+ All Categories
Home > Documents > Portul Popular Românesc

Portul Popular Românesc

Date post: 24-Sep-2015
Category:
Upload: annasmith
View: 399 times
Download: 33 times
Share this document with a friend
Description:
prezentare power point
15
PORTUL POPULAR ROMÂNESC
Transcript

Portul Popular romnesc

Portul Popular romnescPortul popular reprezint una dintre cele mai importante forme de cultur ale unui popor, pe baza lui realizndu-se numeroase cercetri: geneza istoric i etapele principale de evoluie, formele contemporane i aria de rspndire, originalitatea sa n raport cu portul altor popoare, contribuia lui n procesul de genez al unui popor.n ndelungatul proces de evoluie al costumului popular s-au nregistrat progrese mai mult n nfrumusearea pieselor de baz, dect n perfecionarea sau mbuntirea croielii. Piesa de baz a fost cmaa, purtat att de brbai, ct i de femei. Costumul brbtesc avea o pies specific, i anume iarii, iar cel femeiesc fota sau catrina.Dintre hainele pentru sezonul rece este sarica, dar i pieptarul, confecionat din piele de animal sau cciula, motenit de la daci.n evoluia portului popular se evideniaz trei etape.n prima etap portul romnesc s-a individualizat n raport cu cel al popoarelor vecine i s-a difereniat n funcie de zon. Cromatica s-a difereniat local pe categorii de vrst i zonal prin preferinele pentru anumite tehnici, motive, etc.

Cea de a doua etap a fost influenat de zona oreneasc.Materialele industriale au nlocuit textilele casnice. Piesele de influen oreneasc au aprut ca protectoare ale celor tradiionale (bluza peste cma, nframa n locul maramei albe, etc ) Curnd, piesele tradiionale au fost nlocuite n portul zilnic, i mai apoi n portul de srbtoare. Declinul portului traditional s-a accentuat n mai multe zone odat cu dezvoltarea economiei de schimb i a legturilor cu oraele. La prsirea portului traditional romnesc a contribuit i rnimea nstrit , care n lupta pentru avere i din dorina de evideniere a adoptat costumul orenesc.n cea de a treia etap, contemporan, costumul popular nu se mai folosete n mod regulat sau la treburile agricole. Portul se mai folosete local pentru valorificarea tradiiilor artistice sau la evenimente i srbtori, n regiuni ale rii unde se mai pstrez datinile i obiceiurile strvechi.

Grija omului pentru nfiare i atenia acordat aparenelor a constituit dintotdeauna un element definitoriu pentru umanitate. Cu toate c moda se schimb de la an la an i omul cade prad adesea tentaiei de a i se plia, vestimentaia este transformat pentru a purta mesaje sociale, morale, estetice, de ierarhie social.Vemntul apare menionat nc din mitul originii,secvena expulzrii Evei i a lui Adam din grdina Edenului. Haina are aici dou nelesuri: poate fii considerat un dar divin, dar de asemenea simbolizeaz decderea finite umane.Frunza de smochin reprezint n acelai timp contientizarea goliciunii, dar i recunoaterea pcatului.

