Home >Documents >Icoana CA Scriptura

Icoana CA Scriptura

Date post:04-Apr-2018
Category:
View:228 times
Download:0 times
Share this document with a friend
Transcript:
  • 7/31/2019 Icoana CA Scriptura

    1/47

    ArhipiscopLazar Puhalo

    icoana

    ca scriptur

    Ddicat ntru pomniraCuviosului Printe Srafim Rose de la Platina.

    # autorul

  • 7/31/2019 Icoana CA Scriptura

    2/47

    Descrierea CIP a Bibliotecii Naionale a Romniei

    PUHALO, LAZAR

    Icoana ca Scriptur / Aiepiscp L P;td., pef.: Min Rdesc. - Ode: Tesis, 2009

    ISBN978-973-88535-3-9

    I. Rdesc, Min (pef.; td.)

    75.046.3246.3

    Lt:Virgil BaidocCpt:Dan VoinaTt:Delia Nchita

    Editura Theosiswww.theosis.ro

    Comenzi: [email protected]

    Tel: 0359/405594, 0746/792321

    Coperta:pictur reprezentndu-l pe Sf. Evanghelist Ioan.Mnstirea Vatoped, Muntele Athos, sec. al XV-lea.

  • 7/31/2019 Icoana CA Scriptura

    3/47

    Arhipiscop

    Lazar Puhalo

    Icoana

    ca scriptur

    cu

    Rul de foc

    de

    Dr.Alexandre Kalomiros

    Traducre i prfa de

    Marian Rdulescu

    TheosisOradea, 2009

  • 7/31/2019 Icoana CA Scriptura

    4/47

  • 7/31/2019 Icoana CA Scriptura

    5/47

    prefa

    Redescoperirea icoanei Icoana ca ScripturUn studiu al relaiei dintre Sfnta Scriptur

    i iconografia ortodox

    Ocarte despre icoane, oricnd binevenit, ne amin-tete c locul icoanei este, nainte de toate, n

    biseric - icoana fiind, ca i Biblia, opera Bisericii. La infor-maiile deja clasicizate despre icoan furnizate de cr-ile unor vrednici teologi, ca: Paul Evdokimov, LeonidUspenski, Michel Quenot, Pavel Florenski, Gabriel Bungeetc. - teofanie (sla al transcendentului), picturtransfi-

    gurativ(venind dinsprei intind nspre absolut), semnvzut al prezenei strlucitoare nevzute - se adaug acum

    comentariile din studiul Arhiepiscopului Lazar Puhalo,Icoana ca Scriptur. Cunoscut cititorilor de limb romnprin crile: Sufletul, trupul i moartea, Dovada lucrurilornevzute. Ortodoxia i fizica modernsau Teologia vie n Orto-doxie, autorul ne propune s descoperim sau s redesco-perim icoana ortodox n contextul n care a aprut i s-adezvoltat: Tradiia vie a Bisericii.

    Culorile, formele i mozaicurile iconografiei bizantinepar - pentru ochiul superficial - desuete, abstracte, imper-sonale, statice, greoaie i mute. i aceasta pentru c artis-tul bizantin dispare napoia Tradiiei care vorbete. nain-

  • 7/31/2019 Icoana CA Scriptura

    6/47

    6 Icoana ca Scriptur

    tea icoanei nu putem fi simpli spectatori (ci trebuie s ne

    nchinm, printr-un act de adorare i rugciune) tot aacum naintea Bibliei nu putem fi doar simpli cititori. Icoa-nele nu sunt, aadar, o nou faz n istoria picturii, ci oalt modalitate de a de a interpreta corect i de a comu-nica mesajul Sfintei Scripturi. Dar ce nseamn interpre-tare corect? De bun seam c, de-a lungul vremii, artaiconografic a fost deliberat controlati articulat pen-

    tru a reprezenta cu un limbaj plastic ale crui norme(canoane) se cer nc desluite Sfnta Scriptur. Dar, aten-ie, este vorba de reprezentare (cinstit, neprtinitoare), nuilustrare (orice nfloritur sufleteasc, gest dramatic, poz,agitaie este suprimat cu desvrire). Cartea Icoana caScriptur(a crei coda este studiul Rul de foc de Dr.

