+ All Categories
Home > Documents > familia ortodoxa4_selectii

familia ortodoxa4_selectii

Date post: 30-May-2018
Category:
Upload: violetaargatu
View: 224 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 38

Transcript
  • 8/14/2019 familia ortodoxa4_selectii

    1/38

  • 8/14/2019 familia ortodoxa4_selectii

    2/38

    PRESAORTODOX cuprins

    pag. 1Calea spre vindecarea inimii

    editorial | pag. 3Gustai i vedei

    c bun este Domnul!

    prznuiri | pag. 8Hristos a nviat!

    pag. 9Stareul Dionisie duhovnicul

    de la Sntul Munte Athos

    al optulea veac | pag. 13n galop ctre alimentul mondial.Acordul cu FMI i summit-ul G20

    pag. 20Dumnezeu are grij de mine

    pag. 23Tehnologia cipului RFID

    va invada societateaInterviu cu Virgiliu Gheorghe

    pag. 28Sntul Nicolae Velimirovici

    pag. 29 |cauzele bolilorRiscurile vaccinrii

    pag. 32 | mrturisiriPutem oare s slujim

    i lui Dumnezeu i lui mamona?

    pag. 38 | teologicaPregtiri intense pentru al optulea Sinod?

    pag. 43Documentul de la Ravennai primatul papei (I)de Arhim. Gheorghe Kapsanis

    pag. 44 | cuvntul duhovniculuiUn rspuns ortodox la provocrile lumiicontemporanePrintele Damaschin de la Platina (California)

    pag. 50 | minuni contemporaneAtunci cnd sfnii i cer drepturile...

    pag. 54 | actualitatea n Biseric

    pag. 58 | actualitatea laic

  • 8/14/2019 familia ortodoxa4_selectii

    3/38

    1

    nc de mic mi plcea procesiuneade Pati, la care participam ntotdeauna.Iar nu demult am aflat c ea a fost rn-duit de Biseric n amintirea femeilormironosie ce au venit dis-de-dimineala Mormntul Domnului. Acum m

    nduioeaz i mai mult. ntreaga viaa mironosielor este calea strbtut defiecare suflet; acesta trebuie s l urmezepe Hristos, precum L-au urmat miro-nosiele. n tineree gndeam, i voi,pesemne, cteodat gndii i spunei:

    Dac Mntuitorul ar fi trit n tim-purile noastre, noi L-am fi urmat, la felca mironosiele, ns Hristos este doarntotdeauna cu noi i chiar n noi. Elnsui a spus: i, iat, Eu cu voi suntn toate zilele, pn la sfritul veacului!

    Venii de la vedere femei binevestitoarei zicei Sionului:

    primete dela noi bunele vestiride bucurie, ale nvierii lui Hristos;

    veselete-te, salt i te bucur,Ierusalime, pre mpratul

    Hristos vzndu-L din mormnt,ca un Mire ieind.

    Canonul nvierii, la Laude

    (Mat. 28:20). Iar Apostolul Pavel spune:Oare nu tii c Hristos triete n inimi-le noastre?

    nseamn c i acum putem i tre-buie s l urmm pe Hristos, s urmmmironosiele. Ele, dei erau femei i fi-

    ecare avea familie, lsau totul i urmaupe Dumnezeu. ara era ars de soare,fr ap, erau nevoite s suporte sete ilipsuri, ns ele continuau s mearg.Iar cum Domnul i ucenicii Si nu pur-tau nimic cu ei, aceste femei le slujeau,precum spune i n Evanghelie. Ele leaduceau haine; Maica Domnului trimi-tea cteodat prin ele cele trebuincioaseFiului ei.

    De ce l urmau pe Dumnezeu? Pen-tru c ineau la fiecare cuvnt al Lui,

  • 8/14/2019 familia ortodoxa4_selectii

    4/38

    PRESA

    ORTODOX

    2

    pentru c unele au primit vindecare de

    la El. i noi, fiecare suflet, trebuie s i-nem la orice cuvnt al Lui, s-L cutmpe Dumnezeu n Evanghelie. Cci acolofiecare cuvnt, fiecare rnd este lumin,cale, rnduial a vieii pentru suflet. Mis-a ntmplat s am mult treab, multediscuii, i m-am mpovrat cu ele; amluat Evanghelia pentru a citi un cuvnt,

    pentru a-mi lumina sufletul. DeschidEvanghelia i nu ntlnesc niciun cuvntde nvtur, ci doar vindecri i iarvindecri. Cum Dumnezeu a vindecatpe orbul din natere, pe bolnavul de hi-dropic, pe slbnog; la nceput cutamcuvnt de nvtur, iar mai trziu mis-a spus n suflet c toate vindecrile

    sunt, de asemenea, nvturi pentrusufletul meu. Dac Dumnezeu l-a vin-decat pe lepros, va vindeca i sufletulmeu plin de lepr, prin care trec uvoaientregi de patimi. i, astfel, fiecare cu-vnt, fiecare lucrare evanghelic ni-Lnfieaz pe Hristos.

    Cu ct lepdare de sine trebuie s

    urmm acest cuvnt! ncepnd cu pri-mele fericiri din Evanghelia de la Matei:fericii cei sraci cu duhul, fericii ceiblnzi Dumnezeu ne nva cum tre-buie s fie sufletul, ne cheam s urmmaceast cale! Mai departe, ne nva sne iubim vrjmaii, s punem sufletul

    pentru aproapele nostru! ntreaga nv-

    tur trebuie s o urmm cu lepdarede sine. De ce oare totui nu o urmm?Pentru c ne iubim patimile, ne

    desftm cu ele; sau, ntr-un cuvnt,suntem n mhnire i nu dorim s ieimdin ea. Nu dorim s urmm cuvntullui Hristos pentru c este aspru, este cao sabie cu dou tiuri pentru inimile

    noastre cele pline de patimi. Este nea-prat nevoie de osteneal i de lepdarede sine; doar acestea ncnt mpria.i, n orice ntunecime s-ar afla sufle-tul, s cutm ieirea dup cuvntul luiHristos, s-L cutm cum L-au cutatfemeile mironosie. Ele l cutau n n-tunericul nopii, Mort, dar L-au gsit pe

    Dumnezeul cel Viu. n sufletul nostruse afl Hristos, ns El este viu, n Evan-ghelie, i ea ne lumineaz, ne dezvluiechipul Lui n lumin.

    S ne deteptm, s nelegem n ceconst osteneala noastr, s ieim dinstricciune, s urmm mironosielor;d-ne, Doamne, toate acestea! Noi nu

    urmm lui Hristos pentru c ne iubimpatimile, ne desftm cu ele i parc nutim c urmarea lui Hristos, cea maimic mplinire a cuvntului Su, aducesufletului o mare mngiere, c aceastmngiere este neasemuit mai nalt imai de pre dect toate bunurile lumii.

    Maica ArseniaCalea spre vindecarea inimiiEd. Sophia, 4

  • 8/14/2019 familia ortodoxa4_selectii

    5/38

    editorial

    3

    Criza: un cuvnt care face s tresalte inima a sute de milioane de oameniastzi. Criza, care deja a lsat pe drumuri milioane de ceteni ai societiiglobalizate; criza care a dus la disperare i a provocat deja multe sinucideri;pe toi, cel puin, ne pune pe gnduri aceast aa-zis criz pe care o parcur-gem, ntrebndu-ne, oare unde se vor sfri toate acestea?

    S ne curim simirile i svedem pre Hristos strlucind cuneapropiat lumin a nvierii,i bucurai-v zicnd, luminats-L auzim, cntndu-I cntare

    de biruin.Canonul nvierii, Cntarea 1-a

    Gustai i vedeic bun este

    Domnul!

    Uitndu-ne n sptmnile dinainteaSfntelor Pati la chipurile maniestanilorcare, n contextul crizei, umpleau strzilen marile orae ale Europei i ale Americii,

    ne ntrebam cu mirare: De ce? De ce ies nstrad aceti oameni, de ce cu steaguri roiii galben albastre, de ce se afeaz cu aa-zi-sul simbol al pcii, crucea cu braele rntentoars n jos sau cu alte simboluri ale noiiere? Ce ateapt ei de la marii bancheri imarii politicieni care-i joac astzi carteanrobirii fnanciare a lumii? Cred ei c ceicare exprim ateismul revoluiei ranceze,

    degenerarea moral a unei Europe i Ame-rici care de cteva sute de ani se lupt cuDumnezeu, bilderbergii sau ali stpnitorivremelnici ai lumii acesteia, vor f impresi-

    onai de spectacolul stradal sau de oricaremaniestare a durerii i a suerinei umane?

    De ce ies n strad i nu se ntorc laDumnezeu? De ce cred mai degrab n bu-ntatea i milostivirea politicienilor i po-tentailor lumii acestei dect n iubirea deoameni a lui Dumnezeu? De ce nu iau Cru-cea lui Hristos ca simbol i acopermnt,aa cum a cut Sntul mprat Constantin

  • 8/14/2019 familia ortodoxa4_selectii

    6/38

    PRESA

    ORTODOX

    editorial

    4

    ndejde pe care o aveau i srbii atunci cndmaniestau?

    Dar, de apt, de ce n zilele noastreatunci cnd necazurile apas asupra lor ivor s fe ajutai, oamenii ies s protesteze nstrad? Nu cumva findc-i pun ndejdean democraie, n mecanismele societiideschise, n dreptatea care li se va ace de

    cei pe care, chipurile, i-au ales i i guver-neaz?! Sau cred n puterea televiziunii de amediatiza i a asigura o solidaritate naiona-l i internaional? Dar i dac s-ar obineo astel de solidaritate, care n cazul srbilora atins, ntr-adevr, cote impresionante, ceconsecine ar putea avea n contextul socie-tii globalizate, a supersistemelor de mani-pulare a inormaiei i a rzboaielor psiho-logice i electronice?

    Milioane de srbi purtau pe strzi

    inte (target) pentru a arta c nu le e ric ivor birui, curaj care a entuziasmat pe toatepopoarele ce solidarizau cu cauza lor. i, to-tui, maina de rzboi euro-antlantic a n-vins. i dac ne gndim n ordinea freasca lucrurilor, srbii nici nu aveau cum birui.Doar dac nsui Dumnezeu ar f luptat m-preun cu ei sau n locul lor. Oare Cel care anviat din mori i a primit toat puterea ncer i pe pmnt nu putea salva i poporul

    srb de prigoana pgnilor?Un prieten srb, mi-a explicat civaani mai trziu situaia n care srbii pierdu-ser rzboiul. Dei pe strzi ieeau milioanede oameni, pe perioada bombardamentuluidin primvara lui 1999, bisericile lor erauaproape goale. n armata srb, chiar idup 1990 era interzis soldailor s poartecrucea la gt, iar Miloevici a rmas pnla moarte un ateu nverunat. Armata srb

    cel Mare cnd a biruit armata mpratuluipgn?

