s condamne, ci i s mpute. Iar glonul tras dintr-o arm nu a fost niciodat ometafor.Dar dac Marx, de pe o poziie egal cu cea a lui Dumnezeu, a decretat c o parte a omenirii(burghezia") e rea, cum pot fi burghezii scoi n afara Istoriei? S ne ntrebm nc o dat: cum

    anume se nfptuiete concret lichidarea" lor? Aici a intervenit marea contribuie a lui Lenin,care a valorificat din plin att resursele de cruzime ale societii ruseti tradiionale, ct iteoretizrile anarhismului rus de secol XIX, ale faimosului Serghei Neceaev n primul rnd, celcare i-a servit lui Dostoievski drept model pentru Piotr Verhovenski n Demonii. Aceste doulinii l-au ajutat pe Lenin s se elibereze de orice inhibiie pe care lumea civilizat, cu codurile imorala ei, putea s-o mai induc n sine. Crima poate de-acum s devin parte a unuicomportament firesc. Ea nu e doar la ndemn, ci este i necesar----------- 81 -----------

    clip de clip. Cuvintele a lichida" i lichidare", folosite de Marx i Engels n Manifest dup ceo parte din omenire este decupat i decretat ca rea", spun n sfrit pe fa ceea ce pn atuncinu spuneau dect aluziv: a ucide i eliminare fizic.

    Problema e c aceast categorie care trebuie lichidat fizic devine dintr-odat, n Rusia, nespusde ncptoare: dintr-o mn de burghezi, ea se transform, prin burghezia satelor" (culacii),ntr-o mas uria de oameni. Dar se poate oare lichida o mas de oameni, de semeni ai ti, derui ca i tine? Problema semenului reapare dintr-odat ntr-un context istoric n care naiunea cafactor de coeziune uman era extrem de puternic. Ca loc privilegiat modern de cultivare asemenului", ea trebuia dislocat n numele a ceva care s-ar fi dovedit mai eficace n planulseparrii dect se dovedea apartenena la acelai popor n planul unirii. Trebuia gsit ceva care,unind din exterior, ar fi putut dezbina din interior. Pe scurt, ceva apt s dezlnuie un rzboi civil.

    Noiunile de bur------------ 82 -----------

    ghez" i proletar", precum i cele de bogat" i srac", aveau avantajul acesta enorm de a fitrans-naionale, deci din punctul de vedere al vastitii urii i crimei, mai puternice. Noiunea deseamn" trebuia mutat n afara granielor unei ri, iar cea de duman" adus nuntrul lor.Altfel spus, seamnul" trebuia internaionalizat, iar dumanul" internalizat. Ideea de exportleninist a revoluiei comuniste a fost bazat tocmai pe aceast internaionalizare a urii. Debueulinternaional al urii i solidaritatea internaional bazat pe ur au inut de geniul lui Marx. Al luiLenin a constat n faptul c i-a verificat mai nti fora rupnd liantul care inea laolalt un popor.Aadar se poate lichida o mas de oameni care sunt semeni n virtutea apartenenei la acelai

    popor? Rspunsul lui Lenin, apoi al lui Stalin, apoi al fiecrui omolog al lor din rile ajunse ncomunism, a fost: se poate. Oricine poate fi lichidat i, la limit, ntreaga societate poate filichidat, dac, n prealabil, categoria dumanului" este pstrat

  • 8/14/2019 G. Liiceanu - Despre Ura

    20/39

    -----------83 ___________

    deschis i dac este pus la punct un sistem de excluderi succesive care mpinge noi grupuri deoameni n groapa, dinainte pregtit, a acestei categorii. Am vzut c aceast categorie se natela captul unei segregaii bine - ru", urmat de indicarea categoriei care ncarneaz rul", decidumanul". Numai c dumanul", pentru a putea fi lichidat lesne i n proporie de mas,

    trebuia s mai suporte o operaie care avea s tearg orice urm de asemnare cu semenul":; el trebuia s devin ne-om.40 Important, n toate cazurile de ur ideologic, de ur orga- nizat intelectual, este operaia de destituire din sfera umanului. n Panta rhei a lui VasiliGrossman, personajul Ana Sergheievna, care a luat parte la deculachizare", spune la un momentdat:Acum, cnd m gndesc la deschiaburire, vd totul cumva altfel, m-am eliberat de vrjitorie iam vzut oamenii. De ce eram att de mpietrit? Pi am vzut cum erau oamenii chinuii, ce sefcea cu ei! i se spunea: tia nu-s oameni, tia-s culcime. M tot gndesc, vreau------------- 84 _____________

