+ All Categories
Home > Documents > _Eliade.pdf didactica lit romane

_Eliade.pdf didactica lit romane

Date post: 01-Jul-2015
Category:
Upload: iulian-birlica
View: 469 times
Download: 6 times
Share this document with a friend
51
Universitatea “Petru-Maior”, Tg-Mureş Facultatea de Ştiinţe şi Litere Specializarea: Română-Engleză DIDACTICA LIMBII ŞI LITERATURII ROMÂNE CICLUL SUPERIOR AL LICEULUI Portofoliu de evaluare: “Relaţia autor-narator-personaje, în textele literare şi nonliterare, din unitatea de conţinut Sincronizări , manual de limba şi literatura română,clasa a-XI-a, editura Corint , clasa a-XI-a” Coordonator: Eva Monica Szekely Studentă: Balea Simona Anul IV, IFRD
Transcript
Page 1: _Eliade.pdf didactica lit romane

Universitatea “Petru-Maior”, Tg-Mureş Facultatea de Ştiinţe şi Litere Specializarea: Română-Engleză

DIDACTICA LIMBII ŞI LITERATURII ROMÂNE CICLUL SUPERIOR AL LICEULUI

Portofoliu de evaluare: “Relaţia autor-narator-personaje, în textele literare şi nonliterare, din unitatea de conţinut Sincronizări, manual de limba şi

literatura română,clasa a-XI-a, editura Corint, clasa a-XI-a”

Coordonator: Eva Monica Szekely Studentă: Balea Simona

Anul IV, IFRD

Page 2: _Eliade.pdf didactica lit romane

CUPRINS

Planul-cadru de învăţământ pentru clasa a-XI-a, ciclul superior al liceului

Programa şcolară a clasei a XI-a, la limba şi literatura română

Prezentarea generală a programei şcolare

Criteriile de evaluare a manualelor alternative. Argumentarea alegerii manualului: editura Corint, 2006

Planificarea unităţii de conţinut: “Sincronizări” (18 ore)

Proiectul didactic de sinteză pentru: “Maitreyi”, Mircea Eliade

Anexe la proiect: fişe de lucru, evaluare formativă/evaluare sumativă, tabele, scheme, matrici semantice

Planul şi modelul eseului: “Maitreyi-un roman exotic”

Page 3: _Eliade.pdf didactica lit romane

PREZENTARE GENERALĂ

a programei şcolare la Limba şi Literatura Română, clasa a-XI-a

Programa este organizată pe trei domenii: Literatură, Limbă şi Comunicare şi Concepte

operaţionale. De asemenea, informaţiile sunt structurate pe principiul cronologic al fenomenului

literar/cultural. Astfel, cuprinde câteva epoci mari, iar fiecare epocă e abordată dintr-o perspectivă

diversă. Continuitatea faţă de programele anterioare e asigurată prin paradigma comunicativ-

funcţională a disciplinei.

Conţinuturile din domeniul literaturii sunt grupate în următoarele module:

- Fundamentele culturii române

- Perioada veche

- Perioada modernă (sec. al-XIX-lea, începutul sec. al-XX-lea)

- Perioada interbelică (romanul).

În ceea ce priveşte conţinuturile din domeniul limbii şi comunicării, acestea se vor

studia în corelaţie cu textele parcurse, fiind configurate în trei dimensiuni:

- familiarizarea cu noile norme lingvistice (aşa cum sunt recomandate în ediţia a-II-a a

DOOM)

- focalizarea pe formarea competenţelor ce pot sprijini demersul de înţelegere şi

interpretare a textului literar studiat

- formarea competenţelor de comunicare scrisă şi orală.

Conceptele operaţionale vor sprijini demersul de înţelegere şi interpretare a textelor

literare studiate. În domeniul Literatură întâlnim: accepţii ale termenului “dramaturgie”, precum şi

specii dramatice, expresivitate în textul dramatic; accepţii ale termenului “poezie”, lirica eului,

limbaj poetic, elemente de compoziţie în textul poetic, expresivitatea poetică; curent literar,

generaţie literară, artă poetică. În ceea ce priveşte domeniul Limbă şi comunicare se tratează:

mărci ale prezenţei vorbitorului în limbajul comun/poetic, funcţia emotivă a limbajului, mărci ale

evaluării subiective a vorbitorului.

Page 4: _Eliade.pdf didactica lit romane

Competenţele generale sunt următoarele:

- utilizarea corectă şi adecvată a limbii române în diferite situaţii de comunicare

- comprehensiunea şi interpretarea textelor

- situarea în context a textelor studiate prin raportare la epocă sau la curente

culturale/literare

- argumentarea orală sau în scris a unor opinii în diverse situaţii de comunicare.

Manualul ales de mine la limba şi literatura română, Editura Corint, Bucureşti, 2006,

conţine următoarele texte spre a fi studiate: programa prevede 1 text de bază pentru perioada

veche: Grigore Ureche, “Letopiseţul Ţării Moldovei”; 1 text din literatura cultă studiat în relaţie

cu textul de literatură populară: Lucian Blaga, “Meşterul Manole”; pentru perioada paşoptistă

programa prevede 1 text de bază din epoca respectivă: Vasile Alecsandri, “Balta Albă”; pentru

curentele literare / culturale în sec XIX şi începutul sec. XX: programa prevede la Romantism, 4

texte de bază: 3 texte din Eminescu, “Scrisoarea I”, “Floare albastră”, ”Revedere” şi 1 text din

romantismul paşoptist: Costache Negruzzi “Alexandru Lăpuşneanul”; la Realism 1 text de bază:

Ioan Slavici, “Moara cu noroc”; la Simbolism 1 text de bază: Alexandru Macedonski “Pe balta

clară”; pentru prelungiri ale romantismului şi clasicismului 1 text de bază: George Coşbuc

“Scara”; din perioada interbelică 2 texte de bază: Camil Petrescu “Patul lui Procust” şi Mircea

Eliade “Maitreyi”.

Astfel, pentru trunchiul comun programa şcolară prevede minimum 11 texte de bază,

dintre care 6 studii de caz. Orele alocate studiului disciplinei sunt în număr de 3/săptămână.

Ţinând seama de valorile caracteristice societăţii actuale, programa propune cultivarea

plăcerii de a citi, a sensibilităţii estetice, dezvoltarea abilităţii de a recepta şi de a produce o gamă

variată de texte, însuşirea şi practicarea diverselor strategii de comunicare.

Actuala programă pune la îndemâna profesorilor un cadru flexibil de organizare a muncii

lor, lăsând libertate nu numai în privinţa alegerii textelor de studiat, ci ţi a integrării conţinuturilor

şi a proiectării demersului didactic. Astfel, profesorii de limba română pot găsi modalităţile

optime de a atinge obiectivele propuse, de a adapta studiul limbii şi al literaturii române la

condiţiile particulare ale clasei şi ale personalităţilor individuale ale elevilor.

Page 5: _Eliade.pdf didactica lit romane

CRITERII Care au stat la baza alegerii manualului alternativ de Limba şi Literatura Română,

pentru clasa a-XI-a

MANUAL DE LIMBA ŞI LITERATURA ROMÂNĂ EDITURĂ/ PUNCTAJUL ACORDAT ( 0-5 )

Nr.crt

CRITERII DE APRECIERE HUMANITAS (Bucureşti, 2006)

CORINT (Bucureşti, 2006 )

ALL (Bucureşti, 2006)

1. Relaţia cu celelalte arte (prin: paginaţie,

grafică, colorit )

4

5

3

2. Viziune interdisciplinară 5

5

3

3. Asigurarea caracterului progresiv al obiectivelor şi conţinuturilor

5

5

4

4.

Atenţie sporită pentru formarea de priceperi şi deprinderi integratoare (înţelegere după: auz, vorbire, lectură, scriere), prin sugestii de exerciţii

3

5

4

5. Prezenţa la finalul fiecărei unităţi de învăţare a fişelor de lucru ( în perechi sau în grup), a exerciţiilor, a fişelor de evaluare

4

5

3

6.

Caracterul activ şi actual al studiului limbii române şi conectarea sa la realităţile vieţii cotidiene, prin textele propuse

5

5

5

TOTAL PUNCTAJ: 26 30 22

Page 6: _Eliade.pdf didactica lit romane

ARGUMENTAREA ALEGERII MANUALUI de Limba şi Literatura Română, clasa a-XI-a, Editura Corint, Bucureşti, 2006

Schimbarea programei şcolare la clasa a-XI-a, începând cu anul şcolar 2006-2007, a adus

cu sine şi schimbarea manualelor alternative la clasa respectivă.

Noua programă urmăreşte dezvoltarea competenţelor de comunicare ale elevilor, formarea

de valori şi atitudini care să contribuie la formarea unei personalităţi autonome a elevilor, aceştia

urmând a fi capabili să-şi argumenteze propriile opţiuni, textele literare fiind studiate din

perspectiva cronologică a fenomenului literar/cultural. S-a realizat astfel trecerea de la un

învăţământ bazat pe memorări de comentarii şi teoretizări sterile la unul care se sprijină pe

experienţa de lectură a elevilor şi care să îi stimuleze să gândească pe cont propriu,

familiarizându-i să-şi exprime argumentat propriile opinii. Deci, reforma actuală a mutat accentul

de pe asimilarea de cunoştinţe pe formarea de competenţe: de comunicare şi culturale.

Desigur că în alegerea manualului de limbă şi literatură română, din multitudinea de

manuale alternative, am pornit de la respectarea cerinţelor care apar în noua programă.

În urma studierii a trei manuale alternative, apărute la editurile Humanitas, All şi Corint

am constatat că toate sunt concepute într-o viziune modernă şi realizate la un nivel ştiinţific şi

metodologic superior. De asemenea, toate trei editurile respectă studierea cronologică a

fenomenului literar/cultural, începând cu perioada veche şi încheindu-se cu perioada interbelică.

Experienţa anilor trecuţi a dovedit că analiza unui scriitor, fără a se preciza nimic despre acesta dar

şi despre epoca în care acesta a creat, respectiv despre curentul literar, a eşuat, ducând la o mare

confuzie în rândul elevilor.

