+ All Categories
Home > Documents > Doctrine Pedagogice A

Doctrine Pedagogice A

Date post: 14-Apr-2018
Category:
Upload: georgeta-regheni
View: 354 times
Download: 5 times
Share this document with a friend

of 50

Transcript
  • 7/30/2019 Doctrine Pedagogice A

    1/50

    Uniersitatea Babes Bolyai Cluj-NapocaFacultatea de Psihologie si Stiinte ale Educatiei

    Extensia Targu-Mures

    Conf. univ. dr.Ion D.Dunreanu

    DOCTRINE PEDAGOGICE

    -NOTE DE CURS-

    2009

    1

  • 7/30/2019 Doctrine Pedagogice A

    2/50

    CUPRINS

    Cursul I Platon; Socrate

    Cursul II J.J.Rousseau

    Cursul III Comenius

    Cursul IV Pestalozzi

    Cursul V Dewey

    Cursul VI Montessori

    Cursul VII coala Waldorf

    Cursul VIII nvmntul i coala n pedagogia romneasc

    2

  • 7/30/2019 Doctrine Pedagogice A

    3/50

    CURSUL I

    PLATON

    1. Personalitatea i opera lui Platon

    Dup cum att de plastic a exprimat Constantin Noica, Platon este unuldintre cei patru mari... care nu mai poate fi scris" (Jurnal de idei, 1992).

    S-a nscut n Atena, ntr-o familie aristocrat, n care a primit o educaiesolid i aleas; a luat lecii, de exemplu, de gimnastic, de muzic, de pictur,

    poezie i gramatic.n timpul vieii lui Platon, Atena secolului al V-lea nsemna circa patru sute

    de mii de locuitori i cteva zeci de mii de strini care aveau dreptul de a locuin cetate; ca ora, nu era frumoas (casele mici i incomode), n contrast cuSparta - o cetate cu o via dur i lipsit de preocupri spirituale, consacrat

    doar activitii militare, pregtit de rzboi cu alte state.Atena era un stat democrat ntr-un sens precis: la conducere participa o

    minoritate, restul populaiei (sclavii) nu se bucura de ocrotirea legii i dedrepturi politice. Aceast democraie aristocrat nu era pe placul lui Platon,motiv care l-a determinat s elaboreze concepia unui stat care s elimineaceast caren.

    Platon i-a dezvoltat cultura tiinific prin intermediul filosofului Cratyl,discipol al lui Heraclit. La 20 de ani, l ntlnete pe Socrate i i devine discipol,iar dup moartea acestuia, iniiaz o serie de cltorii n Asia Mic, n Egipt, n

    special n Italia (la Sicilia), ceea ce i lrgete orizontul.

    3

  • 7/30/2019 Doctrine Pedagogice A

    4/50

    ntemeiaz Academia - instituie destinat s-i aplice ideile degajate deorice dogmatism. Membrii acesteia sunt interlocutori nsufleii de dorina de aavea mpreun un dialog din care s ieim prieteni i coincideni unii altora"'(Theaitetos, p.122), tema lor predilect fiind cunoaterea lumii i cunoaterea

    omului, exprimnd ngrijirea de sine.Sistemul su filosofic a fost i este o surs de inspiraie i reflecie (deexemplu, n secolul al XVIII-lea, Rousseau a fost puternic influenat de ctrePlaton; la fel, n secolul al XX-lea, Heidegger considera c ntreaga istorie afilosofiei europene nu este dect un conspect pe marginea dialogurilor luiPlaton"). n acelai timp, dialogurile i scrisorile sale au fost respinse peanumite aseriuni ale reflexiei sau au tost uitate (de exemplu, dialogurilereferitoare la art), n ansamblul lor ns au rmas ca puncte de referin ale unordezbateri de prim importan, care se disting prin dou proprieti:

    a. una const n modul n care Platon i expune filosofarea, mod ce amarcat cultura greac: este unul deschis - dialogul - accesibil fiecrui om liber,chiar neiniiat n filosofie; temele, ndeosebi din domeniul moral, se axau pefapte concrete din viaa comunitii, a statului;

    Acest mod se deosebete, dup cum ne informeaz Anton Dimitriu n Homo universalis(1989) de cel practicat de Aristotel, care se adreseaz unui numr restrns de iniiai, cunsuiri intelectuale, cu dragoste de studiu sistematic, cu putere de munc intelectual. Dealtfel, nMetafizica, Aristotel face urmtoarea mrturisire despre obiceiurile auditoriului su:Unii nu vor s aud o prelegere dac nu li se prezint n form matematic; alii nu-i ascultdect pe cei care se slujesc de exemple... Unii vor s li se nfieze ntr-o form exact; pealii aceast exactitate i plictisete, fie c nu pot urmri prelegerea, fie din pricina pedanterieiamnuntelor... Aa c o introducere preliminar, n care s se arate cum trebuie nvatfiecare lucru, e bine venit, pentru c ar fi absurd s ai pretenia s studiezi n acelai timp itiina i modul n care trebuie nvat tiina" (p.98-99). Aceast mrturisire vine sconfirme deosebirea dintre modul filosofic de nvare practicat de ctre Platon i cel care-lcaracterizeaz pe Aristotel, la care selecia audienilor, ascultarea sau timpul de tcere i ovia filosofic activ sunt elemente constitutive ale metodei practicate de el.

    b. alta evideniaz faptul c nici unul din dialogurile create nu trateaz osingur problem, ci mai multe, fr a fi separate ntre ele, ceea ce i-adeterminat pe unii analiti ai filosofiei lui Platon s le grupeze ntr-un anume fel;de exemplu, Sergiu Tofan, consider c cercetrile lui Platon privesc teoriadespre fiinare (metafizica), teoria cunoaterii (epistemologia), teoria sufletului(psihologia), teoria binelui (morala) i teoria politic (organizarea i conducereasocietii). n alte lucrri, cum este, de exemplu, Tratatul tiinelor pedagogice,sub redacia lui Maurice Debesse i Gaston Mialaret, sunt menionate filosofiaindividualitii umane sau modelul de om, valorile cunoaterii umane i ale

    culturii i relaia dintre stat i educaie/educaie i guvernare.Ideile formulate de ctre Platon asupra educaiei, sunt cuprinse n cele 31 de

    dialoguri i cteva scrisori, ordonate n trei grupuri: Dialogurile timpurii, legate de polemica cu sofitii, axate pe virtute (arete)

    i nvarea ei: Aprarea lui Socrate (despre scopul sau sensul vieii), Iona(despre spiritul tiinific i specificul frumosului), Laches (despre curaj), Criton

    4

  • 7/30/2019 Doctrine Pedagogice A

    5/50

    (despre respectul legii i ndatoririle civice), Lysis (despre prietenie), Hippiasmaior (despre frumosul natural), Charmides (despre nelepciune), Gorgia(despre falsa raiune i virtute),Alcibiade (despre cunoaterea de sine i curaj]

    Dialogurile de maturitate, referitoare la concepia despre om i natura

    omeneasc, despre existen i valorile culturii, despre stat i educaie:Protagoras (despre nvarea virtuii i a binelui), Eutidemos (despre sofiti),Kratylos (despre folosirea limbajului), Banchetul (despre frumosul n sine gradele de perfeciune ale frumosului), Menon (despre virtute i nvarea ei)

    Phaidon (despre suflet), Philebos (despre binele suprem), Republica (despredreptate, despre stat i educaie), Phaidos (despre frumos i prietenie)Theaitetos (despre cunoatere).

    Dialogurile perioadei trzii a creaiei lui Platon: Timaios (desprecosmologie, despre identic i diferit i despre clasificarea virtuilor), Legik

    (despre Constituie i mijloacele educaiei civice), Kritias (despre istorie idevenirea omului), Parmenide (despre ontologie i pluralitatea ideilor), OmiSpolitic (despre mpletirea virtuilor i valorilor).

    Toate aceste dialoguri - fr s fie ns singurele - cunosc diferiteinterpretri, datorit complexitii i subtilitii ideilor pe care le conin. Critica afost uneori inegal n cazul su, de exemplu, dialogul Timaios a fost considerat dectre unii exegei un simplu plagiat, de alii, lucrarea fundamental a lui Platon.

    2. Socrate

    Acesta este fiul unui sculptor i al unei moae; el s-a dedicat filosofiei nurma sfatului i ajutorului oferit de bogatul atenian Criton.

    n dialogurile Phaidon i Aprarea lui Socrate sunt redate dou momentediferite ale vieii lui Socrate: atracia sa din tineree pentru domeniul fizicii, ca

    proces al cunoaterii cauzelor fiecrui lucru i mprejurrile morii acestuia .Aprarea lui Socrate este, de fapt, un dublu portret: al lui Socrate i al lui

    Platon, sub aspectul modului de via i al comportamentului n societate. nacest dialog, Socrate mrturisete: Colindnd strzile nu urmresc alt scopdect s v conving, tineri i btrni, c nu trebuie s v preocupai mai mult decorp i bogii, ci s punei mai mult ardoare n desvrirea sufletului. V repetc nu bogiile sunt acelea care dau virtutea, ci din virtute provin bogiile i totce este folositor, fie particularilor, fie statului..."

    Aceast autocaracterizare este ntrit cu sublinierea unor aspectedefinitorii ale comportamentului magistratului. Un om - scrie Platon - desprecare putem spune fr ovial c, dintre ci am cunoscut n vremea lui, a fost de

    bun seam, cel mai bun i, ndeobte, cel mai nelept i cei mai drept".Socrate este omul de inut moral deosebit: un ndrumtor cu spirit

    critic, subtil i profund constructiv spre bine al compatrioilor si, spre o via

    cumptat i calm.

    5

  • 7/30/2019 Doctrine Pedagogice A

    6/50

    Procesul nedrept i cumplit care i-a fost intentat la vrsta de 71 de ani (nanul 399, dac inem seama de anul 470 al naterii sale) ne spune c a fostacuzat de ctre un tbcar bogat, care a pltit pe ali doi (un avocat mediocru iun autor dramatic) c ar fi predicat cultul unor zei strini Atenei i ar fi pervertit

    tineretul acesteia, nvndu-l s nu mai respecte tradiiile cetii i instituiilestatului.Socrate este judecat de ctre un juriu de 556 de judectori alei,

    (majoritatea dintre ei fiind marinari i negustori) i condamnat la moarte prinotrvire (este obligat s bea cucut).

    n faa acestui juriu, Socrate accept s ia cuvntul, din respect pentru lege.Nu abuzeaz de capacitatea lui argumentativ i nu cere iertare, ci declar: Mi-am jertfit viaa pentru luminarea patriei; dac meritele mele nu vor firecunoscute fr s m apr, nseamn c m-am nelat i c trebuie s mor".

    Socrate nu cere clemen... Potrivit ideilor sale despre virtute, desprentemeierea raional a vieii morale, demonstrnd c nu moartea e trist, civiaa trit fr o motivaie superioar, el solicit cetii o rsplat naional,ceea ce i-a iritat la culme pe judectori.

    n ceea ce privete preocuparea sa pentru analizarea procesului cunoaterii,lui Socrate i revin dou contribuii de seam pe care Platon le va dezvolta:

    a. cunoaterea ca proces dialectic ib. ntemeierea raional a vieii morale.Procesul cunoaterii lucrurilor este alctuit din ironia socratic (n sens de

    respingere i demonstrare a erorii) i din maeutica socratic (n accepiunea cpentru a descoperi adevrul, fiecare om, indiferent de origine, educaie sau staresocial, trebuie ajutat sau provocat, prin ntrebri i rspunsuri bine gndite, s

    participe la cutarea adevrului).Antony Flew, n Dicionar de filosofie i logic, expune n felul urmtor

    aceste contribuii ale lui Socrate:Declarndu-se nedumerit, Socrate ndeamn pe cte un interlocutor s ofere oexplicaie a virtuii n cauz, dar refuz s se mulumeasc cu exemple, struinds se formuleze o caracterizare general care s poat fi folosit pentru adecide dac ceva este sau nu un exemplu al respectivei virtui. O dat oferit o

    asemenea explicaie, Socrate l asalteaz pe interlocutor cu ntrebri la care secere un rspuns prin da" sau nu", iar prin inferene scoase din enunurile lacare partenerul de discuie a aderat, Socrate l face pe acesta s ajung a secontrazice. Dup care se poate ncerca o alt definiie sau cteodat i se ofer

    partenerului ansa de a-i modifica rspunsul dat la un din ntrebrile luiSocrate. Oricum s-ar proceda ns, se ajunge la o alt contradicie, iar cnddialogul se ncheie, participanii se afl n aceeai stare de nedumerire ca iSocrate" (p.261 -262).

