Home >Documents >Magia si vrajitoria din evul mediu pana astazi

Magia si vrajitoria din evul mediu pana astazi

Date post:07-Aug-2015
Category:
View:199 times
Download:11 times
Share this document with a friend
Description:
Magia si vrajitoria din evul mediua pana astazi- de Bengt Ankarloo si altii.
Transcript:

AUTORI BENGT ANKARLOO profesor la Universitatea din Lund (Suedia) WOLFGANG BEHRINGER doctor n istorie, cercettor la Miinchen i Bonn (Germania) FRANCISCO BETHENCOURT profesor la Universitatea din Lisabona (Portugalia) MARIE-SYLVIE DUPONT-BOUCHAT profesor la Universitatea din Louvain-la-Neuve (Belgia) ANDRE JULLIARD cercettor la CNRS (Frana) RICHARD KIECKHEFER profesor la Northwestern University (Statele Unite)k

GABOR KLANICZAY profesor la Universitatea Eotvos Lorand din Budapesta (Ungaria) E. WILLIAM MONTER profesor Ia Northwestern University (Statele Unite) ROBERT MUCHEMBLED profesor la Universitatea Paris-Nord (Frana) JAMES S HARPE profesor la Universitatea din York (Marea Britanie)

Sub conducerea lui ROBERT MUCHEMBLED

MAGIA I VRJITORIA N EUROPAdin Evul Mediu pn astziTraducere din francez de MRIA i CEZAR IVNESCU

H M N S U A ITABUCURETI

Coperta IOANA DRAGOMIRESCU MARDARE Sous la direction de ROBERT MUCHEMBLED, GIE ET SORCELLER1E EN EUROPE, DU MOYEN GE NOS JOURS Armnd Collin Editeur, 1994 Toate ilustraiile aparin fototecii Armnd Collin. HUMAN1TAS, 1997, pentru prezenta versiune romneasc ISBN 973-28-0773-3

INTRODUCERE

Magia i vrjitoria din vechime i pn astziROBERT MUCHEMBLED

Nici unui timp nu i-a lipsit magia. De la nceputurile lumii, ea a nsoit paii omului pe toate continentele. n umbra religiilor, uneori chiar n interiorul lor, cel mai adesea ntr-o ndrjita concuren, magia poart un crmpei de sacru, de transcendent, un crmpei din ceea ce depete fiina pmntean, pentru a-i vorbi despre supranatural i pentru a-i oferi certitudinea, sperana sau iluzia c poate aciona eficient asupra lumii invizibile. Vehicul al unei cutri eminamente umane a securitii, magia se integreaz cu uurin n anumite sisteme sociale sau politice crora le poate constitui chiar osatura sau, dimpotriv, cu ale cror autoriti, nelinitite de influena ei asupra supuilor, poate intra brutal n conflict. A-i cuta urma n trecut nu este dovada unei simple curioziti erudite, ci o ncercare de a descoperi adevratele temeiuri ale gndirii occidentale. Credinele magice i practicile vrjitoriei i-au preocupat n mod constant, nainte de triumful cartezian i al Luminilor secolului al XVIII-lea, att pe gnditori ct i pe oamenii simpli. Evoluia propriu-zis intelectual nu e suficient ns pentru a explica asemenea rupturi. Ele au fost prilejuite de ntrirea statelor moderne i a Bisericilor care, asigurnd un nou mod de securizare intind s dein monopolul, resping tradiiile supranaturale, calificate drept superstiii". n pragul secolului al XXI-lea, n ciuda rapidelor progrese ale tiinei contemporane, aceste practici n-au disprut n ntregime dintr-o Europ tehnicist i raionalist. Dimpotriv, revin n for, chiar sub ochii notri, n multiple forme: astrologie, practici de lecuire, ritualuri de farmece i descntece, activiti n diverse secte, liturghii negre, satanism practicat n tain n marile orae etc. De parc sfritul secolului al XX-lea ar anuna, n acest domeniu, nebnuite, puternice rbufniri noi. De parc magia s-ar nsrcina s povesteasc contemporanilor notri lucruri importante despre ei nii, lucruri pe care strmoii lor raionaliti ar fi dorit s le in ascunse. Ancheta ar fi putut ncepe n Babilon, n Egipt, n Grecia sau la Roma, civilizaii care au acordat o mare importan magiei i vrjitoriei. Dar autorii acestei cri au dat ntietate coerenei evitnd juxtapunerile imperfecte, susceptibile s provoace ndoieli n mintea cititorului. Orice fenomen mental sau religios poate fi apreciat corect numai n raport cu universul cultural care l-a creat. Veritabil lene a spiritului, cercetarea grbit a unor paralele superficiale conduce adesea la anacronisme, la greeli, la fantastice cavalcade onirice, vai, att de frecvente n asemenea domenii. Fr s neglijm importana motenirii antice, n special

