+ All Categories
Home > Documents > 15_52_revista Ţara Hangului, nr 52 pe 2010

15_52_revista Ţara Hangului, nr 52 pe 2010

Date post: 30-May-2018
Category:
Upload: gavriilgalinescu
View: 217 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 17

Transcript
  • 8/9/2019 15_52_revista ara Hangului, nr 52 pe 2010

    1/17

    Nr. 52Iunie 2010

    Revist a Fundaiei Culturale "Gavrii l Galinescu" Hangu. Director fondator:Te o c t i s t G a l i n e s c u

    Revist a Funda iei Culturale Gavriil Galinescu Hangu. Director fondator : Teoctist Galinesc

    Revist a Fundaiei Culturale Gavriil Galinescu Hangu. Director fondator : Teoctist Galinescu

    Revist a Fundaiei Culturale Gavriil Galinescu Hangu. Director fondator : Teoctist Galinescu

  • 8/9/2019 15_52_revista ara Hangului, nr 52 pe 2010

    2/17

    Revist a Fundaiei Culturale Gavriil Galinescu Hangu. Director fondator : Teoctist Galinescu

    CUVINTE DE LA UN RUGTOR AL NEAMULUI PRINTELE PROCLU DE LA MITOCUL BLFiloteia Iordache, Piatra Neam, 8 mai 2010

    Mritul tefan cel Marei Sfnt cea mai curat icoana sufletului poporului romn(dup cum spunea NicolaeIorga ) n scrisoarea sa dinianuarie 1475 adresatcrmuitorilor cretini ai Europeinumete Moldova o poart acretintii. Aceast poart afost i este aprat nu numai demulimea de eroi care au luptat

    cu sabia n mn i credina n inimi, ci i derugtorii neamului, care prin jertfele lor derugciune au inut aprins fclia ce a luminat imai lumineaz nc vieile att de greu ncercateale romnilor n toate timpurile.

    Moldova a dat rii i lumii muli lupttori pentru credin, rugtori pentru pace, linite i bunvoire ntre oameni. Printre ei aproape denoi i totuideparte la marginea satuluiMitocul Blan, triete, pregtindu-se pentruvenicie dup cum ne spune, pustniculPROCLU. Chipul lui att de senin, privireavenit de pe un trm de pace i timbrulvocii att de blnd te ndeamn s-l asculi oren ir .

    Despre oamenii din Hangu i Chirieni printele i amintete c erau oameni deminune, cu dragoste i cu smerenie. Mai spunec de cte ori m duceam prin satele acelea, parc erau toi neamurile mele m primeau cudragoste cretineasc. Odat, mergnd cu nite pomelnice la Sihstria, printele Cleopa i-a spusc de aceea sunt oamenii de acolo aa de buni, cu

    dragoste de Dumnezeu i cu smerenie, deoarece pe locurile acelea au fost mnstiri, iar pemuntele Ceahlu erau pustnici.

    Printele Proclu ne vorbete desprecredin i despre adevr i ne ndeamn sfacem n aa fel nct Sfinilor Prini va s

    fie bine ct putem, s inem credina care lsat-o Mntuitorul. Adevrul este n BisericaOrtodox i de cte ori cineva s-a nevoit sau arbdat pentru Hristos, Duhul Sfnt a descoperitadevrul sfinii au fcut minuni. Duhul luiDumnezeu este Duh de pace i numai DuhulSfnt a fcut minuni prin aleii lui.

    Despre adevrata pocin, printeleProclu ne spune aa : cnd m pornesc larugciune s n-am nimic cu nimeni. Dac altul

    are asupra mea rutate, este treaba lui. i ct pot s m pzesc de contraziceri c mi-a zisi i voi zice (i eu). Ca s pot scpa de aceastispit trebuie s m rog aa : Doamne nu-l pedepsi din cauza mea, s dau vina numai pemine. La necazurile pe care le avem, cnd dnval vrjmaul, s mi dau interesul de aadormi spunnd o rugciune.

    Suntem datori, mai spune printele, a nespori n smerenie, a nu-i judeca pe alii, a neruga i a-i ndemna i pe alii s vin la SfntaBiseric pentru a-l luda pe Dumnezeu.

    S i urmm sfaturile i mai ales s ne

    rugm i noi pentru printele Proclu i pentrutoi rugtorii acestui neam, s le dea Dumnezeucuvnt cu putere mult pentru ca seminelevorbelor i rugciunile lor s rodeasc sprecreterea spiritual a neamului nostru.

    Tu, Maica noastr din ceruri, de sus,Mntuitor ne-ai adus pe Iisus.Tu, Maic Fecioar venic iubitDect heruvimii mult mai cinstit,Dect serafimii mai nlat,Pruncul Tu sfnt ne este azi Tat.Pe Tatl Ceresc noi l iubim,Dar noi adesea mai i greim.Te rugm ca la dreapta judecat,S ne fii o sfnt avocat!D-ne, Fecioar, nelepciune,Ca s-o transmitem i-n lume!

    D-ne din ceruri, Tu, energieLumea s-o facem mai bun, s fieS-alunge umbra urii i-a rzbunrii,S-adopte lumina iubirii i a iertrii!Cu umilin acum ne rugm ie ndreapt spre noi privirea Ta vie,Preasfnt Fecioar Marie!Salveaz-ne Tu, Romnia,De Dumnezeu nsctoare Maria!

    Borca, februarie 2010

    Sfnta Icoan a Maicii Domnului cu Pruncul pictat de Teoctist Galinescu n anul 1946. Dup doi ani avea s fie arestat de comuniti incarcerat la Aiud, iar apoi n lagrul de laCanal. Imaginea din gnd a Icoanei i ajutorul Sfintei Fecioare l-au ajutat s revin nevtmat n amilie du cinci ani de deten ie.

    Rugciunede Mihai Doroftei

  • 8/9/2019 15_52_revista ara Hangului, nr 52 pe 2010

    3/17

    ARA HANGULUI Revist cultural-istoric,cu apariie trimestrial,

    anul XV, nr. 52, iunie 2010 editat de

    F u n d a i a C u l t u r a l GAVRIIL GALINESCU

    HANGU NEAM

    Preedinte:FELICIA GERMAN

    Vicepreedinte:Florica GalinescuDirector executiv:Andrei GalinescuDirector economic:Daniela BndilDirector revist:

    prof.FELICIA GERMANRedacia:

    nv. Elena Nacu redactor ef prof. Felicia German

    prof. Dorel Rusu,prof. Mihai Doroftei,

    Conf. Univ. Doctor Prof. Vasile Vasileprof. Carmen Munteanu,

    nv. Dumitrina Caia, nv. Florica GALINESCU, nv. Iuliana Gheorghie

    ing. Filoteia Iordache

    Tehnoredactare i machetare:ing. Iustin Gabriel German

    prof. Felicia German

    Administrator site:ing. Mihai Onofreiciuc

    Donaie : d-na Raicu Andreea, Bucureti

    Publicaia este nscris ncatalogul de pres RODIPET Neam,la nr. 9009/1996, ISSN 1582-8972

    16 pagini 5lei Site ul Fundaiei :http ://galinescu.wordpress.com/ cont Raiffeisen bank: RO52 RZBR 0000 0600 1247 8119CIF: 7983633

    2

    Telefoane de contact:

    Florica Galinescu 0233/257.605

    Felicia German (Bucureti) 021/77.22.878 (fix)sau 0314027203(rds fix) 0771472427(rds mobil)sau 0724992209 (mobil)

    e-mail trimitere articole : [email protected] Bndil 0745069390

    Elena Nacu 0722884603

    Fundaia cultural Gavriil Galinescu ara Hangului Anul XV, Nr. 52

    Vizita .P.S. Arhiepiscop Teofan n com. Hangu, jud. Neam

    Ziua de 10 mai 2010 a fost o zi binecuvntat de Dumnezeu pentrulocuitorii comunei Hangu.

    Dumnezeu a rnduit prin Pronia Sa Divin s aib n mijlocul lor peierarhul locului, care a efectuat o vizit pastoral bisericile din comun:Biserica Sfinii Apostoli Petru i Pavel din Hangu, Biserica Sfin mprai Constantin i mama sa Elena din satul Boboteni, BisericAcopermntul Maicii Domnului din satul Grozveti, BisericIntrarea n Biseric a Maicii Domnului din satul Buhalnia i BiseriNaterea Maicii Domnului din satul Potoci.

    Aceast vizit pastoral a avut loc cu ocazia Conferinei Preoeti dprimvar care s-a inut imediat dup Sfnta Liturghie; totodat .P.S.Arhiepiscop Teofan a adus pentru bisericile sus amintite Sfintele

    Antimise. .P.S. Arhiepiscop Teofan a fost ntmpinat lasosire de PreacucerniculPrinte Paroh IoanSimira, nconjurat de unsobor de preoi dinProtopopiatul Ceahlu, nfrunte cu PreacucerniculPrinte Protopop MihaiDamian.

    Alturi de soborul de preoi au fost prezente autoritile locale

    primarul comunei Hangu dl. Gavril Lupu, consilierii locali i cadreldidactice de la coala Hangu nsoite de elevii colii mbrcai frumoasele costume populare tradiionale.

    La sosire .P.S. Printe Teofan a binecuvntat pe toi cei prezenila Biserica Sfinii Apostoli Petru i Pavel din Hangu, iar la sfritSfintei Liturghii a inut un cuvnt de nvtur unde a vorbit celprezeni despre frumuseea locurilor i despre darurile cu care afost binecuvntai de ctre bunul Dumnezeu.

    Aceast zi va rmne n istoria comunei Hangu i a bisericilor locului, ca una foarte nsemnat din punct de vedere duhovnicesc, decare i vor aduce cu drag aminte locuitorii i copiii comunei, care aufost binecuvntai de ctre .P.S. Arhiepiscop Teofan.

