+ All Categories
Home > Documents > Albert Camus Teatrul si Dublul sau

Albert Camus Teatrul si Dublul sau

Date post: 23-Nov-2015
Category:
Upload: evelyn-alexandra-popa
View: 124 times
Download: 9 times
Share this document with a friend
Description:
Teatrul si dublul sau
31
4.1. Antonin Artaud, personalitate teatrală emblematică a secolului XX Poet, prozator, dramaturg, eseist, scenograf, actor şi regizor ale cărui teorii vor marca dezvoltarea teatrului modern contemporan, Antonin Artaud se naşte şi trăieşte la Marsilia pînă în 1920, când, la vârsta de 26 de ani, se va stabili la Paris, devenind actor de teatru (va juca la Theatre de l’Atelier) şi cinema (în filmele unor regizori precum Pabst, Dreyer sau Lang). După experienţa suprarealistă, mişcare la care aderase, dar, din cauza neinmplicării politice, a fost exclus doi ani mai târziu, Artaud înfiinţează alături de Roger Vitrac şi Robert Aron Teatrul Alfred Jarry, unde va monta spectacole în care îşi va experimenta pentru prima oară teoria teatrului ca dublu. În 1932 înfiinţează un teatru patronat de Nouvelle Revue Francaise, teatru în care pune bazele teoriei sale despre teatrul cruzimii. Părăseşte Europa pentru a călători în Mexic, pe aceste locuri cunoscând poporul Tarahumara, experienţa peyotl-ului fiindu-i descoperită pe
Transcript

4.1. Antonin Artaud, personalitateteatral emblematic a secolului XX

Poet, prozator, dramaturg, eseist, scenograf, actor i regizor ale crui teorii vor marca dezvoltarea teatrului modern contemporan, Antonin Artaud se nate i triete la Marsilia pn n 1920, cnd, la vrsta de 26 de ani, se va stabili la Paris, devenind actor de teatru (va juca la Theatre de lAtelier) i cinema (n filmele unor regizori precum Pabst, Dreyer sau Lang).Dup experiena suprarealist, micare la care aderase, dar, din cauza neinmplicrii politice, a fost exclus doi ani mai trziu, Artaud nfiineaz alturi de Roger Vitrac i Robert Aron Teatrul Alfred Jarry, unde va monta spectacole n care i va experimenta pentru prima oar teoria teatrului ca dublu. n 1932 nfiineaz un teatru patronat de Nouvelle Revue Francaise, teatru n care pune bazele teoriei sale despre teatrul cruzimii. Prsete Europa pentru a cltori n Mexic, pe aceste locuri cunoscnd poporul Tarahumara, experiena peyotl-ului fiindu-i descoperit pe aceste pmnturi (plant din familia cactuilor, din a crei muguri provine un drog halucinogen care conine mescalin), unde viaa lui devine o cercetare a sinelui scindat ntre masc i spirit. Experiena Irlandei l depete Europa nu-l mai dorete aa cum e, regsit la interior i nu un individ social. Singura u care i se deschide este cea a azilului, civilizaia i ntinde cmaa de for. Instabilitatea sa psihic, instalat nc din 1915, dependena de opiu i heroin, internrile din multele spitale de psihiatrie l mpiedic s pun n practic ntreaga sa teorie teatral. n 1946 se stabilete la Ivry-sur-Seine unde doi ani mai trziu se va stinge din via.n Teatrul i dublul su (ce conine primul i al doilea manifest pentru teatrul cruzimii) Antonin Artaud i afirm admiraia fa de formele teatrale orientale (n special cea balinez) i i prezint proiectul privind principiile ce guverneaz noua form de teatru proiect pe care, ns, Artaud nu l-a finalizat niciodat. El dorea rentoarcerea teatrului la formele primordiale i mitice i postarea publicului n mijlocul aciunii spectacolului, pentru a fi direct afectat de aceasta. Aceste noi forme de expresie teatral i reeducare a actorului vizau i utilizarea mtii; asocierea ei cu exploatarea cuvntului, a gestului i a spaiului avea rolul de a reprezenta adevrurile ce ntrec limitele umane. Expresia impersonal i inert transpunea actorul ntr-o nou dimensiune, de multe ori corelat cu cea a zeilor sau a entitilor mitice. De ce toate acestea? De ce nevoia lui Artaud de a crea un nou tip de spectacol teatral? S ne gndim n primul rnd la contextul n care a fost scris aceast lucrare. Polemicile delimitrilor dintre cinematografie i teatru ncepuser s apar nc de prin anii 20, iar discuiile legate de aceast problem continuau. Dezvoltarea din punct de vedere tehnic a cinematografiei i permitea acestei noi arte un limbaj i modaliti de expresie proprii. Dar majoritatea i aveau originile n teatru. Iar Artaud este primul teoretician i estetician al teatrului care se preocup, nu att de o delimitare exact a celor dou arte, ci mai mult de crearea unui nou tip de teatru, unul care s nu se mai confunde att de mult cu cinematografia, unul care s foloseasc alte mijloace. i atunci elimin toate elementele pe care cinematografia le-a preluat din teatru. Rmne doar actorul, dar un actor care se va folosi de o tehnic pe care filmul nu o va putea utiliza, nici mcar ca experiment n perioada tumultoas i plin de surprize a avangardelor. Acest teatru presupune ntoarcerea la mit i la ritual, la nonformal i la senzorial. Putem afirma c ntr-o oarecare msur Artaud propune teatrul mut, nu aa cum apruse filmul mut, din lipsa unei tehnici suficient dezvoltate, ci prin refuzul de a mai utiliza cuvntul. Ceea ce nu nseamn c nu va utiliza muzica. Teatrul su va consta n pantomim, dans, micare, sunet, muzic i bineneles relaia actor-spectator.

