+ All Categories

curs

Date post: 09-Nov-2015
Category:
Upload: stefania-angel
View: 212 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
Description:
curs
22
1. NOŢIUNI INTRODUCTIVE ÎN MEDIUL DE PROGRAMARE LABVIEW Acest capitol îşi propune să ofere noţiunile de bază cu privire la utilizarea de către cititori a mediului de programare Labview. În capitolul 1 se va realiza deschiderea unui proiect nou în programul Labview şi se vor prezenta principalele funcţii şi opţiuni prezente în acest program. Limbajul de programare LabVIEW este conceput să funcţioneze semănător unui instrument virtual de lucru. Acesta este un tip de program ce are o formă grafică foarte apropriată un instrument fizic. Mediul LabVIEW (Laboratory Virtual Instrument Engineering Workbench) reprezintă unul dintre primele limbaje de programare grafică ce au fost dezvoltate pentru a permite utilizarea uşoară a unor aplicaţii de achiziţie de date, programarea aplicaţiilor de testare, măsurare şi automatizări industriale. Programul LabVIEW permite construirea de instrumente virtuale, ce vor avea performanţe şi funcţionalităţi similare sau mai bune ca şi instrumentele clasice de lucru cu date. Împreună cu programul au fost dezvoltate şi echipamente fizice de conectarea diverselor componente din cadrul unui sistem de automatizare astfel că acest program permite generarea unor fluxuri de informaţie digitală sau analogică atât pentru automatizări cât şi pentru crearea sau simularea unei aparaturii noi de testare sau de laborator (voltmetre, osciloscoape, analizoare de spectru, generatoare de semnal, etc.). Programul LabVIEW se bazează pe folosire terminologiilor deja familiare din mediul de producţie al tehnicienilor sau inginerilor făcând astfel posibilă programarea aplicaţiilor cu uşurinţă prin intermediul simbolurilor grafice mult mai uşor de utilizat decât instrucţiunile sub formă de text specifice programării clasice. Pentru scrierea programelor în LabVIEW se utilizează limbajul grafic iar programarea se face prin asamblarea elementelor componente. Avantajul este acela
Transcript
  • 1. NOIUNI INTRODUCTIVE N MEDIUL DE PROGRAMARE LABVIEW

    Acest capitol i propune s ofere noiunile de baz cu privire la utilizarea de

    ctre cititori a mediului de programare Labview. n capitolul 1 se va realiza

    deschiderea unui proiect nou n programul Labview i se vor prezenta principalele

    funcii i opiuni prezente n acest program.

    Limbajul de programare LabVIEW este conceput s funcioneze semntor

    unui instrument virtual de lucru. Acesta este un tip de program ce are o form grafic

    foarte apropriat un instrument fizic.

    Mediul LabVIEW (Laboratory Virtual Instrument Engineering Workbench)

    reprezint unul dintre primele limbaje de programare grafic ce au fost dezvoltate

    pentru a permite utilizarea uoar a unor aplicaii de achiziie de date, programarea

    aplicaiilor de testare, msurare i automatizri industriale. Programul LabVIEW

    permite construirea de instrumente virtuale, ce vor avea performane i funcionaliti

    similare sau mai bune ca i instrumentele clasice de lucru cu date. mpreun cu

    programul au fost dezvoltate i echipamente fizice de conectarea diverselor

    componente din cadrul unui sistem de automatizare astfel c acest program permite

    generarea unor fluxuri de informaie digital sau analogic att pentru automatizri

    ct i pentru crearea sau simularea unei aparaturii noi de testare sau de laborator

    (voltmetre, osciloscoape, analizoare de spectru, generatoare de semnal, etc.).

    Programul LabVIEW se bazeaz pe folosire terminologiilor deja familiare

    din mediul de producie al tehnicienilor sau inginerilor fcnd astfel posibil

    programarea aplicaiilor cu uurin prin intermediul simbolurilor grafice mult mai

    uor de utilizat dect instruciunile sub form de text specifice programrii clasice.

