+ All Categories
Home > Documents > Atestat- Clement Alexandrinul

Atestat- Clement Alexandrinul

Date post: 27-Sep-2015
Category:
Upload: dragos-florin-mihailescu
View: 37 times
Download: 6 times
Share this document with a friend
Description:
Atestat Dogmatica
44
SEMINARUL TEOLOGIC ,,VENIAMIN COSTACHI” M- REA NEAMŢ Lucrare de atestat DOGMATICĂ CLEMENT ALEXANDRINUL VIAŢA, OPERA, IDEI DOGMATICE Profesor Îndrumător: Candidat: Vasile Păvăleanu Arghire Ioan Mănăstire a Neamț 2015 CUPRINS: 1
Transcript

SEMINARUL TEOLOGIC ,,VENIAMIN COSTACHI M-REA NEAM

Lucrare de atestat DOGMATIC

CLEMENT ALEXANDRINULVIAA, OPERA, IDEI DOGMATICE

Profesor ndrumtor: Candidat:Vasile Pvleanu Arghire Ioan

Mnstirea Neam 2015

CUPRINS:1. Viaa lui Clement Alexandrinul..5-62. Opera lui Clement...6-83. Despre Hristologie......8-103.1. Despre Logosul Divin.10-114. Despre Cosmologie i Antropologie..11-145. Despre Eclesiologie14-176. Despre Sfintele Taine.176.1.Despre Taina Sf. Botez17-196.2.Despre Sfnta Euharistie19-206.3.Despre Taina Sf. Spovedanii..20-216.4.Despre Taina Cstoriei..21-237. Concluzii..23-258. Bibliografie...26

ARGUMENT

Cu Panten intr n istorie coala din Alexandria. Dar pentru istorie, Panten rmne un sacrificat, aproape un necunoscut. Nu tim despre aceast puternic personalitate, care a impulsionat un curent i a deschis noi ci gndirii cretine, dect att doar c a existat pe la o anumit dat, c a cltorit mult, c a deschis n Alexandria o coal dup modelul attor altora deschise pe timpul su pentru predarea filozofiei, c a fost dasclul lui Clement, c a scris sau n-a scris nimic, c nvmntul lui i-a atras laude, c s-a bucurat de mare preuire i nc alte tiri, care nu pot pune n lumin sufletul lui nnoitor, mreia i lrgimea gndirii lui i, n acelai timp, adncimea simului lui cretin. Rolul pe care l-a avut Panten pentru dezvoltarea de mai trziu a gndirii cretine alexandrine va fi pentru istorie conjectural. Aceasta este soarta tuturor deschiztorilor de drumuri. i dup cum Socrate a avut un salvator, pe Platon, tot aa i Panten l-a avut pe Clement. Prin Clement triete Panten, aceast albin din Sicilia, cum l numete ucenicul su, care, dup cum spune acelai ucenic, a cules florile livezii profetice i apostolice i a depus mierea cunotinei n sufletele asculttorilor si. Apariia la sfritul secolului al doilea a colii din Alexandria este providenial, deoarece gndirea pe care o elaboreaz, formulele pe care le creeaz, metodele de cercetare i planurile unei grandioase sume teologice, depesc mediul i timpul n care coala a aprut i a funcionat. ntr-adevr literatura cretin a secolului al doilea, puin ct era, era o literatur de inim, o literatur entuziast. Scrierile prinilor apostolici, ale apologeilor, chiar ale lui Iustin, sunt scrieri entuziaste n care pluseaz o credin vie, dar nimic din ceea ce avea s caracterizeze gndirea colii din Alexandria. Cretinii secolului erau la fel. Mrturie ne st ntreaga carte a Stromatelor, n care Clement se silete s demonstreze cretinilor timpului su c a-i gndi credina, a i-o ntemeia i dialectic, nu numai prin trire, nu este nici primejdios i nici inutil. Dasclii colii din Alexandria, ncepnd cu Panten i continund cu Clement i Origen, se strduiesc s arate cretinilor ct este de folositoare folozofia pentru ntemeierea adevrurilor cretinismului, ale credinei celei adevrate. Ei au pus n aluatul entuziast i moral al secolului al doilea plmada de gndire cretin a lui Pavel. Prin ei, Pavel retriete i se dezvolt. Ei sunt cei care fac s creasc marele i frumosul copac rsrit din micul grunte de mutar. C ramurile copacului ieit din coala din Alexandria au adpostit i psri, care nu sunt ,,psri ale cerului este prea adevrat dar i firesc. Copacul a crescut pe pmnt, iar cei care l-au ngrijit, care l-au udat i l-au ajutat s creasc au fost oameni, dar aceti oameni au iubit gruntele de mutar cum puini oameni din istoria cretinismului l-au putut iubi i cum puini au putut gndi despre el ca aceti trei mari dascli ai gndirii alexandrine. Gndirea acestora dei vetejit de unii uneori, rmne venic tnr i strlucitoare, rmne mereu fermentul altor gndiri. Panten a fost iniiatorul lui Clement, iar Clement iniiatorul lui Origen i al celor de dup el i a altor multora de mai trziu, printre care se numra un nume de mare cinste pentru Ortodoxie: Sfntul Ioan Gur de Aur.Clement ca i Iustin i ca muli alii din primele trei secole cretine, suflet pribeag i rtcitor pe toate drumurile cunoscute ale lumii i pe toate drumurile filozofiei timpului su, caut adevrul, caut odihn sufletului su. Bate la toate porile, nti la porile misterelor religiei n care s-a nscut, dar dezamgit, bate apoi la porile filozofilor pgni, este invitat la mesele lor i se oprete la unele mai mult, la altele mai puin, la altele deloc, Symposion l reine cel mai mult i-l entuziasmeaz, mncrile pe care i le oferea erau din alt lume, semnau cu acelea pe care le rvnea i cu care credea c-i va potoli foamea. Symposion l are mai mult timp ucenic dar pe urm l prsete, aa cum l-au prsit de altfel toate sufletele nelinitite. l prsete, c a gsit ce cuta. L-a gsit pe marele Dascl, pe Cntreul cntecului celui nou,cum i place lui Clement sa-L numeasc pe Hristos. n sufletul lui Clement, ns va rmne vie amintirea Symposionului la care a luat parte. Tot ce a asimilat la acel Symposion, Clement i va face dar Mirelui, de care S-a alturat. La picioarele Mirelui va depune Clement inima i gndirea sa i-I va nla Mirelui cea mai frumoas statuie de iubire i de gndire, care va ntrece n frumusee toate formele aurului lui Fidias. Odat ce a dobndit vestea dup care nzuia, copleit de splendorile adevrurilor pe care le poseda, Clement nu nceteaz a le propovdui. Este un suflet renscut, simte c are o misiune dumnezeiasc, simte, cu intuiia lui profund, c cretinismul secolului su este mai prejos de gndirea dumnezeiescului su ntemeietor. Hristos a admirat frumosul i l-a preuit, iar marele Su comentator alexandrin face din toate valorile spirituale ale lumii bunuri care-i gsesc locul lor firesc n iconomia doctrinei cretine. Aceasta este poziia pe care se fixeaz Clement i o propovduiete mpotriva tuturor potrivnicilor lui. tie c din victoria poziiei sale, va urma victoria credinei creia i slujete. Veacurile ce au urmat i-au dat dreptate, toate au mers pe liniile gndirii lui[footnoteRef:1] [1: Clement Alexandrinul Scrieri I, Traducere, Introducerere note i indici, de Pr. D. Fecioru, n Colecia ,,Prini i Scriitori BisericetiEditura Institutului Biblic i de misiune al Bisericii Ortodoxe Romne,Bucuresti -1982, pp.5-8.]

1. VIAA LUI CLEMENT

Clement Alexandrinul, cu numele complet de Titus Flavius Clement, s-a nscut n Atena pe la anul 150, din prini pgni i cu stare, care au dat talentatului lor copil o educaie i o instrucie acas. Din detaliile pe care Clement nsui le d n lucrarea sa Protrepticul despre misterele eleusiene, se poate deduce c n tinereea sa a fost iniiat n aceste mistere. Nu se cunoate data convertirii sale, dup cum nu se cunosc nici pricinile acestei convertiri. Le putem, ns, presupune. Clement, ca i naintaul su Iustin, era un nelinitit, un cuttor de adevr. A cutat n mistere adevrul i nu l-a gsit, dimpotriv, dup cum se vede din Protrepticul su, nu numai c l-au dezamgit, dar l-au i scrbit; l-a cutat apoi n gndirea filozofilor, dar nici rspunsurile pe care le ddeau filozofii la marile ntrebrii ale omenirii nu l-au mulumit. A cutat mai departe i a vzut c mai era o nvtur pentru care mureau oamenii, a cercetat-o, i n nvtura aceasta, pentru mrturisirea creia oamenii i ddeau viaa, Clement a gsit adevrul, a gsit linitea. Clemento spune el nsui n Stromate, Cartea I, capitolul XI, 12 a fcut cltorii pentru a asculta pe dasclii adevrului, ,,pe acei brbai fericii i cu adevrat vrednici. Dintre acetia, unul, un ionian, care locuia n Grecia, alii n Marea Greciei, unul din ei din Coele-Siria, altul din Egipt, alii din Anatolia, unul din Asiria, iar altul din Palestina, evreu de origine; n cele din urm am ntlnit un altuldar primul n puterea cuvntului i a gndiriii alturi de el am gsit odihn sufletului meu; l-am gsit n Egipt unde era ascuns. Dasclul acesta era ntr-adevr o albin sicilian, care a cules florile livezii profetice i apostolice i a depus mierea cunotinei n sufletele asculttorilor lui[footnoteRef:2]. S-a cutat s se indentifice aceti dascli. Unul a fost gsit: este Panten, dasclul su din Alexandria, pe care Clement l elogiaz i pentru puterea gndirii lui, dar i pentru smerenia lui, ,,l-am gsit n Egipt, unde era ascuns[footnoteRef:3]. Despre ceilali dascli s-a spus, dar fr ndestultoare dovezi, c unul, cel din Grecia, ar fi apologetul Atenagora, iar altul, cel din Asiria, Taian. [2: Clement Alexandrinul -Stromate I, cap XI, 12 n Scrierip. 8.] [3: Ibidem , l XI, 2 p.8.]

