+ All Categories
Home > Documents > Evans - Teoria Cauzala a Numelor

Evans - Teoria Cauzala a Numelor

Date post: 02-Oct-2015
Category:
Upload: robert-chis-ciure
View: 39 times
Download: 7 times
Share this document with a friend
Description:
Evans - Teoria Cauzala a Numelor. Critica lui Evans la teoria referinței numelor proprii și a descripțiilor definite propusă de Saul Kripke.
35
Teoria cauzală a numelor Gareth Evans I 1. Într-o lucrare ce oferă punctul de pornire al acestei cercetări/investigații [enquiry] Saul Kripke se opune teoriei numită de el Teoria Descriptivă a Numelor [Description Theory of Names] și propune în schimb ceea ce eu voi numi Teoria Cauzală 1 . Mi se pare important pentru înțelegerea noastră a vorbirii și gândirii despre lume în general ca și pentru înțelegerea noastră a funcționării numelor proprii să spunem clar ce este în joc și care ar trebui să fie rezultatul [outcome] în dezbaterea începută de Kripke. Sunt așadar nerăbdător să identificăm bazele profunde și generalizările probabile ale pozițiilor opozante și să nu ne mulțumim cu contra-exemple. Aș spune că Kripke s-a abținut intenționat din a-și prezenta ideile ca o teorie. Voi fi nevoit să le întăresc [tighten them up] și s-ar putea să sugerez direcții de generalizare nedorite [unintended]; prin urmare lucrarea lui ar trebui confruntată [checked] înainte ca Teoria Cauzală pe care o consider să îi fie atribuită. Sunt două întrebări înrudite dar diferite/discernabile/care pot fi distinse [distinguishable] despre nume proprii. Prima este despre ce denotă numele într-o anumită ocazie a folosirii lui, 1 S. A. Kripke „Naming and Necessity” în Davidson și Harman (eds.) Semantics of Natural Languages pp. 253-355 (+Appendix).
Transcript

Teoria cauzal a numelorGareth Evans

I

1. ntr-o lucrare ce ofer punctul de pornire al acestei cercetri/investigaii [enquiry] Saul Kripke se opune teoriei numit de el Teoria Descriptiv a Numelor [Description Theory of Names] i propune n schimb ceea ce eu voi numi Teoria Cauzal[footnoteRef:1]. Mi se pare important pentru nelegerea noastr a vorbirii i gndirii despre lume n general ca i pentru nelegerea noastr a funcionrii numelor proprii s spunem clar ce este n joc i care ar trebui s fie rezultatul [outcome] n dezbaterea nceput de Kripke. Sunt aadar nerbdtor s identificm bazele profunde i generalizrile probabile ale poziiilor opozante i s nu ne mulumim cu contra-exemple. [1: S. A. Kripke Naming and Necessity n Davidson i Harman (eds.) Semantics of Natural Languages pp. 253-355 (+Appendix).]

A spune c Kripke s-a abinut intenionat din a-i prezenta ideile ca o teorie. Voi fi nevoit s le ntresc [tighten them up] i s-ar putea s sugerez direcii de generalizare nedorite [unintended]; prin urmare lucrarea lui ar trebui confruntat [checked] nainte ca Teoria Cauzal pe care o consider s i fie atribuit.Sunt dou ntrebri nrudite dar diferite/discernabile/care pot fi distinse [distinguishable] despre nume proprii. Prima este despre ce denot numele ntr-o anumit ocazie a folosirii lui, unde aceasta este de neles ca determinnd parial ceea ce vorbitorul a spus n sens strict i literal. Voi folosi expresia oarecum barbar: ceea ce vorbitorul denot (ntr-o anumit ocazie) pentru aceast noiune. A doua este despre ceea ce numele denot; vrem s tim ce condiii trebuie satisfcute de o expresie i de un obiect [item] pentru ca primul s fie numele, sau un nume, al celui de-al doilea. Exist o pereche complet paralel de ntrebri cu privire la termenii generali. n ambele cazuri ambiguitatea este ceea ce previne un rspuns uor al primeia n contextul [in terms of] celei de-a doua; s denotm x nu este suficient doar s rostim ceva care este numele lui x.n consecin sunt dou Teorii Descriptive [Description Theories], pe care Kripke nu le distinge[footnoteRef:2]. Teoria Descriptiv a denotaiei vorbitorului susine c un nume N.N. denot x ntr-o anumit ocazie a folosirii lui de ctre un vorbitor S doar n cazul n care x este n mod unic ceea ce satisface toate sau cele mai multe dintre descripiile astfel nct S ar fi de acord [assent] cu N.N. este (sau C N.N. este ). Aproximativ [crudely]: mnunchiul [cluster] de informaii pe care S l asociaz cu numele i determin denotaia ntr-o anumit ocazie prin potrivire [fit]. Dac vorbitorul nu are nicio informaie care individualizeaz [individuating information], el nu va denota nimic. [2: Aceasta se poate vedea din felul n care lista de teze care definesc Teoria Descriptiv alterneaz ntre cele care menioneaz un vorbitor i cele care nu o fac, culminnd n idea stnjenitoare de idiolect al unui vorbitor. Nici Teoreticienii Descriptivi desigur ei nii nu le disting n mod clar, muli susinndu-le pe amndou.]

Teoria Descriptiv despre ce denot un nume susine c asociat fiecrui nume aa cum e folosit de un grup de vorbitori care cred c folosesc i intenioneaz s foloseasc numele cu aceeai denotaie este o descripie sau o mulime de descripii ce pot fi adunate din credinele lor pe care un obiect trebuie s le satisfac pentru a fi purttorul numelui. Aceast descripie este folosit pentru a explica rolul numelui n contexte existeniale, de identitate i opace. Teoria nu este n niciun caz angajat [committed] tezei conform creia fiecare utilizator al numelui trebuie s fie n posesia descripiei; dup cum nici Kripke nu este angajat [committed] s susin c fiecare utilizator al expresiei un metru tie despre metrul-etalon [metre rod...] din Paris dac spune c referina expresiei este fixat prin descripia Lungime a barei S din Paris. ntr-adevr, dac ajungem la descripie n maniera lui Strawson[footnoteRef:3] fcnd o medie a diverselor credine ale diverilor vorbitori este extrem de improbabil c descripia va figura n mnunchiul [de descripii] asociat numelui al fiecrui vorbitor. [3: P. F. Strawson Individuals (Methuen) p. 191.]

