+ All Categories
Home > Documents > Filosofia Renașterii Doc1

Filosofia Renașterii Doc1

Date post: 16-Oct-2015
Category:
Upload: vadim-ceban
View: 42 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 49

Transcript

Filosofia Epocii Renaterii.

1. Dimensiunile RenateriiDei e studiat de cteva secole, Renaterea n-a fost nc suficient de clar delimitat de Evul Mediu i de Epoca Modern, nu i s-a stabilit nc ntinderea n timp. Aceasta se datorete, n primul rnd, complexitii fenomenului. Renaterea nu este un fenomen naional, ci european. Or, nu exist un sincronism n istoria Europei i nici n evoluia culturii din diferite ri. Apoi, n Renatere, domeniile culturii - literatura, filosofia, arta i tiinele au cunoscut o evoluie inegal n timp i n spaiu. De aceea, istoricii acestor forme ale culturii marcheaz n mod distinct limitele epocii Renaterii.Trebuie s precizm c privim Renaterea n sens larg cuprinznd umanismul, Renaterea propriu-zis, precum i Reforma cci, dei distincte, ele sunt momente i aspecte ale aceleiai micri generale de nnoire social i spiritual, n procesul trecerii de la Evul Mediu la Epoca Modern. Cu toate c umanitii din secolul al XIV-lea nu sunt filosofi, ne vom referi i la acetia, deoarece Renaterea este o epoc de transformri radicale ale atitudinii fa de existen i modului dea gndi, iar aceasta s-a manifestat mai nti n mentalitate, n domeniile nereflectate ale culturii trecnd ceva mai trziu n contiina filosofic. Unii istorici ai filosofiei ca Windelband, Brehier, Russell nu-i cuprind pe umaniti n filosofia Renaterii, ci ncep cu filosofii din secolul al XV-lea: Cusanus, Ficino etc. Ei consacr umanitilor doar un paragraf introductiv care preced gndirea filosofic propriu-zis. Alii ns Abbagnano, Saitta , Garin , Ottaviano consacr umanitilor capitole speciale i ncep Renaterea cu secolul al XIV-lea. Istoricii tiinei fixeaz nceputul tiinei Renaterii n secolul al XV-lea, mai precis n cea de-a doua jumtate. Este adevrat c tiinele naturii nregistreaz progrese notabile abia de atunci. Renaterea este caracterizat ca o epoc de descoperire a omului i a lumii n care el triete natura i istoria. Or, aceste orientri ale gndirii se afirm nc din a doua jumtate a secolului al XIV-lea cu umanismul. n Evul Mediu, sensul nelepciunii supreme a omului era stabilirea raporturilor sale cu Dumnezeu, iar tiinele umane i naturale erau subordonate acestei nelepciuni, concentrat n teologie i n metafizic. n Renatere n sens larg, incluznd i umanismul interesul pentru viaa lumeasc, pentru natur i istorie, trece pe primul plan i se manifest mai nti n literatur i n artele plastice, dar i n artele mecanice. Filosofia nu poate ignora aceast nou orientare a spiritului uman, chiar dac ea nu este de la nceput contientizat i filosofic argumentat. Este vorba, prin urmare, de apariia unei epoci cu caractere diferite de cele ale Evului Mediu, care apar odat cu umanismul. Distana dintre Evul Mediu i Epoca Renaterii, scrie Eugenio Garin, este aceeai distan care desparte un univers nchis, anistoric, atemporal, imobil, fr posibilitatea de a deveni altceva definit, i un univers infinit, deschis, n care totul este posibil". Dac n delimitarea Renaterii fa de Evul Mediu hotrtoare a fost cultura umanist, n care s-au manifestat mai nti tendinele noii epoci, in delimitarea fa de Epoca Modern, rolul hotrtor 1-a avut noua tiin a naturii. Sub influena tiinei noi, care e de alt natur dect cea tradiional, s-a metamorfozat i filosofia. Inclus cel mai adesea n ceea ce se numete perioada modern sau socotit o simpl epoc de trecere, pregtitoare a cii moderne (via moderna), dar nu nc o cale modern, oricum, dincolo de o opiune sau alta, Renaterea este admis unanim ca o nnoire profund a spiritului european. Iar prin aceasta, fr ndoial, ca o parte integrant a noii istorii, moderne, cci prin marile sale valori, Renaterea n-a rmas, n-a putut s rmn ca o indecis epoc de trecere, ci a intrat n substana spiritualitii moderne. Majoritatea istoricilor filosofiei ncheie Renaterea la sfritul secolului al XVI-lea, cu unele deosebiri n ce privete integrarea lui Bacon sau Galilei, pe care cei mai muli i plaseaz n Epoca Modern.Dac tiina nou este criteriul principal n delimitarea Renaterii de Epoca Modern, atunci putem conchide c, n linii mari, Renaterea se ncheie la sfritul secolului al XVI-lea, iar revoluia tiinific din secolul al XVII-lea marcheaz nceputul Epocii Moderne, att pentru tiin, ct i pentru filosofie. Spiritul tiinei moderne n-a cuprins ns pe toi reprezentanii gndirii filosofice i tiinifice din primele decenii ale veacului modern. De aceea, atunci cnd ncadrarea unor gnditori este pus n discuie, va trebui s analizm concepia fiecruia n parte i s vedem, dup natura ei, dac aparine Renaterii sau Epocii Moderne. Dac un om de tiin sau un filosof se integreaz prin natura concepiei sale n orizontul filosofiei naturii, caracterizat prin unitatea dintre om, cosmos i Dumnezeu, dintre macrocosmos" i microcosmos", dac admite magia, astrologia sau alchimia care sunt un fel de tiine aplicate ale filosofiei naturii, dac folosete ca i metafizica tradiional, metoda speculativ deductiv de cunoatere a lumii, atunci el aparine Renaterii. Iar dac, n spiritul tiinei noi, mecaniciste, desacralizate i desantropo- morfizate, caut s dea o imagine obiectiv fizicalist lumii i s amelioreze condiia omului prin stpnirea naturii cu ajutorul tiinei obiective i al tehnicii, atunci gnditorul respectiv aparine Epocii Moderne.Aadar, putem conchide c Renaterea, dei are elemente de continuitate cu Evul Mediu i cu Epoca Modern, este o perioad distinct de acestea i se ntinde din a doua jumtate a secolului al XIV-lea pn la sfritul secolului al XVI-lea. Privim Renaterea n sens larg, cuprinznd umanismul, Renaterea propriu-zis i Reforma. Toate sunt forme de manifestare (n momente i aspecte diferite, dar i cu interferene) ale aceleiai micri culturale. Unii interprei identific umanismul cu Renaterea, pe care o limiteaz la secolele XV i XVI, secolul al XIV-lea fiind privit ca o Prerenatere. Exist i exegei care vd o opoziie ntre umanism i Renatere. Polemica dintre nelepciunea clasic i tiin a fost uneori prezentat ca o antitez ntre umanism i Renatere" scrie N. Abbagnano. Fr s le opun, mai muli cercettori competeni, ndeosebi italieni, fac totui o distincie clar ntre umanism i Renatere, ca momente diferite, iar alii disting anumite etape n interiorul Renaterii, pe care nu o deosebesc de umanism. Printre acetia din urm, se situeaz i Wladislaw Tatarkiewicz. Exegetul polonez periodizeaz Renaterea n trei faze: I. Renaterea preclasic, identificat cu umanismul, se ntinde de-a lungul secolului al XV-lea ; II. Renaterea clasic ar cuprinde un interval de numai 25 ani (sfritul secolului al XV-lea i nceputul secolului al XVI-lea ; III. Etapa postclasic restul secolului al XVI-lea. Mai muli istorici ai filosofiei disting dou etape ale perioadei de care ne ocupm : I. Umanismul, cu opoziia dintre humanae litterae i divinae litterae; II. ,,Renaterea n sens strict", caracterizat printr-o nou concepie despre Dumnezeu, natur i viaa omului44.Aceste distincii, prudente i relative, care critic ruptura sau chiar liniile de demarcaie rigide, ni se par ntemeiate cci au acoperire n realitate. Mai ales ntre umanism i tiin deosebirea este foarte clar. Uneori s-a ajuns la un conflict ntre umaniti care considerau autoriti pe antici si oameni de tiin ca Leonardo, care nu admiteau nici un fel de autoritate. Aceste precizri aduc un spor de cunoatere a fenomenului renascentist, att pe planul evoluiei gndirii n timp, ct i prin evidenierea diversitii aspectelor spirituale ale perioadei de care ne ocupm. Trebuie spus ns c umanismul nu se epuizeaz n secolul al XV-lea, ci ptrunde n gndirea filosofilor, oamenilor de tiin i artitilor din Renaterea propriu-zis. n aceast ultim etap, accentul cade pe gndirea proprie, original n tiin i filosofie, orientat naturalist. De asemenea, caracteristici ale Renaterii sunt vizibile chiar i la primii umaniti, prin interesul pentru natur, printr-o aspiraie spre cunoatere a adevrului istoric al culturii antice autentice etc., dar toate acestea graviteaz n jurul omului, al universului su spiritual.Asemnrile i deosebirile dintre umanism i Renatere nu se manifest numai n ordinea temporal, in predominana ntr-o anumit etap, ci i n coninutul de idei al acestor dou concepte. S ncercm dar s circumscriem mai de aproape aceste momente i aspecte ale ntregii perioade a Renaterii. Umanismul era o micare de rennoire cultural dominant n prima faz a Renaterii caracterizat prin renvierea antichitii clasice i cultivarea tiinelor spiritului, a culturii umaniste: literatur, art, filosofie, gndirea social. Umanismul a constituit un curent cultural, dar i un aspect fundamental al Renaterii, caracterizat prin exaltarea valorii omului, ca fiin ce triete n natur i societate. Spre deosebire de Evul Mediu care a folosit cultura antic (dei n-a cunoscut-o dect parial) pentru scopurile vieii religioase, umanitii continu, cu mai mare amploare, cercetarea culturii antice, pentru a o nelege aa cum a fost n realitatea ei istoric. Ei admirau cultura antic pentru c aceasta reprezenta un univers spiritual autonom, liber de ingerinele bisericii i de comandamentele transcendenei divine. Dragostea lor pentru nelepciunea clasic era dragostea pentru nelepciunea uman, autentic i liber. Umanismul, care a fost expresia unui efort de evadare din formele de via feudale, a atins nflorirea maxim n secolul al XV-lea n Italia i n secolul al XVI-lea n celelalte ri ale Europei, unde a mers paralel cu dezvoltarea tiinei i a concepiilor filosofice naturaliste, caracteristice Renaterii italiene.Renaterea n sens restrns (14501600) reprezint etapa de maturitate a acestei epoci, etap n care se manifest n modul cel mai pregnant trsturile ei generale. Are loc un grad mai mare de laicizare a vieii sociale i spirituale i de afirmare a forei creatoare a Renaterii, n domeniul artei, tiinei i filosofiei. n aceast etap, arta este ilustrat de Leonardo, Michelangelo i Rafael, tiina de Leonardo, Copernic, Vesalius, Cardano, filosofia de Telesio, Bruno i Campanella. ntreaga cultur a Renaterii dobndete o mai mare autonomie fa de antichitate, iar n art chiar o depete prin valoarea operelor create. i n acest stadiu de maturitate, curentul umanist continu s se dezvolte mai ales n afara Italiei. Gndirea umanitilor nu se mai plaseaz ns n orizontul metafizicii clasice tradiionale, ca a celor din faza precedent, ci e mai liber i mai realist, iar concepiile lui Telesio, Bruno i Campanella sunt expresia unei filosofii