+ All Categories
Home > Documents > Curs Integral

Curs Integral

Date post: 02-Oct-2015
Category:
Upload: josef13
View: 247 times
Download: 3 times
Share this document with a friend
Description:
curs calculatoare
110
CURS N O . 1 NOŢIUNI INTRODUCTIVE CE ESTE INFORMATICA ? Folosirea calculatorului a dus la apariţia unei noi ştiinţe şi a unui nou domeniu de activitate: INFORMATICA. Informatica reprezintă un complex de discipline prin care se asigură prelucrarea raţională a informaţiilor prin intermediul maşinilor automate. La începutul anilor `60 în mediile universitare au început să se formeze departamente pentru cercetarea şi studierea calculatoarelor. Cu timpul a apărut o bogată literatură de specialitate, iar cursurile din domeniul informaticii au început să fie orientate pe subdomenii şi să fie gradate pe nivele de dificultate. Astăzi informatica este divizată în nouă subdomenii: - ARHITECTURA CALCULATOARELOR - SISTEME DE OPERARE - ALGORITMI ŞI STRUCTURI DE DATE - LIMBAJE DE PROGRAMARE - INGINERIA PROGRAMĂRII - CALCULE NUMERICE ŞI SIMBOLICE - SISTEME DE GESTIUNEA BAZELOR DE DATE - INTELIGENŢĂ ARTIFICIALĂ - ANIMAŢIE ŞI ROBOTICĂ 1. ARHITECTURA CALCULATOARELOR Studiază cum sunt organizate diferite componente hardware ale calculatorului şi cum sunt conectate pentru a putea obţine un sistem eficient, sigur şi util. 2. SISTEME DE OPERARE Studiază cum trebuie să fie organizate programele care controlează şi coordonează toate operaţiile din sistemul de calcul. 3. ALGORITMI ŞI STRUCTURI DE DATE Studiază metodele prin care se pot obţine aplicaţii care să prelucreze diferite clase de informaţii, modul în care vor fi reprezentate informaţiile care vor fi prelucrate şi metodele de optimizare a paşilor necesari pentru realizarea aplicaţiilor. Pag. 1
Transcript

cursuri

CURS NO. 1

NOIUNI INTRODUCTIVE

CE ESTE INFORMATICA ?

Folosirea calculatorului a dus la apariia unei noi tiine i a unui nou domeniu de activitate: INFORMATICA. Informatica reprezint un complex de discipline prin care se asigur prelucrarea raional a informaiilor prin intermediul mainilor automate.

La nceputul anilor `60 n mediile universitare au nceput s se formeze departamente pentru cercetarea i studierea calculatoarelor. Cu timpul a aprut o bogat literatur de specialitate, iar cursurile din domeniul informaticii au nceput s fie orientate pe subdomenii i s fie gradate pe nivele de dificultate.

Astzi informatica este divizat n nou subdomenii:

ARHITECTURA CALCULATOARELOR

SISTEME DE OPERARE

ALGORITMI I STRUCTURI DE DATE

LIMBAJE DE PROGRAMARE

INGINERIA PROGRAMRII

CALCULE NUMERICE I SIMBOLICE

SISTEME DE GESTIUNEA BAZELOR DE DATE

INTELIGEN ARTIFICIAL

ANIMAIE I ROBOTIC

1. ARHITECTURA CALCULATOARELOR

Studiaz cum sunt organizate diferite componente hardware ale calculatorului i cum sunt conectate pentru a putea obine un sistem eficient, sigur i util.

2. SISTEME DE OPERARE

Studiaz cum trebuie s fie organizate programele care controleaz i coordoneaz toate operaiile din sistemul de calcul.

3. ALGORITMI I STRUCTURI DE DATE

Studiaz metodele prin care se pot obine aplicaii care s prelucreze diferite clase de informaii, modul n care vor fi reprezentate informaiile care vor fi prelucrate i metodele de optimizare a pailor necesari pentru realizarea aplicaiilor.

4. LIMBAJE DE PROGRAMARE

Studiaz notaiile (limbajele) prin care algoritmii1 i structurile de date vor fi reprezentai astfel nct s poat fi prelucrat aplicaia. Aceste limbaje sunt apropiate limbajului natural i pot fi uor traduse n secvene de comenzi pe care s le neleag calculatorul.

5. INGINERIA PROGRAMRII

Studiaz cum poate fi automatizat activitatea de proiectare a aplicaiilor de prelucrare a informaiilor astfel nct s se obin programe corecte, eficiente, fr erori i uor de exploatat.

6. CALCULE NUMERICE I SIMBOLICE

Studiaz descrierea fenomenelor din lumea real prin intermediul formulelor matematice care pot fi manipulate algebric astfel nct s se obin modele matematice uor de descris prin algoritmi. Modelele matematice permit descrierea fenomenelor complexe i reprezentarea lor n sisteme de calcul, cum ar fi: zborul avioanelor, curenii marini, traiectoria sateliilor i a planetelor, micarea particulelor, .

7. SISTEME DE GESTIUNE A BAZELOR DE DATE

Studiaz cum pot fi organizate cantiti mari de date care nu necesit n prelucrare calcule matematice complexe. Este cazul informaiilor prelucrate n procesele economico sociale, n ntreprinderi i n administraie. Prelucrarea acestor date trebuie s se fac eficient, fr erori, cu asigurarea securitii lor.

8. INTELIGENA ARTIFICIAL

Studiaz metode de automatizare a aplicaiilor pe care omul le realizeaz prin metode inteligente, care sunt dificil de descris i de caracterizat cu ajutorul algoritmilor, cum ar fi: nelegerea unui limbaj, crearea de noi teorii matematice, compunerea muzicii, crearea unei opere de art, luarea unor decizii n urma evalurii unor situaii complexe (stabilirea unui diagnostic n medicin, mutarea unei piese la jocul de ah, )

9. ANIMAIE I ROBOTIC

Studiaz cum pot fi generate i prelucrate imaginile i cum se poate rspunde unei situaii din exterior prin acionarea unui robot.

CE ESTE HARDWARE UL CALCULATORULUI ?

Prezentarea hardware ul calculatorului v ajut s nelegei:

ce se ntmpl n culisele sistemului de calcul,

cum este manipulat i memorat informaia,

cum reuesc echipamentele calculatorului s prelucreze efectiv informaia conform cerinelor instruciunilor unui program.

Hardware ul calculatorului este format din trei mari componente:

unitatea central de prelucrare,

memoria intern,

sistemul de intrare ieire.

CE ESTE UNITATEA CENTRAL DE PRELUCRARE ?

Unitatea central de prelucrare (CPU Central Processing Unit) sau procesorul este creierul calculatorului. Ea coordoneaz i controleaz ntreaga activitate a calculatorului. tie s interpreteze programele, s identifice instruciunile dintr-un program, s decodifice o instruciune, s recunoasc codul operaiei din instruciuni, s activeze circuitul electronic corespunztor operaiei, s execute operaii aritmetice i logice.

Odat cu dezvoltarea electronicii i cu apariia circuitelor integrate, construcia unitii centrale de prelucrare s-a bazat pe un singur circuit integrat numit MICROPROCESOR. Circuitul integrat este o capsul n interiorul creia se gsesc zeci sau sute de mii de circuite electronice. Se mai numete i cip (chip). El se monteaz pe placa calculatorului prin intermediul unor piciorue numite pini.

CE ESTE MEMORIA INTERN ?

Memoria intern este locul de munc al calculatorului, locul n care sunt aduse programele i datele pentru a pentru a fi prelucrate de microprocesor. Deoarece toate instruciunile i datele sunt codificate ntr-o reprezentare binar, memoria va fi un loc n care se depoziteaz secvene de bii. Fiecare bit este reprezentat printr-un comutator electronic individual, care va prezenta cele dou stri:

comutatorul ON cifra binar 1

comutatorul OFF cifra binar 0

Deci memoria intern este un depozit pentru informaia codificat n binar iar capacitatea ei se msoar n uniti de msur a informaiei: kilooctetul sau kilobytul, megaoctetul sau megabytul.

Programele ruleaz n memoria intern a calculatorului, adic instruciunile i datele pe care le folosesc instruciunile programelor sunt ncrcate n memoria intern, instruciunile sunt executate de ctre procesor, iar rezultatele obinute de procesor n urma executrii acestor instruciuni sunt depuse n memoria intern.

Unele calculatoare au o memorie mai special numit MEMORIE CACHE. Aceast memorie aparine microprocesorului i este o memorie tampon ntre memoria intern RAM a calculatorului i microprocesor. Este o memorie mult mai rapid dect memoria de lucru RAM.

CE ESTE SISTEMUL DE INTRARE IEIRE ?

Sistemul de intrare ieire asigur comunicaia calculatorului cu lumea nconjurtoare prin intermediul unor echipamente specializate numite dispozitive periferice.

Aceste dispozitive sunt:

dispozitive de intrare ieire

memoriile externe (auxiliare)

DISPOZITIVELE DE INTRARE IEIRE

Dispozitivele de intrare ieire sunt echipamente specializate care asigur interfaa dintre calculator i utilizator. Ele sunt de trei tipuri:

Dispozitivele de intrare INPUT DEVICE

Dispozitivele de ieire OUTPUT DEVICE

Dispozitivele de intrare ieire INPUT-OUTPUT DEVICE

DISPOZITIVELE DE INTRARE

Sunt dispozitive utilizate pentru a transmite calculatorului informaii i comenzi prin operaia de citire (READ). Din aceast categorie fac parte: tastatura, cititorul de cartele, cititorul de band perforat, mouse-ul, scannerul, creionul electromagnetic.

Informaia citit poate fi:

caractere tastate de la tastatur,

o imagine,

muzic

vorbe.

Oricare ar fi informaia, principiul de funcionare al unui dispozitiv de intrare este acelai:

preia informaia care trebuie introdus,

o mparte n uniti de informaie folosind un algoritm propriu,

codific fiecare unitate de informaie ntr-o secven de bii,

transmite aceti bii procesorului.

DISPOZITIVELE DE IEIRE

Sunt dispozitive folosite de calculator pentru a comunica utilizatorului rezultatele operaiilor comandate i informaii despre starea sistemului prin operaia de scriere (WRITE). Din aceast categorie fac parte: monitorul, imprimanta, plotterul.

Aceste dispozitive primesc o secven de bii de la procesor i o decodific astfel nct s poat fi neleas de om sau de un mecanism. Secvenele de bii recepionate pot s conin:

texte,

liste cu tabele numerice,

desene,

muzic

comenzi care controleaz un aparat mecanic,

De exemplu imprimanta primete un ir de octei care reprezint caractere. Ea decodific fiecare octet pentru a afla ce caracter va tipri dup care activeaz mecanismul prin care tiprete caracterul respectiv pe hrtie.

DISPOZITIVELE DE INTRARE IEIRE

Sunt dispozitivele utilizate pentru a realiza comunicaia n ambele sensuri prin operaii de citire (READ) i scriere (WRITE). Din aceast categorie fac parte: interfaa de teletransmisie, consola, placa multimedia.

MEMORIILE EXTERNE

Memoria intern este o memorie neremanent i de capacitate mic. O sesiune de lucru cu calculatorul dureaz din momentul n care se pornete calculatorul i pn n momentul n care se oprete calculatorul. n timpul unei sesiuni de lucru n memoria intern a calculatorului sunt aduse programele care vor fi prelucrate de procesor. La scoaterea de sub tensiune a calculatorului, programele i datele din memoria intern se pierd. Este necesar ca aceste date i programe s poat fi pstrate n afara sesiunii de lucru pentru a putea fi folosite ulterior. Pstrarea lor se face n memoriile externe. Memoriile externe sunt supori electromagnetici reutilizabili, pe care informaia se pstreaz codificat n form binar.

Suporii electromagnetici folosii ca memorii externe sunt: banda magnetic, discul magnetic, caseta magnetic.

CARE SUNT FUNCIILE HARDWARE ULUI ?

