+ All Categories
Home > Documents > Adaptare La Peisaj

Adaptare La Peisaj

Date post: 21-Nov-2015
Category:
Upload: cristina-gioada
View: 103 times
Download: 2 times
Share this document with a friend
Description:
Adaptare La Peisaj
126
n u m ă r u l 10 F. A. U. C l u j 2 0 0 7 2 0 0 8 concurs Antares 2007 _ architecture en naufrage - la tente, le radeau et la machine de guerre _ interviu 3RS _ workshop Dossin Mechelen _ adevăr şi metodă _ great leap forward _ obiectele singulare - arhitectură şi filozofie _ diplome 2006 _ de la CAD la BIM _ tipul conacului în Câmpia Aradului, din a doua jumătate a secolului al XVIII-lea până la sfârşitul secolului al XIX–lea _ scurtă istoriografie a parcurilor istorice transilvănene _ surse posibile ale diversităţii arhitecturale _ integrarea în peisaj, UICN şi Convenţia de la Florenţa _ arhitectura care construieşte oameni _ PUBLIC VERSUS PRIVATE: de la TOD (Transit-Oriented Development) la dezvoltarea zonelor metropolitane în economiile emergente din Europa de Est – exemple româneşti
Transcript
  • n u m r u l 10 F. A. U. C l u j 2 0 0 7 2 0 0 8

    concurs Antares 2007 _ architecture en naufrage - la tente, le radeau et la machine de guerre _ interviu 3RS _ workshop Dossin Mechelen _

    adevr i metod _ great leap forward _ obiectele singulare - arhitectur i filozofie _ diplome 2006 _ de la CAD la BIM _ tipul conacului n

    Cmpia Aradului, din a doua jumtate a secolului al XVIII-lea pn la sfritul secolului al XIXlea _ scurt istoriografie a parcurilor istorice

    transilvnene _ surse posibile ale diversitii arhitecturale _ integrarea n peisaj, UICN i Convenia de la Florena _ arhitectura care

    construiete oameni _ PUBLIC VERSUS PRIVATE: de la TOD (Transit-Oriented Development) la dezvoltarea zonelor

    metropolitane n economiile emergente din Europa de Est exemple romneti

  • l o g i A _ 1 0 2 0 0 7 / 2 0 0 8

    1

    l o g i A : logos / idee n Arhitectur logiA este revista Facultii de Arhitectur i

    Urbanism a Universitii Tehnice din Cluj.

    Trimiterea la logos face intenia revistei

    explicit: a lega arhitectura de cuvnt i de

    cultura scris. Este un spaiu interior, al

    colii, dar n acelai timp un spaiu deschis

    ca loggia, element arhitectural ce poate

    deveni o metafor a revistei.

    l o g i A : logos / idea in Architecture logiA is the review of the Faculty of

    Architecture and Urbanism of the Technical

    University of Cluj. The reference to logos

    turns the aim of the review into something

    explicitly asserted: connecting architecture

    to the word and the written culture. It is an

    inner space, belonging to our school, but

    also open as the loggia, the architectural

    element liable to become the metaphor of

    our review.

    l o g i A : logos / Mptszeti gondolat logiA a kolozsvri Mszaki Egyetem

    Mptszeti s Vrosrendezsi Karnak a

    folyirata. A logos-ra val utals

    megmagyarzza a folyirat szndkt:

    kapcsolni a mptszetet a szhoz s az

    rott mveldshez. Bels tr ez, ugyanakkor

    nyitott tr, mint a loggia, mptszeti elem,

    mely a folyirat metaforjv vlhat.

  • l o g i A _ 1 0 2 0 0 7 / 2 0 0 8

    2

    E d i t u r a / P u b l i s h i n g h o u s e / K i a d :

    U. T. Press ISSN 1454-8771

    Colegiul de redacie al facultii / Editorial board of the faculty / A kar szerkesztsge:

    decan prof. dr. arh. Adriana MATEI

    prof. dr. arh. Mircea MOLDOVAN

    c o n f. d r. a r h. Vasile MITREA

    c o n f . d r. a r h. Dana VAIS

    ef lucrri arh. erban IGNA

    R e d a c t o r e f / E d i t o r i n c h i e f / F s z e r k e s z t :

    asist. arh. Andreea MILEA

    A d r e s a / A d d r e s s / C m :

    Facultatea de Arhitectur i Urbanism

    U n i v e r s i t a t e a Tehnic din Cluj

    Str. Observatorului nr. 72-76, 3400 Cluj

    e-mail: [email protected]

    C O A L A / T H E S C H O O L / A Z I S K O L A

    _04 Concurs ANTARES 2007

    ANTARES competition 2007 / ANTARES versenyvizsga 2007

    _07 Frdric & Laurent KEIFF

    ARCHITECTURE en naufrage.

    La tente, le radeau et la machine de guerre.

    Arhitectura n naufragiu. Cortul, pluta i arma de rzboi. / Az ptszet hajtrse.

    A stor, a tutaj s a hbors fegyverek.

    _16 AStA

    Interviu 3RS

    3RS interview / Interj a 3RSsel

    _21 Workshop Dossin Mechelen

    Thinking the future of symbolic places

    A gndi viitorul locurilor simbolice / Gondolni a szimbolikus helyek jvjre

    R E C E N Z I I / B O O K R E V I E W S / I S M E R T E T S E K

    _31 Paul MUTIC

    Hans Georg Gadamer. Adevr i metod. Truth and method / Igazsg s mdszer

    _35 Emanuela RII-MIHOC

    Rem Koolhaas & Jeffrey Inaba. Great leap forward.

    Un mare salt nainte / Nagy ugrs elre

    _39 Paul MUTIC

    Jean Baudrillard & Jean Nouvel (traducere/translation/fordts Ciprian Mihali).

    Obiectele singulare. Arhitectur i filozofie. Singular objects. Architecture and philosophy. / Sajtos trgyak. ptszet s

    filozfia.

    D I P L O M E 2 0 0 6 / Diplomas 2 0 0 6 / Diplomk 2 0 0 6

    _44 Andreea DANI Nina DIOIU Miruna MARINESCU Adriana MGHERUAN

    Marius MOGA Paul MUTIC Octav OLNESCU Filip RADU Vlad RUSU Daniel ERBAN

  • l o g i A _ 1 0 2 0 0 7 / 2 0 0 8

    3

    S T U D I I / S T U D I E S / T A N U L M N Y O K

    _76 Raoul CENAN

    De la CAD la BIM

    From CAD to BIM / A CAD-tl a BIM-re

    _86 Ionu JULEAN

    Tipul conacului n Cmpia Aradului, din a doua jumtate

    a secolului al XVIII-lea pn la sfritul secolului al XIXlea

    Manor prototype in the Arad Plain, from the second half of the 18th century to

    the end of the 19th century / Arad alfldi udvarhz tpusa, a 18. szzad msodik

    feltl a 19. szzad vgig

    _94 Andreea MILEA

    Scurt istoriografie a parcurilor istorice transilvnene Short historiography on Transylvanian historical parks / Rvid trtnet az

    erdlyi trtnelmi parkokrl szl mvekrl

    _101 Mircea MOLDOVAN

    Surse posibile ale diversitii arhitecturale Possible sources for architectural diversity / Az ptszeti klnflesg

    lehetsges forrsai

    _113 Alexandru-Ionu PETRIOR Liliana Elza PETRIOR

    Integrarea n peisaj, U.I.C.N. i Convenia de la Florena

    Integration in landscape, I.U.C.N. and the Florence Convention / Beilleszkeds

    tjba, I.U.C.N. s a firenzei megegyezs

    _118 Ovidiu PREJMEREAN

    Arhitectura care construiete oameni The architecture that builds people / Embert alakt mptszet

    _123 Mircea MOLDOVAN

    PUBLIC VERSUS PRIVATE: De la T.O.D. (Transit-

    Oriented Development) la dezvoltarea zonelor

    metropolitane n economiile emergente din Europa de

    Est - EXEMPLE ROMNETI PUBLIC VERSUS PRIVATE: From T.O.D. (Transit-Oriented Development) to the

    development of metropolitan areas in the emergent economies from Eastern

    Europe ROMANIAN EXAMPLES / KZTULAJDON VERSUS MAGNTULAJDON: A

    T.O.D.-tl (Transit-Oriented Development) a vilgvrosi vezetek fejlesztsre

    a Keleti-Eurpai gazdasgi let fellendlsben ROMN PLDK

    Participani / Contributors / Rsztvevk: Ioana AGACHI, Charles ALTORFFER, Adrian ARAM,

    Adriana BECA, Ruxandra BERINDE, Alexandru CALCATINGE, Nicoleta CARDO, Raoul CENAN,

    Cristian CHESUT, Cristian CISMAU, Alexandru COMA, Andreea DANI, Nina DIOIU, FEKETE

    Alpr, Viorel GORGAN, Ionu JULEAN, Frdric & Laurent KEIFF, KOMAROMI Laureniu, Miruna

    MARINESCU, Adriana MGHERUAN, Silviu MEDEAN, Andreea MILEA, Marius Ctlin MOGA,

    Mircea MOLDOVAN, Vlad MOLDOVAN, Paul MUTIC, NAGY Andrs, Octav OLNESCU, Alexandru-

    Ionu PETRIOR, Liliana Elza PETRIOR, Corina POP, Ovidiu PREJMEREAN, Mihai PRICOP, Filip

    Ionu RADU, Anca REDNIC, Emanuela RII-MIHOC, Vald RUSU, SALAD Zakaris Csaga, Cristina

    SIN, SKETES Erika, Daniel ERBAN, Dorina VLAD, Iulian ZIMA

    Traduceri / Translations / Fordtsok: Alexandra CAPOT, Andreea MILEA, Dana POP

    Coperta / Cover / Fedlap: Andreea MILEA

  • l o g i A _ 1 0 c o a l a / t h e s c h o o l / a z i s k o l a

    4

    Concurs ANTARES 2007

    ANTARES competition 2007 / ANTARES versenyvizsga 2007

    Cu mrturii ale unor perioade istorice ce merg din Antichitate pn n

    prezent, Piaa Muzeului - cunoscut vechilor clujeni drept Piaa

    Carolina - definete tocmai prin aceast juxtapunere de epoci diferite,

    caracteristicile unui spaiu arhitectural remarcabil. Ruinele romane

    (actualmente acoperite), Biserica Franciscan, cldiri mai vechi ale

    frontului nordic i respectiv sudic, obeliscul din centru i forma nsi

    a pieei sunt elemente care trebuie luate n considerare n perspectiva

    unei intervenii urbane.

    Imaginea sa actual (cu obeliscul aflat n centru i vegetaia ce

    susine axul longitudinal) se datoreaz n mare parte secolului al XIX-

    lea, iar atmosfera de zon supra-aglomerat, cu limite greu

    perceptibile, caracterizeaz momentul prezent.TPF1FPT

    Piaa poate fi descifrat drept o zon pietonal interesant, cu un

    trafic pietonal intens pe latura scurt - dinspre zona Casei Matei

    Corvin nspre Liceul de Muzic, dar i pe axa longitudinal, ce

    realizeaz legtura ntre str. Constantin Daicoviciu i str. Regele

    Ferdinand. ntre aceste parcursuri se delimiteaz astfel pentru pietoni

    zone preponderent statice, unde locurile de edere invit spre

    identificarea unor direcii vizuale ce pun n valoare obeliscul, faada

    principal a Bisericii Franciscane, i chiar inedite perspective locale.

