+ All Categories
Home > Documents > CONCEPTUL DE ETICĂ

CONCEPTUL DE ETICĂ

Date post: 14-Apr-2018
Category:
Upload: ivan-drangoi
View: 242 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 41

Transcript
  • 7/27/2019 CONCEPTUL DE ETIC

    1/41

    TEMA 1: CONCEPTUL DE ETIC I ETICA AFACERILOR

    1. Definirea noiunii de etic2. Etica afacerilor definiie, coninut3. Influena eticii asupra performanelor ntreprinderii4. Nivelurile normelor etice n afaceri5. Conceptul de deontologie : etimologie, definiii, evoluii

    1. Definirea noiunii de etic

    Etica reprezint forma de cunoatere i legitimare n contiin prin intermediul normelor i imperativelormorale, a unor acte i fapte omeneti. Ea a aprut ca ramur distinct a cunoaterii datorit lui Socrate, dar cadiscilplin tiinific ea a existat din timpul lui Aristotel, care a ridicat etica la nivelul demnitii tiinelor.

    Nici una din instituiile umane nu poate exista mai mult timp fr un consens asupra acelora ce e bine, ce eru. Oamenii pentru a putea supravieui trebuie s coopereze, dar pentru asigurarea acesteia sunt necesareanumite norme de comportament. Esena acestui principiu const n convingerea c n orice grup membriitrebuie s poarte unele forme de responsabiliti fa de binele celorlali. Activitatea comun a oamenilor nu

    poate s fie neutral n ceea ce privete moralitatea. Morala istoric a fost prima forma de reglare a relaiilor

    dintre oameni. O importan deosebita capt aceast form a reglrii relaiilor umane n societatea democraticn care lipsete controlul statului fa de gospodrire sau alte activiti umane.La noi, termenul etic are cel puin trei semnificaii diferite. In primul rnd, etica se refer la aa-numitele

    moravuri, cutume i obiceiuri tradiionale specifice diferitelor culturi. De pild, n lumea occidental culoareade doliu este negrul; n Extremul Orient, albul. In spaiul islamic consumul de alcool este interzis; n lumeacretin este ceva foarte rspandit; unele popoare, precum ruii, polonezii ori scandinavii, prefer buturilespirtoase, pe cnd francezii, italienii, grecii i spaniolii beau indeosebi vin, iar germanii sau cehii consumimpresionante cantiti de bere. Evreii i musulmanii nu se ating de carnea de porc, pe cnd chinezii mnancerpi, cini sau maimue, iar n Occident broatele, melcii sau stridiile sunt considerate de ctre gurmanziadevrate delicatese.

    Astfel de cutume tradiionale exist i n domeniul economic. In Occident, preurile afiate n magazine nusunt, de regul, negociabile; n Orient, tocmeala dintre vanztor i cumprtor este aproape obligatorie. Lumea

    apusean pune mare pre pe punctualitate, pe cnd n America Latin sau n Africa se consider c un om estecu att mai important i mai vrednic de stim cu ct i permite s ntrzie mai mult. In Occident, comisioaneleacordate, mai mult sau mai puin pe sub mas, unor oficiali crora li se solicit un contract sau anumitefaciliti fiscale ori comerciale sunt considerate profund imorale; nu acelai lucru se poate spune despre rile ncurs de dezvoltare, unde mituirea funcionarilor publici constituie o practic obinuit, de multe ori la vedere. Intoat lumea exist nc profesii i ocupaii exclusiv masculine sau exclusiv feminine. Dac zbor cu avionul, matept ca n carling s se afle numai brbai, iar cafeaua i buturile s fie servite numai de ctre nitestewardese amabile i foarte drgue. In pofida ctorva excepii, nc nesemnificative, n toat lumea seconsider c uniforma militar st bine numai pe brbai, care nu au ns ce cuta ntr-o grdini de copii. Chiari n rile cele mai avansate i mai progresiste, femeile primesc un salariu mai mic dect brbaii, chiar dac

    presteaz munci echivalente. Interzis de lege i scandaloas din punct de vedere moral n Occident, muncasalariat sau de-a dreptul sclavagist a minorilor este ceva foarte obinuit n Lumea a Treia etc.

    tiina filosofic care are drept obiect de studii morala se numete etica(tabelul 1).Din punct de vedere etimologic termenul etic provine de la cuvintele greceti:

    ethos datin, obicei, obinuin, patrie, locuin, loc de ntlnire etc. ethike tiina cunoaterii.

    De la cuvntul ethos a derivat cuvntul ethicos cu sensul din/ sau/pentru moral, utilizat la greci atuncicnd discutau despre principiile comportamentului uman.

    Pentru a evita posibilele confuzii terminologice, vom denumi ethos ansamblul de cutume i obiceiuritradiionale care intereseaz mai curnd antropologia cultural dect etica propriu-zis. In al doilea rnd, printermenul etic se nelege ansamblul de valori i norme care definesc, ntr-o anumit societate, omul decaracter i regulile de comportare just, demn i vrednic de respect, a cror nclcare este blamabil ivrednic de dispre. In aceast accepiune, etica promoveaz anumite valori, precum cinstea, dreptatea, curajul,

    sinceritatea, mrinimia, altruismul etc., ncercnd s fac respectate norme de genul: S nu mini!, S nufuri!, Ajut-i aproapele!, Respect-i prinii!, Crete-i copiii aa cum se cuvine!, Respect-intotdeauna promisiunile! etc.

    1

  • 7/27/2019 CONCEPTUL DE ETIC

    2/41

    In firescul limbii romne, ansamblul acestor reguli de bun purtare se numete moral, iar condiia omuluicare aspir s triasc potrivit unor idealuri i principii ct mai nalte se numete moralitate.

    Dei nrudite, conceptele de etic i moral, au origini i substane diferite: pentru aspectele de ordin teoreticfolosim termenul de etic, iar pentru aspectele de ordin practic al eticii folosim morala.

    Tabelul 1. Definiii ale noiunii de etic

    Etica

    tiina care se ocup cu studiul principiilor morale, cu legile lor de dezvoltare istoric cuconinutul lor de clasa i cu rolul lor n viaa social; totalitatea normelor de conduit

    moral corespunztoare unei anumite clase sau societi;

    reprezint norme de comportament acceptate de societate ca juste, corecte, morale,

    preciznd ce e bun si ce e ru, ndatoririle si obligaiunile morale corespunztoare unei

    societii;

    reprezint un sistem de principii morale, de metode pentru aplicarea acestora;

    furnizeaz instrumentele pentru a elabora judeci morale;

    cuprinde limbajul, concepiile i metodele care dau capacitatea individului de a efectua

    decizii morale;

    tiin a comportamentului, a moravurilor, un ansamblu de prescripii concrete sau o

    teorie asupra morale;

    ansamblul regulilor de conduit mprtite de ctre o comunitate anume, reguli care suntfundamentate pe distincia ntre bine i ru, ...(Wundenburger);

    un set de reguli care definesc ceea ce este drept i greit n conduita noastr(D.Buhalis i

    E.Laws);

    reflecie sistematic asupra consecinelor morale ale deciziilor(Johns).

    Dac vom reveni la istoria eticii ca filozofie practic, putem constata c toi autorii sunt de acord c obiectuleticii l constituie cutarea unui rspuns la ntrebarea: Ce este binele ? Rspunsurile la o asemena ntrebare acreat numeroase dispute. Abia n sec. XX lucrurile sunt lmurite ntr-un fel, iar disputele atenuate, cci G.EMoore demonstreaz ntr-o lucrare de anvergur, Principia Ethica, c binele nu este capabil de nici odefiniie, dar trebuie recunoscut cnd ne ntlnim cu el.

    ntr-o alt accepiune etica are dou obiecte de studiu: ideea de bine i ideea de moralitate.Din perspectiva ideii de bine avem etica filosofic: etica lui Platon etica cretin i cea iudaic etica lui Kant i etica lui Hegel etica lui Nicolai Harmann

    Cel de-al doilea obiect al eticii l constituie viaa moral, experiena moral. Utilizarea diferitor termini etica(n greaca) i morala (n latin) nu e ntmpltoare. In literatur se consider c aspectele etice sunt oglindite nrelaiile sociale, iar cele morale n evoluarea intern a personalitii.

    Tabelul 2. Definiii ale noiunii de moral

    Morala

    ansamblul normelor de convieuire, de comportare a oamenilor unii fa de alii i fa de

    colectivitate, i a cror nclcare nu este sancionat de lege, ci de opinia public (DEX);

    tiina binelui i rului, teoria aciunii umane n calitatea ei de a fi supus datoriei i au ca scop

    binele;

    Deasemenea, putem meniona, c etica este o disciplina filozofic i n acelai timp, i o disciplin tiinific.Etica esteo disciplin filozofic deoarece:

    gndirea etic s-a cristalizat n cadrul condiiilor filozofice generale; la baza oricrei concepii etice dezvoltate coerent st explicit sau implicit o concepie general

    asupra existenei; ea studiaz relaia dintre faptele bune i ceea ce este binele, prin nsui demersul ei, care este

    un demers sintetic i conceptualizat.

    Etica esteo disciplin tiinific deoarece: studiaz 2 tipuri de probleme: problemele teoretice propriu-zise ce se refer la natura i esena

    moralei i problemele ce in de moduln care ar trebui s procedeze omul, dup ce principii inormes se comporte;

    2

  • 7/27/2019 CONCEPTUL DE ETIC

    3/41

    se elucideaz astfel de domenii:a. axiologia etic ce studiaz problemele binelui i rului;

    b. deontologia etic ce studiaz problemele datoriei;c. fenomenologia eticii ce studiaz morala unei societi sub aspect sociologic i istoric;d. genealogia moralei;

    e. etica istoric.

    dispune de metode de cercetare: metoda speculativ i metoda empiric.

    ntrunete urmtoarele funcii: cognitiv, normativ, persuasiv, educativ.Literatura de specialitate ne prezint, deasemenea, clasificarea eticii: etica normativ are n vedere prescrierea de norme pentru comportamentul individual al omului, dar

    i pentru organizarea moral a vieii sociale. etica descriptiv ine s ne indice cum s facem corect i just. etica aplicat se ocup cu analiza din punct de vedere moral a unor situaii concrete din practica

    social sau profesional n vederea lurii unor decizii. Deasemenea, etica aplicat este format dintr-opalet de disciplin, printre care: etica tehnologiei informaiei, etica cercetrii tiinifice, eticabunstrii animalelor, etica n afaceri, bioetica, etica medical, etica mediului, etica n politicelepublice, etica relaiilor intertnaionale.

    etica tiinific este ramura care reflect un adevr tiinific.

    etica explicativ.

    2. Etica afacerilor definiie, coninut

    Aprut relativ recent, ca domeniu teoretic i practic de sine stttor, etica afacerilorconstituie o aplicaie adomeniului filosofic al eticii generale. Interaciunea dintre domeniul economic, al afacerilor i lumeaconceptelor metafizice s-a produs sub presiunea mai multor factori i n cteva etape teoretice nsoite deevidene practice.

    n literatura de specialitate termenul de etic a afacerilor este definit n mai multe sensuri: ntr-o prim accepiune se face referire la dezvoltrile recente ale disciplinei n perioada anilor 1970,

    perioad dificil nc de la nceputul su. Acest termen a aprut n Statele Unite ale Americii, avnd o

    origine pur academic, utilizat n discuii, scrieri i dezbateri academice, precum i n activitile decercetare academic, universitar sau publicistic. Etica n faceri a luat rapid amploare n spaiul nord-american, de unde s-a rspandit apoi n toat lumea civilizat, mai exact n rile n care se poatevorbi cu temei despre economie de pia i stat de drept. Cu britanicii n frunte, europenii s-aucontaminat i ei de interesul crescnd fa de etica n afaceri abia n anii de dup 1980. In RepublicaMoldova, acest (eventual) interes abia ea amploare.

    ntr-o alt ordine de idei, pe msur ce termenul a devenit familiar n mass-media dar i n discursulpublic, el a fost asimilat chiar de la nceput fie scandalurilor din lumea afacerilor, fie cu ceea ce s-anumit mai apoi etica n afaceri. Astfel asocierea demersului etic cu universul practic al vieiieconomice i al afacerilor va trebui n mod evident s aib n vedere i ntr-un sens mai larg, naturaafacerilor, considerate n sens general ca schimburi comerciale, iar mai apoi chiar cu sensul de sistemeeconomice.