    s-mi aduc aminte - cine a inventat cuvntul acesta - culcime, nu cumva 1-a inventat Lenin? Ce

    blestem au luat asupra lor? Pentru a-i putea omor trebuia mai nti s spui: culacii nu suntoameni! Tot aa cum ziceau i nemii: jidanii nu sunt oameni! Tot aa i Lenin i Stalin: culaciinu sunt oameni! Nu-i adevrat. Oamenii sunt i ei, oameni! Asta am nceput s neleg. Toi suntoameni."41Dar ce sunt ei, dac nu sunt oameni"? Cel mai eficace mijloc de destituire a unui om din sferaumanului este crearea unui bestiar al urii care d posibilitatea de a rndui obiectul urii ntr-ospecie sau alta de animale. Altul" nu mai e doar cel ru" i dumanul"; el e mai mult din clipan care, pe scara valorilor instituite de oameni, devine mai puin". Pentru a putea fi lichidat fr

    btaie de cap i fr umbra vreunei remucri, el trebuie s devin animal, adic ne-om sau sub-om. Din clipa aceasta el poate fi ucis cu contiina mpcat a celui care merge la vntoare

    pentru a face un bine comunitii, pentru a strpi un duntor".-----------85 -----------

    Interesant c nici o ideologie care a organizat intelectual ura nu a creat o rubric special care sprevad animalizarea dumanului, mpingerea sa n zoologic apare doar n focul polemicilor idiscursurilor, al ieirilor" ideologice spontane", al invectivelor, al diatribelor revoluionare, alnfierrilor" i condamnrilor publice. Odat ajuns la putere, Lenin i trateaz dumanii dreptinsecte vtmtoare", pduchi", scorpioni"...42 Gorki a afirmat textual: Ura de clas trebuiecultivat prin repulsia organic fa de duman ca fiin inferioar." i: E normal ca putereamuncitoreasc i rneasc s-i extermine dumanii ca pe nite pduchi."43 ns diatriba

    procurorului Vinski, n timpul marilor procese de epurare de la sfritul anilor '30, este cea mai

    elocvent form de introducere a derivei zoologice n spaiul umanului n vederea transformriicelui demascat" n obiect iminent al crimei:mpucai cinii turbai! Dai morii aceast band care ascunde maselor populare colii ei defiar, dinii ei de prdtoare! S se duc----------- 86 -----------

    dracului vulturul-Troki, plin de veninul cu care a umplut marile idei ale marxism-leninis-mului!S fie pui n imposibilitatea de a mai face ru histrionii, pigmeii mizerabili, javrele, celandrii[...]. Da, jos cu aceast abjecie animal. S se termine odat cu aceti greoi hibrizi de vulpi i

    porci, cu aceste hoituri mpuite. S nu li se mai aud grohiturile lor porcine!"44Lichidarea unei clase cu contururi incerte i mereu mictoare se face dup ce toi membrii ei,

    expulzai n prealabil n banditism", n zoologie sau czui n afara Istoriei, i pot primiobtescul glon n ceaf.87

  • 8/14/2019 G. Liiceanu - Despre Ura

    21/39

    3Diferena dintre crima izvort din ura lui Cain i crima izvort din ura modernBnuiesc c din tot ce am spus pn acum se desprind n mod clar cteva diferene ntre crimaoriginar a lui Cain i crima cultivat a secolului XX, toate avndu-i izvorul n apariiamiraculosului instrument teoretic modern de organizare a urii, care este ideologia. Voi nira

    aceste diferene ct se poate de schematic:- Crima lui Cain era barbar. A noastr, tocmai pentru c este fcut la adpostul unei ideologii,este civilizat". Ea este crim adpostit. Cain omora prostete, fr s tie de ce i fr s fie,n consecin, capabil s----------- 88 -----------

    ofere o ntemeiere a urii care a condus la crim. Noi, n schimb, fiind dotai cu o doctrin care neorganizeaz ura, avem oricnd pentru ea un amplu sistem de justificri, dac nu chiar ometafizic a ei. Ce distan ntre ura spontan i umoral a lui Cain i felul nostru de a ur! Iarcalitatea crimei este i ea cu totul alta atunci cnd urti intelectual, reflexiv, cu convingeri,sistemati-zndu-i afectele i canalizndu-i bestialitatea.

