+ All Categories
Home > Documents > Intercultural A

Intercultural A

Date post: 14-Oct-2015
Category:
Upload: maria-alexandra-luta
View: 10 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
Description:
curs
57
  ÎNVĂȚAREA INTERCUL TURALĂ  Rezultă din  înţelegerea şi acceptarea diferenţelor  culturale.  Confruntarea cu o altă cultură ne face să realizăm existenţa diferenţelor  culturale, să devenim conştienţi de propriile noastre culturi de apartenenţă.  Această experienţă ne permite să reflectăm asupra a ceea ce a fost inconştient pentru noi sau a fost perceput ca fiind natural şi evident. Noţiunea şi  înţelegerea culturii este posibilă numai atunci când o persoană a fost expusă unei culturi diferite de a sa.
Transcript
  • NVAREA INTERCULTURAL Rezult din nelegerea i acceptarea diferenelor culturale. Confruntarea cu o alt cultur ne face s realizm existena diferenelor culturale, s devenim contieni de propriile noastre culturi de apartenen. Aceast experien ne permite s reflectm asupra a ceea ce a fost incontient pentru noi sau a fost perceput ca fiind natural i evident. Noiunea i nelegerea culturii este posibil numai atunci cnd o persoan a fost expus unei culturi diferite de a sa.

  • nvarea intercultural pleac de la premisa de a nu respinge o alt cultur, care este perceput ca un factor de ameninare pentru c ofer rspunsuri noi i diferite la interogaiile existenei, ci de a o explora ca pe un potenial pe care nu l-am descoperit nc n propria cultur. nvarea intercultural este o situaie nou de nvare n care actorii educaiei vad diferenele ca fore i ca resurse de atracie i contientizare, mai mult dect bariere i deviaii de la normele stabilite; nvarea intercultural este o situaie n care fiecare cultur este explicat n contextul altora printr-un proces care stimuleaz autointerogaiile, curiozitatea fa de alii i nelegerea interaciunilor ntre doi indivizi.

  • PROCESUL NVRII INTERCULTURALE

    Prezint dou faete - patternurile de comportament ale unui individ sunt consistente cu patternurile comportamentale ale altora, diferii cultural.

    n timpul procesului de nvare intercultural acest factor se va deplasa de la un grad sczut de consisten comportamental ctre unul ridicat ca urmare a unor influene:

  • - nvarea limbii, descifrarea unor ritualuri i obiceiuri care i vor plasa pe nou venii mai aproape de grilele de semnificaie ale culturii gazd.

    - A doua faet - prezint construcia mintal care ncorporeaz sistemul valoric individual i filtreaz orice experien nou sau diferit.

    Cadrul de referin sau filtrul se extinde, se adapteaz i se schimb de-a lungul procesului de nvare intercultural --- de la o poziie etnocentric,--- spre o stare confuz lipsit de claritate, n care filtrul nu funcioneaz, --- pentru a ajunge, n final, la un cadru de referin echilibrat care implic deschidere, flexibilitate i ofer din nou claritate reaciei.

  • Hoopes (1979) - procesul se desfoar pe un continuum, de la etnocentrism, la diferite forme de adaptare i integrare.

    contientizare apreciere, valorizare schimbare|___________|____________|____________|___________|__________|___________|etnocentrism nelegere acceptare, respect competen intercultural

    ETNOCENTRISMUL mbrac, deopotriv, triri pozitive fa de grupul de apartenen (in-grup) i triri negative fa de ceilali (out-grup).

    Relaia de prietenie i pace din interiorul grupurilor de apartenena (in-grupurile) i relaia de ostilitate i conflict fa de out-grupuri sunt strns legate unele de altele.

  • Exigenele conflictului cu strinii prezerv pacea interna a in-grupului, n aa fel nct certurile interne s nu slbeasc in-grupul n faa conflictului cu out-grupul.Etnocentrismul - un grup este n centrul tuturor, este punctul de referin pentru ceilali.Fiecare grup nutrete propria mndrie i vanitate, se laud ca fiind superior, exaltndu-i propria divinitate i privindu-i cu dispre pe ceilali. (Summer, 1906, pp.12-13)Summer - sindromul universal al dispoziie comportamentale n care legturile pozitive cu in-grupul sunt consolidate de ctre atitudinile negative i comportamentele ndreptate mpotriva out-grupurilor.