Atacul direct din lucrarea lui Kripke trece pe lng aceast ultim teorie; cu att mai evident [most conspicuously] n cazul acuzaiei c Teoria Descriptiv ignor caracterul social al numirii. Nici eu nu o voi discuta explicit, dei va iei la suprafa din cnd n cnd i msura n care este corect ar trebui s fie clar nainte de sfritul lucrrii.Atacurile directe ale lui Kripke sunt ndreptate fr ndoial mpotriva primei Teorii Descriptive. El susine [argues]:(a) Un om obinuit de pe strad poate s denote fizicianul Feynman folosind numele Feynman i s spun ceva adevrat sau fals despre el cu toate c nu exist o descripie adevrat n mod unic despre fizician pe care s o poat produce. (Condiiile nu sunt necesare.)(b) O persoan care asociaz cu numele Gdel doar descripia persoan care a demonstrat incompletitudinea aritmeticii l-ar denota oricum pe Gdel i ar spune ceva fals despre el zicnd Gdel a demonstrat incompletitudinea aritmeticii chiar dac un vienez necunoscut pe nume Schmidt ar fi formulat n realitate demonstraia pe care Gdel a publicat-o ulterior ca fiind a lui. (Dac acceptm c vorbitorul nu l denot pe Schmidt, condiiile nu sunt suficiente; dac acceptm de asemenea c l denot pe Gdel, iari nu sunt necesare.)Teza tare (conform creia condiiile susintorului Teoriei Descriptive sunt suficiente) este scandaloas [outrageous]. Ce denot vorbitorul n sensul de care ne ocupm are legtur cu a spune n acel sens strict pe care logicienii l preuiesc pe bun dreptate, iar condiiile stricte de adevr emise de teorie sunt inacceptabile. Ar avea, de exemplu, consecina c dac a fi fost anterior nentinat [innocent] de cunoatere sau opinii despre d-l Y, iar X mi este introdus n mod greit ca d-l Y, atunci trebuie c spun adevrul atunci cnd rostesc D-l Y este aici din moment ce X satisface majoritatea covritoare a descripiilor pe care le-a asocia cu numele i X este acolo. Am grave ndoieli cum c cineva ar fi susinut vreodat n mod serios aceast tez.Teza mai slab conform creia o identificare descriptiv este necesar pentru ca un vorbitor s denote ceva este important de neles. n sens strict, exemplele lui Kripke nu arat c este fals, din moment ce el nu ofer nicieri un motiv convingtor pentru a nu lua n considerare posesia descripiilor precum om purtnd un oarecare nume de ctre vorbitor; dar i eu cred c e fals. Teza poate fi vzut ca mbinarea a dou gnduri. n primul rnd: pentru a spune ceva prin rostirea unei expresii, propoziia trebuie rostit cu anumite intenii; asta d impresia c cere [is felt to require], n cazul propoziiilor care conin nume, s se inteasc la ceva prin folosirea numelui. n al doilea rnd i aici devine evident influena unei anumite Filosofii a Minii pentru a avea o intenie sau o opinie despre un oarecare obiect (pe care nu suntem n poziia de a-l identifica demonstrativ) trebuie s avem o descripie adevrat n mod unic despre el. Ambele direcii [strands] merit mcar o scrutare momentar.Suntem predispui s trecem prea rapid de la observaia c nici papagalii, nici vntul nu spun chestii la concluzia c pentru a spune c p trebuie s avem intenia de a spune c p i, prin urmare, s fim capabili s identificm p independent de propoziia prin care spunem asta, ca s zicem aa. Dar ce suntem ndreptii s deducem este cel mult c pentru a spune ceva trebuie s avem intenia de a spune ceva prin rostirea propoziiei respective (n mod normal vom inteniona s spunem ce spune propoziia). Aplicarea cerinei mai stricte ne-ar obliga s degradm o parte prea mare din discursul nostru la statutul de simpl imitaie [mere mouthing]. Folosim constant termeni generali de ale cror condiii de satisfacie nu avem dect o idee foarte slab. Microbiolog, clor (chestia din piscine), nicotin (chestia din igri); pe acestea (i nenumrate alte cuvinte) nu le putem defini i nici nu putem oferi observaii care le-ar distinge nelesul de acela al unor cuvinte strns nrudite. Este greit s spunem c nu spunem nimic rostind propoziii care conin aceste expresii, chiar dac ne ferim de teza tare, de a spune c ceea ce spunem de fapt este determinat de acele idei vagi i identificri pariale pe care le-am oferi dac am fi presai.Filosofia Minii este curios de popular, dar rareori este explicitat n mod perfect[footnoteRef:4]. Este susinut de oricine afirm c S crede c a este F dac i numai dac: [4: A se vedea de exemplu J. R. Searle Speech Acts p. 87, E. Gellner Ethics and Logic Proceedings of the Aristotelian Society 1954-5, B. Russell Problems of Philosophy p. 29. E. Sosa o critic n Quantifiers Belief and Sellars n Davis Hockney and Wilson (eds.) Philosophical Logic p. 69.]

Modificri evidente ar acomoda celelalte atitudini psihologice. Domeniul cuantificatorului peste proprieti trebuie restrns astfel nct s exclud proprieti precum a fi identic cu a, altfel criteriul este trivial[footnoteRef:5]. Situaia n care o persoan care gndete, plnuiete sau dorete i exist un anumit lucru care este obiectul gndului, planului sau dorinei este reprezentat ca o specie de situaie aproape identic aceleia care se obine cnd nu exist un obiect, iar gndul, planul sau dorina sunt, cum am putea spune, pur generale. Exist gnduri, precum gndul c exist oameni cu 11 degete, pentru a cror expresie sunt suficieni termeni generali al limbajului. Ideea este c atunci cnd starea psihologic include [involves] un obiect, un termen general, despre care se crede c este n mod unic instaniat i care este n realitate n mod unic instaniat de lucrul care este obiectul strii, va figura n specificarea ei. Aceast idee poate fi cuplat cu o concesie c exist anumite obiecte privilegiate fa de care ne putem afla ntr-o relaie mai direct; ntr-adevr, o astfel de concesie pare a fi necesar pentru ca teoria s poat permite ceea ce pare o posibilitate evident: gnduri ce conin obiecte [object-directed thoughts] ntr-un univers perfect simetric sau ciclic. [5: Datorez aceast observaie lui G. Harman.]

