+ All Categories
Home > Documents > 3. FILOSOFIA UMANULUI.

3. FILOSOFIA UMANULUI.

Date post: 25-Feb-2018
Category:
Upload: octavian
View: 274 times
Download: 1 times
Share this document with a friend

of 65

Transcript
  • 7/25/2019 3. FILOSOFIA UMANULUI.

    1/65

    3. FILOSOFIA UMANULUI.

    1. Unele aspecte ale fiinrii omului n filosofia universal i naional

    !. Fenomenul contiinei n interpretare filosofic. "si#icul$ contient$

    incontient n filosofia contemporan. "si#oanali%a.

    3.1 Unele aspecte ale fiinrii omului n filosofia universal i naional

    Filosofia form a cunoaterii, a contiinei sociale, a culturii, o creaie a omului i

    pentru om. n aceste roluri, filosofia i contureaz un statut social, i asum un set de

    funcii. Rspunznd cerinelor practicii sociale, filosofia elaboreaz i verific concepte,

    teorii, metateorii, l ajut pe om s ptrund n sensul rosturilor eisteniale, s adopte opoziie n raport cu ele. !ac urmrim procesul socio"cultural n cadrul cruia se dezvolt

    filosofia, observm c nu eist o concepie filosofic, n care autorul n"ar fi abordat mcar un

    aspect al eistenei umane. n aa fel, filosofia formuleaz teze prin care clarific statutul

    eistenial specific omului i umanului. #ltfel spus, discursul filosofic vorbete totdeauna

    despre om, c$iar i atunci, cnd se refer la natur, lucruri, univers%&'. Formula condiia

    umancere o eplicaie i, n acest contet, vom apela la eplicaiile filosofului romn !. !.

    Roca, care meniona( )prin condiia uman trebuie s nele*em )nu numai condiia unei

    fiine economice i politice care lupt alturi de semenii si pentru libertatea sa social i

    politic i pentru aprarea demnitii sale, ci nele*em mai cu seam condiia omului fiin

    spiritual, creator de valori spirituale i capabil s transforme cu ajutorul acestora realitatea

    ce"l privete, s"o umanizeze, transfi*urnd"o+%, p.-'.

    /otodat, n istoria filosofiei ntlnim concepte, sisteme filosofice, aate pe

    problematica uman, care"i propun s descifreze natura uman i s defineasc condiia

    fiinrii individului0personalitii. 1 personalitate remarcabil, n acest sens, este Socrate

    &'()*3)) .e.n.+$filosoful care abordeaz omul n calitate de obiect de studiu, ca a unic a

    filosofrii. #dresarea filosofului ctre contemporani, ctre urmai( )2unoate"te pe tine

    nsui+, desc$ide multiple perspective cunoaterii naturalului i umanului, inclusiv cea a

    utilitii i aplicabilitii cunotinelor acumulate i asimilate de ctre om. !ei, n"a scris nici

    o lucrare, ideile i viaa lui au servit ca eemplu pentru instruirea i educarea mai multor

    *eneraii de filosofi. 3deile lui 4ocrate sunt epuse n dialo*urile lui 5laton i n lucrarea lui

    6enofonAmintiri despre Socrate.4ocrate era convins c dac omul i va ntoarce privirea

    asupra sa, investi*ndu"se pe sine, va afla ce tie i ce nu tie7 ce poate i ce nu poate, precum

  • 7/25/2019 3. FILOSOFIA UMANULUI.

    2/65

    i ce trebuie i ce nu trebuie s fac. 8umai omul care i"a supus analizei propriile aciuni, i

    poate cunoate adevrata esen. 9e*el scria c conform *ndirii socratice, omul trebuie s

    descopere n sine nsui destinaia sa, scopul su, scopul ultim al lumii, adevrul, ceea ce este,

    n sine i pentru sine, c el trebuie s ajun* prin sine nsui la adevr, la adevrul despre

    adevrata sa natur. 4ocrate nva c omul nu trebuie s tind s acumuleze un anumit volum

    de cunotine, ci s tind spre nelepciune, care poate fi atins cu ajutorul filosofiei. #nume

    filosofia, l ndeamn i l ajut pe om s se cunoasc pe sine, s"i descifreze potenialul

    propriului suflet.

    4ocrate a descoperit n le*ile raiunii umane o lume nou, care se afl deasupra percepiei

    senzoriale i a prerilor individuale. 5rin aceasta, el depete senzualismul i relativismul

    sofitilor i reuete s fundamenteze tiina. n opinia lui 4ocrate, tiina este cunoatere

    ntemeiat pe le*ile raiunii. :rmnd normele, pe care le"a propa*at, 4ocrate a ntemeiat

    tiina moralei etica. ;l era contient de faptul c ntemeierea tiinei nu se poate face dect

    prin fundamentarea noiunilor ei de baz. !ac vom reui, sublinia 4ocrate, s stabilim

    noiunea unui proces i prin aceasta vom descoperi esena procesului dat. 4ocrate era convins

    c eist o moral absolut i un ru absolut. 5rin aceasta, se eplic faptul c eistenei

    umane i se ofer dou posibiliti de manifestare eterioar. !ac omul ale*e binele, i

    ascult *lasul raiunii., atunci reuete s"i realizeze adevrata esen, natur. n caz contrar,

    dac va i*nora binele i raiunea, el se va nrui sub presiunea $aosului. 5entru ai cunoate

    potenialul propriei naturi, omul are nevoie de raiune, de tiin. !e pe aceste poziii,

    filosoful ndeamn omul spre auto"cunoatere, spre auto"depire. n momentul n care

    ptrundem n tainele contiinei noastre, descoperim contiina moral Logosul. 4ocrate

    afirma c cine va urma ndemnulLogosului, va tri ca un virtuos.

  • 7/25/2019 3. FILOSOFIA UMANULUI.

    3/65

    certitudinile sale se prbuesc, ca i cum s"ar trezi din somn, ca i cum s"ar descoperi pentru

    prima dat. 1piunile de care interlocutorul era si*ur, i apar ca nite fraze lipsite de sens. n

    momentul n care oamenii, ndeosebi tinerii, i dau seama c *ndesc i c triesc *reit, ei,

    sunt ndrumai de 4ocrate, s descopere adevrul, divinul ascuns n ei. 4ocrate s"a ncadrat n

    lupta cu i*norana, fiind convins c aceasta este unica cauz a nefericirii i rutii omului.

    4ocrate privile*iaz cunoaterea ca drum al virtuii. 4ocrate transform filosofia ntr"un

    eerciiu spiritual, ntr"un mod de a pune ntrebri ce par uor de rezolvat, dar la care este *reu

    de *sit un rspuns. !espre sine, 4ocrate povestea( )2ci nu fac nimic altceva dect s colind

    oraul ncercnd mereu s v convin*, i pe tineri, i pe btrni, s nu v n*rijii de trup, i de

    bani, nici mai mult, nici deopotriv ca de suflet, spre a"l face s fie ct mai bun+ %@, p.@-'.

    4ocrate ne"a lsat ca motenire *ndirea refleiv i actul de nele*ere, manifestnd un

    dispre total fa de moarte. Filosoful nu se teme de moarte, ne comunic 4ocrate n dialo*ul

    Phaidon. n opinia lui 4ocrate, sufletul e strin corpului, iar filosofia l ajut pe om s se

    detaeze de corpul, care nu e dect mormnt. 4ocrate conc$ide( a filosofa nseamn a nva

    s mori, a refuza c$iar n timpul vieii, orice compromis cu pasiunile corporale.

    !espre semnificaia filosofiei lui 4ocrate pentru om, pentru umanitate, despre influenele

    acestuia asupra *ndirii i culturii universale au scris mai muli filosofi. 1ri*inal este aceast

    apreciere( )5entru a re*si funcia deplin a filosofului, trebuie s ne reamintim c filosofii"

    autori pe care i citim i care suntem noi nine nu au ncetat niciodat s recunoasc drept

    patron al lor un om care nu scria, nu preda cel puin n colile de stat, care se adresa celor

    ntlnii pe strad i s"a aflat n conflict cu opinia public i cu puterea, trebuie s ne amintim

    de 4ocrate+%A, p.AB'.

    n perioada elenist, funcionau trei coli filosofice( epicureismul$ stoicismul i

    scepticismul, reprezentanii crora supun analizei fenomenul fericirii. Fondatorul

    scepticismului "irr#on &3()"!,) .e.n.? afirm c fericirea const din linitea imperturbabil

    i lipsa suferinelor. !oritorii de a atin*e fericirea trebuie s rspund la trei ntrebri( !in ceconstau lucrurileC 2um trebuie s ne referim la eleC 2e folos vom obine din raportul cu eleC

    ntruct orice judecat de valoare este, n acelai timp ndreptit i nendreptit, bazndu"

    se eclusiv pe o convenie uman. 5irr$on pune la ndoial capacitatea omului de a cunoate,

    de a soluiona i rspunde la ntrebrile formulate. 5entru a fi fericit, omul trebuie s

    manifeste total abinere i indiferen. 8imic nu trebuie s"l abat pe om de la supremul bun

    Dinitea. Filosoful ndeamn oamenii s renune la orice judecat de valoare, opinie, avnd

    ca dovad( )nu $otrsc nimic+. n ajutorul omului vin ;picur i Eenon. 5entru a fi fericit,afirm ;picur, omul trebuie s cunoasc realitatea i s se conduc de cele patru adevruri

  • 7/25/2019 3. FILOSOFIA UMANULUI.

    4/65

    fundamentale( divinitatea nu trebuie s"i inspire fric7 nu trebuie s"i fie fric de moarte7 este

    uor s"i procuri binele i este uor s supori durerea. Eenon afirma c lumea, cosmosul

    constituie un corp unic, viu i dezmembrat, ptruns de o respiraie corporal nsufleit. ;tica

    stoicilor ncearc s scoat omul din limitele i ctuele necesitii. 5rin necesitate, filosoful

    subnele*e soarta, destinul. #naliza eistenei umane i permite lui Eenon s conc$id c

    libertatea este imposibil.

    n epoca medieval, preocuprile oamenilor erau orientate n viitor, n viaa de dincolo

    de moarte, cadrul n care se desfura viaa pmnteasc le era indiferent. :nul din filosofii

    reprezentativi ai cretinismului #urelian #u*ustin, n Confesiunile sale, sublinia c

    neastmprul oamenilor care alear* ncoace i ncolo ca s admire munii nali, pdurile

    pline de umbr i praiele spumoase, sau ntinderile mrii, valurile oceanelor i drumurile

    stelelor, e un pcat fiindc i face s se uite pe ei nsui, i scopul vieii lor, care este mntuirea

    sufletului. 4copul eistenei umane poate fi cunoscut prin credin i revelaie. 2oncepia

    revelaiei i a credinei are dou surse. :na orientat ctre o realitate supranatural, ideal

    >5laton?. #ceast realitate nu poate fi cunoscut n mod direct. # dou surs insist asupra

    revelaiei directe. 2orelaia, interaciunea i caracterul direct al revelaiei i"a preocupat pe

    filosofi. ;ste cunoscut fraza lui /ertulian( )2red pentru c este absurd+, prin care filosoful

    nea* necesitatea eplicaiilor raionale a revelaiei. #nselm de 2anterbur, n secolul 63,

    afirma( )2red i nele*+. n opinia acestuia, raiunea este liber doar n limitele do*melor. n

    secolul al 6333"lea, /oma dG #Huino i propune s atin* armonia dintre credin i raiune,

    n condiiile prioritii credinei. !ac #urelian #u*ustin declara( )

  • 7/25/2019 3. FILOSOFIA UMANULUI.

    5/65

    eticii trebuie s intre n contradicie cu le*ea natural. 4copul euforiei este binele de dup

    mormnt. Fr contribuia binelui divin euforia venic este de neatins.

    3ndividualismul ca trstur a *ndirii filosofice sc$imb n mod radical atitudinea

    omului fa de sine.

  • 7/25/2019 3. FILOSOFIA UMANULUI.

    6/65

    Renaterii, se observ interesul pentru jurispruden, retoric i art. n *ndirea umanist,

    devenirea >personalizarea? omului are prioritate n raport cu cunoaterea adevrului. 5rinte

    al umanismului italian este considerat Francesco "etrarca>&@-A"&ALA?. ;l a adunat tete

    latine ori*inale. !e la 2icero a preluat forma dialo*ului i informaia despre filosofia *reac.