În momentul în care elevul face cunoştinţă cu noul manual de limba şi literatura română

primul aspect pe care îl observă nu e acela al conţinutului ci acela al aspectului exterior. Elevii

noştri trăiesc într-o lume dominată de vizual, de aceea e important pentru fiecare editură să le

capteze iniţial atenţia cu paginaţia, coloritul, aşezarea în pagină a textului, într-un cuvânt să-i

capteze printr-un manual atractiv. Toate manualele studiate de mine au îndeplinit această cerinţă,

poate editura All reuşind în mai mică măsură decât Humanitas şi Corint să cucerească simţul

artistic al elevului, culoarea galben-orange folosită de către editură obosind repede ochiul.

La acestea se adaugă şi numărul de pagini pe care le conţine fiecare manual (editura All cu

287 de pagini, spre deosebire de Corint care are 216 pagini) ştiut fiind faptul că elevii se feresc de

o carte voluminoasă; punctajul maxim l-am acordat editurii Corint, aceasta reuşind cel mai bine să

sintetizeze informaţiile, într-un manual cu adevărat atrăgător.

Page 7: _Eliade.pdf didactica lit romane

Pentru ca manualul să permită formarea de competenţe culturale, acesta trebuie să

faciliteze asimilarea de cunoştinţe dintr-un domeniu cât mai variat, nu doar din domeniul

literaturii. Să nu uităm că prin intermediul studiului limbii şi literaturii române se deschide

orizontul cultural al elevilor, dar are loc şi dezvoltarea operaţiilor gândirii, ceea ce va conduce la

formarea unei personalităţi complexe a elevului. Manualele care reuşesc cel mai bine să îmbine

informaţiile din domenii cât mai variate sunt cele ale editurii Corint (acesta furnizând informaţii

din domeniul picturii, cinematografiei, horoscopului, istoriei universale, simbolisticii) şi ale

editurii Humanitas (cu informaţii din muzică, artă fotografică, ziaristică, istorie), editura All fiind

în dezavantaj la acest capitol faţă de celelalte două manuale (acesta făcând referiri doar la

literatură).

În ceea ce priveşte conţinutul fiecărui manual, acesta este accesibil elevilor, informaţiile

fiind clar organizate pe fiecare unitate de învăţare, bazându-se pe cunoştinţele asimilate în clasele

anterioare, ajutându-i pe elevi să-şi dezvolte gândirea, să relaţioneze unul cu altul. În acest scop,

punctul de plecare al fiecărei unităţi de învăţare îl constituie experienţa anterioară a elevilor,

pentru ca abia după aceea să se treacă la furnizarea de informaţii teoretice. Singurul manual care

nu face trimitere la experienţa elevilor e cel al editurii All, de aceea i-am şi scăzut punctajul. Elevii

reţin mai uşor teoria dacă e legată de evenimente din viaţa lor personală.

Fiecare unitate de învăţare este alcătuită dintr-o succesiune de teme, acestea fiind legate

între ele printr-un conţinut corelativ, dispunând de o varietate de obiective şi de strategii didactice,

fiecare manual dispunând de o logică internă a materialului predat. Pentru ca situaţia de învăţare

să se transforme într-o reuşită, studierea limbii şi literaturii române trebuie să vizeze formarea de

priceperi şi deprinderi integratoare. Astfel, textul literar studiat trebuie să genereze discutarea unor

probleme de limbă (fonetică, vocabular, morfologie, sintaxă) dar şi exersarea/practicarea

comunicării (orale şi scrise). Manualul care îmbină cel mai bine problemele de limbă cu cele de

comunicare e cel al editurii Corint. Acesta prezintă un dicţionar de termeni literari, înglobează

exerciţii de fonetică, morfologie, stilistică, propune lucru în perechi/grupe care vizează atât

comunicarea orală, cât şi cea scrisă, îmbinând domeniile cunoaşterii, deci făcând apel la cunoştinţe

şi din alte domenii studiate de elevi, nu doar din cele ale literaturii. Prezenţa strategiilor de tip

argumentativ, în ceea ce priveşte situaţiile de comunicare diverse (scrise sau orale), situaţii care

vizează relaţia autor-narator-personaje sporeşte calitatea manualului. Şi în manualul editurii All

întâlnim strategii care vizează relaţia autor-narator-personaje, însă e lacunar în ceea ce priveşte

aspectele limbii. Editura Humanitas nu prezintă în manual decât probleme de comunicare scrisă şi

orală, de aceea i-am acordat punctajul cel mai mic.

Pentru o mai bună sistematizare a cunoştinţelor elevilor, fiecare editură a venit în ajutorul

cadrului didactic cu o propunere de exerciţii, fişe de lucru sau de evaluare, care, prin conţinutul

Page 8: _Eliade.pdf didactica lit romane

lor, cultivă şi dezvoltă competenţele generale şi specifice ale elevilor. Finalitatea disciplinei limba

şi literatura română se realizează eficient dacă îşi centrează procesul învăţării pe activitatea

elevului. De aceea sunt de un real folos metodele şi instrumentele de consolidare a cunoştinţelor

elevilor, dar şi de cele de evaluare. Manualul care îmbină perfect metodele tradiţionale de evaluare

cu cele moderne e cel al editurii Corint. La sfârşitul fiecărei lecţii sunt exerciţii ca permit

evaluarea iniţială, continuă şi sumativă. Aceste exerciţii urmăresc felul în care elevii şi-au asimilat

în mod corespunzător achiziţiile lingvistice în propria exprimare scrisă şi orală. Evaluarea

sumativă de la sfârşitul unităţii de învăţare vizează atât aspecte ale limbii, cât şi ale comunicării

scrise. De asemenea, există o evaluare alternativă, care se realizează prin metode complementare

de evaluare: portofolii, studiu de caz, proiecte. Editura Humanitas pune la dispoziţia cadrelor

didactice o multitudine de exerciţii, însă toate vizează cu precădere comunicarea scrisă sau orală,

doar evaluarea sumativă prezintă şi o problemă de limbă, de aceea este inferior manualului de la

editura Corint. În ceea ce priveşte manualul editurii All, acesta are punctajul cel mai mic deoarece

prezintă separat în evaluări problemele de literatură şi cele de limbă şi comunicare. De asemenea,

diversitatea exerciţiilor e mult inferioară celor de la editurile Corint şi Humanitas.

Ultimul criteriu pe baza căruia am evaluat manualele alternative, acela al conectării

studiului limbii române la realităţile vieţii cotidiene a elevilor, e respectat de către toate editurile,

fiecărei edituri fiindu-i acordat punctajul maxim. Toate manualele pun accentul pe înţelegerea

textului citit şi pe interpretarea acestuia în funcţie de propria lor experienţă culturală şi de viaţă,

implicându-i pe elevi în propria învăţare.

În urma evaluării făcute, punctajul maxim l-a realizat manualul editat de Corint, la mică

distanţă urmând cel al editurii Humanitas. Manualul editurii All a pierdut bătălia pe aproape toate

planurile, fiind nu doar necorespunzător în multe privinţe, ci şi stufos în informaţii, obosind elevii.

Existând deja o experienţă a utilizării la clasă a manualelor alternative, prin sugestiile

aduse de cadrele didactice care le utilizează efectiv şi, drept consecinţă, prin îmbunătăţirile aduse

de fiecare editură, devine tot mai dificil pentru cadrul didactic să aleagă corespunzător manualul.

Cu toate diferenţele care există între edituri, fiecare manual serveşte doar ca suport,

profesorul fiind liber să dispună sau nu de sugestiile acestuia. Singurul aspect pe care trebuie să-l

aibă în vedere este acela ca manualul să fie în concordanţă cu cerinţele programei şcolare. Altfel,

diversitatea manualelor de limba şi literatura română nu face altceva decât să provoace cadrul

didactic să fie în pas cu noutăţile specifice domeniului lui, să atragă elevii, prin lecţiile proiectate,

spre studiul limbii şi literaturii române, singura prin intermediul căreia ne exprimăm cu toţii, elevi

sau profesori, tineri sau vârstnici, tristeţile şi bucuriile vieţii. Fie ca toţi să le exprimăm într-o

formă cât mai corectă!

Page 9: _Eliade.pdf didactica lit romane

Planificarea unităţii de învăţare: “SINCRONIZĂRI”

Proiectul didactic sinteză: “MAITREYI”, Mircea Eliade

Anexe la proiect: tabele, matrici semantice, fişe de

evaluare formativă/sumativă, scheme

Planul şi modelul eseului: ”Maitreyi-un roman

exotic” + barem de corectare şi notare

Page 10: _Eliade.pdf didactica lit romane

Planificarea unităţii de învăţare Aria curriculară: Limbă şi comunicare Disciplina: Limba şi literatura română Unitatea de învăţare: Unitatea 5; Sincronizări Clasa: a-XI-a, filiera teoretică Anul şcolar: 2006-2007 Manual: Editura Corint, Bucureşti, 2006 Autorii manualului: Sofia Dobra, Monica Halaszi, Dorina Kudor, Luminiţa Medeşan

Resurse

Detalieri de conţinut

Competenţe

specifice

Activităţi de învăţare

Temporale

Materiale

Procedurale

Evaluare

“Sburătorul” şi Eugen Lovinescu a. Apariţia revistei

“Sburătorul” b. Sincronismul în doi paşi

3.3 Identificarea unor conexiuni între literatura română şi cea universală 2.3. Interpretarea textelor studiate prin prisma propriilor valori şi a propriei experienţe de lectură 4.2. Compararea şi evaluarea unor argumente diferite în vederea formulării unor judecăţi proprii

• Exerciţii de

identificare a particularităţilor unor curente culturale/literare româneşti în context european

• Exerciţii de lectură critică (elevii evaluează ceea ce au citit), lectură creativă (elevii extrapolează, caută interpretări personale, prin raportări la propria sensibilitate,

1oră S 11

Textul suport Dicţionar de termeni literari Fişe cu fragmente critice din “Mutaţia valorilor estetice” a lui Eugen Lovinescu

Activitate frontală

Activitate pe

grupe

Observare sistematică Evaluarea distinctă a documentării şi a prezentării posterului

Page 11: _Eliade.pdf didactica lit romane

experienţă de viaţă şi de lectură)

