+ All Categories
Home > Documents > Gheorghe Bratescu Vrajitoria DeA Lungul Timpului

Gheorghe Bratescu Vrajitoria DeA Lungul Timpului

Date post: 08-Apr-2018
Category:
Upload: hellgate
View: 246 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 319

Transcript
  • 8/7/2019 Gheorghe Bratescu Vrajitoria DeA Lungul Timpului

    1/319

    de

  • 8/7/2019 Gheorghe Bratescu Vrajitoria DeA Lungul Timpului

    2/319

    heorghe V. Bratescu

    VRJITORIAalungul timpului

    1985Editura PoliticBucureti

  • 8/7/2019 Gheorghe Bratescu Vrajitoria DeA Lungul Timpului

    3/319

    Cuprins

    Redactor ADELA BECbEANU IANCU Coperta ION MINCQ

    (coperta a tV a dup Goya)

    . . . . . . r Cuvnt nainte . ' . " . ...................................

    ] Naterea i evoluia unei ciudate profesiuni 19" . 19

    1. nceputuri le . . ', '. ". *l

    2. Magia i religia . . 3. Practici i manifestri vrj i toret i s trvechi . ^

    Iniieri, recuzit, dans ............................................4. Magie i folclor n tradiia romne asc : : *>>

    ., .., .. 635. Originea superstii ilor . , =

    II. Divinaia . . ! S ! ! * * ! 73

    ............................................ 731. De la magie la arlatame . 2 Ghicitoria n antichitatea greeo roman : :

    " 843. Ghicitoria, variaii pe aceeai tema . .

    4. Aberaiile exaltailor. Evocri, prevestiri, ^ prof e ii ..................................... ............ ' ' 131

    5. Marile oracole i enigmele lor . * . .

    III. Ma gi a ne agr . : : : ' . * ' * ' ' l

    1 . C e e s te i ce f ace v r j i to r u l ? ' . " * 1

    2. I s t o r i a l u i S a t a n . D e m o n i s m u l . " . ' . "

    3 . P o s e d a i i o b s e d a i . . . *

    4. A ni m a l e l a s t l p u l i n f a m i e i ' . ' :

    5

  • 8/7/2019 Gheorghe Bratescu Vrajitoria DeA Lungul Timpului

    4/319

  • 8/7/2019 Gheorghe Bratescu Vrajitoria DeA Lungul Timpului

    5/319

    5. Ritualuri i tehnici de magie neagr . W&

    6. Arsenalul vrjitoresc .............................. . 1 8 4

    I V . D o I a m a g i e I a t i i n . . . . . : . 2 0 41 . A s t r o l o g i a s a u g h i c i t u l n s t e l e ' . " . " . . 2 0 4

    2 . A l c h i m i a ...................................... r . 2 1 4

    3 . M a g i a t m d u i t o a r e . . . . ' . " . r . 2 2 8V. Ocultismul fr enigme . . ." . . . 250

    1. Scamatoriile orientale. Misterele ktmaismuluitibetan, derviii, fachirii ........................................ 250

    2. Iluzionismul ............................................... . . 259

    3. Spiritismul . . . . ................................... 264

    4. Sec te i societi oculte ................................... 276

    n c he i e r e . . . . . : : . / . . . . 28 5

    P o s t f a . . . : :m

    , : : . . . . 2 9 5 '

    B ib l io g r a f ie s e le c t i v . . ' ? : " . . . ,

  • 8/7/2019 Gheorghe Bratescu Vrajitoria DeA Lungul Timpului

    6/319

    Cuvnt ifialnte

    Cea mai veche preocupare a omului, reprezentnd do vada evoluiei sale, o constituie, fr ndoial, ncercareade a se cunoate pe sine, precum i de a nelege naturanconjurtoare. n aceasta nu trebuie vzut doar un produsal simplei curioziti, ci dorina lui de a afla rspunsuriunor ntre'bri dramatice privitoare la existen i modulde a supravieui pe o planet cu ample modificri ale cli mei, faunei, florei, cu catastrofale evenimente, urmate detragedii zguduitoare, pe care fiina uman cuta s le

    priceap.Dibuind, omul a nvat cu greu i chinuitor de ncet

    s nfrunte duritile naturii, adaptndu se ei, imitnd o pn la obsesie. Acest mod de comportament, ce s a doveditde a lungul timpului a fi vital, st la baza credinelormtico magice, precum i la cea a tehnicii i tiinei.

    Desigur, cunoaterea constituia, la nceputurile ome nirii, un bun al tuturor, fiind absolut necesar vieii i

    de aceea ea se transmitea din generaie n generaien mod deliberat, obligatoriu. Era timp suficient atunci

    pentru toi spre a privi cerul, a observa n detalii finecomportamentul fiecrei specii de animale, de care aveaunevoie pentru hran, pentru a se apra s stabileasc,

    prin ncercri, vegetalele comestibile, ori s caute materiaprim pentru unelte i arme.

    Omul i punea, de asemenea, ntrebri cu privire lafenomene ce 1 intrigau, anume naterea, evoluia i moar tea n natur. ncercnd s rspund acestora, investigndtot ce l nconjura, el i a cldit explicaii pornind de lanatura sa uman, asemuind acesteia totul. Magia s a nscut

  • 8/7/2019 Gheorghe Bratescu Vrajitoria DeA Lungul Timpului

    7/319

    n condiiile n care cunoaterea lumii era nc rudimen tar, n credina omului din vechime, practica magic ap rea ca singura capabil s 1 ajute, iar vraciul, vrjitorul,amanul doar ei puteau s determine fenomenele a ifi favorabile.

    Aceste personaje deosebite reprezentau, totodat, depo zitul viu de cunotine al grupului social, tezaur mental pecare l aprau prin tain i 1 transmiteau doar celor alei.

    Ca atare, cunoaterea uman a pierdut caracterul su degrup, pe care 1 a avut iniial, cptnd treptat forme noi,ducnd, n final, la apariia unor caste deintoare ale ti inei (la nivelul ei de atunci). Ct de amplu era volumulacestor acumulri de observaie i experien l poate probaistoria tiinei, care deine un impresionant set de cuno tine provenit nc din preistorie. Acestea au fost mbo gite i transmise de a lungul timpului n bun parte dectre magi sau vrjitori, acei savani" anonimi strvechi.Mai bine de 60 de milenii ei au deinut cheile cunoaterii,

    pn cnd tiina, bazat pe experiment, pe raiune s anscut i s a impus ca singura modalitate valabil de anelege i utiliza natura, de a o adapta nevoilor umane.

    Investigaia tiinific de nceput, cu forme ce par bi zare omului modern, nu putea fi altfel dect naiv, ntr o

    lung perioad n care gndirea era centrat pe satisfacereanevoilor materiale imediate. Se pornea, deci. cum era firescs fie atunci, de la practica imediat. Folosirea, aplicareaau precedat cercetarea tiinific ce avea s explice natura

    prin clasificarea faptelor, obiectelor i fenomenelor dejacunoscute.

    Evoluia de la iraional, reprezentat prin aa zisele ti ine oculte * (magia ** incluznd divinaia, astrologia, alchi mia, cabala etc.) la raional, deci la tiina autentic s adesfurat lent, n rstimpul ctorva milenii, proces ce con tinu nc, cu intensitate evident redus, dac se are n

    * De la latinescul ,,occultus" ascuns, tainic. ** Termenul magieprovine de la cuvntul imga", desem nnd n dialectul accadiannoiunea de preot. n limba asirian imga ' devine maga", printr o simpl transformare fonetica, fr a fi afectat sensul iniial al

    cuvntului. Dar la greci, care vor adopta practici orientalevrjitoreti, magheia" nsemna i religia magilor", ceea ce d oindicaie n plus asupra faptului c procedeele magice noi erau

    privite ntr un mod deosebit fa de cele tradiionale, autohtone,aflate mult mai aproape de gndirea primitiv. Romanii vor spunemagus" preotului persan, vraciului, dar i actului do vrjitorie.

    8

  • 8/7/2019 Gheorghe Bratescu Vrajitoria DeA Lungul Timpului

    8/319

    vedere c ncercrile unora de a teoretiza doctrine ezote rice * perimate, sau c existenta unor concepii vulgare,retrograde, anacronice n rndul unor categorii de oameninu ating aceeai amploare.

    Avnd ca obiect manipularea unor pretinse fenomenesupranaturale, inaccesibile cunoaterii obinuite, ocultis mul se autoconsider privilegiu al unor grupe de iniiai,tradiie motenit din timpuri imemorabile, cnd secretele

    profesiunii de vrjitor i, mai trziu, cele ale castei preoi lor, trebuiau aprate, n scopul pstrrii poziiei economicei sociale a celor ce le deineau.

    Credina n existena unei foarte vechi sinteze absolutea cunoaterii, cuprins n doctrinele i ritualurile ezoterice,se clatin o dat cu progresul nelegerii i explicrii feno menelor naturii. n, mod firesc a urmat transferul spre ra ional. Desprinderea de ocultism s a fcut greu, timid, pemsura evoluiei condiiilor economico sociale, cu eforturii nu de puine ori cu sacrificii supreme ale unor oameni' curajoi care, degajndu se de imobilismul gndirii i deconservatorism, s au ndeprtat treptat de magie, punndastfel temei cunoaterii tiinifice.

    Prin marile figuri ale gndirii mondiale, cunoatereauman a progresat continuu, detandu se de tiineleezoterice" i tiinele vulgare", specifice perioadelor denceput ale societii ce i au pus amprenta, aa cum se vancerca a se demonstra n volumul de fa, o perioad n delungat, asupra gndirii i mentalitii omenirii, apro

    piindu se pn la identificare de raional.Ce snt aa zisele tiine oculte ? Mai au ele dreptul la

    existen ? n ce msur cunoaterea istoriei ocultismuluipoate contribui la nelegerea dezvoltrii tiinei i tehni cii, a gndirii, n decursul timpului ? La aceste ntrebrincearc s rspund volumul de fa, care trece n re vist principalele manifestri ale ocultismului, din celemai vechi timpuri, pn astzi.

    Fr ndoial, aceasta este o sarcin dificil, date fiindvastitatea i mulimea aspectelor ce se cer enumerate iexplicate, fie i succint, complexitatea problemelor abor date, lipsa unor cercetri aprofundate, exhaustive, de spe cialitate etc. a unor metodologii i termeni unanim ac ceptai.

    * Din grecescul esoterikos" pentru iniiai.

  • 8/7/2019 Gheorghe Bratescu Vrajitoria DeA Lungul Timpului

    9/319

    In volum, observaiile, argumentele necesare sint redaieastfel nct lectura s fie inteligibil pentru toate catego riile de cititori, prezentndu se doar acele momente i per sonaje care marcheaz evoluia ocultismului. Ordonareametodic i conotaia au fost, n unele cazuri, modificatefa de uzane, n funcie de realitatea istoric i n luminacelor mai recente evaluri. Nu ns n detrimentul tiinei.Privit n mod obiectiv, analitic, ocultismul se prezint ca

    un fenomen ce se manifest pe planuri diverse social, cultural i individual. Sub aspect istoric, evo -luia ocultismului a urmrit pe cea a civilizaiei, cu

    puternice influene din partea infrastructurii i a supra structurii, astfel c aceast evoluie aparine procesului fi resc de dezvoltare a omenirii. Determinat de condiiilesocial economice, de stadiile gndirii, de mentalitileetico sociale i, n ultim instan, de credinele laice lreligioase, acest fenomen poart marca evenimentelor isto rice majore, contribuind uneori la declanarea unor faptede o deosebit importan pentru cursul istoriei.

    Au existat perioade de ascenden ca i de declin aleocultismului. Uneori, credinele n fore oculte, mai alesn vrjitorie, au avut un caracter epidemic i nu o dats au soldat cu tragedii, sub raport psihic i fizic, de la mici

    ncierri familiale sau" tribale, declanate de moarteacuiva, pus pe seama manoperelor oculte, malefice aleinamicilor, pn la pogromurile mpotriva aa ziilor ereticidin evul mediu, strnite de isteria antidemonic, dar ide interese de clas oprimatoare.