Este evident c aceast idee despre atitudinile psihologice care conin obiecte datoreaz mult sentimentului c trebuie s putem spune ceva despre ceea ce este crezut sau dorit chiar i atunci cnd nu este de gsit n lume niciun obiect care s se potriveasc. Dar poate fi de asemenea vzut ca fiind susinut de un Principiu al Caritii: atribuie obiecte credinelor n aa fel nct numrul credinelor adevrate s fie maximalizat. (Nu consider acest principiu acceptabil; principiul acceptabil recomand minimizarea atribuirilor de eroare inexplicabil i, prin urmare, nu poate funciona fr o teorie a cauzrii credinelor pentru creaturile cercetate.)Nu ne putem ocupa aici n mod comprehensiv de aceast Filosofie a Minii. Obieciile mele pentru asta sunt aproape identice cu cele ale lui Wittgenstein. Pentru ca un lucru s fie obiectul unei atitudini psihologice a ta poate nsemna pur i simplu ca tu s te afli ntr-un context care te pune n legtur cu acel lucru. Ce face ca tu s fii ndrgostit de unul mai degrab dect de cellalt dintr-o pereche de gemeni identici? Cu siguran nu o specificaie pe care o ai imprimat n minte; s-ar putea s nu fie altceva dect att: l-ai ntlnit pe unul i nu pe cellalt. Teoreticianul poate s indice descripia cel pe care l-am ntlnit, dar nu poate oferi nicio explicaie pentru imposibilitatea ca aceast descripie s nu fie subminat de alte descripii care ar fi putut fi obinute ca rezultat al unei erori i care se ntmpl n realitate s se potriveasc geamnului celuilalt, nentlnit. Dac Dumnezeu s-ar fi uitat n mintea ta, nu ar fi vzut de cine erai ndrgostit i la cine te gndeai.Cu asta propun s ncepem discutarea Teoriei Cauzale.2. Teoria Cauzal n formularea lui Kripke este ceva de genul urmtor. Un vorbitor, folosind un nume NN ntr-o anumit ocazie, va denota un obiect x dac exist un lan cauzal de legturi care pstreaz referina [reference-preserving links] care duce n cele din urm de la utilizarea vorbitorului n acea ocazie la obiectul x fiind implicat ntr-o tranzacie de obinere a unui nume [name-acquiring transaction] precum o botezare [dubbing] explicit sau procesul mai gradual prin care se obin porecle. Am menionat noiunea de legtur care pstreaz referina pentru a ncorpora o condiie pe care Kripke o formuleaz; transmiterea unui nume NN de ctre un vorbitor S ctre un vorbitor S constituie o legtur care pstreaz referina doar dac S intenioneaz s foloseasc numele cu aceeai denotaie ca cel de la care la rndul lui a nvat numele.S ncepem prin discutarea teoriei ca rspuns la ntrebarea noastr despre denotaia vorbitorului (i.e., la nivelul vorbitorului individual). n special, s discutm teza c este suficient pentru cineva s denote x ntr-o anumit ocazie prin nume pentru ca aceast folosire a numelui n acea ocazie s fie o consecin cauzal a expunerii vorbitorului la ali vorbitori care folosesc expresia pentru a denota x.Un exemplu care ar putea s pun teoria ntr-o lumin favorabil este acesta. Un grup de oameni poart o conversaie ntr-un bar despre un anumit Ludovic despre care S nu a mai auzit pn atunci. S devine interesat i ntreab: Ce a fcut Ludovic mai departe?. Pare indisputabil c S denot un anumit om i ntreab despre el. Sau ntr-o ocazie ulterioar S poate s foloseasc numele pentru a oferi o nou idee unuia dintre participani: Ludovic avea dreptate s fac asta. Din nou, n mod clar denot pe oricine era subiectul conversaiei din bar. Acest scenariu este greu de mpcat cu Teoria Descriptiv, din moment ce bucile de informaie pe care le-a prins n timpul conversaiei ar putea implica anumite distorsiuni i s-ar potrivi mult mai bine altei persoane. Desigur, are la dispoziie descripia omul despre care vorbeau ceilali, dar teoria nu are nicio explicaie pentru imposibilitatea ca aceast descripie s fie detronat de altele.Teoria Cauzal poate asigura rspunsul corect n acest caz, dar cred c o reflecie mai profund va arta c i ea implic un refuz de a recunoate intuiia despre determinarea contextual pe care am menionat-o mai devreme. Cci teoria are urmtoarea consecin: c la orice moment viitor, indiferent ct de ndeprtat sau uitat conversaia, indiferent ct de diferit este tema i ct de confuz vorbitorul, S va denota un anumit francez poate Ludovic al XIII-lea atta timp ct exist o conexiune cauzal ntre folosirea lui la acel moment i conversaia foarte ndeprtat.Este important pentru testarea intuiiilor n raport cu teoria s ne imaginm predicatul schimbat astfel nct s spun ceva de genul Ludovic era un juctor de basket care nu a fost auzit n timpul conversaiei i care apare ca rezultat al unei confuzii. Asta pentru a preveni intrarea n funciune a ceea ce eu numesc sindromul purttorului de cuvnt [mouthpiece syndrome] prin care atam sens i referin remarcilor unui om doar pentru c auzim pe altcineva vorbind prin el; cum se poate ntmpla cu un mesager, ducnd un mesaj despre chestiuni n legtur cu care era complet ignorant.Acum, nu exist niciun argument decisiv pentru care aceast consecin este inacceptabil; cu intuiii suficient de flexibile poi nghii orice n filosofie. Dar observai ct de puin sens are s spunem c vorbitorul denot un rege francez mai degrab dect oricare altul, sau orice alt persoan cu acel nume. Acum nu exist nimic pe care vorbitorul este pregtit s o spun sau s o fac i care s l relaioneze n mod difereniat fa de acel rege. De-asta este att de scandalos s spunem c el crede c Ludovic al XIII-lea este un juctor de basket. Noiunea de vorbire a fost pur i simplu separat de toate conexiunile care o fceau de interes. Cu siguran nu credeam c ne lsm s cdem n capcana asta cnd am acceptat ideea despre conversaia din bar. Ce a mers prost?[footnoteRef:6] [6: Kripke exprim ndoieli despre suficiena condiiilor pentru un astfel de motiv, a se vedea p. 303.]

Teoria Cauzal iari ignor importana contextului mprejurtor i privete capacitatea de a denota ceva ca pe un truc magic care a fost cumva dat mai departe i odat ce a fost primit, nu mai poate fi pierdut. Ar trebui mai degrab s spunem: n virtutea contextului n care omul se gsea, dispoziiile lui erau nclinate nspre un anumit om Ludovic al XIII-lea ale crui stri i aciuni erau singurele pe care le-ar fi socotit ca verificnd remarcile folosite n acel context folosind acel nume. i desigur c acel context poate persista, cci conversaia poate fi ea nsi amintit mai trziu. Dar poate de asemenea s dispar, astfel nct vorbitorul pur i simplu nu este afectat de rezultatul vreunei investigaii privind valoarea de adevr a ceea ce se spune c ar fi spus. n acest punct, vorbirea devine detaat i neinteresant.(Merit s observm ct de ambivalent este Kripke n legtur cu relaia dintre denotare i credin [believing]; cnd conexiunea l favorizeaz, o folosete; ni se amintete, de exemplu, c omul obinuit are o credin fals despre Gdel, i nu una adevrat despre Schmidt. Dar este evident c rezultatele criteriului despre cine cred ceva? vor fi n mod drastic diferite de rezultatele criteriului cine este purttorul original al numelui?, mcar pentru motivul c primul trebuie construit s dea rezultate n cazurile n care nu exist un nume i cel din urm nu se poate aplica. Cnd se ntmpl asta ni se amintete cu severitate c X refer i X spune sunt folosite n sensuri tehnice[footnoteRef:7]. Dar exist limite. Scopul acestei lucrri ar putea fi privit ca restabilind conexiunea ce trebuie s existe ntre condiii de adevr n sens strict i credinele i interesele utilizatorilor propoziiilor dac noiunea de condiii de adevr n sens strict este s ne fie de interes.) [7: Id. p. 348 not de subsol.]

