+ All Categories
Home > Documents > Jurnalism de Informare, Subiecte Examen

Jurnalism de Informare, Subiecte Examen

Date post: 03-Apr-2018
Category:
Upload: arina-drosu
View: 231 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 22

Transcript
  • 7/28/2019 Jurnalism de Informare, Subiecte Examen

    1/22

    TIPURI DE INTREBARI

    Intrebarile pot fi de doua tipuri: intrebari inchise si intrebari deschise.

    Intrebari inchise cele care ofera posibilitati limitate de raspuns, tipul da/nu:Doriti sa participati laaceasta sedinta? ajuta la clarificare unor informatii si focalizeaza discutia.

    Aceaste intrebari solicita raspunsuri specifice si precise, relevante pentru diagnosticarea problemei.Totusi daca sunt utilizate frecvent conversatia tinde sa semene cu un interogatoriu si comunicarea sepoate intrerupe.

    Intrebarile deschise incep cu Ce, Cat, Unde, Cum, Care, Cand si determinaraspunsuri ample, care ofera informatii numeroase: Ce poti sa-mi spui despre problema ta?, Cumai descrie situatia respectiva? ajuta comunicarea informand interlocutorul care este realmente

    ascultata si ca exista interes din partea vorbitotului. Prin acest tip de intrebari tanarul este ajutat saofere experientele, comportamentele, nevoile si sentimentele sale.

    Intrebari ipotetice: - Ce s-ar intampla daca... sunt utile in momentul analizei solutiilor, pentru ase decela posibilele consecinte ale fiecarei solutii alese.

    Intrebari care vizeaza faptele Spune-mi cand ai depistat problema? ofera informatii obiective

    Intrebari care vizeaza opiniile Care este cauza problemei? determina mai ales o interpretaresubiectiva a situatiilor de fapt.

    Intrebarile primare Pentru ce vrei sa utilizezi aceasta informatie? Ofera informatii in primaetapa

    Intrebari secundare Spune-mi mai multe despre asta se formuleaza cand raspunsul esteincomplet, superficial, vag, irelevant

    Intrebari directeIntelegi?genereaza raspunsuri clare, la obiect

    Intrebari indirecte Daca ar fi sa le explici asta celorlalalti ce le-ai spune? sunt utile pentru aculege informatii intr-un mod subtil

    Intrebari multiple a intreba despre mai multe lucruri la un moment dat inseamna a dezorientapersoana cu care discuti, care nu mai stie la ce anume sa raspunda. Unele intrebari nu vor primiraspuns si, daca sunt relevante vor trebui repetate.

  • 7/28/2019 Jurnalism de Informare, Subiecte Examen

    2/22

    Intrebari care orienteaza raspunsul contin raspunsuri asteptate de cel care intreaba. Nu tederanjeaza sa lucrezi tarziu, nu?, N-ar fi mai bine daca...? Aceste intrebari manipuleaza sau dausenzatia de incatusare.

    Intrebari justificative De ce...?

  • 7/28/2019 Jurnalism de Informare, Subiecte Examen

    3/22

    Interviul

    Interviul, ca gen jurnalistic, este o discuie, ns nu o discuie oarecare, ci una care ntrunete cteva condiii minime:

    - convorbirea are loc ntre un jurnalist i o persoan care prezint interes pentru public (ce spune intervievatulare valoare de informare);

    - trebuie s existe un accept de publicare dat jurnalistului de ctre interlocutor;

    - discuia este nregistrat i publicat sub forma ntrebare rspuns.

    n esen, interviul este de fapt transcrierea acestei discuii. i nu trebuie s credem c aceast transcriere o facemntocmai. Aa ne-am transforma ntr-un roboel care scoate textele de pe reportofon. Textul final va fi editat, pstrnddoar pasajele notabile.

    Tehnici de realizareRealizarea unui interviu, presupune:

    1) Investigarea urmareste proiectarea unui set de intrebari, conform scopuluiurmarit

    2) Reprezentarea se refera la culegerea si inregistrarea datelor obtinute din interviu3) Interpretarea datelor se evalueaza validitatea datelor

    Pasii interviului:

    a) Primirea cererii (solicitarea) de la un clientb) Determinarea bazei de esantionare din care sunt selectate punctele de colectare si se creeaza lista de

    intervievatic) Formularea intrebarilor, crearea unui plan de interviud) Pregatirea interviuluie) Conducerea interviuluif) Analiza datelor colectate

    Raspunsurile la interviu, datele despre populatia organizatiei din care se creeaza baza de esantionare siagenda de preocupari reprezinta informatiile specifice unui interviu.

    Fluxul de date creat in timpul unui interviu contine:

    - agenda interviului (lista pers. intervievate, momentul si locul int.)- planul interviului (lista de intrebari)

    http://www.ghidjurnalism.ro/criterii-care-ne-ajuta-sa-alegem-%C8%99tirile-bunehttp://www.ghidjurnalism.ro/criterii-care-ne-ajuta-sa-alegem-%C8%99tirile-bune
  • 7/28/2019 Jurnalism de Informare, Subiecte Examen

    4/22

    - datele brute/primare (transcrieri directe ale raspunsului)

    Exista 3 formate pentru un plan de interviu:

    1) Nestructurat nu exista o ordine a intrebarilor si abilitatea reporterului constain ascultarea raspunsurilor la intrebari de ordin general si directionarea conversatiei spre subiectulanalizat.

    2) Semistructurat toate intrebarile importante sunt puse intr-o ordine fixata, insa sunt inserateprintre ele si intrebari suplimentare, acolo unde se simte nevoia obtinerii de informatii suplimentare.

    3) Structurat interviul se desfasoara dupa un set de intrebari puse intr-o ordine premeditata, iarraspunsurile devin mai clare, mai complete pe masura primirii raspunsurilor la intrebarile care urmeaza

    Alegerea corecta a responsabilitatilor, crearea unui plan de interviu si a unui format corespunzator,asigura increderea in datele obtinute. Interviul nu e eficient d.p.d.v al costului pentru colectareaunei mari cantitati de date dintr-o arie extinsa sau pt obtinerea rapida a unor date concrete. Serecomanda pentru culegerea informatiilor de la manageri si despre unele evenimente critice.

    Tipuri de interviu interviu-expres (interogarea persoanelor necunoscute n legtur cu un eveniment sondaj de

    opinii);

    interviu-informaie (acumularea informaiilor n legtur cu un caz cercetat);

    interviu-explicaie (n care intervievatul, specialist ntr-un domeniu, comenteaz, explic un

    fenomen);

    interviu-portret (n care se prezint gndurile, starea de spirit, portretul interior, mrturisirile unei

    personaliti de vaz / ale protagonistului operei literare).