naturaliste, nu metafizice. Legtura cu natura i chiar cu Dumnezeu se face mai direct, trecerea de la transcenden la imanen este mai accentuat. Exaltarea teoretic a demnitii omului din perioada umanist este nlocuit cu afirmarea practic a valorii omului prin creaiile sale de cultur i civilizaie.Artele plastice i artele mecanice tind s se apropie de tiin i s dobndeasc un statut egal cu al artelor liberale. Acest fapt va afecta structura i natura culturii renascentiste i va duce la schimbarea raporturilor de valori fa de cultura tradiional, raporturi pe care etapa umanist nu le-a rsturnat.Reforma este strns legat de umanism i de Renatere, exprimnd una din dimensiunile acesteia. Ea a fost pregtit de Erasmus i realizat de Martin Luther i Calvin. i mai trziu, dup ce s-a desprit de marele umanist olandez, Luther se considera urma al lui Erasmus. n prelegerile inute la Wittenberg, el folosea lucrrile umanitilor care criticaser biserica catolic, n special declamaia lui Lorenzo Valla contra donaiei lui Constantin. Aa cum remarc Jakob Burckhardt, n aceast scriere Valla exprima dorina unei grabnice secularizri a statului papal". Papa este numai lociitorul lui Cristos, nu i al Cezarului, argumenta umanistul italian nevoia emanciprii vieii social-politice fa de biseric. Aceast idee umanist a laicizrii vieii sociale va intra n arsenalul de idei ale Reformei protestante.Ca micare de reform a bisericii i de rennoire a vieii religioase, Reforma protestant se integreaz n tendina general a Renaterii de nnoire n toate domeniile vieii sociale i spirituale. n tendina ei general, Reforma protestant scrie Abbagnano apare ca una din cile de realizare a ntoarcerii la nceputuri, care a fost simbolul Renaterii". Revenirea la originile cretinismului este un aspect particular al recuceririi vieii autentice, de care omul a fost ndeprtat n Evul Mediu prin instaurarea scolasticii abstracte i a formalismului. Aceast idee viza depolitizarea religiei i laicizarea vieii sociale, negarea valorii tradiiei medievale a bisericii catolice care se considera depozitara i interpreta tradiiei cretine. Reforma protestant a exprimat tendina renascentist de emancipare a vieii sociale i naionale fa de biseric, de deprtare a statului naional de Biserica universal (catolic). Aceasta este o direcie modern care se va adnci n secolele urmtoare i va duce, n cele din urm, la desprirea statului de Biseric. Probabil c exist multe exagerri n evidenierea elementelor umaniste i moderne ale Reformei, care este tiut c, pe de alt parte, a persecutat pe unii umaniti. Exist, de asemenea, o opoziie de principiu intre umanism i Reform n problema libertii voinei, reflectat n polemica dintre Erasmus, care apra De libero arbitrio" i Luther, care susinea De servo arbitrio". Cu toate acestea, Reforma protestant are aspecte umaniste i se integreaz n micarea general nnoitoare a Renaterii. Prin analogie cu Contrareforma, unii interprei ai acestei epoci au creat conceptul de Contrarenatere sau Antirenatere. Elemente antirenascentiste ar fi: aspectele antiintelectualiste din concepiile lui Luther, Calvin, Montaigne; tendinele empiriste mpotriva raionalismului scolastic existente n concepiile unor naturaliti empiriti etc. Alii, dimpotriv, prin Antirenatere definesc perioada constituirii tiinei noi, opus ca metodologie tiinei renascentiste. n acest din urm caz Antirenaterea" sau Contrarenaterea" ar coincide cronologic cu revoluia tiinific din secolul a-1 XVII-lea, care semnific nceputul Epocii Moderne. Dar coincidena este numai cronologic, deoarece revoluia tiinific din secolul al XVII-lea nu este ndreptat mpotriva Renaterii, ci este doar o negaie prin depire. Astfel, germeni ai tiinei noi au aprut nc n Renatere la Leonardo, Copernic, Vesalius ,iar unii dintre furitorii revoluiei tiinifice Kepler, Galilei sau teoreticieni ai tiinei moderne ca Bacon i-au desfurat o parte din activitatea lor n epoca Renaterii. tiina nou nu nega tiina Renaterii, aa cum Contrareforma nega Reforma cutnd s o anihileze, ci doar o depea, cutnd s o emancipeze complet de tradiie, s o maturizeze i s o dezvolte. Confuziile la care a dat natere ncercarea de a crea conceptul Contrarenatere" constituie un argument n plus pentru a clarifica lucrurile prin considerarea revoluiei tiinifice din secolul al XVII-lea ca marcnd sfritul Renaterii i nceputul Epocii Moderne.

2. Tendinele generale ale culturii renascentisteDup analiza separat a principalelor momente ale Renaterii, s refacem unitatea acestei epoci, aruncnd o privire de ansamblu asupra ei. Renaterea este definit ca o totalitate de transformri, tendine i aspiraii nnoitoare n toate domeniile vieii, care au devenit mai pregnante pe planul culturii. Ele sunt rezultatul transformrilor sociale i economice, al schimbrii condiiei umane i a modului de via, n epoca destrmrii ornduirii feudale, a afirmrii unor noi fore sociale i apariiei unei noi clase burghezia cu alte interese, aspiraii i idealuri.Tendina fundamental a culturii Renaterii este antropocentrismul, descoperirea omului i a lumii sale. Antropocentrismul este legat de schimbarea condiiei umane i a raporturilor omului cu natura i cu Dumnezeu. Vechea unitate dintre om, cosmos i Dumnezeu se menine, dar pe prunul plan trece omul. El devine centrul de gravitaie i focar de semnificaii. De la Evul Mediu la Renatere, s-a fcut trecerea de la teocentrism la antropocentrism. Dar antropocentrism nu nseamn ateism, cci natura i Dumnezeu sunt punctele de sprijin absolute ale omului, care e plasat ntre cer i pmnt, devenind, cum spunea Marsilio Ficino, copula mundi".Ca o replic fa de condiia uman, umil i mizer a omului medieval, exprimat n scrierile papei Inoceniu al III-lea (11601216) De miseria humani condicioni i De comtemtu mundi (Dispreuirea lumii) , apar scrierile unor umaniti care fac elogiul condiiei i al demnitii umane. Gianozzo Manetti, De dignitate et excellentia homini (1452); Pico della Mirandola, Oratio de humani dignitate (1486). Este mult retoric n acest elogiu al demnitii umane, care a fost mai real n Renaterea propriu-zis i in Epoca Modern, cnd a fost mai puin declarat i mai mult afirmat prin creaii proprii de cultur i civilizaie. Totui chiar i aceast contiin de sine a omului a nsemnat un mare pas nainte fa de condiia i contiina omului cretin, grevat de pcatul originar, obligat s se izbveasc de acesta prin umilin i smerenie, prin rugciuni i renunri la bucuriile vieii.O alt caracteristic general a Renaterii, n sens larg, este naturalismul. Natura i societatea sunt cele dou coordonate ale vieii umane, constituie lumea real n care triete omul. Dac omul, conceput ca fiin integral, corp i suflet, i-a dobndit demnitatea, atunci i natura lumea lui real, natural este demn s fie cunoscut i admirat, fapt care se reflecta n literatura, arta, tiina i filosofia acestei epoci. Natura nu mai este un azil vremelnic al omului n drumul lui spre lumea de dincolo, ci adevrata lui patrie unde trebuie s-i desfoare viaa, s-i gseasc bucuriile i satisfaciile. n Evul Mediu, cnd scopul vieii umane era pregtirea pentru viaa Venic", natura care-i atrgea pe oameni prin frumusee i tindea s-i abat de la gndul vieii viitoare, era socotit de ascetismul medieval ca o venic ispit".Primele semne ale dragostei pentru natur apar nc din secolul al XIV-lea, n scrierile lui Petrarca i Boccaccio, sentiment ce se va dezvolta de-a lungul Renaterii i se va reflecta n toate domeniile culturii: literatur, art, tiin, filosofie, ba chiar i n magie, astrologie i alchimie. Aa cum remarca Edgar Papu, Renaterii i revine meritul de a fi anulat vechiul divor ntre natur i umanitate, mai nti n nfptuirile artistice ale timpului, apoi n mintea marilor cugettori de factur panteist, Cusanus i ndeosebi Bruno".Unii istorici ai filosofiei caut s cuprind n naturalism aproape toate curentele filosofice, tiinifice i sociale din Renatere. Doar umanismul de la nceputul i scepticismul de la sfritul Renaterii se afl n afara zonei naturalismului. Desigur c e mult exagerare n aceast naturalizare" a Renaterii. Nu e mai puin adevrat ns c aproape toate manifestrile gndirii i simirii renascentiste au fost influenate de naturalism. Chiar i utopia social a lui Campanella este construit dup model cosmologic: Cetatea soarelui are ca model raionalitatea sistemului Solar.O tendin caracteristic a Renaterii este panteismul. n teocentrismul transcendent medieval, raionalitatea i energia acestei lumi veneau din lumea divin, pe care omul o admira i spre care aspira. De aceea, lumea natural nu era demn de respect, fcea parte din lumea creat i nu din lumea cereasc a divinitii creatoare. Or, prin panteism aceast lume i recapt proprietile de care era lipsitraionalitatea i creativitatea proprie. Are loc trecerea de la absolutul transcendent la absolutul imanent, din care fac parte organic att omul, ct i natura. Prin panteism se reabiliteaz natura care este divinizat. i omul capt virtutea creativitii, nu este doar creatur, ci i creator. A doua creaie", de care vorbesc umanitii, reprezint aciunea creatoare a omului, care dup ce a fost creat Dumnezeu, poate furi opere de civilizaie i cultur. Panteismul constituie suportul metafizic att al antropocentrismului, ct i al naturalismului, conferind demnitate omului i lumii sale.Legat de umanism, de naturalism i panteism, n Renatere se afirm individualismul, ca o trstur nou, nu numai fa de Evul Mediu, ci chiar i de Antichitate. n Evul Mediuscrie Burckhardtomul nu se recunotea pe sine dect ca ras, popor, partid, corporaie, familie sau sub orice alt form general, colectiv". Odat cu destrmarea structurilor sociale medievale, dar fr s se integreze n alte structuri sociale noiomul rmnea legat n esen numai de natur i de Dumnezeun faa crora apare doar ca individ. Omul reprezentativ al Renaterii este un uomo singolare". l gsim n postura de tiran, condotier, cltor, explorator al unor trmuri noi, scriitor, artist, filosof, om de tiin. Renaterea a fost o epoc care avea nevoie de titani i care a creat titani, titani ca gndire, pasiune i caracter, ca multilateralitate i ca erudiie"(Fr. Engels). n Evul Mediu, idealul cretin de via era pregtirea pentru lumea de dincolo", prin renunri, post, rugciuni i ascetism. n Renatere, dimpotriv, viaa omului capt un sens profan, laic, lumesc. Lucrurile nu mai sunt privite sub speciae eternitatis, ci sub speciae temporis ; omul nu mai este doar suflet, care nzuiete spre mntuire, ci trup i suflet, trupul avnd i el dreptul la satisfacii. Desigur, aceasta nu nseamn c viaa religioas fost abandonat, c oamenii Renaterii erau epicurieni i atei. Drepturile omului