  • Primul pas pentru a ne ndeprta de etnocentrism este de a deveni CONTIENI de faptul c exist ceva DIFERIT de propria noastr cultur.

    NELEGEREA -- se refer la extinderea conceptului de cultur i a diferenelor culturale - cum i de ce este un alt grup cultural diferit i cum afecteaz aceste diferene relaiile dintre indivizi aparinnd unor cadre culturale distincte?

    Urmtorul pas -- cnd o persoan valideaz diferenele culturale, cnd ACCEPT o alt cultur fr a o judeca sau a o considera mpotriva culturii sale de apartenen i cnd RESPECTA elementele altei culturi chiar i atunci cnd acestea sunt n contradicie cu cele ale propriei sale culturi.

  • APRECIEREA I VALORIZAREA -- abilitatea de a nelege diversitatea cultural ca o resurs pentru cretere i dezvoltare. Aceasta este posibil cnd oportunitile din alt cultur sunt recunoscute i nu sunt descoperite n propria cultur.

    SCHIMBAREA -- dezvoltarea de noi atitudini, cmp-te i abiliti atunci cnd o persoan, reacioneaz la caracteristicile ntlnite ntr-o alt cultur sau ca rezultat al experienei interculturale care nu este implicit nici culturii de origine i nici altei culturi, ci este efectul interaciunii dintre acestea.

    SCHIMBAREA -- adoptarea atitudinilor i cmp-telor culturii gazd pe care individul le simte ca fiind valoroase i dezirabile pentru funcionarea efectiv n noul context cultural.

  • COMPETENA INTERCULTURALChen i Starosta (1996) -- capacitatea de a negocia semnificaiile culturale i de a svri comportamente de comunicare eficiente ce recunosc diferitele identiti ale interactanilor ntr-un mediu specific.

    Competen intercultural poate fi neleas ca:- ajustare intercultural, - adaptare la o nou cultur, - nelegere intercultural, - ca succes ntr-un context strin, - dezvoltare personal, - eficien intercultural,- satisfacie n experienele avute ntr-un alt univers cultural

  • Gudykunst, Wiseman i Hammer (1977) au argumentat c indivizii eficieni n comunicarea cu strinii nu folosesc perspectiva propriei lor culturi cnd interpreteaz comportamentul acestora, ci, mai curnd, folosesc cadrele unei a treia culturi care acioneaz ca legturi psihologice ntre cultura de origine i cultura strinilor.

    MODELUL LUI SPITZBERG I CUPACH (1984)Spitzberg i Cupach (1984) izoleaz trei componente: MOTIVAIA, CUNOATEREA I ABILITILE.

  • A) MOTIVAIA se refer la dorina indivizilor de a comunica i interaciona eficient i adecvat cu membrii altei culturi.

    Turner propune cteva nevoi de baz care motiveaz interaciunile cu alii: 1) nevoia de securitate, 2) nevoia de predictibilitate (ex.: Cred c se comport aa cum gndesc), 3) nevoia de incluziune ntr-un grup, 4) nevoie de evitare a anxietii, 5) nevoia de a mpri cu alii un sens comun despre lume, 6) nevoia de recompense materiale sau simbolice,7) nevoia de susinere a propriilor concepii despre sine

  • B) CUNOATEREA

    Comunicarea cu membrii altor culturi implic n primul rnd nevoia de cunoatere a culturii respective.

    Pentru a comunica eficient, trebuie s nelegem diferena real ntre propriul grup i cel al strinilor.

    Adesea contientizm diferenele bazate pe etnocentrism, prejudeci i stereotipuri.

    Contactul eficient cu alteritatea - contientizarea diferenelor la nivel individual i de grup i comprehensiunea similitudinilor existente ntre membrii celor dou culturi.