Hardware ul unui calculator trebuie s asigure urmtoarele funcii:

funcia de memorare

funcia de comand i control

funcia de prelucrare

funcia de intrare ieire

FUNCIA DE MEMORARE

Prin aceast funcie hardware -ul trebuie s asigure memorarea: datelor

programelor

Funcia este asigurat de: memoria intern

memoria extern

FUNCIA DE COMAND I CONTROL

Prin aceast funcie hardware ul trebuie s asigure:

extragerea instruciunilor din memoria intern

analiza instruciunilor

extragerea datelor din memoria intern

aranjarea datelor n memoria intern.

Funcia este asigurat de unitatea de comand i control.

FUNCIA DE PRELUCRARE

Prin aceast funcie hardware ul trebuie s asigure efectuarea operaiilor aritmetice i logice.

Funcia este asigurat de unitatea aritmetic logic.

FUNCIA DE INTRARE IEIRE

Prin aceast funcie hardware ul trebuie s asigure:

introducerea datelor i a programelor n memoria intern

redarea reultatelor

Funcia este asigurat de:

dispozitivele periferice de intrare - ieire

interfeele de intrare ieire

CE ESTE CONFIGURAIA UNUI CALCULATOR ?

Configuraia unui calculator este ansamblul componentelor care sunt conectate la unitatea central de prelucrare pentru a realiza sistemul de calcul.

Calculatorul poate avea : o configuraie minim

o configuraie maxim

Configuraia minim este dat de numrul minim de componente necesare pentru ca sistemul s fie operaional. Configuraia minim cuprinde de regul: procesorul

memoria intern

o unitate de memorie extern

tastatura

monitorul

Configuraia maxim este dat de numrul maxim de componente care pot fi conectate la procesor.

ntre configuraia minim i configuraia maxim utilizatorul i poate alege configuraia dorit care s corespund:

necesitilor aplicaiilor

posibilitilor financiare.

CURS NO. 2

NOIUNI INTRODUCTIVE II

Ce este un calculator compatibil IBM PC ?

PC din aceast terminologie nseamn Personal Computer (Calculator personal) i provine de numele dat de firma IBM primului calculator construit n 1981 pe baz de microprocesor Intel 8088.

Microcalculatorul PC avea dimensiuni reduse i realiza performane deosebite. Aceste caliti au permis accesul utilizatorului obinuit la prelucrarea automat a informaiilor. Microcalculatorul a devenit ulterior o ustensil de birou.

Cum este sistemul de intrare ieire al calculatoarelor compatibile IBM PC ?

Configuraia general a unui calculator compatibil IBM PC poate s prevad urmtoarele dispozitive periferice:

DISPOZITIVELE DE INTRARE:

tastatura (keyboard)

mouse-ul (mouse)

scanner-ul (scanner)

DISPOZITIVELE DE IEIRE

ecranul (display)

imprimanta (printer)

DISPOZITIVELE DE INTRARE IEIRE

plac multimedia

modem

MEMORII AUXILIARE

discul flexibil (flopy disk)

discul hard (hard disk)

discul compact (CD-ROM)

caseta magnetic (streamer)

DISPOZITIVELE DE INTRARE

TASTATURA este un dispozitiv de intrare prin intermediul creia utilizatorul poate s transmit comenzi calculatorului. Comenzile se dau sub forma unui ir de caractere. Fiecare caracter se genereaz prin acionarea unei taste electronice.

taste funcionale

tastatura alfanumeric

tastatura de editare

tastatura numeric

MOUSE-UL este un dispozitiv periferic de intrare care poate fi folosit n anumite programe pentru a selecta diferite obiecte de pe ecran n vederea executrii unor operaii.

Cu ajutorul lui se pot executa patru operaii:

operaia de indicare (point) prin care cursorul de mouse este deplasat pe ecran pentru a indica un anumit obiect; deplasarea pe ecran se face prin deplasarea mouse-ului pe masa real.

operaia clic (click) prin care se acioneaz scurt un buton al mouse-ului.

operaia clic dublu (double click) prin care se acioneaz scurt de dou ori succesiv un buton al mouse-ului.

operaia de glisare sau tragere (drag) prin care se deplaseaz mouse-ul pe masa real cu un buton acionat dintr-o poziie iniial ntr-o poziie final a cursorului pe ecran.

SCANNERUL este un dispozitiv de intrare prin care pot fi citite imaginile grafice (fotografii, desene fcute pe hrtie, ). Dup ce a fost citit cu scannerul, imaginea poate fi prelucrat cu ajutorul calculatorului: mrit, micorat, rotit, colorat, suprapus cu alte imagini.

Scannerul este caracterizat de urmtoarele elemente:

REZOLUIA Reprezint numrul de puncte pe inci pe care le poate citi scannerul. Cu ct rezoluia este mai mare cu att imaginea scanat va fi mai apropiat de cea real

NUMRUL DE CULORI Reprezint setul de culori care sunt codificate de scanner. Cu ct numrul de culori este mai mare cu att imaginea scanat va fi mai apropiat de cea real.

VITEZA DE SCANARE Reprezint viteza cu care un scanner citete i prelucreaz o imagine.

DISPOZITIVELE DE IEIRE

ECRANUL Este un suport de ieire pe care calculatorul scrie rezultatele prelucrrilor, mesajele pentru utilizator i informaiile despre starea sistemului. El face parte dintr-un dispozitiv numit monitor care, pe lng aceast suprafa de afiare, ecranul, mai conine i mecanismele necesare realizrii imaginii pe ecran. Monitorul este legat la placa video (adaptorul video) care se gsete n interiorul calculatorului i care prelucreaz semnalele primite de la procesor pentru a le transforma n imagini grafice. Aceste semnale sunt transmise ctre ecran unde imaginea va fi desenat cu o frecven de 60 70 MHz. Aceast frecven de redesenare a imaginii se numete frecven de remprosptare (refresh) i reprezint numrul de baleieri pe vertical executate de spotul de electroni ntr-o secund.

Monitoarele sunt caracterizate de:

- diagonal cele mai rspndite fiind monitoarele cu diagonala de 14 inci;

radiaia monitorului efectul produs asupra omului de radiaia generat prin bombardarea ecranului cu electroni; se recomand monitoare low-radiation (cu radiaie redus) sau fr radiaie;

tipul semnalului folosit monitoarele pot fi:

cu semnale analogice

cu semnale digitaleIMPRIMANTA este un dispozitiv de ieire prin care calculatorul comunic rezultatele obinute n urma prelucrrii prin intermediul unui suport de informaie: hrtia

n general o imprimant are urmtoarele componente:

un mecanism pentru tiprirea caracterelor

un mecanism pentru antrenarea hrtiei

un panou cu butoane i leduri.

Ledurile pot fi:

pentru alimentarea de la reea: POWER

pentru legtura cu calculatorul: READY

pentru hrtia din mecanismul de antrenare a hrtiei: PAPER OUT

dou cabluri: unul de alimentare la reea i unul de conectare la calculator.

Imprimanta este caracterizat de urmtoarele elemente:

REZOLUIA reprezint numrul de puncte afiate pe inci. Exist rezoluie pe vertical (numr de puncte pe vertical) i rezoluie pe orizontal (numr de puncte pe orizontal). Nu este obligatoriu ca cele dou rezoluii s fie egale. Rezoluiile se msoar n DPI (dots per inci).

VITEZA Reprezint viteza de scriere a imprimantei i se msoar n CPS (caractere pe secund) la imprimantele lente i n PPM (pagini pe minut) la imprimantele rapide (o pagin conine aproximativ 2000 de caractere).

DIMENSIUNEA MAXIM A HRTIEI este dat de formatul de hrtie pe care poate s scrie imprimanta:

A3 = 420*297 mm

A4 = 210*297 mm

A5 = 148*210 mm

MEMORIE PROPRIE reprezint memoria imprimantei n care pot fi memorate informaiile care urmeaz s fie tiprite.

n funcie de modul n care funcioneaz i de mecanismul folosit pentru imprimarea informaiei exist mai multe tipuri de imprimante:

imprimante matriciale

imprimante cu laser

imprimante cu jet de cerneal

IMPRIMANTELE MATRICIALE (Dot Matrix Printer) Aceste imprimante au un cap de scriere care este format din mai multe ace. Acele apas pe o band tuat genernd caracterul printr-o matrice de puncte. Capul de imprimare poate s conin un set de 9, 18, sau 24 de ace. Pot fi generate caractere n diferite formate. Cu ct numrul de ace crete cu att imprimantele au o rezoluie mai bun. Rezoluia lor este de aproximativ 180 360 dpi, iar viteza variaz de la 150 cps la cele lente pn la 800 cps la cele rapide.

IMPRIMANTE LASER (Laser Printer) Aceste imprimante se bazeaz pe principiul copiatoarelor. Razele laser polarizeaz electrostatic un cilindru care astfel atrage o substan numit toner. Ea se ncarc pe cilindru n funcie de informaia care trebuie tiprit. Tonerul de pe cilindru este depus apoi pe hrtie. Acest tip de imprimante asigur o calitate nalt a tipririi (o rezoluie de 300 1000 dpi) i o vitez mrit (4 18 ppm).

IMPRIMANTE CU JET DE CERNEAL (INK-JET Printer) Aceste imprimante scriu pe hrtie aruncnd un jet de cerneal cu o anumit intensitate n funcie de informaia pe care trebuie s o scrie. Pot utiliza cerneluri de diferite culori realiznd astfel imagini color. Sunt printre cele mai rapide imprimante avnd o vitez de 3 16 ppm cu o rezoluie de 300 360 dpi.

PLOTTERUL este un dispozitiv de ieire prin care calculatorul deseneaz pe hrtie imagini de mare precizie: hri, desene tehnice, Ceea ce l deosebete n principal de o imprimant sunt urmtoarele caracteristici:

hrtia poate fi parcurs n ambele sensuri,

accept formate mai mari de hrtie,

precizia desenelor executate este mult mai mare, avnd n general o rezoluie de 300 800 dpi.

DISPOZITIVELE DE INTRARE IEIRE

PLACA MULTIMEDIA Dup cum i spune i numele, ea este o plac ce se monteaz n interiorul calculatorului i care se leag prin magistral la procesor.

Placa multimedia este un dispozitiv de intrare ieire care asigur conversia informaiei din binar (formatul utilizat de calculator) n alte formate, utilizate de alte echipamente, cum ar fi:

imaginea video a televizorului sau a videocasetofonului;

sonorul microfonului, al casetofonului sau al magnetofonului.

MEMORIILE EXTERNE

DISCURILE

Calculatoarele compatibile IBM PC folosesc ca memorii externe discurile. Pe o folie circular din plastic flexibil este depus un strat de substan cu proprieti feromagnetice. Aceast substan poate fi magnetizat dup dou direcii care corespund cifrelor binare 0 i 1. n acest mod informaia poate fi pstrat i n afara sesiunii de lucru. Discurile sunt supori de informaie.

Discurile sunt de dou tipuri:

discuri fixe sau discuri hard (hard disk) HD discuri flexibile (floppy disk) FD; acestea la rndul lor se clasific dup dimensiune n:

- discuri de 3.5

- discuri de 5.25

Capacitatea discurilor se msoar n uniti i multiplii de uniti de informaie (octei, Koctei, Moctei, Goctei)

Dispozitivele periferice folosite pentru citirea memoriilor externe (discurile) se numesc uniti de discuri. Pentru fiecare tip de disc exist un anumit tip de unitate de discuri.

CD-ROM

Discul compact CD-ROM (Compact Disk Read Only Memory) este o memorie extern pe suport magnetic (asemntor cu discul compact folosit n aparatura audio) de pe care se poate citi, dar nu se poate scrie.

Caracteristic:

are capacitate mare (sute de Moctei)

viteza mai mic dect a discului hard (de 2-3 ori)

pe el nu se poate scrie

CASETA MAGNETIC STREAMERUL

Streamerul este o caset magnetic asemntoare casetei video pe 8 mm. Informaia este nregistrat pe band magnetic. Banda magnetic este un suport de informaie electromagnetic la fel ca i discul. Spre deosebire de disc nu permite dect accesul secvenial la informaie.