real, n carne i oase, erau ns aprate cu vigoare de umaniti. Trupul se va preface n rn, dar a dispreui trupul, atta timp ct respir, nseamn a dispreui viaa nsi. Dimpotriv, e nelept s ne iubim trupurile i s ni le pstrm sntoase" scria marele umanist Leon Battista Alberti. Bucuria de a tri, de a gusta din plcerile lumeti (carpe diem) este cutat cu ardoare i justificat teoretic n Renatere. Referindu-se la spiritul care domnea n baladele i n cntecele de carnaval ale vremii, Francesco De Sanctis scrie : Maxima obinuit este scurtimea vieii, oroarea btrneii, datoria de a culege trandafirul atta vreme ct este n floare, acel Edamus et bibamus, post mortem nulla voluptas. Viaa lumeasc nu se reduce ns cel puin pentru oamenii de cultur la plceri ale trupului ori la obinerea de bunuri materiale. Apelul la nalta i rafinata cultur antic i mai ales crearea marilor valori artistice, literare, filosofice i tiinifice dovedesc c setea de satisfacii spirituale era foarte mare i c ea l deosebete tot att de mult pe omul Renaterii de cel medieval, ca i de bucuriile vieii cotidiene. Se tie c n Evul Mediu literatura, arta i filosofia erau subordonate vieii religioase i morale, nu erau cultivate pentru valoarea lor intrinsec. Omul Renaterii are o atitudine activ fa de existen, atitudine opus vieii contemplative medievale. Dac viaa aceasta trebuie trit pentru bucuriile pe care ni le poate oferi, atunci ea trebuie mbuntit prin activitate : politic, social, economic, tiinific, tehnic etc. Preceptul religios ca oamenii s nu se ngrijeasc de problemele vieii, de asigurarea zilei de mine cci Domnul se va ngriji de ei, aa cum ocrotete psrile cerului, nu mai are mare trecere la oamenii Renaterii. Datoria lor nu mai este s atepte totul de la Dumnezeu ori de la bunvoina stpnului, ci, s gndeasc i s acioneze pentru a-i ameliora condiiile de via. Cnd dup discuiile avute asupra demnitii omului, Gianozzo Manetti a fost ntrebat care este, n concepia sa, datoria omului, a rspuns clar : Agere et intelligere".O important trstur caracteristic a Renaterii este laicizarea vieii sub toate aspectele, eliberarea de dominaia Bisericii i de comandamentele religioase, evadarea din lumea Evului Mediu. Pe plan social i politic se revendica eliminarea Bisericii din treburile sociale i politice i limitarea ei la problemele spirituale-sufleteti, cci spunea Lorenzo Valla, Papa este doar lociitorul lui Cristos, nu i al Cezalui. n aceast direcie se insereaz realismul politic al lui Machiavelli, dar si utopiile lui Morus i Campanella, care imaginau modele de societate raional, omeneasc civitas homini opuse modelului medieval al Sf. ugustin din Civitas Dei. Universalismului teocentric al societii cretine unice i se opuneau aspiraiile spre state naionale, care s in seama de tradiii, moravuri i aspiraii ale diferitelor popoare. n aceast direcie, se plaseaz i Reforma protestant, care implica un proces de laicizare prin sprijinirea statelor naionale i prin limitarea rolului Bisericii i al preotului. Un capitol dramatic al procesului de laicizare 1-a constituit lupta dus de filosofi i de oamenii de tiin pentru eliberarea gndirii de teologie, precum i de artiti i scriitori pentru autonomia valorii estetice a creaiei lor. Chiar i n domeniul moralei, considerate de muli ca fiind cel mai bine garantat de ctre religie, se caut o cale nou, conform cu noile exigene ale vieii. Astfel se explic renvierea concepiilor morale laice ale Antichitii, precum i utilitarismul care ncepea atunci s se dezvolte i care a ptruns pn i n Reforma protestant n domeniul creaiei spirituale. Cele mai mari realizri specifice Renaterii sunt crearea unei arte noi, splendide i variate, superioar nu numai celei medievale, dar i celei antice, precum i a premiselor tiinei noi, de alt natur dect cea tradiional. Prin coninut i metod, ele reflect cel mai bine spiritul i capacitatea creatoare a Renaterii.Artitii Renaterii au pornit, ca i ceilali oameni de cultur, de la arta antic la coala creia s-au format, dar au mers mai departe, ajungnd s creeze o art nou care, ajutat de o metod proprie ce valorific posibilitile oferite de tiin, reflecta propriul sentiment de via i viziunea artistic specific. Artitii se ridic mpotriva stilului gotic al artei medievale simbolice i creeaz o art nou, realist i armonioas, orientat spre om i lumea lui. Arta Renaterii nu se mai ndreapt spre preamrirea gloriei lui Dumnezeu, ci spre desftarea oamenilor i faima artistului (a aa-numitului Artist-erou, analog Politicianului-erou sau Principelui); artei gotice i turlelor ei ascuite, ridicate vertical, indicnd cerul, i se substituie dispoziia n linie orizontal i cupola, expresie a aderenei la Terra (cupola simbolizeaz mama care cuprinde i ocrotete cu un bra unic pe fiii si, dar poate fi neleas i ca stilizare a figurii umane aplecat ca s priveasc spre pmnt i nu spre cer)". Pentru a oglindi ct mai fidel realitatea natural dup legile spaiului, artitii Renaterii au studiat perspectiva i legile proporiilor, iar pentru a reda ct mai expresiv formele corpului omenesc, muli pictori Leo- nardo da Vinci, Piero della Francesca, Mantegna au fcut studii anatomice i disecii. Un accent deosebit au pus artitii pe redarea diferenierii individuale.Legat de naturalismul i activismul Renaterii i mai ales de dezvoltarea tehnicii este apariia tiinei noi. Unii medieviti exagereaz realizrile tiinifice medievale ale colii de la Chartres i ale Universitii din Paris, n domeniul mecanicii, minimaliznd n acelai timp tiina Renaterii. Dar orict de importante au fost cercetrile colii pariziene din Evul Mediu, ele rmn totui izolate i nesemnificative pentru orientarea spiritului epocii i pentru depirea tiinei tradiionale. Cci teoria impetus - ului dezvoltat de cercettorii parizieni nu i-a scos din cadrul mecanicii aristotelice. Numai cu realizrile acestei coli nu s-ar fi putut face saltul de la tiina tradiional la cea modern. Renaterea, cu pasiunea i interesul ei pentru natur, cu orientarea spiritelor spre viaa activ, cu valorificarea complet a tiinei antice, ntr-un cadru intelectual propice progresului cunoaterii, a fost aceea care a creat premisele tiinei moderne. Cercetarea naturii se fcea n Renatere pe trei ci, interzise sau inexistente n Evul Mediu : magia, filosofia natural si tiina. tiina este ultimul i cel mai matur rezultat al naturalismului Renaterii", remarc N. Abbagnano.Premisele noii tiine a naturii, legate de artele mecanice, au produs unele schimbri n coordonatele culturii renascentiste, menite s-i afecteze ierarhia valorilor. Dac n gndirea tradiional metafizica sau religia erau acelea care formau coordonatele culturii, soclul epistemologic pe care se construia tiina, n Renatere acest rol tind s-1 dobndeasc artele plastice i mecanice. Expresia unei noi experiene umane, ele aveau rolul principal n crearea noii mentaliti, n orientarea gusturilor i a preocuprilor i alimentau, din direcia opus metafizicii i religiei, o tiin nou, de alt natur dect cea tradiional.O trstur caracteristic a Renaterii o constituie legtura dintre art, tiin i tehnic, legtur ce reprezint un element nou de unificare a ntregii culturi. Exista i o fuzionare realizat prin filosofie, dar aceast unitate de tip tradiional, bazat pe ontologie, este, treptat, pus n umbr de noua unitate cu caracter metodologic, generat de naturalismul i activismul renascentist.Convergena dintre art i tiin se datorete tendinei naturaliste din aceste ramuri ale culturii. Att arta ct i tiina aveau menirea s reflecte natura n toat bogia formelor ei. Marele pictor Sandro Botticelli a fost un foarte fin observator al formelor i culorilor plantelor, tabloul su Primvara" (1478) caracteristic pentru spiritul Renaterii - s-ar putea spune c este opera unui botanist ... Se recunosc aici aproximativ 40 specii de flori". i mai puternic este legtura picturii i a sculpturii cu anatomia. Leonardo da Vinci s-a ocupat de anatomie unde a adus contribuii remarcabiledin dorina de a reda ct mai expresiv formele corpului omenesc. Pentru acelai motiv, s-au interesat de anatomie Drer, Verrocchio, Michelangelo i ali pictori. Iconografia anatomic i medical datoreaz picturii frumoasele ei nceputuri. Spiritul gndirii artistice se manifest i n creaiile unor mari oameni de tiin ca Andreas Vesalius. Viziunea sa ptrunztoare, care face din el un mare biolog, din punct de vedere al puterii creatoare l face, de asemenea, din acelai punct de vedere, un mare artist. Pentru a-1 nelege bine pe Vesalius ... trebuie s ajungem s gndim n maniera artitilor din Renatere (N.Abbagnano).Direcia influenei se manifest ns i invers, de la tiin la art, fiind chiar mai important dect prima. Pictori, sculptori i arhiteci ca Lorenzo Ghiberti, Filippo Brunelleschi, Leon Battista Alberti, Piero della Francesea, Leonardo da Vinci, Benvenuto Cellini au adus contribuii n domeniul perspectivei, geometriei sau n alte discipline matematice. Ei cutau n perspectiv, n geometrie sau n optic, mijloace tehnice pentru perfecionarea miestriei lor artistice. Prin aceasta, artitii au contribuit i la creterea interesului pentru matematic, ale crei valene sporesc n Renatere. Matematica releva propria ei valoare nu att din punct de vedere filosofic abstract ca expresie a armoniei divine a universului - ct mai ales din punct de vedere uman, ca instrument indispensabil lui homo faber pentru a imagina i realiza cele mai frumoase construcii de care e capabil. Era un pas de importan fundamental pentru recucerirea unei profunde i concrete uniti a culturii. Legtura artei cu tiina att de caracteristic Renaterii avea i o semnificaie social, tiina conferind acestor profesii un spor de demnitate. Prin folosirea matematicii, artitii cutau s ridice nivelul intelectual al creaiei lor, s se emancipeze de condiia umil de artizan cu care erau asimilai i s obin pentru artele plastice statutul de arte liberale, pe care-1 aveau tiinele matematice. Dac tehnicianul i cercettorul naturii pretind pentru noiunile lor de matematici s aparin sferei intelectuale, atunci i artistul, care adesea face un tot cu tehnicianul i cu savantul, are dreptul de a pretinde s fie deosebit de artizan, iar modul su de expresie s conteze printre artele liberale. i mai strnse au fost legturile tiinei cu artele mecanice, prin care ea ptrunde mai adnc in viaa omului. Aceast schimbare de aliane de la filosofie la tehnic se datorete noii mentaliti activiste a Renaterii. n timp ce contiina tradiional contemplativ crease o tiin prin care omul cuta s se mpace cu lumea, contiina activ a Renaterii a creat o tiin nou, ca instrument de aciune asupra naturii.

