+ All Categories
Home > Documents > Atitudini Si Comportamente - Note de Curs

Atitudini Si Comportamente - Note de Curs

Date post: 10-Apr-2018
Category:
Upload: alexandra-macovei
View: 243 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 29

Transcript
  • 8/8/2019 Atitudini Si Comportamente - Note de Curs

    1/29

    Atitudini si comportamente note de curs

    I. Psihologie i politic

    Au trecut milenii pn s-a conturat lumea intern, pn ce fiina uman i-a ndreptat

    atenia spre Sine, ntrebndu-se Cine sunt Eu ?. Totodat, lupta individului

    cu sine nsui, cu cellalt, cu normele sociale i culturale, n vederea adaptrii dinamice la

    schimbrile interne i externe, s-a desfurat pe baza legturilor sale substaniale, energetice i

    informaionale cu mediul ambiant. De asemenea, interaciunea individ-mediu a pus n

    eviden comportamentul fiecrei persoane, dup care a fost recunoscut de ctre cei din jur

    personalitatea sa. n acelai timp, dezvoltarea societii i evoluia individului uman a artat c

    a trecut vremea n care zeii conduceau istoria(...). Stpnirea naturii nu este de ajuns. Trind

    n societate, omul trebuie s nvee s se stpneasc pe sine nsui i s se supun legilor

    comune. Conductorilor aezai n fruntea naiunilor le revine sarcina de a da aceste legi i de

    a face s fie respectate1. Deciziile pe care acetia din urm le dau au importan deosebit

    pentru evoluia normal a societii. De aceea, trebuie separate de unele msuri cu consecine

    nefaste care pot fi resimite de generaiile urmtoare. n seria unor decizii greite, includem

    dorina utopic a unor elite politice de refacere a societii prin decrete, sau credina c un

    popor se poate debarasa n ntregime de trecutul su, sau acordarea independenei i uneiputeri nelimitate capilor Bisericii etc.

    Acestea sunt doar cteva msuri care au provocat unele disfuncionaliti resimite ntr-un

    mod neplcut de-a lungul timpului.

    De aceea, susine Gustave le Bon, cunoaterea mijloacelor ce permit popoarelor s fie

    guvernate n mod util, adic psihologia politic, a reprezentat

    ntotdeauna o problem spinoas. i este astfel cu att mai mult astzi, cnd noi necesiti

    economice, nscute de pe urma progreselor tiinifice i industriale, atrn greu asuprapopoarelor i scap aciunii ocrmuirilor lor [...]. Psihologia politic se construiete cu

    ajutorul unor materiale diverse, dintre care principalele sunt: psihologia individual,

    psihologia mulimilor i, n sfrit, cea a raselor 2.

    Mai greu de acceptat de ctre cercettorii europeni este c, dei au ntreprins analize

    diverse i pertinente asupra unor probleme ce in de sfera psiho-politicii, contribuiile lor au

    fost puse n umbr de realizrile specialitilor de peste ocean. Cu toate c nsui termenul de

    1 Le Bon, Gustave,La psychologie politique, Flammarion, Paris, 1910.Psihologie politic, Antet XX Press,Prahova, (fr an), p. 4.2Ibidem, p.6

  • 8/8/2019 Atitudini Si Comportamente - Note de Curs

    2/29

    psihologie politic a fost folosit pentru prima dat n Frana de ctre mile Boutmy (1836-

    1905), c Hippolyte Taine (1828-1893) face parte dintre membrii fondatori ai acestei

    discipline, avnd preocupri legate de

    identitatea psihologic a cetenilor francezi, c un alt pioner al analizei mulimilor i al

    susinerii rolului conductor al liderului politic, Gustave Le Bon (1841-1931), scrie n 1895

    Psychologie de foules, n 1910 Psychologie politique, .a. , acestea sunt doar cteva dintre

    numele ilustre care au ncurajat apariia preocuprilor n acest domeniu i care au fost

    ncadrate de Alexandre Dorna n matricea francez: individualismul i mulimile3. Cu totul

    alta este situaia n Frana la mijlocul anilor 80, perioad n care statutul psihologiei politice

    nu mai este suficient de reprezentativ. Aceast situaie s-ar datora, n opinia Madelenei

    Grawitz, rennoirii continue a tradiiei sociologice durkheimiste: Valul sociologiei dup 1968

    a fost nsoit de discreditarea factorilor psihologici. Rennoirea durkheimismului, influena

    pozitivismului (cf. Bourdieu) i a cuantificrii (cf. Boudon) au ndeprtat profesorii i

    cercettorii de psihologia considerat individualist i reacionar4.

    A.Dorna indic i alte repere pertinente , de data aceasta pe autorii germani

    care au contribuit la clarificarea i la consolidarea acestei discipline. n acest sens citeaz

    lucrrile lui Sigmund Freud (1855-1939), care la rndul lor au facilitat analiza psihologic a

    comportamentelor oamenilor politici. Un alt nume de referin pentru psihologia politic este

    Max Weber (1864-1920), cel care mbin cu succes munca savantului cu cea a politicianului.

    n opinia sa alegerea faptele, organizarea lor, o analiz raional a comportamentelor actorilor

    politici i, bineneles, nelegerea sensului pe care-l dau propriilor aciuni contribuie la

    sezizarea proiectelor i inteniilor acestora.

    Noii Stngi i asupra micrii contestare din anii 60, 70 ai secolului al XX lea.

    Totui, Europa ntrzie recunoaterea rolului factorilor psihologici n explicarea unor

    evenimente politice. n acelai timp, importana acordat psihologiei politice n mediile

    universitare europene este mai sczut fa de cea manifestat n aceeai direcie n cadrulaional, pluralism sociopolitic etc.

    3 Alexandre Dorna,Fundamentele psihologiei politice, Comunicare.ro, Bucureti, 2004, pp.89-1614 Madeleine Grawitz,Psychologie et politique (chapitre I), n: Trait de science politique (publi sous ladirection de Madeleine Grawitz et Jean Leca), t.3, Presses Universitaires de France, Paris, 1985, p.3. Autoareaapreciaz c: n Frana, nici o unitate de nvmnt i puine studii trateaz subiecte de psihologie politic(op.cit., p. 1). Referindu-se la aceast situaie dintr-o perspectiv personal, Madeleine Grawitz noteaz: Nupot s uit c n 1970, atunci cnd am creat, nainte de a fi aprut n Statele Unite, primul Centru de Cercetri dePsihologie Politic, am fost taxat de CNRS ca reacionar. La aceste dificulti teoretice se mai adaug,pentru studeni, altele de ordin practic: preocuparea pentru debuee. Deja prea numeroi, psihologii gsesc

    posturi n serviciile sociale, antreprize sau marketing, politologii se orienteaz ctre administraie, iar psihologiapolitic ptrunde greu pe pia n posturile pe care le-ar putea pretinde. Visul de a deveni consilier al prinuluirmne n Frana inaccesibil (op.cit., not de subsol, p. 3).

  • 8/8/2019 Atitudini Si Comportamente - Note de Curs

    3/29

    Structura personalitii

    n concepia lui G.Allport, temperamentul se refer la fenomenele caracteristice ale

    naturii emoionale ale unui individ, incluznd sensibilitatea fa de o stimulare emoional,fora i viteza sa obinuit de rspuns, calitatea dispoziiei sale predominante i toate

    particularitile fluctuaiei i intensitii dispoziiei, aceste fenomene fiind considerate ca

    dependente de construcia constituional, i deci n mare msur ereditare ca origine5.

    Autorul american sezizeaz c temperamentul este dimensiunea dinamico-energetic a

    personalitii, care se exprim n conduit. Totodat, analizeaz temperamentul sub aspectul

    formal al afectivitii i al reactivitii motorii specifice persoanei.

    n continuare, ne vom referi la legturile care se stabilesc ntre temperamente i

    atitudini politice6. Considerm c acest tip de atitudini au n vedere organizarea selectiv,

    relativ constant a unor componente psihice cognitive, motivaionale, afective- prin

    intermediul crora influeneaz modul n care va rspunde i aciona o persoan ntr-o

    situaie politic sau alta. Exemplificm, n schema mai jos, preluat de la reprezentanii colii

    caracteriologice, aceste conexiuni :

    Tipuri de temperamente:

    amorfi i flegmatici colericii pasionai

    - neemotivi - neemotivi - emotivi - emotivi

    - inactivi -activi - activi - activi

    - primari - secundari - primari -secundari

    (triesc n prezent (prelungesc mult

    i viitor, nu n trecut) ecoul trecutului)

    Atitudini politice:

    -indifereni la lupte i -atrai de luptele politice i

    neatrai de putere; putere

    -respectuoi fa de libertate; -autoritari ;

    5 Allport, Gordon, Structura i dezvoltarea personalitii, Editura Didactic i Pedagogic, Bucureti, 1981, p.46.6 Heymans, G. , Wiersma, E.D. , apud Duverger, M. , Sociologie politique, PUF, Paris, 1968, pp.194-195.

  • 8/8/2019 Atitudini Si Comportamente - Note de Curs

    4/29

    -oratori ;

    -legai de mase ;

    -moderai; -nclinai spre dictatur.

    -mpac tensiunile.

    Tipuri de temperamente:

    nervoi i sentimentali sangvinici i apatici

    - emotivi - emotivi - neemotivi - neemotivi

    - inactivi - inactivi - activi -inactivi

    - primari - secundari - primari -secundari

    Atitudini politice:

    -revoluionari; -antiautoritari;

    -anarhici; -conservatori.

    -oportuniti;

    Studiile ulterioare au evideniat c cele trei trsturi: emotivitate, activitate i

    primaritate-secundaritate pot fi reduse prin analiz factorial la doi factori: emotivitate i

    primaritate-secundaritate. Cu toate c tipologia lui Heymans i Wiersma a plecat de la oipotez neuro-fiziologic, ea a deschis posibiliti mai largi de analiz psihologic asupra

    temperamentului i aptitudinilor politice, spre deosebire de explicaiile morfo-fiziologice pe

    aceeai tem.

    n seria preocuprilor referitoare la tipurile de temperamente politice se nscrie i

    clasificarea psiho-sociologului englez G. Eysenck7. Acesta, pe baza analizei factoriale, a ajuns

    la urmtoarele constatri:

    7 Eysenck, G., apud Zpran, L.P. ,Repere n tiina politicii, Editura Fundaiei Chemarea Iai, 1991, p.28.

  • 8/8/2019 Atitudini Si Comportamente - Note de Curs

    5/29

    a) n viaa politic se manifest comportamente moi i dure, adic: atitudini deschise

    dialogului, schimbului de valori, democraiei, n opoziie cu atitudini nchise, rigide,

    neconcesive, chiar violente n aprarea unor abordri teoretice sau practice;

    b) n viaa politic se pot distinge dou poziii extreme: de stnga i de dreapta sau

    radicalii i conservatorii. Dac la stnga sunt deosebiri ntre social-democrai i

    comuniti, la dreapta sunt cele ntre conservatori i fasciti.