Reflecia asupra conversaiei din bar prea s ne ofere un motiv pentru o dispoziie favorabil fa de Teoria Cauzal. Exist i un alt motiv, legat de primul, pe care se cuvine s l examinm pe scurt. Poate prea c Teoria Cauzal ofer baza pentru un rspuns non-intenional [non-intentional] la Problema Ambiguitii. Problema e destul de clar: ce condiii trebuie satisfcute pentru ca un vorbitor s fi spus c p cnd rostete o propoziie care poate fi n mod corect folosit pentru a spune n plus q i r i s? Dou rspunsuri alternative evidente sunt(a) msura n care este rezonabil pentru audiena vorbitorului s trag concluzia c el spunea c p(b) intenia lui de a spune c pi niciunul nu este fr dificulti. Putem aadar s ne imaginm pe cineva dorind o extensie natural a Teoriei Cauzale la termeni generali care ne-ar da posibilitatea de a explica de exemplu cum un copil care nu avea intenii determinante din cauza naturii tehnice a tematicii poate totui s spun ceva determinat folosind o propoziie care este de fapt ambigu.Am atins aceast tem ca s m asigur c pstrm aria consideraiilor relevante care pot fi aduse n dezbatere pe ct de larg trebuie s fie. Dar cred c este mic avantajul general pe care Teoria Cauzal l poate ctiga din aceast lrgire a consideraiilor. Motivul este c pur i simplu nu are generalitatea celorlalte dou teorii; nu are nicio aplicaie evident, spre exemplu, la ambiguitatea sintactic sau la ambiguitatea produs de ncercrile de a ne referi prin descripii non-unice sau pronume. Pare de neconceput c teoria general a dezambiguizrii necesar pentru astfel de cazuri ar fi nepotrivit pentru fenomenul n care mai multe obiecte au acelai nume i am avea nevoie de o suplimentare ad hoc din partea Teoriei Cauzale.Vreau s accentuez faptul c, tocmai pentru c Teoria Cauzal ignor felul n care contextul poate fi determinant pentru ceea ce este spus, teoria are consecine inacceptabile. S presupunem spre exemplu c ntr-o emisiune T.V. mi se cere s numesc o capital i spun Kingston este capitala Jamaici; a vrea s spun c am spus ceva n mod strict i literal adevrat chiar dac se dovedete c omul de la care am preluat aceast informaie se referea la Kingston-pe-Tamisa i fcea o observaie rasist.Poate c ncepe s par c ceea ce este spus va fi determinat de ce nume e folosit, ce obiect poart numele i principii generale de dezambiguizare contextual. Originea cauzal a familiaritii vorbitorului cu numele, n afar de anumite cazuri specializate de purttor de cuvnt, nu pare s aib un rol critic de jucat.Aceast impresie poate fi ntrit de observaia c o conexiune cauzal ntre felul n care folosesc eu numele i felul n care l folosesc alii (fie c duce napoi pn la obiectul nsui, fie c nu) pur i simplu nu este necesar pentru ca eu s folosesc numele pentru a spune ceva. Printre indienii Wagera, de exemplu, nou-nscuii primesc numele membrilor decedai ai familiei n conformitate cu anumite reguli... primul nscut primete numele bunicului patern, al doilea pe acela al fratelui cel mai mare al tatlui, al treilea pe cel al bunicului matern[footnoteRef:8]. n acestea i n alte cazuri (numele strzilor n oraele Statelor Unite etc.), un vorbitor cunosctor poate s deduc [excogitate] un nume i s l foloseasc s denote un obiect care l poart fr vreo conexiune cauzal cu folosirea de ctre alii a acelui nume. [8: E. Delhaise Les Wagera Monogr. Ethnogr. 1909.]

Aceste puncte pot fi recunoscute de Kripke pstrnd totodat poziia general c denotaia unui nume ntr-o comunitate este de gsit urmnd un lan cauzal de legturi care pstreaz referina pn la un obiect. Ctre aceast teorie mi ndrept acum atenia.3. S presupunem c o teorie paralel ar fi propus pentru explicarea sensului termenilor generali (nu doar al termenilor pentru genuri naturale). Am rspunde astfel:Nu exist dou mecanisme fundamental diferite implicate n deinerea unui neles de ctre un cuvnt: unul care face ca un cuvnt s primeasc un neles, i cellalt un mecanism cauzal care asigur c nelesul este pstrat. Primele procese lucreaz tot timpul; orice ar explica felul n care un cuvnt primete un neles explic de asemenea felul n care l pstreaz, dac este pstrat. ntr-adevr, o astfel de teorie nu ar putea da seama de fenomenul n care un cuvnt i schimb nelesul. Este perfect posibil ca asta s se ntmple fr ca cineva s fi intenionat s iniieze o nou practic cu acel cuvnt; lanul cauzal ar duce atunci prea mult napoi.Schimbarea nelesului ar fi decisiv mpotriva unei astfel de teorii despre nelesul termenilor generali. Schimbarea denotaiei este n mod similar decisiv mpotriva Teoriei Cauzale a Numelor. Nu numai c schimbri de denotaie sunt imaginabile, dar se pare c ele chiar se ntmpl. nvm din cartea lui Isaac Taylor: Names and their History, 1898:

n cazul lui Madagascar un raport oral al unor marinari malaiezi sau arabi neles greit de Marco Polo... a avut efectul de a transfera o form imperfect a numelui unei poriuni a continentului african marii insule africane.

Un caz imaginar simplu ar fi acesta: Doi copii se nasc i mamele lor le dau nume. O asistent i schimb din greeal unul cu cellalt i eroarea nu este descoperit niciodat. Nendoielnic, de aici nainte va fi cazul c omul cunoscut pretutindeni ca Jack este astfel numit pentru c o femeie a botezat alt copil cu acest nume.Este clar c Teoria Cauzal neamendat [unamended] este neadecvat. Se pare c, din nou, trebuie s permitem ca inteniile vorbitorilor de a folosi un nume pentru a se referi la ceva s conteze n determinarea a ceea ce numele denot.Dar nu este suficient s spunem asta i s lsm lucrurile aa. Trebuie cel puin s schim o teorie care s permit ca Madagascar s fie numele insulei, dar care nu va avea consecina c Gdel ar deveni un nume al lui Schmidt n situaia imaginat de Kripke, nici Goliat un nume al filistinului ucis de David. (Specialitii n studii biblice spun c David nu l-a ucis pe Goliat i c atribuirea uciderii lui Elhannan Betleemitul n 2 Samuel 21 xix este corect[footnoteRef:9].) Cci dei aceast tez nu a fost niciodat justificat explicit, a fi de acord cu ideea c chiar dac informaia conectat cu un nume i care este n posesia unei ntregi comuniti ar fi pur i simplu c Goliat este filistinul ucis de David, asta tot nu ar nsemna c Goliat refer n acea comunitate la acel om, i prin urmare c enunul exprim un adevr. i dac n acelai timp am crede c numele ar denota filistinul ucis de Elhannan, atunci att necesitatea, ct i suficiena condiiilor sugerate de Teoria Descriptiv a denotaiei unui nume ar fi respinse. Asta ar fi trebuit s argumenteze Kripke, dar nu a fcut-o. [9: Robinson History of Israel p. 187.]

