Date post: | 10-Nov-2015 |
Category: |
Documents |
Upload: | mihai-lucaciu |
View: | 241 times |
Download: | 0 times |
1
Partea 3. Organizaii Virtuale
Scopul acestei pri III, este de a prezenta o nou modalitate de structurare a unei organizaii
virtuale plecnd de la dou tipuri de structuri: coaliia i structura ierarhic. Aceast nou
structur intitulat coaliie ierarhic prezint o posibil structur a unei organizaii virtuale cu
toate avantajele i limitele sale. Coaliia ierarhic este important prin faptul c ofer posibilitatea
unei noi modaliti de planificare utiliznd organizaiile ierarhice.
O organizaie virtual este o combinaie de persoane sau organizaii diverse, localizate pe o arie
geografic mare, care au n plan atingerea unui scop comun prin contribuia cu competenele i
resursele specifice fiecruia. Partenerii dintr-o organizaie virtual se bucur de un statut legal
i depind de conexiuni electronice pentru coordonarea activitii lor. Un factor critic de succes
este infrastructura informaional sofisticat care conecteaz companiile membre, dispersate pe
distane mari. Dac o sarcin este ndeplinit, structura organizaional se dizolv, fcnd loc
unor noi aliane.
Necesitatea realizrii unei astfel de structuri este dat de importana crerii unor coaliii care au
capacitatea de a integra diferite sisteme independente, cu doctrine proprii, ntr-un timp ct mai
scurt. Capacitatea de a integra sisteme independente fiind necesar pentru a putea face fa
evenimentelor imprevizibile complexe i pentru a diviza scopul general n sub-scopuri i
distribuirea acestor sub-scopuri sistemelor ce compun aceast structur.
Aceast parte a crii analizeaz grupul de cerine asociate cu dezvoltarea colaborrii om-agent,
artnd c acetia pot fi implementai, ntr-un mod unificat, prin ontologii bazate pe constrngeri
i funcii de legtur. Aceast parte demonstreaz c proprietile constrngerilor pot s
implementeze concepte colaborative, care pot fi transparente mecanismelor de planificare. Mai
mult, folosirea constrngerilor ofer cteva faciliti pentru a implementa mecanismele adecvate,
asociate cu interaciunea uman.
Coaliiile ierarhice sunt organizaii a cror componente ndeplinesc diferit planificarea i
planurile activitilor la fiecare nivel. Unul din obiectivele principale ale instrumentelor bazate pe
cunotine pentru coaliii este s sprijine aceste componente pentru ca ele s poate lucra
mpreun, fiecare dintre ele n funcie de planificarea i de procesul execuiei.
Trsturile unui scenariu necesar dezvoltrii unei coaliii sunt:
Natura problemei cere un set diferit de abiliti pentru a duce la capt sarcinile;
Participanii au nevoia de a colabora deoarece abilitile i cunotinele lor sunt limitate.
Participanii pot, de asemenea, s colaboreze n timpul procesului de planificare, fiecare
dintre ei realiznd o parte din plan n care acetia au cele mai multe cunotine;
Organizaiile necesit o structur de comand i control pentru a coordona activitile
participanilor. Coordonarea este esenial pentru a evita conflictele i a mbunti utilizarea
resurselor i a timpului;
PARTEA III. Organizaii Virtuale
2
Exist problema integrrii sistemelor eterogene care fac parte din organizaii multiple cu
diferite doctrine i reguli de operare. Aceast problem devine i mai complex atunci cnd
sunt formate coaliii internaionale unde aciunile sunt nenelese sau pierdute n timpul
traducerii;
Ideea principal este luarea n considerare a cerinelor implementrii mecanismelor multiagent
pentru c ele pot s aduc cteva avantaje activitilor coaliiei ca de exemplu anticiparea
eecurilor, alocarea de resurse, identificarea conflictelor i aa mai departe.