    A consemnat,Prof. Religie Aflorei Mihaelacoala cu clasele I VIII Hangu

  • 8/9/2019 15_52_revista ara Hangului, nr 52 pe 2010

    4/17

    3

    Aa cum se arat n recentamonografie a muzicianului publicat laPiatra Neam, Gavriil Galinescu adesfurat o intens activitate n domeniul bizantinologiei i al creaiei liturgice,semnnd n aceste dou caliti lucrri dereferin ce nu au putut fi valorificate nultima perioad a vieii sale din cauzeideologice. n anul 1937, juriul, compus dinGheorghe Cucu, Ioan Chirescu i alireprezentani ai muzicii corale religioase iacordau lui Galinescupremiul I laconcursul de muzic bisericeasc. Din pcate, creaia sa liturgic, deosebit devaloroas i reprezentativ pentru direcianou de valorificare a melosului bizantin ncreaii corale destinate corurilor bisericeti,se pstreaz i n prezent n dosarelenglbenite de vreme de la Arhivele Statuluidin Piatra Neam, salvate de la condamnarea prin ardere i apoi sechestrate de la profesorulVasile Vasile, fr nici-un act: Dosar nr. 72- Liturghie pe motive vechi bisericeti n uzn Moldova, pentru patru voci mixte; Dosar nr. 73 Liturghie pe motive bisericeti iorientale, pentru patru voci mixte ; Dosar nr.86 Liturghie pe motive bisericetiorientale, pe trei voci ; Dosar nr. 88

    Liturghie pe motive bisericeti orientale , prelucrare tot pentru trei voci egale; Dosar

    nr. 89 Liturghie pe motive bisericetiorientale , pentru trei voci mixte; Dosar nr.87 Colinde i cntece de stea .

    Atracia pentru acest preios patrimoniu de spiritualitate cretin iromneasc este justificat de descendenasa din familie de preoi, de formaia sateologic, din cadrul celor dou importanteinstituii seminariale, de la Roman i de laIai i apoi n cadrul Facultii de Teologiedin Bucureti i culmineaz cu perfecionarea sa n domeniul muzicii bizantine, cu cele dou ilustre personaliti

    ale epocii: Egon Wellesz la Viena iConstantin Psachos la Atena.Specializarea sa n muzica oriental,

    susinut material de Mitropolia Moldovei,l-a ajutat s-i lrgeasc orizontul deinvestigare a culturii noastre muzicale i saprofundeze un domeniu de mare importan pentru spiritualitatea romneasc atimpului. Muzicianul moldovean s-a bucurat de preuirea celor mai importanireprezentani ai muzicii de cult ortodoxe,Ion Popescu Pasrea, George Breazul,Dimitrie Cuclin, Ioan D. Petrescu etc.

    S-a remarcat prin activitatea n domeniul bizantinologic prin cursurile de Muzic bizantin i de Paleografie muzical,

    predate onorific la Conservatorul din Iaii prin conferinele susinute n diferitecentre din ar. Principalele materiale ceabordeaz muzica bizantin i formele eimoderne corale, ordonate dup cum aufost publicate de-a lungul timpului sunt:

    Arta religioas, caracteristice, rolul iimportana ei, Arta religioas, Muzicacoral bisericeasc, Consideraiuni

    generale asupra muzicii bisericetiorientale i a muzicii corale, Muzicanoastr bisericeasc n comparaie cucntecul gregorian al Bisericii catolice ialtele.

    Cea mai important lucrare din acestdomeniu spiritual este Cntareabisericeasc , publicat n mai multenumere din revistaMitropolia Moldovei din anii 1940 1941 i apoi i n volumseparat, n anul 1941, care nu s-au putut bucura de preuirea cuvenit din cauzainvaziei ideologiei comuniste.

    Volumul Cntarea bisericeasc reprezint sinteza rspunsurilor avizate laurmtoarele ntrebri cruciale privindmuzica bisericeasc:

    cum a fost; cum este; cum ar trebui s fie.

    Necesitatea lucrrii este determinat

    aa cum precizeaz nsui autorul - deapariia unor curente adverse, pgubitoare i care pledau pentrunlocuirea cntrii tradiionale cu formehibride, artificiale, ce ignorau prelungirileculturii bizantine, urmrite i conturate cudate concrete de Nicolae Iorga n celebralucrare Bizan dup Bizan .

    Autorul realizeaz oprim sintez aistoriei muzicii bizantine, cu marii sireprezentani, Sfntul Roman Melodul, SfntuAndrei Cretanul, Sfntul Ioan Damaschin,Sfntul Ioan Cucuzel, creatorii prototipuluicntrii bisericeti cretine, care s-a nchegat laBizan ntr-o form solid i definitiv fiindrezultatul unei chintesene a tuturor influenelorientale i eline din primul mileniu cretin.Bizantinologul aduce n discuie un fenomenfoarte important pentru urmrirea extinderiiculturii bizantine i ortodoxe Bizanul a fcudin hoardele slave, bulgare, maghiare, varege Serbia, Croaia, Bulgaria, Ungaria, Rusia state cretine; el le-a adus tot ceea ce le-a permis s triasc toate elementele viitoarelorlor dezvoltri.

    Aceast trecere n revist a marilor epociale muzicii bizantine, ale principalelor genuriinfirm presupusa origine turceasc, arabsau persan a modurilor cromatice ienarmonice, ca elemente stilistice specificeacestor cntri provenind din primele secolecretine.

    A vorbi despre influena muzicii turcetasupra muzicii bizantine conchide Galinescu -este tot una ca i cum, privind biserica SfntaSofia, transformat n moschee (...) am peroradespre arhitectura turceasc.

    Bazndu-se pe oextins i pertinentbibliografie, citnd literatura patristic dar i pe marii teoreticieni ai secolului al XIX-lea inceputul secolului al XX-lea, L. A. Bourgault -

    Ducoudray, Hugo Riemann, Camille Saint -Sans, Peter Wagner, Theodore Grold, OttoFleischer, Jean Thibaut, J. W. Tillyard, DomHugo Gaisser, Egon Wellesz, Galinescucombate ideile eronate privind origineaturceasc a cromaticului i enarmoniculuiisusine necesitatea de a nu privi muzica noastrca fiind napoiat, primitiv, nici inferioar darnici superioar celei apusene, ci pur i simplu oalt muzic, un mod specific de exprimare.

    Lucrarea combate ideea, destul derspndit n epoc, dup care vechile modurini s-ar fi transmis n practica popular sub

    influena muzicii bizantine. n acelai timp, evorbete deun fond tracic din care derivsistemul modal romnesc, argumentnd cgrecii nu au mers niciodat prin vile ivrfurile munilor din vechea Dacie, ca snvee pe strbunii notri a cnta cntecele lorn modurile care ni s-au pstrat pn azi.

    Un alt capitol al lucrrii supuse analizeieste consacratcntrii gregoriene, semnalndincorectitudinea denumirea ei consolidatns de istorie - deoarece celebrul pap nu afost muzician i deci nu a creat, ci a ncercat s mpmnteneasc n Occident limbajul

    muzical al cntrii bizantine , fiind acuzatchiar de ctre contemporanii lui pentru imitareamuzicii de la Constantinopol.

    Continuare la pag. 4

    Fundaia cultural Gavriil Galinescu ara Hangului Anul XV, Nr. 52

    GAVRIIL GALINESCU CNTAREA BISERICEASCConfereniar Universitar, doctor, prof. Vasile Vasile, 3 mai 2010

  • 8/9/2019 15_52_revista ara Hangului, nr 52 pe 2010

    5/17

    n luna aprilie a.c., sub semnturadistinsului nostru colaborator, DomnulProfesor Dorel I. Rusu, prestigioasa revista cadrelor didactice din judeul Neam, Apostolul a publicat un articol deomagiere a activitiieducatoarei pensionareFlorica Galinescu.

    Cu aprobarea autorului(cruia i adresm i peaceast cate cele mairespectuoase mulumiri),reproducem in extensoarticolul pe paginaalturat.

    4

    Fundaia cultural Gavriil Galinescu ara Hangului Anul XV, Nr. 5

    n finalul lucrrii este dezvluitinteresul pe care l-auartat bizantinologii strini fa muzica bizantin, citndadresa oficial a lui Egon Wellesz, directorul de laMusikwissenschaftliches Seminar de la Universitatea dinViena, din 30 ianuarie 1931, prin care solicita mitropolituluiMoldovei punerea la dispoziie spre a se fotografia i tiprcu stipendii americane, eventualele cri de cntri psalticece s-ar gsi n arhivele vechi.

    GAVRIIL GALINESCU CNTAREA BISERICEASC(continuare de la pag. 3)

    Ultimul capitol este consacrat situaiei cntrii bisericeti nara noastr.Citnd pe Melchisedec cu al suemoriu pentrucntrile bisericeti n Romnia , autorul precizeaz c la noi de cndexist religia i Biserica cretin, totdeauna a existat i cntarea bisericeasc i mpreun cu dnsa, coala de cntri bisericeti,aceasta fiind cea a Marii Biserici din Constantinopol. Sunt citate apoidovezile istorice ce atest prezena cntului bizantin n anumite

    perioade, insistnd asupra faptului c denumirea de dascl echivaleazcu cea de nvtor, acesta fiind cel cruia se datoreaz deprinderea dea citi i cnta din crile bisericeti.

    Este conturatapoi contribuia marilor psali romni aisecolului al XIX-lea: Macarie Ieromonahul, Anton Pann, DimitrieSuceveanu, tefanache Popescu, Ioan Zmeuetc.