4. nainte de a schia o astfel de teorie n a doua parte a acestei lucrri, a vrea s rezum poziia la care am ajuns i s o folosesc pentru a face o prezentare concis a poziiei pe care vreau s o adopt.Putem privi Teoria Descriptiv nedifereniat ca expresia a dou gnduri.(a) denotaia unui nume este determinat de obiectul la care vorbitorii intenioneaz s se refere folosind numele(b) obiectul la care un vorbitor intenioneaz s se refere prin folosirea unui nume este cel care satisface sau se potrivete majoritii descripiilor care formeaz mnunchiul de informaii pe care vorbitorul le asociaz numelui.Am vzut mari dificulti cu (a) cnd aceasta este interpretat ca o tez la nivel micro. Dar consideraii privind fenomenul prin care un nume primete o denotaie, sau i-o schimb, sugereaz c faptul c exist o comunitate de vorbitori folosind numele cu un anumit referent intenionat este probabil s fie un constituent crucial n aceste procese. Cu numele, ca i cu alte expresii din limbaj, ceea ce semnific depinde de ceea ce le folosim s semnifice; un adevr a crui recunoatere este compatibil cu negarea prbuirii vorbirii n neles la nivelul vorbitorului individual.n (b) avem adevrata slbiciune: vechea i greita Filosofie a Minii pe care am dezvluit-o n trecere. Nu att n ideea c referentul intenionat este determinat ntr-un fel mai mult sau mai puin complicat de informaia asociat, ct n forma specific pe care determinarea ar fi trebuit s o ia: potrivire. Este ceva absurd n presupoziia c referentul intenionat al unei folosiri perfect obinuite a unui nume de un vorbitor ar putea fi un obiect complet izolat (cauzal) de comunitatea i cultura vorbitorului pur i simplu n virtutea faptului c se potrivete mai bine dect orice altceva cu mnunchiul de descripii pe care el l asociaz numelui. Sunt de acord cu Kripke c absurditatea const n absena oricrei legturi cauzale ntre obiect i vorbitor. Dar mi se pare c el a plasat greit relaia cauzal; relaia cauzal important st ntre strile i aciunile obiectului n cauz i corpul de informaii al vorbitorului nu ntre botezarea obiectului cu un nume i folosirea actual a vorbitorului.Filosofii realizeaz din ce n ce mai mult c anumite concepte importante din epistemologie i filosofia minii au cauzalitate inclus n ele. A vedea i a cunoate sunt ambele exemple bune.Absurditatea n presupoziia c denotaia folosirii noastre actuale a numelui Aristotel ar putea fi un oarecare obiect necunoscut (n.b.) ale crui aciuni sunt cauzal izolate de corpul nostru de informaii este strict paralel absurditii presupoziiei c am putea vedea ceva cu care nu avem niciun contact cauzal doar pentru motivul c avem o potrivire splendid ntre obiect i impresia vizual.Probabil c exist o anumit cerin de grad de potrivire n cazul vederii care ar nsemna c dup o anumit cantitate de distorsiune sau iluzie nu mai putem susine c obiectul activ cauzal este nc vzut. i cred c este probabil c exist o cerin paralel pentru referire. nvm de exemplu din Arthur of Britain a lui E. K. Chambers c Arthur a avut un fiu Anir pe care legenda probabil l-a confundat cu locul lui de nmormntare. Dac noiunea de fixare a referinei a lui Kripke este de aa natur nct cei ce spun c Anir a fost un loc de nmormntare al lui Arthur ar putea denota o persoan, atunci noiunea pare c are puine n favoarea ei i cu siguran nu este justificat de criticile pe care le face Teoriei Descriptive. Dar existena sau natura acestei cerine de grad de potrivire nu va fi ceva de care m voi ocupa aici.Trebuie deci s permitem ca denotaia unui nume n comunitate s depind ntr-un fel complicat de obiectul la care cei ce folosesc termenul intenioneaz s se refere, dar vom nelege referent intenionat n aa fel nct o condiie de obicei necesar (dar nu suficient) pentru ca x s fie referentul intenionat al folosirii de ctre S a unui nume este c x ar trebui s fie sursa originii cauzale a corpului de informaii pe care S l-a asociat numelui.

