+ All Categories
Home > Documents > Alexandru Condeescu-Planeta Moft 1.0 09

Alexandru Condeescu-Planeta Moft 1.0 09

Date post: 16-Nov-2015
Category:
Upload: iuliancristea8752
View: 23 times
Download: 2 times
Share this document with a friend
Description:
book
64
Alexandru Condeescu PLANETA MOFT Repede ochire asupra structurii planetei Moft „Uite-i ce drăguţi sunt.” „Îi urăsc, mă.” A trecut mai bine de un secol de când în constelaţia presei, o constelaţie de duzină din Galaxia Gutenberg, cunoscută târziu, după 1829, de limba românească, undeva în Bucureşti un tânăr publicist născut într-o cvasimahala a Ploieştilor dintr-o veselă familie de actori cu vocaţia farsei şi a râsului a descoperit bizara planetă Moft. Ea era atât de aproape de noi că se confunda cu însuşi firescul epocii, o „belle-epoque” de mahala şi berării, de progres şi de libertăţi constituţionale pentru „stupid people”, de tranziţie către un stil de viaţă ideal copiat după modelul lui occidental, de investiţii de capital străin în căi ferate, comunicaţii şi alte întreprinderi, de vizite ale majestăţilor lor, de războaie zilnice de presă, de implementări democratice după lupte parlamentare „care durează de aproape treizeci de ani”, de „revuluţii”, de reprimări şi de bătăi cu protestatarii în piaţa Teatrului, de victorii în alegeri, în fine, de extindere, cu toate protestele Rusiei, a structurilor vest-europene după o sută cincizeci de ani de fanariotism (tot un fel de comunism cu faţă turcească) şi de integrare a ţării noastre în structurile civilizate, acolo unde îi este locul. (Parcă am mai citit toate acestea undeva?!) Oricum, epopeea eroi- comică a luptei cu firescul a locuitorilor acestei sfere de hârtie tipărită, buimăciţi de avalanşa informaţională prăbuşită peste somnul lor dogmatic, poartă de atunci numele dat de homericul ei cronicar, Caragiale: Magnum Mophtologicum sau Tembeliada. Ca şi în cazul lui Amerigo Vespucci şi al
Transcript

Planeta moft

Alexandru Condeescu

PLANETA MOFTRepede ochire asupra structurii planetei Moft Uite-i ce drgui sunt. i ursc, m. A trecut mai bine de un secol de cnd n constelaia presei, o constelaie de duzin din Galaxia Gutenberg, cunoscut trziu, dup 1829, de limba romneasc, undeva n Bucureti un tnr publicist nscut ntr-o cvasimahala a Ploietilor dintr-o vesel familie de actori cu vocaia farsei i a rsului a descoperit bizara planet Moft. Ea era att de aproape de noi c se confunda cu nsui firescul epocii, o belle-epoque de mahala i berrii, de progres i de liberti constituionale pentru stupid people, de tranziie ctre un stil de via ideal copiat dup modelul lui occidental, de investiii de capital strin n ci ferate, comunicaii i alte ntreprinderi, de vizite ale majestilor lor, de rzboaie zilnice de pres, de implementri democratice dup lupte parlamentare care dureaz de aproape treizeci de ani, de revuluii, de reprimri i de bti cu protestatarii n piaa Teatrului, de victorii n alegeri, n fine, de extindere, cu toate protestele Rusiei, a structurilor vest-europene dup o sut cincizeci de ani de fanariotism (tot un fel de comunism cu fa turceasc) i de integrare a rii noastre n structurile civilizate, acolo unde i este locul. (Parc am mai citit toate acestea undeva?!) Oricum, epopeea eroi-comic a luptei cu firescul a locuitorilor acestei sfere de hrtie tiprit, buimcii de avalana informaional prbuit peste somnul lor dogmatic, poart de atunci numele dat de homericul ei cronicar, Caragiale: Magnum Mophtologicum sau Tembeliada. Ca i n cazul lui Amerigo Vespucci i al continentelor sale, nu Caragiale vzuse primul planeta aceasta goal pe dinuntru, ca o gogoa de pres, a Moftului romn. naintea lui, un alt vrstor, Titu Maiorescu, tatl spiritului critic romnesc (cci bunici fuseser Anton Pann i Costache Negruzzi iar strbunici soitarii i pehlivanii populari, karagz-ul grotesc i ppuarii Bucuretilor, despre care del Chiaro scria c a avut prilejul s-i vad pe la 1715 jucnd ntr-o cas boiereasc o mascherata troppo scandalosa (1), Maiorescu, deci, lansase n grupul de presiune al Junimii teoria formelor fr fond, n care inautenticitatea este denunat drept pcatul capital al noii societi citadine i burgheze n curs de formare n rile romne, dup Constituia de la 1866, prin imitarea mai mult sau mai puin nostim a civilizaiei industriale i eminamente urbane a Occidentului. Tot Maiorescu vorbise despre efectele halucinogene ale discursului de pres asupra minilor crude ale proaspetei intelectualiti aiurite de cuvintele noului lexic occidentalizat peste noapte n gazetele de diminea. Orict de spirit critic, dei publicist el nsui, mentorul Junimii rmnea un rece logician sarcastic al fenomenului chiar i cnd l ironiza. Maiorescu era prea serios, prea oficial pentru Moft. Pentru a-l face nu numai cunoscut, dar i celebru, ca i pentru a-l cufunda n baia srbtoresc-sntoas i utopic terapeutic a rsului naional, era nevoie de un alt soi de publicist. La acea vreme, caraghioaz i de mare cumpn prin care avem cinstea s trecem, cum scria la 1876 Caragiale n Profesiunea de credin a Claponului, doi tineri scriitori de geniu (2), ambii gazetari n redacia aceluiai ziar al opoziiei tradiional conservatoare, unul moldovean i altul muntean, sosiser deja la Bucureti s cerceteze cu sistem, pe urmele mai vrstnicului director de contiin estetic ardelean, curioasa planet Moft. Unul la Iai, altul la Ploieti, ei i ncepuser mai devreme ucenicia n studiul mtilor Comediei celei de obte, cum o numea cel mai mare dintre ei, poetul, dar se vede treaba c de la Bucureti, undeva din perimetrul pieelor publice, ntre Piaa Amzei i Piaa Sf. Gheorghe, Moftul se observ mai bine, orbita lui trece cel mai aproape de noi, tangent, moftangiii si identificndu-se periodic cu locuitorii veselei noastre capitale. Mai btrn cu doi ani i o zodie, ntors de la vaste studii universitare n solide coli europene, Eminescu i ofer viitorului comediograf cu care-i mpletea uneori inextricabil scrisul n articole din gazet, sub ochii uimii ai celui de-al treilea redactor al Timpului, Slavici (3) o prim argumentaie a teoriei moftului ca etalon al existenei inautentice. Cea mai comic noiune romneasc e moftul, antitez nempcat i-n sine att de ridicol dintre aparena exterioar i fondul intern. Cel mai autentic i mai comic caracter e moftangiul nota poetul pe o fil a manuscriselor sale, la nici doi ani dup adoptarea noii Constituii. Eminescu era prea tragic. El face n scrierile sale figur de profet mnios care sparge ori arde tablele legii (4). E un Moise intransigent al neamului al crui verb viticinar e prea intratabil pentru a fi urmat de poporul gazetei de unde tun i fulger mpotriva slbiciunilor uneori prea omeneti ale moftangiilor de aici i de aiurea: Ideile nu au via dect acolo unde oamenii sunt gata s moar pentru dnsele; acolo, ns, unde oamenii cutez s griasc n public ori s scrie fr a fi ptruni de ceea ce zic, acolo oamenii triesc i ideile mor. Caragiale pe lng el pare, dac nu mult mai tranzacional, oricum mai conjunctural cu adevrurile de pres, dup cum i-l amintete Slavici n redacia de la Timpul prins ntr-o savuroas polemic cu Eminescu: Ba bine c nu! ntmpina Caragiali. Dac e s-o fac, o fac pentru mulumirea mea. Smintit ar trebui s fiu pentru ca s-o fac i cnd pe urma faptei mele mi-a expune familia la mari neajunsuri i a avea mai multe suferine dect mulumiri. Aidadee! zicea Eminescu. Demnitatea prin brbie i prin lepdare de sine se susine, i mulumirea e cu. Att mai viu i mai covritoare, cu ct mai multe i mai mari sunt greutile pe care le nvingi i primejdiile pe care le nfruni ca s-i faci datoria. Iat o mulumire de care m lipsesc! l ncredina Caragiali. Mai bucuros ma njo-sesc spunnd adevrul nuniai cnd mi d mna i numai n forma care mi vine la socoteal. Pentru lepdarea de sine nu gsea nici un ndemn n lumea noastr. ( Ioan Slavici, Amintiri)