Capacitatea de memorare este de sute de Moctei.

CURS NO. 3

NOIUNI INTRODUCTIVE III

CUM SE TRANSMIT INFORMAIILE N INTERIORUL CALCULATORULUI ?

n interiorul calculatorului informaia se transmite codificat n format binar. Deci, n interiorul calculatorului, informaia circul sub forma unui ir de bii. Singura component hardware a calculatorului care face difereniere ntre programe i date este procesorul. Pentru celelalte componente informaia este un ir de bii fr nici un fel de semnificaie informaional.

ntre cele trei mari componente hardware ale calculatorului informaia circul pe MAGISTRALA sau BUS. Magistrala este un mnunchi de cabluri electrice pe care informaia circul sub form de impulsuri electrice cu dou nivele de tensiune, crora le corespund cele dou cifre binare 0 i 1.

DUP NATURA INFORMAIILOR CARE CIRCUL MAGISTRALELE SUNT:

magistrale de date

magistrale de comenzi

magistrale de semnale de control

DUP SENSUL DE CIRCULAIE A INFORMAIILOR MAGISTRALELE SUNT:

magistrale bidirecionale

magistrale unidirecionale

Dispozitivele periferice se conecteaz la magistral prin intermediul unor interfee care se mai numesc i controloare, adaptoare, drivere, Rolul lor este de:

a controla traficul ntre dispozitivul periferic i magistral, din cauza vitezelor diferite de lucru a procesorului i a echipamentelor periferice,

a transforma semnalele, atunci cnd este cazul, din serie n paralel sau invers, adic de a realiza compatibilitatea ntre transmitorul semnalului i receptorul semnalului,

a converti semnalele dintr-un sistem de codificare n altul, deoarece dispozitivele periferice pot s utilizeze sisteme diferite de codificarea informaiei,

a pregti semnalul cu informaie pentru a fi transmis la distan n cazul aplicaiilor de teletransmisie.

CONECTAREA DISPOZITIVELOR PERIFERICE LA CALCULATOR

Dispozitivele periferice se gsesc n exteriorul calculatorului i sunt cuplate la calculator prin intermediul unor mufe i conectori care fac legtura cu interfaa dispozitivului. Interfaa la rndul ei se conecteaz prin magistral la procesor. Conectarea se face prin nite puncte de intrare numite PORTURI. n funcie de tipul echipamentului care se poate lega le el, portul poate fi:

port paralel

port serie

Microcalculatoarele compatibile IBM PC au de regul urmtoarele porturi:

un port paralel: LPT1 (Line PrinTer 1) la care se conecteaz imprimanta,

dou porturi seriale: COM1 i COM2; la unul dintre ele se conecteaz mouse-ul

Calculatoarele compatibile IBM PC sunt construite modular adic exist o plac de baz (motherboard) prin intermediul creia se conecteaz plcile pe care se gsesc microprocesorul, circuitele integrate ale memoriei interne i interfeele echipamentelor periferice.

CURS NO. 4

NORTON COMMANDER

CE ESTE NORTON COMMANDER ?

Norton Commander face parte din categoria de programe care n limba englez sunt denumite shell uri. Cuvntul shell nseamn scoic sau nveli, ceea ce sugereaz funcia pe care o asigur acest gen de programe i care const n aezarea acestora peste sistemul de operare cu o interfa prietenoas, permind astfel folosirea mult mai uoar a calculatorului.

Deci, de fapt, un program de tip shell, v permite s executai comenzi DOS fr a fi nevoie s cunoatei sintaxa acestora.

Exist o gam numeroas de programe shell, dintre acestea impunndu-se n rndul utilizatorilor mai ales Norton Commander.

Pentru a intra n utilitarul Norton Commander, introducei la prompter ul sistemului de operare:C:\> NCi apoi apsai tasta Enter (nu are importan dac scriei cu majuscule sau minuscule)

Elementele ecranului Norton Commander

FERESTRELE

Ecranul utilitarului NC conine dou ferestre identice, ocupnd partea stng, respectiv partea dreapt a acestuia.

Deplasarea cursorului dintr-o fereastr n alta, ceea ce este echivalent cu activarea unei ferestre, se face apsnd tasta Tab

n partea superioar a ferestrei este indicat directorul curent pentru fereastr i calea acestuia.

Deplasarea ntre cele 3 coloane afiate n cadrul unei ferestre se face folosind tastele direcionale.

Pentru deplasarea rapid n cadrul unei ferestre, putei folosi tastele: Page Up, Page Down, End i Home.

n partea inferioar a fiecrei ferestre este afiat linia de stare a respectivei ferestre. Aceast linie de stare conine informaii despre dimensiunea, data i ora cnd a fost modificat ultima dat fiierul curent, adic cel pe care este plasat cursorul.

Pentru a lansa n execuie un program executabil (avnd extensia . exe, .com, .bat), se poate plasa cursorul, folosind tastele direcionale, pe numele acestuia i apoi se apas o dat tasta Enter.

Pentru anumite operaii este necesar marcarea unuia sau mai multor fiiere, care, dup operaia de marcare, pentru a putea fi deosebite de fiierele nemarcate, vor fi afiate n culoare galben pe monitoarele color sau cu intensitate mrit pe monitoarele monocrom. Operaia de marcare se realizeaz poziionnd cursorul pe numele fiierului ce se dorete a fi marcat, operaie urmat de apsarea tastei Insert. Demarcarea (anularea marcrii) unui fiier marcat se face identic, adic prin poziionarea cursorului pe acesta i apsarea tastei Insert.

n linia de stare a ferestrei ce conine fiierele marcate va fi afiat dimensiunea cumulat a fiierelor marcate i numrul acestora.

LINIA DE MENIURI (Meniul de tip bar)

n mod normal, linia de meniuri, poziionat n partea superioar a ecranului, nu este permanent vizibil pe ecran, ea trebuind s fie activat prin apsarea tastei F9.

Linia de meniuri conine 5 opiuni avnd urmtoarele nume:

LEFT

FILES

DISK

COMMANDS

RIGHT

opiunea LEFT (stnga) va deschide un meniu de tip pop-up ce conine opiuni referitoare la modul n care este afiat fereastra din stnga i la informaia coninut n cadrul acesteia.

opiunea FILES (fiiere) va determina deschiderea unui meniu de tip pop-up care conine opiuni referitoare la operaii curente cu fiierele.

opiunea DISK (disc) va determina deschiderea unui meniu de tip pop-up ce conine opiuni referitoare la operaii cu discul HARD sau FLOPPY

opiunea COMMANDS (comenzi) deschide un meniu pop-up ale crui opiuni se refer la diverse comenzi speciale

opiunea RIGHT (dreapta) este identic cu opiunea Left, cu observaia c opiunile din meniul su se refer la fereastra din dreapta.

Deplasarea n cadrul meniului de tip bar i n cadrul meniurilor de tip pop-up se face cu ajutorul tastelor direcionale.

Pentru a prsi meniul de tip bar sau meniurile pop-up folosii tasta Esc.

OPIUNI CORESPUNZTOARE TASTELOR FUNCIONALE:

1 Help

Cifra 1 corespunde tastei F1, iar cuvntul Help (ajutor) indic faptul c, prin apsarea acestei taste, se activeaz ecranul de asisten al utilitarului.

2 Menu F2

Aceast opiune realizeaz activarea unui meniu utilizator local sau principal. Utilizatorul are deci posibilitatea de a-i defini propriile meniuri, ce vor conine opiuni care, activate, vor ndeplini diverse sarcini pe care utilizatorul trebuie s le execute des.

3 View

Aceast opiune realizeaz vizualizarea coninutului fiierului pe care se afl cursorul n fereastra activ i poate fi activat prin apsarea tastei F3. Aceast opiune are efect numai cnd este aplicat asupra unui fiier.

4 Edit

Activarea acestei opiuni, folosind tasta F4, va avea ca efect deschiderea editorului intern al utilitarului NC i vizualizarea, n cadrul ferestrei de editare, a coninutului fiierului din fereastra activ pe care se afl cursorul. Deci, folosind aceast funcie, se poate edita (modifica) coninutul unui fiier.

5 Copy

Aceast opiune este activat prin apsarea tastei F5, rezultatul obinut fiind lansarea n execuie a operaiei de copiere. Operaia de copiere se aplic asupra fiierului din fereastra activ pe care este plasat cursorul, fiierul fiind copiat n directorul al crui coninut este afiat n cea de a doua fereastr, care este inactiv. Deci aceast operaiune nu poate fi aplicat dect asupra fiierelor.

6 RenMov F6

Aceast opiune ndeplinete funcia de mutare sau de schimbare a numelui unui fiier (Ren Rename, schimbare nume; Mov Move, mutare) i de schimbare a numelui unui subdirector.

7 Mkdir F7

Aceast opiune realizeaz crearea unui nou subdirector n cadrul directorului rdcin sau a unui alt director. Prescurtarea comenzii provine de la denumirea n limba englez Make directory care nseamn Creeaz un director.

8 Delete F8

Opiunea Delete (tergere) ndeplinete funcia de tergere a fiierelor i a directoarelor pe care se afl poziionat cursorul n fereastra activ.

9 PullDn F9

Aceast opiune ndeplinete o funcie important, i anume afiarea liniei meniurilor, aflat n zona superioar a ecranului.

10 Quit F10

Aceast opiune reprezint o modalitate de ieire din utilitarul NC, nu nainte ns de a fi cerut, printr-o fereastr afiat pe ecran, o confirmare a dorinei de a prsi utilitarul.

CURS NO. 5

NORTON COMMANDER

LINIA DE MENIURI N DETALIU

LEFT & RIGHT

Meniurile LEFT sau RIGHT v ofer operaii prin care putei stabili modul de afiare i tipul informaiilor care se afieaz pe panoul din stnga, respectiv din dreapta.

n list, opiunile de meniu sunt mprite n trei grupuri:

A. grupul de opiuni de tip butoane radio, folosite pentru stabilirea tipului de panou:

Brief panou pentru inventariere director n format condensat.

Full panou pentru inventariere director n format complet.

Info panou cu informaii despre memorie i discul instalat.

Tree panou cu arborele de directoare

Quick View panou pentru vizualizarea coninutului unui fiier.

Compressed File panou pentru lucrul cu fiierele comprimate

Find file panel panou pentru localizarea unui fiier pe disc.

Directory Information panou pentru afiarea informaiilor statistice despre director.

Link panou pentru stabilirea legturii ntre dou calculatoare

On / Off panou afiat / panou ters

B. grupul de opiuni de tip butoane radio, folosite pentru alegerea criteriului de sortare a informaiilor afiate pe panourile care inventariaz un director (panourile Brief i Full):

Name n ordinea alfabetic a numelui

Extension n ordinea alfabetic a extensiei

Time n ordinea invers cronologic a datei la care au fost create sau modificate fiierele

Size n ordinea spaiului ocupat pe disc

Unsorted nesortat

C. opiuni de tip comand:

Re-read - comand pentru recitirea discului afiat pe panou

Filter comand pentru filtrarea informaiilor afiate pe panou

Drive comand pentru schimbarea discului afiat pe panou

n grupurile de butoane radio, butonul activ este marcat cu (FILES

Meniul Files v ofer numai opiuni de tip comand, cu care putei executa operaii cu fiiere i directoare. Ele sunt grupate n:

A. comenzi pentru operaii cu fiiere i directoare:

Help comand pentru afiarea ferestrei de autodocumentare

(deschiderea fiierului de ajutor)

User menu comand pentru deschiderea meniului utilizator

View comand pentru vizualizarea coninutului unui fiier

Edit comand pentru editarea unui fiier

Copy comand pentru copierea directoarelor sau a fiierelor

Rename or move comand pentru redenumirea sau mutarea directoarelor sau a fiierelor

Make directory comand pentru crearea unui director

Delete comand pentru tergerea directoarelor sau a fiierelor

Split / Merge comand pentru fragmentarea / concatenarea fiierelor

File attributes comand pentru vizualizarea sau modificarea atributelor fiierelor

B. comenzi pentru operaii de selectare a unui grup de fiiere:

Select group comand pentru selectarea unui grup de fiiere

Deselect group comand pentru anularea selectrii unui grup de fiiere

Invert selection comand pentru inversarea selectrii unui grup de fiiere

Restore selection comand pentru refacerea selectrii anterioare

Quit comand pentru abandonarea mediului de lucru.