    Avantajele nsoririi maxime a zonei centrale, beneficiile aduse de

    vegetaie i ap pot ntregi ambiana.

    O variant de interpretare a pieei n contextul transformrii ei ntr-un

    spaiu exclusiv pietonal, poate porni chiar de la configurarea oarecum

    natural a caracteristicilor prezentate anterior. Modificrile propuse

    au ns n vedere: pstrarea circulaiei auto pe latura vestic

    meninerea parial a vegetaiei nalte ce nu obtureaz perspectivele

    spre biseric cu eventualitatea desfiinrii actualelor compartimente

    de vegetaie joas i propunerea altor zone verzi introducerea

    elementului acvatic o posibil fntn tratat sculptural sau o

    simpl cimea introducerea unor panouri de informareafiaj ale

    unor terase de ceainrii i cafenele pavarea pieei i a zonelor

    adiacente i completarea ntregului ansamblu cu corpuri de iluminat,

    elemente de protecie solar, jardiniere, couri pentru reziduuri

    TP

    1PT Concursul s-a desfurat pe parcursul semestrului II al anului universitar 2006/2007 cnd

    Piaa Muzeului se prezenta nc sub aceast form. (n. red.)

    Premiul I : FEKETE Alpr & Iulian ZIMA

    Premiul II : SALAD Zakaris Csaga

    Premiul III: Vlad MOLDOVAN & Anca REDNIC

    Meniune: Alexandru COMA

  • l o g i A _ 1 0 c o a l a / t h e s c h o o l / a z i s k o l a

    5

    n noul context determinat, devin importante forma, materialele,

    detaliile tuturor elementelor propuse ce trebuie s se compun ntr-

    un tot unitar.

    Gndite ca obiecte ce necesit o atenie special, mobilierul teraselor,

    jardinierele, parasolarele, umbrelele, copertinele, intervin n definirea

    particularitilor locului, reprezentnd un simbol local n sine,

    mpreun cu celelalte piese de mobilier urban. La polul opus, dar n

    aceeai msur valabil, poate fi luat n considerare i punctul de

    vedere al creatorului, care imagineaz un ansamblu de mobilier

    exterior ce poate fi folosit n egal msur pentru spaii similare din

    acelai ora, ncercnd s contureze astfel o identitate local mai

    ampl. n aceste condiii tema noastr de studiu propune n mod

    concret soluionarea unui nou tip de mobilier destinat unor terase

    (extensii ale unor spaii de alimentaie public) situate n Piaa

    Muzeului din Cluj.

    Desfurrile fronturilor Pieei Muzeului, o schem de circulaie

    carosabil de perspectiv, mpreun cu un material informativ privind

    strategia Primriei Cluj, sunt materiale documentare auxiliare, care ar

    putea veni n sprijinul temei propriuzise de concurs.

    ef lucrri Dr. arh. Dorina VLAD

    Proiectul, realizat individual sau n colectiv de maxim dou persoane,

    urmrete detalierea unor piese de mobilier, dup cum urmeaz:

    un prototip de scaun i un prototip corespunztor de mas pentru

    amenajarea teraselor mobilier de compartimentare/intimizare,

    jardinier, frapier obiectele propuse vor prezenta o imagine de

    ansamblu unitar, integrate fiind firesc (prin materialitate, culoare,

    dimensiuni, caracter) atmosferei i funciei lor, evitnd excesele

    aluziv-istorice corelarea pieselor propuse va permite o varietate a

    imaginii n zona pietonal, mobilitate funcional prin cuplarea n

    combinaii diferite a pieselor: obiecte individuale / obiecte relaionate

    materialele folosite (lemn / metal / textile / plastic) pot apare

    singular sau n combinaii, asigurnd fiecrui obiect (de la prototip la

    serie), posibiliti de realizare n atelier industrial specializat sau n

    atelier de tip artizanal tradiional detaliile constructive i

    ornamentale (dac este cazul) vor avea n vedere o realizare tehnic

    (asamblare) uoar, siguran n folosire, armonizare a prilor

    componente cu caracterul obiectului, funciei i locului dimensiunile

    prilor componente ale pieselor de mobilier vor fi alese n funcie de

    standardele ergonomice piesele vor permite o manevrare uoar

    (ridicare, deplasare, cuplare, pliere, stivuire), motivat de caracterul

    Meniune: Cristian CISMAU

    Meniune: Adriana BECA & Mihai PRICOP

    Meniune: Nicoleta CARDO & Cristina SIN

    Detaliu: FEKETE Alpr & Iulian ZIMA

  • l o g i A _ 1 0 c o a l a / t h e s c h o o l / a z i s k o l a

    6

    lor sezonier n condiiile unei fiabiliti optime se va urmri

    realizarea unui confort vizual, cromatic i tactil al obiectelor,

    evitndu-se colurile agresive, expresiile tensionate, configurrile

    disonante, urmrind un caracter uor, efervescent, estival al locului

    pe care l definesc.

    Piese cerute:

    map de studiu ilustrativ pentru concept (schie de ansamblu,

    detalii, materiale, modele spaiale de parcurs, documentaie)

    perspectiv de ansamblu, n context urban real, adoptnd o

    dimensiune convenabil explicitrii ntr-o tehnic la alegere toate

    vederile caracteristice ale scaunului i ale mesei (materiale,

    prelucrare, dimensiuni) sc. 1/5 detalii caracteristice pentru cuplul de

    obiecte (mas + scaun) sc.1/2 sau 1/1 axonometria cuplului de

    obiecte (mas + scaun) machet (mas + scaun) sc. 1/5.

    Autorii i asum n totalitate soluiile prezentate ca fiind soluii originale, ce exclud plagiatul.

    Drepturile privind proprietatea intelectual a proiectului revin n totalitate autorilor, dup

    jurizare mapa de studiu fiind predat autorilor, iar proiectele fiind preluate de Firma Antares.

    Conceput: conf. Dr. designer Cristian CHESUT (Universitatea de Art i Design

    Departament Design) ef lucrri arh. Adrian ARAM (Facultatea de Arhitectur i Urbanism a

    UTCN) ef lucrri Dr. arh. Dorina VLAD (Facultatea de Arhitectur i Urbanism a UTCN)

    consilier vnzri Tibor Rudolf WEBER (Firma Antares Romania)

    Premiul I. Colectiv: FEKETE Alpr (anul IV FAU UTCN) Iulian ZIMA

    (anul V FAU UTCN). Premiul II. SALAD Zakaris Csaga (anul III

    Design UAD). Premiul III. Colectiv: Vlad MOLDOVAN (anul III FAU

    UTCN) Anca REDNIC (anul III FAU UTCN). Meniuni. Alexandru

    COMA (anul III Design UAD). Cristian CISMAU (anul III Design

    UAD). Colectiv: Adriana BECA (anul III FAU UTCN) Mihai PRICOP

    (anul III FAU UTCN). Colectiv: Nicoleta CARDO (anul III FAU UTCN)

    Cristina SIN (anul III FAU UTCN)

    The Museum Square, also known to the old citizens of Cluj-Napoca as Carls

    Square, has proof of every historical period since the Antiquity. It is defined by

    this combination of several eras, creating a remarkable architectural space. The

    Roman ruins (at this time buried), the Franciscan Church, the old buildings of

    the north and south front, the obelisk in the center and the shape of square

    itself are elements, that should be taken in consideration if urban interventions

    will take place.

    trad. Alexandra CAPOT

    Detaliu: Vlad MOLDOVAN & Anca REDNIC

    Macheta: Alexandru COMA

    Detaliu: Adriana BECA & Mihai PRICOP

    Detaliu: Nicoleta CARDO & Cristina SIN

    Alexandru FLEERIU & Monica BOCAN

    Margit FORNWALD & Cristina MATHE

  • l o g i A _ 1 0 c o a l a / t h e s c h o o l / a z i s k o l a

    7

    Frdric & Laurent KEIFF

    ARCHITECTURE en naufrage.

    La tente, le radeau et la machine de guerre.

    Arhitectura n naufragiu. Cortul, pluta i arma de rzboi.

    Az ptszet hajtrse. A stor, a tutaj s a hbors fegyverek.

    Rsum: Faudra-t-il jamais que larchitecture soit le premier des arts

    majeurs? Le dispositif architectural, et la fonction-architecture, nont-elles

    de sens que dans leur coordination/subordination un appareillage

    politique de mise en conformit aux normes? Il est possible que la

    rponse dsesprante ces deux questions soit une affirmative. Il est

    possible cependant de discerner dans les pratiques dexprimentation du

    collectif 3RS la tentative inarticule, ncessairement inarticule, de lancer

    la fonction-architecture sur une ligne de fuite par laquelle elle aurait

    gagner un devenir-mineur.

    Construisez vous-mmes une petite situation sans avenir.

    (Mot dordre Situationniste)

    1 Concepts

    Il y a un pragmatisme fondamental de la thorie de lespace de Deleuze et

    Guattari, au moins en ce sens que lespace y est toujours conu comme le

    produit dune activit, et non comme ce qui constitue son cadre a priori.

    Les deux genres despace que semploie distinguer le "Trait de

    Nomadologie" (Mille Plateaux, chapitre 12) sont donc engendrs par (et

    corrlatifs de) deux rgimes dactivit. Le premier genre est celui de

    lespace "stri", qui est le corrlat des activits de coordination. A celui-ci

    on oppose lespace "lisse" que dploient les activits de dissmination.

    LEtat est la forme que prend la multiplicit humaine en tant quon

    lenvisage du point de vue de la coordination des actions, et lEtat est lui-

    mme le produit de lactivit coordinatrice lorsque celle-ci sapplique

    laction en gnral. Le principe de lactivit coordinatrice, cest

    llaboration dun mode de description dun objet donn comme une

    multiplicit htrogne, tel que cette multiplicit et cette htrognit

    soient saisissables sous la forme de rapports constants entre des variables

    de nature homogne. La connexion entre les modes opratoires de

    larchitecture et la forme-Etat est de ce point de vue trs clair.

    Larchitecture est au sens propre ce que devient le processus de

    construction lorsquil est envisag comme un problme de coordination:

    coordination de la matire pour lintgrer lunicit dune forme-structure,

    coordination de la forme-structure du bti au vocabulaire spatial et

    plastique dune gomtrie commune ou encore coordination des corps de

    mtier autour de louvrage commun.

    Rezumat: Va trebui oare ca ntotdeauna

    arhitectura s fie prima dintre artele

    majore? Dispozitivul arhitectural i

    funcia-arhitectur, nu au oare sens dect

    prin coordonarea/subordonarea fa de

    un aparat politic de conformare la norme?

    E posibil ca rspunsul descurajant la

    aceste dou ntrebri s fie unul

    afirmativ. i totui se poate distinge n

    practica de experimentare a colectivului

    3RS tentativa nearticulat, neaprat

    nearticulat, de a lansa funciunea-

    arhitectur pe o direcie din care ar avea

    de ctigat o minor transformare.

    Construii pentru voi niv o mic

    situaie lipsit de viitor.

