+ All Categories
Home > Documents > Ion Dragasanul - Istoria Portului Popular Bucovinean

Ion Dragasanul - Istoria Portului Popular Bucovinean

Date post: 09-Jul-2015
Category:
Upload: csiac
View: 177 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 56

Transcript

O istorie a portului popular bucovineanAutor Ion Dragusanul

CuprinsSatul romnesc este, n esen, preistoric mbrcmintea Dacilor era mai toat roie? De la uriaii Hyperborei la Daci Urmaii lui Mo Timp Foamea de dacism i mrturiile romnilor Cu un port aproape ntocmai al strbunilor si De la ara de Sus a Moldovei, la Bucovina Norodul este foarte plecat spre eres Vestimentaia etnicilor din Bucovina Emanciparea Bucovinei i inventarea costumului popular studenesc Bibliografie Cuprins

Satul romnesc este, n esen, preistoricSatul romnesc este, n esen, preistoric, adic o zon conservatoare, cum o dovedesc elementele de cultur arhaic care au supravieuit aici pn la nceputul secolului XX, n ciuda statutului de rspntie, n care se ntretaie influene diverse, o rspntie n care s-a supravieuit doar cu jraticul inut sub spuz. Iar principalele elemente de cultur arhaic sunt legile, care se cntau, ca s nu se uite i din care ne-au rmas doar vestigii lingvistice (Lerui Ler, Florile dAlbei, Heiole etc.), dar care au supravieuit, din vremea lui Zalmoxe, pn pe la anul 1800, sub numele de Valaskim, adic drept valah, precum i vemintele preistorice, att cele nscocite de legendarul Pelasg (opinci, cojoc, cciul), ct i de minile pricepute ale zeiei casnice, femeia (esturi din in, cnep, ln sau bumbac). Portul popular al romnilor, despre care se vorbete doar din perspectiva fragmentului nostru de istorie (cele aproape dou secole recente), care s-a desprins i se desprinde nc prin ntretiere de preistorie, nu reprezint o motenire dacic, ci una mult mai ndeprtat i mai profund, cea ncredinat de Histia, odat cu legea, populaiilor de sub Ursa Mare, care, ntro prim tentativ de intrare n istorie, au mprumutat numele acelei tentative, dacismul. Tocmai de aceea, nu e nimic surprinztor s ntlneti, n opera unui poet elin din secolul apte nainte de Hristos, descrierea amnunit a costumului i a modului de confecionare a pieselor vemntului respectiv, pe

1

care btrnii satelor din Obcinile Bucovinei nc-l mai poart de srbtorile mersului la biseric. Asta nu nseamn vreo influen a culturii eline n spaiul nostru carpatic, dei, de-a lungul mileniilor, satul romnesc i-a nsuit multe din motivele ce constituesc patrimoniul marii culturi bizantine, care este istorie n sensul deplin al cuvntului; dar cultura aceasta istoric a fost asimilat stilului preistoric al satelor romneti, n condiiile n care cultura aceea nu conserva, de fapt, elemente de preistorie, adic moteniri pelasge, pentru c, aa cum s-a convenit la nivel european, omul pelasg este omul preistoric, cel din faza aurolar a omenirii, din generaia de aur a necunosctorilor de timp, care descifrau fenomenele naturale pe cer, acolo unde Constelaia Dragonului vestea ngheul nordic, arpele-nghe, care-l va izgoni pe culegtorul de fructe din Edenul nceputurilor civilizaiei umane, acolo unde Capricornul murea i nvia lumin (mai trziu, timp, dar i renovatio periodic i universal), iar Soarele i Luna triau o cosmic poveste de dragoste, imposibil de a se desvri vreodat. Portul popular al valahilor este o motenire multimilenar a pelasgilor. n Bucovina, nlocuirea numelui de valah cu cel de romn, din iniiativa pe atunci benefic a colii Ardelene, a fost greu acceptat, memoria subcontient a legendarului Pelasg (Flaccus) supravieuind prin Valaskim (dreptul valah), prin numele poporului, Valahove, prin numele multor bucovineni, Flacea sau, mai trziu, Flocea, prin datin, tradiii, obiceiuri i prin elementele portului de zi cu zi, un port aprat i de lege, pn prin anul 1550, cnd alterarea lui, prin mprumuturi de la strini, era pedepsit cu moartea. Portul nostru popular consacr, doar n Munii Carpai, rezistena, continuarea preistoriei, precum i contemporaneitatea preistoriei cu istoria, la un popor n general lipsit de memorie contient i la care originea, virtutea i gloria strmoilor nu se bucur de nici o preuire; ei preuiesc doar situaia prezent, condamnndu-se, astfel, la uitare, n viitorul apropiat la fel de insensibil i de devorator. Fr ndoial c portul popular bucovinean face parte din portul naional romnesc (m cam ndoiesc asupra faptului c noi vom ajunge, vreodat, i naiune, cnd avem, vocaia ancestral a dezbinrii n gloate), dar are i un plus fa de portul romnilor din celelalte provincii, poate c i datorit existenei, pn recent, a unei enclave de preistorie, Ocolul Cmpulungului Moldovenesc, inut n care diversele contemporaneiti nu au avut acces, libertatea obteasc perpetund un model obtesc ancestral. Tocmai de asta am i regionalizat aceast poveste, prefernd aria de contaminare folcloric a obtii pelasge din inima Obcinilor Bucovinei.

mbrcmintea Dacilor era mai toat roie?n prima legend, Dacii, din volumul Tradiii Poporane Romne din Bucovina (Bucureti, 1895, pag. 3), Simion Florea Marian vehiculeaz o afirmaie anonim, pe ct de surprinztoare, pe att de neluat n seam, inclusiv de ctre marele folclorist bucovinean: mbrcmintea Dacilor era mai toat roie, adec: comnac rou, suman rou i cioareci sau berneveci roii.

2

Desigur c Marian nu rateaz ocazia de a specula pe seama cioarecilor roii ai huanilor, care, ca guani sau guuli (cu g pronunat h de ucraini) pot fi strvechii aliai ai goilor, carpii, poreclii guani datorit acelei aliane. Dar, admind ipoteza c i carpii ar fi purtat mbrcminte vopsit n rou, nu putem concluziona c toi dacii ar fi purtat comnac rou, suman rou i cioareci sau berneveci roii (eu nclin s cred c numai rzboinicii), iar dac, totui, au purtat i s-ar putea demonstra aceast strveche opiune coloristic, am avea, n aparen, o problem, pentru c puzderia de teze triumfaliste ale romnismului (retezat) multimilenar s-ar cltina, scrind din cpriorii ngmfrii i nlrii peste ceea ce suntem, cum zicea A.D. Xenopol, n Cuvntarea festiv de la Putna, din anul 1871, pe care toi o citeaz, dar puini o i citesc. n esen, tezele multimilenarismului romnesc, prin care ni se reteaz istoria, multimilenarism probat prin continuitatea portului, cic demonstrat de imaginile de pe Columna lui Traian (care, aa cum deja s-a dovedit, era i pictat, costumele dacilor fiind roii), sun cam aa: Este tiut c ranii notri mai poart i azi, n multe zone ale rii, aceeai mbrcminte ca dacii de pe columna lui Traian (iari, cma lucrat cu flori pe poale i mneci, cojocele lucrate cu flori, cciul pe care romanii nu le aveau) i c femeile dace erau net superioare celor romane ca stil i art n toalete . Desigur c pe column, ca i la ranii romni de pn pe la jumtatea secolului al XIX-lea, cmaa NU era lucrat cu flori pe poale i mneci, tot aa cum nici cojoacele NU erau lucrate cu flori (iar dacii de pe Column nu le aveau), dar tezismul milenar mbrncete chiar i parvenitismul prezentului n strvechime. De asemenea, nsui cuvntul mbrcminte este de origine dacic. Pn n prezent nu s-a gsit nici un monument n care s fie reprezentat un dac n toga roman. n fapt, colonitii erau obligai s adopte portul dac pentru a nu crpa iarna de frig, aa cum ne demonstreaz monumentul sculptural de la Casei (Jud. Cluj) al lui Iulius Crescens mbrcat ntr-un cojoc ca i cel de la Apulon. Ca element de permanen a elementelor de port de-a lungul mileniilor, n afara cloului i decolteului, avem originala cciul dacic pe care o mai poart nc ranii notri, ca motenire din timpurile imemoriale ale pelasgilor dunreni i carpatici i ale lui Mithras genitor luminis reprezentat ca un tnr mbrcat n costum tradiional dac: cmaa lung, cingtoare peste mijloc, mantie ce-i ajunge pn mai jos de genunchi i cciula tradiional dac pe cap. E o costumaie identic cu cea a dacilor sculptai pe columna lui Traian Imaginea taurului este simbolul unei bogii a dacilor strvechi: creterea vitelor i agricultura. Aceeai reprezentare o ntlnim, ca element de tradiie, la Corbea din colecia Teodorescu. Cciula dacic are, ntr-adevr, o semnificaie strveche i un rost strvechi, acela de a marca, prin felul teiturii, ierarhiile militare (regii purtau cciula teit n fa, prinii o teeau n lateral-dreapta, cpeteniile militare n lateral-stnga, clreii o teeau pe spate, glotaii o purtau uguiat, iar

3

necombatanii,nfundat). mbrcmintea geto-dacilor era destul de simpl. Brbaii purtau pantaloni (cioareci) de dou feluri: mai largi sau mai strmi pe picior, n genul iarilor. Cmaa, despicat n pri, o purtau pe deasupra cioarecilor, ncingndu-se cu un bru lat, probabil de piele sau, eventual, din pnz groas. O hain cu mneci i cu creuri, o mantie scurt, fr mneci, avnd uneori franjuri, sau o ub cu blana pe dinuntru, nu prea lung, constituiau vemintele de deasupra. Mantia, prins cu o agraf, avea o glug cu care dacii i acopereau capul pe vreme rea. Femeile purtau o cma ncreit cu mneci scurte i o fust. Columna Traian ni le nfieaz purtnd uneori o manta lung, bogat drapat. O basma, probabil colorat, le acoperea prul. Basmaua era, n fapt, aa cum se vedea, un voal, din pnz alb, de mna ei esut, indiferent de statutul femeii, datoare, chiar i zei fiind, s-i lucreze mbrcmintea cu mna ei. i nobilii, i oamenii de rnd, brbai i femei, purtau n picioare cluni de psl sau opinci de piele, dar nu ncape ndoial c vara cei de la ar umblau adesea desculi. n spturi s-au gsit me (crampoane) de fier care se prindeau de talpa nclmintei pentru a uura mersul pe ghea i zpad. Bineneles, atunci cnd mergeau clare, dacii aveau la nclminte pinteni de fier . Opinca, aceast bucat de piele legat pe picior, cum aveau s o numeasc, peste vreun mileniu i jumtate, cltorii strini prin rile romne, reprezint, probabil, ultimul vestigiu vestimentar din vremea lui Pelasg (omul pmntului negru), legendar protoprinte al neamurilor europene, cel care i-a nvat semenii s fac colibe i s coas pieile de animale, realiznd, astfel, primele veminte. Columna lui Traian, ca i Arcul lui Constantin, ca i statuetele de nobili daci , pstrate la Vatican, la Napoli, la Florena sau la Paris, reprezint, ntr-o anume msur, mrturii, care permit exaltri naionaliste i mai multimilenare, cu nrdcinare n epoca tulbure a civilizaiilor hyperboreic i pelasg. Pe de alt parte, descoperirile arheologice, care confirm, n habitatul romnesc, existena unei civilizaii i mai vechi, pe care o numim Cucutenian, mbogesc iconografia speculativ, care ignor faptul c elementele de cult, precum i cele funerare nu definesc o realitate istoric, ci una imaginativ, care ine, n egal msur, i de art, i de metafizic, arta fiind desvrirea luntricului, iar metafizicul sugernd aspiraii spre venicie sau, n religia natural a protoprinilor, tentaii ale armonizrii cu universul. Fr ndoial c n spaiul romnesc exis o memorie subcontient, pstrat de simbolistica datinilor, tradiiilor, obiceiurilor i a elementelor de art decorativ, despre care Janos Kriza scria (n Trandafir slbatic, Cluj, 1863) c ar pstra, prin vremuri, transfigurri legendare, n care exis, de asemenea, o serie de elemente de valoare mitic i ritualuri care, uneori, chiar n neolitic i au rdcinile. i Mircea Eliade nelesese c ritualurile folclorice romneti se afund n universul de valori spirituale care preexist apariiei marilor civilizaii din Orientul Apropiat i din spaiul mediteranian (De la Zalmoxis, la