• Enunţarea unui punct de vedere propriu faţă de o judecată de valoare exprimată în critica şi în istoria literară

Romanul psihologic Camil Petrescu - “Patul lui Procust” • Camil Petrescu, teoretician

al romanului modern; instanţele narative şi relaţiile dintre ele, perspectiva narativă în romanul modern subiectiv

• Problematica romanului; structură şi compoziţie; construcţia subiectului (acţiune, conflict, relaţii spaţio-temporale); particularităţile discursului narativ (planuri narative, alternanţă/înlănţuire, incipit, final)

• Autenticitatea; spaţiul – metaforă a trăirilor

• Particularităţi de realizare a personajelor; tehnici de analiză psihologică

3.2. Dezvoltarea unei viziuni de ansamblu asupra fenomenului cultural românesc până la începutul sec al-XX-lea 2.1. Utilizarea strategiilor de lectură în vederea înţelegerii adecvate a textelor studiate 1.2. Utilizarea achiziţiilor lingvistice, cu accent pe aspectele normative 4.1. Utilizarea tehnicilor şi strategiilor argumentative în situaţii de comunicare diverse (scrise sau orale) 4.2. Compararea şi evaluarea unor

• Familiarizarea cu caracteristicile romanului modern interbelic

• Exerciţii de lectură şi înţelegere globală a textului

• Exerciţii de recunoaştere a trăsăturilor definitorii ale romanului modern subiectiv

• Exerciţii de identificare a elementelor şi tehnicilor de construcţie a textului narativ din perspectiva narativă anacronică (alternanţă, înlănţuire, incipit, final)

• Exerciţii de recunoaştere a

4 ore S11/S12

Textul suport Fişa de lectură a textului Dicţionar de termeni literari Materiale care prezinte diferite aspecte ale epocii interbelice: politică, ziaristică, muzică, tehnică, modă Texte auxiliare: “Istoria literaturii române de la origini şi până în prezent” de G. Călinescu, “Întoarcere în Bucureştiul interbelic”, Ioana

Activitate frontală Activitate individuală

Observare sistematică

Page 12: _Eliade.pdf didactica lit romane

argumente diferite în vederea formulării unor judecăţi proprii 1.4. Utilizarea adecvată a tehnicilor de redactare

tehnicii naraţiunii ca manifestare a fluxului conştiinţei

• Exerciţii de identificare a instanţelor comunicării narative (autor, narator, personaje, cititor)

• Exerciţii de diferenţiere a tipurilor de naratori (narator-personaj, narator-martor)

• Exerciţii de redactare a unui eseu pe seama autenticităţii textului studiat şi a simbolurilor întâlnite în acesta

• Exerciţii de descoperire a modalităţilor de caracterizare a personajelor

• Discuţii pe tema relaţiilor dintre personaje

Pârvulescu, “Arca lui Noe”, Volumul II de Nicolae Manolescu Dicţionar de simboluri Horoscop

Activitate în grup cu raportare frontală Activitate frontală

Eseu structurat Observare sistematică

Page 13: _Eliade.pdf didactica lit romane

Comunicare: Structuri discursive - Textul informativ - Textul documentar, - Textul de presă - Textul publicitar

1.1. Aplicarea cunoştinţelor de limbă în receptarea mesajelor orale şi scrise 1.2. Utilizarea achiziţiilor lingvistice, cu accent pe aspectele normative 1.3. Folosirea adecvată a strategiilor de comunicare orală în monolog şi dialog 1.4. Utilizarea adecvată a tehnicilor de redactare

• Exerciţii de comparare a unor texte informative

• Exerciţii de identificare a particularităţilor distinctive ale textelor nonficţionale, referitoare la contextul comunicării, limbajul folosit, modul de receptare

• Exerciţii de redactare a unor proiecte, folosind un limbaj adecvat de specialitate, conform normelor limbii literare

2 ore S12

Textul suport Fişele de lectură ale unor romane diferite din perioada interbelică Albume de artă Texte publicitare Articole din presă Ghiduri turistice Fişe tehnice de utilizare a unor produse şi aparate diverse

Activitate frontală Activitate în perechi

Observare sistematică Expunerea orală a proiectului

Romanul experienţei Mircea Eliade – “Maitreyi” • Încadrarea în epocă a

romanului şi plasarea textului în context istoric, literar şi estetic;

• Problematica romanului; particularităţile discursului

3.1. Identificarea şi explicarea relaţiilor dintre opera literară studiată şi contextul cultural în care a apărut aceasta 3.3. Identificarea unor conexiuni între

• Exerciţii de identificare a contextului istoric, literar, estetic în care a apărut romanul studiat

• Exerciţii de identificare a

6 ore S 13/S 14

Textul suport Dicţionar de termeni literari Dicţionar de simboluri Fişa de lectură a romanului studiat

Activitate frontală Activitate individuală

Observare sistematică Test

Page 14: _Eliade.pdf didactica lit romane

narativ (planuri narative, alternanţă/înlănţuire, incipit, excipit); raportul realitate-ficţiune; construcţia subiectului (acţiune, conflict, relaţii spaţio-temporale)

• Particularităţi de realizare a personajelor (statut social şi psihologic, trăsături, modalităţi/procedee de caracterizare; relaţii cu celelalte personaje); evoluţia personajelor

• Experienţa trăirii autentice; experienţa erosului, experienţa culturală

• Artă literară, semnificaţii; concluzii

literatura română şi cea universală 2.1. Utilizarea strategiilor de lectură în vederea înţelegerii adecvate a textelor de studiate 2.3. Interpretarea textelor studiate prin prisma propriilor valori şi a propriei experienţe de lectură 2.2. Compararea viziunii despre lume, despre condiţia umană reflectată în texte literare 4.1. Utilizarea tehnicilor şi strategiilor argumentative în situaţii de comunicare diverse (scrise sau orale) 4.2. Compararea şi evaluarea unor argumente diferite în vederea formulării unor judecăţi proprii

instanţelor comunicării narative (autor, narator, personaje, cititor )

• Exerciţii de diferenţiere a tipurilor de naratori (narator-personaj, narator-martor)

• Exerciţii de lectură şi de identificare a trăsăturilor romanului experienţei trăirii autentice

• Exerciţii de comparare a romanului experienţei cu alte modele de romane, studiate anterior

• Exerciţii de identificare a elementelor şi tehnicilor de construcţie a textului narativ (alternanţa narărilor, înlănţuirea evenimentelor, incipit, final)

Atlas geografic Filmul: “Noaptea bengaleză” al regizorului Nicolas Klotz; “Ghici cine vine la cină” al regizorului Stanley Kramer Texte auxiliare: “Dragostea nu moare” de Maitreyi Devi; “Mara” de Ioan Slavici; “Shogun” de James Clavell; “Memorii” de M. Eliade Fişe de lucru

Activitate frontală Activitate individuală Activitate

Observare sistematică Referat Eseu

Page 15: _Eliade.pdf didactica lit romane

• Exerciţii de descoperire a diferenţei dintre jurnalul ca scriere reflexivă şi subiectivă şi jurnalul literar

• Exerciţii de inventariere a unor secvenţe din roman care sunt tipice pentru experienţa erosului, respectiv cea culturală

• Exerciţii de lectură critică (elevii evaluează ceea ce au citit), lectură creativă (elevii extrapolează, caută interpretări personale, prin raportări la propria sensibilitate, experienţă de viaţă şi de lectură)

individuală Activitate pe grupe

structurat Dezbatere

Page 16: _Eliade.pdf didactica lit romane

Evaluare • Recapitulare pentru teză • Lucrarea scrisă semestrială

3.1. Identificarea şi explicarea relaţiilor dintre opera literară şi contextul cultural în care a apărut aceasta 3.2. Dezvoltarea unei viziuni de ansamblu asupra fenomenului cultural românesc până la începutul sec al-XX-lea 2.3. Interpretarea textelor studiate prin prisma propriilor valori şi a propriei experienţe de lectură 1.2. Utilizarea achiziţiilor lingvistice, cu accent pe aspectele

• Exerciţii de sistematizare a achiziţiilor teoretice şi practice acumulate de elevi pe parcursul semestrului

• Dezbateri asupra textelor studiate privind modul de reflectare a unei idei sau a unei teme în mai multe opere literare

• Redactarea tezei, utilizând corect şi adecvat formele exprimării scrise

2 ore S 15

Manualul Fişe de lucru Caietele de teză

Activitate frontală Activitate individuală

Observare sistematică Teza scrisă

Studiu de caz: Modele epice în romanul interbelic • Sincronizări în romanul

interbelic

3.2. Dezvoltarea unei viziuni de ansamblu asupra fenomenului cultural românesc până la începutul sec al-XX-lea

• Exerciţii de recunoaştere a trăsăturilor specifice a diferitelor modele de romane din perioada interbelică

2 ore S15/S16

Textul suport Fişe de lectură ale unor romane din perioada interbelică Studiile de caz

Activitate frontală

Observare sistematică Autoevaluare

Page 17: _Eliade.pdf didactica lit romane

• Diversitatea modelelor în romanul interbelic

Evaluare sumativă semestrială

3.4. Utilizarea adecvată a tehnicilor de documentare şi cercetare a unei teme 1.4. Utilizarea adecvată a tehnicilor de redactare 2.2 Compararea viziunii despre lume, despre condiţia umană sau despre artă reflectate în texte literare, nonliterare sau în alte arte

• Exerciţii de analiză a componentelor structurale şi expresive ale textelor studiate şi rolul lor în dezvoltarea romanului românesc interbelic

• Exerciţii de redactare a unui eseu pe tema “Modelele romanului interbelic”

