+ All Categories
Home > Documents > Biserica Text Ecumenic 2013-Revizuit

Biserica Text Ecumenic 2013-Revizuit

Date post: 06-Nov-2015
Category:
Upload: iulian-stoia
View: 244 times
Download: 3 times
Share this document with a friend
Description:
2013
61
TEXT PENTRU STUDIU LA MASTER. PENTRU PUBLICARE NECESITĂ O REVIZUIRE Biserica: înspre o viziune comună 1 Cuvânt înainte În vizitele mele la biserici din întreaga lume, fac cunoştinţă cu multe provocări la adresa unităţii dintre şi în interiorul bisericilor. Multiplele dialoguri ecumenice dintre biserici şi familiile de biserici sunt o realitate care contribuie, de asemenea, la relaţiile multilaterale dintre ele. Se stabilesc astfel legături noi. Totuşi, există o anumită nerăbdare firească de a vedea mai multă acţiune legată de receptarea dialogurilor şi a acordurilor ecumenice. Unele dintre biserici şi familiile de biserici consideră că există noi probleme care au un potenţial de a aduce separări. Mişcarea ecumenică pare, de asemenea, în unele biserici să aibă mai puţină putere şi mai puţini purtători de cuvânt dedicaţi, aşa cum au avut în perioadele anterioare. Există tendinţe spre fragmentare şi mai multă atenţie pentru ceea ce uneşte pe cei puţini, mai degrabă decât pe cei mulţi. Fireşte că o chemare la unitate nu se termină odată cu primele provocări, dimpotrivă. Totuşi, trebuie să vedem noi dimensiuni ale chemării la unitate şi să ne amintim că suntem permanent îmbrăţişaţi şi chemaţi la dragoste (1 Co.13). În acest context, Comisia „Credinţă şi Constituţie” a Consiliului Ecumenic al Bisericilor (CEB) ne aduce în dar o declaraţie despre Biserică: este rodul multor ani de cercetare pe tema eclesiologiei. Izvorând din Botez, Euharistie şi Slujire (1982) şi din răspunsurile bisericilor la acest document, Biserica: înspre o viziune comună a fost receptat de Comitetul Central în 2012 şi trimis Bisericilor pentru a încuraja continuarea reflecţiei asupra Bisericii şi pentru a căuta răspunsurile lor oficiale la acest document. Acest studiu şi răspunsurile la el vor avea un rol important în anii următori pentru a distinge paşii către o 1 Faith and Order Paper no.214, WCC Publication, 2013 şi pe file:///C:/Users/User/Downloads/The_Church_Towards_a_common_vision%20(1).pdf (n.tr.) Cu toate că în limba româna se scrie cuvântul „biserică” cu majusculă când este vorba de instituţie şi cu literă mică atunci când se face referire la clădire, în documentul de faţă, respectându-se iconomia textului şi nefiind niciodată vorba despre clădire, s-a scris cu majusculă atunci cand se face referire la Biserica cea una şi cu literă mică atunci când este vorba despre diversele biserici locale, cu excepţia CEB, ca nume de instituţie (n.tr.) 1
Transcript

TEXT PENTRU STUDIU LA MASTER. PENTRU PUBLICARE NECESIT O REVIZUIRE

Biserica: nspre o viziune comun[footnoteRef:1] [1: Faith and Order Paper no.214, WCC Publication, 2013 i pe file:///C:/Users/User/Downloads/The_Church_Towards_a_common_vision%20(1).pdf (n.tr.)]

Cuvnt nainten vizitele mele la biserici din ntreaga lume, fac cunotin cu multe provocri la adresa unitii dintre i n interiorul bisericilor. Multiplele dialoguri ecumenice dintre biserici[footnoteRef:2] i familiile de biserici sunt o realitate care contribuie, de asemenea, la relaiile multilaterale dintre ele. Se stabilesc astfel legturi noi. Totui, exist o anumit nerbdare fireasc de a vedea mai mult aciune legat de receptarea dialogurilor i a acordurilor ecumenice. Unele dintre biserici i familiile de biserici consider c exist noi probleme care au un potenial de a aduce separri. Micarea ecumenic pare, de asemenea, n unele biserici s aib mai puin putere i mai puini purttori de cuvnt dedicai, aa cum au avut n perioadele anterioare. Exist tendine spre fragmentare i mai mult atenie pentru ceea ce unete pe cei puini, mai degrab dect pe cei muli. Firete c o chemare la unitate nu se termin odat cu primele provocri, dimpotriv. Totui, trebuie s vedem noi dimensiuni ale chemrii la unitate i s ne amintim c suntem permanent mbriai i chemai la dragoste (1 Co.13). [2: Cu toate c n limba romna se scrie cuvntul biseric cu majuscul cnd este vorba de instituie i cu liter mic atunci cnd se face referire la cldire, n documentul de fa, respectndu-se iconomia textului i nefiind niciodat vorba despre cldire, s-a scris cu majuscul atunci cand se face referire la Biserica cea una i cu liter mic atunci cnd este vorba despre diversele biserici locale, cu excepia CEB, ca nume de instituie (n.tr.)]

n acest context, Comisia Credin i Constituie a Consiliului Ecumenic al Bisericilor (CEB) ne aduce n dar o declaraie despre Biseric: este rodul multor ani de cercetare pe tema eclesiologiei. Izvornd din Botez, Euharistie i Slujire (1982) i din rspunsurile bisericilor la acest document, Biserica: nspre o viziune comun a fost receptat de Comitetul Central n 2012 i trimis Bisericilor pentru a ncuraja continuarea refleciei asupra Bisericii i pentru a cuta rspunsurile lor oficiale la acest document. Acest studiu i rspunsurile la el vor avea un rol important n anii urmtori pentru a distinge paii ctre o unitate vzut. Cercetarea eclesiologiei este n legtur cu tot ceea ce nseamn Biserica i cu ceea ce implic misiunea sa n i pentru lume. Prin urmare, Biserica: nspre o viziune comun i are rdcinile n natura i misiunea Bisericii. Documentul reflect elurile constituionale i identitatea de sine a CEB ca o asociaie freasc de biserici care se cheam reciproc la mplinirea idealului unitii vzute.Unitatea este un dar al vieii i un dar al dragostei, nu un principiu al unanimitii sau al unilateralismului. Avem o chemare ca asociaie freasc de biserici, de a exprima unitatea vieii care ni s-a dat ntru Iisus Hristos, prin viaa, crucea i nvierea Sa, pentru ca divizarea, pcatul i rul s poat fi nvinse. Pentru c, aa cum se spune n acest document: mpria lui Dumnezeu, pe care Iisus a predicat-o prin revelarea Cuvntului lui Dumnezeu n parabole i pe care a inaugurat-o prin faptele Sale pline de putere, n special prin misterul pascal al morii i al nvierii Sale, este destinul final al ntregului univers. Biserica a fost destinat de ctre Dumnezeu nu Sie nsui, ci pentru a sluji planul dumnezeiesc de transformare a lumii.( 58)Olav Fykse TveitSecretar General, Consiliul Ecumenic al Bisericilor

PrefaTextul de convergen Biserica: nspre o viziune comun aparine perspectivei biblice asupra unitii cretine: Cci precum trupul unul este, i are mdulare multe, iar toate mdularele trupului, multe fiind, sunt un trup, aa i Hristos. Pentru c ntr-un Duh ne-am botezat noi toi, ca s fim un singur trup, fie iudei, fie elini, fie robi, fie liberi, i toi la un Duh ne-am adpat (1Co.12,12-13)Scopul prim al ComisieiCredin i Constituie este s asiste bisericile n cheamarea lor reciproc la unitate vzut ntr-o singur credina i ntr-o singur comuniune euharistic, exprimat n cult i n viaa comun ntru Hristos, prin mrturie i slujirea lumii, i n avansarea nspre acea unitate care va oferi posibilitatea ca lumea s cread (Regulament de organizare, 2012)inta acestei chemri reciproce la unitate vzut implic n mod necesar o recunoatere reciproc a calitii de biserici, ca expresii autentice a ceea ce Crezul numete una, sfnt, catholic[footnoteRef:3] i apostolic Biseric. Totui, n situaia anormal de separare bisericeasc, reflecia bisericilor asupra naturii i misiunii Bisericii a dat natere suspiciunii c diferitele eclesiologii confesionale nu sunt numai divergente, ci i ireconciliabile. De aici, acordul asupra eclesiologiei a fost identificat de mult timp ca cel mai important obiectiv teologic n cutarea unitii cretine. Acest al doilea text de convergen al Comisiei Credin i Costituie deriv din primul, Botez, Euharistie i Slujire (1982), i din rspunsurile oficiale la acesta, care au identificat zone cheie n eclesiologie pentru continuarea cercetrii[footnoteRef:4]; acest document deriv i din problemele eclesiologice ridicate n textul de studiu Un Botez: ctre recunoatere reciproc (2011). [3: Trebuie spus c, din cauza traducerii, noi nu mai mrturisim, odat cuCrezulniceo-constantinopolitan, catholicitateaBisericii (katholiken Ekklesiann originalul grecesc). n Biserica Ortodox Rus, termenul soborniceasc (sobornaya, forma adjectival a luisobornost) l-a nlocuit pe cel de catholiceasc (katoliceskaya) dup respingerea de ctre rui a Sinodului de la Ferrara/Florena, dar nu acoper conceptul originar (a se vedea: Dr. tefan Toma, Coordonate eclesiologice n gndirea teologic a pr. Dumitru Stniloae, nRevista Teologic, 88 (2006), nr. 3, p. 171).Kata(potrivit, conform) iholon(ntreg),iar n limba latinsecundum totum, quia per totum est,exprim o totalitate care nu este geografic, orizontal, cantitativ, fiind i opus oricrei fragmentri a dogmei. Expresia Sfntului Ignatie (Smyrn., 8, 2):Acolo unde este Hristos Iisus, acolo este Biserica universalarat aceast unitate a plintii care nu depinde nicidecum de condiii istorice, spaiale i cantitative. Printele Stniloae realizeaz legtura dintrecatholicitateisobornicitate, artnd c deplintatea (catholicitatea) nu este de sine, ci se experiaz de ctre trupul eclesial: Biserica este un ntreg organic, un organism sau un corp spiritual, o plenitudine care are totul, iar acest tot, aceast plenitudine e prezent i eficient n fiecare din mdularele ei, din actele ei, din prile ei. nelesul acesta al Bisericii precizeaz nelesul ei de corp al lui Hristos. () Biserica are pe Hristos ntreg cu toate darurile Lui mntuitoare i ndumnezeitoare i fiecare Biseric local i chiar fiecare credincios l are ntreg, dar numai ntruct rmne n ntregul corpului. Aa cum n orice celul a unui corp e corpul ntreg cu lucrarea lui, cu specificul lui, aa este n orice mdular sau parte a ei Biserica ntreag i prin aceasta Hristos ntreg, dar numai ntruct respectivul mdular sau respectiva parte a ei rmne n Biseric. Mdularele nu sunt uniformizate prin aceasta, ci sunt complementare, datorit faptului c viaa corpului ntreg sau Hristos nsui prin Duhul Sfnt e prezent n mod activ n toate, Pr. Prof. Dr. Dumitru Stniloae,Teologia Dogmatic Ortodox, vol. II,p. 284. A se vedea i foarte clarul excurs terminologic: catholic, ortodox, ecumenic, n: Diacon Ioan I. Ic jr,Canonul Ortodoxiei I. Canonul apostolic al primelor secole,Deisis/Stavropoleos, 2008, p. 6, unde se i propune grafia cuth, catholic (i, prin urmare, catholicitate), pentru a se evita confuzia cu romano-catolic. (n.tr.)] [4: Cf.Baptism, Eucharist and &Ministry, 1982-1990: Report on the Process and Responses. Faith and Order Paper No.149. WCC: Geneva,1990,147-151]

