+ All Categories
Home > Documents > Curs Psihoterapie II, 2012-2013

Curs Psihoterapie II, 2012-2013

Date post: 07-Mar-2016
Category:
Upload: pilat-mihaela
View: 245 times
Download: 5 times
Share this document with a friend
Description:
psihoterapie

of 102

Transcript

ARBORELE PSIHOTERAPIILOR

UNIVERSITATEA ANDREI AGUNA din CONSTANA

FACULTATEA DE PSIHOSOCIOLOGIE

PSIHOTERAPIE

semestrul IINote de curs

Titular disciplin,

Prof. univ. dr. Adrian PAPARI

CONSTANA, 2012Curs 1: PSIHOTERAPIA CENTRAT PE CLIENT (SAU PSIHOTERAPIE

ROGERSIAN) / 41. Particularitatea psihoterapiei centrate pe client / 4

2. Tehnici ale terapiei centrate pe client / 7Curs 2: ART TERAPIA / 91. Definiie / 9

2. Scurt Istoric i devenire conceptual / 10

3. Aplicaii / 12

4. Mod de realizare / 16

Curs 3: PSIHODRAMA / 191. Definirea psihodramei / 19

2. Istoricul psihodramei / 20

3. Ce este psihodrama? / 21

4. Principiile psihodramei; aspectele tehnico-metodologice ale psihodramei / 23

5. Rolurile n psihodram / 25

Curs 4: GESTALT TERAPIA / 29

1. Scurt storic / 29 2. Definiie / 30

3. Procesul terapeutic / 314. Tehnici / 32

5. Aplicaii / 35

Curs 5: HIPNOTERAPIA / 371. Scurt storic al hipnoterapiei / 37

2. Definiia hipnozei i a hipnoterapiei / 39

3. Terapia prin hipnoz / 40

a. Inducerea transei / 41

b. Intervenia terapeutic n stare de trans hipnotic propriu-zis / 43

Curs 6: PSIHOTERAPIA COGNITIVA / 451. Izvoare i scurt istoric / 45

2. Definiii / 473. Relaia teoriei cognitive cu patogenia tulburrii depresive / 51

4. Procesul terapeutic / 54

5. Indicaii i contraindicaiile terapiei cognitive / 55

Curs 7: PSIHOTERAPIA COGNITIV-COMPORTAMENTAL / 561. Scurt istoric / 56

2. Definiia psihoterapiei cognitiv-comportamentale / 58

3. Tehnicile psihoterapiei cognitiv-comportamentale / 59

4. Aplicaiile psihoterapiei cognitiv-comportamentale / 60

Curs 8: PSIHOTERAPIA COMPORTAMENTAL / 611. Izvoare i scurt istoric / 61

2. Definiia psihoterapiei comportamentale / 64

3. Procesul terapeutic n psihoterapia comportamental / 64

Curs 9-10: PSIHOTERAPIA DE GRUP / 681. Micro-istorie cronologic a psihoterapiei de grup / 68

2. Definiie / 70

3. Specificul terapeutic: activitati, fenomene / 71

4. Factori terapeutici n grup / 74

5. Organizarea grupului terapeutic / 77

6. Funcionarea grupului terapeutic / 81

Curs 11: PSIHOTERAPIA DE FAMILIE (DE CUPLU I MARITAL) (I) / 831. Scurt istoric / 83

2. Definiii / 84

3. Teorie i tehnici n psihoterapia de familie / 85

4. Descrierea tratamentului / 86Curs 12: PSIHOTERAPIA DE FAMILIE (DE CUPLU I MARITAL) (II) /

911. Aplicaii n psihoterapia de familie / 91

2. Cteva modele mai cunoscute ale terapiei de familie / 92

A. Terapia sistemic de familie (TSF) / 92B. Terapia strategic de familie / 93 C. Terapia structural de familie / 94

D. Terapia experienial a comunicrii / 95

E. Terapia narativ de familie / 96Curs 1: PSIHOTERAPIA CENTRAT PE CLIENT (SAU PSIHOTERAPIE ROGERSIAN)PARTICULARITATEA PSIHOTERAPIEI CENTRATE PE CLIENT

TEHNICI ALE TERAPIEI CENTRATE PE CLIENT

1. PARTICULARITATEA PSIHOTERAPIEI CENTRATE PE CLIENTn 1942, Carl Ransom Rogers (1902-1987), a publicat lucrarea denumit "Psihoterapia non-directiv" n cadrul creia contest opiniile lui Freud cu privire la primatul instinctelor iraionale asupra comportamentului uman, ct i rolul dominant al psihoterapeutului n calitate de interpret i conductor al procesului psihoterapeutic. Cu acest prilej termenul de pacient (considerat ca generator de relaie de inegalitate) este nlocuit cu cel de client.

ncreztor n forele naturale de autovindecare ale organismului, el a vzut n psihoterapie un proces de ndeprtare a constrngerilor care mpiedic acest proces de autovindecare s se manifeste.

Consideraii rogersiene privind dezvoltarea uman:

1. Ceea ce dicteaz comportamentul unui om este percepia sa (subiectiv) asupra lumii i asupra lui nsui. O idee important se desprinde de aici i anume:diagnosticarea unui client este n cel mai bun caz non-terapeutic, pentru c l ndeprteaz pe terapeut de la ceea ce ar trebui s fie principalul sau interes, i anume nelegerea modului n care clientul vede i nelege lucrurile.

2. Fiecare persoan dezvolt un anumit concept de sine, o imagine, o idee despre cine este el sau ea luat n sine sau n interaciune cu lumea din jur. Aceasta imagine de sine este n continu schimbare, dar rmne permanent sistemul de referin pentru comportamentul i percepiile persoanei respective.

3. Toi amenii au o tendin ctre actualizarea de sine (tendina de a deveni mai buni, de a ne atinge potenialul uman, de a ne dezvolta din toate punctele de vedere) ceea ce i face demni de ncredere.

Conform Teoriei neadaptrii a lui Rogers conceptul-cheie este cel de incongruen. Neadaptarea sau proasta adaptare apare atunci cnd exist o incongruen sau lips de concordan (sau nepotrivire) ntre concepia sa despre sine a omului i experiena sa interioar, profund.

Pe msura ce un copil se dezvolt, nevoia sa de apreciere i autoapreciere crete de asemenea. Conceptul de sine al copiilor se dezvolt pe msur ce capt tot mai multe experiene n relaie cu familia i lumea din exterior.

Copiii vor dezvolta un concept de sine pozitiv dac se vor simi iubiti, n special necondiionat. Dac prinii sunt prea restrictivi i impun tot felul de condiii, copilul dezvolt condiii de valorizare. Dac un copil are un concept de sine care include prea multe condiii de valorizare, acest concept devine rigid sau ngheat, astfel nct se simte lipsit de autoapreciere. El ajunge s neleag i s cread c el n sine nu este demn de a fi iubit n absena acelor comportamente considerate dezirabile, c el nsui nu valoreaz (mai) nimic. n acest fel conceptul de sine al copilului (i al oricrui om) devine unul negativ.

n ecuaii simple acesta ar putea fi reprezetat n felul urmtor:

EU + comportamente dezirabile = demn de a fi iubit,

rezult c:

EU (fr comportamente dezirabile) = zero

n acest caz, experiena noastr profund (ceea ce simtim noi n interiorul nostru) este una negativ, compus din sentimente de respingere i devalorizare. Ca reacie la aceast situaie, oamenii se simt cuprini de anxietate i neputnd s tolereze asemenea sentimente, distorsioneaz experiena lor profund i o impiedic s ajung n contientul lor. Ei fac tot posibilul pentru a i reprima aceste sentimente. O a doua reacie, complementar, cere ca pentru a putea merge nainte, oamenii trebuie s i fabrice o fals imagine de sine, un fals concept de sine pozitiv care s-i ajute s supravietuiasc.

Astfel, n condiiile unei dezvoltri lipsite de iubire necondiionat, apare aceasta incongruen dintre ceea ce credem despre noi (falsul concept de sine) i ceea ce simim despre noi (experiena profund).

Incongruena face ca indivizii s nu i cunosc adevaratele interese i s devin vulnerabili la afeciuni psihice, ceea ce se ntmpl frecvent, susine C. Rogers.

Alte constrngeri i au sursa n solicitrile nerealiste pe care i le autoimpun oamenii atunci cnd i imagineaz c nu trebuie s triasc un anumit gen de sentimente cum ar fi, de pild, cele de ostilitate. Negnd faptul c ei au astfel de sentimente, oamenii nu mai sunt contieni de natura reaciilor lor i n felul acesta pierd contactul cu experiena lor autentic, rezultatul fiind un nivel de integrare psihic sczut, relaii interpersonale falsificate i diferite forme de dezadaptare.

Pentru c exist o prpastie ntre ceea ce simt i ceea ce cred despre ei oamenii nu pot tri ca persoane ntregi ca persoane de deplin integrate. Pe msur ce conceptul de sine devine tot mai congruent cu actuala experien, oamenii devin tot mai tolerani cu ei nii, tot mai deschii la noi experiene i perspective.n aceste condiii, ntreaga fiin se dezvolt armonios, permind procesului de actualizare de sine s se desfaoare i transformnd individul n ceea ce Rogers a numit o persoan pe deplin funcional (fully functioning person).

Obiectivul principal al psihoterapiei rogersiene este rezolvarea incongruenei, respectiv ajutarea clientului s se accepte pe sine.

Terapeutul stabilete un astfel de climat psihologic n cadrul cruia clientul se simte acceptat n mod necondiionat, neles i valorizat ca persoan. n acest climat el se simte liber pentru prima oar s-i exploreze gndurile i sentimentele reale, acceptndu-i ura, furia sau alte sentimente "urte" ca pri ale propriului su eu.

Relaia terapeutic, n special n ceea ce privete aspectele sale personale i emoionale, este principalul vehicol al acestei schimbri. (De fapt, relaia este cea care promoveaz creterea i dezvoltarea integrat a clientului i nu anumite tehnici sau metode terapeutice). Pentru ca o relaie s produc aceste schimbri, trebuie s ndeplineasc anumite condiii (faimoasele condiii necesare si suficiente ale lui Rogers): 1. Psihoterapeutul trebuie s se strduiasc s i neleag clientul ct mai bine din perspectiva acestuia, adic s dea dovada de empatie i nelegere. 2. Psihoterapeutul trebuie s fie n mod onest interesat de binele clientului, s se strduiasc cu adevarat s l neleag i s l ajute, s nu se ascund dup o masc profesional sau s aib o atitudine de superioritate.

3. Clientul trebuie s se simt acceptat aa cum este, s nu se simt judecat sau criticat pentru ideile, sentimentele i faptele sale, indiferent care sunt acestea.

2. TEHNICI ALE TERAPIEI CENTRATE PE CLIENTC. Rogers propune urmtoarele tehnici de consiliere/terapie (cf. Iolanda Mitrofan, 2000) :

reflecia, meditaia, afirmaii cu accent pe sentimentele prezente;

reformularea coninutului relatat de client;

acceptarea necondiionat (atitudine empatic autentic): acceptarea pozitiv verbal/nonverbal.

n prezent se folosesc urmtoarele tehnici de consiliere nondirectiv:

A. Tehnici de ascultare; Ascultarea activ

B. Tehnici de reflectare (repetiie):

1. Repetiia ecou2. Repetiia pe alt ton. C. Tehnici de reformulare1.Reformularea-reflectare 2.Reformularea ca inversare a raportului figur-fond3. Reformularea-clarificare D. Tehnici de deschidere. Dup 1967, C. Rogers i-a deplasat atenia de la consilierea individual la consilierea de grup. El este iniiatorul grupului de ntlnire, al crui scop principal este dat de mbuntirea relaiilor interpersonale printr-o mai bun cunoatere de sine.

Teoria lui C. Rogers cu privire la caracterul necesar i suficient al empatiei, imaginii pozitive necondiionate i congruenei pentru provocarea schimbrii terapeutice a determinat multe controverse i cercetri.