    Tehnica jurnalistic britanic opereaz o clasificare proprie a interviurilor :

    informative subiectul provine din coninutul unei tiri de actualitate, intervievatul fiind nmsur s ofere informaii despre acesta i reprezintnd o surs n care cititorul poate avea ncredere;acest tip de interviu ilumineaz, dezvolt, demasc, explic i aprofundeaztirea de la care a pornit, contribuind la o receptare corect a mesajului iniial;

    hard news trateaz un eveniment neobinuit, dar cu consecine importante (catastrofe naturale,de pild, sau accidente);

    de investigare stabilete adevratele origini i derularea evenimentului;

  • 7/28/2019 Jurnalism de Informare, Subiecte Examen

    5/22

    controvers reporterul ncearc, ntr-o manier elegant, s-l pun n ncurctur peintervievat;

    cu o personalitate atrage atenia asupra unui anumit eveniment din viaa unei personaliti;

    portret interlocutorul este invitat de reporter s-i prezinte drumul ctre succes, s-i deschid

    inima i s i dezvluie secretele; la final, cititorul va avea o nou imagine a celui intervievat; aflat laintersecia ntre reportaj i proz, accentul va cdea pe notele biografice i pe observaiile personale alereporterului;

    interpretativ jurnalistul ofer intervievatului fapte pe care ateapt ca acesta s le interpreteze;

    emoional reporterul transform cititorul ntr-un martor activ la bucuria sau la necazul uneipersoane sau grup de persoane;

    divertisment necesit interlocutori cu simul umorului, cu replici pline de miez;

    realitate folosit mai mult pentru documentare sau tiri, interviul curpinde numai declaraiilecelui intervievat.

    Exist i alte clasificri, dup criteriul funcional al tipului de subiect exploatat i al manierii de

    redactare a acestuia:

    interviu informaional ofer informaii despre un eveniment, o persoan;

    interviu-portret;

    interviu-descriere intervievatul este martorul unui eveniment i descrie ceea ce a vzut, asimit etc;

    interviu-interpretativ interlocutorul are misiunea de a interpreta, de a comenta sau explicafapte furnizate de reporter;

    interviu de analiz interlocutorul ncadreaz evenimentul sau situaia ntr-un context precis,ntr-o perspectiv clarificatoare i rspunde la ntrebarea-cheie de ce?;

    interviu-comentariu aici, ntrebarea de baz o constituie Care este prerea dvs.?;

    interviu de opinie e asemntor cu interviul de controvers i urmrete s releve opinia,punctul de vedere al unei personaliti ntr-o anumit chestiune;

    interviu-afectiv ofer o viziune general asupra interlocutorului, astfel nct cititorul sneleag mai bine situaia n care acesta este implicat;

    interviu-documentar.

    Interviul, mai mult dect tirea, las loc inventivitii i originalitii redactorului. Cu toate acestea,exist anumite structuri n care un interviu poate fi ncadrat, cu meniunea c, n general, interviurilebune combin mai multe tipuri de abordare.1) Tip-plnie reporterul pornete de la ideea general, de la ansamblu, i ajunge, treptat, ladetalii, la particularizare, fiind asemuit de unii reporteri interogatoriilor de la tribunal;

  • 7/28/2019 Jurnalism de Informare, Subiecte Examen

    6/22

    2) Tip plnie inversat conversaia debuteaz cu un subiect determinat i se deschide, sprefinal, ctre o tem general;3) Tip tunel autorul grupeaz o serie de ntrebri referitoare la tema aleas, fie toate cu finalnchis, fie toate cu final deschis. El aduce repede comentarii pe marginea unui eveniment; tipul dentrebri nu permite reflecii ndelungate (ex: Unde erai cnd a avut loc infraciunea? Ai prsitlocalitatea n ultimele ase zile? Cu cine v-ai ntlnit n ziua de?)4) Cu ordine mascat reporterul ncearc s nele interlocutorul, alternnd diferite tipuri dentrebri (cele dificile cu cele uoare, cele cu final nchis cu cele cu final deschis, ntrebrileprietenoase cu cele insinuante);5) Cu form liber aceste interviuri, mai puin lucrate, invit la rspunsuri deschise; sepreteaz mai ales pentru interviurile de profil sau atunci cnd nu exist limite de timp

  • 7/28/2019 Jurnalism de Informare, Subiecte Examen

    7/22

    Tipuri de informatie

    1.2. Informatii instrumentale

    Pentru ca oamenii sa se poata descurca in viata de zi cu zi ei au nevoie de anumite repere in functiede care sa se ghideze. Totalitatea informatiilor care se refera la starea vremii, cotatii bursiere, laprogramele cinematografelor sau ale teatrelor, modificarile aparute in transportul urban formeaza

    categoria informatiilor instrumentale. Daca in bibliografia engleza ele apar sub numele de informatiiinstrumentale, in cea franceza ele sunt numite informatii de serviciu. Toate acestea dau cititorului,privitorului sau ascultatorului sentimentul (reconfortant) al investitie omul cheltuieste bani sau timppentru informatii care au o valoare de utilitate imediata, concreta [] afirma Mihai Coman.

    Toate aceste informatii apar de cele mai multe ori in presa locala sau cea regionala si au cascop indeplinirea acestor cerinte. In diferite studii s-a aratat ca disparitia unor astfel de informatii dinpaginile ziarelor, informatii ce aparent s-ar putea zice ca umplu ziarul, ar crea panica si nemultumire inrandul publicului. Iata de ce majoritatea ziarelor locale sunt pline de informatii ce cuprind anunturileprimariei, evenimente culturale sau sportive, starea vremii si a circulatiei locale si regionale, date din

    rapoartele politiei s.a.

    1.3. Informatia de prevenire

    Pe langa faptul ca presa aduce la cunostiinta publicului ceea ce s-a intamplat in ultima vreme,ca il tine la curent cu cele mai proaspete informatii, acesta ii mai furnizeaza o serie de informatii careau caracter preventiv. Aceste informatii care sunt menite sa puna individul in garda, care ii sugereazaacestuia ce se poate intampla ca rezultat al unor fenomene se numesc informatii de prevenire. Dincategoria acestor informatii fac parte: prognozele meteo, modalitatile de prevenire a incendiilor, aaccidentelor, a diferitor boli, precum si informatiile oferite de autoritati despre schimbarile sociale

    ( noi legi, noi proceduri legale, modificari ale orarelor transportului in comun sau ale ruteloretc.). toate acestea sunt menite sa mobilizeze populatia si sa o pregateasca pentru diferite situatii. Prinaceasta functie presa isi confirma statutul: ' Deoarece informatia este accesibila maselor si nu numaiunei elite avertismentele transmise prin presa releva o functie suplimentara, de dezvoltare asentimentelor de egalitarism in interiorul societatii: toata lumea are sanse egale de a scapa de primejdiaastfel anuntata. (Ch. Wright) (Mihai Coman,Introducere in sistemul mass-media, pag.76)

  • 7/28/2019 Jurnalism de Informare, Subiecte Examen

    8/22

    Dar ceea ce este interesant este faptul ca publicul nu reactioneaza in maniera scontata de presa.El nu percepe intotdeauna mesajul transmis. Uneori informatiile transmise prin presa sunt bagatelizatesau chiar sunt trecute cu vederea. In alte cazuri aceste informatii percepute eronat conduc la aparitiaunei reactii opuse. De cele mai multe ori creeaza panica sau dau nastere unor zvonuri.