    Oare dac aceste milioane de oamenicare se revars pe strzile Occidentului s-arntoarce cu toat inima la Dumnezeu, nu arputea aa un rspuns, o mngiere i o maisigur rezolvare a durerilor ce au nceput?

    Privind la rvna celor care manies-

    tau pe motivul crizei, la solidaritatea pecare ncercau s o sugereze, ne-am amin-tit de marile maniestaii pe care le ceausrbii n urm cu exact 10 ani, n perioa-da postului Sfntelor Pati i dup nviereaDomnului. Atunci cetenii rilor Europeii ai Americii, majoritatea declarai cretini,urmreau la televizor cum armatele pltitedin banii lor, concentrate n trupele NATO,bombardau oraele, satele i bisericile Ser-biei, n cadrul a ceea ce a ost declarat n

    media euroatlantic drept cea mai maremisiune umanitar din istoria lumii. Exactacum zece ani n noaptea Sfntelor Pati,americanii aruncau asupra Serbiei bombepe care scria fe Paste fericit!, fe Hristos a n-viat!Dar oare copii care mureau srtecaisub drmturi tiau ce scrie pe bomb cas rspund i ei cuAdevrat a nviat!?

    Bnuiau oare europenii i americaniidin aa televizoarelor c numai peste zece

    ani vor ajunge s ias n strad cu aceeai

  • 8/14/2019 familia ortodoxa4_selectii

    7/38

    PRESAORTODOX prznuiri

    8

    ndulcii-v toi de ospul credinei; luai toi bogia buntii.Nimenea s nu plng pentru srcie, c sa artat mpria cea pentru toi.Nimenea s nu se tnguiasc pentru pcate, c iertare din mormnt a rsrit.Nimenea s nu se team de moarte, c ne-a slobozit pre noi moartea Mntuitorului.Stins-o-a pre dnsa Cela ce a ost inut de aceea.Prdat-a iadul Cela ce sa pogort n iad.Amrtu-l-a pre El, findc a gustat Trupul Lui.

    i aceasta mai-nainte apucnd Isaia a strigat: Iadul, zice, sa amrt, ntmpinndu-Te pre Tine jos; sa amrt c sa stricat, sa amrt c sa batjocorit; sa amrt c saomort, sa amrt c sa surpat; sa amrt c sa legat. A luat trup i de Dumnezeusa lovit. A luat pmnt i sa ntmpinat cu cerul. A luat ce a vzut i a czut ntru cena vzut.Unde-i este moarte boldul? Unde-i este iadule biruina?Sculatu-Sa Hristos i tu te-ai surpat.Sculatu-Sa Hristos i au czut dracii.nviat-a Hristos i se bucur ngerii.

    nviat-a Hristos i viaa vieuiete.nviat-a Hristos i nici un mort nu este n groap.C Hristos sculndu-Se din mori, nceptura celor adormii Sa cut.Aceluia este slava i stpnirea n vecii vecilor, Amin.Din cuvntul de Pati al Sfntului Ioan Gur de Aur

    Hristos a nviat!Ziua nvierii, s ne luminm popoare,Patile Domnului, Patile!

    C din moarte la via i de prepmnt la cer,

    Hristos Dumnezeu ne-a trecut pre noi,Cei ce-I cntm cntare de biruin.

    Canonul nvierii, Cntarea 1-a

  • 8/14/2019 familia ortodoxa4_selectii

    8/38

    prznuiri

    9

    n vremurile grele i pline de conuzien care trim, cnd problemele legate deo autentic vieuire cretin s-au nmulit,

    cuvintele Prinilor care iau natere dinizvorul viu al tradiiei ortodoxe constituieadevrat hran pentru suet. Un astel decuvnt dttor de via este i cel al Cuvi-osului Stare Dionisie de la Colciu (1909-2004), unul dintre cei mai importani du-hovnici contemporani ai Sntului MunteAthos.

    Pronia divin a rnduit ca o parte din

    nvturile Printelui Dionisie s ajungsub ochii cititorilor n aceste zile (11 mai),cnd se mplinesc cinci ani de la trecerea lavenicie a ieromonahului romn, conside-rat un om snt nc din timpul vieii de c-

    Stareul Dionisie,duhovnicul de la

    Sfntul MunteAthos

    O dumnezeescul! O iubitul!O prea dulcele Tu glas. C cu

    noi Te-ai fgduit s fii cu adevrat,pn la sfritul veacului,

    Hristoase, pre Carele ntrire dendejde, credincioii avndu-L,

    ne bucurm.Canonul nvierii, la Laude

    tre cei care l-au cunoscut. Cartea StareulDionisie, duhovnicul de la Sntul MunteAthos este prima dintr-o serie de volume

    ce cuprind cuvintele de olos ale Printe-lui rostite n timpul dialogurilor purtate cupelerini sau cu fii si duhovniceti. Discu-iile respective, nregistrate pe casete audio,au devenit sursa unui portret spiritual i aunor pagini de o sinceritate, amploare iprounzime unice n literatura consacratmonahilor atonii originari din Romnia,i nu numai. Fiind nzestrat, printre multe

    altele, cu harisma discernmntului, un daratt de rar ntlnit astzi, Printele Dionisiespune lucrurilor pe nume ntr-o vreme ncare corectitudinea teologic preer streac sub tcere sau s relativizeze subiecte

  • 8/14/2019 familia ortodoxa4_selectii

    9/38

    PRESAORTODOX prznuiri

    10

    extrem de importante i de ferbini.

    Postura de tritor i mrturisitor auten-tic al tradiiei ortodoxe athonite este evi-dent nc din prezentul volum, de peste300 de pagini, care conine, pe lng ca-pitole precum Mirenii, Modernism,Ortodoxie, Ecumenism, RugciuneaMinii sau Despre romni i Romnia,nsemnri din jurnalul Printelui, apoteg-me n stilul Sfnilor Prini i otografi

    nindu-l pe Stareul de la Colciu n di-erite ipostaze ale vieii de monah athonit.

    Fragmente din carteaStareul Dioni-sie duhovnicul de Sfntul Munte Athos:

    Cea mai mare primejdie este omul caren-are dragoste. Dar ce greutate este pentruom ca s aib dragoste? nvturile Biseri-cii Ortodoxe sunt cele mai uoare de nde-plinit, cele mai uoare. De ce s n-ai dra-goste, cnd n rugciunea Tatl nostru nerugm lui Dumnezeu s ne ierte pcatelenoastre, ntocmai cum le iert i eu pe ale ce-lui care mi-e duman? Vezi, suntem obligais avem dragoste nu numai ntre noi, ntrecunoscui, rude sau cutare, ci s iubim petot omul. De aceea scrie Sfnta Scriptur,

    s iubeti pe Domnul Dumnezeul tu dintoat fina ta i pe aproapele tu ca pe tinensui.

    tim c Ortodoxia este Adevrul. Ei,ct cunoatem - c unii cunosc desvritAdevrul, alii mai puin, alii i mai puin-, puinul care-l cunoatem s-l inem, iharul Sntului Duh completeaz netiinanoastr.

    Da noi s respectm ct cunoatem iatunci avem ndejde la buntatea lui Dum-nezeu c o s ne mntuiasc. Totul este snu fm nepstori, s nu zicem: Azi e du-minic, dar m duc oleac la birt s beau.

    n loc s te duci la biseric te duci la birt,

    i tii c nu aci bine: Eh, nu-i nimica, tieDumnezeu. Asta-i lucru ru, c mergi labirt n loc s te duci la biseric, dei n bi-seric este harul Sntului Duh, acolo esteDomnul, Snta Treime, Maica Domnu-lui, Sfntele Taine, Sntul Trup i Snge alDomnului i acolo se ac rugciuni pentrupacea lumii, pentru mntuirea suetelornoastre. Orict de nepstor i de nebg-

    tor de seam ai f, tot nu rmi pguba.Ieind din biseric

    Orict de necredincios ai f, harul Sn-tului Duh tot te acoper. Dar dac nu teduci deloc atuncea sigur c este primejdie.De aceea, orict am cunoate din Adevr, snu fm nepstori, pentru c Adevrul esteOrtodoxia, aceea s o inem cu sfnenie.

    Dar trebuie i oleac de silin, ccimpria lui Dumnezeu se silete i sili-torii o dobndesc pe ea. Dac nu ne silim,nu suntem ermi, ci suntem nepstori,vin alte religii, alte ntunecimi, ali ruvo-itori ai adevrului i ne schimb ideile. Sne punem toat ndejdea n Dumnezeu,n ajutorul Lui, c spune nsui Domnul:Orice ai ace, r de Mine nu putei ace

    nimic. Adic n cele duhovniceti, dacnu ne punem ndejdea n mila i ajutorulDomnului, nu putem ace nimic. Na, sun-tem oameni, c omu-i ca iarba, zilele lui caoarea cmpului - a dat oleac de clduri nu mai eti nimic.

    Dar dac ideea noastr duhovniceasceste aproape de Dumnezeu avem mare aju-tor, harul Sntului Duh ne sprijin, cciDumnezeu cunoate mai bine neputinanoastr dect noi nine.

    De multe ori ne vitm: O, tare mdoare aici, tare m doare!. Dumnezeu tiemai bine dect tine c te doare i te ajut

  • 8/14/2019 familia ortodoxa4_selectii

    10/38

    al optulea veac

    13

    Recent au avut loc dou evenimente care pot aecta pround evoluia economica Romniei, laolalt cu evoluia economic a ntregii planete. Este vorba despreacordul ncheiat de guvernanii notri cu FMI i de un summit mondial G0 alcelor mai reprezentative puteri economice ale lumi, inut la Londra la nceputullunii aprilie. Aa cum au artat numeroi observatori, acordul cu FMI urmrete sne aunde i mai mult ntr-o situaie de dependen i supunere a de instituiile

    globaliste inanciare i orele care stau n spatele lor. n acelai timp, summit-ul G0a pus bazele unei tranziii ctre o nou orm de sistem inanciar global monedamondial virtual, alturi de un organism ce preigureaz guvernul mondial.

