+ All Categories
Home > Spiritual > Calea spre dumnezeu sfanta scriptura

Calea spre dumnezeu sfanta scriptura

Date post: 14-Nov-2014
Category:
Upload: andy-pascali
View: 261 times
Download: 12 times
Share this document with a friend
Description:
 
27
SFÂNTA SCRIPTURĂ DUMNEZEU VORBEŞTE OMULUI Ioan 20:31 Acestea s-au scris, ca să credeţi că Iisus este Hristosul, Fiul lui Dumnezeu, şi, crezând, să aveţi viaţă în numele Lui.
Transcript
  • 1. DUMNEZEU VORBETE OMULUI Ioan 20:31 Acestea s-au scris, ca s credei c Iisus este Hristosul, Fiul lui Dumnezeu, i, creznd, s avei via n numele Lui.

2. Sfnta Scriptur fundament al credinei cretine Biserica venereaz Sf.Scriptur asemenea Sfintei Euharistii. De ce? Pentru c fiind Cuvntul lui Dumnezeu, se identific cu Cristos Cuvntul unic. Dar ce este Biblia pentru noi? Cum se citete cu folos Sfnta Scriptur? Dumnezeu vorbete omului n multe feluri: prin creaie (Cerurile spun mreia lui Dumnezeu), prin evenimente, prin magisteriul Bisericii (predica duminical), dar ... Ambientul cel mai propice auzirii vocii lui este lectura n rugciune profund a Sfintei Scripturi, fie n comunitate (liturghia Cuvntului), fie personal (lectio divina). 3. SFNTA SCRIPTUR FUNDAMENT AL CREDINEI CRETINE Ioan 20:31 Acestea s-au scris, ca s credei c Iisus este Hristosul, Fiul lui Dumnezeu, i, creznd, s avei via n numele Lui. 4. TRANSMITEREA REVELAIEI DIVINE Cuvntul lui Dumnezeu, Tradiia Apostolic i Sfnta Scriptur Sf.Scriptur TRADIIA APOSTOLIC SCRIS ORAL PROPOVDUIREA, NVTURA i INSTITUIILE APOSTOLILOR nvtura complet a Bisericii (Tezaurul Sfnt al Credinei) se afl n Tradiia Apostolic n ansamblul ei (Sf.Scriptur i Sf.Tradiie). Cuvntul Adevrului nu se poate contrazice. Sf.Scriptur i Sf.Tradiie nu se contrazic. Perioada Apostolic pn la moartea apostolilor Sf.Tradiie Apostolic vie de dinaintea formrii NT Un singur izvor al Revelaiei Divine. Dou forme distincte de transmitere. Un singur tezaur al credinei i al Cuvntului lui Dumnezeu ncredinat de Cristos Apostolilor. Biblia singur nu conine integral cuvntul lui Cristos. Biserica nu-i dobndete certitudinea cu privire la toate lucrurile revelate numai din Sf.Scriptur. CBC 82 Att Scriptura ct i Tradiia trebuie primite i venerate cu egal iubire i consideraie. SCRIERILE APOSTOLILOR (NOUL TESTAMENT) I SCRIERILE RECEPTATE DE EI CA SCRIPTUR DUMNEZEIASC (VECHIUL TESTAMENT) 5. Sf.Scriptur TRADIIA APOSTOLIC DOCUMENTELE MAGISTERIULUI: CANOANE, DOGME, ENCICLICE TRADIIILE N SENS LARG DOCTORII BISERICII SFINII PRINI I SCRIITORI BISERICETIPREDICA, NVTURA i INSTITUIILE APOSTOLILOR Numai Magisteriul Bisericii are sarcina divin de a interpreta autentic Sf.Scriptur cu autoritate. Magisteriul nu e deasupra Cuvntului lui Dumnezeu ci l slujete: l pstreaz, l explic. Dogmele Bisericii sunt adevruri revelate sau strns legate de acestea, formulate de Magisteriu. Ele oblig la adeziune irevocabil de credin Dogmele dau siguran i lumin pe calea credinei. Exist o cretere n nelegerea tezaurului credinei: prin meditaie, studiu teologic, experiena spiritual a credincioilor, etc. Tradiiile locale pot fi prsite de Magisteriul Bisericii n lumina tradiiei apostolice. MAGISTERIUL APOSTOLIC Canonizeaz, interpreteaz i