    - In cazul lui Cain, crima este ceva ru". Ucignd, el e blestemat i, pedepsit fiind, devinepribeag i fugar pe pmnt". Se poate presupune c el are contiina rului fcut i, de vreme cetrebuie s se ascund de faa lui Dumnezeu", e posibil s fi cunoscut i ruinea pentru fapta sa.Cu totul altfel arat lucrurile n veacul care a trecut i, dac ne gndim la terorism, deopotriv nzilele noastre. Fiind pe deplin justificat i propu-nndu-i s extirpe partea stricat i rea aomenirii, crima este acum bun". Drept care, criminalul dotat cu o ideologie nu-----------89 ___________

    numai c nu sufer nici o pedeaps, ci, dimpotriv, el este respectat i se respect. n loculremucrii i al ruinii, fptaul crimei nu cunoate dect mndria pentru fapta comis. NoulCain va avea totdeauna asupra sa o legitimaie, un document de onorabilitate, i va putea oricnds recite statutul partidului, frontului", micrii sau gruprii care legitimeaz ura i nnobileazcrima. Mai mult, ntrebat de ce anume a devenit prta la o ticloie de proporii, el va facerecurs la logica intern a unor vremuri" (aa erau vremurile...") i va afirma c atunci" nu el ecel care a acionat, ci, prin el, o for istoric", superioar contiinei lui i contiinei tuturor. Elne va lsa s nelegem c un centru de comand obscur i impersonal a dictat o form a

    politicului care, prin chiar esena ei, era nevoit s treac prin snge.- Gradul de civilizaie al crimei izvorte din ur nu l d metoda tehnic folosit pentru a ucide(bta, treangul, ghilotina, glonul, eap etc), ci gradul de organizare al urii

    _ 90 -----------

    care genereaz crima. Chiar dac Abel i un culac, s zicem, sunt omori la fel (de pild cu btasau cu o sap), asasinul culacului este superior" lui Cain pentru c, n plus, el este dotat cu unmecanism de justificare a crimei. La fel, ghilotina este inferioar" rngii cu care a fost omort n1946, la ordinul lui Gheorghiu Dej, concurentul su tefan Fori45, pentru simplul fapt cTeroarea francez nu avea n spatele ei o ideologie de fora comunismului i nici mobilitatea ei n

    privina identificrii dumanului".- Ne amintim c, spre deosebire de iubire, unde satisfacerea se putea multiplica n cadrulaceluiai obiect, ura clasic nu se putea mplini n mod absolut dect o singur dat, atunci cndintervenea crima pe care ea o genera. Ura lui Cain se stinge din clipa n care Abel dispare. nschimb, pentru c obiectul urii moderne nu e nici individual i nici finit, ura modern reuete o

    performan extraordinar: ea nu se stinge odat cu svrirea primei crime pe care a generat-o i

    satisfacerea ei ca ur pasional-----------91 -----------

  • 8/14/2019 G. Liiceanu - Despre Ura

    22/39

    poate fi reiterat. Altfel spus, ura poate dura la infinit i crima prin care ea se satisface poate firepetat. Acest lucru este cu putin numai n msura n care obiectul urii a devenit colectiv, el

    putnd fi ntrupat i reprezentat oricnd de ctre oricare element al mulimii care l constituie.Paradoxul urii organizate ideologic este c obiectul ei nu dispare odat cu crima. n rezervorul luiateapt milioane de oameni, uri deopotriv n numele categoriei pe care ei o reprezint i care,la rndul lor, stau la dispoziia celui ce urte i care, astfel, pot fi oricnd omori. Desigur, cu

    fiecare crim, obiectul urii pare mpuinat, dar raportat la ordinul su de mrime el rmnemereu, aa zicnd, intact. Cel urt, fiind legiune, poate fi omort mai mult dect o dat, ura caur pasional renviind cu fiecare lichidare a obiectului su. Putem chiar spune c odat cufiecare crim fcut n numele ei, ura este confirmat n esena i pasionalitatea ei, regenerat ireinventat.- 92 -----------