    O a treia abordare a termenului eticii afacerilor se refer la o micare n interiorul lumii afacerilor.Aceast micare i propune drept scop explicit construirea unui sistem de norme etice n structurilecorporatiste, n forma codurilor etice, a funcionarilor nsrcinai cu problemele etice ale companiei, acomisiilor de etic i a pregtirii etice a angajailor.

    De multe ori definiiile formale au efectul nedorit de a face ca sensul (aparent) clar al unor termeni s devinobscur. La prima vedere, este uor de neles c etica n afaceri este un domeniu care urmrete s clarifice

    problemele de natur moral ce se ridic n mod curent n activitatea agenilor economici dintr-o societatecapitalist. Este clar, ce-i drept, ns foarte aproximativ. S vedem n ce msur un plus de precizie ne ajut snelegem mai bine ce este etica n afaceri(tabelul 3).

    3

  • 7/27/2019 CONCEPTUL DE ETIC

    4/41

    Tabelul 3. Definiii el eticii n afaceri

    Etica

    n

    afaceri

    perspectiva etic, fie implicit n comportament, fie enunat explicit, a unei companii sau a unui

    individ ce face afaceri R. T. De Georg;acel set de principii sau argumente care ar trebui s guverneze conduita n afaceri, la nivel

    individual sau colectivP. V. Lewis;etica n afaceri este un domeniu de investigaii filosofice, avnd propriile sale probleme i teme de

    discuie, specialiti, publicaii, centre de cercetare i, desigur, o varietate de curente sau coli de

    gandire Roger Crisp;

    etica n afaceri este studiul modului n care normele morale personale se aplic n activitile i

    scopurile ntreprinderii comerciale. Nu este un standard moral separat, ci studiul modului n care

    contextul afacerilor pune persoanei morale, ce acioneaz ca agent al acestui sistem, propriile sale

    probleme specificeLaura Nash;etica n afaceri este studiul situaiilor, activitilor i deciziilor de afaceri n care se ridic probleme

    n legtur cu ceea ce este moralmente bine i ruAndrew Crane i Dirk Matten

    Dar marea majoritate a celor care scriu despre acest domeniu nu se ostenesc s formuleze o definiie explicita eticii n afaceri, ci presupun c sensul intuitiv al expresiei ca atare este suficient de limpede pentru a nu maiavea nevoie de precizri pedant academice. Or, nici aceast presupoziie nu este ntru totul corect. Observmcu uurin c etica nafaceri este o expresie compus, al crei sens poate fi inteligibil numai n msura ncare cititorul neavizat tie ce nseamn cuvintele etic i afaceri. Cu aceast condiie, este uor de neles c,n rand cu etica medical, etica juridic sau bioetica, business ethics este o teorie etic aplicat, n careconceptele i metodele eticii, ca teorie general, sunt utilizate n abordarea problemelor morale specifice unuianumit domeniu de activitate, precum medicina, justiia sau afacerile.

    Problemele eticii n afaceri au o istorie care se oprete n anul 1970 .e.n. la Codul lui Hammurapi, care a fostcioplit n piatr i conine norme i reguli cu privire la calitate, msurtori, preuri, condiii care trebuierespectate de comerciani i productori. Aceste probleme evolueaz odat cu trecerea anilor spre exemplu nAustria n sec.15 au fost introdus pedeapsa laptelui alterat. Vnztorul era obligat sa bea acest lapte. Iar n sec.16 n Frana negustorii de ou stricate deveneau inta acestora. Dar aceste probleme devin mai actuale, odat cunteirea concurenii i transformrile de pe pia. Tot mai des suntem martori la diferite aciuni ale managerilorcare sunt neetice, nejuste, iresponsabile n legtur cu calitatea produselor i serviciilor, publicitate, personal,aprovizionare, mit etc. De aici rezult urmtoarea ntrebare: Cum trebuie s procedezi ca aciunile tale s fiecorecte, juste i responsabile?.

    Necesitatea eticii n afaceri nu trebuie demonstrat; dac acceptm faptul c viaa economiceste o component a societii noastre, fr de care nu am putea exista, i c nu putem tri n haos, franumite reguli i principii morale, atunci se nelege c un sistem economic nu poate dura, nu poateaduce prosperitatea oamenilor dac nu se bazeaz pe o practic a eticii.

    Principii ale eticii n afaceri:

    1. Respectarea confidenialitii informaiilor: de ctre salariat fa de ntreprindere de ctre furnizor fa de clieni de ctre negociator fa de exterior etc.

    2. Sensibilitate fa de conflictele de interese: detectarea lor i, dac este posibil, evitarea lor transparen apelarea la arbitri neutri pentru rezolvarea lor

    3. Respect fa de regulile de drept: chiar dac este vorba de legi considerate necorespunztoare, de ctre oamenii de afaceri dinafar pot fi exceptate unele situaii extreme

    4. Constiin profesional; profesionalism: exercitarea profesiunii cu contiin i pruden cultivarea competenei profesionale

    4

  • 7/27/2019 CONCEPTUL DE ETIC

    5/41

    limitarea deciziilor i aciunilor la competena profesional5. Loialitate i bun credin:

    a nu nela a-i ine cuvntul; a fi echitabil

    6. Simul responsabilitii: a avea n vedere consecinele practice ale deciziilor

    asumarea propriei responsabiliti7. Respectarea drepturilor i libertilor celorlali:

    libertate n comportament, de opinie evitarea discriminrilor de orice fel

    8. Respectarea fiinei umane: a nu aduce prejudicii intenionate celorlali a respecta personalitatea uman, cu necesitile i exprimrile sale

    De aceea, putem spune c etica n organizaie se bazeaz pe dou principii fundamentale:a) supremaia omului asupra organizaiei;

    b) atingerea scopurilor sau binelui comun respectnd principiile morale.

    Cnd vorbim despre etic n ntreprindere, trebuie s avem n vedere toate dimensiunileacesteia:

    etica personal;

    etica indivizilor ca membri ai organizaiei (atingerea scopurilor respectnd regulile interne);

    etica organizaiei (reguli, obceiuri, norme n atingerea scopurilor) i

    etica ntreprinderii n relaiile sale cu mediul exterior (furnizori, clieni, concureni, mass-media, societatea n ansamblul su, mediul natural).

    Aceste dimensiuni sunt interdependente i se influeneaz reciproc; o organizaie nu poate fietic dac membrii si nu au un comportament care poate fi astfel calificat;

    de asemenea, o organizaie care promoveaz principiile morale, prin instituionalizarea unuiset de reguli de conduit, nu va tolera n interiorul su indivizii care ncalc aceste reguli sauvalorile morale.

    Mai mult, practica arat c respectarea unor principii morale n interiorul firmei seprelungete i n relaiile acesteia cu mediul extern.

    Calitatea etic a ntreprinderii i a personalului su depinde, n mare msur, de calitile icapacitatea de conducere a managerilor si.

    Orice conductor are o responsabilitate moral deosebit: el trebuie s dea dovad de un naltprofesionalism, s conduc oamenii spre atingerea obiectivelor firmei, s fie un exemplu deconduit pentru colaboratorii si; mai mult, el trebuie s contribuie la instituionalizarea eticii

    n cadrul organizaiei (cultur, mijloace, reguli, obiceiuri, practici etc.)Cteva exemple de aciuni ce intr n responsabilitatea moral:

    ajut colaboratorii s cunoasc scopul, sensul muncii;

    elimin condiiile care i fac pe ceilali s acioneze n mod egoist sau imoral;

    descoper necesitile reale ale colaboratorilor ti i i ajut s i le satisfac;

    nu-i ascunde greelile; le recunoate, le rectific i i cere scuze;

    influeneaz comportamentul celorlali prin exemplul personal;

    respect demnitatea colaboratorilor;

    i exercit autoritatea fr concesi, dar n mod corect etc.

    Exist ns numeroase practici n ntreprindere care pot s ncurajeze managerii sau ceilaliangajai s se comporte fr a respecta normele eticii.

    5

  • 7/27/2019 CONCEPTUL DE ETIC

    6/41

    Probleme cum ar fi: atenie parial pentru integrarea noilor angajai; presiunea zilnic pentruprofit i rezultatele pe termen scurt; angajarea unor persoane numai cu pregtire tehnic sau cu ambiiipersonale extraordinare, lipsa transparenei, opturarea canalelor de informare etc. subliniaz lipsaataamentului organizaiei fa de etic.

    Cteva percepii ale eticii n afaceri

    Niveluri Antivalori Interdicii Valori pozitive ce trebuie promovate

    1. Etic ngeneral

    a nu nela, fura, a nu-i trda promisiunile,a nu cuta rzbunare

    cinste, loialitate, adevr, toleran,rigoare,respect pentru ceilali, pentru munca altora

    2. Eticaprofesional

    a nu nclca:- regulile de drept;- confidenialitatea informaiilor;- libertatea celorlali

    satisfacerea clientelei respectarea colegilor, a regulilor i secretelorfirmei relaii ierarhice normale cooperare, transparen, spirit de echip

    3. Etica lanivelulntreprinderii

    a se elimina:- discriminrile de orice fel- abuzul de putere- climatul despotic, autoritar, abuziv- violarea regulilor interne a se evita sau a se detecta i gestionaconflictele de interese

    ierarhie bazat pe competen; reguli clare, practici echitabile, remunerare justi stimulativ,informare, participare, motivare,mprirea succesului (profitului)ntre participani cautarea competitivitii a calitii

    4. Etic iStrategie

    a se evita strategiile bazate pe:- marketing abuziv- avantaje mrunte i efemere- beneficii pe termen scurt- coaliii i corupie- privilegii oferite unor persoane

    - status quo, imobilitate

    strategii de competitivitate pe termen lungbazate pe:- eforturi de progres- riscuri calculate- investiii, cercetare-dezvoltare, formare i

    perfecionare a personalului, inovare,comunicare

    5. Etica Pieei a se elimina:- violena, intimidarea- frauda, corupia- privilegiile, monopolurile- practicile antisociale

    transparen, justiie liberalizare ajutor acordat persoanelor (nu firmelor) afecatede recesiuni sau crize

    6. Etica lanivel

    guvernamental

    a se elimina:- barierele de intrare pe pia- competitivitatea subvenionat- comisioanele acordate partidelor politice

    - susinerea firmelor falimentare

    informare asigurarea cadrului uneicompetitiviti reale responsabilitate social

    7. Etica ndomeniul

    bancar

    a se evita:- acordarea de credite unor firme sau persoanenesolvabile;- reprezentarea unor ageni economici cu oimagine deteriorat din punct de vedere etic

    Consilierea clienilor n direcia unei gestiunicorecte Realizarea unui audit al eticii bancare

    8. Etica nrelaiilede afaceri

    A se evita:- antajul- negocierea la un pahar- avantajele personale oferite de ncheierea

    unei afaceri etc.

    respectarea cuvntului dat, punctualitatea cooperarea furnizor-client n scopul obineriiunor avantaje reciproce

    6

  • 7/27/2019 CONCEPTUL DE ETIC

    7/41

    3. Influena eticii asupra performanelor ntreprinderii

    La ora actual tot mai multe companii in s se informeze despre avantajele eticii n afaceri, deaceeafolosirea eticii n afaceri poate mbunti performanele firmei n 3 domenii:

    1) Productivitatea - salariaii unei firme constituie elementul principal n atingereaproductivitii maxime. Ei sunt influenai pozitiv sau negativ din cauza politicilor manageriale care suntaplicate. Multe firme au nfiinat programe de consiliere ale salariailor, pentru ai ajuta n problemele ce inde familie, munc, aspect financiar etc.;

    2) Relaii cu partenerii - cel de al doilea domeniu n care practicile etice mbuntescperformana, e cel al influenei pozitive al partenerilor din afar.