A. Ellis afirma nc din 1959, c schimbarea terapeutic poate aprea i n absena tuturor condiiilor menionate de Rogers. Mai mult, terapeuii nii au revizuit postulatele iniiale ale terapiei centrate pe client. In 1976, 702 membri ai Asociaiei Germane de Psihoterapie Rogersian au fost intervievai n legtur cu metoda lor terapeutic. Doar 9% din respondeni pstraser condiiile rogersiene ortodoxe. Muli terapeui au raportat utilizarea unor tehnici neortodoxe precum jocul de rol i relaxarea (cf. I. Dafinoiu, 2000, p. 106).Curs 2: ART TERAPIADEFINIIE SCURT ISTORIC I DEVENIRE CONCEPTUALAPLICAII

MOD DE REALIZARE

1. DEFINIIE

tim c psihoterapia este, n ultim instan, o form de comunicare. Lucrul acesta nu trebuie neles n sens restrns, ca n preistoria psihoterapiei, doar ca o cur de cuvinte. Comunicarea psihoterapeutic folosete nu numai mijloace verbale i paraverbale i nici numai mijloace din sfera nelesului obinuit a ceea ce numim mijloace de comunicare nonverbale, adic mimic, pantomimic, gesturi, etc. Oamenii pot comunica (atunci cnd se pot nelege) i prin produsele creaiilor lor. n cazul de fa, oamenii desfoar o comunicare intrapersonal i interpersonal prin intermediul produciei artistice. n psihoterapie, orice form de de comunicare este binevenit atta vreme ct poate fi utilizat pentru revelarea tensiunilor, conflictelor, pentru diagnoza i stingerea lor.

Dup Paula Ford-Martin, art terapia este utilizarea artei pentru a exprima sentimente, emoii i percepii, prin crearea i analizarea de lucrri i simboluri vizuale ori din alte modaliti senzoriale.

Art terapia utilizeaz arta, imaginile, procesul creativ i rspunsurile clientului la acestea, nelegndu-le ca reflectri ale dezvoltrii personale individuale, reflectri ale abiliilor, personaliti, intereselor i conflictelor acestuia.

Psihoterapeutul de art este calificat n utilizarea n scop terapeutic a artei; art terapia este o form de terapie pe care o pot desfura numai profesionitii.

Utilizarea terapeutic a artei distinge artterapeutul de alte profesiuni de sprijin fiindc solicit abiliti i priceperi ndoite att psihoterapeutice ct i artistice.

Astfel, terapeutului de art i sunt necesare cunotine n privina materialelor utilizate n art i trebuie, de asemenea, s aibe i o proprie experien artistic. Pe lng acestea i sunt necesare abilitile clinice indispensabile oricrui psihoterapeut.

Dac acest profesionist trebuie s fie un fin cunosctor al mijloacelor i stilurilor artistice, n ce privete cunotinele de psihoterapie el trebuie s fie atestat ca psihoterapeut n aria terapeutic n care i desfoare activitatea.

Trebuie s constatm c, arta sau vindecarea ce decurge din utilizarea artei, nu este proprietatea terapeutului.

2. SCURT ISTORIC I DEVENIRE CONCEPTUAL

Medicii psihiatri francezi Ambrose Tardieu i Paul-Max Simon, preocupai din perspectiv medical de bolnavii mentali, au observat elemente i chiar teme recurente n desenele pacienilor pe care i tratau. n lucrrile publicate de ei, Tardieu i Simon au susinut c simbolistica i caracteristicile produciilor artistice ale bolnavilor, sunt funcie de patologia de care sufer acetia.

Teoriile subcontientului dar mai ales cele ale incontientului enunate de Sigmund Freud i mai apoi de Carl G. Jung au fcut inteligibile lucrrile realizate de persoanele aflate n suferin. Teoriile psihodinamice au argumentat c incontientul este populat de afecte, de conflicte care poteneaz mari energii n direcia autoexprimrii. i cum, aa cum tot coala psihanalitic evideniaz, simbolurile vizuale i imaginile sunt mijloace mult mai naturale de comunicare.

n anii30, ai secolului XX, creatoarea colii Walden din New York i o cunoscut membr a cercurilor artistice ale vremii, Margaret Naumburg (1890-1983), ncepe s aplice i s dezvolte programe de art terapie cu pacienii bolnavi mintali.

Margaret Naumburg i-a ncurajat pacienii s deseneze spontan i s asocieze liber n relaie cu propriile lor desene n anii 40. Ea considera c terapia prin art este orientat psihodinamic i este dependent de relaia transferenial dintre terapeut i pacient. La Naumburg expresia artistic cu scop terapeutic permite comunicarea simbolic. Mesajul depete astfel dificultile ridicate de comunicarea verbal. Naumburg ncuraja pacienii s descopere (pentru) ei nii semnificaia propriilor producii artistice.

Acum, art psihoterapia este o psihoterapie orientat spre proces, care implic comportament artistic, clinic i asociaiile pacientului. Se consider c este fundamental ca un client (sau un pacient) s-i neleag la un moment dat propria imagerie exprimat artistic.

Despre Edith Kramer, un alt art terapeut de nceput, se spune c, vizitnd n 1947 peterile de la Lescaux (Frana) ar fi afirmat c picturile rupestre aflate n aceste peteri celebre sunt un exemplu al limbajului (comunicrii- n.n.) universal al artei.

Teoriile ei au fost rezultatul muncii ei cu copiii n deceniul VI al secolului XX.

n anul 1949, Kramer a nceput s lucreze la coala de biei Wiltwycks, cu biei cu tulburri psihice ntre 8 i 13 ani. Ea ncuraja subiecii copii s exprime prin art ceea ce ei nu puteau exprima prin cuvinte. Kramer se concentreaz pe proprietile curative ale nsui procesului creativ. Pentru Kramer vindecarea este inerent procesului creativ ceea ce explic utilitatea artei n terapie. n folosirea artei ca terapie, terapeutul funcioneaz ca un ego auxiliar, asumndu-i un rol suportiv. n 1976 Kramer a condus un proiect la Universitatea din New York care se numea intervenia ca a treia mn a art terapeutului. Sublimarea este mecanismul cheie n procesul creativ. Considerat alturi de Naumburg printele art terapiei, Kramer va declara c ea promoveaz arta ca terapie pe cnd Naumburg folosete arta n terapie; actul creativ asist procesul terapeutic. Cu alte cuvinte, Kramer se centreaz pe actul creativ convins c procesul creativ n i pentru sine, este terapeutic n mod intrinsec.

Un mare progres n art terapie prilejuiete Myra Levick care subliniaz n 1983 ca fiind fundamental n terapie corelaia dintre dezvoltarea emoional, intelectual i expresia creativ. Levick operaionalizeaz criterii pentru identificarea mecanismelor de aprare n arta plastic. Cu aceste nstrumente pot fi identificate ariile de blocare precum i conflictele i problemele de cea mai mare importan pentru individ. Principii teoretice i terapeutice sntoase guverneaz acum aceast modalitate terapeutic.

Nu putem s nu amintim de Judy Rubin. Ea spunea n 1984 c n actul creativ (art making) conflictele nu numai se relev ci ele sunt reexperimentate (retrite) avnd reala oportunitate de a fi rezolvate i integrate n sistemul psihic i moral al individului.

Unii autori atribuie paternitatea art terapiei, artistului pictor i productorului de televiziune Adrian Hill. Neavnd pregtire psihologic dar experimentnd asupra propriei persoane, Adrian Hill constat c starea lui de bolnav de tuberculoz se ameliora atunci cnd picta sau desena. Observaiile acestea le-a adunat ntr-o carte pe care o public n 1945 la Londra, lucrarea Art contra boal, o poveste de art terapie.

Binenele, prin arta terapeutic putem nelege oricare din formele de art care pot fi folosite pentru exprimare i/sau care prilejuiesc pacientului nelegeri i triri de tip artistic. Cu sigurant expresia artistic realizat prin muzic, dans, pictur i scris pot fi utile terapiei. O form deosebit de art terapeutica este jocul dramamtic, motiv pentru care este tratat separat.3. APLICAII

Devenit abia n 2009 meserie oficial, art terapia are o vast aplicabilitate, fiind un tratament efectiv pentru tulburri (ori numai pentru slbiciuni/debiliti) de dezvoltare, psihologice sau probleme educaionale, medicale ori sociale.

Art terapia li se adreseaz populaiilor care sunt de toate vrstele, sexele, rasele sau provenienele etnice. Art terapeuii i pot oferi serviciile (lucreaz cu) indivizilor solitari, cuplurilor, familiilor sau grupurilor. Ea este mult mai eficient i aduce beneficii deosebite cnd este asociat unei terapii verbale.

Ca i orice psihagogie, este rcomandabil ca terapeutul s aleag materialele potrivite n intervenia lor special pentru fiecare client funcie de particularitile acestuia i de obiectivele terapeutice considerate.

Art terapia este, n general, un instrument de tratament valoros pentru tinerii i adulii care nu reuesc s-i exprime verbal suficient de precis, gndurile sau sentimentele. Dar pentru tratamentul copiilor art terapia se dovedete a avea o valoare deosebit.

Art terapia poate fi utilizat n terapia cvasimajoritii tulburrilor psihice. De asemenea, este de nivel intuitiv s nelegem c ea poate fi eficient n combaterea stresului i n activarea mecanismelor de aprare mature. Dar, mai mult, dincolo de aria aceasta de utilizare, ea poate fi folosit ca instrument terapeutic auxiliar ori complementar pentru bolile att psihosomatice ct i chiar somatice; cu alte cuvinte, art terapia are mereu efecte sanogenetice att asupra minii ct i asupra trupului indiferent dac acestea se afl sau nu n suferin. Se poate considera c arta poate mijloci i la omul sntos autoactualizarea.

Putnd juca un dublu rol, artterapeutul poate fi terapeut principal sau adjunct n echipa terapeutic. Aceast polivalen poate fi solicitat n funcie de nevoile instituiei sau ale obiectivelor terapeutice ale pacientului.

O caracteristic important a tratamentului vorbit eficace, promovat cu tiin, este c pacientul care acum devibne artist i nu terapeutul, conduce aciunea de interpretarea a operei de art. n acest timp terapeutul poate s formuleze indicaiile pentru situaiile critice care apar pentru aceste activiti,

Prin utilizarea proceselor creative pentru oricare tulburare psihic, pacienii sunt ajutai s fac fa stresului, s intervin n sensul schimbrii asupra experienelor traumatizante.

Mai mult ei vor reui printr-o astfel de asistare s-i mreasc abilitile senzoriale, mnezice i cognitive, s-i mbunteasc relaiile interpersonale. Mai mult dect att pacienii pot s ajung la insight n legtur cu situaiile i evenimentele vietii lor i s dobndeasc u sentiment mai mare de automplinire.

Istoria destul de scurt a art terapiei face ca fiecare succes terapeutic s fie considerat o cucerire important i din acest motiv s fac obiectul unor serii repetate de comunicri. Varii studii (n principal americane) au demonstrat eficiena art terapiei n tratarea afeciunile cerebrale (de exemplu pierderi de memorie) datorate unor boli degenerative (Alzheimer, demene senile, altor tulburri datorate naintrii n vrst etc), n tratarea efectelor accidentelor vasculare, efectelor traumelor cerebrale de cauze diverse. Este de mare notorietate utilizarea artei n tratarea demenei existnd chiar organizaii dedicate acestei activiti: The Society for the Arts in Dementia Care (Australia).

Art terapia este util, de asemenea, n tratarea disfunciilor cognitive, a tulburrilor de stres posttraumatic, n tratamentul bolilor cronice (bineneles ca abordare complementar), n depresii.

Dup cum susine Lisa Moschini, art terapia nu se adreseaz nu numai copiilor i adulilor ci i oamenilor cu personalitate borderline, bolnavilor psihotici dar i...criminalilor. Dintre acetia, spune autoarea n aceeai secven a lucrrii sale, art terapia este indicat copiilor care refuz s vorbeasc, adulilor care nu-i asum responsabiliti, bolnavilor psihotici care regreseaz, violatorilor, oamenilor cu personalitate borderline, care iubesc i resping n acelai timp.