7 .UTILIZAREA ORGANIZAIILOR CA SUPORT
PENTRU STRUCTURILE MULTIAGENT
Ierarhiile au o lung istorie fiind folosite pentru a coordona (comand i control) o structur, ca
de exemplu, n organizaiile militare. Unul din principalele avantaje ale ierarhiilor este sprijinul
lor pentru conceptul divide et impera. Mai mult, folosind ierarhiile pentru care suntem capabili
s specificm cteva niveluri de luare a deciziilor, participanii execut activiti diferite i
complementare, ocupndu-se de sarcinile specifice. Intenia este de a se justifica alegerea
ierarhiei ca structur organizatoric pentru coordonarea coaliiilor, avantajele lui i compararea cu
alte alternative posibile.
7.1 Sistemele suport pentru coaliii
Coaliia este o organizaie n care membrii lucreaz mpreun pentru a rezolva scopurile comune.
Caracteristica principal a coaliiei este existena unui scop global, care motiveaz activitile
tuturor membrilor din coaliie. Cu toate acestea, membrii obinuii nu sunt direct implicai n
deciziile acestui scop, ci doar n subsarcinile n care este divizat scopul global.
Dezvoltarea instrumentelor bazate pe cunotine pentru funcionarea coaliiilor ia n considerare
una sau mai multe dintre aceste trsturi n timpul dezvoltrii de teorii i aplicaii. Proiectul
CoAX prezint paradigma bazat pe ageni ca pe o cale potrivit pentru soluionarea problemelor
tehnice integrate n diferite tehnologii cu rol de suport pentru coaliii.
n sistemul CoAX componentele eterogene sunt vzute ca un set de ageni distribuii care au
capacitatea s mpart cunotine i informaii ntre ei printr-o infrastructur de calculatoare
Coabs Grid. Proiectul CoAX consider c activitile trebuie s se integreze rapid diverse
sisteme, putnd fi asamblate n momentul execuiei. n timpul demonstraiei CoAX cteva
sisteme (Ariadne Knoblock, Minton, etc.) au fost reunite s sprijine un rzboi internaional n
aceast regiune virtual.
PARTEA III. Organizaii Virtuale
3
Pe scurt, subiectele curente acoperite de instrumentele bazate pe cunotine pentru a cuprinde
activitile coaliiilor sunt:
Teorii inovative i tehnici pentru formarea coaliiilor i suport pentru organizaiile virtuale similare;
Aplicaii i cerine pentru planificarea i managementul coaliiilor bazate pe cunotine;
Abordarea bazat pe cunotine pentru comand i control i pentru logistica coaliiei;
Sisteme multiagent i conceptul de agenie n coaliii;
Unelte i tehnici pentru simularea i modelarea activitilor coaliiei;
Securitatea i ntreinerea informaiilor private sau a cunotinelor;
Autonomia vs. centrul managerial al activitilor coaliiei.
7.1.1 Agenii asisteni i personalizarea lor
n aceast abordare fiecare participant are un agent ca suport pentru sarcinile sale, furniznd de
exemplu, planificarea informaiei i opiunile pentru ndeplinirea activitilor. Aceast abordare
este puternic pentru c n timp ce utilizatorii au abilitatea de a lua decizii, agenii sunt capabili s
genereze i s compare un numr semnificativ de opiuni, pozitive i negative. Membrii coaliiei
plasai n niveluri ale acestei ierarhii efectueaz diferit i complementar activiti de planificare.
Cu privire la acest fapt, agenii care sprijin membrii coaliiei la diferite niveluri de luare a
deciziei trebuie s fie personalizai astfel nct ei s fie capabili s sprijine planificarea
activitilor aduse de la fiecare nivel. Dintr-o perspectiv practic, aceast personalizare nsemn
c agenii trebuie s furnizeze intermediari pentru a sprijini un set specific de activiti (figura
3.1). Astfel de intermediari sunt utilizai la reprezentarea planificrii, ca de exemplu, noiuni de
mediu, timp, resurse, prioriti, activiti, stri, etc.
Figura 3.1 Relaiile dintre cerinele, reprezentrile i mecanismele planificrii
Cnd agenii execut o parte a unei coaliii, complexitatea proceselor planului sporete datorit
numrului de cerine care trebuie s fie luat n considerare. Cerinele asociate colaborrii,
planificarea distribuit, coordonarea i interaciunea utilizatorului sunt intermediate i proiectate
astfel nct unul s i poat influena pe ceilali ageni. Astfel implementarea de soluii
independente pentru fiecare set de cerine nu este o bun practic.