    Satisfacerea nelimitat a urii prin inepui-zabilitatea obiectului ei este o invenie a modernitii.Asta nseamn c fantezia agentului urii n a-i crea dumanul" este inepuizabil. Cum se facec el se multiplic la nesfrit i c, odat orizontul ideologic al urii deschis, el reapare exact nclipa n care se prea c a fost definitiv rpus? De unde i trage dumanul" acesta vigoarea lui

    nemaipomenit? Bineneles, din vigoarea urii care, dac obiectul ei ar disprea, ar fi n pericols moar. Cu ct o ur e mai bine organizat intelectual (ceea ce nseamn: cu ct mai bine inconjoar doctrinar obiectul urii i argumenteaz necesitatea distrugerii lui), cu att vigoarea eii resursele ei de distrugere sunt mai mari. Alain Besangon a vorbit despre categoriilefantomatice"46 care stau la baza regenerrii continue a obiectului urii i a analizat etapeledilatrii succesive ale acestuia n cazul Rusiei comuniste i al Germaniei naziste. Treptat,distrugerea se extinde i devine total, egalnd, pentru a relua expresia lui Bakunin,----------- 93 ___________

    voina de creaie."47 n Rusia, aceast distrugere n cascad ncepe cu guvernul, administraia iarmata, continu cu partidele i sindicatele, coboar la organismele religioase i culturale(Biserica, universitatea, coala, academia, editurile, presa), ajunge la societatea obinuit,mbibat, desigur, de mentalitatea burghez" (satul, familia, dumanii ascuni", care sunt

    pretutindeni, i n cele din urm nsi limba, limba rus), pentru ca n sfrit s poposeasc n partidul nsui, n Partidul Comunist, la rndul lui infiltrat cu elemente dumnoase".48Epurrile n Romnia devenit republic socialist" au urmat aceeai cale. Annie Bentoiu

    povestete cum n anii 1947-1948, pe mese lungi scoase vizavi de Cimigiu, n faa cldirii ncare se afla Monitorul Oficial" (cldirea de astzi a Primriei generale), erau crate teancuri dedosare din care erau extrase numirile efectuate ntre cele dou rzboaie de la funcia de directorde minister n sus". Se alctuiau, fr ca persoanele care executau operaiunea s tie cum va fiutilizat

    ----------- 94 -----------rezultatul muncii lor, liste de viitori vinovai".49 Revoluia permanent" nu a fost doar ofantezie a lui Lenin i a lui Troki, ci realitatea unei vntori continue de oameni, adui n loturisuccesive n ograda cu granie mereu mictoare a dumanului". De fapt, o frenezie adistrugerii, un desfru al urii care nu se poate satisface dect n crima infinit. Acelai fenomen,dar declanat din perspectiva urii organizate intelectual dup criterii de ras, are loc n nazism.Demarajul e blnd" i e departe de a lsa s se bnuiasc ceea ce avea s urmeze. Suntexterminai nti handicapaii (ncepnd cu cei din spitalele de psihiatrie i fr s fie prevenite nvreun fel rudele), apoi iganii i alte fiine inferioare", apoi evreii. Slavii erau i ei o rasinferioar i aveau s fie exterminai ntr-o faz ulterioar a proiectului de purificare rasial a

    omenirii. n sfrit, exista recursul, dup ce terenul va fi fost curit, la categoria de rezerv aomenirii evreizate"50 care, ca i n cazul categoriei burghezului", beneficia de o generozitatede cuprindere

  • 8/14/2019 G. Liiceanu - Despre Ura

    23/39

    ----------- 95 ___________

    infinit. i, exact cum dumanul" termina n comunism prin a se infiltra chiar i n Partid, i aiciimpuritatea i fcea loc chiar n snul rasei ariene. n final, arienii nii puteau fi rnduii pecategorii de puritate i, la rndul lor, purificai.96