    Sigur, exist o sumedenie de explicaii, date de ctrediveri autori, privitoare la apariia i conservarea gndiriimagice i la exercitarea practicilor oculte. Adesea se con sider c apelarea la vrjitorie, tla divinaie etc. ar fi oconsecin a nivelului redus de cunoatere a fenomenelor

    complexe ale naturii i societii. Argumentul este, dei1 suficient, valabil pentru epocile trecute, dar el nu co spunde cu realitatea existenei credinei n diferite formeocultism la persoane instruite, despre care nu se poate

    trma sub nici un motiv c ar fi ignorante. Problemavine cu att mai complicat cu ct n relaia dintre prac

    antul ocultismului i cel care apeleaz la serviciile salenasc Uneori raporturi de coresponden psihic, de trans ere a gndurilor. Bineneles, n acest raport nimic nu te

    supranatural, totul innd de natura uman, aa cum va putea observa din lectura acestui volum.

    10

  • 8/7/2019 Gheorghe Bratescu Vrajitoria DeA Lungul Timpului

    10/319

    S a acreditat ideea c gindirea magic are un caracter primitiv sau c ar fi specific primitivilor, iar, ca urmar logic a argumentaiei, persistena ocultismului ar trebuineleas ca tavism sau reminiscen a mentalitilor so cietilor subdezvoltate'. Supoziia este infirmat de nsu.vmecanismul gndirii. Omul a operat permanent cu aceleaivalori generale, a avut aceeai logic, indiferent de epoeun care a trit. Sentimentele se menin i ele dragoste

    ura, iubirea, indiferena etc. nu pier chiar dac apar d iferit la un individ saoi altul, n funcie de anumii faeton.ce in mai ales de temperament, instrucie, gradul de edu caie, stpnirea de sine, condiii social istorice etc. Acesteaacioneaz asupra gndirii dndu i coninut. Evident, con inutul gndirii va fi variabil datorit gamei extrem denuanate a sentimentelor, dar i presiunii concepiilor so cietii, opiniilor generale, credinelor, obiceiurilor, modei,iar nu n ultim instan moralei.

    Vor fi deci ntotdeauna indivizi mai sensibili, iar aliimai rezisteni din punct de vedere psihic. Credinele, obi ceiurile in n primul rnd de educaie. Prin urmare, cucit formarea uman, instrucia, vor fi mai conciliante cuocultismul, mai ngduitoare fa de ignoran, persistenamagiei, a divinaiei i astrologiei tmduitoare etc, a tu

    turor formulelor himerice de rezolvare a cazurilor limit,va fi evident.Nendoielnic, ocultismul a avut.un rol de supap social

    atta vreme ct soluiile tiinifice au lipsit. Dar formelede vrjitorie practicate cu scop de rzbunare, chiar cri minal, nu i au aflat justificarea sub raport etic niciodat,fiind sancionate ntotdeauna prin oprobriu public.

    Ocultismul a putut furniza rspunsuri provizorii la n trebri tulburtoare pentru existena cuiva. ns acesterspunsuri nu pot avea niciodat ncrctura adevrului,ci snt doar pseudo explicaii, avnd darul de a echilibraindividul numai pe moment. Rezolvarea permanentelor

    probleme ale vieii nu se poate produce dect prin efortulindividual de modelare a coninutului gndirii i psihicu lui, i, n mod esenial, de rezolvare a contradiciilor socialegeneratoare de nstrinare acut a omului. Nefericirea,

    durerea, frustraia, refuzul nu vor putea fi vindecate pringsirea unui ap ispitor" oferit de magie, de exemplu,sau prin sperane iluzorii date de astrologie i ghkitorie,ci prin autocontrol i stpnire a gndirii ajutate de ame liorarea condiiei umane. Sugestia i autosugestia joac un

    11

  • 8/7/2019 Gheorghe Bratescu Vrajitoria DeA Lungul Timpului

    11/319

    rol major n ntreinerea ocultismului. Se face apel laacestea de ctre persoane aflate n situaii critice, reaciilelor psihologice favoriznd i dirijarea gndirii ctre absurd,n aceste condiii, indivizii mai slabi i transfer orizon tul gndirii de la raional la iraional, la ocult, nutrind spe rane pe care realitatea tioas, dur, oarb, nu i le poateoferi. i, cu ct credina acestora n fore oculte va fi mai

    puternic, cu att speranele iluzorii vor crete. In mod

    direct proporional, nemplinirea speranelor, ntemeiatepe credina rezolvrilor cu ajutorul ocultismului producestri deprimante, drame sufleteti iremediabile.

    Pe de alt parte, cnd o situaie social sau interperso nal este fr ieire, apelarea la magie apare la unii indi vizi ca un mijloc posibil de a pedepsi ceva sau pe cinevamai puternic, agresivitatea stpnit pn atunci elibern du se sub o form psihic. Coincidenele ntre aciune iefect, chiar arareori i distorsionat observate, snt de na tur s ntreasc, prin sugestibilitate ori superstiii, anu mite convingeri. Un singur eveniment absolut ntmpltor

    poate avea rsunet definitiv, hotrtor n stabilirea relaieieauz efect.

    In fine, obiceiurile rituale, credinele favorizeaz per sistena ocultismului. Imaginaia individual i colectiv,

    convingerea puternic, cuvntul, exprimarea gestic, at mosfera general vin s i mreasc fora sugestiv. Inasemenea condiii snt absolut fireti apariiile, n diferite

    perioade istorice, a unor deliruri ocultiste. Un prim deliicolectiv a fost cel de natur psihologic, nscut n anti chitatea greco roman, exprimat prin credinele n oracole,auguri i divinaie n general. De acelai fenomen inexacerbrile fals tiinifice privind transmiterea la distana gndirii i grafologia fantezist. Delirul astronomic s aextins pe aproape un mileniu, din Asia n Europa, consti tuind baza superstiiilor privind influena stelelor asupradestinelor umane. Tot n antichitatea Orientului Apropiat

    poate fi regsit geneza delirului aritmetic, a credinelorhimerice n puterea numerelor. Delirul psihochimic, degenul alchimiei i radiesteziei, este de dat ceva mai re

    cent avnd, de altfel, i o via mai scurt, iar delirulbiologic se constituie ca o creaie a epocii moderne, gru pnd practici oculte ca spiritismul, astrologia medical,vindecarea cu minile goale", transferul de sensibilitate.In fine, delirul futurologic continu, pe u n plan modern,

    12

  • 8/7/2019 Gheorghe Bratescu Vrajitoria DeA Lungul Timpului

    12/319

    prin forme actuale de divinaie, strvechi practici evidentiluzorii de scrutare a viitorului prin mijloace oculte.

    Magia i, n general, ocultismul constituie erori i'ude datele tiinelor naturii. Nu i mai puin adevrat ctocmai din aceste erori ale magiei au derivat unele noiuniale tiinei, o disciplinare a gindirii, ca i unele viziuni ac ceptabile asupra vieii. De bun seam, de aici nu trebuies se neleag c magia a dus direct la explicaia tiin

    ific, dar ea a favorizat un prim pas ctre aceasta. Dacla apariie, magia, astrologia, alchimia etc. i au o expli caie, astzi, practicarea ocultismului nu numai c nu st

    jusfic, sub incidena cunoaterii tiinifice, dar ea de vine duntoare att pentru individ, ct i pentru socie tate, constituie un pericol la adresa progresului, o frn

    pentru dezvoltarea umanitii.Gndirea tiinific refuz irealul, himericul, apelnd

    la capacitatea de discernmnt, la puterea de analiz cri tic, la consecven n analiz, de care omul este capabil.Ea refuz explicaii pseudo tiinifice, spiritualiste privinddesfurarea fenomenelor, cutnd conexiunile reale, con crete, posibile a fi repetate experimental. Toate acestereprezentri false despre natur, dup cum arta Engeis,despre firea omului nsui, despre spirite, puteri magice

    etc. nu au la baz de cele mai multe ori dect un elementeconomic negativ dezvoltarea economic redus a perioa dei preistorice are drept completare, iar pe alocuri i dreptcondiie, ba chiar_ drept cauz, reprezentrile false desprenatur".

    Preocupri filosofice cu privire la fenomenul magieiapar i la ali gnditori, printre care Fichte, Schelling, No valis, Comte, ns tehnicile i diferite alte aspecte legatede acest produs social strvechi au nceput a fi cercetatemai temeinic de ctre etnografi doar dup anul 1870. Acesteobservaii directe, tiinifice, eliberate de prejudeci re ligioase au fost n msur s arunce lumini noi ntr undomeniu pus la index de teologie. n plin dezbatere ateoriilor evoluioniste ale lui Ch. Darwin i H. Spencer,de dominare nc vie a concepiilor i prejudecilor colo nialiste, comentarea teoretic i concluziile filosofilor ietnografilor timpului vor fi adesea aberante, denaturndrealitatea. Acum se creeaz n mod artificial o scar a in teligenei, plecnd de la maimu, considerat strmouldirect al omului, pn la omul civilizaiei occidentale. Peaceast scar diversele populaii i popoare erau plasate

    13

  • 8/7/2019 Gheorghe Bratescu Vrajitoria DeA Lungul Timpului

    13/319

    pe trepte diferite, n funcie de maniiV, rile lor spiritualei uneori de producia material.

    Tot n perioada de nceput a cercetrilor n domeniulmagiei se nasc interpretri arbitrare privitoare la evoluiareligiei. De pild, se considera c interpretrile magice ar

    premerge celor religioase, ambele avnd un caracter strictspiritual c politeismul ar anticipa monoteismul. Ba maimult, A. Comte a schiat o schem conform creia conti

    ina religioas ar precede filosofia (metafizica), iar aceastaconcepiile tiinifice pozitive despre natur. E. B. Tylor(1871) i J. Frazer amplific controversele aducnd n dis cuie noi teorii, primul susinnd c magia reprezint, nesen, o eroare intelectual, persistena ei fiind un. ata vism, al doilea c acest fenomen social constituie manifes tri incipiente ale tiinei, desprind net magia de religie.Marret i Goldenweiser au ncercat s combat tezele res

    pective, invocnd, cel dinti, existena comun n magie ireligie a pasiunii i emoiei, cellalt fcnd o apropiereforat ntre religie i tiin pe planul viziunilor desprelume i via. Durkheim respinge aceste consideraii, petemeiuri solide, pornind de la opoziia .dintre sacru i pro fan, ajungnd la concluzia c magia nu este o decdere n

    profan. Pentru Max Weber magia ar avea rolul de paznic

    al iraionalului, regsind la originea fiecrei religii numagia, ci tocmai un atac al acestora mpotriva practicilormagice. Malinowschi (1918) nelegea magia ca o pseudo tiin, adic o ncercare de cunoatere practic a fenome nelor, ritualurile magice fiind utilizate cu precdere nscopul nlturrii eecurilor economico sociale i indivi duale. Lowie l completeaz cu elemente de cercetare carearat c primitivul" nu are noiunea de supranatural naccepiunea curent a lumii civilizate i nici nu distingerealul de miraculos. La aceeai cohcluzie subscriu Rad cliffe Brown, G. Goode (1951), Goody (1961), M. i R. Wax(1963), Nadei (1970), Rosengren (1976) .a. * n ce priveterolul mitului n magie se remarc unele contribuii alegnditorilor romni, ca de exemplu Blaga, care considerac exist ase funcii ale gndirii magice (poetic,

    religioas, ontologic, cognitiv, pragmatic i vital sufleteasc), Mircea Eliade care d mitului interpretriemoionale i cosmice i C. I. Gulian care supune atenieidenaturrile iraionaliste sau metafizice din diferite colii curente privind complexitatea miturilor.

    J4

  • 8/7/2019 Gheorghe Bratescu Vrajitoria DeA Lungul Timpului

    14/319

    Mai trebuie adugat c prelucrrile subiective, lipsitede temei tiinific au dat natere unor speculaii, astzi

    perimate, privitoare la aa zisa mentalitate primitiv. n tre alii, L. Levy Bruhl credea c populaiile primitive auo gndire pre logie, fapt care ar justifica interpretrilemagice asupra naturii, iar S. Freud asemna ritualurilemagice cu unele simptome nevrotice obsesive. Alte ase mnri fcute arbitrar ntre gndirea magic i aceea a

    copilului i alienatului mintal au fost, n cele din urm,supuse unor ample reconsiderri, suferind masive infir mri, ca urmare a cercetrilor de teren din ce n ce maifrecvente de la sfritul veacului trecut i din primeledecenii ale actualului secol.

