+ All Categories
Home > Documents > Eugeniu_Coseriu-Teoria_Limbajului_Si_Lingvistica_Generala_05__.doc

Eugeniu_Coseriu-Teoria_Limbajului_Si_Lingvistica_Generala_05__.doc

Date post: 30-Sep-2015
Category:
Upload: djvadim
View: 224 times
Download: 8 times
Share this document with a friend
289
Eugen Coşeriu Teoria limbajului şi lingvistica generală: 5 studii/ CUPRINS: Notă… 5 [Prefaţă la ediţia din 1962]… 7 Abrevieri… 9 Sistem, normă şi vorbire… 11 Formă şi substanţă în sunetele limbii… 115 Logicism şi antilogicism în gramatică… 239 Pluralul numelor proprii… 265 Determinare şi cadru… 287 NOTĂ. Textul de faţă reprezintă traducerea în română a cinci studii publicate de Eugeniu Coşeriu în spaniolă în perioada 1952- 1957 şi reunite de autor în volumul Teoria del lenguaje y lingiiistica general, Editorial Gredos, Madrid, 1962. Traducerile au fost făcute după ediţia din 1962 de către Nicolae Saramandu, Constantin Dominte, Alexandru Ciolan, Dana Teleoacă, Al. Gr. Dima şi Claudia Ene. Traducerile realizate de colaboratori au fost revăzute de către noi, prin confruntare cu originalul. Pentru unele precizări privind bibliografia, am consultat ediţia în limba germană, Sprachtheorie und allgemeine Sprachwissenschaft, Wilhelm Fink Verlag, Munchen, 1975. Bucureşti Septembrie 2004 NICOLAE SARAMANDU [PREFAŢĂ LA EDIŢIA DIN 1962] 1
Transcript

Eugeniu Coseriu

Eugen Coeriu

Teoria limbajului i lingvistica general: 5 studii/

CUPRINS: Not 5 [Prefa la ediia din 1962] 7

Abrevieri 9

Sistem, norm i vorbire 11

Form i substan n sunetele limbii 115

Logicism i antilogicism n gramatic 239

Pluralul numelor proprii 265

Determinare i cadru 287

NOT. Textul de fa reprezint traducerea n romn a cinci studii publicate de Eugeniu Coeriu n spaniol n perioada 1952-1957 i reunite de autor n volumul Teoria del lenguaje y lingiiistica general, Editorial Gredos, Madrid, 1962.

Traducerile au fost fcute dup ediia din 1962 de ctre Nicolae Saramandu, Constantin Dominte, Alexandru Ciolan, Dana Teleoac, Al. Gr. Dima i Claudia Ene.

Traducerile realizate de colaboratori au fost revzute de ctre noi, prin confruntare cu originalul.

Pentru unele precizri privind bibliografia, am consultat ediia n limba german, Sprachtheorie und allgemeine Sprachwissenschaft, Wilhelm Fink Verlag, Munchen, 1975.

Bucureti Septembrie 2004

NICOLAE SARAMANDU

[PREFA LA EDIIA DIN 1962]

Lucrrile din volumul de fa au aprut n reviste, iar unele dintre ele i n ediii independente cu tiraj limitat, ntre anii 1952 i 1957.

Republicndu-le acum n volum, nu am putut i nici nu am dorit s le modific n aspectele lor eseniale, cci ar fi un loc comun (dac exist, cu adevrat, locuri comune) s spun c le-a fi rescris i, n mod sigur, le-a fi alterat sensul iniial. De aceea, pstrnd neschimbat coninutul lor, m-am limitat la modificri de amnunt, privind mai ales exprimarea, i la corectarea unor scpri evidente.

Oricum, aa cum se prezint acum, aceste lucrri n special prima, a doua i a cincea contureaz, sper, o linie ascendent n eforturile mele de a lmuri anumite probleme de baz ale lingvisticii actuale i de a structura o teorie lingvistic coerent i, n acelai timp, conform cu obiectul de studiu care este limbajul; o linie ascendent a crei etap cea mai recent i (pentru moment, i pentru mine) mai mulumitoare este reprezentat de cartea mea, Sincronia, diacronia e historia, Montevideo, 1958, care se va retipri n curnd, ntr-o ediie revzut i adugit, tot n aceast colecie. Al treilea studiu trateaz un aspect al problematicii prealabile i fundamentale a gramaticii i corespunde fazei pregtitoare a unei cercetri mai ample privind Fundamentele gramaticii, pe care o efectuez n continuare n colaborare cu profesorul Luis Juan Piccardo. Al patrulea studiu este un fragment dintr-o voluminoas lucrare, Teoria lingvistic a numelui propriu, pe care o am n manuscris. Modul n care aceste studii au fost publicate explic prezena unor inevitabile repetiii, care, totui, nu puteau fi eliminate fr ca nelegerea i, inclusiv, coerena studiilor s fie afectate. n ncheierea acestor scurte consideraii explicative, nu pot s nu-mi exprim recunotina fat de directorul coleciei Biblioteca Romanica Hispanica, domnul Dmaso Alonso, i de Editura Gredos, pentru amabila struin depus ca aceste studii -epuizate sau dispersate i, pentru muli, inaccesibile s fie reunite ntr-un volum i s poat, astfel, aspira la o mai larg difuzare n rndul celor interesai de problemele teoretice i generale ale limbajului i de metodologia disciplinelor lingvistice.

Montevideo, mai 1961

E. C.

ABREVIERI

AGI Archivio Glottologico Italiano, Torino, 1873 .u.;

Florena, 1950 .u.

AL Acta Linguistica, Copenhaga, 1939-1960. BSLP Bulletin de la Societe de Linguistique de Paris, Paris, 1871 .u.

CFS Cahiers Ferdinand de Sanssure, Geneva, 1941 .u. CILUP Conferences de l'Institut de Linguistique de l 'Universite de Paris. IJAL International Journal of American Linguistics, Bloomington, 1935 .u. RBF Revista Brasileira de Filologia, Rio de Janeiro, 1955 .u. RFH Revista de Filologia Hispanica, Buenos Aires, 1946. RFHC Revista de la Facultad de Humanidades y Ciencias, Montevideo, 1947 .u RicL Ricerche Linguistiche, Roma, 1950 .u SL Studia Linguistica, Lund, 1947 .u.

TCLC TCLP ZRPh

Travaux du Cercle Linguistique de Copenhague, Copenhaga, 1945 .u.

Travaux du Cercle Linguistique de Prague, Praga 1929 .u.

Zeitschrift fur romanische Philologie, Tiibingen, 1949 .u.

SISTEM, NORM l VORBIRE

I. Posibilitatea unei distincii tripartite n realitatea unitar a limbajului. II. Incoerene i contradicii n concepiile despre limb i vorbire. III. Insuficiena dihotomiei saussuriene. IV. Ideea de norm n cercetarea empiric i n lingvistica structural. V. Fapte de sistem i fapte de norm. VI. Schi a unei teorii coerente a vorbirii i a formalizrii sale. VII. Importana i utilitatea unei distincii tripartite.

I. POSIBILITATEA UNEI DISTINCII TRIPARTITE N REALITATEA UNITAR A LIMBAJULUI

1. La o Conferin de semantic desfurat la Nisa n martie 1951, din iniiativa lui Emile Benveniste, la care au participat nou lingviti din mai multe ri europene i din Statele Unite, profesorii Hjelmslev, din Copenhaga, i Lotz, din New York (semanticieni intrinseci i reprezentani, n cadrul conferinei, ai direciei integrale a gramaticii generale), i-au expus punctul de vedere sintetizat ntr-un tablou, unde apare distincia ntre trei aspecte ale limbajului schem, norm stabilit i parole (vorbire) n locul celor dou, deja tradiionale n lingvistica postsaussurian (chiar i n cea care nu accept doctrina maestrului genevez): langue i parole, limb i vorbire (Sprache Rede, language speech).

Fiecruia dintre cele trei aspecte ar trebui s-i corespund, n nsui cmpul absolut al limbajului i independent de o realitate exterioar semnificat, desemnat sau relatat, discipline i uniti distincte: cenemica, fonemica i fonica (discipline), i cenemul, fonemul sifonul (uniti), n planul expresiei; pleremica, sememica i semica, i pleremul, sememul i semul, n planul coninutului.

2. Referindu-se pe scurt la conferina amintit, Giacomo Devoto1 observ: [.] O noutate (generatoare de complicaii) este scindarea limbii saussuriene n 'schem' i 'norm'. Ceea ce n schem este unitatea vid sau cenemul, n norm devine fonemul; i ceea ce n schem este unitatea plin sau pleremul, n norm devine sememul. Aceasta are drept consecin faptul c i opoziia respectiv fundamental, dup Saussure, trebuie s limiteze raportul dintre signifiant i signifie la schem, iar n ceea ce privete norma, trebuie s se introduc perechea paralel: 'designans' 'designatum'. Acest dublu sistem de diferenieri poate s surprind i justific ndoiala asupra utilitii acestor abstraciuni. Realitatea limbii nseamn micare i, chiar arunci cnd este considerat sincronic, limba se ntemeiaz pe un echilibru instabil. Avantajul unei reprezentri absolut geometrice se pltete cu acelai pre al contemplrii structurii anatomice

G. Devoto, n AGI, XXXVI, 1951, p. 82-84.

Interne a unui om, pe ct de real i de uor de descris, pe att de diferit de cel viu.

Dar, chiar ndoindu-se de utilitatea abstraciunilor excesive la care ajunge coala danez, acelai Devoto schieaz, n continuare, o concepie nu mai puin abstract, cu privire la parole: Totui scrie el adevrata mea obiecie se refer la situaia n care se gsete parole, scindat, n mod analog, n cele dou discipline: fonica i semica. Parole se deosebete, dup prerea mea, de langue, nu numai din punct de vedere cantitativ, ci i prin structur. Parole nu poate avea legturi cu schema, nici cu norma unei limbi deoarece nu este nc nici sunet nici semn, nu se tie nc dac se va realiza mai degrab n termeni gramaticali dect n linii, culori sau note muzicale. Acestei parole care exist i nu exist, i care, dat fiind c nu a fost nc exprimat, este numai intuiie sau gndire (i, prin urmare, nu este un fapt lingvistic i nici mcar estetic, fiind un simplu fapt psihologic, ca proces sufletesc, sau, de asemenea, i logic, n ceea ce privete coerena sa intim ori relaia sa cu o realitate) sau, oricum, este numai o intenie, o virtualitate acestei parole ar vrea s-i consacre Devoto semantica sa, neleas ca lingvistic a vorbirii. Semantica s-ar identifica cu aceast lingvistic a vorbirii, n ciuda faptului c vorbirea implic numai stabilirea concret a anumitor relaii semnificative individuale care, la modul general, preexist n limb n msura n care limba este anterioar vorbirii sau se ncorporeaz n limb, n msura n care limba se constituie pe baza actelor concrete de vorbire.

Aa-numita parole a lui Devoto poate s fie, din punct de vedere cantitativ i structural, diferit de limb (dei aceasta nu nseamn chiar s fie diferit, n mod necesar, de limb, din punctul de vedere al naturii sale intime, cci, dac expresia sa este lingvistic, atunci i parole astfel neleas ar avea legturi incontestabile cu langue), dar aceasta nu este acea parole aa cum am neles-o noi pn acum. Nu este acea parole neleas ca identitate de intuiie i expresie, anume ca activitate creatoare concret, ca sum de acte lingvistice concrete i, fr ndoial, inedite i individuale (fiind expresia unor intuiii inedite i individuale), dar care sunt, n acelai timp, convenionale i sunt fapte de limb, exemple i modele de limb, de vreme ce se creeaz pe baza actelor lingvistice precedente i, la rndul lor, servesc ca baz pentru acte lingvistice ulterioare, dat fiind c limba nu exist dect ca sistem abstract de acte lingvistice comune sau n mod concret nregistrate ori acumulate n memoria subiecilor vorbitori. i nu este acea parole a lui Saussure (i a lui Hjelmslev, cci, n esen, coala de la Copenhaga pstreaz, n aceast privin, doctrina saussurian), adic folosirea individual a limbii (sistem social), distingndu-se net de limb (care ar aparine societii i nu individului), dar, n acelai timp, n continu i intim relaie cu ea, dat find c, dac, pe de o parte, vorbirea este realizare individual a limbii, pe de alt parte, nimic nu exist n limb dac nu a existat nainte n vorbire. Prin urmare, obiecia lui Devoto este mai mult dect o critic adus abstraciunilor sau tripartiiei stabilite de Hjelmslev: se propune o concepie total diferit despre parole, care amintete o poziie, ntr-o oarecare msur analog, susinut de Sechehaye.