    Alexandre Kalomiros) devine astfel un prilej de cltorientru descoperirea sau redescoperirea frumuseii restau-ratoare spre care ne ndreapt privirea aceste ferestrespre absolut.

    n lucrarea sa, Iconostasul (Editura Anastasia, Bucu-reti, 1994), Pavel Florenski avertiza atenia c tendinamodern potrivit creia, n iconografie, trebuie s vedem

    o art veche, o pictur veche este profund fals. Aban-donarea icoanei n muzee i spaii artizanale (sau nlocu-irea ei chiar n bisericile ortodoxe, unde te-ai ateptamai puin de ctre diverse reprezentri religioase roman-tic-naturaliste) echivaleaz cu tgduirea forei sale spe-cifice: mrturisirea de credin. Cartea ArhiepiscopuluiLazar Puhalo i propune s recupereze tocmai fora mr-turiei de credin din icoan. Sunt abordate aspecte legatede geneza i simbolistica ei (semnificaia absenei umbre-lor, profilelor, nimburilor din icoane), de dreapta ei cin-stire (ca imagine nu a naturii divine, ci a unei Persoane

  • 7/31/2019 Icoana CA Scriptura

    7/47

    7Prfa

    divine ntrupate), dar mai ales de unitatea dintre imagi-

    nea liturgici cuvntul liturgic; cele dou moduri deexpresie - cuvntul i imaginea se controleaz reciproc,triesc aceeai existeni au, n cult, o aciune ziditoarecomun. A venera o icoan nseamn deci a nelege corectSfnta Scripturi viceversa. i aceasta fiindc iconogra-fia este liturgicprin chiar natura ei: nu slujind drept cadruLiturghiei sau completnd-o, ci pentru c i corespunde

    ntru totul.Iconografia ne atrage atenia cartea lui Lazar Puhalo

    s-a dezvoltat pe baza principiilor semitice, ceea ce pre-supune reprezentarea lucrurilor ntr-o perspectiv care-Lplaseaz n mod evident pe Dumnezeu deasupra tuturor,care pune totul n legtur cu Dumnezeu, nlnd pe

    toate la Dumnezeu i folosind un simbolism conving-tor. Ritmicitatea formelor (supuse canoanelor) este menits fac legtura dintre icoani Sfnta Scriptur, icoa-nele devenind astfel echivalentul vizual al Scripturii. nBizan, aceste principii iconografice de baz nu au fostcompromise de dezvoltarea formelor printr-o anumitgraie i frumusee, prin aderena la diferitele stiluri i

    curente artistice. Diversele coli de iconografie canonicnu difer n aceast privin. Pictorul ortodox renun lareprezentarea naturalist a spaiului att de marcant

    n arta roman pentru c ceea ce conteaz nu este attaciunea reprezentat, ct mai ales comuniunea cu privi-torul. n ochii Bisericii, icoana nu este o art care ilustreazScriptura, ci un limbaj care este echivalent nu literei biblicei nici crii ca obiect, ci propovduirii evanghelice. Ast-fel, icoana are aceeai semnificaie, acelai sens liturgic,dogmatic i educativ ca i Scriptura. Prin comparaie, artareligioas din Occident - urmtor vremurilor ortodoxe

  • 7/31/2019 Icoana CA Scriptura

    8/47

    8 Icoana ca Scriptur

    de acolo - a nceput s mprumute din principiile Greciei

    pgne, unde nelegerea omului trupesc i a celor nev-zute era condiionat de nivelul naturii umane, de epo-cile istorice, de circumstanele politice etc. Se cuvine, aa-dar, s nelegem cperspectiva rsturnatdin iconografie(tehnic aleas deliberat de pictorii iconografi) constituieun element esenial de limbaj plastic - extrem de suges-tiv i de relevant - ce asigur corectitudinea icoanei din

    punct de vedere scriptural. i aceasta pentru c Evanghe-lia ne invitsne rsturnm perspectiva, s privim viaa,lumea i pe noi nine dintr-o perspectiv diametral opusfelului n care lumea privete aceste lucruri.