    Pentru scrierea programelor n LabVIEW se utilizeaz limbajul grafic iar

    programarea se face prin asamblarea elementelor componente. Avantajul este acela

  • SIMULAREA I REGLAREA PROCESELOR TEHNOLOGICE INDUSTRIALE

    Autorii: Daniel-Clin OLA Gheorghe-Cosmin SPIRCHEZ 10

    c se poate realiza un nivel de nelegere mult mai ridicat iar utilizarea acestuia este

    mult uurat pentru persoanele ce nu sunt special pregtite n programarea clasic.

    Programul realizat n LabVIEW devine un instrument virtual (VI virtual

    instrument). Instrumentul virtual (VI) reprezint structura de program care prin

    reprezentarea sa va semna cu un instrument real a crui construcie a fost realizat

    pentru a servii un anumit scop. Aplicaiile din LabVIEW sunt realizate sub forma

    unor entiti sau module cu funcionaliti specifice ce sunt interconectate pentru a

    realiza o anumit operaie dorit de utilizator. Instrumentele virtuale sunt formate din

    dou componente eseniale: componenta de panoul frontal i componenta de

    diagram bloc. Aceste pri principale se afl n continu comunicare ntre ele i sunt

    caracterizate astfel:

    - fereastra denumit panel reprezint un panou pe care se vor amplasa

    instrumentele virtuale;

    - fereastra diagram are rolul de a reprezenta programul de instruciuni i paii

    necesari aplicaiei conceput de utilizator. Aceast component de diagram

    este realizat sub unor fluxuri de date cu simboluri i legturi de comunicare

    realizate ntre simboluri.

    LabVIEW reprezint de asemenea un mediu deosebit pentru analiza

    semnalelor i a sistemelor de automatizare. Acest program permite dezvoltarea de

    metode destinate pentru rezolvarea diverselor funcii, a sistemelor de ecuaii

    algebrice, calcularea derivatelor i integralelor, integrarea ecuaiilor difereniale

    ordinare, filtrarea curbelor, generare i analiz de semnale, calcularea transformatei

    Fourier discret etc. Aceste lucruri sunt posibile prin folosirea unui numr mare de

    instrumente virtuale ce sunt puse la dispoziia utilizatorului i care sunt dedicate

    pentru o funcie specific.

    Programul LabVIEW pune la dispoziie i posibilitatea de stoca/citii date, de

    lucra cu iruri i operaii destinate irurilor i matricelor, existnd un numr mare de

    funcii i instrumente virtuale pentru aceste operaii.

  • SIMULAREA I REGLAREA PROCESELOR TEHNOLOGICE INDUSTRIALE

    Autorii: Daniel-Clin OLA Gheorghe-Cosmin SPIRCHEZ 11

    Un alt domeniu n care LabVIEW posed un numr mare de funcii i

    instrumente virtuale, este domeniul de comunicaii realizate n interiorul

    instrumentelor din cadrul unui sistem de automatizare. Sunt puse la dispoziia

    programatorului instrumente virtuale ce pot realiza comunicaii seriale, GPIB (IEEE

    488), VISA, etc.

    FEREASTRA PANOU

    Fig.1.1. Fereastra panou.

    Fereastra panou este o interfa interactiv care cuprinde reprezentri grafice

    pentru butoane, cursoare, comutatoare, etc. Aceste reprezentri sunt asemntoare cu

    cele ale instrumentelor reale i reprezint instrumentele virtuale. Aceast interfa

    grafic va fi disponibil utilizatorului atunci cnd este lansat aplicaia conceput de

    acesta. Prin intermediul elementelor de pe panou, aplicaia primete datele de intrare

    i afieaz apoi ieire ce au rezultat n urma rulrii.

  • SIMULAREA I REGLAREA PROCESELOR TEHNOLOGICE INDUSTRIALE

    Autorii: Daniel-Clin OLA Gheorghe-Cosmin SPIRCHEZ 12

    FEREASTRA DIAGRAM

    Fig.1.2. Fereastra diagrama.

    Fereastra diagram conine toate funciile i reglajele instrumentului virtual.