3. Nu este, ns, intenia noastr s criticm aici, pe baza unei singure fraze izolate, care se poate preta la multiple interpretri, o concepie lingvistic precum cea a lui Devoto, care are, fr ndoial, solide fundamente teoretice, i nici s dezvoltm, la rndul nostru, o teorie personal despre parole. Ceea ce ne intereseaz este s stabilim dac, din punct de vedere metodologic, o tripartiie ca cea a lui Hjelmslev, dei realizat pe alte baze i n termeni oarecum diferii, se poate dovedi util, profitabil i chiar necesar n lingvistica teoretic i n lingvistica istoric, att sincronic ct i diacronic. E vorba, adic, s stabilim dac o asemenea tripartiie, pe de o parte, poate s contribuie la o nelegere mai cuprinztoare a realitii intime i a modalitii de a fi a acestei complexe activiti umane care este limbajul i dac, pe de alt parte, ne poate face s nelegem mai bine natura sistemelor istorico-culturale pe care le numim n mod obinuit limbi, precum i factorul intrinsec al dezvoltrii lor: schimbarea lingvistic, mecanismul producerii i difuzrii sale. Anticipm spunnd c tripartiia pe care dorim s o propunem ar putea chiar s fie interpretat ca fiind bazat pe o scindare a limbii saussuriene, numai c acest lucru nu ar fi nici necesar, nici exact, deoarece conceptul nostru de limb nu coincide n nici un fel cu cel enunat de Ferdinand de Saussure i de urmaii si: pentru noi, limba se situeaz ntr-un moment ulterior analizei limbajului ca fenomen concret i corespunde mai degrab lingvisticii istorice dect celei teoretice.

Devoto are, desigur, dreptate exprimndu-i ndoielile cu privire la oportunitatea excesivelor abstraciuni i a geometris-mului la care ajung unii adepi ai lingvisticii structurale i ndeosebi Hjelmslev; deja ali lingviti de orientare foarte diferit de cea a lui Devoto, ca A. Martinet2, chiar recunoscnd genialitatea construciilor teoretice ale profesorului de la Copenhaga, au semnalat riscurile pe care le implic reducerea lingvisticii la o algebr de forme goale i nerecunoaterea nici unei substane fonice. De asemenea, este adevrat c realitatea limbajului este micare (adic, limbajul este activitate, este perpetu creaie) i c, prin urmare, orice sistem sincronic se afl ntr-un echilibru instabil, fiind, n mod necesar, o abstraciune. Dar una este s ai contiina clar a riscurilor pe care le implic abstractizarea i

2 A. Martinet, Au sujet des Fondements de la Theorie linguistique de Louis Hjelmslev, n BSLP, XLII, 1942-1945, p. 19-42.

Alta este s te ndoieti de caracterul ei ineluctabil, din punct de vedere teoretic, n calitate de condiie necesar a oricrei cunoateri tiinifice. ntr-adevr, chiar fiind ntru totul de acord c un punct de vedere pur structural ne ndeprteaz adesea de caracterul viu al limbajului, adic de realitatea sa concret, nu ni se pare c se poate deduce de aici, drept corolar, faptul c trebuie s respingem, pur i simplu, abstractizarea, fr de care nu exist nici o posibilitate de a verifica adevruri generale i principii constante n multiplicitatea, fragmentaritatea i eterogenitatea fenomenalului, adic, de a verifica n materialul limbajului acele aspecte ideale sau formele care constituie adevratul obiect al lingvisticii ca tiin a culturii3. Poate s fie adevrat, cum observ Devoto, c examenul structurii anatomice a omului ne ndeprteaz de cunoaterea omului viu, dar ne ndeprteaz numai pentru a ne apropia mai mult ntr-un moment ulterior. Fr acest moment al abstractizrii, cunoaterea aceluiai om viu nu ar fi o cunoatere efectiv, ci o simpl luare de contact sau, cel

3 Menionm, n treact, c nu suntem de acord cu utilizarea oarecum depreciativ, pe care o ntlnim uneori n lingvistica actual, a termenilor abstract i abstraciune, utilizare care se datorete erorii semantice de a considera termenul abstract drept sinonim cu imaginat, arbitrar, nedemonstrat prin fapte, ireal, neadevrat, fals etc. Evident, dac se atribuie lui abstract un singur neles, opunndu-1 exclusiv lui concret, termenul nu poate nsemna neadevrat sau mai puin adevrat dect concretul, ci numai mai adevrat: fraza 3 + 3 = 6 este mai adevrat dect fraza, relativ mai puin abstract, 3 cai + 3 cai = 6 cai, pentru c indic un adevr mai general. Prin urmare, n lingvistic (la fel ca n alte domenii), erorile efective nu sunt determinate de abstractizarea n sine, care este o operaie tiinific indispensabil, ci sunt determinate de considerarea abstraciunilor ca realiti concrete (ca n cazul reconstruciei aa-numitelor limbi primitive) sau independente i separate de faptele concrete (ca n cazul limbii), ca i de ncercarea de a aplica limbajului tipare externe, nededuse din realitatea sa constatat n mod concret (cum se ntmpl n multe filosofii ale limbajului i n gramatica general de tendin logistic).

Puin, nu ar fi o cunoatere transmisibil, nici tiinific. Chiar micarea specific limbajului nu ar putea fi neleas fr abstractizarea unor principii ideale sincronice (nu n sensul de simultane, ci, mai degrab, n sensul de n afara timpului) care guverneaz micarea nsi, constituind aspectul su formal, n nelegerea noastr, lingvistica, mai mult dect alte tiine, prin natura nsi a obiectului su, trebuie s se mite constant ntre cei doi poli opui ai concretului i ai abstractului: s urce de la constatarea empiric a fenomenelor concrete la abstraciunea formelor ideale i sistematice, i, mbogit fiind prin cunotinele generale dobndite n operaia de abstractizare, s revin la fenomenele concrete. Important este s nu se mulumeasc cu abstractizarea i s nu rmn n ea, pentru c nelegerea intim a realitii limbajului se va putea atinge numai n acest al treilea moment al revenirii la concret. Lingvistul, dac ni se permite o exprimare plastic, trebuie s fie n acelai timp botanist i grdinar: trebuie s ajung la elaborarea unor tipuri abstracte i ideale de flori, dar numai pentru a se ngriji mai bine de viaa capricioas, complex i de fiecare dat surprinztoare i nou a florilor vii i concrete din grdina sa; trebuie s fie botanist pentru a fi un mai bun grdinar.

Un alt aspect fundamental este ca botanistul s neleag c tipurile ideale la care a ajuns nu au existen autonom, ntr-o lume aparte, nu exist n afara florilor concrete i independent de ele; c formele abstracte rezum i generalizeaz concretul, cruia ns nu i se opun. Dorim s spunem c este extrem de important s considerm abstraciunea nu ca alt realitate, ci numai ca un aspect formal i sistematic stabilit, din necesiti tiinifice, pe baza acelorai fenomene concrete ca o modalitate de a scoate n eviden acea relitate concret unic i indivizibil care este limbajul uman.

n mod concret, exist numai acte lingvistice (Sprechakte), exist numai vorbitul [vorbirea concret] (das wirkliche Sprechen, das Gesprch), activitatea lingvistic (Sprechttigkeit); o activitate care este, n acelai timp, individual i social, care, n sinea ei, este asistematic, dat fiind c este creaie permanent de expresii inedite corespunznd unor intuiii inedite, i n interiorul creia distingerea unui sistem mai mult sau mai puin stabil nu nseamn constatarea unei alte realiti, diferit de actele lingvistice, ci reprezint numai o necesar abstraciune tiinific, n vederea unui studiu al limbajului care s mearg mai departe de nregistrarea i analiza actelor de vorbire i s poat constitui istorie.

Toate acestea le-a vzut foarte bine Humboldt, afirmnd c limbajul este energeia (Ttigkeit, activitate) i nu ergon (Werk, produs); i, de asemenea, le-a vzut Hermann Paul n ciuda faptului c muli l consider nc drept tipic reprezentant teoretic al colii neogramatice cnd a fcut diferena ntre procesele reale ale vieii limbajului i abstraciunile care se cheam limbi4.

Problema noastr este, prin urmare, aceea de a ncerca s stabilim dac se poate ajunge la o tripartiie edificatoare din punct de vedere teoretic i util din punct de vedere metodologic,

4 Pn aici ne-am strduit s cuprindem procesele reale ale vieii limbii. i, cu aceast ocazie, ne-a fost clar de la nceput c ceea ce gramatica descriptiv numete limb, adic prelevarea uzualului, nu trebuie nicidecum s ne-o reprezentm ca o abstraciune, care nu are existen real. Fr ndoial, limba comun este cu adevrat o abstraciune. Ea nu e un complex de fapte reale, de fore reale; ea nu este nimic altceva dect o norm ideal, care ne indic felul n care trebuie s vorbim. ntre ea i activitatea lingvistic efectiv e cam acelai raport ca cel dintre un cod de legi i ansamblul vieii juridice din inutul n care este valabil respectivul cod de legi {Prinzipien der Sprachgeschichte, ed. A 5-a, Halle, 1920, p. 404). Paul folosete aici termenul de limb comun (sau general), dar sintagma corespunde, n mod evident, conceptului de limb n general, i nu numai n sens normativ.

Pornind de la o concepie monist a limbajului, pe care o vom avea permanent n vedere.

II. INCOERENE I CONTRADICII N ENUNURILE DESPRE LIMB I VORBIRE 1. Concepia la care am ajuns i are originea, n primul rnd, n dificultile pe care le ntmpinm n definirea conceptelor de limb i vorbire, concepte introduse n tiina lingvistic de ctre Ferdinand de Saussure5 i acceptate sau reelaborate apoi de o ntreag serie de lingviti, discipoli sau nu ai maestrului genevez. Neconcordana extensiv (i conotativ) dintre numeroasele definiii date celor dou concepte a fost semnalat de ctre diveri autori, ntre alii, O. Jespersen6 i, n special, A. Gardiner7.

2. n ciuda concepiei sale empirice ferme i unitare asupra limbajului, Jespersen, abordnd distincia mai sus amintit8,

5 Conceptele apar deja n cursurile inute de Ferdinand de Saussure n ultimii ani ai vieii la Universitatea din Geneva, dar mediile tiinifice, n general, au luat cunotin de ele dup ce s-a publicat postum Cours de linguistiqne generale, Lausanne, Paris, 1916, trad. Sp. Curso de lingiiistica general, Buenos Aires, 1945 [CLG].

6 O. Jespersen, Humanidad, nacion, individuo desde el punto de vista lingiiistico, trad. Sp., Buenos Aires, 1947, p. 20 .u.

7 Am considerat c nu este posibil s determinm n ce msur ar fi fost Saussure de acord cu dezvoltrile aprute, dup moartea sa, pe baza impulsului dat de el. Este evident c distincia, aa cum au vzut-o dl Bally i dl Harold Palmer, difer n anumite privine de cea susinut de Saussure i, n ce m privete, nici eu nu pot s atribui cu scrupulozitate lui Saussure toate concluziile la care am ajuns n recenta mea carte, The Theory of Speech and Language (A. Gardiner, The Distinction of Speech and Language, n Atti del III Congresso Internazionale dei Linguisti, Florena, 1935, p. 345 353).