  • Rasismul, homofobia, intolerana religioas i cultural, este o negare a faptului c ceilali ne sunt asemntori nou nine.

    C) ABILITILEAbilitile necesare de a interaciona eficient i adecvat cu alteritatea sunt direct corelate cu managementul nesiguranei i al anxietii.

    - Controlul anxietii solicit cel puin trei abiliti: - abilitatea de concentrare a atenie, - abilitatea de a tolera ambiguitatea, - abilitatea de management al anxietii.

  • Controlul nesiguranei necesit minimum patru abiliti: - abilitatea de concentrare a atenie, - abilitatea de a empatiza, - abilitatea de adaptare a comportamentului,- abilitatea de a face predicii exacte i a oferi explicaii corecte despre comportamentul membrilor altor culturi.

  • MODELUL LUI CHEN I STAROSTA (1996)

    Cuprinde trei componente aflate n interrelaie: sensibilitatea intercultural, priza de contiin intercultural i dexteritatea intercultural, toate acestea fiind acompaniate de valorile individuale i de cele existente ntr-o societate dat.SENSIBILITATEA INTERCULTURAL - aspectul afectiv al competenei interculturale i se refer la pregtirea pentru nelegerea i aprecierea diferenelor culturale.PRIZA DE CONTIIN INTERCULTURAL - aspectul cognitiv al competenei interculturale i implic nelegerea conveniilor culturale care afecteaz gndirea i comportamentul.

  • DEXTERITATEA INTERCULTURAL -- aspectul comportamental al competenei interculturale care subntinde acele abiliti de care un individ are nevoie pentru a aciona eficient n contactul intercultural.

    SENSIBILITATEA INTERCULTURAL

    Modelul dezvoltrii sensibilitii interculturale a fost creat de Milton Bennett (1993, 2003) ca o explicare a modului n care indivizii interpreteaz diferenele culturale.

    Sistemul su explicativ identific ase orientri, stadii pe care oamenii le parcurg n achiziia competenei lor interculturale.

  • Negarea Aprarea Minimalizarea Acceptarea Adaptarea Integrarea|________________________________|______________________________| ETNOCENTRISM ETNORELATIVISM

    NEGAREA diferenelor culturale este starea n care cultura de origine a unui individ este considerat ca fiind cea corect i real.

    Alte culturi fie nu sunt discriminate deloc, fie sunt interpretate mai degrab ntr-o manier foarte vag.

    Ca rezultat, diferenele culturale nu sunt experimentate deloc sau sunt experimentate nedifereniat prin asociere cu alte categorii precum strinii sau imigranii.

  • APRAREA mpotriva diferenelor culturale este starea n care cultura de apartenen a unei persoane este apreciat ca singura viabil. n acest stadiu indivizii devin adepii discriminrii diferenelor, experimentndu-le mult mai real dect n faza negrii.Diferenele culturale resimite de indivizii care mbrieaz o perspectiv defensiv sunt n continuare stereotipice, chiar dac ele par reale n comparaie cu faza negrii.Lumea este organizat n noi i ei, iar cultura de apartenen este considerat superioar n timp ce cultur alteritii este inferioar.

  • MINIMALIZAREA diferenelor culturale este starea n care elementele perspectivei culturii de origine sunt interpretate ca universale. Ameninarea asociat diferenelor culturale n faza de aprare este neutralizat prin includerea acestora n categorii familiare.De pild, diferenele culturale pot fi subordonate similitudinilor copleitoare legate de natura biologic a fiinelor umane (universalismul fizic).

  • ACCEPTAREA diferenelor culturale este starea n care cultura de origine a unui individ este interpretat ca fiind una din multiplele perspective dezirabile.Prin discriminarea diferenelor dintre culturi i construcia unui metanivel al contiinei, indivizii cu o orientare spre acceptare sunt capabili s-i perceap pe alii ca diferii de ei nii, dar egali ca i fiine umane. Putem vorbi de dou variante ale acceptrii: respectul pentru diferenele comportamentale i respectul pentru diferenele ntre valori.