4

Gingis Han, pg. 7), n condiiile n care cultura hyperborean era probabil motenirea direct a culturii paleoliticului superior franco-cantabric (op.cit., pg. 157), dar i Eliade, asemenea celor mai muli dintre filosofii culturii, nu risc afirmaii speculative, pentru c, ntr-adevr, nu trebuie s ignorm faptul c totul aparine unui neam de oameni care au locuit n mijlocul Europei, uitat de mult de istorici (Alexandre Bernard, Arheologie celtic i galez), dar nici faptul c n toat Europa, dar mai ales n regiunile de sud-est, etnii, religii i culturi diferite s-au nvluit, confruntat i influenat mutual de cel puin trei milenii naintea marilor invazii. Dacia a fost prin excelen ara ntlnirilor. Din preistorie i pn n zorii epocii moderne influenele orientale i europene n-au ncetat. Pe de alt parte, n formarea poporului i a civilizaiei geto-dacice, elementele iraniene(scitice), dar mai ales celtice au jucat un rol important; n urma acestor influene i simbioze substratul traco-cimerian a primit nfiarea cultural specific, care l distinge de culturile tracilor balcanici (Eliade, op.cit., pp. 166, 167). Nicolae Iorga definete acea civilizaie drept una de tip agrar, care intr n conflict cu tendina de conturare a unor hegemonii pastorale asupra celor aezai, dar fr ncercarea i putina de a-i stpni, i o mndrie a ciobanilor fa de vecinul su (Materiale pentru o istoriologie uman, Editura Academiei RSR, 1968, pg. 53). Iar conflictul acesta, simbolizat i de mitul lui Cain i Abel, nu lipsete nici din mitologia greac, n care zeii din Olimp atac pe titani ca pe nite strictori de ogoare, care, nvini, sunt pui supt paz ca s nu mai poat face ru (op. cit., pg. 337). Dup Hesiod, titanii locuit-au / Nemrginite inuturi, la a pmntului margine / i pe Gorgane, cu casa peste Oceanos departe, / Lng hotarele nopii, deci n munii nordici de dincolo de Dunre, dar notorietile vremii lui Hesiod (secolul VII, .H.) au alte repere dect cele iniiale, iar invazia nordicilor ionieni (zeii) asupra civilizaiilor nenumite din Europa Central (Titanii i Giganii) era, deja, uitat, ea fiind redescoperit abia peste vreo dou milenii i jumtate, cnd ivirea de noi mrturii arheologice confirm un conflict iniial ntre o civilizaie polar, care migreaz spre sud, i una stabil, de agricultori, numit boreal. Dac ntre civilizaia boreal i cea pe care noi o numim precucutenian sau cucutenian exist o identitate nc nu putem ti, dei casele cu pn la trei etaje ale cucutenienilor le puteau aduce acestora, din partea pstorilor i vntorilor ionieni, care locuiau n corturi, numele de uriai, de titani i gigani. Cultura cucutenian, care a durat opt secole, este caracterizat de sate mari, ale unor obti care practicau agricultura, sate fr bordeie, cu case n 2-3 nivele, cu o ceramic specific spaiului carpato-dunrean, vopsit n alb, rou i negru, culori care valorific spirala, cercul, tangenta la cerc, triunghiul, rombul. Cucutenienii aveau un sistem de credine, n centrul crora se afla Marea Zei a Pmntului, i un instrumentar ritualic, format din statuete, altrae cu semnul ceresc (crucea, dar i zvastica, simboliznd, dup direcionarea capetelor teite, Soarele sau Luna), stlpi totemici, reprezentri simbolice. Dar aceast cultur de rspntie, cum ar zice Eliade, continu una i mai veche, suficient de temeinic pentru a putea sugera un nceput real al civilizaiei umane. La Sucidava-Celei, de pild, a fost descoperit un vestigiu al acelei civilizaii, datat n anul 4200 .H., n care se aflau o estur (printre puinele care au supravieuit trecerii timpului), semine de in, trei greuti

5

pentru rzboiul de esut, 6 fusaiole, o groap de gru carbonizat i dou pietre de rni. Arta esutului a nceput, aa cum au convenit arheologii, prin mileniul V, nainte de Hristos, iar vestigiul de la Celei confirm, printre altele, c n spaiul carpato-dunrean se torceau fuioare i se eseau pnzeturi, ceea ce nseamn c se i realiza o mbrcminte, alta dect cea nscocit de Pelasg. Legendarul Pelasg, cel care, conform lui Pausaniae, i-ar fi nvat pe oameni s fac colibe, s coase pieile de oaie i s nu se mai hrneasc cu frunze verzi, cu buruieni i rdcini, ar fi strmoul hyperboreilor i al Titanilor (dup speculaia gramaticului Apollodor, care l citeaz pe poetul Asius (sec. VII, . H.), fiind citat, la rndul su, de Pausaniae), pentru c ara cea neagr a nscut pe Pelasg, cel asemenea zeilor, pe munii cei cu culmile nalte, ca s fie nceptorul genului omenesc. Asta ar nsemna c Pelasg s-ar fi nscut n munii Ardealului (ara cea neagr), ulterior civilizaiei cucuteniene, dei colibele, mbrcmintea din piei de oaie i hrnitul cu frunze i rdcini in de nceputurile omenirii. Mult mai probabil este ca legendarul iniiator s fi aparinut civilizaiei polare, cea care intr n conflict cu agrara civilizaie boreal, iar urmaii si, stabilii n ara cea neagr (Ardeal), apoi rspndii n ntreg spaiul european, s nsemne o civilizaie trzie, pe care Homer, Hesiod i Herodot au cunoscut-o, prin intermediul reminescenelor. Civilizaia cucutenian a lsat n urm un adevrat patrimoniu iconografic, dedicat Zeiei Mame, dar iconografia de cult nu definete realiti, inclusiv n domeniul vestimentar. Pe teritoriul romnesc, cea mai veche reprezentare a Zeiei Mame pare s fie cea descoperit la Circea (Dolj), datnd din Neolitic . Zei Mam sau poate doar un Stlp al Pmntului (stlpii rneti, de-a lungul mileniilor, inclusiv cei hotarnici, cam aa sunt cioplii i sugereaz paza, veghea etern a strbunilor de tip lari), reprezentarea descoperit la Circea conine grafii ciudate, poate c doar copierea scrierii de pe cer, cum o numeau vechii chaldeeni, deci un fel de rune, prin care Dumnezeu i-ar face cunoscute dorinele, descifrate ca atare de toate populaiile strvechi, care relaionau cu semnele imensului pergament de deasupra pmntului, descoperind grafii cosmice chiar i pentru fenomenele naturale (ngheul, de pild, simbolizat de Constelaia Dragonului, cea care arat Nordul, desenat, de regul, n chip de spiral). Dispunerea de spirale, de linii paralele, de semicercuri, de puncte i de contururi pe reprezentarea descoperit la Circea, n judeul Dolj, ascunde, fr ndoial, anumite mesaje, unele reluate poate c i de scrierea celtic de mai trziu (liniile paralele, punctele), dar i de simbolistica altor scrieri sau de transmiterile de mesaje, cel mai adesea mimetic, prin ornamente de amulete, de ceramic, de vestimentaie, de locuine, de arme. Fr ndoial c este posibil ca elementele menionate s fi fcut parte i din ornamentaia vestimentaiei neolitice, ipoteza fiind susinut i de redescoperirea acelorai simboluri n tradiiile artistice ale populaiilor europene, inclusiv n tradiiile romneti ale mpodobirii costumului popular, ale ncondeierii de ou, ale ornamentaiei ceramicii i a stlpilor de lemn i de piatr. Numai c, n reprezentrile trzii, toate datorate clasicului aa am apucat sau ale lui aa s-a motenit din moi-strmoi, lipsesc mesajul, relaionarea, tentaia armonizrii, toate contientizate i cu funcii metafizice. n fond, arta este o expresie i nu o legtur, rolul unificator revenind, prin nsui numele, religiei. i nu pune nimeni la ndoial c, tot aa cum un obicei agrar din zilele noastre (poate) s fie mai arhaic dect, de

6

exemplu, cultul lui Zalmoxis (Eliade, op.cit, pg. 7), tot aa i elementele decorative ale artei rneti europene, i nu doar ale celei romneti, descind din strvechimea precretin. Se tie c anumite scenarii mitico-rituale, existente nc la ranii din Europa central i sud-oriental la nceputul secolului al XX-lea pstrau fragmente mitologice i ritualuri disprute, n Grecia antic, nainte de Homer (Eliade, op.cit., pg. 7), fragmente mitologice fiind, desigur, i desenele care sublimeaz, pn n ziua de astzi, i costumul popular romnesc. Toi autorii vechi (Herodot o face aproape violent) infirm ipoteza existenei unui panteon la populaiile vechi: nu numai c nu obinuiesc s nale statui, temple i altare, ci, dimpotriv, socot c cei ce le ridic sunt curat nebuni, i aceasta, cred eu, pentru c ei nu i-au nchipuit pe zei ca fiind nzestrai cu fire omeneasc, aa cum o fac elenii Ei obinuiesc s aduc jertfe suindu-se pe cele mai nalte piscuri de munte Aduc jertfe soarelui, lunii, pmntului, focului i vnturilor. Din vremuri strvechi, acestor singure diviniti aduc jertf (Istorii, Cartea I, CXXXI); nainte vreme, pelasgii aduceau tot felul de jertfe, nlnd rugi zeilor, fr ns s-i dea vreunuia dintre ei porecle i nume, pentru c nu auziser nc de ele. i numeau doar zei, pentru c divinitile, dup ce au ornduit toate lucrurile din lume, le-au luat pe toate sub oblduirea lor, prin bun mpreal (Istorii, Cartea II, LII) . Dac inem cont de afirmaiile lui Herodot i descifrm n vechile simboluri elemente cosmice i fenomene, atunci poate c ar trebui s descifrm n zeia de la Circea o nvelire n cosmicitate, dac nu cumva chiar o sortire cosmic a fiinei omeneti (ceea ce se va descifra, desigur, n religiile de mai trziu) sau, cum zicea Eliade, o solidaritate mistic ntre om i natur, care nu mai este accesibil contiinei moderne (pg. 259), dar care marcheaz, sub teroarea istoriei (pg. 262), drama cristologic a civilizaiei umane. Sugerez ideea nvelirii n cosmicitate pentru c reprezentrile de mai trziu ale fertilitii fie c reduc numrul simbolurilor, fie c le abandoneaz cu totul, semn al nevoii de relaionare printr-o personificare i nu, ca pn atunci, printr-o fermectoare fraternitate a omului cu ntreaga creaie (Jules Michelet, n Eliade, op.cit., pg. 238). Reprezentrile ndeobte cunoscute ncnt prin realizarea artistic, capodopera fiind, fr ndoial, celebra Hora de la Frumuica, prima oper a civilizaiei omeneti care valorific, ntr-o deplin armonie, plinurile i golurile, sub pretextul realizrii unui vas ceremonial, folosit, fr ndoial, n ritualurile dedicate Cerului de Zi, Diaus (cum l numeau perii) sau Zeus (cum l numeau grecii), dei protoprinii l-au numit Mo Timp (Saturn, la romani, care, aa cum se va vedea, aveau s triasc, vreme de secole, nostalgia vremii i pildei strbunilor, pentru c fericit tria romanul sub domnia lui Saturn, cum scria Albius Tibullus). Iar Hora de la Frumuica (Foto 14) reliefeaz curgerea timpului, prin cele ase Hore, care aparin unui tainic i insolit calendar solar, dedicat, poate, celor ase planete cunoscute, pe atunci, pe bolta cereasc, respectiv Mercur, Venus, Marte, Jupiter, Saturn i Uranus. A aptea planet cunoscut, Pmntul, poate fi interpretat ca reazm, ca temelie pentru celelalte ase. Curgerea timpului este nsoit, mereu i mereu, de recuperarea ritualic a timpului original (Eliade, op.cit, pg. 27), prin manifestare vie (svrire de ritualuri) sau prin corporalitate durabil (cazul inventarului religios precretin).