    Programarea n LabVIEW se face pe principiul fluxului de date utiliznd limbajul

    grafic. Simbolurile grafice sunt legate ntre ele ca ntr-o schem bloc, sau de tip

    schem logic. Aceast schem constituie programul aplicaiei. Prin utilizarea acestei

    ferestre, programatorul descrie algoritmul dup care se desfoar aplicaia din

    schema logic prin parcurgerea calculelor necesare pentru prelucrarea informaiilor.

    Aceast fereastr constituie sursa de programare iar programatorul are posibilitatea

    de a o ascunde dup ce a fost finalizat instrumentul virtual.

  • SIMULAREA I REGLAREA PROCESELOR TEHNOLOGICE INDUSTRIALE

    Autorii: Daniel-Clin OLA Gheorghe-Cosmin SPIRCHEZ 13

    PROGRAMAREA MODULAR

    Mediul de programare LabVIEW permite realizarea de subprograme sau

    module ce reprezint un program individual conceput pentru a fi executat separat sau

    care poate fi parte component a unei aplicaii. Fiecare modul de program are

    variabile sau reglaje proprii privind datele de intrare i de ieire.

    ELEMENTELE SPECIFICE CELOR DOU FERESTRE

    Ferestrele din LabVIEW conin urmtoarele componente:

    Fereastra panou conine elementele:

    - nume

    - meniu

    - simbol grafic de identificare

    - bara cu instrumente grafice (Run, Run Continuosly, Stop, Pause, Font,

    Align Objects, Distribute Objects, Reorder)

    n fereastra panou pot fi activate dou ferestre:

    Controls conine pictograme pentru butoane, grafice, etc.

    Tools conine instrumente de lucru (Operate Value, Position/Size/Select, Edit Text,

    Conect Wire, Object Popup, Scroll Window, Set/Clear Breakpoint, Probe Data, Get

    Colour, Set Colour).

    Fereastra diagram conine elementele:

    - nume

    - meniu

    - simbol grafic de identificare

    - bara cu instrumente grafice (Run, Run Continuosly, Stop, Pause, Highlight

    Execution, StartSimple Stepping, Step out, Font, Align Objects, Distrbute Objects,

    Reorder).

    n fereastra diagram pot fi activate dou ferestre:

    Functions care conine funcii specifice de calcul

    Tools conine instrumente de lucru.

  • SIMULAREA I REGLAREA PROCESELOR TEHNOLOGICE INDUSTRIALE

    Autorii: Daniel-Clin OLA Gheorghe-Cosmin SPIRCHEZ 14

    Elemente de control i indicatoare

    Elementele de control sunt acele componente ale panoului prin intermediul crora

    utilizatorul poate transmite date de intrare ctre program.

    Elementele indicatoare sunt acele componente ale panoului prin intermediul crora

    programul afieaz datele de ieire calculate.

    Paleta de controale este o fereastr ce poate fi activat atunci cnd se lucreaz

    n cadrul panoului i conine sub-palete de diverse tipuri cu elemente de control i

    elemente indicatoare.

    A. LANSAREA UNEI APLICAII IN LABVIEW

    Pentru a deschide programul LabVIEW, urmrii urmtorii pai:

    - apsai butonul Start, din sistemul de operare Windows;

    - dup deschiderea meniului, alegei opiunea Programs;

    - alegei din submeniu, National Instruments LabVIEW 8.0 LabVIEW.

    Fig.1.3.Paii necesari pentru lansarea programului LabView.

  • SIMULAREA I REGLAREA PROCESELOR TEHNOLOGICE INDUSTRIALE

    Autorii: Daniel-Clin OLA Gheorghe-Cosmin SPIRCHEZ 15

    - Programul va ncarca fereastra introductiv de mai jos.

    Fig.1.4. Fereastra introductiv a programului LabView.

    - Pentru deschiderea unei noi aplicaii se d click cu mouse-ul pe Blank VI .

    - Programul se va deschide prin afiarea celor dou ferestre principale

    corespunztoare unei noi aplicatii LabVIEW.

    - Cele dou ferestre principale sunt afiate neordonat, utilizatorul putnd alege

    aranjarea acestora dup urmtorele moduri:

    a. suprapuse una peste alta ( fiecare fereastr este desfurat pe toat suprafaa de

    lucru). Acest mod este activat printr-un click de mouse pe butonul din mijloc din

    colul din dreapta de sus sau prin combinaia de taste CTRL+/.