    Platon dezvolt aceast metod n dialogul Phaidron, n care avem

    schiarea ei ca discuie care depinde de faptul dac participanii sunt dispui s

    6

  • 7/30/2019 Doctrine Pedagogice A

    7/50

    argumenteze cinstit i s descopere adevrul, pe care nimeni nu-l deine nprealabil i nu-l poate invoca drept garanie.

    Fora explicativ a acestei metode decurge din ordinea sau etapeleutilizrii ei. Acestea sunt:

    Ironia sau ignorana iniial a auditoriului (punerea ntrebrii);Scoaterea la iveal a adevrului (respingerea ideilor false);Inducia (gsirea generalului n particular, prin compararea ideilor

    formulate care dau loc la contradicii, pentru c acelai lucru poate s apar unui multiplu, mare i mic);

    Definiia parial i general (integrarea noiunilor singulare n noiunigenerale).

    Acest demers procedural explic accesibilitatea dialogului, explic cumeste posibil ridicarea gndirii de la idei particulare la idei generale teoretice.

    Referitor la ntemeierea raional a vieii morale, Socrate plaseaz binelenaintea rului - dup cum se desprinde, n dialogul amintit, Aprarea luiSocrate. n concepia sa, binele este cauza primar i ultim a existenei omului,n funcie de care el poate fi fcut n mod contient sau incontient, nconsecin, oamenii recurg la mijloacele pe care le vor folosi, unul dintreacestea fiind tiina virtuii n relaie cu voina lor. Asemenea virtui suntnelepciunea, curajul, cumptarea, dreptatea, a cror tratare Platon o va relua iadci n dialogul Republica i n alte dialoguri, conturnd astfel o teorie avirtuii ca referin a educaiei morale.

    3. Componentele paradigmei educaiei la Platon

    Avem patru asemenea componente: natura uman i devenirea ei prin educaie; teoria ideilor i coninutul educaiei; teoria virtuilor i valorilor morale i estetice i nvarea lor, statul democrat i politica lui fa de educaie, respectiv, educaie civic.

    Aceste componente alctuiesc ntia paradigm a educaiei, druit omeniriide ctre Platon i care au servit sistemelor de gndire i practicii pedagogice ntimp.

    a. Prima problem:Natura omeneasc i devenirea eiAceast problem este temeiul ontologic ai educaiei. Pentru explicarea ei

    Platon utilizeaz mai multe concepte, pe care le gsim n dialogurile Phaidon,Alcibiade, Gorgias, Timaios, Theaitetos; anume conceptul de om i uman,conceptele de natur psihic (individual) i natur filosofic (universal), decunoatere de sine i devenire armonioas i liber a individualitii omului cuajutorul adevrului, al dreptii, al frumosului i binelui.

    Omul este trup i suflet; el are o dubl alctuire: eul individual (accesibil

    simurilor) i eul impersonal (sau natura universal a omului), accesibilintelectului i reflexiei.

    7

  • 7/30/2019 Doctrine Pedagogice A

    8/50

    Luate separat, aceste constituente nu definesc ceea ce este omul, ci unitatealor: omul este cel ce comand corpului. Or, pentru a ti felul n care omul estestpnit i se poate stpni pe sine, astfel nct s-i triasc viaa potrivitraiunii" (Timaios,p.212), el trebuie s fie contient i rspunztor de opiunile

    sale, trebuie s se ngrijeasc de sine. Pe aceast baz n educaie trebuie fcuto schimbare de la o stare ctre alta mai bun" (Theaitetos,p.214).Pentru aceasta exist dou ci:a. una s te cunoti pe tine nsui;

    b.alta - trupul i sufletul s fie n armonie, anume s dai fiecrei prihrana i micrile potrivite ei" (Timaios, p.213), pentru ca sufletul s nu ajungla o degradare. Degradarea sufletului are diferite cauze, pe care Platon lemenioneaz n Timaios: predispoziia rea a trupului, trndvia, plcerilenesbuite (de exemplu, abuzul sexual este o maladie a sufletului), ambiiile,

    proasta form de guvernare i altele.A te cunoate pe tine nsui nseamn a-i cunoate starea sufletului care esteun aranjament ierarhic alctuit dintr-o parte raional, una curajoas i altaapetitiv, nct fiecare dintre ele este subordonat celei precedente printr-odiversitate de trsturi i interconexiuni care hrnesc viaa noastr i activitilenoastre.n consecin, cunoscndu-i starea sufletului, i cunoti scopul n via,inclusiv n privina educaiei: s descoperi folosul faptei drepte, bune ifrumoase, prin care eti rspunztor de sntatea fizic i psihic a corpului tu. nacest fel eti capabil s te ngrijeti i de treburile sau problemele statului.

    Despre aceast problem, care este de actualitate, dialogul Alcibiade esteedificator. Personajul este un om de stat atenian; un militar, comandant al floteitrimise n expediia din Sicilia, un om care rvnete dup putere i exprim onemsurat ambiie, arogan i spirit de aventurier (trdeaz, trece n tabraadversarilor, nva dumanul cum s provoace daune Atenei). ntrebarea pecare Platon o examineaz este ce l-a determinat pe Alcibiade s nu acioneze

    spre binele cetii? Indirect este vizat i o alt ntrebare referitoare laimportana cunoaterii de sine. Supus unui subtil examen, Alcibiade dovedetec nu nelege ignorana i nepregatirea sa (c nu tie ce este dreptatea pentru anu se comporta dup bunul plac), nu tie ce este binele i rul, frumosul i

    sntatea, pentru c toate acestea sunt de nedesprit.Deci, prin cunoaterea de sine ajungem s ne putem ngriji efectiv de

    ajungem s nelegem ca omul este altceva dect propriul su corp", umanuldin om presupune a deosebi ceea ce eti de ceea ce ai, c acest uman estearmonia n care Binele, Adevrul, Frumosul i Dreptatea alctuiesc o unitate.A te cunoate pe tine nsui nseamn s te priveti nuntrul tu, unde se gsetecugetarea, se gsete gndirea (cf. Phaidron), dincolo de care nu putem gsinimic (adic gndirea nu mai are nimic de gndit).

    8

  • 7/30/2019 Doctrine Pedagogice A

    9/50

    b. A doua problem: Teoria ideilor i coninutul educaieiFormulat n acest fel, aceast problem se nscrie n concepia lui Platon

    expus n dialogul Omul politic despre tiin ca ntreg: tiina teoretic (aceacare judec i este critic) itiina practic (care ndrum, care d directive)]

    tiina nseamn cunoatere (episteme), anume apropierea fiinrii deidee" (Theaitetos). Platon distinge ntre un tip de cunoatere - cunoateiteoretic sau teoria ideilor - i cunoaterea empiric (senzorial). Din acel

    punct de vedere procesul cunoaterii comport dou planuri:-un plan al lumii inteligibile (eterne i imuabile) care este lumea ideilor;

    aceast lume este o pluralitate de existene i desemneaz pluralitateacunoaterilor;

    -i un plan al unei lumi inferioare cu nelesul de copii" sau umbre aleideilor; acestea privesc realitile concrete, sensibile i istorice, pe care simurile

    noastre le nregistreaz; ele constituie obiectul unei simple opinii sau preri (doxa)Descrierea mitului sau ntmplrii" cu petera (n dialogul RepublicaVIIsemnific ceea ce poate fi cunoaterea i legtura ei cu aciunea educativa.Anume, procesul cunoaterii este o micare gradual (n etape) de reamintire.

    ntr-oprim etap, oamenii sunt legai de mici cu faa spre peretele peterii, neputndu-se mica i privi nainte. n spatale lor este aprins un foc, de unde vine lumina. ntre cei legaiI foc se afl un zid, de-a lungul cruia oamenii poart obiecte (statui de oameni); acesteobiecte depesc, uneori, zidul n nlime, nct imaginile proiectate (datorit luminii focului)sunt puse pe seama statuilor i astfel, ceea ce oamenii vd sunt umbrele obiectelor i nuaspectul lor real Asemenea oameni - subliniaz Platon - nu pot lua drept adevr dect umbreleluminilor1", altfel spus, iau ca adevr aparenele.

    ntr-o a doua etap are loc ndeprtarea legturilor prizonierilor, eliberarea lor din mrejeleumbrelor; acum este creat situaia care permite ntoarcerea privirilor n toate direciile': Ceidin peter au posibilitatea s vad chiar obiectele din spatele lor, dar ei continu s greeascn aprecierea a ceea ce este adevrat, pentru c le lipsete libertatea de a iei din peter spre avedea lucrurile n adevrata lor lumin.

    Mutarea n afara peterii constiutie a treia etap a cunoaterii, pentru cel eliberat s seobinuiasc s disting ntre imagine i lucrurile nsele.Urmeaz a patra treapt, cnd cel ce a ajuns s cunoasc adevrul i drumulcare l duce laacesta, coboar n peter pentru a-i nva i pe ceilali; aici nu i mai afl ns locul: este n

    primejdia de a fi nfrnt de realitatea care pretinde a fi singura realitate", aceea aneascunsului ca stare de ascundere a ascunsului". Platon examineaz aici o realitate care nu

    poate fi nfrnt dect de cel care posed spirit tiinific. Anume, de omul care nelege, mainti, c a cunoate nseamn a cuta premisa raionamentului de la care s plecm, dup caretrebuie examinat ipoteza pe care o formulm pentru a ptrunde n lumea ideilor.

    Spiritul tiinific presupune o permanent rentoarcere la ipotez i formularea acesteiapentru aflarea adevrului, operaii care s fie susinute de perseverena i curajul intelectual.

    Avem deci, nfiarea unui desen cognitiv n viziunea lui Platon, care intersecteaz dourepere sau principii: vizibilul (in care intr obiectele i imaginile acestora) i inteligibilul nlumea ideilor (n care avem realitile care pot fi postulate matematic i pe care le cutm nlumea ideilor nsele).

    Rezult c procesul cunoaterii este o micare gradual (n etape) de

    reamintire ca desprindere de lumea senzorial spre lumea ideilor, alctuit dinentiti de valoare pe care le putem cunoate prin raiune.

    9

  • 7/30/2019 Doctrine Pedagogice A

    10/50

    Valoarea principal a cunoaterii este adevrul; acestuia i sunt consacratediferite aseriuni n Theaitetos, Republica VII, Carmides, Phedron, Alcibiade.Este o valoare integrat n rndul valorilor de bine, frumos, dreptate, fr de carenu putem gndi o educaie care s contribuie la desvrirea omului, n mod

    concret un demers intelectual, moral, estetic i civic, dup cum vom luacunotin, n continuare. Acest demers este gndit de ctre Platon prin ceea ceastzi se numete curriculum-ul educaiei i ar cuprinde: studiul tiinelor -geometria, astronomia, dialectica i practicarea gimnasticii i a muzicii - care seduce i s dezvolte diferitele virtui ale comportamentului individual i socialal oamenilor. Anume, s faci totul cu msur (cnd faci distincie ntre fiinaexistent care este n sine i diferitele moduri ale acesteia), s faci ceva ce irevine ca om;s faci binele; s te cunoti pe tine nsui, s tii ce tii i ce nu

    tii i altele.

    c. A treia problem: Teoria virtuilor i a valorilor morale,estetice i civice i nvarea lorAceasta este o problem prioritar n dialogurile lui Platon. Leon Robin, de

    exemplu, o consider problema total a filosofiei" lui Platon (1996). PentruPlaton virtuile i valorile morale i estetice sunt cauza iscopulvieii omului iale educaiei pentru c orice aciune uman este" sau trebuie" s fie ndreptatspre binele moral, sprefrumos i dreptate.

    Despre virtute ne vorbesc dialogurile: Menon, Aprarea lui Socrate, Republica VI,Legile, Omul politic, Phaidon, Timaios, Carmides; despre binele moral ne vorbesc:Filebos,Fedru, Gorgias, Republica IV, VI, VII. Simuitan cu cercetarea virtuii i a limbajului moral,

    Platon se ocup de analiza frumosului n dialogurile Hippias Maior i Ion i parial ndialogurileBanchetul i Legile, iar despre dreptate i educaia civic n dialogurileRepublicaVII, Criton, Legile i Timaios

    Prin concepia sa Platon i exprim nencrederea i repulsia fa de tiranie,nscut de cele mai multe ori din excesiva libertate a democraiei.