Recomandarea art terapiei poate fi completat (fr a epuiza aria de eficacitate) ctre subieci care sufer de anxietate, au o stim de sine sczut (i sunt sau nu timizi), pentru felurite nevroze (perecum cea astenic), copiilor i tinerilor cu randament colar sczut.

Au fost consemnat n literatura de specialitate, de asemenea, faptul c pot fi identificate teme comune i simboluri n produciile artistice ale supravieuitorilor unor abuzuri sexuale i ale victimelor unor traume.

Recent literatura de specialitate psihiatric menioneaz exprimarea prin teme i simboluri artistice la supravieuitorii unor agresiuni sau la victimele abuzurilor sexuale.

De asemenea art terapia i-a dovedit eficiena n pierderile de memorie (datorate bolii Alzheimer sau altor boli degenerative) n depresii, n sindromul de stres posttraumatic, efectele asociate ale accidentelor i traumelor cerebrale.

Cele susinute mai sus sunt mai uor de reinut dac enumerm (dup Paula Ford-Martin) tipurile de beneficiile pe care pacienii pot spera s le obin ca urmare a terapiei prin art:

Autodescoperirea n forma ei cea mai de succes, art terapia declaneaz catharsisul, avnd asupra pacientului efecte spectaculoase de remontare i optimizaereenergetic i emoional; mplinirea personal Crearea unei recompense palpabile construiete ncrederea i poate da natere sentimentelor de validare. Sentimentul de mplinire personal vine din ambele procese ale art terapiei: att componenta creativ ct i componenta de analiz;

Abilitarea - art terapia poate ajuta indivizii se exprime vizual emoiile i temerile care altfel n-ar fi fost niciodat exprimate prin sensuri convenionale. Astfel, subiecii obin un oarecare control asupra acestor sentimente;

Relaxarea i eliberarea de stres Stresul cronic poate fi duntor att minii ct i trupului. El poate slbi sistemul imunitar, cauza insomnii i depresie i declana o serie de probleme circulatorii (cum ar fi: hipertensiune arterial, ateroscleroz i aritmie cardiac). Cnd este utilizat independent sau este combinat cu cu alte tehnici de relaxare cum ar imageria dirijat, art terapia poate fi un puternic mijloc de eliberare de stres;

Ameliorarea simptomelor i reabilitarea fizic - Art terapia ajut de asemenea indivizii s fac fa durerii i s promoveze nsntoirea fizic prin identificarea mniei i a altor resentimente sau stresuri emoionale i lucrul asupra lor. Art terapia este practicat n instituii de sntate mental, reabilitare, educaionale, n spitale i instituii juridice.

4. MOD DE REALIZARE

Terapia prin art prilejuiete autodescoperirea i creterea emoional. De aceea este ntotdeauna un proces care cuprinde aceste dou etape: ale creaiei i descoperirii semnificaiilor.

Cuvntul terapie vine de la grecescul therapeia care a nsemna a fi atent la. De aici reiese, poate fi dedus, vocaia terapeutic a artei, pentru c n mod obinuit, n cele mai multe sesiuni de terapieprin art, accentul se pune pe experimentarea interioar contientizarea sentimentelor, percepiilor i resurselor.

Terapia prin art este n mod tradiional centrat pe medii artistice vizuale: pictur ( n ulei sau acuarel), sculptur (de obicei modelaj n argil, plastelin), colaj, desen.

Bineneles c, n beneficiul pacienilor, spectrul de manifestri artistice a fost lrgit astfel ca definiia art terapiei s includ i dansul, muzica, scrisul (adic terapia prin scris) i chiar fotografia i filmul. Oricare medii de manifestri artistice sunt binevenite atta vreme ct ele sunt de folos pentru exprimarea clienilor.

n timp mediile artistice s-au rafinat, specializat i n ziua de azi art terapeuii au medii i mijloace pe care le prefer n schimbul unora sau altora, n funcie de nclinaii i experiene artistice personale.

Media este un termen folosit pentru a descrie materialele cu specific artistic.

Materialul respectiv trebuie s dea dovad de anumite capaciti de a se ncrca cu semnificaia pe care dorete s-o transmit pacientul. Este mediul de transmitere din orice model elementar de comunicare. Media cuprinde o varietate de itemi n dou sau trei dimensiuni. Un terapeut de art este familiar cu proprietile intrinseci ale materialelor media, precum i cu cele ce pot fi evocate prin introducerea de noi materiale. Terapeutul evalueaz potenialul stimulativ ale materialelor media n corelaie cu capacitile de coping ale pacientului, n efortul de a introduce noi materiale i noi sarcini. Terapeutul este antrenat s neleag ce este exprimat prin mijlocirea materialelor artistice. Materiale diferite evoc rspunsuri diferite i transmit mesaje diferite. Materialele artistice exist ntr-un continuum, de la cele structurate la cele nestructurate. Cele structurate au o condiie i o form definitiv i reprezint o marc definitiv. Materialele cu dou dimensiuni sunt reprezentative pentru materialele structurate incluznd creioane grafitate i creioane colorate, markere i acuarele. Materialele nestructurate cum ar fi argila (de modelaj) sau vopselurile n ulei, solicit utilizatorului s le imprime o anumit form. Capacitatea art terapeutului de a nelege i a interpreta ceea ce se exprim cu privire la media este fundamental pentru a practica modalitatea. Aceste informaii ofer terapeutului de art insight-uri privitoare la probleme subiacente ale vieii, preocupri i conflicte.

Dei terapia prin art poate implica asimilarea/dobndirea de aptitudini i tehnici artistice, accentul se pune totui pe dezvoltarea percepiilor i exprimarea imaginilor care provin din interiorul persoanei. Acestor imagini, gnduri sentimente i idei li se acord prima importan n art terapie. Funcie de aceste coninuturi exprimate, ndrumarea pacientului este cheia psihoterapiei. Bineneles aceast ghidare include i un, de nenlocuit, suport emoional. Aceast relaie susinere este necesar pentru a ghida experiena artistic i pentru a ajuta la gsirea sensul individual dea-a lungul ntregului travaliu artistic. n rare cazuri terapeuii solicit realizarea unei producii artistice dup imaginaia ori particip activ la realizarea produsului.

n cazul copiilor, diferite faze sau etape ale evoluiei copiilor au fost identificate de cercettori diferii; dezvoltarea artistic a copiilor este secvenial i sincron cu deprinderea de a forma abiliti. Cunoaterea variantelor tipice de dezvoltare sunt eseniale pentru nelegerea produciilor realizate de copii. Muli factori i multe influene vor contribui la maturizarea din sferele de dezvoltare, inclusiv cele artistice. Cathy Malchiodi a explorat aspecte legate de dezvoltarea copiilor exprimate n desen, cercetari consemnate n 1998 n lucrarea Understanding Childrens Drawings.

Psihoterapeutul de art i trateaz clienii prin utilizarea sarcinilor terapeutice artistice. Pe cnd art terapia proceseaz actul artistic ca pe un semnificant nonverbal, ca o form de expresie i comunicare nonverbal, artterapeutul exploreaz i intervenia verbal.

Curs 3: PSIHODRAMA DEFINIREA PSIHODRAMEIISTORICUL PSIHODRAMEICE ESTE PSIHODRAMA?PRINCIPIILE PSIHODRAMEI; ASPECTELE TEHNICO-METODOLOGICE ALE PSIHODRAMEIROLURILE N PSIHODRAM

1. DEFINIREA PSIHODRAMEIPsihodrama este o metod/tehnic psihoterapeutic de grup prin care pacienii exprim spontan ntr-un context dramatic, problemele lor de interacionare i integrare. Pacienii exprim prin jocurile de rol care le sunt distribuite, prin dramatizare, i autoprezentare dramatic, ntmplri semnificative din trecut, situaii nencheiate, drame interioare, fantezii, vise, pregtiri pentru situaii viitoare de risc sau exprim strile mentale de aici i acum.

Creatorul psihodramei (i nu numai) Jacob Levy Moreno(1889-1974), psihiatru, psihosociolog ipedagog. J. L. Moreno, nscut nRomnia,este creator att alpsihodramei, ct i al alsociometriei i unul din fondatoriipsihoterapiei de grup. Psihodrama a mai fost numit teatru terapeutic sau sociodram. Autorul psihodramei spunea despre aceasta (1976, apud G. Ionescu): n psihodram, pornind de la propriile vise, sperane i aspiraii, omul i poate crea o lume nou. Aceasta nu este o pledoarie pentru pentru evadarea din realitate ci dimpotriv, o pledoarie pentru creativitate.Moreno i-ar fi spus direct lui Freud: Eu ncep acolo unde Dvs. terminai; Dvs. ntlnii oamenii n cadrul artificial al cabinetului, eu i ntlnesc pe strzi i-n casele lor, n mediul lor natural. Dvs analizai visele lor, eu ncerc s le dau curajul de a visa din nou. 2. ISTORICUL PSIHODRAMEI1908-1911: Jacob L. Moreno ncepe s experimenteze drama creativ cu copiii din Viena.

1917-1918: Moreno lucreaz cu refugiaii din tirolezi din Primul Rzboi Mondial care fuseser cazai ntr-o locaie din periferia Vienei unde ncepe s se gndesc prima dat la sociometrie.

1921-1924: J. L. Moreno organizeaz n Viena propriul su teatru pe care-l numete Teatru Spontaneitiii ncepe ceea ce va deveni psihodrama. Dup C. Enchescu, prima edin oficial de psihodram a avut loc la 1 aprilie 1921 la Viena, dat la care este serbat anual n Austria ziua nebunilor i cnd a fost jucat rolul regelui pe tema Koenigsroman. Iniiativa i-a aparinut lui J. L. Moreno.

1932: JL Moreno propune pentru prima dat termenii de "terapie de grup" i "grup de psihoterapie", la o conferin a Asociaiei Americane de Psihiatrie din Philadelphia, dup ce a face cercetri de baz de cercetare asupra unor populaii din nchisori.

n 1934 J.L. Moreno nfiineaz la New York Institutul Psihodramatic. Dup cel de-al Doilea Rzboi Mondial psihodrma ncepe s fie pus fie jucat peste tot n lume.

Conform lui G. Ionescu, dup o perioad de avnt din deceniile ase i apte, psihodrama cunoate o restrngere a acreditrii tiinifice ca i a aplicabilitii clinice.

Conform aceluia autor, psihodrama se instituie n prima metod terapeutic ce recurge la mijloace acionale.

3. CE ESTE PSIHODRAMA?Psihodrama este o form de consiliere/psihoterapie, o manier de explorare prin aciunea dramatic a conflictelor interne, a problemelor, credinelor, viselor i ale celor mai nalte aspiraii ale indivizilor. Jocul dramatic se poate utiliza att n consilierea/psihoterapia individual, ct i n cea de grup. Poate fi folosit ca o modalitate central de abordare a problemelor clientului sau ca adjuvant al altora.

n prezent ea este folosit cu succes i-n cazul grupurilor (speciale) i a organizaiilor. Psihodrama s-a dovedit i un puternic instrument pentru a nva i exersa depinderile de interrelaionare pentru c ea presupune exprimarea pe scen nu numai a emoiilor ci i a relaiilor interpersonale. Psihodrama este o important surs de jocuri de rol larg utilizat n afaceri i industrie. Ea are tehnici specifice printre care menionm dublura, inversiunea de rol, oglinzile, solilocviul i sociometrie aplicat.