4.2. Teoria lui Artaud despre dublu

Drag prietene,Cred c am gsit titlul potrivit pentru cartea mea. Va fi:TEATRUL I DUBLUL SUcci dac teatrul dubleaz viaa, viaa dubleaz adevratul teatru i aceasta nu are nimic de-a face cu ideile lui Oscar Wilde despre art. Acest titlu va rspunde tuturor dublurilor teatrului pe care am crezut c le gsesc de atia ani ncoace: metafizica, ciuma, cruzimea, rezervorul de energii pe care-l constituie Miturile, nemaintruchipate de oameni, teatrul le ntruchipeaz. i neleg prin acest dublu cel mai mare agent magic pentru care teatrul, prin formele lui, nu e dect o reprezentare, ateptnd ca s devin transfigurarea lui.Pe scen se reconstituie unirea gndirii cu gestul i actul. Iar Dublul Teatrului este realul nefolosit de ctre oamenii de acum.- 25 ianuarie 1936, scrisoare adresat lui Jean Paulhan

Dac teoriile lui Artaud privitoare la domeniul teatral nu au fost niciodat puse n scen, este pentru c ele nu doar ocheaz, dar se ntorc att de mult spre originile primitive ale jocului i-i doresc s ating perfeciunea, nct omul modern nu mai are capacitatea de a nelege. Nu e doar o problem de comprehensivitate, dar i o nchidere, un refuz de a primi astfel de corpusuri conceptuale. Robert Desnos preciza c fr a insista asupra caracterului perfect genial al manifestrilor anumitor nebuni, n msura n care suntem api s le apreciem, afirmm legitimitatea absolut a concepiei lor despre realitate i a tuturor actelor care decurg de aici[footnoteRef:2]. Artaud - omul n cutarea propriului om s-a dedicat n concepia sa artistic definirii i regsirii puritii, nu n sensul de sacru, ci de oper perfect. De aici i apropierea pe care o facem ntre scriitura lui i alchimie. De aici i extremele sale, care l-au condamnat la acel receptacol de magie neagr, cum numea el azilul de alienai. Marea sa oper const ntr-o apropiere de teatrul oriental, n renunarea la cuvnt, la literatur. Teatrul i dublul su i prilejuiete a enuna faptul c regia este un limbaj n spaiu, un limbaj al micrii, ea este metoda de a plasa scena n afara textului. Dincolo de punerea n scen exist textul care are ceva paradoxal n viziunea lui Artaud. n Mexic realizase acest fapt. Odat eliminat, limbajul sufer un proces de osmoz i devine nucleul teatrului prin dans i gest. Sprgnd cuvntul pentru a ajunge la via, pe scen nu mai trebuie s rmn nimic, iar acest nimic nseamn puritate. Un neant se deschide, ns nu este unul al necunoscutului, al imposibilului aa cum s-a crezut mult vreme. Este abisul n care te afli dup devoalarea propriei identiti. Teatrul lui Artaud este unul al dansului, al strigtului, al micrii. Ritualurile primitive formeaz un intertext, n acest caz. nceputurile artei umane sunt marcate de scena din faa grotei unde se ascunsese zeia Amaterasu, care, fiind curioas la auzul zgomotelor i a micrii performate de ali zei n exterior, iese i astfel lumina este redat lumii. Japonia e ara care a dat printre primele ritualuri n care i va gsi apoi originea teatrul actul e cel al pantomimei, al muzicii i al dansului. Drama asiatic va fi iniiat de kagura, suit de pai leni i atitudini hieratice. Teoriile lui Artaud nu stau departe de aceste forme artistice. La hindui, teatrul ia fiin din riturile atribuite lui Brahma: dansurile sunt nchinate zeilor tandava, e un dans violent creat de iva, lasya un dans de vraj creat de Parvati. Lor li se adaug cntecul, mimica i pasiunile. Civilizaia European se ntrupeaz n domeniul scenic de la teatrul grec, la rndul su, acesta a avut celula primar a muzicii i a dansului, a bocetului i a gesticii nchinate zeilor sau practicate la srbtori; mai trziu s-a adugat ditirambul, caracterul ritualurilor dionisiace, de unde a urmat calea tragediei antice. Sfera teatrului pur, al teatrului cruzimii, const n pierderea exteriorului i ntoarcerea spre un paradoxal corp fr organe. [2: Robert Desnos Scrisoare ctre medicii-efi ai spitalelor de nebuni, 1925]