    Tipuri de surseDup tipul de acces al jurnalitilor la surse

    Directe jurnalitii le contacteaz direct pe teren (martorii evenimentelor, cei crora li se iauinterviuri, personajele dintr-un reportaj etc.). Aceste surse sunt de preferat, deoarece jurnalistul are uncontrol mult mai bun al informaiei i totodat un acces mult mai rapid la informaie;

    Indirecte jurnalitii preiau informaiile unei surse prin intermediul alteia (ageniile de pres,departamentele de PR, alte publicaii etc.).

    Dup statutul pe care l are sursa

    Surse instituionale sunt sursele care livreaz cea mai mult informaie ctre media. Aceste sursesunt: spitalele, Poliia, Jandarmeria, pompierii, tribunalele, Armata, Biserica, partidele politice,prefecturi, consilii municipale, organisme economice etc. Avantajul acestor surse este c furnizeazinformaii n mod curent;

    Surse oficiale emit mesaje de mare interes pentru media, a priori credibile. Sunt surseinstituionale de rang nalt. Ele sunt exclusiviste, deoarece informaiile lor nu se pot obine din altparte (preedinia, guvernul).

    Grupurile de presiune sunt organizaii care militeaz pentru un interes comun al membrilor si.n acest tip de surse se ncadreaz liderii de opinie, care sunt purtrorii mesajului gruprilor de careaparin (sindicate, asociaii, fundaii).

    Vedetele datorit faptului c o vedet se numete aa pentru c este n interesul publicului, media nu

    poate s neglijeze informaiile furnizate de aceasta.

    Dup durata n care sursele colaboreaz cu jurnalitii

    Permanente acestea livreaz informaii n mod continuu jurnalitilor. Tocmai datorit acestuifapt, ele sunt mai sigure (deoarece i-au dovedit sau nu corectitudinea, n timp). n aceast categorieintr: birourile de pres, ageniile de pres, reeaua de corespondeni i de colaboratori etc. Sunt

  • 7/28/2019 Jurnalism de Informare, Subiecte Examen

    9/22

    preioase deoarece jurnalitii le cunosc bine i pentru c media are nevoie de informaii n fluxcontinuu;

    Ocazionale furnizeaz informaii jurnalitilor doar cu ocazia anumitor evenimente. Cel maiadesea, ele sunt sursele primare (martorii, persoane implicate n anumite evenimente, personajele care

    fac obiectul unor anchete etc.). Valoarea lor vine tocmai din faptul c nu sunt surse de rutin.

    Dup credibilitatea surselor

    Credibile sunt, de obicei, sursele la care jurnalitii apeleaz n mod curent. Gradul lor de siguraneste mai mare, ns nimeni nu poate garanta c aceste surse pot fi credibile mereu;

    ndoielnice sunt sursele contactate recent, n cele mai multe cazuri, sau surse care uneori aufurnizat informaii bune, alteori informaii false. Ele sunt cele care fac viaa grea jurnalitilor, deoarecenu sunt constante;

    Necredibile este clar c nu putem avea ncredere n ele, ns nimeni nu ne poate garanta c, la unmoment dat, pot livra informaia care te va face s scrii articolul vieii.

    Dup starea fizic a surselor

    Umane nu cred c e necesar s detaliem;

    Scrise baze de date, site-uri, agenii de pres, publicaii etc.

    tirile pe surse

    Acestea sunt tirile n care identitatea sursei este protejat. Am vorbit despre aceste surse ntr-un altcapitol. Important este ca aceste informaii s le verificm foarte atent. ns tirile de acest fel nu suntniciodat de neglijat. De multe ori, ele sunt informaii care se confirm.

    http://www.ghidjurnalism.ro/cum-publicam-%C8%99i-atribuim-informatiilehttp://www.ghidjurnalism.ro/cum-publicam-%C8%99i-atribuim-informatiilehttp://www.ghidjurnalism.ro/cum-publicam-%C8%99i-atribuim-informatiilehttp://www.ghidjurnalism.ro/cum-publicam-%C8%99i-atribuim-informatiilehttp://www.ghidjurnalism.ro/cum-publicam-%C8%99i-atribuim-informatiile
  • 7/28/2019 Jurnalism de Informare, Subiecte Examen

    10/22

    Etapele principale ale conceperii i elaborrii unui text journalistic

    Aadar, planificarea i construcia textului jurnalistic se desfoar n conformitatecuateptrile publicului vizat, cu intenia de a atrage i de a menine interesul acestuia. Surmrimt r as e ul c on c ep i e d o cu me n ta r e r e da c ta r e l a r e al i za r ea u nu ir ep o r t a j d i n p r es a s c r i s .Co n s t r u c i a r ep o r t a j u l u i p o a t e f i a s emu i t cu mo n t a j u lun ui f il m , n ms ur a n ca re aces ta asambleaz scene, imagini (prim-plan, plan detaliu,portret) i

    urmrete un fir narativ.

    PLANUL INCLUDE: Ideea reportajului: Ideea reprezint axul director al textului. Ideeac o n s t i t u i e n u c l e u l d u r a l c o m u n i c r i i s a u c e e a c e a r t r e b u i n e a p r a t s p u s n t r - o propoziie/fraz, dac n-am avea destul timp ispaiu pentru a spune mai mult.

    De cele mai multe ori, ideea textului se regsete i n titlu. Impactul pe care-l vaaveareportajul asupra publiculul depinde, n mare msur, de felul n care ncepe textul, de modulncare sunt elaborate primul paragraf sau primele fraze (engl. lead).

    Paragraful initial sau primul paragraf trebuie s fie concis, evocator i concret. Adeseaintro-urile sunt bazate pe vizualizare, adic pe transportarea cititorului n spaiul unde sepetrecfaptele. n acest caz, este obligatoriu s fie alese cuvintele care arat. Bunoar: Ea poartobluz viu colorat nu arat mare lucru. n schimb, Ea poar t o bluz verde aprinscarecontrasteaz cu tenul palid ne ajut s o vedem mai bine.

    Din perspectiva scriiturii, modalitatea aceasta mbin descrierea cu naraiunea, cu accent pe cead in t i . n p r in c ip iu , a c es t t i p d e nc e pu t e s te s pe c if i c r e po rt a ju lu i . E st e

    im po rt an t ca jurnalistul s tie s vad ce este nou i interesant n realitatea pe careintenioneaz s otransmit. n nici un caz, nu are a inventa ceva. Doar textul nu aparine ficiunii.D. Husson i O.Robert despre rolul paragrafului iniial: Pentru a construi un bun nceput detext, talentul trebuie s tind spre concilierea mai multor imperative, aparent puin conciliabile: s

    anunetema, s atrag atenia cititorului, s-l fac s considere c subiectul poate s-l intereseze,

    dar s lase destul mister, pentru ca s nu aib impresia c a aflat tot din primul paragraf.S-ispui destul pentru a-i trezi curiozitatea, dar puin, pentru a dori s continue lectura.