    O spune rspicat nAlcibiade; acesta este un personaj care are ambiia s-iconduc pe atenieni, ns este lipsit de simul rspunderii.

    Ajuns n vrful statului, nu ine seama de primatul interesului general ci isatisface, n primul rnd, interesele personale; plcerea i durerea lui sunt maiimportante dect ce este mai drept i mai bine. Prin educaiei se ajunge la

    virtute i realizm educaia cu sprijinii valorilor i mpletirea dintre ele (vezi,Omul politic).

    Binele este valoarea care guverneaz lumea ideilor, datorit atributelorlui de autosatisfacere i autontmpinare" (Philebos, 67a). El este raiuneiordonatoare, este armonia lucrurilor care se opune rului (tendine

    perturbatoare i dezorganizatoare a acestuia).n dialogulFilebos, Platon analizeaz binele moral ca amestec n careintr

    adevrul, frumosul i nelepciunea, ca virtui de comportament.Din acest amestec rezult natura binelui moral: aceea de a face posibil

    cunoaterea ideilor ca existente n sine i de-a fi, n acelai timp, cauzacunoaterii i acceptrii ideilor.

    10

  • 7/30/2019 Doctrine Pedagogice A

    11/50

    Binele produce tot ce este drept i frumos" (Republica VII, 517 c), tot ceexist i existena nsi. Pentru om, binele este ceea ce l face bun" atuncicnd n el fiineaz virtutea.

    Cercetarea virtuii -n dialogurile Menon, Lahes, Phedron, Omul politic-

    are n vedere ntrebrile: ce este virtutea, cine o poate nva i n ce fel.Aflm c virtutea este o nsuire i o consecin a comportamentuluiomului devenit contient de el nsui, reperul ei fiind perfeciunea uman (omul

    bun). Virtutea este astfel raiune (fie n ntregime, fie numai n parte) inseamn armonie i proporie n manifestrile comportamentale.

    Dac nu am avea nici o idee despre, ce poate fi virtutea, nu am ti s dm unsfat cuiva asupra celui mai bun chip de a o ctiga.

    n alte dialoguri - Republica VII i Timaios i, prin reluare, n Fedon iLegile - sunt identificate mai multe feluri de virtui i legtura ntre ele, inclusiv

    modalitile nvrii lor.Este vorba de virtui nefilosofice (n sens de norme/maxime cu o anumitautoritate) i virtui filosofice canelepciunea, dreptatea, curajul i cumptarea,considerate cardinale fa de altele ca prietenia, datoria, chibzuin,

    generozitatea, prudena, responsabilitatea. Motivul pentru care trebuie sexiste patru virtui cardinale ine de evitarea extremelor de comportament; deexemplu, curajul se afl de partea sensibilitii i atunci cnd nu este n slujba aceva bun, el este nesbuin; n consecin, o cetate este curajoas fa de altacnd posed fora de a pzi intact opinia asupra lucrurilor de temut i asupracelor care nu sunt de temut.

    De asemenea, cumptarea este calitatea de a fi stpn pe sine; ea este unacord i o armonie care se exercit asupra anumitor plceri i patimi; or, atuncicnd nu este n slujba binelui, ea este un simplu exerciiu, o simplvirtuozitate.

    nvarea virtuii este posibil n comunitate, prin imitaie i exersare, princunoaterea binelui (vezi,Phedron) i studiul ndelungat al tiinelor i filosofiei(cf. Republica VII i Legile) i prin educarea capacitii de a cugeta i adragostei pentru nvtur.

    n ceea ce privete frumosul i educaia prin i pentru frumos, sub diferitele

    sale specii i aspecte care l definesc, acestea fac obiectul dialogurilorHippiasMaioriIon, iar unele caracteristici ale frumosului sunt cercetate n dialogurileBanchetuliLegile.

    Frumosul este valoarea care are un dublu neles:a) sensul ce desemneaz tot ce este potrivit la om i n viaa uman .

    (Hippias Maior, 219 e i b) i altul de util.Potrivirea ne produce desftarea, dar nu orice desftare, ci una legat de

    auz i vz" (idem, 297, 298 a); prin aceasta deosebim o specie de frumos -acelan sine - de frumosul natural care poate da omului doar emoia estetic, de

    frumosul artistic care este o creaie exclusiv a omului (idem, 292 d) i defrumosul comun tuturor lucrurilor (idem, 300 e).

    11

  • 7/30/2019 Doctrine Pedagogice A

    12/50

    Frumosul n sine este etern, mereu identic cu el nsui (Banchetul, p.69)care adugat oricrui lucru l face s devin frumos, fie c este vorba de piatr,de un lemn, de un om sau de un zeu, de orice ndeletnicire manual sauspiritual" (idem, 292 d).

    ntrebarea care se pune este dacfrumosul, n substana lui, estepotrivire,n general, comun oricrui lucru i dac potrivirea este egal?Rspunsul lui Platon este c frumosuleste o potrivire de culori, de sunete,

    de forme, de cuvinte sau de idei. Distincia acestei potriviri ctre sau pentruceva ine de cel de-al doilea neles al frumosului - cel de util, n sens descopi mijloc funcional.

    Anume, frumosul este egal (cf.,Legile) i este nsoitorul celorlalte valoriadevrul, binele, dreptatea; de exemplu, binele devine scopul frumosului, iaracesta, mijlocul binelui.

    n consecin, putem vorbi de o extindere a frumosului, pn lacuprinderea ntregii existene umane: ne plac oamenii frumoi, culorilefrumoase, operele, pictura i sculptura, sunetele frumoase, muzica idiscursurile frumoase etc, ntr-un cuvnt, tot ce ine de vzul minii i auzulminii. Aceasta este o concluzie relevant pentru educaie, pentru ceea ce putemnumi practicarea frumosului, printr-un context ambiental plcut al fiecreiinstituii sociale sau colare.

    d. A patra problem:Statul democrat i politica lui fa de educaie;educaia civic

    n concepia lui Platon, statul (polis = cetate) este un ansamblu de indivizi carenu pot tri normal dect ca ceteni; pentru aceasta ei se supun unei ordini statale(unei guvernri) care s vegheze la respectarea dreptii (legii) n dublasemnificaie de avantaj reciproc i de imparialitate (cf. Adrian Miroiu).

    A-i ndeplini activitatea pentru care natura te-a nzestrat - subliniazPlaton - este cel mai bine; de asemenea, a nu te amesteca n treburile altuia, a nungdui ca nici una din prile sufletului s ndeplineasc o sarcin strin ei.

    Un stat democrat - spre deosebire de timocraie (respect impus fa deautoritate), de oligarhie (regim politic bazat pe avere i exploatare) i detiranie(conducerea aparine unei singure persoane) - este o guvernare bazat pe

    libertatea omului i pe subordonarea intereselor individuale celor generale.Prin alctuirea lui care const n a separa mulimea cultivatorilor de pmnt i

    a celorlali meteugari de grupul aprtorilor i a da fiecreia cte o singurndeletnicire, un singur meteug, pe potriva naturii sale" (vezi, Timaios,p.131),statul este conform naturii omului. ntre stat i cetean exist o reciprocitate:datoria ceteanului fa de stat const n a avea fa de acesta veneraie,supunere i ngrijire (Criton, p.73), iar datoria statului este educarea ceteanului

    bun - omul nzestrat cu nelepciune, cumptare, curaj i dreptate. Acesta este, nconcepia lui Platon, omul care se supune dreptii, respect patria sa i legile

    statului (Constituia), legea fiind un mijloc de nvare a dreptii. Cel ce nu

    12

  • 7/30/2019 Doctrine Pedagogice A

    13/50

    svrete nici o nedreptate merit s fie cinstit, dar acela care nu sufer nicimcar ca ceilali s fie nedreptii, merit de dou ori atta cinste" (Legile,p.147),

    Statul, deci, este educatorul cetenilor si, iar educaia este principalulmijloc de evoluie a concepiei despre om ca cetean i despre stat (cil

    Republica VII, 534 e).n acest sens, nvarea i practicarea virtuii de dreptate trebuie fcut ntoate mprejurrile vieii publice i particulare. Acest fapt l-a determinat pePopper, de exemplu, s-l suspecteze pe Platon de utopie comunist"(cf.Popper, 1992).

    Ce este educaia civic i care i sunt elementele psihice instrumentale nconcepia lui Platon? Aceast educaie desemneaz un mod de raportare aomului la lege, la ceilali oameni i la sine nsui.

    Ea const ntr-un cumul de ndatoriri civice:

    a. respectarea legii, cu dreapt judecat i neprtinire;b. respectul pentru semeni, prin relaii amicale, cuviincioase i preuirea

    serviciilor pe care le primim de la alii (cf. Criton, p.147);

    c. ngduin/toleran pentru viciile remediabile de comportament, pentru

    cei care dau speran de ndreptare. Fa de acetia se cuvine s ne nbuim

    mnia i s nu ne lsm tri de asprime i mustrri" (idem, p.148);

    d.o corect iubire i preuire de sine, prin a ne lepda de orgoliu.Pentru educarea comportamentului civic, Platon scrieLegile - dialog

    considerat un manual al bunului cetean - n care este prezentat un lan demijloace de susinere a ndartoririlor civice la nivelul vieii comune, compus din: interesul comun pentru aprarea legii, judecata moral dreapt asupra felului cum este definit legea, nchegarea unei relaii armonioase ntre judecat i obiceiuri, ntrirea sentimentului de comunitate, prin serbri, cntec i dans, care sexprime binele i frumosul n via.

    13

  • 7/30/2019 Doctrine Pedagogice A

    14/50

    CURSUL II

    J.J.ROUSSEAU

    1. Personalitatea lui Rousseau

    Jean-Jacques Rousseau este gnditorul analitic al culturii i al vieii socialei un teoretician al educaiei care a exercitat, prin ideile sale democratice, oinfluen extraordinar asupra civilizaiei moderne.

    S-a nscut la Geneva n 1712. A trit aizeci i ase de ani, dintre caremuli la Paris.

    Dou din lucrrile sale - Contractul social i Emil - aveau s-i aducdizgraia autoritilor de la Geneva: a fost acuzat c, prin ele, predica anihilareatuturor formelor de guvernmnt", c acestea sunt lucrri ndrznee,scandaloase, necredincioase, tinznd s distrug religia cretin".

    Astfel, Rousseau a fost obligat s petreac civa ani n Germania iAnglia; a murit n anul 1778, n exil.

    Pentru a nelege despre ce fel de pretins distrugere" a religiei este vorba,Capitolul VIII -Despre religia civil - din Contractul socialeste edificator.

    Religia - scria Rousseau - considerat n raport cu societatea, unde este fie

    general, fie particular, poate, la rndul ei s se mpart n dou categorii:anume religia omului i religia ceteanului. Cea dinti, fr temple, fr

    14

  • 7/30/2019 Doctrine Pedagogice A

    15/50

    ritualuri, fr altare, limitat la cultul pur interior al Dumnezeului suprem. Este ointeresant i inteligent distincie. Personal, o asociez cu ceea ce numim astziecumenismul religios, n sensul c oamenii, fiii aceluiai Dumnezeu, serecunosc cu toii drept frai i societatea care i unete nu se dizolv".

    Cealalt religie, denumit particular de ctre Rousseau, este mrginit la osingur ar care d omului zeii si, patronii si proprii i are dogmele,ritualurile, cultul su exterior". Acest gen de religie unific cultul divin cuiubirea legilor, a statului, fcnd din patrie obiectul adoraiei cetenilor". nfapt, ns, este o religie rea din urmtoarele motive:

    unul -.pentru c se ntemeiaz pe eroare i minciun, neal oamenii, iface creduli, superstiioi";

    al doilea - pentru c aceast religie ajunge s fie exclusiv i tiranic,face ca poporul s devin intolerant i sngeros, n aa fel nct nu mai viseaz

    dect omor i masacru, socotind c desvrete o aciune sfnt, omornd peoriicine nu-i admite zeii".Nu putem s nu recunoatem aici fundamentalismulreligios de astzi, a crui intoleran este o ameninare la adresa vieii oamenilori a altor religii;

    cel de-al treilea fel de religie, distins de ctre Rousseau, poate fi numitreligia preotului", aceasta fiind de asemenea rea, ntruct l pune pe om ncontrazicere cu el nsui". Se subnelege c este de prisos orice comentariu aici,realitatea uman inegal a preoilor fiind argumentul justeei acestor consideraii.