Timp de 20 de ani, reprezentanii delegai ai Bisericilor Ortodoxe, Protestante, Anglican, Evanghelice, Penticostale i Romano-Catolic la Conferina MondialCredin i Constituie (1993), la trei Comisii plenareCredin i Constituie (1996, 2004, 2009), la 18 ntruniri ale Comisiei permanente, i la nenumrate ntlniri de redactare, au cutat s descopere o viziune global, multilateral i ecumenic a naturii, scopului i misiunii Bisericii. Bisericile au rspuns critic i constructiv la dou etape anterioare ale drumului spre o declaraie comun. ComisiaCredin i Constituie rspunde acum bisericilor prin documentul Biserica: nspre o viziune comun, declaraia sa comun sau convergena - cu privire la eclesiologie. Convergena la care s-a ajuns prin Biserica: nspre o viziune comun reprezint o reuit ecumenic extraordinar.Exist cel puin dou obiective distincte dar strns interconectate n trimiterea acestui document ctre biserici pentru studiu i un rspuns oficial. Primul este rennoirea. Ca text ecumenic multilateral, acesta nu se poate identifica exclusiv cu vreo tradiie eclesiologic. n lungul proces dintre anii 1993-2012, expresiile teologice i experienele eclesiale ale multor biserici au fost aduse la un loc n aa fel nct bisericile care citesc acest text pot fi provocate s triasc mai deplin viaa eclesial; altele pot gsi aspecte ale vieii eclesiale i accepiuni care au fost neglijate sau uitate; altele se pot gsi ntrite sau afirmate. Pe msur ce cretinii experimenteaz creterea vieii ntru Hristos, se vor gsi c sunt atrai mai aproape unii fa de alii, trind dup imaginea biblic a unui trup unic: Pentru c ntr-un Duh ne-am botezat noi toi, ca s fim un singur trup, fie iudei, fie elini, fie robi, fie liberi, i toi la un Duh ne-am adpat (1Co.12,13).Al doilea obiectiv este acordul teologic cu privire la Biseric. Pe ct de important a fost acordul la care s-a ajuns prin Botez, Euharistie i Slujire (1982), pe att de importante au fost i rspunsurile oficiale care i-au urmat. Cele ase volume publicate care conin rspunsurile au manifestat diferite niveluri de convergen atestat ntre bisericile nsei cu privire la problemele cheie legate de Botez, Euharistie i Slujire. Efectele convergenei eclesiale nspre o unitate cretin sunt bine documentate i continue. Rspunsurile la documentul: Biserica: nspre o viziune comun nu numai c vor evalua aceast convergen atins de Comisia Credin i Constituie, ci vor reflecta nivelul acestei convergene cu privire la eclesiologie, ntre biserici. n acelai mod n care convergena n legtur cu Botezul, din rspunsurile la Botez, Euharistie i Slujire, a dat natere unui impuls nou de recunoatere reciproc a Botezului, n acelai fel o convergen bisericeasc cu privire la eclesiologie va juca un rol vital n recunoaterea reciproc ntre biserici pe msur ce se cheam reciproc la unitatea vzut ntr-o credin i ntr-o comuniune euharistic.Rspunsurile bisericeti pentru Comisia Credin i Constituie includ bisericile membre ale Comisiei i ale asociaiei freti de biserici din Consiliul Ecumenic al Bisericilor (CEB). Se sper de asemenea, c acele biserici care sunt noi n micarea ecumenic, s accepte invitaia de a studia i a comenta pe baza textului. Comisia salut i rspunsurile organismelor bisericeti, cum sunt Consiliile naionale i regionale de biserici i comuniunile cretine mondiale, ale cror dialoguri oficiale ntre ele au contribuit foarte mult la convergena reflectat n acest document. ntrebrile specifice puse de Comisia Credin i Constituie bisericilor pentru a ghida rspunsurile lor se gsesc la finalul Introducerii. ntrebrile pentru studiu i rspuns au coninut teologic, practic i pastoral. Comisia roag ca rspunsurile oficiale s fie trimise secretariatului Comisiei Credin i Constituie la Consiliul Ecumenic al Bisericilor, nu mai trziu de 31 decembrie 2015. ntruct elaborarea acestui text a necesitat 20 de ani, mulumim celor pe ai cror umeri, rugciuni i haruri teologice se bazeaz acest text: membrilor Comisiei Credin i Constituie bisericilor i teologilor care au rspuns la Natura i scopul Bisericii (1998) i Natura i misiunea Bisericii (2005), membrilor secretariatului Comisiei Credin i Constituie predecesorilor notri, moderatori i directori ai Comisiei Credin i Constituie.

Canon John Gibaut , Mitropolit Dr Vasilios of Constantia- Ammochostos, Director al Comisiei Credin i Constituie Moderator al Comisiei Credin i Constituie

IntroducereFac-se voia Ta sunt cuvintele cu care nenumrai cretini din toate bisericile cretine se roag n fiecare zi. Iisus nsui S-a rugat la fel n grdina Ghetsimani cu puin naintea arestrii Sale (Mt. 26,39-42, Mc.14,36, Lc. 22,42). Mai mult, n Evanghelia dup Sfntul Ioan, a artat voia Sa pentru Biseric atunci cnd S-a rugat Tatlui ca toi ucenicii s fie una, ca lumea s cread (In.17,21). Rugciunea ca s se fac voia Domnului cere astfel n mod necesar un demers din toat inima de a mprti dorina Sa de unitate i darul unitii. Texul de fa Biserica: nspre o viziune comun pune n discuie ceea ce muli consider a fi cele mai dificile aspecte cu care se confrunt bisericile n depirea oricror obstacole rmase n calea tririi darului Domnului de comuniune: nelegerea pe care o avem despre a naturii Bisericii nsi. Marea importan a acestui dar i scop pune n lumin semnificaia aspectelor care vor fi discutate n paginile care urmeaz. Scopul nostru este de a oferi un text de convergen care, dei nu exprim un consens deplin cu privire la aspectele discutate, este mult mai mult dect un simplu instrument de stimulare a continurii studiului. Mai degrab, paginile urmtoare exprim ct de departe au ajuns comunitile cretine n nelegerea comun a Bisericii, artnd progresul care s-a fcut i indicnd cercetarea care trebuie fcut n continuare. Textul de fa a fost elaborat de ComisiaCredin i Constituie, al crei scop, ca i cel al Consiliului Ecumenic al Bisericilor ca ntreg, este s asiste bisericile pe msur ce se cheam reciproc unitate vzut ntr-o singur credina i ntr-o singur comuniune euharistic, exprimat n cult i n viaa comun ntru Hristos, prin mrturie i slujirea lumii, i n avansarea nspre acea unitate care va oferi posibilitatea ca lumea s cread[footnoteRef:5]. O astfel de unitate vzut i gsete expresia cea mai elocvent n svrirea Euharistiei, care-L slvete pe Dumnezeu Unul n Treime i d posibilitate Bisericii s participe la misiunea lui Dumnezeu de transformare i mntuire a lumii. Declaraia de fa folosete rspunsurile bisericilor la activitatea ComisieiCredin i Constituie pe tema eclesiologiei din ultimii ani ca i alte documente ecumenice care au cutat convergen prin reflecii comune asupra Cuvntului lui Dumnezeu, n sperana c, sub asistena Sfntului Duh, darul lui Dumnezeu de unitate se poate realiza deplin. Prin urmare, textul de fa este rezultatul unui dialog la nivel multilateral, mai ales al rspunsurilor bisericilor la Natura i misiunea Bisericii (2005), al sugestiilor oferite la ntrunirea plenarei ComisieiCredin i Constituie din Creta n anul 2009, i al contribuiilor oferite la Consultarea ortodox din Cipru[footnoteRef:6], din anul 2011. n plus, textul se bazeaz pe progresul nregistrat la multe dialoguri bilaterale desfurate n ultimele decenii, care au avut ca tem Biserica[footnoteRef:7]. [5: L. N. Rivera-Pagn (ed.), God in Your Grace: Official Report of the Ninth Assembly of the World Council of Churches, Geneva, WCC, 2007, 448. ] [6: La care a participat ca delegat al Bisericii noastre i semnatarul acestei traduceri (n.tr.)] [7: Pentru detalii despre acest process, a se vedea nota istoric de la finalul acestui document.]

Sperm c Biserica:nspre o viziune comun va servi bisericilor n trei moduri: (1) va pune la dispoziie o sintez de rezultate ale dialogului ecumenic cu privire la teme eclesiologice importante din ultimele decenii; (2) le va invita s evalueze rezultatele acestui dialog prin confirmarea realizrilor, prin reliefarea deficienelor i/sau prin indicarea zonelor care nu au primit suficient atenie; (3) va constitui o ocazie de reflecie cu privire la propria lor nelegere a voii lui Dumnezeu pentru a crete nspre o mai mare unitate (cf.Efes. 4,12-16). Sperm c un astfel de proces de informare, rspuns i dezvoltare, prin ntrirea, mbogirea i provocarea tuturor bisericilor, va fi o contribuie substanial i chiar va face posibili pai decisivi nspre deplina realizare a unitii.Structura acestui text se bazeaz pe apectele eclesiologice pe care le abordm. Biserica: nspre o viziune comun se deschide cu un capitol care exploreaz felul cum comunitatea cretin i gsete originea n misiunea lui Dumnezeu de transfomare mntuitoare a lumii. Biserica este n esen misionar, iar unitatea este n mod esenial legat de misiunea ei. Al doilea capitol evideniaz trsturile fundamentale ale unei nelegeri a Bisercii drept Comuniune, adunnd rezultatele unei reflecii comune att asupra felului cum Sfnta Scriptur i Tradiia ulterioar relaioneaz Biserica cu Dumnezeu, ct i asupra consecinelor acestei relaii pentru viaa i structura Bisericii. Al treilea capitol se concentreaz pe dezvoltarea Bisericii ca popor pelerin care se ndreapt spre mpria lui Dumnezeu, n special pe unele probleme eclesiologice dificile care au separat bisericile n trecut. Tot aici se nregistreaz progresul ctre o convergen mai mare cu privire la aceste aspecte i se evideniaz punctele unde bisericile au nevoie de o viitoare convergen. Al patrulea capitol dezvolt cteva modaliti semnificative prin care Biserica se raporteaz la lume, ca un semn i un agent al iubirii lui Dumnezeu, cum ar fi propovduirea lui Hristos ntr-un context interreligios, mrturisirea valorilor morale ale Evangheliei i rspunsul la suferina uman i la nevoi. Numeroasele rspunsurile oficiale la documentul: Botez, Euharistie i Slujire (1982) al ComisieiCredin i Constituie, au artat c procesul receptrii care urmeaz publicrii unui text de convergen se poate dovedi la fel de important ca cel care a dus la producerea lui[footnoteRef:8]. Pentru a putea servi ca instrument autentic de dialog despre eclesiologie la care toi s poat contribui semnificativ, bisericile sunt rugate urgent nu numai s studieze atent Biserica: nspre o viziune comun, ci i s trimit un rspuns oficial ComisieiCredin i Constituie, n lumina urmtoarelor ntrebri: [8: M. Thurian (ed.), Churches respond to BEM, , Official responses to the Baptism, Eucharist and Ministry Text, Geneva, World Council of Churches, vols.I-VI,1986-1988; Baptism, Eucharist and Ministry 1982-1990: Report on the Process and Responses, Geneva, WCC,1990]

n ce msur reflect acest text nelegerea eclesiologic a bisericii dumneavoastr? n ce msur ofer acest text o baz pentru creterea unitii ntre biserici? La ce adaptri sau nnoiri ale vieii n propria dumneavoastr biseric v-au provocat acest text s lucrai? Ct de mult este capabil biserica dumneavoastr s creeze relaii mai strnse cu privire la via i misiune cu acele biserici care pot recunoate ntr-un mod pozitiv starea Bisericii descris n acest document? Ce aspecte ale vieii bisericii ar putea necesita discuii viitoare i ce sfaturi ar putea oferi Biserica dumneavoastr pentru activitatea curent a ComisieiCredin i Constituie n aria tematic a eclesiologiei?Pe lng aceste ntrebri generale, cititorii vor gsi, tiprite cu litere nclinate i inserate de-a lungul textului, paragrafe legate de aspecte specifice unde exist nc separri. Aceste ntrebri au scopul de a stimula reflecia i a ncuraja un acord mai profund ntre biserici n drumul spre unitate.