Cele mai multe comenzi din acest meniu au ca scurtturi tastele funcionale de la F1 la F10.

DISK

Meniul DISK v ofer numai opiuni de tip comand, cu care putei executa operaii cu discul. Ele sunt grupate n:

comenzi pentru operaii cu discul

Copy diskette comand pentru copierea unui disc flexibil

Format diskette comand pentru formatarea unui disc flexibil

Label disk comand pentru vizualizarea i modificarea etichetei unui disc

Disk cleanup comand pentru curirea discului

(Formatting o operaie care pregtete o dischet pentru a fi utilizat ntr-un anumit sistem de operare, realiznd pe ea o structur magnetic)

comenzi pentru lucrul, ntr-o reea de calculatoare.

Network utilities comand pentru lucru, ntr-o reea de calculatoare.

COMMANDS

Meniul COMMANDS v ofer numai opiuni de tip comand. Ele sunt grupate n:

comenzi pentru operaii la nivel de sistem:

NCD tree comand pentru deschiderea ferestrei ce conine arborele de directoare

Find file comand pentru deschiderea unei ferestre pentru localizarea rapid a fiierelor pe disc

History comand prin care se cere acces la istoricul de comenzi MS-DOS

EGA lines comand prin care se stabilete dimensiunea matricei caracterelor afiate pe ecran

System information comand pentru deschiderea ferestrei cu informaii despre sistem

comenzi pentru lucrul cu panourile:

Swap panels comand pentru schimbarea poziiei panourilor n cadrul ferestrei

Panels on/off comand pentru tergerea / afiarea ferestrei cu cele dou panouri de pe ecran

Compare directories comand pentru compararea directoarelor de pe cele dou panouri

Syncronize directories comand pentru sincronizarea a dou directoare

comenzi pentru comunicaia ntre dou calculatoare:

Teminal Emulation comand pentru instalarea meniului programului de comunicaie ntre dou calculatoare prin modem

comenzi pentru editarea fiierelor utilizator ale interfeei

Menu file edit

Extension file edit

Editors

comenzi pentru configurarea interfeei

Configuration comand pentru configurarea interfeei

FEREASTRA DE DIALOG CONFIGURATION DIN MENIUL COMMANDS

SCREEN: afieaz fereastra de dialog Screen, prin care se stabilesc opiunile pentru ecran:

culorile ecranului

folosirea controlului grafic

dac linia de meniu este afiat n permanen pe ecran

dac n linia de prompter este afiat calea de director

dac este afiat linia tastelor funcionale

dac fereastra cu panourile acoper tot ecranul

dac este afiat ceasul

PANEL OPTIONS: care afieaz fereastra de dialog Panel Options, prin care se stabilesc opiunile pentru panouri:

dac fiierele ascunse sunt afiate pe ecran

dac n urma acionrii tastei Insert pe un panou cu fiiere, bara selectoare se deplaseaz n jos pentru a selecta un alt fiier

dac sunt selectate i directoarele atunci cnd este selectat un grup de fiiere cu un ablon MS-DOS

dac directorul selectat pe panoul Tree devine automat director curent n lina prompterului

dac meniul utilizator este afiat automat la intrarea n aplicaia NC

dac linia de stare a panoului este afiat

SCREEN SAVERS: afieaz fereastrea de dialog Screen Savers pentru a alege un ecran de protecie pe care sistemul s-l lanseze automat n execuie.

PRINTER / MOUSE: pentru a alege opiunile de lucru pentru imprimant i mouse:

portul la care este conectat imprimanta

tipul de imprimant folosit

un mouse pentru mna stng

viteza de reacie a mouse-ului

EDITOR: prin care se afieaz fereastra de dialog Editor, pentru a alege tipul editorului ce va fi apelat atunci cnd se apas tasta F4 pentru editare sau cnd se activeaz opiunea Edit din meniul Files. Editorul implicit este editorul ncorporat Norton Commander.

CONFIRMATION: prin care se afieaz fereastra de dialog Confirmation, pentru a specifica dac dorii ca sistemul s afieze o fereastra de dialog pentru confirmare, nainte de executarea operaiilor.

COMPRESION: prin care se afieaz fereastra de dialog Compresion, pentru a specifica metoda de comprimare folosit la comprimarea sau decomprimarea fiierelor.

Pentru salvarea automat a opiunilor, se folosete comutatorul Auto save setup din fereastra de dialog Configuration. Astfel, dac este activat comutatorul, opiunile alese se salveaz automat.

CURS NO. 6

GENERALITI

Tabela de alocare a fiierelor (File Allocation Table FAT) memoreaz starea fiecrei zone de disc. Pentru a putea administra acest spaiu, suprafaa discului este mprit n zone numite CLUSTERE. Un cluster este o unitate logic format din unul sau mai multe sectoare fizice nvecinate. Numrul de sectoare dintr-un cluster depinde de tipul discului. Pe discul flexibil un cluster conine 1 sector, iar pe discul hard, n funcie de capacitate, 4, 8, 16 sectoare.

Clusterul este unitatea de informaie prelucrat de Sistemul de Gestiune al Fiierelor ntr-o operaie de citire scriere.

Sistemul de Gestiune al Fiierelor este o component a sistemului de operare. Tabela de alocare este att de important nct exist n dou exemplare. Sistemul de operare MS-DOS se ngrijete ca ambele tabele s fie n aceeai stare. El folosete n exploatare numai primul exemplar, iar al doilea este rezerva de ajutor n cazul distrugerii primului tabel.

SECTORUL de BOOT este primul sector al discului. Numele su provine de la boot strap care, nseamn ncrcarea sistemului de operare, deoarece n acest sector, n cazul discurilor sistem, exist programul ncrctor, cu ajutorul cruia se ncarc sistemul de operare.

discuri sistem care conin fiierele sistemului de operare (IO.SYS, MSDOS.SYS, i COMMAND.COM) i care pot fi folosite la ncrcarea sistemului de operare la pornirea sistemului.

discuri utilizator care nu conin fiierele sistemului de operare.

Discul, ca suport de informaie, reprezint un volum de memorie extern. Eticheta de volum (Volum Label) este un nume care se atribuie volumului. Acest nume este opional i este un ir de maxim 11 caracter. Eticheta de volum se memoreaz ntr-o nregistrare din directorul rdcin.

Discul hard este un singur volum fizic. Acest volum poate fi mprit n mai multe discuri logice numite partiii. Fiecare partiie va putea fi tratat ca un disc, fiind identificat printr-o liter. Informaiile despre aceste partiii sunt memorate n tabela de partiionare a discului hard.

Una, i numai una, dintre aceste partiii va fi partiia activ, adic partiia din care se ncarc sistemul de operare.

Formatarea discului este o operaie prin care discul este pregtit pentru a putea fi folosit de ctre sistemul de operare MS-DOS (sau alte sisteme de operare). Prin aceast operaie se creeaz structura organizatoric a discului.

CURS NO. 7

WINDOWS EXPLORER

Windows Explorer ofer nc o metod de a explora att calculatorul dumneavoastr ct i pe cele din reea, afieaz totul ntr-o form arborescent, ordonat, care nu aglomereaz informaiile pe ecran.

Lansarea WE:

Start ( Programs ( Windows Explorer

un clic cu butonul dreapta pe butonul Start sau pe orice director sau iconi a unei uniti de disc, apoi alegei Explore din meniu.

CTEVA TEHNICI PE CARE LE PUTEI UTILIZA PENTRU A NAVIGA CU EXPLORER

Pentru a comuta ctre alt calculator, alt unitate sau alt director, efectuai un clic pe iconia corespunztoare din partea stng a ferestrei. Dac ai selectat un director, el va aprea deschis n partea din stnga a ferestrei. Partea din dreapta a ferestrei va dezvlui coninutul obiectului pe care ai efectuat clic.

Dac o iconia este marcat cu un semn plus (+) n partea din stnga a ferestrei, efectuai un clic pe semn pentru a expanda iconia; vi se va afia un nivel suplimentar de detalii din arborele de directoare. Semnul plus se va transforma ntr-un semn minus (-). Pentru a restrnge iconia i a-i ascunde nivelele inferioare, efectuai un clic pe semnul minus.

Pentru a deschide un director n partea din dreapta a ferestrei, efectuai un dublu clic pe acesta. Coninutul prii din dreapta a ferestrei se va modifica n mod corespunztor.

Pentru a reveni la nivelul imediat superior celui curent, apsai tasta Backspace sau efectuai un clic pe butonul Up One Level din bara de instrumente (dac este vizibil)

Windows Explorer v ofer controlul asupra aspectului i ordinii alfabetice a numelor din orice fereastr care conine liste de fiiere.

Astfel, n timp ce explorai directoarele i ferestrele, putei vizualiza informaiile din fereastra curent ntr-o mulime de feluri:

Efectuai un clic pe View din bara de meniuri sau efectuai un clic cu butonul din dreapta al mouse-ului ntr-o zon liber din partea dreapt a ferestrei i alegei View. Apoi efectuai un clic pe Large Icons, Small Icons, List sau Details.

Sau efectuai un clic pe butoanele enumerate mai sus din orice bar de instrumente care conine astfel de butoane.

SORTAREA ICONIELOR se face n felul urmtor:

nti efectuai un clic pe meniul View din bara de meniuri, sau efectuai un clic cu butonul drept al mouse-ului ntr-o zon liber din fereastra din dreapta.

Apoi efectuai un clic pe Arrange Icons i nc unul pe opiunea de sortare dorit:

Name- sortare dup NUME

Type- sortare dup TIP

Size- sortare dup DIMENSIUNE

Date- sortare dup DAT

SELECTAREA OBIECTULUI

Dup ce ai gsit iconia unui obiect, trebuie s o selectai nainte de a putea face ceva cu el. De obicei, obiectul selectat va fi colorat diferit, iar eticheta sa (numele de sub iconi) va fi afiat cu litere luminoase pe fond ntunecat.

Cum se poate selecta unul sau mai multe obiecte:

Pentru a selecta un obiect, efectuai un clic pe el sau apsai tastele sgei pn l activai.

Pentru a selecta mai multe obiecte, inei apsat tasta Ctrl n timp ce efectuai un clic pe fiecare obiect de selectat. (Ctrl + clic)

Pentru a selecta mai multe obiecte aflate unul lng altul, mutai cursorul mouse-ului n afara unuia dintre obiecte, apsai butonul mouse-ului, inei-l apsat i trasai un chenar n jurul obiectelor pe care dorii s le selectai. Pe msur ce chenarul se mrete, obiectele cuprinse n el se activeaz.

Putei selecta toate obiectele dintr-o fereastr. n acest scop alegei Edit ( Select All din bara de meniuri a ferestrei, sau apsai Ctrl + A.

Pentru a deselecta un obiect, sau toate obiectele selectate, efectuai un clic ntr-o zon neutr n afara obiectelor.

Pentru a deselecta un obiect dintr-un grup de obiecte selectate, efectuai Ctrl + clic pe obiectul respectiv.

Pentru a inversa selecia curent dintr-o fereastr alegei Edit ( Invert Selection din bara de meniuri.

CURS NO. 8

WINDOWS EXPLORER II

MANIPULAREA OBIECTULUI

Dup ce ai gsit i ai selectat un obiect, putei face o mulime de operaiuni cu acesta:

Copiere (COPY) Copiaz directorul sau fiierul n memoria tampon (Clipboard)

Crearea unei scurtturi (Create Shortcut) Creeaz o iconi n desktop, care permite acces rapid la director sau fiier.

Decupare (CUT) Mut directorul sau fiierul n memoria tampon (Clipboard)

tergere (DELETE) terge directorul sau fiierul i (de obicei) l pune n Recycle Bin.

Gsire (FIND) Caut n directorul curent un anumit fiier.