Psihodrama s-a fcut iniial cunoscut ca psihoterapie de grup. n prezent aceast accepiune este neleas ca limitativ pentru c ea are i alte funcii i utilizri. Dup J. B. Sadock (1985) Moreno ar fi afirmat abordarea noastr a fost aceea de studiu al omului n aciune , momentul nefiind o parte a istoriei ci istoria fiind o parte a momentului (sub species momenti). Mult mai corect ar fi s definim psihodrama ca o metod de comunicare n care cei care comunic se exprim prin aciune. n loc s vorbeasc de conflicte, pacientul le exteriorizeaz prin jocul dramatic, prin micare i expresivitate mimico-gestual. De altefel unul din dictonurile preferate ale lui Zerka Moreno este Nu-mi spune, arat-mi! Se refer bineneles la exprimarea prin jocul dramatic. Prin acest joc participanii transmit nu numai informaii ci i semnificaii.

Cel mai adesea psihodrama este neleas i aplicat ca metod de lucru cu gupul, grup n care fiecare persoan poate deveni agent terapeutic pentru oricare alt persoan din acelai grup. Audiena este complet implicat n jocul dramatic. Ea nu se implic superficial n preocuprile protagonistului ci chiar prin interesele personale. Jocul de rol l implica pe individ ca un tot: cognitiv, afectiv si comportamental. Jucnd un anumit rol persoana poate afla mai multe despre sine.

Dac finalitatea ultim a psihanalizei este ca, n urma analizei totale s dea pacientului mai mult discernmnt, finalitatea ultim a psihodramei este dup Moreno (1965), producerea total a vieii; terapia se va realiza chiar prin evenimentul trit nemijlocit. Creaia psihodramatic din psihodram nlocuiete asociaia verbal liber din psihanaliz, pentru c n psihoteraterapie trrile pacientului pot deveni att de puternice nct s nu poat fi exprimate numai prin cuvinte.

Psihodrama utilizeaz explicit n desfurarea ei anumite categorii ale existenei precum timpul (mai ales n dinamica ei prezent, dar i n cea viitoare), spaiul (ca material de desfurare, ca materie prim necesar expresiei ceea ce a fcut ca psihodrama s fie considerat o psihoterapie a spaiului) dar i realitatea confruntarea pacientului cu conflictul su nefiind doar imaginar/mental precum n alte terapii verbale ci direct, ntr-un mediu securizat chiar dac ntr-o manier simbolic i simulat. Timpul aciunii i al conflictului este n psihodram el nsui agent al schimbrii. Prezentnd conflictul acum i aici se pstreaz spontaneitatea i autenticitatea pacientului, acestea avnd astfel posibilitatea de a percepe, aciona i simi, de a retri situaiile sale de via.

Aceste categorii sunt organic sudate i construiesc att Realitatea ct i detaliile vieii personale. n felul acesta se ia viaa drept model terapeutic.

Psihodrama antreneaz puternice i numeroase elemente specifice teatrului. Se desfoar pe scen i poate folosi recuzit. Se poate folosi att comunicarea verbal ct i cea nonverbal.Psihodrama reuete s realizeze restructurri interne i schimbarea seturilor mentale disfuncionale, provoac participanii s gseasc noi rspunsuri la vechile probleme, n felul acesta ei devenind mai spontani i mai independeni.

Principala funcie a psihodramei este accea de a crete spontaneitatea ntr-o manier adecvat i funcional.

Prin ridicarea nivelului de spontaneitate a unui sistem intern uman sau un sistem organizaional, acesta ncepe s devin creativ, plin de via i dezvolta soluii noi la probleme vechi dar i soluii adecvate la noile situaii i preocupri.O sesiune psihodramatic dureaz de obicei ntre 90 i 120 de minute.

n lume exist peste 10 000 de practicani ai psihodramei.

Consilierea/psihoterapia prin joc dramatic nu trebuie considerat numai o modalitate de a achiziiona noi deprinderi i comportamente.

Comportamentul unei persoane reflect i imaginea de sine a ei. Modificnd imaginea de sine apar i modificri n sfera comportamental. Jocul de rol poate produce modificri n sfera personalitii.

Psihodrama are efecte profunde asupra personalitii, astfel ca modelul comportamental asimilat antreneaz modificari emoionale i intelectuale.

Psihodrama trebuie neleas n ultim instan, ca o cale a dezvoltrii umane.

4. PRINCIPIILE PSIHODRAMEI ASPECTELE TEHNICO-METODOLOGICE ALE PSIHODRAMEIJ.L. Moreno pune la baza psihodramei trei principii teoretice pe care se ntemeiaz aspectele tehnico-metodologice ale acestei forme de psihoterapie colectiv de grup. Ele sunt urmtoarele:

1. Teoria spontaneitii. Spontaneitatea reprezint rspunsul adaptativ prompt, un rspuns cu valen funcional potrivit att pentru nevoile interioare, ct i la cerinele realitii. Ea poate fi stimulat, favorizat prin creearea unui cadru optim, de ncredere n sine i n alii. Spontaneitatea este o funcie creatoare, plastic i dramatic. Ea reprezint motorul dezvoltrii genetice i al expansivitii maximale a Eului. Spontaneitatea este strns legat de creativitate.2. Teoria relaiilor i a reelelor psihosociale. Orice individ face parte dintr-un ansamblu de reele psihosociale care solicit angajarea individului n roluri diferite, n funcie de situaiile dar i de persoanele ntlnite de el n cursul vieii. Evenimentul pe care se ntemeiaz psihodrama este Intlnirea. Aici fiinele umane se prezint (din familia de cuvinte a vocabulei present) ntr-un spaiu comun cu partenerul (partenerii) cu toate forele, slbiciunile lor. Ei vor fi eluiberai ctre spontaneitate, fiind contieni de scopurile lor reciproce, doar n parte. Esena ntlnirii moreniene const n autenticitatea relaiei dintre persoane. ntlnirea, ca de altfel toat psihodrama, nu are numai funcie diagnostic, ci i una ameliorativ, terapeutic.

3. Teoria rolurilor. Acest aspect este legat n primul rnd de personalitate i el se refer la rolul pe care individul este nvestit s-1 joace" n diferitele circumstane ale vieii, n raport direct cu situaiile ntlnite. n autobiografia din 1985 Moreno susine trei principii ale ale psihodramei:

1. Spontaneitatea i creativitatea sunt adevrate fore ale progresului uman dincolo i independent de libido sau motive socioeconomice i nu decurg din acestea de pe urm.

2. Dragostea i mprtirea reciproc a sentimentelor sunt puternice i indispensabile principii de lucru n viaa de grup. Prin urmare, este imperios necesar s avem ncredere n inteniile semenilor notri, o credin care transcende simpla conformare care decurge din constrngerea fizic sau legal.3. Pe baza acestor principii poate fi realizat, prin aceste tehnici noi, o comunitate super-dinamic.n ceea ce privete modul de desfurare a edinelor de psihoterapie prin psihodram, avem de-a face cu trei momente, i anume :

a) nclzirea care urmrete crearea ambianei de spontaneitate prin exerciii i discuii libere. Pregtirea punerii n scen a aciunii, n cursul creia directorul incit la nceperea jocul unei scene de via" ;b) jocul dramatic propriu-zis; Al doilea moment este reprezentarea scenic propriu-zis n care protagonistul cu ajutorul Eului auxiliar, al tutror rolurilor i al auditorului, pune n scen un conflict din trecut sau prospectez dramatic viitorul. c) discuia final privete observaiile jocului dramatic i concluziile acesteia. Reprezint cea de-a treia etap i ultima a psihodramei. Ea va utiliza fenomenele proiective, de transfer, libera asociaie, urmrind n final realizarea procesului de catharsis i, prin intermediul acestuia, restabilirea echilibrului psihic al persoanelor care au participat la joc psihodramatic" al grupului terapeutic respectiv. La discuia final particip ntreg auditoriul, cei prezeni comunic protagonistului ce emoii a trit i ce imagini au fost asociate n timpul desfurrii reprezentrii dramatice.5. ROLURILE N PSIHODRAMMoreno (1976) spunea de rolurile din psihodram: Rolul este forma actual i tangibil pe care o ia Sinele individual.

Grupul cuprinde colectivul de subieci i de acesta se leag att jocul dramatic, ct i reaciile emoional-afective ale membrilor si;

Rolurile din psihodram sunt bine delimitate. Astfel avem:

-protagonistul sau pacientul index

-Eul auxiliar (de obicei mai multe ca numr i varieti)

-conductorul grupului (de obicei terapeutul, psihodramatistul)

-auditorul.

Protagonistul-este pacientul central, acela care, cu ajutorul Eurilor auxiliare, al conductorului i auditorului i prin intermediul jocului de rol i exploreaz interioritatea psihic. n general el alege situaia pe care-o consider necesar de a fi jucat, fcnd i distribuia adic alocnd persoanele din grup pe roluri (ego-uri auxiliare). Dup cum se poate lesne deduce, protagonistul are i funcii scenaristice i regizorale, motiv pentru care este greit s numim terapeutul regizor sau (psiho)dramaturg.

Drama pus n scen este supus alegerii libere a protagonistului, putnd fi din trecut, prezent sau din viitor.

Eul (ego-ul) auxiliar-este ales de protagonist pentru a juca un rol n reprezentarea scenic menit s faciliteze desfurarea jocului dramatic. El ntrupeaz o persoan semnificativ din viaa pacientului. Dar el poate interpreta i un obiect nensufleit dar i un simbol, o ideee, o atitudine ba chiar i o halucinaie. Fr aceste ego-uri nu exist conflict, deci nici dram ele ajutnd substanial protagonistul s-i cunoasc gndurile i sentimentele necunoscute ca mai apoi s le exprime i s le ia sub control . Uneori poate fi necesar ca unul din ego-urile auxiliare s primesc investirea de asistent terapeut dirijnd i observnd n limitele competenei, jocul dramatic.

Tot unul din rolurile rezervate Eu-rilor de sprijin este dublura (sau umbra) care poate sta n spatele pacientului index exprimnd ce simte i gndete acesta ajutndu-l s ptrund mai profund n propria-i problematic. Dublura ofer protagonistului un al doile Ego. n diferite situaii dublura poate fi chiar multipl reprezentnd de pild pacientul la diferite vrste semnificative.

Cnd se consider c protagonistul este incapabil, datorit unor blocaje, de a se reprezenta (n sens terapeutic) pe sine, rolul su este iniiat de un ego auxiliar care devine oglinda. Protagonistul privete o scen n care el este jucat de un Alter Ego; privindu-se n oglind el poate descoperi aspecte necunoscute despre sine.

Oglinda nu este o imitatoare pasiv ci ea poate folosi tehnici de distorsionare deliberat, uneori, de exemplu exagernd comportamentele protaonistului cu obiectivul c acesta se va debloca i va interveni n corectarea reprezentrii oglindite pentru ca aceasta s fie ct mai aproape de propriile gnduri i simminte.

Psihodramatistul -conductorul, liderul, monitorul- este bineneles terapeutul. El este mai puin regizorul reprezentaiei pentru c aceat sarcin aparine participanilor, n primul rnd protagonistului. Psihodramatistul face recomandri i tine reprezentaia n arii terapeutice. El pregtete propedeutic ntreg grupul n privina procedeelor dramatice. Cel mai important rol (!) al su n psihodram este acela de analist al materialului ce apare pe parcursul reprezentaiei. El este i acela, care ca reacie la rezistenele protagonistului la recomandri, poate cere ca unul din ego-urile auxiliare s joace rolul de oglind. Psihodramatistul nu este creatorul jocului dramatic, el are funcie catalitic, stimuleaz grupul s se exprime prin mijloace dramatice. Atitudinea directorului (de unde stilul su) poate fi pasiv, agresiv, directiv sau comprehensiv.

G. Ionescu susine c ...dintre toate metodele de terapie, psihodrama reclam cea mai nalt competen din partea terapeutului.