  • ADAPTAREA la diferenele culturale este stadiul n care experiena altei culturi genereaz percepii i comportamente specifice acelei culturi. Indivizii cu aceast orientare pot da dovad de empatie abilitatea de a se transpune n perspectiva altei culturi sau de a face schimb de cadre de referin culturale.Aceast schimbare nu este ntotdeauna cognitiv, ea implic transformri la nivelul experienei de via, ceea ce n mod necesar include strile afective i comportamentele. Un individ care reuete schimbarea perspectivelor culturale n ntregime trece n stadiul pluralismului etnorelativ.

  • n urma experienelor interculturale indivizii interiorizeaz una sau mai multe cadre de referin n plus fa de cele de origine.

    n stadiul pluralismului etnorelativ, actorii sociali trebuie s fie capabili s generalizeze un nivelul ridicat al sensibilitii lor interculturale ctre alte culturi

    Indivizii n faza de adaptare, interioriznd dou sau mai multe perspective culturale pot experimenta un oc cultural intern ca rezultat al conflictului dintre multiple orientri diferite.

  • INTEGRAREA diferenelor culturale este etapa n care experiena indivizilor este extins pentru a include micarea de incluziune i excluziune a diferitelor perspective culturale.

    Indivizii i construiesc identitile la marginile a dou sau mai multor culturi. Indivizii nu au o identitate cultural proprie, aflndu-se la marginea tuturor culturilor i prin urmare construiesc n permanen propria lor realitate.

  • STEREOTIPURI, PREJUDECI I DISCRIMINARE INTERCULTURALSTEREOTIPURILE Un ansamblu de convingeri mprtite vizavi de caracteristicile personale, de trsturile de personalitate, dar i de comportament, specifice unui grup de persoane. (Leyens, Yzerbyt, Schadron, 1994).

    Termenul de STEREOTIP a aprut prima dat n lucrarea jurnalistului i analistului politic Walter Lippmann, Public Opinion, 1922.

  • Lippmann a considerat stereotipurile elemente ale cogniiei sociale, constructe mentale (imagini) care ajut la interpretarea realitii sociale, anticipnd definirea schemelor mentale care afirm valoare funcional a stereotipurilor ca mijloc rapid de interpretarea informaiilor.

    Aceste constructe mentale sunt cultural construite, fiind proiecii ale realitii nconjurtoare care definesc realitatea nainte ca indivizii s o perceap obiectiv prin prisma propriilor valori.

    Stereotipurile sunt vzute ca scurtturi mentale, ca euristici capabili s orienteze individul n mediul s de viaa.

  • n psihologia social clasic stereotipurile au o imagine profund negativ, fiind considerate generalizri pripite i neconforme cu realitatea, ignorndu-se impactul lor asupra percepiei sociale n formarea impresiilor, elaborarea de interfee, atribuiri cauzale. Cercetrile contemporane au dezvluit valenele pozitive ale stereotipurilor ajut n procesarea informaiilor. Fr stereotipuri am fi copleii de informaia care ne asalteaz. Daca nu am avea o metod de a ne organiza sau accesa ateptrile despre diverse tipuri de oameni, am fi foarte leni n a ne forma o impresie despre acetia.

  • Metoda listei de atribute a fost folosit n identificarea i msurarea stereotipurilor etnice ale americanilor n studiul lui Daniel Katz i Kenneth Braly (1933).Americani muncitori, inteligeni, materialitiGermani spirit tiinific, muncitori, ncpnaiJaponezi Inteligeni, muncitori, progresitiChinezi superstiioi, vicleni, conservatoriEnglezi Sportivi, inteligeni, convenionaliItalieni Sim artistic, impulsivi, pasionaiEvrei Vicleni, mercantili, muncitoriNegrii Superstiioi. lenei, ignorani

  • B) PREJUDECATA ETNIC

    Termenul prejudecat i are originea n latinescul prejudicium, care nseamn un precedent sau o judecat bazat pe o decizie sau o experien anterioar (Allport, 1954, p 7).

    Prejudecile pot fi pozitive sau negative, ns de ce le mai multe ori sunt gndite ca negative.

    Allport definete prejudecata etnic negativ ca o antipatie bazat pe o generalizare greit i inflexibil.