    Potrivit concluziilor actuale magia este considerat, nordine istoric, pre tiin. In ordine epistemologic eaapare ca o pseudo tiin sau cvasi tiin, iar din punctde vedere gnoseologic drept para tiin. Sistematizate,numeroasele elemente ale magiei pot fi grupa te n : em

    pirice, mitice, rezidii vulgarizate din nvturi ezoterice,fragmente de filosofii strvechi, gndire concret slba tic" (C. Levi Strauss), gndire regresiv, analogii, psiho somatic, psihotronic i abscons.

    Magia apare astzi ca obiect de studiu necesar istoriei,

    filosof iei, medicinei, antropologiei, sociologiei, psihologiei,entografiei, lingvisticii, istoriei tiinelor, artei i culturii,a ziaristicii chiar, ca mijloc de nelegere a diferitelor as

    pecte ale evoluiei gndirii, proiectat spre performaneleumane majore, spre progres. Orict ar prea de paradoxal,cunoaterea istoriei ocultismului ofer posibilitatea apre cierii cu discernmnt a realului, demarcrii acestuia deireal. Din necunoaterea evoluiei ocultismului, a istorieilui, se poate nate tentaia cutrii de argumente pentru

    justificarea unor false fenomene, unor fapte ireale, ca icapitularea n faa explicaiilor pretins tiinifice, care

    n fond ascund o puternic ncrctur de ignorani misticism. Drept urmare, unii oameni, chiar de forma iune tiinific, devin uneori, fr voia lor victime aleunor viziuni oculte, acceptnd cu uurin sugestii pseudo tiinifice, sub presiunea soluionrii, prin mijloace facile,

    a unor situaii grele. Graba de .a accepta noul", fr dis cernmnt, nu poate avea dect consecina erorii. Neprinsn realitatea istoric, aparena tiinific este izvorul pri mejdiei ratrii, a nlocuirii investigaiei raionale cu for mule ocultiste,

    15

  • 8/7/2019 Gheorghe Bratescu Vrajitoria DeA Lungul Timpului

    15/319

    Demersul.ocultismului nu poate sfri dect ca eroaredramatic. Propagatorii si au fost i vor fi doar cei carel profeseaz i doar ei l vor apra din motive cu totuldiferite de cele care implic proba adevrului.

    Ocultismul este nvins de tiin. O victorie care re prezint, de fapt, izbnda progresului i a omului mpo triva trecutului ntortocheat i tenebros al cunoaterii iformrii contiinei.

    Titlul acestei cri ar trebui poate explicat. Ne am putea ntreba de ce s au folosit termenii vrjitor vrji torie i nu mag magie, ori ocult ocultism, aa cum apar ndiverse lucrri mai vechi.

    Se tie c noiunea de magie a ptruns n limba ro mn destul de trziu, ca rezultat al amplificrii circulaieiliteraturii religioase cretine. Dar magul nu avea, iniial,nelesul de persoan care se ocup cu practici vrjitoreti,t:i de om nvat, cititor n stele, ca n legenda privitoarela naterea lui Iisus Christos. Ulterior, prin intermediullimbii franceze, cuvntul magie a primit un sens mai larg,corespunztor definiiilor din etnografia apusean, anumeacela de sistem de practici i formule cu ajutorul croramagicienii (adic persoanele care se ocup cu magia) cred pot supune sau rsturna legile naturii ori provoca fe

    nomene miraculoase. In sens figurat, magia a devenit nlimba romn sinonim cu farmecul, cu ncntarea, apro piindu se instinctiv de formele ndelung utilizate. Dar at mosfera de farmec i ncntare o d vraja, care nu estealtceva dect noiunea de magie tradus n limba romn,mai bogat ns n sensuri dect sinonimul livresc deoareceinclude, pe lng conceptul academic reprezentnd sistemulde practici i formule, alte aspecte legate de aciunea vrjii: descntecul, blestemul, recuzita etc. Cuvntul vraj" anlocuit pe cel de farmec n perioade mai vechi, acest

    proces fiind ilustrat att de coninutul basmelorromneti, de folclor, ct i de superstiiile ce evocstrvechi ritualuri mitico magice desacralizate, concepiireligioase perimate, deczute n sfera vrjitoriei. Iat de ce,ntr un volum adresat nu neaprat specialistu . lui, ci n

    primul rnd marelui public termenul romnesc vraj este

    preferat strinului magie. De altfel Charles Hainchelin (Lesorigines de la religion, Paris, 1950) ca i ali cercettoriconsider magia drept vrjitorie. Extinznd analiza asuprantregului fenomen reprezentat de vrjitorie, de a lungulevoluiei existenei omeneti, vom

    16

  • 8/7/2019 Gheorghe Bratescu Vrajitoria DeA Lungul Timpului

    16/319

    observa o perpetuare a formelor de magie n raport directcu stadiul de organizare social, cu condiia economic adiferitelor populaii, cu nivelul de cultur i contiin, cuconcepiile etice etc. Vrjitoria are variante aparent indi vidualizate divinaia, astrologia, alchimia, spiritismuletc. , toate derivnd ns Una din alta, sprijinindu se re ciproc, interferndu se continuu. Aceste manifestri seconstituie n aa zisul ocultism, bazat pe o concepie obscu

    rantist potrivit creia n natur ar exista fore miste rioase, supranaturale, cu care numai anumii indivizi,anume iniiai, ar putea comunica. n acest punct, vrji toria, religia, misticismul se ntlnesc ca forme ale concep iei idealiste despre lume.

    Fr ndoial, omul epocii noastre, dominat de ceamai profund revoluie tehnico tiinific pe care a cunos cut o istoria, marend un uria salt n toate domeniile cu noaterii, n creterea capacitii creatoare, nu poate apelala ocultism* ca procedeu de rezolvare a problemelor, deoricare natur ar fi ele. n condiiile amplei dezvoltri acunoaterii naturii i fenomenelor, cnd omul cucereteCosmosul i intr n intimitatea atomului prin fora miniisale, devenind stpn nu numai pe destinele sale, dar sub ordonndu i natura, mobiliznd o i utiliznd o pentru n

    fptuirea scopurilor progresului, ocultismul ca form ve tust a gndirii i practicii individului limitat, napoiat, se plaseaz n sfera preocuprilor retrograde, a manifestri lor care degradeaz i njosesc omul. Iat de ce el se res

    pinge singur, ca non practic i non cultur, ca formulaberant, arierant i pgubitoare pentru societate iindivid.

    Autorul mulumete pentru sprijinul ce i a fost acordatn realizarea acestui volum colectivelor Bibliotecii Acade miei Republicii Socialiste Romnia, Bibliotecii Centrale deStat i Laboratorului interdisciplinar de educaie mate rialist tiinific de la Academia tefan Gheorghiu". iexprim totodat gratitudinea fa de ncurajrile, sfatu rile, observaiile i informaiile competente date de prof.univ. dr. Paul Popescu Neveanu, conf. univ. dr. Gh. Vldu escu, conf. univ. dr. Aurelian Tache, conf. univ. dr. Octa

    vian Nistor, dr. Constantin Daniel, dr. Rzvan Theodorescu,dr. Dardu Nicolescu Plopor, dr. Vasile Boronean, ing.Gabriel Gheorghe, Nicolae Cernea, Rodica Bichis.

    17

  • 8/7/2019 Gheorghe Bratescu Vrajitoria DeA Lungul Timpului

    17/319

  • 8/7/2019 Gheorghe Bratescu Vrajitoria DeA Lungul Timpului

    18/319

    I.Naterea i evoluia unei ciudate

    profesiuni

    1. nceputurile

    Primele manifestri ale vrjitoriei trebuie cutate ncn pleistocen *, cnd hominizii i fureau uneltele lor ru dimentare i ncepeau a stpni focul. Totul era greu i

    potrivnic. Chiar i supravegherea focului, element trans format din inamic n amic, care 1 ajuta s se apere de frig,ca i de fiarele slbatice ce nu cutezau s treac pragul

    zonei din jurul vetrei venic vie. Lng foc, fiinele raio nale se simeau n siguran, ris ele nu uitau pericolelecare le pndeau dincolo de acesta. Fumul, flcrile, cenuaau devenit obiecte de meditaie, dar i de spaime. Eraumai multe temeiuri de fric. Nimeni nu tia s aprindfocul, ci doar s menin vie flacra dobndit cine tia nce mprejurare, poate cnd trsnetul a aprins o creang.Orice neglijen n ntreinerea vetrei putea avea implicaiidramatice, fatale chiar, n viaa colectivitii, lipsit decldur i aprare. De aceea fotul devine de la nceputobiectul' celei mai mari atenii. Un membru al colectivitiieste nsrcinat cu ntreinerea lui. In aceast ndeletnicirenu trebuie s vedem neaprat un cult, ci un aspect aldiviziunii muncii. C ulterior ea s a transformat ntr uriritual, este o alt problem. Deocamdat, stnd adunai n

    preajma focului, btrnii i tinerii, femeile i brbaii pri vesc tciunii, jocul unduitor al flcrilor. i parc, dinmijlocul vetrei, nlndu se o dat cu fumul, apare ofptur uria, transparent, ce va pieri n cele din urm.

    * Prima epoc a cuaternarului, n care au avut loc^glaciaiilei interglacintiiie i a aprut omul.

    19

  • 8/7/2019 Gheorghe Bratescu Vrajitoria DeA Lungul Timpului

    19/319

    Careva cu imaginaie a asemuit umbra cu fptura unuimembru ale colectivitii, mort de curnd, poate un frate,cineva, o rud apropiat, pstrai n memorie necontenit.Iar ceilali au gsit plauzibil prerea, cci adesea fumul,ca i norii, pot ntocmi, n dansul lor bizar, forme dintrecele mai neateptate. Ulterior, apariia din ziua precedenteste pus n legtur cu un eveniment dramatic la caregrupul fusese martor. Cum ntmplrile tragice erau frec

    vente atunci, n lupta necrutoare cu natura, orice coinci den devenea tot mai credibil. Din aceast succesiune acoincidenelor, care cpta caracter statistic incontient, s au nscut credinele pe care noi astzi le catalogm

    superstiii. Ceea ce i snt, n fond, numai c, n trecutulfoarte ndeprtat, acestea aveau puteri indestructibile.

    Obinuit s i rezolve necazurile singur, omul primitivcuta ci de ieire din impas, de evitare a rului pe careapariii de umbre, nenelese de el dect ca semne prevestitoare de ru, l sensibilizau. i tot aa i s a prut canumite gesturi, poate scuipatul n foc, n sn, ntreru

    peau irul necazurilor, al ntmplrilor nefaste. Era, desigur, tot un joc al hazardului, al coincidenelor, desprecare el nu tia nimic, doar i nchipuia c prin asemeneagesturi poate anula cursul firesc al evenimentelor sau le

    poate declana. Prin urmare omul vedea, simea efectulunor ntmplri previzibile i stpnite de el prin diferitemanevre. Totul era, firete, nchipuire. ns, cptnd girul credinei, chiar fr a fi de natur religioas, n mintea lui naiv ea purta pecetea adevrului". Abia n paleoliticul mijlociu (100 00050 000 ani n urm) strmoiiomului vor ajunge s statorniceasc cultul morilor, dezvoltat treptat de a lungul a zeci de mii de ani. Sigur,exist numeroase explicaii privind geneza, persistena ievoluia credinei n spirite. '

    n orice caz, mai nti a fost observaia faptelor i apoiefectul, adic procesul de formulare a unor explicaii pri ,vind evenimentele extraordinare. Omul era n imposibi litate de a nelege tot ce se petrecea n jurul su. Fiindns o fiin raional, el judeca, emitea explicaii i rs

    punsuri propriilor interogri, ajutat doar de imaginaie i

    de construcii intelectuale. Erau soluii de natur psiho logic, subiective, ireale, dar pe care le a acceptat, cci elei satisfceau orgoliul capacitilor sale. Omul confundaobiectul cu subiectul, lund ca realitate impresiile sale, n doiala fiindu i necunoscut. Gsit aceast cale a imagi

    20

  • 8/7/2019 Gheorghe Bratescu Vrajitoria DeA Lungul Timpului

    20/319

    naiei, omul avea s i populeze universul cu tot felul dei'or'e supranaturale, pentru a da via lumii. Munii, cm

    piile, apele, stncile, orice trebuia s aib duhul, spiritulsu. Cnd omul izbndea n ceva, el credea c aceasta sedatora nu lui, ci forelor supranaturale care l au ajutat.Iar cnd avea un necaz, tot aceleai fore erau implicate.