    Principalele concluzii la care ajunge Cntarea bisericeasc sunt:

    - muzica bizantin este - aa cum a apreciat-o L. A.Bourgault Ducoudray,un patrimoniu naional i reprezint otradiiune religioas i politic n acelai timp;

    - muzica noastr bisericeasc este strveche,pstrat veacuri ndelungate, datorit tradiionalismului solid oriental,adnc sdit n sufletul poporului nostru i amintete de celeunsprezece manuscrise muzicale bizantine din Iai cel mai vechicunoscut la acea vreme fiind cel de la Putna, din 1543 i de iniiativamitropolitului Visarion Puiu de a reintroduce psaltichia n capelamitropolitan din Cernui;

    - modurile cromatice i enarmonice mpotriva crora seridic nejustificat anumite glasuri influenate de diatonismul artificialal cntrii gregoriene i de dificultile pe care le ridic interpretrii,reprezint o bogie n plus, cu care noi orientalii trebuie s nemndrim i ele sunt prezente i n creaiile populare, menionnd uncntec popular romnesc n mod cromatic pe scara glasului VI, desprecare Dimitrie Cuclin afirmase: Beethoven va fi egalat poate, dar sigur n-a ntrecut o att de impetuoas precipitare melodic, a cruibogie modal, tonal i armonic evocat, este unic n ntreagaistorie a muzicii;

    - servindu-se de aprecierile patristice referitoare larolul cntrii n serviciile de cult, autorul subliniaznecesitatea unuiacord perfect ntre textul i muzica acestora i ntre ceea ce secnt cu gura i se simte cu inima, idealul cntrii constituindu-lsimbolul cntrii ngerilor;

    - cntarea de stran nu poate evolua n felul muzicii profane, sentimentele de pioenie fiind eternei liturghia nureprezint o dram, ciun mister, o minune, care de mii de ani,aevea, se petrece de repetate ori n biseric, iar noi cretinii suntemsufletete coprtai;

    - pstrarea semiografiei bizantine cu intervalele saleinexistente n muzica liniar, se impune deoarece transcrierile dintr-onotaie n alta nu pot respecta particularitile celei dinti, determinndcontrafaceri ce atenteaz la autenticitatea cntrilor;

    - cunoaterearealitilor cntrii de stran ia celei populare i ngduiemuzicianului formularea uneisoluii a crei viabilitate inecesitate nu i-a pierdutactualitatea nici n timpurilenoastre :studierea aprofundata acestor valori, urcnd potecigrele la mnstirile icomunitile ortodoxe milenare

    unde se afl un bogat tezaur dedocumente un bogat tezaur de documente nedescifrate nc, activitatecomplex ale crei debuturi cu profunde implicaii tiinifice aunceput s se deruleze;

    - cntarea gregorian este un derivat din trunchiul viguros alcntrii bisericeti bizantine;

    ,

  • 8/9/2019 15_52_revista ara Hangului, nr 52 pe 2010

    6/17

    Valea Muntelui este una dintre

    cele mai frumoase vi din Romnia i dinEuropa. Aici i-au druit sntatea i inimalor pentru copiii satului dascli de marevaloare : Toader Danielescu, PetruSlgeanu, Gheorghe Leonescu,Corinantin Popovici, Leon Mrejeriu, VasilScripcariu, Vasile Codrescu, VasileAchiriloaiei, Ioan N. Ciucanu, Alexandru

    ranu, Grigore Caraza, Mihai Petrescu,Maria i Constantin Romanescu i muli,muli alii ca ei. Din aceast pulbere stelar,din acest buchet de flori de munte am alespentru dumneavoastr o dscli dealtdat, cu nume de floare : Floarea(Florica) Galinescu.

    Este unul dintre cei opt copii aiplutaului de pe Bistria moldav, MihaiGheorghie, i ai Ecaterinei. Claseleprimare le face la Hangu, dup careurmeaz Gimnaziul Unic din Hangu, nfiinat atunci de profesorul, compozitoruli muzicologul Gavriil Galinescu.

    Reuete, prima pe list, la Liceulindustrial nr. 1, din Piatra Neam. ndat,liceul i-a schimbat profilul i a devenitcoal Pedagogic. Florica a continuatstudiile i a absolvit aceast coal laprofilul educatoare. Dup finalizareacursurilor, n anul 1951, este repartizateducatoare la Colonia de copii greci dinlocalitatea Tulghe, judeul Harghita. ncolonie erau adunai copii orfani airefugiailor politici din Grecia i aveauvrste cuprinse ntre ase apte luni,pn la clasa a opta. Erau peste 100 decadre didactice care munceau sub ndrumarea profesorului Ioan Postelnicu director al coloniei. Muli dintre copii aveaudeficiene de comportare, dasclii nucunoteau limba elen. Se lucra greu.

    Dup un an i cteva luni, Floricase cstorete. Pleac de la aceti copii.

    n ziua de 24 ianuarie 1954, s-acstorit civil, la Primria Hangu, iar pe 7februarie 1954 s-a derulat ceremonialulnunii. Mirele, Teoctist Galinescu, avea 33de ani i fusese deinut politic. Mireasaavea 22 de ani i era U.T.M. ist. Priniiacestora erau cretini ortodoci, gospodaride frunte n Hangu. Studiind arborelegenealogic al familiei Galinescu ne dm

    seama c i trage seva din ramura fostuluimitropolit al Moldovei, lacob Stamati. Celmai mare cadou de nunt l-au primitTeoctist i Florica a doua zi dup nunt. nvtorul Teoctist Galinescu este chematla miliie i i se pune pe buletinul deidentitate tampila D.O. (domiciliuobligatoriu, forat) pentru c uneltise contraordinii sociale. P.M.R. ul i securitatea i-au fost mereu aproape.

    Tnra educatoare se transferde la Colonia de copii greci de la Tulghela Grdinia de copii din Hangu. Aici,lucreaz doi ani de zile. Postul deeducatoare i s-a desfiinat i este obligats plece n alt loc de munc. ncepe ca nvtoare n ctunul Frtgi din comunaHangu. Pred simultan la patru clase deelevi. coala era de fapt o camer dinchilia bisericii. Ca s ajung la coaltrebuia s treac peste apa Bistriei pe opunte modest, agat pe srme. Un

    puhoi a distrus aceast punte. Ca s ajungla colarii si, trebuia s ocoleasc 3kilometri pn n satul Rpciuni i apoi nc5 kilometri pe o crare prin pdure. Zilnic,dus-ntors, parcurgea cte 18 kilometri pe jos, uneori prin ploaie sau viscol, dar niciodat nu s-a plns nimnui.

    n anul 1959, ncepe mareatragedie pentru hangani : strmutarea,

    prilejuit de construirea barajului de la Bicaz.Cu data de 1 septembrie 1959,Inspectoratul colar Neim o numete nvtor director al colii Primare din satulChirieni, comuna Hangu. Aici, nu existalocal de coal. n primul an de munc laChirieni, face carte cu elevii prin casele unor steni binevoitori : nti ntr-o camer laConstantin Bezim, iar mai apoi la Marialosub. Teoctist i Florica Galinescu i duraui ei o locuin tot pe un platou al satuluiChirieni, cruia mi place s-i spun colt derai. Localul colii a fost nceput n anul 1960,iar inaugurarea a avut loc n august 1961.Florica lucreaz mpreun cu copiii i steniila construirea colii. La aceast coal alucrat ca nvtoare pn n 1972. Din acestan continu tot munca de educatoare, pn n 1987, cnd s-a pensionat. S-au ncheiatastfel 35 de ani de trud pe ogorul colii,fcut cu pasiune, plcere i druire.

    Dumnezeu i-a druit ntre timp doicopii, pe Felicia i pe Andrei Dnu. Se maiadaug cele cinci nepoate : Andreia Ancai Maria lulia, ale familiei Silvia i Andrei Dnu Galinescu, la Bistria Nsud, i Irina,Neli i Aida lustina, ale familiei Felicia ilustin German, la Bucureti.

    Educatoarea Florica i nvtorulTeoctist i-au crescut copiii cu greu, dar Felicia este acum absolvent aConservatorului i lucreaz n capital, iar Andrei este absolvent al Politehnicii imuncete ca inginer la Bistria Nsud.

    Teoctist Galinescu a suferit n nchisorile comuniste 5 ani i 50 de zile (ntemniele Suceava, Aiud, la Canalul Morii Poarta Alb, Peninsula, Mamaia, Taaul.Dup gratii a fost coleg de suferin i cuarhimandritul P.C. lustin Prvu, sfntul delng noi, pe care l preuim, precum i cu nvtorul Grigore Caraza).

    Dupa eliberarea sa din temni,

    pn la moarte, Teoctist a fost supravegheatde securitate, iar apoi de S.R.I. De multe ori,din cauza comunitilor, a securitilor, acozilor de topor, acas nu erau bucatesuficiente pentru copiii din cas, care oftau.Teoctist a fost reabilitat abia n 1969. nanul 1970 a fost reprimit n nvmnt, decidup 15 ani. Dup reintegrarea n nvmnt, perioada de dup lovituramilitar de stat din decembrie 1989, maiales, a nsemnat ani de mari mplinirididactice i sociale.

    Florica Galinescu este n realitatecoautor al lucrrilor care au aprut subsemntura lui Teoctist Galinescu. Este vorbadespre crile : Zile i ani ntunecai dinviaa mea, lucrare n manuscris (consider csunt primul cititor al ei), datat 2001 ; n zilede srbtori 2005, Editura Nona din PiatraNeam. (Aceast culegere de datini iobiceiuri de Crciun i de Anul Nou esterealizat mpreun cu fiica sa, doamna

    profesoar de muzic Felicia German, carea translat aceste datini i obiceiuri i laelevii dumneaei din Bucureti. Spiritulmuntenilor notri, al hanganilor e prezent i n capital) ; Plutaii de pe Bistria 2006.Editura Cetatea Doamnei, Piatra Neam , oantologie de versuri i proz; araHangului 2007, Editura CetateaDoamnei, Piatra Neam, scriere cu caracter

    autobiografic ; Monografia colii primareChirieni, comuna Hangu, judeul Neam 2008, Editura Nona, Piatra Neam.