    Referitor la descrierea comportamentelor politice n termenii analizei factoriale, M.Duverger

    constat c Eysenck nu identific factorii reali care influeneaz asemenea manifestri

    politice. Totodat, sociologul francez sezizeaz c este puin probabil identificarea dintre

    radicali i conservatori cu stnga i dreapta. De asemenea, susine c nu este

    funcional opoziia dintre duri i moi raportat la spiritul autoritar i democratic.

    n timp ce temperamentul este dependent de: - substratul neurohormonal;

    - particularitile nervoase constitutive; - tipul de activitate nervoas superioar;

    - studierea global a personalitii etc., aptitudinile se refer la nsuirile psihice i fizice

    relativ stabile care-i permit fiinei umane s efectueze cu succes anumite activiti.

    Aptitudinile de care depinde performana ntr-un numr mare de activiti se numesc

    aptitudini generale (inteligena, capacitatea de nvare, memorizarea etc.).

    n schimb, aptitudinile solicitate de domenii specifice de activitate (discipline colare

    sau universitare, arte plastice, muzic etc.) sunt aptitudini speciale.

    n general, n activitile umane conlucreaz aptitudinile generale cu cele speciale.

    Este cunoscut c o aptitudine izolat nu poate asigura singur succesul ntr-o activitate sau

    alta. Totodat, absena unei aptitudini nu poate constitui o piedic pentru desfurarea

    performant a unei activiti sau a alteia. Acest fapt se datoreaz capacitii compensatorii

    a aptitudinilor.

    Astfel, un politician competent poate poseda unele nsuiri performante: inteligen,

    capacitate de mediere-negociere, promtitudine n luarea deciziilor etc., care ar puteacontrabalansa ntr-o oarecare msur nivelul sczut al abilitilor de comunicare.

    Caracterulreprezint o alt component a personalitii, alturi de temperament i

    aptitudini. Dac iniial caracterul se raporta la ntreaga personalitate avnd o dominant etic,

    ulterior a cptat un caracter descriptiv, explicativ i aplicativ. n timp ce psihologia explic

    caracterul sub aspectul mecanismelor, structurii i rolului su adaptativ pentru individ, etica

    evalueaz caracterul din perspectiva concordanei sau discordanei acestuia cu codul moral alsocietii n care triete individul.

  • 8/8/2019 Atitudini Si Comportamente - Note de Curs

    6/29

    n sens larg, caracterul nglobeaz:

    - concepia general despre lume i via a subiectului ;

    -convingerile i sentimentele socio morale ;

    - coninutul i scopurile activitilor;

    - aspiraiile i idealurile.

    n sens restrns, conceptul de caracter include un ansamblu nchegat de

    atitudini.Acestea orienteaz i raporteaz omul la sine nsui, la ceilali i la societate ntr-

    un mod relativ stabil.

    Psihologii consider c oricare individ nscut, crescut n comunicare i interaciune

    cu membrii familiei, colegii de coal, cercul de prieteni etc., i structureaz un anumit mod

    de relaionare i reacie la situaii sociale, n urma unor transformri la diverse niveluri:

    cognitiv (reprezentri, noiuni, judeci), afectiv (emoii, sentimente, pasiuni), motivaional

    (interese, trebuine, idealuri), volitiv (for, perseveren, consecven). Astfel, n structura

    caracterului ntlnim factori de ordin cognitiv, afectiv, motivaional, voliional care in de

    existena social a subiectului i mediaz relaiile lui cu societatea i cu ceilali.

    Totodat, evideniaz c individul are un anumit profil caracterial, diferit de cellaltce poate

    fi etichetat ca pozitiv sau negativ, bun sau ru etc.

    Descrierea i interpretarea structurii caracterului este completat de identificarea

    trsturilor de caracter (structuri psihice interne care asigur constana modului de

    comportare a unui individ n situaii sociale semnificative pentru el). Aceste trsturi pot fi

    globale (se refer la sistemul caracterial n totalitate) i particulare (au n vedere

    componentele psihice pe baza crora se manifest i distinge fiecare dintre noi).

    Din categoria trsturilor de caracter globale, consemnm:

    - unitatea caracterului, care are n vedere pstrarea unei anumite constane i identiti aconduitei unei persoane, n ciuda variaiilor situaionale accidentale;

    - pregnana, ce indic att modul de ierarhizare a semnificaiilor i atitudinilor n

    cadrul profilului caracterial general, ct i gradul de intensitate i consolidare a

    componentelor dominante;

    - originalitatea, carese refer la specificitatea, individualitatea i deosebirea unui

    profil caracterial de altul;

  • 8/8/2019 Atitudini Si Comportamente - Note de Curs

    7/29

    - plasticitatea, ce reflect schimbarea i adecvarea structurilor caracteriale la

    dinamica realitii sociale (caractere mobile - care mbin stabilitatea i schimbarea,

    caractere labile oscilante, i caractere conservatoare - rigide);

    - stabilitatea scopului reprezint nivelul de ierarhizare i integrare a motivelor care

    influeneaz orientarea general a individului n lume;

    - integritatea este trstur corolar a celor anterioare, indic rezistena caracterului la

    influenele negative (perturbatoare) din afar.

    Cea de-a doua categorie, trsturile de caracter particulare se prezint n diade

    antinomice, de tipul:

    .

    - trsturi de natur cognitiv (reflexivitate-nereflexivitate, obiectivitate-

    subiectivitate, spirit critic- spirit necritic etc.);

    - trsturi de natur afectiv (sentimentalism-nesentimentalism,

    timiditate-obrznicie etc.);

    - trsturi de natur intersubiectiv (altruism-egoism, spirit de cooperare-

    spirit de necooperare, solicitudine-lips de solicitudine etc.);

    - trsturi de natur voliional (consecven-inconsecven, autocontrol-lipsa

    controlului, hotrre-nehotrre, independen-dependen etc.);

    - trsturi de natur moral (cinste-necinste, corectitudine-incorectitudine,

    buntate-rutate, modestie-ngmfare, demnitate- nedemnitate etc.).

    Acestea sunt doar cteva trsturi particulare de caracter, numrul lor depind zece mii

    de nsuiri. n observarea i analiza comportamentelor reale, n situaii mai mult sau mai puin

    semnificative pentru individ, aceste liste de trsturi caracteriale pot servi ca instrumente

    de diagnosticare i evaluare, alturi de alte tehnici de determinare a caracterului. Astfel,depistarea unor nsuiri de caracter generale, ct i a unora particulare, pot servi ca indicatori

    relevani n scopul unei aprecieri judicioase a atitudinilor i comportamentelor politice.

    n continuare, ncercm s creionm profilul caracterial al unui om politic. n acest scop,

    am ales un fost lider, cu o experien de 17 ani n politica romneasc. Este vorba de doamna

    Mona Musc. Absolvent de filologie, a fost pe rnd cadru didactic, cercettor la Institutul de

    lingvistic al Academiei Romne i politician. n aceast din urm calitate a participat la

    fondarea Alianei Civice. A fost membr a Partidului Naional Liberal, a Partidului LiberalDemocrat, deputat i Ministru al Culturii etc. Consiliul Naional pentru Studierea Arhivelor

  • 8/8/2019 Atitudini Si Comportamente - Note de Curs

    8/29

    Securitii a confirmat c a fcut poliie politic. Conform legii, a fost obligat s se retrag

    din viaa politic.

    Din perspectiva trsturilor de caracter generale, am constatat urmtoarele : are un

    caracter mobil, constan i identitate a conduitei, pregnan i originalitate, tie bine ce vrea

    ca om politic, dar st mai puin bine la capitolul integritate.

    n ceea ce privete trsturile de caracter particulare, am observat c este reflexiv, n

    proporie egal are spirit critic i necritic, subiectivitate i obiectivitate, altruism-egoism,

    solicitudine-lips de solicitudine, independen-dependen. Este ndrznea, consecvent,

    cooperant, hotrt, modest i tie s se autocontroleze.

    n urma deconspirrii dosarului de Securitate i emiterii seninei civile, s-a confirmat c

    Mona Musc a fcut poliie politic. Pentru a-i analiza atitudinile i comportamentul politic

    din timpul regimului comunist, am apelat la tipologia realizat de Karl Jaspers n perioada

    1948-1989, care se potrivete i realitilor din Romnia. Am ajuns la urmtoarele constatri:

    Mona Musc se ncadreaz n al patrulea tip de atitudine, participare din culp moral 8 nu

    din culp criminal. n concepia lui Karl Jaspers, atitudinii desupunere activ i corespunde

    culpa moral, iar atitudinii de participare culpa criminal. Cei care intr n categoria

    supunere activ sunt cei motivai profesional, care au intrat n partid sau au acceptat s fac

    poliie politic pentru a tri mai bine, a publica cri sau pentru a cltori n strintate.

    Ceilali, care particip , sunt pentru filosoful german indivizi care, separat sau n

    colectivitate, se identific cu regimul, organul de represiune, partidul. Mona Musc nu a fost

    membru de partid , dar n schimb a fost de acord cu pricipiile comunismului, din moment ce a

    a acceptat s devin informatorul Securitii pentru a apra ara de elementele dumnoase,

    adic de cei care nu erau de acord n mod fi cu metodele de aciune ale regimului, n

    perioada 1948-1989. Acetia din urm sunt cei care au avut, de-a lungul timpului, o atitudine

    de rezisten organizat, dar necoordonat. O parte s-au refugiat n muni i au acionat

    violent (1947-1955).O alt parte, format din rani, organizatori sindicali, cretini militani, preoi, intelectuali,

    studeni, individual sau n grup, au manifestat rezisten constant fa de comunism i s-au

    opus din rsputeri abuzurilor regimului nedemocratic totalitar9.