Cuvntul are puterea magic de a sublima i crea lumi, alteriti. Artaud, n pofida oricrei renunri a societii, vorbete despre om i este pentru om. Teatrul su duce o poetic anti-mimetic, dar este una dintre cele mai relevante forme de cartharsis, punnd sub semnul ntrebrii, astfel, cele dou vechi principii aristoteliene. Condus de fora cifrelor, a nlnuirii semnelor redate prin logos, renunnd la divinitate i fcndu-i o fiin din satan, ntorcndu-se din haosul acesta spre un trup reaezat sub imperiul primordialitii, Antonin Artaud a influenat tot ceea ce nseamn teatrul contemporan.Ceea ce demonstreaz atitudinea sa n faa universului este credina i n acelai timp dorina obinerii unui cosmos fr cosmos, al unui om regsit n om. Paradoxul lui rezid aici: arta (teatrul, n consecin) este un cerc, acea figur care i seamn siei pornete de la trup, l videaz, renun pur i simplu la el, apoi l reconstituie. Realizarea marii opere se face n negativ, un negativ care nu anihilieaz fiina, ci chiar o revendic. Alchimia este suprafaa pe care se dezvolt ntreaga idee: circulaia elementelor cuprinde corpul actorului, scena de teatru, cultura, cosmosul. Jocul poate ncepe.Miza este una curajoas, trece oarecum limitele imaginaiei i din aceast pricin, ceilali l-au gsit anormal. Acest centru al jocului, dincolo de nihilismul artaudian (asemntor conceptelor nietzscheniene), este ntoarcerea la sine. La un centru care, dac a existat, l-am distrus. Lumea semnului i a sensului este trecut spre o lume a organului, a adevrului. Pentru nceput, teoria se oprete asupra unui regresus - nainte de a cunoate forma pur, trebuie s contientizm, s trecem prin foc, s sprijinim pmntul infernului. Materia prim este rna. Aflndu-se n preajma elementelor primare, individul lipsit de Dumnezeu i golit de viscere amintete de idealul lui Jerzy Grotowski. La Pontedera, Grotowski se consacra de ani de zile promovrii performer-ului care i caut aciunile pentru sine. Este ceea ce regizorul va numi motions. Gesturi inspirate de felul n care se mic animalele, gesturi care se organizeaz dup punctele cardinale crora li se adaug zenitul i nadirul acesta e jocul scenic. Legturile sunt vizibile. Omul lui Artaud face din corp pivotul cosmosului, actorul grotowskian i construiete micarea pe axa corporal. Nimic nu e lipsit de sens, nceputul este n acelai timp un terminus, iar universul este unul care nu-i pierde centrul ntr-un vertij care l caracterizeaz. Artaud susine necesitatea ntoarcerii la un limbaj de semne eficace, singurul n stare s ofere o soluie n faa neputinei unui limbaj care nu mai recepteaz nimic i nu mai acioneaz asupra nimnui. El declar c pentru o folosire eficace a simbolului n teatru trebuie refcut traseul care i-ar ngduit limbajului s redevin for mitopoetic i practic efectiv a analogiilor. Iar asta nu nseamn s se copieze ritualuri, s se importe modele, ci s se regseasc acel spirit. Cnd ncearc s explice cutrile sale n Mexic, fascinaia pentru culturile maya sau toltec, spune: aa cum vd eu lucrurile, nu e vorba nicidecum de vreo nostalgie poetic i stearp a unui trecut mort, ci regretul dup o atitudine profund a spiritului uman, a cror regsire o socotesc de importan vital[footnoteRef:3] . El vrea s descopere acel spirit nscris ntr-un limbaj i ntr-o practic a semnelor i, prin ele, ntr-un raport cu lumea i cu viaa, exact acel tip de spirit pe care antropologia l surprinde acionnd n societile magice i pe care l numete gndire mitic, gndire slbatic sau logic pgn. Aseamn jocul teatral cu ciuma. Amndou sunt un delir, zdruncin odihna simurilor, pun n libertate incontientul nbuit, nseamn o impresionant chemare de fore care readuc spiritul, cu ajutorul exemplului, la izvorul conflictelor sale, o criz care ajunge la deznodmnt odat cu moartea sau cu vindecarea. Pentru Artaud, finalitatea acestui demers n-ar fi fost doar aceea de a schimba teatrul, ci i aceea de a schimba nsi cultura, adic de a accede la o cu totul alt practic a limbajului i, prin ea, la o alt relaie cu lumea i cu noi nine. Adevrata cultur acioneaz prin exaltare i for, ea se sprijin pe mijloace barbare i primitive proclam Artaud. Teatrul este privit ca o operaiune sau ceremonie magic, cu un caracter ritual primitiv, ce comport dou aspecte: unul fizic, activ, exterior care se traduce prin gesturi, sonoriti i imagini care se adreseaz nemijlocit sensibilitii spectatorului i care are faculti hipnotice i un aspect interior, filosofic i religios, dat de povestea spus. Dar spectacolul nu va fi bazat pe text, ci pe reprezentare. Gestul valoreaz mai mult dect cuvntul, atitudinile au un sens simbolic adnc, iar ntreg spectacolul se vrea a fi pentru spirit un mijloc de recunoatere i de revelaie. Aceast revelaie i-a fost oferit lui Artaud de teatrul balinez. Independent de scris, el este plin de gesturi active, care reuesc s redea acele sentimente puternice care nu pot fi spuse n cuvinte, care fac spectatorul s participe cu ntreaga sa sensibilitate nervoas. Acest teatru este numit de Artaud vorbirea de dinaintea apariiei cuvintelor. El face s ias la lumin prin gesturi active acea parte de adevr ngropat sub forme, el red teatrul destinaiei lui primitive, l repune n aspectul su religios i metafizic, l mpac cu universul. [3: Antonin Artaud La Culture eternelle du Mexique, Ed. Gallimard, Paris 1971, pag. 265.]