explic cu autenticitate garantat textele Sf.Scripturi Succesiunea Apostolic pn la sfritul vremurilor Perioada Apostolic pn la moartea apostolilor Sf.Tradiie Apostolic vie de dinaintea formrii NT 1 2 3 4 INTERPRETAREA TEZAURULUI CREDINEI Magisteriul Bisericii 6. Sfnta Scripur este Cuvntul Adevrului fiind inspirat de Spiritul lui Dumnezeu Sfnta Scriptur este o biliotec de texte sacre compus din dou pri: Vechiul Testament (46 de cri) i Noul Testament (27 de cri) Vechiul Testament este o mrturie a pedagogiei divine Noul Testament este revelaia divin definitiv, n Isus Cristos. Cele dou Testamente se ilumineaz reciproc. Sfnta Scriptur susine i d putere vieii Bisericii. Fundamenteaz credina, hrnete sufletul i este izvor de via spiritual. Sfnta Scriptur trebuie citit i interpretat cu ajutorul Spiritului Sfnt i sub cluzirea Magisteriului Bisericii. SFNTA SCRIPTUR 7. Sfnta Scriptur i Cuvntul Unic al lui Dumnezeu Prin toate cuvintele Sfintei Scripturi, Dumnezeu nu spune dect un singur Cuvnt, Cuvntul su unic, n care se exprim pe Sine n ntregime. Ea vorbete despre Cristos i se mplinete n El. De aceea Biserica a venerat ntotdeauna dumnezeiasca Scriptur cum venereaz i Trupul Domnului. Iar necunoaterea Scripturilor este necunoaterea lui Cristos. 8. DUMNEZEU ESTE AUTORUL SFINTEI SCRIPTURI Dumnezeu este Autorul Sfintei Scripturi. "Ceea ce a fost revelat de Dumnezeu i este cuprins i expus n Sfnta Scriptur a fost consemnat sub inspiraia Duhului Sfnt". "Sfnta Maic Biserica, pe baza credinei primite de la apostoli, consider sfinte i canonice n totalitate crile Vechiului i Noului Testament cu toate prile lor, pentru c, fiind alctuite sub inspiraia Duhului Sfnt, l au ca autor pe Dumnezeu i au fost ncredinate ca atare Bisericii". Dumnezeu i-a inspirat pe autorii omeneti ai crilor sacre. "Pentru redactarea crilor sfinte, Dumnezeu a ales oameni i s-a slujit de ei lsndu-le uzul capacitilor i puterilor proprii, pentru ca, acionnd El nsui n ei i prin ei, acetia s scrie ca adevrai autori tot ceea ce voia El i numai aceea". Crile inspirate nva adevrul. "ntruct tot ce afirm autorii inspirai sau hagiografii trebuie considerat ca afirmat de Duhul Sfnt, trebuie declarat despre crile Scripturii c ele transmit cu certitudine, cu fidelitate i fr eroare adevrul pe care Dumnezeu, pentru mntuirea noastr, l-a voit consemnat n Scrierile sacre". 9. Canonul Sfintei Scripturi este lista integral a Crilor alese de Biseric n lumina Tradiiei Apostolice, ca fiind inspirate de Dumnezeu. VECHIUL TESTAMENT 46 de Cri Economia Vechiului Testament avea ca scop principal s pregteasc venirea lui Cristos. Dei crile VT conin lucruri imperfecte, condiionate istoric, n ele sunt adunate nvturi nalte despre Dumnezeu, o nvtur mntuitoare despre viaa omului i minunate comori de rugciune. Vechiul Testament fiind Cuvntul lui Dumnezeu are o valoare permanent i nu poate fi prsit ca nefoloitor. CANONUL SFINTEI SCRIPTURI 10. PENTATEUHUL CELE CINCI CRI ALE LUI MOISE VECHIUL TESTAMENT 11. CRILE ISTORICE 12. CRILE SAPIENIALE 13. PROFEII 14. NOUL TESTAMENT EVANGHELIILE I FAPTELE APOSTOLILOR EPISTOLELE SFNTULUI PAVEL NOUL TESTAMENT conine 27 de Cri Dezvluie adevrul definitiv al revelaiei divine. Obiectul lor central este Isus Cristos, viaa, faptele i nvturile lui, i nceputurile Bisericii. 