    Acordul cu FMI este, practic, o les prin care anexarea Romniei la aceast tran-ziie ctre un nou sistem inanciar (o nou ordine mondial) este asigurat din scurti r eventuale surprize.

    n galop ctre falimentul mondial.Acordul cu FMI i summit-ul G20

    Cum am ajuns la mna FMI.Dei att preedintele Traian Bses-

    cu, ct i guvernatorul BNR, MugurIsrescu, asigurau opinia public, acumcteva luni, c Romnia nu are nicide-

    cum nevoie de vreun acord cu FMI,lucrurile s-au schimbat de aa maniernct ara noastr nu numai c a nche-iat acest acord, dar s-a legat de FMI ncondiii mai restrictive i dezavantajoa-

    Iuda Iscarioteanul, unul dintre ucenicii Lui, care avea s-L

    vnd, a zis: Pentru ce nu s-a vndut mirul acesta cu trei

    sute de dinari i s-i f dat sracilor? Dar el a zis aceasta,

    nu pentru c i era grij de sraci, ci pentru c era ur i,

    avnd punga, lua din ce se punea n ea (Ioan 12:3-6).

    Acordul cu FMIsau despre cum se pregtete alimentul naional

    se dect o cea n anii 0. S-a ajunsaici printr-o constant i continu pre-siune asupra Romniei, exercitat prinintermediul ageniilor de rating econo-mic care au cobort constant (i nejusti-

    icat) notele date situaiei economicedin ar, dar, mai ales, prin presiunileexercitate de instituiile internaionalei orele care stau n spatele lor.

  • 8/14/2019 familia ortodoxa4_selectii

    11/38

    PRESAORTODOX al optulea veac

    14

    Cine sunt cmtarii notri.

    O alt noutate a acordului cu FMIeste c, de aceast dat, aciunea dinpartea instituiilor internaionale glo-baliste a ost concertat. Astel, parteacea mai consistent a mprumutuluiprovine de la FMI 12,9 miliarde euro,de la Comisia European 5 miliarde,de la Banca Mondial 1,5 miliarde i

    de la alte instituii inanciare 1 mili-ard. FMI, Comisia European i BancaMondial este constelaia de organismecu rol decisiv n stabilirea noii ordini i-nanciare mondiale.

    Acordul: bani pentru strini, taxei omaj.

    mprumutul imens impus cu oraRomniei presupune msuri pe care gu-vernul s-a angajat s le respecte. Ageni-ile de rating i-au reintrat deja n rol ireclam aptul c eecul respectrii acor-dului va duce la degradarea ratingului icolapsul economic. Care este ns reali-tatea? Vznd msurile stabilite mpre-

    un cu FMI, pe care guvernul le aplic,se observ cum colapsul economic esteconinut exact n cadrul acestui acord.

    n primul rnd, banii mprumutai

    nu ajung la populaie i nici mcar la

    guvern. Ei vor merge n rezervele BNRi, avnd n vedere c bncile de la noi

    sunt iliale locale ale unor bnci strine,aceti bani eliberai de BNR vor ajungen mna strinilor.

    Aproape 3 miliarde de euro vorveni de la FMI i, pentru c potrivitstatutului organizaiei nu pot f olo-sii de ara benefciar dect pentrufnanarea problemelor de balan depli externe, vor merge la Banca Na-

    ional, n principiu spre a apra leul.Este doar o supoziie c, odat elibe-rate, sumele respective vor f olositede bncile strine din Romnia pen-tru a relua creditarea n Romnia inu vor lua calea strintii ctre bn-cile-mam. Oricum, s observm ceste vorba de aceleai sume: aproape

    3 miliarde de euro reprezint rezer-vele minime obligatorii ale bncilorcomerciale inute la BNR, i tot attse mprumut Romnia de la FMI!(Ilie erbnescu, Bloombiz)

  • 8/14/2019 familia ortodoxa4_selectii

    12/38

    PRESAORTODOX al optulea veac

    20

    Muli dintre noi, atunci cnd neafm n aa unor mari greuti, cdem

    n dezndejde i gndim c totul estepierdut, c Dumnezeu i-a ntors aa Sade la noi. Gabriela copilul cu copil,aa cum am numit-o ne dovedete cori ct de grele ar ncercrile, dacavem credin i strigm ctre Dumne-zeu, primim ajutor.

    Povestea ei seamn cu povestea

    multor tinere din ziua de astzi. A cu-noscut un biat, s-au ndrgostit unulde altul i totul a ost rumos pn cndea a rmas nsrcinat. Avea atunci nu-mai 21 de ani.

    Dumnezeu

    are grij de mineZiua nvierii i s ne luminmcu prznuirea i unul pre altul

    s mbrim, s zicem frailori celor ce ne ursc pe noi; siertm toate pentru Inviere i

    aa s strigm: Hristos a nviat

    din mori cu moartea pre moarteclcnd i celor din mormnturi

    via druindu-le.Canonul nvierii, Slava de la Laude

    ns, spre deosebire de alte ete, a ti-ut s-i duc crucea i s nu ac crim.

    Pentru c avortul este totuna cu crima.Cazul ei este dierit de al altora i prinaptul c a crescut la Casa de Copii i atrebuit s lupte i cu mentalitile celordin jurul ei, colegi i prieteni, care nproporie oarte mare i repetau acelailucru: s avorteze. Discuia avut cu eapoate o lecie pentru cei ce, copleii

    ind de necazuri i ispite, caut ajutorn multe locuri, numai la Dumnezeunu.

  • 8/14/2019 familia ortodoxa4_selectii

    13/38

    al optulea veac

    21

    doream oarte mult pe cineva care s

    m ncurajeze, care s m susin mo-ral. Mai demult am citit o carte despreviaa Cuviosului Iacov alikis. tiam ca cut multe minuni. i i-am zis n ru-gciune: Snte, tu, care ai cut atteaminuni, trimite-mi, te rog, pe cinevacare s m ncurajeze! i mi-a trimispersoana potrivit. Am gsit pe mas

    un numr de teleon, pe care l credeampierdut, al unei educatoare de la Casade Copii unde am crescut. Am sunat-o, ne-am ntlnit i mi-a zis s stau li-nitit, c va bine, c Dumnezeu aregrij de mine. De atunci am nceput sm apropii de Dumnezeu. Am nceputs merg la biseric, s m spovedesc.

    Participam la Snta Liturghie, pentruc tiam c harul lui Dumnezeu vinei asupra etiei. mi amintesc c odatera rig, ploua. Vznd vremea de aa-r, i-am zis etiei: Maria, azi nu maimergem la biseric! i m-am aezat dinnou n pat. ns etia a nceput s batcu putere n burtic!

    tiu ce vrei!, i-am rspuns. Mmbrac i mergem la Biseric. De ase-menea, seara, dac ncercam s adormr s mi ac rugciunea, ea se zbteai nu m lsa.

    Prin aceast ncercare mi dau seamac L-am descoperit pe Dumnezeu. nPsalmul 33 se spune: Gustai i vedeic bun este Domnul! i, ntr-adevr,aa este. Trebuie s ne apropiem numaipuin de Dumnezeu i s vedem ce mi-nunat e totul atunci cnd Domnul este

    Cum a reacionat prietenul tu cnd a

    afat c eti nsrcinat?

    A ost un oc pentru el. Primele zilenu mi-a zis nimic, apoi a spus c nu estepregtit s devin tat. Eram de trei anii jumtate mpreun. nainte s rmnnsrcinat, l tot ntrebam ce o s acemdac o s avem un copil, ce o s-i dm

    s mnnce? mi rspundea totdeaunaoarte hotrt c ace orice pentru copi-lul lui. i, cnd a afat vestea, ne-a ntorsspatele.

    Iar aceasta nu a ost singura vesteproast.

    Da, stteam cu chirie, iar proprie-tarul, cnd a afat, m-a dat aar, deipn atunci mi-am pltit regulat dato-riile. n plus, mai toi prietenii i colegiimi spuneau s avortez. Mama lui mmai suna i insista pe aceeai idee. mitot spunea s m gndesc unde i cumam crescut, i c aa o s creasc i copi-

    lul meu. Recunosc c am avut ispite srenun la sarcin.

    i ce te-a determinat s mergi mai de-parte?

    Credina n Dumnezeu. L-am totrugat pe Dumnezeu s-mi trimit pe ci-neva care s m ajute nu cu bani, cci,dei nu era mare salariul, m gndeamc nu o s mor de oame (Gabriela eracasier la un supermarket n.red.) mi

  • 8/14/2019 familia ortodoxa4_selectii

    14/38

    23

    al optulea veac

    Tehnologia cipului RFIDva invada societateaInterviu cu Virgiliu Gheorghe (continuare)

    Prznuim omorrea morii,sfrmarea iadului i nceptura

    altei viei venice, i sltnd ludmpre pricinuitorul, pre unul

    cel binecuvntat, Dumnezeul prinilori preaslvit.

    Canonul nvierii, Cntarea a 7-a

    Credei c oamenii vor accepta pn la urm acest sistem de supraveghere?

    Televiziunea i canalele de comunicaie, n general, vor juca rolul undamental,cci ne slbesc discernmntul, ne pasivizeaz voina, ne supun ntr-att sugestiilor

    lor, nct devine imposibil o revolt a maselor astzi sau mcar o mpotrivire activdac aceasta nu este iniiat sau susinut mediatic.

    Numai cretinii i oamenii care i-au pstrat o contiin treaz mai se pot opune.Masele sunt ameite de televiziune sau sunt legate de propriile patimi cultivate laexacerbare de media n ultimii ani.

  • 8/14/2019 familia ortodoxa4_selectii

    15/38

    PRESAORTODOX

    24

    al optulea veac

    Adic televiziunea i va face pe oameni

    incapabili s se opun introducerii cipului?Nu numai televiziunea, ea este doarunul din instrumentele de dresaj. Prinrobia spiritual, mental, pe care o gene-reaz, i ace pe oameni s fe chiar dis-pui s se supun cu o plcere desrnatunui sistem n mod evident malefc saudemonic. Tatuajele i piersingul nu sunt

    dect eectele directe ale tiraniei an-tasmelor iniiate de micul ecran, dupcum ne demonstreaz i McLuhan. Iarde la primirea tatuajelor, gurirea pieliii pn la implantul cipului nu-i dectun singur pas.

    Ce legtur poate exista ntre cele dou

    fenomene?Se poate observa c cei mai aectai

    de degradarea moral cer ei nii s lefe implantate cipuri. n Olanda, spreexemplu, sunt discoteci n care intrnumai persoanele care au implantat cipRFID sub pielea braului drept. Grupulde etic al Consiliului Europei obser-

    v c n cluburi de plaj n Spania iOlanda oamenii olosesc VeriCipul (im-plantat sub piele) ca pe un card care gr-bete comenzile de buturi sau plile.

    Aadar, la un anumit nivel de degradarespiritual, cipul va f vzut ca o chestiecool, mai cu seam cnd oer anumiteavantaje.