4.3. Teatrul pur, cruzimea i dublul

O trup teatral cambogian prezint n 1922, la Marsilia, un spectacol. Era o aternere scenic a ideii de teatru pur. O alt trup, de data aceasta din Bali, nfieaz o poveste nonverbal, la Bois de Vincennes, n 1931, n cadrul Expoziiei Coloniale Mondiale. Sunt dou modele aplicate care au influenat gndirea teatral artaudian. n urma vizionrii reprezentaiei balineze, Artaud susine ideea de teatru pur, n articolul Le Theatre Balinais a lExposition coloniale, aprut n Nouvelle Revue Francaise, la 1 octombrie 1931: n fond, balinezii realizeaz, cu extrem rigoare, ideea de teatru pur, unde totul, de la concepie pn la realizare, nu exist dect prin gradul de obiectivizare pe scen.Teatrul balinez este exemplul viu de creaie scenic pur. Demersul artistic are susinere prin dans, cnt, pantomim si muzic. Teatrul psihologic este cvasi-absent iar naraiunea sumar nu cumuleaz sentimente, ci baleiaz ntre diversele contururi ale spiritului. Balinezii nfptuiesc cu rigoare ideea de teatru pur[footnoteRef:4], prin folosirea semnelor teatrale, care au semnificaie spiritual i sensuri bine precizate. E un apel la intuiie fcut de regizor, conductor magic, maestru de ceremonii sacre[footnoteRef:5], prin energia acelor hieroglife nsufleite[footnoteRef:6], numite actori. [4: Antonin Artaud Teatrul i dublul su, Editura Echinox, Cluj-Napoca 1997, pag. 45.] [5: Antonin Artaud Teatrul i dublul su, Editura Echinox, Cluj-Napoca 1997, pag. 50.] [6: Idem, pag. 45.]