1 oră S16

ale elevilor Evaluarea sumativă din manual

Activitate individuală

Eseu liber Autoevaluare

Totalul orelor alocate pentru unitatea 5: 18 ore/6 săptămâni

Page 18: _Eliade.pdf didactica lit romane

Proiect de activitate

Aria curriculară: Limbă şi comunicare Data: Locul: Clasa: a-XI-a (nivel maximal) Disciplina: Literatura română Subiectul: Maitreyi, de Mircea Eliade Tipul orei: Sistematizarea cunoştinţelor/Lectură interpretativă de sinteză (2 ore) Competenţe generale: Utilizarea corectă şi adecvată a limbii române în diferite situaţii de comunicare/ Comprehensiunea şi interpretarea textelor Situarea în context a textelor situate prin raportare la epocă sau la curente culturale/literare Argumentarea orală sau în scris a unor opinii în diverse situaţii de comunicare Competenţe specifice: Integrarea unei anumite opere într-un anumit context Utilizarea strategiilor de lectură în vederea înţelegerii adecvate a textului studiat Interpretarea textului prin prisma propriilor valori şi a propriei experienţe de lectură Utilizarea tehnicilor şi strategiilor argumentative în situaţii de comunicare diverse Competenţe derivate (La finalul lecţiei elevii vor putea): Să ilustreze conceptele operaţionale: autenticitate, tipicitate, verosimilitate, mimesis, sinceritate Să recunoască modul de expunere dominant din anumite fragmente date, argumentând folosirea acestora prin 1/2/3 caracteristici din fragmentele date Să analizeze contrastiv diferite situaţii de comunicare care apar în anumite fragmente Să definească caracterul obiectiv sau subiectiv al unui roman Să facă distincţia dintre diferite situaţii de comunicare: orală/scrisă; directă/indirectă; obiectivă/subiectivă Să evidenţieze relaţia autor-narator-personaje şi modalităţile prin care se realizează aceasta Să identifice , în fragmentele date, instanţele comunicării Să participe activ la dezbatere, respectând regulile unei conversaţii civilizate, aducând argumente convingătoare în sprijinul celor susţinute, prin trimitere la opera studiată Să-şi exprime oral/în scris propriile sentimente, gânduri, impresii, utilizând corect rolul conectorilor Forme de organizare: frontală, pe grupe/ în perechi, individuală Metode şi procedee: conversaţia euristică, problematizarea, explicaţia-expunere, învăţarea prin transfer, lectura critică şi creativă, investigaţia comună, tehnica răspunsului subiectiv, dezbaterea, tehnica imersiunii în subiect. Resurse materiale: manualul, fişe cu fragmente din textele eliadiene, volume de memorii, fişe de lucru/ de evaluare formativă, tabele, dicţionare (DEX, de termeni literari, de simboluri), portofoliile elevilor, emisiuni TV, scheme, volume suplimentare de romane înrudite cu textul studiat.

Page 19: _Eliade.pdf didactica lit romane

Etapele lecţiei/ Timp

Secvenţe de conţinut Activităţi de învăţare Strategii didactice

Evaluare

1. Evocarea

20’

În orele anterioare am discutat despre: definirea romanului ca gen epic; clasificări ale romanelor după curentul estetic şi după cronotop. Evoluţia romanului modern de la obiectiv spre subiectiv, de la categorial la individual, de la tip la caz Personalitatea complexă a omului Mircea Eliade Plasarea romanului “Maitreyi” în contextul operei lui Eliade şi al epocii când a fost publicat Subiectul romanului, care a urmărit: forma în care e redactat, când şi unde se petrece acţiunea, personajele, acţiunea propriu-zisă a romanului, tema/temele subiectului Raportul dintre realitate şi ficţiune în construcţia romanului, preocuparea pentru document a scriitorului Raportul narator-personaj şi modalităţile de caracterizare a personajelor în romanul subiectiv Diferenţele care se interpun între cultura occidentală şi cea orientală Concluziile desprinse pe parcursul studierii

S-a definit romanul ca specie epică, clasificându-le după curentul estetic în: clasice, romantice, realiste, naturaliste, moderniste, postmoderniste; după cronotop în: rurale, citadine, exotice, provinciale/ istorice, contemporane. S-au punctat şi tendinţele de evoluţie în contextul literaturii româneşti şi europene. S-au prezentat fişele de lectură cu subiectul romanului, rezumat, teme, motive. Inventarierea personajelor, a raporturilor dintre ele şi a modului în care sunt acestea caracterizate. Rescrierea finalului textului din perspectiva unui personaj, cu scopul de a modifica finalul deschis al romanului.

Modelarea

Conversaţia

Turul galeriei Activitate pe

grupe

Inventica

Expunere orală

Se consemnează

pe tablă răspunsurile

primite, pentru o evaluare

ulterioară a acestora

Observare sistematică

Eseu structurat Respectă

înlănţuirea

Page 20: _Eliade.pdf didactica lit romane

romanului “Maitreyi” au fost: Opera literară studiată e un condensat simbolic al experienţei trăite autentice a autorului cu ficţiunea Catharsisul eliberator al viziunii artistice s-a realizat pe două planuri: planul ficţional şi planul jurnalului Jurnalul ca scriere romanescă este un mijloc de a crea impresia de autenticitate deplină a trăirilor, surprinzând viaţa interioară a personajului Concluziile lecţiilor precedente vor deveni premisele lecţiei de azi. Vom porni de la conceptul de autenticitate În DEX (Editura Univers Enciclopedic, Bucureşti, 1998) “autentic” apare ca fiind “conform cu adevărul, a cărui realitate nu poate fi pusă la îndoială” În “Dicţionarul de termeni literari” (Editura Academiei RSR, Bucureşti, 1976) autenticitatea este definită ca fiind “actul de identificare a creaţiei artistice cu datul de viaţă trăit de autor.” Însă autenticitatea o întâlnim în mai multe planuri ale realităţii, şi anume: în planul realităţii ficţionale, spirituale şi obiective. • În planul realităţii ficţionale Întâiul reprezentant în literatura noastră e Camil Petrescu. Acesta mărturiseşte: “să nu

Învăţare prin descoperire Activitate frontală

logică a evenimentelor de la care se

porneşte; relatează amănunte

semnificative şi logice, din perspectiva

rolului asumat; acordă o notă

personală celor relatate.

Chestionare orală

Page 21: _Eliade.pdf didactica lit romane

descriu decât ceea ce văd, ceea ce aud, ceea ce înregistrează simţurile mele, ceea ce gândesc eu,…din mine însumi nu pot ieşi…eu nu pot vorbi onest decât la persoana întâi.” • În planul realităţii spirituale Observăm că DEX-ul pune autenticitatea în corelaţie cu adevărul. Se pune deci întrebarea: ”Cine/ce este adevărul?” În Noul Testament găsim şi răspunsul: Isus ne spune: ”Eu sunt calea şi adevărul şi viaţa.” (Evanghelia după Ioan, 14,5) • În planul realităţii obiective Pentru fiecare dintre noi ceva autentic înseamnă ceea ce e veritabil, adevărat, real, valabil. Însă o persoană este diferită de altă persoană, adică fiecare dintre noi suntem subiectivi: fiecare vedem adevărul prin prisma propriilor trăiri, experienţe de viaţă Concluzia: termenul de autenticitate nu cuprinde în egală măsură cele trei sfere ale realităţii. Pe parcursul acestei activităţi vom încerca să evidenţiem modul de transmitere a mesajului literar şi strategiile de comunicare din cadrul romanului. Specificaţi cuvintele care vă vin în minte când vă referiţi la experienţă. În orele anterioare am ajuns la concluzia că

Însuşirea de către elevi a sferei conceptului de autenticitate Elevii vor realiza matricea semantică a cuvântului “experienţă” Pentru că eroul este un alter-ego al autorului, din a cărui biografie ştim că

Brainstorming Activitate frontală

Numesc cuvintele care

aparţin câmpului

Page 22: _Eliade.pdf didactica lit romane

2. Realizarea sensului

45’

“Maitreyi” e un roman al experienţei. De ce? Ce alte romane ale experienţei cunoaşteţi? Cum apare la Eliade experienţa trăită în “Maitreyi” comparativ cu cea din “Memoriile” sale? Ce sentimente v-a provocat lectura fragmentelor din roman comparativ cu cea din memoriile autorului? Prin intermediul căror moduri de expunere reuşeşte autorul să transmită mesajul literar? Se constată de către elevi că autorul a îmbinat în textul studiat naraţiunea cu dialogul, monologul şi descrierea.

povestea este autentică, a fost trăită şi în realitate. Pentru că, indiferent de biografia autorului, romanul convinge, creează impresia de experienţă autentică, eroii lui trăindu-şi cu intensitate dragostea. “Romanul adolescentului miop”, M. Eliade “Dragostea nu moare”, Maitreyi Devi “Abatorul cinci” Kurt Vonnegut “Jurnalul fericirii”, Nicolae Steinhardt “Changi”, James Clavell Elevii vor completa fişa de lucru nr. 1 Elevii vor evalua ceea ce au citit, apoi vor extrapola, căutând să facă interpretări personale, prin raportări la propria sensibilitate, experienţă de viaţă şi de lectură. Elevii, împărţiţi în 4 grupe, vor da exemple de contexte, pe baza fişelor de lectură realizate anterior, în care apar cele 4 moduri de expunere: naraţiune, pentru că se narează o întâmplare; dialog, pentru personajele dialoghează; monolog, pentru că autorul-narator împărtăşeşte direct

Explicaţie-Expunere

Exersări de situaţii de

comunicare, cu accent pe

experienţa de lectori a elevilor

Învăţare prin transfer

Activitate individuală

Lectura critică şi lectura creativă

Exerciţii de expunere liberă a gândurilor şi sentimentelor

Atelier de scriere şi lectură

Exerciţii de descoperire a elementelor

esenţiale dintr-

semantic al “experienţei”

Chestionare orală

Argumentare orală

Chestionare orală

Evaluare formativă

Evidenţierea corectă a

caracteristicilor modurilor de

Page 23: _Eliade.pdf didactica lit romane

Cum alternează comunicarea în cadrul romanului? Care e raportul dintre comunicarea directă şi cea indirectă în roman? În cadrul literaturii române a avut loc deja trecerea de la romanul obiectiv la cel subiectiv. Care este raportul textului cu realul în cadrul celor două tipuri de romane? Ce concluzie extragem din punctul de vedere al perspectivei narative expuse în “Maitreyi” ? Cum apare în roman relaţia autor-realitate?