Alexandria, al doilea ora din imperiu ca importan cultural i economic, i-a oferit lui Clement, n afar de dascl, bibliotecile i un mediu de cercetare i tiin, n care se ncruciau cultura greac, cultura cretinortodox i eretic, n special gnostici cultura iudaic, fermentat de gndirea lui Filon, un mediu potrivit pentru un tnr de 30 de ani dornic i setos de cunoatere. Toi patrologii sunt de acord c, Clement a sosit n Alexandria puin nainte de 180, c a fost elevul lui Panten zece ani, pn n 190, cnd Panten i-l ia ajutor al su i c pe la anul 200, la moartea dasclului su, ia conducerea colii cretine din Alexandria. Leciile sale au atras mulime de auditori nu numai din rndul cretinilor provenii din clasele nalte, ci i dintre eretici, pgni i iudei. Printre auditorii si, cei mai celebri au fost Origen i Alexandru, viitorul episcop al Cezareii Capadociei, apoi al Ierusalimului. Cretinii simpli, ns, priveau cu nencredere leciile nalte ale dasclului, pentru c era laic. Spre a ndrepta astfel de suspiciuni, episcopul Alexandriei l-a fcut preot. Din nefericire, Clement nu i-a putut continua mult vreme leciile sale. n 202203, persecuia lui Septimiu Sever l-a obligat s nchid coala i s prseasc Alexandria. S-a refugiat n Capadocia, la fostul su elev Alexandru, care era episcop al Cezareii Capadociei. Despre ultimii ani ai lui Clement avem puine tiri i le datorm lui Alexandru, fostul su elev, cel care l-a gzduit pe Clement, cnd a fost nevoit s plece din Alexandria. tirile sunt n dou scrisori ale lui Alexandru, pstrate de Eusebiu al Cezareii n Istoria Bisericeasc. Una, din 211, o scrisoare irenic adresat de Alexandru, pe cnd era episcop al Cezareii Capadociei, Bisericii din Alexandria, cu prilejul alegerii lui Asclepiade ca episcop al acestei Biserici. Alexandru termin astfel scrisoarea sa: ,,V trimit aceast scrisoare, domnii mei i fraii mei, prin fericitul preot Clement, brbat virtuos i ncercat, pe care l tii i voi i-l cunoatei, care, potrivit proniei i cercetrii Stpnului, fiind aici la noi, a ntrit i a mrit Biserica lui Dumnezeu[footnoteRef:4]. Acest final de scrisoare ne d urmtoarele preioase tiri : c Clement a fost preot, apoi, c era un brbat de seam i cunoscut n Biserica de acolo i i-a mrit numrul credincioilor prin cuvntul su. A doua scrisoare este din 215 sau 216, adresat lui Origen, pe cnd Alexandru era episcop al Ierusalimului[footnoteRef:5]. n aceast scrisoare, Alexandru vorbete de Clement ca de unul care nu murise de mult. Deci Clement a murit nu mult nainte de 215. [4: Ibidem, Cartea VI, cap. 11,p.6.] [5: Ibidem, Cartea VI, cap. 14,pp. 89.]

Dup moartea lui Clement, ceea ce a rmas ca un stlp de temelie dup el, a fost coala din Alexandria. Prin ea se creeaz o tradiie tiinific n lucrrile sale. Clement pune bazele unei teologii tiinifice, prin lrgirea orizontului cugetrii sacre, prin introducerea filozofiei, n sens antic, n acest orizont, prin crearea de criterii n aprecierea adevrurilor. El adun i concentreaz sub unghiul lui Hristos toate eforturile spiritului omenesc de pretutindeni i de totdeauna. Aceste eforturi au uneori un caracter aproape supranatural. Printr-o asemenea concepie, Clement arunc o punte serioas de nelegere ntre pgnism i cretinism. Filosofia, n sens antic, a fost dat ca testament pgnilor spre a-i conduce ctre Hristos.

2. Opera lui Clement

Clement Alexandrinul a scris foarte mult, cu migal, ptrundere i grij pentru a se face neles de ctre catehumeni i ceilali auditori ai si, n general oameni de cultur, uneori superiori acelora crora li se adresa Lactaniu. El era un adevrat savant, care se interesa de credinele i gndirea contemporanilor, la nivel de filozofie, mitologie, arhiologie, poezie, literatur i alte manifestri spirituale. El a introdus n Biseric erudiia i tiina drept colaboratoare i ajutoare ale revelaiei. Scrierile sale sunt pline de citate din Vechiul i Noul Testament( circa 3500 de pasaje ) i din literatura clasic greac ( circa 360 de pasaje ) cu reflecii sau concluzii de un debit imens.[footnoteRef:6] [6: Preot Prof. Ioan G. Coman Patrologie Vol. II, de, Editura Institutului Biblic i de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romne, Bucureti-1985, Scriitori Alexandrini, p. 245.]

1. Protrepticul[footnoteRef:7]Cuvnt ndemntor ctre greci: n 12 capitole, este o apologie, care dei are multe elemente comune cu apologiile secolului II, urmrete un scop noundeamn pe pgn s se converteasc la noua credin, sub conducerea Logosului. Logosul fiind i Adevrul, nimic nu trebuie s ne opreasc de a asculta vocea adevrului i de a primi mntuirea pe care ne-o ofer, binefacerile minunate ale ntruprii Logosului, se cuvine s dm urmare chemrii lui Hristos i s ne aezm sub ndrumarea acestui Logos mntuitorspune Clement n Protreptic. [7: Ibidem, pp. 245-246.]

2. Pedagogul[footnoteRef:8]- n trei cri, continu opera precedent. Cei convertii din diferite medii trebuiau educai n i pentru viaa cretin. n aceast carte se face educarea practic a sufletului i trupului, de unde se trece la stadiul cunoaterii sau al tiinei, prin ascultarea nvtorului, care reveleaz i explic lucrrile credinei. E un manual de educaie moral cretin. n prima carte se vorbete despre Hristos ca educatorul model al cretinilor, n crile a doua i a treia se dau instruciuni amnunite asupra felului de trai zilnic al cretinului: mncare, butur, mbrcminte, plimbare, cstorie etc. Scrierea se sfrete cu un frumos imn adresat lui Iisus Hristos. [8: Ibidem, p. 247.]

3. Stromate sau Covoare[footnoteRef:9]- n 8 cri, care par a ine locul celei de a treia piese dintr-o trilogie pus la cale de autor[footnoteRef:10], dar pe care Clement n-a scris-o, i care ar fi urmat s se intituleze nvtorul. n realitate dei Stromatele cuprind unele idei ce ar fi putut fi incluse n nvtorul, ele sunt o cu totul o alt lucrare, un ansamblu de probleme i dezvoltri complexe, purtnd titlul de Covoare, asemenea altor titluri folosite atunci ca: Banchetul, Pune, Faguri de miere etc., gen filosofic n care se tratau diverse teme, fr o legtur strns ntre ele i fr un plan. Titlul de Covoare vrea s exprime varietatea de culori, adic de probleme prezentate n oper. [9: Ibidem, p. 248.] [10: Clement Alexandrinul, Stromate I, 1,p. 3,3 ]

4. Cel bogat se va mntui?[footnoteRef:11]- omilie exegetic ( la textul din Sfnta Evanghelie dup Marcu X, 17-31) care nu pare a fi fost rostit public. Autorul ine s arate c bogia nu era un ru, ci o piedic n calea mntuirii. Bogatul poate fi i el fericit, dac nu-i lipete inima de avere. [11: Pr.prof. Ioan G. Coman, op cit., Vol II, Scriitori Alexandrini, p. 251.]

5. Excerpte din Teodot i extrase profetice[footnoteRef:12]- Excerptele din opera lui Teodot ne nfieaz numeroase pasaje din opera acestui scriitor aparinnd colii orientale a gnosticului Valentinian, care pare a fi profesat ntre 160170, probabil la Alexandria. ntre numeroasele aberaii cuprinse n aceste excerpte, se afl uneori, i lucruri care puteau ispiti pe unii cititori de diverse capitole de doctrin: cosmogonie, hristologie, antropologie etc [12: Ibidem... p. 251.]