Astfel, dintre cei patru evangheliti ai Junimii, din care numai trei veniser la Bucureti, Creang rmnnd cuminte lng vatra bojdeucii sale s-i revad fabuloasele-i poveti. Caragiale avea, fr ndoial, cele mai multe date pentru a explora n detaliu planeta nou descoperit i a-i boteza cu numele lui locuitorii. De altfel, se i nrudea cu ei locuind adesea el nsui pe suprafaa de ziar a Moftului: Bine omule i spunea lui Slavici care inea casieria Timpului aceasta le ntrece pe toate! M tii c sunt om cheltuitor i abuzezi de aceast slbiciune a mea, dndu-mi azi un pol i mine altul, ca s m ii legat i s m ai rob la ocna aceasta unde se piseaz sare amar. Dup ce m-ai deprins s cheltuiesc mai mult dect mi se cuvine, m sci voind s m scazi la mai puin. Nu se poate, domnule! Ai rbdare, cci de mult mi s-a fcut lehamite de a m lupta pentru o cauz pierdut i umblu mereu s fac un mprumut pentru ca s m rscumpr i s scap de aici., (Slavici, Amintiri), Caragiale venea dinluntrul acestei lumi, dar avea organe excesive pentru a o contempla din afara ei (Sim enorm i vz monstruos, Grand Htel Victoria Romn), cum confirm Paul Zarifopol (5), mai tnrul su prieten de mai trziu. Ce-i lipsea n vremea prelungitului su debut era seriozitatea de a da o dimensiune existenial, mitic, neroziei funciare vieii de pe planeta Moft (6). Caragiale era prea detept pentru a fi i profund. sta era cusurul lui, n-avea metafizic. Avea n schimb geniul comicului. Ungureanul de Slavici a intuit bine tlcurile ntlnirii lui cu cellalt pol, opus, al spiritualitii romneti, Eminescu. Caragiale a avut atunci pe deplin revelaia grav a vocaiei sale comice extraordinare, a condiiei existeniale de fug de pe planeta Moft i de ntoarcere la origini a scrisului su creator de mituri sub masca universal a rsului. Pn atunci, pe la nceputul carierei publicistice, umorul la Caragiale nu atinsese nc proporii cosmice iar imaginaia ludic a autorului nu depea utopia naiv a unei ceti a viitorului, Tmpitopole, guvernat de legile prostiei publice, deconspirat facil n final a fi spaiul moral al oraului Bucureti. Comediograful ncepea s-i perfecioneze instrumentele i dup Ghimpele, unde rsul consun cu tonul foiletoanelor satirice ale vremii (7) sau dup burlesca panie din vreme de rzboi cu cacialmaua de pres a Naiunii romne (1877), o dat cu apariia Claponului (1877-1878), el se arat a fi tot mai sigur de mijloacele proprii de explorare, dnd n schia Smotocea i Cotocea dou din cele mai tipice personaje ale fiziologiilor sale de moftangii. Sub numele de Lache i Mache (8) acetia vor figura la loc de cinste, abia retuai, n galeria eroilor Moftului romn din 1893. Dar abia dup ntlnirea cu spiritul Junimii, Caragiale va deveni agrimensorul i apropietarul integral al acestui teritoriu vizitat i de ali cronicari ai vremii, pe care fie-ne ngduit a-l numi Moft. n graiul turcesc, din care multe vorbe rmas-au i-n vorbirea romneasc, vorbe pe care adeseori Caragiale i Eminescu le mprumutau aidoma spre a parodia mucalit limba cea veche, pitoresc i pstat n fericita stare a halim-lelor de altdat, moft (mft) nsemna lucru de doi bani, ieftin, de duzin, fleac. n secolul nostru occidentalizat i s-ar spune, dac ar fi vorba doar de un obiect estetic, kitsch. Dar oare numai despre estetic s fie vorba? I-a fost dat, deci, lui Caragiale, cu plcerea sa ereditar pentru bufonerie i fars, cu gustul su enorm pentru parodie, s fie cronicarul absolut al Moftologicei comedii a trecerii Romniei de la despotismul balcanic de sorginte oriental la monarhie parlamentar de inspiraie apusean. Chestiunea, aa cum a nemurit-o Caragiale, nu vizeaz doar schimbarea politic i social databil istoricete, ci i pe cea a orizontului moral, antropologic, am putea spune, implicnd scrutarea unor psihologii permanente i a unor categorii sufleteti atemporale n procesul adaptrii formelor civilizaiei citadine moderne la fondul rural ancestral i la categoriile de expresie ale unei civilizaii natural tradiionale. Nu-i o problem de tiin ci mai degrab una de contiin, procesul de adncime fiind urmarea unui fenomen de pres desfurat la suprafaa percepiei, manevrnd-o, modelnd-o, dup chipul i asemnarea limbajului public al presei. Un limbaj funciar neserios i superficial, dac nu chiar direct mincinos, deviat permanent de distana dintre imaginea fabricat i realitatea lucrurilor, un limbaj al iluziei nu al esenelor, deviant la rndul lui pentru contiina subiecilor supui bombardamentului informaional. Viaa ca reprezentare contrafcut de limbajul mass-media, iat ce intuia la 1878, n inima unui trg din Valahia, Caragiale, el nsui eminamente un om de pres al timpului. Acest limbaj public al gazetei caragialeti funcioneaz n universul Moftului aberant, ca o prism care deformeaz mesajul i golete de coninutul dramatic, viu, evenimentele, lsndu-le numai senzaionalul trivial ori comic (9). El filtreaz gndurile i sentimentele adevrate, refractar la orice trire autentic i proiecteaz n loc scheme i cliee gata preparate de ziar, falsificnd existena persoanelor, transformndu-le n personaje-kitsch a cror via este un moft, o gogoa plin de minciuni involuntare, care le arunc n ridicolul unei existene parodice, peste puterile lor de nelegere. Sfer de hrtie de jurnal tiprit cu efemeride, planeta Moft exista rotindu-se senin n jurul axei sale, demagogia intrinsec discursului de pres, cu agitaia locuitorilor ei, constituii ei nii majoritar din fragmente de texte de ziar, nainte de a fi zrit de Caragiale i ea continu s se nvrteasc impasibil i astzi. Descoperitorul ei, dei a privit-o numai ntr-o epoc istoric de un sfert de secol i-a surprins perpetua micare. Ea va dinui sub presiunea evenimentelor ct vreme imaginile mass-media vor produce impenitent pseudo-existene umane i false contiine sociale. Stpnirii rigide a acestui imperiu de hrtie tot Nenea Iancu, sracul, i-a gsit leacul: rsul universal, rsul utopic al zeilor care cunoteau ambele mti ale teatrului antic fr s le ngemneze ca noi, modernii, ntr-o singur grimas a rsu' plnsului. i cine tie, poate post-modernii vor ti din nou s rd dup strvechiul ritual reinventat de Caragiale. Ca s fim drepi, printele spiritual al Moftului se poart totui ca un terapeut interesat mai mult de leac dect de pacieni. Mai mult ca sigur c l experimenta nti pe sine. n faa asediului vidului existenial produs de mitul modern al progresului, al crui oracol este ziarul, Moftologica sa comedie este o erasmian laud a prostiei autohtone n care rsul carnavalesc, utopic i srbtoresc care o strbate ascunde o paradoxal funcie arhaic de regenerare a forelor naturii umane, a substanei sale ontologice. Personajele golite de sensul propriilor existene din cauza minciunii n fal a vieii lor mediate de discursul public al presei sunt luate n derdere ntr-o adevrat srbtoare a nebunilor, desfurat n piaa public a Bucuretilor, care le red libertatea. Ocrndu-le vesel condiia de mecanisme caricaturale, autorul le ntoarce la rdcinile pline de sev ale existenei lor organice. Poporul gazetei se umanizeaz prin farsa caragialesc care rstoam cu susul n jos aceast lume pe dos gsindu-i paradoxal, pentru un timp, firescul. Natura revelat astfel a indivizilor lui se dovedete, ce-i drept, fundamental egoist (10), din ea lipsesc multe pri bune ideale ale omului, cum observa cu prioritate Maiorescu, dar n satisfacerea egoismului lor natural triumf organic instinctul vital al speciei ameninate de alienarea i de vacuitatea omului-kitsch. Bucuretenii lui Caragiale, att de fanatic citadini i cu ru de peisaj, redevin prin imaginile festinice de care abund scrierile caragialeti (att prin elementele ospului propriu-zis, mncarea i butura, ct i prin metaforele i comparaiile (11) din acest domeniu), copii ai naturii rtcii prin mahalale ori bulevarde, nghiii de labirintul familiar al marelui ora. Ei se strng n berrii i cafenele, n crciumi, zahanale i bodegi, s scape de spaima unui teribil vid care-i nconjoar insidios. Consum toate genurile de bucate i sorb toate felurile de buturi s-i umple parc un gol interior, nvingndu-i o angoas necunoscut, incontient. Textele lui Caragiale sunt pline de butori i de mnci, beivii se trdeaz uor dup pocirea cuvintelor, pretutindeni se consum ceva, scenele de beie senin sunt frecvente. Catindatul din D'ale camavalului e atins de o veritabil frenezie a magnetizrii, moaa din La moi de o voioas bulimie universal. Ambii se afl n plin petrecere popular ntr-un timp utopic al srbtorii. Dar teribila primejdie a vidului cosmic nu vine n lumea Moftului dinafar. Neantul amenin planeta i pe locuitorii ei dinluntru, precum inconsistena gogoile de pres. Eroii nu se apr n berrii i cafenele de ceva exterior care-i pndete n canileriile unde completeaz la nesfrit hrtiile tipizate ale administraiei tnrului nostru stat birocratic, nici pe strzile, n pieele i bulevardele oraului cnd toride i pustii, cnd agitate periodic de cte o revoluie local, nici acas, instalat nevzut n locuinele cu chirie toate n acelai stil arhitectonic pe care locatarii cuprini de nelinitea unui instinct nedesluit, le prsesc invariabil la fiecare sf. Gheorghe i sf. Dumitru(12), prad unei sezoniere febre a schimbrii. Nimicul s-a insinuat n interiorul lor, n spaiu acela luntric rmas gol ntre ce ar fi fost viaa lor cu adevrat i ce a devenit ea deviat de minciuna discursului public. Acolo domnete, fr voia i tirea lor, un infinit i fr de pricin plictis universal. Golul acesta teribil, mon cher, ei l umplu cu vorbe. Omul caragialian i trateaz spaima de vidul existenial prin cuvinte. Din nefericire pentru ceteanul de rnd al planetei, cuvintele acestea sunt fatalmente mprumutate i ele din limba de hrtie a ziarului, unde Logosul a ajuns logoree i vorbirea vorbrie. E un cuvnt deformat, a devenit un fleac, un moft. Dar orict de degradat, el ine loc de realitate, conversaiile apr de durerea adevrat, vorbria suspend temporar suferina insuportabil a vieii: CATINDATUL: Cum intru, zic serios: tii s-o scoi? scoate-mi-o! De par examplu, adineauri la d-ta D-ta nici nu nelegeai ce vreau eu i pe urm, m dau n vorb, mai de una, mai de alta Dar cnd intru, sim odat ca un cuit (arat la falc), cald, i pe urm rece; pe urm din vorb-n vorb, vii d-ta, subfirugul, cu cletele: atunci deodat sim iar un cuit rece, i pe urm numaidect cald i pe urm nu mai sim nimic Vezi d-ta, pesemne, nu tiu cum devine care va s zic de este al naturii lucru ceva, c mseaua, n interval de conversaie, de fric trece (D'ale carnavalului)

Cuvntul caragialesc are cu totul alt caracter cnd ia nfiarea vesel a vorbei de chef. Cu ea ne aflm n partea luminat, solar, a planetei Moft. Statul la taclale n localuri, tiatul de palavre la mese mbelugate, vorbele de duh la chef se ncarc cu substana vital, sntoas a vechiului cuvnt de la ospul mitic prin care omul triumf ritualic asupra naturii. n lumea sacrului, ospul reprezenta punctul culminant al luptei omului cu un univers adesea indiferent dac nu ostil din care el fcea organic parte (13). Srbtoarea celebra cu belugul i bucuria ei victoria Omului Mitic (a ntregii umaniti) asupra lumii pe care o nghiea sub form de hran i butur i pe care o poseda att orgiastic ct i prin magia cuvntului festinic legat fundamental de energiile viguroase ale rsului. Ospul, cum demonstreaz Bahtin n extraordinara lui carte despre Rabelais, ofer cadrul esenial n care se rostesc vorbele nelepte, discursurile, adevrul cel vesel. ntre cuvnt i osp exist relaii strvechi(14). Astzi, petrecerea popular i carnavalul au mai pstrat, chiar i n formele lor degradat-moderne, ceva din caracterul sacru al srbtorii mitice, vizibil odinioar n symposionul grec i n saturnaliile romane, ca i n serbrile medievale ale nebunilor care dublau parodic lumea oficial a instituiilor serioase, biserica i puterea secular. Chefurile lui Caragiale au, la o analiz avizat, pe care critica nu a fcut-o, o intim legtur cu ritualul ospului arhaic, cu libertatea travestiurilor carnavaleti i cu funciile regeneratoare ale cuvntului festinic. Mntuirea acestei lumi de minciuna inautenticului se va face prin puterea comicului carnavalesc, care parodiind o parodie, ntorcnd pe dos sucind o existen pe dos (sucit) i va reda firescul. Netoii vor fi vindecai de dublul lor parodic, nerozii. Pentru scriitor problema este una de limbaje dar mai ales una de salvare prin cuvnt. n registrul buf al vorbirii cara-gialeti, productoare incontinent de mofturi, cuvntrile au cu precdere dou valorizri (una netoat i alta neroad): prima serioas, generatoare de aberaii grave, de maleficii, stupiditi i tmpenii, ntunecnd una din emisferele planetei, zon a rului i a prostiei, a demoniei limbajului gazetei; cealalt srbtoreasc, duminical, de o nerozie vesel i luminoas, emisfera solar a Moftului, expus efectelor binefctoare ale rsului utopic i optimist i care prin ocheanul bufon al comediei transform minciuna gogonat a ziarului n adevrul comic al literaturii. Cele dou emisfere ale Moftului sunt surprinse chiar de autor ntr-o genealogie parodic, n derdere de competentele teorii ale moftangiului tiinific (Important brbat, serios. Membru n toate societile culturale naionale i intemaionale. Dac nu e nc n Academie, are s fie. E un exemplar de lux n galeria moftangiilor romni i cost scump. Savantul), dintr-un nstrunic Studiu de mitologie popular care deceleaz trsturile malefice i cele simpatice ale cultului moftului, zeitate ambivalent, demon i/sau copil divin: Magul Tinichea i derviul Ceacir () susin n acord comun c Moftul este un demon cu trei capete oribile: Minciuna, Brfirea i Zavistia. Moftul are n mna o sabie cu dou ascuiuri i cu vrful nvrtit ca un burghiu, cu care muc i mpunge i sfredelete pe cei ce vrea s-i tortureze. Mama lui a fost Sectura, o fecioar pe care o amgise mecherlcul; Sectura l-a nscut pe Moft departe de casa prinilor ei, Netotul i Zevzecia. El, Moftul, a crescut cu o iueal nemaipomenit i a fost alptat de Hrtia, creia i se fcu mil de copilul orfan aruncat de mama lui. Cnd ajunse n vrst Moftul, doica lui, Presa, l nsur dup Opinia, o tnr fat mai mult sau mai puin public, foarte mult curtat pe vremea ei, cu care tnrul avu o prsil mai numeroas dect nisipul mrii: pe fiece zi dedea lumii cte 10.000 de copii care de care mai fleac i care toi aveau mai mult ori mai puin trsturile tatlui lor.