Capitolul IMisiunea lui Dumnezeu i unitatea Bisericii

A. Biserica n planul lui Dumnezeu1. nelegerea cretin a Bisericii i a misiunii sale i are rdcinile n viziunea marelui plan al lui Dumnezeu (sau iconomia) pentru toat creaia: mpria care a fost att promis prin Iisus Hristos, ct i manifestat n El. Potrivit Bibliei, brbatul i femeia au fost creai dup chipul lui Dumnezeu (Facere 1,26-27), aadar au n sine o capacitate inerent de comuniune (n greac koinonia) cu Dumnezeu i unul cu cellalt. elul lui Dumnezeu n creaie a fost zdrnicit de pcatul uman i de neascultare (Facere 3-4, Rm. 1,18-3,20) ceea ce a afectat relaia dintre Dumnezeu, fiinele umane i ordinea creat. Dumnezeu ns a perseverat n fidelitatea Sa, n pofida pcatului uman i a erorii. Istoria dinamic a restaurrii de ctre Dumnezeu a koinoni(a)-ei i-a gsit mplinirea ireversibil n ntruparea i n misterul pascal a lui Iisus Hristos. Biserica, fiind trupul lui Hristos, lucreaz prin puterea Duhului Sfnt la continuarea misiunii Sale dttoare de via, prin slujirea profetic i plin de compasiune, participnd astfel la lucrarea lui Dumnezeu de tmduire a lumii czute. Comuniunea, a crei surs este nsi viaa Sfintei Treimi, este att darul prin care Biserica triete, ct i darul pe care Dumnezeu l cere ca Biserica s l ofere unei umaniti rnite i divizate, n sperana reconcilierii i a tmduirii.2. n timpul slujirii Sale pmnteti, Iisus strbtea toate cetile i satele, nvnd n sinagogile lor, propovduind Evanghelia mpriei i vindecnd toat boala i toat neputina n popor. Vznd mulimile, I s-a fcut mil de ele... (Mt. 9,35-36). Biserica si deriv mandatul din actul i promisiunea lui Hristos nsui, care nu numai a proclamat mpria lui Dumnezeu prin cuvnt i prin fapt, ci a chemat brbaii i femeile i i-a trimis, prin puterea Duhului Sfnt (In.20,19-23). Cartea Faptele Apostolilor ne spune c ultimile cuvinte pe care Iisus le-a adresat apostolilor nainte de nalarea la ceruri au fost: Vei lua putere, venind Duhul Sfnt peste voi, i mi vei fi Mie martori n Ierusalim i n toat Iudeea i n Samaria i pn la marginea pmntului (F.Ap.1,8) Fiecare din cele patru Evanghelii se termin cu un mandat misionar; Sfntul Apostol Matei spune: i apropiindu-Se Iisus, le-a vorbit lor, zicnd: Datu-Mi-s-a toat puterea, n cer i pe pmnt. Drept aceea, mergnd, nvai toate neamurile, botezndu-le n numele Tatlui i al Fiului i al Sfntului Duh, nvndu-le s pzeasc toate cte v-am poruncit vou, i iat Eu cu voi sunt n toate zilele, pn la sfritul veacului (Mt. 28,18-20[footnoteRef:9]; a se vedea i: Mc. 16,15; Lc. 24,45-49, In.20,19-21). Aceast porunc a lui Iisus deja sugereaz ceea ce dorea s fie Biserica Sa pentru a mplini aceast misiune. Trebuia s fie o comunitate de mrturisitori, care s vesteasc mpria pe care mai nti a propovduit-o Iisus, i s-i cheme pe oamenii din toate naiunile la credina mntuitoare. Trebuia s fie o comunitate cultic n care s fie primii noi membri prin Botez n numele Sfintei Treimi. Trebuia s fie o comunitate de ucenici, n care apostolii, prin propovduirea Cuvntului, prin Botez i celebrarea Cinei Domnului, urmau s ndrume noi credincioi ca s urmeze tot ceea ce Iisus nsui a poruncit. [9: Printele profesor Ioan I. Ic propune urmtoarea traducere: Drept urmare, atunci cnd mergei facei nvei (matheteusate) toate neamurile pgne, botezndu-i n Numele Tatlui i al Fiului i al Sfntului Duh, nvndu-i s pzeasc toate cte v-am poruncit vou (versiunea critic englez este: make disciples of all nations; iar cea francez de toutes les nations faites des disciples). Prin fidelitatea fa de original se evit neclaritatea ce poate aprea prin traducerea anterioar () toate neamurile, botezndu-le (), deoarece nu se pot boteza nemurile, ci fiecare om n parte (a se vedea traducerea versetelor 19,20 din Mt 28 n: Diacon Ioan I.Ic jr, Canonul Ortodoxiei, I. Canonul apostolic al primelor secole, Deisis/Stavropoleos, 2008, pp.331-332). (n.tr.)]

3. Sfntul Duh S-a pogort peste apostoli n dimineaa Cincizecimii pentru a-i pregti s nceap misiunea care li se ncredinase (F.Ap.2,1-41). Planul lui Dumnezeu de salvare a lumii (numit uneori cu termenul latin missio Dei sau misiunea lui Dumnezeu) se ndeplinete prin trimiterea Fiului i a Sfntului Duh. Aceast aciune mntuitoare a Sfintei Treimi este esenial pentru o nelegere adecvat a Bisericii. Aa cum se arta n documentul ComisieiCredin i Constituie intitulat Mrturisind credina cea una: Cretinii cred i mrturisesc prin Crez c exist o legatur indisolubil ntre lucrarea lui Dumnezeu n Iisus Hristos prin Sfntul Duh i realitatea Bisericii. Aceasta este mrturia Scripturilor. Originea Bisercii i are rdcinile n planul lui Dumnezeu Cel Unul n Treime pentru mntuirea omenirii[footnoteRef:10]. [10: Confessing the One Faith: An Ecumenical Explication of the Apostolic Faith as It is Confessed in the Nicene-Constantinopolitan Creed (381), Geneva-Eugene, WCCWipf & Stock, 2010, 216. 2 ]

4. Iisus i-a descris misiunea ca anunare a vetii celei bune pentru cei srmani, ca eliberare a celor robii, ca druire a vederii orbilor, ca eliberare a celor oprimai i ca proclamare a anului plcut Domnului (Lc.4,18-19, cf.Isaia 61,1-2). Misiunea Bisericii provine din natura Bisericii ca Trup al lui Hristos, mprtindu-se din misiunea lui Hristos ca Mijlocitor ntre Dumnezeu i creaia Sa. n centrul rostului existenei Bisericii n lume se afl propovduirea mpriei lui Dumnezeu, inaugurat n Iisus Domnul rstignit i nviat. Prin viaa sa intern de cinstire euharistic, mulumire, rugciune de mijlocire, prin planificare pentru misiune i evanghelizare, printr-un stil de via zilnic de solidaritate cu cei sraci, prin aprarea pn la confruntare cu puterile care i oprim pe oameni, bisericile ncearc s mplineasc aceast vocaie evanghelic[footnoteRef:11]. [11: Mission and Evangelism: An Ecumenical Affi rmation, 6, in J. Matthey (ed.), You Are the Light of the World: Statements on Mission by the World Council of Churches, Geneva, WCC, 2005, 8. ]

B. Misiunea Bisericii in istorie5. Biserica a fost ntotdeauna dedicat propovduirii prin cuvnt i fapt a vetii mntuirii prin Hristos, svririi Tainelor, mai ales a Euharistiei, i formrii de comuniti cretine. Acest efort s-a lovit uneori de rezisten nverunat; uneori a fost mpiedicat de opozani sau chiar trdat de pctoenia mesagerilor. n pofida unor astfel de dificulti, aceast propovduire a dat roade mari (Mc. 4,8, 20, 26-32).6. Una din provocrile la adresa Bisericii a fost cum s propovduiasc Evanghelia lui Hristos n aa fel nct s trezeasc un rspuns n diferite contexte, limbi i culturi ale oamenilor care aud aceast propovduire. Prin predica despre Hristos n Areopag la Atena (F.Ap.17,22-34) i prin referinele la credine i scrieri locale, Sfntul Apostol Pavel ilustreaz felul cum chiar prima generaie de cretini a ncercat s mprteasc vestea cea bun a morii i nvierii lui Iisus, bazndu-se i, dac era necesar, transformnd, prin inspiraia Sfntului Duh, motenirea cultural a asculttorilor i servind c ferment pentru a stimula bunstarea societii n care triau. De-a lungul secolelor, cretinii au mrturisit Evanghelia n zone din ce n ce mai largi, de la Ierusalim pn la marginile pmntului (F.Ap.1,8). Deseori, mrturia lor despre Iisus a dus la martiriu, dar a dus i la rspndirea credinei i la apariia de biserici n toate prile pmntului. Uneori, motenirii culturale i religioase a celor crora li se propovduia nu i s-a artat respectul cuvenit, pentru c cei angajai n evanghelizare erau complici n colonizarea imperialist, care a dus la jefuirea i chiar la exterminarea unor oameni incapabili s se apere de popoare invadatoare mai puternice. n pofida unor asemenea evenimente tragice, mila lui Dumnezeu, mai puternic dect pcatele oamenilor, a fcut s se ridice ucenici i prieteni adevrai ai lui Hristos n multe inuturi i s apar biserici n marea varietate a culturilor. Aceast diversitate n unitatea comunitii cretine a fost neleas de unii scriitori din perioada primar ca o expresie a frumuseii pe care Scriptura o atribuie miresei lui Hristos (Efes.5,27 i Apoc.21,2)[footnoteRef:12]. Astzi, credincioi din biserici care odat au primit misionari strini au ajuns s ajute bisericile prin care au auzit Evanghelia pentru prima data[footnoteRef:13]. [12: Vezi de ex., Augustin, Ennarationes in Psalmos, 44, 24-25, n J.P. Migne, Patrologia Latina, 36, 509-510] [13: O astfel de solidaritate n asistena reciproc trebuie distinsa clar de prozelitism, care consider, n mod gresit, c alte comuniti cretine reprezint un teren legitim de convertire.]

7. Astzi, propovduirea mpriei lui Dumnezeu continu n ntreaga lume n circumstane care se schimb foarte repede. Unele schimbri sunt n mod particular o provocare pentru misiunea i nelegerea de sine a Bisericii. Larga aciune de contientizare asupra pluralismului religios i provoac pe cretini s i adnceasc reflecia asupra relaiei dintre propovduirea c Iisus este unicul Mntuitor al lumii, pe de o parte, i afirmaiile susinute de alte credine, pe de alta. Dezvoltarea mijloacelor de comunicare provoac bisericile s caute noi ci de a propovdui Evanghelia i de a ntemeia i menine comuniti cretine. Bisericile emergente care propun o nou cale de fi Biserica, provoac alte biserici s identifice ci de a rspunde nevoilor i intereselor de azi ntr-un fel care s fie fidel cu ceea ce s-a primit la nceputuri. Dezvoltarea culturii seculare globale provoac Biserica cu situaia n care muli pun la ndoial chiar posibilitatea credinei, creznd c viaa uman i este suficient siei, fr nicio referin la Dumnezeu. n unele locuri, Biserica se confrunt cu provocarea unui declin radical al numrului de membri i este perceput de muli ca nemaifiind relevant pentru vieile lor, fcndu-i pe cei care nc au credin, s vorbeasc despre nevoia unei noi evanghelizri. Toate bisericile mpart sarcina evanghelizrii n faa acestor provocri i a altora care pot aprea n contexte particulare.C. Importana unitii8. Importana unitii cretine pentru misiunea i natura Bisericii era deja evident n Noul Testament. n Faptele Apostolilor 15 i Galateni 1-2, este foarte clar c misiunea ctre neamuri a dat natere unor tensiuni, i ameninau s creeze separri ntre cretini. ntr-un fel, micarea ecumenic de azi retriete experiena acelui prim sinod de la Ierusalim. Textul de fa este o invitaie adresat liderilor, teologilor i credincioilor din toate Bisericile s caute unitatea pentru care Iisus s-a rugat n ajunul zilei cnd i-a oferit viaa pentru mntuirea lumii (In.17, 21).9. Unitatea vzut cere ca bisericile s poat s-i recunoasc reciproc prezena autentic a ceea ce Crezul niceo - constantinopolitan (381) numete una, sfnt, soborniceasc (catholic)[footnoteRef:14] i apostolic Biseric. Aceast recunoatere, la rndul ei, poate, n anumite condiii s depind de schimbrile de doctrin, practic i slujire din interiorul oricrei comuniti. Aceasta reprezint o provocare semnificativ pentru biserici n cltoria lor ctre unitate. [14: A se vedea nota supra (n.tr.)]

10. n prezent, unii identific Biseric lui Hristos exclusiv cu propria lor comunitate, n timp ce alii admit pentru alte comuniti o prezen real, dar incomplet a elementelor care alctuiesc Biserica. Alii sunt angajai n diverse tipuri de relaii contractuale care uneori includ slujirea n comun[footnoteRef:15]. Unii cred c Biserica lui Hristos este localizat n cadrul tuturor comunitilor care i revendic n mod convingtor calitatea de cretini, n timp ce alii susin c Biserica lui Hristos este invizibil i nu poate fi identificat adecvat n timpul acestui pelerinaj pmntesc. [15: Cf. raportul anglicano-luteran, Growth in Communion n J. Gros, FSC, T.F. Best and L. F. Fuchs, SA (eds.), Growth in Agreement III: International Dialogue Texts and Agreed Statements, 1998-2005, Geneva-Grand Rapids, WCCEerdmans, 2007, 375-425, care se refer la convenii regionale importante anglicano-luterane (Meissen, Reuilly, Waterloo, etc.). ]

Aspecte fundamentale n caltoria spre unitatencepnd cu Declaraia de la Toronto din 1950, Consiliul Ecumenic al Bisericilor a provocat bisericile s recunoasc faptul c a fi membru al Bisericii lui Hristos este mai incluziv dect a fi membru al propriului trup eclesial. Mai mult, un respect reciproc ntre biserici i membrii ei a fost mult ncurajat i promovat de ntrunirile ecumenice. Totui, diferenele legate de unele ntrebri fundamentale rmn i trebuie analizate mpreun: Cum putem identifica Biserica pe care Crezul o numete una, sfnt, soborniceasc (catholic) i apostolic?, Care este voia lui Dumnezeu pentru unitatea Bisericii?, Ce trebuie s facem pentru a pune n practic voia lui Dumnezeu?. Acest text a fost scris pentru a ajuta bisericile pe msur ce acestea mediteaz la aceste ntrebri, ncercnd s ajung la un rspuns comun[footnoteRef:16]. [16: Acest text sper s dezvolte declaraia de unitate a Adunrii Generale de la Porto Allegre a Consiliului Ecumenic al Bisericilor, intitulat Called to Be One Church, (Chemati sa fim o singura Biserica), al carei subtitlu este An Invitation to the Churches to Renew Their Commitment to the Search for Unity and to Deepen Their Dialogue, (O invitaie ctre biserici s i reinnoiasc angajamentul pentru cutarea unitii i s i adnceasc dialogul) n Growth in Agreement III, 606-610 ]