15. EPISTOLELE CATOLICE I APOCALIPSA ALTE CRI NECANONICE 16. Unitatea dintre Vechiul i Noul Testament Noul Testament este ascuns n cel Vechi, iar cel Vechi este dezvluit n cel Nou Noul Testament trebuie citit n lumina celui Vechi, pe care-l mplinete. Vechiul Testament trebuie i el citi n lumina celui Nou, n lumina lui Cristos mort i nviat. Unitatea Planului lui Dumnezeu poate fi evideniat printr-o lectur tipologic: lucrrile lui Dumnezeu din VT sunt prefigurri i etpae intermediare a ceea ce Dumnezeu urma s nfptuiasc n NT. 17. CUM SE CITETE BIBLIA CU FOLOS? SFNTA SCRIPTUR D VIA BISERICII Ioan 20:31 Acestea s-au scris, ca s credei c Iisus este Hristosul, Fiul lui Dumnezeu, i, creznd, s avei via n numele Lui. 18. Viaa lui Dumnezeu nsui este n Cuvnt. Ioan 1,4: Cuvntul era Viaa, iar Viaa era Lumina oamenilor. Viaa din Cuvnt este Spiritul care a inspirat cuvntul, i care se d celor care cred n El. Ioan7:37-39: Iar n ziua cea din urm - ziua cea mare a srbtorii - Iisus a stat ntre ei i a strigat, zicnd: Dac nseteaz cineva, s vin la Mine i s bea. Cel ce crede n Mine, precum a zis Scriptura: ruri de ap vie vor curge din pntecele lui. Iar aceasta a zis-o despre Spiritul pe Care aveau s-L primeasc acei ce cred n El. Cci nc nu era (dat) Spiritul, pentru c Iisus nc nu fusese preaslvit. Cuvntul a fost scris pentru ca s credem i prin credin s primim viaa venic a lui Dumnezeu (Spiritul Sfnt)! Ioan 5:39 Voi cercetai Scripturile, c socotii c n ele avei via venic. Care este rostul cercetrii Sfintelor Scripturi? Citim Scripturile pentru c prin ele primim Viaa lui Dumnezeu. Ioan 20:31 Acestea s-au scris, ca s credei c Iisus este Hristosul, Fiul lui Dumnezeu, i, creznd, s avei via n numele Lui. 19. Rolul unic al Sfintei Scripturi n viaa Bisericii. "n Cuvntul lui Dumnezeu se afl atta putere i trie nct el constituie pentru Biseric sprijin i for, iar pentru fiii Bisericii tria credinei, hran a sufletului, izvor curat i nesecat al vieii spirituale Marcu 12:24 i le-a zis Iisus: Oare nu pentru aceasta rtcii, netiind Scripturile, nici puterea lui Dumnezeu? CBC 133. Biserica "ndeamn foarte struitor pe toi cretinii (...) ca, prin citirea deas a dumnezeietilor Scripturi, s-i nsueasc ''nalta cunoatere a lui Isus Cristos'' (Fil 3, 8). ntr-adevr ''necunoaterea Scripturilor nseamn necunoaterea lui Cristos'' (Sf. Ieronim) SF. SCRIPTUR HRNETE BISERICA 20. n Sf.Liturghie avem dou mprtanii din Viaa Cuvntului lui Dumnezeu: cea prin Cuvntul scris, apoi prin Euharistie. Liturghia Cuvntului pregtete pentru liturghia euharistic. nainte de a lua hrana tainic, ne hrnim sufletul cu hrana raional. Sfnta Scriptur hrnete Biserica n Sf.Liturghie Lectura Evangheliei este semnul cel mai puternic al manifestrii i al prezenei lui Cristos nsui care a venit s ne vorbeasc i nou ca evreilor de odinioar. S ascultm lectura din Evanghelie ca i cum Domnul ar fi naintea noastr (Sf.Augustin), s nu pierdem nici un Cuvnt (Origen). Evanghelia are puterea de a transfigura viaa cretin: distruge patimile i druiete credinciosului via spiritual. n Sf.Liturghie predica ine locul primei mprtanii, una spiritual care o pregtete pe cea sacramental. Cristosul nviat ne hrnete inima i ne lumineaz mintea atunci cnd ne ntlnim cu El prin lecturile biblice: cnd le ascultm cu evlavie, cnd Preotul mestec, rumeg i hrnete credincioii cu Cuvntul lui Dumnezeu i cnd ne rugm cu toii pe aripile spiritului care a inspirat textul biblic. 