    Fr ndoial, planeta nu prea ospitalier l nspi mnta. Frigul, ploile toreniale, revrsarea apelor, cutre

    murele, erupiile vulcanice, incendiile de pduri, furtunile,molimele etc. i provocau temeri ngrozitoare, viziuni decomar regsite i astzi n miturile eseniale ale po

    poarelor lumii. Frica de necunoscutul imprevizibil i spo rea i mai mult credina n forele supranaturale. Nedu merii n privina fenomenelor naturii, oamenii primitivierau cu att mai ntrebtori asupra propriei lor fiine, pri vit ntr un mod aparte. Trupul era socotit un fel de lcaal sufletului, de aceea corpurile morilor erau nhumaten locuina comun, crezndu se c omul nu moare, ci cadentr un somn adnc. Mormintele gsite n petera Cha

    pelle aux Saints snt o dovad n acest sens. Morii erauaezai n groap cu capul pe o pern de piatr, acoperiicu pietre ca s nu fie strivii de pmntul de deasupra,avnd alturi unelte, arme i alimente. Groapa se afla ling

    vatra de foc, sau chiar sub ea. Deci n mentalitatea acelorndeprtate timpuri se stabilise deja o relaie ntre cldur(energie) i via. De altfel putem s remarcm aici em

    brionul viitoarelor reflecii filosofice antice, care vor ve dea n suflet o substan similar flcrii. Poate aa cumremarc V. Gordon Childe oamenii credeau c moar tea se datora lipsei de cldur, ateptnd ca, din momentn moment, pus lng vatra ncins, defunctul s revinla starea animat. Nu i vorba aici de nici o credin mis tic, ci de o explicaie logic pe care i o ddeau oameniiatunci, corect, adecvat nivelului de nelegere primitiva fenomenelor naturii. Apelul la magie nu avea semnifi caia unei credine religioase, ci nsemna o componenta praxisului, o cale comod i unanim acceptat pentru ase iei din impasul dilemelor.

    Magia avea un caracter consolator deoarece celui careo profesa nu i trecea prin minte s transforme lumea ncare exista, ntr una mai bun, cum propun credincioi lor toate marile religii. Pximitivul solicita i obliga" foresupranaturale s 1 ajute n aciunile sale. El nu se con

    21

  • 8/7/2019 Gheorghe Bratescu Vrajitoria DeA Lungul Timpului

    21/319

    sidera cu nimic vinovat n faa naturii, ci se simea ne ajutorat, fiindu i team de tot ce nu cunotea. i venean ajutor magia, care a dinuit astfel mii i mii de annainte ca divinitile s fi fost inventate, fucnd apel doala practicile de imitare a naturii, fr ca acestea s aibvreo semnificaie mistic. Magia s a constituit ca o formde dialogare primitiv a omului cu mediul nconjuratoi ca o modalitate de soluionare a unor probleme dificile

    acute. Cu alte cuvinte, magia apare ca un ansamblu dtehnici prin care omul spera s neleag, s i explice s stpneasc realitatea, s i o fac nepotrivnic. Astfe.n paleoliticul supexior (circa 50 0008 000 de ani iurm), oamenii au ajuns n stadiul unei civilizaii capabihs exprime n piatr sau pe piatr gnduri, sentimente,atitudini cu caracter practic. S a spus c statuetele, artarupestr * ar reprezenta o expresie a sentimentului defrumos care se ntea, deci a esteticului sau a rel/giei in cipiente. Fr ndoial vom regsi arta n aceste demon straii ale pjasticii primitive, dar o art fr intenie deart i cu att mai puin o manifestare pur religioas. Oa menii din paleoliticul superior se gndeau n primul rndla asigurarea existenei lor, la perfecionarea metodelor deagonisire a hranei i mbrcmintei, de pstrare a integri

    tii corporale. In teribilul efort ei se simeau mai pu ternici lundu i ca aliate forele enigmatice ale naturiipe care erau convini c le puteau stpni cu ajutorul ma giei. Fenomenul l confirm figurinele strvechi de piatrcu caracter magic i mai ales desenele descoperite de alungul timpului, ncepnd cu anul 1841, pe pereii unor

    peteri. Analiza de ansamblu a multitudinii de desene ru pestre'relev c reprezentrile at ernute cu vopsea sntrezultatul unor repetri i suprapuneri de figuri, nscutedintr o acumularp de activiti necoordonate, desfurate

    prin tradiie, generaie dup generaie. Peste tot, la LesCombarelles, Lescaux, Altamira, Lorthet, Cuciulat nRomnia i n aite peteri, n masa de desene dezordonatese disting piese ce sugereaz direcii, sensuri, concepiimagice. Asemenea exprimri plastice fac ca artistul"anonim s se detaeze cu opera sa de masa inert a gra

    fiilor din jur. Creaia lui capt, deodat, o valoare nou.Este valoarea informaiei care are puterea de a transmiteevenimente, ntmplri neobinuite. Aceste ntmplri nu

    * Denumirea dat grafiilor, picturilor fcute pe stnci i pe pereii cavernelor. \

    22

  • 8/7/2019 Gheorghe Bratescu Vrajitoria DeA Lungul Timpului

    22/319

    puteau fi puse decit n legtur cu vintoarea, cu lupta pentru stpnirea unor terenuri sau ape pline cu pete,apariia unor turme bogate, naterea unui copil, moarteacuiva. Evident, dac ar fi. fost inventat scrierea, omular fi notat aceste ntmplri. Dar ea nu exista. i atunci,

    purttorul de veti, care era i cel ce presta actul magic,aa cum arat studiile etnografice fcute asupra unoraborigeni australieni i africani, imortaliza evenimentele

    cvi mijloacele i n maniera desenului, singura posibilitatea acelor vremuri pentru fixarea i transmiterea continu,i. mas, a gndirii.

    Arta i are, prin urmare, originea n necesitatea omu lui de informare, dar mai ales de instrucie. Ea s a nscutdin dorine de comunicare n procesul dezvoltrii munciii a societii. Un pas nainte fa de grafiile izolate, soli tare l au constituit rudimentele de compoziii plastice cusens. Dar i aceste povestiri desenate sau gravate nu sefceau de dragul unor simple exprimri artistice, ci aveauun scop practic direct, de transmitere a unor experiene,ntotdeauna sub autoritatea ceremonialurilor magice deiniiere. Solemnitatea ddea un plus de efort pentru pro ducerea reprezentrilor ct mai expresive, mai corecte,mai inteligibile tuturor. n acest context, o scen de pe un

    fragment de os gsit n petera Lorthet (Pirineii Supe riori), pe care au fost gravai mai muli reni trecnd unru plin de peti, este semnificativ. De ce i a propusgravorul primitiv s nfieze acest moment, subliniindatt de. plastic faptul c renii se aflau n ap ? Ei bine, ela dorit s nvee pe tinerii ce urmau s intre n rndulmaturilor i asistau la ceremonia iniierilor, c renii alun gai n ap au putut fi ajuni i vnai cu uurin. Eraredat aici, ca un memorator, tehnica celui mai facil mij loc, la acea vreme, de a captura animale att de preioase,cum erau renii, pentru economia primitiv. De altfel, tri

    burile nordice practic i azi, n mod curent, extraordi nar de vechiul procedeu de vntoare inventat de oameniicavernei din Pirinei.

    Iat cum apar limpede legturile dintre necesitile practice umane i magie reprezentat prin art, simulta neitatea acestor legturi cu nivelul de dezvoltare a for elor i relaiilor de producie. n aceste caractere rezidunicitatea i originalitatea artei rupestre, care s ar puteanumi arta magico informaional primitiv. Imortaliznd,aidoma unei plci fotografice moderne, imagini din via,

    23

  • 8/7/2019 Gheorghe Bratescu Vrajitoria DeA Lungul Timpului

    23/319

    scene din munca lor. ariitii primitivi sau, de ce nu, pro fesorii i publicitii rudimentari, au lrgit sfera reprezen trilor despre realitate, dnd impuls cunoaterii, contri

    buind la ntrirea legturilor' sociale.In mezolitic i neolitic, perioade ale epocii pietrei si

    tuate convenional de arheologie n medie ntre mile niile XIII .e.n., magia evolueaz puternic. Gndireauman, reprezentat de Homo sapiens recens, produce n

    mezolitic una dintre cele mai ingenioase nscociri arculi sgeata care presupun acumularea unei experienendelungate i un spirit ascuit, cunoaterea multor in venii anterioare. Arcul i sgeata, ca i alte noi arme devntoare i unelte de munc (tesle, topoare, cuite etc.)cu minere din lemn sau os au contribuit substanial lauurarea muncii oamenilor n general, la dezvoltarea v ntorii. Se nasc n acest timp o serie de legturi econo mice i sociale, ca urmare a nrudirii i unirii diferitelortriburi pe baza cstoriilor exogame. Pe de alt parte,crete sensibil populaia uman snt ocupate de om,treptat, noi regiuni. Concomitent cu vntoarea organi zat inteligent, n grupuri, se dezvolt i culegerea siste matic a hranei vegetale, care se va transforma ulteriorn recoltare. Vntoarea presupunea observarea i cu

    noaterea animalelor, a obiceiurilor acestora, iar culegereaimplica deosebirea dintre plantele comestibile i celeduntoare. n sfrit, toate acestea cereau corelarea n vmintelor practice cu observaia meteorologic, succe siunea anotimpurilor i evoluia cereasc a Soarelui i aLunii, dar i perpetuarea cunotinelor practice i a rela iilor umane ce reprezint o experien colectiv, trans mis din om n om, din generaie n generaie, din colec tivitate n colectivitate, prin precept social ori sub formde instrucie sau reguli tradiionale. Copiii erau educaide mam, biei i fete n comun, pn la o anumitvrst, apoi adolescenii treceau n grupul maturilor nu mai dup iniierea n tainele activitilor de care depin dea nsi existena lor. Toate informaiile eseniale se

    primeau sub o form ceremonial, n secretul bine regizatde ctre vrjitori i mai trziu de amani, magia marcnd,

    din momentul iniierilor, toate aciunile, cursul ntregiiviei al fiecruia dintre neofii. Acest procedeu de educa ie permanent conferea praxisului cotidian un atributmagic. Cnd omul nva cum s inteasc un animal cas 1 ucid sau cnd danseaz n j urul acestuia, sub condu

    24

  • 8/7/2019 Gheorghe Bratescu Vrajitoria DeA Lungul Timpului

    24/319

  • 8/7/2019 Gheorghe Bratescu Vrajitoria DeA Lungul Timpului

    25/319

    tat Ia ..Smbra oilor", ca i n nurul mriorului, fr casensurile magice de odinioar s mai fie cunoscute astzi,fiind de mult pierdute pentru cei ce practic prin tradiieaceste obiceiuri. Participanii la actele de magie nu erauinteresai asupra detaliilor animalelor pictate, dect nmsura n care acestea corespundeau viziunii lor cu tumiare i scopului practic dorit. Vietile puteau fi froehi, fr urechi (s nu vad, s nu aud pe vntor), dar

    sgeile nu trebuiau s lipseasc deoarece acestea aveaufora magic i nu vnatul, mentalitate care poate fi sur prins n desenele din grotele Les Combarelles i Font de Gaume (Frana). De reinut este faptul c desenatorul

    primitiv nu reprezenta aici ceea ce el vedea n natur, cinumai ce tia c este necesar ceremonialului magic. Vna tul era nfiat, de regul, n poziia cea mai favorabilvntorului.

    Este ca i cum s ar desena o plan didactic. De fapt,fiecare brbat al colectivitii se strduia s cunoasc per fect comportamentul animalului, ncepnd aceast preocu

    pare din copilrie. La vechii indieni americani, unde a putut fi studiat mai ndeaproape modul n care erau de prinse regulile vntorii, tatl i pregtea fiul cu rigu rozitate n toate amnuntele.. Iat o astfel de ,,lecie"'

    relatat de un etnograf american : Cnd vrei s ataci pe tera ursului, nu ataca din fa furieaz te pe la spatei arunc mai nti o ptur sau o piatr n faa deschi zturii. Ursul nu o s se repead de la nceput, ci mai ntio s ntind capul i o s asculte de abia mai pe urmiese, ca i cum nu i ar psa de nimic, i se pune pe labeledindrt n faa peterii nainte de a ataca. n timp cese aaz, itete i inima'" *. Asemenea sfaturi, care, frndoial erau date i de omul carvernelor fiilor lui,ilustreaz legtura adnc dintre colectivitate i realitateaobiectiv, implicarea gndirii n aciune i experiment.Bineneles, s a ajuns treptat la reprezentri schematice,Ja simple contururi cu valoare de simbol magic. Dar dupmii de ani de experien.