7

Zeia Mam este specific spaiului european de la nord de Dunre, fiind ntlnit, n diverse epoci, la toate populaiile nord-dunrene, n realizri artistice asemntoare. n Basarabia, de pild, a fost descoperit o astfel de statuet (Foto 15), datnd din anul 3600 . H., care sugereaz elementele unei vestimentaii, dei aparentele fii de pnz, care nfoar corpul femeii nu reprezint dect simboluri totemice, interesant, dei poate c prea ndrzne, interpretate de istoricul Andrei Vartic. Simbolurile liniare aparin, totui, unui obiect de cult, deci nu puteau fi inserate la ntmplare sau n baza unei imaginaii artistice, cum se ntmpl la ceramica funcional, dar nici mrturii iconografice n ce privete vestimentaia feminin nu pot fi considerate. Aceeai simbolistic a liniilor se ntlnete i la statuetele descoperite la Dumeti , dei perechea de idoli, femeie-brbat, pare s sugereze i un anumit croi al vestimentaiei, n cazul brbatului putndu-se deslui i sugestia unei baiere (de arc? de traist?). Numai c i aceste statuete sunt obiecte de cult, iar fiecare linie desemna ceva, comunica n sistemul de conveniene ale notorietilor acelor vremuri. Fiecare epoc avea, n fond, un ansamblu de simboluri, de cunotine, de nchipuiri, de convenii, care reprezint notorietatea acelei epoci, iar o epoc ulterioar, definit de alte notorieti i, din pcate, din ce n ce mai golit de notorietile anterioare, va interpreta simbolurile vechi n baza propriei sale simbolistici, alternd mesajul sau crend un nou mesaj. O alt reprezentare, cea de la Tripolye (4000 . H.), dei sugereaz aceeai zeitate , nu are nici o simbolistic vizibil afiat, artistul antic prefernd, ca i n cazul Horei de la Frumuica, o exprimare artistic ntru glorificarea trupului, n cadrul unei religii nedualiste, n care nu existau creator i creat, ci doar natura, drept templu al tuturor, la fel de eterni i de muritori, dar dornici s cunoasc lumea i manifestrile ei divine. O religie n care nu existau nici creaie, nici apocalips, nici pcat originar, iar asceza era nlocuit de contemplaie, prin contemplare ajungndu-se la identificarea cu Marele Tot (simbol al unei desvrite uniti, cum stabile Heidegger), o religie n care, aa cum spunea Hipocrate, totul este divin i uman, n acelai timp, esena religiei naturale, numit impropriu pgnism, fiind sugerat, ulterior, de Juvenal, n Satire (X, 356), prin celebrul dicton Mens sana in corpore sano. O religie care supravieuiete i astzi, n ciuda aparenelor, n formulele regionalizate ale vechii religii unice, pentru c, aa cum spunea primul om modern al civilizaiei umane (Lev Tolstoi), Augustinus, ceea ce n prezent se numete religia cretin a existat la cei vechi i nu era absent la nceputurile neamului omenesc, pn la apariia lui Hristos ntrupat, dup care religia adevrat, care era deja prezent, a primit numele de religie cretin. Idolii cei vechi, cum este i aceast superb statuet de la Tripolye, nu reprezentau o zeitate, deci, indirect, nici mcar nu erau idoli n adevratul sens al cuvntului, adic nu desemnau i nu ntrupau o persoan exterioar, cu care s poi intra n relaie, ci un ceva luntric, o proiecie a luntrului n exterior (triumful asupra propriului destin, cum sintetizeaz Mircea Eliade, n pagina 261 a crii amintite, destinul popoarelor fiind determinat, conform spusei lui Lucian Blaga, de mitologia lor) , iar de aici vine caracterul pur artistic al unei statuete ritualice de acest fel, care amintete mai curnd de nedumerirea retoric a lui Taliesin, poetul galez din Evul Mediu: Cine m-a semnat ca s m poat culege?.

8

Sugestia umanului n reprezentrile de statuete precretine (nu n idoli, care purtau i nume, i o biografie favorabil transferului de solidaritate cosmic), este confirmat i parc subliniat n spaiul ceh, Venus de la Dolni Vestonice (Foto 18), o statuet care o precede cu milenii pe zeia Venus i care este, n fond, un simbol tranant al fecunditii, deci al unui fenomen i cosmic, i uman, n acelai timp. Civilizaia strveche, caracterizat de o simbolistic aproape indescifrabil pentru contiina lene, dar trufa a omului modern, a rmas suficient de necunoscut (n ciuda unui efort considerabil, tradiiile populare sunt nc insuficient cunoscute, spunea Mircea Eliade), dei simbolistica ei supravieuiete, la nivelul subcontientului, n datinile popoarelor care mai au astfel de vestigii. n mod firesc, refacerea drumului ar trebui s se fac, pas cu pas, dinspre noi (frunzele sau chiar inflorescena i fructul), nspre crengi, trunchi, i-abia dup aceea nspre rdcini i smn, adic nspre civilizaia cucutenian i, abia la urm, nspre cele dou civilizaii primordiale, polar i boreal. i totui, parte din simbolistica strveche avea s supravieuiasc prin cei care, pentru c triau dincolo de Keltoi, rspndii n largul continentului, aveau s fie numii de greci, unul dintre puinele popoare mrturisitoare, Keltoi, adic Celi, dei numele acesta cuprindea o puzderie de populaii, cele mai importante fiind Celii, Galii, Dacii, Sciii i Sarmaii. Iar n vecintatea lor i, adesea, n interferen cu ei, exista o alt populaie de origine polar, Etruscii. Simbolul Constelaiei Dragonului, al arpelui (inclusiv cel biblic), deci al ngheului nordic, este reprezentat explicit, poate c mai explicit dect n simbolistica ceramicii celtice, n dou desene de pe acelai vas cucutenian (Foto 19). Primul desen, cel de la buza vasului, este reluat, simbolic i esenializat, n desenul central, cel asemntor literei W, dar care, ulterior, va cpta forma spiralei. Crucea, numit de milenaritii excesivi, dacic, este, iari, prezent pe vase cucuteniene , dar n detaliul imaginii se poate descifra simbolul celor patru focuri, dispuse n puncte cardinale, pe un vrf de munte, n cadrul ritualului ancestral al Nedeilor. Crucea simbolizeaz roata cerului (Ur Anu, n sumerian, Uranus, n greac), ritualul constnd n aprinderea celor patru focuri i parcurgerea drumului de la un foc la altul, de ctre oameni cu cte o fclie aprins n mn, n sensul rotirii soarelui. Ritualul se desfura noaptea, poate i din convingerea, divulgat de Cronica Akasha, c rul este legat de existena Lunii i c forele solare, puse n micare, mumific forele lunare (Rudolf Steiner, Timpul lemurian, nainte i dup ieirea lunii din pmnt). Prin urmare, simbolul ceresc al crucii, adesea n rotire, simbolizat de runa cunoscut sub numele de zvastic, are rolul de a mumifica rul (exist i semnul Lunii, pe unele vase, sub forma zvasticii cu rotaie opus celei a micrii Soarelui pe Cer). Aceleai simboluri apar i pe altraele (considerate de arheologii slavi machete ale unor case), n care nlimea este marcat de simbolul Nedeii . Iar simbolul logodnei Soarelui i Lunii, deci al mpletirii binelui cu rul, este redat de spirala cu capete opuse (Foto 23), sugestia fiind ntrit de mpletirea celor dou rune, a Soarelui i a Lunii, ntr-un desen al ceramicii tracice de mai trziu (Foto 24), dei simbolistica veche, n ntregul ei, este, aa cum se va vedea, o motenire european comun, pe care, n vremurile noastre, o mai pstreaz, fr s o i contientizeze, arta popular a

9

romnilor, prin desenele de pe veminte, de pe ceramic, de pe custuri, de pe ou ncondeiate i de pe cioplituri n lemn. Fr s contientizeze, romnii care se prind, i azi, n hor, mbrcai n costumele strmoeti, nvelii, aidoma idolului de la Circea, ntr-o simbolistic a reprezentrilor cereti, contribuie la victoria binelui solar asupra maleficelor fore lunare, pe care le mumific, fie i numai pentru cteva zeci de minute.

De la uriaii Hyperborei la DaciCea mai teribil civilizaie boreal, confirmat de istoriografie, dar foarte puin i de arheologie, ar fi cea boreal, numit hyperboree, datorat unor personaje legendare ale literaturii istorice greceti, Hyperboreu i Boreas. Pindar i menioneaz pe rmurile Istrului de Jos, iar Strabon precizeaz c cei de nti care au deschis diferite pri ale lumii ne spun c Hyperboreii locuiau deasupra Pontului Euxin, a Istrului i a Adriei (Geografia, XI, 6.2), dar nici un autor antic nu-i localizeaz i n timp, dei menioneaz ocupaii agrare i pastorale, dar i existena unei capitale, Piroboridava, pe Hieratus, deci Tecuci, pe Siret. Pstorii hyperborei, spune Pausaniae, au ntemeiat Templul lui Apollo din Delphi; ei trimit, n tot anul, daruri la Delos din fructe i din prima lor recolt, iar Hecateu Abderida, citat de Strabon, susinea c pe Apollo ei l venereaz mai mult dect pe oricare alt zeu. De altfel Abaris, de pild, cellalt iniiator, alturi de Zalmose, pe care unii l dau drept scit, este cunoscut ca fiind originar din ara hyperboreilor i preot al lui Apollon (Eliade, op.cit., pg. 45). Boreas, care las dup sine o dinastie ereditar, numit boreazi, beneficiaz de numeroase reprezentri iconografice greceti, care permit ba sugestionri spre costumul brbtesc dacic, ba spre cel grecesc. ntr-o astfel de reprezentare, Boreas, plutind i suflnd n scoic (Foto 1), pentru a slobozi crivul asupra lumii (din scoic, dar i din sacul cu stihii), aproape c arat ca un dac, aa cum l tim noi pe dac din reprezentrile de pe Columna lui Traian, de pe Arcul lui Constantin cel Mare sau din coleciile europene de statuete antice, reprezentnd nobili daci. n alte reprezentri, Boreas este ct se poate de grec (Foto 2), cum este i firesc, de altfel, din moment ce este de larg notorietate faptul c elinii personificau necunoscutul, doar pentru a se putea relaiona cu acel necunoscut. Dar este firesc s fie aa, cum firesc este s aflm elemente comune ntre vestimentaia diverselor populaii vechi europene, iar pragmatismul grecilor a fost adus i dincoace de Dunre, odat cu iniierile spirituale, de Zalmoxis. Herodot spune, n Cartea a IV-a (95-6) c, datorit faptului c tracii duceau o via de srcie crunt i erau lipsii de nvtur, Zalmoxis acesta, care cunotea felul de via ionian i moravurile mai alese dect cele din Tracia, ca unul ce trise printre eleni i mai ales alturi de omul cel mai nelept al Eladei, Pitagora i-ar fi iniiat pe ai si i ntr-o cultur material superioar. Nu conteaz dac Herodot are sau nu dreptate n stabilirea unei anumite ierarhii (n fond, polarii ionieni, n migraiune spre sud, au avut de mprumutat de la civilizaia agrar boreal), dar ideea transferului

10

de valori materiale i spirituale de la o populaie la alta, n cadrul unei Europe lipsit de stataliti (oraele greceti erau doar smburii primei stataliti europene), este ct se poate de credibil, ba chiar mai mult dect probabil. Popor care practic justiia, cum consemna Hellanic, popor cruia Pindar i inventaria calitile (blnzi, ospitalieri, superstiioi, iubitori de profeii i descntece; la ceremonii religioase, ei cnt din fluiere, cimpoi i din cobze; la hecatombele ce le dau n cinstea lui Apollo, cnt laude zeului cu o voce plcut; de la echinoxul de primvar, pn la jumtatea lunii mai, n cinstea lui Apollo, ei joac la hore pn noaptea trziu), pare s fi lsat dup sine i nite vestigii arheologice, monumentele megalitice cunoscute, n antichitate, datorit lui Pindar, sub numele de Calea cea Demn de Admiraiune, care duce la locul principal de adoraiune al hyperboreilor, iar n vremurile mai noi, sub numele de Cheile Bcului. Un indiciu indirect, pentru localizarea n timp a hyperboreilor, l d, n Ode, acelai Pindar, care susine c att dincolo de izvoarele Nilului, ct i n ara hyperboreilor, exist o mulime nenumrat de stlpi itinerari, din piatr tiat, nali de cte 100 de picioare i aezai n ir, drept monumente ale unor fapte glorioase. Monumentele megalitice, nirate de la Tecuci, pn la Don, prin sudul Chiinului, au fost menionate, cu descrieri sumare, i de Quint Curtius Ruff, i de Herodot (columnele lui Sesostris, adic Osiris), ba chiar i de Ovidius, n Tristele, Cartea a III-a, unde menioneaz cile triumfale ale lui Bach sau Liber Pater prin Sciia. innd cont de aceste informaii, dar i de faptul c Osiris menional de autorii vechi (Sesostris sau Ostrea Novac Jidovul, adic Uriaul, n folclorul nostru) a fost Ramses al II-lea, ultimul faraon numit Osiris (1304-1237 . H.), i putem localiza n timp i pe hyperborei, cam pe la jumtatea mileniului doi, nceputul mileniului unu, nainte de Hristos, deci taman ca descendeni ai epocii precucuteniene, pe teritoriile surprinztoarei i minunatei civilizaii panice, dezvoltat, deasupra Pontului Euxin, a Istrului i a Adriaticei (Strabon). Numai c populaiile epocii hyperboreice nu erau organizate statal, ci doar obtesc, iar justiia, despre care Mello i Helanic spun c ar fi cultivat-o, nu era dect una obteasc; iar singurele formule de drept obtesc cunoscute din antichitatea european sunt cea ncredinat de Hestia lui Zalmoxis, adic Legile Belasgine (nicidecum Belagine, cum vine informaia de la Pitagora, legislaie preluat, ulterior, de Licurg), i justiia similar a celilor. De fapt, legile Belasgine sau Pelasgine sunt legile pelasgilor, ali mrturisii ai antichitii, dar care, ca i hyperboreii, nu pot fi certificai i de arheologie. Ce limb vor fi vorbit pelasgii nu pot s spun fr gre, scria Herodot, n Cartea I (LVII) a Istoriilor sale (Logoi), apoi, amintindu-i de numeroii pelasgi care, n vremea sa (cca 485-425 . H.), populau inuturile rurale greceti, printele istoriei (cum l-a numit Cicero) continu: Pelasgii vorbesc o limb barbar, vorbesc o limb pe care o neleg numai ei, dovedind astfel c graiul ce-l pstreaz este acela pe care l-au adus, cnd s-au strmutat pe aceste meleaguri. Herodot tia c agricultorii i pstorii pelasgi, care populau i ntreaga Peninsul Balcanic, constituiau temelia societilor elenistice, i o i recunoate, n aceeai Carte I (LVIII), printr-un superb elogiu disimulat: Neamul elinilor, dup cte mi se pare mie, de cnd s-a ivit, s-a folosit necontenit de aceeai limb. Pornind de la nceputuri modeste, puin numeros,