    (Cuvnt de ordine situaionist)

    1. CONCEPTE

    Exist un pragmatism fundamental al

    teoriei lui Deleuze i Guattari despre

    spaiu, cel puin n ce privete spaiul

    conceput mereu drept produsul unei

    activiti i nu drept ceea ce ar constitui

    cadrul a priori al acesteia. Cele dou

    tipuri de spaii pe care le distinge Trait

    de Nomadologie / Tratat de

    Nomadologie (Mille Plateaux / O mie de

    Platouri, capitolul 12) sunt aadar

    generate de (i corelative fa de) dou

    regimuri de activitate. Primul tip este cel

    de spaiu striat, corelatul activitilor

    de coordonare. Acestuia i se opune

    spaiul neted pe care l etaleaz

    activitile de dispersare.

  • l o g i A _ 1 0 c o a l a / t h e s c h o o l / a z i s k o l a

    8

    Lespace stri, cest donc lespace de laction coordonne dont la forme

    gnrale est dfinie par lEtat. Ses caractres propres sont lhomognit

    et la mesure. Lespace urbain est par excellence un espace stri, dont

    lorganisation par strates superposes est inscriptible chaque fois dans

    une trame, dans un systme de coordonnes dont la srie de rapports

    constants est la condition de lurbanit de la ville. Ces rapports constants

    sont les dimensionnements de la trame, les rgulations de tous ordres

    permettant dharmoniser les flux de toutes natures: matires, personnes,

    information, fluides, nergie, etc. Partout o les rapports cessent dtre

    constants, o les normes de lurbanisme ne se sont pas imposes, le

    mode dtre spcifique de la ville devient problmatique. Cest

    typiquement le cas des dlaisss, des angles morts, de tous les espaces

    o la topologie de lieux fait chec la trame, rend inapplicables les

    rgulations. A lchelle de lurbanisme plus encore qu lchelle de la

    construction, larchitecture est donc intrinsquement lie la forme-Etat

    et son emprise coordonnante sur lactivit humaine.

    Pour traverse quelle soit par des tendances contradictoires et des

    tensions qui la mettent en mouvement, la forme-Etat est donc la structure

    gnrale do mane lessentiel des catgories par lesquelles nous

    apprhendons laction collective. Cest un des enjeux majeurs de Mille

    Plateaux que dlaborer des catgories permettant de penser dautres

    formes de lactivit, non moins rationnelles, non moins collectives, non

    moins efficaces que celles que lon subsume sous la mta-catgorie de la

    coordination. On le sait, Deleuze et Guattari trouvent ces catgories dans

    le dveloppement systmatique de la figure la fois historique,

    conceptuelle et mtaphorique du nomade et ses corrlats: lespace lisse et

    la machine de guerre. Le nomade dsigne une figure de lhumanit

    agissante qui ne se laisse pas rduire aux formes de la coordination.

    Lactivit nomade est problmatisante, cest--dire quelle se dploie dans

    des formes dont la valeur nest que locale, et selon des modalits qui

    obissent aux exigences de cette localit plutt que de lui imposer un

    surcodage qui en ferait une instance particulire dun problme global. La

    forme gnrale de laction problmatisante est le dploiement dun espace

    local de solutions, ne tenant compte que des spcificits de son objet, et

    donc inassignable dans le systme de coordonnes de lespace stri. En

    tant quelle a toujours en vis--vis une forme-Etat, laction

    problmatisante est toujours une agression pour les striures de laction de

    coordination, ne serait-ce que parce quelle leur chappe. De ce point de

    vue, laction nomade seffectue par agencements quon peut correctement

    dsigner comme des machines de guerre.

    Deleuze et Guattari prennent soin de distinguer la guerre et la bataille, la

    premire tant un mode dapprhension global de laction lorsque la

    seconde est un type daction spcifique. Si laction nomade a pour milieu

    la guerre pure, celle-ci est parfaitement indpendante de la bataille. Ce

    quatteste le choix du contenu paradigmatique de la machine de guerre: la

    Statul reprezint forma pe care o ia

    diversitatea uman dac ni-l nchipuim

    din punctul de vedere al coordonrii

    aciunilor, fiind el nsui produsul

    activitii coordonatoare atunci cnd

    aceasta se aplic aciunii n general.

    Principiul activitii coordonatoare const

    n elaborarea unui mod de descriere a

    unui obiect dat ca pluralitate eterogen,

    aa nct aceast pluralitate i aceast

    eterogenitate s fie sesizabile sub forma

    unor raporturi constante ntre variabile cu

    caracter omogen. Legtura dintre

    modurile operatorii ale arhitecturii i

    forma-stat este, din acest punct de

    vedere foarte clar. Propriu-zis,

    arhitectura este ceea ce procesul de

    construcie devine atunci cnd este privit

    drept o problem de coordonare:

    coordonarea materiei pentru a o integra

    n unicitatea unei forme-structur,

    coordonarea formei-structur a

    construciei la vocabularul spaial i

    plastic al unei geometrii comune sau mai

    mult coordonarea diferitelor meserii n

    jurul unei lucrri comune.

    Spaiul striat este astfel spaiul aciunii

    coordonate a crei form general este

    definit de Stat. Trsturile sale proprii

    sunt omogenitatea i msura. Spaiul

    urban este prin excelen un spaiu striat,

    a crui organizare n straturi suprapuse

    se poate nscrie de fiecare dat ntr-o

    tram, ntr-un sistem de coordonate a

    crui serie de raporturi constante

    constituie condiia urbanitii oraului.

    Aceste raporturi constante se afl n

    dimensionrile tramei, regulamentele de

    orice categorie permind armonizarea

    fluxurilor de orice fel: materii, persoane,

    informaie, fluide, energie, etc. Oriunde

    raporturile nceteaz s fie constante,

    oriunde regulile urbanismului nu sunt

    impuse, modul de a fi specific oraului

    devine problematic. Este cazul tipic al

    terenurilor neglijate, al unghiurilor

    moarte, al tuturor spaiilor n care

    topologia locurilor eueaz n adaptarea

  • l o g i A _ 1 0 c o a l a / t h e s c h o o l / a z i s k o l a

    9

    mtallurgie itinrante. "Nous avons vu que la machine de guerre tait

    linvention nomade, parce quelle tait dans son essence llment

    constituant de lespace lisse, de loccupation de cet espace, du

    dplacement dans cet espace, et de la composition correspondante des

    hommes: cest l son seul et vritable objet positif (nomos)." Une

    machine de guerre, ce nest donc pas proprement parler ou en premier

    lieu une machine pour la bataille. Les conditions de la machine de guerre

    sont effectues ds lors quun agencement quelconque dploie un espace

    lisse dans lequel il dissmine les effets dune action selon des lignes qui

    sont toujours dpendantes de la nature du terrain. Il faudrait ici un

    exemple, et pourtant tous ceux que propose le Trait de Nomadologie

    sont discutables ou ont quelque chose de forc. Ce nest pas un hasard, ni

    un dfaut de lappareil conceptuel. Cest surtout que toujours et partout

    lactivit humaine est prise dans un processus de coordination qui lui

    donne ses caractres les plus facilement exprimables (c'est--dire

    assignables par concept). Reprenons une ligne dexemples classiques de

    Mille Plateaux. Ds quon considre un artisan dans la globalit de son

    activit, qui est la fois production, prospection et commerce, on a une

    activit de dissmination c'est--dire une activit qui doit recomposer

    lagencement par lequel elle existe en fonction des singularits sur

    lesquelles elle opre. Mais lvolution historique de lartisanat tend

    invitablement une rorganisation par spcialisation des trois

    composantes de lactivit, par laquelle le processus de production opre

    dans des conditions et sur une matire toujours mieux contrles. Par ce

    contrle les singularits tendent disparatre du processus de production,

    lequel est dans le mme mouvement assign des coordonnes prcises

    dans le plan gnral de lorganisation sociale.

    Ici encore, on mesure limpossibilit dune architecture nomade ou de

    dissmination. En effet si lon peut bien imaginer un art de la construction

    dun abri partir de matriaux locaux, reste quun tel ensemble de savoir-

    faire est gnralement considr comme infra-architectural, et ne

    sintroduit dans le domaine de larchitecture que dans la mesure o il

    sintgre un systme de coordination par lequel labri devient une forme

    sociale. A cet gard, le rle assign par Le Corbusier la construction de

    labri primitif dans Vers une architecture montre clairement comme

    larchitecture (au moins dans sa conception classique, mais justement tout

    tend montrer que larchitecture se conoit ncessairement sur le mode

    classique) commence par la considration des rgles universelles de la

    pesanteur et de la composition des forces. De sorte quon pourrait avancer

    cette thse quil ny a pas darchitecture nomade, il y a seulement un

    devenir-nomade de larchitecture, et ce devenir nomade se manifeste par

    la capacit dun agencement de type architectural dployer un espace

    lisse. Corrlativement, le projet dune architecture nomade, c'est--dire

    dun ragencement de la fonction-architecture pour la faire entrer dans un

    devenir-nomade ne peut se constituer en programme sans se perdre.

    la tram, face inaplicabile regulamentele.

    La scara urbanismului chiar mai mult

    dect la scara construciei, arhitectura

    este deci intrinsec legat de forma-stat i

    de influena sa coordonatoare asupra

    activitii umane.

    Traversat cum este de tendine

    contradictorii i de tensiuni care o pun n

    micare, forma-stat este deci structura

    general din care eman esenialul

    categoriilor prin care noi nelegem

    aciunea colectiv. Este unul din scopurile

    majore ale Mille Plateaux de-a elabora

    categorii care s permit gndirea altor

    forme de activitate, nu mai puin

    raionale, nu mai puin colective, nu mai

    puin eficace dect cele pe care le

    subsumm n meta-categoria coordonrii.

    tim c Deleuze i Guattari descoper

    aceste categorii n dezvoltarea

    sistematic a figurii n acelai timp

    istoric, conceptual i metaforic a

    nomadului i a corelailor si: spaiul

    neted i mecanismul de rzboi. Nomadul

    desemneaz o figur a umanitii active

    care nu se las redus la formele

    coordonrii. Activitatea nomad ridic

    probleme, adic se desfoar mai

    degrab sub forme a cror valoare este

    doar local, i dup modaliti ce se

    supun exigenelor acestei localiti, dect

    de a-i impune un supra codaj care ar

    transforma-o ntr-un aspect particular al

    unei probleme globale. Forma general a

    aciunii problematice este etalarea unui

    tip local de soluii, neinnd cont dect de

    caracterele proprii obiectului su, i deci

    imposibil de atribuit sistemului de

    coordonate al spaiului striat. Cum vizavi

    ea are mereu o form-stat, aciunea

    problematic este ntotdeauna o

    agresiune pentru striaiile aciunii de

    coordonare, fie i doar din cauz c le

    scap. Din acest punct de vedere,

    aciunea nomad este executat prin

    dispuneri pe care le putem corect

    desemna drept mecanisme de rzboi.

  • l o g i A _ 1 0 c o a l a / t h e s c h o o l / a z i s k o l a

    10

    Cest dans cette configuration thorique quil nous semble que lexprience

    3RS@Bucureti prend son sens: une tentative pour effectuer la fonction-

    architecture non pas en dehors des systmes de coordination (cest

    impossible) mais en sortant de tels systmes.