    8 Karl Jaspers, Texte filosofice, Editura politic, Bucureti, 1986, pp. 36-39.9 Victor Frunz,Istoria stalinismului n Romnia,Humanitas, Bucureti, 1990; Irina Nicolau, Theodor Niu,Povestea Elisabetei Rizea din Nucoara. Mrturia lui Cornel Drgoi, Humanitas, Bucureti, 1993; GhiIonescu, Comunismul n Romnia, Litera, Bucureti, 1994; Ioana-Raluca Voicu-Arnuoiu,Lupttorii din muni.Toma Arnuoiu. Grupul de la Nucoara. Documente ale anchetei, procesului, deteniei, Vremea, Bucureti,

    1997; Dennis Deletant, Maurice Pearton,Roumania Observed. Studies in ontemporary Romania History,Encyclopaedic Publishing House, Bucureti, 1998; Adrian Cioroianu, Comunismul romnesc,feele represiunii,n Arhiva durerii, Pionier Press, Fundaia Academia Civic, Stockholm, Bucureti, 2000; Georges Diener,

  • 8/8/2019 Atitudini Si Comportamente - Note de Curs

    9/29

    .

    O alt atitudine, n opinia lui Karl Jaspers, este cea a supunerii pasive i a culpei

    politice. Din pcate, cei mai muli romni, cu toate c nu au fost de acord cu instaurarea

    totalitarismului n Romnia, au acceptat, prin tcerea lor, efectele civile ale acestui tip de

    regim comunist.

    n acest fel, au facilitat circumstanele n care vinovia i crima politic au devenit

    posibile.

    Mona Musc nu poate face parte din aceast categorie, deoarece a acceptat pactul cu

    Securitatea, a fost de acord cu condiiile impuse i a beneficiat de unele avantaje pe care

    sistemul i le-a pus la dispoziie.

    Doamna Mona Musc s-a remarcat n postura de lider politic feminin, n Romnia, de

    dup 1989. Timp de 17 ani, prin suplee, abilitate intelectual, a trit n mod voluntar n afara

    controlului propriei contiine, nu a acceptat vinovia personal, pentru a fi scutit de

    sanciuni morale i juridice. Pe scurt, i-a mascat trecutul, ignorndu-l n faa alegtorilor i

    colegilor si. A fost unul dintre liderii politici care a demonstrat activism politic, dar care, ca

    i ali oameni politici, nu i-a asumat trecutul din proprie iniiativ, suferind dup demascarea

    public o scdere a credibilitii politice i o ieire, pe ua din spate, de pe scena politic.

    ntr-adevr, Mona Musc este, aa cum ea nsi declar, un om normal, cu bune i

    rele .

    n psihologia contemporan exist o mare varietate de sisteme de modelare a

    personalitii. Acestea includ, alturi de temperament, aptitudini, caracter, i alte componente,

    precum motivaia, voina etc. De obicei, motivaia este neleas fie ca un ansamblu de

    motive (mobiluri care stau la baza unui comportament sau aciuni concrete), fie ca proces al

    orientrii sau mobilizrii spre aciune. n acest context, vorbim de motivaia politic ca

    form specific a motivaiei care ar putea transforma fiina uman dintr-un subiect

    pasiv, supus influenelor externe, ntr-un subiect activ i selectiv, cu un determinism

    intern propriu n declanarea i direcionarea aciunilor i comportamentelor politice.

    n vederea nelegerii gradului de organizare a personalitii n general, a celei politice

    n special, dar i a faptului c motivaia este considerat o lege general deorganizare i

    Lautre communisme en Roumanie. Resistance populaire et maquis.1945-1965, LHarmattan, Paris, 2001; IonGavril Ogoranu,Brazii se frng, dar nu se ndoiesc, Marineasa, Timioara, 2001;Marius Oprea,Banalitatea rului. O istorie a Securitii n documente1949-1989, Polirom, Iai, 2002; Alina

    Mungiu Pippidi,Politica dup comunism, humanitas, Bucureti, 2002; Hossu-Longin, Memorialul durerii,Humanitas, Bucureti, 200.; Aurora Liiceanu,Rnile memoriei. Nucoara i rezistena n muni, Polirom, Iai,2003 .a.

  • 8/8/2019 Atitudini Si Comportamente - Note de Curs

    10/29

    funcionare a ntregului psihic uman, vom analiza att structura, cti tipurile de motive

    care asigur reglarea optim a diferitelor aciuni umane.

    Astfel, din structura motivaiei fac parte:

    - trebuinele, care reprezint expresia psihic a necesitilor nnscute sau

    dobndite ale omului;

    - impulsurile, ce apar odat cu trebuinele i se manifest din punct de vedere

    fiziologic prin apariia unei excitabiliti accentuate a centrilor nervoi

    corespunztori. Din punct de vedere psihologic, se manifest printr-o stare de

    activare, tensiune i pregtire a aciunii ;

    - dorinele, care apar cnd trebuinele devin contiente de obiectul lor. Reprimarea

    dorinei a fost apreciat de S. Freud ca o modalitate inacceptabil de tratare a

    individului din punct de vedere moral i social;

    - inteniile se refer la orientarea motivului spre scopuri, proiecte sau spre ceea ce

    ncearc s fac insul. Acestea se difereniaz n: intenii imediate sau pe termen

    scurti intenii pe termen lung;

    - scopurile sunt anticipri, proiecii ale punctului terminus al aciunii ;

    - interesele ilustreaz orientarea activ, relativ stabil a personalitii spre anumite

    domenii de activitate, obiecte sau persoane ;

    n continuare, vom prezenta trebuinele fiziologice, de securitate, nevoile sociale,

    motivele relative la Eu i trebuinele de realizare/autorealizare, incluse ntr-una dintre

    cele mai cunoscute tipologii (dup coninut) ce aparine lui A. H. Maslow10, deseori citat n

    demersurile de psihologie politic. Acesta a propus un model ierarhizat, de tip piramidal, al

    entitilor motivaionale. Totodat, a artat c este un raport invers proporional ntre nivelul

    de integrare (urgena de satisfacere) i valoarea coninutului trebuinelor. De asemenea, a

    constatat c ponderea trebuinelor variaz de la om la om.Astfel, trebuinele fiziologice -nevoia de hran, odihn, sexualitate, meninere a sntii -

    etc., dac nu sunt satisfcute, pot afecta dezvoltarea personalitii. Lucrrile despre lagrele de

    exterminare naziste sau nchisorile comuniste .a., ilustreaz c subalimentaia cronic,

    privarea de somn etc. pentru o perioad ndelungat, produc transformri asupra profilului

    caracterial. S-a observat c persoanele supuse unor asemenea tratamente devin pasive,

    apatice, fataliste i, mai trziu, refuz participarea la viaa social.

    10 A.H.Maslow, Motivation and Personality, Harper & Row, New-York, 1970.

  • 8/8/2019 Atitudini Si Comportamente - Note de Curs

    11/29

    Trebuinele de securitate -nevoia de siguran emoional, profesional, social,

    relaional etc.- reprezint un nivel superior n raport cu trebuinele fiziologice. n perioadele

    de criz economic i social a unei societi (ca de exemplu, Germania deceniului al III-lea

    al secolului al XX-lea), nesigurana zilnic poate genera la om o stare de anxietate sau

    angoas, adic o fric (se instaureaz cnd se anun un fenomen duntor, dureros) de un

    pericol iminent, dar nedefinit, un sentiment de insecuritate permanent. Cnd se cronicizeaz,

    trece n frica nevrotic, devenind o stare patologic. n exemplul de mai sus este vorba de

    instaurarea fricii de viitor dup care poate apare fuga de libertate. Asemenea fenomene

    s-au manifestat n Germania, sub forma supunerii unei pri a populaiei fa de minoritile

    conductoare autoritare (n care i-au pus toate speranele), facilitnd astfel instaurarea

    dictaturii.

    Nevoile sociale includ trebuinele de apartenen, adeziune, identificare afectiv cu un

    grup sau categorie social, comunitate cultural, politic etc. Studierea biografiile multor

    oameni politici relev c ambiia i gustul lor pentru putere au fost generate de varii motive:

    dorina de a ajunge un Napoleon, un Washington .a; respectarea statutului motenit sau

    a sistemului de valori tradiionale etc.

    Motivele relative la Eu (de autoconservare, autopreuire, prestigiu, statut, identitate).

    Cercetrile asupra trebuinei de apreciere la oamenii politici activi au evideniat diferene ntre

    cei care vor s se afirme din dorina imperioas de autoapreciere i cei care vor s fie

    admirai de ctre ceilali. n perioada campaniei electorale, din nevoia de recunoatere

    social, unii indivizi se pot angaja politic, n timp ce alii, din cauza sentimentului de

    inferioritate, se pot ndeprta de politic.

    Trebuinele de realizare/autorealizare se situeaz pe palierul de vrf al piramideitrebuinelor. De obicei, acestea exprim dorina i atracia spre performan (de-a se depi pe

    sine, a contribui personal la atingerea unor obiective profesionale, politice sau sociale) D. Mc

    Clelland i J. Atkinson au studiat mai mult timp nevoia de autorealizare. Acetia au evideniat

    c aceasta se manifest mai clar atunci cnd individul tie c aciunile sale vor fi evaluate cu

    ajutorul unui standard de realizare, iar rezultatul aciunii va fi supus unei aprecieri. De aceea,

    prezena celorlali oameni poate stimula declanarea acestei trebuine. De asemenea,

    cunoaterea propriilor posibiliti este deosebit de important pentru evitarea supraestimriisau subestimrii, ambele extreme fiind la fel de duntoare pentru viaa individului uman.

  • 8/8/2019 Atitudini Si Comportamente - Note de Curs

    12/29

    Cercetrile au evideniat, cu ajutorul legii Yerkes-Dodson, c sporirea performanei este

    proporional cu intensificarea motivaiei pn la un punct, dup care ncep stagnarea i

    chiar declinul. Acestea se pot manifesta datorit urmtoarelor cauze:

    - dificultatea i complexitatea sarcinii; - particularitile psihice individuale: emotivitate,

    echilibru, stpnire de sine etc. sunt civa factori care anun nceputul declinului.

    Deci, creterea performanelor nu este tot timpul n raport direct cu intensitatea

    motivaiei. O motivaie prea puternic determin apariia emoiilor generatoare ale

    eecului sau chiar ale regresului.