    Citind ultima sa carte ne ntlnimcu educatoarea noastr la serbrile colare mpreun cu elevii si, toi mbrcai ncostume naionale, chiar dac acea colidin muni avea o scen improvizat ntr-osal de clas sau n curtea colii la umbraunui cire btrn. Ca nvtoare, a predatnumai la clase simultane. i-a susinut souls poat realiza formaia de cor a comuneiHangu, n repetate rnduri laureat lafestivaluri culturale. l-a nvat pe elevii sis altoiasc, iar din pepiniera de acas aoferit copiilor altoi pe care acetia, la rndullor, i-au sdit acas. A botezat i a cununat n comuna Hangu i n ara Hangului.coala din Chirieni a existat i prinardoarea fiin elor celor doi : Florica iTeoctist Galinescu.

    De la Inspectoratul colar Neam, n momente grele, au primit ajutor dinpartea unor inspectori de mare omenie :loan Hum, Veronica Mihilescu (oDoamn a mun ilor), Paul Vasiliu, Mihai iGheorghe Vadana i alii.

    Dac ajungeai n curte sau n casla soii Florica i Teoctist Galinescu eraiprimit ntotdeauna cu vorb bun i omenitca ntr-o cas de buni cretini. i pragulcasei lor a fost trecut de multe personalitilocale, judeene sau centrale, chiar i dinstrintate. n anul 2004 i-au serbat Nuntade aur. Ei s-au iubit, s-au neles, au suferit mpreun. Rmn dou petale de aur nistoria zbuciumat a hanganilor i a riiHangului.

    Acest cuplu minunat a ctitoritFundaia cultural Gavriil Galinescu dinHangu, Asociaia de teatru folcloric dinRomnia i Republica Moldova, au avut uncuvnt de spus n comunitatea local. Cel

    mai important lucru, cea mai mare realizarea lor este revista ara Hangului, publicaietrimestrial. A fost ca al treilea copil alfamiliei, pe care l-au ngrijit cu atenie.

    Un brbat devine un om destoinicdac are lng el o soie vrednic. De laaceast distins familie ne-au rmas :filme, fotografii, manuscrise deosebite, oadevrat banc de date.

    Educatoarea Florica Galinescuface parte dintr-o alt lume, cea aapostolilor de odinioar, cnd omul aveafric de Dumnezeu, cnd nvtorul erarespectat de copii i steni.

    Ne aplecm n faa acesteidsclie, n fata muncii ei rodnice, n faaunui adevrat apostol al colii nemene.

    Profesor Dorel I. Rusu

    5

    Funda ia cultural Gavriil Galinescu ara Hangului Anul XV, Nr. 52

  • 8/9/2019 15_52_revista ara Hangului, nr 52 pe 2010

    7/17

    Anul bisericesc se mparte n treimari perioade liturgice:

    perioada Octoihului perioada Triodului perioada Penticostalului.

    ntre acestea, perioada Trioduluicare ine de la Duminica Vameului i

    Fariseului pn la Sf. Pati i cea aPenticostalului care ine de la Sf. Patipn la Duminica Rusaliilor,exceleaz din punct de vedere liturgic.

    Astfel, ncepem cltoria PostuluiMare, care nu este altceva dect opregtire sufleteasc pentru slvitulpraznic al nvierii Domnului, Un urcuspre nviere. Acum se svresc toatecele trei liturghii ale Bisericii Ortodoxe:a Sf. Ioan Gur de Aur, a Sf. Vasilecel Mare i a Sf. Grigore Dialogul.

    Postul propriu-zis se ncheie n

    Duminica Floriilor, dar mai postim nco sptmn, n SptmnaPatimilor, n amintirea a ceea ce aptimit Mntuitorul Iisus Hristos pentrunoi i a noastr mntuire.

    Sptmna Patimilor este unadeosebit, cci prin intermediulslujbelor de sear, a Deniilor,cltorim mpreun cu Mntuitorul dinBetania spre Ierusalim i Golgota idevenim martorii Lui.

    Astfel, la denia de miercuri searaasistm la Cina cea de Tain, cndMntuitorul a instituit Taina SfinteiEuharistii (a mprtaniei), lasplarea picioarelor ucenicilor (cndMntuitorul ne-a nvat virtuteasmereniei) i la vnzarea Domnului.

    n seara de Joi, asistm la Deniacelor dousprezece Evanghelii, cnddup Evanghelia a cincia se scoatedin Sfntul Altar i se duce nprocesiune n mijlocul bisericii SfntaCruce i ne ntristm c Mntuitorulptimete pentru noi. Jertfa de peCruce reprezint Naterea n chiptainic a Bisericii Cretine.Vineri diminea se scoateSfntul Aer (Sfntul Epitaf). Slujba cese face cu aceast ocazie semnificcoborrea Mntuitorului de pe Crucei pregtirea Lui pentru punerea nmormnt. Cretinii aduc flori i nnoiisufletete i trupete, vin cu mareevlavie s cinsteasc trupulMntuitorului i trec pe sub SfntulAer, rugndu-se pentru mntuireasufletului.

    Spre sear se adun din nou labiseric la Slujba Prohodului, urmatde procesiunea de punere n mormnta Mntuitorului. n.r. (Sfntul Epitaf este purtat cu mare cinste decredincioi, preoii fcnd slujba de

    ngropciune, prin nconjurul bisericii.Ceilali credincioi nsoesc convoiulmortuar cu lumnri aprinse n mn iasist la slujb. Se cnt SfinteDumnezeule funebru i Mergi la cer.Dup terminarea procesiunii se intr dinnou n biseric, pe sub Sfntul Epitaf, iar

    dup ncheierea slujbei oamenii pleacacas cu flori sfinite, pe care le pun cumare cinste la icoane).Dar ntristarea credincioilor se vapreface n bucurie, cci dup trei zilede stat n pntecele pmntului, Iisusva nvia ca un Biruitor, dnd femeilor mironosie Bucurie i apostolilor Pace (i prin ei, nou tuturor).Cci iat, a venit prin Cruce, bucurie latoat lumea; ludm nvierea Lui, nebucurm c din moarte la via i depe pmnt la cer, Hristos Dumnezeu

    ne-a trecut pe noi.De aceea, cretinii se adun nnoaptea Sfintelor Pati i particip laSlujba nvierii, rspunznd chemrii:Venii de luai lumin! ca s fie prtaiLuminii i Bucuriei nvierii. La sfritulSlujbei, credincioii pleac acas cupate, iar printele sfinete ibinecuvinteaz bucatele tradiionalepregtite de harnicele gospodine: ouleroii, cozonacul, pasca, mielul.

    Nota redaciei: A doua zi, la ora12, se oficiaz slujba numit a doua

    nviere. Este important de amintitfaptul c din aceast zi i pn la nlare oamenii se salut cu urarea:

    Hristos a nviat!i rspunsul: Adevrat a nviat!Urmeaz Sptmna Luminat,

    numit aa n amintirea catehumenilor,(a celor ce se pregteau pentruprimirea botezului) care erau botezai nsmbta Patelui i la Pati i carepurtau toat sptmna o cma alb,pn la Duminica Tomii, simbol alcuriei baptismale i a luminrii primiteprin botez.

    Vineri, n sptmna luminat,serbm Izvorul Tmduirii pe MaicaDomnului; cretinii merg la biseric sse roage, dar i pentru a lua Aghiazm sfinirea apei din aceast zi avnd ornduial deosebit, influenat debucuria general a nvierii.

    Perioada de dup sfintele Pati aPenticostalului este perioada n careMntuitorul, prin artri, semne iminuni, ncredineaz pe sfinii Apostolidin vremea Lui, i prin ei pe cretiniinoi, cretinii de astzi, de realitatea ide adevrul nvierii Sale. Acest adevr l recunoatem, l mrturisim i prin ei,pe noi, cretinii de astzi, de realitatea

    i de adevrul nvierii Sale. Acestadevr l recunoatem, l mrturisim iprin salutul din aceast perioad :

    Hristos a nviat!, respectiv Adevrat a nviat!, timp de 40

    de zile.Apoi ne nlm sufletete spre

    cer, fiind martorii nlrii Sale la cer,srbtoare care la noi, la Chirieni,este cinstit n chip deosebit, fiindhramul bisericii parohiale (n.r.: salutul n aceast perioad se face cuurarea:

    Hristos s-a nlat!, respectiv Adevrat s-a nlat!).Urmeaz Pogorrea Sfntului

    Duh ziua de natere a BisericiiCretine cnd Mntuitorul i mplinete promisiunea c nu ne valsa orfani i c El va fi cu noi n toate

    zilele, pn la sfritul veacurilor.Rnduiala Bisericii i tradiiile dePati au fost, sunt i avem ndejdeac i n viitor, vor fi pstrate cusfinenie, cci adevratul cretin estechemat s mplineasc i parteaMariei spiritual dar i parteaMartei material . dar mai presus detoate, suntem chemai s fim martorii mrturisitori ai lui Hristos i aiBisericii Sale, n societatea n caretrim, att prin cuvnt, ct i prinfapt.

    Dumnezeu s ne binecuvintezei s ne ajute!

    Eleva Cdere Mihaela, cl. a III-a, nv. Elena Nacu, c. cu clasele I VIII,

    Hangu

    6

    Fundaia cultural Gavriil Galinescu ara Hangului Anul XV, Nr. 52

    Lumea mea compoziie n peni realizat de Miruna Brescu, 9 ani, la Clubul Einstein, Bucureti.

    URCU SPRE NVIERE BUCURIA NVIERII

  • 8/9/2019 15_52_revista ara Hangului, nr 52 pe 2010

    8/17

    I: V rog s v prezentai.R: M numesc Daniela Balan i am 49 de ani .

    I: Unde ai locuit pn n prezent ?R: Am locuit n Bucureti .

    I: Ce v-a determinat s plecai de la Bucureti ?R: Poluarea aerului, aglomeraia i dorina de a nu mai locui la bloc .

    I: Cum vi se pare localitatea Hangu ?R: Cel mai frumos loc pe care l-am vzut vreodat.

    I: Ce v place cel mai mult n satul nostru?R: Peisajele i mai ales muntele Ceahlu pe care l vd n fiecare zi pe fereastr.