  • SIMULAREA I REGLAREA PROCESELOR TEHNOLOGICE INDUSTRIALE

    Autorii: Daniel-Clin OLA Gheorghe-Cosmin SPIRCHEZ 16

    b. prin aezarea celor dou ferestre la stnga i la dreapta, prin mprirea spaiului

    de lucru pe vertical. Acest mod se realizeaz prin click cu mouse-ul n meniul

    Window, Tile Left and Right. Acelai procedeu poate fi apelat prin combinaia de

    taste CTRL+T.

    Fig.1.5. Dispunerea ferestrelor prin mprirea spaiului de lucru pe vertical.

    c. prin aezarea celor dou ferestre una deasupra celeilalte, prin mprirea spaiului

    de lucru pe orizontal. Acest mod se realizeaz prin click cu mouse-ul n meniul

    Window, Tile Up and Down.

  • SIMULAREA I REGLAREA PROCESELOR TEHNOLOGICE INDUSTRIALE

    Autorii: Daniel-Clin OLA Gheorghe-Cosmin SPIRCHEZ 17

    Fig.1.6. Dispunerea ferestrelor prin mprirea spaiului de lucru pe orizontal.

    EXERCIIU

    Urmnd paii descrii mai sus lansai n execuie aplicaia LabView i

    ordonai cele dou ferestre n cele trei moduri descrise mai sus.

    prin aezarea celor dou ferestre la stnga i la dreapta.

    prin aezarea celor dou ferestre una deasupra celeilalte.

    fiecare fereastr este desfurat pe toat suprafaa de lucru.

  • SIMULAREA I REGLAREA PROCESELOR TEHNOLOGICE INDUSTRIALE

    Autorii: Daniel-Clin OLA Gheorghe-Cosmin SPIRCHEZ 18

    B. DISPUNEREA ELEMENTELOR DE CONTROL PE PANOU

    Afiarea paletei cu instrumentele de control este realizat prin apsarea

    butonului din dreapta al mouse-ului atunci cnd cursorul acestuia este ntr-o zon

    liber a ferestrei diagram;

    Fig.1.7. Dispunerea paletei cu instrumentele de control n fereastra diagram.

    - Aezarea unui element de control pe panou ncepe cu selectarea elementului

    dorit din paleta de controale.

  • SIMULAREA I REGLAREA PROCESELOR TEHNOLOGICE INDUSTRIALE

    Autorii: Daniel-Clin OLA Gheorghe-Cosmin SPIRCHEZ 19

    - Dup selectarea elementului, se deplaseaz cursorul mouse-ului pn n

    poziia de pe panou n care se dorete dispunerea. Att timp ct cursorul mouse-ului

    este deplasat pe panou, elementul va fi reprezentat doar prin conturul su i al

    etichetei atribuite automat.

    Fig.1.8. Aezarea unui element din paleta cu instrumente de control n fereastra

    diagram.

    - Cnd se ajunge n poziia dorit de pe spaiul panoului, se face click cu unul

    dintre butoanele mouse-ului.

    - Dup dispunerea elementului pe panou, eticheta elementului intr automat n

    modul de editare. Se poate ncepe imediat introducerea textului dorit n etichet. Dac

    introducerea textului dorit n etichet nu s-a efectuat imediat dup dispunerea

    elementului pe panou, eticheta implicit iese din modul de editare, i se poate reveni

    n acest mod prin click pe eticheta respectiv sau prin selectarea uneltei de editare

    texte.

  • SIMULAREA I REGLAREA PROCESELOR TEHNOLOGICE INDUSTRIALE

    Autorii: Daniel-Clin OLA Gheorghe-Cosmin SPIRCHEZ 20

    EXERCIIU

    n aplicaia nou deschis afiai paleta de i navigai prin sub-paletele

    acesteia.

    C. PALETA DE UNELTE

    Paleta de unelte este o fereastra ce poate apare att n cadrul panoului ct i al

    diagramei.