    Astfel, realizarea unei opoziii puternice capabile s ctige la viitoarele alegeri din

    2004 constituie unul dintre motivele care a impulsionat realizarea alianei politice dintre PNL

    i PD pe 28 septembrie 2003. n timp ce unele formaiuni politice salut iniiativa lui

    T.Stolojan i T.Bsescu, de ntrire i consolidare a opoziiei, PSD-ul critic noua alian. La

    conferine de pres, dezbateri politice televizate etc., cei doi lideri i unii membrii ai PNL-ului

    i PD-ului afirm c este vorba de o alian politic a dou formaiuni i nu de o organizaie

    pentru toate partidele sau formaiunile civice, aa cum a fost Convenia Democratic Romn

    (CDR-ul). Aceast iniiativ politic a opoziiei o putem interpreta din perspectiva motivaiei

    de realizare i autorealizare a celor doi lideri ai PNL-ului i PD-ului i a membrilor partidelor

    lor. De asemenea, o analizm i ca rezultat al activitilor politice extrinsec motivate (se

    realizeaz sub impactul unor solicitri i condiionri exterioare, cu un efort intens de

    mobilizare voluntar), dar i intrinsec motivate (motivul le direcioneaz din interior cu un

    efort de mobilizare sczut pentru c activitatea politic se realizeaz cu plcere).

    Construirea unui pol politic consistent, alternativ la PSD a reprezentat n Romnia lui

    2003 unul din motivele care a stat la baza aciunii voluntare de coalizare a PNL-ului i PD-

    ului. S-a trecut aadar de la procesul deliberrii (analiza i lupta motivelor, compararea i

    evaluarea variantelor prezente n momentul dat n cmpul contiinei politice) la formularea

    i adoptarea unei hotrri. Apoi s-a ajuns la faza de execuie, adic la transformarea hotrrii

    n aciune i la atingerea propriu-zis a scopului. n afara acestor etape, psihologia

    contemporan, influenat de cibernetic, a introdus faza evaluativ-corectoare/optimizatoare ,

    etap n care se nltur eventuale erori aprute pe parcursul aciunii voluntare i se asigur c

    la finele acestui act se n consideraie informaia invers despre gradul lui de reuit sau nu,

    posibile consecine, dar i propunerea unor msuri reparatorii operaionale. Astfel, rezultatele

    alegerilor din 2004, performanele noului guvern etc., au ilustrat n ce msur au fost atinseobiectivele i scopul propus. Dup trei ani, n 2007, ne confruntm cu certuri n Parlament,

  • 8/8/2019 Atitudini Si Comportamente - Note de Curs

    13/29

    discuii multe i contradictorii ntre Preedenie, Executiv, Parlament, acuze reciproce,

    suspendarea preedintelui-juctor de ctre 322 de parlamentari, organizarea unui

    referendum pentru alegerea preedintelui, rectigarea fotoliului de la Cotroceni de ctre

    Traian Bsescu, introducerea moiunii de cenzur de ctre Partidul Democrat i Partidul

    Liberal Democrat pentru nlocuirea guvernului Triceanu, mobilitatea politic (traseismul

    politic) etc.

    n acest context, voina se manifestca mecanism dereglare /autoreglare, filtrare i

    raionalizare, avnd ca rol optimizarea comportamentelor orientate spre un anumit obiectiv

    cu valoare adaptativ. Totodat, voina reprezint un mod de organizare funcional a

    ntregului sistem al personalitii. Ea este expresia Eu-lui, dar i a motivaiilor

    incontiente, a inteligenei, nvrii i educaiei. Voina se distinge printr-o serie de

    atribute i caliti specifice, cu impact asupra ntregii viei psihice, att la nivel contient

    ct i la cel incontient. Aprecierea voinei se face n funcie de urmtoarele caliti: 1.

    for; 2. perseveren; 3. consecven; 4.fermitate; 5. independen.

    n continuare vom analiza aceste nsuiri voliionale, dar i pe cele aflate la polul opus:

    1. fora se refer la capacitile persoanei de temperare, amnare, frnare a unor

    trebuine, stri interioare sau a situaiilor i stimulilor exteriori de intensitate mai ridicat.

    Fora voinei este cu att mai mare cu ct amplitudinea obstacolului biruit este mai mare. Un

    exemplu elocvent este Traian Bsescu, cel care pe rnd a reuit s fie Ministrul

    Transporturilor, Primar general al Capitalei, Preedinte al Romniei din 2004 , cetean

    suspendat , apoi reales preedinte prin victoria sa la referendumul din 19 mai 2007.

    n contrast, individul uman ce manifest ofor slab a voinei nu poate face

    fa deseori stimulrilor interne sau externe, indiferent de gradul lor de solicitare i astfel nu-i

    poate realiza obiectivele asumate. n aceast categorie, pn n 2007 poate fi inclus premierul

    Triceanu, poreclit Moliceanu datorit unor ezitri i a manifestrii unor inconsecvene n

    momentul lurii unor decizii.2. perseverena const n persistena efortului voluntar la nivel optim, att ct

    este indicat pentru realizarea scopului, chiar dac pe parcurs subiectul ntmpin frecvent

    piedici. Partidul Romnia Mare, cu fiecare prilej, a criticat n pres prestaia unor politicieni,

    au sezizat DNA-ul, au adus la cunotina Procurorului General sau a Ministrului Justiiei acte

    ce contravin legislaiei romneti comise de membrii guvernului, ai preedeniei i din partide

    politice.

    Opusul perseverenei este delsarea, o mobilizare energetic sczut pe msur ce apargreuti care ntrzie atingerea scopului. n Romnia, amnareasine die a unor

  • 8/8/2019 Atitudini Si Comportamente - Note de Curs

    14/29

    reforme a prelungit nepermis de mult starea de tranziie, n defavoarea consolidrii

    democraiei. Explicaiile date de ctre noua clas politic fac referire la motenirile vechiului

    regim politic, la incompetenele guvernrilor i ale preediniilor.

    n Romnia - susine Daniel Barbu- , s-a guvernat ntotdeauna cu faa spre trecut. Acest fapt

    face, n mod constant, ca trecutul s dureze, ca trecutul s nu treac. Din el se hrnesc

    politicile guvernamentale, cu el polemizeaz legislaia, n raport cu el se constituie clivajele

    partizane 11.

    3. consecvena se refer la concordana dintre convingeri i aciune, dintre

    vorb i fapt. Nivelul acesteia de concepere i funcionare depinde de gradul de

    contientizare a demnitii, de fora Eu-lui, de nivelul de dezvoltare a motivaiei, de statusul i

    rolurile ndeplinite i de intensitatea mndriei. Micrile rezistenei anticomuniste :

    revendicrile sindicale din Valea Jiului (1977), Braov (1987) sau cele ale intelectualilor

    grupai n jurul lui Paul Goma etc., pn la cele care au culminat n decembrie 1989, pot fi

    apreciate ca manifestri consecvente de nemulumire i revolt la adresa abuzurilor regimului

    totalitar romnesc.

    Inconsecvena, opusul consecvenei se exprim prin fluctuaie i instabilitate

    decizional, dar i prin duplicitate. Totodat, influeneaz i menine legtura dintre latura

    ideatic i cea acional, asigurnd realizarea promisiunilor i a hotrrilor luate. De obicei,

    n campania electoral, promisiunile actorilor politici aflai n lupta pentru cucerirea puterii se

    disipeaz atunci cnd ajung la guvernare. Aceast discrepan ntre vorbe i fapte este

    catalogat ca fiind o caracteristic proprie a clasei politice.

    4. fermitatea are n vedere stabilitatea hotrrilor i deciziilor luate, n ciuda

    ncercrilor de influenare a celor din jur. n acest sens, merit s amintim eforturile

    Asociaiei fotilor deinui politici care dup 1989, in special prin preedintele ei, Ticu

    Dumitrescu, a elaborat i susinut legea lustraiei, supus la rndul ei la numeroase

    transformri i aprobat n sfrit n Parlamentul Romniei. Oscilaia sau influenarea, opusul fermitii se exprim prin comportamente nehotrte,

    oscilante, datorate influenelor celor din jur i mai puin convingerilor proprii. Guvernul

    Triceanu este acuzat de preedinte c negociaz cu oligarhia politico-economic creat de

    17 ani de tranziie i de aceea cabinetul actual funcioneaz ineficient.

    5. independena este o nsuire care se bazeaz att pe unele predispoziii

    ereditare (potenial energetic, activism, etc.), ct i pe rezultatele educaionale din perioada

    copilriei (pe raportul optim ntre permisivitate i severitate). Independena nseamn11 Daniel Barbu,Republica absent,Nemira, Bucureti, 1999, pp.114-115.

  • 8/8/2019 Atitudini Si Comportamente - Note de Curs

    15/29

    organizarea i conducerea propriei viei. De asemenea, ea presupune asumarea contient i

    deliberat a responsabilitilor i riscurilor aferente n cadrul aciunilor ntreprinse.

    Menionm c sunt situaii cnd neasumarea din diverse motive a rspunderii

    individuale sau colective poate fi urmat de asumarea responsabilitii. n timp ce

    rspunderea presupune felul n care ndeplineti o misiune pentru ceilali, pentru care

    poi fi sancionat n mod public de ctre o autoritate de natur politic sau politico-juridic,

    responsabilitatea este o chestiune de moral n funcie de care interpretezi atitudinile i

    comportamentele vizibile sau omise ale unor actori individuali sau colectivi. Instana chemat

    s se pronune dac o persoan public sau privat a luat msuri incorecte sau a ezitat s ia

    atitudine mpotriva lor este contiina individual12.

    Astfel, interpretarea anticomunismului dup decembrie 1989 terge diferenele dintre

    romnii-victime i romnii-torionari : din prima categorie fac parte cei persecutai,

    ntemniati, internai, executai, exilai, njosii de ceilali de acelai neam. Acetia din urm

    au ales s fie promotori ai totalitarismului, activiti de partid, lucrtori ai Securitii. Autori ai

    faptelor abominale din trecut nu-i asum rspunderea i responsabilitatea pentru actele

    ireparabile comise. Aceti anticomuniti- post-comuniti 13 se socotesc nevinovai, alturi

    de victimele lor, susinnd cu nverunare c de vin sunt nite instane impersonale pe care

    le numim : totalitarism , comunism , partid ori Securitate [..], Hitler, Stalin,

    Ceauescu i ali dictatori din aceeai specie 14. Acestei fugi de responsabilitate din trecut (de

    a fi comunist i, n unele cazuri, i torionar) i ia locul noua responsabilitate (a fi liberal, a fi

    rnist etc.) care nu se bazeaz pe etica convingerii ci pe cea a cameleonismului politic.

    De fapt, este un comportament care nu-l anuleaz pe cel anterior, aa cum vor s ne

    conving zeloii de odinioar, actori principali ai represiunii anticomuniste.