II

5. Scopul pe care mi l-am propus este, aadar, modest; el nu este s prezint o teorie complet a denotaiei numelor. Fr s prezint o teorie general pentru rezolvarea problemei ambiguitii nu pot s prezint o teorie a denotaiei vorbitorului, dei voi face observaii care ating acest subiect. mi propun numai s schiez o teorie despre ce face ca o expresie s fie un nume pentru ceva i care s permit numelor s-i schimbe denotaia.Planul este nc i mai modest, cci mi propun s m folosesc de o noiune nedefinit de referin a vorbitorului mprumutat din teoria comunicrii. Dar mai nti, o scurt explicaie.Un vorbitor poate s fi avut succes s transmit sau s comunice c p chiar dac folosete un enun care nu poate fi folosit n mod adecvat pentru a spune c p. Este de presupus c acest succes const n faptul c asculttorii lui i-au format o anumit opinie despre el. Aceasta nu trebuie s fie opinia c vorbitorul a intenionat s spun n sens strict c p, din moment ce vorbitorul poate avea succes n a transmite ceva n ciuda faptului c folosete un enun despre care se tie c el tie c nu poate fi folosit n mod adecvat pentru a spune c p. Vorbitorul se va fi referit la a, n sensul de care m folosesc, doar dac a reuit s transmit c Fa (pentru o anumit substituie F). Mai multe condiii riguroase sunt necesare. Este clar c aceast noiune este destul de diferit de noiunea de denotaie pe care am folosit-o, orict de legat ar fi denotarea de vorbirea n sens strict. Ne putem referi la x folosind o descripie pe care x nu o satisface; nu putem denota astfel pe x.Un vorbitor poate ti sau crede c exist un obiect cu anumite proprieti n lume i s intenioneze s se refere la el. i aici trebuie luat n considerare sugestia de mai devreme, cci acel obiect nu este (n general) ceea ce satisface corpul de informaii a crui posedare de ctre vorbitor face adevrat c el tie de existena obiectului; este mai degrab acel obiect care este n mod cauzal responsabil pentru posedarea de ctre vorbitor a acelui corp de informaii, sau responsabil n mod dominant n cazul n care sunt mai multe obiecte. (Desigur, ideea de aici nu este specific acestei intenii, sau inteniei spre deosebire de alte atitudini psihologice.) S explorm deci, foarte pe scurt, aceste dou idei: surs i dominan.De obicei cunoaterea sau opiniile noastre despre anumite obiecte deriv din tranzacii ale noastre prin care adunm informaii i care implic o interaciune cauzal cu un obiect sau altul sau deriv, poate printr-un lan lung, din tranzaciile altora. Percepia obiectului este principala, dar n niciun caz singura cale prin care un obiect ne poate fi dat; de exemplu, un om poate fi sursa lucrurilor pe care le descoperim cutnd prin servieta lui sau citindu-i lucrrile.O relaie cauzal este desigur insuficient; dar putem mprumuta din teoria cunoaterii i s spunem ceva de genul acesta. X este sursa opiniei pe care S o exprim rostind Fa dac a existat un episod care a cauzat opinia lui S n care X i S sunt relaionate cauzal ntr-un tip de situaie capabil s produc cunoatere c ceva este F () un tip de situaie n care credina c ceva este F este cauzat de faptul c ceva este F. C este o cale de a produce cunoatere nu nseamn c nu poate da gre; din acest motiv X, fumnd igri franuzeti poate fi sursa opiniei pe care S o exprim prin a fumeaz igri greceti.Sigur c o parte din informaiile noastre despre lume nu sunt astfel fundamentate; putem deduce c exist cel mai nalt om din lume i c are peste 1,80 metri. Niciun om nu este sursa acestei informaii; un nume introdus n relaie cu aceasta ar funciona foarte asemntor felului sugerat de Teoria Descriptiv neamendat [unamended].Legendele i imaginaia pot crea noi personaje, sau pot aduga material lipsit de surse altor dosare; restricii pe relaia cauzal ar preveni inventatorii legendelor s se dovedeasc a fi sursele credinelor produse de legendele lor. Altcineva dect poate fi sursa credinei pe care S o exprim prin a este ; Gdel al lui Kripke, asumndu-i demonstraia, era sursa credinei pe care oamenii o manifestau spunnd Gdel a demonstrat incompletitudinea aritmeticii, nu Schmidt.Identificarea greit poate face ca obiectul care este sursa informaiei s fie diferit de obiectul despre care informaia este crezut. mi pot forma prerea despre nevasta unui coleg c are picioare frumoase bazndu-m pe vederea altei persoane dar fata pe care am vzut-o este sursa.n consecin, un mnunchi sau dosar de informaii poate fi n cea mai mare parte despre[footnoteRef:10] un obiect, dei conine elemente a cror surs este diferit. i cu siguran vrem s permitem c identificarea greit persistent poate s fac un mnunchi s fie n mod dominant despre un obiect diferit de cel despre care era dominant iniial. [10: Termenul este al lui D. Kaplan, a se vedea Quantifying In n Davidson i Hintikka (eds.) Words and Objections: cred c exist similariti clare ntre noiunea mea de surs dominant i noiuni schiate de el acolo. Totui, eu nu vreau s am a face cu vivacitatea. mprumut termenul dosar din lucrarea lui H. P. Grice Vacuous Names din acelai volum.]

S presupunem c ajung s cunosc oarecum un om. S presupunem apoi c un geamn identic i ia locul, i ajung s l cunosc destul de bine, fr s observ schimbul. Imediat dup schimbare, dosarul meu nc va fi n mod dominant despre omul original, i cred n mod fals, dup cum a recunoate dac mi s-ar atrage atenia, c el este n camer. Apoi a trece printr-o perioad n care niciunul nu este dominant; nu am identificat greit pe unul drept cellalt, o relaie asimetric, ci mai degrab i-am ncurcat. n sfrit, geamnul ar putea lua poziia dominant; nu a avea credine false despre cine este n camer, ci credine false despre, de exemplu, cnd am ntlnit prima dat omul din camer. Aceste diferene par a consta n diferenele n reaciile vorbitorului la diverse descoperiri, iar dominana este menit s prind aceste diferene.Dominana nu este pur i simplu o funcie de cantitate de informaii (dac aceast noiune este inteligibil). n cazul persoanelor, de exemplu, viaa fiecrui om prezint un schelet, iar sursa dominant poate fi omul care a contribuit la acoperirea celei mai mari pri mai degrab dect omul care a fcut cea mai mare parte din acoperire. Detaliul ntr-o anumit zon poate fi mai puin important dect ntinderea. De asemenea, vor conta motivele vorbitorului pentru care este interesat de obiect n primul rnd.S lum n considerare alt exemplu. Dac se dovedete c un impostor a luat locul lui Napoleon ncepnd cu 1814 (dup Elba), mnunchiul istoricului tipic va fi n mod dominant tot despre omul responsabil pentru isprvile anterioare ( n figura 1) i am spune c au credine false despre cine a luptat la Waterloo. Dac, n schimb, nlocuirea ar fi avut loc mult mai devreme, impostorul nlocuind un ofier necunoscut, atunci informaia istoricilor ar fi n mod dominant despre cel din urm ( n figura 2). Nu aveau credine false despre cine a luptat la Waterloo, ci mai degrab credine false despre cariera timpurie a acelui general.Cred c putem spune c, n general, un vorbitor intenioneaz s se refere la obiectul care este sursa dominant a corpului de informaie pe care l are asociat. Este important de vzut c asta nu se va schimba de la ocazie la ocazie n funcie de tematic. Unii au propus[footnoteRef:11] ca dac n cazul 1 istoricul spune Napoleon a luptat cu miestrie la Waterloo, impostorul este referentul intenionat, n timp ce dac ar fi spus mai departe ...spre deosebire de activitatea lui din senat, ar fi . Asta pare s fie o greeal; nu numai c era fals ce a spus istoricul, dar i ceea ce a intenionat s spun era fals, dup cum ar fi el nsui de acord; nu Napoleon a luptat cu miestrie la Waterloo. [11: K. Donellan Proper Names and Identifying Descriptions n Davidson i Harman (eds.) p. 371.]

Cu acest fundal putem deci s oferim urmtoarea definiie provizorie:NN este un nume al lui x dac exist o comunitate C1. n care este parte din cunoaterea comun c membrii lui C au n repertoriul lor procedura de folosire a lui NN pentru a se referi la x (cu intenia de a se referi la x)2. se intenioneaz ca succesul referinei n orice caz particular s depind de cunoaterea comun dintre vorbitor i asculttor a faptului c NN a fost folosit de membrii lui C pentru a se referi la x i nu pe cunoaterea comun a faptului c x satisface un anumit predicat inclus n NN[footnoteRef:12] [12: Pentru noiunea de cunoatere comun a se vedea D. K. Lewis Convention i noiunea puin diferit din S. Schiffer Meaning (forthcoming). Pentru noiunea de procedur n repertoriu a se vedea H. P. Grice Utterers Meaning, Sentence Meaning, Word Meaning Foundations of Language 1968. n mod clar ntreaga ntreprindere este datorat lui Grice, dar niciun angajament nu este fcut aici pentru vreo versiune specific a teoriei comunicrii.]