3. Despre Hristologie

n ceea ce privete viziunea teologic a lui Clement Alexandrinul, trebuie menionat faptul c acesta este e un gnditor adnc, original, mnuind un material imens i cu viziune nou fa de tiina i filosofia profan, n comparaie cu apologeii i mai ales cu Tertulian i Sf. Irineu. El pune accentul nu att pe deosebirile ct pe asemnrile dintre ideile religioase ale iudeilor, grecilor i cretinilor. Acestor trei popoare, unul i acelai Dumnezeu, le-a dat iudeilor i cretinilor Vechiului i Noului Testament, iar grecilor filozofie spre a fi un singur neam mntuit.[footnoteRef:13] [13: Clement Alexandrinul, Stromate VI, p.41-42. ]

Doctrina Ortodox despre Hristologie

Hristologia este partea dogmaticii care vorbete despre Persoana i lucrarea Mntuitorului Iisus Hristos.Dogma central a cretinismului este dogma Sfintei Treimi, cele trei Persoane sunt venice, egale i consubstaniale. Fiind egale nseamn pe de o parte c nu exist un raport de superioritate ntre Persoanele Sfintei Treimi, iar pe de alt parte li se cuvine aceeai adorare. Sunt consubstaniale deoarece au aceeai fiin, fiecare Persoan are ntreaga fiin n chip nemprit, nedesprit si continuu.[footnoteRef:14] [14: Curs de Dogmatic netiprit, Seminarul Teologic ,,Veniamin Costachi , M-rea Neam]

Dumnezeu fiind unul n Fiin, dar ntreit n Persoane: Tatl, Fiul i Duhul Sfnt, Fiul lui Dumnezeu, Logosul divin este Dumnezeu adevrat, asemenea tatlui i Duhului Sfnt. Dei Sfnta Scriptur nu-L numete Persoan n mod direct, numindu-L Fiu, i arat calitatea de Persoan, avnd aceeai natur sau Fiin ca Dumnezeu Tatl, fiind ,,lumin din lumin, Dumnezeu adevrat din Dumnezeu adevrat, nscut, iar nu fcut[footnoteRef:15]. [15: Simbolul de Credin sau Crezul, articolul 2.]

Odat cu cderea n pcat a protoprinilor, posibilitatea mntuirii pentru omul czut se ntemeiaz pe faptul c pcatul strmoesc nu constituie o cdere radical, o ruin total, precum a fost cea a ngerilor care s-au mpetrit n ru, ca dumani ai lui Dumnezeu. n om ns, chipul lui Dumnezeu nu s-a desfiinat, ci s-a alterat numai, nu s-a distrus, ci n el a rmas mai departe nzuina spre adevr i bine. Mntuirea neamului omenesc este posibil numai ca lucrare dumnezeiasc, pentru om neexistnd nici un pre care s rscumpere sufletul su: ,,C rscumprarea sufletului e prea scump i niciodat nu se va putea face (Ps. 48, 8); ,,Scoal-Te Doamne, i vino n ajutorul nostru! zbvete-ne pentru numele Tu (Ps. 43, 28), se spune chiar nainte de venirea Mntuitorului.[footnoteRef:16] [16: Teologia Dogmatic, Manual pentru Seminariile Teologice, de Arhid. Prof. Dr. Ioan Zgrean, Editura Renaterea Cluj-Napoca 2009]

Clement Alexandrinul despre Hristologie Clement face caz de calitatea Logosului ca ndrumtor i lumintor al misterelor sau tainelor cretine fa de misterele pgne, care se pare c, n perioada sincretist din jurul anului 200, se bucurau de un prestigiu crescnd la Alexandria. Autorul invit pgnii iniiai, mai ales n misterele bahice cu tirs, cununi de ieder, turbane, piei de faon i nebunia minii, s vin la misterele Logosului, unde noul iniiat se va bucura de tainele cerului pe care nici o ureche omeneasc nu le-a auzit nc (I Cor. 2, 9). Muntele iubit al lui Dumnezeu nu servete ca teatru pentru tragedii, asemenea Citheronului, ci pentru dramele adevrului. E un munte sobru, unde nu Semele i Menadele primesc o iniiere impur n mprirea crnurilor, ci unde fiicele lui Dumnezeu, mieluelele pure, reveleaz misterele Logosului[footnoteRef:17]. Corul iniiailor Logosului e format din drepi, cntarea este imnul regelui universului, fecioarele cnt la lir, ngerii intoneaz slava divin, profeii vorbesc, ecoul muzicii se rspndete, iniiaii urmeaz thiasa, cei alei se grbesc s primeasc pe Tatl. Btrnul i orbul Tiresias e invitat s prseasc Teba i cultul lui Bacchus, i s se lase dus de mn la adevrul lui Hristos: ,,Grbete-te, Tiresias, crede! Vei rimi lumina ochilor, i dau toiagul (crucii) s te sprijini n el. Hristos strlucete mai tare ca soarele i d vedere ochilor orbilor. Noaptea va fugi departe de tine, focul se va teme, moartea va pleca. Vei vedea cerurile, o, btrne, care acum nu vezi Teba. O, taine cu adevrat sfinte! O, lumin pur! Sunt luminat de tore ca s contemplu cerurile i pe Dumnezeu, m sfinesc prin iniiere, Domnul este hierofantele, El pune pecetea pe cel iniiat iluminndu-l i prezint Tatlui pe cel ce a crezut, ca Acesta s-l pstreze venic. Acestea sunt ceremoniile bahice ale tainelor mele. Dac vrei, iniiaz-te i tu i vei veni n cor cu ngerii n jurul lui Dumnezeu, care n-a avut natere i nici moarte nu va avea. Acesta este venicul Iisus, singurul Mare Arhiereu al Dumnezeului unic, care e i Tatl su[footnoteRef:18] [17: Clement Alexandrinul, Protreptic 12, pp. 118-119,1.] [18: Ibidem, 12, 118,4 ; 119, 1-3;pp.120, 1-2.]

E vorba aici de taina botezului prezentat n lumina adevrat pentru prima dat n cadrul concepiei generale a misterelor pgne din lumea antic. Prezentarea are un farmec misionar deosebit i e de presupus c apelul Logosului prin Clement a avut bune rezultate. Misterele cretine ofereau harul i nemurirea. Un element care a ridicat la treapta universalului puterea i funciile Logosului Mntuitor a fost omul nou pe care-l promovau tainele cretine. Un om nou i indivizibil, ntruct Hristos e unul: El nu e nici barbar, nici evreu, nici brbat, nici femeie, ci este omul nou transformat prin Duhul Sfnt al lui Dumnezeu. Cretinismul este un ndemn universal, care se ntinde la toat existena, care, n toate mprejurrile dirijeaz spre via[footnoteRef:19]. Un alt element substanial n teologia Logosului este lumina, element cunoscut i n ritualul religiilor de misterii, dar care, la Clement, capt o simnificaie nou. E lumina mai pur ca soarele, mai dulce dect viaa. E lumina viaa venic, e lumina prin care apusul se schimb n rsrit, ,,Soarele dreptii trece peste ntreaga umanitate, transformnd moartea n via, prin rstignirea Sa cu care a smuls pe om de la pieire i l-a unit cu cerul, care ridic popoarele la fapta bun, care ndumnezeiete pe oameni, prin nvtura sa cereasc, dndu-le lege pe msura nelegerii lor i nscriind-o n inimile lor. Toi vor cunoate pe Dumnezeu, de la cel mai mic la cel mai mare. Hristos va convoca pe soldaii pcii, care nu vor vrsa snge, cci ei au fost nrolai prin sngele Su, sngele mpcrii. Trompeta lui Hristos este Evanghelia! S lum armele pcii: platoa dreptii, pavza credinei, coiful mntuirii, sabia Duhului, care e Cuvntul lui Dumnezeu ( Efes. 6, 14-17). [19: Ibidem, 11, 112,2 ; 113,1.]

S luptm contra celui ru cu sabia pe care nsui Logosul ne-a pregtit-o. Cnd, n sufletele, va putea strluci frumuseea nsufleit de Logosul dumnezeiesc, atunci dragostea cu adevrat divin se va revrsa asupra oamenilor[footnoteRef:20] [20: Ibidem, 11, 114, 116, pp.117, 1-2.]

3.1. Despre Logosul Divin

Logosul e prezentat de Clement mai ales n cadrul culturii i spiritualitii greceti. Peste cntrile lui Amfion din Teba, Arion din Methymna, i ale altora, cum i peste procesiunile orgiastice ale bacantelor i alte manifestri n munii sau n vile Greciei, Cntreul cel nou, Logosul Hristos, dup ce a zdrobit tirania demonilor i a mblnzit animalele care se numesc oameni, cnt o cntare care susine universul, pune n armonie toate fiinele, nu dup muzic tracic, asemenea aceleia a lui Iubal, ci dup voina printeasc a lui Dumnezeu. Logosul lui Dumnezeu a rnduit lumea prin Sfntul Duh i ndeosebi acest microcosmos, care e omul, adic trupul i sufletul su. Ca s orchestreze simfonia macrocosmosului, adic a universului, cu aceea a microcosmosului, adic a omului, Logosul s-a ntrupat, fcndu-se din unul singur doi[footnoteRef:21], nomenindu-se din smerenie (Filipeni 2, 6-7), dup ce fusese proorocit de Ioan Boteztorul care, l-a i vzut, strignd : ,,Acesta e mielul lui Dumnezeu, care ridic pcatul lumii (Ioan 1,29) i l-a i botezat. [21: Ibidem, 1, 7,p.1.]