Auditorul-ceilali membri ai grupului care nu sunt implicati direct n reprezentaie care nu au nici roluri de egouri auxiliare. Cu toate acestea auditoriul el nsi catalizaeaz (chiar i involuntar) ceea ce se desfoar n pies dnd feed-back-uri subliminale, nonverbale actorilor din pies.

n psihodram sunt utilizate o serie de tehnici psihodramatice, care ulterior au fost preluate i adaptate i de alte orientri de consiliere/psihoterapie. Unele din rolurile de mai sus cum ar fi dublul, oglinda sunt n acelai timp tehnici folosite n diverse terapii. Pe lng aceste roluri pot fi amintite ca tehnici psihodramatice:

a. Jocul de rol, este o tehnic foarte popular - iniial specific psihodramei dar preluate de tot mai multe metode terapeutice - n care pacientul joac un rol semnificativ pentru el, al unei persoane semnificative sau al su ntr-o situaie semnificativ.

b. Inversinuea de rol: o persoan joac rolul altei persoane cu care, de obicei interacioneaz conflictual n viaa de zi cu zi. Nora joac rolul soacrei, printele al copilului, subalternul pe cel al efului, etc. Pentru a folosi aceast tehnic este nevoie de un partener complementar.

c. Solilocviul terapeutic: monolog i se fapt o exprimare n surdin [] a unor gnduri i sentimente ascunse paralel cu gndurile i aciunile manifeste. (B. J. Sadock) Scopul solilocviului este dup G. Ionescu, catharsisul.

d. Tehnica improvizrii spontane: este interpretarea unor roluri imaginare de care interpretul a fost, n general frustrat.

Bineneles c n psihodrama care valorizeaz libertatea i ncurajeaz creativitatea tehnicile nu sunt limitative, ele putnd fi n mod virtual nenumrate.

Curs 4: GESTALT TERAPIA

SCURT ISTORIC

DEFINIIE

TEHNICI

APLICAII

1. SCURT ISTORIC

Abordarea gestalt este o abordare existenial. Aceste abordri traduc n limbaj psihologic i psihoterapeutic gndirea filosofilor existenialiti.

Terapia gestaltista a fost rezultanta a numeroase influene din tiina i cultura timpului precum: religiile orientale (elemente de budism Zen), fenomenologia european i existenialismul (de la S. Kierkegaard la J.P. Sartre), filosofia pragmatic (a lui William James, George Herbert Mead i John Dewey ), filosofia relaiilor i dialogului a lui M. Bubber, teoria sistemelor a lui L.W von Bertalanffy, teatrul experimental al lui J.L. Moreno, psihanaliza (abordarea de tip aici i acum a lui Otto Rank, Analiza caracterului a lui Wilhelm Reich, conceptul de polaritate al lui Jung) i bineneles, psihologia gestalt prin legile percepiei gestalt studiate de Koffka, Kohler i Wertheimer i mai apoi prin Teoria holistic a organismelor a lui Kurt Golstein. La acestea putem aduga inspiraii din teoria cmpului a lui K. Lewin.

Receptacolul a tuturor acestor influene enumerate mai sus a fost psihanalistul Fritz Perls i soiei sale Laura Perls. Un contribuitor important a fost considerat i sociologul Paul Goodman.

La nceputuri, psihoterapia gestalt sublinia importana experienei personale i a episoadelor experieniale nelese ca experimente sau ca "situaii de urgen trite n condiii de siguran". Se poate spune c n anul 1969 Gestaltterapia i mplinete progresul i recunoaterea social.

Psihoterapia gestalt se rspndete cu repeziciune n anii 60 i 70. n 80 dei apar numeroase centre de terapie gestalt, ele evolueaz n paralel i independent de lumea academic n care, n acea perioad, cele mai apreciate erau preocuprile cognitive.

Azi psihoterapia gestalt este nc foarte popular n Europa pentru c n America popularitatea ei maxim a fost n anii 80. Elemente de psihoterapie gestalt au fost preluate de alte coli i curente chiar din dezvoltarea organizaional sau din nvmnt.

n SUA, Richard Price (1930-1985) a dezvoltat o form personal de cretere i integrare descendent din psihoterapia gestalt a lui Perls, numit de el Practic Gestalt. Din aceasta au evoluat apoi alte variante terapeutice cea mai cunoscut n SUA i Japonia fiind Contientizarea Practic Gestalt (Gestalt Awareness Practice engl. orig.) promovat de Christine Stewart Price (soia i colaboratoarea lui Richard Price).

Psihoterapia gestalt nu trebuie ns confundat cu psihoterapia teoretic gestalt care a fost dezvoltat de Hans-Jrgen P. Walter i colaboratorii si din rile de limb german din Europa contemporan, strict pe baza principiilor psihologiei gestalt clasice. Abordarea amintit este nrudit prin rdcina sa gestaltist de psihoterapia lui Perls dar foarte diferit totui prin principiile de ntemeiere.

2. DEFINIIE

Psihopatologie existenial/gestaltist susine c tulburarea psihic apare atunci cnd oamenii evit s nfrunte realitile legate de problemele singurtii ale izolrii i ale lipsei de semnificaii.

Am putea da acum definiia: Gestalt terapia este o abordare umanist, experienial, holistic, orientat spre proces care are ca scop restaurarea gradului de contientizare pentru a permite creterea flexibilitii i multiplicarea posibilitilor de alegere n toate aspectele vieii.

Psihoterapeuii existenialiti pun un mare accent pe autenticitatea relaiei cu clientul i doresc ca relaia s fie non-directiv, una de parteneriat. n acelai timp ns, ei antreneaz clientul s aib atitudini confrontative relativ la situaiile problemele pe care le ntlnete n via. Combinarea acestor dou abordri/principii face ca terapiile existeniale s fie cu adevrat eficiente.

3. PROCESUL TERAPEUTIC

Muli autori, ncepnd chiar cu Perls, au ncercat, probabil din inspiraie comun ,s esenializeze n cteva cuvinte procesul terapeutic gestaltist. Forma final este urmtoarea:

I and thou,

Here and now,

What and how.

Perls, utilizeaz egotismul lui Paul Goodman, care dincolo de a fi concept, este o atitudine i un instrument. O neateptat de frumoas abordare se nate astfel: omul nu mai este determinat de trecutul su (uzitnd conform psihanalizei mecanismele de aprare din prima noastr copilrie), nici de mediul n care triete (dup adepii comportamentalismului) ci pentru prima dat viaa omului are o determinare interioar: propria lui dorin. Nu este numai eliberat politic ci se elibereaz (total, holist) i psihologic. Omul experimenteaz acum cu adevrat, un sentiment de libertate i creativitate. Fiecare poate avea (dac i dorete) propria cale i propriul ritm. Omul este dator s fie fericit. Foarte sintetic, Serge Ginger, spune: Gestaltterapia i nsoete pacientul ctre autonomia personal, de-a lungul a mai multor etape: dependen, contradependen, independen, interdependen.

Obiectivul unei explorri fenomenologice este contientizarea.

Gestaltterapia pune n aplicare principiile teoretice pe care le formuleaz iar modelul holist cu care lucreaz, presupune mai mult dect suma prilor ce-l constituie. Obiectivul final al acestei terapii este contientizarea complet de sine astfel nct s fie integrate holist toate segmentele nstrinate sau nevalorizate. urmrete contientizarea personal i responsabilizarea.

Ce este cu totul deosebit n Gestaltterapie este c ea este o abordare de tip hermeneutic o explorare a realitilor individuale i un exerciiu continuu de descoperire a ceea ce d valoare unui individ. Gestaltterapia nu interpreteaz simptomul nu caut modelele de nvare defectuoase. Ei folosesc, n cea mai pur expresie umanist nu empatia, nu competena psihoterapeutului ci ntreaga lui personalitate i umanitate, cu tot ce are aceasta mai autentic i mai preios exploatnd-o prin implicare controlat.

4. TEHNICI

Un concept cheie al Gestaltterapiei este cel de contact care se refer la relaia pe care individul trebuie s o aib cu mediul su i desigur, la calitatea acestei relaii.

O mare msur a Gestaltterapiei presupune analiza a ceea ce are loc ntre individ i mediul n care acesta triete.

Pentru Perls oamenii care nu au contact cu mediul dezvolt (poate ca mecanism de aprare) rezistene la contact.

Exist mai multe tipuri de rezistene:

a. Cei care preiau punctele de vedere ale altora fr discernmnt (nghit ideile sau perspectivele) se spune c introiecteaz (de la introiecie);

b. Retroflecia este situaia cnd individul face el nsui ceea ce i-ar place s fac alii (se mestec pe ei nii);c. Deflecia este starea celor care nu pot asimila nimic de la mediu;

d. Confluena este starea n care individul dezvolt granie confuze n relaia cu mediul astfel nct nu poate distinge ntre ce-i aparine i cenu.

Se poate vorbi (considera Perls exprimndu-se metaforic) despre un metabolism mental .

Procesul de modificare a relaiei figur-fond. Prin contientizarea utilizat de gestalt se urmrete extragerea din fundal a imaginilor, sunetelor i gusturilor care exprim nevoile dominante ale indivizilor. Astfel, ele vor fi cu adevrat percepute n cadrul procesului terapeutic, vor fi aduse n focarul contiinei n timpul edinelor. Afacerile neterminate ale individului sunt rezolvate astfel, aici i acum.

Cojirea cepei. Conform Gestaltterapiei, nevroza are cinci straturi: falsul, impasul, fobia, implozia i explozia. Pentru a se maturiza i a-i utiliza maximal resursele, aceste cinci starturi ale nevrozei trebuie tratate prin contientizare. Subiectul va deveni el nsui i se va integra n mediu. Efectul spectaculos este cel de conectare la o surs puternic (interioar, exploziv) de energie.

ntruparea verbului. Sprijinul terapeutic fiind un act de comunicare, nu nseamn c se limiteaz doar la comunicarea verbal. Gestaltterapia propune o manifestare fizic, n conduita exterioar, a afectelor pe care le experimenteaz clientul: strngerea, lovirea, aruncarea a diverse obiecte simbolice (pernue, ghemotoace de hrtie, ursulei de plu, haine, etc.. Astfel ura, mnia, disperarea, nevoia de mbriare pot i exprimate n felul acesta n perimetrul securizat al cabinetului de psihoterapie. Clientul poate s se exprime i artistic, prin desen, pictur, prin cntec sau dans, ocazional, atunci cnd sufletete simte nevoia, prin lacrimi, sughiuri, urlet sau rs, lamentaie sau bucurie.

Ciclul contactului. Desfurarea self-ului are loc n mai multe etape ceea ce ar putea fi descris ca un ciclu deoarece are un caracter circular i repetitiv. Goodman vorbea de urmtorii timpi: precontact, luare de contact, plin contact, postcontact. Noi credem c un ciclu cuprinznd etapele: apariia nevoii, creterea tensiunii, iniierea aciunii, etapa contactului propriu zis i ultima etap aceea a retragerii pn la apariia urmtoarei nevoi, descriu suficient de comprehensiv, ciclul experienei gestalt:

CICLUL EXPERIENEI GESTALT

NEVOIE TENSIUNE ACIUNE

RETRAGERE

Gestaltterapitii amintesc n general c etapele precontractului (apariia nevoii i a tensiunii nu nseamn timp pierdut ci un moment necesar pentru orice tip de relaii (amicale, comerciale, politice, .a.).

Tehnica scaunului gol. Tehnic mprumutat de multe orientri terapeutice din psihodram) i gsete o nalt fructificare n Gestaltterapie dei nu este o tehnic specific acestei orientri i sunt foarte multe edine n care nu se folosete. Locul gol poate fi ocupat dup caz de o persoan imaginar sau de un obiect simbolic care i ine locul cum ar fi: o pereche de ochelari, o plrie, un stilou sau o pern.