    Solomon Reimach, cel care a iniiat o interpretare

    tiinific apropiat de adevr a artei magice a primitivi lor, autor al monumentalei lucrri Art i magie (1903),pune n circulaie ideea c ntreaga art preistoric nu

    * Dup C. I. Gulian, Originile umanismului i ale culturii,Bucureti. 1967.

    26

  • 8/7/2019 Gheorghe Bratescu Vrajitoria DeA Lungul Timpului

    26/319

    putea fi un lux sau un joc, ci expresia unor practici ma gice, avnd ca obiect procurarea hranei.

    n ce privete informaia purtat prin viu grai i aicise vor produce inovaii, perfecionri. Comunicrile ncepa fi fcute mai expresive cu ajutorul gesturilor, sugerndimagini convenionale. Limbajul srac, din perioadele ..co

    pilriei"' omenirii, se dezvolt, se mbogete cu noiuni,abstractizri i generalizri. Perfecionarea gndirii i a

    limbajului naripeaz imaginaia, care poate fi redatcteod'at i sub forma unor povestiri magice, cu false in formaii. innd de domeniul posibilului, oamenii obi nuii prin tradiie s cread le adopt i le stratific,le conserv spre a le verifica n practic. Vor trece mii imii de ani pn cnd omenirea va ajunge s elimine dintradiie asemenea informaii sau, dimpotriv, s le con firme definitiv. O ilustrare a acestui fenomen l constituieo serie de credine arhaice, cum ar fi cea a zburtorului,.spre pild. Zburtorul, sau mai bine spus imaginea oa menilor cu aripi, a fost iniial rodul fabulaiei unui po vestitor, transmis i fixat n contiina umanitii princirculaia informaiilor ca fapt real. Veridicitatea acesteiinformaii a urmrit generaiile pn la crearea aparatelorde zbor. Realizarea ideii, nscut cu mii de ani n urm,

    a anulat caracterul ei iniial de fals informaie. Dar nuntotdeauna produsele imaginaiei pot cpta un finalreal.

    Pseudo informaiile nscute n climatul magic au gsito larg audien n colectivitatea uman, ca urmare a ni velului extrem de sczut al practicii, a cunoaterii rudi mentare a naturii, gradului nc inferior de abstractizare,

    precarei contiine sociale i slabei culturi spirituale.Pseudo informaiile au putut genera i alimenta mereusupranaturalul, fetiizarea l la urm sacralizarea unorobiecte sau animale. In povestirile mitieo magice se re flect, n fond," nzuinele de progres ale umanitii. As

    piraiile cu coninut minim, pe potriva dezvoltrii socie tii mezolitice, determinau eforturi, adesea sortiteeecului, dar niciodat nfrngerile nu epuizau experimen tele, nu frngeau tenacitatea repetrii ncercrilor. Acestdinamism propriu 1 a caracterizat ntotdeauna pe om.Pentru oamenii din mezolitic care nu cunoteau scrisulspre a fixa cunotinele, informaiile transmise oral saufigurativ constituiau ca i n paleolitic unul dintrecele mai puternice mijloace de pstrare a practicii i de

    27

  • 8/7/2019 Gheorghe Bratescu Vrajitoria DeA Lungul Timpului

    27/319

    perfecionare a ei. Se petrece ns un fenomen bizar. Oserie de pseurio informaii, de zvonuri, agreate prin con inutul lor corespunztor uaor deziderate generale, ajunga li adoptate, n mod subiectiv, ca verMice, iar informa iile reale, dar neplcute n coninut, neconforme cu do rinele unanime, s fie respinse de ctre comunitate. Deaici un vast complex de erori, o puternic frn^n sferacunoaterii, speculate nu dezinteresat de vraci*,

    amani **, vrjitori, de cpetenii, de vrfurile unor colec tiviti umane din ce n ce mai numeroase, mai greu deorganizat, dificil de hrnit i de stpnit, comparativ cucele din paleolitic. In final, informaiile reale, despre fapte,fenomene, evenimente, perfecionri ale practicii etc.ajung alturi de pseudo informaii n lumea miturilor ilegendelor. Mitul, care avea s joace un rol foarte im

    portant n cultur, se va constitui aparent ca un camu flaj al gndirii magice, el devenind o form facil, memo rizabil. de nfiare a unui model pentru societate. nasemenea condiii, cunoaterea a evoluat pe un drum pre srat cu mituri, legende, imagini mistice, care se substi tuiau noiunilor, preceptelor, activitii intelectuale co recte, raionale.

    Pe de alt parte, practicndu se un asemenea transferal cunotinelor prin intermediul magiei, la sursele vechi, 1ndelung verificate, s au ncorporat noi uvoiuri de in formaii, astfel c suprapunerile de informaii, masa decunotine noi, confirmate prin practic, au dinamizat, auimpulsionat procesul de readaptare a tradiiei sociale iimplicit a vrjitoriei la realitile evidente.

    * Vrjitori specializai n executarea de manevre magice i prepararea empiric de droguri avnd ca scop vindecarea bolna vilor. Prin extensie, denumirea de vraci a fost acordat, n pe rioade apropiate epocii contemporane, i medicilor.

    ** amanismul este un ansamblu de concepii i practici ma gice, incluznd credine n existena spiritelor bune i rele, nfora formulelor i gesturilor de alungare a duhurilor rele sau detmduire, n puterea farmecelor i descntecelor, precum i n

    posibilitatea ghicirii viitorului prin diferite manopere, inclusiv

    a strilor extatice. amanii profesionitii care execut aseme nea manopere snt nc prezeni la populaii din Asia de Nordi Central, Indonezia i Oceania, ca i din America i Africa.Cuvntul aman provine din limba tungus avnd nelesul de omsurescitat, frenetic". Prin intermediul limbii ruse, acest termens a rspndit n ntreaga Siberie, ptrunznd n secolul al XVIlI leai n vocabularul unor popoare europene.

    23

  • 8/7/2019 Gheorghe Bratescu Vrajitoria DeA Lungul Timpului

    28/319

    Omul credea din superstiie n fora sporit pe carei o puteau da practicile vrjitoreti, ceea ce reprezentaatunci n trecutul evoluiei sale nu o atitudine retro grad, ci o reacie pe msura nivelului de nelegere i deinterpretare a realitilor mediului neprielnic care l n conjura, dar mai ales fa de teama ce i o inspirau posi

    bile nereuite, unele cu consecine fatale pentru ntreagacolectivitate. Etnograful i exploratorul polar danez Knud

    Kasmussen (18791933) relateaz n memoriile sale o ex plicaie ce i a fost dat n anul 1910 de ctre amanuleschimos Ana privitoare la necesitatea respectrii de ctretribul su a vechilor obiceiuri magice : ,.Cnd te ntreb dece este viaa aa cum este, nici tu nu poi arta cauzele !Aa este i aa trebuie s fie. i toate obiceiurile noastredin via vin i spre via merg. Ne e fric de vreme rea,cu care trebuie s ne luptm spre a smulge hrana

    pmntului i mrii. Ne e fric de srcie i foamete ncolibele noastre reci de zpad. Ne e fric de bolile pecare n fiecare zi le vedem n preajma noastr. Nu demoarte ne temem, ci de suferine. Ne e fric de oameniinotri i de sufletele fiarelor ucise la vntoare. Ne e fricde spiritele pmntului i aerului. Iat de ce strbuniinotri s au narmat cu toate vechile reguli de via,

    elaborate de expei'iena i nelepciunea generaiilor. Noinu tim de ce au fost create aceste reguli, nici nu b nuim de ce. dar le respectm, ca s ne fie dat s trimiintii. Sntem att de netiutori, cu toat mulimea noastrde formule magice, net ne e fric de tot ce nu cunoatem.

    Ne e fric de cele povestite n legende i tradiii. De aceeanoi ne pstrm cu strnicie obiceiurile i respectm tabu urile noastre".

    Dominat de asemenea concepii, omul se aga ine rent de magie, procedeu practic, linititor i reconfortanttotodat, antrennd psihicul uman. Obiectivele iniiale alemagiei au fost, dup cum s a vzut, dobndirea hranei,

    prin aciuni de asigurare a puterii asupra vnatului (des tructive), i sporirea frecvenei animalelor bune de v nat, prin formule, de transmitere a forei (fecunditate).

    n cadrul concepiilor magice un loc important l ca pt modelele mitice. Ele snt personificri ale momentu lui real, iar procedeele magice se inspir din modul decomportare uman al momentului. Credina n magie evo lueaz continuu, det practicarea vrjitoriei nu este sin crona cu rspndirea concepiilor privind eficacitatea in

    29

  • 8/7/2019 Gheorghe Bratescu Vrajitoria DeA Lungul Timpului

    29/319

    terveniilor nefaste vrjitoreti. Creterea ncrederii, princontagiune psihic, n magie nate noi forme ale acesteia.Magia devine un mijloc de exprimare naintea aciunii ide relaxare n faa eecului.

    n acelai timp, vrjitorul se transform tot mai multntr un profesionist. Recrutat nti din rndul indivizilorcu mai mult personalitate, memorie i talent (dramatic),

    pentru manifestri ocazionale, cum ar fi iniierile tine

    rilor, acesta va sfri prin a deveni, n societile evoluatei un fel de paratrsnet" psihic al colectivului, el fiindconsiderat ca un fel de depozitar al forelor aductoarede nenorociri.

    De la practicile iniiale, rudimentare, vrjitoria trecespre forme i variante tot mai cpmplexe, nscute una dinalta de a lungul timpului, reflectnd n fapt dezvoltareasocial, diversele. stadii ale acesteia, mentalitile domi nante la un moment dat, n funcie de nivelul cunoateriiumane, al eticii. Din vrjitoria benefic, de nceput, vadecurge magia aa zis alb sau de mna dreapt", me nit a avea ntotdeauna efecte pozitive. O alt categoriede vrjitorie, cea negativ, va contura magia neagr saude mna stng", destinat s produc efecte catastro fale moarte, nebunie, boal, n general nenorociri. Ma

    gia pozitiv va fi exercitat la nceput de ntreaga colec tivitate i mai trziu de vrjitor, vraci, aman, n timp cemagia negativ va pretinde dintotdeauna ca oficiant nu mai pe vrjitor.

    O sistematizare a categoriilor, formelor .i variantelorde magie, aa cum se vor dezvolta ele nc din neolitic,surprinde moduri de aciune i tehnici diferite, consti tuind inovaii ale oficianilor, maniere ce se rspndesctreptat pe suprafee mereu mai ntinse, cptnd, pn laurm, carapteri de universalitate. Dac se are n vederemodul n care se produc, exist magia natural (care estecea mai veche), acionnd prin tehnici, i magia ceremo nial, care face apel la invocarea sprijinului unor spirite.In ce privete tehnica magiei ea va cunoate o mai largdiversificare. Magiile mimetice, de exemplu, snt con struite pe baza imitrii prin gesturi, dans, cntec, vorbe(incantaie, binecuvntare, blestem, descntec) a unor fe nomene sau procese naturale (naterea a ceva sau a cuivaetc), n ideea de a se provoca declanarea acestora. Ma gia contagioas" reprezint o alt categorie n aceastclasificare, desemnnd manipulrile asupra unui obiect care

    30

  • 8/7/2019 Gheorghe Bratescu Vrajitoria DeA Lungul Timpului

    30/319

    a fost n contact cu inta aciunii. Exist apoi magia des tructiv, protectoare, divinatorie (ghicitoria), de pactizarecu demonii, de dragoste, de rzboi, de fecunditate, meteo rologic, ilicit (canibalism) etc.

