+ All Categories
Home > Documents > DANIEL - librariacartilorbisericesti.ro · Ceaslovul – mistagogia sfinþirii timpului zilnic...

DANIEL - librariacartilorbisericesti.ro · Ceaslovul – mistagogia sfinþirii timpului zilnic...

Date post: 05-Sep-2019
Category:
Upload: others
View: 23 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
8
~NTRU SLAVASFINTEI {I CELEI DE O FIIN}|, DE VIA}| F|C|TOAREI {I NEDESP|R}ITEI TREIMI PUBLICAT CU APROBAREA SFÂNTULUI SINOD {I CU BINECUVÂNTAREA PREAFERICITULUI P|RINTE DANIEL PATRIARHUL BISERICII ORTODOXE ROMÂNE EDITURA INSTITUTULUI BIBLIC {I DE MISIUNE ORTODOX| BUCURE{TI – 2019 CEASLOVUL MIC
Transcript
Page 1: DANIEL - librariacartilorbisericesti.ro · Ceaslovul – mistagogia sfinþirii timpului zilnic „Iatã acum vreme potrivitã, iatã acum ziua mântuirii…” (2 Corinteni 6, 2)

~NTRU SLAVA SFINTEI {I CELEI DE O FIIN}|,DE VIA}| F|C|TOAREI {I NEDESP|R}ITEI TREIMI

PUBLICAT CU APROBAREA SFÂNTULUI SINOD

{I CU BINECUVÂNTAREAPREAFERICITULUI P|RINTE

DANIELPATRIARHUL BISERICII ORTODOXE ROMÂNE

EDITURA INSTITUTULUI BIBLIC {I DE MISIUNE ORTODOX|

BUCURE{TI – 2019

CEASLOVUL MIC

Page 2: DANIEL - librariacartilorbisericesti.ro · Ceaslovul – mistagogia sfinþirii timpului zilnic „Iatã acum vreme potrivitã, iatã acum ziua mântuirii…” (2 Corinteni 6, 2)

© 2019

Editura Institutului Biblic [i de Misiune Ortodox

\ ISBN 978-973-616-581-8

Descrierea CIP a Bibliotecii Naþionale a RomânieiCeaslovul mic / publicat cu aprobarea Sfântului Sinod ºi cu binecuvântarea

Preafericitului Pãrinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române. - Bucureºti : Editura Institutului Biblic ºi de Misiune Ortodoxã, 2019 ISBN 978-973-616-581-8

2

Redactor: Arhim. Chiril Lovin Tehnoredactor: Violeta Negrea

Page 3: DANIEL - librariacartilorbisericesti.ro · Ceaslovul – mistagogia sfinþirii timpului zilnic „Iatã acum vreme potrivitã, iatã acum ziua mântuirii…” (2 Corinteni 6, 2)

Ceaslovul – mistagogia sfinþirii timpului zilnic

„Iatã acum vreme potrivitã, iatã acum ziua mântuirii…”(2 Corinteni 6, 2)

Ceaslovul, numit în vechime ºi Ceasoslov sau Orologhion,este cartea de cult ortodoxã în care se cuprind, cu prioritate,

slujbele sãvârºite zilnic, la ore statornicite, amintind de multe din-tre evenimentele legate de istoria mântuirii. Prin rugãciunile ºi sluj-bele din Ceaslov, Biserica urmãreºte sfinþirea timpului, aducând înfiecare zi laude lui Dumnezeu Cel Unul Sfânt, asemenea cetelorîngereºti.

Urmând îndemnul Mântuitorului Iisus Hristos: Privegheaþi ºivã rugaþi, ca sã nu intraþi în ispitã! (Matei 26, 40), precum ºi sfa-tul marelui Apostol Pavel: Rugaþi-vã neîncetat! (1 Tesaloniceni 5,17), creºtinii, încã din vremurile apostolice, ºi-au rânduit viaþa înjurul momentelor de rugãciune. Faptele Apostolilor amintescdespre adunarea ucenicilor lui Iisus la rugãciune în ceasul altreilea (cf. Fapte 2, 15), despre rugãciunea Apostolului Petru laceasul al ºaselea în Iope (cf. Fapte 10, 9), despre participarea larugãciunea din templu la ceasul al nouãlea din zi (cf. Fapte 3, 1),precum ºi despre laudele înãlþate lui Dumnezeu la miezul nopþii în