    Opus independenei este instalarea strii de dependen, situaie n care persoana nu

    poate trece la aciune pentru c este dependent de protecia altcuiva. Acuzele recente ale

    preedintele Romniei sunt la adresa Partidului Naional Liberal, n special a prim-ministrului.Domnul T. Bsescu explic c Partidul Naional Liberal este antajat de Partidul Social

    Democrat. De aceea, premierul a negociat cu principalul partid din opoziie pentru a guverna

    mpreun. Din acest motiv, susine preedintele rii, membrii Partidului Democrat i ai

    Partidului Liberal Democrat nu se pot realiza o alian politic ntre Partidul Democrat,

    Partidul Liberal Democrat i Partidul Naional Liberal alian care ar putea contribui la

    depirea situaiei de criz politic .

    12Ibidem,pp. 94-96.13Ibidem,pp.93-106.14Ibidem, p.99, p.101.

  • 8/8/2019 Atitudini Si Comportamente - Note de Curs

    16/29

    n schimb, primul ministrul nu este de aceeai prere i afirm c are convorbiri cu PSD-

    ul, nu negocieri, pentru c nu au ce le oferi, dar nici partenerii lor de dialog nu le-au solicitat

    nimic i c nu exist nici un protocol secret ntre pri. De asemenea, domnul Triceanu

    apreciaz ndeplinirea sarcinilor politice asumate de ctre membrii cabinetului su i c n

    aceste condiii nu poate fi vorba de manifestarea unei crize politice n Romnia.

    Toate aceste nsuiri sau caliti ale voinei -fora, perseverena, constana,

    fermitatea, independena- se afl ntr-o permanent condiionare reciproc.

    Activitile politice ale actorilor individuali i colectivi pot fi evaluate i

    interpretate din perspectiva nsuirilor volitive pozitive i negative. n acest context, un om

    politic are voin puternic dac dovedete c are for politic. Dac fora sa este slab

    structurat, devine puin probabil ca perseverena, fermitatea sau independena s o

    compenseze, astfel nct s menin voina la un nivel superior. n aceast situaie, actorul

    politic manifest o voin slab.

    Doareducarea voinei,ncepnd cu fora -trstura central n raport cu celelalte nsuiri

    -, poate contribui la ridicarea nivelului voliional i la eficientizarea aciunilor sale

    politice.

    Analiznd conceptul de personalitate, a reieit c orice persoan are

    personalitatea sa (personalitatea psihologic n general) normal sau nu, activ sau

    deficitar, adic unele trsturi care reflect specificul personal al acesteia; nu toi avem o

    personalitate reprezentativ, adic ceea ce solicit societatea personalitii.

    ntotdeauna persoana se sprijin att pe nivelul interior, care este personalitatea, ct i pe

    nivelul exterior - personajul . Exist mereu n procesul modelrii i devenirii persoanei o

    subtil interferen ntre factorii personali i cei sociali. Astfel, fiecare persoan cu

    personalitatea sa, joac mai multe roluri pe scena vieii sociale i se poate exterioriza nmai multe personaje. Totodat, remarcm, alturi de ali autori15, c persoana i personajul

    reprezint dou ipostaze ale fiinei umane. n timp ce persoana este o creaie original,

    personajul este masca sa. De asemenea, personajul se formeaz, sufer modificri, devine

    ca i persoana.Persoana, n raport cu o trebuin sau un interes, i exteriorizeaz diverse

    comportamente. Ea este n acelai timp i un personaj propriu-zis, adic < o modalitate de

    manifestare n rol, un comportament exterior>. Personajul, ca exteriorizare a persoanei,

    este influenat i de personalitate.15 I. Alexandrescu,Persoan, personalitate, personaj, Editura Junimea, Iai, 1988;

  • 8/8/2019 Atitudini Si Comportamente - Note de Curs

    17/29

    Exist mai multe tipuri de personaje, n funcie de vrst, sex, status social,

    sntate etc. n acest context, putem vorbi de personaje politice vrstnice (I.Diaconescu,

    I.Iliescu .a.) i tinere (V. Ponta, V.Hogea .a.); personaje politice brbai (A. Nstase,

    T.Stolojan etc.) i femei (E. Andronescu, A. Boagiu etc.); personaje politice autoritare

    (guvernanii), mai puin autoritare (opoziia, organizaii nonguvernamentale), personaje

    politice competente (C.Coposu etc.) i mai puin competente (G. Becali .a.); personaje

    politicesntoase (biologic, psihologic, social) i bolnave (tiranii, dictatorii .a.).

    Dac prin roluri corespunztoare personalitii sale persoana poate exprima mai multe

    personaje (personajul copilului, adolescentului, adultului, btrnului; personaje profesionale

    etc.), cu toat aceast disponibilitate raional-etic, ea i pstreaz nsspecificul personal

    i totodat prezint potenial capacitatea i aptitudinea de a deveni tot ceea ce-i posibil social.

    Persoana n general, ca i persoana politic n particular coexist cu lumea lor, autoreglndu-

    se permanent i supunndu-se continuu atotputerniciei devenirii.

    De orice lucru ne-am ocupa, la orice ne-am gndi n viaa politic a contemporaneitii

    nimeni dintre noi nu se poate atepta la bine ct timp voina noastr gonete cu cruzime doar

    dup interesele proprii, trecnd cu vederea Dreptatea divin i chiar moralitatea cea mai

    moderat posibil.

    (Aleksandr Isaievici Soljenin, Cderea imperiului comunistsau Cum s rentemeiem Rusia,

    1991)

    Individ mase conductori - mize politice

    Omniprezena i rolul semnificativ al maselor n istorie au fost n cele din urmrecunoscute16 datorit unor serii de crize ce au zguduit societatea precapitalist. Este vorba

    de cderea vechiului regim, care a antrenat nlocuirea i chiar distrugerea unor credine

    intelectuale, politice, economice, religioase i a unor instituii spirituale ale Evului Mediu. La

    acestea s-au adugat lovituri repetate ale capitalului i ale revoluiilor, aglomerarea urban,

    16 Gustave Le Bon,Psihologia mulimilor, Anima, Bucureti, 1990 ; G. Le Bon,Psihologie politic, Antet,f.a.;Serge Moscovici,Psihologia social sau maina de fabricat, Editura Universitii Al.I.Cuza , Iai, 1994 ;Epoca maselor, Institutul European, Iai, 2001 ; Elias Canetti, Masele i puterea,Nemira, Bucureti, 2000 ;Lavinia Betea,Psihologie politic. Individ, lider, mulime n regimul comunist, Polirom, Iai, 2001 ; Jos

    OrtegaY. Gasset, Omul i mulimea, Humanitas, Bucureti, 2001 ; J. O.Y.Gasset,Revolta maselor, Humanitas,Bucureti, 2002; Michel-Louis Rouquette,Despre cunoaterea maselor. Eseu de psihologie politic, Polirom,Iai, 2002, .a.

  • 8/8/2019 Atitudini Si Comportamente - Note de Curs

    18/29

    impactul deosebit al afectelor extreme asupra indivizilor, familiilor care au fost descompuse

    i transformate n mulimi, gloate ale cror aciuni revendicative s-au rezolvat n strad, prin

    acte de violen extrem etc. ncepnd de atunci, la originea marilor rsturnri i construirea

    viitoarelor societi a stat o nou for denumit fora mulimilor. ndrtul unor astfel de

    evenimente susine Le Bon- regseti, ntotdeauna, sufletul mulimilor17. Acest lucru s-a

    datorat impresionantei capaciti de organizare a maselor care au impulsionat spre aciuni fie

    de tip eroic, fie de tip distructiv, fie de ambele tipuri. De fapt, n spatele bulversantelor

    transformri nu se mai afla puterea regilor sau monarhilor care accelerau sau temporizau

    asemenea manifestri, ci un alt tip de conductori cu voin exacerbat, unii cu probleme de

    sntate mental, nevrozai, surescitai, semi-alienai, care triesc n zone nvecinate cu

    nebunia18, alii cu credin oarb, care au supus glasul mulimilor etc. Acestea au fost doar

    cteva manifestri ale dizolvrii individului i transformrii sale n mas, fenomene de interes

    pentru o gam larg de specialiti, de la filosofi, istorici, la economiti, psiho-sociologici,

    politologi .a. Din rndurile lor s-au ridicat cei care au evideniat importana studierii

    psihologiei popoarelor (W.Wundt), a celei colective, a psihologiei maselor sau a mulimilor

    (G. Le Bon, J.O. y Gasset, E. Canetti, M.L. Rouquette etc.). De asemenea, au analizat

    delimitrile dintre societate de clas (K.Marx, M.Weber) i societate de mas (H.Taine, A

    de Tocqueville). Totodat, au studiat relaiile individ-mulime i mulime-conductori (S.

    Moscovici) .a.

    Dei comunitatea tiinific a acordat atenie unor probleme ce intr n sfera

    preocuprilor de psihologie colectiv, se evideniaz nc o inconstan n tratarea tiinific a

    situaiilor de mas i n special a efectelor mai puin dorite pe care acestea le genereaz

    (numrul mare de mori n urma unor aciuni ale mulimii: revolte, greve, revoluii, rzboaie

    etc.). Se pare c aceast stare de marginalizare a psihologiei maselor este ntreinut de mai

    muli factori, cum ar fi: confuzia ce persist asupra domeniului su de activitate; neglijarea

    sau negarea specificitii psihologiei despre sufletul mulimii (sau despre contiinacolectiv sau opinia public); fenomenul de ambiguitate controlat, adic utilizarea n

    variaie liber a noiunilor mulimi, mase ce au sensuri multiple, ceea ce genereaz

    confuzii voite etc.; cantonarea explicaiilor fenomenelor de psihologie colectiv prin

    raportarea la elemente de psihologie individual (pe care la nceput le-au explicat cu ajutorul

    vocabularului introspecionist, apoi cu al celui psihanalitic, iar n prezent prin cel cognitiv,

    afectiv-voliional i chiar motivaional).

    17 G.Le Bon,Psihologia mulimilor, Anima, Bucureti, 1990, p. 42.18 Ibidem, p.66.

  • 8/8/2019 Atitudini Si Comportamente - Note de Curs

    19/29

    Este cunoscut c puterea, instituiile, reprezentanii si, manipuleaz i/sau constrng

    pe guvernai, astfel nct mai importante devin exacerbarea pasiunilor, credinelor, imaginaiei

    acestor mulimi seduse care mping puterea n minile unui singur individ, la despotul

    democrat (conductorul care prin persuasiune i coerciie obine puterea de a domina) sau n

    minile nimnui n democraia despotic ( n care un partid birocratic, anonim, coopteaz

    cadrele i conductorii n cerc nchis, prin controlul originii de clas sau religioas). n

    perioada democraiei de mas, masele lupt continuu contra celor care se opun, domin, dar

    nu guverneaz, iar individul este captat de colectivitate, n timp ce elitele intelectuale i

    politice abandoneaz responsabilitatea fa de democraie etc. Totodat, nu putem omite

    interesul crescut manifestat fa de mase de ctre instituiile media, care prin posturile i

    programele lor urmresc sau simuleaz dovezi ale manifestrilor colective pentru a demonstra

    existena i importana mulimilor.