    Dup cum se vede, avem de-a face cu o apreciere nedreapt care se nscrien acelai registru de consideraii contradictorii i inexacte asupra lui Rousseau,unele chiar umilitoare: a fost nvinuit de plagiat; i s-a criticat maniera de gndire(folosirea eseul filosofic) care ar dovedi doar imaginaie i lectur, astfel clucrrile sale ar fi ui fel de romane: de exemplu, Contractul social- un romansociologic; Discurs asupra inegalitii dintre oameni- un roman despreumanitate; Emil- un roman despre educaie; Noua Heloise- un roman despredragoste; i s-a reproat ci nu a fost capabil s ofere copiilor si nici mcar oelementar educaie. i ceea pare trist, un Petre uea, n al su Tratat deantropologie cretin (Editura Timpul, lai, 1992) se asociaz cu denigratorii lui

    Rousseau, afirmnd c acesta a susinut o fals concepie asupra naturii i culturii,pentru c n-a neles c om este corupt i bolnav de la natura oarb, indiferentmoral.

    2. Marile idei umaniste n creaia lui Rousseau

    n ansamblul lor, scrierile acestui gnditor sunt elaborate ntr-un momentistoric distinct de criz social i cultural n viaa francez a secolului al XVIIlea. Ele aveau s devin un fel de biblie" a iacobinilor, ceea ce l-a determini pe

    W. Windelband s-l numeasc filosoful revoluiei franceze.Noi l preuim pe Rousseau pentru:

    15

  • 7/30/2019 Doctrine Pedagogice A

    16/50

    -noutatea felului su de a gndi asupra condiiei umane pe aspecte demaxim interes, cum sunt nstrinarea i tipul de guvernare care s respec naturaomului;

    -originalitatea ideilor asupra educaiei i capacitii de autodepire i

    perfectibilitate.n aceste dou planuri, Rousseau caut s aeze fundamentele unui statlegitim, aa cum ar trebui el s fie.

    Pe de o parte, Contractul socialiEmilcerceteaz condiiile posibilitatea unei societi i a unei autoriti care s asigure omului ca persoan

    protecia, libertatea i tolerana universal.Aceste valori sunt componenente ale teoriei strii de natur a omului

    celei de societate elaborate de ctre Rousseau.nstare de natur, oamenii sunt liberi i egali, ei au creat societatea prin

    ncheierea unui contract. Acest contract este un act voluntar care presupuneexistena n acel moment a unei societi civile. n consecin, statul a aprutprintr-un contract ntre popor i cei pe care i-a ales conductori. Dar exist doufeluri de contracte: unul de asociere (prin care este fondat societatea, altul desupunere (prin care poporul d puterea unui suveran) potrivit cu cerineleraiunii i ale dreptii.

    Pe de alt parte,Discurs asupra inegalitii dintre este o scriere despre oistorie a omului ntr-o societate n care inegalitatea social i culturaldenatureaz omul; aceast inegalitate a crescut ncetul cu ncetul, ducnd la ostare de rzboi permanent ntre oameni. Pe aceast baz, Rousseau emite ideeac omul se nate bun, dar societatea l corupe; omul este nscut liber, dar

    pretutindeni e n lanuri". Este un enun care are o conotaie de excepie, cuimplicaii n filosofia educaiei, fapt atestat de nscrierea lui n primul articol al

    Declaraiei Drepturilor Omului i ale Ceteanului (1789). Rousseau esteprimul interpret al nstrinrii omului, aceasta fiind starea de constrngereextern i intern uman.

    Constrngerea extern se prezint sub forma instituiilor represive alestatului; constrngerea intern se manifest sub forma intereselor particularerivale. Amndou trebuie suprimate, pentru c sunt potrivnice att naturii

    omului, libertii naturale care confer omului calitatea de om i, deci,capacitii de a deveni el nsui", ct i organizrii i funcionrii unei societicare s respecte natura omeneasc. Este societatea n care nici un cetean snu fie att de bogat nct s-l poat cumpra pe un altul i nici s fie att desrac nct s fie constrns s se vnd".

    ntr-o astfel de societate, care s genereze un mod de existen lipsit deaservire, omul este gndit de ctre Rousseau ca incoruptibil"; este omulsociabil i cetean al statului care nu accept ca o minoritate privilegiat striasc n bogie i lux, n timp ce majoritatea este lipsit de cele necesare; el

    consider c fiecare trebuie s triasc n armonie cu natura i semenii si".

    16

  • 7/30/2019 Doctrine Pedagogice A

    17/50

    Aceast soluie este n direct legtur cu felul n care Rousseau explicnatura omului.

    3. Dualitatea naturii umane i scopul educaiei

    n Discurs asupra inegalitii dintre oameni sunt identificate doucomponente ale naturii omeneti:

    a) omul fizic/naturalcruia i-a venit ideea s creeze statul pentru a-i apraproprietatea; este omul care are strigtul natural spre libertate", potrivit voineisale, are sentimente i pasiuni, ns este slab cnd este dependent; (aservit);

    b) omul metafizic i moral(sau omul raional) care are idei i este capabilde relaii cu alii, este capabil de reflecie i are capacitatea de a se perfecionaca om.

    Aceste componente nu sunt n armonie. Dualitatea naturii umane are ocauzalitate pe care Rousseau o cerceteaz pe larg i constat c n starea denatur" omul nu are de-a face dect cu sine"; el este un animal stupid imrginit"; numai trecerea la starea de societate civil" va face din el un om, nsensul c ascult de raiune", nu de instinct i ajunge la o libertate care esteascultare fa de lege. Este, deci, vorba de o stare nou de societate, diferit decea de pn la el, n care existau condiii de inegalitate abuziv ntre oameni,create prin subordonarea omului fa de alt om (ceea ce este mpotriva naturiiumane) i prin dreptul celui mai tare (care duce la un conflict permanent ntre

    oameni).Este motivul pentru care Rousseau subliniaz c trebuie s cutm primeleorigini ale deosebirilor ce-i desparte pe oameni. Dac de la natur, oamenii suntegali ntre ei, atunci societatea l-a degenerat pe om; prin privilegiile de care se

    bucur unii n dauna altora, l-a determinat pe om s fie pretutindeni nlanuri". Metafora n lanuri" semnific constrngerile abuzive ale omului.

    Numai n acest fel A gsi o form de asociaiei care s apere i s protejeze cutoat fora comun persoana i bunurile fiecrui asociat i n cadrul cruiafiecare dintre ei, unindu-se cu toii, s nu asculte dect de el nsui i s rmntot att de liber ca i mai nainte. Aceasta este probelema fundamental, a creisoluie este contractul social" (J.-J. Rousseau, 1957, p.99).

    Acestea trebuie desfiinate; trebuie desfiinat proprietatea obinut prinnemunc, trebuie desfiinate toate privilegiile obinute prin natere; instinctultrebuie nlocuit prin justiie, iar aciunile umane (oricare ar fi ele) trebuie s se

    bazeze pe moralitate.

    17

  • 7/30/2019 Doctrine Pedagogice A

    18/50

    4. Libertatea autonom i educaia negativ

    Relaia dintre libertate i educaie n concepia lui Rousseau a fost i estereceptat n diferite feluri. De exemplu, Michel Soetard (1988) - unul din

    biografii lui Rousseau - constata c aceast relaie era n spiritul vremii, tinzndchiar s devin o mod. La data publicrii luiEmil-n care accentul se pune pe oeducaie n acord cu natura uman - de educaie se ocupau filosoful Helvetius,abatele Saint-Pierre, filosoful Condiliac i alii i ei aveau lucrri nu lipsite deimportan.

    Meritul lui Rousseau nu const numai n faptul c ar fi pus copilul ncentrul procesului educativ i ar fi conceput o coresponden a naturii originalea copilului cu etapele dezvoltrii acestuia. Cele cinci cri sau pri din Emiltrateaz cte o etap a dezvoltrii psihice i sociale a comportamentului uman i

    fiecreia dintre ele i se atribuie o semnificaie pedagogic: pruncia ca educaienatural, copilria, ca educaie negativ, pubertatea, ca educaie a simurilor,adolescena, ca a doua natere a copilului, prin intrarea sa n viaa comunitar icstoria, ca proces al diferenelor de educaie ntre sexe, drepturi i obligaii maritale.

    Meritul su const, mai ales, n inovarea educaiei din punctul de vedere alvalorii de libertate autonom i al perfectibilitii de care omul este capabil sprea fi om.

    Astfel, educaia negativ la Rousseau nu nseamn noninterveniaeducatorului, ci nseamn o educaie condiionat de libertate ca scop i mijloc

    pedagogic: ca scop n sens de relaie cu cellalt" care s respecte naturauman; ca mijloc, n sens de coinciden a intereselor individuale cu cele alesocietii. Prin libertate autonom, Rousseau nelege a nu fi supus altuia i a nusupune voina altuia voinei tale. O libertate autonom nseamn s te supui,dar nu ca slug, libertatea autonom nseamn respectul legilor.

    n Manuscrisul din Neufchatel avem aceast precizare: Eti liber, deisupus legilor, nu atunci cnd asculi de un om, pentru c n acest din urm cazasculi de voina altuia, ci atunci cnd asculi doar de voina public, care este,n egal msur, a ta i a oricui. De altfel, un stpn poate ngdui unuia ceea ceinterzice altuia, pe ct vreme legea, nefcnd nici o excepie, condiia tuturor

    este aceeai i, n consecin, nu exist nici stpn, nici slug".Avem aici argumentaia care l va pune pe Rousseau n situaia s considere

    c eul sensibil al copilului trebuie s se confrunte cu realitile dure aleexistenei, cu lumea de interese rivale.

    Aceast idee va fi preluat de ctre Carl Rogers prin nondirectivismul suterapeutic, acela al unui climat" pedagogic permisiv care s duc la ocunoatere autonom, personal i autentic.

    Cu toat influena exercitat asupra gndirii pedagogice moderne, Rousseaunu este ns scutit de o anumit obiecie. Anume dezalienarea uman nu poate fi

    lsat total pe seama naturii umane i a educaiei.

    18

  • 7/30/2019 Doctrine Pedagogice A

    19/50

    Accesul la libertatea autonom nu ine n exclusivitate de inferioritatea"omului. Rousseau ncearc s evite aceast obiecie prin preocuparea statului, cainstituie, care s ocroteasc i s-i apere pe toi membrii societii".

    19

  • 7/30/2019 Doctrine Pedagogice A

    20/50

    CURSUL III

    COMENIUS

    Comenius i sistemul su de gndire pedagogic

    Jan Amos Comenius este unul dintre marii pedagogi ai omenirii, care a lsatca motenire- printr-un numr impresionant de opere - primul mare sistem deeducaie i instrucie, sistem care a fcut s se dea secolului al XVII-lea numelede secolul didacticii, dup numele operei sale celebreDidactica magna.

    n bogata sa oper snt fundamentate pentru prima oar o serie de problemeprivind organizarea sistemului de nvmnt, coninutul i principiileprocesului didactic, metodele de predare, desfurarea leciei, metodica predriidiverselor discipline tiinifice n coal.

    Komenski, cunoscut sub numele su latinizat Comenius, aparineaComunitii frailor boemieni", ramur a taboriilor. n aceast frie"membrii erau egali n drepturi, munceau laolalt, se ajutau i se ngrijeaun comun de educaia copiilor. Marele pedagog a fost ntreinut la studii defrie", al crei nvtor i preot a devenit mai trziu.

    Trind ntr-o perioad de timp n care filozofia realist a lui Fr. Baconexercita o mare influen, n opera lui Comenius se va resimi att influenateologiei cretine, ct i aceea a filozofiei materialiste.

    20

  • 7/30/2019 Doctrine Pedagogice A

    21/50

    1.- Viaa, personalitatea i opera

    Comenius s-a nscut n localitatea Niwnice din Moravia, n 1592, i a muritla Amsterdam n 1670.