Deschidere (OPEN) Afieaz coninutul directorului sau fiierului pe ecran.

Inserare (PASTE) Copiaz coninutul memoriei tampon (Clipboard) n directorul curent selectat.

Imprimare (PRINT) Imprim coninutul unui document sau fiier de date pe hrtie.

Proprieti (PROPERTIES) Afieaz i v permite s modificai diferite caracteristici ale obiectului.

Privire rapid (QUICK VIEW) Afieaz coninutul fiierului pe ecran n modul numai citire.

Redenumire (RENAME) Schimb numele unui fiier sau director.

CLIPBOARD-ul este o zon n memoria calculatorului care poate stoca temporar un obiect sau o informaie. Aceast informaie poate fi aproape orice: o poriune de text, un fiier sau un director, o imagine sau o secven sonor. Dup ce informaia a fost plasat n Clipboard, o putei insera (PASTE) oriunde dorii.

Orice obiect pe care l preluai n Clipboard (COPY) va rmne acolo pn cnd punei altceva n loc (COPY) sau pn cnd nchidei Windows-ul.

Utilizarea coului de gunoi RECYCLE BIN

Putei utiliza coul pentru a recupera obiecte terse (operaia opus tergerii, sau pentru a le terge definitiv.

Pentru a recupera fiierele terse i a le plasa n locurile lor iniiale, selectai-le. Apoi efectuai un clic cu butonul din dreapta al mouse-ului i alegei Restore , sau alegei File ( Restore din bara de meniuri.

Pentru a terge definitiv obiectele din co i de pe disc: selectare ( clic dreapta ( Delete // sau File ( Delete din bara de meniuri (i Yes pentru confirmare).

Pentru a terge definitiv toate obiectele din co, dintr-o dat: clic dreapta pe iconia Recycle Bin de pe desktop ( Empty Recycle Bin // sau File ( Empty Recycle Bin din bara de meniuri a programului Recycle Bin (Yes).

CURS No 9

WINDOWS EXPLORER III I WordPad

CREAREA DIRECTOARELOR (FOLDER)

Pentru crearea unui nou director selectm unitatea de disc sau directorul n care urmeaz s-l cream, dup care clic pe meniul FILE ( NEW ( FOLDER sau clic dreapta ntr-o zona liber a ferestrei din dreapta a Windows Explorer. Tastai numele noului director i apsai ENTER.

NUMELE FOLDERELOR I DIRECTOARELOR

Este preferabil s dai directoarelor i fiierelor dumneavoastr nume sugestive, care s v ajute s v dai seama ce este nauntru acestora far a trebui s le deschidei. n principiu, un nume de fiier sau de director poate fi orice v trece prin cap. Exista ns cteva reguli de care va trebui s inei cont:

Numele nu poate avea mai mult de 255 de caractere.

Numele poate conine litere, spaii, numere i chiar unele semne de punctuaie.

Fiecare director de pe un anumit disc trebuie s aib un nume unic.

Fiecare fiier dintr-un director trebuie s aib un nume unic.

Windows va reine care din litere sunt mari i care sunt mici, dar nu va ine cont de diferen.

Spaiile goale conteaz.

Spaiile de la nceputul sau sfritul unui nume de fiier sunt eliminate automat.

LUCRUL CU TEXT n WordPad

WordPad este un mini-editor de text care permite s culegei text, s-l formatai i s-l imprimai. Poate salva documente pe care Word i alte editoare de text vor ti s le utilizeze i poate deschide documente create cu Word, Windows Write, Notepad, i alte editoare de text. Pentru a lansa WordPad, alegei Start ( Programs ( Accessories ( WordPad.

ELEMENTELE FERESTREI WordPad

Bara de titlu

Bara de meniuri

Butoanele de minimizare, maximizare i nchidere

Bara de instrumente

Bara de format Rigla

Bara de stare

Zona documentului

Cursorul mouse-ului i punctul de inserare (cursorul)

Punctul de inserare (sau cursorul) este bara vertical clipitoare care indic locul n care va aprea urmtorul caracter pe care l vei tasta sau locul de unde va fi ters textul dac apsai Del sau Backspace.

Pentru a introduce un text, poziionai punctul de inserare acolo unde dorii s apar acesta i ncepei s tastai.

Atunci cnd creai un document Word 6 (implicit) sau un document Rich Text, WordPad are grij automat ca liniile lungi s se rup n buci, relundu-se la nceputul rndului urmtor atunci cnd ajungei cu tastarea n marginea din dreapta a rndului curent (facilitate numita word wrap). De aceea, nu este nevoie s apsai tasta Enter dup fiecare linie dintr-un paragraf. Folosii Enter doar pentru urmtoarele scopuri:

Terminarea unui paragraf

Terminarea unei linii de text scurte sau ruperea unei linii de text n dou linii mai scurte

Inserarea unor linii albe naintea sau dup o linie de text. De fiecare data cnd apasai Enter, punctul de inserare se va mica cu o linie mai jos i va aprea o linie alb. (daca apsai Enter de prea multe ori, apasai Backspace de cte ori este nevoie pentru a elimina liniile albe nedorite.)

Curs nr. 10 a

FORMATAREA DOCUMENTELOR

Formatarea textului nseamn modificarea fonturilor (corpilor de litera), a dimensiunilor acestora, a caracteristicilor acestora (cum ar fi caractere ngroate, cursive, sau subliniate) i alinierea. Procedura general de formatare a unui text este (de obicei) aceeai indiferent de editorul de text utilizat. Selectai mai nti textul pe care dorii s-l formatai i apoi realizai formatarea. Ca i n cazul altor proceduri, putei utiliza butoanele barelor cu instrumente, opiunile de meniu, meniurile de acces rapid i combinaiile de taste cu acces rapid.

BUTOANELE BAREI DE INSTRUMENTE I COMBINAIILE DE TASTE (pentru Word)

Bold (caractere ngroate)

Ctrl+ B

Italic (caractere nclinate)

Ctrl+ I

Underline (caractere subliniate)

Ctrl+ U

Align Left (aliniere la stnga)

Ctrl+ L

Center (centrare)

Ctrl+ E

Align Right (aliniere la dreapta)

Ctrl+ R

Justify (aliniere uniforma la stnga i la dreapta)Ctrl+ J Font (corpuri de litere)

Font size (dimensiunea caracterului)

Barele de formatare va ofer cele mai utilizate opiuni de formatare. Daca dorii variante mai complexe de opiuni, utilizai bara de meniuri. Word dispune de meniul Format unde putei gsi opiuni de formatare suplimentare.

Ca i n cazul barei cu instrumente i al combinaiilor de taste, trebuie mai nti s selectai textul al crui format dorii s-l stabilii. Cnd ai terminat de utilizat o caseta de dialog selectai OK.

INTRODUCEREA TEXTULUI INTR-UN DOCUMENT WORD

La lansarea programului Word, acesta va ofer un document nou, complet gol (ce poarta numele Document 1 n bara de titlu). Putei ncepe introducerea textului din dreptul punctului de inserare clipitor. Textul introdus apare n dreptul acestui punct de inserare.

La introducerea textului, acesta trebuie scris ca n cazul oricrui alt program de redactare. Programul Word mparte automat textul n rnduri de dimensiuni egale nu trebuie s apsai tasta Enter pentru a ncepe o noua linie. Apsai tasta Enter doar atunci cnd vrei s ncepei alt paragraf sau s introducei un rnd gol.

Pentru a deplasa punctul de inserare, mutai indicatorul de forma literei I (cursorul mouse-ului) n locul dorit i executai clic cu butonul stng al mouse-ului sau folosind tastele direcionale.

Pentru a selecta o zona de text putei utiliza mouse-ul, tastatura sau o metoda combinata, n funcie de cat de mare este zona ce va fi selectat.

Pentru a selecta un cuvnt, poziionai cursorul mouse-ului oriunde n interiorul cuvntului i executai dublu clic. Vor fi selectate cuvntul i spaiul ce urmeaz dup el.

Pentru a selecta o propoziie, inei apsata tasta Ctrl n timp ce executai clic oriunde n interiorul propoziiei. Programul Word selecteaz toate cuvintele din propoziie pana n dreptul punctului, plus spaiul de dup acesta.

Pentru a selecta un paragraf, executai un clic triplu pe paragraf sau aezai indicatorul mouse-ului n bara de selecie i executai clic dublu. Bara de selecie este zona verticala aflata n stnga spaiului de lucru. Cnd indicatorul mouse-ului se afla n interiorul ei, semnul de forma literei I se transforma ntr-o sgeata alba nclinata spre dreapta.

Pentru a selecta o anumit zona de text, executai clic i tragei cursorul mouse-ului peste un caracter, un cuvnt sau ntreg ecranul.

Pentru a selecta un rnd de text, aezai indicatorul mouse-ului n bara de selecie n stnga liniei i executai clic.

Pentru a selecta ntreg documentul folosii combinaia de taste Ctrl+A.

Pentru a selecta o zona de text cu ajutorul tastelor sgei, plasai cursorul n locul de unde vrei s ncepei selectarea, inei apsata tasta Shift i apoi apsai tasta sgeata corespunztoare pentru deplasare n sus, n jos, la stnga sau la dreapta.

Pentru a selecta un rnd de text utiliznd tastatura, poziionai cursorul la nceputul sau i apoi apsai Shift+End (respectiv Shift+Home).

Pentru a anula selecia unei zone de text, executai clic oriunde n spaiul de lucru sau apsai o tasta sgeata.

ATENIE !

Daca ai selectat o zona de text i apsai tasta spaiu sau orice alt caracter, textul selectat va fi ters i nlocuit cu caracterele tastate.

TERGEREA I MUTAREA UNUI TEXT

Pentru a terge orice poriune de text, selectai textul i apsai tasta Delete sau folosind opiunea Clear din meniul Edit. La apsarea acestei taste, textul va fi ters; singurul mod n care l putei readuce este utiliznd comanda Undo din meniul Edit sau din bara de instrumente.

De asemenea, putei folosi comanda Cut din meniul Edit pentru a terge un text. Aceasta comanda muta textul selectat n memoria Clipboard; acesta va ramne acolo pana cnd utilizai din nou comanda Cut sau Copy din meniul Edit.

Pentru a muta textul decupat n alt loc din acelai document sau n alt document, plasai cursorul n locul dorit apoi alegei din meniul Edit comanda Paste sau apsai Ctrl+V. Textul ce a fost decupat reapare n dreptul cursorului. Putei insera acest text din nou n alte locuri din document pana la urmtoarea operaie de copiere sau decupare.

TEHNICA DE EDITARE TRAGE I ELIBEREAZ

O alta metoda pe care o putei utiliza pentru a muta sau copia texte este tehnica de editare trage-i-elibereaza (drag-and-drop). Word ofer aceasta varianta rapida pentru a muta i copia textele selectate. O putei utiliza de asemenea pentru a copia sau muta reprezentri grafice sau alte obiecte.

Pentru a utiliza tehnica trage-i-elibereaza la mutarea unui text sau grafic, parcurgei paii urmtori:

1. Selectai textul sau graficul pe care dorii sa-l mutai;

2. Indicai graficul sau textul selectat i inei apsat butonul stng al mouse-ului. i va face apariia indicatorul specific acestei operaii;

3. Tragei indicatorul i linia punctata reprezentnd punctul de inserare fictiv spre noul loc de poziionare i apoi eliberai butonul mouse-ului.

TRANSFORMAREA LITERELOR DIN MARI N MICI I INVERS

Word include o comanda comoda pentru a realiza conversia caracterelor cu care a fost scris un text introdus anterior. S presupunem ca nu dorii ca un titlu s apar scris cu litere mari. Putei selecta textul respectiv i apoi din meniul format alegei comanda change case. Pe ecran i va face apariia caseta de dialog change case. Selectai una din opiunile urmtoare:

Sentence Case doar prima litera a propoziiei din textului selectat va fi majuscula;

Lowercase toate caracterele textului selectat vor fi nlocuite cu litere mici;

Uppercase toate caracterele textului selectat vor fi nlocuite cu litere mari;

Title Case prima litera a fiecrui cuvnt din textul selectat va fi majuscula.