  • 7/28/2019 Jurnalism de Informare, Subiecte Examen

    11/22

    Corpul reportajului( s au p a r t ea d e mi j l o c a t ex t u l u i ) e s t e r ezu l t a t a l as amb l r i i scenelor, portretelor, dialogurilor, detaliilor care valideaz idea textului. ntre teza iniialiconcluzie, se afl paragrafele de sprijin. Fiecare, ntr-o succesiune logic, trebuie sdezvolte paragraful iniial. Un paragraf trebuie s conduc la urmtorul n chip firesc, fr

    poti cnel i.Trece rea lin se obine pr in cuvinte de legtur , p r i n paragrafe de legtur ,p r in reluarea cuvntului final din paragraful care se ncheie, la nceputul celui care urmeaz.Scriitorul are nevoie de paragraf pentru control. Cititorii, pentru acces. Fiecare paragraf este o idee,un spaiu distinct pentru dezvoltarea unui punct de sprijin. (...) C i t it o r u l a r e n e v o i es t i e n fiecare moment unde se afl i ncotro merge. Ca parte a unui ntreg, fiecare paragrafare ounitate. Este coerent. Are propriul accent. Pe scurt, este un text n miniatur.Redactarea paragrafului final es t e t o t a t t d e i mp o r t an t ca i mo n t a j u l s cen e l o r cusemnificaie sau conceperea paragrafului iniial. Dac nceputul unui text deschide perspectiveicreeaz ateptri, finalul a re rolul de a fixa n mintea cititorului evenimentul/fenomenul tratat.

    Miz e le p ar agr af u lu i f in a l : s -l re in pe ci t i tor capt iv n text , favor iznd nelegerea,memorarea,

    reflecia. Finalul reportajului poate fi conceput prin introducerea unui element denoutate(noutate, n raport cu informaiile existente n text): o scen puternic, un detaliudeculoare, un citat semnificativ. Formulrile sentenioase i moralizatoare trebuie evitate, deoareceelenu sunt coerente cu tipul de text reprezentat: un text care ilustreaz o experien tritdeautor; un text narativ ce exploateaz tehnica spectacolului. Rolul jurnalistului nu este acela dea-lnva pe cititor ce concluzii s trag sau care este morala pe care ar trebui s o nsueasc. El i aratdoar cum este lumea, iar cititorul extrage morala i cntrete concluziile.

  • 7/28/2019 Jurnalism de Informare, Subiecte Examen

    12/22

    Reportajul

    Definiia reportajului:

    Specie publicistic, apelnd adesea la modaliti literare de expresie, care informeaz asupra unor situaii,evenimente de interes general sau ocazional, realiti geografice, etnografice, economice etc., culese de obicei la faalocului. (DEX)

    n manualul de jurnalism (Coman, vol. 2, 2001, p.11) se face o corecie acestei definiii: culese de la faa locului,nu de obicei de la faa locului.

    Tipologia reportajului

    Nu prea se omoar nimeni, n practic, s in seama de tipologii. Un reportaj e un reportaj i att. Voi enumera mai jos totu i cteva dintre tipurile principale de reportaj.

    Reportajul de eveniment

    Importana cea mai mare n acest tip de reportaj o au faptele, dramatismul lor. O rpire, un accident aviatic, un atacterorist, un act de eroism, toate pot face obiectul unui reportaj de eveniment. Nici aici nu neglijm elementele deatmosfer, fiindc dac am face-o n-ar mai fi vorba de reportaj, ns amploarea acestor detalii trebuie s fie n plansecund. Reportajul de eveniment poate fi confundat u or cu relatarea, n ambele fiind obligatorie prezena

    jurnalistului n mijlocul faptelor.

    Reportajul de atmosfer

    Dup cum i spune i numele, accentul n acest tip de reportaj cade pe detaliile de atmosfer. Ziua de 1 mai la mare, un concert important, o zi ntr-un orfelinat, o zi n cel mai luxos hotel din lume, sau pur i simplu ce mai nseamn o zi n parc, toate pot face obiectul unui reportaj de atmosfer. n principiu, el transmite cam acela i lucru ca i reportajul de eveniment, doar c prim-plan-ul este ocupat de atmosfer, nu de fapte.

    Faptul divers

    De i pare simplu, e greu s define ti faptul divers. El este un fapt minor din punctul de vedere al semnificaiei sociale. Dar e ceva care amuz, care contrasteaza, pe scurt, ceva ciudat. Nu presupune mereu o documentare laborioas.Philippe Gaillard include n tipologia faptului divers: nebunul ora ului, escrocul escrocat, copilul nefericit, colecionarul ce lucruri ciudate

    Dintre tipurile enumerate, reportajul de eveniment este singurul pe care nu-l poi scrie oricnd ai chef, fiindc eldepinde foarte mult de fapte. Iar faptele se petrec sau nu se petrec, ele nu pot fi inventate. Important e ca atunci cndse ntmpl un eveniment de natura celor enumerate mai sus s nu ratezi momentul.

  • 7/28/2019 Jurnalism de Informare, Subiecte Examen

    13/22

    Pe lng tipurile enunate mai sus, exist multe clasificri. Vom auzi foarte des i termenul de marele reportaj (legrande reportage). El nsumeaz, de fapt, caracteristicile celorlalte tipuri.

    reportj-ancht s.n. Reportaj sub form de anchet Remarcm, de asemenea, paginilememorialistice semnate de M.P [...] i reportajul-anchet realizat de S.P. Cont. 24 III 72 p. 3. Urmtoarea rubric, o rubric menit s ne dea speran e [...] n cea mai mare parte realizabile,a a cum am putut constata urmrind reportajul-anchet al emisiunii Magazinul femeilor. Spt. 27VI 75 p. 6. Ce e nou n salonul de pictur i sculptur al municipiului Bucure ti reportaj-anchet de R.G. Pr.R.TV 13 I 77 p. 10; v. i Spt. 26 III 76 p. 5; v. i reportaj-interviu (din reportaj+ anchet)Sursa: DCR2 (1997) | Furnizat deEditura Logos | Adugat deraduborza | Semnaleaz ogre eal |Permalink

    reportj-esu s.n. Reportaj cu calit i de eseu Povestirea este mai mult un reportaj-eseu. Cont. 25VI 62 p. 3. Pledoarie pentru via (color). Reportaj-eseu Sc. 23 XI 86 p. 5; v. i reportaj-interviu (din reportaj + eseu)Sursa: DCR2 (1997) | Furnizat deEditura Logos | Adugat deraduborza | Semnaleaz ogre eal |Permalink