Antonin Artaud se regseste i se mplinete prin ideile teatrului pur, cutnd bucuria i extrovertirea dionysiac, cu att mai mult cu ct concepia sa despre teatru se bazeaz pe cutarea catharsisului. Teatrul cathartic extrage esene pure din succesiuni de imagini, cu un contur vizual sau sonor, gndurile i senzaiile i gsesc terenul fertil.Limbajul punerii n scen, ca limbaj al teatrului pur, este, oare, eficace? Gsim acea sugestivitate a gndului precizat? Eficiena intelectual, moleit de prea-clarul ideii, mai poate accepta sensuri ezoterice, descifrri de contururi obscure, de sunete care induc aluzii, de gesturi semnificante? Teatrul occidental a czut n desuetudine i comercialism.Decadena sa rezid n neputina detarii de text, rmnnd o simpl reflectare material[footnoteRef:7] a cuvintelor, iar ceea ce este dincolo de vorbe, planul spectacologic, imagistic, este lsat n deriziune, fiind ceva inferior n raport cu textul[footnoteRef:8]. Teatrul occidental se vrea confortabil i relaxant, caracterul divertismental ducnd la odihna simurilor, la lipsa de atitudine i de participare. E o form de percepie hedonist. Candoarea teatrului oriental rezid, din contr, n caracterul lui metafizic, n puterea de a se rupe de realul prozaic i de a nu se nchista n psihologisme. Prin concretul aciunii, acest teatru cultiv gestul, nu verbul, n decodarea tainei adevrului, i-i caut drumul spre devenire. Cuvintele, orict ncrctur semantic ar avea, nu pot exprima absolutul. Orice sentiment adevrat este n realitate intraductibil. A-l exprima nseamn a-l disimula[footnoteRef:9]. Sugestia, imaginea, alegoria, sunt mai semnificative dect claritatea cuvntului. S faci acest lucru, s legi teatrul de posibilitile de exprimare prin forme (...) nseamn s-l redai destinaiei lui primitive, s-l repui n aspectul su religios i metafizic, s-l rempaci cu universul[footnoteRef:10]. [7: Idem, pag. 57.] [8: Idem.] [9: Antonin Artaud Teatrul i dublul su, Editura Echinox, Cluj-Napoca 1997, pag. 59.] [10: Idem, pag. 58.]

Asocierea teatru-cium se creeaz, n estetica i praxisul artaudian, prin caracterul, mai mult sau mai puin benign, molipsitor al actului scenic. Colectivitatea uman i probeaz vulnerabilitatea n faa bolii teatrului, de care este tulburat. Starea delirant acioneaz asupra actorului i a spectatorului, crendu-se acea contagiune pandemic, acea febr a comunicrii, halucinant i delirant. nainte de toate, trebuie s cdem de acord c, aidoma ciumei, jocul teatral este un delir i c este comunicativ[footnoteRef:11]. [11: Idem, pag. 24.]

Ciuma mpinge victima uman la gesturi extreme, iar teatrul, la atitudini simbolice care, fr a friza patologicul, mbolnvesc auditoriul pn la vlguire. Fornd imposibilul, teatrul creeaz simboluri; frustrrile, eecurile se ncarneaz printr-o transcedental rbufnire de energii. Creaia scenic trebuie s nale spiritul pn la revelaie, exacerbnd porniri latente; visceralul mbrac haina frumuseii estetice, iar imposibilul devine, prin transfigurare, posibil. O adevrat pies de teatru zdruncin odihna simurilor, pune n libertate incontientul nbuit, ndeamn la o revolt virtual[footnoteRef:12]. [12: Antonin Artaud Teatrul i dublul su, Editura Echinox, Cluj-Napoca 1997, pag. 25.]

Creaia teatral trebuie s fie, n acelai timp, i curativ, s vindece stri septice care zac n fiina uman; terapia teatral trebuie s purifice corpul social, ndeprtnd febra, abcesele. Lupta cu boala este ca o nfruntare om-destin; teatrul trebuie s impun un echilibru n aceast lume relativ i tranzitorie, supus suicidului sufletesc i intelectual. Actul lepdrii, fuga de relele cotidiene duc la descifrarea secretului fascinaiei. ntre ciumat si actor exist legtura corp-umbr, furie-ostoire. Rul iese la iveal i se topete n eter, intrnd n universalitate. Ca si ciuma, teatrul este o criz care ajunge la deznodmnt o dat cu moartea sau cu vindecarea (...); aciunea teatrului, ca i a ciumei, este binefctoare, cci, mpingndu-i pe oameni s se vad asa cum sunt, le smulge masca, le descoper minciuna, moleeala, nimicnicia, ipocrizia[footnoteRef:13]. [13: Idem, pag. 28.]