    Analiznd elementele constitutive ale magiei, catego riile, formele i variantele acesteia, pot fi surprinse o seriede aspecte empirice, mitice, nvturi i informaii prac tice, gndire concret, psihosomatic, abscons (formule

    aparent absurde repetate n incantaii i descntece) etc.Toate acestea confer magiei un caracter extrem de largi greu de ptruns n ntregime. Potrivit gndirii magice,lumea este compus din fiine" i nu din obiecte". Ori cum ar fi nfiate aceste fiine, relaiile dintre ele sntntotdeauna omeneti, Fiine, obiecte, spaii au fora lor,mai mare sau vmai mic, In ce privete posibilitatea trans ferrii acestor fore, de la o persoan la alta, modalitilecapt aspecte diferite : transmitere direct, motenire,mprumut, schimb, viclenie, furt i chiar cumprare atitudinii aprute pe msura modificrilor etice, de la osocietate la alta. n sfrit, execuia ritualurilor magicetinde s realizeze att amplificarea forei dorite de cel ceia parte la acestea, ct i relaii cu alte fiine. Orizontulmagic ofer promisiuni acolo unde omul se consider

    inabil n faa fenomenelor, aciunilor pe care dorete sle biruie sau s le depeasc conform dorinei , lui. imagia neagr are orizontul, su, atunci cnd se cereaplicarea unei sanciuni prin violen, o rzbunare n faaunor aciuni ostile impuse individului. In ce privetesuperstiia,' ca element al magiei, ea se va ivi din observaiastatistic distorsionat, neadecvat a legturilor dintrecauz i efect. Este o situaie proprie necunoaterii,ignoranei,

    Viziunea magic se concretizeaz deci n fenomenede natur intelectual afectiv (credine superstiii), prac tici i aciuni magice. In ce privete mentalitatea magic,aceasta ar fi dup unii autori o vrjitorie difuz, n timpce vraja s ar constitui ca o magie individualizat.

    2. Magia i religia

    Momentul apariiei embrionului sacrului, ca produs aivieii psihice i sociale, exprimnd n form fantastic re

    31

  • 8/7/2019 Gheorghe Bratescu Vrajitoria DeA Lungul Timpului

    31/319

    Jaiiie interumane i om natur, poate fi presupus a iiavut loc, cel puin n cteva zone europene, doar ni pe -rioada legat de afirmarea omului de Cro Magnon. Atuncis au dezvoltat cele dinii forme de colectivitate n careexista o structur rudimentar, dar bazat pe principi/contiente, anume ginta. n acea perioad, omul i dez volt elementele de gndire, este capabil de unele abstrac tizri, dup cum o dovedesc manifestrile sale artistice.

    Dar el nu ajunsese a i reprezenta nc lanul relaiiloreauz efeet dect ntr o msur redus, corespunztor firete nivelului su limitat de cunoatere. Naturaera pentru omul de Cro Magnon o uria for necunos cut i imprevizibil. Din aceast cauz el atribuia ade sea unor factori imaginari efecte vizibile, concrete. Subinfluena acestei gndiri, practicile magice mbrac un ca racter tot mai pronunat de ritual, repetat continuu,uneori aproape zilnic, ca n cazul magiei de vntoare.Astfel s a ajuns ca oamenii s lege execuia riguros exacta ritualului de rezultatul aciunii tehnice j, statistic, con firmndu se succesele practicii, ei nu puneau aceasta peseama perfecionrii armelor i tehnicilor de vntoare, deexemplu, ci atribuiau efectelor un coninut misterios. nmod similar a fost interpretat i rezultatul unor lucrri

    exclusiv tehnice.Rezultatul unei operaii oarecare, spre pild ucidereaunui animal, era, probabil, n gndirea vntorului primi tiv efectul unor fore enigmatice nglobate de sgeata care

    provoac moartea. O dovad n acest sens ar putea s oconstituie formulele magice culese de etnografi de la di ferite triburi africane i sud americane. Vntorii dan seaz n jurul unei sgei, fie cu o sgeat sau lance nmn, repetnd mereu : ,,Du te i ucide". Obiectele i.fiinele, fenomenele naturale au fost fetiizate, ntreagalume fiind populat de duhuri practicile magice se f ceau pentru mbunarea acestor fiine supranaturale carevor deveni mai apoi, ntr o alt etap a istoriei umane,zei. n acest fel, magia i schimb sensul de la ncepu turile sale, ajungnd o modalitate de evitare a confrun trii dure ntre natur i om, n fond de escamotare a

    muncii, nlocuit, printr o formul verbal sau gestic, cueredina c, astfel, lucrurile se vor rezolva de la sine.Practicile magice legate de nmormntare, concepiile

    despre via i moarte care evolueaz tot mai mult sprereprezentri rupte de concret determinate de neputina

    32

  • 8/7/2019 Gheorghe Bratescu Vrajitoria DeA Lungul Timpului

    32/319

    individului n faa naturii dezlnuite denatureaz realul. palpabil, genereaz fantezii, erori despre obiecte i fenomene, crora li se atribuie valori stranii i pn la urmsupranaturale. Procesul era firesc, obiectiv i el nu putea,duce dect la construirea unei lumi himerice, deosebitfundamental de orizontul magic. Fr ndoial aici nu

    poate fi vorba de o revelaie sacr, ci numai de produseale activitii cerebrale umane. tiina a demonstrat c

    activitatea psihic i contiina snt inseparabil legate dematerie, de creier. _n orice societa te exist indi vizi aberani, cu o fan

    tezie maladiv. Asemenea anormali au trit i n trecutulomenirii. Istoria cunoate nenumrate exemple de exal tare n mas, provocat de diferii vizionari". Apologeiidiferitelor religii arunc n crca religiilor adverse , meneafenomene strnite de indivizi cu malfornintelectuale. n fond, la originea religiilor se afl i mfestri cognitive interpretare fant ezist a realitiiconjurtoare, vehicularea informaiilor false privind jducerea de evenimente supranaturale.

    Contactele ntre grupurile de oameni constituiau le juri de amplificare a bagajului de informaii. Pe ace baz,tehnica se perfeciona nai rapid, viaa devenea

    acceptabil, munca mai productiv. n mecanismul aer fiecare roti se influena reciproc ntr un lan

  • 8/7/2019 Gheorghe Bratescu Vrajitoria DeA Lungul Timpului

    33/319

    modului de rezolvare a uneia sau alteia dintre numeroa sele probleme ridicate de cursul vieii economice i so ciale, la nivelul respectiv. La rspndirea informaiilor oimportan extraordinar trebuie s fi avut contactul n tre diferitele grupuri, ca urmare a apariiei exogamiei,adic a interzicerii cstoriei n interiorul aceluiai grup,aceasta fiind permis doar ntre membrii unor ginte di ferite. Exogamiei i s au dat felurite explicaii pren

    tmpinarea incestului, evitarea pngririi" sngelui /.sa cru" al grupului, practicarea tradiiei rpirii femeilor etc.n realitate, exogamia are cauze de ordin economic.

    n paleoliticul superior apar noi condiii care au caefect modificarea concepiilor acumulate despre via imoarte, ele lund aspectul credinelor magico religioase.Potrivit acestor credine, mortul ar dontinua s supra vieuiasc nu n imediata apropiere a celorlali membriai grupului n care trise, aa cum se crezuse n perioa 'dele anterioare, ci pe alte trmuri pmnteti, subp mnteti sau cereti. Necropolele 'mezoliticului, dar maicu seam cele ale neoliticului atest n mod indubitabilcredina de factur religioas ntr o lume a spiritelorsubzistnd n paralel cu practicile de necromanie*. Pro

    babil c atunci s au jiscut Superstiiile referitoare la ac

    iunea nefast a strigoilor, care ies din mormnt spre a provoca ru celor rmai n via. i tot de atunci pro vin, se pare, i obiceiurile sinistre de a tia n buci saude a scoate inima morilor declarai moroi **, dup cum s au gsit, n necropole, osemintele unor cadavre astfelmutilate.

    Credinele despre suflet i viaa de apoi aveau s de vin tot mai dominante n epocile urmtoare, iar n pa ralel se dezvoltau a uite practici specifice magieinegre".

    Ecouri ale obiceiul acelor vremuri ndeprtate aufost observate la triburile australiene, al cror nivel nudepise ornduirea gentilc. Potrivit credinelor lor nuoricine poate invoca spiritele, acest drept i putere re venind amanilor. Spre deosebire de vraci, care pretindc lecuiesc numai prin intermediul manoperelor magice,amanul i ia n plus ca ajutoare spiritele, socotite, de alt fel, forele ce l au i iniiat n profesiunea lui. n tribul

    * Procedeu magic de invocare a morilor n vederea aflriiviitorului.

    ** Stn. "i aductori de nenorociri.

    34

  • 8/7/2019 Gheorghe Bratescu Vrajitoria DeA Lungul Timpului

    34/319

    Avanda. de pild, amanul se consult'' permanent ncursul manoperelor sale vrjitoreti cu spiritul care 1

    protejeaz". Alturi de asemenea manifestri ale vrji toriei dinuie credina triburilor australiene ntr o viaa sufletului dup moarte. Unii consider c spiritele mor ilor rmn pe pmnt, alii c ele se nal la cer. Dar cutoii snt de acord c, scurt timp de la moartea trupului,sufletul decedatului dispare i el. Drept consecin, foarte

    adesea cadavrele snt lsate n aer liber, pe pmntv lngfocul taberei, sau snt atrnate n copaci, dup care toi pleac din zona respectiv. Alte triburi afum trupurilemorilor i le poart cu ele n peregrinrile lor prin deer tul australian. Exist i obiceiul endocanibalismului, le gat de superstiia strigoilor, acela ca ntreaga hoard smnnce trupul mortului.

    La popoarele Oceaniei practicile magice cu caracterde necromanie snt extrem de diferite, potrivit stadiilordiverse de dezvoltare social n eaie acestea se afl, dela ornduirea primitiv, pn la societatea mprit peclase. amanii, vrjitorii snt profesioniti. Ei invoc, deregul, spirite pentru a ghici viitorul, a face bine sau ru,a executa condamnrile la moarte, a provoca natura etc.

    n Polinezia diferenierea de clas se oglindete direct

    n magie i necromanie. De pild, se crede c dup moartesufletele cpeteniilor au o soart diferit de cea a oame nilor de rnd. Primii ar avea parte de un pmnt fericit,o insul aflat spre apus sau n cer, n timp ce sufletelecelorlali coboar sub pmnt, n ntuneric. Locuitorii dinTonga erau convini c spiritele efilor continu striasc dup moartea fizic a trupului, spre deosebire desufletele oamenilor obinuii, care pier odat cu trupul.

    n insulele Palau din Micronezia pot fi gsite alte ele mente privind dezvoltarea magiei. Exist aici profesiu nea bine statornicit de kalit (galid) atribuit ghicitori lor n spirite, vracilor, ca i preoilor. Orice sat are unkalit, profesiune ereditar, deoarece tatl i iniiaz co

    pilul destinat a moteni titlul respectiv, indiferent daceste biat sau fat. n credina local oamenii de rnd se

    transform dup moarte n delep", acetia locuind ninsula Nyaur, de unde revin acas din cnd n cnd. Doarkaliii puteau invoca delepii, i vedeau"' i vorbeau" cuei, spre a le solicita sprijinul n oricare problem a celorrmai n via.

    35

  • 8/7/2019 Gheorghe Bratescu Vrajitoria DeA Lungul Timpului

    35/319

    La populaia Kubu (vntori nomazi) din Asia, existconcepia c unii oameni se transform dup moarte nspirite, iar alii pier definitiv. Cei care i pot deosebi peunii de ceilali snt numai amanii (dukum, malim) carear avea,darul de a intra n comunicai'e cu spiritele i dea face vrji. Alte populaii nomade din pdurile virgineale Peninsulei Malaya semangii cred c sufletele mor ilor pribegesc undeva spre apus, de unde se pot ntoarce

    noaptea sub form de psri, ca s sperie prin ipete pecei rmai n via. Vracii amani (gala) practic invo carea sufletelor, chemate numai n scopuri binefctoare,nefiind cunoscut magia neagr.

    Credinele strvechi ale btinailor din insulele An damane aproape au disprut. Cu toate acestea nc mai

    pot fi urmrite vestigii ale unei lumi primitive, de vn tori. Andamanii nu tiau s aprind focul, nu aveau ani male domestice. Concepiile lor,despre via i moartentruneau forme profund arhaice, mbinate cu altele evo luate. Vracii i amanii (oko djumu sau okopaiad) eraurecrutai numai dintre cei care aveau accese de epilepsie,considerat de localnici nu boal, ci dovada sigur a co municrii cu spiritele. Cnd vraciul sau amanul fcea oastfel de criz, toi stenii erau convini c sufletul vreu

    nui mort, intrat n trupul acestuia, putea determina m bolnvirea sau moartea dumanilor celui ce solicita ma noperele vrjitoreti. n general, oko djumii erau utilizai

    pentru a aduce n sprijinul cuiva forele distrugtoareale spiritelor, n scop de rzbunare.