Capitolul IIBiserica lui Dumnezeu Cel Unu n TreimeA. Discernerea voii lui Dumnezeu pentru Biseric11. Toi cretinii mprtesc convingerea c Sfnta Scriptur este normativ, de aceea mrturia biblic pune la dispoziie o surs de nenlocuit pentru a ajunge la un mai mare acord cu privire la Biseric. Dei Noul Testament nu conine o eclesiologie sistematic, ofer totui relatri despre credina comunitilor primare, despre cultul i practica uceniciei, despre diferitele roluri n slujire i conducere, precum i imagini i metafore pentru a exprima identitatea Bisericii. Interpretarea ulterioar din cadrul Bisericii, prin grija permanent de a pstra fidelitatea fa de nvtura biblic, a produs, odat cu trecerea timpului, o bogie de noi perspective eclesiologice. Acelai Duh Sfnt, care a ndrumat comunitile primare n elaborarea textului biblic inspirat, continu, din generaie n generaie, s-i asiste pe credincioii de mai trziu ai lui Iisus, pe msur ce se strduiesc s fie fideli Evangheliei. Aceasta se nelege prin Tradiia vie a Bisericii[footnoteRef:17]. Marea importan a Tradiiei a fost recunoscut de majoritatea comunitilor, dar acestea difer n aprecierea felului n care autoritatea ei se raporteaz la cea a Scripturii. [17: Aa cum A Patra Conferin Credin i Constituie a artat n raportul su, Scripture, Tradition and Traditions, (Scriptur, Tradiie i tradiii), Prin Traditie se nelege Evanghelia nsi, transmis din generaie n generaie n, i de Biseric, Hristos nsui prezent n viaa Bisericii. Prin tradiie se nelege procesul de transmitere. Termenul tradiii este folosit pentru a indica att diversitatea de forme de expresie, ct i ceea ce numim tradiii confesionale P. C. Roger and L. Vischer (eds.), The Fourth World Conference on Faith and Order: Montreal 1963, London, SCM Press, 1964, 50. A se vedea i: A Treasure in Earthen Vessels: An Instrument for an Ecumenical Reection on Hermeneutics, Geneva, WCC, 1998, 14-37, pages 14-26.]

12. O mare varietate de aspecte eclesiologice se pot gsi n diferitele cri ale Noului Testament i n Tradiia ulterioar. Canonul Noului Testament, mbrind pluralitatea, d mrturie despre compatibilitatea acesteia cu unitatea Bisericii, fr ns a nega limitele unei diversiti legitime[footnoteRef:18]. Diversitatea legitim nu este accidental pentru viaa comunitii cretine, ci este mai degrab un apect al catholicitii[footnoteRef:19] sale, o calitate care reflect faptul c mntuirea n Hristos realizat prin ntrupare este parte a planului Tatlui, i astfel aceasta se ntrupeaz printre diferitele popoare crora li se predica Evanghelia. O abordare adecvat a tainelor Bisericii cere folosirea i interaciunea unei largi game de imagini i perspective (poporul lui Dumnezeu, Trupul lui Hristos, templul Duhului Sfnt, vi, turm, mireas, gospodrie, prieteni, i aa mai departe). Textul de fa caut s se inspire din bogia mrturiilor biblice, ca i din perspective oferite de Tradiie. [18: Aceasta tema va fi discutat n continuare n 28-30] [19: A se vedea nota supra]

B. Biserica lui Dumnezeu Cel Unu n Treime considerat drept koinoniaIniiativa lui Dumnezeu,Tatl, Fiul i Sfntul Duh13. Biserica este chemat la fiin de ctre Dumnezeu, care aa a iubit lumea, nct pe Fiul Su Cel Unul-Nscut L-a druit ca oricine crede n El s nu piar, ci s aib via venic (In.3,16) i Care a trimis pe Sfntul Duh s i conduc pe aceti credincioi la tot adevrul, reamintindu-le de tot ceea ce Iisus a nvat (In.14,26). n Biseric, prin Sfntul Duh, credincioii sunt unii cu Iisus Hristos i astfel mprtesc o relaie vie cu Tatl, Care le vorbete i cheam rspunsul lor plin de ncredere. Noiunea biblic de koinonia a devenit central n cutarea ecumenic pentru o nou nelegere a vieii i a unitii Bisericii. Aceast cutare presupune c aceast comuniune nu este simpl uniune a bisericilor existente n forma lor curent. Substantivul koinonia (comuniune, participare, frie, mprtire), care deriv de la un verb nsemnnd a avea ceva n comun, a mprti, a participa, a lua parte la sau a aciona mpreun apare n pasajele care prezint Cina cea de Tain (1Co.10,16-17), reconcilierea Sfntului Pavel cu Sfinii Petru, Iacob i Ioan (Gal.2,7-10), colecta pentru sraci (Rm.15,26; 2Co.8,3-4) i experiena i mrturia Bisericii (F.Ap.2,42-45). Fiind o comunitate ntemeiat prin lucrare dumnezeiasc, Biserica aparine lui Dumnezeu i nu exist pentru sine. Este misionar prin chiar natura ei, fiind chemat i trimis pentru a da mrturie, prin nsi viaa ei, despre acea comuniune pe care o dorete Dumnezeu pentru toat umanitatea i pentru toat creaia n mprie.14. Biseric este centrat i ntemeiat n Evanghelie, care nseamn propovduirea Cuvntului ntrupat, Iisus Hristos, Fiul Tatlui. Aceasta se reflect n afirmaia nou-testamentar Fiind nscui din nou nu din smn striccioas, ci din nestriccioas, prin cuvntul lui Dumnezeu cel viu i care rmne n veac (1Pt.1,23). Prin predicarea Evangheliei (Rm.10,14-18) i sub puterea Sfntului Duh (cf.1Co.12,3), oamenii ajung la credina mntuitoare i, prin intermediul Sfintelor Tainelor, sunt ncorporai n Trupul lui Hristos (Efes.1,23). Unele comuniti, urmnd aceast nvtur, numesc Biserica creatura Evangelii sau creaia Evangheliei[footnoteRef:20]. Un aspect definitoriu al vieii Bisericii este s fie o comunitate care aude i propovduiete cuvntul lui Dumnezeu. Biserica se hrnete din Evanghelie i redescoper mereu direcia cltoriei sale. [20: A se vedea seciunea: The Church as Creature of the Gospel dialogul luterano-romano-catolic, Church and Justicatio, n J. Gros, FSC, H. Meyer and W. G. Rusch, (eds.), Growth in Agreement II: Reports and Agreed Statements of Ecumenical Conversations on a World Level, 1982-1998, Geneva, Grand Rapids, WCC-Eerdmans, 2000, 495-498, care se refera la folosirea de catre Martin Luther a acestei expresii n WA 2, 430, 6-7: Ecclesia enim creatura est evangelii. Unele dialoguri bilaterale au folosit expresia latin creatura verbi pentru a reda aceeai idee: A se vedea seciunea: Two Conceptions of the Church (94-113), care descriu Biserica drept creatura verbi i taina (sacramental) harului, n dialogul reformat-romano-catolic Towards a Common Understanding of the Church, n Growth in Agreement II, 801-805. A se vedea i declaraia: Called to Be the One Church, cf. prima not a acestei seciuni]

15. Rspunsul Mariei, Maica Domnului (Theotokos), dat ngerului la Bunavestire Fie mie dup cuvntul tu! (Lc.1,38) a fost vzut ca simbol i model al Bisericii i al fiecrui cretin. Documentul Comisiei Credin i Constituie, intitulat Biserica i lumea (1990) sublinia c Maria este un exemplu important pentru toi aceia care caut s neleag dimensiunile adevrate ale vieii n comunitatea cretin pentru c primete i rspunde Cuvntului lui Dumnezeu (Lc.1,26-38); mprtete bucuria Vetii celei Bune cu Elisabeta (Lc.1,46-55); mijlocete, sufer i se strduiete s neleag evenimentele naterii i ale copilriei lui Iisus (Mt.2,13-23; Lc.2,19, 41-51); caut s neleag toate implicaiile faptului de a fi ucenic (Mc.3,31-35; Lc.18,19-20); st lng El cnd era rstignit pe cruce i i nsoete trupul pn la mormnt (Mt.27,55-61; In.19,25-27) i ateapt cu apostolii, i primete mpreun cu ei Sfntul Duh la Cincizecime (F.Ap.1,12-14; 2,1-4)[footnoteRef:21]. [21: A se vedea raportul Comisiei Credin i Constituie: The Unity of the Church and the Renewal of Human Community, Geneva, WCC, 1990, 64. A se vedea i raportul Comisiei Internationale anglicano-romano-catolice: Mary: Grace and Hope in Christ, Growth in Agreement III, 82-112; i raportul grupului de la Dombes, Mary in the Plan of God and in the Communion of Saints (1997-1998), Mahwah, N.J., Paulist Press, 2002. ]

16. Domnul Iisus Hristos s-a rugat Tatlui s trimit Sfntul Duh peste ucenicii Si pentru a-i ndruma spre tot adevrul (In.15,26), iar Sfntul Duh nu revars credina i celelalte harisme doar asupra credincioilor considerai separat, ci nzestreaz i Biserica cu darurile eseniale, cu caliti i rnduieli. Sfntul Duh hrnete i d via Trupului lui Hristos prin vocea plin de via a Evangheliei propovduite, prin comuniunea sacramental, n special n Euharistie, i prin cei chemai la slujire.

Poporul profetic, preoesc i mprtesc al lui Dumnezeu 17. Prin chemarea lui Avraam, Dumnezeu i alegea un popor sfnt. Profeii au reamintit deseori aceast alegere i vocaie prin urmtoarea formulare plin de nsemntate: le voi fi Dumnezeu, iar ei mi vor fi popor (Ieremia 31,33, Iezechil 37,27, reluat n 2Co.6,16, Evr.8,10). Legmntul cu Israel a marcat un moment decisiv n nfptuirea progresiv a planului mntuirii. Cretinii cred c prin slujirea, moartea i nvierea lui Iisus i prin trimiterea Duhului Sfnt, Dumnezeu a instaurat un nou legmnt cu scopul unirii tuturor oamenilor cu El i ntre ei. Exist o noutate absolut n legmntul iniiat de Hristos i totui Biserica rmne, n planul lui Dumnezeu, profund legat de poporul primului legmnt, cruia Dumnezeu i va rmne mereu fidel (Rm.11,11-36).18. n Vechiul Testament, poporul lui Israel cltorete spre mplinirea promisiunii c n Avraam, toate neamurile pmntului vor fi binecuvntate. Toi cei care se ntorc ctre Hristos gsesc aceast promisiune ndeplinit n El, cnd, pe cruce fiind, a drmat zidul care separa evreii de alte neamuri (Efes.2,14). Biserica este seminie aleas, preoie mprteasc, neam sfnt, popor agonisit de Dumnezeu (1Pt.2,9-10). Credincioii recunosc preoia unic a lui Iisus Hristos, al Crui unic sacrificiu instituie Noul Legmnt (Evr.9,15), dar sunt n acelai timp chemai s exprime prin vieile lor faptul c au fost numii preoie mprteasc, oferindu-se ca o jertf vie, sfnt, bine plcut lui Dumnezeu (Rm.12,1). Orice cretin primete daruri ale Sfntului Duh pentru ntrirea Bisericii i pentru participarea proprie la misiunea lui Hristos. Aceste daruri sunt date pentru binele comun (1Co.12,7, Efes.4,11-13) i nseamn responsabilitate i rspundere reciproc pentru fiecare persoan i comunitate local i pentru Biseric n ntregul ei, la toate nivelurile vieii sale. ntrii de Duh, cretinii sunt chemai s-i triasc ucenicia ntr-o varietate de forme de slujire. 19. ntreg poporul lui Dumnezeu este chemat s fie popor profetic, prin mrturisirea cuvntului lui Dumnezeu; popor preoesc, prin oferirea sacrificiului unei viei trite n ucenicie; i popor mprtesc, prin slujirea ca instrument al instaurrii mpriei lui Dumnezeu. Toi membrii Bisericii mprtesc aceast vocaie. Chemnd la sine pe cei Doisprezece i trimindu-i, Iisus a pus bazele conducerii comunitii discipolilor Si, n propovduirea lor continu a mpriei. Fideli acestui exemplu, din cele mai vechi timpuri, unii credincioi au fost alei sub cluzirea Duhului Sfnt, conferindu-li-se autoritatea i responsabilitatea specifice. Slujitori hirotonii adun i zidesc Trupul lui Hristos prin propovduirea i nvarea Cuvntului lui Dumnezeu, prin svrirea Tainelor i prin cluzirea vieii comunitii n privina cultului, misiunii i slujirii pastorale[footnoteRef:22]. Toi membrii Trupului, hirotonii sau mireni, sunt membri ai poporului preoesc al lui Dumnezeu, aflai ntr-o relaie strns. Slujitorii hirotonii i amintesc comunitii de dependena sa de Iisus Hristos, Cel care este sursa unitii i a misiunii ei, i, n acelai timp, i neleg propria lor slujire ca fiind dependent de El. n acelai timp, ei i pot ndeplini chemarea numai n i pentru Biseric; ei au nevoie de recunoaterea, ajutorul i ncurajarea acesteia. [22: Baptism, Eucharist and Ministry, Geneva, WCC, 1982 sectiunea despre Slujire,13]