    3) Reglementrile guvernamentale - cel de al 3-lea domeniu n care practicile etice potmbunti performanele firmei e minimizarea reglementrilor guvernamentale.

    4. Nivelurile normelor etice n afaceri

    Normele etice difer de la o unitate economic la alta i de la o ar la alta, existnd diferene n diverseramuri a economiei naionale. Complexitatea normelor ce reglementeaz comportamentul etic impunenecesitetea clasificrii lor:

    1) La nivel mondial avem hipernorme - se bazeaz pe valori umane i sunt fixate n principiulbusinessului internaional care reprezint un cod de etic internaional. Ele sunt superioare fa de codurilede etic corporative i naionale;

    2) La nivel macroeconomic sunt macronorme care sunt realizate n codurile de etic ramurale inaionale. Ele cuprind respectul fa de proprietatea privat i relaiile de pia, corectitudinea informaiei,omiterea discriminrii pe piaa muncii;

    3) La nivel microecenomic deosebim micronorme bazate pe principiile ncrederii i lipseidiscriminrii n relaiile dintre furnizori i consumatori, personal i administraie, manageri si acionari.nclcarea lor duce la diverse pierderi i la acest nivel se rezolv i apar permanent probleme etice.

    5. Conceptul de deontologie : etimologie, definiii, evoluii

    Din punct de vedere etimologic, "deontologie" provine de la cuvintele greceti: DEON-DEONTOS, care nseamn, ceea ce trebuie fcut i LOGOS, adic, tiin.

    Deontologia, avnd ca obiect de studiu datoriile, obligaiile morale, este considerat unstudiu particular al moralei i moralitii, n timp ce etica este un studiu general al acesteia.Deontologia este o ramur a eticii generale a muncii.

    Deontologia poate fi definit ca fiind disciplina care include normele de conduit iobligaiile etice ale unei profesii bine definite; un studiu al moralelor profesionale; un ansamblul dereguli care reglementeaz o profesiune, conduita celor care o exercit, rapoartele dinte acetia iclienii lor, dintre ei i public.

    n ultimele decenii ale secolului XX, s-a pledat pentru o "moral profesional", pentruprescrierea clar a obligaiilor sau normelor de aciune, n contextul real al individului (interaciuni,conflicte, distorsiuni, evoluii difereniate, etc). Morala este chemat s exprime prin intermediulnormelor, a regulilor i percepiilor, condiiile fundamentale ale diviziunii sociale a muncii,solidaritii sociale, etc.

    Dileme standardn etica profesional intervin mai ales n situaii cruciale ntre starea de fapt a uneisocieti n care se exercit o profesie i valorile morale ale acelei profesii. Cele mai dificile problemeetice survin n cadrul regimurilor totalitare sau autoritare. De exemplu, Psihologii pot s-i fac pe

    pacieni i mai dependeni de ei nsii prin terapia pe care le-o aplic, dei rolul lor moral este acela de a

    ajuta pacienii s revin la autonomie, s poat tri din nou "pe picioarele lor".Singura valoare dup care trebuie s se conduc un om de tiin este adevarul.Trebuie menionat contribuia n timp a teologiei n promovarea valorii morale a unui

    comportament, determinat de consecinele sale. Esena teoriei utilitarismului teologic este definit

    7

  • 7/27/2019 CONCEPTUL DE ETIC

    8/41

    de noiunea cel mai bine, pentru cel mai mare numr. Aceast teorie filozofic este contrapusteoriei deontologice dezvoltat, peste ani, de I. Kant care stabilete regula de aur a deontologiei:omul ar trebui s considere legi universale numai acele aciuni care vor fi aplicate n mod egal

    pentru sine ca i pentru alii.

    Domeniu al Eticii, morala profesional vizeazez ansamblul ideilor i sentimentelor, alconvingerilor, atitudinilor i deprinderilor, al valorilor, normelor i idealurilor care privesc relaiile dintreindivizi cu o ocupaie creatoare comun, contiina valorizatoare a propriei profesiuni n raport cu altele. 1

    Orice profesie este o relaie ntre profesionist i client. Profesionitilor li se cere s fac ceea ce estenormal i pltit ca atare de ctre client (direct sau indirect), adic s-i fac datoria. Profesionitii iurmresc propriul succes (veniturile i prestigiulprofesional). Orientarea pe succes este una de tiputilitarist.

    Etica virtuii, venit din tradiia aristotelic, inaugurat de Etica nicomahica, a recptat unimportant teren n discuiile actuale.2 Ea ncearc s rspund, n cazul nostru, la ntrebarea: ce fel de

    profesionist ar trebui s fiu? Care sunt virtuile necesare unui politician, profesor, funcionar public,ziarist, medic, om de afaceri? Aceast problem deriv din faptul c mplinirea profesional este cotat ca o

    component important a mplinirii i dezvoltrii personale (human flourishing). mplinirea profesionaltrece drept una din condiiile prin care o persoan poate s devin fericit sau cel puin util, s simt care o via cu sens i s-i creasc stima de sine. Profesionitii i urmresc deopotriv succesul financiar

    propriu i competena. Uneori aceste dou valori devin conflictuale.3Dac succesul se poate msura nbani, uneori o corect practicare a profesiei poate s fie n detrimentul succesului. Unii pun mareaccent pe idealul profesional i poate s aib succes ca practicieni, dar adesea se poate ntmpla s ctige

    prost. El se concentreaz pe excelen i pe client i prea puin pe bani i imagine.T. Airaksinen sintetizeaz cteva dintre valorile profesionale n modul urmtor4:

    Profesia ValoareaJurist DreptateaMedic, asistent Sntatea

    Educator Dezvoltarea persoaneiPsiholog AutonomiaAsistent social Bunstarea (asistarea

    celor cu nevoi speciale)Contabil Corectitudinea

    Aceste valori sunt considerate obiective mai ales fiindc sunt inevitabile, oamenii nu le resping ise ateapt ca, recurgnd la serviciile unei profesii, s le poat atinge.

    Conceptele centrale n etica profesional sunt:

    autonomia, bunstarea general,

    paternalismul, drepturi i aciune dreapt.1. Autonomia semnific posibilitatea de a alege cursul pe care dorim s l ia aciunile noastre,

    n baza faptului c avem discernmnt, ne cunoatem interesele i tim care ne este binele propriu.Autonomia personal este un concept de baz n privina deciziilor de natur etic.Uneori termenul folosit n locul celui de autonomie este cel de autoguvernare.Etimologic cuvntul autonomie nseamn capacitatea de a fi propriul legiuitor ( n greac

    "nomos" nseamn lege). Acceptarea autonomiei trebuie s aib caracter universal: o recunoatemtuturor persoanelor. Intervenia nepermis a cuiva n planurile noastre de via ne afecteaz ca oamenifiindc ne lezeaz autonomia. Din acest motiv, regimurile totalitare sau autoritare, formele de

    1

    Cozma, C., Elemente de etic i deontologie, Ed. Univ. "AL. I. Cuza", Iai, 1997.2McIntyre, Alisdair, After Virtue: A Study in Moral Theology, 1981, n romnete: Tratat de moral,Traducere de Catrinel Pleu, Ed.Humanitas, Bucureti, 1998,3Airaksinen, Timo, op. cit., p. 674,4Idem, p. 674,

    8

  • 7/27/2019 CONCEPTUL DE ETIC

    9/41

    discriminare pe baz de sex, de ras, de etnie, creeaz grupuri de exclui sau de marginalizai, tocmaifiindc, de obicei, nu li se recunoate discernmntul oamenilor care nu dein puterea normativ (nu suntsubieci ai moralei). Binele lor este conceput n afara voinei lor.

    Autonomia presupune anumite grade de libertate negativ: "s fim eliberai de" anumiteconstrngeri, i anumite grade de libertate pozitiv: "s fim liberi s" facem anumite lucruri, adic s avem

    putina s exercitm aceste liberti. De exemplu, n principiu nimeni nu oblig o persoan s mearg laun anumit loc de munc, dar este posibil ca acel post s fie singura ofert viabil din zona respectiv,

    iar mutarea n alt zon s fie aproape imposibil.Prin urmare, sintetic, autonomia presupune urmtoarele: Eliberarea sau libertatea fa de constrngeri. n mod obinuit suntem constrni de nenumrai

    factori, legea fiind cel mai evident, tot aa cum o alt limit evident o reprezint i propriile noastrecapacitai intelectuale sau fizice. Condiia s ne pstrm autonomia este lipsa intervenieinelegitime, a amestecului forat n propria via. Autonomia nu se poate exercita n comuniticare nu respect liberul arbitru al fiecrei persoane. n general, autonomia nu se poate exercita ncomunitile n care drepturile omului se opresc la ua casei, a instituiei, firmei sau a statului.

    Libertatea de a alege. Trebuie s avem la dispoziie un minimum de condiii pentru luarea unei decizii imai ales pentru a-i da curs.

    Informaia i alegerea n cunotin de cauz. Primii doi factori sunt de ordin extern (lipsaconstrngerilor i libertatea de a alege) i nu depind preponderent de noi, de voina noastr. De dataaceasta, ns, avem de-a face cu factori interni. Pentru a alege n cunotin de cauz avem nevoie de unminimum de informaii. n acelai timp, ceea ce dorim trebuie s fie rezonabil. De exemplu, dacalegem cariera de funcionar public, trebuie s tim care sunt avantajele i constrngerile i, s nune ateptm, de exemplu, la salariul unui funcionar public german. Pentru ca alegerea s fie deplinrezonabil (ceea ce este un simplu ideal), exist cteva condiii:

    - identificarea obiectivelor valoroase,- capacitatea de a alege prioritile,- capacitatea de a gsi mijloacele pentru atingerea obiectivelor,- capacitatea de adaptare a prioritilor,scopurilor i mijloacelor la schimbrile ce se impun. Aceast

    condiie a autonomiei poate s fie subminat de lipsa de informaii, de manipulare, de incapaciti proprii,de ansele reduse la educaie pe care le-a avut o persoan, de boal, suferin sau chiar de epuizare dincauza suprasolicitrii. Recunoaterea faptului c orice persoan este valoroas din punct de vedere moral. Aceast

    condiie face ca autonomia s capete aspecte etice. Ea reprezint dimensiunea etic a autonomiei.Recunoatem celorlali oameni aceleai drepturi. Prin urmare, trebuie s ne abinem de la a le leza propriaautonomie i s promovm, pe ct ne st n putin, exercitarea acesteia. Condiia de realizarea a unei astfelde atitudini o reprezint respectul egal pentru fiecare om ca persoan. Astfel, ne atingem cel mai nalt gradal propriei umaniti: recunoaterea egalitii morale, respectul fa de alii, aciunea de a-i trata i ca scop nsine.

