+ All Categories
Home > Documents > Licen Ţ ierea utiliz Ă rii operelor muzicale pe internet prezent Şi provocĂri

Licen Ţ ierea utiliz Ă rii operelor muzicale pe internet prezent Şi provocĂri

Date post: 24-Feb-2016
Category:
Upload: diata
View: 36 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
Description:
Licen Ţ ierea utiliz Ă rii operelor muzicale pe internet prezent Şi provocĂri. BRA Ş OV Seminarul naţional privind protecţia juridică a operelor şi a interpretărilor şi execuţiilor în mediu digital 11-12 Decembrie 2012 UCMR-ADA Director General Ana Achim. - PowerPoint PPT Presentation
31
LICENŢIEREA UTILIZĂRII OPERELOR MUZICALE PE INTERNET PREZENT ŞI PROVOCĂRI BRAŞOV Seminarul naţional privind protecţia juridică a operelor şi a interpretărilor şi execuţiilor în mediu digital 11-12 Decembrie 2012 UCMR-ADA Director General Ana Achim
Transcript

PowerPoint Presentation

Licenierea utilizrii operelor muzicale pe internet

prezent i provocri

BRAOV Seminarul naional privind protecia juridic a operelor i a interpretrilor i execuiilor n mediu digital11-12 Decembrie 2012UCMR-ADADirector General Ana AchimInternetul reprezint cel mai practic si rapid mijloc de acces la informaie n sens larg, incluzand n aceast noiune i muzica.

Utilizatorii de Internet apreciaz n special rapiditatea, comoditatea, canitatea obinerii informaiilor de pe Internet cu un cost minim.

Mentalitate consumatorului Internetul ca echivalent al dobandirii gratuite a produselor (operelor muzicale)

Publicul prefer descrcarea/ascultarea muzicii prin intermediul Internetului n detrimentul achiziionrii muzicii pe suport fizic - pretul mult mai accesibil la descarcare de pe Internet iar in cazul streaming-lui se pun la dispozitie cu titlu gratuit

Concluzie Trebuie sa militam pentru educarea consumatorului, in sensul ca utilizeaza/acceseaza un produs/o opera purtatoare de drepturi private de autor ce trebuie platite titularilor acestora. 2Scopurile si frecvena utilizrii Internetului - date statistice -3Frecvena utilizrii internetului, 2010(% persoane ntervievate vrst 16-74 ani)

Romnia36%21%13%EU-2769%53%12%Utilizare n ultimele trei luniUtilizare zilnicUtilizare cel puin sptmnal dar nu zilnic4Scopul folosirii internetului88% dintre utilizatorii de internetafirm c folosesc internetul n scop personal

Sursa: Romnii i Internetul IRES 2011Personal i profesional44%Personal44%Serviciu 12%5Scopul personal al utilizarii internetului 73% dintre utilizatorii de internet declar c, n general, folosesc internetul n scop personal pentru muzic.

Sursa: Romnii i Internetul IRES 20116Principalul avantaj al utilizrii internetului97% dintre utilizatorii de internet consider c principalul avantaj al acestuia const n furnizarea rapid a informaiei cu un cost minim, cantitate, comoditate

Sursa: Romnii si Internetul IRES 20117Frecvena utilizrii internetului n Romania la nivelul anului 2009 (% din persoanele n varst de 16 -50 ani) 91% dintre persoanele intervievate declar c accesarea internetului reprezint o obinuin zilnic

Sursa: eResearchCORP: RAPORT CERCETARE INTERNETUL I COMPORTAMENTUL UTILIZATORULUI ROMN 10-14 martie 20098Accesul la internet al gospodriilor 2009 vs 2010 (% din totalul gospodriilor)

Romnia38%42%EU-2765%70%9 Dreptul de autor pentru muzica - Internet 10Autorul are dreptul exclusiv de a autoriza sau interzice comunicarea public a operelor muzicale prin punerea acestora la dispoziia publicului pe internet.

Dreptul exclusiv al autorului de a interzice, reprezinta un drept la aparare al acestuia, atunci cand i se incalca drepturile morale, ceea ce nu exclude obligatia platii drepturilor patrimoniale pentru utilizarea operelor.

n Romania dreptul de comunicare public este gestionat colectiv n mod obligatoriu.

UCMR-ADA gestioneaz colectiv drepturile patrimoniale ale autorilor de opere muzicale.

1112Provocri pentru UCMR-ADA generate de utilizarea muzicii pe internetCe protejm?Pe cine protejm?Unde protejm?n raport cu cine protejm drepturile?

13CE PROTEJEAZ UCMR-ADA?Sunt protejate: - operele muzicale cu sau far text originale. - aranjamentele, ca opere derivate a operelor originale, - adaptarile de opere muzicale pe baza de mandat special sau potrivit dispozitiilor legale.Nu intr sub incidena proteciei:operele muzicale ai cror autori (compozitori, textieri, aranjori) au decedat cu mai mult de 70 de ani n urm; operele muzicale pentru perioada anterioar aducerii acestora la cunotin public;

PROVOCARE: n cazul operelor derivate, este dificil de identificat dac a fost utilizat opera original sau opera derivat din aceasta.