11

s-a avntat spre locul cel mai nalt i s-a nmulit pn a atins numrul neamurilor din zilele noastre, mulumit mai ales amestecului ce s-a fcut cu numeroii pelasgi i cu multe alte neamuri barbare. Fr ndoial c numeroii pelasgi ai lui Herodot i divinii pelasgi ai lui Homer formeaz populaia de agricultori, cea creia i se i adreseaz Hesiod, n Munci i zile, povuind-o, printre altele, cum s-i dureze mbrcmintea, dup ce soarele nsui prea c pleac spre ara i neamul brbailor negri, nspimntat de venirea iernii. Atunci, cnd nemrginita pdure mugete de vifor cuprins, corpul atunci i-l mbrac, urmnd poveele mele: pune-i o bund de ln peste tunica cea lung, chiar dac-i rar urzeala, f-i bttur mai deas, i-nvemnteaz-te bine Pielea de bou, cu putere izbit ntre coarne, croiete-o pentru ale tale picioare opinci i cu pru-nluntru, iar cnd gerul e n toi, ferete-i de ploaie spinarea, pieile primilor iezi, hain fcnd, iar pe umeri prinde-o cu vine de bou, pe cap potrivete cciul, ca s pzeasc urechile tale de burnia rece, cci dimineaa-i geroas, cnd Crivul vine asupr-i. (Hesiod, Munci i zile, Bucureti, 1973, pp. 74, 75) Noi, cititorii romni de astzi, recunoatem n antica descriere caracteristicile costumului nostru popular contemporan, dei, n vremurile de demult, aa cum susine i Henri Hubert (The Greatness and Decline of the Celts, London, 1934), aceleai tehnici de esut i de decorat mbrcmintea au fost folosite n ntreaga Europ. O Europ dinamic, aflat n continu micare, dar necunoscut mrturisitorilor greci, care prefer s numeasc populaiile de dincolo de Dunre Keltoi, adic popoare aflate dincolo de nordicul ora grecesc Keltoi (romanii aveau s-i numeasc Galatai, deci gali sau daci; . Populaia pe care tot grecii o numiser pelasg (locuitorii pmntului negru), continua s existe, dar, dup obiceiul elen, toate populaiile de la nord de Dunre sunt numite, ntr-un timp sau altul, dup cel al tribului din imediata lor vecintate sau al tribului cu care s-au confruntat. Civilizaia celtic, civilizaie de tip Latene, s-a dezvoltat, n enclave, pe mai tot cuprinsul Europei, protocelii fiind ntlnii pe continent, dar i n nordul Asiei, ncepnd cu anul 1000 .H. ntre anii 700-500, ei dezvolt cultura Hallstatt n Austria i se extind, pe la anul 600 .H., spre Mediterana i spre coastele Angliei, pe care le numesc Albion (alb, albinos, n limba celtic). n parantez fie spus, supranumele Alba, dat Lunii (florile dAlbei, flori de mr) este de origine celtic; la fel i cuvntul plug (aratru, la romani), la fel i toponimul Molda (Vale, n celtic) sau toponimele Cerna (de la Cernunnos, aparent zeitate celtic), precum i numele localitilor dunrene Durostorum (Silistra) i Noviodunum (Isaccea). Contactul celilor cu civilizaia elin dateaz din anul 335 .H., cnd Alexandru Macedon le propune o alian mpotriva etruscilor din peninsula italic, pe care triburile celtice ale lui Brenus o pustiiser, n 390, retrgnduse abia dup ce etruscii l-au pltit cu greutatea lui n aur, fr sabie, evenimentul respectiv consacrnd dictonul Vae Victus (Vai de cei nfrni!).

12

La nord de Adriatica, de Dunre i de Marea Neagr, celii au trit n comuniti obteti, rspndite ntr-un larg areal, ca agricultori sau ca fierari. Vestimentaia lor, convenit de istorici precum Georges Dottin (The Civilization of the Celts, New-Zork, 1970) sau John Patrick Parle (Story of the Celts: The Ancient Celts), este comun populaiilor agrare europene: Celii purtau pantaloni, o cma care ajungea pn la coapse, o mantie i opinci sau cizme Costumul imaginat de istorici este masiv irlandizat (patriotismul e acelai, pretutindeni), mai ales c brbatul poart vestimentaie rzboinic. Dar scutul celtului din imagine are acelai simbol ca scuturile dacilor asediai de romani, de pe Column (semnul Cerului nordic, irisul stilizat, n prima imagine a capitolului nti), probnd, poate, interferena daco-celtic, dac nu cumva o identitate Galatai-c, aa cum o consacrau, printr-un nume comun, romanii. Pentru c identitatea dintre Keltoi (n greac) i Galatai (n latin, nume care nseamn i dac) este sugerat i de scuturile galilor, care au acelai simbol astral, dar i costumaii specifice populaiilor nord-europene (colorate, n cazul rzboinicilor, albe n cazul ranilor). Numai c identitatea dacilor cu alte populaii europene nu se oprete doar la celi, ea fiind revendicat i de istoriografia german, care vorbete despre dacii germanici, germanii i teutonii, cei amestecai, de-a lungul Rhinului, cu racataii i cu alte populaii dacice. i cred c au dreptate istoricii irlandezi i germani, atunci cnd revendic un anume dacism i pentru strbunii lor, pentru c populaiile europene erau organizate, pe vremea elinilor, n obti libere, care aderau la cauza unui rege, dar care nu avea dect atribuiuni i competene limitate pentru cazuri de rzboi. Iar populaiile acelea, care aveau i o religie asemntoare, una extrem de elastic i de permisiv, foloseau i simboluri cereti identice, diferite doar prin tehnica reprezentrii. Stindardul dacic, arpele cu Cap de Lup (i nicidecum Lupul cu trup de balaur), simboliznd ngheul, deci Constelaia Dragonului, este prezent i la Celi (Foto 6), dup cum se vede i la al doilea lupttor, care folosete o trmbi asemntoare cu steagul dacic, din grupul de statuete (nici scutul cu semnul Cerului nordic nu lipsete). arpele celtic, prezent i ntr-un simbol totemic, alturi de semnul Cerului, Crucea, reproduce fidel conturul Constelaiei Dragonului, dup modelul ceramicii cucuteniene . Variantele stilizate, de mai trziu, pe care le gsim i n modelele de pe costume, de pe ou ncondeiate sau de pe cioplituri n lemn, omagiaz ngheul, pentru c relaia dintre arpe i iarn era de o mare importan (Hermann Wirth), cele dou lanuri ale ngheului, cu care era ferecat lumea (S. F. Marian) fiind, iniial, reprezentate de arpe, prin cele dou mari srbtori ale dacilor i ale celorlalte populaii nord-europene, intrarea i ieirea arpelui din pmnt. n Vendidad (Legile), Ahura Mazda i spune lui Spithama Zarathoustra c Angra Maingu ar fi creat arpele-iarn, pentru a oropsi luminile create, adic oamenii. Simbolistica arpe-iarn, aleas, dup moda chaldeic, de pe Cer, pare s existe nc de la nceputurile omenirii, din moment ce o gsim n toate religiile, inclusiv n Biblie i n Coran, cri sfinte nrudite, n care se povestete c pe culegtorii de fructe Adam i Eva i-a izgonit din Paradesha ngheul. Dei localizate n Europa la nceputul mileniului I, nainte de Hristos, populaiile celtice au i alte simboluri strvechi, precum cele ale scrierii, alfabetul celtic fiind format din puncte (vocale) i din linii grupate pe o ax (Foto

13

9). Dar linii asemntoare se regsesc i n ceramica precucutenian, precum i n amuleta incizat, datat n anul 3500 . H., i descoperit la Mitoc, n judeul Botoani, o amulet n care istoricul basarabean Andrei Vartic presupunea o anumit cunoatere a relaiilor matematice dintre numere, dar care poate s disimuleze i o formul sacr, menit s-l protejeze pe purttorul ei. ntre simbolurile vechi ale omenirii, indiferent de aria european de rspndire i de meteugul redrii, exist o unitate, cea a unei iniieri comune, o unitate care se distruge n timp, odat cu dobndirea nravurilor celor rele, cum zicea Pliniu cel Btrn, de la civilizaiile mediteraniene, mult mai pragmatice i, de aceea, aparent superioare. Celii aveau, ca i dacii, un sistem de drept privat, de rzbunare sau de compensare, bazat pe arbitraj. Este vorba de o justiie obteasc, asemntoare, dac nu cumva identic, celei ncredinat de Hestia lui Zalmoxis, n care principiul dinte pentru dinte putea fi anulat de o rscumprare, cum avea s se ntmple, mult, mult mai trziu, n dreptul valah, motenitor indiscutabil al Legilor Pelasgine. n ceramic, celii folosesc un anume tip de spiral, i acesta prezent pe vasele cucuteniene, dar i pe statui din Corint, unde nu doar spirala, ci i crucea celtic stau la loc de cinste. Leul din Corint dateaz din anul 640 . H., deci cu mult nainte ca dezvoltatorii culturii Hallstatt, din Austria s fi nceput migraiile spre Mediterana i spre coastele albionice. Corintienii i elinii, n general, moteniser, de la protoprinii comuni ai populaiilor europene (Oameni i zei, un singur neam; cci dintr-o singur mam / ne tragem rsuflarea, spunea Pindar, n Numeene 6, I, 1), aceleai valori spirituale, pe care fie c le-au pstrat ca atare, fie c le-au adaptat vremurilor. Fr ndoial c i realizrile artistice difer, dar mesajul este acelai pretutindeni. Iar acest adevrat ecumen al nceputurilor spirituale comune, cum ar zice Mircea Eliade, ne ndreptete s ne revendicm datini, tradiii, obiceiuri i preocupri comune tuturor neamurilor europene, unele pstrate de populaii izolate i conservatoare, altele abandonate de populaiile dinamice, n favoarea pragmatismului. Iar cea mai conservatoare obte a fost, de-a lungul veacurilor, cea a muntenilor din Carpai (Riphae, adic rpoi), despre care Pliniu cel Btrn scria, n Naturalis Historia (IV, 88-91): Apoi sunt munii Riphae i regiunea numit Pterophoros, din pricina deselor cderi de zpad, o parte de lume condamnat de la natur la o obscuritate dens n aceti muni, un singur popor norocos (cum se crede el), care se numete Hyperboreu, triete ca n vechime, precum legendarii strbuni Nu se pune la ndoial despre acest popor: toi autorii recunosc c ei au nviat, la Delos, pe Apollo. Iar Vergilius, n Georgicele (3, 381-383), continu: toi acei oameni slbatici, care sunt hyperborei Septentrioni, se apr de vntul riphaic, acoperindu-i corpul cu piei de animale. Desluirea final vine de la Strabon, care, n Geografia (11, 6, 2) zice c toate popoarele din nord, numite de istorici greci scii sau celtoscii, s-au numit, pe timpurile scriitorilor mai vechi, Hyperborei, adic cei care locuiesc dup Pontul Euxin, Istru i Adriatica. Costumele tradiionale ale acestor populaii boreale au fost imaginate, n baza descrierilor i a iconografiei contientizate, de istorici dornici s sublimeze nobleea popoarelor lor. n astfel de desene, celii, luptnd cu un roman, au costumaii similare cu cea a dacului (mai puin, coiful i culoare primului vemnt).

