1
UNIVERSITATEA PEDAGOGIC DE STAT ION CREANG DIN CHIINU
Cu titlul de manuscris
C.Z.U: 378 (043.3)
Lilia URCAN (BALAT)
FORMAREA TOLERANEI PEDAGOGICE
A CADRELOR DIDACTICE
Specialitatea: 533. 01. Pedagogie universitar
Tez de doctor n tiine pedagogice
Conductor tiinific: Maia Cojocaru-Borozan,
dr. hab., prof. univ.
Autoare: Lilia urcan (Balat)
CHIINU, 2015
2
Lilia URCAN (BALAT)
3
CUPRINS
ADNOTARE (romn, rus, englez)... 4
LISTA ABREVIERILOR .. 7
INTRODUCERE 8
1. REPERE ISTORICO - CONCEPTUALE ALE TOLERANEI PEDAGOGICE
1.1. Geneza toleranei ca problem pedagogic 17
1.2. Arhitectura socioprofesional a toleranei pedagogice .. 35
1.3. Formarea cadrelor didactice n perspectiva educaiei pentru toleran 45
1.4. Concluzii la capitolul 1. .. 55
2. CADRUL METODOLOGIC AL DEZVOLTRII TOLERANEI PEDAGOGICE
2.1. Modelul teoretic al toleranei pedagogice n perspectiv axiologic .. 56
2.1.1. Premise curriculare ale dezvoltrii toleranei pedagogice n universitate 68
2.2. Determinri sociale ale educaiei pentru toleran n lumea contemporan ................ 74
2.3. Conceptul pedagogic de educaie pentru toleran ...................................... 76
2.3.1. Sugestii metodologice pentru dezvoltarea curriculumului la dirigenie pe dimensiunea
educaie pentru toleran ..
83
2.4. Concluzii la capitolul 2. 90
3. PRAXIOLOGIA FORMRII TOLERANEI PEDAGOGICE A CADRELOR
DIDACTICE N PERSPECTIVA EDUCAIEI PENTRU TOLERAN
3.1. Demersul experimental al cercetrii toleranei pedagogice ... 92
3.2. Strategia formrii toleranei pedagogice a cadrelor didactice n scopul educaiei pentru
toleran a elevilor
109
3.3. Valori ale toleranei pedagogice formate experimental n mediul profesional . 116
3.4. Concluzii la capitolul 3. . 140
CONCLUZII GENERALE ... 141
BIBLIOGRAFIE . 144
ANEXE
Anexa 1. Glosar de termeni .. 158
Anexa 2. Curriculum disciplinar universitar Pedagogia toleranei ... 164
Anexa 3. Curriculum disciplinar universitar Educaie pentru toleran . 167
Anexa 4.Teme de cercetare a toleranei pedagogice . 169
Anexa 5. Seminarii didactice universitare la Pedagogia toleranei .. 170
Anexa 6. Gril de observaie/evaluare a toleranei pedagogice ... 179
Anexa 7. Test de autoevaluare a toleranei pedagogice 180
Anexa 8. Chestionar de evaluare a reprezentrilor profesorilor despre educaia pentru
toleran ....
181
Anexa 9. Tabel generalizator de evaluare a nivelului de toleran pedagogic . 182
Anexa 10. Date experimentale comparate obinute prin aplicarea testului de autoevaluare a
toleranei pedagogice (studeni, profesori colari) .
188
DECLARAIA DE ASUMARE A RSPUNDERII ... 194
CV-UL AUTOAREI ... 195
4
ADNOTARE
urcan (Balat) Lilia
Formarea toleranei pedagogice a cadrelor didactice,
Tez de doctor n tiine pedagogice, Chiinu, 2015
Structura tezei include: introducere, trei capitole, concluzii generale i recomandri,
bibliografie din 246 de surse, adnotare (romn, englez, rus), concepte-cheie n limbile romn,
englez, rus, lista abrevierilor, 143 pagini de text de baz, 50 de tabele, 19 figuri, 10 anexe.
Publicaii la tema tezei: 13 lucrri tiinifice.
Concepte-cheie: toleran, pedagogia toleranei, referenial profesional al cadrelor didactice,
toleran pedagogic a cadrelor didactice (TPCD), educaia pentru toleran.
Domeniul de studiu reprezint pedagogia universitar, pedagogia culturii emoionale (PCE),
pedagogia toleranei.
Scopul cercetrii: formarea toleranei pedagogice a cadrelor didactice n vederea educaiei
pentru toleran a elevilor. Obiectivele investigaiei vizeaz: stabilirea fundamentelor
epistemologice ale toleranei pedagogice n contextul formrii profesionale a cadrelor didactice;
elaborarea Modelului teoretic al toleranei pedagogice; formularea criteriilor, indicatorilor,
descriptorilor i a valorilor toleranei pedagogice; dezvoltarea curriculumului pedagogic
universitar prin integrarea disciplinelor specifice pedagogiei toleranei; conceptualizarea
educaiei pentru toleran i dezvoltarea curriculumului la dirigenie pe dimensiunea vizat;
elaborarea i validarea experimental a Strategiei formrii toleranei pedagogice n scopul
educaiei pentru toleran a elevilor.
Noutatea i originalitatea tiinific a cercetrii sunt ntemeiate de: elaborarea Modelului
teoretic al toleranei pedagogice n contextul referenialului profesional al cadrelor didactice;
formularea criteriilor, indicatorilor, descriptorilor i a valorilor toleranei pedagogice;
conceptualizarea pedagogic a educaiei pentru toleran; elucidarea valorilor culturii toleranei n
mediul educaional.
Problema tiinific soluionat n cercetare constituie dezvoltarea curriculumului de
formare a cadrelor didactice prin integrarea toleranei pedagogice n referenialul profesional al
cadrelor didactice n scopul crerii premiselor educaiei pentru toleran a elevilor; renovarea
curriculumului la dirigenie pe dimensiunea educaie pentru toleran; elaborarea instrumentelor de
evaluare a toleranei pedagogice n plan axiologic i elaborarea metodologiei de formare a
toleranei pedagogice n perspectiva sporirii culturii toleranei n mediul educaional.
Semnificaia teoretic a cercetrii este confirmat prin: stabilirea fundamentelor
epistemologice ale toleranei pedagogice; clarificarea semnificaiei termenilor specifici
pedagogiei toleranei; sistematizarea coninutului ideatic privind tolerana pedagogic i crearea
noilor cunotine n domeniul Pedagogiei universitare, a Pedagogiei culturii emoionale i a
Pedagogiei toleranei.
Valoarea aplicativ a cercetrii: contribuirea teoretico-praxiologic la dezvoltarea
curriculumului pedagogic universitar prin integrarea disciplinelor specifice pedagogiei toleranei;
elucidarea nivelurilor de formare a toleranei pedagogice a cadrelor didactice; dezvoltarea
curriculumului la dirigenie pe dimensiunea educaie pentru toleran; elaborarea i validarea
experimental a Strategiei formrii toleranei pedagogice ca o condiie principial a educaiei
pentru toleran a elevilor.
Implementarea rezultatelor tiinifice a fost realizat prin mediatizarea elaborrilor teoretice
i experimentarea Strategiei de formare a toleranei pedagogice a cadrelor didactice n U.P.S I.
Creang din Chiinu i nLiceul teoretic nr. 94 din Chiinu n anii 2011 2014.
5
()
, , 2015
: , , ,
246 , , ,
, 143 , 50 , 19 , 10 .
: 13 .
: , ,
, , .
: ,
, .
. :
,
, ,
, ,
, ,
.
:
, ,
,
, .
, ,
,
,
.
:
,
,
, .
:
,
,
,
.
. . , .
N. 94 2011 2014 .
6
ANNOTATION
urcan (Balat) Lilia
The Formation of Teachers Pedagogical Tolerance
Doctoral thesis in pedagogical sciences, Chisinau, 2015
The thesis structure includes: introduction, three chapters, general conclusions and
recommendations, 246 references, annotation (Romanian, English, and Russian), key-concepts in
Romanian, English, and Russian, the list of abbreviations, 143 pages of the basic text, 50 tables, 19
figures, and 10 riders. Publications related to the thesis theme: 13 scientific works. Key-concepts: tolerance, pedagogy of tolerance, teachers professional referential, teachers
pedagogical tolerance (TPT), education for tolerance.
The field of the research represents Higher Education Pedagogy, Pedagogy of Emotional
Culture (PEC), and Pedagogy of Tolerance. The aim of the research: the formation of teachers pedagogical tolerance aiming at teaching
pupils tolerance. The research objectives target: to establish the epistemological backgrounds
of pedagogical tolerance in the context of teachers professional training; to draft the Pedagogical
Tolerance Theoretical Model; to elaborate the criteria, indicators, concepts, and the pedagogical
tolerance values; to develop the higher education curriculum by including the disciplines peculiar
to the Pedagogy of Tolerance; to conceptualize the education for tolerance and the development of
the guidance and counselling curriculum on the targeted dimension; to elaborate and experiment
the validation of the Strategy of Pedagogical Tolerance Formation having the purpose of
cultivating tolerance in pupils.
Scientific novelty and originality of the research are grounded in: the elaboration of the
Pedagogical Tolerance Theoretical Model in the context of teachers professional referential; the
elaboration of the criteria, indicators, concepts, and the pedagogical tolerance values; pedagogical
conceptualisation of the education for tolerance; crystallization of the culture of tolerance values in
the educational environment.
The scientific problem solved in the research constitutes: the development of the teachers
training curriculum by including the pedagogical tolerance in the teachers professional referential
aiming at producing the prerequisites of pupils education for tolerance; redevelopment of the
guidance and counselling curriculum on the education for tolerance dimension; drafting the
evaluation instruments of the pedagogical tolerance assessment on the axiological plane and the
elaboration of the pedagogical tolerance formation methodology aiming at increasing the culture of
tolerance in the educational environment. Theoretical value of the research is averred by: establishing the epistemological grounding
of the pedagogical tolerance, clarifying the meaning of the concepts related to the field of
Pedagogy of Tolerance; adjusting the ideational content regarding the pedagogical tolerance and
originating new knowledge in the field of Higher Education Pedagogy, Pedagogy of Emotional
Culture, and Pedagogy of Tolerance. The practical value of the research: theoretical and praxeological contributions to the
development of the pedagogical curriculum in higher education by integrating the disciplines
peculiar to the Pedagogy of Tolerance; crystallizing the levels of teachers pedagogical tolerance
formation; the development of the guidance and counselling curriculum on the education for
tolerance dimension; elaboration and experimental validation of the Strategy of pedagogical
tolerance formation as a main condition for pupils education for tolerance. The implementation of the scientific results has been achieved through communicating the
theoretical elaborations and implementing the Teachers Training Strategy in the Pedagogical State
University I. Creanga and theoretical Lyceum, nr 94 from Chisinau in the years 2011-2014.