(Pentru a pstra definiia simpl, nicio ncercare nu este fcut de a acoperi sensul n care un nume aprobat instituional, dar nefolosit este un nume.)Aceast distincie (ntre folosim-pentru-c-(tim)-c-l-folosim i folosim bazndu-ne pe altceva) este exact ce trebuie pentru a distinge ntre metafore moarte i metafore vii; mi se pare c este singura baz pe care putem distinge funcionarea referenial a numelor, care ar putea fi descripii din punct de vedere gramatical, de cea a descripiilor.[footnoteRef:13] [13: i, dac Schiffer are dreptate, mult mai multe dect att a se vedea Meaning, Capitolul V.]

Definiia nu are consecina c descripia omul pe care l numim NN este un nume, pentru c succesul ei ca aparat referenial nu depinde de cunoaterea comun c ea este sau a fost folosit pentru a ne referi la x.Inteniile singure nu fac ca un nume s primeasc o denotaie; fr ca inteniile s fie manifeste nu poate exista cunoaterea comun necesar pentru practic.Condiiile noastre sunt mai stringente dect ale lui Kripke din moment ce pentru el o expresie devine un nume att timp ct cineva a botezat ceva cu ea i prin urmare a fcut-o parte din uzana comun. Asta pare aproape magie. S presupunem c cineva dintr-un grup de steni au botezat o feti venit n vacan prin zon cu numele Goldilocks i numele a prins. S presupunem acum c erau dou gemene identice pe care stenii eueaz complet s le disting. A nega c Goldilocks e numele oricreia dintre ele chiar dac printr-un miracol fiecare stean a folosit numele consistent fr s se fi mprit n dou sub-comuniti coerente. (Numele ar putea denota fata botezat iniial dac dintr-un oarecare motiv stenii l respectau pe cel care a introdus numele despre asta, mai multe n cele ce urmeaz.)S ne imagnm urmtorul caz. O urn este descoperit n Marea Moart coninnd documente pe care se afl demonstraii matematice fascinante. Semnat la sfrit este numele Ibn Khan, care este luat n mod natural ca fiind numele autorului demonstraiilor. Aadar intr n uzana comun a matematicienilor care se ocup cu acea ramur a matematicii. Khan a fcut aici conjectura c... i altele asemntoare. Cu toate acestea, s presupunem c numele era al scribului care a transcris demonstraiile mult mai trziu; un mic id scripsit a fost ters.Aici avem un caz perfect n care exist o comunitate coerent care folosete numele cu matematicianul ca referent intenionat, iar o consecin a definiiei ar fi c Ibn Khan ar fi unul din numele lui. De asemenea, Malachai ar fi fost numele autorului lucrrii biblice cu acelai nume n ciuda faptului c nelegerea lui se baza pe o nenelegere (Malachai nseamn mesagerul meu).[footnoteRef:14] [14: A se vedea Otto Eisfeldt The Old Testament p. 441.]

Vorbitorii dinuntrul unor astfel de tradiii folosesc nume cu credina greit c folosirea lor este n conformitate cu folosirea altor vorbitori care se refer la obiectul relevant. Numele ar fi probabil retrase cnd acea credin greit este revelat, sau ar ncepe o via diferit ca numele noastre pentru obiecte (c.f., Deutero Isaiah etc.) Cineva ar putea fi impresionat de asta i ar putea s o priveasc ca un motiv s nege c cei din aceste tradiii spuneau adevrul literal folosind numele. Este foarte uor s adaugi o anex definiiei care ar avea acest efect.De fapt nu este un motiv foarte bun pentru a nega c vorbitorii din astfel de tradiii spun adevrul literal.[footnoteRef:15] Dar nu vreau s insist asupra niciunei decizii asupra acestui punct. Asta pentru c poi fi concesiv i s permii ca definiia s fie modificat fr a renuna la ceva important. n primul rnd: definiia cu anexa ei vor permite multor nume s i schimbe denotaia. n al doilea rnd: n mod evident, din faptul c, n exemplul nostru, comunitatea de matematicieni nu l denotau pe matematician nu decurge c l denotau pe scrib i erau angrenai n a spune n mod strict falsiti despre el. [15: John McDowell m-a convins de asta, ca i de multe altele. mi detest concluziile.]