Page 4: DANIEL - librariacartilorbisericesti.ro · Ceaslovul – mistagogia sfinþirii timpului zilnic „Iatã acum vreme potrivitã, iatã acum ziua mântuirii…” (2 Corinteni 6, 2)

temniþã de Apostolii Pavel ºi Sila (cf. Fapte 16, 25). Didahia celor12 Apostoli, scriere creºtinã din secolele I-II, recomanda creºtinilorsã se roage de trei ori pe zi. În secolul al treilea, apologetul Ter-tulian aminteºte despre rugãciunile de dimineaþã ºi de searã, pecare le sãvârºeau creºtinii, dar ºi de alte momente de rugãciune,care aveau însã caracter facultativ (De oratione 23, 25, în P.L. I,1191-1193). Tradiþia apostolicã, atribuitã Sfântului Ipolit, epis-copul Romei (sec. al III-lea) aminteºte deja de ºapte momente derugãciune într-o zi ºi o noapte (cap. 41), cum face ºi scriereaConstituþiile apostolice (cap. 8, 34), pãstratã în forma ei de lasfârºitul veacului al IV-lea, când putem vorbi despre generalizareaîn lumea creºtinã a numãrului de ºapte Laude, dupã cuvântulpsalmistului David: De ºapte ori pe zi Te-am lãudat, Doamne(Psalm 118, 164). Odatã cu înflorirea monahismului, îndemnul:Rugaþi-vã neîncetat! este împlinit la mãsura lui maximã prin prac-ticarea, în afara orelor de slujbã, a rugãciunii lui Iisus, sau a rugã-ciunii minþii, pe care monahul, dar ºi orice creºtin râvnitor, orosteºte în toatã vremea ºi în tot locul.

Cel ce participã la slujbele celor ºapte Laude este introdustainic în „timpul mântuirii”, prin unirea haricã a omului din isto-rie cu Dumnezeu Cel veºnic. Astfel, ziua liturgicã începe de seara,prima slujbã din acest ciclu fiind Vecernia. Acest fapt ne învaþã cãtimpul mântuirii este diferit de timpul vieþii cãzute în pãcat sau aluitãrii de Dumnezeu, adicã mântuirea este ridicare din pãcat ºicomuniune cu Dumnezeu Cel Unul Sfânt. Dumnezeu a chematlumea de la nefiinþã la fiinþã ºi o cãlãuzeºte spre luminã: ªi a fostsearã ºi a fost dimineaþã: ziua întâi (Facere 1, 5). Vecernia sim-bolizeazã crearea lumii (prin Psalmul 103, al creaþiei) ºi perioadaVechiului Testament (prin imnul Acum libereazã...), iar Utreniasemnificã venirea în lume a lui Hristos, Soarele dreptãþii (Maleahi3, 20) ºi Rãsãritul Cel de sus (Luca 1, 78), prin Cântarea

CUVÂNT ~NAINTE6

Page 5: DANIEL - librariacartilorbisericesti.ro · Ceaslovul – mistagogia sfinþirii timpului zilnic „Iatã acum vreme potrivitã, iatã acum ziua mântuirii…” (2 Corinteni 6, 2)

Nãscãtoarei de Dumnezeu (cf. Luca 1, 46-55) ºi prin imnul înge-rilor la Naºterea Domnului: Slavã întru cei de sus lui Dumnezeu ºipe pãmânt pace... (Luca 2, 14). Ciclul celor ºapte Laude ne face sãcomemorãm ºi principalele momente ale vieþii Domnului nostruIisus Hristos: Naºterea (Utrenia), Pãtimirile (Ceasurile întâi ºi altreilea), Rãstignirea (Ceasul al ºaselea), Moartea pe Cruce (Ceasulal nouãlea), Coborârea de pe Cruce (Vecernia), Punerea în mor-mânt (Pavecerniþa), Pogorârea la iad (Miezonoptica) ºi Învierea(iarãºi Utrenia), dar ºi evenimentul Pogorârii Sfântului Duh(Ceasul al treilea). De asemenea, trecerea de la noapte la ziaminteºte, prin slujbele din acest interval, îndemnul Mântuitoruluila veghea eshatologicã, miezul nopþii amintind de a doua venire aMirelui Hristos (cf. Matei 25, 6), iar Utrenia de Dreapta Judecatã(prin cei ºase psalmi, ai judecãþii) ºi de intrarea în veºnica bucuriea Împãrãþiei cerurilor (exprimatã prin Doxologia mare). Prinurmare, credinciosul, care este prezent ºi activ cu luare-aminte laaceste sfinte slujbe, participã tainic la întreaga istorie a mân-tuirii, de la crearea lumii ºi apoi cãderea omului în pãcat, pânãla mântuirea omenirii în Hristos ºi aºteptata venire a Lui întruslavã. Aceastã participare este un parcurs mistagogic, realizat prinfolosirea de textele biblice (îndeosebi psalmi) ºi imnografice sem-nificative, care introduc pe omul credincios în comuniune cuHristos, Cel ce „ieri ºi azi ºi în veci este acelaºi” (Evrei 13, 8).

Deci, Ceaslovul este o comoarã spiritualã care, prin cadenþasau ritmul rugãciunilor zilnice, orienteazã viaþa omului pe pãmântspre lumina ºi bucuria cereascã a vieþii veºnice din ÎmpãrãþiaPreasfintei Treimi.