    2. Bunstarea general (binefacerea)Bunstarea general este un concept legat preponderent de grij, altruism, compasiune.

    Profesionitilor li se cere acest lucru.Exist ateptri moral legitime ca medicii s rspund i unor apeluri ale pacienilor atunci

    cnd sunt n afara serviciului, ca un poliist s rspund la apeluri de urgen n afara orelor de program,ca un manager public sau privat s reacioneze la cerinele ivite n afara obligaiilor sale directe. O astfelde cerin apare explicit pentru medici nJurmntul lui Hipocrate. Ideea central este aceea de a face bine, aacorda grija potrivit i de a te abine de la a face ru.

    De exemplu, un poliist nu trebuie s utilizeze violena excesiv, un profesor nu trebuie sdescurajeze eforturile elevilor care ncearc s se depeasc, o asistent medical nu trebuie sadministreze un tratament nepotrivit pacientului avut n grij, un jurnalist nu trebuie s dezinformeze.

    Neglijena profesional este o parte a maleficienei.Binefacerea este o component necesar bunstrii oamenilor i trece dincolo de cerineleautonomiei. Binefacerea este meritorie pentru c este un comportament dincolo de datorie, cum ar fi cel fcut

    9

  • 7/27/2019 CONCEPTUL DE ETIC

    10/41

    de medici pentru pacienii sraci, care nu-i pot plti serviciile medicale, sau pregtirea suplimentargratuit pentru elevii cu probleme speciale n educaie.

    n majoritatea profesiilor nu se cere doar s-i faci datoria scris n fia postului, ci s-i pese dedomeniul i colectivul n care lucrezi, de renumele firmei sau instituiei. Astfel de datorii nu pot s fiestipulate legal, ci doar moral.

    Un sacrificiu rezonabil este cerut oricui se angajeaz n diferite categorii de profesii. Este ocondiie a altei valori, a eticii profesionale: devotamentul fa de profesie. 5

    Dreptatea distributiv este categoria etic prin care putem depi problema binefacerii(caracterul neobligatoriu al asistrii celor nevoiai) care este mai degrab personal, subiectiv i esteinvocat mai ales n morala privat.

    Dreptatea distributiv vizeaz mprirea echitabil a cheltuielilor i beneficiilor. n acest processunt cuprinse politicile legate de venituri, taxe i impozite, educaie, serviciul public. Scopul este acela caoamenii cu venituri mici sau fr venituri, s beneficieze de acces la educaie, servicii medicale, protecia

    poliiei, asisten juridic.Muli oameni se afl n situaii defavorizate, sunt sraci, aparin unei rase nedreptite istoric fiind

    supui inegalitii de anse. Dreptatea distributiv este menit s corecteze moral i politic aceast stare defapt. Cu toate c n faa normelor i standardelor morale suntem egali, aceste principii nu exclud, ns, c nsituaii diferite, ele pot fi nelese n mod diferit n funcie de nevoi, efort, contribuie social, echitate.

    Termenii utilizai n aplicarea egalitii de anse sunt cei de aciune afirmativ, discriminare pozitivsau tratament preferenial. Aceste modaliti de corectare a nedreptii sunt aplicate mai ales prinasigurarea unor locuri speciale la concursurile pentru diferite forme de nvmnt la care grupurilemarginalizate au avut i au un acces redus la educaie, profesii, sau prin locuri de munc special destinaten profesii greu accesibile celor nedreptii istoric prin apartenena la o anumit categorie.

    PaternalismulTermenul paternalism are conotaii n genere negative. El se aplic preponderent relaiilor de

    autoritate i putere n care supoziia despre majoritatea oamenilor este aceea c ei nu au suficient discernmnt,pot s fie mai degrab obiect dect subiect al moralei (nu particip la crearea i negocierea principiilor inormelor, dar trebuie s se supun acestora). Regimul comunist din Romnia s-a prevalat de acest mod de

    gndire, restrngnd drastic autonomia persoanei i intervenind dramatic n libertatea de alegere. Partidulera socotit prin excelen "factorul contient", deci el decidea, prin reprezentanii si, asupra modului devia dezirabil sau chiar obligatoriu, asupra a ceea ce era interzis sau permis.

    Paternalismul a devenit un subiect important de analiz teoretic n lucrarea lui John Stuart Mill,Despre libertate, aprut n 1859.

    Singurul scop n care puterea coercitiv poate s fie exercitat n mod drept asupra unui

    membru al unei comuniti civilizate, mpotriva voinei sale, este acelade a preveni lezarea altor oameni.6Punctul de vedere paternalist susine ideea c exist situaii n care oamenii au un discernmnt

    mai slab, sunt vulnerabili, lipsii de putere, nu au mijloace necesare s-i urmeze scopurile.Critica individualismului autonomist survine i din alte perspective contemporane, n special din

    cele feministe. Se consider c etica modern a luat n considerare ca subieci ai moralei doar adulii sntoi i

    n putere, omind faptul c, o bun parte din via depindem de ngrijirea altora i de protecia pe care ei ne-oacord ca s ne dezvoltm i s supravieuim. Din experienele autorilor teoriilor morale, a lipsit interesulpentru un tip de practic: cea a ngrijirii copiilor, btrnilor, a persoanelor aflate n dificultate.

    Paternalismul ca problem intervine frecvent n etica profesional. Un sens tolerabil al acestuia serefer la recunoaterea autoritii profesionale. De multe ori acceptarea paternalismului vine din faptul c

    profesionitii cu care intrm n contact nu ne dau informaii accesibile, ca s putem alege pentru noi nine (deexemplu, despre propria boal i alternativele de tratament). Exist chiar tentaia de a "proteja" pacienii sauclienii de aflarea adevrului pe motiv c acesta le-ar face ru. Astfel de cazuri sunt, indiferent de bunele lorintenii, nclcri ale autonomiei.

    Paternalismul poate s intervin i sub forma autoritii normative.4. Drepturi i aciune dreapt

    5Appelbaum, David; Lawton, Sarah Verone, op. cit., p. 40,6Mill, J. S.,Despre libertate,Ed.Humanitas, Bucureti, 1994. vezi Introducere.

    10

  • 7/27/2019 CONCEPTUL DE ETIC

    11/41

    Condiia eticii, n acest context, este pluralismul opiniilor despre ceea ce este obligatoriu,permis, interzis, dezirabil, despre drepturi, datorii, excepii, excluderi, ndreptiri.

    Problema drepturilor intervine n situaii profesionale n mod contextual. ns, indiferent decontexte, exist cadre normative acceptate de tipul Declaraiei Universale a Drepturilor Omului. ncontextul respectrii lor se elaboreaz i norme pentru practicarea profesiilor care cuprind drepturile celorafectai de ele: drepturile pacienilor, contribuabililor, clienilor, elevilor sau ale celor angajai n diverse profesii(de exemplu, drepturi sindicale).

    Un drept relev libertatea de aciune sau libertatea de a nu fi supus anumitor acte. Drepturile auforma negativ (ceea ce nu trebuie s facem) sau pozitiv (ceea ce putem s facem).

    Principiile enunate mai sus intervin n contextul tuturor eticilor profesionale. Ele constituierepere pentru construcia codurilor etice n sensul principiilor, valorilor i normelor care se cer respectate nspiritul coerenei ntre democraie i etica oricrei profesii exercitate ntr-un regim democratic.

    Societatea modern este alctuit dintr-o multitudine de societi profesionale. Orice persoancare mbrieaz o carier i dorete s fie recunoscut ca profesionist a domeniului.

    O profesie este o ocupaie pe care o au mai multe persoane organizate voluntar s i ctigeexistena prin slujirea direct a unui anumit ideal, ntr-un mod moral permisibil, dincolo de ceea ce le cerenemijlocit legea, piaa i morala comun.7

    Sfera Deontologiei poate fi abordat din dou unghiuri8:

    1. Dinspre oferta unorprincipii generale, a unor reguli consacrate ca fundamentalepentru viaa moral, i care conduc la judeci i decizii (ca derivate). Astfel, teoria se dezvoltn baza unui comandament superior (de ordin religios sau laic) ori n baza regulilor i

    principiilor moralitii ca repere (spre exemplu, Decalogul);2. Prin considerarea, propriu-zis, a praxis-ului cu situaiile concrete, particulare; deci

    dinspre oferta cazuisticii, funcie de care se pot extrage judeci, se iau decizii.Deontologia profesional este o particularizare a moralei la diversele profesii.

    Dintre caracteristicile ideale ale profesiilor amintim9:a) Profesia presupune o cunoatere a teoriilor domeniului, deci o pregtire consistent i

    ndelungat;

    b) Standardele de iniiere, meninere i avansare a unei persoane n competena profesionalsunt stabilite de ctre corpul profesional;c) Cea mai dur msur de pedepsire pentru delicte profesionale este eliminarea din

    comunitatea profesional (retragerea dreptului de practic);d) Rolul profesiilor este s duc la satisfacerea unor nevoi sociale, deci practica profesional este

    legitimat de ctre comunitatea care beneficiaz de rezultatele ei;e) Membrii unui grup profesional sunt legai printr-un cod etic prin care se stipuleaz, ntre

    scopurile centrale, i cel al slujirii altruiste a societii;f) Membrii unei profesii trebuie s aib relaii colegiale iar comportamentul fiecrui membru este

    monitorizat colegial;g) n cazuri de haos i catastrof, membrii unei profesii trebuie s fie pregtii s se sacrifice,

    inclusiv s i rite viaa.Legitimitatea sau ilegitimitatea unei norme este dat de gradul n care ea esteinstituionalizat i recunoscut (juridic sau ca norme de convieuire social); caracterul ei legic poatefi abrogat sau modificat tot ntr-un cadru instituional.

    Normele elaborate instituional au valoare legic pentru aciunile sau conduitele pe care leprevd i pentru comunitatea creia i se adreseaz, deci a ntregului domeniu de aplicaie a lor. Dinpunct de vedere al producerii, este necesar ca instituia care emite sau stabilete norma s fie ea nsio garanie pentru funcionarea, aplicarea i evaluarea normei respective. Conservarea i respectareanormei este obinut prin faptul c instituia care reprezint comunitatea, dar i un numr suficient demembri ai comunitii recunosc i accept acea norm precum i instituia care emite norma.

    7Davis, Michael,Is Higher Education a Prerequiste Profession, in International Journal of Applied Philosophy, vol 13:2, 1999, p. 139.8 Cozma, C., Oper citat.9Gortner, Harold, op. cit., p. 129-130.

    11

  • 7/27/2019 CONCEPTUL DE ETIC

    12/41

    Normele elaborate neinstituional au o recunoatere att legic ct i rspndire spaial mairedus. Chiar dac se obiectiveaz pregnant n viaa social , nclcarea sau nerespectarea lor nu ducela msuri punitive din partea instituiilor sociale.

    Profesiilor le sunt necesare coduri etice. Pentru ca aceste coduris aib autoritate moral,ele trebuie s aib consimmntul tacit sau explicit al fiecrui membru. Uneori acest consimmnt estecerut la intrarea ntr-o profesie i n lipsa lui persoana nu este acceptat sau, dac i ncalc principiilecadru, este exclus. Exist cazuri n care anumii practicani ai unei profesii pun un monopol absolut peregulile i codul acesteia, ajungndu-se la ceea ce se poate numi "mafie a prototipului unei profesii".10

    Profesionitii unui domeniu care i exercit rolul n mod responsabil, ct mai aproape de acestecerine, dobndesc un statut recunoscut. Aceasta este proba c ei dau dovad de ceea ce este socotit dreptprofesionalism.

    Profesionalismul este socotit o ideologie relevant pentru cei care lucreaz n acelai domeniu. Aexercita rolul de a coagula cerinele comune ale unei profesii, ntrete identitatea i crete stima desine a membrilor unui grup profesional.