    IIIIntelectualul i ura

    1Statutul tradiional al intelectualului

    Ne ntoarcem acum la cartea lui Julien Benda. De ce i numete el pe intelectuali clercs,crturari", i nu intellectuels? Cuvntul este anume ales pentru a-i distinge pe intelectuali ctmai apsat cu putin de restul omenirii. Adevrul este c Benda le rezerv intelectualilor ofuncie unic n istorie. Cuvntul francez clerc (din latinescul clerus care, la rndul lui, provinedin grecescul kleros) trimite la o persoan care face parte din ordinea eclesiastic, la slujitorulDomnului, la cleric". Pentru c un cleric era un om nvat, n franceza veche el nsemna i omcu----------- 99 -----------

    carte", erudit, savant. Readucnd acest sens al cuvntului la suprafaa limbii, Benda exploateazparfumul clerical care persist n cel de crturar": acesta este un slujitor al spiritului, o persoandedicat unei preocupri ne-lumeti. Prin opoziie cu ei, restul oamenilor sunt numii, n cartealui Benda, laici". Un laic este un om a crui viziune despre lume e realismul". Viaa lui esteaxat pe bunuri temporale i e ghidat de interes. n categoria laicilor intr de-a valma mase,

    burgheze sau populare, regi, minitri, conductori politici...".51 Cei care fac parte din ea stau subversul poetului latin Persius: O, curvae in tenis animae et caelestium inanes! (Suflete ncovoiatespre pmnt i lipsite de fior divin."). Dimpotriv, am vzut, crturarii" sunt desprini delumesc. Defi-nindu-i, Benda i transform n adevrai preoi ai spiritului: crturarii sunt cei cedesfoar o activitate strin, prin esena ei, de orice scop practic i care, aflndu-i bucuria ncultivarea artei, tiinei sau speculaiei metafizice, ntr-un cuvnt n stpnirea------------100-----------

    unui bun non-temporal, aproape c pot spune: mpria mea nu-i din lumea aceasta." Iar cumlumea aceasta" este dominat de interesul pentru bunuri materiale - aadar de pasiunile

    politice" pe care le strnete lupta pentru obinerea lor - crturarii sunt cei care, prin excelen, se

    opun pasiunilor politice. i se opun n dou feluri: ori ntorcndu-le total spatele (Goethe: Slsm politica n seama diplomailor i militarilor"), ori obligndu-i pe oameni, prin pledoariiexprese, s se confrunte cu valorile eterne de omenie, adevr i dreptate.Care este relaia dintre laici" i crturari"? In ce msur pot ei interfera, de vreme ce lumile lor,opuse fiind, par s nu se ntlneasc niciodat? La ce bun crturarii ntr-o lume dominat nntregime de laici? Orict de neimportani ar fi cnd e vorba de luarea marilor decizii, crturariicreeaz, prin simpla lor prezen, un model stnjenitor. Fie i atunci cnd ntorc spatele lumiiacesteia. Dar cu att mai mult cnd se opun n mod deschis barbariilor generate de dezlnuirea----------- 101 ___________

    pasiunilor politice. E limpede c ei nu pot schimba cursul lumii, aa cum este acesta desenat de

    interesele laicilor. Dar, propunnd fr ncetare un chip onorabil al omului, ei pstreaz intactprestigiul idealului: ...nu i-au putut mpiedica pe laici s umple ntreaga istorie cu vuietul urilori masacrelor lor; dar i-au mpiedicat s aib cultul acestor acte, s se mndreasc cu nfptuirea

  • 8/14/2019 G. Liiceanu - Despre Ura

    24/39

    lor. Putem afirma c, mulumit lor, timp de dou mii de ani omenirea a nfptuit rul, dar acinstit binele."Pe scurt, crturarii sunt moraliti sau, cu o vorb devenit celebr, moralitii de serviciu" aiomenirii. Fr prestaia lor, omenirea se debalanseaz. O lume n care nimeni nu mai e de parteaspiritualului, n care nimeni nu mai apr valorile de omenie i dreptate i nu le opunepasiunilor laice", e o lume care alunec n materialismul cel mai pur i sfrete n bestialitate.