Ali autori ns, apuseni, cum sunt: Sir Ylang-Ylang, Immerschnaps, Don Frigares, Colorez i alii susin o prere cu totul deosebit. Moftul, zic dnii, este un zeuor ginga i nostim, care a luat natere din amorul din flori al Hazului cu Gluma. Ei l nfieaz ca un bieel tnr i balior, purtnd ntr-o mn Rsul, o floare, i n alta nite foarfece mari: cu cea dinti d pe la nasul celor ce-l ascult, iar cu foarfecele taie la palavre. Autorii sus pomenii privesc Moftul ca pe un zeu iubit, al crui cult a fost rspndit mai ales la popoarele de ginte latin, are mulime de temple; bieii i fetele, femeile i brbaii, monegii i babele i sacrific flori de cmp i mai ales Parodia, o floare multicolor i pestri. Icoana lui se afl n toate familiile pstrat ntre zeii penai ai casei cu mare smerenie. (Moftul)

Cu aceasta parodie alegoric ne aflm n plin carnaval textual, n care textualizarea cuprinde att mtile infernale ct i cele ceresc protectoare ale zeului, ntr-o vast textualitate istoric i social. Dincolo de semnificaia evident negativ a genezei demoniace a moftului obinut din sfera lexical a textului de gazet ca i de simpatia declarat oximoronic a autorului din final (nchinm mai mult ctre cei din urm, cari dup prerea noastr au aerul mai serios), profund revelatorie este, la nivelul reveriei materiale a textului, descrierea originii serafice a divinitii tutelare printr-un mit floral primvratic, al inocenei i al exuberanei naturii nflorite. Mitul primverii i cel al rodniciei intr n structura srbtoresc-carnavalesc a rsului, guvernat de viziunea venicei renateri a naturii unde trupul, hrana, butura, vorba de duh ca i ocara sntoas, care trimite la cele naturale, joac rolul hotrtor n omorrea timpului i a morii. n vreme ce moftul serios este inclus ntr-un imaginar sado-masochist materializat ntr-un instrumentar tios i metalic al fricii (magul e de Tinichea, n argou semnifica i lefter, iar monstrul cu trei capete, are n mn o sabie cu dou ascuiuri i cu vrf nvrtit ca un burghiu, cu care muc i mpunge i sfredelete pe cei ce vrea s-i tortureze), moftuorul ginga i nostim poart n mini, pe lng floarea magic a rsului, foarfecele de tiat palavre asemeni arcului inofensiv al lui Eros. n sfrit, numele burleti ale susintorilor originii ludice a speciei caragialeti de publicistic sunt i ele tipic carnavaleti Don Frigares, Immerschnaps (mereu rachiu) trimind direct la imaginile ospului. n Bucuretii sfritului caragialesc de secol, eroii lui Nenea Iancu nfrunt neantul, fiecare dup posibiliti, printr-un soi de bairam perpetuu, un zaiafet dominical n care mnnc, beau, nchin, se pup i mai ales vorbesc, travestind toate spaimele grave ale lumii ntr-un vesel i iresponsabil alai de carnaval. n umila parodie flecar a existenei pe care o triesc pe pragul acesta dintre Orient i Occident pe care i-a aezat Dumnezeu, singurul lucru serios i demn de fcut este cheful, statul de vorb (15), ceea ce mahalagii lui Caragiale fac cu asupra de msur. Tembelismul lor inocent i pstreaz, dincolo de mode i timp, ntr-o lume identic cu sine, utopic i mereu nscnd, unde personajele evident fr noiunea moralei triesc fericite n marginea unui fel de Eden pgn care nu cunoate interdicia pcatului i teroarea pedepsei divine. Dei tiu de frica ntmplrii! Divinitatea, ludic i indiferent, i sancioneaz aici prin fars creaturile, aruncndu-le, aleatoriu, ca pe biblicul Iov, n neprevzutul unei ntmplri catastrofale pentru bietele lor puteri de a ndura modificarea existenial. ntmplarea se dovedete pn la urm comic, fr urmri ireversibile n contiina ori destinul personajului, care revine n final la condiia sa natural, edenic, din care fusese izgonit. Rareori, ca n 1 Aprilie (monolog) sau Grand Htel Victoria Romn ori chiar n Cnu, om sucit, farsa depete scenariul clasic, carnavalesc, i atunci un suflu sadic, torturant, nfioar panica grdin a toridei mahalale bucuretene unde vieuiesc ndeobte personajele. Chiar dac pe planeta lor confortabil, la mijloc de ru i bun, coboar uneori imprevizibilul provocnd rutcios mici drame individuale ori mrunte tragedii naionale (sau viceversa) repede fcute publice de presa nsetat de senzaionalul a crui retoric ieftin le rpete profunzimea omeneasc i n schimb le confer un specific ton ridicol i un inconfundabil aer caricatural, moftangii bucureteni ai lui Nenea Iancu tiu cu siguran c sub ochiul infailibil al unui demiurg consubstanial universului paginii de gazet n care triesc dup ce trece cumva i ziua de astzi, ceea ce au fcut ieri vor face i mine, ntlnindu-se cu toii n cafenele, berrii i localuri din col ca i cum nimic nu s-ar fi ntmplat. Trei dintre piesele caragialiene, cele ale moftangiilor bucureteni, se ncheie cu indicaii de regie aproape identice (0 noapte furtunoas: Pornesc cu toii veseli spre fund; Conu Leonida fa cu reaciunea: Amndoi sunt foarte veseli. Safta rmne ncremenit vznd rsturnarea odii; D'ale carnavalului: Toi pornesc veseli i rznd spre dreapta), n care apariia invariabil a cuvntului veseli sugereaz regsirea strii primordiale a personajelor, de binecuvntat tmpizare autohton, iar n 0 scrisoare pierdut, finalul srbtorii electorale din capitala judeului consfinete apoteotic imaginea triumfal a ospului universal. Dei supus capriciilor sorii, lumea lui Caragiale se constituie astfel ca o lume nchis, ciclic, unde nimic nu ntrerupe iremediabil cursul unui timp omogen, care se rennoiete etern i care garanteaz c ntmplrile, accidentele, descoperirile, noutile, dezastrele, catastrofele, de care e plin presa modern, nu vor schimba substanial armonia cosmico-comic a existenelor sociale i individuale nfiate ntr-un burlesc perpetuum mobile naional. Caragiale este aici adeptul binefacerilor unei societi tradiionale, mitice am putea spune gndindu-ne la Miticii lui: prostiei universale a vanitilor moderne i prefer strvechiul tembelism popular. 0 ti Nenea Iancu ce o ti! Cu aceeai enorm jovialitate ca i Creang ori Budai-Deleanu, posesori ca i el ai unei ancestrale viziuni carnavaleti populare, poate o idee mai maliios cu eroii si, Caragiale i construiete i el, desigur, universul comic n baza observrii capacitii infinite a prostiei omeneti (16) de a prolifera i a supravieui n orice epoc i mediu: Unul dintre nelepi a zis: Protii mor, dar prostia e nemuritoare, (Foloasele tiparului). Prostia n aciune, manifestndu-se pe scena lumii, este surprins ns de Caragiale nu att prin enormitatea faptelor reale, ca la Creang, ci prin incongruena faptelor de limbaj, n actul vorbirii. Aici tembelismul eroilor caragialieni este indestructibil. n spatele lui mahalaua bucuretean nfrunt veacurile. Dar ea supravieuiete dinuntru i mulumit vitalitii ei debordante, egoismului imperturbabil i pitoresc cu care consum lacom plcerile existenei umplnd mereu un nesios gol luntric: Bibicule, Mangafaua pleac miercuri la Ploieti, remi singur i ambetat; sunt foarte ru bolnav; vino, s-i tragem un chef (D'ale carnavalului). Este intrarea dinspre sud n acest Decameron al Bucuretilor. Prin ieirea dinspre nord, pe la streaja Mogooaii de la capul Podului i se dusese de mult buhul pn n mahalalele provinciale ale Ploietilor, unde locuia familia Caragiale. II. ntmplri la marginea lumii De-abia acuma ncep s recunosc locul. Grand Htel st pe maidanul unde ne jucam n copilrie. Parc vz nc maidanul plin de popor nghesuindu-se la o mas pe care o sptmn a stat zi i noapte o condic enorm deschis. Era dup 11 februarie. De cte ori ieeam de la coala, iscleam toi da, i fiecare de mai multe ori De mici aveam sentimente civice n oraul meu natal! (Grand Htel Victoria Romn)

O fantezist evocare, fcut n cheie secret-ironic la adresa melodramelor pe placul candidului su prieten Vlahu, prezideaz mitul naterii n viziunea caragialian: Parc vd seara. Frig. Ninge; viscolete. La Ploieti. Acum cincizeci i ati de ani 0 femeie srac, ntr-o odaie fr foc, se chinuiete, nemncat, pe o saltea de paie Vntul vjie afar, nenorocita femeie se zvrcolete nuntru de dureri grozave i toat noaptea o duce aa De abia ctre ziu se uureaz. Nate un copil fr noroc Ei bine, copilul la sunt eu! (17). Familia Caragiale locuise ns nti la ar, n marginea Mnstirii Mrgineni (unde tatl era un fel de administrator i jurist), loc umbros, linitit i cam pustiu, nconjurat de pduri prin care se ascundeau colibele locuitorilor viitoarei comune Haimanale. Nici o amintire nu-l leag pe Caragiale de aceste timpuri i inuturi patriarhale, departe n fond de spiritul su sudic i citadin, arhaic, adic clasic, surd la cntecul sentimental al naturii att de preuit de postromanticii si contemporani. Un ndrtnic refuz al biografiei reale va nsoi mereu, de altfel, scrisul caragialian, nlocuind viaa personal fie cu o versiune (auto)ironic a ntmplrilor, vzute ca peripeiile comice ale unui personaj generic, Nenea Iancu, tritor n lumea Moftului, fie cu un mit aproape eminescian al fiinei lipsite de soart n lumea pmntean: omul fr noroc, dublat uneori de imaginea unui self-made man fr instrucie i realizat prin intermediul (i cu preul) publicisticii literare. Toi copiii intr n viaa aceasta a noastr plngnd, numai Caragiale, de bunseam, a venit pe lume rznd. Om sucit! 0 tim chiar de la mama domniei-sale, care, la 28 aprilie 1852 i vestea soul despre harul neobinuit al ntiului lor nou-nscut: ne-a druit Dumnezeu un copila blagoslovit; buntatea lui este nespus, acuma s-a dedat n ap, nu i se aude guria pn l scald, apoi rde de tot, vesel, vesel, din somn s dteapt cu rs i gngituri. (18). I-a fost hrzit, pasmite, poporului romn ca rsul de tot vesel, vesel i nespusa buntate s fie, chiar i la mari nenorociri ori tristei, chezie a regsirii puterii spiritului de a-i pstra nealterate libertatea, vitalitatea i identitatea. De aceea, capacitatea aceasta organic a rsului de a nnoi resursele sufleteti, srcite de existena modem-citadin, ale unui vechi popor al civilizaiei rurale ca al nostru, poart la romnii moderni i citadini mai cu seam numele lui Caragiale. Dinspre ar i sat se aud la fel de vesele n vremea aceasta hohotele sntoase ale lui Creang petrecnd n lumea fabuloas a basmelor lui populare. Dar n zaritea balcanic a cmpiei valahe ce nconjoar bizantina noastr capital aezat n mijlocul mahalalelor triviale i duioase, oneste i puritane, sceptice i neruinate, Caragiale a pictat nastratinesc chipul comic al felului nostru de a fi n lume. Pe cel tragic l-a lsat unor Miron Costin, Antim Ivireanu, Eminescu, profilai pe cerul carpatin, dramatic, intransigent, al contiinei netranzacionale, condamnai ades la solitudine de propriul neam. Ct despre el, n cheie satiric, rznd pn la lacrimi, Caragiale a desenat pentru totdeauna trsturile comice ale contiinei noastre acomodante, de sectur seductoare (19), latura conformist i gata la compromis a car-acterului naional, oportunismul su bizantino-fanariot aceste tributuri deprinse cu vremea ale instinctului de supravieuire comod i cu orice chip al naiei, ale dorinei irepresibile i pn la un punct justificabile de a tri neproblematic, ba chiar confortabil, n afara suferinelor fizice ori morale pe care le provoac orice act autentic ce tinde a schimba eroic existena societii. Cu Caragiale, care afirma nsui despre sine: sunt vechi, domnilor, un vnt rece sufl brusc peste exuberana delirant a primvratecei noastre contiine revoluionare, oblignd-o s priveasc n fa distana grotesc dintre modelul glorios (strbun ori strin) i imitaiile contemporane productoare de kitsch social istoric. Oglinda lui hilar mrete caraghios, fcndu-le vizibile, golurile dintre idealurile promise i realitile egoiste din toate revoluiile ori schimbrile venite de-a gata, din i prin modelul european, maimurit demagogic i primit fr sacrificii ntr-un triumf de pres devenit mascarad prin manipularea oratoric iresponsabil a poporului suveran. Iat o ntreprindere riscant pentru furitorul i proprietarul oglinzii (20), cu att mai surprinztoare din partea unui om n genere grijuliu s nu pa vrun conflict cu mitocanii i aparent acomodant, cum am vzut, cu adevrurile de natur a atinge onoarea de naionalist a publicului nostru, mult prea necopt pentru a-i privi cu senintate i folos propria caricatur. Cnd scria, cinicul Caragiale nu-i urma deloc cuminile sfaturi despre oportunitatea curajului susinute la Timpul n faa lui Eminescu. Un demon interior al rostirii cu orice riscuri a judecilor de bun-sim n pofida prerilor comune, ca n sintetica povestire Ion, parabol a condiiei scrisului su ntr-o lume a moftului oficializat, l ndeamn necontenit pe Caragiale s spun, n felul su genial, ceea ce crede despre viaa ca moft acceptat de toi n consensul comod al eticii tranzacionale a colectivitii. Nimeni nu i-a iertat autorului aceste adevruri spuse cu fora i prea de timpuriu. Spre cinstea sa, nici el, oricte chelfneli a ncasat, nu i-a ndulcit cu nimic tiul vocaiei critice descoperit odat cu instalarea lui n inima planetei Moft, la Bucureti, o capital excentric i ireal, o mahala enorm pus aici n cmpia dunre-an de protectorii turci s nlocuiasc cetile pmntene de scaun dinspre munii liberi, trg pestri, el nsui parodic n acest rol domnesc n care a fost distribuit n istorie din cu totul alte raiuni dect cele curat naionale. S ne ntoarcem ns la Ploietii mijlocului de secol, devenii pe msura introducerii binefacerilor progresului modern tot mai mult o suburbie a Bucuretilor. Nici o emoie nu strbate n scrierile lui Caragiale din prima sa copilrie, cum nici vreo imagine a tatlui, fost actor modest, pe atunci secretar al mnstirii, ulterior avocat fr succes n urbea ploietean, om cumsecade i cam ters, grijuliu cu familia sa (nici nu ncape vorb de femeie srac, nemncat, pe o saltea de paie, ntr-o odaie fr foc din pseudo-amintirea amintit), care va ncerca n van, mpiedicat apoi definitiv de o moarte timpurie, s se opun pornirilor histrionice ale fiului, hotrt s-l aduc pe neastmprat pe calea cea bun a respectabilitii amploaiatului public. Negustnd din natur dect o oarecare senzaie de plcut rcoare ori rar solitudine, copilul se va simi n lumea lui abia n atmosfera plin de via i vorbrie a mahalalei ploietene, unde prinii se mutaser spre a-l da la coal. Aceasta va deveni n timp n memoria (anti)afectiv a lui Caragiale (21), adevratul spaiu natal, unde viitorul scriitor va studia temeinic la coala vieii, singura pe care o va recunoate ca element fundamental formativ (22), dei nvtura nu i-a lipsit. Copilul, cruia nc de pe atunci, susin biografii, lumea i se prea ct se poate de comic i se distra pe seama ei, parodiind-o (23), era un mare pofticios i degrab mnctoriu de fructe culese toamna de prin grdina casei i vara de prin cea a vecinilor (24). Evocarea casei lui Hagi Ilie, lumnrarul de la Sf. Gheorghe, e plin de savoarea acestei copilrii, n umbra mahalalelor n floare i a uitatelor solitudini mnstireti. n mahalaua copilriei, viitorul gazetar i comediograf va avea prilejul s ntlneasc la coala vieii pe patroana reportajului romnesc vorbit, coana Lua, care pe lng memoria prodigioas i alte nsuiri ale breslei sale, nu tia nici s scrie, nici s citeasc, cu nici un fel de slov. Ea ine ns ntreaga mahala la curent cu evenimentele, curat camavaleti, demne de pana licenioas a unui Boccaccio, care zguduiau n epoc viaa bucuretenilor i este astfel primul personaj care-l iniiaz pe Caragiale n secretele meseriei de a hrni pe msur curiozitatea neruinat i nesioas a publicului larg: S m ierte confraii notri reporteri daca nu rmn totdeuna uimit de rezultatele activitii lor Eu am cunoscut n copilria mea, nainte de a merge la coal, pe patroana reportajului romn; i iat de ce zic patroana. () Uor i vine intrepidului confrate astzi, frete! Telefonul Alo! Un enorm scandal! 0 crim groaznic o tragic sinucidere un sinistru colosal o catastrof pe C. F. R. Mn, chauffeur! i, n mai puin de trei sferturi de ceas, cu o vitez de o sut de kilometri pe or, am ajuns cei dinti la locul dezastrului; am scos carnetul i am notat rezultatul primelor noastre investigaiuni, pe care le comunicm telefonic ziarului nostru Cititorii notri vor afla cei dinti etc. S fi poftit ns intrepidul confrate, s m fac s aflu cel dinti, atunci cnd de la Bucureti pn la Ploeti se cltorea n birj de Herasca cu coviltir i codirl, cu patru cai n rnd, doi la oite i doi la cetlu! La 9 dimineaa ieai din Bucureti pe la capul Podului Mogooaii i, dup trei opriri (la Sftica un sfert de ceas, la han la igneti, dou ceasuri i jumtate de prnz, iar un sfert de ceas la Puchenii Dorobanului), intrai n Ploeti, pn straja Bucuretilor, pe la 6 trecute searaO diligen fcea o dat pe zi cursa de pot ntre cele dou orae; astfel, scriai din Capital o scrisoare luni dup-prnz; o aducea mari seara diligena, i o primea adresantul n Ploieti miercuri la amiaz. i totui, serviciul de reportaj l fcea cocoana Lua, de la Sf. Voievozi din Ploeti, cu o celeritate i cu o exactitate, care ar putea face gelos pe cel mai neadormit dintre confraii notri speciali n materie. Niciodat provincialii nu eram jinduii de tiri de senzaie din ar i din Capital mai ales; i firete c cei dinti care le aflam eram noi, mahalagiii de la Sf. Voievozi, vecinii coanei Luei.