    Viaa lui poate fi dat ca exemplu de munc pedagogic- teoretic i practic- i de devotament fa de ara sa i fa de umanitate.A fcut studii ntr-o schola latina" din Prerau i apoi, dup terminarea

    acesteia, la universitile din Herborn i Heidelberg. i-a completat pregtireacu cltorii de studii n Germania, Olanda i, probabil, n Anglia.

    Rentors de la studii n 1614, Comenius a fost numit profesor de retoric lacoala latin din Prerau, unde nvase, iar la puin timp dup aceea a trecut ca

    pastor al frailor boemi, la Fulnek. n 1618 ncepe rzboiul de 30 de ani, care-1oblig s-i ntrerup activitatea, fiind silit, mpreun cu membrii sectei, la grele

    peregrinri. n 1627 este nevoit s se expatrieze n Polaonia, n oraul Leszno,mpreun cu alte 10 000 de familii cehe.n aceast localitate organizeaz viaa friei, ntemeiaz coli, n care i

    pred, dar activitatea lui principal a constituit-o redactarea i tiprirea maimultor opere pedagogice de mare nsemntate. n 1631 el scrie Janua aurealinguarum reserata (Ua de aur deschis limbilor), oper scris n limba cehi latin, pentru ca apoi s fie tradus n alte dousprezece limbi europenei patru limbi asiatice.

    Spre 1640 termin de redactatDidactica magna nceput nc din 1627Aceast oper i statornicete lui Comenius reputaia de mare pedagog.

    Devenit celebru prin activitatea i ideile sale pedagogice, cuprinse nlucrrile menionate, Comenius, ncepnd din 1641, a fost chemat n diferiteri, ca s participe la organizarea colilor. Astfel, el a mers n Anglia, dar a stat

    puin timp, din cauza tulburrilor politice. A trecut de aici n Suedia,stabilindu-se la Elbing, unde timp de patru ani a organizat mai multe coli.

    n perioada n oare s-a aflat la Elbing, Comenius a scris mai multe lucrri,printre care menionm : Linguarum Methodus novissima (Cea mai noumetod de nvare a limbilor) (1648) ; Orbis sensualium pictus (Lumeasensibil n imagini) (1654) etc.

    n 1654 este rechemat la Leszno (Lissa), unde nu a rmas mult timp dinpricina tulburrilor politice, fiind nevoit s ia din nou drumul pribegiei,stabilindu-se la Amsterdam. Aici, el se ocup cu educaia unor fii de nobili i cutiprirea operelor sale, n cadrul ediiei complete, intitulat Opera didacticaomnia. A murit n acestora, ntr-un moment n care ajunsese s se bucure de o celebritate mondial.

    Comenius a fost o mare personalitate, creia i-a fost caracteristic nzuinaspre luminarea, pacea i fericirea oamenilor.

    Sub raportul culturii, marele pedagog a fost i un nvat cu orientare

    enciclopedic i realist. Aceast preocupare rezult i din lucrarea saPansofia

    21

  • 7/30/2019 Doctrine Pedagogice A

    22/50

    (tiina universal). Important n ceea ce privete personalitatea lui este faptulc a avut drept ideal progresul omenirii ntregi prin educaie i nvmnt.

    Comenius mprtea concepia c prin instrucie se pot influena oamenii ic coala este ,,atelierul umanitii" i ,,drumul regal" pentru a conduce pe

    oameni la nelepciune. Adnc convins de aceast idee, a scris foarte multeopere de pedagogie, filozofie i teologie- aproximativ 200 de lucrri- cele depedagogie fiind nu numai cele mai numeroase, dar i cele mai cunoscute,apreciate i rspndite.

    Operele sale pedagogice cele mai importante snt :Didactica Magna este untratat de didactic, primul care cuprinde i o teorie a educaiei ; autorul 1-aredactat n limba ceh ntre anii 16271632 i 1-a tradus n limba latin n1640. Urmnd pe Fr. Bacon, care scrisese Instauratio Magna, Comenius i

    propunea s indice, pe plan de nvmnt, o metod, o art pedagogic cu

    aplicare universal, prin intermediul creia s se poat preda totul- tuturor (con-cepia enciclopedic).Janua aurea linguarum reserata este un fel de manual care uureaz

    nvarea limbii latine prin predarea a 8 000 de cuvinte, nsoite de imaginealucrului pe care l reprezint fiecare cuvnt.

    Informatorium scholae maternae (Informatorul colii materne) constituie prima lucrare de pedagogie a familiei.

    Schola ludus (coala ca joc)- 1653- este o lucrare n care autorul red nchip viu, dramatizat, coninutul dinJanua linguarum.

    Comenii Opera omnia didactica (Opere complete de didactic)- 1657-reunete ntr-un mare volum operele sale de didactic.

    Orbis sensualium pictus (Lumea sensibil n imagini) carte tiprit n 1658,conine texte nsoite de ilustraii reprezentnd scene din natur i din activitateaoamenilor. Aceast carte este una din lucrrile cele mai cunoscute ale epocii,fiind o aplicare a principiului intuiiei n nvmnt. Ea a fost rspndit nnumeroase ediii n toat lumea.

    Menionm, de asemenea, cteva din operele lui filozofice. Via lucis (Drumul luminii, 1641). Comenius considera c spre luminarea

    minii se ajunge pe patru ci : prin cri universale, prin coli universale, prin

    colegii universale i printr-o limb universal. Aceast lucrare de politiccultural este plin de idei utopice, dar este important prin programul cucaracter enciclopedic care anun micarea iluminist. n ea se subliniazrolul tiinei n dezvoltarea omenirii.

    De rerum humanarum emendatione consultatio catholica (Dezbatereuniversal cu privire la ndreptarea lucrurilor omeneti), lucrare din care s-au

    publicat numai dou pri : Panegersia (Deteptarea tuturor) i Panaugia(Luminarea tuturor). n ea i expune concepia sa filozofic pansofist careurmrea realizarea unei nelepciuni mondiale, a unei religii mondiale i a unei

    singure limbi pe tot globul. n acest scop, propune ntemeierea unei academii"a lumii, n care savanii s creeze tiina pentru toat lumea, i un tribunal

    22

  • 7/30/2019 Doctrine Pedagogice A

    23/50

    catolic", n sensul de tribunal al lumii, menit s examineze conflictele dintrestate, s dea soluii care s contribuie la asigurarea pcii n lume.

    Ideile pansofiste comeniene trebuie nelese n contextul framntriloristorico-sociale, ale conflictelor i micrilor religioase ale epocii n care a trit

    marele gnditor. El vedea n existena unei singure religii, a unei singure limbii tiine posibilitatea mpcrii statelor i realizarea pcii ntre naiuni. Soluiileutopice propuse de marele pedagog izvorsc din profundul su umanism, dinncrederea sa nestrmutat n viitorul mai bun al omenirii.

    Curentele filozofice-politice i profesorii care l-au influenat pe Comenius,

    n gndirea i activitatea sa.

    Un prim curent filozofic care 1-a influenat pe Comenius a fost filozofia luiFrancis Bacon, Giordano Bruno, Galileo Galilei .a. ndeosebi, recomandrilelui Bacon : cerceteaz natura", simurile nu nal, ele snt izvorul tuturor

    cunotinelor", orice tiina este o tiin experimental", au constituit pentrumarele pedagog ceh principalele idei cluzitoare n teoria didacticii.Al doilea curent filozofic care 1-a influenat a fost gndirea umanitilor.

    Ecoul acestei influene se resimte n concepia lui despre om ; astfel, el susinec omul este fptura cea mai desvrit i cea mai aleas", c omul este unminunat microcosm", c omul este o armonie att n ceea ce privete trupul, cti n ceea ce privete sufletul".

    O influen puternic a exercitat asupra lui Comenius i gndireademocratic a unor secte religioase i cu deosebire a sectei frailor boemieni".De la aceti frai, Comenius i-a nsuit simpatia adnc pentru popor iatitudinea de protest mpotriva abuzurilor nobilimii i ale clerului catolic. Deaceea n lucrarea Labirintul lumii i pacea inimii(1623) demasc trndvia,cruzimea, falsitatea nobililor i ipocrizia clerului. Sub influena acestorconcepii democratice, Comenius cere coal unic, general i obligatorie

    pentru toi copiii poporului, cu nvmnt n limba matern.La formarea concepiei sale filozofice i pedagogice a contribuit i contactul

    avut cu civa profesori renumii din aceea vreme. De la Johann HeinrichAlstadtius (Alsted), fost profesor de filozofie i teologie la Herborn, autor adou encilopedii- una filozofic i alta tiinific-,Comenius a preluat ideea de

    nvmnt enciclopedic, precum i teoria transformrii omului prin instrucie.De la Wolfgang Ratichius (Ratke, 15711635), el nsui un mare pedagog,

    care a transpus n coal principiile lui Bacon, Comenius a luat ideea educaieiomului pe calea culturii naionale i a instruiri lui pe calea experieneisenzoriale.

    23

  • 7/30/2019 Doctrine Pedagogice A

    24/50

    2.- Sistemul pedagogic al lui Comenius

    Concepia general despre educaie, scopul educaiei, mijloacele i

    principiile de educaie. n centrul gndirii lui Comenius st concepia c omul

    poate fi influenat prin educaie , c educaia este principala cale de lupt pentrubunstarea umanitii, c omul devine om", adic o fiin raional, numai prineducaia nceput n copilrie.

    Pornind de la aceast concepie, pedagogul ceh a ajuns la concluzianecesitii educaiei pentru toi oamenii, oricare ar fi starea lor social (ideea

    paneducaionismului). Aceast idee avea la baz teoria c mintea oricrui om sepoate dezvolta prin intermediul culturii- fapt pentru care el cerea s se predeatuturor copiilor tot felul de cunotine. Marea didactic, arta el, ne nfieazo art universal-valabil de a nva pe toi toate sau un mod sigur i ales de a

    ntemeia n toate comunitile, oraele i satele unui stat cretin astfel de coli,nct tot tineretul de ambe sexe- fr a neglija pe nimeni, de nicieri- s poat fiinstruit n tiine, mpodobit cu bune moravuri, ptruns de evlavie i narmat peaceast cale metodic, n anii tinereii, pentru tot ceea ce este n legtur cuviata prezent i viitoare, printr-o nvtur dat pe scurt, n mod plcut itemeinic".

    coala, atelierul umanitii"- adic un centru n care se pregtete omul cafiin raional i atottiutoare, e necesar ca instituie public, deschis tuturor.Scopul educaiei este acela de a face din fiecare individ un om", adic ofiin raional. A fi fiin raional - preciza Comenius - nseamn a fi un omcare cerceteaz lucrurile, le d nume, le msoar i caut s afle tot ceea ce esten ele, aa c omul raional e omul care cunoate ce snt lucrurile din jurul su.Ca fiin raional, omul e fiina care domnete peste toate creaturile ; iar a fistpn al lumii nseamn a ti s ntrebuinezi totul cu un scop raional ifolositor. Dar pentru aceasta, omul are nevoie s fie instruit. Dei concepeaomul ca o fiin raional, Comenius, considera lumea aceasta ca o pregtire

    pentru lumea venic..Mijlocul principal pentru realizarea scopului educaiei este instrucia.Educaia este un proces care se desfoar dup anumite principii, i anume

    conformitatea educaiei cu natura i conformitatea educaiei i nvmntului cuvrsta elevilor.

    Principiul conformitii cu natura. S urmm natura, s-o imitm", scriaComenius. Aa cum natura, spre a-i realiza opera ei, ateapt timpul potrivit,tot aa i noi s educm omul la timp potrivit, n primvara vieii. Apoi, aacum natura i pregtete mai nti materia necesar pentru a-i da o form i antreprinde ceva, tot aa s procedm i noi n nvmnt : s pregtim mai nticoala, dup cum pasrea i pregtete mai nti cuibul. Copilul s nvee mainti limba i apoi gramatica, nti prin exemple, apoi prin reguli ; nti s fac

    bservaii tiinifice i apoi s formuleze legi.