cititorului gândurile sale intime, fiind un mijloc de analiză psihologică a mişcării sufleteşti a lui Allan; descriere pentru că se descriu întâmplări, personaje, locuri. Alternează comunicarea directă, realizată prin intermediul dialogului şi al monologului, cu comunicarea indirectă, prin intermediul descrierii şi al naraţiunii. Elevii vor completa fişa de lucru nr. 2 În cadrul romanului obiectiv are loc transfigurarea realului în ordine ficţională (prin tipicitate, verosimilitate, mimesis, preferinţa pentru tematica socială). În cadrul romanului subiectiv are loc redarea unui adevăr individual, a cazului psihologic particular (autenticitate, sinceritate, predilecţia pentru sfera tematică a eului). Concluzie: perspectiva narativă în “Maitreyi” e cea subiectivă. Relaţia autor-realitate e reflectată în roman prin intermediul stilului subiectiv. Romanul păstrează caracterul confesiune directă, de jurnal, dar cu o acţiune bine închegată epic, cu personaje animate de o

un text Activitate pe

grupe

Activitate frontală

Conversaţia euristică

Problematizare

expunere

Expunere orală

Chestionare orală

Page 24: _Eliade.pdf didactica lit romane

Care este în acest roman raportul narator-personaj central? Cum se realizează comunicarea cu cititorul din perspectiva autorului = creator al lumii textului? Completaţi următoarele cerinţe în diagrama alăturată: relaţia dintre personaje, mediul din care acestea provin, profesia lor, tipul de limbaj pe care îl preferă Care e perspectiva temporală a autorului asupra evenimentelor? Se împarte clasa în patru grupe, elevilor cerându-li-se completarea unui cadran cu trei elemente, care să releve comunicarea dintre cei doi protagonişti ai poveştii de

energie interioară copleşitoare. Raportul dintre narator-personajul central e de egalitate, romanul fiind văzut din perspectiva unui personaj. Romanul tinde, deci, să realizeze o egalitate cognitivă între narator şi personajul principal. Autorul comunică cititorului mesajul său literar pe trei planuri: ca narator subiectiv, nararea făcându-se la persoana I; prin intermediul personajelor; prin faptele/acţiunile personajelor. Elevii, împărţiţi în patru grupe, vor completa tabelul nr. 1 În roman apare un timp narat (al poveştii de iubire dintre cei doi protagonişti); unul al adnotărilor (realizat pe marginea jurnalului, prin care se infirmă sau confirmă primele impresii); altul al meditaţiei (când criza a fost parţial depăşită). Câte un reprezentant din fiecare grupă va completa la tablă câte un cadran. Se va discuta semnificaţia simbolurilor. Modelul mitic identifică principiul feminin cu pământul şi pe cel masculin cu cerul.

Conversaţia Activitate frontală

Problematizare Exerciţii de realizare a

conexiunii cu textul studiat

Investigaţia

comună

Metoda cadranelor

Activitate pe grupe

Argumentare orală

Identifică corect relaţiile dintre interlocutori şi tipul de limbaj

Evaluare formativă

Page 25: _Eliade.pdf didactica lit romane

dragoste prin intermediul cuvintelor, gesturilor, acţiunilor şi al simbolurilor. Se va urmări ca elevii să noteze conotaţiile pe care simbolurile cerului, pământului şi pomului le au pentru ei.

Tehnica imersiunii în

subiect

3. Reflecţia

35’

Vom prezenta succint cronotopul romanului: acţiunea se petrece în India, la începutul sec. al-XX-lea. Ce cunoştinţe aveţi legate de India? În “Maitreyi” autorul realizează dialogul dintre cultura occidentală cu cea orientală, prin intermediul personajelor care formează cuplul Allan-Maitreyi. Ce diferenţe îmbracă acest dialog? Prin ce anume realizează autorul legătura dintre Occident şi Orient? Cum comentaţi eşecul experienţei erotice al celor doi protagonişti? Consideraţi actuale aceste idei? De ce? Cum putem depăşi aceste prejudecăţi legate de o altă cultură?

În orele anterioare am subliniat următoarele aspecte surprinse în roman: statutul politic al Indiei în perioada respectivă, situaţia socială în ansamblul ei, relaţiile dintre indieni şi englezi în India, statutul femeii în societatea indiană. Între Occident şi Orient sunt diferenţe de: limbă, cultură, religie, obiceiuri, ritualuri. Puntea care reuşeşte să unească cele două culturi atât de diferite e iubirea, văzută ca o formă de comunicare universală. Prin stereotipiile legate de religie, cultură, tradiţii ale părinţiilor fetei, dar şi ale prietenilor lui Allan, prin refuzul acestora de a se amesteca cu persoane din culturi diferite. Elevii vor răspunde prin prisma propriilor lor experienţe de cunoaştere. Prin crearea de punţi între cele două culturi. Acestea însă pot prinde viaţă doar

Conversaţia Activitate frontală

Învăţare prin descoperire Activitate frontală

Exerciţii de expunere a

opiniilor proprii

Argumentaţie orală

Argumentele prezentate în

Page 26: _Eliade.pdf didactica lit romane

Concluzia: Cultura, în cazul nostru literatura, e cea care face posibilă înţelegerea unei culturi diferite. Toleranţa între limbi, religii, naţiuni e posibilă doar prin intermediul raportării individului la propria sa limbă-religie-cultură-umanitate. Elevii, grupaţi în perechi, vor aduce argumente pro şi contra dezbaterii pe tema: E sau nu posibil un dialog între culturi diferite? Cum argumentaţi opinia conform căreia “Maitreyi” e un roman iniţiatic? Arta literară : iubirea, ca mijloc specific de cunoaştere. Tema romanului e iubirea. Ce alte romane abordează motivul iubirii imposibile? Voi cunoaşteţi exemple de căsătorii între persoane de etnii, rase, limbi, religii, culturi diferite? Daţi exemple din orice domeniu: literar, cinematografic sau din experienţa proprie.

prin deschiderea orizontului cultural, prin încercarea de a cunoaşte cât mai multe despre celălalt, prin disponibilitate afectivă Fiecare elev va completa pe fişă, atât argumente pro cât şi contra. Romanul realizează trecerea de la o vârstă a personajul la alta: de la una a inocenţei la cea a experienţei trăite, deoarece abia acum autorul-narator ştie ce s-a întâmplat şi de ce. “Tristan şi Isolda”; “Romeo şi Julieta” de W. Shakespeare; “Manon Lescaut” de Abatele Prevost; “Paul şi Virginia” de Bernardin de Saint-Pierre.

Dezbatere

Problematizare Activitate frontală

Exersări de situaţii de comunicare, cu accent pe experienţa de lectori/cinefili a

susţinerea ideii proprii conţin elemente de

originalitate, au o logică evidentă,

susţinerea orală fiind fluentă,

corectă, coerentă

Page 27: _Eliade.pdf didactica lit romane

Ce forme de manifestare îmbracă astăzi iubirea? Concluzia: Televiziunea fiind o afacere, este preocupată de rating, manipulând sentimentele, ideile, creând un nou limbaj; însă fiecare în parte e responsabil de propria autoeducare, deci eu sunt cel/cea care decid ce emisiuni să urmăresc, ce romane să citesc, ce filme să urmăresc. La polul opus sunt cele două porunci ale iubirii: • Să iubeşti pe Domnul Dumnezeul tău cu

toată inima ta, cu tot sufletul tău şi cu tot cugetul tău.

• Să iubeşti pe aproapele tău, ca pe tine însuţi.

Argumentaţi faptul că “Maitreyi” e un

Din cinematografie: “Ghici cine vine la cină?”, în regia lui Stanley Kramer ; din literatură: “Tache, Ianche şi Cadâr”; “Omul de aur” de Jokai Mor; “Mara” de I. Slavici În filme iubirea e demitizată, dominând scenele de violenţă şi sex; la TV au invadat emisiunile în care iubirea apare ca un spectacol ieftin: “Trădaţi în dragoste”, “Din dragoste”, “Test de fidelitate”; în mass-media se descriu scene de violenţă domestică între soţi sau divorţuri celebre. Elevii, împărţiţi în două gupe, vor aduce argumente pentru susţinerea celor două

elevilor

Explicaţia-Expunere

Argumentaţia

Enumeră corect caracteristicile

Page 28: _Eliade.pdf didactica lit romane

roman modern. Argumentaţi importanţa cadrului exotic al romanului, motivele pentru care a fost numit “întâiul roman exotic” din literatura noastră. În final, să încercăm o clasificare a textului studiat, în funcţie de următoarele criterii: • criteriul funcţiilor limbajului • criteriul intenţiei de comunicare şi al

structurii textului • criteriul sursei textului • criteriul structurii textuale

afirmaţii. Atât prin temă, cât şi prin perspectiva sa narativă romanul întruneşte calităţile romanului modern. Tema: interferenţa Occident-Orient, fiind numit “întâiul roman exotic” din literatura noastră. (G. Călinescu, în “Istoria literaturii române de la origini şi până în prezent”) Comunicarea autor-lector vizează: perspectiva narativă e cea a confesiunii, autorul comunicând subiectiv; relaţia autor-narator e una de egalitate. E un roman exotic întrucât: cadrul romanului e unul esenţial, el producând “vrăjirea” lui Allan; este important pentru relevarea diferenţei de mentalitate dintre cei doi protagonişti ai poveştii de dragoste; determină drama care, într-un cadru european n-ar fi existat; dă una din componentele poetice, mitice ale cărţii După criteriile date, romanul “Maitreyi” e un text: • Expresiv, pentru că intenţia autorului e

aceea de a transcrie manifestarea gândului, a emoţiei

• După intenţia de comunicare a autorului, e un text ce acţionează asupra emoţiilor receptorului; după structură, e un text centrat asupra temei

orală Activitate pe grupe, apoi

frontală

Exerciţii de clasificare a

textului, după modelul

comunicativ-funcţional

romanului modern,

precizând clar relaţia dintre

acestea şi textul studiat.

Enumeră caracteristicile.

cadrului care fac din “Maitreyi”

un roman exotic Expunerea e fluentă, bine organizată, persuasivă

Registrul de comunicare e personalizat

Page 29: _Eliade.pdf didactica lit romane

Cu ce v-aţi îmbogăţit după această lecţie?

iubirii • Subiectul şi istoria sa • Text narativ (roman) Înţelegerea nevoii de deschidere a individului spre alte culturi, descoperind frumuseţea spirituală a celuilalt. Depăşirea limitelor proprii prin această deschidere, care are drept consecinţă dezvoltarea personală.