(Dintr-un catastif vechi)

Din fericire pentru el, spre deosebire de atia viitori reporteri, copilul ncepuse de-atunci s iubeasc buchiile (25) punnd n nvarea scrisului romnesc o pasiune care va mpinge mai trziu pn la manie grija pentru limba i literatura romna, spre gloria literelor strbune. Metodele dasclului su ar fi prins desigur bine multor confrai ntr-ale gazetriei, cugeta peste ani scriitorul, care de multe ori n biografia sa public s-a declarat pe sine n primul rnd drept publicist (Om din popor, fr nume de natere, fr avere, fr sprijin, mie nu mi-e permis un moment s uit orict de puin ar nsemna persoana mea ca publicist c n-am avut pe lume alt protector dect libertatea tiparului., Scrisoare ctre studenii ieeni semnat: I. L. Caragiale, publicist romn, 26), i ele ar prinde bine i n ziua de azi: S las c Domnul Drgoescu avea tiin de carte i talent la predare, dar mai avea i o nuielue care ardea ca focul Ah! sfinte analize, gramatical i logic! i nc i mai sfnt nuielue! S fi poftit s scrii, la dictando, indiferent numai sau nu mai, sau mcar s fi confundat pe i conjuncia cu i adverbul! Or s nu fi pus virgulele i celelalte semne la locul cuvenit! Unde eti acuma, tu, magic nuielue, s te ari numa n pragul unei redaciuni de revist literar, enciclopedic, critic cl? (Peste 50 de ani, 27).

Evenimentul cel mai de seam al acelor ani ai nvturii a fost vizita n clas, la deschiderea anului colar, a lui Alexandru Ioan Cuza, proasptul domn al Principatelor Unite, ntlnire ce a impresionat puternic sensibilitatea adesea excesiv a copilului, din moment ce era nc att de vie n memoria sa dup aproape cincizeci de ani: ntr-o barac vast, unde se ineau, dup metoda lankasterian, cursurile de clasa ntia i a doua primare, plin de copii, care de care mai srcui, mbrcai de srbtoare stam toi n picioare, tremurnd de neastmprul emoiei. Deodat se aud afar de departe urale zguduitoare; ncet-ncet, se apropie n sfrit! vine vine A venit Drepi! Smirna toi! i din toate piepturile, la comanda neuitatului nostru dascl, inimosul Basile Drgoescu, pornete un ntreit ura! de prie din ncheieturile batrnelor ei brne vasta barac. Vod s-a oprit n prag; se uita la noi dintr-un capt la altul al irului de bnci, i cu glas mre ne strig: S trii, biei!

Iar noi, nc de trei ori, ura!

Vod s-aez lng catedr pe un je mare, i toat lumea, fiecare dup potriva lui, de jur mprejur. Dasclul nostru, adnc emoionat, cu spatele la tabl i faa ctr domn, zice, d-abia stpnindu-i tremurtura brbii: Mria-ta, Dumnezeu tie numai ce se petrece acuma n sufletul unui biet dascl ca mine, venit aici din prile romneti de dincolo. Rog pe Dumnezeu s te ie sntos i voinic pentru fericirea poporului romnesc. Mintea, braele, sngele, nostru i al acestor copii sunt de-acum nchinate neamului nostru romn, patriei romne, domnului romn, mriei-tale!

La aceste vorbe, toat lumea s-a ridicat n picioare, i vod asemenea; nimini nu mai putea sta jos prea se ridicaser sufletele. Dup ce i-a scos focul de la inim, dasclul a luat o bucat de tibiir, s-a-ntors ctr noi, i a zis: Copii! dup secole de-ncruntare, astzi ne zmbete i nou, romnilor, bunul Dumnezeu. De astzi ncolo, ne-am cptat iar onoarea de popor liber, de popor latin. Jos slova strin! Sus litera strbun!

i cum scria el frumos, ca de tipar, a scris pe tabla neagr cu litere strbune:

Vivat Romnia! Vivat Naiunea Romn! Vivat Alexandru Ion nti, Domnul Romnilor! i bravul nostru dascl n-a mai putut stpni emoia i s-a pornit pe plns; a plns toat lumea, i prini i copii; iar vod, inndu-se ct putea i tergndu-se la ochi cu batista, a btut pe umeri pe dascl i i-a zis: S trieti! cu romni ca tine n-am team! Ne-a mngiat apoi pe noi, ne-a-ndemnat s ascultm de dasclul nostru i a plecat cu suita, cu poporul i cu noi toi dup el. (Peste 50 de ani)

Dup aceast intens emoie ce a marcat sufletul copilriei sale, Caragiale nu va putea ierta niciodat revuluiei din 11/26 fevruarie i monstruoasei ei coaliii demagogica rsturnare a lui Cuza. Jertfe patriotice, n ciuda spumosului ei umor, este una din cele mai apstoare i lip-site, nu numai de iluzii, dar i de sperane scrieri comice caragialiene. Ea nu ofer nici o ieire, rmnnd expresia cea mai amar i absolut a dezamgirii produs scriitoru-ui de mai trziu de demagogia i cinismul politicianismului constituional paoptist, aflate la originea patriotard a marilor averi dobndite de noii oameni ai puterii revoluionaro-burghezo-liberale. nainte nc de revoluiile republicane visate de gazetele Conului Leonida, copilul Caragialetilor, dup tat idrioi (machedoni aezai n insula greceasc Idra din Egina) venii n ar de dincoace de fanar, se brodise un hoinar. Nelinitit i zvpiat, era mereu gata de fug din propria lene meridional n jocurile i farsele inventate de firea lui vesel, maliioas i pozna, despre care tatl su i scria celeilalte odrasle: Iubete pe nenea, el te iubete i de face cte o nerozie este felul lui aa, nu este inima lui rea (28). Copil fiind cutreiera cu drag mahalalele pitoreti ale oraului, precum un alt biet de seama lui, pdurile mirifice ale Ipotetilor, iar altul uliele mndre ale Humuletilor: Da, fericii; i aa fericit eram eu n copilrie! i aa era toata lumea mprejurul meu! Cu adnc pietate mi-aduc aminte de bisericua alb din mahalaua noastr! Ce limpede suna toaca de fier subt atingerea ciocanelor miastre ale dasclului Haralambie! Ce vuiet armonic fceau cele dou clopote, pe care le trgeam de fringhii, noi, copiii, pe cnd, dejos, de la toaca de fier, fr s se ntrerup, el ne striga: Mai ncet, m! c mi le dogii! i ne-njura de fetila moae-nii, dup ce ne luase la fiecare cte doi gologani de trei parale i ou roii, ca s ne lase sus n clopotni Dar venerabilul nostru preot, cuvioia-sa printele Marinache! l am aici nc, dinaintea ochilor. Ce nfiare fr-moas! Barba lui strlucete mndr ca un fuior de borangic alb pe patrahirul rou. i ce glas! l auz nc: Venii de luai lumina! i cnd nvleau mahalagioaicele credinciose s ia, care mai de care, lumina, cu ce ton demn de autoritate le striga: Ho! c nu suntei la cocin!