7
LISTA ABREVIERILOR
n limba romn:
TPCD tolerana pedagogic a cadrelor didactice
PCE Pedagogia culturii emoionale
PT Pedagogia toleranei
SFTPCD Strategia formrii toleranei pedagogice a cadrelor didactice
n limba rus:
-
-
-
n limba englez:
TPT - teachers pedagogical tolerance
PEC - Pedagogy of Emotional Culture
PT - Pedagogy of Tolerance
SPTF - Strategy of Pedagogical Tolerance Formation
8
INTRODUCERE
Actualitatea i importana problemei abordate. Paradigma actual a pedagogiei
toleranei n societatea contemporan se afirm prin promovarea activ n ultimul deceniu a
valorilor culturii toleranei: coexisten umanist, respectul diferenelor, alegerea liber a
orientrilor valorice i acceptarea nonconflictual a drepturilor altora n contextul Declaraiei
despre principiile toleranei [177]. Educaia toleranei este o problem global, crearea unei
societi mondiale tolerante reprezint un ideal educaional internaional [74, p.140].
Actualitatea temei este determinat de procesele sociale contemporane caracterizate prin
tendine de confruntare i dezintegrare care se produc pe fonul crizei spirituale ale societii,
reflectate i n domeniul nvmntului. n aceste circumstane tolerana este mai necesar ca
oricnd, deoarece confruntrile, care iau amploare, constituie o ameninare universal potenial
pentru orice persoan sau regiune. Tolerana creeaz echilibrul necesar omului nzestrat cu
raiune i voin, tolerana instituind o lume umanizat prin cultur i civilizaie, raiuni din
care, abordnd problema mentalitii tolerante, autorul I. Grigora (2012) menioneaz c
pentru a practica tolerana este nevoie de oameni educai, cu o solid cultur umanist, cu un
subtil sim al valorilor i cu dorina ferm de autoperfecionare coninu [77, p. 15].
Cercettorii n domeniu educaiei i conjug eforturile pentru a demonstra c tolerana
este o valoare universal i form axiologic a convieuirii umane, n acelai timp, este una
din cele mai contradictorii valori ale lumii contemporane (interpretat ca rbdare i sacrificiu
de sine) i descriu coninutul contiinei, gndirii, aciunii i mentalitii tolerante. Declaraia
Principiilor Toleranei a Statelor Membre ONU (1995, 2004, 2008, 2010) abordeaz tolerana
ca o condiie necesar pcii, progresului economic i social al tuturor popoarelor,
clarificnd semnificaia toleranei, rolul statului social n promovarea acesteia, dimensiunile
socioeducaionale i angajamentele de aciune n demersurile educaionale. Comisia UNESCO
(2012, 2014) n culegerea Educaia n spiritul toleranei, n calitate de reper pentru activitatea
cadrelor didactice din nvmntul preuniversitar, conceptualizeaz tolerana ca patern
axiologic i comportamental al persoanei, sensibiliznd profesorii la aceast problem, care
reprezint o condiie imanent pentru realizarea obiectivelor educaionale [62, p 22]. D in
aceste raiuni orientarea pozitiv a educaiei se realizeaz prin angajarea axiologic pentru
realizarea prin i pentru valori, fiina uman reprezentnd valoarea suprem [115].
Cmpul semantic al noiunii de toleran este dezvoltat prin sintagmele ancorate
tiinific n domeniul Pedagogia toleranei de ctre autori consacrai precum: Voltaire (2010)
conceptul tiinific toleran social [163]; T. Kuhn - conceptul toleran psihofiziologic
[96]; Golu M. (1997) - toleran interpersonal [79], A. Tucicov (2001) [147]; J. Cara (2011)
9
[12]; N. Silistraru (2008) - toleran interetnic, B. Reardon (2010), El. Macavei (2004), V.
Gora - toleran religioas/interconfesional; . (2012) tolerana de gen [135;
126; 98; 75; 212]; M. Guzun (2005) tolerana politic i etnic [79]; C. Cramarenco (2010) -
tolerana comunicativ [35]; L. Thourunde (1997) , Fr. Torralba (1997), . (2000),
Fr. Paulo (2006); P. Freire (2006), T. Fadeeva (2011) - tolerana pedagogic [231; 232; 202;
221]; L. Natehan (2013) pedagogia toleranei pozitive, Vl. Pslaru (2004), (2006), (2013)
tolerana ca derivat a identitii persoanei [115]; L. Cuzneov (2008) cultura toleranei n
familie [43]; Dm. Patracu (2011) fantasma mentalitii [117]; Em. Stan (2004) educaia
pentru toleran [139]; D. Toes (2013) educaia pentru toleran [146]; L. Balat, T. ova
(2014) tolerana la stres [138]; L. Balat (2013) pedagogia toleranei [156]; L. Balat (2014)
educaia pentru toleran etc. [152]. Menionm c n diferite culturi conceptul toleran este
interpretat n mod diferit.
Sursele cercetrii includ teorii, concepii, idei, opinii, sugestii din domeniul
psihopedagogiei, a psihologiei sociale, a psihologiei educaiei, a pedagogiei culturii
emoionale, a filosofiei educaiei etc. Reperele epistemologice ale cercetrii au constituit:
teoriile sociologice (Durkheim); teoria interaciunii sociale (T. Felson); teoria conflictului (M.
Weber), teoria frustrare-agresivitate (S. Dollard, M. Berkowitz); teoriile din domeniul
educaiei - teoria constructivismului (Bordieau) [91]; teoria culturii emoionale (I. Andreeva)
[172], teoria maximizrii afective (M. Hammond); teoria disciplinrii emoionale (Ch. Manz)
[91]; teoria educaiei bazate pe inteligen emoional (D. Goleman) [73]; teoria muncii
emoionale; teoria culturii emoionale, metodologia cercetrii i tehnologia dezvoltrii culturii
emoionale (M. Cojocaru-Borozan) [31]; teoria despre Pedagogia toleranei (F. Toralba, L.
Thorunde) [233; 234]; teoria despre Pedagogia culturii emoionale (D. Chabot, M. Cojocaru-
Borozan . a.) etc. [31].
Sistemul de formare a cadrelor didactice exprim sensibilitate n acest sens, devenind un
spaiu al formrii moral-spirituale prin valorile toleranei n perspectiva consolidrii sistemului
de valori existeniale ale agenilor educaiei. Din aceast perspectiv viziunea tolerant asupra
formrii profesionale a cadrelor didactice presupune formarea conduitei deontologice orientate
spre comunicare bazat pe valorile culturii toleranei ca expresie a empatiei, compasiunii,
stimei de sine i de alii, a acceptrii unor compromisuri n situaii profesionale tensionante.
Tendinele menionate actualizeaz necesitatea educaiei pentru toleran pentru a rspunde
adecvat provocrilor conflictogene i distructive n interaciunile umane.
Una dintre preocuprile actuale ale conceptorilor de curriculum pentru formarea
cadrelor didactice este dezvoltarea la acestea a toleranei pedagogice, problem soluionat n
10
domeniul Pedagogia toleranei tiin pedagogic, ce are ca obiect de studiu educaia
pentru toleran. Majoritatea problemelor profesionale ale cadrelor didactice n societatea
contemporan (conflictele intra- i interpersonale n grupurile profesionale, rezistena sczut
la tensiunile profesionale i violena n mediul educaional) sunt puse pe seama formrii
insuficiente a toleranei pedagogice, ce conduce inevitabil la apariia deficitului de educaie
pentru toleran a elevilor, fenomen care se exprim prin agresivitate i atitudini intolerante.
Ceea ce este ntolerabil este uor de identificat: rasismul, xenofobia, violena sau discriminarea
etc. [162, p. 225]. Asumarea toleranei pedagogice este ntotdeauna dificil ntruct, dup cum
afirm La Bruyre (2003), implic nalt omenie, valoare central, care se nv prin educaie,
tratat n termeni de mentalitate i cultur tolerant, pentru a exclude mentalitatea
totalitar, indiferena, agresivitatea i violena. Recunoatem c oamenii sunt intolerani, fiind
att de plini de ideile lor, nct nu mai este loc pentru cele ale altora [Apud, 221].
Educatorii au nevoie de pregtire foarte bun pentru a forma elevilor aceste valori,
pentru a nelege reaciile copiilor i a rspunde ntr-o manier corect i constructiv, pentru a
aplica demersuri adecvate conceptualizrii i predrii valorilor umane fundamentale, validate
de normele ONU n materie de drepturi ale omului. Formarea spiritului de toleran este un
proces complicat, ndelungat i etapizat [160].
nvmntul superior este/trebuie s devin un spaiu al dezvoltrii spirituale pe direcia
formrii toleranei pedagogice ca valoare profesional a cadrelor didactice, pedagogia
toleranei fiind un domeniu relativ nou de cercetare att pentru teoria i practica educaional
din R. Moldova, ct i pe plan global. Dezvoltarea profesional a cadrelor didactice pe direcia
formrii toleranei pedagogice presupune valorificarea situaiilor de nvare universitar
pentru a asigura dezvoltarea culturii toleranei sociale i promovarea valorilor democratice.
Modelele toleranei promovate de forurile tiinifice internaionale n condiiile provocrilor
generate de diversitatea intercultural, de opinii, credine etc., prezint noi exigene privind
eficientizarea formrii profesionale a cadrelor didactice, conceput ca obiect al preocuprilor
privind dezvoltarea profesional a educatorilor pe dimensiunea eticii pedagogice, pentru
formularea rspunsurilor la problematica renovrii standardelor de formare profesional.
n acest sens, pedagogia toleranei, orientat spre formarea toleranei pedagogice ca i
competen profesional, are ca obiect de studiu educaia pentru toleran. Cadrele didactice
au nevoie de formare specific pentru a demonstra gndire tolerant i constructiv, pentru a
aplica demersuri necesare promovrii valorilor toleranei, validate n materie de drepturi ale
omului. Important n context universitar devine faptul s extindem semnificaia toleranei
pedagogice care reprezint fundamentul etic al comunicrii pedagogice. Dezvoltarea optim n
11
plan socioafectiv a cadrelor didactice se reflect n competene i cultur emoional ce asigur
acestora un comportament echilibrat, motivat i orientat valoric [156, p. 60]. Condiiile
complexe socioculturale actualizeaz tot mai acut problematica intemeierii tiinifice a formrii
TPCD. Formarea toleranei pedagogice este o problem de etic profesional a comunitii
pedagogice, aflat n responsabilitatea instituiilor de formare a cadrelor didactice, ca med iul
propice pentru a crea premise educaiei pentru toleran a elevilor. n aceast activitate dificil
este nevoie, de a determina i descrie esena tiinific a toleranei pedagogice, a coninutului i
a expresiilor comportamentale n mediul educaional.