    reportj-intervu s.n. Material publicistic n care sunt folosite deopotriv procedeele reportajului iale interviului Unul din ultimele numere ale revistei Esquire public [...] un reportaj-interviu cuprolificul scriitor american Tennessee Williams. Cont. 17 XII 71 p. 10. [...] iugoslavul B.K.,membru n biroul F.I.D.E., a realizat un reportaj-interviu n care personajul central K [...] face

    unele mrturisiri interesante. Spt. 15 III 74 p. 14. Reportajul-poem i reportajul-monografic,reportajul-eseu i reportajul anchet, reportajul-evocare i reportajul-dialog, reportajul-interviu i

    reportajul sociologic, iat numai cteva din tipurile de reportaje prezente.R.lit. 28 XI 74 p. 17(din reportaj + interviu)Sursa: DCR2 (1997) | Furnizat deEditura Logos | Adugat deraduborza | Semnaleaz ogre eal |Permalink

    reportj-pom s.n. Reportaj cu calit i de poem Marile reportaje-poeme [ale lui GeoBogza] Cont. 18 IX 64 p. 3; v. i reportaj-interviu (din reportaj + poem)

    Sursa: DCR2 (1997) | Furnizat deEditura Logos | Adugat deraduborza | Semnaleaz ogre eal |Permalink

    romn-reportj s.n. Roman alctuit din alturarea unor reportaje Oameni ca zeii e un roman-reportaj. Cont. 6 II 65 p. 3. Eu cred c ni te bune romane-reportaj, indiferent de ct de durabilesunt, n-ar strica deloc. R.lit. 25 II 71 p. 11; v. i Cont. 21 X 66 p. 2 (din roman + reportaj)

    http://dexonline.ro/sursehttp://dexonline.ro/sursehttp://dexonline.ro/spre/logoshttp://dexonline.ro/spre/logoshttp://dexonline.ro/utilizator/raduborzahttp://dexonline.ro/utilizator/raduborzahttp://dexonline.ro/definitie/reportajhttp://dexonline.ro/definitie/reportajhttp://dexonline.ro/definitie/reportajhttp://dexonline.ro/definitie/reportajanchet%C4%83/559206http://dexonline.ro/definitie/reportajanchet%C4%83/559206http://dexonline.ro/sursehttp://dexonline.ro/sursehttp://dexonline.ro/spre/logoshttp://dexonline.ro/spre/logoshttp://dexonline.ro/utilizator/raduborzahttp://dexonline.ro/utilizator/raduborzahttp://dexonline.ro/definitie/reportajhttp://dexonline.ro/definitie/reportajhttp://dexonline.ro/definitie/reportajhttp://dexonline.ro/definitie/reportajeseu/559207http://dexonline.ro/definitie/reportajeseu/559207http://dexonline.ro/sursehttp://dexonline.ro/sursehttp://dexonline.ro/spre/logoshttp://dexonline.ro/spre/logoshttp://dexonline.ro/utilizator/raduborzahttp://dexonline.ro/utilizator/raduborzahttp://dexonline.ro/definitie/reportajhttp://dexonline.ro/definitie/reportajhttp://dexonline.ro/definitie/reportajhttp://dexonline.ro/definitie/reportajinterviu/559208http://dexonline.ro/definitie/reportajinterviu/559208http://dexonline.ro/sursehttp://dexonline.ro/sursehttp://dexonline.ro/spre/logoshttp://dexonline.ro/spre/logoshttp://dexonline.ro/utilizator/raduborzahttp://dexonline.ro/utilizator/raduborzahttp://dexonline.ro/definitie/reportajhttp://dexonline.ro/definitie/reportajhttp://dexonline.ro/definitie/reportajhttp://dexonline.ro/definitie/reportajpoem/559209http://dexonline.ro/definitie/reportajpoem/559209http://dexonline.ro/sursehttp://dexonline.ro/spre/logoshttp://dexonline.ro/utilizator/raduborzahttp://dexonline.ro/definitie/reportajhttp://dexonline.ro/definitie/reportajhttp://dexonline.ro/definitie/reportajanchet%C4%83/559206http://dexonline.ro/sursehttp://dexonline.ro/spre/logoshttp://dexonline.ro/utilizator/raduborzahttp://dexonline.ro/definitie/reportajhttp://dexonline.ro/definitie/reportajhttp://dexonline.ro/definitie/reportajeseu/559207http://dexonline.ro/sursehttp://dexonline.ro/spre/logoshttp://dexonline.ro/utilizator/raduborzahttp://dexonline.ro/definitie/reportajhttp://dexonline.ro/definitie/reportajhttp://dexonline.ro/definitie/reportajinterviu/559208http://dexonline.ro/sursehttp://dexonline.ro/spre/logoshttp://dexonline.ro/utilizator/raduborzahttp://dexonline.ro/definitie/reportajhttp://dexonline.ro/definitie/reportajhttp://dexonline.ro/definitie/reportajpoem/559209
  • 7/28/2019 Jurnalism de Informare, Subiecte Examen

    14/22

    Structura reportajuluiCare ar fi structura unui reportaj, scris n baza unei informaii furnizate de opera literar? Acesta arinclude urmtoarele componente:

    relatarea cazului (Ce s-a ntmplat? Unde i cnd s-a ntmplat? Care sunt prile implicate n caz

    / conflict? Ce l-a determinat pe personajul X s acioneze n acest mod? Ce fapte sunt importante? Cefapte lipsesc pentru nelegerea cazului? Cum este soluionat cazul de ctre scriitor?);

    prezentarea opiniilor prilor implicate n ntmplare, ale martorilor oculari, colectate n procesul

    interviului, aprecierea opiniei scriitorului, extras din textul literar, n cazul n care aceasta esteexprimat direct (n abaterile lirice, pasajele meditative etc.) ori indirect (prin felul n care el icreeaz personajele, le pune s acioneze);

    raportarea cazului respectiv la anumite norme morale i legislative;

    exprimarea punctului de vedere al celui care realizeaz comunicatul de pres vizavi de

    ntmplrile / evenimentele transmise auditoriului.

    cele ase valori ale informaiei semnificative, incluse n definiia textului publicistic i, implicit, areportajului (conform opiniei lui Mencher Melvin): a) proximitatea temporal (actualitatea celorrelatate); b) proximitatea spaial (fapt din realitatea apropiat receptorului); c) neobinuitul faptelor;d) conflictul; e) consecinele; f) captarea interesului uman.