(Duminica Tomii)

Lume a contrastului ntre bunacuviina arhaic, motenit de la civilizaia popular a satului, i mitocnia nou a pseudoculturii citadine a proaspetei stri mijlocii a boborului n curs de afirmare prin mbogire i imitaie a unui stil de via strin (anterior sau exterior), mahalaua cea de obte i ntlnete n Caragiale homericul comediograf al trecerii neamului prost de la somnul balcanic la hrmlaia parlamentar. Burghezul occidental, n dorina lui de a fi gentilom l imit pe artistocratul falit. Mahalagiul nostru, n dorina lui de a fi burghez, l imit pe occidental. Caragiale, cu simul su extraordinar al farsei i al falsei existene, parodiaz parodia existenei citadine n forme occidentale a unor rani ajuni fr voia lor pe pragul porilor Orient/Occident. Pragul acesta, pe care romnii l traverseaz adesea dintr-o parte n cealalt dup cum bate vntul istoriei, este nsi mahalaua noastr etern, att cea aievea, detectabil n fiecare epoc n marginea sau inima oraelor, ct i cea sufleteasc, cum o numea Ibrileanu, vzut ca o ampl zon moral anistoric (29). n perioada tranziiei istorice de la economia de ar la economia de iarmaroc, trgul de dup arderea Regulamentelor organice, aflat la jumtatea distanei antonpanneti dintre satul autohton i cetatea oriental, va deveni urbe burghez trecnd prin purgatoriul mahalalei. Urbea revoluiilor trgovee din a doua jumtate a veacului va ajunge n rangul metropolei europene abia n scurtul rgaz interbelic de dup Marea Unire. La vremea copilriei lui Caragiale, de dup Mica Unire, ea nu-i putea oferi ironicului observator dect spectacolul caraghioz de du-te vino al unei lumi buimace, agitat de o permanent trecere ntre periferie i un centru niciodat atins, ci doar parcurs. Literatura hinterlandului urban a periferiei, mahalalei, suburbiei att de bogat la romni, va avea n Caragiale nu un precursor, ci de-a dreptul un ntemeietor de capodoper, un Homer vesel al neroziei suverane guvernnd nestingherit orizonturile deschise de gazete acestui popor vorbre al sudului romnesc, ntre fiii cruia el este printre cei dinti. ntr-o mitologie literar a spaiului spiritual al romnilor acelui veac ntre satul limpede al copilriei lui Creang (.nu era numai aa, un sat de oameni fr cptiu, ci sat vechi, rzesc, ntemeiat n toat puterea cuvntului.), burgul ardelean al lui Slavici i miezul aproape metafizic al oraului furnicar din reveria emi-nescian, aidoma capitalelor europene familiare poetuluimahalaua sntoas, pitoresc, vesel, muncitoare i tembel a lui Caragiale, bine sedimentat ntre straturile subcontientului etnic, i-a ctigat prin geniul parodic al fiului ei rtcitor, dreptul deplin la cetate. Mama ce-l mai inea n fru pe zvpiatul adolescent miop care, dup un scurt stagiu la clasa de actorie din Bucureti a unchiului Iorgu, fusese readus mpotriva voinei lui n urbea natal de prea convenionalul su tat spre a ocupa funcia caragialesc de amploiat de canilerie, copist la Tribunalul Prahova (scra-scra pe hrtie, coate goale, mae-fripte, sticle-n ochi alde Mache, Lache i Mitic). La puin timp dup ntia sa ntlnire cu neantul birocratic al funcionarului public (30), n 1870, Caragiale cunoate n mod direct nsi esena luptei politice de strad romneti, visul oricrui liberal radical, revoluia la romni n tot ce poate avea ea mai specific meridional i popular: republica podgorean. n calitate de participant activ la revoluia din 8 august orele 2-16 din Ploieti, din zorii zilei pn ctre prnz, tnrul de aptesprezece ani, ncins cu sabia unui subcomisar de poliie pe care-l dezarmase lundu-i-o din cui, se va remarca chiar sub ochii preedintelui Republicii, paradoxalul personaj Candiano Popescu i va primi botezul focului politic al planetei Moft sub ordinele altui Popescu, Stan, revoluionar de profesie al candorilor antitiranice, noul ef al poliiei i ordinii publice republicane. n pauza de mas a acestei revoluii ntr-un pahar cu vin, aprigul nostru republican se repezi pn acas s-i mai vad o dat prinii care-l ateptau ngrijorai, ceea ce puse capt deocamdat carierei sale politice: Rposata mama era foarte bun, dar o femeie de mod veche, un spirit reacionar; era departe de-a-nelege importana politic a formelor democratice. Aflase tot ce se petrecea n ora i tremura de grija mea vznd c nu viu la dejun. Mi-a fcut o scen grozav c de ce m-am amestecat cu derbedeii, c doresc s-o fac de rs n mahala, c vreau s grbesc, poate, sfritul lui tata, care era bolnav; pe urm mi-a poruncit aspru s rmn acas. n zadar am protestat: n zadar i-am spus, artndu-i arma, c am o funcie public de ndeplinit: mi-a luat sabia pe care a aruncat-o, unde? nu tiu, i mi-a ncuiat ghetele i plria n scrin. O sptmn m-a inut astfel captiv, pn s-a potolit primejdia. (Boborul). Din ziua morii tatlui su, tnrul nu s-a mai prezentat la slujba de arhivar judiciar i dus a fost n lume. III. Ric Venturiano c'est moi!

Om din popor, fr nume de natere, fr avere, fr sprijin, mie nu mi-e permis un moment s uit orict de puin ar nsemna persoana mea ca publicist c n-am avut pe lume alt protector dect libertatea tiparului. (Coresponden)

Oriunde la Caragiale zgrii scriitorul dai de publicist. De fapt, scriitorul l parodiaz genial pe publicist, surprinznd ironic maniera absurd-automat n care acesta folosete cu dezinvoltur retorica stilului gazetresc i sesiznd, nu fr perplexitate, dar cu umor, cum limbajul jurnalistic acapareaz fiina autorului, golind-o de realitatea ei i umplnd-o cu clieele prefabricate ale unui discurs de pres inspirat direct fie din farsa constituionalismului i din ipocrizia politicianismului, n cazul militan-tismului public, fie din pseudoliteratura sentimentalo-tenebroso-idilic a romanelor ieftine ale vremii, n cazul comunicrii intime, private. Mahalagii si, pe de alt parte, pentru a urca pe treptele urmtoare ale evoluiei lor citadine, spre centrul visat de periferie al metropolei, i nsuesc la mna a treia limbajul golit de coninut al retoricii ziarelor care le in loc de ndreptar politic, sentimental, moral i cultural, punnd stpnire pn la halucinaie pe mecanismele minilor acestor indigeni buimaci trezii din panicele lor ndeletniciri fireti pentru a participa la o via politic ale crei criterii i reguli se decideau n cu totul alte sfere, inaccesibile lor. Dar asupra poporului gazetei vom reveni la un mai atent recensmnt demografic al planetei Moft. Lumea n care-i fcea intrarea la 1872 tnrul de 20 de ani nu-i era acestuia complet strin. Dup aventura birocratic a canileriei i cea a tulburrilor politice de Pate i de la opt august ploietene, Caragiale schimba doar o mahala mic, familiar, cu una imens, cu ifose i pretenii metropolitane, care se strduia, sub sceptrul recentei sale monarhii apusene i cu participarea investitorilor occidentali ce eliminau concurena ruso-turc, promovnd alt tip de capital industrial-bancar-comercial, s devin capitala unei Romnii constituionale deteptat de strigtele presei libere la binefacerile unui regim parlamentaro-democratic. Monitorizat de puterile europene, Romnia postpaoptist a anilor '70 pea ferm pe calea reformelor i a noilor legislaii financiar-economice spre o societate a triumfului liberal, n ciuda opoziiei crncene a reaciunii care, chiar i dup jertfele patriotice ale revoluionarilor fevruariti, mnca nc, fr sufragiu, din sudoarea poporului suveran de negustori, apropitari i funcionari, persuadai vehement de presa progresist s voteze schimbarea i s preia prerogativele puterii, ca i avantajele ei, de la ciocoii conservatori, anacronici i cripto-feudali. Pentru tnrul Caragiale, nevoit s-i ntrein din munca sa pozitiv mama i sora, precum enigmaticul su personaj din Inspeciune, Anghelache, ziarul mpca, la puin timp dup venirea sa n Bucureti, cele dou tentaii (de a urma o carier public avoceasc i politicprofitabil materialicete sau de a da curs unei vocaii mai adnci care nu i-ar fi adus venituri semnificative) ntre care el ovia pe atunci, cum nsui se spovedete ntr-o scrisoare din 1909 ctre Vlahu, menit publicrii: Am mplinit douzeci de ani. Sunt un copil de prini srmani i fr nume. Am rmas, dup moartea lui tat-meu, singurul sprijin al mamei i al sori-mii. Am nvat atta coal ct, la limit, mi-ar fi de ajuns s m pot apuca de nvtura dreptului s m fac avocat Am o educaie nu tocmai ngrijit, fiindc prinii mei n-au avut mijloace s-mi dea una aleas; dar am puin bun-sim i, cum poi constata i d-ta, m exprim, fr vreun fel original de gndire, destul de limpede i de comod. Pe lng asta, sunt, slav Domnului! sntos i voinic; duc bine la tvleal; dovad c pot fi, n acelai timp, i sufleor i copist la teatru, i corector ntr-o tipografie mare, la dou ziare, i dau lecii la nite copii; aa c pot, cu una, cu alta, ctiga destul cu ce s ne susinem eu i familia pn s termin studiul dreptului. Pe de alt parte ns eu, nc de mic, din clasele primare, am mare tragere de inim pentru alt carier pentru literatura Mama i sor-mea mi sunt devotate, i niciodat nu le-ar trece prin minte s cntresc bucata de pine ce le-o pot da: nu s-ar plnge s vieuiasc totdeauna n srcie, numa s m tie pe mine cu sufletul mulumit Ba chiar, am luat sama, mamei parc-i face plcere apucturile mele de bucher.

Ce s fac? Pe ce cale s apuc? S m dau ncotro m ndeamn interesul real, la avocatur i la politic, unde cred c n-a rmne mult mai prejos de attia alii? Sau s m duc ncotro m trte pornirea sufleteasc, la cariera literelor? (Politic i literatur)

Publicistica va concilia la nceput, ca i n cazul lui Ric Venturiano, politica i literatura, prin gazetrie junele autor ncercnd s fac i carier i totodata s-i urmeze semnalele luntrice ale fiinei sale care-l atrag spre un destin capricios i nu odat strigtor de nedrept, mai ales prin manifestrile constant ostile ale cabalei mediocritilor contemporane i ale celor care credeau a se recunoate n oglinda rsului su. i nici nu este de mirare reacia acestora, dac un confrate de talia lui Macedonski nu-i poate controla ranchiuna indus de vecintatea geniului comic caragialian chiar i ntr-un portret al scriitorului tnr, fcut din memorie dup 20 de ani: nc de la 1872, consumatorii unor berrii din capital au avut ocaziunea s salute sosirea ntre dnii a unui tnr zgomotos, spirit bizar, ce prea destinat, n cazul cnd s-ar fi devotat literilor sau artelor, a fi cu totul original. n adevr, nfiarea acestui tnr, gesturile lui repezi, zmbetul sarcastic la colul buzelor, vocea sa totdeauna ntrtat i batjocoritoare, ct i argumetarea sa sofistic atrgeau lesne ateniunea. Dnsul, Ion L. Caragiale, putea s aib atunci 18 ani, dar era nzestrat cu un bagaj de suficien formidabil. Fr multe clase gimnaziale, fr avere i deci, din punctul de vedere material nefericit cu ghete sclciate sau rupte, fr opere literare la acea epoc, cu toate aceste, aa cum era Caragiali atunci, reuise, mulumit spiritului su viu i a caracterului su de biat bun la petreceri, a fixa unele simpatii, i treptat a-i croi drumul. (31) Dincolo de ridicolul lui iremediabil i Ric Venturiano este n fond un personaj balzacian evolund n mediul bucuretean care-l modeleaz n consecin i care la douzeci i cinci de roze i jumtate, cte nnumr, ca i autorul su, se pregtete s cucereasc prin discursul public aceast capital a tuturor posibilitilor:

JUPN DUMITRACHE (cu respect amestecat cu sfial): Da, tocmai ast-sear citeam cu nenea Nae, n gazeta dumneavoastr, cum scrii despre ciocoi c mnnc sudoarea poporului suveran. Ei, bravos! mi place! bine combai reaciunea, nu pot s zic, tii colea, verde, romnete. S v ajute Dumnezeu ca s scpai poporul de ciocoi!

RICA (prinznd limb, dup ce a zmbit cu mult satisfacie de vorbele lui Jupn Dumitrache):

Domnule, Dumnezeul nostru este poporul: box populi, box dei! Noi n-avem alt credin, alt speran, dect poporul. (Jupn Dumitrache ascult uimit.) Noi n-avem dect suveranitatea poporului; de aceea n lupta noastr politic, am spus-o i o mai spunem i o repetm necontenit tuturor cetenilor: Ori toi s muni ori toti s scpaml JUPN DUMITRACHE (rpit): Bravos! s trieti! (Bate-n palme, ncet ctre Ipingescu.) Vorbete abitir, domnule. sta e bun de dipotat.

IPINGESCU: Hei! las-l c ajunge i dipotat curnd-curnd JUPN DUMITRACHE: Cum combate el, poate s ajung i ministru.