8 O. Jespersen, op. Cit., p. 25 .u.

Formuleaz pentru cele dou concepte definiii explicite i implicite destul de divergente. Limba {language) ar fi 'un fel de plural al vorbirii', limbaj colectiv, 'conceptul comun care se extrage din limbajele individuale', iar limba unei naiuni ar fi ansamblul deprinderilor prin care membrii unei naiuni obinuiesc s comunice cu alii9. Totodat, vorbirea' {speech), n sensul cel mai propriu i mai strict, ar fi aciunea lingvistic momentan exercitat de ctre individ n conformitate, n msur mai mic sau mai mare, cu uzul lingvistic al persoanelor din jur10, dar, ntr-un sens poate mai puin strict, ea s-ar identifica cu limbajul individual. Rspunznd interveniei lui Gardiner la al III-lea Congres Internaional al Lingvitilor, Jespersen precizeaz c este vorba despre distincia dintre concret i abstract, i c exist diferite grade de abstractizare, corespunztoare diferitelor comuniti luate n consideraie (dar ncepnd cu deprinderile lingvistice particulare ale individului)11. nvatul danez stabilete, deci, o serie de opoziii, care, dei necontradictorii, nu pot, n nici un fel, s fie considerate ca fiind identice: 1) utilizare lingvistic momentan de ctre individ uz lingvistic al comunitii;

2) limbaj individual limbaj colectiv (concept comun, care rezult din limbajele individuale; cf, mai departe, W. Porzig);

3) ansamblu de deprinderi lingvistice ale unui individ ansamblu de deprinderi lingvistice ale unei comuniti; 4) limbaj concret -limbaj abstract (acte lingvistice concrete diferite grade de abstractizare, care cuprind i limbajul individual). Cu aceast ultim distincie, ne ntoarcem la ceea ce am vzut deja la H. Paul (cf. nota 4), fr s se fi fcut vreo difereniere n realitatea particular concret a limbajului.

9 Idem, p. 34-3. Cf. CLG, p. 144.

10 Idem, 31-32. Cf. CLG, p. 57.

11 n Atti del III Congresso Intemazionale dei Linguisti, p. 354.

3.1. Distincia ntre vorbire i limb ne apare, aadar, i mai imprecis. Dar imprecizia sporete atunci cnd confruntm diversele concepii care sunt explicit sau implicit dualiste i aceasta se ntmpl n ciuda rigorii cu care distincia se poate stabili pentru fiecare concepie particular.

3.2. Pentru Harold Palmer12, vorbirea {speech) este 'ansamblul activitilor fizice i mentale13 implicate n actul prin care o persoan comunic alteia un anumit concept (gnd, noiune sau emoie) ' (cf. prima opoziie a lui Jespersen); limba {language) este 'ansamblul de convenii adoptate i sistematizate de ctre o mas socializat de utilizatori ai vorbirii' cu scopul de a asigura inteligibilitatea pentru toi (cf. a treia opoziie a lui Jespersen); vorbirea este 'un joc de activiti personale', n timp ce limba 'este un ansamblu de convenii, o cheie'14.

3.3. Charles Bally15 interpreteaz distincia saussurian ca opoziie ntre averea lingvistic social {limb) i utilizarea lingvistic individual {vorbire) i o accept formal ca atare: parole este limba n aciune, limba actualizat, la langue en equilibre et en pleinfonctionnement. Dar adaug la aceast distincie o nou opoziie caracteristic, de ordin funcional (intelectual afectiv sau vital, obiectiv subiectiv): limba, sistemul organizat, ar cuprinde elementele referitoare la comunicarea i

12 H. Palmer, Memorandum on Problems ofEnglish Teaching, Tokio, 1924 (citat dup Jespersen, op. Cit., p. 23-64).

13 Cf. CLG, p. 64, 65.

14 Cf. CLG, p. 58, 59.

15 Ch. Bally, El lenguajey la vida, trad. Sp., ed. A Ii-a, Buenos Aires, 1947, p. 124 .u. Cf., pe lng aceasta, F. de Saussure et l'etat actuel des etudes linguistiques, Geneva, 1913, i Lingiiistique generale et linguistiquefrancaise, ed. A IlI-a, Berna, 1950.

nelegerea gndurilor; vorbirea, n schimb, ar fi un instrument al vieii afective, ar exprima sentiment i aciune. ntre limb i vorbire ar exista o opoziie activ, s-ar da o adevrat lupt: prin intermediul limbajului afectiv, elemente noi ar ptrunde n mod continuu n limb.

Cu aceasta, Ch. Bally nu restituie vorbirii ntreaga importan de care o privase Saussure ca posibil obiect pentru o lingvistic -lingvistic (dat fiind c limbajul afectiv nsui s-ar studia, dup concepia sa, n limb, de ctre tiina numit stilistic, n opoziie cu gramatica, iar gramatica ar studia aspectul normal sau intelectual, de pur comunicare), dar, cel puin, umple, n parte, prpastia pe care maestrul o spase ntre limb i vorbire (cci ntre ele se ntinde acum, n mod constant, puntea limbajului afectiv). i, ceea ce este mai important pentru noi, el transfer, ntr-un anumit fel, opoziia n planul vorbirii concrete, n care s-ar gsi elemente de limb i, n acelai timp, elemente de vorbire. O alt idee foarte important a lui Bally pentru lmurirea problemei care ne preocup este cea pe care o gsim exprimat implicit n dou paragrafe succesive din lucrarea sa Linguistique generale et linguistique frangaise: limba ar fi o instituie social i, n acelai timp, un sistem, ntr-un anumit sens, autonom: schimbrile pe care le observm ntr-o limb de-a lungul timpului sunt determinate, n parte, de o orientare nou a spiritelor, dar sistemul lingvistic n sine, ndreptat ntr-o anumit direcie, se poate dezvolta n mod autonom i, prin reacie indirect, poate modela ntr-un fel nou gndirea colectiv16.

S evideniem, n sfrit, modul n care Bally vede relaia temporal ntre cele dou aspecte ale limbajului: limba preexist vorbirii din punct de vedere static, iar vorbirea preced limba din punct de vedere genetic17.

16 Ch. Bally, Ling. Gen. et ling.fr., p. 15. Cf. CLG, p. 61.

17 Ch. Bally, Ling. Gen. et ling.fr., p. 83. Cf. CLG, p. 64.

Dup ct se pare, Bally se refer la geneza primar a limbajului, dar aceeai concepie se poate aplica oricrui act lingvistic concret, dat fiind c limba se creeaz nencetat prin intermediul vorbirii: actul lingvistic este realizare a unei limbi precedente (sistemul actelor lingvistice anterioare luate ca model) i este, n acelai timp, element al unei noi limbi, al unui nou sistem, oarecum diferit, la a crui constituire contribuie. Situndu-ne n planul actului lingvistic, avem, prin urmare, o dubl perspectiv i putem distinge dou limbi: una care aparine trecutului (avere lingvistic, sistem anterior), alta care aparine viitorului (produs, sistem nou).

3.4. Analog este interpretarea dat de Walter Porzig18, care traduce termenul langue prin Sprachbesitz (avere lingvistic) i parole prin Gesprch (vorbire, conversaie), rezervnd termenul Sprache pentru limbajul n general. Gesprch este vorbirea real, concret (das wirkliche Sprechen); Sprachbesitz reprezint o serie de imagini mnemotehnice i de deprinderi (eine Reihe von Erinnerungsbildern und eingeiibten Gewohnheiten) acumulate n contiina vorbitorului, care este condiia vorbirii. Dar Porzig are o viziune mai precis asupra dublei perspective posibile din planul vorbirii, cci arat limpede posibilitatea constituirii limbii i pe baza actelor lingvistice concrete19.

Pentru Porzig, limba unei comuniti ar fi, prin urmare, pe de o parte, suma actelor lingvistice constatate n mod

18 W. Porzig, Das Wunder der Sprache, Berna, 1950, p. 106 .u. Cf. CLG, p. 57, 65, 144.

19 Dar trebuie s ne gndim c totalitatea acestor deprinderi este abia premisa vorbirii efective, adic a vorbirii concrete. In calitate de comportament efectiv ntre oameni reali, vorbirea concret este, fr ndoial, o realitate; totalitatea vorbirilor concrete ntr-o limb determinat ar putea, astfel, s fie considerat drept realitatea acestei limbi (W. Porzig, op. Cit., p.108).

Concret chiar n ea; pe de alt parte, ar fi suma diferitelor averi lingvistice individuale, sau, mai bine spus, acea parte care este comun acestor averi i care constituie fundamentul nelegerii reciproce ntre vorbitori. Avem, prin urmare, trei concepte de limb clar difereniate: 1) sum a actelor lingvistice concrete;

2) condiie a oricrui act lingvistic, Sprachbesitz individual;

3) sistem de isoglose care reunete aspectele comune acestor Sprachbesitze individuale ale vorbitorilor unei comuniti (cf. Jespersen, 3).

S observm, totui, c primul dintre aceste concepte, cel puin n formularea dat de Porzig, ar corespunde, dup ali autori (i dup F. de Saussure nsui20), mai degrab vorbirii. Astfel, de exemplu, Penttil21 consider vorbirea (Rede) ansamblul asistematic a ceea ce el numete cuvinte de primul tip, adic cuvinte pronunate sau scrise n mod concret, n timp ce limba (Sprache) ar fi clasa ordonat sintactic a nsei acestor cuvinte concrete, un sistem supraindividual din care ar fi eliminate, n mod automat, toate aspectele pur personale constatate n vorbire.

3.5. Noiunea de avere lingvistic apare, dei cu caracteristici oarecum diferite, i n concepia lui Alan H. Gardiner22, nvatul care, dup Palmer, a susinut cu mai mare tenacitate, n mediul de limb englez, distincia dintre vorbire (speech) i limb (language). Dup Gardiner, opoziia fundamental se stabilete ntre activitatea lingvistic i o tiin care este, n

20 Cf. CLG, p. 65.

21 A. Penttil, Einige Bemerkungen iiberdie Unterscheidung von Sprache und Rede, n Ades du quatrieme Congres International de Linguistes, Copenhaga, 1938, p. 157-163.

22 A. Gardiner, The Theory of Speech and Language, ed. A Ii-a, Oxford, 1951, n special p. 68-93 i 106 .u. Pe lng aceasta, cf. comunicarea citat n nota 7, The Distinction of Speech and Language.

Acelai timp, condiie i produs al acestei activiti23. n timp ce limba are, n mod evident, un caracter general i abstract, vorbirea este particular i ocazional, fiind proiecia semnelor abstracte ale limbii (a cuvintelor) n realitate24. Vorbirea este activitatea de a vorbi, n general, dar i fiecare act particular de vorbire25. Caracterul social sau individual nu este n sine determinant, cci actul lingvistic este, n acelai timp, social i individual26. Pe lng aceasta, ceea ce se cheam limbaj individual (cf. Jespersen) nu este vorbire, ci limb27. Opoziia dintre limb i vorbire este, aadar, absolut. Totui, limba i vorbirea sunt interdependente i, mai mult chiar, se ntreptrund n mod intim; pe de o parte, vorbirea este the sole generator

23 Vorbirea (speech) este, astfel, o activitate exercitat n mod universal, avnd n primul rnd scopuri efectiv utilitare. Descriind aceast activitate, vom descoperi c ea const n aplicarea unei tiine, posedat n mod universal, pe care o numim limb (language) (A. Gardiner, op. Cit., p. 62). Limba este un termen colectiv i cuprinde n sfera sa toate acele cunotine care i permit vorbitorului s utilizeze semnele lexicale n mod efectiv {idem, p. 88).

24 A. Gardiner, op. Cit., p. 87; cf, de asemenea, Ch. Bally, Ling. Gen. et ling.fr., n special capitolul al III-lea, p. 77-100.

25 Vorbirea (speech), aa cum o neleg eu i cum m cam ndoiesc c o va fi neles Saussure, este activitatea momentan, unic din punct de vedere istoric, care utilizeaz cuvinte. Vorbirea apare atunci cnd un vorbitor oarecare face o remarc sau o persoan oarecare scrie o propoziie (A. Gardiner, comunicarea citat, p. 347; cf. nota 7).

26 A. Gardiner, op. Cit., p. 64-65.

27 Trebuie s mrturisesc c am ndoieli serioase cnd afirm cu exactitate ceea ce Saussure a gndit sau nu, dar din toate astea sunt sigur mcar de un lucru, anume c el ar fi recunoscut c ntre limba individului i vorbirea sa diferena este la fel de mare ca cea pe care el a stabilit-o ntre limba comunitii i vorbirea oricrui membru al acesteia []; toate coleciile diverse de material lingvistic sunt limbi, nu vorbire n sensul n care Saussure trebuie s fi neles termenul []; limba este bagajul de material lingvistic pe care oricine l posed atunci cnd abordeaz vorbirea, cnd se apuc s vorbeasc (A. Gardiner, comunicarea citat, p. 347; cf. nota 7).