  • 7/28/2019 Jurnalism de Informare, Subiecte Examen

    15/22

    Gen si specie

    genurile informative:

    - stirea: ea ofer informaia pe scurt (spune ce s-a ntmplat?), culeas din diverse surse;

    - interviul,- reportajul: este un gen, la fel ca relatarea, bazat pe informaie culeas de la faa locului. n plus,

    fa de relatare i de tire, vine cu detalii de atmosfer, adaug culoare;- relatarea: ofer informaia culeas direct de la faa locului de ctre reporter. Prezena la faa

    locului, accentueaz rspunsul la ntrebarea unde s-a ntmplat?;- nota,- ancheta: dezvluie ceva (ascuns, imoral, ilegal). Accentul cade pe ntrebrile de ce? i

    cum?;- portretul: mprumut caracteristici din celelalte genuri. Pe scurt, urmrete trsturile,

    comportamentul, pasiunile, viciile, realizrile unei persoane i ofer o imagine despre ea.- corespondenta informativa,- necrologul etc.

    genurile de opinie:

    - Comentariul: este poziia unui jurnalist cu privire la o tem;- Editorialul: este poziia publicaiei cu privire la o tem de actualitate i de mare interes;

    genurile analitice

    genurile publicistice literare genurile umoristice

    http://www.ghidjurnalism.ro/editorialulhttp://www.ghidjurnalism.ro/editorialul
  • 7/28/2019 Jurnalism de Informare, Subiecte Examen

    16/22

    StireaCe este tirea?

    1) tirea nseamn informaie pur. Fr aceasta, niciun ziar nu ar putea avea pretenia s existe.

    Elementul central al unei tiri l reprezint faptele (ce s-a ntmplat), nu opiniile.

    2) ABC-ul. tirea este rspunsul la cteva ntrebri: cine? (a fcut), ce? (a fcut), cnd? (afcut), unde? (a fcut), de ce? (a fcut)i cum? (a fcut). Fr aceste rspunsuri, nu putem vorbi de otire complet.

    3) Nu orice fel de informaie poate fi o tire. Ca s fie considerat tire, informaia trebuie s aib omulime de caliti (news value, newsorthiness). S-a ajuns, prin consens, la concluzia c noutatea estecea mai important calitate a unei tiri. Tocmai de aceea, cea mai redus definiie a tirii ar putea fi:ceva despre care am aflat abia acum. tirea e ca ngheata: dac n-o mnnci repede, se topete.

    O caracterizare concis a tirii ofer i francezul Pierre de Noye, care spune c informaia de prestrebuie s fie: important, interesant, nou i adevrat. Nu putem s ne mulumim ns cu aceastdefiniie.

    Caracteristicile tirilor

    Aria de influen. O tire este cu att mai interesant cu ct coninutul ei i consecinele pe care leimplic privesc un numr mai mare de oameni.Celebriti. Omul este curios prin nsi firea sa, de aceea el va citi cu mult interes tiri despre oameni

    cunoscui, despre activitatea lor, precum i despre viaa privat, despre pasiunile acestora.Elementul neobinuit, senzaional. Faptele sau oamenii extraordinari, ieii din comun, fenomenelebizare trezesc mereu interesul cititorilor.

    FactoriiFactorii datorit crora un eveniment devine suficient de interesant ca s se constituie ntr-o tire depres sunt: conflictul, proximitatea n spaiu i proximitatea n timp.

    Cum redactm o tire. Piramida rsturnat cea mai eficient schem

    Dac n-ai reuit s prinzi cititorul cu prima fraz, poi s consideri c ai scris degeaba tot textul.Primele 30 de cuvinte sunt vitale pentru a ctiga atenia celui care citete.

    Tehnica piramidei rsturnate const n prezentarea celor mai importante informaii n chiarintroducerea tirii, dup care urmeaz date explicative, complementare, de context i alte detalii.

    http://www.ghidjurnalism.ro/criterii-care-ne-ajuta-sa-alegem-%C8%99tirile-bunehttp://www.ghidjurnalism.ro/criterii-care-ne-ajuta-sa-alegem-%C8%99tirile-bunehttp://www.ghidjurnalism.ro/criterii-care-ne-ajuta-sa-alegem-%C8%99tirile-bune
  • 7/28/2019 Jurnalism de Informare, Subiecte Examen

    17/22

    Redactarea tirii sub forma piramidei rsturnate este o soluie adecvat cititorului modern, mereu subpresiunea timpului, care vrea s afle repede ce s-a ntmplat i dup aceea, dac mai are timp, s aflede ce i cum s-a ntmplat.

    Cele trei pri esen iale ale unei tiri scrise sub forma piramidei rsturnate:

    a)Lead introducerea sau capul tirii;

    b) Corpul tirii - dezvolt introducerea;

    c)Final trebuie s fie memorabil.

    Lead-ul (atacul sau primul paragraf) este nucleul informativ esenial, care sintetizeaz principaleleinformaii. El trebuie s fie att informativ ct i incitativ. n esen, lead-ul trebuie s capteze ateniacititorului i s l invite la lectur.

    Corpul tiriiconine date care explic i aprofundeaz introducerea, explicaiile care ajut la situareaevenimentelor n context i o serie de date secundare care ntregesc imaginea faptului. Background-uli are locul tot n aceast zon a tirii.

    Finalulfixeaz n mintea cititorului evenimentul. El trebuie s fie memorabil.

    Un element sensibil n aceast schem este apoul. De regul, nu se folosete n tiri, ns, n cazultirilor de dimensiuni mari, el se impune. apoul este un element al titrrii. Conine mesajul esenial.El trebuie s fie incitant, s-l fac pe cititor s-i continue lectura. Ce trebuie s reinem este c

    functioneaz ca un lead, dar nu nlocuiete lead-ul propriu-zis al articolului. O tipologiesumar: informativ rezum informaia, prezentnd doar esenialul; incitativ conine elementeputernice din text i incit cititorul la lectur; de prezentare - prezint interlocutorul sau o motivaie,este folosit, cel mai adesea, n cazul interviului; de actualizare prezint informaiile de ultim or.

    Lead-ul

    Este primul i de departe cel mai important paragraf al tirii.

    Unii prefer anglicismului lead, franuzescul atac(attaque). Alii opteaz pt.

    intro, prescurtarea de la introducere sau pt. sintagma paragraf introductiv

    n lipsa unui cuv. mai bun, pledm pt. termenul lead, cu argumentul c este celmaides folosit n colile de jurnalism i n jargonul redaciilor.

    Unul dintre nelesurile cuv. lead este capt, poziie de frunte. To lead nseamn a

    conduce, a deschide calea, a conduce, a fi n frunte etc.

  • 7/28/2019 Jurnalism de Informare, Subiecte Examen

    18/22

    Lead-ul trebuie s concentreze informaia esenial a tirii, dar nu trebuie s o epuizeze. Mul i

    ju r na l i t i su n t t en ta i s s c r i e in t rod uce r i b ine , adus e d in cond e i ,da r f r osemnificaie pt. ceea ce urmeaz n corpul tirii.