    5etrarca l numete pe 5laton prin al filosofiei. 2a istoric, 5etrarca dorete s transmit

    filosofia antic contemporanilor si. !intre cele dou mari centre ale culturii i civilizaiei

    antice( Krecia i Roma, 5etrarca ale*e Roma, apreciind"o ca model clasic al civilizaiei.

    /ratatul polemic Despre ignorana mea i a multor altora, eprim independena

    *ndirii autorului n raport cu nvturile scolastice. 5etrarca accept cretinismul, eliberat de

    tlmcirile scolastice. n confruntrile filosofiei antice cu reli*ia, 5etrarca ia poziia reli*iei,

    menionnd( )8u m n*rijesc de ce spune #ristotel, m n*rijesc de ce spune 2ristos. #"l

    cunoate pe !umnezeu, iat fr ndoial adevrata i suprema filosofie. 5reocuparea major

    este preocuparea de om i problemele acestuia+. 5etrarca formuleaz ideea conform creia( nu

    slujesc la nimic cunotinele oricare ar fi ele, dac nu recunoatem posibilitatea sc$imbrii

    naturii umane. 5etrarca se ntreab( )Da ce poate sluji cunoaterea fiarelor, a psrilor, a

    petilor, a erpilor, dac i*norm omul sau nu ne pas de el7 dac i*norm scopul vieii

    noastre, de unde venim i ncotro mer*emC Ii rspunde( )m"am nscut pentru a fi om bun i

    nu pentru a fi nvat( cultura are acest scop sau nu are nici unul+. n lucrrile sale, 5etrarca

    opune teocentrismului medieval " antropocentrismul. ;l formuleaz concluzii prin care

    susine capacitatea omului de a se realiza, de a se personaliza. n dialo*ul filosofic Taina mea,

    5etrarca elucideaz coninutul conflictelor interne, adnci, indicnd metodele de nlturare ale

    lor. n alte lucrri, 5etrarca meniona c filosofia contribuie la victoria virtuii, numai datorit

    virtuii omul poate cunoate fericirea. n competiia inovaiei i a raiunii, 5etrarca susine

    raiunea.

    3deile umanitilor italieni sunt cunoscute i n alte ri europene( #n*lia, 1landa, Frana,

    Kermania, ;lveia n care savanii deosebesc trsturi specifice cum ar fi( dezvoltarea lo*icii,a politolo*iei, a dreptului >n 3talia accentul se punea pe filosofia naturii?. 1 personalitate

    cunoscut a micrii umaniste este -rasmus e /otteram>&AMM"&@M? " savant, filosof,

    teolo* olandez. n lucrarea Elogiul neuniei, filosoful supune criticii instituiile sociale ale

    epocii. :tiliznd posibilitile pe care le desc$ide aplicarea fabulei, autorul prin personajul

    central al operei 8ebunia, supune criticii unele adevruri. 8ebunia este nsoit de doamnele

    de onoare!Linguirea, "itarea, Tr#nd$ia, Plcerea, Pofta i Sminteala.n opinia savantului

    umanist, 8ebunia este cea care *uverneaz ntrea*a activitate a omului i se amestec n toateproiectele acestuia. #le*oria i permite lui ;rasmus de Rotterdam s supun criticii activitatea

  • 7/25/2019 3. FILOSOFIA UMANULUI.

    7/65

    instituiilor sociale i moravurile adoptate de acestea. ;rasmus de Rotterdam elucideaz

    caracterul fals al moralei catolice i eplic necesitatea revenirii la morala autentic a

    cretinismului. Filosoful umanist sublinia c cretinismul trebuie s se elibereze de

    do*matism, de ideile pseudotiinifice i s se transforme n etic, ntemeiat pe nvtura lui

    3isus. Filosofia trebuie s coboare din cer pe pmnt, s studieze problemele principale ale

    vieii naturale ale omului. 4ensul vieii, ;rasmus de Rotterdam l descoper n filosofia

    bunurilor vitale, iar ascetismul " refuzul de la via, de la darurile pmnteti " este amoral.

    2retinismul, n opinia lui ;rasmus de Rotterdam, nu este o reli*ie relevant, ci un ansamblu

    de principii naturale, morale, care pot aduce, fiind acceptate i cultivate, linitea i fericirea

    *eneral. 2retinismul a preluat de la 5laton ideea opoziiei dintre corp i suflet, dispreuirea

    materiei i a trupului, care ar mpiedica sufletul s contemple adevrul, i s se bucure de el.

    ;fortul de a izola sufletul de corp, sau efortul stoicilor de a transforma omul ntr"o fiin

    insensibil, conduce la monstruoziti, deoarece cine nu se urte pe sine nu poate iubi pe

    ceilali. !in multitudinea principiilor propa*ate de cretinism, ;rasmus de Rotterdam reine

    doar unul dra*ostea. Filosoful crede c omul a fost creat pentru a cunoate prietenia, pentru

    a tri n comunitate. Filosoful umanist s"a pronunat pentru o *uvernare neleapt. ;l a scris(

    un rege poate fi socotit mare, dac domnete ine% fericit & dac 'i face fericii pe supuii si%

    ilustru & dac conduce o ar de oameni lieri% ogat & dac are un popor ogat, 'n plin

    prosperitate & dac are ceti 'nfloritoare.

    Mic#el e Montai0ne>&@@"&N? umanist francez, eliberat de preri i credine

    preconcepute, a eercitat o aciune lar* de eliberare a *ndirii europene. ;l a crezut c omul

    poate vedea lucrurile aa cum ele sunt n sine, eliberate de subiectivism. =ontai*ne considera

    c oamenii sunt nzestrai cu aceleai faculti de cunoatere. !ar meditaiile asupra acestui

    subiect l conduc la ntrebarea( de ce atunci au preri diferite. =ultiplicitatea prerilor despre

    lucruri demonstreaz c ele nu ptrund n noi la fel. :nii oameni le cuprind n adevrata lor

    fiinare, iar alii le ofer o alt fiinare. n concluzie, =ontai*ne subliniaz c cunoatereaesenei lucrurilor se poticnete din cauza contiinei noastre. 1 lopat cu toate c este dreapt,

    n ap ne pare frnt. #stfel, cunoaterea nu poate fi corelat direct cu privirea lucrurilor, dar

    cu faptul cum le vede omul.

    #bordnd problema fiinei umane, =ontai*ne subliniaz c omul este o parte a naturii,

    c n activitatea sa trebuie s se conduc de ceea ce"l nva natura. Filosofiei i revine rolul de

    mentor, ea este c$emat s conduc omul la o via mai bun, natural, dreapt. 5entru

    aceasta filosofia nu trebuie s fie o totalitate de do*me, de principii moarte. n lucrareaApologia lui(aimond Seond, filosoful eamineaz problema sufletului, a naturii lui. ;l

  • 7/25/2019 3. FILOSOFIA UMANULUI.

    8/65

    menioneaz, c dac sufletul nu ar depinde de le*tura lui cu trupul, n"ar fi posibil ca

    muctura unui cine turbat s"l lipseasc de nelepciune, iar sc$imbrile trupului s"l

    tulbure, s"l ameeasc, sau s"l trezeasc. #ceste teze sunt puse la temelia criticii sistemelor

    filosofice care pretind s elibereze sufletul de trup. =ontai*ne era convins c trupul i sufletul

    reprezint dou elemente principale ale eistenei omului. 2oeistnd, sufletul nu trebuie s

    dispreuiasc trupul, ci, dimpotriv, trebuie s"l ajute. #mintind c le*ile morale nu au ori*ine

    divin, ci pmnteasc, pur uman, filosoful meniona( )8u"i treab, n care lumea s se

    oboseasc mai mult, dect n datini i le*i+. 1ri*inea le*ilor morale, =ontai*ne o vedea n

    unitatea social, care poate fi real. ns varietatea aciunilor omeneti n"ar putea fi cuprins

    de nici o le*islaie, c$iar dac ar conine o sut de mii de le*i. ;tica lui =ontai*ne, este

    naturalist. Filosoful descrie un model al vieii moderate care nu admite rul, frica, njosirea.

    #semenea virtute corespunde naturii i reiese din cunoaterea condiiilor naturale ale vieii

    omului. 1mul nu poate fi rupt de la ordinea natural.

    4avantul umanist iovanni "ico ella Miranola >&AM@"&AN?, i propune s

    armonizeze sistemele filosofice, elaborate de 5laton i #ristotel. =irandola face distincie

    ntre filosofie i reli*ie( filosofia opereaz cu ar*umente i idei. !efinind adevrul prin

    cantitatea de propoziii adevrate, =irandola considera c filosofii particip la cunoaterea

    adevrului n msura n care formuleaz propoziii adevrate. n concepia lui =irandola,

    omului nu"i revine o poziie concret n ierar$ia universal a celor trei lumi( an*elic, celest

    i alimentar. 1mul este lsat n afara acestei lumi, cnd este lsat propriei liberti sau la

    ale*ere poate ocupa orice treapt i poate ndeplini orice funcie. Filosofia lui Kiovanni 5ico

    della =irandola, are la baz dou teze fundamentale( &. /oate colile reli*ioase i filosofice

    prezint manifestri particulare ale unui adevr i pot fi mpcate n cretinism, neles

    universal7 . !espre situaia deosebit a omului >fidelitatea lui? n structura lumii. 1mul

    penetreaz tot ce este pmntesc i celest de la inferior la superior, n mbinarea cu libertatea

    voinei, aceasta determin nefiarea cosmic a omului, *raie capacitii sale de a seautodefini, omul se aseamn cu !umnezeu. n concepia lui =irandola, omul este un

    microcosmos ce unete n sine nceputul terestru, constituit din patru elemente tradiionale(

    pmnt, ap, aer i foc, animalic i divin. 1mul este alctuit, creat de !umnezeu. ;l este

    capabil s se coboare pn la animal i s se nale pn la !umnezeu. #vnd libertatea

    voinei, omul poate deveni )al su propriu creator i sculptor+. ntr"o form idealist"teolo*ic

    =irandola epune teza umanist, n conformitate cu care( omul este creatorul propriului

    destin, el este capabil s"i perfecioneze nelimitat natura sa. =irandola sublinia, c nu eist

  • 7/25/2019 3. FILOSOFIA UMANULUI.

    9/65

    vreo aciune suprasenzorial, care ar porni de la atri. n natur acioneaz numai fore

    naturale, totul se petrece conform le*ilor naturii.

    Kiovanni 5ico della =irandola consecvent a aprat demnitatea i libertatea uman.

    #preciind stelele ca corpuri inferioare n raport cu omul, filosoful subliniaz( )a accepta

    influena atrilor asupra destinului uman, nseamn a accepta situaia n care ceva inferior ar

    putea restrn*e libertatea a ceva superior, ceea ce este absurd. Dumea, constituit n mod

    ierar$ic din cele trei sfere, este frumoas n armonia i contrarietatea sa comple. Dumea

    senzorial apare nu din )nimic+, ci din nceputul suprem incorporabil, din )$aos+, neordinea

    creia o inte*reaz !umnezeu. 2ontrarietatea lumii este eplicat prin faptul c, pe de o parte,

    lumea se afl n afara lui !umnezeu, iar pe de alt parte devenirea ei este divin. !umnezeu

    nu eist n afara naturii. ;l este permanent prezent n ea. !umnezeu este esena final a

    lumii.

    n epoca modern, /omas 9obbes elaboreaz o concepie etic, definit ca

    individualist i utilitar. Filosoful definete fericirea ca pe un proces continuu de la dorina

    unui obiect la dorina altuia. 4copul dorinei nu este s fie satisfcut o dat i pentru

    totdeauna, ci s asi*ure pentru totdeauna drumul dorinei viitoare. 4copul urmrit de oameni

    nu rezid n procurarea unei viei mulumite, ci n asi*urarea ei. n concluzie, 9obbes

    menioneaz c tendina *eneral a umanitii const n dorina nencetat de putere.