    Tatuajul i pearcingul demonstreazc individul a ajuns la gradul n care ce-deaz antasmei o parte din trupul su.Nu mai este o joac, ci o chestiune devia i de moarte. Este un legmnt -cut cu snge, cci de cnd e lumea celmai pround legmnt este pecetluit cu

    propriul snge, este nscris n propriacarne. Poate c i de aceea cipul va f im-plantat n fnal sub piele.

    Chiar credei c se va ajunge pn aco-lo?

    Dac lucrurile evolueaz n acelairitm, mai curnd dect ne putem ima-

    gina. Deja implantul cipului se aplic nmai multe ri unor categorii de oamenica bolnavii de SIDA i cei suerinzi de

    Altzheimer, dar am neles c i poli-itilor din Londra le va f impus cipul

    Televiziunea i tatueaz mesa-jele direct pe pielea noastr.

    McLuhan 244

    Sptmnalul Te Economistconsemneaz, ca straniu herald alviitoarelor utilizri, aptul c, laclubul Baja Beach din Barcelona,biletul de intrare n zona VIP esteun microcip care se implanteazn bra clienilor fdeli. Puin maimare dect un bob de orez i aco-

    perit cu sticl i silicon, cipul esteolosit la identifcarea persoaneloratunci cnd intr i pltesc consu-maia. Este injectat de o asistentmedical, sub anestezie local. nond, este o etichet RFID.

    (CESE)

  • 8/14/2019 familia ortodoxa4_selectii

    16/38

    PRESA

    ORTODOX

    28

    Sfntul Nicolae Velimirovici

    Prin Fereastra Temniei

    Hristos i-a mustrat odinioarpe ucenicii Si c nu i-au crezutpe Maria Magdalina i pe ceilalidoi ucenici care l-au vzut nviatdin mormnt i-au vorbit cu El

    viu: i au nfruntat necredina lori mpietrirea inimii, c nu au cre-zut celor ce au vzut pre El nviat.(Marcu 16:14). i toi ucenicii aucrezut. De cte ori Hristos cel viunu i-a mustrat n felurite chipuri

    i prin cei mai buni oameni pe Europenii botezai, pentru necredina impietrirea inimii lor, dar n zadar. De aceea, Europa a fost lovit cu unbici ntreit: necunoaterea, grija i dezndejdea.

    Dup prerea mea, Sfntul Nicolae Velimirovici este ultimul mare proroc al Cre-tintii i dac noi nu vom da ascultare sfaturilor i avertismentelor sale, vom aveasoarta pe care o are poporul Srb, n aceast frmiare n care se afl acum. Pentru c

    ceea ce spune acest sfnt poporului Srb este valabil pentru toate popoarele ortodoxe.Atunci cnd nu se mai mrturisete credina i nu este cine s apere valorile credinei,acea credin este moart, dup cum moart va fi i soarta acelui popor.

    Arhimandrit Iustin Prvu, Mnstirea Sfinii Arhangheli Mihail i Gavriil Petru Vod

  • 8/14/2019 familia ortodoxa4_selectii

    17/38

    cauzele bolilor

    29

    Riscurile vaccinriiTot mai des auzim n ultima vremedespre eectele nocive pe care vaccinu-rile ar putea s le aib asupra sntii.Prinii se plng c n urma vaccinriiau observat la copii lor apariia uneisensibiliti crescute la boal, n special

    la viroze i gripe de tot elul. Alii susinc vaccinurile ar f vinovate de autismul,cancerul, diabetul sau alte boli grave decare suer copilul lor. Oare care esteadevrul? Dar dac vaccinurile nu auun eect negativ atunci care este cauzarspndirii r precedent a bolilor lacopiii de numai civa ani? Vom ncer-

    ca s rspundem la aceste ntrebri nnumerele urmtoare ale revistei noastre. Vom pleca de la un studiu publicat recentprivind cancerul, bolile autoimune i nervoase produse de vaccin n cazul animalelor.Studiul este oarte relevant, deoarece, mecanismele de reacie autoimun pe care ledeclaneaz vaccinul n cazul animalelor pot f regsite i la om.

    Daunele tiinei vaccinurilorde Catherine ODriscoll

    2 martie 2009

    O echip de la coala Universitar deMedicin Veterinar Purdue a eectuatcteva studii pentru a determina n cemsur vaccinurile produc modiicri nsistemul imunitar al cinilor, modiicri

    ce conduc la boli care le pot pune npericol viaa.Din studiile conduse de cei de la

    Purdue a rezultat n mod clar c la ci-nii vaccinai dar nu i cei nevaccinai

    s-au dezvoltat anticorpi a de maimulte dintre propriile substane biochi-

    mice: fibronectin, laminin, ADN,albumin, citocrom C, cardiolipin icolagen.

    Aceasta nseamn c organismul ace-lor cini care useser vaccinai ataca idistrugea propria ibronectin, substan- care este implicat n reparaia esutu-rilor, multiplicarea celular i cretereai dierenierea ntre esuturi i organedintr-un organism viu.

    Cinii vaccinai din experimente-le Purdue au dezvoltat, de asemenea,

  • 8/14/2019 familia ortodoxa4_selectii

    18/38

    PRESA

    ORTODOXcauzele bolilor

    30

    anticorpi pentru laminin, substan

    implicat n multe activiti celulare, in-clusiv unirea, dispersarea, dierenierea,prolierarea i micarea celulelor. Astel,se pare c vaccinurile pot suprima inteli-gena natural a celulelor.

    Autoanticorpii la cardiolipin suntrecvent ntlnii la pacienii cu boliserioase autoimune precum eritemato-

    za sistemic (lupus) i, de asemenea, laindivizii care prezint alte boli autoi-mune. Prezena unui numr ridicat deanticorpi anti-cardiolipin este n modsemniicativ asociat cu cheaguri ninim sau n vasele de snge, n sngeslab coagulant, hemoragie, sngerrisubcutanate, pierderea de sarcin i cu

    condiiile neurologice.De asemenea, studiile Purdue au des-coperit c acei cini vaccinai dezvoltauautoanticorpi la propriul colagen, unlucru extrem de grav n situaia n careaproximativ un sert din toate proteineledin corp conin colagen. Colagenul dstructura corpurilor noastre, protejnd

    i susinnd esuturile mai ine i punn-

    du-le n conexiune cu scheletul. Nu este

    de mirare deci c un studiu condus n1997 de asociaia Canine Health Con-cern (Grij pentru Sntatea Canin)pe 4000 de cini a descoperit un numrmare de cini care au dezvoltat problememotorii la scurt timp dup ce useservaccinai (studiu surprins n cartea meadin , Ceea ce medicii veterinari nu

    v spun despre vaccinuri).Poate c lucrul cel mai ngrijortoreste aptul c studiile Purdue au desco-perit c acei cinii ce useser vaccinaidezvoltaser autoanticorpi la propriul

    ADN.A dat cineva alarma? A cerut comu-

    nitatea tiiniic oprirea programului

    de vaccinare? NU. n schimb, i-au ridi-cat autoritar degetele n aer, spunnd csunt necesare mai multe cercetri pentrua stabili dac vaccinurile pot s provoacesau nu modiicri genetice periculoase.

    ntre timp, cinilor olosii pentrustudii le-au ost gsite cmine primi-toare, dar nu a ost realizat niciun trata-

    ment post-studiu pe termen lung. Cam

  • 8/14/2019 familia ortodoxa4_selectii

    19/38

    PRESA

    ORTODOXmrturisiri

    32

    Putem oare s slujimi lui Dumnezeu i lui mamona?

    Citim n Vieile Sfnilor despreminunile mari pe care le ceaDumnezeu n vremea lor i neminunm. Aproape c nu ne vine scredem c asemenea lucruri s-au pututpetrece cu adevrat. De ce cu cretinii

    din trecut cea Dumnezeu attea lu-cruri minunate pe care cu greu le maiputem ntlni n zilele noastre? Poate fcut mincinos Fiul lui Dumnezeu cndspune c celor ce vor crede, le vor urmaaceste semne: n numele Meu, demoni vorizgoni, n limbi noi vor gri, erpi vor luan mn i chiar ceva dttor de moartede vor bea nu-i va vtma, peste cei bol-navi i vor pune minile i se vor ace s-ntoi.Marcu , 7-8? Sau noi nu mai cre-dem n ceea ce ne nva Mntuitorul?

    U

    na dintre cele mai grave ormede secularizare a vieii cretine

    const n acceptarea compro-misurilor. Omul contemporan gsete justifcri pentru pcate de tot elul,de la clcarea posturilor sau lipsa de laSnta Liturghie, pn la acceptarea des-

    rului ca normalitate i asta ntructnu se poate tri r dragoste. ngeneral, cretinul de astzi ncearc sse mpart democratic ntre lume i po-runcile Evangheliei.

    Ni se sugereaz cu subneles c estegreu s mai trieti cretinismul precum

    tiu aptele tale; c nu eti nici rece, nici ferbinte. O, de ai f recesau ferbinte! Astel, findc eti cldicel nici ferbinte, nici rece am s te vrs din gura Mea.Apocalips 3, 15-16.

  • 8/14/2019 familia ortodoxa4_selectii

    20/38

    mrturisiri

    33

    se ntmpla cu sute de ani n urm. Au-

    zim adesea c, pentru a putea tri azi nsocietate, trebuie asumat o atitudineechilibrat, adic, dac e s fm rea-liti, ni se impune un cretinism cldi-cel, corectat i el politic dup spiritulvremii. Pentru a se justifca o astel deatitudine s-a dezvoltat chiar o ntreagteologie a compromisului, c nu e deloc

    simplu s-l contrazici pe nsui Fiul luiDumnezeu care spune: Nimeni nu poates slujeasc la doi domni, cci sau pe unull va ur i pe cellalt l va iubi, sau deunul se va lipi i pe cellalt l va dispreui;nu putei s slujii lui Dumnezeu i luimamona. Matei6, 24

    Cinstirea Sfnilor este metamor-ozat dup standardele comer-ciale, astel nct n loc s i

    am pe Sfni ca modele de credin,de virtute, de nevoin, de lupt mpo-triva pcatelor, a diavolilor, a compro-misurilor, cutm s i avem pe Sfniexclusiv ca ajuttori la vreme de necaz,

    ca doctori r de argini sau ca spon-sori cereti care ne ajut s obinemcase, maini i diverse bunti ale lumiiacesteia. O oglind a acestei stri de apto oer teancurile de pomelnice n carecei mai muli se roag pentru cstoriesau pentru locuri de munc, i multprea puini se roag pentru a primi pu-tere s ac voia lui Dumnezeu, ducndo via curat.