Promovarea culturii toleranei implic precizarea limitelor toleranei prin
minimalizarea tendinei de absolutizare a acesteia ce ar putea conduce la expresii de
intoleran, prin decodificarea semnificaiei i nelegerea corect a toleranei ca
responsabilitate, respect i umanism, care previne nclcarea limitelor toleranei ca rbdare.
Antipod al toleranei - intolerana, apare n interaciuni comunicative agresive i poate fi
recunoscut n plan intern la nivelul sistemului de valori individuale prin atitudini de
superioritate n raport cu ceilali i n plan extern prin nclcarea evident sau subtil a
drepturilor i libertilor persoanei, serios impediment n construcia unei societi tolerante.
Concluzionnd pe aceast linie de subiect, subliniem c problema toleranei este una
fundamental pentru societile n schimbare la etape de reform (religioas, politic sau
economic), pentru ocurile pe care le aduce globalizarea. Importana studierii problemei
vizate rezult din contradiciile nregistrate, nu doar n mediul social, ci i, n context
educaional, ce apar sub forma nclcrii normelor sociale i a valorilor culturii toleranei: (a)
ntre provocrile educaiei contemporane i particularitile formrii profesionale ale cadrelor
didactice; (b) ntre nivelul dezvoltrii toleranei cadrelor didactice i exigenele imperative
naintate de situaiile pedagogice concrete; (c) ntre nevoia de formare a toleranei pedagogice
i insuficiena studierii acestei dimensiuni a culturii profesionale a cadrelor didactice, n
general; (d) ntre cerinele profesorilor colari i ale instituiei de nvmnt avansate elevilor
i nivelul de educaie a toleranei acestora; (e) ntre valorile toleranei i particularitile
comunicrii educaionale autentice (reale) ale elevilor.
Astfel, problema cercetrii este demersul social actual pentru cultura toleranei i
formarea insuficient a toleranei pedagogice a cadrelor didactice n vederea educaiei pentru
toleran. Direciile de soluionare a problemei cercetrii pe care le naintm sunt: (a)
clarificarea cmpului semantic prin definirea conceptului TPCD i elaborarea Modelului
teoretic al TPCD; (b) elucidarea premiselor curriculare ale formrii TPCD n nvmntul
superior; (c) elaborarea/descrierea conceptului pedagogic educaie pentru toleran;
12
(d) implementarea Strategiei dezvoltrii TPCD; (e) formularea unor concluzii intermediare i
finale privind promovarea culturii toleranei. Direciile formulate pot fi realizate prin
conceptualizare i dezvoltare curricular i prin activiti de formare/dezvoltare profesional
iniial i continu a cadrelor didactice.
Scopul cercetrii const n formarea toleranei pedagogice a cadrelor didactice n vederea
educaiei pentru toleran a elevilor. Obiectivele investigaiei vizeaz: stabilirea fundamentelor
epistemologice ale toleranei pedagogice n contextul formrii profesionale a cadrelor didactice;
elaborarea Modelului teoretic al toleranei pedagogice; formularea criteriilor, indicatorilor,
descriptorilor i a valorilor toleranei pedagogice; dezvoltarea curriculumului pedagogic universitar prin
integrarea disciplinelor specifice pedagogiei toleranei; conceptualizarea educaiei pentru toleran i
dezvoltarea curriculumului la dirigenie pe dimensiunea vizat; elaborarea i validarea experimental a
Strategiei formrii toleranei pedagogice n scopul educaiei pentru toleran a elevilor.
Metodologia cercetrii tiinifice a inclus utilizarea n demersul investigaional i
experimental a metodelor: teoretice - documentarea tiinific, metoda modelrii, metodele
analitico-sintetice, metode experimentale - experimentul pedagogic, observaia, conversaia,
chestionarul, grila de observaie, metode de msurare a datelor experimentale: prelucrarea
matematico-statistic a datelor experimentale i metoda statistic: Programul SPSS 17.
Noutatea i originalitatea tiinific a cercetrii sunt ntemeiate de: elaborarea Modelului
teoretic al toleranei pedagogice n contextul referenialului profesional al cadrelor didactice;
formularea criteriilor, indicatorilor, descriptorilor i a valorilor toleranei pedagogice;
conceptualizarea pedagogic a educaiei pentru toleran; elucidarea valorilor culturii toleranei n
mediul educaional.
Problema tiinific soluionat n cercetare constituie: dezvoltarea curriculumului de
formare a cadrelor didactice prin integrarea toleranei pedagogice n referenialul profesional al
cadrelor didactice n scopul crerii premiselor educaiei pentru toleran a elevilor; renovarea
curriculumului la dirigenie pe dimensiunea educaie pentru toleran; elaborarea instrumentelor de
evaluare a toleranei pedagogice n plan axiologic i elaborarea metodologiei de formare a toleranei
pedagogice n perspectiva sporirii culturii toleranei n mediul educaional.
Semnificaia teoretic a cercetrii este confirmat prin: stabilirea reperelor conceptuale ale
toleranei pedagogice; clarificarea semnificaiei termenilor specifici pedagogiei toleranei;
sistematizarea coninutului ideatic privind tolerana pedagogic i crearea noilor cunotine n
domeniul Pedagogiei universitare, a Pedagogiei culturii emoionale i a Pedagogiei toleranei.
Valoarea aplicativ a cercetrii: contribuirea teoretico-praxiologic la dezvoltarea
curriculumului pedagogic universitar prin integrarea disciplinelor specifice pedagogiei toleranei;
13
elucidarea nivelurilor de formare a toleranei pedagogice a cadrelor didactice; dezvoltarea
curriculumului la dirigenie pe dimensiunea educaie pentru toleran; elaborarea i validarea
experimental a Strategiei formrii toleranei pedagogice ca o condiie principial a educaiei pentru
toleran a elevilor.
Implementarea rezultatelor tiinifice a fost realizat prin mediatizarea elaborrilor
teoretice la Pedagogia toleranei n mediul studenilor pedagogi n procesul de pregtire iniial
i al cadrelor didactice colare n cadrul formrii continue prin experimentarea Strategiei de
formare a toleranei pedagogice n nvmntul superior (UPS I. Creang din Chiinu) i
n nvmntul preuniversitar (liceul nr. 94 Gh. Ghimpu din Chiinu, gimnaziul N.
Holban din s. Scoreni) n perioada anilor 2011 - 2014.
Aprobarea i validarea rezultatelor tiinifice este asigurat de investigaiile teoretice
i experieniale la tema cercetrii. Rezultatele investigaiei au fost prezentate n monografii
colective: Tolerana la stres, 2014, Cultura de gen n educaie, 2014; n ghidurile
metodologice: Pedagogia toleranei, 2013; Educaie pentru toleran. Sugestii metodologice
profesorilor colari, 2014; n reviste tiinifice de specialitate: Abordri actuale privind
integrarea toleranei comunicative n sistemul valorilor fundamentale, n: Revista de tiine
Socioumane nr. 1 (23), 2013; Consideraii psihopedagogice privind comunicarea empatic i
tolerant, 2012, Perspective ale comunicrii orientate spre dezvoltarea toleranei , 2012, n:
Revista de tiine Socio-Umane, 2012, nr. 2 (21); Perspective ale comunicrii orientate spre
dezvoltarea toleranei, n: Revista de tiine Socio-Umane nr.2 (21); n cadrul conferinelor
internaionale i naionale: Tolerana comunicativ un imperativ al comunicrii eficiente. n:
Familia factor existenial de promovare a valorilor etern-umane. Conferina tiinific
internaional; Chiinu: Centrul editorial poligrafic al USM, 2012; Poziionri actuale n
abordarea toleranei comunicative a cadrelor didactice. n: Cultura profesional a cadrelor
didactice. Exigene actuale. Materialele Simpozionului tiinific internaional, 16-17 mai, 2013
Chiinu: S. N.,2013; Pedagogical tolerance indicator of the teachers` Professionalism.
Globalization and intercultural dialogue: multidisciplinary perspectives/ed.: I. Boldea. -
Trgu-Mure: Arhipelag XXI, 2014; n analele doctoranzilor: Exprimarea toleranei n
mediul studenilor. n: Analele doctoranzilor, 2014.
Publicaiile la tema tezei: 13 lucrri tiinifice monografii colective (2) - [138], [23],
note de curs (1) - [156], ghid metodologic (1) - [152], articole n reviste tiinifice (4) - [149],
[151], [153], [154] i participri la foruri tiinifice naionale i internaionale (5) [150], [155],
[157], [158], [159].
14
Volumul i structura tezei include adnotri n limbile romn, rus i englez,
introducere, 3 capitole, concluzii generale i recomandri, bibliografie din 247 surse, 11 anexe.
Concepte-cheie: toleran, pedagogia toleranei, curriculum de formare a cadrelor
didactice, referenial profesional, toleran pedagogic, educaie pentru toleran.
SUMARUL COMPARTIMENTELOR TEZEI
n Introducere este argumentat actualitatea i importana temei de cercetare, sunt
formulate problema cercetrii i direciile de soluionare, scopul i obiectivele, sunt relevate
reperele teoretice ale cercetrii i descrise valoarea tiinific i praxiologic a cercetrii, ce
susine teoretic i metodologic noutatea tiinific i originalitatea investigaiei privind
formarea toleranei pedagogice a cadrelor didactice.
Capitolul 1. Fundamente epistemologice ale toleranei pedagogice prezint descrierea
coninutului tiinific al conceptului toleran, examinat din multiple puncte de vedere prin
incursiune n istoria apariiei i dezvoltrii conceptului toleran n literatura tiinific.
Examinarea semnificaiilor atribuite termenului toleran permit a concluziona despre
rspndirea unor conotaii i n coninutul conceptului de toleran pedagogic. Precizarea
elementelor constitutive ale acestui fenomen a debutat cu studiul modelelor explicative ale
toleranei, care elucideaz componente valabile i n structura toleranei pedagogice. Capitolul
descrie contextul de formare a cadrelor didactice, ce constituie argument teoretico-aplicativ
pentru integrarea toleranei pedagogice n sistemul competenelor profesionale necesare cadrelor
didactice n vederea educaiei pentru toleran n perspectiva edificrii culturii sociale.