20. Exist un consens general ntre bisericile de diverse tradiii cu privire la rolul vital al slujirii. Acesta a fost exprimat succint n documentul Comisiei Credin i Constituie, intitulat Botez, Euharistie i Slujire (BEM), n care se afirma c: Biserica nu a existat niciodat fr persoane care s aib autoritate i responsabilitate specifice, i c: Iisus a ales i trimis ucenici care s fie martori ai mpriei[footnoteRef:23]. Misiunea pe care Iisus a ncredinat-o celor unsprezece n Matei 28 presupune o slujire a cuvntului, Tainelor i supravegherii dat de Hristos Bisericii ca s fie ndeplinit de unii dintre membrii ei pentru binele tuturor. Aceast tripl funcie a slujirii pregtete Biserica pentru misiunea sa n lume[footnoteRef:24]. Exist declaraii comune care clarific faptul c att preoia mprteasc a ntregului popor al lui Dumnezeu (1Pt.2,9), ct i slujirea prin hirotonie sunt aspecte importante ale Bisericii, i nu trebuie vzute ca alternative care se exclud reciproc. n acelai timp, bisericile au reglementri diferite cu privire la cine este competent s ia deciziile finale pentru comunitate; pentru unii, aceast sarcin este rezervat exclusiv celor hirotoniti, n timp ce alii vd mirenii ca avnd un rol n aceste decizii. [23: Ibid., seciunea despre Slujire, 9] [24: Dialogul reformat-romano-catolic, Towards a Common Understanding of the Church, 132, n Growth in Agreement II, 810. A se vedea si raportul luterano-romano-catolic Ministry in the Church, 17, in H. Meyer and L. Vischer (eds.), Growth in Agreement: Reports and Agreed Statements of Ecumenical Conversations on a World Level, Ramsey-Geneva, Paulist-WCC, 1984, 252-253: Noul Testament arat cum au aprut dintre slujiri, una special care a fost neleas ca fiind n succesiune apostolilor trimii de Hristos. O astfel de slujire special s-a dovedit necesar pentru conducerea comunitilor. Se poate deci spune c, potrivit Noului Testament, slujirea special instituit de Iisus Hristos prin chemarea i trimiterea apostolilor a fost esentiala atunci i este esenial n toate timpurile i circumstanele. Dialogul metodisto-roamno-catolic Toward a Statement on the Church afirma c Biserica a avut mereu nevoie de o slujire dat de Dumnezeu cf. Growth in Agreement II, 588, 29 ]

Trupul lui Hristos i Templul Duhului Sfnt21. Hristos este Capul etern al Trupului Su Biserica, pe care o ndrum, o cur i o tmduiete (Efes.5,26). n acelai timp, El este intim legat de ea, dnd via tuturor prin Sfntul Duh (Rm.12,5;1Co.12,12). Credina n Hristos este fundamental pentru a fi membru al Trupului (Rm.10,9). Conform nelegerii majoritii tradiiilor, oamenii devin membri ai Trupului lui Hristos i prin ritualurile sau Tainele de iniiere, iar prin Cina Domnului, participarea lor la Trupul Su (1Co.10,16) este rennoit mereu. Sfntul Duh confer multe daruri variate membrilor i produce unitatea pentru zidirea Trupului (Rm.12,4-8, 1Co.12,4-30). El le rennoiete inimile, nzestrndu-le i chemndu-le la lucrarea cea bun[footnoteRef:25], i astfel le face capabile s slujeasc Domnului n promovarea mpriei n lume. Astfel, imaginea Trupului lui Hristos, dei trimite explicit i prioritar la relaia dintre Biseric i Hristos, implic, de asemenea, i o profund relaie cu Sfntul Duh, aa cum se d mrturie de-a lungul ntregului Nou Testament. Un exemplu gritor este descrierea pogorrii limbilor ca de foc asupra apostolilor adunai n foiorul de sus, n dimineaa Cincizecimii (F.Ap.2,1-4). Prin puterea Sfntului Duh, credincioii se transform ntr-un loca sfnt n Domnul (Efes.2,21-22), ntr-o cas duhovniceasc (1Pt.2,5). Plini de Duh Sfnt, ei sunt chemai s duc o via demn de chemarea lor la nchinare, mrturie i slujire, preocupai s menin unitatea Duhului ntru legtura pcii (Efes.4,1-3). Sfntul. Duh d via i pregtete Biserica s i joace rolul n propovduire i s aduc transformarea general pentru care ntreag creaie suspin (Rm.8,22-23). [25: Cf. Declaraia comun luterano-romano-catolic asupra doctrinei justificrii: Joint Declaration on the Doctrine of Justication, Grand Rapids, Eerdmans, 2000, 15., Grand Rapids, Eerdmans, 2000, 15]

Una, sfnt, soborniceasc (catholic[footnoteRef:26]) i apostolic Biseric [26: A se veda nota, supra (n.tr.)]

22. De la al doilea Sinod ecumenic, inut la Constantinopol n anul 381, majoritatea cretinilor au inclus n slujbele lor Crezul care mrturisete c Biserica este una, sfnt, soborniceasc (catholic) i apostolic. Aceste atribute, care nu sunt separate unele de altele, ci se completeaz i sunt interrelaionate, sunt darurile lui Dumnezeu pentru Biseric, pe care credincioii, cu toat fragilitatea lor omeneasc, sunt chemai constant s le actualizeze. Biserica este una pentru c Dumnezeu este Unul (In.17,11; 1Tim.2,5). n consecin, credina apostolic este una; noua via n Hristos este una; sperana Bisericii este una[footnoteRef:27]. Iisus s-a rugat ca toi ucenicii Si s fie una, ca lumea s cread (In.17,20-21) i L-a trimis pe Sfntul Duh s i constituie ntr-un singur trup (1Co.12,12-13). Separrile actuale n interiorul i ntre biserici sunt n contradicie cu aceast unitate; acestea trebuie depite prin darurile de credin, speran i dragoste ale Duhului, aa nct separarea i excluderea s nu aib ultimul cuvnt[footnoteRef:28]. Totui, n pofida tuturor separrilor, toate bisericile se consider ca fiind ntemeiate pe unica Evanghelie (Gal.1,5-9), i sunt unite n multe privine ale vieii lor (Efes.4,4-7). [27: 9 Cf. Called to Be the One Church, 5, in Growth in Agreement III, 607.] [28: Ibid.]

Biserica este sfnt pentru c Dumnezeu este sfnt (Isaia 6,3, Levitic 11,44-45). Iisus a iubit Biserica i S-a dat pe Sine pentru ea ca s-o sfineasc, curind-o cu baia apei prin cuvnt (...) ca s fie sfnt i fr de prihan (Efes.5,26-27). Sfinenia esenial a Bisericii primete mrturie n fiecare generaie de la brbai i femei cu via sfnt i prin cuvinte i aciuni sfinte, Biserica propovduiete i acioneaz n numele lui Dumnezeu, Cel Preasfnt. Totui, pcatul, care contrazice sfinenia i care vine n contradicie cu natura adevrat i vocaia real a Bisericii, a desfigurat de nenumrate ori vieile credincioilor. Din acest motiv, parte a sfineniei Bisericii este sarcina de a chema nencetat oamenii la pocin, rennoire i ndreptare. Biserica este soborniceasc (catholic) datorit buntii abundente a lui Dumnezeu Care voiete ca toi oamenii s se mntuiasc i la cunotina adevrului s vin (1Tim.2,4). Prin puterea dttoare de via a lui Dumnezeu, misiunea Bisericii transcende toate barierele i propovduiete Evanghelia tuturor neamurilor. Acolo unde ntreaga tain a lui Hristos este prezent, acolo este i Biserica soborniceasc (catholic, deplin) (Sfntul Ignatie al Antiohiei, Epistola ctre Smirneni,6), ca i n svrirea Euharistiei. Catholicitatea esenial a Bisericii este subminat atunci cnd se permite ca diferenele culturale sau de alt natur s se transforme n separaii. Cretinii sunt chemai s nlture toate obstacolele n calea ntruprii acestei deplinti a adevrului i a vieii revrsate asupra Bisericii prin puterea Sfntului Duh. Biserica este apostolic pentru c Tatl L-a trimis pe Fiu s o ntemeieze. La rndul Su, Fiul i-a trimis pe apostoli i pe profei, mputernicii de darurile Sfntului Duh la Cincizecime, s slujeasc drept temelie i s supravegheze misiunea Sa (Efes.2,20; Apoc.21,14; i Clement Romanul Epistola ctre Corinteni,42). Comunitatea cretin este chemat s fie mereu fidel acestor origini apostolice; lipsa de fidelitate n cult, mrturie i slujire contrazice caracterul apostolic al Bisericii. Succesiunea apostolic n slujire, sub cluzirea Sfntului Duh, este menit s serveasc apostolicitatea Bisericii[footnoteRef:29]. [29: Declaratia Consiliului Ecumenic al Bisericilor, Called to Be the One Church, 3-7, ofera o explicaie similar a profesiunii de credin c Biserica este una, sfanta, soborniceasca i apostolic, . Cf. Growth in Agreement III, 607. ]

23. n lumina paragrafelor anterioare (13-22), este evident c Biserica nu este doar suma credincioilor. Biserica este n mod fundamental o comuniune ntru Dumnezeu Cel Unu n Treime i, n acelai timp, o comuniune ai crei membri se mprtesc mpreun din viaa i misiunea lui Dumnezeu (2Pt.1,4), Care, ca Treime, este sursa i inta oricrei comuniuni. Astfel, Biserica este o realitate att divin ct i uman.24. Dei exist nvtura comun c Biseric este un loc de ntlnire ntre divin i uman, bisericile au sensibiliti diferite sau chiar convingeri contrastante cu privire la felul n care lucrarea Duhului Sfnt n Biseric are legtur cu structurile instituionale sau cu ordinea pastoral. Unii vd aspectele eseniale ale constituiei Bisericii ca fiind voite i instituite de Hristos nsui pentru totdeauna; prin urmare, datorit fidelitii fa de Evanghelie, cretinii nu au nicio autoritate fundamental s schimbe aceast structur instituit n mod divin. Unii afirm n privina constituiei Bisericii c, n conformitate cu chemarea lui Dumnezeu, poate lua mai multe forme, n timp ce alii afirm c nicio ordine instituional nu se poate atribui voinei lui Dumnezeu. Unii susin c fidelitatea fa de Evanghelie poate impune, la un moment dat, o rupere a continuitii instituionale, n timp ce alii insist c o asemenea fidelitate poate fi meninut prin depirea dificultilor fr ruperi care pot duce la separri. Cum se raporteaz continuitatea i schimbarea n Biseric la voia lui Dumnezeu

Prin ntlnirea lor plin de rbdare, n spiritul respectului i al ateniei acordate reciproc, multe biserici au ajuns la o nelegere mai profund a diverselor sensibiliti i convingeri legate de continuitate i schimbare n Biseric. n aceast nelegere profund, devine evident c aceeai intenie de supunere fa de voia lui Dumnezeu n organizarea Bisericii - poate, s inspire unora un angajament pentru continuitate, iar altora, un angajament pentru schimbare. Invitm bisericile s recunoasc i s onoreze angajamentele reciproce n cutarea voii lui Dumnezeu n organizarea Bisericii. Mai mult, invitm la reflecie cu privire la criteriile care sunt folosite de diferite biserici ca s studieze aspecte legate de continuitate i schimbare. Ct de deschise sunt aceste criterii la dezvoltare n lumina chemrii imperioase a lui Hristos la reconciliere? (Mt.5,23-24) Ar putea veni timpul pentru o nou abordare?