    Valorile universale i dimensiunea extra-tempora-lului alctuiesc chinga cu care omenirea estempiedicat s ias de pe drumul civilizaiei.-----------102-----------

    Evident, funcia de moralist a intelectualului este ingrat. Ea l face antipatic i, cu ct el i iamai mult funcia n serios, cu att devine inta oprobriului lumii laice, creia i ncurcsocotelile". Faptul de a fi antipatic, hulit, reprimat este pentru intelectual singura garanie c i

    joac cum trebuie rolul social. i invers: Se poate afirma a priori c un crturar ludat de laicii-a trdat misiunea".103

    2Intelectualulca organizator al uriiOr, tocmai asta s-a ntmplat, spune Benda, la sfritul secolului al XlX-lea. De unde pnatunci, jucndu-i rolul de crturari", erau stavila n calea realismului popoarelor", intelectualiincep acum s fac jocul pasiunilor politice". Ei devin la fel de laici ca i laicii". Devenindlaici i jucnd jocul acestora, pierd altitudinea moralistului desprins de patima vremilor. Desigur,intelectualii intr n jocul laicilor cznd sub o pasiune sau alta. Dar nu oricum, ci devenindorganizatorii intelectuali ai pasiunii sub care au czut. Din moment ce ura este-----------104-----------

    organizat intelectual, nseamn c intelectualul (i nimeni altcineva) e cel care o organizeaz.Asta nseamn c tiina, priceperea i talentul cu care intelectualii aprau pn atunci cauza

    justiiei abstracte trec acum n slujba unei specii sau alta a urii politice. Iar prin aportul lor, forapasiunii politice pe care o slujesc devine redutabil.Ajuni n acest punct al discuiei noastre e cazul s facem o distincie pe care Benda nu o face.Din imediatul vremii n care scrie, el i are n vedere mai cu seam pe intelectualii francezi (degenul lui Maurice Barres sau Charles Maurras) care nu depeau niciodat organizarea teoretica urii ctre o practic a ei. Scriind, ei rmneau ideologi", adic autori de discurs, ziariti. Semulumeau s propun viziunea. Nu i asumau i turnarea ei n real. Rmneau, am spune astzi,intelectuali fr s devin i inteligheni", adic fr s fie dispui s se nhame la schimbarea

    lumii, dup ce, interpretnd-o, propuseser tehnica de schimbare a ei. Benda pare s ignore cudesvrire specia-----------105 ___________

    intelectualului care, odat cu furnizarea programului", i asum i rolul de realizator al lui. Deiscrie n 1928 i dei enumera - alturi de ura de ras i de cea naional - ura de clas, Benda nuvalorific nicicum experiena sovietic aflat n plin desfurare. Dac i-ar fi dat atenie, ar fi

    putut vedea n ce msur intrarea intelectualilor pe scena politic nu se rezuma nici la simplaprestaie teoretic a ideologului, nici la cea a actorului distribuit de ctre altul ntr-un rol pasagerde om politic. Organizatori ai jocului, ei vor deopotriv s scrie piesa, s o regizeze i sinterpreteze rolul principal. Toi conductorii Revoluiei ruse erau intelectuali. nc din 1902, n

    Ce-i de fcut?, Lenin o spusese clar: proletariatul trebuia condus de o mn de oameni capabilis contientizeze interesele proletariatului (acesta nu e n stare i termin prin a pactiza" cu

  • 8/14/2019 G. Liiceanu - Despre Ura

    25/39

    burghezia), de lideri politici", de revoluionari de profesie, api s organizeze i s dirijezemicarea". Aadar, de intelectuali. Din aceeai pricin Marx nu-----------106-----------

    putea s-i sufere pe proletarii autentici care aspirau s ajung n conducerea Ligii Comunitilorsau a Internaionalelor. Erau inculi, adic, am spune noi, incapabili s organizeze intelectual ura

    de clas, i buni ca atare, n viziunea lui Marx, numai pentru a juca rolul de carne de tun arevoluiei". Marx 1-a pulverizat" pur i simplu n 1846, la Bruxelles, cu ocazia unei ntruniri aLigii, pe William Weitling, un lider ridicat din rndurile muncitorimii germane, pentru c, spuneaMarx, fr dexteritate filozofic i fr existena unei doctrine nici o rebeliune nu putea fiimaginat.52 Obsesia tuturor revoluionarilor pentru pstrarea puritii doctrinei elaborate de eieste bine cunoscut. (Se tie c Stalin devenea o fiar cnd auzea cuvntul deviaionist".)Desfurarea evenimentelor trebuie s aib loc potrivit unui scenariu alctuit cu minuie dereprezentani ai inteligheniei n texte care au fost scrise nainte de ridicarea cortinei. De laLenin, Troki, Buharin, Zinoviev, Stalin, Hitler, Mao i pn la analfabei ca Ceauescu, toi au