Tolerana pedagogic creaz premise pentru dezvoltarea culturii toleranei n context social
care se instaureaz n condiiile respectrii principiilor toleranei pedagogice: al
responsabilizrii colii n vederea educaiei pentru toleran; al atitudinii pozitive n raport cu
elevii, principiul educaiei multiculturale i al crerii climatului pozitiv [213]. Dinamica
dezvoltrii toleranei pedagogice se explic prin acumularea experienelor profesionale i a
influenei factorilor de mediu profesional ce acioneaz asupra cadrelor didactice, idee care ne
permite s considerm c pregtirea iniial este perioada favorabil pentru dezvoltarea
toleranei pedagogice, acest proces continund n perioada formrii continue. Se conchide, c
tolerana pedagogic poate fi interpretat ca o caracteristic integratoare a personalitii ce
determin potenialul individual de a soluiona pozitiv situaii problematice de criz pentru
recuperarea echilibrului neuropsihologic, pentru neadmiterea confruntrilor i pentru dezvoltarea
unui sistem de raporturi sociale constructive cu sine i cu alii. Din aceste raiuni competenele
afective, ntre care apare i tolerana, ntrunite n cultura emoional, devin imperativ necesare
pentru a nelege specificitatea toleranei pedagogice a cadrelor didactice.
15
Capitolul 2. Cadrul metodologic al dezvoltrii toleranei pedagogice conine
descrierea Modelului teoretic al toleranei pedagogice n perspectiv axiologic i rezultatul
evalurii premiselor curriculare ale dezvoltrii toleranei pedagogice n universitate. Analiza
programelor de studiu ale UPS I. Creang a avut ca scop identificarea cursurilor universitare,
a finalitilor de studiu i a competenelor ce creaz oportuniti pentru valorizarea coninuturilor
privind dezvoltarea TPCD n procesul pregtirii iniiale a cadrelor didactice. Programele de
studiu avanseaz implicit n standarde de formare profesional comportamente specifice TPCD.
Constatm, faptul c n programele de studiu nu se atest un curs de Pedagogie a toleranei
cu statut obligatoriu. n concluzie, examinarea curriculumului pedagogic universitar conduce spre
afirmaia, c dei la nivel naional i internaional exist anumite cercetri ce reflect, n temei,
tolerana pedagogic, totui competena profesional vizat este insuficient format n procesul
pregtirii iniiale, ntruct se propun coninuturi curriculare doar implicit, cadrele didactice
universitare promovnd prin conduita sa deontologic valorile culturii toleranei.
Studiul determinrilor sociale ale educaiei pentru toleran n lumea contemporan a
condus la ideea despre necesitatea ntemeierii tiinifice a conceptului pedagogic de educaie
pentru toleran. Conceptualizarea educaiei pentru toleran prin formularea unor competene
afective i valori specifice au permis elaborarea finalitilor de studiu, a coninutului i a
strategiilor educative orientate spre amplificarea culturii toleranei n mediul educaional.
n baza conceptului de educaie pentru toleran, fundamentat de principiile educaiei
pentru toleran: al poziionrii sociale responsabile i individualizrii biosinergetice, al crerii
valorilor culturii toleranei n dialogul culturilor, al gndirii tolerante i a activismului social,
principiul crerii mediului tolerant i al refleciei, propunem sugestii metodologice autorilor de
curricula i profesorilor colari prin care contribuim la dezvoltarea curriculumului la dirigenie
pe dimensiunea educaie pentru toleran. Capitolul conine criteriile de evaluare, indicatorii i
descriptorii toleranei pedagogice, necesari pentru descrierea comportamentului deontologic.
Valorile educaiei pentru toleran pot fi integrate n curricula educaiei colare prin
eforturi de continu dezvoltare profesional a cadrelor didactice pentru ca aceast dimensiune
a educaiei s nu devin surs de posibile dificulti pentru educatori, s nu fac obiectul unor
variate interpretri n comunitatea colar. S. Cristea (2010) subliniaz, c, dei insuficient
fundamentat teoretic i dezvoltat n plan experienial, educaia pentru toleran constituie o
dimensiune specific noilor coninuturi pedagogice lansate de UNESCO ca rspunsuri la
problematica lumii contemporane, cu genericul noile educaii, angajat la nivelul educaiei
pentru democraie i drepturile omului ce apare ca unul dintre obiectivele generale ale
educaiei internaionale.
16
Educaia pentru toleran reprezint capacitatea de a accepta diversitatea cultural,
lingvistic, etnografic, nutriional etc., n sens social, ns, nu presupune acceptarea
nonvalorii, a fanatismului, a agresivitii etc. [37, p. 54].
Capitolul 3. Praxiologia formrii toleranei pedagogice a cadrelor didactice n
perspectiva educaiei pentru toleran include descrierea design-ului cercetrii
experimentale al toleranei pedagogice a cadrelor didactice n procesul pregtirii profesionale
iniiale i a formrii continue a profesorilor colari pentru implementarea conceptului
pedagogic de educaie pentru toleran n nvmntul preuniversitar.
Coninutul capitolului prezint praxiologia valorificrii metodologice a elaborrilor
conceptuale (Modelul teoretic al toleranei pedagogice i Conceptul educaie pentru toleran)
proiectate ca rezultat al studierii preceptelor teoretice i implementate n Universitatea
Pedagogic de Stat I. Creang din Chiinu i n instituii de nvmnt preuniversitare.
Rezultatele cercetrii experimentale i statistice scot n eviden valori med ii comparate
sporite, ce confirm eficiena Strategiei de formare a toleranei pedagogice n scopul educaiei
pentru toleran, constituind reale efecte ale aciunilor experimentale de construcie i
dezvoltare a curriculumului pedagogic universitar, de pregtire profesional a studenilor
pedagogi n planul toleranei pedagogice, de dezvoltare profesional continu a cadrelor
didactice orientate spre crearea culturii toleranei.
Experimentul pedagogic n care au fost realizate obiectivele cercetrii a confirmat ipoteza
cercetrii: formarea toleranei pedagogice a cadrelor didactice poate fi eficientizat n
condiiile n care: vor fi stabilite fundamentele epistemologice ale toleranei pedagogice n
referenialul profesional al cadrelor didactice; va fi elaborat Modelul teoretic al toleranei
pedagogice; vor fi elaborate/formulate criteriile, indicatorii, descriptorii i valorile toleranei
pedagogice; se va contribui la dezvoltarea curriculumului pedagogic universitar prin integrarea
disciplinelor specifice pedagogiei toleranei; va fi conceptualizat educaia pentru toleran i
dezvoltat curriculumul la dirigenie pe dimensiunea vizat; va fi validat experimental
Strategia formrii toleranei pedagogice. Spiritul toleranei promovat n contextul profesional
prin intermediul conduitei deontologice tolerante ale cadrelor didactice provoac nvarea
modelelor de comunicare bazate pe valorile toleranei i ale culturii.
Concluziile generale relev principalele rezultate teoretice i metodologice ale cercetrii
toleranei pedagogice a cadrelor didactice i prezint recomandri metodologice
conceptorilor de curriculum, cercettorilor n domeniu i cadrelor didactice n vederea
educaiei pentru toleran.
17
1. REPERE ISTORICO - CONCEPTUALE ALE TOLERANEI PEDAGOGICE
Capitolul prezint coninutul tiinific al termenului toleran, examinat din multiple
puncte de vedere (filosofic, psihologic, pedagogic etc.); conine modele explicative ale toleranei
care prezint la nivel de structur i coninut semnificaia acestui concept i, n acest mod, ne
apropie de conotaia toleranei pedagogice; elucideaz geneza toleranei n perspectiva nelegerii
i dezvluirii arhitecturii socioprofesionale a toleranei pedagogice; descrie oportunitile de
formare a cadrelor didactice n vederea educaiei pentru toleran, include concluzii intermediare
i finale ce converg spre ideea despre necesitatea clarificrii ariei semantice a toleranei
pedagogice necesar pentru eficientizarea prestaiei pedagogice n spiritul toleranei sociale.
1.1. Geneza toleranei ca problem pedagogic presupune o incursiune n istoria
apariiei i dezvoltrii conceptului toleran n literatura tiinific, examinarea multiplelor
semnificaii atribuite acestuia de-a lungul evoluiei sale ca i termen, precizarea elementelor
constitutive ale acestuia pentru a identifica premisele lexicale ale conceptului n dezvoltarea
reprezentrilor despre fenomenul vizat ca problem pedagogic.
Studiul genezei conceptului toleran este organizat prin prezentarea rezultatelor
investigaiei teoretice pe dimensiunile: etimologic, istoric, psihologic i social.
Dimensiunea etimologic i semnificaia termenului toleran abordeaz noiunea de
toleran ce apare n istoria culturii europene la nceputul secolului al XVI-lea, reflectnd
gndirea umanist, reprezentat de Erasmus din Rotterdam, n efortul su de combatere a
fanatismului religios, de John Locke (1632-1704), Voltaire (1694-1778) i Gotthold Lossing
(1729-1781). John Locke, n Scrisoarea asupra toleranei (A Letter Concerning Toleration
1689), recomand tolerana ca reacie fa de un comportament neadecvat. Aproape ca
semnificaie i analog al conceptului toleran, n limba romn, apare termenul cu semnificaia
rbdare. Din conceptul rbdare a derivat semnificaia de a suporta cu insisten i rezisten
ntr-o anumit activitate, ce ne permite s asociem semnificaia toleranei cu autoreglarea
volitiv i discernmntul.
Tolerana este interpretat diferit n limbile popoarelor lumii. Prezentm n continuare
semnificaia acestui termen n limbile: romn toleran faptul de a accepta, a respecta, a
rezista, ngduin; limba francez tolerance acceptarea modului diferit de a gndi i aciona;
limba spaniol tolerancia capacitatea de a accepta idei i preri diferite de cele proprii; limba
englez tolerance disponibilitatea de a fi ngduitor, rbdtor n raport cu alte idei; limba rus
calitatea de a rbda ceva sau pe cineva, a fi stpn pe sine, a fi rezistent, a
accepta, a ine cont de prerea altora; limba chinez kuang rong a permite, a accepta, a fi
generos; limba arab tasamul iertare, ngduin, blndee, caritate, compasiune, bunvoin,
http://ro.wikipedia.org/wiki/Erasmus_din_Rotterdamhttp://ro.wikipedia.org/wiki/Fanatism
18
rbdare, care, dei diferite la o prim analiz, n acelai timp, indic asupra comunitii de sensuri
n interpretarea esenei tiinifice a conceptului toleran [53, p. 231]. Dicionarele includ un sistem
de alte semnificaii pe care le vom examina n continuare pentru a descifra mai multe conotaii ale
termenului la nivelul structurilor de profunzime i periferice ale cmpului semantic.
Din studiul semnificaiilor toleranei deducem c aceasta este perceput nu doar ca valoare
a lumii contemporane ci, mai ales, ca efect al educaiei [109, p. 34].
Tabelul 1.1.
Semnificaii ale conceptului de toleran n dicionare
Dic
ion
are
Dicionar
explicativ
Dicionar de
filosofie
Diconar de
pedagogie
Dicionar de
psihologie
Dicionar de
sociologie
Sem
nif
icai
a
Con
cep
tulu
i
- ngduin,
indulgen,
atitudine
ngduitoare.