Visul n Gestaltterapie. n terapia de care vorbim, visele nu se interpreteaz ci se triesc, se experieniaz. Mai mult, dincolo de orice explicaie ocult, clientul gestalt este 100% responsabil pentru ce se ntmpl n vis. Paragrazndu-l pe Freud, Perls a spus c el chiar crede c visul chiar este calea regal spre integrare. n Gestaltterapie lucrul cu visul are patru momente. n primul moment el povestete visul, normal, la nivelul bunului sim. n momentul urmtor clientul l relateaz ca i cum s-ar desfura aici i acum. Dup aceste dou momente va trece la punerea n scen a visului, regizorul fiind chiar el. Pentru acestei aciuni se folosete diferite obiecte (sau persoane) pentru a reproduce situaia din vis. Se urmrete astfel punerea laolalt a prilor mprtiate prin folosirea ocazional a luiEU. n al patrulea rnd, proprietarul visului ia act situaiile din vis, folosind ntotdeauna pronumele personal "EU". n felul acesta el sporete nivelul de identificare cu fiecare obiect/caracter n vis. Obiectivul este contientizarea de sine i trezirea elanului vital de care clientul fusese anterior deposedat (sau pe care n proiectase asupra altora).Baumgardner l citeaz pe F. Perls: Pentru mine, un vis este un mesaj existenial. [] i frumuseea este c, odat ce ne asumm responsabilitatea pentru istoria noastr de via, pentru visele noastre, atunci suntem capabili de a ne schimba viaa.

Amplificarea. Anumite micromicri, microgesturi observate de terapeut n cursul edinei pot fi interpretate ca lapsusuri ale trupului (smotocirea unei batiste, zbaterea unui muchi, o grimas). Se consider c punerea n aciune cu intenie, controlat, nlocuiete i previne punerea n aciune impulsiv, necontrolat. Punerea n aciune, bogat verbalizat (aici i acum) permite analiza raional i contientizare.

5. APLICAII

O mare for i este dat Gestaltterapiei de faptul c ea poate fi aplicat att copiilor, tinerilor sau adulilor; att n grup ct i individual; att n familie sau cuplu ct i instituional (trening sau consiliere). Are o form numit geronto-Gestalt adaptat pentru asistarea vrstnicilor (care, se tie, sunt dealtfel foarte refractari la psihoterapie).

Terapia gestalt se aplic, de asemenea,unei largi palete nosografice (nevroze, unele psihoze), putnd avea rol, att de psihoterapie ct i consiliere psihologic.

Gestaltterapia este foarte eficient n depresie, stim de sine sczut, (sentimente de) culpabilitate.

Gestaltterapia este foarte util n terapia pierderii, n asistarea travaliului de doliu (al pierderii de orice fel). Prin aceast valen Gestaltterapia este potrivit pentru tratarea dependenelor de orice fel inclusiv a dependenei de tutun sau droguri.

Aceast terapie poate face clientul s depeasc blocajele emoionale care-l inhib social sau sexual dar i impasurile care-i creeaz blocaje creative.

Comportamentele exagerate (borderline sau chiar anormale) de tip narcisistic sau cele de tip sado-masochist pot fi reconsiderate pentru o mai bun adaptare la condiiile de via ale clientului.Curs 5: HIPNOTERAPIA

SCURT ISTORIC AL HIPNOTERAPIEI

DEFINIIA HIPNOZEI I A HIPNOTERAPIEI

TERAPIA PRIN HIPNOZ

Inducerea transei

Intervenia terapeutic n stare de trans hipnotic propriu-zis

1. SCURT ISTORIC AL HIPNOTERAPIEI

Nu este greu s nelegem c fenomenele hipnotice au existat dintotdeauna. Astfel de fenomene pot fi descoperite n practicile magice din religia i cultura multor popoare. Transa amanilor, meditaia i chiar extazul mistic sunt fenomene nrudite, stri de contiin modificat, ca i transa hipnotic.

Dar tuturor acestor fenomene nu li s-a spus hipnoz.

Primul care a adus fenomenele hipnotice n atenia culturii occidentale a fost germanul Franz Anton Mesmer (1734 1815). Mesmer pretindea c exist transferuri energetice ntre fiinele vii sau chiar ntre acestea i obiectele nensufleite, efluvii pe care le-a denumit magnetism animal. Teoria care descria aceste fenomene s-a numit mesmerism. Se pare c Mesmer considera c sntatea este dat de circulaia nengrdit a proceselor vieii prin canalele trupului omenesc. Dac aceast circulaie este obstrucionat, se instaleaz boala.

Hipnoza clasic i psihanaliza

Inspirat de succesorii lui Mesmer, chirurgul britanic James Braid (1795-1860) este interesat de somnul nervilor (neuro-hypnotism) care prin abreviere devine termenul pe care-l folosim azi acela de hipnotism, respectiv hipnoz i trans hipnotic. Braid folosete termenul prima dat n jurul anului 1841. Dei J. Braid este considerat printele hipnotismului modern la data menionat nu se putea vorbi de terapia psihic prin hipnoz.

Adevrata valorificare terapeutic a hipnozei pentru tratamentele mentale este fcut pentru prima dat, dup cum se tie, de Jean Martin Charcot. Pentru c folosea condiionarea n trans hipnotic, el a fost contestat (dar i continuat) de Hippolyte Bernheim.

Hipnoterapia (tradiional) practicat la acea vreme, inclusiv cea practicat de J. Braid, utiliza n principal sugestia direct de nlturare a simptomului. Aversiunea se utiliza atunci cnd se urmrea nlturarea unei adicii. Hipnoza era facilitat uneori de utilizarea relaxrii terapeutice.

Dup cum tim, n 1895, Sigmund Freud i Joseph Breuer public lucrarea Studii asupra isteriei n care consemnau utilizarea hipnozei n tratarea faimoasei paciente care suferea de isterie, Anna O. Dei Breuer rmne credincios hipnoterapiei, Freud se consider frustrat de beneficiile ei.

Influena hipnozei asupra naterii psihoterapiei este paradoxal: Psihanaliza s-a nscut cnd Freud a abandonat hipnoza n favoarea tehnicii de asociaie verbal liber.

Hipnoza ericksonian

Milton Erickson, personalitate complex i nonconformist, nemulumit de directivitatea hipnozei clasice, propune n anii 50 o metod revoluionar de utilizare a hipnozei n psihoterapie. El realizeaz o hipnoz nondirectiv, care pornete de la conversaii informale prilej cu care poate desfura strategii terapeutice i utiliza modele de limbaj sofisticate.

Richard Bandler i John Grinder, primul psiholog, cellalt filolog, admiratori ai lui Erickson, au studiat cu atenie limbajul i strategiile ericsoniene cu scopul de a scrie cteva cri (Milton Erickson fiind cunoscut ca geniul fr scrieri).

S-ar prea c n prezent, aproximativ 19% din hipnoterapeui sunt de orientare ericksonian.

Hipnoza cognitiv/comportamental

Theodore Barber, punnd n aplicare consecinele psihologiei sociale a lui Theodore Sabrin, susine c fenomenele hipnotice pot fi nelese mai bine nu ca aparinnd unor stri modificate de contiin ci ca variabile psihologice normale legate de motivaii, ateptri, imaginaie activ sau atitudine (receptiv fa de fenomenul hipnotic).

Hipnoza cognitiv-behaviorist reunete n sensul unei integrri, hipnoza clinic cu metodele cognitiv-comportamentale. Este de asemenea paradoxal c tehnica desensibilizrii sistematice a lui J. Wolpe, una din metodele cele mai cunoscute ale terapiilor comportamentale, s-a numit iniial desensibilizare hipnotic.

2. DEFINIIA HIPNOZEI I A HIPNOTERAPIEI

O foarte simpl i scurt definiie a hipnozei afirm c aceasta ar fi o ngustare temporar a cmpului contiinei. Pentru a accede la aceast stare (din motive terapeutice), se aplic procesul de inducie hipnotic.

Pentru noi, hipnoza este o stare de contiin modificat; o stare de atenie selectiv obinut prin utilizarea unor tehnici de relaxare, tehnici de imagerie sau distragere, stare care permite accesul n incontient, reducnd interferenele analitice i critice ale proceselor raionale, contiente.

Descriind percepia subiectiv a strii de contiin modificat experimentat n starea de trans hipnotic, Weitzenhoffer i Hilgard citai de Roger P. Allen, consemneaz: Multe persoane raporteaz c starea hipnotic se resimte la nceput ca o stare de adormire dar cu diferena c, ntr-un fel, ei continu s aud vocea mea ca pe un fel de fundal, orice ar experimenta. ntr-un fel hipnoza este ca somnambulismul. Cu toate acestea, hipnoza este, de asemenea, o experien individual i nu este la fel pentru toat lumea.

Azi, exist nc ntrebri dac hipnoza este stare modificat de contiin, o realitate construit sau este explicat mai bine de teoria rolului. I. Dafinoiu, explic aceast teoriede pe urm teorie astfel: Expectanele de rol (rolul de persoan hipnotizat) contureaz coordonatele transei hipnotice, particularizeaz comportamentul hipnotic al subiectului. Unii autori sunt mai decii asupra naturii fenomenului, lucru pentru care utilizarea terapeutic a hipnozei poate fi definit astfel:

Hipnoterapia este terapia psihic ce utilizeaz stri de contiin modificat de tip hipnotic pentru cunoaterea, diagnosticarea, modelarea, contientizarea i utilizarea optim a resurselor clientului.

n trecut hipnoterapia, nc de la J. M. Charcot, lua n principal, aspectul unei metode de condiionare a conduitei pacientului Aceast cale a fost criticat i abandonat de H. Bernheim. Acesta, Breuer i Freud, care au nceput s utilizeze hipnoza ca tehnic de sondare a incontientului pacienilor. n hipnoterapia modern, ncepnd cu revoluia realizat de Milton Erickson, hipnoterapia devine de fapt, profitnd de cunotinele noastre n aceast direcie, un proces de predare-nvare, n care utilizm capacitile i potenialul incontientului.

3. TERAPIA PRIN HIPNOZA

Hipnoza, ea nsi, nu este un scop n sine n hipnoterapie. Mai potrivit este s considerm hipnoza un vehicul, un instrument pentru a ajuta clientul s gseasc drumul ctre nsntoire. Utilizarea hipnozei n context clinic nu se face la ntmplare ci urmrete respectarea unor reguli stricte. Stricteea acestor reguli, riguros respectate, las totui loc din belug pentru manifestarea creativitii hipnoterapeutului, pstrnd n acest fel calitatea hipnoterapiei de terapie vie, umanist.

O intervenie hipnoterapeutic poate fi descris ca avnd urmtoarea structur general:

- inducerea transei;

- aprofundarea transei;

- intervenia terapeutic propriu-zis n care se aplic tehnicile terapeutice

specifice;

- revenirea din trans i ncheierea edinei.

Hipnoterapeui de cel mai ianlt prestigiu au artat n repetate rnduri c o mare parte din psihoterapie se desfoar n afara transei hipnotice, folosind un arsenal de tehnici i metode de nfluenare a pacientului, arsenal care este n acord ideologic cu teoria psihologic a respectivei coli de psihoterapie. mbinarea hipnoterapiei cu alte metode i tehnici formeaz o strategie de intervenie care, numai bine proiectat i dus la capt i poate fi pacientului de ajutor.

Hipnoterapia nu nseamn numaidect inducerea transei ci se realizeaz dup ce au fost parcurse celelalte etape ale unei psihoterapii comune precum: anamneza i interviul clinic, formularea unei ipoteze diagnostice, stabilirea obiectivelor terapeutice, realizarea contractului i alianei terapeutice, selectarea unei strategii terapeutice (care va include bineneles i terapia hipnotic).

a. Inducerea transei

La momentul n care terapeutul consider c strategia terapeutic o cere i pacientul este pregtit se realizeaz inducerea transei. Pentru aceasta sunt necesare cteva condiii de mediu. Cabinetul de hipnoterapie este n general un cabinet de psihoterapie obinuit, nu foarte ncrcat cu mobilier sau decoraiuni. Temperatura i iluminarea trebuie s fie neutre n aa fel nct pacientul s nu fie deranjat. n cabinet n principiu trebuie s fie linite, dar cum n zilele noastre este o condiie de mediu greu de atins, putem tolera un anumit nivel de zgomot, mai ales dac acesta este ndeprtat. n situaii speciale, precum sirenele (chiar ndeprtate) ale unor ambulane nu pot fi cu totul eliminate, exist metode de integrare a lor n instructajul induciei hipnotice. Clientul poate fi aezat n decubit dorsal sau confortabil pe un fotoliu. Pot fi obinute transe chiar n poziia eznd pe scaun, n aa numita poziie a birjarului.