Cruzimea nu este adugit gndirii mele; ea a fost acolo dintotdeauna: dar trebuia s devin contient de existena ei. Folosesc cuvntul cruzime cu sensul de poft de via, de ordine cosmic i necesitate nemiloas, n sensul gnostic al vrtejului de via ce nghite tenebrele, n sensul acelei dureri n afara necesitii ineluctabile a creia viaa nu s-ar putea desfura; binele este dorit, e rezultatul unui act, pe cnd rul e permanent[footnoteRef:14]. [14: Antonin Artaud Teatrul i dublul su, Editura Echinox, Cluj-Napoca 1997, pag. 82.]

Teatrul cruzimii nu propovduiete cultura sngelui sau imaginea devorrii i a sadismului. n teatrul pur cruzimea trebuie s fie pur, esenial i reprezentat nu pe planul sfierii. Cruzimea, ca i component a vieii, are consisten funciar. Existena presupune efortul de a tri, efort care este un semn al cruzimii. Brahma e copleit de suferin (), dorina lui Eros este o cruzime (), moartea este cruzime, nvierea este cruzime, transfigurarea este cruzime (...), rul este legea permanent, iar binele este un efort i deja o cruzime adugat alteia[footnoteRef:15]. [15: Idem, pag. 83.]

Creaia artaudian are, n plan estetic i practic, dimensiuni cosmice; Artaud raporteaz trauma existenial la implacabil. Omul contemporan retriete experiene eschiliene, binele fiind un revers al rului coninut n fiina noastr. Fatalitatea este aprioric i lupta cu ea semnific un amalgam de efort i repaus. Teatrul pur trebuie s preia ideea cruzimii prin redarea angoasei i a tulburrii; spectacolul va reprezenta omul esenial i autentic, nu fantoma lui, poleit cu falsitatea conveniei. Omul social occidental este neautentic, este un arhetip plmdit pe reete religioase i pe false pudori. Preceptele ndeprteaz viaa de sensurile ei cosmice; trebuie redat pe scen existena de inspiraie mexican, hindus sau iudaic. ntoarcerea la vechile cosmogonii, la textele ancestrale, la miturile primitive, la strvechile manifestri artistice populare, va fi calea limbajului teatral pur, a rencarnrii spiritului vechilor hieroglife. Scpnd de tirania scriitorului, cuvntul se va dezice de sensul lui literar, cptnd configurri semnificant-sonore. Dac, n teatrul digestiv din zilele noastre, nervii, adic o anumit sensibilitate fiziologic, sunt cu bun stiin neglijai, lsai n voia anarhiei individuale a spectatorului, Teatrul Cruzimii e hotrt s revin la vechile mijloace verificate i magice de a capta sensibilitatea[footnoteRef:16]. [16: Antonin Artaud Teatrul i dublul su, Editura Echinox, Cluj-Napoca 1997, pag. 100.]