Dictionar
enciclopedic
capacitatea
organismului
de a suporta
influene
negative ale
diferitor
factori de
mediu;
- suportarea
altor opinii,
credine i
comportame
nt [50].
- Acceptarea
neleapt a
opiniilor opuse,
- Integrarea n
convingerile
personale a
binelui,
frumosului,
adevrului,
- ngduin i
indulgen n
evaluri prin
reflecii
profunde i
detaliate [48].
- respect al
ideilor sau
sentimentelor
contrare,
- atitudinea de
recunoatere a
dreptului altora de
a se comporta i
de a gndi diferit;
-particulariti
individuale ale
organizrii
conduitei umane
n condiii
nefavorabile ale
activitii
profesionale i ale
vieii cotidiene
[47].
- lipsa reaciei violente la factori
distructivi ca rezultat
al scderii
sensibilitii,
- capacitatea de a
opune rezisten, de a
suporta sau a nu
observa influenele
negative din partea
altor persoane [48].
- absena sau slbirea
rspunsului la factori
negativi prin
reducerea
sensibilitii la
efectele sale,
- acceptarea liberal
de comportamente,
credine i valori ale
altora,
- a tolera stresul,
tensiunea, durerea,
etc. [48].
-fenomen al
comunicrii
interpersonale
ce arat c
subiectul
comunicant
suport
particularitile
individuale ale
interlocutorului,
acceptndu-l
fr a exprima
nemulumire,
- existena afinitilor ce
sporete nivelul
de acceptare
[49].
n accepiune psihologic prin toleran nelegem respectul ideilor sau a sentimentelor
contrare celor personale, potenialul organismului de a suporta inconveniene fr a manifesta
semnale de conduit agresiv [48, p. 80]. Analiza de coninut i semnificaie psihologic a
modelului psihologic al toleranei dovedete c tolerana constituie un mecanism de autoaprare
ce implic diminuarea sensibilitii la influena factorilor nefavorabili din exterior. Dicionarul
de psihologie explic mecanismul toleran (rbdare) prin lipsa sau scderea intensitii reaciei
19
la factorii nefavorabili. Judecnd n cheia interpretrilor preluate din literatura strin [259],
descoperim utilizarea termenului toleran cu semnificaia de libertate a gndirii (din lat.
liberalis); acceptarea fenomenelor sociale neadmisibile, indulgen exagerat.
Interpretarea toleranei ca pe o caracteristic integratoare a personalitii implic
interiorizarea valorilor culturii emoionale n interaciune cu trsturile de personalitate genernd
orientarea pozitiv a personalitii.
Fig. 1.1. Modelul psihologic al toleranei [211]
Orientarea pozitiv n modelul psihologic al toleranei se exprim prin empatie, care
semnific transpunerea persoanei n condiia altuia pentru a-l nelege i accepta [103, p. 89].
Spre deosebire de empatie tolerana se impune prin caracteristica sa reflexiv. Aceste
semnificaii ne provoac s ptrundem n esena termenului de toleran pentru a nelege dac
acest concept comport i nuanele semantice de liberalism, indulgen, suportare, lips de
exigene. Tolerana i empatia (din limba greac empatheia - retrirea sau transpunerea n starea
psihologic a altuia; din limba englez empathy - comptimire) sunt termeni alternativi i
apropiai ca semnificaie [47].
Tolerana este respectul, acceptarea i aprecierea bogiei i diversitii culturilor lumii
noastre, expresiilor de exprimare a calitii noastre de fiine umane, ncurajat prin cunoaterea,
deschiderea spiritului, comunicaie i libertatea gndirii, contiinei i credinei. Tolerana este
armonia n diferene, este o cultur a pcii, semnificnd acceptarea faptului c fiinele umane,
prin comportamentele i prin valorile lor, au dreptul de a tri n pace.
n lumea modern, tolerana e mai necesar ca oricnd, deoarece trim ntr-o vreme
marcat de accelerarea mobilitii, comunicaiei, ntegrrii i nterdependenei populaiilor.
Promovarea toleranei i modelarea atitudinilor fa de diferite opinii n sensul unei deschideri
reciproce i al solidaritii urmeaz s aib loc n coal prin ntermediul educaiei [109, p. 90].
Literatura tiinific n domeniul pedagogia toleranei avanseaz diverse abordri
(axiologic, filosofic, pedagogic, sociologic, umanist) ale conceptului toleran ce pot fi
urmrite n Tab. 1.2, care elucideaz aspectele prioritare n cercetarea toleranei pedagogice.
20
Tabelul 1.2.
Abordri ale fenomenului toleran
Dimensiunea axiologic a toleranei este subscris conceptelor de valoare, valori ale
educaiei, educaie axiologic, precum i contextelor la care sunt raportate. Termenul valoare
desemneaz totalitatea lucrurilor semnificative pentru om: un lucru este recunoscut c valoare
abia n momentul n care omul se raporteaz n mod personal la acest lucru. Lucrurile nc
necunoscute de om nu reprezint valori, fapt care ne motiveaz pentru nvarea valorilor
toleranei. Valorile educaiei angajeaz toate tipurile de valori, create sau necreate de om, cu
condiia ca acestea s reprezinte mesajul promovat de teleologia, coninuturile, metodologia i
epistemologia educaiei [115, p. 104]. Derivate din experiena uman valorile toleranei susine
evoluia societii. Debutnd prin demers filosofic reflexiv cu ideea lui Democrit (devenit
axiom), c nelepciunea este valoarea suprem, menionm c acumularea acesteia
presupune putere spiritual i libertate, valori care, dup cum afirm A. Shopenhauer, apar
din buna gestionare a lucrurilor n via [Apud, 31]. Generaia contemporan este preocupat
de clarificarea originii i a coninutului valorilor, criteriile de selecie i, n special, strategiile
de interiorizare n contiina i conduita individual a valorilor. Aflai mereu n faa
alternativelor, tinerii trebuie s aleag cu nalt responsabilitate [119, p. 68]. Simplul fapt de a
aborda valorile fundamentale ale omenirii i a reflecta asupra semnificaiei acestora aduce un
spor de cultur la ceea ce numim nivel de educaie. Tolerana se dobndete prin educaie, ceea
ce nseamn c este/trebuie inclus n finalitile educaiei. Vorbind n termeni strict
21
pedagogici, tolerana nu este un scop n sine, ci un mijloc, iar obiectivul educaiei n spiritul
toleranei const n a recunoate i a respecta demnitatea i integritatea tuturor fiinelor
umane [37, p. 19]. Tolerana este, deci, o valoare general-uman a educaiei [126, p.103].
Orice educaie care se raporteaz la pace, drepturile omului i democraie este o educaie
pentru valori (axiologic). B. Reardon (2004) afirm c prin educaia toleranei nelegem de
fapt, educaia unei culturi a pcii ce presupune dezvoltarea i ntreinerea relaiilor pozitive, a
responsabilitii sociale i a maturitii etice n luarea deciziilor privind comportamentele i
relaiile sociale [126, p. 26].
Tendina de a ntrebuina valorile constituie un semn al maturitii psihologice necesar
pentru orientarea pozitiv a existenei umane. Centrarea pe principiul pozitiv n educaie este
condiia Binelui, Frumosului, Adevrului, Dreptii i Libertii valori fundamentale ale
omenirii, peste care dinuie venic Sacralitatea [115]. Valorile continu s fie surs de posibile
dificulti pentru educatori, deoarece cele mai rspndite valori fac obiectul unor interpretri
variabile i, nu rareori, se ntmpl ca prinii s perceap valorile educaiei ca pe o ameninare
pentru valorile pe care ei se strduiesc s le formeze copiilor si [Ibidem].
Filosoful german, Fr. Nietzsche consider c dezvoltarea personalitii este o valoare
suprem, scopul educaiei fiind formarea omului capabil de crearea a noilor valori. Pentru a
atinge acest scop este necesar a lua n considerare factorii ereditari, posibilitile personalitii
i tendina acesteia spre autodezvoltare, crend condiii pentru dezvoltarea individualitii. Lui
Platon i aparine prima clasificare a valorilor ce reflect esena binelui superior - valorificarea
potenialului individual al personalitii. n legtur cu aceasta, Aristotel sublinia importana
educaiei drept condiie necesar pentru o via demn. Omul devine virtuos doar n procesul
educaiei celor trei pri ale sufetului (fizic, volitiv, intelectual). n concepia lui Platon,
valorile sunt caliti n sine, idei ce planeaz transcendent asupra lumii sensibile, alctuind
mpreun cu celelalte idei o lume a ideilor n care troneaz valorile: binele, frumosul, adevrul
[37, p. 49]. Platon, prin teoria ideilor, a deschis o perspectiv axiologic, dezvluind n sistemul
su natura valorilor. Binele reprezint cea mai nalt valoare urmrit de fiina uman i,
totodat, criteriul de evaluare a calitii omului [1, p. 40]. n aceast ordine de idei Vl. Pslaru
reia ierarhizarea valorilor oferit de T. Vianu i clasific n felul urmtor valorile dominante ale
educaiei la anumite vrste: valorile vitale - la vrsta copilriei fragede; valorile vitale i morale -
la vrsta timpurie; valorile vitale, morale i religioase - la vrsta copilriei mici; valorile vitale,
morale, religioase i teoretice - la vrsta adolescenei timpurii; valorile vitale, morale,
religioase, teoretice i estetice - la vrsta adolescenei mature; valorile vitale, morale, religioase,
teoretice, estetice, juridice, politice i economice - la vrsta maturitii [115, p. 205].
22
Din perspectiv istoric semnificaia toleranei a fost abordat ca rbdare, tendin i
capacitate de a stabili i ntreine comunitate cu oamenii n spiritul smereniei promovat prin
valorile religioase. Tolerana apare ca rezultat al analizei raionale, echilibrate i pertinente a
dificultilor n procesul de cunoatere a realitii.