    Profesionalismul este caracterizat prin

    11

    :1) Expertiz n exercitarea unei profesii.2) Credina n autonomia deciziilor profesionale i a exercitrii profesiei.3) Identificarea cu profesia i cu cei din acelai domeniu.4) Dedicaia pentru o lung parte a vieii fa de profesia aleas.5) Obligaia moral de a lucra n serviciul clientului, evitnd implicarea emoional

    excesiv, arbitrarul i tratamentul preferenial nejustificat prin politicile domeniului.6) Credina n capacitatea de autoreglare i meninerea colegial a standardelor profesionale.

    Problema central a relaiei ntre client i profesionist este cea a alocrii responsabilitii iautoritii.La modul ideal, ntre cei doi se stabilete un contract. n acest contract, n principiu, alocarea

    poate s fie de urmtoarele feluri:

    1. clientul are mai mult responsabilitate iautoritate;2. cei doi contractani sunt aproximativ egali;3. responsabilitatea i autoritatea principal revin

    profesionistului12.Prima supoziie, clientul are mai mult autoritate i responsabilitate, este derivat din ideea c

    profesionistul este angajat de client i acioneaz pentru acesta. Prin urmare, profesionistul este partizanulscopurilor clientului su (am angajat un avocat, medic, arhitect, profesor, deci acea persoan nu mai poates fie neutr i detaat, ci ataat scopurilor mele n calitate de client).

    ns, exist, limite ale devotamentului fa de client sau ale devizei: Clientul nostru, stpnulnostru.

    Profesionitii au obligaia "celei de-a treia persoane", care limiteaz normativ aciuneaclienilor. O astfel de abordare se potrivete mai mult profesiilor n care clientul trebuie aprat (de exemplu, laavocai), dar i n acest caz profesionitii trebuie s acioneze n limite legal permise i moral corecte.Profesionitii nu sunt simplii executani ai ordinelor clienilor, ei au expertiza, au autoritateepistemic, discernmnt profesional. Cu anumite excepii (urgene medicale, de exemplu), un profesionisti poate refuza clientul. Pentru ca profesionitii s fie responsabili, ei trebuie s fie liberi moral (autonomi).

    A doua supoziie este cea a egalitii i reciprocitii contractuale. Contractul cuprinde obligaiii drepturi reciproce, prin urmare, autoritatea i responsabilitatea sunt egal mprite (acest model esteutilizat n abordrile liberale ale libertii i egalitii de anse). Dar aplicarea unui astfel de model, deidezirabil, este dificil. ntre pri exist cel mai adesea inegalitate de negociere, n sensul diferenei de

    10Davis, Michael, op. cit., p. 144.11Gortner, Harold, op. cit., p. 130.12 Bayles, Michael, The Professional-Client Relationships, in Ethical Issues in Professional Life, Ed. Callahan, 1988, p. 113;

    12

  • 7/27/2019 CONCEPTUL DE ETIC

    13/41

    cunoatere, de informaie. Sunt situaii n care profesionitii au mai mult acces la clieni dect clienii laprofesioniti (cazurile de monopol profesional sau chiar i cazul funcionarilor publici). Sunt situaii ncare clientul are mai mult putere dect profesionistul. Exist uneori presupunerea c ntre client i

    profesionist se instaleaz relaii de prietenie i grij. Relaia se bazeaz pe cooperare, ncredere reciproc,parteneriat. Totui, relaia rmne asimetric. Doar una dintre pri ia grijile celeilalte pe umerii ei(profesionistul). Aceast grij este de fapt un serviciu pltit, nu o gratuitate amical. Cerina prieteniei esteadesea distorsionant. Este suficient ca cele dou pari s se accepte, nu este nevoie, i adesea este duntor,s se implice emoional.

    A treia supoziie este cea a responsabilitii i autoritii profesionistului n raport cu aleclientului. Profesionistul acioneaz pentru bunstarea clientului, are autoritatea profesional ca scunoasc binele acestuia. Clientul nu are baze pentru un consimmnt deplin, n consecin, poate s fiemanipulat din lipsa autodeterminrii; clientul nu este suficient de bine informat, nu are experien i nu poatedecide n cunotina de cauz (analog relaiei printe-copil).

    Valorile democratice ar trebui s fie n centrul oricrui cod etic al celor care lucreaz pentrupublic sau pentru clieni. Nesubordonarea este acceptat ca legitim n cazul n care conflictul este derivatdin motive de nclcare a principiilor de baz ale democraiei.

    Interesul public poate s devin adeseori o simpl lozinc invocat de complezena fa devalorile acceptate. Uneori, profesionitii accentueaz excesiv asupra componentei de obiectivitate ineutralitate politic. Alteori, pur i simplu nu i dau seama c, politica este o cauz important adeciziilor profesionale. n acelai context, problema central a managerilor din diferite comuniti estecum s utilizeze puterea pe care o au, astfel nct, s satisfac: cerinele legale, contribuabilii, clienii,guvernanii, etc.

    Este binecunoscut codul etic al inginerilor (National Society of Professional Engineers) ncare sunt expuse principiile fundamentale, regulile obligatorii i obligaiile profesionale n practicareaingineriei.

    Nevoia de control asupra exercitrii unei profesii conduce la solicitarea, din parteaautoritilor, a autorizrilor i acreditrilor profesionale. La rndul lor, profesionitii particip la construireasau influenarea proiectelor de politici publice. Administratorii publici sunt adeseori la rndul lor,

    profesioniti. Dac lucreaz n instituii guvernamentale, ei sunt pui uneori n situaii n care apare unconflict ntre loialitate i valori: ei trebuie simultan s protejeze interesul public, s urmeze scopurileorganizaiei creia i aparin, s urmeze scopurile propriei profesii. Medicii se supun conflictelor deinterese ntre nevoile pacienilor i finanarea tratamentelor. Jurnalitii intr, uneori, n conflict legat dedorina de informare corect a auditoriului i grupul de interese care finaneaz publicaia sau postulrespectiv.

    n termeni sociologici avem de-a face cu un conflict de roluri. Profesionitii sunt educai sgndeasc n termenii tiinei lor. De exemplu, un administrator de nivel superior este obinuit s gndeascn termeni de proceduri, resurse i logistic aplicate la cazuri particulare ale organizaiei: cum sfundamenteze decizii, s stabileasc prioriti, s pstreze stabilitatea organizaiei, s aib o relaie corectcu legislaia13. Primii sunt orientai spre domeniul propriu n sensul onestitii profesionale, sunt centrai

    pe client i doar secundar pe organizaia n care lucreaz. Organizaiile cer loialitate fa de angajator ichiar supunere la deciziile acestuia. Profesionitii sunt educai s manifeste loialitate fa de cerineledomeniului lor i ale comunitii lor profesionale, dar adesea pot s fac parte din instituii n care celedoua loialiti intr n conflict. n aceste condiii apare uneori un refuz al loialitii i fenomenul deinsubordonare.

    BIBLIOGRAFIE:

    1. Cova L. Cultura afacerilor, Chiinu, 2004, p.50-602. Cowton, Ch.,Crisp, R.,(editors) Business Ethics. Perspectives on the Practice of Theory, Oxford

    University Press, 1998, p. 9

    3. Crane, A., Matten, D. Business Ethics. A European Perspective, Oxford University Press, 2004, p. 84. Crciun D. Note de curs. Etica n afaceri. Principii de baz ale eticii n afacerile internaionale, 1989,p.11-40

    13Gortner, Harold,op. cit., p. 133.

    13

  • 7/27/2019 CONCEPTUL DE ETIC

    14/41

    5. De George, R.T. Business Ethics, 3rd edition, New York,MacMillan, 1990, p. 36. Gavril T., Lefter V. Managementul general al firmei, ediia a 2-a, Editura Economica, Bucureti, 2004,

    p. 299-3017. Marian L. Strategii manageriale de firm, Editura Universitii Petru Maior Tg. Mure, 20018. Lewis, P. V. Defining Business Ethics: Like Nailing Jello to the Wall, in Journal of Business

    Ethics,14 / 1985, p. 839-8539. Nash, L. L. Good Intentions Aside. A Managers Guide to Resolving Ethical Problems, 2nd edition,

    Boston, Massachusetts, Harvard Business School Press, 1995, p. 5

    14

  • 7/27/2019 CONCEPTUL DE ETIC

    15/41

    TEMA 2 : COMPORTAMENTULUI ETIC AL FIRMEI.

    1.Factorii care genereaz comportamentul etic al firmei2.Aciuni ce majoreaz comportamentul etic al firmei3.Cauzele comportamentului neetic al firmei

    1.Factorii care genereaz un comportament etic al firmei

    Fiecare sistem economic este susint de un anumit tip de comportament etic, el reprezint, pe de o parte,atitudinea pe care o dezvolt firma raportat la sistemul economic, pe de alt parte, faptele pe care le exercitaceeai firm raportate la acelai sistem economic. Fa de sistemul economic firma dezvolt i conserv unanumit tip de comportament care o ajut s-i mreasc profitul, ar spune doctrina economic, sau s obinmaximul de bun-stare. Deci, comportamentul etic este rezultatul deciziilor pe care le ia firma, precum i aaciunilor desfurate de aceasta.

    Un comportament etic ndelung exersat poate duce la schimbarea mentalitii, asta numai n cazul cnd maimuli ageni economici desfoar acelai comportament etic, deasemenea, exersnd un anumit comportamentetic firma reuete s-i conserve habitatul, izbutind totodat s-i asigure supravieuirea economic.

    La nivelul unei firme se poate de obinut un comportamentul etic sub influena urmtorilor factori:1.Reglementrile guvernamentale interzic anumite procese de producie, fabricarea unor produse,

    producerea anumitor materiale sau efectuarea unor practici materiale. Firmele trebuie s cunoasc ce esteinterzis n afaceri i s respecte, anumite prevederi legale. Datorit caracterului imperativ reglementrileguvernamentale fac ca afacerile unei firme s fie legale sau ilegale. Dac reglementrile sunt insuficiente i

    permit desfurarea de ctre firme a unor activiti incorecte sau care ar leza interesele clienilor afacerile pot filegale, dar neetice. Astfel sa pus problema ca productorul nu numai s informeze consumatorul despreconinutul produsului, dar ca toat informaia de pe etichet s fie clar i s indice influena asupra sntii.

    2. Codurile de etic. ntr-o economie concurenial modern corectitudinea n afaceri este unul dinelementele definitorii de succes, datorit acestui fapt firmele ncearc s dezvolte la proprii lor salariai uncomportament etic. Codurile de etic se adreseaz att personalului ct i partenerilor de afaceri.

    3.Caracteristicile individuale. Fiecare persoan i dezvolt un set propriu de valori care este influenat deprini, profesori, prieteni, societate. El nva structura psihic i sistemul de educaie avnd un puternic impactasupra gradului de stabilitate a acestor valori.

    4.Regulamentul firmei. Membrii unei organizaii tind s respecte conduita prescris de regulamente deorganizare i funcionare, regulamentul de ordine, diverse norme interne pentru unele activiti specifice saufiele postului.

    5.Presiunea social i gradul de profitabilitateaa firmei sunt factorii care au o influen asupra eticii iresponsabilitii sociale. n perioadele dificile firmele sunt tentate s reduc responsabilitatea social istandardele etice.

    2.Aciuni ce majoreaz comportamentul eticManagerii se strduiesc s ncurajeze practicile etice adic nu numai s fie corecte din punct de vedere

    moral dar s obin toate avantajele pentru firm, care rezult din proiectarea unei imagini etice faconsumatori si salariai.

    La aciunile care majoreaz comportamentul etic :a. elaborarea codurilor de eticb. formarea comitetelor de etic.

    c. instruirea ce privete comportamentul etic.

    d. reviziile sociale.

    A)Codul de etic este o declaraie formal care constituie un ghid etic pentru modul n care oamenii dintr-oorganizaie trebuie s acioneze i s ia decizii.