Marea simfonie a orchestrei cosmice cnt nu numai armonia genetic a elementelor, ci i cntul mntuirii. Prin cntul Su cel nou, Logosul a fcut din pietre oameni, din fiare slbatice tot oameni. Cei ce ascult acest cntec devin din mori vii. Acest Logos a deschis ochii orbilor i urechile surzilor, a condus pe chiopi i pe rtcii la dreptate, a artat pe Dumnezeu nebunilor, a oprit piericiunea, a biruit moartea i a mpcat pe Tatl cu fii neasculttori. Acest instrument a lui Dumnezeu, care e Logosul, iubete pe oameni, are mil de ei, i nva, i ndeamn, i protejeaz, i mntuiete i fgduiete mpria cerurilor celor asculttori, neurmrind dect mntuirea noastr. ,,Iat, ai fgaduina, ai iubirea de oameni, particip la har. Cntul meu mntuitor nu este o noutate ca o mobil oarecare, sau o cas, cci el ,,era nainte de luceafr( Psalm. 109, 3) i ,,la nceput era Logosul i Logosul era la Dumnezeu i Dumnezeu era Logosul[footnoteRef:22] ( Ioan 1,1). Cntecul nou al Logosului-Mntuitor e subliniat de Sfntul Pavel cnd zice c ,,harul lui Dumnezeu, izvorul mntuirii s-a artat tuturor oamenilor, nvndu-i s triasc cu cumptare, dreptate i evlavie i s atepte venirea cu slav a marelui Dumnezeu i Mntuitorul nostru Iisus Hristos (Tit 2, 11-13). Preexistnd ca Mntuitor, Logosul care ,,era n Fiina divin (,,Logosul era la Dumnezeu) s-a artat nvtor, Logos, creator a toate. Ca demiurg, El a dat viaa venic, scpndu-ne din reeaua mincinoas a diavolului. El e singurul protector i ajuttor care ne cheam clar la mntuire[footnoteRef:23]. Cel ce d via o ocrotete, o mpodobete prin educaie i cultur i o salveaz. [22: Ibidem, 1, 6,pp. 1-3.] [23: Ibidem, 1, 7, pp.1-6.]

4. Despre Cosmologie si antropologie

a) Cosmologie combtnd pe pgni care adorau nu pe Dumnezeu, ci fpturile acestuia ca soarele, luna, astrele, care sunt creature fcute spre folosul oamenilor, Clement precizeaz c Dumnezeu e Acela care a fcut lumea prin voina Sa, ca fiind singurul Dumnezeu. Mai precis, toate lucrurile au fost fixate prin Logos, iar sufletul gurii Acestuia le-a dat putere (Psalm 32,6)[footnoteRef:24]. [24: Ibidem, 4, 14 .]

n Stromate ns, sub influena lui Platon, Clement vorbete de dou lumi: inteligibil i sensibil. ,,Filosofia barbar cunoate pe de o parte lumea inteligibil, iar pe de alt parte lumea sensibil, adic o lume arhetip i o lume chip sau imagine a ceea ce se cheam paradigm. Prima este atribuit monadei ca inteligibil, iar lumea sensibil e atribuit hexadei. La pitagoricieni, cstoria, ca numr fertile, se numete hexad. n monad sunt reunite cerul indivizibil, pmntul fr form i lumina inteligibil : ,,La nceput Dumnezeu a fcut cerul i pmntul, iar pmntul era nevzut. i a zis Dumnezeu: S fie lumin! ,,i a fost lumin (Facere 1, 1-3). n cosmogonia sensibil, Dumnezeu face cerul tare (tria sau soliditatea e sensibil), pmntu i lumina vizibil. Nu i se pare c Platon, plecnd de aici, las ideile fiinelor n lumea inteligibil, iar cele inteligibile creeaz formele sensibile dup genuri? Moise zice c trupul plsmuit din pmnt, iar Platon susine c trupul este un cort de pmnt, dup acelai Moise, sufletul rational a fost insuflat trupului de sus de ctre Dumnezeu, n fa. Prin acestea se zice c a fost construit elementul conductor, explicat ca o ptrundere a sufletului prin simuri n primul om creat, de unde i afirmaia c omul a fost fcut ,,dup chip i asemnare (Facere 1, 26). Chip al lui Dumnezeu este Logosul dumnezeiesc i mprtesc, om neptimitor, iar chipul chipului este mintea omeneasc. n privina asemnrii, Moise arat c aceasta este ,,consecina numit divin a poruncilor lui Dumnezeu, ,,urmtorii lui Dumnezeu sunt toi slujitorii Lui i virtuoii.... [footnoteRef:25]. [25: Idem, Stromate V, 14, 93, pp.45 , 94,pp. 16 .]

Platonismul excesiv din cosmogonia lui Clement e temperat doar prin susinerea c ,,lumea inteligibil i ,,lumea sensibil ar fi simple mprumuturi sau adaptri din cap. 1 al Facerii, ceea ce nu e demonstrat i nici acceptat de critic. Nu att Platon, ct Filon este izvorul principal al lui Clement n cosmologie. Cosmologia i antropologia lui Clement din pasajul citat sunt elemente de catehez mai ales pentru pgnii i evreii platonizani din Alexandria i mai puin pentru candidaii simpli la botez. Pentru cei simpli sunt multe pagini n Protreptic.

b) Antropologie. Clement pune accentul pe omul cretin,,,omul cel nou ; ,,Lepdai pe omul cel vechi, pierdut prin poftele nelciunii. nnoii-v n duhul minii voastre i mbrcai omul cel nou, zidit dup Dumnezeu n dreptate i n sfinenia adevrului, ,,dup asemnarea lui Dumnezeu. ,,Fii martorii lui Dunezeu, ca nite copii iubii i umblai n dragoste, aa cum i Hristos v-a iubit i s-a dat pe Sine pentru voi ca punere nainte i jertf lui Dumnezeu, ntru miros de bun mireasm[footnoteRef:26] (Efeseni V, 12 ). Ce este omul, ce sunt oamenii? ,,Noi suntem purttorii chipului lui Dumnezeu n aceast statuie vie i nsufleit care este omul, un chip care slaluiete n noi, care ne sfinete, ne nsoete, st n cminul nostru, mprtete sentimentele noastre, ne d o not n plus de sensibilitate. Suntem ofrand data lui Dumnezeu pentru Hristos[footnoteRef:27]. E pentru prima data cnd se d o asemenea explicaie chipului lui Dumnezeu n noi, chip care, cum se vede, nu e identic cu omul, ci un fel de colaborator al acestuia, o for n noi, care ne st totdeauna de ajutor pn la a ne face ofrand lui Dumnezeu pentru Hristos, chiar pn la a ne ndumnezei prin legi date minii noastre, care vor fi nscrise i n inimi. Hristos, frumosul conductor al carului omenesc, unind mnzul cel nou cu cel vechi (adic sufletul cu trupul) ndreapt acest car spre nemurire. ,,S fim ambiioi pentru lucrurile frumoase i iubitori de Dumnezeu i vom dobndi cele mai mari bunuri: pe Dumnezeu i viaa[footnoteRef:28]. Clement este trihotomist[footnoteRef:29]. [26: Ibidem, III, 4, 28, pp.24 .] [27: Clement Alexandrinul, Protreptic, 4, 59,p. 2.] [28: Ibidem, 12, 121, 12 .] [29: Clement Alexandrinul, Pedagogul III, 1, 1,p. 2.]

Strns legat de antropologia lui Clement este umanismul elino-cretin sum a tuturor eforturilor pentru realizarea omului ideal, cerut de Biblie prin formula omului ,,dup chipul i asemnarea lui Dumnezeu formul aa de mult frmntat i recomandat de Clement auditorilor si de la didascaleul din Alexandria. Elementele cretinului ideal, n viziunea lui Clement, le va ntruni gnosticul adevrat, de care va fi vorba ceva mai departe. Pasajul din Stromata V, 14, 94, 6, unde Clement recomand ca realizatori ai ,,asemnrii cu Dumnezeu pe slujitori i pe virtuosi, continu citnd ca paralel pe stoici, care susin c scopul filosofiei este ,,trirea conform naturii, apoi pe Platon, dup care filosofia urmrete ,,asemnarea cu Dumnezeu, pe stoinicul Zenon care, mprumutnd ideea de la Platon, iar acesta culegndu-o din filosofia barbar, afirm c toi cei buni sunt prieteni unii cu alii. Virtutea e suficient pentru a fi fericit. ,,Toi ci locuii ntr-o cetate suntei frai, zice Platon, alturi de cretini, care susin c suntem frai ca aparinnd unui singur Dumnezeu i unui singur nvtor[footnoteRef:30]. Este chip al lui Dumnezeu omul care face binele, cci prin fapta lui i face i lui bine, asemenea comandantului unui vas care salvnd pe alii se salveaz i pe sine. Nu se spune celui care d: ,,Bine-ai dat, ci : ,,Bine-ai ai primit, cci cel ce d, de fapt primete i invers. ,,Cei drepi au mil i miluiesc ,,iar cei buni vor locui pmntul, ,,cei fr rutate vor fi primii pe el, iar clctorii de lege vor pieri de el. Homer zice: ,,D prietenului ; cu prietenul trebuie s fii n comuniune ca s-i rmn prieten. Ajut pe duman ca s nu-i mai fie duman; prin ajutor se leag bunvoina i se risipete dumnia. ,,Chipul i asemnarea nu se refer la trup, ci la minte i la judecat[footnoteRef:31]. [30: Clement Alexandrinul, Stromate V, 14, 97, pp.13 : 98,pp. 12 .] [31: Ibidem, II, 19, 102,pp. 24 .]