3. Umanismul: trsturi generale, problematic, etapeUmanismul este o micare ampl de erudiie cu manifestri n literatur, moral, istorie, filosofie i cu destinaii educative largi. Sub numele de umaniti sunt n general (i sumar) cuprini toi cei nemulumii de arta, literatura i filosofia medieval, oamenii de cultur pe care nu-i mai caracterizeaz gustul pentru teologie, dar care nu au nc nici o dispoziie raional incontestabil; ei se afl la egal distan de supranaturalul religiei, ca i de stricta raionalitate a tiinei.Cele mai vizibile cuceriri ale umanismului au fost laicizarea nvmntului i iniierea cercetrii tiinifice moderne (filologice i istorice). i pentru c aceasta era o misiune social urgent, opinia public renascentist i ncarc pe umaniti cu un prestigiu de care aveau s se bucure oamenii de tiin i teoreticienii marilor prefaceri sociale. Umanistul este profesor, om de stat, istoric, poet, scriitor, moralist, este consultant, suplinind, cnd este cazul, lipsa de cultur clasic istoric i mitologic a celor ce comand ca i a celor ce execut opere de art.Disocierea, n umanism, a ceea ce este modern de ceea ce este medieval nu-i uor de fcut. La o privire global, cu traiectoria ndreptat spre ceea ce fusese, umanitii par a se caracteriza prin contiina libertii. Dar raportai la ceea ce avea s fie, ei apar, n marea lor majoritate, la fel de conformiti i deductiviti ca i scolasticii, la fel de respectuoi fa de autoritate ca i acetia, numai c fa de alt autoritate. Scriu, cu toii, mult n limba latin (copiind marile modele antice), scrierile lor sunt uor de separat de cele medievale, stufoase; totui preiozitatea Evului Mediu izbucnete n plin secol al XVI-lea n Anglia i Spania : eufuismul i gongorismul. Ct privete binecunoscuta lor revolt mpotriva scolasticii, ea vizeaz scolastica decadent, i nu secolul de aur al acesteia, secolul al XIII-lea. Prelungirile Evului Mediu n Renatere se observ n toate sectoarele acesteia. De aceea a i fost posibil ca data grani, cnd Epoca Modern apare purificat de toate reziduurile, s fie fixat la nceputul secolului al XVIII-lea odat cu iluminismul. Amestecul tradiiei i inovaiei permite considerarea Renaterii i ca motenitoare direct a Evului Mediu i ca total ruptur cu acesta. n sfrit, muli dintre umaniti motenesc prejudecata medieval a castei culte, privilegiate, prejudecat pe care o modific neesenial, doar ntruct consider aceast cast ca fiind una deschis, aceea a talentului i intelectualitii.Umanismul este o micare protestatar progresist, nu ns ntotdeauna i democrat: nu toi umanitii sunt interesai ntr-o audien larg. B adevrat c un umanist ca II Platina scria c scopul lui a fost s gseasc drumul spre fericire pentru toi, nu numai pentru filosofi; dar tot din rndurile lor se ridic voci care condamn tiparul (de dat recent - 1440) ca vulgarizare a culturii. Iar un umanist fermector i cu mintea deschis cum a fost Pico della Mirandola putea crede i scrie, n 1485, prietenului su Ermolao Barbaro, c e mulumit dac doar civa l admir pentru sagacitate, concizie, subtilitate, c aceste titluri sunt suficiente pentru a-i fi aprat numele de uitare. Cci dac vulgul, cum zici, ne-a reinut ca sordid, grosolan, incult aceasta e pentru noi un motiv de glorie i nu de ruine. Noi n-am scris pentru vulg, ci pentru tine i cei ca tine". Rebeli, contieni i mndri, umanitii sunt individualiti, convini de adevrul aforismului redescoperit i reinterpretat al lui Protagoras : Omul este msura tuturor lucrurilor.Umanismul nu poate fi considerat ca micare n primul rnd filosofic. Contribuia umanitilor la filosofie n-a fost semnificativ, iar cei care au dezvoltat diferitele compartimente ale filosofiei nu pot fi numii pur i simplu umaniti aceasta ar fi o caracterizare prea sumar i deci neadevrat. Comparndu-le opera, constatm o mare diversitate de idei i multe dezacorduri ntre ei, ba chiar la acelai autor, mai mult, n paginile aceleiai lucrri. Numitorul comun al micrii trebuie cutat n concepia lor despre om, pornind de aici, n concepia despre educaie i n idealul erudiiei i al stilului literar; implicit, n opoziia majoritii umanitilor fa de autoritatea bisericeasc.Influena pe care umanitii au exercitat-o asupra filosofiei de mai trziu a fost att direct (mai ales n filosofia moral), ct i indirect; faptul c astzi se practic critica istoric i analitic, faptul c traducerile se fac cu acurate, c se folosesc dicionare alfabetice, se dau note de subsol, faptul c se scriu nu numai comentarii, ci i tratate, eseuri, prelegeri etc., c pot fi citii, n afar de Aristotel i Toma d'Aquino, toi filosofii, poeii i istoricii greci i romani (n original i n traducere) toate acestea se datoreaz umanitilor.Termenul umanism", care apare la nceputul secolului al XIX-lea, a suferit prefaceri mari. Astzi el indic, ntr-o manier abstract, indefinit aplicabil, acordarea prioritii pentru problemele i valorile umane. Discuiile despre umanismul Renaterii sufer de pe urma proiectrii, in acea epoc, a sensului contemporan foarte vag. Pentru a nelege coninutul i locul umanismului n epoca n care acesta a fost un curent, trebuie s ne ntoarcem la sensul pe care l avea denumirea atunci. Termenul umanism este recent; n Renatere era larg folosit un altul, din aceeai familie, dar cu nete trsturi particularizante umanist (humanista). Prin acest nume era desemnat cel ce se ocupa cu umanitile (studia hiumanitatis sau studia hiumaniora). Acest termen, preluat de Salutati de la Cicero, acoperea complexul ctorva discipline indispensabile unei educaii intelectuale mplinite : gramatica, retorica, poezia, istoria, etica. n Renatere, umanistul este profesionistul acestor discipline. Dar dincolo de ocupaie, i in loc mai sigur, st ceea ce se realizeaz sub raport spiritual global printr-o ndeletnicire sau alta. Semnificaia principal a umanismului a fost formarea unui nou ideal de via, plsmuirea unei noi contiine, care avea o nou gard de onoare : noiunea demnitii, euritmia i autonomia, i creia filosofia i literatura antic erau solicitate s le dea nu numai ornamentele, ci i fundamentele morale i intelectuale.Umanismul este o micare estetic ampl, marcat de idealul erudiiei i de idealul literar, deci i de revoluionarea formei, dar avnd i destinaii practice : una nemijlocit pedagogic, alta, mai larg, de ameliorare moral prin cultur. Destinul fiecreia din aceste componente atrn de particularitile umanitilor, dar se prezint ntotdeauna, dei diferit, mpreun. Umanismul nu se mai teme s ias din coal, asul su e omul ca fiin social, omul activ, chiar atunci cnd acest om nu se amestec cu vulgul". Acceptarea doar a uneia sau a alteia dintre aceste componente, cu excluderea, ca accident, sau cu totala subordonare a celorlalte, duce la un exclusivism interpretativ care, adevrat pentru un caz, este neadevrat pentru altul i deci desfiineaz fenomenul nglobant al curentului.Umanismul poate fi mai bine urmrit, credem, dac desfacem n el, pentru a le reuni apoi, uvoaiele din care se adun aceeai ap curgtoare : problema literelor ca preocupare erudit de antichitate i ca ideal literar estetic i pedagogic n primul rnd, caracterul filosofic al umanismului, dominat de problema omului, destinului i activitii lui, n al doilea rnd. Prima dintre disciplinele umanitare" era gramatica. Aceasta includea regulile formale ale limbii (limba latin era limba bisericii, a universitii, a corespondenei, a conversaiei, a culturii ntr-un cuvnt) i poezia latin. Cu timpul studiul poeziei devine independent, mai aprofundat i are un dublu obiectiv: lectura poeilor latini i compunerea de versuri n neolatin. Retorica, avnd aceeai mare importan, const n studiul prozei latine i avea, de asemenea, i o destinaie practic: compunerea de proz n neolatin, prin imitarea modelelor clasice. Accentul cdea pe scrisori private i oficiale. Oratoria se bucura de aceeai cinstire. Societatea italian crease o mare varietate de ocazii in care discursul constituia un factor indispensabil, impus de protocolul programului festivitilor de tot felul: spectacole, recepii, inaugurri, cununii, nmormntri etc. Umanistul trebuia s scrie i s vorbeasc frumos (tocmai de aceea era folosit n cancelariile statelor i trimis n misiuni diplomatice). Istoria se adresa i ea modelelor antice i devenise indispensabil prin uzana care se generalizase cu timpul, ca diferitele curi regale, princiare, precum i republicile s-i comande i astfel de monumente, ca istoriile lor politice.Filosofia moral, singura disciplin propriu-zis filosofic, este i cea mai important dintre umaniti". Bineneles toate discursurile, tratatele i eseurile de istorie sau literatur sunt ptrunse de un ton moralizator, dar aceasta nc nu este filosofie moral. Se scriu ns o serie de tratate pe diverse teme tradiional morale: fericirea, binele, virtutea, viciul i pasiunea, pe tema datoriei morale a diferitelor categorii sociale (principele, magistratul, ceteanul), pe tema vieii de familie i a educaiei copiilor, pe tema vieii active i a celei contemplative i, mai ales, pe aceea a libertii de voin. Opiniile i observaiile personale asupra vieii i evenimentelor contemporane se mpletesc cu expunerea eclectic a teoriilor antice mai ales ale lui Platon, Plotin, ale stoicilor, scepticilor i epicurienilor. Erudiia umanist n-a creat sisteme etice noi, dar a impulsionat puternic gndirea n aceast direcie, ceea ce a dus, n secolul al XVII-lea la interesul pe care-1 poart eticii toi marii filosofi.Umanitii au reluat studiul limbii i culturii eline, aproape absent n Occidentul Europei pe durata Evului Mediu (cu excepia Siciliei i a Italiei de sud, unde se mai pstraser i erau citite manuscrise greceti). Umanitii i-au descoperit pe Lucreiu, Tacit, Suetoniu i au scris ntr-o latin aleas, avndu-i ca model pe acetia, ca i pe Cicero admirat i n Evul Mediu. Ei se ndeprtau cu oroare de latina greoaie, barbar" (cum o numeau), a scolasticilor. n limba greac ns n-au ncercat dect extrem de rar s scrie; de altfel, nevoia practic de coresponden n aceast limb a disprut odat cu cderea Constantinopolului sub turci (1453). La nceput, studiul limbii eline are deci un caracter ezoteric, rspndirea sa n universitile italiene i europene realizndu-se treptat dup 1400.Aflndu-se chiar la nceputul unui drum nou, era firesc ca umanismul, instituitor de tradiii, s se bazeze i el, la rndu-i pe altele. i pe acestea le-a luat de peste tot i din cultura medieval, i din practici i din uzane care evoluau la periferia acesteia; retorica practic a Italiei (datorit vastei activiti politice a statului papal ca i apariiei timpurii a oraelor-republici i deci practicii scrisorilor, mesajelor, discursurilor capt o deosebit importan stilul, compoziia, diciunea), studierea limbii i poeziei latine n Frana (iar din secolul al XIII-lea i n Italia). La aceste lstare, care s-au dezvoltat impetuos ncepnd cu secolul al XIV-lea, ajungnd s aib i un coninut nou, trebuie adugat un alt element pstrarea nentrerupt, n Bizan, a legturii cu limba i cultura elin.Umanismul deci continu i depete, prezentndu-se ca o micare lipsit de contururi precise, cu timiditi (nnoiete nvmntul, dar nu-i modific forma ; accentueaz raionalitatea, dar nu se opune direct religiei) i cu destule inconsecvene : nu exist un ideal filosofic bine elaborat pe care umanitii s-1 fi adoptat cu toii; unii apr, dei nu constant, idei pe care alii le contest i parc de dragul de a discuta cu aprindere i n contradictoriu la infinit: invectiva este, la ei, un gen literar.Dincolo de aceste nehotrri i imprecizii se impune ns o trstur comun : investirea filosofiei morale cu prioritate fa de tiinele naturii i de logic. Dei, la o prim abordare lucrul pare straniu, aceasta a nsemnat, de fapt, investirea cu prioritate a concretului. Preocuparea fundamental a ntregului umanism nu este ndreptat direct spre gnoseologie, spre cunotin i adevr; la acestea se ajunge indirect, venind dinspre bine i praxis. De aici interesul pentru jurispruden, retoric i art.Jurisprudena era n Renatere o concepie despre lucrurile omeneti i convingerea c n lumea omului poate fi introdus ordinea. Retorica, strns legat de jurisprudena, era gndit tocmai ca mijloc de a aduce oamenii la convingeri comune. Or, aceasta nu se poate realiza numai prin apelul la raiune, ci prin concretul hic et nunc, prin patos. De aceea problema formei, a compunerii discursului capt o enorm nsemntate. Lorenzo Valla va considera, n secolul al XV-lea, c filosofia este un simplu soldat, n timp ce oratoria este generalul; oratorii tiu mai bine dect dialecticienii s discute problemele. Ct privete arta, prin ea, ca fantezie ntrupat, omul experimenteaz o situaie care-i e proprie numai lui: de a putea atribui realitii tot felul de semnificaii, deci de a crea.n De studiis et litteris liber, dezbtnd pe larg i didactic problemele legate de studia humanitatis, Leonardo Bruni Aretino serie: Exist ntr-adevr discipline n care nu se cuvine s fim cu desvrire inculi, dar nici nu e lucru demn de stim s realizm performane: aa sunt geometria i aritmetica n care dac vei voi s cheltuieti prea mult timp parcurgnd toate subtilitile mai obscure, te voi reine, te voi trage napoi. i acelai lucru l voi face cu astronomia i, poate, cu retorica. Dar despre aceasta din urm vorbesc cu inima grea, cci dac cineva o cultiv, eu sunt acela". Formulnd, cu obinuita lui claritate i receptivitate chiar fa de ceea ce nu e opiunea sa, raportul dintre umaniti i tiine, Bruni scrie, n acelai loc : Cci dac literele lipsite de cunotine reale sunt sterile i goale, cunoaterea coninutului, orict de vast, dac-i lipsit de frumuseea formei literare apare obscur i neprevzut".Aadar, pentru umanism, devenirea omului are prioritate asupra cunoaterii; devenirea vdete faptul c omul este o fiin deschis i c realitatea este, pentru el, obiect al practicii.