    Nivelurile de aplicare ale eticii manageriale sunt clar precizate n codurile etice. nc de acumdou decenii multe din marile corporaiile au instituit programe etice i au angajat funcionari care smonitorizeze comportamentele etice n organizaii14. Iniial, codurile au fost dezvoltate de grupuri

    profesionale sub forma unor reguli deontologice i abia apoi, s-a nregistrat o explozie a acestora ncadrul organizaiilor. Specialitii argumenteaz c acest lucru a fost posibil, deoarece fr un program

    i o activitate cu caracter formal, nu pot fi ncurajate practicile etice.

    14 vezi n acest sens Kirk O. Hanson, A Good Start New ventures can make etichs part of their businessplan, Issues in Ethics, vol. 12, nr. 1, Spring 2001.

    15

  • 7/27/2019 CONCEPTUL DE ETIC

    16/41

    Codul de etic poate fi definitprin mai multe moduri:1. un ansamblu de percepte, prescripii de conduit pentru diverse aspecte ale valorii morale dedrept, socio-profesionale;2. o declaraie formal care constituie un ghid etic pentru modul n care oamenii dintr-oorganizaie trebuie s acioneze i s ia decizii;3. un ghid al practicilor de afaceri care direcioneaz comportamentele umane individuale i degrup;

    4. un document formal care statueaz normele i credinele, reflect valorile obiective iprincipiile promovate de o firm, reflectnd gradul de cultur al firmei.

    Exemple de documente cu rol de reglementare: Codul lui Hammurabi (sec. XVIII XVII), aparinnd Regatului vechi babilonian, reprezentao culegere de legi; Codul lui Manuc (sec. XIII- XVI) din India antic era un ansamblu de legi civile i religioase; Decalogul sau cele 10 porunci din Vechiul testament (sec. XI .Ch.), relevate lui Moise peMuntele Sinai; Jurmntul lui Hipocrat (sec. V-IV), etc.

    Ce exprim un cod de etic? Majoritatea codurilor etice identific comportamenteleateptate n cadrul relaiilor sociale, recomand evitarea aciunilor improprii i ilegale n muncadesfurat i recomand relaii bune cu clienii. n majoritatea sondajelor de opinie adresate firmelorcare au coduri etice scrise, ntrebrile vizeaz n special aspecte legate de: diversitatea forei demunc, practici ca mituirea i nelciunea, susineri ale partidelor politice, onestitatea nregistrrilorcontabile, relaiile cu clienii / furnizorii, confidenialitatea informaiilor.15

    Un cod etic formuleaz idealuri, valori i principii dup care este guvernat o organizaie.Dincolo de aceste elemente, codurile etice abordeaz probleme cum ar fi conflictele de interese,concurenii, caracterul privat al informaiilor, oferirea cadourilor, etc.16Un cod de etic trebuie s prevad:

    modul n care membrii unei organizaii s acioneze ntr-o situaie dat; modul n care membrii organizaiei ar trebui s gndeasc i s se comporte;

    probleme cum ar fi: conflicte de interese, concurenii, caracterul privat al informaiilor, oferireacadourilor, oferirea / primirea sponsorizrilor politice;

    concurena ntre membrii unei profesiuni; conflictele ntre membri; relaiile ntre profesioniti i clieni, consumatori, surse de aprovizionare sau beneficiari; relaiile angajailor cu superiorii; relaiile ntre practicieni i specialiti ntr-o profesiune, etc.

    Prin codurile etice se ncearc rezolvarea unor conflicte de interese n mediul intern i nrelaiile externe ale organizaiei respectiv, statuarea unor principii i cerine care s-i fac pe managerimai sensibili la problemele etice. Ele nu conin precepte pur teoretice, ci stabilesc semnificaii

    practice, utile pentru toi membrii organizaiei. Aceasta nu nseamn c un cod de etic asigurautomat un comportament moral sau c poate acoperi toate situaiile ntlnite n viaa organizaional.Limita de aciune a codurilor etice const n formularea lor n termeni generali tocmai pentru c, lanceput, managerii i subordonaii lor se afl n incapacitatea de a identifica toate problemele eticecare pot aprea.17

    Principalele caracteristici ale unui cod de etic sunt: s fie riguroase, s prevad clar idealurile i/sau obligaiile; nu trebuie folosite n interes propriu; nu vor servi unei profesiuni n defavoarea interesului

    public; trebuie s protejeze interesul public;

    15Abrudan,Maria-Madela, Oper citat, p.119.16 Samuel C. Certo, Managementul modern, Editura Teora, Bucureti, 2002, p. 100.17 Keith Blois, Ethics in Business, n Peters Lawrence, Ken Elliot, Introducing Management, Penguin Books,London, 1985, p. 230.

    16

  • 7/27/2019 CONCEPTUL DE ETIC

    17/41

    s fie specifice i oneste; trebuie s prevad i pedepse, penalizri; trebuie s stabileasc anumite prioriti adic, adevratele valori ale firmei; s provin de la o autoritate legitim; s nu contravin altor legi (ex. Constituia); s fie posibile din punct de vedere fizic i moral; s fie ct mai simple i accesibile.

    Cine ntocmete codul?Problemele crerii unor astfel de coduri sunt de tipul: Cum am putea s coexistm bine i

    armonios ntr-o anumit instituie sau organizaie, indiferent de credinele religioase, de principiile iobinuinele morale ale fiecruia dintre noi?

    Managerul unei organizaii se gsete la interfaa ntre aceasta i contextul n care i desfoaractivitatea. Este persoana care poate formula politica etic a organizaiei. Aceast politic etic depinde defilosofia personal a managerului, de cariera i formaia sa profesional. Este important ca managerul sdoreasc s creeze un factor de stabilitate organizaional prin stabilirea unor valori i principii. De exemplu,IBM a elaborat cele trei principii care ghideaz activitatea firmei18:

    - Individul trebuie respectat;- Clientului trebuie s i se ofere cel mai bun serviciu;- Excelena i performana superioar trebuie urmate permanent.

    Elaborarea codurilor se face de obicei n echip. Obiectivele organizaiei sunt stabilite de ctreconducere. Tot conducerea numete, de obicei, un colectiv de lucru. Acest colectiv pune n comun valorilemprtite de membri, informaii despre coduri similare cu obiective similare.

    Normele, credinele sunt n general propuse, discutate i definite de manageri i un colectivde lucru, iar apoi publicate i distribuite angajailor, inndu-se cont de nevoile i specificulorganizaiei.

    Specialitii n domeniu fac urmtoarele sugestii legate de felul n care poate s fie scris un buncod de eticpentru o anumita profesie19:

    a) Obiectivele trebuie formulate n mod clar, astfel nct s existe sigurana c ele vor fisusinute i de ctre ceilali. Echipa de elaborare a codului etic trebuie s se asigure n modparticular de acceptul conducerii.

    b) Stabilirea unui termen realistpentru dezvoltarea i introducerea codului;c) Contientizarea costurilor de implementare a codului i previzionarea acestor costuripe

    termen scurt i lung;d) Codul trebuie s fie deschis spre schimbridac apar situaii noi;e) Codul trebuie orientat ctre problemele cu care se confrunt profesia pentru care se

    realizeaz codul;

    f) Codul trebuie s ia n considerare n mod corect legislaia i reglementrile aplicateprofesiei pentru care se realizeaz codul;

    g) Echipa trebuie s consulte un juristpentru partea de acoperire legal a codului;h) Referitor la felul n care trebuie promovat codul i influenai angajaii i clienii, esterecomandatsfatul experilor;

    i) Codul nu trebuie s creeze celorlali ateptri nerealiste;j) Exprimrile utilizate n cod trebuie s fie simple i clare, fr expresii sau cuvinte

    tehnice, de specialitate;k) Managerul trebuie s-i asume personal obiectivitatea i responsabilitatea codului;l) Managerul trebuie s aleag pe cineva care s administreze competent i integru codul etic.

    Modul n care codul etic este transpus n practic rmne, pn la urm, la latitudineamanagerilor i a subordonailor. Codul etic rmne valabil dac toi membrii organizaiei l respect;

    18 Din principiile fundamental ale IBM, prezentate de Mercier, Samuel, Oper citat, p. 23.19

    Offen, Neil, Commentary on Code of Ethics of Direct Selling Association, in vol. The Ethical Basis of Economic Freedom,

    Chapel Hill, NC, American Viewpoint, Inc, 1976, p. 274.

    17

  • 7/27/2019 CONCEPTUL DE ETIC

    18/41

    cnd managerul nu acord importan acestuia, cu siguran nici angajaii nu vor urma prevederilesale.

    De obicei, difuzarea codurilor eticeare locn mai multe moduri: mese rotunde de sensibilizare, anunarea codului n preliminariile concursului de angajare, anexarea codului la contractul de munc i semnarea unei adeziuni.

    n privina obiectivelor unui cod, exist un consens de opinii c prin formalizarea etic sencearc promovarea virtuilor i valorilor profesionale. Pe lng acest deziderat, Mercier a remarcati alte obiective:20

    ncheierea unui contract moral ntre beneficiari i organizaie, respectiv ntre cei care fac partedin aceeai organizaie;

    protejeaz organizaia de comportamente necinstite sau oportuniste; promoveaz o imagine pozitiv a organizaiei; ofer un mijloc de reglementare a adeziunii i a devotamentului colaboratorilor; creeaz (ca i cultura organizaional) sentimentul de unicitate i apartenen pentru membrii

    grupului;

    arat un angajament de principiu al managerilor; relaii contractuale se bazeaz pe ncrederea i responsabilitatea; ghideaz comportamentul n caz de dileme etice.

    Ali autori arat c obiectivele unui cod de etic sunt urmtoarele:a) Ocup locul lsat liber ntre valorile cadru ale unei comuniti i lege;

    b) Contribuie la reputaia, ncrederea, respectul pe care beneficiarii unei activiti l au fade instituia care presteaz serviciul respectiv;

    c) Este un cadru de referin n orientarea deciziilor i a aciunilor;d) Creeaz climatul etic, respectiv climatul n care aciunile sunt percepute ca drepte.

    Avantajele elaborrii codurilor de etic:formuleaz experiena matur a unei profesiuni;ncearc s echilibreze interesul colectiv cu cel personal;pot oferi un ghid pentru persoanele tinere care intr n profesiune;pot constitui bazele unei aciuni disciplinare mpotriva abaterilor;poate fi un mijloc de aliniere la normele profesiunii, a celor ce se abat de la ele;ajut la dezvoltarea eficient a problemelor de discriminare, a dilemelor etice n general;este un mijloc de ncurajare a practicilor etice n organizaii;crete loialitatea i implicarea conducerii i a salariailor;are loc mbuntirea seleciei, formrii, promovrii personalului, etc;sporete ncrederea i cooperarea n echip: iniiativele personale se ndreapt ctre interesulgeneral;deciziile adoptate vizeaz dreptatea, eficiena i nediscriminarea, etc.

    Coninutul unui cod de conduit etic al unei companii21

    Toate codurilor de etic i regulamentele de ordine interioar ale companiilor coninelemente din prevederile de mai jos. Lista prevederilor nu este complet, i nici titlurile categoriilornu sunt definitive sau singulare. Companiile au tendina s-i eticheteze i s-i clasifice prevederilecodului de etic n multe metode diferite, n funcie de caracteristicile unice ale acestora, de scopurilelor i interese specifice.

    n mod asemntor, coninutul codului poate varia semnificativ de la o companie la alta, nfuncie de ramura n care acestea activeaz, de regulamente/cerine i de scopurile codului.

    Tipuri de coninuturi (prevederi) ale unui cod etic:1. Practici la angajare:

    Hruire la locul de munc. Oportuniti egale.

