Judetul Dolj Seria 2 Grupa 1
Șerban Viorel Florin
PORTOFOLIU EVALUARE
INFORMATICĂ ȘI TIC PENTRU GIMNAZIU – CLASA A V-A
SERIA 2 GRUPA 1 Formator Timplaru Roxana
Judetul Dolj Seria 2 Grupa 1
PROIECTUL UNITĂŢII DE ÎNVĂŢARE
STRUCTURA SECVENȚIALĂ. MODALITĂȚI DE REPREZENTARE
Conținuturi Competențe Activități de învățare Resurse Evaluare
specifice
Descrierea elementelor de interfaţă ale mediului Timp total alocat: 2 ore
grafic interactiv Scratch: -20 min Locație: laboratorul de informatică,
- Bara de meniu dotat cu acces la Internet şi Medii grafice - Instrumente de ştergere, duplicare, mărire, micşorare recomandabil videoproiector.
interactive - 2.3, - Instrumente pentru modificarea decorului Activitate: pe grupe şi frontală. Evaluare curentă
elemente de 3.1, - Instrumente pentru adăugarea de personaje Material didactic: formativă: interfață specifice
3.2, Exerciţii de ştergere a pesonajului existent, adăugare a
- aplicaţia Scratch
Fişă de lucru
unui nou personaj, adăugarea unui decor-30 min
mediului grafic
3.3
-fişă de lucru
interactiv
Prezentarea optiunilor din filele: scripturi, costume,
sunete-20 min
Exerciţii de identificare opţiunilor din scripturi, de
modificare a costumelor unui personaj, de
modificare a sunetelor-30 min
Prezentarea operatorilor aritmetici, relaționali, Timp total alocat: 1 oră
2.3, logici – 15 min. Locaţie: laboratorul de
Expresii (operatori 3.1, Reprezentarea lor în mediul Scratch din categoria Evaluare curentă
aritmetici, 3.2, de blocuri date și operatori – 15 min. informatică, dotat cu acces la formativă:
relaționali, logici) 3.3 Discuții privind relaționarea dintre tipurile de Internet şi recomandabil Fişă de lucru
operatori și rezolvarea unei situații din viața videoproiector. cotidiană – 5 min. Activitate: individuală şi frontală.
Material didactic:
Aplicații cu date și operatori din Scratch – 15 min. - Fișă de lucru.
- aplicatia Scratch
Judetul Dolj Seria 2 Grupa 1
Realizarea de aplicații de evaluare a unor expresii Timp total alocat: 1oră
date, cunoscând valorile variabilelor , utilizând Locaţie:laboratorul de informatică,
Aplicații - 2.3, blocurile din Scripturile: Operatori, Date, Control,
evaluarea 3.1, Evenimente -25 min dotat cu acces la Internet şi Evaluare curentă
expresiilor 3.2, Realizarea de aplicaţii în Scratch, de stabilire a recomandabil videoproiector. formativă: 3.3 valorii de adevăr pentru expresii date -25 min Activitate: individuală şi frontală. Fişă de lucru
Material didactic:
- Fișă de lucru.
- aplicatiaScratch
Prezentarea pașilor necesari realizării unui algoritm Timp total alocat: 1 oră
2.3, ce implică structura secvențială: -25 min Locație: laboratorul de informatică,
Modalități de 3.1, 1. Declararea variabilelor dotat cu acces la Internet şi
reprezentare a 3.2, 2. Operații de citire a variabilelor recomandabil videoproiector. Evaluare curentă
structurii 3.3 3. Operații de atribuire Activitate: pe grupe şi frontală. formativă:
secvențiale (liniară) 4. Operații de scriere a variabilelor Material didactic: Fişă de lucru
Realizarea unor aplicații simple în mediul Scratch: - aplicatia Scratch
calculul sumei a două numere, produsului a trei
- Fișă de lucru.
numere --25 min
Analizarea unei probleme simple în scopul Timp total alocat: 2 ore
identificării unei secvențe de pași necesara pentru Locație: laboratorul de informatică,
2.3, rezolvarea acesteia. dotat cu acces la Internet şi
Structura 3.1, Realizarea de aplicații, individual sau în echipă, recomandabil videoproiector. Evaluare curentă
secvenţială (liniară) 3.2, utilizând mediul grafic: Activitate: pe grupe şi frontală. formativă:
3.3 -calculul mediei aritmetice a două sau mai multe Material didactic: Fişă de lucru
numere - 25 min - aplicatia Scratch
-calculul maximului/minimului dintre două valori,
- Fișă de lucru.