    2 Machine de guerre, machine naufrage

    "Il faudrait opposer deux types de sciences, ou de dmarches

    scientifiques: lune qui consiste reproduire, lautre qui consiste

    suivre. [] Cest que les sciences ambulantes ou nomades ne destinent

    pas la science prendre un pouvoir, ni mme un dveloppement

    autonome. Elles nen ont pas les moyens, parce quelles subordonnent

    toutes leurs oprations aux conditions sensibles de lintuition et de la

    construction, suivre le flux de la matire, tracer et raccorder lespace lisse.

    [] les exprimentations se faisant lair libre, les constructions se faisant

    mme le sol, on ne disposerait jamais de coordonnes les rigeant en

    modles stables."

    (Deleuze & Guattari, Mille Plateaux, pp. 460-2)

    Dans la ligne de Deleuze et Guattari, on pourrait tout aussi bien opposer

    deux types deffectuation de la fonction-architecture: lune qui consiste

    excuter un programme ou, ce qui revient au mme, le satisfaire, et

    lautre qui serait une sorte de pur projet, dappareillage sans destination,

    visant seulement faire advenir un mouvement quil sagira alors de

    suivre. Le mode opratoire propos par 3RS est de ce second type. Pour

    commencer, le projet 3RS est un objet dont la dfinition ne peut tre que

    purement stratgique. En communicant avec les institutions pour obtenir

    le financement de lexprience, 3RS signe sa position initiale: collectif

    dartistes assignables dans lespace stri des relations politiques et

    culturelles entre les municipalits. Face une demande institutionnelle de

    description dun programme, 3RS joue sur une rhtorique des protocoles

    de production, o laxe de travail sera une analyse de la "matire de la

    ville" et de sa "matire humaine". Si rien nest dfini, cest que rien nest

    dfinissable au-del de lhorizon dun premier geste:

    "Des gestes simples et fdrateurs comme partager un repas, ou montrer

    son travail peuvent alors se mettre en place ds linstant o lon a un

    chez-soi. Le projet consiste dans un premier temps favoriser cette

    prise de contact avec les bucarestois au travers dune construction

    phmre en relation directe avec lespace public." (1)

    Le deuxime temps ne viendra jamais dans la description du projet. Nous

    prtendons que ce nest ni un oubli, ni un hasard: ce premier temps, cest

    la description du dploiement dun espace lisse, gnr par lopration

    doublement contradictoire dinstaller un chez-soi dans lespace public et

    dans une structure phmre. Sil ny a pas de deuxime temps, cest quil

    ny a aucun moyen danticiper sur les virtualits dun tel espace: la

    seconde phase se rsume un advienne que pourra. (2)

    Deleuze i Guattari au grij s

    deosebeasc rzboiul de lupt, primul

    fiind un mod de percepere global a

    aciunii pe cnd a doua reprezint un tip

    de aciune specific. Dac aciunea

    nomad are drept mediu rzboiul pur,

    acesta este perfect independent de lupt.

    Ceea ce confirm opiunea coninutului

    paradigmatic al mecanismului de rzboi:

    metalurgia itinerant. Am considerat c

    mecanismul de rzboi drept invenia

    nomad, fiindc era n esena sa

    elementul constituent al spaiului neted,

    al ocuprii acestui spaiu, al deplasrii n

    acest spaiu, i al compoziiei

    corespunznd oamenilor: acesta este

    singurul i veritabilul su scop pozitiv

    (nomos). Un mecanism de rzboi, nu

    este deci propriu-zis sau n primul rnd

    un mecanism pentru lupt. Condiiile

    mecanismului de rzboi sunt executate

    din momentul n care o amenajare

    oarecare etaleaz un spaiu neted n care

    rspndete efectele unei aciuni dup

    direcii ce sunt mereu dependente de

    caracterul terenului. Ar fi nevoie aici de

    un exemplu, i totui toate cele pe care

    Tratatul de Nomadologie le propune sunt

    discutabile sau au ceva forat. Nu este o

    ntmplare, nici un defect al aparatului

    conceptual. Este mai cu seam faptul c

    ntotdeauna i pretutindeni activitatea

    uman este prins ntr-un proces de

    coordonare care i confer trsturile sale

    cele mai simplu de exprimat (adic ce pot

    fi atribuite prin concept). S relum o

    serie de exemple clasice din Mille

    Plateaux. Considernd un artizan n

    globalitatea activitii sale, care este n

    acelai timp producie, prospectare i

    comer, avem o activitate de dispersare

    adic o activitate care trebuie s

    recompun dispunerea prin care exist n

    funcie de singularitile asupra crora

    opereaz. Dar evoluia istoric a

    artizanatului tinde inevitabil la o

    reorganizare prin specializarea celor trei

    componente ale activitii, prin care

    procesul de producie s opereze n

  • l o g i A _ 1 0 c o a l a / t h e s c h o o l / a z i s k o l a

    11

    Cest encore la dfinition stratgique du projet qui rend compte de sa mise

    en place partir de cette phase initiale de proposition (tronque): une

    srie alterne de choix dans un jeu deux joueurs, lun tant la structure

    tatique du rseau form par la municipalit de Strasbourg et les villes

    partenaires et lautre 3RS. Strasbourg choisit ses partenaires pour la

    facilit du codage de lvnement artistique, 3RS choisit dans cet espace

    la zone la moins strie. (3) Linstitution surcode alors le projet, en le

    mettant dans une situation impossible davoir assumer une position de

    monumentalit (seules coordonnes concevables dans lespace stri pour

    un projet artistique): le projet devra sinstaller sur la Piaa Unirii, en plein

    cur dune zone urbaine de lapparat dEtat. La dynamique interne du 3RS

    ne sait lire que lespace lisse et ses proprits locales: dans un parc stri

    de toutes parts, il faut choisir les arbres pour leur abri, et rechercher leau

    et lnergie. Dans cette installation paradoxale, face la Casa Poporului et

    sur une pelouse o le piton est interdit, la machine de guerre actualise

    son potentiel dagression, comme le montre la raction thorique de

    larchitecte/urbaniste (voir le texte Casa mea n parcul tu) (4): faut-il que

    ce soient deux franais qui viennent mettre en question le rapport du

    peuple roumain son propre espace public?

    A cette question nous serions tents de rpondre: non pas deux franais,

    mais deux nomades, sans doute. Mais la dtermination nationale nest pas

    pour autant sans rapport avec le problme. La situation politique de la

    Roumanie est encore reprable laune des concepts du Trait de

    Nomadologie. La position du nomade y est dfinie dabord comme un tiers

    entre deux figures antagonistes et duales de la souverainet de lEtat:

    celle du Roi-Magicien, et celle du Prtre-Juriste. Il nest pas difficile de voir

    que lEtat roumain est dans une crise de reconfiguration marquant le

    passage dune forme lautre. Prise entre la Casa Poporului, fantastique

    symbole de la premire, et les publicits lumineuses qui accompagnent le

    rgime contractuel de la seconde, la structure 3RS se pose sous des

    conditions dextriorit absolue. Contrairement ce quon pourrait croire,

    lexprience nindique pas un mode doccupation de lespace publique par

    les citoyens (mme sil suggre certaines formes de cette occupation,

    attractives parce que festives et spontanes). La structure 3RS nest pas

    citoyenne, non plus dailleurs quassignable dans la dichotomie espace

    priv - espace public, parce quelle procde la fois des deux, et quelle

    revoie les deux dos dos en sinstallant hors de lespace des coordonnes

    dEtat. Sil fallait mesurer lintrt de cette installation avec les critres de

    linvestissement public dans lart officiel, le jugement serait sans aucun

    doute svre. La production est aussi maigre que la teneur

    vnementielle. Tout est minuscule, ou discret, ou maladroit. Mais cest

    prcisment le signe du rgime des activits nomades. Si lon veut saisir

    lintrt de lexprience, il faut aller le chercher dans les normes internes

    de son mode de fonctionnement.

    condiii i asupra unei materii tot mai

    bine controlate. Prin acest control

    singularitile tind s dispar din procesul

    de producie, care este prin aceeai

    micare atribuit unor coordonate precise

    n planul general al organizrii sociale.

    Aici nc o dat, se judec neputina unei

    arhitecturi nomade sau de dispersare.

    ntr-adevr dac ne putem bine imagina

    o art de construcie a unui adpost

    pornind de la materiale locale, rmne

    faptul c un astfel de ansamblu de

    meteuguri este n general considerat

    drept infra-arhitectural, i nu este

    introdus n domeniul arhitecturii dect n

    msura n care se integreaz unui sistem

    de coordonare prin care adpostul devine

    o form social. n aceast privin, rolul

    desemnat de Le Corbusier construciei

    adpostului primitiv n Vers une

    architecture (Ctre o arhitectur) arat n

    mod clar cum arhitectura (cel puin n

    concepia sa clasic, dar tocmai c totul

    tinde s arate c arhitectura se concepe

    n mod necesar n modul clasic) ncepe

    prin considerarea regulilor universale ale

    greutii i compunerii de fore. n aa fel

    nct am putea nainta aceast tez de

    cum c nu exist arhitectur nomad,

    exist doar o devenire-nomad a

    arhitecturii, iar aceast devenire nomad

    se manifest prin capacitatea unei

    dispuneri de tip arhitectural de a etala un

    spaiu neted. Corelativ, proiectul unei

    arhitecturi nomade, adic a unei re-

    dispuneri a funciei-arhitectur pentru a o

    face s intre ntr-o devenire-nomad nu

    se poate constitui n program fr a se

    pierde.

    n aceast configuraie teoretic ni se

    pare c experiena 3RS@Bucureti i

    dobndete sensul: o tentativ de-a

    efectua funcia-arhitectur nu n afara

    sistemelor de coordonare (este imposibil)

    ci ieind din astfel de sisteme.

  • l o g i A _ 1 0 c o a l a / t h e s c h o o l / a z i s k o l a

    12

    Devenir nomade de labri: le naufrage volontaire

    Le 19 octobre 1952, Alain Bombard se lanait dans une traverse de

    lAtlantique sans provision, sans ressources, en conditions de naufrage

    bord dun zodiac nomm lHrtique. Lespace stri par excellence quest

    lAtlantique de la navigation moderne reprenait localement sa qualit

    initiale despace lisse.

    Les mthodes du 3RS sont de mme nature. Elles sont dabord

    exprimentation, constitution dune somme de connaissances appartenant

    la science nomade. Apprendre rendre viable une structure initialement

    conue pour recevoir un spectacle. Contre lextraordinaire sophistication

    des systmes constructifs de larchitecture modulaire moderne,

    dvelopper une science de lagencement toile-tige-corde: trois lments

    plus ou moins souples, dont la mise en uvre (qui doit tre dune grande

    rigueur, il en va de la tenue et de ltanchit) est, pour reprendre un

    concept que Deleuze emprunte Husserl, anexacte. La construction vue

    comme on parle de navigation vue est la rgle du projet. Une fois

    lagencement construit, il entre dans une trajectoire de drive, jouet de

    forces dans le flux urbain sur lesquelles il na aucune prise, et avec

    lesquelles il compose tant bien que mal.