(O noapte furtunoas)

Ric Venturiano este ceea ce ar fi devenit Caragiale, ajuns fr simul su critic pe planeta Moft, dac nu i-ar fi urmat la timp vocea geniului comic. Este Caragiale din discursurile publice takiste, cel din poemele lirice grave, cel din reportajul despre Odobescu, ca i din celelalte scrieri unde ia n serios stilul retoricii gazetei (32) lsndu-se prins n capcana destructurant a acestuia. Ric este posedat absolut de limba de hrtie a ziarului, el este i prin ocupaiile sale liberale (33) prizonierul entuziast al noilor limbaje postpaoptiste: politic, administrativ-juridic, i nu n ultimul rnd cel al traducerilor ieftine din literatura de duzin a foiletoanelor melodramatice din gazetele de larg tiraj. Toate au proprietatea minciunii funciare a existenei kitsch indus cititorilor de imaginea fals a vieii ca moft propus lor drept ideal prin mijloacele mass-media de serie ampl, cu ntins difuzare n poporul mediilor de a contraface trirea autentic i de a deforma realitatea convertind-o fr voie n dublul ei parodic ori grotesc. De aici i pedeapsa poate excesiv a junelui publicist: el este primul om kitsch, definitiv condamnat la a nu-i depi condiia de fanto a gazetei modificatoare de via i natur uman, specie glorioas a universului caragialian din care ultimul, ca vrst, este Conu Leonida. Interiorul acestor personaje este compus din texte de ziar i orice aventuri ori catastrofe li s-ar ntmpla, ele nu le pot tri dect prin intermediul clieelor jurnalistice, de unde i impresia comic du mecanique plaquee sur le vivant JUPN DUMITRACHE Toate ca toate, dar la onoarea de familist s ii. RIC Da, familia e patria cea mic, precum patria e familia cea mare; familia este baza societii. JUPN DUMITRACHE Aa e, bravos (lui Ipingescu) Toate le tie, mi place IPINGESCU Apoi dac-i jurnalist Cnd Caragiale i va mrturisi mult mai trziu, de la Berlin, lui Zarifopol, c escapada sentimental din ale tinereii valuri, cu unele date schimbate, i aparine personal (A fost btut grozav de mitocan, i-a pierdut ochelarii. A fcut apoi cunotin cu mitocanul; s-a mpri-etenit cu el. Cumnata mitocanului i un sergent care tria cu ea i mijloceau ntlnirile cu nevasta mitocanului, 34), exclamnd: M, Ric sunt eu!, afirmaia cuprinde un adevr mult mai profund. Ric Venturiano este alter-ego moftangiu al lui Nenea Iancu, dublul su de care Caragiale se salveaz exorcizndu-l prin rs i dubl parodie, travestindu-l n una din figurile inofensive i inconsistente ale veselului su carnaval, ascunzndu-i spaima de kitsch-ul interior, care-l pndete ca operator de limbaje publice, sub o masc neserioas din hrtie de ziar. La debutul su n agitaia bucuretean a emanciprii enormei mahalale aflate pe calea progresului i a schimbrii revoluionare, nimic nu pare a-l deosebi pe junele publicist de personajele scrisului su (Ric, Nae Girimea, Mitic, Lache, Anghelache, Caracudi et comp.) dect nsui scrisul. Dar pe msur ce scrie i se dezvolt maladiv simul critic. ntr-o lume n care acesta era fie atrofiat de lunga stpnire fanariot, cu efecte tmpizante, fie nc retardat n minile copilreti ale pruncilor poporului trezii de prin mahalale s pun umrul cu mic cu mare la progresul naiei, din care aveau s profite noii reprezentani ai puterii, Caragiale ncepe s sim enorm i s vaz monstruos. Din ceea ce scrie public puin, pregtindu-i n tcere i cu chinuitoare cutri fuga n literatur i intrarea sa n teatru cu o capodoper a vieii ca moft, 0 noapte furtunoas, caricatur a ambiului burghez de onorabilitate ntr-o mahala etern care i pierde cuminenia i autenticitatea criteriilor axiologice o dat cu aclimatizarea ei pe Planeta Moft. Mahalaua istoric din srmana vreme veche, orict de departe de binefacerile noii civilizaii urbane, va rmne pentru Caragiale, chiar i n registrul ironic al scrisului su antisentimental, un spaiu utopic al vrstei de aur a bunului-sim, pierdut astzi, pe care-l opune att mofturilor contemporane ct i celor viitoare ale metropolei dmboviene: E pe la Sfntul Andrei, cap de iarn, cnd plou, ninge, nghea, se topete, i e lapovi i polei, i curg strinile, i crivul se bate-n cap cu austrul. Pe cnd mai este aa ca la vrun ceas i jumtate pn la ziu, de e-ntunerec bezn, cinstitul cetean, mbrcat cu o precauiune aproape siberian, nclat cu o preche de picioroange solide, narmat n mna dreapt c-un baston lung prevzut cu o cange de fier la vrf i-n mna stng purtnd un felinar cu vopai, pornete din fundul mahalalei, de la locuina lui, i, ncercnd nainte trmul cu vrful bastonului, spre a ocoli guri i blturile prea afunde ale podului, cu chiu, cu vai ajunge n pia. Aci trage din bru pungociul lui din piele de oaie, scoate din buzunarul anteriului basmaua i-ncepe s-i trguiasc. Pe la revrsatul zilei, se-ntoarce napoi, purtndu-i pe umr bastonul de ciocul cruia i atrn pe spete tradiionala basma roie cadrilat, ncrcat cu de-ale casei. Inima se umple de duioie la aceste dulci suveniri, i-mi pare, aa cred, doamnelor i domnilor, c nu se poate mai minunat ocaziune pentru ca s ridicm ad-hoc rugciuni pentru pioasa memorie a preademnilor notri strmoi. Se sculau pn-n ziu i se culcau cu ginile, fr s tresar cnd, pe strad sau la fereastra lor, glasul vtelului de noapte intona rguit vestitul Cine-i acoloooo? n viaa lor, o program onest, etern neschimbat, totdeauna respectat pn la venere; n moravurile lor, o absolut dulcea amestecat din cnd n cnd cu un mac btnd cam n slciu; n purtarea lor, o regularitate cronometric; n relaiunile lor, un mers curat patriarhale, i-n simmintele lor dei nu erau toi hagii o cretintate nealterabile. Fie-le rna uoar! Dumnezeu s-i ierte! Vezi c apucaser i vremuri bune. (Zig-Zag)

Evocarea mahalalei d'antan, prezent ntr-o formul pitoresc-rafinat i la sfritul carierei sale, n Kir Ianulea, are la nceputurile gazetarului patosul civic al unei (nc) naive antiteze caragialesc-realiste ntre trecutul onest i prezentul nelimpezit i derizoriu, precum cea eminescian-romantic contrapunnd trecutul eroic fa cu politicianismul de azi. Debutul n pres al lui Caragiale abia ascunde sub forma umoristic i colocvial un neateptat ethos social i politic. O indignare juvenil d primelor articole tonul unei ironii patetice care va mocni toat viaa n scrisul acestui mare deziluzionat n ciuda scepticismului i cinismului su declarate. Tnrul de douzeci de ani nu tocmai prost biat, dar agiamiu (35) va fi profund contrariat n utopica sa reverie asupra societii civile romneti aflat n plin progres revoluionar. n Cronic fantezist i n Zig-Zag imaginea patriarhal a mahalalei este opus mai nti unui soi de apocalips politico-social (36), ca i unei antiutopii tiinifico-fanteziste n care, descendenii pacinicilor negutori cari odinioar i numrau boabele mtniilor n ua magaziilor muncesc n schimbul civi-lizaiei de import din fier i oel pentru a exporta n Europa produsele de pe terenurile concesionate investitorilor strini. Aici, dup ce prin integrarea economic ni se dete s-nghiim i-nghiirm cupa delicioas a civilizaiunei, ntocmai cum li se d s-nghit i-nghit copiii mici doctoriile de friguri (37), sub ochiul nc indignat al junelui autor, se instaureaz acea atmosfer specific naional, n viziunea sa, a Tembeliadei: S aruncm privirile n jurul nostru, s respirm cu sete aerul curat al civilizaiunei i s surdem, tmpii de fericire, dup obiceiul pmntului.

Mult mai plastic, dei nc patetic pentru umorul su ulterior unde excesul indignrii este perfect disimulat, procedeaz Caragiale cnd opune, n tue satirice, trecutului cumsecade i viitorului industrializat, tabloul animat al unui Bucureti contemporan superficial, stupid i cetenesc iresponsabil, petrecnd venic ca ntr-o bruegelian ar a trntorilor: i apoi n toate colurile, de la fiecare rspntie, ncepnd de cum nsereaz, chiuiesc pn la ziu, toat noaptea, cte o aa-numit cafe-chantant, instituiune public dezmierdtoare, introdus la noi numai i numai spre nobilele scop d-a susine la nlimea lor moravurile publice. Aci, fcndu-i cura de trndvie care ne priete foarte bine, s nu v fie cu suprareaezat la o mas i-nainte-i c-un pahar cu bere, ce necontenit se deart i se umple la loc, ceteanul romn gsete fr greutate mijlocul cum s-i nece necazul, s-i stimuleze simimintele naionali, s-i navueasc spiritul i s-i dea zbor veselei fantezii, petrecnd pacinic cte zece sau dousprece ore pe fiecare noapte. O! doamne, sunt foarte lungi nopile de iarn. () S lum aminte! Domnioara Rosa Schweinereien, membru feminin de clasa ntia din personalul artistic de la cutare cafe-chantant, i-a terminat canoneta sa Tifla cu piciorul, i rdicndu-i picioruul rotund, o form demn de Thorwaldsen, la nivelul nasului unui zelos admirator al su care a crezut oportun pentru sentimentele lui s-i bea paharul cu bere tocmai lng scen face un salut plin de graii onorabilului public i iese triumftoare, gambadnd cu furoare, aa dupe cum inima-i cere. Cortina, pe care se vede desenul alegoric al viitorului patriei ncongiurat de nori naionali tricolori, se las. Dodat, un corent electromagnetic de entuziasm rdic pe toi de la cincizeci i nu tiu cte mase ed cte doisprezece la o mas, i cte trei p-un scaun. Atunci, aplauze nebune, bti din mni, din picioare, din pahare, din bastoane, din umbrele, din scaune, face a se rdica din nou cortina, i d-oara Rosa, atins pn la lacrimi de gloria succesului, pstrndu-i ns mereu binevoitorul surs, vine la ramp s mulumeasc i s-i primeasc bene merente aceste cordiale aclamaiuni. Toi se reaeaz, i ntr-acele, stropite cu bere-n abundena tradiional romneasc, se petrec tot aa de vesel. Totul ns merge cu o solemnitate mpuntoare. Aci nu sunt pasiuni, porniri i zbuciumri politice: toate au pierit; n locul lor, se respir o veselie i o pace demne de invidiat; toi sunt frai ntru a atepta fericirea patriei cu venirea anului nou. (Zig-Zag)

Din aceast perspectiv, care plaseaz sus linia orizontului, spre a avea un spaiu ct mai amplu pentru mulii i mrunii eroi ai tabloului compus din numeroasele scene, vede tnrul Caragiale Bucuretii la 1874.

Tnrului agiamiu, la nceput, sucitura lumii cu care nu se potrivete i pare lesne remediabil prin lupta politic ce ar nlocui guvernarea catastrofal conservatoare, care prvale peste ar stnca apocaliptic a proastei legislaii (un adevrat monstru devastator, 38), cu programul liberal al schimbrii revoluionare: i cnd ar sta cineva s cugete c nu trebuia cu cteva minute mai nainte, dect o buturug eapn pus-n calea ei, spre a nfrnge repezirea fatal (Zig-Zag). Totul, desigur, dac bunii negutori, cari moii, ca i ceilali reprezentani ai strii a treia, s-ar trezi din letargie la timp. Ceea ce Caragiale i ncearc s-i determine. Avnd umana convingere c bieii btinai ai Tmpitopolului merit o soart mai bun, el va frecventa cu asiduitate cercurile politice liberale, unde oratorii se luptau din greu cu noul limbaj demagogico-politic lansat de gazetria unor Rosetti, Catina ori Bolliac, spre a nu-i numi dect pe fruntaii retoricii liberale menite a limpezi minile cam ncete ale Jupnilor Dumitrache: Unde sunt vremurile clasice ale liberalismului romn? Unde e sala Sltineanu? Sala Bossel? Circul de la Constantin-Vod? S-au dus toate ca nite frumoase legende care au ncntat de attea ori tinereele mele. Din tineree m-nnebuneam dup ntrunirile publice, i aveam de ce. 0 jale m cuprinde astzi cnd mi-amintesc de frumoasele momente ale eroicei opoziii liberale, al crei am fost unul dintre cei mai ferveni spectatori! Mi-aduc aminte de bravura, de avntul impetuos i mai ales de sintaxa ndrznea a neuitailor mei oratori clasici. Frailor! Ciocoii domnesc, n adevr domnesc; dar s v spui eu, frailor, cum domnesc! domnesc prin mielie, prin infamie, prin crim, prin reaciune, lucruri care fac onoare poporului c e contra, care n orice ocazii s-a pronunat i nu permite, mai ales cnd sngele acestui popor, vrsat cu cruzime i fr nici o necesitate, cnd ipetele desperate ale femeilor i copiilor, fugrii i torturai de slbticia oamenilor odiosului regim, cnd vaietele celor schingiuii pe stradele Capitalei, cu felinarele stinse, sunt nc vii n mintea tuturor! Iat ceea ce smulgea din mii de suflete rcnete zguduitoare. Iat pentru ce n-am lipsit de la niciuna dintre acele faimoase ntlniri. (Epoca, 15 feb. 1896)

Va fi mai mult dect un spectator: dac nu un actor participant la comedie, rol pentru care n-a avut vocaie, ci doar nclinaie, el va deveni cu timpul un martor deziluzionat al lumii lui.