    De aceea, pentru a nelege care este obiectul psihologiei maselor, propunem urmtoarea

    definiie: acest domeniu are n vedere studierea dependenelor duble, a interaciunilor

    dinamice dintre psihologiile individuale i cele colective care se manifest n acelai timp i

    n spaii diferite, n scopul nelegerii i interpretrii adecvate a comportamentelor opiniei

    publice i a politicii de mas (relaiile dintre: mase-putere, mase-elite, elite-putere, mase-

    religie, mase-istorie etc).

    n acest context, considerm necesar explicarea unor concepte de baz ale psihologiei

    maselor, precum: mulime, mas (plebe, gloat), urmat de descrierea trsturilor,

    analizarea figurilor i a asocierilor contrastante: individ-mase, conductori-mase, elite-

    mase, elite-putere, ncercnd astfel o diminuare a fenomenului de ambiguitate controlat.

    Referitor la conceptele de mulime i mase, asistm fie la punerea semnului de egalitate

    ntre ele, fie la explicarea diferit a celor doi termeni. n acest caz, pentru a defini i

    caracteriza sub aspect conceptual i fenomenal aceast categorie impersonal, apelm la

    prerile altor autori recunoscui. Astfel, G. Le Bon, n Psihologia mulimilor (1895) iPsihologie politic(1910), folosete frecvent noiunea de mulime, iar pe cea de masdoar n

    sintagma masa muncitoare. Le Bon definete mulimea n sens obinuit ca o adunare de

    indivizi oarecare, indiferent ce naionalitate, profesiune sau sex au, indiferent, de asemenea,

    de mprejurrile ce-i reunesc ntmpltor19. Din perspectiv psihologic, acelai autor

    menioneaz c, privit ca o aglomerare de oameni, capt caracteristici noi, extrem de

    diferite de ale fiecruia din indivizii ce o compun. Personalitatea contient dispare,

    sentimentele i ideile elementelor componente fiind orientate n aceeai direcie. Se formeaz19 G. Le Bon,Psihologia mulimilor, Anima, Bucureti, 1990, p. 12.

  • 8/8/2019 Atitudini Si Comportamente - Note de Curs

    20/29

    un suflet colectiv, desigur temporar, dar reprezentnd caracteristici foarte clare. Colectivitatea

    devine atunci [] o mulime psihologic. Ea constituie o unic fiin i se supune legii

    unitii mentale a mulimilor20.

    n seria contribuiilor asupraproblematicii mulimii se nscriu i opiniile lui Jos Ortega

    y Gasset i Serge Moscovici. Pentru filosoful spaniol, mulimea - valoarecantitativ i masa

    - valoare calitativsunt ceilali, , colectivitatea, societatea- adic: nimeni anume21. n

    Revolta maselor, Gasset menioneaz aspectul cantitativ i vizual al conceptului de mulime,

    subliniind c ntr-o terminologie sociologic am descoperi n el (n concept) ideea de mas

    social22. Fiecare om este confruntat cu evenimente din universul proxim i cu cele din

    societatea semenilor. Sau, altfel exprimat de S. Moscovici: De fiecare dat cnd indivizii se

    adun laolalt, se observ cum se creeaz i ncepe s se manifeste ca o mulime. Se ntretaie,

    se amestec, se metamorfozeaz. Capt o natur comun care o nbu pe a fiecrui, accept

    impunerea unei voine colective care reduce la tcere voina fiecruia n parte23.

    n ceea ce privete conceptul de mas, Gasset susine urmtoarele: [] Aadar,

    trebuie evitat a nelege prin mas numai sau n primul rnd . Mas este

    24. Acesta abordeaz sociologic noiunea de mulime acceptnd transformarea

    cantitii, a mulimii ntr-o valoare calitativ, masa, calitate comun a tuturor i a nimnui

    prin care explic apariia cantitii. Spre deosebire de Le Bon lrgete semnificaia termenului

    de mas de la cel de la cel de . Rigoarea tiinific a

    explicaiilor lui Gasset reiese din abordarea masei dintr-o dubl perspectiv, sociologic i

    psihologic, evitnd astfel simplificrile de tip reducionist. Aparine masei orice individ care

    nu-i atribuie valori - bune sau rele- din motive speciale, ci se simte i totui

    nu-i ncercat de neliniti, ci dimpotriv, se simte n largul su cnd se gsete asemntor cu

    ceilali25.

    La rndul su, Elias Canetti surprinde faptul c, datorit masei, individul scap de frica

    de contact, de atingerea fizic a celuilalt. De ndat ce te-ai predat masei, nu te mai temi deatingerea ei. La modul ideal, aacolo sunt cu toii egali. Nu mai conteaz nici o diferen, nici

    mcar cea dintre sexe [] Cu ct oamenii se nghesuie unii n alii mai tare, cu att se simt

    20Ibidem, pp. 12-13.21 J.O.y Gasset, Omul i mulimea, Humanitas, Bucureti, 2001, p. 10.22 J.O.y Gasset,Revolta maselor, Humanitas, Bucureti, 2002, p. 50.23 S.Moscovici,Psihologia social sau maina de fabricat zei, Editura Univ. Al.I.Cuza , Iai, 1994, p.72.24 J.O.Y. Gasset,Revolta maselor, Humanitas, Bucureti, 2002, p.50.25Ibidem, p. 51.

  • 8/8/2019 Atitudini Si Comportamente - Note de Curs

    21/29

    mai siguri c nu se tem unii de ceilali. Aceast transformare a fricii de atingere aparine

    masei26.

    Pe de alt parte, M.L.Rouquette apreciaz masa drept produsul structurat al unei

    identiti de determinri ecologice i ideologice27. De asemenea, prin raportare la

    fenomenalitate, repereaz distinciile dintre conceptele de mulime i mas. Pe scurt, este

    vorba de numr i comunicare, reunire i influen, la care adugm omogenizare, anihilare

    a libertii, iraionalitate i nexus (noduri afective prelogice ce leag prin fuziune i nu prin

    argumente mai multe atitudini).

    n ceea ce privete trsturile mulimii, am apelat la caracterizarea realizat n 1895 de

    Le Bon, care este apreciat i n prezent. Acesta a difereniat ntre caracteristicile generale,

    comune pentru indivizi i colectivitate, i cele specifice, aparinnd doar colectivitii.

    Totodat, a indicat cauzele care au stat la baza stabilirii trsturilor specifice: 1. sentimentul

    puterii invincibile i cedarea n faa instinctelor; 2. contagiunea mental, adic orice

    sentiment, act n mulime este contagios, astfel c individul i subordoneaz cu uurin

    interesul individual celui colectiv; 3. sugestibilitatea, a crei efect este contagiunea. n

    mulime, locul personalitii contiente este luat de cea incontient, care n urma sugestiilor

    primite nfptuiete acte contrare caracterului i obiceiurilor sale anterioare. Dintre trsturile

    specifice observabile la orice mulime, Le Bon menioneaz: impulsivitatea, mobilitatea,

    iritabilitatea, exagerarea i simplismul n sentimente, intolerana, incapacitatea de a raiona,

    absena judecii i a spiritului critic, autoritarismul i conservatorismul .a. Aadar,

    dispariia personalitii contiente, preponderena personalitii incontiente, orientate ntr-un

    acelai sens, prin sugestie i contagiune, a sentimentelor i ideilor, tendina de a transforma de

    ndat n acte ideile sugerate - iat care sunt caracteristicile principale ale individului

    mulimii. El nu mai este el nsui ci un automat pe care voina sa a ajuns s nu-l mai poat

    dirija. Prin simplul fapt c aparine unei mulimi, omul coboar aadar cu mai multe trepte pe

    scara civilizaiei. Izolat, el poate fi un individ cultivat, n mulime ns este un instinctual, prinurmare un barbar. Are spontaneitatea, violena, cruzimea i totodat, entuziasmul i eroismul

    fiinelor primitive28.

    Observm c n secolul al XIX lea, n paralel cu nflorirea economic a societii, cu

    aplicarea democraiei liberale i a realizrilor tehnice, triumf i domin masele, crete

    nivelul lor de via. Mulimea acioneaz direct, mai presus de lege, cultivnd drepturile26 E. Canetti, Masele i puterea,Nemira, Bucureti, 2000, p.6. 1103 L. Rouquette, Op.cit., p.16.

    27

    28 G. Le Bon,Psihologia mulimilor, Anima, Bucureti, 1990, p.17.

  • 8/8/2019 Atitudini Si Comportamente - Note de Curs

    22/29

    mediocritii i ale cumplitei omogeniti. Aceti oameni-mas, cum i numete Gasset,

    bntuie i n secolul al XX-lea, nestingherii de nimeni i nimic. Disecnd radiografia acestui

    tip de om, filosoful spaniol sezizeaz trsturi care ntregesc tabloul schiat de G. Le Bon.

    Este vorba de urmtoarele caracteristici ale omului mediu: nu are nici o restricie; nu ine

    seama de nimeni; se consider superior celorlali, pentru c se consider perfect; proclam i

    impune dreptul mediocritii; conduce prost civilizaia pentru c nu-i cunoate principiile, dei

    a nvat s foloseasc unele aparate produse de aceasta; intervine folosind n orice

    mprejurare violena; n viaa public i impune opiniile fr s fie la curent cu nevoile i

    interesele celorlali; nu vrea s dea explicaii; el are idei, dar nu posed capacitatea de-a le

    produce; blocheaz orice rezisten, pentru c: Urte de moarte tot ce nu este ea29.

    n ncercarea noastr de a recunoate aportul maselor la dezvoltarea, susinerea sau

    nlocuirea unei societi cu alta, apelm la concepia lui Michel-Louis Rouquette 30, care

    susine c n contextul de fa este necesar luarea n consideraie a celor trei figuri ale

    maselor. Figura, n opinia sa, ntruchipeaz o structur de roluri i nicidecum punctele

    comune sau diferenierile celor care o compun. Este vorba de: Figura Ceteanului,

    emblematic pentru Revoluia francez, dup cum cea a Tovarului a fost pentru nceputurile

    micrii muncitoreti i ulterior pentru regimurile totalitare. Observm o involuie a

    termenului de cetean: de la cel care-i face datoria, demonstreaz responsabilitatea, la

    cea a ceteanului gnditor, care este un cetean gndit, fiind proiecia unei necesiti

    ideologice i practice gndite, un necunosctor al vieii politice ale crui opiuni sunt dictate

    de sentimente mprtite de grupul de apartenen.