    Vieile Sfnilor sunt citite aproapeca nite poveti, nu ca nite manuale

    de orientare n viaa duhovniceasc. i

    totui, lucrurile ar trebui s stea altel.n orice moment al vieii noastre ar tre-bui s gsim repere n Vieile Sfnilor.Cci, chiar dac nainte nu exista nicitelevizor i nici internet, chiar dac nuse circula cu maini sau avioane, luptaduhovniceasc se desura dup ace-leai criterii de care ar trebui s inem

    seama i astzi.De ce nu se mai ac minunile de de-mult i n vieile noastre? Pentru c ati-tudinea noastr este una cldu, pentruc mrturisirea noastr se ace adesea cu

    jumtate i cu serturi de msur pentrua nu sminti lumea, de apt pentru a nupierde recunoaterea i prietenia lumii.

    Ne putem oare numi ucenici ai Mntu-itorului al Crui nume l purtm attatimp ct noi cutm dragostea lumii ntimp ce lumea L-a urt i-L urte peHristos pentru c El mrturisete des-pre ea c lucrurile ei sunt rele? Ioan 7, 7 Neasemnm noi cretinilor de odinioarcrora li se potrivea cuvntul rostit de

    Domnul: Dac ai f din lume, lumea ariubi ce este al su; dar pentru c nu sun-tei din lume, ci Eu v-am ales pe voi dinlume, de aceea lumea v urteIoan 15, 19?

    Cu siguran c n vremea noastr segsesc mult mai puini cretini a crorinim s ard pentru Hristos, pentrupzirea poruncilor Sale. Este tot maigreu s gseti astel de modele, pentruc muli dintre cei care cu sinceritatedoresc s-L cunoasc pe Dumnezeu nicinu realizeaz care este adevrata atitudi-

  • 8/14/2019 familia ortodoxa4_selectii

    21/38

    PRESAORTODOX teologica

    38

    Pregtiri intense pentrual optulea Sinod?

    n ultima perioad au circulat prinageniile de pres de ni, ntr-un mod

    destul de discret, tiri despre un preco-nizat sinod pan-ortodox. Afam, ast-el, din aceste tiri, c agentul mobiliza-tor al acestei vaste aciuni este PatriarhiaEcumenic, cnd apel la nti-sttto-rii ortodoci s participe, n luna iuniea.c., la ntlniri pregtitoare ale sinodu-lui preconizat a se desura la sritul

    anului 2009. ntlnirile ar urma s aibloc n Rhodos, declarat (r vreun te-

    mei istoric) centru al Ortodoxiei, da-torit aptului c acolo s-au inut edin-ele pregtitoare Conerinei BisericilorEuropene (CEE), precum i Simpozio-nul dedicat Sntului Apostol Pavel dinoctombrie 2008, precedenta ntrunire anti-stttorilor ortodoci.

    FOTO: patriarhul ecumenic Bartolomeu i Barack Obama la Instambul 7 aprilie 2009

  • 8/14/2019 familia ortodoxa4_selectii

    22/38

    teologica

    39

    Temele ntlnirii pregtitoare din iunie a.c., dup cum sun comunicatul oicial

    din partea Patriarhiei Ecumenice, sunt gritoare prin sine nsele:1. Diaspora ortodox - deinirea jurisdiciei asupra populaiei cretine ortodoxe dinaara granielor naionale (Patriarhia Ecumenic pretinde c, potrivit rnduielilor nvigoare nainte de creterea enomenului migraiei, credincioii din aara granielorrii natale i aparin).

    2. Modul de recunoatere a statutului de biseric autoceal.

    3. Modul de recunoatere a strii de biseric autonom.

    4. Dipticele, adic regulile recunoaterii canonice mutuale ntre Bisericile Ortodoxe.

    5. Stabilirea unui calendar comun al srbtorilor. (La ora actual, srbtorile cu datschimbtoare [calculate dup Pate] se in de ctre toi ortodocii n aceeai zi, iarcele cu dat ix [de ex. Naterea Domnului] se srbtoresc la o distan de 13 zile,unii dup calendarul nou, alii dup cel vechi.)

    6. Impedimentele i canonicitatea sfineniei csniciei.

    7. Problema postului n lumea contemporan.

    8. Relaiile cu alte confesiuni cretine.

    9. Micarea ecumenic.10. Contribuia Ortodoxiei n airmarea idealurilor cretine de pace, fraternitate ilibertate.

    Am subliniat cele mai izbitoare teme pentru coninutul lor inovator: ncercrilede extindere a noului calendar la toate bisericile (5); de permisivitate a Bisericii ade metodele contraceptive (6); de relaxare a postului tradiional ortodox, dupmodel catolic (7); de ntrire a orientrii ecumeniste (8, 9) i de sprijinire a noilororme de guvernmnt mondial (10).

    Istoria tentativelor de ntrunire a unui sinod pan-ortodox din ultima sut de anist de altel, r excepie, sub semnul modernizrii i reormrii Bisericii Ortodoxe.Elementele comune ce se desprind din aceast istorie ar i: au ost convocate de patri-arhi ecumenici (Patriarhul Meletie, Patriarhul Athenagora, ambii acuzai c au avutlegturi cu anumite cercuri oculte), au o tematic vdit inovatoare a de tradiie intresc implicarea Bisericii Ortodoxe n micarea ecumenic.

    Astel, n 1923, a avut loc la Constantinopol prima ntrunire cu titlul de pan-or-todox (dei lipseau reprezentani ai mai multor Biserici Ortodoxe surori), sub obl-duirea Patriarhului Meletie (Metaxakis), care a produs n Biseric o mare tulburareprin introducerea noului calendar, acceptat de unele Biserici Ortodoxe locale, ntrecare i a noastr. Printre celelalte puncte adoptate la acel congres (i care nu au ostratiicate oicial de nici o Biseric Ortodox) se numrau i posibilitatea cstorieipreoilor i diaconilor dup hirotonie, inclusiv a celor rmai vduvi; a mutrii praz-

  • 8/14/2019 familia ortodoxa4_selectii

    23/38

    teologica

    43

    Documentul de la Ravennai primatul papei (I)de Arhim. Gheorghe Kapsanis,Stareul Mnstirii Grigoriu din Sntul Munte Athos

    n prima sa ntrunire de la Ravenna (octombrie 2007), Comisia Mixt Internaional pentru Dialogeologic ntre ortodoci i romano-catolici susine c a pus o baz erm pentru discutarea viitoare

    a chestiunii primatului la nivelul universal al Bisericii (Documentul de la Ravenna, paragraul 46)1.Baza erm, dup cum reiese din cele 46 de paragrae ale documentului de mai sus, este accepiuneac n timpul primului mileniu, nainte de Schisma fnal din 1054, episcopul Romei era recunoscutca primul ntre cei cinci patriarhi n cadrul sinodalitii bine uncionabile de atunci. Se anundiscutarea n continuare asupra primatului dup cum urmeaz: Chestiunea rolului episcopului Romein comuniunea tuturor Bisericilor romane s fe studiat n prounzime. Care anume e uncia specifca episcopului primului scaun n eclesiologia comunional i n lumina a ceea ce s-a spus n documentul

    prezent despre sinodalitate i autoritate? Cum anume trebuie neleas i experiat n lumina practiciieclesiale a primului mileniu nvtura despre primatul universal ormulat n Conciliile I i II Vatican?

    Sunt chestiuni cruciale pentru dialogul nostru i pentru speranele restaurrii comuniunii depline ntrenoi(paragraul 45).Seriozitatea temei este evident. Unde tinde s sreasc dialogul? Presa internaional (Le Figaro15.11.2007, Te imes 16.11.2007), n special cea italian, apreciaz c lucrurile tind spre unireaBisericilor cu recunoaterea primatului papal prin sacrifcarea implicit a unor prerogative papale.Occidentul ateapt cu optimism reinut unirea romano-catolicilor i a ortodocilor n baza nelegeriiiniiate. n Rsritul nostru Ortodox exist ns rezerve i nelinite. Poporul credincios se ntreab: Seva pzi oare nealsifcat credina ortodox?ntr-un articol recent al nostru am semnalat c dialogul dintre ortodoci i romano-catolici, dupcum s-a derulat pn acum, arat c duce spre un mod de unire uniat (de tip greco-catolic)

    i, desigur, n baza planului elaborat de Vatican. Ne-am exprimat sperana c ortodocii nu vorceda prerogativelor papale seculare, nu vor uita Uniaia, nu vor recunoate papei vreo orm de primatde autoritate i de jurisdicie universal, nici nu vor accepta s colaboreze n planurile unioniste aleVaticanului, care, direct sau indirect, vor desconsidera neprihnita credin ortodox.Unde ns conduceDocumentul de la Ravenna?

    Va urma

    Preluat i tradus din grecete din periodicul

    (noiembrie - decembrie 2007) de Leontie monahul

    1) Fragmentele citate din documentul care s-a semnat la Ravenna s-au luat din traducerea originalului englezpe care au cut-o Seviciile Bisericii Greciei i s-a publicat de ctre ziarul Orthodoxos Kosmos ntr-un numrspecial cu titlul Documentul de la Ravenna.

  • 8/14/2019 familia ortodoxa4_selectii

    24/38

    PRESA

    ORTODOXcuvntul duhovnicului

    44

    Printele Damaschin de la Platina (California)

    Un rspuns ortodoxla provocrile lumii contemporane

    Printele Damaschin de laMnstirea Sfntul Gherman de Ala-ska (Platina, California) este bine-

    cunoscut publicului cititor de carteortodox prin volumul su despre viaaprintelui Serafim Rose, dar i prinmisiunea extraordinar pe care o facen America prin revista The OrthodoxWord. Dumnezeu mi-a oferit ansa dea-l ntlni la mnstirea unde vieuieste,aflat n Munii Stncoi. Dac m-ar

    ntreba cineva cum l-am perceput peprintele Damaschin a rspunde c sestrduiete foarte mult pentru a artasemenilor si dintr-o Americ lipsit deHristos calea ctre Mntuire. n acelaitimp este i un mare nevoitor chiliasa este foarte mic, plcile de lemn dincare este construit nu se mbin per-

    fect, dei temperaturile iarna pot ajungela -20 grade Celsius.

    Am discutat cu printele Damaschinn special despre tinerii de azi i despremisiunea lor n Biseric.

    Printe Damaschin, le putei da nitesfaturi tinerilor cretini ortodoci deastzi?

    Sunt multe lucruri pe care le-a pu-tea spune tinerilor de astzi din Biseri-c. Mai nti de toate, tinerii ortodocitrebuie s devin contieni de credin-a lor, trebuie s o cunoasc, trebuie snvee n ce credem i de ce credem; sdobndeasc, adic, ceea ce printele

    meu duhovnicesc, ieromonahul SerafimRose, numea viziunea ortodox asupralumii.