Ca june publicist scrie n presa de orientare democratic, liberal, articole de sub coaja ironic a crora va transpare indignarea unui virtual militant social cu o autentic compasiune pentru cei umilii i obidii pe care la nceput, sub parabola unei populaii exotice a Africei, i va trata ndeajuns de transparent ca pe bieii si semeni pe care condiiile vitrege i-au transformat ntr-o populaie numit de savani: tmpiii: Linitii, pacifici i muncitori, ei cultiv pmntul pe rmu' Zanzibarului. Nu au fcut nimenui nici un ru, i, cu toate astea, sunt n o stare ca vai de capul lor (Cronica sentimental, n Ghimpele, nr. 27/7 iulie 1874). Srmana populaie este guvernat de un mic grup de beduini n frunte cu un beduin suprem care i terorizeaz zilnic trind de pe urma jecmnirii avutului acestora i a darurilor cu care populaia ncearc s le ostoiasc zelul administrativ. Tnrul cltor e interesant sentimentul acesta la Caragiale de homo viator ntr-un univers n care este i participant activ i spectator ironic ncearc s trezeasc revolta nenorocitului trib, dar tentativa sa nu gsete nici o rezonan n contiina lor infantil: Aproape s m tmpesc i eu de prea mult admiraiune, am atras ntr-o zi la o parte pe civa tmpii mai de cpetenie. Bine nefericiilor le zisei cum nu v vine odat ideea s v sculai cu toii-n o diminea, s punei mna pe toi beduinii i s-i atrnai n rnd la btaia vntului de crcile palmierilor votri? Ce dracul! nu mai avei nici instinct? Pn cnd o s v numii tmpii? Cscar toi gura, deschiser ochii mari, ridicar din umeri i ncepur s cam surz. Nu-neleseser ce le spusesem. Adevrat tmpii, de trei ori tmpii zisei n mine suntei demni de admirat! (Cronica sentimental).

Nu tim ct a struit Caragiale n activismul su civic, dar dup o vreme, pe la 1878, dezamgirea junelui agiamiu nu va avea margini: se nscuse prea devreme, greise timpul contemporanii lui erau prea necopi pentru oglinda luciditii politice. Cel mai ameitor i pare golul interior pe care are revelaia c se construiete planeta Moft: ipocrizia, indiferena, rapacitatea, demagogia ce planeta o susin. Falsitatea zeului atotprezent, Politicul i minciuna oracolului su, Gazeta, cnd toi nu au dect un singur dumnezeu atoatestpnitor, egoismul sub faa lui cea mai comun, banul, la care se nchin ntreaga democraie postrevoluionar n strigtul lansat de Brtianu: mbogii-v!. Nici egoismul, nici prostia semenilor, elemente etern umane i fr deosebire de naionalitate, nu l-au dezamgit att de mult la neamul su ct farsa naional a liberalismului n care crezuse cu o candoare pe care nu i-o putea ierta. Politicul care se transform prin specificul locului n politicianism ngropnd n minciun i interes personal orice discurs public, modificnd egoist i mrunt individual cursul existenei ntru istorie a naiunii iat marea deziluzie care d supra-sensul scrisului caragialian. ntregul su scris va fi istoria acestei deziluzii, ca i a credinei c, dei tulburai de miturile moderne ale progresului i revoluiei, romnii nu sunt un neam mai puin vrednic dect alte seminii de a sta naintea lui Dumnezeu prin calitile i nsuirile sale nelimpezite nc: Nu, hotrt; neamul acesta nu e un neam stricat scria el mai trziu de la Berlin e numai nefcut nc; nu e pn-acuma dospit cum se cade. E nc nelimpezit de mizeriile sumbre sub care a mocnit cu junghetura frnt; nc nu crede n dreptate; nc nu poate scoate din snu-i pe cine s-i poat comanda; nc nu tie de cine s asculte fiindc nu are deocamdat ncredere n nimeni (Politic i literatur). Pentru Caragiale scrisul va avea i funcia de catalizare i limpezire a contiinei naionale. El va pune minile neamului acesta neridicat nc bine pe picioare, la dospit, pentru o vreme ce va s vin dup dumirirea sa. n realitate, Caragiale greise planeta. Precum Rabelais, n-a stat s plng, ci a rs dup inima sa sentimental i dup umorul lui drcos. S-a mulumit s le deseneze compatrioilor si un vast portret parodic, fcut din infinitele fee ale aceluiai univers al Moftului naional, ncercnd s le pun nainte ntr-o tehnic paradoxal a rsu-plnsului (i el o genial intuiie a lumii valahe) oglinda caleidoscopic n a crei sucitur s-i regseasc, culmea, natura adevrat i poate salvatoare din kitsch-ui falsului progres istoric: Tmpiii?! strigai. O! i cunosc! Am petrecut mult n mizlocul lor, sermanii! Ei, cum mai o duc dnii cu beduinii?

Din ce n ce mai ru! Bieii tmpii! sunt de plns. Pre legea mea mi zise amicul tu-i crezi de plns, permite-mi s-i crez de rs. Bieii tmpii! repetai (Cronica sentimental)

Cu aceste sentimente contradictorii ale tinereii a purces Caragiale s exploreze planeta Moft, euat ca un Gulliver n ara Moftangiilor pe suprafaa ei de jurnal i cutnd mereu mijloacele de a-i reface nava pierdut la sosire spre a evada ntr-un univers primordial, natural i ferice, care uneori se confund cu literatura. IV. Mitologia Moftului Modern. IPINGESCU (urmnd cu trie): Nu! n van! noi am spus-o i o mai spunem: situaiunea Romniei nu se va putea chiarifica; ceva mai mult, nu vom putea intra pe calea viritabilelui progres, pn ce nu vom avea sufragiu universale (Amndoi rmn foarte ncurcai.)

JUPN DUMITRACHE: Adictelea, cum vine vorba asta?

IPINGESCU (dup o adnc reflecie); A! neleg! bate n ciocoi, unde mnnc sudoarea poporului suveran tii: mas sufragiu JUPN DUMITRACHE: Ei! acu neleg eu unde bate vorba lui! Ei! bravos! bine vorbete IPINGESCU: sta combate, domnule, nu i-am spus eu?

JUPN DUMITRACHE: Apoi, nu-i zice lui degeaba Vocea Patriotului Naionale!

(O noapte furtunoas)

Mitul progresului cu orice chip este prezent zilnic n demagogia romantic i revoluionar a discursului public care formeaz materia inconsistent i efemer a textului de ziar. Minciuna presei caragialeti este att de candid n credina ei liber-schimbist, att de naiv nepervers, nct ine de o paradisiac vrst de aur a inocenei mintale. Reporterii uluitori din Ultima or sau Reportaj care i fac meseria inventnd cu senintate i convingere cele mai gogonate gogoi n cel mai guguman stil cu putin sunt astfel de btinai nevinovai ai unei fericite planete a iresponsabilitii civice. O planet a imponderabilei neserioziti, fr autoriti profesionale i instane morale. Fr apsarea nici unei deontologii, ci numai cu grija zilnic de a vinde gazeta. Un adevrat paradis al presei n care a trit i autorul la tineree, cnd a editat Naiunea Romn, nainte de a muca din mrul otrvit al contiinei textuale: O gazet cum n-avusese ara pn atunci; o gazet fr coloare politic; o gazet de informaiuni de pe cmpul rzboiului; o gazet care s cultive entuziasmul popular pe chestiunea independenii. () Traiasc Naiunea Romn! Capul gazetei s-a aranjat frumos i am nceput s dm materie. A treia zi a aprut primul numr: jumtate cu articole de entuziasm i jumtate cu depei i corespondene de pe teatrul rzboiului. Ceea ce era mai greu de fcut era jumtatea entuziast: nici declamaiile zadamice nu sunt uoare, mai cu seam cnd n-ai o deosebit nzestrare pentru aa ceva. Depeile ns i corespon-deele curgeau ca din izvor, aa c ncet-ncet, afar de un prim articol declamator gazeta nu mai coninea dect tiri i iar tiri, care de care mai amnunite i mai senzaionale. De unde aveam attea? Le traduceam din gazete strine i le localizam. () Astfel aveam corespondena din Stambul, Vidin, Vama, Rusciuk, Poradin, etc., i, ca s dm o dimensiune convenabil fiecrei corespondene, peste faptul de care era vorba, turnam mult zeam de fantezie, -apoi descrierea localitii, notie istorice i date statistice, mai toate luate dintr-un vechi, dar excelent pe vremea lui, dicionar de conversaie. Naiunea Romn mergea cum nu mai mersese pn atunci gazet n ar. De unde pn atunci gazetele politice nu se vindeau cu numrul, ci se mpreau numai la abonai, tiprindu-se n cel mult 1.500-2.000 exemplare, gazeta noastr, fr nici un avocat, se trgea de la 12 la 15 mii. Eram firete foarte mulumii i noi, i tipograful, care avea parte de tovrie la ctig. (Succes)

Textul acesta metagazetresc scris la persoana nti, implicndu-l biografic pe Caragiale, ca multe din scrierile sale, adesea sub numele personajului-narator Nenea Iancu, devenit patronimic pentru foiletonul romnesc, este numai n mic msur parodic. El este unul din textele-cheie ale Caragialiadei, cci ascunde o reverie. Eecul Naiunii romne de la 1877 prefigureaz succesul presei romne de dup 1900, ntruchipat de sincronizarea la modernitate a Universului, cotidian scos n 1884 de Luigi Cazzavillan. Tot un tipograf strin, Ioan Weiss, prin Rzboiul, a avut iniiativa apariiei acestui nou tip de ziar precum Naiunea romn, care rspundea interesului pentru gazet a unei ntregi societi turburat n inima ei prin cea dinti apariie a ostailor romni pe un cmp de lupt. (39). Foamea informaional a romnului, mare cititor de gazete, pare a fi insaiabil i ea nghite orice, indiferent de consistena bucatelor preparate n redacie dup reeta ieftin i mult a ingredientelor rapide ale mofturilor, bune pentru ugu nepretenios al suburbiilor ce acoper aproape n ntregime teritoriul romnesc la vremuri de tranziie. Temerile patronului romn al Naiunii romne, c nemaiavnd cu ce s hrnim curiozitatea publicului, o s rmnem i noi cu prea puin hran., sunt repede alungate de perspectivele mbietoare ale viitorului ziarului inaugurat de intreprinztorul strin al foii, francezul Frederic Dame: Dac rzboiul se termin, cum e lucru aproape sigur, n favoarea armatelor cretine, nu se poate nchipui ce er de micare public se va deschide n Romnia independent, dup dou veacuri i mai bine de restrite. Micarea economic i politic va lua avnt nemaipomenit, i Naiunea Romn va fi primul jurnal european n ar. (Succes). Din nefericire pentru investitori, tocmai cnd lucrurile preau a prospera (gazeta mergea, progresa necontenit din succes n succes: 18.000) intervine neprevzutul sub forma comic a aplecrii naionale spre deriziune i la tembelismul vesel al chefului, larg rspndit prin aceste pri orientale ale Europei. Ziarul, n urma unei telegrame cifrate eronate, anun n avanpremier cu o lun cderea Plevnei, anticipnd gazetrete evenimentul real i istoric: Bucuretii ntregi n picioare; fierbe lumea toat; ncep s se abordeze drapelele tricolore Un entuziasm furtunos. Cacialmaua acestei adevrate bombe de pres duce la devastarea sediului redaciei pe atunci publicul era i el mai spontan i mai participativ n naivitatea lui ca i la ncetarea activitii ziarului. Motivul omenesc al erorii este ct se poate de caracteristic lumii caragialeti: Corespondentul nostru fcuse un chef stranic toat noaptea cu nite Muscali, care-l asiguraser c, pe cnd ei beau, Osman-Paa se pred armatelor crucii. Despre ziu, afumat de ampanie, ne expediase telegrama cu alte butun. (Succes)