INTRODUCERE

6

tru nelegerea magiei savante, ni s-a prut nelept s limitm studiul la ultimul I niu al istoriei occidentale, din inima Evului Mediu pn n zilele noastre. ntrebarea principal care a orientat aceast curiozitate: de ce a ars Occidentul cretin mii de vrjitori i mai ales vrjitoare, din secolul al XV-lea pn n secolul al XVIII-lea? Persecuii sistematice de o asemenea amploare nu vom gsi n nici o epoc i pe nici un continent. De unde provine aceast trstur specific? Cum se face c secolele medievale, pripit calificate drept obscurantiste de ctre un public prost informat, n-au cunoscut practic o prigoan de acest tip? Ce reprezint aceast prigoan ntr-o epoc de strlucitoare progrese ale gndirii occidentale, de la umanismul triumftor al secolului al XVI-lea Ia Luminismul ce marcheaz att de puternic secolul al XVIII-lea? ntruchipnd feele ntunecate ale modernitii europene, magia i vrjitoria vorbesc contemporanilor notri de lucruri pe jumtate uitate, de imagini i obsesii nrdcinate n memoria colectiv din vremea rugurilor. Ar fi prea simplu s ndeprtm problema cu un gest de dispre, pretinznd c este vorba despre nedemne credine primitive. Relund fr probe o afirmaie a lui Voltaire, anumii istorici evoc vreo sut de mii de vrjitoare care ar fi fost arse ntre sfritul Evului Mediu i secolul al XVIII-lea. O estimare mai rezonabil se oprete cam la jumtate sau poate chiar la o treime din aceast cifr, ntr-o Europ care numra la vremea aceea cteva sute de milioane de locuitori. Ciuma, rzboaiele i foametea, cele trei redutabile flageluri ale epocii, secerau cohorte mult mai mari de fiine umane. n ciuda acestei realiti, cele cteva mii de ruguri ridicate de autoriti pe loc s-au constituit de atunci ntr-o extraordinar enigm de care s-au ocupat, cutndu-i soluia, toate sistemele de'gndire, pn n zilele noastr ffenomenul, pe ct de ciudat pe att de plastic, oferind nemsurate posibiliti Ue interpretri contradictorii. Fr s mai punem la socoteal enorma cantitate de scrieri i documente reprezentnd figuri fanteziste, delirante sau, mai simplu, pline de imaginaie, la care se adaug miile de lucrri i articole istorice referitoare la acelai subiect. i ele vor continua, cu siguran, s se nmuleasc. O bibliografie complet ar impune, aadar, cel puin cteva volume. Cititorul interesat va gsi doar un ghid bibliografic general, coninnd lucrrile utilizate de diveri autori i cteva indicaii de ansamblu care s-i permit s-i orienteze paii pe terenul obscur n care se aventureaz. Trebuie s semnalm din capul locului c, n epoc, vntoarea de vrjitoare nu aprea deloc ca o aberaie. Condamnaii erau supui unor procese penale perfect legale, instruite n cadrul unei legislaii oficiale. Judectorii fceau trimiteri la tratatele de demonologie", veritabil tiin a diavolului", creaie a oamenilor Bisericii, dar i a laicilor, ncepnd din secolul al XV-lea. Cele mai mari spirite nu ezit s participe la elaborarea ei. i, printre ele, Jean Bodin, celebrul umanist francez din secolul al XV-lea, autor al unei lucrri, Demonomanie des sorciers, foarte des consultat de magistraii nsrcinai s aprind focul purificator n inima cetii lui Dumnezeu pe pmnt: acetia-i cutau, ntr-adevr, pe membrii unei veritabile secte satanice, obligai fiind s-o extermine dac nu voiau s-l vad pe Satan cucerind lumea. Conform arhivelor judiciare, n general cam trei sferturi din numrul acuzailor erau femei, ridicnd astfel o problem foarte greu de rezolvat, aceea a cauzelor profunde ale unei asemenea turbri distructive ndrep-