Exerciţii de formulare a

propriilor opinii

Page 30: _Eliade.pdf didactica lit romane

Ce ne apropie? Ce ne desparte?

EUROPENI INDIENI

ARTA CULTURA MUZICA ARHITECTURA PORTUL

OBICEIURI RELIGIE LIMBĂ MENTALITATE ASPECTUL FIZIC

SENTIMENTE TRĂIRI

SENSIBILITATE UMANITATE

Page 31: _Eliade.pdf didactica lit romane

Fişă de evaluare sumativă

♦ Completează tabelul de mai jos (pentru că…), aducând în sprijinul afirmaţiei cel puţin două argumente.

♦ La rubrica “Completări” poţi adăuga, pe lângă alte observaţii şi modalităţile de clasificare ale romanului.

“Maitreyi”, de Mircea Eliade este…

Pentru că…. Completări

Un roman interbelic

Un roman de dragoste

Un roman exotic

Un roman modern

Un roman subiectiv

Barem de corectare şi notare: Pentru fiecare argument prin care se susţine afirmaţia primei coloane

0, 75p 7, 50p

Interbelic: romanul a apărut în 1933; povestea de dragoste se petrece în

1929; perioada interbelică e cuprinsă între cele două războaie mondiale (1918-

1939).

De dragoste: subiectul romanului se organizează în jurul unui cuplu (Allan-Maitreyi); se prezintă evoluţia sentimentului erotic, de la manifestarea echivocă de la început până la dezlănţuirea pătimaşă, finalul fiind unul nefericit.

Exotic: acţiunea are loc în peisajul exotic al Indiei, autorul descriind unele date specifice acestei ţări ; romanul pune în evidenţă opoziţii dintre lumea europeană şi cea orientală, dintre mediul “eurasian” (al englezilor stabiliţi sau născuţi în India) şi cel bengalez.

Modern: prin tema sa (interferenţa Occident-Orient); perspectiva narativă e cea a confesiunii, autorul urmărind autenticitatea trăirii

Subiectiv: se structurează pe o pasiune; se opreşte asupra existenţei individuale, analizând psihicul; foloseşte naraţiunea la persoana I.

Pentru fiecare modalitate de clasificare a romanului/observaţie pertinentă 0,25p

2,50p (după momentul apariţiei, temă, subiect, noutatea tehnicilor narative, perspectiva narativă)

Page 32: _Eliade.pdf didactica lit romane
Page 33: _Eliade.pdf didactica lit romane

Matrice semantică în reţea schimbare talent

inteligenţă

pricepere cunoaştere

pricepere maturizare studiu

transformare

cercetare ştiinţă

tradiţie înţelegere

iluminare

Page 34: _Eliade.pdf didactica lit romane

vechime răbdare inspiraţie Matricea semantică a cuvântului “experienţă”

Cuvântul “experienţă” are mai multe sensuri. Gândiţi-vă la orele de fizică/chimie/biologie, la viaţa sufletească, la viaţa de zi cu zi. Ce fel de

forme ale experienţei cunoaşteţi?

EXPERIENŢĂ

turistică

de laborator

spirituală

profesională ştiinţifică

culturală

culinară

de viaţă

practică

lectorială

jurnalistică

Page 35: _Eliade.pdf didactica lit romane

Harta personajelor

erotică

Allan

Maitreyi

Este un personaj exotic, a cărui imagine este sugerată treptat de-a lungul romanului. Bogăţia nuanţelor fizice şi morale se amestecă într-un izbutit portret feminin, amestec de frumuseţe fizică, senzualitate, candoare, spirit de sacrificiu. “Mi se părea urâtă-cu ochii ei prea mari şi prea negri, cu buzele cărnoase şi răsfrânte, cu sânii puternici, de fecioară bengaleză crescută prea plin, ca un fruct trecut în copt. ” “Maitreyi mi se părea mândră şi dispreţuitoare…Mă întrebam câteodată ce crede ea despre mine, ce fel de suflet ascunde sub expresia aceea atât de schimbătoare a feţei (căci erau zile când se urâţea şi zile când era

Un tânăr inginer european, un spirit problematizant, trăieşte intens o aventură a cunoaşterii prin eros. Natura sa dilematică îl împinge mereu spre introspecţie. Supune unei analize lucide posesiunea, exaltarea, senzualitatea. Elanul juvenil al dragostei e permanent dublat de o judecată lucidă. Dezintoxicarea erotică se datorează evadării din planul concret, într-o zonă a trăirilor în plan contemplativ purificator. “Când iubesc cu adevărat pe cineva, îmi place să ascult lumea bârfindu-l; asta îmi verifică oarecum anumite procese obscure ale conştiinţei mele, pe care nu le pricep şi de care nu-mi place să-mi aduc aminte.”

muzicală

Page 36: _Eliade.pdf didactica lit romane

fişa nr. 2 Evaluare formativă

Evidenţiază interferenţa dintre comunicarea indirectă şi cea indirectă din fragmentul următor. Precizează cu ajutorul căror verbe de declaraţie se realizează cele două tipuri de comunicări.

“- Trebuie să mă asculţi, repetă ea. Trebuie să ştii tot. Tu ai mai iubit vreodată aşa ca acum? - Niciodată, răspunsei repede, fără să ştiu dacă mint sau exagerez numai. (…) - Nici eu, mărturisi Maitreyi. Dar alte iubiri am mai avut. Să ţi le spun? - Cum vrei. - Am iubit întâi un pom, din aceia pe care noi îi numim “şapte frunze”, se pregăti ea să

povestească. Începui să râd şi o mângâiai protector, ridicul. - Asta nu e dragoste, scumpa mea. - Ba da, e dragoste. Şi Chabu iubeşte acum pomul ei; dar al meu era mare (…) Nu mă mai

puteam despărţim de el. Stam ziua întreagă îmbrăţişaţi, şi-i vorbeam, îl sărutam, plângeam. Îi făceam versuri fără să le scriu, i le spuneam numai lui; cine altul m-ar fi înţeles? Şi când mă mângâia e, cu frunzele pe obraz, simţeam o fericire atât de dulce, încât îmi pierdeam răsuflarea.(…)

O ascultam cum se ascultă o poveste, dar în acelaşi timp simţeam cum se depărtează de mine. Cât de complicat îi era sufletul! Înţelegeam încă o dată că simpli, naivi şi clari suntem numai noi, civilizaţii. Că oamenii aceştia, pe care îi iubeam atât de mult, încât aş fi voit să ajung unul din ei, ascund fiecare o istorie şi o mitologie peste putinţă de străbătut, că ei sunt stufoşi şi adânci, complicaţi şi neînţeleşi. ” (M. Eliade- “Maitreyi”)

Vorbire directă Vorbire indirectă Verbe de declaraţie

Page 37: _Eliade.pdf didactica lit romane

Nr. 1 Tabel

Completaţi următoarele cerinţe, în tabelul următor:

Interlocutori Relaţia dintre personaje

Mediul din care provin

Profesia Tipul de limbaj preferat

Allan şi prietenii lui

Allan şi Maitreyi

Allan şi familia lui Maitreyi

Maitreyi şi familia ei

Page 38: _Eliade.pdf didactica lit romane

Fişă de autoevaluare

Care sunt sentimentele tale după lecţie?

Care sunt aspectele/etapele care crezi că au reuşit în lecţie?

De ce aspecte/etape nu eşti mulţumit/mulţumită?

Dacă s-ar relua lecţia, ce aspecte ai modifica?

Page 39: _Eliade.pdf didactica lit romane

fişa nr. 1

Evaluare formativă

Prezintă asemănările şi deosebirile experienţei trăite, aşa cum sunt reflectate ele în cele două fragmente:

“… întocmai ca şi în roman, drama în care mă aflam antrenat fără să ştiu începuse tot într-o bibliotecă. Văzând că, deşi munceam câteva ceasuri pe zi, “Indexul” înainta totuşi destul de încet, Dasgupta rugase pe Maitreyi să mă ajute. Lucram amândoi în bibliotecă. În ultimele luni ne împrietenisem. Îi dădeam lecţii de franceză, iar ea mă ajuta la bengaleză; traduceam împreună poeme de Tagore. Ştiam că venerează pe Tagore, pe care îl numea gudurev, ştiam de asemenea cât de complexă şi suspectă poate fi admiraţia femeilor indiene pentru un gurudev; dar, adâncit în sanscrită şi în roman, nu eram gelos. Nu-mi dădeam seama că, împotriva voinţei mele, eram deja îndrăgostiţi. Zic împotriva voinţei mele, pentru că mi se părea că întreaga familie complotează să rămânem cât mai mult timp împreună, şi bănuiala asta mă făcea să rezist.

Dar, deşi crezusem că încep să cunosc sufletul indian, mă înşelasem. Nu era vorba de nici un complot. E probabil că Dasgupta se gândise la cu totul altceva: să mă introducă în familia lui printr-un fel de adopţie.” ( “Memorii ”, M. Eliade, p. 201)

“Maitreyi mă întrebă într-o zi dacă vreau să învăţ bengaleza, mi-ar da ea lecţii. Eu îmi cumpărasem deja, din cea

dintâi săptămână, un manual simplu pentru conversaţia bengaleză, din care citeam pe ascuns, trudindu-mă să prind înţelesul acelor cuvinte pe care le striga Maitreyi când era chemată sau când se supăra. (…) Chiar în acea zi, imediat după masă, ne-am aşezat la lucru în odaia mea. Mă sfiisem întâi să luăm lecţiile în odaia mea şi propusesem biblioteca, dar inginerul m-a sfătuit să rămânem la mine, unde e mai multă linişte. (Eforturile vizibile pe care le făcea Sen ca să mă împrietenească cu Maitreyi şi toleranţa excesivă a d-nei Sen mă stinghereau tot mai mult mă făceau bănuitor, răutăcios. Câteodată mă întrebam chiar dacă nu şi-au pus în gând să mă căsătorească cu fata lor, deşi, logic, lucrul acesta era o imposibilitate., şi ei toţi şi-ar fi pierdut casta ş numele dacă ar fi îngăduit o asemenea nuntă.)” (“Maitreyi”, M. Eliade, pp. 46-47.)