Of language28, pe de alt parte, n orice act de vorbire intervine limba29. La fiecare act lingvistic concret, la fiecare propoziie rostit particip fapte de limb: cuvinte i scheme gramaticale30. Dar cu aceasta aspectul de vorbire al vorbitului concret se reduce la structurarea frazei i la selectarea semnelor oferite de limb31. Iat-ne aici n faa unui concept mult mai limitat al vorbirii (facts of speech), care nu mai cuprinde tot vorbitul, ci numai aspectul original i inedit al acestuia32 (idee respins de Ch. Bally)33. Aceast distincie ar justifica o separaie net ntre morfologie (cuvinte i formele lor, categorii verbale) i sintax (propoziii i structura lor, funcii sintactice). Dar chiar i funciile sintactice sunt termeni de limb, cel puin ca scheme neaplicate, ca structuri sau modele lingvistice neataate nc de cuvinte particulare, deoarece sunt termeni ai unor scheme neaplicate, ai unor structuri care pot fi exprimate prin simboluri algebrice i care, n limb, nu sunt nc legate de cuvinte particulare 34.

28 A. Gardiner, op. Cit., p. 110. Cf. CLG, p. 64.

29 A. Gardiner, op. Cit., p. 88 .u.

30 A. Gardiner, comunicarea citat, p. 348; cf. nota 7.

31 Cnd spun c anumite fenomene ntr-un text dat aparin vorbirii i nu limbii, am n vedere faptul c, dac scdem din text toate acele elemente tradiionale care trebuie numite elemente de limb, rmne acolo un rest pentru care vorbitorul poart ntreaga responsabilitate, i acest rest este ceea ce eu neleg prin fapte de vorbire (A. Gardiner, comunicarea citat, p. 349; cf. nota 7).

32 O formulare, care s nu dea natere la nici o discuie, a tezei mele ar fi c termenii de limbaj [engl. terms of language; aici, language nseamn, evident, 'limbaj' n general, nu 'limb'] i de gramatic privind faptele de limbaj se refer la permanenta constituire a cuvintelor i c termenii respectivi privind vorbirea se refer ad hoc la funciile cuvintelor, impuse acestora de capriciul unui vorbitor particular (ibid.).

33 Ch. Bally, El leng. Y la vida, p. 124.

34 A. Gardiner, comunicarea citat, p. 349; cf. nota 7. Cf. CLG, p. 209-211.

Aadar dup stabilirea faptului: c limba nu ia natere dect prin vorbire [sp. habla, germ. Rede]; c n vorbit [sp. hablar, germ. Sprechen] coexist fapte de limb i fapte de vorbire; c limba poate fi considerat n plan abstract ca existnd n afara vorbitului i independent de vorbire (cel puin din punct de vedere statistic), n timp ce vorbirea nu poate fi conceput n afara limbii i independent de ea, de vreme ce limba reprezint nsi forma vorbirii, schema ei este evident, dup toate acestea, c distincia propus iniial de Gardiner nu se mai poate susine n mod coerent. Dar autorul, mpingnd pn la ultimele consecine contradicia implicat n opoziia limb-vorbire, nu reuete s trag singurele concluzii care nou ni se par coerente: 1) sau limba este pur abstraciune, dedus a posteriori din vorbitul concret, ca sistem al elementelor constante care se stabilesc aici, i atunci unica realitate lingvistic concret este vorbitul, care, dac dorim, se poate numi vorbire; 2) sau limba se identifc cu faptele de limb (facts of language, fapte lingvistice sistematice i convenionale ntr-o comunitate), iar vorbirea cu faptele de vorbire (facts of speech, aspectul original i inedit din orice act lingvistic), i atunci limba i vorbirea sunt dou aspecte care se disting n vorbitul concret; 3) sau, dac se consider limba ca ceva exterior vorbitului, atunci nici vorbirea nu se poate identifica cu tot vorbitul (n care se constat i fapte de limb) i ar trebui s o identificm cu un singur aspect al vorbitului, anume aspectul concret care apare pentru prima dat n actele lingvistice considerate (iar vorbitul ar fi atunci convergena ntre un virtual concretizat, limba, i un concret primar, vorbirea), ori, mai bine, s o identificm cu ceva exterior vorbitului nsui, cu acel factor psihic sau impuls expresiv care se ntlnete n limb i se combin cu limba pentru a constitui vorbitul.

Deducem, totui, din analiza ptrunztoare a lui Gardiner, o serie de idei i de constatri pe care le considerm cu totul edificatoare pentru problema care ne intereseaz: 1) limba exist ca form n vorbitul nsui; 2) faptele de limb se constat i se disting n mod concret numai n vorbit; 3) sunt fapte de limb nu numai cuvintele, ci i funciile i modelele sintactice, ca scheme neaplicate; 4) limbajul individual (sistemul de acte lingvistice ale unui individ) are caracter de limb; 5) vorbitul este o activitate care se bazeaz pe o tiin; 6) este posibil i se justific s dm numele de vorbire unui aspect particular al vorbitului; 7) vorbirea ca vorbit este, ntr-o anumit msur, limb sau, dac nu, nu este nici mcar vorbitul, nu este activitate lingvistic propriu-zis, ci este ceva care o preced.

3.6. n aceast ultim direcie se orienteaz, cu perfect rigoare logic, nvai ca Sechehaye i Brendal.

ntr-adevr, dup cum observ Sechehaye35, dac vorbirea concret este realizare a limbii, este exprimare cu mijloace lingvistice, atunci ea este deja, ntr-un anumit fel, limb: de aici, distincia ntre vorbirea propriu-zis, simplu impuls expresiv i, prin urmare, fenomen pre-lingvistic (cf. Devoto), i vorbirea organizat, verig indispensabil ntre limba ca sistem static i limba ca evoluie36.

Viggo Brandal, ntr-o lucrare publicat n 193237, vorbete despre cele 'dou aspecte sub care se prezint limbajul': norm (norm) i vorbire (tale), sau, cu ali termeni, sistem i ritm. Norma, sau sistemul limbii, ar fi de natur social i ideal sau formal; vorbirea, sau ritmul limbii, ar fi individual i real, adic funcional38. Dar, civa ani mai trziu, ntr-un studiu

35 A. Sechehaye, Les trois linguistiques saussuriennes, n Vox Romanica, V (1940).

36 Vezi schema corectat de W. von Wartburg, Problemas y metodos de la lingiiistica, trad. Sp., Madrid, 1951, p. 343.

37 V. Brendal, Morfologi og Syntax. Nye Bidrag til Sprogets Theori, Copenhaga, 1932.

38 n timp ce norma, sau sistemul limbii, este social i de natur pur ideal sau formal, vorbirea, sau ritmul limbii, este individual i de natur real sau funcional (V. Brendal, op. Cit., p. 6).

Publicat pentru prima dat n 193739, Brandal distinge patru concepte n locul celor trei concepte saussuriene (langage = langue -parole): 1) limbajul (langage), sau capacitatea general de a crea semne; 2) vorbitul (parole; N. B.: nu este vorba despre parole vorbire), adic activitatea de a vorbi, n care se disting: 3) limba (langue), sistem de semne simbolice, 'instituie care se impune indivizilor i care, ca ideal sistematic, se gsete la baza oricrui act de parole' i 4) vorbirea (discours) 'totalitate ritmic ordonat n timp i, prin urmare, ireversibil, un ansamblu asimetric, caracterizat prin finalitatea spre care tinde, prin sensul su sau orientarea sa, prin voina sa constant de exprimare'.

Adic, n mod fundamental, o intenie. n felul acesta, dezvoltnd concepte implicite la Saussure, Brendal ajunge s considere limba ca o entitate pur abstract norm superioar care se impune indivizilor, ansamblu de tipuri eseniale pe care le realizeaz vorbirea ntr-un mod variabil la nesfrit a crei structur sistematic este un obiect autonom i, prin urmare, [] nederivabil din elementele pentru care ea nu este nici ansamblul, nici suma40, adic nu este, cum ar spune Hjelmslev, nimic mai mult dect o reea de funcii.

3.7. La concepii asemntoare ajung interpretndu-1, dezvoltndu-1 i depindu-1 pe Saussure, sau i pe alte ci o serie ntreag de ali nvai: psihologi ai limbajului, ca Delacroix (dup care limba este un ansamblu de convenii lingvistice care corespund unui nivel spiritual, unui moment de dezvoltare a spiritului i a civilizaiei, o form ideal care se impune tuturor

39 V. Brandal, Langage et logique, n La Grande Encyclopedie Francaise, Paris, 1937; republicat n Essais de linguistique generale, Copenhaga, 1943, p. 49-71; cf. n special cap. Formes du langage, p. 53-58.

40 V. Brendal, Linguistique structurale, n AL, I, 1939, republicat n Essais de ling. Gen., p. 90-97 (cf. nota 39). Cf. CLG, p. 61, 70, 203.

Indivizilor aparinnd aceluiai grup social)41 sau Buhler (limbile sunt sisteme de forme lingvistice, iar acestea sunt specii, obiecte de tipul ideilor platoniciene, clase de clase, precum numerele)42, i lingvitii structuraliti i funcionaliti, ca fonologii colii de la Praga i, n special, Tmbetzkoy, pentru care limba este Sprachbesitz, tezaur lingvistic existent n contiina vorbitorilor (Limba exist n contiina tuturor membrilor comunitii lingvistice n cauz i st la baza nenumratelor acte concrete de vorbire) i, n acelai timp, sistem abstract de funcii sau, mai exact, de norme i reguli (Dimpotriv, n limb, 'semnificatul' este reprezentat de reguli abstracte sintactice, frazeologice, morfologice i lexicale. Cci, chiar semnificaiile cuvintelor, aa cum exist ele n limb, nu sunt nimic altceva dect reguli abstracte sau scheme de concepte [] Limba, constnd n reguli sau norme, este, n opoziie cu actul de vorbire, un sistem, sau, mai bine zis, un ansamblu de mai multe sisteme pariale)43. Dar n toate aceste concepii subzist, explicit sau implicit, identificarea ntre social i sistematic (structural, funcional).

3.8. n sfrit, W. von Wartburg care este, dup opinia noastr, unul din cei mai saussurieni dintre lingvitii contemporani, tocmai prin faptul de a fi ncercat s rezolve, s concilieze i s depeasc antinomiile maestrului, fr s le diminueze, i, n special, antinomia sincronie-diacronie, pentru a ajunge la un pozitiv structuralism istoric sau diacronic, ca i prin faptul de

41. H. Delacroix, Le langage et la pensie, Paris, 1930, p. 2, 3. Cf. CLG, p. 58, 59.

42 K. Buhler, Sprachtheorie. Die Darstellungsfunktion der Sprache, Jena, 1934, trad. Sp. Teoria del lenguaje, Madrid, 1950, p. 71-77.

43 N. S. Tmbetzkoy, Gmndziige der Phonologie, Praga, 1939, trad. fr. Principes de phonologie, Paris, 1949, p. 1-3.

A fi ncercat s reformeze i s fac s progreseze sassurianismul, printr-o sintez cu doctrinele revoluionare ale lui Gillieron i Schuchardt (istoria sistemului istoria cuvintelor) i cu aspectele cele mai profitabile ale idealismului lingvistic (limbajul ca instituie social limbajul ca creaie individual): toate acestea cu un succes pe care nimeni nu-1 poate tgdui a ncercat s rezolve i antinomia fundamental dintre langue i paroleAA, reuind, ns, numai s accentueze interdependena ntre cele dou aspecte ale limbajului. Caracterizrile lui W. von Wartburg nu se ndeprteaz prea mult de cele deje citate. Vorbirea este activitate individual, adevrat energeia, folosire ocazional a limbii de ctre individ, 'valorificare i utilizare individual a sistemului' i, n acelai timp, activitate psihico-fizico-fiziologic ce permite aceast valorificare45. Limba, n schimb, este social, comun i sistematic, este 'limbaj supraindividual', 'sum a tuturor imaginilor de cuvinte i asociaii depozitate n toi vorbitorii'; este un sistem de exprimare total i compact, care triete virtual n totalitatea indivizilor, este ergon, o oper realizat, un bun spiritual atotcuprinztor, n care toi membrii unei comuniti lingvistice triesc spiritual, un obiect pur sufletesc-spiritual, independent de activitile fizico-fiziologice ale organelor vorbirii. Limba este ntreg sistemul de exprimare care, n interiorul unei comuniti umane, servete ca mijloc de nelegere, este un patrimoniu social sau, mai bine zis, o aptitudine particular a tuturor membrilor unei comuniti lingvistice i comun tuturor. Vorbirea ar corespunde spiritului individual, limba spiritului colectiv.