7.1.2 Principalele limitri ale planificrii
Arhitectura planificrii multiagent (MPA) poate fi o opiune la sistemele suport pentru coaliii
pentru c ea este un cadru de integrare a diferitelor tehnologii ntr-un sistem capabil s rezolve
PARTEA III. Organizaii Virtuale
4
probleme care nu pot s fie rezolvate de sistemele independente. MPA este utilizat pe scar
larg la planificarea aplicaiilor, ca de exemplu operaiile coaliiilor.
Agenii MPA sunt organizai pe baza conceptului de planificare a celulelor. Fiecare celul are un
agent de management care realizeaz planificarea celulei de la un grup de ageni disponibili i
distribuind sarcinile printre agenii planificatori selectai. Partajarea informaiilor, generate pe perioada
procesului de planificare, este pstrat de un plan central i fiecare agent al celulei le poate accesa.
MPA este o abordare interesant pentru integrarea diferitelor soluii de planificare. Aceast
integrare prezint limite pentru dezvoltarea sistemelor suport pentru coaliii, ca i orice alt
abordare care ncearc s ncorporeze instrumentele existente i posibilitile ntr-un cadru
simplu. Motivul principal este colaborarea dintre rezolvarea problemei pe diferite componente i
necesitatea de a fi proiectate n sisteme de la nceput. Problema este cum s se ncorporeze
cerinele colaborative ntr-o distribuie de planificare a proceselor, astfel nct planificarea
legturii finale s nu fie doar o sum de planuri independente.
Considernd c cea mai important dintre funciile instrumentelor bazate pe cunotine este
sprijinul utilizatorilor umani, noi de asemenea trebuie s nelegem cum interacioneaz ei n
planificarea procesului de colaborare. De menionat este ceea ce nu lum n considerare, aspecte
de interfa care ar putea s mbunteasc interaciunea om-agent.
7.1.3 Principalele probleme
Ideea principal este c putem s reunim grupurile, asociate cu dezvoltarea coaliiilor ierarhice
suport pentru ageni, printr-un cadru unitar cu o ontologie bazat pe constrngeri i de funciile
aferente. Putem s argumentm c acest cadru aduce cteva avantaje cum ar fi: un mediu bine
cunoscut pentru a reprezenta i construi planuri; un mod transparent pentru a integra concepte
colaborative care completeaz abilitile de planificare; oportuniti pentru a dezvolta
mecanismele om-agent; i suport pentru personalizarea intermediarilor. Bazndu-ne pe aceast
afirmaie, putem s formulm probleme specifice. Astfel de probleme sunt:
Formalizarea coaliiilor ierarhice astfel nct s putem folosi caracteristicile structurale ale
acestui mod de organizare pentru dezvoltarea mecanismelor de comand i control;
Investigaiile i clasificarea cerinelor care au influene n dezvoltarea modelelor i proceselor
utilizate de agenii operaionali n structurile ierarhice;
Specificarea unei reprezentri unificate de planificare i colaborare care permite o uoar
personalizare a intermediarilor de activiti;
Dezvoltarea de aplicaii practice care demonstreaz avantajele reale ale acestei abordri i
astfel fornd generalizarea lui.
Dezvoltarea activitilor colaborative ntr-un mod ierarhic poate fi criticat n special n relaiile
master-slave dintre membri. ntrebarea este dac la consensurile despre ce s fac? i cine s
fac? trebuie s se ajung prin negociere ntr-o echip egal, sau dac ei pot s fie pur i simplu
impui ca membri ai echipei. Organizaiile ierarhice sunt captul acestei ultime opiuni. Este
PARTEA III. Organizaii Virtuale
5
important s se arate c noiunea de colaborare nu s-a pierdut n interiorul organizaiei ierarhice
chiar, din contr, ea poate s ia cteva din avantajele acestei structuri. O abordare unitar permite
configurarea sistemelor suport pentru coaliii n diferite domenii. Pe msura ce colaborarea a fost
proiectat ca i procese de planificare, evitm specificaia din planurile adiionale domeniului
specific, care ar putea s aib nevoie de asigurarea colaborrii echipei. De menionat c aceste
teorii principale care au investigat aceast idee a colaborrii pot fi puse n practic doar lund n
considerare abordrile pentru sistemele multiagent.