    Les thmatiques mobilises pour la narration vido (5) du projet indiquent

    encore clairement une inscription dans la nbuleuse des modes

    opratoires nomades. La musique par exemple: le thme de Mission:

    Impossible est paradigmatique des affects nomades par lesquels les

    artistes apprhendent leur propre machine de guerre: le secret, le danger

    et linconnu. Nous avons dit que la nationalit des artistes du 3RS ntait

    pas sans rapport avec le problme, c'est--dire avec les conditions

    deffectuation dune machine de guerre dans le tissu urbain moderne. Il

    fallait sans doute dj que la forme-Etat (ici la municipalit de Strasbourg)

    qui cautionne une telle exprience exerce un contrle suffisamment

    efficace sur son propre espace pour laisser advenir des tendances

    nomades au sein de ses organes de dcision. La raction de lEtat roumain

    est ce sujet trs clairante. En prise avec de fortes machines de guerre

    oprant dans son voisinage, celles de la pauvret et de la violence des

    rues, il reoit celle du 3RS en lui offrant une protection policire. Cest

    sans doute l un paradoxe, mais moins que lon pourrait croire. Si

    lexprience 3RS@Bucuresti est une machine de guerre, elle nest pas

    pour autant le fait dune organisation sociale externe la forme-Etat. En

    tant quelle est architecturale, nous avons vu quelle tait ncessairement

    lie un espace stri dont elle est tributaire, au moins en partie. La seule

    possibilit pour une architecture nomade, notre sens, est celle dun

    ragencement tel quil lance, de lintrieur, certains organes de lappareil

    dEtat sur la ligne de fuite dun devenir-mineur, ouvrant un interstice lisse

    dans lespace collectif.

    2. MECANISM DE RZBOI,

    MECANISM NAUFRAGIAT

    Ar trebui s opunem dou tipuri de

    tiine, sau de demersuri tiinifice: unul

    care const n a reproduce, de cellalt

    care const n a urmri. [] tiinele

    ambulante sau nomade nu destineaz

    tiina n a prelua o putere, nici mcar o

    dezvoltare autonom. Ele nu au mijloace

    pentru aceasta, cci subordoneaz toate

    operaiile lor condiiilor sensibile ale

    intuiiei i construciei, urmrind fluxul

    materiei, trasnd i racordnd spaiul

    neted. [] experimentele avnd loc n aer

    liber, construciile realizndu-se chiar pe

    sol, nu am dispune niciodat de

    coordonate care s le instituie drept

    modele stabile (Deleuze & Guattari, Mille

    Plateaux, pp. 460-2).

    n aceeai linie cu Deleuze i Guattari, am

    putea la fel de bine s opunem dou

    tipuri de realizare a funciei-arhitectur:

    una care const n a executa un program

    sau, ceea ce e totuna, n a-l satisface, iar

    cealalt care ar fi un fel de proiect pur, de

    aparatur fr destinaie, viznd doar de

    a face s aib loc o micare pe care

    atunci ar fi vorba de-a o urma. Modul

    operator propus de 3RS este de acest al

    doilea tip. Pentru nceput, proiectul 3RS

    este un obiect a crui definiie nu poate fi

    dect pur strategic. Comunicnd cu

    instituiile pentru a obine finanarea

    experimentului, 3RS i semneaz poziia

    iniial: colectiv de artiti ce pot fi

    atribuii spaiului striat al relaiilor politice

    i culturale dintre municipaliti. Fa-n

    fa cu cererea instituional de descriere

    a unui program, 3RS jongleaz cu o

    retoric a protocoalelor de producie, n

    care axa de lucru ar fi o analiz a

    materiei oraului i materiei sale

    umane. Dac nimic nu e definit, este

    pentru c nimic nu poate fi definit dincolo

    de orizontul unui prim gest:

    Gesturi simple i federatoare ca a lua

    masa mpreun sau a-i arta munca pot

    atunci s aib loc din momentul n care

  • l o g i A _ 1 0 c o a l a / t h e s c h o o l / a z i s k o l a

    13

    Essayons-nous un bilan. A quoi bon, en dernire analyse, un tel

    naufrage? Il ny a pas de rponse satisfaisante, mais on peut tout de

    mme observer certains effets singuliers de lirruption dun devenir

    nomade dans la grande machine de la ville moderne. La fissure dessine

    dans l'espace collectif stri du dispositif urbain et social par l'insertion

    d'une machine naufrage est un espace ouvert de dploiement pour

    toutes les pseudo-identits, identits elles-mmes fissures. Dans le

    sillage de la machine 3RS mergent deux figures paradigmatiques des

    virtualits d'un tel espace:

    (1) L'acteur. L'pure du jeu, quelque chose qui s'apparenterait au pur jeu

    de l'acteur, ne devient visible que aprs une dcontextualisation par

    rapport au dispositif institutionnel (et architectural) du thtre et de la

    scne. La posture de l'acteur ne prend vritablement sa valeur

    d'engagement que lorsqu'elle cesse d'tre une fonction assignable dans un

    systme de coordonnes qui lui sont extrieures (espace-temps social de

    la reprsentation thtrale). C'est tout l'intrt du thtre de rue que

    rompre avec ce systme de coordonnes, et ce n'est certainement pas un

    hasard si un des premiers agencements autour de la machine 3RS

    fonctionnait dans ce registre. Le mode opratoire l'interface entre cet

    agencement de thtre improvis et le flux des pitons est rvlateur des

    effets de dterritorialisation corrlatif du passage de l'espace stri urbain

    l'espace lisse dploy par la machine naufrage:

    "Peu avant Roberta nous a montr sa tactique pour recruter les candidats.

    Elle regarde la foule passer et choisit sa cible. Le look, l'attitude sont les

    critres de slection. Une fois la cible dfinie elle fond dessus tel le faucon,

    l'attrape par le bras et lui assne sa tchatche accompagne d'un regard

    bien choisi."

    Contact physique et problmatique de prdation, transposition des codes

    vestimentaires sur un systme de signes indchiffrable depuis l'espace des

    coordonnes sociales.

    La machine et son espace fonctionnent par dislocation du programme de

    la place.

    (2) Le schizophrne. Dans l'espace d'interactions sociales noues par la

    drive de la machine naufrage, le discours sur soi (la mythologie de soi)

    peut se dployer l'abri des oprations quotidiennes de mise en

    conformit avec les normes et les coordonnes de l'appareil d'Etat: en

    particulier celles de l'tat civil et de l'tat de sant. Le fait que les

    catgories du diagnostique psychiatrique s'avrent opratoires lorsqu'on

    les applique au discours de Camlia exhibe encore les proprits de

    l'espace que la machine dploie autour d'elle. En l'espce, le discours de

    Camlia gnre un autre discours propre au 3RS, par transposition ou par

    projection, par reprogrammation aussi (puisque les thmes gotiques qui

    exist un la mine. Proiectul const ntr-

    o prim etap n favorizarea acestei luri

    de contact cu bucuretenii prin

    intermediul unei construcii efemere n

    relaie direct cu spaiul public. (1)

    A doua etap nu va apare niciodat n

    descrierea proiectului. Pretindem c

    aceasta nu este nici uitare, nici

    ntmplare: aceast prim etap, este

    descrierea etalrii unui spaiu neted,

    generat de operaiunea de dou ori

    contradictorie de a instala un la mine

    n spaiul public i ntr-o structur

    efemer. Dac nu exist o a doua etap,

    este pentru c nu exist nici un mijloc de

    a anticipa virtualitile unui astfel de

    spaiu: a doua faz se rezum la un fie

    ce-o fi. (2)

    nc o dat definiia strategic a

    proiectului d seam de punerea sa n

    oper pornind de la aceast faz iniial

    de propunere (trunchiat): o serie

    alternat de alegeri ntr-un joc cu doi

    juctori, unul fiind structura de stat a

    reelei format din municipalitatea

    Strasbourg i oraele partenere iar

    cellalt 3RS. Strasbourg i alege

    partenerii pentru facilitatea codajului

    evenimentului artistic, 3RS alege n acest

    spaiu zona cea mai puin striat. (3)

    Instituia supra-codeaz atunci proiectul,

    punndu-l ntr-o situaie imposibil de a

    trebui s-i asume o poziie de

    monumentalitate (singurele coordonate

    posibil de nchipuit n spaiul striat pentru

    un proiect artistic): proiectul va trebui s

    se instaleze n Piaa Unirii, tocmai n

    centrul unei zone urbane a aparatului de

    stat. Dinamica intern a 3RS nu poate

    descifra dect spaiul neted i

    proprietile sale locale: ntr-un parc

    striat din toate prile, trebuie alei

    arborii pentru a-i adposti, i cutat apa

    i energia. n aceast i n s t a l a i e

  • l o g i A _ 1 0 c o a l a / t h e s c h o o l / a z i s k o l a

    14

    prennent toute la place dans le premier passent parfois l'arrire plan du

    second, lorsque les agencements de l'espace et des choses deviennent

    l'objet de la description). Ce qui est essentiel, c'est qu' aucun moment le

    deuxime discours n'a valeur d'assignation diagnostique du premier. C'est

    cette condition seulement que les machines abstraites qui structurent le

    monde de Camlia peuvent s'effectuer dans un discours, dployer un

    rgime de signes qui ne sera pas immdiatement recod comme un

    symptme.

    La machine et son espace sagencent sans programme.

    "Envers et contre tout nous pagayons contre courant."

    (3RS@Bucuresti)

    (1) Extrait du dossier de prsentation du projet 3RS@Bucuresti, prsent un concours

    ouvert par la ville de Strasbourg grce auquel lexprience a pu avoir lieu

    (http://www.3rs.fr/roumaniahab.html). Extras din dosarul de prezentare a proiectului

    3RS@Bucureti, prezentat la un concurs deschis de oraul Strasbourg datorit cruia

    experimentul a putut avea loc. (2) Come what may. (3) "Ces lments suggrent que cette

    ville est une sorte de patchwork architectural, rsultat dune histoire mouvemente.

    Lurbanit qui en dcoule parat dcousue et Bucarest semble offrir un terrain de jeu

    incomparable en matire despaces urbains." Aceste elemente sugereaz c acest ora este

    un fel peticire arhitectural, rezultat al unei istorii agitate. Urbanitatea care decurge din

    aceasta pare incoerent i Bucuretiul pare s ofere un teren de joc incomparabil n materie

    de spaii urbane. (4) http://www.alternativ.ro/arhiva/arhiva_diverse/3fr.php (5)

    http://video.google.fr/videoplay?docid=7137466347571817432

    Is it really always necessary for architecture to be one of the leading major

    arts? Do the architectural mechanism and the architectural function only have

    meaning under the leadership of the political apparatus and the construction

    norms? It may be possible that the answer to these two questions is

    affirmative. Regardless to all this, the experimental work of the group 3RS has

    a tentative of boosting architectural function towards a direction which may

    lead to a slight transformation.

    paradoxal, fa-n fa cu Casa Poporului

    i pe o peluz pe care pietonul este

    interzis, mecanismul de rzboi i

    actualizeaz potenialul de agresiune, aa

    cum o arat reacia teoretic a

    arhitectului/urbanist (vezi textul Casa

    mea n parcul tu (4)): trebuie s fie doi

    francezi cei care vin s pun n discuie

    raportul dintre poporul romn i propriul

    su spaiu public?