  • Prejudecata n mod tipic este conceput ca o ATITUDINE.

    EX: - stereotipul negativ: Membrii culturii A sunt murdari, ostili, lenei.conduce la:

    - prejudecata ca atitudine: Nu-mi plac membrii culturii A

    conduce la:

    - discriminare: Prefer s evit membrii culturii A, s-i exclud de la interviuri pentru o slujb.

  • Prejudecata mai poate fi privit i ca o EMOIE, caz n care vorbim de o emoie social, experimentat cu respectarea identitii sociale a unui individ ca membru al in - grupului i ca un membru al out grupului, ca o int.

    - Stereotipul negativ: Membrii culturii A primesc ajutoare nemeritate, fiind remunerai din impozitul pltit de mine.conduce la:

    - Prejudecat ca emoie: Simt furie i resentimente fa de membrii culturii A.conduce la

    - Discriminare: Vreau s le fac ru membrilor culturii A prin reducerea proviziilor, a bunstrii materiale i a ajutoarelor.

  • Indivizii tind s gndeasc prejudecata n termeni dihotomici, dac ei prejudiciaz sau nu.Este mult mai corect abordarea privind TRIA PREJUDECII, ca variind de-a lungul unui continuum de la puternic la slab.Toi indivizii prejudiciaz n diferite grade, ca rezultat al socializrii, ca membri ai diferitelor grupuri etnice, culturale. Prejudecile pot fi gndite i de-a lungul unui al doilea continuum, variind de la FOARTE POZITIVE LA FOARTE NEGATIVE.

    n general, exist tendina de a prejudicia pozitiv grupul cultural de referin i negativ out grupul, ns aceasta nu exclude i situaia invers.

  • Brewer i Brown (1998) -- exist dou tipuri diferite de prejudeci: una bazat pe strile afective negative ndreptate spre grupul de strini i cealalt bazat pe absena strilor afective pozitive pentru acesta. Multe forme de discriminare si biasuri pot fi dezvoltate -- emoiile pozitive precum admiraie, simpatie i ncredere sunt rezervate grupului cultural de referin i refuzate grupurilor de strini.

    Exist dou categorii de prejudeci: una PUBLIC, MANIFEST i a dou, LATENT, IMPLICIT.

  • O explicaie a prejudecii manifeste teoria ameninrii integrate a lui Stephan & Stephan (2000)1. Anxietatea conduce la amplificarea rspunsurilor cognitive, afective i comportamentale, cele mai multe dintre ele negative n contextul intercultural. 2. Ameninarea realist -- ameninrile la adresa existenei propriului grup cultural.3. Ameninarea simbolic implic observarea diferenelor ntre in grup i out grup. Pot fi diferene n ce privete valorile, obiceiurile, atitudinile, laturile morale etc. Ameninrile simbolice sunt considerate ameninri ntruct indivizii tind s considere viziunea grupului de origine ca fiind cea corect, mai ales atunci cnd comportamentul lor nu este contientizat, fiind pe pilot automat.

  • 4. Stereotipurile negative fa de grupul de strini. - sunt ameninri deoarece creeaz expectane negative pentru interaciunile cu ceilali i de cele mai multe ori expectanele negative conduc la experiene negative cu membrii unor culturi diferite.

    Funciile prejudecilorPrejudecata, este funcional pentru indivizii care exprim n relaiilor lor interpersonale o astfel de atitudine.- cei cu un nivel ridicat al prejudecii tind s ignore informaiile care nu sunt consistente cu generalizrile lor greite i inflexibile, s-i modifice credinele pentru a justifica atitudinile lor cnd sunt confruntate cu informaii contradictorii.