De-a lungul timpului, vemntul primete semnificaie social, devenind o modalitate de a cunoate rangul i ierarhia. Podoabele, materialele, culorile, croiala, devin elemente ale costumului prin care societatea interpreteaz apartenena purttorului. De asemenea, haina transmite emoii i semtimente. De exemplu, albe sau negre, hainele de doliu transmit durerea rudelor, iar n anumite comuniti reprezint un mod de a-i proteja pe cei vii de spiritele morilor.Desluirea mesajului social al costumului popular implic o atent citire a tuturor semnelor existente (forme, culori, accesorii, etc). Costumul popular comunic i date de ordin naional, fiecare popor arborandu-i portul tradiional ca i drapelul, ambele avnd aceeai valoare simbolic.Ca element utilitar, costumul se raporteaz la condiiile geografice i de clim, la ocupaii i meteuguri.Ca element de podoab, el este legat de cele mai importante ceremonii din viaa purttorului.Costumul popular are ca pies de baz cmaa lung, de culoare alb. Cu o evident influen bizantin, costumul popular nu poate fi imaginat cu cma cu mneci scurte.Pentru mult timp, lungimea cmii a fost impus de moravuri i s-a meninut ca simbol al dependenei sexului feminin. De la natere i pn la moarte, cmaa l nsoete pe ran la muncile cmpului i la srbtori. Ea ndeplinte, de asemenea, rolul de marc social, n cadrul societtii rurale.Exist o cma a duminicilor, a srbtorilor de peste an, a Patelui i Crciunului, cmaa fecioarei i a vduvei, a nunilor, a naterii i a botezului, a datinilor i obiceiurilor, cmaa morii.Pentru ranul romn, naterea, nunta i nmormntarea erau evenimentele cele mai importante, fiind tratate n conformitate cu indicaiile i interdiciile motenite prin tradiie.

n cazul unei logodne, dac fata accepta, era obligat sa eas i s brodeze cmaa de mire i nframa. Cmaa de mire urma ca mai trziu s fie folosit ca prima cma a pruncului sau cmaa de nmormntare a soului. Nframa era legtura celor doi tineri n faa lui Dumnezeu, prin participarea ei la ceremonia nunii, ca semn al fertilitii (fiind purtat de mire la ncingtoare), dar i al unirii celor doi pe lumea cealalt, aceasta pe parcursul vieii stnd la icoana din casa, iar la moartea soilor mprindu-se n jumtate pentru fiecare. Trebuie menionat i cmaa de soacr, lucrat de mireas, ca dovad a ndemnrii i talentului acesteia.n unele zone etnografice, mbrcarea anumitor piese de portde ctre mireas , n ziua nunii, era obligatorie. n Teleorman, miresele purtau ca pies obligatorie cojocul cu cre sau cu clini, cu sau fr mneci, lung pn sub genunchi, decorat cu motive vegetale, realizate cu ihr alb si verde. n sudul rii, miresele nstrite purtau pe cap un fes de psl cu ciucure negru. n Mehedini, era obligatoriu ca mireasa i naa s poarte vlnicul rou, cu care se i nmormntau.Cmaa mamei era brodat cu semnul crucii, iar n timpul naterii, n tivul cmii erau cusute talismane- usturoi sau busuioc. Cmaa luzei trebuia brodat cu cruci roii n dreptul snilor pentru a proteja simbolic laptele. Scutecele i cmaa pruncului erau croite din cmaa de mire a tatlui, pentru a-l proteja de duhurile rele cu fora tatlui.

nmormntarea a fost nsoit dintotdeauna de o serie de practici i credine. n acest context apare i piesa vestimentar, cmaa mortului.Croit ca un sac, cmaa era prevzut cu patru orificii sub form de cruce, cu care era mbrcat defunctul pentru a nu se transforma n strigoi.Srbtorile de peste an impun o serie de semne i simboluri, care implic vestimentaia. De exemplu, cmaa de Drgaic, purtat n cadrul unui rit agrar numit Snzienele, era cea mai frumoas dintre cmile de zestre, ale celei mai mndre i mai harnice fete, aleas Drgaica. Junii Braovului, obicei specific zonei, readuce n prim plan costumul unei vechi organizaii militar-populare. La cmaa de june, purtat de vtaf, lucrau 4 femei timp de 4 luni pentru ca produsul finit s fie acoperit cu 40.000 de paiete i mrgele, cmaa cntrind n final aproape 10kg.Costumul popular marcheaz ns i caracterele biologice ale individului. Diferena de sex este marcat mai ales de piesa de baz a costumului- cmaa, ncreit la gt pentru femei i dreapt pentru brbai. Dar, n funcie de anotimp, att femeile, ct i brbaii, poart peste cmai pieptare, cojoace i haine mari de blan. Fiecare grup social sau nivel de vrst i are codul su de simboluri.Aceste atribute vestimentare se subliniaz prin gteala capului, decorul i cromatica pieselor de port. Diferenele de vrst i stare civic erau marcate n primul rnd prin pieptntura i acopermntul capului. Fata care ieea la hor pentru prima dat i mpodobea prul cu ciucuri multicolori, cununie din flori artificiale sau naturale, mrgele, agrafe din os cu pietre colorate. n zona Trii Zarandului, fetele ajunse la vrsta cstoriei i puneau brul. Bogia ornamental i cromatica se amplific odat cu vrsta, culminnd cu portul mirilor i ajungnd la un colorit sobru la btrni.