utilizând structura liniară-25 min
-realizarea unor aplicaţii de mişcare în Scratch:
desenarea unui pătrat, a unui triunghi, a unui
dreptunghi, cu diferite culori şi diferite grosimi ale
laturilor-50 min
Judetul Dolj Seria 2 Grupa 1
PROIECT DIDACTIC
Disciplina: Informatică și TIC
Clasa: a V-a
Profesor : Șerban Viorel Florin
Lecția: Structura liniară. Reprezentarea structurii liniare într-un mediu grafic interactiv
Tipul lecției: Comunicare și însușire de noi cunoștințe
Competențe specifice:
2.1. Descrierea în limbaj natural a unor algoritmi pentru rezolvarea unor situații din viața cotidiană
2.3. Construirea algoritmilor cu ajutorul structurii secvențiale pentru rezolvarea unor probleme simple
3.2 Implementarea unui algoritm care conţine structura secvenţială şi/sau alternativă într-un mediu grafic interactive
Obiectivele operaționale:
La finalul lecției elevul va fi capabil să:
C1- să descrie în limbaj natural algoritmi pentru rezolvarea unor situații din viața
cotidiană C2- să descrie pașii necesari realizării unui algoritm ce implică structura liniară
C2- să construiască algoritmi cu ajutorul structurii liniare pentru rezolvarea unor probleme simple, folosind mediul grafic Scratch
Strategii didactice: -Metode şi procedee: explicația, demonstrația, conversația euristică, exercițiul, învățarea dirijată, observarea sistematică
-Mijloace de învăţământ: tabletă/laptop,videoproiector, aplicaţia Scratch, fişe de lucru
-Forme de organizare: frontală, individuală
Judetul Dolj Seria 2 Grupa 1
SCENARIUL DIDACTIC
Etapele Timp
Obiective Activitatea profesorului Activitatea elevilor
Metode / forme
lecției op.
de organizare
Moment 2 Salutul. Verificarea prezenței elevilor. Salută profesorul. Își
organizatoric Pregătirea materialelor necesare lecției. organizează locul de Conversația
lucru.
Captarea 5 -Urmăresc explicațiile
atenției
-Ascultă şi urmăresc Conversația
planşa euristică
-Răspund solicitărilor
profesorului Explicația
-Profesorul prezintă planșa de mai sus pe videoproiector şi explică elevilor pașii parcurşi. Profesorul subliniază
importanţa pașilor care trebuie respectați pentru a forma o
structură liniară a unui algoritm.
Activitățile efectuate, pas cu pas, de albine, într-o anumită
ordine, respectă o structură liniară din cadrul algoritmului
Judetul Dolj Seria 2 Grupa 1
producerii mierii .
-Anunță și scrie pe tablă titlul ”Structura -Notează titlul și
liniară(secvenţială). Reprezentarea structurii liniare într-un obiectivele lecției
mediu grafic interactiv” și obiectivele lecției.
Dirijarea 20 -Prezintă elevilor operaţiile care fac parte din structura
învățării liniară a unui algoritm: -Urmăresc explicațiile
Declararea variabilelor sau a constantelor: La profesorului și notează în
caiete
declararea datelor unui algoritm (variabile sau
C1
constante), se va specifica pentru fiecare numele,
tipul de date şi valoarea primită. Explicația Operaţia de citire: Acest tip de operaţie preia
succesiv valori şi le asociază, în ordinea preluării,
unor variabile specificate. Conversația Operaţia de scriere: Permite vizualizarea rezultatelor
obţinute în urma prelucrării datelor. Învățarea Operaţia de atribuire: presupune atribuirea valorii,
dirijată obţinute eventual în urma evaluării unei expresii,
unei variabile utilizate în algoritm. Exercițiul -Prezintă elevilor paşii ce trebuie parcurşi într-o structură
C2
liniară: Pas 1 : Declararea variabilelor
Pas 2 : Operaţia de citire a variabilelor
Pas 3: Operaţia de atribuire
Pas 4: Operaţia de scriere - Răspund întrebărilor
-Defineşte Structura liniară -set de activități finite,
profesorului:
executate într-o anumită ordine, pentru implementarea
1. Paşii ce trebuie
unui algoritm.
parcurşi sunt: citirea
-Adresează elevilor întrebări de reflecție: variabilelor, calculul 1. Ce pași avem de urmat pentru a reprezenta o sumei, afișarea sumei Conversația
2. Paşii ce trebuie
Judetul Dolj Seria 2 Grupa 1
structura liniară de calculare a sumei a două numere?
2. Ce pași avem de urmat pentru a reprezenta o
structura liniară de calculare a produsului a două
numere?
-Prezintă elevilor structura liniară în mediul grafic Scratch:
Declararea variabilelor şi constantelor: se alege din
categoria
Date, blocul Creează o variabilă şi se specifică numele
acesteia.