7.1.4 Exemple de coaliii
O coaliie poate fi dezvoltat n orice domeniu numai dac va conine caracteristicile discutate n
prima parte. Oricum exemplele pot fi cu uurin refolosite de ceilali, ca de exemplu coaliiile
din domeniul de prentmpinare a dezastrelor naturale i coaliii din domeniul economic care pot
fi vzute n figura 3.2.
Dezastrele naturale (figura 3.2.a) necesit unirea agenilor care sprijin activitile pentru cutare i
salvare. Agenii sunt reprezentai de brigzile de pompieri, ambulane, poliie, unitile de pompieri,
centrul de ambulane, comisariatele de poliie i un centru de comand de cutare i salvare.
n figura 3.2.b este descris o coaliie din domeniul economic. Necesitatea unei coaliii n acest
domeniu poate aprea atunci cnd mai multe ntreprinderi nu au capacitatea de a realiza un
produs nou dect mpreun, astfel i unesc resursele pentru a-i ndeplini scopul.
Agenii sunt reprezentai de centrul operaional, de ntreprinderi i departamente.
Figura 3.2 Exemple de coaliii: a) de dezastre naturale; b) economice
PARTEA III. Organizaii Virtuale
6
7.2 Ierarhia ca structur de coordonare
Coordonarea poate fi definit ca un proces la care agenii iau parte pentru a asigura aciunile
echipei ntr-un mod coerent, evitnd conflicte unul cu cellalt i comportndu-se ca un tot unitar.
Coordonarea sistemului multiagent este tratat ca un model sofisticat de interaciune, mpreun
cu negocierea i colaborarea, i cteva moduri au fost propuse ca de exemplu folosirea de
sistemele de tip tabl.
Exist trei motive principale pentru care aciunile membrilor de coaliie multipli trebuie s fie
coordonate: a) exist dependene ntre aciunile lor, pentru c apare posibilitatea interaciunilor
duntoare dintre membri; b) bineneles c membri avnd o vedere global a ntregii coaliii,
fiecare din ei are vederi locale, scopuri i cunotine care s poat interaciona cu ceilali; c) n
general, nici un membru independent nu are informaie suficient, competen sau resursele
pentru a rezolva o problem ntreag;
Folosirea ierarhiilor uureaz desfurarea mecanismelor de coordonare pentru c mecanismele
de asemenea pot s exploateze structura organizaiei ierarhice, definete responsabilitatea
agenilor, posibilitile i conectivitatea. Ierarhiile au urmtoarele avantaje:
Ele sunt compatibile cu ideea divide et impera. Procesul de divizare a problemei n
problemele mici este repetat la fiecare nivel;
Nivelurile ierarhice pot s se ocupe de diferite niveluri de fragmentare ale cunotinelor
astfel nct pentru fiecare nivel nu este necesar s se dein toate detaliile despre problem.
Pe de alt parte, exist de asemenea critici pentru folosirea ierarhiilor pentru coordonarea
echipelor. Prima, membrii superiori au voie s exercite mai mult control asupra aciunilor
subordonate i deci asupra procesului deliberativ. Acest fapt atenueaz cteva beneficii ale
inteligenei artificiale distribuite (DAI), ca de exemplu concurena i strangularea minim.
Cea de-a doua, presupune ca cel puin un agent s aib o vedere global a ntregii coaliii, n
termenii planurilor, condiii i capaciti. Aceast limitare poate fi relaxat dac lum n
considerare c fiecare membru are o vedere complet despre el i despre rolurile sale, dar numai
o vedere parial despre ceilali.
n cele din urm, proiectanii ar trebui s garanteze c divizarea ierarhic este suficient
fragmentat pentru a compensa cheltuielile suplimentare care rezult din distribuirea i
comunicarea scopurilor.