    Fig.1.9. Paleta de unelte apelat n cadrul diagramei

    Cele mai importante unelte din aceasta palet sunt:

    operare, utilizat n panou n special pentru a modifica valorile unor elemente

    de control;

    selectare (poziionare, dimensionare), utilizata att n panou ct i n diagram;

    editare a textelor (n panou i n diagram);

    conectare, utilizat n special n diagram;

    afiare a meniurilor proprii;

  • SIMULAREA I REGLAREA PROCESELOR TEHNOLOGICE INDUSTRIALE

    Autorii: Daniel-Clin OLA Gheorghe-Cosmin SPIRCHEZ 21

    deplasare a imaginii ntr-o fereastr (scroll);

    inserarea de puncte de oprire a rulrii (breakpoint);

    inserarea de puncte de prob;

    selectarea de culori;

    colorare a desenelor realizate.

    Afiarea "temporar" a paletei de unelte ntr-o form simplificat poate fi

    efectuat innd apsat tasta Shift i apsnd apoi butonul drept al mouse-ului.

    Paleta va deveni vizibil doar pn n momentul selectrii uneia dintre uneltele sale.

    Activarea opiunii Automatic Tool Selection (LED-ul verde al paletei de

    unelte) conduce la selectarea automat a unei unelte, n funcie de contextul n care se

    afl aplicaia i de poziia cursorului mouse-ului n raport cu componentele din panou

    sau diagram.

    Fig.1.10. Activarea seleciei automate de unelte.

    EXERCIII

    Dispunei pe panou un element de tipul Add i doua elemente de tipul Numeric

    Constant ce pot fi alese din sub-paleta Numeric a paletei de controale.

  • SIMULAREA I REGLAREA PROCESELOR TEHNOLOGICE INDUSTRIALE

    Autorii: Daniel-Clin OLA Gheorghe-Cosmin SPIRCHEZ 22

    D. DISPUNEREA ELEMENTELOR DE INDICARE (IESIRE) PE

    FEREASTRA PANOU

    Afiarea paletei cu instrumentele de indicare este realizat prin apsarea

    butonului din dreapta al mouse-ului atunci cnd cursorul acestuia este ntr-o zon

    liber a ferestrei panou.

    Instrumentele de indicare au rolul de a furniza rezultatul unor operaii efectuate

    de ctre instrumentele de comand i transmit utilizatorului sub form grafic n

    fereastra panou soluia obinut.

    Aceste instrumente de indicare sunt reprezentate cel mai adesea sub forma unor

    instrumente de msur virtuale ce pot fi de diverse tipuri: termometru, osciloscop,

    lamp de avertizare, comutatoare etc.

    - Aezarea unui element de indicare pe panou ncepe cu selectarea elementului

    dorit din paleta de indicare.

  • SIMULAREA I REGLAREA PROCESELOR TEHNOLOGICE INDUSTRIALE

    Autorii: Daniel-Clin OLA Gheorghe-Cosmin SPIRCHEZ 23

    Fig.1.11. Dispunerea paletei cu instrumentele de indicare n fereastra panou.

    - Dup selectarea elementului, se deplaseaz cursorul mouse-ului pn n

    poziia de pe panou n care se dorete dispunerea. Att timp ct cursorul mouse-ului

    este deplasat pe panou, elementul va fi reprezentat doar prin conturul su i al

    etichetei atribuite automat.

  • SIMULAREA I REGLAREA PROCESELOR TEHNOLOGICE INDUSTRIALE

    Autorii: Daniel-Clin OLA Gheorghe-Cosmin SPIRCHEZ 24

    Fig.1.12. Aezarea unui element din paleta cu instrumente de control n fereastra

    diagram.

    - Cnd se ajunge n poziia dorit de pe spaiul panoului, se face click cu unul

    dintre butoanele mouse-ului.

  • SIMULAREA I REGLAREA PROCESELOR TEHNOLOGICE INDUSTRIALE

    Autorii: Daniel-Clin OLA Gheorghe-Cosmin SPIRCHEZ 25

    EXERCIIU

    n aplicaia nou deschis afiai paleta deindicare i navigai prin sub-paletele

    acesteia. Poziionai n fereastra panou elemente de indicare (Vertical Pointer Silde,

    Dial, Gauge).