Din perspectiv social conceptul toleran se utilizeaz n abordarea toleranei etnice,
politice, genuriale etc. n cazul, analizei toleranei cu semnificaie de rbdare, literatura tiinific
propune termenul de toleran psihosocial, atunci cnd ne referim la semnificaia de rezisten
a toleranei este denumit toleran psihofiziologic. Resursele de a aborda condiiile
nefavorabile de mediu prin: schimbarea atitudinii (diminuarea sensibilitii) fa de factorii
negativi sau elaborarea strategiilor individuale de activitate ce asigur funcionarea normal a
subiectului n condiii de stres. Tolerana presupune respectarea normelor de convieuire social
i nelegere a esenei comportamentului uman, fiind o atitudine autoeducativ. n sens larg, prin
toleran se nelege acceptarea c oamenii sunt diferii fiecare avnd o poziie individual avnd
anumite temeiuri i justificri [49, p. 22]. Tolerana este competena de a-l accepta pe cellalt c
pe un purttor/exponent al altor valori, al altui mod de a gndi, al altor forme de comportament;
prin contientizarea dreptului de a fi altfel, diferit, accentuarea acestei diferene; prin privirea
celuilalt din interior, prin tratarea lumii din ambele puncte de vedere: al meu i al celuilalt
[40, p. 45]. Tolerana presupune respectarea normelor de convieuire social i nelegere a
esenei comportamentului uman, fiind o atitudine autoeducativ. n sens larg, prin toleran se
nelege acceptarea c oamenii sunt diferii fiecare avnd o poziie individual cu anumite
temeiuri i justificri [122, p. 22]. Tolerana ca fundament al personalitii umaniste se exprim
n acceptarea altor stiluri de via, comportament, obiceiuri, opinii, credine, idei, diluarea
reaciei conflictogene ca rspuns la factorii de mediu.
n psihologia social, tolerana se situeaz ntre limitele sociale cuprinse ntre acceptarea
pasiv a unei situaii sau a unei conduite anormale sau necorespunztoare i apariia reaciilor
reprobatoare, defensive i normative, n psihologia clinic, tolerana este proprietatea variabil
n funcie de indivizi, de a suporta un anumit grad de expunere la excitaii sau la stimulri fr s
apar reacii inadecvate sau simptome patologice J. Selosse [apud, 136].
Conceptul de toleran este definit la nivelul tiinelor politice desemnnd opiunea
deliberat a cuiva care posed puterea i cunoaterea necesar, de a nu mpiedica sau stnjeni
conduite pe care le dezaprob, avnd ca sfer de aciune indivizii, instituiile i societatea,
implic norme axiologice, ndeosebi de educaie pentru toleran, de ordin moral, pentru c altfel
a tolera ar fi echivalent cu a socoti drept s fie ngduit un lucru ru. De aceea, tolerana
poate fi totui deosebit de simpla consimire [37, p. 29]. Tolerana orienteaz stilul de gndire
23
n raport cu cellalt n situaii dificile cnd doar nelegerea te ajut. Tolerana presupune
nfruntarea permanent a propriilor convingeri, a stereotipurilor de gndire, a ideilor
preconcepute pentru ca mintea s fie pregtit de a accepta ideile, opiniile i felul de a fi diferit al
celorlali [126, p. 87].
Studiile din domeniul psihopedagogiei opereaz cu termenii toleran activ exprimat
prin implicare n viaa i aciunile de realizare a intereselor altora, atitudini de cooperare i
coparticipare, de respect i tendin binevoitoare de convieuire. n acest context este necesar s
subliniem c semnificaiile enumerate descriu, n mod special, umanismul relaiilor sociale,
caracterizate prin dialog i nelegere reciproc, comunicare interpersonal constructiv.
Sintagma toleran pasiv semnific partea dezavantajoas a accepiunilor toleranei
suportare, indulgen, acceptarea ndelungat a inconvenienelor etc. Formele vizate prezint de
fapt modelul toleranei pasive-active ce arat asupra valorizrii toleranei n conduita activ
dup ce acestea sunt procesate prin contiina tolerant n plan pasiv (Figura 1.2).
Fig. 1.2. Modelul toleranei pasiv - activ [216]
O abordare sociologic amintete semnificaia termenului toleran ca i atitudinea de a
suporta ceva (exemplul negativ al caselor de toleran n Occident). Modelul evocat al
utilizrii conceptului este dezavantajos pentru generaiile n proces de formare n condiiile
sociale actuale, care avanseaz provocri i probleme ce solicit mobilizare optim a actorilor
educaiei, deoarece exist riscuri de interpretare greit a valorilor culturii toleranei sociale [208,
p. 357]. Din considerentele menionate anterior, acest context de valorificare a termenului nu-l
vom dezvolta n continuare.
n literatura de specialitate se atest sintagma tiinific toleran intern ce vizeaz
sistemul atitudinilor orientate spre acceptarea diferenelor de opinii, particulariti i
caracteristici individuale, dar i expresia tiinific toleran extern, ce se reflect n puterea
individual de a exprima n aciuni concrete efectele gndirii i aciunilor tolerante, utilizat
pentru diminuarea premisele apariiei conflictelor i crearea comunitii prin cooperare [207].
24
Modelul toleranei alctuit din dou dimensiuni, promovat de . . epo [173, p. 7]
evideniaz dou componente de baz: tolerana intern ce presupune stabilitate emoional,
rezisten psihofiziologic, rbdare, admiterea i acceptarea diferenelor, dar i tolerana
extern ce include nivelul de educaie, flexibilitate n situaii de incertitudine, rezisten la stres.
Fig. 1.3. Modelul toleranei interne - externe [207, p. 9]
Modelul toleranei din dou componente, dezvoltat de . [175, p.7], susinut
de . , acest model clarificnd c tolerana intern se prezint prin capacitatea de a
pstra calmul i echilibrul emoional n situaii nespecifice de conflict, neateptate, de
incertitudine, risc i stres, capacitatea de a lua decizii i de a aciona echilibrat i raional n
aceste condiii i tolerana extern ce constituie caracteristica social a personalitii care se
exprim n acceptarea convingerii c oamenii se pot poziiona diferit, pot avea alte puncte de
vedere, reflectnd cultura raporturilor interpersonale, construit pe principiul renunrii de
violen i principiul acceptrii oamenilor i a promovrii valorilor general-umane [Ibidem].
Beneficiile educaiei pentru toleran, avnd ca principal efect acceptarea celuilalt, sunt
multiple: psihosociale, educaionale, morale, etc. nseamn mprtirea unor valori comune
mpreun cu alii, legturi de prietenie, relaii afective, convorbiri, discuii, dezbateri pe
probleme dificile, exersnd subtilitatea nterpretrilor, acordnd ncredere i respect.
Comisia Internaional pentru Educaie n secolul XXI pune accentul pe educaia pentru
toleran ca fiind una vital n dezvoltarea unei societi armonioase, deoarece se refer la nevoia
formrii capacitilor de a tri mpreun cu ceilali prin dezvoltarea spiritualitii umane [3].
Limitele toleranei implic examinarea dezavantajelor acestui fenomen, corelate i comparate
cu avantajele dezvoltrii toleranei care pot fi decodificate n mediul socioeducaional.
25
Tabelul 1.3.
Avantajele i dezavantajele dezvoltrii toleranei
ntr-o lume marcat de probleme sociale i conflicte este nevoie s aducem n atenia
copiilor, viitorul de mine, care sunt toate aspectele sensului unor cuvinte precum: toleran,
nelegere, ndulgen, cooperare, comunicare etc., fapt ce poate reprezenta primul pas spre
schimbarea mentalitii, a atitudinii fa de semeni. Tolerana este un comportament destul de
vag. A tolera nseamn a suporta, a ndura, a refuza, refuzul a ceea ce este considerat a fi
ntolerabil pentru o societate sau individ. Ceea ce este ntolerabil este uor de identificat:
rasismul, xenofobia, violena sau discriminarea etc. [162, p. 96].
Examinarea comparat a modelelor explicative ale toleranei au condus la ideea despre
caracterul insuficient al abordrii toleranei pedagogice. n prezent, exist un consens asupra
modelelor toleranei, prin care majoritatea dintre acestea promoveaz valorile culturii toleranei.
Sintetizm semnificaia modelelor toleranei i autorii consacrai n acest domeniu.
Modelul toleranei pozitive-negative, de origine social promoveaz valorile democraiei
(respectul fa de ceilali i recunoaterea drepturilor i libertilor umane), tolerana se cultiv,
facilitnd inseria social a persoanei [65, p.40]. Tolerana pozitiv reprezentat de semnificaiile
respectul ideilor sau a sentimentelor contrare celor personale, potenialul organismului de a
suporta inconveniene fr a manifesta semnale de conduit agresiv, suportarea cu pertinen
i rezisten ntr-o activitate dificil.
Fig. 1.4. Modelul toleranei pozitive-negative [65]
26
Acceptarea suferinei, durerii, neplcerii, a ceva nedorit i greu de rezistat constituie
semnificaii care se atribuie toleranei negative, prin care se subliniaz dezavantajele contiinei
tolerante, a gndirii i a aciunilor tolerante. Formaiunile intolerante reprezint consecine ale
experienei negative, a cror nlturare va contribui la dezvoltarea formaiunilor tolerante fireti
n comunicare. Astfel deducem limitele toleranei care rezult din necesitatea de a exclude
factorii distructivi ce genereaz efecte nedorite n circumstane sociale. Tolerana nu se
echivaleaz cu rbdarea fizic incontient, ce presupune suportarea de ctre receptor a durerii
fizice sau morale ca urmare a abuzului sau aciunilor violente, exclude dominarea forat i
opresiv. Pentru a aprecia comportamentele intolerante, se recurge la indicatorii (simptome ale
intoleranei) formulai de Betty A. Reardon n culegerea Tolerana - u deschis spre pace,
expuse n caracteristici ale comportamentului social [126, p. 44].
Tolerana pozitiv scoate n eviden partea constructiv a conotaiei conceptului toleran.
Modelul constructivist al toleranei n analiza comportamentului cotidian studiaz
personalitatea uman din urmtoarele perspective: (a) perspectiva personalitii ce examineaz
personalitatea ca o sintez bio-psiho-socio-istoric i cultural, finalitatea dinamicii dezvoltrii
personalitii fiind aciunea, valorizarea, integrarea i afirmarea n realitatea social, succesul
personalitii este determinat de eficiena social. Realizarea personalitii nu poate fi deci
conceput n afara socialului, care-i pune amprenta asupra dezvoltrii individului, i modeleaz
comportamentul i stilul gndirii; (b) perspectiva anturajului este important ca parte singular
a sistemului de valori convenionale, reprezentate de familie, biseric, coal i alte instituii
sociale; (c) perspectiva societal prezint autoritatea instituiilor sociale, societile umane fiind
stratificate social dup variia criterii [93, p. 127].
Fig. 1.5. Modelul constructivist al toleranei [93]
n concluzie, analiza modelelor explicative ale toleranei prezente n literatura de
specialitate pe problema abordat n cercetare sunt controversate ca i esen teoretic.
Tolerana este un principiu de o mare importan att pentru convieuirea dintre oameni,
ct i pentru relaiile dintre state i popoare. Toleranta este respectul, acceptarea i aprecierea
bogiei i diversitii culturilor lumii noastre, felurilor noastre de expresie i manierelor de
27
exprimare a calitii noastre de fiine umane. Ea este ncurajat prin cunoaterea, deschiderea
spiritului, comunicaie i libertatea gndirii, contiinei i credinei.
ntr-o accepiune general, tolerana ar putea nsemna faptul de a recunoate i a accepta
modul de a fi al altor persoane sau grupuri , adic faptul de a nu interzice, a nu mpiedica i a nu
interveni n comportamentul respectivei personae sau al respectivului grup. Este vorba de
respectarea libertii celuilal, a modului su de a gndi, simi, i a aciona.