    I: Cum vi se par hanganii comparativ cu bucuretenii ?R: Mi se par mai calmi, mai credincioi dar i mai curioi.

    I: Viaa la ar v dezamgete ?R: Dimpotriv, m face fericit.

    I: Dac ar fi s facei o nou alegere, ai alege tot comuna Hangu ?R: ntotdeauna, pentru c n nici un alt loc nu m-am simit mai bine ca aici .

    I: Ce planuri avei pentru viitor ?R: S m adaptez ct mai bine la viaa de aici i s m apropii ct mai mult de Dumnez

    I: V mulumesc !R: Cu mult plcere !

    Interviu realizat de Munteanu Cosmin BogdanClasa a III-A, coala Hangunv. Elena Nacu

    7

    Fundaia cultural Gavriil Galinescu ara Hangului Anul XV, Nr. 52

    INTERVIU

  • 8/9/2019 15_52_revista ara Hangului, nr 52 pe 2010

    9/17

    Laud, suflete al meu, peDomnul Luda-voi peDomnuln viaa mea,Cnta-voi Dumnezeului meu ct voi tr (Psalmul 145)

    Muzica este un dar n viaaoamenilor. Un limbaj care exprimsentimentele cele mai profunde alefiinei umane. Muzica, aceast artsublim exist n ritualul fiecreireligii. nsoind textul rugciunii,muzica religioas contureaz striprofunde ale simirii spirituale.

    Cercetrile desfurate nStatele Unite i n unele ri dinEuropa arat c atunci cnd colile,familiile, biserica i comunitileconlucreaz ca parteneri, beneficiarisunt elevii.

    Motivul principal pentru creareaunor parteneriate este dorina de aajuta elevii s aib succes la coali mai trziu, n via. Atunci cndprinii, elevii i ceilali membrii aicomunitii (indiferent de confesiunei idealuri) se consider unii pe aliiparteneri n educaie, creeaz n jurulelevilor o comunitate de suport care ncepe s funcioneze. Parteneriateletrebuie vzute ca o componentesenial n organizarea colii i aclasei.

    Alturi de coal, care asigurmaxima comunicare ntre generaii,familia, biserica i comunitatea au odeosebit valoare n formareapersonalitii copilului.

    Prin intermediul acestor instituii,copiii pot nva sa fie tolerani, s-iformeze propriile valori, srecunoasc, s respecte i alteconfesiuni care au propriile lor valorii principii despre lume i via.Copilul se ghideaz dup anumitemodele pentru a cunoate lumea din jur i printr-un permanent dialog cucei mari, nva s iubeasc, srespecte, s fie tolerant

    n relaiile coal familie biseric comunitate, trebuie sexiste relaii de respect, de acceptarereciproc, de simpatie i deadmiraie, nu de suspiciune sauiritare i provocare.

    Pentru atingerea acestui obiectiveste necesar de abordat un stilempatic de comunicare ntre pri cetrebuie transpus n psihologiamental a elevului astfel nct s seproduc o apropiere ntre pri,

    pstrnd ns o neutralitate necesar iun echilibru constant i permisiv.

    Prin muzic, comunicarea unor texte bisericeti, a unor elemente deistorie a religiei, a tradiiei ortodoxe, seface mai uor, mai ales la nivelul coliigenerale.

    O colaborare a profesorului demuzic cu profesorul de religie sau cupreotul din sat, ar trebui s fieobligatorie i benefic pentru atingereavalorilor de finalitate ale procesuluiinstructiv-educativ.

    De altfel, locul colii n viaacultural a comunitii trebuie s fiemult mai mare, coala polariznd demai multe ori viaa cultural i artistica acesteia (sat, cartier, ora).Personaliti ale vieii muzicale suntadesea citate ca dirijori ai corului colar i concomitent ai corului bisericesc (ex.,Anton Pann).

    Aceast interferen a fostbenefic i, dintr-un alt punct devedere, pentru c elevii care cntau ncorul colii fceau parte i din corulbisericii, n acest fel o bun parte dintimpul lor l petreceau n incintabisericii, aproape de spiritul iactivitatea acesteia.

    Personalitile de referin alesatului romnesc tradiional, nvtorul,profesorul i preotul, aveau un rolcarismatic n organizarea ifuncionarea comunitii n cultivarea,pstrarea i respectarea valorilor umane. Deloc ntmpltor, aceleaipersonaliti organizau i conduceaucorurile colare i cele bisericeti,activitile artistice care polarizau viaacultural a comunitii.

    Muzica practicat n bisericaRsritului ortodox cretin estecunoscut sub denumirea de muzicbizantin.

    Muzica bizantin este, n esen,religioas i aa a rmas pn azi.Este strns legat de biseric, deoficierile religioase la care este utilizat,contribuind la crearea i ntreinereaunei spiritualiti specifice pentruglorificarea divin. A luat fiin i s-adezvoltat n toat splendoarea ei ncadrul bisericii cretin ortodoxe.

    O funcie important a muziciibizantine n viaa comunitii, fie ealaic sau religioas, este ceaARTISTIC . Latura artistic,profesional i educativ a cnteculuibisericesc bizantin, trebuie s-i

    gseasc locul cuvenit n activitiledintr-o coal. Am putea spune carta muzicii bizantine, redescoperit(de public) i cercetat, pus nvaloare (de ctre specialiti)constituie un gen muzical distinct ntre alte genuri muzicale, dar intrnd n circuitul social cu funcii i valeneeducative specifice.

    Bisericile i colile auparticularitatea de a intra n relaiedirect cu enoriaii i respectiv eleviilor, formnd comuniti deschise, cuoameni care se cunosc ntre ei icare pot forma o COMUNIUNESPIRITUAL i o COMUNITATEDE FAPTE.

    Biserica, alturi de coal ifamilie, prin valorile pe care lepromoveaz, pot conduce la formareacomuniunii spirituale a unei comuniti.

    Degeaba povestim despreobiceiuri i tradiii elevilor dac nulum parte mpreun cu ei i oameniidin comunitatea local la slujbele dela biseric, la eztori, la clci, la alteobiceiuri.

    Cercetrile tiinifice au artatc muzica amelioreaz emoiilenegative i este folosit ca tratamentpentru sistemul nervos.

    Muzica religioas se comparcu analgezicele, ajut contra durerilor.

    Muzica religioas contureazstri profunde ale simirii spiritualechiar dac eti musulman, ortodoxsau catolic (etc.).

    Fiecare elev care dorete sinterrelaioneze, s comunice, aredatoria de a-i crea o imaginecorect despre interlocutorul sau,chiar dac este de alt religie.

    Ora de educaie muzical, orelede cor pot fi de o importancovritoare n acest sens. Elevii,lucrnd mpreun, cntnd mpreun, ajung s iubeasc oricegen de muzic, pot emite judeci devaloare, pot deveni fini cunosctori(un auditoriu avizat) la orice concert,spectacol.

    n viaa unei coli, comunicareaspiritual se poate face foarte bine laorele de educaie muzical i cor.

    Continuare la pag. 9

    8

    Fundaia cultural Gavriil Galinescu ara Hangului Anul XV, Nr. 52

    MUZICA BISERICEASC N VIAA COMUNITII I A COLIIProf. German Felicia, coala cu clasele I VIII nr. 198, sect. 6, BucuretiProf. Haldan Mihaela, coala cu clasele I VIII nr. 114 Principesa Margareta sect.5, Bucure

  • 8/9/2019 15_52_revista ara Hangului, nr 52 pe 2010

    10/17

    MUZICA BISERICEASC N VIAA COMUNITII I A COLII colindtorii sunt acompaniaiinstrumental de fluier sau cimpoi(odinioar), de clarinet, taragot,vioar sau acordeon, de tobe i alteinstrumente de percuie.

    Cu toate vicisitudinile prin care atrecut, Biserica Ortodox Romn adovedit n ultimii ani c este deschisspre mijloacele de comunicare nmas, depind obstacolele inerentelipsei de experien n domeniu ipoate colabora eficient cu presa i cuteleviziunea.

    Salutm iniiativa BisericiiOrtodoxe Romne de a nfiina unpost de televiziune TRINITAS careaduce n casele noastre un strop de

    linite i buntate i care, prin slujbeletransmise n direct, l aduc peDumnezeu n inima noastr.

    Totul este Dumnezeu n mpria Euterpei (GeorgeClinescu)

    Slvirea lui Dumnezeu princntec este o practic foarte veche ntoate bisericile cretine. Putereaemoional a muzicii sporetecomuniunea cu Dumnezeu n timpulrugciunii. Prin cntec, credincioii

    aflai la biseric triesc clipe defrumusee, de linite i curire asufletului.

    Alturi de folclor, muzicabisericeasc reprezint temeliaculturii naionale. Dezvoltndu-se nparalel, de-a lungul veacurilor,melodia popular i cntareabisericeasc s-au influenat reciproc.

    Ce minunat ar fi ca toi copiii s nvee de la grdini ce nvm noide la bunica! Ce minunat ar fi ca la nceperea leciilor, dimineaa s

    nceap cu TAT L NOSTRU,cntat, chiar la unison! Ce minunat ar fi ca n orice coal s se nfiinezeun cor de elevi care s dearspunsurile la Sfnta Liturghie deDuminic, la biserica din cartier!

    coala trebuie s asigurecunoaterea marilor valori aleumanitii i s bareze caleakitschului i a subculturii. Eleviitrebuie pregtii n coal i pentru adeveni oaspeii slilor de concert, deoper, de teatru sau de balet, dar i a

    bisericilor pstrtoare a valorilor tradiionale.Spiru Haret pleda la nceputul

    secolului trecut pentru un nvmnt

    complet care s aib grij i decultivarea inimii, a sentimentelor ide formare a caracterului. Nu maiconstituie o noutate faptul c cei maibuni elevi provin din rndul celor care ndrgesc muzica. Ea i ajuts-i cultive sensibilitatea,creativitatea, perseverena, simulestetic, auto-cunoaterea iresponsabilitatea. Trebuie s se inseama i de observaia pertinent alui Constantin Brncui : Desprerolul muzicii religioase n viaa de zicu zi vorbete i Sfntul Niceta deRemesiana n lucrarea Desprefoloasele cntrii. El spune :Nimeni nu poate cnta Domnuluicu inima nvrjbit de ur.