MAGIA I VRJITORIA DIN VECHIME I PN ASTZI

7

tate mpotriva lor. Demonii s-au dezlnuit tocmai ntr-o vreme n care Occidentul se punea n micare pentru a cuceri ntregul Pmnt. Pentru prima oar, o lucrare de larg sintez, datorat colaborrii unor emineni specialiti mondiali n domeniu, i propune s exploreze n profunzime acest continent neeru al modernitii noastre dintr-o perspectiv comparatist. A reduce magia i vrjitoria la o dimensiune pur religioas ar nsemna s le ignorm adevrata importan i msura exact a consecinelor. Nici una, nici cealalt n-ar putea fi explicate fr referire la dinamica Europei acelui timp, ele fiind mai strns legate dect ar prea la prima vedere de evoluiile globale att n plan politic, n sensul larg al cuvntului, innd deci de naterea statului modern sub diversele lui forme, ct i n planul progresului tiinei i al cunotinelor. Cea mai bun metod pentru a aborda ntreaga ei dimensiune este s considerm vntoarea de vrjitoare ca pe una din expresiile profundei mutaii a ansamblului culturii occidentale ntre Evul Mediu i epoca noastr: aceast mutaie a marcat dificila trecere de la magia considerat ca universal la gndirea magic fracturat, devalorizat, combtut de alte sisteme de explicare a lumii. Omului secolului al XX-lea, fie el chiar istoric de profesie, i vine foarte greu s admit primatul universal al magiei n epoca medieval. i totui, oamenii toi, colii sau analfabei, o tratau cu o foarte mare seriozitate, aa cum va arta Richard Kieckhefer n prima parte a acestei lucrri, consacrat definiiilor prealabile i descrierii unui univers fundamental diferit de al nostru. tiin a magilor, tiin ocult prin care practicantul pretindea s supun voinei sale puterile superioare, magia antic deinea deja o ramur malefic, goetia, i o ramur benefic, theurgia, devenite respectiv magia neagr" i magia alb" pentru oamenii instruii din Evul Mediu sau din secolul al XVI-lea. n realitate, aceste noiuni nu se distingeau deloc n tiina acelui timp, pentru c astrologia era strns legat de astronomie, alchimia prefigura chimia, iar numerele sau figurile geometrice mistice fceau parte din matematic. Biserica nsi nu nega existena magiei, mulumindu-se s denune goetia ca pe o manifestare diabolic. O evoluie important s-a produs la sfritul Evului Mediu, o dat cu apariia doctrinei demonologice" destinate s identifice pe acei tainici adepi ai sectei satanice. Oribilele lor nelegiuiri au fost aspru denunate, mai ales ncepnd cu anii 14281430. n Frana, spre exemplu, o asemenea mutaie este confirmat i de evoluia limbii. Dup Dictiunnaire etymologique al lui Bloch i Von Wartburg, cuvntul sorcier (vrjitor, n. t.) este atestat chiar din secolul al

Click here to load reader

Reader Image
Embed Size (px)
Recommended