    Forme de necromanie gsim, de asemenea, la tribu rile de amerindieni irokezi, algonkini, muskongi, sioux ajunse n stadiul de trecere de la ornduirea gentilic ma triarhal, la cea gentilic patriarhal. n Africa neagrcontinent cu un evantai larg de stadii de dezvoltare so cial, se practic chemarea sufletelor morilor pentru a iajuta pe oameni s depeasc unele necazuri.

    n epocile metalelor, dovezile arheologice atest fap tul c religia coexista cu practicile vrjitoreti de care n cerca s se detaeze, dar de la care nu nceta s mpru mute ceea ce convenea activitii sacerdotale.

    La babilonieni, ca i la vechii egipteni se cunosc cre dine n sufletele morilor nscute din concepii mitico magice. Dup babilonieni, morii plecau ntr o lume sub

    prnntean, trist i fr speran, pe cnd egiptenii ofe reau decedailor ansa obinerii unei recompense pe alte

    3fi

  • 8/7/2019 Gheorghe Bratescu Vrajitoria DeA Lungul Timpului

    36/319

    lrmuri, corespunztoare celor fptuite n cursul vieii.Totodat era rspndit i practica necromaniei. Mano

    pere neoromantice, ca i prestaii vrjitoreti diferite eraun uz i la vechii evrei, crile sfinte ale acestora vorbindadesea despre vrjitori, ghicitori i prezictori ai viito rului.

    Invocarea spiritelor era de asemenea practicat e'umagii, profeii i ghicitorii peri, greci i romani. Un hr

    aparte n istoria vrjitoriei, avnd la baz necromania, locupau misterele eleusine, consacrate zeiei greceti D< meter. Iniial, cultul avea un caracter local, dezvoltat pe

    baza unor vechi credine i ritualuri de rriagie agrar sim boliznd succesiunea anotimpurilor. Dar, ncepnd cu se colele VIV .e.n. el se extinde n toat Grecia. Pe ba vaacestui cult, la Eleusis ia natere un ritual secret, avndca temei o doctrin mistic privitoare la soarta suflete lor dup moarte, completat cu practici prin care adepiisperau s i dobndeasc fericirea dincolo de mormnt. To tul era legat de mitul rpirii Persephonei de ctre Hades,zeul Lumii subpmntene. Jumtate de an Persephone r mnea ling soul ei, Hades, n mpria subpmnteaniar cealalt parte a anului venea pe pmnt, sosirea eifiind marcat de renvierea naturii. Numele lui Hades

    era evitat de greci, socotit aductor de nenorociri, zeulfiind invocat sub numele de Pluto (zeul cel bogat). Mis terele de la Eleusis prevedeau o dubl iniiere a adepi lor, primvara i toamna, ritualurile avnd loc noaptea, :nsecret. n aceste credine se poate observa sincretismulmagie religie dar n ele se regsesc i forme embrionareale necromaniei ce se va dezvolta n evul mediu.

    Romanii, care i imitau pe greci n ce privete credinan Lumea subpmntean, au preferat plsmuirea Cm

    piilor Eliee, unde ajungeau sufletele virtuoilor. Convinit morii rmneau n relaii cu cei vii, romanii cultivau .necromania. ntr att de ndtinat era credina n ma terializarea" sufletelor, nct se organizau fastuoase cere monii, iar sibilele fceau farmece pentru a determinaapariia umbrelor. Mitologia greco roman abund n

    povestiri despre spiritele morilor i, de altfel, ntreagaliteratur antic, ncepnd cu Odiseea lui Homer i Eneidalui Virgiliu, nu face altceva dect apologia credinei nsufletele celor decedai.

    * Femei legendare crora H se atribuia darul profeiei.

    37

  • 8/7/2019 Gheorghe Bratescu Vrajitoria DeA Lungul Timpului

    37/319

    In spaiul carpato danubiano pontic, populaiile traco getice au cunoscut i ele acelai fenomen spiritual. Str vechi manifestri legate de necromane, simultane cucultul morilor, existente nc n perioada pretracic,' sntregsite n folclorul romnesc. Tradiia aa numit Pa .srea sufletului", de exemplu, este pstrat din acele vre muri, pn astzi n unele zone din Transilvania, Olteniai Moldova. Psrile morii snt cioplite n lemn,

    nchipuind un porumbel cu coada rsfirat, ca a unei rn dunici. Ele se pun n vrful unor stlpi n form de obe liscuri sculptate de asemenea n lemn, colorate cu vopsearoie i neagr. Dup trei sptmni, porumbelul este n gropat. Stlpii prezint o mare asemnare cu cei totemici,cunoscui la popoarele primitive, avnd rolul de a protejamortul mpotriva duhurilor rele. La nceput, numai stlpulavea aceast funcie, extins apoi i la porumbel. Se credec sufletul omului colind sub form de pasre locurile din apropierea casei d mormntului, precum i peacelea pe unde i a purtat paii n via, n primele zilei chiar pn la ase sptmni dup moarte. Chipul cioplitnchipuind porumbelul are funcia de lga de odihn alsufletului, care se ntoarce din cnd n, cnd din peregrinrilesale. mai ales noaptea, n apropierea mormntului.

    Sigur, asemenea credine bizare i superstiii au ali mentat folclorul cu producii fantastice despre strigoi ivedenii, povestite din gur n gur, fcnd obiectul unei

    bogate literaturi poporane. Strigoii sau moroii ocup unloc aparte n folclorul, romnesc. Deveneau strigoi, n vi ziunea popular de odinioar, acei oameni care n cursulvieii avuseser.'purtri reprobabile, dar mai cu seamvrjitoarele, descnttoarele,. lunaticii (somnambulii), si nucigaii, cvimiiialii i cei nscui cu ci (pieli ce n velete capul unor prunci*la natere). Folclorul pstreazo serie de reguli i indicii referitoare la recunoaterea mo roilor, de descntece pentru alungarea lor, ca i de prac tici vrjitoreti svrite n scopul distrugerii strigoilor.Pitorescul lor este inedit, prin naivitate, ns el relevcu pregnan un fenomen de o deosebit importan is toric, constituindu se ca un argument al continuitii

    poporului nostru n spaiul carpato danubiano pontic.i vechii slavi aveau reprezentri superstiioase cu pri

    vire la. aa ziii ..mori necurai"', fr nici o legtur. ns,cu cultul familial sau gentilic. In general ..morii necu

    38

  • 8/7/2019 Gheorghe Bratescu Vrajitoria DeA Lungul Timpului

    38/319

    rai" inspirau o team teribil, ca foti vrjitori sau indi vizi care cunoscuser un sfrit straniu. Slavii nu aveaufric de sufletul mortului necurat, ci de trupul acestuia,deoarece, n credina lor, el ieea din mormnt spre a dunacelor vii. Asemenea mori purtau numele de upri (Ia srbi_vampiri). Vrjitorii erau nsrcinai s scape obtea deupri. Practica lor urma un fel de ritual magico religios.Cadavrul era deshumat i strpuns cu un par din lemn

    de plop tremurtor, iar dup urechi i se nfigea un dintede la o grap. Astfel maltratat trupul mortului se con sidera c nu mai putea face nici un ru.

    nceputul dualitii magie cult religios a fost marcatde constituirea instituiei amanilor. Acetia nu mai sntsimpli indivizi care tiu cum trebuie s procedeze co lectivitatea pentru a stimula, impresiona sau fora na tura. Ei se sprijin att pe ceremonialul magic, ct i pefora" spiritului unui strmo ce i ajut" i, prin ei,ntregul trib. Instituia amanilor va evolua spre religie.Dar ea nu va putea submina vrjitoria, care va dinui si multan, n paralel, ca o anti religie.

    Forme arhaice de amanism au pstrat vechile triburiaustraliene, acestea oferind o imagine a modului n cares a petrecut trecerea de la vrjitorie la credine religioase.

    n aceste colectiviti se menine vraciul care execut ma gia tmduitoare, lecuind" bolnavii prin practici ce inde medicina popular. ns exist i amanul, ce acio neaz asupra bolnavilor nu prin anumite tehnici directe,ci abstract, invocnd intervenia spiritelor, aflate n slujbalui sau mbunate de el. Iat deci, fa n fa, strvecheamagie i forme primare ale religiei caracteristice epocii" dedescompunere a ornduirii gentilice. Tot aici existena si multan a vrjitorului, ca i a amanului care aduce

    ploaia este o dovad a debutului procedeului de transfera diferitelor ritualuri din sfera vrjitoriei, n spe magiameteorologic, n cea a religiei, nfiat de amanism.Cum religia, chiar rudimentar, refuz a se ocupa de re laiile amoroase, magia sexual sau de dragoste a con tinuat ns a rmne la australieni n apanajul vrjitoru lui acesta descnt podoabe simple pentru tineri care

    cred c purtndu le i mresc farmecul personal i atrac ia ctre sexul opus.Magia neagr poate fi pus n corelaie cu apariia

    totemismului, adic a credinei c ntre un grup de a meni i un grup de obiecte materiale, cel mai adesea o

    39

  • 8/7/2019 Gheorghe Bratescu Vrajitoria DeA Lungul Timpului

    39/319

    specie de animale, ar exista o legtur. In practicareatotemismului se ntlnesc subiectul (grupul uman) iobiectul (totemul). A existat, totodat, un totem'ism pesexe i un altul individual, acesta din urm fiind n ge neral apanajul vracilor, vrjitorilor, ghicitorilor i cpe teniilor, deci al vrfurilor colectivitilor, oglindind efecteale inegalitilor sociale. Australienii nu vd n totem odivinitate sau, n genere, ceva superior lor. Nu exist o

    divinizare a totemului, ci doar credina ntr o nrudire aomului cu totemul su, pe care fiecare l numete fratelenostru mai mare", ,.printele nostru", carnea noastr",prietenul nostru". Indivizii se identific cu totemul lor,din acest proces lund natere interdicia de a ucide saude a mnca fiina reprezentnd totemul, ea fiind conside rat tabu. Tabu urile se vor extinde ulterior, cunoscnd alte aspecte, noi direcii, dar aceste fenomene in de is toria religiei, medicinei, dreptujui etc. Prescripia este cl cat numai cu prilejul anumitor ritualuri, cnd se gust"'

    puin carne de totem, n credina c astfel se meninlegtura cu fiina nfiat de acesta. n cadrul ritualu rilor totemice, amanii sau vrjitorii, dup caz, evoc ninterpretare religioas, ori n povestire magic istoriiale gintei sau obtei. O alt variant a mitologiei tote

    mice este credina observat la triburi australiene comul ar fi ncarnarea vie a spiritului totemului su (ra tapa), ascuns ntr un embrion uman, lsat de ctre str moii mitici n anumite locuri (stnci, copaci, grote etc.)Magicianul indic diferite locuri femeilor, care trec peacolo n credina c vor rmne nsrcinate. Cnd acestlucru se ntmpl, firete din cauze pur biologice, ele auconvingerea c poart n pntece embrionul mitic i co

    pilul nscut va aparine totemului locului respectivTot de totemism este legat credina n nsuirile specialeale unor obiecte cu semnificaii de embleme. Cea mairspndit categorie de astfel de embleme snt uringu rile, reprezentate printr un fel de plcue de lemn ovali zate sau pietricele acoperite cu desene schematice i sim

    bolice. uringurile snt legate, n credina tribului, de unstrmo totemic, aparinnd ntregii colectiviti. La fel

    i obiectele mai mari n form de baston, romb, cruce,confecionate special pentru ceremonii totemice. Existo relaie ntre om i totem, fiecare dintre aceti factoriinfluenndu se reciproc. De pild, se crede c totemul

    poate scpa omul rit' un pericol, dar i c omul are pu

    40

  • 8/7/2019 Gheorghe Bratescu Vrajitoria DeA Lungul Timpului

    40/319

    terea de a determina anumite stri ale totemului, ca spre pild nmulirea acestuia. Prin astfel de convingeri su perstiioase, se reflect sentimente, sau contiina leg turii membrilor comunei primitive cu teritoriul ei.