  • Dl. X: Problema cu evreii este aceea c se ngrijesc numai de membrii propriului grup de apartenen.Dl. Y: Dar arhivele fondurilor publice de binefacere arat c evreii, proporional cu numrul lor, sunt mult mai generoi i deschii ctre aciuni caritabile, dect cei care nu sunt evrei.Dl. X: Aceasta arat c ei ntotdeauna ncearc s cumpere bunvoina celorlali i s se infiltreze n afacerile Cretinilor. Nu se gndesc dect la bani; de aceea sunt i aa muli bancheri evrei.Dl. Y: Dar un studiu recent arat c procentul evreilor n afacerile bancare este neglijabil, de departe mai mic dect al celor care nu sunt evrei i desfoar astfel de activiti.Dl. X: Exact asta este; ei nu vor face niciodat afaceri respectabile, sunt doar n industria filmului sau dein cluburi de noapte.

  • Prejudecile au un rol important n a ajuta indivizii s evite o pedeaps sau s obin o recompens n cultura sau grupul cultural de referin. A proteja indivizii de informaiile care ar putea aduce daune imaginii de sine.Ex: cei care nu au succes n ocupaia pe care i-au ales-o, pot da vina pentru aceasta pe membrii unui alt grup, dect s admit o inadecvare personal, cnd nivelul prejudecii lor este ridicat.c) A permite exprimarea aspectelor importante ale vieii.Ex.: indivizii unei religii pot reaciona negativ fa de membrii altor religii pentru c se vd pe ei nii stnd n fa singurului Dumnezeu adevrat, definit de propria lor religie.

  • d) Prejudecat se face util oamenilor prin organizarea lumii nconjurtoare. Prejudecata ne permite s ne comportm n acord cu categoriile pe care le-am construit i mai puin pe baza stimulilor externi prezeni. Ex.: - Dac Dl X vede un brbat, membru al propriului grup cultural, bine mbrcat, vesel, stnd pe o banc n parc, ntr-o miercuri dup amiaz la ora 15, .. ?????

    - dac Dl X vede un brbat, membru al unui out grup, fcnd acelai lucru, este susceptibil s trag concluzia c persoana respectiv este ...???????

  • Dac Dl X trece pe lng casa unui membru al propriului grup cultural i observ c gunoiul este rsturnat i mprtiat, este apt s concluzioneze c un cine rtcit a cutat mncare.

    Dac Dl X trece pe lng casa unui imigrant i observ acelai lucru este nclinat s se enerveze i s afirme c toi aceti oameni triesc ca nite animale.

  • Relaia dintre prejudecat i discriminarePrejudecata nu trebuie confundat cu latura sa comportamental, discriminarea.Discriminarea implic o conduit de aa natur nct membrii out grupului s fie tratai dezavantajos. Care este relaia ntre prejudecat i discriminare? Indivizii reprezentnd inta prejudecilor sunt ntotdeauna discriminai?Cei cu un nivel sczut al prejudecilor sunt ntotdeauna implicai n aciuni nediscriminatorii?

  • Prezena prejudecii i a discriminrii sau bigotul activ- Indivizii cu prejudeci i discriminatori i exprim deschis credinele lor despre membrii altor culturi i practic deschis comportamentul de discriminare.

    2. Prezena prejudecii i absena discriminrii sau bigotul timid- Bigotul timid crede multe din stereotipurile la adresa altei culturi i resimte ostilitate fa de aceasta, dar nu o face public. Persoanele din aceast categorie nu-i exprim credinele din conformism i din dorina de a nu nclca legile i normele sociale.

  • 3. Absena prejudecii i prezena discriminrii sau liberalii variabili- esena acestui tip de relaie este oportunitatea. Cnd indivizii din jurul lor discrimineaz sau vorbesc ntr-o manier prejudiciabil, liberalii variabili vor lua partea bun a aciunii i vor pstra linitea. - motivul major al inconsistenei n atitudine i comportament este constituit de normele sociale prezente n situaie.

    4. Absena prejudecii i a discriminrii sau liberalul invariabil- indivizii din acest caz discut problemele legate de prejudecat i discriminare cu ceilali i nu vor pstra linitea n prezena celor care discrimineaz sau vorbesc ntr-o manier prejudiciabil.