Printre tehnicile de inducie a transei enumerm: Tehnica de inducie rapid a ochilor sigilai nchii; Inducia ceasului ticind; Inducia prin levitaia braului; Inducia prin numrtoare invers; Inducia prin confuzie i suprasolicitare; Inducia fracional, Inducia prin experien i prin amintirea transei experimentate; Inducia prin tehnici de relaxare muscular progresiv; Inducia prin imagerie dirijat; Inducia prin fixare asupra unor stimuli externi, .a.

n continuare prezentm cteva scenarii (alternative) de inducere a transei prin Tehnica imageriei dirijate. Terapeutul poate solicita discret, pe parcursul discuiilor anterioare cu pacientul dac acesta are un loc secret o imagine relativ perfect depre locul n care ar dori s se relaxeze. I. Dafinoiu i J.-L. Vargha citndu-l pe M.D. Yapco (1990) decrie debutul unui astfel de scenariu (coninnd sugestii procesuale:

i, pe msur ce continui s stai confortabil n acest fotoliu, cu ochii nchii, i poi lsa mintea s se ntoarc spre amintirea unui anume loc, poate un loc special, n care te-ai simit foarte bine... deosebit de confortabil i de linitit, fericit... sau poate un loc pe care ai dori s-l creezi special i n care s descoperi ct de linitit i mpcat cu tine nsui te poi simi... i i permii s mergi n acest loc chiar acum, n plan imaginar... te simi acolo, trind senzaiile, emoiile, sentimentele pe care ai dori s ie trieti acolo... i poi auzi sunetele acestui loc relaxant linitindu-te... i poi vedea cu ochii minii imaginile acestui loc, observnd ct de plcut este acest loc pentru tine... i te simi foarte bine acolo".

Un alt scenariu din aceast categorie care aparine de ast dat lui M. Hunt (1988) i citat tot de I. Dafinoiu i J.-L. Vargha:

Imagineaz-i c te afli ntr-un loc foarte plcut, unde totul este aa cum ar fi dac ai putea s comanzi acest loc special pentru tine nsui... i, petrecndu-i puin timp acolo, treptat, tensiunea de peste zi scade i te simi din ce n ce mai confortabil...

Imagineaz-i acolo toate detaliile reveriei tale: ce ai putea vedea cu ochii interiori, ce ai putea s auzi cu urechile interioare; cum se simte corpul tu fcnd tot ceea ce face el n imaginaia ta. Dac eti ntins pe o plaj tropical, simi soarele cald, simi nisipul, simi micarea cu care corpul tu se cuibrete ntr-o poziie confortabil n nisip... Dac noi n aceast lagun tropical, simi micrile cu care corpul tu alunec prin ap, simi apa rcoroas care alunec peste corpul tu. Afl cum se simte corpul tu!... Ar putea exista lucruri n reveria ta de care ai vrea s te apropii, s le atingi, s le guti. Ar putea fi miresme asociate. Afl cum sunt culorile, dac este rece sau cald, dac mai este cineva acolo... toate detaliile care adaug culoare, bogie i bucurie reveriei tale.., i, n timp ce faci toate acestea, incontientul tu te va conduce ctre nivelul de hipnoz cel mai confortabil pentru tine, pentru a obine ceea ce urmeaz s obii astzi."

Pe tot parcursul acestui exerciiu imaginativ, terapeutul va culege semnele feed-back-rilor de la client ceea ce-i va da orientarea asupra profunzimii transei i asupra etapei n care se afl. Fcnd lucrurile acestea, terapeutul va ti dac se poate trece n etapa urmtoare.

b. Intervenia terapeutic n stare de trans hipnotic propriu-zis

n starea de trans apar o serie de manifestri specifice hipnozei: disocierea (a percepiei subiective, a minii de trup), modificri mnezice (n sensul creterii sau scderii calitilor acesteia sau modificri mnezice de tip disociativ), distorsiunea timpului, posibilitatea de a cltori (subiectiv) nainte i napoi regresia i progresia de vrst, o serie de rspunsuri ideodinamice (ideomotorii, ideosenzoriale, ideoafective), modificri senzoriale (chiar halucinaii) i catalepsia. Toate aceste modificri sunt tot attea instrumente, oportuniti de a interveni n scop curativ asupra pacientului.Curs 6: PSIHOTERAPIA COGNITIVA

IZVOARE I SCURT ISTORIC

DEFINIIIRELAIA TEORIEI COGNITIVE CU

PATOGENIA TULBURRII DEPRESIVE

PROCESUL TERAPEUTIC

INDICAII I CONTRAINDICAIILE

TERAPIEI COGNITIVE

1. IZVOARE I SCURT ISTORIC

Ca oricare alt psihoterapie veritabil i terapia cognitiv este un sistem de psihoterapie care are la baz o teorie psihopatologic i una de personalitate.

Considerarea cogniiei are adnci i multiple rdcini n istoria spiritului uman. Un prim mare cognitivist ar putea fi considerat filosoful stoic grec Epictet care a trit n secolul I-II e.n. De la acesta a rmas consideraia cu for de postulat precum c: nu este important agentul stresor ci semnificaia pe care i-o d omul acelui agent. Judecata persoanei respective asupra evenimentului implicat, poate fi corectat, ntruct st n puterea omului s elimine acest mod de a gndi. De fapt terapia cognitiv a preluat din filosofia stoicilor numai ramura optimist a acesteia.

Un filon important al acestei terapii poate fi regsit n filosofia fenomenologic.

Alt izvor al psihoterapiei cognitive poate fi regsit n psihanaliz i n primul rnd n psihologia lui A. Adler, care considera c fiecare individ prezint o concepie (sau proprietate de reprezentare) proprie despre lumea obiectiv.

Nu n ultimul rnd, rdcinile mai vechi ale cognivismului pot fi regsite i n psihologia formei, psihologia gestaltist. O nou surs de inspiraie i o nou nevoie de sintez i actualizare, a fost furnizat de opera lui Jean Piaget care a descris celebrele faze ale dezvoltrii intelectuale/cognitive ale copiilor.

n psihologie cognitivismul apare ca un cadru teoretic de nelegere/explicare al psihicului uman i ncepe s fie utilizat n anii 50. Apariia sa poate fi neleas i ca o replic a comportamentalismului care refuz s s ia n seam (i cu att mai puin s explice) procesele mentale. Dup anii 50, psihologia cognitiv evolueaz rapid (n paralel cu tehnologia calculatoarelor am spune), fiind preocupat mai ales de cercetarea proceselor mentale ale limbajului, memoriei i rezolvrii de probleme. Se poate spune c deceniul VII al secolului trecut este momentul unei revoluii cognitive n psihologie. Contributori importani la naterea psihologiei cognitive sunt recunoscui a fi: Albert Bandura, Aaron T. Beck, Jerome Bruner, Noah Chomsky, Albert Ellis, .a.

Psihologia cognitiv este radical diferit de alte forme anterioare de nelegere a psihicului uman din cel puin dou motive de esen:

1. Psihologia cognitiv folosete metoda tiinific ca form de investigare, detandu-se att metoda introspecionist ct i abordrile bazate pe simptom (ex. psihanaliza);

2. n antitez cu psihologia comportamentalist, recunoate n mod explicit existena strilor mentale precum credinele, dorinele i motivaiile, etc.

Pe cnd psihologia cognitiv i ncepuse deja existena inexorabil, fr intenia dinainte formulat, urmrind scopuri terapeutice, ntemeindu-se pe o bogat experien clinic, civa specialiti americani dezvolt independent diferite variante a ceea ce azi se numete psihoterapie cognitiv.

Primul dintre acetia este psihiatrul Aaron T. Beck. Aaron T. Beck (nscut n 1921) este considerat printele Psihoterapiei Cognitive. Cartea care este actul de natere al acestei psihoterapii este Depression: Causes and Treatment, publicat n n 1967. Mai trziu (la scurt vreme) alte forme de terapie cognitiv sunt dezvoltate de Albert Ellis (terapia raional emotiv), Arnold Lazarus.

2. DEFINIII

Dup Marc Richelle, Cogniia desemneaz, n primul rnd, ansamblul de acte i procese de cunoatere, ansamblul mecanismelor prin care un mecanism dobndete informaie, o trateaz, o conserv, o exploateaz; cuvntul desemneaz, de asemenea, produsul mental al acestor mecanisme, considerat fie la modul general, fie referitor la un caz particular.

Conform Enciclopediei Gale (ediia 2001) Terapia Cognitiv este o abordare psihoterapeutic ce utilizeaz abloanele (pattern-urile) de gndire pentru a schimba dispoziiile i comportamentele.

Psihologia cognitiv argumenteaz, din ce n ce mai persuasiv, c este imposibil a concepe i nelege omul fr aceast dimensiune cognitiv, multe faete ale psihismului uman de interes pentru psihoterapie, aa cum sunt stima de sine, imaginea de sine, identificarea, proiecia sinelui n viitor etc., au n vedere aspectele cognitive. De pild, anumite gnduri genereaz n mod necesar o stare afectiv negativ, mai ales cnd ele se refer la propria valoare a individului, sau pun n discuie stima de sine.

Ca i la Epictet, manifestrile depresive sunt consecina interpretrilor particulare (a se citi: distorsionate) ale individului asupra evenimentelor stresante. Concluzia mobilizatoare este c factorii cognitivi sunt eseniali n bolile depresive (procesele afective precum simptomele depresive, dispoziiile negative, retragerea, culpabilitatea, resemnarea, obinnd un rol secundar, derivnd chiar din cogniii). Dintr-un astfel de punct de vedere, tulburarea nevroticului nu mai este fondat de o tulburare emoional, afectiv (aa cum o descrie psihopatologia psihanalitic) ci se plaseaz ntr-o stare de eroare cognitiv i aceasta fiindc, tulburarea cognitiv precede tulburarea afectivitii.A.T. Beck a formulat un model structurat al depresiei i care este izvorul ntregii sale coli psihoterapeutice.

Structurile cognitive sunt elemente cu organizare specific, realizate din cunotinele unui individ. Se pot decela structuri de suprafa (constituite din ceea ce este vizibil, gndit sau comunicat) i structuri de profunzime, (cuprinznd sisteme de semnificaii, ca i autoverbalizrile i imaginile mentale corespunztoare acestora).

Structura cognitiv dezvluit de Beck are trei niveluri, cel al cogniiilor, al proceselor i al schemelor (depresogene).

a. COGNIIILE (n mod sintetic apreciate ca idei automate) se definesc ca imagini mentale sau coninut verbal care se afl n contiina pacientului i reprezint ceea ce gndete pacientul n situaie (A. J. Rush, 1975). Din perspectiv psihoterapeutic, cogniia are semnificaia unui mod de a vedea situaiile, de a pune problemele sau de a interpreta faptele. Acest mod particular de percepere a realitii se constituie ntr-un ansamblu de concepte, lund forma unei concepii despre situaii, probleme i lume.

n psihoterapia lui Beck, reprezentativ pentru cogniii este triada cognitiv, care const n anumite pattern-uri de gndire, de apreciere n termeni negativi a condiiilor materiale i temporale exterioare, ca i a celor subiective. Triada cognitiv se manifest, n esen, prin percepii i interpretri eronate. Aceste modele iau urmtoarele forme:

Cogniiile negative fa de sine i.e. o autoevaluarea negativ. Individul se autoapreciaz ca inadecvat, inapt, indezirabil i desigur, incapabil de a-i atinge scopurile;

Cogniiile negative fa de lume i.e. evaluarea negativ a mediului. Individul apreciaz lumea ca suprasolicitant, ostil, umilitoare;

Cogniiile fa de viitor, respectiv evaluarea negativ a viitorului. Timpul nu poate aduce nimic bun, totul este lipsit de speran, nefericit, anxiogen, punitiv.