    Fundaia cultural Gavriil Galinescu ara Hangului Anul XV, Nr. 5

    Continuare de la pag. 8Corul Melodia care activeaz

    din anul 2000 sub ndrumareadoamnei profesor Mihaela Haldan n

    coala Nr. 114 PrincipesaMargareta sector 5 Bucureti, are ncomponena sa elevi din clasele V VIII, iar formaia n coralei claselor I IV a colii Nr. 198, sector 6,Bucureti dirijat de doamna profesor Felicia German, particip elevii cucaliti artistice din clasele mici.

    Cu mndrie trebuie s artmfaptul c n aceste formaii corale,de-a lungul timpului, au cntat icnt copii care aparin unor confesiuni diferite (musulmani,

    catolici, ortodoci). n repertoriu aufost i sunt incluse i lucrri demuzic religioas (rugciuni, colindeetc.) pe care copiii le-au asimilat, le-au neles i le-au cntat cu plcere n diverse locaii: la festivaluri decolinde, la spectacole colare sauchiar n unele biserici din Bucureti.

    Comunicarea spiritual i tririlecopiilor au fost minunate i elevii vor rmne cu amintiri de neuitat de laaceste concerte.

    Dintre toate obiceiurile

    calendaristice, cele mai rspndite icele mai spectaculoase, cu originea n credine i mituri strvechi, sunt debun seam ciclurile legate deschimbarea anului.

    Repertoriul tradiional alobiceiurilor romneti, desfurate cuocazia Anului Nou, dar i aCrciunului cci peste fundalul decredine i practici rituale, s-ausuprapus viguroase elementecretine, care au dublat rosturilemagice iniiale cu semnificaia

    srbtoririi naterii pruncului Iisus cuprinde : colinde de copii, colinde deceat sunt colinde propriu-zise,cntece de stea, vicleimul,pluguorul, sorcova, vasilica, jocuricu mti (precum urca, cerbul,brezaia), dansuri (precum ciuii,clueii), teatrul popular etc. Celemai bogate, mai variate i maistrlucitoare din punct de vedereartistic sunt, alturi de pluguoare,colindele de ceat. Ele sunt cntateindividual sau n grup. Uneori

    colindtorii sunt grupai n cete carecnt antifonic (pe rnd cte o strofmuzical).

    n unele zone ale rii,

    9

    Corul MELODIA al colii nr.114.Principesa Margareta, sector5,BucuretiDiri or, rof. Mihaela Haldan

  • 8/9/2019 15_52_revista ara Hangului, nr 52 pe 2010

    11/17

    Vara a sosit,i tu ai zmbit.Soarele strlucete,Parc ne zmbete!

    Eleva Iacob Luana-GabrielaClasa I B, coala nr. 198,Sector 6, Bucureti,nvtor, prof. Felicia German

    Elev Amariei Florin, , Cl. a II-a,coala cu clasele I VIII

    Hangu, Jud. Neam nvtor: Dumitrina Caia

    10

    Fundaia cultural Gavriil Galinescu ara Hangului Anul XV, Nr. 52

    Ha, ha, ha,A venit i vacana! Noi ne vom juca,Dar vom i-nva:

    Pe asfalt vom scriecuvinte o mie.Multe socotelicu cifre amestecatevom face!Eleva NICULAE CRISTINACLASA I B COALA NR 198BUCURETI SECTOR 6PROF. FELICIA GERMAN

    DIN CREAIILE COPIILOR VARA

    Gina, pisicua mea,Cnd vede pe cinevaFuge iute speriatParc ar fi alergat

    Pe mama nu o iubeteFiindc ea o ciclete.Iar cnd o izgonete,Ea la mine se oprete.

    Cnd vede un fluture,

    Privirea i-e tulbureCu lbua l lovetei pe mine m uimete.

    Eleva Guran Sandra-Ana-Maria,Clasa I B, coala nr. 198,Sector 6, Bucureti,nv tor, prof. Felicia German

    ntr-o zi de toamn, la joacToamna a venit,Frunzele ca un covor s-auaternut,

    Din multe culori frumoase:Galbene, roii, maro, portocalii,In forme drgue.Copiii mari i mititei,Din frunze au fcutO cas ca o cpi.Apoi ei au fugit,Pe cpi au srit,Frunzele s-au ridicatCa un nor colorat. Norul jos s-a aternuti copiii toi au rs!

    Iarba a-nceput s creasc,Narcisa s nfloreasc,Bujorul s-mboboceascLaleaua s se mndreasc.Cucul a-nceput s cnte,Pupza s ne ncnte;Iar mirosul de mlinNe d nou blnd alin.Eleva Cdere Maria Elisabesat Chirieni, Clasa a III-a,

    coala cu clasele I VIIIHangu, Jud. Neam nvtor: Nacu Elena

    PISICUA MEA

    VARA

    PRIMVAR DE MAI

    Poezii scrise de Maria Rdu Petrescu

    MAGIA PONEIULUI

    Intr-n cas la Azor Un ponei mic i uor.Cu boticulI maroniui cu prul auriu.Floricele argintiiSunt pe aripi rozalii.Are- un corn vrjit,frumos,Cu magie pentru toi.i copite mititele,S alerge mult cu ele.

    Clasa I B, coala nr. 198, sector 6, Bucureti,nvtor, profesor Felicia German

    Elev Cojocaru Andreea, , Cl. a II-a,coala cu clasele I VIII

    Hangu, Jud. Neam nvtor: Dumitrina Caia

  • 8/9/2019 15_52_revista ara Hangului, nr 52 pe 2010

    12/17

    11

    Fundaia cultural Gavriil Galinescu ara Hangului Anul XV, Nr. 52

    Eleva Cdere Mihaela,

    sat Chirieni, Clasa a III-a,coala cu clasele I VIIIHangu, Jud. Neam nvtor: Nacu Elena

    DIN CREAIILE COPIILOR

    Un subiect des ntlnit n ultimultimp, criza, umple canalele TV i producecele mai multe probleme populaiei, itotodat d tema acestui articol. Nu, nu vsperiai. Nu e intenia mea s v vorbescdespre economie, dar vreau s readuc ndiscuie o chestiune care ar trebui s ne preocupe mcar tot att ca situaiafinanciar. M refer la criza emoional, pentru c mai mult dect banii, emoiile necontroleaz viaa.

    Literatura cunoate multe

    capodopere care au oferit o poart sprecunoaterea psihicului uman. Mulicercettori, bazndu-se pe astfel de opere, icompletndu-le cu date experimentale i cuexperiena proprie, i-au dedicat numeroiani din via acestui sistem ce-l reprezintcriza de personalitate. Desigur c o dat cuapariia i dezvoltarea mediei, subiectul a ptruns i n aceast industrie. Persoane maimult sau mai puin competente explic iofer soluii la ceea ce se numete criza dela 30, 40, 60 de ani , dar nimeni nu acord prea mare nsemntate crizei de la 16

    ani . E adevrat c muli au sprijinitadolescena, promovnd-o ca pe perioad avieii fiecrei persoane umane (cu toate c ecea mai vibrant etap a existenei), cuprinsntre vrsta pubertii i cea adult (de parctrecerea se face peste noapte), n careorganismul trece printr-o maturizare treptata funciilor fizice i psihice (i iar se uitefortul, problemele i emoiile ce au stpnitmaturizarea) .

    Tot ce triete un om e mult maiintens acum, n jurul vrstei de 16 ani, pentru c sunt printre primele experienecontientizate: iubirea, rzvrtirile,curiozitile, performanele, temerile,ambiiile, suferinele, capriciile Adulii par a fi uitat toate acestea iconsider c atta timp ct ni se ofer niteservicii, noi ar trebui s fim fericii i saderm ct mai repede la lumea lor.ncep a uita nonconformismul, naivitatea idorina de afirmare ce cu siguran c le-amcinat i lor sufletul de adolescent. i uitacestea pentru c la timpul lor nu i-au cldito structur destul de rezistent nct ssuporte toate durerile, grijile, suferinele ivisele ce se vor spulbera.Ct de uoar pare viaa unuiadolescent ! Sunt sigur c aa ar spune unadult. Zilele n care totul se nruie n jurul

    tu, cnd sleit de puteri i atepicuminte eecul, cnd n aldoisprezecelea ceas afli soluia tuturor problemelor i ncepi din nou s visezi toate lucrurile cotidiene nou,adulilor le par a fi istorie.

    Cte probleme se ridic acas,la coal sau n spatele blocului! Priniinu nceteaz a se preocupa de viaa ta,unde pleci, cu cine i cnd te ntorci. Uitrntite i reprouri c banii de buzunar nu-i mai ajung, c abia atepi s te

    mui i alte cteva mii, tot de genulacesta. La coal se gsete un profesor care s-i spun c nu-i place freza,stilul vestimentar, notele, absenele tale i multe alte detalii care la vrsta astadeclaneaz adevrate crize. Dar i printre prieteni se amestec brfa,secretele, minciunile i relaiileDescoperi peste noapte c prieteniiapropiai te discut, au secrete i indrug o serie de minciuni ca s le

    pstreze secrete, gseti la altcineva, icte alte scenarii nu mai sunt n vieile

    tuturor celor cteva sute de mii deadolesceni din lume.ns aceste scenarii par att de

    dramatice la vrsta asta, nct uneledegenereaz. i dac tot am amintit problemele ce ne macin sufletul, de cenu a sugera i cteva dintre momentelece par nltoare ? Un salut, o floare, unsrut, o ntlnire, o declaraie, un surs,o apreciere din partea profesorului ce te-a terorizat un semestru ntreg, mndriade pe chipul prinilor, un gest drgu dela fratele tu

    n fiecare zi te ncearcsentimente contradictorii de linite,iubire, team, rzbunare, ambiie,dorin, refuz i suprare. Fac parte dinviaa de adolescent. E perioada cndcunoti aproape toate sentimentele ce te-ar putea vreodat ncerca, cnd treci nrevist toate posibilitile ce viitorul le-ar putea rezerva, aa c orice s-ar ntmpla eti pregtit s nfruni situaiaToate acestea sunt lucruri pe care aduliile trec cu vederea, dar care constituieclipele eseniale din fiecare zi a noastr,a celor aflai in criza de la 16 ani. i prinasta s nu se neleag doar 16 ani, pentru c fiecare are ritmul lui, ci crizaanilor de liceu

    Var, var, ai venit,Cu roade bune ai sosit;Cu raze calde, luminatendelung ateptate.