21. Cum se citete Biblia pentru a nelege Cuvntul lui Dumnezeu din ea i pentru a avea Viaa? Nu orice lectur a Bibliei este util. Este util doar lectura care aduce o nou revrsare a Spiritului n sufletul i comunitatea care citete. Aceast revrsare este pe msura credinei, respectului i iubirii de Dumnezeu. Biblia trebuie citit n Spiritul n care a fost scris. mprtania spiritual trebuie pregtit acas. Sf.Ioan Gur de Aur ddea din timp credincioilor textele pe care urma s le prezinte, pentru ca ei s le cerceteze acas n rugciune. Cum s citim Biblia astfel nct s ne hrneasc i s ne transforme viaa? SFNTA SCRIPTUR HRNETE SUFLETUL FIECRUI CREDINCIOS Cuvntul lui Dumnezeu poate hrni viaa cretin, fiind scris pentru a ne aduce mngiere 22. CUM SE CERCETEAZ SCRIPTURILE ? Primul pas este familiarizarea cu Sfnta Scriptur printr-o lectur simpl i continu. mpratul lui Israel trebuia s citeasc zilnic Legea. Cnd se va aeza pe scaunul de domnie al mpriei lui, s scrie pentru el, ntr'o carte, o copie a acestei legi, pe care s'o ia dela preoii din neamul Leviilor. Va trebui s'o aib cu el i s'o citeasc n toate zilele vieii lui, ca s nvee s se team de Domnul, Dumnezeul lui, s pzeasc i s mplineasc toate cuvintele din legea aceasta i toate poruncile acestea. (Deut 17,18-19) Acum fiecare avem o Biblie, a noastr, pe care o putem citi n toate zilele. Nu trebuie s citim mult zilnic ci s ne facem o obinin cotidian. Propunei s ncepi astzi lectura ei i s o termini ntr-un timp fix (ntr-un an, sau doi). Important este s nu treac nici o zi fr Cuvntul lui Dumnezeu. ntlnirea cu Isus mediat de Scripturi Citind zilnic, l voi cunoate tot mai bine pe Dumnezeu, pe Isus, modul lui de a fi i de a aciona, opiunile sale de via. Treptat, dup un timp, Spiritul Scripturilor va forma n viaa mea o mentalitate asemntoare Apostolilor. ncrederea c Dumnezeu poate interveni n viaa mea va spori. i tot ce a fost scris mai nainte, a fost scris pentru nvtura noastr, pentru ca, prin rbdarea i prin mngierea pe care o dau Scripturile, s avem ndejde. (Rom 15,4) 23. Putem citi Sfnta Carte ca pe un roman; acest mod de a sta n contact cu Cuvntul divin este la ndemna oricui dorete s se familiarizeze cu Cuvntul lui Dumnezeu. n acest mod ne informm zilnic despre dorinele lui Dumnezeu, rmnem permanent n contact cu Spiritul Lui, i astfel nelegem cum dorete s-i punem n practic poruncile. Finalitatea acestui mod de lectur este cunoaterea Bibliei i primirea Spiritului Scripturii n viaa noastr. Poporul Israel a conservat cu grij, oral apoi n scris, minunile fcute de Dumnezeul alianei, interveniile salvifice n favoarea poporului pentru a nu le uita Deut 4,9: Vegheaz cu luare aminte asupra sufletului tu, n toate zilele vieii tale, ca nu cumva s uii lucrurile pe cari i le-au vzut ochii, i s-i ias din inim; f-le cunoscut copiilor ti i copiilor copiilor ti. 24. Acest barbar s-a fcut maestru pentru