Tolerana este armonia n diferene. Ea nu e doar o obligaiune de ordin etic; ea e, de
asemenea, i o necesitate politic i juridic. Tolerana e o virtute care face ca pacea s fie
posibil i care contribuie la nlocuirea culturii rzboiului cu o cultur a pcii. Tolerana nu e nici
concesie, nici condescenden ori ndulgen. Tolerana este atitudinea activ generat de
recunoaterea drepturilor universale ale persoanei umane i libertilor fundamentale ale altora.
n nici ntr-un caz, tolerana nu poate fi invocat pentru a justifica violarea acestor valori
fundamentale. Se afirm c prin aciunea educativ, ar trebui cantracarate nfluenele negative
care conduc la intoleran, violen, excludere i marginalizare [19, p.103].
Educaia pentru o cultur a dialogului e definitorie presupunnd ntoarcerea oamenilor spre
sine, natur, cultur i istorie, singurul mod de a ntrerupe relaia puterii i supraputerii, i
singura cale spre o via comun. Dialogul este ntotdeauna o modalitate de schimb, fiecare
dintre culturile n contact primind i oferind sisteme valorice i moduri alternative de via. Prin
contact comunicaional, deprind s triasc mpreun, dac nu se iubesc, mcar se suport[45].
Tabelul 1.4.
Tipologia toleranei
Categorii ale
toleranei
Descrierea semnificaiei
Tole
ran
a
la gen
- formaiune personal integratoare ce prezint comportament echilibrat, capacitatea de a stabili relaii armonioase [213].
- atitudine aprobatoare a particularitilor de gen, lipsa ideilor discriminatorii de gen, sexismul.
de/la vrst - echitate la persoanele n vrst, respect [45].
la nivelul de
educaie
- acceptarea comportamentului persoanelor cu nivel sczut de educaie
[114], [65].
intercultural - manifestarea comportamentului social activ prin acceptarea
diversitii culturale [90].
etnic
- acceptarea reprezentanilor diferitelor naiuni i pstrarea
reprezentrilor pozitive despre propria cultur, fr un sentiment de
superioritate naional, etnocentrism, xenofobie, naionalism agresiv
[100].
religioas - respectul persoanelor ce dein diferite credine religioase [99].
geografic/
regional
- echitate fa de rezideni sau orae mici de provincie, sate i alte
regiuni pe locuitorii ai capitalei i invers [105].
28
la diversitatea
de clas
social
- atitudine non-violent, respectuos ntre diferite grupuri sociale, care se datoreaz diferenei de starea material, statut social, apartenen la
o subcultur.
politic - presupune recunoaterea drepturilor politice ale oamenilor: fr
atitudine preferenial fa de un anumit grup atunci cnd distribuie
beneficii [83].
la orientarea
sexual
- imparialitate fa de persoanele cu orientare sexual diferit [22].
la persoane
marginalizate
social
- acceptarea persoanelor fr adpost, ceretori, persoanele dependente
de droguri, alcoolici, prizonieri [39].
imunologic - stare psihofiziologic a organismului prin care acesta nu e capabil s
activeze sistemul de autoaprare ca rspuns la factorii nefavorabili din
mediul ambiant [200].
fiziologic - acceptarea pacienilor i persoanelor cu handicap [208].
Examinnd diversitatea tipurilor de toleran, constatm c aceast atitudine i comportament, se
nva n domeniile vieii sociale prin acumularea i evaluarea continu a experienelor de
comunicare n variate instituii, se nsuete pe baz de modele de la cea mai fraged vrst, universul
spiritual al omului devenind laboratorul principal pentru practicarea toleranei, instituiile de
nvmnt constituind agentul de integrare social i centru culturale ale comunitii.
La aceast etap a cercetrii teoretice am considerat necesar a realiza analiza comparat a
variatelor puncte de vedere asupra semnificaiei atribuite conceptului de toleran pentru a rezuma
privind punctul comun i distinct n abordarea tiinific a fenomenului vizat n spaiul romnesc.
Tabelul 1.5.
Abordri ale toleranei pedagogice n evoluie
P. Popescu -
Neveanu
(1978)
Tolerana - lips de fermitate fa de nclcarea normelor de
convieuire social etc.
C. Cuco
1997
Tolerana este competena de a-l accepta pe cellalt c pe un
purttor/exponent al altor valori [40].
A. Tucicov-Bogdan
2001
A practica tolerana, nu nseamn a face concesii, a fi indulgent, sau
a renuna la propriile convingeri. Nu este obligatorie, ci absolut necesar
n familie, coal i societate [147].
S. Cristea
2004
Toleran este definit la nivelul tiinelor politice desemnnd
opiunea deliberat a cuiva care posed puterea i cunoaterea
necesar, de a nu mpiedica sau stnjeni conduite pe care le
dezaprob.
B. Reardon
2004
Tolerana este perceput ca norm psihologic de comportament
comunicativ al individului ce permite acestuia s supravieuiasc n
condiiile complexe i variate ale comunitii umane [126].
29
V. Gora -
Postic
2004
Tolerana interpersonal ar fi alfa i omega abordrilor n
domeniu, or, de la persoan pornim i la ea ajungem n orice demers
educaional axat pe cultivarea i promovarea toleranei.
Tolerana fa de persoan i tolerana fa de fapt/ comportament,
fa de anumite lucruri din mediul nconjurtor sunt aspecte ce ar trebui
delimitate, cci, conform principiilor toleranei, respectm i acceptm
persoana ca individualitate uman, dar nu vom tolera comportamentul
indecent, aciunile ce sfideaz valorile morale i aduc prejudicii celor din
jur sau care atenteaz la drepturile i libertatea altora [75].
Em. Stan
2004
Educaia presupune ntotdeauna pozitivitate, iar tolerana, pe lng
nscrierea cert, neproblematic n registrul pozitivitii, constituie chiar
una dintre presupoziiile educaiei.
A fi tolerant nseamn a prefera s lauzi n loc s critici ntr-o lume
n care avem nevoie s mprtim bucuriile, s ne ajutm n momentele
de primejdie, n realizarea obiectivelor personale ori de grup pentru
progresul social i economic al tuturor [139].
L. Handrabura
2006
Tolerana este echidistant, reflexiv i inofensiv i presupune o
anumit reacie la intoleran. Persoanele tolerante prezint o identitate
puternic i sunt deschise [85].
C. Cramarenco
2010
Tolerana presupune orientarea pozitiv a comportamentului afectiv
al partenerilor n cuplul familial, care constituie un indicator serios al
nivelului de cultur emoional a familiei att pe dimensiunea
intrapersonal, ct i pe dimensiunea interpersonal [35].
Vl. Pslaru
2013
Tolerana este o component a contiinei identitii, inerent
contiinei alteritii, adic a contientizrii i acceptrii celuilalt [123].
L. Cuzneov
2013
Cultura toleranei n familie include: perceperea adecvat i
contient a realitii, a particularitilor familiei i capacitatea de a se
orienta n dirijarea acestora, libertatea de prejudeci, acceptarea propriei
persoane, a semenilor i a altora aa cum sunt, spontanietatea
manifestrilor, simplitatea i naturaleea, stabilite cu o doz de
conformism contientizat, orientarea constructiv, capacitatea de a privi
viaa cu ochi deschii, de a o estima n mod obiectiv, constructiv,
neprtinitor, tolerant, autonomia i independena, stabilitatea la factorii
perturbatorii ce exercit diverse influene, prospeimea percepiei,
sentimentul de solidaritate, coeziune cu familia, comunitatea i
omenirea, contientizarea propriei persoane ca cetean al omenirii; lipsa
manifestrilor de dumnie n relaiile interpersonale; prietenia cu alte
personaliti ce se autoactualizeaz; cerc larg al relaiilor interumane,
deschidere spre colaborare; spiritul democratic n interaciuni;
disponibilitatea de a nva de la alii; acceptarea altor viziuni, simul
filosofic al umorului, privesc la via n general i la sine, n particular,
cu o suficient doz de umor; convingeri morale, atitudini valorice
stabile [43].
L. urcan
2013
Educaia pentru toleran constituie o dimensiune nou a educaiei,
care prin obiective, coninuturi i strategii specifice asigur dezvoltarea n
conduita uman a valorilor toleranei (acceptarea diversitii, empatia,
30
rezistena la critici, nelepciunea interaciunii etc.) n pespectiva edificrii
culturii toleranei sociale [152].
Tolerana pedagogic constituie o competen afectiv complex
bazat pe convingeri umaniste de acceptare a altor stiluri de via,
comportament, obiceiuri, opinii, credine, idei, reflectat ntr-un sistem
de capaciti (de a asculta, a nelege, a respecta, a accepta indidualitatea
altora) pentru a reaciona adecvat suportnd inconveniene i
demonstrnd responsabilitate pentru retroaciunea comunicrii prin
rezisten emoional i nalt profesionalism n abordarea interlocutorilor
din mediul socio-educaional [156].
n R. Moldova interesul pentru problematica pedagogiei toleranei este n continu cretere,
autorii menionai n cercetrile vizate la bibliografie formuleaz concepte, evideniaz valori ale
toleranei, descriu comportamente tolerante care constituie un reper n cercetrile pe problem.
Tabelul 1.6.
Abordarea tiinific a fenomenului vizat n spaiul englez i francez
John Locke
(1689)
Gotthold Lossing
(1729-1781)
Tolerana este o reacie fa de un comportament neadecvat [97].
Laurence Thouroude
(1997)
Pedagogia toleranei - semnific pedagogie a strilor
mentale [233].
D. Hopkins
2004
Tolerana creez condiii pentru a reduce utilizarea de
stereotipuri i acceptarea diferenelor culturale [86].
D. Coon
2005
Tolerana pedagogic presupune orientarea pozitiv a
comportamentului afectiv[221].
Voltaire
2010
Tolerana - atributul umanitii [163].
Francesc Torralba
Rosell
2011
Tolerana comunicativ reprezint o form superioar de
nelegere, nelepciune, putere i civilizare [234].
Paulin Fouillet
2012
Tolerana pedagogic este interpretat n sistemul relaiilor
sociale ca condiie a socializrii eficiente ce const n capacitatea de
a conveui n armonie n micro i macro mediu, armonia relaiilor
semnificnd respectul reciproc [222].
Nathan Loewen
2013
Tolerana este capacitatea de a construi pacea ntre diferite popoare.