Avem aici un umanism cu baza n dragoste i profil de universalitate, o sintez a spiritualitii eleno-cretine, cum puini Prini ai Bisericii au putut s dea.[footnoteRef:32] [32: Patrologie vol 2, Preot Prof. Dr. Ioan G. Coman, pp. 267-270.]

5. Despre Eclesiologie

Biserica e un act al voinei lui Dumnezeu, create n vederea mntuirii oamenilor. ,,Pe cei pe care i-a chemat, pe aceia i-a i mntuit. ,,Voi, zice Apostolul, ai fost nvai de Dumnezeu. Nu se cuvine s gndii ceva nepotrivit cu ceea ce a nvat El, pentru c nvtura venic este mntuire, care vine de la Mntuitorul venic, cruia i aparine harul n veci. Numai cel renscut, luminat, scap ndat de ntuneric i primete lumina. Cei botezai, tergndu-li-se pcatele ntunecoase prin Sfntul Duh, capt vederea liber i luminoas a Duhului. Greie exclusiv Sfntului Duh, cei botezai obin epopita sau contemplarea lui Dumnezeu, ntruct ei primesc smna Lui din cer. Graie acestei strluciri noi putem vedea lumina venic. Dac credina este desvrirea nvturii, lumina ne ofer cunoaterea[footnoteRef:33]. Deci, credina, iluminarea, cunoaterea i mntuirea sunt stlpii principali ai Bisericii, condiionndu-se reciproc. [33: Clement Alexandrinul, Pedagogul I, 6, pp.2729 .]

Biserica este o minune mistic. Aa cum este un singur Tat al universului, un singur Logos al tuturor lucrurilor, un singur Duh Sfnt i Acela pretutindeni,tot aa este ,,o singur mam Fecioar, pe care imi place s-o numesc Biseric. Aceast singur mam n-a avut lapte, pentru c singur ea n-a fost soie, ci fecioar, i n acelai timp este i mama. Nentinat ca fecioar, iubitoare ca mam, chemndu-si copiii i alpteaz cu lapte sfnt, cu Logosul-Prunc. N-a avut lapte pentru c laptele ei era Logosul, acest copil frumos i propriu, trupul lui Hristos, care hrnete poporul cel nou pe care nsui Dumnezeu l-a zmislit n dureri trupeti, pe care Domnul nsui l-a nfiat n cinstitul Su snge. O, sfnt natere! O sfinte scutece! Logosul e tot pentru copil: i tat i mam i pedagog i doic. Logosul zice: ,,Mncai trupul Meu i bei sngele Meu. ,,Domnul v ofer aceast hran proprie, v d trupul Su i vars sngele Su i nu lipsete nimic pentru creterea copiilor. O, tain minunat! Ni se poruncete s lepdm piericiunea veche a trupului, precum i vechea hran ntruct participm la un regim nou, acela al lui Hristos, pe care, dac e posibil, primindu-l, s-l aezm n noi nine i s strngem la piept pe Mntuitorul ca s stingem patimile trupului nostru Sfntul Duh ne reprezint alegoric trupul, cci trupul a fost creat de El. Iar sngele ne indic nvluit pe Logos, cci Logosul a vrsat snge bogat pentru via. Amestecul ambelor ( a trupului i sngelui ) este Domnul, hrana copiilor[footnoteRef:34]. [34: Clement Alexandrinul, Pedagogul I, 6,pp.4243 .]

Biserica este deci un nou fel de via, acela al lui Hristos, care se identific cu Biserica i Biserica cu El, ntruct El ofer continuu trupul i sngele Su acestei mame care-i hrnete copiii cu asemenea lapte, care e Logosul. Euharistia este esena Bisericii, iar Logosul sintetizeaz toate funciile ei de tat, mam, pedagog i doic. Biserica este o coal sau universitate, iar mirele ei singurul professor, viaa cea bun a bunului Printe, nelepciune autentic, sfinirea cunoaterii. Profesorul este ispirea pcatelor noastre, cum zice Ioan, cel ce vindec trupul i sufletul nostrum, pe eternal om, Iisus, ,,care izbvete nu numai pcatele noastre, ci ale ntregii lumi. n aceasta cunoatem c l-am tiut pe El, dac pzim poruncile Lui. Cel ce zice c L-a cunoscut, dar nu pzete poruncile Lui, mincinos este i ntr-un asemenea om nu este adevrul. Cine ns pzete poruncile i cuvntul Lui, n acesta s-a desvrit dragostea lui Dumnezeu cu adevrat ( I Ioan II, 25 ). ,,S nfrumusem faa Bisericii, s alergm, copii, la mama noastr bun, dei suntem numai asculttori ai Logosului-Cuvntului, s preamrim fericita iconomie, prin care omul este educat, e sfinit ca prunc al lui Dumnezeu, i care educat pe pmnt petrece n ceruri, unde primete pe Tatl despre care a nvat pe pmnt. Cuvntul le face, le nva i le educ pe toate. Calul e dus de fru, taurul de jug, fiara e prins de capcan, pe cnd omul e transformat de Cuvnt, prin care fiarele sunt mblnzite, nottoarele sunt prinse, psrile capturate. Omul fabric fru pentru cal, jug pentru taur, capcan pentru fiar, undi pentru pete; el creeaz toate prin cuvnt[footnoteRef:35]. [35: Ibidem, III, 1,p. 99. ]

Ierarhia Bisericii se recruteaz dintre cei drepi. ,,Acela este cu adevrat preot al Bisericii i diacon adevrat al voinei lui Dumnezeu, care nva i face cele ale Domnului, preot hirotonit nu de oameni i socotit drept nu pentru c e preot, ci e trecut n rndul preoilor pentru c e drept. Dei aici, pe pmnt, preotul nu e cinstit cu primul loc, totui el va edea cu cei dousprezeci i patru pe tronuri judecnd poporulcum zice Ioan n Apocalipsa sa ( IV, 4) Cei mai alei dintre cei alei sub raportul gnozei desvrite i care se ntlnesc n Biserici, fiind cinstii magnific, sunt judectori i chivernisitori deopotriv dintre iudei i greci, cu cei douzeci i patru, pentru c harul s-a dublat. ntruct i progresele din acest domeniu n Biseric reprezint imitaia episcopilor, a preoilor i a diaconilor, cred c acetia se bucur de o preamrire ngereasc i aparin acelei iconomii, care zice Scriptura, ateapt pe cei care au trait dup Evanghelie pe urma Apostolilor, n desvrirea dreptii. Acetia, zice Apostolul, ,,ridicai n noi ( I Tesaloniceni 4, 17 ), vor sluji cei dinti, apoi vor fi dai preoiei dup progresul mririi ( mrire de mrire se deosebete), pn la ,,starea brbatului desvrit ( Efeseni 4, 13 )[footnoteRef:36]. Reinem c episcopii, preoii i diaconii se recrutau dintre drepi, adic dintre cei mai alei i erau modele de urmat pentru credincioi. [36: Clement Alexandrinul, Stromate IV, 13,pp.106107 .]

Exist o ,,Biseric de sus, o Biseric cereasc, cu un presbiteriu slvit, acolo unde, dup cuvntul lui David, se vor odihni cei naintai n slav, ca n Muntele cel Sfnt al Domnului ( Psalmul 14, 1). n aceast Biseric cereasc se adun filosofii luji Dumnezeu, adevraii israelii, ,,Cei curai cu inima, n care nu este vicleug, care n-ateapt odihna sptmnii, ci, prin fapta bun a dumnezeietii asemnri ntrezresc motenirea binefacerii, apropiindu-se de contemplarea inepuizabil prin epoptia pur. ,,Am i alte oi care nu sunt din staului acestaOile mele auzi-vor glasul meu ( Ioan 10, 16 ) cci ele neleg gnostic, prin cunoatere, poruncile. Clement precizeaz c Biserica cereasc nu e dect Biserica pmnteasc ridicat la un nivel superior, cuprinznd pe cei vii i pe cei mori, care sunt aproape de epoptie, dei credina autorului n ,,trupul ceresc al Logosului i-ar putea sugera i idea c Biserica descinde din cer pe pmnt, idee care va fi reluat ceva mai trziu de ctre monofizii. Clement precizeaz: ,,Chipul Bisericii cereti este Biserica pmnteasc, lucrul pe care-l spunem cnd ne rugm ca voia lui Dumnezeu s fie i pe pmnt ca n cer. ,,mbrcai milostivirea ndurrii, buntatea, smerenia, blndeea, ndelunga rbdare, ngduindu-v unii i iertnd unul altuia, dac avei plngere mpotriva cuiva. Dup cum Hristos ne-a iertat nou, s iertm i noi altora. Iar peste toate acestea mbrcai-v ntru dragoste, care este legtura desvririi. i pacea lui Hristos, ntru care ai fost chemai ca s fii un singur trup, s stpneasc n unimile voastre. Fii mulumitori[footnoteRef:37]. [37: Ibidem, IV, 8, 166,pp. 13 .]