    La aceast ntrebare am fi tentai s

    rspundem: nu doi francezi, ci doi

    nomazi, fr ndoial. Dar determinarea

    naional nu este totui fr legtur cu

    problema. Situaia politic din Romnia

    este nc reperabil msurii de concepte

    a Tratatului de Nomadologie. Poziia

    nomadului este definit aici n primul

    rnd drept un ter ntre dou figuri

    antagonice i duale ale suveranitii

    statului: cea a Regelui-Magician i cea a

    Preotului-Jurist. Nu este dificil de vzut c

    statul romn se afl ntr-o criz de

    reconfigurare marcnd trecerea de la o

    form la alta. Prins ntre Casa Poporului,

    simbol fantastic al celei dinti i

    publicitatea luminoas ce nsoete

    regimul contractual al celei de-a doua,

    structura 3RS se plaseaz sub condiii de

    exterioritate absolut. Contrar a ceea ce

    s-ar putea crede, experiena nu indic un

    mod de ocupare a spaiului public de

    ctre ceteni (chiar dac sugereaz

    anumite forme ale acestei ocupri,

    atractive fiindc sunt festive i spontane).

    Structura 3RS nu este cetean, de altfel

    nu mai mult dect posibil de atribuit n

    dihotomia spaiu privat spaiu public,

    fiindc ea provine n acelai timp din

    ambele, i fiindc ea le revede pe cele

    dou spate-n spate instalndu-se n afara

    spaiului coordonat de stat. Dac a r

  • l o g i A _ 1 0 c o a l a / t h e s c h o o l / a z i s k o l a

    15

    trebui msurat interesul acestei instalaii cu criteriile investiiei publice n arta oficial,

    judecata ar fi desigur sever. Producia este la fel de subire ca i inuta evenimentului. Totul

    este minuscul, sau discret, sau stngaci. Dar acesta este tocmai semnul regimului

    activitilor nomade. Dac dorim s surprindem interesul experimentului, trebuie s-l cutm

    n normele interne ale modului su de funcionare.

    A deveni nomad fr adpost: naufragiul voluntar

    n 19 octombrie 1952, Alain Bombard se lansa ntr-o traversare a Atlanticului fr provizii,

    fr resurse, n condiii de naufragiu la bordul unui zodiac numit lHrtique (Ereticul).

    Spaiul prin excelen striat pe care-l constituie Atlanticul navigaiei moderne i relua local

    calitatea sa iniial de spaiu neted.

    Metodele 3RS sunt de aceeai natur. Ele sunt n primul rnd experimentare, constituirea

    unei sume de cunotine aparinnd tiinei nomade. A nva s faci viabil o structur

    conceput iniial pentru a primi un spectacol. mpotriva extraordinarei sofisticri a sistemelor

    constructive ale arhitecturii modulare moderne, a dezvolta o tiin a dispunerii pnz-tij-

    frnghie: trei elemente mai mult sau mai puin suple, a cror punere n oper (care trebuie

    s fie de o mare rigoare, provenind din inut i etaneitate) este, pentru a relua un concept

    pe care Deleuze l-a mprumutat de la Husserl, anexact. Construcia la vedere aa cum

    vorbim de navigaia la vedere este regula proiectului. Odat dispunerea construit, ea intr

    ntr-o traiectorie de deriv, jucrie a forelor n fluxul urban asupra crora nu are nici o

    influen i cu care creeaz att bine ct i ru.

    Tematica aleas pentru naraiunea video (5) a proiectului indic i mai clar o nscriere n

    nebuloasa modurilor operatorii nomade. Muzica de exemplu: tema din Mission: Impossible

    este paradigmatic afectelor nomade prin care artitii i percep propriul lor mecanism de

    rzboi: secretul, pericolul i necunoscutul. Am spus c naionalitatea artitilor din 3RS nu era

    lipsit de legtur cu problema, deci cu condiiile executrii unui mecanism de rzboi n

    esutul urban modern. Ar trebui desigur deja ca forma-stat (aici municipalitatea Strasbourg)

    care garanteaz o asemenea experien s exercite un control suficient de eficient asupra

    propriului su spaiu pentru a lsa s se manifeste tendine nomade n cadrul organelor sale

    de decizie. Reacia statului romn este n aceast privin foarte lmuritoare. n contact cu

    puternice mecanisme de rzboi opernd n vecintatea sa, cele ale srciei i violenei

    strzilor, l primete pe cel al 3RS oferindu-i protecie poliieneasc. Aici este fr ndoial un

    paradox, dar mai puin dect am putea crede. Dac experimentul 3RS@Bucureti este un

    mecanism de rzboi, el nu aparine totui unei organizaii sociale externe formei-stat. n

    msura n care este arhitectural, am vzut c era n mod necesar legat de un spaiu striat

    cruia i este tributar, cel puin n parte. Singura posibilitate pentru o arhitectur nomad,

    dup prerea noastr, este cea a unei re-dispuneri lansate, din interior, de anumite organe

    ale aparatului de stat n direcia unei transformri-minore, deschiznd un interstiiu neted n

    spaiul colectiv.

    S ncercm s facem un bilan. La ce bun, pn la urm, un astfel de naufragiu? Nu exist

    un rspuns satisfctor, dar putem totui observa anumite efecte singulare de irupere a unei

    deveniri nomade n marele mecanism al oraului modern. Fisura conturat n spaiul colectiv

    striat al dispozitivului urban i social prin inseria unui mecanism naufragiat este un spaiu

    deschis de etalare pentru orice pseudo-identitate, identitate ea nsi fisurat. n siajul

    mecanismului 3RS apar dou figuri paradigmatice ale virtualitilor unui astfel de spaiu:

    (1) Actorul. Epura jocului, ceva ce s-ar nrudi jocului pur al actorului, nu devine vizibil dect

    dup o decontextualizare n raport cu dispozitivul instituional (i arhitectural) al teatrului i

    al scenei. Postura actorului nu i dobndete adevrata valoare de implicare dect atunci

    cnd nceteaz s fie o funcie atribuibil ntr-un sistem de coordonate care i sunt exterioare

    (spaiu-timp social al reprezentrii teatrale). n aceasta const interesul teatrului de strad

    care rupe cu acest sistem de coordonate, i nu este neaprat o ntmplare faptul c una din

    primele dispuneri n jurul mecanismului 3RS a funcionat n acest registru. Modul operator la

    interfaa dintre aceast dispunere de teatru improvizat i fluxul pietonilor este revelator

    pentru efectele de deteritorializare corelativ trecerii spaiului striat urban la spaiul neted

    etalat de mecanismul naufragiat:

    "Cu puin timp nainte Roberta ne-a

    artat tactica sa de recrutare a

    candidailor. Ea privete mulimea

    trecnd i i alege inta. Aspectul,

    atitudinea sunt criteriile de selecie.

    Odat inta definit, se npustete asupra

    sa asemenea oimului, o prinde de bra i

    o bombardeaz cu conversaia sa nsoit

    de o privire bine aleas."

    Contact fizic i problematica prdrii,

    transpunerea codurilor vestimentare ntr-

    un sistem de semne indescifrabil n

    spaiul coordonatelor sociale.

    Mecanismul i spaiul su funcioneaz

    prin dislocarea programului din loc.

    (2) Schizofrenicul. n spaiul

    interaciunilor sociale legate prin deriva

    mecanismului naufragiat, discursul

    despre sine (mitologia sinelui) se poate

    desfura la adpostul operaiunilor

    cotidiene ale conformrii la normele i

    coordonatele aparatului de stat: n

    particular cele ale strii civile i ale strii

    sntii. Categoriile diagnosticului

    psihiatric dovedite operatorii atunci cnd

    le aplicm discursului Cameliei arat nc

    o dat proprietile spaiului pe care

    mecanismul l desfoar n jurul su. n

    spe, discursul Cameliei genereaz un

    alr discurs propriu pentru 3RS, prin

    transpunere sau prin proiecie, prin

    reprogramare de asemenea (deoarece

    temele egotice ce-i afl toate locul n

    primul trec uneori n spatele celui secund,

    atunci cnd dispunerile spaiului i

    lucrurilor devin obiecte ale descrierii).

    Ceea ce este esenial, este c n nici un

    moment cel de-al doilea discurs nu are

    valoarea de atribuire diagnostic a

    primului. Doar cu aceast condiie

    mecanismele abstracte ce structureaz

    lumea Cameliei se pot efectua ntr-un

    discurs, etalnd un regim de semne ce nu

    va fi recodat imediat drept simptom.

    Mecanismul i spaiul su se ajusteaz

    fr program.

    n ciuda tuturor noi vslim mpotriva

    curentului

    (3RS@Bucuresti)

    trad. Andreea MILEA

  • l o g i A _ 1 0 c o a l a / t h e s c h o o l / a z i s k o l a

    16

    AStA

    Interviu 3RS

    3RS interview / Interj a 3RSsel

    Raluca: De ce ai ales Romnia i cum particip "construcia" voastr n mediul de aici, din Cluj?

    Charles Altorffer: Am ales Romnia nu cu aceast ocazie, ci n 2005 am mers la Bucureti

    pentru dou luni, executnd o lucrare pe tema "instalaii urbane". Am ctigat o burs la

    Strassbourg pentru acest proiect, era un concurs la care am participat, i a trebuit s alegem

    ca locaie unul din 25 de orae europene. Din Romnia aveam de ales ntre Timioara i

    Bucureti. Reflectnd la proiectul nostru, care presupune a tri ntr-un ora mpreun cu

    construcia noastr, am dorit s avem de-a face cu un ora mare, o capital, deci din cele 25

    de orae multe au fost eliminate. Apoi am ales Bucuretiul dintre capitale pentru c, evident,

    ne-am documentat despre ar, am citit... Este de fapt o chestiune de sensibilitate, am avut o

    serie de motive care ne-au atras la Bucureti... istoria rii, n general, i cnd spun asta nu m

    refer la istoria contemporan, ci la istoria complet. Ceea ce m-a marcat este c, din ceea ce

    am aflat, am impresia c invaziile s-au oprit mereu in Romnia, barbarii, turcii, toat lumea

    vroia s mearg n Europa i de fiecare dat cnd ajungeau n Romnia, romnii spuneau: nu

    nu, v rugm, ia plecai... Mi s-a prut foarte interesant caracterul puternic pe care-l imprim

    aceasta. Apoi sunt chestiuni ce in de arhitectur, de urbanismul Bucuretiului, traumele date

    de construciile ceauiste, toate acestea ne puteau oferi locuri interesante, mai stranii, mai

    diferite...

    R: Dar foarte publice, de ce? mereu n centrul oraului...

    C.A.: Aici n Cluj nu noi am ales locaia. Dar ntr-adevr vrem s lucrm ntr-un ora mare,

    pentru c exist un dialog, se ntmpl foarte multe lucruri, e interesant s ajungi ntr-un astfel

    de ora i, la fel ca la un computer "plug and play", dar aici e vorba de "plug and live" mai ales

    ntr-un ora mare, cu reele electrice, e mai comod.

    R: Acest mod de tri este foarte public... prin urmare implic i s v expunei mult...