    Tinerii ar mai trebui s citeasc des-pre nvturile Bisericii, dogmele Bise-ricii, ar trebui s citeasc Vieile Sfini-lor pentru a cunoate pildele de virtutedin Biseric, ar trebui s citeasc sfatu-

    rile duhovniceti ale sfinilor Starei iStaree, ndeosebi ale celor din vremu-rile apropiate nou, care le vorbesc cre-tinilor ortodoci de astzi despre viaaduhovniceasc acestea toate, ca s-i

    Venii din rodul viei cel nou,al dumnezeestii veselii, n ziua

    cea vestit a nvierii, mpriei

    lui Hristos s ne mprtim,ludndu-L pre Dnsul ca pre unDumnezeu n veci.

    Canonul nvierii, Cntarea a 8-a

  • 8/14/2019 familia ortodoxa4_selectii

    25/38

    cuvntul duhovnicului

    45

    cunoasc credina dreptslvitoare, s de-

    vin contieni de ceea ce cred.i fiecare om nu doar tinerii, ci toicretinii ortodoci trebuie, aa cum zi-cea tot Printele Serafim Rose, s l aflepe Hristos. Fiecare dintre noi, n parte,trebuie s se ntlneasc cu Iisus Hris-tos i s triasc ntr-o relaie ipostatic,personal cu El, iar aceasta se mpline-

    te, mai presus de toate, prin rugciune.Trebuie, aadar, s ne nevoim n rug-ciune pentru a ne apropia de Hristos,astfel nct aceast viziune ortodoxasupra lumii i nvturile dreptslvi-toare de care vorbeam s nu devin osimpl cunoatere raional, ci ceva viu;s nu fie doar ceva al minii, ci i al ini-

    mii. S nu ne socotim credina doar ocolecie de reguli i ndatoriri, ci caleade a intra n prtie cu Dumnezeu, ros-tul vieii noastre.

    n cadrul vieii dreptslvitoare, cu-noscnd nvtura ortodox i ncer-cnd s o triasc pentru a se apropiaprin rugciune de Dumnezeu, tinerii

    ca i, bineneles, toi cretinii ortodoci, trebuie s se strduiasc s-i pzeas-c curia. Tinerii de azi se confruntcu mari ispite de a pctui trupete sauprin consumul de droguri, pcate careschilodesc sufletul i l despart de Dum-nezeu.

    Aadar, tinerii de astzi, prin dobn-direa acestei viziuni ortodoxe asupralumii, prin cunoaterea credinei lor ipunerea acesteia n fapt, rugndu-selui Dumnezeu i trind mpreun cu El,

    trebuie s se strduiasc s stea departe

    de pcate, ndeosebi de acele pcate carenvlesc acum asupra lor: promiscuita-tea sexual i drogurile.

    Tinerii, bineneles, trebuie s fieapropiai de Biseric, de o comunitate,de o parohie, trebuie s aib un duhov-nic acolo sau la o mnstire. Fiecaretnr cretin trebuie s-i gseasc un

    duhovnic, un printe duhovnicesc, lacare s se spovedeasc i s se mprt-easc regulat.

    Un alt lucru pe care a dori s-l spuneste ca tinerii s nu se pzeasc doar nprivina faptelor, ferindu-se s svreas-

    c pcate vdite, ci s se ngrijeasc i decugetul lor, de gnduri i de simminte.S nu se complac n gnduri pctoa-se, ci s nvee s nu le primeasc; acestlucru se face prin rugciunea lui Iisus,prin trezvie i prin nencetata contiina prezenei lui Dumnezeu.

    i, iari, tinerii ar trebui s se fereas-c de influenele negative care vin prinfilme, prin televiziune sau prin cri.

    Un alt lucru care ar trebui s i pre-ocupe pe tineri este cu cine se mprie-

  • 8/14/2019 familia ortodoxa4_selectii

    26/38

    PRESAORTODOX minuni contemporane

    50

    Atunci cndSfinii i cerdrepturile...

    Acum dou luni, ntr-una din locali-tile din nordul Greciei s-au petrecut o

    serie de ntmplri minunate. Cel aflatn centrul lor este un preot polonez penume Sava, cruia Sfntul Mare Muce-nic Gheorghe, purttorul de biruin, i-arspuns la dragostea pe care i-o nutre-te permanent, ca paroh n satul AghiosGheorghios (Sfntul Gheorghe).

    Mai nti am aflat, cu peste o lun nurm, c un monah pe nume Gheorghe,pe care l cunosc personal, a fcut infarct.Cu toate c acesta are numai 40 de ani,ntr-o zi, pe cnd era n mnstire, i s-afcut dintr-o dat ru, a czut jos i nui-a mai revenit din com dect la spital.n urma acestui infarct, cam un sfert dininim i s-a necrozat. De atunci este lividla fa, nu mai are voie s fac nici unefort, nici mcar s urce vreo scar, nicis se bucure sau se ntristeze peste msu-r. Toi s-au mirat de cele ntmplate i lcomptimesc pentru c era un om foarteactiv.

    Venii s bem butur nou,nu din piatr stearp fcut cu minuni,

    ci din izvorul nestricciunii,din Hristos Cel ce a izvort din mormnt,

    ntru Carele ne ntrim.Canonul nvierii, Cntarea a 3-a

  • 8/14/2019 familia ortodoxa4_selectii

    27/38

    minuni contemporane

    51

    Acum cteva zile am aflat, cu stu-

    poare, n ce mprejurri fcuse infarctul.M-am ntlnit cu printele Sava n ora,la un supermarket. Vzusem cu ctevazile n urm un anun c n parohia luivor fi aduse prticele din moatele Sfn-tului Mare Mucenic Gheorghe, care vorrmne pentru totdeauna acolo. M gn-deam s merg s m nchin i, ntlnin-

    du-l la cumprturi, l-am ntrebat cndpot veni. Cu acest prilej mi-a povestit deunde are Sfintele Moate i cum au ajunsn parohia sa.

    Cu dou luni n urm, ntr-o noap-te, printele Sava a avut un vis: se fceac era n satul lui, iar strzile erau plinede oameni care se ndreptau spre biseri-c. S-a dus i el, a intrat n sfntul lca,care era arhiplin de oameni, iar n altar avzut pe sfnta mas nite moate. Acestaa fost visul. Nu i-a dat nici o importan,fiind foarte reticent la astfel de experiene(i bine face!).

    A doua noapte a avut un nou vis: eradin nou pe drumul spre biseric, ns eratotul pustiu, nici ipenie de om. Bisericaera pustie, iar n sfntul altar nu mai eraumoatele pe care le vzuse cu o noaptenainte. A auzit ns un glas puternic nspatele lui, care i-a zis: Dac nu m veiaduce aici, aa va arta acest sat, se va pus-tii cu desvrire, nimeni nu va mai venila biseric. Trezindu-se din somn, dinnou a ignorat cele ntmplate, mai ales c

    nu i se prea ciudat s nu fie prea mulioameni n biseric, parohia lui fiind unaalctuit mai mult din case de vacan aleoamenilor nstrii din ora, care nu preadau pe la biseric, nici mcar n timpul

  • 8/14/2019 familia ortodoxa4_selectii

    28/38

    PRESA

    ORTODOXactualitatea n Biseric

    54

    Decese n rndurile ierarhilor BORPreasinitul Ioachim Mare, episcopul Huilor, a murit pe data de 4 aprilie4 la reedina episcopal din localitate. Cu numai o zi nainte, pe 3 aprilie, Prea-sinitul Damaschin Coravu, Episcopul Sloboziei i Clrailor, a murit la SpitalulMilitar din Bucureti, datorit unui accident vascular cerebral. Locotenena scaunu-lui Sloboziei i Clrailor pn la alegerea i instalarea unui nou episcop aparinePreaericitului Printe Patriarh Daniel n calitatea Sa de Mitropolit al Munteniei i

    Dobrogei, Episcopia Sloboziei i Clrailor acnd parte din aceast Mitropolie.Bunul Dumnezeu s i pomeneasc n mpria Sa pe cei adormii i s rndu-iasc pentru turma dreptslvitoare arhierei vrednici, aprtori ai Ortodoxiei a devalurile ereziilor, rdelegilor i totalitarismelor ce vin tot mai mult asupra noastr.

    Reerendum pentru libertate

    ntr-o ultim ncercare de a realizatot ce este omenete posibil n respin-gerea noilor acte de identitate cu cip,Printele Arhimandrit Iustin Prvu, sta-reul Mnstirii Petru Vod, s-a alturatdemersului strngerii de semnturi pen-tru organizarea unui reerendum naio-

    nal. Este de menionat aptul c existaudeja sute de mii de semnturi strnsempotriva legilor ce prevd introduce-rea actelor de identitate cu cip. Cu toateacestea, menghina dictatelor europene,mbinat cu interesele oligarhic-mafote

    autohtone, au cut ca vocea poporuluis rzbat prea puin n serele mai nal-te ale politicii.

    De aceast dat, ns, problema ac-telor de identitate se pune acut pentruceteanul romn: r ele, nu existpentru sistem i este deprivat de toatedrepturile i libertile sale. Sau, altel icinic spus, are dreptul de a f r pro-prietate, r asigurri de sntate, rvenit. Exclus a de societate i stat. Iarplanurile de realizare a unui sistem bi-ometric centralizat ies la supraa mai

  • 8/14/2019 familia ortodoxa4_selectii

    29/38

    actualitatea n Biseric

    55

    curnd dect ne-am f ateptat.

    Mircea Toader, liderul grupului dedeputai ai PD-L, a susinut c dore-te s prezinte Guvernului o iniiativlegislativ prin care s se extind ormapaapoartelor biometrice i la crile deidentitate, cu adugarea unui cip care spermit accesul n sistemul inormaticbancar. Prin aceast iniiativ se dore-

    te nu numai trecerea de la paaportulbiometric la buletinul cu cip, dar iunifcarea buletinului cu cardul ban-car, adeverindu-se, astel, toate temerileortodocilor romni care au descris cuexactitate procesul de trecere de la paa-port la buletin, apoi la cardul unic i, nfnal, la microcipul implantat. Iniiativa

    nu este strin de interese de aaceri cumiz mare: se tie c sistemul de abona-mente RATB cu card cipat din Bucu-reti, ce benefciaz de o inormatizarecentralizat, este realizat de concernulUTI, find implementat de primria ce,pe atunci, era condus de Adriean Vi-deanu, lider al aceluiai PD-L. Unele

    voci susin c i intenia de a se intro-duce buletin cu cip nu este strin deinteresele de aaceri ale acestui concern,dat find aptul c punerea sa n aplicares-ar realiza cu onduri imense, prin lici-taie organizat de stat.