    24

  • 7/30/2019 Doctrine Pedagogice A

    25/50

    Comenius consider omul o parte din natur, care trebuie s se supunlegilor ei. Dup concepia sa, nsui procesul instructiv-educativ trebuie s sedesfoare dup anumite legi la fel cum fenomenele n natur se desfoardup legile lor proprii. Este de reinut preocuparea pedagogului ceh de a gsi

    legile specifice ale pedagogiei.Principiul conformitii educaiei i a nvmntului cu vrsta. Ideea existmai de mult, nc de la greci i romani, dar fundamentarea ei teoretic-

    pedagogic a fost fcut de Comenius. El a artat c dezvoltarea copilului i atnrului se face n patru stadii, stabilind pentru fiecare din ele un anumit sistemde educaie si nvmnt Aceste stadii snt :

    1. de la natere la 6 ani, coala matern ;2. de la 6 la 12 ani, coala satului ;3. de la 12 la 18 ani, coala latin sau colegiul ;

    4. de la 18 la 24 ani, academia.In concepia sa, educaia omului cuprinde educaia intelectual, educaiamoral, educaia fizic i educaia religioas.

    Educaia intelectual. Prin aceasta se nelege procesul de transmitere abazelor tiinelor i de formare a capacitii de a observa bine lucrurile i a leaprecia just.

    Poziia lui Comenius cu privire la educaia intelectual i desprenecesitatea de a dota omul cu ct mai multe cunotine corespundea cu nivelulde dezvoltare al tiinelor.

    Educaia moral este conceput ca aciunea de a forma la om anumitevirtui : nelepciunea, cumptarea, curajul i dreptatea. nelepciunea seobine, dup prerea lui, printr-o just apreciere a lucrurilor; a fi cumptatnseamn a pstra msura n toate ; curajul nseamn puterea de a lua iniiativefolositoare cnd momentul o cere ; a fi drept nseamn a fi loial, sincer.

    n afar de acestea, Comenius mai cuprinde n educaia moral i altecaliti, ca de exemplu : modestia, bunvoina, politeea, respectul fa de

    btrni, hrnicia etc.Ca metode de educaie moral, el indic :-exemplul comportrii prinilor, profesorilor etc. ;

    -povestirile morale prin care se dau elevilor ct mai multe exemple bune,care s strneasc admiraia i entuziasmul lor;

    -exerciiile morale, avnd ca scop s formeze elevi ordonai, muncitori, cu obun conduit, deprini s pstreze ordinea, s munceasc i s acioneze nsens moral.

    Prin folosirea acestor metode, elevul este condus de profesor pn lanelegerea necesitii ordinii, cumptrii, nelepciunii n via a comportriimorale.

    Comenius a acordat disciplinei, conceput ca ordine n coal i n via, o

    importan deosebit. El spunea : ,,o coal fr disciplin este ca o moar frap". n concepia sa, disciplina este mijloc i scop al educaiei. Ca mijloc, el

    25

  • 7/30/2019 Doctrine Pedagogice A

    26/50

    vede n disciplin ordinea i linitea necesare pentru inerea leciilor; ca scop,urmrea s obin acea stare sufleteasc care s-1 determine pe colar s

    pstreze ordinea, s nvee regulat, s execute dispoziiile profesorilor etc.Marele pedagog deosebea dou feluri de discipline : una brutal, dobndit

    prin btaie i alte pedepse, alta blnd, care se obine prin exemple bune, princuvinte i sfaturi blnde, prin iubire statornic, sincer i fr rezerve.n meninerea disciplinei, Comenius recomanda profesorului s urmeze

    exemplul naturii : cea mai bun form de disciplin ne-o ofer soarele ceresc,care d lucrurilor n cretere totdeauna lumin i cldur, adeseori ploaie ivnt, rareori fulgere i tunete". Cu alte cuvinte, pedagogul ceh recomand n

    primul rnd o disciplin blnd i, numai pentru cazuri de ncpnare irzvrtire, utilizarea de pedepse aspre.

    Pedagogul ceh a indicat o serie de procedee valoroase cu privire la educaia

    moral. n concepia sa ns procesul de formare a omului se ntemeia pe oviziune religioas asupra lumii. De aceea, el considera ca scop al educaieimorale cultivarea virtuilor cretine.

    Educaia fizic. Marele pedagog o concepea ca un proces de pregtire acopiilor pentru prelungirea vieii". Lund atitudine contra celor ce se plngeauc viaa e scurt, el observa c omul n-a primit o via scurt, ci o via pe careel o scurteaz.

    Comenius cerea s se imprime n mintea copilului cteva reguli privindeducaia fizic, ca de exemplu :

    n timpul sarcinii, mamele s duc un anumit regim de via, evitndalcoolul, eforturile fizice etc;

    dup natere, mamele s-i alpteze singure copiii ; corpul s fie pzit de boli, iar sufletul s fie pus n situaia de a face toate

    cu nelepciune ; sntatea i fortificarea corpului se obin prin hran cumptat i simpl,

    micri, munc, drumeie, clrie, vntoare, pescuit, joc; bun mprire a timpului de munc i repaus.

    3.- nvmntul(Didactica)

    Comenius considera copilul ca pe un mugure, ca pe o plant n dezvoltare ;pe educatori ca pe grdinari, iar procesul de educaie, ca un fel de oper degrdinrie, prin care se dirijeaz procesul de cretere a copilului, pentru a-1transforma ntr-un adevrat om.

    n aceast aciune educatorul dispune de un arsenal de mijloace: exemplul,exerciiile, jocul, disciplina, dar mijlocul cel mai important rmnenvmntul realizat prin coal.

    Teoria sa despre nvmnt este cuprins n Didactica magna.

    coala este pentru el un atelier pentru formarea omului". Preocupat de

    26

  • 7/30/2019 Doctrine Pedagogice A

    27/50

    alctuirea unui plan de organizare a colii, Comenius apreconizat patru gradede nvmnt.

    a) Schola materna este coala din casa printeasc, n primii ase ani aicopilului. Sub ndrumarea mamei copilul nva s mearg, s vorbeasc, s-i

    nsueasc unele reguli igienice, dobndete cunotine despre obiectelenconjurtoare, i exercit simurile i i dezvolt inteligena. Acum copilulpoate cpta ocazional i unele cunotine din diferite tiine, fiind treptatcondus s deosebeasc plantele, animalele, pietrele, culorile, sunetele,melodiile, s nvee nume de muni, vi, ape, zilele sptmnii etc.

    b) Schola vernacula (adic elementar, popular). n aceast coal,Comenius cere ca nvmntul s se predea n limba matern. nv-mntul dura ase ani, de la vrsta de 6 la 12 ani i urma s fie gene-ral pentru toi copiii.

    Ca materie de studii, propunea : biblia, catehismul, citirea, scrierea,aritmetica, istoria, elemente de geografie i astronomie, noiuni de fizic, depolitic, de moral, de arte i meserii. Dup cum se vede, el prevedea oprogram cu caracter enciclopedic.

    c) Schola latin (Gimnaziul). E numit astfel deoarece o dat cu ea sencepea studiul latinei. Aezat ntr-un mediu urban, ea continua coalaelementar i cuprindea pe colarii de la 12 la 18 ani.naceast coal, se

    predau patru limbi i cunotine cu caracter enciclopedic din domeniultiinelor i artelor. Deasemenea, era prevzut studierea istoriei n toate celease clase.

    d) Academia- reprezenta ultima treapt de nvmnt i avea o durat totde ase ani pentru tinerii de la 18 la 24 ani. Deoarece n ea se predau toatetiinele, era denumit i coala dePansofie sau coala de tiin universal.Studenilor le mai revenea obligaia s-i completeze studiile prin cltoriin diferite ri ale Europei.

    n comparaie cu coninutul colii din vremea sa, planul propus de el nu semai limita la predarea limbilor clasice, ci prevedea un nvmnt cu caracterlarg, enciclopedic, dar nu luat n nelesul c fiecare copil trebuie s cunoasctotul n mod profund i complet ; aa ceva n-ar fi fost posibil, ci n sensul ca el

    s tie din toate ceea ce era mai important.Pentru o nelegere mai uoar i o nsuire mai temeinic a cunotinelor,

    preconiza : nvmntul elementar s se predea n limba matern ; instrucia sse realizeze n mod plcut, uor i repede ; nvmntul s fie intuitiv, cci aase obin reprezentri precise despre lucruri.

    Comenius are meritul de a fi stabilitprincipiile nvmnlului. El a fixatun numr de principii sau de reguli sau, aa cum le spunea el, de axiome care scluzeasc pe profesor n predarea leciei. Meritul pedagogului ceh este i naceast privin foarte mare, unele principii stabilite de el pstrndu-i i azi

    valabilitatea.Din analiza lucrrilor sale rezult urmtoarele principii didactice :

    27

  • 7/30/2019 Doctrine Pedagogice A

    28/50

    -Principiul intuiiei: cunotinele nu trebuie s fie dobndite numai din cri,ci direct, din cer i din pmnt, din stejar i fagi", adic prin observaie i prinmunca personal a elevilor.

    Comenius formula astfel regula de aur" a didacticii : totul, pe ct posibil,

    s fie perceput cu ajutorul simurilor". Fcnd o astfel de recomandare care aveadrept scop ieirea din labirinturile scolasticii", el ajunge la o anumitexagerare, deoarece nu toate cunotinele se pot nsui numai pe cale intuitiv.

    -Principiul nvrii contiente: Nu trebuie s sileti (pe copil) s nveenimic pe de rost, n afar de cea ce mintea a neles bine". Aceasta nseamn catunci cnd se studiaz fenomenele naturii, elevii trebuie ajutai s neleagcauzele lor.

    -Principiul nvmnlului sistematic: ideile din lecie s fie organizate ntr-un tot i prezentate pe teme sau pe grupe, cci numai astfel ele convin minii

    noastre.n sistematizare, trebuie s se mearg de la concret la abstract, de laapropiat la deprtat, de la uor la greu, de la general la particular.

    -Principiul accesibilitii: cunotinele care se predau elevilor s corespundputerii lor de asimilare.

    -Principiul temeiniciei i al durabilitii nvmntului, care poate firealizat prin respectarea anumitor procedee : totul s fie bine explicat; s nu setreac mai departe pn ce nu s-a nvat bine ce s-a predat; elevii s formulezetezele principale ; s fie pui s fac exerciii i s recapituleze materia, pentrufixarea cunotinelor.

    In realizarea unui nvmnt care s in seama de aceste principii, rolulimportant urma sa-1 aib profesorul, deoarece el este acela care poale ...saprind n elevi setea de cunotine i o nflcrat srguin pentrunvtur". n fond - scria Comenius- acest rezultat se obine numai cnd sembin plcutul cu utilul.

    Organizarea procesului de nvmnt. n aceast problem Comenius aadus urmtoarele nsemnate contribuii : a stabilit noiunea de an colar" ; aintrodus sistemul de vacane ; a stabilit durata zilei de coal" la patru ore

    pentru coala elementar i ase ore pentru coala latin" ; a introdus

    nvmntul colectiv pe clase i predarea cunotinelor sub form de lecii ; afixat nceputul anului colar pentru 1 septembrie.

    A dat indicaii cu privire la desfurarea leciei, fcnd recomandarea caaceasta s aib trei pri constitutive : propositio, explicatio i aplicatio; adicmomentul introductiv, tratarea i partea aplicativ; fiecare lecie s aib o temunitar i un scopprecis i clar; la lecie, profesorul s observe elevii, ca tois fie ateni, s ia parte la discuii i' s pstreze disciplina.

    Comenius, n calitatea lui de autor de manuale, a dat i indicaii preioasedespre coninutul i forma de realizare a acestora. El propunea ca manualul s

    cuprind tezele, ideile principale din disciplina respectiv, expuse pe scurt, frdetalii de prisos care s sustrag atenia profesorului i a elevului de la ceea ce

    28

  • 7/30/2019 Doctrine Pedagogice A

    29/50

    este esenial. Manualul trebuie s fie redactat clar, sistematic, ntr-o limbfrumoas i accesibil elevilor.

    J.A. Comenius s-a ocupat i de organizarea intern a colii (n lucrareaLegile unei coli bine organizate), dnd indicaii bazate pe bogata lui experin.

    Astfel, el preconiza ca colile s fie prevzute cu sli pentru fiecare clas ;profesorul s controleze zilnic activitatea elevilor ; o dat pe lun, rectorulcolii s verifice cunotinele elevilor prin examene : la finele fiecrui ptrar sse in examene cu elevii, iar la finele anului, un examen de trecere n altclas ; n clas, fiecare elev s aib un loc stabil.