*****

CURS NO 10 b

SALVAREA, NCHIDEREA I DESCHIDEREA DOCUMENTELOR WORD

Ca i n alte programe, salvai un document Word atribuindu-i un nume i un loc pe disc n lista de foldere. Dup ce i-ai dat un nume fiierului, putei salva modificrile aduse documentului fr s fie nevoie s redenumii fiierul, apsnd o combinaie de taste sau executnd clic pe un buton al barei cu instrumente standard.

ATENIE !

Salvai documentele la nceputul crerii lor i apoi ct mai des n timp ce lucrai cu ele. Dac se ntmpl s apar o pan de curent n timp ce lucrai i nu ai salvat anterior documentul, l vei pierde.

La prima salvare a unui document din meniul File alegei comanda Save. Word va afia caseta de dialog Save As. Tipul implicit de fiier pentru Word este Word Document. Programul sugereaz i un nume pentru document; putei accepta acest nume sau redenumi documentul dup dorin introducnd n caseta de text File Name unul nou.

PENTRU A SALVA UN DOCUMENT NOU parcurgei paii urmtori:

1. Din meniul File alegei comanda Save. Va aprea caseta de dialog Save As.

2. n caseta de text File Name introducei numele fiierului sau acceptai numele sugerat de Word. Putei da pn la 255 de caractere i putei include spaii n numele fiierului.

3. Selectai i modificai unitatea de disc, folderul i tipul fiierului dac nu dorii s salvai documentul utiliznd valorile prestabilite de Word.

DESCHIDEREA UNUI DOCUMENT WORD

Pentru a deschide un document Word, executai clic pe butonul Open sau alegei comanda Open din meniul File sau apsai Ctrl+O. Word va afia caseta de dialog Open.

n caseta de dialog Open putei alege unitatea de disc, Folderul sau tipul de fiier dorit pentru a ajunge la fiierul de care avei nevoie. Dup ce ai localizat fiierul ce urmeaz a fi deschis, selectai-l i executai clic pe butonul Open din caseta de dialog Open. Dac dorii s renunai la caseta de dialog Open executai clic pe butonul Cancel.

CURS NO 11

FORMATAREA PAGINILOR N MICROSOFT WORD

Formatarea paginilor include modificarea dimensiunilor paginii i orientarea, stabilirea marginilor i crearea coloanelor coloanelor. Modul de formatare a paginilor depinde de cantitatea de text introdus, dimensiunea i orientarea imaginilor grafice, tipul documentului etc.

Dimensiunile i orientarea foii utilizate depind n principal de imprimant.

Majoritatea imprimantelor cu jet de cerneal i laser accept ambele orientri de pagin (landscape i portrait)

Pentru a schimba dimensiunile i orientarea paginii, utilizai caseta de dialog Page Setup din meniul File eticheta Paper Size

Pentru a schimba dimensiunile i orientarea paginii, parcurgei paii urmtori:

1. Alegei opiunea Page Setup din meniul File. i va face apariia caseta de dialog Page Setup.

2. Selectai eticheta Paper Size.

3. Selectai din lista derulant Paper Size o dimensiune sau utilizai casetele de text Width (dimensiunea pe orizontal) i Height (dimensiunea pe vertical) pentru a stabili o dimensiune exact.

4. n zona Orientation selectai Portrait sau Landscape.

5. Alegei OK pentru a valida opiunile alese.

STABILIREA MARGINILOR

Putei modifica marginile documentului de la valoarea prestabilit la orice alt valoare dorii utiliznd caseta de dialog Page Setup.Nu uitai c imprimanta pe care o avei v poate impune limite n alegerea marginilor.

Pentru a modifica marginile documentului dumneavoastr, parcurgei paii urmtori:

1. Din meniul File alegei opiunea Page Setup. i va face apariia caseta de dialog Page Setup;

2. Selectai eticheta Margins.

3. Introducei dimensiunile n casetele Top, Bottom, Left i Right.

4. Selectai n lista derulant Apply to poriunea din document asupra creia dorii s fie aplicate noile valori.

5. Alegei OK pentru a valida valorile alese.

CREAREA COLOANELOR

Putei mpri pagina n una, dou, trei sau mai multe coloane pentru a organiza mai bine textul i pentru a-l face mai uor de citit. Documentele cum ar fi cri, ziare, cataloage, brouri etc., au textul mprit n pagin pe coloane.

Pentru a formata coloanele din document, parcurgei urmtorii pai:

1. Dac pe parcursul documentului utilizai diverse numere de coloane sau dac doar o poriune din document va fi mprit n coloane, selectai textul pe care vrei s-l mprii n coloane.

2. Din meniul Format alegei opiunea Columns. i va face apariia caseta de dialog Columns.

3. n zona Presets, selectai numrul sau tipul de coloane dorit. Putei aduga alte coloane cu ajutorul casetei incrementale Number of Columns.

4. Utilizai celelalte opiuni din caseta de dialog pentru a personaliza coloanele. Putei modifica dup dorin dimensiunea coloanei n cadrul seciunii Width and Spacing sau putei selecta Equal Column Width pentru a ajusta automat dimensiunea i spaierea.

5. Alegei OK pentru a accepta modificrile fcute i a nchide caseta de dialog.

* * * * *

CURS NO. 12

WINDOWS EXPLORER

REDENUMIREA FIIERELOR I A DIRECTOARELOR

Pentru a redenumi un fiier sau director, efectuai paii urmtori:

1. ntr-una din ferestrele Windows Explorer sau My Computer, selectai fiierul sau directorul pe care dorii s l redenumii.

2. Selectai File ( Rename din bara de meniuri sau din meniul obinut prin clic dreapta pe fiierul sau directorul respectiv. n jurul numelui fiierului sau al directorului va aprea o caset, iar numele va fi evideniat.

3. Introducei noua denumire a fiierului sau directorului. Pe msur ce scriei, noua denumire o va nlocui pe cea veche.

4. Apsai tasta Enter dup ce ai introdus denumirea

CUTAREA UNUI FIIER

Pe msur ce creai tot mai multe fiiere, ncercarea de a gsi un anumit fiier este o operaie tot mai dificil. Putei s cutai fie un singur fiier, fie un grup de fiiere cu denumiri similare, folosind comanda Tools ( Find.

Pentru a cuta un grup de fiiere, folosii caracterul de nlocuire asterisc (*) mpreun cu o denumire parial a fiierului, pentru a ngusta domeniul de cutare.

Pentru a cuta un fiier, efectuai paii urmtori:

1. Executai clic pe butonul Start, selectai Find, apoi Files or Folders sau din Windows Explorer: Tools ( Find ( Files or Folder. Pe ecran va aprea caseta de dialog Find.

2. n caseta de text Named introducei caracterele pe care dorii s le gsii, folosind caractere de nlocuire n locul celor necunoscute.

3. Dac dorii s cutai pe toat unitatea de disc, selectai C: n caseta de text Look In (dac nu este deja selectat) i avei grij ca n caseta de validare Include Subfolders s existe un marcaj de validare.

Dac dorii s cutai numai n directorul principal, trebuie ca n caseta de validare Include Subfolders s nu existe un marcaj de de validare.

4. Dac dorii s cutai un fiier n funcie de data ultimei modificri, selectai eticheta Date Modified i selectai opiunile pentru dat pe care le dorii.

5. Cnd terminai de selectat opiunile, executai clic pe butonul Find Now pentru a ncepe cutarea. Rezultatele cutrii vor aprea n caseta de dialog Find, unde sunt prezentate fiierele gsite.

CURS NO. 13

Microsoft Word

CUTAREA UNUI TEXT n MW

Word poate efectua o cutare n ntregul document pentru a localiza un anumit text. n configuraia prestabilit, Word caut n ntregul document; dac selectai un pasaj de text, cutarea nu va fi efectuat dect n textul selectat.

Pentru a cuta un anumit text, selectai un bloc de text (dac este cazul) apoi, efectuai paii urmtori:

1. Executai clic pe Edit, Find sau Ctrl+F. Pe ecran va aprea caseta de dialog Find and Replace.

2. n caseta de text Find What scriei textul pe care vrei s l gsii. Textul pe care l introducei este numit ablon de cutare.

3. Executai clic pe Find Next. Word va cuta n document un text care corespunde ablonului de cutare. Dac gsete un astfel de text, l selecteaz n document i se oprete; caseta de dialog Find rmne pe ecran.

4. Executai clic pe Find Next pentru a continua cutarea dup alte apariii ale ablonului de cutare n document; sau apsai tasta Esc pentru a nchide caseta de dialog i a reveni n document. Textul gsit va rmne selectat.

Cnd operaia de cutare a fost efectuat n ntregul document, va fi afiat un mesaj. Acesta v poate informa c ablonul de cutare nu a putut fi gsit n text, sau c operaia de cutare a fost ncheiat.

GSIREA I NLOCUIREA TEXTULUI

Comanda Replace din Word v permite s cutai un anumit text i s-l nlocuii cu altul. Aceast operaie poate fi util dac, de exemplu, ai scris greit acelai cuvnt de mai multe ori n acelai document. Pentru a nlocui textul, efectuai paii urmtori:

1. Executai clic pe Edit, Replace sau apsai Ctrl+H. Pe ecran va aprea caseta de dialog Find and Replace.

2. n caseta de text Find What, introducei textul pe care vrei s l nlocuii.

3. n caseta de text Replace With, introducei textul de nlocuire.

4. Executai clic pe Find Next pentru a localiza i a selecta prima apariie a textului cutat.

5. Pentru fiecare apariie pe care o gsete programul, rspundei folosind urmtoarele butoane:

Executai clic pe Replace pentru a nlocui textul selectat n document i pentru a localiza apoi urmtoarea apariie.

Executai clic pe Find Next pentru a lsa nemodificat textul gsit n document i pentru a localiza urmtoarea apariie.

Executai clic pe Replace All pentru a nlocui toate apariiile textului cutat, n ntregul document.

Sfat:Pentru a terge textul cutat, efectuai paii anteriori, dar lsai goal caseta de text Replace With.

CURS NO. 14

Microsoft Word

Numerotarea paginilor

Multe documente n special cele lungi impun numerotarea paginilor. Word ofer numeroase opiuni pentru plasarea i tipul cifrelor de pagin; acestea fac parte ntotdeauna din antet sau din subsol.

Pentru a numerota paginile din document, efectuai paii urmtori:

1. Selectai Insert, Page Numbers. Pe ecran va aprea caseta de dialog Page Numbers.

2. Executai clic pe sgeata de derulare Position i selectai poziia dorit n pagin: Top of Page (Header n partea superioar a paginii - antet) sau Bottom of Page (Footer n partea inferioar a paginii subsol).

3. Executai clic pe sgeata de derulare Alignment i selectai Left, Center sau Right. Putei s selectai i Inside sau Outside, dac tiprii fa verso i dorii ca numerele paginilor s fie plasate spre interior (Inside) sau spre exterior (Outside).

4. Formatul prestabilit pentru numerotare este cel cu cifre arabe (1, 2, 3, etc.). Pentru a selecta un alt format (cum ar fi i, ii, iii etc.), executai clic pe Format (din caseta de dialog Page Numbers) i selectai formatul dorit.

5. Executai clic pe OK.

INSERAREA SIMBOLURILOR I CARACTERELOR SPECIALE

Simbolurile i caracterele speciale nu fac parte din setul standard de caractere i, ca atare, nu pot fi gsite pe tastatur. Dei aceste caractere nu se afl pe tastatur, Word le poate insera totui n documentele pe care le creai.

Inserarea unui simbol

Pentru a insera un simbol ntr-un document, plasai cursorul acolo unde dorii s apar simbolul, apoi efectuai paii urmtori:

1. Selectai Insert, Symbol pentru a deschide caseta de dialog Symbol. Executai clic pe eticheta Symbols, dac nu este deja deschis.