    C.A.: E o alt noiune a conceptului nostru. Suntem doi francezi, sosim ntr-un context total

    strin... cum facem s generm un maxim de dialog, de ntlnire? Ca artiti, noi doi, ajungem

    ntr-un hotel, ieim, facem cteva poze, desenm cteva crochiuri, i ce se ntmpl? Nu exist

    o alt personalitate cu care s discutm, s schimbm idei. Iar ntr-un spaiu public devii

    obligat s ntlneti lume. Asta s-a ntmplat la Bucureti, am cunoscut foarte mult lume n

    timp foarte scurt. Asta am experimentat la Bucureti i evident e valabil pentru toate oraele,

    cu ct e mai mare oraul, cu att dialogul e mai intens. Alegerea Bucuretiului a fost mai

    degrab dintr-o dorin, dect din considerente intelectuale. n definitiv, putem imagina

    scenarii i ntr-un sat, dar cred c nu ar fi aa interesant, s creezi o instalaie n spatele

    curii...

  • l o g i A _ 1 0 c o a l a / t h e s c h o o l / a z i s k o l a

    17

    R: i Cluj? De ce Cluj?

    C.A.: n timpul acestui proiect n Bucureti l-am ntlnit pe Silviu, care ne-a invitat s dormim

    la Cluj, venisem la Bucureti cu o main plin de materiale i am fcut un popas la Cluj. El ne-

    a gzduit i am petrecut o noapte aici. El ne-a contactat pentru c descoperise site-ul nostru

    prin intermediul site-ului colii de arhitectur. Iar dup aceasta, ne-a spus de multe ori c vrea

    s organizeze ceva n coala sa, mpreun cu noi.

    R: Ce prere avei despre acest eveniment al studenilor de la arhitectur? E o aciune binevenit?

    C.A.: E foarte bine, dar suntem ntr-o situaie mai delicat, a fost aa mult de lucru nct nu

    am apucat s profitm de tot ce se ntmpl, am senzaia c e foarte interesant, dar fiindc am

    fost foarte prini n activitatea noastr e un pic frustrant c nu am reuit s vedem ce se

    ntmpl n rest. n schimb, e extrem de interesant c interacionm cu studenii muncind, aa

    am i nceput munca noastr n instalaii urbane, pe ideea de a fabrica lucruri, de a intra n

    contact cu materia, de a nu sta mereu doar la planet desennd, intelectualiznd, imaginnd

    lucruri. Nu, noi avem nevoie de o realitate. Iar faptul c putem s aducem aceast ideologie

    aici i s o transmitem unui grup de studeni e minunat... Exist mereu problema banilor, a

    sincronizrii, dar organizarea a fost foarte bun, Silviu s-a ocupat excelent de materialul

    recuperat i de transportarea lui, iar nou ne-a rmas doar s fim prezeni, s lum decizii

    alturi de studeni...

    R: Ce nseamn pentru voi "n proces", titlul evenimentului nostru?

    Fred Keiff: n toate proiectele pe care le-am fcut pn acum procesul e mai important dect

    rezultatul, e mai important felul n care faci un lucru dect lucrul n sine, drumul e mai

    important dect destinaia.

    C.A.: Mai ales cnd este vorba despre o instalaie efemer. Aici ntreaga valoare a

    evenimentului st n munc, n ntlnire, n schimbul de idei, obiectul fabricat aici nu va rmne

    mult vreme, dei are importana sa...

    R.: Dar de ce efemer? De ce alegei s mergei ntr-un loc, montai instalaia i apoi o demontai?

    C.A.: Pentru c astfel ne permitem s facem lucrurile mai rapid, mai lejer, i foarte des

    instalaia e o construcie proprie, o producie proprie...

    R.: De ce nu lsai acolo obiectul?

    F.K.: Pentru c de fiecare dat gsim un context n care intervenim, iar acest context este

    mereu un context circumstanial, legat de un eveniment, foarte efemer. Perspectiva realizrii

    unor obiecte perene, mai stabile, ni se pare interesant, dar e mai greu de gsit o locaie n

    acest caz. Pentru a construi ceva ce rmne e nevoie de mai muli bani, de mai mult timp, de o

    manier diferit de edificare i pe moment e mult mai dificil s ai bugetul sau contextul pentru

    a construi ceva durabil

  • l o g i A _ 1 0 c o a l a / t h e s c h o o l / a z i s k o l a

    18

    C.A.: Suntem relativ tineri, abia am ieit din coal, nu avem contactele necesare nc nu

    primim telefoane cu comenzi de genul: "am nevoie de o universitate mare i grea". Construim

    lucruri mrunte, i cu ocazia anumitor evenimente aceste instalaii iau amploare.

    R.: Promovai un stil de via nomad?

    F.K.: Nu e vorba de un concept separat de proiecte, e ceva ce rezult din proiect, din felul n

    care trebuie s lucrm, din proces. Nu e calul de btaie pe care-l folosim sistematic.

    C.A.: Eu nu m simt neaprat ca fiind nomad, nu am neaprat chef s cltoresc tot timpul,

    mi place de exemplu s stau linitit acas, s meditez la anumite lucruri. Proiectele noastre nu

    sunt legate de noiunea de nomadism, ci mai degrab, cnd apare un eveniment n alt parte,

    stilul de via vine din ncercarea de a tri din plin acest proiect. i n cazul Bucuretiului... a

    fost casa mea pentru dou luni, dar nu e casa mea. Nomadul, cred eu, cltorete mereu

    mpreun cu casa sa.

    R.: i mesajul construciei voastre? Ideea ei?

    C.A.: E vorba de felul n care se poate locui ntr-un loc, ntr-o manier efemer, dar de a-l locui

    n mod real. A-l locui n mod real i permite s te simi "acas", s invii lume, s ntlneti i

    s cunoti lume, s poi munci mpreun cu alii. E ceea ce nu ofer nici hotelurile, nici youth-

    hostelurile. Ceea ce dorim prin instalaiile noastre este s demonstrm abilitatea unui grup de

    oameni de a merge ntr-un anumit loc, de a proiecta i fabrica tot ce ine de materializarea

    proiectului. Asta cnd vorbim despre instalaii locuibile, pentru c avem i instalaii nelocuibile,

    care exist pentru a transmite un mesaj artistic, poetic, au o poveste - anecdotic uneori. Au i

    acestea importana lor. Dar n ceea ce privete locuirea, e vorba de felul n care un grup de

    oameni pot s ajung ntr-un loc, s se simt foarte repede "acas in mod autonom... Da, e o

    problem de autonomie, "plug and play", dup cum spuneam: ajung, lucrez, termin lucrul i

    plec lsnd n urm locul gol aa cum era nainte.

    R.: i nostalgia pentru lucrurile efemere construite de voi, exist?

    F.K.: Nu e nostalgie

    C.A.: Nu, nu cred, mai mult acel sentiment c ajungi acas

    F.K.: Descoperirea unor lucruri noi nostalgia apare dac am fi regretat.

    C.A.: Nu e neaprat ataament fa de loc, ct mai ales fa de proiect. Eu lucrez ntr-un teatru

    i dup premier, ne desprim. Timp de 2 luni lucrezi intens ntr-un grup, i apoi fiecare i

    vede de treaba lui, exist, bineneles o prere de ru dar e normal ca totul s aib un final.

    Viaa merge mai departe mi place mult ritmul sta de lucru: 2 luni aici, 2 luni acolo

    R.: Am fost la Veneia, am vzut Bienala ce ne putei spune despre pavilionul Franei?

  • l o g i A _ 1 0 c o a l a / t h e s c h o o l / a z i s k o l a

    19

    Charles: Bienala este deja un context diferit, nu a fost proiectul nostru. Patrick Bouchain a

    invitat grupul de arhiteci Exyst iar noi am fost invitai de ctre ei. Conceptul este aproape

    acelai: cum investim un loc dat, cum l transformm pentru a deveni locuibil, un loc unde

    putem desfura activiti la Veneia am construit locuine pentru artiti care au fost locuite 3

    luni. Singura diferen a fost c totul s-a petrecut ntr-un muzeu, deloc ntr-o realitate frust...

    cum s-a ntmplat la Bucureti, de exemplu. Deci raportul e diferit mult vorbrie, mult

    mediatizare, nu puteam face greeli. A fost o experien interesant. Media a avut un rol foarte

    important. Noi ne-am fcut treaba cu sinceritate ct despre cum s-a interpretat, a putea

    spune c nu e problema mea. Dar trebuie s recunoatem c am trit ntr-un "turn de filde",

    pentru a ne face psul.

    F.K.: Ceea e important la Veneia e c ni s-a permis prin intermediul mediatizrii s fim

    "vizibili", s existm lucru care ne este dificil de atins, pentru c lucrm cu efemerul, lucrm

    punctual ntr-o manier, s spunem "dilatat" totul tinde s se piard scopul nu este

    mediatizarea, dar este important s ai posibilitatea s-i transmii ideile, s exiti. Este

    important c suntem aici, dac nu aveam posibilitatea s ntlnim pionii care ne-au dat aceast

    ans, proiectul nu s-ar fi realizat. i cum totul se realizeaz prin conexiuni, ntlniri,

    schimburi, putem spune c Bienala de la Veneia e o ramp de lansare formidabil. n ceea ce

    privete evenimentul "Bienala de Arhitectur" de la Veneia, eu personal sunt dezamgit, mi se

    pare superficial prea mult mediatizare, elita de arhiteci celebri vin i expun n pavilioane, un

    fel de mafie organizatoric (n-o spun cu conotaii rutcioase), de reea intern nchis, se

    schimb monarhic i se lupt pentru a atrage vedetele, dar substana celor expuse n

    pavilioane se pierde. Mi se pare c raportat la preocuprile pe care ar trebui s le dea

    arhitectura azi, exist mai multe lucruri de zis dect ceea ce se ntmpl acolo nu vreau s

    desfiinez totul, dar lucrurile vor s fie prea "n tendine", prea canalizate, prea

    instituionalizate Ceea ce gsesc ns inedit este participarea lui Patrick Bouchain la Bienal.

    El a pus n scen anumite lucruri, pentru c are un nume, are anumite idei pentru care lupt de

    30, 40 de ani Ei bine, n mijlocul acestui spaiu instituionalizat, n care reprezentarea este

    apriori stabilit, a reuit s fie un rebel. Face parte, de asemeni, din rndul elitei pariziene,

    cunoate persoanele potrivite, asta e sigur! Dar are un discurs al revendicrilor, poate prea

    puin gustat

    C.A.: i n acelai timp foarte ancorat n realitate. Asta mi-a plcut foarte mult la acest

    proiect n tot acest univers al marilor discursuri, noi am reuit s construim arhitectura

    noastr, real am locuit acolo, asta mi se pare o reuit. Totul se datoreaz inteligenei lui

    Patrick Bouchain, puterii lui de a se impune ntr-un cadrul foarte instituionalizat. A fost

    incredibil! A ntors pe dos multe reguli chiar i administrative e bun la aa ceva!