14

Asemntor vemntului dac este i cel al germanilor din primii ani ai noii ere, vemnt reprodus dup o farfurie din acea vreme (Foto 14). Brbaii i copilul poar opinci, prinse cu nojie, legate ncruciat, peste iari albi, i cmi pn n coapse. Chiar i costumul femeii, cu alti i catrin esut n vrstre, amintete de costumul purtat de romni, cu mndrie dacic, pn n zilele de astzi, dei costumul acesta e meteugit dup pilda strmoilor comuni ai popoarelor europene sub domnia lui Saturn (Horaius). Costumul acesta, spre deosebire de cele colorate ale rzboinicilor, erau albe, pentru c preafericii ranii (Horaius), ranii cei aspri, n cojoc (Tibullus), de pe tot cuprinsul vechii Europe nu-i boiesc albeaa lnii cu asirianul purpur (Vergilius). Dar i costumele rzboinicilor pstreaz elementele portului rnesc, un port asemntor, dac nu chiar identic n ntreg cuprinsul european. Germanii i teutonii, pe care istoriografia german i revendic drept daci, purtau, i n vreme de rzboi, opincile, iarii i cmaa lung, elemente de port la care avea s se renune abia dup profesionalizarea meteugului rzboiului, n vremurile feudalismului timpuriu. Acelai costum al protoprinilor neamurilor europene, care pot fi numii hyperborei, dar i uriai (termen ncetenit de literatura elin), poate fi vzut i pe o urn greceasc, descoperit la Calyx i datat n anul 540 . H (Foto 15)., alegoria prezentnd nfiarea pruncului, pe care o svresc doi soi, n faa lui Zeus (obiceiul ridicrii pruncului spre Cerul Zilei a supravieuit, n Carpai, pn de curnd; iar Zeus al grecilor, mprumutat de la persianul Diaus, Cer al Zilei nseamn). Acelai costum, al unui ran arnd, este prezentat i de o statuet etrusc, una dintre puinele care ilustreaz viaa la ar, cea att de cntat, cu glorificarea Timpului (Saturn), de poeii latini. i mai exist, desigur, celebrul clre trac, din vecintatea Pomului Vieii, pe trunchiul cruia, ca n sugestia biblic, st nfurat arpele, ameninarea ngheului, precum i Cavalerul trac, datnd din secolul I . Hr.. nc nu am ajuns n vremea lui Horaius (65-8 . H.), cnd dacii strnesc interesul lumilor mrturisitoare: Oricine mi iese n cale m-ntreab: Hei! bunule, / Tu trebuie s tii, pentru c eti n relaii mai strnse cu zeii, / Ce-ai mai auzit despre daci? (Satire, II, 6).

Urmaii lui Mo TimpChiar dac exagereaz mitic, autorii antici vehiculeaz numele unor efi de triburi din largul areal al populaiilor boreale (Rudolf Steiner confirm c doar dou rase-rdcin sunt acceptate de scrierile filosofice, polar i hyperborean), cu rol de protoprini, care mprumut sau nu numele lor unor triburi. Adrian susine c printele tracilor ar fi fost Doloncos, fiul lui Cronos, care ar fi avut multe neveste i, drept consecin, foarte muli copii. Herodian stabilete n Scythes i Agathyrsos, doi dintre feciorii lui Hercules, pe protoprinii sciilor i ai agatrilor. Descendena din Cronos (Saturn), deci din Mo Timp, trit nostalgic de mai toi poeii latini, dar i de Hesiod, care, n Teogonia, vorbete de generaia de aur, cea de dinainte ca prima toporic aruncat de mna unui

15

om s ucid un alt om (La Voluspa), este descendena de dinainte de constituirea structurilor (oraele-cetate) primei stataliti europene, cea elin, dup migrarea spre sud a polarilor ionieni, care au de nfruntat, n drumul lor, populaia agrar a civilizaiei hyperboreice, cea numit de arheologii notri cucutenian. Pstorii ionieni vor ntemeia state, ca produse sociale, istorice i civilizatorii ale oraelor-cetate. Oraul, precum ntr-un poem al lui Constantin Berariu, este aidoma unui cuit nfipt n identitatea spiritual a locurilor. O superb i esenializat istorie a nceputurilor civilizaiei europene, De Natura rerum, datorat lui Titus Lucretius Carus (97-58 .H.), marcheaz reperele evolutive ale civilizaiei pe continentul european: i tot natura, urzitoarea lumii, Ce-a artat nti i-nti la oameni Cum pot sdi i altoi copacii, Deoarece seminele i ghinda Cznd pe jos, pe sub copaci, puzderie De pui ddeau, la timpul lor, din ele. i oamenii s-au apucat atunce S-nfig-n ramuri tinere mldie, Butaii noi n arin s-i ngroape, Apoi, pe ogoraul lor cel dulce, Ei au cercat i alte, alte roduri, i au vzut ndat c pmntul i mblnzete roada pdurea, Dac-l rsfei i-i pori cu drag de grij. Din zi n zi, ei tot mai mult silir Pdurea s se trag mai la munte, Lsnd n vale locul cel de hran, Pentru ca ei, pe cmpuri i pe dealuri, S aib pajiti, iazuri i grnee. Atmosfera aceasta este, n fond, cea hyperboreic, pelasg, tracic, getic, dacic i valah, pe care o regsim, de-a lungul vremii, n descrierile reprezentanilor neamurilor mrturisitoare: Ei triesc pe cretetele munilor, departe de orice civilizaie i, de aceea, erau mai slbatici Ei nu erau obinuii s asculte nici mcar de regi, dect atunci cnd doreau Aveau oricnd curajul necesar pentru libertate sau moarte (Tacitus, Istorii). Apoi oile nu numai c-i satur prin belugul brnzei i al laptelui iar unor neamuri lipsite de gru le procur toat hrana, de aceea cei mai muli dintre nomazi i dintre gei se numeau butori de lapte (Columella, Despre agricultur). i pe teritoriul rii noastre existau, i n vechime, dou culturi ocupaionale, cele menionate de Iorga, a pstorilor i a agricultorilor. Pstorii ocupau munii, cobornd, precum n Urtur, n vile largi, pentru a ara, semna i, la vremea potrivit, pentru a recolta. Agricultorii ocupau esurile i dealurile domoale, devenind, ncetul cu ncetul, victimele organizrilor statale, ocazionale sau de durat, inclusiv prin contactul cu civilizaia, n dezvoltare i, n egal msur, n decdere. Pstorii triau izolai, iar datina, obiceiul i tradiia se conserv la ei mult mai bine i mai durabil. n fond, adevraii hyperborei, descrii de Pliniu cel Btrn, dar i de ceilali autori vechi, sunt ei, muntenii, chiar i n zilele de astzi. Ei aveau s i conserve, subcontient,

16

memoria neamului pelasg, din care i ei se trag, prin dreptul obtesc i prin numele de valahi, pe care le pstreaz aproape intacte, pe cretetele munilor, din Balcani i pn n Moravia, ba pn i la vile Rhinului. Iar odat cu numele, muntenii, fcnd s nu-nceteze / Cntarea pstoreasc niciodat, pstreaz i vestimentaia pelasgilor, i zestrea de simboluri, cunoscut, dup desacralizare, sub numele de artizanat. n fond, n izolarea lng cer, departe de bunele i relele civilizaiei dinamice, muntenii au o superioritate metafizic, motenit de la legendarii Blajini i ncredinat, pe cale oral (legile se cntau, ca s nu se uite, ne ncredina Aristotel), drept sistem de valori ale acelor comuniti izolate: Minuni de-aceste i poveti mai spun ei, ranii, ca s nu cumva s credem C ei triesc n locuri prsite Chiar i de zei: de-aceea spun attea! Sau poate c i altceva-i ndeamn: Tot omu-i doritor s-asculte basme! (Titus Lucreius Carus, Ecoul). Mrturiile scrise i iconografice ignor mbrcmintea purtat de populaiile europene agrare i pstoreti, fie i din considerentul c relatrile istorice scrise sau iconografice au de glorificat ale luptelor valuri, prin care se smulgeau i ogoare i vite (Lucreius), n eforturile nesbuite ale omenirii de a fi aidoma zeilor pe care i-a nscocit. Zei i semizei care, precum n Iliada lui Homer, nc nu au renunat la toate ocupaiile strvechi, prinesele pnz esnd la rzboi (Cntul I, versul 31), n vreme ce Atena de pe sine desprinde / Dalbul ei strai mpestrit i cu mna-i esut de ea nsi (V, 721-2). n literatura elin, referirile la mbrcmintea de fiecare zi sunt rare i ocazionale. Homer are o ntreag gam de epitete elogioase la adresa fiecrei populaii sau trib care intr n rzboi (dumnezeietii pelasgi, de pild, din versul 415 al Cntecului X), dar ignor vestimentaia, probabil pentru faptul c, n linii mari, era aceeai. n fond, fiecare brbat, se mbrca, nainte de a porni la lupt, aidoma lui mo Nestor: Asta zicndu-i, mo Nestor i pune cmaa pe dnsul, Leag pe dalbe picioare mndree de tlpi i ndoaie Haina deasupra-i cu sponci: mantaua cea porfirie, Larg, mioas, esut-ndoit (X, 125-8). Rzboinicii mai purtau, pe sub coif, o cciul din blan de taur, / cum ce apr capul voinicilor (X, 245-6) sau cuma din piele de dihor, iar n locul mantalei esute, cojocul de lup (X, 444-5). mbrcmintea femeii, lucrat de ea nsi, i pus peste cma, este aceeai de milenii: Pune pe umr i-o hain miastr, esut de nsi Palas Atena cu mult meteug i cu multe podoabe; Haina i-o-ncheie la snu-i cu sponci lucitoare de aur, Mijlocu-ncinge sub bru dichisit (XIV, 174-7),

17

iar Capul i-acopere apoi a zeielor frunte cu vlul Mndru esut de curnd i alb ca lumina de soare (XIV, 180-1). La btlie particip i oameni venii tocmai de la captul pmntului, de dincolo de Ocheanos, al zeilor tat, i-a mamei lor Tethys (XIV, 295-6), oameni venii peste-nlimile munilor plini de ninsoare, din plaiul / tracilor, buni clrei (XIV, 222-3), dar Homer nu descrie mbrcmintea, ci virtutea lupttorilor dintr-un trib sau altul. n schimb, povestete pe larg despre meteuguri, inclusiv despre cel al tbcirii pieilor: un tbcar dnd calfelor sale s-ntind Blana cea mare de bou, care fusese muiat-n unsoare, Dnii, primind-o, fac roat-mprejur i o trag de se-ntinde, i umezeala se duce pe loc i rzbete grsimea Dac trag pielea mai muli, de rmne cu totul destins (XVII, 369-73). Nu lipsesc din descrierile lui Homer nici detaliile muncii ntr-o fierrie, nici nunta rneasc, la care cntec de nunt rsun / Tare, la hor se prind jucuii, nici procesul pentru rscumprarea capului, conform dreptului pelasg, nici aratul ncruciat al ogorului, seceriul i coacerea pinii (toate aidoma descrierii din Pluguor), nici culesul viei i prelucrarea mustului, nici pstoritul i vntoare, nici hora rneasc (XIX, 457-594). La hor, o hor precum cea fcut, cndva, de vestitul Dedal, n cinstea Ariadnei, la Cnosos, Tineri acolo i fete bogate n boi o mulime Joac-mpreun n cerc i cu minile prinse deolalt. Fetele toate au gingae rochii de in i flcii Bine esute veminte ce scnteie blnd ca oleiul Ele au conciuri pe cap, frumoas podoab de aur, Dnii au sbii de aur la ching de-argint atrnate Joac ei toi. i aici-ndemnatici i iute s-avnt Hora-nvrtind ca o roat de-o-ncearc cu mna-i Meter olarul, aici n iraguri se salt-mpotriv. Lumea-ndesit nconjur hora cea plin de farmec i se desfat privind. De zei luminat cntreul Zice din lir-ntrei ei. i-n vreme ce cntecul sun, Se-nvrtesc doi ghidui, se dau tumba n mijlocul gloatei (Iliada, XIX, 581-593). Peste mai bine de dou milenii, hora lui Homer nu se mai regsete dect n cuprinsul munilor de dincolo de Ocheanos, al zeilor tat, iar Dimitrie Cantemir, care cunotea bine i spaiul cultural european, dar i cel balcanic, avea s scrie c jocurile sunt la moldoveni cu totul altfel dect la celelalte neamuri. Ei nu joac doi sau patru ini laolalt, ca la franuji i lei, ci mai muli roat sau ntr-un ir lung. Altminteri ei nu joac prea lesne dect la nuni. Cnd se prind unul de altul de mn i joac roat, mergnd de la