2. Executai clic pe sgeta de derulare Font i selectai setul de simboluri dorite din list. Cele pe care le vei folosi cel mai des sunt:

Symbol Litere geceti, simboluri matematice, sgei, simboluri pentru mrci de nregistrare i copyright etc. Normal Text Litere cu accente i alte semne speciale, simboluri ale valutelor, simboluri pentru paragraf etc. WingDings Pictograme de ceasuri, plicuri, telefoane etc.3. Cutai n tabel simbolul dorit. Pentru a vedea o imagine mrit a simbolului, executai clic pe el.

4. Pentru a insera simbolul selectat, executai clic pe Insert. Pentru a insera un simbol oarecare (care nu este selectat), executai dublu clic pe el.

5. Executai clic pe Close pentru a nchide caseta de dialog, dup ce inserai unul sau mai multe simboluri.

UTILIZAREA TABELELOR

Ce este un tabel ?

Un tabel este o structur n care putei s v organizai datele pe rnduri i pe coloane. Fiecare intrare dintr-un tabel numit celul este independent de celelalte intrri. Tabelul poate avea un numr aproape orict de mare de rnduri i de coloane; el v ofer un foarte bun control asupra dimensiunii i a atributelor de formatare a celulelor. Celula dintr-un tabel poate conine text, elemente grafice i aproape orice element care poate fi inclus ntr-un document din Word. Singura excepie este faptul c un tabel nu poate conine un alt tabel.

Pentru a crea un nou tabel gol ntr-un loc oarecare dintr-un document, efectuai paii urmtori:

1. Plasai cursorul n locul din document unde vrei s apar tabelul.

2. Selectai Table, Insert Table. Pe ecran va aprea caseta de dialog Insert Table.

3. n casetele de text Number of Columns (numrul de coloane) i Number of Rows (numrul de rnduri), executai clic pe sgei, sau introducei numrul de rnduri i coloane pe care trebuie s le conin tabelul.

4. Pentru a aplica una din formatrile automate pentru tabele oferite de Word, executai clic pe butonul AutoFormat, selectai formatul dorit, apoi executai clic pe OK.

5. n caseta de text Column Width, selectai limea dorit pentru coloane. Selectai Auto n aceast caset dac dorii mprirea egal a paginii ntre numrul de coloane specificat.

6. Executai clic pe OK. Word va crea un tabel gol, avnd cursorul plasat n prima celul.

tergerea i inserarea unor celule, rnduri i coloane

Avei i posibilitatea s eliminai rnduri i coloane ntregi. Pentru a elimina complet un rnd sau o coloan dintr-un tabel, efectuai paii urmtori:

1. Mutai cursorul n orice celul din rndul sau coloana care trebuie terse.

2. Selectai Table, Delete Cells. Pe ecran va aprea caseta de dialog Delete Cells.

3. Selectai Delete Entire Row sau Delete Entire Column.

4. Executai clic pe OK, iar Word va terge rndul sau coloana.

Nu uitai ! Putei anula aciunile de editare n tabel folosind comanda Edit, Undo.

Pentru a insera un singur rnd sau o coloan ntr-un tabel, efectuai paii urmtori:

1. Selectai o coloan ntreag la dreapta fa de poziia n care vrei s apar noua coloan (n cazul inserrii coloanelor) sau selectai un rnd sub locul unde vrei s fie introdus noul rnd (n cazul inserrii rndurilor).

2. Selectai Table, Insert Column pentru a insera o coloan goal la stnga coloanei selectate. Selectai Table, Insert Rows pentru a insera un rnd deasupra celui selectat.

ATENIE ! Comenzile din meniul Table se modific n funcie de condiii. De exemplu dac selectai o coloan dintr-un tabel, va aprea comanda Insert Columns, dar comanda Insert Rows nu va mai aprea (i invers).

Pentru a insera o nou coloan la dreapta tabelului, efectuai paii urmtori:

1. Executai clic n dreapta chenarului din dreapta a tabelului.

2. Selectai Table, Select Column.

3. Selectai Table, Insert Columns.

Pentru a terge un rnd sau o coloan dintr-un tabel:

1. Selectai rndul sau coloana care urmeaz a fi tears.

2. Din meniul Table alegei comanda Delete Rows (dac este selectat rndul respectiv n tabel) sau comanda Delete Columns (dac este selectat coloana respectiv din tabel).

CURS no 15

Microsoft EXCEL

Deschiderea programului EXCEL

Pentru a deschide Excel, efectuai paii urmtori:

1. Executai clic pe Start;

2. Selectai Programs;

3. Selectai Microsoft Excel pentru a deschide programul.

Ecranul de deschidere din Excel prezint un registru de calcul gol, avnd eticheta Book 1. Programul este acum pregtit pentru ca dumneavoastr s ncepei lucrul n registrul de calcul.

Registrul de calcul Fiierele din Excel sunt denumite registre de calcul. Orice registru de calcul este format din trei foi de calcul (ns putei s adugai sau s eliminai oricte foi de calcul este necesar). Fiecare foaie de calcul este format din coloane i rnduri care se intersecteaz, formnd casete numite celule, n care introducei text. Etichetele din partea de jos a registrului de calcul (cu inscripiile Sheet1, Sheet2 etc.) v permit s rsfoii foile de calcul executnd clic pe ele.

COMPONENTELE FERESTREI EXCEL

Fereastra Excel are numeroase elemente comune cu ferestrele Windows, inclusiv o bar de meniuri (de unde putei selecta comenzi), o bar de stare (care indic starea activitii curente) i bare cu instrumente (care conin butoane i liste derulante prin care obinei un acces rapid la comenzile i facilitile utilizate frecvent).

Bara de formule (Formula bar) Cnd introducei informaii ntr-o celul, tot ceea ce scriei apare pe bara de formule. Tot pe aceast bar este indicat i poziia celulei.

Orice celul are o adres format din litera coloanei i numrul rndului (A1, B3, C4, F16 etc.)

Deplasarea dintr-o celul in alta a foii de calcul se face cu ajutorul tastelor sgei sau cu ajutorul mouse-ului, executnd clic pe celula respectiv.

Pentru a sri rapid la o anumit celul dintr-o foaie de calcul, introducei adresa celulei respective n caseta Name la captul din stnga al barei de formule i apsai Enter. Pentru a ajunge ntr-o celul dintr-o anumit foaie de calcul, introducei denumirea foii respective urmat de un semn de exclamare i de adresa celulei (de exemplu sheet3!C25) i apsai Enter.

INTRODUCEREA DIFERITELOR TIPURI DE DATE

Pentru a crea o foaie de calcul care s poat fi utilizat, trebuie s introducei date n celulele din interiorul ei. Tipurile de date pe care le putei introduce sunt:

Text

Cifre

Data (calendaristic)

Ora

Formule

Funcii

INTRODUCEREA TEXTULUI

Textul este o combinaie de litere, cifre i spaii. n configuraia prestabilit, textul este aliniat automat la stnga, n interiorul celulei.

PENTRU A INTRODUCE TEXT NTR-O CELUL:

1. Executai clic pe celula n care dorii s introducei textul

2. Introducei textul. Pe msur ce scriei, textul apare n celul i pe bara de formule.

3. Apsai Enter. Textul introdus va aprea n celul, aliniat la stnga

Pentru a lrgi o coloan i a putea vedea toate datele pe care le conine, plasai indicatorul mouse-ului pe bara cu capetele de coloan din partea de sus a foii de calcul. Apoi executai dublu clic pe chenarul din dreapta al coloanei pe care vrei s o lrgii pentru a vedea toate datele.

Numerele scrise ca text Putei s introducei un numr care s fie interpretat ca text (de exemplu, un cod potal). Pentru aceasta, plasai n faa intrrii un apostrof (`), ca ex. `6800. Acest semn i cere programului Excel s trateze caracterele urmtoare ca pe un text, i s le alinieze la stnga n celul.

INTRODUCEREA CIFRELOR

Numerele pe care le introducei pot conine caractere numerice 0 9 i urmtoarele caractere speciale: + - / . () $ %. Asta nseamn c putei include virgule, puncte zecimale, semnul dolarului, procent i paranteze, mpreun cu valorile pe care le introducei.

Pentru a introduce un numr:

1. Executai clic pe celula n care vrei s introducei numrul

2. Introducei numrul. Pentru a introduce un numr negativ, plasai n faa lui un semn minus, sau trecei-l ntre paranteze. Pentru a introduce o fracie, plasai naintea ei un 0, de exemplu 0 1/2. (n caz contrar, Excel va interpreta intrarea ca pe o dat calendaristic).

3. Apsai tasta Enter, iar numrul introdus va aprea n celul aliniat la dreapta.

Atenie ! Dac introducei un numr i el apare n celul n aceast form (#####), nu v facei probleme numrul este tot acolo; numai c celula nu este suficient de lat pentru ca numrul s poat fi afiat n ntregime (folosii chenarul din dreapta a coloanei respective)

COPIEREA RAPID A INTRRILOR

Putei s copiai din celule alturate o intrare existent, efectund paii urmtori:

1. Executai clic pe marcajul de completare al celulei al crei coninut vrei s-l copiai.

2. Tragei marcajul de completare n jos sau spre dreapta pentru a copia datele n celulele alturate. Va aprea o csu care v arat exact ce date sunt copiate n celelalte celule.

Atenie ! n cazul n care copiai un numr, o lun sau alt obiect care poate fi interpretat ca serie (cum ar fi January, February etc.), dar nu vrei s creai o serie ci numai s copiai exact coninutul celulei respective inei apsat tasta Ctrl atunci cnd tragei marcajul de completare.

EDITAREA DATELOR

Dup ce ai introdus o informaie ntr-o celul, o putei edita fie pe bara de formule, fie direct n celul.

Pentru a edita o intrare din Excel:

1. Executai clic pe celula n care vrei s editai informaia

2. Pentru a ncepe operaia de editare, executai clic pe bara de formule, apsai tasta F2 sau executai dublu clic pe celula respectiv. Astfel, intrai n modul de editare.

3. Apsai tastele sgei (stnga sau dreapta) pentru a muta punctul de inserare pe informaia introdus

4. Apsai tasta Enter pentru a accepta modificrile fcute.

SELECTAREA CELULELOR

Pentru a copia, muta sau a terge simultan datele din mai multe celule, trebuie s selectai mai nti celulele respective. Dup aceea putei executa aciunea dorit.

Pentru a selecta o singur celul, executai clic pe ea

Pentru a selecta celule alturate (un domeniu), executai clic pe prima celul din stnga a grupului i tragei mouse-ul n jos spre celula din dreapta-jos, pentru a selecta toate celulele

Pentru a selecta celule care nu sunt alturate, inei apsat tasta Ctrl n timp ce executai clic pe celulele individuale

Pentru a selecta un ntreg rnd sau o coloan de celule, executai clic pe capul de rnd sau de coloan. Pentru a selecta rnduri sau coloane alturate, executai clic pe primul cap de rnd (sau de coloan) i tragei mouse-ul peste celelalte. Pentru a selecta rnduri sau coloane care nu sunt alturate, apsai tasta Ctrl i executai clic pe fiecare cap de rnd sau de coloan pe care dorii s le selectai.

COPIEREA DATELOR

Cnd copiai sau mutai date, o copie a datelor respective este plasat n memoria Clipboard. Putei s copiai date n alt parte pe foaia de calcul, sau n alte foi sau registre de calcul.

Pentru a copia date, efectuai paii urmtori:

1. Selectai celula sau celulele pe care vrei s le copiai

2. Executai clic pe butonul Copy de pe bara de instrumente standard sau din meniul Edit

3. Selectai prima celul din zona unde vrei s plasai copia

4. Executai clic pe butonul Paste. Excel va insera coninutul memoriei Clipboard acolo unde se afl punctul de inserare.CURS no 16

Microsoft EXCEL

Inserarea foilor de calcul

Un registru de calcul nou creat conine trei foi de calcul, dar putei s mai adugai cu uurin i altele:

1. Selectai foaia de calcul naintea creia vrei s inserai o nou foaie de calcul;

2. Deschidei meniul Insert;

3. Selectai Worksheet. Excel va insera noua foaie de calcul.

Eliminarea foii de calcul

Dacnu intenionai s folosii dect o singur foaie de calcul, le putei elimina pe celelalte dou, pentru a economisi memorie.