    Spicuim n continuare din apelul P-rintelui Justin Prvu pentru organizareareerendumului de respingere a actelorde identitate cu cip:Att de mult ne iu-besc conductorii notri, nct nu au bi-nevoit s inormeze ctui de puin acest

    popor cu privire la introducerea cipurilor

    n actele noastre de identitate. Frai ro-mni, este totui identitatea noastr! Cuine-o vindem? Ce ncredere s mai avem nconductorii notri cnd ei, n timp ce noiluptam cu rvn mpotriva paapoartelorcu cip, au votat tacit buletinele cu cip?S vedem ce argumente ne vor mai oeriacum! Dac paaportul era un drept i nu

    o obligaie, oare buletinul tot un drept vaf? Vedei ct de mult in conductorii no-tri la prerea unui popor? Ce drepturi neapr ei? i ce drepturi mai avem, de apt?

    Prin urmare, dintre posibilele alterna-tive legale, ndemn poporul: S cerem re-

    erendum! ... Aici, la mnstirea noastr,s-au adunat n jur de patru sute de mii de

    semnturi mpotriva actelor biometrice.Oamenii vin disperai i mi cer satul. Scerem de data aceasta reerendum! Aadarvom ace tabele cu noi semnturi, n cares cerem s ne mpotrivim actelor electro-nice prin reerendum! S semnm cu con-vingere sincer, ncercnd s mai salvmceva din cderea n care ne am. ...

    Aciunea de strngere a semnturilorpentru reerendum este coordonat deMnstirea Petru-Vod. Pentru strn-gerea semmnturilor se olosete unormat standard de tabel, conceput cuspecialiti n drept, disponibil pe blo-gul www.apologeticum.wordpress.com.Mai trebuie adugat aptul c listele desemnturi trebuie aduse personal la m-nstire, i nu prin pot.

  • 8/14/2019 familia ortodoxa4_selectii

    30/38

    PRESA

    ORTODOXactualitatea n Biseric

    56

    Elita anticretin

    mn oamenii n lagre-le electronice ale morii

    Valerii Filimonov, academician, bi-ocibernetician i expert n gestionareasistemelor, a acordat un interviu agen-iei ruse de pres Interax-Religion ncare i-a mprtit gndurile asupra

    perspectivei de transormare a omeniriintr-o biomas controlabil, comen-tnd despre cei ce stau n spatele acestorprimejdioase ncercri de control elec-tronic al oamenilor.

    - Considerai dictatura universaltehnologic un mit sau o realitate?

    - Este un vechi vis al celor mari iputernici. Zbigniew Brzezinski (poli-tician, geostrateg i politolog americande origine polonez, ost consilier alpreedintelui Jimmy Carter n.r.) scria

    despre necesitatea con-

    trolului total i a dic-taturii tehnologice din1968. David Rockeel-ler (bancher, politiciani militant globalist din

    America n.r.) spuneacinic: Suveranitatea su-pra-naional a unei eli-

    te intelectuale i a ban-cherilor mondiali este,cu siguran, preerabilauto-determinrii na-ionale. Astzi, planu-rile acestora au nceput

    treptat s se materializeze. Noi toi sun-tem martori ai acestui lucru. Se lucreaz

    la urirea unei societi n care iecareom se va gsi sub ochiul atent al unuiFrate mai mare (Big Brother), ce p-zete interesele stpnilor de astzi, m-prai ai proiturilor i cmtari la scarmondial. Devine tot mai limpede crecesiunea actual ace parte din planulelitei mondiale de nrobire a omenirii.

    - Care sunt primejdiile controluluielectronic asupra oamenilor? Este po-sibil transformarea oamenilor ntr-omas controlabil de ciborgi (organis-me cibernetice, care conin i sistemede via naturale, i artificiale n.r.)?

    - Putem spune c se pun acum nunumai bazele unui sistem de suprave-ghere nencetat, ci i ale unui sistemde stpnire absolut asupra oamenilor.Care-ar i, altel, olosul cheltuirii a bili-oane pentru a privi pe gaura cheii?

  • 8/14/2019 familia ortodoxa4_selectii

    31/38

    actualitatea n Biseric

    57

    De pild, Opinia nr. 20 a Grupului

    European de Etic n tiin i n NoileTehnologii airm nevoia transormriirasei umane prin nmulirea tehno-logiilor compatibile cu corpul uman,care pot anuna apariia ciborgilor. Sepropune schimbarea persoanei prin in-termediul dieritor dispozitive electro-nice, cum ar i cipurile implantabile i

    etichetele inteligente (smart tags).- Care credei c sunt proporiileunui astfel de control? Cine se ascun-de n spatele acestor tehnologii i cescop are?

    - Potrivit mai mult acorduri interna-ionale, noii ordini mondiale i se spunede obicei societate global inormatic

    sau societate de reea global. n rea-litate, aceast ciber-societate transnaio-nal unit va deveni un lagr electronical morii. Omul se va transorma ntr-un bio-obiect impersonal i user-rien-dly uor de olosit i interacionat. Vai neajutorat n aa sistemului ciberne-tic care va controla societatea i a stp-

    nilor acestuia. Va i, de apt, un ascismtehnologic global, ce va olosi ultimeletehnologii inormatice i de telecomu-nicaii ca o puternic unealt de nbu-ire electronic a voii libere omeneti.

    E un secret cunoscut de toat lumeac ora conductoare din spatele comu-nitii globale a Internetului este alctu-it mai degrab din membri anticretinii cosmopolii ai elitei mondiale, dectdin experi n tiin.

    - Vedei vreun antagonism pro-

    fund ntre ncercrile de ntemeiere

    a unui control deplin i credina nDumnezeu?

    - Dumnezeu l-a cut pe om dupchipul Su, liber i responsabil. Dictatu-ra tehnologic este introdus cu scopulde a suprima libertatea dumnezeiasc aiecrei persoane umane i de a schimban ntregime toate tiparele comporta-

    mentale. Oamenii vor tri dup regulilestricte ale tiparelor de comportamentdin sistem, vor deveni, adic, o simplanex controlabil a sistemului automatde operare. E oare cu putin s pstrezivrednicia asemnrii cu Dumnezeu naceast societate de pturi mpnate cucomponente electronice i supuse eluri-

    telor manipulri? Este vdit c oameniinu-i vor mai putea urma convingerilereligioase ntr-o astel de comunitatede reea global, i nu-i un secret c ceirspunztori de noua ordine mondialau cut din Snta Ortodoxie inamicullor numrul unu.

    Ideologia globalist se mpotrivete

    vederilor cretine i este incompatibilcu acestea. Ea a ost introdus i pro-movat n societatea laic i n Bisericprin strdaniile elitei mondiale i dglas intereselor acesteia. Globalitii nuaccept i contest misiunea istoric aRusiei ca ar ocrotitoare a credinei,culturii i tradiiei ortodoxe.

    Interviu publicat la 14 aprilie 2009, pesitul www.interax-religion.com

  • 8/14/2019 familia ortodoxa4_selectii

    32/38

    PRESA

    ORTODOXactualitatea laic

    58

    Samavolnicii comunis-te i ipocrizii europene

    Evenimente tragice care ne-au adusaminte de zilele pltite cu snge dindecembrie s-au derulat n capi-tala Republicii Moldova, Chiinu. nprima sptmn a lunii aprilie, s-au

    declanat, mpotriva conducerii comu-niste a statului vecin ce se declarase nco dat ctigtoare a alegerilor, micristradale de amploare care au cptatcurnd aspecte violente. Mulimea des-ctuat a atacat Palatul Prezidenial iParlamentul, protestnd a de sama-volniciile i minciunile guvernului co-

    munist condus de Vladimir Voronin,actualul preedinte al Rep. Moldova. ntimpul protestelor, n zona maniestai-ilor, legturile teleonice i internetul au

    ost blocate pentru a tia, astel, comu-

    nicaiile ntre ceteni.n curnd a urmat represiunea mpo-triva protestatarilor i primele victime:cel puin trei tineri au murit datoritbtilor violente administrate de poli-ie, tinere batjocorite i violate n arestulpoliiei, nenumrate abuzuri mpotrivatuturor celor ce, n ochii puterii, preau

    a f suspeci. Mai multe ipoteze auaprut, indicnd aptul c violenelestradale ar f manipulrile dieritelorore, printre care chiar conducerea co-munist a Moldovei (pentru a avea pri-lejul de a acuza opoziia de ncercare delovitur de stat) sau chiar opera Mosco-vei (pentru a scpa de Voronin, un co-

    munist autentic ns, zice-se, mai pu-in slugarnic a de Moscova dect arvrea conducerea statului rusesc). Dinco-lo de toate aceste teorii i manipulri,

  • 8/14/2019 familia ortodoxa4_selectii

    33/38

    actualitatea laic

    59

    rmne cert, ca i n cazul revoluiei ro-

    mne, aptul c au existat tineri care auost dispui s plteasc cu propria viapentru libertatea i demnitatea neamu-lui nostru.

    Un alt aspect ce a reieit, izbitor, dinderularea acestor evenimente, este ipo-crizia Uniunii Europene i a altor insti-tuii internaionale care, chipurile, pro-

    moveaz drepturile omului. Astel, pen-tru OSCE, alegerile legislative derulaten Rep. Moldova au ost perect legale(dei s-a descoperit aptul c pe listele devotare erau trecute persoane decedate).Uniunea European a recunoscut i ealegitimitatea actualului regim comunistdin Chiinu, cernd mulimii s nce-

    teze cu violenele. De aceast dat, Oc-cidentul care se pretinde garant al de-mocraiei, are interese politice n zoniar conducerea comunist a preedinte-lui Voronin convine oarte mult Bruxel-les-ului, Washingtonului i altor centrede putere vestice. Astel se explic de ceamericanii i europenii nu au speculat

    revolta tinerilor moldoveni ntr-o nouvariant de revoluie portocalie.

    ncheiem aceast mic dare de sea-m cu cteva citate preluate din mr-turiile printelui Savatie Batovoi,martor ocular al evenimentelor dinChiinu: n zilele care au trecut amvzut ct cost o via de om pentru lu-mea n care trim. Pot muri zeci, sute ialte mii s fe btui i violai de ctre ceicare ar trebui s-i apere, dar oamenii icontinu mersul prin via nestingherii.