Consecinte: utilizarea pe internet a unor multitudini de opere derivate ale aceleeai opere originaleinsuficienta atenie acordat de utilizatori faa de drepturile morale ale autorilor, drepturi ce impun asocierea numelui acestora cu operele lor la momentul utilizrii;14PE CINE PROTEJEAZ UCMR-ADA?Autori:compozitoritextierii compozitiilor muzicalearanjorii operelor muzicaleAlti titulari de drepturi patrimoniale de autor de opere muzicale:mostenitorii autoriloreditori de opere muzicale

Cauze: utilizarea pentru comunicarea public pe Internet a unor inregistrri ilicitencalcarea drepturilor morale ale autorilor prin neasocierea operei cu numele autorului operei atunci cand aceasta este utilizat Consecinte:Opere muzicale inregistrate ca neidentificate la UCMR-ADA ca urmare a utilizarii ilicite a acestora pe internet.

15UNDE SE PROTEJEAZ DREPTURILE?Protectia drepturilor de autor se realizeaza pe teritoriile tuturor statelor semnatare ale Conventiei de la Berna.Cum se protejeaza?pe teritoriul Romaniei - direct de catre UCMR-ADA in temeiul legiipe teritoriul altor state - prin intermediul organismelor similare cu care UCMR-ADA a incheiat contracte de reprezentare reciproca

Caracteristici ale Internetului : Geolocalizarea utilizarii operelor (drepturile sunt gestionate pe o baza teritorial iar utilizarea operelor este multiteritorial)identificarea dificila a utilizatorilor operelor muzicale pe Internet, respectiv a detinatorului site-uluicaracterul multiteritorial al utilizarii operelor muzicale pe Internetexploatarea operelor muzicale poate fi realizata pe Internet de doua sau mai multe persoaneutilizarea domeniului de Internet de o alta persoana decat titularul acestuiainregistrarea unor domenii de Internet in alte teritorii in care este inaccesibila informatia cu privire la titularul acestuia si este imposibila autorizarea utilizatorului.16Cine are responsabilitatea obtinerii licentei pentru utilizarea muzicii pe internet?17Provocari la adoptarea tarifelor18Tarifele nu pot ine pasul cu schimbrile din domeniul internetului-In Romnia nu sunt posibile negocieri individuale cu fiecare utilizator in parte, in cazul adoptarii unei metodologii prin hotarare arbitrala,Schimbarea rapida a modalitatilor de exploatare,Diversitatea utilizarii online a operelor muzicale pe un singur site (ca muzica de fundal, webcasting, streaming etc.)Ascensiunea Internetului va conduce la disparitia unor alte utilizari traditionale a operelor cum ar fi : radiodifuzarea, retransmiterea prin cablu a operelor muzicale, reproducerea pe CD si implicit a disparitiei drepturilor patrimoniale de autor corespunzatoare acestor utilizari,Necesitatea stabilirii unor remuneratii pentru autori in concordanta cu importanta si diversitatea utilizarii operelor muzicale pe Internet.Veniturile utilizatorilor greu de identificat proportional cu traficul de accesare on-line al operelor muzicale. 19diferene majore intre tarifele oferite de utilizatori i cele solicitate de organismele de gestiune colectiva20Aspecte importante pentru aprecierea nivelului inechitabil al remuneratiiLOR-iNTERNET21Cadru -juridic specific22Ce drepturi de autor implica utilizarea muzicii pe internet ?Romania vs. alte state23in Romania dreptul de reproducere in cazul streaming ului NU ESTE RECUNOSCUT CA DREPT PATRIMONIAL DE AUTOR 24Pentru ca un act de reproducere sa fie considerat tranzitoriu trebuie ca:durata existentei sale sa fie limitata la ceea ce este necesar pentru buna functionare a procesului tehnic vizat;procesul tehnic trebuie sa fie automatizat astfel incat reproducerea sa fie tears in mod automat, de ndat ce funcia sa de a permite realizarea unui astfel de proces tehnic a fost ndeplinit;stergerea imediata a reproducerii sa se realizeze fr intervenia omului.

Curtea Europeana de JustiieCauza C5/08Paragraful 64 - Avnd n vedere cele ce preced, trebuie s se constate c un act nu poate fi calificat drept tranzitoriu, n sensul celei de a doua condiii prevzute la articolul 5 alineatul (1) din Directiva 2001/29, dect dac durata existenei sale este limitat la ceea ce este necesar pentru buna funcionare a procesului tehnic vizat, fiind subneles faptul c acest proces trebuie s fie automatizat n aa fel nct s tearg actul n mod automat, fr intervenia omului, de ndat ce funcia sa de a permite realizarea unui astfel de proces tehnic a fost ndeplinit.

NOTIUNEA DE Act tranZITORIU DE REPRODUCEREART. 5 ALINEATUL (1) DIN Directiva 2001/29/CE25Metodologii in vigoareRomania26Tarife - Romaniastreaming Numr opere muzicale 1 - 20 opere21 200opere

201-1000operePeste 1000opereRemuneraie/lunar (RON)20305010027

TarifE - Romania download

Numr opere muzicale 1 20opere21 200opere201 1000operePeste 1000opereRemuneraie/lunar (RON)406010020028Evolutia SITE-URILOR autorizatE de ucmr-ada

29EVOLUTIE NUMAR UTILIZATORI AUTORIZATI DE UCMR-ADA3030Va muumesc pentru atenie

UCMR ADADirector General Ana ACHIM

31


Recommended