    La acestea se adaug figura Militantului, sinonim cu a cercetaului, soldatului care

    sugereaz i inaugureaz drumul. Constatm c militantul oscileaz ntre devotament i

    obedien; ntre postura de birocrat i propagandist, ntre mase i putere, adeziune i dispre

    .a. Adeziunea individual la un un anumit grup este dictat pe de o parte de trsturile de

    personalitate, de familie, evoluia relaiilor interpersonale, de cerine i condiionri

    profesionale i de elaboratele ideologice colective (doctrina marxist-leninist). De exemplu,

    n Romnia, n perioada regimului totalitar, era obligatoriu s fii membru al Partidului

    Comunist Romn (P.C.R.) pentru a promova profesional sau pentru a ocupa funcii de

    conducere. De altfel, scopul declarat al ideologiei comuniste a fost formarea omului nou.

    Iar acesta s-a realizat, n opinia Laviniei Betea31, sub forma unor ntrupri standard, de tipul:

    29 J.O. Y. Gasset,Revolta maselor, Humanitas, Bucureti, 2002, p.116.30 M.L.Rouquette,Despre cunoaterea maselor.Eseu de psihologie politic, Polirom, Iai, 2002, pp.38-46.31 L.Betea,Psihologie politic.Individ, lider, mulime n regimul comunist, Polirom, Iai, 2001, pp. 61-72.

  • 8/8/2019 Atitudini Si Comportamente - Note de Curs

    23/29

    muncitorului stahanovist, soldatului, activistului de partid, cekistului (n U.R.S.S.).

    Considerm c n Republica Popular Romn sau n Republica Socialist Romn (1965),

    activau, alturi de trioul ConductorulPartidul-Romnia, muncitorul frunta n ntrecerea

    socialist, activistul de partid hiperactiv, lucrtorul de securitate hiperexigent i vigilent.

    A treia figur a masei este cea a Muncitorului , adic cel cunoscut prin ce produce, ce

    ctig, ce cumpr i ce anume cost 32, titulatur nlocuit n prezent cu aceea de

    consumator.

    M. Rouquette consider c cele trei figuri ale maselor: a Ceteanului, Militantului i

    Muncitorului i pstreaz, funcia organizatoare pentru gndire i aciune, doar coninuturile

    lor momentane se schimb. Suntem de acord cu aceast afirmaie i n sprijinul ei venim cu

    aceste constatatri: schimbrile i nlocuirile de regimuri politice, de la cele de tipnedemocratic la cele democratice au relevat c cele trei ipostaze ale maselor i-au schimbat

    menirea, n condiiile reconstruciei societii i a transformrii relaiilor sociale, a

    modernizrii tehnicilor i tendinelor de informare i comunicare. Astfel, analizate n acest

    context, Ceteanuldevine pe lng subiect social (formator i emitor de opinie, alegtor,

    cifr statistic) i persoan privat; Militantuli militantismul politic se manifest pregnant n

    regimuri nedemocratice i n democraii incipiente, acolo unde societatea civil, Biserica,

    opoziia politic exist, vor s cucereasc drepturi, s-i exercite liberti i s instaurezeputerea legal-raional. n schimb, n rile cu democraie avansat, aciunea Militanilor este

    nlocuit treptat cu angajarea prin asociere, sub forma organizrii unor activiti umanitare

    (combaterea SIDA; ajutoare medicale, alimentare pentru civilii din Irak etc.) sau de protecie

    a mediului etc., toate acestea n numele respectului pentru valori i pentru consolidarea

    principiilor democratice. n ceea ce-l privete pe Muncitorul din statele totalitare comuniste

    este cunoscut c el a avut un destin greu de ncadrat n sfera normalitii politice etc. Astfel, n

    Romnia, urmnd modelul lui homo-sovieticus, a contribuit alturi de alte clase sociale

    (rnime, intelectualitate) la formarea omului nou. Dar pentru realizarea acestui deziderat

    muncitorul, masa muncitoare a parcurs un drum ascendent. El a trecut de la sub-proletarul

    pasiv la adevratul proletar activ i transformat n erou33. n opinia noastr, a fost obligat s

    interpreteze cteva roluri n perioada 1924-1989: ntre 1924-1944 a activat ca: revoluionar

    de profesie, activist al Cominternului (Internaionala a III-a comunist) i ilegalist (nume dat

    dup scoaterea n afara legii a Partidului Comunist din Romnia, n 1924). ntre 1944-1989 au

    acionat dou categorii: activitii de partid=nomenclaturitii (cea mai mare parte erau de

    32 M.L.Rouquette, Op.cit. , p.43.33 S. Moscovici,Psihologia social sau maina de fabricat zei, Ed. Universitii Al.I.Cuza Iai, 1994, p. 83.

  • 8/8/2019 Atitudini Si Comportamente - Note de Curs

    24/29

    origine muncitoreasc, fceau parte din clasa muncitoare i puteau ndeplini o serie de funcii:

    de la secretari pe diverse domenii de activitate: economic, politic, cultural, sportiv etc.la cea

    de prim secretar. De asemenea, ocupau posturi n structura Consiliului Popular sau deveneau

    membri ai Comitetului Central, culminnd cu funcia de Preedinte al Romniei) i membri

    de partid de rnd. n timp ce nomenclaturitii aveau privilegii politice, economice,

    profesionale, sociale, membrii de rnd ocupau un loc de munc, obineau o locuin, suportau

    regimul alimentaiei raionale i alte privaiuni (lipsa cldurii, deseori a apei calde,

    ntreruperea luminii electrice), aveau doar privilegiul obligativitii pltirii cotizaiei i a

    participrii la edinele organizaiei de baz.

    n schimb, n societile dezvoltate Muncitorul pstreaz unele nsuiri ale puterii de

    consum, adic cele ale condiiei de consumator.Cine face ns ceea ce se face ? Api mulimea, lumea. [] acum mulimea ne oblig

    la aciuni umane care provin de la ea, nu de la noi 34. Este omenescul fr om, iraional,

    incontient, amenintor, violent, revoltat.a. Individul se afl ntr-o stare special, n trans,

    ascult i ndeplinete orbete, mpreun cu ceilali ce li se spune s fac. mpreun, i-au

    pierdut individualitatea, au cptat aceeai masc, voce, gndesc i acioneaz la unison. Pe

    bun dreptate, S. Moscovici ntreab: Ce este de fcut n prezena maselor? Un posibil

    rspuns este c nu trebuie ignorat existena i consecinele ce decurg din problematicacomplex a mulimii. De aceea, nu ajunge un mare ef de stat, conductorul care duce n

    continuare o politic clasic bazat pe raiune i interese, trateaz masa ca o sum de indivizi

    i este iritat de tonul vocii lor ridicate. Orbire i senzaie caut individul n mas, instinctul

    de mas, liderul politic. Liderul este pentru mulime profetul capabil s uneasc realul cu

    idealul, posibilul cu imposibilul. Este recunoscut charisma efului, calitile ieite din comun

    care-l situeaz deasupra tuturor instituiilor: partide, organizaii, media. De obicei, aceti lideri

    autohtoni sau venii din alte parte, unii cu tulburri fizice, alii psiho-patologice sau i una i

    cealalt, dup trimiterea n exil, la ghilotin, nchisoare a titularilor puterii legitime, nlocuind

    tradiia, nclcnd procedurile legale, instaureaz de fapt domnia bunului plac i a violenei, a

    unuia mpotriva celorlali, a instigrii la ur, seducia nostalgiei prin rentoarcerea la

    personaje, situaii, aciuni i sentimente din trecut sau prin divinizarea celor mori pe care n

    timpul vieii i blamau.

    Apariia n secolul al XX-lea a omului-mas, - acel tip de om golit de istoria

    personal, care are pofte, drepturi, nu i obligaii - a fost, n opinia lui Gasset, favorizat de34 J.O. Y. Gasset, Omul i mulimea, Humanitas, Bucureti, 2001, p. 156.

  • 8/8/2019 Atitudini Si Comportamente - Note de Curs

    25/29

    colectivism, una dintre creaiile secolului al XIX-lea. Aceast concepie a prins rdcini,

    contribuind la rspndirea i ncetenirea concepiei c toat lumea, indiferent de capaciti i

    de integritate mental, trebuie s fac politic. Acestei cerine, susine filosoful spaniol, i-a

    rspuns masa revoltat, a crei disponibilitate de-a se preface c este una sau alta este

    permanent, fapt care i-a facilitat accesul spre politic. Este o politic demagogic fcut de i

    pentru demagogi, de conductori care n numele ideilor create de alii pretind c suplinesc

    cunoaterea, religia, inteligena i, fr s-i asume responsabiliti, tulbur masele.

    n acest context, a fost necesar construirea unei civilizaii care s rspund progreselor

    tehnicii, provocrilor tiinei, nevoilor maselor i aspiraiilor liderilor politici, dar aceasta nu

    a fost posibil fr intervenia elitelor, spirite cu iniiative ndrznee, creative, cu judecat

    sigur, cu condiia s nu fie mpiedecate de indivizi orbii de pasiunea egalitar i iritai sconstate c au nevoie de asemenea spirite. Cu toate acestea, n epoca mulimilor s-a accentuat

    opoziia dintre mase i elite. ntr-o oarecare msur, conductorii nu doresc pierderea

    autoritii i influenei, de aceea rspndesc mereu iluzii, n timp ce masa sugestibil, credul,

    susceptibil este ncrcat cu ur i violen la adresa elitelor. Astfel, efilor le crete

    prestigiul exprimat prin admiraie sau team de ctre o mas lipsit de faculti critice i

    discernmnt. Acest lucru ar putea nsemna c oamenii politici au sezizat importana i

    utilitatea cunoaterii psihologiei mulimii. Totodat, este poate la fel de important ca masele

    s contientizeze c fr elite ajung la un nivel precar de existen35. De la elite, - susine Le

    Bon-, provin progresele tehnice, tiinifice, artistice, industriale care constituie fora unei ri

    i prosperitatea a milioane de lucrtori36. Apar n mod inevitabil ntrebri referitoare la: Cum

    s supravieuiasc elitele? Cum putem reconcilia antagonismele dintre mase i elite? etc. n

    aceast direcie, istoria ne-a demonstrat c masele sunt conservatoare chiar dac, revoltate, au

    artat c au instinct revoluionar i pot ajunge rapid la comiterea unor acte demente, pe care

    individual nu le-ar trece prin minte s le svreasc. Distrugerile provocate de ele pot fi

    remediate, dar este mai eficient ca acestea s fie evitate. O posibil soluie susine micorarea

    puterii populare. Simpl la prima vedere, aceasta s-a dovedit ulterior utopic. Poate de aceea

    elitele s-au subordonat guvernrii populare. Aceasta nu are nimic comun cu guvernarea de

    ctre popor, ci doar de ctre conductor, care prin sugestie, imagine, violen se impune ca

    opinie public.