    Marele pedagog a dat dovad de o concepie nou, progresist despreprofesor, subliniind c funcia lui este de mare cinste, cum nu este alta subsoare", c societatea i datoreaz respect, iar el, profesorul, trebuie s deadovad de sentimentul demnitii personale, s fie activ, cinstit, virtuos, cult i

    harnic.Comenius are mari merite n dezvoltarea pedagogiei, stabilind primul maresistem de pedagogie coalar. De asemenea, el este primul care cere unnvmnt general, de care s beneficieze toi copiii. Totodat, este primul

    pedagog care stabilete noiunea de coal i funcia ei, gradele de nvmnt iprincipiile didactice, elabornd prima lucrare de didactic. El a susinut nmod argumentat nvmntul realist, enciclopedic i pe baz de intuiie. Printoate acestea, Comenius a contribuit la mersul nainte al colii i al pedagogiei,influennd n mod rodnic dezvoltarea nvmntului.

    Dar unul din cele mai de seam merite ale lui Comenius este acela de a fincercat sa dea un fundament tiinific procesului instructiv-eduoativ, cutnds-i stabileasc legile.

    Influena pedagogiei lui J. A. Comenius asupra pedagogiei universale,

    Chiar n cursul vieii sale Comenius a exercitat o influen puternic nmulte ri ca : Polonia, Anglia, Suedia, Ungaria, i rile romneti (ndeosebin Transilvania).

    Mai trziu el i exercit influena i n Germania, unde un filozof ca Leibnizspunea c pedagogul Comenius a jucat n dezvoltarea pedagogiei un rol tot aade mare ca Bacon i Descartes n domeniul filozofiei. Goethe va nva carte

    dup Orbis sensualium nctus, iar gnditorii germani din secolul al XlX-lea,admirndu-i concepia i comparnd-o cu aceea a lui Pestalozi, i vor spune,,Pestalozzi cel dinainte de Pestalozzi". n alte ri, ca de exemplu n Frana i nRusia, ideile sale au ptruns abia n secolul al XlX-lea.

    n ara noastr, unele idei pedagogice ale lui Comenius au circulat detimpuriu. nc din timpul vieii sale, el este bine cunoscut n Transilvania prinunele lucrri, ca de exemplu : Janua linguarum reserata, publicat n 1638 laBraov. Totodat Orbis sensualium pictus a devenit n Transilvania o cartedidactic mult folosit.

    29

  • 7/30/2019 Doctrine Pedagogice A

    30/50

    Al doilea moment, n ce privete influena lui n ara noastr, este secolul alXVIII-lea, cnd ncep s circule ideile sale cu privire la intuiie ca metod de

    predare, aa cum rezult din anaforaua mitropolitului Iacob Stamate.n secolul al XlX-lea opera lui Comenius e i mai mult popularizat la noi,

    unele din principiile propuse de el fiind aplicate n cadrul procesului instructiv-educativ, iar unele idei pedagogice au fost folosite ca argumente n susinereaunor msuri i propuneri ce au contribuit la dezvoltarea colii romneti. Spresfritul acestui secol apar i traduceri din lucrrile sale, ndeosebi Didacticamagna,publicat de P. Grboviceanu (1893).

    n ultimii ani au fost elaborate mai multe studii, n care se face o analizampl, nu numai a sistemului su pedagogic, dar i a concepiei filozofice,scondu-se n eviden poziia progresist i aportul acestui mare gnditor lamicarea pedagogic european.

    Cu prilejul aniversrii a trei secole de la apariia operelor sale didacticecomplete (1957), s-au tradus i tiprit mai multe culegeri de Texte alese dinprincipalele lui lucrri.

    30

  • 7/30/2019 Doctrine Pedagogice A

    31/50

    CURSUL IV

    PESTALOZZI

    Unul din primii reprezentani ai noii orientri n pedagogia epocii moderne afostIohann Heinrich Pestalozzi (17461827). Prin activitatea didactic i princoncepia sa pedagogic, el este unul din cei mai de seam practicieni iteoreticieni din istoria pedagogiei universale.

    Dei n secolul al XVIII-lea Elveia era n mna nobilimii i a burghezieinstrite, totui, condiiile social-economice erau schimbate: n mai multecantoane i orae puterea vechilor familii era ameninat de cei care gseau c asosit vremea pentru abolirea privilegiilor i pentru stabilirea egalitii ntre toicetenii.

    1.-Scurt privire asupra vieii i activitii

    I. H. Pestalozzi s-a nscut la Zurich i n decursul unei viei ndelungate a

    dus o lupt susinut pentru binele i fericirea oamenilor, la care el credea c sepoate ajunge printr-o mai bun educaie i instrucie a tuturor copiilor.

    i-a pierdut de timpuriu tatl. A crescut n societatea a dou femei- mama io btrn ngrijitoare- ntr-o atmosfer cald, de duioie feminin, care 1-ainfluenat mult. Era inteligent i de o mare sensibilitate, dar timid.

    Dup ce a absolvit coala medie, a urmat cursuri superioare de filozofie ide drept la colegiul Carolinum" din Ziirich.

    Activitatea didactic i pedagogic a lui Pestalozzi s-a desfurat n maimulte etape i n localiti diferite.

    Activitatea democratic a lui Pestalozzi la Neuhof(17671779). Convinsc mijlocul cel mai bun pentru ridicarea pe toate planurile a poporului l

    31

  • 7/30/2019 Doctrine Pedagogice A

    32/50

    constituie agricultura, bazat pe metode mai bune de lucru i instruciaelementar, Pestalozzi i-a concentrat activitatea n aceast direcie. nconsecin, I. H. Pestalozzi cumpr un teren agricol, construiete o cas,denumit de el Curtea Nou", i organizeaz o coal popular pentru copiii

    sraci i prsii, coal n care, pe lng predarea scris-cititului i a socotitului,se fceau i lucrri agricole i se deprindeau i unele meteuguri. Dup civaani de eforturi, ncercarea lui Pestalozzi eua, coala trebuind s fie nchis iterenul vndut pentru a fi pltite datoriile. El crezuse, n mod utopic, c attferma, ct i coala s-ar fi putut ntreine din veniturile realizate prin muncafamiliei sale i a colarilor. Lui Pestalozzi nu-i mai rmsese dect casa igrdina, unde urma s triasc cu soia sa, care a fost un rar exemplu decolaboratoare i tovar de via.

    Elaborarea primelor opere(1779'1798). Acest insucces nu 1-a dezarmat

    ns pe Pestalozzi. El a continuat s mediteze la aceeai problem, i anumeaceea a ridicrii nivelului de cultur al oamenilor i i-a expus planul su naceast privin.

    Este perioada n care marele pedagog scrie Ora de sear a unui sihastru(1780), coninnd un ir de aforisme, apoi romanul pedagogic Leonard iGertruda (primul volum - 1781), care 1-a fcut celebru.

    Peslalozzi i desfurarea revoluiei n Frana i Elveia. Epoca marilorrealizri. coala de la Stm (17981799). Trecerea armatelor franceze prinElveia i fondarea Republicii Elveiene au oferit lui Pestalozzi prilejuri noi deactivitate. El a primit, din partea Republicii, sarcina de a deschide la Stanz ocoal pentru copii orfani, n cldirea unei vechi mnstiri. Aici a adunat vreo80 de copii orfani. Activitatea desfurat n aceast coal de marele pedagogera condus de ideea c se poate face educaia copiilor, asigurndu-le condiiilei o atmosfer proprie educaiei din familie. El a artat elevilor o mare dragoste,stnd n mijlocul lor de dimineaa i pn seara i tratndu-i ca pe proprii sicopii. Dar dup 8 luni de activitate pedagogic, n urma invaziei armateloraustro-ruse, coala a fost nchis i transformat ntr-un spital militar.

    Experienele pedagogice ale lui Pestalozzi la Burgdorf iMiinchenbuchsee(17991804). n 1799, Pestalozzi i continu activitatea de

    nvtor, de data aceasta la Burgdorf. Aici, el aplic ideile sale pedagogiceprivitoare la instruirea copiilor i dobndete succese apreciabile. Dei aobinut bune rezultate, din cauza nenelegerii cu colaboratorii si, coala seinchide. ntruct localul n care i avea coala i-a fost luat de autoriti,Pestalozzi se retrage la Munchenbuchsee, unde colaboreaz cu EmanuelFellenberg la conducerea colii pe care acesta o deschisese acolo.

    Dar diferenele de caracter dintre Fellenberg i Pestalozzi erau prea mari cas poat fi posibil o colaborare de durat. n 1804 Pestalozzi primete invitaiaoraului Yverdon de a deschide aici o coal.

    Acitivitatea desfurat la Yverdon(18051825). i aici, Pestalozzi estepersonalitatea central a colii, considerat pe bun dreptate ca institut

    32

  • 7/30/2019 Doctrine Pedagogice A

    33/50

    pestalozzian". A contribuit la aceasta i faptul c metodele i principiileaplicate aici se asociau cu numele su, iar operele pe care le elaborase icreaser o faim n toat Europa. Guverne, oameni politici i nvai seintereseaz de metodele lui Pestalozzi i trimit comisii s le studieze, pentru a

    le aplica n rile lor.Dar, dup o ndelungat perioad de progres (20 ani), institutul dinYverdon- a intrat ntr-o faz de destrmare din pricina discordiei dintrecolaboratorii marelui pedagog. Institutul se nchide n 1825.

    Ultimii ani la Neuhof(18251827). Pestalozzi revine n 1825 la Neuhof,unde i ncepuse, cu decenii n urm activitatea lui educativ, spre a se apucadin nou de scris. Acum redacta Cntecul lebedei (1826) lucrare n care i apraconvingtor opera contra calomniilor. A murit n 1827 i a fost nmormntat,

    potrivit dorinei lui, n cimitirul din apropierea colii din Birr.

    n 1846, pe mormntul lui s-a aezat o plac pe oare era gravat urmtorulepitaf :Salvatorul sracilor la Neuhof,Predicatorul poporului nLeonard i Gertruda,Printe al orfanilor la Stanz,Fondatorul colii populare la Burgdorf i Munchenbuchsee.La Yverdon, educatorul omenirii.Om, cretin, cetean !Totul pentru alii, nimic pentru sine !Binecuvntat s fie numele su !

    Viaa lui Pestalozzi, redat n chip magistral n acest epitaf, arat cpedagogul elveian a fost o mare personalitate. Eleveia, patria sa, se mndretecu el aa cum francezii se mndresc cu Descartes, englezii cu Bacon iShakespeare, germanii cu Kant i Goethe, noi cu Dimitrie Cantemir i M.Eminescu. Ca toi oamenii ilutri, Pestalozzi a slujit unui mare ideal, acela aleducrii omului spre a fi mai bun i mai fericit.

    Devotamentul lui Pastalozzi pentru copii i pentru cauza ridicrii poporuluia fost nemrginit. Aceasta se desprinde, de exemplu, i din romanul Leonard iGertruda, n centrul cruia st ideea c familia asigur prima educaie a

    copilului, ea fiind, n acelai timp, un important factor al vieii sociale iculturale.

    Aceast idee este ilustrat i prin activitatea lui Pestalozzi la Stanz, unde acutat s fac din orfelinat o singur familie mare, al crei tat bun i atent cutoi copiii a fost el. n tot ce a fcut se vede att devotamentul fa de copii, citi grija sa pentru ntrirea gospodriei rneti, care sa duc la ridicareanivelului material i cultural al satului i prin aceasta al ntregii comuniti.

    2.- Opera lui Pestalozzi

    Leonard i Gertruda este un roman popular cu semnificaii pedagogice,n

    33

  • 7/30/2019 Doctrine Pedagogice A

    34/50

    care se descrie viaa unei familii i a unui sat elveian, cu obiceiurile i viciilelui i se arat posibilitile de ridicare a statului prin intermediul educaiei.Aceasta lucrare conine o serie de elemente de pedagogie social dinmediul stesc.

    Pestalozzi descria n roman felul cum nivelul satului s-a ridicat, prin muncai exemplul Gertrudei, o femeie energic i capabil, ajutat de un moierfilantrop i de biseric.

    Cercetri cu privire la mersul naturii n evoluia neamului omenesc esteolucrare n care autorul analizeaz problema trecerii omului de la starea naturalla cea de cultur, cutnd s demonstreze c nu se poate nelege niciodat cul-tura i starea de cultur, dac nu se studiaz bine natura i starea natural.