18

dreapta spre stnga cu aceiai pai potrivii, atunci zic c joac hora (Descrierea Moldovei, pg. 208). Motenirea datinilor iniiale ale populaiilor europene, pe atunci nrudite prin descendena din aceiai strmoi, dar i prin practicarea acelorai ocupaii (pstoritul, agricultura, esutul pnzei, tbcitul pieilor, morritul, fierria, cioplitul lemnului i a pietrei), nseamn i motenirea mbrcmintei arhaice (opincile, cojocul i cciula, de la legendarul Pelasg; esturile, din practica zeiasc a femeilor), cea de dinainte de epoca fierului, cnd s-a renunat la coasa de bronz, de-acum cznd n ruine (Lucreius, Poemul naturii, 1297). Timpurile acelea, regretate cu nostalgie de Horaius (Fericit e acela ce pilda strmoilor urmeaz, Epode, Lauda vieii la ar), cnd fericit tria romanul sub domnia lui Saturn (Tibullus, Dor de ar, I, 3), cnd avea agricultorul numai din turm / i vasele din cas, i cupa de but (Tibullus, Elegii, Viaa la ar, I, 1), sunt cutate de poeii latini i n ruralitatea italic, dar i la populaiile din nordul Dunrii: O via mai bun duc sciii din step la fel i geii cei aspri crora pmntul nehotrnicit le d roade i cereale libere. Nu le place s cultive acelai ogor mai mult de un an, iar dup ce au mplinit toate muncile, alii, care le urmeaz, n aceleai condiii le iau locul (Horaius, Ode, III, 24, 9-16). Ca i dacii cei aspri i sciii rtcitori (Horaius, Ode, I, 35, 9), aspri din cauza gerului, n Italia lui Publius Vergilius Maro (70-19, .H.), Pe plugar doar frigul iernii l ded odihnei. Numai Iarna, de-obicei, ranii se pot bucura de cte Au fost strns i pun la cale, veseli, praznice-ntre dnii. Iarna-i vreme de petreceri i-orice grij risipete (Georgicele, I, 300-3). Acelai Vergilius spune despre populaiile din Carpai c locuitorii petrec n joc lunga noapte de iarn i i duc viaa linitit i sigur n bordeie spate adnc n pmnt. Dar, la fel ca dacii cei aspri, i ranii cei aspri, n cojoc din vechea Rom, cei care strngeau la adunare pe ceteni cu un bucium (Sextus Propertius, Elegii, IV, 1), sunt preafericii n universul tradiiilor strmoeti i nu-i boiesc albeaa lnii cu asirianul purpur (Vergilius, Georgicele, II, 474). Iarna, n ara geilor, povestete nefericitul Publiuc Ovidius Naso (48 .H.-17 d.H), cel exilat Cu barbarii din Tomis (Chiar dac nu te-ai teme, te-ai ngrozi vzndu-i / Cu chica lor cea lung i mbrcai n piei), Atunci, de frig, barbarii i pun pe ei cojoace, i pun iari: nu-i las dect obrazul gol; Iar ururii de ghea le zuruie n plete, De alba promoroac scnteie barba lor.

19

Dovad c, n epoca aceea tribal, cnd pmnturile nu erau ngrdite i cnd omul nu era asuprit i nvrjbit de stataliti i de religii diversificate prin regionalizri (S nu cumva s crezi c tu acuma / mbriezi o impie doctrin / i mergi pe drumul crimei. Dimpotriv, / Religia a fost aceea care / Urzi nelegiuiri i fapte impii, Lucreius, Junghierea Ifigeniei, I, 80-5), exista, cum ar zice Mircea Eliade, un ecumen ocupaional, spiritual i, indirect, vestimentar, pstrat ca atare de cea mai conservatoare populaie european: pstorii pelasgi, cei risipii prin munii Europei i crora avea s li se spun, peste milenii, vlahi, pentru c, aa cum spun ei, se trag din legendarul Flaccus, care nu este nimeni altul dect mo-strmoul Pelasg, a crui memorie a fost pstrat, ca i ocupaiile, ca i datinile, ca i mbrcmintea, cu o subcontient, dar benefic detaare.

Foamea de dacism i mrturiile romnilorFoamea de dacism a nceput trziu, nedrept de trziu i, tocmai de aceea, cumplit de exaltat. ntr-adevr, din secolul al XVI-lea tema central a istoriografiei romne a fost i principalul motiv al orgoliului naional: descendena latin. Roma i ideea latinitii ocup primul loc n formarea culturii romneti. Abia la mijlocul secolului trecut s-au redescoperit dacii prin studiul curajos n care Hadeu se ntreab dac acest popor a disprut realmente (Eliade, op.cit., pg. 82). Orgoliul naional, cultivat admirabil (era o necesitate) de vechii cronicari, de coala Ardelean, ba chiar i de Gheorghe Asachi, care izbutete performana de a reboteza, pe la 1890, muntele Soarelui, Pionul sau Peonul, n care exist, sub form de vrfuri, prototipul celor trei tipuri de piramide egiptene (drepte, n trepte i strmbe), drept Ceahlu (mai are Asachi nite invenii anihilatoare de identitate: BaBa, numele cuplului de mo-strmoi, se desacralizeaz; Troian, ca pion sau peon, deci troian balcanic, devine Traian, iar nevasta lui dochioic, adic brunet, devine Baba Dochia), orgoliul naional, deci, ne aga, ne nlnuiete pe clip, spulbernd motenirea real i semnificaia ei, n favoarea unui lustru civilizatoriu. Prin latinism, noi am ncercat o rupere de epitetele-clieu (mbrcai n blnuri, proi, pletoi etc.), care trec de la gei i scii la goi (Eliade, op.cit., pg. 80), dar am abandonat semnificaiile i patrimoniul folk-religiilor care supravieuiau prin datinile, tradiiile i obiceiurile noastre, toate dibaci disimulate n cultura cretin a romnilor. E drept c am pstrat coloanele vieii, Mioria, Meterul Manole i Colindele, ca adeziuni subcontiente (cmpuri stilistice, cum le numea Lucian Blaga) la straturile de cultur mai arhaice dect cele reprezentate, de exemplu, de mitologiile clasice greac i roman (Eliade, op.cit., pg. 199), dei adeziunea unui popor la unul sau la altul dintre scenariile mitice, la una sau alta dintre imaginile exemplare, spune mai multe despre sufletul lui profund dect un mare numr de ntmplri istorice (Eliade, op.cit., pg. 200). Dar n cele trei dimensiuni ale identitii noastre (Mioria, Meterul Manole i Colindele sau, mai exact, celelalte colinde, pentru c i Mioria, i Meterul Manole par s fi fost, iniial, colinde), referirile la esena social a preistoriei (miturile fiind nsi preistoria, n esena ei), satul, lipsesc

20

aproape cu desvrire. n fond, satul este o matrice stilistic (Blaga), venic i inalienabil, cu structuri conservate cu mare fidelitate (construcia caselor, vemintele, ritualurile ocupaionale), n baza unor notorieti ancestrale (perspectivele epocii, cum le-a numit Lucian Blaga), despre care nu mai este nimic de spus, precum n cazul nostalgiei vremii regelui Cronos, la latini, tiut fiind faptul c, odat cu imperiul roman, satul occidental se istoricizeaz i, dei reprezint o istorie ntrziat, nu mai are nimic din preistorie. Satul romnesc este, n esen, preistoric (Lucian Blaga, Fiin istoric, n Trilogia cosmologic, pg. 389), pentru c satul romnesc i-a nsuit multe din motivele ce constituiesc patrimoniul marii culturi bizantine, care era istorie n sensul deplin al cuvntului; dar cultura aceasta istoric a fost asimilat stilului preistoric al satelor (Blaga, op.cit., pg. 391). n satul romnesc se constat, dea lungul mileniilor i chiar n ziua de azi, rezistena, continuarea preistoriei i contemporaneitatea ei cu istoria (Blaga, op.cit., pg. 390), drept coordonate ale rspntiei i conservatorismului de care vorbea Mircea Eliade, cu efectul paradoxal c nruririle de tot soiul au trecut, necurmat, din istoria ce avea loc n regiunea noastr, asupra vieii de sat, dar toate au fost potrivite unor moduri preistorice (Blaga, op.cit., pg. 390). Pentru noi, romnii, mitologia este destinul poporului nostru, simbolizat de mndrul ciobna, / din fluier doina (Meterul Manole), de micu btrn / cu brul de ln, de soioara lui, / floarea cmpului, deci de grafii simbolice ale nsemnelor cosmogonice, respectiv Luceafrul, Pmntul i Luna. Singurul element de vestimentaie, brul purtat de micua btrn (Pmntul, Mama Natur), are i el o semnificaie aparte, delimitnd corpul fizic de corpul astral. Cele dou colinde ale preistoriei, ale duratei noastre n preistorie, Mioria (publicat, pentru prima dat, de Vasile Alecsandri, la Cernui, n gazeta Bucovina, Anul III, 1850, nr. 11, pp. 51, 52) i Meterul Manole, nu opereaz cu vremelnicie ci, tridimensional, cu infinit, ceea ce nu este cazul i n celelalte colinde care s-au mai pstrat, multe dintre ele asimilatoare de nrurine cretine sau istorice i, de aceea, opernd cu durate i cu tipologii ale duratei, dar pe fondul unor cmpuri stilistice (Blaga) neafectate. n colindele nrurite ptrund i elementele vremelniciei, cu nou ciobani / i vtaful zece, / toi au cciuli cree / de pui de mistree (G. Dem. Teodorescu, Poezii populare romne, Bucureti, 1885), n astfel de nruriri, bine-i junele gtat / cu o hain de granat, / cu trei pene-n comnac (Eugeniu Neciuc, Clindariul poporului Bucovinean, 1898-1901), iar noi, cei aflai la rspntii, venic cu jraticul inut sub spuz (Blaga, op.cit., pg. 417) i, uneori, ademenii de istorie, ripostm cu orgoliul preistoriei: se-mbrcau dup putin, / n cojoc, iari, catrin; / n opinci purtau obiele, / nu ca azi, cizme de piele (Pluguor cules de Vasilic Nisioi de la Victor Opinc). Orgoliul strmoesc, orgoliul portului i al obiceiurilor, se substituie orgoliului preistoric, n condiiile n care romnul, rupt iniiatic de mit, dar nu i subcontient, triete sub teroarea istoriei (Eliade, op.cit, pg. 262) drama propriei sale nstrinri. Preistoria devine, n astfel de condiii, doar o fudulire, o lustruire exterioar, o rupere de matricea stilistic prin att de rarul, dar disperatul ipt al nstrinrii de la daci, de la romani. Romnul, fr a se mrturisi pe sine nici mcar n celelalte cntece ancestrale, oraiile de nunt, n care el, romnul, este fiu de mprat (al mpratului Ceresc, desigur, deci cretin preistoricizat), se mndrete cu cumu brumrie, / cu cunun

21

argintie, cuma sau cciula simboliznd muntele (Tinere, ine cciula cu evlavie, n acelai timp cciula te nal, te salt acolo, se spune n Jurmntul tinerilor Blaki din Rohonczy Codex, pg. 5), dar i maturitatea (S trieti cu plcere primvara maturitii, s fii unii cciulei, luptai pentru cciul, pg. 7). n oraiile de nunt, n care mirii sunt sori, deci atri cereti, sunt menionate doar etapele vestimentaiei femeii, care coboar de pe cer, odat cu mritiul, pierznd statutul cosmic, precum n oraia bucovinean din 1882: Mrioar, ftul meu, / nu-i mai pare ie ru / Dup portiorul tu, / Portior de copili, / Clcnd, crete tmi, / Portior de fat mare, / Unde calci, iarba rsare. Decosmicizarea femeii ncepe, precum ntr-un cntec bucovinean din 1881, prin dragoste, acea dragoste care poate aminti de mitul androginului, dei mitul real al androginului se refer la desluit i nedesluit, la etern i vremelnic, n tentativa desluitului vremelnic de a-i regsi eternitatea n cosmicitatea nedesluitului: De i-i greu, bade, cu mine, / f-m bru pe lng tine, / de i-i greu de brul meu, / f-m lumin de su / i m pune-n snul tu. n creaia popular cu ncrctur iniiatic, elementele vremelniciei, inclusiv cele ale portului, lipsesc, ele fiind prezente doar n satirele populare de mai trziu, din perioada convieuirii preistoriei subcontiente cu un nceput de istorie la fel de subcontient trit. La hor, deci ntr-un sacru ritual preistoric, fata urt, dar bogat, ncearc s se impun (n ungherele tainice ale fiinei sale, orice fptur omeneasc se vrea centrul existenei, spunea Blaga, n pg. 176 a operei citate) prin vestimentaie cu dichis fcut, cu cmea cea mai mndr, / ce-i cusut de-o vecin / pentr-un cu de fin / i-o felie de slnin; / ba i-o dat curechi i moare / s-i fac i pui la poale, / i cu hric i crnat / i-o-ncrei-o la grumaz, cum se cnta, la Marginea, i dup anul 1900. Neam nemrturisitor fiind, neam fr memorie (la noi lipsete chiar i mumificarea sonor, cum zicea Blaga, prin memoria numelor strbunilor), trind dup regula lui aa am apucat, noi, romnii, nu putem afla mai nimic despre trecutul nostru, deci nici despre vemntul ancestral, pe care l purtm cu atta mndrie, datorit unei lenevii spirituale incredibile, dar definit ca atare, pentru prima dat, de Dimitrie Cantemir, n Descrierea Moldovei, prototip al monografiei romneti, dar n care nu se scrie nici un rnd despre portul romnilor, ci doar despre obiceiuri i superstiii, i asta, fr ndoial, n cazul unui filosof precum Cantemir, din simplul motiv c portul moldovenilor fcea parte din ansamblul acela de obiceiuri i de superstiii, din matricea stilistic a preistoriei europene. Tocmai de asta, n creaia liric popular nu sunt menionai dacii, ci doar uriaii, novacii (Ostrea Novac Jidovul, adic Osiris), deci populaiile din care, dup mrturia lui Orfeu sau a lui Proclos din Lycia, se trag oameni i zei. Satul romnesc a fost i este preistorie, iar patrimoniul lui mitologic, inclusiv costumul popular, aparin mo-strmoilor tuturor popoarelor europene, omului pelasg, cum l numise L. Klages pe omul preistoric, reinnd, desigur, c n faza aurorar a omenirii (Blaga, op.cit., pg. 383), consideraiile lui Schelling rmn caracterizante, adic timpul preistoric s-ar caracteriza prin procese specifice, adnci i luntrice, aparinnd contiinei umane, mitul fiind apanaj al preistoriei ca fapt primar, ca tendin