    107___________

    inut s apar ca organizatori intelectuali ai propriilor isprvi. Toi au scris sau, cel puin, ausemnat. Toi au avut o gndire" decretat de ctre cei din jurul lor i de masele obligate sconsimt drept genial".Ce se ntmpl din clipa n care crturarii" trdeaz, din clipa n care ei abdic de la misiunealor etern, de la promovarea spiritualului n faa agresiunii crescnde a realismului ngust i atemporalului? n primul rnd structura lor nceteaz s mai fie compact, ea se diversific. nlocul celor dou categorii tradiionale de intelectuali, apar trei: a) intelectualii prini exclusiv nactivitatea gratuit a spiritului i ntorcnd spatele lumii; b) moralitii, intelectualii angajai ncontinuare n crearea standardelor morale ale omenirii i n observarea respectrii lor; cei care ioblig pe laici" (ale cror rnduri s-au ngroat ntre timp cu vechii lor colegi dezertai) s i

    priveasc mrviile n oglinda moral edificat de ei; c) intelectualii trdtori" (n limbajul----------108-----------

    lui Benda), autorii ideologiilor (alteori, am vzut, i ai punerii ideologiilor n practic), cei careau trecut la organizarea intelectual a urii, cei fanatizai de ea i dornici s le fac celorlali

    binele, dac nu prin libera lor acceptare, atunci cu fora i, la limit, omorndu-i.Este limpede c, dac pn acum moralitii nu se simeau ameninai dect din partea laicilor,acum, prin ngroarea rndurilor acestora cu contingentul intelectualilor care au trdat, pericolulcare i pndete pe cei ce apr valorile eterne ale omenirii este total: el vizeaz nu bunstarea lorsau performana lor intelectual, ci nsi viaa lor. i asta pentru c organizatorii intelectuali aiurii nu-i pot nfptui noul program dect n msura n care abolesc n prealabil credina n

    universalul uman, n omenie i n valorile eterne ale acesteia. Ei vor trebui s demonstreze,dimpotriv, c legile, morala i credina sunt relative i c, de la o zi la alta, ele pot s nu maivaloreze doi bani. (Legile, morala, religia sunt pentru proletar-----------109___________

    tot attea prejudeci burgheze", se spune n capitolul I al Manifestului Partidului Comunist.)Nimic nu mai este universal: nici adevrul, nici morala, nici justiia. Toate sunt obligate s sescalde n baia de timp a Istoriei, s se supun devenirii, s devin istorice, particulare,conjuncturale.Iat de ce intelectualii care se ncpneaz s rmn pe poziia de crturar" sunt primiicrora, dup exterminarea dumanului politic direct, le va veni rndul. Pentru c devin un

    memento al lumii pe care ceilali au trdat-o i totodat sugestia vie a ndoielii fa de lumea nouaprut prin organizarea urii, ei trebuie suprimai. Umanismul lor este o palm pe obrazuloricrei revoluii. Iar organizatorii revoluiilor sunt singurii care pot da palme; n nici un caz nu

  • 8/14/2019 G. Liiceanu - Despre Ura

    26/39

    pot primi. La 6 septembrie 1919, Gorki i adreseaz o scrisoare lui Lenin, n care i exprimstupefacia dup arestarea de ctre bolevici a ctorva zeci de savani. Bogia unei ri, i scrieel, se msoar pn la urm dup cantitatea i calitatea-----------110-----------

    potenialului su intelectual". Revoluia nu are sens dect dac favorizeaz creterea si

    dezvoltarea acestui potenial. Dar noi -ncheie Gorki -, salvndu-ne pielea, tiem capulpoporului, ne distrugem propriul creier." Rspunsul lui Lenin arat n ce msur intelectua


Recommended