Fragmentul din… Asemănări Deosebiri “Memorii”

“Maitreyi”

Page 40: _Eliade.pdf didactica lit romane

Fişă de lucru

Marcaţi cu X în dreptul cuvintelor care relevă tipul de comunicare dintre cei doi protagonişti

ai poveştii de dragoste, din următoarele fragmente. Precizaţi cel puţin trei simboluri care apar în

citatele date, ilustrând semnificaţia lor.

Citate din roman cuvinte gesturi acţiuni simboluri “I-am strivit mâinile. Era

fermecătoare zbătându-se…Încerca să-şi

scoată mâinile prinse de încheieturi în pumnul

meu.”

“Mă leg de tine, pământule, că eu voi

fi a lui Allan, şi a nimănui alta. Voi creşte din

el ca iarba din tine. Şi cum aştepţi tu ploaia,

aşa îi voi aştepta eu venirea, şi cum îţi sunt ţie

razele, aşa va fi trupul lui mie.”

“Îi luai braţul şi-l privii o clipă

fascinat… Îl ţineam în mâinile mele ca pe o

ofrandă vie…Începui să-l strâng, să-l mângâi,

să-l sărut, sigur fiind că îmbrăţişez întreaga

făptură a Maitreyi, că pe ea o mângâi, de ea

toată mă bucur.”

“Ea îmi ceru să lepăd sandalele şi să-

mi apropii piciorul de piciorul ei. Emoţia celei

dintâi atingeri n-am s-o uit niciodată. M-a

răzbunat pentru toate geloziile p care le

îndurasem până atunci. Am ştiut că Maitreyi

mi se dădea toată în acea abandonare a

gleznei şi pulpei, aşa cum nu se mai dăduse

vrodată.”

“Mi-o închipuiam goală şi

adolescentă, încleştându-se de pom cu toată

nebunia pasiunii ei. Era o imagine care mă

turbura, mă irita, căci mi se părea că

voluptăţile cunoscute de ea atunci nu i le voi

putea dărui niciodată eu, nici nu le voi putea

Page 41: _Eliade.pdf didactica lit romane

şterge. Era altfel de dragoste unirea aceea cu

frunzele şi cu ramul.”

“Totuşi, când bijutierul mi-a adus

inelul, l-am luat în mâini şi l-am învârtit în

toate felurile cu o copilărească bucurie. Era

durat cu atâta măiestrie, încât putea trece

drept un inel oarecare, mai original ca altele,

e drept, dar camuflându-şi perfect simbolul.”

“Tu mă auzi, mamă pământ, tu nu

mă minţi, maica mea. Dacă mă simţi aproape,

cum te simt eu acum, şi cu mâna şi cu inelul,

întăreşte-mă să-l iubesc totdeauna…Ploaie să

fie sărutul nostru. Şi cum tu niciodată nu

oboseşti, maica mea, tot astfel să nu obosească

inima mea în dragostea pentru Allan, pe care

cerul l-a născut departe, şi tu, maică, mi l-ai

adus aproape.”

“- Nu zău, Allan, cum de-ţi poate

plăcea ţie o bengaleză? Sunt dezgustătoare.

M-am născut aici, în India, şi le cunosc mai

bine decât tine. Sunt murdare, crede-mă. Şi

apoi nu e nimic de făcut, nici dragoste. Fata

aceea n-are să-ţi întindă niciodată mâna.””

“- Au închis-o în odaie, aproape

goală, ca să nu se mai poată coborî în camera

ta. Cât era leşinată, o stropeau cu apă, ca să

învie, apoi, când se deştepta, o băteau ca să

spună.”

Page 42: _Eliade.pdf didactica lit romane

Fişă de evaluare sumativă

Care credeţi cã este principala temã a romanului? Alegeţi şi argumentaţi una din variantele urmãtoare. Menţionaţi cel puţin două argumente în susţinerea afirmaţiilor pe care le faceţi, prin trimiteri la textul studiat.

MORALĂ PSIHOLOGICĂ FILOSOFICĂ SENTIMENTALĂ

Este un roman desprediferen ţele culturaledintre Occident şiOrient.

Este un roman ceprezint ă viaţa interioarăa unui personaj, cu toatefr ământările ei.

Este un roman cecon ţine elemente defilosofie oriental ă.

Este un roman de dragoste,care descrie pasiunea ce seînfirip ă întreAllan şiMaitreyi.

TEMA

Barem de corectare şi notare:

Pentru fiecare argument prin care se susţine tema 2,50p. 5p.

Pentru unitatea compoziţiei 1p.

Pentru coerenţa textului, prin trimiterile adecvate la textul studiat 1p.

Pentru ortografie şi punctuaţie 1p.

Pentru aşezarea corectă a textului în pagină şi lizibilitate 1p.

Page 43: _Eliade.pdf didactica lit romane

Din oficiu 1p.

Page 44: _Eliade.pdf didactica lit romane

Fişă de evaluare: Dezbatere + tabele argumentative

E sau nu posibil un dialog între culturi diferite? Exprimă-ţi punctul de vedere, aducând în

sprijinul lui trei argumente.

NU

DA

NU

DA

Barem de corectare şi notare:

Pentru fiecare argument din interpretarea personală 3p .9p

Argumentele prezentate conţin elemente de originalitate şi au o logică evidentă, susţinând

gândirea critică a elevului, aplicată contextului 2p

Deşi argumentele formulate sunt insuficiente, sunt organizate logic, putând conţine şi elemente de

originalitate 1p

Argumentele prezentate sunt insuficiente pentru a forma o imagine concludentă asupra

cunoştinţelor elevului 0p.

Pentru aspectul lucrării, punctuaţie şi ortografie 1p

Page 45: _Eliade.pdf didactica lit romane

Matrice semantică intertextuală

“”

“ Mara” I. Slavici

“Omul de aur” Jokai Mor

“Tache, Ianche şi Cadâr” V. I. Popa

“Maitreyi” M. Eliade

Texte consonante

“Shogun” James Clavell

“Othello” W. Shakespeare

Page 46: _Eliade.pdf didactica lit romane

Texte asonante

Moduri de expunere în “Maitreyi”

Fragmentele Naraţiune Monolog Descriere Dialog

“Intoxicaţie? Cad

victimă propriei mele farse?

Astăzi, de dimineaţă şi până

seara târziu, am fost fericit,

înţelegând prin acest cuvânt

tern un fluviu iraţional de

sentimente majore, vitale,

restaurând pofta de existenţă

şi de joc. Eram gata să-i spun

Maitreyi: Vrei să fii soţia

mea? Şi sunt gata şi acum.

Aş fi atât de fericit soţul ei!

Atât de purificat, de

senin…”

- “Dar, Allan, nu mi-ai

spus nimic despre iubita

ta, reveni Geurtie,

nemulţumită că

interveţia ei n-a

corespuns aşteptărilor.

- Oh. Lasă-mă, că n-am

nici o iubită! Strigai eu,

înfuriat şi de prostia

mea, şi de prostia ei.

- Minte, spuse ea mai

încet, (…) către inginer.

E un mare crai…(…)

- Hei, Allan, eşti pierdut,

băiete! Vorbi Geurtie.

- Dar nu e urâtă, spuse în

treacăt Clara, numai că

mi se pare murdar, ca

orice indiană. Cu ce-şi

dă pe păr? ”

Page 47: _Eliade.pdf didactica lit romane

“Altă dată, am găsit

o casă părăsită, la marginea

unui câmp de orez în care eu

mă avântasem şi mă

întorsesem ud până aproape

de genunchi. Am stat pe zidul

ruinat al casei, pe pietrele

acelea ameninţata de

vegetaţie, uscându-mă. Nu

răsăriseră încă stelele, şi

seara era caldă, cu adieri de

eucalips.”

“D-l Sen, când a

auzit de convertire, s-a

supărat şi mi-a spus că nu

trebuie să mă entuziasmez

atât de repede pentru o

religie în care nu mă atrage,

deocamdată, decât ineditul şi

ceremonialul; că religia mea

e mult mai bună decât a lui,

şi, dacă el nu şi-o poate lăsa

pe a sa, pentru că şi-ar pierde

locul în societate, eu nu am

nici un motiv să încerc

această experienţă.”

Page 48: _Eliade.pdf didactica lit romane

Tabel cu TEXT-INTERTEXT

“Maitreyi”

M. Eliade

“Mara”

I. Slavici

“Omul de aur”

Jokai Mor

“Othello”

W. Shakespeare

“Shogun”

James Clavell

“Riga Crypto şi

lapona Enigel” I.

Barbu “Dar lor să

nu le spui nimic. N-

au să primească

niciodată să fiu

soţia ta. Ei te iubesc

pentru că vor să fii

al lor, să fii copilul

lor.

surprindea şi mă

bucura cele ce

ascultam, dar

Maitreyi se

cutremura.

Ei mi-au

spus mie: Maitreyi,

o să ai de acum un

frate, pe Allan.

Cată să-l iubeşti, va

fi fratele tău, şi

baba îl va înfia, şi

la ieşirea la pensie

ne vom duce cu toţii

în ţara lui; (…)

acolo nu e cald şi

nu e revoluţie, şi

albii nu sunt răi ca

englezii de aici şi

ne vor socoti fraţii

lor…”

“Asta nu

se poate!

Dumnezeu ştie,

urmă ea mişcată,

cât m-am gândit

eu la voi, cât am

ostenit pentru voi,

cu câtă inimă

v-am

purtat de grijă, şi

nu se poate să mă

pedepsească atât

de aspru. Dacă te-

aş vedea moartă,

ar fi pierdută toată

bucuria vieţii

mele, dar aş zice

c-au mai păţit-o şi

alte mame ca

mine şi m-aş

mângâia în cele

din urmă. Neam

de neamul meu nu

şi-a spurcat însă

sângele! strigă ea

cu ochii plini de

lăcrimi.”