Rostirea zilnicã a Laudelor bisericeºti este o îndatorire afiecãrui monah, dupã Regulile monahale ale Sfinþilor Pãrinþi.Totodatã, participarea la cele ºapte Laude este cerutã, potrivit în-drumãrilor din Liturghier, fiecãrui cleric ºi credincios care

CUVÂNT ~NAINTE 7

Page 6: DANIEL - librariacartilorbisericesti.ro · Ceaslovul – mistagogia sfinþirii timpului zilnic „Iatã acum vreme potrivitã, iatã acum ziua mântuirii…” (2 Corinteni 6, 2)

urmeazã sã primeascã Sfânta Împãrtãºanie sau Euharistie, consti-tuind o necesarã ºi mult folositoare pregãtire duhovniceascã. De aceea, Ceaslovul cuprinde ºi rugãciunile care sunt citite înainte ºi dupã dumnezeiasca Împãrtãºire, ca ºi alte Canoane de rugãciune care însoþesc de obicei aceastã pregãtire a sufletului creºtinului pentru întâlnirea lui cu Hristos, Izvorul vieþii veºnice.

Binecuvântãm, cu bucurie, apariþia acestei noi ediþii a Ceaslovului, atent diortositã ºi completatã cu necesare precizãri tipiconale, atât pentru sãvârºirea celor ºapte Laude în cultul public, cât ºi pentru citirea lor de cãtre clerici, monahi ºi credincioºi mireni, în particular. În concluzie, Ceaslovul va fi totdeauna un folositor îndrumar de rugãciune pentru clerici, monahi ºi mireni, întrucât acesta îndeamnã pe toþi la rugãciune neîncetatã ºi vieþuire sfântã în fiecare zi, spre dobândirea mântuirii în iubirea milostivã a Preasfintei Treimi ºi în bucuria negrãitã a Sfinþilor.

† DANIEL

Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române

CUVÂNT ~NAINTE8

Page 7: DANIEL - librariacartilorbisericesti.ro · Ceaslovul – mistagogia sfinþirii timpului zilnic „Iatã acum vreme potrivitã, iatã acum ziua mântuirii…” (2 Corinteni 6, 2)

C U P R I N S U LCuv^nt `nainte . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5

RUG|CIUNI, RÂNDUIELI {I SLUJBE

Rug\ciunile dimine]ii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9R^nduiala Miezonopticii din toate zilele . . . . . . . . . . . . . . 22R^nduiala Miezonopticii din s^mbete . . . . . . . . . . . . . . . . . 41R^nduiala Miezonopticii din duminici . . . . . . . . . . . . . . . . 52Utrenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57Ceasul `nt^i . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89Mijloceasul `nt^i . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95Ceasul al treilea . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100Mijloceasul al treilea . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105Ceasul al [aselea . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110Mijloceasul al [aselea . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117Obedni]a . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120Condacele de peste s\pt\m^n\ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126R^nduiala mesei . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131R^nduiala Panaghiei . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 136Ceasul al nou\lea . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141Mijloceasul al nou\lea . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148Vecernia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152Rug\ciunea la masa de sear\ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 164Pavecerni]a Mare . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166Pavecerni]a Mic\ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 194Rug\ciunile de sear\ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 199Binecuv^nt\rile ~nvierii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 209Binecuv^nt\rile mor]ilor . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 211Troparele [i condacele Triodului . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 213Troparele [i condacele Penticostarului . . . . . . . . . . . . . . . . 226

Page 8: DANIEL - librariacartilorbisericesti.ro · Ceaslovul – mistagogia sfinþirii timpului zilnic „Iatã acum vreme potrivitã, iatã acum ziua mântuirii…” (2 Corinteni 6, 2)

Troparele ~nvierii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 233Troparele N\sc\toarei de Dumnezeu . . . . . . . . . . . . . . . . . 240Troparele de peste toat\ s\pt\m^na . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 257

CANOANE DE RUG|CIUNI

Canon de poc\in]\ c\tre Domnul nostru Iisus Hristos . . . . . . 261Canon de rug\ciune c\tre `ngerul p\zitor . . . . . . . . . . . . . . 268Canon de rug\ciune c\tre puterile cere[ti[i c\tre to]i sfin]ii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 279R^nduiala Sfintei ~mp\rt\[iri . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 286

ACATISTE {I PARACLISE

Acatistul Buneivestiri . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 325Acatistul Domnului nostru Iisus Hristos . . . . . . . . . . . . . . . 358Acatistul Sf^ntului Ierarh Nicolae . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 384Paraclisul Preasfintei N\sc\toarei de Dumnezeu . . . . . . . . 398Al doilea paraclis al Preasfintei N\sc\toarei de Dumnezeu . . . 413

SINAXAR PESTE TOT ANUL

Luna septembrie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 430Luna octombrie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 434Luna noiembrie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 438Luna decembrie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 442Luna ianuarie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 448Luna februarie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 455Luna martie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 457Luna aprilie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 460Luna mai . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 463Luna iunie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 467Luna iulie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 470Luna august . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 473Cuprinsul . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 477

S I N A X A R478


Recommended