Teatrul trebuie s-si recapete identitatea, s se adreseze simurilor prin limbajul formelor fizice; trebuie rupt dependena de teatrul psihologic, de cile gndirii. Numai prin incitare concret, prin aciune, ca expresie a cruzimii, se poate ajunge la saturarea simurilor, la senzaia de adevr, la rezonana cu noi nine. Renunnd la psihologisme cu obrii raciniene, teatrul trebuie s comprime vocabulele, prin a cror esenializare se ajunge la energia creativ. Asfel, teatrul va trezi lumea amorit a nervilor i a sufletului, iar publicul va fi rupt de lumea feti a cinematografului, a circului sau a music-hall-ului. Magia artei scenice se poate reda i n afara cuvntului, dincolo de dialogul ablonard. Prin intonaie, incantaie, strigt, se ajunge la cuvntul-mijloc, opus cuvntului-scop. Metafizica vorbei are conotaii n planul gesticii i al expresiei. Trebuie creat un limbaj pur, real, nud, care s rezolve ecuaia Om-Societate-Natur-Obiecte, iar teatrul s devin un amestec de Creaie-Devenire-Haos. Teatrul Cruzimii solicit participarea spectatorului, aportul sensibilitii sale, crendu-se comunicare ntre lumea scenei i lumea slii, ntre actor i public; scena i sala nu trebuie s fie dou lumi nchise, fr posibiliti de interaciune. Spiritul trebuie ndrumat pe ci fizice, dincolo de el, teatrul nefiind dect o reflectare, o iluzie.Teatrul nu va putea redeveni el nsusi, adic s constituie un mijloc pentru o iluzie adevrat, dect furniznd spectatorului precipitate veridice de vise, n care gustul su pentru crim, obsesiile erotice, slbticia, himerele, simul utopic al vieii i lucrurilor, canibalismul su chiar, i dau fru liber, nu pe plan presupus i iluzoriu, ci pe unul interior[footnoteRef:17]. n fond, dezideratul major al Teatrului Cruzimii este de a repune omul n coordonatele sale mitice, de a-l plasa ntre oniric i real. Spectacolul va folosi ipete, vaiete, strlucirea luminii, ritmul fizic al micrii .a. Cuvntul nu va fi refuzat, ci doar i se va atribui rolul pe care l are n vise. Limbajul va fi supus ncifrrii, obiectele i corpurile umane vor fi semne scenice. Simbolurile astfel create trebuie s aib precizie i limpezime. Mimica va fi parte a limbajului concret al scenei, va fi direct i simbolic, n acelai timp. Instrumentele muzicale trebuie cutate n afara muzicii; ele nu vor reda melos, ci zgomote. Lumina va crea vibraii luminoase, va sugera senzaia de cald-rece, bucurie-tristee, speran-dezndejde etc. Costumul trebuie s aib o destinaie si un sens ritual, s fie legat de tradiia si de spaiul cultural cruia i aparine. Spaiul teatral va fi neconvenional; aciunea principal va avea loc n perimetrul central, restul ntmplrii petrecndu-se pe toate laturile, iar spectatorul va fi plasat n mijlocul aciunii. Decorul dispare, spectacolul trind prin msti, manechine, personaje-hieroglife .a. Actorul va deveni instrument al spectacolului. Repertoriul Teatrului Cruzimii va cuprinde adaptri dup Shakespeare, Povestea lui Barb Albastr, scene din Biblie, o povestire a Marchizului de Sade, Woyzeck etc. Piesele vor fi asanate de text, nermnnd dect ideea, epoca i situaia scenic. Peste toate, teatrul trebuie s-si pstreze accentele de cruzime. Fr un element de cruzime la baza oricrui spectacol, teatrul nu este cu putin. n starea de degenerescen n care ne aflm, doar prin piele ne va putea ptrunde n spirite metafizica[footnoteRef:18]. [17: Antonin Artaud Teatrul i dublul su, Editura Echinox, Cluj-Napoca 1997, pag. 74.] [18: Antonin Artaud Teatrul i dublul su, Editura Echinox, Cluj-Napoca 1997, pag. 80.]

Metafizica artaudian i gsete expresia n nsi aceast lume sublimat a gesturilor. Eternele interogaii existeniale, ce tulbur strfundurile fiinei, i contureaz rspunsul n limbajul exhibant al trupului. Dualitatea teatru fizic-semnificaie metafizic se regseste n dublul teatru-via, corp-fiin. Sensul teatrului este un sens al vieii; cutnd descoperirea cilor artei spectacolului, ajungem la cunoaterea de sine.Estetica artaudian d ardoare metafizic poeziei spaiale; metafizica intelectual este o alter-fa a materialitii i consistenei organice. Limbajul fiinei se decripteaz prin trup, eludndu-se configuraia psihologic i abandonndu-se a priori morfologia sentimental. tiu perfect de altfel c limbajul gesturilor i al atitudinilor, dansul i muzica sunt mai neputincioase n elucidarea unui caracter, n relatarea gndurilor umane ale unui personaj, n expunerea unor stri de constiin clare i precise, dect limbajul verbal; dar cine a spus c teatrul e fcut s descifreze un caracter, ori s rezolve conflicte de ordin uman i pasional, de ordin actual i psihologic, ca teatrul contemporan n care abund astfel de cazuri?[footnoteRef:19] [19: Antonin Artaud Teatrul i dublul su, Editura Echinox, Cluj-Napoca 1997, pag. 35.]