    2oncurena pentru bo*ie, onoare, putere conduce la lupt, la dumnie, la rzboi. 9obbes

    evideniaz un sin*ur mijloc de obinere a lucrului dorit nvin*erea, uciderea, ndeprtarea

    concurentului. 2oncomitent, filosoful evideniaz pasiunile care"i dispun pe oameni s se

    supun unei puteri comune, s renune la starea de rzboi n favoarea pcii. 5rintre pasiunile

    menionate *sim( dorina de bunstare i plcere senzorial, teama de moarte i zei,

    dra*ostea pentru arte, pentru tiine, ale crei satisfacie presupune r*az i linite. Da baza

    virtuilor, 9obbes plasa interesul personal. ;l sublinia c iubirea pentru virtute reiese din

    dorina de a fi ludat. :ra provine din *reutatea pe care oamenii o simt cnd recunosc marilebinefaceri pe care le au de la cineva, pe care"l consider e*alul lor. Jinefacerile subliniaz

    9obbes, obli*, iar obli*aia este o sclavie. 1 obli*aie de care cineva nu se poate elibera, este

    o sclavie perpetu, iar sclavia fa de un e*al este odioas. #mbiia provine din opinia

    suficienei, din opinia bun pe care oamenii o au despre nelepciunea lor i care fr

    ntrebuinare public ar rmne fr onoare. 2uriozitatea de a cunoate provine din teama de

    viitor, pentru c numai cunoaterea cauzelor l poate feri pe om de riscuri.

    2eneict Spino%a, autorul lucrrilorDespre Dumne)eu, despre om i fericirea acestuiaiEtica, ofer fiinei umane o atenie deosebit. #naliznd omul ca parte component a naturii,

  • 7/25/2019 3. FILOSOFIA UMANULUI.

    10/65

    4pinoza subliniaz c corpul i sufletul sunt reciproc independente, datorit independenei

    ontolo*ice a dou atribute ale substanei. 2omportarea omului se afl sub influena

    instinctului autoconservrii i a afectelor. #tt timp, ct omul se supune acestora, nu este liber.

    Dibertatea uman const n eliberarea de sub influena afectelor, pasiunilor, care presupune

    cunoaterea clar i practic. 4pinoza nea* ideea libertii voinei umane. !in moment ce

    libertatea este identificat cu cunoaterea, tendina spre autocunoatere devine una din

    tendinele omeneti cele mai importante.

    n cartea a doua aEticii,ntitulatDespre natura i originea sufletului, 4pinoza afirm c

    corpul nu poate s determine sufletul s *ndeasc, iar micarea i ordinea corpului sunt

    independente de suflet. 5e sine sufletul se cunoate, subliniaz filosoful, doar dac percepe

    ideile afeciunilor corpului i percepe corpurile ca eistnd, dac este afectat de ele. n cartea

    Despre natura i originea pasiunilor, 4pinoza menioneaz( )4ufletul nostru lucreaz sau

    sufer, el lucreaz necesar atunci cnd are idei adecvate, i sufer n mod necesar, cnd ideile

    lui sunt inadecvate. 3deile adecvate conduc omul la cunoaterea clar i distinct a afectului.

    !in cauza ideilor neadecvate omul este supus tuturor afeciunilor posibile. 2nd )o afeciune

    este o idee confuz prin care sufletul afirm fora de eisten a corpului su, sau a unei pri a

    corpului, fora mai mult sau mai puin mare ca nainte i care fiind dat, determin sufletul s

    *ndeasc la un lucru mai curnd dect la altul, ea se numete pasiune+. 2nd fora omului

    este limitat cauzelor eterne omul este sclavul tuturor pasiunilor. Jucuria, tristeea, dorina,

    iubirea, ura, sperana, teama sunt pasiuni sau afeciuni, care se raporteaz la sufletul nostru,

    ntruct el lucreaz. !intre pasiunile menionate numai dorina este de esen uman.

    n carteaDespre ser$itutea uman, 4pinoza subliniaz c omul este sclavul ntmplrii,

    ntruct )adeseori este constrns s urmeze i s fac ce este ru, dei vede ce este bine+.

    5uterea omului se micoreaz sub influena cauzelor eterne. #cestea >cauzele eterne?

    determin fora, creterea i durata pasiunilor noastre. 5rin jocul de a reprima sau a distru*e o

    afeciune, omul tinde s"i susin eistena. 2u ct efortul acesta este mai mare, cu attvirtutea omului este mai puternic. 8umai atunci putem afirma c cineva lucreaz datorit

    virtuii sale, cnd are idei adevrate despre lucrurile care"l afecteaz, adic le cunoate. n

    aceast carte aEticii, autorul conc$ide( )a lucra conform virtuii este tot una cu a lucra, a tri

    i conserva fiina noastr dup re*ulile pe care ni le prescrie raiunea+ Rezult, subliniaz

    4pinoza, c n raiune trebuie s cutm propria noastr utilitate. n acest contet, 4pinoza

    epune o concepie ori*inal a Jinelui. Jinele include tot ce ne conduce la nele*erea

    lucrurilor. Rul reprezint obstacolele cunoaterii. 4upremul Jine este cunoaterea lui!umnezeu, iar cea mai mare virtute a omului e s"l cunoasc pe !umnezeu. 4pinoza

  • 7/25/2019 3. FILOSOFIA UMANULUI.

    11/65

    coreleaz eistena uman cu cea social. Filosoful menioneaz c inteli*ena este o virtute

    superioar a sufletului, n timp ce raiunea reprezint fundamentul virtuii. #jun*nd la

    cunoatere, la virtute oamenii i dau seama c supremul lor bine este nele*erea ntre ei

    >pacea social?, care susine eistena. /rind dup principiile raiunii, oamenii vor cuta s

    compenseze prin dra*oste i *enerozitate, ura, mnia, dispreul, pe care le au unul mpotriva

    altuia.

    n cartea a cincea aEticii, ntitulatDespre liertatea uman, filosoful epune conceptul

    de necesitate. 3ncluznd cunoaterea n limitele necesitii le*ilor i ordinii naturale a

    lucrurilor, filosoful conc$ide( cunoaterea duce la iubirea lui !umnezeu care la rndul ei

    cuprinde sufletul nostru. 4pinoza vorbete de cunoaterea lui !umnezeu, nu pentru a eplica o

    conversiune, ca n filosofia lui 5laton, ci pentru a ar*umenta teza c raiunea noastr n"a ieit

    niciodat din divinitate, ci a rmas n ea. Ducrurile pot avea micri n diferite direcii. ;le

    formeaz un cosmos n ec$ilibru static. 4ub aspectul eternitii nu eist nici timp, nici durat.

    4ub aspectul eternitii problemele unei morale empirice nici nu pot fi formulate. 4ub aspectul

    moralei eternitii putem vorbi cel puin despre un sin*ur afect, cel al divinului. ;ste vorba

    despre cunoaterea lui !umnezeu prin iubire.

    2laise "ascal>1(!3*1((!?, filosof, matematician i fizician francez, autorul lucrrii*dei

    despre religie i moral >&MMN?, n baza unui vast material i a unei eperiene personale

    bo*ate, elaboreaz o concepie ori*inal despre om, potenialul lui i predestinarea n lume.

    5ascal este convins c omul prins n cletele unei iremediabile contradicii nu poate fi salvat

    dect raportndu"i propria eistena la !umnezeu. 5ascal reiese din dezacordul dintre

    aspiraia spre fericire a omului i imposibilitatea, incapacitatea lui de a o atin*e7 dintre setea

    de !umnezeu i neputina de a"l cunoate. 5ascal recunoate c doar conceptul despre cderea

    omului n pcat poate eplica natura lui dubl. Referindu"se la starea omului, 5ascal o

    descoper ca nelinite, de aceea i descrie caracterul tra*ic al eistenei individului. /otodat,

    filosoful francez scrie i despre demnitatea uman, centrat pe actul *ndirii. n aprecierea lui5ascal, omul este o trestie care *ndete, care n *nd cuprinde ntre*ul univers. n contet

    ontolo*ic, omul reprezint o mbinare a dou substane diferite( a sufletului i a corpului7 n

    contet etic a binelui i a rului. 8ulitatea, incapacitatea, slbiciunea omului 5ascal o

    caracterizeaz n raport cu lumea. 1mul nu poate cunoate lumea deoarece nu nele*e

    dialectica dintre finit i infinit. 1mul nu are valoare, dar ca esen moral este plin de

    mndrie, ambiie, poft, slbiciune, srcie spiritual. 4uferinele i inevitabilitatea morii

    reprezint manifestarea )nimicniciei+ omului. 5ascal compar viaa omului cu eistena uneipersoane condamnate la moarte, care vede n fiecare zi cum mor ali condamnai, ateptnd

  • 7/25/2019 3. FILOSOFIA UMANULUI.

    12/65

    ora dispariiei sale, netiind cnd aceasta va veni. 1mul trebuie s aib fora de a nele*e

    tra*ismul situaiei sale i trebuie s caute ieire din ea n credin. 8umai pe calea unirii cu

    !umnezeu, omul se elibereaz de disperare, obine sperana n salvarea i fiinarea venic.

    Francois*Marie oltaire &1()'*1,,4? se implic n activitatea orientat ctre formarea

    unui spirit nou n care viaa intelectual i moral, ar fi ridicate la nivelul *ndirii filosofice.

    5rin remanierile propuse, speranele, visele de viitor?

    sunt epresia nemijlocit a nevoii de aciune. #naliznd statutul social al omului,

  • 7/25/2019 3. FILOSOFIA UMANULUI.

    13/65

    pentru spiritul omenesc...+%, p.NL'. n alt contet, filosoful susine( ndoiala este o pern pe

    care se odi$nete bine un cap bine fcut. Da ntrebarea( :nde poate *si omul un punct de

    sprijin, o certitudine, un ndreptar pentru minte i faptC Rousseau rspunde( n sine, n

    adncul adevrat al firii. 4 lsm la o parte tot ceea ce o cultur i o civilizaie artificial au

    n*rmdit deasupra i dup ce vom descoperi care sunt firea i menirea $otrt a omului, s

    ne ntoarcem la calea adevrat de la care ne"am rtcit. #ceste rnduri includ ideea central a

    lucrrii( civilizaia i cultura l"au artificializat pe om, nenorocindu"l astfel. Rousseau ne

    propune s ne ntoarcem cu faa spre natur care ne ofer calea normal de dezvoltare.

    !escriind potenialul individului uman, Rousseau menioneaz c primul lucru observat

    de cineva care"i aintete privirile asupra vieii lui luntrice este deosebirea dintre ;u i non"

    ;u, dintre senzaie i obiectul senzaiilor. 5relucrarea senzaiilor constituie un fapt care

    presupune n om o for activ, deosebit de cea pasiv a primirii de senzaii( ) a percepe este

    a simi, a compara este a judeca...prin senzaie obiectele ni se prezint desprite, izolate...

    prin comparaie le mic, le transport, ca s zic aa le aez unul peste altul, spre a $otr

    asupra deosebirii sau asemnrii i n *eneral asupra tuturor raporturilor lor. Rousseau

    subliniaz( )facultatea ce deosebete tiina activ sau inteli*ibil, const n oferirea unui

    coninut cuvntului este$ cutat zdarnic n fiina curat simitoare. Fora inteli*ent care

    suprapune i care apoi $otrte..., aceast fiin pasiv va simi fiecare obiect aparte..., dar

    neavnd nici o putere s le aeze unul peste altul, nu le va compara niciodat, nu le va

    judeca+. Kreeala n compararea senzaiilor vine de la fiina care judec i nsui faptul c

    eist *reeal n comparaie, dovedete eistena fiinei active.+4 se dea cutare sau cutare

    nume acestei puteri a spiritului meu care altur i mi compar senzaiile, fie ea numit

    atenie, meditaie, refleie sau cum vrei voi, oricum adevrul e c este n mine, c eu sin*ur o

    produc, dei nu o produc dect cu prilejul impresiei pe care o fac asupra"mi obiectele...fr a

    fi stpn s simt, sunt stpn s eaminez mai mult sau mai puin ceea ce simt+.

    !ezordinea, rul, $aosul Rousseau le eplic prin dreptul omului de a ale*e ntre bine iru, prin liberul arbitru, ce i"a fost dat s"i condiioneze viaa moral. Rul n natur ar

    nsemna dezordine i acest ru nu eist, de vreme ce acolo totul e ordine. nsi buntatea lui

    !umnezeu este dra*oste de ordine, omul are ns ca sentiment primordial, ca orice fiin vie,

    dra*ostea de sine necesar pentru propria"i conservare, are i simirea care"i d de tire n faa

    cauzelor ce duneaz. /oate cauzele de vtmare, omul le numete ru. n opera lui Rousseau,

    este realizat un studiu comparat al modului de *ndire a omului natural i a celui artificial.