    Albine i albinueZboar colo-n poieniePeste flori frumoase, mari:

    Uite colo i bondari!

    Dar iat i o feti

    Ginga, ca o garofiFrumoas i cu fundiPrins-n pr ca o codi.

    Alearg toat vara aa,Toat ziulica ce eraDup un fluture i o furnicCt este ea de mititic.

    Ct micare este sub soare!Copiii se joac cu multardoareZboar i fluturii prin poianDe diminea pn-n sear!

    Eleva Vcaru Isabela-MariaClasa I B, coala nr. 198,Sector 6, Bucureti,nv. prof. Felicia German

    VARA CRIZA DE LA 16 ANI Munteanu Cosmina-Oana, clasa a X-a EColegiul Naional Petru Rare, Piatra Neam

  • 8/9/2019 15_52_revista ara Hangului, nr 52 pe 2010

    13/17

    A sosit un parfum de flori colorate. Venea ca valurile line la mal. Am auzitimnul psrelelor. Prin el mi transmiteau c legenda din poveti a venit.Soarele de aur m mngia cu raze cldue, iar norii de argint s-au risipit. Naturas-a trezit la via.

    Ghioceii acompaniau greierii i necuvnttoarele. Mieii zburdau pecmpia nflorit.

    n acea sear furnicile hrnicue i albinuele dulci ca mierea au dat opetrecere la care au venit toate vieuitoarele pdurii.

    Trebuie s observi natura, ca s fie bogia ta!

    Eleva Prun Cristina, cl. a III-acoala cu clasele I-VIII Hangu, nv. Nacu Elena

    O raz de soare

    M gndesc adeseori: oare cum de soarele rsare n aceast tain mare i ne mngiecu raze sclipitoare? Cum de florile rsar fr nici o ngrijire de mn omeneasc?

    Eu cred c apar primele raze de soare de care natura nu se poate despri. Aa m gndeam eu, pn cnd mi-am dat seama c de la cldura soarelui au nceput

    s rsar florile, s vin psrelele din ri de soare pline i copacii s nmugureasc iar. Dela muguri se vor face flori i apoi se vor face fructe zemoase i gustoase, numai bune de

    mncat. Aa s-a i trezit natura la via, dar cred c i urii somnoroi s-au trezit dup unsomn lung de iarn.

    Aa mi-am dat seama c o raz de soare ct de mic ar fi ea, trezete o lume ntreag.O raz de soare e o raz de lumin, o raz de cldur i totodat o raz de speran.

    POPA TUDOR EMILIAN,elev n clasa a III a, c. cu cl. I-VIII Hangu

    nv. ELENA NACU

    NVIEREA NATURII

    Cdere Maria Elisabeta, Cl. a III-a coala cu clasele I VIII Comuna Hangu, jud. Neam nvtor: Nacu Elena

    Eleva Hrjanu Cristina - DanielaClasa a III-a B, coala cu claseleI VIII nr. 198 Bucureti, sect. 6 nv. prof. Trandafir Milica

    Eleva Bot Andreea-tefania,Cl. a II-a, c. cu clasele I VIIIComuna Hangu, jud. Neam,

    nv. Dumitrina Caia

    Fundaia cultural Gavriil Galinescu ara Hangului Anul XV, Nr. 52

    PAGINA VERDE

    12

  • 8/9/2019 15_52_revista ara Hangului, nr 52 pe 2010

    14/17

    Lacul Izvorul Muntelui este un lac de acumulare format ca urmare a construirii barajuluihidroenergetic cu acelai nume. I se mai spune i Lacul Bicaz. Acesta s-a ,,nscut la 1 iulie 1960Pentru realizarea construciei au trebuit strmutate 13 sate. Au fost strmutai 18000 de locuitori 2300 gospodrii. Lungimea medie a lacului este de 35 km, adncimea maxim la baraj de 97 m.

    Barajul Izvorul Muntelui este cel mai mare baraj ca greutate din interiorul Romniei.nlimea i baza barajului are 127 m.

    Din portul amenajat n vecintatea barajului se pot nchiria brci, hidro-biciclete. Pentruturiti se fac plimbri cu vaporaul putnd admira privelitea deosebit din mprejurimi. Cazareeste posibil la motel sau la caban.

    Comuna Hangu este situat la poalele Munilor Stnioarei, pe malul nord-estic al laculuformndu-se prin dispariia total sau parial a unor sate att din Buhalnia ct i din Hang1968. Printr-o nou lege de organizare administrativ, comuna Hangu este alctuit din satele:Rugineti, Buhalnia, Grazveti, Hangu, Chirieni, Boboteni, Audia.

    Lacul Bicaz este un lac deosebit ce ascunde n adncurile lui variate specii de peti, dar ilegende istorice.V invitm la o croazier pe lac pentru a v convinge de frumuseile acestor locuri!

    PRUN CRISTIANA ANA M ARIAElev n cl. a III a, c cu cl I-VIII Hangu,nv. ELENA NACU)

    GEMENII n aceast primvar au venit pe lume doi gemeni sntoi n familia

    Nelu i Luminia Adumitresei. Este vorba de cei doi vielui care le-au umplutinima de bucuria mplinirii. Primele zile ale venirii lor pe lume au fostprecedate de o grij i o atenie sporit fa de aceste noi viei, de asigurarea unor condiii speciale att pentru ei ct i pentru vaca mam.

    La momentul relatrii acestor evenimente, pot spune c acesteveniment fericit a fost un semn de prevestire a unei bucurii i mai mari cares-a revrsat peste aceast familie, i anume, faptul c fiul lor Ctlin,absolvent al clasei a VIII-a al colii cu clasele I-VIII Hangu, a fost admis la

    Seminarul de la Trgu Neam. i urm mult baft pe drumul att deanevoios, dar plin de satisfacii pe care a pit.Redacia revistei ureaz acestei familii de credincioi mult

    sntate i ajutor de la Bunul Dumnezeu.A consemnat, prof. Felicia German

    LACUL IZVORUL MUNTELUI

    Elevul Bclea Mihai AlexandruClasa I B, coala cu claseleI VIII nr. 198 Buc., sect. 6 nv. prof. Felicia German

    Eleva Ni Maria Eleva Ni Maria Eleva Ni Maria Eleva Ni Maria - -- - Elena Elena Elena Elena Clasa I B, coala cu cla Clasa I B, coala cu cla Clasa I B, coala cu cla Clasa I B, coala cu clasele sele sele sele I I I I VIII nr. 198 Buc., sect. 6 VIII nr. 198 Buc., sect. 6 VIII nr. 198 Buc., sect. 6 VIII nr. 198 Buc., sect. 6 nv. prof. Felicia German nv. prof. Felicia German nv. prof. Felicia German nv. prof. Felicia German

    Eleva Til Elisa EsteraClasa I B, coala cu claseleI VIII nr. 198 Bnv. prof. Felicia German

    Fundaia cultural Gavriil Galinescu ara Hangului Anul XV, Nr. 5

    PAGINA VERDE

    13

  • 8/9/2019 15_52_revista ara Hangului, nr 52 pe 2010

    15/17

    Pe tot acest inut minunat n care m-am nscut am copilrit i locuiesc, Bistria ,,Ghistria cum i spuneau vechii locuitori, era stpnul, podoaba, viaa i micarea. n ar nu mun ru ca dnsa. Multe se ineau i veneau de la dnsa. Era considerat mprteasa vii fr perechverile secetoase nainta mre sub straja munilor, n clipele ei de mnie rsfira un pat lat de pFerstraiele ea le mica, plutele, impulsul ei ateptau. Tot n ea cutau ciutele la ceasuri adnci i acde noapte, butura lor, n ea se rcoreau n zbor rndunelele, stencele voinice i culegeau apa pumni; n ea zburdau ntr-un cuget curat ca apa nsi copiii i copilele, flcii i fetele satului.

    Toate acestea pn ntr-o zi cnd s-a hotrt construirea barajului hidroenergetic de la Bicastvilar n calea Bistriei.

    Ce putea face aceasta mprteas fr pereche dect s dea natere celui mai mare laartificial amenajat pe rurile interioare din Romnia. Din acest lac ,,Lacul Bicaz sau ,,Lacul Izvo

    Muntelui se alimenteaz centrala hidroelectric Bicaz-Stejaru, pus n funciune la 1 iulie 196 prezena lui Dimitrie Leonida. Suprafaa lacului variaz n funcie de regimul de exploatare. Perimediu al lacului este de aproximativ 71 km.

    Anii au trecut, iar noi, copiii zglobii de altdat am devenit elevi la licee, coli profesionalede meserii. Mijloacele de transport rutiere erau rare, iar noi ne deplasm pn la Bicaz , n port, vaporul. Mergeam pe o crruie pe marginea lacul linitit i nc adormit dis-de-diminea spre Chirunde ateptm vaporul ce venea de la Ceahlu. Urcam cu mare atenie, ne gseam locuri preferate pea ne minuna de spectacolul ce avea s urmeze. Munii, brazii, stejarii i oglindeau chipul strvecoglinda fermectoare a lacului. Jucui ,petii mai ddeau trcoale n jurul vasului. Era o imagine basm.