    20 Samuel Mercier, Letique dans les entreprises, Editions La Decouverte et Syros, Paris, 1999, p.16.21 Cohu, I., P., Introducere n etica afacerilor, Note de curs, Oradea, 2004.

    18

  • 7/27/2019 CONCEPTUL DE ETIC

    19/41

    Diversitate. Tratament egal al angajailor. Echilibrul munc-familie. Discriminare. Droguri ilegale i alcool. Utilizarea proprietii organizaiei.

    2. Informaii despre angajat, client i vnztor: Realizarea nregistrrilor n companie i meninerea informaiilor. Respectarea intimitii i confidenialitii. Divulgarea de informaii.3. Informaii publice/comunicare Publicitate i marketing. Dezvoltare i strngere de fonduri. Claritatea informaiilor. Accesul la informaii. Transparena informaiilor.

    4. Conflictele de interese Cadouri i gratuiti. Activitate politic. Angajarea la ali ageni. Membrii familiei.5. Relaia cu vnztorii Aprovizionare. Negocierea contractelor.6. Probleme legate de mediu Protejarea mediului nconjurtor.

    Sntatea i sigurana angajailor.7. Practici etice manageriale Precizia nregistrrilor contabile. Utilizarea corect a bunurilor companiei. Protejarea informaiilor aflate n proprietate.8. Practici la angajare Exercitarea corect a autoritii. Activitile de voluntariat ale angajailor.9. Conflicte de interese Divulgarea intereselor financiare.10. Implicare politic Activiti politice.

    B) O alt aciune pe care o pot ntreprinde managerii este cea de a nfiina un birou sau uncompartiment responsabil cu urmrirea eticii practicilor din organizaie.

    C) Multe companii desfoar programe de pregtire ce urmresc s ncurajeze practicile etice dinorganizaie. Astfel de programe nu urmresc s-i nvee pe manageri ce este moral sau etic, ci le ofercriterii pe care le pot folosi pentru a stabili ct de etic ar putea fi o anumit aciune.

    D) Reviziile sociale sunt propuse n scopul evalurii i formulrii drilor de seam referitoare lacomportamentul etic al ntreprinderilor

    3.Cauzele comportamentului neetic

    Cauzele generatoare de practici incorecte : Dorina de ctiguri imediate. Conflictul de roluri

    19

  • 7/27/2019 CONCEPTUL DE ETIC

    20/41

    Concurena pentru resurse deficitare Personalitatea indivizilor.

    20

  • 7/27/2019 CONCEPTUL DE ETIC

    21/41

    TEMA 3: Soluionarea dilemelor etice

    1. Noiunea de dilem etic.2. Noiunea de standard etic.3. Noiunea de decizii etice.4. Tipuri de manageri

    1. Noiunea de dilem etic.Esena problemelor etice n unitatea economic const n conflictul permanent dintre performanaeconomic a firmei msurat prin costuri, venituri, profit i performana social a acesteia, obligaiile fa deangajai, consumatori, furnizori.

    Rezolvarea acestui conflict este adesea extrem de dificil, presupunnd evaluarea complex a balaneidintre realizarea economic i performana social, din perspectiva corectitudinii, cinstei, justeei deciziei.

    Dilemele etice - reprezint situaii conflictuale cnd conductorul trebuie s aleag nu ntre douposibiliti egale de a aciona din punct de vedere etic, dar trebuie s decid s fac sau nu ceva, ce dei esteconvenabil pentru el sau pentru organizaie, dar poate fi considerat neetic.

    Dilemele etice pot fi definite ca situaii neclare, probleme care i pun n ncurctur pe ceicare iau decizii, n dorina de a echilibra performanele economice i cele sociale.Cele mai multe dileme etice n afaceri apar n urmtoarele domenii:marketing: reclama, publicitatea, ambalajul produsului; aprovizionare: favoruri din partea furnizorilor;producie: calitatea materiilor prime i a produselor finite, costurile; resursele umane: angajare, salarizare, motivare, evaluare, promovare.

    Cea mai dificil situaie pentru manageri o reprezint existena dilemelor etice. O dilemetic se nate cnd toate alternativele posibile din cercetrile efectuate au o consecin negativ n

    plan social. Bunul sau rul nu poate fi precizat i clar identificat. n primul rnd dilemele etice suntgenerate de raportul dintre performanele sociale i cele economice, realizarea echilibrului fiinddeosebit de dificil, mai ales n condiiile inexistenei unei informaii complete care s poat crea oimagine global asupra dimensiunilor economice a angajamentelor sociale precum i a consecinelor

    sociale generate de un comportament pur economic. Este i cazul revendicrilor pe care le pretindunele minoriti grupuri de presiune dedicate unei singure cauze care o consider de o moralitateincontestabil; nu urmresc s obin sprijinul majoritii i nici mcar s o atrag, cci astfel s-ar

    putea s fie nevoie s recurg la compromisuri.22Nu este uor s fie gsite soluiile pentru dilemele etice. Managerii trebuie s investigheze cu

    mult atenie toate aspectele problemei i s adopte o decizie care s fie judecat dup consecinelesociale i mai puin dup rezultate economice de moment. Practicarea unui management modern, pecoordonate morale, a dovedit c rezolvarea dilemelor manageriale este n corelaie cu valorile

    personalitilor individuale angajate n actul decizional managerial.23

    Dilemele etice apar n lumea afacerilor atunci cnd exist o neconcordan ntre principiileetice i situaia practic, ntre ceea ce se dorete i ceea ce este de fapt, ntre sistemele proprii de

    valori i modul de satisfacere practic a nevoilor.Se remarc de fapt, una din problemele practice extrem de dificil de rezolvat, deoarece viaademonstreaz cu prisosin c ceea ce este etic pentru unul poate prea lipsit de etic pentru altul.24

    n soluionarea dilemelor etice, ntrebrile cheie sunt: Cine ar ctiga i ct de mult? Cine va pierde i ct de mult?

    Principiile fundamentale utilizate n soluionarea problemelor de etic a afacerii sunt: integritatea angajailor n desfurarea activitilor; obiectivitatea, eliminnd conflictele de interese, influenele externe n realizarea unor

    oportuniti;

    22 Donnelly, J. H., Fundamentals of management, IRWIN Homrwood, IL, 1992, p.74.23 Mihu, I., Consumatorul i managementul ofertei, Editura Dacia, Cluj-Napoca, 1996.24 Daft, R., Management, The Dryden Press, New York, 1988.

    21

  • 7/27/2019 CONCEPTUL DE ETIC

    22/41

    competen, contiinciozitate, aptitudini profesionale ale managerilor i personalului angajat nafaceri;

    confidenialitatea informaiilor dobndite pe parcursul derulrii activitilor, cu excepiasituaiilor impuse de lege cnd se impune dezvluirea acestor informaii;

    servicii n concordan cu standardele tehnice i profesionale relevante.Cele mai comune probleme de natur etic sunt: conflictele de interese ale angajailor,

    darurile, hruirea sexual, pli neautorizate, spaiul privat al angajailor, probleme de mediu,securitate muncii, politica de preuri, discriminrile de orice fel, etc.Exist numeroase cazuri n care angajai ai unor firme dau dovad de lips de etic n

    afaceri. De exemplu: acordarea unor comisioane ilegale pentru obinerea de informaii confideniale despre firmele

    concurente; trafic ilegal cu produse aflate n monopolul statului; desfurarea unor activiti neautorizate; folosirea unor documente cu regim special false sau procurate n mod ilegal; cazurile de evaziune fiscal, economie subteran;

    nelarea corpurilor de control a statului; utilizarea unor bunuri fr provenien legal, etc.

    Dilemele etice se pot regsi practic la nivelul oricrei decizii luate n cadrul unitii economice. pentru aobine o decizie etic trebuie de parcurs urmtoarele etape:

    1. Analiza economic abordeaz problema managerial din perspectiva teoriei microeconomice.Aceast analiz se bazeaz pe convingerea c managerii trebuie s acioneze pentru maximalizareaveniturilor i minimilizarea cheltuielilor.

    2. Analiza legal - trateaz dilemele etice prin prisma teoriei legalitii. Acest tip de analiz ajutla cunoaterea legalitii unei situaii.

    3. Analiza etic - este bazat pe procesele de gndire raional, managerul va trebui s acioneze nconcordan cu anumite principii de comportament etic - standardele etice

    2. Noiunea de standard etic.Managerii pot fi ncrezui c o aciune va fi considerat etic dac va respecta urmtoarele standarde:

    a) Principiul utilitarist - acioneaz ntr-un mod care va aduce cel mai mult bine unui numr narede oameni.

    b) Principiul individualist - acioneaz ntr-un mod cu care s se bazeze pe libertatea contiinei,pe libertatea individual.

    c) Principiul justiiar - acioneaz ntr-un astfel de mod nct aciunea dat s poat fi consideratlege, regul sau norm de comportament.

    d) Regula de aur - acioneaz n acelai mod cu care ai vrea ca alii s te trateze pe tine.e) Testul TV- managerii trebuie s se ntrebe ntotdeauna: ,, M- ai simi confortabil dac ar trebui

    s explic unei audiene naionale la TV de ce am ntreprins o astfel de aciune.

    3. Noiunea de decizii etice.Deciziile manageriale ideale pentru toate prile cointeresate practic nu exist.

    Familiarizarea cu standardele etice permite managerilor s argumenteze decizia lor luat prilorcointeresate.

    Deciziile eticeprezint o serie de particulariti: Majoritatea deciziilor etice au consecine ample ce nu se limiteaz la un simplu nivel

    managerial. Consecinele deciziilor etice sunt nesigure i greu de estimat. Cele mai multe decizii au multiple variante i ele nu reprezint o simpl alegere ntre da i nu.

    Problema lurii unei decizii etice se complic atunci cnd intr n conflict mai multe valori.Nu este secret c pentru manageri conteaz mai mult indicatorii cantitativi ai eficienei, de aceea deseori

    ei tind s evite soluiile primite conform aspectului etic care reprezint pentru ei anumite dificulti.

    Recomandri referitor la implementarea soluiilor etice n management:

    22

  • 7/27/2019 CONCEPTUL DE ETIC

    23/41

    1. La apariia unui conflict ntre normele etice de diferite nivele se recomand s fie soluionatedup principiul prioritii.

    2. Etica businessului contemporan pune pe prim plan acele norme care sunt clar formulate, n cazcontrar ele sunt greu de utilizat la elaborarea deciziei etice.

    3. La elaborarea deciziei manageriale e necesar de examinat i de evoluat aspectele economice,tehnice, sociale i etice.

    n scopul soluionrii dilemelor etice este util parcurgerea urmtoareloretape:a. Se culege informaia pentru o fundamentare multilateral a deciziei.b. Se cumuleaz normele etice corespunztoare de la diferite nivele.c. Dup excluderea variantelor inacceptabile se pregtesc dou variante argumentate etic: varianta

    dorit i cea minim acceptabil.d. Se determin dac e posibil de modificat varianta minim acceptabil ct i cea dorit.e. Cnd nu este clar fundamentat decizia din punct de vedere etic este necesar conducerea dup

    alte aspecte economice, sociale, tehnologice.4. Tipuri de manageri

    n funcie de modul n care managerii i definesc poziia lor fa de normele etice de comunitateprecum i n raport cu motivaia i strategia lor pot fi manageri:

    1. Managerul imoral(rechinul) - este un tip vechi de comerciani i cel mai rspndit n sfera

    actual a afacerilor. El acioneaz potrivit teoriei ,,x a lui Mc. Gregor, considernd oamenii n generalri, slabi, lenei i nelegnd doar limbajul forei; el pornete de la principiul ,,nvingtorul i-a totulfiind contient c dac nu-i elimin concurenii acetia l vor elimina pe el. Scopul lui este acela de aobine ct mai muli bani indiferent de mijloc. El consider c legile sunt fcute pentru a fi ocolite, iarmorala i etica nu au nimic n comun cu afacerile.