Alte abordri posibile n coordonarea coaliiilor ar putea fi: arhitectura de tip tabl, contractarea
protocolului de reea presupunnd descentralizarea structurii de pia, sau negociere.
n arhitectura de tip tabl membrii expediaz i citesc de la o tabl general. n aceast metod nu
exist nici o comunicare direct de la membru la membru, rezultnd o trangulare periculoas.
ntr-un protocol de reea un manager anun o sarcin la un set de pri contractante. Fiecare parte
contractant liciteaz pentru sarcin i managerul acord ca premiu sarcina prii contractante cu
PARTEA III. Organizaii Virtuale
7
oferta cea mai bun. Aceast abordare este n special limitat pentru c nu are n vedere membri
cu cererile contradictorii.
De fapt, un avantaj interesant al ierarhiilor, aceast putere se mparte pe niveluri logice de luare a
deciziilor. Trebuie s reinem c acest gen de decizie luat cu echipe egale trebuie s fie
important n cadrul fiecrui nivel. Figura 3.3 ilustreaz acest scenariu:
Figura 3.3 Echipele egale n cadrul nivelurilor ierarhice de luare a deciziilor
Conform cu figura, echipele egale ar putea s fie organizate n cadrul fiecrui nivel ca s se
neleag asupra soluiilor nainte de a emite comenzile la niveluri inferioare.
7.3 Procesul de planificare
Procesul de planificare de-a lungul ierarhiilor include paii planului individual. La nivelurile
superioare sau la nivelurile mult mai abstracte, fiecare pas al planului realizeaz mai multe efecte
dect un pas al planului la nivel inferior. Baza unei ierarhii este compus de paii primitivi ai
planului, acestea sunt activitile pe care un agent poate n mod direct s le execute.
Pentru a evita problema crerii planurilor la nivelurile inferioare, planificarea n ierarhii urmeaz
centralizarea sau modul distribuit. n modul centralizat, ageni superiori primesc toate planuri
pariale de la subalternii lor. n schimb, n modul distribuit ideea este s furnizeze fiecrui
membru al ierarhiei un model membrilor planului. Astfel membri trebuie s comunice n ordine
pentru a construi i actualiza planurile lor independente i modelele lor cu alii pn cnd toate
conflicte sunt eliminate.
Independent abordarea folosit la planificarea proceselor de-a lungul ierarhiilor, trebuie s ia n
considerare acei membri ai coaliiei, plasai la diferite niveluri ierarhice, ocupndu-se de diferite
activiti pentru a le crea subplanuri independente. Pe aceast cale, aici este necesar
personalizarea suportului planificrii conform cu astfel de activiti. Primele intervenii n aceast
direcie sunt la caracterizarea genului de activiti ce se realizeaz la aceste niveluri. O opiune
PARTEA III. Organizaii Virtuale
8
este analizarea fiecrui nivel prin intrri, ieiri, prelucrri i cunotine necesare pentru astfel de
procese (figura 3.4).
Figura 3.4 Caracterizarea unui nivel prin intrri, ieiri, prelucrri i cunotine necesare
Elementele figurii pot fi definite astfel: intrrile sunt sarcini sub formul de comenzi, scopuri sau activiti pe care un nivel le primete i necesit discutarea pe ndelete, ca unele genuri de reacii s poat fi generate. De obicei intrrile reprezint mecanismul declanator al proceselor; ieirile sunt rezultatele proceselor, reprezentnd activitile primitive sau cererile pentru realizarea activitilor complementare; cunotinele sunt setul de fapte de care are nevoie nivelul pentru a sprijini procesele. n general nivelurile au o cunoatere predefinit despre domeniul lor; prelucrrile sunt mecanismele raionamentului care se comport conform cu intrrile i folosete cunotinele nivelului pentru a crea ieirile.
7.4 Nivelul de luare a deciziilor
Bazat pe figura 3.4, aceast seciune analizeaz un caz particular a unei organizri ierarhice, care identific trei niveluri de luare a deciziei (figura 3.5): strategic, operaional i tactic. Aceast parte scoate n eviden nevoia de personalizare a planificrii proceselor fiecruia dintre aceste niveluri.