C. Biserica drept semn i slujitoare a planului lui Dumnezeu pentru lume25. Planul lui Dumnezeu este s adune umanitatea i toat creaia ntr-o comuniune sub Domnia lui Iisus Hristos (Efes.1,10). Biserica, reflectare a comuniunii lui Dumnezeu Cel Unu n Treime, este menit s slujeasc acest scop i este chemat s descopere mila lui Dumnezeu fa de oameni, ajutndu-i s ajung la scopul pentru care au fost creai i n care se gsete bucuria lor ultima: s l laude i s-L preamreasc pe Dumnezeu mpreun cu toate cetele ngereti. Aceast misiune a Bisericii este mplinit de membrii ei prin mrturia vieilor lor i, atunci cnd este posibil, prin propovduirea direct a vetii celei bune a lui Iisus Hristos. Misiunea Bisericii este s slujeasc acest scop. Devreme ce Dumnezeu voiete ca toi oamenii s se mntuiasc i la cunotin adevrului s vin (1Tim.2,4), cretinii recunosc faptul c Dumnezeu ajunge i la cei care nu sunt membri ai Bisericii, n moduri care pot s nu fie imediat evidente ochilor omeneti. Dei respect elementele de adevr i buntate care pot fi gsite n alte religii i printre cei fr religie, misiunea Bisericii rmne aceea de a invita, prin mrturie i dovad, pe toi brbaii i femeile s vin la cunoatere i s l iubeasc pe Iisus Hristos. 26. Unele pasaje din Noul Testament folosesc termenul tain (mysterion) pentru a se referi att la planul lui Dumnezeu de mntuire ntru Hristos (Efes.1,9,3,4-6) ct i la relaia intim ntre Hristos i Biseric (Efes.5,32,Col.1,24-28). Aceasta sugereaz faptul c Biserica se bucur de o calitate spiritual, transcendent care nu poate fi sesizat prin simpla studiere a aparenei sale vzute. Dimensiunea pmnteasc i cea spiritual a Bisericii nu pot fi separate. Structurile organizatorice ale comunitii cretine trebuie vzute i evaluate, n bine sau n ru, n lumina darurilor lui Dumnezeu de mntuire ntru Hristos, celebrate n Liturghie. Biserica, ntruchipnd n viaa proprie taina mntuirii i a transfigurrii umanitii, particip la misiunea lui Hristos de a reconcilia toate lucrurile cu Dumnezeu i unul cu cellalt prin Hristos (2Co.5,18-21, Rm.8,18-25).27. Cu toate c exist un consens larg asupra faptului c Dumnezeu a ntemeiat Biserica drept mijloc privilegiat pentru a realiza planul Su universal de mntuire, unele comuniti sunt de prere c aceasta se poate exprima potrivit prin expresia Biserica drept tain, n timp ce alii nu folosesc n mod normal un asemenea vocabular sau l resping total. Adepii acestei formulri, Biserica drept tain, o folosesc pentru c neleg Biserica drept un semn efectiv i un mijloc (uneori desemnat de termenul instrument) de comuniune al oamenilor ntre ei prin comuniunea lor cu Dumnezeu Cel Unu n Treime[footnoteRef:30] . Cei care evit aceast formulare sunt de prere c folosirea ei ar putea ascunde distincia dintre Biseric n ntregul ei, i Tainele considerate separat, i c ar putea duce la ignorarea pctoeniei nc prezente ntre membrii comunitii. Toi sunt de acord c Dumnezeu este autorul mntuirii; diferenele apar n felurile n care diverse comuniti neleg natura i rolul Bisericii, precum i ritualurilor sale n aceast lucrare mntuitoare. [30: De exemplu, episcopii catolici, la Conciliul Vatican II au declarat c: (...) ntruct Biserica este n Hristos ca un sacrament, adic semn i instrument al unirii intime cu Dumnezeu i al unitii intregului neam omenesc (Constituia dogmatic despre Biseric, Lumen Gentium, 1, unde termenul instrument este menit s confere ntr-un mod pozitiv eficiena Bisericii. ). Ali cretini care afirm pregnanat natura sacramental a Bisericii consider nepotrivit folosirea cuvntului instrument cu referire la comunitatea cretin. Ideea cu o mai larg receptare, anume c Biserica este un semn este mrturisit n raportul Consiliului Ecumenic al Bisericilor intitulat Duhul Sfnt i catholicitatea Bisericii scris n urma celei de A Patra Adunare General a CEB de la Uppsala, din anul 1968, n care se deeclar c: Biserica accentueaz faptul c este semnul viitoarei uniti a omenirii, cf. N. Goodall (ed.), The Uppsala Report, Geneva, WCC, 1968, 17; pentru Constituia Dogmatic Lumen Gentium, a se vedea: http://www.vatican.va ; i traducerea n limba romn din vol.: Conciliul Ecumenic Vatican II, Constituii, decrete, declaraii, traducerea Arhiepiscopiei Romano-catolice de Bucureti, Editat de Organizaia Catolic Internaional de Ajutorare Kirche in Not, Nyiregyhaza, 1990 ]

Expresia, Biserica drept tain

Cei care folosesc aceast formulare nu neaga caracterul sacramental unic al Tainelor i nici fragilitatea slujitorilor omeneti. Cei care resping aceast expresie, pe de alt parte, nu neaga faptul ca Biserica este un semn puternic al prezenei i al lucrrii lui Dumnezeu. Aadar, aceasta ar putea s fie vzut ca o problem unde diferenele legitime de formulare sunt compatibile i reciproc acceptabile?

D. Comuniune n unitate i diversitate28. Diversitatea legitim n viaa comunitii este un dar de la Dumnezeu. Sfntul Duh revars o varietate de daruri complementare asupra credincioilor pentru binele comun (1Co.12,4-7). Ucenicii sunt chemai s fie pe deplin unii (F.Ap.2,44-47;4,32-37), i, n acelai timp, respectuoi fa de diversitatea lor i mbogii de aceasta (1Co.12,14-26). Factorii culturali i istorici contribuie la bogata diversitate din interiorul Bisericii. E nevoie ca Evanghelia s fie propovduit n limbi, simboluri i imagini care sunt relevante pentru timpurile i contextele particulare, aa nct s poat fi trit autentic n orice loc i timp. Diversitatea legitim este compromis ori de cte ori cretinii consider propriile expresii culturale ale Evangheliei drept unicele autentice, impunndu-le altor cretini din alte culturi. 29. n acelai timp, nu trebuie s se renune la unitate. Prin credina comun n Hristos, exprimat n propovduirea Cuvntului, svrirea Tainelor i n vieile de slujire i mrturie, fiecare biseric local este n comuniune cu toate bisericile locale din toate locurile i din toate timpurile. O slujire pastoral pentru unitate i respectarea diversitii este unul din mijloacele importante date Bisericii pentru a-i ajuta pe cei cu diferite daruri i perspective s rmn n responsabilitate reciproc. 30. Aspectele legate de unitate i de diversitate au fost n centrul preocuprilor din momentul n care Biserica a neles, cu ajutorul Duhului Sfnt, c neamurile trebuiau s fie primite n comuniune (F.Ap.15,1-29;10,1-11,18). Epistola adresat cretinilor din Antiohia din partea sinodului din Ierusalim conine ceea ce se poate numi un principiu fundamental care guverneaz unitatea i diversitatea: prutu-s-a Duhului Sfnt i nou, s nu vi se pun nici o greutate n plus n afar de cele ce sunt necesare (F.Ap.15,28). Mai trziu, Sinoadele Ecumenice au pus la dispoziie exemple n plus de cele necesare, de exemplu, atunci cnd, la primul Sinod Ecumenic (Niceea, 325), episcopii au stabilit clar c pentru a fi n comuniune de credina este obligatorie afirmarea dumnezeirii lui Hristos. Mai recent, bisericile enun mpreun nvturi bisericeti clare, care exprim implicaiile unei astfel de doctrine fundamentale, cum ar fi n condamnarea apartheid-ului de ctre multe comuniti cretine [footnoteRef:31]. Exist limite ale diversitii legitime; atunci cnd se trece de limitele acceptabile, acest fapt poate fi distructiv pentru darul unitii. n interiorul Bisericii, ereziile i schismele, mpreun cu conflictele politice i expresiile urii, au ameninat darul comuniunii oferit de Dumnezeu. Cretinii sunt chemai nu numai s fac eforturi permanente pentru a depi separri i erezii, ci i s pstreze i s preuiasc diferenele lor legitime n privina slujbelor, obiceiurilor i legilor, i s ntrein diversiti legitime n privina spiritualitii, metodelor teologice i formulrilor, n aa fel nct s contribuie la unitatea i la catholicitatea Bisericii ca ntreg[footnoteRef:32]. [31: World Council of Churches Consultation with Member-Churches in South Africa - Cottesloe, Johannesburg, 7-14 December, 1960, in The Ecumenical Review, XIII(2), January 1961, 244-250; Statement on Confessional Integrity, in In Christ a New Community: The Proceedings of the Sixth Assembly of the Lutheran World Federation: Dar-es-Salaam, Tanzania, June 13-25, 1977, Geneva, Lutheran World Federation, 1977. 179-180, 210-212; Resolution on Racism and South Africa, in Ottawa 82: Proceedings of the 21st General Council of the World Alliance of Reformed Churches (Presbyterian and Congregational) Held at Ottawa, Canada, August 17-27, 1982, Geneva, Of ces of the Alliance, 1983, 176-180; The Belhar Confession, http://www.urcsa.org. za/documents/The%20Belhar%20Confession.pdf.] [32: Cf. Declaraia Consiliului Ecumenic al Bisericilor:The Unity of the Church as Koinonia: Gift and Calling (Unitatea Bisericii drept koinonia: dar i chemare: Diversitile care i au radcinile n tradiii teologice, n diferitele contacte culturale, etnice sau istorice, sunt parte integrant a naturii comuniunii; exist totui limite ale diversitii. Diversitatea este nelegitim cnd, de exemplu, face imposibil mrturisirea comun a lui Iisus Hristos ca Dumnezeu i Mntuitor, Acelai ieri, azi i ntotdeauna (Evrei 13,8) (...). n comuniune, diversitile sunt aduse mpreun n armonie ca daruri ale Duhului Sfnt, contribuind la mbogirea i mplinirea Bisericii lui Dumnezeu. n M. Kinnamon (ed.), Signs of the Spirit: Ofcial Report of the Seventh Assembly, Geneva-Grand Rapids, WCC-Eerdmans, 1991, 173. Diversitatea legitim este tratat frecvent n dialogurile bilaterale internaionale. Dialogul anglican ortodox, de exemplu, remarc marea diversitate n viaa bisericilor locale: Atta timp ct mrturia lor despre unica credin rmne neafectat, aceast diversitate este vazut nu ca o deficien, sau o cauza de fragmentare, ci ca semn al plenitudinii unicului Duh care Se mprtete tuturor dupa voia Sa. The Church of the Triune God: The Cyprus Statement Agreed by the International Commission for Anglican-Orthodox Dialogue 2006, London, Anglican Communion Ofce, 2006, 91. A se vedea i: Dialogul luteran - romano-catolic, Facing Unity (1984), 5-7, 27-30, i mai ales 31-34, n Growth in Agreement II 445-446, 449-450; Anglican-Roman Catholic International Commission, The Gift of Authority, 26-31, n Growth in Agreement III, 6869; Dialogul metodist- romano-catolic, Speaking the Truth in Love, 50, n Growth in Agreement III, 154. ]

Diversitate legitima i dezbinatoare

Dialogul ecumenic n cutarea unitii pentru care Hristos S-a rugat a fost, n mare parte, un efort al reprezentanilor din diferite biserici cretine de a discerne, cu ajutorul Duhului Sfnt, ce este necesar pentru unitate, potrivit voii lui Dumnezeu, i ce se nelege, n mod corect, prin diversitate legitim. Dei toate bisericile au propriile proceduri de a distinge diversitatea legitim de cea nelegitim, este evident c lipsesc dou lucruri: (a) criterii comune, sau mijloace de discernere, i (b) structuri reciproc recunoscute, necesare pentru a folosi cele amintite la punctul a n mod eficient. Toate bisericile caut s urmeze voii lui Dumnezeu, i totui ele continu s nu se pun de acord asupra unor aspecte legate de credin i de structura slujbelor bisericeti i, mai mult, asupra ntrebrii dac aceste dezacorduri divizeaz Biserica sau, dimpotriv, sunt parte a unei diversiti legitime. Invitm bisericile s aprecieze ce msuri pozitive se pot lua pentru a face posibil aceast nelegere comun?