Contradiciile coninute n aceast doctrin sunt evidente, mai ales n ceea ce privete identificarea unor concepte att de

44 W. von Wartburg, op. Cit., p. 8-12 i n special p. 341-352.

45 Cf. CLG, p. 57, 64, 65.

Deosebite, ca sum-sistem, patrimoniu-aptitudine, i nu putem considera ca fiind valabil, din punct de vedere tiinific, recurgerea la opoziii att de ambigue i de arbitrare, ca spirit individual-spirit colectiv, nu foarte diferite de vechea i abandonata opoziie ntre suflet individual i suflet colectiv46. Gsim, totui, la W. von Wartburg cteva afirmaii care, dup prerea noastr, ating miezul problemei: 1) impulsul spre vorbire [vorbirea lui Devoto, acea parole propiu-zis a lui Sechehaye, discursul lui Brandal] este, oarecum, extralingvistic; 2) vorbirea se realizeaz potrivit regulilor limbii i 3) limba apare, se manifest n mod concret n vorbire (n vorbit)41; cf. Gardiner, 1 i 2.

3.9. Au numai tangenial legtur cu problema noastr, deoarece prezint contradicii de alt natur, doctrinele care consider c unui monism teoretic trebuie s-i corespund n mod necesar un monism metodologic i c lingvistica n calitate de tiin (lingvistica istoric) trebuie s se identifice n mod necesar cu lingvistica n calitate de filosofie (teoria limbajului), adic cu doctrinele idealiste, precum cele ale lui Croce i Vossler, care recunosc n limbaj exclusiv aspectul subiectiv, anume aspectul care, n termeni saussurieni, s-ar chema parole. Acest curent idealist i are rdcinile cele mai adnci la Vico i apoi la Herder, iar originile sale teoretice cele mai recente n celebra caracterizare humboldtian a limbajului ca energeia sau Ttigkeit, adic activitate creatoare a spiritului. Dar Humboldt nu a czut niciodat ntr-un subiectivism absolut i nu a ocolit exigena de a vedea n limbaj

46 Cf., n legtur ce aceasta, O. Jespersen, op. Cit., p. 20-21.

47 Numai prin intermediul vorbirii ne putem apropia de ea [de limb]. Limba apare totdeauna numai parial. ntr-un anumit fel, e ca i cum limba n totalitate ar fi n permanen nvluit n ntuneric, dar ar deveni vizibil sau concret acea parte din ea care este iluminat de fasciculul de lumin al vorbirii. In acest sens se pot armoniza diversele opinii privind caracterul concret sau abstract al limbii (W. Von Wartburg, op. Cit., p. 342, nota).

O bipolaritate, o micare dialectic ntre subiectiv i obiectiv, individual i interindividual sau supraindividual, ntre energeia i ergonA%. Acum, Croce49 crede c poate s depeasc aceast insuficien care apare la Humboldt, identificnd limbajul cu expresia i, n consecin, cu poezia, i, n perfect coeren cu punctul su de vedere, lingvistica cu estetica. Avem de-a face aici, ca i n alte puncte ale doctrinei lui Croce, cu simple convenii semantice prezentate ca adevruri teoretice demonstrate sau demonstrabile: nu este vorba despre lingvistic i despre limbaj ca obiecte, ci despre ceea ce Croce numete lingvistic i limbaj. Cei doi termeni sunt folosii de ctre filosoful italian n sens restrictiv (ceea ce nu este expresie poetic Croce nu numete limbaj, ci fapte practice sau simplu sunet, i nu numete lingvistic, ci activitate didactic tot ceea ce nu este teoria limbajului, a limbajului su, adic estetica), tot astfel cum termenul expresie indic la el ceea ce am numi mai degrab exteriorizare (cf. Kundgabe la Buhler), adic o singur funcie a expresiei lingvistice. Toate acestea sunt convenii semantice care i gsesc aplicarea n interpretarea i nelegerea sistemului lui Croce, dar nu n afara lui. Pe lng aceasta, Croce ne spune c lingvistica general se identific cu estetica, n ceea ce este reductibil la filosofie i ca adevrat tiin. Dar echivalena aspect al unei tiine reductibile la filosofie = adevrata tiin reprezint o nou convenie semantic, ce poate fi acceptat sau respins. n sfrit, dac tiina expresiei, a ntregii expresii, se numete estetic, atunci putem i trebuie s acceptm faptul c cu ea se identific tiina limbajului (a ceea ce Croce numete limbaj) sau, mai bine, ceea ce Croce numete tiina limbajului, dar nu i faptul c se identific n mod necesar n aceeai estetic ceea ce alii, i n primul rnd lingvitii, numesc lingvistic, ntr-adevr, aceast ultim tiin prezint aspecte care nu se pot

48 G. Nencioni, Idealismo e realismo nella scienza del linguaggio, Florena, 1946, p. 109-110.

49 B. Croce, Estetica come scienza dell 'espressione e linguistica generale, ediia nti, Palermo, 1902; trad. Sp., ediia a 2-a, Madrid, 1926, n special capitolul XVIII, p. 176-186; cf. i alte lucrri, publicate ulterior.

Reduce la filosofie. Problema nsi a lingvisticii fr adjective (cum se prezint, cum se manifest limbajul?) este diferit de problema lingvisticii ca filosofie sau a filosofiei limbajului (ce este limbajul?). Toat tiina lucreaz n mod necesar cu generalizri, care sunt abstraciuni, formalizri. De aceea, dac Croce are perfect dreptate situndu-se, ca filosof al limbajului, n realitatea concret a acestuia, care este vorbitul, atunci are i Saussure motivele sale s pretind ca lingvistul, ca om de tiin, s se situeze n planul abstraciunii pe care o numim limb (ceea ce nu nseamn c lingvistul trebuie s ignore sau s piard din vedere vorbitul concret, pe care se bazeaz generalizrile sale), n planul sistemului lingvistic, pe care i Croce l vede, ntr-o oarecare msur, ca fiind opus expresiei individuale, dar care, dup el, ar fi o construcie empiric fr existen real. Cu aceast ultim aseriune, puin modificat (o abstraciune fr existen concret), pot fi de acord cei mai muli lingviti, dar niciunul dintre ei nu se gndete, prin aceasta, s anuleze valoarea propriei cercetri, pentru c tocmai aceast abstraciune este obiectul de studiu al unei mari pri a lingvisticii, pentru c abstraciuni asemntoare sunt toate aa-numitele instituii sociale i pentru c cu abstraciuni de acelai fel lucreaz o ntreag serie de tiine, considerate ca atare tocmai pentru faptul c nu se limiteaz s nregistreze i s clasifice materialul concret care se ofer n mod nemijlocit cercetrii. Asta nseamn c, opunndu-se, n mod ndreptit, concepiei materialiste despre limb ca realitate autonom, ca organism independent de indivizii vorbitori, Croce a exagerat n sens contrar, considernd limbajul ca fenomen exclusiv subiectiv i negnd orice obiectivitate limbii ca sistem. Dar obiectivism aa cum au remarcat i alii nu nseamn nicidecum materialism (limba este un obiect imaterial, abstract), iar idealismul filosofic se poate mpca perfect, fr nici un compromis teoretic, cu obiectivismul i chiar cu structuralismul lingvistic50.

Rmnnd pe terenul filosofiei limbajului, Croce nu a trebuit s-i modifice poziia dar, n mod sigur, ar fi fcut-o dac s-ar fi ocupat de lingvistica istoric, sarcin care i-a revenit prietenului i discipolului

1 Cf. G. Nencioni, op. Cit., p. 110.

Su german, Vossler. ntr-adevr, acesta a plecat, n primele sale opere51, de la un croceanism intransigent, pentru a ajunge, n diverse lucrri ulterioare52, la o concepie mult mai conciliatoare, cerut de nsi activitatea sa de lingvist53. La nceput, Vossler consider c parole (i anume, o parole poetic) este unicul obiect al lingvisticii i propune, n esen, o convenie semantic de felul celor stabilite de Croce, identificnd tiina limbajului cu cea a stilului (lingvistic = stilistic) i eliminnd din lingvistic (sau din adevrata lingvistic = estetic) orice cercetare care nu ine de estetic i pe care el o transfer istoriei culturii (Kulturgeschichte). Dar ulterior Croce stabilete o serie de opoziii, ca aspect estetic sau creativ-aspect istoric sau evolutiv, unificare-difereniere, individ-mediu lingvistic etc. (care reprezint, n parte, reveniri la Humboldt i, n parte, concesii nemrturisite fcute saussurianismului), ajungnd chiar s admit c limba poate fi conceput in abstracto ca un sistem de reele i poate fi reprezentat ca un intermediar sau medium ntre individ i comunitatea din care acesta face parte54.

Nu am zice, parafrazndu-1 pe Jaberg55, c 'meritul idealismului const mai degrab ntr-un aspect negativ, n ceea ce a eliminat din lingvistic, dect ntr-unui pozitiv, adic n ceea ce a adus tiinei noastre', pentru c idealismului i datorm reconsiderarea limbii literare, nflorirea studiilor de stilistic, abordarea istoriei limbii n strns legtur cu istoria culturii i a simului estetic. Dar, fr ndoial, lingvistica idealist a contribuit foarte puin la elucidarea relaiilor dintre

51 K. Vossler, Positivismus und Idealismus n der Sprachwissenschaft, Heidelberg, 1904, i Sprache als Schopfung undEntwicklung, Heidelberg, 1905; traducerea spaniol a ambelor opere: Positivismo e idealismo en la lingiiistica, Madrid, 1929.

52 Reunite, cele mai multe, n Gesammelte Aufstze zur Sprachphilosophie, Miinchen, 1923, trad. Sp. Filosof ia del lenguaje, Buenos Aires, ediia a 2-a, 1947.

53 Cf. G. Nencioni, op. Cit., passim i, n special, cap. IV, p. 45-62, i cap. V, p. 65-79.

54 K. Vossler, Filosofia del lenguaje, p. 223.

55 Cf. G. Nencioni, op. Cit., p. 70.

Limb i vorbire, care nu este o pseudo-problem, i nici o problem lipsit de importan, ci este problema nsi a constituirii lingvisticii ca tiin perfect contient de obiectul su.

Nu putem considera ca o contribuie important nici doctrina mai degrab idealizant dect idealist susinut n mai multe lucrri de ctre Giulio Bertoni56, care ar vrea s opun dihotomiei saussuriene (langage = langue parole) o concepie, n aparen monist, a unei unice realiti expresia concret ce ar putea fi studiat n totalitatea sa att n momentul su subiectiv, de creaie sau estetic, numit limbaj (linguaggio), ct i n momentul su obiectiv, instrumental, numit limb (lingua). Limbajul ar consta n activitatea gndirii, ar fi nsui momentul estetic al gndirii, i s-ar manifesta n accent, n timbru, n tonalitatea i n culoarea pe care le capt limba la fiecare vorbitor. Momentul obiectiv ar fi gndire gndit, limba culturii, limba instrumental, limba care se afl la dispoziia tuturor i care se poate studia n diferite feluri, ca fapt fizic, ca fapt social sau ca mijloc de comunicare etc.57. Adevrata limb ar fi limbajul individual, i abstragerea unei limbi latin, sau italian etc.

Ar fi justificat i legitim din punct de vedere didactic, de simpl oportunitate practic sau comoditate empiric, dar ar constitui o eroare din punct de vedere tiinific-speculativ. Concepia lui Bertoni a fost criticat de B. Croce58, care a considerat-o contradictorie, pentru faptul c nu e crocean (sau nu e n ntregime crocean), i a fost, de asemenea, criticat, ca fiind incoerent din punct de vedere lingvistic, mai ales de ctre G. Nencioni59. ntr-adevr, nu se nelege bine pn la ce punct

56 G. Bertoni, Programma di filologia romanza come scienza idealistica, Geneva, 1922; Breviario di neolinguistica, Modena, 1928, Partea I. Principi generali, n special capitolele I i II, p. 9-40; Introduzione alia filologia, Modena, 1941. Cf. i articolul Linguaggio, n Enciclopedia italiana, XXI, p. 199 .u 57 G. Bertoni, Introduzione alia filologia, p. 10 .u 58 B. Croce, Lafilosofia del linguaggio e le sue condizioni presenti n Italia, n La Critica, XXXIX, 1941, i apoi n Discorsi di varia filosofia, I, Bari, 1945, p. 235-250.