    2. Managerul moral (delfinul) aparine unei categorii relativ recent aprute, dar care se afirmtot mai mult n mediul afacerilor.n concepia delfinilor: Majoritatea oamenilor sunt demni de ncredere i respect. Cea mai bun baz a colaboratorilor sunt sinceritatea i ncrederea. Profitul trebuie obinut n condiiile respectrii legislaiei i moralitii.

    23

  • 7/27/2019 CONCEPTUL DE ETIC

    24/41

    TEMA 4: Conceptul de cultur organizaional

    1. Evoluia, definirea, rolul i importana culturii organizaionale.2. Tipologia culturii organizaionale.3. Componentele culturii organizaionale.

    4. Factorii de influen ai culturii organiziionale

    1. Evoluia, definirea, rolul i importana culturii organizaionale. Cultura organizaional reprezint un subiect al managementului cruia se acorda o mare atenie n

    prezent. La nivel mondial interesul pentru cultura organizaional s-a declanat din deceniul al 7-lea al sec. XX.Cauza principala fiind performantele firmelor nipone determinate printr-o msur apreciabila din culturaspecifica. Pentru Republica Moldova aceasta constituie un domeniu al managementului nou si puin studiat. Unnumr nesemnificativ de ntreprinderi autohtone i-au n consideraie cultura organizaional neglijnd impactulasupra procesului decizional, motivational, de control.

    Cultura constituie un fenomen colectiv deoarece este acceptata parial de oameni care triesc i conlucreazn acelai mediu social unde a fost nsuita. Prin cultura se subnelege totalitatea ideilor, valorilor, traditiilorunui grup distinctiv de oameni. Organizaia la rndul sau are o cultura care include acele nelegeri comune ce

    permit membrilor ei s conlucreze. Cultura reprezint o modalitate de existenta, evaluare si aciune mprtitde un colectiv si transmisa din generaie in generaie.

    Cultura organizaional se formeaz din trecutul si prezentul acesteia, din persoanele care activeaz lamoment din companie, din tehnologii si resurse, precum si scopurile, obiectivele si valorile celor care lucreazin organizaie.

    Cultura organizaional reprezint un sistem de valori si de concepte partajate de toi lucratorii uneiorganizaii care determina comportamentul lor si caracterul activitii firmei.

    Caracteristicile culturii organizaionale sunt: cultura reprezint un adevrat mod de viata pentru membrii organizaiei, care considera adeseori

    influenta ei ca fiind neleasa de la sine. Cultura organizaional devine evidenta numai atunci cndeste comparata cu cea din alte organizaii sau atunci cnd este supusa schimbrii. cultura tinde sa fie destul de stabila in timp, ea poate persista in ciuda fluctuaiei personale,

    asigurnd o continuitate sociala. coninutul unei culturi poate implica factori interni si externi.

    Intern - o cultura poate sprijini inovaia, asumarea de riscuri sau secretul informaiei.Extern - o cultura poate avea un impact asupra performantelor organizationale si a satisfaciei membrilor si.

    Cultura organizaional nu este altceva dect ncercarea ntreprinderilor de a se adapta prindiversificarea prin formarea unor caracteristici culturale proprii pentru a rezista concurentei si a evolua pozitiv.

    2.Tipologia culturii organizaionale

    Exista numeroase clasificri ale culturii organizaionale:Criteriul 1: dup contribuia la performantele firmei:

    Culturi puternice saupozitive, acest tip de cultura se bazeaz pe credine si valori rspndite pelarg in ntreaga organizatie. Cu cit salariaii accepta mai mult valorile cheie ale organizaiei cu att maimare este ncrederea in aceste valori. Culturi slabe sau negative, in aceste culturi credinele si valorile sunt rspndite mai puin in

    cadrul firmei. Astfel, ele deseori sunt mai fragmentate si au un impact mai mic asupra membrilororganizatiei. Ele se ntlnesc in marile corporaii si se caracterizeaz prin concepii ce promoveaz

    birocraii si centralizarea excesiva.

    Criteriu 2: n funcie de specificul lor organizational deosebim:

    Cultura axata pe putere - organizaia evolueaz in jurul unei singure persoane sau al unui micgrup fiind dominata de acesta. Cultura axat pe roluri aceast organizaie se bazeaz pe comitete, structuri, logic i analiz.

    24

  • 7/27/2019 CONCEPTUL DE ETIC

    25/41

    Cultura axat pe sarcini organizaia este modelat s abordeze sarcini i proiecte identificate.Se lucreaz n echipe care pot fi multidisciplinare i adaptabile la orice soluie. Cultura axat pe persoan individul lucreaz i exist doar pentru sine.

    3. Componentele culturii organizaionale

    n cadrul organizaiei se disting 3 niveluri ale culturii organizaionale:I. concepii de baz.

    II. valori, credine, norme.III. produse artificiale.

    I Participare cea mai vizibil i mai flexibil fa de schimbri constituie produsele artificiale.Partea invizibil a culturii const din urmtoarele 2 niveluri.

    Produsele artificiale snt prima componen a culturii organizaionale cu care noul venit intra n relaiedirect i i creeaz prima impresie referitoare la cultura companiei dat. Atributul artificial este folosit pentru adelimita de produsele ce fac obiectul de activitate a fiecrei organizaii, indicnd asupra faptului c ele seformeaz pe parcursul activitii ntreprinderii ne fiind scopul funcionrii ei. Produsele artificiale pot fi divizate.

    1. produse artificiale fizice .2. produse artificiale de comportament

    3. produse artificiale verbaleProduse artificiale fizice ofer semnificaii sau nelesuri comune asupra unor elemente organizaionale de

    interes de grup, ele snt componentele cele mai vizibile i mai tangibile ale culturii organizaionale. Ele sntcuprinse n: dimensiunea i arhitectura cldirilor administrative de producie i amplasarea i mobilierul

    birourilor; amenajare spaiilor deschise.Produsele artificiale transmit i consolideaz unele mesaje culturale, astfel se transmit sensuri ce relev

    filozofia i valorile idealurile, credinele sau ateptrile salariailor organizaiei.O valoare simbolic aparte prezint modul de amenajare(mobila, tablourile ...) folosite n organizaii.

    Datorit slii de edin cu mas rotund sau oval sugereaz ideea de participare de aciune n grup. Folosireade ctre directorul general a unui birou imens sau a unui fotoliu impuntor indic acceptul pe ierarhie, o viziuneautocratic asupra MG. Utilizarea n designul ncperii a sticlei, oglinzei, obiectelor plastice precum i ametalilor strlucitoare vorbete despre independen, transparent, dorina de a face schimbri. Chiar i culorile

    folosite au o anumit influen psihologic asupra persoanelor: s nclzeasc este ro, oranj, galben; s rceasceste albastru, verde, violet; s provoace reacii emoionale sporit rou majoreaz tensiunea arterial iritmicitatea respiraiei; s calmeze albastru-violet; s provoace bucurii, s ridice dispoziia oranjul foarteaprins.

    Un simbol poate fi denumirea organizaiei prin intermediul ei se transmit mesaje culturale de natur scontribue la formarea unei imagini pozitive sau negative. Numele insoite de sigme devin simboluri deidentificare pentru care firmele snt dispuse s cheltuie sume importante. Exist un ir de abordri i principicare permit alegerea corect a denumirii organizaiei, se cunosc cteva modaliti;

    1. funional constructorul, stomatologic2. abstract alfa, omega, kodak, xerox; n numele fondatorului Fond Dupon; abreviere denumirii

    complete IBM.

    3. n afar de aceasta se folosete diferite mbinri de cuvinte, denumiri geografice etc.Produsele artificiale de comportament snt componente culturale care provoac evenimente i manifestri

    organiazate de grupuri n interiorul i nafara organizaiilor. Ele au la baz obinuinele, tradiiili, regulilenescrise ale organizaiilor Producii artificiale de comportament pot fi sistematizate n ritual i ceremonii,acestea conin evenimente care se repet ntr-o perioad mai ndelungat de timp, prin intermediul lor se

    programeaz anumite evenimente i modul lor de derulare.Ritualul reprezint un set de aciuni planificate cu un coninut prin care se d expresia anumitor valori

    organizaionale (ex. Ritualul de soluionare a conflictului, de promovare a angajatului). O mare parte dinritualuri se finalizeaz ntr-un cadru festiv prin ceremonii.

    Ceremonia reprezint un montaj artistic de grup mai mult sau mai puin informal al crui mod dedesfurare s-a conturat n timp i care i propune s sublinieze i s promoveze anumite valori organizaionale

    (ex. celebrarea unui eveniment social important, anul nou, mplinirea unui numr de ani de la nfiinarea uneifirme srbtorirea unei eveniment, promovarea unui post, srbtorirea onomastice, cstorii).

    Produsele artificiale verbale ele cuprind limbaje, sloganuri, povestiri, mituri, legende.

    25

  • 7/27/2019 CONCEPTUL DE ETIC

    26/41

    Limbajul reprezint comunicarea care se reduce la un schimb de mesaje cu o anumit semnificaie. Limbajuleste alctuit din cuvintele, frazele i expresiile tipice folosite de oameni pentru a se referi la ei, la alii, laevenimente sau la organizaii n ansamblu (ex: la Disney Land, salariaii snt gazde, iar vizitatorii snt oaspei ).

    Sloganul reprezint o fraz care exprim n mod succint valoarea cheie a organizaiei, adesea firmele cuo cultur puternic i elaboreaz i un imn propriu.

    Povestirile relateaz o succesiune de evenimente desfurate ntr-o organizaie la un anumit moment ceare un sens simbolic prin abordarea i soluionarea diferitor situaii cu un impact major pentru salariai.

    Miturile snt un tip de povestiri concretizate prin aceea c se refer la un conductor de nivel superior alfirmei.II Credine, valori i norme de comportament.Partea intangibil, invizibil a culturi organizaionale este alctuit din concepii i valori ale colectivului.Credinele se exprim prin propoziii generale privind funcionare mediului n care evolueaz grupul.Valorile snt preferinele sau atitudinile colective care se impun mediului de organizaie.

    Normele snt regulile specifice de comportament care se aplic tuturor membrilor organizaiei. Exist 2categorii de norme:

    a. formale implementate prin reglementri oficiale de natur organizatoric; regulament deordin interior, instruciune de funcie i post.

    b. neformale nu snt nscrise n nici ntr-un document dar stabilesc modul de comportare n

    diferite situaii.

    III Concepiile de baz constau din principiile promovate de conducerea de nivel superior, ele suntexprimate prin preri pe care managerii le au despre ei ca indivizi, despre alii i despre firm ca entitate idespre lume n general. Concepiile de baz stau la temelia culturii i componenele ei se dezvolt i seconsolideaz ca urmare a promovrii i a meninerii lor.

    4. Factorii de influen ai culturii organiziionale

    1. Sursele i influena culturii organizaionaleOrice ntreprindere are o cultur organizaional proprie ca rezultat al influenei unui ir de factori.

    n funcie de proviniena lor, factorii pot fi grupai n 2 categorii.1. factori interni:

    fondatorii firmei istoria organizaiei dimensiunile organizaielor stabilitatea valorilor i concepiilor

    2. factorii externi cultura naional clienii factorii tehnici i tehnologici factorii juridici

    1. Factorii interni:A. Fondatorii firmei sau ali lideri aprui pe parcurs.

    Cultura unei organizaii reflect viziunea sau misiunea fondatorilor acesteia. Deoarece fondatorii au ideioriginale ei au influene i asupra modalitilor n care ideea este acceptat i implementat. Nu este exclus c pe

    parc


Recommended