Asistm la o insurgen a iraionalului, la statuarea unei noi normaliti. Nu e vorba doar de o negare a motivaiilor unui raionalism confortabil, ci de dezicerea de o aa numit contiin a materialismului dialectic, politizat pn la amoralitate. Opus acestui materialism istoricist, teatrul pur renun la punerea n scen a cuvintelor, a expresiei fetiizate a gndului. Imaginea realitii teatrale trebuie s se hrneasc din izvorul realitii concrete, nu din sferele gndirii umane. n felul acesta, se ajunge la o eficacitate a concretului, cu beneficii n plan spiritual, la un triumf al teatrului ritualic n disputa cu teatrul psihologic.Teatrul pur va salva lumea teatral, ngheat, copleit de exprimri i manifestri stngace. Astfel, metafizica teatrului rezid n nsi ntlnirea limbajului teatral cu timpul. A face metafizica limbajului articulat nseamn s pui limbajul s exprime ceea ce el nu exprim de obicei; aceasta presupune s-l foloseti ntr-o manier nou, excepional i neobinuit, s-i redai posibilitile de zdruncinare fizic, s-l mpari i s-l distribui activ n spaiu, s abordezi intonaiile ntr-o form concret absolut i s le napoiezi fora de care ar dispune pentru a sfia i a manifesta ntr-adevr ceva, s te ridici mpotriva limbajului i a izvoarelor sale jalnic utilitare, am putea spune alimentare, mpotriva originilor sale de fiar hituit i, n sfrit, s examinezi limbajul sub form de incantaie[footnoteRef:20]. [20: Antonin Artaud Teatrul i dublul su, Editura Echinox, Cluj-Napoca 1997, pag. 39.]

Cutarea artaudian ajunge la crearea de analogii ntre principiile care dirijeaz teatrul i cele care definesc lumea ezoteric a alchimiei. Legtura identitar e fcut, n primul rnd, prin caracterul tainic; n ambele areale se caut descoperirea lucrurilor eseniale: adevrul absolut sau piatra filozofal. n concepia lui Artaud, cele dou domenii sunt forme de art virtual, care nu-i gsesc finalitatea n lumea interioar, n universul sinelui. Toi adevraii alchimiti tiu c simbolul alchimic este, ca i teatrul, un miraj[footnoteRef:21]. Simbolurile alchimiei, al cror dublu se ncarneaz, aproape metempsihotic, n planul materiei reale, se regsesc n jocul real-ficional al teatrului, n dilema realitate virtual-realitate palpabil. Simbolurile, care nu sunt dect aspecte filozofice ale lumii materiale, devin cluze spirituale n drumul spre catharsis. Teatrul purific pn la atingerea strii de graie a creaiei, pn la transcenden. n teatrul alchimic al lumii artaudiene trebuie s gsim puterea de a decanta i a transfuza materia prin cile spiritului. Teatrul, prin coninutul lui alchimic, va trebui s mplineasc nevoia de frumusee pur, s rezolve sau chiar s anihileze toate conflictele produse prin antagonismul dintre materie i spirit, dintre idee i form, dintre concret i abstract[footnoteRef:22]. El va cuta s devin un lucru esenializat, ce ar trebui s fie asemenea aurului spiritualizat[footnoteRef:23]. [21: Idem, pag. 41.] [22: Antonin Artaud Teatrul i dublul su, Editura Echinox, Cluj-Napoca 1997, pag. 44.] [23: Idem.]

Nevoia de teatru este potenat de gndirea artaudian, dincolo de nevoia sine qua non de a tri, printr-o interogaie asupra eului, al crei rspuns poate fi dat de nelegerea raportului ntre lucru i cuvnt, ntre idee i semnul care o reprezint. Cultura nu coincide cu viaa, dar trebuie s fie fora autocrat ce poate conduce destine umane. Avem mai ales nevoie s trim i s credem n ceea ce ne ine n via iar ceea ce este dinluntrul misterios al fiinei noastre nu trebuie s ne bntuie la nesfrit, cu un scop vulgar digestiv[footnoteRef:24]. [24: Idem, pag. 9.]

Dihotomia cultur-civilizaie consacr adevrul axiomatic al diferenei dintre valoare i bun. n fond, civilizaia este cultur aplicat. Prin teatru, trebuie s redescoperim magia vieii i s dm nfiare frustrrilor, neajunsurilor noastre interioare. Cultura trebuie impus prin exaltare i for, iar calea teatrului este deschis ct timp nu folosete rigiditatea tiparelor. S spargi limbajul pentru a atinge viaa, nseamn s faci sau s desfaci teatrul[footnoteRef:25]. Ca form de reprezentare transfigurat a vieii, teatrul rmne adevrat ct este nou, proaspt, i i caut rspunsuri fr de rspuns. O oper total, nu poate cdea n canoane, ea se nnoiete i se regsete n alte ntrupri. [25: Idem, pag. 13.]


Recommended