E. Comuniunea bisericilor locale31. Eclesiologia comuniunii pune la dispoziie un cadru de lucru util pentru studierea relaiei dintre biserica local i Biserica universal. Majoritatea cretinilor ar fi de acord c biserica local este o comunitate de credincioi botezai n care se predic Cuvntul lui Dumnezeu, se mrturisete credina apostolic, se svresc Tainele, se mrturisete lucrarea lui Hristos pentru mntuirea lumii, i n care o slujire de episkop este exercitat de ctre episcopi sau de ali slujitori ai comunitii[footnoteRef:33]. Cultura, limba i o istorie comun, toate intr n chiar estura bisericii locale. n acelai timp, comunitatea cretin din fiecare loc mparte cu toate celelalte comuniti locale tot ceea ce este esenial pentru viaa de comuniune. Fiecare biseric local conine n ea plintatea a ceea ce nsemna a fi Biseric. Este n ntregime Biseric, dar nu ntreaga Biseric. Astfel, biserica local nu ar trebui vzut n izolare, ci avnd cu celelalte biserici o relaie dinamic. De la nceput, comuniunea a fost meninut ntre bisericile locale prin colecte, schimburi de scrisori, vizite, ospitalitate euharistic i expresii tangibile de solidaritate (1Co.16; 2Co.8,1-9; Gal.2,1-10). Din cnd n cnd, n primele veacuri, bisericile locale se adunau pentru a lua hotrri mpreun. Toate acestea erau modaliti de a susine interdependena i de a menine comuniunea. Aceast comuniune de biserici locale nu este o opiune n plus. Biserica universal este comuniunea tuturor bisericilor locale din lume, unite prin credin i cult[footnoteRef:34]. Nu este doar suma, federaia sau juxtapunerea bisericilor locale, dar toate mpreun sunt aceeai Biseric prezent i lucrtoare n lume. Catholicitatea, aa cum a fost descris n catehezele baptismale ale Sfntului Chiril al Ierusalimului, nu se refer doar la extensiunea geografic, ci i la varietatea bisericilor locale i la participarea lor la plintatea credinei i a vieii care le unete n aceeai koinonia.[footnoteRef:35] [33: Cf. raportul Grupului Comun de Lucru al Consiliului Ecumenic al Bisericilor i al Bisericii Romano-Catolice, The Church: Local and Universal, 15, in Growth in Agreement II, 866. Local nu trebuie confundat cu denominaional n aceast descriere.] [34: Cf. declaraiile despre unitate de la adunrile generale de la New Delhi, Uppsala i Nairobi ale Consiliului Ecumenic al Bisericilor, n W. A. Visser t Hooft (ed.), The New Delhi Report: The Third Assembly of the World Council of Churches 1961, Londra, SCM, 1962, 116-134; N. Goodall (ed.), The Uppsala Report 1968: Official Report of the Fourth Assembly of the World Council of Churches, Geneva, WCC, 1968, 11-19; i D. M. Paton (ed.), Breaking Barriers Nairobi 1975: The Official Report of the Fifth Assembly of the World Council of Churches, Londra-Grand Rapids, SPCK-Eerdmans, 1976, 59-69.] [35: Sf. Chiril al Ierusalimului, Cateheze 18, in J.P. Migne, Patrologia Graeca 33, 1044]

32. In cadrul acestei nelegeri comune a comuniunii bisericilor locale in Biserica universal, apar diferene legate nu doar de ntinderea geografic a comunitii desemnate prin formula biserica local, ci i de rolul episcopilor. Unele biserici sunt convinse c episcopul, ca urma al apostolilor, este esenial pentru structura i realitatea bisericii locale. Astfel, n sens strict, biserica locala este o diocez, compus dintr-un numr de parohii. Pentru alii, dezvoltnd forme variate de auto-nelegere, formula biserica local este mai puin obinuit i nu se definete n relaie cu slujirea unui episcop. Pentru unele din aceste biserici, biserica local este doar congregaia de credincioi adunai ntr-un loc pentru a auzi Cuvntul i a savri Tainele. Att cei care vd episcopul ca fiind esenial, ct i cei care nu au aceast nvtur, au folosit formula biserica local, cteodat, pentru a se referi la o configurare regional de biserici, adunate mpreun ntr-o structur sinodal prezidat de cineva. n sfrit, nu exist un consens cu privire la felul cum nivelurile locale, regionale sau universale ale constituiei eclesiale sunt n legtur unele cu altele, dei pai valoroi n cutarea convergenei cu privire la aceste relaii pot fi regasii n dialogurile multi- i bilaterale[footnoteRef:36]. [36: Un bun exemplu la nivel multilateral este raportul Grupului Comun de Lucru al Consiliului Ecumenic al Bisericilor i al Bisericii Romano-Catolice, The Church: Local and Universal, in http://www.oikoumene.org/en/ resources/documents/wcc-commissions/. Cf. also Growth in Agreement II, 862-875. Din dialogurile bilaterale, a se vedea: Ecclesial Communion Communion of Churches of the Lutheran-Roman Catholic Church and Justi cation, in Growth in Agreement II, 505-512; i, mai ales, declaraia ortodox romanocatolic: Ecclesiological and Canonical Consequences of the Sacramental Nature of the Church: Ecclesial Communion, Conciliarity and Authority (2007) at: http://www.pcf.va/romancuria/ponti cal_ councils/chrstuni/ch_orthodox_docs/re_pc_chrstuni_doc_20071013_ documento-ravenna_en.html. ]

Relaia dintre biserica local i Biserica universal

Multe biserici pot mbria o nelegere comun a relaiei fundamentale i a comuniunii bisericilor locale n cadrul Bisericii universale. Ele mprtesc nelegerea c prezena lui Hristos, prin voia Tatlui i puterea Sfntului Duh, se manifest cu adevrat n biserica local (este n ntregime Biseric) i c nsi aceast prezen a lui Hristos oblig biserica local s fie n comuniune cu Biserica universal (nu este ntreaga Biseric). Acolo unde acest acord fundamental este gsit, formula biseric local poate totui s fie folosit n forme variate. n cutarea noastr comun pentru unitate mai strns, invitm bisericile s caute o nelegere reciproc mai precis i un acord n acest domeniu: care este relaia potrivit ntre nivelurile diferite de via ale unei Biserici unite deplin, i ce forme de conducere specifice sunt necesare pentru a servi i a ntreine aceste relaii?

Capitolul IIIBiserica: crescnd n comuniune

A. Deja, dar nu nc33. Biserica este o realitate eshatologic anticipnd deja mpria, dar nefiind nc realizarea ei deplin. Sfntul Duh este factorul principal n ntemeierea mpriei i n cluzirea Bisericii, astfel nct ea s poat sluji lucrrii lui Dumnezeu n acest proces. Numai nruct vedem prezentul n lumina iconomiei Sfntului Duh, care cluzete ntregul proces al istoriei mntuirii pn la recapitularea final n Hristos spre slava Tatlui, ncepem s sesizm ceva din taina Bisericii. 34. Pe de o parte, ntruct este comunitatea de credincioi care se afl n relaie personal cu Dumnezeu, Biserica este deja comunitatea eshatologic pe care o voiete Dumnezeu. Semne vizibile i tangibile care exprim faptul c aceast nou via de comuniune s-a realizat efectiv sunt: primirea i mprtirea credinei apostolilor, Botezul, Frngerea i mprirea Pinii euharistice, rugciunea cu i pentru ceilali i nevoile lumii, slujirea unul altuia ntru dragoste, participarea la bucuriile i necazurile celuilalt, acordarea ajutorului material, propovduirea i mrturisirea vetii celei bune n misiune i mpreuna-lucrare pentru dreptate i pace. Pe de alt parte, ca realitate istoric, Biserica este alctuit din oameni supui condiiilor lumii. Una din aceste condiii este schimbarea[footnoteRef:37], fie pozitiv n sensul de cretere i dezvoltare, fie negativ, n sensul de declin i denaturare. Alte condiii includ factori culturali i istorici care pot avea fie un impact pozitiv, fie negativ asupra credinei, vieii i mrturiei Bisericii. [37: Aceast condiie a schimbrii nu este fcut s eclipseze nelesul etern al lui Iisus Hristos i al Evangheliei Sale: Iisus Hristos este Acelasi ieri, azi si intotdeauna. (Evrei 13,8)]

35. Fiind o comunitate pelerin, Biseric se confrunt cu realitatea pcatului. Dialogul ecumenic a artat c exist convingeri comune adnc nrdcinate n spatele a ceea ce uneori s-a considerat a fi perspective contradictorii n privina relaiei dintre sfinenia Bisericii i pcatul omenesc. Exist diferene semnificative n felul n care cretinii exprim aceste convingeri comune. Pentru unii, tradiia lor afirm c Biserica este fr pcat ntruct, fiind Trupul lui Hristos Cel fr de pcat, ea nu poate pctui. Alii consider c este potrivit s se refere la Biseric drept pctoas, pentru c pcatul poate deveni sistemic i poate astfel afecta instituia Bisericii nsei, i, dei pcatul este n contradicie cu adevrata identitate a Bisericii, acesta este totui real. Felurile diferite n care diverse comuniti neleg pcatul nsui, fie, n primul rnd, ca imprefeciune moral, fie, n primul rnd, ca ntrerupere a relaiei, precum i dac i cum pcatul poate fi sistemic, pot avea un impact asupra acestei probleme. 36. Biserica este Trupul lui Hristos; conform promisiunii Sale, porile iadului nu o vor birui (Mt.16,18). Biruina lui Hristos asupra pcatului este complet i ireversibil, i, prin promisiunea i harul lui Hristos, cretinii au ncredere c Biserica se va mprti ntotdeauna din roadele acestei biruine. Ei mprtesc i contiina faptului c, n epoca de acum, credincioii sunt vulnerabili la puterea pcatului, att individual, ct i colectiv. Toate bisericile recunosc c exist pcat printre credincioi i recunosc impactul su grav. Toate recunosc nevoia continu pentru cretini de auto-examinare, pocin, convertire (metanoia), reconciliere i rennoire. Sfinenia i pcatul sunt legate de via Bisericii n feluri diferite i inegale. Sfinenia exprim identitatea Bisericii confrom voii lui Dumnezeu, n timp ce pcatul vine n contradicie cu aceast identitate (Rm.6,1-11).B. Cretere n elementele eseniale ale comuniunii: credin, Taine, slujire37. Cltoria nspre deplina realizare a darurilor lui Dumnezeu de comuniune cere comunitilor cretine s se pun de acord cu privire la aspectele fundamentale ale vieii Bisericii. Elementele eclesiale necesare comuniunii depline n interiorul unei biserici unite n mod vzut - elul micrii ecumenice - sunt comuniunea n deplintatea credinei apostolice; n viaa sacramental (mysteric); ntr-o slujire cu adevrat unic i recunoscut reciproc; n structurile de relaii sinodale i n luarea deciziilor; i n mrturia comun i slujirea n lume[footnoteRef:38]. Aceste atribute servesc drept un cadru de lucru necesar pentru meninerea unitii n diversitate legitim. Mai mult, creterea bisericilor nspre unitatea unicei Biserici este intim legat de chemarea de a promova unitatea ntregii umaniti i a creaiei, devreme ce Hristos, Capul Bisericii, este Cel n care toate se mpac. Dialogul, cum este cel care nsoete scrierea i receptarea documentului Botez, Euharistie i Slujire, a nregistrat deja progrese semnificative n convergena cu privire la aceste elemente eseniale de comuniune, dei mai puin n legtur cu slujirea dect cu primele dou. Intenia prezentului document nu este de a repeta acele realizri din trecut, ci mai degrab de a le rezuma i de a indica civa din paii nainte fcui n anii din urm. [38: Din The Church: Local and Universal (1990), 25, in Growth in Agreement II, 868. Paragraphs 10-11 and 28-32, acest text demosntreaza cu citate i note de subsol faptul c prezentarea comuniunii se bazeaz pe o gama larg de dialoguri ecumenice ntre anglicani, luterani, ortodoci, reformai i romano-catolici, ca i pe declaraii despre unitate adoptate la Adunarile CEB, (vezi nota 16, cap 1). Declaraia Consiliului Ecumenic al Bisericilor, The Unity of the Church as Koinonia: Gift and Calling (Unitatea Bisericii drept koinonia: dar si chemare), ntrete elementul de slujire adugnd termenul reconciliat alaturi de a recunoscut [M. Kinnamon (ed.), Signs of the Spirit:Official Report Seventh Assembly, Geneva, WCC, 1991, 173]. Configuraii similare ale componentelor fundamentale ale comuniunii apar n documentul luterano-romano-catolic Facing Unity, n Growth in Agreement II, 456-477, care prezinta Biserica drept o comunitate de credin, taine i slujire; i textul metodist-romano-catolic The Apostolic Tradition, n Growth in Agreement II, 610-613, care descrie trupul viu al Bisericii n termeni de credin, cult i slujire. Declaraiile clasice despre unitate de la adunarile generale ale CEB de la New Delhi (1961), Nairobi (1975), Canberra (1990) i Porto Alegre (2006) prezint, de asemenea, calitile eseniale ale unitii, dup cum ilustreaz i urmtorului citat din ultima declaraie: Bisericile noastre au afirmat c unitatea pentru care ne rugm, sperm i activm, este o koinonia dat i exprimat n mrturisirea comun a credinei apostolice; o via sacramental comun n care se intr printr-un singur Botez i care este celebrat mpreun printr-o singur comuniune euharistic; o via comun n care membrii i slujirile se recunosc reciproc i se reconciliaz; i o misiune comun prin care se mrturisete Evanghelia harului lui Dumnezeu tuturor oamenilor i care slujete ntreaga creaie. O asemenea koinonia va fi exprimat n toate locurile i prin relaie conciliar ntre bisericile din diferitle locuri diferite, n Called to Be the One Church, 2, Growth in Agreement III, 606-607.]