noi toi: pentru cei ce duc o via privat, pentru cei nrolai n armat, pentru cei ce se bucur de autoritate printre oameni; ntr-un cuvnt, pentru toi, i nu numai pentru brbai, ci i pentru femei, mai ales pentru c triesc n cas. S nvm cu toii c nici o circumstan nu este piedic pentru lectura dumnezeietilor cuvinte; lectura este posibil nu numai n cas, ci i n pia, n cltorie, n compania multora sau atunci cnd eti prins de afaceri. Dac vom face tot ce depinde de noi, vom gsi curnd cine s ne nvee. Domnul, vzndu-ne dorina pentru realitile spirituale, nu ne va dispreui, ci din cer ne va trimite o lumin care s ne lumineze sufletele. De aceea nu neglijai, v rog, lectura Scripturilor. (Sf.Ioan Gur de Aur, Com.la Genez, 1,1). Bucuria lecturii Citii pn cnd vei simi nscndu-se n inima voastr o dragoste, o atracie irezistibil ctre Cuvnt. ncepe cu Noul Testament i apoi treci la VT. Trecei fr s insistai peste pasajele dificile. Dup ce ne familiarizm cu Cuvntul vom vedea cum se leag i se complecteaz o carte cu alta. Atunci vom putea gusta Cuvntul: Cnd am primit cuvintele Tale, le-am devorat; cuvintele Tale au fost bucuria i veselia inimii mele, (Ier 15,16). ndemn la lectura Scripturilor 25. Dou moduri distincte dar complementare de lectur aprofundat: studiul biblic i lectio divina. LECTURA APROFUNDAT Ambele moduri sunt strict necesare pentru c abordeaz Scriptura din unghiuri diferite. De aceea, studiul biblic fr lectio ar rmne un simplu exerciiu intelectual. Iar calitatea lecturii meditate n rugciune depinde covritor de timpul acordat n prealabil studiului. Obiectivul studiului biblic este creterea credinei i a cunoaterii iubirii lui Dumnezeu pentru noi, prin aprofundarea sensului textelor sacre i nelegerea mesajului pe care ni l-a transmis prin Cuvnt de-a lungul veacurilor. Cnd este studiat, Biblia devine sursa prim a credinei i cunoaterii. Prin studiu biblic cutm s ne informm, s nelegem, s dobndim cunotine exacte i ct mai riguroase, s ne structurm i s ne consolidm cunotinele. 26. LECTURA SPIRITUAL A SFINTEI SCRIPTURI (LECTIO DIVINA) Obiectivul practicrii lecturii spirituale este descoperirea voinei lui Dumnezeu cu scopul de a o transpune imediat n practic. Iat roaba Domnului, fie mie dup Cuvntul tu. Aici Biblia este surs de rugciune, de cunoatere, iubire, de aciune. n final nu rmnem neaparat cu un text scris, ci i permitem lui Dumnezeu s lucreze n noi prin Cuvntntul Su cel viu. Spune numai un Cuvnt i se va tmdui sufletul meu (Lc 7,7). Ps 107,20: A trimis Cuvntul su i i-a tmduit. Cuvntul viu i eficient (Evr 4,12) ne vindec inima, ne schimb i ne transform viaa. Aa cum Maria pstra toate acele cuvinte i le medita n inima ei (Lc 2,19), cretinul va putea pstra de-a lungul zilei atenia iubitoare la prezena i lucrarea divin n viaa sa dac va ncepe fiecare diminea cu o meditaie biblic. 27. Lectura (ascultm vocea lui Dumnezeu cu bucurie), Meditaia (scurt reflexie), Rugciunea (i rspundem lui Dumnezeu), Contemplaia (linite, l privim pe Isus cu iubire i i permitem s lucreze n noi), Decizia de a aplica astzi un aspect concret desprins din meditaie. Metoda dup care se desfoar o astfel de meditaie, numit i lectio divina, cuprinde urmtorii pai:


Recommended