Un alt aspect care fcea diferena este cel legat de ocupaia purttorului.Plugarul la cmp se mbrca cu haine comode i sumare, iar ciobanul cu ubele mioase, ferindu-l de intemperii. Cmaa brbteasc cu barburi sau cmaa mocneasc este un element de port pstoresc. Exist cmile pcurreti ale pstorilor din nordul Transilvaniei, nmuiate n zer, pentru ca estura s devin impermeabil.n timp, vestimentaia a devenit un simbol al superioritii economice. Din dorina de a se individualiza de categoria oamenilor sraci, locuitorii avui ai satelor au modificat morfologia cmpurilor decorative i vor introduce piese de la ora, fcnd din haine un mod de afirmare a poziiei lor sociale i economice.n Gorj se gsete o variant special a costumului brbtesc schileresc. Lansat n sec. XIX , acest tip de costum s-a dezvoltat pe vechiul port tradiional, cruia i s-au adugat nflorituri cu gitane i aplicaii de stof colorat. n zona minier a Abrudului , femeile nstrite purtau n zilele de srbtoare cte 2 pieptare: unul scurt, strns pe talie, altul lung, cu clini laterali, realizai cu fir de aur. Remarcabile sunt cmoaiele olteneti , purtate numai de femeile btrne sau cmile brodate cu mrgele i paiete, lucrate de femeile din sat pentru nvtoare, preoteas sau nevasta primarului, devenind astfel mrci sociale.

Costumele din Arge, costume de la curte se remarc prinabundena firului metalic i paietelor, prezente pe toate componenetele sale. Costumul de femeie din Muscel, care ntre anii 1890-1910 ptrunde i la ora, n cercurile de intelectuali i chiar la Curtea Regal. Regina Elisabeta, n 1885, sugera ca la balul curii toate doamnele s se mbrace n port popular. n acest fel, Casa Regal lansa o adevrat mod, prin intermediul creia erau mbinate elemente de port popular cu piese occidentale. Moda purtrii costumelor populare ia amploare mai ales n contextul unirii Principatelor, fiind o form de manifestare a sentimentelor naionale.n spaiul mioritic costumul popular romnesc i gsete rdcinile n portul strmoilor notri traci, gei i daci fiind supus unei continue evoluii, dar i-a pstrat nealterate caracteristicile eseniale: unitatea i continuitatea sa.Portul popular reprezint o recapitulare simbolic a ntregii mitologii i cosmogonii de nceput.Tainele meteugului de a confeciona mbrcmintea nu se nvau din cri ci de la femeile satului. Se transmiteau din generaie n generaie de la mam la fiic. Fetele nu se mritau pn nu tiau s toarc i s eas.n timpul lucrului, femeile spuneau o rugciune ortodox pentru comunicare cu divinitatea: Cmara Ta Mntuitorule, o vd mpodobit. i mbrcminte nu am ca s intru ntr-nsa. Lumineaz-mi haina taina sufletului meu! Si m mntuiete, Mntuitorul meu. Aadar costumul popular era taina sufletului femeii slav a ntregii familii.

PROIECT REALIZAT DE :

GAVRIL ALEXANDRA

IORDACHE ALINA ELENA

CLS. A XI-A GC. N. GH. VRNCEANU BACU


Recommended