4. Gnditori umanitin cele ce urmeaz ne vom opri doar la cteva personaliti marcante ale micrii umaniste, cu intenia de a urmri evoluia acesteia din secolul al XIV-lea pn n secolul al XVI-lea. Nu trebuie s se neleag, din aceasta, c cei foarte sumar prezentai sau de tot lsai la o parte (Giovanni Boccaccio, Francesco Barbaro, Buonaccorso da Montemagno, Poggio Bracciolini, Guarino Veronese, Gianozzo Manetti, Enea Silvio Piccolomini, Bartolomeo Sacchi (II Platina), Angelo Poliziano, Giovanni Pontano, Leonardi Bruni, Leone Ebreo etc.) sunt calificai, implicit, drept umaniti de mna a doua. Umanismul care constituie unul din obiectele tradiionale ale istoriei literare i doar de relativ puin vreme i al istoriei filosofiei, ne intereseaz aici mai mult ca filosofie propriu-zis dect ca fenomen cultural; i ntr-un caz i n cellalt ns esenial este evoluia lui, iar pentru urmrirea acesteia este mai potrivit, credem, s ne fixm atenia doar asupra unora dintre umaniti, anume asupra acelora care concentreaz n msur maxim contiina unei etape sau a alteia.Umanismul dureaz trei secole : al XIV-lea, al XV-lea i al XVI-lea. Pentru fiecare secol deci vom alege cteva personaliti i ne vom referi la celelalte ntruct converg spre acest centru convenional. Francesco Petrarca (1304 - 1374). Pentru nceputurile micrii umaniste n secolul al XIV-lea, dei nu este chiar primul umanist, este tipic Francesco Petrarca, pentru c n gndirea lui antitezele i pierd contururile i coexist inextricabil legate. Idealul su umanist, exprimat n Despre ignorana mea i a multor altora, este urmtorul: nelepciune platonician, credin cretin, elocin ciceronian. Referindu-se la sine, el a avut o dat fulguranta intuiie a poziiei sale n istoria gndirii: m uit nainte i napoi, n acelai timp, ca i cum m-a afla la grania dintre dou ri. Petrarca a opus tradiiei medievale studiul antichitii cruia i s-a consacrat cu entuziasm. El a copiat, adunat, adnotat operele literaturii latine, a fcut cunoscute scrisorile lui Cicero ctre Atticus, iniiind o serie lung de descoperiri similare. Dintre poei l prefera pe Ver- giliu, pe care 1-a imitat (poemul Africa) i a crui Eneida a interpretat-o alegoric (Despre conflictul secret al ngrijorrilor mele, cartea a II-a), iar dintre prozatori i plceau mai cu seam Seneca i Cicero. Tratatele i dialogurile morale ale celui dinti i-au inspirat o ntreag problematic moral: conflictul virtute-soart, conflictul raiune-pasiune, relaia virtute-fericire, meditaia asupra morii etc.Entuziasmul cu care 1-a privit pe Cicero este att de mare, nct Petrarca se numete pe sine ciceronian. De la acesta a preluat i forma dialogului i informaia despre filosofia greac. Petrarca era convins c Platon este prinul filosofilor (de altfel aceast admiraie este tipic pentru atitudinea renascentist); totui este departe de a-1 dispreui pe Aristotel i are bnuiala c textul original este superior traducerilor i comentariilor medievale, devenind astfel profetul aristotelismului renascentist, nu numai al platonismului.Dei a opus antichitatea tradiiei medievale, dei nu o dat i-a manifestat ostilitatea fa de scolastic, Petrarca n-a fost complet liber de influenele ei. Mai important ns dect urmele de scolastic din opera lui este atitudinea pe care o adopt fa de cretinism. Pietatea lui este att de copleitoare, nct n orice conflict filosofie (antic) religie, el opteaz pentru cea din urm. Opiunea este bineneles sentimental, dar lucrurile nu se schimb prea mult prin aceasta. ,,Nu m ngrijesc de ce spune Aristotel, m ngrijesc de ce spune Cristos"; ,,A-1 cunoate pe Dumnezeu... iat fr ndoial adevrata i suprema filosofie. Chiar polemica lui cu scolastica n numele unei religii simple continu i rezum gndirea unor mistici medievali. Atitudinea lui Petrarca fa de religia cretin este tipic pentru felul n care umanitii de mai trziu Colet, Erasmus, More vor mbina credina cu cultura lor clasic : i vor citi pe primii autori cretini n anturajul filosofilor antici i vor refuza contactul cu teologia scolastic. Petrarca are o mare admiraie pentru Augustin, din care citeaz abundent i cruia n Secreto compus n form de dialog i acord rolul ghidului spiritual, rol pe care n Divina Comedie Dante l rezervase lui Vergiliundatorat nu numai Antichitii, ei i Evului Mediu, Petrarca este, prin trsturi i preocupri majore, un modern. Este de notat, n primul rnd, ndrzneala caracteristic tuturor umanitilor i culminnd la Montaigne de a face din micrile propriei contiine subiect principal de filosofare. Petrarca vorbete cu dezinvoltur despre sine, despre ceea ce a citit, despre ceea ce simte i crede i se refer la toate cele ce-1 privesc ca la nite argumente Aceast ndrzneal, specific modern, este nsoit de o mare curiozitate, de lcomie chiar, pentru noi observaii i informaii, pe care le caut nu numai n lectur i n schimbul de idei, ci i n schimbarea de peisaj, de unde gustul pentru cltorii, ajuns la zenit cu Erasmus.Ezitnd i contrazicndu-se din cauza scrupulelor religioase, Petrarca se las nvins att de pasiunea pentru faim, ct i de melancolia care cuprinde sufletul n singurtate ; cei de dup el nu vor mai ezita : n 1514 Drer nu va mai reprezenta melancolia ca pe un viciu, adic aa cum o considerase Evul Mediu. Or, att dragostea de faim, ct i melancolia marcheaz laicizarea contiinei i individualizarea reaciilor, ca reacii personale.Preocuparea major, fa de care trsturile expuse mai sus sunt doar mijloace, este preocuparea de om i de problemele acestuia. n tratatul Despre ignorana mea i a multor altora, Petrarca formuleaz foarte clar ideea c nu slujesc la nimic cunotinele, oricare ar fi ele, dac ignorm sau dispreuim natura oamenilor, scopul pentru care s-au nscut. Pentru Dumnezeu, exclam el, la ce poate sluji cunoaterea fiarelor, a psrilor, a petilor, a erpilor, dac ignorm omul sau nu ne pas de el; dac ignorm scopul vieii noastre, de unde venim i ncotro mergem?". Rspunsul vine i el: m-am nscut spre a fi om bun (vir bonus), i nu pentru a fi nvat; cultura are acest scop (morala) sau n-are nici unul.Ca toi ceilali umaniti din acest secol, Petrarca respinge logica aa cum era aceasta practicat de scolastica parizian i, n Despre remediile celor dou destine lung dialog ntre raiune, afecte (bucurie, speran) i sensibil (frumusee etc.), i pstreaz filosofiei aceeai misiune : s contribuie la victoria virtuii pentru c numai prin virtute omul poate deveni vecin cu fericirea. Ideea opoziiei tiin-moral i ideea perfectibilitii, adic devenirea uman prin efort, este decisiv. Prin Petrarca inventio devine umanismului mai drag dect ratio, tot ce e concret i istoric capt rol filosofic. Exact invers vor sta lucrurile n secolul al XVII-lea, cnd raionalismul va repudia retorica i poezia (ba chiar i istoria) n numele raiunii impersonale, apatetice.Lino Coluccio Salutati (13301406). Continuatorul umanist al lui Petrarca, Salutati care, ca i Leonardo Bruni, a deinut funcia de cancelar al Signoriei din Florena, n lucrarea sa De laboribus Herculis pune n legtur direct activitatea omului cu fantezia. Societatea i datoreaz poeziei existena sa pentru c prin poezie (ritmul i melodia cuvntului) oamenii au experimentat fora solidaritii, au putut pune zgaz subiectivitii pasiunilor. Fantezia este deci putere uman creatoare i matc generatoare a societii i religiei (conceput, asemeni jurisprudenei, ca legtur dintre oameni). Elogiul pe carc-1 face Salutati poeziei ntr-o scrisoare ctre dominicanul GiovanniDominici merit s fie semnalat pentru firescul cu care umanistul i apr dreptul de a selsa ncntat de poezie i pentru interpretarea filosofic a religiei. Arta poetic este deciuna dintre artele i facultile discursului i, cum am spus mai sus, e bilingv: n faptexprim ceva i spre altceva nzuiete n intimitatea sa; vorbete mereu n mod figurat. .Dar eu nu tiu ntr-adevr ce anume ar putea fi judecat n aceast art ca fiind contrarcredinei sau n contrast cu Scriptura; cu att mai mult cu ct e evident c Scripturadivin nimic altceva nu e dect poezie.

Pentru aceste idei i pentru polemica lui politic, Salutati a fost pe drept considerat reprezentant a ceea ce s-ar putea numi umanismul civic. Analiznd cteva texte ale lui Salutati E. Kessler descifreaz n conceptul humanitas, la Salutati, urmtoarele note : literele dimpreun cu tiina (adic momentul cunoaterii doctrina) i valoarea, virtutea (virtus) care este o anumit inut, un stil de via, o stare de echilibru al voinei i pasiunilor. Literele nlesnesc realizarea virtuii prin exemple i deci pedagogia care face apel la patos este indispensabil. Aadar, umanismul lui Salutati nu se izoleaz ntr-un spaiu estetic, el intr din plin n zona sarcinilor practice (morale) ale oamenilor dintr-o situaie istoric dat, ncredinat c omul are posibilitatea de a se realiza ca om numai n aciune - ceea ce ne ridic din nou ntr-un plan filosofic.Literele i tiina sunt artele liberale, filosofia i teologia. Filosofia despre care vorbete C. Salutati nu e aceea a sofitilor moderni", ci aceea care educ spiritul i virtuile, aducnd lumin ; aceasta este regina i ndrumtoarea tuturor tiinelor i artelor; ct privete tiina, ea nu e tiin a naturii vorbrie inutil", ci cunoatere a oamenilor i lucrrilor lor n scopul util al ameliorrii lor morale. ntruct omul nu poate cuprinde total principiile naturii, cunoaterea etic e mai sigur dect aceea a naturii i e mai folositor s ne ocupm de sapientia, de nelepciunea moral, dect de tiina naturii care-i pune ntrebri la care nu poate fi dat rspuns. n orice caz, cunoaterea naturii trebuie s aib caracter tehnic, s fie mijloc, nu scop. Viaa contemplativ este scopul etern al omului, dar tocmai ntruct e om, el nu poate rmne doar al acestui scop, orict de tare ar dori-o. Omul trebuie s triasc i s fie util aproapelui su, adic s fie activ.n secolul al XV-lea idealurile culturale ale umanismului sunt puse in practic n nvmnt; educaia umanist obine o desfurare ritmic n universiti i produce oameni de stat i de afaceri cultivai care particip la activitile umanitilor profesioniti i i sprijin, punndu-le la ndemn, fr zgrcenie, fondurile de care aveau nevoie. Exemplul tipic in aceast privin este participarea a trei generaii din familia Medici la constituirea celei mai influente nchegri umaniste Academia platonic din Florena. n acest secol este descoperit un mare numr de scrieri latine i greceti clasice, cele deja cunoscute sunt difuzate i comentate n ediii tiprite. Tehnicile criticii de text i istorice se dezvolt att de mult nct i permit lui Lorenzo Valla s fac, n 1440, una din cele mai tulburtoare descoperiri (i care va fi intens folosit n secolul al XVI-lea de ctre protestani) : c documentul, despre care se credea c provine de la Constantin cel Mare i prin care acesta, prsind Koma pentru Constantinopol, l-ar fi lsat n locul lui pe Pap, dndu-i controlul teritoriului din jurul Bornei (ceea ce ar fi dat natere statului bisericii) este un document, apocrif. Limbajul acestei aa-zise donaii" nu este acela care se folosea n secolul al IV-lea, documentul conine anacronisme. Tot acum ajunge la mplinire restaurarea stilului, prozodiei, ortografiei i gramaticii limbii latine clasice, se extinde cunoaterea mitologiei i istoriei antice, apar discipline noi arheologia, epigrafia; acum sunt deci puse temeliile studiilor de filologie clasic i de istorie ale epocii moderne. Scrierea cu litere