    Rspunde la ntrebrile considerate principale n cazul evenimentului relatat

    cine?,ce?, cnd?, unde? i indic, n plus, tot obligatoriu, sursa.. Se recomand ca lungimea lead-ului s nu depeasc 20-30 de cuvinte. Aceast

    dinurm cifr se refer la lb.francez, considerat o limb analitic, precum romna.

    Uneori o fraz lung poate s aib fluen, alteori, una scurt poate fi gtuit. Important este ca

    cititorul s ne neleag fr efort i fr gre.

    Dac nu putem concentra lead-ul ntr-o sigur fraz, vom redacta dou, atunci, cea de-adoua se

    va numi sub-lead. Amndou la un loc vor forma lead-ul propriu-zis. Cel maia de se a el ea lc t ui es c u n s g. p ar ag ra f. D oa r d ac s ub -l ea d- ul i nt ro du ce o a d ou ai d e e i m p o r t a n t , e l v a f o r m a u n a l t a l i n e a t . C o n s t r u c i a d e t i p l e a d s u b - l e a d p e r m i t e degajarea primei fraze de precizarea identitii i calitii vorbitorului.

    Cine vrea s redacteze un lead original, va cuta s includ n el, ori de cte ori se poate,irspunsul la o alt ntrebare dect cele socotite principale (de ce?, cum?, fie la una, fiela alta , eventualla altele ).

    Lead-uri policefale .Anumite evenimente pot prezenta 2 sau ma i multe aspecte dominante, de importan egalsau apropiat. Dac nu putem stabili o ordine a importanei lor, nu ne rmne dects construim lead-uri bicefale.n cazul unu i l ead bicefa l, va t rebu i s avem dou calupur i de paragrafe de

    dezvoltare,care vor trata pe rnd cele dou idei. Primul alineat din fiecare calup va fiun fel de sub-lead.

    Tipuri de lead:

    tirile hard (hard news) : se refer , n general, la evenimentele importante, cu impactmasiv i imediat, de interes pt. o categorie larg de cititori. Lead-ul tirilor de acest tipr ezu m n s i e s en a ev en i men t u l u i , n t r - un s t i l c l a r i n e t ed . Ceea ce s p u i e s t emai important dect cum spui.tirile soft (soft news): sunt asimilabile n bun msur, cu ceea ce jurnalitii romnin u mes c f ap t d i v e r s . Rep r ez i n t o ca t eg o r i e l a r g , n ca r e i n t r t o a t e ace l e t i r ic ar et ra te az s ub ie ct e d e i nt er es u ma n, n el eg at e n ea p ra t d e a ct ua li ta te ai m e di a t i f r u r m r i s e s i z a b il e a s u p ra v i e i i c i t it o r il o r . P l a j a d e o p iu n i arep or te r u lu i n ceea ce privete scrierea lead-ului este mult mai larg atunci cnd abordeazasemenea subiecte. Cum spui este mai important dect ce spui.Tipuri de lead:

  • 7/28/2019 Jurnalism de Informare, Subiecte Examen

    19/22

    lead-ul rezumat: e s t e c e l m a i f r e c v e n t u t i l i z a t . P a r a g r a f e l e d e d e z v o l t a r ere i au i dezvolt informaii enunate n lead, adugnd, dac este cazul, altele noi. lead-ul oc: evideniaz ntr-o formul frapant una dintre consecinele evenimentului lead-ul bomb(glon) urmrete s capteze atenia printr-o singur propoziie sau chiar o expresierelevant, care rezum ntregul subiect.

    lead-ul narativ( d r amat i c , d e cu l o a r e ) d es c r i e p e s cu r t o s cen s emn i f i ca t i v antmplrii lead-ul raport fotografiaz o situaie, eventual consecinele unei decizii lead-ul citat rareori recomandat, acest tip de lead alege o declaraie care incit

    la lectur, atrgnd atenia asupra unui aspect particular. lead-ul analiz formuleaz ipoteze sau evalueaz consecine legate de eveniment lead-ul amnat ntrzie comunicarea faptului la zi de dragul captrii interesului princonstruireaunei antiteze lead-ul anecdot capteaz atenia printr-o analogie cunoscut i noutatea pe care vreas o

    comunice. lead-ul interogativ ncearc s obin implicarea cititoruluiPutem ncadra aceste tipuri de lead ndou categorii: l ea d- ul d ir ec t c i ti t or u l a f l n e mi j lo c it , d in p a ra g ra f ul i nt r od u c ti v ,

    ba c h ia r d in primele cuvinte cele mai semnificative/importante /interesante aspecte ale unei tiri.Este lead-ul de tip hard. lead-ul indirect comunic elementele eseniale ale tirii, dar nu chiar din prima fraz. Este tipul delead folosit de multe ori n tirile soft.

    Paragrafele de dezvoltare(corpul stirii)

    Aceste paragrafe ofer precizri despre informaiile enunate n primul paragraf sau aduc alte date, carenu au fost pomenite pn atunci. Ele pot s ofere elemente de background, adic acele date carealctuiesc contextul unui fapt: evenimente precedente, posibile consecine, al tentmplri similare noutatea sau semnificaia pe care o aduce etc Nu toate tirile trebuies conin elemente de backgound. Un bun background necesit o documentare suplimentar,adesea anevoioas, pe care deadline-ul nu o permite ntotdeauna. O regul a scrisuluijurnal is ti c es te aceea care iden ti fic paragraful cu o idee. Ceea ce nseamn c alineatul esteformat din 1-2 fraze. Nevoia de paragrafe se bazeaz pe regula l i z ib i l i t i i . A l t f e l s pus , un

    tex t bin e mp r i t n par ag raf e, n mod ide al de mr ime inegal, este mult mai uorperceput de cititor. Nr. de paragraf e nu este prescri s. El depinde de importana i na turaevenimentului pecare l relateaz tirea. Dar, cel mai adesea tirile necesit mai multe paragrafe dedezvoltare, chiar dac niciunul dintre acesta nu aduce elemente de background. Nr. lor nupoat e fi stabi li t dect pr in aplicarea regulii de fier maximum de informaie cu minimum demijloace, n cazul tirii din presa scris cu minimum de cuvinte. n f i eca r e pa r agra f t r ebu iepus un acc en t log ic . A l t f e l s pus , un cu v . sau o s in tagm , in c l uznd ce l ma i

  • 7/28/2019 Jurnalism de Informare, Subiecte Examen

    20/22

    ades ea, s ubs ta nt ive i / s au verb e pute rnic e, t r ebu ie s foca l ize ze atenia. n tirilede pres scris, ele trebuie plasate la nceputul frazei sau paragrafului, iar n presaaudiovizual, potrivit regulilor perceptibilitii, la sfrit.ndeobte, n scrisul jurnalistic nu se admitfraze lungi. Aceasta nu nseamn c frazele pot fi tanate. Este chiar contraindicat ca ele sfie de mrime egal. O succesiune de fraze lungi mpiedic cititorul s perceap lesne mesajul.