Educaia deschide calea ctre tolerana i este necesar ca domeniul
su de aplicare fie extins continuu. Aceast extindere va fie temperat
de valorile de baz ale demnitii i integritii umane [228].
D. Toes
2013
Tolerana pedagogic constituie o competen profesional ce
vizeaz rezistena fiziologic, psihologic i social la diversitatea i
complexitatea influenelor din mediul socioeducaional [146].
31
Rezult n acest context c tolerana nseamn bunul sim de a nu fi egoist. Lipsa
toleranei este egoism surs a relelor n lume. Tolerana este respectul, acceptarea i aprecierea
bogiei i diversitii culturilor lumii noastre, felurilor noastre de expresie i manierelor de
exprimare a calitaii noastre de fiine umane, ncurajat prin cunoaterea, deschiderea spiritului,
comunicaie i libertatea gndirii, consiintei i credinei. Tolerana este armonia n diferene. Ea
nu este doar o obligaiune de ordin etic i o necesitate politic i juridic. Tolerana e o virtute
care face ca pacea sa fie posibil i care contribuie la nlocuirea culturii rzboiului cu o cultura
a pcii [46, p. 200].
Abordri tiinifice ale toleranei n spaiul rus [apud, 173]
. .
(2009)
Tolerana este respectul i acceptarea ideilor celorlali
.
(2010)
Tolerana - suportarea tensiunilor, durerea i stresul fr
efecte distructive.
. .
2011
Tolerana este mecanismul unical nvat social al dinamicii
coexistenei grupurilor sociale, norm a stabilitii sociale, ce
determin pstrarea diferenelor n realitatea transformrilor
cotidiene; este tipul de reacionare la factorii nefavorabili prin
rezisten la stres, incertitudine n situaii de conflict i devian
comportamental. Dimensiunea social a toleranei se explic prin
formarea contiinei tolerante.
. .
2011
Tolerana vizeaz abordarea persoanelor de pe poziii ale
echitii sociale i deschiderea pentru acceptarea oamenilor:
rezisten, rbdare, permisiune, norm sociocultural.
.
2011
Tolerana ca recunoatere a pluralismului culturii i a
renunrii la agresivitate.
.
2011
Tolerana ca valoare prin ngduin i rbdare.
. . ,
. ,
2011
Tolerana ca ideal moral, ca norm a compromisului civilizat
ntr-o societate pluricultural
. .
2011
Capacitatea personalitii de a coexista cu oamenii de alt
mentalitate social i stil de via.
. .
2011
Atitudine respectuoas fa de opiniile altora, loialitate n
evaluarea conduitei altora, deschiderea pentru cooperare n
soluionarea problemelor de relaionare interetnic i de
interaciune n grup.
. .
2011
nelegerea ca principiu de acceptare a altora n relaiile
interpersonale.
32
. . ,
. .
2011
Capacitatea de a percepe alte opinii fr a exprima
nemulumire i agresiune.
. .
2011
Simul rbdrii i a respectului fa de alii.
. .
2011
Trstur individual de personalitate i capacitate de
comportament neagresiv.
P. P.
2011
Bunvoin moral a personalitii ce caracterizeaz
atitudinea n raport cu alii.
. .
2011
Fundament al dialogului pluricultural.
. .
2011
Condiie istroic a pstrrii diversitii i a dreptului la propria
individualitate.
. .
2011
Contientizarea multidimensionalitii societii
contemporane.
.
(1994)
Tolerana pedagogic presupune orientarea pozitiv a
comportamentului, contientizarea dimesiunilor de toleran i
intoleran ale sinelui, interaciuni pozitive n comunicarea
interpersonal [175].
.
2003
Tolerana pedagogic poate fi abordat ca o categorie a
toleranei profesionale atribuindu-se semnificaiile: suportare a
inconvenienelor, rezisten la influena factorilor interni i externi
ai vieii socioprofesionale i activism profesional orientat spre
sporirea eficienei profesionale prin optimizarea comunicrii
pedagogice.
.
(2009)
Tolerana pedagogic vizeaz acceptarea individualitii
altora i de a nu reaciona agresiv.
.
(2011)
Tolerana pedagogic este o competen profesional afectiv
ce reprezint, de fapt, cultura emoional a profesorului [208].
n aceast ordine de idei, analiza definiiilor toleranei din perspectiva diferitor domenii
ale tiinei despre om i societate, putem deduce c aceste interpretri au multiple
semnificaii similare, cu toate acestea avnd i accepiuni comune/asemntoare prin care
33
tolerana exprim disponibilitatea uman de a reaciona la factori perturbatori cu nelepciune
i respect fa de nevoile umane, fa de diferene n interpretarea fenomenelor sociale, a
orientrilor valorice, al stilului de via i al specificului culturii.
Tolerana ca valoare general - uman se reflect n comunicare. Conduita tolerant n
comunicare este condiionat de prezena n contiina uman a unor predispoziii native
pentru o comunicare tolerant, care trebuie s devin un principiu i regul n comunicarea
pedagogic [203, p. 28]. Conform unor cercetri viznd idealul comunicativ, tolerana este
trstura de baz a personalitii, n acelai timp fiind o competen defini torie pentru
comunicarea pedagogic eficient. Contiina comunicativ definete idealul comunicrii n
descrierea interlocutorului tolerant, care ar exercita rolul de asculttor atent i asertiv.
Apariia i promovarea n literatura pedagogic a acestui deziderat este determinat de
urmtoarele caracteristici ale comportamentului comunicativ: comunicativitate sporit,
activism comunicativ, dezbateri fr compromisuri, emoionalitate i sinceritate, tendina de a
spori investiia verbal, para- i nonverbal n comunicare, atenie comunicativ [203, p. 18].
Din perspectiva opiniei exprimate de . (1996), tolerana comunicativ se
manifest sub forma caracteristicilor comportamentale comunicative. Spre exemplu, nivelul
general sczut al toleranei comunicative se manifest prin: (a) refuzul de a nelege
individualitatea celuilalt, (b) supraestimarea de sine percepia c este etalonul
corectitudinii, (c) manifestarea conduitei categorice, (d) conservatorismul n evaluarea
altora, (e) incapacitatea de a inhiba strile emoionale distructive, (f) tendina de a reeduca
partenerul, (g) refuzul de a ierta greelile celuilalt, (k) manifestarea nerbdrii la disconfortul
fizic sau psihic al partenerului, (l) adaptarea dificil la comportamentul celor din jur [174, p.
69] fapt care este ntlnit n mediul didactic n relaia elev profesor. . distinge, de
asemenea, substructurile ce condiioneaz exprimarea toleranei comunicative. Substructura
intelectual reflect stilul activitii de gndire a altuia, a principiilor nelegerii realitii,
contientizarea problemelor, ideilor, luarea deciziilor, individualismul intelectual al
partenerului. Substructura valorico-orientativ prezint nelegerea individualismului,
idealurilor, concepiilor fundamentale despre lume ale fiecrei persoane, a scopurilor sale
vitale apropiate i ndeprtate, a intereselor, a evalurilor celor ntmplate, a reprezentrilor
privind sensul vieii i fericirea. Substructura etic vizeaz rbdarea i acceptarea normelor
morale, orientarea spre bine, justee, sentimentul datoriei. Substructura estetic relev
tolerana n sfera preferinelor, gusturilor, sentimentelor i particularitilor de percepie.
Substructura afectiv se manifest prin toleran fa de spectrul emoional predominant, n
care de cele mai dese ori persoana ntlnete bucurie sau tristee, optimism sau pesimism,
34
agitaie sau calm, urcu sau cobor, lipsa grijilor i nelinitii, dragostea fa de lume sau
agresivitatea. Substructura sensibilitii include perceperea particularitilor organizrii
senzoriale individuale, perceperea sensibil a lumii la nivel vizual, auditiv, olfactiv, gustativ,
tactil i locomotor. Substructura energetico-dinamic reflect perceperea varietii
proprietilor energeticecaliti i putere ale cmpului su energetic. Substructura
algoritmic marcheaz tolerana pentru diferite stiluri de activitate, pentru diferite ritualuri,
inclusiv familiale, religioase. Substructura caracterologic se refer la perceperea
specificului calitilor stabile, tipice ale personalitii, care sunt nnscute sau formate n
rezultatul educaiei. Substructura funcional marcheaz tolerana la diferite sisteme de
asigurare a vieii i meninere a confortului personalitii necesitile, preferinele i
aspiraiile [Ibidem, p. 371]. n concluzie, pentru a dovedi toleran n comunicare este nevoie
de mult graie social, de mare finee psihologic i de mare subtilitate metafizic pentru a
te forma ntr-o atitudine comportamental coerent [122].
Tolerana este o form de exprimare a domeniului afectiv i ine de dispoziia de
receptare n faa unor situaii. Relativa pasivitate nseamn toleran. Pentru domeniul
cognitiv, este un criteriu de performan individual. nteraciunea colectiv, cum ar fi
utilizarea brainstormingului ori a jocurilor educative nltur violena fa de etnie, de religie,
de gen, de statut social. Educaia pentru diversitate asigur ntegrarea n coal, succesul,
eficiena, iar coala trebuie s se raporteze la favorizarea unui climat flexibil, la implicarea
comunitii locale i la dezvoltarea incluziunii. Educaia aduce n prim-plan tolerana prin
cuvinte precum pace, securitate, dezarmare, drepturi i liberti, etc. Aciunea determinat
psihosocial ofer mbuntiri i preocupare colii i astfel se creeaz un echilibru. A fi
tolerant nseamn a fi empatic, comunicativ i preocupat de relaionare [118, p.122].
Problemele n comunicarea pedagogic care dovedesc nedezvoltarea toleranei
sunt: rezisten sczut la comunicarea interpersonal, deficitul de energie emoional,
schimbare de dispoziie, agitaie sau apatie, ritm sczut de adaptare la cmpul colar,
analfabetism emoional, nivel sczut al culturii emoionale reflectat prin dezechilibru
emoional, lips de sensibilitate i maturitate afectiv, conflicte interpersonale, stres,
rezisten sczut la activitatea de nvare i studiu individual, inexpresivitate afectiv,
nedezvoltarea competenei sociale i comunicative, eforturi minimalizate de autoeducaie i
evaluare subiectiv, incoeren acional, dificultatea sau incapacitatea de a descrie propriile
sentimente, dificultatea de a percepe emoiile altora, de a diferenia strile emoionale
exprimnd rigidizarea emoional (constricia), incapacitatea de autoexaminare [31, p. 10].
35
1.2. Arhitectura socioprofesional a toleranei pedagogice
Interpretarea social a toleranei realizat n contextul evoluiei actuale a teoriei despre
toleran prin analiza axiomatic a acestui fenomen social complex i contradictoriu are
implicaii profunde. n cercetrile tiinifice contemporane problema exprimrii toleranei n
context pedagogic es