Credina38. Referitor la primul element menionat, exist un consens general c Biserica este chemat s propovduiasc n fiecare generaie credina dat sfinilor, odat pentru totdeauna (Iuda, v.3) i s rmn statornic n nvtura care i-a fost transmis la nceput de apostoli. Credina este evocat de Cuvntul lui Dumnezeu, inspirat de harul Sfntului Duh, atestat n Scriptur i transmis prin tradiia vie a Bisericii. Este mrturisit n cult, via, slujire i misiune. Dei trebuie interpretat n contextul timpurilor i al locurilor care sunt n schimbare, aceste interpretri trebuie s rmn n continuitate cu mrturia primar i cu explicarea ei fidel de pe parcursul veacurilor. Credina trebuie trit ca rspuns activ la provocrile fiecrei epoci i ale fiecrui loc. Se adreseaz situaiilor personale i sociale, inclusiv nedreptii, nclcrii demnitii umane i degradrii creaiei. 39. Dialogul ecumenic a artat c, n privine multor aspecte centrale ale doctrinei cretine, exist multe aspecte care unesc deja credincioii[footnoteRef:39]. n 1991, documentul de studiu Mrturisind o singur credin a reuit nu numai s arate un acord substanial ntre cretini legat de nelesul Crezului nicean mrturisit n slujbele multor biserici. Acest text explic, de asemenea, felul cum credina din Crez i are rdcinile n Scriptur, este mrturisit n simbolul ecumenic i trebuie mrturisit din nou n relaie cu provocrile lumii contemporane. Intenia nu a fost numai s ajute bisericile s recunoasc fidelitatea lor i a altora fa de aceast credin, ci i s pun la dispoziie un instrument ecumenic credibil pentru propovduirea credinei astzi. n 1998, documentul O comoar n vase de lut explora interpretarea curent a Scripturii i a Tradiiei n transmiterea credinei, notnd: Sfntul Duh inspir i conduce bisericile ca fiecare s regndeasc i s reinterpreteze tradiia lor n conversaia cu celelalte, intind ntotdeauna s ntruchipeze Tradiia adevrat ntru unitatea Bisericii lui Dumnezeu[footnoteRef:40]. n timp ce bisericile sunt in general de acord cu privire la importana Tradiiei n generarea i interpretarea corespunztoare a Scripturii, dialogul mai recent a ncercat s neleag felul n care comunitatea cretin se angreneaz n asemenea interpretri. Multe dialoguri bilaterale au recunoscut c interpretarea eclesial a sensului contemporan al Cuvntului lui Dumnezeu, implic experiena de credin a ntregului popor, interpretrile teologilor i discernmntul slujitorilor hirotonii[footnoteRef:41]. Provocarea de astzi este ca bisericile s cad de acord asupra felul n care aceti factori lucreaz mpreun. [39: A se vedea, de ex. capitolele Fundamentals of Our Common Faith: Jesus Christ and the Holy Trinity (Aspecte fundamentale ale credinei noastre comune: Iisus Hristos i Sfnta Treime) i Salvation, Justication, Sanctication (Mntuire, ndreptare, sfinire) n Walter Kasper Harvesting the Fruits: Basic Aspects of Christian Faith in Dialogue (Recoltand fructele: aspecte fundamenrale ale credinei cretine n dialog), Londra New York, Continuum, 2009, 10-47, care prezint convergene despre aceste teme ntre anglicani, luterani, metoditi, reformai i romano-catolici. ] [40: A Treasure in Earthen Vessels (O comoara in vase de lut), Geneva, WCC, 1998, 32. naintea acestuia, Botez, Euharistie i Slujire, sectiunea despre Slujire, 34, sublinia: Tradiia apostolic n Biseric nseamn continuitate n caracteristicile permanente ale Bisericii Apostolilor: mrturisirea credinei apostolice, propovduirea i interpretarea actualizat a Evangheliei, savrirea Botezului i a Euharistiei, transmiterea responsabilitilor legate de slujire, comuniune de rugciune, dragoste, bucurie i suferin, deservirea celor sraci i n nevoi, unitate n rndul bisericilor locale i mprtirea darurilor pe care Dumnezeu le-a druit fiecruia, n Baptism, Eucharist and Ministry, Geneva, WCC, 1982. ] [41: A se vedea, de ex. declaraia luteran-ortodox Scripture and Tradition, in: Growth in Agreement II, 224-225; cea metodist-romano-catolic; The Word of Life, 62-72, care descrie Agents of Discernment, n Growth in Agreement I, 632-634; cea anglican- romano-catolic, Gift of Authority, n Growth in Agreement III, 60-81; cea ntre discipoli i romano-catolici Receiving and Handing on the Faith: The Mission and Responsibility of the Church, n Growth in Agreement III, 121-137; cea metodost-romano- catolic, Speaking the Truth in Love: Teaching Authority among Catholics and Methodists, n Growth in Agreement III, 138-176; i cea reformat-ortodox oriental Report (2001), 22-28, care descrie Tradition and Holy Scripture i The Role of the Theologian in the Christian Community, n Growth in Agreement III, 43-44.]

Tainele40. Referitor la Taine, bisericile au nregistrat un grad semnificativ de aprobare a felului n care documentul Botez, Euharistie i Slujire (1982) descria nelesul i svrirea Botezului i a Euharistiei[footnoteRef:42]. Acest text sugera, de asemenea, ci prin care se cuta o dezvoltare a convergenei cu privire la cele mai semnificative aspecte rmase nerezolvate: cine poate fi botezat, prezena lui Hristos n Euharistie i relaia Euharistiei cu jertfa de pe cruce a Mntuitorului. n acelai timp, comentnd succint asupra Mirungerii sau Confirmrii, documentul Botez, Euharistie i Slujire nu se refer la celelalte rituri svrite n multe comuniti i considerate de unii ca fiind Taine, i nici nu a fost conceput s ia n calcul punctul de vedere al acelor comuniti care afirm c specificul lor nu include Botezul i Euharistia, dar afirm c se mprtesc din viaa sacramental a Bisericii. [42: Cf. Baptism, Eucharist and Ministry, 1982-1990: Report on the Process and Responses, Geneva, WCC, 1990, 39, 55-56.]

41. Convergena crescnd dintre biserici n nelegerea Botezului se poate rezuma dup cum urmeaz[footnoteRef:43]. Prin Botezul cu ap n numele Sfintei Treimi, Tatl, Fiul i Duhul Sfnt, cretinii sunt unii cu Hristos i unul cu cellalt n Biserica din fiecare loc i timp. Botezul este introducerea n i celebrarea noii viei n Hristos i a participrii la Botezul, viaa, moartea i nvierea Sa (Mt.3,13-17, Rm.6,3-5). Este baia naterii celei de a doua i a nnoirii Duhului Sfnt (Tit 3,5), care ncorporeaz credincioii n Trupul lui Hristos i care le permite s participe la mpria lui Dumnezeu i la viaa lumii ce va s vin (cf.Efes.2,6). Botezul implic mrturisirea pcatului, convertirea inimii, iertare, curire i sfinire; Botezul l consacr pe credincios ca membru al unei seminii alese, al unei preoii mprteti i al unui neam sfnt (1Pt.2,9). Botezul este astfel o legtur de baz a unitii. Unele biserici vd darul Sfntului Duh ca fiind dat n mod special prin Mirungere sau Confirmare, considerat de ele ca una dintre Tainele de iniiere. Acordul general cu privire la Botez a condus pe unii dintre cei implicai n micarea ecumenic s cear recunoaterea reciproc a Botezului[footnoteRef:44]. [43: Acest paragraf prezinta materialul elaborat cu subtitlul II. The Meaning of Baptism, in Baptism, Eucharist and Ministry, Section on Baptism, 2-7. Afirmatii similare de la alte patru dialoguri bilaterale internaionale se pot gsi n Common Understanding of Baptism aparinnd lui W. Kasper, Harvesting the Fruits, 164-168, ca i n documentul de studio al Comisiei Credin i Constituie, intitulat: One Baptism: Towards Mutual Recognition, Geneva, WCC, 2011.] [44: Un exemplu de asemenea recunoastere reciproc a Botezului a fost acela atins de 11 din cele 16 comuniti membre ale Consiliului Bisericilor Cretine din Germania, la 29 aprilie 2007, http://www.ekd.de/english/mutual_recognition_of_baptism.html.]

42. Exist o relaie profund i dinamic ntre Botez i Euharistie. Comuniunea n care intr neofitul, primete o expresie mai pronunat i este ntreinut de Euharistie, care reafirm credina baptismal i d har pentru credincioii care triesc n afara vocaiei cretine. Progresul n acordul cu privire la Euharistie nregistrat n dialogul ecumenic, se poate rezuma dup cum urmeaz[footnoteRef:45]. Cina Domnului este slujba sfnt n care, adunai n jurul mesei, cretinii primesc Trupul i Sngele lui Hristos. Este propovduirea Evangheliei, preamrirea Tatlui pentru tot ceea ce s-a realizat n creaie, mntuire i sfinire (doxologia); amintirea morii i a nvierii lui Iisus Hristos i a ceea ce s-a realizat o dat pentru totdeauna pe Cruce (anamnesis); i invocarea Sfntului Duh de a transforma att elementele pinii i ale vinului, ct i pe participanii nii (epiklesis). Mijlocirile se fac pentru nevoile Bisericii i ale lumii, comuniunea credincioilor se adncete din nou ca o anticipare i o pre-gustare a mpriei ce va s vin, impulsionndu-i s mearg i s mprteasc misiunea lui Hristos de a inaugura aceast mpraie chiar n prezent. Sfntul Apostol Pavel subliniaz legtura dintre Cina Domnului i viaa nsi a Bisericii (1Co.10,16-17; 11,17-33). [45: Acest rezumat se bazeaz pe II. The Meaning of the Eucharist n Baptism, Eucharist and Ministry, seciunea despre Euharistie, 2-26. Pentru diferitele grade de convergen ntre anglicani, luterani, metoditi, reformai i romano-catolici, a se vedea:The Eucharist, n Kasper, Harvesting the Fruits, 168-190.]

43. Aa cum mrturisirea de credin i Botezul sunt inseparabile de viaa de slujire i de mrturie, la fel Euharistia cere reconciliere i prtie de la toi fraii i surorile din unica familie a lui Dumnezeu. Cretinii sunt chemai, n Euharistie, s fie solidari cu marginalizaii i s devin semne ale dragostei lui Hristos care a trit i S-a jertfit pentru toi i care acum Se druiete pe Sine n Euharistie (...). Euharistia aduce n prezent o nou realitate care transform cretinii dup chipul lui Hristos i astfel i face martorii Si eficieni[footnoteRef:46]. nnoirea liturgic n unele biserici poate fi vzut, n parte, ca o receptare a convergenelor nregistrate n dialogul ecumenic cu privire la Taine. [46: Din: Baptism, Eucharist and Ministry, 24 and 26. ]

44. Tradiiile cretine diferite nu s-au pus de acord dac Botezul, Euharistia sau alte ritualuri ar trebui numite taine sau rnduieli de cult (ordinances)[footnoteRef:47]. Termenul sacramentum[footnoteRef:48] (folosit pentru a traduce grecescul mysterion) indic ideea c lucrarea mntuitoare a lui Dumnezeu este comunicat n svrirea ritualului, n timp ce expresia rnduial de cult scoate n eviden ideea c ritualul este svrit din asculatare fa de cuvntul i exemplul lui Hristos[footnoteRef:49]. Aceste dou poziii au fost vzute ca excluzndu-se reciproc. ns, aa cum arat textul de studiu al Comisiei Credin i Constituie intitulat Un singur Botez: Majoritatea tradiiilor, fie c folosesc termenul sacrament/tain, fie pe cel de rnduial de cult, afirm c aceste evenimente sunt att instrumentale (n sensul c Dumnezeu le folosete pentru a face s existe o nou realitate) ct i expresive (ale unei realiti deja existente). Unele tradiii scot n eviden dimensiunea instrumental (...) . Altele pe cea expresiv[footnoteRef:50]. Ar putea aceste diferene s fie mai degrab de accent, dect de doctrin? Aceste ritualuri exprim att aspectul instituional ct i pe cel harismatic al Bisericii. Sunt aciuni vizibile, eficiente, instituite de Hristos i, n acelai timp, sunt roditoare prin lucrarea Sfntului Duh care, prin mijlocirea lor, i pregtete pe cei care primesc tainele cu o varietate de daruri pentru zidirea Bisericii i a misiunii sale n lume i pentru lume. [47: n trad.francez a acestui document s-a tradus prin ordonnances (http://www.oikoumene.org/fr/resources/documents/commissions/faith-and-order/i-unity-the-church-and-its-mission/the-church-towards-a-common-vision?set_language=fr) , n cea german prin Anordnungen (http://www.oikoumene.org/de/resources/documents/commissions/faith-and-order/i-unity-the-church-and-its-mission/the-church-towards-a-common-vision?set_language=de), dar n cea italin prin rituali (https://www.oikoumene.org/en/resources/documents/commissions/faith-and-order/i-unity-the-church-and-its-mission/The_Church_it.pdf), cea spaniol prin ordenanzas (http://www.oikoumene.org/es/resources/documents/commissions/faith-and-order/i-unity-the-church-and-its-mission/the-church-towards-a-common-vision?set_language=es) (n.tr.)] [48: Este semnificativ faptul c de la nceputul perioadei Reformei s-a manifestat nemulumirea fa de folosirea


Recommended