    Dimpotriv o suit de propoziii scurte las impresia de gfial, sacadare, sufocare adiscursulu i . Aceea i regul es tevalabi l i p t . mr imea paragrafelor . Cel mai b inea r f i s s e r ea l i ze ze o a l t e r nan a paragrafelor lungi i scurte, accentuate i neaccentuate.

    Finalurile

    Unii gazetari i au gri j s pstreze pentru ncheiere o informaie interesant. Deobicei,finalurile prezint informaii de context, care l ajut pe cititor s-i formeze oimagine corespunztoare despre eveniment.

    Ex: este al 20-lea acc iden t din jude provoca t debicicliti n aceast lun, a informat poliia.At u n c i cn d i n f o r ma i a e s t e o r g an i za t n t r - o s t r u c t u r d i f e r i t d e cea ap i r ami de i inversate, paragraful de final este aproape la fel de important pt. succesul articolului ca ilead-ul. De regul, background-ul se construiete la sf. tirii. n cel mai ru caz, el esteinserat dup consemnarea elementelor de actualitate. ns, uneori, elementele de contextpo t f i a t t de i mpor tan t e p t . n e lege r ea f ap tu lu i relatat, nct reclam o poziieavansat. Alteori, cnd beackground-ul aduce elementul care d nota distinctiv a evenimentului,el poate i chiar trebuie s-i gseasc locul n lead.

    Exigene ale tirii:

    Coerena nu trebuie s plecm ntr-o direcie i s ajungem n alt parte. Trebuie s meninemaceeai linie logic. O tire trebuie s aib coninut unitar. Trebuie s inem cont c fiecare entitate(cuvnt, propoziie) face parte dintr-un text (tirea), care trebuie s comunice, s transmit ceva. Nutrebuie s scpm niciodat din vedere acel ceva (unghiul de abordare).

    Concizia dac putem spune acelai lucru cu mai puine cuvinte, nu trebuie s ezitm s o facem.Exist o regul n jurnalism care este formulat astfel: maxim de informaie cu minim de cuvinte. Suntindicate propoziiile i frazele scurte.

    Claritatea cititorul trebuie s neleag imediat ce vrem s-i spunem. Nu folosim fraze ambigue, nulsm loc interpretrilor (scriem tiri, nu poezii). Nu l vom determina pe cititor s mearg la dicionars caute sensurile. Limbajul trebuie s fie clar, simplu.

    http://www.ghidjurnalism.ro/unghiul-de-abordarehttp://www.ghidjurnalism.ro/unghiul-de-abordare
  • 7/28/2019 Jurnalism de Informare, Subiecte Examen

    21/22

    Sapoul

    Intre titlu si articol este uneori eficace prezenta unei etape intermediare : sapoul. Acesta are o functiedubla: informative si incitativa. Sapoul nu este primul paragraph al articolului. Este un text autonom,specific, redactat in anumite limite, uneori prezentat pe un alt format de culegere pentru a echilibravisual pagina. Nu este nici un simplu rezumat.

    Tipuri fundamentale de sapou: sapou informativ;

    sapou incitativ;

    sapou mixt. sapoul de justificare (reporterul isi ia precautia sa para specialist intr-o anumita problema).

    M. Capelle distinge si

    sapoul de actualizare

    si

    sapoul de rememorare.

    Sapoul informativ se poate substitui lead-ului, raspunzind la intrebarile cine?, ce?, unde?, cind?.Sapoul incitativ foloseste retorica atacului sau chiar I se poate substitui.

    Sapoul este al doilea loc in care se gaseste informatia dupa titrare. In sapoul informative sunt oferiteasa-numitele informatii de pliant, adica datele de curriculum, factologice.Rolul sapoului este de a transforma cititorul in insider , intr-un partener la tot ceea ce reporterulsesizeaza: el il face pe cititor sa vada, sa auda, sa simta ambianta in care se misca.

  • 7/28/2019 Jurnalism de Informare, Subiecte Examen

    22/22

    Darea de seama

    Forma si procedeele darii de seama permit jurnalistului sa redee amanunte esentiale aleevenimentului despre care scrie, sa reproduca fidel atmosfera in care a decurs acest eveniment, sa aratede la ce a inceput evenimentul dat, cum s-a desfasurat si cu ce s-a determinat.

    Volumul darii de seama poate fi diferit ei consacra de la citeva zeci de riduri pina la un nr de ziar,daca este necesar, jurnalistul poate povesti intr-o anumita ordine despre luarile de cuvint rostite la oconferinta, la un congres, despre chestiunile principale abordate aici.

    Cele mai des intilnite sunt darile de seama desfasurate care povestesc despre evenimentele zileidetaliat, punindu-se la current cu toate amanuntele.

    Exista citeva feluri de dari de seama care se deosebesc una de alta, mai intai prin metoda redariimaterialului. Cea mai simpla este darea de seama stenografica care urmareste scopul de a prezentacititorului o fidela fotografie a evenimentului. Aceasta forma este folosita de regula pentruoglindirea in paginile ziarelor, revistelor a unor noutati care nu cer comentarea autorilor.

    In orice dare de seama trebuie sa fie present elemental aprecierii. Aprecierea se manifesta inselectarea faptelor, detaliilor si amanuntelor despre care se comunica. Inafara de darile de seamastenografice mai deosebim dari de seama tematice si cu o anumita analiza aprofundata a faptelorexpuse, adica dari de seama analitice.

    Darile de seama tematice se consacra, de regula, unei anumite chestiuni.In presa, o raspindire mai larga o are darea de seama analitica ce se deosebeste de cele doua

    anterioare printr-o analiza profunda a faptelor.

    Analiza poate fi diferita independent de acele sarcini pe care sa le puna in fata autorului.Pentru a scrie o dare de seama bine inchegata, jurnalistul trebuie sa stie bine situatia din domeniulrespectiv, sa inteleaga ce anume trebuie sa scrie.

    Darea de seama de gen jurnal, ofera autorului posibilitati nu mai mici decit articolul,corespondenta sau reportajul, de a folosi toate bogatiile limbii si a stilului, o comparatie plastic, unepitet pregnant, o metafora expresiva, folosind in mod preceput elementele schitei, unele procedeeartistice de zugravire a realitatii. Jurnalistii se straduesc ca darile de seama sa fie cit mai elustrative, sazugraveasca cititorului cit mai fidel tabloul de la conferinta.

    Procedeele stilistice ale limbii se folosesc cu mult success mai ales in darile de seama desprecompetitiile sportive, festival, sarbatori populare.

    Sursele principale care se folosesc in tipul scrierii darii de seama sunt notitele facute in cursulconferintei daca evenimentul este stenografiat, jurnalistul trebuie numaidecit sa citeasca aceasta.

    Obligatoriu se cere precizate numele de famile, initialele, principalele date care au fost trecute inrevista. Darea de seama ca si stirea sunt cele mai operative genuri.


Recommended