    Deci rolul elitelor, al celei intelectuale, - n opinia lui Jean-Franois Revel este ca

    vslind la nevoie contra curentului de opinie [..], ptrunznd n subteranele psihicului

    35 G. Le Bon, Op. cit., O. Gasset, Op. cit., S. Moscovici, Op. cit.etc.36 G. Le Bon,Psihologie politic, Antet, Bucureti, f/a, p.85.

  • 8/8/2019 Atitudini Si Comportamente - Note de Curs

    26/29

    colectiv37, s combat prejudecile prin formarea unei opinii judicioase asupra

    evenimentelor.Filosoful i politologul francez, i nu numai el, au remarcat c dup cel de-al

    doilea rzboi mondial G. Le Bon i a sa lucrare,Psihologia mulimilor, a reprezentat cartea de

    cpti a multor lideri politici. Ulterior, percepia asupra acestui abil analist al maselor s-a

    modificat considerabil. Cu toate c n definiia asupra mulimilor nu este nici urm de

    elitism, acelai Le Bon a fost gratulat printre altele cu apelativul Machiavelli al maselor,

    un manipulator al mulimilor secolului al XX-lea. La aceasta au mai contribuit aciunile

    politice ale unor admiratori ai si, cum au fost Mussolini, Hitler, Lenin, De Gaulle i ali

    conductori politici care l-au lecturat cu interes i i-au aplicat ideile fr s ovie. Poate de

    aceea au tiut s manipuleze masele, atingndu-i astfel obiectivele politice naionale i

    internaionale. Odat cu rspndirea marxismului dup cel de-al doilea rzboi mondial, s-a

    instalat un alt curent de opinie, dup care masele au contiin de clas, istoric i

    revoluionar. De aceea, n acea perioad nu s-a permis criticarea aciunilor i nici descrierea

    peiorativ a atitudinilor acestora. De asemenea, a fost nlturat explicarea i interpretarea

    psihologic a comportamentelor sociale: A descrie masele ca lsndu-se mbtate de

    impulsurile iraionale sau chiar sinucigae afirm Revel- nsemna a fi taxat ca reacionar. n

    fine, evoluia filosofiei dup cel de-al doilea rzboi mondial a recuzat orice explicaie a

    lucrurilor prin factorul psihologic. Att marxismul ct i structuralismul prescriau ataarea

    comportamentelor sociale fie la procese istorice de durat, fie la structuri impersonale ce

    organizau mentalul colectiv [.] Toate aceste mecanisme iraionale au fost din plin folosite

    de ctre demagogii din toate epocile [] i nu s-a bnuit n ce uria msur aceste

    mecanisme iraionale vor degrada- i chiar vor distruge pe alocuri-democraia38 .

    Este binecunoscut rolul de dirijor al liderului politic n cadrul relaiei dintre el i mase. n

    acest context, analizm rolul elitei, n special al celei intelectuale n viaa politic. Pentru a

    demonstra veridicitatea acestei afirmaii, am apelat la consideraiile nc actuale ale lui

    Charles Maurras39, care descrie i explic conjunciile i disjunciile dintre elite i putere n

    LAvenir de lintelligence, publicat n 1905 n Frana, flancnd ntr-un fel Psychologie des

    foules (1895), Psychologie politique, (1910) ale lui Le Bon i Reflexions sur la violence

    (1906) a lui Georges Sorel. Maurras a evideniat curba descendent a elitei spirituale franceze,

    n spe a literailor i filosofilor, n relaie cu forma de guvernare, pornind de la clasicism,

    continund cu iluminismul, romantismul i epoca modern. El descrie prbuirea elitei

    37 Jean-Franois Revel,Revirimentul democraiei, Humanitas, Bucureti, 1995, p. 327, p. 329.38 Ibidem, pp.329-330.39 Charles Maurras, Viitorul inteligenei, traducere i Not introductiv de Tudor Vianu, Fundaia Cultural

    Principele Carol , Bucureti, 1924.

  • 8/8/2019 Atitudini Si Comportamente - Note de Curs

    27/29

    spirituale i decderea civilizaiei n faa puternicei oligarhii format din Finane, proletariat

    intelectual i o clas de ceretori literai.

    De asemenea, sezizeaz rolul presei de manipulator al opiniei publice, dar i de subordonare a

    mediei, nerecunoscut public, fa de fora material a marilor patroni ai trusturilor de pres.

    Omul politic i publicistul francez anticipeaz generalizarea unui alt tip de om, cel de

    aciune, clit de amestecul dintre munca mecanizat i exerciii fizice care, ca urmare a

    siturii elitei pe scara cea mai de jos a valorilor societii, o va dispreui i respinge total.

    Pentru a depi aceast situaie degradant, a afirmat Maurras, intelectualii ar trebui s

    renune la iluzia de a stpni opinia public i la ncurajarea preteniile acestui om nou de a

    cuceri autoritate politic legitim. Soluia propus de el este ca elita s demonstreze care este

    cel mai potrivit regim politic i s direcioneze celelalte fore n jurul su pentru restaurareaautoritii tradiiei i crearea unei politici naionale. Aceast propunere de ncredere n opinia

    intelectualilor nu a stimulat ns cucerirea autoritii i dominaiei politice de ctre acetia.

    ntre consideraiile despre elite ale lui Charles Maurras de la nceput de secol al XX- lea,

    i observaiile Hannei Arendt40 despre elite i mase de la sfrit de secol al XX- lea, exist

    desigur unele asemnri, dar i unele deosebiri. Recunoscuta analist a regimurilor totalitare

    precizeaz c unele cauze de felul: individualizarea extrem , atomizarea social etc. sunt

    genul de factori care preced att micrile de mas ct i apropierea acestora de elite. Deasemenea, evideniaz c aceste micri au atras oameni izolai, individualiti marginalizai

    care au refuzat recunoaterea obligaiilor i sarcinilor sociale din perioada respectiv. n

    aceste circumstane, micrile totalitare, naziste i comuniste au gsit o mas neutr,

    indiferent, apatic, aipit, o clientel nealterat de instituii politice. Acetia au

    organizat-o i incitat-o prin intermediul discursurilor demagogice ale conductorilor mpotriva

    activitilor membrilor reprezentativi ai rii i comunitii, criticndu-i vehement pe acetia

    pentru unele ilegaliti generate de proasta gestionare a puterii. Ceea ce contrariaz este cacest om-mas inconsecvent, atras de ru, crim a fost cultivat de elite, cele care au

    considerat c, la fel ca i masa, au avut aceeai soart i anume aceea de a sta n afara

    sistemului de clase, a naiunii i a societii. Totodat, au admirat activismul micrilor de

    mas pentru care important era s fac ceva eroic sau criminal. n timp ce oamenii cultivai,

    generaia frontului au considerat c: rzboiul a nsemnat preludiul prbuirii claselor i

    transformarea lor n mase; au artat dezgustul fa de orice reprezentant al puterii; au vrut

    ruinarea acestei lumi de fals securitate, cultur i via; au nlocuit valorile respectabile cu40 Hannah Arendt, Originile totalitarismului, Humanitas, Bucureti, 1994.

  • 8/8/2019 Atitudini Si Comportamente - Note de Curs

    28/29

    altele apreciate ca valori supreme, cum ar fi: haos, ruin, cruzime, violen, pasiune etc.,

    masa i liderii, uneori provenii din rndurile lor, au preluat demagogiile anterioare burgheze

    pe care tocmai le criticaser i n numele crora au aat masele; au sacrificat totul pentru

    micare; au artat dispreul fa de tot ce ceea ce era respectabil, fa de geniu ca i preferina

    pentru anormalitate etc. Pare absurd, dar elita a ridicat cruzimea la rangul unei virtui majore

    deoarece, prin folosirea acesteia, a putut contrazice umanitarismul i ipocrizia liberal a

    societii. De aceea, a aprobat aciunile dezagreabile i uneori criminale ale masei mpotriva

    societii respectabile, silind-o s accepte pe plebei i oblignd-o s-i trateze ca pe egalii lor.

    n viziunea H. Arendt, dup cucerirea puterii, micrile totalitare au renunat la elite, deci la

    cei care i-au ajutat s ajung n vrful piramidei i ar fi putut ncuraja contiina demnitii

    i viaa creativ. Ei le-au nlocuit destul de repede cu opusul lor, cu arlatani i imbecili a

    cror lips de inteligen i creativitate au reprezentat garantul loialitii lor fa de

    conductor i partidul unic. Alungarea i epurarea elitelor n regimul de tip totalitar a condus

    printre altele la: instaurarea regimului de mas; folosirea i ulterior ndeprtarea de masele

    care i-au ajutat pe lideri s cucereasc puterea politic. Totodat, au contribuit la

    recunoaterea importanei psihologiei mulimii de ctre cei care vor s devin mari efi de stat

    etc.

    n concluzie, susinem c acest demers al evalurii impactului mulimii asupra vieii

    individuale, asupra politicii n general, relev importana cunoaterii legilor maselor umane

    pentru descrierea, explicarea i nelegerea adecvat a dinamicii i complexitii realitii

    politice. De asemenea, este o ncercare de regndire a politicului i a politicii n scopul crerii

    unei noi realiti sociale dinamice, inovative care s se ridice la nlimea timpului. Acest

    lucru se poate nfptui prin nerepetarea vechilor greeli politice, precum instaurarea

    fascismului, a nazismului i consolidarea comunismului, care au devenit exemple tipice de

    regresiune esenial. Sunt micri care cuprind pe oamenii-mase, cei care se las condui

    de oameni mediocrii care au vrut s fac revoluie, dar n-au nvat nimic din defectele

    revoluiilor anterioare. Tocmai de aceea nu se poate ignora trecutul i, pentru ca prezentul s

    se ridice la altitudinea actual a vieii, pregtind astfel evoluia viitoare a societii, este

    nevoie de oameni cu adevrat contemporani, cu sim istoric i politic, buni cunosctori ai

    psihologiei maselor.

  • 8/8/2019 Atitudini Si Comportamente - Note de Curs

    29/29


Recommended