    Un loc aparte n lucrarea Arhiepiscopului Lazar Puhalol ocup referinele critice la colile de iconografie neca-

    nonice, dezvoltate de la Reform ncoace - nu doar subo puternic influen latini protestant, ci i sub influ-ena unei gndiri i sensibiliti populare, lumeti. Pro-dusele edulcorate i pestrie ale acestor coli de pictur

    l zugrvesc nu pe Dumnezeu-omul, Iisus Hristos, ci peliderul unui cult religios din California: un arlatan cumult sex appeal, o combinaie de Robert Redford i Char-

    les Manson. Aceste tablouri degenerate foarte rspn-dite n mediul ortodox - reprezint tot ceea ce Hristosnu este i nu reprezint nimic din ceea ce este El. Suntpur i simplu reprezentri ale unui Antihrist ce se d IisusHristos. Alteori Hristos este surprins sub forma unuiactor efeminat, cu ruj pe buze i pudr roie acoperindu-itrsturile fade. Ori prul lung, se tie, a fost cu des-vrire interzis de hotrrile Celui de-al Treilea SinodEcumenic. Reprezentarea este cu att mai blasfemiatoare afirm autorul - cu ct se vrea n mod intenionat o icoana lui Hristos. Prin urmare, avem de ales ntre icoani

  • 7/31/2019 Icoana CA Scriptura

    9/47

  • 7/31/2019 Icoana CA Scriptura

    10/47

  • 7/31/2019 Icoana CA Scriptura

    11/47

    cuvntnainte

    S-a scris mult despre icoanele ortodoxe. Au fostnumite ferestre spre absolut, realiti mistice

    i n nenumrate alte feluri, care de care mai exotice. Toateaceste sintagme sunt adevrate, iar raiunea alegerii loreste pe deplin ntemeiat. Cu toate acestea, a dori sexplorm mpreun ceea ce consider c este sensul fun-

    damental al icoanei. Criticii iconografiei l consider ns din ignoran pgn, idolatru etc. Din pcate,muli ortodoci din America ader la teoriile lor i ajungs resping n cele din urm credina apostolic. Moti-vul? Faptul c toate ncercrile de explicare a icoanelorncep de la un nivel mult prea ezoteric i neglijeaz aso-

    cierea mai profund

    a iconografiei de Sfnta Scriptur

    .Apoi s faci doi heruvimi de aur; i s-i faci cadintr-o bucat, ca i cum ar rsri din cele doucapete ale capacului.

    Cortul ns s-l faci din zece covoare de in rsu-cit i de mtase violet, stacojie i viinie; n e-stura lor s faci chipuri de heruvimi alese cu is-cusin. (Ie. 25:18; 26:1)

    Cnd Dumnezeu l-a pus pe Moise ca s construiasccortul n pustie, i-a poruncit capereii templului sfie aco-

    perii de icoane esute cu heruvimi, iar icoanele de metalale heruvimilor s fie situate la fiecare din cele dou capete

  • 7/31/2019 Icoana CA Scriptura

    12/47

    12 Icoana ca Scriptur

    ale capacului, acoperind tronul milei pe chivot. De ce

    s-a fcut aceasta? Tocmai pentru a arta evreilor faptulc, n cort, cerul a cobort ntr-adevr pe pmnt, c nsuiDumnezeu se arat acolo poporului Su (Ie. 25:22). Icoa-nele fiinelor cereti au proclamat c cerul a fost, ntr-unanumit sens, revelat de ctre cort, c legea i puterea luiDumnezeu se manifesta n locul cel sfnt.

    Acesta este motivul pentru care pereii bisericilor orto-

    doxe sunt acoperii de icoane care au fost n chip des-vrit slvite i au devenit prtae ale legii i puterii luiDumnezeu (mpria cerului). Cnd intrm ntr-o bise-ric ortodoxi vedem icoanele sfinilor i ngerilor pepere

Embed Size (px)
Recommended