Operaţia de citire : Se parcurg paşii: -Se transmite un mesaj corespunzător folosind blocul Intreabă din categoria Detecţie, -Se declară variabila, folosind blocul Setează din categoria
Date, -Pentru a introduce o valoare de la tastatură, în blocul Setează se foloseşte drept valoare blocul răspuns din
parcurşi sunt: citirea variabilelor, calculul produsului,afișarea produsului
-Deschid aplicația Scratch;
-Urmăresc pe
videoproiector
explicațiile
profesorului;
-Răspund solicitărilor profesorului;
-Construiesc în acelaşi
timp cu profesorul în
aplicaţia Scratch
blocurile pentru
declararea variabilelor,
pentru operaţiile de citire
şi scriere, pentru operaţia
de atribuire
Explicația
Demonstrația
Învățarea dirijată
Exercițiul Activitate
frontală și individuală
Activitate
individuală
Judetul Dolj Seria 2 Grupa 1
categoria Detecţie
Activitate
frontală
Operaţia de scriere: -Se foloseşte blocul spune din categoria Aspect, -Blocul alătură din categoria Operatori permite alăturarea a două texte sau alăturarea unui text cu valoarea unei
variabile. Conţinutul variabilei poate fi preluat direct din
categoria Date.
-Un alt mod de scriere se realizează cu blocul spune, urmat
de blocul afişează variabila din categoria Date.
Operaţia de atribuire: -Se foloseşte blocul setează din categoria Date. Partea dreaptă a acestui bloc poate conţine o valoare propriu-zisă,
sau o expresie, iar valoarea specificată/rezultatul expresiei i
se atribuie variabilei specificate în stânga.
Judetul Dolj Seria 2 Grupa 1
Fixarea 20 - Lucrează împreună cu elevii în mediul grafic Scratch şi
Conversația cunoştinţelor
- Lucrează în acelaşi
explică elevilor folosind videoproiectorul, problema 1 din
timp cu profesorul în
fişa de lucru 1(Suma a două numere),
aplicaţia Scratch
-Explică elevilor modul de realizare a algoritmului pentru
C2 problema 1 din fişa 1: Aplicația problema 2 din fişa de lucru 1 (Calculul perimetrului şi ariei Suma a două numere practică unui dreptunghi)
Strategii pentru lucrul diferențiat:
-Lucrează individual în Explicația aplicaţia Scratch
C3
- Elevii care lucrează mai repede discută cu problema 2 din fişa de
Exercițiul
profesorul soluția găsită și rezolvă în plus lucru 1: Calculul
perimetrului şi ariei unui
activitățile din fişa dată ca temă(fişa 2).
dreptunghi Activitate
- Elevii care lucrează mai încet sunt îndrumați de profesor,
Frontală și
acesta explicându-le ce au de făcut, astfel încât să poată individuală
realiza sarcinile de lucru.
- Realizează evaluarea activității prin apreciere verbală în
baza observării sistematice a elevilor
Tema pentru 3 Distribuie fișa de lucru 2 și oferă explicații pentru -Ascultă explicațiile Explicaţia
acasă rezolvarea ei. Conversaţia
Judetul Dolj Seria 2 Grupa 1
FIŞĂ - SINTEZA TEORIEI
STRUCTURA LINIARĂ. REPREZENTAREA STRUCTURII LINIARE
ÎNTR-UN MEDIU GRAFIC INTERACTIV
Structura liniară(secvenţială) reprezintă un set de activități finite, executate într-o anumită ordine, pentru implementarea unui algoritm.
Operaţiile care fac parte din structura liniară a unui algoritm sunt:
Declararea variabilelor sau a constantelor: La declararea datelor unui algoritm(variabile sau constante), se va specifica pentru fiecare numele, tipul de date şi valoarea primită.
Operaţia de citire: Acest tip de operaţie preia succesiv valori şi le asociază, în ordinea preluării, unor variabile specificate.
Operaţia de scriere: Permite vizualizarea rezultatelor obţinute în urma prelucrării datelor.
Operaţia de atribuire: presupune atribuirea valorii, obţinute eventual în urma evaluării unei expresii, unei variabile utilizate în algoritm.
Paşii ce trebuie parcurşi într-o structură liniară sunt: Pas 1 : Declararea variabilelor
Pas 2 : Operaţia de citire a variabilelor
Pas 3: Operaţia de atribuire
Pas 4: Operaţia de scriere
Reprezentarea structurii liniare în mediul grafic Scratch:
Declararea variabilelor şi constantelor
Sse alege din categoria Date, blocul Creează o variabilă şi se specifică numele acesteia.