Ca efect al acestor ateptri, pacientul interpreteaz astfel faptele, nct acestea s confirme aceste cogniii negativiste, lucru care are drept consecin o atitudine pesimist, defetist i ideaie suicidar.

Triada cognitiv este un bun exemplu pentru a ilustra cum cogniiile se aglutineaz, relaioneaz pentru a forma structuri cu rol disfuncional.

n timpul interviului psihoterapeutic, gndurile automate pot fi identificate utiliznd chestionare sau liste de control.

b. PROCESELE COGNITIVE arat modalitatea de generare i evoluie n timp a structurilor (modul n care structurile cognitive de profunzime sunt transpuse n structuri de suprafa) i evenimentelor cognitive (explic modul de elaborare a evenimentelor cognitive de ctre structurile cognitive).

Procese interne importante sunt descrise de evenimentele cognitive, care sunt gnduri i imagini, nelegeri generate de indivizi n timpul incidentelor, ntmplrilor semnificative, care gnduri, dac nu corespund realitii, stau la originea episodului depresiv.

Un veritabil nucleu al depresiei este alctuit din distorsiunile (disfunciile) cognitive, care au, ca i consecine, modificrile afective i fizice, ca i alte trsturi asociate ale depresiei (n expresia lui Beck, 1985). Disfunciile cognitive constau ntr-un mod particular de interpretare a realitii, n funcie de schemele i respectiv de ipotezele cognitive asociate, veritabile erori sistematice ale procesului de gndire.

Disfuncii (distorsiunile) cognitive frecvente care trebuie considerate n psihoterapie sunt:

inferena arbitrar, raionamentul este realizat superficial (chiar ntmpltor, dup o logic proprie), pornind de la informaii structurate negativ. n realitate, subiectul, prin astfel de inferene, dorete s-i confirme propriile convingeri iraionale. De exemplu: N-am reuit s-mi ating obiectivul, deci sunt anormal, fiindc oamenii normali i ating obiectivele;

abstracia selectiv sau abstracia specific: concentrarea asupra unui detaliu negativ extras din contextul general care-i conferea semnificaia real, aceea c ansamblul situaiei este pozitiv. Pacientul depresiv amplific, deci, importana detaliului, minimaliznd contextul;

gndirea absolutist, dihotomic, bipolar, care exprim totul, fr atenuare i lipsit de nuane intermediare: bun/ru, succes/eec, totul sau nimic: dac nu sunt cel mai bun, atunci nseamn c sunt cel mai prost;

amplificarea eecurilor, maximizarea evenimentelor negative. Toi trim evenimente negative. Dar e uor de neles c toate, chiar toate, au o zon de influen limitat. Un eveniment mrunt, precum reproul oarecare al unui ef sau al unui prieten, poate aprea ca un eveniment catastrofal pentru un depresiv.

minimalizarea succeselor, care const n subevaluarea semnificaiei unui eveniment particular, sau n tendina de a elabora judeci extreme: succesele sunt ateptate, fireti (i repede uitate), de foarte mic valoare; eecul este edificator: sucese au mai avut i alii, eecul dovedete c nu sunt bun de nimic;

suprageneralizarea sau generalizarea cu dramatizare, exemplu clasic de sofism, dup care un exemplu ar ine loc de dovad, pornind de la un eveniment particular, se exprim o convingere global;

personalizarea, autodistribuirea responsabilitii, de ctre persoana depresiv, a semnificaiei unor evenimente, care are cel mult o relaie de contingen cu persoana care face inferena;

Aceste procese cognitive au fost enumerate chiar de Beck. La acestea mai putem aduga:

evaluarea incorect a unor situaii apare ca urmare a unor presupuse atitudini critice sau rejectare din partea celorlali, avnd ca efect dezvoltarea de sentimente de umilire i disperare;

personalizarea amintit mai sus este nrudit cu asumarea unor responsabiliti excesive este tendina de a atribui anumite evenimente negative unor erori personale (de cele mai multe ori imaginare) sau deficiene ale pacientului;

atitudinea disfuncional, apare ca urmare a convingerii pacientului c valoarea sa ar depinde de opinia celorlali despre el.

c. SCHEMELE COGNITIVE sunt reprezentri stabile, stereotipizante ale pacientului, alctuite din valori sau noiuni organizate n cursul vieii din experienele sale particulare de via, din pattern-urile sale comportamentale, care ofer o baz pentru interpretarea stimulilor din mediu care acioneaz asupra fiinei umane. Schemele cognitive tulbur semnificaia experienelor, mpiedicnd pacientul s surprind adevrul. Schemele cognitive sunt interne, tacite, neverbalizate, veritabile grile de interpretare a evenimentelor. Ele sunt uneori numite i postulate silenioase sau atitudini disfuncionale. Este foarte important s nelegem c (dup Beck) tulburarea cognitiv precede tulburarea afectiv.

3. RELAIA TEORIEI COGNITIVE CU PATOGENIA TULBURRII DEPRESIVE

Cogniiile sunt o realitate de zi cu zi a vieii oamenilor i modul cum sunt gestionate poate garanta starea de sntate mintal sau, dimpotriv, genera tulburri.

Unii autori (de ex. Sommers-Flanagan,1977) consider c uneori, pentru clienii depresivi, lipsii de motivaie, rezisteni la influena autoritii sau clieni tineri care consider psihoterapia ca fiind plicticoas, i din acest motiv nu primesc provocarea pentru nvare a terapiei cognitive, este necesar aplicarea unor tehnici de preterapie cognitiv, special construite pentru principiile terapiei cognitive. Acestea sunt concepute pentru a demonstra clienilor fora gndirii; puterea cogniiilor. Tehnica presupune relatarea unei anumite ntmplri semnificative. Redrii povestirii i urmeaz o discuie despre implicaiile povestirii, realizat prin utilizarea unei serii de ntrebri de tip socratic.

Cnd oamenii experimenteaz ocazional (i inevitabil n existena de o via) eecul, dispoziia lor general scade. Dac aceast scdere se suprapune cu un mod defectuos de gndire, tarat de gnduri automate negative, de distorsiuni cognitive, omul devine vulnerabil la aciunea unor scheme cognitive negative, manifestndu-se procese disfuncionale care, bineneles, vor scade i mai mult dispoziia general a individului. Acest cerc vicios are proprietatea de a se automenine i chiar accentua, agrava. Concret, predispoziia pentru a genera un stil cognitiv vicios poate ncepe chiar din copilrie. Atunci, n urma unor experiene primare, timpurii (o jignire, o situaie de abandon, un eec mrunt) se formeaz unele idei, postulate disfuncionale (ex: copiii care nu primesc cadouri nu sunt iubii; dac nu eti primit n jocul de fotbal nu ai prieteni adevrai .a.). Aceste idei disfuncionale rmn inactive ani n ir, pn cnd unul sau mai multe evenimente deosebite, de fapt incidente critice, le fac utile (bineneles, n neles patologic).

Ideile disfuncionale activate devin generatoare de gnduri negative automate, care se vor exprima n simptomele depresiei, care pot fi: cognitive, afective, motivaionale, comportamentale, somatice.

Modelul cognitiv al depresiei

(experiene primare idei disfuncionale + incidente critice gnduri negative automate simptome ale tulburrii)

Dup cum subliniaz Ion Dafinoiu, modelul cognitiv al depresiei este valabil nu numai pentru depresie sau tulburrile emoionale, ci el evideniaz rolul cogniiilor n interaciunea complex a acestora cu strile afective i comportamentale n general.

n clarificarea etiologiilor i explicarea forei sanogenetice a terapiei cognitive, I. Dafinoiu adaug c depresia este un efect al supradeterminrii, n care gndirea depresiv este doar unul din factori (ceilali fiind de tip biologic, social, developmental), dar unul puternic : Deoarece n psihogeneza depresiei, cogniiile au o anumit prioritate interveniile sistematice asupra lor se pot dovedi deosebit de utile, aa cum confirm deja practica clinic.

4. PROCESUL TERAPEUTIC

Scopul terapiei cognitive const n nlturarea tulburrii depresive prin identificarea ipotezelor eronate, a cogniiilor negative i dezvoltarea unor scheme cognitive mai flexibile care s duc la schimbarea modului disfuncional de gndire.

Un important obiectiv al tratamentului este acela de a nva pacienii pentru a deveni propriii lor terapeui.

Tehnicile terapiei cognitive sunt, n realitate, o suit de acte ntreprinse de terapeut n colaborare cu pacientul, pentru schimbarea modului disfuncional de gndire al pacientului. Odat cu schimbarea acestui mod de gndire, prin ajutorul acordat direct pacienilor, se va schimba modul lor de comportament i de rezolvare a problemelor. Pentru a-i crete eficiena muncii i a crete rigoarea datelor de analiz, muli dintre terapeui folosesc ca instrument o Fi de nregistrare a gndurilor automate. Acesta poate fi construit dup stilul i nevoile pacientului sau terapeutului. Terapia presupune intens participare i o bogat creativitate, un algoritm terapeutic care presupune urmtoarele activiti:

- Descoperirea/identificarea ipotezelor maladaptative (n realitate, folosind terminologia proprie, a ideilor disfuncionale;

- Supunerea la o analiz de validare a fiecreia din aceste idei disfuncionale;

- Descoperirea/identificarea gndurilor automate i testarea lor, de asemenea, n scopul de a le dezvlui justificarea/utilitatea lor pentru client;

-Verificarea legitimitii atribuirii responsabilitii i dac este cazul reatribuirea blamului;

- Eliminarea aprehensiunilor catastrofice, i reducerea anxietilor;

- Decentrarea de pe false interpretri i crearea unor coordonate mai apropiate de adevrul obiectiv (social);

- Detaarea fa de situaiile problematice i cutarea de o pluralitate de soluii alternative pentru acestea;

- Actualizarea i aplicarea unor tehnici de diversiune (de asemenea pentru decentrare i recentrare n interpretri i puncte de vedere);

- Fixarea achiziiilor prin repetiie cognitivi/sau ,,deutero learning

- Instruirea i instituirea ncrederii n sine, creterea stimei de sine, .a.

n esen, terapia cognitiv este tot timpul activ i la nceput directiv, dar devine progresiv interactiv, trecnd de la observarea comportamentului la analiza cogniiilor. Este o metod originar individual, dar au fost elaborate i tehnici pentru terapia cognitiv de grup.

5. INDICAIILE I CONTRAINDICAIILE TERAPIEI COGNITIVE

ncepnd a fi dedicat iniial pacienilor depresivi, mai ales pentru depresii nonbipolare moderate sau uoare, terapia conitiv se aplic azi i tulburrilor afective majore i tulburrilor distimice. Au fost consemnate aplicri recente ale terapiei cognitive la tulburri anxioase, fobii, obsesii, anorexie mental i bulimie. Aceste aplicaii nu au fost nc validate.

Azi se ncearc aplicarea terapiei cognitive celor nonresponsivi la substanele antidepresive sau celor care prezint afeciuni somatice, cronice.

Psihoterapia cognitiv nu aduce ctiguri pentru pacienii cu depresie melancolic, cu depresie psihotic, cu boal schizo-afectiv. Psihoterapia cognitiv este contraindicat pacienilor depresivi cu ideaie suicidar, cu idei delirante i halucinaii. Curs 7: PSIHOTERAPIA COGNITIV-COMPORTAMENTAL

SCURT ISTORIC

DEFINIIA PSIHOTERAPIEI

COGNITIV-COMPORTAMENTALETEHNICILE PSIHOTERAPIEI

COGNITIV-COMPORTAMENTALEAPLICAII PSIHOTERAPIEI

COGNITIV-COMPORTAMENTALE

1. SCURT ISTORIC

Nu este un secret, Terapia Cognitiv-Comportamental a aprut din fuziunea concepiei terapeutice cognitive cu concepia terapeutic behaviorist (comportamental).

Dac urcm n amonte, ctre trecutul Psihoterapiei Cognitiv-Comportamentale, ne vom opri o dat n anii 1960 cnd s-a afirmat Terapia Cognitiv i continun


Recommended