Nu altul va fi contextul srbtoresc al revoluiei ploietene care n lupta carnavalesc mpotriva tiraniei va proclama pentru cteva ore vesela republic podgorean din 8 august 1870. Cifrul corespondenei de pe front face parte din acelai cod original al rsului srbtoresc, el nfind combatanii sub numele unor buturi tradiionale, alt prob a seriozitii depeei de pres: Medoc fini, Votca, Tzuica dedans. Cetesc de zece ori, tinnd alturi dicionarul cu cheie: Medoc Plevna; fini luat; Votca Ruii; zuica Romnii; dedans nuntru. Evident, cheful acesta universal al eroilor caragialieni nu pune n discuie sinceritatea entuziasmului lor (Peste o lun, cnd a capitulat n sfrit Gazi-Osman, eu i tovaraul meu am plns de emoie, ca fiecare romn gndindu-se la naiunea sa Medoc fini!). El doar l bagatelizeaz. l face suportabil lipsei lor de gravitate metafizic, dndu-i o alt dimensiune cosmic, cea a rsului mai mult sau mai puin metafizic. Cci exist i o metafizic ncorporat utopiei srbtoreti a consumrii lumii consfinind stenic un scurt triumf omenesc asupra ei. Presa nsi particip la loc de frunte n viziunea caragialian, la oficierea comic a acestui festin: ntr-o ar ca a noastr, intrat de curnd n sistema constituional i n concertul marilor puteri, gazeta este pinea cotidian a opiniei publice. Gazetarul prin urmare este brutarul inteligenei. (Succesul Moftului romn)

n accepia printelui Moftului romn, brutarul frmnt fr odihn zilnic dintr-un aluat special, aromitor i nesios, gogoi, simple sau nfuriate dup orientarea gazetei. E o hran ieftin i popular, ca ntreaga marf a ziarului, cumprat de un public cu mijloace obinuite, medii, de trai, cu o spoial enciclopedic de cunotine luate din magazinul universal al rubricilor de curioziti i cu o cras incultur politic, dei politica este una din zeitile tutelare ale acestui univers. Iar ziarul profetul ei. Nu exist ar n care la vreme de mare cumpn s apar mai multe gazete, jurnale i ziare pe cap de locuitor ca n ara romneasc. i cnd n-a fost la noi, dup rev-oluia de la 48, vremea n mare cumpn? Cnd Europa se mica noi nu puteam sta cu minile n sn. Chiar dac realitile economice i sociale erau la noi cu mult ntrziate, ziarele noastre ne-au conectat primele la miturile democraiei moderne. Cel mai important este mitul revoluiei, care domin societatea liberal a sfritului de secol romnesc. Miturile de hrtie rspndite de pres au devansat realitatea, crendu-i o alt imagine, nflorind-o, amplificnd-o dup modelul apusean, la care foaia tiprit s-a conectat mult mai rapid, trecnd de la scrisul cu chirilice la scrierea cu literele gintei latine mai lesne dect economia agrar a unei societi cu nravuri feudale la o economie deschis de tip capitalist, industrial, dezvoltnd o societate de consum bazat pe puterea de cumprare a stratului mijlociu, burghez, liber profesionist i mai cu seam bugetar. Ca n cderea Plevnei din Naiunea romn, anunul de pres o ia naintea ntmplrilor reale, le modeleaz dup chipul i asemnarea sa, prefigurndu-le i pregtind mental poporul pentru receptarea lor. Scena lecturii ziarului din O noapte furtunoas, ritual sacrosanct pentru Jupn Dumitrache, care are nevoie ns de un tlmaci pentru a-i citi sensurile adnci ale articolului politic produs de junele studinte n drept i publicist, este memorabil. Din cauza nestpnirii corecte a limbajului jurnalistic nici de ctre noii gazetari, cu att mai puin de poporul revoluionar al mahalagiilor strii a treia din care era compus garda civic a cititorilor gazetei suntem n perioada postrevoluionar coincident cu venirea regelui n ar aceste ziare par a fi fcute de proti, prin proti, pentru proti. Ceea ce strnete rsul, reacie degrab demistificatoare atacnd direct materia inconsistent a moftului: Iat laude meritate, pe care toi nelepii le aduc lui Gutenberg. Aceea ce au uitat ei ns este c inveniunea iscusitului de la Maienza, pe lng aceste foloase a mai adus i un altul. Unul dintre nelepi a zis: Protii mor, dar prostia e nemuritoare; i inveniunea tiparului este gata a documenta ntr-un chip strlucit aceast cuteztoare propoziie. (Foloasele tiparului). n carnavalescul su elogiu al nebuniei gazetreti, nebunie ce cuprinsese dup zavera din 21 publicistica romneasc (cu rare excepii precum cea a scrisului eminescian pentru care, n aceast lume pe dos, poetul a pltit cu propria-i nevroz), Caragiale pune un solid miez de bun-sim implicnd i o filosofic terapie social, dac nu chiar naional. Cci ntre evenimentele de mare cumpn i mediatizarea lor n imaginea de pres se intercala n gazet puterea mitizant a demagogiei discursului public, fidel slujit de reprezentanii pro-fesiunilor liberale, ca n cazul figurii emblematice tricefale a lui Caavencu: avocat, gazetar i politician, cu veleiti de membru n consiliul de administraie al unor societi economice. Demitizarea unei mitologii de pres, care a hrnit n epoc o fals contiin de sine naional, face parte din funciile de autoreglare social ale ironiei caragialiene. n tehnica parodic a lumii rsturnate, rsul lui Caragiale este aidoma smburelui de mslin care produce n Monopol prbuirea din terenul solid al realitii n cel iluzoriu i tembelizant al universului moftului, ce umple de o veselie fr temei dugheana plin de amici, toi funcionari publici i profesiuni liberale: Ateapt aci de mult s se opreasc potopul, i, ateptnd, ca s le par timpul mai scurt, iau aperitive, uic, mima i gust mezeluri, salam, ghiudem, cacaval, masline Firete, mai cu sam cum sunt vesel c n-am avut dambla, intru i eu n combinaie i aperitive, i mezeluri, i vorb, i discuie asupra situaiunii dificile n care se gsete ara n urma tristelor evenimente, ca s zicem aa, i-n faa attor reforme ce aceast situaiune le reclam imperios, daca ne putem pronuna astfel, i apoi, asupra trecutului, prezentulul i viitorului, ideilor i programului fiecrui ales i fiecrui candidat i dezbateri, i vorb, i aperitive, i mezeluri, i aruncm smburii pi gios! Dar e unu i jumtate; m-ateapt la dejun. Am stat aci un ceas i mai bine! Vezi cum trece de uor vremea vorbind despre chestii grele! (Monopol)

Pn la mijlocul primului mcel mondial, la care Nenea Iancu nu a mai asistat, Romnia modern, construit n jurul mitului revoluiei a fost n multe privine mai nti o invenie a presei. Deteptarea naiunii, revoluiile, progresul, tranziia spre binefacerile unui sistem constituional, apariia noilor instituii, evenimentele vieii mondene putem pentru ca s spunem c la noi n gazete i n proclamaiile tiprite pentru popor s-au petrecut aievea pentru ntiai oar. Originea mito-moftologic a presei romneti nu se pierde n negura vremurilor. Pentru Caragiale ea ncepe cu figura mitic a ntemeietorului oportunismului jumalistic la noi, cu nume att de caragialesc, Carcalechi: Acest celebru publicist, ntemeietorul presei politice romne, era nsrcinat ntre altele s fac n Buletinul ofiial drile de seam despre petrecerile de la Palat. Vod, care inea foarte mult s-i lumineze norodul, aduse cu mari cheltuieli de la Braov vreo douzeci de lzi cu lumnri de spermanet primele lumnri de spermanet cari veneau n ar. Pentru a face neuitat n istorie acest pas nsemnat pe calea pr-gresului suprimarea mucrilor n ateptarea suprimrii arhondologhiei i privileghiilor vod dduse la palat o serat cu noule lumnri. Succes enorm i vod ncntat. (Karkaleki)

A doua zi, dup apariia numrului, Carcalechi este chemat la palat, unde primete o binemeritat corecie deoarece nu fusese destul de clar i de entuziast n darea lui de seam. Dumirit astfel, n urmtorul numr, Carcalechi, manipulat abil de putere, d o alt imagine evenimentelor, prin omisiuni i evidenieri de informaii nct a accentuat cu mult cldur importana suprimrii mucrilor. Vod, acum mulumit de obiectivitatea i echidistana presei l mai subvenioneaz cu cinci galbeni, pe care patronul gazetei romneti i primete, spre indignarea retoric a autorului: Ce vremuri de ticloie! ce moravuri ruinoase! ce putrejime social! Mi se revolt sngele democratic cnd m gndesc la aa ignominie! Bieii slujbai i isnafi, ispravnici, zapcii, magistrat, sfat, mai neleg; dar tu, tu publicist, tu om politic s mnnci palme i ciubuce, s te fac ticlos, s te arunce pe scar, i tu, ca un slugoi nemernic, s-i srui mna! M mir cum n-au murit de ruine cei ce au trit n aa vremuri. Evident, nravurile ciocoismului au rmas undeva, departe, n vremea de trist memorie cnd naiunea romn nu-i dduse nc, n suveranitatea ei, o constituiune belgian, i cnd presa noastr politic se reducea la Cantorul de avis i la Buletinul ofiial al lui Karkalechi. ntre timp, i-a fcut apariia pe pia presa independent i enciclopedic, finanat nti din afar cu capital strin adus n ar de consulul musclesc Kiseleff, direct interesat la rezolvarea chestiunii orientale n favoarea Petersburgului. Era pe vremea unuia din numeroasele rzboaie ruso-turceti pentru meninerea echilibmlui european, n primvara lui 1829, cnd au aprut aproape simultan, ca la un ordin, la Bucureti i la Iai, Curierul romnesc i respectiv Albina romneasc producnd, n viziunea srbtoresc-romantic a directorilor lor, Eliad i Asachi, o idilic revrsare peste capetele poporului a belugului informaional de care ara era nsetat: Acum poate cineva vedea pe simitorul romn curgndu-i lcrmi de bucurie, vznd n toate casele btrni, tineri, brbai, femei, nvai, i mai de rnd, ndeletnicindu-se i petrecnd cu Gazeta n mn, i nmulindu-i ideile, avnd cunotin i iind un ir de ntmplrile lumii. Folosul Gazetei este deobte i deopotriv pentru toat treapta de oameni: ntr-nsa politicul i pironete ascuitele i prevztoarele sale cutari i se adnceaz n gndirile i combinrile sale; aci linititul literat i filosof adun i pune n cumpn faptele i ntmplrile lumii, ndrzneul i neastmpratul rzboinic se desvrete ntr-nsa povuindu-se din norocirile sau grealele altor rzboinici; bgtorul de seam negutor dintr-nsa i ndrepteaz mai cu ndrzneal spiculaiile sale, pn cnd nsfrit i asudtorul plugar, i el poate afla aceea ce nlesnete ostenelile sale i face s umple cmpurile de mbilugtoarele sale roduri. Nu este nici o treapt; nu este nici o vrst care s afle plcere i folos ntr-aceast aflare vrednic i cuviincioas cuvntrii omului, adic n Gazet. (40).

De peste un secol nimic nu se petrecuse att de radical n viaa romnilor ca tiprirea Gazetei naionale. Uitate n hinterlandul alexandrin al unui imperiu crepuscular, peste rile romne se aternuse gros stratul indolent al trndvelii levantine, nu lipsit de un farmec pitoresc al trncnelii inofensive. Din mrejele lenevoase ale somnului fanariot, poporul se trezete violent, tulburat nc din primele decenii ale veacului de apariia zgomotoas a gazetelor de informaie. Dup linitea informaional n care fusese inut, deodat i sparg timpanele sunetele Buciumului i strigtele Trompetei Carpailor ale inflamatului poet i istoric diletant Cezar Bolliac. Scenele deteptrii brusce a locuitorilor mahalalelor caragialiene, chemai sonor la datoria civic, ca n Baioneta inteligent, sunt frecvente n scenariile maestrului. Dei pare nc buimcit, contiina auroral a noii Romnii se va ntri n focul Revoluiei din 11 iunie 48 i n sngele pompierilor-eroi vrsat n septembrie n Dealul Spirii, acest Termopile al Bucuretilor. De atunci, cum bine spune Nenea Iancu, n presa romneasc: n fine, a btut vntul puternic al liberalismului, vntul binefctor al ideilor democratice, care a curit atmosfera de miasmele infecte ale slugrniciei reacionare, ale trrii njositoare, ale ciocoismului greos. Neuitat fie memoria martirilor de la 48! S ne descoperim cu respect i recunotin amintindu-ne de faimosul Popa apc! Strlucit rmn n istoria noastr noaptea n care d. Carada cel dinti a tradus pentru naiunea romn constituia belgian. (Karkaleki)

n miezul imaginii de pres a Romniei moderne antebelice se afl mitul revoluiei legitimat de jertfa patriotic a poporului suveran, martir i burghez. n realitate, revoluia de la 48 n rile Romne a fost o revoluie de hrtie. n patriarhala Moldov, unde toi revoluionarii strni la Hotel Petersburg erau boieri mai mari sau mai mici progresiti, ea a produs textual doar o hrtie un memoriu ctre domnitor (rud cu unii dintre capii complotului) n care i se solicita s aplice litera Regulamentului organic, tom al privilegiilo


Recommended