Biserica cereasc a lui Clement e un lucru nou n patristica cretin, idee care va fi reluat de Origen i, sub numele de ,,cetate cereasc, mai ales de Augustin, n De civitate Dei, aici n sensul de Stat al lui Dumnezeu. Clement gsete paralele pgne la Biserica cereasc i anume la stoici, cnd acetia zic c cerul este, propriu-zis, o cetate, pe cnd cele de pe pmnt nu sunt nc ceti. O cetate, poporul ei, sistemul ei urban i o mulime de oameni organizai prin lege constituie un lucru serios, aa cum e Biserica organizat de Logos, o cetate invincibil, liber pe pmnt, voin divin pe pmnt ca i n ceruri. Poeii greci scriu despre asemenea ceti la hyperborei i la arimaspi, inclusive despre Cmpiile Elysee, toate state ale drepilor. ,,tim c i republica lui Platon e o paradigm n ceruri[footnoteRef:38]. Paralelismul exist n perspectiv idalist, dar nu i religioas. Biserica cereasc devine cu timpul Biserica triumftoare, dac ,,filosofii lui Dumnezeu sunt martirii. Biserica adevrat, cea de la nceput, este una, n care, n mod deliberat, sunt catalogai drepii[footnoteRef:39]. [38: Ibidem, IV, 26, 172,pp. 23 .] [39: Ibidem, VII, 17, 107,p. 3. ]

6. Despre Sfintele Taine

Generalitii

Sfintele Taine mistirion (greac)=lucru ascuns, neneles, sunt slujbele bisericeti prin mijlocirea crora ni se mprtete n chip special i prin anumite forme vzute, harul lui Dumnezeu n cele mai de seam momente i mprejurri ale vieii noastre. Sfintele Taine sunt n numr de 7 (apte) dup numrul darurilor Sfntului Duh i anume: Botezul Mirungerea Pocina ( Spovedania ) mprtirea ( Euharistia ) Cstoria Hirotonia MaslulSfintele Taine au destinaie individual, dei la slujba lor poate participa oricine, efectele lor se aplic numai unor personae, adic primitorilor Tainei respective, de aceea unii liturghiti le socotesc forme ale cultului particular. Dar pentru c Tainele au un caracter ecclesiologic sau comunitar, adic se svresc n Biseric e deci sunt forme ale cultului public al Bisericii. Sfintele Taine i svrirea lor nu sunt legate de anumite termene sau date fixe din timpul anului bisericesc, ci ele se svresc atunci cnd este nevoie. Ele de regul se svresc n Biseric, singura Tain care face excepie este Maslul.[footnoteRef:40] [40: Liturgica Special, Preot Prof. Ene Branite....]

6.1. Despre Taina Sfntului Botez

ntr-un mediu afectat de falsul Gnosticism i de netiin, care era Alexandria, Clement prezint Botezul ca pe o luminare i culme a adevratei cunoateri. Ignorana este ntunericul prin care noi cdem n pcate, orbim n cutarea adevrului. Luminarea e cunoaterea care risipete ignorana i ne d ascuime. Pierderea lucrurilor fr valoare nseamn descoperirea celor mai de pre. Cele pe care ignoraa le-a legat ru, cunoaterea le-a dezlegat bine. Aceste lenuri (ale necunoaterii) se dezleag repede prin credina omului i prin harul lui Dumnezeu, pcatele fiind iertate graie unei doctorii tmduitoare, botezul Logosului. Ne splm de toate pcatele i nu mai suntem stingherii n drumul nostru. Este un singur har al luminrii, anume c nu mai suntem aceieai ca nainte de baia botezului, ntruct cunoaterea rsare odat cu luminarea, fulgernd spiritual i ndat suntem numii i ucenici, noi cei nenvai, probabil pentru c acea nvtur ne-a fost trimis mai nainte n cuget. Nu s-ar putea preciza timpul venirii ei n noi. Cateheza duce la credin, iar credina se nva prin Sfntul Duh odat cu botezul. Exist o singur credin universal ca mntuire a lumii, o egalitate i o comuniune a dreptului i iubitorului de oameni Dumnezeu cu toi, dup cum explic Apostolul foarte clar zicnd: ,,nainte d venirea credinei, noi eram pzii sub Lege, fiind nchii pentru credina care avea s se descopere. Astfel c Legea ne-a fost cluz spre Hristos, pentru ca s ne ndreptm din credin. Dac nu avem credina, nu mai suntem sub cluz ( Galateni 3, 2325 ). Nu auzii c nu mai suntem sub Lege care era cu team, ci suntem sub Logos, Pedagogul liberei alegerii? Apoi Apostolul a adugat un cuvnt, fr s in seam de vreo fa omeneasc: ,,Toi suntei fiii lui Dumnezeu, prin credina n Iisus Hristos; cci ci n Hristos v-ai botezat, pe Hristos l-ai mbrcat. Nu mai este iudeu, nici elin, nici rob, nici slobod, nici parte brbteasc, nici parte femeiasc, ntruct una suntei ntru Iisus Hristos ( Galateni 3, 2628 ). Deci nu sunt unii gnostici i alii psihici n acelai Logos, ci toi nlturnd poftele trupului suntem egali i pnevmatici (duhovniceti) n faa Domnului, dup cuvntul Apostolului: ,,Cci ntr-un Duh noi toi am fost botezai ntr-un trup, fie c suntem iudei, elini, fie robi sau slobozi, i toi ne-am adpat cu aceeai butur ( I Corinteni 12, 13)[footnoteRef:41]. Avem aici una dintre cele mai cuprinztoare analize asupra botezului. Gnoz, iertare de pcate, baia baptismal, luminarea, ne fac pe toi egali, eliminnd mprtirea susinut de falii gnostici n trei clase: pnevmatici, psihici i ilici. Nu sunt dect pnevmatici, ntruct cretinii sunt opera Sfntului Duh. [41: Clement Alexandrinul, Pedagogul I, 6, 29,pp. 431 , pp.13 .]

ntr-un alt pasaj, Clement subliniaz mai clar efectele botezului: ,,Botezai, noi ne luminm, luminai cptm nfierea, nfiai mergem pe calea desvririi, desvrii obinem nemurirea. ,,Eu am spus: Voi suntei dumnezei i, toi, fii ai Celui Preanalt ( Psalmul 81, 6). ,,Aceast lucrare poart nume felurite: har, luminare, desvrire, splare Splare sau baie prin care ne splm de pcate, har prin care ni se iart vina de pcate, luminare prin care se contempl acea sfnt lumin mntuitoare, adic prin care vedem Dumnezeirea cu ochi ptrunztori, iar desvrire i zicem pentru c n-are nevoie de nici o completare. Ce mai lipsete celui ce a nscut pe Dumnezeu? Ar fi absurd ca s fie numit cu adevrat harul lui Dumnezeu ceva ce nu e deplin. Fiind desvrit, Dumnezeu d lucruri desvrite Viitorul e anticipat prin puterea voinei Sale Noi trim deja desprii de moarte. Mntuirea este urmarea lui Hristos Numai credina i renaterea sunt desvrirea vieii, cci Dumnezeu niciodat nu slbete n lucrul Su. Dup cum voina Lui devine realitate i aceasta se numete lume, tot aa hotrrea Lui este mntuirea oamenilor i aceasta a fost numit Biseric[footnoteRef:42]. [42: Clement Alexandrinul, Pedagogul I, 6, 26,pp. 27 12 .]

Efectele botezului prezentate succesiv: luminarea, nfierea, desvrirea i nemurirea, culmineaz n mntuirea propriu-zis, care este obinerea vieii venice. Clement folosete frecvent termenul de epoptie sau verbul corespunztor din religiile de misterii, dar depete nivelul spiritual al misterelor prin puterea tmduitoare a harului care iart pcatele prin splarea n apa botezului i prin lumina i viaa druit de Sfntul Duh. Aceste lucruri absolut noi fa de simbolismul magic i arhaismul religiilor necretine, impuneau cretinismului ca pe o alt lume. ,,Noi, cretinii, trim deja separate de moarte, observ Clement. Era o viziune absolut nou.