Figura 3.5 Conceptul unei organizaii ierarhice pe trei niveluri
PARTEA III. Organizaii Virtuale
9
7.4.1 Nivelul strategic
Nivelul strategic descrie planurile de dezvoltare ntr-un nivel nalt de abstractizare sau planurile
Ce s fac?. Cu alte cuvinte nivelul specific ce trebuie fcut, dar nu d detalii despre cum
trebuie fcut. Tabelul 3.1 nsumeaz trsturile acestui nivel.
Tabelul 3.1 Trsturile nivelului strategic
Trsturi Descriere
Intrri n majoritatea cazurilor un complex de sarcini abstracte
Ieiri Cererea pentru ndeplinirea planurilor ce sa fac?
Timp Scopuri pe termen lung
Influen ntreaga coaliie este afectat de deciziile sale
Cunotine Global, diversificat i nontehnic
Procese Analiza problemelor, definirea direciilor i prioritilor
7.4.2 Nivelul operaional
Nivelul operaional este folosit pentru perfecionarea planurilor efectuate la nivelul strategic, mai
ales asigurnd resursele logistice pentru aceasta folosind operaiile de planificare a resurselor i
echilibrarea solicitrilor. Astfel, cunotinele despre mediul operaiilor sunt mai detaliate i
grupuri de coaliii limitate vor fi afectate de decizii.
Tabelul 3.2 Trsturile nivelului operaional
Trsturi Descriere
Intrri Planurile ce sa fac? i posibile restricii n performana lor
Ieiri Pretinderea performanei pentru sarcini specifice
Timp Scopuri pe termen mediu
Influen Una sau mai multe subcoaliii sunt afectate de deciziile lor
Cunotine Mai specializai, n principal pe mediul operaional i resurselor
Procese Sinteza planurilor, alocarea resurselor, ncrcarea sarcinilor
7.4.3 Nivelul tactic
Nivelul tactic este acolo unde execuia operaiilor are loc ntr-adevr. Din acest motiv gradul
cunotinelor al componentelor tactice sunt foarte specializate pe domeniile pe care opereaz i
deciziile lor sunt luate n general pe seturi de activiti atomice. Tabelul 3.3 rezum trsturile
nivelurilor tactice.
Tabelul 3.3 Trsturile nivelurilor tactice
Trsturi Descriere
Intrri Sarcini specifice i restricii posibile asupra performanei lor
Ieiri Operaii primitive(activiti atomice)
Timp Scopuri pe termen scurt
PARTEA III. Organizaii Virtuale
10
Influen Deciziile n mod ideal nu ar trebui s aib influene asupra altor niveluri
Cunotine Foarte specializate
Procese Deschiztor de drumuri, patrula, proceduri reactive, partajarea cunotinelor
7.5 Descrierea coaliiilor ierarhice
Definiia ierarhiilor ca structuri organizaionale pentru coaliii este primul pas favorabil
definiiei cadrelor de planificare ale legturilor om-agent. Cu toate acestea, o descriere oficial
a unor asemenea structuri este important s fie utilizat ca baz pentru discuiile viitoare astfel
nct conceptele relatate pot fi introduse printr-o perspectiv identic. Figura 3.6 ilustreaz
ideea unei ierarhii generale.
Agenii care formeaz o ierarhie sunt reprezentate prin i, unde i este o valoare ntreag de la 1 la
n. Putem defini urmtoarele funcii ale elementelor ierarhice:
NIVELUL (i) ntoarce nivelul lui i. Conceptul nivelurilor este introdus prin ideea c
elementele de aceeai profunzime aparin aceluiai nivel ierarhic;
RELAIA(i, j) ntoarce relaia (ex: superior, inferior sau egal) lui i referitor la j. Dac
asemenea elemente nu au o relaie, funcia ntoarce o valoare nul.
Figura 3.6 Exemple de descriere a coaliiilor ierarhice
Utiliznd asemenea funcii putem deduce cteva proprieti iniiale. Prima, considernd dou
elemente diferite i i j, dac i este egal cu j atunci ei sunt la acelai nivel. Cu toate acestea,
reciproca ns nu este adevrat pentru c elementele din acelai nivel pot avea relaii nule.