    Cum i nva Gertruda copiii, reprezint un ir de scrisoriadresate de Pestalozzi prietenului su Heinrich Gessner, n care snt

    expuse cele mai importante idei pedagogice, ndeosebi privind didactica ipedagogia colii elementare. Ora de sear a unui sihastru este o colecie de cugetri despre mreia

    omului i a naturii, n care autorul susine c natura trebuie s fie ghidul nostrude educaie.

    Cntecul lebedei constituie un fel de testament de ordin pedagogic, ncareprezint, ntr-o form mai precis, ideile sale despre educaie.

    Opera pedagogic a lui Pestalozzi reprezint un model de creaie, rezultatdin experiena i tririle proprii, din framntrile i lupta lui pentru binele

    umanitii.

    3.-Sistemul pedagogic al lui Pestalozzi

    Pestalozzi este autorul unui sistem de idei pedagogice, prin care drspunsuri la problemele principale ale pedagogiei. El a ncercat s arate cumse poate asigura dezvoltarea armonioas a dispoziiilor native ale copiilor icum se poate furi cu contribuia educaiei o societate, n care coala snlesneasc tuturor copiilor dezvoltarea forelor fizice, intelectuale i morale.

    Scopul i esena educaiei n concepia pedagogic a lui Pestalozzi.Marele pedagog elveian a avut ca punct de plecare pentru rezolvareaproblemelor educaiei o anumit teorie despre om. n centrul gndirii salepedagogice st ideea c natura uman este format din trei feluri de fore sauputeri : intelectuale, morale i fizice.

    Fora intelectual stimuleaz pe om s caute adevrul i astfel el creeaztiina. Cea moral e aceea care-1 ndeamn s se poarte n via plin dedemnitate, dnd astfel dovad de moralitate. Fora fizic sau artistic l mpings lucreze.

    34

  • 7/30/2019 Doctrine Pedagogice A

    35/50

    Dar toate aceste trei serii de fore- adaug Pestalozzi- exist n om numai cagermeni, ca dispoziii care trebuie dezvoltate armonios- proces care serealizeaz prin educaie.

    mprtind concepia lui Leibnitz, cunoscut filozof german, el susine

    ideea autodezvoltrii forelor din om, potrivit creia fiecare aptitudine a omuluiare tendina de a se dezvolta, de a iei din starea de inerie i de a deveni o forn aciune.

    Adaptnd aceast tez filozofic la teoria despre esena educaiei i scopulei, Pastalozzi scrie : Educaia nseamn aciunea de a dezvolta puterileintelectuale, morale i fizice din om, n mod organizat".

    Pestalozzi nu idealiza natura copilului, ca Rousseau. El susinea c dacnatura copilului este lsat fr ajutor, forele native ale acestuia se dezvolt

    prea puin i copilul rmne dominat de forele senzoriale- animalice. Copiii -

    spunea Pestalozzi - au nevoie de o educaie organizat n mod raiona, care sle acorde ajutorul necesar pentru dezvoltarea forelor lor umane. Dar, n acestscop, se impune s cunoatem copilul, fiindc educaia i nal edificiul ei penatura copilului, ca pe o stnc.

    Centrul ntregii educaii n concepia lui Pestalozzi l formeaz moralitatea,iar a forma oameni morali nseamn a pregti oameni plini de o dragoste activfa de ceilali oameni.

    Educaia are ca scop dezvoltarea integral (armonioas) a fiinei umane,dezvoltare ce se desfoar dinuntru n afar i din impulsurile venite dinlumea extern, n mod progresiv i armonios. El considera c acest el aleducaiei poate fi realizat dac se respect n procesul de educaie anumite

    principii.Principiile educaiei.Pedagogul elveian a stabilit c educaia trebuie s se

    orienteze dup urmtoarele principii : principiul educaiei armonioase, a crui respectare asigur dezvoltarea

    integral a personalitii copilului; n acest fel se stabilete un permanent acordntre educaie i legile naturale de dezvoltare a copilului. n aceast privin,marele pedagog scria n lucrarea Cum i nva Gertruda copiii" : Nu snt inici nu pot fi dou metode bune de nvmnt; exist una singur, anume aceea

    care se ntemeiaz pe legile eterne ale naturii" ; principiul dezvoltrii gradate i al unei succesiuni riguroase n folosirea

    metodelor i mijloacelor de educaie, pentru ca nvmn-tul s fie n acord cudezvoltarea natural a copilului, respectndu-se individualitatea sa ;

    principiul cunoaterii prin propria activitate a copilului. Respectareaacestui principiu duce la dezvoltarea personalitii copilului, ntruct singurcaut, sub conducerea educatorului, sensul lucrurilor i aciunilor pe care vreas le cunoasc. n acest fel i se mrete ncrederea n posibilitile proprii i nacelai timp el se deprinde s lucreze cu plcere.

    35

  • 7/30/2019 Doctrine Pedagogice A

    36/50

    Importana acordat de Pestalozzi aplicrii intuiiei n nvmnt.Pestalozzi susinea c baza instruciei o constituie intuiia, idee care devine unadin tezele centrale ale sistemului su pedagogie. El spunea, cu drept cuvnt, cnu poi obine reprezentri precise fr intuiie, c nici gndirea i nici chiar

    vorbirea nu se pot dezvolta fr ea. Numai intuiiile, observaiile dau omuluifora de a rezista prejudecilor. A vedea i auzi bine-conchidea el- iat primulpas spre nelepciunea vieii".

    Convins de marea importan a intuiiei, ca principiu i ca metod depredare, i dorind s ofere educatorului un drum sigur de lucru, el propunea caprin intuiie s se stabileasc trei elemente : numrul, forma i cuvntul(numele). Pentru cunoaterea fiecrui obiect, Pestalozzi cerea stabilireadimensiunilor sau cantitii, determinarea formei i precizarea numelui princuvnt.

    Astfel de idei au cluzit ulterior munca didactic a nvtorilor, iar autorullor i-a dobndit titlul de printe al intuiiei", Prin cercetarea lucrurilor subaceste trei aspecte- numr, form i cuvnt- Pestalozzi considera c se obindatele necesare pentru trecerea de la o percepie confuz la o noiune clar,

    precis. Aceast cale de cunoatere constituie un pas nainte fa de concepialui Comenius,, care fcea din intuiie mai ales un mijloc de dobndire areprezentrilor.

    Pornind de la mijloacele generale ale nvmntului- numr, form, cuvnt-Pestalozzi stabilete coninutul acestuia, astfel: numrului i corespunde

    predarea aritmeticii, formei i corespunde predarea geometriei, a desenului, ascrierii i a lucrului manual, cuvntului i corespunde predarea limbii materne ia tiinelor naturii i umaniste. La toate acestea se adaug gimnastica.

    Rolul familiei i n special al mamei n educaia copiilor. PentruPestalozzi, citadela adevratei educaii, focarul i coala umanitii este familia.n familie mama ncepe opera educativ asigurnd cu deosebire educaia inimiii cultivarea virtuilor morale, care formeaz podoaba omului, a ceteanului ia patriotului.

    Opera familiei o continu coala. Numai atunci cnd coala continu operafamiliei, ea poate deveni mijlocul eficace pentru educaia copilului. Pestalozzi

    conchide c n aceste condiii, coala este una dintre principalele prghii aletransformrilor sociale.

    Rolul muncii n educarea copiilor. mbinarea nvmntului cu munca.Dup Pestalozzi, unul din cele mai importante mijloace pentru dezvoltareaomului este munca. Ea dezvolt att forele fizice ct i mintea i pregtete

    pentru moralitate. Omul care muncete se convinge singur de mareansemntate a muncii. El se sprijinea pe ideea c nsui organismul uman efcut pentru a lucra : c ochiul vrea s priveasc..., urechea s aud, piciorul smearg".

    De aici deriv concluzia mbinrii nvmntului cu munca.

    36

  • 7/30/2019 Doctrine Pedagogice A

    37/50

    Teoria nvmntului elementar. Formarea omului- spunea Pestalozzi-merge ncet, natura trebuie ajutat ; pentru ca fiecare copil s-i dezvolte toatedispoziiile, este nevoie ca el s primeasc elementele necesare din toatetiinele i meseriile, ca factor de stimulare a forelor sale nnscute.

    Formulnd teoria nvmntului elementar, Pestalozzi a urmrit s pun ladispoziia fiecrei mame o metod simpl de educaie i instrucie.n ceea ce privete coninutul nvmntului elementar, el propunea :1) introducerea de obiecte noi de nvmnt n programa colii elementare

    (principiul extensiunii) :2) predarea cunotinelor s se fac n profunzime, nu pe baza ,,verbal", ci

    pe temeiul intuiiei i al judecii elevilor;3) introducerea lucrului manual i a lucrrilor practice n coal.

    Didactica pestalozzian.Potrivit ideilor sale, nvmntul are sarcina de a

    ordona i a preciza percepiile i cunotinele elevilor i de a le ridica nivelul denoiuni clare, de idei evidente. Pe lng asigurarea unui volum de cunotine,nvmntul cultiv i aptitudinile intelectuale sau cum scrie el, sporete

    puterile minii".nvmntul trebuie s dezvolte mai mult gndirea elevului (cultur

    formal), dect s o nzestreze cu cunotine (cultur material). El nu aconceput ns just raportul dintre cultura material i cea formal,supraapreciind rolul exerciiilor verbale, cu caracter mecanic, pentrudezvoltarea gndirii.

    Rolul exerciiilor n procesul educaiei i instruciei. Pornind de laconcepia sa despre modalitatea dezvoltrii naturii umane prin influenafactorilor externi, Pestalozzi caut s stabileasc metodele cele mai sigure

    pentru stimularea forelor interne ale copilului, recomandnd n primul rndexerciiul. El acorda o mare atenie exerciiilor de intuiie, de analiz i sintez,

    pe baza crora copilul se ridic la generalizri, dezvoltndu-i, astfel, puterileminii.

    Pestalozzi mai are meritul de a fi pus bazele metodicilor colii elementare,dnd ndrumri preioase pentru metodica scris-cititului, a aritmeticii, ageografiei, a istoriei, a tiinelor naturale i a gimnasticii.

    n acest domeniu, marele pedagog elveian aduce cteva idei noi, ca deexemplu :

    -La predarea abecedarului, propune nlocuirea metodei slovenirii cu ceafonetic.

    -Pentru predarea aritmeticii, creeaz cutia sau lada de aritmetic, care sefolosete i azi n nvmnt,

    -Pentru predarea tiinelor naturale, cere fmiliarizarea copiilor cu lumeaplantelor i a animalelor.

    -n ce privete educaia fizic, Pestalozzi propune o gimnastic

    elementar-, adic un sistem de exerciii care s contribuie la dezvoltarea

    37

  • 7/30/2019 Doctrine Pedagogice A

    38/50

    forelor fizice ale copilului i la formarea priceperilor i deprinderilorfundamentale de munc.

    Prin aceste materii de studiu Pestalozzi pregtea un plan de nvmnt cu oorientare mai larg, enciclopedic i preponderent realist.

    Educaia morala. Prin ea se urmrete dezvoltarea forelor morale alecopilului, adic pregtirea lui pentru o via plin de demnitate i de dragostepentru oameni. n educaia moral, educatorul trebuie s urmreasc formareasentimentelor morale, n primul rnd a dragostei pentru mam. Pe msur cecontactul copilului cu societatea se extindea, sentimentul de dragoste trebuia scuprind familia, coala i apoi, treptat, ntreaga societate.

    Prin formarea de idei morale, i se arat copilului datoriile i aciunile pecare trebuie s le realizeze. La acest el se ajunge prin exemple, care dau iun impuls eficace pentru aciune.

    Exerciiile morale constituie unul din mijloacele principale de formare aconduitei, deoarece dup Pestalozzi fora moral crete prin exerciii.Educaia fizic. n concepia lui Pestalozzi, prin educaia fizic se

    urmrete dezvoltarea forei fizice din copil, pentru a-1 face capabil s lucrezei s realizeze bunurile la care l conduc inteligena i inima.

    Conceput n sens larg, educaia fizic nseamn activitatea de pregtire acopilului pentru munc, dndu-i tiina de a munci i formndu-i


Recommended