    Filosoful eplic cum omul civilizndu"se i complic eistena. 2omparndu"se cu semenii,individul uman cunoate invidia, din care se dezvolt toate relele omenirii. Rousseau

  • 7/25/2019 3. FILOSOFIA UMANULUI.

    14/65

    conc$ide( ceea ce"l face pe om n mod esenial bun este s aib puine nevoi i s se compare

    puin cu ceilali. 2eea ce l face n mod esenial pe om ru este( a avea multe nevoi i a se

    compara mult cu alii. /ot rul de care sufer omenirea civilizat vine prin determinri

    izvorte din ea nsei, nu din vreun principiu eterior. n definirea omului natural, Rousseau

    evideniaz dou sentimente primordiale( dra*ostea de sine i mila. !ra*ostea de sine trebuie

    s fie puternic i statornic, fiindc omul trebuie s aib *rij de el nsui. Filosofia lui

    Rousseau urmrete un scop pra*matic( s caute mijloacele i metodele care"l pot face pe om

    fericit. Rousseau cere sentimentului din interior confirmarea ideilor sale i, n conformitate cu

    el, enun maima simpl a re*enerrii( )fii drept i vei fi fericit+. 1rdinea care e le*e

    universal, cere pentru satisfacerea i pedepsirea rului i rsplata binelui.

    Fondatorul colii filosofice clasice din Kermania, Immanuel 7antcontribuie, n mod

    considerabil, la elaborarea problematicii umane. /ezele iniiale, dezvoltate de Oant sunt( omul

    este parte component a naturii, este o fiin nzestrat cu nsuiri fizice i spirituale. n opinia

    lui Oant, omul este cel mai semnificativ obiect al cunoaterii. n lucrarea Antropologia,Oant

    subliniaz( )2el mai important obiect din lume fa de care pot fi aplicate aceste cunotine

    este omul, deoarece el constituie pentru sine scopul definitiv+.

    n lucrarea Critica raiunii practice,elaboreaz o concepie nu doar ori*inal, dar i

    consistent despre eistena uman, despre potenialul raiunii umane de a adopta decizii

    practice ce ar reflecta atitudinea faa de cerinele imperative ale moralei. 2utnd principiile

    de temelie ale moralei, Oant recunoate c raiunea practic este lipsit de sens, dac nu

    admitem libertatea. Oant reiese din teza, conform creia le*ea moralei postuleaz libertatea

    voinei. n eplicarea libertii, filosofia lui Oant se confrunt cu ntrebarea( 2um poate fi

    liber omul care trebuie s se supun cu necesitate cauzalitiiC 4oluia oferit de filosof l

    determin pe om s se ridice deasupra lumii fenomenale, ntr"o lume noumenal, pe care nu o

    putem cunoate, dar n care trebuie s credem.

    #ciunea, subliniaz Oant, presupune o le*e moral, care este datoria, o facultate moralcare e voin pur sau raiune practic. #naliznd contiina comun, Oant recunoate c

    morala, care ce raporteaz la aciunea concret a omului, e datoare s porneasc de la natura

    empiric a omului, de la psi$olo*ie i antropolo*ie. 5si$olo*ia i antropolo*ia ofer condiii

    pentru aplicarea, dar nu i pentru fundamentarea moralei. 2a i n tiin, adevrul moral

    eman din forma pur a raiunii convin*ere raionalist, care se ntroneaz i n domeniul

    aciunii. n acest sens, raiunea desemneaz )contiina moral comun+ sau popular, e

    contiina instinctiv, sentimental. n Critica raiunii practice, Oant desfoar conceptulunei voine bune, care"l cuprinde i pe cel al obli*aiei, al datoriei. n raport cu datoria,

  • 7/25/2019 3. FILOSOFIA UMANULUI.

    15/65

    aciunile omului se mpart n dou clase( conforme datoriei i contrare acesteia. #ciunile

    conforme datoriei la rndul lor se mpart n aciuni ce decur* din datorie, adic din principiul

    formal al voinei i nu din cerinele materiale. !e aici rezult c )datoria este necesitatea unei

    aciuni din respect pentru le*e+ i c$iar mpotriva nclinaiilor naturale. Referindu"se la

    coninutul respectului, Oant menioneaz c este un sentiment deosebit de celelalte, deoarece

    este un sentiment produs de ;ul spiritual, de raiune. n concepia lui Oant, voina apare ca

    facultatea de a lucra potrivit le*ilor obiective ale raiunii. !ac voina nu lucreaz conform

    le*ilor raiunii, ea se las influenat de alte nclinaii. n raport cu voina subordonat

    nclinaiilor, le*ea moral se nfieaz ca o porunc, ca un imperativ,, ca o constrn*ere

    deosebit de cea natural. Oant deosebete dou imperative( ipotetic, condiionat i cate*oric.

    n imperativul ipotetic este vorba despre o aciune n vederea unui scop strin, cum ar fi(

    utilitatea, fericirea. 3mperativul ipotetic poate fi pra*matic. n aceste cazuri, omului i se ofere

    sfaturi nelepte, de eemplu( vrei s fii fericit, fii cumptat. 3mperativul ipotetic poate fi

    te$nic, atunci cnd se refer la practicile utile vieii. 3mperativul cate*oric nu reprezint un

    oarecare mijloc n vederea unui scop, ci nsi scopul, fr nici o condiie, adic le*ea moral

    sau datoria. 3mperativul ipotetic este desemnat de fraza(+dac vrei scopul, trebuie s vrei i

    mijlocul+, de aceea posibilitatea lui este uor de eplicat. 3mperativul cate*oric este sintetic i

    a priori( s voieti datoria >le*ea moral? fr nici o condiie. 3mperativul cate*oric este un

    scop n sine. !e aceea posibilitatea lui impune o justificare, o deducie transcendental, a

    priori. !ac imperativul cate*oric nu cunoate un scop n afar, atunci formularea lui trebuie

    cutat n el nsui. !ar n el nsui nu *sim dect universalitatea le*ii i necesitatea

    maimei. =aima e principiul subiectiv al voirii, pe cnd cel subiectiv este c$iar le*ea

    practicii. 5rima formul a imperativului cate*oric( acioneaz numai dup acea maim prin

    care poi dori totodat ca ea s devin o le*e universal. #ceast formul epus n lucrarea

    +ntemeierea metafi)icii mora$urilor, n Critica raiunii practice este modificat( )Ducreaz

    astfel nct maima voinei tale s poat oricnd sluji n acelai timp i ca principiu al uneile*iuiri universale. nsi Oant apreciaz imperativul cate*oric ca pe o valoare absolut,

    unic, ca scop n sine i niciodat ca mijloc. Reieind din aprecierea c scop n sine poate fi

    doar fiina raional, Oant ofer o nou formul imperativului cate*oric( acioneaz astfel ca

    s ntrebuinezi omenirea, att n persoana ta, ct i n persoana oricui altuia totdeauna n

    acelai timp ca scop, niciodat ns ca mijloc%M, p.&-N'.

  • 7/25/2019 3. FILOSOFIA UMANULUI.

    16/65

    capacitatea maimelor sale de a deveni o le*iuire universal. n lucrarea +ntemeierea

    metafi)icii mora$urilor, autorul se ntreab( cum este posibil un imperativ cate*oricC

    Rspunsul ar*umentat l *sim n lucrarea Critica raiunii practice. Filosoful elaboreaz

    conceptul despre libertatea individului. 3nterpretarea ne*ativ a libertii, independena de

    cauzele strine, Oant o completeaz cu un sens pozitiv( autonomia sau capacitatea persoanei

    de ai prescrie le*i. Oant conc$ide( Dibertatea este voina ce st sub le*ea de sine. ;ist o

    limit a oricrei filosofii practice, a oricrei etici tiinifice. Dibertatea nu este nici un concept

    empiric, eperiena este totdeauna determinat, nu e nici o condiie a eperienei, cum sunt(

    formele cate*oriale, ci este o idee. Dibertatea i necesitatea natural nu sunt contradictorii, ci

    le putem *ndi solidare n acelai subiect, ca inteli*en pur. 1mul se transpune ntr"o ordine

    inteli*ibil sau de scopuri, ca fenomen sensibil, el este supus le*ilor naturale i influenelor

    senzuale. Oant sublinia( )lumea inteli*ibil conine principiul lumii sensibile, deci i ale

    le*ilor ei, prin urmare e nemijlocit le*islatoare cu privire la voina mea+%M, p.&L'. Oant i

    propune s mpace libertatea moral cu necesitatea naturii. 2$iar dac comportamentul unui

    om ar putea fi prezis cu eactitatea unei eclipse, acel om ar rmne liber i responsabil,

    deoarece libertatea nu este un proces n timp, cum este fenomenul sensibil, i prin urmare n

    actul liber, momentele trecute, ele nsele strict nlnuite, nu determin pe cel prezent. #ctul

    liber, fiind atemporal, e un nceput absolut. 5rin libertate fiina raional se cunoate ca

    aparinnd unei noi ordini n raport cu cea fenomenal supus fr ecepie determinismului i

    fatalismului,. ;ste vorba despre ordinea noumenal. 4oluia optim reiese din deosebirea

    dintre caracterul inteli*ibil care e liber i caracterul empiric, care se supune cauzalitii. 1mul

    particip simultan la dou lumi( fenomenal i noumenal. /oate actele omului considerate

    produse ale caracterului empiric sunt necesare, deoarece sunt le*ate de timp, de trecut, care nu

    st n puterea noastr. #ctele omului considerate ca produse de caracter inteli*ibil care e

    atemporal, sunt libere. Oant conc$ide c toate actele omului sunt simultan libere i necesare.

    !ovada libertii este concentrat n *lasul contiinei, n pocin, n simul rspunderii. nacest moment, Oant ncearc s mpace libertatea omului cu creaia sau atotputernicia lui

    !umnezeu. !umnezeu creeaz esenele inteli*ibile, dar creaia este atemporal. 8ecesitatea

    este posibil numai prin nlnuirea temporal, care este ideal sau fenomenal.

    Raiunea practic ca i cea teoretic, cere un necondiionat n ordinea Jinelui, un bine

    absolut sau suprem. Jinele 4uprem const n unirea virtuii i fericirii, n demnitatea de a fi

    fericit. #ceast unire nu e analitic, cum considerau reprezentanii do*matismului. :nirea

    respectiv are un caracter sintetic, dar i a priori, fiindc, se tie, termenii sunt etero*eni,fericirea e de ordin sensibil, iar virtutea de ordin moral sau inteli*ibil. #stfel, se constituie o

  • 7/25/2019 3. FILOSOFIA UMANULUI.

    17/65

    dialectic a raiunii practice( fericirea nu e cauza virtuii, virtutea nu e cauza fericirii. 2are va

    fi dezle*area antinomieiC 4upoziiile necesare sau a priori ale le*ii practice sunt numite

    postulate. Dibertatea este tot un postulat dedus nemijlocit din )acel fapt al raiunii+, celelalte

    dou idei decur* nemijlocit din Jinele 4uprem. nti, nemurirea sufletului, Jinele 4uprem

    este sfinenia. n viaa pmnteasc, care e mr*init, sfinenia se reduce la lupta mpotriva

    nclinaiilor. 5entru a ajun*e la contiina pur a sfineniei, postulm o prelun*ire indefinit a

    eistenei umane dup moarte, nemurirea. n aa fel, Oant introduce timpul n sfera

    inteli*ibilului. Jinele 4uprem presupune fericirea desvrit, o fericire proporional cu

    demnitatea sau cu virtutea. 1 asemenea armonie e posibil numai dac lumea are un 2reator

    nelept i bun, care a or*anizat lucrurile n mod necesar n vederea ordinii morale. 2eea ce

    era problematic pentru raiunea teoretic, devine problem i dobndete realitate pentru

    raiunea practic. Dr*irea cunoaterii, n ordinea noumenal, nu e teoretic, ci practic.

    2unotinele metafizice sunt cunotine practice, suntpure credine raionale, pe scurt ele

    sunt necesare subiectiv, nu obiectiv.

    n ultimul capitol al lucrrii Critica raiunii practice, consacrat teoriei metodelor, Oant

    epune tezele peda*o*iei morale, care studiaz condiiile n care datoria i croiete drumul

    spre sufletul omului. Filosoful i propune s descifreze procesul n care omul devine receptiv

    pentru le*ea moralei. Oant este convins c le*ea moral, n puritatea i stricteea ei, eercit

    asupra caracterului uman o atracie mai puternic dect ispitele i ameninrile, tocmai fiindc

    ea apeleaz la tria i la demnitatea omului. #ceast situaie se ntrevede n tendina fireasc a

    oamenilor de a judeca pe ceilali, de a pronuna judeci morale. #ici se ascunde posibilitatea

    de a"i determina pe oameni s"i ndeplineasc simplu i modest datoria.