mici tot acum apare, prin imitarea minusculei carolingiene despre care se credea c ar fi roman. Spre mijlocul secolului al XV-lea nvmntul umanist devine, din italian, european i tot acum influena umanismului n celelalte domenii ale culturii ncepe s-i dea roadele. Dac la nceput umanismul avusese o atitudine polemic fa de metafizic, filosofia naturii, logic, teologie, medicin, matematic etc., acum se instaleaz uzana ca nainte de a se consacra unei discipline sau alteia, s se parcurg, obligatoriu, treptele instruciei umaniste. i astfel metodele i tehnicile umaniste ncep s fie aplicate i verificate n noi domenii. Izvoarele clasice, deloc sau prea puin cunoscute, sunt scoase la iveal i studiate: Epictet, Marc Aureliu, Platon, Diogene Laertios, Sextus Empiricus, Plutarh, Lucian, Lucretius, lucrrile scrise de Cicero la Tusculum, opere apocrife atribuite lui Orfeu, Pitagora, legendarului Hermes Trismegistos sau reformatorului religios Zoroastru, oratoria, istoriografia i literatura greac, tiina i pseudotiina elenist, teologia cretin a nceputurilor. Izvoarele deja cunoscute sunt reevaluate (Seneca, Cicero, Boethius); Aristotel e reconsiderat i retradus.Ca urmare, se observ o eflorescen bogat a aproape tuturor doctrinelor antice, iar n aceast lupt a autoritilor, autoritatea slbete, apare dorina de a aduce contribuii originale, mai ales n logic; efortul n acest domeniu va culmina n secolul al XVI-lea. Lorenzo Valla (14071457). Lorenzo Valla este reprezentantul tipic al umanismului secolului al XV-lea. Traductor al lui Herodot i Tucidide, autor al unei istorii a lui Ferdinand I de Aragon i al unor note care reprezint aplicarea metodelor filologice la Noul Testament, autor al unui tratat despre corecta utilizare a limbii latine, folosit i n secolul al XVIII-lea, ca i al tratatului n care se demonstra, cu argumente istorice i lingvistice, caracterul apocrif al Donaiei lui Constantin cel Mare", lui Lorenzo Valla i aparin i trei dialoguri de filosofie moral pentru care ne intereseaz, n special aici: De libero arbitrio, De vero bono, Dialecticae disputationes.Discutnd problema etic central n Renatere i care rmne tot att de arztoare i n Reform anume dac pretiina divin e compatibil cu liberul arbitru, Valla o rezolv afirmativ, argumentnd n felul urmtor : posibilitatea (i deci pretiina) unui eveniment viitor nu implic prezena lui actual i nu-i e cauz. Alegoria este cultivat intens acum, Valla o practic i el: Apollo (pretiina) prezice totul, fr a fi totui cauza viitorului; i deci pretiina e compatibil cu voina liber a oamenilor, care vor declana evenimentele. Dificultatea reapare la alt nivel, i anume cum se mpac puterea i voina lui Dumnezeu, ntruct el este cauz a tot ceea ce e, inclusiv a voinei umane, cu libertatea celei din urm. ,,Dac suntem liberi, El (Dumnezeu), nu prevede viitorul: dar dac suntem lipsii de libertate, el nu este drept. Dar Valla se oprete aici i consider voina divin un mister care nu se dezvluie dect credinei. S fugim deci de pofta unei cunoateri profunde, asociindu-ne mai degrab cu cei smerii. Nimic n definitiv nu se potrivete mai bine unui cretin dect umilina. n acest fel l nelegem n toat splendoarea lui pe Dumnezeu".Dac se oprete n faa rezolvrii acestei probleme, pe care totui o pune, problema specific a eticii - adevratul bine - , care face obiectul dialogului Despre binele adevrat, este amplu dezbtut de Valla. Trei puncte de vedere se ciocnesc aici: cel stoic identificarea binelui cu virtutea, cel epicureic (care nu este cel autentic, antic), considernd c binele const in plcere i utilitate, i cel cretin. Valla respinge stoicismul ca incompatibil cu cretinismul, pentru c practic virtutea pentru virtute, eliminnd scopul viaa viitoare, i consider epicureismul mai apropiat de cretinism, ntruct pune virtuii un scop fericirea. Or, fericirea suprem Valla o plaseaz n rai, cruia i face o descriere ct se poate de neconvenional, prezentndu-1 ca loc al rspltirii virtuoilor cu cele mai intense i mai complete satisfacii.Aceast ncercare de conciliere a epicureismului eu cretinismul, care nu este proprie numai lui Valla n Renatere i care va fi preluat n secolul al XVII-lea de Pierre Gassendi, este un fenomen modern, atestnd eliberarea filosofiei de tutela teologic.Criticnd aristotelismul medieval i renascentist, Valla se nscrie in tendina tipic umanist, aceea a subordonrii logicii i filosofiei fa de retoric; filosofia nu poate fi n acord total cu religia : toate ereziile au origini filosofice. Retorica, n schimb, nu conine nimic care s nu fie ludabil, nvndu-ne cum s dispunem oasele i nervii discursului, cum s pronunm. Imediat ns survine o precizare lmuritoare : nu limba, nu gramatica, retorica, dialectica i celelalte arte se cuvine s le condamnm de vreme ce i apostolii au scris, ci, mai degrab dogmele, cultul, falsele opinii.Retorica este, n umanism, celebrarea raiunii i a spiritualitii umane, ea este, n sensul ei profund, educatoarea omului, cea care-1 modeleaz i pstreaz ca fiin social. De aceea nu-i nimic uimitor, pentru epoc, in faptul c Lorenzo Valla l consider pe Quintilian ca autoritate n filosofie (dialectic"). Evidenta lui intenie teoretic este de a reforma logica aristotelic, de a o simplifica, reducnd-o la gramatica limbii latine. Pe aceast filier a legturii logic-gramatic-retoric Valla va fi continuat de Rodolphus Agricola, Marius Nizolius, Pierre de la Rame.n secolul al XVI-lea cultura prea a fi devenit ceea ce inuser s fac din ea umanitii nc din secolul al XIV-lea: a treia putere n viaa societii, alturi de cea religioas i de cea politic. Umanismul se bucur de un imens prestigiu, seduciei sale nu-i rezist nici cei mai lucizi reprezentani ai bisericii, iar ascuimea lui critic este folosit de toi, n toate domeniile. Se ajunge acum la o situaie pe care secolele anterioare nici n-o bnuiser. Petrarca, Ficino fuseser cu sinceritate timizi n faa religiei, o acceptaser cu drepturi egale sau chiar i dduser locul de onoare, n acest secol ns, umanismul ajuns la apogeul rafinamentului, face toate concesiile posibile religiei instituionalizate, dar formal, pentru, ca sub un pretext sau altul (afiate cu o solemnitate intenionat ridicol), s evadeze, prin scepticism, dincolo de dogm i de superstiie, n deism sau chiar mai departe. Dac umanitii vor fi fost contieni de faptul c umanismul lor, orict de cretin" era considerat atunci, tinuie necredina, dac publicul restrns cruia i se adresa, le va fi neles mesajul (i, deci, dac vor fi alctuit cu adevrat o republic a nelegerii reciproce a celor cultivai) sau dac fiecare va fi neles ce va fi putut i va fi vrut, nu are importan aici. Cert este c arta lor era considerat o arm rvnit, ca atare. Erasmus, care a criticat, cu elegana i cu stpnirea impecabil a tuturor modalitilor ironiei, abuzurile clerului catolic i pompa catolicismului, ca prsire a cretinismului, a fost solicitat i arztor dorit ca aliat i de unii i de ceilali atunci cnd a nceput conflictul ntre protestani i papalitate. Luther era sigur c logica propriei sale critici l va aduce pe Erasmus de partea lui. Cnd a vzut c totui nu vine, 1-a rugat i cnd din nou ateptarea i-a fost zadarnic, 1-a insultat. Logica umanismului se ncheiase : Erasmus nu putea trece de partea Reformei. i pentru c umanismul nu fusese n nici un fel legat de mase, s-a stins fr a rodi altceva dect interese teoretice, tendine negndite pn la capt (adic nici un sistem original), dei superbe prin bogata lor diversitate.Umanismul secolului al XVI-lea are i el muli reprezentani, inegali ce-i drept, ca valoare, dar fiecare cu partea sa de contribuie la dezvoltarea micrii. Dac Erasmus i Montaigne sunt cei mai proemineni, nu fr nsemntate sau nu doar cu nsemntate limitat n timp i spaiu sunt un Rodolphus Agricola, un Justus Lipsius, un Konrad Celtis, un Sebastian Brant, un Pierre Charon, un Miguel ervet, un Juan Luis Yives, un Juan Huarte, un Nicolaus Olalius, un Johannes Sommerus etc.Didier Erasmus de Rotterdam (1466-1536). Erasmus nu a fost un filosof constructor de sistem, ci unul care a stimulat, n epoc, spiritul critic i a afirmat principiile i valorile renascentiste. Opera: Enchiridion militis christiani (Manualul cretinului militant), 1502 ; Encomium mori al seu Laus stultitiae (Elogiul nebuniei sau cuvntare spre lauda prostiei), 1509 ; Querela pacis (Jeluirea pcii), 1517; Colloquia (Convorbiri), 15181524 ; De libero arbitrio (Despre liberul arbitru), 1524; Eypersapites, ripost dat lui Luther care l atacase n scrierea De servo arbitrio i corespondena (peste 2500 de scrisori) este dintre cele mai proteice (umanistul trateaz probleme filologice, filosofice, teologice, istorice, morale, politice) i mai acut n perceperea strilor de lucruri i a mentalitii din vremea sa. Corespondena sa, cu deosebire, ne pune n faa unei adevrate contiine europene", el schimbnd opinii cu umaniti mai de pretutindeni. Unul dintre corespondenii cei mai iubii de Erasmus este umanistul romn Nicolaus Olahus.Impresionat de marea cultur umanist i de scrierile lui Olahus, nc din prima scrisoare pe care i-o adreseaz, Erasmus vorbete de acest minunat suflet al tu, umanisime Nicolaus i l asigur c am de gnd s nscriu numele tu ntre cei mai alei prieteni ai mei". ntr-alt scrisoare Erasmus i scrie lui Olahus, explicndu-i mai pe larg preuirea sa, situndu-1 pe umanistul romn printre cele mai distinse spirite ale epocii: Dragul meu Nicolaus, este o mare mngiere pentru mine faptul c se mai gsesc totui cteva spirite cinstite i sincere n acest secol, care nate pretutindeni tot felul de monstruoziti din partea oamenilor, un secol n care credina, caritatea i umanitatea nu numai c nghea, dar se pare c sunt definitiv omorte i ngropate. Din existena acestor ctorva spirite sincere i cinstite mi se nfirip sperana c odat i odat tot se va nchega mult rvnita generaie de aur a muritorilor". Ideea acestei generaii" denot c Erasmus, cu toate amrciunile pe care i le provoca epoca sa, conserv ca o dimensiune a umanismului su optimismul istoric, chiar dac acesta ia o form utopic prin visarea unei vrste de aur a omenirii pentru care ar trebui s lupte toi umanitii. La rndul su, Olahus a neles remarcabila personalitate a lui Erasmus i semnificaia umanismului su, ncurajndu-1 s persevereze n opera sa: Prin umanitatea, virtutea i nobleea unic a sufletului tu, nc demult ai meritat ca toi oamenii s te cultive, s te stimeze i s te venereze. De aceea, mergi nainte pe drumul acesta cum ai nceput.Umanismul lui Erasmus ne apare, n chintesena sa, n concepia pe care o formuleaz despre om. Pentru Erasmus omul este fiina cea mai desvrit ce poate fi ntlnit n natur. Exist o armonie ntre frumuseea corpului su i darurile sufleteti. De o constituie ginga, omul este fcut pentru prietenie, pentru via i colectivitate. n acest sens i servesc de instrumente nzestrrile sale naturale i sociale: limba, raiunea, afectivitatea, setea de adevr i dreptate. Punnd accentul pe sociabilitatea omului, Erasmus noteaz c natura i-a dat omului scnteia raiunii divine, pentru c, fr perspectiva numaidect a unei rspli, s-i gseasc totui o plcere n a ctiga dreptul la recunotina tuturor".n consecin, omul trebuie conceput ca o divinitate pmnteasc. ,,E1 este, deci, pentru toi, ultimul azil, el este cel mai sfnt altar pentru toate, el este ancora sacr pentru oricine". De