59 G. Nencioni, op. Cit., n special cap. II, p. 17-26.

limbajul lui Bertoni s-ar identifica cu ceea ce, dup Croce, ar fi ntregul limbaj, pn la ce punct ar fi vorba de gndirea nsi n activitate i pn la ce punct limbajul su s-ar identifica cu parole a lui Saussure sau cu unele aspecte ale acesteia (ton, accent al vorbitorului etc). Totodat, justificarea teoretic pe care o d el limbii este nesatisfctoare: lingvistica ar fi realmente o tiin bizar dac ar avea drept obiect produsul unei erori tiinifice. n plus, aceast limb att de precar constituit ar fi un obiect, ntr-un anumit fel, material sau natural (lingua naturale) i ar putea fi studiat cu metodele tiinelor naturale. Totui, credem c trebuie s reinem de la Bertoni ideea pe care o considerm fundamental n concepia sa, anume c realitatea primar a limbajului este expresia concret, pe baza creia tiina lingvistic i structureaz indispensabilele sale abstraciuni. Dar asta nu nseamn, pentru noi, c aceleai abstraciuni nu exist n contiina vorbitorilor, ca virtualiti gata de a fi actualizate.

Concepiile lui Croce i Bertoni au contribuit n mod evident la nnoirea i revigorarea studiilor lingvistice, mai ales n Italia, i au lsat urme mai mult sau mai puin adnci n poziiile teoretice ale multor lingviti italieni. i se poate ca doctrina lui Bertoni s fi satisfcut mai mult pe lingviti dect cea a lui Croce (cci teoriile mai puin coerente nu sunt ntodeauna i cele mai puin fructuoase). Dar, n general, ambele doctrine au fost depite, iar la aceast depire a contribuit permanent comparaia cu doctrina saussurian. Astzi, chiar cei care nu se ocup n mod special cu lingvistica teoretic i accept formal gndirea lui Bertoni60 recurg i la ajutorul altor gnditori i ajung s conceap limbile ca instituii sociale, ca sisteme de fapte, ca determinri istorice ale limbajului, considernd momentul estetic ca un moment iniial al limbii i cznd de acord n a sublinia necesitatea de a completa

60 Vezi, de exemplu, Carlo Battisti, Alle fonti del latino, Florena, 1945, cap. I, p. 5 .u. Cf. i G. Bottiglioni, /problema glottologico nei suoi orientamenti, Bolonia, 1946 (extras din Rendiconto delle Sessioni della Academia delle Scienze dell 'Istituto di Bologna. Classe di Scienze morali, seria IV, voi. IX), p. 33-34.

Lingvistica cu o seciune care s studieze elementul estetic al limbajului ca factor determinant al dezvoltrii lingvistice51.

3.10. Conceptul de limb ca determinare istoric a limbajului a fost dezvoltat n mod admirabil, n diferite lucrri i cursuri universitare, de ctre Antonio Pagliaro62, care pornete, tocmai, de la realitatea concret a individului vorbitor i de la considerarea limbajului ca activitate cognitiv, pentru a ajunge la limb, care este proiecie obiectiv i, n acelai timp, condiie tehnic a limbajului (activitate lingvistic). Limba aparine individului i, n acelai timp, comunitii din care el face parte, prezentndu-se n acelai individ ca alteritate, ca ceva care aparine i celorlali: este obiectivare concret a activitii lingvistice a unui grup uman n spaiu i n timp63; i n timp, pentru c unitatea lingvistic este nu numai sincronic, ci i diacronic, este continuitate. Limba este una din condiiile cele mai tipice ale solidaritii sistemelor n care se realizeaz viaa istoric a speciei umane. Ca unitate, limba este un sistem de elemente i relaii i se opune ca atare altor limbi, dar n interiorul sistemului rmne o mare libertate pentru manifestrile vorbirii, ale creativitii individuale, dat fiind c sistemul limiteaz numai ceea ce este arbitrar. n sfrit, fiecare sistem are o fizionomie proprie, prin diversitatea modalitilor de a diferenia i prin diversitatea cunoaterii, care, n limbi, se manifest n sistemul

61 C. Battisti, op. Cit., loc. cit 62 A. Pagliaro, Sommario di linguistica arioeuropea, I, Roma, 1930; L 'unit arioeuropea, I, Roma, 1942, i, n special, Corso di glottologia. Roma, 1950, I. Questioni teoriche, cap. IV, p. 57-103, de unde citm.

63 De fapt, n formarea i structura sa, limba este, tocmai, obiectivarea concret a formelor n care se exprim activitatea lingvistic a unui grup uman n spaiu sau n timp. Acesta este un aspect, poate cel mai tipic i mai important, al acelei exteriorizri i realizri n forme durabile, care este apanajul omului prin natura sa (A. Pagliaro, Corso di glottologia, I, p. 61).

Fonologie, n semnul lexical i morfologic i, respectiv, n sistemul semantic, n care se reflect o clasificare particular a realului i un grad specific de abstractizare n clasificarea nsi64.

Este evident c Pagliaro se apropie de structuralism, prin considerarea limbii ca sistem obiectiv, numai c proiecteaz acest sistem n istorie, ca manifestare a unitii i solidaritii unui grup uman. Dar este acest sistem un sistem concret? Sau exist numai n contiina solidaritii lingvistice i spirituale care se constat la vorbitori? Cci este evident c sistemul se concretizeaz, pentru a folosi imaginea plastic a lui W. von Wartburg, numai n fascicolul de lumin al actelor lingvistice. Credem c Pagliaro nu ar putea s nu admit acest lucru, dat fiind c, pentru el, actul individual nsui este un act nu numai de vorbire, ci i de limb, deoarece individul 'nu se opune colectivitii, ci este el nsui colectivitate'65, iar limba reprezint pentru individ un universal concret, istoric, n care el se realizeaz ca vorbitor66.

4.1. Concepiile expuse pn aici, care sunt toate post-saussuriene i multe dintre ele n mod declarat saussuriene, i care nici mcar nu sunt toate cte au fost enunate pn n momentul de fa, prezint, cum s-a vzut, evidente i serioase divergene n ceea ce privete definirea conceptelor fundamentale de limb i vorbire: autorii lor stabilesc o serie ntreag de opoziii, aproape niciodat n termeni absolut identici.

64 Cf. CLG, p. 191-206.

65 A. Pagliaro, Corso di glottologia, I, p. 61. De aceast viziune istorico-sistematic a limbii se apropie, n esen, concepia lui E. Otto, care, independent de F. de Saussure, distinge n limbaj actul lingvistic, n acelai timp individual i social, i limba, produs istoric-cultural {historisch gewordenes Kulturproduki); vezi nota 7 (Atti, p. 353).

66 A. Pagliaro, L'unit arioeuropea, citat dup G. Nencioni, op. Cit., p. 79.

4.2. Crui fapt i se datoreaz aceste divergene? n primul rnd, fr ndoial, diversitii punctelor de vedere, diversitii planurilor n care se stabilesc opoziiile.

Unii nvai consider limbajul, n primul rnd, n determinrile sale externe, n existena sa n individ i n comunitate, i stabilesc, n consecin, opoziii ca: aspect individual aspect social; avere lingvistic individual avere lingvistic social; acte lingvistice individuale uz lingvistic al comunitii; acte individuale patrimoniu sau instituie social; acte individuale produs istoric colectiv. Alii consider limbajul din punctul de vedere al conformaiei sale i, ca urmare, opun aspectul ocazional aspectului general, unicitatea repetiiei, asistematicul sistematicului, realizarea sistemului, impulsul expresiv sistemului funcional. Iar alii interpreteaz distincia saussurian ca fiind identic cu cea a lui Humboldt (energeia -ergon, Ttigkeit Werk) i, astfel, opun activitatea lingvistic produsului lingvistic; sau interpreteaz distincia saussurian ca fiind reversul opoziiei humboldtiene: tiin (sp. saber) -activitate, avere lingvistic vorbit, avere lingvistic -funcionare lingvistic, instrument utilizare; sau, mai degrab, vd vorbirea ca o verig ntre dou limbi (condiie prealabil -activitate lingvistic produs). Anumii nvai consider c este vorba de o opoziie ntre concret i abstract (material formal, real ideal, efectiv virtual sau potenial); alii opun psiho-fizicul psihicului pur (realitate psiho-fizic individual realitate psihic social), iar alii opun subiectivul obiectivului, libertatea regulilor, impunerii sociale, sau, struind asupra funciilor particulare ale limbajului, opun expresivitatea convenionalitii, aspectul afectiv i volitiv aspectului de comunicare. Alte discrepane se datoresc faptului c gradele de abstractizare care se iau ca baz pentru a defini limba nu sunt identice (cci se merge de la sistemul de cuvinte concrete al lui Penttil pn la reeaua de funcii a lui Hjelmslev), sau faptului c uneori se definete limba prin raportare la vorbire i alteori se definete vorbirea prin raportare la limb (i aceasta nu este o nensemnat problem de prioritate, cci mai ales conceptul de limb se schimb n mod necesar n funcie de perspectiva n care ne situm), sau se datoresc unor convenii semantice specifice, cum sunt cele care identific abstractul cu irealul (Croce, Bertoni), sau concretul cu obiectivul (Pagliaro). Pe lng aceasta, poate interveni, ca n cazul lui Pagliaro, un anumit mod de a considera istoria, opus concepiei general sincronice a majoritii nvailor, iar diferitele puncte de vedere pot interfera, punndu-se n opoziie faptele necorelative (de exemplu, activitate-sistem), sau se pot combina i asocia n caracterizarea conceptelor pe care caut s le defineasc. Aa, de exemplu, caracterul social intervine n aproape toate definiiile, dar, n timp ce unii nvai, puini la numr (Jespersen, Gardiner, Pagliaro, Otto), gsesc acest caracter social n individul nsui i n actele sale, alii iau n considerare un individ abstract, asocial, opus colectivitii, care nu este un element al acesteia i nu este coordonat cu ea.

Se ajunge, n felul acesta, s se atribuie celor dou concepte extensiuni diferite, uneori contradictorii. Vorbirea este pentru unii impulsul expresiv (Sechehaye, Brandal), pentru alii se identific cu actul lingvistic (Jespersen, Gardiner) ori cu producerea acestui act (Palmer, Bertoni); sau cuprinde toate actele lingvistice individuale, mai cu seam n calitatea lor de acte vitale, afectiv-volitive (Bally) ori nesistematice (Penttil); sau este aspectul material i psihic chiar al acestor acte; i, nc, pentru alii, este acelai lucru cu averea lingvistic sau uzul lingvistic individual (Jespersen), ori se identific cu aspectul de fiecare dat nou i inedit al actelor lingvistice. Limba, la rndul su, este condiia care face posibil vorbitul, este produsul ca atare al vorbitului, sau acelai produs considerat sistematic; este, pentru unii, averea lingvistic individual, iar pentru alii este aa-numita avere lingvistic social; este sistemul abstract care guverneaz vorbitul, sau este aspectul spiritual al limbajului opus aspectului material, virtualul opus concretului; este suma, sau oricare sum de acte lingvistice (cf. Porzig, ori 'coleciile de material' de care vorbete Gardiner), sau sistem de acte lingvistice, sau sistemul de norme i convenii care guverneaz vorbitul i care se aplic n actele lingvistice concrete. Aadar, limba i vorbirea apar n calitate de concepte cu extensiune variabil: ceea ce este limb n cadrul unei concepii este vorbire sau, cel puin, este n parte vorbire n cadrul altor concepii, i invers; n fiecare concepie particular apar inevitabile incoerene, mai mult sau mai puin grave. 4.3. n timp ce discrepanele depind n mod fundamental de diversitatea punctelor de vedere adoptate, incoerenele se datoresc unei serii de raiuni mai profunde, care privesc, pe de o parte, punerea problemei i, pe de alta, fondul nsui al problemei: 1) faptului c distinciile se stabilesc n cadrul unui limbaj abstract, n mod aprioric conceput ca entitate organic ce s-ar manifesta n diferite planuri; 2) tendinei de a considera limba i vorbirea ca dou realiti autonome, ca dou componente ale limbajului; 3) insuficienei nsei a dihotomiei, care fie nu epuizeaz complexa realitate a limbajului, fie trebuie, n mod necesar, s uneasc aspecte eterogene sub aceeai etichet; 4) interferenei ntre diversele puncte de vedere, cu respectiva opoziie stabilit ntre planuri necorelative; 5) faptului de a se considera ca echivalente, din punctul de vedere al extensiunii, concepte ca avere lingvistic, aspect social al limbajului, sistem, sistem funcional (care constituie, n mod firesc, corolarul punctului 4).