22

nemrturisit de uzurpare a Marelui Anonim prin ncercrile omeneti de a organiza viaa individual i social pe pmnt, potrivit unei viziuni absolute (Blaga, op.cit., pg. 176). Iar vestimentaia satisfcea, n contextul unor astfel de ncercri uzurpatoare, i necesiti de via social, n context geografic (existena omului n orizontul lumii date i n vederea conservrii sale), dar i nevoia de a sugestiona felul specific de a exista n orizontul misterului i pentru relevare (Blaga, op.cit., pg. 176) al populaiilor europene strvechi (i nu numai). Tocmai de aceea, povuia acelai Lucian Blaga, nu e prea recomandabil, cnd ncercm s examinm i s definim mentalitatea popoarelor sau spiritul unei anumite culturi, s pornim la drum cu noiuni prea condiionate de perspectivele epocii noastre (pg. 392). Fr ndoial c scurtele perioade istorice din povestea veche a acestor pmnturi ale noastre, cele ale statalitilor geto-dacice (Cale victorioas, calea geilor, Strigt de oim lupttor s brzdeze pentru Dacia ta!, se spunea n jurmntul tinerilor Blaki, dup anul 1015), au lsat semne, odat cu asimilarea lor n matricea slilistic preistoric, dar dacismul nu nsemna o identitate naional, n sensul celei convenite astzi, ci una istoricizant, prin care populaiile atentau la istorie, dacismul fiind regsit, ca tentativ istoricizant surprinztoare, i la scandinavi, i la germanici, i la spanioli, revendicat n epoci trzii, odat cu panteonul (nu i matricea) prelins din matricea stilistic original asupra populaiilor europene, odat cu iniierile svrite de Zalmoxe sau Deceneu, dar i de Burebista i Decebal, iniatori n istoricitate, prin stat. Datina, tradiia i obiceiul nu in de dacism, ci de preistorie, dei dacismul s-a manifestat la grania dintre preistorie i istorie, mbinnd elementele celor dou culturi, dar fr a le uni definitiv. Prin urmare, ndrznesc s susin c, n ciuda aparenelor, nu exist un port al dacilor, ci un port al populaiilor europene preistorice, consacrat prin dacism i ncredinat, prin acel zvcnet istoric, acestor muni, n care lupttorii ntemeietori de statalitate boreal i-au zis sau li s-a zis daci. Drept dovad, toi cltorii strini, care ne-au mrturisit, de-a lungul istoriei lor, au consacrat acea ncremenire pe falia dintre preistorie i istorie drept dacism (se mbrac precum strmoii lor daci), dacismul devenind el nsui falie mpietrit, la Roma, pe Columna lui Traian i pe Arcul lui Constantin cel Mare, ntr-o ncredinare de memorie, de istorie a romanilor, i, indirect, a dacilor, dar numai ca scapr, ca strfulgerare n preistorie. Dacii nu au fost un neam, ci un timp, un Cronos, prin care populaiile carpatice, populaiile de dincolo de Ocheanos, au ncercat s evadeze din preistorie. Poate c de asta renvie dacismul, n vremile noastre, cu atta vigoare (uneori, aproape violent), pentru c am ostenit cu atta preistorie n crc i ne tot agm, nendemnatec, de poalele cmii btrnului Cronos, cernd intrarea n istorie, pe calea geilor, dup exemplul, la fel de disperat, al dacilor-timp, al dacilor-destin. Numai c timpul i destinul cer o nou construcie mitologic, o alt matrice stilistic, aproape imposibil de asumat. Dac dacismul ar fi nsemnat altceva dect un fenomen, adic o structur etnic bine definit, el s-ar fi nrdcinat n balade i n legende, expresii ale unei contiine publice a identitii unui neam. Numai c dacii nu supravieuiesc n folclor (calea geilor sau calea dacilor definete fenomenul, nu rdcina), iar legenda (tradiia), culeas de Simion Florea Marian, despre mbrcmintea Dacilor (care) era mai toat roie, adec: comnac rou, suman

23

rou i cioareci sau berneveci roii, nu reprezint dect o contrafacere trzie, de dup revelaia lui Hadeu, svrit, probabil, dup intrarea n funciune a celebrelor cabinete de leptur bucovinene, n care taica printe svrea, pe baza lecturilor din gazete i cri, noi iniieri ntr-o ideologie incipient, cea a naionalismului milenarist. Drept dovad, n tradiia aceasta lipsete elementul fundamental al tradiiilor romneti, btrnul schimnic sau zna (Ua, la bucovineni, Zeia Pmntului, adic Spiritul matriarhal al Pmntului), construcia fiind simpl, de relatare a unei naraiuni culte, auzit de curnd, o naraiune zvcnet de istorie, cum ar zice Blaga.

Cu un port aproape ntocmai al strbunilor siVreme de peste un mileniu, despre populaiile din Carpai nu se mai povestete nimic, apoi, odat cu apariia statalitilor romneti, care fac s nceteze starea de loc pustiu, se ivesc i mrturiile, prima, din punctul de interes al acestei cri, fiind celebra Chronicon Pictum Vindobonense, n care apar, ilustrndu-se btlia de la Posada (Fotografia 1), i otenii lui Basarab I, care poart cciulile nalte, de care s-a ocupat, cu atta temeinicie, Ion Maiorescu, dar i saricile pstoreti, precum i clasicele cmi albe, lungi pn la genunchi. Dar cronica pictat nu poate fi suspectat de prea mult fidelitate n redarea costumaiei vlahilor, aa cum se ntmpl, de pild, ntr-o naraiune iconografic trzie despre expediiile regelui maghiar Arpad (Foto 2), n care se zresc, n planul nti al tabloului, doi romni ucii, mbrcai n cmi, iari i opinci, prinse pe picior cu nojie, dar i civa clrei romni, foarte asemntori dacilor din reprezentrile cunoscute, care clresc, n dreapta tabloului, alturi de otirile cuceritorilor, semn c prin stranica art a deznaionalizrii prin nnobilare, ungurii, precum anticii ionieni, i sporiser numrul, pe seama numeroilor pelasgi. Cltorii strini prin rile romne, surprini de contactul cu preistoria european, las prin arhivele cancelariilor bisericii catolice mrturii interesante despre viaa i credinele strmoilor notri. Iar una dintre aceste mrturii, datorat lui Marco Bandini (1593-1650), clugr italian care a vizitat Moldova n dou rnduri, n octombrie 1644 i n octombrie 1646, cuprinde, pe lng interesantele opinii despre frumuseea i bogia rii, despre datini i credine ciudate, o afirmaie ocant, care, dac n-ar fi fost fcut, ulterior, i de Dimitrie Cantemir, ar putea fi socotit drept ruvoitoare. Din nefericire, Marco Bandini are dreptate, ca i Cantemir, mai trziu, atunci cnd susine c, la romni, originea, virtutea i gloria strmoilor nu se bucur de nici o preuire. Ei preuiesc doar situaia prezent (Cltori strini prin rile Romne, vol. V, pg. 344). Dac n-ar fi fost acest egoism, dublat de suficien, care ne caracterizeaz cu adevrat, probabil c am fi scpat definitiv de venica anonimizare n preistorie, cu mult prea rare i nesemnificative tentative de acces la istorie, iar regsirile, ca temelii ale unor noi nceputuri, nu ar mai trebui cutate prin notiele unor pelerini prin spaiu i timp.

24

Johann Schiltberger (1381-1438), care viziteaz cele trei ri romne n 1396, numind Moldova Valahia Mic (der clainen Walachei), spune c poporul de aici este primitiv i rustic i i las barba s creasc i nu o taie niciodat. Poporul moldovean, cu un port ntocmai al strbunilor si, purcede dup datina i rnduiala acestora. Schiltberger nu d alte amnunte, referitoare la identitatea strbunilor i la componentele datinii i ale rnduielii. O face, ns, dar cu un secol mai trziu, Anton Verancsics (1504-1543), cel care descrie cele trei ri romne, pe care le vizitase n 1535, dup documentri temeinice prin literatura vremii sale. Scriu muli autori c valahii sunt numii dup un oarecare brbat roman Flaccus, sub conducerea cruia a fost adus n aceste regiuni o colonie roman, ca s-i supun pe daci, i c ei ar fi numii oarecum flacci. Cci ei spun c mai apoi, dup trecerea a mult vreme i prin tot felul de legturi cu neamuri i limbi felurite, s-a ajuns c din stricarea numelui de flacci s se formeze cel al vlahilor (valacchi), care ar fi al flaccilor Obiceiurile lor sunt barbare. La mbrcminte nu se aseamn, cci muntenii au czut aproape de tot i la obiceiuri, i la portul turcilor, pe cnd moldovenii in mori la portul lor i acela dintre ei care ar adopta de la turci sau de la orice alt neam vreo parte a portului sau a armelor lor sau orice alt lucru de acest fel e pedepsit cu moartea (Cltori strini despre rile Romne, vol. I, pg. 405). Informaiile lui Anton Verancsics reprezint jumti de adevruri, n sensul minciunii greceti, aa cum a denumit-o Lucian Blaga, drept abandon al adevrului, n favoarea semnificantului. Verancsics, surprins de latinismul limbii auzite n cele trei ri romne, nu vede n Flaccus memoria subcontient a lui Pelasg, ci numele unei cpetenii oarecare, neconfirmat de istorie. Pe de alt parte, diferenele de vestimentaie, n defavoarea muntenilor, care mprumutaser de la turci, adic de la vlahii balcanici, cu care se aflau, prin nego i pstorit, ntr-o continu legtur, diverse elemente pragmatice de port, ocheaz mai curnd prin conservatorismul excesiv al moldovenilor, care, precum hyperboreii descrii de Pliniu cel Btrn, manifest izolarea neleapt fa de nravurile cele rele ale noutii, ale dinamicii dezvoltrii societii umane. Informaia c moldovenii ar fi pedepsit cu moartea pe cei care i abandonau portul nu are nici o credibilitate, n condiiile n care, n 1527, o cronic anonim confirm un adevrat ecumenism al etniilor i religiilor din Moldova: Poporul de aici este primitiv i rustic, totui este destul de deprins cu treburile rzboiului, dup obiceiul lui. Ei au pstrat, de la nceput, pn acum, cu foarte mare evlavie, credina Sfntului Pavel. Ci aici sunt deosebite credine i secte, precum a rutenilor, a srbilor i a armenilor, a bulgarilor i a ttarilor i chiar un numr destul de mare de sai catolici locuiesc risipii n aceast ar. Toi sunt supui voievodului Moldovei. Fiecare naiune, ns, se folosete i se slujete de legile i obiceiurile ei, dup voia sa (Cltori strini despre rile Romne, vol. I, pg.192). Locuind n case de lemn sau n bordeie, romnii erau adevrai fanatici ai legii ospeiei (s dea mncare i adpost tuturor strinilor, fr nici o plat mai obinuiesc, de asemenea, ca, n timpul srbtorilor, s dea de mncare i de but, fr plat, oricui, fie strin, fie localnic, cum nota Niccolo Barsi di Luca, n 1633), obinuind, la nuni, s ntind mese, timp de trei zile i trei nopi n ir, n care timp nu fac altceva dect s bea, s joace, s cnte din