aceea, Erasmus i pune accent deosebit pe modelarea omului prin intermediul culturii. Cultura privit nc n spiritul concepiei medievale, formal cel puin, ca sistem al artelor liberale, este considerat de Erasmus ca principalul factor al educrii i realizrii omului n cadrul cultivrii prieteniei intelectuale : natura i-a dat omului nclinarea spre artele liberale, ceea ce nu numai c dezbra, mai mult ca orice, firea omului de orice slbticie, dar are o putere deosebit n crearea legturilor de prietenie. Cci nici nrudirea, nici rudenia de snge nu leag sufletete n lanurile prieteniei mai strns i mai puternic dect comunitatea de studii liberale". ncrederea umanist n cultur l face pe Erasmus s se opun energic mentalitii religioase a epocii sale, i, mai cu seam, formelor instituionalizate ale acesteia : clerul, biserica, nvmntul teologic etc.Divulgnd decadena moravurilor clerului, Erasmus caut s renvie spiritul cretinismului primitiv care presupunea egalitatea i fraternitatea tuturor oamenilor i nu cunotea instituia opresoare a bisericii: Cretinismul lui Erasmus nu mai este o religie dogmatic, relevat, supranatural, ci o etic, un ansamblu de principii naturale, care pot aduce, dac sunt recunoscute si favorizate, linitea, armonia i fericirea general. Dar aceasta era tocmai cultul omenescului, al umanizrii prin cultivarea celei mai preioase faculti, raiunea, singura care poate feri de mrginire i subiectivism, singura oare poate apropia oamenii prin mijlocirea ideilor comune" (Florica Neagoe). n acelai spirit de sever moralitate, Erasmus n Elogiul nebuniei cu precdere i extinde critica la instituiile epocii sale, la toate formele de autoritate. Spirit subtil, cutnd s polemizeze energic, dar i s evite represiunile bisericii, Erasmus recurge la un fel de fabul punnd adevrurile pe care le are de spus n gura personajului su, Nebunia. Nebunia sau Prostia este nsoit de doamnele ei de onoare": Linguirea, Uitarea, Trndvia, Plcerea, Pofta i Sminteala. Nebunia este cea care guverneaz ntreaga activitate omeneasc i se amestec n toate cele ce se pun la cale. De fapt, prin personajul Nebuniei, Erasmus are n vedere dou scopuri diferite: pe de o parte, s dovedeasc nebunia", lipsa de raiune i caracterul antiuman al strilor de lucruri ale epocii, biciuind fr cruare pretinsele autoriti i moravurile acestora, pe de alt parte, s gseasc o modalitate comod prin care s-i afirme, fr risc prea mare, propriile idei, n acest sens fiind el nsui cel care glsuiete prin gura Nebuniei. Numai astfel ne putem explica aceast interogaie a Nebuniei, confirmat de altfel de tot ceea ce ea spune n ntreaga scriere : Nu m d de gol chiar nfiarea mea? Nu st oare scris pe fruntea mea cine sunt? i dac cineva s-ar nela pn ntr-att nct s susin c sunt Minerva sau nelepciunea, n-ar avea dect s m priveasc mai cu luare aminte, chiar dac n-a rosti nici un cuvnt, dei cuvntul este oglinda cea mai adevrat a sufletului. La mine nu merge cu sulemeneli: ce mi-e'n gue, i-n cpue; sunt totdeauna aa cum mi-e felul i aceasta se vede att de bine, c nu m pot maimuri nici chiar aceia care mai vrtos i nsuesc titlul i masca nelepciunii, umblnd ca nite mgari n piele de leu". Admind c i omul prost poate vorbi adesea cu dreptate", Erasmus poate s postuleze i inversa, anume c teologii nvai se pot nela i c papii nu sunt neaprat infailibili. Astfel n paragraful Papi proti" se arat c acetia, dei vorbesc n numele lui Cristos, numai chipul vieii acestuia de a tri n srcie i simplitate nu-1 imit. La motenirea lui Petru ei adaug ca patrimoniu, moii, orae, tributuri, vmi, inuturi ntregi. n dragostea lor nflcrat pentru Cristos, ca s pstreze aceste bogii, ei se narmeaz cu fier i foc i vars ruri de snge cretin, ncredinai c apr apostolicete biserica lui Cristos, numai dac au rpus pe pmnt pe aceia crora le zic ei dumani. Ca i cum ar exista dumani mai primejdioi pentru biseric dect pontifii nelegiuii, care, prin tcerea lor, fac s fie uitat numele lui Cristos, care l pun n ctue prin legile lor cmtreti, i stric nvtura prin tlmciri silite i prin viaa lor spurcat l sugrum"Episcopii i cardinalii, la rndul lor, se ntrec n lcomie i linguire, n timp ce preoii seamn cu mirenii ntr-o privin: i unii i ceilali sunt aprigi deopotriv, cnd e vorba de ctig, i pe trmul acesta fiecare i cunoate foarte bine drepturile". Erasmus a protestat energic mpotriva ncercrilor de a se profita de ignorana poporului, de a se ncuraja atitudinea mistic a acestuia, de a se specula superstiiile lui, condamnnd energic practica indulgenelor. Ctre sfritul crii critica instituiilor religioase devine critica religiei nsi, care e considerat mai nrudit cu nebunia dect cu nelepciunea". Critica teologiei, a instituiilor i rnduielilor religioase constituie partea cea mai important a ideilor cuprinse n Elogiul nebuniei. Critica instituiei bisericeti este continuat n acelai stil n cunoscutele sale Colloqui n care apar personaje din toate straturile sociale i n care este opus nelepciunea popular, simpl i ptrunztoare, pretinsei nvturi scolastice.ntre susintorii i adversarii Reformei s-a dat o lupt acerb pentru a-1 atrage pe Erasmus de o parte sau de alta, pana sa scnteietoare putnd avea un rol deosebit n cumpna desfurrii evenimentelor. Dar Erasmus, strin de orice fanatism religios, a cutat s nu fac jocul nici uneia dintre tabere i mai mult, dup ce criticase biserica catolic, cu acelai curaj a criticat i abuzurile Reformei. Ca urmare, Luther dup ce l omagiase numindu-1 doctor universalis i vir incomparabilis l atac n De servo arbitrio, socotindu-1 rege al ambiguitii", cel mai nverunat adversar al lui Cristos", sofist", epicureu", sceptic", raionalist ce ridic pe om deasupra lui Cristos i a diavolului". Ceea ce l ndeprteaz pe Erasmus cel mai mult de Luther era faptul c acesta din urm nega existena valorilor morale i l transforma pe om ntr-un sclav al lui Dumnezeu, conceput la rndul lui ca un tiran crud. Nici nu e de mirare c poziia sa a dus la iritarea spiritelor teologice de vreme ce Erasmus respingea orice form violent de propagare a credinei i condamna profiturile obinute prin exploatarea sentimentului religios. n Reform, dealtminteri, el a vzut o ncercare de a folosi nemulumirile fa de biserica catolic pentru a institui o nou autoritate religioas, la fel de fanatic, n beneficiul exclusiv al unui nou cler - cel protestantElogiul nebuniei nu scutete de responsabilitate nici autoritatea laic. Erasmus condamn ncercarea de a crmui colosul ce se numete popor" prin minciuni i linguiri. Ce lucru mai prostesc dect fapta candidatului care linguete poporul, care caut s-i ctige sufragiul prin daruri, s vneze aplauzele attor gur-casc, s se lfiasc n aclamaiile lor, s se lase purtat ca nite moate n triumf prin faa poporului spectator, ori s lase s i se pun o statuie de bronz n for? Mai adaug la asta risipa de titluri glorioase, mai pune i onorurile divine acordate unor omulei i altur la toate acestea i ceremoniile obteti, cu prilejul crora se aeaz printre zei cei mai nelegiuii tirani". Pentru Erasmus principele ntruchipeaz cel mai adesea puterea laic feudal ce se sprijin permanent pe biseric. Majoritatea principilor sunt considerai vrjmai ai intereselor obteti, dispreuitori ai culturii, preocupai numai de propriile lor plceri, inamici ai adevrului i libertii. Totui Erasmus admite i existena unor principi i monarhi luminai de la care se ateapt s se fac totul pentru curmarea rzboaielor, ncurajarea artelor i bunstarea poporului. Erasmus furete chiar un model al monarhului : Un rege s se socoteasc mare dac domnete peste oameni ct mai buni, fericit dac a fcut fericii pe ai si; ilustru dac domnete peste oameni ct mai liberi; bogat dac are un popor bogat; n plin prosperitate dac are ceti nfloritoare ntr-o pace permanent". Cu toate aceste deziderate, Erasmus nu are ncredere prea mare n principii luminai sau, oricum, nu mai mare ca n crturarii umaniti in care vedea principala for a dezvoltrii. Pe aceast linie autorul Elogiului nebuniei pune n eviden incompatibilitatea ce exist ntre capetele ncoronate i crturari: Cu toat fericirea lor, stpnitorii mi par totui foarte nefericii, pentru c n-au pe nimeni de la care s afle adevrul i sunt silii s aib, n loc de prieteni, linguitori. Dar urechile stpnitorilor ni se va spune nu sufer adevrul i de aceea ei fug de nelepi, de team s nu se iveasc vreunul mai slobod de gur care s cuteze a spune mai degrab adevrul dect lucruri plcute. Da, aa e, regii ursc adevrul.Fragmentul este gritor pentru prerea lui Erasmus privitoare la relaiile dintre principi i crturari care nu au ce atepta de la cei dinti, ci doar de la propria lor activitate militant. De altfel este notabil c Erasmus, pentru a-i putea menine independena de gndire, a refuzat s fac jocul intereselor vreunui principe sau partid, deviza sa : Nullo concedo (nimnui nu vreau s aparin) devenind celebr. Cu toate acestea, Erasmus era evident exponentul unei clase, chiar dac nu nelegea aceasta, al burgheziei n formare, pe atunci cu un rol istoric n cea mai mare parte progresist.Unul din aspectele cele mai remarcabile ale umanismului lui Erasmus este atitudinea sa consecvent pacifist, antirzboinic tocmai ntr-o epoc n care rzboaiele i conflictele violente ntre nobili, ntre sectele religioase fceau ravagii. nc n Panegiricul lui Filip cel Frumos, scris n 1504 la Bruxelles, Erasmus formuleaz o serie de idei pacifiste care vor constitui germenii viitoarei sale concepii despre rzboi i pace. Aceast concepie este dezvoltat n numeroase scrieri ale sale: Antipolemos, lucrare pierdut, comandat de papa Iulius II care, pregtind un rzboi mpotriva Veneiei, dorea o apologie justificativ a rzboiului. Erasmus i-a rspuns prin aceast scrisoare, adresndu-i o vibrant chemare pentru pace. n acelai spirit este scris i un Apel n favoarea pcii adresat episcopului de Cambrai(1514) i o serie de scrieri ctre papa Leon al X-lea etc. Lucrarea Dolce bellum inexpertis (Pentru cei care nu l-au cunoscut rzboiul este plcut) este cea mai important n aceast privin i asupra ei Erasmus a revenit de mai multe ori amplificnd-o, ediia definitiv fiind cea din 1539. n Consultatio de bello Turcis inferendo (Consultaii despre pornirea unui rzboi mpotriva turcilor), Erasmus condamn pe principii care doreau s porneasc un rzboi sfnt mpotriva Imperiului Otoman, minai fiind mai mult de setea lor de a jefui i acapara. De altfel, rzboiul este cea mai cumplit nenorocire, cu mult cea mai odioas dintre toate, att de primejdioas, nct le ntrece pe toate celelalte, att de bogat, c singur le cuprinde pe toate celelalte, att de funest, nct nu face pe oameni mai puin nelegiuii, dect nefericii, nct produce nite nenorocii, care, totui, nu merit mil, afar de aceia care o doresc cel mai puin i o sufer cel mai mult".Condamnarea rzboiului este att de aprig, nct se rsfrnge asupra tuturor care particip la el, care l ajut s se desfoare. Rzboiul este pentru Erasmus o tragedie cumplit, un monstru, un act de omucidere colectiv, o nou fiar", pacoste a ntregului univers", un act de nebunie. ntreaga pervertire a vieii, arat Erasmus, i are originea n rzboi. ,,De aici provine dispreul datoriei; de aici, nepsarea fa de legi; de aici pornirea sufleteasc spre crime orict de ndrznee; din acest izvor, gloata imens a bandiilor, a borfailor, a profanatorilor, a asasinilor".Imaginea rzboiului, aa