    5o#ann ottlie8 Fic#te &1,(!*141'?, autorul lucrrilor( undamentele doctrinei

    tiinei >&LNA?7 Dreptul natural>&LNM?7-C#te$a prelegeri asupra moralei&LN@?7 /enirea

    omului >&B--0% C#te$a prelegeri asupra menirii sa$antului>&LNA0% Cu$#ntri ctre naiunea

    german >&B-N?, pune n eviden natura activ a subiectului cunosctor, coreleazcunoaterea i creaia. Da baza filosofiei lui Fic$te, este plasat convin*erea c atitudinea

    practic"activ fa de obiect reprezint o atitudine teoretic"raional fa de el. Fic$te i

    propune s deduc din spirit att formele, precum i coninutul cunoaterii, lumea din afar. n

    opinia lui Fic$te, filosofia este rezultatul creaiei unei personaliti libere. n edificarea

    filosofiei practice, filosoful pornete de la teza despre principiul moralei, fundamentat pe o

    baz teoretic solid.

    1 tez asupra creia a meditat mult filosoful este( ntrea*a lume reprezint un ansamblulde definiii fundamentale ale contiinei, ale ;ului absolut, a contiinei n *enere. !in

  • 7/25/2019 3. FILOSOFIA UMANULUI.

    18/65

    momentul n care un oarecare subiect *ndete acest ansamblu de definiii fundamentale, el

    devine concomitent i ansamblu de definiii ale contiinei individuale. 1biectul este definit ca

    produs al contiinei subiectului, dependent de el. Fic$te recunoate c obiectul i pierde

    independena. Fic$te scria( natura obiectului nu doar trebuie recunoscute ca eistente, dar este

    important s observm cum ele acioneaz asupra ;ului. ;plicaiile corelatului subiect"

    obiect, ;u 8on"eu, studiile diferitor manifestri ale 8on"eului, i permit filosofului *erman

    s conc$id( );ul nu devine niciodat contient de el nsui i nici nu poate deveni dect n

    determinrile sale empirice i c aceste determinri empirice presupun cu necesitate ceva n

    afar de ;u+%L'.

    n filosofia sa practic, n centrul creia este fiina uman, Fic$te pornete de la ideea c

    principiul moralei trebuie fundamentat pe o baz teoretic solid. ;tica lui Fic$te este prin

    ecelen o etic a efortului i a pro*resului uman. Fic$te sublinia( )ncerc s prind natura

    *rbit n zborul ei i o opresc o clip, fiez bine cu privirea momentul prezent i meditez

    asupra lui7 " asuprea acestei naturi, prin care puterea mea de *ndire s"a dezvoltat pn aici i

    s"a format pentru concluziile ce au valabilitate n domeniul ei+. Filosofia lui Fic$te

    redimensioneaz rolul activ al subiectului. 2u*etarea subiectului, este reprezentat de filosof,

    ca realitate primar, activitatea permanent a creia este procesul cunoaterii i crerii

    realitii concrete. n concluzie, filosoful menioneaz c ntrea*a lume reprezint un

    ansamblu de definiii fundamentale ale contiinei, a ;ului absolut, a contiinei n *enere. !in

    momentul n care un oarecare subiect *ndete acest ansamblu de definiii fundamentale, el

    devine concomitent i ansamblul de definiii ale contiinei individuale. n filosofia lui Fic$te,

    obiectul devine produs al contiinei subiectului, dependent de el. Fic$te a descris nu numai

    activitatea care produce obiecte, dar i activitatea teoretic a omului, n procesul creia

    subiectul contacteaz cu c$ipurile, aflate n planurile ascunse ale ima*inaiei. Fic$te meniona

    c activitatea practic este incontient i voluntar,n timp ce activitatea teoretic este

    contient i liber. n acest contet, teoreticianul poate s"i controleze activitatea ima*inaieii conduce cu ea n mod contient.

  • 7/25/2019 3. FILOSOFIA UMANULUI.

    19/65

    realizeaz o analiz multilateral, diviznd ceea ce am perceput anterior ca ntre*. 4ub acest

    aspect sunt eplicabile ncercrile filosofului de a opune intelectul intuiiei, misterul creia

    const n capacitatea de a aprecia valoarea situaiei. =enionm c cu*etarea meditativ nu

    trebuie confundat cu *ndirea n *eneral. Fic$te ncepe investi*aia nu de la raionamente.

    Fundamentele doar concretizeaz ima*inea valoric. n acest sens, n lucrrile cu coninut

    peda*o*ic, Fic$te recomand s cultivm la copii fante)ia i s abandonm practica de a"i

    deprinde s medite)e fugiti$. 5trunznd n secretele desc$iderii intuitive, Fic$te conc$ide c

    activitatea ima*inaiei ne lea* de realitatea obiectiv. Filosoful era convins c ima*inaia

    productiv ntr"o msur mai mare dect simurile ne asi*ur adevrul cunotinelor noastre.

    2unoaterea este un proces indirect. Da om comunicarea indirect cu natura devine

    definitorie, deoarece n lumea comunitii, n universul culturii el *sete cele mai importante

    unelte intelectuale sau practice, inclusiv i pe cele ce i *aranteaz statutul necesar i

    universal. n procesul comunicrii cu coninutul bo*at al culturii, adic n procesul educaiei i

    instruirii, la om apar noi forme ale simurilor, care, la rndul lor, i permit s elucideze

    calitile eseniale, necesare ale ambianei. #semenea posibiliti ofer simul estetic

    dezvoltat, deseori confundat cu o intuiie mistic.

    Fic$te meniona c la baza activitii teoretice st activitatea incontient. #ceasta este de

    aa natur c n momentul cnd ea se svrete, noi nu avem contiina actului. 3at de ce

    cu*etarea simpl nu bnuiete de eistena ei, ca obiecte care parc eist independent n

    raport cu contiina. 2u*etarea filosofic depete aceast iluzie inevitabil a cu*etrii

    cotidiene, care presupune c coninutul senzaiilor noastre ne este dat nou in afar. n

    realitate, subliniaz Fic$te, acest dateste doar o reprezentare necesar, ce apare din activitatea

    productiv a ;u"lui. 5entru a ajun*e la contiina acestei activiti a ;u"lui, este necesar o

    activitate deosebit a creierului, pe care filosoful o desemneaz prin reflecia intelectual.

    !oar n momentul cnd ncepem s privim ideea ca pe un nceput activ, practic apare

    posibilitatea nlturrii contradiciei, opoziiei dintre subiect i obiect. #adar, conc$idefilosoful, nu specificul teoretic l face posibil pe cel practic, ci invers.

    n limitele principiilor filosofiei idealiste, Fic$te a dezvoltat interpretarea procesului

    activitii umane. Filosoful sublinia c ;ul activ permanent este adus n micare, este

    predispus ctre activitate de ceva opus. #ctivitatea nedeterminat a ;u"lui este un proces de

    reproducere continu a contradiciilor dintre activitate i sarcinile ei. n momentul n care este

    depit i mpcat un obstacol, apar latele i acest proces este nelimitat. ;primnd ordinea

    dezvoltrii cate*oriilor, Fic$te arat c subiectul consecvent se ridic de la cel mai jos nivel al

  • 7/25/2019 3. FILOSOFIA UMANULUI.

    20/65

    activitii teoretice la cele superioare. 5rin acest proces, filosoful eplic c obiectul cu*etrii

    sale este rezultatul , produsul cu*etrii.

    Frieric# 9il#elm 5osel# Sc#ellin0 &1,,:*14:'+ a studiat teolo*ia la cunoscutul

    Tiingenstiff. 4tudentul 4c$ellin* se deosebea prin maturitatea vizibil a *ndirii, un intelect

    profund, o memorie etraordinar, o ima*inaie productiv. Ducrrile principale ale filosofului

    sunt( Despre Eu ca principiu filosofic sau Despre nedeterminrile contiinei umane,

    Scrisorile filosofice despre dogmatism i criticism, E1punerea propriului sistem filosofic

    23420, ilosofia artei .a.

    n opinia lui 4c$ellin* omul reprezint inelul de le*tur a celor dou lumi( natural i

    di$in, a naturii i a spiritului. Filosoful cu tristee constat c omul nu i"a ndeplinit

    misiunea. #r*umentarea acestei o teze o face prin diferite eemple ce reflect relaia omului

    cu natura. Filosoful sublinia( este distrus viaa naturii ca ntre* fapt atestat de prezena rului,

    a morii. 1mul moare din cauza absenei armoniei dintre natur i spirit. 1 atenie deosebit

    acord 4c$ellin* calitilor spirituale ale omului( obiceiului, spiritului, sufletului. 1biceiul

    formeaz dorinele, pasiunea i simurile. ;ste vorba despre partea ascuns, incontient,

    ntunecat a psi$icului. 4piritul este subordonat contiinei n care domin intelectul.

    2apacitatea superioar a omului este sufletul. !e ea ine arta, morala, filosofia, reli*ia. #rtei

    filosoful i acord o poziie unical, superioar. #nume n art se desc$ide misterul lumii, prin

    art vedem cum se realizeaz ideea, cum intelectul creeaz natura etc. 5roblema fundamnetal

    a filosofiei practice este libertatea, de care depinde crearea naturii adoua, a regimului 5uridic.

    eor0 9il#elm Frieric# ;e0el &1,,

  • 7/25/2019 3. FILOSOFIA UMANULUI.

    21/65

    noiunea 8atura, la momentul apariiei vieii i la individualizarea materiei. 5unctul culminant

    n filosofia lui 9e*el l constituie rentoarcerea Fiinei la punctul iniial, la 4ine. 9e*el

    sublinia c evoluia 8aturii, a =ateriei culmineaz n om. 1mul reprezint unitatea materiei, a

    spiritului, unitate n care ideea poate lua cunotin de sine, n forma limitat a contiinei

    individuale. !in acest moment, devenirea intr n faza final a evoluiei lumii. 4copul final

    vizat de devenire este eprimat prin formula( spiritul uman este o epresie particular a

    spiritului universal. #cest proces este supus analizei n ilosofia spiritului, lucrare n care

    9e*el deosebete( spiritul subiectiv, spiritul obiectiv i spiritul absolut. 1mul nu doar se simte

    pe sine nsui ca individualitate material, dar are i contiina de sine nsui ca individualitate

    spiritual. 1mul reprezint un individ n care se realizeaz sinteza finitului i a infinitului.

    #naliznd procesul evoluiei contiinei umane, 9e*el sublinia c omul primitiv tria izolat de

    lume, se opunea ei. /reptat omul i recunoate identitatea cu ali oameni, el se nva s

    coeiste cu ei, unindu"i eforturile mpotriva lumii animale. 2oncomitent spiritul se

    obiectiveaz, fapt nre*istrat de apariia contiinei sociale. n societate omul obine o

    contiin comple, alctuit din contiina individual, care reprezint spiritul subiectiv i

    contiina social a neamului, aa cruia o constituie activitatea spiritului obiectiv.

    !ezvoltarea cunoaterii, a culturii, l ridic pe om la o nou treapt a evoluiei sale. 1mul care

    reuete s asimileze coninutul tiinei, al filosofiei timpului su, cunoate identitatea. #stfel

    apare spiritul absolut.

    Lu=i0 Feuier8ac# &14

  • 7/25/2019 3. FILOSOFIA UMANULUI.

    22/65

    1mul iubitor nu poate fi fericit, dac este sin*ur, fericirea lui este le*at indisolubil de

    fericirea persoanei pe care o iubete. #devrata fericire nu are nevoie de nimic, nu cere nici

    un fel de renunare sau opunere ntre sentiment i datorie. Filosoful susine c omul acioneaz

    din ndemnul sentimentelor ce evideniaz multiple forme sufleteti( de satisfacere a firii

    senzoriale proprii omului, plcerea n cel mai lar* sens al cuvntului etc. Dsndu"se atras de

    propria nclinaie spre fericire, omul ndeplinete o datorie n virtutea necesitii i totodat

    acioneaz liber. n concepia filosofic a lui Feuierbac$, natura uman este caracterizat sub

    aspect biolo*ic, individul reprezint o veri* n dezvoltarea speciei umane. Feuierbac$ este

    optimist. ;l susinea c descoperind potenialul propriei raiuni, utiliznd i nmulind

    realizrile tiinei, omul va *si soluiile optimale la problemele cu care se confrunt.