6.2. Despre Sfnta Euharistie

Spiritualismul intens al lui Clement l reine s vorbeasc despre o jertf propriu-zis practicat de Biseric. n cartea a VII-a a Stromatelor, el oprete rspicat s se aduc jertf lui Dumnezeu, care nici nu se las biruit de plceri i nici n-are nevoie de nimic, fiind plin de toate. Mrirea i cinstea nu-L ating[footnoteRef:43]. Jertfa Bisericii trebuie s fie cuvntul care radiaz din sufletele sfinte ca o tmiere, tot cugetul curat deschis lui Dumnezeu[footnoteRef:44]. Totui aceast atitudine spiritual nu exclude oferirea de daruri euharistice de ctre Biseric n timpul Sfintei Euharistii. Vorbind undeva de folosirea de ctre eretici a pinii i a apei la Euharistie, Clement observ c aceasta se petrece ,, contra canonului Bisericii[footnoteRef:45]. Deci practica euharistic a Bisericii era cu pine i vin. Prezentnd ntlnirea dintre Avraam i Melchisedec, cruia cel dinti i-a oferit pine i vin, Clement consider acestea drept ,,hran sfinit, figur a Euharistiei[footnoteRef:46]. [43: Clement Alexandrinul, Stromate VII, 3, pp.1415 . ] [44: Ibidem VII, 6, p.32.] [45: Ibidem I, 19,p. 96. ] [46: Ibidem IV, 25, 161, 3.]

n pasajul citat mai sus, cnd am tratat despre Biseric, i n care Clement explic formula euharistic: ,,mncai trupul Meu i bei sngele Meu ca o inaugurare a unui nou fel de via n care introducem i inem pe Acesta n noi, se arat c Sfntul Duh nchipuie trupul, cci trupul a fost creat de Acesta. Amestecul acestor dou elemente e Domnul, hrana copiilor. Domnul e Duh i Logos. Hrana, adic Domnul Iisus Hristos, Logosul lui Dumnezeu este ,,Duh ntrupat, Corp ceresc sfinit[footnoteRef:47]. Toat aceast hran este ,, laptele Tatlui. n aceste formule gsim prezena Sfintei Treimi, n care Tatl este izvorul, iar Logosul i Sfntul Duh factorii divino-umani ai Euharistiei, de fapt, mai mult divini dect umani, pentru c trupul Logosului nu e trup omenesc, ci ceresc; mai presus e Duhul ntrupat. [47: Clement Alexandrinul, Pedagogul I, 6, 43,pp. 12 .]

Spiritualismul lui exagerat a dat n dochetism, una din marile erori ale gnosticismului dar i a lui Clement. Nu tim ce a neles Clement prin expresia: ,,Duh ntrupat, dar meninnd ,,ntrupareaDuhului la nivel abstract i retrgndu-I realitatea uman atestat de Evanghelii, Clement submina de fapt caracterul soteriologic i al ntruprii i al Euharistiei, dei el leag frecvent mntuirea de trupul i sngele Logosului. Clement scrie: ,,Marele strugure, Logosul, fiind zdrobit pentru noi, sngele Lui se amestec cu ap, dup voina Logosului, aa cum sngele Acestuia se amestec cu mntuirea. Sngele Domnului are dou pri: una este trupul Su prin care noi am fost rscumprai de la pieire, iar partea a doua este Duhul cu care noi suntem uni. A bea sngele lui Hristos nseamn a participa la nemurirea Domnului. Puterea Logosului este Duhul, aa cum puterea trupului este sngele. Prin analogie, vinul se amestec cu apa, Duhul cu omul, iar amestecul duce la credin i Duhul la nemurire. Amestecul celor dou: a buturii i a Logosului a fost numit Euharistie adic mulumire frumoas i plin de laud prin care credincioii care particip la ea se sfinesc i cu trupul i cu sufletul. Din voina Tatlui, butura dumnezeiasc unete mistic pe om cu Duhul i cu Logosul. Duhul se unete de adevrat cu sufletul purtat de el, iar trupul se unete cu Logosul, cci din cauza trupului, Logosul s-a ntrupat[footnoteRef:48] ( Ioan 1, 14). Efectele Sfintei Euharistii: sfinirea trupului i a sufletului i unirea mistic cu Duhul i Logosul sunt lucrurile cele mai importante spuse de Clement n problema euharistic. Ele au fost preluate, studiate i adncite de patristica ulterioar i reinute de Biserica de atunci pn azi, ca nvturi dogmatice de baz ale Bisericii Ortodoxe, minus eroarea dochetist a lui Clement. [48: Ibidem II, 2, 19, 34 , 20, 1. ]

6.3. Despre Taina Pocinei (Spovedaniei)

Asemeni altor scriitori patristici contemporani sau aproape contemporani cu el, Clement e preocupat de credincioii care dup botez, continuau s pctuiasc i cereau o nou pocin: ,,Cel ce a primit iertarea pcatelor nu trebuie s mai pctuiasc. Prin prima i unica pocin de pcate din perioada anterioar a vieii pgne, dus n netiin, cei chemai i-au purificat sufletul de greeli i i-au temeluit credina. Domnul fiind ,,cunosctor de inimi i cunoscnd dinainte viitorul, a prevzut nc de la nceput schimbarea n bine a omului, dar i viclenia i rutatea diavolului, care pizmuind pe om pentru iertarea pcatelor, va adapta unele cauze de pcate slujitorilor lui Dumnezeu, doznd, rutatea cu abilitate, pentru ca i oamenii s cad cu el. De aceea Dumnezeu mult-milostivul a dat o a doua pocin celor czui de la credin prin vreo greeal, pentru c dac cineva este ispitit, prin sil sau viclenie, s poat cpta o pocin care nu e pocin. ,,Cci, dac pctuim de voia noastr, dup ce am luat cunotin de adevr, nu mai rmne pentru pcate nici o jertf, ci o nfricoat ateptare a judecii i iuimea focului, care va mistui pe cei potrivnici ( Evrei 10, 2627 ). Pocinele continue i succesive pentru pcate nu se deosebesc ntru nimic de situaia celor ce n-au crezut o singur data dect numai prin contiina c pctuiesc. Nu tiu care din aceste dou lucruri e mai ru: faptul c tii c pctuieti, sau c, dup ce te-ai pocit pentru cele ce-ai pctuit, greeti din nou. Pcatul e dovedit din dou pri: pe de o parte, prin fapta svrit, pcatul e osndit de autorul lui, iar pe de alta, cel ce a pus la cale fapta, o recunoate ca dinainte ca rea ; pe de o parte el se bucur n inima lui se poate i de plcere, nu fr a ti cui face plcere, pe de alta, pocindu-se pentru cele ce i-au plcut, pe urm revenind la plcere se ataeaz de cel ce a pctuit de bunvoie de la nceput. Cel ce repet lucrurile pentru care s-a pocit, condamnnd ceea ce face, svrete aceasta de bunvoie. Cel ce vine din paganism i din viaa lui anterioar la credin, acela obine o singur data iertarea pcatelor. Cel care ns i dup aceasta pctuiete, pe urm se pociete, dei obine iertarea, trebuie s se ruineze c a ajuns la iertarea pcatelor nc nebotezat. A cere adesea iertare pentru pcate pe care le svrim des, nu e pocin, ci aparen de pocin[footnoteRef:49]. [49: Clement Alexandrinul, Stromate II, 13,pp. 5658 , 1; 59,1. ]

Patimile care nasc pcatul trebuie combtute din rsputeri. Clement vorbete de o chirurgie a patimilor sufletului prin pedepse. Patimile nseamn ndeprtarea de credin i trebuie s ne folosim de mai multe mijloace pentru extirparea lor: mustrarea, ndemnul, sfatul, lauda, teama, ruinarea i alte mijloace dup situaie sau dup felurile ,,iconomiei care duc la mntuire, inclusive mania, dac trebuie numit astfel avertismentul lui Dumnezeu. Aceast mnie exprim dragostea de oameni a lui Dumnezeu, care a cobort la patimi din cauza omului, pentru care Logosul lui Dumnezeu s-a i ntrupat[footnoteRef:50]. Lupta contra patimilor nseamn realizarea dreptii i sprijinirea adevrului. [50: Clement Alexandrinul, Pedagogul I, 8, 6274 . ]

6.4. Despre Taina Cstoriei

Clement consacr cstoriei pagini bogate i interesante, att n Pedagogul ct i n Stromate. Scopul cstoriei este naterea de copii i anume de copii buni, aa cum agricultorul prin aruncarea de semine n brazd urmrete dobndirea hranei i a unei recolte bune. Cu mult mai preuit este agricultorul care seamn un ogor nsufleit. Omul devine chipul lui Dumnezeu dac colaboreaz cu Dumnezeu la naterea omului. Cine risipete smna n zadar lucreaz contra raiunilor firii[footnoteRef:51]. Combate pcatele antichitii, desfrnarea de orice fel, care, pe lng smburele vieii distruge i iubirea de oameni. Drogurile stric fr putina de refacere. Recomand veminte simple, necolorate, nu din cele care se poart n jocurile bahice i n procesiunile misterelor. Femeia s fie ct mai acoperit[footnoteRef:52]. [51: Ibidem, II, 10, 83, 13 . ] [52: Ibidem, II, 10, 84115 .]