1. Selectai foaia de calcul pe care vrei s o eliminai;

2. Deschidei meniul Edit;

3. Executai clic pe Delete Sheet. Pe ecran va aprea o caset de dialog care v cere s confirmai selecia.

4. Executai clic pe butonul OK.

UTILIZAREA DOMENIILOR DE CELULE

Un domeniu de celule este un grup de celule alturate, dispuse sub forma unui dreptunghi. Celulele dintr-un domeniu pot s se gseasc toate n aceeai coloan, pe acelai rnd sau n orice combinaie posibil de coloane i rnduri, cu condiia ca grupul s formeze un dreptunghi.

Domeniile sunt identificate prin punctele de ancorare (colul din stnga-sus i cel din dreapta-jos). Ex.: B4:G8, A10:G10.

Selectarea unui domeniu

1. Plasai indicatorul mouse-ului n colul din stnga-sus al domeniului

2. Executai clic i inei apsat butonul din stnga al mouse-ului

3. Tragei mouse-ul n colul din dreapta-jos al domeniului i eliberai butonul.

EFECTUAREA CALCULELOR CU AJUTORUL FORMULELOR

Formulele sunt folosite n foile de calcul pentru efectuarea calculelor cu cifrele introduse de dvs. Cu ajutorul formulelor putei s efectuai operaii de adunare, scdere, nmulire i mprire, folosind valorile din diferitele celule.

Formulele sunt formate, de regul din una sau mai multe adrese de celule sau valori, i un operator matematic, cum ar fi + (adunare), - (scdere), * (nmulire) sau /(mprire). De exemplu, dac dorii s calculai media a trei valori aflate n celulele A1, B1 i C1, introducei n celula n care vrei s apar rezultatul urmtoarea formul:

=(A1+B1+C1)/3

ATENIE ! Orice formul trebuie s nceap cu semnul egal (=).

OPERATORII MATEMATICI DIN EXCEL

nr. crt.OperatorOPERAIETip formulRezultat

1.^ridicare la putere=A1^3red rezultatul ridicrii la puterea trei a valorii din celula A1

2.+adunare=A1+A2red suma valorilor din celulele A1 i A2

3.-scdere=A1-A2red diferena dintre valorile celulelor A1 i A2

4.*nmulire=A1*3nmulete cu 3 valoarea

din celula A2

5./mprire=A1/50mparte la 50 valoarea

din celula A1

6.combinaie=(A1+A2+A3)/3Red media valorilor din celulele A1, A2 i A3

ORDINEA OPERAIILOR

Excel efectueaz calculele din cadrul unei formule n urmtoarea ordine:

I. Operaiile dintre paranteze

II. Ridicare la putere

III. nmuliri i mpriri

IV. Adunri i scderi

De exemplu, n cazul formulei =C2+B8*4+D10, Excel calculeaz mai nti valoarea B8*4, adun rezultatul cu C2, apoi adun D10.

Dac nu folosii aceast ordine de calcul, putei avea probleme cnd introducei formulele. De exemplu, dac dorii s stabilii media valorilor din celulele A1, B1 i C1 i introducei formula =A1+B1+C1/3, vei obine un rezultat greit. Valoarea C1 va fi mprit la 3, iar rezultatul va fi adunat cu A1+B1.

INTRODUCEREA FORMULELOR

Putei s introducei formulele fie de la tastatur, fie selectnd referinele la celule. Pentru a introduce formula de la tastatur:

1. Selectai celula n care vrei s apar rezultatul formulei

2. Scriei semnul egal (=)

3. Scriei formula. Ea va aprea pe bara de formule

4. Apsai tasta Enter, iar Excel va calcula rezultatul.

Pentru a introduce o formul selectnd referinele celulelor, efectuai paii urmtori:

1. Selectai celula n care vrei s apar rezultatul formulei

2. Scriei semnul (=)

3. Executai clic pe celula cu adresa care vrei s apar prima n formul. Adresa celulei respective va aprea pe bara de formule.

4. Introducei un operator matematic dup valoare, pentru a indica urmtoarea operaie. Operatorul va aprea pe bara de formule.

5. Continuai s selectai celule i s introducei operatori matematici, pn cnd terminai de introdus formula.

6. Apsai tasta Enter pentru a accepta formula, sau Esc pentru a anula operaia.

COPIEREA FORMULELOR

Cnd copiai o formul, aceasta este adaptat pentru a corespunde poziiei celulei n care va fi copiat. De exemplu, dac copiai formula =C2+C3 din celula C4 n celula D4, aceasta este adaptat pentru coloana D, devenind =D2+D3.

Putei s copiai formulele i folosind comenzile Copy i Paste, dar urmtoarea metod este mai rapid:

1. Executai clic pe celula ce conine formula pe care vrei s o copiai.

2. inei apsat tasta Ctrl i tragei chenarul celulei n celula n care vrei s copiai formula.

3. Eliberai butonul mouse-ului, iar Excel va copia formula n noua poziie.

Dac dorii s copiai o formul ntr-un domeniu de celule alturat:

1. Executai clic pe celula ce conine formula pe care vrei s o copiai.

2. Plasai indicatorul mouse-ului pe marcajul de completare.

3. Tragei marcajul de completare peste celulele n care vrei s copiai formula.

SFAT ! Dac dorii vreodat s introducei aceeai formul ntr-un domeniu de celule, selectai-l mai nti. Apoi, scriei formula n prima celul din grup i apsai Ctrl+Enter.

EFECTUAREA CALCULELOR CU FUNCII

Funciile sunt formule complexe, folosite pentru executarea unei serii de operaii cu un grup specificat de valori. De exemplu, pentru a calcula suma unei serii de numere din celulele A1-H1, putei folosi funcia =SUM(A1:H1) n loc s introducei formula =A1+B1+C1++H1.

Orice funcie este format din urmtoarele 3 elemente:

Semnul = arat c ceea ce urmeaz este o funcie (o formul).

Denumirea funciei, de exemplu SUM, arat ce operaie va fi efectuat.

Argumentul, cum ar fi (A1:H1), indic adresele celulelor cu valorile afectate de funcie. Argumentul este adeseori un domeniu de celule, dar poate fi i mult mai complex.

Funciile Excel cel mai des folosite:AVERAGE=AVERAGE(B4:B9)- calculeaz o medie

COUNT=COUNT(A3:A7)

- dac un domeniu conine cteva celule cu text i

alte celule cu numere, putei s aflai cte numere

sunt n grupul respectiv.

MAX

=MAX(B4:B10)

- red valoarea maxim dintr-un grup de celule

MIN

=MIN(B4:B10)

- red valoarea minim dintr-un grup de celule

SUM

=SUM(A1:A10)

- calculeaz totalul pentru un domeniu de celule

IF

=IF(A3>=100,A3*2,A2*2)- V permite s punei o condiie ntr-o formul. n acest exemplu, dac A3 este mai mare sau egal cu 100, este folosit formula A3*2. Dac A3 este mai mic de 100, este folosit formula A2*2.

Utilizarea funciei AutoSum

Deoarece SUM este una dintre funciile cel mai frecvent folosite, Excel v ofer o metod rapid executai clic pe butonul AutoSum de pe bara cu instrumente standard. Pornind de la celula selectat n acel moment, AutoSum ghicete care sunt celulele pe care vrei s le nsumai. Dac AutoSum selecteaz greit un grup de celule, putei s editai selecia respectiv.

Pentru a folosi funcia AutoSum:

1. Selectai celula n care vrei s inserai suma. ncercai s alegei o celul la captul rndului sau a coloanei cu date; n acest fel, funcia AutoSum va putea sesiza mai uor care sunt celulele pe care vrei s le adunai.

2. Executai clic pe butonul AutoSum de pe bara cu instrumente standard. AutoSum va insera =SUM i adresa grupului de celule din stnga sau de deasupra celulei selectate.

3. Dac grupul selectat de Excel nu este corect, tragei mouse-ul peste grupul pe care vrei s-l folosii, sau executai clic pe bara de formule i editai formula.

4. Executai clic pe butonul Enter de pe bara de formule, sau apsai tasta Enter. Excel va calcula totalul pentru grupul selectat.CURS no 17

Microsoft EXCEL

ADUGAREA DE CHENARE LA CELULE

Cnd lucrai cu foile de calcul afiate pe ecran, vei observa c fiecare celul este delimitat de liniile de reea care o nconjoar. n mod normal, aceste linii de reea nu sunt tiprite. Pentru ca la tiprire (i chiar i pe ecran) s obinei linii mai bine definite, putei s adugai chenare unor celule selectate, sau unui ntreg domeniu de celule.

Pentru a aduga chenare la o celul sau unui domeniu de celule, efectuai paii urmtorii pai:

1. Selectai celula (celulele) n jurul crora vrei s apar chenarul.

2. Deschidei meniul Format i selectai Cells. Pe ecran va aprea caseta de dialog Format Cells.

3. Executai clic pe eticheta Border pentru a vedea opiunile pentru chenare.

4. Selectai poziia dorit, stilul (grosimea liniei) i culoarea chenarului. Putei s executai clic chiar n interiorul casetei Border, sau putei executa clic pe un buton pentru un model de chenar prestabilit.

5. Executai clic pe OK sau apsai tasta Enter.

Pentru a aduga rapid chenare, selectai celulele n jurul crora vrei s apar chenarul, apoi executai clic pe sgeata de derulare Borders de pe bara cu instrumente de formatare.

ATENIE !

Dac executai clic pe butonul Borders (n loc s executai clic pe sgeat), Excel aplic automat celulelor selectate linia de chenar pe care ai selectat-o cel mai recent.

UTILIZAREA MENIULUI FORMAT PENTRU UN CONTROL MAI EXACT

Putei s modificai dimensiunile unui rnd sau a unei coloane trgnd de chenarul su. Nu putei ns s controlai dimensiunea la fel de exact ca n cazul utilizrii comenzilor Format ( Row ( Height i Format ( Column ( Width pentru obinerea unor dimensiuni precise.

Modificarea limii unei coloane:

1. Selectai coloana (coloanele) pentru care vrei s modificai limea.

2. Din meniul Format ( Column ( Width, apare caseta de dialog Column Width.

3. Introducei valoarea dorit pentru lime. Limea prestabilit este 8.43.

4. OK sau tasta Enter pentru a valida schimbrile efectuate.

n configuraia prestabilit, Excel face ca rndul s fie ceva mai nalt dect cel mai nalt caracter din rndul respectiv. De ex., dac cel mai nalt font are 10 puncte, Excel creeaz un rnd cu nlimea de 12,75 puncte.

Modificarea nlimii rndului:

1. Selectai rndul (rndurile) pentru care dorii s modificai nlimea.

2. Din meniul Format ( Row ( Height. Pe ecran va aprea caseta de dialog Row Height.

3. Introducei nlimea dorit (n puncte).

4. OK sau Enter pentru a aplica modificarea n foia de calcul.

FACTURA FISCALAcota TVA: 22%

Nr. crtDenumirea produselorU.M.CantitateaPretul unitar

fara TVAValoareaValoarea

TVA

012345(3x4)6

1Produs nr. 1buc.201.000,0020.000,004.400,00

2Produs nr. 2buc.301.500,0045.000,009.900,00

3Produs nr. 3buc.24670,0016.080,003.537,60

4Produs nr. 4buc.38510,0019.380,004.263,60

5Produs nr. 4buc.121.300,0015.600,003.432,00

6Produs nr. 5buc.185.000,0090.000,0019.800,00

7Produs nr. 6buc.413.250,00133.250,0029.315,00

8Produs nr. 7buc.211.600,0033.600,007.392,00

9Produs nr. 8buc.1612.650,00202.400,0044.528,00

10Produs nr. 9buc.324.300,00137.600,0030.272,00

11Produs nr. 10buc.45685,0030.825,006.781,50

12Produs nr. 11buc.1056.563,00565.630,00124.438,60


Recommended