    Artur Sc#open#auer&1,44*14(

  • 7/25/2019 3. FILOSOFIA UMANULUI.

    23/65

    n disertaia despre Diberul arbitru, 4c$open$auer arat cum prin intermediul raiunii

    putem compara ntre ele mobilurile aciunii noastre, ec$ilibra dorinele noastre, ima*ina

    posibilele rezultate ale unei $otrri, dar c nu suntem contieni de a vrea cu adevrat dect

    n momentul n care trecem la act. 2t vreme aciunea urmeaz a fi realizat, contiina vrerii

    se mr*inete la afirmaia elementar( 5ot s fac ceea ce vreau. 3luzia liberului arbitru const

    n a confunda tumultosul conflict al dorinelor sau arbitrarul joc la reprezentrilor. ;ste o

    situaie cnd dispunem de motivele care din punctul de vedere al cunoaterii justific un act

    viitor, i altceva este a transforma potena n act. 4c$open$auer sublinia c nu eist real

    vrere dect n act, a voi nseamn a aciona.

    4c$open$auer meniona c voina nu poate s revin n reprezentare pe cale piezi, adic

    prin moti$aie, nu poate fi eplicat ca reprezentrile eterne, nu poate fi redus la concept.

    !eseori ntlnim asemenea aprecieri( voina este lipsit de temei, ci doar se pune n eviden,

    transformnd"o din eperiena individual creia nimic nu i se poate substitui n cunoaterea

    abstract, sin*ura comunicabil i la care subiectul trebuie desi*ur s recur* pentru ai

    traduce cele mai intime percepii. n SuplimentelelaLumea ca $oin i repre)entare, filosoful

    sublinia c cunoaterea fiinei umane, dac este eliberat de forma spaiului i a cauzalitii,

    rmne supus formei timpului. Fiecare nu"i cunoate voina dect n succesiunea actelor

    sale izolate, nu n ntre*ul i nici n esena ei. Filosoful l orienteaz pe om s studieze voina

    n manifestarea nemijlocit a lucrului n sine. Da ntrebarea( !e ce obiect se lea* voinaC

    Filosoful rspunde( de via. )/otul se precipit i se mbulzete spre eisten, pe ct posibil

    spre eistena or*anic, adic spre via, i, de acolo, spre treapta cea mai ridicat+. Filosoful

    analizeaz un ir de eemple din viaa animalelor, a omului, subliniind( /oate aceste

    fenomene justific teza, conform creia )voina de via este un principiu ineplicabil n el

    nsui, dar susceptibil s fundamenteze orice eplicaie i c acesta, departe de a fi un cuvnt

    *ol, ca absolutul, infinitul, ideea i alte epresii asemntoare, este realitate prin ecelen

    cunoscut nou, mai mult nc, nsi nucleul oricrei realiti+%N, p.A-&"A&'. n aspect ontic, voina apare ca obiectivare, fora ei const n dorina de a eista cu orice

    pre. n acest contet, filosoful analizeaz relaiile omului cu alte fiine, cu alte obiecte i cele

    ce le ntreine cu semenii si. #rtur 4copen$auer descrie lupta pentru eisten i consecinele0

    rezultatele ei. 3mpulsul voinei de a tri l transform e om ntr"un e*oist absolut, aa nct

    dorina lui de epansiune nu cunoate limite. #ceasta nseamn c vom nimici oricare alt

    voin cu care ne vom ntlni0ne vom confrunta. #ctul respectiv, este apreciat de filosof ca

    nedreptate i nu are nevoie de scuze, deoarece decur*e din nsi le*ea fiinei. n opinia lui#rtur 4c$open$auer, armele nedreptii sunt( fora i viclenia. n concluzie, filosoful

  • 7/25/2019 3. FILOSOFIA UMANULUI.

    24/65

    menioneaz c nedreptatea este actul primordial, pozitiv, iar dreptatea este o aciune

    posterioar, ne*ativ7 dreptatea i nedreptatea decur* din firea lumii, nu din esena statului7

    voina are nevoie de lucruri i prin urmare, dreptul de proprietate se bazeaz pe un act al

    voinei, numit munc.

    1 alt concluzie a filosofului se refer la suferin. n opinia filosofului, suferina este

    produsul inevitabil al sfierii universale. #rtur 4c$open$auer meniona c lumea nu este

    pozitiv, ci ne*ativ( durerea o simim, fericirea nu, deoarece dureaz doar cteva clipe.

    !urerea apare ca ateptare sau plictiseal. Filosoful ne uimete prin calculul vieii omeneti(

    +

  • 7/25/2019 3. FILOSOFIA UMANULUI.

    25/65

    filosoful francez aplic formula timpul spaiali)at, care reflect o reprezentare a timpului,

    falsificat de analo*ia sa cu spaiul. /ocmai n acest timp contrafcut, omul proiecteaz

    elementele psi$olo*ice, pe care i le ofer introspecia, solidificndu"se, dndu"le nume, o

    pondere cantitativ relativ. ;ul adevrat continu s eiste n timp, moment fiat de formula

    durat pur. Durata pur fieaz timpul real, veritabil, considerat n dimensiunea lui

    profund. #similarea informaiilor, despre aceste dou moduri de percepere a timpului i

    spaiului, este important pentru fiecare persoan care tinde s cunoasc succesul n via i n

    activitatea profesional.

    Jer*son scindeaz n dou contiina de sine. ;l evideniaz devenirea profund a ;ului,

    unde domnete calitatea i inferioritatea, unde elementele se interptrund i sunt continuu

    creatoare de durat pur. 5e de alt parte, eist reprezentarea spaializat a acestei deveniri

    desfurat ntr"un timp fals, care de fapt este doar spaiu, unde domin n consecin

    eterioritatea cantitativ, unde totul se reduce la obiectivitatea lucrurilor. n lucrarea !atele

    imediate ale contiinei, filosoful critic determinismul, care n timpul lui istoric susinea(

    totul are o cauz i n aceleai condiii, aceleai cauze produc acelai efect. Jer*son

    menioneaz c acest principiu poate fi aplicat n timpul omo*en, pentru )spaiu"timp+, pentru

    eterioritate. n studierea ;ului profund, pentru care nu eist dou momente identice

    principiul determinismului este lipsit de sens. ;ul ca durat pur este o devenire creatoare care

    se mbo*ete cu fiecare moment nou ce"i este dat s"l triasc. #naliznd fenomenul

    libertii, Jer*son definete condiiile unui act liber. Filosoful subliniaz( actul este liber

    atunci, cnd este produs bde ;ul profund n totalitatea sa. ;l este *enerat de multiplicitatea

    calitativ a duratei pure, care conine n ea ntre*ul trecut al ;ului n unitatea sa. #naliza mai

    multor situaii concrete i permite filosofului francez s conc$id( numai dac trim n durat

    pur i nu n spaiu"timp, suntem capabili s svrim acte libere. Dibertatea este caracterizat

    de dou nsuiri eseniale( spontaneitatea i ori*inalitatea.

    =ai nti, libertatea este spontaneitate. 1mul este liber dac aciunea sa nu se constituieprin mijlocirea cumpnirii de motive, ci rsare direct din dezvoltarea intim a contiinei.

    Filosoful distin*e diferite *rade ale libertii. :n act apare cu att mai liber, cu ct rdcinile

    sale coboar mai adnc i se dezvolt din serii mai bo*ate ale duratei intime. 1mul se

    elibereaz cu att mai desvrit, cu ct faptele lui eprim i i tra* puterea din straturi mai

    bo*ate i mai profunde ale sufletului su. Dibertatea nu poate fi redus la spontaneitatea

    sensibil. #stfel decur* lucrurile n viaa animalului, a crui via psi$olo*ic este mai

    efectiv. Da om, actul liber reprezint o sintez de sentimente i idei. ;voluia care conduce laactul liber, Jer*son o desemneaz prin formula( e$oluie raional. 2orelnd libertatea i

  • 7/25/2019 3. FILOSOFIA UMANULUI.

    26/65

    raiunea, filosoful conc$ide( acestea nu se eclud, libertatea include raiunea ca pe o parte

    esenial a ei.

    1ri*inalitatea ca atribut al libertii este caracterizat de Jer*son n lucrarea Datele

    imediate ale contiinei. Filosoful menioneaz( 4untem liberi atunci cnd actele noastre

    eman din personalitatea noastr ntrea*, atunci cnd o eprim i cnd au acea indefinibil

    asemnare cu cea pe care o *sim uneori ntre oper i artist. ;ste liber omul ori*inal care

    rmne el nsui i lucreaz n conformitate cu sine. Dibertatea este independena persoanei

    fa de tot ce nu este ea. Diber este omul care anuleaz n sine tot ce a putut mprumuta i tot

    ce i se impune, toate automatismele i conveniile care l limiteaz, pentru a strbate pn la

    centrul fiinei sale, de unde libertatea se nal ca o floare a *raiei. 2aracteriznd astfel

    libertatea, filosoful conc$ide c actele liere sunt rare.

    Jer*son recunoate n intuiie cele mai adnci acte ale contiinei. Filosoful aplic

    eperiena duratei interne, pentru a dobndi prin analo*ie nele*erea modului n care se

    desfoar viaa pe pmnt. !eopotriv cu contiina n planul ei profund, viaa indivizilor i a

    speciilor nfieaz o succesiune care este, n acelai timp, creaie necontenit. n fiecare din

    momentele sale, trecutul eercit o presiune asupra prezentului, conine prefi*urarea

    viitorului.

  • 7/25/2019 3. FILOSOFIA UMANULUI.

    27/65

    1biectul potrivit pentru inteli*en l constituie corpurile solide, lipsite de or*anizare.

    2apacitatea proprie a inteli*enei rezid n actele de descompunere i recompunere a materiei

    brute. Dimbajul inteli*enei, adic tiinific, servete numai la desemnarea lucrurilor. n opinia

    lui Jer*son, inteli*ena se caracterizeaz printr"o nenele*ere natural a vieii. !impotriv,

    instinctul ia, n mod natural, forma vieii. ;l procedeaz spontan ntr"un mod or*anic. !ac ar

    fi nzestrat cu cunotin i ar fi capabil s vorbeasc, ne"ar releva secretele vieii. !ar este

    incapabil s imit inteli*ena i s cunoasc la distan, din eterior, cu ajutorul unor cuvinte

    asociate lucrurilor. 3nstinctul, subliniaz Jer*son, se identific cu fiina, o cunoate dinuntru.

    ;l este simpatie. 2nd instinctul reuete s se desprind de activitatea sa proprie, el este

    capabil s reflecteze asupra obiectului su i s"l amplifice nelimitat. n aceast stare,

    instinctul este intuiie. Realitatea, eistena intuiiei, Jer*son o descrie prin eemple din art.

    Filosoful menioneaz c unii artiti sunt capabili s simt o simpatie estetic, care le permite

    s perceap unitatea luntric a modelului lor. Jer*son consider c o simpatie de acest *en,

    dac i"ar putea fi etins sfera de aciune, ar fi capabil s nelea* viaa ca atare. ;a ar putea

    s descifreze insuficienele inteli*enei i s stimuleze n aa mod spiritele s ptrund n

    domeniul viului, acolo unde totul se interptrunde ntr"un nesfrit curent creator. 2$iar i

    atunci, acest succes al intuiiei n"ar desemna o simpl izbnd asupra inteli*enei. 3nteli*ena

    ar rmne cu importana ei, ntruct fr ea instinctul ar rmne nc$is n activitatea sa

    practic, limitat i incontient. 5entru a atin*e cunoaterea viului, pe care numai simpatia

    dezinteresat, intuiia, o face cu putin, omul trebuie s se opun siei pn ce se desc$ide

    unei alte realiti, unei cunoateri de alt ordin. Kraie simpatiei, intuiia este capabil s

    contopeasc n nemijlocirea instinctului i capacitatea de cunoatere a inteli*enei. 2eea ce

    permite contiinei s ptrund n profunzimea vieii. 2unoaterea intuitiv are ceva mistic. n

    ea este depit sciziunea ntre subiect i obiect( subiectul cunoaterii se identific cu obiectul

    cunoscut.