  • C) DISCRIMINAREAPrin discriminare se nelege orice deosebire, excludere, restricie sau preferin pe baza criteriilor prevzute de legislaia n vigoare.Criteriile stabilite de legislaia romneasc sunt: - Rasa, Naionalitate, Etnie , Limba, Religie, Categorie social, Convingeri, Sex, Orientare sexual, Vrst, Handicap, Boal cronic necontagioas, Infectare cu HIV, Apartenena la o categorie defavorizat.

  • Forme de discriminare

    Discriminare directDiscriminare indirectDiscriminarea multiplHruireaVictimizareaOrdinul de a discrimina

  • Discriminare directsurvine cnd o persoan beneficiaz de un tratament mai puin favorabil dect o alt persoan care a fost, este sau ar putea fi ntr-o situaie comparabil, pe baza oricrui criteriu de discriminare prevzut de legislaia n vigoare. Discriminare indirect- survine atunci cnd o prevedere, un criteriu, o practic aparent neutr dezavantajeaz anumite persoane, pe baza criteriilor prevzute de legislaia n vigoare, cu excepia cazurilor n care aceste prevederi, criterii sau practici sunt justificate obiectiv de un scop legitim, iar metodele de atingere acelui scop sunt adecvate i necesare.

  • Discriminarea indirect este orice comportament activ sau pasiv care, prin efectele pe care la genereaz, favorizeaz sau defavorizeaz nejustificat, supune unui tratament injust sau degradant o persoan, un grup de persoane sau o comunitate fa de altele care se afl n situaii egale.

    Discriminarea multipl- survine atunci cnd o persoan sau un grup de persoane sunt tratate difereniat, ntr-o situaie egal, pe baza a dou sau a mai multor criterii de discriminare, cumulativ.

  • Hruireaeste orice comportament care duce la crearea unui cadru intimidant, ostil, degradant ori ofensiv, pe criteriu de ras, naionalitate, etnie, limb, religie, categorie social, convingeri, gen, orientare sexual, apartenena la o categorie defavorizat, vrsta, handicap, statut de refugiat ori azilant sau orice alt criteriu.Victimizarea- este orice tratament advers, venit ca reacie la o plngere sau aciune n instan sau la instituiile competente, cu privire la nclcarea principiului tratamentului egal i al nediscriminrii.

  • Ordinul de a discriminareprezint un ordin primit de o persoan sau un grup de persoane de la o alt persoan sau grup de persoane pentru a discrimina. Adaptarea rezonabil- Angajatorul ia msuri corespunztoare, n funcie de nevoi, ntr-o situaie concret, pentru a permite unei persoane cu dizabiliti s aib acces la un loc de munc, s l exercite sau s avanseze, sau s aib acces la formare, cu condiia ca aceste msuri s nu presupun o sarcin disproporionat pentru angajator

  • Msuri afirmative- Expresie preferat n locul celei de discriminare pozitivMsurile luate de autoritile publice sau de alte instituii n favoarea unei persoane, unui grup de persoane sau a unei comuniti, viznd asigurarea dezvoltrii lor fireti i realizarea egalitii de anse a acestora n raport cu alte persoane.Ce msuri se pot lua mpotriva discriminrii? Plngere la CNCD Consiliul Naional pentru Combaterea Discriminrii

    Sanciuni: amenda avertismentul

  • 2. Aciune n instan:Sanciuni: Despgubiri civile

    MODALITI DE SCHIMBARE A STEREOTIPURILOR, PREJUDECILOR SI DE A AMELIORARE A DISCRIMINRILORSchimbarea atitudinii ctre grup ca ntreg, Creterea complexitii percepiei intergrupale, Decategorizarea, Recategorizarea,

  • 5. Diferenierea mutual, 6. Training-ul intercultural, 7. Modele hibride

    Schimbarea atitudinii ctre grup ca ntreg

    Muli oameni cred c dac intr n contact cu membrii unei alte culturi, i mbuntesc cunoaterea i nelegerea acelei culturi i, consecutiv, i va ajuta s dobndeasc atitudini mai pozitive fa de noua perspectiv ntlnit.