    Oamenii au devenit nu doar indiereni,

    ci i cruzi. ...Aadar, cei care n manu-alele de istorie i n flme snt declaraieroi, la Chiinu au ajuns s fe numiibandii. Vi se pare c ceea ce s-a ntmplatnu a ost o revoluie? Iar eu zic c a ost.O revoluie care poate nu a schimbat lu-mea, dar care a dezgolit-o i a artat-o aacum este. Revoluia s-a fcut nuntrul

    nostru. O revoluie fr eroi, dar cuatt mai vrednic i mai curat. Oarenu ai neles nc? Lumea nu mai arenevoie de eroi pentru c are nevoie desclavi (din articolul Revoluia reroi).

    Politicile totalitare aleUniunii Europene

    n ultimii ani am alat de nenum-rate politici UE care uimesc nu numaiprin bizareria lor dar i prin intenia lorvdit totalitar: stabilirea unor cote pear de producie a laptelui, reglemen-

    tarea ormei i mrimii ructelor saulegumelor, obligarea ranilor de a-ieticheta electronic animalele din ogradi de a-i ambala produsele dup criteriiextrem de costisitoare ce nu pot ducedect la aliment.

    Inteniile totalitare ale acestei Uni-uni construite n dispreul voinei po-

    poarelor i n beneiciul birocrailorsunt tot mai vdite prin noile directiveale Comisiei Europene care prevd in-terzicerea i scoaterea pn n 2012 depe piaa UE a becurilor cu incandescen-

  • 8/14/2019 familia ortodoxa4_selectii

    34/38

  • 8/14/2019 familia ortodoxa4_selectii

    35/38

    actualitatea laic

    61

    Un politician irlandezcere UE s fixeze dataPatelui

    Venind n sprijinul preteniei Uniu-nii Europene de a i soluia universala tuturor problemelor i ddaca idealpentru toi cetenii si, n mintea sena-torului irlandez Fergal Quinn s-a nscuto idee... birocratic. ntr-un articol din27 martie 2009 din publicaia Irish Ti-mes, senatorul irlandez propune ca dataPatelui s ie stabilit de acum naintede UE la o dat ix pentru toate popoa-rele Europei, ie ele catolice, protestante

    sau ortodoxe.

    Senatorul irlandez argumenteaz cdatorit imprevizibilitii stabilirii dateiPatilor, turismul i sistemul educaio-nal de pe ntreg spaiul UE sunt n mare

    suerin, copii iind bulversai de ra-piditatea cu care se succed vacanele, iarturismul suerind mari pierderi.

    Singurul impediment pe care FergalQuinn l vede n calea propunerii sale

    sunt cum altel dect Bisericile Or-

    todoxe, care s-au opus unei date ixepentru Pate, propunere susinut deConciliul Vatican II i sprijinit de toiceilali membri ai Consiliului Mondialal Bisericilor. Pentru senatorul irlandezaceste ciudate Biserici Ortodoxe s-aropune propunerii mai mult dintr-unsentiment de rond a de Vatican,

    dect din motive de natur religioas motive copilreti comparate cu ma-rimea PIB-ului i conortul ceteanuluieuropean.

    Soluia ntrevzut de senator esteuniormizarea datei Patilor de ctreUE pentru toate conesiunile cretine,n virtutea aptului c acest subiect nu

    este doar unul religios, ci aecteaz vieileseculare ale majoritii cetenilor i este obarier pentru eiciena celor mai multebusiness-uri.

    Astel, n bun tradiie modern, lao problem delicat de natur religioa-s, birocratul european gsete o soluiesimplist de natur laic i tehnic.

    n Suedia, statul legali-zeaz iar biserica lute-ran binecuvnteazcstoriile ntre homo-

    sexualiParlamentul suedez a votat cu o larg

    majoritate legalizarea cstoriilor ntrehomosexuali la nceputul lunii aprilie,

    FOTO: senatorul irlandez Fergal Quinn

  • 8/14/2019 familia ortodoxa4_selectii

    36/38

    PRESA

    ORTODOXactualitatea laic

    62

    iar biserica luteran, majoritar n aceas-t ar, i-a maniestat acordul i spriji-nul necondiionat.

    Acesta nu este dect rezultatul unuilung ir de concesii morale i legale pecare societatea suedez le-a cut de ci-va zeci de ani: dac n 1987 legea dei-nea cstoria ca uniune ntre un brbati o emeie, din 1995 homosexualii auprimit dreptul la uniuni civile, un i-retlic juridic care s justiice cstoriileneireti, pentru ca apoi s primeascdreptul de a adopta copii n 2002. Ac-tuala lege, ce va intra n vigoare din maianul curent, abrog legile anterioare iprevede drepturi depline pentru cuplu-rile de homosexuali.

    tergnd orice urm a lui Hristos din

    cadrul su, biserica luteran, separat destat din anul 2000, n care 74% dintresuedezi sunt membri, s-a grbit s pro-pun nc din 2007 o binecuvntare auniunii pentru cuplurile de homose-xuali. Pastorii au acum dreptul s re-uze oicierea cstoriilor neireti, darsunt obligai, conorm statutului biseri-

    cii, s gseasc un pastor nlocuitor. (C.Frontpress.ro)Potrivit unor statistici, societatea

    suedez se al pe marginea colapsuluimoral datorit aptului c peste 60%dintre copiii din aceast ar s-au nscutn aara cadrului amiliei tradiionale.Rezultatul nu este altul dect creterea

    ngrijortoare a delincvenei juvenile ia inracionalitii. (C. Sitului liesite-news.com)

    Microcipul din medi-cament: o nou metod

    pentru controlul per-soanei umane

    Medicii i oamenii de tiin dinMarea Britanie au pus la punct un dis-pozitiv cu ajutorul cruia starea biologi-c a persoanei umane poate i urmrit

    n timp real prin teleonul mobil sauprin internet: un minuscul microcip desilicon de aproximativ un milimetru ncastrat n medicamentele administra-te pacienilor ce poate transmite inor-

    FOTO: cstorie ntre lesbiene ofciat ntr-un loca decult

  • 8/14/2019 familia ortodoxa4_selectii

    37/38

    actualitatea laic

    63

    maii wireless despre starea de sntate.

    Oamenii de tiin spun c microci-pul va i olosit pentru persoanele n vr-st, pentru bolnavii mintali, pentru ceicu boli grave de inim, dar i pentru e-meile care olosesc anticoncepionale, nprincipal pentru administrarea regulata medicamentelor. Cum ns microci-pul care uncioneaz ca transmitor

    de date n timp real prin sistem wire-less poate urniza o mulime de inor-maii despre starea pacienilor, practicdoctorii pot deveni adevraii stpni aitrupurilor noastre. Ei pot astel accesa oi medical perect actualizat, avndposibilitatea de a monitoriza permanentpersoana uman. (C. Dailymail.co.uk)

    Prin tehnologiile de ultim or, omulpostmodern i-a gsit, astel, un noustpn: medicul personal, personaj carencepe s nlocuiasc dependena de psi-holog i psihiatru pe care omul moderno dezvoltase n lipsa lui Dumnezeu.

    Ultima psihoz media-tic: gripa porcin

    Dac nu cu mult timp n urm, viru-sul gripei aviare cea ravagii mai multprin minile nierbntate ale jurnaliti-lor, dect n realitate, o nou pandemiemondial este anunat de ctre presadin ntreaga lume: n urma descopeririictorva cazuri de mbolnvire cu gripporcin i a unor decese, n Mexic iSUA, au ost din nou declanate prin

    mass-media resorturile psihozei globale

    cu privire la un iminent dezastru.n Statele Unite, autoritile au de-cretat stare de urgen sanitar dup ceau ost conirmate cteva zeci de cazuride mbolnviri cu gripa porcin. n Me-xic s-au constatat peste 20 de decese,cu toate c n multe cazuri diagnosticuleste nesigur. n Europa nu s-a conirmat

    existena unor cazuri de mbolnviri,ns n Spania autoritile in sub stric-t supraveghere civa bolnavi care pre-zint simptomele maladiei. Autoritiledin Japonia, Coreea de Sud i China, audeclanat la rndul lor starea de alert.

    Aa cum s-a vzut ns i n cazulgripei aviare, aceste campanii mediatice

    globale de nricoare a populaiei au uneect bine studiat din punct de vederepsihologic asupra controlului populaieiglobale. Mai mult dect att, ele nu acdect s regleze unele conturi comercia-le ntre dierite puteri care se conruntpe arena geopolitic global, aa cum s-avzut i n cazul gripei aviare, ntruct

    n urma declanrii psihozei inestriicrnii de pui cu grip aviar ntregi gos-podrii i ntregi ramuri industriale dindierite ri printre care i Romnia au ajuns n aliment. De altel, la elca n cazul crizei economice, i n acestcaz declanarea controlat a epidemieiare rolul de a justiica suspendarea st-rii de normalitate n societate pentru ai decretat starea de mobilizare, auto-ritarism, intervenie statal precum imeninerea persoanelor umane ntr-o

  • 8/14/2019 familia ortodoxa4_selectii

    38/38

    PRESA

    ORTODOXactualitatea laic

    stare de ric i dependen radical de

    sistem.

    ntre Cultura Morii iCultura Vieii

    Dac peste ocean unele state ame-ricane iau n considerare introducerea

    unor legi mpotriva avortului prin de-clararea embrionului o persoan uman,n Europa guvernul socialist din Spania,ar preponderent catolic, legalizeazavortul pentru o perioad de pn la 22de sptmni, urmnd ca minorele spoat ace avort r acordul prinilor.

    Dei iniiativa legislativ Legea Per-soanei din statul american Dakota deNord nu a trecut la votul din Senat de lanceputul lunii aprilie, cteva alte stateau luat sau iau n considerare introdu-

    orice manipulare tiiniic a embrioni-

    lor i etuilor umani. Dac ar i trecutla votul din Senat, iniiativa legislativar i ost poate c cea mai coerent legeantiavort prin considerarea embrionu-lui persoan uman trup i sulet nc de la ormarea sa, aa cum nvade altel i credina ortodox. (C. Lie-sitenews.com)

    Pe de alt parte, legea pro-avort sus-inut de guvernul socialist al Spaniei ddreptul minorelor care au rmas nsrci-nate s ac avort r s cear n preala-bil acordul prinilor.

    Ipocrizia societii occidentale estede surprins tocmai n acest punct, n-truct n numele libertii i al eliberrii

    de sub autoritatea parental, etele audreptul s-i ucid pruncii n pntece,dar nu au dreptul s aib un permis deconducere sau s-i cumpere un pachetde igri.

    Legea prevede, de asemenea, c pe-rioada pn la care emeile pot s acavort este de 22 de sptmni n con-

    diiile n care viaa mamei sau a tuluisunt puse n pericol. (C.Ziare.com)

    FOTO: Zapatero, primul ministru socialist al Spaniei,seul guvernului care are o agenda pro-avort si pro-gay


Recommended