25

instrumente i din gur, iar la hore, cnd vor s joace, i pun cizme cu un fel de potcoave de fier n picioare i, att brbaii, ct i femeile, le poar n diferite culori. Femeile, ns, au potcoave de acestea mai nalte dect brbaii i, cnd vor s nceap jocul, se cnt, mai nti, din diferite instrumente, ca viori, cimpoaie, fluiere, tobe, lut cu coarde. Apoi se prind de mn, tot cte un brbat i o femeie, ntr-un ir lung, sltnd mereu, strignd i btndu-i picioarele unul de altul. Dup ce au sltat ctva vreme, se strng cu toii, mpreun, ntr-un cerc i salt ca mai nainte, desfurnd hora, pe care Niccolo Barsi di Luca, n relatarea din 1633, o descrie, dar fr a nelege prea multe. Pentru cltorul strin, jocurile cu comenzi i horele nseamn doar o sltare ciudat i zgomotoas. Interesant este mrturia c, n plin epoc a iobgiei, vechile principii ale devlmiei obteti nc se mai aplicau n Moldova anului 1633: La vremea semnatului, toi ies la cmp, iar oltuzul, ceea ce nseamn judele, mpreun cu prgarii, care nseamn cei alei ca sfetnici, mpart ogoarele i, dup ct este numrul sufletelor ntr-o cas, dau i ogoarele: dac sunt opt suflete, dau opt ogoare; dac sunt zece, dau acelai numr de ogoare. Acestea sunt att de multe, nct niciodat nu pot fi semnate toate, ci doi ani se seamn ntr-o parte i doi ani se schimb ogorul ntr-alta. Niccolo Barsi vorbete i despre nesfritele posturi pascale, n care nu mnnc altceva dect pine i legume, fr untdelemn (suprema umilin mistic, menit naiv unirii cu Dumnezeu, cum scria Blaga), i despre obiceiurile de nmormntare, n care, timp de trei zile ei nu fac altceva dect s dea de mncare sracilor i cltorilor, cntnd mereu din instrumente n jurul nsliei sau sicriului celui mort, despre praznicele de dup nmormntare, precum i despre srbtorirea Sfntului Ioan cel Nou de la Suceava, care se face de Rusalii, cnd, pe lng deschiderea unui iarmaroc foarte bogat, care ine opt zile n ir, la care vine lume din toat ara i la care tinerii, ca s ctige bani, fac fel de fel de lupte cu spada, iarmaroacele favoriznd, n acea vreme, i schimburi culturale (cntece, dansuri, modele de custuri i de esturi). n satele din inutul Sucevei, n 12 octombrie 1641, cnd Petru Bogdan Baksik poposete prin aceste locuri, oamenii sunt mai lefuii, deoarece au mai dese legturi cu polonii i ungurii, capitala Moldovei avnd un potenial asimilatoriu deosebit, datorit compoziiei etnice (3.000 romni, 1.600 armeni, 40 catolici). Marco Bandini, iezuitul care provoac, n rndurile filosofilor culturii din Europa, o ampl disput despre amantismul romnilor, disput n care avea s se angajeze i Mircea Eliade, a vizitat rile Romne n 1646. n 1646, moldovenii dau bucuroi drumeilor pine, brnz, ceap, lapte i altele de acest fel, ce se gsesc n casa lor. Numai doar strinul s se poarte linitit, cci, de nu, capt mai uor pumni zdraveni i ciomege, dect mncare. / Istei din fire, vioi, ei se bucur de o minte ptrunztoare, au aplecare spre furt, sunt ostai foarte rbdtori la frig i la ari, rabd de foame i de sete dou i trei zile, rmnnd teferi / Se obinuiesc, nc de mici, s ndure vremea rea, cci de mici copiii se joac, cu picioarele goale i doar cu o cma de pnz, prin ghea i zpada nalt, ceea ce noi, nu o dat, mbrcat n hain bine cptuit i putnd abia rbda gerul puternic, am vzut cu uimire. Bandini vorbete i despre felul de a ine srbtorile la moldoveni (de a se abine de la munc i a se deda plcerilor, petrecnd ziua cu butur, cu

26

mese i cu joc), despre mulimea srbtorilor de origine precretin (Ziua de vineri din fiecare sptmn ei o srbtoresc n cinstea sfintei Vineri, pe care pretind ei c ar fi sfnta ce st, nencetat, n genunchi, naintea tronului lui Dumnezeu, rugndu-se cu lacrimi pentru aceia care o cinstesc. i de aceea, foarte muli cred, n orbirea lor, c e mai mic ru s-l superi pe Dumnezeu, dect pe sfnta Vineri Ei socotesc c fiecare zi n parte, din toat sptmna, este o sfnt sau un sfnt), i despre miturile moldoveneti, cultivate fanatic, n dauna cunotinelor elementare despre Dumnezeu, precum i despre frumuseea i bogia luminoasei vi a Moldovei. Paul de Alep, secretarul Patriarhiei din Constantinopole, a cltorit prin Moldova n aprilie 1654 i n septembrie 1656, de fiecare dat dezamgit de oamenii rii, care nici nu postesc, nici nu se roag, nu au nici un fel de religie; sunt cretini doar cu numele. Preoii lor sunt cei dinti care i ncep ziua la crm. E ceea ce am vzut n ara Moldovei. Dar Paul de Alep las o descriere a costumului purtat de femeile bogate din Moldova, vemintele respective pstrnd, totui, i elemente strvechi, dar fiind puternic influenate de moda nobilimii poloneze: Femeile din Moldova se mbrac cu veminte asemntoare cu cele ale europenelor. Ele poart prul mpletit, rsucit pe capul lor cu un colan i acoperit cu un conci alb, iar la cele bogate, cu un conci trandafiriu, i pe deasupra cu maram, tot alb. Toate poart aluri albastre de Alep, iar cele bogate aluri de Bursa, din mtase neagr Fetele lor poart, de asemenea, prul mpletit i ncolcit pe cap, dar fr conci, i aceasta pentru a face deosebire ntre fete i femei (Cltori strini prin rile Romne, VI, pp. 27, 28). De Rusalii, fetele i femeile mpleteau cununi de flori i de busuioc pentru a i le pune pe cap. ranii arau pmntul cu cinci sau ase perechi de boi, nsoii de cinci sau ase oameni, care mergeau pe jos. Casele rneti aveau acoperiuri n povrni, fcute din indril, i aceasta s-a nscocit din pricina ninsorilor mari, pentru ca zpada s nu se poat aeza pe ele. Odat cu a doua cltorie a lui Paul de Alep n Moldova, cea din 1656, un alt cltor apusean, Conrad Iacob Hiltebrandt (1629-1679), se ivete, dinspre Ardeal, n dulcele trg al Sucevei, unde, cu ocazia Anului Nou, vede i descrie obiceiul Jocului Cerbului. Era un cerb, n care se ascundea un om. Un trengar dnuia cu el i apoi culca cerbul la pmnt cu o sgeat. Cu aceasta s-a terminat jocul, pentru care cei care au jucat au primit baci (Cltori, V, 396-7). Hiltebrandt descrie i nite romnce torcnd: Romncele torc i es haine pentru toi ai casei. Romncele torc din mers, au furca cu caierul nfipt n bru i torc cu fusul, fie c stau de vorb ntre ele, fie c se aaz undeva la umbr (op.cit., pg. 386). Descrierea costumului rnesc al brbatului i al femeii sunt succinte, dar precise: Cmile brbailor atrn peste cioareci, sunt scurte i ajung de-abia peste coapse. Cioarecii i ciorapii ntr-una, nclmintea este o bucat de piele, pe care o leag pe picior cu sfori lungi i o numesc opinci (pg. 386). Femeile poart haine de stof, esut de ele. i ung prul cu unt. Fetele umbl cu capul gol. Cmile lor sunt cusute cu mii de nflorituri. Nevestele poart pe cap o legtur mare, mpletit dintr-o pnz de bumbac strvezie i

27

pe care pot s o scoat cnd vor. Ele mnnc mult mmlig, coc colaci pe spuz, fac cozonaci din fin (pp. 386-7). Potcoavele de la cizmele femeieti, purtate la hor, sunt menionate i de Hiltdebrandt: Ele poart cizme cu un fel de potcoave groase i o nfram alb n jurul capului, atrnnd pn pe spate (pg. 395). Vreme de veacuri, ranii romni, singurii tezaurizatori ai motenirilor strvechi, au trit ntr-o srcie cumplit, srcia accentund conservatorismul tradiional. n 1712, cnd Erasmus Heinrich Schneider von Weismantel cltorete prin Moldova, ranii au nite colibe proaste; cei mai muli dintre acetia, cnd vor s-i cldeasc o cas, bat civa pari n pmnt, i mpletesc, apoi, cu nuiele ca un gard i ung acea mpletitur cu lut, pe dinuntru i pe dinafar, iar pe deasupra pun nite cpriori proti, nvelesc acoperiul cu iarb sau cu stuf i, astfel, casa e alctuit, numai ntr-o odaie i o polat, care slujete i de cmar. Totul este ns curat i vruit, dei are o temelie att de ubred i s-au folosit procedee nvechite. Mai au n odaie, n loc de sobe, cuptoare, ntocmai ca n Rusia, iar deasupra este un hogeag, prin care iese ndat fumul de la flacr i se poate foarte bine coace n camer i gti bucate. i mcar c ranul ade n pdure, unde, ca i celorlali locuitori din toat ara, lemnul i st la ndemn fr nici un ban, el are, totui, o colib srccioas i, cnd le este cu putin, ei locuiesc cu toii prin pduri ca, atunci cnd se aeaz drile sau cnd sunt luai oameni la oaste, s se poat ascunde ct mai repede sau s o ia la sntoasa, cci el, ranul, se sinchisete prea puin de casa lui i se mut n alt loc, cldindu-i din nou o alta, cu mna lui, fr nici o piedic i fr mari cheltuieli, acolo unde vrea i cnd vrea Nici un ran nu are pmntul lui propriu i bine hotrnicit, ci acolo unde vrea i cnd vrea se apuc de arat. El njug cinci, ba chiar ase perechi de boi la plug, apoi merge cu ei la cmp i ncearc, mai nti, unde este pmntul mai bun i, dup aceea, el ar i seamn (cci nu se ar dect o dat) ct i place. i acesta este, apoi, pmntul lui, ct timp stau bucatele pe el; peste un an, el poate s are iar alt pmnt, mai bun, ntr-un alt loc mai bun i, fie c ar cmpii sau fnee, ei pot semna orz sau gru, porumb, mei etc., chiar dac, mai nainte, iarba fusese aici de nlimea omului ranul nu strnge fn sau strnge prea puin, cu toate c ar putea face o mie de stoguri, cci la munca cmpului, att la arat, ct i la cosit, se spune c cel care ajunge primul la moar, acela macin mai nti; totui, ei sunt la fel cu toii i munca este dumanul lor. E lung i temeinic descrierea Moldovei, pe care o face Weismantel, fr s neglijeze nici un aspect al vieii rneti, i tocmai de aceea am reprodus citate lungi din relatarea suedezului n acea baz de date, pe care o numisem Bucovina faptului divers, n intenia de a supune ateniei detaliile istoriei vieii obteti din acest nord de ar romneasc. Nu voi relua, n aceast carte, dect paragrafele din volumul VIII al lucrrii Cltori strini prin rile Romne care se refer la portul rnesc i la manifestrile srbtoreti, n care portul strmoesc este pus n valoare. Fetele poart pe cap doar prul lor mpletit, ca s se deosebeasc de neveste sau de femeile stricate. Cnd ies din cas, pe frig sau pe soare arztor, i leag un tulpan cu custuri pe cap i peste fa, aproape ca turcoaicele, nct abia dac li se vd ochii i nasul; ns, cnd ajung acolo unde se duc, i scot tulpanul ca s se vad c sunt fete.

28

Dac o fat greete i este dovedit ca desfrnat sau chiar are un copil din flori, atunci este tuns sau trebuie s umble ca femeile, cu capul acoperit. Chiar din ziua nunii, femeile nu-i mai las, niciodat, prul sau cozile s fie vzute de vreun brbat i, cnd se mpletesc sau se despletesc, se ascund ntr-un loc mai retras i mai singuratic, ca s nu le vad nimeni; dac ar veni, cumva, n grab, vreun brbat i ele nu ar avea timp s i-l mpleteasc, atunci se acoper cu o broboad i se ruineaz mult c au fost vzute pe neateptate. Ele spun c nu se cade, acum, cnd nu mai sunt fecioare, s-i mai arate prul, care trebuie s fie acoperit cu broboada. n toate celelalte privine, portul este la gel la femei i la fete. La gt, poart mrgean rou i de tot felul, iar n urechi poart nite cercei mari. Pe trup, au o cma subire, cusut, pe o lime de un deget i mai bine, cu tot felul de mtsuri i cu aur i argint, n patru dungi, n fa i n spate, de sus i pn jos, la tivul care ajunge la picioare. Mnecile sunt largi de civa coi i cusute; i ele le nfoar i le ntorc nuntru i n sus, pe bra. Pe trup, n loc de cingtoare, poart un bru de mtase, uneori lucrat cu aur, numit n limba lor bru. Nu poart fust sau cameloc (mantie), ci, in locul acestora, se nfoar, de jur mprejur, cu o estur de mtase care se cheam fot. Aceast fot este albastr sau roie, cu dungi mari, altele sunt esute cu aur i nu trec de trei coi n lungime i lime; ele o nfoar, pe jumtate sau pe de-a-ntregul ndoit sau i nendoit, n jurul lor, aa cum pun la noi (n Germania) femeile ortul, dar o trag de la spate n fa i n sus, n bru, una peste alta i att de ntins ct e cu putin, pe olduri i pe picioare (cci,


Recommended