5.1. Din analiza i din critica diferitelor doctrine prezentate, am dedus c: 1) n mod concret, limbajul exist numai, i n mod exclusiv, ca activitate lingvistic: vorbitul; 2) limba i vorbirea nu pot fi realiti autonome i net separabile, dat fiind c, pe de o parte, vorbirea este realizare a limbii i, pe de alt parte, limba este condiie a vorbirii, se constituie pe baza vorbirii i se manifest n mod concret numai n vorbire; 3) etichetele sub care se plaseaz realitatea limbajului se pot multiplica, dup punctele de vedere i criteriile adoptate; 4) n majoritatea cazurilor, opoziiile care se stabilesc constituie numai caracterizri i interpretri ale unei opoziii fundamentale ntre virtual i real, abstract i concret (sistem-realizare) 5) diversele concepii crora li se d numele de limb (avere lingvistic, uz lingvistic al unei comuniti, sistem funcional etc.) nu sunt echivalente, deoarece reprezint tipuri distincte i grade diferite de abstractizare.

5.2. Considerm, n consecin, c o doctrin coerent i realist privind distinciile ce sunt de fcut n cadrul limbajului va trebui s se bazeze pe urmtoarele principii:

1) eventualele distincii i opoziii trebuie s se stabileasc n primul rnd n realitatea concret a limbajului, adic n vorbit;

2) vorbitului ca atare nu i se poate opune limba ca realitate distinct, dat fiind c aceasta este prezent n vorbitul nsui i se manifest concret n actele lingvistice; termenii de limb i vorbire nu desemneaz seciuni autonome i nici mcar o modalitate de prezentare a limbii, ci desemneaz, mai degrab, diferite puncte de vedere, adic diferite modaliti de a privi fenomenul lingvistic, precum i diferite grade de formalizare ale aceleiai realiti obiective;

3) o dat adoptat criteriul diferitelor grade de abstractizare, va trebui s recunoatem i s numim distinciile care se evideniaz, fr a ncerca s le reducem la modelele faimoasei dihotonii;

4) planul n care trebuie s stabilim distinciile este planul conformaiei limbajului, planul n care se ia n considerare felul cum se manifest acest fenomen numit limbaj, i nu planul esenei sale, al realitii sale intrinseci, care este un plan de unificare i sintez, nu de difereniere i analiz; punctul de vedere al determinrilor externe ale limbajului va fi luat n consideraie n al doilea rnd, ca o caracterizare ulterioar a faptelor stabilite n planul menionat mai nainte: se va acorda atenie n special determinrii individ colectivitate (unul muli) i nu determinrilor fizice i psihice (n al cror cmp nu se stabilesc relaii multiple de tipul celor care ne intereseaz, ci altele, strict binare, relaii generale privind forma i coninutul: sunet semnificaie, material imaterial, articulaie impuls expresiv); dar elementul social urmeaz s fie constatat n vorbitul individual nsui, abandonndu-se orice opoziie fictiv ntre un individ asocial i o societate extraindividual;

5) unele dintre conceptele cu care se identific limba sunt eliminate din discuia noastr, pe baza celor stabilite la punctul 4; astfel, n aceast categorie intr conceptul de avere lingvistic, un concept psihologic, care, prin aceasta, aparine mai degrab psihologiei limbajului dect lingvisticii propriu-zise; dar chiar ntre anumite concepte efectiv lingvistice, precum cele de uz lingvistic al unei comuniti i de sistem funcional, exist o diferen net privind planul de abstractizare, adic tocmai diferena pe care nelegem s o stabilim ntre norm i sistem.

III. INSUFICIENTA DIHOTOMIEI SAUSSURIENE

1.1. O a doua serie de sugestii despre posibilitatea i necesitatea de a distinge ntre norm i sistem, ca i despre locul unde trebuie s stabilim aceast distincie, ni le ofer chiar lucrarea n care apare opoziia fundamental ntre limb i vorbire, anume Cursul lui Saussure. Extraordinara oper postum a nvmntului genevez conine, i sub acest aspect, idei preioase i intuiii susceptibile de a fi dezvoltate n sens pozitiv sau negativ aa cum conine embrionul i smna attor doctrine i atitudini ale lingvisticii actuale. ntr-adevr, aa cum s-a putut vedea i din notele la capitolele precedente, aproape toate enunurile cu privire la limb i vorbire reprezint parafrazri, dezvoltri sau interpretri, adesea unilaterale, ale punctelor de vedere saussuriene. Se cuvine, prin urmare, s ne ntoarcem la opera lui Saussure, pentru a descoperi originea dificultilor, a contradiciilor i incoerenelor semnalate n enunurile amintite, ca i pentru a gsi poteniale sugestii n vederea unei soluionri mai acceptabile a problemei.

1.2. Diveri critici, ntre care Schuchardt i Rogger, au semnalat contradicii, incoerene, lacune i puncte obscure chiar n concepia lui Saussure67. Faptul c n Cursul lui Saussure exist o mulime de sugestii susceptibile de dezvoltri contradictorii ni se pare evident i dovedit. Dar n-am ndrzni s deducem din aceasta o incoeren fundamental a doctrinei saussuriene, cci, dac este adevrat c 'multor teze ale maestrului genevez li se pot opune antiteze deduse chiar din opera sa', la fel de adevrat este c interpretrilor unilaterale i contradictorii li se pot opune interpretri coerente mai organice i, n mod obiectiv, mai justificate, aa cum a demonstrat Henri Frei, n replica sa la unele critici ale lui E. Buyssens68. Ceea ce trebuie ntr-adevr s admitem este c concepia lui Saussure prezint dificulti de interpretare; c din cauza caracterului de notie luate la curs n care a fost publicat opera sa -multe aspecte rmn n ea obscure sau insuficient elaborate, ori nu sunt bine fondate; c unele soluii apar n cartea sa numai schiate sau abia sugerate, iar anumite dificulti nu sunt rezolvate; c, n multe privine, Saussure, gnditor legat n parte de mentalitatea epocii sale, rmne la jumtatea drumului deschis chiar de el. Poate c tocmai din

67 Cf. G. Nencioni, op. Cit., p. 143 .u. Cf., de asemenea, K. Biihler, op. Cit., p. 7-9 i 48 .u., i A. Penttil, op. Cit., p. 157.

68 Henri Frei, Saussure contre Saussure? n CFS, 9, 1950.

Acest motiv descoperim n cartea sa aa cum remarc Biihler69 ceva nou de fiecare dat cnd o consultm.

2.1. Care este opoziia fundamental la Saussure? Vorbirea (parole) se identific, n mod evident, la el cu activitatea lingvistic concret sau, cel puin, cu o mare parte din aceasta: este fonaiune, producere de imagini acustice i, mai mult chiar, ntreaga activitate a subiectului vorbitor; este partea individual a limbajului, ceea ce este accesoriu i mai mult sau mai puin accidental, o realitate psihico-fizic ce se opune realitii pur psihice a limbii; este suma a tot ceea ce oamenii spun i cuprinde combinaii individuale, depinznd de voina vorbitorilor i acte de fonaiune, de asemenea voluntare, necesare pentru realizarea acestor combinaii. Nu exist n vorbire nimic colectiv, manifestrile sale sunt individuale i momentane70.

2.2. Vom vedea c acest concept de vorbire, ne-colectiv, individual, accidental i momentan, este, n lumina aceleiai doctrine saussuriene, unilateral i insuficient. Dar s examinm mai nti conceptul su de limb. n realitate, se pot distinge la Saussure nu unul, ci trei concepte de limb: a) avere lingvistic; b) instituie social; c) sistem funcional.

A) Limba este o realitate psihic i cuprinde semnificaii i imagini acustice71, este un sistem gramatical, existent n mod virtual n fiecare creier, sau, mai exact, n creierele unui grup de indivizi72; este o sum de amprente depuse n fiecare creier, aproape ca un dicionar, ale crui exemplare, identice, ar fi mprite ntre indivizi73. Limba este ansamblul de deprinderi

69 K. Biihler, op. Cit., p. 7.

70 CLG, p. 57-59 i 63-65.

71 CLG, p. 58-59.

72 CLG, p. 57.

73 CLG, p. 65.

Lingvistice care permit individului s neleag i s se fac neles74, iar asociaiile ratificate prin consensul colectiv, al cror ansamblu constituie limba, sunt realiti care i au sediul n creier75.

B) Dar aceast realitate psihic este totodat, pentru Saussure, o realitate social, un produs sau o instituie social, cum susinuse i Whitney, pentru c limba nu este complet n nici un individ, nu exist perfect dect n masa vorbitorilor76; este n acelai timp, un produs social al facultii limbajului i un ansamblu de convenii necesare adoptate de corpul social pentru a permite exercitarea acestei faculti de ctre indivizi77; este un produs social depus n creierul fiecruia78, partea social a limbajului, exterioar individului, individ care nu poate, de unul singur, nici s o creeze, nici s o modifice; ea nu exist dect n virtutea unui fel de contract stabilit ntre membrii comunitii79.

C) Dar cel mai important este faptul c aceast realitate este una sistematic i funcional. Limba care ne apare deja n mod independent de realitatea sa psihic i de determinarea sa social -reprezint pentru Saussure un sistem de semne distincte care corespund unor idei distincte80, este un cod81, un sistem n care esenial este numai uniunea dintre sens i imaginea acustic82. Limba, ca realitate psihic, este pentru Saussure un obiect de natur concret83, dar acest ultim concept, eminamente

14 CLG, p. 144.

75 CLG, p. 59.

76 CLG, p. 57. 11 CLG, p. 51. (tm) CLG, p. 71.

79 CLG, p. 58.

80 CLG, p. 53.

81 CLG, p. 57.

82 CLG, p. 58-59.

83 CLG, p. 59.

Funcional, l conduce foarte departe de tot ceea ce se poate numi concret. ntr-adevr, conceput n acest fel, limba este o form, nu o substan94, este un joc de opoziii; 'unicul aspect esenial n ea este c un semn nu se confund cu altele'85; n limb nu exist dect diferene86; un sistem lingvistic reprezint o serie de diferene de sunete combinat cu o serie de diferene de idei87, i ntr-un stadiu de limb totul se bazeaz pe raporturi88. Aceste trei concepte, crora le corespund trei opoziii (realitate psiho-fizic realitate psihic, aspect individual aspect social, concret abstract sau realizare sistem), coincid, fr ndoial, n mare parte, dar nu sunt nicidecum identice i, mai ales, nu se stabilesc n acelai plan, ci n trei planuri diferite, adic evideniaz interferena a trei puncte de vedere. n doctrina lui Saussure ele apar amestecate; nu au conturul clar definit i nici nu se stabilesc ntre ele diferenele necesare; totui, este vorba, dup prerea noastr, nu de o incoeren real, ci, mai degrab, de o dezvoltare insuficient; nu este vorba de adevrate definiii, ci, mai curnd, de ncercri de caracterizare a unei intuiii importante dar nc destul de imprecis. n afar de aceasta, ni se pare evident faptul c, dei cele trei concepte sunt prezentate concomitent, preferina lui Saussure se ndreapt, n mod categoric, spre al treilea concept, care este cel ce se aplic atunci cnd se face distincia ntre lingvistica intern i cea extern89 i, n general, cnd se discut problemele lingvisticii sincronice90.