    Rezultatul unor asemenea credine, va fi vizibil i nmagia neagr. De pild, aborigenii australieni care se temngrozitor de farmece, cred cu putere c orice nenorocireabtut asupra lor boal, accident, moartea rudelor

    apropiate snt datorate vrjilor fcute de dumani,chiar i n cazurile n care cauza este evident alta. Iatde ce ei recurg la serviciile vrjitorului, care trebuie sghiceasc cine este i unde se afl dumanul care a pro dus prin vrji nenorocirea. Dup ce vrjitorul desco

    per vinovatul", mpotriva acestuia se trimit rzbuntorii,nsrcinai a 1 pedepsi, cel mai adesea cu moartea. naceast faz de practicare a magiei negre nu mai apareneaprat un profesionist deoarece toi membrii colectivi tii se pricep cum s pricinuiasc un ru intesc de de

    parte n direcia celui vizat un os sau un beior anume prelucrat, rostesc descntece aductoare de nenorocire sau blesteme. Este aa zisul tip iniiala de magie, n care ac iunea (intirea) se declaneaz n mod concret, iar conti nuarea (deci zborul obiectului vtmtor ctre cel vizat)

    este atribuit unei fore magice. A doua faz a vrjii oconstituie strecurarea pe ascuns a osului sau beioruluidescntat ritre lucrurile celui mpotriva cruia se ndreapt,

    blestemul.Etnografia menioneaz cazuri n care o asemenea

    vraj ntr adevr avea rezultate. Aceasta deoarece n tr att de mare i de rspndit era credina n vrji, n ctcel care gsea la el obiecte descntate destinate morii sedescuraja imediat, se autosugestiona puternic, nu maimnca i nu se odihnea, chinuit de gnduri, pn cnd intruntr o stare de apatie total, de epuizare fizic i moral,soldat, ntr adevr, cu moartea. Sigur, asemenea cazurintreau superstiiile, credina n vrji. Bineneles c tra gediile erau frecvente ntr o lume bntuit de concepiimagice. Era suficient ca un om s fie bnuit de vrji

    torie, pentru ca acesta s fie* imediat supus rzbunrii ce lor ce se considerau npstuii. Reacia social pentru st vilirea acestor vendete, care ameninau decimarea trep tata a colectivitilor i aa destul de reduse numeric, at ost specializarea cle unui individ'din grup n profesia

    41

  • 8/7/2019 Gheorghe Bratescu Vrajitoria DeA Lungul Timpului

    41/319

    ce vrjitor aductor de nenorociri. La unele triburi aus Taliene, acesta se numea raggalk, noiunea respectivaM.'mnificnd profesionistul n practicarea magiei negre.Vrjitorii raggalk, erau aprai de obte chiar cu fora ar rielor, asupra lor pericolul rzbunrii fiind micorat, cu. t mai mult cu cit descntecele erau ndreptate numai f

    pre triburile inamice.Interferena ntre magie i religie va deveni mai evi

    dent n religiile evoluate, monoteiste. Este elocvent, depild, c religia cretin preia, ntre altele, nsei practi cile necromantice, specifice perioadelor strvechi alemagiei. De pild, apostolii.cretini vorbesc cu Iisus, ma terializarea" acestuia avnd loc ,n faa lor. Cristos renviatapare"' pentru a da curaj discipolilor si. Avnd acestexemplu, primii cretini vor rmne supui practicilormotenite din vechime, timp de mai multe veacuri, pncnd Biserica va interzice credincioilor si orice legturcu spiritele, rezervndu i' dreptul de a interpreta mate rializrile, aa zisele viziuni" de personaje sacre.

    ntreptrunderile magiei cu peligia, preluarea n ri tualurile religioase a unor strvechi practici magice,desacralizarea i laicizarea de ceremonialuri mitico magicei de cult snt manifestri ntr o permanent micare,

    evolund pe orbita progresului social i dezvoltrii con tiinei, emanciprii treptate a gndirii folozofioe, moraleiartei, politicii i dreptului de sub sanciunile sacerdotale

    3. Practicii manifestri vrjitoreti strvechi. i

    Iniieri, recuzit, dans

    n trecutul ndeprtat omul era mai dependent ca ori cnd de practica naintailor deoarece singurul mijloc aJsupravieuirii l constituia cunoaterea i ndemnarea.cptate prin transmitere direct de la individ la individ.In asemenea condiii, experieaele umane, informaiile cu

    valoare social nu puteau fi lsate la voia ntmplrii, saun posesia unui singur individ, existnd riscul major caele s se piard prin,cine tie ce mprejurare, acest faptimplicnd primejdia prejudicierii ntregului grup. Feno menul respectiv este valabil i astzi, cnd cunotinele

    42

  • 8/7/2019 Gheorghe Bratescu Vrajitoria DeA Lungul Timpului

    42/319

    generaiilor anterioare snt transmise celor tineri de ctre persoane instruite, calificate i tu experien, n cadrulunui sistem de nvmnt, indiferent de forma acestuia,n trecutul ndeprtat al omenirii, procesul de nv mnt" era continuu, de la cei vrstnici, la cei tineri i sefcea pe mai multe ci. Prima form o constituia imitarea

    prinilor de ctre copii. Etnografia menioneaz c la populaiile primitive din Africa i Australia, ca i la eschi

    moi, bieii se joac imitndu i tatl cnd acesta face unarc sgei sau obiecte casnice, meterind i ei aceleaiobiecte, dar pentru amuzament, corectai fiind, n preocu

    parea lor, dac cumva greesc. De la 67 ani, copiii ncepa se exersa, de asemenea imitndu i tatl, n vederea

    participrii ulterioare la vntoare i pescuit. i nu numai prinii particip la educaia celor mici, dar i bunicii.Modurile n care a decurs iniierea tineretului n tainelevieii la populaiile primitive se pare c au fost foartediverse. Trebuie c, celor mici, le erau artate concret celemai felurite fenomene ale naturii, att ct erau cunoscute,

    pui s repete mereu, povestind ce psri i copaci au vzut,s le descrie exact, ce zgomote au auzit i cum le audeosebit, dac acestea erau produse de vnt, de un anumitanimal sau de om. Apoi nvau s descifreze urmele lsate

    pe iarb. n pdure, pe pmnt de ctre o vietate, fiindluclai sau certai, n funcie de nsuirea cunotinelor, dectre cei n vrst. Fetele deprindeau, de la mame i bunici,ce fructe, rdcini i plante snt bune de mncat, cnd,cum i unde s le caute, s deosebeasc oule de psri ireptile, insectele comestibile de cele care nu snt bune demncat, s prepare mncarea, s fac obiecte casnice.

    Educaia se continua cu iniierea n viaa omului ma tur, cu deprinderea responsabilitilor acestuia fa de elnsui i fa de colectivitate. n acest moment trebuies fi intervenit un element nou, cu ncrctur grav,anume ceremonia magic, desfurat dup un anumittipar, cu toat fora de impresionare, n unicul scop de agrava n memoria adolescentului clipa de neuitat a trece rii la maturitate. n acele zile de iniiere, nvluite n

    misterul practicilor vrjitoreti, toate credinele ma gice, mistice se mpleteau, se ntretiau, se suprapu neau permanent asaltnd i fixndu se n memoria ti nerilor. '

    43 .

    I

  • 8/7/2019 Gheorghe Bratescu Vrajitoria DeA Lungul Timpului

    43/319

    Iniierea constituia o perioad de mare ncercare, pecare adolescentul trebuia s o suporte cu curaj, dovedind cmerit s fie trecut n rndul maturilor. Ct de aspre erauaceste perioade de ncheiere a adolescenei o aratobiceiurile triburilor australiene, bine studiate. Bieiierau izolai de colectivitate, pui s respecte tot felul deinterdicii, dup care erau supui unor examene de o rarcruzime smulgerea dinilor, crestarea pielei, circum |

    cizie, afumarea la fumul focului de tabr. n acelai timp,ei nvau obiceiurile, miturile, legendele i regulile secreteale tribului. Dup' care ddeau examen". Fetele

    participau, de asemenea, la iniieri, la mplinirea vrsteide cstorie, dar acestea erau mai puin crude, constndmai ales n pregtirea lor ca femei i mame.

    Cu 15 000 de ani n urm, tinerii care luau parte lainiiere studiau ndelung desenele fcute pe perei, inlocuri,ascunse, luminate slab doar de o fetil de muchinfipt n grsime, ceea ce /narea atmosfera de mister. n tr o firid aproape inaccesibil a grotei de la Montespanse pot vedea cu claritate urmele celor care stteau aezain faa unui desen magic, aidoma tinerilor care participla ritualurile de iniiere ale unor triburi slbatice deastzi. In perioada de iniiere, ei erau ncercai i asupra

    talentelor de desenatori. Se pstreaz din petera Li meul Dordogne mai multe schie de desene rupestre fcute pepietre de prund, un fel de caiete de elev, pe care vrjitorula fcut corecturile sale.

    S ar putea trage concluzia c tei iniiaii deveneaumagicieni. Bineneles c nu. Acetia se recrutau numaidin wndul anumitor persoane, ndeosebi al celor careaveau un anumit comportament, pe care medicina actuall claseaz n rndul psihopatiilor. Se cunosc din etnogra fie mai multe ^nodalitai prin care viitorul vrjitor cptaputeri speciale'' necesare a ntreine raporturi cu spiritultotemului, cu spiritele morilor, sau cu un spirit personalcare s 1 ajute la nfptuirea magiilor. O cale era aceeaca nvcelul s se retrag ntr un loc complet izolat,unde, respectnd o serie de restricii, s primeasc sprijinulspiritelor. O alt procedur o constituia iniierea, sub

    directa supraveghere a maestrului", ndelungat i.violent, plin de privaiuni i umiline, capabil sdeclaneze stri nevropatice.

    La tribul australian Aranda, novicii deprindeau profe siunea de la diveri vrjitori. Dar cel care dorea s fie

    44

  • 8/7/2019 Gheorghe Bratescu Vrajitoria DeA Lungul Timpului

    44/319

    iniiat i de spirite se ducea noaptea la o anumit peter,socotit drept locuina acestora i se culca acolo, la in trare, pentru ca astfel s capete puterea lor. Asemeneavrjitori erau denumii birrarki, deosebindu se de ceiobinuii. La micronezieni, profesiunile de vrjitor i ghi citor snt ereditare, de altfel ca i la tribul asiatic Vedda(Sri Lanka).

    Ceremoniile de iniiere a vrjitorului cuprindeau ade

    sea momente simboliznd moartea i nvierea lui, ca ur mare a intrrii spiritelor n trup". Mult mai trziu for mula de iniiere magic primitiv va fi modificat de sa cerdoi care, atribuindu i rolul de intermediari ntre cre dincioi i diviniti, se vor nconjura de mistere spre aapra puterile castei. Doar ei, preoii indieni, egipteni saugreco romani, trebuiau s tie c statuile mictoare alezeilor erau manevrate prin mecanisme i nu nsufleitede fore supranaturale doar ei se pricepeau cum smsluiasc oracole etc. Ba mai mult, preoii deineau cal culele calendarelor, tiau s prevad timpul i eclipsele,s construiasc temple i monumente consacrate cultuluiPrin urmare, preoii din antichitate au ajuns s dein nsecret o mare parte a cunotinelor acumulate n aceavreme. Profesiunea de preot se deprindea n temple, no

    vicii fiind iniiai n misterele religioase ani ndelungai,ei formind o clas special din care se recrutau nu neap rat slujitori ai altarelor, ci i oameni de stat, comandanide oti, toi cei hrzii s conduc destinele mulimilor.Fiii regilor, ai nobililor erau n mod curent iniiai n ase menea mistere. La chaldeeni, egipteni, evrei, greci, ro mani, la geto daci, iniierile n mistere se constituiau ca osuit de probe grele, cu iz alegoric. Homer, i el un iniiat,descrie cu fantezie aceste ritualuri, mbrcndu le ntr ohain mitic. n gropile de iniiere n care tinerii stteauchircii, mimnd poziia foetusului n pntecul matern, seafl adevrul. Apa rece n care tinerii erau obligai s searunce, precum i cei trei judectori ai morilor sugereazexamenele la probele fizice. Alte ncercri de curaj pentruiniiai vor fi imaginate de Homer ca infern. In fine,


Recommended