Judetul Dolj Seria 2 Grupa 1
Operaţia de citire
Se parcurg paşii: -Se transmite un mesaj corespunzător folosind blocul Intreabă din categoria Detecţie, -Se declară variabila, folosind blocul Setează din categoria Date, -Pentru a introduce o valoare de la tastatură, în blocul Setează se foloseşte drept valoare blocul răspuns din categoria Detecţie
Operaţia de scriere: -Se foloseşte blocul spune din categoria Aspect, -Blocul alătură din categoria Operatori permite alăturarea a două texte sau alăturarea unui text
cu valoarea unei variabile. Conţinutul variabilei poate fi preluat direct din categoria Date.
-Un alt mod de scriere se realizează cu blocul spune, urmat de blocul afişează variabila din categoria Date
Operaţia de atribuire -Se foloseşte blocul setează din categoria Date. Partea dreaptă a acestui bloc poate conţine o valoare propriu-zisă, sau o expresie, iar valoarea specificată/rezultatul expresiei i se atribuie variabilei specificate în stânga.
.
Judetul Dolj Seria 2 Grupa 1
FIȘA DE APLICAȚIE 1
STRUCTURA LINIARĂ. REPREZENTAREA STRUCTURII LINIARE
ÎNTR-UN MEDIU GRAFIC INTERACTIV
1. Andrei a rezolvat la matematică un număr de probleme, notat cu a, iar Mihai a rezolvat la matematică un număr de probleme, notat cu b. Numărul total de probleme rezolvate de cei doi copii este suma celor două variabile a și b.
Utilizînd mediul grafic Scratch, realizaţi un algoritm necesar calculării sumei celor două variabile, a și b.
2. Calculați perimetrul și aria unui dreptunghi astfel:
a. Determinați care sunt variabilele necesare pentru a calcula perimetrul și aria
b. Implementați în mediul grafic Scratch algoritmul de calcul
Judetul Dolj Seria 2 Grupa 1
FIȘA DE APLICAȚIE 1
REZOLVARE
1.Andrei a rezolvat la matematică un număr de probleme, notat cu a, iar Mihai a rezolvat la matematică un număr de probleme, notat cu b. Numărul total de probleme rezolvate de cei doi copii este suma celor două variabile a și b.
Utilizînd mediul grafic Scratch, realizaţi un algoritm necesar calculării sumei celor două variabile, a și b.
2. Calculați perimetrul și aria unui dreptunghi astfel:
a. Determinați care sunt variabilele necesare pentru a calcula perimetrul și aria
b. Implementați în mediul grafic Scratch algoritmul de calcul
a. Variabilele necesare sunt lungimea dreptunghiului, notată cu x şi lăţimea dreptunghiului notată cu y
b.
-
Judetul Dolj Seria 2 Grupa 1
FIȘA DE EVALUARE 2
STRUCTURA LINIARĂ. REPREZENTAREA STRUCTURII LINIARE
ÎNTR-UN MEDIU GRAFIC INTERACTIV
1. Maria, Vlad şi Andreea trebuie să cumpere caiete pentru școală. Fiecare cumpără un anumit
număr de caiete, diferit de al celorlalți. Scrieți un algoritm care calculează suma plătită în total de cei trei elevi, respectând următoarele cerințe:
a) Determinați care sunt variabilele necesare calculării sumei
b) Implementați în aplicația Scratch algoritmul de calcul
2. Cat pleacă intr-o expediţie, în căutarea unei comori. Scrieţi un algoritm în aplicaţia Scratch în care folosind tastele cu săgeţi, să îl ajutaţi pe Cat să găsească comoara din peşteră. Utilizaţi două decoruri şi două costume pentru personaj.
Judetul Dolj Seria 2 Grupa 1
FIȘA DE EVALUARE 2
REZOLVARE
1. Maria, Vlad şi Andreea trebuie să cumpere caiete pentru școală. Fiecare cumpără un anumit număr de caiete, diferit de al celorlalți. Scrieți un algoritm care calculează suma plătită în total de cei trei elevi, respectând următoarele cerințe:
a) Determinați care sunt variabilele necesare calculării sumei
b) Implementați în aplicația Scratch algoritmul de calcul
a. nr1 (numarul de caiete al Mariei), nr2 (numarul de caiete al lui Vlad), nr3 (numarul de caiete al Andreei), p (pretul unui caiet), s (suma totala)
b.
2.Cat pleacă intr-o expediţie, în căutarea unei comori. Scrieţi un algoritm în aplicaţia Scratch în care folosind tastele cu săgeţi, să îl ajutaţi pe Cat să găsească comoara din peşteră. Utilizaţi două decoruri şi două costume pentru personaj.
Judetul Dolj Seria 2 Grupa 1