“Merita însă

osteneala să te ocupi şi

de Timea! deocamdată

era o copilă, dar copila

aceasta va deveni,

fără-ndoială, o femeie

foarte frumoasă. Ş-

apoi era orfană,

turcoaică-nici nu

fusese încă botezată-şi

era puţin cam sucită;”

“- M-a zărit

însă un copil răutăcios

şi m-a alungat din

biserică strigând:

Pleacă de aici,

turcoaico! Şi-am

fugit.”

“Dar iată că

se iviră alte piedici-

piedici religioase:

Timea nu fusese încă

botezată. Fireşte,

Timar dorea ca Timea-

trecând de la religia

mahomedană la religia

creştină-să devină

protestantă ca şi el

pentru a putea merge

la aceiaşi biseri”

“Iago:

Fiica ta o să fie

armăsărită de un

armăsar sălbatic;

nepoţii tăi o să-ţi

necheze şi vei avea

veri sirepi, şi bidivii

de soi drept veri-

primari”

“Iago:

Ochii ei trebuie să

aibă la ce se uita. şi

ce plăcere pot să

afle când văd pe

dracul? sângele o

dată astâmpărat

după joaca

dragostei, pentru a-l

înflăcăra iarăşi, şi

pentru a trezi din

saţiu o nouă poftă, e

nevoie de farmecul

înfăţişării, de o

potrivire de vârstă,

de purtări alese şi

de frumuseţe, adică

tot ce maurul duce

lipsă.”

“ - Dac-

aş fi singură cu tine,

te-aş săruta până ce

ţipetele tale,

implorând milă, ar

umple universul.

- Îţi

mulţumesc, doamnă,

dar tu eşti acolo şi

eu sunt aici şi între

noi e o lume.”

“- Iubire e

un cuvânt creştin,

Anjin-san. Iubirea e

un gând creştin, un

ideal creştin. Noi n-

avem nici un cuvânt

pentru iubire cu

sensul pe care

înţeleg că-l are la

voi. Datorie,

credinţă, onoare,

respect, dorinţă,

acestea sunt

cuvintele şi

gândurile pe care le

avem noi şi de care

avem nevoie. ”

“ Să mă coc, Enigel,

Mult aş vrea, dar, vezi,

de soare

Visuri sute, de măcel,

Mă despart. E roşu,

mare,

Pete are fel de fel;

Lasă-l, uită-l Enigel,

În somn fraged şi

răcoare.

Rigă Crypto, rigă Crypto,

Ca o lamă de blestem

Vorba-n inimă-ai înfipt-

o!

Eu de umbră mult mă

tem,

Că dacă-n iarnă sunt

făcută,

Şi ursul alb mi-e vărul

drept,

Din umbra deasă,

desfăcută,

Mă-nchin la soarele-

nţelept.”

Page 49: _Eliade.pdf didactica lit romane

• Enunţ: Despre romanul “Maitreyi”, G. Călinescu spune: “M. Eliade a îmbogăţit literatura română cu o viziune nouă, scriind întâiul roman exotic în adevăratul sens al cuvântului.”

Pornind de la această aserţiune critică, demonstrează într-un eseu de două pagini maximum, că acest roman este sau nu este “roman exotic.” În evaluarea eseului tău, vor fi luate în considerare următoarele repere: - definirea clară şi concisă a conceptului de exotic cu care operezi; - găsirea a cel puţin patru argumente pro sau contra; - coerenţa îmbinării argumentelor tale; - relevanţa exemplelor (de text sau de structură) cu care îţi susţii argumentaţia. Barem de corectare şi notare: • Definirea conceptului de “exotic” (posibile referiri la universul exotic al Indiei prezent în roman;

nuanţarea afirmaţiilor către studiul de caz al civilizaţiei arhaice orientale faţă de civilizaţia europeană); 1p.

• Găsirea a cel puţin patru argumente de tipul diferenţelor specifice între zestrea culturală orientală şi cea occidentală, modalitatea diferită de a percepe lumea, de a iubi, de a înţelege opoziţia între sacru-profan; 1p/argument

4p • Găsirea unui exemplu ilustrativ pentru fiecare argument (de exemplu: comportamentul diferit al

celor două personaje care alcătuiesc cuplul protagonist, tehnica specială a jurnalului comentat, folosită pentru a releva sensurile gesturilor neînţelese iniţial de cître Allan, păstrarea numelui Maitreyi pentru nuanţa de autenticitate conferită exoticului oriental) 1p/pentru fiecare exemplu care susţine argumentarea

4p. • Coerenţa, logica demonstraţiei, a discursului argumentativ 1p.

Page 50: _Eliade.pdf didactica lit romane

“Maitreyi” a fost publicat în 1933, şi face parte din scrierile literare ale lui Mircea Eliade care

au ca punct de plecare “experienţa.” Romanul interferează ficţionalul cu trăirea nemijlocită, intensă a

realităţii, mai ales sub nivel spiritual şi exotic.

DEX precizează noţiunea de exotic astfel: “care se află într-o regiune foarte îndepărtată şi care

impresionează prin aspectele neobişnuite, ciudate.”

Acţiunea romanului se desfăşoară în peisajul exotic al Indiei, în 1929, o lume îndepărtată nouă,

atât geografic, cât şi prin credinţă, obiceiuri, limbă, cultură. De asemenea, pe întreg parcursul

romanului, autorul reuşeşte să descrie gradat diferenţele dintre cultura arhaică a civilizaţiei orientale în

opoziţie cu cea occidentală.

Toate acestea configurează categoria operaţională a romanului exotic.

Există mai multe situaţii în roman care susţin afirmaţia lui G. Călinescu, şi anume aceea că

“Maitreyi” e “întâiul roman exotic” din literatura noastră.

Primul argument este însuşi titlul romanului: Maitreyi! Încă de la început, înainte de a face

cunoştinţă cu conţinutul romanului, scriitorul ne avertizează că urmează să păşim într-o altă lume, într-

o altă cultură. Maitreyi este ,de fapt, numele unei preotese din “Upanişade.” “Maitrî” înseamnă în

sanscrită, limba scrierilor vechi indiene, “prietenie”,”iubire” şi este unul dintre principiile esenţiale ale

vieţii. Iată că pentru cititorul avizat, tema cărţii se relevă încă de la început, din titlu: tema iubirii!

Desigur că întreg romanul conţine o serie de nume indiene (Chabu, Narendra Sen), care nu fac

altceva decât să ofere caracterul de autenticitate al romanului. Un alt nume, prezent în roman, e cel al

lui Rabindranath Tagore, un poet indian, laureat al Premiului Nobel pentru literatură în 1913.

Al doilea argument e cel al cadrului în care se desfăşoară acţiunea romanului. Decorul este cel

al Indiei, loc de meditaţie şi de control asupra conştiinţei. Scriitorul oferă cititorului imaginea unui

spaţiu exotic insuficient cunoscut în literatura de până atunci, o lume fabuloasă, plină de mituri şi

ritualuri nealterate de istorie.

Autorul creează impresia de “experienţă trăită” pentru că reuşeşte să convingă cititorul de

faptul că e familiarizat cu universul exotic al Indiei. Biografia sa proprie vine şi susţine aceasta.

Obţinând o bursă pentru India, Eliade trăieşte acolo între 1928-1932. Pe lângă cercetările sale de

bibliotecă-învaţă sanscrita, se apucă să înveţe tibetana, explorează scrierile culturii asiatice şi

bibliografia ştiinţifică din domeniul orientalisticii-, caută să înţeleagă spiritualitatea orientală şi pe

calea experienţei personale: călătorii, iniţiere erotică, căutarea unor mentori spirituali (guru), retragerea

ascetică în Himalaya sau iniţierea în practicile yoga.

Page 51: _Eliade.pdf didactica lit romane

Toate aceste resurse biografice se regăsesc în roman, ceea ce constituie farmecul aparte al

romanului, cititorul lăsându-se vrăjit de farmecul Indiei şi dorind să cunoască mai mult despre

spiritualitatea orientală.

Mai mult, romanul pune în evidenţă opoziţiile dintre lumea orientală şi cea occidentală. Aceste

opoziţii îmbracă forma tradiţiilor, a mentalităţilor, a sensibilităţii. Toate acestea se constituie ca un al

treilea argument ce vine să susţină caracterul exotic al scrierii. Prin tehnica narativă a confesiunii,

autorul dezvăluie felul în care acesta ia cunoştinţă despre diferenţele dintre cele două culturi: scena

atingerii picioarelor goale cu Lilu, care în cultura orientală însemna manifestarea prieteniei; scena

iubirii dintre Maitreyi şi pomul său; credinţa că pomii au suflet.

Prin intercalarea paginilor de jurnal din perioada petrecută în India, autorul îşi dezvăluie

preocuparea pentru autentic, propunându-şi să fie cât mai aproape de realitatea trăită. Aceste însemnări

pun în evidenţă preocuparea acestuia pentru document, dar, în acelaşi timp, dezvăluie, explică

diferenţele dintre mentalităţile celor două culturi.

Cartea descrie opoziţia dintre mediul “eurasian”, cel al englezilor stabiliţi sau născuţi în India şi

mediul bengalez ( prin prezenţa în roman a prietenilor lui Allan ), dar şi opoziţia dintre libertatea

dragostei şi constrângerile tradiţionale, pline de prejudecăţi (indienii sunt negri, urâţi, miroase).

Ca un ultim argument, romanul e inundat de simboluri mitice indiene. În memoria tuturor celor

care au parcurs cartea rămâne simbolica logodnă a celor doi îndrăgostiţi, în mijlocul naturii, când

Maitreyi se adresează apei, cerului, pământului; pământul e simbolul fertilităţii, al funcţiei materne,

simbolizând principiul feminin; cerul e simbolul sacralităţii, al principiului masculin care se află la

originea lumii; de aici, mitul căsătoriei dintre cer şi pământ; un alt simbol prezent în roman e cel al

inelului de logodnă, lucrat după ceremonialul căsătoriei indiene, din fier şi aur, cu doi şerpi încolăciţi,

reprezentând principiul masculin şi cel feminin.

“Maitreyi” e unul din romanele care îţi pătrunde în suflet, identificându-se în final cu propria ta

spiritualitate, contribuind la propria ta devenire.


Recommended