Agenii pot stabili relaii doar cu elementele nivelurilor lor sau cu nivelurile adiacente. Aceast
proprietate poate fi exprimat ca:
i, j (i j) RELATIE(i,j) = egal
NIVEL(i) = NIVEL(j)
PARTEA III. Organizaii Virtuale
11
n acelai fel putem deduce pentru cazurile unde i are o relaie superioar sau subordonat cu j.
n acest caz i i j trebuie s fie la niveluri adiacente.
i,j (i j) RELATIE(i,j) = superioar
NIVEL(j) - NIVEL(i) = 1
i,j (i j) RELATIE(i,j) = subordonat
NIVEL(i) - NIVEL(j) = 1
Presupunem c agenii pot avea relaii cu ali ageni la acelai nivel sau la nivelurile adiacente.
Astfel, diferena dintre aceste niveluri este 0 sau 1:
i,j (i j) RELATIE(i,j) nul
| NIVEL(j) - NIVEL(i) | 1
Relaiile din interiorul unei coaliii sunt ntotdeauna ntre dou elemente. Fiecare relaie de
asemenea definete un canal de comunicare ntre componente astfel nct ei pot schimba mesaje
folositoare pentru a mbunti planurile lor. Mesajele pot fi reprezentate cu tupuri < i, j,
coninut >, unde i i j sunt expeditorul i respectiv destinatarul mesajului, i coninut ar putea fi
instanele comenzii, scopul activitii, feedback-ul, fapte i aa mai departe. Tipul de relaii dintre
1 i 2 are influen asupra acestei comunicri, permind sau evitnd trimiterea unor astfel de
tipuri de mesaje. De exemplu, elementele care au o relaie de la egal la egal ar putea s nu fie
capabile s schimbe comenzi ntre ele.
O opiune pentru a descrie o coaliie ierarhic este s se considere o compoziie de
subcoaliii. Pn la capt, putem utiliza tupluri , unde i este un agent superior i S[1..m]
este un set de subordonate care pot fi formate din elementele ([1..m]) sau subcoaliii( [1..m]). n
acest ultim caz fiecare coaliie i poate fi descompus recursiv n elementele sale sau n
subcoaliii. De exemplu pentru a reprezenta ierarhia din figura 3.6 avem:
= < 1,[1, 2, n ] >
= < 1, [, ,] >
= < 1, [, ,< 8,[]>]>,< m,[]>]>
O alt cale practic de reprezentare a subcoaliiilor este s se utilizeze conceptul zonelor de
interaciune. Fiecare zon de interaciune i definete un grup de ageni care prezint o
comunicare direct ntre ei. De exemplu n figura 3.6 putem defini ase zone de interaciune cu
respectivii ageni: 1= { 1, 2, 6, m }, 2= { 2, 3, 4, 5 }, 3= { 6, 7, 8}, 4= { 7, 9,
10}, 5= { 8, }, 6= { m, }.
De menionat c seturile de ageni n fiecare zon i sunt ntotdeauna reprezentate de un superior
i unul sau mai muli subordonai. n acest fel, tuplurile pot fi aplicate s reprezinte
asemenea seturi precum subcoaliiile. Avnd n vedere aceast idee, avem urmtoarele subcoaliii
pentru fiecare zon de interaciune: 1= , 2= , 3= , 4= , 5= , 6= . Pe scurt o regul general
pentru coaliia = este:
IF S[1...m] =[1...m] =
IF S[1...m] = [1...m] =
PARTEA III. Organizaii Virtuale
12
Utiliznd o asemenea definiie putem considera c o coaliie are un numr de subcoaliii
interconectate care sunt ele nsele structurate ierarhic. Fiecare subcoaliie este o form intermediar
stabil i poate n majoritatea timpului s acioneze fr ajutor de la structura complex. n acest
moment putem aplica urmtoarea funcie pentru a rentoarce planurile de la o (sub)coaliie:
PLAN(i, p), rentoarce (sub)planul unei (sub)coaliii i la o propoziie p. Aceeai funcie
poate fi aplicat s napoieze planul unui element i.
Planurile sunt unite complex la ideea nivelurilor astfel nct elementele de pe acelai nivel i
mpart un grad comun de abstractizare a planurilor.