    E. TIPURI DE VALORI

    Tipurile de date n programul Labview pot fi clasificate conform cu

    urmtoarea structur prezentat mai jos:

    Fig.1.13. Schema de clasificarea tipurilor de date n programul LabView [4].

  • SIMULAREA I REGLAREA PROCESELOR TEHNOLOGICE INDUSTRIALE

    Autorii: Daniel-Clin OLA Gheorghe-Cosmin SPIRCHEZ 26

    Principalele tipuri de valori scalare sunt prezentate n structura de mai jos:

    Fereastra Panou Ferestra Diagram

    Numerice

    Booleene

    Alfanume

    rice

  • SIMULAREA I REGLAREA PROCESELOR TEHNOLOGICE INDUSTRIALE

    Autorii: Daniel-Clin OLA Gheorghe-Cosmin SPIRCHEZ 27

    Pentru fiecare din cele trei tipuri principale, paleta de controale conine cte o

    subpalet specific, cu diverse forme de elemente.

    EXERCIIU

    Navigai prin fiecare din ferestrele panu i diagram i identificati principalele

    tipuri de date. Plasaile n ferestr i observati modul de dispunere.

    F. TERMINALELE ELEMENTELOR

    Elementele de control sau indicare prezint terminale de conectare ce permit

    primirea i trimiterea de informati de la i ctre alte structuri n cadrul fluxului de

    date.

    Fig. 1.14. Modul de reprezentare a terminalelor de conectare.

    Terminalele elementelor de programare simbolic sunt caracterizate prin

    culori, n funcie de tipul mrimii pe care o pot primii sau trimite:

    portocaliu pentru valori numerice reale

    verde pentru valori booleene

    roz pentru valori alfanumerice (string)

    Caracteristicile funcionale ale terminalelor:

    terminalele elementelor de control se prezint sub forma unor

    romburi, poziionate n partea dreapt a simbolului;

    terminalele elementelor indicatoare se prezint sub forma unor

    romburi, poziionate n partea stng a simbolului.

  • SIMULAREA I REGLAREA PROCESELOR TEHNOLOGICE INDUSTRIALE

    Autorii: Daniel-Clin OLA Gheorghe-Cosmin SPIRCHEZ 28

    Terminalele simbolurilor apar n momentul n care cursorul mouse-ului se afl

    poziionat deasupra simbolului.

    EXERCIII

    Plasati n diagram simboluri din toate categoriile i observai terminalele

    elementelor de comand i control.

    G. FEREASTRA HELP

    Programul LabView ofer n cele dou ferestre un meniu de ajutor (Help) ce

    poate fi activat prin click cu mouse-ul pe Search the LabView Help sau combinatia

    de taste CTRL+?.

    Fig.1.15. Meniul de optiuni de ajutor Help.

    Se va deschide o fereastr n care sunt afiate pe categorii informaii ajuttoare

    referitoare la toate facilittile programului LabView.

  • SIMULAREA I REGLAREA PROCESELOR TEHNOLOGICE INDUSTRIALE

    Autorii: Daniel-Clin OLA Gheorghe-Cosmin SPIRCHEZ 29

    Fig.1.16. Fereastra Help.

    Programul LabView ofer i un mod dinamic de ajutor prin alegerea din

    meniul Help a optiunii Contex Help prin click cu mouse-ul sau prin combinaia de

    taste CTRL+H.

    Fig.1.16. Opiunea de ajutor dinamic

    Context Help.

  • Acest meniu dinamic ofer informaii de ajutor prin deplasarea cursorului de

    mouse pe un simbol sau un element aflat n oricare din ferestrele principale.

    Atunci cnd utilizatorul deschide paleta de funcii i navigheaz prin

    subpaletele acesteia, n fereastra Help apar informaii referitoare la funcia

    corespunztoare simbolului deasupra cruia este poziionat cursorul mouse-ului.

    EXERCIIU

    Deschideti i navigati prin ferestra Help.

    Cu fereastra Context Help deschis, navigai prin paleta de funcii i observai

    modul dinamic de afiare a informaiilor ajuttoare.


Recommended