S elaborez primul din aceste puncte.Exist o cale oarecum standard prin care oamenii i primesc numele. Dac folosim un nume al unui om, ne ateptm c a aprut n maniera standard i aceast ateptare poate condiiona folosirea noastr a numelui. Dar s ne gndim la nume pentru oameni care sunt n mod evident porecle, sau nume de locuri sau piese muzicale. Din moment ce nu exist o cale standard prin care aceste nume sunt date, utilizatori ulteriori nu vor folosi n genere numele sub vreo perspectiv asupra originii lui, i prin urmare cnd exist o divergen ntre obiectul implicat n originea numelui i referentul intenionat al vorbitorilor, nu va fi nicio nenelegere, niciun motiv latent pentru a retrage numele, aadar nicio piedic pentru ca numele s primeasc o nou denotaie chiar dup definiia modificat. Att timp ct nu au motiv s cread c numele a adus cu sine vreo informaie, vorbitorii vor trata revelaia c numele a fost cndva folosit pentru a referi la altceva cu aceeai indiferen cu care ntmpin informaia c varz [meat produce in general] nsemna pe vremuri verdea.Putem spune cu uurin povestea n cazul 2 al figurii cu Napoleon astfel nct era purttorul iniial al numelui Napoleon, dar a fost transferat impostorului din cauza similaritii nfirii i prin urmare fr intenia cuiva de a iniia o nou practic. Dei acesta nu este un caz att de clar, a spune c istoricii au folosit numele Napoleon pentru a se referi la . Ar putea renuna la nume, dar asta desigur nu arat c l denotau mereu pe . Nici faptul c cineva care tie ar putea aprea i spune Napoleon era un vnztor de pete i nu a fost la Waterloo nu arat nimic. ntrebarea relevant este: Contrazice asta aseriunea fcut cnd istoricii spuneau Napoleon a fost la Waterloo? Pentru a da un rspuns afirmativ acestei ntrebri este necesar determinarea anterioar a faptului c l denotau mereu pe .Avem nevoie de nc o complicaie major. Dei n mod standard folosim expresiile cu intenia de a ne conforma uzului general la care le supune comunitatea, uneori le folosim cu intenia prioritar [over-riding] de a ne conforma uzului la care le supun alte persoane. n acest caz voi spune c folosim expresia autoritativ [deferentially] (pornind de la acea alt persoan sau grup de persoane). Asta e adevrat i despre anumii termeni generali: viol, menuet ar fi exemple.A spune, de exemplu, c omul din conversaia din bar folosea Ludovic autoritativ. Asta nu este doar o chestiune de ignoran a lui; ar putea, ntr-adevr, s aib o opinie despre cine este acest Ludovic (omul pe care l-a cunoscut mai devreme, poate) i tot s foloseasc expresia autoritativ. Exist un pas important ntrea inteniona s te referi la ceea ce este i a crede c a = ceea ce este ;a inteniona s te referi la acci chiar dac are o opinie despre cine este cel despre care vorbesc, a spune c la omul despre care vorbeau, i nu la cel pe care l-a cunoscut mai devreme, inteniona s se refere.Arheologii ar putea gsi un mormnt n deert i s spun n mod fals c este mormntul unui presonaj puin cunoscut din Biblie. Ar putea descoperi multe despre omul din mormnt astfel nct el, i nu omul din Biblie, ar fi sursa dominant a informaiilor lor. Dar, dat fiind natura i scopul ntreprinderii lor, arheologii folosesc numele autoritativ pornind de la autorii Bibliei. A spune, n acest caz, c denot acel om i spun lucruri false despre el. Observai c n acest caz exist un scop n aceast caracterizare.Cazul nu este de fapt diferit fa de orice situaie n care un nume este folosit cu intenia prioritar de a ne referi la ceva care satisface o anumit descripie. Kripke d exemplul lui Jack Spintectorul. Din nou, dup arestarea unui om a care nu este de fapt responsabil pentru crime, a poate fi sursa dominant a informaiei vorbitorilor, dar referentul intenionat poate foarte bine s fie criminalul, i nu a. Iari, asta va produce o mulime de falsiti.Nu folosim toate numele autoritativ, cu att mai puin autoritativ pornind de la persoana de la care le-am aflat. De exemplu matematicienii nu foloseau numele Ibn Khan cu intenia prioritar de a se referi la oricine purta acel nume sau la care se referea o anumit persoan sau comunitate.De aceea trebuie s distingem dou motive pentru ca ceva s fie o retragere a propoziiilor care conin numele(a) obiectul nu poart numele NN (Ibn Khan, Malachai)(b) obiectul nu este NN (arheologii biblici).Voi ncheia cu un exemplu care mi va permite s aduc aceste fire mpreun i s rezum felul n care poziia mea difer de Teoria Cauzal.Un tnr A prsete un sat mic din munii Scoiei pentru a-i cuta norocul dup ce primise porecla Nap [Turnip] (sper c motivul pentru a alege o porecl este clar). Cam 50 de ani mai trziu, un om B vine n sat i triete ca un pustnic peste deal. Cei trei sau patru steni care triesc de pe vremea plecrii tnrului cred n mod fals c acesta este steanul plecat acum mult timp i ntors. Prin urmare folosesc numele Nap printre ei i numele prinde o circulaie mai larg printre stenii mai tineri care habar n-au cum a aprut. Presupun c stenii mai n vrst, dac li s-ar arta faptele, ar spune: Aadar, nu e Nap mai degrab dect Se pare c, pn la urm, Nap nu e din satul acesta. n acest caz a spune c folosesc numele pentru a se referi la A, i de fapt, denotndu-l pe el, ar spune lucruri false despre el (chiar spunnd Uite-l pe Nap venind s-i ia cafeaua.)Dar acetia ar putea muri, lsnd o comunitate omogen care folosete numele pentru a se referi la omul de peste deal. Dar este o trstur important a teoriei mele c informaia pe care stenii mai n vrst au oferit-o celor mai tineri ar putea fi att de bogat, coerent i important pentru ei nct A ar putea fi sursa dominant a informaiei lor, astfel nct i ei ar recunoate Aadar, omul acela de peste deal nu este Nap.O ultim posibilitate ar fi ca ei s foloseasc numele autoritativ pornind de la stenii mai n vrst, dintr-un oarecare motiv, cu consecina c indiferent cine era dominant, ei ar denota pe oricine denotau btrnii.6. ConcluzieSusintori ai ambelor teorii ar putea s spun n mod rezonabil c sunt reabilitai [vindicated] de poziia la care am ajuns. Am pstrat pentru Teoreticianul Descriptiv multe din cte i dorea. Am vzut c, cel puin pentru cazul cel mai fundamental al folosirii numelor (nume folosite non-autoritativ), ideea c denotaia lor e fixat ntr-un fel mai mult sau mai puin complicat de corpul de informaii asociat pe care l putem aduna de la utilizatorii numelui s-a dovedit a nu fi prea departe de int. Dar desigur c faptul c fixarea este prin origine cauzal i nu prin potrivire afecteaz impactul pe care aceast idee l are asupra stabilirii condiiilor de adevr ale propoziiilor existeniale sau opace care conin nume. Teoreticianul poate indica de asemenea ideea dominanei ca asigurnd ceea ce, ntr-un mod nedelicat, el ncerca s asigure vorbind de majoritatea descripiilor i de cerina de grad de potrivire ca blocnd consecine pe care le gsea ndoielnice [objectionable].Teoreticianul Cauzal poate privi de asemenea cu satisfacie asupra rezultatului, care i ncorporeaz ntr-o poziie central intuiia despre importana cauzalitii. n plus, doctrinele logice pe care voia s le stabileasc, de exemplu non-contingena propoziiilor de identitate care conin nume, nu sunt disputate. Informaia este individuat prin surs; dac a este sursa unui corp de informaii, nimic altceva nu ar fi putut s fie. Prin urmare nimic altceva nu putea s fie acel a.Singurii teoreticieni care nu sunt mulumii sunt aceia care, ignornd observaiile contrare explicite ale lui Kripke,[footnoteRef:16] au presupus c Teoria Cauzal le poate oferi un rspuns n ntregime non-intenional problemei puse de nume. Dar nu m deranjeaz c sunt nemulumii. [16: Kripke p. 302.]

Ideile noastre indic i avansuri; pentru c se pare c ele, sau unele strns nrudite, trebuie folosite n explicarea funcionrii cel puin a unora dintre demonstrative. Expresii precum Acel montaniard n Acel montaniard vine n ora n seara asta poate indica un corp de informaii despre care se presupune c este n posesie comun, poate prin intermediul ziarelor, care i fixeaz denotaia. Nimeni nu poate fi acel montaniard dac nu este sursa acelei informaii, indiferent ct de bine i se potrivete, i desigur cineva poate fi acel montaniard fr s se potriveasc unei anumite poriuni din informaie. n astfel de generalitate trebuie s stea aprarea ideilor noastre.Dar cu aceste indicii trebuie s prsesc subiectul.

Tradus de Silviu Velica


Recommended