    3.! >ontiina n interpretare filosofic. "si#icul$ contient$ incontient n filosofia

    contemporan. "si#oanali%a.

    /oate sistemele filosofice sunt aate pe problematica uman. 4copul ultim al filosofiei

    const n fundamentarea sau justificarea condiiei umane. !in perspectiva filosofiei i tiinei

    contemporane omul este o fiin comple, n care se afirm i se manifest componentele(biolo*ic, psi$olo*ic i socio"cultural. !eosebirea esenial a omului este concentrat de

  • 7/25/2019 3. FILOSOFIA UMANULUI.

    28/65

    spiritualitatea sa. 1mul este contient nu numai de realitatea eterioar, dar i de cea

    interioar, subiectiv. 4ub aspect structural, contiina reprezint unitatea proceselor

    co*nitive, afective, volitive. 1rice concepie filosofic care i propune s ofere un model de

    nele*ere i eplicare a contiinei, reflect, n primul rnd, *eneza fenomenului. n istoria

    filosofiei i a tiinei deosebim mai multe concepte despre esena i natura contientului i

    incontientului. Reducionismul reduce contiina la formele materiei, care o poart7 psi$icul

    la fiziolo*ie. Reducionitii( Juc$ner, =oles$oft,

  • 7/25/2019 3. FILOSOFIA UMANULUI.

    29/65

    mai ales, n procesul dezvoltrii comunitii umane.

  • 7/25/2019 3. FILOSOFIA UMANULUI.

    30/65

    de intensitate a desfurrii proceselor psi$ice. 2oncluzia la care ajun*e savantul ne comunic

    c cercetrile asupra cazurilor clinice dezvluie adevruri valabile i pentru oamenii sntoi.

    Freud meniona( toate manifestrile psi$ice ale omului sunt intenionale, avnd un sens ce le

    orienteaz ctre un coninut concret, spre un sens. /eza lui Freud susine( orice dorin

    anticip ideal obiectul care o satisface. n concluzie, savantul deduce teza n conformitate cu

    care orice manifestare a psi$icului are un sens.

    !in perspectivele psioanalizei, viaa psi$ic fucnioneaz dup principiul plcerii i

    evolueaz spre afirmarea nestin*$erit a sinelui, ceea ce ec$ivaleaz cu obinerea maimei

    plceri, i recunoaterea fiecrei fiine ca form unical, irepetabil de eisten. 4imultan,

    viaa psi$ic a individului, mediul social, sunt influenate de ctre instincte. 3ndividul natural

    opus celui socio"cultural i cere dreptul la afirmare. 1mul ca fiin socio"cultural i

    propune reprimarea instinctelor conform normelor i criteriilor morale, ceea ce conduce la

    izbucnirea periodic a zestrei ereditar"biolo*ice incontient sau contient reprimate.

    5rincipiului plcerii i se opune principiul realitii, compus din ansamblul interdiciilor

    sociale, n special a celor de ordin moral, precum i treapta lor interiorizat autocenzura.

    5entru Freud, actele psi$ice satisfcute nu reprezint interes, deoarece acestea, fiind trite, se

    uit, dispar din sfera psi$icului fr a lsa urme, revenind neproblematic ori de cte ori apare

    interesul de a repeta satisfaciile ce decur* din ele. 1biectul cercetrilor lui Freud l constituie

    activitile psi$ice, care nu sunt finalizate i care sunt stocate pentru a fi apoi reafirmate.

    3nteriorizarea actelor reprimate este rezultatul interdiciilor morale. !orinele interzise sunt

    refulate, depozitate, eilate n contient. ;le dispar din contiin, dar nu i din viaa psi$ic a

    omului. Freud caracterizeaz trei ipostaze ale incontientului( cenzurat autocenzura7

    descriptiv este un teren de le*tur fr *ranie precise al contientului propriu"zis i al

    contiinei7 dinamic o structur psi$ic, distinct, caracterizat de permanente transformri,

    care tind spre un ec$ilibru ideal, fr a"l atin*e vreo dat.

    3ncontientul dinamic este o structur psi$ic deosebit de *ndirea propriu"zis7 esteo zon Sacontient+ i din principiu necontientizabil. 3ncontientul nu poate fi analizat n

    mod direct, ci plutind de la manifestrile sale( vise, nevroze, acte ratate etc. 4unt formulate

    diferite ipoteze privind modul de funcionare a lui. =ecanismul funcionrii incontientului

    dinamic cuprinde( amal*amarea, amestecul, fuziunea, substituirea i transferul, simbolizarea,

    adic resemnificarea unui coninut prin investirea sa cu alte nelesuri7 narativitatea, adic

    re*izarea, reor*anizarea sub forma unor anecdote, povestiri cu coninuturi refulate.

    3ncontientul modific inte*ral coninutul i semnificaia dorinelor refulate, acestea suntSde*$izate+ pentru ca satisfacerea lor s nu fie dinnou mpiedicat de autocenzur.

  • 7/25/2019 3. FILOSOFIA UMANULUI.

    31/65

    5si$oanaliza stratific omul n trei niveluri: Sinele, Eul, Supraeul. Sinele este

    reprezentat de instincte, tendine, nclinaii, dorine obscure, aptitudini, preferine. ;ner*iile

    instinctuale fiind orientate spre satisfacerea imediat, dar majoritatea manifestrilor

    instinctuale sunt refuzate, reprimate sau amnate. #mnarea fieaz momentul dorinelor i

    astfel este impulsionat evoluia psi$ic normal. 2oncomitent cu procesul refulrii se

    acumuleaz tensiuni interioare, ener*ii rebele n faa tentativelelor de disciplinare, care

    provoac discomfort. Supraeul conine ipostazele principiului realitii, idealul social i

    moral, idealul privind propria persoan. ntre 4ine i 4upraeu eist o tensiune permanent,

    caracterizat de tendina ecluderii reciproce.

    Euleste rezultatul ec$ilibrului dinamic dintre 4upraeu i 4ine, un compromis ntre

    pasiunile iraionale ale 4inelui i conveniile sociale, morale, reli*ioase, culturale etc. Eul

    apare ca o instan adaptiv, opernd cu teste de realitate. ;ul este sfiat de o team dubl

    fa de 4ine i fa de 4upraeu. Ruperile acestui ec$ilibru fra*il, reprezentat de ;u, sunt

    totdeauna n favoarea 4inelui. 3nstinctele amnate i nesatisfcute se or*anizeaz compact i

    invadeaz $aotic, violent, manifestrile psi$ice ale omului.

    n timpul cnd studia la

  • 7/25/2019 3. FILOSOFIA UMANULUI.

    32/65

    dezlnuiasc n el i un mod de a eista, un nou mod ontolo*ic cu totul deosebit de modul

    propriu animalului. Ii acest salt ne*rit de $otrtor a avut realmente loc, cci omul ca mod

    specific de a eista este orientat spre orizontul misterului. 2u aceasta am fi ajuns iari la unul

    dintre cele dou implicate fundamentale( omul )eist+ astfel, nct el ca subiect i e siei un

    mister ntr"un orizont saturat de mistere. 1mul eist desi*ur i n lumea dat, i pentru

    autoconservare ca animalele, dar aceasta numai n msura animalitii sale7 ca )om+, el eist

    ns n orizontul misterelor, i este nzestrat cu destinul, cec se desprinde ca un corolar din

    acest mod, cu destinul de a ncerca revelarea misterelor. Dumea concret, dat, nu mai e

    pentru om i pentru eistena sa un orizont n sens absolut, ci numai un semn, sau un comple

    de semnalmente ale adevratului orizont, care este misterul+%&&, p.A-"A&'

    Itiina contemporan a valorificat cercetrile noi, referitoare la interaciunea dintre

    procesele neuronale i activitatea psi$ic a omului. #bordarea sistemic a vieii psi$ice, i

    permit lui R. 4earle s aprecieze contiina ca fenomen mental central, subliniind c omul are

    toate strile contiinei interioare, subiective i calitative, stri mentale intrinsec intenionale,

    cerine i dorine, intenii i percepii. 2ontiina i intenionalitatea sunt procese biolo*ice

    cauzate de procesele neuronale de nivel inferior ce se desfoar n creier, i nu sunt

    reductibile. 2ontiina i intenionalitatea se afl n relaie de interdependen. 4avantul

    descifreaz structura contiinei, menionnd c fenomenul este caracterizat de mai multe

    niveluri. ;ste vorba despre(

    &. =odurile de manifestare a contiinei normale( vz, auz, tactil, miros, *ust, simul

    ec$ilibrului, sensibilitatea prorioceptiv i fluul mictor al *ndirii, compus din cuvinte i

    ima*ini, emoii, sentimente etc. #ceste moduri s"au afirmat i dezvoltat pe parcursul evoluiei

    speciei umane, ele se pot prezenta sub o form plcut sau deza*reabil.

    . 4trile contiente non"patolo*ice, care se prezint n cadrul unei secvene unificate( unitatea

    orizontal const n or*anizarea, n mod contient, a eperienelor pe un fra*ment scurt de

    timp7 unitatea pe vertical se refer la cunoaterea simultan, pe care o putem avea despreunele caracteristici dominante, firi ale unei stri contiente.

    @. 2ontiina este n mare parte, dar nu n totalitate, intenional. 1rice stare contient este

    orientat ctre un anumit obiect( real sau ima*inar.

    A. 4trile de contiin sunt nsoite de un sentiment subiectiv.

    . Fiina capabil s aib stri intenionale contiente este doar capabil s aib stri

    intenionale i nimic mai mult. 1rice stare intenional contient este cel puin potenial

    contient.

  • 7/25/2019 3. FILOSOFIA UMANULUI.

    33/65

    R. 4earle *eneralizeaz structura fi*ur"fond, cu ajutorul creia psi$olo*ia formei

    analizeaz eperienele perceptive. Fiind dat caracterul temporal, social, unificat, intenional,

    subiectiv al contiinei, savantul descoper o stare caracteristic contiinei normale aspectul

    de familiaritate, care cuprinde( +actele de recunoatere+, de identificare asupra crora insist

    epistemolo*ia empiric. 4trile contiente sunt caracterizate de tendina Srevrsrii+, ntruct

    o referin care se afl dincolo de coninutul lor imediat i, prin urmare, aceste coninuturi tind

    s se rspndeasc, s se propa*e, s se reverse, conectndu"se la alte *nduri, care parial le

    aparin i simultan, n alt sens, nu fac parte din ele %&'. n interiorul contiinei ntlnim

    fenomene plasate n centrul >prioritile, preferinele? persoanei i fenomene periferice.

    #ceast deosebire nu poate fi suprapus pe distincia contient"incontient. 5rintre atributele

    structurale ale strilor contiente sunt i condiii cu valori de limite( dei n momentul

    refleciei nu avem *nduri relative, referitoare la variabile de localizare specific, totui ni se

    pare c toate lucrurile vizate sunt caracterizate de localizri temporal"spaiale i sociolo*ice a

    strilor contiente prezentate. Docalizarea ns pentru orice obiect al contiinei, poate s nu

    eiste.

    #adar, psi$icul uman este un fenomen comple. =anifestrile eterioare ale

    psi$icului uman permit savanilor contempoprani s ptrund n esena caracteristicilor

    definitorii ale speciei 9omo 4apiens 4apiens i s deosebeasc diferite niveluri de afirmare a

    personalitii individului. n procesul constituirii, afirmrii i dezvoltrii personalitii umane,

    contiinei, ndeosebi contiinei de sine, i revine un rol important, decisiv. !in acest motiv,

    mai multe domenii ale filosofiei contemporane abordeaz i interpreteaz contiina. ;ste

    vorba despre( ontolo*ia umanului i antropolo*ia filosofic, filosofia social, etica, filosofia

    politic, filosofia dreptului, filosofia succesului etc.