    F.K.: Richard Rogers care a deschis oficial Bienala cnd a ajuns n pavilionul Franei, pe

    acoperi a trebuit s-i scoat osetele, i a intrat n bazinul cu ap este ceva diferit, ceva de

    ordinul raportului cu spaiul, cu corpul, cu programul care a fost concretizat gsesc c asta e

    chintesena pavilionului francez: de a te putea aeza la mas, de a te trezi ntr-o saun, de a

  • l o g i A _ 1 0 c o a l a / t h e s c h o o l / a z i s k o l a

    20

    veni s vezi o expoziie pe un acoperi din Veneia. Nu am vrut s artm arhitectura ci s o

    trim, asta e esenial.

    R.: Dintre proiectele care le-ai realizat, care e cel mai aproape de voi?

    F.K.: Bineneles c fiecare proiect are istoria lui pentru mine Bucuretiul mi-e cel mai drag,

    pentru c a fost cel mai lung, am fost izolai, am fost doar eu cu Charles, la Veneia am fost o

    echip de 30, de exemplu.

    C.A.: La Bucureti a fost extrem, am mers departe cu ideile noastre, pentru mine Bucureti

    este proiectul cel mai important. Este un proiect mult mai mic dect la Veneia, incomparabil,

    dar e mult mai autentic, am trit autonom la Bucureti 2 luni acest lucru este de o bogie

    halucinant pentru mine ca artist dornic de schimburi de experiene, e o experien mult mai

    interesant dect aceea de a face un obiect frumos ntr-un anume loc. Din punct de vedere al

    muncii noastre proiectul de la Bucureti e cel mai important reper al ultimilor ani, iar apoi din

    punct de vedere afectiv proiectul Maison dAudrey, o pies de teatru care se petrecea n acelai

    habitaclu care l-am adus la Bucureti.

    F.K.: Pentru mine, a doua poziie dup Bucureti o ocup proiectul de la Veneia, pentru c a

    durat destul de mult, 1 lun, i a existat o atmosfer special, e adevrat, eram efectiv ca ntr-

    o cuc. La Barcelona s-au ntmplat lucruri similare, a fost super amuzant n ambele cazuri

    C.A.: O experien extraordinar dar care o guti dac eti n snul grupului, n-a fost deloc

    deschis.

    F.K.: Nu am cunoscut italieni! nu foarte muli.

    C.A.: Pn la urm o s spunem c le iubim pe toate, dar primele instalaii sunt cu adevrat

    importante e punctul de plecare: iei n spaiul public, te joci cu el, lucrezi noaptea, eti

    izolat, te joci pac-pac cu poliiti adevrai, pot spune c devine magic! Deci, putem spune c

    treaba cu instalaiile e simpl putem face ce ne trece prin cap!

    F.K.: E adevrat c n arta contemporan lucrurile au deviat, dup Marcel Duchamp fiecare

    crede c e suficient s expui un pisoar ca s fii genial dar nu-i chiar att de simplu. E

    adevrat c exist critici negative referitor la acest concept, treaba noastr e i aceea de a

    demonstra capacitatea instalaiilor de a exprima ceea ce poate pictura sau sculptura nu

    transmit.

    Raluca: Merci!

    Transcriere: Ruxandra BERINDE Silviu MEDEAN

    Traducere: Dana POP

  • l o g i A _ 1 0 c o a l a / t h e s c h o o l / a z i s k o l a

    21

    Workshop Dossin Mechelen

    Thinking the future of symbolic places

    A gndi viitorul locurilor simbolice / Gondolni a szimbolikus helyek jvjre

    Principalul scop al workshop-ului din Belgia a fost rezolvarea punii

    dintre trecut i viitor a locurilor cu valoare simbolic, i mai ales

    scopul i viitorul locurilor ncrcate de memorie i amintiri. Corina POP - participant

    studio 5 - the Dossin Transition. Tutor: Joris Pauwels (Belgia) -

    Zaha Hadid Arhitects. Ozan Anic (Turcia), Jonas Bensch (Belgia),

    Pawel Garus (Polonia), Andrs Nagy (Romnia), Codina Nuria

    (Spania), Geraldine Parsy (Frana), Anna Poplawska (Polonia), Elke

    Velter (Belgia)

    Dup instructajul bogat i vizitele pe sit i n mprejurimi, aveam

    ocazia n sfrit s vorbim despre ideile noastre care, surprinztor,

    dei eram din ri i culturi diferite, erau asemntoare. Joris, tutorul

    nostru, nu i-a impus punctul de vedere, rmnnd doar un

    moderator.

    Impresiile, dup vizita pe sit, erau... cam aa:

    Situl este la periferia oraului, i se dorea o revitalizare a zonei,

    crearea unor obiective ce atrag vizitatori, altfel monumentul-muzeu

    ar fi doar un muzeu i nimic mai mult. Nici unul din grupul nostru nu

    a simit spiritul locului, nimic nu mai transmitea ceea ce s-a ntmplat

    acolo cu vreo 70 ani n urm. Cazarma Dossin este un bloc de

    apartamente, cu o curte frumos amenajat. Singurul lucru ce

    amintete de deportare este muzeul la parterul i subsolul colului

    nord-vestic al cazrmii, dar odat ieit din muzeu i vznd florile i

    copacii din curte... parc nu este ceea ce ar trebui s fie. Cldirea Ika

    - ce a strnit multe discuii - nici ea nu ne spunea multe, oricum

    partea nou nu prezenta nici un interes... pn la urm am renunat

    la toat cldirea. Mnstirea dominican - cldire frumoas, care

    trebuia neaprat nglobat n concept ca punct de atracie - a devenit

    studio 5:

  • l o g i A _ 1 0 c o a l a / t h e s c h o o l / a z i s k o l a

    22

    punctul de iniiere, de intrare n traseu. Ce ngreuna proiectul erau

    circulaiile: cea paralel cu situl e o arter aglomerat i cea care

    strbate situl e o strada de legtur - toate ne preau eseniale

    pentru o circulaie bun n ora, motiv pentru care le-am pstrat.

    Canalul Dyla este i el un element important, s-a discutat

    posibilitatea unui pod peste canal, dar dat fiind c el nu ducea

    nicieri, am rmas la o platform n consol, loc de odihn i de privit

    apusul peste Dyla, ct i semnal care se vede bine de pe drum.

    Pentru vitalizarea zonei am vrut s crem un parc, dar aprea

    problema strzii ce strbate situl. Astfel, am propus o structur ce

    pornete din curtea mnstirii i se ridic treptat, trecnd peste i

    parial sub strad, atacnd cldirea Dossin - cldirea Dossin care nu

    mai este un bloc frumos de apartamente ci, decopertat, devine ea

    nsi un muzeu al deportrii i holocaustului. Aceast cldire era

    introvertit, zidurile ei erau o barier i nimeni nu prea tia ce se

    ntmpl nuntru. Acum, atacat fiind de aceast structur-animal,

    se sparge, lsnd s scape n afar mici momente, imagini, cadre ce

    dezvluie ntmplrile petrecute aici. Vizitatorul ajunge n sfrit n

    curte i, n urma informaiilor ce le-a primit, n unele puncte ale

    traseului resimte cu adevrat ce s-a ntmplat aici i o parte a

    sentimentelor celor deportai: senzaia de incertitudine, de a nu ti ce

    se va ntmpla cu tine, anxietate i nlturare din lumea de afar.

    Dar aceast structur nu trebuie s fie neaprat un muzeu sau

    monument al amintirii. Omul alege: este un vizitator al muzeului

    trecnd i contemplnd prin spaiile muzeului, cele de sub structur

    i oprindu-se la unele puncte pe traseu (zidul, de exemplu), sau este

    doar un trector prin parcul de deasupra structurii, un trector ce

    dorete s se opreasc i s se odihneasc cteva minute pe

    platforma de deasupra apei, sau pur i simplu s-i fac plimbarea

    de dup-amiaz. NAGY Andrs - participant

    A new structure has been proposed for revitalizing the area. This structure is

    born out of the yard of the monastery and rises slowly over and under the

    street, to finally attack the Dossin Building. This building is no longer a

    beautiful block of flats. It has lost its envelope and it turns into the museum of

    deportation and holocaust. The attack of the new structure causes a break and

    tiny moments and images reveal the whole story that took place here.

  • l o g i A _ 1 0 c o a l a / t h e s c h o o l / a z i s k o l a

    23

    studio 8. Tutor: Filippe Brysse. Marco Lorusso (Belgia), Adriaan

    D'Halluin (Belgia), Julien Mirada (Frana), Floris van der Biggelaar

    (Olanda), Joanna Krysiewicz (Polonia), Tomasz Czarnecki (Polonia),

    Erika Sketes (Romnia), Arabellael Ginawy (Belgia)

    Abordarea noastr a fost una mai degrab teoretic dect practic, n

    sensul c nu am propus intervenii arhitecturale majore: am

    considerat cldirile pe care le aveam la dispoziie ndeajuns de

    ncrcate de memorie i semnificaie, nct s nu trebuiasc ajutate

    de crja extinderilor. Valoarea lor precum i a spaiilor intermediare,

    odat aduse la suprafa i puse n valoare prin reamenajri i

    reabilitri minimaliste cu caracter funcional le fac potrivite de-a

    adposti funciuni care s revitalizeze complexul i s aduc oameni,

    s strneasc interes. Rspunsul nostru la problemele puse de sit

    sunt oamenii i funciunile n a cror cadru se mic acetia i-i

    construiesc sau consolideaz propria personalitate i relaiile

    interpersonale. Nou ni s-a prut esenial ca acest sit nu numai s ne

    ajute s ne aducem aminte, s aflm, s cunoatem evenimentele

    legate de acesta i cel de-al doilea Rzboi Mondial, ci i s nelegem

    aceste evenimente; s ne dm seama ce i-a putut determina pe

    oamenii acelor timpuri, nu foarte diferii de noi, s le lase s se

    ntmple; s observm i ce se ntmpl azi prin coluri ascunse, mai

    puin mediatizate, ale lumii sau chiar ale mediului nostru

    nconjurtor. Astfel doream s impunem o atitudine mai umil fa de

    firea uman, n sensul nevoii de contientizare a laturilor negative din

    noi nine. Pentru aceasta nu avem nevoie de Disneyland-ul

    amenajrilor caracteristice theme-park-urilor care s ne dea senzaii

    tari, ci numai de intelectul nostru, de sensibilitate i empatie, i, nu n

    ultimul rnd, de un pic de umilin fa de umanitate i ceilali

    oameni. Uneltele cheie n acest sens sunt funciunile i conexiunile

    dintre acestea, respectiv abordarea fiecrui grup de vrst.

    1. OCHII. Reprezint atitudinea contemplativ, analitic a grupului;

    provenind dintr-o poz cu un deinut din cazarma Dossin, imaginea

    invit la invocarea trecutului, la o meditare asupra depersonalizrii

    din lagre i nu numai. Interpretat n cheie pozitiv,

    depersonalizarea se metamorfozeaz n universalizare, contientizare,

    punerea problemei Holocaustului la nivel global: ea trebuie s fie

    prezent n contiina noastr nu numai cu ocazia comemorrilor.

    Punem n centru ateniei omul, abordarea noastr avnd caracter

    social (problema fiind una social, nu politic, n opinia noastr),

    soluia fiind funciunile care sunt capabile de a modela societatea i

    relaiile sociale.

    studio 8:

    Our approach was rather theoretical

    and less practical. We didnt

    propose major architectural

    interventions: we considered the

    available buildings as suffic


Recommended