    Acum oglinda mprtesei s-a spart. Am spart-o noi cu nepsarea, neglijena sau ponepriceperea de a pstra sntatea naturii, sntatea noastr. n urma unor ploi, oglinda lacului se umde pet-uri, deeuri de la gatere, mizerii de tot felul. Ne ntrebm: Cu ce a greit biata Bistria strveUnde-i veselia ei de altdat? Dar cum sperana moare ultima, sperm ca n urma unor activecologice, s reparm oglinda mprtesei i s ne bucurm de mijloacele de agrement oferite n porfiecare var: plimbri cu vaporaul, nchirieri de hidrobiciclete, organizarea unor concursuri .

    nv. Elena Nacu, c. Hangu, Jud. Neam

    Eleva Bonta Maria, Cl. a II-a coala cu clasele I VIII Comuna Hangu, jud. Neam nvtor: Dumitrina Caia

    Eleva Badea EmiliaClasa I B, coala cu claseleI VIII nr. 198 Bucureti, sect. 6 nv. prof. Felicia German

    Eleva Irimia Roxana,Cl. a II-a, c. cu clasele I VIIIComuna Hangu, jud. Neam,

    nv. Dumitrina Caia

    Funda ia cultural Gavriil Galinescu ara Hangului Anul XV, Nr. 52

    A FOST ODAT

    14

  • 8/9/2019 15_52_revista ara Hangului, nr 52 pe 2010

    16/17

    E eva B an Ana - Maria Clasa a IV-a, coala cu clasele I VIII Comuna Hangu, jud. Neam

    ndr. Prof. Munteanu tefania Carmen

    UNDE NI-I MOLDOVA .. ??? Prin anii 1980 1990 am avut cteva ocazii s mi petrec o parte din concediile de odihn mergnd n excursii

    n diverse ri ale fostei Uniuni Sovietice. Drumul trecea prin Chiinu. Am fost impresionat de faptul c pe timpstaionrii trenului n aceast gar, privind pe geam, vedeam de fiecare dat oameni n vrst care i duceau batistala ochi tergndu-i pe furi lacrimile care le iroiau tcut pe obraz. M ntrebam de ce se ntmpla aa. Din trenul ncare m aflam nu coborau rude sau prieteni pe care s-i ntmpine i care s le provoace asemenea emoii. Erau nateptarea altui tren care s-i duc n diverse localiti ale Basarabiei, pmnt romnesc nstrinat i rupt de aramam. Am neles lacrimile lor, ale celor mai n vrst, atunci cnd, nainte de a pleca ntr-o astfel de excursie, unprieten deosebit al familiei mele, distinsul doctor Vasile Bogu, care a vzut lumina zilei n Basarabia, la Soroca, m-arugat cu glasul plin de emoie i lacrimi reinute n ochi i n suflet : doamna Teia,cnd vei trece Prutul s vgndii la mine.

    Atunci am neles c lacrimile celor care plngeau n gar la Chiinu erau lacrmilebasarabenilor care tiau csunt romni i care n-au ncetat s poarte n suflet ara mamde care istoria i-a forat s se separe. Tot atuncimi-am adus aminte de faptul c ntro zi, pe cnd eram elev la coala primar, domnul nvtor ne-a dat ca tem sdesenm harta Romniei. Acas, am nceput s desenez, iar n timp ce mna mea contura Prutul, tatl meu mi-aspus : ine minte c i dincolo de Prut, n Basarabia i Bucovina este tot pmnt romnesc.

    De atunci a trecut mult timp .. Fostul lagr socialist s-a destrmat. Rnd pe rnd diverse regiuni i-au obinutautonomia. Au aparut ri noi care i-au dobndit libertatea i independena. A czut i zidul Berlinului, care pnedrept i obliga pe nemi s triasc n dou state germane. Ei au gsit puterea s se uneasc, i astzi n lumeexist un singur stat german.

    Dar noi romnii ? . M ntreb de ce oare i astzi Prutul continu s ne despart n loc s ne uneasc ? De ceoare ?......De peste douazeci de ani sunt membr a corului Christiana i, mpreun cu colegii mei, cntm n Biserica de laTurn, ridicat acum mai bine de o jumtate de mileniu de ctre tefan cel Mare, de la a crui canonizare se mplinescanul acesta 17 ani. Sunt sigur c i astzi spiritul celui care timp de 47 de ani, cucrucea i cu paloul n mn aaprat hotarele rii al crei temei l-a pus dup cum ne spune Dimitrie Iov n poezia sa Voroava ne vegheaz,dar ne ntreab i ne mustr Urmaii mei, au unde ni-i Moldova ?. Ce am putea rspunde ?.....

    Ar fi bine i trebuies facem n aa fel ca Prutul s nu ne mai despart, s putem merge la Orhei frpaaport, s inem ara ntreag, pentru ca toi cei care s-au jertfit n luptele pentru ntregirea neamului la estul i lavestul rii, la nord i la sud s-i afle linitea, pentru ca i noi s ne gsim linitea tiind c le lsm urmailor ar ntreag, aa cum a fost, i pentru ca marele Voievod s nu ne mai certe ca n ultima strof din poezia poetuluiDimitrie Iov :

    Urmaii mei ! De nu suntei voi vredniciVoi detepta pe Tutu, pe Dima, Pe Micot, pe Brendur, pe MoghilPe toi acei ce avur n vremuri rosti pe ruinea noastr, a tuturoraVoi ntregi cu ei Moldova, cum a fost."

    Piatra Neam , iunie 2010 Filoteia Iordache

    ISTEEL este numele sugestiv alrevistei claselor I IV al colii nr. 198din Bucureti, sector 6, coordonat itehnoredactat de distinsa mea coleg,

    doamna nvtoare Cornelia Kadar.Revista cuprinde texte narrative,descrieri i versuri ale elevilor, ghicitori,proverbe i glume. Nu lipsesc nicicompoziiile plastice ale elevilor talentai. Revista este presrat cunenumrate articole pentru cei istei,rubrici pentru curioziti sau pentrumini ndemnatice, rebusuri,integrame i jocuri de perspicacitate.

    n anul 2009 revista a fost premiatpentru aspect i originalitate, n cadrulconcursului de reviste colare,

    Felicitri coordonatorilor icolaboratorilor i baft pe mai departe.

    A consemnat, prof. Felicia German15

    Fundaia cultural Gavriil Galinescu ara Hangului Anul XV, Nr. 5

  • 8/9/2019 15_52_revista ara Hangului, nr 52 pe 2010

    17/17

    Funda ia cultural Gavriil Galinescu ara Hangului Anul XV, Nr. 5

    Bistria , cea cu ape nvolburate, adun ndrumul ei poveti de via i i mpletete

    valurile cu destinele oamenilor, iar una dintre povetile ei ne vorbete despre domnul profesor Constantin Cojocaru uiac.

    Domnul profesor s-a nscut n satul Lunca ,unde i-a petrecut copilria. Bunicul lui dinspremam, Arsinte i fratele lui, Antip, cu toi copiiii nepoii lor, au fost plutai renumii dincunoscuta familie Crj, care a dat i numelesatului n care locuiau Prul Crjei. Ca muliali tineri din zon, domnul profesor a fost atrasde aceast meserie i a practicat-o timp de maimuli ani. Dar istoria evenimentelor din aranoastr, a schimbat viitorul acestei meserii. n anul1950 a nceput construcia barajului hidrocentraleide la Bicaz, construcie ce a fost terminata nanul 1960. Ca urmare, plutritul a nceput s sereduc, iar transportul auto a nceput s se impundin ce n ce mai mult. Plutaii au neles cmeseria lor nu mai are nici o perspectiv, mulidintre ei orientndu-se spre industria forestier,minier , de materiale de construcii i altele.

    Evenimentul care avea si schimbe i s-imarcheze un nou drum n via, a fost nfiinareaLiceului din Borca , ale crui cursuri le-a urmat i pe care l-a absolvit n anul 1957. Fiind pasionatde istorie, urmeaz cursurile Facultii de Istorie Filozofie din Iai, iar la terminarea studiilor esterepartizat ca asistent universitar la catedra detiine sociale a Universitii de Medicin dinTrgu Mure. Urmeaz apoi un curs de 2 ani destudii postuniversitare de relaii internaionale.

    Dup absolvirea cursului postuniversitar, a fostangajat n corpul de funcionari superiori aiM.A.E. , iar n perioada 1971 1978 a lucrat nAmbasada Romniei din Paris. Dup revenirea nar, a avut o activitate bogat i frumoas ndomeniul turismului.

    n tot acest timp ns nu a abandonatdefinitiv plutritul. n majoritatea vacanelor de vardin timpul liceului, plutritul revenea n viaa lui,el fcnd parte din echipa fulger de pe NeagraBroteni.

    Ca i prima dragoste, plutritul a rmasn amintirea domnului profesor la fel de vie cai n anii tinereii. i pentru ca generaiile viitoares cunoasc o parte a vieii din zona viiBistriei, dup retragerea din activitate, la ndemnulmai multor prieteni, domnul profesor ConstantinCojocaru uiac a scris o carte minunat i foarte bine documentat despre o meserie azi disprut.Cartea se intituleazPlutritul pe Bistria Incursiune n istoriei a fost lansat smbt 29mai 2010 la Piatra Neam n cardul festivalului deart popularLada cu zestre. La aceastmanifestre au participat cu bucurie i mndrie i plutai de pe valea Bistriei, profesori i colegi aidomnului profesor

    Constantin Cojocaru Tuiac. Constituind unomagiu adus acestei meserii disprute precum ituturor celor care au practicat-o cu vrednicie, cudragoste i miestrie, cartea se adreseaz celor interesai de evoluia i modul de via al plutailor precum i tuturor iubitorilor meleagurilor Vii Bistriei.

    UN DESTIN MPLINITProfesorul Constatin Cojocaru uiac, de la pluta pe Bistria, la diplomat n Ambasada Romniei din Pari

    Ing, Filoteia Iordache Piatra Neam, 10.06.2010


Recommended