    5e parcursul evoluiei speciei umane, *ndirea i asum funcia de simbolizare, care

    const n asi*urarea unei comunicri intersubiective. Kndirea nu se poate realiza n afara

    limbajului. 5reciznd deosebirile dintre limb i limbaj, F. 4aussure definete limba cainstituie social, pstrat prin uz, dar supus modificrilor i ca sistem semantic )cod+ format

    din inventarul de semne i de re*uli dup care se realizeaz combinrile de semne. Dimba

    include ansamblul semnelor prin intermediul crora se cunoate i se comunic ntr"o

    comunitate uman, precum i totalitatea normelor *ramaticale( sintetice i semantice, de

    formare a propoziiilor concrete enunate de indivizi, pornind de la sistemul de cuvinte i

    re*uli *ramaticale specifice limbii. Dimba are un coninut semantic ce nu se sc$imb cu

    fiecare act al *ndirii individuale, ci formeaz o baz stabil de la care omul pornete i princare i realizeaz activitatea sa de *ndire. Dimba, sub aspect semantic, apare ca un sistem de

  • 7/25/2019 3. FILOSOFIA UMANULUI.

    34/65

    analiz, sintez i *eneralizare a fenomenelor, elaborat n dezvoltarea istoric a societii,

    incluznd eperiena co*nitiv anterioar.

    4istemul lin*vinstic reprezint un comple de sunete care au valoare de semnificant,

    referindu"se nu la obiectul real, ci la noiune, la clasa de obiecte i la notele sale definitorii.

    4istemul lin*vistic include i )*ndirea afectiv+>2$arles Jall?7 ca entitate psi$ic sistemul

    lin*vistic cuprinde i valene epresive, atitudinale, emoionale. 5entru om, semnele

    lin*vistice cu multiple funcii i dimensiuni au valoarea unui stimul comple capabil s

    declaneze atitudini i reacii subiective variate. #ceasta se datoreaz i interaciunilor

    *ndirii cu alte subsisteme ale contiinei umane. #bordarea sistemic a contiinei umane, ne

    permite s constatm c contiina asi*ur interdependena ntre subsistemele ce permit

    orientarea( co*nitiv i valoric, a omului n realitatea obiectiv. 5rin intermediul contiinei

    omul i edific o lume proprie, n care pot fi deosebite obiectivele de perspectiv i cele

    curente, prioritile activitii social"utile, valorile i idealurile.

    4pre deosebire de investi*aiile psi$o"fiziolo*ice care pot surprinde, pe baza unor

    *eneralizri, doar modul efectiv n care omul comunic ntr"o colectivitate, analiza de tip

    structural ofer rspuns la ntrebarea( 2um este posibil comunicarea interuman ntr"un

    anumit mediu socio"culturalC ;ste vorba despre condiiile indispensabile comunicrii verbale

    sau scrise. 4aussure introduce, pentru aceast c$estiune, distincia ntre Dimb i

  • 7/25/2019 3. FILOSOFIA UMANULUI.

    35/65

    desemneaz i capacitatea omului de a elabora avizuri neateptate, constructive, determinate

    de anumite circumstane. 3ntelectul mai este definit ca )temperatura+ creierului, )capacitatea+

    raiunii umane. 3ntelectul artificial este o main care n baza datelor primare prin numeroase

    operaii, produce enunuri, *eneralizri, modele care, fiind aplicate de om, conduc la

    modernizarea societii contemporane.

    Note 8i8lio0rafice?

    &. =acoviciuc IALIA/-A BI "-/SONALIA/-A INCIICULUI

    '.1 Sociali%area i personali%area D coniii ale vieii i

    activitii profesionale reuite

    '.! Sistemul e instruire i eucaie? forme$ o8iective$ reali%ri

    '.3 Funamentele unei cariere e succes

    '.1 Sociali%area i personali%area D coniii ale vieii i activitii profesionale reuite

  • 7/25/2019 3. FILOSOFIA UMANULUI.

    36/65

    2ontiina 4inelui este un fenomen mult studiat de filosofii diferitor epoci. !iscursul etic

    este centrat pe cunoaterea i autorealizarea persoanei. ncepnd cu aforismul 4ocratic(

    Cunoate7te pe tine 'nsui, filosofia lui 5laton, a lui #ristotel, cea elenist, medieval,

    modern i contemporan evideniaz diferite aspecte ale eistenei umane, urmrind

    mecanismul transformrii potenialului uman n actualitate. n tiina contemporan procesul

    respectiv este desemnat de noiunile( socializare i personalizare.

    Sociali)areadesemneaz procesul asimilrii de ctre individ a cunotinelor, normelor,

    valorilor, concepiilor despre lume, sistematizate i acceptate de alte *eneraii. 4ocializarea

    are durata vieii individului i vizeaz dezvoltarea contiinei individuale, contiinei de sine.

    4ocializarea este un proces activ, deoarece asimilarea cunotinelor, normelor, valorilor,

    tradiiilor etc. presupune participarea subiectului la soarta lor, fa de acestea individul ia o

    atitudine care poate fi pozitiv sau ne*ativ. 2oncomitent socializarea pre*tete individul

    ctre activitatea social"util, asumarea responsabilitii pentru consecinele acesteia. Reieind

    din obiectivele propuse, socializarea i permite individului s"i valorifice potenialul co*nitiv

    i creativ, aa nct s nelea* care i sunt posibilitile, obli*aiunile, permisiunile i

    interdiciile, libertile i responsabilitile n cele cinci corelate, prin care i triete viaa,

    oferindu"i semnificaie. ;ste vorba despre raportului om"natur, om"societate, om"om, om"

    sine, om"sacru.

    2a fiin bio"psi$o"social individual uman reprezint o unitate inte*ral a nivelurilor(

    biolo*ic, psi$ic, social. #supra omului influeneaz constant mediul nconjurtor, toate

    corpurile cosmic, sistemele i procesele ce le caracterizeaz. Ii dac n om este asimilat

    ntrea*a componen a universului, toate formele i calitile lui, reprezentnd un

    microcosmos, atunci se poate presupune c misterul lumii tot prin om poate fi descoperit.

    8atura nu reprezint mpria forelor spontane, ca $aos ce nu poate fi controlat de raiunea

    uman. 8atura este penetrat de le*i raionale, ea fiind n acelai timp obiectiv i iraional.

    !espre raionalitatea i iraionalitatea, ordinea i $aosul, necesitatea i ntmplarea,obiectivitatea i subiectivitatea din lume filosofii au discutat n diverse modaliti( susinnd i

    completnd o concepie, ecluznd"o ca fiind eronat, justificnd"o n condiiile noi ale

    pro*resului tiinific, te$nic, te$nolo*ic. SRelaiile omului cu lumea sunt neproblematice,

    omul simindu"se ca le el acas, familiar cu ceea ce"l nconjoar, fapt care l tonific i i

    satisface nevoia de securitate interioar, instinctul de autoconservare+%&, p.M@"MA'. n raportul

    dintre om i natur ncepe s se formeze i s ocupe un loc important momentul

    responsabilitii. 8oi suntem martorii sc$imbrii caracterului uman i al transformrii naturiide ctre om, a limitrii elementelor de spontanietate. 3ntensificarea caracterului contient,

  • 7/25/2019 3. FILOSOFIA UMANULUI.

    37/65

    or*anizat, finalist"orientat, a activitii omului, a raionalitii i umnaitii n interaciunea

    societii i a mediului nconjurtor reprezint o trstur esenial a vieii.

    1mul se afirm i ca produs al realitii sociale. !ac la nivelul relaiei omului cu

    natura se vorbete despre adaptarea la condiiile de via, apoi la nivelul social, socio"cultural

    relaiile, reaciile omului la factorii ecitani din eterior, atitudinile, abordrile etc. adoptate

    sunt concentrate n procesele de socializare i personalizare. Da nivelul comunicrii cu

    semenii, n *rupul social omul iniial se afirm ca individualitate. 8oiunea individualitate

    desemneaz ansamblul calitilor unui individ care l fac irepetabil, deosebit. Realizarea

    individualitii reprezint naterea noului i irepetabilului. 5entru individualitate este

    caracteristic ei*ena, ca o revenire la capacitile de aciune proprie. n caracteristica

    individualitii nu vei *si practica supunerii obli*atorii ablonului, necesarului. ;ste vorba

    despre omul iscusit capabil s alea* raional una din mai multe opiuni i i asum

    responsabilitatea pentru actul realizat. 3ndividualitatea este caracterizat de activitatea

    dependent de eteriorizarea sinelui, caracterul multilateral i armonios manifestat. 3ndividul

    poate forma o masde oameni, uor manipulabil, supus, dar prezena individualitilor

    nltura omo*enitatea *rupului de oameni, nlocuiete ablonul, sc$ema efului cu aciuni

    contiente orientate ctre introducerea unui sistem de relaii interumane, bazat pe respect, pe

    reciprocitate, pe e*alitatea anselor tuturor prilor implicate.

    Da nivelul relaiilor sociale, prin diverse implicri ale individualitilor se dezvolt

    personalitatea individului. /emeiul esenial al personalitii este inteli*ena, capacitatea

    persoanei de a nele*e ce face, pentru ce face, cum face. nele*erea semnificaiei deciziilor

    adoptate, capacitatea de a *estiona procesul vieii i al activitii social"utile, capacitatea de

    ai asuma diferite roluri n viaa comunitii sunt caracteristicile definitorii ale personalitii.

    5ersonalitatea individului se formeaz, se dezvolt n cadrul comunicrii cu semenii, cu care

    se afl n multiple relaii. 5ersonalitatea se deosebete prin faptul c i controleaz

    comportamentul, i amn prima reacie la ecitanii din eterior, anticipeaz aciunile altora.n cultura secolului al 66"lea, aceste probleme le discut( be$aviorismul, psi$oanaliza

    iabordarea umanist.

    /ezele principale ale concepiei, elaborate de E. Freud sunt( fora motric a

    comportamentului uman sunt instinctele vieii i al morii. 3nstinctele vieii contribuie la

    supravieuirea individului uman i la reporoducerea lui. :na din consecinele interpretrii

    biolo*ice a forei motrice a personalitii este determinismul. Freud declar monopolul

    incontientului i mai ales influena copilriei asupra ener*iei psi$ice a omului. 4avantul aneles c personalitatea se formeaz ctre sfritul anului cinci de via, iar dezvoltrii

  • 7/25/2019 3. FILOSOFIA UMANULUI.

    38/65

    ulterioare reprezint completri la aceast baz i rezid n valorificarea metodelor eistente

    de diminuare a tensiunii. /eoria motivaiei individului, elaborat de E.Freud, trateaz

    individual ca pe o fiin, aflat de la natere sub presiunea mai multor dorine, deseori

    necontientizate i necontrolate. !in aceast cauz omul nu"i poate contientiza pe deplin

    comportamentul.

    # treia orientare n analiza personalitii, cea umanist, ne su*ereaz s abandonm

    metodolo*ia psi$oanalizei, deoarece deformeaz fiina uman. Da baza noii interpretri a

    personalitii umane este teza despre capacitatea auto"afirmrii, auto"relizrii propriului

    potenial co*nitiv i creativ. Reprezentanii acestei orientri( =asloU, Rodjers subliniau c

    omul este o fiin unical care nu poate fi redus la propriile component( reacii, idei, emoii,

    necesiti. 3ndividul const din dou subsisteme( ;u i or*anismul, care formeaz o

    inte*ritate. 1mul activeaz n lume, care de asemenea este o inte*ritate comple. n condiii

    natural individual i ambiana social formeaz un sistem unic. 1mul care i propune s

    triasc n armonie cu propria natur trebuie s devin parte component a sitemului ;u

    or*anism. n realitate ns relaiile interumane pot fi tensionate, dumnoase, de aceea

    individual nu poate eista n armonie cu natura sa. ntre diferite roluri, ntre ;ul autentic i

    cerinele naintate de ali oameni, ntre convin*erile personale i cele declarate deseori apar

    conflicte i contradicii.

    2aracteristica definitorie a naturii umane este dezvoltarea, asi*urat de factori interni.

    Forele ce determin dezvoltarea sunt ascunse n om. Fora motric a activitii umane

    tendina de auto"actualizare, de realizare a posibilitilor persoanei.

  • 7/25/2019 3. FILOSOFIA UMANULUI.

    39/65

    suferit multiple transformri n procesul evoluiei naturii i a psi$icului, dar care se cdezvolt

    sub influena direct a practicii sociale. 2onstantin Rdulescu =otru subliniaz, att unitatea

    or*anic material, ct i unitatea sufleteasc, nu pstreaz o identitate de forme i de funcii

    de la o *eneraie la alta. 3ndividul descendent prezint abateri de la tipul ascendant. 4pecia se

    difereniaz prin indivizii si pe care o prezint. 2auzele diferenierii sunt multiple. :ne


Recommended