Dar Clement apr i justific cstoria, mai ales contra gnosticilor, care o repudiau. ,,Cstoria dup Lege nu poate fi pcat, cci ea este porunca lui Dumnezeu. Dac Legea e sfnt, sfnt e i cstoria. Apostolul aeaz aceast tain n Hristos i n Biseric ( Efeseni V, 32). ,,Copiii sunt sfini ( I Corinteni 7, 14), iar satisfacia este c ,, cuvintele Domnului cstoresc sufletul cu Dumnezeu. Desfrnarea nu are nici o legtur cu cstoria, pentru c diavolul e departe de Dumnezeu. ,,Voi ai murit Legii prin trupul lui Hristos, spre a fi ai altuia, ai Celui nviat din mori ( Romani 7, 4). Clement apreciaz naterea ca pe un lucru de mare valoare, propriu naturii fiinelor vii i voit de Dumnezeu. Dac naterea e un ru, cu aceasta se blasfem Domnul, care s-a nscut i El i Fecioara care L-a nscut. Cassian, Marcion i Valentin blasfem cnd zic c trupul nu e dect o putere vital, ntruct omul ,, se aseamn animalelor, fiindc ajunge le mperechere, devenind ,,cai ngrai care necheaz dup femeia aproapelui su ( Ieremia 5, 8). Dac, aa cum pretend unii gnostici, Adam i Eva s-au unit nu printr-o lege a naturii, ci prin sfatul arpelui inspirit de practica animalelor necuvnttoare, nseamn c natura este insultat, ca una care a fcut pe oameni mai slabi ca pe necuvnttoare, crora ei le-au urmat, dei ei erau primele fpturi create direct de Dumnezeu. Dac strmoii omului au vreo vin c s-au grbit la acest act, nu e mai puin adevrat c ,,naterea e sfnt, cci prin ea s-a alctuit lumea, prin ea au aprut primele substane, naturile, ngerii, puterile, sufletele, poruncile, Legea, Evanghelia, cunoaterea lui Dumnezeu Cum s-ar sfri pentru trup iconomia noastr bisericeasc? Und ear fi nsui Capul Bisericii n trup?... ,,Pomul vieii, zice proorocul, este n ,,dorina cea bun, nvndu-ne dorinele superioare i pure din viaa nsi a Domnului A gusta din acel pom, nseamn a practica o cstorie neleapt. Folosirea i n bine i n ru a cstoriei, aceasta este pomul cunotinei, dac nu clcm legea cstoriei. Oare Mntuitorul n-a vindecat i sufletul i trupul de patimi?[footnoteRef:53]. [53: Clement Alexandrinul, Stromate III, 17, 102104. ]

Aceast argumentare cu baz biblic i filosofic de frumos echilibru spiritual a lovit adnc pe adversarii i disreuitorii cstoriei, ndeosebi pe gnosticii timpului dar i pe unii ascei din comunitiile cretine. Reinem opoziia pe care Clement o subliniaz ntre desfrnare i cstorie, opoziie ca aceea dintre diavol i Dumnezeu. Unirera dintre brbat i femeie prin cstorie, dei fenomen natural, nu este o simpl imitare a mpreunrii animalelor, ci un act binecuvntat de Dumnezeu i care continua viaa lumii i dezvoltarea culturii i civilizaiei umane. Cstoria ca ,,pom al vieii colaboreaz cu Dumnezeu la eternitatea existenei, iar ca ,,pom al cunoaterii binelui i rului, menine echilibrul acestei existene.

Concluzii

Avnd n vedere cele tratate pn acum, Clement nu e numai un speculativ, ci i un spirit pozitiv. El e cel dinti pedagog cretin, care d norme i prescripii precise n lucrarea delicat de educare a celor botezai. Ideea de educaie, scump colii Alexandrine, se introduce i n iconomia mntuirii. Mntuirea e rscumprare, dar e i educaie sistematic i struitoare care duce cu i prin Hristos, la Hristos i la Dumnezeu. Cel mai important impact al activitii lui Clement, l-a avut ncercarea sa de a unii filozofia greac cu cretinismul. El a artat pe larg faptul c filozofii datoreaz o mare parte din cunoaterea lor scrierilor dinVechiul Testamenti i exprim o convingere personal cnd descrie filozofia ca o aciune direct a Logosului divin, lucrnd prin aceasta la fel de bine ca i prin lege i ca prin revelaia direct din Evanghelie pentru a comunica oamenilor adevrul. Clement a petrecut mult timp cu definirea pentru cretini a conceptului filozofic pgn de Logos, principiul gnozei cretine adevrate, prin care singur principiu relaia lui Dumnezeu cu lumea i cu revelaia sa este meninut. n mod transcedental, el l consider pe Dumnezeu ca fiind Fiina care nu poate fi descris, care nu poate fi definit ntr-un mod prea abstract. Dei dumnezeirea Sa lucreaz n lume, caracteristicile esenei divine rmn nestricciunea, autosuficiena i imposibilitatea de a suferi. Astfel, Clement accentueaz importana permanent a filozofiei pentru deplintatea cunoaterii cretine, explic cu o predilecie aparte relaia dintre cunoatere i credin i i critic aspru pe cei care nu doresc s se foloseasc n nici un fel de filozofie. El se pronun cu hotrre mpotriva sofitilor i mpotriva hedonitilor din coala lui Epicur. Dei el se exprim, n general, nefavorabil cu privire la filozofia stoic, el respect cu adevrat acel amestec de stoicism i platonism care caracterizeaz gndirea religioas i etic a clasei educate din vremea lui. Acest lucru explic valorile fixate de Clement ngnoz. Pentru a fi sigur, el atac n mod constant conceptul degnozaa cum este el definit degnostici. Credina este temelia ntregiignoze, i amndou vin de laHristos. Pe cnd credina implic o cunoatere cuprinztoare a lucrurilor eseniale, cunoaterea i permite credinciosului s neleag adnc ceea ce crede; iar aceasta duce la credina perfect, complet. Pentru a ajunge la o astfel de credin, "credina cunoaterii," care este cu mult mai puternic dect simpla "credin de presupunere," sau simpla primire a unui adevr pe baza autoritii, este necesar filozofia. De fapt, cretinismul este filozofia adevrat iar cretinul perfect este gnosticul perfectdar iari, numai "gnostic conform canoanelor Bisericii" nu ca n secta eretic. Clement pune un mare accent pe ndeplinirea obligaiilor morale. n exprimrile sale etice, el este influenat puternic de ctre Platon i stoici, de la care mprumut mare parte din terminologie. El l laud pe Platon pentru c a recomandat ca scopul vieii trebuie s fie obinerea celei mai mari asemnri posibile cu Dumnezeu; iar portretul lui pentru gnosticul perfect se asemn puternic cu cel al omului nelept aa cum a fost el desenat de stoici. Prin urmare, el i sftuiete cititorii s-i scuture lanurile crnii ct mai repede posibil, s triasc de parc ar fi deja n afara trupului i, astfel, s se ridice deasupra lucrurilor lumeti. El este un grec adevrat prin preuirea pe care o arat pentru moderaie; dar cel mai nalt ideal de urmat rmne mortificarea tuturor sentimentelor care pot tulbura sufletul. Pentru Clement, calea de unire cu Dumnezeu (ndumnezeirea) este calea Bisericii. Credina simpl a cretinilor botezai conine toate informaiile eseniale ale celei mai nalte nelepciuni; prinEuharistie, credinciosul se unete cu Logosul i cu Duhul i devine parte din nestricciune.

Din pcate, Clement are acuzaii de erezie. Ca atare, dup spusele lui, dei dumnezeirea lui Hristos lucreaz la crearea lumii, Fiul nsui este neschimbtor, suficient siei i incapabil de suferin. Dup spusele lui Clement, acestea sunt calitile caracteristice ale esenei divine. Dei Logosul este cel mai aproape de Tatl, ale crui puteri le reia n El nsui, pentru Clement att Fiul ct i Duhul sunt "prima putere creat i primul creat"; ele formeaz cea mai nalt treapt pe scara fiinelor inteligente; de asemenea, Clement distinge ntre Fiul-Logos i Logos care este neschimbtor i imanent n Dumnezeu. Din cauza acestor declaraii, mai trziuFotiel va acuza c "l-a degradat pe Fiul la nivelul unei creaturi." Separat de lume ca principiu al creaiei, Logosul nc este n ea ca principiu cluzitor. Astfel, o via natural este o via n conformitate cu voina Logosului. De asemenea, Clement a fost acuzat dedocetism n nvturile sale desprentrupare. Lsnd la o parte atacurile de erezie, Clement este un adevrat cretin, un model de urmat n via, aa cum ar trebui s fie toi cretinii. nchei lucrarea cu un citat deja cunoscut de unii, i anume:

,, Cuvntul lui Dumnezeu s-a fcut om pentru ca tu s poi nva de la Om cum se poate ca omul s devin Dumnezeu. AMIN!

Bibliografie

1. Biblia sau Sfnta Scriptur,2. Clement Alexandrinul, Scrieri I, Traducere, Introducerere note i indici, de Pr. D. Fecioru, n Colecia ,,Prini i Scriitori BisericetiEditura Institutului Biblic i de misiune al Bisericii Ortodoxe Romne, Bucuresti -1982.3. Preot Prof. Ioan G. Coman Patrologie Vol. II, de, Editura Institutului Biblic i de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romne, Bucureti-1985.4. Curs de Dogmatic netiprit, Seminarul Teologic ,,Veniamin Costachi , M-rea Neam5. Teologia Dogmatic, Manual pentru Seminariile Teologice, de Arhid. Prof. Dr. Ioan Zgrean, Editura Renaterea Cluj-Napoca 2009.6. Liturgica Special, Preot Prof. Ene Branite....

20


Recommended