84 CLG, p. 206.

85 CLG, p. 202.

86 CLG, p. 203.

87 CLG, p. 203.

88 CLG, p. 207.

89 CLG, p. 67 .u.

90 CLG, partea a 2-a, p. 175-230.

2.3. Insuficiena i imprecizia dihotomiei saussuriene apar mai evidente dac li se aplic noua schem propus de Biihler91. Acest nvat observ c, pentru a dobndi precizie i o baz mai solid, distinciile n cadrul limbajului trebuie s se fac din dou puncte de vedere: 1) din punctul de vedere al relaiei cu subiectul vorbitor (I fenomene care se raporteaz la subiect; II fenomene nelegate de subiect); i 2) din punctul de vedere al planului de abstractizare considerat (a fenomene considerate la un grad inferior de formalizare, practic fenomene concrete, i b fenomene considerate la un grad superior de formalizare, entiti abstracte). Combinnd cele dou puncte de vedere individual -extraindividual (sau, mai bine, interindividual ori intersubiectiv) i concret abstract se disting urmtoarele patru concepte:

1) aciunea verbal (Sprechhandlung): este aciunea nsi de a vorbi, considerat n sine i n momentul su de producere (individual/concret, I a);

2) actul verbal (Sprechakt): este actul prin care se atribuie o semnificaie unui mijloc lingvistic (individual/formal, I b);

3) produsul lingvistic (Sprachwerk), rezultat al aciunii verbale, considerat n afara producerii sale i a relaiei sale cu experienele individului vorbitor (interindividual/concret, II a);

4) forma lingvistic (Sprachgebilde), acelai produs, considerat n mod abstract, ca species sau clas de clase, adic n valoarea sa funcional i separat de circumstanele situaiei verbale concrete (interindividual/formal, II b).

Avem, prin urmare: Din punctul de vedere al relaiei cu vorbitorul: 1) n plan concret: aciune verbal, A (fenomen subiectiv) i produs lingvistic, P (fenomen intersubiectiv); 2) n plan formal: act verbal, Ao

91 K. Biihler, op. Cit., p. 48 .u.

(fenomen subiectiv) i form lingvistic, F (fenomen inter-subiectiv): Din punctul de vedere al gradului de formalizare: 1) n plan individual: aciune verbal (fenomen concret) i act verbal (entitate formal); 2) n plan interindividual: produs lingvistic (fenomen concret) i form lingvistic (entitate formal).

Rezult schema urmtoare:

IIIaApbFn realitate, Biihler nu depete aici dihotomia saussurian, ci pur i simplu o combin i acest fapt se dovedete a fi extrem de profitabil cu cealalt dihotomie faimoas, stabilit de Humboldt: energeia (Ttigkeit) i ergon (Werk).

ntr-adevr, distincia fundamental la Saussure se stabilete, cum am vzut (al treilea concept de limb), ntre concret i abstract sau formal (ideal, funcional), i aceasta n ciuda afirmaiei c i limba ar fi concret (probabil, ar trebui s traducem prin real). Cci pentru Saussure este vorbire (parole) att aciunea individual momentan (Sprechhandlung), ct i produsul asistematic al unei serii de astfel de aciuni (cf. formula saussurian a vorbirii: 1 + 1' + 1 + 1 ')92, adic ceea ce Buhler numete Sprachwerk; este, n schimb limb (langue) sistemul de forme lingvistice (Sprachgebilde; cf. formula sa 1 + 1 + 1 + 1 = I)93, aa cum ar trebui s fie fapt de limb, prin caracterul su formal, ceea ce Buhler numete Sprechakt. Adic, opoziia care apare la

92 CLG, p. 65.

93 CLG, p. 65.

Saussure se stabilete, fundamental, pe direcia orizontal din schema lui Buhler.

Distincia care apare la Humboldt se stabilete, n schimb, ntre individual i interindividual, ntre activitate i produs. Pentru el ar fi energeia (am spune, aici, vorbire) ceea ce Buhler numete Sprechhandlung i Sprechakt; ar fi ergon (limb) ceea ce Buhler numete Sprachwerk i Sprachgebilde94. Adic, opoziia humboldtian se stabilete, fundamental, pe direcia vertical din schema lui Buhler.

Cele dou opoziii se situeaz, deci, n felul urmtor: concret formal individual subiectiv aciune verbal act verbal

ENERGEIA | ERGON Humboldt extraindividual intersubiectiv produs lingvistic form lingvistic

PAROLE

LANGUE

Saussure

Buhler pare s considere c, dup Saussure, parole ar corespunde numai aciunii verbale (cf. interpretarea lui Jespersen); dar formula nsi pentru parole dat de maestrul genevez indic

94 Faptul c Buhler folosete pe Sprech- (de la sprechen a vorbi) pentru termenii care se refer la aspectul subiectiv i utilizeaz, n schimb, pe Sprach-(Sprache limb) pentru termenii care se refer la aspectul intersubiectiv pare s indice o acceptare implicit a opoziiei stabilite de Humboldt, n ciuda faptului c conceptul su de limb coincide cu cel al lui Saussure (sistem de norme lingvistice). n termeni saussurieni, ar trebui s spunem, mai bine, Sprechakt (act de vorbire) i Sprechwerk (produs al vorbirii), Sprachakt (act de limb) i Sprachgebilde (form lingvistic) ^ ^B! _.

F: faptul c ea conine i produsul lingvistic. Schema opoziiei saussuriene ar trebui s fie, aadar, urmtoarea:

PAROLE aciune verbalprodus lingvisticact verbalform lingvisticLANGUE

Dar Saussure adaug la opoziia sa fundamental (concret-abstract) o distincie secundar individual-social (adic, indi-vidual-interindividual), eliminnd din limb tot ceea ce nu este form lingvistic (entitate abstract, funcional, intersubiec-tiv), adic att ceea ce este aciune individual concret i momentan (aciune verbal) i respectivul rezultat asistematic (produs lingvistic), ct i ceea ce este formal, dar n acelai timp, subiectiv (act verbal). Cu aceasta, shema sa devine:

PAROLE aciune verbal produs lingvistic act verbal form lingvistic

LANGUE n afar de aceasta, Saussure ignor, n mod aproape constant, tot ceea ce este formal (act verbal), opunnd, astfel, aciunea verbal produsul lingvistic {vorbire) sistemului de forme lingvistice {limb):

PAROLE aciune verbal | produs lingvistic form lingvistic

LANGUE n sfrit, dup ce a dat formula vorbirii, las de o parte parole ca produs lingvistic i opune, n mod normal, forma lingvistic numai aciunii verbale. Prin urmare, concepia sa ar putea fi reprezentat schematic astfel:

PAROLE c

B aciune verbalform lingvisticD

LANGUE

Este evident c, n aceast ultim schem, distincia poate s se stabileasc att pe direcia liniei fundamentale A-B (concret-abstract), ct i pe direcia liniei secundare C-D (individual-social, energeia-ergon). Acest fapt ne explic de ce, n concepia saussurian, limba apare aa de separat de vorbire, n ciuda afirmaiei privind interdependena dintre ele95 (relaia se stabilete prin actul verbal, care lipsete din schem), i de ce Saussure identific concretul i asistematicul cu individualul, iar formalul i sistematicul cu socialul, i, de asemenea, de ce muli nvai au considerat opoziia saussurian ca fiind identic cu cea stabilit de Humboldt (n realitate, identitatea apare numai pe direcia liniei C-D)96.

95 CLG, p. 64.

96 n ciuda tuturor acestor fapte, distincia a fost, dup cum se tie, extrem de fructuoas. nsemntatea sa, chiar atunci cnd nu a avut solide fundamente teoretice, s-ar putea demonstra sub aspect pragmatic, prin importana rezultatelor obinute de tiina lingvistic. n general, doctrina lui Saussure a dat un nou i extraordinar impuls studiilor sincronice. Iar, n particular, au aprut orientri dintre cele mai semnificative n lingvistica actual. coala genevez, plecnd de la distincia langue-parole, a dezvoltat, tocmai, acea lingvistic a vorbirii a crei constituire maestrul o indicase numai ca posibil (Bally, Sechehaye, Frei). coala de la Paris, urmnd i sugestii anterioare, ndeosebi pe cele ale lui Breal, a luat ca baz opoziia individual-social, ocupndu-se de limb ca instituie social (Meillet). n sfrit, lingvitii n sensul cel mai strict saussurieni, anume fonologii de la Praga i coala de la Copenhaga, au luat ca baz distincia fundamental ntre concret i formal, dezvoltnd noua lingvistic structural i funcional. De asemenea, n fonologie s-a realizat, prin N. S. Trubetzkoy, ntlnirea ntre doctrina saussurian i cea psihologist a lui J. Baudouin de Courtenay. Dar este simptomatic, n ceea ce privete valorificarea adevratei originaliti a lui F. de Saussure, c nici coala de la Praga-Viena, nici cea de la Copenhaga nu pstreaz nimic din psihologismul lui Saussure (cum nu se pstreaz acest aspect nici de la Baudouin de Courtenay) i c, n ceea ce privete opoziia social-individual, structuralitii i funcionalitii se limiteaz s o menioneze ca principiu n enunarea tezelor lor iniiale, dedicndu-se apoi n ntregime cercetrii limbii ca sistem.

Totodat, dac unele tiine lingvistice nu s-au dezvoltat n lingvistica post-ssausurian, acest fapt nu este, fr ndoial, independent de insuficienele schemei lui Saussure. Astfel, de exemplu, dac nu exist nc o semantic a vorbirii cu un obiect i cu metode lingvistice riguroase, aceast situaie este determinat, dup prerea noastr, de absena unei teorii organice a actului verbal. Pe baza aceluiai concept al actului verbal s-ar fi constituit o

2.4. Ultima schem demonstreaz coerena ideilor celor mai constante la Saussure: evident, unei langue conceput ca entitate general, ideal, abstract, extraindividual i se poate opune, n mod diametral, numai o parole conceput ca momentan i ocazional, material, concret, individual. Dar aceeai schem indic totodat i carenele unei dihotomii att de nete i de rigide, care este departe de a cuprinde i de a epuiza ntreaga realitate a limbajului.

3.1. Prima insuficien const n identificarea iniial ntre individual i concret, ntre social i formal (funcional), ntr-adevr, schema mai cuprinztoare imaginat de Biihler pune n eviden faptul c opoziia nu este att de net, dat fiind faptul c, pe de o parte, fenomenele concrete pot s fie luate n consideraie ca separate de subiect sau ca intersubiective, adic sociale, n terminologia saussurian (produs lingvistic), dup cum, pe de alt parte, fenomenele subiective pot s fie luate n consideraie ntr-un plan superior de formalizare (acte verbale).

De aceea, dac se afirm c este limb ceea ce se consider ca fiind separat de subiect, trebuie s admitem c produsul lingvistic este la fel de extraindividual ca forma lingvistic, ntr-adevr, 1 + 1 + 1 Continu s nsemne act individual + act individual + act individual, adic nu reprezint ceva mai social dect simplul produs lingvistic (1 + 1' + 1), numai c, n loc s fie fapt concret + fapt concret + fapt concret, este form + form + form, sau aspect comun + aspect comun + aspect stilistic precum cea a lui Grober (i a lui Vossler, la nceputurile sale), avnd ca obiectiv s disting, ntr-un text, ceea ce este originalitate, noutate, element cu adevrat inedit, de ceea ce este repetiie, uz lingvistic al comunitii etc. n schimb, nici o tiin nu se poate ntemeia pe conceptul de produs lingvistic, luat n consideraie n mod nesistematic, al crui domeniu aparine, mai degrab, operaiei prealabile de culegere a materialului.

Comun, adic isoglos. Apare aici un conflict ntre punctul de vedere social i punctul de vedere formal, cci, dac ceea ce este social este langue, atunci produsul lingvistic nu poate ncpea n parole, iar dac, n schimb, produsul lingvistic este parole, atunci parole nu se identific cu aspectul exclusiv individual al limbajului. ntr-adevr, opoziia ntre produs lingvistic i form lingvistic se ntemeiaz nu pe antiteza individual-so-cial, ci pe antiteza asistematic-sistematic, concret-abstract.

Totodat, dac langue reprezint ceea ce este formal, atunci nu se poate exclude din acest concept actul verbal, care nseamn formalizare a aciunii verbale concrete, i dac, n schimb, actul verbal este parole, atunci aceast parole nu este n ntregime concret, ci conine i elemente formale. Adic, ne aflm din nou n faa aceluiai conflict menionat anterior, pentru c aici Saussure nu mai face distincia n raport cu opoziia concret-abstract, ci n raport cu opoziia individual-social.

Prin urmare, n timp ce, ca punct de plecare, avem la F. de Saussure o opoziie bilateral ntre concret i abstract, asistematic i sistematic, se ajunge, prin elaborarea conceptului de sistem, la o opozoie multipl ntre individual asistematic + social asistematic + individual formal (parole), pe de o parte, i so-cial-formal (langue), pe de alt parte, dei aspectele social-asis-te


Recommended