  • Cnd contactul conduce la mbuntirea relaiilor dintre grupurile etnoculturale ?Stephan (1987) izoleaz 13 caracteristici ale situaiilor de contact necesare pentru schimbarea pozitiv a atitudinilor ctre out grup, rezultate din interaciunile individuale cu ceilali:Cooperarea n interiorul grupurilor trebuie maximizat, iar competiia minimizat.Membrii grupurilor culturale trebuie s aib statute egale att n interiorul, ct i n afara situaiei de contact. Similitudinile membrilor grupurilor pe alte dimensiuni dect cea de statut (credine, valori, etc) par a fi dezirabile.Trebuie evitate diferenele n competiie.Efectele trebuie s fie pozitive.

  • f) Este necesar furnizarea unui puternic suport normativ i instituional pentru contact.g) Contactul intercultural trebuie s aib potenialul de extindere dincolo de situaia imediat. h) Trebuie ncurajat contactul profund (ex. dezvluirile reciproce de informaii). i) Trebuie promovat individualizarea membrilor grupurilor.j) Contactul trebuie s fie voluntar.k) Efectul pozitiv este de dorit a fi corelat cu durata contactului.l) Contactul trebuie s ntlneasc o varietate de contexte cu ct mai muli membri ai in grupului i out grupului.m) Trebuie folosit un numr egal de membri n cele dou grupuri culturale.

  • Pot fi generalizate atitudinile pozitive fa de membrii out grupului cu care am avut contacte pozitive i asupra altor indivizi ai grupului de strini cu care nu am avut nici un contact? 2) Creterea complexitii percepiei intergrupale implic considerarea categoriilor sociale mai curnd eterogene, diferite, dect omogene, asemntoare.

    EX.: S ne gndim la grupurile sociale de brbai i femei. Ne putem ntreba dac toi brbaii i toate femeile sunt la fel. Evident, rspunsul este nu. Percepem diferene printre brbai i femei, plasndu-i pe acetia n SUBCATEGORII. De pild, brbaii pot fi categorizai n: ovini i feminiti.

  • Cu ct vom crea mai multe subcategorii, cu att percepiile noastre intergrupale vor fi mai complexe.3) DecategorizareaDecategorizarea are loc cnd indivizii interacioneaz cu membrii out grupului pe baza trsturilor i opiniilor individuale proprii, accentund efectul individuaiei i reducnd saliena categoriilor de apartenen. Trebuie difereniat cellalt, ca individ, de grupul su de origine.Cnd interaciunile cu strinii sunt personalizate sau decategorizate, identitatea personal joac un rol mai important dect identitatea social sau cultural.

  • EX.: Ali este marocan. Aceast formulare poate fi reprezentat psihologic n unul sau dou moduri. Poate nsemna ca Ali este subordonat unei instane specifice a) categoriei generale de marocani. Sau poate nsemna c, fiind un marocan, este subordonat unei trsturi particulare b) conceptului Ali. Diferena consta n modul n care procesm informaia. Dac ne centrm pe identitatea personal a celuilalt, putem descrete gradul n care identitile lor sociale sau culturale afecteaz expectanele noastre.

    4) Recategorizarea Recategorizea implic o categorizare a grupului la un nivel nalt de incluzivitate a categoriilor pentru a reduce conflictul i biasul intergrupal.

  • Modelul identitii intergrupale sugereaz c biasul intergrupal poate fi redus cnd identitile indivizilor sunt transformate din dou identiti separate ntr-o identitate comun, incluziv.Exemplu: o femeie de etnie maghiar i o femeie etnie german pot descoperi c sunt amndou mame ale copiilor care merg la aceeai coal, membri ale aceleai religii, angajai ale aceleai companii, etc.

  • 5 ) Diferenierea mutualBiasurile intergrupale pot fi reduse cnd membrii a diferite grupuri etnoculturale sunt angajai n interaciuni de cooperare n vederea atingerii unui scop comun fr a schimba distincia original in grup / out grup. Acest model ncurajeaz grupurile s lucreze mpreun pentru a percepe complementaritatea prin recunoaterea i valorizarea reciproc a superioritilor i inferioritilor n interiorul contextului de realizare a sarcinilor cooperante, interdependente sau a scopurilor supra-ordonate.


Recommended