cum se ducea n acea vreme, este zugrvit zguduitor, cu o mare plasticitate : hoarde barbare, nspimnttoare nu numai prin nfiarea i sunetul glasurilor lor; linii de btaie narmate, aliniate de o parte i de alta; zgomotul nfiortor al armelor, nsoit de scnteierea lor, vacarmul ngrozitor al unei att de mari mulimi, ochi amenintori, cornuri cavernoase, cntecul nspimnttor al trompetei, tunetele bombardelor nu mai puin dttoare de groaz dect cele adevrate ; apoi mai funeste nc rcnetul nebunesc, atacul slbatic, mcelul atroce, soarta crud a celor care sunt dobori i a celor care doboar, grmezi de cadavre, cmpuri scldate n snge, ruri ptate de snge omenesc. Dintr-o asemenea imagine de infern dantesc, Erasmus induce ideea c rzboiul nu este numai contrar firii omului, dar c este un act cumplit de nebunie colectiv. Nebunia nelegiuit, odat rupte toate verigile lanurilor, i ia zborul rspndind groaza cu faa sa plin de snge". Rzboiul l face pe om s coboare sub condiia animalelor. Pn i fiarele atac numai cnd sunt flmnde i nu n numr aa de mare ca oamenii. Dintre fiare, numai cele mai slbatice sunt agresive. Totui i acestea nu se lupt ntre ele ca noi. Cinele nu mnnc niciodat carne de cine, deci nu se lupt ntre ei. ntre balaur i balaur exist pace. ntre animalele veninoase este bun nelegere. Pentru om, ns, nici o fiar nu este mai periculoas dect omul". Concluzia lui Erasmus este o anticipare a dictonului cunoscut al lui Hobbes Homo homini lupus est, prin care acesta ipostazia concurena, considernd-o proprie naturii omului. Sensul acestei propoziii a lui Erasmus este ns altul, poate mai apropiat de concepia lui Rousseau, pentru care omul este bun de la natur, dar corupt de societate.Erasmus pleac n concepia sa pacifist de la ideea c rzboiul este potrivnic naturii n genere i firii omului n particular. Astfel n natur, cu toate c ntlnim numeroase antagonisme, nu se poate vorbi de rzboi, ntruct forele naturii se afl ntr-un echilibru constant, ceea ce revine la a accepta existena unei pci venice. Omul, fiin sociabil, dotat cu raiune i vorbire, simind nevoia colaborrii i convieuirii, este, de asemenea, prin firea sa, strin rzboiului. Cu toate acestea, oamenii se rzboiesc. Una din cauze Erasmus o identific n bogia nemuncit adunat de unii. Punnd problema diferenierii prin avere i funcii a oamenilor, Erasmus explic acest proces astfel: am acceptat unele onoruri, e drept, oferite n mod spontan. Apoi am nceput s le reclamm drept ceva ce ni se datoreaz. Aceasta s-a prut a nu fi ceva nedrept. Apoi am primit bogii, chipurile pentru a le distribui sracilor, dup aceea chiar pentru trebuinele noastre. . ., n astfel de etape s-a ajuns pe ncetul s fie socotit cel mai bun, acela care este cel mai bogat. n al doilea rnd, sunt scoase n eviden i cauzele politice ale rzboaielor. Declanarea acestora, consider Erasmus, permite exercitarea despotismului deplin al principilor. Ei nu mai sunt ngrdii nici de legi, nici de senat, nici de magistrai, i astfel pot deveni stpni absolui. Cel mai adesea, ns, Erasmus dezvluie cauzele psihologice ale rzboaielor. Astfel de cauze ale rzboiului Erasmus le afl n denaturarea nvturii evanghelice, n retorismul i demagogia unor prelai i pretini crturari care vehiculeaz sofisme.Cu mult putere de sugestie, Erasmus evideniaz i consecinele dezastruoase ale rzboaielor. El enumera pagubele umane, materiale i morale ale acestora : semnturi clcate pretutindeni n picioare, ferme arse, sate incendiate, turme rpite, fete necinstite, btrni dui n captivitate, sanctuare jefuite, peste tot numai banditism, prdciuni, violene. . ., poporul srcit, fruntai mpovrai, btrni rmai singuri.Unul din pericolele rzboiului asupra cruia atrage atenia Erasmus este acela al extinderii lui, fiecare rzboi putnd fi surs pentru alte rzboaie i mai cumplite: din rzboi se nate rzboi, dintr-unul simulat ia natere unul adevrat, dintr-unul nensemnat unul foarte mare. Discutarea cauzelor, pericolelor i distrugerilor la care duc rzboaiele, 1-a condus pe Erasmus la concluzia c dac, n general, rzboiul este reprobabil, fiind un genocid organizat, exist totui situaii cnd un popor este ameninat cu nrobirea sau chiar cu exterminarea, atunci rzboiul se justific. n rndul rzboaielor drepte umanistul include rzboaiele de aprare i de respingere prin care sunt oprite forele barbarilor nvlitori". Dar n cazul n care rzboiul nu poate fi evitat, se spune n Querela pacis, e1 s fie purtat n aa fel, nct toate nenorocirile s cad pe capul acelora ce l-au pricinuit". i oricum ct mai puin pe seama poporului, cci acesta este constructorul oraelor i satelor, a tot ce este frumos n ele, n timp de pace, i tot el, de regul, este silit de principi s poarte rzboaiele i s sufere consecinele lor. Gloata dispreuit i obscur cldete orae strlucite, pe cele cldite le administreaz organizat, i administrndu-le, le mbogete. Asupra lor nvlesc, ns, satrapii i, ca nite trntori sustrag ceea ce s-a obinut cu strdania altora, iar ceea ce s-a adunat cu greu de mulime este risipit cu uurin de civa, nruindu-se, cu cea mai mare slbticie, ceea ce s-a realizat n mod cinstit Erasmus apreciaz rolul istoric al poporului, subliniind c dreptul de proprietate asupra pmntului i bunurilor pe care i-1 arog principii nu este, n fond, dect un drept de administrare a acestora acordat lor de ctre popor. Ca urmare, el atrage atenia asupra pericolului concentrrii puterii n minile ctorva, ceea ce ducea la lichidarea caracterului democratic al vieii sociale. Prin democraie ns Erasmus nelege ca populaia oraelor s-i aroge controlul actelor de guvernmnt, s-i aleag magistraii, fr ns s participe direct la guvernare. n consecin, el apeleaz la aceast populaie pentru a ngrdi puterea despotic a unor principi: La voi fac apel, fruntai i dregtori, ca bunvoina voastr s vin n ajutorul nelepciunii regilor i al pietii popilor. . . Artai odat ce for reprezint unirea celor muli mpotriva tiraniei celor puternici", unire ce ar decurge, dup Erasmus, din nsi armonia general a naturii. n spirit profund umanist, Erasmus afirm c omul este bun de la natur, c in toi oamenii au fost sdii germenii tiinei i virtuii, o fire blnd i panic, fcut pentru afeciune reciproc, gata a-i gsi plcerea n a fi iubii i fericirea de-a face bine altora".n consecin, pacea este cadrul firesc i starea normal a relaiilor dintre oameni. Vorbind de trista soart a oamenilor care fug de pace, Erasmus nu precupeete cuvintele pentru a zugrvi darurile minunate ale pcii. n Querela pacis el personific pacea i o pune s afirme c ea este : izvorul, mama hrnitoare, binefctoare i pzitoare a tuturor bunurilor care exist in cer i pe pmnt", c fr ea nu propete nicieri nimic, nu este nimic sigur, nimic plcut oamenilor sau agreat de cel de sus". Concepia asupra prevenirii rzboaielor i luptei pentru pace a lui Erasmus a influenat ntreaga gndire pacifist ulterioar, toate marile proiecte asupra pcii pornind de la unele din ideile sale (Grotius, Voltaire, Kant).Prin spiritul su limpede i curajos, prin ndrzneala concepiilor sale, prin felul n care a tiut s-i menin independena de gndire i aciune ntr-o epoc n care vechi fanatisme religioase se confruntau cu altele noi (Reforma i Contrareforma), dar se uneau n prigonirea liber cugettorilor, Erasmus a devenit un stindard al umanismului vremii. De aceea, ca reacie, n Spania colile erasmice au trebuit s fie nchise prin decret regal, iar Inchiziia a interzis i condamnat scrierile lui Erasmus. Optimismul pe care Erasmus a tiut s i-1 menin n mprejurrile vitrege ale vieii 1-a fcut s afirme cu ncredere c epoca de aur a omenirii abia urmeaz s vin, epoc n care omul va fi recunoscut ca valoare suprem, iar toate cuceririle tiinei i culturii vor fi puse n serviciul perfecionrii omului.Michel Eyquem de Montaigne (1533-1592). Cu acest spirit de elit al veacului al XVI-lea, umanismul se manifest prin ce are el mai preios i-i dovedete vitalitatea prin deschideri largi spre o nou epoc. Din umanismul neles ca fenomen definitoriu al unei epoci, aceea a Renaterii, Montaigne pstreaz predilecia pentru moral, ndoiala fa de autoritate, respectul pentru natur i un att de mplinit bun gust n ceea ce privete stilul literar, un sim att de desvrit al echilibrului, nct pn astzi Eseurile lui sunt citite cu ncntare, de parc nici un timp nu s-ar fi aternut peste ele. Montaigne a rspuns chemrii pasionate a lui Albert cel Mare,, scriindu-i principala sa oper ntr-o limb vi, limba rii lui, pe care a cizelat-o cu migal de bijutier. n Eseurile lui Montaigne i-au dat ntlnire, - lucru att de rar -, talentul, cultura i fericirea, ele exprim uor i limpede idei pe care muli alii le spun att de nclcit.n Eseuri un moment important l constituie libertatea fa de constrngerea autoritii. Umanismul, care ncepuse cu detronarea unor autoriti i instituirea altora, se ncheie aici cu o libertate care lui Petrarca sau Ficino le-ar fi prut iconoclaste. i Montaigne e contient de aceasta. Oare i se va ierta, se ntreba el, pngritoarea ndrzneal de a gsi dialogurile lui Platon (pe care, e drept, le cunotea indirect i doar parial) plictisitoare ? Pentru mine, care nu cer dect s ajung mai nelept, iar nu mai nvat, nici mai plin de elocin, acele rnduieli ale logicii aristotelice nu sunt binevenite. Eu vreau s se nceap cu sfritul: pricep ndeajuns ce sunt moartea i desftarea; s nu se prade vremea dumicndu-mi-le; eu caut temeiuri bune din capul locului, care s m nvee s le sufr mersul". Cronologic, i nu numai cronologic, Montaigne este primul ntre marii moraliti francezi ai veacurilor al XVI-lea si al XVII-lea.Liber de orice preri sau credine preconcepute, ingegno libero, cum au vrut s fie toi marii oameni ai Renaterii, Montaigne a fost mai liber dect oricare dintre ei i tocmai de aceea a exercitat o aciune larg i fecund de eliberare a gndirii europene. Autorul Eseurilor a fost convins c este posibil s ndeprtm din viziunea noastr despre lume i oameni orice element subiectiv strecurat de noi. Altfel spus, Montaigne a crezut c este cu putin s vedem lucrurile aa cum sunt ele ,,n sine". Eseurile sunt o mereu reluat ncercare, de a vedea lucrurile aa cum sunt ,,n sinea" lor.Oamenii, scrie Montaigne, citndu-1 pe Epictet, se frmnt de prerile ce-i fac despre lucruri, nu de lucrurile nsei. Dac fiina lucrurilor ar ncoli n noi cu de la sine putere, adic, dac numai de lucrurile nsei ar depinde i cunoaterea lor - ntruct oamenii sunt nzestrai cu aceleai faculti de cunoatere - toi ar avea aceleai idei despre lucruri; Dar felurimea prerilor cptate despre acele lucruri arat limpede c ele nu ptrund n noi dect prin ngduirea fiecruia. Aadar, cunoaterea n-sinelui lucrurilor se poticnete din cauza alctuirii contiinei noastre. Pentru a judeca lucrurile mari i nlate, trebuie suflet pe seama lor; altcum noi le mprtim viiul afltor n noi. O lopat, cu toate c este dreapt, n ap ne pare frnt; nu este totul s priveti lucrurile, dar totul este cum le vezi". i in alt parte : Lucrurile n sinea lor pot atrna la cntar, pot fi msurate i avea o stare, dar nuntrul nostru el, sufletul, cntrete cum se pricepe". Necunoscnd, cel mai adesea, lucrurile, noi le atribuim trsturi care nu le sunt proprii i aa ajungem, prin obicei, care ne ascunde faa lor adevrat, s credem n minuni. Dar minunile sunt pe msura netiinei n care noi stm fa de fire, nu dup fiina firii".Dintre toate infinit d


Recommended